Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 282.0KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

univer cafe

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

93 Sotish

7-9 sinfda algebrani o'qitishda muammoli ta'lim

Sotib olish
Mundarija:
I.Kirish………………………………………………………3
II.Asosiy qism
I.BOB.Matematikani o'qitishda     muammoli vaziyatlar……….4
1.1.Matematikani o'qitishda     muammoli vaziyatlar………….4
1.2     Muammoli     vaziyatni   tahlil   qilish   metodi   sinfda   faollikni
kuchaytiradi ………………………………………………….7
1.3 Aniq muammoli vaziyatni tahlil qilish…………………..10
II   BOB.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   muammoli
vaziyatlardan foydalanish metodikasi
2.1.   Konkret   vaziyatlarda   muammoli-izlanish   metodini   tanlash
bo’yicha tavsiyalar…………………………………………….16
2.2.Muammoli darsni tashkil etish……………………………19
Xulosa…………………………………………………………26
Foydalanilga adabiyotlar………………………………………28
1 Mavzu:  7-9 sinfda algebrani o'qitishda muammoli ta'lim
Reja:
I.Kirish
II.Asosiy qism
1.1Matematikani o'qitishda     muammoli vaziyatlar
1.2     Muammoli     vaziyatni   tahlil   qilish   metodi   sinfda   faollikni
kuchaytiradi
1.3 Aniq muammoli vaziyatni tahlil qilish
II   BOB.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   muammoli
vaziyatlardan foydalanish metodikasi
2.1.   Konkret   vaziyatlarda   muammoli-izlanish   metodini   tanlash
bo’yicha tavsiyalar
2.2.Muammoli darsni tashkil etish
Xulosa
Foydalanilga adabiyotlar
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Ma’lumki,   ota   -   bobolarimiz   qadimdan   bebaho   boylik
bo’lmish ilm  - u ma’rifat, ta’lim  va tarbiyani inson kamoloti va millat ravnaqining eng
asosiy sharti va garovi deb bilgan” 
Albbatta, ta’lim - tarbiya - ong mahsuli, lekin ayni vaqtda ong darajasi va uning
rivojini   ham   belgilaydigan,   ya’ni   xalq   ma’naviyatini   shakllantiradigan   va   boyitadigan
eng   muhim   omildir.   Binobarin,   ta’lim   -   tarbiya   tizimini   va   shu   asosda   ongni
o’zgartirmasdan turib, ma’naviyatni rivojlantirib bo’lmaydi.
Shu  bois  bu sohada  yuzaki, rasmiy yondashuvlarga, puxta o’ylanmagan ishlarga
mutlaqo   yo’l   qo’yib   bo’lmaydi.   Maktab   ta’lim   -   tarbiya   masalasi   davlat   va   jamiyat
nazoratida   bo’lishi   asosiy   qonunimizda   belgilab   qo’yilgan.   Shu   bilan   birga,   bu   keng
jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab   -   quvvatlashishini   talab   qiladigan
umummilliy masaladir.
Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo’lishi
farzandlarining bugungi qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
Buning uchun har qaysi ota - ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida avvalo
shaxsni   ko’rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,   farzandlarimizni
mustaqil va keng fikrlash qobiliyatiga ega bo’lgan ongli yashaydigan komil insonlar etib
voya   yetkazish   -   ta’lim   -   tarbiya   sohasining   asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo’lishi   lozim,
deb qabul qilishimiz kerak. Bu esa ta’lim - tarbiya ishini uyg’un holda olib borishni talab
etadi.
Ta’limni   tarbiyadan,   tarbiyani   esa   ta’limdan   ajratib   bo’lmaydi.   Bu   sharqona
qarash, sharqona hayot falsafasi.
Kurs ishining maqsadi:  7-9 -sinf matematika darslarda muammoli vaziyatlarni 
vijudga keltirish
Kurs   ishining   vazifasi:   Matematika   darslarida   didaktik   o’yinlardan   foydalanish
o’quvchilarda   tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy   tasavvur   etish,   kuzatuvchanlikni
rivojlantirishga imkon beradi.
Kurs ishining tuzilishi:   Kurs ishi, kirish, 2 bob, xulosa va adabiyotlardan iborat.
3 I.BOB.Matematikani o'qitishda     muammoli vaziyatlar
1.1 Matematikani o'qitishda     muammoli vaziyatlar
Mashhur   nemis   muallimi   Disterveg   shunday   deb   yozgan   edi:   "Yomon
o'qituvchi haqiqatni aytadi, yaxshi o'qituvchi uni topishga o'rgatadi".
Fikrlash   jarayonining   boshlanishi   muammoli   holat   bo'lgan   psixologlarning
bayonotlarini   esdan   chiqarmaslik   kerak:   Muammoni   o'rganishning   mohiyati,
o'qituvchi   nafaqat   fanning   yakuniy   xulosalari   haqida   xabar   berish   bilan   bir
qatorda, o’quvchilarni ham ilmiy izlanishda ishtirok etishga majbur qiladi.
Bugun   "zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar",   "innovatsion   jarayon"   kabi
tushunchalar   o’qitish   jarayoniga   qat'iy   kiritildi.   Har   bir   o'qituvchi   o'z   ishida
pedagogik texnologiyani sinovdan o'tkazdi va eng samarali usulni tanladi.
Tajribadan   shuni   ko’rish   mumkinki,   chuqur,   kuchli   va   ongli   bilimlarga   ega
bo’lgan   o'quvchilarni   yetishtirishda   ularning   xotirasini   rivojlantirishga   katta
e’tiborni   qaratish   emas,   balki   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishga
e’tiborni   qaratish   muhim.   O’quvchilarga     muammoni   hal   qilish   yo'lini   izlashni
"yuqtirib   olish"   kerak.   Ko’pincha   o'qituvchi     darsda   kerakli   ko’rgazmalardan
foydalanib mavzuni tushuntiradi: ammo ba'zi o'quvchilar uni eshitmaydi, chunki
butunlay   boshqa   narsalarga   e’tiborini   burgan   bo’ladi.   Shunday   vaziyatda
o’quvchini   darsga   qanday   qilib   "qaytarish"   kerak?   Guruhga   muammoni
tashlash,   so'ngra   o'quvchilardan   uning   yechimlari   haqida   fikrlarini   so'rashingiz
mumkin.
Matematika   darslarida   muammoli   muloqot   texnologiyasi   quyidagi   universal
ta'lim faoliyatini hal etishda yordam beradi. Normativ - muammolarni hal qilish
qobiliyati.   Kommunikativ   -   muloqot   qilish.   Kognitiv   -   ma'lumotni   ola   bilish,
mantiqiy xulosa chiqarish. Shaxsiy - axloqiy baholash.
        O'qituvchining   maqsadi   -   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish
orqali   o'quvchilarni   o'qishga   o'rgatish.   Ta'lim   texnologiyalari   esa   faqatgina
amalda o'zlashtirilishi mumkin.
4 Fikrlash   odatda   muammolar,   savol,   yoki   ziddiyat   paydo   bo’lganda   boshlanadi.
Buning uchun o’qituvchi muammoli vaziyatlarni qo’llaydi va ularni hal qilishga
yordam beradi.
Muammoli   vaziyatlarni   yaratish   o'qituvchilardan   maxsus   metodik   usullarni
o'rganishni talab qiladi. Muammolarning uchta guruhini farqlash mumkin:
1) kognitiv - o’rganuvchi (nazariy fikrlash),
2) baholovchi (tanqidiy fikrlash),
3) tashkiliy-ishlab chiqaruvchi (amaliy fikrlash).
Kognitiv   muammolarni   taqqoslash,   faraz   qilish,   o’z   taklifini   ishlab   chiqish
orqali   hal   qilish   mumkin.   Natijada   fanda   yangi   qonunlar,   xulosalar   va   yangi
tushunchalar paydo bo'ladi. Baholovchi muammolar sub'ektlar va ish natijalarini
tanqidiy baholashni talab qiladi. Tashkiliy-ishlab chiqaruvchi muammolarni hal
qilishda   esa   atrofdagi   turli   xil   o'zgarishlarni   hal   etish   yo'llarini   izlash   bilan
bog'liq, shuningdek, bilimlarni amalda qo'llashni o’rgatadi.
Bu   muammoli   vaziyatlarni   batafsil   ko'rib   chiqaylik.   Har   bir   darsda
o’quvchilarni     tushunchalarga   mustaqil     ta'rif   berishga   jalb   qilish   mumkin.
Kuzatishlar,   tushuntirishlar   asosida   o’quvchilar   ob'ekt   yoki   hodisaning
xususiyatlarini   aniqlaydilar.   Masalan,   talabalar   "to'rtburchak"   tushunchasini
o'rgandilar   va   endi   kvadratni   o'rganishga   kirishdilar.   "Kvadrat"   tushunchasini
ta’riflash kerak.
  Doskada   o'qituvchi   turli   o'lchamdagi,   holatdagi,   turli   rangdagi     bir   necha
kvadratlarni   chizdi.   "Bu   kvadrat"   tushunchasiga   ta'rifi   berish   va     umumiy
bo'lgan   xususiyatni   aniqlash   kerak.   Ushbu   usulni     qayta   takrorlash   natijasida,
o'quvchining   ongida   atrofdagi   narsalar   haqidagi   bilish   kontsepsiyasi
shakllanadi.
Baholovchi muammoli masalalarini hal qilishni tashkil etishning asosiy maqsadi
o’quvchilarning tanqidiy fikrlashlarini rivojlantirishdir. Ob'ektlar va hodisalarni
baholamaslik   uchramaydigan   turmush   tarzi   mavjud   emas.   Shuning   uchun   ham
to'g'ri, tanqidiy fikrlash qobiliyati barcha insonlar uchun zarurdir. Odatda darsda
5 o’quvchilar   yolg'on   mulohazalarni   rad   etishlari   kerak   bo’ladi.   Ushbu   usulga
rioya   qilishlari   va   taqqoslash   yo'li   bilan   xatolikni   topishlari   kerak   bo’ladi.
Odatda,   o'qituvchilar   o’quvchilarga   xatolarsiz     vazifalarni   taqdim   qilishadi.
Natijada,   o'quvchilarda   taqdim   etilayotgan   xabarlarga,   ko'rsatmalarga   to’g’ri
ma’lumot degan qat’iy ishonch hosil qilinadi. Bundan qochish va o'quvchilarni
tahlil qilish, xatolarni topish va ularni isbotlash qobiliyatini rivojlantirish kerak.
O'quvchilarda   bu   ko'nikmalarni   asta-sekinlik   bilan   hosil   qilish   kerak:   birinchi
navbatda,   xatolik   bor   bo'lgan   hukmni   aniqlasin,   keyin   xatolarni   rad   etadigan
dalillarni   tanlasin,   nihoyat,   izchillik   bilan   inkor   etishni   o'rgansin.   Hukmni   rad
etish   -   uning   yolg'onligini   aniqlashdir;   keltirilgan   dalillar   aniq   mantiqiy
qonunlarga,   qoidalarga   muvofiq   bo'lishi   kerak.   O'qituvchi   xatolarni   aniqlash
uchun turli usullarni qo'llaydi: o'zaro tekshirish va bahs.
Masalan, qo’yidagi masala berilsa,
-   Maymunlarning   bir   galasi   qornini   to’ydirib,   dalada   o’ynab   yurishar   edi.
Ularning sakkizdan bir qismining kvadrati yalov ustida, o'n ikkitasi esa lianaga
osilib,   sakrab   tushishar   edi.   U   erda   qancha   maymun     bor   edi?   O’qituvchi
masalani   yechish   uchun   tenglamani   yozadi:   .   Bunda   o’quvchilar   diqqat   bilan
qayta   tekshirib   ko’rishganda   xatolikni   topib   o’zgartiriladi:     Tashkiliy-ishlab
chiqaruvchi muammoli  vaziyatlar   o'quvchilarni ishlab  chiqarishda faol ish  olib
borishga   tayyorlashga,   amaliy   fikrlashni   rivojlantirishga   yordam   beradi,   ular
mumkin bo'lgan murakkab shartlardan chiqish yo'llarini topishlariga o'rgatiladi.
O’quvchilarning bilimlari chuqurroq     bo'lib, yangi faktlar bilan boyitiladi.
Misol   uchun,   trapesiyaga   bag'ishlangan   darsni     darhol   unga   ta'rif   berish   bilan
boshlash mumkin yoki boshqacharoq tarzda boshlash mumkin:
O’quvchilarga:   "Siz   avval"   trapesiya   "so'zini   eshitganmisiz?   Bu   nimani
anglatishini   bilasizmi?   Bugun   darsda   biz   geometriyaning   qaysi   shaklini
trapesiya   deb   nomlanganligini   va   uning   xususiyatlarini   o'rganamiz".   Yoki
doskada   har   xil   to'rtburchaklarni   tasvirlab   darsni   boshlashingiz   mumkin.   Ular
orasida bolalar uchun ma'lum bo'lgan parallelogram, to'rtburchak, kvadrat, romb
6 va yangi to'rtburchak (trapesiya) mavjud. O’quvchilarga ularni nomlanishini va
ta'rifini  berish  so’raladi  va noma'lum to'rtburchakka "trapesiya"  deb  nomlashni
va   ta'rif   berishlarini   so'rash   kerak   (o’quvchilar   trapesiyaning   ikkita   tomonini
paralleligini ko'rishlari kerak).
O'qituvchining vazifasi o'quvchilarni o’rgatayotgan fanini     nafaqat tushunishga,
balki   o'ylashga   o'rgatishdir.   Buning   uchun   guruhda   muammoli   vaziyatlarni
yaratish, o’quvchilar yordamida ularni hal qilish orqali erishish mumkin.
Odatiy   bo'lmagan   muammolarni   hal  qilish  o'quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini
rivojlanishiga   hissa   qo'shadi.   Haqiqatan   ham,   bunday   vazifalar   bolalarda
qiziqish   uyg'otadi,  aqliy   faoliyatni  faollashtiradi,  mustaqil  fikrni  shakllantiradi,
ilmiy   izlanishga   turtki   bo’ladi.   Muammoni   hal   qilishning   turli   yo'llarini
topayotgandao’quvchilar   bilimi   rivojlanadi,   ijodiy   qobiliyati   rivojlanadi,
tadqiqot qobiliyati rivojlanadi.
1.2  Muammoli vaziyatni tahlil qilish metodi sinfda faollikni kuchaytiradi
Abu Ali ibn Sino «Tib qonunlari» asarida yosh bolalarni tug‘ilganidan boshlab
voyaga   yetgunicha   ma’lum   tartibda   tarbiyalab   borish   lozimligini   aytadi.
Maktabda bolalarni qanday va qay usulda o‘qitish haqida ham muhim fikrlarni
olg‘a   suradi.   U   bolalarni   yakka   tartibda   o‘qitishdan   ko‘ra   jamoa   tartibida
o‘qitishni maqul deb biladi va bu usulning afzalligi haqida shunday deb yozadi:
«O‘quvchilar o‘qish va tarbiya davomida ilmga chanqoqlik sezadilar. O‘z bilimi
bilan   g‘ururlanadilar,   bir-birlarining   bilimiga   havas   qiladilar.   G‘urur   va   o‘ziga
e’tibor   tarbiyalanuvchilarni   bir-biridan   orqada   qolmaslikka   undaydi.
O‘quvchilar   birga   bo‘lganda   doim   bir-biri   bilan   gaplashadi   va   bu   bilan   o‘z
xotira va nutqini rivojlantiradi».
XV asrda Samarqandda Mirzo Ulug‘bek «Akademiya»ga asos soldi. Bu haqda
tarixchi  olim  Volter   «Ulug‘bek   Samarqandda  birinchi  akademiyaga  asos   soldi,
7 yer   kurrasini   o‘lchashni   buyurdi   va   falakiyotshunoslik   jadvallarini   tuzishda
ishtirok etdi», deb yozgan edi.
Ulug‘bek   Akademiyada   olib   borilayotgan   ta’lim-tarbiya   jarayonida
o‘quvchilarning   matematika,   falakiyot   va   tibbiyot   fanlari   bo‘yicha   qobiliyatini
rivojlantirishni muhim vazifa deb baholagan. U har bir kishining axloqiy kamol
topishida boshqalar bilan   o‘zaro munosabati, hamkorligi   va   do‘stligi yetakchi
rol   o‘ynaydi,   deb   hisoblagan.   Shuningdek,   Ulug‘bek   bolalarning   barkamol
inson bo‘lib voyaga yetishi uchun ularni o‘qitish va tarbiyalash zarurligini, turli
bilimlarni o‘rganishda qiziqtirish kerakligini qayd etgan. Bolalarning o‘qishdan
sovishiga sabab, avvalo, o‘qituvchilardagi razolat ekanini, bunday o‘qituvchilar
yaroqsiz   usullar   bilan   yoshlarning   bilim   olishga   qiziqishini   so‘ndirishi
mumkinligini ta’kidlaydi. Uning fikricha, tarbiyachi avvalo, o‘zini tarbiyalashi,
ya’ni bilim va mahoratini muttasil oshirib borishi lozim.
Yuqoridagilardan ko‘rinib turibdiki, ta’lim jarayonida faollik, ya’ni aynan ta’lim
oluvchilar   hamda   ta’lim   beruvchining   o‘zaro   faolligi,   o‘zaro   hamkor,
hamfikrligi   hal   qiluvchi   omildir.   Bular   xozirgi   kundagi   interfaol   ta’lim
metodlarining o‘sha zamonlardagi ko‘rinishini yaqqol ifodalaydi.
Zamonaviy   pedagogik   jarayonda   esa   pedagoglar   interfaol   ta’lim   modelidan
tashqari quyidagi ta’lim modellaridan ham foydalanishmoqda. Bular ekstrafaol,
introfaol, faol (ichki) va interfaol ta’lim modellaridir. Ular bo‘yicha 1- jadvalda
qisqacha ma’lumot keltiramiz:
8 1-   jadval.   Ta’lim    berish modellari    sxemasi va ularning asosiy mohiyati
Bizning   fikrimizcha,   bugungi   kunda   ekstrafaol,   faol   va   introfaol   ta’lim
jarayonlariga   interfaol   metodlarning  tatbiq  etilishi   ularning  samarali   kechishini
ta’minlash   bilan   birga,   zamonaviy   ta’lim   uchun   o‘ta   muhim   sanalgan   o‘zaro
hamkorlik   asosida   ta’lim   olish   uchun   ma’lum   sharoitlarni   vujudga   keltiradi.
Quyida ta’lim rus tilida olib boriladigan maktablarning o‘zbek tili fanida «Keys
study»   metodidan   foydalanib   tashkil   etilgan   interfaol   ta’lim   jarayonining
tahliliga to‘xtalamiz.
9 1.3 Aniq muammoli vaziyatni tahlil qilish
Aniq muammoli vaziyatni tahlil qilish   (ingliz tilida «case-study», nemis tilida
«fallstudie»)   so‘nggi   yillarda   tobora   ommalashib   borayotgan   metodlardan   biri
sanaladi.   Ta’lim   rus   tilida   olib   boriladigan   maktablarda   o‘zbek   tili   fanini
o‘qitish jarayonida ushbu metodni o‘tkazish uchun quyidagi muammoli vaziyat
tanlab olinishi mumkin:
«Zumrad va Qimmat» ertagidagi Qimmatning dardi. — «Men yomon qahramon
emasman,   otam   Zumradni   o‘rmonga   tashlab   kelganida   qattiq   xafa   bo‘ldim.
Ovqatning   ham   tuzini   atayin   sho‘r   qilganim   yo‘q,   tuz   ovqatga   solinmadi,   deb
o‘ylab, ozgina solgan edim, lekin... Onamga har doim men ishlarni qilay desam
sira   qildirmadilar,   lekin   barcha   uy   ishlarini   o‘rganishni   xohlagan   edim.   Men
Qimmat, sizlar tasvirlaganchalik yomon emasman, menga ishoninglar...».
Mana shu vaziyat borasida guruhlarda tahliliy ish olib borildi. Bundan tashqari  
boshqa   bolalar   ertaklaridagi   salbiy   qahramonlar   «Yalmog‘iz   kampir»,   «Bo‘ri»
kabi obrazlar asosida ham muammoli vaziyatlar tashkil etish mumkin.
Bu   metod   o‘qituvchilarning   axborotlarni   tahlil   qilish,   asosiy   muammoni
aniqlash,   ularni   hal   etishning   muqobil   yo‘llarini   tanlash   va   baholash,   eng
samarali   yo‘lni   topish   hamda   harakat   dasturini   ishlab   chiqish   ko‘nikmalarini
shakllantirish maqsadini ko‘zlaydi.
Muammoli vaziyatlarni tahlil qilish metodining o‘quvchilarda o‘zaro muloqotni
yuzaga keltirishdagi afzalliklari quyidagi jihatlar bilan belgilanadi:
— fanlararo aloqani o‘rnatish;
— obrazli tafakkurni rivojlantirish;
— muqobil variantlarni baholash;
— tahlil natijalarini namoyon etish;
— qaror qabul qilish bilan bog‘liq jarayonda davomiylikni ta’minlash;
—   muloqotga   kirishish   va   guruh   yoki   jamoada   ishlash   ko‘nikmalarini
o‘zlashtirish imkoniyatlari mavjud.
10 Ta’lim   rus   tilida   olib   boriladigan   maktablarda   o‘zbek   tilini   o‘rganishda   o‘quv
materiallari   asosidagi   muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish,   o‘quvchilar   yoki
guruhlarning   individual     ishlari,   takliflarni   guruhli   muhokama   qilish   bilan
muvofiqlashtiriladi.   Bu   holat   o‘quvchilarda   guruhda,   bir   jamoada   ishlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Individual   tahlillar,   guruhda   ularning   muhokama
qilinishi,   muqobil   variantlarning   tanlanishi,   harakat   yo‘nalishi   va   muammoni
hal   qilish   rejasini   belgilash,   o‘quvchilarda   tahlil   qilish   va   rejalashtirish   kabi
sifatlarning   shakllanishiga   yordam   beradi.   Ushbu   metod,   ayniqsa,   til   (xorijiy
tillarni) o‘rganishda nihoyatda qo‘l keladi.
Amalda   muammoli   vaziyatlarni   ishlab   chiqishda   quyidagi   ikki   yo‘ldan   birini
tanlash mumkin:
1) aniq hayotiy voqea-hodisalar misolida;
2) sun’iy asoslangan hodisalar, harakatlar asosida.
Ta’lim   amaliyotida   muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilishda   samaradorlikka
erishishni kafolatlovchi quyidagi asosiy tamoyillar ishlab chiqilgan:
1.   Muammoli   vaziyatlar   faqat   birgina   mavzu   yoki   predmet   bilan   bog‘liq
bo‘lmaydi. Ular, odatda, boshqa muammolar va masalalar bilan bog‘liq bo‘ladi.
Shu   sababli,   o‘quvchilar   fanlararo   aloqadorlikdan   foydalanish   ko‘nikmalariga
ega bo‘lishi lozim.
2.   Muhokama   jarayonida   o‘quvchilar   muammoli   vaziyatlarning   tashqi
jihatlariga   emas,   balki   ichki   sabablariga   e’tibor   qaratishi   pedagogik   jihatdan
to‘g‘ri sanaladi.
3. O‘quvchilar muhokama jarayonida ma’lum fan yoki o‘quv materiali bo‘yicha
o‘zlashtirgan   nazariya,   qoida,   ta’rif   yoki   aksiomalarni   o‘rinli   qo‘llay   olishi,
shuningdek, ulardan muammoli vaziyatlar yechimini topish va tavsiyalar ishlab
chiqishda foydalana olishi kerak.
4.   Birgina   muammoli   vaziyatning   yechimini   topish   bilan   kifoyalanib   qolmay,
qolgan   muammolarning   yechimini   ham   izlash   va   yo‘nalishlarini   tahlil   qilish
maqsadga muvofiqdir.
11 5.   O‘quvchilarga   tahlil   va   ilgari   surilayotgan   tavsiyalarning   to‘g‘riligini
tasdiqlashda shaxsiy tajribalarga tayanib ish ko‘rish tavsiya etilishi lozim.
6.   Muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilishga   yondashish   tizimli,   izchil   va   o‘rinli
bo‘lishi zarur.
Ta’lim   rus   tilida   olib   boriladigan   maktablar   uchun   «O‘zbek   tili»   darsligida
berilgan   «Men   sevgan   asar   qahramoni»   mavzusini   o‘rganishda     o‘quvchilarni
«Yalmog‘iz   kampir»,   «Bo‘ri»,   «Zumrad   va   Qimmat»   kabi   mavzular   asosida
tashkil   etilgan   muammoli   vaziyatlarni   hal   etishga   undash   mumkin.   Buning
uchun   quyidagicha   savollar   o‘rtaga   tashlanadi:   «Zumrad   va   Qimmat»   ertagida
tashqaridan   ko‘ringan   holatga   asoslanib   Qimmatni   yomon   qahramon   deb  
bo‘ladimi?   Ta’lim   rus   tilida   olib   boriladigan   maktablarning   o‘zbek   tili   fani
asosida   «Men   sevgan   asar   qahramoni»   mavzusidagi   dars   jarayonida   tashkil
etilgan tajriba-sinov ishlari  natijasida adabiy o‘qish  bo‘yicha lug‘atda berilgan:
asar,   qahramon,   ket,   arang,   yo‘ldosh,   o‘ksimoq,   chalg‘imoq,   durra,   silamoq,
sharmanda   bo‘lmoq   so‘zlarining   rus   tilidagi   ma’nosini   69   foiz   o‘quvchilar
to‘g‘ri topa olishgan.
Yuqorida   bildirilgan   fikrlarga   tayangan   holda   quyidagi   umumiy   fikrga   kelish
mumkin: ta’lim jarayonida interfaol metodlarni qo‘llash  o‘quvchilarning  o‘quv
faolligini oshirish, mashg‘ulotlarning qiziqarli va samarali tashkil etilishi hamda
darsga qo‘yilgan maqsadga samarali erishishni ta’minlaydi.
Muammoli   vaziyat   –   talabalarning   ma’lum   topshiriqlarni   bajarish   (masalani
echish, savolga javob topish) jarayonida yuzaga kelgan ziddiyatni anglashi bilan
bog‘liq   ruhiy   holati   bo‘lib,   u   hal   etilayotgan   masala   bilan   bog‘liq   yangi
bilimlarni izlashni taqozo etadi.
Muammoli vaziyatlarni hal qilish bosqichlari:
1. Muammoli vaziyatni yaratish.
2. Vaziyatni tahlil qilish asosida muammoni qo‘yish.
3. Farazlarni ilgari surish.
4. Echimni tekshirish.
12 Pedagogikada muammoli vaziyat metodi ham qo‘llaniladi.
Muammoli vaziyat metodi –  talabalarni muammoli vaziyatga to‘qnash kelishini
ta’minlash asosida ularning bilish faoliyatini faollashtirishga asoslanadigan yo‘l.
Metodning   mohiyati   aniq   vaziyatni   tahlil   qilish,   baholash   va   uning   echimi
yuzasidan   qaror   qabul   qilishdan   iborat.   Ta’lim   jarayonida   muammoli   vaziyat
metodi   qo‘llanilganda   talabalarning   faoliyatlari   quyidagi   tizim   asosida   tashkil
etiladi:
Ta’lim   jarayonida   muammoli   o’qitish   metodlaridan   foydalanish
Bugungi   kasbiy   ta’limning   asosiy   vazifalaridan   biri   bu   bo’lajak   mutaxassis
shaxsida   bilish   faolligi,   bilish   mustaqilligi,   ijodkorlik   va   ilmiy   tadqiqotchilik
xususiyatlarini shakllantirishdan iborat. Bu esa kasbiy ta’lim-tarbiya jarayonini
shaxsga   yo’naltirilgan   tizimini   shakllantirish   va   mazkur   jarayonda   bevosita
talabalarning   o’quv   faoliyati   motivatsiyasini   rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi
o’qitish   metodlaridan   foydalanish   muammosini   vujudga   keltiradi.
Ma’lumki,   o’quv   faoliyati   -   bu   o’quvchining   nazariy   bilimlar-o’zlashtirishga
qaratilgan   va   fikrlashning   o’sishini   ta’minlaydigan   faoliyatlaridan   biri   sifatida
ko’rsatiladi.   O’qish   faoliyati   o’quvchining   o’zi   amalga   oshirib   o’zini
13Muammoli vaziyat
Ye chimni usul va 
vositalarni tanlash
YA ngi Muammolarni 
bashoratlashLoyihalani taqdimoyi  Axborotlarni izlashXarakatlarni rejalashtirish Muammo
Mahsulot o’zgartirish   uchun   maxsus   tashkil   qilingan   faoliyati   bo’lagidir.   O’qish
faoliyatining   muhim   qismi   o’quv   topshirig’i   xisoblanadi.
Darhaqiqat,   talabalarning   o’quv   faoliyati   bu   o’zini-o’zi   kasbiy   shakllantirish
jarayonidagi muhim aqliy harakatlar tizmi bo’lib bu jarayonda o’quv faoliyatini
tashkil etish va amalga oshirishga bo’lgan yondoshuvlar muhim ahamiyat kasb
etadi.
Tadqiqotchi olim V. Davidov ta’kidlaydiki, «individ o’quv faoliyatining o’ziga
xosligi   uning   extiyojlari,   berilgan   o’quv   topshiriqlari,   motivlar,   xarakat   va
operatsiyalar  ketma-ketligidan  iborat  bo’lib, u quyidagi operatsiyalarni  qamrab
oladi:
A) uzatilgan axborotni o’zlashtirish va passiv qabul qilish;
B) faol mustaqil izlash va axborotni qabul qilish;
V)   axborotni   faol   qabul   qilish,   mustakil   ishlash   va   ijodiy   izlanish.   Keltirilgan
operatsiyalar ketma-ketligida xar bir bosqich o’ziga xos mazmun va yo’nalishga
ega   bo’lib,   talabalarda   bilish   faolligi   va   ijodkorlik   ko’nikmalarini
shakllantirishda   uchinchi   aspekt,   ya’ni   axborotlarni   faol   qabul   qilish,   mustaqil
ishlash va ijodiy izlanish muhim bosqichlardan biri hisoblanadi.
Oliy   ta’lim   muassasalaridagi   samarali   o’qitish   metodlaridan   biri   bo’lgan
muammoli   o’qitish   ham   talabalardagi   aynan   shu   xususiyatlarni   shakllantirshga
xizmat qilishi bilan alohida tavsiflanadi.
Muammoli   (grekcha   -   problema   -   topshiriq)   o’qitish   metodlari   jarayonida
muammoli   vaziyat,   muammoli   topshiriq,   muammoli   masalalar   orqali   o’quv
masalasini   nazariy,   amaliy   jihatdan   o’rganish,   taxlil   etish   va   qiyosiy
taqqoslashga yo’naltirilgan faoliyat metodlaridir.
Ta’lim amaliyotida muammoli o’qitish metodlaridan foydalanishning o’ziga xos
pozitiv   va   negativ   tomonlari   mavjud   bo’lib,   ularni   quyidagicha   izohlash
mumkin   bo’ladi:
-   muammoli   vaziyatlarni   yechish   orqali   ta’lim   oluvchilardagi   o’rganishga
bilishga bo’lgan ongli munosabat shakllanadi;
14 -   ta’lim   jarayonida   turli   qarama-qarshiliklar   va   to’siqlarga   duch   kelish
talabalardagi fikrlash jarayonini jadallashtiradi;
-   muammoli   o’qitish   kasbiy   faoliyatga   nisbatan   amaliy   yondoshuvni
shakllantirishda muxim bosqich sanaladi.
Ijobiy   tomonlari   bilan   birga   muammoli   ta’limning   kuyidagi   jihatlari,   ya’ni:
-   berilgan   muammoli   vaziyat   yoki   topshiriq   talabalarning   bilish   darajasiga
nisbatan murakkab va mavhum bo’lsa;
-   muammoli   topshiriqlar   ta’lim   oluvchilarning   yosh   va   individual
xususiyatlariga nomuttanosib bo’sa;
-   muammoli   topishriqlar   yoki   vazifalar   talabalardagi   bilishning   shaxsiy
manfaatdorligi   uchun   yo’naltirilmasa   kutilgan   natijalarni   bermasligi   mumkin
bo’ladi.
Demak,   keltirilgan   xulosalarga   tayanib   ta’lim   jarayonida   muammoli   o’qitish
metodlaridan   foydalanish   bo’yicha   quyidagi   tavsiyalarni   shakllantirishimiz
mumkin bo’ladi:
-   muammoli   o’qitish   jarayoni   ta’lim   oluvchilarning   bilish   ehtiyojlaridan   kelib
chiqib tashkillashtirilsa;
- muammoli o’qitish metodlarini tanlash jarayonida talabalarning mavjud bilim,
malaka va ko’nikmalaridan kelib chiqib ish tutilsa;
- berilgan muamoli topshiriq yoki vazifalar kasbiy-faoliyatli yondoshuv asosida
belgilanib,   u   bo’lajak   mutaxassis   shaxsidagi   mustakillik,   tanqidiy   fikrlash   va
ijodkorlik   ko’nikmalarini   shakllantirishga   yo’naltirilsa   maqsadga   muvofiq
bo’ladi. 
15 II BOB. 7-9 sinf matematika darslarida muammoli vaziyatlardan
foydalanish metodikasi
2.1. Konkret vaziyatlarda muammoli-izlanish metodini tanlash bo’yicha
tavsiyalar
Reproduktiv   metodlar   birinchi   navbatda   o’quvchilarning   o’quv-axborotini
tezroq   va   mustahkamroq   eslab   qolishlarini   ta’minlash,   o’quv-bilishga   doir
faoliyatni   bevosita   boshqarish,   bilimlardagi   tipik   kamchiliklarni   tez   aniqlash
uchun   amaliy   ko’nikma  va  malakalarni   tarkib   toptirish   maqsadida  qo’llaniladi.
Reproduktiv   metodlar   ayniqsa   o’quv   materialining   mazmuni   asosan-axborot
xarakterida   bo’lsa,   amaliy   harakatlarning   usullarini-ta’riflasa,   o’quvchilarining
bilimlarni mustaqil qidirib  ola bilishlari uchun juda murakkab, prinsipial yangi
xisoblansa   va  
shuning   uchun   ham   o’quvchilarda   muammoli   vaziyatlarni   hal
qilish uchun tayyor bilimlar yo’q bo’lsa samarali qo’llanadi. Ularni-o’quvchilar
hali   muammoli   vazifalarni   yechishga   o’rgatilmagan-hollarda   ham   qo’llash
ratsionaldir, ularni asta-sekin muammoli o’qitish tartibiga olib kirish lozim.
Dasturlashtirilgan   o’qitish   metodlari   o’quv   materialini   element   bo’yicha
o’zlashtirishni,   o’zlashtirish   darajasini   element-bo’yicha   nazorat   qilishni,
o’qitishni   imkoniyati   boricha   individullashtirishni,   bilimlarni   egallashning
individual sur’atini hisobga olishni ta’minlash maqsadida qo’llaniladi.
Dasturlashtirilgan   o’qitish   o’quv   materialining   mazmuni   mantiqiy   tugallangan
bo’limlarga   bo’lish   mumkin   bo’lgan,   o’quv   faoliyatini   bevosita   boshqarishni
ta’minlash   va   barcha   o’quvchilardan   bilimlarning   har   bir   elementini   qanchalik
o’zlashtirganliklari   to’g’risida   tez   axborot   olish   kerak   bo’lganda   qo’llaniladi.
Shu   bilan   birga   Dasturlashtirilgan   o’qitish   tushuntirish   illyustrativ   o’qitishga
nisbatan ko’proq vaqtni talab qiladi.
Dasturlashtirish   o’qituvchining   darsning   tarbiyaviy   vazifalarini   hal   qilish
imkoniyatlarini   ham   ma’lum   darajada   cheklaydi,   shuningdek,   o’qituvchining
o’quvchilarga shaxsiy ta’sir ko’rsatish imkoniyatini ham kamaytiradi. Bularning
16 hammasi   Dasturlashtirishga   o’quv   jarayonida   ko’proq   o’rin   ajratishga   imkon
bermaydi. Dasturlashtirishni u eng ratsional bo’lgan hollarda qo’llash maqsadga
muvofiqdir.
Umuman   olganda   o’qitishning   reproduktiv   metodlari   bir   qator   boshqa   zaif
tomonlarga   ham   egadir.   Ular   o’quvchilarning   tafakkurini,   ayniqsa
mustaqilligini,   tafakkurning   tez   o’zgarishini   rivojlantirishga,   o’quvchilarda
izlanish faoliyati malakalarini zarur darajada tarkib toptirishga imkon bermaydi.
Muammoli-izlanish   metodlari   asosan   ijodiy   o’quv-bilish   faoliyati   malakalarini
rivojlantirish   maqsadida   qo’llaniladi,   ular   bilimlarni   ko’proq   tushunib   va
mustaqil egallashga yordam beradi. Bu metodlar o’quv materialining  mazmuni
haqiqiy   axborotni   ma’lum   qilishga   emas,   balki   fanning   tegishli   sohasidagi
tushunchalar,   qonunlar   va   nazariyalarni   tarkib   toptirishga,   laboratoriya-
eksperimental   ko’nikma   va   mehnat   faoliyati   malakalarini   hosil   qilishga
qaratilgan   hollarda;   o’quv   materialining   mazmuni   asosan   yangi   bo’lmasdan,
balki   bazasida   o’quvchilar   yangi   bilimlarni   izlash   yo’lida   mustaqil   qadam
tashlashlari   mumkin   bo’lgan   ilgari   o’zlashtirilgan   mazmun   mantiqan   davom
ettirilganda;   mazmun   o’quvchilarning   mustaqil   izlashlari   uchun   qulay
bo’lganda,   ya’ni   muammoli   vaziyatlar   o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlarini
rivojlantirishning yaqin zonasida bo’lganda ayniqsa samarali qo’llaniladi.
O’qitishning   izlanish   metodi   reproduktiv   metodga   qaraganda   uni   maktabda   va
hunar-texnika   bilim   yurtida   o’qitishning   yagona   turiga   aylantirishga   imkon
bermaydigan bir qator zaif tomonlarga egadir: o’quv materialini o’zlashtirishga
ko’p   vaqt   ketadi;   amaliy,   ayniqsa   ko’rsatish   va   taqlid   qilish   nihoyatda   katta
ahamiyatga   ega   bo’lgan   mehnat   xarakteridagi   ko’nikma   va   malakalarni   tarkib
toptirish vazifalarini hal qilishda yetarli darajada samarali emas; Appertsepsiya
prinsipini   qo’llash   mumkin   bo’lmagan   o’quv   materialining   asosan   yanti
bo’limlarini   o’zlashtirishda,   tushuntirish   nihoyatda   zarur   bo’lgan,   mustaqil
izlanish   esa   ko’pchilik   o’quvchilar   uchun   uddalab   bo’lmaydigan   murakkab
mavzularni o’rganishda kam samaralidir.
17 Lekin   bu  har   doim  ham  muammoli   va  reproduktiv   metodlarni   birga  qo’llanish
zarur degan ma’noni anglatmaydi. O’qitishning shunday vazifalari, matelarning
shunday mazmuni, o’quvchilar tayyorgarligining shunday o’ziga xos xususiyati
borki, ularda o’qitishning reproduktiv yoki izlanishga oid metodlari xalq iborasi
bilan   aytganda,   sof   holda   qo’llanilishi   mumkin   va   qo’llanilishi   kerak.
Pirovardida   bu   o’qitish   metodlarini   tanlashning   soddalashtirilgan   sxemasini
keltiramiz.
O’qituvchi   bu   sxemadan   foydalanib,   o’qitishning   izlanish   metodlarini   qo’llash
uchun eng ratsional vaziyatlarni tanlashi mumkin. [25]
Pedagogik shartlar Reproduktiv metodlar Izlanish metodlari
1 2 3
1.   Qanday   vazifalarni
yechishda   bu   metod
ayniqsa   muvaffaqiyatli
qo’llaniladi
2.   O’quv   materiali
qanday   mazmunda
bo’lgaiida   bu   metod
ayniqsa   ratsional
qo’llanadi.
3.   O’quvchilar   qanday
xususiyatlarga   ega
bo’lganlarida   bu   metod
ratsional   qo’llaniladi.
4.   O’qituvchi   mazkur
metoddan   foydalanish Bilimlarni,   ko’nikma   va
malakalarni   tarkib
toptirishda
Mazmun   o’ga   murakkab
ski   o’ta   sodda   bo’lganda
O’quvchilar   bu   mavzuni
muammoli   o’rganishga
hali   tayyor
bo’lmaganlarida
Mazkur   temani
muammoli   o’zlashtirish
uchun   o’qituvchida   vaqt
bo’lmaganda Tafakkur   mustaqilligini,
tadqiqotchilik
o’nikmalari   va   ishga
ijodiy   yondashishni
rivojlantirishda   Material
mazmuni   o’rtacha
murakkablikda bo’lganda
O’quvchilar   mazkur
mavzuni   muammoli
o’rganishga   tayyor
bo’lganlarida
O’quvchi   mavzuni
muammoli   o’zlashtirish
uchun   vaqtga   ega
bo’lganida   va
18 uchun   qanday
imkoniyatlarga   ega
bo’lishi kerak. o’qitishning   izlanish
metodlarini   yaxshi
egallaganida
2.2.Muammoli darsni tashkil etish
Bugungi kunda o’qituvchining vazifasi — o’quv jarayonini o’quvchilarda faqat
reproduktiv   fikrlashni   emas,   balki   ijodiy   fikrlashni   ham   shakllantiradigan
yo’sinda   tashkil   qilishdir.   Bunda   o’qitishning   muammoli   usuli   qo’l   keladi.
Muammoli ta’lim—bu o’quv materialini o’quvchi ongida ilmiy izlanish asosida
bilish   vazifalari   va   muammolarini   vujudga   keltiradigan   yo’sinda   o’rgatish
uslubidir.   O’quvchining   fikrlash   faoliyatida   muammoli   vaziyatlar   vujudga
keladi   va   ular   bolani   ob’ektiv   ravishda   izlanishga   va   mantiqiy   to’g’ri   ilmiy
xulosalar chiqarishga da’vat etadi.
Muammo-ilmiy   bilishni   rivojlantirish   zarurligini   ifodalashning   sub’ektia
shaklidir. U muammoli vaziyatda, ya’ni jamiyat rivojlanishi jarayonida bilish va
bilmaslik o’rtasida ob’ektiv ravishda vujudga keladigan ziddiyat.
Muammoli   vaziyat   —   o’quvchining   ma’lum   psixik   holatidir,   Bunday   holat
ma’lum   topshiriqlarni   bajarish   (masala   yechish,   savolga   javob   topish)
jarayonida   ziddiyatlarni   anglash   tufayli   vujudga   keladi.   Ana   shu   ziddiyatni
anglash o’quvchilarda ishni bajarishning usuli yoki shartlari to’g’risidagi yangi
bilimlarni izlash extiyojini uyg’otadi.
Muammoli   vaziyat   muammodan   farqli   ravishda   unga   o’quvchini   jalb   etishdan
iboratdir.   Didaktika   va   psixologiyaga   doir   adabiyotlarda   muammoli
vaziyatlarning tiplarini tasniflash asosida ularni yaratishning eng muhim yo’llari
va usullari ishlab chiqilgan. M.Maxmutov muammoli vaziyat tiplarini ta’riflash
bilan birgalikda ularni quyidagi asosiy usullarini ifodalaydi.
1.   O’quvchilarning   nazariy   tushunchalarini   talab   qiladigan   hodisalarga,
faktlarga,   shuningdek,   hodisalar   o’rtasidagi   tashqi   nomuvofiqliklarga   duch
19 kelishi ularni ana shu nomuvofiqliklarni tushuntirishga intilishga undaydi va bu
intilish bilimlarni faol o’zlashtirishga olib keladi.
2.   O’quvchilar   maktabda,   uyda   yoki   ishlab   chiqarishda   amaliy   topshiriqlarni
bajarayotganida   vujudga   keladigan   ta’limiy   va   hayotiy   vaziyatlardan
foydalanish.   Bunday   holda   muammoli   vaziyatlar   o’quvchining   o’z   oldiga
qo’ygan   amaliy   maqsadga   mustaqil   ravishda   erishish   uchun   harakat   qilishda
muammoni o’zlari vujudga keltiradilar.
3.   Hodisani   tushuntirishga   yoki   uni   amalda   qo’llash   yo’llarini   izlashga   doir
ta’limiy-muammoli topshiriqlar qo’yish.
4.   O’quvchilarni   hayotiy   tasavvurlarlar   bilan   va   hodisalarni   tahlil   qilishga
qiziqtirish.
5.   Taxminlar,   xulosalarni   bayon   qilish   va   ularni   tajribalarda   tekshirish.
6.   O’quvchilarni   faktlar,   harakat   va   hodisalarni   taqqoslashga   hamda   qarama-
qarshi qo’yishga da’vat etish.
7 .   O’quvchilarni   yangi   faktlarni   umumlashtirishga,   taqqoslashga
rag’batlantirish,   Bunda,   odatda   muammoli   vaziyat   vujudga   keladi,   chuiki
taqqoslashda   yangi   faktlarning   qandaydir   aloxida,   tushuntirib   bo’lmaydigan
belgi   va   xususiyatlari   aniqlanadi.
8.   Fanlararo   aloqalarni   tashkil   etish.   Ko’pincha   o’quv   materiali   muammoli
vaziyatni   vujudga   keltirishni   ta’minlaydi.   Bunday   holda   boshqa   o’quv
fanlaridagi   o’rganilayotgan   materialga   bog’liq   fakt   va   ma’lumotlardan
foydalanish   lozim.
Shunday   ekan,   ta’lim   jarayonini   o’qituvchi   va   o’quvchi   hamkorligida   ongli,
ma’lum   maqsadga   yo’naltirilgan   faoliyat   deb   qarash   to’g’ridir.   Uning   tarkibiy
qismlari:   maqsadga   yo’nalganlik,   extiyoj-intilish,   mazmun,   faoliyat,   jarayon,
nazorat-tuzatish   va   natijalarni   baholashdan   iborat.   Muammoli   darsda   yangi
o’rganilayotgan   qonun-qoidaga   oid   faktlar   to’plash,   ularni   taqqoslash   va   tahlil
qilish, bilimlarni o’rganish va mustahkamlash parallel ravishda olib borgan har
20 bir o’qituvchi dars jarayonida muammoli ta’lim usulini ko’plash uchun, avvalo,
quyidagi ketma-ketlikni aniq bilib olishi zarur:
—muammoqo’yish;  
— muammoni-xarakterlovchi sharoitni o’rganish;
— qo’yilgan muammoni xal qilish;
— topilgan yechimning to’g’riligini asoslash;
— muammoning yechimini izlash va xal qilish jarayonida paydo bo’lgan yangi
bilimlarni anglash;
—   muammoni   tizimlash,   motivlashtirish   va   umumlashtirish;
—   muammo   yechimini   o’rganish,   uning   yanada   ixcham   va   qulay   yo’llarini
izlash.
Ta’lim   texnologiyasi   bo’yicha   qilinadigan   barcha   ishlar   o’ziga   xos   amaliy
asosga   ega.   Ta’lim   loyihasini   tayyorlash   o’qituvchi   va   o’quvchining   kelajakda
birgalikda   amalga   oshiradigan   faoliyatini   oldindan   belgilaydi.
O’qituvchi   ta’lim   loyixasini   amalga   oshirishda,   eng   avvalo,   o’quvchining
fikrlash   faoliyatida   mantiqiy   to’g’ri,   ilmiy   xulosalarni   chiqarishga   va
o’zlashtirishga   rag’batlantiradigan   muammoli   vaziyatlarni   vujudga   keltirishni
nazarda   tutmog’i   lozim.
Psixologlarning   ta’kidlashicha,   fikrlash   doimo   muammo   yoki   savoldan,
ajablanish yoki tushuna olmaslikdan va ziddiyatdan boshlanadi. Dars jarayonida
muammoli   vazifalarni   hal   etishda   aniq   vaziyatlarni   tahlil   qilish,   baholash   va
keyinchalik qaror qabul qilishga e’tibor berish lozim.
Muammoli   vaziyatlarni   hal   qilish   usullarida   asosiy   yetakchi   funktsiyalar:
—   o’rgatuvchi:   bilimlarning   dolzarbligini   aniqlashga   asoslanadi.
—   rivojlantiruvchi:   tahliliy   tafakkurni,   aloxida   faktlar   orqali   hodisa   va
qonuniylikni ko’ra bilishni shakllantiradi.
—   tarbiyalovchi:   kommunikativ   ko’nikmalarni   shakllantiradi.
Demak,   muammoli   vaziyatlar   o’quvchilarning   mustaqil   ishlarini
21 takomillashtirishga   asoslangan   bo’lib,   ularda   ilmiy   tushunchalarni,   amaliy
ko’nikmalar va malakalarni shakllantirish, boshqa materiallarni chuqur mantiqiy
tahlil   qilishga   asoslangandir.   Agar,   siz   muammoli   dars   o’tishni   istar   ekan-siz,
avvalombor, muammoli vaziyatlarni yaratish yo’llari;
—   Aniq   savollar   qo’yasiz:   umumlashtirishga,   isbotlashga,   aniq,   mantiqiy   fikr
yuritishga undovchi;
—o’quvchilarga  fikrlashga undovchi savollar  berilib, uning  yemimini mustaqil
ravishda o’zlariga topishni taklif etasiz;
—   nazariy   va   amaliy   topshiriqlar   orqali   o’quvchilarni   taqqoslashga,
umumlashtirishga, xulosalar chiqarishga, berilgan faktlarni solishtirishga da’vat
qilasiz;
— bir savolga turli nuktai nazardan qarash lozimligini tushuntirasiz va berilgan
javoblarni asoslashga undaysiz;
—   o’quvchilarga   hodisani   turli   vaziyat   orqali   ko’rib   chiqishni   taklif   etasiz
hamda   amaliy   ish   jarayonida   duch   keladigan   qarama-qarshiliklarni   ma’lum
qilasiz.
Shunday   qilib,   muammo   hech   qanday   tayyorgarliksiz,   to’g’ridan-to’g’ri
qo’yilmaydi.   U   butun   darsdagi   bosh   masala   sifatida   bayon   qilinadi.   Qo’yilgan
muammolarning   murakkabligi   tabiiyki,   o’quvchilar   saviyasiga   mos   bo’lishi
kerak.   Tanishtiriladigan   materiallar   uncha   katta   bo’lmasligi   lozim.
Materiallarning,   xususan,   masalalarni   o’quvchilarning   o’zlari   hal   qila
olsalargina, ularning muammolarni hal qilishdagi salohiyati ortadi.
Muammoli darslarda mavzuga oid savollar  shunday tuzilishi lozimki, o’quvchi
savolga   javob   berishda   kamchiliklarni   to’ldirsin,   nomalarini   aniqlasin,
o’xshashlik va farqni topsin, fikrini ifodalasin. Muammoli vaziyatni hosil qilish
tadqiqot   restik   suhbatlar,   namoyish   etish   muammoli   bayon   qilish,   reproduktiv
metodlardan foydalangan holda tashkil etiladi.
22 Tadqiqot   metodida   o’quvchilarning   izlanishga,   o’zlari   uchun   yangi   muammoli
hal   qilishga   yo’naltiriladi   va   u   quyidagi   bosqichlarda   amalga   oshiriladi.
1. Fakt va hodisalarni kuzatishni o’rganish
2. Tushunarsiz hodisalarni o’zlashtirish.
3. Gipotezani olg’a surish.
4. Reja tuzish va uni amalga oshirish,
5. Yechimni topish va uni tekshirish
6. Bu metoddan og’zaki va yozma so’zlari, ko’rsatmali vositalar, amaliy ishlar,
yozma va grafik ishlar, laboratoriya mashg’ulotlarida foydalaniladi. [24]
Muammoli darsni tashkil etishning texnologik xaritasi
Ish   bosqichlari
Tayyorlov
bosqichi. O’qituvchi   faoliyati
Darsni   tashkil   etish
mazmunini,   qo’yiladigan
muammoli   vaziyatni   xamda
ushbu   vaziyatning   o’quvchilar
tomonidan   hal   qilinish
yo’llarini,   ta’limiy,
rivojlantiruvchi,   tarbiyalovchi
maqsadni, kutilayotgan natijani
va   baholash   mezonini
belgilaydi. O’quvchi faoliyati
Tashkil   etish
bosqichi,   ya’ni
muammo qo’yish,
da’vat bosqichi. Dars   maqsadini   bayon   qiladi,
mavzuga   oid   muammoli
vaziyat   hosil   qiladi(muzmmoli
savollar qo’yadi) o’quvchilarga Dars   maqsadini   va
belgilangan   muammoni
yozib   oladilar.   Muammoli
vaziyat   va   muammo  bayon
23 qo’yilgan   muammoni
yechishga   doir   ko’rsatmalar   va
yo’llanmalar   beradi   va   ish
natijalarini   baholash   mezonlari
bilan tanishtiradi. etilgan   materiallar   bilan
tanishadilar   va   uni   hal
qilish yo’llarini o’ylaydilar.
Mustaqil   ishlash
jarayoni.
Muammoning
yechimini   topish.
Anglash   va
fikrlash bosqichi Qo’yilgan   muammoni
o’quvchilarning   to’g’ri
tushunishlari,   ularni
muammoga   yo’llash
maqsadida   munozara   va   aqliy
hujum,   klaster,   kubik,   zig-zak
usullaridan   foydalanadi   va
yakka,   ikkita   hamda   guruh
bilan ishlashlarini tashkil etadi.
O’quvchilarni   faollashtirish
maqsadida   bir   guruhdan
ikkinchisiga   o’tish   yo’llarini
amalga oshiradi. O’quvchilar   berilgan
muammolarni   yakka
tartibda,   ikkita   bo’lib   yoki
guruhlarga   bo’lingan   holda
yechishning   turli
imkoniyatlarini   muhokama
qiladilar,   tahlil   qilib,   eng
qulaylarini   topadilar   bir
fikrga keladilar.
Natijalarni taqdim
etish. Diqqat   bilan   tinglaydi.
O’quvchilarning   fikrlarini,
tushunchalarini
aniqlashtiruvchi   savollar
beradi. Natijalarni   bayon   qiladilar
va   boshqa   guruhlar   taklif
qilgan   natijalar   bo’yicha
fikr   yuritadilar   va   savollar
berish   orqali
tushunchalarini
mustahkamlaydilar.
Yakunlash   va Belgilangan   muammoni O’qituvchining xulosalarini
24 umumlashtiruvchi
bosqich. yechish   usul   va
yo’nalishlarining   eng
asosiylarini   ko’rsatib,
ko’pchilik   fikriga   mos
kelganlarini   alohida
ta’kidlaydi. tinglaydi.   Guruhlar   bir-
birlariga   va   o’z-o’zlariga
baho   qo’yishlari   ham
mumkin.
25 Xulosa
Aslida,   har   qanday   ta’lim   o’quvchi   uchun   muammodir.   Chunki   ta’lim
olish   jarayonida   o’quvchi   unga   hozirgacha   noma’lum   bo’lgan   narsa   bilan
tanishadi   hamda   ma’lum   bir   tushunchani   egallaydi.   Shunday   ekan,   o’qituvchi
o’quvchilarning   fikrlash   faoliyatida   muammoli   vaziyatlarni   yaratish   orqali
ularda xar narsani bilishga havas, mustaqillik, o’qishga qiziqish va ijod qilishga
intilish kabi shaxsiy fazilatlarini tarbiyalab borishi lozim.
Muammoli   vaziyatni   vujudga   keltirish,   undan   foydalanish   usullarini   yaratish,
ta’lim   tizimining   xar   bir   bosqichida   o’rganiladigan   fanlar,   ularning
xususiyatlari,   o’quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
yaratiladi.   Bir   xil   yoshdagi   o’quvchilarning   jismoniy   va   aqliy   xususiyatlariga
ko’ra   tushunishi,   fikrlashi,   ishni   bajarish   qobiliyati   turlicha   bo’ladi.   Shuning
uchun   muammoli   vaziyatni   aratishdan   avval   o’quvchini   ruhiy   jihatdan   puxta
tayyorlash   zarur.
K е lajakda ta`lim tizimi muammoli o`qitish vazifalari bilan chambarchas bog`liq
bo`ladi.   O`quvchilarning   mustaqil   bilish   faoliyatini   shakllantirish   va   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirish,   kam   kuch   va   kam   vaqt   sarflagan   holda   dars
jarayonini   qiziharli   tashkil   etish   asosida   ularning   bilim,   malaka   va
ko`nikmalarini   rivojlantirish   muammoli   ta`limning   maqsadlari   k е ng   ekanligini
bildiradi.   D е mak,   muammoli   o`qitish   –   ilg`or   p е dagogik   amaliyotning   va
didaktikani rivojlantirishning zamon talablariga mos darajasidir.
Ta`limning   muammoli   d е b   aytilishiga   sabab   shundan   iboratki,   muammolilik
bazasida   o`quv   jarayonlari   tashkil   etiladi   va   o`quv   muammolarinig   tizimli
ravishda y е chilishi bu ta`limning xarakt е rli b е lgilaridan hisoblanadi.
Muammoli   ta`limga   p е dagogik   adabiyotlarda   turlicha   ta`riflar   b е rilgan.
Muammoli   ta`lim   d е ganda,   muammoli   vaziyatni   hosil   qilish,   muammolarning
y е chilish   yo`llarini   topish,   o`quvchilarga   muammoni   yyechishda   k е rakli
yordamni   b е rish,   y е chimlarni   t е kshirish   va   nihoyat   qo`lga   kiritilgan   bilimlarni
26 mustahkamlash,   sist е malashtirish   jarayoniga   boshchilik   qilish   kabi   amallar
majmui   tushuniladi.   Muammoli   ta`limning   mazmun   mohiyati   «ta`lim-tarbiya
maqsadlariga   mos   k е luvchi   zamonaviy   maktablarda   o`qituvchi   rahbarligida
o`quvchilarning ma`lum bir tizimga mos ilmiy va amaliy muammoni hal etishda
qatnashishidan iboratdir», d е b hisoblaydi.
Muammoli   vaziyat   va   o`quv   muammosi   tushunchalari   muammoli   ta`limning
asosiy   tushunchalaridir.   O`quv   muammosi   o`zlashtirish   jarayonida   mantiqan-
psixologik   qarama-qarshi   qo`yish,   ongli   ravishda   izlanishga   yo`naltirilgan,
noma`lumning   mohiyatini   tatbiq   qilishga   o`quvchining   qiziqishini   uyg`otuvchi
hamda shu asosda yangi tushuncha va tamoyillarni o`zlashtirishga olib k е luvchi
tadqiqot jarayonidir.
O`quv muammosining ikki muhim tomoni bor :
Birinchidan,   o`quvchilarning   muammoni   yechish   usulini   topishga   qaratilgan
faoliyat,   ya`ni   aqliy   izlanuvchanlikka   yo`naltira   olishni   bilish;
Ikkinchidan,   o`quvchilarda   yangi   bilimlarni   o`zlashtirishida   qiziquvchanlik
motivlarini, o`quv-biluv qobiliyatlarini shakllantirish.
Bu tushunchalar o`quvchilarning o`quv-biluv faoliyatini boshharishda va o`quv-
biluv   qobiliyatlarini   shakllantirishda   o`qituvchi   faoliyati   uchun   asosiy   vosita
bo`lib xizmat qiladi.
27 Foydalanilgan adabiyotlar
1.    Sh.M.Mirziyoyevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi. - Toshkent:   
        O’zbekiston, NMIU, 2018. 
2.     Sh.M.Mirziyoyev. Konstitutsiya — erkin va farovon hayotimiz,  
        mamlakatimizni yanada taraqqiy ettirishning mustahkam poydevoridir. –
        Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
3. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
4. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
5. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich  sinf o’qituvchilarining metodik - matematik  tayyorgarligi” -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
6. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
7. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinflarda   fakultativ   darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.
8. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon Print, 2007, 100 bet.
9. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
10. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
11. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
12. Mardonova G’.I. „Matematikadan test topshiriqlari 4-sinf” -Toshkent.: 
O’qituvchi, 2007, 56 bet.
13. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
14. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika darslarida pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
15. http://fayllar.org/   
16. http://arxiv.uz/   
17. http://ziyonet.uz/ru   
18. http://referat.arxiv.uz/   
19. http://aim.uz/   
28

7-9 sinfda algebrani o'qitishda muammoli ta'lim

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский