Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 104.3KB
Покупки 1
Дата загрузки 28 Март 2024
Расширение docx
Раздел Образовательные программы
Предмет Физическая культура

Продавец

Baxtiyor Raimov

Дата регистрации 28 Март 2024

1 Продаж

6-siniflarda gimnastikaning sog’lomlashtirisuvchi va rivojlantiruvchi turlari bo’yicha dars mashg’ulotlarini tashkil qilish usulari O‘quv qo‘llanma

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIMI  VAZIRLIGI
        6- SINIFL A RD A   GIMNASTIKANING
SOG’LOMLASHTIRISUVCHI VA RIVOJLANTIRUVCHI
TURLARI BO’YICHA DARS MASHG’ULOTLARINI TASHKIL
QILISH  USUL A RI   
                                                                                          
                                                  O‘quv qo‘llanma                      
                   
Navoiy viloyati  Nurota  tumani 32-maktab  jismoniy tarbiya
o‘qituvchisi   Bo’riyev Rifat ning ish tajribasidan 
Nurota   -  2024
1 Tuzuvchi:                                        Bo’riyev Rifat .   Nurota  t umanidagi
                                                        32-umumta’lim maktabining  jismoniy tarbiya
                                                                                       o‘qituvchisi
Taqrizchi:                                       Qahhorov Nurali.  Metod birlashma  rahbari. 
Ushbu o‘quv qo‘llanmadan umumta'lim maktablarida  jismoniy tarbiya
  ta’lim   sifatini   oshirishda   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   ish   faoliyatida
foyadalanishlari   uchun       tavsiya   etiladi.   O‘quv   qo‘llanma   jismoniy   tarbiya Darsda
o’quvchilarni   ruhiy   xarakat   va   irodaviy   fazilatlarini   (tezkorlik,   chaqqonlik,   kuch   va
egiluvchanlik   malakalarini)   rivojlantirishda   gimnastika   darsining   qiziqarli   va
mazmunli   o’tkazish   orqali   o’quvchilar   qalbidan   joy   olishni   o’rgatiladi.   didaktik
o‘yinlar   gimnastika   o‘quvchilar   faolligini   oshiruvchi   metodlar   xususida     namunalar
berilgan. Tavsiyadan  jismoniy tarbiya  o‘qituvchilari darj jarayonlarini  samarali tashkil
etishlarida foydalanishlari mumkin.
        
  
Kirish  
2 Yosh   avlodni   jismoniy   tarbiyasi   ta’lim   tarbiya   tizimining   tarkibiy   qismini   tashkil
qilib, o’quvchilarni har tomonlama jismoniy va ruhiy fazilatlarini tarbiyalash asosiy
O’zbekiston   Respublikasida   gimnastika   sport   turini   rivojlantirish,   hamda   ularni
hayotga,   mehnatga   va   vatan   mudofasiga   tayyorlash,   o’zida   ma’naviy   boylikni,
ahloqiy   poklikni   va   jismoniy   kamolotlikni   mujassamlashtirgan,   yangi   kishini
shakllantirish kabi olijanob gimnastlarni yetishtirishda hizmat qiladi.
G imnastika   ko’p   muammolarini   hal   qiluvchi   ko’pqirrali   vositadir.  Shuning   uchun
ham   yosh   o’sib   kelayotgan   o’g’il   va   qizlarni   hali   suyagi   qotmasdan   oldin   ularni
yoshligidan   boshlab   ularga   har   hil   mashqlarni   berib   har   tomomnlama
shug’ullantirish orqali, jismoniy fazilatlarni rivojlantiriladi. 
To’g’ri   qomatlarini   shakllantirishda,   sog’liqlarini   mustahkamlashda   irodaviy
fazilatlarni   tarbiyalshda   har   hil   yo’nalishdagi   harakatlarni   mohirona   yengil   ijro
etishga o’rgatish kabi vazifalarni muvaffaqiyatli hal qilishda xizmat qiladi. 
                   Jismonan sog’lom, aqlan barkamol avlodni tarbiyalash jismoniy tarbiya va
sport   bilan   muntazam   shug’ullanish   asosida   samarali   amalga   oshirilishi   mumkin.
To’g’ri,   barcha   o’quv   muassasalari   kabi,   umumiy   o’rta   maktablarda   ham   jismoniy
tarbiya bo’yicha yangi davlat ta’lim standartlari, o’quv dasturlari, rejalari va boshqa
me’yoriy xujjatlar o’qituvchi murabbiylar xizmatida faoliyat ko’rsatmoqda. 
Yosh   avlodni   har     tomonlama   shakllantirish,   uni     barkamol   inson   etib
tarbiyalash     jamiyatimiz     oldida     turgan   dolzarb     masalalardan     biridir.   Bugungi
yoshlarni     ertangi     kun   kelajagini   barpo   etadigan,   yurtning     rivojlanishiga   va   ravnaq
topishiga   o‘z   hissasini   qo‘sha   oladigan   va   keyingi     avlodga   yetkaza   oladigan     voris
qilib   tarbiyalash   lozim.   Buyuk     O‘zbekistonimizning     istiqboli       ko‘p     jihatdan
o‘qituvchiga,   uning     salohiyatiga,   yosh     avlodni     o‘qitish     va     tarbiyalash     ishiga
bo‘lgan munosabatiga bog‘liq. Chunki  o‘qituvchining   kasbiy madaniyati, pedagogik
mahorati   tufayli   o‘quvchi   fan   asoslarini     puxta   egallaydi.   Ma’naviy     jihatdan
rivojlanadi.   Insoniyat   erishgan   boy     qadriyatlarga   suyangan   holda     kamol   topadi.
Hozirgi     zamon   fan   va     texnika     taraqqiyotining     rivojlanishi   o‘qituvchidan     ijodkor
bo‘lishni   fanning   muhim   muammolari   yuzasidan   erkin   fikr   yurita olishni,   yangi
3 pedagogik  texnologiyalar  asosida  mashg‘ulotlar  olib  borishni  talab  qiladi.Shaxsiy
izlanishlar     olib   borish     o‘qituvchining   pedagogik   mahoratini   takomillashtirishning
muhim omili  bo‘lib  hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   2020-yil   23
avgust   kuni   xalq   ta’limi   tizimini   rivojlantirish,   pedagoglarning   malakasi   va
jamiyatdagi   nufuzini   oshirish,   yosh   avlod   ma’naviyatini   yuksaltirish   masalalariga
bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishi bo‘lib o‘tdi.
Davlatimiz   rahbari   prezidentlik   faoliyatining   dastlabki   kunlaridan   boshlab
yurtimizda   innovatsion   va   kreativ   fikrlaydigan,   zamonaviy   kadrlar   tayyorlash,
yoshlarni   vatanparvarlik   ruhida,   yuksak   ma’naviyat   egalari   etib   tarbiyalash,   shu
maqsadda   ta’lim   tizimini   takomillashtirish   masalalariga   alohida   e’tibor   qaratib
kelmoqda.
Prezidentimiz   yig‘ilishda   maktab   ta’limi   tizimini   isloh   qilish   bo‘yicha
mamlakatimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, bu borada oldimizda turgan dolzarb
vazifalar   haqida   fikr   yuritar   ekan,   ulug‘   ma’rifatparvar   bobomiz   Mahmudxo‘ja
Behbudiyning   «Dunyo   imoratlari   ichida   eng   ulug‘i   maktabdir»   degan   fikrini   alohida
ta’kidlab, bu masalaning mohiyati va ahamiyatiga atroflicha to‘xtalib o‘tdi.
Haqiqatan   ham,   jahondagi   rivojlangan   davlatlar   tarixiga   nazar   tashlaydigan
bo‘lsak,   ularda   jamiyat   hayotini   o‘zgartirishga   qaratilgan   islohotlar   avvalo   ta’lim
tizimidan,   bog‘cha,   maktab,   tarbiya   masalasidan   boshlanganini   ko‘ramiz.   Chunki
maktabni   o‘zgartirmasdan   turib,   odamni,   jamiyatni   o‘zgartirib   bo‘lmaydi.   Ta’lim   va
tarbiyaning   asosi,   poydevori   bu   –   maktab.   Maktabni   maktab   qiladigan   kuch   esa
o‘qituvchilardir.
Didaktik   o‘yinlarning   asosiy   turlari:   intellektual   (aqliy)   va   harakatli   hamda
aralash   o‘yinlardan   iborat.   Bular   o‘quvchilarda   aqliy,   jismoniy,     axloqiy,   ma`naviy,
ma`rifiy,   psixologik,   estetik,   badiiy,   tadbirkorlik,   bunyodkorlik,   mehnat,   kasbiy
ko‘nikmalarni rivojlanishiga yordam beradi.
Didaktik     o‘yinlar   nazariy,   amaliy,   jismoniy,   rolli,   ishchanlik   va   boshqa
yo‘nalishdagi   turlarga   ajratiladi.   Ular   o‘quvchilarda   tahlil   qilish,   mantiqiy   fikrlash,
4 tadqiq   qilish,   hisoblash,   o‘lchash,   yasash,   sinash,   kuzatish,   solishtirish,   xulosa
chiqarish,   mustaqil   qaror   qabul   qilish,   guruh   yoki   jamoa   tarkibida   ishlash,   nutq
o‘stirish, til o‘rgatish, yangi bilimlar olish faoliyatlarini rivojlantiradi.
Didaktik   o‘yin   turlarini   tanlashda,   quyidagi   mezonlarga   rioya   qilish   yaxshi
natijalar beradi:
- ishtirokchilarning tarkibi bo‘yicha, ya`ni o‘g‘il bolalar, qiz bolalar yoki aralash
guruhlar uchun o‘yinlar;
- ishtirokchilarning   soni   bo‘yicha-   yakka,   juftlikda,   kichik   guruh,   katta     guruh,
sinf jamoasi, sinflararo va ommaviy tazdagi o‘yinlar;
- o‘yin   jarayoni   bo‘yicha-   fikrlash,   o‘ylash,   topag‘onlik,   harakatlar   asoslangan,
musobaqa va boshqalarga yo‘naltirilgan;
- vaqt   me`yori   bo‘yicha     -   dars,   mashg‘ulot   vaqtining   reja   bo‘yicha   ajratilgan
qismi, o‘yin maqsadiga erishguncha, g‘oliblar aniqlanguncha davom etadigan o‘yinlar.
Bolalarda ijobiy xulq motivlarini shakllantirish bo‘yicha  «Bola aziz, odobi undan 
aziz»  mavzusida ertak, matal, afsona, doston, maqollar asosida multimedia 
mahsulotlarini tayyorlash. 
Bugungi zamonaviy jamiyatda inson faoliyatining eng keng sohalaridan biri - bu
ta’lim  hisoblanadi.  Oxirgi  yillarda ta’limning ijtimoiy roli  ortib, dunyoning aksariyat
davlatlarida   ta’limning   barcha   turlariga   bo‘lgan   munosabat   o‘zgardi.   Ta’lim   ijtimoiy
va   iqtisodiy   taraqqiyotning   bosh,   yetakchi   omili   sifatida   qaralmoqda.   Bunday
e’tiborning sababi, zamonaviy jamiyatning eng muhim qadriyati va asosiy kapitali - bu
yangi   bilimlarni   izlash,   egallash   va   nostandart   qarorlar   qabul   qilishga   qodir   bo‘lgan
inson   hisoblanadi.   Shunday   ekan,   hozirgi   davrda   ta’lim   shaxs   va   jamiyatni
rivojlantirishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2017-yil     7-fevraldagi   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   PF-4947-sonli   Farmoni,   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2018-yil           5-sentabrdagi “Xalq ta’limini boshqarish
tizimini takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida” gi PF-5538
5 sonli   Farmoni,   shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-
apreldagi “O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini  tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5712-conli farmonida belgilangan ustuvor
vazifalar   aynan   yosh   avlodga   ta’lim-tarbiya   berish   borasida   islohatlarni   amalga
oshirishni nazarda tutadi. Xulosa   qilib   aytganda   o‘quvchi   shaxsini   rivojlantirishda
o‘qituvchining  ahamiyati  va  ta’siri  beqiyos. Chunki o‘qituvchi o‘quvchi  bilimlarini,
tafakkurini  o‘stiradi,  ijodiy  qobilyatlarini  shakllantirishning  asosiy  vositasi  bo‘lib
qoladi.
4K .kollaboratsiya, kommunikatsiya, kritik v a kreativ fikrlash ko‘nikmalarining izohi,
ularning domenlari va xususiyatlari .  
Bugungi   kunda   mamlakatimiz   ta’lim-tarbiya   tizimida   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyevning   “Yangi   O‘zbekiston   –   maktab   ostonasidan,   ta’lim-tarbiya   tizimidan
boshlanadi”   -   degan   g‘oyalari   asosida   keng   ko‘lamli   islohotlar   va   yangi   taraqqiyot
davriga   monand   ta’limni   modernizatsiyalash   ishlari   amalga   oshirilayotganligini
ko‘rsatmoqda.   O‘quvchilarda   XXI   asr   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   4K   yondashuvi
bilan yo‘naltirildi. Ushbu metodologiya o‘quvchilarning axborotni tanqidiy baholash,
o‘z   fikri   va   mulohazalarini   shakllantirish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishni   o‘z   ichiga
oladi. O‘quvchilar muammolarga tahliliy nuqtayi nazardan yondashishni o‘rganadi va
mantiqiy   fikrlash   asosida   o‘z   nuqtayi   nazarini   shakllantiradi.   Yangi   innovatsion
yondashuvni   O‘zbekiston   maktablarida   joriy   etishdan   oldin   xorijiy   tajribalar   ham
o‘rganildi.   Singapur,   Xitoy,   Angliya,   Finlandiya,   Estoniya   kabi   ta’limi   ilg‘or
mamlakatlar   o‘quvchilarda   4K   tamoyilini   o‘z   ichiga   olgan   XXI   asr   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga asosiy e’tibor qaratadi. PISA, PIRLS kabi xalqaro reytinglarda yuqori
o‘rinlarni   egallagan   davlatlar   ta’limida   o‘quvchilarda   "4K"ni   o‘z   ichiga   olgan
muloqot,   tadqiqot,   yaratuvchanlik   kabi   ko‘nikmalarga   alohida   urg‘u   berilgan   va
shuning   uchun   ham   ular   xalqaro   reytinglarda   katta   natijalarga   erishishyapti.   XXI
asrning   4   K   belgisi   haqida   eshitganmisiz?   Ular   nima   ekanligini   bilasizmi?
Kommunikatsiya,   kollaboratsiya,   kritika   va   kreativlik   -   bular   to‘rtta   K   toifasi
(Communication,   collaboration,   critical   thinking   and   creativity)   hisoblanib,   bugungi
6 kunda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalardir.   Bu   ko‘nikmalar
o‘quvchilar   uchun   juda   muhim   bo‘lib,   ularga   muammolarni   hal   etish,   birgalikda
ishlash va yechim topish imkoniyatini beradi. Farzandingizning maktabda, qolaversa,
kelajakda   muvaffaqiyatga   erishishi   uchun   ularda   ushbu   ko‘nikmalarni   rivojlantirish
o‘ta muhimdir. Xo‘sh, to‘rtta K nima va biz ularni o‘quvchilarga qanday o‘rgatishimiz
mumkin?
1.   Kommunikatsiya   (communication):   savol   yordamida   g‘oya   hamda   fikr
almashish.   Bolalarga   kommunikatsiya,   ya’ni   muloqot   turli   shaklda   bo‘lishi
mumkinligini   o‘rgatish   muhim   hisoblanadi.   Muloqot   davomida   faqatgina   og‘zaki
suhbat   emas,   balki   qo‘l   imo-ishoralari   va   yuz   ifodasi   kabi   belgilar   ham   ahamiyatga
ega.   Hozirda   raqamli   texnologiyalar   asrida   yashayotgan   ekanmiz,   bolalarga   raqamli
makonga mas’uliyat bilan yondashishni o‘rgatish zamon talabidir. 
2.   Kollaboratsiya   (collaboration):   umumiy   maqsadga   erishish   uchun   birgalikda
ishlash. Hayotda muvaffaqiyatga erishish insonlardan birgalikda ishlashni talab qiladi.
Bolalar ham  kichik yoshidan o‘z muammolarini hal qilishni  o‘rganishi  kerak. Kichik
yoshdagi bolalar boshqalarning nuqtai nazarini tushunishi biroz murakkablikni yuzaga
keltiradi. Bu ko‘nikmalarni rivojlantirish ko‘p vaqt va mahorat talab etadi.
3.   Kritika   (Critical   thinking):   muammolarga   nisbatan   yangicha   yondashuv.
Kritika,   ya’ni   tanqidiy   fikrlashning   bir   qismi   bu   muammolarni   hal   qilish,   aqlni
charxlaydigan   jumboqlarni   yechish   va   "nima   uchun?"   deb   savol   berishdan   iborat.
Birgina   tugmani   bosish   orqali   ma’lumot   olish   mumkin   bo‘lgan   bugungi   kunda
ma’lumotlarning ishonchli yoki ishonchli emasligini aniqlay olish zarur.
4.   Kreativlik   (creativity):   muammolarni   hal   qilishda   yangicha   yondashuvlarni
sinab   ko‘rish.   O‘quvchilarda   san’atga   qiziqish   bo‘lsa,   ko‘proq   ijodkorlik   haqida
o‘ylaydi. Ijodkorlik noodatiy fikrlashni anglatadi va bu barcha sohada uchraydi. Yangi
narsalarni sinab ko‘rishga undash orqali bolalarda ijodkorlikni rivojlantirish mumkin. 
U mumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   gimnastika   darsini   o’tishida   o’quvchilarida
jismoniy   sifatlarning   rivojlanishi   va   5-6   sinf   o’quvchilarida   gimnastika   darsiga
7 moslashtirilgan   noan’anaviy   mashqlar   yordamida   o’tkazish   samaradorligini
o’rganishdan iborat.
            Jismoniy   tarbiya   darslarida   gimnastika   darsini   o’tishida   o’quvchilarida
jismoniy   sifatlarning   rivojlanishi   va   5-sinf   o’quvchilarida   gimnastika   darsiga
moslashtirilgan noan’anaviy mashqlar  yordamida o’tkazish samaradorligini  o’rganish
lozim.  
Maktab   o’qtuvchisining   shaxs,   komil   inson   bo’lib   shakllanishida,   rivojlanishida
jismoniy tarbiya alohida ahamiyat kasb etishi shubhasiz. Xalq jismoniy tarbiyasi esa
insoniyat rivojining ilk bosqichlaridayoq bola va o’smirlarning shakllanishida asosiy
vositalaridan   biri   bo’lgan.   Shu   bois   bugungi   o’zligimizga   qaytgan   davrimizda
xalqning   milliy   qadriyatlariga   asoslangan   jismoniy   tarbiya   alohida   ahamiyat   kasb
etmoqda. 
Gimnastika darsini o’tishida o’quvchilarida jismoniy sifatlarning rivojlanishi va 5-
sinf   o’quvchilarida   gimnastika   darsiga   moslashtirilgan   noan’anaviy   mashqlar
yordamida o’tkazildi.
Umumiy o’rta ta’lim maktablari o’quv dasturida gimnastika majburiy fan sifatida
                Gimnastika   o’zining   tom   ma’nodagi   mohiyati   va   mazmuni   bilan   o’ta
“demokratik” xususiyatga ega sport turlariga mansubdir.
              Alohida   ta’kidlash   joizki,   gimnastika   inson   sog’ligi,   uning   jismoniy   va
psixofunksional   imkoniyatlarini   shakllantiruvchi   eng   samarali   va   universal   vosita
sifatida   nafaqat   professional   hamda   ommaviy   sport   musobaqalari   dasturiga
kiritilgan,   balki   o’quvchi   yoshlarda   shu   sport   turining   nazariy   mohiyatini   chuqur
tushunish   zarurligi   tufayli   uning   ta’lim   muassasalari   o’quv   rejasidan   majburiy   fan
sifatida joy olib, azaldan faoliyat ko’rsatib kelmoqda. 
Gimnastika,   voleybol,   basketbol,   futbol,   yengil   atletika,   suzish   sport   turlari
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   o’quv   rejalariga   jismoniy   tarbiya   fanlari   sifatida
kiritilib, ulardan dars sifatida foydalanilgan.
8 Gimnastika darsining tarkibiy tuzilishi, mohiyati va mazmuni.
              Jismoniy   tarbiya   va   sport   millat   genofondini   shakllantirish   va   barkamol
avlodni   tarbiyalashda   kafolatli   omil   sifatida   borgan   sari   o’quvchilarning   kundalik
turmush tarziga singib bormoqda.
Jismoniy tarbiya darsining asosiy maqsadi    “jismoniy madaniyat” va uning tarkibiy
yo’nalishlari (jismoniy tarbiya, sport, jismoniy va funksional tayyorgarlik, jismoniy
sifatlar va hokazo) haqida dastlabki bilim berish, hayotiy zarur harakat malakalari va
ko’nikmalarni shakllantirish, asosiy jismoniy sifatlarini tarbiyalashdan iborat. 
O’z   salomatligi   va   jismoniy   qudratini   mustahkamlash   o’quvchilarning   nafaqat
shaxsiy   ishi,balki   bu   mas’uliyat   ularning   jamiyat   oldidagi   burchi   ekanligini   ongiga
singdirish   o’qituvchi   tomonidan   hal   etiladigan   muhim   masalalardan   biri   bo’lishi
lozim. 
       Jismoniy tarbiya darsining vazifalari yuqorida qayd etilgan maqsadlardan kelib
chiqqan   holda   sog’liqni   mustahkamlash,   umumiy   va   maxsus   jismoniy   sifatlarni
rivojlantirish, muayyan sport turi (gimnastika)   ga xos harakat malakalari texnikasiga
o’rgatish   hamda   sport   intizomini   shakllantirish,   raqibini   hurmat   qilish   hissiyotini
uyg’otish, iroda, diqqat va sezgirlik kabi xislatlarni tarbiyalashdan iborat.
           Darsning tuzilishi va mazmuni. Gimnastika bo’yicha o’tkaziladigan jismoniy
tarbiya darsi, shu jumladan gimnastika darsi 3 qismdan tashkil topadi.
           1 qism – tayyorlov 10-12 daqiqaga teng bo’lib, o’z ichiga sinfni tashkil etish
(saflanish,   navbatchi   o’quvchini   o’qituvchiga   davomat   haqida   axborot   berishi,   dars
vazifalari bilan tanishtirish), saf mashqlari, umumiy va maxsus mashqlarni kiritadi. 
       Darsni tayyorlov qismida beriladigan mashqlar shu darsni maqsad vazifalarini
yechishga qaratilgan bo’lishi lozim. Tayyorlov mashqlari tana muvozanatini saqlash,
qaddi-qomatni   shakllantirish,   kuch,   tezkorlik,   chaqqonlik,   chidamkorlik   va
egiluvchanlik sifatlarini tarbiyalashga mo’ljallanadi. 
       Darsning tayyorlov qismi o’quvchilar organizmini “qizitish” va uni funksional
jihatdan  shu  darsning   asosiy   qismiga  tayyorlashdan  iborat.  Darsning  ushbu   qismini
9 o’tkazish   shiddati   dastlab   sekin-asta   oshirilib,   shu   qismni   o’rtasidan   yana
sekinlashtirilishi kerak.
       Asosiy qism 30-35 daqiqa davom etadi. Mazkur qismda darsni asosiy maqsad
va   vazifalari   yechiladi.   Texnik-taktik   malakalar   o’zlashtiriladi.   Buning   uchun
o’rganiladigan   o’yin   malakalariga   oid   taqlid   va   to’p   bilan   bajariladigan   mashqlar
qo’llaniladi. 
            Malakalarga   o’rgatish   va   ularni   shakllantirish   yakka   tartibda   yoki   kichik
guruhlar   va   barcha   o’quvchilar   ishtirokida   amalga   oshiriladi.   Bu   qismda   o’rgatish
jarayoni sekin shiddatda, takomillashtirish jarayoni esa katta tezlikda kechishi lozim.
            Yakuniy   qism   3-5   daqiqa   davom   etadi.   Bu   qismning   maqsadi   o’ta   sekin
shiddatda   ijro   etiladigan   mushaklarni   bo’shashtiruvchi   va   taranglashtiruvchi
mashqlar   hamda   milliy   harakatlio’yinlar   yordamida   charchoqni   bartaraf   etish,
organizmning funksiyalari va ish qobiliyatini tiklashga qaratiladi.
                  Dars   davomida   jismoniy   siftlarni   tarbiyalash,   harakat   (texnik-taktik)
malakalari  texnikasiga o’rgatish va ularni  takomillashtirish turli  pedagogik  uslublar
quyidagilardan iborat:
- Tushuntirish:
- Ko’rsatish (namoyish etish):
- Muayyan malakani qismlarga bo’lib o’rgatish:
- Malakani to’liq holda sekin va katta tezlkda o’rgatish:
- Qaytarish:
- O’yin uslubi:
- Musobaqa uslubi va hokazo.
         O’rgatish jarayonida, bundan tashqari, rag’batlantirish va jazolash,  ishontirish
kabi usullar ham o’rin oladi.
      Har bir uslubni qo’llashda o’ziga xos vositalar (mashqlar)dan foydalaniladi.
         Gimnastika bo’yicha o’tkaziladigan jismoniy tarbiya darsi yakunida, aksariyat
hollarda,o’quv   o’yini   o’tkaziladi.   Bunday   o’yinlarni   o’tkazish   davomida   o’yin
10 qoidalarini   o’zlashtirishga   va   hakamlik   qilish   sirlarini   o’rgatishga   alohida   e’tibor
qaratiladi.
              O’rgatish   va   takomillashtirish   jarayonida   beriladigan   vazifa,   shu   jumladan
qo’llaniladigan   mashqlar   “oddiydan   murakkabga”,   “o’tilganidan   o’tilmaganiga”   va
“engilidan og’iriga” kabi didaktik tamoyillarga rioya qilish shart.
        Dars jarayonini rejalashtirish, unga tayyorgarlik ko’rish va o’tkazish tartibi.
              Darsning   sifati   va   samaradorligi   nafaqat   o’qituvchining   mahorati   hamda
tajribasiga   bog’liq,   balki   uni   muayyan   darsga   qanday   tayyorgarlik   ko’rishiga   ham
bog’liqdir.
      Darsga tayyorgarlik ko’rish quyidagi tadbirlarni amalga oshirishdan iborat:
  -dars jarayonini loyihalash:
  -darsni samarali va sifatli o’tkazish modelini ishlab chiqish:
  -darsning foydali zichligini ta’minlash imkoniyatlarini aniqlash:
  -o’quvchilar tarkibidan yordamchilar tayinlash:
   -tayyorlangan va tasdiqlangan dars bayonnomasini  ko’rib chiqish, agar zaruriyat
bo’lsa, o’zgartirish kiritish (dars bayonnomasi ilova qilingan):
    -O’quvchilar   tomonidan   bilim,   malaka   va   ko’nikmalarni   o’zlashtirish   darajasini
aniqlash (baholash) mezonlarini ko’rib chiqish:
    -Dars   o’tkazish   joyi,   foydalaniladigan   asbob,   anjom   va   uskunalar   tayyorligini
ko’zdan kechirish:
  -Darsdan so’ng navbatdagi dars qanday fandan ekanligini aniqlash;
  -O’qituvchining o’z tashqi qiyofasi va sport kiyimiga e’tibor berishi:
    -Muayyan   darsda   ishtirok  etadigan  sinf  o’quvchilarining  jismoniy  va funksional
imkoniyatlarini e’tiborga olish.
        Bundan tashqari o’qituvchi quyidagi rejalashtiruv hujjatlari bilan qurollangan
bo’lishi shart:
  -Ta’lim standarti va klassifikatori:
  -O’quv dasturi bo’limlari bo’yicha yillik o’quv soatlarining taqsimlanish rejasi:
  -Sinflar, choraklar va darslar bo’yicha yillik reja-jadvali:
11   -Choraklar bo’yicha o’quv materiallarini taqsimlanish jadvali:
  -Dars mavzulari aks ettirilgan chorak ish rejasi:
  -Dars bayonnomasi :
  -Sinf jurnali.
Darsni yuqori saviyada o’tkazish, dars davomida o’quvchilar faolligini ta’minlash,
beriladigan   vazifa,   ko’rsatma   va   mashqlar   ijrosiga   ularni   ongli   yondoshishlariga
erishish,  jismoniy   tarbiya  darsiga   mehr  va  hurmat  uyg’otish   o’qituvchining  nafaqat
kasbiy   mahoratiga,balki   uning   shaxsi   va   insoniy   fazilatlariga   ham   bevosita
bog’liqdir.
Gimnastika mashqlarini boshlang’ich sinfdan boshlab o’rgatish metodikasi
yo’llari
Gimnastika   mashg’ulotlari     dars   shaklida   o’tkaziladi   ya’ni   o’quvchilarni   hayotiy
zarur xarakat ko’nikma va malakalarini o’rgatishdan boshlanadi. 
Darsda o’quvchilarni ruhiy xarakat va irodaviy fazilatlarini (tezkorlik, chaqqonlik,
kuch va egiluvchanlik malakalarini) rivojlantirishda gimnastika darsining qiziqarli va
mazmunli o’tkazish orqali o’quvchilar qalbidan joy olishni o’rgatiladi.
Buning   uchun   yuqori   malakaga   ega   bo’lgan   va   darsni   o’tishda   ko’pdan-ko’p
vositalariga va o’tish mahoratiga ega bo’lmoq zarur.  Chuqurlashtirilgan sinflarni 2-
sinfdan   boshlab   ma’lum   ular   uchun   tuzilgan   alohida   dasturi   bo’yicha   darslarni
o’tkaziladi.   Gimnastika   mashg’uloti   mazmunini   belgilovchi   asosiy   manba   ularning
yoshiga qarab tuzilgan davlat dasturidir.
Biroq   mashg’ulot   o’tkazishda   bitta   umumiy   dasturda   nazarga   olish   mumkin
bo’lmagan   sharoitlar   uni   uslubiy   jixatdan   yoritib   berishni   va   ba’zi   hollarda   ayrim
to’ldirish kiritishlarni talab etadi.
Gimnastika bilan shug’ullanuvchi kuch va egiluvchanlik kabi  jismoniy sifatlardan
tashqari   o’z   xarakatlarini   o’z   yo’nalishi,   amplitudasi,   vaqti,   mushak   kuchlanishlari
darajasiga   ko’ra   tabaqalashtira   olish,   ya’ni   o’z   xarakatlarini   boshqara   olishga
erishadi.   YOshlarga   gimnastika   mashqlarini   o’rgatishda   ularning   yoshiga   qarab
12 yordamchi mashqlarni berish bajarayotgan mashqlarni qoidalariga e’tibor berish xato
qilishiga  yo’l   qo’ymaslik,   xato  qilganda  murabbiy  o’zi  ko’rsatib   tushuntirib  berishi
lozim. U yuqoridagi bolalarnin kamchiligi va yutug’ini ularning ota-onalarini yig’ib
bolalarini   yutug’uni   va   kamchiliklarini   murabbiy   beradi,   shundagina
chuqurlashtirilgan sinfdagi bolalarni natijasi o’rgatilish sifati rivojlanib boradi.
O’quv  mashg’ulotlarini tashkil qilish.
Chuqurlashtirilgan   sinflarni   sharoiti   bor   maktabda   ochilishini   faqat   BO’SM   ni
direktori   o’z   murabbiylari   bilan   kelishgan   holda,   bolalarni   ota-onalari   yordamida
tashkil qilinadi.
Bu   sinflarda   o’tkaziladigan   mashg’ulotlar   asosan   BO’SM   lar   davlat   standarti
asosida yoshlarni yoshiga qarab bosqichma-bosqichga ya’ni 2-sinfdan to 9-sinfgacha
bo’lgan   o’qish   vaqtiga   mo’ljallab   tuzilgan   bo’lib   alohida   dasturi   bo’yicha   o’rgatib
boriladi.
Chuqurlashtirilgan sinflarda 30 o’quvchidan kam bo’lmasligi   15 tasi o’g’il 15 tasi
qizlar bo’lishi kerak. O’g’illar va qizlarni dasturidagi mashg’ulotlari xar xil bo’lishi
sababli,   sinfda   2   ta   o’qituvchi   o’rgatishi   kerak   ya’ni   bir   xaftada   3   marta   2   soatdan
dars   o’tilishini   tavsiya   qilamiz.   Bu   darsni   3   soatiga   BO’SM   javob   bersa   3   soatini
maktab   hisobidan   to’lanishiga   javob   beradi.   CHunki   yosh   o’sib   kelayotgan
gimnastlarning   tayyorlashda   asosan   ularga   xoreografiya   murabbiysi   va   musiqa
rahbari orqali dars o’tkaziladi.
Chuqurlashitirlgan   sinflar   bilan   bir   xaftada   6   soat   asosiy   gimnastika
mashg’ulotlarini o’tishdan tashqari qo’shimcha ya’ni 2 soat xoreografiya va musiqa
orqli murabbiylrni o’tishi kerak bo’ladi, xullas bir xaftada 8 soat dars o’tkaziladi.
Chuqurlashtirilgan sinfdagi o’quvchilarni tumandagi BO’SM larni rahbarlari orqali
sport formasini tashkil qilib borishlari kerak.
Shug’ullanuvchi  bolalarni  1 yilda 2 marta o’zlarining tumanidagi  poliklinikasidan
sog’liqlari   to’g’risida   tekshiruvidan   o’tkazishi,   ularning   shahsiy   kartochkasini
bo’lishini tashkil qilish kerak.
13 Bolalarni   ota-onalari   bilan   ham   shartnoma   tuzishlari   albbata   kerak.   CHunki   ko’p
ota-onalar o’z bolalarini mashg’ulotga yubormasligi, o’zlariga kerakli narsalarni olib
bermasligi,  kundlik  ularni   istemol   qiladigan  ovqatlarini  kaloriyasi   pastligiga  e’tibor
bermasdan   bolalarini   maktabga   yuborishi   natijasida,   bolalarni   sog’lig’i   susayib
boradi,   sababi   bolalar   jismoniy   mashqlarni   bajarish   vaqtida   bolani   kuch   quvvati
bo’shashib   mashqni   yaxshi   bajara   olmaydi.   Chunki     uning   istemol   qilayotgan
ovqatini   kaloriyasini   kam   bo’lishi   natijasida,   bolalarda   kuch   quvvati   yetmasdan
charchab   qolishimashqni   bajarishda   yiqilishi,   qiynalishi   oqibatida   shkaslanishlar
kelib chiqadi.
Shu   chuqurlashtirilgan   sinfda   o’tkaziladigan   mashqlar,   asosan   maxsuslashgan
sinflarni   yoshlariga   qarab   davlat   dasturini   nizomi   asosida   bosqichma-bosqich
mo’ljallanib   tuzilgan.   Bu   tuzilgan   mashqlar   birinchi   bosqichda   mashqlar   osoni
berilgan   bo’lsa,   keyingi   2   yildagi   bosqichdagi   mashqlari   murakkablanib   borishni
hisobga olinib 2 sinfdan 9 sinfgacha belgilangan.
1.4. Gimnastikachilarning jismoniy tayyorgarligi
Gimnastikachilarning jismoniy tayyorgarligi, musobaqa natijalari va alohida
jismoniy sifatlarni rivojlanish darajasiga qarab belgilanadi. Gimnastikachining
jismoniy holati, uning jismoniy sifati bo’yicha aniqlanadi. Sport nazariyasi bo’yicha
asosan jismoniy sifatlar bosh guruhga bo’linadi: kuch, tezlik, egiluvchanlik,
chaqqonlik va chidamlilik. Bu sifatlarni yuqori darajada rivojlantirish har bir
gimnastikachi uchun juda muhimdir. U o’z navbatida gimnastikachilarni texnik
tayyorgarlik bo’yicha yuqori ko’rsatkichlarga erishishga, o’zaro bog’liq va
ko’makdoshdir.
Gimnastikachilarni texnik takomillashtirishni asosiy poydevori, bu jismoniy
tayyorgarlik bo’lib hisoblanadi. SHuning uchun umumiy jismoniy tayyorgarlik
mashg’ulotlarda katta o’rin tutadi. Umumiy jismoniy tayyorgarlik (UJT) maxsus
jismoniy tayyorgarlikni (MJT) asosi bo’lib xizmat qiladi, u o’z navbatida texnik
tayyorgarlik bo’yicha vazifalarni hal etishga ko’maklashadi. 
14 MJT mashqlari harakat tuzilishiga, texnik bajarilishiga va organizmni ishlash
tartibiga mos bo’lishi lozim. Har tomonlama jismoniy tayyorgarlikka ega bo’lmagan
gimnastikachilar, gimnastika ko’pkurashida mashqlar texnikasini egallashlari va
takomillashtirishlari mumkin emas, chunki bu mashq gimnastikachidan kuch talab
etsa, boshqasi-egiluvchanlikni, uchinchisi-chaqqonlikni, to’rtinchisi-bir vaqtda uchta
sifatni talab etishi mumkin. Butun mashqlar majmuasini boshqarish uchun
gimnastikachilardan yuqori ko’rsatilgan sifatlardan tashqari yana chidamlilikni
rivojlantirish talab etiladi. 
Gimnastika asboblaridagi mashqlarni bajarish bilan jismoniy sifatlarni to’liq
rivojlantirish mumkin emas, shuning uchun asosiy mashg’ulotlar vaqtida MJTni
rivojlantirishga vaqt ajratish va alohida mashg’ulotlarni bajarish xususiyatidan kelib
chiqqan holda, gimnastikachilarga kuch tayyorgarligini rivojlantirishga kerakli vosita
va uslublarni taklif etiladi. 
Gimnastikada va boshqa sport turlarida sportchining qobiliyati, uni ko’rsatgan
natijasiga qarab butunligicha belgilanadi. Gimnastikachining jismoniy tayyorgarligi
asosiy tartibi bo’lib, tezkor-kuch sifatlari va og’irlikka nisbatan mushak kuchlari
hisoblanadi. Ular chaqqonlikni, maxsus chidamlilikni, faol egiluvchanlikni va
tezkorlikni yaratishga ko’maklashadi.
Kuchni rivojlantirish.        Kuch-bu qobiliyat, mushak kuchlanishi hisobiga tashqaridan
bo’lgan har xil qarshiliklarni zabt etishdir. Kuchni rivojlantirishni ikki xil uslubi
mavjud: mashqlarni qarshilik bilan bajarish uslubi va elektrostimulyator uslubi.
Mushaklarda kuch paydo bo’lishi mumkin:
1.   O’z uzunligini o’zgartirmasdan (turg’un-statik) izometrik (rejim) tartibda;
2.   Uzunligini qisqartirish bilan (og’irlikni yengib o’tish-meometriya tartibi);
3.   Uzunligini oshirish bilan (qarshilik plometriya tartibi);
4.   Aralash (taranglatishni oshirib, mushak uzunligini qisqartirish).
Mushak ishlarini uchta turi: kuchlanish (sekin, harakatda, sekin-sekin harakat).
Qarshilik bilan bajarishdagi mashqlar yordamida mashg’ulotlarda kuch oshirish
uslubiyati.
15 1.Qarama-qarshi mushaklarni birgalikda taranglatish mashqlar;
2.Harakat mashqlarini qo’shimcha qarshilik bilan;
3.Kuch bilan harakatlar va turg’un holatlar.
Kuchni rivojlantirish uslubi.
1.Qo’lni bukish va yozish uchun mashqlar;
2.Gavdani bukish va yozish uchun mashqlar:
3.Sonni bukish va yozish uchun mashqlar;
4.Oyoqni bukish va yozish uchun mashqlar.
Mashqlarni bajarish mumkin:
1.Engillashtirilgan sharoitda;
2.Engillashtirilgan sharoitda, og’irlik bilan;
3.Oddiy sharoitda;
4.Oddiy sharoitda, og’irlik bilan.
Egiluvchanlikni rivojlantirish.
Egiluvchanlik   aktiv   (o’z   mushaklarining   kuchi   hisobiga   erishiladigan)   va   passiv
(tashqi kuch ta’sirida erishilgan) egiluvchanlikka bo’linadi. 
Egiluvchanlik   mushaklar   va   bo’g’in   paylarining   cho’ziluvchanligiga   bog’liq
bo’ladi.   Egiluvchanlik   darajasi   tashqi   ta’sirga   ham   bog’liq   bo’ladi:   harorat
ko’tarilganda egiluvchanlik ortadi. Egiluvchanlikka salbiy ta’sir qiluvchi omillarning
oldini olish uchun badan qizdirish orqali ijobiy holatga erishish mumkin. CHarchash
ta’sirida   ham   egiluvchanlik   sezilarli   darajada   o’zgaradi,   bunda   aktiv   egiluvchanlik
sustlashadi, passiv egiluvchanlik esa ortadi. 
Gimnastika mashqlarini o’zlashtirishda egiluvchanlikning yetarli emasligi  ma’lum
bo’ladi. Egiluvchanlikni bolalik va o’smirlik davridan rivojlantirgan ma’qul, chunki
katta   yoshdagi   kishining   egiluvchanligini   oshirish   juda   murkkab   bo’ladi   yoki
erishilganda ham ko’p mashq qilish talab etiladi.
Egiluvchanlikni rivojlantirish uslublari.
16 Egiluvchanlik   mashqlarini   bajarishdan   oldin   bir   nechta   tanish   bo’lgan   va
qizdiruvchi   mashqlarni   takrorlash   zarur.   Egiluvchanlik   mashqlaridan   so’ng
mushaklarni mustahkamlaydigan va bo’shashtiradigan mashqlar bajarish lozim.
Har   qanday   mashq   ham   kuchni   va   egiluvchanlikni   rivojlantirish   uchun   to’g’ri
kelavermaydi.   Masalan:   yarim   cho’qqayib   o’tirish   mashqi   to’rt   boshli   mushak
qisqarishiga   ta’sir   qilib,   kuchini   oshirsa,   to’liq   cho’qqayib   o’tirish   esa   shu
mushakning egiluvchanligini oshiradi, ya’ni cho’zadi.
Egiluvchanlik   mashqlarini   sekin   me’yorda   uzoq   vaqt   bajarilsa   yaxshi   samara
beradi. Egiluvchanlikni rivojlantirish uchun turli usullar qo’llaniladi:
1.   Cho’zilish samarasini oshiruvchi prujinasimon harakatlarni takrorlash. Masalan:
takroriy oldinga engashish.
2.   Harakatlarni imkoni boricha katta ko’lamda bajarish. Masalan, oldinga va orqaga
oxirigacha engashish.
3.   Tana   biror   bir   qismining   harakati   inersiyasidan   foydalanish.   Masalan,   harakat
qo’llashni har gal oshirib, oyoqlarni oldinga va yon tomonga siltash.
4.   Qo’shimcha   tashqi   tayanchdan   foydalanish;   gimnastika   devorining   poyasidan
ushlab, tana bir qismini ikkinchisiga tortib yaqinlashtirish.
5.   Sherikning faol yordamidan foydalanish.
Chaqqonlikni rivojlantirish.
Chaqqonlikni o’lchovi hisolanadi:
1.Harakat aniqligi (koordinatsiya) bo’yicha murakkab topshiriqlar;
2.Uning aniq bajarilishi;
3.Bajarish vaqti.
Yangi   harakat   faoliyatini   tez   egallash,   boshqa   harakat   faoliyatini   bajarishga
tayyorligi   orqali   chaqqonlikni   aniqlash   mumkin.   Bundan   tashqari,   chaqqonlik
ko’rsatkichlaridan   biri   talablar   sharoitini   o’zgarishidan   qat’iy   nazar   harakat
faoliyatini bajarishga tez moslasha olish qobiliyati hisoblanadi.
Chaqqonlikni rivojlantirish uslublari.
17 Ko’pgina sport turlari singari gimnastikada chaqqonlikni kuch, egiluvchanlik,
tezkorlik bo’yicha ko’rsatgan natijalar orqali aniqlanadi, bu uni tabiiy asosidir.
Chaqqonlikni rivojlantirishda bosh uslubiy yo’nalish bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
1.Oddiy harakatlarni fazoda takomillashtirish;
2.Harakat apparatining turli qismlarini birgalikda harakatlanishini rivojlantirish;
3.Tibbiy harakat qismlarini takomillashtirish;
4.Harakatning bilim va ko’nikmalari zahirasini kengaytirish;
5.O’zlashtirilgan harakat ko’nikmalardan turli holatda foydalanishni shakllantirish. 
Chaqqonlikni rivojlantirish bo’yicha nazorat o’rnatish.
Xususiyati   bo’yicha   mutaxassisligiga   yaqin   bo’lgan   harakat   faoliyatini   nazorat
topshiriqlari   asosida   qo’llash   bilan   chaqqonlik   rivoji   darajasini   aniqlash   maqsadga
muvofiqdir.   SHuning   uchun   oldindan   mukammal,   yaxshi   o’rganilgan   yoki   oddiy
harakatlardan   tuzilgan,   mashqlar   majmuasini   qo’llash   qulay.   Misol   uchun:   oldinga
o’mboloq   oshish   bilan   burilib,   asosiy   yo’nalishga   yonlama   harakatlanish   –   yonga
o’mboloq   oshish   bilan   burilish,   orqalab-orqaga   o’mboloq   oshish   bilan   asosiy
yo’nalishga   qarab   qolish-sakrab   360    ga   burilish   va   topshiriq   bo’yicha   ko’rsatilgan
nuqtaga qo’nish.
Chidamlilikni rivojlantirish.
Chidamlilik-bu   biror   faoliyatni   uzoq   vaqt   davomida   samarasini   pasaytirmasdan
bajara   olish   qobiliyatidir.   Ayrim   vaqtlarda   chidamlilikni   charchashga   qarshi   tura
oladigan   qobiliyat   deb   yuritish   mumkin.   Gimnastikachilarda   chidamlilikni   uchta
turga bo’lish mumkin: umumiy, kuch va maxsus.
Kuch   chidamliligi,   maxsus   chidamlilikni   asosi   bo’lib,   uning   shakllanishi   har   bir
kuch sifati bilan bog’liq bo’lib, maxsus chidamlilik asosini tashkil etadi.
Chidamlilikni rivojlantirish uslublari.
Chidamlilikni rivojlantirishn asosiy vositalari o’rta va sekin tezlikda, uzoq davom
etadigan   ishdir.   Mashg’ulotning   asosiy   vazifalaridan   biri,   bu   chidamlilikni
18 rivojlantirishga yo’naltirishdir, yuklanishni aniqlash quyidagi beshta turkum asosida
belgilanadi:
1.Chaqqon harakatlanish (doimiy);
2.Davom etish:
3.Dam olishni oraliq o’lchovi;
4.Dam olish xususiyati;
5.Qaytarish soni.
Gimnastikachilarni   maxsus   chidamliligini   rivojlantirishda,   quyidagi   mashqlarni
qo’llash maqsadga muvofiqdir: 1.Batutda uzoq vaqt davomida sakrash; 2.Akrobatik
mashqlar;   3.Erkin   mashqlar;   4.ko’pkurash   turlarida   bajariladigan   maxsus   mashqlar
majmuasi.
Chidamlilikni rivojlantirish bo’yicha nazorat o’rnatish.
Turga   qarab   chidamlilikni   nazorat   qilish   vositasi   har   xil   bo’ladi.   Maxsus
chidamlilik   darajasini   aniqlash   uchun   dastakli   otda   o’tirgan   holatdan,   oyoqlar
holatini   almashtirish   yoki   ikki   oyoqda   aylanma   harakatlarni   maksimal   sonda
bajarish.   Kuch-chidamlilikni   kuch   bilan   bajariladigan   mashqlarni   qaytarish   soni
bilan aniqlash mumkin.
Gimnastikachilarning umumiy va maxsus tayyorgarligi ta’rifi.
Gimnastikachilarning   jismoniy   tayyorgarligi-gimnastika   ko’pkurashi   mashqlarini
muvaffaqiyatli   o’zlashtirib   olishga   qaratilgan   jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash
jarayonidir.
Jismoniy  tayyorgarlikning  maqsadi-o’ziga xos  sport   faoliyati   ichki  imkoniyatlarni
amalga oshirish qobiliyatlarini tarbiyalash uchun shart sharoit yaratishdan iborat.
Bu   maqsad   odam   organizmining   ma’lum   bir   xususiyatlariga:   kuch,   tezkorlik,
egiluvchanlik, chaqqonlik va chidamliligiga ta’sir qilish orqali amalga oshiriladi, bu
fazilatlar sport nazariyasida jismoniy sifatlar deb yuritiladi.
19 Jismoniy   tayyorgarlik   ham   bu   fazilatlarni   ma’lum   darajagacha   tarbiyalashga
qaratilgan   bo’lib,   gimnastikachining   har   tomonlama   va   maxsus   jismoniy
rivojlantirish jarayonidir.
Jismoniy   tayyorgarlik   umumiy   va   maxsus   jismoniy   tayyorgarlikka   bo’linadi.
Umumiy   jismoniy   tayyorgarlik   (UJT)–gimnastikachining   harakat   faoliyatini
ta’minlaydigan   organizmning   barcha   a’zolari   va   tizimlariga   keng   ta’sir   etishni
nazarda tutadi. SHuning uchun ham umumiy jismoniy tayyorgarlikda ko’proq tanaga
kengroq ta’sir ko’rsatadigan vositalar qo’llaniladi. CHunonchi, krosslar, bir tekis va
o’zgaruvchan   suratdagi   uzoq   vaqt   yugurishlar   yordamida   gimnastikachilarning
chidamliligi   rivojlanadi,   yugurish   texnikasi   takomillashadi,   mushaklarning
egiluvchanligi   yaxshilanadi,   nafas   va   yurak   qon-tomir   tizimlari   takomillashadi,
natijada   esa   ularning   sog’lig’i   mustahkamlanadi.   Undan   tashqari   bu   mashqlar
yordamida gimnastikachilarning irodaviy sifatlari tarbiyalanadi.
Sport   o’yinlaridan   (basketbol,   futbol)   foydalanilganda   gimnastikachiga   yanada
ko’proq   omillar   ta’sir   etadi,   yuqorida   qayd   etilgan   fazilatlar   (tezlik,   chaqqonlik,
harakat   uyg’unligi)   kabi   fazoda   o’zini   his   qilish   va   chamalash   xususiyatlari
yaxshilanadi, harakat aniqligi oshadi va hokazo.
Har   tomonlama   jismoniy   tarbiyalash   hal   qilishda   gimnastika   xos   shuning   bilan
birga   boshqa   sport   turlarining   umumtayyorgarlik   mashqlariga   katta   ahamiyat
beriladi.   Bular   yurish   va   yugurish,   sakrash   va   uloqtirish,   amortizator   va   og’irliklar
(gantellar,   toshlar,   shtanga)   bilan   bajariladigan   va   qomat   buzilishdagi   nuqsonlarni
tuzatuvchi   bir   xil   mashqlardir.   UJT   mashqlarining   faol   dam   olish   vositasi   sifatida
ham ahamiyati kattadir.
Bu vositalar gimnastikachini boshlang’ich tayyorgarlik davrida, bo’lajak ko’p yillik
shug’ullanish uchun asos yaratiladigan davrda ayniqsa muhim ahamiyatga ega.
Bu davr asosan maxsus gimnastik yuklamalar bir tomonlama ta’siri uchun o’ta zaif
va organizmi muttasil rivojlanib borayotgan yosh gimnastikachilarning kontingentini
qamrab oladi. Gimnastikachilarning UJT dasturiy-yuklamalar asosini «Alpomish va
Barchinoy» majmuasi tashkil etadi.
20 Gimnastika   ko’pkurashi   barcha   turlarining   mashqlarini   muvaffaqiyatli   egallashni
ta’minlovchi   gimnastikachining   maxsus   jismoniy   tayyorgarlig i   (MJT)   organizm
tizimlari va organlari sifatlarini qo’llab quvvatlash va yuqori darajada rivojlanishiga
qaratilgan bo’lishi kerak.
Buning   uchun   gimnastikachi   ma’lum   bir   mushak   guruhini   egiluvchanligi   va
kuchini,   umurtqa   pog’onasining,   yelka   va   tos-son   bo’g’imlarining   harakatlanishini,
maxsus   sakrovchanlikni,   harakatdagi   aniqlik   va   muvofiqlikni   rivojlanishi,   dinamik
va   statik   kuchga   bo’lgan   chidamlilikni   oshirishi,   maxsus   ish   qobiliyatini   oshirishi
zarur.
Maxsus   jismoniy   tayyorgarlikning   asosiy   vositalarni   avvalo,   gimnastika
ko’pkurashi  musobaqa mashqlari, shu bilan birga sifatlarni  va gimnastikachilarning
o’quv   hamda   mashg’ulot   jarayonini   tobora   o’sib   borishini   ta’minlovchi   maxsus-
tayyorlov mashqlari tashkil etadi.
Bu   ayrim   mushak   yoki   mushak   guruhlari   xuddi   shunday   yoki   o’xshash   tarzda
xizmat qiladigan mashqning dinamik va kinematik tuzilishiga ko’ra musobaqa bilan
o’xshashlikdir.
Gimnastikachining   «ortig’i   bilan   faoliyat   qobiliyati»   to’plashni   ko’zda   tutuvchi
jismoniy   sifatlarini   rivojlanish   uslubiyatini   bitta   umumiy   xususiyat   bilan   belgilash
zarur,   ya’ni   gimnastikachining   oldida   turgan   minimal   harakat   vazifalarini   yechish
uchun kerak bo’lgan sifat va imkoniyatlarning bunday rivojlanishi ancha ortadi. Bu
gimnastikachining harakat faoliyatidagi yuqori darajali ishonchlilikni ta’minlaydi.
Sportchining umumiy va maxsus tayyorgarligi birligi
Hozirgi   kunda,   qachonki   sportchining   jismoniy   va   ma’naviy   sifatlarini
rivojlanishiga, bilimlarini doimiy oshirishga qaratilgan ko’pyoqlama tarbiya jarayoni
bo’lib tuzilgandagina, sport mashg’ulotining pedagogik to’liq natija bera olishi isbot
talab   qilmaydi.   Sport   mashg’ulotining   bunday   yo’nalishi   jismoniy   tarbiyaning
umumiy asosiga   mos  keladi  va  barcha  faoliyat   shaxsning  garmonik rivojlantirishga
qaratilgan bo’lib, sport  yakka maqsad  emas, balki kishi  qobiliyatini har  tomonlama
rivojlantirishi, ijodiy va ongli faoliyatga tayyorlash vositasidir. 
21 Sport   mashg’uloti   ikkita   uzviy   yo’nalishni   birlashtiradi:   umumiy   va   maxsus
tayyorgarlik.   Umumiy   tayyorgarlik   jismoniy   faoliyat   jarayonidagi   a’zolar,   tizim   va
ish   qobiliyatlarni   rivojlanishi   asosida   sport   ixtisosligiga   imkon   beruvchi   dastlabki
shart   sharoitlarni   yaratadi   va   kengaytiradi,   shu   bilan   birga   uni   turli   harakatdagi
mohirlik va malakaning o’zaro ta’siri rivojlanishi bilan boyitadi.
Maxsus tayyorgarlik muayyan sport turi uchun o’ziga xos sifat va imkoniyatlarning
rivojlanishini ta’minlaydi, shu bilan birga uning uchun xarakterli bo’lgan texnika va
taktika bilan qurollantiradi.
Umumiy   tayyorgarlikni   ham,   maxsus   tayyorgarlikni   ham   shikastsiz   bajarish,
xizmat yuzasidan mashg’ulot jarayonidan chiqish, birini boshqasi bilan almashtirish
mumkin emas.
Sportchining   umumiy   va   maxsus   tayyorgarligi   o’rtasida   yaqin   bog’liqlik   mavjud,
shuning uchun ular o’rtasini cheklab bo’lmaydi.
Ba’zi   mutaxassislar   sport   mashg’ulotining   bu   tomonlarini   umuman   ayirmaslikni
taklif qiladi.
Bizning nazarimizda, umumiy va maxsus  tayyorgarlik o’zining alohida vazifalari,
vositalari,   uslubi   va   shu   bilan   birga   o’zining   mashg’ulot   jarayonidagi   tutgan   o’rni
bilan farq qiladi.
Maxsus   tayyorgarlik   sport   ixtisosligining   omili   hisoblanadi,   umumiy   tayyorgarlik
esa-sportchining   u   yoki   boshqa   tomonlama   rivojlanish   o’rtasidagi   turli   tuman
bog’liqlik orqali ixtisoslik jarayoniga ta’sir etuvchi omillardir.
Sportchining   umumiy   tayyorgarligida   xuddi   alohida   jismoniy   mashqlarda   ham
ijobiy,   ham   salbiy   ta’sir   bo’lgani   kabi,   ixtisoslikning   xususiyatlari   ham   aks   etishi
lozim, shuning uchun umumiy tayyorgarlik turli sport turlari uchun bir xilda bo’lishi
mumkin emas. 
Sport   bilan   shug’ullanishning   ko’p   yillik   jarayonida   umumiy   va   maxsus
tayyorgarlik   doimo   sport   mashg’ulotining   tarkibiy   qismini   tashkil   qilishi   zarur.
Ko’pgina   mualliflar   sportchining   mahorati   oshishga   mos   ravishda   UJTga
ajratiladigan vaqt va mashqlar miqdorini kamaytirib borish zarurligini ta’kidlaydilar.
22 Sportchining mahorati oshib borishi bilan organizm imkoniyatlari ham ko’proq talab
etiladi, demak bu g’oya ham to’g’ri emasdir. Albatta, UJT me’yori kamayib borishi
kerak,   lekin   u   MJT   ajratilgan   vaqtini   kamaytirilishi   hisobiga   emas   balki,   maxsus
jismoniy tayyorgarlik ishining vaqtining oshirilishi hisobiga amalga oshirilishi kerak.
Shunday qilib, har tomonlama tayyorlash prinsipiga muvofiq gimnastikachilarning
jismoniy   tayyorgarligi   umumiy   va   maxsus   tayyorlashning   uzviy   birligi   asosida
tashkil   qilinadi.   Gimnastikachilarning   umumiy   va   mxsus   tayyorgarligining   birligi
umumtayyorgarlik,   maxsus   tayyorgarlik   va   musobaqa   mashqlarining   o’zgaruvchan
nisbatini taqozo etadi.
Orqaga umbaloq oshish texnikasi.
1. Oyoqlar   tor   kerilgan   xolatdan   tayanib   cho’qqayish,   yelkalar   sal   oldinda,
g’ujanak hosil qilish;
2. Boshni oldinga engashtirib, orqaga dumalashni bajarish;
3-4 Qo’llar kafti yelkalar ortidayerga qo’yiladi boshdan to’ntarilish;
5. Tayanib cho’qqayish; 
Orqaga umbaloq oshishni o’zlashtirishda o’quvchi nimani bilishi shart?
1. CHo’qqayib tayanishda yelkalarni oldinga engashtirish.
2. Orqaga dumalash paytida g’ujanakni bukib, bo’yin matga tegib qo’llar yelkalar 
ortida tiralguncha, shaklini ushlab turishi kerak.
3. Oyoqlar matga qo’yilguncha qo’llarni uzatish kerak.
Nimani bilish kerak? Tez orqaga g’ujanak bo’li sh , dumalashni va qo’llar bilan yelkalar 
orqasiga tayanishni. 
O’quv topshiriqni turlari
(1-mashg’ulot)
23 Bilm ma’lumot 
kadrlari 
(nima qilish kerak?) Bajarish kadrlari
(Qanday bajarish) Nazorat kadrlari
(Nazorat mashqlari 
test)
1-seriya   jismoniy sifatlarni rivojlantirish uchun mashqlar, ular
orqaga umbaloq oshishni o’zlashtirishda kerak.
1. Engashish   va   aylanma
xarakatlar Oldinga   va   orqaga   maksimal
darajada bajarish, sherikni 
to’sig’i bilan.
2. Kaftni aylantirish
Barmoqlarni jipslashtirish.
3. Qo’llarni   bukish   va
uzatish,   oyoqlar   gimnastika
devorini   2-3   rey-kasida
yoki gimnastika o’rindig’ida. Bajarish vaqtida 
gavda to’g’ri Bir suratda 2-3 marta 
bajarish.
2-seriya .  Dastlabki va oxirgi xolatlarga yo’naltirilgan.
1. Tayanib cho’qqayish
Oyoqlar kaft oralig’ida 
qo’yilgan, tana   og’irligi 
qo’llarga tushadi. A.t. tez va to’g’ri D.x. ga
turish
3-seriya.   Orqaga umbaloq oshishni texnika asoslarini o’zlashtirish
  uchun yo’naltirilgan mashqlar.
1. /ujanak bo’lib orqaga 
dumalash. D.Xdan g’ujanak bo’lib 
orqaga dumalab D.x. ga 
qaytish CHo’qqayib tayanish 
xolatidan g’ujanak bo’lib 
orqaga dumalash va 
dumalab cho’qqayib 
tayanish.
24 4-seriya   O’z xarakatlarini fazosi, vaqtda, mushak xarakatlarini baholash va
boshqarishni bilish uchun o’naltirilgan mashqlar.
1. SHuning o’zi             3-
seriya 3-seriyadagi mashqlar, 
o’rgatilib va tez tempda zich 
g’ujanak bo’lib A.t. Tayanib cho’qqayish
va orqaga mumkin qadar 
tez dumalash. Tayanib 
cho’qqayishga qaytish.
5-seriya . Yordamchi va o’zlashtirilayotgan mashqni ayrim qismlarini o’zlashtirishga
yo’naltirilgan mashqlar.
1. yelkalar oqasida qo’llarga
tayanish Devorga   tiralib   turib,
qo’llarni   bosh   orqasida
devorga   tirab   turish.   SHuning
o’zi, chalqancha yotgan holda.
2. Orqaga dumalab 
qo’llarga tayanish 
   Tayanib   o’tirish   holatidan,
oyoqlar   sal   kerilgan   holatda,
g’ujanak   bo’ib   orqaga
dumalash   va   yelkalar   ortida
qo’llarga   tayanish,   D.x.   ga
qaytish.   SHuning   o’zi,   tayanib
cho’qqayishdan.
3. Qiyalikdan orqaga 
umbaloq oshish. Gimnastika ko’prigiga 
o’tirishdan (ko’prikka mat 
qo’yilgan) orqaga umbaloq 
oshishni bajarish.
4. SHuning o’zi odatdagi 
sharoitda O’tirgan holatdan yordam 
bilan orqaga umbaloq oshish 
(yordam berish vaqtida yonda 
turish kerak va yelkadan bir 
qo’lda ko’tarish kerak) tayanib 
cho’qqayish holatiga. A.T. CHo’qqayib 
tayanish. Orqaga umbaloq 
oshish va A.t.
6-seriya .  O’zlashtirayotgan mashqni yaxlit bajarish uchun yo’naltirilgan mashqlar.
1. To’xtabqto’xtab orqaga 
ikki marta umbaloq oshish. CHo’qqayib   tayanish
holatidan   orqaga   umbaloq
oshish,   to’xtash   2-s,
25 cho’qqayib   tayanish   va   orqaga
umbaloq oshish.
2. Orqaga ikki marta 
umbaloq oshish. CHo’qqayib   tayanish   hola-
tidan   orqaga   ikki   marta
umbaloq   oshish,   tizzalar
kerilgan,   birinchi   baja-rishda
to’xtash kerak emas. Tez   suratda   orqaga   ikki
marta   umbaloq   oshish   va
tik   turish,   joyda   tik   turish
2-3 s.
Bir oyoqni siltab ikkinchi oyoqda depsinib qo’llarda tik turish.
Bajarish   texnikasi.   Qo’llar   yuqoriga   ko’tarilgan   holatdan   keng   qadam   qo’yib   gavda
oldinga engashtirish. Polga yelka, qo’llar bilan tiralib, barmoqlar ochilgan (1-2 rasmlar)
kengligida. Bir oyoqni siltab, ikkinchi oyoq bilan depsinib, qo’llarda tik turishga chiqish
(3-4   rasmlar),   oyoqlarni   juftlash.   Qo’llarda   tik   turishda   gavda   maksimal   cho’ziladi,
muvozanat saqlanib gavda to’g’ri ushlanadi (5-rasm).
1                          2                          3                  4  
            
Qo’llarda tik turishni o’zlashtirishda shug’ullanuvchi nimani bilishi kerak?
1. Elka kengligida qo’llarni tirab, barmoqlar ochilishi kerak.
2. Gavda cho’zilib, to’g’ri turishini kuzatish.
Qo’llarga, kallaga tayanib tik turish.
O’quv topshiriqlarning turlari
Bilm ma’lumot 
kadrlari 
(nima qilish kerak?) Bajarish kadrlari
(Qanday bajarish) Nazorat kadrlari
(Nazorat mashqlari 
test)
1-seriya
1. Qo’llarni ko’tarish
Qo’llarni   ko’tarib   yelkalar
ko’tarilsin,   kerishilmasin,
shuning   o’zi,   kaftlar   yuqoriga
oyoqlar uchiga turish.
2. yelkalarni ko’tarish va 
tushirish qo’llarni   ko’tarib,   yelkalarni
yuqoriga   ko’tarish   va   pastga
tushirish,   shuning   o’zi
to’ldirma   to’p   bilan   yoki
shtangani grifi bilan.
26 3. Oldinga egilish.
SHerik   bilan   kerishib
egilishni   bajarish.   SHuning
o’zi   oyoqlarni   kerib   (juft)   D,H
dan   qo’llar   bir-birini
yelkalarida.
4. Oldinga tashlanish
A.T.   oldinga   tashlanishni
bajarish   (depsinish   oyoqda)
qo’llar   pastda,   va   D.H   ga
qaytish
5. Ketma-ket oyoqni orqaga
siltash Gimnastika   devorida   ketma-
ket   oyoqni   siltashni   bajarish
(reykani   to’g’ri   qo’llar   bilan
ushlab, gavdani engashtirib.) oyoqni bukmasdan 
mashqni 3-4 marta ketma-
ket bajarish.
2-seriya
1. Oldinga tashlanib 
qo’llarga tayanish  A.T. dan tashlanishni bajarish
(oyoqda depsinish) va 
tayanishga to’g’ri qo’llarni 
qo’yish. Siltanish oyoq to’g’ri 
orqada. Mashqni 3-4 marta 
navbatma-navbat bajarish.
3-4 seriyalar
1. Bir oyoqda depsinib 
ikkinchida siltanib oyoqlarni 
almashtirish A.T. dan oldinga tashlanib 
qo’llarga tayanish, og’irlikni 
qo’llarga yuklash, bir oyoqda 
depsinib, ikkinchi oyoqni siltab
oyoqlarni almashtirish 
(siltanganda tosni yuqori 
ko’tarish kerak). Birinchi xarakatda D.H. 
va 2-3 marta mashqni 
takrorlash.
5-seriya
1. YOrdam bilan qo’llarda 
tik turish Tayanib yotish holatidan 
yordamchilar sondan, 
boldirdan gavdani qo’llarda tik 
turishga to’g’ri gavdani 
ko’tarishadi.
2. SHuning o’zi bir oyoqni 
siltab, ikkinchi oyoqda 
depsinib. Qadamlab   qo’llarga   tiralish
(siltanish   boshlanganda
bajaruvchini   sonidan   va
boldiridan   ushlab   yordam
berish),   tik   turishga   chiqish,
27 xatorlarni   tuzatish.   SHuning
o’zi tik turishda yordam berish.
Devorga tayanib qo’llarda 
tik turish Devorga osilgan matga 
tayanib qo’llarda tik turish
6-seriya.
1. Qo’llarda tik turish
SHerik   bilan   bajarish:   bir
oyoqda   siltab,   ikkinchi   oyoqda
depsinib   qo’llarda   tik   turish
(sherik   tik   turish   holatga
chiqqanda   ushlab   turish).
SHuning   o’zi   mustaqil   (tik
turishga   chiqish,   ushlab   turish
ihtiyoriy) Bir   oyoqni   siltab,
ikkinchi   oyoq   bilan
depsinib ikki marta ketma-
ket   qo’llarda   tik   turishga
chiqish.
Yonga to’ntarilish.
Bajarish usuli . Yo’nalishga to’g’ri turgan holatda qo’llarni oldinga, yuqoriga
siltab, o’ng oyoqda tashlanish (1). Navbatma-navbat qo’llarga tiralib, o’nga burilib,
qo’llarda tik turishga chiqish, oyoqlar keng kerilgan (2-3) va xarakatni davom etib,
og’irlikni chap qo’lga yuklash, qo’llarda itarilib, oyoqlarni kerib turish, qo’llar yonga
(4-5)                                  O’quv topshiriqning seriyalari
Kerib qo’llarda tik turishni bajarish.
Bilm ma’lumot 
kadrlari 
(nima qilish kerak?) Bajarish kadrlari
(Qanday bajarish) Nazorat kadrlari
(Nazorat mashqlari 
test)
1-seriya
1. YOnga egilish Keng turishda bajarish, asta-
sekin, keng xarakatda, oldinga 
engashmasdan 
28 2. YOnga tashlanish O’nga tashlanib, gavdani 
o’nga engashtirib, chap oyoq 
chapga, qo’llar yonga (shuni 
o’zi boshqa tomonga)
3. Oyoqlarni ketma-
ket yonga siltash qo’llarni devorga tirab A.T. 
dan to’g’ri oyoqlarni aniq 
yonga keng darajada bajarish.
2 seriya
1. Oldinga tashlanish  CHap oyoqda turib, o’ng 
oyoqni siltab, qo’llarni oldinga,
yuqoriga, o’ng oyoqda 
tashlanishni bajarish. Tashlanishni tezlik 
bilan bajarish
Polga qo’llarni tirab 
yonga tashlanish. Tez 
tayangan oyoqni uzatib,
bir oyoqda turish Tashlanishda chap 
oyoqda depsinib, o’ng 
oyoqda turish, chap oyoq
yonga 2-s, chap oyoqni 
pastga tushirish.
3-seriya
1. Qo’llarda tik turish Bir   oyoqni   siltab,   ikkinchi
oyoqda depsinib devorga tiralib
turish   (yoki   sherikni   yordami
bilan   qo’llarda   tik   turishda
cho’ziligi kiritilmasdan). Devor yonida mustaqil 
qo’llarda tik turish, 2-4 s 
turish.
4-seriya
SHuni o’zi 3-seriya Tez siltanib va depsinib tik 
turishni bajarish. qo’llarda tik turish 
(mustaqil) devor oldida.
5-seriya
1. Oyoqlarni keng 
kerib qo’llarda tik 
turish. Devorga   tiralib   qo’llarga   tik
turishdan   oyoqlarni   keng   kerib
turishga tushish, kerishmasdan.
2. Oyoqlarni keng 
kerib, devorga 
tayangan holatdan, yoki
yordam bian yonga 
tushish.  YOrdam   bilan   bajarish
(bajaruvchini   o’ng   qo’li   bilan
o’ng   yelkasidan   va   chap   qo’l
bilan   beldan)   oyoqlarni   kerib
qo’llarda   tik   turishdan
oyoqlarni   keng   kerib   turishga
tushish, qo’llar yonga.
3. Qo’llarda tik turib,  Chap   oyoqda   tashlanishni
29 oyoqlar kerilgan, 
chapga burilish takror   bajarganda,   qo’l-larni
bellariga   qo’yish,   sherik
yoramida   qo’llarga   turishga
chiqish,   oyoqlar   kerilgan,
burilish   yorda-mini   o’ng
oyoqda siltash vaqtida bajarish,
orqada turib oyoqlarni ushlash.
4. Burilib qo’llarda 
tik turish va oyoqlarni 
kerib turishga tushish, 
qo’llar yonga. Sherik bilan bajarish (birinchi
qo’llarda   tik   turishni   va
burilishni   bajarish,   ikkinchi
yelkadan va beldan ushlab)
5. Yonga to’ntarilish. To’ntarilish belgilarda 
kuzatuv bilan bajariladi. To’ntarilishni mustaqil 
bajarish
6-seriya
1. Tempni xakkalash Bir   vaqtda   qo’llarni   ko’tarib,
pastda kichik xakkalashni  chap
oyoqda   bajarish,   chap   oyoqga
qo’nish,   o’ng   oyoqni   sal   bukib
oldinga, shuning o’zi yugurib. YUgurib templi 
xakkalash
                                                      
2. Templi sakrash 
bilan yonga to’ntarilish Bir chiziqda templi sakrash 
va yonga to’ntarilishni bajarish Templi sakrash va 
yonga to’ntarilish.
Xulos a
O’zbekiston yoshlarini salomatligini asrash, jismonan baquvvat, chaqqon, qilib
tarbiyalash   hamda   ularni   hayotga,   mehnatga,   vatanni   himoya   qilishga   tayyorlash
masalalariga   tegishli   hujjatlardagi   ko’rsatmalarini   amalga   oshirish   uchun   jismoniy
tarbiya   ishlariga   yangicha   yondashish,   izlanishda   bo’lish,   butun   tashkiliy   va   amaliy
jismoniy tarbiya tiziminida  ishlab chiqilgan.
30                                             
                             
                                             FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
I. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari
1. Mirziyoyev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard
va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga   quramiz”   mavzusidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   lavozimiga   kirishish   tantanali   marosimiga   bag‘ishlangan   Oliy   Majlis
palatalarining qo‘shma majlisidagi nutqi. – T.: “O‘zbekiston”, 2016 – 56 b.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovi”   mavzusidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   marosimdagi
ma’ruzasi. – T.: “O‘zbekiston”, 2017.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   “O‘zbekistonning
yangi   taraqqiyot   davrida   ta’lim-tarbiya   va   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”   2020-yil   6-noyabrdagi   PF–6108-son   Farmoni   mohiyati
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   “Ta’lim-tarbiya   tizimini
yanada   takomillashtirishga   oid   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”   2020-yil   6-
noyabrda PQ–4884-son qarorida belgilangan ustuvor vazifalar.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   Mustaqillik-ezgu   niyatlarimiz,   buyuk   maqsadlarimiz   ro‘yobi
yo‘lida   qudrat   manbai.   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘zbekiston   Respublikasi
mustaqilligining   yigirma   to‘qqiz   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   marosimdagi   nutqi.
“Yangi O‘zbekiston”, 2020-yil, 1-sentabr
5Chereshneva   A.YA.   Skorostno-silovaya   podgotovka   gimnastov   v e sokoy
kvalifikatsii., Gimnastika., M. F va S., 19 8 8. 13-15 b.
6.A.M.SHlemin “Yun ы y gimnast” M., F va S., 19. 375 b.
31 7.Shlyomin   A.M.   O’spirin   va   o’smirlar   bilan   sport   gimnastikasi   mashg’ulotlarini
o’tkazish uslubiyati to’g’risida. M., F va S., 1986. 26 b.
32
Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha