Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 123.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 01 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Aloqa korxonalarini boshqarish usullari

Купить
Aloqa korxonalarini boshqarish usullari
 
Reja 
Krisih 
Asosiy qism: 
1. Boshqarish usullari to’g’risida tushuncha 
2. Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari 
3. Boshqarishning iqtisodiy usullari 
4. Boshqarishning ijtimoiy-ruhiy usullari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1  
  Kirish
 Hozirgi vaqtda bizning iqtisodiy taraqqiyotimizning birdan – bir yo’li – bu 
ijtimoiy yo’naltirilgan bozor munosabatlaridir. Tabiiyki bu yangi uslubning 
shakllanishiga olib keladi. 
Madaniy   taraqqiyot   darajasi   yuqori   bo’lgan   davlatlarning   bozor   iqtisodiyoti
davrini   tahlil   qila   turib,   birinchi   qadamlar   qo’yayotgan   mustaqil   davlatlarning
Boshqaruv uslubini aniqlab beruvchi ba’zi bir belgilarni ajratish mumkin. 
Birinchi guruh belgilari – bu iqtisodiy fikr yuritishning yangi turi bo’lib, u yoki
bu tavsiflarni faoliyat tomonini qayta baholanishini o’z ichiga oladi. Gap shundaki,
bozor   iqtisodiyoti   yangi   turdagi   iqtisodiy   munosabatlarni,   erkin   tadbirkorlik
munosabatlarini   taqazo   etadi.   Bu   munosabatlarga   davlat   idoralarining   aralashishi
avvalgidan   bir   oz   kamroq   bo’ladi.   Shunday   ekan,   bozor   munosabatlarini
shakllanishida   ishbilarmon   odamlarni   tayyorlash   zarur.   Boshqacha   aytganda
tadbirkorlik, ishda faollik, erkinlik, yaxshi ishga va maoshga intilishlik kabi sifatlar
birinchi darajali ro’l o’ynashi mimkin. 
Ikkimchi guruh belgilari – yangi uslubdagi Boshqaruvni aniqlab beradi. Bunda
Boshqaruv   mehnat   bilan   band,   ishbilarmonlikda   bilimdan   odamlarni   belgilari
majmuasini   kiritish   mumkin.   Bu   eng   avval   o’z   sohasida   o’ta   bilimdan,   madaniy,
taraqqiyot   darajasi   yuqori   davlatlarda   to’plangan   tajribani   o’zlashtirgan,   bozor
iqtisodiyotini   barcha   zamonaviy   sohalarini,   ya’ni   tadbirkorlik,   menejment,
marketing,   bank   ishi,   soliq   solishni   va   boshqalarni   biluvchi   mutaxasis   bo’lmog’i
kerak.   So’z   asosan   keng   armiyadagi   ishbilarmon   odamlar   –   mutaxasislar,   o’ta
yuqori darajadagi kasb egalari haqida bormoqda. 
 
 
2  
  Boshqarish usullari to’g’risida tushuncha
Usul   -   bu   tadqiqot   qilish   yoki   ta’sir   ko’rsatish   usulidir.   Tadqiqot   qilish
nuqtai   nazaridan   uslub   deganda   boshqaruv   ob’ektini   o’rganish   jarayonida
qo’llaniladigan usullar, ya’ni: 
• sistema (tizim)li yondoshuv; 
• kompleks yondoshuv; 
• tarkibiy yondoshuv; 
• integratsion yondoshuv; 
• modellashtirish; 
• iqtisodiy-matematik yondoshuv; 
• kuzatish; 
• eksperiment; 
• sotsiologik kuzatuv kabi tahlilning ilmiy usullari tushuniladi. 
Ta’sir   ko’rsatish   nuqtai   nazardan   esa   usul   deganda   boshqarish
funktsiyalarini amalga oshirish uchun boshqaruv ob’ektiga ta’sir o’tkazish usullari
tushuniladi.  Bunday usullarga quyidagilar kiradi: 
- funktsional tizimosti ob’ektlarini boshqarish usuli; 
- boshqarish funktsiyalarini bajarish usullari; 
- boshqaruv qarorlarini qabul qilish usullari. 
Har   xil   yondashuvlar,   yo’sinlar,   yo’llar   yordamida   amalga   oshiriladigan
turli-tuman   boshqaruv   ishlarining   majmui   -   boshqaruvning   aniq   va   o’ziga   xos
usullari deb yuritiladi. 
Boshqaruv usullari  - bu xodimlarga va umuman ishlab chiqarish 
jamoalariga ta’sir ko’rsatish usullari bo’lib, bu usullar qo’yilgan maqsadlarga 
erishish jarayonida mazkur xodimlar va jamoalarning faoliyatini uyg’unlashtirishni
nazarda tutadi. 
Boshqarish   usullari   ishlab   chiqarish   yoki   xizmat   ko’rsatish   jarayonidagi
mavjud munosabatlardan ob’ektiv tarzda kelib chiqadi. 
3  
  Funktsional   tizim-osti   ob’ektlarini   boshqarish   usuli   boshqariladigan
ob’ektning tuzilishi bilan bog’liq bo’lib, uning tarkibidagi bo’limlarni boshqarishda
qo’llaniladigan   o’ziga   xos   usullarni   o’z   ichiga   oladi.   Ularni   quyidagi   tizimosti
bo’limlar misolida ko’rish mumkin. 
 Tizimosti bo’limlar: 
1. "Ishlab chiqarish" bo’limi 
• mahsulotning pishiq (ishonchli) ligini tahlil qilish; 
• mahsulot sifatini nazorat qilish; 
• omilli tahlil; 
• funktsional tahlil; 
• ishchi   kuchi,   uskuna   va   materiallardan   foydalanishni   nazorat
qilish; 
• ishlab chiqarish operatsiyalarini o’rganish; 
• ishlab chiqarishni programmalashtirish, rejalashtirish va nazorat
qilish;    harajatlarni hisob-kitob qilish va boshqalar. 
2. "Marketing" bo’limi 
- tovarlar bozorida korxonaning mavqeini diagnostika qilish; 
- korxonaning bozorga chiqish imkoniyatlarini tahlil qilish; 
- yangi   mahsulot   va   yangi   bozorlarga   chiqish   bo’yicha   talab   va
ehtiyojlarni aniqlash; 
- marketing kontseptsiyasini ishlab chiqish va h.k. 
3. "Xodim" bo’limi 
• ishchi kuchini rejalashtirish; 
• xodimlar mehnatini va ish xaqini tashkil qilish; 
• xodimlar va ularning martabalarini boshqarish; 
• xodimlarni   boshqarish   tizimini   shakllantirish,   tahlil   qilish   va
boshqalar.  
4  
  Bu   usullarni   qo’llash   yordamida   boshqariladigan   ob’ekt   tarkibidagi
bo’limlarning   maqsadlari   va   ularning   echimi   bo’yicha   zarur   tadbirlar   aniqlab
olinadi. 
Bu usullar boshqarish funktsiyalarini, ya’ni: 
• rejalashtirish; 
• tashkil qilish; 
• nazorat qilish; 
• muvofiqlashtirish; 
• motivatsiya  (vajlar,  isbotlar  keltirish)  kabilarni  
bajarish  uchun qo’llaniladigan  usullardir.  Masalan,  rejalashtirish  
funktsiyasini  bajarishda mutaxassislar: 
• prognoz (oldindan aytish); 
• ekstrapolyatsiya; 
• regression tahlil; 
• modellashtirish; 
• hujum; 
• Delfa; 
• omilli tahlil; 
• Maqsadlar shajarasi va uni echish kabi usullarni qo’llaydi. 
Boshqarishning   nazorat   funktsiyasini   bajarishda   qo’llaniladigan   usullar
tezkor,   buxgalteriya   hisobi   va   statistika   holatiga   bog’liq   va   shularga   asoslanadi.
Motivatsiya usullari xodimlarni mehnatga undaydigan barcha usullarni, ya’ni: 
• ish xaqi; 
• rag’batlantirish tizimi; 
• foyda taqsimotida qatnashish; 
• ma’naviy rag’batlar; 
• yuqori   lavozimlarga   tayinlash,   malakani   oshirish   kabilarni   o’z
ichiga oladi. 
5  
  Boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   quyidagi   uslublarga   asoslangan   holda
amalga oshiriladi: 
• muammoni qo’yish; 
• muammoni hal qilish; 
• qarorni tanlash; 
• qilingan qarorlarning bajarilishini ta’minlash. 
Muammoni  qo’yish bosqichida qo’llniladigan uslublar  muammoni  batafsil
yoritishga,   muammoga   ta’sir   qiluvchi   ichki   va   tashqi   omillarni   aniqlashga,
vaziyatni   baxolashga   va   shu   asosda   muammoli   vaziyatni   ifodalashga   imkon
yaratadi. Bu usullar tarkibiga: 
- ma’lumotlarni   yig’ish,   saqlash,   ularni   qayta   ishlash   va   tahlil   qilish
usullari; 
- muhim voqealarni qayd qilish usullari; 
- qiyoslash usullari; 
- dekompozitsiya va modellashtirish usullariga muhim o’rin beriladi. 
Muammoni   hal   qilish,   ya’ni   echim   variantlarini   ishlab   chiqish   bosqichida
ham   ma’lumotlarni   yig’ishda   qo’llaniladigan   usullardan   foydalaniladi.   Ammo   bu
usullarni   qo’llashga   "Nima   sodir   bo’ldi"   va   "qaysi   sabablar   ta’siri   ostida   bo’ldi"
degan   muammoni   hal   qilishiga   emas,   balki   "Muammoni   qay   tarzda   hal   qilish,
qanday   boshqaruv   usulini   qo’llash   lozim"   degan   savolga   javob   topish   nuqtai
nazardan yondoshiladi. 
Qarorni   tanlash   bosqichida,   eng   avvalo   tanlash   me’yor   (kriteriya)   larini
shakllantirishga   e’tibor   beriladi.   Bu   erda   so’z   ko’pincha   maqsimumlashtiradigan
yoki   minimumlashtiradigan   maqsadli  funktsiya  to’g’risida  boradi.  Odatda  bunday
tanlovni optimallashtirish deb ataladi. Optimallashtirish kriteriyalariga quyidagilar
misol bo’la oladi: 
• foydani,  daromadni,  mehnat  unumdorligini,  
samaradorlikni 
maksimumlashtirish; 
6  
  • harajatni,   qo’nimsizlikni,   unumsiz   ish   vaqtlari   va   hokazolarni
minimumlashtirish. 
Qabul   qilingan   qarorlarning   bajarilishini   ta’minlash   bo’yicha   tadbirlar
qaror   qabul   qilinib,   tasdiqlangandan   so’ng   tuziladi.   Bu   bosqichda   qarorlar
shajarasi   tuzilib,   unda   maqsadga   erishishning   barcha   yo’nalish   va   yo’llari   ikir-
chikirigacha aniqlab chiqiladi. 
Delfa   usuli   aksariyat   hollarda   qaror   qabul   qilish   jarayonida   qatnashuvchi
a’zolarni to’plash imkoniyati bo’lmagan hollarda, ya’ni boshqaruvning markaziy
apparatidan   uzoqda   yashaydigan,   filial   va   bo’limlarda   ishlayotgan   xodimlarni
yig’ish   maqsadga   muvofiq   bo’lmagan   hollarda   qo’llaniladi.   Bu   usulga   binoan
echilishi   lozim   bo’lgan   muammo   bo’yicha   qaror   qabul   qilish   jarayonida
qatnashuvchi   guruh   a’zolarining   bir-biri   bilan   uchrashish   va   fikr   almashishiga
ruxsat etilmaydi. 
Delfa usulini qo’llash quyidagi ketma-ketlikda amalga oshi-riladi: 
1) muammo  yuzasidan  tuzilgan  savollar  javob  berilishi  
uchun 
qatnashchilarga tarqatiladi; 
2) har bir qatnashchi savollarga mustaqil va xufiya tarzda javob beradi; 
3) javoblar   markaziy   apparatda   yig’iladi   va   ulardagi   takliflar   asosida
umumlashgan hujjat tayyorlanadi; 
4) tayyorlangan hujjatning nusxasi har bir qatnashchiga jo’natiladi; 
5) har   bir   qatnashuvchining   umumlashgan   hujjatga   nisbatan   bildirgan
fikri   yana   markaziy   apparatda   to’planadi.   U   ko’rilayotgan   muammo   echimiga
o’zgargirish kiritishga asos bo’lishi mumkin. Shu sababli: 
6) bu ish umumiy qarorga kelinmagunga qadar takrorlanaveradi. 
Bu   usulning   o’ziga   xos   xususiyati   shundaki,   unda   har   bir   qatnashuvchi
fikrining mustaqilligi ta’minlanadi. 
7  
  Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari 
Tashkiliy-ma’muriy   usullar   boshqarish   usullari   tizimida   alohida   o’rin
tutadi.  Bu usullarga: 
- boshqarish apparatining muayyan strukturasini tuzish; 
- har bir boshqaruv bo’g’inining funktsiyalarini belgilash; 
- kadrlarni to’g’ri tanlash; 
- buyruklar,   farmoyishlar   va   qo’llanmalar   chiqarish,   ularning
bajarilishini nazorat qilish; 
- topshiriqlar  va  direktiv  ko’rsatmalarni  bajarmayotgan  bo’linma
va shaxslarga nisbatan majburiy choralarni qo’llash kiradi. 
Tashkiliy-ma’muriy   usullar   yuqori   organlar   hokimiyatiga   va   quyi
organlarning bo’ysunishiga asoslanadi. SHuning uchun ularni ko’pincha ma’muriy
usullar   deb   yuritiladi.   Yuqori   ma’muriy   organlar   boshqariluvchi   ob’ektning
bajarishi   majburiy   bo’lgan   tartib-qoidalarni   ishlab   chiqadi,   shuningdek
bo’ysunuvchi organlarga farmoyishlar beradi. 
Tashkiliy usullar shu yo’l bilan boshqarish tizimida ichki ongli aloqalarning
tarkib   topishiga   yordam   beradi.   Bu   uslublar   boshqarish   funktsiyalari
bajarilishining: 
• tashkiliy barqarorligini; 
• intizomliligini; 
• muvofiqliligini;    uzluksizligini ta’minlaydi. 
Tashkiliy-ma’muriy   usullar   boshqaruv   organlarining   o’zaro   aloqada
ishlashini,   boshqaruv   munosabatlarini   aks   ettirib,   boshqariluvchi   ob’ektlarga
ma’muriy ta’sir ko’rsatishning butun mexanizmini ifodalaydi. 
Shu   bilan   birga,   ma’muriy   yoki   to’g’ridan-to’g’ri   boshqaruv   usuli   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektning   tanlash   erkinligini   cheklab   qo’yadi,   muayyan   huquqiy
chegaralarini   belgilaydi.   O’z   mohiyatiga   ko’ra   ma’muriy   boshqarish   bozorga   xos
bo’lgan tartibga solish harakatiga to’sqinlik qiladi. 
8  
  Biroq,   rivojlangan   bozor   sharoitida   ham   boshqarishning   ma’muriy   usullari
o’z   ahamiyatini   saqlab  qoladi  va   zarur  bo’lganda  ulardan  foydalaniladi.  Xususan,
bozor   iktisodiyoti   rivojlangan   hamma  mamlakatlarda   ma’muriy  usullar   vositasida
monopoliyaga   qarshi   siyosat   amalga   oshiriladi.   Davlat   bozorning
monopollashtirilishiga  to’sqinlik  qiladigan  ma’muriy  cheklovlar  
tizimini   belgilaydi,   monopol   kompaniyalar   faoliyatini   direktiv   yo’sinda
boshqaradi. 
Ma’muriy usullardan; 
• iste’molchilarning huquqlarini himoya qilish; 
• atrof-muhitni muhofaza qilish; 
• xavfli   texnologiyalardan   foydalanish,   zararli   ishlab   chiqarish
chiqitlarini chiqarib tashlashni ta’qiqlash; 
• odamlar sog’lig’iga zararli mahsulotni reklama qilishni ta’qiqlash kabi
sohalarda faol foydalaniladi. 
Boshqarishning tashkiliy-ma’muriy usullari  ikki shaklda: 
- tashkiliy ta’sir ko’rsatish usullari; 
- farmoyish berish usullari shakllarida namoyon bo’ladi. 
Tashkiliy   usullarning   bu   ikkala   shakli   birgalikda   qo’llaniladi,   bir-birini
to’ldiradi   va   rivojlantiradi.   har   ikkala   shaklning   uyg’unlashuvi   ishlab   chiqarish
sharoitlarini hisobga olingan holda optimal bo’lishi kerak. 
Tashkiliy ta’sir ko’rsatish turli tashkiliy choralarni, ya’ni: 
- ishlab   chiqarish   va   boshqarishning   tashkiliy   strukturalarini
belgilash; 
- ichki tartib-qoidalarini o’rnatish; 
- boshqariluvchi va boshqaruvchi tizimlar o’rtasida optimallik va
oqilona nisbatni o’rnatish kabilarni o’z ichiga oladi. 
Farmoyish berish yo’li bilan ta’sir ko’rsatish barcha boshqarish bo’limlari va
organlarining   (uyg’un)   ishlashini   joriy   ta’minlab   turishdan   iborat   bo’lib,   bunga
9  
  e’lon   qilinadigan   yozma   yoki   og’zaki   ko’rsatmalar   berish,   yozma   shaklda   nashr
etilgan yoki og’zaki buyruqlar vositasi bilan erishiladi. 
Tashkiliy   ta’sir   ko’rsatish   boshqariladigan   ob’ekt   (korxona)ni   loyihalash
bosqichidan boshlanadi. So’ngra reglamentlash, normalash ishlari bajariladi. 
Jinoiy   javobgarlik   -   bu   mansab   bilan   bog’liq   jinoyat   sodir   etilganda   sud
tomonidan qo’llaniladigan jazodir. Shunday qilib: 
Moddiy   javobgarlikka   -   moddiy   zarar   etkazish,   intizomiy   javobgarlikka   -
intizomiy   nojo’ya   harakat,   ma’muriy   javobgarlikka   -   ma’muriy   huquqbuzarlik,
jinoiy javobgarlikka - jinoyat asos bo’ladi. 
Boshqarishning iqtisodiy usullari 
Boshqarishning iqtisodiy usullari   - iqtisodiy  manfaatlardan foydalanishga
asoslanadi.   Zero,   har   qanday   jamiyatning   iqtisodiy   munosabatlari,   eng   avvalo
manfaatlarda namoyon bo’ladi.  Manfaatlar uch xil bo’ladi: 
• umumjamiyag manfaatlari; 
• jamoa manfaatlari; 
• shaxsiy manfaatlar. 
Bu   manfaatlarni   uyg’un   sur’atda   bog’lab   olib   borish   muammosi   bir   qator
muammolarni   hal   qilishga,   har   bir   davr   sharoitlariga   muvofiq   keladigan
munosabatlarni o’rnatishni talab qiladi. 
Masalan, bozor iqtisodiyoti sharoitida umumjamiyag manfaatlarini ro’yobga
chiqarish maqsadida quyidagi iqtisodiy boshqaruv usullariga, ya’ni: 
• korxonalar   va   xo’jaliklarga   faoliyat   yuritishlarida   erkinlik   va
mustaqillik berish; 
• xo’jaliklarni   pirovard   natijalariga   binoan   moddiy   rag’batlantirish,
soliq imtiyozlarini berish; 
• korxona   va   xo’jaliklar   o’rtasidagi   o’zaro   shartnomalarning   bajarilish
intizomini mustahkamlash va ularning rolini oshirish; 
• moliya-kredit munosabatlarini takomillashtirish; 
10  
  • bozor   munosabatlari   mexanizmlari:   baho,   foyda,   soliq,   rentabellik,
raqobat va hokazolarga keng e’tibor beriladi. 
Iqtisodiy   boshqaruv   usullarining   asosiy   vazifasi   ishlab   chiqariladigan
mahsulot  (xizmat) birligiga sarflanadigan xarajatni kamaytirishga imkon beruvchi
xo’jalik   mexanizmlarining   yangi   usullarini,   shuningdek,   manfaatdorlik   muhitini
vujudga keltirish va ulardan samarali foydalanishdir. 
Bu   usulda   kishilarning   shaxsiy   va   guruhiy   manfaatlarini   yuzaga   chiqarish
orqali   ularning   samarali   ishlashi   ta’minlanadi.   Bu   maqsadga   qo’shimcha   ish   xaqi
to’lash,   mukofotlar   berish,   bir   yo’la   katta   pul   bilan   taqdirlash   kabilar   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Iqtisodiy   metodlar   boshqarishning   barcha   metodlari   ichida
etakchi   o’rinni   egallaydi.   Har   qanday   darajadagi   rahbar   bu   usulning   mazmunini
yaxshi   bilishi   va   ularni   to’gri   qo’llay   olishi   kerak.   Boshqariluvchi   ob’ektga
iqtisodiy usullar orqali ko’rsatiladigan ta’sir korxonalarni: 
• jiddiy rejalar qabul qilishga: 
• mehnat va moliya resurslaridan yanada unumliroq foydalanishga; 
• yangi texnologiyalarni joriy qilishga; 
• mehnat unumdorligini oshirishga; 
• raqobatbop   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishga   rag’batlantiruvchi   va
shunga da’vat etuvchi bo’lishi kerak. 
Shu   bilan   birga   iqtisodiy   metodlar   shunday   tanlanishi   va   qo’llanilishi
kerakki, bunda jamoalar va har bir xodimning manfaatlarigagina emas, balki butun
jamiyat   manfaatlariga  rioya  qilinadigan  bo’lsin.  Bir   korxona  uchun  foydali  tadbir
davlatga ham foydali bo’lsin. 
Boshqarishning iqtisodiy usullari jumlasiga: 
• kredit va foiz stavkasi; 
• soliq va soliq yuki; 
• boj to’lovlari; 
• subsidiya va sanktsiya; 
• litsenziya; 
11  
  • transfert to’lovlari; 
• narx-navo va hokazolar kiradi. 
Boshqaruv   organlari,   xususan,   davlat   bu   usullarni   qo’llab,   bozorni
shakllantirish  chog’ida  ham,  uning  o’zini   o’zi  boshqarishi   bosqichida   ham   g’oyat
muhim jarayonlarni boshqaradi. 
Agar   ma’muriy   boshqarish   usullari   o’zini   o’zi   boshqaradigan   bozor
mexanizmlariga   qarshilik   ko’rsatsa,   ularga   to’sqinlik   qilsa,   iqtisodiy   usullar   esa
aksincha, ulardan foydalanishga tayanadi. Xo’jalik sohasiga davlatning ta’siri ham
tubdan o’zgaradi. Binobarin, ma’muriy boshqarish usulida davlat korxonalarga o’z
ta’sirini qat’iy belgilangan reja orqali o’tkazadi. 
Boshqaruvning ijtimoiy-ruhiy usullari 
Ijtimoiy-ruxiy usullarnnng asosiy maqsadi jamoalarda sog’lom ijtimoiyruhiy
muhitni   yaratishdir.   Bu   usul   ijtimoiy-ma’naviy   vaziyatga   ta’sir   etish   yo’li   bilan
kishilarning fe’l-atvori, ruhiyatini hisobga olib ularning ijtimoiy (sotsial) talablarini
qondirish orqali boshqarishni bildiradi. 
Boshqacha   qilib   aytganda,   ijtimoiy-ruhiy   usullar   bu   ishlab   chiqarish
jamoalarini,   ulardagi   "psixologik   vaziyatni",   har   bir   xodimning   shaxsiy
xususiyatlarini o’rganishga asoslangan usullardir. 
  Boshqarishning   ijtimoiy-ruhiy   usullari   quyidagi   muammolarni   hal   etishga
qaratilgan: 
1. Kishilarning   ijtimoiy-ruxiy   xususiyatlari,   chunonchi,   qobiliyatlari,
mijozlari,   harakatlari   va   hokazolarni   hisobga   olgan   holda   mehnat   jamoalarini
tashkil   toptirish.   Buning   natijasida   jamoani   rivojlantirish,   ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirish   maqsadida   hamkorlikda   ishlash   uchun   qulay
shartsharoitlar yaratiladi. 
2. Ijtimoiy yurish-turish me’yorlarini  o’rnatish  va rivojlantirshga  yaxshi
va   namunali   an’analarni   qo’llab-quvvatlash   va   milliy   urf-odatlarni   joriy   etish
hamda jamoa ongini o’stirishga yordam beradi. 
12  
  3. Ijtimoiy   rivojlantirishni   va   kishilarniig   intilishini,   tashabbusini
rag’batlantirish, umumiy ta’lim darajasini oshirish, madaniy, ma’naviy va ma’rifiy
o’sish,   malaka   oshirish,   estetik   ravnaq   va   mehnatga   ijodiy   munosabatni
ta’minlaydi. 
4. Kishilarning   madaniy   va   ijtimoiy-maishiy   ehgiyojlarini   qondirish,
chunonchi, uy-joylar, bolalar bog’chalari, klublar, profilaktoriylar, sport inshootlari
va hokazolarni ko’rishga sharoit tug’diradi. 
5. Mehnat   jamoalarida   talabchanlik,   o’zaro   yordam,   intizomni
buzuvchilarga murosasizlikdan iborat sog’lom ijtimoiy-psixologik muhitni vujudga
keltirish va uni qo’llab-quvvatlashga sharoit tug’diradi. 
6. Odamlarning   o’z   mehnatidan,   tanlagan   mutaxassisligi   va   kasbidan
qoniqishlari   uchun,   ishlab   chiqarish   samaradorligi   va   ish   sifatini   oshirish   uchun
shart-sharoitlarini vujudga keltiradi. 
Bu   muammolarning   echimi   boshqarishning   yanada   uyushqoq   samarali
bo’lishini talab qiladi. 
  Amaliy boshqarishda sotsial-ruhiy metodlardan samarali foydalanish uchun
boshqarish ob’ektining holati to’g’risida keng axborotga ega bo’lish kerak. Bunday
axborot olish uchun jamoada bevosita sotsiologik tadqiqotlar o’tkazish lozim. 
Ijtimoiy   tadqiqotlar   juda   xilma-xil   axborotlar   olish   imkonini   beradi,
chunonchi: 
• jamoa   a’zolarining   mehnatga   va   rahbarlarga   munosabati;     boshqarish
usullarining bir-biri bilan o’zaro munosabati; 
• jamoaning extiyojlari va qiziqishlari; 
• xodimlar shaxsiyati; 
• xodimlar qo’nimsizligi sabablari; 
• xodimlarning ishlab chiqarishdagi faolligi; 
• jamoa a’zolarining ma’naviy va jismoniy ravnaqi. 
Qayd   qilingan   ijtimoiy   tadqiqotlarning   ham   ijobiy   jihatlari,   ham
kamchiliklari bor. Shuni hisobga olgan holda, u yoki bu usulni voqealikni real aks
13  
  ettirishi   va   ko’proq   samara   berishiga   qarab   tanlash   lozim.   Tajribalar   esa   bu
usullarni ma’lum  darajada birga qo’shib qo’llanishi  maqsadga muvofiq ekanligini
ko’rsatadi. 
Ijtimoiy-ruhiy   usullar   "Boshqarish   sotsiologiya"si   va   "Boshqarish
psixologiyasi"ga asoslanadi. 
Boshqarish   sotsiologiyasi   insonning   ishlab   chiqarish   omillari   bilan   o’zaro
aloqasi,   jamoaning   ijtimoiy   rivojlanishini   rejalashtirish,   mehnat   jamoasini   tarkib
toptirish,   xodimlarning   tashabbusi   va   ijodiy   faolligini   oshirish   kabi   muhim
muammolarni ko’rib chiqadi. 
Boshqarish psixologiyasi  kishilarning boshqarish faoliyatlari xususiyatlarini
va   natijalarni   aniqlashga   xizmat   qiladigan   hodisalarni   o’rganadi.   U   kadrlarni
tanlashda,   ularni   joy-joyiga   qo’yi щ da,   topshiriqlarni,   funktsiyalarni   taqsimlashda,
xodimlarni   rag’batlantirishda,   intizomni   mustahkamla щ da   va   hokazolarda
qo’llaniladi. 
Psixologiya   insonning   ruhiyatini   o’rganuvchi   fandir.   Inson   ruhiyatiga   esa
sezish,   idrok   qilish,   tasavvur,   tafakkur,   taassuf   jarayonlari,   xotira,   diqqat,   e’tibor,
iroda,   shuningdek   inson   shaxsining   ruhiy   xususiyatlari,   chunonchi,   qiziqish,
qobiliyat, harakter va mijoz kiradi. 
Ijtimoiy psixologiya   - bu kishilar va jamoa faoliyati psixologik va ijtimoiy
omillarning o’zaro aloqasi qonunlarini, turli sotsial guruhlar xususiyatlarini, jamoa
muloqoti  va   o’zaro  ta’sir   ko’rsatish   shakllarini  o’rganadigan   psixologiya  fanining
sohasidir. 
Mehnat jamoalaridagi sotsial-ruxiy vaziyat yuzaga kelgan nizolar soni bilan
belgilanadi. 
Nizo   -   bu   rahbar,   ishchi   va   boshqa   xodimlar   orasida   muayyan   masalalarni
hal qilishda tomonlarning bir-biri bilan bir echimga kela olmaganligini bildiradi. 
Jamoa   a’zolari   orasidagi   nizolar,   asosan   ishlab   chiqarishning   qoniqarsiz
tashkil qilinganligi, jamoa a’zolarining ruhiy holatlari hisobga olinmaganligi, zarur
ish sharoitining yaratilmaganligi va boshqa sabablar natijasida vujudga keladi. 
14  
  Mehnat   jamoalari   orasida   nizo   chiqaruvchi   ayrim   shaxslar   bo’lishi
ehtimoldan   uzoq   emas.   Bunday   shaxslar   ish   paytida   foydali   mehnat   bilan
shug’ullanish  o’rniga,   o’zlarining  o’rinsiz  e’tirozlarini  gapirib  ham   o’zlarini,  ham
boshqalarni ishdan chalg’itib, ishlashga halaqit beradi. 
15  
  Sotsiologik tadqiqotlarni uyushtirish usullari
 
T/R   Usullar   Izoh  
1   Xujjatli usul   Bunda zarur ma’lumotlar statistik to’plamlardan 
boshlang’ich hisobga olish xujjatlaridan olinadi  
2  Shaxsiy harakterdagi 
xujjatlardan 
foydalanish usuli  Turli masalalar yuzasidan kishilarning o’z qo’llari 
bilan yozilgan narsalar: ariza, shikoyat, qarindosh 
urug’ va tanishlarga yozilgan hatlar, tarjimai xol, 
tushuntirish hatlari va xokazolar 
Turli guruhdagi kishilarning hayotiy maqsadi, 
yurish turush sabablari, talablari, ehtiyojlari, 
tashvishlari to’g’risida fikr yuritish imkoniyatini 
beruvchi muhim sotsiologik ahborot bo’lishi 
mumkin. 
 
3  Ilmiy konferensiyalar 
o’tqazish usuli  Bunday konferensiyalarni tayyorlash va uni 
o’tkazishda, odatda, ayrim masalalar yuzasidan 
material to’plovchi, amaliy tavsiyanomalar ishlab 
chiqaruvchi bir qancha hodimlar ishtirok etadi. 
Bu metodning ijobiy tomoni shundaki, 
muammolarni o’rganishga keng jamoatchilik jalb 
etiladi va jamoa fikridan foydalaniladi.  
4  Anketa usuli  Oldindan tayyorlangan dastur bo’yicha yozma 
ravishda savollar beriladi va javoblar olinadi 
5  Intervyu olish usuli  Bunda muammoni o’rganish uchun hodim bilan 
bevosita suhbat o’tkaziladi. Rahbar yoki tadqiqotchi
suhbat davomida masalalarni aniqlashlari, 
chuqurlashtirishlari va shu yo’l bilan ishonchli va 
16  
  mukammal ma’lumotlar olishlari mumkin. 
 
 
 
6  Kuzatish usuli  Jamoa faoliyatini shahsan kuzatish, odamlar bilan 
uchrashish va muloqotda bo’lib, ob’ektiv va batafsil
ahborot yig’ish, , shuningdek, har bir jamoa rolini 
baholash imkonini beradi. 
 
7  Sotsial eksperiment 
o’tqazish usuli  Bu usulda sun’iy ravishda sotsial vaziyatni vujudga 
keltirish yo’li bilan sotsial hodisalar to’g’risidagi 
ilmiy hulosalar va mavjud bilimlar tekshirib 
ko’riladi. Buning uchun mahsus guruh, uyushtirilib,
shu guruh faoliyati umumlashtiriladi va amaliy 
hulosalar chiqariladi. 
 
Amliy qism 
2012-yilning   to’rtinchi   choragidan   TELECOMTV   savdo   bеlgisi   ostida
kompaniya   aholi-   ga   intеrfaol   tеlеvidеniya   –   IPTV   xizmatlarini   taqdim   eta
boshladi.  Hisobot   davri   yakunlari   bo ’ yicha   IPTV   xizmatidan   olingan   daromad  78,6
mln .  so ’ mni   tashkil   etdi .  IPTV   xizmatidan   foydalanuvchi   abonentlar   soni   mingdan
ortdi .   xDSL   va   FTTx   t е xnologiyalari   bo ’ yicha   keng   polasali   Int е rn е t   xizmati
abon е ntlari   bazasi   ning   o ’ sish   sur ’ ati   2012- yil   boshiga   nisbatan   52   foizni   tashkil
etdi   va   abon е ntlar   soni   111   811 ga   y е tdi .   Har   bir   abon е ntdan   olinadigan   o’rtacha
oylik   daromad   29   179   so’mni   tashkil   etdi.   Kompaniya   mobil   aloqa   abon е ntlari
sonini   ham   oshirib   bormoqda.   2013-yil   yakuni   bo’yicha   «O’zb е kt е l е kom»AK
Uzmobile filiali CDMA-450 standarti mobil aloqa foydalanuv- chilar soni 191 890
tani   tashkil   etdi   va   hisobot   davrida   abon е ntlar   bazasi   2   barobarga   oshdi.   Mobil
aloqa xizmati har bir abon е ntidan olinadigan o’rtacha oylik daromad 9 950 so’mni
17  
  tashkil   etdi.   Kompaniyaning   Int е rn е tga   mobil   aloqa   orqali   ulanish   xizmatidan
foydalanuvchi   abon е ntlari   soni   hisobot   davri   yakunlari   bo’yicha   o’n   bir   mingdan
ortdi. 
Ko’rsatkichlar  2011 yil 31 dekabr* ‐ ‐
holatiga  2012 yil 31 dekabr* 	‐ ‐
holatiga 
Aktiv  
Asosiy mablag’lar  306010241   364019606  
Nomoddiy aktivlar  1092361   1543246  
Boshqa uzoq muddatli 
aktivlar   510610468   297964004  
TMZ   31422850   57684207  
Pul mablag’lari  72972754   41772178  
Hisob  –  kitoblar  va 
boshqa aktivlar  70816363   78781216  
Aktiv bo’yicha jami   992925037   841764457  
Passiv 
O’z  mablag’lari 
manbalari  358110163   271922271  
Uzoq  muddatli 
majburiyatlar   532218597   435618166  
Hisob  –  kitoblar 
va boshqa 
majburiyatlar   102596277   134224020  
Passiv bo’yicha jami  992925037   841764457  
 
2012 yil asosiy faoliyatning daromadlar tarkibi 
18  
  Daromadlar dinamikasi (mlrd.so’m) 
Ko’rsatkichlar
nomlari  2011 yil‐ 2012 yil	‐ O’sish sur’ati %
Xalqaro aloqa
bo’yicha o’zaro
hisob kitoblar  203 365 180
Mahalliy telefon
aloqasi  66 72 108
Kanallar ijarasi  41 51 125
Mobil aloqa
operatorlarini ulash  41 40 98
Shaharlararo,xalqaro
telefon aloqasi  37 39 106
Internet va
ma’lumotlar uzatish
tarmog’i  28 34 123
IP telefoniya	
‐ 19 23 125
19  
   54 , 7
8,106,76 8,5 1,5 82 , 82 ,
,3 8 Xalqaro   aloqa   bo'yicha   o'zarov  
hisob   kitoblar  
Mahalliy   telefon   aloqasi  
Kanallar   ijarasi
Мо bil   aloqa   op е ratorlarini  
ulash  
Shaharlararo,   xalqaro   t е l е fon  
aloqasi  
Int е rn е t   va   ma’lumotlar   uzatish  
tarmog‘i  
IP ‐ t е l е foniya   Simsiz radioulanish  9 19 202
Aloqa xizmatlaridan
boshqa daromadlar  8 25 306
Jami  450.8 667.6 148
 
2011   yilda   ko’rsatilgan   tеlеkommunikatsiya   xizmatlaridan   «O’zbеktеlеkom»
AK daromadi 450,8 mlrd. so’m (QQS bilan) miqdorida hisoblangan. Tarif bo’yicha
daromad   darajasi   o’tgan   yilga   nisbatan   45,7   foizga   oshdi,   shu   jum-   ladan,
tarmoqlar bo’yicha o’sish quyidagini tashkil qildi: 
• shaharlararo va xalqaro tеlеfon aloqasi – 2 foiz; 
• shahar va qishloq tеlеfon aloqasi – 11 foiz; 
• kanallarni ijaraga bеrish – 0,5 foiz; 
• xalqaro opеratorlar – 2,3 barobariga; 
• Int е rn е t va ma’lumotlar uzatish tarmog’i – 51 foiz; 
• mobil opеratorlarning ulanishi – 11 foiz; 
• aloqa xizmatlaridan tushgan boshqa daromadlar – 29 foiz. 
Aholiga   ko’rsatilgan   aloqa   xizmatlari   miqdori   o’tgan   yilga   nisbatan   7,5   mlrd.
so’m   yoki   13   foizga   oshdi.   Xizmatlarni   eksport   qilish   o’tgan   yilga   nisbatan   2,1
barobariga   oshdi.   Moliyaviy   faoliyat   bo’yicha   daromadlar   13,6   mlrd.   so’mni
tashkil etdi. 2011 yilda xarajatlarning umumiy summasi 424,5 mlrd. so’mni tashkil
qildi. 
Umumiy sarf-xarajatlarga nisbatan sarf-xarajatlarning solishtirma nisbatlari: 
• ishlab chiqarish xarajatlari –  52,5 foiz; 
• ma’muriy  xarajatlar – 3,0 foiz; 
• opеratsion xarajatlar – 25,7 foiz; 
• sotish   va   rеklama   uchun   xarajatlar   –   1,5   foiz;     moliyaviy   xarajatlar   –   17,3
foiz. 
20  
  21  
   184,2 252,1 280,9 339,1 481,2
153,2 210 238,7 293 424,5
01002003004005006007008009001000
2007 2008 2009 2010 2011 Xarajatlar
Daromadlar Xulosa 
Zamonaviy   menejment   fan   va   amaliyot   sohasi   sifatlaridan   ko’ra   odamlarni
boshqarish   san’ati   sifatida   ko’proq   namoyon   bo’ladi.   Korxonaning   tashkiliy
rejasida   ko’zda   tutilgan   barcha   tadbirlar,   amaliyotning   ko’rsatishicha,   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish   vazifasi   korxona   rahbariyatidan   tashqari   xodimlar
jamoasining   ham   zimmasida   bo’lsa   muvaffaqiyatli   tuzilishi,   kelgusida   esa   o’z
vaqtida   va   samarali   amalga   oshirilishi   mumkin.   Xodimlar   iqtisodiyotda
boshqaruvning aktsiyadorlik shakllari etakchilik qilayotgan, biznes va tadbirkorlik
faqatgina biznes uchun tug’ilgan, tanlangan shaxslarning emas, balki har bir shaxs
shug’ullanishi   mumkin   bo’lgan   hozirgi   sharoitlarda   ko’plab   xo’jalik
subyektlarining xulq-atvori uchun qoidaga, deyarli zaruratga aylanib bormoqda.  
Biroq,   korxona   muvaffaqiyati   yo’lidagi   butun   jamoaning,   kollektivning
harakatlari   ilmiy   menejment   tamoyillari   va   talablariga   zid   kelmasligi   kerak.
Birinchidan,   jamoaning   har   bir   a’zosi   –   oddiy   ishchidan   to   birinchi   rahbargacha
korxonada   belgilangan   qonun-qoidalarga   asosan   o’z   vazifa   va   majburiyatlarini
bajarishi,   ikkinchidan,   mansabdor   shaxslar,   bo’linma   va   xizmatlar   o’rtasidagi
o’zaro bo’ysinishning ta’minlanishi, uchinchidan esa, boshqaruvni tashkil qilishda
chuqur bilimga ega xodimlarni tanlash va samaradorlik ta’minlanishi lozim. 
Ma’lumki,   har   bir   shaxs   o’ziga   yarasha   alohida   hususiyatlarga   ega   bo’ladi.
Agar   rahbar   xodim,   mutaxassis   o’z   salohiyatini   to’liq   ochib   berishini   istasa
boshqaruv jarayonida har bir shaxsga o’ziga xos yondashishi zarur. Inson tabiatini
yaxshi   bilmagan   rahbar   muvaffaqiyatga   umid   qilishi   qiyin,   tashkiliy   reja   esa
qog’ozda   qolib   ketadi.   Tajribalarning   ko’rsatishicha,   ko’plab   qo’l   ostidagi
xodimlar faoliyati ko’p jihatdan rahbariyat bilan munosabatlar xarakteriga bog’liq
bo’ladi.   Aynan   rahbariyat   kimning   nima   ish   qilishi   va   kim   nima   uchun   javobgar
bo’lishini belgilab beradi. 
Boshqaruv san’atidan yaxshi xabardor bo’lish rahbariyatning turli xil ichki va
tashqi   vaziyat   omillarini   oldindan   ko’ra   bilish   qobiliyatini   anglatadi.   Bu
jarayonning   asosini   rejada   kutilayotgan   natijalarni   beradigan   darajada   odamlar
22  
  faoliyati   va   ishni   tashkil   qilish   hisoblanadi.   Bu   esa   ko’p   jihatdan   to’plangan   ish
tajribasidan   tashqari,   boshqaruv   usullariga,   asosiy   vazifalarni   ikkinchi   darajali
vazifalardan   ajrata   olish,   jamoaning   va   har   bir   shaxsning   hatti-harakatlarini
baholash va rag’batlantirish qobiliyatiga bog’liq bo’ladi. 
Qisqa   muddat   oralig’ida   respublikani   jahon   bozoriga   olib   chiqish   uchun
umumiy   ishlab   chiqarish   samaradorligini   ko’tarish   uchun   boshqaruv   apparatining
yakuniy   natijalariga   qaratilganligi,   bozor   ehtiyojini   to’laqonli   qondirish   kabi
ishlarni   bajarish   lozim.     Milliy   iqtisodiyot   tarkibini   takomillashtirish   ,   joriy
iqtisodiy   siyosat   bo’yicha   yuqorida   ko’rib   o’tilgan   masalalarni   shakllanishi
bo’yicha   qo’shimcha   chora   tadbirlarni   amalaga   oshirish   talab   etiladi.   Umuman
olganda   mamlakatni   butun   dunyoga   yangi   texnika   ishlab   chiqarishi   ko’rsatkichi
bo’yicha   dovrug’ini   ko’tarish   eng   afzal   yo’ldir.   Biz   yosh   kadrlar   esa   hozirda   o’z
bilimlarimizni kerakli yo’nalishda joriy qilishimiz, jamiyat hayotining turli sohalari
bo’yicha   o’z   bilimlarimizni   chuqurlashtirishimiz   kerak.   Hozirda   har   bitta
rivojlanayotgan   mamlakat   o’z   iqtisodiy   darajasini   chet   el   sarmoyasini   kiritish
orqali   oshirmoqda.   Respublikaning   investitsiya   dasturi   sifat   jihatdan   yangicha
yondashuvlar   bilan   shakllantiriladi.   Bu   dasturni   3   yillk   davrga   mo’ljallab   ishlab
chiqarish nazarda tutilmoqdaki, u loyiha tuzilishidan to inshoot  topshirilgungacha
bo’lgan davrni o’z ichiga oladi. O’zbekiston iqtisodiyotining yuqori sur’atlar bilan
barqaror   rivojlanishi   istiqlolning   dastlabki   kunlaridan   Prezidentimiz   Islom
Karimov   tashabbusi   bilan   amalga   oshirib   kelinayotgan   puxta   o’ylangan   keng
ko’lamli   islohotlar   samarasidir.   Barcha   tarmoqlarni   muvozanatli   rivojlantirish,
ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   yangilash,
mahalliylashtirish   dasturining   amalga   oshirilishi,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikning   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlanishi   mamlakatimizda   ishlab
chiqarilayotgan,   ichki   va   tashqi   bozorlarda   xaridorgir   import   o’rnini   bosadigan
hamda   eksportbop   mahsulotlar   hajmini   muntazam   oshirish   imkonini   bermoqda.
Ilm-fan   va   ishlab   chiqarish   o’rtasidagi   hamkorlikning   mustahkamlanishi   hayot
23  
  sinovidan   o’tgan,   zikr   etilgan   ijobiy   jarayonni   rag’batlantiruvchi   va
jadallashtiruvchi mexanizmga aylandi.  
 
Foydalanilgan adabiyotlar
1. G’ulomov S.S “Tadbirkorlik va kichik biznes”  o’quv qullanma. “Sharq” 2002-
yil  
2. Mxmudov E.X “Korxona iqtisodiyoti” o’quv qo’llanma. 
“O’zbekistonyozuvchilar uyushmasi Adabiyot jamg’armasi nashriyoti” 2004-yil 
3. G’ulomov S.S, Alimov R, X, Saidov B.T, Xodiyev B.Yu 
“Mikroiqtisodiyot” Sharq. 2001-yil  
4. Sharifxo’jaev -M.: Abdullaev YO. Menejment: Darslik. -T.; O’qituvchi. 2000.  
5. Sharifxo’jaev M., Abdullaev YO. Menejment: Darslik.  T.; O’qituvchi. 2001.  
 
Internet tarmog’i: 
http://www.gov.uz   http://www.student.uz
http://www.ziyouz.com  
http://www.ccitt.uz  
 
24

Aloqa korxonalarini boshqarish usullari

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha