Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 16000UZS
Размер 1.3MB
Покупки 3
Дата загрузки 09 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Afrosiyob shahar madaniyatining tarixiy ahamiyati

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH  ....................................................................................................................2
I   BOB.   AFROSIYOB   QADIMIY   SHAHAR   VA   UNING   TARIXIY
AHAMIYATI...........................................................................................................5
1.1  Afrosiyob shahar madaniyatining tarixiy ahamiyati................ ......................5
1.2 Afrosiyob qadimiy shahar ................................................................ ............12
II   BOB.   AFROSIYOBDA   OLIB   BORILGAN   TADQIQOTLAR   VA
QADIMIY XAROBALARI..................................................................................19
2.1 Afrosiyob shahri qadimiy xarobalari...........................................................19
2.2  Afrosiyobda olib borilgan tadqiqotlar va izlanishlar natijasi.......................25
XULOSA ...............................................................................................................32
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................33
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
,
- deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Arxeologlar   qazishma   usuli   bilan   ish   ko`radilar.   Ayniqsa   yozuvlar   paydo
bo`lmasdan   burungi   davr   tarixini   arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   buyumlar
to`ldiradi,   arxeologiya   qazishmasining   natijalari   matbuotda   keng   yoritib   boriladi.
Katta   qurilishlardao`tkaziladigan   er   qazish   ishlarida   arxeologiya   buyumlariga
ehtiyot   bo`lish   yuzasidan   ilmiy   tushuntirishlar   o`tkaziladi.   Arxeologiya   fani   hali
boshqa   fanlarga   qaraganda   yosh   bo`lishiga   karamasdan,   dunyoda   katta   e`tibor
qozongan   va   hammani   qiziqtirgan   fandir.   Tarixchilikning   katta   yutuqlaridan   biri
arxeologiyaga   katta   e`tibor   berganligi   bilan   belgilanadi.   Jamiyat   tarixi   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivoji   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish   munosabatlarining
turli   davrda   o`zgarib   borishidan   iborat   ekanligi   fanda   e`tirof   etilgach,   tarixni
ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarga   ajratib   davrlash   masalasi   kun   tartibiga   qo`yildi.
Tarixchilikda   butun   insonyyat   tarixi   quyidagi   davrlarga   bo`lib   o`rganiladi:   1.
Ibtidoiy jamoa tuzumi davri. 2. quldorlik davri. 3. Feodalizm davri. 4. Kapitalizm
davri.  Hozirgi  fanning aniqlashiga   ko`ra, kishilik  jamiya-ti  tarixi  bir  million yilga
yaqinlasha   boradi.   SHu   uzoq   davrning   oxirg`i   ming   yillaridangina   sinfiy   jamiyat,
ya`ni quldorlik jamiyati vujudga kelgan bo`lib, unga qadar o`tgan davrlar ibtidoiy
jamoa   davrini,   ya`ni   sinf   paydo   bo`lgunga   qadar   o`tgan   davrni   o`z   ichiga   oladi.
O`zbekistonda tarix fani rivoj topgunga qadar, birinchidan, tarixni ishlab chiqarish
usullariga   qarab   davrlashtirish   yo`q   edi.   O`zbekistonda,   umuman   O`rta   Osiyoda
ibtidoiy   jamoa   davri   bo`lganligiga   shubha   bilan   qaralgan   edi.   Ikkinchidan,   O`rta
Osiyoga   aholi   eron   va   Shimoliy   Hindiston   tomondan   ko`chib   kelgan,   deb   taxmin
qilinar edi. quldorlik davri ham go`yo bo`lmagan, eng qadimgi zamonlardan tortib,
so`nggi Buxoro amirlari yamonigacha O`rta Osiyo xalqlarining hayotida o`zgarish
bo`lmagan,   deb   uqtirilar   edi.   Bundan   tashqari   jamoat   o`lkashunosligiga   mustaqil
ravishda   tanga   pullarni   o`rganuvchi   mutaxassislar   —   numizmatlar,   muhrlarni
o`rganuvchilar   sfragistlar,   tamg`a   (gerb)larni   o`rganuvchilar   —   geraldistlar,   tosh,
metall,   sopol   va   yog`ochdagi   yozuvlarni   o`rganadigan   olimlar-epigrafistlar,   eski
asbob-uskunalar   va   qurol-aslaha   hamda   shu   kabi   narsalarni   to`plovchilar   ham
uyushadi.   Maktab   o`lkashunosligi   esa   maktablarda   tarih   inson   va   jamiyat   fani
o`qituvchilarining   bevosita   rahbarligida   tashkil   qilinadi.   Maktab
3 o`lkashunosligining   a`zolari   V-X   (XI)   sinflarning   eng   intizomli   va   a`lochi
o`quvchilaridan   tuzilib,   ular   o`lka   materiallarini   to`rt   guruhga   bo`lingan   holda
to`playdilar.   To`plangan   arxeologik,   etnografik,   toponimik   va   arxiv   hujjatlari
maktab   o`lkashunoslik   va   tarix   muzeylarida   namoyish   qilinadi.   Maktab
o`lkashunosligi   ta`lim-tarbiyani   turmush,   ishlab   chiqarish,   yangi   jamiyat   qurish
tajribasi   bilan   uzviy   bog`liq   holda   o`rganadi.   O`qitish   jarayonida   o`lka
materiallaridan o`rinli foydalanish o`quvchilarning o`z o`lkasi tarixini bilib olishga,
chuqur bilim olishga, mustaqil ijod qilishga bo`lgan qiziqishini orttiradi va kelgusi
hayot yo`lini tanlab olishga yordam beradi.
Kurs   ishi   maqsadi:   Boshlang’ich   sinflarda   arifmetik   amallarni   o’rgatishda
pedagogik texnologiyalardan foydalanish pedagogik asoslarini ishlab chiqish.
Kurs ishi obyekti:   U mumiy o’rta ta’limning boshlang’ich sinflaridagi o’quv-
tarbiyaviy jarayoni . 
Kurs   ishi   predmeti:   B oshlang’ich   sinflarda   a rifmetik   amallarni   o’rgatishda
pedagogik texnologiyalardan foydalanish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
4 I BOB. AFROSIYOB QADIMIY SHAHAR VA UNING TARIXIY
AHAMIYATI
1.1  Afrosiyob shahar madaniyatining tarixiy ahamiyati
Ma’lumki,   mil.   avv.   II   ming   yillikka   kelib   qadimgi   O’zbekistonning
dehqonchilik   vohalarida   o’troq   qabilalar   rivojlanib   aholinining   alohida   joylashuv
manzilgohlaridagi   ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlar   -   o’troq   dehqonchilikning
rivojlanishi,   aholi   zichligining   yuqori   darajasi,   hunarmandchilikning   taraqqiy
etishi,   ijtimoiy   tabaqalanish   va   boshqaruv   tizimining   murakkablashib   borishi,
o’zaro   almashinuv , savdo-sotiq va madaniy aloqalarning kuchayishi hamda harbiy-
siyosiy   vaziyat   O’zbekiston   hududlarida   dastlabki   shaharsozlikning   paydo
bo’lishida   asosiy   omillardan   hisoblanadi.   O’lkamiz   hududlarida   dastlabki   shahar
madaniyatining   shakllanishi   ham   jamiyat   taraqqiyotida   bo’lgani   kabi   uzluksiz
taraqqiyot   yo’li   bilan   rivojlangan.   Bu   qonuniyatga   ko’ra   shaharsozlik
madaniyatining   shakllanishi   uzoq   va   bosqichma-bosqich   davrlarni   bosib   o’tgan.
O’zbekistonning turli hududlarida tadqiqotchilar qadimgi shahar xarobalarini topib
tekshirdilar.   Ko’p   sonli   arxeologik   topilmalarning   dalolat   berishicha   bu   ko’hna
shaharlar   ba’zilarining   yoshi   2   700-3000   yildan   kam   emas.   Ularga   Afrosiyob,
Ko’ktepa   (Samarqand),   Qiziltepa   (Surxon   vohasi),   Uzunqir,   Yerqo’rg’on
(Qashqadaryo   vohasi)   va   boshqalar   kiradi.   Bu   ko’hna   shaharlar   tarixi   hozirgi
Samarqand   (Afrosiyob-Maraqanda),   Kitob-Shahrisabz   (Uzunqir)   yoki   Qarshi
(Yerqo’rg’on)   hududlarida   davorn   etdi.   O’lkamiz   hududlarida   qadimgi
shaharsozlik   madaniyatining   asoslari   quyidagilardan   iborat:   »   aholinining   o’troq
dehqonchilikka o’tishi va keng vohalar bo’ylab yoyilishi; » hunardmanchilik ishlab
chiqarishining  rivojlanishi   natijasida  iqtisodiy   hamda  madaniy  aloqalar   va  savdo-
sotiqning taraqqiy etishi; « tabiy-geografik hamda harbiy-strategik shart-sharoitlar.
Qadimgi shaharlar -tarixiy rivojlanishdagi urbanistik jarayonda muhim ahamiyatga
ega   bo’lgan   jamiyat   taraqqiyotining   ijtimoiy   asosi   hisoblanadi.   Ko’pchilik
tadqiqotlar   natijalarini   tahlil   etar   ekanmiz,   shunday   xulosaga   kelish   mumkinki,
O’rta   Osiyo   hududlarida   dastlabki   shaharsozlik   madaniyati   mil   avv.   II   ming
5 yillikdayoq,   ya’ni,   bronza   davridayoq   shakllana   boshlaydi.   Bu   davrda   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   o’sishi   natijasida   mehnat   unumdorligi   ortib   boradi.
Natijada   turli   tarixiy   viloyatlarda   joylashgan   yirik   mustahkam   manzilgohlar   o’rni
va   atroflarida   (Sopolli,   Jarqo’ton,   Namozgoh,   Qiziltepa,   Yerqo’rg’on,   Bandxon,
Uzunqir)   dastlabki   shahar   markazlari   shakllanib   rivojlana   boshlaydi.   Ilk
shaharlarning   paydo   bo’lishi   dastlabki   davlatchilik   shakllanishida   eng   muhim   va
asosiy omil bo’lib, bu ikkala jarayon uzviy bog’liq holda kechgan. Ma’lumki, mil.
avv.   II   ming   yillikka   kelib   qadimgi   O’zbekistonning   dehqonchilik   vohalarida
o’troq   qabilalar   rivojlanib,   aholining   alohida   joylashuv   tizimi   shakllanadi.
Aholining   alohida   joylashuv   manzilgohlaridagi   ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlar-
o’troq   dehqonchilikning   rivojlanishi,   aholi   zichligining   yuqori   darajasi,
hunarmandchilikning taraqqiy etishi, ijtimoiy tabaqalanish va boshqaruv tizimining
murakkablashib borishi, o’zaro almashinuv, savdo-sotiq va madaniy aloqalarining
kuchayishi   hamda   harbiy-siyosiy   vaziyat   O’zbekiston   hududlarida   dastlabki
shaharlarning   paydo   bo’lishida   asosiy   omillardan   hisoblanadi 2
.   Jamiyat   hayotida
sodir   bo’lgan   ijtimoiy-iqtisodiy   o’zgarishlar   mil.   avv.   III   ming   yillikning   oxiri-II
ming yillikning boshlariga kelib, O’rta Osiyo hududlarida dastlabki shaharlarning
paydo   bo’lishiga   olib   keladi.   Shahar   madaniyatining   shakllanishi   ham   xuddi
jamiyat taraqqiyotida bo’lgani kabi uzluksiz taraqqiyot yo’li bilan rivojlangan. Bu
qonuniyatga   ko’ra   shaharsozlik   madaniyatining   shakllanishi,   uzoq,   bosqichma-
bosqich   davrlarni   bosib   o’tgan.   Mil.   avv.   II   ming   yillikka   oid   O’rta   Osiyodagi
Jarqo’ton,   Sopolli,   Dashli,   Gonur,   Namozgoh,   Oltintepa,   Ulug’tepa   kabilarda   ilk
shaharsozlik   madaniyatining   shakllanishi   va   rivojlanishi   uchun   quyidagi   omillar
muhim ahamiyatga ega bo’ldi:
 aholining o’troq dehqonchilikka o’tishi va keng vohalar bo’ylab yoyilishi;
 hunarmandchilikning rivojlanishi va ayrim sohalarga ixtisoslashishi;
 qadimgi   savdo   yo’llarining   rivojlanishi   natijasida   iqtisodiy   va   madaniy
aloqalar hamda savdo-sotiqning taraqqiy etishi;
2
  Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996
6  tabiiy-geografik hamda harbiy-strategik shart-sharoitlar.
Shahar   madaniyati   dastavval   O’zbekistonning   janubida,   Surxondaryo   hududida
shakllandi,   so’ngra   esa   shimolga   So’g’d   (Qashqadaryo,   Samarqand,   Buxoro),
Х orazm,  Shosh  va  Farg’ona hududlariga  tarqaldi.  Bu  — aynan  yurtlar   va xalqlar
taraqqiyotidagi notekislik kabi tarixiy qonuniyatga zid emas. Ko’p sonli arxeologik
topilmalarning   dalolat   berishicha,   O’zbekistondagi   ayrim   ko’hna   shaharlarning
yoshi   2700-3000   yildan   kam   emas.   Ularga   Afrosiyob   (Samarqand),   Qiziltepa
(Surxondaryo),   Uzunqir,   Yerqo’rg’on   (Qashqadaryo)   kabilar   kiradi.   Qadimgi
shaharlar   —   tarixiy   rivojlanishdagi   urbanistik   jarayonda   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lgan jamiyat  taraqqiyotining ijtimoiy asosi  hisoblanadi.  Fikrimizcha,  shaharlar
tarixini   o’rganish   jarayonida   dastavval,   eng   qadimgi   shaharlar   shakllanishi   va
rivojlanishi;   aniq   hududlar   va   viloyatlardagi   tarixiy-madaniy   shart-sharoitning
ta’siri; ekologik-geografik, ijtimoiy, iqtisodiy va demografik muhitlarning darajasi
va   ta’sir   doirasi;   shaharlarning   vazifasi;   qadimgi   shahar   markazlarining   tarixiy-
madaniy   jarayonlardagi   o’rni   va   ahamiyati   masalalariga   keng   e’tibor   qaratish
lozim.   Qadimgi   Sharq   kishisi   sababli   natija   munosabatlarni   tushungan   va
farqlagan,   biroq   ularni   mujmal   va   qounga   mos   bo’lmagan   hodisa   sifatida,
ko’pchiligi   esa   shaxsiy   qudrat   sifatida   ongli   va   ixtiyoriy   idrok   qiladi.   Sabablarni
izlashda “qanday” deb emas, baliki “kim” deb so’rashadi (“hodisada kim aybdor”),
“ixtiyoriy, aniq maqsadda harakat qilganni” izlashgan. “Sabablarni” bunday idrok
qilish   oqibatida   mifologik   tafakkur   ayrim   va   buguncha,   bir-biriga   o’xshash   har
qanda   y   tashqi   moslikni   qabul   qiladi.   Funksional   aloqadorlik   sifatida   makon   va
zamondagi   har   qanday   bog’likligi   haqida   gapirishga   imkon   to’g’iladi.   Fikriy
bog’liklik   bilan   o’xshash   gapirishga   imkon   to’g’iladi.   Qandaydir   yangi   narsani
ko’rib inson o’ziga deydi: “Bu yangi narsa nimaga o’xshaydi?”-va unga o’xshash
narsani   o’zidan  va  ajdodlari   tajribasidan   izlaydi.   Х ususan,  “asl   namuna”  tamoyili
keng   tarqalgan   bo’lib,   unga   ko’ra   hayotdagi   barcha   muhim   narsalar   (ehrom,
podsho   hokimiyati,   inson)   ilohiy   qudratning   “asl   namunasiga”   muvofiq
yaratilgan.Olamni   mifologik   tasavvur   qilish   uning   nihoyatda   tartibli,   qat’iy
7 iyerarxik   qurilishida   ifodalanib,   uning   asosi   turli   xil   oppozatsiyalar   tizimi
hisoblanadi.   Aynan   shular   mifologik   razmiy   tasniflashdagi   dastlabki   “poydevor”
hisoblanadi.Mifologik   tafakkurning   tafakkurning   muvofiq   va   o’xshash   jihatlari
uning   an’anaviyligi   bilan   bevosita   bog’liq.   An’ana   bir-biriga   yaqin ,   biroq
mohiyatan boshqa bo’lgan hodisalar urf-odat, marosim, ibodat, udum, odob singari
faoliyatda   namoyon   bo’ladi.   Bularning   bari   u   yoki   bu   sinuatsiyadagi   aniq   axloq
dasturiga   ega   bo’lib,   harakatning   to’g’riligini   kafolatlaydi,   noto’g’ri   harakatlarni
ogohlantiradi, negaki  an’analar negizida sotsiumning katta tajribasi  mujassamdir 3
.
Qadimgi   Sharq   madaniyatida   an’analarga   asoslanish   ustun   turadi.   Ajdodlar
an’anasi,   tajribasi   mutloq   haqiqat   kabi   baholangan.   Mutloq   haqiqat   hukmronligi
bilan,   D.S.Lixachev   ta’kidlashicha   “odoblik”   bog’lik   bo’lgan.   Qadimgi   Sharq
kishisining   axloqi   harakat   va   faoliyatda   muqaddas   an’analarni   qayta   tiklashga
qaratilgan   “ilohiy   o’rnatilgan”   me’yor   va   qoidalarga   borib   taqaladi.Mifologik
tafakkurning o’ziga xos xususiyati shundaki, qadimgi sharq kishisi o’zini har doim
sotsiumning   bir   qismi   deb   his   qilgan,   sotsium   esa   koinot   kuchiga   bog’liqlikda,
tabiatga   aralashgan   holda   ko’rinadi.   Garchi,   qadimgi   Sharq   madaniyatining   turli
qirralarida shaxsni individual lashtirish imkoniyatlari mavjud bo’lib, ular har doim
individning   turmush   sharoitlarini   belgilovchi   asosiy   sohalarga   nisbatan   ikkinchi
darajali   hisoblangan.Qadimgi   Sharqda   makonning   paydo   bo’lishi   chegaralanishi
alohida o’rin tutadi. Qadimgi Sharq mifologiyasida kosmogenez jarayoni  Х aosning
ajralishi   sifatida   namoyon   bo’ladi   (Misol   uchun,   hindlarda   Indra   haqi   da   mif,
Mesopotamiyada   Marduq   haqida).   artibli   uyushgan   makon,   betartib   makonga
qarama-qarshi   qo’yiladi.   Т abiiyki,   tartibli,   tashkiliy   jihatdan   uyushgan
makon-”yaxshi”,   “o’z”   makonning,   undan   tashqarida   “begona”,   “uning”   betartib,
tashkiliy   uyushmagan   “xunuk”   makoni-ko’chmanchilik,   ibtidoiylik   dunyosi
joylashgan.Diniy aqidalar  hukmronligi  kishilar  xayotini  belgilaydi. Inson  qayerda
osmon   bo’lsa-xudolar   dunyosi   va   yerni-odamlar   denyosi   deb   bildi.   Ular   doimo
o’zaro munosabatda, bir butunlikda olam daraxtining tanasi va shoxlari kabi viqor
bilan yashashgan.   Х udolar insonlar hayotining barcha sohalariga faol yashashgan,
3
  Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980
8 uning tug’ilishi, o’limini va o’limdan keyingi taqdirini belgilagan. O’sha davrlarda
diniy ta’limotlar dan tashqari  hech qanday boshqa dunyoqarash bo’lmagan. Inson
xudolardan   hatto  arzimas  narsalar  haqida  maslahat  so’ragan  va  unga  xatlar  yozib
ibodatxonaga   olib   bergan.   Ko’pgina   urushlar   Markaziy   Osiyo   madaniyatining
qadimgi   taraqqiyot   davrlarining   behisob   dalillarini   yo’q   qildi.   Arxeolog   qazilma
ma’lumotlar   va   yozma   manbalar   miloddan   avvalgi   I-ming   yillik   boshlarida
vujudga   kelgan   Markaziy   Osiyoning   ilk   davlatlari   Baqtriya,   Sug’d   va   Х orazm
madaniyati haqida bir oz ma’lumotlar beradi. Miloddan avvalgi VIII-VII  asrlarga
oid   Afrosiyob   (Samarqand),   Surxondaryo   vohasidagi   Qiziltepa,   QAshqadaryo
vohasidagi   Uzunqir,   Х orazmdagi   Ko’ziliqir   kabi   qadimgi   shaharlarda   o’tkazilgan
tadqiqotlar   murakkab   ijtimoiy   tuzilma   va   madaniyatning   yuqori   rivojlanganligini
ko’rsatadi 4
.   Bu   shaharlar   mudofa   devorlari   va   suv   ta’minotidan   iborat   kuchli
istehkom   tizimiga   ega   bo’lib,   ichida   hunarmandlar   mavzei   joylashgan.   Ayrim
shaharlarda   saroy   qoldiqlari   qal’alar   topilgan.   Qadimgi   davlatlar   xo’jaligining
asosiy   sohasi   hisoblangan   dehqonchilik   taraqqiyotining   darajasi   haqida   ko’p
tarmoqli sug’orish tizimining mavjudligi bunga dalildir. Markaziy Osiyo davlatlari
Qadimgi   Sharq   mamlakatlari   bilan   yaqin   aloqalar   o’rnatgan.   Midiya   va
Ossuriyaning   siyosiy   tarixida   faol   ishtirok   etib,   hunarmandchilik   buyumlari   va
xom   ashyo   bilan   (lojuvardd,   oltin,   mis   bilan)   savdo   sotiq   qilganlar.   Bu   haqda
Ossuriya va Qadimgi Yunon yozma manbalarida gapiriladi.  Х ususan, Baqtriyaning
yirik   shaharlari,   ko’p   sonli   aholisi   haqida   Baqtriya   shohi   Oksartning   afsonaviy
boyligi   haqida   Kgesiy   Knidskiy   (Mil.avv.V-IV   asrlar)   yozib   qoldirgan.
Ko’chmanchi   massagetlarning   udumi   va   turmush   tarzi   haqida   mashhur   qadimgi
Yunon   tarixchisi   Geradot   (Mil.avv.V   asr)   yozib   qoldirgan.   U   massagetlarning
harbiy   qurollari   (kamon-yoyi,   nayzasi,   oyboltasi)da   oltindan   bezak   sifatidan,
misdan   qurol   va   sotuv   uchun   keng   foydalanishini   ta’kidlaydi.   Gerodotning
yozishicha, massagetlar yagona ma’bud quyoshga topinib, otni qurbonlik qilganlar.
Qadimgi Markaziy Osiyo xalqlarining ma’naviy madaniyati haqidagi bilimlarning
4
  Istoricheskoe kraevedenie: vopros periodizatsii i izucheniya. –  Tver, 1992. 
9 bebaho   manbasi   «Avesto»   hisoblangan.   «Avesto»   so’zining   mazmui   izohga   ega
emas,   ko’pgina   «Asos   matni»   sifatida   tarjima   qilinadi.   «Avesto»   dunyoning   eng
qadimgi   dinlardan   bo’lgan   zaro’shtiylik   tarafdorlari   uchun   muqaddas   kalima
hisoblanib,   payg’ambar   Zardo’sht   to’planganlarga   undan   va’z   o’qigan.   Uning
hayot   davri   mil.avv.   IX-VI   asrlar   atrofida   deyiladi.   «Avesto»   va   uning   boshqa
matnlarining   to’planishi   ko’p   asrlar   davomida   amalga   oshirilgan.   «Avesto»ning
eng qadimgi matnlari mil.avv. II-minginchi yillarga ta’luqli, «Avesto»ning milodiy
VII   asrga   tegishli   bo’lgan   to’plami   turli   mazmundagi   21   kitobdan   iborat   bo’lib,
unda   o’sha   davrning   barcha   bilimlari   jamlangan.   Zardo’shtiylik   a’analariga   ko’ra
bu   yodgorlik   Ezgulik   va   Yorug’lik   xudosi   Axuramazdaning   Zaratujrtaga   vahiysi
hisoblanadi. Biroq, unda qadimgi mifologik tasavvurlar, miflarning keng tarqalishi,
qahramonlik   epik   rivoyatlaridan   parchalar   ham   tasvirlanadi.   Shuningdek   diniy
yo’l-yo’riq   «payg’ambar   davridan»   keyin   zardo’shtiylikning   rivojlangan   «e’tiqod
ramzi» yuzaga keldi. Hozirgacha «Avesto»ning ayrim qismilari, 4 kitobi saqlanib
qolgan:1.   Videvdat-«Devlatga   qarshi   qonunlar»,   bu   kitobda   asosan   zardo’sht   va
Axuramazda   o’rtasida   suhbat,   yo’l-yo’riq   va   ko’rsatmalar   mazmunida   bo’lib,
zulmat   va   yovuzlik   xudosi   Axrimani   boshqaruvchi   yomonlik   kuchlarini   qaytirish
haqida.2. Visprat-«hamma hukmronlar», bu kitobda ibodat namozlari to’plangan.3.
Yasna-«Ibodat»,   «Marosim»   kitobi   xudolarga   sig’inish   va   murojaatdan   iborat.
Yasnadagi   « Т ot»lar   nomli   17   bob   zardo’shtning   muqaddas   qo’shiqlaridir.4.
Yasht-«Qadrlash»,   «Hamdu   sano»   kitobi-xudolarni   sharaflovchi   qadimgi   gimnlar
va   ezgulik   xudolariga   yovuzlikka   qarshi   kurash   yordam   beruvchi   kuchlar
haqida.   Bundan   tashqari ,   «Avesto»   majmuiga   «Kichik   Avesto»   ham   mansub,   u
avesto   tilida   yozilgan   bo’lib,   ibodat   kalimalari   joylangan.   Zardo’sht   yuksak
axloqiy idealdagi va ishontiruvchi fikrlari bilan birinchi haq payg’ambar. Zardo’sht
ta’limotiga   muvofiq   barcha   quruqlikning   o’zgarmasi   ibtidosi   Arta   bo’lib,
«Avesto»da   haqiqat,   olov   ruh   deyiladi.   Axuramazda   tartibni   saqlovchi   osmon
xudosi   yorug’lik   va   ezgulik   hisoblangan   (oxura-xo’shayish,   ega;   mazda-idrokli,
bilimdon). Axuramazdaning o’g’li – Atar (olov), uning vatani bulutlardek qurigan
suvlar, ularning  makoni-xududsiz  yog’du. Axuramazda  6  ta ruhni-yordamchilarni
10 yaratdi   (ashema   spenta):   ezgu   aql,   yaxshi   tartib,   layoqatli   qudrat,   olijanob
mo’minlik,   sog’lomlik   va   boqiylik.   Unga   Axrimanning   zulmat   qo’shini-devlar,
urushlar   timsoli,   ochlik,   kasallik,   adovat   va   boshqa   yovuz   kuchlar   qarama-qarshi
turadi.   Olam   va   barcha   insoniyat   hayotining   asosida   ezgulik   va   yovuzlik
o’rtasidagi   azaliy   kurash   yotadi.   Zardo’shtiylikda   birinchi   bo’lib   esxatalogik
ta’limot   yaratilgan,   bunga   muvofiq   jahon   tarixi   12   ming   yilni   tashkil   qiladi.   Bu
maddat tugashi bilan ezgulik va yovuzlik kuchlarining hal qiluvchi yovuzlik jangi
boshlanadi. Butun olamni erigan metal oqimi yo’q qiladi, biroq xaloskor Saoshyant
halok   bo’lgan   dunyoni   va   barcha   marhumalarni   tirildiradi,   barcha   gunohlarni
do’zahdan chiqarib Ohurumazdaning ideal hukmronligida abadiy hayot kechiradi.
Shu tariqa zardo’shtiylikda birinchi bo’lib oxiratdagi jazo, marhumlarning tirilishi
so’roq   kuni   g’oyasi   shakllanadi.   Ilmiy-tarixiy,   amaliy-didaktik   qimmatga   ega
bo’lgan, ushbu yilda 2700 yilligi nishonlanadishan buyuk merosimiz «Avesto»ning
butun   ma’no   mohiyati   Inson   taqdiri,   uning   Istiqboliga   qaratilgan.   Jumladan,
Т angriga   iltijo   va   murojaatlarda   shunday   deyiladi:   «Axuramazda   yaratgan
yaxshilik   moyasiga,   sog’lom,   aql-hushi   tetik   farzandlarga,   jasur,   dono,   turli   tillar
biladigan o’g’il-qizlarga, uzoqni ko’ra biladigan, yurtni balo-qazolarlan himoya eta
olidigan   o’yg’onlar,   yaxshi   kelajak ,   porloq   hayotni   ravshan   ko’z   bilan   ko’ra
oladigan poktiynat avlodlarga olqishlar bo’lsin 1
. Mil.avv. V asrda Oks daryosining
o’ng   sohilida   Miletlik   Yunonlarning   manzilgohi   tashkil   topadi.   Shu   tariqa
Ahmoniylar   imperiyasi   tarkibida   Markaziy   Osiyo   xalqlari   forslar,   midiyaliklar,
bobilliklar,   misrliklar,   yunonlar,   hindlar   bilan   yaqin   munosabatda   bo’lish,
madaniyatining   ham   o’zaro   ta’siriga   imkon   yaratdi.     Х ullas,   O’rta   Osiyodagi
urbanizatsiya   jarayonining   xronologiyasi   va   shakllari   nisbatan   turlicha   bo’lib,   bu
jarayon   faqat   ichki   tabiy-geografik   va   ijtimoiy-siyosiy   sharoitlar   hamda   qo’shni
jamoalardagi   madaniy   ta’sir   bilan   bog’liq   bo’lmasdan,   dastavval,   Yaqin   va   O’rta
Sharqdagi   (Misr,   Mesopotamiya ,   Hindiston,   Eron)   jahon   urbanistik   markazlari
bilan   ham   chambarchas   bog’liq   edi.   O’lkamiz   hududidagi   ilk   shaharlar
qishloqlardan intisodiy, siyosiy va madaniy mavqeyi bilan ajralib turgan. 
11 1.2 Afrosiyob qadimiy shahar
Afrosiyob   —   Samarqandning   qadimgi   shahri.   Bu   nom   tarixiy   manbalarda
qadimgi   Samarqandga   nisbatan   faqat   17-asrdan   boshlab   uchraydi.   Qadimgi
Samarqand   sug d   manbalarida   Smarakanve   deb   atalgan.   Mil.   av.   4-asrdaʻ
Samarqand   Aleksandr   Maqsuniy   qo shinlari   tomonidan   istilo   etilgach,   yunon	
ʻ
mualliflari   kundaliklarida   Maroqanda   sifatida   eslatiladi.   Maroqanda   Smarakanve
ning yunoncha tarjimasi. Movarounnahrda somoniylar hokimiyat tepasiga kelgach,
qadimgi Smarakanve 9-asrdan boshlab Samarqand deb atala boshlandi. 11 — 15-
asrlarda turkiy tilda bitilgan adabiyotlarda Samarqand Semizkent sifatida uchraydi.
15   —   asrdan   forsiy   va   turkiy   tillardagi   manbalarda   bir   xilda   Samarqand   nomi
ishlatiladigan   bo ldi	
ʻ 5
.   Afrosiyob   hozirgi   Samarqandning   shim.   chegarasiga
tutashgan keng  bo sh  tepaliklar  bo lib, uning maydoni  219 ga. Tepalikning shim.
ʻ ʻ
Siyob   arig i   bilan   chegaralangan.   Jan.   tomondan   „eski   shahar“   deb   atalgan	
ʻ
Samarqandga   qo shilib   ketgan.   Shaharning   dastlabki   tarixi   haqida   yozma	
ʻ
manbalarda   ma lumotlar   juda   kam   uchraydi.   Ko hna   shaharda   o tkazilgan
ʼ ʻ ʻ
arxeologik   qazishlar   esa   bunday   ma lumotlarni   ko proq   bermoqda.   Afrosiyobda	
ʼ ʻ
topilgan   arxeologik   materiallar   Samarqand   miloddan   avvalgi   8—5-alarda
Sug diyonaning markaziy shahri  sifatida vujudga kelganligini ko rsatadi. Mil. av.	
ʻ ʻ
329 yilda shahar Aleksandr Maqduniy qo shinlari tomonidan vayron etilgan, uning	
ʻ
izlari hozirgacha shahar mudofaa inshootlarida yaxshi saqlangan. Mil. av. 3 — 1-
asrlarda, Kushonlar saltanati davrida shahar hayotida yuksalishlar yuz bergan. Mil.
av.   3-asrda   shahar   qo shaloq   mudofaa   devori   bilan   o rab   olingan.   U   davrlarning	
ʻ ʻ
qalin   ma-daniy   qatlami   Afrosiyobning   shim.da,   uning   arki   a losi   joylashgan	
ʼ
qismida   yaxshi   saqlangan.   Arxeologik   materiallar   va   yozma   manbalarda
ta kidlanishicha, bu zamonda Samarqand orqali Buyuk ipak Yo li o tgan, ichki va	
ʼ ʻ ʻ
tashqi   savdo,   hunarmandchilik   rivoj   topgan.   Ilk   o rta   asrlarda   Samarqand	
ʻ
Sug diyonaning bosh shaxri sifatida nufuzli mavqega ega bo lib, shahar ijtimoiy va	
ʻ ʻ
iqtisodiy hayotida tub o zgarishlar yuz berdi.  10-asrning oxirida Movarounnahrda	
ʻ
hokimiyat   qoraxoniylar   qo liga   o tganida   xam   Samarqanda   savdo,	
ʻ ʻ
5
  Alekseev V.P., Askarov A.A., Xodjayov T.K. Istoricheskaya antropologiya
12 hunarmandchilik,   shahar   obodonchilik   ishlari   davom   etadi.   Shaxarning
hunarmandchilik   qiyofasi   kuchayib,   zodagon   dehqon   qasrlari   endi   shahar
tashqarisida,   ularning   dala   hovlilarida   markazlashadi.   1220   yilda   Chingizxon
qo shinlari   „Juyi   arziz“   to g onini   buzib,   shaharni   suvsiz   qoldirdi.   Shaharʻ ʻ ʻ
mudofaachilari   tengsiz   jangda   taslim   bo ldilar.   Bosqinchilar   shaharning   devor   va	
ʻ
darvozalarini  vayron qilib saroy, masjid va madrasalarga,  aholi  xonadonlariga o t	
ʻ
qo ydilar.   Aholining   katta   qismi   jangda   qirildi,   hunarmandlar   Mo g ulistonga	
ʻ ʻ ʻ
haydab   ketildi.   Afrosiyob   —   mifologik   obraz.   1)   Avestoda   Frangxrasyan   deb
atalgan.   Avestoda   Afrosiyob   shohlik   ilohiy   martabasi   —   farn   (Xvarno)ni   qo’lga
kiritish  uchun mifologik Vorukasha dengizi  tubiga  tushishga  ahd qiladi  va bunda
Anaxitadan   yordam   so’raydi.   Lekin   u   bu   iltimosni   rad   etadi.   Frangxrasyan   ust-
boshini   yechib   dengiz   tubiga   3   marta   sho’ng’iydi,   ammo   harakati   zoye   ketadi.
Avestoda   u   samarasiz   harakat   qilayotgan   afsonaviy   obraz   sifatida   namoyon
bo’ladi.   Bu   mavzu   Avestodan   «Shohnoma»ga   ham   o’tgan.   Lekin   Afrosiyobning
Eron podshohlari bilan jangga kirishuvi — ya’ni Eron bilan Turonning mifologik
raqobati   g’oyasi   Avestoda   yo’q.   Afrosiyobni   Eron   shohlarining   dushmani   qilib
ko’rsatish   g’oyasi   yozma   adabiyotga   birinchi   bo’lib   Firdavsiy   «Shohnomasi»
orqali   kirgan.   U   Faridun   (Traetaona)ning   Tur   ismli   o’g’lidan   tarqalgan   shajaraga
mansub. Otasining ismi  — Pashang. Bu talqinda Firdavsiy zamoni  uchun muhim
bo’lgan turk davlatchiligi va eroniy davlatlar o’rtasida tarixiy yuzma-yuz turish —
harbiy   siyosiy   muxoliflik   o’z   aksini   topgan.   Shu   bilan   Afrosiyobning   ilohiy   oliy
baxt,   hokimiyat   ramzi   —   farn   ilinjidagi   mifologik   shaxs   qiyofasi   tarixiylik   kasb
etgan. Mifologik tasavvurdan o’sib chiqqan adabiy an’ana, ya’ni Afrosiyob Turon
podshohi degan tushuncha tufayli xalq orasida Samarqandning qadimiy qo’rg’oni,
Toshkentdagi   Mingo’rik   xarobalari,   Buxorodagi   Romitan   qo’rg’oni   kabi
yodgorliklarni   uning   nomi   bilan   bog’lash   hanuz   saqlangan.   2)   turkiy   yozma
yodgorliklarda Afrosiyob epik qahramon To’nga Alp Er (Yusuf Xos Hojibda), Alp
Er   To’nga   (Mahmud   Koshg’ariyda)   bilan   bir   shaxs   qilib   ko’rsatilgan.   Bu
qiyoslanish   har   ikki   obrazni   Turon   bilan   bog’liqligi   tufayli   yuzaga   kelgan.   Ba’zi
olimlar   (A.   Abdurahmonov)   Afrosiyobni   tarixiy   shaxs   deb   hisoblaydilar.   Aslida
13 Afrosiyob   va   Alp   er   To’nga   miflari   orasida   katta   tarixiymadaniy   tafovut   va
anaxronizm   mavjud.   Afrosiyob   ibtidoiy   tafakkurning   mifologik   hosilasi,   Alp   er
tunga   esa   Turk   davlatchiligi   davrlarining   umumlashmasi   sifatida   alohida
o’rganilishi   lozim.   3)   Turkiy   xalqlar   bobokaloni,   turkiylar   podshosi,   Bahodir,
Jahongir yo’lboshchi. Qoraxoniylar va Saljuqiylar o’z shajaralarini Afrosiyob dan
boshlaganlar.   Turli   yozma   manbalarda   Afrosiyob   haqidagi   ma’lumot   turlicha.
Masalan,   «Buxoro   tarixi»   (Narshaxiy)da   Afrosiyob   2000   yil   yashagan   afsungar,
kuyovi   Siyovushning   qotili,   Romitan   qal’asi   bunyodkori   va,   nihoyat,   Siyovush
qasosi   uchun   o’g’li   Kayxusrav   tomonidan   o’ldirilgan   deb   ko’rsatiladi.   Mirsodiq
Ishoqov.   Afrosiyob   —   Samarqandning   qadimgi   xarobasi 6
.   Bu   nom   tarixiy
manbalarda   qadimgi   Samarqandga   nisbatan   faqat   17-asrdan   boshlab   uchraydi.
Qadimgi   Samarqand   Sug’d   manbalarida   Smarakanve   deb   atalgan.   Miloddan
avvalgi   4-asrda   Samarqand   Aleksandr   Maqduniy   qo’shinlari   tomonidan   istilo
etilgach,   yunon   mualliflari   kundaliklarida   Marokanda   sifatida   eslatiladi.
Marokanda   Smarakanvening   yunoncha   tarjimasi.   Movarounnahrda   Somoniylar
hokimiyat   tepasiga   kelgach,   qadimgi   Smarakanve   9-asrdan   boshlab   Samarqand
deb   atala   boshlandi.   11-15-asrlarda   turkiy   tilda   bitilgan   adabiyotlarda   Samarqand
Semizkent   sifatida   uchraydi.   15-asrdan   forsiy   va   turkiy   tillardagi   manbalarda   bir
xilda   Samarqand   nomi   ishlatiladigan   bo’ldi.   Afrosiyob   hozirgi   Samarqandning
shimoliy   chegarasiga   tutashgan   keng   bo’sh   tepaliklar   bo’lib,   uning   maydoni   219
gektar. Tepalikning shimoliy Siyob arig’i bilan chegaralangan. Janubiy tomondan
«Eski   shahar»   deb   atalgan   Samarqandga   qo’shilib   ketgan.   Shaharning   dastlabki
tarixi haqida yozma manbalarda ma’lumotlar juda kam uchraydi. Ko’hna shaharda
o’tkazilgan   arxeologik   qazishlar   esa   bunday   ma’lumotlarni   ko’proq   bermoqda.
Arxeologik   qazishmalar   bir   necha   metr   qalinlikdagi   madaniy   qatlamlar   qanday
bo’lganligini   ko’rishga,   boylar   va   kambag’allarning   uylarini,   hunarmandlarning
ustaxonalarini,   savdogarlarning   do’konlarini,   ko’cha   va   maydonlarni,   shohona
saroylar va ibodatxona, masjid va madrasalarni, mudofaa inshootlarini, shaharning
suv bilan ta’minlash tizimi va hokazolarni aniqlashga yordam beradi. Afrosiyob va
6
  Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bolshakov O.G. Srednevekovy gorod   Sredney Azii. - L., 1973
14 uning   topilmalariga   qiziqish   1868   yilda   Chor   Rossiyasi   tomonidan   Samarqand
bosib   olingandan   keyin   boshlandi.   Afrosiyobda   dastlabki   qazish   ishlari   bilan
mayor   Borzenkov   (1874),   podpolkovnik   V.   V.   Krestovskiy   (1883),   sharqshunos
olimlar N. I. Veselovskiy (1884-85, 1895), V. V. Bartold (1904) va V. L. Vyatkin
(1905;   1912-13)   lar   shug’ullanishdi.   1919   yilda   M.   E.   Masson,   V.   L.   Vyatkin
tadqiqot   boshlagan   joylarda   qazish   ishlarini   davom   ettirib,   Somoniylar   saroyi   (9-
asr) xarobalarini ochdi. 1925, 1929-30 yillarda V. L. Vyatkin Afrosiyobda qazish
ishlarini   davom   ettiradi   va   uning   turli   davrdagi   tarixiga   oid   ko’plab   materiallar
to’playdi.   Ammo   1930   yillarga   qadar   Afrosiyobda   olib   borilgan   arxeologik
qazishmalar   qadimgi   Samarqand   tarixiga   doir   juda   kam   materiallar   bergan.
Urushdan keyin O’zbekiston faning Tarix va arxeologiya instituti olimlaridan A. I.
Terenojkin   tomonidan   Afrosiyobda   jiddiy   dala   tadqiqotlari   o’tkazildi.   Natijada
uning eng pastki qatlamidan miloddan avvalgi 6-5-asrlarga taalluqli buyumlar, uy-
joy xarobalari topildi. V. A. Shishkin (1958-66) va ya. G’. G’ulomov (1967-70)lar
rahbarligida   olib   borilgan   keng   ko’lamli   arxeologik   qazishlar   natijasida   qadimgi
madaniy   qatlam   materiallari   Afrosiyobning   boshqa   joylaridan   ham   topildi.   1966
y.il   13   iyulda   Afrosiyobni   arxeologik  jihatdan   kompleks   o’rganishni   tashkil   etish
maqsadida   Respublika   hukumatining   maxsus   qarori   qabul   qilindi.   Unga   ko’ra,
Afrosiyob   «Arxeologik   qo’riqxona»   deb   e’lon   qilinib,   uni   o’rganish   ishiga
Toshkent   va   Samarqand   davlat   universitetlari   hamda   Madaniyat   vazirligining
San’atshunoslik instituti ham safarbar etildi. Aniq ilmiy rejalar asosida boshlangan
arxeologik tadqiqotlar tufayli nafaqat shaharning ko’p asrlik yoshi, balki uning har
xil   davrlardagi   tarixiy   topografiyasi,   shahar   tarkibi,   shahar   hayotining   rivojlanish
bosqichlari,   bosqinlar   tufayli   yuz   bergan   buhronlar   davri   aniqlandi.   Samarqand
ixshidlarining shohona saroyi ochildi. Afrosiyobda topilgan arxeologik materiallar
Samarqand miloddan avvalgi 8-5-asrlarda Sug’diyonaning Markaziy shahri sifatida
vujudga   kelganligini   ko’rsatadi.   Miloddan   avvalgi   329   yilda   shahar   Aleksandr
Maqduniy   qo’shinlari   tomonidan   vayron   etilgan,   uning   izlari   hozirgacha   shahar
mudofaa   inshootlarida   yaxshi   saqlangan.   Miloddan   avvalgi   3—   1-asrlarda,
Kushonlar   saltanati   davrida   shahar   hayotida   yuksalishlar   yuz   bergan.   Miloddan
15 avvalgi   3-asrda   shahar   qo’shaloq   mudofaa   devori   bilan   o’rab   olingan.   U
davrlarning   qalin   madaniy   qatlami   Afrosiyobning   shimolida,   uning   arki   a’losi
joylashgan   qismida   yaxshi   saqlangan.   Arxeologik   materiallar   va   yozma
manbalarda   ta’kidlanishicha,   bu   zamonda   Samarqand   orqali   Buyuk   ipak   yo’li
o’tgan,   ichki   va   tashqi   savdo,   hunarmandchilik   rivoj   topgan.   Ilk   o’rta   asrlarda
Samarqand Sug’diyonaniig bosh shahri sifatida nufuzli mavqega ega bo’lib, shahar
ijtimoiy   va   iqtisodiy   xayotida   tub   o’zgarishlar   yuz   berdi.   Badavlat   dehqon
xo’jaliklari   kuchaydi,   xuddi   shu   kezlarda   ularning   qasrlari   joylashgan
Afrosiyobning   shim.   qismi   mudofaa   devori   bilan   o’rab   olindi.   Bu   holat
Movarounnahr va unga qo’shni viloyatlarda ham yuz berdi. Bu davrda Samarqand
hukmdorlari   «Ixshid»,   Buxoro   hukmdorlari   esa   «Buxorxudot»   deb   atalgan.   712
yilda   arablar   fotihi   Qutayba   ibn   Muslim   qo’shin   tortib   kelganda,   Samarqandning
mudofaa   devorlari   mustahkam   bo’lib,   atrofida   suv   to’la   xandaq   bor   edi.   Qutayba
Samarqandga   Farg’ona,   Shosh   va   turklardan   yordamga   kelgan   lashkarlarni
yenggach,   ko’maksiz   qolgan   Sug’d   hokimi   G’urak   noiloj   u   bilan   sulh   tuzdi,
shaharning ichki qismi  (Shahriston)ni arablarga bo’shatib berishga majbur bo’ldi.
Arxeologik topilmalar Islomga zid bo’lgan haykal va devoriy rasmlarning ataylab
qilich   bilan   chopilganini   isbotlaydi.   9-asrning   ikkinchi   choragidan
Movarounnahrda hokimiyat Somoniylar qo’liga o’tdi. Buxoro ularning markaziga
aylandi.   Shu   davrda   Samarqand   iqtisodiy   va   madaniy   jihatdan   tez   rivojlandi.
Afrosiyobda   Somoniylar   davrida   o’ymakor   ganch   naqshlar   bilan   bezatilgan
saroylar,   badavlat   dehqon   xonadonlari,   masjid   va   madrasalar,   hammom   va
kanalizasiyalar,   tosh   ko’chalar   topilmoqda.   Shaharni   suv   bilan   ta’minlash
og’irligidan   aholining   ehtiyojini   qondirish   uchun   shahar   hayotining   dastlabki
yillaridayoq Darg’om tomonidan kanal qazib, suv keltirilgan. Ana shu kanal izlari
hozirgi  shahar  xiyobonining Janubda, Alisher  Navoiy haykali qad ko’tarib turgan
maskanda ochib o’rganildi. Bu kanal Registon maydoni orqali Hazrati Xizr masjidi
tomon   yo’l   olgan 7
.   Tarixiy   manbalarga   ko’ra   Afrosiyobga   Janubdan   kiraverishda
shahar   xandaqi   ustiga   pishiq   g’ishtlardan   ravoqpi   suvayirg’ich   qurilib,   uning
7
  Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994
16 tepasidan   katta   ariq   o’tkazilgan.   Bu   ariqni   «Juyi   arziz»   («Qo’rg’oshin   ariq»)   deb
ataganlar.   Ariq   shu   yerda   uchga   bo’lingan   va   shahar   oralab   Siyob   arig’i   bo’yiga
borgan.   10-asrning   oxirida   Movarounnahrda   hokimiyat   Qoraxoniylar   qo’liga
o’tganida  ham   Samarqandda  savdo,  hunarmandchilik,  shahar  obodonchilik  ishlari
davom   etadi.   Shaharning   hunarmandchilik   qiyofasi   kuchayib,   zodagon   dehqon
qasrlari   endi   shahar   tashqarisida,   ularning   dala   hovlilarida   markazlashadi.   1220
yilda   Chingizxon   qo’shinlari   «Juyi   arziz»   to’g’onini   buzib,   shaharni   suvsiz
qoldirdi.   Shahar   mudofaachilari   tengsiz   jangda   taslim   bo’ldilar.   Bosqinchilar
shaharning   devor   va   darvozalarini   vayron   qilib   saroy,   masjid   va   madrasalarga,
aholi   xonadonlariga   o’t   qo’ydilar.   Aholining   katta   qismi   jangda   qirildi,
hunarmandlar   Mo’g’ulistonga   haydab   ketildi.   Shaharni   so’nggi   mudofaachilari
jome   masjidiga   yashirinib,   qarshilikni   davom   ettirdilar.   Ularning   olovda   yongan
tanalari   jang   kiyimida   bizgacha   yetib   kelib,   arxeologik   qazish   vaqtida   topildi.
«Qo’rg’oshin   ariq»   qayta   tiklanmadi.   Afrosiyobda   suvsiz   qolgan   aholi   Siyobdan
charxpalakda   suv   chiqarib,   kun   ko’rgan,   so’ng   aholi   bora-bora   Afrosiyobni
butunlay   tashlab   ketgan.   Kimsasiz   xarobaga   aylangan   qadimgi   Samarqand
avvallari   «Hisori   ko’hna»,   «Qal’ai   Hisor»   atalib,  17-asrdan   boshlab   aholi   orasida
«Qal’ai   Afrosiyob»   yoki   «Af-rosiyob»   deb   atala   boshlangan.   Afrosiyobda
qazishma   ishlari   ayniqsa   Samarqandda   O’zbekiston   Fanlar   Akademiyasi
Arxeologiya   instituti   tashkil   topgach,   keng   ko’lamda   kuchaydi.   Ya.   G’.
G’ulomovdan so’ng Afrosiyobdagi arxeologik qazishmalarga G. V. Shishkina, Sh.
Toshxo’jayevlar   rahbarlik   qildi.   Keyingi   yillarda   (1989   yildan)   Afrosiyobni
arxeologik jihatdan  tadqiq etish  ishiga  frantsuz   arxeologlari  —  Pol  Bernar,  Frans
Grene   va   boshqalar   jalb   etilgan.   Frantsuz   arxeologik   missiyasi   O’zbekiston
arxeologlari   bilan   (M.   Isomiddinov   va   boshqalar)   hamkorliqda   Afrosiyobni
o’rganishda   qatnashmoqda.   O’zbek   va   frantsuz   olimlarining   hamkorlikda   olib
borgan   tadqiqot   natijalari   qadimgi   Samarqand   tarixiga   oid   qator   masalalarga
aniqlik   kiritdi,   ya’ni   miloddan   avvalgi   6-5-asrlarga   taalluqli   shahar   mudofaa
devorlari   ostidan   guvalakdan   qurilgan   yanada   qadimgi   devor   qoldiqlari   ochilib,
Samarqandning   yoshi   miloddan   avvalgi   8-asr   o’rtalariga   oid   ekanligi   isbotlandi;
17 shaharning   arki   a’lo   qismidan   milodiy   8-asrga   oid   murabba   (70×70)   shaklidagi
Samarqand   ixshidlarining   mahobatli   saroyi   qoldiqlari   ochildi.   Afrosiyobda
arxeologik tadqiqot ishlari davom etmoqda. Ad.: Vyatkin V. L., Goroditshe Bilogo
Samarqanda, Samarqand, 1926; Shishkin V. A., Afrosiyob — qadimiy madaniyat
xazinasi,   T.,   1966;   Afrasiyab,   Sbornik,   VIP.   1,   T.,   1969;   Bernar   P.,   Grene   F.,
Isomiddinov   M.,   Osnovnie   rezultati   raskopok   Uzbeksko-frantsuzskoy   ekspeditsii
1990-1992   gg.,   Onu,   №   3-4,   1994;   Isomiddinov   M.,   O   date   osnovaniya
Samarkanda,   Onu,   №   5,   1997.   Ahmadali   Asqarov.   «Afrosiyob»   —   4   yulduzli
mehmonxona.   Samarqand   shahridagi   teatr   maydonida   (Registon   ko’chasida)
joylashgan.   Milliy   va   eng   zamonaviy   me’moriy   uslubda   qurilgan   (1994,   bosh
me’mori   M.   X.   Vohidov,   bosh   muxandis   L.   A.   Muxamedshin).   9   qavatli,   278
xonasi   (jami   500   o’rinli)   bor,   shundan   1   xonali,   2   o’rinli   xona   206   ta,   2   kishiga
mo’ljallangan   2   xonali   lyuks   xonalar   13   ta,   1   xonali,   1   o’rinli   56   ta,   4   xonali,   2
o’rinli 3 ta. Bosh vestibyuli va qavatlarida dam oladigan joy (Xoll), choyxona (80
o’rinli),   restoran   (450   o’rinli),   banket   zali   (80   o’rinli),   vestibyuldagi   bar   (52
o’rinli), kechki  klub (104 o’rinli), ikki  qahvaxona  barlari  (48 o’rinli), «Ekspress»
bari   (20   o’rinli),   tomosha   zali   (301   o’rinli),   konferentsiya   zali   (26   kvadrat   metr),
sauna,   «Sog’lomlashtirish»   klubi,   basseyn   (maydoni   240   kvadrat   metr)   mavjud.
«Afrosiyob»   binosi   murakkab   bo’rtma   (qavariq)   shaklda,   bir   necha   qavati   20
metrgacha pastlikka tushgan. Maishiy xizmat, restoran, choyxona va boshqa pastki
qavatlarda   joylashgan.   Bezaklarida   marmar,   granit   kabi   mahalliy   qurilish
materiallaridan   foydalanilgan.   Angliyadan   keltirilgan   eng   yangi   texnika   bilan
jihozlangan.
18 II BOB. AFROSIYOBDA OLIB BORILGAN TADQIQOTLAR VA
QADIMIY XAROBALARI
2.1   Afrosiyob shahri qadimiy xarobalari
Afrosiyob qadimiy shahri hozirgi Samarqand sharining shimoliy chegarasiga
tutashgan keng bo sh tepaliklar bo lib, uning maydoni 219 gektar.ʻ ʻ   Bu nom tarixiy
manbalarda   qadimgi   Samarqandga   nisbatan   faqat   17-asrdan   boshlab   uchraydi.
Qadimgi   Samarqand   So’g d   manbalarida   Smarakande   deb   atalgan.   Miloddan	
ʻ
avvalgi   4-asrda   Samarqand   Aleksandr   Makedonskiy   qo shinlari   tomonidan   istilo	
ʻ
etilgach,   yunon   mualliflari   kundaliklarida   Maroqanda   sifatida   tilga   olinadi.
Maroqanda   Smarakandening   yunoncha   tarjimasi.   Movarounnahrda   Somoniylar
hokimiyat   tepasiga   kelgach,   qadimgi   Smarakande   9-asrdan   boshlab   Samarqand
deb   atala   boshlandi.   11   —   15-asrlarda   turkiy   tilda   bitilgan   adabiyotlarda
Samarqand   Semizkent   sifatida   uchraydi.   15   —   asrdan   forsiy   va   turkiy   tillardagi
manbalarda   bir   xilda   Samarqand   nomi   ishlatiladigan   bo ldi.   Afrosiyob   qadimiy
ʻ
shahri   Tepaligining   shimoli   Siyob   arig i   bilan   chegaralangan,   Janub   tomondan	
ʻ
„eski   shahar“   deb   atalgan   Samarqand   shahriga   qo shilib   ketgan.   Shaharning	
ʻ
dastlabki tarixi haqida yozma manbalarda ma lumotlar juda kam uchraydi	
ʼ 8
. Ko hna	ʻ
shaharda   o tkazilgan   arxeologik   qazishlar   esa   bunday   ma lumotlarni   ko proq	
ʻ ʼ ʻ
bermoqda. Arxeologik qazishmalar bir necha metr qalinlikdagi madaniy qatlamlar
qanday   bo lganligini   ko rishga,   boylar   va   kambag allarning   uylarini,
ʻ ʻ ʻ
hunarmandlarning   ustaxonalarini,   savdogarlarning   do konlarini,   ko’cha   va	
ʻ
maydonlarni,   shohona   saroylar   va   ibodatxona,   masjid   va   madrasalarni,   mudofaa
inshootlarini,  shaharning  suv  bilan  ta minlash   tizimi  va  h.k.ni  aniqlashga  yordam	
ʼ
beradi.   Afrosiyob   va   uning   topilmalariga   qiziqish   1868   yilda   Chor   Rossiyasi
tomonidan   Samarqand   bosib   olingandan   keyin   boshlandi.   Afrosiyobda   dastlabki
qazish   ishlari   bilan   mayor   Borzenkov   (1874),   podpolkovnik   V.   V.   Krestovskiy
(1883),   sharqshunos   olimlar   N.   I.   Veselovskiy   (1884-85,   1895),   V.   V.   Bartold
(1904) va V. L. Vyatkin (1905; 1912— 13)lar shug ullanishdi. 1919 yilda M. YE.	
ʻ
8
  Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990
19 Masson, V. L. Vyatkin tadqiqot boshlagan joylarda qazish ishlarini davom ettirib,
somoniylar saroyi (9-asr) xarobalarini ochdi. 1925, 1929—30 ylarda V. L. Vyatkin
Afrosiyobda   qazish   ishlarini   davom   ettiradi   va   uning   turli   davrdagi   tarixiga   oid
ko plab   materiallar   to playdi.   Ammo   1930   yillarga   qadar   Afrosiyobda   olibʻ ʻ
borilgan   arxeologik   qazishmalar   qadimgi   Samarqand   tarixiga   doir   juda   kam
materiallar   bergan.   Urushdan   keyin   O zbekiston   FAning   Tarix   va   arxeologiya	
ʻ
instituti   olimlaridan   Afrosiyob   I.   Terenojkin   tomonidan   Afrosiyobda   jiddiy   dala
tadqiqotlari o tkazildi. Natijada uning eng pastki qatlamidan miloddan avvalgi 6—	
ʻ
5-asrlarga   taalluqli   buyumlar,   uy-joy   xarobalari   topildi.   V.   Afrosiyob   Shishkin
(1958-66)   va   Ya.   F.   G ulomov   (1967—70)lar   rahbarligida   olib   borilgan   keng	
ʻ
ko lamli   arxeologik   qazishlar   natijasida   qadimgi   madaniy   qatlam   materiallari	
ʻ
Afrosiyobning   boshqa   joylaridan   ham   topildi.   1966   yil   13   iyulda   Afrosiyobni
arxeologik   jihatdan   kompleks   o rganishni   tashkil   etish   maqsadida   Respublika	
ʻ
hukumatining   maxsus   qarori   qabul   qilindi.   Unga   ko ra,   Afrosiyob   „arxeologik	
ʻ
qo riqxona“ deb e lon qilinib, uni o rganish ishiga Toshkent va Samarqand davlat	
ʻ ʼ ʻ
universitetlari   hamda   Madaniyat   vazirligining   San atshunoslik   instituti   ham	
ʼ
safarbar etildi. Aniq ilmiy rejalar asosida boshlangan arxeologik tadqiqotlar tufayli
nafaqat   shaharning   ko p   asrlik   yoshi,   balki   uning   har   xil   davrlardagi   tarixiy	
ʻ
topografiyasi,   shahar   tarkibi,   shahar   hayotining   rivojlanish   bosqichlari,   bosqinlar
tufayli yuz bergan bo’hronlar davri aniqlandi. Samarqand yushshdlarining shohona
saroyi   ochildi.   Afrosiyobda   topilgan   arxeologik   materiallar   Samarqand   miloddan
avvalgi 8—5-alarda So’g diyonaning markaziy shahri sifatida vujudga kelganligini
ʻ
ko rsatadi. Miloddan avvalgi 329 yilda shahar Aleksandr Makedonskiy qo shinlari	
ʻ ʻ
tomonidan   vayron   etilgan,   uning   izlari   hozirgacha   shahar   mudofaa   inshootlarida
yaxshi   saqlangan.   Miloddan   avvalgi   3   —   1-asrlarda,   Kushonlar   saltanati   davrida
shahar   hayotida   yuksalishlar   yuz   bergan.   Miloddan   avvalgi   3-asrda   shahar
qo shaloq   mudofaa   devori   bilan   o rab   olingan.   U   davrlarning   qalin   madaniy
ʻ ʻ
qatlami   Afrosiyobning   shimolida,   uning   arki   a losi   joylashgan   qismida   yaxshi	
ʼ
saqlangan.   Arxeologik   materiallar   va   yozma   manbalarda   ta kidlanishicha,   bu	
ʼ
zamonda   Samarqand   orqali   Buyuk   ipak   Yo li   o tgan,   ichki   va   tashqi   savdo,	
ʻ ʻ
20 hunarmandchilik  rivoj   topgan.  Ilk  o rta asrlarda  Samarqand Sug diyonaning boshʻ ʻ
shahri   sifatida   nufuzli   mavqega   ega   bo lib,   shahar   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotida	
ʻ
tub   o zgarishlar   yuz   berdi.   Badavlat   dehqon   xo jaliklari   kuchaydi,   xuddi   shu	
ʻ ʻ
kezlarda   ularning   qasrlari   joylashgan   Afrosiyobning   shimoliy   qismi   mudofaa
devori   bilan   o rab   olindi.   Bu   holat   Movarounnaxr   va   unga   qo shni   viloyatlarda	
ʻ ʻ
ham yuz berdi. Bu davrda Samarqand hukmdorlari „Ixshid“, Buxoro hukmdorlari
esa   „Buxorxudot“   deb   atalgan.   712   yilda   arablar   fotixi   Qutayba   ibn   Muslim
qo shin   tortib   kelganda,   Samarqandning   mudofaa   devorlari   mustahkam   bo lib,	
ʻ ʻ
atrofida   suv   to la   xandaq   bor   edi.   Afrosiyobda   topilgan   arxeologik   materiallar	
ʻ
Samarqand mil. av. 8—5-alarda Sug diyonaning markaziy shahri sifatida vujudga	
ʻ
kelganligini ko rsatadi. Mil. av. 329-y	
ʻ 9
. da shahar Aleksandr Makduniy qo shinlari	ʻ
tomonidan   vayron   etilgan,   uning   izlari   hozirgacha   shahar   mudofaa   inshootlarida
yaxshi   saqlangan.   Mil.   av.   3   —   1-a.   larda,   Kushonlar   saltanati   davrida   shahar
hayotida yuksalishlar yuz bergan. Mil. av. 3-a. da shahar qo shaloq mudofaa devori	
ʻ
bilan o rab olingan. U davrlarning	
ʻ   qalin   madaniy qatlami Afrosiyobning shim. da,
uning arki  a losi  joylashgan  qismida  yaxshi  saqlangan.  Arxeologik materiallar  va	
ʼ
yozma   manbalarda   ta kidlanishicha,   bu   zamonda   Samarqand   orqali	
ʼ   Buyuk   ipak
yo li	
ʻ   o tgan, ichki va tashqi savdo,	ʻ   hunarmandchilik   rivoj topgan. Ilk o rta asrlarda	ʻ
Samarqand Sug diyonaniig	
ʻ   bosh   shahri sifatida nufuzli mavqega ega bo lib, shahar	ʻ
ijtimoiy   va   iqtisodiy   xayotida   tub   o zgarishlar   yuz   berdi.   Badavlat   dehqon	
ʻ
xo jaliklari   kuchaydi,   xuddi   shu   kezlarda   ularning   qasrlari   joylashgan	
ʻ
Afrosiyobning   shim.   qismi   mudofaa   devori   bilan   o rab   olindi.   Bu	
ʻ
holat   Movarounnahr   va   unga   qo shni   viloyatlarda   ham   yuz   berdi.   Bu   davrda	
ʻ
Samarqand   hukmdorlari   «ixshid»,   Buxoro   hukmdorlari   esa   «buxorxudot»   deb
atalgan.   712-y.   da   arablar   fotihi   Kutayba   ibn   Muslim   qo shin	
ʻ   tortib   kelganda,
Samarqandning   mudofaa   devorlari   mustahkam   bo lib,   atrofida   suv	
ʻ
to la	
ʻ   xandaq   bor   edi.   Qutayba   Samarqandga   Farg ona,	ʻ   Shosh   va   turklardan
yordamga   kelgan   lashkarlarni   yenggach,   ko maksiz   qolgan   Sug d
ʻ ʻ
hokimi   G urak	
ʻ   noiloj   u   bilan   sulh   tuzdi,   shaharning   ichki   qismi   ( shahriston )ni
9
  Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970
21 arablarga   bo shatib   berishga   majbur   bo ldi.   Arxeologik   topilmalar   islomga   zidʻ ʻ
bo lgan	
ʻ   haykal   va devoriy rasmlarning ataylab   qilich   bilan chopilganini isbotlaydi.
9-a.   ning   ikkinchi   choragidan   Movarounnahrda   hokimiyat   somoniylar   qo liga	
ʻ
o tdi.   Buxoro   ularning   markaziga   aylandi.   Shu   davrda   Samarqand   iqgisodiy   va	
ʻ
madaniy   jihatdan   tez   rivojlandi.   Afrosiyobda   somoniylar   davrida
o ymakor
ʻ   ganch   naqshlar   bilan   bezatilgan   saroylar,   badavlat   dehqon   xonadonlari,
masjid   va   madrasalar,   hammom   va   kanalizatsiyalar,   tosh   ko chalar   topilmoqda.	
ʻ
Shaharni   suv   bilan   ta minlash   og irligidan   aholining   ehtiyojini   qondirish   uchun	
ʼ ʻ
shahar   hayotining   dastlabki   yillaridayoq   Darg om   tomonidan	
ʻ   kanal   qazib,   suv
keltirilgan.   Ana   shu   kanal   izlari   hoz.   shahar   xiyobonining   jan.   da,   Alisher
Navoiy   haykali   qad   ko tarib   turgan   maskanda   ochib   o rganildi.   Bu	
ʻ ʻ
kanal   Registon   maydoni   orqali   Hazrati   Xizr   masjidi   tomon   yo l   olgan.   Tarixiy	
ʻ
manbalarga   ko ra	
ʻ   A.   ga   jan.   dan   kiraverishda   shahar   xandaqi   ustiga   pishiq
g ishtlardan   ravoqpi	
ʻ   suvayirg ich	ʻ   qurilib,   uning   tepasidan   katta   ariq   o tkazilgan.	ʻ
Bu ariqni «Juyi ar-ziz» (« Qo rg oshin	
ʻ ʻ   ariq») deb ataganlar. Ariq shu yerda uchga
bo lingan   va   shahar   oralab   Siyob   arig i   bo yiga   borgan.   10-a.   ning   oxirida	
ʻ ʻ ʻ
Movarounnahrda   hokimiyat   qoraxoniylar   qo liga   o tganida   ham   Samarqandda	
ʻ ʻ
savdo,   xunarmandchilik,   shahar   obodonchilik   ishlari   davom   etadi.   Shaxarning
hunarmandchilik   qiyofasi   kuchayib,   zodagon   dehqon   qasrlari   endi   shahar
tashqarisida,   ularning   dala   hovlilarida   markazlashadi.   1220-y.
da   Chingizxon   qo shinlari   «Juyi   arziz»   to g onini   buzib,   shaharni   suvsiz   qoldirdi.	
ʻ ʻ ʻ
Shahar   mudofaachilari   tengsiz   jangda   taslim   bo ldilar.   Bosqinchilar	
ʻ
shaharning   devor   va   darvozalarini   vayron   qilib   saroy,   masjid   va
madrasalarga,   aholi   xonadonlariga   o t   qo ydilar.   Aholining   katta   qismi   jangda	
ʻ ʻ
qiriddi,   hunarmandlar   Mo g ulistonga   haydab   ketildi.   Shaharni   so nggi	
ʻ ʻ ʻ
mudofaachilari   Jome   masjidiga   yashirinib,   qarshilikni   davom   ettirdilar.   Ularning
olovda   yongan   tanalari   jang   kiyimida   bizgacha   yetib   kelib,   arxeologik
qazish   vaqtida   topildi.   «Qo rg oshin   ariq»   kayta   tiklanmadi.   Afrosiyobda   suvsiz	
ʻ ʻ
qolgan   aholi   Siyobdan   charxpalaqda   suv   chiqarib,   kun   ko rgan,   so ng   aholi   bora-	
ʻ ʻ
bora   Afrosiyobni   butunlay   tashlab   ketgan.   Kimsasiz   xarobaga   aylangan   qad.
22 Samarqand   avvallari   «Hisori   ko hna»,   «Qal ai   Hisor»   atalib,   17-a.   dan   boshlabʻ ʼ
aholi   orasida   «Qal ai   Afrosiyob»   yoki   «Af-rosiyob»   deb   atala   boshlangan.	
ʼ
Qutayba Samarqanda Farg ona, Shosh va turklardan yordamga kelgan lashkarlarni	
ʻ
enggach,   ko maksiz   qolgan   Sug d   hokimi   G urak   noiloj   u   bilan   sulh   tuzdi,	
ʻ ʻ ʻ
shaharning   ichki   qismi   (shahriston)ni   arablarga   bo shatib   berishga   majbur   bo ldi.	
ʻ ʻ
Arxeologik topilmalar islomga zid bo lgan haykal va devoriy rasmlarning ataylab	
ʻ
qilich   bilan   chopilganini   isbotlaydi.   9-asrning   ikkinchi   choragidan
Movarounnahrda hokimiyat Somoniylar qo liga o tdi. Buxoro ularning markaziga	
ʻ ʻ
aylandi.   Shu   davrda   Samarqand   iqtisodiy   va   madaniy   jihatdan   tez   rivojlandi.
Afrosiyobda   somoniylar   davrida   o ymakor   ganch   naqshlar   bilan   bezatilgan	
ʻ
saroylar,   badavlat   dehqon   xonadonlari,   masjid   va   madrasalar,   hammom   va
kanalizasiyalar,   tosh   ko chalar   topilmoqda.   Shaharni   suv   bilan   ta minlash	
ʻ ʼ
og irligidan   aholining   ehtiyojini   qondirish   uchun   shahar   hayotining   dastlabki	
ʻ
yillaridayoq Darg om tomonidan kanal qazib, suv keltirilgan. Ana shu kanal izlari	
ʻ
hozirgi shahar xiyobonining janubida, Alisher Navoiy haykali qad ko tarib turgan	
ʻ
maskanda ochib o rganildi. Bu kanal Registon maydoni orqali Hazrati Xizr masjidi	
ʻ
tomon   yo l   olgan.   Tarixiy   manbalarga   ko ra   Afrosiyobga   janubdan   kiraverishda	
ʻ ʻ
shahar   xandaqi   ustiga   pishiq   g ishtlardan   ravoqli   suvayirg ich   qurilib,   uning	
ʻ ʻ
tepasidan   katta   ariq   o tkazilgan.   Bu   ariqni   „Juyi   arziz“   („Qo’rg’oshin   ariq“)   deb	
ʻ
ataganlar.   Ariq   shu   erda   uchga   bo lingan   va   shahar   oralab   Siyob   arig i   bo yiga	
ʻ ʻ ʻ
borgan.   10-asrning   oxirida   Movarounnahrda   hokimiyat   qoraxoniylar   qo liga	
ʻ
o tganida  xam   Samarqandda  savdo,  hunarmandchilik,  shahar  obodonchilik  ishlari	
ʻ
davom   etadi.   Shaharning   hunarmandchilik   qiyofasi   kuchayib,   zodagon   dehqon
qasrlari   endi   shahar   tashqarisida,   ularning   dala   hovlilarida   markazlashadi.   1220
yilda   Chingizxon   qo shinlari   „Juyi   arziz“   to g onini   buzib,   shaharni   suvsiz	
ʻ ʻ ʻ
qoldirdi.   Shahar   mudofaachilari   tengsiz   jangda   taslim   bo ldilar.   Bosqinchilar	
ʻ
shaharning   devor   va   darvozalarini   vayron   qilib   saroy,   masjid   va   madrasalarga,
aholi   xonadonlariga   o t   qo ydilar.   Aholining   katta   qismi   jangda   qirildi,	
ʻ ʻ
hunarmandlar   Mo g ulistonga   haydab   ketildi.   Shaharni   so nggi   mudofaachilari	
ʻ ʻ ʻ
Jome   masjidiga   yashirinib,   qarshilikni   davom   ettirdilar.   Ularning   olovda   yongan
23 tanalari   jang   kiyimida   bizgacha   yetib   kelib,   arxeologik   qazish   vaqtida   topildi.
„Qo rg oshin   ariq“   qayta   tiklanmadi.   Afrosiyobda   suvsiz   qolgan   aholi   Siyobdanʻ ʻ
charxpalakda   suv   chiqarib,   kun   ko’rgan,   so ng   aholi   bora-bora   Afrosiyobni	
ʻ
butunlay   tashlab   ketgan.   Kimsasiz   xarobaga   aylangan   qadimgi   Samarqand
avvallari   „Hisori   ko hna“,   „Qal`ai   Hisor“   atalib,   17-asrdan   boshlab   aholi   orasida	
ʻ
„Qal`ai Afrosiyob“ yoki „Afrosiyob“ deb atala boshlangan. Afrosiyobda qazishma
ishlari   ayniqsa   Samarqandda   O zbekiston   Fanlar   Akademiyasi   Arxeologiya	
ʻ
instituti   tashkil   topgach,   keng   ko lamda   kuchaydi
ʻ 10
.   Yahyo   G ulomovdan   so ng	ʻ ʻ
Afrosiyobdagi   arxeologik   qazishmalarga   G.   V.   Shishkina,   Sh.   Toshxo jaevlar	
ʻ
rahbarlik   qildi.   Keyingi   yillarda   (1989   yildan)   Afrosiyobni   arxeologik   jihatdan
tadqiq   etish   ishiga   fransuz   arxeologlari   —   Pol   Bernar,   Frans   Grene   va   boshqalar
jalb   etilgan.   Fransuz   arxeologik   missiyasi   O zbekiston   arxeologlari   bilan   (M.	
ʻ
Isomiddinov   va   b.)   hamkorlikda   Afrosiyobni   o rganishda   qatnashmoqsa.   O zbek
ʻ ʻ
va   fransuz   olimlarining   hamkorlikda   olib   borgan   tadqiqot   natijalari   qadimgi
Samarqand tarixiga oid qator masalalarga aniqlik kiritdi, ya ni miloddan avvalgi 6	
ʼ
—5-asrlarga   taalluqli   shahar   mudofaa   devorlari   ostidan   guvalaqdan   qurilgan
yanada   qadimgi   devor   qoldiqlari   ochilib,   Samarqandning   yoshi   miloddan   avvalgi
8-asr  o rtalariga oid ekanligi isbotlaydi; shaharning arki a lo qismidan milodiy 8-	
ʻ ʼ
asrga oid murabba (70×70) shaklidagi  Samarqand ixshidlarining mahobatli saroyi
qoldiqlari ochildi. Afrosiyobda arxeologik tadqiqot ishlari davom etmoqda.
2.2  Afrosiyobda olib borilgan tadqiqotlar va izlanishlar natijasi
10
  Asanova    G.,    Nabixanov    M.,    Safarov    I.    O`zbekistonning 
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
24  
Afrosiyobga   kelgan   koreys   elchilari   -   qadimiy   devorlaridagi   suratlar
nimalardan hikoya qiladi  «Men O‘zbekistonga kelayotganimda 1400 yil oldingi bir
kunni   yodga   oldim.   U   qadimiy   koreys   davlati   elchilari   Samarqandga   kelgan
kundir. Otga yoki tuyaga minib dam olmasdan mashaqqat chekib kelishlariga ikki
oycha   vaqt   ketgandir?   Baland   tog‘   tizmalari,   adirlar   va   cho‘llardan   o‘tib,   qor   va
yomg‘irda   qolib,   ba'zida   jazirama   va   sovuq   bilan   kurashib   uzoq   vaqt   sarflagan
bo‘lsalar   kerak.   Bugun   siz   azizlar   kabi   1400   yil   oldin   O‘zbekistonning   qadimiy
ahli   ham   uzoqdan   kelgan   mehmonlarni   iliq   kutib   olgan.   Mustahkam   do‘stlik   va
ishonch   Afrosiyobning   g‘arbiy   devoridagi   suratda   o‘z   aksini   topgan 11
.   Garchi,
Koreya   va   O‘zbekiston   bir-biridan   uzoqda   bo‘lsa   ham   qadimiy   koreys   davlati
davridan   boshlab   elchilari   kelib   ketadigan   do‘st   davlatlar   bo‘lgan».   Samarqandda
mehmon   bo‘lar   ekan   Janubiy   Koreya   Prezidenti   Mun   Je   In   mana   shu   so‘zlarni
izhor   etdi.   Uzoq   yillar   Janubiy   Koreya   hududidagi   qadimiy   davlatlar   va   yurtimiz
o‘rtasidagi madaniy aloqalar haqdagi aniq ma'lumotlar kamyob edi. O‘tgan asrning
o‘rtalarida topilgan qadimiy surat esa ta'bir joiz bo‘lsa, tarix ilmini ostin-ustun qilib
yubordi.   Aslida   hammasi   mana   bunday   boshlangan   edi:   Samarqand   shahrining
tarixiy qismida 6-7 asrlarda gullab-yashnagan Afrosiyob shahri qoldiqlari yotibdi.
Ushbu   yirik   arxeologik   yodgorlik   Samarqand   shahri   tarixidan   darak   beruvchi
muhim   yodgorliklardan   biri.   Qadim   shaharning   maydoni   219   gektarni   tashkil
qiladi.   Arxeologlar   bir-birini   bosib   turgan   11ta   madaniy   qatlam   borligini
aniqlagan.   Shaharning   zamonaviy   relefida   qudratli   qal'aning   xarobalari,   ko‘hna
mudofaa   devorlari,   qachonlardir   shaharga   suv   keladigan   kanalning   vayronalarini
oson   ajrata   olish   mumkin.   Afrosiyob   boshiga   tushgan   ayanchli   voqealarning   biri
shuki, 1965 yil Samarqand shahridagi qurilishi rejalashtirilgan yangi ko‘cha aynan
ana   shu   qadimiy   shahar   xarobalari   ustidan   o‘tishi   belgilandi.   O‘sha   vaqtda
Samarqandda,   mamlakatimizda   faoliyat   ko‘rsatayotgan   ziyolilar   qanchalik
qarshilik   qilishmasin,   yo‘l   qurilishi   boshlanadi.   Yo‘l   o‘tadigan   hudud
tekislanayotgan   vaqtda   esa   butun   insoniyat   uchun   nodir   topilma,   bir   qator
11
  Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988
25 davlatlar, umuman   dunyo tarixi haqida ma'lumot beruvchi devoriy suratlar topiladi.
Eng   yomoni,   buldozer   devoriy   suratni   qoq   o‘rtasidan   ikki   bo‘lib   o‘tgan   edi.   Bu
bugungi   kunda   mavjud   yer   yuzidagi   tarixiy   devoriy   suratlarning   eng   yiriklaridan
biri   edi.   Devoriy   suratlarning   qismi   ham   juda   noyob   va   ulkan   ahamiyatga   ega
bo‘lgani   uchun   darhol   muzeyga   jo‘natiladi.   Undan   nusxa   ham   ko‘chiriladi.   90-
yillardan boshlab ana shu devoriy surat jahondagi ko‘plab arxeolog, tarixchilar bir
qator   mamlakatlardagi   ilmiy   institutlarni   o‘ziga   jalb   eta   boshladi.   Negaki,   ushbu
devoriy   suratlar   ilk   o‘rta   asr   davrining   nodir   san'at   asari,   qadimgi   So‘g‘diyona
hayoti   va   madaniyati   to‘g‘risida   so‘zlash   bilan   birga   boshqa   davlatlar
madaniyatidan   ham   hikoya   qiladi 12
.   Xususan,   Afrosiyob   shohi   Varxumanning
saroyida   chizilgan   deb   hisoblanayotgan   ushbu   devoriy   suratlarning   «Elchilar
xonasi»   deb   nomlangan   qismi   qadimgi   davlatlar   tarixiga   yangilik   kiritishi
oydinlashdi.   Yanayam   aniqrog‘i,   devoriy   suratda   bir   qator   qadimiy   davlatlar,
jumladan,   Koguryo   davlatidan   tashrif   buyurgan   elchilar   surati   ham   tasvirlangan
edi.   Bu   esa   6-7   asrlardayoq   ikki   davlat   o‘rtasida   aloqalar   mavjud   bo‘lganini
tasdiqlaydigan   juda   muhim   fakt   edi.   Shunday   qilib,   mazkur   yodgorlikning   vaqt
ta'sirida   yemirilib   borayotgani   sababli   So‘g‘diyona   fransuz-o‘zbek   arxeologik
missiyasi   tashabbusi   bilan   Madaniyat   va   sport   ishlari   vazirligi   hamkorligida
«Afrosiyob   devoriy   suratlarini   asrab-avaylash   uyushmasi»ga   asos   solindi.   Loyiha
YuNeSKOning Toshkentdagi vakolatxonasi ko‘magida ishga tushirildi. 2014 yilda
Samarqand shahridagi Afrosiyob muzeyida noyob qadimiy yodgorlik hisoblangan
«Elchilar   xonasi»   devoriy   suratlarining   restavratsiya   ishlari   boshlandi.   Bu   ish
hukumatimiz   hamda   AQSh,   Shveytsariya,   Fransiya   va   Janubiy   Koreya   davlatlari
ko‘magida davom ettirildi. «Elchilar xonasi» devoriy suratlarida o‘sha davrdagi bir
qator   davlatlardan   Afrosiyob   hukmdori   saroyiga   tashrif   buyurgan   elchilar   tasviri
mazkur suratlarning umuminsoniy ahamiyatini yanada oshiradi, - deydi Afrosiyob
muzeyi   direktori   Samariddin   Mustafoqulov.   –   Xususan,   unda   6-7   asrlardagi
Koguryo  davlati   vakillari   tasvirlangani  Janubiy  Koreya  tarixida  ham   yangilik   deb
baholandi   va   koreyalik   olimlar   bilan   hamkorlikda   keng   miqyosdagi   o‘rganish
12
  Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997
26 ishlari boshlab yuborildi. 2015 yilda Janubiy Koreyaning «Shimoliy-Sharqiy Osiyo
tarixi»   fondi   ko‘magida   mazkur   davlat   tarixchi   olim   va   mutaxassislari
hamkorligida   devoriy   suratlarning   vaqt   ta'sirida   yemirilgan   qismlarini   ham   qayta
tiklashga   kirishildi.   Shuningdek,   yana   bir   muhim   ishga   qo‘l   urildiki,   bu   O‘rta
Osiyo tarixida ilk marta va hatto dunyo tajribasida ham kamdan kam uchraydigan
tajribadir.   Xullas,   Janubiy   Koreya   va   O‘zbekiston   olimlari   hamkorligida   to‘liq
ilmiy   asoslangan   holda   qadimiy   Afrosiyob   shahri   o‘sha   davrda   qanday   bo‘lgan
bo‘lsa xuddi o‘sha holatda «qayta tiklandi». Aniqrog‘i, qadimiy shahar  maketi va
shahar   ko‘rinishining   3D   formatdagi   videolavhasi   tayyorlandi.   Buning   uchun
dastlab   bugungi   kunning   eng   zamonaviy   texnologiyalari   orqali   shahar   qoldiqlari
skaner   qilindi.   Shaharning   o‘rni   yuqori   sifatli,   havodan   va   yon   tomonlardan
3D   fotoapparatlarida   suratga   olindi.   Maxsus   apparatlarda   test   analizlari   olindi   va
hatto   har   bir   surat   mikroskop   orqali   o‘rganib   chiqildi.   Barcha   devorlar   qoldiqlari
tadqiq   etilib,   taqqoslanib,   kompyuter   grafikasi   asosida   ilmiy   asoslangan   holda
tiklab   borildi.   Devoriy   suratlarni   tiklashda   ham,   shahar   ko‘rinishini   tiklashda
ham   ultrabinafsha   va   infraqizil   nurlar   orqali   o‘sha   ranglarning   aniq   holatini
tiklashga   erishildi.   Va   nihoyat,   qadimiy   shahar   to‘laligicha,   o‘z   vaqtida   qanday
bo‘lgan   bo‘lsa   shundayligicha   videolavha   shaklida   ko‘z   o‘ngimizda   namoyon
bo‘ldi. Bu esa tarix fanida misli ko‘rilmagan yutuq edi. Biz endi Samarqandning 6
asrda qay ko‘rinishda bo‘lganini bilamiz.
27 28 29 30 31 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
32 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2. Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980.
3. Istoricheskoe   kraevedenie:   vopros   periodizatsii   i   izucheniya.   –     Tver,
1992. 
4. Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya
antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990.
5. Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari etnografiyasi. - T., 1985. 
8. Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
33

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha