4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida “Ot” mavzusini o‘rgatishda o‘quvchilarning yozma nutqini o‘stirish metodlari.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
XURRAMOVA NASIBANING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI
MAVZU: 4-SINF ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
“OT” MAVZUSINI O‘RGATISHDA O‘QUVCHILARNING YOZMA
NUTQINI O‘STIRISH METODLARI.
  Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
                                                             
TERMIZ 2023
1 MAZVU: 4-SINF ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI
DARSLARIDA “OT” MAVZUSINI O‘RGATISHDA
O‘QUVCHILARNING YOZMA NUTQINI O‘STIRISH METODLARI.
Reja:
Kirish………………………………………………………………………2
I.Bob. 4-sinf ot so’z turkumini o’rgatishda mustaqil ishlarni tashkil etish 
usullari 
1.1  Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini o’rgatish 
metodikasi………………………………………………………………….3
1.2 Otlarning grammatik belgilari: ………………………………………..5
II.Bob.  4-sinfda Ot ustida ishlashning asosiy vazifasi
2.1 Ko'plikdagi otlarning turlanishi……………………………………….12
2.2   Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini o’rgatishda 
interfaol usullardan foydalanish…………………………………………...17
Xulosa ……………………………………………………………………..25
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………26
2 Kirish
O’zbekiston   Respublikamizning   «Ta’lim   to’g’risida»   gi   Qonun   va
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»   qabul   qilingach,   ta’limning   isloh   qilish
sohasida keng imkoniyatlar vujudga keldi.
Bugungi   kunda   jahon   ta’lim   tizimining   rivojlanishi   dinamikasi   ta’lim
jarayonini   tashkil   etish,   o’quvchining   mustaqil   shaxs   sifatida   erkin   faoliyat
ko’rsatishni   ta’minlash   maqsadida   bir   qator   muhim   izlanishlar   olib   borish,
jiddiy qadamlar qo’yishni taqozo qilmoqda.
Biz bo’lajak o’qituvchilar bu borada mas’uliyatni chuqur his qilmog’imiz,
erkin   fikrli,   mustaqil   barkamol   avlodni,   komil   insonni   voyaga   etkazishimiz
lozim.
Huquqiy   demokratik   jamiyatda   bolalar   umuman,   har   bir   inson   erkin
fikrlaydigan   etib   tarbiyalanadi.   Agar   bolalar   erkin   fikrlashni   o’rganmasa,
berilgan ta’lim samarasi past bo’lishi muqarrar. Albatta buning uchun ularga
mustahkam   bilim   kerak.   Ammo   bilim   o’z   yo’liga.   Mustaqil   fikrlash   ham
katta boylikdir.
Bu o’rinda shuni aytish lozimki, boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot
so’z   turkumini   o’rgatish   orqali   o’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   nutqni
rivojlantirishga,   so’zamon   bo’lishga,   o’z   fikrini   mustaqil   bayon   qilishga
erishmog’imiz lozim.
Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   ot   so’z   turkumini   o’rgatishda
interfaol   usullardan   samarali   foydalanish   o’quvchilar   faolligini   oshirish,
lug’atini boyitish, ona tili faniga bo’lgan qiziqishini ta’minlaydi.
3 I.BOB.. “4-SINF OT SO’Z TURKUMINI O’RGATISHDA MUSTAQIL
ISHLARNI TASHKIL ETISH USULLARI”
1.1  Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini
o’rgatish metodikasi
So'z   turkumlari   ustida   ishlash   metodikasining   lingvistik   asosi
so'zlarning   leksik-grammatik,   morfologik   va   sintaktik   belgilariga   ko'ra   turli
guruhlarga ajratilishi, ya'ni so'z turkumlari haqidagi ilm hisoblanadi.
Boshlang'ich   sinflar   dasturi   o'quvchilarni   so'z   turkumlari   mustaqil   va
yordamchi   so'z   turkumlariga   bo'linishi   bilan   maxsus   tanishtirishni   ko'zda
tutmaydi,   ammo   o'qituvchi   bolalarni   so'z   turkumlarining   belgilari   bilan
amaliy tanishtiradi. 1
So'z   turkumlarini   o'rganishdagi   asosiy   vazifa   o'quvchilarning   og'zaki
va yozma nutqini o'stirish, lug'atini yangi ot, sifat, son, fe'l-lar bilan boyitish,
o'quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so'zlarning   ma'nosini   aniq
tushunishiga   erishish,   bog'lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so'zdan   o'rinli
foydalanish   malakasini   o'stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli
hal   qilish   uchun   so'z   turkumlarini   o'rganish   jarayonida   sinonim,   antonimlar
(atamalar   berilmaydi)   ustida   muntazam   ish   olib   boriladi,   o'quvchilar   ko'p
ma'noli   so'zlar,   ularning   o'z   va   ko'chma   ma'noda   ishlatilishi   bilan
tanishtiriladi.   Bunda   ta'limni   o'quvchilarning   shaxsiy   tajribalari,   bevosita
ko'rganlari,   radiodan   eshitganlari,   kitobdan   bilib   olganlari   bilan   bog'lash
muhim ahamiyatga ega.
O'quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko'nikmalarini
shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda
ularning nutqini o'stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
“Ot" mavzusini o'rganish tizimi maqsadga yo'naltirilgan jarayon bo'lib,
1
 Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
4 bunda shu so'z turkumining umumlashtirilgan ma'nosi va grammatik belgilari
aniq   izchillikda,   bir-biri   bilan   ilmiy   asoslangan   bog'liqlikda   o'rganiladi,
shuningdek,   otdan   nutqda   to'g'ri   foydalanish   va   to'g'ri   yozish   malakasini
shakllantirish   maqsadida   bajariladigan   mashqlar   asta   murakkablashtira
boriladi.
Til   hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o'rganish   vazifalari,
o'quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, har bir sinf uchun
material hajmi, ularni o'rganish izchilligi belgilangan.
Boshlang'ich sinflarda otni o'rganish vazifalari quyidagilar:
1) ,,Ot" haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish;
2) kim?   so'rog'iga   javob   bo'lgan   (shaxs   bildirgan)   otlardan   so'rog'iga
javob   bo'lgan   (narsa,   hayvon,   jonivor   va   boshqalarni   gan)   otlarni   farqlash
ko'nikmasini hosil qilish;
3) kishilarning   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi,   hayvonlarga   qo'yilgan
ornlar   va   geografik   nomlarni   bosh   harf   bilan   yozish   ko'nikmasini
shakllantirish;
4) otlarda son (otning birlik va ko'plikda qo'llanishi) bilan tanishtirish;
5) otlarni   egalik   qo'shimchalari   bilan   to'g'ri   qo'llash   ko'nikmasini
shakllantirish;
6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik qo'shimchalarining
yozilishi haqida malaka hosil qilish;
7) o'quvchilar   lug'atini   yangi   otlar   bilan   boyitish   va   ulardan   nutqda
aniq, o'rinli foydalanish malakasini o'stirish;
8) so'zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish.
Bu   vazifalarning   har   biri   alohida   etnas,   balki   bir-biri   bilan   o'zaro
bog'liq   holda   hal   etiladi.   Shu   bilan   birga,   ,,Ot"   mavzusini   o'rganishning
muayyan bosqichida bajarish lozim bo'lgan bir vazifani hal qilishga ko'proq
ahamiyat beriladi.
5 Masalan,   1-2-sinflarda   so'z   turkumi   sifatida   otning   belgilari   (nimani
bildirishi,   so'roqlari)   o'rganiladi,   3-sinfda   esa   otga   atama   beriladi,   birlik   va
ko'plikda   qo'llanishini   o'zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   4-sinfda   otning
egalik qo'shimchalari bilan qo'llanishi, kelishiklar bilan turlanishi va kelishik
qo'shimchalarining yozilishini o'rganishga e'tibor qaratiladi. O'quvchilarning
nutqi   va   tafakkurini   o'stirish   vazifasi   esa   mavzuni   o'rganishning   barcha
bosqichlarida   hal   qilinadi.   Grammatik   materialni   o'rganish   va   orfografik
malaka   hosil   qilishning   butun   jarayoni   o'quvchilar   lug'atini   boyitishga,
bog'lanishli nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o'stirishga qaratiladi.
So'z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik   ma'nolari   va   grammatik
belgilari bilan ajralib turadi. Barcha otlarning umumiy leksik ma'nosi shaxs
va  narsani ifodalash  hisoblanadi. Ot  jonli mavjudotlar   (kishi,  (lush,  hayvon,
asalari),   yer   va   osmonga   oid   narsalar   (quyosh,   yulduz,   daryo,   tog'),
o'simliklar   (paxta,   beda,   gul),   voqealar   (yig'in,   majlis),   tabiat   hodisalari
(shamol, bo'ron, yomg'ir, momaqaldiroq),   belgi-xususiyat   (ahillik, kuchlilik,
samimiyat),   harakat-holat   (uyqu, sevinch, kurash), o'rin   va vaqt   (yoz, bahor,
joy)  nomlarini bildiradi.
1.2 Otlarning grammatik belgilari :
otlar   birlik   va   ko'plikda   qo'llanadi,   egalik   qo'shimchalari   bilan
o'zgaradi,   kelishiklar   bilan   turlanadi,   gapda   ko'proq   ega,   to'ldiruvchi,
aniqlovchi,  shuningdek,  hol  vazifasida keladi.  Ot nutqda  sifat, son, olmosh,
fe'l bilan birika oladi.
Otning   ma'nolari   va   grammatik   belgilari   xiyla   murakkab,   shuning
uchun   ham   ot   haqidagi   bilim   o'quvchilarda   amaliy   vazifalarni   bajarish
jarayonida asta shakllantira boriladi.
Otni   o'rganishda   izchillik.   Otni   o'rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod
o'rgatish davriga to'g'ri keladi. Bu bosqichda o'quvchilar shaxs-narsalarni va
6 ularning   nomi   bo'lgan   so'zlarni   farqlashga   o'rganadiiar,   so'zning   leksik
ma'nosiga   e'tibor   ko'proq   qaratiladi   ma'nolarini   hisobga   oigan   holda   so'zlar
(qushlar,   meva   va   sabzavot-lar,   kiyimlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni
guruhlash   ko'nikmasi   shakllantiriladi.   So'zlarni   leksik   ma'nosi   asosida
guruhlash   mashqlari   otiarni   taqqoslash,   o'xshash   tomonlarini   aniqlash,
umumlashtirish ko'nikmasini o'stiradi.
Shunga   qaramay,   grammatik   tushunchani   shakllantirish   uchun
o'quvchilar   so'zning   aniq   rna'nosini   yetarli   bilmaydilar,   so'zning   leksik
ma'nosini   bilish   bilan   birgalikda   uning   grammatik   belgilarini   ham
o'zlashtirish zarur.
Keyingi   bosqichda   otning   leksik   ma'nolari   va   grammatik   belgilari
ustida   maxsus   ishlanadi   (kim?   yoki   nima?   so'rog'iga   javob   bo'lishi   shaxs,
narsani   bildirishi   tushuntiriladi).   O'quvchilar   kim?   so'rog'iga   javob   bo'lgan
otiarni  nima?  so'rog'iga javob bo'lgan otlardan farqlashni, ularni so'roq berish
bilan ajratishni o'rganadiiar, o'quvchilarda mavhum grammatik tafakkur o'sa
boradi,   ularda   atoqli   otlarni   bosh   harf   bilan   yozish   ko'nikmasi   shakllana
boradi.
2- sinfda   otlarning   leksik   ma'nosi,   atoqli   va   turdosh   otlar
(atamasiz) haqidagi bilim chuqurlashtiriladi.
,,Ot"   tushunchasini   shakllantirish   uchun   shu   so'z   turkumiga   kiradigan
otiarni   asosiy   leksik   guruhlarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos   bo'lgan
belgilarni,   ularning   nutqimizdagi   o'rnini   ko'rsatish   muhim   ahamiyatga   ega.
Shu   maqsadda   mavzuni   o'rganishga   bag'ishlangan   birinchi   darslardayoq
shaxs va narsani bildiradigan so'zlar bir tizimga solinadi, kishilarni, buyum,
o'simliklar va hayvonlarni, tabiat hodisalarini, voqealarni bildiradigan so'zlar
guruhlarga   ajratiladi.   Shu   so'zlarning   hammasi   uchun   umumiy   bo'lgan
belgilar   aniqlanadi:   bu   so'zlar   shaxs,   narsalarni   bildirib   kim?yoki   nima?
so'rog'iga javob bo'ladi.
7 Dasturga   ko'ra,   boshlang'ich   sinf   o'quvchilarini   sifat   va   boshqa   so'z
turkumlaridan yasalgan mavhum ma'nodagi   (yaxshilik, go 'zciG'lik. ishonch,
sevinch,   o'kinch,   qo'rqinch,   tayanch   kabi)   otlar   bilan   tanishtirish   talab
etilmaydi.   Ammo   matnda   uchrasa   va   o'quvchilar   qiziqib   so'rasalar,   otning
bolalar   o'rgangan   belgilari   asosida   (nima?   so'rog'iga   javob   bo'lishi,   shaxs
yoki   narsa   nomini   bildirishi)   tushuntiriladi.   Otlarning   nutqda   katta
ahamiyatga   ega   ekanini   ko'rsatish   uchun   o'qituvchi   o'qish   kitobidan   matn
tanlab, o'quvchilarga matndagi otlarni topishni, so'ngra matnni shu so'zlarsiz
o'qishni topshiradi. O'quvchilar matndagi otlarni tushirib qoldirib o'qiganda,
matn   mazmunini   tushunib   bo'lmasligini   anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot
atrofimizni   o'rab   olgan   shaxs   va   narsalarning   nomi,   bu   so'zlarsiz   bir-
birimizga o'z fikrimizni tushuntira olmaymiz. 2
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini o’rgatishning o’ziga 
xos xususiyatlari
3- sinfda   ,,Otlar,   ya'ni   otlarning   birlik   va   ko'plikda   qo'llanishi"
ustida   ishlash   jarayonida   o'quvchilarda:   1)   birlik   va   ko'plikda   qo'llangan
otlarning   ma'nosi   va   qo'shimcha   orqali   farqiash,   2)   birlikdagi   otdan   ko'plik
shaklidagi   va,   aksincha,   ko'plikdagi   otdan   birlik   sondagi   ot   hosil   qilish,   3)
gapda   so'zlarning   bog'lanishini   hisobga   olgan   holda,   otlardan   nutqda   to'g'ri
foydalana olish ko'nikmalari shakllantiriladi.
Otlarning birlik va ko'plikda qo'llanishi taqqoslash usulidan foydalanib
tushuntiriladi. Buning uchun bir predmetni va shunday bir necha predmetni
bildirgan  otlar taqqoslanadi:   daftar   —   dafiarlar, qalam   —   qalamlar,  nok  ~
noklar  kabi. Suhbat asosida  daftar  so'zi nechta (bitta) predmetni va  dafiarlar
so   'zi   nechta   (ikki   va   undan   ortiq)   predmetni   bildirishi   aniqlanadi.   Boshqa
so'zlar bilan ham shunday ishlanadi. Oddiygina xulosa chiqariladi va fikrlar
2
  Husanboeva Q. Adabiy ta’limda mustaqil fikrlashga o’rgatish asoslari. - T.: «Sharq», 2003
8 umumlashtiriladi:   agar   otlar   bir   predmetni   bildirsa,   birlikda   qo'llanadi,   agar
ikki   va   undan   ortiq   shaxs   yoki   narsani   bildirsa,   ko'plikda   qo'llanadi.
Ko'plikdagi   otni   yasash   uchun   birlikdagi   otga   -lar   qo'shimchasi   qo'shiladi.
Birlikdagi   otlar   kim?   yoki   nima?   so'rog'iga,   ko'plikdagi   otlar   esa   kimlar?
yoki nimalar? so'rog'iga javob bo'ladi.
Bu sinf o'quvchilariga faqat birlikda qo'llanadigan otlar, birlik shaklida
qo'llangan   armiya,   qo'shin,   xalq   kabi   otlar   ko'plik   ma'nosini   bildirishi,
bunday   otlarga   ko'plik   qo'shimchasi   qo'shilganda   anglatadigan   ma'nosi
maxsus   tushintirilmaydi.   Agar   o'quvchilar   bu   haqda   savol   bersalar,
soddagina shaklda tushuntirish mumkin.
Otlarning   birlik   va   ko'piikda   qo'llanishini   kuzatish   aslida   so'z   shakli
ustida   ishlashning   boshlang'ich   bosqichi   hisoblanadi.   Bunda   o'quvchilar
otlarni   ko'plik   qo'shimchasi   bilan   o'zgartirish,   ya'ni   otga   shakl   yasovchi
qo'shimcha   qo'shish   bilan   so'zning   leksik   ma'nosi   o'zgarmasligiga   ishonch
hosil qiladilar.
Otlarning   egalik   qo'shimchalari   bilan   qo'llanishhini   o'rgatish.   Bu
rnavzu boshlang'ich sinf o'quvchilari uchun murakkab hisoblanadi, chunki bu
mavzu   o'rganilgunga   qadar,   o'quvchilar   ,,shaxs"   tushunchasi   bilan   hali
tanishtirilmagan,   kishilik   olmoshlarini   hali   o'rganmagan   bo'ladilar.
O'quvchilarga   egalik   qo'shimchasi   shaxs,   narsa   birlik   va   ko'plikdagi   uch
shaxsdan   biriga   taalluqli   ekanini   bildirishini   tushuntirish   qiyin.   Shularni
hisobga olib, o'quvchilarni otlarning egalik qo'shimchalari bilan qo'llanishini
o'rgatishda o'qituvchi ishni sar- lavhadagi ,,egalik" so'zining leksik ma'nosini
tushuntirishdan   boshlashi   maqsadga   muvofiq:   „egalik"   ega   bo'lish,
qarashlilik,   tegishlilik,   oidlik   ma'nolarini   bildiradi,   demak,   egalik
qo'shimchasi   deganda   biror   narsaga   ega   bo'lishni,   shu   narsa   tegishli,   shu
narsaning   egasi   ekanini   bildiradigan   qo'shimchalar   tushuniladi.   Otlar   egalik
qo'shimchalari   bilan   qo'llanadi.   Otga   qo'shilgan   egalik   qo'shimchasi   shu   ot
9 ifodala- gan shaxs, narsaning kimgadir qarashli ekanini, shu narsaning egasi
ekanini bildiradi. Misollarni kuzataylik: Kecha o'qigan kitobim juda qiziqarli
ekan. Sening kitobing ham qiziqarlimi? Ra'noning kitobi ham qiziqarli edi.
Kitobim,   kitobing,   kitobi   so'zlari   so'z   tarkibiga   ko'ra   tahlil   qilinadi   va
o'quvchilar   kitob   —   o'zak,   -im,   -ing,   -i   qo'shimcha   ekanini   aniqlaydilar.
O'qituvchi   kitob   va   kitobim   so'zlarini   taqqoslashni,   -im   qo'shimchasining
ma'nosi   haqida   o'ylab   ko'rishni   topshiradi,   muammoli   vaziyat   yaratadi;
o'quvchilar   qo'shimchaning   ma'nosi   haqida   fikr   yuritadilar,   ammo   kitobim
so'zining ma'nosiga  (mening kitobim
- kitob meniki) tushunsalar ham, fikrlarini shakllantirib aytib berolmaydilar.
O'qituvchi qisqa tushuntiradi:
— Tilda uchta shaxs mavjud:
I shaxs — so'zlovchi
II shaxs — tinglovchi
III shaxs — o'zga
Hozir   men   sizga   so'zlayapman,   tushuntiryapman,   demak,   men   -
so'zlovchi,   hozir   siz   meni   tinglayapsiz,   demak,   siz   (sen)   tinglovchi,   hozir
tinglashga   qatnashmayotganlar   ham   bor,   u   (ular)   -   o'zga   hisoblanadi.   Siz
otlar   birlik   va   ko'plik   sonda   qo'llanishini   bilasiz.   Ma'lumki,   biror   narsa   bir
shaxsga yoki ikki va undan ortiq shaxsga tegishli bo'lishi mumkin. Mana shu
ma'nolarni,   ya'ni   biror   shaxs   va   narsaning   birlik   yoki   ko'plikdagi   uch
shaxsdan   biriga   qarashli   ekanini   otga   qo'shilgan   egalik   qo'shimchalari
bildiradi.   Masalan,   kitobim   so'ziga   qo'shilgan   -im   qo'shimchasi   kitobning   I
shaxsga taalluqli ekanini, ya'ni kitobing egasi I shaxs ekanini bildiradi (-mg,
-i   qo'shimchalari   ham   shunday   tushuntiriladi).   Kitobimiz   so’zidagi   -imiz
qo'shimchasi   kitob   so'zlovcl   shaxsga,   shu   bilan   birga,   ko'p   shaxsga   (ko'p
so'zlovchiga) tegishli ekanini bildiradi (-ingiz, -i qo'shimchalari ham shunday
tushuntiriladi).   Qisqa   xulosa   chiqariladi:   otlarga   qo'shilgan   mana   shunday
10 qo'shimchalar   egalik   qo’shimchalari   deyiladi.   Egalik   qo'shimchalari
tegishlilik, egalik ma'nosini bildiradi.
Egalik   qo'shimchalari   otlarga   ikki   variantda   qo'shiladi.   Akam   va
kitobim,   akang   va   kitobing,   akasi   va   kitobi   kabi   oxiri   unli   hamda   undosh
tovush   bilan   tugagan   otlar   so'z   tarkibiga   ko'ra   tahlil   qilinadi,   qo'shimchalar
taqqoslanadi,   suhbat   asosida   xulosa   chiqariladi:   oxiri   unli   tovush   bilan
tugagan   otlarga   -m,   -ng,   -si,   -mil,   -ngiz,   -si   egalik   qo'shimchalari,   oxiri
undosh   tovushlar   bilan   tugagan   otlarga   -im,   -   ing,   -i,   -imiz,   -ingiz,   -i   egalik
qo'shimchalari   qo'shiladi.   Shundan   so'ng   o'quvchilar   ,,Ona   till"   darsligidagi
qoidani o'rganadilar, jadvalni tahlil qiladilar.
O'quvchilarga egalik qo'shimchalari haqidagi ko'nikmani shakllantirish
uchun matndan egalik qo'shimchasi bilan qo'llangan otni topish, uni tarkibiga
ko'ra   tahlil   qilib,   egalik   qo'shimchasining   shaxs-sonini   aniqlash,   matnda
berilgan otga tushirib qoldirilgan egalik qo'shimchasini qo'shish, narsa qaysi
shaxs   yoki   shaxslarga   qarashli   ekanini   aytish   kabi   mashqlardan
foydalaniladi.
Egalik   qo'shimchasi   ustida   ishlash   bu   bilan   tugamaydi.   Otlarning
kelishiklar   bilan   turlanishini   o'rganish   jarayonida   egalik   qo'shimchasi   bilan
qo'llangan   ot   qaratqich   kelishigida   kelgan   boshqa   ot   bilan   (kitobning
muqovasi,   Rahimning   kitobi),   kishilik   olmoshlarining   kelishiklar   bilan
turlanishini   o'rganish   jarayonida   esa   egalik   qo'shimchasi   bilan   kelgan   ot
qaratqich kelishigidagi kishilik olmoshi bilan bog'lanib, so'z birikmasi hosil
qilishi haqida bilim beriladi.
Otlarning   kelishik   qo'shimchalari   bilan   qo'llanishini   o'rgatish.
Kelishiklar sintaktik kategoriya hisoblanadi. Kelishik otlarning gapda boshqa
so'zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,   kelishiklarni   o'rgatishda
o'quvchilarning   gapda   so'zlarning   bog'lanishini   bilishlari   nazarda   tutiladi.
Kelishiklar ustida ishlashni o'quvchilar gapda ma'no  v
a grammatik tomondan
11 bog'langan   so'zlarni   (so'z   birikmalarini)   ajratishga   o'rganganlaridan   so'ng
boshlanadi.   Kelishiklar   ustida   ishlash   gapda   so'zlarning   bog'lanishi   ustida
ishlash hamdir. Kelishiklarni bilish uchun o'quvchi ot gapda qaysi so'z bilan
bog'langanini aniq bilishi kerak. Ot gapda boshqa so'zlar bilan bog'langanda
qo'shimchalar   bilan   o'zgarishi   ancha   oldindan   kuzatib   boriladi.   Aslida
o'quvchilar sinfdayoq so'z shakllarining o'zgarishi bilan amaliy tanishadilar,
ular so'z shakli nimaligini hali bilmaydilar. O'quvchilar keyingi sinfda shakl
yasovchi   (so'z   o'zgartuvchi)   qo'shimchalar   bilan   tanishadilar,   bu
qo'shimchalar gapda so'zlarni bog'lash uchun xizmat qilishini tushunadilar.
12 II.BOB.  4-SINFDA OT USTIDA ISHLASHNING ASOSIY VAZIFASI
2.1 Ko'plikdagi otlarning turlanishi
4-sinfda   Ot   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   fikr   bayon   qilishda   otning
kelishik   shakllaridan   ongli   foydalanish   va   kelishik   qo'shimchalarini   to'g'ri
yozishga o'rgatish hisoblanadi.
Bu sinfda ot quyidagi izchillikda o'rganiladi:
1) otlarning kelishiklar bilan turlanishi haqida tushuncha berish;
2) ko'plikdagi otlarning turlanishini o'rgatish;
3) har   bir   kelishikning   xususiyatlarini   alohida   o'rganish   va   u   bilan
bog'liq   holda   kelishik   qo'shimchaiarining   yozilishi   haqida   ko'nikma   hosil
qilish.
Otlarning   kelishik   qo'shimchalari   bilan   o'zgarishi   -   turlanish   haqida
tushuncha berish bilan o'quvchilarga kelishik qo'shimchalari gapda so'zlarni
bog'lash   uchun   xizmat   qilishi,   o'zbek   tilidagi   olti   kelishik,   ularning   nomi,
so'roqlari, qo'shimchalari va joylashish tartibi tushuntiriladi.
O'quvchilar   turlanish   bilan   kelishiklarning   mohiyatidan   kelib   chiqib
gapni tahlil qilish  jarayonida tanishtiriladi, gapning asosi (ega va kesim) va
so'z birikmalari ajratiladi. Ular gapda bir otning boshqa har xil so'zlar bilan
shakl   yasovchi   qo'shimachalar   (ning,   -ni,   -ga,   -da,   -dan)   yordamida
bog'lanishini   kuzatadilar,   bu   qo'shimchalar   kelishik   qo'shimchalari   ekanini,
otlarning   kelishik   qo'shimchalari   bilan   o'zgarishi   turlanish   deyilishini   bilib
oladilar.   Bolalarga   kelishiklarning   joylashish   tartibi,   so'roqiari   va   bosh
kelishikdan boshqa kelishiklarning aniq qo'shimchalari mavjudligi darslikda
berilgan   jadval   yordamida   tushuntiriladi.   Bosh   kelishikdagi   ot   gapda   ega
vazifasida,   boshqa   kelishikdagi   otlar   esa   ikkinchi   darajali   bo'lak   vazifasida
kelishi bilan ham tanishtiriladi.
O'quvchilar   o'zlashtirgan   grammatik   bilimlarini   o'zlashtirishda
foydalana olishlari uchun ishni bajarishda izchillikka katta ahamiyat beriladi.
13 Bajarilgan ish yozib boriladi: o'quvchilar avval gapda ot bog'langan so'zdan
shu   otga   savol   beradilar   va   savolni   qavs   ichiga   yozadilar;   keyin   so'roqqa
qarab   kelishikni   aniqlaydilar.   Masalan,   o'qidi   (nimani?).   -   kitobni,   tushum
kelishigi).   Ular   buni   yaxshi   o'zlashtirganlaridan   so'ng,   mashq   tez   bajariladi,
yozish talab etilmaydi.
Ko'plikdagi otlarning turlanishi o'rganishda nutqda ko'plikdagi otlardan
to'g'ri   foydalanish   ko'nikmasini   takomillashtirish   maqsadi   ko'zda   tutiladi.
O'quvchilar   suhbat   yordamida   bosh   kelishikdagi   otning   so'rog'ini   va   bitta
shaxs,   narsani   bildirishini   aytadilar,   (nima?   —   kitob,   kim?   —   o'quvchi);
o'qituvchi agar shu ot ikki va undan ortiq, shaxs yoki narsani bildirsa, qanday
so'roqqa   javob   bo'lishini,   qaysi   kelishikni   bildirishini   so'raydi,   ular
qiynalmay javob beradilar (nimalar? —  kitoblar,  kimlar? —  o'quvchilar).
Xulosa   chiqariladi:   ko'plikdagi   otlar   bosh   kelishikda   nimalar?   yoki
kimlar?   so'rog'iga   javob   bo'ladi.   O'quvchilar   otlarning   kelishiklar   bilan
turlanishi   jadvalidan   foydalanib,   shu   otlarni   ko'plikda   turlaydilar   va   ko'plik
qo'shimchasi   doim   kelishik   qo'shimchasidan   oldin   qo'shilishini,   so'roqlarini
bilib oladilar.
Har   bir   kelishikni   alohida   o'rganishning   vazifasi   kelishikni   o'rganish
bilan   bog'liq   holda   kelishik   qo'shimchaiarining   yozilishi   haqidagi   malakani
shakllantirish   va   o'quvchilarning   kelishiklar   bilan   turlangan   otlardan   ongli
foydalanishlariga erishish hisoblanadi.
Kelishiklarni bilib olish maqsadida so'roqlardan foydalaniladi. Buning
uchun   o'quvchilar,   birinchidan,   so'roqni   otning   yakka   o'ziga   emas,   balki
gapda ot ma'no tomondan bog'langan so'zdan shu otga berishni o'rganishlari,
ikkinchidan, kelishiklarning so'roqlarini yaxshi bilishlari zarur. Kelishiklarni
o'zlashtirishda gapning asosini aniqlagach, gapda o'zaro bog'langan so'zlarni
(so'z birikmalarini) belgilash, ot bog'langan so'zni topish, so'roq berib, qaysi
kelishik   bilan   turlan-   ganini,   birlik   yoki   ko'plikda   qo'llanganini   aniqlash
14 izchilligida   ishni   uyushtirish   maqsadga   muvofiq   (Masalan,   Alisher   Nodirni
muzeyga   taklif   qildi.   Gap   Alisher   haqida   aytilgan.   (Kim?)   Alisher   —   ega
(bosh kelishikda, birlik);  Alisher  (nima qildi?) —  taklif qildi  — kesim;  taklif
qildi   (kimni?)   —   Nodirni   (ot,   tushum   kelishigida,   birlik);   taklif   qildi
(nimaga? yoki qayerga?) —  muzeyga  (ot, jo'nalish kelishigida, birlik).
Kelishiklarning xususiyatlarini o'rganishga qulaylik yaratish uchun har
bir kelishikni quyidagi umumiy reja asosida o'rganish maqsadga muvofiq:
1 . Kelishikning grammatik ma'nosi.
2 . So'roqlari.
3 . Qo'shimchasi.
4 . Gapdagi vazifasi.
Kelishiklarni   shu   tarzda   o'rganish   ularni   o'zaro   taqqoslashni
yengillashtiradi va ongli o'zlashtirishni ta'minlaydi.
Bir   kelishik   o'zining   muhim   belgilari   (ma'nosi,   so'rog'i,   qo'shimchasi,
sintaktik   vazifasi)   bilan   boshqa   kelishiklardan   farqlanadi.   Muayyan   bir
kelishikdagi   otdan   ongli   foydalanish   va   kelishik   qo'shimchalarini   to'g'ri
yozish   uchun   o'quvchilar   kelishiklarning   muhim   beigilarini   puxta
o'zlashtirishi   talab   etiladi,   shuning   uchun   ham   kelishiklarning   muhim
beigilarini   o'zlashtirib,   bir   kelishikni   ikkinchisidan   farqlash   ko'nikmasini
shakllantirishga katta o'rin beriladi.
Bosh   kelishikning   xususiyatlarini   o'rganish   bilan   otning   kelishik
qo'shimchasi   yo'q   holati   bosh   kelishik   ekani,   bosh   kelishikdagi   ot   boshqa
so'zni o'ziga tobe qilishi,   kirn?, kimlar?, nima?, nimalar?   so'roqlariga javob
bo'lishi,   gapda   ega   vazifasida   kelishi   haqida   o'quvchilarda   ko'nikma   hosil
qilinadi;
lug'atlarda   otlar   bosh   kelishik   shaklida   berilishi   va   bosh   shakl   hisoblanishi,
ba'zan egalik qo'shimchasi olib qo'llanishi bilan tanishtiriladi.
O'quvchilar qaratqich va tushum kelishigini farqlashda qiynaladilar, bir
15 qo'shimcha   o'rniga   ikkinchisini   ishlatadilar.   Bu   kelishiklarning
xususiyatlarini   o'rganishda   bunday   qiyinchilikning   oldini   olish   va
o'quvchilarda   kelishiklardan   to'g'ri   foydalanish   ko'nikmasini   hosil   qilish
maqsadi   ko'zda   tutiladi.   Bu   maqsadga   erishish   uchun   bu   ikki   kelishikning
ma'nosi, so'roqlari, qo'shimchasi va gapdagi vazifasi taqqoslanadi va suhbat
asosida xulosa chiqariladi.
Qaratqich   kelishigida   turlangan   ot:   1)   qarashlilik   ma'nosini   bildirib,
gapda   boshqa   otga   bog'lanadi,   u   bog'langan   ot   egalik   qo'shimchasi   bilan
qo'llanadi   (o'quvchining   daftari,   daraxtning   bargi   kabi);   2)   kim(lar)   ning?,
nima(lar)ning?,   ba'zan   qayerning?   so'roqlariga   javob   bo'ladi;   3)   -ning
qo'shimchasi   bilan   qo'lianadi;   4)   gapda   ikkinchi   darajali   bo'lak   vazifasida
keladi.
Tushum kelishigida turlangan ot: 1) harakatni o'ziga olgan shaxs, narsa
ma'nosini bildiradi, gapda doim fe'lga bog'lanadi   (vazifani bajardim, kitobni
o 'qidi   kabi); 2)   kim(lar)ni?, nima(lar)ni?  ba'zan   qayerni?  so'roqlariga javob
bo'ladi; 3) -  ni  qo'himchasi bilan qo'llanadi; 4) gapda ikkinchi darajali bo'lak
vazifasini bajaradi.
O'quvchilarning   bu   ikki   kelishik   qo'shimchasidan   nutqda   to'g'ri
foydalanish va uiarni to'g'ri yozish haqidagi bilimini takomillashtirish uchun
gapda otning qaysi so'z bilan bog'langanini aniqlash so'roqlar o'rniga gapning
mazmuniga   mos   so'zni   kelishik   bilan   turlab   qo'yish,   tushirib   qoldirilgan
kelishik   qo'shimchalaridan   mosini   qo'yib   ko'chirish,   tanlab   ko'chirish
mashqlaridan, saylanma va eslatish dik- tantlaridan ko'proq foydalaniladi.
Boshlang'ich   sinflar   dasturiga   ko'ra,   o'quvchilarni   qaratqich   tushum
kelishigida   otning   belgisiz   qo'llanishi   bilan   tanishtirish   tavsiya   etilmaydi.
O'quvchilar   jo'nalish   kelishigining   xususiyatlari   bilan   tanishtirilgach,
jo'nalish   kelishigi   qo'shimchasining   yozilishi   tushuntiriladi:   oxiri   jarangsiz
undosh   tovush   bilan   tugagan   so'zlarga   jo'nalish   kelishigi   qo'shimchasi   -ga
16 qo'shilganda talaffuzda   -ka   eshitilishi, ammo aslicha yozilishi   sinfga, ishga,
Shavkatga   kabi   so'zlarni   tovush-harf   tornonidan   tahlil   qilish   bilan
tushuntiriladi; b) o'quvchilar  ,,Mehnat yetkazar har tilakka"  kabi gapni o'qib,
tilak   so'zining   o'zgarishini   kuzatadilar;   gapdagi   tilakka   bog'langan   so'zni
topadilar   va   shu   so'zdan   otga   so'roq   beradilar   (yetkazar   (nimaga?)   tilakka);
bu jo'nalish kelishigining so'rog'i ekanini aytadilar;  tilakka  so'zi so'z tarkibiga
ko'fa tahlil qilinadi va   tilak   — o'zak,   -ka   qo'shimcha ekani aniqlanadi; so'ng
u   tovush-harf   jihatidan   tahlil   qilinib,   o'zakning   oxiri   -k   undoshi   bilan
tugagani,   qo'shimcha   ham   k   undoshi   bilan   boshlanishi   aniqlanadi.   Suhbat
usuli bilan xiilosa chiqariladi: jo'nalish kelishigi qo'shimchasi oxiri  k  undoshi
bilan   tugagan   otlarga   -ka   shaklida   qo'shiladi.   ,,Baliq   qarmoqqa   ilindi"
gapidagi   qarmoqqa   so'zi   ustida   ham   yuqoridagi   kabi   ishlanadi.   Xulosani
o'qituvchi   rahbarligida   o'quvchilarning   o'zlari   chiqaradilar:   oxiri   q   undoshi
bilan tugagan otlarga jo'nalish kelishigi qo'shimchasi  -qa  shaklida qo'shiladi.
O'quvchilar   o'rin-payt   kelishigining   xususiyatlari   bilan   tanishtirilgach,
-da   kelishik   qo'shimchasi   -ta   bo'lib   eshitilsa   ham,   -da   shaklida   yozilishi
tushuntiriladi. Ba'zi o'quvchilar o'rin-payt kelishigi o'rniga jo'nalish kelishigi
qo'shimchasini ishlatib, xatoga yo'l qo'yadilar. Bunday xatoning oldini olish
uchun o'quvchiiar bilan fe'ldan jo'nalish va o'rin-payt kelishigida qo'llangan
otga   so'roq   berib,   so'z   birikmasini   topishni   ko'proq   mashq   qilish   va
kelishiklarning   so'rog'i   va   ma'nosiga   qarab   farqlashga   o'rgatiladi.   Masalan,
bordi   (qayerga?)   -   maktabga,   (qayerda?)   --   maktabda;   oldim   (kimga?)   --
ukamga,  ko'rdim  (kimda?) - ukamda.
O'quvchilar   chiqish   kelishigining   xususiyatlari   bilan   ham   reja   asosida
tanishtirilib, ularga kelishik qo'shimchasining yozilishi tushuntiriladi.
Keiishiklar   haqidagi   malakani   shakllantirish   ustida   ishlashning
ta'minlaydigan   shartlar,   birinchidan,   maqsadga   muvofiq   tanlash,   mashq
materialini asta murakkablashtirib borish bilan o'quvchilarning mustaqilligini
17 oshirish,   ikkinchidan,   imloni   takomillashtirib   borish   va   o'quvchilarning
nutqini o'stirish bog'lab o'rgatishdir.
Shunday qilib, boshlang'ich sinflarda ot yaxlit holda o'rganiladi va uni
o'rganish   o'quvchilar   shu   so'z   turkumining   belgilarini,   vazifasini
o'zlashtirishiga,   shuningdek,   ularda   kelishik   qo'shimchalarini   to'g'ri   yozish
ko'nikmasini shakllantirishga qarati
2.2   Boshlang’ich sinf ona tili darslarida ot so’z turkumini
o’rgatishda interfaol usullardan foydalanish
Ta’limning   yangi   mazmuni   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   ona   tili
darslarida savodxon, bilimli, nazariyani amaliy ishlarda tushuntira oladigan,
o’quvchi   o’z   ehtiyoji   talab   qilgan   darajadagi   o’quv   materialini
o’zlashtiradigan   darajada   tarbiyalab   berishni   nazarda   tutmoqda.
O’quvchilarni   faollikka   undashda   darsda   interfaol   usullardan   samarali
foydalanish yaxshi natija beradi.
O’qituvchi nuqtai-nazardan turib yondashish o’quvchilarda o’quv-biluv
faoliyati mustaqilligini ta’minlashga xizmat qiladi.
O’quvchilar boshlang’ich sinflarda o’zlashtirgan bilim, ko’nikmalardan
amaliy   faoliyatlarida   foydalanadilar.   Mashqlarni   aniq   bajarish   usulari   va
texnikalarning chuqurroq o’zlashtirish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
O’quvchilar   bilan   o’qituvchi   o’rtasida   yo’l   qo’yilishi   lozim   bo’lgan
amaliy   mashq   usullaridan   bir   bu   yozma   bahs   usulidir.   Bunday   usulda
muloqat   o’rnatish   natijasida   o’quvchilarning   erkin   tarzda   mustaqil   fikrni
ifodalash   imkoniyati   kengayadi,   yozma   nutqi   rivojlanadi.   Og’zaki   muloqat
jarayonida   bayon   qila   olmagan   fikrlar   bemalol   yozma   shaklda   bildirish
uchun sharoit yaratiladi.
Ona tili darslarida so’z turkumlarini chuqur o’zlashtirishda hmkorlikda
o’qitish usullari bizga yaqindan yordam beradi.
O’qituvchi   o’quv   dsturidan   o’rin   olgan   «Ot»   mavzusini   o’tishda
18 o’quvchilar   guruhi   uchun   materialini   mustaqil   ishlab   o’rganishlariga   imkon
beradigan o’quv topshiriqlarini tuzadi.
Ona   tili   darsini   boshlashdan   oldin   o’quvchilarni   bir   necha   guruhga
ajratib,   mavzu   bo’yicha   tuzilgan   o’quv   topshiriqlari   asosida   ularning
mustaqil va ijodiy ishlarini tashkil qilish mmkin. Har bir topshiriq bo’yicha
savol-javob o’tkazilib, o’quvchilarning javoblari tegishli ballar bilan baholab
boriladi.
Hamkorlikda   o’qitish   texnologiyasining   guruhlarda   o’qitish   usulidan
foydalanib,   o’tiladigan   darsning   borishini   quyidagicha   loyihalash   tavsiya
etiladi:
I. Tashkiliy qism:
II. O’tgan mavzu yuzasidan o’quvchilar bilimini nazorat qilish va baholash:
III. O’quvchilarni dars mavzusi, maqsadi, borishi bilan tanishtirish.
IV. Yangi mavzuni o’rganish:
A) o’quvchilarni   guruhlarga   ajratib,   guruh   a’zolari   tomonidan
belgilangan   o’quv   topshiriqlarini   mustaqil   ravishda   sifatli   bajarilishiga
erishish:
B) o’quv   materialini   yaxlit   holda   qayta   ishlab   chiqilishini   amalga
oshirish.
V. Yangi mavzu yuzasidan guruhlar o’rtasida savol-javob, o’quv bahsi 
o’tkazish.
VI. Mavzu matnida berilgan o’quv mashg’ulotini uyushtirish.
VII. Test savollari yordamida o’quvchilar bilimini nazorat qilishva baholash.
VIII. Yangi mavzuni qayta ishlash va yakunlash.
IX. Uyga vazifa berish.
Guruhlar   o’rtasidagi   o’quv   bahsi,   munozara   o’quvchilar   jamoasining
hamkorlikda bajargan mustaqil faoliyatining natijasi, yakuni sanaladi.
BOSHLANG`ICH SINFLARDA OT TURKUMINI O`RGANISHDAGI
19 UZVIYLIK VA UZLUKSIZLIKNING TA'MINLANISHINI TAHLIL
QILISH
20 S O’ Z TURKUMLARI
OT SIFAT SON OLMOSH FE’L
1. SHaxs,
narsa va joy
nomini
bildiradi 1. SHaxs va
narsaning
belgisini
bildiradi 1. SHaxs,
narsaning
sanog’i va
tartibini
bildiradi 1. Kishilik
olmoshlari
shaxsni
bildiradi va ot
o’rnida
qo’llaniladi 1. SHaxs,
narsaning
harakatini
bildiradi
2. Kim?,
nima?, qaer?
so’roqlariga
javob bo’ladi 2. Qanday?
yoki qanaqa?
so’rog’iga
javob bo’ladi 2. Necha?
yoki
nechanchi?
so’rog’iga
javob
bo’ladi 2. Kishilik
olmoshlari
kim?
so’rog’iga
javob bo’ladi 2. Nima qil-
di?, Nima
qiladi?,  Nima
qilyapti?
Nima
qilmoqchi
kabi
so’roqlarga
javob bo’ladi
3. Birlik va
ko’plikda
qo’llanadi 3.O’zgarmayd
i 3. Asosan
o’zgarmayd
i 3. Ular birlik
va ko’plikda
bo’ladi 3. Bo’lishli va
bo’lishsiz
shaklda
qo’llanadi
4. Egalik
qo’shimchalar
i bilan
o’zgaradi 4. Gapda
ikkinchi
darajali
bo’lak
vazifasida
keladi 4. Gapda
ikkinchi
darajali
bo’lak
vazifasida
keladi 4. Kishilik
olmoshlari
kelishik
qo’shimchalar
i bilan
qo’llanadi 4. SHaxs-son
qo’shimchalar
i bilan
tuslanadi
5.Kelishiklar 5. Sifatlar 5. Sonlar 5. Ular gapda 5. Uch
21 bilan
turlanadi yasaladi yasalmaydi bosh va
ikkinchi
darajali
bo’laklar
vazifasida
keladi zamonni
bildiradi
6. Gapda ega
yoki ikkinchi
darajali
bo’lak
vazifasida
keladi 6. Olmoshlar
yasalmaydi 6. Gapda
kesim
vazifasida
keladi
7. Otlar
yasaladi 7. Fe’llar
yasaladi
O’quvchilarda   so’z   turkumlarini   bilish   ko’nikmasi   ularning   belgilari
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan,  gul, guldor, gulladi
so’zlarining   qaysi   so’z   turkumiga   kirishini   bilish   uchun   II   sinf   o’quvchisi
quyidagicha fikr yuritadi:  nima?  –  gul,  bu so’z narsani bildiryapti, ko’plikda
qo’llanadi  –   gullar,   bu  ot;   guldor   so’zi   qanday?   so’rog’iga  javob   bo’lyapti,
narsaning belgisini bildiryapti, bu – sifat;  gulladi  so’zi  nima qildi?  so’rog’iga
javob bo’lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo’lishsiz shaklda qo’llanadi –
gullamadi,  bu – fe’l.
Boshlang’ich   sinflar   dasturi   o’quvchilarni   so’z   turkumlari   mustaqil   va
yordamchi   so’z   turkumlariga   bo’linishi   bilan   maxsus   tanishtirishni   ko’zda
tutmaydi,   ammo   o’qituvchi   bolalarni   so’z   turkumlarining   belgilari   bilan
amaliy  tanishtiradi.  Masalan,  o’quvchilar  mustaqil  so’z   turkumlari:   ot,  sifat,
son, olmosh, fe’lning gap bo’lagi vazifasida kelishini, bog’lovchi gap bo’lagi
22 bo’lmasligini biladilar.
So’z turkumlarini o’rganishdagi asosiy vazifa o’quvchilarning  
og’zaki va
yozma   nutqini   o’stirish,   lug’atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe’llar   bilan   boyitish,
o’quvchilar shu vaqtgacha foydalanib kelayotgan   so’zlarning ma’nosini aniq
tushunishiga   erishish,   bog’lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so’zdan   o’rinli
foydalanish   malakasini   o’stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli
hal  qilish  uchun  so’z  turkumlarini  o’rganish  jarayonida  sinonim,  antonimlar
(terminlar   berilmaydi)   ustida   muntazam   ish   olib   boriladi,   o’quvchilar   ko’p
ma’noli       so’zlar,   ularning   o’z   va   ko’chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan
tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni   o’quvchilarnipg   shaxsiy   tajribalari,   bevosita
ko’rganlari,   radiodan   eshitganlari,   kitobdan   bilib   olganlari   bilan   bog’lash
muhim ahamiyatga ega.
O’quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko’nikmalarini
shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda
ularning nutqini o’stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
“Ot” mavzusini o’rganish tizimi maqsadga yo’naltirilgan jarayon bo’lib,
bunda   shu   so’z   turkumining   umumlashtirilgan   ma’nosi   va   grammatik
belgilari   aniq   izchillikda,   bir-biri   bilan   ilmiy   asoslangan   bog’liqlikda
o’rganiladi,   shuningdek,   otdan   nutqda   to’g’ri   foydalanish   va   to’g’ri   yozish
malakasini   shakllantirish   maqsadida   bajariladigan   mashqlar   asta
murakkablashtira boriladi.
Til   hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o’rganish   vazifalari,
o’quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, har bir sinf uchun
material hajmi, ularni o’rganish izchilligi belgilangan.
Boshlang’ich sinflarda otni o’rganish vazifalari quyidagilar: 
1) “ot” haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish; 
2)   kim?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   (shaxs   bildirgan)   otlardan   nima?
so’rog’iga   javob   bo’lgan   (narsa,   hayvon,   jonivor   va   boshqalarni   bildirgan)
23 otlarni farqlash ko’nikmasini hosil qilish; 
3)     kishilarning   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi,   hayvonlarga   qo’yilgan
nomlar   va   geografik   nomlarni   bosh   harf   bilan   yozish   ko’nikmasini
shakllantirish; 
4) otlarda son (otning birlik va ko’plikda qo’llanishi) bilan tanishtirish; 
5)   otlarni   egalik   qo’shimchalari   bilan   to’g’ri   qo’llash   ko’nikmasini
shakllantirish;
6)   otlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi   va   kelishik   qo’shimchalarining
yozilishi haqida malaka hosil qilish; 
7) o’quvchilar lug’atini yangi otlar bilan boyitish va ulardan nutqda aniq,
o’rinli foydalanish malakasini o’stirish; 
8)  so’zlarni tahlil qilish, taqqoslash, umumlashtirishni bilish.
Bu vazifalarning har biri alohida emas, balki bir-biri bilan o’zaro bog’liq
holda   hal   etiladi.   SHu   bilan   birga,   “Ot”   mavzusini   o’rganishning   muayyan
bosqichida bajarish lozim bo’lgan bir vazifani hal qilishga ko’proq ahamiyat
beriladi. Masalan, I-II sinflarda so’z turkumi sifatida otning belgilari (nimani
bildirishi, so’roqlari) o’rganiladi, III sinfda esa otga atama beriladi, birlik va
ko’plikda   qo’llanishini   o’zlashtirishga   ahamiyat   beriladi.   IV   sinfda   otning
egalik qo’shimchalari bilan qo’llanishi, kelishiklar bilan turlanishi va kelishik
qo’shimchalarining   yozilishini   o’rganishga   e’tibor   qaratiladi.
O’quvchilarning   nutqi   va   tafakkurini   o’stirish   vazifasi   esa   mavzuni
o’rganishning   barcha   bosqichlarida   hal   qilinadi.   Grammatik   materialni
o’rganish   va   orfografik   malaka   hosil   qilishning   butun   jarayoni   o’quvchilar
lug’atini   boyitishga,   bog’lanishli   nutq   malakalari   va   fikrlash   qobiliyatlarini
o’stirishga qaratiladi.
So’z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik   ma’nolari   va   grammatik
belgilari bilan ajralib turadi. Barcha otlarning umumiy leksik ma’nosi shaxs
va   narsani   ifodalash   hisoblanadi.   Ot   jonli   mavjudotlar   (kishi,   qush,   hayvon,
24 asalari),   ye r   va   osmonga   oid   narsalar   (quyosh,   yulduz,   daryo ,   tog’ ),
o’simliklar   (paxta,   beda,   gul),   voqealar   (yig’in,   majlis),   tabiat   hodisalari
(shamol, bo’ron,   yomg’ir, momaqaldiroq),   belgi-xususiyat   (ahillik, kuchlilik,
samimiyat),   harakat-holat   (uyqu,   sevinch, kurash),   o’rin va vaqt   (yoz, bahor,
joy)  nomlarini bildiradi.
Otlarning   grammatik   belgilari:   otlar   birlik   va   ko’plikda   qo’llanadi,
egalik   qo’shimchalari   bilan   o’zgaradi,   kelishiklar   bilan   turlanadi,   gapda
ko’proq   ega,   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   shuningdek,   hol   va   kesim   vazifasida
keladi. Ot nutqda sifat, son, olmosh, fe’l bilan birika oladi.
Otning ma’nolari va grammatik belgilari xiyla murakkab, shuning uchun
ham   ot   haqidagi   bilim   o’quvchilarda   amaliy   vazifalarni   bajarish   jarayonida
asta shakllantira boriladi.
Otni   o’ rganishda   izchillik.   Otni   o’rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod
o’rgatish davriga to’g’ri keladi. Bu bosqichda o’quvchilar shaxs-narsalarni va
ularning   nomi   bo’lgan   so’zlarni   farqlashga   o’rganadilar,   so’zning   leksik
ma’nosiga e’tibor ko’proq qaratiladi, ma’nolarini hisobga olgan holda so’zlar
(qushlar,   meva   va   sabzavotlar,   kiyimlar   va   hokazolarni   bildirgan   otlar)ni
guruhlash   ko’nikmasi   shakllantiriladi.   So’zlarni   leksik   ma’nosi   asosida
guruhlash   mashqlari   otlarni   taqqoslash,   o’xshash   tomonlarini   aniqlash,
abstraktlashtirish   ko’nikmasini   o’stiradi.   SHunga   qaramay,   grammatik
tushunchani shakllantirish uchun o’quvchilar so’znnng aniq ma’nosini yetarli
bilmaydilar,   so’zning   leksik   ma’nosini   bilish   bilan   birgalikda   uning
grammatik belgilarini ham o’zlashtirish zarur.
Keyingi bosqichda otning leksik ma’nolari va grammatik belgilari ustida
maxsus ishlanadi ( kim?   yoki   nima?   so’rog’iga javob bo’lishi, shaxs, narsani
bildirishi tushuntiriladi). O’quvchilar  kim?  so’rog’iga javob bo’lgan so’zlarni
nima?   so’rog’iga   javob   bo’lgan   otlardan   farqlashga   o’rganadilar.   Bu
bosqichda   ular   so’z larni   so’roq   berish   bilan   farqlashni   o’rganadilar,
25 o’quvchilarda mavhum grammatik tafakkur o’sa boradi, ularda atoqli otlarni
bosh harf bilan yozish ko’nikmasi shakllana bo radi.
II   sinfda   otlarning   leksik   ma’nosi,   atoqli   va   turdosh   otlar   (atamasiz)
haqidagi bilim chuqurlashtiriladi.  
“Ot”   tushunchasini   shakllantirish   uchun   shu   so’z   turkumiga   kiradigan
otlarni   asosiy   leksik   guruhlarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos   bo’lgan
belgilarni,   ularning   nutqimizdagi   o’rnini   ko’rsatish   muhim   ahamiyatga   ega.
SHu   maqsadda   mavzuni   o’rganishga   bag’ishlangan   birinchi   darslardayoq
shaxs va narsani bildiradigan so’zlar bir tizimga solinadi, kishilarni, buyum,
o’simliklar va hayvonlarni, tabiat hodisalarini, voqealarni bildiradigan so’zlar
guruhlarga   ajratiladi.   SHu   so’zlarning   hammasi   uchun   umumiy   bo’lgan
belgilar   aniqlanadi:   bu   so’zlar     shaxs,   narsalarni   bildirib   kim?   yoki   nima?
so’rog’iga javob bo’ladi. 
Dasturga   ko’ra,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   sifat   va   boshqa   so’z
turkumlaridan   yasalgan     mavhum   ma’nodagi   ( yaxshilik,   go’zallik,   ishonch,
sevinch,     o’kinch,   qo’rqinch,   tayanch   kabi)   otlar   bilan   tanishtirish   talab
etilmaydi.   Ammo   matnda   uchrasa   va   o’quvchilar   qiziqib   so’rasalar,   otning
bolalar   o’rgangan   belgilari   asosida   ( nima?   so’rog’iga   javob   bo’lishi,   shaxs
yoki   narsa   nomini   bildirishi)   tushuntiriladi.   Otlarning   nutqda   katta
ahamiyatga   ega   ekanini   ko’rsatish   uchun   o’qituvchi   o’qish   kitobidan   matn
tanlab,   o’quvchilarga   matndagi         otlarni   topishni,   so’ngra   matnni   shu
so’zlarsiz o’qishni topshiradi. O’quvchilar matndagi otlarni tushirib qoldirib
o’qiganda,   matn   mazmunini   tushunib         bo’lmasligini   anglaydilar.   Xulosa
chiqariladi:   ot   atrofimizni   o’rab   olgan       shaxs   va   narsalarning   nomi,   bu
so’zlarsiz bir-birimizga o’z fikrimizni tushuntira olmaymiz.
Otlarda son bilan tanishtirish . 3-sinfda “Otlarda son”, ya’ni otlarning
birlik  va  ko’plikda  qo’llanishi  ustida  ishlash  jarayonida        o’quvchilarda:  1)
birlik   va   ko’plikda   qo’llangan   otlarning   ma’nosi   va   qo’shimcha   orqali
26 farqlash,   2)   birlikdagi   otdan   ko’plik   shaklidagi   va,   aksincha,   ko’plikdagi
otdan   birlik   sondagi   ot   hosil   qilish,   3)   gapda   so’zlarning   bog’lanishini
hisobga   olgan   holda,   otlardan   nutqda   to’g’ri   foydalana   olish   ko’nikmalari
shakllantiriladi.
                                       
27 Xulosa 
                    Maktabda   o’quvchilarga   faqat   umumiy   ta’lim   berish   bilan
cheklanilmaydi,   unda   boshlang’ich   ta’limning   zaruriy   sharti   bo’lgan
mustaqil   fikrlash,   ijodiy   qobiliyat,   mavzuni   o’zlashtirish   ko’nikmasi   ham
rivojlantirilib,   har   bir   darsga   ta’limiy-tarbiyaviy   yondashish   hissi
shakllantiriladi   va   kamol   toptiriladi.O’quvchilarga   ta’lim   berishda   asosiy
maqsad   ular   ongiga   fan   asoslarini   puxta   singdirish   orqali   ularni   diyonatli,
e’tiqodli   qilib   o’stirish,   ijtimoiy   hayotdagi   har   bir   hodisaga   ongli
yondashishni   tarbiyalash,   egallangan   bilim   va   ko’nikmalarni   hayotga   tatbiq
etish   qobiliyatini   o’stirishdan   iboratdir.   Bu   jihatdan   ham   ona   tili   darslari
boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   jamiyatimiz   olg’a   surayotgan   yuksak
g’oyalar   ruhida   tarbiyalash   vositasi   hisoblanadi.   Bunda   eng   avvalo   ona
tilimizga   bo’lgan   hurmat   va   ehtirom,   tilni   chuqur   o’zlashtirish   qobiliyatini
shakllanadi.   Bunda   boshlang’ich   sinf   o’qituvchisining   o’rni   va   ahamiyati
juda   katta   zaruriy   hodisa   hisoblanadi.   Buning   uchun   oldindan   hal   qilinishi
zarur   bo’lgan   pedagogik   masalalarni   aniq   belgilab   olish   muhim   ahamiyat
kasb etadi.
28 Foydalangan adabiyotlar ro’yxati
1. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
2. Sh.M.Mirziyoevning Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash
- yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
3. Ikromova  R.  va  boshq.  Ona  tili  4-sinf  uchun  darslik.  - T.:  «O’qituvchi»,
2009.
4. Ro’ziboeva   O’.   va   boshq.   Kichik   yoshdagi   bolalar   nutqini   o’stirish.   -T.:
«O’zbekiston», 2001.
5. Umarova M. O’qish kitobi-3 sinf uchun. -T.: 2003.
6. Husanboeva Q. Adabiy ta’limda mustaqil fikrlashga o’rgatish  asoslari. -
T.: «Sharq», 2003
7. Shojalilov A. va boshq. O’qish kitobi. -T.: «O’qituvchi», 2003
8. Qosimova K. Ona tili o’qitish metodikasi. -T.: «Nosir», 2009.
9. Qosimova K. Ona tili. 2-sinf uchun darslik. 10-nashr. -T.; “O’qituvchi”  
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
29