Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 6.3MB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экология

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

96 Продаж

Aholi va hududlarni muhofaza qilish rejalari ulaning tuzilishi

Купить
  SHAXSIY XIMOYA VOSITALARI,ULARDAN FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH
I. NAZARIY QISM
1.1. Yong’in xavfsizligini ta’minlash qoidalarini ishlab chiqish
1.2. Davlatimizda yong’in xavfsizligini ta’minlash bo’yicha 
ishlarning hozirgi holati va istiqboli
II. TEXNIK-IQTISODIY KO`RSATKICHLAR
2.1 . Yong’indan saqlash xizmatining asosiy vazifalari.
2.2.  Evakuatsiya yo‘llari.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   izchil   amalga   oshirilgan   kompleks
chora-tadbirlar   natijasida   aholi   hayoti   va   sog’lig’i,   davlat   mulki,   jismoniy   va
yuridik   shaxslar   mulkining   ishonchli   himoyasini   ta’minlaydigan   yaxlit   yong’in
xavfsizligi tizimi shakllantirildi.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 10 aprelda qabul qilingan
«Ichki   ishlar   organlarining   faoliyati   samaradorligini   tubdan   oshirish,   jamoat
tartibini,   fuqarolar   huquqlari,   erkinliklari   va   qonuniy   manfaatlarini   ishonchli
himoya   qilishni   ta’minlashda   ularning   mas’uliyatini   kuchaytirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi   Farmoniga   muvofiq hamda barcha darajadagi bo’g’inlarning yong’in
xavfsizligini ta’minlash faoliyatini takomillashtirish maqsad qilib quyildi.
Aholi,   tashkilotlar   va   ta’lim   muassasalari   o’rtasida   yong’in   xavfsizligi
chora-tadbirlariga   rioya   etish   to’g’risida   keng   tushuntirish   ishlari   olib   borish,
yong’inlarning   oldini   olish   va   muvaffaqiyatli   bartaraf   etish   tadbirlariga
jamoatchilikni   keng   jalb   qilish ,   mahalla   faollari   bilan   birgalikda   uyma-uy   yurib,
tushuntirish   ishlarini   amalga   oshirish,   ularning   yakunida   yong’inga   qarshi   holat
bo’yicha   aniqlangan   kamchiliklarni   fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarish
organlarida   muhokama   qilish   va   mavzuga   doir   ko’rsatuvlar,   yong’in   xavfsizligi
talablariga   rioya   etilishini   ta’minlamayotgan   korxonalar   va   ularning   rahbarlari
tanqid   qilingan   reportajlar,   hududiy   yong’in   xavfsizligi   bo’yicha   komissiyalar
raislari,   yong’in   xavfsizligi   organlari   vakillari,   sohadagi   qonun   hujjatlari
buzilishiga   yo’l   qo’ygan   mansabdor   shaxslarning   bevosita   ishtirokida   dolzarb
masalalar muhokamasiga bag’ishlangan.
Yong’in   hafsizligi   talablari-yong’in   hafsizligini   ta’minlashga   mo’ljallangan
maxsus   texnik,   ilmiy-texnik   va   intellektial   mxsulotolar,   shu   jumladan   yong’inni
o’chirish   texnikasi   vas   asbob   —   uskunalari,   yonginni   o’chirish   aslaha-anjomlari,
olovni   o’chirish   vaolovdan   himoya   qilish   moddalari   hamda   matiriallari,   maxsus
aloqa   va   boshqarish   vositalari   ,elektiron   hisoblash   mashinalari   uchun   dastruriy
maxsulotlar   va   ma’lumotlar   bazalari,   shuningdek   yong’inlaming   oldini   olish
hamda ularni o’chirishning boshqa vositalari
2 Mana shularni nazarda tutib, Yong’indan saqlash xizmati-odamlaming xayoti
va sog’lig’ini, yuridik va jismoniy shaxslarning mol-mulkini, atrof tabiiy muhitini
yong’inlardan himoya qilish , shuningdek ob`yektlarda, aholi po’nkitlarida hamda
boshqa   hududlarda   yong’in   hafsizligi   talab   darajasida   saqlab   turish   maqsadida
belgilangan   tartibda   tashkil   etilgan   boshqaruv   organlari,   kuchlar   va   vositalar
majmuai.   Yong’in   hafsizligi-odamlarning,yuridik   va   jismoniy   shaxslar   mol-
mulkining,   shuningdek,   atrof   tabiiy   muhitining   yong’inlardan   ximoyalanganligi
holati. Yong’in hafsizligi talablari-yong’in hafsizligini ta’minlashga mo’ljallangan
maxsus   texnik,   ilmiy-texnik   va   intellektual   maxsulotlar,   shu   jumladan,   yong’inni
o’chirish   texnikasi   va   asbob   —   uskunalari,   yong`inni   o’chirish   aslaha-anjomlari,
olovni   o’chirish   va   olovdan   himoya   qilish   moddalari   hamda   matiriallari,   maxsus
aloqa   va   boshqarish   vositalari   ,elektron   hisoblash   mashinalari   uchun   dastruriy
maxsulotlar   va   ma’lumotlar   bazalari,   shuningdek   yong’inlarning   oldini   olish
hamda ularni o’chirishning boshqa vositalari tavsiya etildi.
3 I. NAZARIY QISM
1.1.Yong’in xavfsizligini ta’minlash qoidalarini ishlab chiqish
Bashariyatning   eng   buyuk   kashfiyotlaridan   biri   bo‘lgan   olov   inson   hayotida
muhim ahamiyat kasb etishi bilan birga, zarur xavfsizlik choralariga rioya etishni
ham   talab   qiladi.   Olovdan   foydalanishga   oid   qoidalarga   bepisandlik   bilan   qarash
yong‘in   kelib   chiqishiga   sabab   bo‘ladi.   Jilovlash   qiyin   bunday   “tilsiz   yov”   ko‘p
hollarda katta moddiy va ma’naviy zarar yetkazishi, hatto odamlar hayotiga zomin
bo‘lishi ham mumkin. Bunday ayanchli holatlarga yo‘l qo‘ymaslik uchun, avvalo,
yong‘in   chiqishining   oldini   olish,   yong‘in   paydo   bo‘lgan   vaziyatda   uning   salbiy
oqibatlarini kamaytirish darkor.
Prezidentimiz   Islom   Karimov   rahnamoligida   mamlakatimizda   yong‘in
xavfsizligini ta’minlash, nazorat qilib bo‘lmaydigan yong‘inlarning oldini  olishga
doir   keng   ko‘lamli   profilaktika   ishlarini   bajarish,   yong‘in   o‘chirish   xizmatini
texnik   va   texnologik   jihozlash,   bu   borada   yuqori   malakali   mutaxassislarni
tayyorlash, yong‘inlarning oldini olish hamda ularni bartaraf etishga doir samarali,
iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiq   va   texnik   asoslangan   vositalarni   joriy   etish
bo‘yicha   salmoqli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Ushbu   keng   ko‘lamli   ishlarni
mustahkam   me’yoriy-huquqiy   asoslarni   yaratmasdan   turib,   hayotga   bosqichma-
bosqich va tizimli ravishda tatbiq etib bo‘lmaydi.
O‘zbekiston Respublikasining 2009-yil 30-sentabrda qabul qilingan "Yong‘in
xavfsizligi   to‘g‘risida"gi   qonuni   va   Vazirlar   Mahkamasining   shu   yil   28-martda
imzolangan “Yong‘in xavfsizligi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi qonunini
amalga   oshirish   chora-tadbirlari   haqida”gi   qarori   yong‘in   xavfsizligi   xizmatining
inson,   davlat   va   jamiyatning   hayotiy   muhim   manfaatlarini   ta’minlash   borasidagi
sa’y-harakatlari   samaradorligini   sifat   jihatidan   yangi   darajaga   ko‘tarishga   xizmat
qilmoqda.
–   Yong‘in   xavfsizligini   ta’minlash   –   xalqimiz   tinchligi   va   osoyishtaligini
mustahkamlash,   farovonligini   oshirishning   muhim   omillaridandir,   –   deydi
S.Jo‘rayev.   –   Mamlakatimizda   yong‘inlarni   kamaytirishga   doir   izchil   va   amaliy
chora-tadbirlar   ko‘rilmoqda.   Yong‘in   sodir   bo‘lganida   uni   o‘z   vaqtida   o‘chirish,
4 odamlarni qutqarish, moddiy-tovar boyliklar, fuqarolar hamda tashkilotlar mulkini
saqlab   qolish   borasidagi   ishlar   samarali   yo‘lga   qo‘yilgan.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2011-yil 18-noyabrda imzolangan “Har yili
yong‘in   xavfsizligi   oyligini   o‘tkazish   to‘g‘risida”gi   qarori   istiqlol   yillarida   bu
borada qabul qilingan muhim hujjatlardan biridir.
Ta’kidlash   joizki,   "Yong‘in   xavfsizligi   to‘g‘risida"gi   qonunning   ayrim
moddalarida   yong‘in-texnik   komissiyalari,   ko‘ngilli   yong‘indan   saqlash   xizmati
bo‘linmalari, yosh yong‘in o‘chiruvchilar drujinalarini tashkil etish hamda ularning
faoliyatini   yo‘lga   qo‘yish   tartibi,   shuningdek,   idoraviy   va   ko‘ngilli   yong‘indan
saqlash   xizmatlarini   hisob   ro‘yxatidan   o‘tkazishni   tartibga   soladigan   tegishli
me’yoriy-huquqiy   hujjatlarning   in’ikosi   o‘z   ifodasini   topgan.   Bularning   barchasi
Vazirlar Mahkamasining 2013-yil 28-mart kuni qabul qilingan qarorida aks etgan.
Bu   hujjat   fuqarolarning   mazkur   yo‘nalishdagi   sa’y-harakatlarini   birlashtirish,
muhandis-texnik   xodimlar,   ishchi   va   xizmatchilarni   yong‘inlarning   oldini   olish
hamda   o‘chirishda   ishtirok   etishga   keng   jalb   qilish   uchun   huquqiy   asos   bo‘lib
xizmat qilmoqda.
 Yong’indan   saqlash   xizmatining   asosiy   vazifalari   quydagilardan
iborat:
Yong’in   proflaktikasini   o’tkazish   va   Yong’in   havfsizligi   talablariga   rioya
qilishi ustidan nazoratni amalga oshirish; 
•Yong’inlarni   o’chirish,   Yong’in   zonasida   qolgan   odamlarni   hamda   yuridik
va jismoniy shaxslarning mol-mulikini qutqarish.
Yong’indan   saqlash   xizmati   kuchlari   va   vositalarining   yong’inlar
proflaktikasi   hamda   yong’inlarni   o’chirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   ishlami
bajarilishiga   jalb  qilinishiga,  agar  qonun  hujjatlarida  boshqacha   qoida  va  nazarda
tutilmagan bo’lsa, yo’l qo’yilmaydi.
 Yong’indan saqlash xizmatining turlari
Yong’indan saqlash xizmati davlat, idoraviy va ko’ngilli Yong’indan saqlash
xizmatlariga bo’linadi.
 Davlat Yong’indan saqlash xizmati
5 Davlat   Yong’indan   saqlash   xizmati   yong’indan   saqlash   xizmatining   asosiy
turidir va Davlat yong’in xavfsizligi xizmati tamonidan amalga oshiriladi.
Davlat   Yong’indan   saqlash   xizmatining   bo’linmalari   tumanlar,   shaharlar   va
boshqa aholi punkitlarida, o’ta muhum davlat ahamiyatiga molik yoki yortg’in va
portlash xavfi yuqori bo’lgan ob’ ye ktlarda belgilangan tartibda tashkil etiladi.
Davlat   Yong’indan   saqlash   xavfsizligi   xizmatining   tuzilishi,   vazefalari,
funksiyalari,   tashkil   etilishi   va   faoliyat   yuritish   tartibi   qonun   hujjatlarida
belgilanadi.
 Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi   tegishli   shtat
lavozimlaridaturgan :
Safdorlar , serjantlar   va   ofitserlar   tarkibidan   bo ’ lgan   shaxslarni  ( xodimlami );
Maxsus   unvonga   ega   bo ’ lmagan   shaxslarni  ( xizmatchilarni )  o ’ z   ichiga   oladi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   xodimlariga   nisbatan   ichki   ishlar
organlarida   xizmatni   o ’ tashni   tartibga   soluvchi   nizomlar   amal   qiladi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   xizmatchilariga   nisbatan   mehnat
to ’ g ’ risidagi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   qoidalar   amal   qiladi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi   belgilangan
namunadagi   xizmat   kiyimiga   va   farqlash   belgilariga   ega   bo ’ ladi .
 Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmati   shaxsiy   tarkibini   ijtimoiy
himoya   qilish   chora -   tadbirlari   Davlat   yong ’ n   xavfsizligi   xizmati   shaxsiy
tarkibining   hayoti   va   sog ’ ligi   davlat   himoyasidadir   hamda   belgilangan
tartibda   davlat   tomonidan   majburiy   sug ’ urta   qilinishi   lozim .
 Idoraviy yong’indan saqlash xizmati
Idoraviy   yong’idan   saqlash   xizmati   vakolatli   organlarda   va   tashkilotlarda
ularga   qarashli   ob’ y ektlarning   yong’n   xavfsizligini   ta’minlash   uchun   tashkil
etiladi.
Idoraviy yong’indan saqlash xizmati boshqaruv organlari va bo’linmalaming
faoliyatini   tashkil   etish   ,shuningdek   shaxsiy   tarkibning   xizmatni   o’tash   tartibi
6 tegishli   vakolatli   organlar   tashkilotlar   tomonidan   Davlat   yong’in   xavfsizligi
xizmati bilan kelishilgan holda belgilanadi.
 Ko’ngilli yong’indan saqlash xizmati
Ko’ngilli   yong’indan   saqlash   xizmati   fuqarolar   jamoat   xizmati
birlashmalarining   tashkilotlarda,aholi   punktlari   va   boshqa   hududlarda   yong’in
xavfsizligi   chora-tadbirlarini   ta’minlashda   yong’inlarni   o’chirishda   ishtirok
etishining shaklidir.
Ko’ngilli   yong’indan   saqlash   xizmati   bo’linmalari   drujinalar   va(yoki)
komandalar   tarzida   ishtirok   etiladi   hamda   tegishli   ma’muriy-hududiy   birlikning
yong’in   xavfsizligini   ta’minlash   tizimiga   kiradi.Ko’gilli   yong’indan   saqlash
xizmati bo’linmalarini tashkil etish va ularning faoliyat yuritish tartibi O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
 Davlat yong’in nazorati
Davlat   yong’in   nazorati   vakolatli   organlar   tashkilotlar,ularning   mansabdor
shaxslari   shuningdek   fuqarolar   tomonidan   yong’n   xavfsizligi   talablariga   rioya
qilishni   tekshirish   va   tekshiruv   natijalari   bo’yicha   chora-tadbirlar   ko’rish
maqsadida amalga oshiriladigan nazoratdir.
Davlat   yong’in   nazorati   O’zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligining
davlat   yong’in   nazorati   organlari   bo’lgan   tegishli   bo’linmalari   tomonidan   amalga
os hir iladi.
–   Ma ’ lumki ,   mamlakatimizning   turli   ob ’ ektlarida   faoliyat   ko ‘ rsatayotgan
yong ‘ in - texnik   komissiyalari   ( YoTK )   oldiga   boshqaruv   va   muhandis - texnik
xodimlarni   yong ‘ inlarning   oldini   olish ,   yong ‘ inga   qarshi   himoya   ishlarida   faol
ishtirok   etishga   jalb   qilish   vazifasi   qo ‘ yilgan .   Ularga   nisbatan   qanday   talablar
saqlanib   qolgan   va   faoliyatiga   qanday   o ‘ zgartirishlar   kiritilgan ?
–   Ilgari   amalda   bo ‘ lgan   Sanoat   korxonalari   va   boshqa   ob ’ ektlardagi   yong ‘ in -
texnik   komissiyalari   to ‘ g ‘ risidagi   nizomga   muvofiq ,  bunday   komissiyalar   mahalliy
sharoitdan   kelib   chiqqan   holda ,   davlat   yong ‘ in   nazorati   organlari   taklifiga   binoan
nafaqat   sanoat   ob ’ ektlarida ,   balki   ilmiy - tadqiqot   institutlari ,   o ‘ quv   yurtlari ,
davolash ,   sog ‘ lomlashtirish   muassasalari ,   mehmonxonalar ,   teleradio   uzatish
7 markazlari ,   yirik   aloqa   tarmoqlari ,   aeroportlar   va   temir   yo ‘ l   vokzallarida   tashkil
etilgan .
Yong ‘ in - texnik   komissiyalarini   tashkil   etish   va   ularning   faoliyati   tartibi
to ‘ g ‘ risidagi   yangi   nizomda   ularning   faoliyatini   tashkil   etish   shartlari   aniq
belgilangan .   Endi   bunday   komissiyalar   o ‘ ta   muhim   davlat   ahamiyatiga   molik
ob ’ ektlarda ,   yirik   ijtimoiy - madaniy   ob ’ yektlar   va   kommunikatsiyalar ,   shuningdek ,
qonun   hujjatlariga   muvofiq   xavfli   ishlab   chiqarish   ob ’ ektlari   sirasiga   kiritilgan ,
portlash - yong ‘ in   keltirib   chiqarish   xavfi   g ‘ oyat   yuqori   moddalar   ishlatiladigan ,
ishlab   chiqariladigan ,   qayta   ishlov   beriladigan ,   hosil   qilinadigan ,   saqlanadigan ,
tashiladigan ,  yo ‘ q   qilinadigan   ob ’ yektlarda   tuziladi .
Yong ‘ in - texnik   komissiyalarining   asosiy   vazifalari   avvalgidek   saqlab
qolingan .   Ob ’ yektda   yong ‘ in   xavfsizligi   bo ‘ yicha   standartlar   va   normalar
buzilishini   aniqlash ,   yong ‘ in   profilaktikasi   ishlarini   tashkil   etish   va   amalga
oshirishda   yong ‘ indan   saqlash   xizmatlariga   ko ‘ maklashish ,   yong ‘ in   xavfsizligi   va
ob ’ ektning   yong ‘ inga   qarshi   himoyasini   yaxshilash   masalalari   bo ‘ yicha
ratsionalizatorlik   va   ixtirochilik   ishlarini   tashkil   etish ,  xodimlar   o ‘ rtasida   ommaviy
tushuntirish   ishlarini   olib   borish   shular   jumlasidandir .   YoTK   vazifalari   va
majburiyatlariga   oid   yangi   normalar   joriy   etildi   va   eskilariga   aniqlik   kiritildi .
YoTK   ishlarini   tashkil   etish   tartibi   to ‘ liq   qayta   ko ‘ rib   chiqildi .  Ilgari   ular   o ‘ z   ishini
ish   vaqtida   va   barcha   ish   smenalarida   tashkil   etgan   bo ‘ lsa ,  endi   majburiy   talab   joriy
qilindi ,   ya ’ ni   ular   o ‘ z   ishini   yil   choragi   yoki   yarim   yil   uchun   ishlab   chiqiladigan ,
tashkilot   komissiyasi   raisi   tomonidan   tasdiqlanadigan   reja   asosida   amalga   oshiradi .
Komissiyaning   qarorlari   bayonnomalar ,   yong ‘ inga   qarshi   tadbirlar   esa   tegishli
hujjatlar   bilan   rasmiylashtiriladi .
–   Ayni   paytda   qator   rivojlangan   davlatlarda   maxsus   o ‘ qitilgan   fuqarolardan
iborat   “ ko ‘ ngilli   yong ‘ in   o ‘ chiruvchilar ”   faoliyati   tashkil   etilgan .   Bu   borada
mamlakatimizda   qanday   ishlar   amalga   oshirilmoqda ?
–   Ko ‘ ngilli   yong ‘ indan   saqlash   xizmati   Belgiya ,   Fransiya ,   Germaniya ,
Italiyada   ommalashgan .   Masalan ,   Belgiyada   yong ‘ in   o ‘ chiruvchilar   umumiy
sonining   qariyb   90   foizini   ko ‘ ngilli   yong ‘ in   o ‘ chiruvchilar   tashkil   qiladi .   Ushbu
8 mamlakatlarning   aholi   keng   qatlamlarini   yong ‘ inlarni   o ‘ chirishga   ixtiyoriy   jalb
qilish   bo ‘ yicha   ilg ‘ or   tajribasi   O ‘ zbekistonda   ham   asta - sekin   qo ‘ llanilmoqda .
Zamon   talablari   va   ko ‘ ngilli   yong ‘ in   o ‘ chiruvchilar   tajribasi   inobatga   olinib ,
ko ‘ ngilli   yong ‘ indan   saqlash   xizmati   faoliyati   ko ‘ lami   kengaytirilmoqda .  Ko ‘ ngilli
yong ‘ indan   saqlash   xizmati   bo ‘ linmalarini   tashkil   etish   va   ularning   faoliyati   tartibi
to ‘ g ‘ risidagi   nizomga   muvofiq ,  ko ‘ ngillilar   nafaqat   tashkilot   va   korxonalarda ,  balki
tuman   hamda   shahar   yong ‘ in   xavfsizligi   xizmati   bo ‘ linmalaridan   ancha   olisda
joylashgan   aholi   punktlarida   ham   faoliyat   ko ‘ rsatadi .   Bu   yong ‘ in   chiqqan
holatlarda   yong ‘ in   o ‘ chiruvchilar   kelguniga   qadar   unga   qarshi   birinchi   choralarni
ko ‘ rish   imkonini   beradi .
– " Yong‘in xavfsizligi to‘g‘risida"gi qonunning 33-moddasiga ko‘ra, idoraviy
va ko‘ngilli yong‘indan saqlash xizmati bo‘linmalari hisob ro‘yxatidan o‘tkazilishi,
uni   amalga   oshirish   tartibi   esa   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilanadi. Aytingchi, hukumatimiz qarorida ushbu masala qanday hal
etilgan?
– Ilgari idoraviy va ko‘ngilli yong‘indan saqlash xizmati bo‘linmalarini qonun
yoki   qaror   darajasida   majburiy   hisob   ro‘yxatidan   o‘tkazishni   tartibga   soladigan
talab   mavjud   emasdi.   Hisob   ro‘yxatidan   o‘tkazish   Yong‘in   xavfsizligi   bosh"DIQQAT BARCHAGA!" signal ini  eshi tgach, darhol  tel evizor, 	radi opri yomni kni yoqi sh va FV  xavfi yoki  sodi r bo'l ganl i gi, keyi ngi harakatl ar  to'g'ri si dagi axborotni  tingl ash lozim
Favqulodda vaziyat sodir bo'lganda vahimaga tushmaslik, vaziyatni to' g'ri baholash, 	asoslangan qaror qabul qilish va unga muvofiq harakat qilish kerak!	
DIQQAT  BARCHAGA!	
ОВОЗ	КУЧАЙТИРГИЧ	ОР	ҚАЛИ	
ОММАВИЙ	АХБОРОТ	ВОСИТАЛАРИ	ОР	ҚАЛИ	
ФАВ	ҚУЛОДДА	ВАЗИЯТЛАР	СОДИР	БЎЛГАНДА	АҲОЛИНИ	ОГО	ҲЛАНТИРИШ	
ТЕЛЕФОН	ОР	ҚАЛИ
9 boshqarmasining   tegishli   buyrug‘i   asosida   amalga   oshirilar   edi.   Shuning   uchun
yong‘inga   qarshi   xizmatlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirish,   ma’lumotlarni
tegishli   ravishda   hisobga   olish   va   tizimlashtirishni   ta’minlash   maqsadida
tashkilotlar   hamda   aholi   punktlarida   tashkil   etilgan   idoraviy   va   ko‘ngilli
yong‘indan   saqlash   xizmati   bo‘linmalarini   majburiy   hisob   ro‘yxatidan   o‘tkazish
tartibi   belgilandi.   Endi   ularning   soni,   joylashtirilishi,   jihozlanishi,   ta’minoti   va
boshqa   zarur   ma’lumotlar   ko‘rsatilishi   shart.   Buning   natijasida   O‘zbekiston
Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligi   Davlat   yong‘in   xavfsizligi   xizmatining   tegishli
ma’muriy-hududiy birliklar yong‘in xavfsizligini ta’minlash, ularning yong‘inlarni
o‘chirishga   tayyorgarlik   holati,   shuningdek,   yong‘inlarning   oldini   olish   ishlarini
amalga   oshirishini   nazorat   qilish   bo‘yicha   sa’y-harakatlarni   muvofiqlashtirish
ishlari yangi bosqichga ko‘tarilmoqda.
Idoraviy   yong‘indan   saqlash   xizmati   bo‘linmalarini   hisob   ro‘yxatidan
o‘tkazish   uchun   davlat   va   xo‘jalik   boshqaruvi   organlari,   shuningdek,   boshqa
tashkilotlar   Davlat   yong‘in   xavfsizligi   xizmatining   hududiy   organlariga   tegishli
hujjatlarni taqdim etadi.
Ko‘ngilli   yong‘indan   saqlash   xizmati   bo‘linmasini   hisob   ro‘yxatidan
o‘tkazish  (qayta ro‘yxatdan o‘tkazish)  uchun fuqarolarning o‘zini  o‘zi  boshqarish
organlari (tashkilotlar ma’muriyatlari) ham quyidagi zarur hujjatlarni taqdim etishi
shart: ariza, ko‘ngilli yong‘indan saqlash xizmati boshlig‘i lavozimiga nomzod va
uning malakasi, ko‘ngilli yong‘indan saqlash  xizmati  bo‘linmasining turi  (drujina
yoki   komanda),   uning   tarkibi,   komandaning   razryadi,   ko‘ngilli   yong‘in
o‘chiruvchilarning   dastlabki   (keyingi)   tayyorgarligi,   shuningdek,   moddiy-texnika
bazasi   haqidagi   ma’lumotlar.   Ushbu   axborot   har   yili   Davlat   yong‘in   xavfsizligi
xizmatining mahalliy organlariga topshiriladi.
–   Vazirlar   Mahkamasining   “Yong‘in   xavfsizligi   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston
Respublikasi   qonunini   amalga   oshirish   chora-tadbirlari   haqida"gi   qarorida   yosh
yong‘in o‘chiruvchilarni tayyorlash masalasiga ham alohida e’tibor qaratilgan. Shu
haqida ham batafsil so‘zlab beramiz.
10 1.2. Davlatimizda yong’in xavfsizligini ta’minlash bo’yicha ishlarning hozirgi
holati va istiqboli
YONG’IN XAVFSIZLIGI TO’GRISIDA
O’zbekiston Respublikasining Qonuni
1-bob. Umumiy qoidalar
 Ushbu Qonunning maqsadi
Ushbu   Qonunning   maqsadi   yong’in   xavfsizligi   sohasidadagi   munosabatlarni
tartibga solishdan iborat.
 Yong’in xavfsizligi to’g’risidagi qonun hujjatlari
Yong’in   xavfsizligi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   ushbu   Qonun   va   boshqa
qonun   hujjatlaridan   iboratdir.   Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomasida O’zbekiston Respublikasining
Yong’in   xavfsizligi   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan
boshqacha qoidalar belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi.
 Asosiy tushunchalar
Ushbu Qqonunda quydagi asosiy tushunchalar qo’llaniladi:
Yong’in   —   odamlarning   hayoti   va   (yoki)   sog’ligiga,   yuridik   va   jismoniy
shaxslaming   mol-   mulkiga,   shuningdek   atrof   tabiiy   muhitga   zarar   y etkazadigan,
nazorat qilib bo’lmaydigan yonish; yong’in nazorati-yong’in xavfsizligi talablariga
rioya qilinishini tekshirish va tekshiruv natijalari bo’yicha chorak-tadbirlar ko’rish
maqsadida belgilangan tartibda amalga oshiriladigan faoliyat;
Yong’inlar   profilaktikasi-yong’inlar   kelib   chiqishi   ehtimolini   istisno   etishga
va   ularning   oqibatlarini   kamaytirishga   qaratilgan   ogohlantirish   chora-tadbirlari
majmui;
Yong’indan   saqlash   xizmati-odamlaming   xayoti   va   sog’lig’ini,   yuridik   va
jismoniy   shaxslarning   mol-mulkini,   atrof   tabiiy   muhitini   yong’inlardan   himoya
qilish   ,   shuningdek   ob`yektlarda,   aholi   po’nkitlarida   hamda   boshqa   hududlarda
yong’in   hafsizligi   talab   darajasida   saqlab   turish   maqsadida   belgilangan   tartibda
tashkil etilgan boshqaruv organlari, kuchlar va vositalar majmuai;
11 Yong’in   hafsizligi-odamlarning,yuridik   va   jismoniy   shaxslar   mol-mulkining,
shuningdek, atrof tabiiy muhitining yong’inlardan ximoyalanganligi holati;
Yong’in   hafsizligi   talablari-yong’in   hafsizligini   ta’minlashga   mo’ljallangan
maxsus   texnik,   ilmiy-texnik   va   intellekt u al   m a xsulotlar,   shu   jumladan,   yong’inni
o’chirish   texnikasi   va   asbob   —   uskunalari,   yong`inni   o’chirish   aslaha-anjomlari,
olovni   o’chirish   va   olovdan   himoya   qilish   moddalari   hamda   matiriallari,   maxsus
aloqa   va   boshqarish   vositalari   ,elektron   hisoblash   mashinalari   uchun   dastruriy
maxsulotlar   va   ma’lumotlar   bazalari,   shuningdek   yong’inla rn ing   oldini   olish
hamda ularni o’chirishning boshqa vositalari;
Yong’inga   qarshi   rejim   —   yong’in   xavfsizligi   talablari   buzilishining   oldi
olinishini va yong’inlar o’chirishni ta’minlash yuzasidan odamlarning xatti-harakat
qoidalari,   ishlab   chiqarishini   tashkil   etish   va   (yoki)binolarni   (hududlarni)   saqlash
tartibi;
Yong’inga qarshi alohida rejim-yong’in xavfi yuqori bo’lgan davrda muayyan
hududlardan   qonun   hujjatlariga   muvofiq   yong’in   xavfsizligining   qo’shimcha
talablarini belgilash .
 Yong’in xavfsizligini ta’minlash tizimi
Yong’in   xavfsizligini   taminlash   tizimi   yong`inlarning   oldini   olish   hamda
ularni o’chirishga qaratilgan haquqiy, tashkiliy, iqtisodiy, i j timoiy va ilmiy-texnik
chora -tadbirlar, shuningdek, kuchlar va vositalar majmuyidan iboratdir .
Yong`in   xasvfsizligini   ta’minlash   tizimi   sub’ y ektlari   davlat   va   xo’jalik
boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat   hokimyati   organlari,   fuqaroligi   o’zini-   ozi
boshqarish   organlari   ,shuningdek,   korxonalar   muassa sa lar,   tashkilotlar   (bundan
buyon matnda tashkilotlar deb yuritiladi)va fuqoralardir.
 Davlat   organlari   va   boshqa   organlarning   yong ’ in   xavfsizligi
sohasidagi   vakolatlari .   Fuqarolar   o ’ zini   o ’ zi   boshqarish   organlarining
yong ’ in   xavfsizligini   ta ’ minlashdagi   ishtiroki .   Tashkiulotlar   hamda
fuqoralarning   yong ’ in   xavfsizligi   sohasidagi   huquq   va   majburiyatlari   davlat
va   xo ’ jalik   boshqaruvi   organlariga ,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari ,
fuqarolaming   o ’ zini   o ’ zi   boshqarish   organlari ,   tashkilotlar   va   fuqoralariga
12 aniqlangan   qoidabuzarliklarni   bartaraf   etish   hamda   yong ’ inlarning   oldini
olishga   doir   tadbirlar   o ’ tkazish   to ’ g ’ risida   yozma   ko ’ rsatmalar   beradi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmati   qonun   hujjatlariga   muvoflq   boshqa
vakolatlarni   ham   amalga   oshirishi   mumkin .
Yong’indan   saqlash   xizmati-odamlaming   xayoti   va   sog’lig’ini,   yuridik   va
jismoniy   shaxslarning   mol-mulkini,   atrof   tabiiy   muhitini   yong’inlardan   himoya
qilish   ,   shuningdek   ob`yektlarda,   aholi   p u nktlarida   hamda   boshqa   hududlarda
yong’in   hafsizligi   talab   darajasida   saqlab   turish   maqsadida   belgilangan   tartibda
tashkil etilgan boshqaruv organlari, kuchlar va vositalar majmuai;
Yong’in   hafsizligi-odamlarning,yuridik   va   jismoniy   shaxslar   mol-mulkining,
shuningdek, atrof tabiiy muhitining yong’inlardan ximoyalanganligi holati;
Yong’in   hafsizligi   talablari-yong’in   hafsizligini   ta’minlashga   mo’ljallangan
maxsus   texnik,   ilmiy-texnik   va   intellektial   m a xsulotlar,   shu   jumladan,   yong’inni
o’chirish   texnikasi   va   asbob   —   uskunalari,   yong`inni   o’chirish   aslaha-anjomlari,
olovni   o’chirish   va   olovdan   himoya   qilish   moddalari   hamda   matiriallari,   maxsus
aloqa   va   boshqarish   vositalari   ,elektron   hisoblash   mashinalari   uchun   dastruriy
maxsulotlar   va   ma’lumotlar   bazalari,   shuningdek   yong’inla rn ing   oldini   olish
hamda ularni o’chirishning boshqa vositalari;
Yong’inga   qarshi   rejim   —   yong’in   xavfsizligi   talablari   buzilishining   oldi
olinishini va yong’inlar o’chirishni ta’minlash yuzasidan odamlarning xatti-harakat
qoidalari,   ishlab   chiqarishini   tashkil   etish   va   (yoki)binolarni   (hududlarni)   saqlash
tartibi;
Yong’inga qarshi alohida rejim-yong’in xavfi yuqori bo’lgan davrda muayyan
hududlardan   qonun   hujjatlariga   muvofiq   yong’in   xavfsizligining   qo’shimcha
talablarini belgilash .
 Yong’in xavfsizligini ta’minlash tizimi
Yong’in   xavfsizligini   taminlash   tizimi   yong`inlarning   oldini   oplish   hamda
ularni   o’chirishga   qaratilgan   h u quqiy,   tashkiliy,   iqtisodiy,   ishtimoiy   va   ilmiy-
texnik chora -tadbirlar, shuningdek kuchlar va vositalar majmuyidan iboratdir .
13 Yong`in   xasvfsizligini   ta’minlash   tizimi   sub’ y ektlari   davlat   va   xo’jalik
boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat   hokimyati   organlari,   fuqaroligi   o’zini   ozi
boshqarish   organlari   shuningdek,   korxonalar   muassalar,   tashkilotlar   (bundan
buyon matnda tashkilotlar deb yuritiladi)va fuqoralardir.
Davlat   organlari   va   boshqa   organlarning   yong ’ in   xavfsizligi   sohasidagi
vakolatlari .   Fuqarolar   o ’ zini   o ’ zi   boshqarish   organlarining   yong ’ in   xavfsizligini
ta ’ minlashdagi   ishtiroki .   Tashkiulotlar   hamda   fuqoralarning   yong ’ in   xavfsizligi
sohasidagi   huquq   va   majburiyatlari   davlat   va   xo ’ jalik   boshqaruvi   organlariga ,
mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari ,   fuqarolaming   o ’ zini   o ’ zi   boshqarish
organlari ,   tashkilotlar   va   fuqoralariga   aniqlangan   qoidabuzarliklarni   bartaraf
etish   , hamda   yong ’ inlarning   oldini   olishga   doir   tadbirlar   o ’ tkazish   to ’ g ’ risida
yozma   ko ’ rsatmalar   beradi .
O ’ ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   Vazirlar   Mahkamasining   2013   yil   4-
oktyabrdagi   272- son   qarori   bilan   tastiqlangan   “ Davlat   yong ’ in   nazorati
to ’ g ’ risida ” gi   nizom .
O ’ zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2004- yil   24- martdagi
№136- son   qarori   bilan   tasdiqlangan   “ Yong ’ inga   qarshi   avftomatika   vositalarini ,
qo ’ riqlash   segnalizatsiyalarining ,   yog ’ indan   darak   beruvchi   va   yong ’ indanUzbekistan
14 saqlovchi   signalizatsiyalami ,   loyihalashtirish ,   montaj   qilish ,   sozlash ,   tamirlash   va
ularga   taxnik   xizmat   ko ’ rsatish   faoliyatini   litsenziyalash   to ’ risida ” gi   nizom .
Shu   sababli,   yong‘inga   qarshi   kurashish,   uning   о qibatlarini   bartaraf   etish
maqsadida,   dunyodagi   deyarli   barcha   mamlakatlarda   o‘ziga   x о s   tizim
shakllantirilgan.   Bunday   tizim   O ‘ zbekist о nda   ham   mavjud   bo ‘ lib ,   u   O ‘ zbekist о n
Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligi   tasarrufida   shakllantirilgan .   Bu   xizmat   vazirlik
tarkibida   Yong ‘ inga   qarshi   kurash   b о sh   b о shqarmasi   deb   n о mlanadi .
B о shqarmaning esa quyi tuzilmalari mavjud bo‘lib, ular b о shqarma, bo‘limlar
deb   n о mlangan.   Yong‘inga   qarshi   kurashda   o‘t   o‘chiruvchining   mah о rati,   bilimi,
chaqq о n harakati, jasurligi va vaziyatni to‘g‘ri bah о lay  о lishi, xul о sa qilishi, to‘g‘ri
reja tuzishi va uni amalga   о shirishga o‘z vaqtida kirisha   о lishi juda katta iqtis о diy
zararlarning   о ldini   о lish bilan birga ins о nlar hayotini ham saqlab q о ladi. Shuning
uchun   ham   har   bir   o‘t   o‘chiruvchiga   qo‘yilgan   talablar   bilan   birga   uning   shaxsiy
xislatlari ham muhim o‘rin egallaydi. Ayniqsa, o‘z kasbiga   о id bo‘lgan bilimlarni
chuqur   egallashi,   kasbiy   mah о ratga   ega   bo‘lishi,   ma’naviy   k о milligi   muhim
his о blanadi.
Chunki,   o‘t   o‘chiruvchi   o‘z   xizmati   dav о mida,   ayniqsa,   fa о liyatining
b о shlang‘ich davrida ko‘plab qiyinchiliklarga duch keladi.
Agar   o‘t   o‘chiruvchi   xizmatni   o‘tashga   tayyorlanmagan,   o‘rgatilmagan,
kasbiy mah о ratga ega bo‘lmagan bo‘lsa, bu xavf bir necha bar о bar  о rtishi mumkin.
Yong‘inda   o‘t   o‘chiruvchi   minglab   kutilmagan   h о disalar   va   xavflardan
ta’sirlanadi.   О l о v   bilan   kurash   tezlikda   olib   boriladi.   Shu   sababli,   yong‘in
o‘chiruvchilardan   yashin   tezligida   qar о r   qabul   qilish   talab   etiladi.   Sekin
harakatlanish   –   hayotni   xavf   о stiga   qo‘yadi,   ayrim   h о llarda   hayotdan   ko‘z
yumishga  о lib keladi.
Х avfli hududlarga kechikib kirish, qaytib chiqish katta xavf tug‘diradi. O‘z 
vaqtida suv uzatilmasa, kuch va v о sitalar n о to‘g‘ri j о ylashtirilsa,  о l о vning 
tarqalishi kuchayadi va o‘z yo‘lida hamma narsaning yonishiga sabab bo‘ladi. 
Qurilish qismlarining qulashi,  о l о v va uning zaharli m о ddalari d о im о  o‘t 
15 o‘chiruvchilarga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bu esa o‘t o‘chiruvchi va u bilan yong‘in 
ichkarisida bo‘lgan  о damlar hayotiga xavf s о ladi.
Yosh o‘t o‘chiruvchilarni ruhiy tayyorlash ham jang о var vazifalarni ajarishda
as о siy o‘rin tutadi. Yong‘inlarni bartaraf etishda o‘t o‘chiruvchilarga ta’sir etuvchi
jism о niy va  ruhiy  h о latlarni   yengish,  yong‘in  o‘chiruvchining  ruhiy  chidamligiga
о g‘liqdir.   O‘t   o‘chiruvchining   ruhiy   chidamliligi   uch   xil   as о siy   h о latlardan
jamlanadi: 
davlatimiz mafkuralariga ish о nchi, baynalmilallik, O‘zbekist о n
xalqi,  о na-Vatan  о ldidagi burch va vazifalarni  о xirigacha bajarish;
yong‘inlar bilan kurashishda, yong‘in o‘chiruvchilarning yuq о ri jang о var 
bilimga egaligi, kasbiy mah о rat va yangi texnika hamda texnik qur о llarni amalda 
qo‘llay  о lish;
о dat tusiga kirgan tartib-intiz о m, bajaruvchanlik q о biliyatiga ega bo‘lish.
Tartib-intiz о mga ega bo‘lgan o‘t o‘chiruvchi shunday ichki kuchga egaki, u 
ushbu kuchni jang о var vazifani bajarishda, to‘liq ishlatish q о biliyatiga ega bo‘ladi.
Fuqarolarni bu turdagi favqlodda vaziyatlardan mu h ofaza qilish
borasidagi barcha rejal ashtirilayotgan tadbirlarning eng a sosiylarini    3 turga
bo’lish mumkin.   qonuniy, tashkiliy, muxandislik-texnik
                Qonuniy -   turli   qonunlar   va   me’yoriy   xujjatlarga   muvofiq   ravishda   olib
boriladigan   ishlar,   binolarning   loyihasini   tuzishdan   tortib,   binoni   qurib
bitkazishgacha   qurilish   me’yorlari   va   qoidalariga   amal   qilishdir,   ulardan
foydalanish davridagi qoida va tartibga amal qilish rejalaridir. (Yong’in va portlash
ehtimoli bor bo’lgan tashkilotlar). 
                Tashkiliy- aholi   va   xududlarni   tashkilotlarni   ogohlantirish   tadbirlari   rejasi,
qolaversa,   favqulodda   vaziyat   sodir   bo’lganda   ularni   bartaraf   etish   bo’yicha
tadbirlar rejasini tuzish 
      Muxandislik-texnik :     ish   rejalari   –   ishlab   chiqarish   jarayonlarida   yong’in-
portlashlar bo’lishi ehtimoli (xavfi) bor tashkilotlarda xavfli texnologiyalar o’rniga
boshqa xavf tug’dirmaydigan texnologiyalarni ishlab chiqarishga tadbiq qilish 
16 II.TEXNIK-IQTISODIY KO`RSATKICHLAR
2.1.Yong’indan saqlash xizmatining asosiy vazifalari.
Yong’in   proflaktikasini   o’tkazish   va   Yong’in   havfsizligi   talablariga   rioya
qilishi ustidan nazoratni amalga oshirish; 
•Yong’inlarni   o’chirish,   Yong’in   zonasida   qolgan   odamlarni   hamda   yuridik
va jismoniy shaxslarning mol-mulikini qutqarish.
Yong’indan   saqlash   xizmati   kuchlari   va   vositalarining   yong’inlar
proflaktikasi   hamda   yong’inlarni   o’chirish   bilan   bog’liq   bo’lgan   ishlami
bajarilishiga   jalb  qilinishiga,  agar  qonun  hujjatlarida  boshqacha   qoida  va  nazarda
tutilmagan bo’lsa, yo’l qo’yilmaydi.
 Yong’indan saqlash xizmatining turlari
Yong’indan saqlash xizmati davlat, idoraviy va ko’ngilli Yong’indan saqlash
xizmatlariga bo’linadi.
 Davlat Yong’indan saqlash xizmati
Davlat   Yong’indan   saqlash   xizmati   yong’indan   saqlash   xizmatining   asosiy
turidir va Davlat yong’in xavfsizligi xizmati tamonidan amalga oshiriladi.
Davlat   Yong’indan   saqlash   xizmatining   bo’linmalari   tumanlar,   shaharlar   va
boshqa aholi punkitlarida, o’ta muhum davlat ahamiyatiga molik yoki yortg’in va
portlash xavfi yuqori bo’lgan ob’ yek tlarda belgilangan tartibda tashkil etiladi.
Davlat   Yong’indan   saqlash   xavfsizligi   xizmatining   tuzilishi,   vazefalari,
funksiyalari,   tashkil   etilishi   va   faoliyat   yuritish   tartibi   qonun   hujjatlarida
belgilanadi.
 Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi   tegishli   shtat
lavozimlaridaturgan :
Safdorlar , serjantlar   va   ofitserlar   tarkibidan   bo ’ lgan   shaxslarni  ( xodimlami );
Maxsus   unvonga   ega   bo ’ lmagan   shaxslarni  ( xizmatchilarni )  o ’ z   ichiga   oladi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   xodimlariga   nisbatan   ichki   ishlar
organlarida   xizmatni   o ’ tashni   tartibga   soluvchi   nizomlar   amal   qiladi .
17 Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   xizmatchilariga   nisbatan   mehnat
to ’ g ’ risidagi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   qoidalar   amal   qiladi .
Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmatining   shaxsiy   tarkibi   belgilangan
namunadagi   xizmat   kiyimiga   va   farqlash   belgilariga   ega   bo ’ ladi .
 Davlat   yong ’ in   xavfsizligi   xizmati   shaxsiy   tarkibini   ijtimoiy
himoya   qilish   chora -   tadbirlari   Davlat   yong ’ n   xavfsizligi   xizmati   shaxsiy
tarkibining   hayoti   va   sog ’ ligi   davlat   himoyasidadir   hamda   belgilangan
tartibda   davlat   tomonidan   majburiy   sug ’ urta   qilinishi   lozim .
 Idoraviy yong’indan saqlash xizmati
Idoraviy   yong’idan   saqlash   xizmati   vakolatli   organlarda   va   tashkilotlarda
ularga   qarashli   ob`yektlarning   yong’n   xavfsizligini   ta’minlash   uchun   tashkil
etiladi.
Idoraviy yong’indan saqlash xizmati boshqaruv organlari va bo’linmalaming
faoliyatini   tashkil   etish   ,shuningdek   shaxsiy   tarkibning   xizmatni   o’tash   tartibi
tegishli   vakolatli   organlar   tashkilotlar   tomonidan   Davlat   yong’in   xavfsizligi
xizmati bilan kelishilgan holda belgilanadi.
 Ko’ngilli yong’indan saqlash xizmati
Ko’ngilli   yong’indan   saqlash   xizmati   fuqarolar   jamoat   xizmati
birlashmalarining   tashkilotlarda,aholi   punktlari   va   boshqa   hududlarda   yong’in
xavfsizligi   chora-tadbirlarini   ta’minlashda   yong’inlarni   o’chirishda   ishtirok
etishining shaklidir.
Ko’ngilli   yong’indan   saqlash   xizmati   bo’linmalari   drujinalar   va(yoki)
komandalar   tarzida   ishtirok   etiladi   hamda   tegishli   ma’muriy-hududiy   birlikning
yong’in   xavfsizligini   ta’minlash   tizimiga   kiradi.Ko’ n gilli   yong’indan   saqlash
xizmati bo’linmalarini tashkil etish va ularning faoliyat yuritish tartibi O’zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Aholi   turar   joylarida   yong ' inlarning   oldini   olish   ishlarini   tashkillashtirish
tartibi .   Davlat   yong ’ in   nazorati   va   jamoat   tashkilotlarining   faoliyatida   aholi
yashash   joylarida   yong ’ inlarning   oldini   olish   ishlarini   olib   borish   borasida
kompleks   uslub   va   shakllarning   asosiylari   quyidagilar :
18 1. Yuqori   qavatli   va   yong ’ in   chiqish   xavfi   yuqori   bo ’ lgan   past   qavatli
yashash   uylarining ( yotoqxonalar ,   yong ’ inga   chidamlilik   darajasi   V   bo ’ lgan   ikki
qavatli   uylar ,   y erto ’ lasida   xo ’ jalik   xonalari   mavjud   bo ’ lgan   uylar   va   boshqalar )
yong ’ inga   qarshi   holatlarini   tekshirishni   reja   asosida   o ’ tkazish .
2.   Aholi   turar   joylarida   yong ’ inlar   bilan   bog ’ liq   vaziyatlar   keskinlashgan
davrlar   ( qishki   isitish   mavsumi ,   yoz   oylari )   boshlanishidan   oldin   uy - joy   fondining
yong ’ inga   qarshi   holatini   tekshirishni   yong ’ in   xavfsizligi   qismlarining   barcha
shaxsiy   tarkibini ,   ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chirish   drujinalari ,   uy - joydan   foydalanish
tashkilotlarining   xodimlarini   keng   jalb   qilgan   holda   tekshirish .
3.   Ijarachilar ,   xususiy   xonadon ,   dala   hovlilarning   egalari   hamda   ularning
oila   a ' zolariga   yong ’ in   xavfsizligi   qoidalarini   o ’ rgatish .
4.  Shaharlarda ,  mahallalarda   yashash   uylarining   yong ’ inga   qarshi   holatining
ko ’ rik   tanlovini   o ’ tkazish .
5.   Aholi   yashash   joylarida   yong ’ in   xavfsizligi   qoidalari   aks   ettirilgan
varaqalar ,  eslatmalar ,  bukletlar   broshyuralarni   ko ’ p   nusxalarda   chop   ettirib   aholiga
tarqatish .
6. Mahalla   qo ’ mitalari   va   uy - joydan   foydalanish   tashkilotlari   qoshida
jamoatchi   yong ’ in   xavfsizligi   posbonlari   faoliyatini   tashkillashtirish ,   posbonlarni
tanlash   va   ularni   o ’ qitishni   amalga   oshirish .
7. Mahallalarda ,   shaharlarda ,   tumanlarda   va   uy - joy   xo ’ jaliklarida   yong ’ in -
texnik   punktlarini   ( yong ’ in   xavfsizligi   xonalari   va   burchaklari )   tashkil   etib ,   aholi
orasida   yong ’ in   xavfsizligi   qoidalariga   amal   qilishni   targ ’ ib   qilish .
8. Aholi   turar   joylarida   o ’ tkazilgan   yong ’ in - texnik   tekshiruvlari   natijalarini
xonadon   egalari   va   ularning   oila   a ' zolari   bilan   muhokama   etish ,  ushbu   masalalarni
fuqarolarni   o ’ zini - o ’ zi   boshqarish   tashkilotlarida   ko ’ rib   chiqish ,   shuningdek ,   turar
joylarida   sodir   bo ’ lgan   yong ’ inlar   va   ularning   oqibatlarini   aholiga   yetkazish .
9.   Shaharlarda ,   tumanlarda ,   aholi   yashash   punktlarida   ommaviy
vositalaridan   keng   foydalangan   holda   ( kino ,   video ,   televedinie ,   Radio ,
ro ’ znomalar ,   targ ’ ibot   mashinalari )   fuqarolarga   yong ’ in   xavfsizligi   qoidalarini
yalpi   o ’ rgatish .
19 10. Yong ’ in   xavfsizligi   boshqarmalarida ,   ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chirish
jamiyatlarining   plenumlarida   shaharlarda   va   tumanlarda   Aqoli   yashash   joylarining
yong ’ inga   qarshi   qolatini   taminlash   borasidagi   ishlarining   qolatini   davlat     yong ’ in
nazorati   organlari   ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chirish   jamiyatlarining   faollari   ishtirokida
muqokama   etish .
11.   Aqoli   turar   joylarida     yong ’ in   vaziyatini   barqarorlashtirishda   faol
qatnashib ,   yaxshi   ko ’ rsatkichlarga   erishgan   ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chirish   drujinalari
boshliqlari   va     yong ’ in   xavfsizligi   inspektorlarini   moddiy   va   ma ' naviy
raqbatlantirish   usullaridan   keng   foydalanish .
12. Yuqori   qavatli   yashash   uylari ,   yotoqxonalar ,   meqmonxonalarning
yong ’ in   xavfsizligini   ta ' minlash   borasidagi   muammolar   bo ’ yicha   amaliy
konferentsiyalar   hamda   o ’ z - o ’ zini   boshqarish   tashkilotlarining   yig ’ inlarini
o ’ tkazish .
20 Mulkchilik shakllaridan qat’i nazar, vazirliklar, idoralar, korporatsiyalar,
kontsernlar, uyushmalarning sanoat korxonalari va boshqa ob`yektlaridagi
ko’ngilli o’t o’chiruvchilar drujinalari to’g’risida
NIZOM
I .  Umumiy   qoidalar
1.   Yong ’ inlarning   oldini   olish   va   o ’ chirish   ishlarini   tashkil   etish   uchun ,
mulkchilik   shakllaridan   qat ’ i   nazar ,   sanoat   korxonalari ,   muassasalar ,   tashkilotlar
va   boshqa   ob ` yektlarda   ishchilar ,   muhandis - texnik   xodimlar   va   xizmatchilardan
iborat   ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chiruvchilar   drujinalari   tashkil   etiladi .
2.   Ob ` yektlarda ,   idoraga   qarashli   yong ’ indan   saqlash   xizmati   borligidan
qat ’ i   nazar ,  ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chiruvchilar   drujinalari   tuziladi .
3.   Ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chiruvchilar   drujinalari   faoliyatini   nazorat   qilish   va
muvofiqlashtirish   davlat   yong ’ in   nazorati   organlariga ,   ular   ishchilar   va
xizmatchilar   orasida   ommaviy   tushuntirish   ishlarini   olib   borganlarida   esa
korxonalar ,  muassasalar   va   tashkilotlar   rahbarlari   zimmasiga   yuklanadi .
4.   Ko ’ ngilli   o ’ t   o ’ chiruvchilar   drujinalari   15   nafardan   ortiq   doimiy
ishlovchisi   bo ’ lgan   ob ` yektda   tashkil   etiladi .
5. Ko’ngilli o’t o’chiruvchilar drujinalari ob`yektning kattaligi, tuzilmasi va
mahalliy   o’ziga   xos   xususiyatlariga   qarab   umum-ob`yektga   yoki   tsex   bo’yicha
(ob`yektda bir nechta) bo’lishi mumkin.
6.   Umumob`yekt   o’t   o’chirish   drujinasi,   zarur   bo’lgan   hollarda,
ob`yektning   tsexlarida,   omborxonalarida   va   boshqa   bo’linmalarida   bo’limlarga
ajratiladi, ular ish smenalarining soniga qarab tashkil etiladi.
7.   TSex   ko’ngilli   o’t   o’chiruvchilar   drujinalari   ham   ishchi   smenalarining
soniga qarab bo’lim (jangovar guruh)larga bo’linadi.
8.   Umumob`yekt   (ob`yekt)   ko’ngilli   o’t   o’chiruvchilar   drujinasi   boshlig’i
ko’ngilli o’t o’chiruvchilar drujinalari a’zolarining umumiy yig’ilishida ochiq ovoz
berish   yo’li   bilan   saylanadi,   davlat   yong’in   nazoratining   mahalliy   organlari   bilan
kelishib olinadi va ob`yekt (korxona) rahbarining buyrug’i bilan tasdiqlanadi.
21 2.2. Evakuatsiya yo‘llari.  
   Evakuatsiya   yo‘llari   va   chiqish   joylariga   qo‘yiladigan   asosiy   talablar
ШНҚ   2.01.02-04   "Бино   ва   иншоотларнинг   ёнғин   хавфсизлиги"   me’yoriy
hujjatiga muvofiq quyidagicha belgilangan:  
odamlarni o‘z vaqtida va uzluksiz evakuatsiya qilishga; 
yong‘inning     xavfli     omillari     ta’siriga     yo‘liqishi   mumkin     bo‘lgan
odamlarni qutqarishga;
odamlarni   evakuatsiya   yo‘llarida   yong‘inning   xavfli   omillari   ta’siridan
himoyalash. 
   Odamlarni   mustaqil   tashkillashtirilgan   holda   yong‘inni   xavfli   omillari
mavjud  xonadan  tashqariga  chiqish  harakati  evakuatsiya  jarayoni  xisoblanadi. 
   ШНҚ   2.01.02-04ning   quyidagi    5.9.bandga   mos   kelmagan   odamlarni
qutqarishga mo‘ljallangan  tadbirlar va vositalar, hamda chiqishlar, barcha xonalar
va  binolardan  evakuatsiya  jarayonini  tashkil  etishda  va  loyihalashda  e’tiborga
olinmaydi. 
    ШНҚ     2.01.02-04     talablariga     asosan     A     va     Б     toifadagi     Ф5     sinfga
mansub   xonalarni     bir     vaqtni     50     dan     ortiq     odam     to‘planishi     uchun
mo‘ljallangan  xona ostida, hamda yerto‘la va sokolqavatlarda joylashtirishga yo‘l
ko‘yilmaydi. 
    ШНҚ   2.01.02-04ga   muvofiq   Ф1.1,   Ф1.2,   va   Ф1.3.   sinfga   mansub
xonalarni yerto‘la va sokol qavatlarida joylashtirishga yo‘l ko‘yilmaydi. 
   Yong‘in   vaqtida   odamlar   xavfsizligi   taminlash   bo‘yicha   tadbirlarning
samaradorligi xisoblash yo‘li bilan baxolanishi mumkin    . 
  2. Evakuatsiya yo‘llari va chiqish joylariga qo‘yiladigan talablar. 
   Evakuatsiya   yo‘llari.   Evakuatsiya   yo‘llari   ҚМҚ-2.01.05-98   talablariga
muvofiq yoritilishi kerak.
    Xonaning   eng   uzoq   nuqtasidan,   F5   sinfga   mansub   binolar   uchun   eng
uzoqda   joylashgan   ish   o‘rnidan,   eng   yaqin   evakuatsiya   chiqish   joyigacha   yo‘l
qo‘yiladigan   evakuatsiya   yo‘li   o‘qi   bo‘yicha   o‘lchanadigan   chegaraviy   masofa
bino   va   xonaning   portlash     yong‘in     xavfliligi     toifasi     vazifaviy     yong‘inga
22 xavfliligi,     evakuatsiya   qilinadiganlar   soni,   binoning   qurilmaviy   yong‘inga
xavfliligi sinfga mansubligi va yong‘inbardoshlik darajasiga bog‘liq.  
  2-turdagi  zina  bo‘yicha  evakuatsiya  yo‘lini  uzunligini  uning  uchlangan
balandigacha teng qilib olish kerak.  
  Evakuatsiya  yo‘llarini  5.9-bandni  hisobga  olgan  holda  nazarda  tutilishi
lozim; ular tortlov ekskalatorlar, hamda quyidagi uchastkalarni o‘z ichiga olmasligi
kerak; 
    lift   shaxtalaridan   chiqiladigan   yo‘laklar   orqali   yoki   lift   hollari   va   lift
oldidan tamburlar   orqali,   agar   liftlar   shaxtalarini   to‘sib   turuvchi   qurilmalari,
yong‘inga qarshi to‘siqlarga qo‘yiladigan talablarga javob bermasa; 
    zina   kataklari   yo‘lakning   bir   qismi   bo‘lganda,   zina   kataklaridagi   orqali
o‘tish joyini va xona orqali, uning  ichida 2-chi  turdagi  zina  joylashtirilgan bo‘lsa
lekin evakuatsiya jarayonga ega bo‘lmasa;  
    bir     joyi   bo‘yicha,   foydalaniladigan     tom   yoki   maxsus     jihozlangan     tom
qismi bundan mustasno; 
   ikkidan   ortiq   qavatli   yarusli   bog‘lovchi   hamda   yerto‘la   va   poypesh
qavatidan  olib  boruvchi  5.9-bandda  ko‘rsatilgan  xolatlar  bundan  mustasno,  
2-turdagi zinalar. 
  Hamma  toifadagi  yong‘inbardoshlik  va  qurilmaviy  yong‘inga  xavflilik
sinfiga     mansub     V     darajali     yong‘inbardosh     binolardan     tashqari,     binolarda
evakuatsiya     yo‘lida     quyidagidan,     ortiq     yuqori     yong‘inga     xavfli     ashyolar
qo‘llanishiga yo‘l qo‘yilmaydi: 
   Umumiy  yo‘laklarda,  ШНҚ  2.01.02-04ning  5.9-bandida  ko‘rsatilangan
bo‘yicha, me’yorlarda maxsus  eslab  o‘tilgan  hollar  bundan mustasno,  2 metrdan
past  balandlikda  devorlar  satxida  gaz  quvirlari  va  yonuvchi  suyuqliklar  quvr
o‘tgazgichlari, shundek briktirma shkaflar, kommunikatsiya va yong‘in jumraklari
uchun shkaflardan tashqari, jihozlar joylashtirishga yo‘l qo‘yilmaydi.
    60   metrdan   ortiq   uzunlikdagi   umumiy   yo‘laklarni   2-turdagi   yong‘inga
qarshi   uzunligi     davlat     me’yoriy     harajatlari     bilan     aniqlanadigan     lekin     60
metrdan   oshmaydigan   pardevorlar   bilan     uchastkalarga   bo‘linishi   lozim
23 Xonalardan   yo‘lak   tomonga   ochiladigan   eshiklar   uchun   evakuatsiya   yo‘larni   eni
yo‘lak eniga karaganda kamaytirish shart: 
      eshikning     enining     yarim     yarimiga,     eshiklar     bir     tomondan
joylashtirilgan bo‘lsa; 
      eshiklar     eni     masofiga     ega     bo‘lsa,     eshiklar     ikki     tomonidan
joylashtirilgan   bo‘lsa,     lekin     bu     talabnoma     har     qavatli     bo‘lgan     yo‘laklar
(hollar)   Ф     1.3.     sinfdagi   binolarda   bo‘lganda   va   har   bir   xonadan     zina   katagiga
chiqish yo‘li bo‘lganda bu qoida bo‘lishi shart emas.  
   Evakuatsiya    yo‘llari    ufqiy   uchastkalarning   sof    balandligi    2   metrdan
kam bo‘lmasligi    lozim,   evakuatsiya   yo‘llari   ufqiy   uchastkalari    va   panduslar
eni  kam 
bo‘lmasligi lozim: 
1,2   m   -Ф1   sinfga   mansub   xonalardan   15   dan   ko‘p   kishi,   boshqa
sinfga mansub   vazifaviy   yong‘inga   xavfli   xonalardan   50   dan   ortiq   kishi
evakuatsiya qilishi mumkin bo‘lgan umumiy yo‘llar uchun; 
    0,7 m -yakka ishchi o‘rinlariga joylari uchun; 
   1.0 m -hamma boshqa hollarda. 
    Istalgan   vaziyatda     evakuatsiya     yo‘llarini     eni,   uning   geometriyasini
hisobga   olgan   holda,   odam   yotgan   zambilni   bemalol   olib   o‘tish   mumkin   bo‘lishi
kerak. 
    Evakuatsiya   yo‘lida   polda   45   sm   dan   kam   bo‘lmagan   balandlik
o‘zgarishiga, eshik  ostonalari  bundan  mustasno  yo‘l  qo‘yilmaydigan.  Balandlik
o‘zgaradigan   joyda   3   ta   dan   kam   bo‘lmagan   pog‘onali   zina   yoki   qiyaligi   16   dan
ortiq bo‘lmagan pandus nazarda tutishi kerak. 
    Zina    balandligi    15    sm     dan    ortiq    bo‘lganda    tutqichli     to‘siq     ko‘zda
tutish lozim. 
    Evakuatsiya     yo‘llarida     aylanma     zinalar     va     qo‘shimcha     zina     oldi
pillapoyalari, hamda zina va zina katagida turli endagi va balandlikdagi pog‘onalar
o‘rnatishiga yo‘l qo‘yilmaydi. 
24     Zina     va     zina     kataklari     bo‘yicha     evakuatsiya.     Evakuatsiya     uchun
mo‘ljallangan  zina  shu  jumladan  zina  kataklari  joylashgan  zinalar  eni  undan
istalgan evakuatsiya chiqishi joyi (eshik) enidan kam bo‘lmasligi lekin odatda: 
   a) 1,35m dan -  Ф 1.1 sinfga mansub bino uchun; 
  b) 1,2m dan - birini qavatdan tashqari, istalgan qavatda mavjud odmlar soni
200 kishidan ko‘p bo‘lgan binolar uchun; 
  v) 0,7m dan – yakka ish joylarini olib beruvchi zinalar uchun; 
  g) 0,9m dan – qolgan hamma xolar uchun kam bo‘lmasligi kerak. 
      Evakuatsiya   yo‘llarida   zina   qiyaligi,   odatda   1:1dan   ortiq;   pog‘ona   eni,
odatda 25 sm dan balandligi esa 22 sm dan ortiq bo‘lmasligi lozim. 
  Yakka  ishchi  o‘rinlariga  o‘tish  joylari  uchun  zinalar  qiyaligi  2%gacha
ko‘paytirish mumkin. Egri chiziqli tantanavor zinalar tor qismida pog‘onalar enini
22   sm  gacha,   faqat   umumiy  ish   o‘rinlari  15  kishidan   kam   bo‘lgan   xonalar
(A     va     Б     toifadagi   Ф 5     sinfga   mansub     xonalardan     tashqari)     olib     boruvchi
zinalar pog‘onalari eni 12 sm gacha kamaytirishga yo‘l qo‘yiladi.  
      Balandligi     28     metrdagi     bo‘lgan     binolarda     odatiy     zina     kataklarida
axlat to‘tkazgichlar   va   xonalarini   yoritish   uchun   elektr   o‘tkazgichlar   nazarda
tutishga yo‘l qo‘yiladi. 
    Oddiy     zina     kataklarning     xajmida     faqat     saqlash     xonalarni
joylashtirishga ruxsat beriladi. 
    Binoning     tashqari   devori   boshqa   devorgacha     tarqalishi   135   gradusdan
kam bo‘lgan   holda,   yakin   turadigan   tashqari   devorgacha   gorizontal   masofasi
ichki   bupchakgacha     4     m     dan     kam     bo‘lishi     mumkin     emas     va     bu     masofa
tashqari   devorning     ustun     miqdorigacha     kamaytirish     mumkin     lekin     bu
talabnoma     135     gradusli     ichki     bupchaklarda     joylashtirilgan     o‘tishlarga     va
devorning  ustuni  1,2 m dan ko‘p bo‘lmagan holda o‘tishi zarur emas. 
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Yong’in   xavfsizligi.2-nashri./A.E.   Xudoev   tahriri   ostida.   –T.:   O’z.R.   IIV
yong’in xavfsizligi oliy texnik maktabi. 2007. – 722 b.
2. Yormatov G‘.YO.  va boshqalar. Hayot faoliyati xavfsizligi. –T.: “Aloqachi”,
2009 yil. – 348 b.
3. Nigmatov   I.,   Tojieyv   M.   X.   "Favqulodda   vaziyatlar   va   fuqaro   muhofazasi"
Darslik.-T.: Iqtisod-moliya. 2011. -260 b.
4. G‘oyipov H.E. Hayot faoliyati xavfsizligi. –T.: “Yangi asr avlodi”, 2007 yil. –
264 b.
5. Yormatov G’. Yo. va boshqalar. Hayot faoliyati xavfsizligi. O’quv qo’llanma.
-T.:  2005. 
6. Kodolov V.I. Gorenie drevesnыx materialov. Uchebnik.   M.: Ximiya 2008.
7. Berlin A.A., Xalturinskiy N.A. Gorenie i vzrыv. M. :  2004.
8. Ksandopulo S.A. Teoreticheskie osnovы protsessov goreniya. Almat ы . Bilim.
1999. 
9. Berlin A.A Analiz protses s ov goreniya. .M.: 1998.
10. Bezopasnost   jiznedeyatelnosti.   /Pod.red.   Mixaylova   L.A.   Kiev   –   Xarkov   –
Minsk, 2007. 301   s. 
11. Mikryukov V.YU. Bezopasnost jiznedeyatelnosti. Rostov – Don. 2006.
26

Aholi va hududlarni muhofaza qilish rejalari ulaning tuzilishi

Купить
  • Похожие документы

  • Cho’l zonasi tuproqlari
  • Ekologik tusdagi favqulodda vaziyatlar, ularning tasnifi va tavsifi. O’zbеkistonda aholini ekologik favquloddan  vaziyatlardan muhofaza qilish tadbirlari
  • Global isish va dunyo okean sathining ko‘tarilishi xavfi
  • Namunaviy loyihalar asosida loyihalashtirilayotgan turar joy hududlarini ko'kalamzorlashtirish
  • Tabiatni sog‘lomlashtiruvchi kuchlari va gigiyenik omillar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha