Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 25000UZS
Размер 89.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 14 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Аl-Mаs’udiyning “Muruj az-zahab” аsаri hаqidа

Купить
Аl-Mаs’udiyning “Muruj az-zahab” аsаri hаqidа
MUNDARIJA
Kirish ……………………………...………………………………….……..        4-7
I BOB. АL-MАS’UDIYNING HAYOTI VA IJODI.……………………        7-17
I.1.   Al-Mas’udiyning hayoti va ijodi…………………..…………………….    7-11
I.2. Al-Mas’udiyning sayohatlari……..…………………………………….    12-17
II   BOB.   АL-MАS’UDIYNING   “MURUJ   AZ-ZAHAB”   АSАRI   TARIXIY
MANBA SIFATIDA……………….……………………………………….   18-30
II.1.   “Muruj az-zahab” asarining yaratilish tarixi……………………………   7-24
II.2.   Al-Mаs’udiyning   “Muruj   az-zahab”   аsаrida   keltirilgan   muhim   ma’lumotlar
tahlili va ularning o‘rganilishi………………………….……………………   25-30
Xulosa ………………………………………...…………………………….     31-32
Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati …………………….…….    33- 34
                             KIRISH
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   yoshlar   tarbiyasiga   alohida   to‘xtalar
ekanlar:   “Bolalarimizni   birovlarning   qo‘liga   berib   qo‘ymasdan,   ularni   o‘zimiz
tarbiyalashimiz   lozim.   Buning   uchun   yoshlarimiz   bilan   ko‘proq   gaplashish,
ularning qalbiga quloq solish, dardini bilish, muammolarini yechish uchun amaliy
ko‘mak   berishimiz   kerak.   Bu   vazifalarni   amalga   oshirishda   biz   asrlar   mobaynida
shakllangan milliy an’analarimizga, ajdodlarimizning boy merosiga tayanamiz”. 
Biz ta’lim va tarbiya tizimining barcha bo‘g‘inlari faoliyatini bugungi zamon
talablari   asosida   takomillashtirishni   o‘zimizning   birinchi   darajali   vazifamiz   deb
bilamiz.  Sharq  mutafakkirlarining   asarlarini   o‘rganish,   tahlil   qilish,   ularning  ijodi
va ta’lim-tarbiyaga oid qarashlarini pedagogik nuqtai nazardan tadqiq etish muhim
amaliy   ahamiyatga   ega.   Ular   o‘z   asarlarida   shaxs   ma’naviyati,   insonda
odobaxloqning yuksak namunalarini tarkib toptirish, oila, nikoh, farzand tarbiyasi,
halol   mehnat   bilan   kun   kechirish,   atrof-muhitga   nisbatan   oqilona   munosabatda
bo‘lishga oid qarashlarni bayon qilganlar. Shunday qilib, inson va uni tarbiyalash
masalalari Sharq mutafakkirlari va allomalari o‘z asarlarida insonning bilim olishi,
hunar   egallashi,   undagi   yuksak   ma’naviy-ahloqiy   sifatlarni   ulug‘laydilar   va
shunday   fazilatlarga   ega   bo‘lishga   barchani   chorlaydilar.   Ma’naviy   yuksak,
zamonaviy   ilmfanni   egallagan,   ajdodlarimizning   boy   ma’naviy   merosga   sohib
chiqqan   avlodni   hech   qanday   tashqi   kuch,   g‘oya   yoki   mafkura   aslo   o‘z   ta’siriga
tushira   olmaydi.   Bunday   avlodni   voyaga   yetkazgan   xalqning   istiqboli   porloq,
kelajagi esa buyuk bo‘ladi.
Sharqning       turli   hududlarida       yashab       ijod       qilgan       buyuk       zabardast
olim       va   allomalarning   mumtoz   ilmiy       merosi     hamda     ularning     jahon
sivilizatsiyasi     rivojiga   qo‘shgan   bebaho   hissasi   va   ilm-fan   taraqqiyotida   tutgan
o‘rnini chuqur ilmiy tadqiq etish, har  tomonlama  teran  o‘rganish  va  keng  tahlil
qilish   uchun   vatanimiz   va     xorijiy davlatlardagi   kutubxona va  arxiv fondlarida
saqlanayotgan   qo‘lyozma   asarlarini   aniqlash   va   o`rganish   muhim   va     dolzarb
masalaga   aylanib   bormoqdaHar   xil   mafkuraviy   salbiy   xurujlar     avj     olayotgan bugungi  kunda  ajdodlarimizning  ma’naviy  merosini  chuqur o‘rganish, ulardagi
ezgu g‘oya, maqsad va ta’limotlarni keng xalq ommasiga yetkazish va  shu  asosda
yoshlarda     sog‘lom     dunyoqarashni     kuchaytirish,     ularni     azaliy,     milliy
qadriyatlarga     sodiqlik     ruhida     tarbiyalanishiga     o‘z     hissamizni     qo‘shish     kabi
maqsad   muddaolarda     bu     kabi     qarorlar     naqadar     qo‘shimcha     kuch,     ishonch
berishini     anglab   yetmoqdamiz.   Sharq     mamlakatlarida     bevosita     yozuv
madaniyati     rivojlanishi     natijasida   arab     qo‘lyozma     va     toshbosma     kitoblari
jamlanmalarining     tashkil     etilishi             keng   ommalashgan.     Umumbashariy
madaniyat     durdonalari     bo‘lmish     minglab     qo‘lyozma   kitoblar     xattot     va
muqovasozlarning   xolis,   mashaqqatli    mehnati   tufayli   bugungi kungacha yetib
kelgan va umuminsoniy ma’naviyat mulkiga aylangan.   Bir necha asrlar davomida
musulmon   mamlakatlari   ilmiy     ma’rifat   borasida   yuksak   natijalarga   erishgan.
Sharq   mintaqasi   tarixida   faoliyat   olib   borgan   olimlarning   hayot   va   ijodining
namunaviy tarixi inson tafakkurining mahsuli, ular kitoblarini o‘rganish to‘plangan
tajribalarga doir ilmiy xulosalar  chiqarish imkonini beradi.
Mavzuning   dolzarbligi:   X   asr   —   musulmon   madaniyatining   yuksalish
davri   —   tarix,   geografiya,   she’riyat,   tibbiyot   va   boshqa   sohalarga   oid   qator
qiziqarli asarlar bilan boy davr hisoblanadi. Bundan tashqari, tadqiqotchilar soni bu
davrda  sezilarli   darajada   oshdi   va  biz   uchun  ayniqsa   muhim   jihati   shundaki,   ular
orasida   Sharqiy   Kavkaz   hududlari   bo‘ylab   sayohat   qilgan   olimlarni   ham
uchratishimiz   mumkin.   Bu   davr   fan   va   ilmning   turli   sohalarida   yirik   shaxslarni
yetishtirib   berdi,   jumladan,   al-Mas’udiy   kabi   olimlarni   ham.   Akademik   I.   Yu.
Kratchkovskiy   u   haqida   shunday   degan:   “X   asrning   eng   original   geografik
yozuvchisi”.
Kurs ishi tadqiqotining  maqsadi  va vazifasi :   Ushbu Kurs ishi maqsadi —
al-Mas’udiyning   Kavkaz   xalqlari   tarixiga   oid   «Muruj   az-zahab   va   ma’adin   al-
javohir»   («Oltin   yaylovlar   va   qimmatbaho   toshlar   konlari»)   hamda   «Kitob   at-
tanbih   va-l-ishrof»   (“Ogohlantirish   va   ko‘zdan   kechirish   kitobi”)   asarlaridan
olingan parchalarni tarjima qilish, sharhlash va qiyosiy tahlil qilish orqali X asrda
Dog‘iston tarixiga oid ma’lumotlarni yoritishdan iborat. Bundan   tashqari,   kurs   ishida   birinchi   marta   al-Mas’udiy   asarlaridagi
Dog‘iston   haqidagi   ma’lumotlar   va   Ibn   Rustaning   «Kitob   al-a’laq   an-nafisa»
(«Qimmatbaho bog‘lanishlar kitobi») asaridagi ma’lumotlar taqqoslanib, har ikkala
muallifning   ma’lumotlari   yagona   manbadan   kelib   chiqqanmi   yoki   yo‘q,   shuni
aniqlash maqsad qilingan.
Hijriy 4-asrning eng yirik tarixchilari, astronomlari, geograf va sayyohlaridan
biri   musulmon   olimi-ensiklopedisti   Abu   Hasan   Ali   ibn   Husayn   ibn   Ali   bo‘lib,   u
adabiyotda   al-Mas’udiy   nomi   bilan   mashhur   (vafoti   —   956   yil,   hijriy   345-yil).
Uning tug‘ilgan sanasi noma’lum. U Bag‘dodda tug‘ilib o‘sgan va shu yerda ta’lim
olgan.   Al-Mas’udiy   o‘z   nasl-nasabini   Payg‘ambar   (s.a.v.)ning   sahobalaridan   biri
bo‘lmish Abdulloh ibn Mas’udga borib taqalishini ta’kidlaydi.
Mavzuning   obyekti:   Ilk   o‘rta   asrlarda   faoliyat   olib   brogan   Arab   tarixchi
olimlari   asarlari,   xususan   Аl-Mаs’udiyning   «Muruj   az-zahab»   аsаri   tadqiqot
ishimizning obyekti sifatida qabul qilib olindi.
Davriy   (xronologik)   chegaral a nishi:   Kurs   ishining   davriy   chegarasi   X-XI
asrlar   hisoblanib,   asosiy   urg‘u   Arab   tarixchi   sayyoh   geograf   va   tarixchi
olimlarining ilmiy asarlarini o‘rganishga qaratilgan.
Kurs   ishi ning   hajmi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   to‘rt   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati  va ilovadan  iborat.   I BOB.  АL-MАS’UDIYNING HAYOTI VA IJODI
I.1. Al-Mas’udiyning hayoti va ijodi
Abu-l-Hasan   Ali   ibn   al-Husayn   al-Mas’udiy,   arab   bo‘lib,   o‘z   nasabini
payg‘ambarning   sahobalaridan   biriga   bog‘lar   edi,   arab   tarixchilari   va
geograflarining   eng   yiriklaridan   biri   hisoblanadi.   Uning   hayoti   haqidagi
ma’lumotlar   juda   kam   bo‘lib,   asosan   uning   o‘z   asarlaridagi   ayrim   eslatmalarga
tayanadi.   Bu   ma’lumotlardan   ma’lum   bo‘lishicha,   u   Bag‘dodda   tug‘ilgan,   ko‘p
sayohat   qilgan,   Eron,   Hindiston,   Seylon,   Xitoyga   borgan;   shuningdek,   Suriya   va
Ummonda   bo‘lgan.   Al-Mas’udiy   345-346/956   yilda   Fustotda   vafot   etgan 1
.   Biz
uchun   e’tiborli   tomoni   shundaki,   u   Xitoydan   keyin   Afrikaning   sharqiy   sohillari,
jumladan   Zanzibarga   tashrif   buyurgan,   shu   sababli   afrikaliklar   haqidagi
hikoyalarni shaxsiy taassurotlari asosida baholashi mumkin bo‘lgan.
Yozuvchi sifatida al-Mas’udiy favqulodda keng qamrovli bilimga ega va har
tomonlama   qiziqishlari   bor   edi.   Shu   bilan   birga,   u   maxsus   geografik   bo‘lmagan
asarlarida materialni keng kitobxonlar ommasi uchun o‘qishga qulay va tushunarli
shaklda bayon qilishga intilgan. Aynan shu narsa bizgacha yetib kelgan eng yirik
asarlaridan   biri   —   Muruj   az-zahab   va   ma’adin   al-javohir   (Oltin   konlari   va
qimmatbaho   toshlar   yotqiziqlari)   asarining   asosiy   xususiyatidir.   Ushbu   asar
336/947-948   yilda   yozilgan   va   345/956-957   yilda   qayta   ishlangan.   Ushbu   asar,
aslida,   al-Mas’udiy   yozgan   ulkan   umumiy   tarix   Axbor   az-zaman   (Zamon
xabarlari) asarining bir qismini tashkil qiladi.   Axbor az-zaman 332/943-944 yilda
yozila   boshlangan   bo‘lib,   bizga   uning   faqatgina   bir   jildi   yetib   kelgan.   Muruj   az-
zahab esa to‘liq tarixiy-geografik ensiklopediya hisoblanadi. 
Al-Mas’udiy   tarix,   geografiya,   zoologiya   va   botanika   bilan   birdek   qiziqib,
ularning barchasini o‘z kitobida aks ettirgan. U turli xil manbalardan — savdogar
va dengizchilarning hikoyalari, geografik va tarixiy asarlar hamda o‘zining shaxsiy
kuzatuvlaridan   foydalanadi.   Shu   bilan   birga,   u   odatda   o‘z   manbalarini
ochiqlamaydi,   bu   esa   ularni   aniqlashda   ancha   qiyinchilik   tug‘diradi.   Ko‘rinib
turibdiki,   al-Mas’udiy   qiziqarli   tarixiy-geografik   adabiyot   yaratishga   harakat
1
  Минорский В. Ф. История Ширвана и Дербента X–XI вв. М.: Восточная литература, 1963. –  C .85. qilgan,   shuning   uchun   u   ba’zan   tanqidiy   yondashmay,   kitobiga   afsonaviy
ma’lumotlarni   ham   kiritgan.   Ammo   bu   tanqidiy   nuqson,   uning   geografik
ma’lumotlariga   nisbatan   tarixiy   ma’lumotlarga   qaraganda   ancha   kamroq
tegishlidir.   Xususan,   Muruj   az-zahabda   Hind   okeanida   Afrika   qirg‘oqlariga
sayohat   qilishdagi   qiyinchiliklar   haqidagi   ma’lumotlarning   ko‘pchiligi   shaxsiy
kuzatuvlar natijasida yozilgan.
Ushbu   asar   Yevropa   ilm-faniga   ancha   oldin   ma’lum   bo‘lgan.   1861-1877
yillarda   Barbier   de   Meynar   va   Pave   de   Kurte   Muruj   az-zahabni   frantsuz   tiliga
tarjima qilib nashr etishgan. Biroq, bu nashr hozirgi kunga kelib ancha eskirgan 1
.
Ushbu   nashr   chop   etilganidan   beri   Muruj   az-zahabning   ilgari   noma’lum   bo‘lgan
ko‘plab   qo‘lyozmalari,   jumladan,   Fes   va   Mosulda   topilgan.   Ammo,   hozirgacha
barcha   ma’lum   qo‘lyozmalarni   inobatga   olgan   ishonchli   ilmiy   nashr   yo‘qligi
sababli, ushbu  kitobning hozirgi  nashr  mualliflari  asosiy  matn sifatida Barbier  de
Meynar   va   Pave   de   Kurte   tomonidan   nashr   qilingan   matnga   tayanishga   majbur
bo‘lishgan.   Afrika   haqidagi   parchalar   Leningraddagi   (hozirgi   Sankt-Peterburg)
Osiyo xalqlari instituti fondidagi uchta qo‘lyozma matnlari bilan deyarli to‘liq mos
keladi.
Al-Mas’udiyning bizgacha to‘liq yetib kelgan yana bir asari  uning geografik
asari   —   Kitob   at-tanbih   va-l-ishrof   (Ogohlantirish   va   ko‘rsatmalar   kitobi)
hisoblanadi.   Ushbu   kitob   al-Mas’udiyning   hayotining   oxirlarida   yozilgan   bo‘lib,
nomidan   ham   ko‘rinib   turibdiki,   muallif   o‘zining   oldingi   asarlaridagi
ma’lumotlarni   umumlashtirib,   ularning   qisqacha   sharhini   berish,   shuningdek,
ayrim   tuzatishlar   kiritish   maqsadida   yozgan.   Ushbu   asarda   al-Mas’udiy   umuman
olganda al-masolik va-l-mamalik janri an’analariga amal qiladi, eng avvalo, Abu-l-
Qosim   ibn   Xurdodbehga   tayangan.   Biroq,   al-Mas’udiy   ibn   Xurdodbeh   bilan
solishtirganda   ancha   keng   geografik   doiraga   ega   bo‘lgan.   Bu,   ehtimol,   uning
safarlari davomida qo‘shimcha material to‘plagani bilan bog‘liq.
Kitob at-tanbih va-l-ishrof M. de Goeje tomonidan Bibliotheca geographorum
arabicorum   seriyasida   nashr   etilgan.   Ushbu   nashr,   boshqa   jihatlardan   tashqari,
1
  Арслонзода Р.А. Источниковедение: Учебник. – Т.: Навруз, 2019.  –  C .36. muhim   ahamiyatga   ega,   chunki   de   Goeje   o‘zining   kirish   so‘zida   al-Mas’udiy
tomonidan   tilga   olingan   va   boshqa   mualliflar   tomonidan   eslatilgan   asarlar
ro‘yxatini keltirgan. Ushbu asarlarning deyarli barchasi yo‘qolgan; bizgacha yetib
kelgan   asarlardan   tashqari,   faqat   ayrim   parchalar   dunyoning   turli   qo‘lyozma
to‘plamlarida   tarqalgan   holda   saqlanib   qolgan.   Ammo   hatto   ushbu   asarlar
nomlarining o‘zi ham al-Mas’udiyning favqulodda keng qamrovli bilimga va ilmiy
qiziqishlarga ega bo‘lganligini ko‘rsatadi.
Arab   olamining   eng   mashhur   tarixchi,   sayyoh,   astronom   va   geograflaridan
biri – qomusiy olim al-Mas’udiy, to liq ismi Abul Hasan Ali ibn al-Husayn Ali al-ʻ
Mas’udiy (tug ulgan sanasi ma’lum emas, 956-yil vafot etgan) Bag dodda tug ilib,	
ʻ ʻ ʻ
u   yerda   ilk   saboqlarini   oladi.   Muallif   o zining   Mas’ud   nisbasini   payg ambar	
ʻ ʻ
Muhammad   (s.a.v.)   ning   sahobalaridan   biri   Abdulloh   ibn   Mas’udga   bog laydi.	
ʻ
Mas’udiy sayohat qilishni yaxshi ko rgan hamda turli xalqlar va ellatlarning tarixi,	
ʻ
kelib   chiqishi   va   madaniyatiga   juda   qiziqqan.   Shundan   bo lsa   kerak,   umrining	
ʻ
ohirigacha sayohatlarda bo lgan.	
ʻ
Al-Mas’udiyning   asarlari   sharqiy   yevropalik   xalqlar   –   xazarlar,   alanlar,
burtaslar,   bulg‘orlar   va   ruslar   haqida   muhim   manba   hisoblanadi.   Xazarlar   Itil
(Volga)   daryosining   quyi   oqimida   yashovchi   xalq   sifatida   tasvirlangan.   Xazar
davlatining   fuqarolari   turli   dinlarga   e’tiqod   qilgan   –   islom,   butparastlik   va
yahudiylik.   Al-Mas’udiyning   guvohlik   berishicha,   bu   mamlakat   hukmdorlari
(xoqon   va   uning   atrofi)   yahudiylikni   xalifa   Horun   ar-Rashid   (786–809)   davrida
qabul   qilgan.   Alanlarning   qudratli   qirolligi   IX-X   asrlarda   Dog‘iston   hududida
joylashgan   xristian   davlati   as-Sarir   (Serir)   bilan   qo‘shni   bo‘lgan.   Burtaslar   esa
xazarlar   bilan   yonma-yon   yashovchi   butparast   xalq   bo‘lib,   Itil   daryosining
irmoqlarida qayiqlarda suzgan va qimmatbaho mo‘ynalar bilan savdo qilgan.
Al-Mas’udiy   bulg‘orlar   haqidagi   ma’lumotlarda   xatolarga   yo‘l   qo‘ygan   (bu
tarixiy   noaniqlik   bilan   bog‘liq).   U   Volga   bo‘yidagi   musulmon   bulg‘orlarni   va
Dunay   bo‘yidagi   xristian   bulg‘orlarni   bir   xalq   deb   hisoblab,   ularni   Pont   (Qora
dengiz) yaqinida yashaydi deb ko‘rsatgan. Al-Mas’udiy   ruslarning   X   asr   boshlarida   Kaspiy   dengizi   sohillariga   qilgan
hujumlari haqida yozgan. U ruslarni ko‘p sonli xalq deb hisoblagan va ular orasida
“al-urdumon”   (ispancha   lordomani   –   normanlar)   nomi   bilan   ataluvchi   guruhni
ajratib   ko‘rsatgan.   Ularning   Andalusiya,   Italiya,   Konstantinopol   va   Xazariyaga
savdo maqsadida sayohat qilganini qayd etgan. Al-Mas’udiy ruslarning Pont (Qora
dengiz) bo‘ylab suzib yurishini va uning sohillarida yashashini  aytib, bu dengizni
“ruslar dengizi” deb atagan. U, shuningdek, Vizantiyaliklarning ruslarni “rusiyya”
deb   ataganini   qayd   etib,   bu   so‘zning   ma’nosi   “qizil,   sariqsoch”   deganini
tushuntirgan. Uning  yozishicha,  ba’zi  ruslar   Vizantiya  chegaralaridagi   Suriyadagi
qal’alarda xizmat qilgan.
Slavyanlar   (as-saqaliba)   haqida   gapirar   ekan,   al-Mas’udiy   ularni   “O‘g‘oq
yulduzi ostida” (ya’ni shimolda) yashovchi xalq deb ta’riflagan. U slavyanlarning
11   ta   guruhini   sanab   o‘tgan,   ularning   ayrimlari   slavyan   bo‘lmagan   xalqlar   –
nemislar   ( an-namajin ),   sakslar   ( as-sasin )   va   vengrlar   ( badjgirid )   bo‘lgan.
Identifikatsiya   qilingan   xalqlar   orasida   duleblar,   moravlar,   serblar   va   xorvatlar
(chexiyaliklar?) bor. Boshqa nomlar aniq aniqlanmagan, biroq ular asosan g‘arbiy
slavyan   guruhiga   mansub   bo‘lishi   mumkin.   Al-Mas’udiy   slavyanlar   orasida
xristianlar,   butparast   olovga   sig‘inuvchilar   ( al-majus )   va   quyoshga   sig‘inuvchilar
borligini   qayd   etgan   hamda   slavyanlarning   tog‘larda   qurilgan   ibodatxonalari
haqida yozgan.
Al-Mas’udiy   turli   xalqlarning   dinlariga   alohida   e’tibor   qaratgan.   U
zardushtiylar, manixeylar, xurramitlar va boshqa dualistik ta’limot vakillari haqida
yozgan.   Arab-musulmon   olimlari   bunday   ta’limot   vakillarini   zindiq   deb   atagan 1
.
Al-Mas’udiy   yahudiylik   va   nasroniylikka   katta   qiziqish   bildirgan.   U   Tavrotning
arab tiliga tarjima qilinganini tilga olgan. Iso (Isa) hayoti haqida hikoya qilar ekan,
nasroniylarning   Uning   suvga   cho‘mishi,   xochga   mixlanishi   va   osmonga
ko‘tarilishi   haqidagi   e’tiqodlarini   keltirib,   bu   voqealarning   sanalarini   ko‘rsatgan.
Shuningdek,   u   havoriylar   va   shahidlar   haqida   hikoya   qilib,   nasroniylikning   Rim
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .48. imperiyasida   rasmiy   qabul   qilinishini   qayd   etgan   va   xristianlik   tarixi   bilan   Rim
imperatorlari hamda keyinchalik Vizantiya hukmdorlarining tarixini bog‘lagan. Al-
Mas’udiy   dastlabki   olti   Butunjahon   Kengashlari   va   ularda   yuzaga   kelgan
tortishuvlar,   ishtirokchilar   va   qoralangan   shaxslar   haqida   yozgan,   ammo   ba’zan
uning ma’lumotlari noto‘g‘ri bo‘lgan.
Bu masalalarda u arab tilida yozgan xristian manbalariga tayanib, Iskandariya
patriarxi, pravoslav ulamosi Evtixiy (Misrda u bilan uchrashgan), Manbij episkopi
Agapiy,   nestorian   kotib   Yoqub   ibn   Zakariyo,   yaqobiy   ruhoniy   Abu   Zakariya
Denho (Bag‘dod va Tikritda al-Mas’udiy u bilan bahslashgan), maronit Kayz bilan
muloqot qilgan.
Al-Mas’udiy   Vizantiya   haqida   ko‘plab   ma’lumotlarni   jangchi   va   diplomat
Abu   Umayr   at-Tamimiy   hamda   Vizantiyada   musulmonlikni   qabul   qilib,
musulmonlar   tomonida   jang   qilgan   dengiz   harbiy   sarkardasi   Lev   Tripolitanin
orqali olgan. U, shuningdek, musulmon mualliflari – Ibn Xurdadbeh, Qudama ibn
Ja’far,   al-Yoqutiy,   ad-Dinavoriy,   at-Tabariy   va   Vizantiyaga   asir   tushib,
keyinchalik ozod qilingan Musallam al-Jarmiy tomonidan yozilgan, bizgacha yetib
kelmagan kitobdan foydalangan.
Al-Mas’udiy   haqida   deyarli   hech   narsa   ma’lum   emas.   Uning   shaxsiy
xususiyatlari   yoki   hayotida   yuz   bergan   muhim   voqealar   haqida   deyarli   hech
qanday   aniq   ma’lumot   yo‘q.   Mashhur   nemis   sharqshunosi   Karl   Brokelman   al-
Mas’udiyga   e’tibor   kam   berilganini   uning   ijodining   an’anaviy   arab-musulmon
ilmiy   yo‘nalishidan   uzoqligi   bilan   tushuntiradi.   Fransuz   sharqshunosi   Sharl   Pella
esa hattoki aniq va ishonchli manba bo‘lmish Ibn an-Nadim (990 yilda vafot etgan)
ham al-Mas’udiyni xato bilan Shimoliy Afrikadan deb bilganini va uning asarlarini
o‘qimaganini ta’kidlaydi.
Al-Mas’udiyning   36   ta   asari   haqida   u   o‘zi   eslatib   o‘tgan,   ammo   ularning
aksariyati yo‘qolgan yoki zamondoshlari tomonidan esga olinmagan. 
Faqatgina   ikki   asari   –   “Oltin   konlar...”   va   “Kitob   at-Tanbih   va-l-Ishrof”
(“Ko‘rsatma   va   kuzatishlar   kitobi”)   bizgacha   yetib   kelgan.   Ushbu   asarlar   jahon tarixiy   yilliklari   janriga   mansub   bo‘lib,   boshqa   asarlari   esa   diniy-falsafiy
yo‘nalishda bo‘lgani taxmin qilinadi. I.2. Al-Mas’udiyning sayohatlari
IX   asr   oxiri   va   X   asrning   birinchi   yarmi   arab-musulmon   dunyosi   tarixida
burilish davri bo‘ldi. Islom soyasida shakllangan va uni asosiy etnik guruh sifatida
qo‘llab-quvvatlagan   madaniyat   gullab-yashnayotgan   edi.   Bu   davrga   kelib
musulmonlarning   harbiy   yurishlari   nihoyasiga   yetgan   va   ulkan   hududlar   yagona
davlat   –   xalifalik   tarkibiga   kirgan.   Xalifalik   tushunchasi   Muhammad
payg‘ambarning   vafotidan   keyin   paydo   bo‘lib,   musulmon   ummatiga   yangi
yetakchi   kerak   bo‘lgan   paytda   vujudga   kelgan.   Bu   yangi   rahbar   “xalifa”   –   ya’ni
“payg‘ambarning o‘rinbosari” deb atalgan.
Sunniy   an’anaga   ko‘ra,   dastlabki   xalifalar   saylangan,   lekin   faqat   Quraish
qabilasidan   bo‘lishi   shart   edi,   chunki   Muhammad   payg‘ambar   ham   ushbu
qabiladan   chiqqan   edi.   Sunniy   islomga   ko‘ra,   birinchi   to‘rt   xalifa   –   Abu   Bakr,
Umar   ibn   Xattob,   Usmon   ibn   Affon   va   Ali   ibn   Abu   Tolib   “to‘g‘ri   yo‘ldagi
xalifalar” deb  hisoblanadi.  Ularning hukmronligi  davri  “islomning oltin asri” deb
baholanadi.   Bugungi   kunda   ham   ayrim   siyosiy   va   diniy   guruhlar   bu   davr
prinsiplariga qaytishni maqsad qilib olgan.
Shialikda esa xalifalik tizimi butunlay boshqacha tushuniladi. Shialarga ko‘ra,
ilohiy   baraka   (baraka)   Muhammad   payg‘ambarning   nasl-nasabida   davom   etadi,
xususan   uning   qizi   Fotima   va   kuyovi   Ali   ibn   Abu   Tolib   avlodlarida   saqlanib
qoladi. Shialar Abu Bakr, Umar va Usmonni haqiqiy xalifa deb tan olmaydi, faqat
Ali va uning o‘g‘li Hasanni haqiqiy voris deb bilishadi 1
.
Muoviya ibn Abu Sufyon – Umaviylar sulolasining asoschisi va Xalifalikdagi
siyosiy  o‘zgarishlarning asosiy   ishtirokchilaridan  biri   edi. U  Quraish  qabilasining
eng   nufuzli   va   badavlat   urug‘laridan   biridan   chiqqan.   Muhammad   payg‘ambar
boshqa   bir   urug‘   –   Banu   Hoshimdan   edi.   Umaviylar   dastlab   islomga   qarshi
bo‘lgan,   lekin   630-yilda   Muhammad   payg‘ambar   Makka   shahrini   zabt   etganidan
keyin musulmon dinini qabul qilishgan.
Usmon   ibn   Affon   xalifa   bo‘lganida,   Umaviylar   davlat   lavozimlarini   egallay
boshlashdi  va davlat  g‘aznasini  talon-toroj  qilishdi.  Bu esa  musulmon qo‘shinlari
1
  Минорский В. Ф. История Ширвана и Дербента X–XI вв. М.: Восточная литература, 1963. –  C .88. orasida norozilik uyg‘otdi. Usmonning uyi isyonchilar tomonidan qurshab olinib, u
qatl qilindi. Bu hodisa islom tarixida muhim burilish nuqtasi bo‘ldi.
Usmon   vafotidan   keyin   xalifa   etib   Ali   ibn   Abu   Tolib   saylandi.   Ammo
Muoviya   bunga   rozi   bo‘lmadi   va   Usmonning   qotillaridan   qasos   olish   bahonasida
Ali bilan urush boshladi. Uzoq davom etgan nizolar natijasida Muoviya o‘z taxtini
saqlab qolishga muvaffaq bo‘ldi. Ali esa Kufada harijiylar tomonidan o‘ldirildi.
Muoviya   661-680   yillar   davomida   xalifalikni   boshqardi   va   davlat   poytaxtini
Damashqqa   ko‘chirdi.   U   Vizantiyadan   meros   qolgan   merosxo‘rlik   tizimini
xalifalikda   joriy   etdi   va   o‘g‘li   Yazidni   taxt   vorisi   deb   e’lon   qildi.   Keyinchalik
hokimiyat   Umaviylarning   boshqa   bir   shoxobchasi   –   Marvoniylar   sulolasi   qo‘liga
o‘tdi.   Ichki   nizolar   Xalifalikda   davom   etgan   bo‘lsa-da,   Umaviylar   davrida   davlat
yanada kengaydi va islom sivilizatsiyasi rivojlandi.
Hoshimiylar—payg‘ambar   Muhammadning   qarindoshlari   bo‘lgan   yagona
qabila—ehtimol,   xalifa   Ali   ibn   Abu   Tolib   vafot   etgan   paytga   kelib,   allaqachon
ikkiga   bo‘linib   ulgurgan   edi:   Alining   avlodlari   va   payg‘ambarning   boshqa
amakivachchasi   Abdulloh   ibn   al-Abbos   avlodlari.   Bu   holat   o‘sha   davr   arab
jamiyatiga   xos   umumiy   hodisa   bo‘lib,   ko‘chmanchi   va   o‘troq   aholi,   xususan,
Makkaning mahalliy aholisi qabila tuzilishini saqlab qolgan edi. Har bir qabilaning
o‘z   nasl-nasabi   bo‘lib,   uning   boshida   muayyan   ajdod   turar   edi.   Qabila   ichidagi
urug‘-aymoqlar   esa   shu   ajdodning   yaqin   avlodlaridan,   ya’ni   o‘g‘illari   yoki
nabiralaridan tarqalgan bo‘lardi.
O‘troq   arablar   ijtimoiy   jihatdan   rivojlangan   bo‘lib,   ularning   ayrimlari
(ko‘pincha   butun   urug‘lar)   katta   mulkka   ega   edi,   boshqalari   esa   qashshoq   hayot
kechirardi.   Qabilaning   erkin,   to‘la   huquqli   a’zolaridan   tashqari,   katta   miqdorda
qaram   kishilar—klientlar,   ozod   qilingan   qullar   (arabcha   “maula”,   ko‘plik   shakli
“mavoliy”) va patriarxal qullar mavjud edi. Eng maqbul nikohlar o‘z urug‘ a’zolari
o‘rtasida, ya’ni amakivachchalarning o‘zaro turmush qurishi hisoblangan. Bu odat
hozirgi   kunda   ham   ko‘plab   arab   davlatlarida   saqlanib   qolgan.   Shuningdek,   erkin
erkaklar   va   cho‘ri   ayollar   o‘rtasidagi   nikohlar   ham   keng   tarqalgan   bo‘lib,   arab-
musulmon fathlari natijasida bunday nikohlar soni sezilarli darajada oshgan. Mahalliy   etnografiyada   ijtimoiy   rivojlanishning   bunday   bosqichida   bo‘lgan
oilaviy-urug‘   kollektivlari   “patronimiyalar”   yoki   “oilaviy-urug‘   guruhlari”   deb
ataladi.   Mahalliy   olimlar   isbotlaganidek,   patronimiy   birliklar   ma’lum   vaqt   o‘tib,
ikkiga   ajralib,   bo‘linib   ketishga   moyil   bo‘lgan.   Xuddi   shunday   jarayon   Banu
Umayya   va   Banu   Xashim   o‘rtasida   yuz   bergan   bo‘lib,   ularning   ajralishi   ayniqsa
keskin kechgan va bu jarayon ijtimoiy maqomi yuqori bo‘lgan ushbu ikki oilaviy-
urug‘ guruhining mavqei bilan tezlashgan.
O‘rta   asrlar   davomida   arab-musulmon   olamida   patronimiy   munosabatlari
hukm   surdi.   Bizni   qiziqtirgan   davrda   ham   muhim   ijtimoiy-siyosiy   sohalar
patronimiy   guruhlar   tomonidan   monopoliyalashgan   edi.   Masalan,   uzoq   vaqt
davomida xalifalikdagi shia harakatining asosini aynan Ali ibn Abu Tolib avlodlari
tashkil etgan. Ular keyinchalik Hasan va Husayn avlodlariga bo‘linib, har bir avlod
yangi   oilaviy-urug‘   guruhlariga   ajralib   ketgan.   Ular   butun   musulmon   olamiga
tarqalib,   mahalliy   elita   qatlamlariga   singib   ketgan.   Shu   tarzda   payg‘ambar
avlodlari   bo‘lgan   sayyidlar   tabaqasi   shakllangan.   Xuddi   shunday,   to‘rt   xalifaning
va   boshqa   payg‘ambar   sahobalarining   avlodlari   ham   patronimiy   asosida   o‘sib
borgani kuzatilgan 1
.
Xalifalikda   vazirlar,   ya’ni   xali-falarning   va   boshqa   musulmon
hukmdorlarining   maslahatchilari   yoki   hozirgi   zamon   tili   bilan   aytganda,   vazirlar
butun   boshli   sulolalar   bo‘lib   faoliyat   yuritgan.   Eng   mashhuri—Barmakiylar
vazirlar   sulolasi   edi.   Urug‘-aymoq   munosabatlari   hozirgi   arab   dunyosida   ham,
hatto   sobiq   Sovet   Ittifoqi   hududida   yashovchi   musulmon   xalqlari   orasida   ham
saqlanib qolgan.
Keling, endi bizni qiziqtirgan davrga qaytaylik.
Hoshimiylarning   har   ikkala   bo‘lagi   Umaviy   xalifalariga   muxolifat   bo‘lib
kelgan. Avvaliga siyosiy jihatdan eng faol bo‘lganlar Alidlar edi. Ular xalifalikda
Umaviylar   hukmronligidan   norozilikni   qo‘llab-quvvatlab,   tarafdorlar   guruhini
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .50. yaratgan. Bu guruh arabcha “ash-shi’a” deb atalgan bo‘lib, keyinchalik “shia” deb
nom olgan islomiy yo‘nalish aynan shu harakatdan kelib chiqqan.
680-yilda   birinchi   Umaviy   xalifasi   vafot   etgach,   Ali   ibn   Abu   Tolibning
kichik   o‘g‘li   Husayn   ibn   Ali   bu   vaziyatdan   foydalanib,   o‘z   qarindoshlari   va
tarafdorlari   bilan   Iroqning   Kufa   shahriga   yo‘l   oldi.   U   kufaliklar   Umaviylarga
qarshi   qo‘zg‘olon   ko‘tarib,   uni   xalifa   sifatida   tan   oladi   deb   umid   qilgan.   Ammo
ularning umidlari puchga chiqdi. Karbalo degan joyda Husayn va uning safdoshlari
Umaviy   qo‘shinlari   tomonidan   qurshab   olinib,   qirg‘in   qilindi.   Karbalo   (hozirgi
Iroq hududida) shialik e’tiqodining muhim muqaddas joylaridan biriga aylandi 1
.
Vaqt o‘tib, Umaviylarga qarshi kurashga Abbosiylar ham qo‘shildi. Dastlab,
ular   mustaqil   kuch   sifatida   maydonga   chiqmagan.   Abbosiylar   atrofida   ham   o‘z
tarafdorlarining   birlashgan   guruhlari   paydo   bo‘ldi.   Bu   guruhlarning   asosi   Al-
Hoshimiyya deb nomlangan maxfiy diniy-siyosiy tashkilot edi. U taniqli Xashimiy
Abu Hoshim  Abdulloh ibn Muhammad  ibn al-Hanafiy tomonidan tashkil  etilgan.
Rivoyatlarga   ko‘ra,   u   Umaviylar   josuslari   tomonidan   zaharlangan   va   vafotidan
oldin   Falastinda   Ali   ibn   Abdulloh   ibn   al-Abbosning   uyida   to‘xtagan.   U   o‘z
tashkiloti   rahbarligini   mezbonining   o‘g‘li   Muhammad   ibn   Aliga   topshirgan.
Muhammad   ibn   Ali   esa   Al-Hoshimiyyani   Abbosiylar   partiyasiga   aylantirib,   o‘z
emissarlari   orqali   xalifalikning   asosiy   viloyatlaridan   biri—Xurosonda   faol
tashviqot olib bordi.
Bu voqealar taxminan 718-yilda yuz bergan. 743-yilda Muhammad ibn Ali
vafot etdi. Shundan so‘ng Abbosiylar klaniga uning o‘g‘li Ibrohim ibn Muhammad
yetakchilik   qila   boshladi.   U   kelajakdagi   Abbosiy   xalifalari   As-Saffoh   va   Al-
Mansurning   akasi   edi.   Shu   davrda   Xurosonga   Ibrohim   ibn   Muhammadning   quli
Abu Muslim jo‘natildi. U u yerdagi Abbosiy tarafdorlarini birlashtirdi.
Bu   paytda   Xurosonga   arab   istilolari   davomida   ko‘chib   kelgan   arablar
mahalliy aholiga aralashib, ijtimoiy jihatdan eroniy dehqonlarga yaqinlashgan edi.
Shu   sababli   ular   Umaviylardan   norozilik   bildira   boshladi.   Aynan   shunday
1
  Арслонзода Р.А. Источниковедение: Учебник. – Т.: Навруз, 2019.  –  C .37. sharoitda   Abu   Muslimning   missiyasi   Xuroson   arablarida   va   mahalliy   eronliklar
orasida katta qo‘llab-quvvatlash topdi.
Umaviy   xalifaligi   esa   asta-sekin   zaiflashib   borar   edi.   G‘arbiy   tarixchi   Xyu
Blankenchipning fikricha, Umaviy davlatining zaiflashishining asosiy sababi xalifa
Hishom   ibn   Abdulmalik   (724—743)   siyosati   bo‘lgan.   U   doimiy   jihod   yuritib,
musulmonlarning   urushlardan   charchashiga   sabab   bo‘lgan.   Oxir-oqibat,   ichki
kelishmovchiliklar   va   Umaviylarning   zaiflashuvi   ularning   qulashi   bilan   yakun
topdi.  
915-945   yillarda   Eron,   Hindiston,   Shri   Lanka,   Shim.   Afrika,   Zanjibar,
Movarounnahr,  Xitoy,  Ozarbayjon,  Armanistonda  sayohatda   bo lgan,   keyinchalikʻ
Suriya   va   Misrda   yashab   vafot   etgan.   Shuningdek   al-Mas’udiy   arab,   fors,   grek,
hind   va   Italian   tillarini   bilgan.   Bilimning   turli   sohalari   (tarix,   falsafa,   fiqh)ga   oid
muhim   asarlaridan   faqat   bir   nechtasigina   saqlangan.   Uning   hozirgacha   topilgan
asarlari   soni   30ga   yaqin.   Al-Mas’udiyning   30   jildli   “Kitob   ut-ta rix   fi   axbor	
ʼ
ilumam   min   alarab   va   l-ajam”   (“Arab   va   ajam   xalqlari   tarixi”)   asarining   20   jildi
Istanbul shahridagi Ayo-Sofiya kutubxonasida saqlanadi. 
Uning   “Kitob   uttanbih   va   alishrof”   (“Ogohlantirish   va   boshqarish   haqida
kitob”)   asarini   gollandiyalik   arabshunos   de   Guye   1894-yilda   Leyden   shahrida
nashr etgan. Yana uning “Xazoin ul-mulk va sirr ul-olamayn” (“Davlat xazinalari
va   ikki   olam   sirlari”),   “Kitob   rasoil”   (“Risolalar   kitobi”),   “Kitob   ulmaqolot”
(“Maqolalar   kitobi”),   “Kitob   axbor   azzamon   va   ajoyib   ul-buldon”   (“Zamon
xabarlari va mamlakatlar ajoyibotlari haqida kitob”) yoki “Kitobi avsat” (“O rtacha	
ʻ
kitob”) kabi asarlari bo lganligi ma lum. AlMas’udiy asarlarida ko proq sayohatlar	
ʻ ʼ ʻ
aks   etganiga   qaramay,   dunyoga   sayohatchi   olim   sifatida   emas,   ko proq   qomusiy	
ʻ
olim   sifatida   mashhur   bo ldi.   Eng   muhim   asarlaridan   biri   «Muruj   az-zahab   va	
ʻ
ma odin aljavohir» (“Oltin yaylovlar va javohirlar koni”) da Odam atodan boshlab	
ʼ
X   asrning   o rtalarigacha   bo lgan   Islom   tarixi,   mamlakatlar   dengizlar   va   tog lar,	
ʻ ʻ ʻ
turli  xalqlar  arab, kurd, balgar, turk shu jumladan slavyanlar  haqida ma’lumotlar,
afsona va rivoyatlar bayon qilingan.  Buyuk   ingliz   arabshunosi   X.Gibb   al-Mas’udiyning   bu   asari   haqida   shunday
deydi: “ Arab tilida bundanda ajoyib asarni uchratmadim» . “Muruj azzahab” X asr
Arab   xalifaligi,   Sharqiy   Yevropa   xalqlari,   Kavkaz   va   O rta   Osiyo   tarixibo yichaʻ ʻ
muhim   manbadir.   Asarda   musulmon   olami,   arab   xalifaligi   tarixi,   madaniyati
ijtimoiy   hayoti   keng   yoritilgan.   Ma’lum   bo lishicha,   “Muruj   az-zahab”   ning   3ta	
ʻ
mualliflik   nusxasi   mavjud   bo lgan   (943,   947,   956-yillarda   yozilgan).   Ulardan	
ʻ
faqatgina 947-yilda yozilgan nusxasi saqlanib qolgan. 
Asar   ikki   qismdan   iborat   bo lib,   birinchi   qismida   arab   musulmonlarining	
ʻ
geografik tasavvurlari haqida ma’lumotlar, shuningdek, arablarning islomgacha va
islomni   qabul   qilganlarigacha   bo lgan   tarixi,   hind,   xitoy,   turk,   slavyan,   german,
ʻ
qadimgi   greklar,   vavilonliklar,   rimliklar,   siriyaliklar,   yamanliklar   va   assiriyliklar
haqida   ko plab   ma’lumotlarni   o zida   jamlagan.   Albatta   al-Mas’udiygacha   ham	
ʻ ʻ
dunyo tarixini Odam atodan boshlab yozgan tarixchilar ko p bo lgan, lekin “Muruj	
ʻ ʻ
az-zahab” da bu xalqlar tarixi yanada kengroq yoritiladi. Shuni ham aytish kerakki,
al-Mas’udiyning bu asari nafaqat tarixiy, balkim, geografik ma’lumotlarga boyligi
bilan ham ajralib turadi. Ikkinchi qismi esa, faqat Muhammad (s.a.v) dan boshlab
to   Abbosiylar   xalifi   bo lgan   al-Muti   (946-974)   tarixigacha   bo lgan   musulmonlar	
ʻ ʻ
tarixi   yoritiladi.   Asar   payg ambar,   chahoryorlar   va   xalifalar   tarixiga   oid	
ʻ
bo limlarga   bo linadi.   “Muruj   az-zahab”da   al-Mas’udiy   Abbosiy   xaliflarning   har	
ʻ ʻ
biriga   to xtalib   o tib,   ushbu   tarixiy   davrni   kengroq   yoritishga   urunadi	
ʻ ʻ 1
.   Xulosa
qilib  aytganda,  al-Mas’udiy  X  asrgacha  bo lgan  butun  islom   dunyosining  tarixini	
ʻ
yorituvchi   asari   “Muruj   az-zahab”   nafaqat   o zining   tarixiyligi,   balkim   dunyo	
ʻ
geografiyasiga   qo shgan   hissasi   bilan   ham   ahamiyatli.   Ayniqsa   yurtimiz   tarixi	
ʻ
jihatidan olib qaraladigan bo lsa, asarning qiymati yana ham baland.	
ʻ
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .52. II BOB. АL-MАS’UDIYNING “MURUJ AZ-ZAHAB” АSАRI TARIXIY
MANBA SIFATIDA
II.1. “Muruj az-zahab” asarining yaratilish tarixi
913-yildan   (hijriy   300-yil)   boshlab   vafotiga   qadar   al-Mas’udiy   turli
mamlakatlarga   sayohat   qilishga   moyillik   ko‘rsatgan.   U   Fors,   Hindiston,   Seylon
oroli, Kaspiy dengizi va uning qirg‘oq mamlakatlari, Sudan, Arabiston yarim oroli,
Shom   va   Vizantiya   mamlakatlari   hamda   Misr   bo‘ylab   sayohat   qilgan   va   aynan
Misrning   Fustat   (Qohira)   shahrida   vafot   etgan.   Sayohatlari   davomida   u   kuzatgan
barcha narsalarni yozib qoldirgan. Ta’kidlash joizki, al-Mas’udiy bir necha tillarni
mukammal bilgan: arab, fors, hind, yunon, ossuriy va italyan tillarini.
Shuningdek,   u   shia   mazhabiga   qiziqish   bildirgan.   Masalan,   musulmon   olimi
Ibn Hajar al-’Asqaloniy (vaf. 1567-y.) o‘zining “Lisan al-Mizan” asarida shunday
yozadi:   “Al-Mas’udiyning   asarlari   uning   shia   va   mutazila   oqimiga   mansub
bo‘lganidan dalolat beradi”.
Al-Mas’udiy kamida 34 ta asar yozgan bo‘lib, ayrimlari ko‘p jildli bo‘lgan. Uning
“Kitob at-tanbih va-l-ishrof” asarida keltirilgan bir qancha asarlari quyidagilardir:
 “ Kitob axbor al-zaman ” ,
 “Muruj az-zahab va ma’adin al-javohir”,
 “Kitob funun al-ma’orif”,
 “ Kitob zaxoir al-’ulum ” ,
 “ Kitob nazm al-javohir ” ,
 “ Kitob al-istizkor ” ,
 “Kitob at-tanbih va-l-ishrof”,
 “ Kitob nazm al-’alam ” ,
 “ Kitob nazm al-adilla ” ,
 “Kitob masa’il va-l-’ilal”,
 “Kitob xazain ad-din va sirr al-’alamayn”,
 “Kitob al-maqolat” va boshqalar 1
.
1
  Арслонзода Р.А. Источниковедение: Учебник. – Т.: Навруз, 2019.  –  C .39. Biroq, u ilm tarixiga faqat sayohatchi sifatida emas, balki ensiklopedik olim
sifatida kirgan. Garchi uning o‘zi sayohatlari haqida ko‘plab yozgan bo‘lsa ham, u
ko‘plab mamlakatlarni tavsiflagan oddiy sayohatchilardan ajralib turadi.
Uning   Kavkaz   tog‘lari   (arab   manbalarida   “Kabk”)   haqida   ma’lumot
beruvchi asarlari orasida bizgacha yetib kelgan ikkita eng muhim asari «Muruj az-
zahab   va   ma’adin   al-javohir»   hamda   “Kitob   at-tanbih   va-l-ishrof”   hisoblanadi.
Ushbu   asarlarda   avvalgi   olimlarning   ishlaridan   tashqari,   muallifning   shaxsiy
kuzatishlari va sayohatchilarning hikoyalari asosiy material sifatida ishlatilgan.
“Muruj az-zahab” asarida ta’kidlanishicha, bu asar 944-yilda (hijriy 332-yil)
tugallangan, biroq muallif uni  keyinchalik, 956-yilda (hijriy 345-yil)  qayta ko‘rib
chiqib,   tuzatishlar   kiritgan.   Afsuski,   bu   asarning   ikki   baravar   kattalashtirilgan
yangi tahriri bizgacha yetib kelmagan. Al-Mas’udiy o‘zining so‘nggi asari “Kitob
at-tanbih”ni esa o‘limidan sal oldin, 956-yilda (hijriy 345-yil) yakunlagan 1
.
“Kitob   at-tanbih”   qat’iy   geografik   asar   emas   va   unda   geografik   mavzular
katta   o‘rin   egallamaydi.   Asarning   kirish   qismida   X   asrda   ma’lum   bo‘lgan   tizim
asosida   astronomik   va   fizik   geografiyaning   qisqacha   mazmuni   beriladi.   Tavsifiy
geografiya esa bizga yaxshi tanish bo‘lgan yetti iqlim sxemasi asosida yoritiladi.
“Muruj az-zahab” asari 88 bobdan iborat. Birinchi  uchta bob yaratilishning
boshlanishi, birinchi inson — Odam paydo bo‘lishiga bag‘ishlangan. Keyin tarixiy
qismda   payg‘ambarlar   tarixi   ketma-ket   bayon   qilinadi:   payg‘ambar   Ibrohim
(Ibrohim)dan   boshlab,   Iso   payg‘ambargacha,   shuningdek,   Banu   Isroil   (Isroil
o‘g‘illari) qabilalarining barcha shohlari hukmronligi tarixi yoritiladi. To‘rtinchi va
beshinchi   boblar   yer   va   dengizlar,   daryolar   va   tog‘lar,   yetti   iqlim   chegaralari
tasviriga   bag‘ishlangan.   Keyingi   boblarda   esa   Vavilon,   Yunoniston,   Hindiston,
Xitoy,   qadimgi   Arabiston,   Afrika,   Sosoniylar,   Vizantiya,   turk   davlatlari
hukmronligi   davridagi   asosiy   harbiy-siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy
voqealar   ketma-ket   yoritilgan.   Muhammad   payg‘ambar   tarixi   va   musulmon
hukmdorlarining   boshqaruvi   esa   tizimli   tarzda   bayon   etilgan.   Al-Mas’udiy   o‘z
asarida deyarli butun jahon tarixini yoritgan.
1
  Минорский В. Ф. История Ширвана и Дербента X–XI вв. М.: Восточная литература, 1963. –  C .95. Bu ko‘p jildli qisqartirilgan asarning bir necha qo‘lyozma nusxalari bizgacha
yetib kelgan bo‘lib, ular dunyoning turli qo‘lyozma fondlarida saqlanadi.  Hozirgi
vaqtda *»Muruj az-zahab»*ning to‘liq tarjimasi hali biror bir Yevropa yoki Sharq
tiliga qilinmagan. Biroq, bu asarning ayrim parchalari rus tiliga tarjima qilingan:
 Kavkaz   xalqlari   tarixi   haqidagi   parchalari   —   N.   A.   Karaulov   tomonidan   1908
yilda;
 Guzlar haqidagi ma’lumotlar — S. L. Volin tomonidan 1939 yilda;
 Ardashir ibn Bobak davridagi Ozarbayjondagi siyosiy munosabatlar haqida — A.
N. Shmidt tomonidan 1958 yilda;
 Efiopiyaga   oid   umumiy   ma’lumotlar   —   L.   E.   Kubbel   va   V.   V.   Matveyev
tomonidan 1960 yilda;
 Kavkaz haqidagi bob — V. F. Minorskiy tomonidan 1963 yilda [14: p. 188];
 Al-Ifranja   xalqi   haqidagi   ma’lumotlar   —   V.   G.   Kryukov   tomonidan   1987   yilda
[11];
 Abbosiylar sulolasi tarixi haqidagi parchalar — D. V. Mikulskiy tomonidan 2002
yilda .
Dog‘iston haqidagi ma’lumotlarni ajratib olish uchun biz o‘z tadqiqotimizda
al-Mas’udiyning   2000   yilda   Qohirada   nashr   etilgan   “Muruj   az-zahab   va   ma’adin
al-javohir”   asaridan   foydalandik.   Bundan   tashqari,   N.   A.   Karaulov   tomonidan
bajarilgan   tarjimalar   ham   ishlatildi,   ammo   ular   hozirda   eskirganligini   ta’kidlash
lozim.
Ibn Rustadan keyin al-Mas’udiy Kavkaz xalqlari haqida eng keng ma’lumot
bergan.   Uning   ko‘plab   sayohatlari   va   boy   bilimga   ega   bo‘lishi   unga   Kavkaz
xalqlari haqida keng ma’lumotlar to‘plash imkonini bergan. Shu bilan birga, uning
bayonoti   ba’zan   izchil   emas.   U   tez-tez   mavzudan   chetlashadi   va   faqat   uzoq   fikr-
mulohazalardan so‘ng asosiy mavzuga qaytadi.
“Muruj   az-zahab”da   Kaspiy   dengizi   haqida   ma’lumotlar   ham   bor:
dengizning   tavsifi,   u   yuvib   turuvchi   mamlakatlarning   nomlari   keltiriladi.   “Ajam
(arab bo‘lmagan xalqlar) dengizi borasida, qirg‘oqlarida joylashgan mamlakatlarga
ko‘ra, u turli  nomlar  bilan yuritiladi:  Babul-Abvab dengizi, Xazar dengizi, Jiloliy dengizi,   Daylamiy   dengizi,   Jurjoniy   dengizi,   Tabaristoniy   dengizi.   Ushbu   dengiz
atrofida   yashovchi   aholi   turli   turk   qabilalaridan   iborat.   Uning   uzunligi   800   mil,
kengligi   esa   600   mil.   Dengiz   tashqi   ko‘rinishi   jihatdan   cho‘zilgan   doira   shakliga
o‘xshaydi”.   Xuddi   shu   ma’lumotlar   Kaspiy   dengizining   o‘lchamlari   haqida
Qudama ibn Ja’far asarlarida ham uchraydi.
Bu   holatda   bizni   Sharqiy   Kavkazda   bir   milning   nimaga   teng   bo‘lgani
qiziqtiradi. Shuni ta’kidlash kerakki, bir farsax uch milga teng bo‘lib, taxminan olti
kilometrga mos keladi. Masalan, al-Mas’udiyning yozishicha, Kaspiy dengizining
uzunligi 800 mil bo‘lib, bu taxminan 1596 kmga teng, lekin bu haqiqatda mavjud
bo‘lgan   masofaga   mos   kelmaydi,   chunki   Kaspiy   dengizining   haqiqiy   uzunligi
taxminan   1200   kmni   tashkil   etadi.   Uning   kengligi   esa   600   mil   deb   ko‘rsatilgan
bo‘lib,   bu   1200   kmga   teng,   holbuki,   aslida   dengizning   o‘rtacha   kengligi   324   km
atrofida 1
.
Al-Mas’udiy Kabk (matnda Kabx, Kavkaz) tog‘ tizmasi, u yerda yashovchi
xalqlar va ularning hukmdorlari haqida batafsil ma’lumot beradi. “Kabk (Shimoliy
Kavkaz) juda keng hudud bo‘lib, o‘zining tabiati bilan mashhur. Unda ko‘plab turli
mamlakatlar va xalqlar istiqomat qiladi. Bu yerda kamida 72 ta xalq yashaydi, har
biri   o‘ziga   xos   til   va   boshqaruv   tizimiga   ega.   Kabkni   boshidan   oxirigacha   bosib
o‘tish   uchun…   Xazar   (Kaspiy)   dengizi   va   Bob   al-Abvob   (Darband)dan   Mayotis
(Azov) dengizigacha bo‘lgan yo‘l ikki oy yoki undan ko‘proq vaqt oladi.”.
Tavsiflarda Kavkazdagi siyosiy tuzilmalar ham uchraydi, jumladan, Bob al-Abvob,
Sarir, Jidan, Filan, Gumik, Tabasaron va boshqalar. Muallif bu yerlarning batafsil
tavsifini beradi. Shuningdek, u shoh Xusrav I Anushirvon (579 yilda vafot etgan)
tomonidan turkiy ko‘chmanchi  qabilalar  bilan fors yerlari o‘rtasida  to‘siq sifatida
qurilgan Darband mudofaa devori haqida yozadi.
“Bu yerda (butun Kavkaz tizmasi  bo‘ylab) tog‘ tarmoqlari  va vodiylar  bor.
Bob al-Abvob shahri esa uning (Kabk) tog‘li yo‘llaridan birida joylashgan. Uning
mudofaa   devori   Xusrav   Anushirvon   tomonidan   qurilgan   bo‘lib,   u   (tog‘   tizmasi)
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .54. bilan Xazar dengizi o‘rtasida himoya vazifasini bajargan. Bir tomondan, u devorni
dengizga bir mil ichkariga cho‘zilgan qilib qurdi, ikkinchi tomondan esa, uni tog‘
tizmasi cho‘qqilari bo‘ylab taxminan 40 farsax (taxminan 240 km) davom ettirib,
Tabarsaran   (matnda  Tabaristan)   deb  nomlangan  qal’aga  yetkazdi.   Devor  bo‘ylab,
yo‘llarga mos ravishda, har uch mil oraliqda temir darvozalar (qo‘riqlash postlari)
qurilib,   ularning   har   biriga   devorni   qo‘riqlash   uchun   turli   xalqlardan   odamlar
joylashtirildi.   Bularning   barchasi   bu   tog‘   tizmasi   (Kavkaz)   yonida   yashovchi
xalqlar,   masalan,   xazarlar,   alanlar,   turli   turkiy   qabilalar,   sarirliklar   va   boshqa
ko‘plab kofirlarning hujumlaridan himoyalanish uchun amalga oshirilgan.”
Al-Mas’udiyning   Anushirvon   tomonidan   qurilgan   devorlarning   uzunligi   40
farsax   (taxminan   240   km)   ekanligi   haqidagi   xabari,   bizningcha,   juda   oshirib
yuborilgan.   Chunki   tog‘li   qismdagi   Dag-Bar   mudofaa   devori   va   uning   qirqdan
ortiq qal’alarining umumiy uzunligi atigi 42 kmni tashkil qiladi. Hatto al-Mas’udiy
ta’kidlaganidek,   bu   masofa   Tabasaran   hududidagi   Rubas   daryosining   yuqori
oqimigacha   cho‘zilgan   bo‘lsa   ham,   u   atigi   65   kmni   tashkil   etadi.   Ammo
muallifning   devor   dengizga   bir   mil   (taxminan  2000   metr)   cho‘zilgan   degan   fikri,
haqiqatga   yaqinroq,   chunki   Ibn   Rusta   va   Kudama   ibn   Ja’far   ma’lumotlariga
qaraganda aniqroq. Haqiqatan ham, dengiz qismidagi  devor 500 metr  suvga kirib
borib, bandargoh kirishini to‘sib qo‘ygan.
Diqqatga sazovor  jihati  shundaki, Sosoniylar Eroniga bostirib kirgan turkiy
qabilalar   qatorida   al-Mas’udiy   Sarir   aholisini   ham   tilga   oladi.   Keyinchalik   u
Kavkazdagi   siyosiy   tuzilmalarning   tavsifini   beradi.   Unga   ko‘ra,   Shirvon   va   Sarir
hukmdorlari   tarixiy   shoh   Bahrom   V   Gur   (Sosoniylar   sulolasi,   421438   yillar)
avlodlaridan bo‘lgan.
“Hozir   (944   milodiy   yil,   hijriy   332   yil)   hokimiyatda   bo‘lgan   Shirvon
hukmdori – musulmon Muhammad ibn Yazid bo‘lib, u xuddi Sarir hukmdori kabi
Bahrom Gur avlodidan. Muhammad ibn Yazid o‘zining qayin ukasi, Babul-Abvob
(Darband) hukmdori bo‘lgan Abdulmalik ibn Hishom vafotidan keyin bu shaharni
egallagan. Abdulmalik ibn Hishom ansorlar (Madinalik musulmonlarning qadimgi
guruhi)   sulolasidan   bo‘lib,   ularning   ajdodlari   bu   yerga   Maslama   ibn   Abdulmalik (738 yilda vafot etgan) va boshqa musulmon hukmdorlar bu hududni egallaganidan
keyin (VIII asrning birinchi choragida) joylashgan edi”.
Al-Mas’udiy   Shirvon   hukmdori   nomini   aniq   keltira   olmagani,   shuningdek,
aslida   Shayboniy   arab   qabilasidan   bo‘lgan   hukmdorni   Bahrom   V   Gur   avlodiga
aylantirib   qo‘ygani,   uning   haqiqatda   Shirvonda   bo‘lganligiga   shubha   tug‘diradi.
Sarir hukmdorlarining Bahrom Gur nasliga mansub ekanligi haqidagi da’volari esa
ehtimol   Anushirvon   tomonidan   Sarirga   tayinlangan   mahalliy   hokimlar   oilalari
bilan tuzilgan nikoh aloqalari orqali kelib chiqqan bo‘lishi mumkin.
Al-Mas’udiy Shirvon yaqinidagi feodal mulk – Layzan haqida ham eslatadi:
“Bu hududning hukmdori Layzan-shoh (matnda – Liran-shoh) deb ataladi. Hozirda
(944 yil)  u Shirvon tomonidan bosib olingan, xuddi  Mukan  o‘lkasi  kabi. Shirvon
hukmdorining   asosiy   harbiy-siyosiy   kuchi   –   Lakz   yurtidir,   u   juda   ko‘p   millat
vakillaridan   iborat.   Ular   orasida   Dudaniyya   deb   ataluvchi   (avar   subetnosi)   ham
bor. Ular kofir va butparastlar bo‘lib, Shirvon hukmdoriga bo‘ysunmaydi” 1
.
Shuningdek,   al-Mas’udiy   Shirvon   bilan   chegaradosh   Tabasaran   o‘lkasi
haqida   yozadi:   “Hozirda   (944   yil)   bu   hudud   musulmon   hukmdor   tomonidan
boshqariladi. U Abdulmalik ibn Hishomning singlisi o‘g‘li va ansorlar sulolasining
vakilidir.   Tabasaran   aholisi   Babul-Abvobga   eng   yaqin   qo‘shni   xalq   hisoblanadi”
[O‘sha manba]. Bu ma’lumotlar Ibn Rusta asarlarida uchramaydi.
So‘ngra   Xaydak     Kaytag   (matnda   –   Jidan)   mamlakati   haqida   ma’lumotlar
keltiriladi.   U   “Babul-Abvob   (Darband)   aholisiga   tashvish   keltirgan».   Uning
(Kaytag)   xalqi   xazar   hukmdorlariga   vassal   qaramlikda   bo‘lgan.   Ilgari   ularning
(xazarlarning)   poytaxti   Samandar   bo‘lgan   –   u   Babul-Abvob   shahridan   sakkiz
kunlik   yo‘l   masofasida   joylashgan   edi.   Hozir   ham   Samandar   xazarlar   tomonidan
yashab   turibdi,   biroq   musulmonlarning   dastlabki   fathlari   davrida   u   Salmon
(matnda   –   Sulaymon)   ibn   Rabi’a   al-Bahiliy   tomonidan   zabt   etilganidan   so‘ng,
xazar   hukmdori   Itil   (matnda   –   Amil)   shahriga   ko‘chishga   majbur   bo‘lgan.
Samandardan Itilgacha yetti kunlik yo‘l bor”.
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .55. Yuqoridagi   parchadan   Kaytagning   o‘tgan   zamondagi   harbiy-siyosiy   qudrat
cho‘qqisida   bo‘lgan   xazarlarga   mustahkam   bog‘liqligini   ko‘rish   mumkin.   Ular,
ehtimol,   shunday   aloqalar   orqali   o‘z   unvonlarini   olgan   bo‘lishi   ham   mumkin.
Jumladan,   sali’fan   qadimgi   turkiy   unvon   bo‘lib,   xitoy   tilida   se-li-fa   tarzida
transkripsiya qilingan. II.2. Al-Mаs’udiyning “Muruj az-zahab” аsаrida keltirilgan muhim
ma’lumotlar tahlili va ularning o‘rganilishi
Al-Mas’udiy   Babul-Abvob   bilan   chegaradosh   hukmdorlar   orasida   eng
yomoni   Xaydak   Kaytag   hukmdori   ekanligini   ta’kidlaydi.   “U   musulmon   bo‘lib,
o‘zini   Kahlon   qabilasidan   chiqqan   arab   deb   hisoblaydi.   Hozirda,   ya’ni   hijriy   332
yilda   (milodiy   944   yil),   u   Sali’fan   nomi   (ehtimol,   unvoni)   bilan   mashhur.   Uning
butun davlatida musulmon faqat o‘zi, o‘g‘li va oilasi bor, xolos”.
Muallifning   Kaytag   hukmdori   o‘zining   arab   naslidan   ekanligi   haqidagi
da’vosi,   bizningcha,   Babul-Abvob,   Shirvon,   Layzan   va   Lakz   misolida
kuzatiladigan o‘xshash hodisalarga asoslanib mumkin deb hisoblanadi. Bu borada
V. F. Minorskiyning shubhalari yetarlicha asoslangan emas.
X   asr   boshlarida   Ibn   Rusta   Kaytag   aholisi   diniy   amaliyoti   haqida   shunday
yozgan:   “Ular   (Xaydak aholisi)   orasida  Azzarnarsoh  ismli  hukmdor  bor. U  uchta
dinni   birgalikda   e’tiqod   qiladi:   juma   kuni   musulmonlar   bilan   namoz   o‘qiydi,
shanba kuni yahudiylar bilan, yakshanba kuni esa nasroniylar bilan ibodat qiladi.”
Al-Mas’udiy arab naslidan bo‘lgan dog‘istonliklar haqida ham yozadi. Ular
Xaydak   va   Babul-Abvob   o‘rtasidagi   keng   hududda   yashagan.   “Ular   qalin
o‘rmonzorlar va daryolar oqib o‘tgan jarliklarda joylashgan qishloqlarda yashaydi.
Ularning bu yerlarga kelib joylashishi arab badaviylarining o‘tmishda (VIII asrning
birinchi choragida) bu hududlarni zabt etishi bilan bog‘liq. Ular Xaydak davlatiga
qo‘shni   bo‘lib,   Babul-Abvobdan   uch   mil   (taxminan   6   km)   uzoqlikda   yashaydi.
Babul-Abvob aholisi ularni ehtiyot bo‘lishga chaqiradi” 1
.
Xaydak   nomi   bilan   atalgan   yerlarga   oid   batafsil   ma’lumotlar   T.   M.
Aytberovning tadqiqotlarida yoritilgan.
Al-Mas’udiy   Xaydak   (Jidan)   va   Sarir   bilan   chegaradosh   bo‘lgan   al-Kirj7
feodal   mulkini   ham   tasvirlaydi.   U   uning   hukmdorining   unvoni   –   barzban
ekanligini   qayd   etadi,   aholisi   esa   Asxab   al-’amida   (ustunlar   egalari)   deb   atalgan.
“Al-Kirj hukmdori musulmondir”.
1
  Минорский В. Ф. История Ширвана и Дербента X–XI вв. М.: Восточная литература, 1963. –  C .104. Ushbu   davrda   Urqarah   hukmdorining   «barzban»   (forscha   «marzuban»)
unvonini olganligi shuni ko‘rsatadiki, o‘tmishda al-Kirj hududi Sosoniylar Eroniga
vassal qaramlikda bo‘lgan bo‘lishi mumkin.
Al-Mas’udiyga   ko‘ra,   barzban   mulklaridan   keyin   Gumik   (Kumuh)   feodal
mulki keladi. “Bu yer aholisi (X asr o‘rtalarida) nasroniylardir. Ular (ya’ni, laklar)
feodalga   bo‘ysunmaydi,   chunki   ularda   o‘z   raislari   (qabilaviy   yetakchilari)   bor   va
faqat   ularga   itoat   etishadi.   Hozirda   ular   (ehtimol,   Sarir   hukmdori   vositachiligida)
alanlar bilan sulh tuzgan”.
Qizig‘i   shundaki,   Ibn   Rusta   ushbu   voqealardan   yarim   asr   oldin   yozgan
asarlarida   Kumuh   Sarirga   vassal   hududlardan   biri   ekanligini   ta’kidlagan.   Ammo
Kumuh   va   unga   yondosh   hududlarning   aholisi   o‘z   yetakchilariga   itoat   qilgani   va
mahalliy   feodal   hokimiyatga   bo‘ysunmagani,   ularning   Sarir   tomonidan
mustaqillikka   erishgani   yoki   juda   keng   avtonomiyaga   ega   bo‘lgani   ehtimolini
oshiradi.
Al-Mas’udiy davom etadi: “Laklar va Sarir hududlaridan keyin Zirikgeran8
joylashgan.   Uni   «zanjir   ustalari   yurti»   deb   atashadi,   chunki   bu   yer   aholisi
ko‘pincha   zirhlar,   uzangilar,   jilovlar,   qilichlar   va   boshqa   temir   buyumlar   ishlab
chiqarish   bilan   shug‘ullanadi.   Ular   turli   dinlarga   e’tiqod   qiladi:   ular   orasida
musulmonlar,  yahudiylar   va   nasroniylar   bor.   Ularning   yashash   joylari   juda   qattiq
iqlimli bo‘lib, shuning uchun ular qo‘shni xalqlar tomonidan zabt etilmaydi”.
Ushbu ma’lumotlar Ibn Rusta asarlarida uchramaydi.
Xalifa   ibn   Xayyat,   al-Balazuriy,   al-Kufiy   va   boshqa   musulmon   tarixchilari
kabi,   al-Mas’udi   ham   Sarir   davlati   haqida   ma’lumot   beradi:   “Zirihgeranlardan
keyin   Sarir   davlati   keladi,   uning   hukmdori   “Filan-shoh”   unvonini   oladi.   U
nasroniylik   diniga   e’tiqod   qiladi”   Al-Mas’udiy   tomonidan   keltirilgan   Sarir
hukmdorining   “Filan-shoh”   unvoni,   ehtimol,   Filanning   Sarirga   vassallik
bog‘liqligini ko‘rsatadi. Sarir hukmdorining nasroniy e’tiqodida bo‘lganligi haqida
Ibn   Rusta   ham   ma’lumot   beradi.   Boshqa   bir   arab   manbasi   —   “Tarix   Bob   al-
Abvab”   —   Sarir   hukmdorlarining   diniy   mansubligini   tasdiqlovchi   muhim
ma’lumotlarni taqdim etadi va ularning ismlarini keltiradi: Buxt Yisho I (905 yil / 292   hijriy   yil)   va   Buxt   Yisho   II   (1026   yil     416   hijriy   yil).   “Buxt   Yisho”   (Iso
Najotkor) — fors-suriya kelib chiqishiga ega bo‘lgan an’anaviy nasroniy ismi.
Al-Mas’udiy   Sarir   hukmdorlarining   unvoni   kelib   chiqishi   haqida   hikoya
qilishda   davom   etadi:   «Sahib   al-Sarir   (taxt   egasi)   Bahrom   Gur   (Bahrom   V   Gur,
421438)  naslidan  kelib chiqqan. Shuning uchun, Sasanidlar  sulolasining  so‘nggi
shohi   Yezdegerd   musulmonlar   tomonidan   Ktesifon   bosib   olingandan   keyin
qochishga   majbur   bo‘lganda,   u   o‘zining   oltin   taxtini,   boyliklari   va   mol-mulkini
Bahrom   Gur   naslidan   bo‘lgan   bir   kishi   bilan   Sarirga   jo‘natgan.   Maqsad   —   bu
narsalarni   o‘zining   kelishiga   qadar   xavfsiz   saqlash   edi.   Sarirga   yo‘l   olgan
Yezdegerd   Xurosonga   yetib   borganida   (651   yilda)   o‘ldirildi.   Bu   hodisa   xalifa
Usmon ibn Affon (644–656) davrida sodir bo‘ldi.
Yezdegerdning ishonchli vakili bo‘lgan odam esa Sarirda qolib, oxir-oqibat
shu davlatga hukmdor bo‘ldi va “Sahib al-Sarir” unvonini oldi. Ushbu ma’lumotlar
Ibn Rusta asarlarida uchramaydi.
Keyinchalik   al-Mas’udiy   shunday   xabar   beradi:   “Bu   davlatning   poytaxti
Xunzax (matnda – Xumraj) deb nomlanadi. Uning (Sarir hukmdorining) ixtiyorida
12  mingta  aholi   yashaydigan   joy  mavjud.  U  xohlagan  kishisini   qulga   aylantiradi.
Uning davlati — Kabk tog‘larining bir tarmog‘ida joylashgan og‘ir iqlimli yurt. U
geografik   qiyinchiliklari   tufayli   bosib   olish   uchun   yaroqsiz.   Hozirgi   paytda   (X
asrning o‘rtalarida) Sarir hukmdori xazarlar ustiga muvaffaqiyatli harbiy yurishlar
uyushtirmoqda,   chunki   ular   geografik   jihatdan   tekislikda   joylashgan,   o‘zi   esa
tog‘larda” 1
.
Ibn   Rusta   bu   ma’lumotlarni   keltirmagan,   lekin   u   Sarir   hududidagi   aholi
yashaydigan joylar soni haqida boshqa raqamni beradi: “Sarir hukmdorining butun
hududida   20   mingta   tog‘   dovonlari   (aholi   yashaydigan   joylar)   mavjud   bo‘lib,   bu
yerda turli etnik guruhlar istiqomat qiladi”.
Ibn   Rusta   va   al-Mas’udiy   ma’lumotlariga   asoslanib   aytish   mumkinki,   IX
asrning  o‘zidayoq   Sarir   tashqi   siyosatda   faol   bo‘lgan.  M.   M.   Atayevning   adolatli
1
  Гибб Х.А.Р.Арабская литература.Классический период. – М.: Издательство восточной литературы.,1960. –
C .58. fikriga ko‘ra, X asrning o‘rtalaridan boshlab bu davlat uchinchi kuch rolini o‘ynay
boshlagan.   Masalan,   969-yilda   amir   Ahmad   ibn   Abdulmalik   tomonidan   Sarir
qo‘shinlari bilan Shabaran shahriga yurish qilingan va bu voqea al-Bob va Shirvon
o‘rtasidagi ichki nizoda muhim rol o‘ynagan.
Al-Mas’udiy   Sarir   chegarasida   joylashgan   Alan   davlati   haqida   ham
ma’lumot   beradi:   “Hozirgi   vaqtda   Alan   va   al-Sarir   hukmdorlari   o‘zaro   tinchlik
shartnomasi   tuzganlar.   Bu   kelishuvni   mustahkamlash   maqsadida   ular   o‘z   opa-
singillarini bir-biriga turmushga bergan”.
Bizning   tadqiqotimiz   nuqtayi   nazaridan,   “Muruj   az-Zahab”   asarida   asosan
Dog‘iston   siyosiy   tuzilmalari   haqida   ma’lumotlar   keltiriladi.   Ammo   yuqorida
keltirilgan   ma’lumotlardan   farqli   o‘laroq,   unda   xalqlar,   daryolar   va   mahalliy
bozorlarga   olib   kelingan   mahsulotlar   tasvirlanmagan.   Biroq,   tadqiqotimizga
tegishli sof geografik ma’lumotlar bu asarda tez-tez uchraydi.
Kabkni   o‘rganish   uchun   al-Mas’udiyning   so‘nggi   asari   –   “Kitob   at-Tanbih
va-l-Ishrof”   yanada   qiziqroqdir.   Unda   Kaspiy   dengizi   va   uning   yuvib   o‘tadigan
davlatlari haqida tasvir berilgan:
“Xazar (Kaspiy) dengiziga kelsak, u Bab al-Abvab, Armaniyya, Ozarbayjon,
Mug‘on,   Jil,   Daylam,   Abaskun   dengizi   deb   ham   ataladi.   Shuningdek,   u   Jurjon,
Tabariston,   Xorazm   va   boshqa   arab   bo‘lmagan   mamlakatlar   qirg‘oqlarini   yuvib
o‘tadi, ularning aholisi ushbu dengiz bo‘ylab yashaydi. Uning uzunligi 800 mil, eni
esa 600 mil deb aytiladi. Ayrimlar uning tashqi ko‘rinishi ichakka o‘xshaydi, deb
aytishadi” 1
.“Muruj   az-Zahab”   asarida   keltirilmagan   holda,   “Kitob   at-Tanbih”   da
Kurk-rud daryosi batafsil tasvirlangan:
“Kurk-rud daryosiga kelsak, uning nomi “bo‘ri daryosi” deb tarjima qilinadi.
U   Kabk   tog‘laridan   boshlanib,   Bab   al-Abvab   yaqinida   joylashgan   Kaspiy
dengiziga quyiladi. Uning ustida katta arkali ko‘prik qurilgan bo‘lib, u (arxitektura
jihatidan)   Sanjay   arkali   ko‘prigiga   o‘xshaydi   –   u   dunyoning   mo‘jizalaridan   biri
bo‘lib, Samosat hududida joylashgan”.
Bu ma’lumotlar Ibn Rustada uchramaydi.
1
  Арслонзода Р.А. Источниковедение: Учебник. – Т.: Навруз, 2019.  –  C .40. “Muruj   az-Zahab”   da   muallif   turli   xalqlar   haqida   ma’lumot   bergan   bo‘lsa,
ularni   aniq   tasniflamagan.   Biroq   “Kitob   at-Tanbih”   da   u   yetti   qadimgi   xalq,
jumladan, forslarni ham sanab o‘tadi:
“Ularning   (forslarning)   yurt   chegarasi   Jibol,   Maxat,   Ozarbayjon   va   boshqa
hududlardan Armaniya, Arron, Baylakan, Bāb al-Abvāb, Ray, Tabariston, Maskat,
Shabaran hududlarigacha boradi”.
Ba’zan   Derbent   haqida   ham   qisqacha   ma’lumotlar   uchraydi.   Masalan,
muallif   shunday   yozadi:   “Burtas   yurtidan   (Volganing   g‘arbiy   qirg‘og‘ida)   eng
yaxshi   va   eng   qimmatbaho   qora   tulki   terilari   eksport   qilinib,   Bāb   al-Abvāb,
Berza’a   va   Xuroson   bozorlariga   olib   boriladi”.Biroq   “Kitob   at-Tanbih”   da   Kabk
haqida  bundan ortiq ma’lumotlar   uchramaydi.Shunday  qilib, Sharqiy Kavkazning
o‘rta  asrlar   tarixi  ni  o‘rganishda  arab  mualliflarining  asarlari  katta  ahamiyat   kasb
etadi. Xususan, “Muruj az-Zahab va Ma’adin al-Javohir” hamda “Kitob at-Tanbih
va-l-Ishrof”   chuqur   tadqiq   etishga   arziydi.Al-Mas’udiy   tomonidan   Daghiston
haqida   keltirilgan   ma’lumotlar   aksariyat   hollarda   original   bo‘lib,   uning   bayoni
adabiy uslubda yozilgan. Shu sababli, u tez-tez o‘z manbalarini aniq ko‘rsatmaydi.
Kabk   haqida   keltirilgan   asosiy   ma’lumotlar   kimga   tegishli   ekanligini   aniq   aytish
qiyin.   Ehtimol,   ularning   bir   qismi   Ibn   Rusta   va   Qudoma   ibn   Ja’far   ga   tegishli
bo‘lishi   mumkin.Shu   bilan   birga,   al-Mas’udiy   sayohatchi   sifatida   Armanistonda
bo‘lgani   sababli,   ushbu   mintaqalar   va   xalqlar   haqida   batafsil   tasvir   bera   olgan
bo‘lishi   ehtimoli   ham   bor.“Muruj   az-Zahab”   va   “Kitob   at-Tanbih”   matnlarini
taqqoslash   shuni   ko‘rsatadiki,   Derbent   va   Kaspiy   dengizi   haqidagi   ma’lumotlar
o‘xshash,   ammo   birinchisida   batafsilroq   bayon   qilingan   va   ikkinchi   manbani
to‘ldiruvchi qo‘shimcha ma’lumotlar mavjud.
Umuman   olganda,   al-Mas’udiy   asarlari   X   asr   Kavkaz   tarixi   va
geografiyasini o‘rganishda muhim manbalardan biri hisoblanadi.
XULOSA
Arab   tarixchisi   va   geografi   Abu   al-Hasan   Ali   ibn   al-Husayn   ibn   Ali   al-
Mas’udiy   al-Huzayliy   Abdulloh   ibn   Mas’ud   naslidan   kelib   chiqqan   –   u   Islomni birinchi   bo‘lib   qabul   qilganlardan   biri   bo‘lib,   Kufiy   tafsir   va   islom   huquqi
maktabiga   asos   solgan.   Al-Mas’udiyning   hayoti   haqida   maxsus   ma’lumotlar
saqlanib   qolmagan.   U   Bag‘dodda   tug‘ilgan.   Uning   asarlaridagi   ba’zi   iboralarga
asoslanib,   bu   taxminan   893-yilda   sodir   bo‘lgan   deb   faraz   qilinadi.   Olim   yaxshi
ta’lim   olgan,   o‘sha   davrning   mashhur   olimlaridan   ta’lim   olgan.   Bunga   qanoat
qilmay, an’anaga ko‘ra, bilimlarini boyitish maqsadida safarga otlangan. Taxminan
915-yilda u Istaxr (Eronning janubidagi qadimiy shahar) shahriga tashrif buyurgan,
so‘ngra   Hindistonga   borgan   va   916-yilda   Umon   orqali   Bag‘dodga   qaytgan.   918-
928-yillarda   al-Mas’udiy   Iroq,   Suriya,   Arabiston   yarim   oroli   bo‘ylab   sayohat
qilgan,  932-yilda  Xazar   va   Armanistonda   bo‘lgan,   941-942-yillarda   Misrga,   946-
yilda Damashq va Antakiyaga borgan, 947-yilda esa Iskandariya va Yuqori Misrga
tashrif   buyurgan   va   Fustatda   joylashib   qolgan.   U   shu   shaharda   956-yilda   vafot
etgan.   Uning   asarlarida   Seylon,   Tibet,   Xitoy   va   Madagaskar   haqida   ham   so‘z
yuritiladi,   lekin   u   ushbu   hududlarga   borganmi   yoki   yo‘qmi   –   bu   bahsli   masala
hisoblanadi.
Turli fanlar bo‘yicha chuqur bilimga ega bo‘lgan al-Mas’udiy o‘z asarlarini
yozishda turli manbalardan foydalangan. Masalan, uning «Muruj az-zahab» asarida
165   dan   ortiq   manba   keltirilgan   bo‘lib,   ular   orasida   Aristotel,   Platon   va
Ptolemeyning   arabcha   tarjimalari,   shuningdek,   pehleviy   tilidan   tarjima   qilingan
kitoblar   ham   bor.   U   ba’zi   nasroniy   mualliflari   bilan   uchrashib,   ular   bilan
bahslashgan va ularning asarlarini baholagan. 
Al-Mas’udiy   avvalgi   mualliflarning   ma’lumotlari   har   doim   ham   aniq
emasligini ta’kidlab, ularning so‘zlariga ko‘r-ko‘rona ishonib bo‘lmasligini aytgan.
E’tiborlisi,   u   islom   bo‘lmagan   yurtlar   geografiyasiga   qiziqqan   va   turli   jamiyatlar
va madaniyatlar haqida ularning o‘z manbalaridan ma’lumot olish zarurligini qayd
etgan.   Sayohatlari   davomida   al-Mas’udiy   quruqlik   va   dengiz   bo‘ylab   kuzatuvlar
olib   borgan,   shuningdek,   olimlar,   dengizchilar,   savdogarlar,   sayyohlar,   davlat
amaldorlari, turli din va mazhab vakillari bilan uchrashib, ulardan ma’lumot olgan.
Shu sababli u nafaqat islomiy, balki jahon tarixchisi hisoblanadi. Al-Mas’udiyning   asarlarini   qadrlagan   holda,   uni   ayrim   jihatlardan   tanqid
qilishgan   –   masalan,   u   ba’zan   mavzudan   mavzuga   sakrashga,   afsonalar   va
mubolag‘alarga ko‘p o‘rin berishga moyil  bo‘lgan. Masalan,  Ibn Xaldun o‘zining
«Muqaddima»   asarida   uni   tarixchilarning   piri   (imomi)   deb   atagan   bo‘lsa-da,   u
eshitgan xabarlarni tanqidiy tahlil qilmasdan keltirgani uchun al-Mas’udiyni tanqid
qilgan.   Biroq,   shuni   unutmaslik   kerakki,   al-Mas’udiy   tanqidga   uchragan   ayrim
jihatlar o‘rta asr tarix va geografiya kitoblarida keng tarqalgan edi.
Al-Mas’udiyning   qaysi   diniy   oqimga   mansub   ekani   borasida   turli   fikrlar
mavjud.   Ba’zilarning   fikricha,   u   shia   bo‘lgan,   boshqalarning   nazarida   esa   –
motaziliy. Taj ad-din as-Subki uni shofi’iy olimlari orasida tilga oladi. Biroq, Ibn
al-Imodning ta’kidlashicha, shofi’iy faqihi Mas’udiy – bu boshqa olim.
Olimning eng muhim  asari  «Muruj  az-zahab va maadin  al-javohir» («Oltin
konlari   va   qimmatbaho   toshlar»)   hisoblanadi.   Bu   ensiklopedik   xarakterga   ega
bo‘lib,   ikki   asosiy   qismdan   iborat   va   turli   mavzularni   qamrab   oladi:   Odam
(alayhissalom)dan   boshlab   payg‘ambarlar   tarixi,   yerning   asosiy   geografik
hududlari,   ba’zi   dengizlar,   orollar,   daryolar,   tog‘lar,   turli   hayvon   va   o‘simliklar,
konlar, hindlar, xitoylar, yunonlar, rimliklar, vizantiyaliklar, forslar va turklar kabi
xalqlar.   Asarda   islomdan   oldingi   tarixga   katta   e’tibor   qaratilgan.   Al-Mas’udiy
madaniy   elementlarni   ham   tasvirlab,   urf-odatlar,   an’analar,   e’tiqod   va   diniy
marosimlar,   afsonalar,   taomlar,   kiyim-kechak,   bayramlar,   o‘yinlar,   ibodatxonalar
va   turli   xalqlarning   taqvimlarini   bayon   qilgan.   Asarning   ikkinchi   qismi   islom
olamining Muhammad payg‘ambardan (alayhissalom) boshlab Abbosiy xalifasi al-
Muti li-llohgacha bo‘lgan tarixini tasvirlaydi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR VA MANBALAR RO‘YXATI I.Rahbariy adabiyotlar:
1.Karimov I.А. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. T.: O zbekiston, 1998.ʼ ʼ
2.  Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. – T oshkent ., 2008.
3. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz”. Toshkent.:,,O‘zbekiston’’ 2016.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar :
1. Абу-л-Хасан Али ибн ал-Хусайн ибн Али ал-Масьуди Золотые копи и
россыпи   самоцветов   {История   Аббасидской   династии:   749-947   гг.   –
М.: Наталис,2002. 
2. Арслонзода Р.А. Источниковедение: Учебник. – Т.: Навруз, 2019.  
3. Аз-Захаби. Сийар  алам ан-нубала. Бейрут: Му ассасат ар-рисала, 2001.	
ʹ ʹ
Т.
4. Айтберов Т. М. Центральная часть Восточного Дагестана в VII–XIII вв.
(к   хронологии   и   географии   борьбы   с   мусульманами)   //
Освободительная   борьба   народов   Дагестана   в   эпоху   Средневековья.
Махачкала: ИИЯЛ ДагФАН СССР, 1986.
5. Ал-Мас уди.   Мурудж   аз-захаб   ва   ма адин   ал-джавахир.   Каир:   Дар   ал-	
ʹ ʹ
фикр ал-илмийи ал-хадийс,  M .:2000.
6. Арабские   источники   VII–X   веков   по   этнографии   и   истории   Африки
южнее Сахары. М.; Л.: АН СССР, 1960.
7. Атаев   М.   М.   Царство   Сарир   (из   истории   военной   организации)
[Электронный   ресурс]   //   Историко-краеведческий   портал   «ас-Сарир».
URL: http://as-sarir.ru (дата обращения: 28.07.2018).
8. Волин С. Л. Материалы по истории туркмен и Туркмении. Т. I. VII–XV
вв. Арабские и персидские источники. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1939.
9. Гибб   Х.А.Р.Арабская   литература.Классический   период.   –   М.:
Издательство восточной литературы.,1960.
10. Йакут ал-Хамави. Му джам ал-адиба. Бейрут: Дар садир,1993.	
ʹ 11. Микульский   Д.   В.   Абу   ал-Хасан   ‹Али   ибн   ал-Хусайн   ибн   ‹Али   ал-
Масуди.   Золотые   копи   и   россыпи   самоцветов   (История   Аббасидской
династии 749–947 гг.). М.: Наталис, 2002.
12. Минорский   В.   Ф.   История   Ширвана   и   Дербента   X–XI   вв.   М.:
Восточная литература, 1963.
13. Шмидт А. Э. Материалы по истории Средней Азии и Ирана // Ученые
запис   ки   Института   востоковедения.   Т .   16.   М .;   Л .:   Изд - во   АН   СССР ,
1958.
14. А z-Zaxabi. Siyar  alam an-nubala. Bayrut: Mu assasat ar-risala, 2001. T.ʹ ʹ
15. Brockelmann C. Geschichte der arabischen Litteratur. 2nd ed. Leiden: Brill,
194349.   17.   Kitab   al-a lak   an-nafisa,   auctore   Abu   Ali   Ahmed   ibn   Omar	
ʹ ʹ ʹ
ibn Rosteh etc. 2nd ed. / ed. by M. J. de Goeje. Leiden: Lugduni Batavorum,
1892.
Internet ma’lumotlari:
1. www.islamosfera.ru   
2. www.millattashlar.ru   
3. www.vostlit.info   
4. www.hrono.ru

Аl-Mаs’udiyning “Muruj az-zahab” аsаri hаqidа

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha