Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 755.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

4 - sinf “Fe’llarning shaxs – son qo’shimchalari bilan tuslanishi” mavzusini o’rganish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
ORIENTAL UNIVERSITETI
“ Pedagogika” fakulteti
“Uzluksiz ta’lim pedagogika”kafedrasi|
60110500-Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi (sirtqi) ta’lim shakli
  “ Ona tili-o'qish savodxonligi va uni o'qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
 MAVZU:  4-SINF “Fe’llarning Shaxs – son qo’shimchalari bilan
tuslanishi” mavzusini o’rganish.
Bajardi: ____________   
                 (imzo)          
Ilmiy rahbar: ____________                 
        (imzo)
_____________________________
Kurs ishi himoya qilindi Kurs ishiga qo‘yilgan baho 
“___” ___________ 2024-yil “___” ball. ____________
(imzo)
Toshkent-2025
1 Annotatsiya
Ushbu   kurs   ishi   4-sinf   o‘quvchilariga   fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari
bilan   tuslanishini   o‘rgatishga   bag‘ishlangan.   Ishda   fe’llarning   grammatik
xususiyatlari,   shaxs-son   qo‘shimchalarining   shakllari   va   ularning   qo‘llanilishi   tahlil
qilinadi. Kurs ishining asosiy maqsadi o‘quvchilarning fe’llarni shaxs va son bo‘yicha
to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmalarini   shakllantirish,   ularning   grammatik   bilimlarini
mustahkamlash va nutq madaniyatini oshirishdan iborat.
Ishning   birinchi   bobida   fe’llarning   lug‘aviy   va   grammatik   ma’nosi,   shaxs-son
qo‘shimchalarining   shakllari   va   ularning   qo‘llanilishi   haqida   umumiy   ma’lumotlar
keltirilgan.   Ikkinchi   bobida   esa   4-sinf   o‘quvchilariga   fe’l   tuslanishini   o‘rgatishning
metodik jihatlari, interaktiv usullar, amaliy mashg‘ulotlar va o‘yinli metodlar tavsiya
etilgan.
Kurs   ishi   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   va   o‘quvchilar   uchun   fe’llarning
shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   metodik
qo‘llanma   sifatida   foydalidir.   Ishda   keltirilgan   nazariy   va   amaliy   materiallar
o‘quvchilarning til savodxonligini oshirishga yordam beradi.
2 Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………….4
I-BOB: Fe’llarning shahs – son qo‘shimchalari haqida umumiy tushuncha 
1.1 Fe’l   va uning turlari………………………………………………………………
6
1.2.   Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan
tuslanishi………………………..11
II-BOB: 4-sinf o‘quvchilari uchun fe’l tuslanishini o‘rganish metodikasi 
2.1.   Fe’l   tuslanishini   o‘rganishda   ta’lim
metodlari………………………………..18
2.2.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   fe’l   tuslanishini   o‘rgatish   bo‘yicha   dars
ishlanmalari…………………………………………………………………………27
Xulosa………………………………………………………………………………..32
Foydalanilgan   adabiyotlar   va   saytlar………………………………………………
34
3 Kirish.
  Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   o‘zbek   tilining
grammatik   tizimida   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   mavzu   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
uchun   til   o‘rganishning   asosiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,   ularning   yozma   va   og‘zaki
nutqini   to‘g‘ri   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Fe’llar   harakat,   holat   yoki   jarayonni
ifodalovchi   so‘z   turkumi   sifatida   tilning   dinamik   qismini   tashkil   etadi.   Shaxs-son
qo‘shimchalari   esa   fe’llarning   kim   tomonidan   va   qancha   miqdorda   bajarilishini
ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
o‘rgatish   o‘quvchilarning   grammatik   bilimlarini   mustahkamlash,   ularning   mantiqiy
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   va   nutq   madaniyatini   oshirishda   katta   ahamiyatga
ega. Bu jarayon o‘quvchilarni kelajakda tilni to‘g‘ri va ravon qo‘llashga tayyorlaydi.
Ushbu   kurs   ishida   4-sinf   o‘quvchilariga   fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari
bilan   tuslanishini   o‘rgatishning   nazariy   va   amaliy   jihatlari   ko‘rib   chiqiladi.
Shuningdek,   dars   jarayonida   qo‘llaniladigan   interaktiv   metodlar,   o‘yinli   usullar   va
amaliy mashg‘ulotlar tavsiya etiladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   4-sinf
o‘quvchilariga   fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanish   jarayonini
o‘rgatish,   ularning   fe’llarni   shaxs   va   son   bo‘yicha   to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirish   va   grammatik   bilimlarini   mustahkamlashdan   iborat.   Bu   jarayon
o‘quvchilarning   nutq   madaniyatini   rivojlantirish,   ularning   yozma   va   og‘zaki   nutqini
aniq va grammatik jihatdan to‘g‘ri shakllantirishga yordam beradi.
4 Kurs   ishining   dolzarbligi:   Fe’l   tilning   asosiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,   uning
shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   to‘g‘ri   o‘zlashtirish   o‘quvchilarning   til
savodxonligini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Boshlang‘ich sinflarda grammatik
tushunchalarni   to‘g‘ri   o‘rgatish   kelajakda   o‘quvchilarning   yozma   va   og‘zaki   nutqini
aniq   va   ravon   ifodalashiga   asos   bo‘ladi.   Shuningdek,   fe’llarning   shaxs-son
qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   o‘rganish   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash
qobiliyatini rivojlantirishga ham xizmat qiladi.
Kurs ishining vazifalari:
1. 4-sinf   darsliklari   va   o‘quv   dasturlariga   asoslanib,   fe’llarning   shaxs-son
qo‘shimchalari bilan tuslanishini o‘rganish.
2. Fe’l tuslanishiga oid grammatik qoidalarni tizimli ravishda tushuntirish.
3. O‘quvchilarning   fe’l   tuslanishiga   oid   bilim   va   ko‘nikmalarini   amaliy
mashg‘ulotlar orqali mustahkamlash.
4. Dars   jarayonida   foydalanish   mumkin   bo‘lgan   interaktiv   metodlarni
ishlab chiqish va ularni amaliyotda qo‘llash.
5 I-BOB: Fe’llarning shahs – son qo‘shimchalari haqida umumiy tushuncha.
1.1. Fe’l va uning turlari.
Fe’lning   lug‘aviy   va   grammatik   ma’nosi:
Fe’l – bu harakat, holat yoki jarayonni ifodalovchi so‘z turkumi. Fe’llar lug‘aviy
jihatdan   harakatni   bildirsa,   grammatik   jihatdan   zamon,   shaxs,   son,   mayl   kabi
grammatik   toifalarni   ifodalaydi.   Masalan:   yozmoq ,   o‘qimoq ,   kelmoq   kabi   fe’llar
harakatni   bildiradi.   Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishining
ahamiyati.
Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   nutqning   to‘g‘ri   va   aniq
bo‘lishida  muhim  rol  o‘ynaydi. Bu jarayon o‘quvchilarga kim  tomonidan va qancha
miqdorda   harakat   bajarilayotganini   tushunishga   yordam   beradi.   Masalan,   “Men
yozaman”   va   “Ular   yozishadi”   gaplarida  fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   orqali
harakatning kim tomonidan bajarilayotgani aniq ko‘rsatiladi.
Fe’llarning shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanish qoidalari
1. 1-shaxs   birlik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -man   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozaman ,   o‘qiyman .
2. 1-shaxs   ko‘plik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -miz   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozamiz ,   o‘qiymiz .
6 3. 2-shaxs   birlik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -san   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozasan ,   o‘qiysan .
4. 2-shaxs   ko‘plik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -siz   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozasiz ,   o‘qiysiz .
5. 3-shaxs   birlik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -di   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozadi ,   o‘qiydi .
6. 3-shaxs   ko‘plik:   Fe’lning   asosiy   shakliga   -lar   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.
Masalan:   yozishadi ,   o‘qiydilar .
Fe’l va uning lingvistik xususiyatlari
Fe’l   o‘zbek   tilining   eng   muhim   so‘z   turkumlaridan   biri   bo‘lib,   quyidagi
grammatik xususiyatlarga ega:
7  Shakliy   o‘zgarishi   –   fe’lning   zamon,   shaxs,   son   va   nisbatga   ko‘ra
o‘zgarishi mumkin.
 Sintaktik vazifasi  – fe’l gapda odatda kesim vazifasida keladi.
 Semantik xususiyatlari  – fe’llar harakat yoki holatni bildiradi.
 Qo‘shimchalari   –   shaxs-son   qo‘shimchalari   fe’lning   subyekt   bilan
bog‘liqligini ifodalaydi.
Fe’l tuslanishi bo‘yicha qo‘shimcha jadval
Fe’l   shaxs   va   songa   ko‘ra   tuslanadi,   quyidagi   jadval   fe’lning   barcha   shaxslar
bo‘yicha tuslanishini ko‘rsatadi:
Shaxs Birlikda
tuslanishi Ko‘plikda tuslanishi
1-shaxs Men yoz aman Biz yoz amiz
2-shaxs Sen yoz asan Siz yoz asiz
3-shaxs U yoz adi Ular yoz adilar
Fe’lning tuslanishi va uning gap tarkibida ishlatilishi
Fe’lni   tushunish   uchun   uning   gap   tarkibidagi   ishlatilish   xususiyatlarini   ham
ko‘rib   chiqish   kerak.   Quyidagi   misollar   fe’lning   qanday   tuslanishini   va   shaxs-son
qo‘shimchalari bilan qanday o‘zgarishini tushuntirib beradi:
Misollar:
1. Men kitob o‘qi man**.**
2. Sen ertalab yugur asan**.**
3. U maktabga bor adi**.**
4. Biz dars qilish imiz** kerak.**
8 5. Siz kitob yoz asiz**.**
6. Ular suhbatlash adi**.**
Yuqoridagi   misollardan   ko‘rinib   turibdiki,   fe’l   har   bir   shaxs-son   formasiga
ko‘ra o‘zgaradi va shaxs-son qo‘shimchalari fe’lni kim bajarayotganligini bildiradi.
Fe’l tuslanishini o‘rgatishda foydalanish mumkin bo‘lgan mashqlar
4-sinf   o‘quvchilari   uchun   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
tushuntirish uchun quyidagi mashqlarni bajartirish mumkin:
1. Bo‘sh joyni to‘ldirish mashqi
o (Men) kitob o‘q___ .
o (Sen) futbol o‘yn___ .
o (U) uyga ket___ .
o (Biz) dars tayyorl___ .
o (Siz) xat yoz___ .
o (Ular) bog‘da ishl___ .
(Javoblar: o‘qi man , o‘yna san , ket adi , tayyorl aymiz , yoz asiz , ishl aydi .)
2. Jadval   asosida   fe’l   tuslash   mashqi
O‘quvchilar quyidagi jadval asosida fe’llarni shaxs va songa mos ravishda tuslaydilar:
Fe’l 1-shaxs
birlik 2-shaxs
birlik 3-shaxs
birlik 1-shaxs
ko‘plik 2-shaxs
ko‘plik 3-shaxs
ko‘plik
O‘qimoq O‘qiyman O‘qiysan O‘qiydi O‘qiymiz O‘qiylar O‘qiydilar
9 Yozmoq Yozaman Yozasan Yozadi Yozamiz Yozasiz Yozadilar
Gapirmo
q Gapiraman Gapirasan Gapiradi Gapiramiz Gapirasiz Gapiradilar
3. So‘z o‘yinlari
o O‘quvchilar fe’l bilan gaplar tuzib, bir-birlariga savollar beradilar.
o Qog‘ozga yozilgan fe’llarni to‘g‘ri tuslash topshirig‘i beriladi.
o "Kim   chaqqon?"   o‘yini   o‘tkazilib,   o‘quvchilar   fe’llarni   tez   va   to‘g‘ri
tuslaydilar.
Metodik tavsiyalar
4-sinf o‘quvchilari uchun fe’l tuslanishini o‘rganish jarayonini samarali tashkil
etish uchun quyidagi metodlardan foydalanish mumkin:
1. Taqqoslash metodi
O‘quvchilar   fe’l   tuslanishini   boshqa   so‘z   turkumlarining   o‘zgarishi   bilan
taqqoslab o‘rganadilar. Masalan, fe’l va otlarning o‘zgarish qoidalari solishtiriladi.
2. Interfaol metodlar
 "Aqliy   hujum"   –   o‘quvchilar   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari
bo‘yicha savollarga javob beradilar.
 "Qopqon"   o‘yini   –   noto‘g‘ri   tuslangan   fe’llarni   aniqlash   va   tuzatish
mashqlari bajariladi.
3. Amaliy mashg‘ulotlar
 O‘quvchilar fe’llarni shaxs va son bo‘yicha tahlil qiladilar.
 Gap tuzish va tahlil qilish ishlari olib boriladi.
10 Fe’l tuslanishini o‘rgatishda interaktiv metodlarning ahamiyati
Interaktiv   metodlar   o‘quvchilarning   darsga   qiziqishini   oshirish,   ularni   faol
qatnashishiga   undash   va  bilimlarni   mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.  Masalan,
guruhli   ishlar,   suhbatlar,   savol-javoblar,   o‘yinlar   kabi   usullar   o‘quvchilarning
mavzuni yaxshiroq o‘zlashtirishiga yordam beradi.
Amaliy mashg‘ulotlar misollari
1. “Gapni to‘ldir” mashqi:
O‘quvchilarga fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari bilan to‘g‘ri tuslab, gapni to‘ldirish 
topshiriladi.
Masalan:   “Men har kuni kitob ___ (o‘qimoq)” .
To‘g‘ri javob:   o‘qiyman .
2. “Kim tezroq?” o‘yini:
O‘quvchilarga fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari bilan tezda tuslashni so‘rash.
Masalan:   “yozmoq” fe’lini 1-shaxs birlikda tuslang .
To‘g‘ri javob:   yozaman .
Fe’llarning shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanishi o‘zbek tilining grammatik
tizimida   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   mavzuni   o‘rgatish   orqali   o‘quvchilarning   til
savodxonligi, nutq madaniyati va grammatik bilimlari mustahkamlanishiga erishiladi.
Kurs ishida keltirilgan metodik tavsiyalar  va amaliy mashg‘ulotlar  boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari uchun qo‘llanma sifatida foydalidir.
Fe’lning zamon, mayl, nisbat shakllari:
 Zamon:   Fe’llar   o‘tgan   zamon,   hozirgi   zamon   va   kelasi   zamon
shakllarida   keladi.   Masalan:   yozdi   (o‘tgan   zamon),   yozmoqda   (hozirgi
zamon),   yozadi   (kelasi zamon).
11  Mayl:   Fe’llar  xohish, buyruq, zarurat  kabi  mayllarni  bildirishi  mumkin.
Masalan:   yozay   (xohish),   yozing   (buyruq).
 Nisbat:   Fe’llar   nisbat   shakllarida   kelishi   mumkin.
Masalan:   yozgan   (nisbat shakli).
1.2. Fe’llarning shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanishi.
Fe’l   shaxs-son   qo‘shimchalarining   shakllari:
Fe’llar shaxs va son bo‘yicha quyidagi qo‘shimchalar orqali tuslanadi:
 1-shaxs:   -man ,   -miz   (Masalan:   yozaman ,   yozamiz ).
 2-shaxs:   -san ,   -siz   (Masalan:   yozasan ,   yozasiz ).
 3-shaxs:   -di ,   -lar   (Masalan:   yozadi ,   yozishadi ).
1-, 2-, 3-shaxs birlik va ko‘plikdagi tuslanish qoidalari:
 1-shaxs birlik:   -man   (Masalan:   yozaman ).
 1-shaxs ko‘plik:   -miz   (Masalan:   yozamiz ).
 2-shaxs birlik:   -san   (Masalan:   yozasan ).
 2-shaxs ko‘plik:   -siz   (Masalan:   yozasiz ).
 3-shaxs birlik:   -di   (Masalan:   yozadi ).
 3-shaxs ko‘plik:   -lar   (Masalan:   yozishadi ).
Fe’l – mustaqil so‘z turkumlaridan biri bo‘lib, harakatni, holatni yoki jarayonni
ifodalaydi.   Fe’l   zamon,   mayl,   nisbat,   shaxs   va   son   bo‘yicha   tuslanadi   hamda   gap
tarkibida kesim vazifasini bajaradi.
12 Fe’lning turlari.
Fe’llar turli mezonlarga ko‘ra tasniflanadi:
1. Mazmuniga ko‘ra fe’llar
Bu guruh fe’llarning semantik ma’nosiga qarab ajratiladi:
 Asosiy   fe’llar   –   o‘z   mustaqil   ma’nosiga   ega   bo‘lgan   fe’llar.   (Masalan:
yozmoq, o‘qimoq, yugurmoq );
 Yordamchi   fe’llar   –   o‘ziga   bog‘langan   so‘z   bilan   birgalikda   turli
grammatik ma’nolarni ifodalaydi. (Masalan:  bo‘lmoq, qilmoq, etmoq );
 Modal   fe’llar   –   ehtimollik,   majburiyat   yoki   imkoniyatni   bildiradi.
(Masalan:  kerak, lozim, mumkin ).
2. Tuzilishiga ko‘ra fe’llar
 Sodda   fe’llar   –   bitta   asosiy   ildizga   ega   bo‘lgan   fe’llar.   (Masalan:
kelmoq, borish, yurmoq );
 Qo‘shma   fe’llar   –   ikki   yoki   undan  ortiq  so‘zdan   tashkil   topgan   fe’llar.
(Masalan:  yordam berish, fikr bildirish );
 Yasama   fe’llar   –   boshqa   so‘z   turkumlaridan   yoki   fe’lning   o‘zidan
yasama  qo‘shimchalar  yordamida hosil  qilingan  fe’llar. (Masalan:   to‘plash, chizish,
o‘ylash );
 Murakkab fe’llar  – bir nechta so‘z birikmasidan iborat bo‘lib, bir butun
ma’noni ifodalaydi. (Masalan:  kelib qoldi, yurib ketdi, olib keldi ).
3. Zamoniga ko‘ra fe’llar.
Fe’llar bajarilish vaqtiga qarab quyidagi turlarga bo‘linadi:
13  Hozirgi  zamon fe’llari   –  hozirgi   yoki  doimiy  davom  etuvchi   harakatni
bildiradi. (Masalan:  o‘qiyman, yozayapman );
 O‘tgan   zamon   fe’llari   –   oldin   sodir   bo‘lgan   harakatni   ifodalaydi.
(Masalan:  o‘qidim, yozdim );
 Kelasi   zamon   fe’llari   –   kelajakda   sodir   bo‘lishi   kutilayotgan   harakatni
bildiradi. (Masalan:  o‘qiyman, yozaman ).
4. Mayliga ko‘ra fe’llar.
 Hikoya   mayli   –   aniq   bir   voqeani   tasvirlaydi.   (Masalan:   o‘qiyman,
yozaman );
 Buyruq   mayli   –   buyruq,   talab   yoki   iltimosni   bildiradi.   (Masalan:   o‘qi,
yoz, boraqol );
 Shart   mayli   –   harakatning   bajarilish   shartini   ko‘rsatadi.   (Masalan:
o‘qisa, yozsa );
 Istak   mayli   –   harakatning   bajarilishini   istash   yoki   xohishni   bildiradi.
(Masalan:  o‘qigim keladi, yozsam yaxshi bo‘lardi ).
Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   o‘zbek   tilida   fe’llarning
kim   tomonidan   (shaxs)   va   qancha   miqdorda   (son)   bajarilishini   ko‘rsatish   uchun
ishlatiladi.   Bu   jarayon   fe’llarning   grammatik   shakllarini   to‘g‘ri   tushunish   va
qo‘llashda  asosiy  rol   o‘ynaydi.  Shaxs-son   qo‘shimchalari   fe’llarning  asosiy   shakliga
qo‘shilib, ularni shaxs va son bo‘yicha aniqlaydi.
Shaxs-son qo‘shimchalarining shakllari.
Fe’llarning shaxs-son qo‘shimchalari quyidagi shakllarda keladi:
1. 1-shaxs birlik:   -man
Masalan:   yozaman   (men yozaman),   o‘qiyman   (men o‘qiyman).
14 2. 1-shaxs ko‘plik:   -miz
Masalan:   yozamiz   (biz yozamiz),   o‘qiymiz   (biz o‘qiymiz).
3. 2-shaxs birlik:   -san
Masalan:   yozasan   (sen yozasan),   o‘qiysan   (sen o‘qiysan).
4. 2-shaxs ko‘plik:   -siz
Masalan:   yozasiz   (siz yozasiz),   o‘qiysiz   (siz o‘qiysiz).
5. 3-shaxs birlik:   -di
Masalan:   yozadi   (u yozadi),   o‘qiydi   (u o‘qiydi).
6. 3-shaxs ko‘plik:   -lar
Masalan:   yozishadi   (ular yozishadi),   o‘qiydilar   (ular o‘qiydilar).
Shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanish qoidalari.
Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   quyidagi   qoidalarga
asoslanadi:
1. Fe’lning   asosiy   shakli:   Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan
tuslanishi   uchun   avval   fe’lning   asosiy   shaklini   aniqlash   kerak.
Masalan,   yozmoq   fe’lining asosiy shakli   yoz- .
2. Shaxs-son   qo‘shimchalarini   qo‘shish:   Fe’lning   asosiy   shakliga   shaxs-
son qo‘shimchalari qo‘shiladi. Masalan:
o yoz-   +   -man   =   yozaman   (1-shaxs birlik).
o yoz-   +   -miz   =   yozamiz   (1-shaxs ko‘plik).
3. Tovush   o‘zgarishlari:   Ba’zi   fe’llarda   shaxs-son   qo‘shimchalari
qo‘shilganda tovush o‘zgarishlari sodir bo‘lishi mumkin. Masalan:
15 o kelmoq   fe’li:   kel-   +   -di   =   keladi   (3-shaxs birlik).
o o‘qimoq   fe’li:   o‘qi-   +   -di   =   o‘qiydi   (3-shaxs birlik).
Shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanish misollari.
1. 1-shaxs birlik:
o Men yozaman.
o Men o‘qiyman.
2. 1-shaxs ko‘plik:
o Biz yozamiz.
o Biz o‘qiymiz.
3. 2-shaxs birlik:
o Sen yozasan.
o Sen o‘qiysan.
4. 2-shaxs ko‘plik:
o Siz yozasiz.
o Siz o‘qiysiz.
5. 3-shaxs birlik:
o U yozadi.
o U o‘qiydi.
6. 3-shaxs ko‘plik:
o Ular yozishadi.
16 o Ular o‘qiydilar.
Shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanishning ahamiyati.
Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   nutqning   to‘g‘ri   va   aniq
bo‘lishida  muhim  rol  o‘ynaydi. Bu jarayon o‘quvchilarga kim  tomonidan va qancha
miqdorda   harakat   bajarilayotganini   tushunishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   bu
bilimlar   o‘quvchilarning   yozma   va   og‘zaki   nutqini   to‘g‘ri   shakllantirishga   asos
bo‘ladi.
Amaliy mashg‘ulotlar misollari.
1. “Gapni   to‘ldir”   mashqi:   O‘quvchilarga   fe’llarni   shaxs-son
qo‘shimchalari   bilan   to‘g‘ri   tuslab,   gapni   to‘ldirish   topshiriladi.
Masalan:   “Men   har   kuni   kitob   ___   (o‘qimoq)” .
To‘g‘ri javob:   o‘qiyman .
2. “Kim tezroq?” o‘yini:  O‘quvchilarga fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari
bilan   tezda   tuslashni   so‘rash.
Masalan:   “yozmoq”   fe’lini   1-shaxs   birlikda   tuslang .
To‘g‘ri javob:   yozaman .
17 Fe’llarning shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslanishi o‘zbek tilining grammatik
tizimida  muhim   o‘rin  tutadi.  Bu   jarayon   o‘quvchilarning  til   savodxonligini   oshirish,
ularning nutq madaniyatini  rivojlantirish va grammatik bilimlarini mustahkamlashda
katta   ahamiyatga   ega.   Shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishni   o‘rgatishda
interaktiv metodlardan foydalanish tavsiya etiladi.
18 II-BOB: 4-sinf o‘quvchilari uchun fe’l tuslanishini o‘rganish metodikasi.
2.1. Fe’l tuslanishini o‘rganishda ta’lim metodlari.
Fe’l tuslanishini o‘rgatishda interfaol usullar:
 Interaktiv   metodlar:   O‘quvchilarni   dars   jarayonida   faol   qatnashishiga
yo‘naltirilgan usullar. Masalan: guruhli ishlar, suhbatlar, savol-javoblar.
 Vizual   materiallar:   Fe’l   tuslanishini   tushunish   uchun   jadvallar,
diagrammalar, rasmlar qo‘llash.
 O‘yinli   metodlar:   O‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   uchun
grammatik o‘yinlar tashkil etish.
Amaliy mashg‘ulotlar va test topshiriqlari:
 Amaliy   mashg‘ulotlar:   O‘quvchilarga   fe’llarni   shaxs-son
qo‘shimchalari   bilan   to‘g‘ri   qo‘llashni   o‘rgatish   uchun   mashqlar   tuzish.
Masalan:   “Gapni to‘ldiring” ,   “Fe’llarni to‘g‘ri tuslang”   kabi mashqlar.
 Test   topshiriqlari:   O‘quvchilarning   bilimini   tekshirish   uchun   testlar
tuzish.
Fe’l tuslanishini o‘rganishga oid namunaviy dars ishlanmasi:
 Darsning   maqsadi:   Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan
tuslanishini o‘rgatish.
 Darsning bosqichlari:
1. Tashkiliy qism:   O‘quvchilarni darsga jalb qilish.
19 2. Yangiliklar:   Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
tushuntirish.
3. Mustahkamlash:   Amaliy mashqlar orqali bilimlarni mustahkamlash.
4. Yakuniy qism:   O‘quvchilarning bilimini baholash.
O‘quvchilarning qiziqishlarini oshirishga xizmat qiluvchi o‘yinli metodlar:
 “Kim tezroq?” o‘yini:   O‘quvchilarga fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari
bilan tezda tuslashni so‘rash.
 “Gapni   to‘ldir”   o‘yini:   O‘quvchilarga   fe’llarni   to‘g‘ri   tuslab,   gapni
to‘ldirishni so‘rash.
Boshlang‘ich   ta’limda   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
o‘rgatish bolalarning til grammatik tuzilishini to‘g‘ri o‘zlashtirishida muhim ahamiyat
kasb   etadi.   4-sinfda   ushbu   mavzuni   o‘rganish   quyidagi   maqsadlarni   ko‘zlaydi:
✅   O‘quvchilarga   fe’l   tushunchasini   mukammal   tushuntirish;
✅   Fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   o‘rgatish;
✅   Fe’l   shakllarini   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantirish;
✅  Yozma va og‘zaki nutqda fe’llarni to‘g‘ri ishlatish malakasini oshirish.
Bu   jarayonda   samarali   metod   va   usullardan   foydalanish   dars   samaradorligini
oshiradi.
Fe’l tuslanishini o‘rgatish metodlari
O‘quvchilarga   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
tushuntirishda quyidagi metodlardan foydalanish mumkin:
 Izohlash usuli
20 Bu   usulda   o‘qituvchi   fe’lning   tuslanish   qoidalarini   tushuntiradi   va   misollar
orqali izoh beradi.
Masalan:
 Men   yozaman ,   Sen   yozasan ,   U   yozadi   –   fe’lning   shaxs-son
qo‘shimchalari bilan tuslanishi.
Amaliy mashqlar usuli
O‘quvchilarga   fe’l   shakllarini   aniqlash   va   ularni   tuslash   bo‘yicha   topshiriqlar
beriladi.
Masalan:
 Berilgan   fe’llarni   shaxs-son   bo‘yicha   tuslang:   kelmoq,   o‘qimoq,
yozmoq .
O‘yinli metod
Dars jarayoniga o‘yin elementlari qo‘shish o‘quvchilarning qiziqishini oshiradi.
✅   “Kim   tez   topadi?”   –   fe’lni   shaxs-son   bo‘yicha   tuslash   musobaqasi;
✅   “Fe’lga   qo‘shimcha   qo‘sh”   –   o‘quvchilar   berilgan   fe’llarga   tegishli
qo‘shimchalarni qo‘shib, gap tuzadilar.
Taqqoslash usuli
21 O‘quvchilarga   bir   nechta   fe’l   shakllarini   taqqoslab,   farqlarini   tushuntirish
imkoniyatini   beradi.
Misol:
 Men o‘qiyman  vs.  Sen o‘qiysan
 U boradi  vs.  Biz boramiz
Boshlang‘ich sinflarda fe’l tuslanishiga oid mashqlar.
Dars samaradorligini oshirish uchun quyidagi mashqlar tavsiya etiladi:
✅   1-topshiriq:   Berilgan   fe’llarni   shaxs-son   bo‘yicha   tuslang:
o‘qimoq, yozmoq, yurmoq, gapirmoq.
✅   2-topshiriq:   Bo‘sh   joylarni   to‘ldiring:
Men ... (o‘qimoq), sen ... (o‘qimoq), u ... (o‘qimoq).
✅   3-topshiriq:   Fe’lni   gap   ichida   ishlating   va   shaxs-son   qo‘shimchalariga
e’tibor bering.
✅   4-topshiriq:   “So‘zlardan   gap   tuzing”   o‘yini   –   so‘z   beriladi,   o‘quvchilar
to‘g‘ri tuslangan fe’llar bilan gap tuzadilar.
4-sinfda   fe’l   tuslanishini   o‘rgatish   o‘quvchilarning   grammatik   bilimlarini
rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Dars   jarayonida   interaktiv   usullar   va   turli
mashqlar   qo‘llanilganda,   o‘quvchilar   mavzuni   chuqurroq   o‘zlashtiradilar.   O‘yinlar,
amaliy   topshiriqlar   va   izohlash   usuli   qo‘llanilganda,   fe’lning   shaxs-son
qo‘shimchalari bo‘yicha tuslanishini o‘rganish yanada samarali bo‘ladi.
22 Fe’l Tuslanishini O‘rganishda Ta’lim Metodlari.
Fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   o‘rgatishda   turli   ta’lim
metodlaridan   foydalanish   mumkin.   To‘g‘ri   metodlarni   tanlash   o‘quvchilarning
mavzuni   tez   va   samarali   o‘zlashtirishiga   yordam   beradi.   Ushbu   bo‘limda   fe’l
tuslanishini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   asosiy   metodlar   va   ularning   o‘ziga   xos
xususiyatlari yoritiladi.
1. Izohlash (Tushuntirish) Metodi.
Bu   metod   eng   keng   tarqalgan   bo‘lib,   o‘qituvchi   fe’lning   shaxs-son
qo‘shimchalari bilan tuslanishi qoidalarini izohlab, misollar orqali tushuntiradi.
Qo‘llash usuli:
 O‘qituvchi   fe’l   tushunchasi,   shaxs-son   qo‘shimchalari   va   ularning
gapdagi o‘rni  haqida ma’lumot beradi.
 O‘quvchilar   misollarni   kuzatib,   qoidani   tushunishadi   va   yodda
saqlashadi .
Misol:
Men yozaman  – birinchi shaxs, birlik
Sen yozasan  – ikkinchi shaxs, birlik
Biz yozamiz  – birinchi shaxs, ko‘plik
Afzalliklari:
✅  O‘quvchilarga aniq tushuncha beradi
✅  Oddiy va tushunarli yondashuv
✅  O‘quvchilar misollar orqali qoidalarni eslab qolishadi
23 Kamchiliklari:
❌  O‘quvchilar faqat qoidalarni yodlashga e’tibor qaratib, amaliy mashqlarga kamroq
ahamiyat berishlari mumkin.
2. Amaliy Mashqlar Metodi
Bu   metod   o‘quvchilarning   fe’l   tuslanishi   bo‘yicha   mustaqil   ishlashini
ta’minlaydi.
Qo‘llash usuli:
 O‘quvchilarga   fe’lni   shaxs   va   son   bo‘yicha   tuslashga   oid   turli
topshiriqlar beriladi.
 Mashqlar yakunida o‘qituvchi natijalarni muhokama qiladi.
Misollar:
✅  Berilgan fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari bilan tuslang:
 o‘qimoq ,  yozmoq ,  gapirmoq .
✅  Bo‘sh joylarni to‘ldiring:
 Men ... (o‘qimoq), sen ... (o‘qimoq), u ... (o‘qimoq).
✅  Fe’llarni qo‘llab gap tuzing:
 O‘quvchilar (o‘qimoq) ...
 Men kitob (o‘qimoq) ...
Afzalliklari:
✅   O‘quvchilar   mavzuni   amaliy   o‘rganadi
✅  Mustaqil fikrlash va to‘g‘ri qo‘llash ko‘nikmalarini rivojlantiradi
24 Kamchiliklari:
❌   Agar   o‘quvchilar   mavzuni   to‘liq   tushunmagan   bo‘lsa,   xatolarga   yo‘l   qo‘yish
ehtimoli yuqori bo‘ladi.
3. Taqqoslash Metodi
Bu   metodda   o‘quvchilar   fe’lning   turli   shakllarini   bir-biri   bilan   solishtirish
orqali farqlarni aniqlaydilar.
Qo‘llash usuli:
 O‘qituvchi   fe’lning   hozirgi,   o‘tgan   va   kelasi   zamon   shakllarini   yoki
shaxs-son qo‘shimchalari  bilan tuslangan shakllarini solishtirishga imkon beradi.
Misol:
 Men o‘qiyman  – Hozirgi zamon
 Men o‘qidim  – O‘tgan zamon
 Men o‘qiyman  – Kelasi zamon
Yoki:
 Men boraman  vs  Sen borasan
 Biz ishlaymiz  vs  U ishlaydi
Afzalliklari:
✅   O‘quvchilar   qoidalarni   vizual   taqqoslab   tushunadi
✅  Xatolarni aniqlash va to‘g‘rilash osonlashadi
Kamchiliklari:
❌   O‘quvchilar   mustaqil   ishlashni   o‘rganmasa,   solishtirish   orqali   mavzuni
tushunishda qiyinchiliklarga duch kelishi mumkin.
25 4. O‘yinli Metodlar
O‘yin orqali o‘rganish o‘quvchilar uchun qiziqarli va esda qolarli bo‘ladi. Fe’l
tuslanishiga oid turli o‘yinlar o‘tkazilishi mumkin.
Misollar:
✅   "Kim tezroq tuslaydi?"  – O‘qituvchi fe’l aytadi, o‘quvchilar uni tezda shaxs-son
qo‘shimchalariga   moslashtirib   aytishadi.
✅   "So‘zdan   gap   tuz"   –   O‘quvchilar   berilgan   fe’llardan   foydalanib   gap   tuzadilar.
✅   "Fe’l top va tusla"  – Matndan fe’l topish va uni tuslash topshirig‘i beriladi.
Afzalliklari:
✅   O‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi
26 ✅   Amaliy   tajriba   bilan   o‘rganishga   yordam   beradi
✅  Xotirada uzoq saqlanishiga yordam beradi
Kamchiliklari:
❌  Ko‘proq vaqt talab qiladi
5. Ko‘rgazmali Metodlar (Vizual Ta’lim)
Ko‘rgazmali   ta’lim   usullari   fe’l   tuslanishini   tushuntirishda   samarali
hisoblanadi.
Qo‘llash usuli:
 Dars jarayonida  sxemalar, jadvallar va slaydlar  yordamida tushuntirish
 Fe’lning tuslanishi bo‘yicha  kartochkalar va plakatlar  tayyorlash
Misol:
Shaxs Birlik Ko‘plik
1-shaxs Men o‘qiyman Biz o‘qiymiz
2-shaxs Sen o‘qiysan Siz o‘qiysiz
3-shaxs U o‘qiydi Ular o‘qiydi
Afzalliklari:
✅   O‘quvchilarga   mavzuni   ko‘rgazmali   shaklda   tushuntirish   imkonini   beradi
✅  O‘quvchilar vizual yondashuv orqali ma’lumotni tezroq eslab qoladilar
Kamchiliklari:
❌  Tayyorlash uchun ko‘proq resurs talab etiladi
Fe’l   tuslanishini   o‘rgatishda   bir   nechta   metodlarni   qo‘shib   qo‘llash   eng
samarali   natija   beradi.   O‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olib,   izohlash,
27 amaliy   mashqlar,   taqqoslash,   o‘yinli   va   ko‘rgazmali   metodlarni   birgalikda
ishlatish dars jarayonining samaradorligini oshiradi.
✅   Nazariy   tushuntirish   –   asosiy   qoidalarni   o‘rgatadi
✅   Amaliy   mashqlar   –   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlashini   ta’minlaydi
✅   O‘yinli   va   interfaol   usullar   –   qiziqishni   oshiradi
✅   Ko‘rgazmali metodlar  – vizual tushunishni rivojlantiradi
Bularning   barchasi   o‘quvchilarning   fe’l   tuslanishini   to‘liq   o‘zlashtirishiga
yordam beradi.
2.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilariga fe’l tuslanishini o‘rgatish bo‘yicha
dars ishlanmalari.
Boshlang‘ich   sinflarda,   xususan,   4-sinf   o‘quvchilariga   fe’lning   shaxs-son
qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini   o‘rgatish   jarayoni   maktab   dars   rejasi,   didaktik
materiallar   va   zamonaviy   ta’lim   metodlari   asosida   tashkil   etiladi.   Quyida   fe’l
tuslanishini o‘rgatish bo‘yicha namunaviy dars ishlanmalari va samarali usullarga oid
batafsil ma’lumot beriladi.
1. Darsning umumiy maqsadi
Darsning   asosiy   maqsadi   –   o‘quvchilarga   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari
haqida   tushuncha   berish,   uni   gap   tarkibida   to‘g‘ri   ishlata   olish   ko‘nikmasini
shakllantirish va o‘z fikrlarini aniq bayon etishga o‘rgatish.
2. Dars rejasi (Namunaviy)
Dars rejasini quyidagicha tuzish mumkin:
28 Dars bosqichlari Faoliyat turlari
1.   Tashkiliy   qism   (5
daqiqa) Salomlashish,   davomadni   aniqlash,   darsga
tayyorgarlik.   O‘quvchilarning   diqqatini   darsga   jalb
qilish.
2.   O‘tgan   mavzuni
mustahkamlash   (10
daqiqa) Oldingi   dars   mavzusi   yuzasidan   savol-javob.
O‘quvchilardan   fe’lning   umumiy   xususiyatlari
haqida so‘rash.
3.   Yangi   mavzu   bayoni   (15
daqiqa) Fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi
bo‘yicha   tushuntirish.   Jadvallar   va   misollar   orqali
tushuntirish.
4.   Amaliy   mashg‘ulotlar
(15 daqiqa) O‘quvchilar   bilan   fe’llarni   tuslashga   oid   mashqlar
bajarish, guruhli ish va didaktik o‘yinlar.
5.   Mustahkamlash   (10
daqiqa) O‘quvchilarga   mustaqil   topshiriqlar   berish   va
natijalarni tahlil qilish.
6. Dars yakuni (5 daqiqa) Xulosa chiqarish, baholash, uyga vazifa berish.
29 3. Dars ishlanmalari bo‘yicha tavsiyalar
1. Tushuntirish va namoyish qilish (vizual yondashuv)
 Fe’l   tuslanishini   tushuntirish   uchun   jadvallar,   diagrammalar   va
misollardan  foydalanish samarali bo‘ladi.
 Doskaga   quyidagi   jadvalni   chizish   yoki   slayd   sifatida   ko‘rsatish
mumkin:
Shaxs Birlik Ko‘plik
1-shaxs Men o‘qiyman Biz o‘qiymiz
2-shaxs Sen o‘qiysan Siz o‘qiysiz
3-shaxs U o‘qiydi Ular o‘qiydi
30  O‘quvchilar   ushbu   jadval   asosida   mustaqil   ravishda   boshqa   fe’llarni
tuslab ko‘rishlari mumkin.
2. Interfaol metodlardan foydalanish
 O‘quvchilarning darsga qiziqishini oshirish uchun  "Savol-javob", "Kim
tezroq?" ,  "Fe’lni to‘g‘ri tusla"  kabi o‘yin metodlaridan foydalanish lozim.
 Juftlikda   ishlash   –   har   bir   juftlikga   bir   fe’l   beriladi,   ular   uni   turli
shaxslarda tuslaydi va bir-birlarini tekshirishadi.
 Guruhli   ish   –  o‘quvchilar   3-4  kishilik guruhlarga bo‘linadi  va  berilgan
fe’llarni turli shaxslarga moslab tuslaydi, keyin natijalar taqdimot shaklida muhokama
qilinadi.
3. Amaliy mashg‘ulotlar 
Dars davomida fe’l tuslanishini mustahkamlash uchun quyidagi amaliy mashqlarni
bajarish tavsiya etiladi:
✅   Bo‘sh joylarni to‘ldirish
 Men kitob ... (o‘qimoq).
 Sen maktabga ... (bor).
 U uy vazifasini ... (bajarmoq).
✅   Fe’l tuslashga oid yozma mashqlar
 Berilgan fe’llarni shaxs-son qo‘shimchalari bilan to‘ldirish.
 Gaplar ichidan fe’llarni topish va ularni tuslash.
✅   Didaktik o‘yinlar
31  "O‘zgarayotgan fe’l"  – o‘qituvchi fe’lning boshlang‘ich shaklini aytadi,
o‘quvchilar esa uni har xil shaxs-son shaklida aytib chiqishadi.
 "Zanjir"   –  bir   o‘quvchi   fe’lni   bir   shaklda  aytadi,  keyingi  o‘quvchi  uni
boshqa shaklda davom ettiradi.
4. Darsda foydalaniladigan ko‘rgazmali qurollar
 Fe’l   tuslanish   jadvali   –   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan
tuslanishini tushuntirish uchun.
 Kartochkalar  – turli fe’llar yozilgan kartochkalar tarqatilib, o‘quvchilar
ularga qo‘shimchalar qo‘shib, to‘g‘ri tuslaydi.
 Slaydlar   va   video   darslar   –   darsni   qiziqarli   qilish   va   vizual
yondashuvni kuchaytirish uchun.
5. Uyga vazifa
Dars   yakunida   o‘quvchilarga   fe’l   tuslanishiga   oid   mustaqil   mashqlar   beriladi:
✅   5-6   ta   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslangan   shaklini   yozish.
✅   "Mening kun tartibim" mavzusida kichik matn yozish va undagi fe’llarni topish.
✅  Jadvallar asosida fe’llarni shaxs-son shakllarida tuslash.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   fe’l   tuslanishini   o‘rgatish   darslarini   samarali
tashkil   etish   uchun   tushuntirish,   interfaol   o‘yinlar,   ko‘rgazmali   usullar   va
mustaqil   mashqlar   birgalikda   qo‘llanilishi   lozim.   O‘quvchilarning   yosh
xususiyatlarini   hisobga   olib,   darslar   qiziqarli   va   jonli   o‘tishi   ta’minlansa,   fe’l
tuslanishini o‘zlashtirish yanada osonlashadi.
32 Xulosa
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan
tuslanishini o‘rgatish ularning yozma va og‘zaki nutqini shakllantirishda muhim o‘rin
tutadi. Fe’lning shaxs va son bilan tuslanishi o‘quvchilarga nutqiy faoliyatda fikrlarini
aniq va to‘g‘ri ifodalash, grammatik jihatdan to‘g‘ri gap qurish imkonini beradi.
Tadqiqot davomida fe’l va uning turlari, shuningdek, fe’l tuslanishining o‘ziga
xos   xususiyatlari   haqida   batafsil   tushuncha   berildi.   Fe’l   shaxs-son   qo‘shimchalari
orqali   kimga   tegishli   ekanligi   va   nechta   shaxsni   anglatuvchi   darajada   ekanligi
aniqlanadi.   Ushbu   bilimlar   o‘quvchilarning   tilni   o‘zlashtirish   darajasini   oshirishda
asosiy vositalardan biri hisoblanadi.
Shuningdek,   boshlang‘ich   sinflarda   fe’l   tuslanishini   o‘rgatish   metodikasi   va
samarali dars ishlanmalari ishlab chiqildi. O‘quvchilar mavzuni osonroq o‘zlashtirishi
33 uchun   dars   jarayonida   turli   ko‘rgazmali   vositalar,   interfaol   metodlar,   didaktik
o‘yinlar, mustaqil mashg‘ulotlar qo‘llanilishi kerakligi ta’kidlandi.
Mavzuni   mukammal   o‘zlashtirish   uchun   o‘quvchilarga   bosqichma-bosqich
tushuntirish,   ularning   yoshi   va   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish,   individual
yondashuv  muhim  ahamiyatga  ega.  Dars  jarayonida  amaliy  mashg‘ulotlar   va  yozma
topshiriqlar orqali mustahkamlash muhim sanaladi.
Fe’llarning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishi   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   juda   muhim   mavzulardan   biri   hisoblanadi.   Bu   mavzu
o‘quvchilarning   grammatik   bilimlarini   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Dars
jarayonida interfaol usullar va o‘yin metodlaridan foydalanish orqali o‘quvchilarning
mavzuga   qiziqishini   oshirish   mumkin.   Mustahkamlash   mashqlari   va   amaliy
topshiriqlar orqali bolalar fe’l tuslanish qoidalarini puxta o‘zlashtiradilar.
Umuman   olganda,   fe’lning   shaxs-son   qo‘shimchalari   bilan   tuslanishini
o‘rgatish   bo‘yicha   o‘qituvchi   o‘z   metodikasini   yaxshi   ishlab   chiqsa,   o‘quvchilar
grammatikani   chuqurroq   o‘zlashtiradi   va   til   bilan   ishlash   malakalari   rivojlanadi.   Bu
esa ularning kelgusida o‘z fikrlarini ravon ifodalashlariga va savodxonlik darajasining
oshishiga xizmat qiladi.
34 Foydalanilgan adabiyotlar va manbalar
1. Yo‘ldoshev   N.,   Mahmudov   N.   "O‘zbek   tilining   nazariy   asoslari"   –
Toshkent, Fan nashriyoti, 2015.
2. G‘ulomov   N.,   Jo‘raev   B.   "O‘zbek   tili   grammatikasi"   –   Toshkent,
O‘qituvchi, 2018.
3. Bobojonov   U.,   To‘rayev   M.   "Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
o‘zbek tili darsligi"  – Toshkent, 2021.
Ta’lim metodikasi bo‘yicha manbalar
4. Rahimov A.  "Boshlang‘ich ta’lim metodikasi"  – Toshkent, O‘qituvchi,
2017.
5. To‘xtasinov   A.   "Nutq   o‘stirish   va   yozma   nutqni   rivojlantirish
metodikasi"  – Toshkent, 2019.
35 6. Karimova   D.   "Til   o‘rgatishning   innovatsion   metodlari"   –   Toshkent,
2022.
Elektron va onlayn manbalar
7. www.ziyonet.uz      –   O‘zbek   tilining   grammatikasi   va   ta’lim   metodikasi
bo‘yicha elektron resurslar.
8. www.eduportal.uz      –   Boshlang‘ich   ta’lim   uchun   onlayn   darsliklar   va
qo‘llanmalar.
9. www.tilshunoslik.uz     – O‘zbek tili va adabiyoti bo‘yicha ilmiy maqolalar
to‘plami.
10. www.bilimdon.uz      –   Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   uchun   interfaol
dars ishlanmalari va metodik tavsiyalar.
36

4 - sinf “Fe’llarning shaxs – son qo’shimchalari bilan tuslanishi” mavzusini o’rganish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский