Adobe Photoshop dasturida rasmlar bilan ishlash jarayonida filtrlar va effektlardan foydalanishning ahamiyati

MAVZU:   ADOBE PHOTOSHOP DASTURIDA RASMLAR BILAN
ISHLASH JARAYONIDA FILTRLAR VA EFFEKTLARDAN
FOYDALANISHNING AHAMIYATI.
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. ADOBE PHOTOSHOPDA EFFEKTLAR BILAN ISHLASH ......................................................................... 3
1.1§ Adobe Photoshop dasturining asosiy elementlari. .......................................................................... 3
1.2§ Adobe Photoshopda matn effektlarini yaratish ............................................................................... 8
1.3§ Adobe Photoshopda qavat effektlari va stillari .............................................................................. 11
II BOB. ADOBE PHOTOSHOP DASTURDA FILTRLAR BILAN ISHLASH. .......................................................... 16
2.1§ Qo ko’rinishini harflarda qo’llash. .................................................................................................. 16
2.2§ Adobe Photoshopda Shaklli tagranglar. Kristallar. ......................................................................... 18
2.3§ ADOBE Photoshopda filtrlar. .......................................................................................................... 20
XULOSA ...................................................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 30
1 KIRISH
Tajriba   shuni   ko`rsatadiki,   komp’yuter   grafikasi   bilan   ishlashni   o`rganishni
boshlagan   foydalanuvchilar   EHM   qurilmalarining   tuzilishi   bilan   tanishmasdan
turib o`z bilimlarini mustaqil chuqurlashtira olmaydilar.
Kompyuter   grafikasi   geometrik   jismlar,   shakl   va   tamoyillarining   matematik
modellari   hamda   ularni   namoyish   etish   usullari   to`g’risidagi   fan   sifatida   aniqlash
mumkin.   Kompyuter   tasvirlariga   bo`lgan   qiziqish,ularda   juda   katta   hajmdagi
ma`lumotlar   saqlanishib   ilanizohlanadi:   tasvirlarni   yaqqol   namoyish   etish
imkoniyati   mavjud   bo`lib,   ularni   tahlil   etish   uchun   axborot   texnologiyalari
sohasida maxsus bilimlar talab qilinmaydi.q
Kompyuter   grafikasi   mustaqil   yo`nalish   sifatida   XX   asrning   60-yillarida
paydo   bo`ldi   va   maxsus   amaliy   dasturlar   paketi   ishlab   chiqildi.   O`sha   paytda
kesmalar   yordamida   chizish   ,   ko`rinmas   chiziqlarni   o`chirish,   murakkab   sirtlarni
akslantirish   usullari,   soyalarni   shakllantirish,   yoritilganlikni   hisobga   olish
tamoyillari   ishlab   chiqilgan   edi.   Bu   yo`nalishdagi   ilk   ishlar   rastrli   grafikani
rivojlantirishga ya`ni, chiziqlarini kesmalar orqali chizishga yo`naltirilgan edi.
Adobe   Photoshop   dasturi   hozirgi   kunda   eng   mashhur   va   butun   dunyo
mutaxassislari   tomonidan   tan   olingan   dastur   hisoblanadi.   Buning   asosiy
sabablari   -   uning   boy   va   keng   imkoniyatlari,   qulay   va   oson   interfeysi
(muloqoti),   deyarli   barcha   grafik   formatlar   va   tizimlar   bilan   ishlashi.
Adobe   Photoshop   tasvir   tahrirlagichi   yordamida   fotosuratlarga
ko'shimchalar   kiritish,   fotosuratdagi   dog'larni   o'chirish   va   eski   rasmlarni
qayta   ishlash   va   tiklash,   rasmlarga   matn   kiritish,   qo'shimcha   maxsus
samaralar   bilan   boyitish,   bir   fotosuratdagi   elyemyentlarni   ikkinchi
fotosuratga olib o'tish, suratdagi ranglarni o'zgartirish, almashtirish mumkin.
Adobe   Photoshop   imkoniyatlari   keng   qamrovli   bo'lib,   u   gazyeta   va
jurnallarni   turli-tuman   rasmlar   bilan   boyitishda   juda   katta   qulayliklar
yaratadi.
2 I BOB. ADOBE PHOTOSHOPDA EFFEKTLAR BILAN ISHLASH
1.1 §  Adobe Photoshop dasturining asosiy elementlari.
Menyu   satri.   Barcha   ilovalar   uchun   standart   element   hisoblanadi.   Unda
butun   dunyo   bo’ylab   qabul   qilingan   standartlar   mavjud   bo’lib,   Photoshop   ham
bundan mustasno emas, balki u ham File bilan boshlanib Help da tugaydi.
File – Ushbu menyu asosan ishning boshida va so’ngida qo’llaniladi, chunki
uning ko’pchilik funktsiyalari fayllarni yaratish, yuklash, va xotiraga saqlash bilan
bog’liq.
Edit – bu menyuda muharrirlashtirishning asosiy buyruqlari joylashgan.
Image   –   menyusi   esa,   tasvirlar   bilan   ishlash   uchun   yaratilgan.   Uning
buyruqlari ko’pgina amallarda qo’llaniladi.
Layer – qavatlar bilan ishlash.
Select – chizma qismini ajratish va o’zgartirish.
Filter   –   bu   menyuda   filtrlar   ko’rsatilgan   bo’lib,   bir   qancha   funktsiyalarni
bajaruvchi Photoshop dasturining qo’shimcha modullaridir.
View   –interfeysni   sozlashning   turli   ko’rinishi   bo’lib,   foydalanuvchi   o’ziga
mos ravishda qo’llaydi.
Window   –   Ushbu   menyu   yordamida   ekrandagi   uskunalar   panelini   va
hujjatlarning joylashuvini o’zgartirish mumkin.
Help – tizim haqida ma`lumot beruvchi buyruqlar to’plami.
Uskunalar   paneli.   Dasturning   Ushbu   elementi   boshqa   barcha   buyruqlarga
nisbatan   ko’pincha   qo’llaniladi.   Unda   uskunalar   joylashgan   bo’lib,   barcha   asosiy
amallar   ular   yordamida   bajariladi.   Ko’pchilik   uskunalarda   strelka   belgisi
ko’rsatilganligiga   e`tibor   bering.   Bu   esa   o’z   navbatida,   uning   tagida   qo’shimcha
uskunalar   paneli   joylashganligini   bildiradi.   Uni   ochish   uchun   uskuna   tugmasini
sichqoncha bilan belgilab ma`lum vaqt bosib turish lozim. 
Ushbu   paneldan   Biron   uskuna   tugmasi   belgilanganda,   asosiy   panelda   hosil
bo’ladi.Bu usul panel hajmini qisqartirish maqsadida bajariladi.
Parametrlar paneli. Bu erda barcha o’zgartirilishi mumkin bo’lgan uskunalar
parametrlari ko’rsatiladi.
3 Panellar.   Kichik   hajmdagi   oyna   bo’lib,   unda   boshqaruv   elementlari
guruhlangan va ular maxsus funktciyalarni bajaradi.
O’rnatmalar.   O’zgarmas  holda  ular  uch  ko’rinishda  bo’ladi:  Browser,  Tool
Presets,   Layer   Comps.   Ular   ko’pincha   qo’llaniladigan   funktciyalarni   yuklash
uchun  mo’ljallangan.   Lekin  o’rnatma   sifatida  xoxlagan  panelni  qo’llash  mumkin,
buning uchun panelni o’rnatmalar ro’yxatiga ko’chirishning o’zi kifoya.
Asosiy tushunchalar va iboralar.
Piksel   –   rastrli   (rangli   chizilgan)   ikki   o’lchovli   grafikada   tasvirni   o’lchash
birligi.   Tasvir   tarkibidagi   nuqtalar   bo’lib,   nuqtalar   birin-ketin   o’rnatilib   butun
tasvirni hosil qiladi.
Ruxsat etilgan qiymat – bir birlik uzunlikda nuqtalar soni. Tasvirning asosiy
parametrlaridan   biri   bo’lib,   qanchalik   qiymat   ko’rsatgichi   yuqori   bo’lsa,
shunchalik   tasvir   sifati   va   fayl   hajmi   oshadi.   Odatda,   bir   santimetrga   72   piksel
qiymati   o’rtacha   hisoblanadi,   ammo   haqiqatda   sifatli   natijaga   erishish   uchun,
masalan poligrafiyada, qiymat sezilarli daraja yuqori bo’lishi lozim.
Ranglar   modellari .RGB   modeli.Rang   modeli   piksel   rangi   bilan   aniqlanadi.
Faqat   RGB   modelini   ko’rib   o’tamiz   –   chunki,   hozirgi   kunda   eng   ommabop   va
qulay   bo’lib,   asosan   rangni   monitorga   uzatish   uchun   mo’ljallangan.
Agar   uni   soddaroq   izohlasak,   har   bir   piksel   uch   xil   rangdan   tarkib   topgan:   Red,
Green,   Blue.   Barcha   qo’llaniladigan   ranglar   majmuasi   har   bir   kanal   yorqinlik
darajasiga   ega   bo’lganligi   sabab   hosil   qilinadi.Ular   0   dan   255.0   gacha   mavjud
bo’lib–   eng   minimal   yorqinlik   Ushbu   rangning   pikselda   bo’lmasligi   bilan
izohlanadi,   eng   maksimali   -   255.   Ya`ni   R0G0B0   ko’rinishda   izohlangan   piksel
qora rangni, R255G255B255 – esa oppoq rangni bildiradi.
Qavat .   Photoshop   dasturi   turli   qavatlar   bilan   ishlashga   imkon
beradi.Kompyuter   grafikasida   qavat   tushunchasi   nimani   anglatishini   bilsangiz,   u
holda   bir   nechta   yupqa   shisha   qoplamalarida   chizilgan   turli   ob`ektlarni   ko’z
oldingizga   keltiring.   Agar   ularni   birbiri   ustiga   joylashtirsak   yangi   tasvir   hosil
qilinadi.
4 Ko’p   qavatli   chizma   ham   xuddi   shu   usulda   yaratiladi.   Qavatlar   yuztagacha
bo’lishi   mumkin,  ammo  odatda   buncha  ko’p  qo’llanilmaydi.  Biroq,  odatda  10-15
qavatdan iborat tasvir hosil qilinadi.
Ajratish . Ajratilgan qism bilan ishlash– bu Photoshop da ishlashning muhim
amali  bo’lib, uning yordamida ko’p imkoniyatlar  yaratiladi. Ajratilgan qism  – bu
muharrirlashtiriluvchi   sohani   foydalanuvchi   ko’rsatadi.   Ajratilgan   qism
«harakatlanuvchi chumolilar» ko’rinishda ko’rsatiladi, ya`ni harakatlanuvchi uzuq-
uzuq chiziqlar bilan belgilanadi.
Qo’shimcha   kanal ,   yoki   alfa-kanal,   ranglar   kanaliga   bog’liq   bo’lmasdan,
xaqiqiy   ajratish   shaklidir   (aniqrogi,   uni   ko’rsatish   va   saqlash),   unda   ajratilgan
piksellar oq rangda, qora rangda esa – ajratilmagan, qo’lrangda – qisman ajratilgan
piksellar ko’rsatiladi.
Ammo dastur darajasida barcha belgilanishlar alfa –kanal hisoblanadi.
Piksellarni o’rnatish rejimi. Barcha uskuna bilan ishlash amali – bu mavjud
piksellar ustiga yangilarini o’rnatish funktciyasini bildiradi.Oddiy rejimda mavjud
piksel   yangisi   bilan   o’zgartiriladi.Biroq   boshqa   variantlar   xam   mavjud   bo’lishi
mumkin.
Komp’yuter   grafikasi   2   xil   bo`ladi:   vektorli   va   rastrli   (nuqtali) .   Vektorli
grafika   muharrirlariga   misol   qilib   Adobe   Illustrator,   Corel   Draw   va
Macromediya Flash   dasturlarni aytish mumkin. Ushbu dasturlarda chizmalar har
xil chiziqlar vaqiyshiq vektorlardan iborat bo`ladi.
Vektorli   grafikada   yaratilgan   chizmalar   logotip,   illyustratsiyalar   va
zastavkalar   yaratishda   foydalaniladi.   Rastrli   grafika   muharrirlariga   misol   qilib
Adobe Photoshop va Paint  dasturlarni aytish mumkin.
Ushbu   dastrularda   chizmalar   mayda   kvadrat-piksellardan   iborat   bo`lib
mozaika holatida chizmani  hosil  qiladi. Rastrli  grafikadan rakamli  fotosuratlar va
skanerdan   olingan   chizmalar   bilan   ishlash   uchun   foydalaniladi.   Komp’yuter
grafikada   dyuymdagi   piksellar   soni   (ppi)   asosiy   shart   bo`ladi.   Piksellar   soni
qancha   ko`prok   bo`lsa,   tasvir   shuncha   sifatliroq   bo`ladi.   Masalan,   agar   ppi=72
bo`lsa,   u   holda   1   kvadrat   dyuymga   5184   piskel   joylashadi   va   uning   hajmi   6   Kb
5 bo`ladi,   agar   esa   ppi=144   bo`lsa   u   holda   1   kvadrat   dyuymga   20736   piskel
joylashadi va  endi uning hajmi 21 Kb ga teng bo`ladi.
Shu   bilan   birga   monitorning   ko`rsatish   va   printerning   chiqarish   sifati-
dyuymga   piskellar   soni   (dpi)   (72   yoki   96   dpi)   va   dyuymga   chiziqlar   soni   (Ipi)
(300-2400 dpi lazerli, sepuvchi printerlar uchun va 75-200 lpi matritsali printerlar
uchun), hamda komp’yuter  ranglar  sifati  (2, 16, 256, 32 000, 16 000 000 ranglar
soni) ham kata ahamiyatga ega bo`ladi.
Rang   holatlari-ranglarni   chiqarish   va   ko`rsatish   yo`li.   Rang   holatlari   2   xil
bo`ladi:  RGB (qizil, zangori, ko`k)  monitorlarda tasvir ko`rsatishda foydalaniladi,
CMYK  (havorang, purpur, sariq, qora)  bosmada foydalaniladi. RGB holatidagi
ranglar soni CMYK holatiga qaraganda ko`proq.
Adobe PhotoShop dasturni ishga tushirish uchun Windows ning asosiy menyu
tugmasini bosamiz, uning ichidan Programmi bo`limini tanlaymiz va Adobe nomli
guruhdan   Adobe   PhotoShop   nomli   buyruqni   tanlaymiz.   Natijada   quyidagi   oyna
hosil qilinadi:
6 Xususiyatlar sohasi pastida ish sohasi joylashgan bo`lib, uning chap tomonida
ish   qurollar   sohasini   (Panel’   Instrumentov-Toolbox)   ko`rishimiz   mumkin.   Ish
sohasining   o`ng   tomonida   har   xil   yordamchi   sohalar   joylanishi   mumkin:   Sloi-
Layers,   IstoriyaHistory,   Kanali-Channel,   TSveta-Color,   Stili-Style,   Svoystva
kisti-Brushes, Svoystva shrifta-Character  va hokazo.
Ushbu   sohalarni   ham   Okno(Window)   menyusidagi   buyruqlar   yordamida
ekranga chiqarishimiz va ekrandan olib tashlashimiz mumkin.
Ushbu   oynaning   yuqorisida   menyu   satri   joylashgan.   U   quyidagi   qismlardan
iborat:   Fayl   (File),   Pravka   (Edit),   Risunok   (Image),   Sloy   (Layer),   Videlenie
(Select), Filtr (Filter), Vid (View), Okno (Window) va Pomosh’ (Help).
1.2-chizma.  Adobe PhotoShop dasturning menyulari.
Uning tagida ish qurollarning xususiyatlari  sohasi   (Panel’ Svoystv -Options
bar)   joylashgan.   Agar   ushbu   soha   ekranda   yo`q   bo`lsa   uni   Okno   (Window)
menyusidagi   Svoystva   (Options)   buyrug’i   yordamida   ekranga   chiqarishimiz
mumkin.
7 Yordamchi   sohalarni   kichiklashtirishimiz   ham   mumkin.   Buning   uchun
sohaning   yuqorisidagi   kichkinalashtirish   (svernut’)   tugmasidan   foydalanamiz.
Yordamchi   sohalarda   bizga   eng   kerakligi   bu   ish   qurollar   (Panel’   Instrumentov-
Toolbox)  va qatlamlar sohasidir  (Sloi-Layers) .
1.2 §  Adobe Photoshopda matn effektlarini yaratish
Matn   ko‘rinishini   o‘zgartirish   uchun   uning   ustida   turli   amallarni   bajarish
mumkin.   Pero   yoki   shakl   uskunasi   yordamida   yaratilgan   yo‘l   bo‘ylab   yoki   yo‘l
ichida matnni joylashtirish mumkin. Matn yo‘l bo‘ylab kiritilganda matn yo‘nalishi
yo‘l hosil qilinish yo‘nalishi bilan bir xil bo‘ladi(1.3-rasm):
1.3-rasm.Yo’l bo’ylab kiritilgan matn.
Yo‘l   bo‘ylab   gorizontal   matn   kiritilsa   matndagi   xarflar   yo‘lga   nisbatan
perpendikulyar ravishda joylashadi (1.4-rasm):
1.4-rasm. Yo‘l bo‘ylab gorizontal matn kiritish.
8 Yo‘l  bo‘ylab vertikal matn kiritilsa matndagi  xarflar yo‘lga nisbatan parallel
ravishda joylashadi(1.5-rasm):
1.4-rasm. Yo‘l bo‘ylab vertikal matn kiritish
Yo‘l bo‘ylab matn kiritish uchun quyidagilarni bajarish kerak:
1.   Dasturning   uskunalar   panelidan   gorizontal   matn   yoki   vertikal   matn
uskunasi tanlanadi;
2. Sichqon ko‘rsatkichi yo‘l ustiga joylashtiriladi (bunda sichqon ko‘rsatkichi
  ko‘rinishga o‘zgaradi) va chap tugmasi  bosiladi. Natijada yo‘l bo‘ylab matn
oqimi hosil bo‘ladi:
3. Matn elementiga kerakli matn kiritiladi:
Maxsus   effekt   yaratish   uchun   matnni   qiyshaytirish   mumkin.   Matnni
qiyshaytirish uchun quyidagilarni bajarish kerak bo‘ladi:
1.  Matn qavati tanlanadi:
2. Quyidagilardan biri bajariladi:
9 -   dasturning   uskunalar   panelidan   matn   uskunasini   tanlab   dasturning
xususiyatlar menyusidan qiyshaytirish   tugmasi bosiladi;
-   dasturning   Type   menyusidan   Warp   Text   buyruq   qatori   tanlanadi.   Natijada
quyidagi dialog oynasi ochiladi:
3. Dialog oynasining  Style  elementi uchun kerakli qiyshaytirish stili tanlanadi
va   tanlangan   stil   xususiyatlari,   masalan,   qiyshaytirish   yo‘nalishi   Horizontal   yoki
Vertical   elementlari   orqali,   qiyshaytirish   darajasi   Bend   elementi   orqali,
qiyshaytirish   perspektivasini   Horizontal   Distortion   va   Vertical   Distortion
elementlari orqali belgilanadi:
4.   Dialog   oynasining   OK   tugmasi   bosiladi   va   matnga   qiyshaytirish   effekti
qo‘llaniladi:
Qiyshaytirish   amali   qo‘llanilgan   matnni   dastlabki   holatiga   qaytarish   uchun
quyidagilarni bajarish kerak:
1. Qiyshaytirish qo‘llanilgan matn qavati tanlanadi.
10 2.   Dasturning   uskunalar   panelidan   matn   uskunasini   tanlab   dasturning
xususiyatlar   menyusidan   qiyshaytirish   tugmasi   bosiladi   yoki   dasturning   Type
menyusidan  Warp Text  buyruq qatori tanlanadi.
3. Ochilgan dialog oynasida   Style   elementi uchun   None   qiymati tanlanadi va
OK  tugmasi bosiladi.
1.3 §  Adobe Photoshopda  qavat effektlari va stillari
Photoshop   dasturi   qavatdagi   ma’lumotlarini   o‘zgartirmagan   holda   uning
ko‘rinishini o‘zgartiruvchi turli effektlarni taqdim etadi. Qavat effektlari qavatning
kontentiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Qavatning   joylashishi   yoki   undagi   ma’lumotlar
o‘zgartirilsa   bir   xil   effekt   o‘zgartirilgan   ma’lumotlarga   qo‘yiladi.   Masalan,   matn
qavatiga   soya   effekti   qo‘yilgan   bo‘lsa,   matn   o‘zgartirilganda   bir   xil   soya   effekti
o‘zgartirilgan matnga ham qo‘yiladi.
Qavat   stili   deb   qavat   yoki   qavatlar   guruhiga   qo‘yilgan   bir   yoki   bir   nechta
effektlarga   aytiladi.   Qavat   yoki   qavatlar   guruhiga   dastur   tomonidan   taqdim
etiladigan stillar andozasini qo‘llash yoki qavat stili dialog oynasi yordamida yangi
stil yaratish mumkin. Qavatga effekt qo‘yilganda qavatlar panelida qavatning o‘ng
qismida   qavat   effekti   yorlig‘i   aks   ettiriladi.   Yorliqning   o‘ng   qismida
joylashgan   ko‘rsatkich   yordamida   qavatga   qo‘yilgan   effektlar   ro‘yxatini   aks
ettirish yoki yashirish mumkin.
11 Stillar   andozalari   stillar   panelidan   qo‘yiladi.   Photoshop   dasturida   stillar
andozalari   qo‘llanilish   maqsadiga   qarab   bibliotekalarga   guruhlangan.   Stillar
panelini aks ettirish uchun dasturning   Window   menyusidan   Styles   buyruq qatorini
tanlash kerak. Odatda, qavatga stillar andozasi qo‘llanilganda qavatning joriy stili
yangisiga almashtiriladi. Qavatga stillar andozasini qo‘llash uchun quyidagilardan
birini bajarish kerak:
- qavatlar panelidan qavatni tanlab stillar panelidan kerakli stillar andozasini
tanlash kerak;
-   stillar   panelidagi   stillar   andizasini   sichqon   tugmasi   bilan   ushlab   qavatlar
panelidagi kerakli qavat ustiga qo‘yish kerak;
- stillar panelidagi stillar andizasini sichqon tugmasi bilan ushlab ish sohasida
kerakli qavat kontenti ustiga qo‘yish kerak;
-   dasturning   Layer   menyusi   Layer   Style   bo‘limi   Blending   Options   buyruq
qatori   tanlanadi.   Ochilgan   dialog   oynasining   chap   qismida   joylashgan   Styles
bo‘limidan kerakli stillar andizasi tanlanadi.
Qavatga   qo‘yilgan   effektlarni   boshqa   qavatga   qo‘llash   uchun   quyidagilarni
bajarish mumkin:
- qavatlar panelida klaviaturaning   Alt   tugmasini bosib turgan holda qo‘yilgan
effektlarni sichqon tugmasi bilan ushlab boshqa qavatga nusxasini qo‘yish;
- qavatlar panelida qo‘yilgan effektlarni sichqon tugmasi bilan ushlab boshqa
qavatga ko‘chirish.
Yangi stilni yaratish va qo‘llanilgan stillarni tahrirlash uchun dasturning qavat
stili dialog oynasidan foydalanish mumkin.
12 Dialog oynasini  ochish uchun qavatlar  panelidan effekt qo‘yiladigan qavatni
tanlab   dasturning   Layer   menyusi   Layer   Style   bo‘limidan   tegishli   effekt   nomli
buyruq   qatorini   tanlash   yoki   qavatlar   panelidan   effekt   qo‘yilgan   qavatning   effekt
nomi yoki effekt yorlig‘i ustiga sichqon ko‘rsatkichi bilan ikki marta bosish kerak.
Qavat   stili   dialog   oynasi   yordamida   quyidagi   effektlardan   bir   yoki   bir
nechtasini qo‘llab ixtiyoriy stillarni yaratib olish mumkin:
1.  Drop Shadow  – qavat kontentining orqasiga soya tushirish:
2.  Inner Shadow  – qavat kontentining chegarasi ichiga soya tushirish:
3.  Outer Glow  va  Inner Glow  – qavat kontentining chegarasi tashqarisi/ichiga
shula tushirish:
13 4.  Bevel and Emboss  – qavatga bo‘rtirish effektini qo‘yish:
5.  Satin  – ichki soya qo‘yish;
6.   Color   Overlay ,   Gradient   Overlay   va   Pattern   Overlay   –   qavat   kontentini
rang, gradiyent va andoza bilan to‘ldiradi:
7.   Stroke   –   qavat   obyektining   chegarasini   rang,   gradiyent   yoki   andoza   bilan
ajratadi:
14 Photoshop   dasturida   qavatga   qo‘llanilgan   stilning   nusxasini   olib   boshqa
qavatga qo‘yish imkoniyati mavjud. Buning uchun quyidagilarni bajarish kerak:
1. Qavatlar panelida stilining nusxasi olinishi kerak bo‘lgan qavat tanlanadi;
2. Dasturning  Layer  menyusi  Layer Style  bo‘limidan  Copy Layer Style  buyruq
qatori tanlanadi;
3.   Qavatlar   panelida   stilning   nusxasi   qo‘yilishi   kerak   bo‘lgan   kerakli   qavat
tanlanadi   va   dasturning   Layer   menyusi   Layer   Style   bo‘limidan   Paste   Layer   Style
buyruq qatori tanlanadi.
Qavatga qo‘llanilgan stildan biror bir effektni yoki qavatga qo‘llanilgan stilni
o‘chirish   mumkin.   Stildan   biror   bir   effektni   o‘chirish   uchun   qavatlar   panelida
ushbu   stilni   sichqon   ko‘rsatkichi   bilan   ushlab   panelning   o‘chirish   tugmasi   ustiga
qo‘yish kerak. Qavatga qo‘llanilgan stilni o‘chirish uchun qavatlar panelida ushbu
qavatni tanlab quyidagilardan birini bajarish kerak:
-   qavatlar   panelida   Effects   stil   elementini   sichqon   ko‘rsatkichi   bilan   ushlab
panelning o‘chirish tugmasi ustiga qo‘yish;
- dasturning  Layer   menyusi   Layer Style   bo‘limidan   Clear Layer Style   buyruq
qatorini tanlash;
- qavatni tanlab stillar panelidan stilni tozalash tugmasini bosish.
15 II BOB.  ADOBE PHOTOSHOP DASTURDA FILTRLAR BILAN ISHLASH .
2.1 §  Qo ko’rinishini harflarda qo’llash.
Avvalambor   yangi   tasvir   hosil   qiling   (Ctrl+N),   taxminan   300x300   piksel
hajmda bo`lsin. Hajmi juda ham katta bo`lishi shart emas – aks holda qor haqiqiy
ko`rinishda bo`lmaydi (bunga o`zingiz amin bo`lasiz).
Tagrang   ko`rinishi   sifatida   qish   fasli   chizmaini,   yoki   oddiy   havorangni
qo`llash   lozim.   So`ngra,   Type   (Matn)   uskuna   yordamida   matn   yozing.   Harflar
rangi turli bo`lishi mumkin, biroq, harflar ko`k rangga yaqin bo`lganda ta`sirchan
ko`rinish bo`ladi.
Endi  esa  qor ko`rinishni  yaratishni  boshlaymiz, uchi ingichka bo`lgan Brush
(Mo`yqalam)   uskunasini   tanlamiz.   So`ngra,   yozuvga   yuqoridan   qor   tushgan
o`rinlarni   oq   rang   bilan   ko`rsatamiz.   Buning   uchun   uy   tomiga   tushgan   qor
ko`rinishini   ko`z   oldimizga   keltirishimiz   lozim.   Chizmada   o`z   e`tiboringizni   jalb
etib   ham   bajarishingiz   mumkin,   ammo   chizish   qobiliyati   har   bir   inson   ijodiga
bog’liq. Biroq, qor ko`p bo`lmasligi lozim.
Qor   ko`rinishi   belgilangandan   so`ng,   haqiqiy   tasvir   bilan   ishlashni
boshlaymiz. Smudge (Barmoq) uskunasidan foydalanamiz. Uning imkoniyati juda
keng va xilma-xildir. Ushbu uskuna bilan ishlash ko`rinishi ko`k rangni qog’ozga
16 barmoq bilan surtilayotganga o`xshaydi, bu esa turli xil bo`shliqlarni birlashtirish,
o`zaro oquvchanlikni hosil qilishda kerak bo`ladi.
Demak,   Smudge   uskunani   tanlab,   qor   ko`rinishi   chetlarini   harflar   ustida
og’irligi   bilan   qotib   qolgan   holatini   hosil   qiling.   Agar   qotish   holatini   yarata
olmasangiz, uskuna parametrini o`zgartiring, ya`ni bosimni oshiring (Pressure). 
Natija   chizmada   ko`rsatilgan.   Keyigi   bosqich   hozirgi   uskuna   bilan   amalga
oshirilib   bunda   –   qor   oqimini   hosil   qilamiz.   Ushbu   ko`rinishni   qor   erishni
boshlaganda, ya`ni eriyotgan qorning atrofida shakllar paydo bo`lish holatidir. Ular
juda   oson   yaratiladi:   «barmoq»   uskuna   bilan   qorni   vertikal   yo`nalishda   surtish
lozim. e`tiborli bo`ling: chunki uskuna qo`llanilayotganda dag’al ko`rinish berishi
mumkin. Chizmadagi  qor  tushgan o`rinlar  aniq ko`rinishda  bo`lmasa,  mo`yqalam
yordamida to`g’rilab chiqing.
Hozircha   chizma   ko`rinishi   qish   fasliga   unchalik   ham   o`xshamaydi.   Sabab
shundaki qor – silliq emas, balki ko`p miqdordagi qor parchalaridan iborat. Ushbu
holatni   ko`rsatib   berish   lozim   bo`ladi.   Masalani   xal   etishda   –   Add   Noise
(Notekislik   qo`shish)   standart   filtr:   Filter-Noise-Add   Noise   qo`llaniladi.   Filtrni
sozlash oynada ko`rsatilgan.
So`nggi   amallar   quyidagicha   bajariladi.   Blur   (Oquvchanlik)   filtr:   Filter-
BlurBlurni   bir   necha   marta   takror   qo`llang   va   natija   kutilgandek   bo`ladi.   Filtrni
qo`llayotganda   konturlarning   qo`shilishi,   ya`ni   tasvirda   konturlar   oqib
ketayotganga o`xshaydi.
Mo`yqalam  uskuna yordamida va Brushes ranglar majmuasidan Airbrush va
Noise   parametrlarini   o`rnatilib,   harflar   tagida   qor   ko`rinish   hosil   qilindi.
Bajarilayotgan   amalni   tugadi   deb   hisoblasak   ham   bo`ladi,   biroq   yana   bir   kichik
elementni   -   yog’ayotgan   qorni   qo`shamiz.   Buning   uchun   Brush   uskunani   tanlang
va   parametrlar   oynasida   Load   Brushes   bo`yrug’i   orqali   Assorted   mo`yqalam
to`plamini   yuklang.   Unda   barcha   standart   mo`yqalam   ko`rinishlar   mavjud   bo`lib,
ular   orasida   qor   parchasi   ham   bor.   Uni   belgilab   olib,   qor   parchalarini   kerakli
o`rinlarda o`rnatib chiqing.
Natija chizmada ko`rsatilgan.
17 2.2§ Adobe Photoshopda Shaklli tagranglar. Kristallar.
Yangi   tasvirni   400x400   pikselli   hajmda   RGB   rangli   rejimda   yaratamiz.
So`ngra   Paint   Bucket   (to`ldirish)   uskunasi   yordamida,   qora   rang   bilan   to`ldiring.
Lens Flare:
Filter-Render-Lens   Flare   filtrini   chizmada   ko`rsatilgan   kabi   sozlab   qo`llang.
Shunga   e`tibor   beringki,   yaratilgan   dog’   tasvir   markazida   joylashgan   bo`lishi
lozim.   Endi   Canvas   Size:   Image-Canvas   Size   bo`yrug’i   yordamida   tasvir
kattaligini   ikki   barobar   kattalashtiramiz.   Ushbu   amalni   sozlash   chizmada
ko`rsatilgan.
18 Keyingi   amal   kichik   dog’ni   etarli   darajada   rangli   dog’ga   aylantirish   lozim.
Buning   uchun   Fresco:   Filter-Artistic-Fresco   filtri   lozim   bo`ladi.   Ushbu
bosqichdagi amal chizmada ko`rsatilgan.
Olingan   natijadan   ko`rishingiz   mumkinki   yaratilgan   dog’   tasvir   markazida
joylashtirilishi shart edi, chunki aks holda uning kattaligi oshganda u to`liq ekranga
etmagan bo`lar edi.
Bajarilayotgan amalning eng asosiy bosqichi–kristallarni hosil qilishni ko`rib
o`tamiz. Buning uchun Extrude: Filter-Stylize-Extrude filtrini qo`llaymiz. Kerakli
sozlash amallari chizmada keltirilgan.
19 Kristallar   tayyor.  Biroq   ular   barchasi   rang-barang   bo`lib,  umuman   bir-biriga
o`xshamaydi.   Ularni   bir   tonda   ranglash   lozim.   Havorangni   tanladik   –   chunki
barcha   sirli   kristallar   faqat   havorangda   bo`ladi.   Rang   o`rnatish   uchun
Hue/Saturation   uskunasini   Colorize   rejimda   qo`llang.   Qo`llanilgan   sozlashlar
chizmada ko`rsatilgan.
Kristallarni   turli   rangda   va   shaffoflikda   yaratib   ko`rishingiz   mumkin.   Misol
tayyor holga keltirildi.
2.3 §  ADOBE Photoshopda filtrlar.
Adobe   Photoshop   imkoniyatlaridan   biri   bu   tasvirdagi   ranglarni   turlituman
filtrlar   orqali   qayta   ishlashdir.   Buning   uchun   menyuning   Filtr
bo'limidan   foydalaniladi.   Biz   uni   quyidagi   rasm   orqali   ba'zi   misollarda
ko'ramiz.
20 Menyuning   Filtr   -   Galereya   filtrov   (Filter   -   Filter   Gallery)
buyrug'ini   (bu   buyruq   Filtr   menyusidagi   ko'pchilik   buyruqlarni   ham   o'z
ichiga   oladi)   tanlaymiz   (Adobe   Photoshop   versiyalariga   qarab   Filtr
bo'limidagi buyruq nomlari boshqacha ham nomlangan bo'lishi mumkin).
21 Tasvirda   filtrning   ta'sirini   tasvir   o'lchamining   kattaligi   va   sifatiga
bog'liq   ekanini   yodda   tutish   kerak.   Bir   filtri   bilan   siz   turli   xil   natija   olishingiz
mumkin.
Quyida biz  Imitatsiya / Artistic  to'plamidagi filtrlar bilan tanishamiz.
1.  Akvarel  (Watercolor)- Suvli bo'yoq ko'rinish:
22 2.  Applikatsiya  (Cutout) - Naqsh solingandek ko'rinish:
3.  Gubka  (Sponge) - Gupkali ko'rinish :
4.   Zernistost   fotoplenki   (Film   Grain)-Dona-dona   qumli   fotoplyonkali
ko'rinish:
23 5.  Maslyanaya jivopis  (Paint Daubs)-Moyli tasvir ko'rinishi:
6.  Neonoviy svet  (Neon Glow)-Neon rangli ko'rinish:
7.  Ocherchennie kraya  (Poster Edges)-Hoshiyali tasvir ko'rinishi:
24 8.  Pastel  (Rough Pastels)-Pastel(Yumshoq qalam) da chizilgandek ko'rinishi:
9.  Rastuveshka –  Tush bilan bo’yalgan ko’rinishi:
10.  Risovanie na oborote  (Underpainting)- Orqa yuzida chizishli ko'rinishi:
25 11.  Suxaya kist  (Dry Brush)-Quruq cho'tka ishlatilgandek ko'rinishi:
12.  Freska  (Fresco)-Freska-Devorga solingan tasvirli ko'rinishi:
13.   Tsvetnie   karandashi   (Colored   Pencil)-   Rangli   qalamda   ishlangandek
ko'rinishi:
26 14.   Tsellofanovaya   upakovka   (Plastic   Wrap)-   Selofanli   qadoqlashdek
ko'rinishi:
15.  Shpatel  (Palette Knife)-Shpatelli ko'rinishi:
27 XULOSA
Xulosa   qilib  aytadigan   bo`lsak   Adobe  Photoshop   CS5   dasturini   o’rnatdingiz
va   ro’yxatdan   samarali   o’tib,   birinchi   marta   uni   ishga   tushirdingiz.   Ekranda
dasturning   asosiy   oynasi   hosil   bo’ladi.   Oynaning   markazida   asosiy   ish
bajariladigan   hujjat   o’rni   mavjud   bo’lib,   unda   grafik   fayl   ishga   tushiriladi.
Ushbu   interfeys   Adobe   ning   barcha   dasturlari   uchun   standart   hisoblanadi   va
Photoshopda   interfeysdan   foydalangandan   so’ng   esa,   shu   firmaning   boshqa
dasturlarini o’rganishda olingan ko’nikmalarni qo’llash mumkin.
Photoshop   dasturidan   birinchi   marta   foydalanayotgan   bo’lsangiz,   boshqa
dasturlar   bilan   ham   ishlay   olmaysiz   va   natijada   uni   o’rganish   mushkul   ko’rinadi.
Aslida   hecham   qiyin   emas   –   balki   bir   necha   vaqt   o’tgandan   so’ng   Photoshop
muhitida ishlashni o’rganib olasiz.
Informatika,   informatika   va   axborot   texnologiyalari   hamda   komp’yuter
grafikasi   fani   mavjud   va   yangi   axborot   texnologiyalarning   grafik   imkoniyatlarini
ochib   beradigan   yo`nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Bunday   yo`nalish   texnika
sohasida   ham   (grafika   stantsiyalari),   dasturiy   vositalar   sohasida   ham   sezilarli
rivojlanmoqda.
Videofilm   kadrlari   bilan   sifat   bo`yicha   taqqoslashga   loyiq   haqiqiy,   hajmli
harakatlanuvchi   tasvirlarni   yaratishga   imkon   beradi.   Bu   dasturiy   mahsulotlar
reklamalar   ishlab   chiqaruvchi   vositalar   hisoblanib,   san`at   va   mul’timediya
texnologiyasi sohalarida qo`llaniladi.
Namoyish   grafikasiga,   geometrik   modellashtirishga,   grafik   interfeyslarni
loyihalashga,   ikki   va   uch   o`lchovli   ob`ektlarni   kurishga,   animatsiyaga   va   ko`zga
ko`rinuvchi harakatni kurishga kata e`tibor berilmoqda.
Demak, muhandis-pedagog har tomonlama rivojlangan uddaburon qobiliyatli
bo`lishi   bilan   komp’yuter   texnologiyasining   rivojlanishi   KHK   larida   komp’yuter
grafikasi bo`yicha operator dasturchi, EHM operatori, komp’yuter multiplikatsiyasi
operator   dasturchisi,   mul’timediya   sistemalari   kichik   dasturchisi   mutaxassislarini
tayyorlashda,   fan   bo`yicha   bitiruvchilarga   quyiladigan   talablarni   bilishi,
komp’yuter   grafikasining   rivojlanish   tarixini,   tasniflanishini,   komp’yuter
28 grafikasining   asosiy   xususiyatlarini,   ularga   quyiladigan   talablar   va   dasturlash
asoslarini,   komp’yuter   grafikasiningqo`shimcha   qurilmalari   va   ularni   ishlatish
hamda o`qitish metodikasi bo`yicha ko`nikma hamda bilimga ega bo`lishi zarur.
Darsni   tashkil   etishda   chorak   boshlanishida   har   bir   o’quvchiga   mavzular,
o`quv   moduli   birliklari,   aniqlashtirilgan   o`quv   maqsadlari,   tayanch   so`z   va
iboralar,   testlar,   muammoli   masalalar   hamda   baholash   mezonlari   oldindan   berib,
yangi   pedagogic   texnologiyalar   (o`qitishning   interaktiv   metodlari)ni   va   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etilishiga   asoslangan   mashg’ulotlar
o`tkazishga alohida e`tabor berish lozim.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. М. Арипов. Информатика, Университет нашриеaти, 2001. 320 б.
2.   М.   Арипов,   А   Ҳайдаров,   А.   Тиллаев.   Информатика   асослари,
a кадемик лицей ва касб – ҳунар коллежлари учун. 2000. 238 б.
3. М. Стразницкас. Photoshop 5.5 для подготовки Web-графики. Учебный
курс –СП б: Питер, 2000. 168 стр.
4.   Шикин   Е.В.,   Бересков   А.В.,   Компьютерная   графика.   Полигональные
модули. – М.: Диалог – МИФИ, 2000. 123 стр.
5. Левин А. Самоучитель компьютерной графики и звука. Самоучитель.
СПб.: Питер 2004. 365 стр.
6.   Рейинбоу   В.   Компьютерная   графика.   Энциклопедия.   Самоучитель.
СПб.: Питер 2003. 422 стр.
7.   Мураховский   В.И.   Компьютерная   графика.   Популярная
энциклопедия. 2002. 456 стр.
8.   Тавбоев   С.А.   Компьютерная   графика   и   мультимедиа   /   (Жиззах
Политехника Институти). Методические указания. ( http://ziyo.edu.uz/ ).
9.  Игамбердиев   Холмурод . / Чузилиш   ва   сиилиш /  мавзусида   бўлиб   барча
йўналишлардаги   талабаларига   мўлжалланган .   ( Жиззах   Политехника
Институти ). 
Internet saytlar
1. www.ziyonet.uz
2. www.nuu.uz
3. www.tuit.uz
4. www.pedagog.uz/
5. http://informica.ru/
6. www.intuit.ru
7. http://www.photoshop-master.ru/ .
30