4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida yordamchi so`z turkumlarini o’rgatish metodikasi.

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
BEKMIROVA MUSALLAMNING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI 
MAVZU:   4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida yordamchi
so`z turkumlarini o’rgatish metodikasi.
   Bajardi :___________________________
   Ilmiy rahbar:_______________________            
                                           
TERMIZ-2023
1 MAVZU:4 -SINF  ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI
DARSLARIDA YORDAMCHI SO`Z TURKUMLARI NI  O’RGA TISH
METODIKASI.
Reja:
Kirish ..................................................................................................3
I.Bob.4 -sinf  ona tili va o’qish savodxonligi darslarida yordamchi so`z 
turkumlarini o’rgatish metodikasi.
1.1 So’z turkumlarini o’rganish 
metodikasi ............................................................................................6
1.2 Yordamchi so’z turkumlarini 
o’qitish .................................................................................................8
II.Bob.Yordamchi so‘z turkumlari va ularning uslubiyati
2.2 Bog‘lovchi vazifasini bajaruvchi 
so‘zlar ..................................................................................................13
2.1  Y o rdamchi so‘z turkumlari  va ularning 
uslubiyati ..............................................................................................20
Xulosa ..................................................................................................24
Foydalanilgan adabiyotlar .................................................................25
2 Kirish
O`quvchiga   bilim   berish,   har   bir   dars   mazmunini   boyitish,   qiziqarli
mashg`ulotlarni   dars   jarayoniga     singdirishni     talab     qiladi.     Psixologlarning
aniqlashicha     bolalar     o`qituvchining     oddiy   tushuntirishi     orqali     egallab     olgan
ma`lumotlarga   qaraganda   turli   xil   ruhiy   kec hinmalar   orqali o`zlari mulohaza
yuritib   mustaqil   bajargan   ishlari   vositasida   o`zlashtirilgan   bilimlarini   uzoq   esda
saqlab   qoladilar.   Chunki   o`quvchi   mustaqil   mashqlarni   bajarishda   faoliyat
ko`rsatib, ilgari olgan bilimlariga   tayangan  holda    ko`plab   o`quv  materiallarini
hayolidan     o`tkazadi.     O`xshash   hodisalarni   taqqoslaydi.   O`zicha     mulohaza
yuritib   mustaqil     hukm   chiqaradi.   O`qituvchilarning   tayyor     holda     bergan
ma`lumotida   esa  o`quvchi   fikrlash   faoliyati  to`la  ishga  kirishmasdan to`g`ri
javobni  o`zlashtirib  oladi.  O`xshash  hodisalarga  duch  kelishi  bilan  o`qituvchi
bergan bilimni  amaliyotga taqbiq qilishda  qiynalib qoladi. Davlat  ta`lim  standarti
va   amaldagi   maktab   dasturlarida   o`quvchi   egallashi   lozim   bo`lgan   materiallar
ancha   murakkab   bo`lib,   bolalarning   bu   bilimlarni   bosqichma-bosqich   egallab
olishlarini, kengaytirib va rivojlantirib borishlarini taqozo etadi. 
Bugungi   Davlat   ta`lim   standarti   va   ta`lim   tizimi   o`qituvchilar   oldiga
o`ta   mas`uliyatli vazifalar   yuklamoqda.   Muallim   har   bir   o`tilayotgan   darsga
ijodiy     yondashishi,     mashg`ulotlarni   ilg`or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
qurishi,   darsning   har   bir   minutidan   unumli   foydalanishi   zarur.     Mashg`ulotlarni
shunday  tashkil  etish  kerakki,  o`quvchi  har  bir  dars  davomida  egallashi lozim
bo`lgan bilimlar  hajmini, o`zida hosil qiladigan ko`nikma va malakalarni oldindan
belgilab   olishi     lozim.     Bu     o`z     navbatida     o`quvchining     mashg`ulotlarga     aniq
maqsad   bilan   qatnashishini  taqozo   qiladi.   Chunki    o`quvchi   darsning   oxirida
belgilangan  maqsadga  erishganligini  bilish imkoniyatiga ega bo`lishi zarur. 
O`yinlar     bolalarda     jamoatchilikni     his     etish,     intizomli     bo`lish,     jasur,
qat`iyatli     bo`lish,   qiyinchiliklarni     yenga     bilish     kabi     sifatlarning     tarkib
topishida     yordam     beradi.Bola     kattalarning   kundalik     hayotiy     faoliyatidagi
yumushlarni     o`yin     orqali     bajarishga     intiladi.     Garchi     bolalar   o`yinlari
3 mazmunan kattalar faoliyatining bir ko`rishini bo`lsa-da, uning o`ziga xos jihatlari
bor. 
Birinchidan,   bola   o`yinni   o`z   xohishi   bilan   erkin   va   ijodiy   bajaradi.
Bu   o`yinlar   emotsional  bo`lib,   bolani   o`ziga   rom   qilib   oladi.   Bola   o`yinga
qiziqib     ketadi,     zavqlanadi,     o`rtoqlik     hissi   kuchayadi.     Bolalar     o`yinlari
mazmuniga     ko`ra     o`yinchoqli,     harakatli     va     didaktik     turlarga   bo`linadi.   Bu
o`yinlarning barchasi bolalarni faoliyat yuritishga chor laydi. Didaktik o`yinlar esa
bolaga ta`lim berishga qaratilganligi bilan ajralib turadi.
Kurs     ishining     maqsadi :     boshlang'ich     ta'lim     jarayonida     yordamchi
so’zlardan   foydalanish   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasini   ishlab
chiqishdan iboratdir.
Kurs  ishining  vazifalari sifatida quyidagilar:
1.     Boshlang'ich   ta'lim   jarayonini   texnologiyalashtirish   muammolari
o'rganish.
2.   Ta'limiy o'yinlar va ularning ta'lim samaradorligini oshirishdagi o'rnini
tadqiq etish.
Kurs   ishi     obyekti :     boshlang'ich   ta'lim   tizimida   yordamchi   so’zlardan
foydalanish jarayoni.
Kurs   ishi   predmeti:     boshlang'ich   sinflarda   ta'limiy   o'yinlardan
foydalanish yo'llari va usullaridan iborat.
Kurs    ishining    nazariy    ahamiyati:     ta'limiy    va    ularning  boshlang'ich
sinf o'quvchilari ta'lim-tarbiyasidagi o'rniga doir nazariy tahlillar bilan belgilanadi. 
Kurs   ishining   amaliy     ahamiyati:     Izlanishlarimiz     davomida     ishlab
chiqilgan ta'limiy   o'yinlardan   boshlang'ich    sinf    ona   tili    va   o'qish   darslarida
foydalanishga  doir  tavsiyalar bilan belgilanadi.
Kurs   ishining tuzilishi:    kirish,   ikki   bob,   to’rtta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan  adabiyotlar ro'yxatidan iborat.
4 I.BOB.4 -SINF  ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
YORDAMCHI SO`Z TURKUMLARI NI  O’RGA TISH METODIKASI.
1.1  So’z turkumlarini o’rganish metodikasi
O’quvchilarda   so’z   turkumlarini   bilish   ko’nikmasi   ularning   belgilari
yig’indisini   egallashlari   asosida   shakllantiriladi.   Masalan,   gul,   guldor,   gulladi
so’zlarining   qaysi   so’z   turkumiga   kirishini   bilish   uchun   II   sinf   o’quvchisi
quyidagicha   fikr   yuritadi:   nima?   –   gul,   bu   so’z   narsani   bildiryapti,   ko’plikda
qo’llanadi   –   gullar,   bu   ot;   guldor   so’zi   qanday?   so’rog’iga   javob   bo’lyapti,
narsaning   belgisini   bildiryapti,   bu   –   sifat;   gulladi   so’zi   nima   qildi?   so’rog’iga
javob   bo’lyapti,   narsaning   holatini   bildiryapti,   bo’lishsiz   shaklda   qo’llanadi   –
gullamadi,  bu – fe’l. 1
Boshlang’ich   sinflar   dasturi   o’quvchilarni   so’z   turkumlari   mustaqil   va
yordamchi   so’z   turkumlariga   bo’linishi   bilan   maxsus   tanishtirishni   ko’zda
tutmaydi,   ammo   o’qituvchi   bolalarni   so’z   turkumlarining   belgilari   bilan   amaliy
tanishtiradi. Masalan, o’quvchilar mustaqil so’z turkumlari: ot, sifat, son, olmosh,
fe’lning   gap   bo’lagi   vazifasida   kelishini,   bog’lovchi   gap   bo’lagi   bo’lmasligini
biladilar.
So’z   turkumlarini   o’rganishdagi   asosiy   vazifa   o’quvchilarning  
og’zaki   va
yozma   nutqini   o’stirish,   lug’atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe’llar   bilan   boyitish,
o’quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so’zlarning   ma’nosini   aniq
tushunishiga   erishish,   bog’lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so’zdan   o’rinli   foydalanish
malakasini   o’stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun
so’z turkumlarini o’rganish jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar berilmaydi)
ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p ma’noli    so’zlar, ularning o’z
va   ko’chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni
1
  Sh.M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y  56-b.
5 o’quvchilarnipg   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko’rganlari,   radiodan   eshitganlari,
kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim ahamiyatga ega.
O’quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko’nikmalarini
shakllantirish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarini   boyitish   bilan   bir   vaqtda   ularning
nutqini o’stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
S O’ Z TURKUMLARI
OT SIFAT SON OLMOSH FE’L
1. SHaxs,
narsa va joy
nomini
bildiradi 1. SHaxs va
narsaning
belgisini
bildiradi 1. SHaxs,
narsaning
sanog’i va
tartibini
bildiradi 1. Kishilik
olmoshlari
shaxsni
bildiradi va ot
o’rnida
qo’llaniladi  1. SHaxs,
narsaning
harakatini
bildiradi
2. Kim?,
nima?, qaer?
so’roqlariga
javob bo’ladi 2. Qanday?
yoki qanaqa?
so’rog’iga
javob bo’ladi 2. Necha?
yoki
nechanchi?
so’rog’iga
javob
bo’ladi 2. Kishilik
olmoshlari
kim?
so’rog’iga
javob bo’ladi 2. Nima qil-
di?, Nima
qiladi?,  Nima
qilyapti? Nima
qilmoqchi
kabi
so’roqlarga
javob bo’ladi
3. Birlik va
ko’plikda
qo’llanadi 3.O’zgarmaydi 3. Asosan
o’zgarmaydi 3. Ular birlik
va ko’plikda
bo’ladi 3. Bo’lishli va
bo’lishsiz
shaklda
qo’llanadi
4. Egalik
qo’shimchalari
bilan o’zgaradi 4. Gapda
ikkinchi
darajali bo’lak 4. Gapda
ikkinchi
darajali 4. Kishilik
olmoshlari
kelishik 4. SHaxs-son
qo’shimchalari
bilan tuslanadi
6 vazifasida
keladi bo’lak
vazifasida
keladi qo’shimchalari
bilan
qo’llanadi
5.Kelishiklar
bilan turlanadi 5. Sifatlar
yasaladi 5. Sonlar
yasalmaydi 5. Ular gapda
bosh va
ikkinchi
darajali
bo’laklar
vazifasida
keladi 5. Uch
zamonni
bildiradi
6. Gapda ega
yoki ikkinchi
darajali bo’lak
vazifasida
keladi 6. Olmoshlar
yasalmaydi 6. Gapda
kesim
vazifasida
keladi
7. Otlar
yasaladi 7. Fe’llar
yasaladi
1.2  Yordamchi so’z turkumlarini o’qitish 
Ma’lumki, yordamchi so’zlar haqida ilk ma’lumotlar boshlang’ich sinflarda
beriladi.   7-sinfda   so’zlar   ikki   guruhga   –   atash   ma’nosiga   ega   bo’lgan   va   atash
ma’nosiga ega bo’lmagan, ma’lum bir so’roqqa javob bo’lib gap bo’lagi vazifasida
keluvchi   hamda   ma’lum   so’roqqa   javob   bo’lmaydigan   va   gap   bo’lagi   vazifasida
kela olmaydigan so’zlarga bo’linadi.
O’qituvchi yuqoridagi tasnifdan kelib chiqib, yordamchi so’z turkumlari haqidagi
ma’lumotni quyidagi tarzda boshlashi ma’qul:
7 .Ot,sifat,son,fe’l,ravishlar atash ma’nosiga ega(olmosh esa atash ma’nosiga ishora
qiladi),   muayyan   so’roqlarga   javob   bo’la   oladi,   ma’lum   sintaktik   vazifani   bajara
oladi.
2.Ko’makchi,   bog’lovchi   va   yuklamalar   esa   atash   ma’nosiga   ega   bo’lmagan,
ma’lum   so’roqqa   javob   bo’lmaydigan,   gap   bo’lagi   vazifasida   kela   olmaydigan
yordamchi   so’zlardir.   Shuningdek,   lug’aviy   ma’no   bildirmaydigan,   ammo   ba’zan
gap bo’lagi  vazifasida kela oladigan alohida guruh so’zlar – modal, undov, taqlid
so’zlar   haqida   ham   ma’lumot   beriladi.Yordamchi   so’zlarning   muhim   qismini
ko’makchilar  tashkil qiladi. 
Ot,   olmosh,   harakat   nomi   va   sifatdoshlardan   keyin   kelib,   ularni   hokim   so’zga
bog’lash   uchun   xizmat   qiluvchi   bilan,   uchun,   kabi,   singari,   orqali,   sayin   kabi
so’zlar ko’makchi ekani aytilib, ular o’sha so’z bilan birgalikda bir savolga javob
bo’lishi,   bir   xil   gap   bo’lagi   vazifasida   kelishi   tushuntiriladi.   Men   ashulani   zavq
bilan  tingladim. (zavq bilan – qanday? – hol) 
O’quvchilar   sof   ko’makchilar   hamda   vazifadosh   ko’makchilar   haqida   tasavvurga
ega bo’lishlari uchun quyidagi topshiriq beriladi.  2
Berilan ko’makchilarning sof yoki vazifadoshligini aniqlab, misollar tuzing. 
Bilan, sari, kabi, tomon, uchun, ko’ra, bo’ylab, keyin, avval, tepada v.h.
Akam  bilan   Chimyonga sayohat qildik. 
Uy  tomon  ketdim. 
Atash   ma’nosini   tamoman   yo’qotib,   faqat   o’zi   birikkan   so’zni   boshqa   so’zga
bog’lash   uchun   xizmat   qiladigan   ko’makchilar   sof   ko’makchilar   (bilan,   uchun,
sari),   aslida   ot,   ravish,   ravishdosh   kabilardan   ko’makchiga   o’tgan   so’zlar   (avval,
ostida, qarab) vazifadosh ko’makchilar ekani aytiladi. 
2
 Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.
–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
8 Sof  ko’makchilar vazifa jihatidan kelishik qo’shimchalariga yaqin turishi nazarda
tutilib, quyidagi mashqlar bajartiriladi. 
Kitobni  sen uchun   oldim – sen ga  oldim Radio  orqali  eshitdim – radiodan eshitdim.
Vazifadosh   ko’makchilarni   mustahkamlashda   esa   quyidagi   topshiriq   tavsiya
etiladi.
Gapdagi   ajratib   ko’rsatilgan   so’zlarning   mustaqil   so’z   va   ko’makchi   vazifasida
kelgan o’rinlarini aniqlang. 
1.Gap futbol o’yini  ustida  ketardi. 2.Qoziq  ustida   qor turmas. Men  keyin  boraman.
Darsdan  keyin  yig’ilish bo’ladi. Dars jarayonida ko’makchilarning ma’no turlariga
alohida e’tibor  qaratish lozim. Ko’makchilar yetakchi  so’zga bog’lanib unga turli
qo’shimcha   ma’nolar   –   maqsad,   sabab,   yo’nalish,   o’xshtish   –   qiyoslash,   fikr
mavzusi kabi ma’nolar yuklaydi.
Buni tushuntirishda quyidagi topshiriqlar berish mumkin. 
Nuqtalar   o’rniga   kerakli   ko’makchilarni   qo’yib   ko’ring   hamda   uning   ma’no
turlarini ayting. 
Otasidan   bir   kun   olib   pul,   kitob   do’kon…   soldi   yo’l.   Nuqtalar   o’rni   sari
ko’makchisi qo’yiladi; u yo’nalish ma’nosini ifodalamoqda.
Ko’makchilarni o’rgatishda yana quyidagilarga e’tibor qaratmoq lozim. 
-bosh, jo’nalish, chiqish kelishiklari bilan qo’llanadigan ko’makchilar (sen uchun,
mehnatiga yarasha, kechadan boshlab)
-ko’makchilarning ayrim qo’shimchalar bilan ma’nodoshligi (gul singari – gul dek )
-ko’makchili so’z birikmalari hosil qilish va mazkur birikmalardan  gap  tuzish 
-ayrim ko’makchilarning qisqargan holda qo’llanishi (akam uchun akam -chun, sen
-bilan sen-la)
9 Bog’lovchi   mavzusini   o’tishda   uning   asosiy   vazifasi   va   ko’makchidan   farqi
izohlanadi.   Ya’ni,   bog’lovchilar   gapning   uyushiq   bo’laklarining   va   qo’shma   gap
tarkibidagi   sodda   gaplarni   o’zaro   bog’lash   uchun   xizmat   qiluvchi   yordamchilar
bo’lib, ko’makchidan quyidagi xusuiyatlariga ko’ra farqlanadi. 
-ko’makchi   gap   tuzishda   faol   ishtirok   etadi,   u   gapdan   tushib   qolsa,   fikr
anglashilmaydi. Bog’lovchi tushirib qoldirilsa ham, gap ohangida o’zgarish bo’lsa
ham fikr anglashilaveradi; 
-ko’makchi   ot,   olmosh,   otlashgan   so’zlardan   keyin   ishlatiladi,   bog’lovchi   esa
barcha mustaqil so’zlar: ot, sifat, son, fe’l, ravishlardan keyin kelaveradi; 
-ko’makchilar   o’zi   bog’langan   so’zning   bosh,   jo’nalish,   o’rin   –   payt,   chiqish
kelishiklarining   biri   bo’lishini   talab   qiladi,   ot   ko’makchilar   esa   barcha   kelishik
qo’shimchalari   bilan   kelishini   ham   ko’rish   mumkin.   Bog’lovchilar   kelishik
qo’shimchalari   olmaydi,   o’zi   bog’layotgan   so’zlarni   qaysi   kelishikda   bo’lishidan
qat’i   nazar,   o’zaro   bog’layveradi.   Bog’lovchilarning   vazifasiga   ko’ra   turini
tushuntirishda quyidagi ko’rgazmali quroldan foydalanilsa maqsadga muvofiqdir. 
Bog’lovchilar o’rganilayotganda quyidagilarga e’tibor qaratiladi.
10inkor 
bog’lovc
hisi 
na…na ayiruv 
bog’lovc
hilari  
yo..yo 
goh..goh 
bazan…
bazanzidlov 
bog’lovc
hilari  
ammo, 
lekin 
biroq 
balki 
u(yu) Bog’lovchilar
Teng bog’lovchilar
Ergashtiruvchi bog’lovchilar
birik-
tiruv
bog’lovc
hilari
va, 
hamda, 
bilan  sabab 
bog’lovc
hilari 
chunki, 
negaki aniqlov 
bog’lovc
hisi  ya’ni shart 
bog’lovc
hilari  
agar, 
aragda, 
basharti 
garchi -teng bog’lovchilar gapning uyushiq bo’laklarini va qo’shma gap tarkibidagi sodda
gaplarni bog’lashi;
-yakka (va,chunki, ammo) va takror (goh..goh, yo…yo) qo’llanuvchi bog’lovchilar
ustida ishlash.
-ergashtiruvchi   bog’lovchilar   (chunki,   agar)   ishtirok   etgan   gaplar   hosil   qilib,
bog’lanish yo’llarini tushuntirish;
-ohang   va   bog’lovchilarning   o’zaro   vazifadoshligi   haqida   misollar   asosida
ma’lumot berish. 3
So’z   yoki   gaplarga   so’roq,   ta’kid,   ayirish-   chegaralash,   gumon,   o’xshatish,   inkor
kabi ma’nolarni yuklovchi so’z va qo’shimchalar yuklamalardir. 
Ualar tuzilishiga ko’ra ikki xil bo’ladi: 
1.So’z yuklamalar (faqat, ham, axir, hatto…) 
Qo’shimcha yuklamalar (-ku, -mi –chi –a…)
Yuklamalarni   o’rganish   jarayonida   berilgan   gaplarni   o’zaro   qiyoslab,   ma’no
farqlarini,   bu   farq   nima   bilan   berilayotgani   aniqlanadi.   Gullarga   suv   berdim.   –
Gullarga   suv   berim-ku.   O’quvchilarga   sof   va   vazifadosh   yuklamalar   haqida
ma’lumot   berishda   quyidagi   topshiriqdan   foydalanish   mumkin.Ona-yu   bolalar
saylga jo’nashdi. G’alabaga erishdim-u, suyunchi olgani jo’nadim. 
Yuqoridagi   –yu,   -u   yordamchilari   o’rniga   qaysi   bog’lovchilarni   qo’yish   mumkin
savoliga   o’quvchilar,   shubhasiz,   va   bog’lovchisini   qo’llash   mumkin   deb   javob
beradilar.   Demak,   u   (yu),   bazan   –da   yuklamalari   bog’lovchi   vazifasida   kelishi
mumkin   ekan.   Hozirgi   maktab   darsliklarida   yuklamalar   anglatayotgan   ma’nosiga
ko’ra quyidagi guruhga bo’linadi
1.So’roq va taajjub yuklamalari: -mi, -chi, -a(-ya), nahotki 
3
  Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovoniligining   garovi”–T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -48-
11 2.Ayiruv – chegaralov yuklamalari: faqat, gina (kina, qina)
3.Kuchaytiruv   –   ta’kid   yuklamalari:   hatto,   nahotki,   ham,   g’irt,   -ku,   -u(yu),   da,
oq(yoq)
4.O’xshatish – qiyoslash yuklamalari: xuddi, yo…yo, ki 
5.Gumon yuklamasi: -dir
O’qituvchi   yuqorida   berilgan   yuklamalarning   ma’nosini,   gapdagi   vazifalarini
aniqlashni,   ularning   nutqda   qo’llanishi   va   yozilishini   o’quvchilarga   o’rgatish
uchun   so’z   birikmalari,   gaplar   tuzdirish   va   matn   yaratish   kabi   ijodiy   ishlar
bajartiradi. 
So’zlovchining   o’z   fikriga   bo’lgan   munosabatini   modal ,   his-hayajon,   haydash-
chaqirishni  undov , tovushga va holatga taqlidni bildirgan so’zlarni va  taqlid so’zlar
deyiladi. 
O’qituvchi   modal   so’zlar   mavzuini   o’tishda,   avvalo,   uning   gapda   anglatilgan
fikrga,   voqea-hodisalarga   munosabatini   bildirajagini   u’qtirishi   lozim.   Modal
so’zlarning   ma’nolari   va   (ishonch,   gumon,xulosa,   faraz,   zaruriyat),   ot,   sifat,   fe’l
kabi   mustaqil   so’zlardan   modal   so’zga   o’tgan   birliklarni   matn   ustida   ishlash
jarayonida o’rganiladi.
Undov so’zlarni o’tishda quyidagilarga e’tibor qaratish lozim: 
-undov so’zlar ishtirokida gap tuzish va izohlash;
-undov   so’zlarning   boshqa   so’z   turkumiga   ko’chishi   (bemorlarning   oh-vohlari),
undov so’zli gaplardagi tinish belgilarining ishlatilishi.
Taqlid   so’zlar   mavzui   o’tib   bo’lingach,   uni   mustahkamlash   va   umumlashtirish
uchun quyidagi topshiriqlarni bajartirish mumkin:
- taqlid so’zlarni undovlardan farqi va o’xshash tomonlarini aniqlash; 
-taqlid so’zlardan ot, fe’l, sifat so’z turkumlari yasash(qarsak, dukulla, likkildoq)
12 II.Bob. Y o rdamchi so‘z turkumlari  va ularning uslubiyati
2.1  Y o rdamchi so‘z turkumlari  va ularning uslubiyati
Yordamchi   so‘z   turkumlari   mustaqil   so‘z   turkumlaridan   farqlanadi.   Ular
lug‘aviy   ma’noga   ega   emas,   morfologik   jihatdan   o‘zgarmaydi,   gapda   sintaktik
vazifa bajarmaydi, yasalish xususiyatiga ega emas.
Mustaqil   lug‘aviy   ma’noga   ega   bo‘lmay,   gap   bo‘laklari   va   gaplarni   o‘zaro
bog‘lash,   xilma-xil   munosabatlarni   ko‘rsatish   yoki   ularga   qandaydir   qo‘shimcha
ma’no   qo‘shishga   xizmat   qiladigan   so‘z   turkumlari   yordamchi   so‘z   turkumlari
deyiladi. YOrdamchi so‘z turkumlariga bog‘lovchi, ko‘makchi va yuklama kiradi.
  
13 Ko’makchi  haqida    ma'lumot
          Ot, va otlashgan so’zlardan keyin kelib, ularni boshqa so’zlarga tobelanish 
yo’li bilan bog’laydigan  yordamchi so’zlar  ko’makchi  deyiladi:   O’z qo’li  bilan  
to’g’riladi.     Ko’makchi qaysi so’zdan keyin kelsa, o’sha so’z bilan  birgalikda bir
so’roqqa javob bo’lib, bir xil gap bo’lagi vazifasini bajaradi.
    Ko’makchilar  quyidagi turlarga bo’linadi: 
     1. Sof ko’makchilar  lug’aviy ma'nolarini butunlay yo’qotib, vazifa jihatidan 
kelishik qo’shimchalariga yaqin turadigan so’zlardir:  bilan, uchun, kabi, sari, 
singari, sayin,  uzra , qadar, yanglig’.    Bunday ko’makchilar urg’u olmaydi, urg’u
ko’makchidan oldingi so’zning oxirgi bo’g’iniga tushadi (22; 61).
     2. Ko’makchi vazifasida qo’llanuvchi so’zlar  (vazifadosh ko’makchilar (22; 
63) gapda o’rni bilan mustaqil  so’z,  o’rni  bilan ko’makchi  bo’lib  keladi. Bular 
quyidagi turkumlardan ko’makchilarga ko’chadi:  
1) ot  turkumidan:  tomon, tashqari, bo’yi, chamasi, holda, yo’sinda;
2) sifatdan :     sababli, tufayli,   qarshi, chog’li, doir, muvofiq,  o’zga, boshqa;     3) 
fe'ldan :   qarab, qaraganda, ko’ra,  tortib, degan, deydigan, osha, bo’ylab, 
yarasha, qaramasdan, qaramay, qarata;   
4) ravishdan:      avval, so’ng, keyin, burun, ilgari, beri, beri, buyon, asosan, 
binoan.     
     3. Ko’makchi-bohlovchilar    bog’lovchi vazifasini ham bajaradigan 
ko’makchilar:  bilan, deb, deya.  Masalan:  daftar  bilan  qalam; Umrim shirin o’tsin 
deb(deya),  u ko’p mehnat qildi.
     4. Ko’makchi otlar   o’z lug’aviy ma'nolarini saqlagan holda ko’makchi o’rnida
kelib,     harakat   bilan   predmet   o’rtasidagi   turli   munosabatlarni   ifodalaydigan
so’zlardir. Bu so’zlar o’rin-payt, chiqish kelishigi va egalik qo’shimchalarini qabul
qiladi:   old,   o’rta,   yon,   orqa,   ket,   ich,   ust,   tepa,   ost,   tag,   ora,   bosh,   o’rin,   qosh,
yoqa,   tomon .   Bu   so’zlar   belgisiz   qaratqich   kelishigidagi   so’zdan   keyin
kelgandagina ko’makchi ot hisoblanadi:   ish ustida, siqig’i ostida.    Aks holda, ular
o’rin   otlari   hisoblanadi:   stolning   ustida   (stolning   qayerida?),   uyning   oldida .
14 Ko’makchi   otlarni   quyidagi   turlarga   bo’lish   mumkin:   1)   vertikal   yo’nalishni
bildiruvchi:  ost, ust, tag . 
2)   gorizontal  yo’nalishni bildiruvchi:  old, orqa, yon, ich, tomon;  
3) aralash  yo’nalishni bildiruvchi:   o’rta, ora, bosh.
 Ko’makchilarning qo’llanishi va  ma'nolari
           1) bosh   kelishikdagi  so’zlar bilan qo’llanadigan ko’makchilar:     
          Bilan   (qisqa   shakllari:   -la,   ila)   ko’makchisi   birgalik,   vosita,   tez   bosg’lanish,
payt,   ish-harakat   ob'ekti,   holat,   maqsad   ma'nolarini   bildiradi:   Ukasi   bilan   keldi.
Qalam bilan yozdi. Eshik ochilishi bilan kirishdi. Tuni bilan uxlamadi. Baxtiyorlik
bilan jilmaydi.
          Uchun   (qisqa   shakli:   -chun)   ko’makchisi     maqsad,   sabab,   atash,   evaz
ma'nolarini   ifodalaydi:   Bolalar   uchun   qurildi.   O’qimagani   uchun   bilmadi.   Sen
uchun oldim. Yordamingiz uchun rahmat.   
         D i q q a t !     -la, -chun  shakllari o’zi bog’lanib kelgan so’zdan chiziqcha 
bilan ajratib yoziladi:  qo’llarim-la, Vatan-chun.     
    Uchun ,  bilan, kabi , singari   ko’makchilari qaratqich  kelishigidagi so’zlar   bilan
ham qo’llanishi mumkin:  shuning  uchun , bunung  kabi , shuning  singari .
2.  Ko’makchilar    va     kelishiklar
        Ko’makchilar   vazifasi     jihatidan     kelishiklarga   o’xshaydi.   Ayrim   hollarda
ko’makchi  kelishik qo’shimchasi o’rnida yoki kelishik  qo’shimchasi   ko’makchi
o’rnida   almashib   kelishi   mumkin.   Ko’makchilar   tushum,   jo’nalish,   o’rin-payt,
chiqish   kelishiklari   o’rnida   almashib   kelishi   mumkin:   Radio   orqali     eshitdik     -
Radio dan   eshitdik.   Ukam   uchun   oldim   -   Ukam ga   oldim.     Qalam   bilan   yozdi   –
Qalam da   yozdi. Borgani   haqida   gapirib berdi  -   Borgani ni   gapirib berdi.      Biroq
hamma   vaqt   ham   ko’makchi   o’rnida   kelishik   qo’shimchasi   ishlatilaver maydi:
Do’sti ga   yordamlashdi     gapida   jo’nalish   kelishigi   qo’shimchasi   o’rnida
ko’makchini qo’llab bo’lmaydi.
15   Bog‘lovchi
Gap bo‘laklarini  yoki  qo‘shma gapning qismlarini  bog‘laydigan yordamchi
so‘zlar bog‘lovchi  deyiladi. Bog‘lovchilar  gap bo‘laklari  va ayrim  sodda gaplarni
o‘zaro   qanday   munosabatda   ekanliklarini   ko‘rsatadi.   Farzand   olgan   tarbiyasiga
qarab   ota-onasiga   rohat   yoki   jazo   keltiradi.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»)
Kumush ichkariga kirib ko‘zdan g‘ oyib bo‘ldi, lekin Otabek yana bir necha daqiqa
erga mixlangandek qotib turdi. (A.Qod.)
Bog‘lovchilar qo‘llanishiga ko‘ra ikki turli bo‘ladi: 1. YAkka bog‘lovchilar.
2. Takroriy bog‘lovchilar.
YAkka   bog‘lovchilar   uyushgan   bo‘laklar   va   ayrim   gaplar   orasida   yakka
holda qo‘llanadi. Bular va, hamda, lekin, biroq, -ki (-kim), chunki, agar, gar, balki,
go‘yo, basharti, garchi, go‘yoki, holbuki, vaholanki.
Xazon   qilmas   Zaynabni   zamon     Va   otashda   o‘rtanmas   Omon   (H.O.)     Bu
gullarni Azizxon, go‘yo ona o‘z farzandini ardoqlagan kabi ardoqlardi. (S. Jamol).
Ahli majlis Otabekni ko‘klarga ko‘tarib maqtar edi, lekin Homid bu maqtashlarga
ishtirok etmas va nimadandir   g‘ijingandek ko‘rinar edi. (A.Qod.)
Takroriy   bog‘lovchilar   bir   gapda   ikki   yoki   undan   ortiq   o‘rinda   gap
bo‘laklari,   shuningdek   qo‘shma   gaplarda   ayrim   sodda   gaplar   bilan   birga   aynan
takrorlanadi.   Bular   dam...,   dam,   goh...,   goh,   xoh...,   xoh,   yo...,   yo,   yoki...,   yoki,
ham...,   ham,   ba’zan...,   ba’zan,   bir...,bir.   Masalan,   U   goh   dashtdagi   otlarning
kishnashiga,   goh   yaqin   chodirdagi   go‘zal   kanilarning   mayin   kulgulariga   quloq
solib yotarkan, olam beg‘ubor bo‘lib tuyular edi. (O.YO.) YO bir maslahatni aytib
bo‘ladi,   yo   ro‘zg‘   or   ishni.   (CHo‘lpon).   Dam   bobomga,   dam   uning   o‘rtog‘iga
tikilaman. (O.) Dadasi... erkatoy o‘g‘lining bu arzini  eshitib, bir hayratga tushdi,
bir quvondi. (O.YO.)
Takroriy   bog‘lovchilardan   yo,yoki   yakka   holda   ham   qo‘llanishi   mumkin,
ham,   ba’zan,   bir   so‘zlari   esa   yakka   holda   qo‘llansa   bog‘lovchi   bo‘la   olmaydi.
16 Navoiy   Xuroson   va   Movarounnahrda   yashamoqda   bo‘lgan   yoki   dunyodan   ko‘z
yumgan yuzlarga shoirlarni  xotirga oldi. (O.)  Bu erda qovun tekin. Uzib beraymi
yo o‘zingiz uzasizmi? (S.Ahmad).
Bog‘lovchilar gapdagi vazifasiga ko‘ra ikki xil bo‘ladi: 
1) teng bog‘lovchilar; 2) ergashtiruvchi bog‘lovchilar.
1. Teng bog‘lovchilar
Teng   bog‘lovchilar   grammatik   jihatdan   teng   huquqli   gap   bo‘laklarini   va
gaplarni   o‘zaro   bog‘lashga   xizmat   qiladi.   Masalan,   Kitob   har   qanday   bilimning
joni   va   yuragi,   har   qanday   fanning   ibtidosidir.   (Stefan   TSveyg).   Agar   so‘zlar   va
Zaynab qalbi Tol bargiday dir-dir qaltirar. (H.O.)
Teng bog‘lovchilar biriktiruv, zidlov va ayiruv bog‘lovchilariga bo‘linadi.
1) biriktiruv bog‘lovchilar   guruhiga       va, hamda, bilan, ham   kabi so‘zlar
kiradi.     Bu   bog‘lovchilar   gapning   uyushiq   bo‘laklarini,   qo‘shma   gap   tarkibidagi
sodda   gaplarni   bir-biriga   bog‘laydi.   Biriktiruv   bog‘lovchisi   va   eng   ko‘p
qo‘llanadigan bog‘lovchidir. Bu bog‘lovchi:
1)   gapning   uyushiq   bo‘laklarini   bog‘laydi:   Aqlli   odam   olimlar,   fozillar   va
tadbirli   xunarmandlarning   suhbatlarida     bo‘ladi,   ulardan   bahra   oladi   («Oz-oz
o‘rganib dono bo‘lur»);
2) qo‘shma gap tarkibidagi sodda gaplarni bog‘lashga xizmat qiladi va turli
ma’no   munosabatlarini   ifodalaydi.   Masalan:   Hamid  Rahmat   bilan   birga   Otabekni
Ziyo akanikiga taklif qilgali kelgani edi va biz ularni osh-suv qilib jo‘natgan edik.
(A.Qod.)
Ham,  hamda   bog‘lovchilari   ham  gapning  uyushiq   bo‘laklarini   va  qo‘shma
gap   qismlarini   bog‘lash   uchun   qo‘llanadi.   Sultonmurod   ham   do‘st   Zayniddin
cheksiz quvondilar. (O.) Kun sovidi hamda erlar muzladi.
17 Ham   so‘zi   bog‘lovchi   bo‘lib   emas,   balki   gap   ma’nosini   yoki   ayrim   gap
bo‘laklarini   ta’kidlash,   kuchaytirish   uchun   ko‘p   ishlatiladi.   Quyosh   ham   oltin
to‘rlarini to‘kib, mag‘ rur ko‘tariladi (O.)
Biriktiruvchi bog‘lovchilari  bilan  ko‘makchisi,  -da, -u(-yu)  yuklamalari ham
qo‘llanadi.
Bobom asta ko‘zlarini yumadi-da, allaqanday uzoq bir xayolga ketadi. (O.)
Onayu   bola   –   gulu   lola.   (Maqol).   SHudgorda   Jannatxola   bilan   Zebixon   qoldi.
(S.A.)
1) zidlov bog‘lovchilari     guruhiga  biroq, ammo, lekin, balki, holbuki  kabi  
so‘zlar kiradi. Bu bog‘lovchilar mazmunan bir-biriga qarama-qarshi qo‘yilgan 
bo‘laklarni yoki gaplarni bog‘lash uchun xizmat qiladi.
Biroq,   ammo,   lekin   bog‘lovchilari   gap   bo‘laklarini   bog‘lab   kelganda   zidlik
ma’nosini,   shu   bilan   birga,   gap   mazmunini   to‘ldirish,   izohlash,   qiyoslash   uchun
ham   xizmat   qiladi.   Qo‘shma   gap   qismlari   tarkibidagi   sodda   gaplarni   bog‘lashda
esa   keyingi   qism   avvalgi   qismda   aytilgan   fikrga   qarama-qarshi,   zid   faktlar
ifodalanadi.   SHuning   uchun   bu   faktlar,   voqea-hodisalardan   faqat   bittasining
bo‘layotganini,   ikkinchisi   inkor   etilganigi   ma’nosi   anglashiladi.   Masalan,
Mahallada bolalar ko‘p, lekin bir-biriga o‘xshamaydi. (O.) Har narsaning yangisi,
ammo   do‘stning   eskisi   yaxshi.   («Oz-oz   o‘rganib   dono   bo‘lur»).   O‘xshash
mevalarni saralaydi, xidlaydi, biroq egisi kelmaydi. (O.)
Zidlov   bog‘lovchilari   gap   boshida   kelib,   avval   aytilgan   fikrga   zid   bo‘lgan
yangi fikrli gapni oldingi gapga bog‘laydi:
Mazmunan bir-biriga qarama-qarshi gap bo‘laklari va gaplarni bog‘lashda   –
da, -u (-yu)  yuklamalari ham qo‘llanadi.  Sobir kichkina-yu, pishiqqina (O.)
2) ayiruv bog‘lovchilar     guruhiga   yo, yoki, yo..., yo, yoxud, dam..., dam,
goh..., goh, xoh..., xoh, ba’zan..., ba’zan, bir-bir   kabi so‘zlar kiradi.
18 Bu   bog‘lovchilar   narsa,   voqea-hodisalarni   boshqarishdan   ajratish   yoki
ularning galma-gal bo‘lishini ko‘rsatish uchun xizmat qiladi.
Bulardan   yo,   yoki,   yo...,   yo,   xoh...,   xoh   bog‘lovchilari   uyushgan
bo‘laklarning   birini   ikkinchisidan,   biror   voqea,   hodisa   yoki   ish-harakatni
boshqasidan   ayirib   ko‘rsatish   uchun   ishlatiladi:   Poshshaxon   Umrinisabibining
qizini yo ko‘rmadi, yo ko‘rsa ham nazarga ilmadi. (CHo‘lpon). «YO podshoh biron
erga chiqadi yoki elchi kelishi kutiladi», - dedi Zayniddin. (O.) Xoh ishoning, xoh
ishonmang, birinchi kuniyoq to‘qqiz tonna paxta teribman. (S. A.) 
Ba’zan..., ba’zan, dam..., dam, goh..., goh  bog‘lovchilari esa galma-gallikni,
navbat bilan almashinib, takrorlanib turishni  ifodalaydi.      Dam tekisliklar bo‘ylab
balandga, dam pastga tushib boramiz. (O.) Nimqorong‘i shiftga tikilib yotgancha
xayol   suraman:   goh   katta   shaharlarga   borib   qolaman,   goh   daryolarda   suzaman.
(O‘.Hoshimov)   Hasanali   eshitmadimi   yoxud   eshitsa   ham   eshitmaganga   soldimi,
har nechuk javob bermadi (A. Qod.)
2. Ergashtiruvchi bog‘lovchilar
Ergashtiruvchi   bog‘lovchilar   qo‘shma   gap   tarkibidagi   sodda   gaplarni   bir-
biriga tobelanish yo‘li bilan bog‘laydi.
Ergashtiruvchi bog‘lovchilar grammatik aloqalarni ifodalash va ma’nolariga
qarab:   1)   aniqlov   bog‘lovchisi;   2)   sabab   bog‘lovchilari;   3)   chog‘ishtiruv
bog‘lovchilari;   4)   maqsad   bog‘lovchisi;   5)   shart   va   to‘liqsizlik   bog‘lovchilariga
bo‘linadi.
1)   aniqlov   bog‘lovchlariga     ya’ni,   -ki   (-kim)   so‘zlari   mansub   bo‘lib,   ular
ergash   gaplarni   bosh   gapga   bog‘lash   uchun   qo‘llanadi.   Bilib   qo‘yki,   seni   Vatan
kutadi.   Mirzo   Ulug‘   bek   joyiga   o‘tirmagan   ham   ediki,   saroybon   kirib,   ikkinchi
nomani tutdi. (O.Y.)
2)   sabab   bog‘lovchilariga       chunki ,   shuning   uchun,   negaki,   zeroki,   nainki
kabi so‘zlar kiradi. Bu bog‘lovchilar ergash gapni bosh gapga bog‘lab, sabab, payt
19 ma’nolarini   ifodalaydi.   Chorasi   bo‘lmagan   ishga   kirishma,   chunki   undan   qutilib
bo‘lmaydi.   (Amir   Temur   o‘gitlari)   Ko‘chadagi   suv   ariqning   tegidan   sayoz   oqar,
shuning uchun undan foydalanish qulay emas edi. (A.Qod.) U ikki, balki uch yildan
buyon o‘z to‘yini kutar edi. (O.)
3)   chog‘ishtiruv   bog‘lovchilari:         go‘yo,   go‘yoki.   Bu   bog‘lovchilar   bosh
gapda ifodalangan fikrni ergash gapdagi fikr bilan qiyoslab ko‘rsatadi.   Sen menga
baxsh   etding   ko‘rkam   bir   yoshlik,   go‘yo   qalbimda   ulg‘aydi   quyoshday   viqor.
(J.Jabborov).   Nihoyat   chollar   jim   bo‘lishadi,   go‘yo   yoshliklarini   sog‘inganday
boshlarini quyi solishadi (O.)
4) maqsad bog‘lovchisi      toki     qo‘shma gap tarkibidagi maqsad ma’nosini
ifodalagan   ergash   gapni   bosh   gap   bilan   bog‘laydi.   Yomonlarning   jazosini   berish
kerak, toki ular yaxshilarning boshiga yomon kunlarni solmasinlar. (H.G‘ .)
5)   shart   va   to‘liqsizlik   bog‘lovchilari:   agar   (gar),   modomiki,   basharti,
garchi, garchand, mabodo. 
Bu   bog‘lovchilar   shart   va   to‘liqsiz   ergash   gaplarning   bosh   gapga   bo‘lgan
munosabatdagi   shartni,   shu   bilan   birga   to‘liqsizlik   ma’nolarini   anglatadi:   Agar
kishining   hayoti   biror   maqsad,   biror   g‘   oya   uchun   kurash   bilan   o‘tsa,   bunday
hayotga   hech   afsus   qilmaslik   kerak.   (M.Ibr.)   Bu   oqshom,   garchi   tevarak   tinch
bo‘lsa ham, kechagidan ko‘ra qo‘rqinchliroq, ezuvchanroq tuyular edi. (O.)
2.2  Bog‘lovchi vazifasini bajaruvchi so‘zlar
Boshqa so‘z turkumiga oid   ba’zi so‘zlar ham bog‘lovchi o‘rnida qo‘llanadi:
bilan ,  deb, degan, bordi-yu, u(-yu), -da.
Masalan:   Umrim   shirin   o‘tsin   deb ,   tilni   tiydim   hamisha.   Ayvonda
Hurmatbibi  bilan  onam choy ichib, gaplashib o‘tirishibdi (O.)   
  
   Yuklama
20 Ayrim   so‘z   yoki   gapga   qo‘shimcha   ma’no   berish   uchun   qo‘llanadigan
yordamchi so‘zlar yuklamalar deb ataladi. Masalan:  Haqiqiy kasbu kamol faqat ilm
bilan   hosil   bo‘ladi.   (M.Hasaniy).   Quyosh   ham   atayin   nurlarini   to‘kib,   mag‘   rur
ko‘tarildi. (O.)
YUklamalar tuzilishiga ko‘ra ikki xil: a) qo‘shimcha holatdagi yuklamalar: -
mi,   -chi,   -a,   -ya,   -oq   (-yoq),   -da,   -u   (-yu),   -gina   (-kina,   -qina),   -ku;   b)   so‘z
holatidagi   yuklamalar:   axir,   faqat,   xudi,   nahotki,   ham,   naq,   xolos.   To‘ydan   faqat
Anor xabardor (H.O.) Eshik «g‘irch etib ochildi-da, ruxsat so‘rab ukasi Darvishali
kirdi. (O.) Bir vaqi G‘iyosiddin Kichkina, xudi shu erda, daricha ostida o‘tirib, uni
erkalatmasmidi.
1.   Yuklamalarning turlari
Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilida   gapga   yoki   ayrim   so‘zlarga   beradigan
qo‘shimcha ma’nolariga ko‘ra yuklamalarni quyidagicha turlarga bo‘lish mumkin.
  1.  So‘roq va taajjub yuklamalari: -mi, -chi, -a, -ya.
-mi   yuklamasi   so‘roq,   taajjub,   hayrat   kabi   ma’nolari   bildiradi.   Masalan:   -
Kelinning   suluvligi   Marg‘ilonda   ma’lum   ekanmi?   (A.Qodiriy)   Men   dalada
ishlashish kerakmishmi? (O.)
-chi   yuklamasi   so‘roq,   kuchaytiruv,   harakatga   undash,   buyruq,   iltimos,
ta’kid   ma’nolarini   bildiradi.   Masalan,   -   Sizga-chi,   Anvar   (A.Qodiriy)   -   O‘g‘ling
qaytsin-chi,   bo‘lmasa...   (A.Qod.)   -   Loaqal   bir   og‘iz   o‘g‘lingizga   aytib   o‘tishga
va’da bering-chi, -dedi (A.Qod.) - O‘rtoqjon, bir narsa desang-chi. (Cho‘lpon).
-a   (-ya)   yuklamalari   so‘roq,   taajjub,   hayratlanish   ma’nolarini   bildiradi.
Masalan, Bu gap oramizda qolsin-a! (T.Malik) Gulnorni sevishimni bilardi-ya (O.)
-   Qizim,   bugun   mehmonlaringni   Sultonxonlarnikiga   olib   chiqasan-a?   –   deb
qolmasinmi! (A.Qod.)
2.   Kuchaytiruv   va   ta’kid   yuklamalari:   -ku,   -u,   -yu,   -da,   -oq   (-yoq),   -ki       (-
kim), ham, hatto, hattoki, axir, nahot (nahotki).
21 -ku,   -u,   -yu,   -da,   -oq   (-yoq),   -ki   (-kim)   yuklamalari   ma’noni   kuchaytirish,
to‘liqsizlik, tezlik va davomiylik ma’nolarini ifodalash uchun qo‘llanadi. Masalan,
Shundan   keyin   men   uzoq   safarga   ketdim-u,   Masturaning   taqdiridan   bexabar
bo‘ldim (A.Q.) - O‘z qizingiz-ku, tengini topib bering-da! (Cho‘lpon) Mirzo Ulug‘
bek   maktubni   o‘qib   tugatmasdanoq   o‘rnidan   turib   ketdi.   (O.Yo.)   Ko‘plar
yomg‘irdan qochib ulgirmasdayoq, oftob charaqlab ketdi. (S.A.) 
Ham, axir, hatto, hattoki, nahot (nahotki) so‘z yuklamalari fikrni ta’kidlash,
avvalgi   voqeani   eslatish   kabi   ma’nolarni   ifodalaydi.   Masalan,   Tursunboy   hamma
narsadan   kechganda   ham   birgina   shu   Zebidan   kechmas   edi.   (S.A.)   Oyim   o‘rta
bo‘yli, oppoq, nozik tabiat  ham  ipakday  muloyim, istarasi  issiq  xotin edi. (Zarifa
Saidnosirova)   Axir   bu   qal’ani   olguncha   ozmuncha   talofat   berildimi?   (P.Q.)   Sizni
otasi o‘rnida ko‘rsak-u, nahotki sizdan beso‘roq ish tutsak (A.Q.) Uzoq cho‘zilgan
bu   suhbatda   Miryoqubning   qulog‘i   bir   marta   g‘alati   dingkaydi,   hatto   uning   qop-
qora chiroyli ko‘zlarida allaqanday sehrli olovlar yondi. (Ch.) 
Bir qissakim, buning so‘ngida 
Sevishganlar topishgusidir. (H.O.)
3.   Ayiruv   va   chegaralov   yuklamalari:   faqat,   faqatgina,   -gina   (-kina,   -qina).
Bu   yuklamalar   turli   so‘z   turkumlari   bilan   kelib,   ularni   chegaralab   ko‘rsatish   va
ma’no   jihatdan   ajratish   uchun   qo‘llanadi.   Masalan,   O‘zi   haqida   o‘ylamay,   faqat
xalqqa ilm berishga bel bog‘lagan olim kishi xudi shamga o‘xshaydi, sham o‘zini
yondiradi,   xalqqa   ziyo   bag‘ishlaydi.   (M.Xasaniy)   Yoqimli   do‘stgina   suhbati   olis
yo‘lni   yaqin   qiladi.   (M.Xasaniy)   Dunyoda   ko‘rib   o‘taturgan   barcha   orzuimiz,
havasimiz faqat sengagina qarab qolgan (A.Qod.)
Faqat   yuklamasi   o‘rnida   yolg‘iz   so‘zi   qo‘llanishi   ham   mumkin.
Miryoqubning   topishi   yolg‘iz   mingboshi   orqali   bo‘lsa,   unga   «epaqa»   nomini
qo‘yish to‘g‘ ri bo‘larmidi. (Cho‘lpon)
22 4.   Aniqlov   yuklamasi:   xuddi,   naq.   Bu   yuklamalar   o‘zi   mansub   bo‘lgan
so‘zning ma’nosini aniqlab ko‘rsatish uchun qo‘llanadi. Ilm o‘rganib, ilmiga amal
qilmagan   kishi   naq   er   haydab,   uni   ekmagan   kishiga   o‘xshaydi.   (M.Xasaniy)
Hayosi   yo‘q   po‘sti   shilib   olingan   yog‘   och   va   xuddi   yog‘i   tugagan   chiroqqa
o‘xshaydi. (M.Xasaniy)
5.   Gumon  yuklamasi:  -dir  barcha  so‘z   turkumlariga  qo‘shilib   kela  oladi   va
o‘zi   aloqador   bo‘lgan   so‘zga   gumon,   noaniqlik   ma’nosini   qo‘shadi:   -   Sizga
nimadir va’da bergandir-da? (Isfandiyor)
6.   Inkor yuklamasi     na... na     uyushiq bo‘laklar va qo‘shma gap tarkibidagi
ayrim   gaplar   oldidan   kelib,   ularning   mazmunini   inkor   etadi,   bo‘lishsizga
aylantiradi.   Inkor   shaklli   gap   bo‘laklari   va   gaplar   oldida   kelganda,   bo‘lishsizlik
kuchaytiriladi, ta’kidlanadi.  Bu buyruqqa na ona e’tiroz qildi va na qiz (Cho‘lpon).
Na qor, na yomg‘irdan darak bor. (O.)
2.  Yuklamalarning      yozilishi
1)   -mi,   -oq(-yoq),   -gina   (-kina,-qina),   -dir     yuklamalari       o’zidan   oldingi   so’zga
qo’shib   yoziladi:   Shu   bugunoq   ota-onasigagina   emas,     butun   mahallaga   yetib
bormaydimi?
     2)  -chi,-ku,-u(-yu), -da,  -a(-ya)  yuklamalaridan oldin  chiziqcha qo’yiladi:  Sen-
chi? Keldi-ku!
          D   i   q   q   a   t!     Juft   so’zlar   tarkibida   bog’lovchi   vazifasida   kelgan   - u(-yu)
yuklamasi   kirilcha   yozuvda   so’zga   qo’shilib   yoziladi:   Gapu   sўz   kўpaydi.   Yangi
alifboda esa chiziqcha bilan ajratib yoziladi:  Gap- u  so’z ko’paydi. 
3)   faqat,   ham,   hatto,   axir   kabi   so’z   yuklamalar   ayrim   yoziladi:   Tog’larda
hatto  yoz oylarida  ham  yomg’ir yog’adi.
23 Xulosa
Dunyoni   bilish   nazariyasi   ona   tili   o’qitish   m е todikasining   m е todologik   asosi
hisoblanadi.   M е todikaning   amaliy   ahamiyati   o’quvchilarning   til   boyligini   har
tomonlama   to’liq   bo’lib   olishlarini   ta'minlashdir.   Buning   uchun   biz   quyidagilarni
yodda tutushimiz lozim: til kishilar o’rtasidagi aloqaning zaruriy vositasidir; tilsiz
jamiyatning   yashashi   mumkin   emas;   tilning   aloqa   vositasi   sifatidagi   ahamiyati
uzluksiz   ortib   boradi;   maktabning   vazifasi   tilni   aloqa-kishilar   orasidagi
munosabatning   rivojlangan   nozik     quroliga   aylantirish   hisoblanadi.   Til   oqilona,
mantiqiy   bilish   vositasidir;   til   birliklari   va   formalari   yordamida   bilish   jarayonida
umumlashtirish,   tushunchani   muhokama   va   xulosa   bilan   bog’lash   amalga
oshiriladi;   til   va   nutq   tafakkur   bilan   uzviy   bog’lanadi;   biz   fikrni   nutqda
shakllantiramiz;   tilni   egallash   va   nutqni   o’stirish   bilan   o’quvchining   fikrlash
qobiliyati ham o’sadi.
M е todik   fan   sifatida   ona   tili   o’qitish   m е todikasi   maktabda   o’qitishning
o’quvchilar  nutqining yaxshi  rivojlanishiga kafolat  b е radigan tilni  har  tomonlama
bilishning   ijtimoiy   rolini   tushuntiradigan   yo’llari   bilan   ta'minlashi   k е rak.   D е mak,
nutq o’stirish maktabning muhim vazifasidir.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M.   Mirziyoyev   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M.   Mirziyoyev   “Qonun   usutuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M.   Mirziyoyev   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva   Q.   Va   b.   O’qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog’i)   2-sinf.   –   T.:
O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
25