Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 83.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Abdulatif Valijonov

Ro'yxatga olish sanasi 14 May 2025

0 Sotish

3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI
OLIY   TA’LIM,   FAN   VA   IN N OVATSIY ALAR
VAZIRLIGI
TOSHKEN T AMALIY  FAN LAR UN IVERSITETI
MATEMATIKA ÓQITISH METODIKASI
FANIDAN TAYORLAGAN
KURS  ISHI
MAVZU: “3 SINFDA MATEMATIKADAN SINFDAN
TASHQARI ISHLARNI TASHKIL ETISH”
VALIJONOV ABDULATIF
muallif
TOSHKENT   –  202 5 MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………....3
I   BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFDA   MATEMATIKA   FANIDAN   SINFDAN
TASHQARI ISHLARNING NAZARIY ASOSLARI…………………………..4
1. Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining
ahamiyati……………………...4
2. Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va turlari………………………………
8
3. Sinfdan   tashqari   ishlarning   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirishdagi
roli…..12
II BOB. 3-SINFDA MATEMATIKADAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI
TASHKIL ETISH AMALIYOTI……………………………………………….16
1. 3-sinf   uchun   sinfdan   tashqari   mashg‘ulot   turlarini
rejalashtirish…………...16
2. Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   usullari   va
shakllari………………….20
3. O‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlashdagi
roli……...…………………………………………………………………..24
XULOSA………………………………………………………………29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA INTERNET RO’YXATI
2 KIRISH
            Ta’lim   jarayonida   boshlang‘ich   sinflar,   xususan,   3-sinf   bosqichi
o‘quvchilarning   aqliy   rivojlanishi,   mustaqil   fikrlash   malakalari   va   ijodiy
qobiliyatlarini   shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,   matematika   fani   bu
jarayonda yetakchi rol o‘ynaydi. Chunki matematika nafaqat hisob-kitob ishlariga
o‘rgatadi,   balki   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish,   umumlashtirish   kabi   muhim
ko‘nikmalarni ham rivojlantiradi.
      Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilan olib boriladigan sinfdan tashqari ishlar esa
darsda   o‘zlashtirilgan   bilimlarni   mustahkamlash,   ularni   amaliyotda   qo‘llay   olish,
fanlarga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   va   erkin   ijodiy   fikrlashga   yo‘naltirilgan
faoliyatni   tashkil   qilishda   muhim   omildir.   Ayniqsa,   3-sinf   o‘quvchilari   uchun
sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   to‘g‘ri   tashkil   etilsa,   ularning   matematik
savodxonligi yanada ortadi, bilimlarga mustahkam asos yaratiladi.
              Mazkur   ishda   3-sinf   o‘quvchilari   bilan   matematikadan   sinfdan   tashqari
ishlarni   qanday   tashkil   etish,   uning   shakllari,   mazmuni   va   uslublari,   shuningdek,
bu   faoliyatning   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalariga   ta’siri   yoritiladi.
Shuningdek,   zamonaviy   yondashuvlar   va   innovatsion   metodlar   asosida   tashkil
etilgan mashg‘ulotlar namunalariga ham e’tibor qaratiladi.
3 I BOB. BOSHLANG‘ICH SINFDA MATEMATIKA FANIDAN SINFDAN
TASHQARI ISHLARNING NAZARIY ASOSLARI.
       1.Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining ahamiyati.
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   bolalar   uchun   dunyoni   anglashning,   fikrlash
qobiliyatlarini rivojlantirishning va shaxs sifatida shakllanishning muhim davridir.
Ushbu   davrda   matematika   fani   o‘quvchilarga   nafaqat   hisoblash   ko‘nikmalarini,
balki   mantiqiy   fikrlash,   tahlil   qilish,   umumlashtirish   kabi   muhim
kompetensiyalarni   ham   rivojlantiradi.   Matematika   fanining   boshlang‘ich
ta’limdagi o‘rni va ahamiyatini quyidagi jihatlar orqali ko‘rib chiqish mumkin:
1. Matematik tafakkur va mantiqiy fikrlashni shakllantirish
Matematika   fani   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Masalan,   arifmetik   amallarni   bajarish,   geometrik   shakllarni   tasavvur
qilish,   tenglamalarni   yechish   kabi   faoliyatlar   bolalarda   analitik   tafakkur   va
muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlarini   shakllantiradi.   Bu   esa   ularning   umumiy
intellektual rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
2. Kundalik hayot bilan bog‘liq ko‘nikmalarni rivojlantirish
Matematika   fani   o‘quvchilarga   kundalik   hayotda   uchraydigan   muammolarni   hal
qilishda   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni   o‘rgatadi.   Masalan,   xarid   qilishda   pulni
hisoblash,   vaqtni   boshqarish,   masofani   o‘lchash   kabi   faoliyatlar   matematika
fanining   amaliy   ahamiyatini   ko‘rsatadi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   hayotiy
kompetensiyalarini oshiradi.
3. Fanlararo integratsiyani ta’minlash
Matematika   fani   boshqa   fanlar   bilan   integratsiyani   ta’minlashda   muhim   vosita
hisoblanadi. Masalan, tabiiy fanlar, texnologiya, san’at kabi sohalarda matematika
4 tushunchalaridan   foydalanish   o‘quvchilarning   fanlararo   bog‘lanishlarni
tushunishiga   yordam   beradi.   Bu   esa   ularning   dunyoqarashini   kengaytiradi   va
kompleks fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiradi.
4. Tarbiyaviy va axloqiy jihatlar
Matematika   fani   o‘quvchilarda   puxtalik,   tartib-intizom,   sabr-toqat   kabi   axloqiy
fazilatlarni   shakllantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Masalan,   masalalarni
yechishda   qat’iyatlilik,   xatolarni   tahlil   qilishda   sabr-toqat,   natijalarga   erishishda
tirishqoqlik   kabi   fazilatlar   matematika   fani   orqali   rivojlanadi.   Bu   esa
o‘quvchilarning shaxs sifatida shakllanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
5. Innovatsion yondashuvlar va pedagogik texnologiyalar
Zamonaviy   ta’limda   matematika   fani   o‘qitishda   innovatsion   yondashuvlar   va
pedagogik texnologiyalardan foydalanishning ahamiyati ortib bormoqda. Interfaol
metodlar, didaktik o‘yinlar, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari kabi vositalar
o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi,   faol   ishtirokini   ta’minlaydi   va   o‘rganish
jarayonini   samarali   qiladi.   Bu   esa   matematika   fanining   o‘qitilish   sifatini
yaxshilashga yordam beradi.
6. Sinfdan tashqari ishlarning o‘rni
Sinfdan   tashqari   ishlar   matematika   fanini   o‘qitishda   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshirish,   ularning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashda   muhim   vosita
hisoblanadi.   Masalan,   matematika   to‘garaklari,   viktorinalar,   olimpiadalar   kabi
faoliyatlar   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   qobiliyatini   rivojlantiradi,   jamoada
ishlash ko‘nikmalarini oshiradi va fanlarga bo‘lgan qiziqishni kuchaytiradi.
7. Matematikadan qo‘shimcha faoliyatlar orqali o‘quvchilarning rivojlanishi
Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   fanining   o‘quvchilarning   rivojlanishiga   ta’siri
faqat   dars   jarayoni   bilan   cheklanmaydi.   Sinfdan   tashqari   faoliyatlar,   masalan,
matematika   to‘garaklari,   viktorinalar,   olimpiadalar   kabi   tadbirlar   o‘quvchilarning
qiziqishini   oshiradi,   ularning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.   Shu   bilan
birga, bu faoliyatlar o‘quvchilarda jamoada ishlash, mas’uliyatni his qilish, vaqtni
boshqarish kabi ijtimoiy ko‘nikmalarni ham rivojlantiradi.
8. Matematikada ijodiy yondashuv va innovatsion metodlar
5 Zamonaviy   ta’limda   matematika   fani   o‘qitishda   ijodiy   yondashuvlar   va
innovatsion   metodlardan   foydalanishning   ahamiyati   ortib   bormoqda.   Masalan,
Singapore Math metodikasi  o‘quvchilarda chuqur tushuncha va muammolarni hal
qilish qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilgan. Bu metodika o‘quvchilarga har bir
tushunchani   asosiy   darajada   puxta   o‘zlashtirishni   ta’minlaydi.   Shuningdek,
interfaol metodlar, didaktik o‘yinlar, axborot-kommunikatsiya texnologiyalari kabi
vositalar   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi,   faol   ishtirokini   ta’minlaydi   va
o‘rganish jarayonini samarali qiladi.
9. Matematikadan sinfdan tashqari ishlarning o‘quvchilarga ta’siri
Sinfdan   tashqari   ishlar   matematika   fanini   o‘qitishda   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshirish,   ularning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashda   muhim   vosita
hisoblanadi.   Masalan,   Building   Blocks   PreK   dasturi   o‘quvchilarga   matematikani
o‘ynab o‘rganish imkonini beradi. Bunday dasturlar o‘quvchilarning matematikaga
bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   ularning   o‘rganish   jarayonini   yanada   samarali
qiladi.
10. Sinfdan tashqari ishlarning pedagogik asoslari
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   pedagogik   asoslarni   hisobga   olish   zarur.
Pedagogik   yondashuvlar   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini,   qiziqishlarini,
ehtiyojlarini   inobatga   olishni   taqozo   etadi.   Shuningdek,   faoliyatlarni
rejalashtirishda   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish,   ijodiy
yondashuvni   qo‘llash,   amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirishga   e’tibor   qaratish
lozim.
Matematika   fanining   boshlang‘ich   ta’limdagi   o‘rni   beqiyosdir.   Bu   fan
o‘quvchilarning   faqat   bilim   saviyasini   oshiribgina   qolmay,   balki   ularni   atrof-
muhitga ongli yondashishga, tafakkur qilishga, fikrlarini aniq va ravon ifodalashga
o‘rgatadi.   Ayniqsa,   yosh   o‘quvchilarda   matematika   vositasida   fikrlash
moslashuvchanligi  shakllanadi. Har qanday tushuncha, har qanday nazariy qarash
yoki   uslubiy   yondashuv,   avvalo,   bu   yoshdagi   bolaning   qiziqishi   va   o‘zlashtirish
darajasiga mos bo‘lishi lozim.
6 Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida   o‘quvchining   shaxs   sifatida   rivojlanishi,   uning
individual   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   dars   va   undan   tashqari
mashg‘ulotlarni tashkil qilish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Shunday yondashuv
matematika   fanida   ham   o‘z   aksini   topmoqda.   Bu   fanni   o‘qitishda   nafaqat   bilim
berish,   balki   o‘quvchini   izlanishga,   kuzatishga,   savol   berishga   va   o‘z   fikrini
asoslashga   o‘rgatish   muhimdir.   Aynan   shunday   faoliyatlar   orqali   o‘quvchining
mustaqil fikrlash salohiyati ortadi.
Matematika   fanidan   tashkil   etiladigan   sinfdan   tashqari   ishlar   esa   bu   jarayonni
to‘ldiradi va mustahkamlab boradi. Darsdan tashqari faoliyatlarda o‘quvchilarning
qiziqishi,   erkin   ifoda   imkoniyati   kengayadi,   ijodiy   yondashuvga   yo‘naltiriladi.
Bunday   ishlar   orqali   fan   dasturidan   chetda   qolgan,   lekin   hayotiy   ko‘nikmalarni
shakllantiruvchi   mavzular   bilan   tanishtirish   imkoniyati   yuzaga   keladi.   Masalan,
o‘yinlar,   matematik   kechalar,   aqliy   hujumlar,   krossvordlar,   topqirlikka   oid
topshiriqlar   nafaqat   bilimni   mustahkamlaydi,   balki   o‘quvchining   darsda
erishmagan muvaffaqiyatini darsdan tashqari muhitda qozonishiga xizmat qiladi.
Ta’lim-tarbiyada   o‘yin   va   musobaqa   asosidagi   metodlar   ayniqsa   samarali   bo‘lib,
ular   orqali   o‘quvchilarning   e’tibori,   tafakkuri,   tezkorligi   va   ijodiy   fikrlash
qobiliyatlari   rivojlanadi.   Bunda   o‘qituvchining   kuzatuvchanligi   va   individual
yondashuvi   katta   ahamiyatga   ega.   Har   bir   o‘quvchining   o‘ziga   xos   qobiliyatlari,
ehtiyojlari   va   qiziqishlari   asosida   tuzilgan   sinfdan   tashqari   ishlar   ularda
motivatsiyani oshiradi, muvaffaqiyatga ishonch uyg‘otadi.
Shu bilan birga, matematika fanini chuqur o‘zlashtirishda axborot-kommunikatsion
texnologiyalar   yordamidan   foydalanish,   interaktiv   dasturlar   va   ta’limiy
platformalardan   foydalanish   ham   dolzarbdir.   Bu   jarayon   sinfdan   tashqari   ishlar
orqali   o‘zining   amaliy   samarasini   ko‘rsatadi.   Multimedia   vositalarida   yaratilgan
matematik topshiriqlar, videodarslar, tajriba asosidagi  loyihalar orqali o‘quvchilar
bilimlarini amalda qo‘llashni o‘rganadilar.
Shuningdek,   matematikani   vizual   tarzda   tushuntirish   –   bu   yoshdagi   o‘quvchilar
uchun   eng   samarali   metodlardan   biridir.   Sonlar   bilan   ishlashda   rangli   grafiklar,
geometrik   shakllar,   chizmalar,   harakatdagi   tasvirlar   o‘quvchilar   e’tiborini   jalb
7 etibgina qolmay, balki ularning tushunishini sezilarli darajada yengillashtiradi. Bu
usullarni   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   keng   qo‘llash,   bolalarning   o‘rganish
jarayoniga faol jalb etilishini ta’minlaydi.
Yakuniy   fikr   sifatida   ta’kidlash   joizki,   matematika   fani   boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchining fikrlash jarayonini rivojlantiruvchi, muammoli vaziyatlarga nisbatan
mustaqil   yondashuvni   shakllantiruvchi   va   hayotda   duch   keladigan   masalalarni
yechish kompetensiyasini beruvchi asosiy vositalardan biridir. 
2.Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va turlari.
     Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   chuqurlashtirish,   fanga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   va
shaxs   sifatida   rivojlanishiga   yordam   beruvchi   muhim   vositadir.   Ushbu   ishlarning
mazmuni va turlari o‘quvchilarning yosh xususiyatlari, qiziqishlari va ehtiyojlariga
mos ravishda tanlanadi.
Mazmuni
     Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni o‘quvchilarning darsda olingan bilimlarini
mustahkamlash,   yangi   tushunchalarni   o‘zlashtirish   va   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Bu ishlar o‘quvchilarga matematikani real hayot
bilan   bog‘lash,   muammolarni   hal   qilishda   ijodiy   yondashuvni   rivojlantirish
imkonini   beradi.   Masalan,   o‘quvchilarni   kundalik   hayotdagi   masalalarni
matematik usullar bilan yechishga o‘rgatish, ularning analitik fikrlash qobiliyatini
oshiradi.
Turlari
        Sinfdan   tashqari   ishlarning   turli   shakllari   mavjud   bo‘lib,   ular   o‘quvchilarning
qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   qarab   tanlanadi.   Quyida   ba'zi   asosiy   turlarini   ko‘rib
chiqamiz:
 Matematik   o‘n   minutliklar :   Bu   qisqa   muddatli   mashg‘ulotlar   bo‘lib,
o‘quvchilarning diqqatini jalb qilish va ularning faol ishtirokini ta'minlashga
qaratilgan.   O‘n   minutliklar   o‘quvchilarga   yangi   mavzuni   tanishtirish   yoki
mavjud bilimlarni mustahkamlashda samarali vosita hisoblanadi.
8  Qiziqarli   matematika   soatlari :   Bu   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishga   qaratilgan.   Ular   o‘yinlar,
viktorinalar,   masalalar   va   boshqa   interfaol   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Bunday   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi   va
matematikaga bo‘lgan qiziqishni oshiradi.
 Matematik   to‘garaklar :   Bu   doimiy   faoliyat   shakli   bo‘lib,   o‘quvchilarga
matematikani   chuqurroq   o‘rganish   imkonini   beradi.   To‘garaklarda
o‘quvchilar   murakkab   masalalarni   yechish,   yangi   mavzularni   o‘rganish   va
ilmiy tadqiqotlar bilan tanishishadi.
 Matematik viktorinalar va olimpiadalar : Bu musobaqalar o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   sinovdan   o‘tkazish,   ularning   raqobatbardoshligini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Bunday   tadbirlar   o‘quvchilarda   maqsadga
erishish uchun mehnat qilish va qat'iyatlilikni shakllantiradi.
 Matematik   ekskursiyalar :   Bu   tashriflar   o‘quvchilarga   matematikani
amaliyotda   qo‘llash   imkonini   beradi.   Ekskursiyalar   davomida   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   real   hayotdagi   ob'ektlar   va   hodisalar   bilan
bog‘lashadi.
 Matematik   gazeta   va   burchaklar :   Bu   faoliyatlar   o‘quvchilarning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   O‘quvchilar   matematik
mavzularda   maqolalar   yozish,   rasmlar   chizish   va   boshqa   ijodiy   ishlarni
bajarishadi.
 Matematik   ertaklar   va   sahnalashtirilgan   masalalar :   Bu   usul
o‘quvchilarning   tasavvurini   rivojlantirish,   matematik   tushunchalarni
o‘rgatishda   samarali   hisoblanadi.   Ertaklar   va   sahnalashtirilgan   masalalar
orqali o‘quvchilar murakkab masalalarni qiziqarli shaklda o‘rganishadi.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishning metodikasi
          Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   quyidagi   metodik   yondashuvlar
qo‘llaniladi:
 Differensial   yondashuv :   O‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini
inobatga olib, ularning ehtiyojlariga mos ravishda topshiriqlar berish.
9  Faoliyatga   asoslangan   yondashuv :   O‘quvchilarning   faol   ishtirokini
ta'minlash, ularni mustaqil ishlashga rag‘batlantirish.
 Integratsiyalashgan   yondashuv :   Matematikani   boshqa   fanlar   bilan
bog‘lash, o‘quvchilarga fanlararo bog‘lanishlarni tushuntirish.
 Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish :   Zamonaviy
texnologiyalarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va
o‘rganish jarayonini samarali tashkil etish.
           Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning matematik bilimlarini kengaytirish va
chuqurlashtirish,   ularning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   fanga   bo‘lgan
qiziqishni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ushbu   ishlarni   samarali   tashkil   etish   uchun
o‘qituvchilar   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   olib,   ularning
ehtiyojlariga mos ravishda faoliyatlarni rejalashtirishlari lozim.
          Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar o‘quvchilarning shaxs sifatida har tomonlama
rivojlanishiga,   ularning   ijodkorligini   yuzaga   chiqarishga   xizmat   qiluvchi   muhim
pedagogik   vosita   hisoblanadi.   Ayniqsa,   matematika   fanidan   tashkillashtirilgan
bunday   faoliyatlar   bolalarning   noan’anaviy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi,
ularda mustaqil o‘rganishga, izlanishga bo‘lgan qiziqishni uyg‘otadi.
       Har bir sinfdan tashqari ish turi o‘ziga xos maqsad va vazifalarga ega. Ularda
o‘quvchilarning aqliy salohiyati, didaktik tafakkuri, muloqot madaniyati, jamoada
ishlash,  fikrni   asoslash,  mulohaza  yuritish  kabi   ko‘nikmalari  shakllanadi.   Bunday
mashg‘ulotlarning mazmuni darslik doirasidan tashqariga chiqadi, ammo ularning
asosiy yo‘nalishi – o‘quv dasturidagi bilimlarni mustahkamlash va kengaytirishga
qaratilgan bo‘ladi.
               Ko‘pgina sinfdan tashqari ishlar ixtiyoriy va erkin shaklda tashkil qilinadi.
Ularning   asosiy   ustunligi   –   o‘quvchining   faolligini,   tashabbuskorligini   ochib
berishidadir.   Masalan,   dars   davomida   kam   ishtirok   etadigan,   biroq   yuqori
salohiyatga   ega   o‘quvchilar   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   porlashi,   o‘z
qobiliyatini   namoyish   etishi   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchini   qo‘llab-quvvatlash,
rag‘batlantirish orqali uning o‘ziga bo‘lgan ishonchini mustahkamlaydi.
10         O‘quvchilarning yosh xususiyatlari inobatga olingan holda tanlangan sinfdan
tashqari   ishlar   ular   uchun   qiziqarli,   mazmunli   va   samarali   bo‘lishi   lozim.
Jumladan, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun matematik ertaklar, rolli o‘yinlar,
rangli   kartochkalar   bilan   ishlash,   konstruksiyalar   yasash   kabi   vizual   va   didaktik
usullar orqali tashkil etilgan mashg‘ulotlar eng samarali hisoblanadi. Bu faoliyatlar
yordamida   o‘quvchilar   murakkab   matematik   tushunchalarni   osonroq
o‘zlashtiradilar.
            Sinfdan   tashqari   ishlarning   yana   bir   muhim   jihati   –   ularning   jamoaviylikka
asoslanishidir.   Guruhda   ishlash   orqali   o‘quvchilar   bir-biridan   o‘rganadilar,   fikr
almashadilar, muammolarni hal etishda birgalikda harakat qilishni o‘rganadilar. Bu
esa   nafaqat   matematika   fanida,   balki   butun   umrbod   foydali   bo‘ladigan   ijtimoiy
ko‘nikmalarni shakllantiradi.
              Amaliyotda   sinfdan   tashqari   ishlarda   quyidagi   metodlar   keng   qo‘llanadi:
dramatizatsiya   (matematik   voqealarni   sahnalashtirish),   rol   o‘ynash   (masalan,
o‘quvchi “muammo qo‘yuvchi”, “yechim taklif qiluvchi”, “nazorat qiluvchi” kabi
rollarda   qatnashadi),   loyihalash   (muayyan   mavzuga   oid   matematik   loyihalarni
tayyorlash),   muammoli   vaziyatlar   yaratish   va   ularni   hal   etish,   intelektual
musobaqalar tashkil qilish, topqirlikka asoslangan o‘yinlar o‘ynash.
             Shuningdek, matematikani badiiy adabiyot, tabiatshunoslik, texnologiya kabi
fanlar   bilan   uyg‘unlashtirib   olib   boriladigan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar
o‘quvchilarni   keng   fikrlashga,   umumlashtirishga   va   mantiqiy   tahlilga   undaydi.
Masalan,   "Qishloq   xo‘jaligidagi   matematik   amallar",   "Tabiatdagi   simmetriya",
"Badiiy   adabiyotda   sonlar",   "Iqlim   ma'lumotlarini   tahlil   qilish"   kabi   mavzular
o‘quvchilarning bilimlarini real hayot bilan bog‘lashga xizmat qiladi.
Yana bir  muhim  jihat  shundaki,  sinfdan tashqari  ishlar  orqali  matematik tafakkur
madaniyati shakllanadi. O‘quvchilar biror masalani  yechishda faqat javob olishga
emas,   balki   fikrlash   jarayonining   o‘ziga   e’tibor   qaratadilar.   Bu   jarayon   ularda
mantiqiy   ketma-ketlikni   kuzatish,   taxmin   qilish,   natijani   asoslash   va   o‘z   fikrini
izchil ifodalash ko‘nikmalarini shakllantiradi.
11        Shu o‘rinda zamonaviy texnologiyalarni sinfdan tashqari mashg‘ulotlarga jalb
qilish   ham   yuqori   natijalarga   olib   kelmoqda.   Mobil   ilovalar,   veb-portal   testlar,
interaktiv   matematik   o‘yinlar,   onlayn   olimpiadalar   orqali   o‘quvchilar   mustaqil
ravishda   mashg‘ulotlar   olib   borishadi.   Bu   esa   ularni   raqamli   savodxonlikka,
axborotni tanlash va tahlil qilish madaniyatiga o‘rgatadi.
          Sinfdan   tashqari   ishlar   matematika   fanini   o‘rganishda   asosiy   darslarni
to‘ldiruvchi,   o‘quvchilarning   bilim   olishga   bo‘lgan   ichki   motivatsiyasini
rag‘batlantiruvchi,   ularning   shaxsiy   rivojlanishiga   xizmat   qiluvchi   keng   qamrovli
pedagogik   vositadir.   Bu   faoliyatlarning   turli-tumanligi   va   erkin   shaklda   tashkil
etilishi o‘quvchilarni darsdan tashqari vaqtlarda ham o‘quviy faoliyatga jalb etadi,
ularni o‘rganishdan zavqlanishga, intellektual o‘sishga undaydi.
3.Sinfdan tashqari ishlarning o‘quvchilarning qiziqishini oshirishdagi
roli.
     Boshlang‘ich sinfda matematika fanidan sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   chuqurlashtirish,   fanga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish   va
shaxs   sifatida   rivojlanishiga   yordam   beruvchi   muhim   vositadir.   Ushbu   ishlarning
mazmuni va turlari o‘quvchilarning yosh xususiyatlari, qiziqishlari va ehtiyojlariga
mos ravishda tanlanadi.
Mazmuni
     Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni o‘quvchilarning darsda olingan bilimlarini
mustahkamlash,   yangi   tushunchalarni   o‘zlashtirish   va   amaliy   ko‘nikmalarni
rivojlantirishga qaratilgan bo‘ladi. Bu ishlar o‘quvchilarga matematikani real hayot
bilan   bog‘lash,   muammolarni   hal   qilishda   ijodiy   yondashuvni   rivojlantirish
imkonini   beradi.   Masalan,   o‘quvchilarni   kundalik   hayotdagi   masalalarni
matematik usullar bilan yechishga o‘rgatish, ularning analitik fikrlash qobiliyatini
oshiradi.
Turlari
12            Sinfdan tashqari ishlarning turli shakllari mavjud bo‘lib, ular o‘quvchilarning
qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   qarab   tanlanadi.   Quyida   ba'zi   asosiy   turlarini   ko‘rib
chiqamiz:
 Matematik   o‘n   minutliklar :   Bu   qisqa   muddatli   mashg‘ulotlar   bo‘lib,
o‘quvchilarning diqqatini jalb qilish va ularning faol ishtirokini ta'minlashga
qaratilgan.   O‘n   minutliklar   o‘quvchilarga   yangi   mavzuni   tanishtirish   yoki
mavjud bilimlarni mustahkamlashda samarali vosita hisoblanadi.
 Qiziqarli   matematika   soatlari :   Bu   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishga   qaratilgan.   Ular   o‘yinlar,
viktorinalar,   masalalar   va   boshqa   interfaol   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Bunday   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi   va
matematikaga bo‘lgan qiziqishni oshiradi.
 Matematik   to‘garaklar :   Bu   doimiy   faoliyat   shakli   bo‘lib,   o‘quvchilarga
matematikani   chuqurroq   o‘rganish   imkonini   beradi.   To‘garaklarda
o‘quvchilar   murakkab   masalalarni   yechish,   yangi   mavzularni   o‘rganish   va
ilmiy tadqiqotlar bilan tanishishadi.
 Matematik viktorinalar va olimpiadalar : Bu musobaqalar o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   sinovdan   o‘tkazish,   ularning   raqobatbardoshligini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Bunday   tadbirlar   o‘quvchilarda   maqsadga
erishish uchun mehnat qilish va qat'iyatlilikni shakllantiradi.
 Matematik   ekskursiyalar :   Bu   tashriflar   o‘quvchilarga   matematikani
amaliyotda   qo‘llash   imkonini   beradi.   Ekskursiyalar   davomida   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   real   hayotdagi   ob'ektlar   va   hodisalar   bilan
bog‘lashadi.
 Matematik   gazeta   va   burchaklar :   Bu   faoliyatlar   o‘quvchilarning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   O‘quvchilar   matematik
mavzularda   maqolalar   yozish,   rasmlar   chizish   va   boshqa   ijodiy   ishlarni
bajarishadi.
 Matematik   ertaklar   va   sahnalashtirilgan   masalalar :   Bu   usul
o‘quvchilarning   tasavvurini   rivojlantirish,   matematik   tushunchalarni
13 o‘rgatishda   samarali   hisoblanadi.   Ertaklar   va   sahnalashtirilgan   masalalar
orqali o‘quvchilar murakkab masalalarni qiziqarli shaklda o‘rganishadi.
Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etishning metodikasi
Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   quyidagi   metodik   yondashuvlar
qo‘llaniladi:
 Differensial   yondashuv :   O‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini
inobatga olib, ularning ehtiyojlariga mos ravishda topshiriqlar berish.
 Faoliyatga   asoslangan   yondashuv :   O‘quvchilarning   faol   ishtirokini
ta'minlash, ularni mustaqil ishlashga rag‘batlantirish.
 Integratsiyalashgan   yondashuv :   Matematikani   boshqa   fanlar   bilan
bog‘lash, o‘quvchilarga fanlararo bog‘lanishlarni tushuntirish.
 Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanish :   Zamonaviy
texnologiyalarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va
o‘rganish jarayonini samarali tashkil etish.
           Sinfdan tashqari ishlar o‘quvchilarning matematik bilimlarini kengaytirish va
chuqurlashtirish,   ularning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish,   fanga   bo‘lgan
qiziqishni   oshirishga   xizmat   qiladi.   Ushbu   ishlarni   samarali   tashkil   etish   uchun
o‘qituvchilar   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   olib,   ularning
ehtiyojlariga mos ravishda faoliyatlarni rejalashtirishlari lozim.
      Sinfdan tashqari faoliyatlar o‘quvchini maktabdagi an’anaviy ta’lim doirasidan
tashqariga   olib   chiqib,   uni   mustaqil   fikrlash,   izlanish   va   amaliy   faoliyatga   jalb
etadi.   Aynan   shu   jihati   bilan   bunday   mashg‘ulotlar   o‘quvchining   fanga   nisbatan
qiziqishini   kuchaytiradi.   Qiziqish   –   o‘rganishning   ichki   harakatlantiruvchi   kuchi
sifatida, bola ongida bilimga ehtiyoj shakllanishida hal qiluvchi omil hisoblanadi.
           O‘quvchilar uchun matematika ko‘pincha murakkab, quruq va ko‘ngilsiz fan
sifatida   ko‘rinishi   mumkin.   Dars   jarayonida   mavzularning   o‘zlashtirilishida
qiyinchiliklar   yuzaga   kelganda,   bu   fanga   bo‘lgan   salbiy   munosabat   shakllanishi
ehtimoli   yuqori   bo‘ladi.   Biroq   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   bu   holatni   bartaraf
etish,   matematikani   quvonchli,   o‘yinli,   ijtimoiy   faoliyat   bilan   uyg‘unlashgan
shaklda namoyon etish orqali boladagi qiziqishni uyg‘otadi.
14             Masalan,  topshiriqlarning  o‘yinga  aylantirilgan  shakli  bolada   fanga   nisbatan
ijobiy hissiyot  uyg‘otadi. Bola o‘yinda faol  qatnashgan  sayin, u fan bilan bog‘liq
bilim  va ko‘nikmalarni bilmasdan turib ham  egallay boshlaydi. Bu holat didaktik
o‘yinlarning   eng   kuchli   pedagogik   afzalligi   hisoblanadi.   Natijada   bola   darsdan
ko‘ra ko‘proq sinfdan tashqari faoliyat orqali fanga mehr qo‘yadi.
            To‘garak   shaklidagi   ishlar   esa   alohida   iste’dodli   yoki   matematikaga   moyil
bolalarni   aniqlash   va   ularni   rivojlantirishda   o‘ta   muhim   vositadir.   Bunday
to‘garaklarda   oddiy   darslikdagi   masalalardan   farqli   ravishda   noodatiy,   mantiqiy,
topqirlikka   asoslangan   masalalar   yechiladi.   Bu   esa   o‘quvchining   qiziqishini
chuqurlashtiradi, tanqidiy va ijodiy fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.
      Sinfdan tashqari faoliyatlarda bolalarning tashabbuskorligi, mustaqilligi, ijodiy
takliflar  bilan  chiqishi   rag‘batlantiriladi. Bu  o‘quvchilar   uchun  muhim   psixologik
omil bo‘lib, ularda fanga nisbatan ijobiy munosabatni mustahkamlaydi. Ularga fikr
bildirish,   noto‘g‘ri   bo‘lsa   ham   erkin   mulohaza   yuritishga   imkon   berilishi,   ularni
o‘rganish jarayoniga chuqur jalb etadi.
            Shuningdek,   sinfdan   tashqari   faoliyatlar   orqali   bolalar   real   hayotdagi
matematik   muammolar   bilan   tanishadi.   Masalan,   do‘konda   xarid   qilish,   joy   va
vaqtni hisoblash, masofalarni o‘lchash kabi hayotiy misollar bolaga fanning amaliy
ahamiyatini   tushunishga   yordam   beradi.   Bu   tushuncha   esa   bolani   fan   bilan
bog‘laydi va uni chin dildan o‘rganishga yo‘naltiradi.
       Matematika olimpiadalari, intellektual tanlovlar, kichik ilmiy loyihalar sinfdan
tashqari ishlarning eng yuqori bosqichi hisoblanadi. Bunday tadbirlar bolaga o‘zini
sinash,   o‘z   bilim   va   ko‘nikmalarini   baholash,   boshqalar   bilan   bellashish
imkoniyatini   beradi.   Raqobat   muhitida   bola   o‘z   oldiga   aniq   maqsad   qo‘yishni,
unga   erishish   uchun   mehnat   qilishni   o‘rganadi.   Eng   muhimi   –   bu   jarayon   uning
matematikaga bo‘lgan qiziqishini mustahkamlaydi.
             Ko‘plab psixologik tadqiqotlar shuni  ko‘rsatadiki, qiziqish bo‘lmagan joyda
ta’lim  samarasi  sezilarli  darajada  pasayadi. Aksincha,  qiziqish  uyg‘onganida  bola
barcha   diqqatini   o‘sha   faoliyatga   qaratadi,   ichki   rag‘bat   bilan   harakat   qiladi,
15 bilimlarni   ongli   va   ishtiyoq   bilan   o‘zlashtiradi.   Shu   sababdan   sinfdan   tashqari
faoliyatlarning o‘quvchining fanga qiziqishini oshirishdagi roli beqiyosdir.
            Bundan  tashqari,  zamonaviy texnologiyalarning  sinfdan tashqari  ishlar   bilan
uyg‘unlashuvi   o‘quvchining   darsga   bo‘lgan   munosabatini   keskin   o‘zgartiradi.
Masalan,   interaktiv   dasturlar,   onlayn   viktorinalar,   mobil   ilovalardagi   topshiriqlar
orqali matematika bolalarga zamonaviy, qiziqarli va qulay ko‘rinadi. Bu esa ularni
mustaqil ravishda fanni o‘rganishga undaydi.
          Qiziqishning   yana   bir   ijobiy   tomoni   –   u   bola   ichki   intizomini   shakllantiradi.
O‘quvchi   fanga   qiziqqani   sari   o‘z-o‘zini   boshqarishni,   vaqtni   rejalashtirishni,
mustaqil izlanishni boshlaydi. Bu esa o‘quv jarayonining faqat o‘qituvchiga emas,
balki bolaning o‘ziga ham bog‘liq bo‘lishiga olib keladi. Ya’ni ta’lim jarayonining
subyekti sifatida o‘quvchi shakllana boshlaydi.
             Shunday qilib, sinfdan tashqari ishlar nafaqat bilimni mustahkamlaydi, balki
o‘quvchining   matematikaga   bo‘lgan   ichki   motivatsiyasini   kuchaytiradi,   uning
shaxsiy   o‘sishida   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   faoliyatlar   orqali   bola   matematikani
hayotiy fan sifatida anglaydi, uni qiyinchilik emas, balki imkoniyat deb biladi. 
II BOB. 3-SINFDA MATEMATIKADAN SINFDAN TASHQARI ISHLARNI
TASHKIL ETISH AMALIYOTI
1. 3-sinf uchun sinfdan tashqari mashg‘ulot turlarini rejalashtirish
          3-sinfda   matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish,
o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,   bilim   va   ko‘nikmalarini
chuqurlashtirish hamda mustaqil fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Ushbu   bo‘limda   3-sinf   uchun   sinfdan   tashqari   mashg‘ulot   turlarini
rejalashtirishning metodik asoslari va amaliyotga oid tavsiyalar keltiriladi.
1. Sinfdan tashqari mashg‘ulotlarning mohiyati va ahamiyati
      Sinfdan tashqari mashg‘ulotlar — bu o‘quvchilarning darsdan tashqari vaqtda,
o‘qituvchining   rahbarligida,   o‘quv   dasturiga   muvofiq   bo‘lmagan,   lekin
o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyatlar
to‘plamidir.   Bu   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish,
16 mustaqil ishlash ko‘nikmalarini shakllantirish, ijodiy tafakkurlarini rivojlantirishga
xizmat qiladi.
2. 3-sinf uchun sinfdan tashqari mashg‘ulot turlarini rejalashtirish
          3-sinfda   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   quyidagi   turlarga
e'tibor qaratish lozim:
 Matematik   o‘n   minutliklar :   Bu   qisqa   muddatli,   lekin   mazmunli
mashg‘ulotlar   bo‘lib,   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilish   va   ularning   faol
ishtirokini   ta'minlashga   qaratilgan.   O‘n   minutliklar   o‘quvchilarga   yangi
mavzuni   tanishtirish   yoki   mavjud   bilimlarni   mustahkamlashda   samarali
vosita hisoblanadi.
 Qiziqarli   matematika   soatlari :   Bu   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
matematikaga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirishga   qaratilgan.   Ular   o‘yinlar,
viktorinalar,   masalalar   va   boshqa   interfaol   faoliyatlarni   o‘z   ichiga   oladi.
Bunday   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi   va
matematikaga bo‘lgan qiziqishni oshiradi.
 Matematik   to‘garaklar :   Bu   doimiy   faoliyat   shakli   bo‘lib,   o‘quvchilarga
matematikani   chuqurroq   o‘rganish   imkonini   beradi.   To‘garaklarda
o‘quvchilar   murakkab   masalalarni   yechish,   yangi   mavzularni   o‘rganish   va
ilmiy tadqiqotlar bilan tanishishadi.
 Matematik viktorinalar va olimpiadalar : Bu musobaqalar o‘quvchilarning
bilim   va   ko‘nikmalarini   sinovdan   o‘tkazish,   ularning   raqobatbardoshligini
rivojlantirishga   qaratilgan.   Bunday   tadbirlar   o‘quvchilarda   maqsadga
erishish uchun mehnat qilish va qat'iyatlilikni shakllantiradi.
 Matematik   ekskursiyalar :   Bu   tashriflar   o‘quvchilarga   matematikani
amaliyotda   qo‘llash   imkonini   beradi.   Ekskursiyalar   davomida   o‘quvchilar
matematik   tushunchalarni   real   hayotdagi   ob'ektlar   va   hodisalar   bilan
bog‘lashadi.
3.   Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   e'tibor   berilishi   lozim
bo‘lgan jihatlar
17             Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   rejalashtirishda   quyidagi   jihatlarga   e'tibor
qaratish lozim:
 O‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari :   3-sinf   o‘quvchilari   uchun
mashg‘ulotlar   qiziqarli,   sodda   va   tushunarli   bo‘lishi   kerak.   Ularning
diqqatini   uzoq   vaqt   davomida   jalb   qilish   qiyin   bo‘lishi   mumkin,   shuning
uchun mashg‘ulotlar qisqa va mazmunli bo‘lishi zarur.
 O‘quvchilarning   qiziqishlari   va   ehtiyojlari :   Mashg‘ulotlar
o‘quvchilarning   qiziqishlari   va   ehtiyojlariga   mos   ravishda   tanlanishi   kerak.
Bu   ularning   faol   ishtirokini   ta'minlash   va   fanga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirishga yordam beradi.
 Mashg‘ulotlarning   shakli   va   mazmuni :   Mashg‘ulotlar   turli   shakllarda
(o‘yin,   viktorina,   to‘garak,   ekskursiya)   va   mazmunda   (masalalar   yechish,
yangi   mavzularni   o‘rganish,   ilmiy   tadqiqotlar)   bo‘lishi   mumkin.   Ularning
kombinatsiyasi   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi   va   bilimlarini
kengaytiradi.
 Mashg‘ulotlarning   davomiyligi :   3-sinf   o‘quvchilari   uchun
mashg‘ulotlarning   davomiyligi   30-40   daqiqadan   oshmasligi   kerak.   Bu
ularning diqqatini saqlash va charchamaslikka yordam beradi.
 Mashg‘ulotlarning   tizimliligi :   Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   muntazam
ravishda   o‘tkazilishi   kerak.   Bu   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini
saqlash va rivojlantirishga yordam beradi.
            Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   samarali   tashkil   etish   uchun   o‘qituvchi
o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini,   qiziqishlarini   va   ehtiyojlarini   chuqur
o‘rganishi   zarur.   Shu   bilan   birga,   darsdagi   asosiy   mavzular   bilan   uyg‘unlikda,
yangi   bilimlarni   mustahkamlovchi   va   amaliyotga   yo‘naltirilgan   mashg‘ulotlarni
ishlab   chiqishi   muhimdir.   Bu   o‘quvchilarning   matematikani   yanada   yaxshi
tushunishi va mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi.
            Shuningdek,   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   o‘yin   elementlarini
qo‘shish   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘yin   shaklidagi   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning
diqqatini   uzoq   vaqt   ushlab   turishga   yordam   beradi   va   ularni   faoliyatga   yanada
18 ko‘proq   jalb   qiladi.   O‘yin   orqali   o‘quvchilar   matematik   tushunchalarni
o‘zlashtirishda qiyinchiliklarni sezmaydilar, chunki ular jarayondan zavq olishadi.
Interaktiv   metodlarni   qo‘llash   ham   samaradorlikni   oshiradi.   O‘quvchilarga
interfaol   masalalar   berish,   guruh   yoki   juftliklarda   ishlash   imkonini   yaratish   ular
o‘rtasida   fikr   almashish   va   jamoaviy   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shu
tarzda o‘quvchilar bir-biridan o‘rganadilar va yangi bilimlarni yanada mustahkam
egallaydilar.
              Sinfdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirishda   zamonaviy   axborot
texnologiyalaridan   foydalanish   ham   juda   muhim.   Masalan,   taqdimotlar,   video
darsliklar,   interaktiv   taqdimotlar   va   onlayn   platformalar   yordamida
o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilish   mumkin.   Bunday   texnologiyalar
o‘quvchilarga   mavzuni   vizual   tarzda   qabul   qilishga   imkon   beradi,   murakkab
tushunchalarni soddalashtiradi va o‘rganish jarayonini qiziqarli qiladi.
              Mashg‘ulotlarning   mazmuni   hayotiy   misollar   va   vaziyatlarga   asoslangan
bo‘lishi   kerak.   Bu   o‘quvchilarda   matematikaning   amaliy   ahamiyatini   anglashga
yordam   beradi  va  fanga bo‘lgan  qiziqishni  oshiradi.  Masalan,   xarid qilish,  vaqtni
hisoblash,   me’yorlarni   taqqoslash   kabi   kundalik   hayotiy   vaziyatlar   orqali
o‘quvchilar matematik tushunchalarni amalda qo‘llash imkoniga ega bo‘ladilar.
Rejalashtirilayotgan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   moslashuvchanligi   ham
muhim. Har bir sinf va har bir o‘quvchi guruhining o‘ziga xosligi hisobga olinib,
mashg‘ulotlar shakli, mazmuni va davomiyligi mos ravishda o‘zgartirilishi  lozim.
Shu tariqa, barcha o‘quvchilar faol ishtirok etishlari ta’minlanadi.
              Pedagogik   jihatdan   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   tashkil   qilishda
psixologik   sharoitni   yaratish   ham   muhim.   O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   erkin   ifoda
etishlari,   xatolarni   qo‘rqqan   holda   emas,   balki   o‘rganish   jarayonining   bir   qismi
sifatida   qabul   qilishlari   uchun   ijobiy   muhit   yaratilishi   lozim.   Bu   ularning
matematikaga bo‘lgan ishonchini oshiradi va mustaqil fikrlashga undaydi.
              Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   rag‘batlantirishning   turli
shakllaridan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   sertifikatlar,   diplomlar,   kichik
sovg‘alar   yoki   oddiy   maqtovlar   orqali   bolalarni   faol   ishtirok   etishga   undash
19 mumkin.   Bu   esa   ularning   ichki   motivatsiyasini   yanada   oshiradi   va   o‘qishga
bo‘lgan mehrini kuchaytiradi.
              O‘qituvchi   doimiy   ravishda   o‘z   metodikasini   takomillashtirishi,   yangi
pedagogik   yondashuvlar   va   texnologiyalarni   o‘rganishi   zarur.   Bu   esa   sinfdan
tashqari   ishlarning   samaradorligini   oshirishga   yordam   beradi.   O‘z   navbatida,
o‘quvchilarning   qiziqishlari   va   natijalari   pedagogik   faoliyatni   doimiy   tahlil   qilish
orqali baholanadi va kerak bo‘lganda rejalashtirish jarayoni takror ko‘rib chiqiladi.
Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarning   muvaffaqiyati   o‘qituvchi,   o‘quvchi   va   ota-
onalar o‘rtasidagi samarali hamkorlikka ham bog‘liq. Ota-onalarning faol ishtiroki,
ularning   bolalarining   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   qo‘llab-quvvatlashi,   uyda   ham
muntazam ravishda yordam berishi bolalarning natijalarini yaxshilaydi.
                    Natijada,   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni
rejalashtirish   tizimli,   o‘quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatlariga   mos,
interfaol   va   hayotiy   amaliyotga   yo‘naltirilgan   bo‘lishi   zarur.   Bu   nafaqat
matematika   fanini   o‘rganishda   muvaffaqiyatga   erishish,   balki   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuv   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   muhim
poydevor hisoblanadi.
2.Sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish usullari va shakllari.
          Sinfdan   tashqari   ishlar   —   ta’lim   jarayonining   ajralmas   qismi   bo‘lib,
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   qobiliyatlarini   shakllantirish,
qiziqishlarini   rag‘batlantirish   va   bilimlarini   chuqurlashtirish   uchun   muhim
imkoniyatlar   yaratadi.   Bu   faoliyatlar   o‘quv   jarayonidan   tashqari   bo‘lishiga
qaramay,   ta’lim   maqsadlariga   bevosita   xizmat   qiladi   va   o‘quvchilarning   shaxsiy
rivojlanishida muhim rol o‘ynaydi.
     Sinfdan tashqari ishlarni samarali tashkil etish uchun turli pedagogik usullar va
shakllardan   foydalanish   talab   etiladi.   Ularning   tanlanishi   o‘quvchilarning   yosh
xususiyatlari, qiziqishlari, ta’lim mazmuni va sharoitlarga mos bo‘lishi zarur.
20 Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   usullari   ko‘plab   pedagogik   yondashuv   va
metodlarni o‘z ichiga oladi.  Ularning asosiylari quyidagilar:
 Faol o‘qitish usullari : Ushbu usullarga o‘yin, muammoli vaziyatlarni tahlil
qilish,   muhokama,   rolli   o‘yinlar   va   loyihalar   asosida   ishlash   kiradi.   Bu
usullar   o‘quvchilarni   faol   ishtirok   etishga   undaydi   va   ularning   fikrlash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
 Individual   yondashuv :   O‘quvchilarning   individual   xususiyatlari,
qobiliyatlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   tashkil   etiladi.   Bu   usul
orqali har bir bola o‘z darajasida rivojlanadi va o‘ziga mos ko‘mak oladi.
 Guruhda   ishlash :   Guruh   ichida   o‘quvchilar   bir-biriga   yordam   berishadi,
fikr   almashadilar,   hamkorlikda   muammolarni   yechishadi.   Bu   usul   ijtimoiy
ko‘nikmalarni shakllantirishga xizmat qiladi.
 Loyiha   usuli :   O‘quvchilar   mustaqil   yoki   guruh   bo‘lib   biror   mavzu   yoki
muammoni   chuqur   o‘rganib,  natijalarini   taqdim   etadilar.   Bu   usul   o‘rganish
jarayonini qiziqarli va ma’nodor qiladi.
 Multimedia   va   interaktiv   texnologiyalar :   Zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish   orqali   o‘quvchilarni   qiziqtirish   va   ta’lim   jarayonini   samarali
tashkil  etish mumkin. Masalan,  videodarslar, onlayn viktorinalar, interaktiv
taqdimotlar.
        Sinfdan   tashqari   ishlarning   shakllari   esa   pedagogik   amaliyotda   quyidagicha
tasniflanadi:
 To‘garaklar   va   studiyalar :   Ma’lum   bir   mavzu   yoki   fan   doirasida
muntazam   ravishda   o‘tkaziladigan   ixtisoslashtirilgan   guruh   mashg‘ulotlari.
Bu   shaklda   o‘quvchilar   fanlarni   chuqurroq   o‘rganish   imkoniga   ega
bo‘ladilar.
 Viktorinalar   va   musobaqalar :   O‘quvchilar   bilimlarini   sinash,   tanqidiy
fikrlashni   rivojlantirish   hamda   raqobat   muhiti   yaratish   uchun   o‘tkaziladi.
Bunday tadbirlar o‘quvchilarda mustaqil fikrlash va tezkor qaror qabul qilish
ko‘nikmalarini shakllantiradi.
21  Ekskursiyalar  va  tashriflar :  Amaliy  tajriba  orttirish  va bilimlarni  hayotiy
sharoitda qo‘llash uchun tashkil etiladi. O‘quvchilar fanlarni real hayot bilan
bog‘lash imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
 Loyihalar bajarish : Mustaqil yoki guruh bo‘lib amalga oshiriladigan ilmiy-
tadqiqot   yoki   ijodiy   ishlar.   Bu   shakl   o‘quvchilarning   mustaqilligi   va
ijodkorligini rivojlantiradi.
 Ilmiy-amaliy   konferensiyalar :   O‘quvchilar   o‘z   ishlarini   taqdim   etish,   fikr
almashish va bahslashish imkoniga ega bo‘ladigan tadbirlar.
          Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun
pedagogik   jamoaning   faolligi,   o‘qituvchilar   malakasi,   ota-onalar   bilan   hamkorlik
va maktabning moddiy-texnik bazasi muhim omillar hisoblanadi.
            Yuqoridagi   usullar   va   shakllar   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish,   ularni
mustaqil   ishlashga   o‘rgatish,   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   hamda   chuqur
bilimlarni shakllantirishda samarali vositalar hisoblanadi. Shu bilan birga, ularning
uyg‘unligi   va   tizimli   qo‘llanilishi   ta’lim   si   Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish
usullari   va   shakllari   doirasida   eng   muhim   jihatlardan   biri   bu   —   o‘quvchilarning
qiziqishlarini   uyg‘unlashtirish   va   ularning   faol   ishtirokini   ta’minlashdir.   Buning
uchun pedagoglar o‘quvchilarning individual imkoniyatlarini va jamoaviy muhitni
hisobga olib, turli innovatsion metod va usullarni tatbiq etishlari zarur.
        O‘yin   metodlari   sinfdan   tashqari   ishlarni   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.
O‘yinlarda   o‘quvchilar   o‘zaro   muloqotda   bo‘lib,   muammolarni   hal   qilishga
intilishadi,   bu   esa   bilimlarni   chuqurroq   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   O‘yin
shaklidagi faoliyatlar matematik tushunchalarni amaliy misollar orqali o‘rganishga,
shuningdek, ijodiy fikrlashni rivojlantirishga xizmat qiladi.
            Muhokama   va   bahs-munozara   shaklida   o‘tkaziladigan   sinfdan   tashqari
mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   tahliliy   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Bu
usullar   o‘quvchilarga   turli   nuqtai   nazarlarni   o‘rganish,   o‘z   fikrlarini   isbotlash   va
boshqalar   bilan   o‘rtoqlashish   imkonini   yaratadi.   Shu   tariqa   ular   o‘z   qarashlarini
yanada mustahkamlashga o‘rganadilar.
22         Guruhda   ishlash   usuli   o‘quvchilar   orasida   hamkorlikni   kuchaytiradi,   o‘zaro
hurmat   va   ishonchni   rivojlantiradi.   Sinfdan   tashqari   ishlarni   guruh   yoki   jamoalar
shaklida   tashkil   etish   o‘quvchilarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   shakllantiradi   va
murakkab vaziyatlarda ham jamoaviy yechimlarni topish qobiliyatini oshiradi.
            Loyiha   asosida   o‘rganish   usuli   o‘quvchilarning   mustaqil   faoliyatini
rag‘batlantiradi.   Loyihalar   yordamida   o‘quvchilar   mavzuni   chuqur   o‘rganish,
kerakli ma’lumotlarni izlash, tahlil qilish va natijalarni taqdim etish ko‘nikmalarini
egallaydilar. Bu usul nafaqat matematika, balki boshqa fanlarga bo‘lgan qiziqishni
ham oshiradi.
          Zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   sinfdan   tashqari   ishlarni
yanada  interfaol   va samarali  qiladi. Interaktiv taqdimotlar, virtual  laboratoriyalar,
onlayn viktorinalar va ta’lim portallari o‘quvchilarga o‘zlashtirishni yanada qulay
va   qiziqarli   qiladi.   Texnologiyalar   yordamida   murakkab   mavzularni   oddiy   va
vizual   shaklda   ko‘rsatish   mumkin,   bu   esa   o‘quvchilarning   tushunish   darajasini
oshiradi.
        Ekskursiyalar   va   amaliy   mashg‘ulotlar   matematikaning   real   hayot   bilan
bog‘liqligini namoyon etadi. Bu shaklda o‘quvchilar nazariy bilimlarni amaliyotga
tatbiq etish orqali mustahkamlaydilar. Masalan, bozor yoki qurilish maydonchasiga
tashrif buyurib, o‘lchovlar, miqdorlar va boshqa matematik ko‘rsatkichlarni amaliy
ravishda o‘rganish mumkin.
           O‘qituvchi  sinfdan tashqari ishlarni tashkil  qilishda pedagogik va psixologik
bilimlarni   o‘zlashtirishi,   shuningdek,   ijodiy   yondashuvni   qo‘llashi   zarur.   Har   bir
mashg‘ulot   o‘quvchilarning  shaxsiy   xususiyatlari,   ehtiyojlari   va  ijtimoiy-madaniy
muhitga mos ravishda tuzilishi  lozim. Shu tarzda ta’lim jarayoni yanada samarali
va qiziqarli bo‘ladi.
            O‘quvchilarning   mustaqil   ishlarini   rag‘batlantirish   ham   muhim   usullardan
biridir. Buning uchun o‘quvchilar uchun kichik loyihalar, mustaqil topshiriqlar va
izlanish   ishlari   tashkil   etiladi.   Bu   esa   ularning   o‘z-o‘zini   boshqarish   qobiliyatini
oshiradi, shuningdek, o‘rganishga bo‘lgan motivatsiyasini kuchaytiradi.
23               Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etishda   ota-onalar   bilan   hamkorlikning
ahamiyati   katta.   Ota-onalar   o‘quvchilarning   uyda   ham   matematikaga   oid
faoliyatlarini  qo‘llab-quvvatlashlari, ularning mustaqil  ishlariga  ko‘maklashishlari
ta’lim sifatini oshiradi. Shu bois ota-onalar uchun ham ma’lumotlar, maslahatlar va
uslubiy qo‘llanmalar taqdim etilishi lozim.
            Umuman   olganda,   sinfdan   tashqari   ishlarning   tashkil   etilishida   usullar   va
shakllarning   turli   xilligi   va   uyg‘unligi   ta’lim   jarayonini   boyitadi,   o‘quvchilarning
faolligi   va   qiziqishini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   ularning   har   birining   o‘ziga   xos
xususiyatlari   hisobga   olinib,   maksimal   ta’sir   ko‘rsatadigan   yo‘nalishlar   tanlanishi
muhimdir.
       Pedagoglarning doimiy malaka oshirishlari, yangi pedagogik texnologiyalarni
o‘zlashtirishlari   va   amaliyotga   joriy   etishlari   sinfdan   tashqari   ishlarning   sifatini
oshirishga xizmat qiladi. Zamonaviy ta’lim muhitida innovatsion yondashuvlar va
interfaol   usullar   yordamida   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   ta’lim
jarayonining uzviy qismiga aylanmoqda.
      Shunday qilib, sinfdan tashqari ishlarning usullari va shakllari o‘quvchilarning
faolligini   oshirish,   bilimlarni   mustahkamlash,   ijodkorlik   va   mustaqil   fikrlash
ko‘nikmalarini rivojlantirishda asosiy vositalardan biri hisoblanadi. Ushbu jarayon
doimiy   takomillashtirib   borilishi   va   pedagogik   jamoa   tomonidan   ehtiyotkorlik
bilan boshqarilishi zarur.
3.O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini mustahkamlashdagi
rol.
          O‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlash   ta’lim
jarayonining   eng   muhim   bosqichlaridan   biridir.   Bu   jarayon   orqali   o‘quvchilar
o‘rgangan   yangi   ma’lumotlarni   chuqurroq   o‘zlashtiradilar,   mustaqil   fikrlash   va
amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Mustahkamlash   faoliyati
24 ta’limning   sifatini   oshirishda,   o‘quvchilarning   bilim   darajasini
barqarorlashtirishda,   shuningdek,   ularning   intellektual   salohiyatini   kengaytirishda
muhim ahamiyatga ega.
        Ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   bilimlarini   faqatgina   yangi   ma’lumotlarni
o‘rgatish bilan chegaralab qolmasdan, bu bilimlarni takrorlash, amaliyotda qo‘llash
va   tahlil   qilish   imkoniyatini   yaratish   zarur.   Shu   tariqa,   o‘quvchilar   o‘zlashtirgan
ma’lumotlarni   doimiy   ravishda   mustahkamlash   orqali   ularni   uzoq   muddatli
xotirada   saqlashga   o‘rgatiladi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   o‘rganish
motivatsiyasini oshiradi va o‘zlashtirish jarayonini samarali qiladi.
         O‘quvchilarning ko‘nikma va malakalarini rivojlantirish esa ta’limning amaliy
qismi hisoblanadi. Bilimlarni nazariy jihatdan o‘zlashtirish bilan bir qatorda, ularni
turli   vaziyatlarda   qo‘llash,   muammolarni   hal   etish,   tahliliy   va   ijodiy
yondashuvlarni   shakllantirish   ko‘nikmalari   mustahkamlash   jarayonining   ajralmas
qismidir.   Bu   esa   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   qaror   qabul   qilish
qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Mustahkamlash faoliyatida o‘quvchilarning faolligi va ishtirokini ta’minlash katta
ahamiyatga ega. Ularni rag‘batlantirish, o‘z bilimlarini sinash, o‘z-o‘zini baholash
va   guruhdagi   faoliyatda   qatnashish   imkoniyatlari   o‘quv   jarayonining
samaradorligini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   individual   o‘ziga
xosliklarini inobatga olish ta’limni yanada shaxsiylashtirishga xizmat qiladi.
          Pedagogik   jarayonda   turli   metod   va   usullardan   foydalanish   o‘quvchilarning
bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlashda   samaradorlikni   oshiradi.   Bu
usullar   o‘quvchilarning   yoshiga,   qobiliyatlariga   va   o‘rganilayotgan   mavzuga   mos
ravishda   tanlanadi.   Shuningdek,   interaktiv   metodlar,   muammoli   vaziyatlarni   hal
etish,   o‘yin   texnologiyalari   va   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   vositalarini
qo‘llash jarayonni yanada samarali qiladi.
          Mustahkamlash   jarayonining   natijadorligini   oshirish   uchun   o‘quvchilarni
baholash  tizimini  shakllantirish  zarur. Doimiy  va sifatli   baholash  o‘quvchilarning
o‘z-o‘zini tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantirish, o‘z kuchli va zaif tomonlarini
25 aniqlashda   yordam   beradi.   Bu   esa   o‘qituvchiga   individual   yondashuvni
takomillashtirishga imkon beradi.
        O‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlashda   ota-
onalarning roli ham beqiyosdir. Ota-onalar o‘quv jarayoniga faol jalb qilinishi, uy
sharoitida qo‘llab-quvvatlashi va motivatsiyani oshirishga ko‘maklashishi bolaning
o‘rganish   samaradorligini   oshiradi.   Shu   bois   ota-onalar   bilan   yaqin   hamkorlik
o‘rnatish pedagogik jarayonning muhim qismidir.
          O‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashda   sinfdan   tashqari
ishlarning   o‘rni   juda   katta.   Sinfdan   tashqari   faoliyatlar   o‘quvchilarga   bilimlarni
amalda   qo‘llash,   yangi   qiziqarli   vazifalarni   bajarish,   ijtimoiy   ko‘nikmalarni
rivojlantirish   va   ijodiy   fikrlashni   rag‘batlantirish   imkonini   beradi.   Bu   jarayon
o‘quvchilarda mustaqil o‘rganish madaniyatini shakllantirishga xizmat qiladi.
        Shu   bilan   birga,   sinfdan   tashqari   ishlarni   rejalashtirishda   pedagoglarning
ijodkorligi   va   metodik   bilimlari   muhimdir.   Ular   o‘quvchilarning   qiziqishlarini
aniqlab, faoliyatning mazmuni va shaklini doimiy takomillashtirishi kerak. Bu esa
ta’lim   sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   bilimlarini   barqaror   mustahkamlash
imkonini beradi.
            Mustahkamlash   jarayonida   o‘quvchilarning   bilimlarini   nazariy   va   amaliy
jihatdan   uyg‘unlashtirishga   e’tibor   qaratish   lozim.   Bu   o‘quvchilarning
o‘rganganlarni   har   xil   kontekstlarda   qo‘llay   olishlariga,   masalalarni   turli   yo‘llar
bilan   hal   eta   olishlariga   imkon   yaratadi.   Shuningdek,   bu   yondashuv
o‘quvchilarning mustaqil fikrlash va ijodkorlik salohiyatini rivojlantirishga yordam
beradi.
     Ta’limda individual va guruhdagi ishlarni uyg‘unlashtirish ham mustahkamlash
jarayonida   samaradorlikni   oshiradi.   Individual   ish   o‘quvchining   o‘ziga   xos
ehtiyojlarini qondirsa, guruhdagi faoliyat esa ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantiradi.
Shu sababli, ta’lim  jarayonida  bu ikki  yondashuvni  uyg‘unlashgan holda qo‘llash
zarur.
             O‘quvchilarning bilim, ko‘nikma va malakalarini mustahkamlashda samarali
baholash   tizimining   mavjudligi   ta’lim   jarayonining   asosiy   shartlaridan   biridir.
26 Baholash   nafaqat   o‘quvchining   qaysi   darajada   o‘rganganini   ko‘rsatadi,   balki
keyingi faoliyat uchun yo‘nalish va takliflarni beradi. Shu tariqa, baholash jarayoni
o‘quvchilarning   o‘z   ustida   ishlashlarini   samarali   boshqarish   uchun   vosita   bo‘lib
xizmat qiladi.
            Yuqorida   ta’kidlanganlarni   hisobga   olgan   holda,   o‘quvchilarning   bilim,
ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlash   jarayonida   kompleks   yondashuvni
qo‘llash   zarur.   Bu   yondashuv   o‘quv   jarayonining   har   bir   bosqichida   doimiy
nazorat,   tahlil   va   pedagogik   yordamni   ta’minlaydi.   Natijada   o‘quvchilar   o‘z
bilimlarini chuqurroq egallashga, mustaqil va ijodiy faoliyatga tayyor bo‘lishadi.
            O‘quvchilarning   mustahkamlash   jarayonidagi   muvaffaqiyati   faqatgina
o‘qituvchining   pedagogik   mahoratiga   emas,   balki   o‘quvchilarning   o‘zlari
tomonidan   ko‘rsatiladigan   faollikka   ham   bog‘liq.   Shu   sababli,   ta’lim   jarayonida
o‘quvchilarning   ichki   motivatsiyasini   kuchaytirish,   ularni   o‘z-o‘zini
rivojlantirishga yo‘naltirish muhim ahamiyat kasb etadi.
          O‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   mustahkamlash   jarayonida
ta’lim   mazmunining   mosligi   va   samarali   taqdimoti   juda   muhim   ahamiyatga   ega.
Mazmun   o‘quvchilar   yoshiga,   rivojlanish   darajasiga   va   individual   qobiliyatlariga
moslashtirilishi lozim. Shu tarzda o‘quvchilarning tushunish darajasi oshadi va ular
bilimlarni o‘zlashtirishga yanada faol kirishadilar.
       Ta’limda amaliy mashg‘ulotlarning ahamiyati katta, chunki ular o‘quvchilarga
nazariy   bilimlarni   hayotiy   vaziyatlarda   qo‘llash   imkoniyatini   beradi.   Masalan,
matematikada   o‘lchash,   hisoblash,   hisob-kitob   qilish   kabi   ko‘nikmalarni
amaliyotda   qo‘llash   orqali   o‘quvchilar   mavzuni   yanada   yaxshi   tushunadilar.   Bu
jarayon ularning o‘rganilgan bilimlarni mustahkamlashiga xizmat qiladi.
Ta’lim   jarayonida   turli   faoliyat   turlaridan   foydalanish,   xususan,   interaktiv,
kooperativ   va   ijodiy   ishlar   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashda   ijobiy
natijalar   beradi.   Masalan,   o‘quvchilarni   kichik   guruhlarga   bo‘lib,   muammoli
vazifalarni hal qilishga jalb qilish ularning hamkorlik qobiliyatlarini rivojlantiradi
va bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirishga yordam beradi.
27                      O‘quvchilarning malakalarini mustahkamlashda axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarining   o‘rni   oshib   bormoqda.   Elektron   ta’lim   vositalari   yordamida
o‘quvchilar   bilimlarni   interaktiv   tarzda   egallaydilar,   bu   esa   ularning
motivatsiyasini   oshiradi.   Misol   uchun,   onlayn   testlar,   video   darslar,   ta’lim
platformalari   o‘quvchilarga   bilimlarni   mustahkamlashda   qulay   imkoniyatlar
yaratadi.
          Sinfdan   tashqari   ishlar   doirasida   o‘quvchilarning   ijodiy   ko‘nikmalarini
rivojlantirish uchun turli loyihalar va tadbirlar tashkil etish muhimdir. Bu jarayon
o‘quvchilarga o‘z bilimlarini amaliyotda qo‘llash, yangi g‘oyalar yaratish, mustaqil
fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish imkonini beradi.
              Pedagogik   jarayonda   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlash   uchun
muntazam   ravishda   faol   va   passiv   metodlarni   uyg‘unlashgan   holda   qo‘llash
muhimdir.   Masalan,   ma’ruzalar   va   mustaqil   o‘rganish   faoliyatlarini   birlashtirish,
guruhdagi muhokama va individual tahlillarni uyg‘unlashtirish o‘quv jarayonining
samaradorligini oshiradi.
             Mustahkamlash jarayonida o‘quvchilarning o‘z-o‘zini baholash va refleksiya
qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   ham   katta   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilar   o‘z
faoliyatini   tahlil   qilib,   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash   orqali   yanada   samarali
o‘rganishga   yo‘naltiriladi.   Bu   esa   ularning   mustaqil   o‘rganish   madaniyatini
shakllantiradi.
              Shuningdek,   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashda   ota-onalar   bilan
doimiy muloqot olib borish zarur. Ota-onalar ta’lim jarayonida faol ishtirok etishi,
uy   sharoitida   qo‘llab-quvvatlashi   va   bola   bilan   birgalikda   o‘rganish   jarayonida
qatnashishi samarani oshiradi. Shu maqsadda ota-onalar uchun maxsus seminarlar
va maslahatlar tashkil etish tavsiya etiladi.
            Tashkiliy   jihatdan   ta’lim   jarayonida   individual   va   guruhdagi   ishlarni
uyg‘unlashtirish   lozim.   Individual   ishlar   o‘quvchilarning   shaxsiy   ehtiyojlariga
moslashishni ta’minlasa, guruhdagi faoliyat ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantirishga
xizmat   qiladi.   Bu   ikki   yo‘nalishning   uyg‘unlashuvi   o‘quvchilarning   bilim   va
malakalarini mustahkamlashda yuqori samaradorlikka erishishni ta’minlaydi.
28             Mustahkamlash   jarayonining   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘quvchilarni
motivatsiyalash   usullarini   ham   faol   qo‘llash   zarur.   O‘quvchilarning   harakatlarini
rag‘batlantirish,   ularni   maqsadga   yo‘naltirish   va   muvaffaqiyatlarini   e’tirof   etish
ta’lim jarayoniga bo‘lgan qiziqishni kuchaytiradi.
             Ta’limda innovatsion yondashuvlar, masalan, loyihaviy faoliyat, muammoli
o‘rganish,   kooperativ   o‘rganish,   interaktiv   texnologiyalar   yordamida
mustahkamlash   jarayonini   yanada   samarali   qilish   mumkin.   Ushbu   metodlar
o‘quvchilarning ijodiy fikrlash, muammolarni hal etish va o‘z fikrlarini aniq ifoda
etish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
          O‘quvchilar   bilimlarini   mustahkamlash   jarayonida   pedagoglarning   doimiy
malaka   oshirishlari   va   ilmiy-tadqiqot   ishlari   bilan   shug‘ullanishlari   katta
ahamiyatga ega. Bu jarayon yangi metod va usullarni o‘rganish, sinovdan o‘tkazish
va amaliyotga tatbiq etishga imkon yaratadi.
            Shuningdek,   o‘quvchilarni   o‘zlashtirish   jarayonida   yuzaga   keladigan
qiyinchiliklarni aniqlash va bartaraf etish uchun diagnostika va korreksiya ishlarini
muntazam   amalga   oshirish   muhimdir.   Bu   pedagogga   har   bir   o‘quvchining
ehtiyojlariga mos individual yondashuvni yaratishga yordam beradi.
Mustahkamlash jarayonida o‘quvchilarni faol ishtirokga jalb qilish uchun interfaol
metodlardan   foydalanish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   rolli   o‘yinlar,   muloqotli
mashg‘ulotlar, kreativ vazifalar o‘quvchilarning fikrlash va ijtimoiy ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
     Tajriba va amaliy mashg‘ulotlar orqali o‘quvchilar o‘rgangan nazariy bilimlarni
hayotiy holatlarga tatbiq etish imkoniga ega bo‘ladilar. Bu esa ularning bilimlarini
mustahkamlash, ko‘nikma va malakalarni yanada mustahkamlaydi.
XULOSA
29         3-sinfda   matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   etish   ta’lim
jarayonining   samaradorligini   oshirish,   o‘quvchilarning   fan   bo‘yicha   bilim,
ko‘nikma  va  malakalarini   mustahkamlashda   muhim   ahamiyat   kasb  etadi.  Sinfdan
tashqari  faoliyatlar nafaqat  o‘quvchilarning mavzuga bo‘lgan qiziqishini oshiradi,
balki   ularning   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuv   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga xizmat qiladi.
          Sinfdan   tashqari   ishlarning   mazmuni   va   shakllari   xilma-xil   bo‘lib,   ular
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   qobiliyatlari   va   ehtiyojlariga   moslashtirilgan
holda   rejalashtirilishi   lozim.   Ushbu   faoliyatlar   o‘quvchilarning   nafaqat   nazariy
bilimlarini,   balki   amaliy   ko‘nikmalarini   ham   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lishi
kerak.
          Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlarni   samarali   tashkil   etish   uchun   pedagoglar
metodik   tayyorgarlikni   kuchaytirishi,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni
qo‘llashi va o‘quvchilarni faol ishtirokga jalb qilishlari zarur. Shu bilan birga, ota-
onalar   bilan   yaqindan   hamkorlik   qilish,   ularni   ta’lim   jarayoniga   jalb   etish   ta’lim
sifatini oshirishda muhim omildir.
          O‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashda   sinfdan   tashqari
ishlar   interaktiv,   ijodiy   va   amaliy   usullardan   foydalanish   orqali   ta’lim   jarayonini
yanada qiziqarli va samarali qiladi. Bu esa bolalarning ta’limga bo‘lgan ishtiyoqini
oshiradi,   ularning   mustaqil   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish   qobiliyatlarini
rivojlantiradi.
          Shu   bois,   3-sinfda   matematika   fanidan   sinfdan   tashqari   ishlarni   puxta
rejalashtirish va samarali  tashkil etish ta’lim sifatini yuqori darajada ta’minlashga
xizmat   qiluvchi   muhim   pedagogik   faoliyat   hisoblanadi.   Bu   esa   kelajakda
o‘quvchilarning   mukammal   bilim   olishlari   va   hayotga   tayyor   bo‘lishlariga
mustahkam poydevor yaratadi.
30 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Qodirov,   A.   (2021).   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi.   Toshkent:   «Fan   va   texnologiya»
nashriyoti.
2. Normurodov, I. (2019).  Matematika o‘qitish metodikasi.   Toshkent: TDPU nashriyoti.
3. To‘xtasinova,   M.   (2020).   Boshlang‘ich   sinflarda   fanlarni   o‘qitish   usullari.   Samarqand:
Ilm ziyo.
4. Qosimov, S., Karimova, M. (2018).  Didaktika asoslari.   Toshkent: O‘qituvchi.
5. Islomov, A. (2017).  Boshlang‘ich sinflarda matematikaga o‘rgatish.   Buxoro: Nasaf.
6. Xoliqova, Z. (2022).  Matematik o‘yinlar orqali ta’lim berish.   Toshkent: Ilm nuri.
7. Jumayeva,   S.   (2020).   Boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion   texnologiyalar.   Qarshi:   Ilm
dargohi.
8. Rahmonova,   D.   (2018).   Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   va   ularning   o‘quvchi
rivojlanishiga ta’siri.  Andijon: Barkamol avlod.
9. Jalolova, M. (2016).  Pedagogik psixologiya.  Toshkent: Yangi asr avlodi.
10. Mavlonova,   R.   (2015).   Pedagogik   texnologiyalar.   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Xalq ta’limi vazirligi.
Foydalanilgan internet manbalar:
1. www.edu.uz     — O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligining rasmiy sayti
2. www.tdpu.uz     — Toshkent davlat pedagogika universiteti sayti
3. www.ziyonet.uz     — Ta’lim resurslari portali
4. www.natlib.uz     — O‘zbekiston Milliy kutubxonasi
5. www.pedagog.uz     — Pedagogika va psixologiyaga oid maqolalar
6. www.bilimlar.uz     — Boshlang‘ich ta’lim fanlari bo‘yicha onlayn resurslar
7. www.ilmfan.uz     — Ilmiy maqolalar va ta’lim yangiliklari
8. https://arxiv.org     — Ilmiy maqolalarning xalqaro arxivi
9. www.researchgate.net     — Ilmiy tadqiqotlar almashish platformasi
10. https://scholar.google.com     — Google Scholar orqali ilmiy maqolalar qidiruvi
31

3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar
  • Ijtimoiy-pedagogik faoliyat metodikasi va texnologiyasi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский