Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 34.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Behruzbek Matyoqubov

Ro'yxatga olish sanasi 11 Yanvar 2025

2 Sotish

4-sinf ona tili darsligida qarama-qarshi so'zlar qo'llanilishi tahlili

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA  O‘RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
NIZOMIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIK A
UNIVERS1TETI
Mavzu: “Boshlang’ich sinf
o’qish savodxonligi darslarini
tashkil etishga innovatsion
yondashuv” 
Tayyorladi: _______________________
Sana: ________________
Fakultet: “_______________” 
Yo’nalish: “Boshlang’ich ta'lim” 
Guruh: _______________
Vaqti: ________________ Reja:
1. Kirish
2. Asosiy
2.1 Boshlang’ich sinf o'qish savodxonligi darslari mazmunidagi 
dolzarb masalalar mashqlar tahlili
2.2 O’qish savodxonligi darsliklari asosida o’quvchilarni PIRLS 
xalqaro baholash tadqiqotlariga tayyorlash.
2.3 T a’lim metodlari va vositalari
3. Xulosa
4. Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Bugungi kunda ta’lim tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar milliy 
ta’lim sifatini yangi bosqichga ko‘tarishga qaratilgan. Mamlakatimizda 
ta’lim jarayonini takomillashtirish, yosh avlodning bilim olishga 
qiziqishini oshirish va ularda ijodiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish
ustuvor vazifalardan biri sifatida belgilangan. Ushbu vazifalarni 
bajarishda boshlang‘ich ta’limning ahamiyati beqiyosdir. Ayniqsa, 
boshlang‘ich sinf ôquvchilarining o‘qish savodxonligi bo‘yicha 
darslarini to‘g‘ri va samarali tashkil etish ularning keyingi ta’lim 
bosqichlaridagi muvaffaqiyatlarini ta’minlashning asosi hisoblanadi.
Boshlang‘ich sinf ta’limi — bu bolaning bilim olishidagi ilk bosqich 
bo‘lib, o‘quvchi shaxsini shakllantirishda muhim rol o‘ynaydi. Shu 
sababli, o‘qish savodxonligini rivojlantirish darslari nafaqat o‘qish 
malakasini oshirishni, balki bolalarda mustaqil fikrlash, muammolarni 
hal qilish, estetik didni shakllantirish va o‘z fikrini erkin ifodalash 
qobiliyatlarini rivojlantirishni ham o‘z ichiga oladi. Ammo zamonaviy 
talablar va o‘quvchilar ehtiyojlari ushbu jarayonga innovatsion 
yondashuvni qo‘llashni taqozo etadi.
Innovatsion yondashuvlar orqali o‘quvchilarning ta’lim olish jarayoniga 
qiziqishini oshirish, bilim olishni yanada qiziqarli va interaktiv qilish 
imkoniyatlari yaratiladi. Bu borada axborot-kommunikatsiya 
texnologiyalari, zamonaviy pedagogik metodlar va o‘yin 
texnologiyalaridan samarali foydalanish katta ahamiyat kasb etadi. 
Masalan, elektron darsliklar, virtual laboratoriyalar, audiovizual 
vositalar kabi innovatsion vositalar orqali o‘qish jarayonini yanada 
boyitish mumkin. Bundan tashqari, ilg‘or xorijiy tajribalarni o‘rganish 
va ularni milliy ta’lim tizimiga moslashtirish ham dolzarb masalalardan 
biridir.
Mazkur kurs ishida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun o‘qish 
savodxonligi darslarini innovatsion yondashuvlar asosida tashkil etish 
masalalari chuqur o‘rganiladi. Avvalo, savodxonlik darslarining maqsadi
va vazifalari ko‘rib chiqiladi, so‘ngra ta’lim jarayonida innovatsion 
usullarni qo‘llashning afzalliklari tahlil qilinadi. Shu bilan birga, 
innovatsion metodlarning o‘quvchilarning faolligi, ijodkorligi va 
mantiqiy fikrlash qobiliyatini oshirishdagi o‘rni haqida fikr yuritiladi. Bugungi global rivojlanish davrida ta’limga qo‘yilayotgan talablar 
o‘zgarmoqda. Ta’lim tizimi nafaqat bilim berishga, balki yoshlarda 
ko‘nikma va kompetensiyalarni shakllantirishga ham qaratilgan bo‘lishi 
zarur. Shu nuqtayi nazardan, o‘qish savodxonligi darslarini tashkil 
etishda faqat an‘anaviy usullarga tayanib qolmasdan, zamonaviy va 
innovatsion yondashuvlarni qo‘llash dolzarb ahamiyat kasb etadi. 
Innovatsion metodlar bolalarning o‘zini o‘zi rivojlantirishga undaydi, 
ta’lim jarayoniga faol ishtirokini ta’minlaydi va o‘quvchida mustaqil 
fikrlashga asoslangan savodxonlikni shakllantiradi.
Shuningdek, mazkur mavzu O‘zbekiston Respublikasining ta’limga oid 
davlat dasturlari va strategiyalariga hamohang bo‘lib, boshlang‘ich 
ta’limda ilg‘or pedagogik texnologiyalarni joriy etish bo‘yicha muhim 
tavsiyalar ishlab chiqishni maqsad qiladi. Ushbu kurs ishi davomida 
innovatsion yondashuvlarning boshlang‘ich ta’limdagi o‘rni, 
samaradorligi va ularni amalda qo‘llash yo‘nalishlari batafsil yoritiladi. 
Shu bilan birga, o‘qish savodxonligi darslarida innovatsion 
texnologiyalarni qo‘llash orqali erishilgan natijalar amaliy jihatdan tahlil
qilinadi.
Zamonaviy ta’limni tashkil etishga qo‘yiladigan muhim talablardan biri 
ortiqcha ruhiy va jism oniy kuch sarf etmay, qisqa vaqt ichida yuksak 
natijalarga erishishdir. Qisqa vaqt orasida muayyan nazariy bilim lam i 
o'quvchilarga yetkazib berish asosida ma‘lum faoliyat ko‘nikm a va m 
alakalam i shakllantirish, faoliyatini nazorat qilish, ular tom onidan 
egallangan nazariy va amaliy bilim lar darajasini baliolash o‘qituvchidan
yuksak pedagogik malioratni, ta ’lim jarayoniga nisbatan yangicha 
yondashuvni talab etadi. Bugungi kunda rivojlangan m ainlakatlarda 
o'quvchilarning o‘quv va ijodiy faolliklarini oshiruvchi, ta’lim -tarbiya 
jarayonining sam aradorligini kafolatlovchi pedagogik texnologiyalarni 
qo'llashga doir katta tajriba to'plangan bo'iib, bu tajriba asosini interfaol 
m etodlar tashkil etmoqda. Bu kabi m etodlar o‘z m ohiyatiga ko‘ra 
ta’lim oluvchilarda o‘quv-bilish faolligini oshirish, ulami kichik guruh 
va jam oada ishlash, o‘rganilayotgan mavzu, m uam m olar b o ‘yicha 
shaxsiy qarashlarini dadil, erkin ifodalash, o‘z fikrlarini him oya qilish, 
dalillar bilan asoslash, tengdoshlarini tinglay olish, g'oyalami yanada 
boyitish, bildirilgan mavjud m ulohazalar orasidan eng maqbul yechim  ni tanlab olishga rag‘batlantirish imkoniyatiga egaligi bilan alohida 
ahamiyat kasb etadi. T a’lim va tarbiya jarayonida o'qituvchi 
(pedagog)lar tom onidan interfaol m etodlam ing o'rinli, m aqsadli, sam 
arali qo'llanilishi ta ’lim oluvchi (o'quvchi, talabalar)da muloqotga 
kirishuvchanlik, jam oaviy faoliyat yuritish, mantiqiy fikrlash, m avjud 
g'oyalarni sintezlash, tahlil qilish, turli qarashlar orasidagi mantiqiy 
bog'liqlikni topa olish qobiliyatlarini tarbiyalash uchun keng imkoniyat 
yaratadi
Xulosa qilib aytganda, kurs ishining asosiy maqsadi — boshlang‘ich sinf
o‘qish savodxonligi darslarini zamonaviy yondashuvlar orqali tashkil 
etish yo‘llarini o‘rganish va samaradorlikni oshirishga qaratilgan 
innovatsion metodlarni ishlab chiqishdan iborat. Ushbu ish ta’lim 
jarayonini yangi bosqichga olib chiqishga xizmat qilishi va boshlang‘ich
ta’lim sifati oshirishga hissa qo‘shishi kutiladi. 2.1 Boshlang’ich sinf o'qish savodxonligi darslari mazmunidagi
dolzarb masalalar mashqlar tahlili
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun o‘qish savodxonligi darslari 
ularning umumiy ta’lim olish jarayonidagi dastlabki bosqichlarni tashkil 
etadi. Ushbu darslarning mazmunini to‘g‘ri shakllantirish, bolalarning 
kelgusidagi bilim olish faoliyatiga katta ta’sir ko‘rsatadi. Aynan 
boshlang‘ich bosqichda o‘quvchilarning o‘qish va yozish ko‘nikmalari, 
matn mazmunini anglash, mantiqiy fikrlash, hamda mustaqil o‘qish 
qobiliyatlari rivojlanadi.
O‘qish savodxonligi darslarida mashqlar mazmuni juda muhim ahamiyat
kasb etadi. Mashqlar nafaqat o‘quvchilarning texnik o‘qish 
ko‘nikmalarini rivojlantirish, balki ularning ijodiy qobiliyatlarini 
oshirishga qaratilgan bo‘lishi kerak. Shu nuqtai nazardan, savodxonlik 
darslarida zamonaviy pedagogik yondashuvlardan foydalanish, 
o‘quvchilarning fikrlash va tahlil qilish ko‘nikmalarini rivojlantiruvchi 
topshiriqlarni tanlash dolzarb masala sifatida ko‘riladi.
Mashqlarni tahlil qilish
Mashqlarni tahlil qilish jarayonida quyidagi masalalarga alohida e’tibor 
qaratish lozim:
1. Matnning mazmuni va saviyasiga mosligi:  O‘quvchilarga 
taqdim etilgan matnlar yosh xususiyatlariga mos, qiziqarli va 
o‘qish uchun rag‘batlantiruvchi bo‘lishi zarur. Masalan, qisqa 
hikoyalar, ertaklar yoki hayotiy voqealar asosida tuzilgan matnlar 
o‘quvchilarning matnni anglash qobiliyatlarini rivojlantiradi. 
Ushbu jarayonda, bolalarning o‘quv tajribasini kengaytirish uchun 
milliy va xalqaro adabiyotlardan foydalangan holda turli mavzular 
kiritilishi zarur.
2. So‘z boyligini oshirish:  O‘qish darslari davomida berilgan 
mashqlar o‘quvchilarning so‘z boyligini oshirishga xizmat qilishi 
kerak.  Buning uchun turli sinonimlar, antonimlar yoki tushuncha 
izohlarini o‘rgatish mashqlari qo‘llaniladi. So‘z boyligini oshirish 
uchun o‘yinlar, krossvordlar yoki yangi so‘zlardan iborat jumlalar 
tuzish kabi mashqlar samarali hisoblanadi. 3. O‘qilgan matnni tahlil qilish va tushunishni baholash:  
O‘quvchilar matnni nafaqat texnik jihatdan o‘qiy olishlari, balki 
uning mazmunini tahlil qilishlari ham muhim. Bu borada savol-
javob mashqlari, asosiy g‘oyani topish yoki qahramonlarning 
harakatlarini baholash kabi topshiriqlar juda samarali hisoblanadi. 
Shu bilan birga, o‘quvchilarning matnni mustaqil ravishda qayta 
hikoya qilish ko‘nikmalarini shakllantirish ham dolzarb vazifa 
hisoblanadi.
4. Mantiqiy fikrlashni rivojlantirish:  Mashqlarda o‘quvchilarning 
mantiqiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantiruvchi topshiriqlar 
bo‘lishi kerak. Masalan, hikoya davomida yuz bergan voqealar 
zanjirini tiklash, sabab-oqibat munosabatlarini aniqlash yoki 
matndagi yashirin ma’lumotlarni topish kabi mashqlar.  Mantiqiy 
fikrlashni rivojlantirish uchun diagrammalar, mantiqiy zanjirlar va 
voqea keltirish mashqlari ham juda samarali hisoblanadi.
5. Ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish:  Savodxonlik darslarida 
o‘quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantiruvchi 
topshiriqlarga e’tibor qaratish lozim. Masalan, matn asosida yangi 
hikoya tuzish, qahramonlarning xatti-harakatlariga o‘z nuqtai 
nazaridan baho berish kabi vazifalar ijodkorlikni rag‘batlantiradi. 
Shuningdek, bolalarga turli she’rlar yoki qisqa hikoyalar yozish 
imkoniyatini berish ijodiy qobiliyatlarning rivojlanishiga yordam 
beradi.
Zamonaviy pedagogik yondashuvlar
Bugungi kunda o‘qish savodxonligi darslarida zamonaviy pedagogik 
yondashuvlardan foydalanish muhim hisoblanadi. Bu yondashuvlar 
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
 Interaktiv metodlar:  Bolalarni darsga jalb etish va faol ishtirokini
ta’minlash uchun interaktiv o‘yinlar, guruhli mashqlar yoki rolli 
o‘yinlardan foydalanish mumkin. Shu orqali o‘quvchilar muloqot 
qilish, fikr almashish va o‘z bilimlarini sinash imkoniyatiga ega 
bo‘ladilar.
 Axborot texnologiyalari:  Elektron darsliklar, audiokitoblar va 
maxsus o‘yin dasturlari orqali dars jarayonini yanada qiziqarli  qilish mumkin.  Interfaol doskalar va multimedia vositalaridan 
foydalanish o‘quvchilarning darslarga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
 Integratsiyalashgan yondashuv:  O‘qish mashqlarini boshqa 
fanlar, masalan, matematika yoki tabiatshunoslik bilan bog‘lab olib
borish orqali bolalarning bilim olishga bo‘lgan qiziqishini oshirish.
Masalan, o‘qilgan matn asosida matematik masalalar tuzish yoki 
tabiatshunoslik faktlarini muhokama qilish orqali bilimlar 
chuqurlashadi.
 Differensial yondashuv:  Har bir o‘quvchining qobiliyat va 
imkoniyatlariga mos mashqlarni tanlash orqali ta’lim jarayonining 
samaradorligi oshiriladi. Bu yondashuv kuchli va zaif o‘quvchilar 
uchun alohida mashqlarni taqdim etishni ko‘zda tutadi.
Boshlang‘ich sinfda o‘qish savodxonligi darslari bolalarning intellektual
va ijtimoiy rivojlanishi uchun juda muhim bosqich hisoblanadi. Ushbu 
darslar nafaqat o‘qish va yozish ko‘nikmalarini shakllantiradi, balki 
o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash, ijodkorlik va mustaqil o‘rganish 
qobiliyatlarini rivojlantirishga yordam beradi. Ayniqsa, mazkur 
darslarning mazmunini to‘g‘ri va sifatli tashkil etish hozirgi zamon 
ta’limi oldidagi dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.
O‘qish savodxonligi darslarining dolzarb masalalarini o‘rganishda 
quyidagi jihatlarni alohida tahlil qilish zarur:
Matn mazmuni va strukturasi
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun taqdim etiladigan matnlar yoshga 
mos, tushunarli va qiziqarli bo‘lishi lozim. Matnning g‘oyaviy mazmuni 
o‘quvchilarning axloqiy va estetik tarbiyasiga xizmat qilishi kerak. Shu 
bilan birga, milliy qadriyatlarni aks ettiruvchi, o‘quvchilarni Vatanga 
muhabbat va hurmat ruhida tarbiyalaydigan matnlar o‘z o‘rniga ega.
Mashq turlarining xilma-xilligi
O‘qish savodxonligi darslarida qo‘llaniladigan mashqlar bolalarning har 
tomonlama rivojlanishini ta’minlashga qaratilgan bo‘lishi kerak. 
Quyidagi mashq turlariga alohida e’tibor qaratiladi: 1. So‘z va iboralar bilan ishlash:  Sinonimlar, antonimlar va 
frazeologik iboralarni o‘rganish orqali bolalarning lug‘at boyligini 
kengaytirish.
2. Matnni tahlil qilish:  Matn mazmunini tushunish, asosiy g‘oyani 
aniqlash va qahramonlar xatti-harakatlarini baholash.
3. Ijodiy topshiriqlar:  Hikoyani davom ettirish, yangi so‘zlardan 
foydalanib, matn yaratish yoki qahramonlarga oid yangi voqealar 
tuzish kabi topshiriqlar.
4. Mantiqiy fikrlash mashqlari:  Matn asosida sabab-oqibat 
bog‘lanishini aniqlash, voqealarni izchil tiklash yoki yashirin 
ma’noni topish.
Savodxonlikni baholash mezonlari
O‘qish savodxonligini samarali baholash uchun maxsus mezonlarni 
ishlab chiqish lozim. Bu mezonlar o‘quvchining matnni texnik jihatdan 
o‘qiy olishidan tortib, mazmunni anglash va mustaqil fikr bildirish 
darajasini aniqlashga qaratilgan bo‘lishi kerak.  Shuningdek, baholash 
jarayonida individual yondashuvni qo‘llash muhim.
Zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash
Interaktiv metodlar
Bugungi kunda ta’lim jarayonida interaktiv metodlardan foydalanish 
bolalarning darsga bo‘lgan qiziqishini oshiradi. Guruhda ishlash, savol-
javob mashqlari va rolli o‘yinlar yordamida o‘quvchilar o‘z fikrlarini 
erkin ifoda qilishni o‘rganadilar.
Axborot texnologiyalaridan foydalanish
Elektron darsliklar, audiokitoblar va multimedia vositalari yordamida 
o‘qish darslarini yanada qiziqarli qilish mumkin. Masalan, o‘quvchilarga
tinglash va o‘qish uchun moslashtirilgan audiofayllarni taklif qilish, 
interaktiv o‘yinlar orqali so‘z boyligini oshirish samarali usul 
hisoblanadi.
Differensial yondashuv Har bir o‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olgan holda, 
ularning ehtiyojlariga mos mashqlarni tanlash dars samaradorligini 
oshiradi. Bu usul kuchli va zaif o‘quvchilarga alohida yondashish 
imkonini beradi.
Mashqlarni mazmuniy tahlil qilish
Lug‘at boyligini rivojlantiruvchi mashqlar
O‘quvchilarning lug‘at boyligini oshirish uchun sinonimlar, antonimlar 
va yangi so‘zlarni o‘rgatuvchi mashqlarni muntazam qo‘llash zarur. 
Masalan, "So‘zlarning ma’nosini toping" yoki "So‘zlardan yangi 
iboralar yarating" kabi topshiriqlar orqali bolalar lug‘at boyligini 
oshirish mumkin.
Matn asosidagi tahlil mashqlari
Matn asosida savol-javob mashqlari, matnning asosiy mazmunini 
aniqlash, qahramonlarning xarakterini tushunish kabi topshiriqlar 
o‘quvchilarning o‘qilgan materialni chuqur tushunishiga yordam beradi. 
Bu jarayonda interfaol doska yoki boshqa vizual vositalardan 
foydalanish samaradorlikni oshiradi.
Ijodiy mashqlar
Hikoya yoki ertak asosida yangi syujet tuzish, qahramonlarning keyingi 
qadamlarini tasavvur qilish kabi ijodiy mashqlar o‘quvchilarning kreativ
fikrlash qobiliyatini oshiradi. Shuningdek, "Matnni davom ettirish" yoki 
"Yangi voqea yozish" kabi vazifalar bolalarning tasavvur qilish 
qobiliyatini kuchaytiradi. 2.2 O’qish savodxonligi darsliklari asosida o’quvchilarni PIRLS
xalqaro baholash tadqiqotlariga tayyorlash.
O’quvchilarning matnni o’qib tushunishi va savodxonligini oshirish 
uchun PIRLS tadqiqotining o’rni va ahamiyati yorilgan. 
Kalit so’zlar: savodxonlik, xalqaro baholash dasturi, PIRLS, o’qish 
savodxonligi.
Har bir o’quvchi maktabga qadam qo’yar ekan birinchi navbatda 
o’qishni yozishni to’g’ri talafuz qilishni o’rganadi umumiy qilib 
aytganda savodxonligini oshiradi. O’qish1 va o’qish savodxonligi yillar 
davomida o’zgarib, jamiyat, iqtisodiyot, madaniyat va texnalogiya 
sohalarida o’z aksini topadi. O’qish faqat ta’limning dastlabki 
bosqichlarida, bolalikda o’zlashtiriladigan qobiliyat deb hisoblanmay 
qo’ydi. Chunki bugungi kunda bu qobilyat shaxsning butun umri 
davomida turli xil kantekstlarda o’z tengdoshlari va keng jamoatchilik 
bilan muloqot qilish asosida rivojlantirib boriladigan bilim, ko’nikma va 
malakalar usullar jamlanmasi sifatida ta’riflanadi. O’qish savodxonligi 
nafaqat ta’lim tizimida, balki boshqa sohalarda ham yutuqlarga erishish 
uchun asos hisoblanadi. Birinchi navbatda o’quvchining kitob o’qish 
qobiliyatiga e’tibor berish, jumladan, uning ma’lumotlar tanlash, 
tushunish talqin qilish, va baholash tadqiqotining asosiy maqsadlaridan 
biri. 
Savodxonlik hamma uchun tanish bo'lgan tushuncha. Savodxonlik bu 
asosiy kognitiv ko'nikmalarni o'zlashtirish darajasi bo’lib, ona tilida 
o'qish, yozish va matematik bilimlarning majmui. Ammo texnologiya va
axboortlar murakkabligining rivojlanishi bilan biz uchun aniq bo’lgan 
savodxonlik tushunchasi kengaymoqda. Zamonaviy inson uchun zarur 
bo'lgan kompetentsiyalarni tasniflashga urinayotgan xalqaro tashkilotlar 
raqamli, axborot va ilmiy savodxonlikning ahamiyati haqida gapirishadi.
Ko'pincha bu turdagi savodxonlik bir -birini to'ldiradi. 
1 Ta’lim sifati . PIRLS tadqiqoti telegram kanali. 2 Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev. 
O’quvchilarning raqamli dunyoda o’rganish konsepsiyasi bo’yicha savodxonligini rivojlantirish. 
Scientific Progress. Volume 2. ISSUE 8   2021.P.832 3 Karima Qosimova ,Safo Matjonov “Ona ǀ
tili o’qitish metodoikasi” Toshkent “ NOSIR” nashr 2009 orqali bolalarda to’g’ri, ongli, ifodali o’qish ko’nikmalarini 
shakllantirishdan iborat.Shuningdek o’quvchilar lug’atini boyitish, 
bog’lanishli nutqini o’stirish, bilimni boyitish, tafakkurni shakllantirish, 
eshitish qabul qilish sezgisini o’stirishda ham mas’ulyatliligi bilan 
alohida o’rin tutadi.Yuqoridagilarni hisobga olgan holda ta’lim olish 
imkoniyati savodxonlikka bog’liq bo’ladi. Shuning uchun muxtaram 
Prezidentimiz tomonidan “Uzluksiz ta’limni “ rivojlantirish uchun bir 
qancha chora tadbirlar ko’rilmoqda , yangiliklar kiritilmoqda va qarorlar
qabul qilinmoqda. Bularning isboti sifatida xalqaro baholash 
tadqiqotlarini misol qilib keltirishimiz mumkin. “ O‘zbekiston 
respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish 
Konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5712-sonli Farmonida 
“PISA” (The Programme for International Student Assessment) 
o‘quvchilarni baholash xalqaro dasturi reytingida O‘zbekistonning 2021 
yilda birinchi 70 talikka, 2025 yilda 60 talikka va 2030 yilga kelib esa, 
birinchi 30 ta ilg‘or mamlakatlar qatoriga kiritish ko‘zda tutilgan4 . 
Masalan O’qish savodxonligini baholash uchun PIRLS tadqiqoti. PIRLS
(Progres in International Reading Literace study) bu tadqiqot turi 4-sinf 
o’quvchilarining matnni o’qib tushunish darajalari sifatini xalqaro 
baholash tizimi hisoblanadi. PIRLS tadqiqotida o’quvchilarning dars 
vaqtida va maktabdan tashqari vaqtda o’qishni ikki turini baholaydi. 
O’qish savodxonligi – shaxs o’zining bilim va salohiyatini 
rivojlantirish , jamiyatda o’z o’rnini topish maqsadiga erishishi yo’lida 
matnlarni tushunish, ulardan foydalanish, ular ustida mulohaza yuritish 
hamda ularga munosabat bildirish qobilyati ham hisoblanadi. 
Boshlang’ich savodxonlik tushunchasi o’qish va yozishni dastlabki 
o’rganish uchun ishlatiladi. Savod o’rgatish jarayonidagi o’qish 
darslarining asosiy vazifasi o’quvchilarga tovush va harflarni tanishtirish
ularni to’g’ri talaffuzini o’rgatish 
Metod, usul va texnologiya. Ta’lim metodi tushunchasi anchagina 
murakkabdir. Shu bois pedagogikada uning tobora aniq talqini xususida 
munozara haligacha davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan 
didaktlarning turli ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini 
yaqinlashtiradigan qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin.  Ko‘pchilik mualliflar ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish 
faoliyatini tashkil etish usuli, deb hisoblashga moyildir.
1. O’quvchilarning adabiy tajribasini baholash maqsadida o’qish. 
2. Ma’lumotni o’zlashtirish va undan foydalanish maqsadida o’qish. 
Hozirgi vaqtda 5 PIRLS ta’rifiga ko’ra o’qish savodxonligi jamiyat 
tomonidan talab qilinadigan va inson tomonidan qadrlanadigan yozma 
til shakllarini tushunish va ulardan foydalanish, matnlardan turli 
shakllarda ma’no hosil qila olish qobilyati ham hisoblanadi. PIRLSning 
eng yuqori darajasi 625 ball va undan yuqori bo’ladi. O’quvchilar 
matnni yaxlit tushuna oladi va matn qismlarini bir-biri bilan bog’liq 
holda tushunadi. Muallifning g’oyasini izohlashda o’z fikrini asoslash 
uchun matnga tayana oladi. Fikrimizni matn orqali izohlashimiz 
mumkin. O‘quvchilarga matnni o‘qib, mazmunini sharhlab berish , 
undagi uyushiq bo‘laklar va umumlashtiruvchi so‘zlarni topib, izohlash 
topshiriladi. 
Bir g‘oz suvda suzib yurib, o‘ziga o‘zi maqtandi: 
-Olamda men kabi iqtidorli bo‘lmasa kerak. Menda uch hunar: 
yugurish, uchish, suzish bor. Shuning uchun yer, suv, havo-uch 
makon meni izmimda. Bir o‘zimda uch qobilyat mujjasam! 
G‘ozning bu so‘zlarini eshitib turgan Qurbaqa dedi: 
-Birodar, muncha maqtanmasang ham bo‘lar edi. Sen aytayotgan 
qobilyat uch jonivorning kiyikning, baliqning, lochinnig ishidir. 
Yerda kiyikdek yugura olmaysan, suvda baliqdek suza olmaysan, 
havoda lochindek ucha olmaysan, chalachulpa uch hunarni 
bilguncha birini yahshi bilganing ma’qul yaxshi edi.
4 Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev. Mamlakatimiz ta’lim tizimida raqamlashtirish va 
raqamli dunyoda o’qitish va o’rganishning mavjud imkoniyatlari. Academic Research in 
Educational Sciences. VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021 5 Xalqaro tadqiqotlarda boshlang’ich sinf 
o’quvchilarining o’qish savodxonligini baholash.Boshlang’ich sinf o’quvchilari, metodistlar va 
soha mutaxassislari uchun metodik qo’llanma-Toshkent:Sharq,2019 ILOVA:Matnni diqqat bilan o‘qing va quyidagi topshiriqlarni bajaring.
Savollar Javoblar O‘quvchi
n ing balli Qo‘yilishi 
mumkin 
bo‘lgan ball
1.Matn 
tarkibidagi 
umumlashtiruvch
i so‘zlarning 
ma’no 
mazmunini 
yuzaga 
chiqarishdagi 
o‘rni qanday? A. Hech qanday o‘rin 
yo‘q, umumlashtiruvchi 
so‘zlar qatnashmasa ham
matnning mazmuni 
o‘zgarmaydi 
B. Umumlashtir uvchi 
so‘z uyushiq bo‘laklarni 
umumlashtirib atash 
uchun qo‘llanilgan. 
D. Umumlashtiruvchi 
so‘z uyushiq bo‘laklarni 
umumlashtirgan ularni 
alohida ta’kidlab 
o‘tilishiga o‘zining 
ta’sirini ko‘rsatgan 1 BALL 
2 BALL 
3 BAL L
2. Nima deb 
o‘ylaysiz, g‘oz 
va qurbaqa 
o‘zaro do‘stmi 
yoki dushman? A. Ha do‘sti 
B. Yo‘q do‘sti emas , 
ular shunchaki 
suhbatdosh 
D. Ular o‘zaro dushman 3ball 
2 ball 
0 ball
3. Agar do‘st 
bo‘sa ularning 
do‘stligiga ishora
qiluvchi vositani 
matn ichidan 
aniqlang? (o‘quvchi o‘z variantini 
ushbu kataka yozadi) 
____________________
_ 3 ball 
javobga 
yaqinroq  1 
ball aniqlay 
olmasa, 0 
ball 
4. Yuqorida siz 
topgan so‘zning 
ma’nodoshlarini 
yozing (o‘quvchi o‘z variantini 
ushbu kataka yozadi) 
____________________
_ Do‘st 
o‘rtoq, 
oshna …
So‘zlar 
soniga va 
mazmuniga 
qarab ball 
qo‘yiladi(1- 3ball)
5. O‘zbek xalq 
maqollaridan 
ushbu matn 
mazmuniga mos 
keladigan 
sarlavha toping 
va keying 
katakka yozing? (o‘quvchi o‘z variantini 
ushbu kataka yozadi) 
____________________ Mqtanma 
g‘oz 
hunaring oz
. - 
3ballkeying
i berilgan 
javoblar 
mazmuniga 
mos kelishi 
yoki 
kelmasligig
a ko‘ra 2 
yoki 1 bal 
bilan 
baholanad
6. Ushbu 
matndan 
chiqargan 
xulosangizni 
yozing. (o‘quvchi o‘z variantini 
ushbu kataka yozadi) 
____________________ Xulosa 1-3 
ball 
oralig‘ida 
baolanadi. 2.3  Ta’lim metodlari va vositalari
Ta’lim metodlari va usullari tushunchalari. Metod, usul va texnologiya. 
Ta’lim metodi tushunchasi anchagina murakkabdir. Shu bois 
pedagogikada uning tobora aniq talqini xususida munozara haligacha 
davom etmoqda. Biroq bu tushunchaga beriladigan didaktlarning turli 
ta’riflariga qaramay, ularning nuqtai nazarlarini yaqinlashtiradigan 
qandaydir umumiylikni ham ta’kidlash mumkin. Ko‘pchilik mualliflar 
ta’lim metodini o‘quvchilarning o‘quv bilish faoliyatini tashkil etish 
usuli, deb hisoblashga moyildir. Shu qoidani boshlang‘ich nuqta bilib, 
mazkur tushunchani yanada batafsil ko‘rib chiqish va uning ilmiy 
ta’rifiga kelishga harakat qilamiz. Metod so‘zi yunoncha tadqiqot, 
maqsadga erishish yo‘li, usuli deganidir. Metod - eng umumiy ma’noda 
- maqsadga erishish usuli, ma’lum tarzda tartibga solingan faoliyat. 
Ko‘rinadiki, bu o‘rinda ham o‘qituvchining o‘rgatuvchi ishi va u tashkil 
etgan o‘quvchilarning faol o‘quv-bilish faoliyati uyg‘unlashadi. Ta’lim 
metodlari deyilganda, o‘rganilayotgan materialni egallashga qaratilgan 
turli didaktik vazifalarni hal etish bo‘yicha o‘qituvchining o‘rgatuvchi 
ishi va o‘quvchilarning o‘quv-bilish faoliyatini tashkil etish usullari 
yig‘indisi tushuniladi. Didaktikada, shuningdek, ta’ lim usullari atamasi 
ham keng qo‘llanadi. Ta’lim usuli - ta’lim metodining tarkibiy qismi 
yoki alohida tomoni. Metodlar bilan usullar munosabati o‘zaro bir-biriga
bog‘langan. Usul va metod butun va qism sifatida bir-biriga bog‘lanadi. 
Usullar yordamida faqat pedagogik yoki o‘quv vazifasining bir qismi hal
qilinadi. Xuddi shu metodik usullar turli metodlarda foydalanilgan 
bo‘lishi mumkin. Va aksincha, xuddi shu metod turli o‘ qituvchilar 
tomonidan turli usullarda ochib berilishi mumkin. Masalan, 
o‘qituvchilar tomonidan ko‘p qo‘llaniladigan mashq manbasiga ko‘ra 
amaliy metod hisoblansa, uni qo‘llash esa bir nechta usullar (mashqning 
qoidasini o‘ qib berish (1-usul), bittasini namuna sifatida bajarib 
ko‘rsatish (2-usul), o‘qituvchining namunasi asosida o‘quvchilar 
tomonidan mashqning bajarilishi (3-usul), o‘quvchilar tomonidan 
bajarilgan mashqlarni tekshirish va xatolarini tuzatish (4-usul) va 
boshqalar) yordamida amalga oshiriladi. O‘qituvchilarning ayrimlari 
esa, “metod” tushunchasining o‘rniga “uslub” tushunchasini ham 
qo‘llaydilar. Ammo “uslub” tushunchasi “metod” atamasining 
mohiyatini o‘zida to‘liq aks ettira olmaydi. Chunki uslub ko‘proq  xususiy (so‘z borayotgan holatda aynan o‘qituvchiga xoslikni ifoda 
etadi) tavsifga ega bo‘lib, aniq maqsadga erishish yo‘li sifatida xizmat 
qila olmaydi. Pedagogik texnologiya - bu muayyan loyiha asosida 
tashkil etiladigan, aniq maqsadga yo‘naltipilgan hamda ushbu 
maqsadning natijalanishini kafolatlovchi pedagogik faoliyat japayoni 
mazmunidir. Har qanday pedagogik texnologiya, jumladan 
umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga yo‘naltirilgan 
texnologiya ham o‘zaro hamkorlik, muloqot, ularning bir-birlariga 
ta’sirlari eng zamonaviy talablarga javob bergan holda, o‘qituvchi 
ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil etish va boshqarish tamoyillari, yo‘llari, 
umummadaniy dunyoqarashni shakllantirishga xizmat qiluvchi metod va
uslublar, talabalar shaxsi faoliyatni to‘g‘ri tashkil etish, ular bilan 
hamkorlik qilish, muloqotga kirishish, pedagogik faoliyatini tashkil etish
jarayonida yuzaga keluvchi muammo va qarashlarni birgalikda hal etish,
auditoriyada ijodiy hamkorlik, ishchanlik muhitini hosil qilishga doir 
shakl va metodlar bilan qurollangan bo‘lishi lozim.
Ta’lim amaliyotida “pedagogik texnologiya” tushunchasi uch darajada 
qo‘llaniladi: Umumpedagogik (makro) daraja. Mazkur darajaga muvofiq
keladigan texnologiyalar yaxlit pedagogik jarayonga tegishli bo‘lib, 
ularga muammoli, tabaqalashtirilgan, integratsion, shaxsga 
yo‘naltirilgan, rivojlantiruvchi, modulli, masofali o‘qitish 
texnologiyalarini misol sifatida keltirish mumkin. Mazkur 
texnologiyalar innovatsiya tavsifiga ega bo‘lib, novator o‘ qituvchilar, 
olimlar va izlanuvchilar tomonidan ishlab chiqiladi hamda samaradorligi
kafolatlanganidan va amaliyotga keng tatbiq etish imkoniyatiga ega 
bo‘linganidan so‘ng uni amaliyotchi o‘qituvchilar o‘z faoliyatida 
qo‘llaydilar. Xususiy-metodik (mezo) daraja. Ushbu daraja o‘zida 
ma’lum bir o‘quv fanini o‘qitish jarayonini loyihalash va rejalashtirishni
o‘zida aks ettiradi. Masalan, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi o‘qish darsini
har safar texnologik modeli va xaritasini tuzib kelishi kerak. Hozir ko‘p 
ta’kidlanayotgan texnologik model loyihalashga, texnologik xarita 
rejalashtirishga to‘g‘ri keladi. Natijada har bir fanni o‘ qitish 
texnologiyasi yuzaga keladi. Lokal daraja (mikro). Mazkur darajaga 
tegishli texnologiyalar o‘quv-tarbiya jarayonining ma’lum tarkibiy 
qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, maxsus o‘quv ko‘nikma va
malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi. Masalan, o‘quvchilarning  mantiqiy fikrlashini shakllantirish texnologiyasi, o‘quvchilarning aqliy 
qobiliyatini rivojlantirish texnologiyasi va boshqalar. Metodika - qat’iy 
ketma-ketlikka (algoritmik xarakterga), ilgari o‘rnatilgan reja (qoida), 
tizimga aniq rioya qilish bo‘lib, biror bir ishni maqsadga muvofiq 
o‘tkazish metodlari, yo‘llari majmuasi. “Metodika” tushunchasi turli 
fanlarni o‘qitish bilan ham bog‘ liqlikda qo‘llanilib, ma’lum sohani 
o‘qitish jarayoni, mazmuni, qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va 
vositalari yig‘indisini o‘zida ifoda etadi. “Metodika” va “texnologiya” 
tushunchalarining bahs doirasi bilan ham bog‘liqlikda ayrim farqli 
jihatlarni ajratib ko‘rsatish mumkin. Jumladan, metodik tizim “Qanday 
o‘qitish?”, “Nima uchun o‘qitish?”, “Nimaga o‘rgatish?” kabi savollarga
javob izlaydi, texnologiya esa, “Qanday tarzda samarali o‘qitishga 
erishish mumkin?” degan savolni markazga qo‘yadi. Metodika o‘quv 
jarayoninin qanday tarzda tashkil etish lozimligini nazarda tutsa, 
texnologiya qay yo‘sinda o‘quv jarayonini eng qulay, maqbul tarzda 
amalga oshirishga diqqat-e’ tiborni qaratadi.
Ta’lim metodlarining mohiyati va mazmuni. Hikoya - o‘qituvchi 
tomonidan mavzuga oid dalil, hodisa va voqealarning yaxlit yoki 
qismlarga bo‘lib, tasviriy vositalar yordamida obrazli tasvirlash yo‘li 
bilan ixcham, qisqa va izchil bayon qilinishi. Metodning samarasi ko‘p 
jihatdan o‘qituvchining nuqt mahorati, so‘zlarni o‘z o‘rnida, ifodali 
bayon qilishi, shuningdek, o‘quvchilarning yoshi, rivojlanish darajasini 
inobatga olgan holda yondashuviga bog‘liq. Shu bois hikoya mazmuni 
o‘quvchilarning mavjud bilimlariga tayanishi, ularni kengaytirishga 
xizmat qilishi zarur. Hikoyaning axborotlar bilan boyitilishi maqsadga 
muvofiqdir. Hikoya qilinayotgan materialni samaralash maxsus reja 
asosida amalga oshiriladi. O‘qituvchi har bir darsda uning maqsadini 
aniq belgilab oladi, undagi asosiy tushunchalarga alohida urg‘u berishga 
e’tiborni qaratadi. Suhbat - savol va javob shaklidagi dialogik ta’lim 
metodi bo‘lib, u fanga qadimdan ma’lum, xatto undan o‘z faoliyatida 
Suqrot ham mohirona foydalangan. Suhbat ta’lim jarayonida ko‘p 
funktsiyalar (aqliy fikrlash, hozirjavoblik, muloqot madaniyati va 
boshqa sifatlarni shakllantiradi) bajaradi, ammo asosiysi o‘quvchida 
faollikni yuzaga keltiradi. Suhbat o‘qituvchi fikriga mos harakat qilish, 
natijada yangi bilimlarni bosqichma-bosqich egallashga imkon beradi. 
Suhbat - faoliyatni endigina boshlagan o‘qituvchi uchun murakkab  ta’lim metodi hisoblanadi, binobarin, savollarni tayyorlash, ularning 
ketma-ketligini ta’minlash ko‘p vaqt talab etadi, uni tashkil etishda esa 
barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb etish talab qilinadi. O‘qituvchi 
oddiy savollar berishi, o‘quvchilarga ular yuzasidan batafsil o‘ylash 
uchun vaqt ajratishi, o‘quvchilarning javoblarini esa diqqat bilan 
tinglashi, zarur o‘rinlarda ularni sharhlashi lozim. Shu bois suhbatda 
bilish deduktiv yoki induktiv yo‘l bilan amalga oshadi. Deduktiv suhbat 
o‘quvchilarga oldindan ma’lum bo‘lgan qoidalar, tushunchalar, 
hodisalar, jarayonlar asosida tashkil etilib, o‘quvchilar tahlil yordamida 
xususiy xulosalarga keladilar. Suhbatning induktiv shaklida alohida 
dalillar, tushunchalarning tahlil asosida umumiy xulosaga kelinadi. 
Suhbat ko‘proq o‘quvchilarni yangi bilimlar bilan tanishtirish, bilimlarni
tizimlashtirish va mustahkamlash, nazoratni tashkil etish hamda 
o‘zlashtirilgan bilimlarni tashxislashda ijobiy natijalarni beradi. Suhbat 
turli ko‘rinishlarda, ya’ni, kirish, yakuniy, individual va guruhli 
suhbattarzida tashkil etiladi. Tushuntirish o‘quv materiali mazmunini 
isbot, tahlil, umumlashma, taqqoslash asosida bayon qilishdir. Bu metod
hikoyaga nisbatan birmuncha keng qo‘llaniladi. Undan odatda, nazariy 
materiallar hamda murakkab masalalarni o‘rganishda foydalaniladi. 
Tushuntirish jarayonida o‘quv materialining bir qadar qiyin unsurlari 
ko‘zga tashlanadi va shu asosda materialning mohiyati ochib beriladi. 
Tushuntirish samarasi ko‘p hollarda o‘qituvchining ko‘rgazmali 
vositalardan oqilona foydalanishiga bog‘liq bo‘ladi. Ma’ruza - yirik 
hajmdagi o‘quv materialini og‘zaki bayon qilish metodi sanalib, uning 
o‘ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat: qat’iy mantiqiy ketma-
ketlik, uzatilayotgan axborotlarning ko‘pligi, bilimlar bayonining 
tizimliligi. Maktab ma’ruzasi mazmunini murakab tizimlar, hodisalar, 
obyektlar, jarayonlar, ularning sababli-oqibatli bog‘lanishlari, qonun va 
qoidalar tashkil etadi. Shu bois ma’ruza maktab sharoitida yuqori 
sinflardagina qo‘llaniladi. Chunki u butun dars jarayonini qamrab olishi 
mumkin. Ma’ruza metodi tushuntirish va suhbatning asta-sekin kengayib
borishidan vujudga keladi va bir vaqida o‘quvchilarni qisqacha yozib 
olish (konspektlash)ga o‘rgata boradi. Ta’lim sifati va samaradorligini 
ta’minlashda ko‘rgazmali metodlar ham alohida ahamiyatga ega. Tasvir 
(illyustratsiya) metodi namoyish metodiga chambarchas bog‘liq 
bo‘lsada, didaktikada alohida o‘rganiladi. Illyustratsiya narsa, hodisalar  va jarayonlarni ularning ramziy ko‘rinishlari - chizma, port, rasm, 
fotosurat, yassi modellar va boshqalar yordamida ko‘rsatishni taqozo 
etadi. Namoyish (demonstratsiya) metodi o‘rganilayotgan obyekt 
harakat dinamikasini ochib berishda qo‘l keladi va ayni chog‘da 
predmetning tashqi ko‘rinishi va ichki tuzilishi haqida to‘laqonli 
ma’lumot berishda keng qo‘llaniladi. Tabiiy obyektlarni namoyish 
qilishda odatda uning tashqi ko‘rinishi (shakli, hajmi, miqdori, rangi, 
qismlari, ularning o‘zaro munosabatlari)ga e’tibor qaratiladi, so‘ngra 
ichki tuzilishi yoki alohida xususiyatlarini o‘rganishga o‘tiladi. 
Ko‘rsatish ko‘p holatlarda o‘rganilayotgan obyektlarning subyekti yoki 
chizmasi yordamida kuzatiladi. Amaliy metod - o‘zlashtirilgan 
bilimlarni amaliy masalalar echimini topishga yo‘naltirilgan jarayonda 
qo‘llashni taqozo etadi. Bunda nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llash 
ko‘nikmasi hosil qilinadi. Amaliy ishlar sinfda yoki tabiiy sharoitlar - 
maktab er maydoni, issiqxona, geografik maydonlarda amalga oshiriladi.
Ularni amalga oshirishda sodir etiladigan harakatlar o‘qituvchi 
tomonidan nazorat qilinadi va zarur hollarda yo‘riqnoma yoki maxsus 
ko‘rsatmani o‘quvchilar e’tiboriga havola etadi. Mashq - aqliy yoki 
amaliy (jismoniy) harakatlarni bajarish ko‘nikmalarini egallash yo‘lidagi
ko‘p marta takrorlanishlar bo‘lib, mashqsiz ko‘nikma hamda 
malakalarni shakllantirish mumkin emas. Mashqlar og‘zaki, yozma, 
gradikaviy (texnik jarayonlar mohiyatini ifodalash), ijtimoiy-foydali, 
jismoniy va boshqa turlarga bo‘linadi. Laboratoriya ishlari 
o‘quvchilarning jihoz, maxsus uskuna, qurol hamda turli texnikaviy 
qoliplardan foydalangan holda tajribalarni o‘tkazish metodlari bo‘lib, 
ular ko‘proq tabiiy fanlar asoslarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Bu metod 
o‘quvchilarning asbob-uskunalar bilan ish ko‘rish, o‘lchash ishlarini 
amalga oshirish va ularning natijalariga ishlov berish kabi 
ko‘nikmalarini tezkor shakllantirishga imkon beradi. Laboratoriya 
ishlarini bajarish maxsus qurilma va jihozlar, shuningdek, materiallar 
hamda vaqtni sarflash, ularni ishga tayyor holatga keltirishni talab etadi. 
Biroq bu harakatlar o‘quvchilarning yuqori darajadagi faolligi asosida 
mustaqil ravishda tajriba va o‘lchash ishlarini tashkil etish bilan 
takomillashtirilib boriladi.  Xulosa
Boshlang‘ich sinfda o‘qish savodxonligi darslarini tashkil etish 
zamonaviy ta’lim jarayonida dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. 
Ushbu darslar o‘quvchilarning o‘qish va yozish ko‘nikmalarini 
shakllantirish bilan birga, ularning mustaqil fikrlash qobiliyati, mantiqiy 
va ijodiy tafakkurini rivojlantirishga xizmat qiladi. Ushbu bosqichda 
o‘quvchilarning asosiy bilim poydevori yaratiladi, bu esa ularning 
keyingi ta’limdagi muvaffaqiyatlariga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilarning yosh xususiyatlariga mos 
ravishda tanlangan matnlar va mashqlar darsning samaradorligini 
ta’minlaydi. Matnlarni tahlil qilish, lug‘at boyligini oshirish va ijodiy 
topshiriqlarni bajarish orqali bolalar nafaqat o‘qish savodxonligini, balki
muloqot madaniyatini ham rivojlantiradilar. Milliy qadriyatlar, axloqiy 
tamoyillar va yosh xususiyatlariga mos bo‘lgan matnlar bolalarning 
darslarga bo‘lgan qiziqishini oshiradi. Xalq ijodi namunalaridan 
foydalanish esa bolalarda estetik did, vatanparvarlik hissi va ijodiy 
tafakkurni shakllantiradi. Shuningdek, mavzularni badiiy va dolzarb 
mazmun bilan boyitish ta’lim samaradorligini oshiradi.
Mazkur darslarni tashkil etishda differensial yondashuv va zamonaviy 
axborot texnologiyalaridan foydalanish katta ahamiyatga ega. Elektron 
darsliklar, multimedia taqdimotlari, ovozli va interfaol materiallar 
yordamida ta’lim jarayoni yanada qiziqarli va samarali bo‘ladi. Ushbu 
vositalar o‘quvchilarning diqqatini jalb qilish, ularda qiziqish uyg‘otish 
va ta’limni yanada ko‘rgazmali qilish imkonini beradi. Shuningdek, 
ta’limda innovatsion yondashuvlarni qo‘llash, masalan, o‘yin shaklidagi 
mashg‘ulotlar, testlar va raqamli platformalar orqali bilimlarni 
mustahkamlash ham katta foyda beradi.
Ijodiy yondashuv va innovatsion metodlar darslarning samaradorligini 
oshiradi. Masalan, o‘quvchilarga yangi matnlar yaratish, o‘z nuqtai 
nazarini bildirish, qahramonlarning xatti-harakatlarini baholash kabi 
topshiriqlar ijodiy fikrlashni rivojlantiradi. Bunday yondashuvlar 
bolalarning darsga bo‘lgan qiziqishini kuchaytirib, ularni faollikka 
undaydi. O‘quvchilarni faol ishtirokchi sifatida shakllantirish, ularning 
darsga oid fikr va takliflarini tinglash o‘quv jarayonining muhim 
tarkibiy qismi hisoblanadi. Shuningdek, o‘qish savodxonligini rivojlantirishda ijtimoiy va axloqiy 
jihatlar ham muhimdir. Darslar davomida bolalarga kitobxonlik 
madaniyatini singdirish, ularga muloqot qilish odoblari, jamoaviy 
hamkorlik ko‘nikmalarini o‘rgatish katta ahamiyatga ega.  Bu orqali 
o‘quvchilar nafaqat bilim olishadi, balki hayotiy ko‘nikmalarni ham 
egallaydilar. Darslarda bolalarning o‘z-o‘zini anglash va mustaqil qaror 
qabul qilish qobiliyatlarini rivojlantirish ta’limning asosiy 
maqsadlaridan biridir.
O‘qituvchilarning darslarni loyihalashdagi ijodkorligi ham ta’lim 
jarayonining muhim qismidir. Har bir o‘quvchining ehtiyoj va 
imkoniyatlariga mos tarzda tashkil etilgan darslar o‘quvchilarning 
intellektual va hissiy rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Innovatsion 
yondashuvlar, shuningdek, bolalarning turli manbalardan mustaqil bilim 
olish ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam beradi. Bunday 
yondashuvlar ta’lim jarayoniga yangilik kiritib, bolalarda o‘qishga 
bo‘lgan ishtiyoqni oshiradi.
Xulosa qilib aytganda, boshlang‘ich sinf o‘qish savodxonligi 
darslarining dolzarb masalalarini hal etish va ularni samarali tashkil 
qilish nafaqat o‘quvchilarning hozirgi intellektual rivojlanishiga, balki 
ularning kelgusidagi ta’lim va hayotdagi muvaffaqiyatlariga ham asos 
yaratadi. Bolalarning kitobxonlikka bo‘lgan qiziqishi va bilimga 
chanqoqligini qo‘llab-quvvatlash orqali ularning kelajakdagi ijtimoiy va 
madaniy muvaffaqiyatlari ta’minlanadi. Shu sababli, boshlang‘ich ta’lim
jarayoniga doimiy e’tibor qaratish ta’lim tizimini rivojlantirishning 
poydevori hisoblanadi. Bundan tashqari, ta’limning mazmunini doimiy 
takomillashtirib borish va darslarni zamonaviy pedagogik usullar bilan 
boyitish orqali ta’lim jarayonining sifatini oshirish mumkin. Bu esa 
nafaqat o‘quvchilar, balki ta’lim tizimi rivojiga ham ijobiy hissa 
qo‘shadi.
Pedagoglarimiz uchun bugungi kunda juda ko’p vazifalar yuklatilgan 
shu jumladan pedagogik mahoratga ega bo’lishi, axborot 
texnalogiyalaridan foydalana olishi va darsning samaradorligini oshirish 
uchun turli hil metodlardan foydalana olishi kerak.Shulardan xulosa 
chiqargan holda o’qish savodxonligini oshirish uchun ham dars 
davomida PIRLS savollariga tayyorlab borishi kerak. O’qish darslarida  biror bir hikoya yoki ertakni o’quvchilar o’qigandan so’ng mustaqil 
fikrlarini doimiy eshitib borish kerak va bu ham o’z navbatida o’quvchi 
agar noto’g’ri fikrlayotgan bo’lsa sinfdoshlarining to’g’ri fikrlarini 
eshitib o’zi uchun kerakli hulosalarni chiqaradi. Chunki har bir 
o’quvchuning fikrlash doirasi har hil bo’ladi.Shu jumladan 
o’quvchilarning fikrlash doiralari rivojlanishi ya’ni o’sishi uchun badiiy 
kitoblarni o’qish tafsiya qilish kerak. Avvalo badiiy kitoni o’quvchilarga
o’qishmi tafsiya qilar ekan, o’qituvchi birinchi navbatta o’zi o’qishi 
kerak.Chunki ukitob shunchaki o’qilibgina qolmay uning tahlili ham 
bo’lishi kerak.O’qish savodxonligini oshirishda PIRLSning ahamiyati 
shundan iboratki,qay darajada matnni o’qib tushuna olishini, qay 
darajada fikrlay olishini bilib oladi va o’ziga o’xshagan chet ellik 
tengdoshlarining natijalarini bilib solishtiradi va yanada olg’a intilishga 
harakat qiladi. Foydalanilgan adabiyotlar:
1.Ta’lim sifati . PIRLS tadqiqoti telegram kanali. 
2. Karima Qosimova ,Safo Matjonov “Ona tili o’qitish metodoikasi” 
Toshkent “ NOSIR” nashr 2009 
3. Xalqaro tadqiqotlarda boshlang’ich sinf o’quvchilarining o’qish 
savodxonligini baholash. Boshlang’ich sinf o’quvchilari, metodistlar va 
soha mutaxassislari uchun metodik qo’llanma.Toshkent:Sharq,2019. 
4. Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev. Mamlakatimiz ta’lim tizimida 
raqamlashtirish va raqamli dunyoda o’qitish va o’rganishning mavjud 
imkoniyatlari. Academic Research in Educational Sciences. VOLUME 2
| ISSUE 12 | 2021.P.1046 
5. Akramjon O’ktamjonovich Mirzayev. O’quvchilarning raqamli 
dunyoda o’rganish konsepsiyasi bo’yicha savodxonligini rivojlantirish. 
Scientific Progress.  Volume 2. ISSUE 8   2021.P.83ǀ
6.  Karimov A. "Boshlang‘ich ta’lim metodikasi". Toshkent: O‘qituvchi, 
2015.
7. Usmonova S. "Savodxonlik darslarida innovatsion usullar". Toshkent:
Fan va texnologiya, 2018.
8. Rahimova G. "Boshlang‘ich sinflarda o‘qitish texnologiyalari". 
Samarqand: Zarafshon, 2017.
9. O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim va fan vazirligi. "Davlat ta’lim 
standarti". Toshkent, 2020.
10. UNESCO. "Ta’limda raqamli texnologiyalarni qo‘llash". Toshkent: 
Sharq, 2021.
11. Xolbekov N. "Milliy ta’lim tizimi va boshlang‘ich ta’lim 
muammolari". Toshkent: Yangi asr avlodi, 2019.
12.  Pedagogik tadqiqotlar markazi. "Savodxonlikni oshirishda yangi 
yondashuvlar". Toshkent, 2022.

4-sinf ona tili darsida qarama-qarshi so'zlar qo'llanilishi tahlili

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский