Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14999UZS
Размер 199.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 04 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Baxtiyor

Дата регистрации 03 Май 2024

14 Продаж

A.Avloniyning “Turkiy Guliston yoxud axloq” asarida ta’limiy-axloqiy masalalar

Купить
“BOSHLANG‘ICH TA'LIM VA GUMANITAR FANLAR” KAFEDRASI
"Boshlang'ich ta’lim'yo‘nalishi sirtqi bo‘lim  " 2" - kurs talabasi
_______________________________NING
“ Boshlang‘ich ta’lim pedagogikasi ” fanidan
KURS ISHI
MAVZU: “ A.Avloniyning “Turkiy Guliston yoxud axloq” asarida 
ta’limiy-axloqiy masalalar ”
                 Tayyorlagan:                        
                 Qabul qildi:
-2024-yil MUNDARIJA
KIRISH   ………………………………………………………………………….3
I. BOB ABDULLA AVLONIYNING PEDAGOGIK QARASHLARI ………..9
1.1  Abdulla Avloniyning hayot yo‘li ………………………………………….......9
1.2  Avloniy tashkil etgan maktablar va darsliklar ………………………………..13
II. BOB. TURKIY GULISTON YOHUD AXLOQ ASARIDAGI KOMIL 
INSON TARBIYASIGA OID ILGARI SURILGAN G‘OYALAR  …………19
  2.1.   Abdulla   Avloniy.   Turkiy   Guliston   yoxud   axloq   …………………………19
2.2   Abdulla   Avloniy   komil   insonlar   tarbiyasi   …………………………………33  
XULOSA  ………………………………………………………..……………….38
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  ……………………………………….40
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.   Hayot olamida, shubhasiz,  tarbiya singari  insoniyatga
ta'sirli   narsa   yo‘qdir.   Shu   sababdan   qadimdan   mashhur   donishmandlar   tarbiya
to‘g‘risida qimmatli fikrlarni yozib qoldirganlar. 
Yoshlar   tarbiyasi,   ularni   ilmli   va   har   tomonlama   etuk   qilib   voyaga   etkazish
barcha zamonlarda muhim vazifa hisoblangan. Mutafakkirlarimiz tomonidan yozib
qoldirilgan   bunday   nodir   asarlar   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni   salbiy   illatlardan
asrab, axloqan pok, haqiqiy inson bo‘lib etishishlariga undagan. 
Ajdodlarimiz   asrlar   davomida   sevib   mutolaa   qilgan   “Pandnoma”,
“Siyosatnoma”,   “Qobusnoma”,   “Axloqi   muhsiniy”,   “Axloqi   jaloliy”,   “Axloqi
nosiriy”,   “Qonuni   hikmat”,   “Nigoriston”,   “Bahr   al-ulum”,   “Kachko‘li   sultoniy”,
“Jovidoni   xirad”,   “Bistu   se   hikmat”,   “Hikoyoti   dilpisand”,   “Odob   as-solihin”,
“Turkiy “Guliston” yoxud axloq” singari asarlar shular jumlasidandir. Ushbu nodir
asarlarda avval axloq-tarbiyaga oid biror so‘z va tushunchani izohlab, keyin unga
o‘quvchi amal qilish uchun naqliy va axloqiy dalillar keltiradi. Umuman ularning
mazmun-mundarijasi, ularda ilgari surilgan ilg‘or g‘oyalar bugungi kunda ham o‘z
ahamiyatini yo‘qotmagan. 
Xitoy   donishmandi   Syun-Szi   “Chaqaloqlar   hamma   yerda   bir   xil   yig‘lashadi.
Katta   bo‘lganlarida   esa   turli   qiliqlar   qilishadi.   Bu   –   tarbiyaning   oqibati”,   deb
yozgan edi. Olmon faylasufi Immanuil Kant o‘z asarida “Inson faqat tarbiya orqali
inson bo‘ladi, uning qandayligi tarbiyaning natijasidir”, degan fikrni bildiradi. 
3 Tarbiyaga   e'tiborsizlikning   oqibati   nimalarga   olib   kelishini   o‘z   vaqtida
Abdulla   Avloniy   kuyunib,   “Bugungi   kunda   jamiyatimizning   yuzini   qora   qiluvchi
pastkashlar, yomonlar, beboshlar, o‘g‘rilar, giyohvandlar va nashavandlar... kecha
tarbiyalariga e'tibor berilmagan bolalardir”, deb yozib qoldiradi. 
Adabiyotshunos   olim   Abdurauf   Fitrat   “Xalqning   harakat   qilishi,   davlatmand
bo‘lishi,   baxtli   bo‘lib   izzat-hurmat   topishi,   jahongir   bo‘lishi,   zaif   bo‘lib   xorlikka
tushishi,   faqirlik   jomasini   kiyib,   baxtsizlik   yukini   tortib   e'tibordan   qolishi,
o‘zgalarga   tobe   va   qul,   asir   bo‘lishi   bolalikdan   o‘z   ota-onalaridan   olgan
tarbiyalariga bog‘liq. Bolalar axloqiy tarbiyani muhitdan oladilar, boshqacha qilib
aytganda,   bolalar   suvga   o‘xshaydi,   suv   idishning   shaklini   olganidek,   bolalar   ham
muhitning   odob-axloqini   qabul   qiladilar”,   deydi.   Alixonto‘ra   Sog‘uniy   tarbiya
xususida   shunday   yozadi:   “Yolg‘iz   insonga   emas,   barcha   jonlik   mavjudotlarda
ta'lim-tarbiya   ta'siri   ko‘z   oldimizda   ko‘rilib,   buning   natijalari   butun   dunyoga
tarqalib   turmoqda.   O‘qitish-o‘rgatish   buyon   tursin,   suhbat   o‘zi   ham,
suhbatdoshlarga o‘t bilan suvdek tez o‘tadi. Shuning uchun ham har kimga, suhbat
yo‘ldoshlariga qarab baho beriladi”. 
Darhaqiqat,   nafaqat   bir   oila,   balki   er   sayyorasidagi   har   bir   mamlakatning
gullab   yashnashi,   undagi   yashovchi   xalqlarning   farog‘ati   ham   shak-shubhasiz
ta'lim va tarbiya tufaylidir. Ma’lumki, ulug‘ mutafakkir Abu Ali ibn Sino merosida
ilm va axloq uyg‘unligi masalasi alohida o‘rin tutadi. Allomaning “Tadbiri manzil”
risolasida   tarbiya   masalasi   ko‘proq   tahlil   etilgan.   Xususan,   “Tadbiri   manzil”da
inson   tayyor   shaxsiy   sifat,   odat   va   ko‘nikmalar   bilan   tug‘ilmasligi   qayd   etiladi.
4 Bunday   xususiyatlar   odamning   ijtimoiy   hayotida   sekin   asta   shaxsiy   va   o‘zgalar
tajribasi,   avvalgi   ajdodlar   an'analari,   ta'lim-tarbiya   o‘zgalarning   ta'siri   ostida
shakllanadi. Shaxs kamolotida ijobiy fazilat va odatlarni qaror toptirish qanchalik
qiyin   va   mushkul   bo‘lsa,   ma'naviy   qiyofaga   yopishib   olgan   salbiy   jihat   va
odatlardan   xalos   bo‘lish   shunchalik   murakkabdir.   Alloma   nazdida   bolalar
tarbiyasini   barvaqt   boshlagan   ma'qul:   “Bola   tana   bo‘g‘inlari   barqaror   bo‘lgan,
uning tili  to‘g‘ri, ravon gapirish va quloqlari  tinglash va o‘zgalar so‘zlarini  qabul
qilish hamda o‘rganilayotgan narsaga (tabiiy) moyillik paytdan boshlab uni ilmlar
va axloq-odob (asoslari)ga o‘rgatib borish lozim”. 
Kurs   ishi   maqsadi .   A.Avloniyning   “Turkiy   guliston   yoxud   axloq   asarining   ”
komil inson tarbiyasidagi o‘rnini o‘rganish 
Kurs ishining vazifasi:  
 A.Avloniyning asarlarida axloqiy tarbiyani o‘rganish; 
 A.Avloniy   asarlarida   komil   inson   tarbiyasi   qanday   olib   berilishi   kerakli
haqida o‘rganish; 
Kurs ishining ob’yekti :  “Turkiy Guliston yoxud axloq” pandnomasidagi mulohazalar
Kurs   ishining   predmeti   :   Pandnomalar,   axloqiy-tarbiyaviy   asarlar   (Kaykovus,
Sa’diy, Jomiy, Navoiy) ,“axloq kitoblari,abidsedariy(Savodi ta’lim, yakka baytlar,
chistonlar)
5 Yuqoridagilardan   shu   narsa   ma'lum   bo‘lmoqdaki,   hamma   vaqt   tarbiyada
butun ish nafaqat ota-onalarga, balki go‘zal axloq va ilmiy salohiyatga ega bo‘lgan
ustoz-muallimlarning   sa'y-harakatiga   ham   bevosita   bog‘liq.   Bunda   ishni   tashkil
qilish shakllarinigina emas, ayni paytda, ishlashni to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish shartlarini
bilish  ham  muhimdir.  Har  bir   millatning  o‘z  ma’naviy  qiyofasi   mavjud.  Bugungi
kunda   har   tomonlama   taraqqiy   topib   borayotgan   jamiyatimizda   ma’naviyatni
yuksaltirish yuksak  vazifalardan biridir. Ma’naviyatimizni  yanada rivojlantirishda
esa millatimiz tarixini, ma’naviy qiyofasini o‘zida badiiy aks ettirgan tarixiy badiiy
hamda ilmiy asarlarning ahamiyati va o‘rni beqiyosdir. 
O‘zbek   adabiyotida   bunday   asarlar   juda   ko‘p.   Ular   yosh   avlodni   barkamol
qilib voyaga yetkazishda muhim ahamiyatga ega. Bu jihatdan,taniqli o‘zbek adibi
Abdulla   Avloniyning.   maktab   uchun   yaratgan   to‘rt   qismdan   iborat   “Adabiyot
yoxud milliy she’rlar”hamda “Birinchi  muallim”, “Turkiy guliston  yoxud axloq”,
“Ikkinchi   muallim”,“Maktab   gulistoni”   kabi   darsliklari   ham   xarakterli   bo‘lib
hisoblanadi.   Bu   asarlardagi   mukammal   fikrlarning   barcha   g‘oyaviy   to‘liqligi,
ta’lim-tarbiya   tizimiga   va   tushunchalariga   doir   fikrlarning   ilmiy-nazariy
asoslanganligi yuqoridagi fikrlarimiz dalilidir. 
Shuningdek,   Abdulla   Avloniy   ijodiy   merosi   bilan   ilk   darsliklarning
mukammal   yaratuvchisi   sifatida   ham   gavdalanganligi,   asarlaridagi   ta’lim   va
tarbiyaga   doir   tushunchalarning,   g‘oyaviy-badiiy   mushohadalarning   tadqiq
qilinganligi, qolaversa, mavzuning dolzarbligi ma’rifatparvar adib, serqirra ijodkor
Abdulla   Avloniyning   ijodida   bugungi   kunning   eng   muhim   masalasi-ta’lim   va
6 tarbiyaga doir fikrlarning dalili hikoyalar, she’riy lavhalar misolida yoxud majoziy
xarakterga ega hikoyatlar asosida ochib berilishi asnosida ko‘zga tashlanadi. 2017-
yilning   3-avgust   kuni   O‘zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   mamlakatimiz
ijodkor ziyolilari vakillari bilan uchrashuv o‘tkazdi. 
Ushbu   uchrashuda   madaniyat   va   san’at   sohasida   yuzaga   kelgan   ko‘plab
muammolar   o‘rtaga   tashlandi.   Mazkur   yig‘ilishda   madaniyat,   ommaviy   axborot
vositalari,   adabiyot   va   san’at   sohasini   tubdan   isloh   qilish   maqsadida   amalga
oshiriladigan keng miqyosli  ishlar xususida  so‘z bordi, yosh iste’dodlar  tarbiyasi,
madaniyatimiz va adabiyotimizni rivojlantirish maqsadida yangi g‘oya, tashabbus
va   takliflar   bildirildi:   “Biz   uchun   hech   qachon   kun   tartibidan   tushmaydigan   yana
bir   o‘ta   muhim   masala   borki,   unga   alohida   to‘xtalib   o‘tish   zarur   deb   bilaman,   u
ham   bo‘lsa,   unib-o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodimiz,   farzandlarimiz   tarbiyasi   bilan
bog‘liq.   Buyuk   bobomiz   Abdulla   Avloniy   aytganidek,   bu   masala   biz   uchun,
haqiqatdan   ham,   yo   hayot-yo   mamot,   yo   najot,   yo   halokat,   yo   saodat   yo   falokat
masalasidir.” 
Shu   ma’noda   Abdulla   Avloniyning   ta’lim-tarbiya   sohasidagi   qarashlari
o‘zbek   xalqining   ruhiyati,   turmush   tarzi,   milliy   qadriyatlari   bilan   chambarchas
bog‘langanligi   adibning   boy   pedagogik   merosi   ta’lim-tarbiya   masalalarini
rivojlantirish,   uni   o‘quvchilar   qalbida   shakllantirishda   axloqiy   va   ma’naviy
barkamol   yoshlarni   tarbiyalashda   milliy   maktab   va   qimmatbaho   manba   bo‘lib
xizmat qilganini o‘rganib chiqish davr talabiga aylanmoqda. Abdulla Avloniyning
maktab uchun yaratgan asarlari va ularda axloq-odob tushunchalarining yoritilishi
7 tarbiya   masalasining   ifodasi   nafaqat   badiiy,   balki   noyob   tarixiy-pedagogik,
ta’limiy va qomusiy yodgorlik hisoblanadi. 
Avloniy  asarlari   bilan  yaqindan  tanishar  ekanmiz,   yana  bir  bor   shunga   iqror
bo‘lamizki,   uning   asarlarida   ifoda   etilgan   ta’limiy,   tarbiyaviy   g‘oyaviy,   falsafiy
pedagogik   hikmatlar   o‘zining   hayotiy   mazmuni   bilan   bizni   bugun   ham   hayratda
qoldiradi.   Avloniy   asarlarining   tub   ma’no-mohiyatini   belgilab   beradigan
insonparvarlik,   mehnatsevarlik,   vatan-   parvarlik   g‘oyalari   va   axloq-odob
tamoyilida   hozirgi   zamon   uchun   ham   behad   ibratli   bo‘lgan   saboqlar   borligini
alohida ta’kidlab o‘tmoq joiz. 
 Kurs   ishining   tarkibiy   qismlari:   Kirish,   2-bob,   4-paragraf,
xulosa va foydalangan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
8  I. BOB ABDULLA AVLONIYNING PEDAGOGIK QARASHLARI
1.1 Abdulla Avloniyning hayot yo‘li
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshidagi   o zbek   milliy   madaniyatining   mashhurʻ
vakillaridan biri  ma rifatparvar  shoir, dramaturg, jurnalist, olim, davlat va jamoat	
ʼ
arbobi   Abdulla   Avloniydir.   U   1878-yilning   12-iyulida   Toshkentning   Mergancha
mahallasida,   to quvchi   Miravlon   aka   oilasida   dunyoga   keldi.   Bolaligi   Mirobod	
ʻ
mahallasining   egri-bugri   ko chalarida,   ko pchilik   qismini   ruslar   tashkil   qilgan	
ʻ ʻ
temir   yo l   ishchilari   bolalari   orasida   kechdi.   O qchidagi   eski   maktabda,   so ng	
ʻ ʻ ʻ
madrasada   o qidi   (1885–1886).   Mustaqil   mutolaa   bilan   shug ullandi.   Arab,   fors,	
ʻ ʻ
rus   tillarini   o rgandi.   Orenburg,   Qozon,   Tiflisda   chiqib   turgan   gazeta-jurnallarni
ʻ
kuzatib   bordi.   Qisqa   muddat   ichida   u   ma rifatparvar   sifatida   tanildi   va   o lkadagi	
ʼ ʻ
ijtimoiy-madaniy harakatchilikning faol namoyandalaridan biriga aylandi  [4]
. 
Abdulla   Avloniy   pedagogik   qarashlari   bugungi   kunda   o‘zbek   milliy
maktabini yaratishda muhim ahamiyat kasb etadi.   Avloniy ijodiy merosini chuqur
o‘rganishga   qiziqish   ortib   bormoqda.   U   insonga   xos   xulqni   ikkiga   –   yaxshi   va
yomonga  ajratadi.  “Yaxshi   xulqlar”  deb  nomlangan   birinchi  qismida   u  31   fazilat,
“Yomon xulqlar” deb atalgan ikkinchi qismda esa 20 illatga ta’rif beradi. 
O‘z   mulohazalarini   dalillash   uchun   Qur’on   oyatlari   va   hadislardan,
shuningdek,   Arastu,   Suqrot,   Ibn   Sino,   Sa’diy,   Mirzo   Bedil   singari   mashhur
mutafakkirlarning   fikrlarini   keltiradi.   Har   bir   axloqiy   kategoriyaga   o‘z
munosabatini   bildirgach,   o‘sha   fikrning   mazmunini   ifodalovchi   bayt   yo   biror
9 maqol-hikmat   ilova   qiladi.   Avloniy   “axloq   ulamosi”ning   qarashlari   asosida
insonlarning   xulqlarini   yaxshi   va   yomon   xulqlarga   ajratadi,   bunga   ularning   nafs
tarbiyasini asos qilib oladi. 
U yaxshi xulqlarga fatonat, nazofat, shijoat, intizom, vijdon, vatanni suymak
kabi   fazilatlarni   kiritsa,   g’azab,   shahvat,   jaholat,   safohat   kabi   illatlarni   yomon
xulqning   belgilari   deb   biladi.   Avloniyning   ma’rifatparvarlik   va   milliy   uyg’onish
g’oyalarini   kuylagan   dastlabki   she’rlari   o‘zbek   milliy   uyg’onish   davri
adabiyotining   hamisha   bebaho   mulki   bo‘lib   qoladi.   U   bu   turkumga   mansub
she’rlarida o‘zbek mumtoz adabiyotidagi she’riy shakllarni katta ijtimoiy mazmun,
ma’rifatparvarlik g’oyalari, hajviy ruh va xalqona ohanglar bilan boyitdi. Abdulla
Avloniy   bolalar   uchun   ham   bir   qancha   she’r   va   masallar   yozgan.   Shoir   bu
asarlarida maktab yoshidagi bolalarning fikr doirasini kengaytirish, ularda maktab
va   kitobga,   mehnatga,   tabiatga,   Vatanga   muhabbat   uyg’otishni   maqsad   qilib
qo‘ygan.   Uning   ko‘pgina   she’rlari   zamirida   Vatanni   sevish   g’oyasi   yotadi.   Shoir
bu she’rlarida Vatanni sodda va samimiy misralarda tasvirlaganki, faqat o‘sha 10-
yillarning   o‘rtalaridagina   emas,   balki   bugungi   maktab   yoshidagi   bolalar   ham
ulardan   katta   estetik   zavq   olishlari   mumkin.   Darhaqiqat,   shoir   Vatan   ta’rifini
boshlab,   “Tog’laridan   konlar   chiqar,   Erlaridan   donlar   chiqar…   Havosi   o‘ta
yoqumlik, Cho‘llari bor toshlik, qumlik, Toshkand emas, toshqand erur, Kesaklari
gulqand erur”, deya bolalarda ona diyorga katta mehr uyg’otishga erishadi. 
Ma’rifatchilik   va   ijtimoiy   mavzu   Avloniy   she’riyatida   markaziy   o‘rin
egallaydi. Shoir ilm-fanning fazilatlarini zavq bilan kuylaydi. “Maktab”, “maorif”,
10 “ilm”,   “fan”   kabi   tushunchalar   shoir   she’rlarida   ezgulikning   betim-sol   ramzi,
obrazi   darajasiga   ko‘tariladi,   “jaholat”   va   “nodonlik”   esa   zulmat   va   yovuzlik
timsoli   sifatida   talqin   qilinadi.   Abdulla   Avloniyning   “Muxtasar   tarixi   anbiyo   va
tarixi   Islom”   asari   ham   mavjud.   Ushbu   asar   boshlang’ich   maktablarning
o‘quvchilariga   mo‘ljallangan.   Bu   asar   birinchi   marta   1910-yilda   Munavvarqori
tomonidan   Toshkentda   Ilm   bosmaxonasida   bosilgan.   Mustaqillik   yillarida   esa
Zokirxon Afzalov Shokirxon o‘g’li tomonidan 1994-yilda “Fan” nashriyotida chop
etilgan.   Risolada   Odam   alayhissalomdan   Muhammad   alayhissalomgacha   o‘tgan
payg’ambarlarning qissalari va zuhuri islom zikr etilgan. 
Islom   tarixi   fanida   payg’ambarlar   tarixi,   payg’ambarimiz   Muhammad
alayhissalomning   hayotlari   va   Islom   dini   tarixi,   shuningdek,   ilk   xalifalik   davri
tarixi   uch   bosqichda   o‘rganiladi.   Nasiriddin   Rabg’uziyning   “Qissayi   Rabg’uziy”,
Alisher Navoiyning “Tarixi anbiyo va hukamo” asarlari payg’ambarlar tarixiga oid
bo‘lsa, Alixonto‘ra Sog’uniyning “Tarixi Muhammadiy”si ikkinchi va Rizoud-din
ibn   Faxrud-dinning   “Xulafoi   roshidin”   asari   uchinchi   davrni   o‘z   ichiga   oladi.
Abdulla Avloniy asari mana shu uch davrni mujassamlashtirgan. Adibning asosiy
ko‘zlagan   maqsadi   millat   kelajagi   bo‘lgan   bolalarni   boshlang’ich   sinfdanoq
qisqacha   bo‘lsada   Islom   tarixi   bilan   tanishtirish,   diniy   ma’rifatlarni   oshirish,
ularning qalblariga iymon nurini singdirish bo‘lgan. Abdulla Avloniyning bu asari
tahsinga sazovordir. 
U   o‘zbek   xalqi   madaniyati,   ma’rifati   bilan   bir   qatorda   qo‘shni   afg’on   xalqi
ijtimoiy-siyosiy   hayotid а   ham   1919-1920-yillarda   muhim   ro‘l   o‘ynagan.   Sho‘ro
11 hukumatining   Afg’onistondagi   siyosiy   vakili   va   konsuli   vazifasini   bajargan.
Abdulla   Avloniy   asarlar   yozish   bilan   bir   qatorda   maktablar   ochish,   xalqni
savodxon   qilishi,   o‘zbe к   xotin-qizlarini   o‘qitish,   o‘qituvchilar   va   ziyoli   kadrlar
tayyorlash bilan shug’ullanadi. U 1923-24-yillarda eski shahardagi xotin-qizlar va
erlar   maorif   bilim   yurtlari   mudiri,   1924-29-yillarda   Toshkent   harbiy   maktabida
o‘qituvchi,   1925-34-yillarda   O‘rta   Osiyo   Kommunistik   universiteti,   O‘rta   Osiyo
Qishloq xo‘jaligi   maktabida, O‘rta Osiyo Davlat universitetida dars beradi. 
Pedagogika fakultetining til va adabiyot kafedrasi professori va mudiri bo‘lib
ishladi.   U   1933-yilda   o‘zbek   maktablarining   7-sinfi   uchun   “Adabiyot
xristomatiyasi” tuzib, nashr ettirdi. Abdulla Avloniy “Hijron”, “Nabil”, “Indamas”,
“Shuhrat”,   “Tang-riquli”,   “Surayyo”,   “Shapaloq”,   “Chol”,   “Ab”,   “Chig’aboy”,
“Abdulhaq” taxalluslari bilan tanqidiy va ilmiy maqola, 4000 misradan ortiq she’r
ijod   qilgan.   Avloniy   1927-yilda   “Mehnat   qahramoni”   unvoni   bilan   taqdirlandi.
1930-yilda   unga   “O‘zbekiston   xalq   maorifi   zarbdori”   faxriy   unvoni   berildi.
Hozirda mustaqil O‘zbekistonimizda Abdulla Avloniy nomida bir qator maktablar
bor. O‘zbekiston Yozuvchilar uyushmasi bolalar adabiyoti bo‘yicha uning nomida
mukofot   ta’sis   etgan.   Toshkent   ko‘chalaridan   biri,   Respublika   o‘qituvchilar
malakasini   oshirish   markazi   va   mahallalardan   biri   uning   nomida.   Respublika
o‘qituvchilar   malakasini   oshirish   markazida   Abdulla   Avloniy   muzeyi   tashkil
qilingan  [6]
. 
1.2 Avloniy tashkil etgan maktablar va darsliklar
12 XX   asr   boshlarida   Turkiston   madaniy   hayotida   yuz   bergan   eng   muhim
o zgarishlardan   biri   maktab   o quv   ishlarida   o zgarish   bo ldi.   Avloniy   bu   davrdaʻ ʻ ʻ ʻ
jadidchilik   harakatiga   qo shilib,   Toshkentdagi   jadidlarning   faol   ishtirokchilaridan	
ʻ
biri   bo lib   tanildi.   Avloniy   1904-yilda   Mirobodda,   so ngroq   Degrezliqda   (1903–	
ʻ ʻ
14)   xuddi  shunday  yangi  usulda,  yangicha  maktab  ochib, dars  berdi  va  darsliklar
yozdi.   1909-yilda   maktab   maorif   ishlariga   yordam   beruvchi   “Jamiyati   xayriya”
ochib,   yetim   bolalarni   o qitdi.   “Adabiyot   yoxud   milliy   she rlar”   nomli   to rt	
ʻ ʼ ʻ
qismdan iborat she riy to plamining birinchi juz ini nashr qildirdi. Munavvarqori,	
ʼ ʻ ʼ
Muhammadjon   Podshoxo jayev,   Tavallo,   Rustambek   Yusufbekov,   Nizomiddin	
ʻ
Xo jayev,   Shokirjon   Rahimiy   kabi   taraqqiychilar   bilan   sheriklikda   “Nashriyot”	
ʻ
(1914),   “Maktab”   (1916)   shirkatlarini   tuzdi.   “Taraqqiy”,   “Shuhrat”   (1907),
“Osiyo”   (1908),   “Turon”   (1917)   gazetalarini   chiqardi.   1918-yilda   Turkiston
Shurolar   hukumatining  birinchi  gazetasi  “Ishtirokiyun”ning  tashkilotchilaridan  va
uning birinchi muharrirlaridan bo ldi. 	
ʻ
U   sovet   davrida   turli   mas uliyatli   lavozimlarda   xizmat   qildi,   qaysi   vazifada
ʼ
ishlamasin   ilm-ma rifat   tarqatish,   ta lim-tarbiya   masalalari   bilan   shug ullanib	
ʼ ʼ ʻ
keldi, bilim yurtlarida, oliy maktablarda o qituvchilik qildi. 1930–34 yillarda O rta	
ʻ ʻ
Osiyo   davlat   universitetida   (hozirgi   ToshDU)   kafedrani   boshqardi.   U   1934-yilda
vafot   etdi.   Avloniy   1927-yilda   Mehnat   Qahramoni   unvoniga   sazovor   bo ldi.	
ʻ
Avloniy 30 yildan ortiqroq ijod qildi. 1916-yilgi mardikorlik voqealarining, so ng
ʻ
inqilobiy   talotumlaru   milliy   ozodlik   kurashlarining   guvohi   bo ldi.   O tgan   davr	
ʻ ʻ
ichida,   o zi   ta kidlaganidek,   “o nlab   she r   va   maktab   kitoblari,   to rt   teatr   kitobi”	
ʻ ʼ ʻ ʼ ʻ
13 qoldirdi.   Uning   madaniyatimiz   tarixidagi   o rni   haqida   gap   ketganda,   ikki   jihatiniʻ
alohida ta kidlash zarur: pedagogik faoliyati va adabiy badiiy ijodi. 	
ʼ
Uning   pedagogik   faoliyati,   ta lim-tarbiya   haqidagi   fikrlari   XX   asrning	
ʼ
boshlarida   yangi   bosqichga   ko tarilgan   ma rifatchilikning   xususiyatlarini
ʻ ʼ
belgilashda muhim manbalardandir. Avloniy maktabi gumanistik va erkin tarbiya
asosiga   qurilgan,   dunyoviy   va   ilg or   ilm-fanni   bolalarga   o rgatishni   o z   oldiga
ʻ ʻ ʻ
asosiy   vazifa   qilib   qo ygan,   yoshlarni   mamlakatning   ijtimoiy-siyosiy   hayotiga	
ʻ
aralasha   olish   qobiliyatiga   ega   bo lishini   ta minlaydigan   haqiqiy   xalq   maktabi	
ʻ ʼ
bo ldi.   Adib   bu   maktablar   uchun   darsliklar   tuzdi.   Uning   avvalgi   sinf   shogirdlari	
ʻ
uchun   “Birinchi   muallim”i   (1911)   Oktyabr   o zgarishigacha   4   marta,   “Alifbedan	
ʻ
so nggi   o quv   kitobi”   –   “Ikkinchi   muallim”   (1912)   3   marta   kayta   nashr   etilgan.	
ʻ ʻ
Axloqiy didaktik mazmundagi “Turkiy Guliston yoxud axloq” darsligi (1913) XX
asr   boshlari   ijtimoiypedagogik   fikr   taraqqiyotida   alohida   o rin   egalladi.   Unda	
ʻ
tarbiya   va   axloq   masalalari   birinchi   marotaba   XX   asrning   talab   va   ehtiyojlari
nuqtai nazaridan tahlil qilingan. 
Avloniy xulqlarni an anaviy yaxshi va yomonga ajratar ekan, mulohazalarini	
ʼ
Gippokrat, Platon, Aristotel, Sa diy Sheroziy, Bedil  fikrlari bilan dalillagan holda	
ʼ
zamonaviylikni   asosiy   mezon   qilib   oladi.   Adib   Vatan   muhabbatini   uning   uchun
kurashmoqni eng yaxshi insoniy xulqlardan hisobladi. Vatan – bu har bir kishining
tug ilib   o sgan   shahar   va   mamlakati.  Uni   qadrlamoq,  sevmoq,   yashartmoq   kerak.	
ʻ ʻ
Shoir  Vatan va unga muhabbat deganda shuni  tushungan edi. Tilga, madaniyatga
muhabbat   esa,   har   bir   kishining   o z   xalqiga   bo lgan   muhabbatidir:   “Har   bir	
ʻ ʻ
14 millatning   dunyoda   borlig ini   ko rsatadurgon   oyinai   hayoti   til   va   adabiyotidir.ʻ ʻ
Milliy   tilni   yo qotmak   millatning   ruhini   yo qotmakdur”.   Avloniy   Hijron,   Nabil,	
ʻ ʻ
Indamas, Shuhrat, Tangriquli, Surayyo, Shapaloq, Chol, Ab, Chegaboy, Abdulhaq
taxalluslari   bilan   she r,   hikoyalar   va   maqolalar   yozgan.   Shuni   aytish   kerakki,	
ʼ
Avloniy ancha murakkab hayot va ijod yo lini bosib o tdi. 	
ʻ ʻ
U adabiyotga g oyaviy kurashlar g oyat keskinlashgan bir davrda kirib keldi.	
ʻ ʻ
Hech   ikkilanmasdan   ma rifat   va   taraqqiyot   uchun   kurashishini   maslak   etib   qabul	
ʼ
qildi.   Shoir   she riyati   bilan   tanishar   ekansiz,   qiziq   bir   holga   duch   kelasiz.   Unda	
ʼ
birorta   ishqiy   she r   yo q.   U   ijtimoiy   muammolarni,   el-yurt   g amini   muhimroq	
ʼ ʻ ʻ
biladi. Xalq va Vatan baxtsizligi oldida har qanday muhabbatni rad etadi. O z ona	
ʻ
diyorini   bamisoli   “yor   kabi   sevadi”.   Butun   mehrini   shunga   bag ishlaydi.   Asrimiz	
ʻ
boshlari   Turkiston   takdirida   g oyat   mas uliyatli   bo lgan,   uning   hayot   mamot	
ʻ ʼ ʻ
masalasi hal qilinayotgan bir payt edi. Buni Avloniy davrning peshqadam ziyolisi,
yirik ma rifatparvar, jadidlar ta limotining faol tarafdori sifatida tezda ilg ab oldi.	
ʼ ʼ ʻ
Dastlabki   poetik   asarlari   “Adabiyot   yoxud   milliy   she rlar”   (I,   II,   III,   GUjuzlar),	
ʼ
“Maktab   gulistoni”   (1916),   “Mardikorlar   ashulasi”   (1917)   kitoblarida   va
“Sabzavor”   tazkirasi   (1914)   hamda   vaqtli   matbuot   sahifalarida   chop   etilgan
asarlaridir.   Ularda   ilm-ma rifat   targ ib   qilingan,   jaholat   va   nodonlik,   eski	
ʼ ʻ
tuzumning   ijtimoiy-axloqiy   asoslari   qoralangan,   ozod   va   baxtiyor   zamon   haqida
fikr yuritilgan. Shu jihatdan Avloniyning bu davrdagi she rlari Hamza, Anbar otin	
ʼ
poeziyasiga   ohangdoshdir.   Avloniy   barmoq   vaznini   adabiyotda   keng   qo llagan.	
ʻ
Milliy kuylarga moslab she rlar yozgan va poeziyaning imkoniyatlarini boyitgan. 	
ʼ
15 Avloniyning   adabiyot   oldidagi   muhim   xizmatlaridan   biri   shu   bo ldiki,   uʻ
mardikorlik   she riyati   deb   atalgan   yangi   adabiy   hodisaning   yaratuvchilaridan   biri	
ʼ
bo ldi.   1916-yilgi   mardikorlik   voqealarini   ifodalovchi   “Bir   mardikorning   otasi	
ʻ
o g liga   aytgan   so zlari”,   “Onasining   o g liga   aytgan   so zlari”,   “Afsus”   kabi
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
she rlar yozdi. Ona yurtdan uzoq shimolning qorli-muzli yerlariga, front orqasidagi	
ʼ
qora xizmatga olib ketilgan mardikorlarning xayrlashuv manzaralarini, haqsizlikni
yoritdi.   Bu   she rlarning   ohang   va   uslubi   xalq   qo shiqlariga   g oyat   yaqin   bo lib,	
ʼ ʻ ʻ ʻ
ular  xalqimizning milliy uyg onishida  muhim o rin tutdi. Avloniy 1917-yil fevral	
ʻ ʻ
inqilobini   xursandchilik   bilan   kutib   oldi   (“Qutuldik”,   “Yotma”   she rlari).	
ʼ
Oktyabrga bag ishlab “Hurriyat marshi” (1919), “Ishchilar qulog iga” kabi she rlar	
ʻ ʻ ʼ
yozdi,   yangi   sotsialistik   tuzumni   ulug ladi.   Lekin   ko p   o tmay,   rus   sovet   tuzumi	
ʻ ʻ ʻ
eski   chor   tuzumining   oldingidan   battarroq   shakli   ekanligini,   sovet   siyosati
riyokorlik   asosiga   qurilganligini   anglay   boshladi.   Jumladan,   tantanavor   va da	
ʼ
qilingan   erkinlikning   berilmaganligi   shoir   ijodida   g amgin   tushkun   ohanglarning	
ʻ
paydo   bo lishiga   olib   keldi   (“Haftalik   soatda”   1919).   Shularga   qaramasdan	
ʻ
Avloniy   turli   mavzularda   she rlar   yozdi.   1919–20-yilgi   Afg oniston   safariga   doir	
ʼ ʻ
“Afg on sayohati” kundaliklari esa mamlakatimizning yon qo shnimiz bilan o zaro	
ʻ ʻ ʻ
do stlik, totuvlik aloqalarining o rnatilishi tarixini o rganishda muhim ahamiyatga	
ʻ ʻ ʻ
ega. 
Avloniy o zbek teatrining asoschilaridan  edi. U 1913-yilda “Turkiston” teatr	
ʻ
truppasini tuzdi. “Turkiston” o zining qatiy nizomini ham e lon qilgan edi. Uning	
ʻ ʼ
tashkilotchisi   ham,   g oyaviy-badiiy   rahbari   ham   Avloniy   edi.   Truppa   “Zaharli	
ʻ
16 hayot”   (Hamza),   “Baxtsiz   kuyov   (A.   Qodiriy)   kabi   XX   asr   boshlari   o zbekʻ
dramaturgiyasining   eng   yaxshi   namunalarini   sahnalashtirgan,   teatr   ozarbayjon
dramaturglari   asarlari   (“Badbaxt   kelin”,   “Xo r-xo r”,   “Jaholat”,   “Uliklar”,   “Joy	
ʻ ʻ
ijaraga   olgan  kishi”,  “Man  o lmisham”,  “Layli   va  Majnun”,   “Asli  va   Qaram”)  ni	
ʻ
o zbekchaga   tarjima   qilib   sahnaga   qo ygan.   Avloniyning   o zi   Mallu   (“Layli   va	
ʻ ʻ ʻ
Majnun”),   Fayziboy   (“Baxtsiz   kuyov”),   Aliboy   (“To y”),   Boy   (“Padarkush”)	
ʻ
rollarini   ijro   etgan.   Avloniy   “Advokatlik   osonmi?”   (1914),   “Pinak”   (1915)
komediyalari, 1914–17 yillarda yozgan “Biz va Siz”, “Portugaliya inkilobi”, “Ikki
sevgi” kabi fojeaviy asarlari bilan o zbek dramaturgiyasining maydonga kelishi va	
ʻ
teatrchilikning   xalq   orasigatomir   otishiga   muhim   hissa   qo shdi.   Advokat	
ʻ
Davronbek   orqali   Turkistondagi   huquqsizlik,   dunyodan   xabarsizlikni   fosh   etdi.
“Advokatlik   osonmi?”   degan   asarida   bir   qator   ko knori   va   qimorbozlar   obrazini	
ʻ
yaratib,   ma naviy   turmushning   tuban   bir   holga   kelib   qolganlini   ko rsatdi.	
ʼ ʻ
Monarxiyaga   qarshi   kurash,   bayrog i   ostida   kechgan   1910   yilgi   Portugaliya	
ʻ
inqilobi,   1909   yili   Turkiyada   yuz   bergan   “Yosh   turklar”   inqilobi   (“Ikki   sevgi”)
haqida yozib, adabiyotimizda mavzu va g oyalar ko lamini kengaytirdi. 	
ʻ ʻ
“Biz   va   Siz”da   esa   XX   asr   boshidagi   Turkistonning   eskilik   va   yangilik
borasidagi   kurashini   aniq   taqdirlar   misolida   yoritib   berdi.   Avloniy   asosiy   ijodiy
faoliyatining   eng   sermahsul   yillari   1917-yildagi   Oktyabr   to ntarishiga   kadar	
ʻ
bo lgan   davrga   to g ri   keladi.   Avloniy   ijodi   60-yillarning   oxiridan   o rganila	
ʻ ʻ ʻ ʻ
boshlandi.   Hozirda   uning   turli   janrlardagi   asarlaridan   namunalar   alohida   kitoblar
holida chop etilgan  [7]
. 
17 II. BOB. TURKIY GULISTON YOHUD AXLOQ ASARIDAGI KOMIL
INSON TARBIYASIGA OID ILGARI SURILGAN G‘OYALAR
2.1. Abdulla Avloniy. Turkiy Guliston yoxud axloq
Men   bu   asari   nochizonimni   birinchi   maktablarimizning   yuqori   sinflarida
ta’lim bermak ila barobar ulug‘ adabiyot muhiblari, axloq havaskorlarining anzori
oliylarina taqdim qildim.
Har kun o‘luram shomg‘acha men g‘amga giriftor, 
Har shab yonaram otasha parvona kabi zor.
Hech kimsa emas bu meni ahvolima voqif, 
Men xastayamu millatim o‘lmish nega bemor. 
AXLOQ  
Insonlarni   yaxshilikg‘a   chaqirguvchi,   yomonlikdan   qaytarguvchi   bir   ilmdur.
Yaxshi xulqlarning yaxshiligini, yomon xulqlarning yomonligini dalil va misollar
ila bayon qiladurgan kitobni axloq deyilur. Axloq ilmini o‘qub, bilub amal qilgan
kishilar o‘zining kim ekanin, janobi haq na uchun xalq qilganin, yer yuzida nima
ish   qilmak   uchun   yurganin   bilur.   Bir   kishi   o‘zidan   xabardor   bo‘lmasa,   ilmni,
ulamoni, yaxshi kishilarni, yaxshi narsalarni, yaxshi ishlarning qadrini, qimmatini
bilmas. O‘z aybini bilub, iqror qilub tuzatmakg‘a sa’y va ko‘shish qilgan kishi chin
bahodir va pahlavon kishidur. Rasuli akram nabiyyi muhtaram afandimiz: «Mezon
tarozusiga   qo‘yiladurgan   amallarning   ichida   yaxshi   xulqdan   og‘irroqi   yo‘qdur.
18 Mo‘min   banda   yaxshi   xulqi   sababli   kechasi   uxlamasdan,   kunduzlari   ro‘za   tutub
ibodat qilgan kishilar darajasiga yetar», – demishlar.
XULQ  
Inson   ikki   narsadan   murakkabdur.   Biri   jasad,   ikkinchisi   nafsdur.   Jasad   ko‘z
ila  bor   narsalarni   ko‘rur.  Ammo   nafs   idrok  ila   yaxshini   yomondan,  oqni   qoradan
ayirur. Jasadning ham, nafsning ham biror surati bordurki, yo yaxshi va yo yomon
bo‘ladur.   Jasadning   surati   hammaga   ma’lum   bir   narsadurki,   har   vaqt   ko‘zga
ko‘rinib   turadur.   Ammo   nafsning   surati   ko‘zga   ko‘rinmaydurgan,   aql   ila
o‘lchanadurgan bir narsadurki, buni xulq deb atalur. Agar bir kishi yoshligida nafsi
buzulub   tarbiyasiz,   axloqsiz   bo‘lib   o‘sdimi,   «Allohu   akbar»   bunday   kishilardan
yaxshilik   kutmak   yerdan   turub   yulduzlarga   qo‘l   uzatmak   kabidur.   Rasuli   akram
nabiyyi   muhtaram   sallollohu   alayhi   vasallam   afandimiz:   «Bir   tog‘ning   o‘rnidan
ko‘chib ketganini eshitsangiz, ishoningiz, ammo bir odamning xulqi boshqa bo‘ldi
deb eshitsangiz ishonmangiz», – demishlar.
Xulqi yomon yuz, ko‘zlidin na sud 
Yuz, ko‘zli xulqni qilmas kashud. 
Xulq mariziga davo istasang, 
Marg davosin berilur qistasang. 
Xulqi yomoning keturar ko‘p zarar, 
Xulqing o‘zi boshingga kaltak urar. 
Xulqi fano bo‘lsa degil alhazar, 
Xor-u zalillikda qolur darbadar. 
19 YAXSHI XULQ, YOMON XULQ  
Axloq ulamosi  insonlarning xulqlarini ikkiga bo‘lmishlar. Agar nafs tarbiyat
topib, yaxshi ishlarni qilurga odat qilsa, yaxshilikg‘a tavsif bo‘lub, «yaxshi  xulq»
agar tarbiyatsiz o‘sub, yomon ishlaydurgan bo‘lub ketsa, yomonliqg‘a tavsif bo‘lub
«yomon xulq» deb atalur. 
Janobi   Haq   insonlarning   asl   xilqatda   iste’dod   va   qobiliyatli,   yaxshi   ila
yomonni, foyda ila zararni, oq ila qorani ayiradurgan qilub yaratmishdur. Lekin bu
insondagi   qobiliyatni   kamolga   yetkurmak   tarbiya   ila   bo‘ladur.   «Qush   uyasinda
ko‘rganin   qiladur».   Inson   javhari   qobildur.   Agar   yaxshi   tarbiya   topib,   buzuq
xulqlardan   saqlanub,   go‘zal   xulqlarga   odatlanub   katta   bo‘lsa,   har   kim   qoshida
maqbul,   baxtiyor   bir   inson   bo‘lub   chiqar.   Agar   tarbiyatsiz,   axloqi   buzulub   o‘ssa,
Allohdan   qo‘rqmaydurgan,   shariatga   amal   qilmaydurgan,   nasihatni   qulog‘iga
olmaydurgan,   har   xil   buzuq   ishlarni   qiladurgan,   nodon,   johil   bir   rasvoyi   olam
bo‘lub   qolur.   Rasuli   akram   nabiyyi   muhtaram   afandimiz:   «Imoni   komil   bo‘lgan
kishilar   yaxshi   xulqli   bo‘lurlar,   sizning   eng   yaxshilaringiz   xotunlariga   yaxshilik
qilganlaringizdur», — demishlar. 
Xudoning rahmat-u fayzi hama insonga yaksardur, 
Va lekin tarbiyat birla yetushmak sharti akbardur. 
Tug‘ub tashlov-la bo‘lmas bola, bo‘lg‘ay balo sizga, 
Vujudi tarbiyat topsa, bo‘lur ul rahnamo sizga.
Temirchining bolasi tarbiyat topsa, bo‘lur olim, 
Buzulsa xulqi, Luqmon o‘g‘li bo‘lsa, bo‘lg‘usi zolim. 
20 Yomonlarga qo‘shuldi Nuhning o‘g‘li, o‘ldi beimon, 
Yurudi Kahf iti xublar-la bo‘ldi oti inson. 
TARBIYA  
Tarbiya   –   «Pedagogiya»,   ya’ni   bola   tarbiyasining   fani   demakdur.  
Ilmi   axloqning   asosi   tarbiya   o‘ldug‘indan   shul   xususda   bir   oz   so‘z   so‘ylaymiz.
Bolaning salomati va saodati uchun yaxshi tarbiya qilmak, tanini pok tutmak, yosh
vaqtidan   maslakini   tuzatmak,   yaxshi   xulqlarni   o‘rgatmak,   yomon   xulqlardan
saqlab o‘sdurmakdur. 
Tarbiya   qilguvchilar   tabib   kabidurki,   tabib   xastaning   badanidagi   kasaliga
davo qilgan kabi tarbiyani bolaning vujudidagi jahl maraziga «yaxshi xulq» degan
davoni   ichidan,   «poklik»   degan   davoni   ustidan   berub,   katta   qilmog‘i   lozimdur.
Zeroki,   «Hassinu   axloqiko‘m»   amri   sharifi   uzra   xulqimizni   tuzatmakg‘a   amr
o‘linganmiz.   Lekin   xulqimizning   yaxshi   bo‘lishining   asosiy   panjasi   tarbiyadur.
Axloqimizning   binosining   go‘zal   va   chiroyli   bo‘lishiga   tarbiyaning   zo‘r   ta’siri
bordur, ba’zilar «tarbiyaning axloqqa ta’siri yo‘q, insonlar asl yaratilishida qanday
bo‘lsalar, shunday o‘sarlar, tabiat o‘zgarmas», – demishlar. 
Yomon xo‘ tuzalmaydi darmon ila, 
Ipak o‘lmas ip, rangi alvon ila. 
Boqing, bir daraxt mevasidur yomon, 
Bo‘lur yaxshi payvand, parvo bilan. 
Bilur har kishi aslini rangidan,
Va yokim ulangandagi zangidan». 
21 Lekin   bu   so‘z   to‘g‘ri   emasdur.   Chunki   tarbiyaning   axloqga,   albatta,   ta’siri
bo‘ladur.   Oramizda   masal   borki,   «sut   ila   kirgan,   jon   ila   chiqar»,   mana   bu   so‘z
to‘g‘ridur. Rasuli akram nabiyyi muhtaram sallollohu alayhi vasallam afandimiz: 
«Beshikdan to mozorga borguncha ilm o‘rgan», – demishlar. Bu hadisi sharifning
ma’nosi   bizlarga   dalildur.   Hukamolardan   biri:   –   «Har   bir   millatning   saodati,
davlatlarning tinch va rohati yoshlarning yaxshi  tarbiyasiga bog‘lidur», – demish.
Shariati islomiyada o‘z bolalarini yaxshilab tarbiya qilmak otalarga farzi ayn, o‘z
millatining yetim qolgan bolalarini tarbiya qilmak farzi kifoyadur. 
Payg‘ambarimiz:   «Bolalaringizni   yetti   yoshida   namozga   o‘rgatingiz.   Agar   o‘n
yoshida o‘qimasa uringiz», – demishlar. 
Har kishining dunyoda oromi joni tarbiyat, 
Balki oxirida erur dorulamoni tarbiyat. 
Tarbiyat hamroh etadur hur ila ruzvonlara, 
Gar desam bo‘lmas xato jannat makoni tarbiyat. 
Ey, Otalar! Jonlaringizdan suchuk farzandingiz, 
G‘ayrat aylang o‘tmasun vaqt-zamoni tarbiyat. 
Moyai zilli xumodur tarbiyatning soyasi, 
Bizda anqo tuxmidek yo‘q oshyoni tarbiyat. 
TARBIYANING ZAMONI  
Emdi   ochiq   ma’lum   bo‘ldiki,   tarbiyani   tug‘ulgan   kundan   boshlamak,
vujudimizi   quvvatlandurmak,   fikrimizi   nurlandurmak,   axloqimizi
go‘zallandurmak, zehnimizi ravshanlandurmak lozim ekan. Tarbiyani kimlar qilur?
22 Qayda   qilinur?   degan   savol   keladur.   Bu   savolga,   «birinchi   uy   tarbiyasi.   Bu   ona
vazifasidur. Ikkinchi, maktab  va madrasa  tarbiyasi. Bu  ota, muallim, mudarris va
hukumat   vazifasidur»,   –   deb   javob   bersak,   bir   kishi   deyurki,   «qaysi   onalarni
aytursiz, bilimsiz, boshi paqmoq, qo‘li to‘qmoq onalarmi? 
O‘zlarida yo‘q tarbiyani qaydan olib berurlar», der . Mana, bu so‘z kishining
yuragini ezar, bag‘rini yondurar. Otasiga nima dersiz, desak , qaysi  ota? To‘ychi,
uloqchi,   bazmchi,   do‘mbirachi,   karnaychi,   surnaychi,   ilm   qadrini   bilmagan,   ilm
uchun bir pulni ko‘zlari qiymagan, zamondan xabarsiz otalarni aytursizmi? Avval
o‘zlarini   o‘qitmak,   tarbiya   qilmak   lozimdur»,   –   der.   Mana   bu   so‘zni   eshitgach,
umid   qo‘llari   qo‘ltuqg‘a   urilur.   Xayr,   bo‘lmasa   muallimchi   desak,   «Qaysi
muallim?   Maqsadi   pul,   maslagi   shuhrat,   yuqori   maktablarda   o‘qumagan,   «usuli
ta’lim»   ko‘rmagan   muallimlarni   aytursizmi?   Avval   o‘zlari   dorilmuallimin»larda
o‘qimaklari,   so‘ngra   dars   bermaklari   lozimdur»,   –   der.   Mana   bu   so‘z   insonni
hayrat   daryosiga   g‘arq   qilur.   Mudarrislarga   na   dersiz   desak,   qaysi   mudarris?
Matlablari   osh,  maqsadlari  chopon,  darslari  beimtihon,  isloh  yaqinidan yurmagan
mudarrislarni   aytursizmi?   Bular   o‘z   vazifalarini   bilub,   nafslaridan   kechub,
zamonga   muvofiq   ravishda   darslarini   isloh   qilub,   imtihon   birla   o‘qutmaklari
lozimdur», – der. 
Mana bu so‘z har kimni «Alisloh» demakga majbur qilur. Bo‘lmasa hukumat-
chi?   desak,   «xayr   ,   hukumat   hammaning   otasidur.   O‘z   fuqarosining   bolalarini
tarbiya qilmak lozim, shuning uchun bizning Rusiya hukumati o‘gay bo‘lsak ham,
har   yerda   bizlar   uchun   ham   maktablar   ochub,   bolalarimizni   tekin   o‘qitur.   Lekin
23 o‘zimiz   ish   bilmagan,   yalqov,   uyda   onamiz   tarbiyasi,   otadan   pul   tarbiyasi,
muallimdan   axloq   tarbiyasi,   mudarrisdan   funun   tarbiyasi   ko‘rmaganimizdan,
hukumat maktablaridan ham o‘z hissalarimizni ololmaymiz», – der. Mana bu so‘z
bizlarni tarbiyadan mahrum, huquqning na ekanin bilmaganlig‘imizni bildirur. 
Alhosil, tarbiya bizlar uchun yo hayot – yo mamot, yo najot – yo halokat, yo
saodat – yo falokat masalasidur. Rasuli akram nabiyyi muhtaram sallollohu alayhi
vasallam afandimiz: «Insonlarning karami dinidadur, muruvvati aqlindadur, hasabi
axloqindadur», – demishlar.
Agar bir qushning yosh bolasin olib,
Bo‘lur tarbiyat birla yo‘lga solib. 
Onasin olib asrag‘on birla rom, 
Qilmas kishi sa’y qilsa mudom. 
Kerak tarbiyat yoshlikdan demak, 
Ulug‘ bo‘lsa lozim kelur g‘am yemak. 
Egur bemashaqqat kishi navdani, 
To‘g‘unchi egur kuydirib kavdani. 
BADAN TARBIYASI  
Badanning   salomat   va   quvvatli   bo‘lmog‘i   insonga   eng   kerakli   narsadur.
Chunki   o‘qumoq,   o‘qutmoq,   o‘rganmoq   va   o‘rgatmoq   uchun   insonga   kuchlik,
kasalsiz   jasad   lozimdur.   Sog‘   badanga   ega   bo‘lmagan   insonlar   amallarinda,
ishlarinda,   ibodatlarinda   kamchilik   qilurlar.   Maishatimizni   rohatda   bo‘lmog‘i
jasadimizning   sog‘lom   bo‘lmog‘iga   bog‘lidur.   Biz   sihatimizni   saqlamak   ila   amr
24 o‘linganmiz, shuning uchun vujudimizi hifzi-sihatga zid bo‘lgan yomon odatlar ila
churitmakdan   saqlanmakligimiz   lozimdur.   Badan   tarbiyasining   fikr   tarbiyasiga
ham yordami bordur. Jism ila ruh ikkisi bir choponning o‘ng ila terisi kabidur. 
Agar   jism   tozalik   ila   ziynatlanmasa,   yomon   xulqlardan   saqlanmasa,
choponning ustini qo‘yib astarini yuvub ovora bo‘lmoq kabidurki, har vaqt ustidagi
kiri   ichiga   uradur.   Fikr   tarbiyasi   uchun   mahkam   va   sog‘lom   bir   vujud   kerakdur.
Shuning  uchun  ota-onalar  bolalari   kasal   bo‘lgan  zamon   beparvolik  qilmay,  tezlik
ila tabib yoki do‘xturga boqizmak kerak. Imom Shofe’i hazratlari: «Ilm ikki xildur:
biri badan ilmi, ikkinchi din ilmi», – demishlar. Bunga qaraganda eng avval hifzi
sihat   qoidalarini   bilmak,   salomatlikga   ters   bo‘lgan   narsalardan   saqlanmak   ila
bo‘ladur.   Ichkulik,   ko‘knor,   nasha,   afyun,   taryok,   chilim,   nos,   popirus   kabi
badanning   salomatlikig‘a   zararli,   og‘ulik,   ba’zisi   harom,   ba’zisi   makruh,   ba’zisi
isrof   bo‘lgan   narsalardan   qochmak,   saqlanmak   shariat,   aql,   hikmat   yuzasidan
lozimdur. 
Rasuli   akram   nabiyyi   muhtaram   sallollohu   alayhi   vasallam   afandimiz:   «Har
narsa   ko‘p   ichganda   mast   qiladurgan   bo‘lsa,   man   sizni   aning   ozginasidan   ham
nahy qilaman», – demishlar. 
Salomatlikni saqlov lozim ishdur. 
Gunahdin saqla jisming yoz-u qishdur. 
Kasal bo‘lsang, bo‘lur dunyo qorong‘u, 
Maishat talx o‘lub hasrat chekishdur. 
Harom-u shubhadan pok et o‘zingni, 
25 Bu dunyo aysh-u ishratdan kechishdur. 
Hama ishratchi hijronlikda ketdi, 
Bu olamda bir ish ishlab ketishdur. 
Turkiy guliston yoxud axloq kitobi 
FIKR TARBIYASI  
Fikr   tarbiyasi   eng   kerakli,   ko‘p   zamonlardan   beri   taqdir   qilinub   kelgan,
muallimlarning   diqqatlariga   suyalgan,   vijdonlariga   yuklangan   muqaddas   bir
vazifadur. Fikr insonning sharofatlik, g‘ayratli bo‘lishiga sabab bo‘ladur. 
Bu   tarbiya   muallimlarning   yordamiga   so‘ng   daraja   muhtojdurki,   fikrning
quvvati,   ziynati,   kengligi   muallimning   tarbiyasiga   bog‘lidur.   Dars   ila   tarbiya
orasida   bir   oz   farq   bor   bo‘lsa   ham,   ikkisi   bir-biridan   oyilmaydurgan,   birining
vujudi   birig   boylangan   jon   ila   tan   kabidur.   Masalan:   joy   solinmagan   yaxshi   bir
uyning   ichida   o‘tirmak   mumkin   o‘lmadig‘i   kabi,   ichiga   har   xil   yangi   ashyolar
to‘ldurub ziynatlangan eski imorat ham o‘lturushga yaramaydur. Basharti o‘ltursa,
insonlar: «Eski uyga yangi zoldivor», «kir ko‘ylakka jun jiyak», «mis qozonga loy
tuvoq» deb hajv, kulgi qilurlar. 
Fikr agar yaxshi tarbiyat topsa, 
Xanjar, olmosdan bo‘lur o‘tkur. 
Fikrning oyinasi olursa zang, 
Ruhi ravshan zamir o‘lur benur. 
AXLOQ TARBIYASI  
26 Axloq   tarbiyasi:   insonlarga   eng   muhim,   ziyoda   sharaf,   baland   daraja
berguvchi axloq tarbiyasidur. Biz avvalgi darsda tarbiya ila dars orasida farq bor,
deduk,   chunki   dars   oluvchi-biluvchi,   tarbiya   oluvchi-amal   qiluvchi   demakdur.
Shuning   uchun   tarbiya   qiluvchi   muallimlarning   o‘zlari   ilmlariga   omil   bo‘lub
shogirdlarga ham bergan darslarini amal ila chaqushturub o‘rgatmaklari lozimdur. 
Bu ravishi ta’lim ila berilgan dars va ma’lumot shogirdlarning diliga tez ta’sir
qilub, mulloyi boamal bo‘lurlar. Rasuli akram nabiyyi muhtaram sallollohu alayhi
vasallam   afandimiz:   «Eng   yomon   kishilar   ilmiga   amal   qilmaydurgan   kishilar»,   –
demishlar. Agar tarbiya qiluvchi muallim o‘zi olim bo‘lub amalsiz bo‘lsa, buning
ham   shogirdlarning   axloqiga   zo‘r   ta’siri   bo‘ladur.   «Domlaning   o‘zi   falon   joyda
falon ishni qildi. Ammo bizlarga qilmanglar, haromdur, deb va’z etadur», deb fikr
va xayollariga bo‘yla shak va shubha tushub qoladur. 
BAYT  
Minbar uzra jilva aylab va’z etarlar qilma deb, 
O‘zlarin xilvatda ko‘rsang oni qilmoqda emish. 
Ichma suv derlar biza oltun-kumush asbobda, 
Bilsamiz maqsudlari qo‘ltuqg‘a urmoqda emish. 
YAXSHI XULQLAR  
Yaxshi   xulq:   bir   qismi   o‘z   nafsimizga,   bir   qismini   bir-birimizga   qarshu
ishlatmak   uchun   kerakli   bo‘lgan   yaxshi   xulqlar:   fatonat,   diyonat,   islomiyat,
nazofat,   g‘ayrat,   riyozat,   qanoat,shijoat,   ilm,   sabr,   hilm,   intizom,   miqyosi   nafs,
vijdon,  vatanni   suymak,  haqqoniyat,   nazari   ibrat,  iffat,  hayo,  idrok  va  zako,  hifzi
27 lison,   iqtisod,   viqor,xavf   va   rajo,   itoat,   haqshunoslik,   xayrixohlik,   munislik,
sadoqat,   muhabbat   va   afvdur.   Mana   bu   yozdig‘imiz   yaxshi   xulqlar   aql   va   shar’i
sharifga muvofiq. Alloh taolo ham bandalar qoshida maqbul va mu’tabardur. Emdi
bu   yaxshi   xulqlarni   qo‘lga   olmak   uchun   ota-ona,   muallim   ustodlarimiz
hazratlarining hikmatli nasihatlarini jon qulog‘i birla tinglab, doim xotirda tutmoq,
axloqi   yaxshi   kishilar   birla   ulfat   bo‘lmak,   axloqi   buzuq   yomon   kishilardan
qochmak lozimdur. 
Bizim   shariati   islomiyada   «axloqi   hasana»   –   yaxshi   xulqlar   ila   xulqlanmak,
har narsaga ibrat ko‘z ila boqub, xulqini tuzatmak vojibdur. Rasuli akram nabiyyi
muhtaram   sallollohu   alayhi   vasallam:   «Islomiyatda   buzuqlik   yo‘qdur,   buzuqlikni
ustiga   oluv   ham   yo‘qdur.   Islomiyatda   eng   mu’tabar   kishilar   yaxshi   xulq
egalaridur», – demishlar. 
BAYT  
Yaxshi birla yursa, har kim maqsudi hosil bo‘lur, 
Yursa nodonlar ila, bir kun borib qotil bo‘lur. 
Kattalar qilgan nasihatni kichiklar olmasa, 
Oqibat xulqi buzuq bir beadab johil bo‘lur. 
FATONAT  
Fatonat   aql   egasi   bo‘luv   demakdir.   Aql   insonlarning   piri   komili,   murshidi
yagonasidur.   Ruh   ishlovchi,   aql   boshlovchidur.   Inson   aqli   ila   din   va   e’tiqodini
mahkam   qilur,   shariat   hukmlariga   bo‘yunsunar.   Aqlsiz   jinni   kishilar   bularga
bo‘yun   qo‘ymas,   shariatdan   tashqari   ishlarni   ham   qilur.   Janobi   Haq   insonni
28 hayvonlardan so‘z va aql ila ayirmishdur. Hayvonlar o‘zlariga bo‘laklar tarafidan
keladurgan zulm va jabrlarni shox, tish, tumshuq, tirnoqlari ila qaytarurlar. Lekin
inson janobi Haq tarafidan berilmish aql va idroki soyasida o‘ziga keladurgan zarar
va zulmlardan saqlanur. 
Yer   yuzidagi   hayvonlarni   asir   qilub,   bo‘ynidan   boylab,   iplarining   uchini
qo‘llariga   bergan   insonlarning   aqlidur.   Ilm   insonlarning   madori   hayoti,   rahbari
najotidur.   Ilm   o‘rganmak,   olim   bo‘lmak   uchun   maktabga   kirmak,   muallimdan
ta’lim olmak lozim. Aqlsiz kishilar na maktabga kirar va na muallimni bilar. Rasuli
akram   nabiyyi   muhtaram   sallollohu   alayhi   vasallam   afandimiz:   «Ey   insonlar!
Aqlingizga   tavoze’   qilingiz.   Siz   janobi   Haq   buyurgan   va   qaytargan   narsalarni
aqlingiz   ila   bilursiz»,   –   demishlar.   Hukamolardan   biri:   «Agar   aqlingni   qo‘li
nafsingni jilovini ushlasa, sani yomon yo‘llarga kirmoqdan saqlar. Har narsa ko‘p
bo‘lsa,   bahosi   arzon   bo‘lur,   aql   esa   ilm   va   tajriba   soyasida   qancha   ko‘paysa,
shuncha qimmatbaho bo‘lur», – demish.
Aqldek zebo sifatni ko‘rdi Haq, insonga eb, 
Oqil insonlar bilan berdi jahon-olamga zeb. 
Aql nuri birla to‘ldi dunyoga ilm-u hunar, 
Aqlsiz inson qachon bilg‘usidur naf’-u zarar? 
Aqlsizlar bilmagaylar din nadur, dunyo nadur? 
Bo‘lmasa aqli bilurmi farz ila sunnat nadur? 
DIYONAT  
29 Diyonat   alloh   huzurina   yaqin   qiladurgan   muqaddas   e’tiqoddurki,   olamda
mundan   suyukli   narsa   yo‘qdur   Din   va   e’tiqodi   salomat   bo‘lmagan   kishilar   haqni
botildan, foydani zarardan, oqni qoradan, yaxshini yomondan ayira olmas, munday
kishilardan   na   o‘ziga   va   na   boshqa   kishilarga,   va   na   millatga   tariqcha   foyda
yo‘qdur.   Din   janobi   Haq   tarafidan   bandalari   uchun   qurilmish   to‘g‘ri   yo‘ldurki,
banda  dunyo va  oxiratda  bu  yo‘l   ila  sohili   salomatga  chiqar. Din  ulamolari   diniy
kitoblarda Alloh taologa ibodat qilishning yo‘l va qoidalarini bayon qilmishlar. 
Ibodat ikki turli bo‘ladur: Biri tan ibodati, ikkinchisi ruh ibodati. Tan ibodati
tahorat, namoz, ro‘za, zakot, haj kabi amallardurki, bularning har birini o‘z vaqtida
shariatga muvofiq ravishda minnat qilmasdan, riyo qilmasdan dilni poklab, niyatni
xolis   qilub,   shavq   va   zavq   ila   ado   qilmoq   lozimdur.   Ruh   ibodati   qalb   ila   ado
qilinadurgan  ibodatdurki,  e’tiqodni  mahkam,   dilni  pok  qilub,  Qur’on,  Hadis,  fiqh
kabi   diniy   kitoblar   oqilganda   jon   qulog‘i   ila   tinglab   asarlanmakdur.   Bir   kishi   tan
ibodatini qilub, ruh ibodatini qilmasa, yo ruh ibodatini qilib, tan ibodatini qilmasa
o‘z vazifasini ado qilmagan bo‘ladur. 
Aql din ila, din amal ila, amal taqvo ila kamol topar. Din insonlarning dilidan
saxovat,   marhamat,   shafqat,   ulfat,   muruvvat   eshiklarini   ochub,   saodat   va   salomat
bo‘stoniga  olib borur. Rasuli  akram  nabiyyi  muhtaram  sallollohu  alayhi  vasallam
afandimiz:   «Allohni   ko‘z   oldingda   ko‘rub   turgandek   ibodat   qil,   zeroki,   san   oni
ko‘rmasang ham, albatta, Ul sani ko‘radur, nafsingni o‘lgan hisob et», – demishlar.
BAYT  
Pok qilgil diningni, imoningni, 
30 Qul huvar-rahmon omanno bih. 
Diningni yoqmasun havas zinhor, 
Va qino rabbano azoban-nor. 
ISLOMIYAT 
Islomiyat   butun   insoniyatdur.   Insoniyat   esa   yaxshi   xulqdan   iboratdur   .
Islomiyatni rasuli  akram  sallollohu alayhi  vasallam  afandimizning yolg‘uz o‘zlari
butun   dunyo   yuziga   yaxshi   xulqlari   soyasida   tarqatdilar.   Sahobalar   ham
Payg‘ambarimizning   orqalaridan   ergashub,   mahkam   e’tiqodlari,   yaxshi   axloqlari,
pok qalblari, o‘tkir shijoatlari ila yer yuzuni titratdilar. Kundan kun islomiyatning
shavkat   va   quvvati   ortdi.   Olamga   madaniyat,   ma’rifat,   musovot,   adolat   urug‘lari
Arabiston   yarim   orolidan   yoyildi.   Buning   sababi   sahobalardagi   metin   e’tiqod,
buzulmas ittifoq, sof qalb, yaxshi amal, xolis niyat, tuganmas g‘ayrat, go‘zal axloq
edi.   Har   narsaning   ofati   o‘ldig‘i   kabi   zamonlarning   o‘tuvi   ila   islomiyatning
ittifoqina ko‘z tegdi. Musulmonlar orasiga tafriqa tushdi  [7]
. 
31 2.2 Abdulla Avloniy komil insonlar tarbiyasi
Abdulla Avloniy o‘zining «Turkiy guliston yoxud axloq» nomli asarida komil
insonlar   haqida   shunday   deydi 3
:   «Yaxshi   fazilatlarni   o‘ziga   kasb   qilib   olgan
insonlar   yaxshi   insonlar   deyilur».   Avloniy   yaxshi   insonlar   deganda   odamlarga
yaxshilik   qila   oladigan,   kamtar,   saxiy,   mehnatkash,   mehr-shafqatli,   bilmdon,
o‘zgalar uchun qayg‘uradigan mard insonlarni ko‘zda tutsa, «Yomon insonlar deb,
yomonlik   fazilatlari   yaxshilik   fazilatlaridan   ustun   turadigan   insonlarga   aytiladi»,
deydi.   A.Munavvarovning   «Pedagogika» 4
  o‘quv   qo‘llanmasida   axloq   quydagicha
tarif  berilgan:  Axloq, xulq va atvor  suzlari  arbacha  bo‘lib, ular  o‘zbek tilida ham
o‘z ma’nosida ishlatiladi. Ayrim adabiyotlarda axloq kishlarning xar bir jamiyatga
xos   xulq   normalari   majmui,   deyilsa   boshqalarida   esa,   axloq   ijtimoyi   ong
shakllaridan   biri,   sotsial   tartib-qoida   bulib,   bu   tartib-qoida   ijtimoiy   xayotning
istisonsiz   xamma   soxalarida   kishilarning   xatti-xarakatini   tartibga   solish
funksiyasini bajaradi deyiladi. 
Abdulla   Avloniy   axloq   haqida   bergan   tarifi:   Insonlarni   yaxshilikg‘a
chavqruguvchi,   yomonlikdan   qaytaruvchi   bir   ilmdur.   Yaxshi   xulqlarning
yaxshiligini, yomon xulqlarning yomonligini dalil va misollar ila bayon qiladurgan
kitobni axloq deyilur [9]
. 
«Yaxshi xulq» deb agar nafs tarbiyat topib,yaxshi ishlarni qilurga odat qilsa,
yaxshilikqa tavsif bulishga aytiladi. . 
32 «Yomon xulq» agar tarbiyasiz usib, yomon ishlaydurgan bulur ketsa, yomon tavsif
bo‘lish aytiladi.    
HILM  
Hilm   deb   bo‘lar-bo‘lmas   ishga   achchig‘lanmaydurgan,   arslon   yurakli,
yumshoq   tabiatli   bo‘lmoqni   aytilur.   Hilm   insonlarning   tab’idan   xusumat,   adovat,
g‘azab,   hiddat   kabi   yomon   xulqlarni   yo‘q   qiladurgan   har   kimcha   maqbul   bir
sifatdur.  
Hilm ilmi axloq yuzasidan insonga eng kerakli narsadur. 
Nafsning   rohati,   qalbning   matonati,   fikrning   salomati,   vijdonning   halovati
halim tabiat bo‘lmoq ila hosil bo‘lur. Chunki halim kishilar har qancha quvvat va
qudrat sohibi bo‘lsa ham, o‘zidan ojiz kishilarga shiddat ila muomala qilmas. Fikri
salomat   kishilarning   qalbi   halim,   tab’i   karim   o‘lur.   Zeroki,   vujudimizdan   paydo
bo‘ladirgan   afol   va   harakotimizning   manbayi   havas   va   orzudur.   Bu   havas   va
orzuga  faqat  hilm  ila g‘olib kelurmiz va  bu vasila ila to‘g‘ri  yo‘lga kirub, yaxshi
xulq   sohibi,   din   va   millat   xodimlaridan   bo‘lurmiz.   Dunyoda   chin   inson   bo‘lmak
uchun   havasning   qo‘liga   nafsning   jilovini   bermaydirgan,   bo‘lar-bo‘lmas
narsalardan achchig‘lanmaydurgan, sovuqqonli, yumshoq tabiatli, muloyim so‘zli,
halim va sabrli bo‘lmak lozimdur. 
Zotiga, hilmiyati mavsuf qilsa har kishi, 
Ikki olamda bo‘lur rohat, halovatda ishi. 
33 Rasuli  akram nabiyyi muhtaram afandimiz: «Alhilmu sayyidal axloq – Hilm
xulqlarning sayyididur», – demishlar. 
Suqrot hakim: «Shiddat ila muomala qilgan kishilarga man viqor va halimlik
ila muqobila qilurman, chunki hilm shiddatni, xusumatni past qilur. Lekin kishini
ojiz   va   xorlik   darajasiga   tushuradurgan   halimlikdan   man   bezor»,   –   demish.  
Bu   so‘zga   qaraganda   saxovatning   ifroti   isrof   o‘ldig‘i   kabi   o‘rinsiz   yerda   hilm
iste’mol   qilmak   insonning   viqor   va   e’tiborini   poymol   qilur.   Shuning   uchun
hilmiyat   hududidan   –   chegarasidan   chiqmay,   g‘azab,   hiddat   kabi   yerlarda   hilm
iste’mol qilub, nafsning haroratini past qilmolidur. 
Lekin tepsa tebranmaydurgan, turtsa ting etmaydigan bo‘lub, g‘ayrat, shijoat
o‘rinlariga ham muloyimlik ishlatuv halimlik hududidan oshub, bo‘shlik, anqovlik
dunyosiga chiqmakdur. Bunday halimlikdan qochmak, hazar qilmak kerak. 
Halimlikni qilsang agar ixtiyor, 
Bo‘lur xalqi olam sanga do‘st-u yor. 
Bo‘lur mevalik shoxni boshi past, 
Halim o‘lg‘usi oqili hushyor. 
HAQQONIYAT  
Haqqoniyat   deb   ishda   to‘g‘rilik,   so‘zda   rostlikni   aytilur.   Inson   bo‘stoni
salomatga, gulzori  saodatga  haqqoniyat  yo‘li ila chiqar. Insoniyatning ildizi  o‘lan
34 rahmdillik, haqshunoslik, odillik kabi eng yaxshi sifatlarning onasi haqqoniyatdur.
Janobi   Haqning   shu   nomi   muborakini   muqaddas   bilgan   kishi   hech   vaqt
haqqoniyatdan  ayrilmas,  chunki   haqqoniyat   nuri   qaysi   dilda  jilvagar  o‘lsa,  janobi
Haqning   tavfiqi   rabboniysi   shu   dilda   nash’u   namo   qilur.   Aql   egalari,   vijdon
sohiblari   har   vaqt   ko‘rgan,   qilgan  va   bilganlarini,  haqiqatni   va  to‘g‘risini   so‘zlar.
Ishda to‘g‘rilik birovning nafsiga, moliga xiyonat qilmov, so‘zda to‘g‘rilik har vaqt
rost so‘zlamaklikdur. Rostlig‘ haqning rizosini topar, To‘g‘ri yo‘lda yo‘q bo‘lurmu
hech chopar? Bizim shariati islomiyada agar bir kishining haqiga bo‘hton qilinub,
qilmagan   ishni   qildi   deb   so‘z   so‘ylansa,   bilgan   kishi   rostini   so‘zlab,   shul   kishini
oqlamak vojibdur. 
INTIZOM  
Intizom   deb   qiladurgan   ibodatlarimizni,   ishlarimizni   har   birini   o‘z   vaqtida
tartibi   ila   qilmakni   aytilur.   Agar   yer   yuzida   intizom   bo‘lmasa   edi,   insonlar   bir
daqiqa yasholmas edilar. Janobi Haq yer-u osmonlarni, oy va yulduzlarni, inson va
hayvonlarni, qurt va qushlarni shunday bir nizom ila tarbiyat berib yaratmishdurki,
aql   bilmakdan,   qalam   yozmakdan,   til   so‘zlamakdan   ojizdur.   Dunyoga   kelgan
payg‘ambarlarning   har   birlari   din   va   shariatlarini   tarbiyat   va   nizom   ila
yurutmishlar.   Xususan,   islom   dini   mukammal   ravishda   tartib   va   nizomni   rioya
qilmishdur.   Va   bu   soyada   ozgina   zamonda   islom   urug‘lari   butun   dunyo   yuziga
yoyilmishdur.   Islom   davlatlarining   barposi   nizom   va   intizom   ila   o‘ldig‘i   kadi
barbod va inqirozi ham tartib va nizomsizlik ila bo‘lmishdur. 
35 «Xayr, o‘tkan ishga  salovat».  Alhosil, har  bir  millatning taraqqiy  va taoliysi
ishlarini vaqtida nizomdan chiqarmay tartibi ila yurutmakg‘a bog‘lidur. Shogirdlar
maktab   va   madrasalardagi   zamonga   muvofiq   ravishda   qurilmish,   nizom   va
tartiblarni   rioya   qilmaklari   lozimdur.   Chunki   tartib   va   nizomni   rioya   qilmagan
kishilarning ishlari hamma vaqt notamom, o‘zlari parishon bo‘lurlar. 
Ammo   ishlarini   tartib   uzra   yurutgan   kishilarning   ishlari   yerida,   o‘zlari   tinch
va rohatda umr o‘tkarurlar. Hozirgi zamonda bizning Turkiston boylarining ishlari
to‘xtab,   sinuvlarining   birinchi   sababi   ishlarini   axloqsiz,   bilimsiz,   musrif,   yalqov
kishilarga   topshiruvlari   ila   barobar   o‘zlarining   zamonga   muvofiq   tartib   va
nizomdan   xabarsizliklarining   yemushidur.   Payg‘ambarimiz:   «Kasblarning
ortug‘roqi   xiyonatsiz,   yolg‘onsiz   qilg‘on   savdo   va   tijorat   ila   bandaning   o‘z   qo‘li
birlan ishlagan ishidur», – demishlar.  [10]
36 XULOSA
Xulosa   qilib   aytsak,   Yuqoridagi   fikrlardan   ma’lum   bo‘ldiki,   sharq
murafakkirlari   o‘zlarining   pedagogik   qarashlari   bilan   o‘z   davrlaridan   ancha
ilgarilab   ketganlar.   Ularning   bu   qarashlari   bir   necha   asrlardan   beri   ajdodlarimiz
tafakkurini boyitib kelmoq da va hozirgi kunda ham ular o‘z qiymatini yo‘q otgani
yo‘q   Ular   bizning   ma’naviy   qadriyatimizdir.   Shunga   ko‘ra   mutafakkirlarning
o‘lmas marosi oilada bolalarning ma’naviy ahloq iy tarbiyalashning muhim omili
bo‘lib   qoladi.   Abdulla   Avloniy   o‘zining   «Turkiy   guliston   yoxud   axloq»   nomli
asarida komil insonlar haqida shunday deydi: «Yaxshi fazilatlarni o‘ziga kasb qilib
olgan   insonlar   yaxshi   insonlar   deyilur».   Avloniy   yaxshi   insonlar   deganda
odamlarga   yaxshilik   qila   oladigan,   kamtar,   saxiy,   mehnatkash,   mehr-shafqatli,
bilmdon,   o‘zgalar   uchun   qayg‘uradigan   mard   insonlarni   ko‘zda   tutsa,   «Yomon
insonlar   deb,   yomonlik   fazilatlari   yaxshilik   fazilatlaridan   ustun   turadigan
insonlarga aytiladi», deydi. 
A.Munavvarovning   «Pedagogika» 4
  o‘quv   qo‘llanmasida   axloq   quydagicha
tarif  berilgan:  Axloq, xulq va atvor  suzlari  arbacha  bo‘lib, ular  o‘zbek tilida ham
o‘z ma’nosida ishlatiladi. Ayrim adabiyotlarda axloq kishlarning xar bir jamiyatga
xos   xulq   normalari   majmui,   deyilsa   boshqalarida   esa,   axloq   ijtimoyi   ong
shakllaridan   biri,   sotsial   tartib-qoida   bulib,   bu   tartib-qoida   ijtimoiy   xayotning
istisonsiz   xamma   soxalarida   kishilarning   xatti-xarakatini   tartibga   solish
funksiyasini bajaradi deyiladi. Xulosa o‘rnida aytish mumkinki , badiiy adabiyotda
inson   his-tuyg’usini,   ichki   kechinmalarini   ifodalovchi   asarlar   nazarda   tutiladi.
37 Ma’lumki,   hayotda   turli   voqea-hodisalar   ro‘y   beradi.   Lirik   asarlarda   ana   shu
turmush   lahzalari   ta’sirida   shaxs   qalbida   paydo   bo‘lgan   kechinmalar   ifodalanadi.
Ana shu xususiyati bilan lirika eposdan farqlanadi. Chunki bunday asarlarda bosh
maqsad sodir bo‘lgan hayotiy voqeani emas, balki ana shu voqeaga nisbatan ichki
munosabat   tarzida   ifodalanuvchi   ruhiy   taassurotlarning   namoyon   bo‘lishini
izohlaydi.   Shuning   uchun   lirik   asarlarda   aks   etgan   voqea   bayonini   aynan   emas,
nisbiy tushunish lozim. 
38 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. A.Mavlonova,   B.Normurodova.   “Tarbiyaviy   ishlar   metodikasi”.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent, “FAN” 2008 y. 
2. Mavlonova R.A., To‘raev O.T., Xasanboeva O, Xoliqberdiev K.M. – 
3. «Pedagogika» T., «O‘qituvchi » – 1998 i. 
4. Ismoilova Z. Tarbiyaviy ish metodikasi – T.: Istiqlol, 2003. 
5. Shodmonova   Sh.,   Tilobova   N.   “Tarbiyaviy   ishlar   uslubiyoti”   o‘quv
predmetidan ta’lim texnologiyasi – T.: TDIU, 2006.      
6. Mirkosimov   M.   Maktabni   boshqarishning   nazariy   va   pedagogik   asoslari.
”O‘qituvchi”, 1996 
7. Lixachev B.T. Pedagogika – M.: VLADOS, 2003 
8.   A.   Avloniy.   Turkiy   guliston   yohud   axloq.
9.   B.   X.   Xodjayev.   Umumiy   pedagogika   nazariyasi   va 
amaliyoti,Toshkemt-   2017.  
10.   J.   Hasanboyev ,   X.   A.   To‘raqulov,   I.   Sh.   Alqarov,   N.   O‘.   Usmanov.
Pedagogika,   Toshkent-2011.  
11.   Khaydarov,   S.   A.   (2021).   The   role   of   the   use   of   fine   arts   in   teaching   the   hist
ory   of   the   country.   International   scientific   and   practical   conference.   CUTTING   ED
GE-SCIENCE.   In   Conference   Proceedings   (pp.   41-43).  
12.   Davrenov,   J.,   &   Haydarov ,   S.   (2021).   TARIX   FANINI   O‘RGANISHDA   X
VI-XVIII   ASRLARDA   YAPONIYA   DAVLATI   TARIXINI   AHAMIYATI.   Scient
ific   progress ,   1 (6).  
39 13.   Narmatov, D., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI 
O‘QITISHDA   ISPANIYA        XV-XVII ASRLARDAGI 
TARIXI.   Scientific   progress ,   1 (6).  
14.   Erkinov,   A.   S.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   YUNON-BAQTRYA  
PODSHOLIGINING   IJTIMOYI   TUZIMI,   XO‘JALIGI   VA   MADANIYATI.   Scien
tificprogress ,   1 (6),   620-622.  
15.   Nematov,   M.   D.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021 ).   TARIX   FANINI
ORGANISHDA  
SHUMER-AKKAD   DAVLATCHILIGINING   ORNI   VA
AHAMIYATI.   Scientific   progress ,   1 (6).  
16.   Ermatov, F., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI O‘QITISHDA 1870-
1914   YILLARDA   ANGLIYANING   O‘RGANILISHI.   Scientific   progress ,   1 (6).  
17.   Do‘Stmurodov, S., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI O‘QITISHDA
XVI-XVIII ASRLARDA   HINDISTONNI   O‘RGANISH.   Scientific progress ,   1 (6).  
18.   Mengboyev, S. N., & Haydarov, S. (2021). TARIX FANINI O‘QITISHDA  
URARTU   PODISHOLIGINING   O‘RNI.   Scientific   progress ,   1 (6).  
19.   Asqarov,   N.   S.   O.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   ARAB   XALIFALIGINING   PO
YTAXTI   BAG DODNING	
ʻ   TANAZZULGA   YUZ   TUTISHI.   Scientific   progress , 1
(6)
20.   Ro‘Zmetov,   J.,   &   Haydarov,   S.   (2021).   TARIXNI   O‘RGANISHDA   SOSO
NIYLAR   DAVLATINING   O‘RNI   VA   AHAMIYATI.   Scientific   progress ,   1 (6).  
40 21.   Tulaboyev,   D., & Haydarov, S. (2021). TARIXNI O‘RGANISHDA  
MESOPATAMIYANING   TARIXI   VA   DINI:   O‘RNI   HAMDA   AHAMIYATI.   Sci
entific progress ,   1 (6).  
22. Ҳайдаров ,  С . А ., (2022).  Заҳриддин   Муҳаммад   Бобур :  бир   қўлда  
мўйқалам - у ,   бир   қўлда   тож .   Scientific   progress ,   3(3).  
23. Bakhtiyarovna, Y. M., Shukhratovna, S. I., Izatullaevna, I. I., 
Muydinjanovna, Y. D., Yurevna, F. L., & Mamadjanovna, K. M. (2022). 
INDEPENDENT EXTRACURRICULAR WORK OF STUDENTS OF 
TECHNICAL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS 
OF A CREDIT MODULAR SYSTEM.  Journal of Pharmaceutical Negative 
Results, 3302-3305.
24. Mamura Bakhtiyarovna Yuldosheva (2022). THE STYLISTIC 
SIGNIFICANCE OF TRANSLATING PORTRAITS UZBEK NOVELS INTO 
ENGLISH.  Academic research in educational sciences, 3 (2), 224-228. doi: 
10.24412/2181-1385-2022-2-224-228
25. Yuldasheva, M. B. (2020). HISTORY OF THE ENGLISH UZBEK 
TRANSLATION.  Theoretical & Applied Science, (3), 11-14.
26. Yuldasheva Ma’Mura Bahtiyarovna (2020). The organization of the mental 
lexicon.  Наука, образование и культура, (1 (45)), 44-45.
Internet resurslari
1.         www.fayllar.org 
41 2.               www.arxiv.uz     
3.               www.ziyonet.uz     
Nukus   innovatsion   institut ı
Boshlang ‘ ich   ta ’ lim   yo ‘ nalishi  ____  kurs   talabasi  ______________________  kurs   ishini   himoya   qilish
bo ‘ yicha  2024  yil  «____» _____________  kungi  № ________  sonli   majlisining
B A YO N N O M A S I 
Kurs ishining mavzusi__________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Qatnashganlar:
Komissiya raisi _______________________________________________
A’zolari
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Ish rejasi bo‘yicha:
Kurs ishi rahbari ________________________________
Kurs ishi bo‘yicha quyidagi materiallar tafsiya etildi:
1. Yozish va tahrirlash ____ _______ ______________________________
2. Himoya   qilish   vaqtidagi bayonot _______________________________
3. Berilgan savollarga javoblari __________________________________
4. Kurs ishi rahbarining  yakuni __________________________________
_______________________________________________________________
Kurs ishining himoya qilgandan keyin talabaga quyidagi savollar berildi:
1. _____________________________________________________________
2. _____________________________________________________________
3. _____________________________________________________________
Komissiya qarori: 
42 1.Talaba____________________________________________________kurs ishini bajargan va 
____________bahoga himoya qilgan deb hisoblansin .
Komissiya raisi:             ______________________
Komissiya a’zoları:        ______________________
    ______________________
    ______________________
Kotib:                             ______________________
43

BOSHLANG‘ICH TA'LIM PEDAGOGIKA   FANIDAN

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha