Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 125.5KB
Покупки 7
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

741 Продаж

3-sinf matematika darslarida o’quchilarning metematik qobilayatini rivojlantirish yo’llari

Купить
MAVZU:3-SINF MATEMATIKA DARSLARIDA O’QUCHILARNING
METEMATIK QOBILAYATINI  RIVOJLANTIRISH  YO’LLARI
Reja:
I.Kirish
I.Bob. Asosiy qism. O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishning nazariy 
asoslari
1.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda matnli masalalardan 
foydalanish usullari
1.2 O‘quvchilarni sodda masalalar bilan tanishtirish.
II.Bob.  O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda masalalar tuzish va uni 
echish.
2.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda  teskari masala tuzish va uni 
echish.
2.2 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda Ko‘riladigan turdagi 
masalalarni echish usullarini shakllantirish.
2.3 Arifmetik masalalar echish jarayonida o‘quvchilarning 
qobiliyatlarini   o‘ s tirish.
II.Xulosa
III.Foydalanilgan adabiyotlar
1 Mundarija:
I.Kirish……………………………………………………………………3
I.Bob. O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishning nazariy asoslari……6
1.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda matnli masalalardan 
foydalanish usullari………………………………………………………6
1.2 O‘quvchilarni sodda masalalar bilan tanishtirish………………….8
II.Bob.  O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda masalalar tuzish va uni 
echish………………………………………………………………………16
2.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda  teskari masala tuzish va uni 
echish……………………………………………………………………….16
2.2 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda Ko‘riladigan turdagi 
masalalarni echish usullarini shakllantirish……………………………..18
II.Xulosa……………………………………………………………………27
III.Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………….29
2 KIRISH
Normativ-huquqiy   hujjatlar   loyihalari   muhokamasi   portalida   yangi
tahrirdagi   O‘zbekiston   Respublikasining   Ta'lim   to‘g‘risidagi   qonuni   loyihasi e'lon
qilindi .
Ushbu Qonunning maqsadi  O‘zbekiston Respublikasida fuqarolarga ta'lim-tarbiya
berish,   kasb-hunar   o‘rgatishning   huquqiy   asoslarini   va   ta'lim   sohasidagi   davlat
siyosatining asosiy prinsiplarini belgilash hamda har kimning bilim olishdan iborat
konstitutsiyaviy huquqini ta'minlashdan iborat.
Qonunning asosiy vazifalari:
ta'lim   tizimining   ishlashi   va   rivojlanishi   uchun   huquqiy   kafolatlar   va
mexanizmlarni yaratish;
ta'lim   olish   jarayonida   ta'lim   oluvchilar   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish   va
shaffoflikni ta'minlash;
O‘zbekiston   Respublikasi   ta'lim   tizimini   xalqaro   ta'lim   standartlari   darajasigacha
takomillashtirish; ta'lim sohasida davlat hokimiyati va davlat boshqaruvi organlari
hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   vakolatlarini   belgilash   va   ular
o‘rtasidagi   munosabatlarni   tartibga   solish;   ta'lim   sohasida   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning   huquqlari,   majburiyatlari   va   javobgarligini   hamda   ularning   o‘zaro
munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga solish. Ta'lim O‘zbekiston Respublikasi
ijtimoiy taraqqiyoti sohasida ustuvor deb tan olinadi.
Ta'lim sohasida davlat siyosatining asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
ta'lim va tarbiyaning uyg‘unlikda olib borilishi;
ta'lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xususiyatga ega ekanligi;
ta'limning uzluksizligi, uzviyligi va izchilligi;
12 yillik (6 yoshdan 7 yoshgacha bolalarni bir yil davomida umumiy o‘rta ta'limga
tayyorlash   hamda   o‘n   bir   yillik   umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus)   ta'limning
majburiyligi;
ta'lim tizimining dunyoviy xususiyatga ega ekanligi;
davlat ta'lim standartlari va davlat ta'lim talablari doirasida ta'lim olishning hamma
uchun ochiqligi;
3 ta'lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashtirilgan yondashuv;
bilimli bo‘lishni va iste'dodni rag‘batlantirish;
insonning butun hayoti davomida ta'lim olishi;
jamiyatda pedagog xodimlar ijtimoiy himoyasining kafolatlanganligi;
ta'lim tizimida davlat va jamoat boshqaruvini uyg‘unlashtirish.
Davlat jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e'tiqodi, shaxsi, ijtimoiy
mavqeidan qat'iy nazar, har kimga ta'lim olishda teng huquqlarni kafolatlaydi.
Davlat ta'lim olish huquqini quyidagilar orqali ta'minlaydi:
ta'lim tashkilotlarini rivojlantirish;
ta'lim   tashkilotlarida   innovatsion   faoliyatni   va   ta'lim   dasturlarini   innovatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirishni qo‘llab-quvvatlash;
yetakchi   klassik   oliy   ta'lim   muassasalari   maqomini   belgilash   va   ularni   qo‘llab-
quvvatlash;
ishlab   chiqarishdan   ajralgan   (kunduzgi)   va   ajralmagan   holda   (sirtqi,   kechki,
masofaviy, dual) ta'lim olishni tashkil etish;
kadrlar tayyorlash va ta'limga oid davlat dasturlari asosida o‘qitish;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta'limni bepul olish;
oilada yoki o‘zi mustaqil ravishda bilim olgan, shuningdek, majburiy umumiy o‘rta
ta'limni   to‘liq   olmagan   fuqarolarga   akkreditatsiyadan   o‘tgan   davlat   ta'lim
muassasalarida eksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini berish;
ta'lim   muassasalarida   kadrlar   tayyorlash   bo‘yicha   davlat   buyurtmalarini   mehnat
bozorining talablariga muvofiq shakllantirish.
Xorijiy   mamlakatlarning   fuqarolari   O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro
shartnomalarga va qonun hujjatlariga muvofiq ta'lim olish huquqiga ega.
O‘zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashab   turgan   fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxslar
ta'lim olishda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga ega.
Respublikamiz   xalq   ta`limi   oldida   turgan   asosiy   vazifa   har tomonlama
kamol     topgan     sog`lom,   qobiliyatli,   o`z   Vatani   va   xalqiga   sodiq   insonlarni
tarbiyalash va ularni voyaga yetkazishdan iboratdir . Bu ulug` maqsadni ro`yobga
chiqarish xalq ta`limi  tizimiga  qarashli  barcha   xodimlar  va  keng  o`qituvchilar
4 ommasidan  o`z  ishiga  ijodiy yondashish,  har  bir  ishda   yuksak  samaradorlikka
erishish  xilma-xil  metodik  usullarni  o`ylab topish  hamda  uni  maktab  hayotiga
tadbiq   etishni    talab   qiladi.   Bugun   maktablarda   ta`lim  olayotgan   o`quvchilar
ilm-fan,  texnika  taraqqiyoti  erishgan  bir  qator  yutuqlardan  bahramand bo`lgan
ma`lum darajada bilimli kishilardir.
O`quvchiga   bilim   berish,   har   bir   dars   mazmunini   boyitish,   qiziqarli
mashg`ulotlarni   dars   jarayoniga     singdirishni     talab     qiladi.     Psixologlarning
aniqlashicha     bolalar     o`qituvchining     oddiy   tushuntirishi     orqali     egallab     olgan
ma`lumotlarga   qaraganda   turli   xil   ruhiy   kec hinmalar   orqali o`zlari mulohaza
yuritib   mustaqil   bajargan   ishlari   vositasida   o`zlashtirilgan   bilimlarini   uzoq   esda
saqlab   qoladilar.   Chunki   o`quvchi   mustaqil   mashqlarni   bajarishda   faoliyat
ko`rsatib, ilgari olgan bilimlariga   tayangan  holda    ko`plab   o`quv  materiallarini
hayolidan     o`tkazadi.     O`xshash   hodisalarni   taqqoslaydi.   O`zicha     mulohaza
yuritib   mustaqil     hukm   chiqaradi.   O`qituvchilarning   tayyor     holda     bergan
ma`lumotida   esa  o`quvchi   fikrlash   faoliyati  to`la  ishga  kirishmasdan to`g`ri
javobni  o`zlashtirib  oladi.  O`xshash  hodisalarga  duch  kelishi  bilan  o`qituvchi
bergan bilimni  amaliyotga taqbiq qilishda  qiynalib qoladi. Davlat  ta`lim  standarti
va   amaldagi   maktab   dasturlarida   o`quvchi   egallashi   lozim   bo`lgan   materiallar
ancha   murakkab   bo`lib,   bolalarning   bu   bilimlarni   bosqichma-bosqich   egallab
olishlarini, kengaytirib va rivojlantirib borishlarini taqozo etadi. 
Bugungi    Davlat    ta`lim    standarti    va   ta`lim    tizimi    o`qituvchilar    oldiga
o`ta   mas`uliyatli vazifalar   yuklamoqda.   Muallim   har   bir   o`tilayotgan   darsga
ijodiy     yondashishi,     mashg`ulotlarni   ilg`or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
qurishi,   darsning   har   bir   minutidan   unumli   foydalanishi   zarur.     Mashg`ulotlarni
shunday  tashkil  etish  kerakki,  o`quvchi  har  bir  dars  davomida  egallashi lozim
bo`lgan bilimlar  hajmini, o`zida hosil qiladigan ko`nikma va malakalarni oldindan
belgilab   olishi     lozim.     Bu     o`z     navbatida     o`quvchining     mashg`ulotlarga     aniq
maqsad   bilan   qatnashishini  taqozo   qiladi.   Chunki    o`quvchi   darsning   oxirida
belgilangan  maqsadga  erishganligini  bilish imkoniyatiga ega bo`lishi zarur. 
5 6 1.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda matnli masalalardan
foydalanish usullari
Matnli   masalalar   echish   bolalarda   avvalo   mukammal   matematik
tushunchalarni   shakllantirish   ularning   programmada   belgilab     berilgan     nazariy
bilimlarini     o‘zlashtirish   bilan   birga   o‘qo‘uvchilarning   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Masalan: Agar biz o‘quvchilarda qo‘shish
haqida to‘g‘ri tushuncha shakillantirishni istasak, buning uchun bolalar yig‘indisini
topishga   doir   etarli   miqdorda   sodda   masalalarni   deyarli   har   gal   to‘plamlarni
birlashtirish amalini bajarib echishlari zarur.  Masalan: quyidagi masala berilgan. 
Ahmadda 6 ta rangli     va uchta oddiy qalam bor. Ahmadda hammasi bo‘lib
nechta qalam bor? 
Buni   echish   uchun   oldin   6   ta   cho‘p   oladilar   va   buning   yoniga   yana   3   ta
cho‘pni   so‘rib   qo‘yadilar,   va   hammasi   bo‘lib   nechta   cho‘p   bo‘lganini   sanaydilar.
So‘ngra masalani echish uchun 6 ga 3 ni qo‘shish kerkligi va hosil bo‘lgan 9 son
bu   ikki   sonning   yig‘indini   bo‘lishni   tushuntiradi.   SHunga   o‘xshash   masalalarni
ko‘plab   echib   bolalar   qo‘shish   amali   haqidagi   tushunchalarni   asta   sekin   egallab
boradilar   va   uni   umumlashtrish   asosida   qo‘shish   uchun   ularni   birga   sanash
kerakligini tushunalilar. Masalan: amalning noma’lum kamponentini topishga doir
masalani   echayotib     o‘quvchilar   arifmetik     amallarning     kamponentlari     va
natijalar     orasidagi   bog‘lanishni         ajratish   va   uni   masalalar   echishga   qo‘llashga
harakat qiladilar.
  Masalalarda       aniq       material       bo‘lib       ular       yordamida o‘quvchilarda
yangi   bilimlar   vujudga   keladi   hamda   uni   echish   jarayonida   fikrlash   amallarini
bajarishga   o‘rganadilar.   Bunga   1-sinf   matematika   kursidagi   sodda   masalalardan
keltiramiz
1.Bir   likopchada   8   ta,   ikkinchi   likopchada   birinchidagidan   2   ta   ortiq   anor
bor. Ikkinchi likopchada nechta anor bor?
 1- likopchada 8 ta anor,  2-chisida 2 ta ortiq.
  Echish : 8+2=10 ta.
 Javob: Ikkinchi likopchada 10 ta anor bor.
7 2.Bir   bidonda  10  l,  ikkinchisida  3  l  kam  paxta  yog‘i   bor.  Ikkinchi  bidonda
necha litr paxta yog‘i bor?
   1- bidonda — 10 l
   2-bidonda - ? -3 l kam.
       Echish:  10-3=7l 
         Javob; Ikkinchi bidonda 7  litr  paxta yog‘i bor.
                3.Maktab   hovlisida       10   ta   o‘quvchi   bo‘lib,   ulardan   4   nafari       qiz   bola.
Ularning nechtasi o‘g‘il bola.
O‘g‘il bola-?  Jami- 10  ta. Qizlar-4 nafar 
Echish :  10-4=6 ta. 
Javob: olti nafari  o‘g‘il  bola. 
Mavjud   bilimlar   va   finrlash   qobiliyatlar   tadbiq   qilinishi   jarayonida
mustahkamlanib   boradi.   Masalalarni   shakllantirishda   aniq   material   bo‘lgan   holda
nazariyani   amaliyot   bilan   o‘qitishni   turmush   bilan   bog‘lab   olib   borish   imkonini
beradi.   O‘quvchi   masalalarni   echayotganda   ko‘p   matematik   tushunchalar   aniq
hayotda   odamlarning   tajribasida   o‘z   ildizi   ekanligiga   ishonch   hosil   qiladi.
Masalalar echish orqali bilim va tajriba sohasida muhim bo‘lgan ma’lumotlar bilan
tanishadilar.   Masalan   boshlang‘ich   sinflarda   echiladigan   ko‘p   masalalarning
mazmunida   bolalar   va   kattalarning   mehnati   mamlakatimizning   xalq   xo‘jaligi,
texnika   sport   va   madaniyatda   erishgan   yutuqlari   yotadi.   Masalalar   echish
jarayonining   o‘zi   ma’lum   metodikada   o‘quvchilarning   aqliy   rivojlanishiga   ancha
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi, chunki u aqliy operasiyalarni: analiz va sintez aniqlashtirish
va   taqqoslash   umumlashtirishni   talab   etadi.   Masalan:o‘quvchi   istagan   masalani
echishda   analiz   qiladi.   Savolni   masala   shartidan   ajratadi.   Echish   rejasini
tuzayotganda sintez qiladi, bunda u aniqlashtirishdan foydalanadi, biror bir turdagi
masalalarni ko‘p marta echish natijasida o‘quvchi bu turdagi masalalarda berilgan
va izlanayotgan sonlar orasidagi bog‘lanishlar haqidagi bilimni umumlashtiradi.
8 1.2 O‘quvchilarni sodda masalalar bilan tanishtirish.
O‘quvchilarda eng oldin tanishadigan arifmetik masalalar tushunarli bo‘lishi
kerak   yig‘indi   va   qoldiqli   masalalarga   doir   masalalar   jumlasi   kiradi.   Bunday
masalalarni   echish       bilan       tanishtirishni,   parallel       olib     borish       maqsadga
muvofiq   bo‘ladi, bunday masalalarga quyidagi masalalar kiradi.
1.Ahmad   3ta   qo‘g‘irchoq   va   2ta   koptok   rasmini   chizdi.   Ahmad   nechta
o‘yinchoqning   rasmini   chizdi ?
2.Bahodir   jo‘yakdan   6   ta   bodring   uzdi   2   ta   bodringni   edi.   Nechta   bodring
qoldi?
Sodda   masalalarning       qiyinligi   bo‘yicha   ikkinchi   turi   bu   sonni   bir   necha
birlik   orttirish   yoki   kamaytirishga   doir   masalalardir,   bunday   masalalarga
namunalar keltiramiz. 
1.Zokirda   6   ta   Ahmadda   esa   undan   2   ta   ortiq   daftar   bor.   Ahmadda   nechta
daftar bor?
Echish:  6+2=8 ta.
Javob: Ahmadda 8 ta daftar bor.
2.Maysara 7 ta ertak, Go‘zal esa undan 3 ta kam ertak o‘qidi. Go‘zal nechta
ertak o‘qigan?
  Echish:   7-3=4 ta 
Javob:Go‘zal 4 ta ertak o‘qigan.
                      3.Botir   6   sm   li   kesma   chizdi.   So‘ngra   uni   3   sm   uzaytirdi.   Kesmaning
uzunligi qancha bo‘ladi?
Echish :  6+3=9 sm 
Javob: Kesmaning uzunligi 9 sm bo‘ladi.
Endi   noma’lum   ko‘paytuvchini   topishga doir   masalani     ko‘ramiz undan
so‘ng esa noma’lum bo‘linuvchini topishga doir masalani ko‘ramiz.
 Masala: 12 kg olmani 3 kg dan qilib bir nechta qutiga joylashtirildi. Har bir
qutida necha kg olma joylashtirildi?
  Echish:   12:3=4 ( kg). 
Javob: Har bir qutiga 4 kg olma joylashtirildi. 
9 O‘quvchilar   bilan   sonni   bir   necha   marta   orttirish   va   kamaytirishga   doir
masalalar ko‘riladi. 
1.To‘tilar 10 ta, kaptarlar esa 5 marta kam. Kaptarlar nechta?
  Echish:  10:5=2 ta.
 Javob: Kaptarlar 2 ta 2.
2.0pasi 9 yoshda,  u ukasidan 3 marta katta ukasi necha yoshda? 
Echish :  9:3=3 yoshda. 
Javob: ukasi 3 yoshda
Sonni   ulushini   va   ulushga   ko‘ra   sonni   o‘zini   topishga   doir   masalalar   bilan
o‘quvchilarni   sonlarni   karrali   taqqoslashni   o‘rganganlaridan   keyin   tanishadilar.
Ulushlarga doir eng elementar masalalar ko‘riladi: 
1)   Kitob   60   betli.   Bola   kitobning     1/3   qismini   o‘qidi.   Bola   necha   bet
o‘qigan?
  Echish:   60:3 • l=20(bet).
 Javob: Bola 20 bet o‘qigan.
2)Malika   she’rning   yarmini   yod   oldi,     u   18   satrini   yod   oldi.   Butun   she’r
necha satrdan iborat.
           Echish :   18*2=36 satrli she’r. 
           Javob:  Butun she’r 36 satrdan iborat. 
O‘quvchilar vaqtga doir sodda masalalarni echish bilan tanishadilar.
1.Bola   uyidan   soat   8-u   30   minutda   yo‘lga   chiqdi   va   soat   8-u   50   minutda
maktabga etib keldi. Bola yo‘lga necha minut sarflagan?
Echish:   8-u 50 minut- 8-u 30 minut = 20 minut. 
Javob: Bola yo‘lga 20 minut sarflagan. 
2. 30 sm kesmani uchdan bir qismini toping. 
Echish :  30:3 · 1 = 10 sm.
3.Kesmaning  to‘rtdan  bir   qismi  8  sm   bu kesmani   uzunligini
toping. 
Echish :  8· 4:1=32 sm.
10 4.Sotuvchi 60 kg shakarni ikkidan bir qismini sotdi. YAna necha kg shakarni
sotish kerak bo‘ladi.
Echish:   60:2« 1=30 kg. 
Javob: YAna 30 kg shakarni sotish kerak. 
Sodda masalalarni sinflash ularni echishda bajariladigan arifmetik amallarni
gruppalarga   ajratiladi.   Bunday   gruppalarni   3   ga   ajratish   mumkin.   Birinchi
gruppaga shunday sodda masalalar kiradiki ularni echish davomida bolalar har bir
arifmetik amalning aniq ma’nosini o‘zlashtiradilar, ya’ni ular to‘plamlar ustida u
yoki bu amalga qaysi bir arifmetik amal mos kelishini o‘rganadilar. Bu gruppaga
5 ta masala kiradi.
1. Ikki   sonning   yig‘indisini   topish.   Gulzodaning   5   ta   katta   tarelka   va   3   ta
kichik tarelkasi bor edi. Gulzodaning nechta tarelkasi bo‘ldi.
Echish:   5+3=8 ta.
Javob: Gulzodaning 8 ta tarelkasi bo‘lgan.
2.Qoldiqni   topish.   O‘quvchilar   7   ta   qush   inini   yasadilar.   Ularni   3   tasini
sotdilar. Ular yana nechta inni sotishlari kerak.
Echish.YAsadi -7  ta, sotdi-3 ta,  qoldi-?
7-3=4 ta. Javob: 4 ta
3. Bir   xil   qo‘shiluvchilarni   yig‘indisini   toping.Jonli   burchakda   4   qafasda
quyonlar   boqildi,   har   bir   qafasda   3   tadan   quyon   bor.   J onli   burchakda   nechta
quyon bor?
      Echish:  4+4+4= 12 ta 4*3= 12 ta.
          Javob:Jonli burchakda 12 ta quyon bor.
            4. Teng bo‘laklarga ajratish.O‘quvchilarni 2 ta gruppasi 12 kg baravardan
makalatura   keltirdilar.   O‘quvchilarni   har   bir   gruppasi   necha   kg   makalatura
keltirgan.?
Echish:     12:2=6  (kg) .
 Javob:   O‘quvchilarning  h ar   bir  gruppasi   6   kg  makalatura keltirgan.
11                    5. Mazmuni bo‘yicha bo‘lish. O‘quvchilarning har bir gruppasi 12 tupdan
daraxt   ko‘chatining   tagini   yumshatdilar.   Jami   36   ta   daraxt   ko‘chatini   tagini
yumshatganlar. Bu ishni o‘quvchilarni necha gruppasi bajargan.
Echish:   36:12=3 
Javob:3 ta gruppa bajargan.
Ikkinchi   gruppaga   shunday   sodda   masalalar   kiradiki   ularni   echish
davomida o‘quvchilar  arifmetik  amallarning komponentlari  va  natijalar  orasidagi
bog‘lanishni   o‘zlashtiradilar.   Bular   jumlasiga         noma’lum   komponentlarni
topishga doir masalalar kiradi.
1. Ma’lum   yig‘indi   va   ma’lum   ikkinchi   qo‘shiluvchi   bo‘yicha   birinchi
qo‘shiluvchini topish. 
Oysara bir nechta katta tarelka va uchta kichik tarelkani jami 9 ta tarelkani
yuvdi. Oysara nechta katta tarelkani yuvdu? 
           Echish:   9-3=6 ta 
           Javob: Oysara 6 ta tarelkani yuvgan.
2.Ma’lum   yig‘indi   va   ma’lum   birinchi   qo‘shiluvchi   bo‘yicha   ikkinchi
qo‘shiluvchini toping. 
Oysara  9 ta  katta  tarelka  va  bir   nechita kichik  tarelkani  yuvdi   . U  jami  14
tarelkani yuvdi. Oysara nechta kichik tarelka yuvgan? 
           Echish:   14-9=5 ta 
            Javob: Oysara 5 ta kichik tarelka yuvgan.
3. Ma’lum ayiruvchi va ma’lum ayirma bo‘yicha kamayuvchini topish.
Ahmad   bir   nechta   qush   inini   yasadi.   U   uchta   inni   do‘stiga   berdi   Ahmadga
yana beshta qush ini qoldi. Ahmad nechta qush ini yasagan?
  Echish: 3+5=8  ta Javob Ahmad 8 ta qush ini yasagan.
          4. Ma’lum kamayuvchi va ma’lum ayirma bo‘yicha ayriluvchini topish.
Adiba 8 ta qush ini yasadi. U bir nechta inni do‘stiga berdi.unda yana 5 ta in
qoldi. Adiba do‘stiga yana nechta qush inini bergan. 
Echish:   8-5=3 ta Javob: Adiba do‘stiga 3 ta qush ini bergan
12 5.Ma’lum   ko‘paytma   va   ma’lum   ikkinchi   ko‘paytuvchi   bo‘yicha   birinchi
ko‘paytuvchini topish. 
Noma’lum sonni 7 ga ko‘paytirib 28 hosil qilindi.  Noma’lum sonni toping.
Echish :   28:7=4   x.7=28    x=28:7   x=4
Uchinchi   gruppaga   shunday   sodda   masalalar   kiradiki   ularni   echish   vaqtida
arifmetik amallarning yangi ma’nosi ochiladi. Bular jumlasiga ayirma tushunchasi
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   sodda   masalalar   va     nisbat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   sodda
masalalar kiradi. 
            1. S onlarni ayirmali taqqoslash yoki ikki son ayirmasini topish
SHoxda   5   ta   qush   bor   edi.   Undan   2   tasi   uchib   ketdi.   SHoxda   nechta   qush
qoldi?
        
Echish:   5-2=3ta 
Javob:SHoxda   3   taqush   qoldi.
         2.Sonni bir nechta birlik ortirish.
Savatda 20 kg olma, chelakda esa 14 kg (olma) bodring bor.Hammasi  b o‘ l i b
necha kg olma bor?
             Echish :   20+14= 34 kg       
            Javob hammasi bo‘lib 34 kg.
13              3. Sonni bir necha birlik kamaytirish.
           Savatda 10 kg olma bor edi. Undan 8 kg olmani sotishdi. Savatda necha kg
olma qoldi?
Echish :  10-8=2 kg    
Javob: Savatda 2 kg olma qoldi.
Sodda   masalalar   juda   xilma   xil   bo‘lib   ular   turlari   bilan
tugallanmaydi.Birinchi   sinfda   qo‘shish   va   ayirishga   doir   masalalar   echiladi.
Ikkinchi   sainfda   esa   ko‘paytirish   va   bo‘lishga   doir   masalalar   echiladi.   Birinchi
sinfda echiladigan masalalarga misollar keltiramiz.
1.   Nodir   polizdan   4   ta   tarvuz   uzib   chiqdi.   Ali   esa   3   ta   qovun   uzib   chiqdi.
Hammasi bo‘lib nechta tarvuz va qovun uzib chiqildi?
Echish:   4+3=7 
Javob: Hammasi  bo‘ li b  7 ta tarvuz va qovun uzib chiqildi
2 .   1-   tarelkada   6   ta   olxo‘ri   2-   tarelkada   4   ta   olxo‘ri   bor.   Hammasi   bo‘lib
nechta olxo‘ri bor?
Echish:   6+4= 10 ta Javob: Hammasi bo‘lib 10 ta.
14 4. Rasmga qarab masala tuzing?
       11 kg                                           7 kg engil
Birinchi   velosiped   11   kg   ikkinchi   velosiped   7   kg   engil.   Ikkalasi   necha
kg? 
Echish -  11-7=4 kg   11+4=15 kg. 11+(11-7)=11+4=15 kg. 
Javob: Ikkalasi 15 kg
  Bir o‘ramda 35 m ip bor edi. Undan oldin 8 m va keyin 5 m qirqib olindi.Necha
m ip qoldi.
Echish:   35-(8+5)= 35-13=22 m
35-8=27 m        27-5=22 m
Javob:  22 metr ip qoldi
b) Axmadda   16   ta   bir   chiziq   va   20   ta   2   chiziqli   daftar   bor   edi.   U   yana   14   ta
daftar sotiboldi. Axmadda nechta daftar bo‘ldi.
Echish:   (16+20)+14=50 ta 
Javob:Axmadda 50 ta daftar bo‘ldi.
6. Rasmga qarab masala tuzing va uni eching.
Vali   3   ta   daftarni   12   so‘mga   sotib   oldi.   Unga   yana   4   ta   daftar   kerak   edi.   Unga
necha so‘m  kerak edi.
Echish:   12:3=4 so‘m     4*4=16 so‘m.
Javob: Valiga yana 16 so‘m kerak edi.
7. Rasmga qarab masala tuzing. Niginaning oyisi 4 ta o‘yinchoqni 36 so‘mga 
15 S
otib   oldi.   Unga   necha     so‘m   kerak
Echish:   36:4=9 so‘m     9*3=27 so‘m. 
Javob   Niginaning   oyisiga  27  so‘m   kerak .
8. Bog‘bon  60  kg   olxo‘ri   terdi .  U  6  ta   yashikni   barobar   qilib   to‘ldirgandan   keyin
yana  12 kg   olxo‘ri   qoldi .   Bog‘bon   bittata   yashikka   necha   kg   olxo‘ri   solgan ?
Echish .  60-12=48  kg . 48:6=8  kg .
Javob :  Bog‘bon   bitta   yashikka  8  kg   olxo‘ri   solgan .
9. Uchburchakning  perimetri   37   sm.  Uning   birtomoni   11  sm,   ikkinchi   tomoni   10
sm bo‘lsa, uchinchi tomonini toping?
Echish:   11+10=21  sm   37-21 = 16 sm. 
Javob:  Uchinchi tomoni 16 sm.
10. Jadvalga qarab masala tuzing?
1 ta quti massali ____              Qutilar so ni                          Ha m ma quti  massasi
Bir   xil                         6 t a                             48   kg
? _________________                    12ta __                                                            72 kg
Nodir 6 ta qutini sotib oldi. Hamma qutilarning massasi 48 kg. U yana 12 ta quti
sotib oldi. Uning massasi 72 kg edi. Har bir qutining massasi necha kg edi. 
Echish : 48:6=6  kg .     72:12=6  kg  
Har   bir   qutining   massasi  6  kg   edi .
Masala   echimini   tekshirish   degan   so‘z   bu   echim   to‘g‘ri   yoki   xatoligini
aniqlash   demakdir.   Boshlang‘ich   sinflarda   quyidagi   4   ta   tekshirish   usulidan
foydalanadi.
16 II.Bob.  O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda masalalar tuzish va
uni echish
2.1 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda  Teskari masala tuzish va uni
echish.
Bu   h olda   bolalarga   berilgan   masalaga   tuzish   va   echish   taklif   q i l i n a d i .
Masalan, o‘quvchiga quyidagi masalani echish taklif qilingan bo‘lsin: 
Masala. 2 ta katta qoshiqqa qancha metal sarf qilinadi? 
Katta qoshiqqa necha gramm metall sarf qilingan? 
Bu masalani echganlaridan so‘ng bolalar katta qoshiqqa 50 gramm metall sarf
qilinganini   biladi.   O‘quvchilar   bu   masalalardan   ifoda   qilishadi.   Har   biri   20
grammli   5   ta   choy   qoshiq   sarf   qilingan   metallardan   har   biri   50   gramm,   nechta
katta   qoshiq   yasash   mumkin.   Agar   bu   teskari   masalani   echish   natijasida   2   soni
chiqsa,   berilgan   masala   to‘g‘ri   echilgan   bo‘ladi.   Bu   usul   2-   sinfda   kiritiladi.   Bu
usulni   istalgan   masalada   qo‘llash   mumkin.Bunda   faqat   teskari   masalaga
bolalaning   kuchlari   etadigan   bo‘lishi   kerak.   Barcha   masalalarni   bu   usul   bilan
tekshirish lozim deb o‘ylash kerak emas, chunki bu usul  ancha qiyin va uzundan
uzoqdir.   Haqiqatdan   ham   avval   masalani   tuzish   kerak,   bunda   teskari   masala
berilgan   masaladan   qiyin   bo‘lishi   ham   mumkin.   Biroq   ko‘p   hollarda   teskari
masalalar tuzish va ularni echishga doir mashqlar o‘zicha ham foydalidir. CHunki
u   metalldagi   kattaliklar   orasida   bog‘lanishlarni   oydinlashtirishga   yordam   beradi.
SHuning   uchun   bu   usul   yordamida   barcha   sodda   masalalarni   4-   proporsionalni
topish kerak. 
2.   Masalani   echish   natijasida   hosil   qilingan   sonlar   bilan   berilgan   sonlar
orasida   moslik   o‘rnatish.   Bu   usul   bilan   masala   echimini   tekshirishda   masala
javobida   hosil   bo‘ladigan   sonlar   ustida   arifmetik   amallar   bajariladi.   Agar   bunda
masala   shartida   berilgan   sonlar   hosil   bo‘lsa   u   holda   masala   to‘g‘ri   echilgan   deb
hisoblash   mumkin   bo‘ladi.   Bunga   quyidagi   masalani   echimini   ko‘ramiz.   Jamoa
a’zolari   3 qop  kartoshka   hammasi   bo‘lib  200 kg  kartoshka  terdilar. Ular  birinchi
va   ikkinchi   qopni   tortishgan   edi   va   120   kg   chiqdi.   Ikkinchi   va   uchinchi   qopni
tortishgan edi 70 kg chiqdi. Har bir qopda necha kg bor. Ular birinchi va ikkinchi
17 qopni tortganda 120 kg chiqdi. Ikkinchi va uchinchi qopni tortganda 142 kg. Har
bir qopda necha kg kartoshka bo‘lgan.
5 8+62=120 kg       62+80=142 kg       5 8+62+80=200 kg 
Masalani   turli   usullar   bilan   echish .   3-sinf   o‘quvchilariga   to‘rtinchi
proporsionalni topishga doir shunday masalani ko‘ramiz. 
Opasi   15   ta   katta   daftar   sotib   oldi   unga   7500   so‘m   to‘ladi.   Singlisi   esa   3   ta
shunday daftar sotib oldi.  Singlisi qancha pul to‘ladi?
 Tenglama tuzib echamiz. X singlisi to‘ladi:
  X: 3 =7500:15 X:3=500 X= 1500 so‘m 
Tekshirish:
7500:15-3=500-3=1500
Masalalarni   echishda   faqat   amallarning   bajarilish   tartibi   bilan   farq   qiladigan   2
usulni turli usul deb bo‘lmaydi.
4.Izlanayotgan sonning chegarasini belgilash.
Bu   usulning   qullanilishi   shundan   iboratki   bunda   masalani   echishdan   oldin
izlanayotgan   son   berilgan   sonlarning   qaysinisidan   katta   yoki   kichikligini
aniqlaydi.   Echishdan   kiyin   hosil   qilingan   natija   berilgan   sonlardan   biri   bilan
taqqoslanadi, agar u aniqlangan chegaraga mos kelmasa, masala noto‘g‘ri echilgan
bo‘ladi. Bunday masalalarni echimini chamalash usuli bilan tekshiramiz. 
Oralaridagi   masofa   750   km   bo‘lgan   ikki   shahardan   bir   vaqtning   o‘zida   bir
biriga   qarab   2   mashina   yo‘lga   chiqdi.   1-mashinaning   tezligi     soatiga   45   km,
ikkinchi   mashinaniki   soatiga   30   km   tezlik.   Har
bir mashina uchrashguncha necha km yo‘l yurgan?    Bu masalani echishda har bir
mashina   uchrashguncha   750   km   dan   kam   yo‘l   yurgan.   YAna   birinchi   mashina
ikkinchi   mashina   qaraganda   ko‘p   yo‘l   yurgan.   Agar   o‘quvchilar   bu   masalani
echishda birinchi mashina 890 km,  ikkinchi mashina 850 km yo‘l yurgan desalar
masala   xato   echilgan   bo‘ladi,     bu   sonlar   shaharlar   orasidagi   masofadan   katta
chiqayapti.   Bunday   masalalarni   echishda   ham   soda,   ham   murakkab   masalalarni
echishni tushunishlari kerak. Masalaning echimi:
 45+30=75 km /soat;  750:75=10 soat;  
18 45*10=450 km;                                          30-10=300 km
Birinchi mashinani yurgan yo‘li              Bu ikkinchi mashina uchrashguncha yo‘l.
Bir   manzildan   bir   vaqtda   ikki   poezd   qarama-qarshi   yo‘lga   chiqdi.   Agar
poezdning   tezligi   55   km   /soat   bo‘lsa,     4   soatdan   keyin   ular   orasidagi   masofa
qancha bo‘ladi. 
v-tezlik;        S=vt -masofa; t= - vaqtlarni topish formulalari
Echish: 55·4=220km     60·4=240 km
220+240=460 km
Javob: 4 soatdan so‘ng poezdlar bir birida 460 km uzoqlashgan bo‘ladi.
2.2 O‘quvchilar  qobiliyatlarini o‘stirishda Ko‘riladigan turdagi
masalalarni echish usullarini shakllantirish .
Ayrim turdagi masalalarni echishga o‘rgatishning uchinchi bosqichdagi ish
metodikasini   o‘quvchilarda   berilgan   sonlar   va   izlanayotgan   son   orasida   tayin
bog‘lanish   mavjud   bo‘lgan   masalalarni   echish   o‘quvchilarda   shakllantirishdir.
Boshqacha   aytganda,   o‘quvchini   echish   usulini   umumlashtirilishi   va
harakatlanayotgan   turdagi   istalgan   masalani   echa   bilishga   erishish   kerak.   Ayrim
turdagi masalalarni echish uslubini umumlashtirish ustida ishlash eslab qolish ishi
bilan   almashtirilishi   kerak   emas.   CHunki   bu   holda   o‘quvchi   tanish   turdagi
masalani taniy biladi va uni echishdagi amallarni bajarish tartibini joylaydi. Avval
qo‘shaman so‘ngra bo‘laman va h.k. O‘quvchining butun harakati berilgan sonlar
va izlanayotgan ikkitadan ortiq amallar bilan echiladigan masalalar kiritiladi.
Masala.     Lola   9   ta   bir   xil   daftarcha     sotib   oldi   va   ular   uchun   72   so‘m   pul
to‘ladi.   Uning   dugonasi   esa   2   ta   daftarcha   ham   sotib   oldi.   Dugonasi   qancha   pul
to‘lagan?   Bu   bosqichda   shu   kattaliklar   qatnashgan   bitta   teskari   proporsional
bog‘anishli masalalarni kiritsa bo‘ladi. 
Har biri 300 so‘mli 3 ta daftarchaning hammasi 4 ta somsa qancha pul tursa
shuncha turadi. Somsa qancha turadi?
Kichik   yoshdagi   o‘quvchilar   ma’lum   turdagi   masalalarni   echish   usullarini
to‘g‘ri umurnlashtirishning asosiy shartlaridan biri bu masalalarni etarli miqtorda
19 echishdir. Biroq qaralayotgan turdagi masalalar bilan aralashtirilib ishlatiladi. Bu
masalalarning echilish usulini yodlab olishning oldini olish uchun zarurdir.
Echish   usulini   umumlashtirishda   harfiy   son   orasidagi   tegishli
bog‘lanishlarni   ochib   berishga   qaratilgan   bulish   kerak,   buning   asosida   tegishli
arfmetik amalni tanlaydi.
Bolalarga   umumlashtirish   uchun   yordam   beradigan   metodik   usullarni
ko‘rsatib beramiz.
Ma’lum   turdagi   masalalarni   echish   usullarini   to‘g‘ri   umumlashtirish   uchun
masalalarni   tanlash   va   joylashtirish   sistemasi   katta   ahamiyatga   ega.   Sistema
ma’lum   talablarni   qanoatlantirish   lozim.   Eng   avvalo   masalalar   asta-sekin
murakkablashib   borishi   kerak. Murakkablashtirish masala echiladigan amallarning
sonini orttirish yo‘li bilan berilgan.
3. Echishni  ayrim  amallar  ko‘rinishida yozish. Bir  nechta amalli ifodani  va
tenglamani   amallarga   doir   tushuntirish   og‘zaki;   yozma   bajarib   birdaniga   tuzish
mumkin.  Amallarni   bosqichlar   deb   ataluvchi   usul   bilan   ketma - ket   yozish   mumkin . 
Masala :   Do‘konda   har   biri   2400   so‘m   turadigan   6   juft   tufli   uchun ,   4   juft
oyoq   kiyimga   qancha   to‘lanan   bo‘lsa   shuncha   pul   to‘ladi .   Bir   juft   oyoq   kiyim
qancha   turadi ? 
a ) Ifodatuzib   echamiz .
(2400-6):4= 14400:4=3600  oyoq   kiyimning   bahosi .
  Javob :  oyoq   kiyimning   bir   jufti  3600  so‘m  
b)   Ifodani   tushuntirishlarni   yozmasdan   ketma-ket   yozish   240O-6   (so‘m)
(2400-6):4  so‘m
(240O6):4 =3600so‘m 
Javob: oyoq kiyimning bahosi 3600so‘m 
g) Tenglama tuzib echamiz. 
X(so‘m)- oyoq kiyim  bahosi  (2400*6):4 so‘m  (X·6)so‘m-oyoq kiyimlar  jami  puli
x·4=2400-8           x-4=2400-6                  x=2400-6:4=23
x=14400:4              x=3600 so‘m
20 Murakkab   masala  bir  necha  sodda  masalalarni   o‘z  ichiga  olib   bunda
sodda   masalalarni   o‘zoro   shunday   bog‘langanki   ularning   bir   xilllarining
izlanayotgan   sonlari   boshqalar   uchun   berilgan   sonlar   bo‘ladi.   Murakkab
masallalarni echishi uni turli  xil  sodda masalalarga ajratib echishga keltiriladi.
1. Maktabda 10 ta qiz navbatchilik qildi.  Bolalar esa 3 ta ortiq edi. Maktabda
nechta bola navbatchilik qildi?
  Echish:   10+3=13   10+13=23 
Demak: Maktabda 23 ta bola navbatchilik qildi.
Murakkab   masalalarni   echishda   1   ta   bog‘lanish   emas   balki   bir   nechta
bog‘lanishlar   bo‘ladi.   Tarkibli   masalada   o‘qituvchi   masala   shartini   beradi   va   uni
qisqa yozuv bilan tushuntiradi. 
Munira,   Vasila,   Siroj,   Karim   boqqa   bordilar.   Munira   6   ta   yong‘oq   Vasila
undan 3 ta ortiq,  Siroj 2 ta  Vasilaga qaraganda  1 ta kam, Karim esa Sirojdan 3 ta
ortiq yong‘oq topdilar.Karim nechta yong‘oq topgan. 
M-4 ta yong‘oq, V-? M dan 3 ta ortiq yong‘oq, S-? V dan 1 ta kam yong‘oq. 
K-? S dan 3 ta ortiq yong‘oq
Karim   topgan   yong‘oqlar   haqida   nima   deyiladi.   Karim   Sirojdan   3   ta   ortiq
yong‘oq topgan. 
Echish:   3+2=5   ta-   bu   Vasila   topgan   yong‘oq.   5-1=4   ta   -   Siroj   topgan
yong‘oq 4+3=7 ta- bu Karim topgan yong‘oq.
Buyoqchi bir kvartirada 6 ta eshikni ikkinchi kvartirada 4 ta eshikni bo‘yashi
kerak. Buyoqchi qancha eshikni bo‘yashi kerak?
.6+4=10 Demak, buyoqchi 10 ta eshikni bo‘yashi kerak.
Buyoqchi 10 ta eshikni bo‘yashi kerak.U 7 ta eshikni bo‘yadi. U yana nechta
eshikni bo‘yashi kerak?
Javob: 10-7=3 ta yana 3 ta eshikni bo‘yashi kerak.
Bir bo‘yoqchi 10 ta eshikni bo‘yadi. Ikkinchi bo‘yoqchi esa undan 3ta ortiq
eshikni bo‘yadi.Ikkala buyoqchi nechta eshikni bo‘yadilar. 
10+3=13 ta 10+13=23 ta  10+(10+3)=10+13=23 ta 
Demak, ikkala buyoqchi 23 ta eshikni bo‘yaganlar.
21 Javob:23 ta
Bir bidonda 7 l , 2- bidonda 1 -bidondagidan 3 l kam sut bor. Ikkala bidonda
necha litr sut bor?.
1-bidon-7 l
2- bidon? - 1 -bidonda 3 l kam.
Echish: 7-3=4 7+4=11
7+(7-3)=7+4=11l
Javob: Ikkala bidonda 11 l sut bor; 
Qizchada 3 ta, bolada 2 ta ortiq quyon bor. Ikkalasida nechta quyon bor.
Qizchada 3 ta    Bolada-? 2 ta ortiq
Echish:   3+2=5 ta   5+3=8 ta
Javob: Ikkalasida 8 ta quyon bor.
Murakkab   masalalarni   echishda   4   bosqichga   bulib   o‘rgatiladi.   Birinchi
bosqichda   bolalar   har   bir   topshiriqning   ma’nosini   o‘zlashtirishlari   va   ularni
bajarishni   o‘rganadilar.   Masalan:masalada   nima   haqida   gapirayotganini   tuzish
nima   ekanligini   tushuntiradi.   SHuningdek   masalada   nima   haqida       tasavvur   qila
olishlari, echilish rejasini tuzishni va h.k bilishlari zarur. Bu o‘quvchilarni egallash
bosqichi   masala     echyotganida   o‘quvchi   har   gal   o‘zi   topshiriqni   aytishi   va
bajarishga o‘rgatish jarayonida o‘tadi.
Ikkinchi   bosqichda   bolalar   topshiriqlar   sistemasi   bilan   tanishadilar   va
ulardan   masalalar   echishda   foydalanishni   o‘rganadilar.   O‘quvchilar   topshiriqlar
yozilgan   kartochkalarni   oladilar.Har   bir   masala   ustida   ishlashda   taxminan   6-10
darsda   har   bir   topshiriqni   bolalardan   biri   ovoz   chiqarib   o‘qiydi.Ularning
bajarilishida fikr yuritish ham ovoz chiqarib o‘tkaziladi.
Uchinchi bosqichda o‘quvchilar topshiriqlar sistemasini  o‘zlashtirishlari va
masalalar   echishda   ulardan   mustaqil   foydalana   olishlari   lozim.   SHu   maqsadda
kiyingi   10-15   darsda   masalalar   echishda   o‘quvchilar   topshiriq   kartochkalaridan
foydalanishni davom ettiradilar. Biroq topshiriqni ichlarida o‘qiydilar mulohazani
esa   ovoz   chiqarib   o‘qiydilar.   Bunday   ish   natijasida   o‘quvchilar   beixtiyor
topshiriqlar sistemasini o‘zlashtiradilar.
22 To‘rtinchi   bosqichda   o‘quvchilar   masala   ustida   topshiriqlarga   muvofiq
ravishda   ishlash   uslubi   shakllanadi.   Bu   bosqichda   kartochkalar   bolalarga   kerak
bo‘lmaydi.CHunki   barcha   topshiriqlar   sistemasi   ular   tomonidan   shunday
o‘zlashtirganki, o‘quvchilar  unga asoslanib o‘zlaricha tez fikr  yuritadilar. Bu esa
o‘quvchida   masala   ustida   ishlash   metodi   shakllanganidan   darak   beradi.
Kiyinchalik   bu   metoddan   yangi   turdagi   masala   ustida   ishlash   vaqtida   ham
matematik   strukturali   masalalarni   echish   usullarini   umumlashtirib   vaqtida   ham
foydalanadilar.   Masala   ustida   ishlash   umumiy   metodini   shakllantirayotganida
o‘quvchi hamma bolalar ham bu metodni bir vaqtda egallay olmasliklarini ko‘zda
tutish kerak. Agar ba’zi bolalarda kartochka bilan biroz ishlash etarli bo‘lsa, ba’zi
bolalar   uchun   2-   3   oy   kerak   bo‘ladi.   SHuning   uchun   bu   umumiy   metodni   hali
egallamagan   bolalarning         kartochkalaridan         foydalanishlarni         man         qilish
kerakmas.    Biroq    bu topshiriqlarni  maxsus yod  oldirish  mutlaqo  kerak  emas,
ular  ko‘p  marta bajarilishi natijalarida beixtiyor o‘zlashtirilishi kerak.
Masala   echish       o‘quvchini       shakillantirish   uchun   ikki   ayirma   bo‘yicha
noma’lum   sonlarni     topishga         doir   turli           guruh   proporsonal     miqdorlar
qatnashgan           1-turdagi   masalalar   taklif   qilinadi       va   ijodiy   xarakterdagi       turli
mashiqlar   o‘tkaziladi   so‘ngra   shu   metodika   bo‘yicha   ikki     ayirma   buyicha
nomalum  sonlarni  topishga doir ikki  turdagi masalalar kiritiladi.
Harakat   bilan   bog‘liq   bulgan   masalalar,   ya’ni   tezlik   vaqt   masofa   kabi
mulohazalar 3-sinfda qaraladi.
Harakat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   masalalarni   echishga   tayyorgarlik   ishi
bolalarning harakat haqidagi tasavvurlarini umumlashtirishni yangi miqdor tezlik,
vaqt,   masofa   kabi   miqdorlar   orasidagi   bog‘lanishlarni   ochib   berishni   kuzda
tutadi.   Boalarni   harakat   haqidagi   tasavvurlarni   umumlashtirish   maqsadida
transport   harakatini   kuzatish   bo‘yicha   maxsus   ekskursiyalar   o‘tkazish   foydali.
SHundan   so‘ng   harakatni   kuzatishni   sharoitida   o‘tkazish   mumkin,   bunda
harakatni   bolalarning   namoyish   qiladilar.   Ekskursiya   paytida   ham   sinfda
ishlayotganda  ham   bir   jismning  yoki   ikki  jismning  bir   biriga  nisbatan  qiladigan
harakati ko‘zda tutiladi. Masalan:Bir jism tez yoki sekin harakat qilishi to‘xtashi,
23 to‘g‘ri chiziq yoki egri chiziq bo‘ylab harakat  qi l i sh  mumkin. Ikki jism bir biriga
harakat   qilishi   mumkin.   Bunda   ular   bir   biriga   yaqinlashadi,   bir   biridan
uzoqlashgan   holda   qarama   qarshi   tomonlariga   harakat   qilishi   bir   yo‘nalishda
harakat   q i l i s h i   mumkin.Sanab   o‘ t i l g a n   vaziyatlarida   sinfda   ko‘zatilayotganda
chizmalar   qanday   chizilishini   bolalarga   ko‘rsatish   lozim.   Masofani   kesma   bilan
belgilash kelishilgan jo‘nash oxiriga etib borish va h.k.Joylarni kesmada yo nuqta
va   tegishli   harf   bilan   yoki   chiziqcha   yoki   bayroqcha   bilan   belgilanadi.   Harakat
yo‘nalishi   strelka   bilan   ko‘rsatiladi.   Masalan:   2   jismning   uchrashma   harakati
quyidagicha tasvirlanadi.
Bu   erda   kesma   chizmalar   uchrashguncha   bosib   o‘tiladigan   masofani,
bayroqcha   uchrashuv   joyini   A   va   B   nuqtalar   jismlarning   yo‘lga   chiqqan
manzillarini   strelka   harakat   yo‘nalishini   belgilaydi.   Teskari   mashqlarni   bajarish
ham   foydali   berilgan   chizma   bo‘yicha   tegishli   harakat   bajariladi.   Tezlik   bilan
tanishtirilayotganda   o‘quvchilarning   o‘zlari   yayov   yurganlaridagi   tezliklarni
topish   ishini   tashkil   qilish   maqsadga   muvofiqdir.   Buning   uchun   holida   sport
zalida yoki   yopiq yo‘lka chizish mumkin. Yo‘lakni 10 m dan qilib masofalarga
bo‘yab chiqish kerak, bunda har bir o‘quvchi qancha yo‘l bosganini topish qulay
buladi.   O‘qituvchi   yo‘lakdan   4   min   davomida   yurishni   taklif   qiladi.
O‘quvchilarning o‘zlari qancha yuriganliklarini belgilab qo‘ygan. 10 min belgilar
bo‘yicha   oson   topa   oladiar.   Darsda   har   bir   o‘quvchi   1   minda   qanday   masofa
bosganini   hisoblay   oladi.   O‘qituvchi   o‘quvchi   bir   minutda   bosib   o‘tgan
masofaning   tezligi   deyishini   aytadi.   O‘quvchilar   o‘zlarini   tezliklarini   aytadilar.
So‘ngra u o‘qituvchi ba’zi transport turlarining tezligini aytadi.
O‘quvchilarning   o‘zlarining   tezliklarini   aytadilar,   so‘ngra   o‘qituvchi   ba’zi
transport   turlarining   tezligini   aytadi.   Bu   ma’lumotlarni   o‘quvchilar   o‘z
lug‘atlariga   yozib   quyishlari   va   kelgusida   masalalar   tuzishda   foydalanishlari
mumkin.   Keyin   bu   bilimlarga   tayangan   holda   tezlik,   vaqt   masofalarning   shu
jumladan to‘rtinchi proporsionalni topishga doir proporsional bo‘lishga doir yana
ikki   ayirmaga   ko‘ra   noma’lum   sonlarni   topishga   doir   tezlik,   masofa,   vaqt
miqdorlari qatnashgan masalalarni  echishadi. Bu masalalar  ustida ishlayotganda
24 chizma ko‘rinishidagi illyustrasiyadan ko‘proq foydalanish kerak, chunki chizma
masalada   aks   etib   masalalar   ustida   ishlayotganda   chizma   ko‘rinishdagi
ilyustrasiyadan ko‘proq foydalanish kerak, chunki chizma masalada aks ettirilgan
hayotiy vaziyatni ko‘z oldiga keltirishga yordan beradi. YUqorida sanab o‘tilgan
masala   turlari   bir   vaqtda   3   sinfda   uchrashma   harakat   va   qarama-qarshi
yo‘nalishdagi   harakatga   doir   masalalar   ham   kiritiladi.   Bu   masalaniing   har   biri
berilgan sonlar va izlanayotgan songa bog‘liq ravishda 3 ta turda bo‘ladi.
1-jismlarning har   b i r i n i n g   tezligi va harakat vaqti beriigan izlanuvchi son-
masofa 2-tur jismlarning har birining tezligi va masofa berilgan. Izlanuvchan son-
harakat   vaqti.   2-   tur-   masofa   jismlardan   birining   tezligi   harakat   vaqti   berilgan
izlanuvchi son-ikkinchi jism tezligi.
Uchrashuvchi   harakatga   doir   masalalarni   kiritishga   tayyorgarlik   maqsadida
ikki jismning bir vaqtdagi harakati haqida bolalarda to‘g‘ri tasavvur hosil   qi l i sh
juda   muxim.   O‘quvchilarga   buni   anglashlari   uchun   quyidagilarga   o‘xshash
masala savollarini kiritish kerak.
1.   Ikki   shahardan   bir   biriga   qarab   ikkita   teploxod   suzib   ketdi.   Va   ular   3
soatdan   so‘ng   uchrashdilar.   Har   bir   teplohod   uchrashguncha   yo‘lda   qancha   vaqt
bo‘lgan? 
2) Qishloqdan shahargachaga qarab yo‘lovchi yo‘lga chiqdi.Va yo‘lovchi 30
minutdan   so‘ng   uchrashdi.   Yo‘lovchi   uchrashuvgacha   yo‘lda   qancha   vaqt   blgan.
Sodda masalalarni echish yo‘li bilan murakkab masalarni echish o‘rgatiladi.
            1. O‘quvchilar   bir   tup   pomidordan   ikki   kg.   Ikkinchisidan   birinchisiga
qaraganda   bir   kg   ortiq   pomidor   terishdi.   O‘quvchilar   ikkinchi   tupdan   qancha
pomidor terishdi?
          1 tup-2 kg
        2 tup-? 1 kg ortiq
Echish:   2+1=3 kg
Javob: O‘quvchilar ikkinchi tupdan 3 kg terishgan.
Bu masalani quyidagicha o‘quvchilarga savol berib masalalar tuziladi.
O‘quvchilar bir tupdan 2 kg ikkinchisidan esa birinchisiga qaraganda bir kg
25 kam pomidor terishgan?
O‘quvchilar   bir   tupdan   2   kg   ikkinchi   tupdan   1   kg   pomidor   terishdi.
O‘quvchilar ikkala tupdan qancha pomidor terishgan?
O‘quvchilar   bir   tupdan   2   kg,   ikkinchisidan   1   kg   pomidor   terishdi.
O‘quvchilar   birinchi   tupdan   ikkinchisiga   qaraganda   necha   kg   ortiq   pomidor
terishgan?
 Bunday maslalarni echishda o‘quvchilar amal tanlash masala shartiga ham
savoliga ham bog‘liq bo‘ladi.
1.   Birinchi   qutida   8   ta   ikkinchi   qutida   undan   3   ta   kam   qalam   bor.   Ikkala
qutida qancha qalam bor. Masalaning shartiga ko‘ra qisqa yozuv ko‘rsatiladi.
         1 qutida -8 ta
         2-? 1 qutidan 3 ta kam.
Echish:   8+(8-3)=8+5=13 ta
Javob:   Ikkala   qutida   13   ta   qalam   bo‘lgan.   E ndi   o‘quvchilarni   uchrashma
harakatiga   doir   masalalarning   echimi   bilan   tanishtirish   mumkin .   Bunda   1   dars
uchala   turdagi   masalalarni   berilgan   masalani   teskari   masalaga   almashtirish   yo‘li
bilan yangi masalalar hosil qailish yo‘li bilan kiritish maqsadiga muvofiq bo‘ladi.
O‘qituvchi   masalani   o‘qiydi -?   "Ikki   posyolkadan   bir-biriga   qarab   ikkita
velosipedchi   yo‘lga   chiqdi   va   ikki   soatdan   so‘ng   uchrashdi.   Bir   velosipedchi
soatiga  15  km   tezlik   bilan   yurgan .  Posyolkalar   orasidagi   masofani   toping "?
Muhokama   qilishdan   so‘ng   echishning   ikki   usulning   o‘quvchilarning
o‘zlari   topadilar .   Echilishi   avval   ayrim   amallar   ko‘rinishda   tushuntirishlar   bilan
yozish   lozim . Keynchalik esa ifoda yoki tenglama bilan yozish mumkin.
Bir   tokchada     10   ta   kitob,   ikkinchi   tokchada   esa   birinchidagidan   5   ta   ortiq
kitob bor.Ikkala tokchada qancha kitob bor?
 1 tokchada -10 ta kitob, 2- tokchada - ? 5 ta ortiq. 
Echish       1 0+5=15   ikkinchi   tokchada   kitob   bor,   10+15=25   -ikkala   tokchada
kitob bo‘lgan.
Javob: Ikkala tokchada 25 ta kitob bor. 
26 O‘quvchilarni turli xil hayotiy misollar keltirib sodda va murakkab masalalar
tuzishiga o‘rgatiladi.
Ozoda   25   ta   yong‘oq   Qumri   undan   5   ta   ortiq,   Maysara   esa   Qumridan   8   ta
ortiq kam yong‘oq topdilar. Qumri nechta yong‘oq topgan?
 Ozoda -25 ta yong‘oq Qumri-? Ozodadan 5 ta ortiq Maysara -? Qumridan 8
ta kam. 
Echish: 25+5=30 ta   30-8=22 ta     (25+5)-8=30-8=22 ta yong‘oq
Javob.Maysara 22 ta yong‘oq topgan.
 O‘qituvchi  doskada, bolalar esa daftarlarida echilgan masalaga doir chizma
chizadilar.
Velospedchilar   bir   qishloqdan   bir-biriga   qarab   yo‘lga   chiqdilar.   Birinchi
velospedchi   soatiga   15   km/soat,   ikkinchi   velospedchi   soatiga   18   km/soat   tezlik
bilan harakat qildilar. Ularning bir soatdagi tezligini toping? Qishloqlar orasidagi
masofa 66 km. 
Bolalar   chizma   bo‘yicha   bu   masala   tuzadilar.   So‘ngra   bu   masala   jamoa
bo‘lib muhokama qilinadi va echilishi tushuntirishlar bilan yozadi. 
1.  15+18=33 km- velospedchi lar 1 soatda  yaqinlashdilar.
O‘quvchilar   masalani   tuzadi   shundan   so‘ng   masala   echishning   2   usulini     jamoa
ravishda muhokama qiladilar.
1-usul
1. 18*2=36 km 2 velospedchi uchrashguncha qadar yurgan yo‘l.
2. 66-36=30 km  velospedchi uchrashguncha qadar yurgan yo‘l.
3. 30*2= 15( soatiga km) velospedchi tezligi. 
2 -usul
1. 66:2=33 km- velospedchi lar bir soatda yaqinlashdilar.
2. 33-18=15 (soatiga km ) birinchi velospedchining tezligi.
27 Xulosa
Matematika   o’qitish   metodikasi     umumiy   matematika   metodikasiga   bog‘liq.
Umumiy   matematika   metodikasi   tomonidan   belgilangan   qonuniyatlar   kichik
yoshdagi     o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ishlab
chiqiladi.
Boshlang‘ich   sinf   Matematika   o’qitish   metodikasi   Pedagogika   va   yangi
pedagogik   texnologiya       fani   bilan   uzviy   bog‘liq       bo‘lib,   uning   qonuniyatlariga
tayanadi.   Matematika   o’qitish   metodikasi     bilan   pedagogika   orasida   ikki
tomonlama bog‘lanish mavjud.
Bir   tomondan ,   matematika   metodikasi   pedagogikaning   umumiy   nazariyasiga
tayanadi va shu asosda shakllanadi.   Bu hol matematika   o‘qitish masalalarini hal
etishda metodik va nazariy yaqinlashishning bir butunligini ta’minlaydi.
Ikkinchi   tomondan ,   pedagogika   umumiy   qonuniyatlarini   shakllantirishda
xususiy   metodikalar   tomonidan   erishilgan   ma’lumotlarga   tayanadi,   bu   uning
hayotiyligi va aniqligini  ta’minlaydi.
Shunday   qilib,   pedagogika   metodikalarning   aniq   materialidan   “oziqlanadi”,
undan   pedagogik   umumlashtirishda   foydalaniladi   va   o‘z   navbatida   metodikalarni
ishlab chiqishda yo‘llanma   bo‘lib xizmat qiladi.
Matematika   metodikasi   pedagogika,   psixologiya   va   yosh   psixologiyasi   bilan
bog‘liq.   Boshlang‘ich   matematika   metodikasi   ta’limning   boshqa   fan   metodikalari
(ona tili, tabiatshunoslik, rasm,  mehnat va boshqa fanlar o‘qitish metodikasi) bilan
bog‘liq.
O‘qitishda     predmetlararo   bog‘lanishni   to‘g‘ri   amalga   oshirish   uchun
o‘qituvchi buni hisobga olishi juda muhimdir.
Ilmiy-tadqiqot   metodlari   –   bu   qonuniy   bog‘lanishlarni,   munosabatlarni,
aloqalarni   o‘rnatish   va   ilmiy   nazariyalarni   tuzish   maqsadida   ilmiy   axborotlarni
olish usullaridir.
28 Kuzatish,   tajriba,   maktab   hujjatlari   bilan   tanishtirish,   o‘quvchilar   ishlarini
o‘rganish,   suhbat   va   so‘rovnomalar   o‘tkazish   ilmiy-pedagogik   tadqiqot   metodlari
jumlasiga kiradi.
So‘nggi   vaqtlarda   matematik   va   kibernetik   metodlardan,   shuningdek,
matematekinani   o‘qtishda     modellashtirish   metodlaridan   foydalanish   qayd
qilinmoqda.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol avlod -
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun 
darslik. Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik.  Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda  matematika   tushunchalarni   shakllantirish   nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
15. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
30 16. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
17. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi.  Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
18. Mardonova G’.I. „Matematikadan test topshiriqlari 1-sinf”- Toshkent.: O’qituvchi,
2007, 48 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
20. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
21. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
22. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
23. Tadjiyeva  Z.G’.  Boshlang’ich  sinflarda fakultativ darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
24. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
25.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
31

3-SINF MATEMATIKA DARSLARIDA O’QUCHILARNING METEMATIK QOBILAYATINI  RIVOJLANTIRISH YO’LLARI

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda koʻpaytirish va boʻlishni oʻrgatish metodlari kurs ishi
  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha