Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 67.3KB
Покупки 1
Дата загрузки 01 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Islombek

Дата регистрации 17 Февраль 2024

64 Продаж

Abdullaxon II hukmronlik davri

Купить
Mun darija
Kirish …………………………………………………………………………2-4
I   –   BOB.   Hofiz   Tanish   Buxoriyning   “Abdullanoma”   asarida   Abdullaxon   II
davrida Buxoro xonligi ijtimoiy –siyosiy hayotining yoritilishi.
1.1   Hofiz   Tanish   Buxoriyning   “Abdullanoma”   asarida   Abdullaxon   II   davrining
o’rganilishi tarixi………………………………………………………………5-9
1.2   Abdullaxonning   taxtga   kelishi   arafasida   Buxoro   amirligida   ijtimoiy   –   siyosiy
vaziyat………………………………………………………………………..10-14
II   –   BOB.   Abdullaxon   II   ning   boshqa   davlatlar   bilan   olib   borgan   iqtisodiy
aloqlarini yoritilishi.
2.1   Abdullaxon   qo’shni   davlatlar   bilan   olib   borgan   iqtisodiy   diplomatik
aloqalar i………………………………………………………………………15-19
2.2 Abdullaxon II davrida ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy hayot………………..20-23
III. Xulosa ……………………………………………………………………24-25
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ……………………………………………...26
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Mustaqiligimizga   erishganimizdan   so’ng   biz
tariximizga   doir   har   bir   voqealarni   asl   holaticha   o’rganish   imkoniyatiga   ega
bo’ldik.   Chorizm   davrida   tariximizga   haqqoniylik   bilan   yondashilmadi   sovet
tizimiga   mos   qilib   o’zbek   fuqarolariga   o’rgatilgan   bo’lsada,   ota   –   bobolarimiz
o’zligini, o’z tarixini unutmasdan bizgacha qoldirishga harakat qildilar. Zero tarix
bugun   va   kelajakning   ko’zgusi.   Mustaqil   hayotimizda   buyuk   maqsadlar   sari
intilishimiz   uchun   sharoyitlarning   yaratilganligi   hamda   buyuk   kelajak   uchun
madaniy – ma’naviy merosga ega bo’lishimiz darkor. El – yurtimiz o’zining ko’p
asrlik   tarixi   davomida   bunday   mash’um   xatarlarni   necha   bor   ko’rgan,   ularning
jabrini   tortgan.   Shunday   asoratlar   tufayli   tilimiz,   dinimiz,   tariximiz   va
ma’naviyatimiz bir paytlar qanday xavf ostida qolganini barchamiz yaxshi bilamiz.
Ana shunday fojiali o’tmish, bosib o’tgan mashaqqatli yo’limiz barchamizga saboq
bo’lishi,   bugungi   voqelikni   teran   tahlil   qilib,   mavjud   tahdidlarga   nisbatan   doimo
ogoh  bo’lib  yashashga   da’vat   etish  lozim.  Zero  o’z  tarixini  bilmaydigan,  kechagi
kunni unutadigan millatning kelajagi yo’q 1
. 
Shuning   uchun   ham   O‘zbekiston   mustaqilligining
dastlabki   yillaridanoq   tarixni   o‘rganish   borasida   muhim   qadamlar   qo‘yildi.   1998
yil 26 iyunda Birinchi Prezidentimiz Islom Karimovning bir guruh tarixchi olimlar
va   ijodkor   ziyolilar   vakillari   bilan   o‘tkazgan   uchrashuvidan   keyin   tarixni
o‘rganishga   bo‘lgan   e’tibor   yanada   kuchaydi.   Ushbu   uchrashuvda   davlat   rahbari
tarixni qayta tiklash borasidagi eng dolzarb masalalarni ko‘rsatib berdi. Hech qaysi
bir xalq o‘tmishini o‘rganmay, o‘zining zamon va makondagi o‘rnini aniq belgilab
olmasdan, nasl-nasabini, kimligini bilmasdan turib rivojlanishi mumkin emasligini
ta’kidlaydi.   Shuningdek,   I.A   Karimov   ushbu   uchrashuvda   davlatchilik   tarixini
o‘rganish   va   qayta   tiklash   davlat   siyosati   darajasidagi   muhim   vazifalardan   biri
ekanligini quyidagicha bayon etgan edi: «Davlatchilik bugungi kunda o‘ta siyosiy
masala bo‘lib turibdi. O‘zbek tarixchilarining bugungi  kundagi  asosiy vazifasidir.
Asosiy   maqsad   davlatchiligimizning   ilmiy   nuqtai   nazardan   asoslangan   tarixini
1
 Каримов И. А. Юксак маънавият – енгилмас куч. Маънавият. Т. 2008. -Б.4.
2 yaratishdir».   Darhaqiqat   tarixiy   bir   davrda   ajdodlarimiz   qoldirib   ketgan   tarix
manbalarni   biz   albatta   mukammal   darajada   yoritib   kelajakka   yetkazib   berishimiz
lozim.   Ana   shuningdek   asarlardan   biri   bo’lgan   “Abdullanoma”   asari   haqida
mulohaza yuritar ekanmiz, albatta o’rta asr davlatlarining qay darajada mustahkam
va qudratliyligini o’sha davlatning madaniyati  hamda davlat tuzilish strukturasiga
e’tibor qaratib uni aniqlashimiz mumkin. 
Shuningdek   XVI   asr   ikkinchi   yarmida   Buxoro   xonligining   qo‘shni
davlatlar   bilan   olib   borgan   diplomatik,   savdo   va   madaniy   aloqalarini   o‘zbek
davlatchiligi   tarixi   tamoyillari   nuqtai   nazaridan   chuqur   tadqiq   qilish,   bugungi
kunning dolzarb masalalaridan biri deyish mumkin. Hamda bugungi kunda ham bu
davlatlarning   ahamiyat   qay   darajda   ekanligini   bilishimizdir.   Shayboniylar   davlati
haqida   Hofiz   Tanish   Buxoriy   qimmatli   manba   bizga   taqdim   etganligi,   bu   albatta
o’tmishimizdagi   voqealarning   haqiqiyligiga   ishonchni   oshiradi.   Ana   ushningdek
asarlardan   bu   davlatlarning   hayotimizda   qay   darajada   dolzarbligini   bilishimiz
mumkin.   Albatta   biz   o’tmishimizni   mukammal   bilib,   ularni   kelajak   avlodga
salmoqli darajada qoldirishimiz oldimizga qo’yilgan eng dolzarb masaladir.
Mavzuning   o’rganilish   darajasi:   Buxoro   xonligi   tarixini   bir   qanchasi   rus
va   o’zbek   olimlari   o’rgangan.   Buxoro   xonligida   XVI   asr   Shayboniylar
hukumronligi   haqida   bir   qancha   adabiyotlarda   keltirib   o’tilgan   bo’lib   B.
Ahmedovning “ Tarixdan saboqlar”, va “O’zbek ulusi”, Azamat Ziyoning “O’zbek
davlatchilik   tarixi”,   Barakaevning   “   Buxoro   tarixi   eng   qadimgi   davrdan   Ulug’
oktyabr   inqilobigacha”,   Alimovaning   “O’rta   Osiyoning   chet   el   sharqi   bilan
aloqalari   XIV   –   XVII   asrlar”,   Ermatovning   “O’rta   Osiyo   Rossiya   va   Hindiston
xalqlari   o’rtasidagi   do’stona   aloqalar   tarixi”,   Muhammadjonovning   “Buxoro   va
Xivaning Rossiya bilan munosabatlariga doir manbalar”, Aminovning “XVI – XX
asrdagi   O’rta   Osiyo   Rossiya   bilan   tarixiy   iqtisodiy   aloqalari”,   A.   Zamonovning
“Buxoro xonligi tarixi” 2
 kabi bir qancha olimlar va boshqa mualliflarning asarlarini
2
 Аҳмедов. Б.    Тарихдан сабоқлар. Т.: 1994. -Б.389. // Аҳмедов. Б . Ўзбек улуси. Т.   1992. -Б.261. // Азамат Зиё.
Ўзбекистон   давлатчилиги   тарихи.   Т.   2001.   -Б.236.   //   Баракаэв   Бухоро   тарихи   энг   қадимги   даврдан   Улуғ
октябр инқилобигача. Т. 2003. -Б. 73. // Алимова Ўрта Осиёнинг чет эл шарқи билан алоқалари Х IV  – Х VII
асрлар. Т. 2009. -Б. 51. // Эрматов. Ўрта Осиё Россия ва Ҳиндистон халқлари ўртасидаги дўстона алоқалар
тарихи. Ўзб ССР Дав Т. 1959. -Б.63. // Муҳаммаджонов. Бухоро ва Хиванинг Россия билан муносабатларига
3 qayd  etish   mumkin.   Shuningdek   biz   ham   ushbu   kurs   ishda   yuqoridagi   asarlardan
foydalandik. Mavzuning   maqsadi   va   vazifalari:   Biz   bu   davlatni
o’rganishdan   maqsad,  Hofiz  Tanish  Buxoriyning  “Abdullanoma”   asarining  tahlili
jarayonida ichki va tashqi diplomatik munosabatlarni yoritib berishdir. Darhaqiqat
Shayboniylarning   davlatimiz   hayotida   tutgan   ijobiy   va   salbiy   darajalarini   bilish
asosiy maqsadimizdir. Vazifalari esa quyidagicha etib bergilandi 
-   Hofiz   Tanish   Buxoriyning   “Abdullanoma”   asari
yozilishi tarixini o’rganish; -   Abdullaxonning   taxtga   kelishi   arafasida   Buxoro
amirligida ijtimoiy – siyosiy vaziyatni tahlil qilish; 
-   “Abdullanoma”   asarida   Abdullaxonning
boshqa davlatlar bilan olib borgan diplomatik aloqlarini yoritilishi;
-   Abdullaxon   va   Akbarsoh   o’rtasidagi
diplomatik aloqalar;  - Abdullaxonning Rossiya  bilan savdo
va diplomatik munosabatlaridir. Mavzuning   ob’ekti   va   predmeti
Yurtimizda   XVI   asrda   shayboniylar   hukumronligi   o’rnatilishi,   sulola   tarixini
yoritishda   “Abdullanoma”   asari   mavzuning   ob’ekti   etib   bergilandi.   Predmeti   esa
Hofiz Tanish Buxoriyning asarlarida hukumdor Abdullaxon tarixini o’rganishdir.
Kurs   ishining   hajmi   Kirish,
ikkita bob, to’rtta paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I – BOB. Hofiz Tanish Buxoriyning “Abdullanoma” asarida Abdullaxon II
davrida Buxoro xonligi ijtimoiy –siyosiy hayotining yoritilishi.
1.1 Hofiz Tanish Buxoriyning “Abdullanoma” asarida Abdullaxon II
davrining o’rganilishi tarixi
доир манбалар. Т. 1957. -Б.229. // Аминов. Х VII   – ХХ асрдаги Ўрта Осиё Россия билан тарихий иқтисодий
алоқалари. Т. 1958. -Б.163. //  Zamonov .  A .  Buxoro   xonligi   tarixi .  T . 2021. - B .7.
4 “Abdullanoma”   yoki   “   Sharafnomayi   shohiy”   asarining   muallifi   XVI   asrda
yashab ijod qilgan. U Buxorolik shoir va tarixchi olim Hofiz Tanish Buxoriydir. U
1549   –   yil   mansabdor   oilada   tug’uladi   va   otasi   Mir   Muhammad   al   –   Buxoriy
xonlikning nufuzli kishilaridan biri bo’lib, 1550 – yil Koshg’arga ketib o’sha yerda
vafot etadi. Hofiz Tanish Buxoriy esa o’z davrining ma’lumotli kishilaridan bo’lib,
u   1584   –   yil   Abdullaxonning   amaldorlaridan   biri   Qulbobo   ko’kaldoshning
tavsiyasi bilan hukumdorning xizmatiga shaxsiy voqeanavis, tarixchi bo’lib o’tadi 3
.
Hofiz   Tanish   Buxoriy   “Abdullanoma”   yoki   “Sharafnomayi
shohiy”   asari   bilan   tarixda   qolgan   shaxsdir.   Kitobda   O’zbekiston,   Qozag’iston,
shuningdek   Afg’oniston   va   Eronning   XVI   asrdagi   ijtimoiy   –   siyosiy   tarixi   ham
bayon   qilingan   bo’lib,   bu   xalqlar   o’rtasidagi   madaniy,   siyosiy,   savdo,   diplomatik
munosabatlar haqida qimmatli ma’lumotlar keltirib o’tadi. Undan tashqari, asarda
Buxoro   xonligi   bilan   Eron,   Hindiston,   Qoshg’ar   va   Rossiya   o’rtasidagi
munosabatlar haqida ham ma’lumotlar keltirib o’tadi. Hofiz Tanish Buxoriy asarini
XVI   asrning   80   yillarida   yozib   tugallaganligi   haqida   zamondoshlaridan   Mutribiy
aytib   o’tadi.   Shuningdek   Mutribiy   bu   asarning   oxirgi   qismini   xonning   buyrug’i
bilan   qozi   Poyanda   Zominiy   yozgan   deb   keltirib   o’tadi.   “Sharafnomayi   shohiy”
muallifning  rejasiga   ko’ra asar  muqaddima,  ikki  qism  yoki  maqola  va  xotimadan
iborat qilib yozishni xoxlagan 4
. Muqaddimada Allohning madhu va hamdu sanosi,
homiy,   hukumdor   Abdullaxoning   shaniga   aytiladigan   tavsiflar,   Abdullaxonning
ota   bobolari,   qadimda   Markaziy   Osiyoda   hukumronlik   qilgan   turk   –   mo’g’ul
qavmlari, Chingizxon va uning avlodlari haqida ma’lumot keltirgan. 
Birinchi   maqolada   Movoraunnahrda   1533   –   1583   -
yillarda   sodir   bo’lgan   voqealar   keltirilgan.   Ikkinchi   maqolatda   esa   O’zbekiston,
Qozag’iston   va  qo’shni   davlatlarda  yuz   berishi   mumkin   bo’lgan   voqealar   keltirib
o’tilgan.   Xotimada   esa   Abdullaxonning   ajoyib   fazilatlari,   u   bilan   bir   davrda
yashagan shayxlar, vazirlar, amirlar, va shuningdek Abdullaxon zamonida qurilgan
3
 Ҳофиз Таниш ибн Мир Муҳаммад Бухорий. Абдулланома (Шарафномайи шохий) Биринчи нашр /   I  жилд.
Форсчадан   С.   Мирзаэв   таржимаси,   нашрга   тайёрловчи,   сўз   боши   ва   изоҳлар   муаллифи   Б.А.   Аҳмедов.   -
Тошкент: Фан, 1966. - Б .216.
4
 Аҳмедов. Б.  Тарихдан сабоқлар. Т. 1994. -Б.389.
5 binolar haqida ma’lumot keltirib o’tishni xoxlagan. Lekin asar yozilishi o’zgargan,
ya’ni   birinch   va   ikkinchi   reja   qo’shilib   yozilgan,   xotima   esa   muallifning   bevaqt
o’limi tufayli yozilmay qolgan. 
Muallif   asar   muqadimasida   keltirishicha   Narshaxiyning
“Tarixi   Buxoro”,   shayxulislom   Sayfiuddin   Abubakr   Abdullo   Balxiyning   “Fazoili
Balx”,   Istaxriyning   “Kitobi   masolik   ul   -   mamolik”,   Juvayniyning   “Tarixi
Jahonkushoyi”,   Rashiduddinning   “Jome   ut   -   tavorix”,   Mirxondning   “Ravzat   us   -
safo”,   Sharfiddin   Ali   Yazdiyning   “Zafarnoma”,   Mirza   Muhammad   Haydarning
“Tarixi   Rashidiy”   kabi   asarlardan   foydalanib   asarni   yozadi.   XVI   asrda   sodir
bo’lgan voqealar sroyda muntazam  foydalanadigan kundalik daftar, sodir bo’lgan
siyosiy   ijtimoiy   masalarni   o’zi   guvohi   bo’lib,   70   –   80   yillar   oralig’idagi
ma’lumotlarni   o’zi   ketirib   o’tadi.   “Sharafnomayi   shohiy”   da   Firdavsiy,   Rudakiy,
Sa’diy,   Kamoliddin   Binoiy,   Mushfiqiy,   “Qur’oni   karim”   oyatlari   va   shunga
o’xshagqan   buyk   shaxslarning   she’riy   parchalari   keltirilgan.   Kitobda   siyosiy
voqealar bilan birga ijtimoiy – iqtisodiy mavzularga doir ma’lumotlar ham keltirib
o’tilgan.   Shu   jumladan   soliq,   iqto,   suyurg’ol,   xiroj,   ixrijot,   tog’ar,   kabi   davlat
tayanch birliklari ham keltirib o’tilgan. 
Ushbu   asarning   qo’lyozma   nusxalari   ko’p,
asl   matinning   uchdan   ikki   qismi   Sank   –   Peturburglik   olima   M.   Salohutdinova
ruscha tarjimasi bilan chop etgan 5
. Kitob 1942 – 1952 – yillari Sodiq Mirzayev va
oxirgi qismi Yu. Hakimjanovlar tomonidan 60 – yillar o’zbek tiliga tarjima qilindi.
Biroq   1-   2   –   jildlari   zarur   tuzatishlar,   tadqiqot   izohlari   bilan   1966   va   1969   –
yillarda   B.   Ahmidov   tomonidan   chop   etilgan.   3   –   4   –   jildlarini   1995   –   1997   –
yillarda   chop   etadi.   “Abdullanoma”   ning   ikkinchi   kitobida   Movoraunnahr   va
Dashti   Qipchoqda   to’rt   yil   1579  –   1583  –   yillarda   bo’lib   o’tgan   siyosiy   voqealar
hamda   Abdullaxonning   Badaxshon,   Ko’lob,   Hirotni   buysundirishi   bilan   bog’liq
voqealar haqida ma’lumotlar keltirib o’tilgan. Bizga ma’lumki, Abdullaxon 1567 –
1576 – yillari og’ir kurashlardan so’ng, Movoraunnahrni batomom birlashtirishga
5
  Ҳофиз   Таниш   ибн   Мир   Муҳаммад   Бухорий.   Абдулланома.   /   II   жилд.   Форсчадан   С.   Мирзаэв   таржимаси,
нашрга тайёрловчилар тарих фанлари кандидатлари Р. Ғофурова, А. Жувонмардиэв, Б. Аҳмедов. - Тошкент:
Фан, 1969. - Б. 361.
6 muvofiq   bo’ladi.   Shu   o’rinda   mustaqil   markaziy   davlat   aparatini   o’rnatishga
muvofiq   bo’ladi.   Oradan   ko’p   vaqt   o’tmay,   1579   –   yil   noyabr   oyi   o’rtalarida
Sirdaryoning   shimoliy   tomonidagi   yerlarni   ya’ni,   Toshkent,   Turkiston,   Sabron,
Sayram   viloyatlarini   ham   Buxoro   xonligining   tarkibiga   kiritish   uchun   astoydila
harakat   qiladi.   Jumladan   bu   urush   to’rt   yil   davom   etadi,   shu   davr   mobaynida
Abdulaxon bu hududlarga olti martadan hujum qilgan edi. 
Shu   o’rinda   shayboniy
sulolasining   yana   bir   qancha   vakillari   bilan   ham   kurash   olib   borib,   ulardan
Boboxon,   Buzaxo’r   sulton,   darvish   sulton   va   boshqalarni   Ulug’tog’   (   Ulutau)
gacha   taqib   qilib   boradi   va   oxiri   qozoq   xonlari   Shig’oyxon   va   Tavakkal   bilan
ittifoq tuzib, ular ustidan to’la g’alaba qozonishga muvoffiq bo’ladi. Hofiz Tanish
Buxoriy   saroy   tarixchisi   bo’lgan   edi.   Shuning   uchun   ham   Abdullaxonning
yurishlarini  zo’r ko’tarinki ruhda tasverlagan.  Shu o’rinda bu yurishlarni kitobida
saroyni   osoyishtaligini   ta’minlash   uchun   qilingan   kurashlar   deb   takidlaydi.   Biroq
asarda   keltirilgan   voqealarni   diqqat   bilan   e’tibor   bersak,   muallif   oddiy   xoalqning
bu   yurishlardan   behisob   aziyat   chekkanligini   guvohi   bo’lamiz.   Asarda
bo’ysunmagan   shahar   va   qishloqlarning   bo’ysunmaganlarini   qirib   tashlanganligi
va mol – mulklari talon taroj qilinganliklari haqida ko’pgina ma’lumotlar uchraydi.
“Abdullanom
a”   ning   Sodiq   Mirzayev   tarjimasiga   asos   bo’lgan   nusxasi   (O’zbekiston   Fanlar
akadimiyasi   Sharqshunoslik   instituti,   inv.   №2207   )   to’liq   bo’lmay,   1583   yil
voqealari   bilan   tugallangan,   jumladan   asarning   sank   –   Peturburg,   Boku   va
Dushanbada saqlanadigan nusxalari 1584 – 1588 yillar voqealarini ham o’z ichiga
oladi.   Asarning   1584   –   1588   -   yillarda   Badaxshon,   Ko’lob   va   Hirotning   Buxoro
xonligi   qo’shib   olinishi,   movoraunnahr   va   Xorazmning   ana   shu   yillar   ichidagi
ijtimoiy   –   siyosiy   ahvolinio’z   ichiga   olgan   qismi   Sank   –   Peturburg   va   Boku
nusxalari   asosida   arab   va   fors   tiliga   yunisxoja   Hakimjonov   tarjima   qilgan.
Asarning Mirziyayev qilgan tarjimasida ikkinchi  bobning bir qismi  bilan tugaydi.
Ana   shu   tarjima   qismini   nashrga   A.   Juvonmardiyev   va   ilmiy   xodima   M.
Xo’jayevlar ishtirok etadilar. “Abdullanoma” asari haqiqatdan bizga tarixda bo’lib
7 o’tgan voqealar haqida haqiqatni yoritib bergan asardir. Shu jumladan, bu kitobni
qancha   ko’p   o’qilmasin   undagi   voqaelardan   yanada   yangi   tarixiy   jarayonlarni
aniqlashga   musharaf   bo’lamiz.   Darhaqiqat   asar   Abdullaxonning   buyrug’i   bilan
yozilganligini   yoddan   chiqarmasligimiz   lozim,   negaki   bu   asarda   keltirib   o’tilgan
voqealar   albatta,   Abdullaxonning   olib   borgan   siyosatini   qay   darajada   yuksakligi
hamda,   tarixiy   voqealarning   ketma   –   ketligi   aniq   qilib   berilgan.   “Abdullanoma”
asari har jihatdan mukammal yozilgan tarixiy manbadir 6
. 
Abdullaxoning   tasnifi   albatta   asarda   ajoyib   qilib,   yoritib   berilgan.
Shuningdek asarda o’sha davr zamoni bilan qaraydigan bo’lsak, oddiy xalq albatta
qiynalganligini   ham   Hofiz   Tanish   Buxoriy   o’z   asarida   keltirib   o’tadi.
“Abdullanoma” asari haqida bir qancha olimlar ham tadqiqotlari jarayonida uning
mukammalligini va uning o’sha davr zamon ruhida yozilganini haqiqatni yoritilishi
boshqa   asarlarga   nisbatan   salmoqli   o’rinda   turganligini   ham   ta’kidlab   o’tadi.
Asarda   Abdullaxonning   taxtga   kelishi   jarayonida   siyosiy   vaziyat   qay   vdarajada
bo’lganligi   haqida   ko’p   ma’lumot   uchramaydi,   biroq   Abdullaxonning   viloyat   va
shaharlarga   qilgan   yurishlari   haqida   ma’lumotlar   keltirilgan.   Darhaqiqat   tarixiy
voqealarning   jarayoni   hamda   Dashti   Qipchoqdagi   elchilik   aloqalari,   Badaxshon
elchilik aloqalari haqida ham ko’pgina ma’lumotlar batafsil yoritib berilgan. Shuni
alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki   tarixchi   Hofiz   Tanish   Buxoriy   Abdullaxon
saroyining tarixchisi bo’lgan va unig asarida Abdullaxonga tasnif berilganligi ham
biroz bo’lsada namoyon bo’ladi. 
Hofizi   Tanish   Buxoriyning   qachon   vafot   etgani   ma’lum
emas.   Mashhur   adabiyotshunos   olim   va   shoir   Mutribiy   “Tazkirat   ush-shuaro”
asarida   “Janobi   Hofizi   Tanish   ulamo   jumlasidandir.   Maleho   Samarqandiyning
ma’lumoticha   Hofiz   Tanish   Buxoriyni   1589   –   yil   xotini   tomonidan   zaharlab
o’ldirilgan.   U   Mahdumiy   Hasan   hojaning   tazkirasida   tilga   olinadi.   Yuqorida   zikr
etilgan   Hofizining   og‘a-inilari   uning   vafotidan   keyin   xotini   qandaydir   jinoyat
qilganlikda ayblab unga da’vogar bo‘lganlar va oliy farmonga ko‘ra uning Buxoro
minorasidan   tashlab   yuborilishiga   erishganlar,   degan   mish-mishlar   bor”   deb
6
 Madraimov, G. Fuzailova. Manbashunoslik. T. 2008. -B.263.
8 yozgan.   Lekin   uning   Abdullaxon   vafoti   (1006/1598)   dan   so‘ng   Ashtarxoniylar
sulolasidan   bo‘lgan   Imomqulixon   (1611   –1642)   saroyida   yashaganligi   va   unga
atab 7200 misradan ortiq she’r yozganligi ham ma’lum. Marhum Ibodulla Odilov
(1872-1944)   Hofizi   Tanish   Buxoriyning   “Imomqulinoma”   degan   she’riy   asar
yozganligini   aytadi.   Ammo   bu   asar   “Suhayliy”   taxallusi   bilan   mashhur   bo‘lgan
shoir tomonidan yozilgani ma’lum. Xullas “Sharafnomayi shohiy” yirik shoh asar
bo’lib,   uni   qancha   ko’po’qisa   ham   unda   o’rganish   lozim   bo’lgan   shuncha   ko’p
yangiliklar ochiladi deb V. V. Velyaminov – Zernov aytib o’tadi. 
Shuning   uchun   ham   bu   asar
ko’p   vaqtlardan   beri   sharqshunos   olimlarning   diqqat   –   e’tiborini   o’ziga   tortib
kelyapdi.   Asar   haqida   V.   V   Velyaminov   –   Zernov,   akademik   V.   V.   Bartoldning
shogirdi   L.   A.   Zimin,   Sodiq   Mirzaev,   M.   A.   Salohiddinova,   N.   Sayfiyev,   ingiliz
olimi G. Yete. Ch. A. Storiylar o’z fikrlarini aytib o’tishgan. V. V Velyaminov –
Zernov, L. A. Zimin, Sodiq Mirzaev, M. A. Salohiddinovalar asarning bir qismini
rus va o’zbek yillariga tarjima qilishdi. V. V Velyaminov – Zernov tarjimasi qisqa
bo’ib   uni   nashrga   tayyorlagan,   biroq   chop   etilmagan.   L.   A.   Zimin   ning   tarjimasi
esa   Uminyakovning   bso’zlariga   qaraganda,   1918   –   yili   Toshkentda   chop   etilgan.
Lekin   olimlarning   tezlikda   O’zbekistonga   kelishi   natijasida   bu   ish   to’xtab   qoldi.,
1924   –   yil   Bartold   Ziminning   tarjimasini   matrealllarini   toplab,   nashr   qilish
kerakliginin   aytadi.   Sodiq   Mirzaev,   M.   A.   Salohiddinovalar   asarning   tortdan   bir
qismini rus va o’zbek tillariga tarjima qilganlar.
1.2 Abdullaxonning taxtga kelishi arafasida Buxoro amirligida ijtimoiy –
siyosiy vaziyat
XVI   asrning   boshlarida   bir   vaqtlar   Volga   daryosi   bo‘yida   tashkil   topgan
Oltin   Urda   davlatidagi   Shayboniyxon   boshchiligidagi   o‘zbek   ko’chmanchi
9 qabilalari Temuriylar davlatini tor-mor qilib, O’rta Osiyoda o‘ z hukumronliklarini
o‘rnatadi. Shayboniylar Jo‘ji sulolasidan to‘qqizinchi hukmdor bo‘lgan O’zbekxon
ismiga   nisbat   berib,   o‘zlariga   bir   siyosiy   qo‘shma   nom   —   o‘zbek   nomini   qabul
qilib   olganlar.   Aslida   ular   Ko‘k   Urdaning   sharqida,   Volga   bilan   Orol   dengizi
orasida   yashovchi   turk-mo‘g‘ul   qabilalari   edilar.   German   Vamberining
hisoblashicha,   o‘zbekning   lug‘oviy   ma’nosi   «shaxsan   o‘ziga   mustaqil   xo‘jayin»,
erkin   demakdir.   Demak   shu   o‘rinda   ta’kidlab   o‘tish   joizki,   o‘zbek   xalqining
shakllanish   ildizlari   uzoq   o‘tmishga   borib   taqaladi.   Shayboniylar   bostirib
kirguncha   bu   o‘lkada   yashovchi   aholi   turklar   nomi   bilai   yuritilib,   ularning   xalq
sifatida shakllanishi IX—X asrlarga to‘g‘ri kelgan 7
. Buxoro viloyatida ham IX—X
asrlardayoq ular xalq sifatida shakllana boshlagan edilar. 
XVI   asrning   boshlarida   Volga   daryosi   bo‘yida   tashkil
topgan Oltin Urda davlatidagi Shayboniyxon boshchiligidagi o‘zbek ko‘chmanchi
qabilalari Temuriylar davlatini tor-mor qilishda o‘zlarining e’tibor va ishonchlarini
Muhammad   Shayboniyga   qaratgan   edilar,   uni   Shohbaxt   deb   atar   edilar.
Shayboniyxon   1451   yilda   tug‘ilgan   edi.   U   yoshligidayoq   istiqbol   uchun   porloq
umidlar   tug‘dirgay   edi.   Shayboniyxon   otasi   Burdoq   Sulton   bilan   onasi
Qo‘zibegimdan   yoshligida   yetim   qolib,   ukasi   bilan   birga   otasining   sodiq
xizmatkori   Qorachabekning   himoyasida   yashagan.   Qorachabek   bu   shahzodalarga
sadoqat   bilan   xizmat   qilgan.   Shayx   Haydarning   vafotidai   so‘ng   Qorachabek
ulg‘aygan   bu   yetim   shahzodalarni   olib   Abulxayr   (Shayboniyxonning   bobosi,
o‘zbeklarning   hokimlaridan   biri)   oilasining   dushmanlaridan   Sirdaryoning   quyi
taraflariga qochib ketishga majbur bo‘ladi. 
Shayboniy   ulg‘ayib,   ulug‘   bobosi   Abulxayrxonning   yo‘qotgan
shonshavkatini   qaytarmoq   niyatida   katta   tayyorgarlik   ko‘ra   boshlaydi.   Xususan,
Abulxayrxon   ayni   paytda   Sirdaryoning   yuqori   oqimida   yashayotgan   Bug’ra
Sultondan   qasos   olishga   ahd   qiladi   va   uning   saroyiga   hujum   qiladi.   Uning   oila
a’zolari   va   qarindoshlaridan   ko’p   kishini   qatl   qiladi.   Qochishga   ulgurgan   Bug’ra
Sulton   ham   o‘limdan   qutulib   keta   olmaydi.   Shayboniy   uni   toptirib,   qatl   ettiradi.
7
 Zamonov. A. Buxoro xonligi tarixi. T. 2021. -B.24.
10 Mazkur   muvaffaqiyatli   hujumdan   keyin   yosh   shahzoda   kuchaygan   o‘zbek
suvoriylariga   boshchilik   qiladi.   u   so‘ngra   Temuriylarga   qarshi   kurashga   otlanadi.
Bu   davrda   Samarqand   taxtida   Abusaidning   o‘g‘li   Sulton   Ahmad   hokimlik   qilar
edi.   Mamlakat   shimoliy   chegarasining   noibi   esa   Qushliqxon   o‘g‘li   Majid   Tarxon
edi.  Turkistonning  shimoliy  viloyatlaridagi
hokimlar   (tobelar)   isyon   ko‘targan   paytda,   Abdulxayrning   vorislaridan   isyonni
bostirish uchun foydalaniladi. Lekin o‘zbek shahzodalari bu yerni o‘zlarining ona
Vatanlaridek his etganlari uchunmi yoki to‘plagan kuchlari ta’siri bilanmi, xullas,
har qanday qurolli xizmat uchun to‘langan oddiy maoshga qanoat qilmaydilar. Shu
bois O’tror, Sovron, Sig’noq shaharlarini ularga berib, rozi qilishni lozim ko‘riladi.
Keyinchalik   g‘oyatda   kengayib   ketgan   Shayboniy   mamlakati   shu   tarzda   ta’sis
etiladi.   Shayboniyxon   va   uning   dastlabki   vorislari   davrida   Samarqand
poytaxtligicha qolavergan bo‘lsa. XVI asrning ikkinchi yarmiga kelib Buxoroning
siyosiy markaz sifatidagi roli osha boshlaydi. Abdullaxon (to’liq ismi Abdulla ibn
Iskandarxon ibn  Jonibek  sulton  ibn xoja  Muhammad  ibn Abdullaxon)  1534  – yil
Miyonko’l shahrida tug’ulgan 1598 – yil Ofarikent qishlog’ida vafot etgan va uni
Buxoro yaqinidagi Bahovuddin majmuasiga dafn etiladi. Uning hayoti va Buxoro
amirligida   tutgan   siyosiy   mavqei   haqida   bir   qancha   fikrlar   yuritamiz.   O’zbek
davlatchiligi  tizimidagi  Buxoro xonligining shayboniylar  sulolasidan  chiqqan eng
yirik hukumdori, davlat arbobi, sarkarda, ilm – fan, ma’rifat, madaniyat homiysi. 
Bobosi   Jonibek   sulton   (vafoti   1528/29)
Karmana  va  Miyonko’l   shaharlarining  1512  –  153  –  yillar  hokimi  bo’lgan.  Otasi
Iskandar   sulton   o’g’li   tug’ulganda   Ofarikentni   boshqargan,   keyinchalik   aka   –
ukalaridan biri vafot etgach Karmanani boshqargan. Abdullaxon II Shayboniyxon
vafotigan   so’ng   parchalanib   ketgan   hududni   qayta   tiklagan,   markaziy   davlat
hokimyatini   mustahkamlash   uchun   yoshlik   chog’idan   qattiq   kurash   olib   brogan.
Toshkent   hokimi   Navro’z   Ahmadxon   (Baraqxon)   bilan   Koson   yonida   1548   –   yil
shayboniylar   manfaatlari   zid   kelgan.   Mo’g’liston   xoni   Abdurashidxon   va
shayboniylardan   Do’stum   sultonlari   qo’shiniga   qarshi   Farob   yonida   1554   –   yilda
jang bo’lib o’tadi.  Yosh   Abdulla   sulton   o’zining
11 hukumdor   sifatida   1551   –   yil   Karmanada   bo’lgan   jangda   namoyon   qilgan 8
.
Shuningdik   bu   viloyatga   Toshkentdan   Navro’z   Ahmad   va   Samarqanddan
Abdulatifxon   hujum   qilgan   edi,   biroq   zafar   Abdullaxonga   quchgan   edi.   Sababi
Iskandar sulton Amudaryo ortiga qochgan bo’lsa, Abdullaxon otasi  vazifasini  o’z
zimmasiga   olib   muvofaqiyatli   qarshilik   ko’rsata   olgandi.   Keyinchalik   hududini
Buxoro tomonga va janubiy sharqda Qarshi va Shahrisabz tomonga kengaytirishga
intilgan.   Bu   say   –   harakat   dastlab   muvofaqiyatsiz   chiqqan,   hatto   1556   –   yil   ota
mulkini   tashlab   Maymanaga   qochishga   majbur   bo’gan.   U   amakisi   Balx   hokimi
Prmuhammaddan   harbiy   yordam   olib,   piri   jo’ybor   xojalaridan   Xoja   Muhammad
Islom   ko’magida   Navro’z   Ahmadxon,   keyinchalik   uning   o’g’illari   Drveshxon   va
Bobo   sultonlarga   qarshi   uzoq   muddat   kurash   olib   borgan21.   Navro’z   Ahmadxon
1556   –yil   vafot   etgach   darhol   Karmana   va   Shahrisabzda   o’z   hukumronligini
tiklaydi.   1557   yil   mayida   Buxoroni   qo’lga   kiritadi   va   uni   o’z   poytaxtiga
aylantiradi.  1561   –   yil
otasi   Iskandarni   davla   boshlig’i   –   xon   deb   e’lon   qilib,   uning   nomidan   davlatni
Abdullaxon   boshqara   boshlaydi   va   mamlakatning   hududini   kengaytirish   uchun
1574 – yil Balxni, 1578 – yil Samarqandni, Toshkent, Sayram, Turkistonni 1583 –
yili, Farg’onani esa 1583 – yil egallaydi. Asta – sekin hujumini kengaytirib 1582 –
yil   Dashtga   yurish   qilib   Ulug’   tog’ga   qadar   borgan.   1583   –   yil   Iskandar   vafot
etgach, mamlakatni o’z nomidan boshqara boshlaydi 9
. Markaziy hokimyatga qarshi
1583   –   yil   ko’tarilgan   Maymana   va   Garchiston,   shuningdek   1585   –   yil
Badaxshondagi   tartibsiz   g’alayonlar   bostirildi.   Xorazmga   esa   ikki   marta   yurish
1594,   1596   –   yillarda   bo’lib,   u   yerda   markaziy   hokimyat   qayta   tiklandi.
Abdullaxon   II   mamlakatni   yaxlit   holda   tiklash   uchun   qo’shni   davlatlarga   ham
qarshi hujum qilgan. Turkiya Movaraunnahrda o’z ta’sirini kuchaytirish maqsadida
Abdullaxon   II   ga   qarshi   Bobo   sultonga   yordam   bergan.   Shuningdek   Bobo   sulton
turk   askarlari   yordamida   Abdullaxonga   qarshi   Nasaf   yonida   jang   qilgan.
Abdullaxon   safaviylar   bilan   Xuroson   G’ilon   shahri   uchun   kurashib   o’z   davlati
8
 Oblomurodov. N, Hazratqulov. A, Tolipov. F, Tursunov. A. O’zbekiston tarixi. T. 2011. -B.172.
9
  Maradjabova F. E. B ешняя   политика   Бухарсково   хана   A бдуллахана   II. Markaziy Osiyo tarixi manbashunoslik
va tarixnavislik izlanishlari. II ilmiy to’plam T. 2010. -B.493.
12 tasarufiga   qo’shib   oladi.   Shu   o’rinda   Sharqiy   Turkistonga   qilingan   yurishda
Qashqar va Yorkent viloyatlarini tasarufiga o’tkazgan. 
Shuni   ta’kidlab   o’tish   joizki   Boburiylar   ham
Badaxshon,   Shimoliy   Afg’oniston   va   Xuroson   uchun   Abdullaxonga   qarshi   ilg’or
kurashlar   olib   borganlar.   Ayni   damda   Abdullaxon   ham   ularga   qarshi   Sind   va
Kashmirni   1583   –   1586   –   yillarda   egallab,   davlatning   janubiy   chegaralarini
mustahkamlaydi.   Abdullaxon   davrida   mamlakat   hududi   Qashqardan   Orol   va
Kaspiy   dengizi   sohillarigacha,   Turkiston   va   Sayramdan   xurosonning   sharqiy
qismgacha   bo’lgan   yerlardan   iborat   edi.   Abdullaxon   hayotining   so’ngi   yillarida
o’g’li Abdulmo’min bilan chiqishmay qolishi tufayli Abdulmo’min 1582 – yilning
kuzida Balxni otasi nomidan boshqara boshlaydi. Iskandarxon davrida Abdullaxon
haqiqiy   amalda   hukumdor   bo’lgani   kabi,   Abdulmo’min   ham   keksaygan   otasiga
nisbatan   shunday   mavqeini   egallamoqchi   edi.   Faqat   ulomalarning   aralashuvi
tufayli   ota   –   bola   o’rtasida   ochiq   kurash   harakatlari   boshlanmagan   va
Abdulmo’min otasiga bo’yin egishga majbur bo’lgan. Ular o’rtasidagi munosabat
keskinlashganidan xabar topgan qozoq xonlaridan Tavakkalixon Toshkent viloyati
va   Toshkent   –   Samarqand   oralig’idagi   yerlarga   bostirib   kirib,   unga   qarshi
yuborilgan   qo’shini   yenggan.   Unga   qarshi   safarga   otlangan   Abdullaxon
Samarqandga yetganda vafot etgan Abdullaxon faol tashqi siyosat olib brogan. 
Bu   davrda   shayboniylar   Eron
Hindiston, Turkiya, Xitoy, Rossiya va boshqa mamlakatlar bilan keng diplomatik,
iqtisodiy, savdo aloqalari olib brogan. Abdullaxon (1557—1598 yillar) xon bo‘lib
turgan   davrda   Buxoroni   Shayboniylar   davlatining   poytaxtiga   aylantiradi.   Mohir
sarkarda va diplomat bo‘lgan Abdullaxon mamlakatning tarqoqligini tugatishga va
o‘z   yerlarini   kengaptirishga   intiladi.   U   bir   qancha   harbiy   yurishlar   qilib,
Samarqand, Toshkent, Farg‘ona, Sapram, Qarshi, Marv, Hisor, Dashtn Qipchoq va
boshqa yerlarni egallaydi. 1573 yilda Balx, so‘ngra Hirot, Mashhad hamda boshqa
shaharlar   va   viloyatlarni   zabt   etadi.   Xiva   xonligi   ham   o‘zining   mustaqilligini
yo‘qotib, Buxoro xonligiga bo‘ysundiriladi. Abdullaxon o‘z ta’sirni Sibir xonligiga
ham   yoyishga   urinadi,   ammo   bu   urinishlari   zoe   ketadi.   Buxoro   xonlik   sifatida
13 mustahkamlana   boradi.   Abdullaxon   davrida   Buxoro   haqiqatdan   ham   O’rta
Osiyoning siyosiy va madaniy markaziga aylana boradi. Shuningdek,   Shoh
Mahmud   Churosning   «Tarix»   asarini   tarjima   qilgan   O.F.Akimushkin   asarga
yozgan   so‘zboshisida;   «...bu   yerda   (Yorkend   xonligida)   qo‘shni
Movarounnahrdagichalik   markazlashgan   davlat   yo‘q   edi»,   deb   fikr   bildirgan.
Sharqshunos olim V.V.Bartold esa «Abdullaxon II boshqaruvi  kamdan-kam sodir
bo‘ladigan   voqea   bo‘lib,   garchi   u   o‘z   hokimiyatini   qattiqqo‘llik   va   harbiy   kuch
asosida   barpo   etgan   bo‘lsa-da,   nafaqat   butun   Movarounnahrni,   balki   Xuroson   va
Xorazmni   birlashtirib,  kuchli  davlat  tuzdi»,  deya   ta’kidlagan 10
.  «Qasamiy   ittifoq»
shartnomasiga   ko‘ra   1579   yillarning   oxirlarida   Haqnazarxonga   qarshi   isyon
ko‘targan   qozoq   qabilalari   bilan   til   biriktirib,   Toshkentni   egallagan   Bobo   sulton
(Navro‘z Ahmad Baroqxonnning o‘g‘li, Shayboniy sulton)ga qarshi jangda qozoq
xoni Abdullaxon II ni qo‘llabquvvatlaganligi haqida ham “Abdullanoma ” asarida
to’xtalib   o’tiladi.   Biroq,   Bobo   sulton   haqida   yana   Dashti   qipchoq   bilan   bo’lgan
diplomatic munosabatlarida keltirib o’tamiz.
II – BOB. Abdullaxon II ning boshqa davlatlar bilan olib borgan iqtisodiy
aloqlarini yoritilishi.
2.1 Abdullaxon qo’shni davlatlar bilan olib borgan iqtisodiy diplomatik
aloqalari
10
 Zamonov. A. Buxoro xonligi tarixi. T. 2021. -B.31.
14 Buxoro taxtini Abdullaxon Hindiston taxtini esa Akbarshoh egallaganlaridan
keyin   o’z   davlatlarini   mustahkamlashga,   shu   o’rinda   mustaqil   va   yarim   mustaqil
xon   va   knyazliklarni   bo’ysundirishga,   yangidan   yangi   o’lkalarni   bosib   olishga
kirishdi.   Abdullaxon   o’z   davri   ning   qudratli   hukumdori   sifatida   xalq   ko’zida
gavdalandi.   Shuningdik   Abdullaxon   davlatini   mustahkamlash   uchun   bir   qancha
o’lkalarga   zafarli   yurishlar   olib  bordi   va   o’lkan   hududlarni   qo’lga  kiritdi.  1573   –
yil Balx va Hirotni, 1574 – yilShahrisabiz, Qarshi va Hisorni qo’lga kiritdi. Ayni
shu   paytda   Hindiston   hukumdori   AkbarMalva,   Gondvan,   Chitor,   Gujaratni   bosib
oldi.   1576   –   yil   Abdullaxon   Samarqand   va   Toshkentni,   Akbar   esa   Bengaliyani
bosib   oldi 11
.   1581   –   yilda   Abdullaxon   qipchoq   xonlari   qozoq   Sigay   (Shigay)   va
uning o’g’li Tavakkulni avvalqurol kuchi bilan so’ng katta hadiya suyurg’ol berish
bilan o’ziga qaramqilb oldi. 
Abdullaxon   kuchli   bilim   sohibi   va   teran   fikirlaydigan   buyuk   shaxs
bo’lgan   deya   olishimiz   mumkin.   Negaki   u   butun   ilmiy   salohiyati   bilan   davlatni
qudratini kengaytira olgan. Abdullaxon hududini kengaytirishga davom etayotgan
bir   paytda   u   e’tiborini   Qandahorda   qaratadi.   Lekin   bu   paytda   Akbarning   qudrati
Abdullaxonning   rejalariga   imkon   bermaydi.   Natijada   Abdullaxon   Akbarning
ittifoqiga   suyanib   safaviylarning   yerlarini   bosib   olishga   harakat   qila   boshlaydi 12
.
Natijada har ikkala davlat o’rtasida diplomatic munosabatlarning kuchayishiga olib
keladi. Hid tarixchisi Ramish Chandira Varma XVI asrning ikkinchi yarmida O’rta
Osiyo   bilan   Hindiston   o’rtasidagi   diplomatic   munosabatlarni   ikki   davrga   bo’lib
tushintiradi. 
1)   1555   –   1589yilllar   Abdullaxonning   Hindistonga   agresiv   siyosat   olib
borganligi; 
2)   1588   –   yildan   boshlab   Akbarning   o’limiga   qadar   (1605   bo’lib,
Hindistoning   O’rta   Osiyoga   hisbatan   zo’ravonlik   siyosatini   butunlay   yoritib
berishga harakat qiladi. Abdullaxon Eron hukumdori Abbos I ga qarshi kurashish
uchun ittifoqi bo’lgan davlat Hindiston bilan diplomatik munosabatlari 1572 – yil
11
 Nizomiddinov XVI – XVIII asrlarda O’rta Osiyo Hindiston munosabatlari. T. 1966. -B.117.
12
 Xayrullaev. M. O’zbek diplomatiyasi tarixi. Sharq. T. -B.373.
15 Dehliga Oltamishni elchi qilib yuborishidan boshlanadi.Elchi Abdullaxonning har
ikkala   davlat   o’rtasida   davom   etib   kelayotgan   do’stlik   aloqalarining   kuchaytirish
haqidagi   maktubini   topshiradi.   Akbarshoh   Oltamishni   Gujaratni   bosib   olgandan
keyin   qabul   qilga   tarixchi   Varmaning   ma’lumotiga   ko’ra   elchi   Akbarshohga
safaviylarning   yerlarini   bo’lib   olishni   ham   taklif   qilgan   va   Akbarshoh   buni   sir
saqlagan deydi. 
Biroq bu taklif bo’lmagan degan fikrlarni olimlarimiz quyidagi sabab orqali
aniqlik kiritadi: 
1)   Abdullaxon   hali   Movoraunnahr   va   Balxni   o’ziga   butkul
bo’ysundirmaganligini; 
2)   o’sha   davrda   Eronda   Texmasp   poddshohlik   qilib   turgan   vaqtda   (1524   –
1576)  taxt  uchun. o’zoro kurash  kuchaymagan. Shuning uchun Oltamish elchiligi
hali   safaviylarning   yerlarini   bo’lib   olish   yuzasidan   taklif   qilishi   ehtimoldan   uzoq
edi.   Chunki   elchi   olib   brogan   maktubda   Abdullaxon   hind   imperatorining
yordamiga   suyanib,   Turonda   o’z   dushmanlari   ustidan   g’alaba   qozonishini   aytgan
edi.   Akbarshoh   elchi   orqali   Abdullaxon   nomiga   yuborgan   maktubidado’stlik
munosabatlarini   o’rnatishga   rozi   ekanligini   bildirdi.   Abdullaxon   elchisi
Hindistondan   o’zyurtiga   qytish   arafasida   Badaxshonda   hokimyat   uchun   o’zoro
kurash   boshlanganligining   daragi   keladi.   Bunda   Abdullaxoning   qo’li   borligini
Akbarshoh gumon qiladi. 1577 – yilda Abdullaxonning ikkinchi elchi Abdurahim
Hindistonga   keladi.   Elchi   O’rta   Osiyobilan   Hindiston   o’rtasida   Eronni   bo’lib
olishni   taklif   qiladi.   Natijada   Akbarshoh   o’z   elchisi   Mirza   Fulod   boshchiligida
Abdullaxon saroyiga javob elchilarini jo’natadi.  
Hind elchisi Eroning musulmon davlati ekanligini eslatib, Akbarshoh
rozi   emasligini   aytishi   kerak   edi.   Shu   jumladan   elchi   zimmasiga   ikkinchi   vazifa
Abdullaxonning Badaxshon davlatiga bo’lgan munosabatini aniqlash va uni qurolli
kuch   bilan   emas   diplomatic   munosabat   orqali   hal   etish   choralarini   ko’rishni
topshirgan edi. Abdullaxon 1583 – 1584 – yillarda Badaxshonga hujum qilib bosib
oldi va Badaxshon  hokimi  Mirza Sulaymon va uning nabirasi  Shohruh Akbardan
yordam   so’rab   Dehliga   boradi.   Abdullaxon   Mirquraysh   boshchiligida   elchini
16 Hindistonda   Akbarshoh   huzuriga   jo’natadi   va   unda   Badashoning   bosib   olinish
sabablarini   tushuntiradi.Biroq   nemis   olimiG.   Noer   o’rganib   chiqqan
hindmanbalarida   Mirqurayish   elchisi   Hindistonga   hind   sarkardasi   Todar   Malning
Haybardagi afg’onqabilalari ustidan qilgan g’alabasidan so’ng hind qo’shinlarining
o’zbek yerlariga ham bostirib kelishlaridan xavfsiranib yuborgan elchiligidi aslida
maqsad Eronga qarshi kurash Akbarshoh bilan kelishish edi. 
Mirqurayish   elchiligi   O’rta   Osiyo   bilan   Hindiston   o’rtaidagi
munosabatlarning uzoq muddat to’xtab qolishiga sabab – O’rta Osiyoda imperator
Akbarning   islom   dini   qoidalaridan   vozkechganligi   haqida   noto’g’ri
ma’lumotlarning   tarqalishi   va   o’zbek   xoning   ichki   kurashlar   bilan   shug’ullanib
qolganligi,   deb   ko’rsatadi.   Abdullaxon   tomonidan   Badaxshonning   bosib   olinishi
guyo   Shohruhning   o’zboshimchalik   harakatlaridan   kelib   chiqqan   emish.   “Tarixi
Akbarshoh”   asarida   esa   Mirqurayishning   elchiligi   saroyga   kelmasdan   oldin,
Turondan   Akbarni   xursand   qilish   uchun   eng   yaxshi   o’ynoqi   kabutarlar   bilan
kabutar   o’ynatuvchi   kabutarbozlar   kelishgan.   “Shu   kuni   –   deb   yozadi   avtor,   -
Nazarbiy   va   uning   bolalari   Qambarbiy,   Shidibiy   va   boqibiylar   qudsi   (muqaddas)
ostonasiga sajda qilib, pishonalarini yorqin qildilar. Turon elchilari shu vaqt Sind
daryosida   yotgan   bo’lib,Zobuliston   tuprog’ida   edilar.   Kutal,   ot   va   tuyalar   katta
qiyinchilik bilan daryodan o’tdilar”. 
Mirqurayish   –   sayidlar   urug’ining   eng   yaxshisi   ot,   tuya,   yurg’a   xachirlar,
yaxshi   pustin,   teri   va   boshqanafis   molar   bilan   oily   dargohga   dilomuz   do’stlik
haqidagi  noma  bilan  yuborildi”.  “Tarixi  Akbarshoh”  da  keltirilishicha  Akbarshoh
kasalligi   sababli   uzoq   vaqt   Mirqurayishelchisini   qabul   qilmagan,   so’ngra   bu   hol
elchilarni tashvishga solgach, ular  Akbarni Akbar yangisolgan 21 – devonxonada
qabul   qilganligi   haqida   bayon   qiladi.   Shuningdik   xisravon   ziyofat   berildi   deb
aytagi.   Haqiqatdan   Mirqurayish   elchiligi   uzoq   vaqt   davom   etgan   sayohatdir 13
.
Tarixchi   Uminyakovning   fikricha   elchilarning   uzoq   muddat   davomida   qabul
qilinmaganligi   bu   albatta   Akbarshoh   qudratining   qay   darajada   yuqoriligini
ko’rsatish   edi   deb   keltirib   o’tadi.   Buning   sababi   o’sh   paytda   impperiyada
13
 Ermatov. O’rta Osiyo Rossiya va Hindiston xalqlari o’rtasidagi do’stona aloqalar tarixi. T . 1959. - B .63.
17 Kashmirni   egallash   uchun   kurash   bormoqda   edi.   Kashmir   bo’ysundirilgandan
keyin   Mirqurayish   elchisiga   o’z   vataniga   qaytishga   ruxsat   berilganligini   aytib
o’tadi. 1586 – yilning avgust oyida Mirqurayish boshliq elchilarning Hindistondan
o’z   yurtlariga   Akbar   tomonidan   Abdullaxon   huzuriga   yuboril;gan   HakimHamom
va   Sadr   Jahon   elchligi   bilanbirgalikda   qaytib   keladilar.   Hakim   Hamom   davlat
ishlari   bilan   kelgan   elchi   bo’lsa,   Sadr   Jahon   Abdullaxonning   otasining   o’limi
munosabati bilan ta’ziya uchun yuborilgan Akbarshoh elchisi edi. 
1587   –   yilning   fevralida   elchilar   Kobuldan
Hindiston   elchilari   bilan   qaytib   kelayotganligi   haqida   xabar   Abdullaxonga   yetib
keladi.   Abdullaxon   elchilarning   kelishi   bilanoq   ularni   o’z   mansablariga   mos
ravishda saroydan o’rinlar ajratishni amaldorlariga buyuradi. Undan tashqari Kobul
hokimiga   elchilarni   ko’p   ushlab   turmasligi   haqida   maktub   yuboradi.   Mirqurayish
bu buyruqni eshitgach u, 1587 – yilning oyida darhol Balxga jo’naydi va u yerdan
sentyabrda   hind   elchilari   bilan   birga   Abdullaxon   saroyiga   keladi.   Elchilarni   Hoji
Muhammad, Haydar Muhammad Munshiylar tantanali qabul qiladilar. Ertasi kuni
esa elchilar sharafiga Sulton Husayin Mirzo madrasasida katta bazm bo’ladi.Unda
Abdullaxonning   amaldor   va   viloyat   noiblari   ham   mansablariga   qarab   o’rin
egallaydilar,   shu   jumladan   elchilar   ham.   Bazmda   varaqi   tun   kiygan,   qilichlari
marvarid   va   boshqa   qimmatbaho   toshlar   bilan   bezatilgan   maxsus
xizmatchilarxizmat   qildi.   Abdullaxon   huzurida   bo’lgan   hind   elchilari   Hakim
Hamom  va  Sadr  Jahonlar   o’z urf   – odatlariga  mos  hukumdorga  iltifot  ko’rsatadi.
Ya’ni Hakim Hamom xon oldiga kelib, kaftini yerga tekkizib,tepaga ko’taradi. Bu
holatni   yigirma   yitti   marta   takrorlaydi   va   Abdullaxon   taxti   yaqiniga   tizza   bilan
yurib kelib uning qo’lidan o’padi va Akbarshohdan keltirgan hadiya va tortiqlarini
taqdim etadi.  Elchilar   ertasi   kuni   Abdulmo’min
huzurida   bo’ladi.   Abdullaxon   buyrug’i   bilan   elchilar   har   kuni   noib   va   amirlar
huzurida   bolishni   buyuradi   o’zi   esa   Hirot   uhun   kurashga   jo’nadi.   Elchilar
Mirqurqyish boshchligida Buxoroga jo’naydi, ularni Nuriddin Muhammad yaxshi
kutib   oladi.   Chunki   Abdullaxon   elchilarga   yaxshi   qarab   turishni   unga   buyurgan
edi.   Hind   elchisi   o’zi   bilan   Akbarshohning   Abdullaxonga   maxsus   yo’llagan
18 maktubni   keltiradi.   Maktubda   Abdullaxonning   o’z   mamlakatini   idora   qilishda
boshqa mamlakatlar bilan o’rnatilgan do’stlik munosabatlarida uning tutgan o’rni,
Abdullaxonning   Akbarshohni   islom   diniga   nisbatan   tutgan   pozisiyasini   qoralash
to’g’risida   yozilgandi.   Akbarshoh   maktubida   u   chin   musulmonligi,   islom   dini
qoidalari   buzulishiga   urunmaganligi,   faqat   ulomolar   hal   eta   olmagan   masalalarni
haletishga urunganini ta’kidlaydi. So’ngra   Eron   masalasiga
to’xtalib,   hozirda   Eron   shohiga   faqatgina   uning   amaldorlarigina   bo’ysunmay
qolmay,   balki   turk   sultoni   ham   fursatdan   foydalanib   ko’p   eron   yerlarini   bosib
olmoqda.   Shuning   uchun   eron   shohi   mushkul   holatga   tushgan   bir   paytda   unga
yordam   qo’lini   cho’zishni   o’zining   vazifasideb   his   qiladi.   Maktubda
Badaxshonning   bosib   olinishi   haqida   so’z   yuritilmagan.   Demak   Hindiston
hukumdori   Abdullaxon   bilan   munosabatini   yomon   bo’lishini   xoxlamaydi.   Undan
tashqari maktubda Eronni bo’lib olish haqida aniq fikr aytmagam bo’sa ham, lekin
Eron   davlatlarining   bir   qismini   bosib   olishni   xoxlagan   va   shuning   uchun
Abdullaxon   bilan   ittifoqchiligini   davom   ettirga.   Bu   bilan   Akbarshoh   harbiy   va
savdo   nuqtai   nazardan   katta   ahamiyatga   ega   bo’lgan   Qandahor   shahrini   o’z
davlatiga   qo’shib   olmoqchi   va   Akbarshoh   imperiyasining   sharqiy   rayonlariga
Abdullaxonning   hujumini   oldini   olishni   va   Eronga   qarshi   urushda   guyo   kofir   –
shiyalarga   qarshi   kurashda   qatnashgan   bo’lib,   o’zini   haqiqiy   islom   taqvodori
sifatida ko’rsatmoqchi edi. 
2.2 Abdullaxon II davrida ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy hayot
Abdullaxon II Amir Temurdan so'ng Movarounnahrda nisbatan qat'iy siyosat
yurgiza olgan yagona va so'nggi davlat arbobi edi. U Buxoro hokimiyatini tiklash
maqsadida   Qozog'istonning   hozirgi   Qarag'anda   viloyati   g'arbidagi,   Sariqsuv
daryosining   Shimolida   joylashgan   Ulug'toqqa   yetibborgach,   tog'   tepasidagi   bir
19 minorada bitilgan quyidagi so'zlarga ko'zi tushadi: «Tarix yetti yuz to'qson uchinda
qo'y yili, yozning ora oyi, Turonning sultoni Temurbek ikki yuz ming cherik bila
To'xtamishxon yurtiga intiqom  uchun yurdi. Bu yerga yetib, belgi  bo'lsun deb bu
minorani   qurdirdi.   Tangri   nusrat   bergay   inshoolloh.   Tangri   el   kishiga   rahmat
qilg'ay. Bizni duo bilan yod qilg'ay». 
Mazkur   bitiklar   1391-yili   Amir   Temur   To'xtamishxonga   qar-shi   lashkar
tortgan   kezi   shu   tog'   ustiga   chiqib,   so'ng   bu   yerda   bir   minora   qurdirib   xarsang
toshga   o'ydirib   yozdirgan   xotira   so'zlari   edi.   Abdullaxon   II   buyuk   sohibqiron
haqiga duolar o'qittirib, o'zi ham qarshi tomonda bir minora qurishga buyruq berdi
va   unga   «Kimki   bu   manzilga   qadam   qo'ysa,   xayrli   duo   ila   bizni   yod   aylasin»
so'zlarini   o'ydirtiradi.   Amir   Temur   Turkiston   shahrida   Xo'ja   Ahmad   Yassaviy
maqbarasi   va   masjidini   qurdirgani   ma'lum.   Tugallanmay   qolgan   bu   ishni   oxiriga
yetkazish   Abdullaxon   II   ga   nasib   etadi.   Abdullaxon   II   XVI   asrning   80-yillarida
Xurosonda, uning markazlari Hirot, Mashhadda,  90-yillarda Seyiston, Garmsir va
to   Xilmand   daryosigacha   bo'lgan   hududlarda   o'z   saltanatini   o'rnatdi,   Qandahorni
ham   egallaydi.   Uning   davrida   hozirgi   Qarag'andadan   (Ulug'tog'dan)   Xilmand
daryosigacha, Sibir xonligidan Mashhadgacha  bo'lgan hududlar  yana bir  bor Oliy
hokimiyati Buxoro qo'l ostida birlashdi 14
. 
Bunday   katta   saltanatga   Amir   Temurdan   so'ng   Abdullaxon   II   asos
soladi.   Rossiyaliklar   uning   davlatiga   nisbatan   «Buyuk   Buxoriya»   degan   iborani
qo'llashgan   edilar.   Ana   shu   davrdagi   Abdullaxon   II   ning   markazlashgan   davlat
tuzish   borasidagi   faoliyati   Hofiz   Tanish   Buxoriyning   «Abdullanoma»   asarida
o'zining   mukammal   ifodasini   topgan.   Abdullaxon   zamonida   Buxoro   xonligida
dehqonchilik,   hu-narmandchilik,   savdo-sotiq   rivojlanadi,   madaniy   hayot   ancha
yuksaladi.   Juda   ko'p   sug'orish   inshootlari:   Abdullaxon   bandi,   Tuyatortar   kanali,
Okchopsoy   to'g'oni   va   suv   ombori,   Vahshdan   chiqarilgan   ko'plab   ariqlarning
qurilishi dehqonchilikni rivojlantiradi. Bu vaqtlarda Buxoro xonligida bug'doyning
10   xil   turi,   suli,   qo'noq,   jo'xori,   mosh,   no'hat,   makkajo'xori,   loviya,   sholi   paxta,
kunjut,  beda,   arpa,  sabzavot   va  poliz   ekinlari   ekilgan,   bog'dorchilik,  chorvachilik
14
 
20 va   ipakchilik   rivojlangan.   Samarqand,   Buxoro,   Marg'ilon,   Xo'jand,   Andijon,
Toshkent,   Jizzax,   O'ratepa,   Shahrisabz   va   boshqa   yirik   shaharlarda   hunarmand-
chilik taraqqiy qilgan. Samarqand   qozi   kalonining   hujjatlaridan   ma'lum
bo'lishicha,   XVI   asrda   Samarqandda   hunarning   61   turi   mavjud   bo'lgan.
Movarounnahrlik hunarmandlar zo'r san'at bilan turli-tuman metall buyumlar, ip va
ipak   matolar,   a'lo   navli   qog'ozlar   ishlab   chiqarganlar.   Buxoro   shahri   bu   vaqtda
ancha   kengaytirilgan,   devor   va   harbiy   istehkomlar   qaytadan   qurilgan.   Shaharda
madrasalar,   xonaqoh   va   karvonsaroylar,   yangi   rastalar   barpo   qilingan.   Shahar
o'rtasidagi   tim,   ko'chalar   chorrahasi   ustiga   gumbaz-toqlar,   hammomlar,   karvon
yo'llarida   sardobalar,   karvonsaroylar,   ko'priklar   qurilgan.   Abdullaxon   davrida
Buxoro xonligining Hindiston, Xitoy, Turkiya, Rossiya bilan savdo va diplomatik
munosabatlari rivojlangan.  1572-1578-yillari   Hindistonda
Buxoro   xonining   elchilari,   Buxoroda   esa   Hindiston   podshohi   Akbarning   elchilari
bo'lgan.   Abdullaxon   II   elchilari   1583-yili   Moskvadan   o'q-dori,   ov   qushlari,   mato
olib kelganlar. Bunday elchilik 1589, 1595-yillarda ham takrorlangan. Abdullaxon
II   ning   mamlakat   ichki   siyosatidagi,   davlat   boshqaruv   tizimini   mustahkamlash,
ayniqsa,   pul   islohoti   o'tkazish   yo'lidagi   faoliyati   natijalari   keyingi   davrlarda   ham
saqlanib   qolgan.   Uning   davrida   Buxoro   yaqinida   Sumitan   (Jo'ybor)   mavzesida
Jo'ybor   xojalaridan   Abu   Bakr   Sa'd   mozori   atrofiga   madrasa,   masjid,   xonaqoh   va
chorbog',   Buxoroda   madrasa,   hammom,   Govkashon,   Fathulla   qushbegi,   Mirakan,
Xoja   Muhammad   Porso,   Yangi   Chorsu   (1569-1570),   tim   (Abdullaxon   timi),
Karmana   yaqinida   Zarafshon   daryosi   ustiga   ko'prik   (1582)   qurilgan.   Bu   kabi
inshootlar   Toshkent,   Samarqand,   Balh   va   boshqa   shaharlarda   ham   qurilgan.
Turkiston   shahridagi   Xoja   Ahmad   Yassaviy   maqbarasi,   masjidi   ta'mirlangan.
Abdullaxon   II   ning   nufuzli   amiri   Qulbobo   Ko'kaldosh   sharafiga   Toshkentda
Ko'kaldosh madrasasi qurilgan. Uning davrida shaharsozlik, ilm-fan taraqqiy etadi.
Buxoro   madaniyat,   ilm-fan   markaziga   aylanadi.   Buxoroda   mashhur   Abdullaxon
kutubxonasi   tashkil   bo'ladi.   Unda   mashhur   hattotlar   Mir   AH   Hiraviy,
AhmadHusayniylar va boshqalar kitob ko'chirish bilan mashg'ul bo'Iishgan. 
Sayid   Hasanxoja   Nisoriyning   «Muzakkiri   ahbob»   asari   Abdullaxon   II   ga
21 bag'ishlangan. Bu davrda shoir, adib va ilohiyotchi  olimlardan Mushfiqiy, Nizom
Muammoiy,   Muhammad   Darvish   oxund,   Qozi   Poyonda   Zominiy,   Mulla   Amir,
Muhammad   Alti   Zohid,   tabiblardan   mavlono   Abdulhakim   va   boshqalar   yashab
ijod etgan. Abdullaxon II ning o'zi ham iste'dodli shoir bo'lib «Xon» taxallusi bilan
o'zbek va fors tillarida she'r yozgan. Harbiy san'at taraqqiy etgan. Qo'shin tarkibini
nayza, qilich, manjaniq, shotular bilan qurollangan otliq va piyoda qismlar tashkil
qilganlar. XVI asr ikkinchi yarmidan qo'shin Turkiyadan keltirilgan pitta miltiq va
zambaraklar   bilan   qurollana   boshlagan.   Abdullaxon   II   markazlashgan   davlatni
tuzishda   isyon-kor   zodagonlarni   qattiqqo'llik   va   shafqatsizlik   bilan   jazoladi,
sultonlar,   beklar,   amirlar   va   o'zining   bir   qator   qarindosh-urug'larining   boshlarini
tanlaridan judo qildirdi. Ammo u har qancha qattiqqo'l bo'lmasin siyosiy tarqoqlik
tartibotlariga   qarshi   kurashda   ojizlik   qiladi   va   bu   tartibotlarning   navbatdagi
qurboni bo'ladi. 
Rivoyatlarga qaraganda Abdullaxon II o'g'li Abdulmo'min tomonidan 1598-
yili zaharlab o'ldirilgan. Bu ishda harbiy zodagonlar boshliqlaridan bin Muhammad
Boqibiy tash-kilotchilik qilgan. Hokimiyatni zo'rlik yo'li bilan otasi qo'lidan olgan
oqpadar   Abdulmo'min   yarim   yil   o'tmasdanoq   o'zi   ham   boshqa   bir   dushman
zodagonlar guruhi qolida (1599) halok bo'ldi. Taxtni  so'nggi  Shayboniy hukmdor
Pirmuhammadxon   egallaydi.   Ammo   1601-yili   Samarqand   hokimi   Boqi
Muhammad   bilan   kurashda   u   yengiladi   va   taxtdan   ag'dariladi.   Shu   bilan
Shayboniylar hukmronligi tugaydi. Ana shu Boqi  Muhammad boshqa bir sulola -
Ashtarxoniylarga mansub edi. 1601-yildan vatanimiz siyosiy hayotida yangi sulola
-Ashtarxoniylar hukmronlik qila boshlaydi. Shu tariqa qariyb yuz yil davom etgan
Shayboniylar sulolasi o'zaro qirg'inbarot urushlar va o'zaro nizolar oqibatida qirilib
tamom bo'ladi va taxt vorisligiga da'vogar qohnaydi.
Xulosa
Hofiz   Tanish   Buxoriyning   “Abdullanoma”   asari   shayboniylar   haqida   to’liq
ma’lumot beradigan manbadir. Bu kitob ikki qisimdan iborat bo’lib “Sharafnomayi
shohiy”   deb   ham   nomlangan.   Kitobda   O’zbekiston,   Qozag’iston,   shuningdek
22 Afg’oniston va Eronning XVI asrdagi ijtimoiy – siyosiy tarixi ham bayon qilingan
bo’lib,   bu   xalqlar   o’rtasidagi   madaniy,   siyosiy,   savdo,   diplomatik   munosabatlar
haqida   qimmatli   ma’lumotlar   keltirib   o’tadi.   Undan   tashqari,   asarda   Buxoro
xonligi   bilan   Eron,   Hindiston,   Qoshg’ar   va   Rossiya   o’rtasidagi   munosabatlar
haqida ham ma’lumotlar keltirib o’tadi. Hofiz Tanish Buxoriy asarni XVI asrning
80 yillarida yozib tugallaganligi haqida zamondoshlaridan Mutribiy aytib o’tadi. 
Shuningdek   Mutribiy   bu   asarning   oxrgi   qismini   xonning   buyrug’i
bilan qozi Poyanda Zominiy yozgan deb keltirib o’tilgan. Biz uchun uning yozilish
tarixidan   ko’ra   unda   mamlakatimiz   tarixida   ro’y   bergan   voqealarni   batafsil
keltirilganligi va uning tarixda tutgan ahamiyatli jihatlaridir. “Abdullanoma” asari
haqiqatdan   ham   noyob   asarlar   sarasiga   kiradi   va   unda   qamrab   olingan   davr
jarayoni   boshqa   asarlarga   solishtirganda   ham   haqiqiyligini   bilishimiz   mumkin.
XVI asr ikkinchi yarmida Movarounnahr, Xorazm va Xurosonni o‘z ichiga olgan
markazlashgan  davlatning barpo etilishi, Buxoro xonligi siyosiy hayotida ma’lum
darajada   barqarorlikni   ta’minladi.   O‘sha   davrda   siyosiy   boshboshdoqliklarga   va
o‘zaro   taxt   uchun   kurashlarga   barham   berib,   o‘lkada   osoyishtalikni   o‘rnatish
mamlakatdagi yirik mulk egalari, hunarmand va savdogarlar ko‘pchilik qismining
ham istagi edi.  Garchi Abdullaxon II bu maqsadga tinimsiz harbiy
harakatlar natijasida erishib, xonlik aholisi ijtimoiy hayotida notinchliklarni yuzaga
keltirgan bo‘lsa ham, o‘zaro ichki nizo va janglarga qisqa muddat bo‘lsada barham
berdi.   Abdullaxon   II   tomonidan   hokimiyat   boshqaruvini   yagona   markaz   ostiga
birlashtirgan. Mamlakatni markazlashtirish nafaqat hududiy birlik, balki, iqtisodiy
jihatdan markazlashtirishni ham talab qiladi. Jumladan, pul birligini joriy etish va
yagona   pul   siyosatini   o‘tkazish   davlat   mustaqilligi   va   mustahkamligining   asosiy
mezonlaridan   biri   hisoblanadi.   XVI   asr   ikkinchi   yarmiga   kelib,   har   bir   58   58
viloyat   hokimlari   tomonidan   tangalar   zarb   qilinishi   pulning   qadrsizlanishiga   olib
kelgan va bu kayfiyatlar yanada kuchayishiga sabab bo‘lgan; asosiysi esa ichki va
tashqi savdoga salbiy ta’sir ko‘rsatgan. Kumush tangalarning davlat va bozordagi
qadri   tushib   ketishi   natijasida,   ular   muomaladan   chiqqan.   Dastlab   Abdullaxon   II
kumush   tangalar   chiqarishni   markazlashtirish   maqsadida   ko‘pgina   zarbxonalarni
23 berkitgan.   Faqat   ayrimlarigagina   mis   tangalar   ishlab   chiqarishga   ruxsat   bergan.
Kumush   tangalarni   zarb   qilish   Buxoroda   yo‘lga   qo‘yilgan.   Buxoro   zarbxonalari
butun   xonlikni   kumush   tanga   bilan   ta’minlagan   va   ular   mamlakatning   har   bir
burchagiga yetib borgan. Uning qiymati o‘ttiz mis tangaga teng bo‘lgan. 
Shuningdek,   1581   yil   13
oktyabrda   Abdullaxon   II   farmoniga   binoan   oltin   tangalarning   zarb   qilinishi
markaziy hokimiyat mavqeini kuchaytirish bilan birga davlatning ichki va xalqaro
miqyosdagi   savdo-sotiq   ishlari   yaxshilanishiga   yordam   bergan.   Shuningdek,
Abulg‘ozi   Bahodirxonning   «Shajarai   turk»   asarida   Abdullaxon   II   davrida   zarb
qilingan  tangalar   halqaro  bozorda  yuqori   mavqega  ega   bo‘lganligi  e’tirof   etilgan.
Xonlikda   sug‘orish   inshootlarining   qurilishi   qishloq   xo‘jaligi   rivojlanishiga,
buning   natijasida   esa   ishlab   chiqarishning   takomillashuviga   sabab   bo‘lib,   xonlik
markazlashuvini   yanada   mustahkamlagan.   Mahsulot   ishlab   chiqarishning   o‘sishi,
yagona   pul   siyosatining   o‘tkazilishi,   yangi   savdo   rastalari,   karvonsaroylarning
barpo etilishi, karvon yo‘llarining qayta ta’mirlanishi albatta faqatgina ichki savdo-
sotiqning   emas,   balki   tashqi   savdoning   ham   yuksalishiga   olib   kelgan.   Davlatning
hududiy   va   iqtisodiy   jihatdan   birlashtirilishi   natijasida   qo‘shni   davlatlar   oldidagi
mavqei   yanada   o‘sgan   va   bu   Qozoq   va   Yorkend   xonliklari   tomonidan   siyosiy,
iqtisodiy   jihatdan   qudratli   markazlashgan   davlat   sifatida   tan   olinib,   ular   bilan
munosabatlar yaxshilanishiga olib kelgan.  XVI   asr   ikkinchi
yarmida   Buxoro   va   Dashti   qipchoq   o‘rtasidagi   harbiy   ittifoqchilik   aloqalarining
kuchayishi   o‘zaro   diplomatik   aloqalarning   avvalgiga   nisbatan   yaxshilanishiga
sabab   bo‘lgan.   Buxoro   va   Dashti   qipchoq   o‘rtasidagi   aloqalar   o‘zaro   elchilik
almashinuvi orqali ham olib borilgan. 1579 yilning 59 59 o‘zida ikki marta Dashti
qipchoqdan elchi kelganligi va unga javoban Abdullaxon II o‘z elchisi bilan birga
xat   jo‘natganligi   fikrimizni   tasdiqlaydi.   Tadqiqot   jarayonida   aniqlangan
ma’lumotlar,   ular   o‘rtasidagi   elchilik   aloqalari   doimiy   ravishda   olib   borilgan   deb
xulosa   qiladi.   Yuqorida   keltirilgan   manba   va   adabiyotlardagi   ma’lumotlarga
asoslanib shuni ta’kidlash lozimki, bu xalq o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarda Buxoro,
Samarqand,   Toshkent,   Sirdaryobo‘yi   viloyatlari   markaz   vazifasini   o‘tagan.
24 Buxoro,   Dashti   qipchoq   va   Hindiston   aholisi   o‘rtasida   siyosiy   va   iqtisodiy
aloqalarning   rivojlanishi   o‘z   o‘rnida   madaniy   aloqalarga   ham   ta’sirini   o‘tkazmay
qolmagan.   Bu   davltlar   o’rtasidagi   aloqalarning   aksariyati   abadiy   do’stlik   bilan
tugagan.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov I. A. Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. Ma’naviyat. T. 2008.
2. Азамат Зиё. Ўзбекистон давлатчилиги тарихи. Т. 2001. 
25 3. Алимова Ўрта Осиёнинг чет эл шарқи билан алоқалари Х IV  – Х VII  асрлар. Т.
2009. 
4. Аминов.   Х VII   –   ХХ   асрдаги   Ўрта   Осиё   Россия   билан   тарихий   иқтисодий
алоқалари. Т. 1958.
5. Аҳмедов.  Б.  Тарихдан сабоқлар. Т. 1994. 
6. Аҳмедов.  Б.  Ўзбек улуси. Т.1992. 
7. Баракаэв   Бухоро   тарихи   энг   қадимги   даврдан   Улуғ   октябр   инқилобигача.   Т.
2003. 
8. Эрматов.   Ўрта   Осиё   Россия   ва   Ҳиндистон   халқлари   ўртасидаги   дўстона
алоқалар тарихи. Ўзб ССР Дав Т. 1959. 
9. Муҳаммаджонов.   Бухоро   ва   Хиванинг   Россия   билан   муносабатларига   доир
манбалар. Т. 1957. 
10. Xayrullaev. M O’zbek diplomatiyasi tarixi. Sharq. T. 1994.
11. Madraimov, G. Fuzailova. Manbashunosli. T.: 2008
12. Oblomurodov.  N. Hazratqulov.  A. Tolipov. F.  N. Tursunov.  O’zbekiston  tarixi. T .
2011.
13. Zamonov.  А.  Buxoro xonligi tarixi. T. 2021.
14. Ҳофиз   Таниш   ибн   Мир   Муҳаммад   Бухорий.   Абдулланома   (Шарафномайи
шохий)   Биринчи   нашр   /   I   жилд.   Форсчадан   С.   Мирзаэв   таржимаси,   нашрга
тайёрловчи,   сўз   боши   ва   изоҳлар   муаллифи   Б.А.   Аҳмедов.   -   Тошкент:   Фан,
1966.
15. Ҳофиз   Таниш   ибн   Мир   Муҳаммад   Бухорий.   Абдулланома.   /   II   жилд.
Форсчадан   С.   Мирзаэв   таржимаси,   нашрга   тайёрловчилар   тарих   фанлари
кандидатлари   Р.   Ғофурова,   А.   Жувонмардиэв,   Б.   Аҳмедов.   -   Тошкент:   Фан,
1969.
16. Maradjabova   F.   E.   К   историй   Ташкентского   Восстачния   1558   года.   Markaziy
Osiyo tarixi: manbashunoslik va tarixshunoslik izlanishlar.  I ilmiy to’plam T. 2009.
17. Nizomiddinov XVI – XVIII asrlarda O’rta Osiyo Hindiston munosabatlari. T. 1966.
26

Abdullaxon II hukmronlik davri

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha