Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 216.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

80 Продаж

Amir Temur davlat boshqaruv tizimi

Купить
MUNDARIJA
Kirish.....................................................................................................................3-4
1-bob. Amir Temur davlat boshqaruvini huquqqiy tizimi....... . ........ ....... .....5-13
1.1.   Amir Temurning davlat tashkil topishi.................................................. ....... .....5
1.2. Amir Temur boshqaruv an’analari...................................................................10
2-bob. Amir Temurning davlat boshqaruviga oid  qarashlari…………….14-27
2.1. Amir Temur davlatchi borasidagi huquqiy qarashlar......................................14
2.2. Amir Temur tuzuklarining davlat boshqaruvidagi 
ahamiyati...........................24
Xulosa.....................................................................................................................28
Foydalanilgan adabiyotlar....................................................................................30
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Mustaqillik   in’om   etgan   eng   ulug‘   ne’matlardan
biri   -   bu,   xalqimizning   o’zligini   bilish,   o’z   tarixini   emin-erkin   o’rganish   huquqi
bo’ldi.   Qadriyatlarimizni   tiklash,   merosimizga   xolis   munosabatni   qaror   toptirish,
aziz   allomalar   nomini   sharaflash,   ularga   bugungi   avlodning   yuksak   hurmat-
e’tiborini   bajo   keltirish   istiqlol   yillarida   amalga   oshirilgan   behad   ulkan   savobli
ishlar sirasidandir. O’tgan qisqa davr mobaynida bobokalonimiz buyuk Sohibqiron
Amir   Temur   hazratlaring   tabarruk   nomi,   hayoti   va   misilsiz   jasoratlarga   to’la
faoliyati   xalqimiz   ma’naviy   dunyosining   ajralmas   qismiga   aylanib   ulgurgani
yaqqol na’munasi ekanligidan dalolat beradi. Amir Temur bugungi davrda nafaqat
tariximizni   gavdalantirdi,   balki   davlat   boshqaruvida,   uni   shakllantirishda   asosiy
tajriba sifatida asqotdi.
Amir   Temur   va   temuriylar   davri   davlatchiligi   va   ma’naviyati   o’zining
salohiyati,   mazmuni,   tarbiyaviy   kuchi   va   ta’siri   bilan   xalqimiz   tarixida   alohida
o’rin egalladi. Birinchi prezidentimiz I.A.Karimov ham takidlaganlaridek,. bizning
tariximizda Amir Temurdek ulug‘ siymo bor ekan, uning qoldirgan merosi, pandu-
o’gitlari   bugungi   hayotimizga   hamohang   ekan,   oldimizda   turgan   bugungi
muammolarni   echishda   bizga   qo’l   kelayotgan   ekan,   bizning   bu   merosni
o’rganmasdan, ta’riflamasdan, targ‘ibot qilmasdan haqqimiz yo’q” 1
.
Olimlarimiz   tomonidan   olib   borilayotgan   keng   ko’lamli   tadqiqotlar
ajdodlarimizning   boy   tarixiga,   o’ziga   xos   milliy   davlatchilik   ta’limotlariga,
betakror ma’naviy merosga ega bo’lganligini ko’rsatmoqda. Ayniqsa, Amir Temur
qurgan   buyuk   saltanat,   uning   o’zbek   davlatchiligi   va   madaniyati   taraqqiyotidagi
o’rni   masalalariga   oydinlik   kiritildi,   tarixchi   olimlarimiz   tomonidan   bu   borada
birinchi manba bo’lib xizmat qiladigan ko’plab asarlar o’zbek tiliga tarjima qilinib,
nash ettirildi.
Amir Temur davlati o’zbek davlatchiligi tarixining eng rivojlangan bosqichini
tashkil   etdi.   Saltanatda   barcha   sohalarda   tub   burilishlar,   yuksalishlar   kuzatildi.
1
 И.А.Каримов. Амир Темур –фахримиз, ғуруримиз. – Т: Ўзбекистон, 1998 й. 414 б.
2 Taraqqiyot   uchun   xizmat   qilgan   Amir   Temur   faoliyati   bilan   bog‘liq   tarixiy
qadriyatlar allaqachon umuminsoniy qadriyat darajasiga etib ulgurgan.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari .   Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari
ishning himoyaga olib chiqalayotgan quyidagi holatlarida bayon etiladi: 
“Temur   tuzuklari”da   davlat   boshqaruv   tamoyillari,   davlat   boshlig‘i,   xon   va
amirning vakolatlari to’g‘risidagi masalalarga aniqlik kiritilib, yoritib berildi.
Kurs   ishi   ob’ekti   va   predmeti .   Amir   Temur   davlati   ishning   ob’ekti,   uning
davlat boshqaruvi tizimi tadqiq etish tadqiqotning predmetini tashkil qiladi.
Kurs   ishining   tuzilish   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat bo’lib 29 sahifa.
3 1-bob. Amir Temur Davlat boshqaruvini xuquqqiy tizimi
1.1. Amir Temurning davlat tashkil topishi.
             Amir Temur va temuriylar zamoni davlatchilik siyosati, boshqaruv tizimini
ko’rib   chiqmoqchi   ekanmiz,   davlat,   davlatchilik   mohiyatida   muayyan   bir   makon
va   jamiyatda   mavjud   turli   imkoniyatlarni   shu   erlik   xalq   manfaati   yo’lida   yuzaga
chiqaruvchi tashkilotchilik yotganini eslatib o’tish g‘oyatda muhimdir. 
XIV   asrning   50-60-yillarida   Movarounnahr   10   ga   yaqin   mustaqil   bekliklarga
bo’linib   ketgan.   Samarqand   viloyatida   Amir   Bayon   Sulduz,   Keshda   Amir   Hoji
Barlos,   Xo’jandda   Amir   Boyazid   Jaloir,   Balxda   O’ljaytu   Sulduz,   Hisori   Shodmon
chegarasida   Amir Husayn   va   Amir Yasovuriylar   o’zlarini hokimi mutlaq deb e'lon
qiladilar.Buning   ustiga   Sharqiy   Turkiston   va   Yettisuvda   tashkil   topgan
Mo’g’uliston   xonlari   bir   necha   bor   Movarounnahr   ustiga   yurish   qilib,   uni
talaydilar.   Mo’g’uliston   xonlarining   vayronagarchilikka   olib   keluvchi   yurishlari,
istibdodi   va   zulmiga   qarshi   xalq   harakati   boshlanadi.   Mana   shunday   o’zaro  ichki
urushlar   qizigan,   mo’g’ullar   zulmiga   qarshi   mehnatkash   xalq   harakatlari
boshlangan   bir   davrda   mamlakatda   yangi   siyosiy   kuch   yetilmoqda   edi.
O’zining   ilk   harbiy   faoliyatini   Amir   Temur   qo’l   ostidagi   navkarlari   bilan   ayrim
viloyat   amirlariga   xizmat   qilishdan   boshlagan.   Ularning   o’zaro   kurashlarida
qatnashib,   jasorat   ko’rsatgan   va   janglarda   chiniqqan.   Harbiy   mahorat   va
oliyhimmatlilik   Amir   Temurning   shuhratini   oshirib,   uning   dong’i   butun
Qashqadaryo   vodiysi,   xususan   Kesh   viloyatiga   yoyilgan.   Otasi   Amir   Temurni
avval   (1352)   Amir   Joku   Barlosning   qizi   Turmush   Og’oga   uylantiradi.   1355-yilda
Amir   Temur   Qazog’onning   nabirasi,   Amir   Husaynning   singlisi   Uljoy   Turkon
Og’oni   o’z   nikohiga   oladi.   Keyingi   nikoh   tufayli   Amir   Temur   bilan   Balx   hokimi
Amir   Husayn   o’rtasida   ittifoq   yuzaga   keladi.
Amir   Temurning   siyosiy   kurash   maydoniga   kirib   kelishi. XIV   asrning   50-yillari
oxirida Movarounnahrda amirlarning o’zaro kurashi kuchayib, mamlakatda siyosiy
parbkandalik avjiga chiqadi. Mo’g’uliston xonlari Movarounnahrdagi og’ir siyosiy
vaziyatdan   foydalanib,   bu   o’lkada   o’z   hokimiyatini   o’rnatishga   harakat
qiladilar.   Tug’luq   Temur   1360-1361-yillarda   Movarounnahrga   birin-ketin   ikki
4 marta   bostirib   kiradi.   Movarolinnahr   amirlari   xalqqa   bosh   bo’lib   mo’g’ul
bosqinchilarga  qarshi  kurashga  jur'at   eta olmaydilar. Ularning  bir   qismi  dushman
tarafiga   o’tadi,   ikkinchi   qismi   esa   el-yurtni   tark   etib,   o’zga   mamlakatlardan
boshpana izlaydi. Amir Temurning amakisi Kesh viloyatining hukmdori   Amir Hoji
Barlos   Xurosonga   tomon   qochadi.
24 yoshli Amir Temur boshqacha yo’l tutadi. U Tug’luq Temur tomonidan Keshga
yuborilgan   beklar   bilan   kelishib,   xon   xizmatiga   kiradi.   Natijada   Tug’luq
Temurning   yorlig’i   bilan   o’z   viloyatining   dorug’asi   etib   tayinlanadi.
Shu   tariqa   Amir   Temur   Movarounnahrda   siyosiy   vaziyat   keskinlashgan,   uning
mustaqilligini   ta'minlash   zaruriyati   ko’ndalang   bo’lib   turgan   tarixiy   sharoitda
siyosiy   kurash   maydoniga   kirib   keldi.
Tug’luq   Temur   o’g’li   Ilyosxojani   Movarounnahrning   hukmdori   etib   tayinlab,
Mo’g’ulistonga   qaytib   ketadi.   Ilyosxoja   bilan   Amir   Temurning   murosasi   to’g’ri
kelmaydi, Shu sababli u Movarounnahrning nu/uzli amirlaridan biri, Balx hokimi
Husayn   bilan   ittifoq   tuzib,   mo’g’ullarga   qarshi   kurash   olib   boradi.   1363-yilda
Amudaryoning   chap   sohilida   Qunduz   shahri   yonida   umumiy   dushman   ustidan
g’alaba   qozonadilar.   Keyingi   ikki   yil   davomida   ittifoqchilar   Ilyosxoja
boshliq   jeta   lashkarlari   bilan   bir   necha   marta   jang   qiladilar.   Nihoyat   1364-yil
oxirida   ular   mo’g’ullarni   Movarounnahrdan   quvib   chiqaradilar.
Biroq,   Movarounnahrni   qo’ldan   chiqarishni   istamagan   Ilyosxoja   1365-yilning
bahorida   yana   Movarounnahr   ustiga   qo’shin   tortadi.   Ikki   o’rtadagi   jang  1365-yil,
22-may   kuni   Toshkent   bilan   Chinoz   o’rtasidagi   Chirchiq   daryosi   bo’yida   sodir
bo’ladi. Tarixda u   "Loy jangi"   nomi bilan shuhrat topadi. Chunki o’sha kuni kuchli
jala   quyib,   jang   maydoni   botqoqlikka   aylangan,   hatto   otlar   loyga   botib   qolgan.
Jangda   Amir  Temur  qo’shini  g’olibona  harakat   qilib,  dushman  qo’shinining  o’ng
qanotiga qaqshatqich zarba berayotgan bir paytda Husayn o’z askarlarini raqibning
so’l   qanotiga   tashlamay,   jang   maydonini   tark   etadi.   Amir   Temur   chekinishga
majburbo’ladi. 2
        Bu g’alabadan so’ng Ilyosxoja hech qanday qarshilikka uchramay, Xo’jand va
2
 https://uz.denemetr.com/docs/134/index-86038-1.html
5 Jizzax shaharlarini egallab, Samarqand ustiga yuradi. Samarqandda qurolli qo’shin
bo’lmasa-da,   xalq   shahar   mudofaasini   o’z   qo’liga   oladi.   Uzoq   davom   etgan
mo’g’ullar   hukmronligiga   qarshi   ko’tarilgan   bu   xalq   harakati   tarixda   Sarbadorlar
harakati   nomi   bilan   shuhrat   topadi.
Sarbadorlar   harakati   XIV   asrning   60-   yillarida   Movarounnahrda   mo’g’ul
xonlarining   hujumi   munosabati   bilan   vujudga   keldi.   Samarqand   sarbadorlariga
mudarris   Mavlonozoda   Samarqandiy,   hunarmand   Abu   Bakr   Kuluiy   va   shahar
mahallalaridan   binning   oqsoqoli,   mohir   mergan   Xurdaki   Buxoriylar   boshchilik
qiladilar.   Sarbadorlar   mo’g’ullarga   Samarqand   shahrida   qaqshatqich   zarba
beradilar.   Buning   ustiga   Ilyosxojaning   ot   uyuri   orasida   o’lat   tarqab,   otlar   qirila
boshladi.   Chorasiz   qolgan   Ilyosxoja   avval   Samarqand,   so’ngra   esa   butun
Movarounnahrni tashlab chiqib ketishga majbur bo’ladi. Shaharda xalq hokimiyati
o’rnatiladi   va   ayrim   islohotlar   o’tkaziladi.   Badavlat   mulkdor   shaxslarning   mol-
mulki musodara qilinib, ularga tazyiq o’tkazadilar. Tortib olingan mol va mulklar
kambag’al-   yo’qsillarga   tarqatiladi.   Jon   boshidan   olinadigan   jiz'ya   solig’i   bekor
qilinadi.   Bu   hukmdor   tabaqalarning   keskin   noroziligiga   sabab   bo’ldi.   Natijada
Samarqandda   beqarorlik   vujudga   keldi.
Sarbadorlar   boshliq   samarqandliklarning   mo’g’ullar   xoni   Ilyosxoja   ustidan
g’alabasi   va   shahardagi   beqarorlik   to’g’risidagi   xabar   Amir   Temur   bilan   Amir
Husaynga ham borib yetadi. 1366-yilning bahorida ular Samarqandga yo’l oladilar
va   shahar   yaqinidagi   Konigil   mavzeyiga   kelib   tushadilar.   Beklar   sarbadorlarning
yetakchilari   bilan   muzokara  olib   boradilar.  Uchrashuvning   birinchi   kunida   beklar
ularning   sharafiga   ziyofat   berib,   sha'niga   hamd-u   sanolar   aytadilar.   Biroq   ertasi
kuni   Abu   Bakr   Kuluiy   bilan   Xurdakiy   Buxoriylar   dorga   tortiladilar.
Mavlonozodani   esa   Amir   Temur   o’rtaga   tushib   qutqarib   qoladi.   Shu   tariqa
sarbadorlar   boshliqsiz   qoldirilib,   harakat   bostiriladi.   Movarounnahrda   Amir
Husaynning hukmronligi o’rnatiladi. Ammo ko’p vaqt o’tmay Husayn bilan Amir
Temur o’rtasida munosabat keskinlashib, ochiqdan- ochiq nizoga aylanadi. 1366—
1370-yillar   davomida   ular   o’rtasida   bir   necha   bor   o’zaro   to’qnashuvlar   ham
6 bo’ladi.   Amir   Temur   1370-yilda   markazlashgan   daviatga   asos   soladi. 3
XIV asrning 60-yillarida Movarounnahrda hukm surgan og’ir siyosiy va iqtisodiy
vaziyat   mamlakatni   birlashtirib,   kuchli   bir   davlat   tashkil   etishni   talab   qilmoqda
edi.   Amir   Temur   o’z   zamonining   bunday   talabini   boshqa   amirlarga   nisbatan
yaxshiroq   tushunardi.   Shuning   uchun   ham   u   markazlashgan   davlat   tuzishga
kirishdi. Bunday maqsadni  amalga oshirishda u ruhoniylar, harbiylar, savdogarlar
va  shahar  hunarmandlari   tabaqalariga  suyanadi.   Amir  Temur  bu  ulkan  maqsadini
ro’yobga   chiqarish   ishini   avvalo   ichki   g’animlariga   qarshi   kurashdan   boshlaydi.
1370-yilning bahorida Amir Temur butun qo’shinlari bilan kuchli raqib, Balx 
hukmdori Amir Husaynga qarshi yoiga chiqadi. 
        Qo’shin   Termiz   yaqinidagi   Biyo   qishlog’iga   yetganida   uning   huzuriga   taniqli
sayidlardan   Sayyid   Baraka   tashrif   buyuradi..   Sayyid   Baraka   Amir   Temur
faoliyatini   qo’llab-quvvatlab,   unga   Oliy   hokimiyat   ramzi   tabl   bilan   yalov-bayroq
tortiq qilib, uning buyuk kelajagidan bashorat qiladi. Bu voqea, shubhasiz, siyosiy
ahamiyatga   ega   edi.   Chunki   u   saltanatlik   ramzi   edi.   Amir   Temur   qo’shini   to
Balxga yetib borgunicha, yo’1-yo’lakay unga yangi-yangi kuchlar kelib qo’shiladi.
Bu   paytga   kelib   Amir   Husaynning   ko’pchilik   amirlari   uni   tark   etadilar.   Jangda
Amir Husayn qo’shinlari yengiladi, ikki kunlik qamaldan so’ng, 1370- yilning 10-
aprelida Balx  shahri   Amir   Temurga  taslim   bo’ladi.  Amir   Husayn  asir   olinib,  qatl
etiladi.
                     1370-yilning 11-aprelida Chig’atoy ulusining bek va amirlari, viloyat va
tumanlarning   dorug’alari,   Amir   Temurning   yoshlikdan   birga   bo’lgan   quroldosh
do’stlari,   shuningdek,   Amir   Temurning   piri   Sayyid   Baraka   ishtirokida   qurultoy
o’tkaziladi.   Qurultoyda   Amir   Temurning   hukmdorligi   rasman   tan   olinib,
u   Movarounnahrning   amiri   deb   e'lon   qilinadi. Amir   Temur   davlatni   siyosiy   va
iqtisodiy jihatdan mustahkamlashga kirishadi. U 1370-yil, iyul oyida Samarqandda
qurultoy   chaqirdi.   Qurultoyda   Shibirg’on   hokimi   amir   Zinda   Chashmdan   boshqa
Movarounnahrning   barcha   amirlari   va   qabila   boshliqlari   to’plandilar.   Ikki   daryo
3
 https://uz.denemetr.com/docs/134/index-86038-1.html
7 oralig’ida   yashovchi   turk-mo’g’ul   qabila   boshliqlari,   barcha   amirlar   Amir   Temur
hokimiyatini tan oldilar. Samarqand davlat poytaxti deb e'lon qilindi.
        Samarqandda mustahkam devorlar, qal'alar hamda saroylar barpo etiladi. Amir
Temur   mamlakatda   qonun   va   tartib   ishlarini   joriy   etadi.   Maxsus   qo’shin   tuzib,
unga katta imtiyozlar beradi. Amir Temur yirik harbiy bo’linmalarning boshliqlari
etib   Joku,   Sayfuddin,   Abbos,   Iskandar,   A'lam   Shayx,   Ardasher   qavchin   va
boshqalarni tayinladi. Tajribali harbiylar sipohsolarlikka tayinlandi. 1370-yildayoq
Shibirg’on bo’ysundirildi. Zinda Chashm Amir Temur xizmatiga o’tdi.
Amir   Temur   sharqiy   hududlarni   mo’g’ullar   ta'siridan   ozod   etish   uchun   Sharqiy
Turkiston tomon bir necha marta yurish qilib, Mo’g’uliston xonlariga zarba berib,
Farg’ona   vodiysi   hududlarini,   O’tror,   Yassi   (Turkiston)   va   Sayramni   o’z
tasarrufiga oldi. Hisor, Badaxshon, Qunduz kabi viloyat amirlari ham Amir Temur
hokimiyatini   tan   olib,   unga   bo’ysundilar.   1381-yilda   Hirot,   Seiston,   Mozandaron
egallandi.  Saraxs,  Jom,  Qavsiya,   Sabzavor   shaharlari  ham  jangsiz  Amir  Temurga
bo’ysundi va lining tasarrufiga o’tdi. Shu tariqa butun Movarounnahr va Xuroson
birlashtirildi.
              Amir   Temur   saltanati   bilan   Oltin   O’rda   xonligi   oralig’ida   bu   davrga   kelib
mustaqil   bo’lib   olgan   Xorazm   davlati   qaror   topgan   edi.   Qadimdan   iqtisodiy   va
madaniy jihatdan Movarounnahr bilan bevosita bog’liq bo’lgan Xorazm mo’g’ullar
davrida   ikki   qismga   ajralib,   markazi   Urganch   shahri   bo’lgan   Shimoliy   Xorazm
Oltin O’rdaga, markazi Kat qal'asi bo’lgan Janubiy Xorazm esa Chig’atoy ulusiga
bo’ysundirilgan.   XIV   asrning   60-yillari   oxirida   Oltin   O’rdada   yuz   bergan
g’alayonlar   vaqtida   Qo’ng’irot   so’filari   Shimoliy   Xorazmda   yangi   sulolarring
mustaqil hukmronligini tiklab oladilar. So’ngra Kat va Xiva shaharlarini fath etib,
Shimoliy Xorazm bilan Janubiy Xorazm yerlarini birlashtiradilar. Amir Temur esa
butun   Xorazmni   Chig’atoy   ulusining   ajralmas   qismi   deb   hisoblar   edi.   Shuning
uchun   u   Xorazmni   o’z   davlatiga   qo’shib   olish   siyosatini   tutdi. Shuni   ham   aytib
o’tish   kerakki,   XIV-XV   asr   mutafakkirlari   o’z   ijodlari   va   g‘oyaviy   karashlarida
adolatli   va   ma’rifatparvar   shohning   eng   oliy   sifati   qilib,   birlari   adolatni
ko’rsatsalar,   boshqalari   aqlni,   uchinchi   toifadagilar   esa   -   axloqiy   sifatlarni
8 ko’rsatganlar 4
.   Shunisi   qiziqarliki,   agar   ular   o’zlarining   «Ideal   davlat»   nomli
g‘oyaviy   xayolotini   nazariy   jihatdan   ta’riflagan   bo’lsalar,   XIV   asrga   kelib,   Amir
Temur   uni   amalda   qo’llay   oldi   va   o’zida   buxislat   va   xususiyatlarni
mujassamlashtirgan   adolatli   hukumdor   sifatida   maydonga   chiqdi.   O’z   saltanati
siyosatini tasavvuf asosiga qurgan Temur adolat bayrog‘ini baland ko’tarib, xalqni
quruq qonun-qoidaga emas, balki insoniy tartib-intizomga bo’ysunishga chaqirgan.
Chunki   Temur  insoniy  tartib-intizomga  ilohiy  tus  berib, uni  muqaddas   deb biladi
va   shuning   uchun   ham   yomonlikni   maqsad   qilgan   kishilarni   jilovlovchi   va
yaxshilik yo’lida jafo chekuvchilarni quvvatlovchi har qanday podsho va hokimga
bo’ysunish kerak, deb hisoblaydi
4
 Абу Наср Форобий. Фозил одамлар шаҳри . – Тошкент, 1993.  160-161-б.
9 1.2. Temur davlati boshqaruvida tizimliylik tamoyili
Sohibqiron   saltanatining   e’tiborli   tomoni   shundaki,   davlat   boshqaruvida
tizimliylik   tamoyilli   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Jumladan,   Amir   Temur   o’z
saltanatini   tuzishga   kirishar   ekan,   davlatni   idora   qilish,   kuchli   va   katta   qo’shini
haprbiy   yurishlarga   safarbar   qilish,   ishg‘ol   etilgan   hududlarda   tartib   o’rnatib,
markazlashgan  davlat davlat boshqaruvini joriy etishning o’ziga xos tamoyillarini
ishlab   chiqdi.   Shu   jixatdan,   Amir   Temur   qurgan   davlat,   avvalo,   o’zida   siyosiy
tizimning   eng   yaxshi   shaklini   mujassamlashtirishi   lozim   edi.   Chunki   uning
nazarida   boshkarish   ma’muriyatini   tashkil   qilmay   va   uning   faoliyatini   to’g‘ri
yo’lga   qo’ymay   turib,   jamiyatni   boshqarish,   uning   hayotiga   islomiy   qadriyatlarni
singdirish,   xizmatni   joriy   qilish,   to’ra   va   tuzukni   mustahkam   tutish   mumkin
emasdi. 
Amir   Temur   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari,   o’ziga   xos   xususiyatlari   va
sularning   davlat   taraqqiyotidagi   o’rnini   ochib   berish,   muhim   xulosa   va   tavsiyalar
berish   hamda   ulardan   foydalanish   bugungi   kunda   katta   ahamiyatga   ega   dolzarb
masalalaridan biridir. 
Amir   Temur   mamlakat   boshqaruv   tizimini   mustahkamlar   ekan,   u   o’z
saltanatida Somoniylar,Qoraxoniylar, G‘aznaviylar, Saljuqiylar va Xorazmshohlar
davlat   tizimini   qaytadan   jonlantirdi,  uzoq   yillik  qaramlikdan   so’ng  Turkistonning
davlat   mustaqilligini   tikladi.   O’zigacha   bo’lgan   o’zbek   davlatchiligidan   farq
qiladigan markazlashgan buyuk davlat tizimini yaratdi. 
Sohibqiron   mamlakat   boshqaruv   tizimini   mustahkamlar   ekan,   mamlakatda
adolatliylik  va   qonun  ustovorligini   ta’minlashda   har   bir   lavozimga   loyiq   shaxslar
tayinladi.   Tuzuklarda   uning   bu   bu   boradagi   ijtimoiy-siyosiy,   huquqiy   qarashlari
chuqur   aks   etib,   vazirlar,   amirlar,   devonbegi,   viloyatlardagi   devonlarni,   beklarni
tanlash   va   joy-joyiga   qo’yishda   ularning   nasl-nasabiga,   aql-farosatiga,
xalqparvarligiga,   sabr   toqatlilik,   tinchliksevar,   adolatparvarlik   fazilatlariga,
ko’tarinki   ruhiy   holatiga,   ziyrakligiga,   malakasi   va   odamlar   bilan   murosa   qilish
fazilatlariga   katta   e’tibor   bergan.   Amir   Temur   davlat   boshqaruvini   “zo’ravonlik
bilan   emas,   balki   o’z   hukminining   ta’sirchanligi   va   adolat   bilan   boshqarish”ga
10 rioya   qilgan.   Shu   jihatdat   vazirlarni   lavozimga   tayinlar   ekan,   u   vazirlardan
quyidagi xislatlarga ega bo’lishini talab qilgan: “birinchidan - asillik va toza nasl,
ikkinchidan   -   aql,   farosatlilik,   uchinchidan   sipohu   raiyat   ahvolidan   xabardorlik,
ularga   nisbatan   xushmuomalalik,   to’rtinchidan   –sabr-chidamlilik,   va
tinchiliksevarlik . Kimki shu to’rta sifatga ega bo’lsa, u odamni martabasiga loyiq
kishi   deb   topilsin.   Bunday   vazirga   to’rt   imtiyoz   –   ishonch,   e’tibor,   ixtiyor   va
qudrat   berilsin–   deya   ta’kidlab   o’tadi   Sohibqiron   o’z   tuzuklarida.   Bunday
xislatlarga   ega   bo’lish,   albatta,   davlat   boshqaruvida,   turli   murakkab   holatlarni
bartaraf   etishda   qo’l   kelgan.   Vazirlarni   o’z   mansabiga   tayinlar   ekan,   uni   davlat
boshqaruv vakolatlari bilan ta’minlashni uqtirdi.
Amir Temur yuqorida keltirib o’tgan hislatlarni vazirlarda mujasam bo’lishini
qattiq   uqtirgan.   Chunki,   kamolatga   erishgan   vazir,   davlat   muomalarini   tartibga
keltirib, mulkiy va moliyaviy ishlarni to’g‘rilik bilan, asli-nasli tozaligini ko’rsatib,
ajoyib   tarzda   davlatni   idora   qiladi.   U   hech   kimga   jabr-zulm   va   dushmanlik
qilmaydi.   Birovdan   yomonlik   qidirmaydi,   birovni   ig‘vosiga   uchmaydi.   Qaysi   bir
vazir g‘iybat gaplarni gapirsa, uydirmalarga ishonsa, jabrzulm qilsa, birovdan qasd
olish niyati bo’lsa uni vazirlikdan tushurish lozim 5
  – deya ta’kidlaydi Sohibqiron.
Chunki,   Saljuqiylar   sulolasidan   bo’lgan   Malikshoh   Saljuqiy 6
  o’z   vaziri
Nizomulmulkni 7
 martabasidan tushurib, unin o’rniga zoti past, yomon kishini vazir
etib qilib tayinlagan edi. Bu shumqadam  vazirning qabih ishlari, zulmu sitami  va
nafsi buzuqligi kasofatidan saltanat binosi buzila boshladai. Shunga o’xshash yana
bir misol misolni tuzuklarda ko’rishimiz mumkin. Abbosiylardan xalifa Musta’sim
Billoh 8
    hasadchi,   gina   qudratchi   Ibn   Alqamiyni   o’ziga   vazir   etib   tayinladi.   U
ko’nglida xalifaga nisbatan  gina-qudrat, dushmanligi  bor  bo’lgani  uchun, xalifani
munofiqona gaplar bilan aldab, o’zi esa Huloguxon bilan til biriktirib, uni xalifalik
5
 Темур тузуклари. – Т.: “Ўзбекистон”, 2011 й. 107 - б
6
  Маликшоҳ   Салжуқий   (1055-1092)   –   Салжуқийлар   сулоласидан   чиқан   ва   Жалолиддин   Маликшоҳ   I   номи
билан машҳур подшоҳ. 1072-1092 йиллари ҳукмронлик қилган
7
 Низомулмулк, Абу Али ал-Ҳасан ибн Али ибн Исҳоқ ам-Тусий (1018-1092) – Салжуқийлар сулолаларидан
Алеп   Арслон   (1063-1072)  ва   Маликшоҳ  I  (1072-1092)нинг  бош  вазири.  Низомулмулк  “Сиёсатнома”  номли
катта тарихий асари билан машҳур.
8
  Мустаъсим   Биллоҳ   –   Аббосийлар   сулоласига   мансуб   Бағдод   халифаларининг   сўнги   вакили.   1242-1258
йиллари ҳукмронлик қилган.
11 tepasiga   olib   keldi.   Xalifa   Musta’simni   esa   qo’lga   olib,   o’limga   mahkum   etdi 9
.
Shularni   e’tiborga   olib   Sohibqiron,   asli   toza,   nasli   pok,   ulug‘   zotlardan   bo’lgan,
yaxshi   ravishlik   kishilardan   tapib,   vazir   qilishlikni   ta’kidladi.   Chunki   asli   toza
kishilar xatolikka yo’l qo’ymaydi va hukmdoriga vafo qiladi. “Agar podshohzolim
bo’lib, vazir odil bo’lsa, podshoxning jabr-zulmini to’xtatish soratadbirini ko’radi.
Lekin vazir zolim bo’lsa, saltanat ishlari tez muddatda inqirozga uchraydi” 10
  deya
ta’kidlab o’tadi Sohibqiron o’z tuzuklarida Ma’lumki, Amir Temur bir vaqtlar o’zi
ham   vazir   bo’lgan.   Shuning   uchun   uning   barcha   siru-asrorlaridan   voqif   bo’lgan.
Bu   haqida   uning   o’zi   shunday   deydi:   “Xalqqa   yordamu-madat   berish   maqsadida
men ham Tug‘luq Temurxonning o’g‘li Ilyosxo’jaga vazirlik hamda sipohsolarlik
qilishga   rozi   bo’lgan   edim.   Tangri   taoloning   bandalariga   yordam   qilganimdan
bo’lsa keraki, Olloh Taolo menga saltanat martabasiga etkazdi” 11
.
Amir   Temur   o’z   davlatini   idora   qilar   ekan,   tabaqalar   va   toifalar   bilan
birgalikda   bamaslahat   ish   ko’rib,   siyosat   yurgizgan.   “Davlat   saltanat   ustunlarini
o’shalar bilan quvvatlab, majlislarni shular bilan ziynatladim”, - deb yozadi u o’z
tuzuklarida.   Sohibqiron   saltanat   ishlarini   tartib-intizomga   solib,   saltanat   ishlarini
to’ra   va   tuzuk   ili   boshqardi.   Saltanatni   o’n   ikki   toifadagi   kishilar   bilan
mustahkamladi. “Saltanatim martabasi bo’lmish to’ra-tuzuklar va qonun-qoidalarni
ham shu o’n ikki   toifaga bog‘lab tuzdim. Bu o’n ikki toifani saltanatim falakning
o’n   ikki   burji   va   davlatim   korxonasining   o’n   ikki   oyi   deb   hisobladim” 12
,   deya
tkaidlab   o’tadi   Amir   Temur.   Albatta,   Temur   ularning   har   biridan   o’z   maqasadi
o’rnida   va   yo’lida   foydalanganligi   ma’lum.   Davlat   ishlarini   yuritishda   klamolar,
ilm-fan ahllari  umuman o’n ikki ijtimoiy tabaqaga  tayangan. Jumladan,  bu haqda
o’zining   olim-ulamolar   bilan   suhbatlaridan   birida   “Fan   va   dinning   mashhur
kishilari   o’z   maslahatlari   bilan   podsholarga   yordam   berib   kelganlar.   Sizlar   esa
menga   nisbatan   bunday   qilmayapsizlar.   Mening   maqsadim   mamlakatda   adolat
o’rnatish,   tartib   va   tinchlikni   mustahkamlash,   fuqaroning   turmushini   yaxshilash,
9
 Темур тузуклари. – Т.: “Ўзбекистон”, 2011 й. 108-б
10
 Темур тузуклари. – Т.: “Ўзбекистон”, 2011 й. 111-б
11
 Темур тузуклари. – Т.: “Ўзбекистон”, 2011 й.  76- б
12
 Темур тузуклари. – Т.: “Ўзбекистон”, 2011 й. 90 - б
12 yurtimizda qurilishni quchaytirish, davlatimizni rivojlantirishdir. Sizlar bu ishlarni
amalga  oshirishda   menga  o’z  maslahatlaringiz  bilan  ko’maklashishlaringiz  kerak.
Mamlakatning   ahvoli,   devonning   suiiste’mol   qilinganligi   va   qilinayotganligi,
oddiy odamlarning joylardagi hokimlar tomonidan qisib qo’yilishi kabi hollar ham
mendan   ko’ra   sizlarga   ayondir.   Shular   haqida   ma’lumot   bersangizlar,   bu   kabi
adolatsiz   ishlarni   bartaraf   etuvchi   hamda   shariat   va   qonunlarga   muvofiq   chora-
tadbirlarni aytsangizlar yaxshi bo’lur edi» 13
,  deydi.
Yuqorida   keltirib   o’tganlarimizdan   xulosa   qilar   ekanmiz,   Amir   Temur   vazir
tutish   tuzugi   orqali   mamlakatning   osoyishtaligi,   raiyatning   ijtimoiy   ahvolini,
shuningdek,   saltanat   foydasini   va   nihoyat,   podshohning   kelajagi   vazirning
donoligiga   bog‘liqligini   e’tirof   etdi.   O’zbek   davlatchiligi   tarixida   davlat   ishlarini
yuksak   darajada   yurgizadigan   rahbarlarni   tanlashda   etarlicha   tajribalar   borki,
bugungi   kunimiz   uchun   ham   ularning   ahamaiyati   katta   va   ulardan   o’rnak   olsa
arziydi.   Ular   orasida   biz   uchun   eng   maqbuli,   mukammal   va   adolatlisi   Temur
tuzuklari   bo’lgani   uchun   ham,   hozirgi   kunda   ko’plab   olimlarimiz   tomonidan
tadqiqot ishlar yufori darajada o’rganilmoqda.
13
 Низомиддин Шомий.Зафарнома. – Т:. Ўзбекистон, 1996, 370-371-б
13 2-bob.  “Temur tuzuklari”da davlat boshqaruviga oid asosiy tamoyillar
2.1. Amir Temurning davlatchilik borasidagi harakatlari
Amir Temur davriga qadar o’zbek davlatchiligi 2100 yillik taraqqiyot yo’lini
bosib   o’tgan   ekan,   shunga   ko’ra   biz   birinchi   xulosani   qilishimiz   mumkin.   Amir
Temur   davri   davlatchilik   tizimi   muayyan   bir   o’tmishga,   an’analar,   tajribalar,
saboqlar,   qonuniyatlarga   asoslangan   holda   tashkil   qilingan.   Shu   erda   aqli   savol
tug‘iladi:   bu   o’tmish   yo’l   qonuniyatlari,   tajribalari,   ya’ni   davlatchilik   asoslari
nimalarda o’z aksini topgandi va Amir Temur davlatimizga rahbarlik qilgan yillari
ularga qanday munosabatda bo’lindi? Savolni shu tariqa qo’yish nihoyatda muhim.
Zero, bizning tushunchamizda davlat arbobi, siyosatchi salohiyati (va bundan kelib
chiqadigan   buyukligi),   eng   avvalo,   uning   davlatchilik   asoslarini   nechog‘lik   teran
anglab olishi va amalda unga rioya eta bilishi bilan belgilanadi. Bu g‘oyatda og‘ir
vazifadir.
O’zbek   davlatchiligining   Amir   Temur   davriga   qadar   shakllanib   zamonlar
sinovidan o’tgan asoslari quyidagilardir:
1.Davlat   o’z   vazifasini   bajarmog‘i   uchun,   eng   avva lo,   siyosiy   jihatdan
mustaqil bo’lishi kerak.
2.   Davlat va jamiyat siyosiy yaxlitligi buzilmasligi kerak.
3.Davlat   va   jamiyat   muayyan   bir   qonunlar,   tartiblar,   mafkura   asosida
boshqarilmog‘i lozim.
4.Boshqaruvning   turli   tabaqalari,   yo’nalishlari,   sohalarini   muvofiqg‘shntirib
turuvchi malum bir tizim shakllangan bo’lishi darkor.
5.Jamiyatda ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar ahvoli (taraqqiyoti) davlat diqqat
markazida turmog‘i lozim.
6.Fan va madaniyat ravnaqi to’g‘risida doimiy qayg‘urish davlat ahamiyatiga
molik qatiy siyosat sifatida qaralmog‘i lozim.
7.Har bir davr shart-sharoiti, tartiblariga ko’ra davlat jamiyat ichki taraqqiyoti
masalalarini   tashqi   dunyoda   mavjud   omillardan   foydalangan   holda   ham   hal   etib
borishi darkor.
14 8.Davlat  t epasida turgan kuchlar o’tmish, zamona va kelajakni teran tafakkur,
qat’iy   iymon,   g‘oyatda   yuksak   ma’naviyatparvarlik   va   millatparvarlik   ila
anglamog‘i kerak. 14
Mazkur   sakkiz   asos   qonuniyat   sifatida   shakllangan   edi.   U   yoki   bu   zamonda
ulardan foydalanildimi yo yo’q, bu boshqa masala. Biroq Amir Temurning o’zbek
davlatiligi   tarixida   tutgan   buyuk   o’rni   shundaki,   u   o’zining   butun   faoliyati
mobaynida ana shu asoslarni  ro’yobga chiqara oldi. Ya’ni 150 yillik qaramlikdan
so’ng  davlatimiz   siyosiy   mustaqilligini   tikladi;   o’z  davrida   mavjud  shariat,   to’ro-
tuzuklar   asosida   jamiyat   hayotini   boshqarishni   yo’lga   qo’ydi;   markazlashgan
davlat tizimini yaratdiki, o’z zamonasi uchun bu dunyo miqyosidagi taraqqiyparvar
voqsa   hisoblangandi;   iqtisodiy   munosabatlar   (dehqonchilik,   hunarmandchilik,
savdo-sotiq)   rivoji   uchun   barcha   ichki   va   tashqi   sharoitlarni   barpo   etishga   qattiq
kirishdi;  ijtimoiy munosabatlarni  (soliq tizimi, mulkchilik, turli  ijtimoiy tabaqalar
manfaatini  nazarga  olish  va hokazo)   muhim   deb  bildi;   hukmronligining dastlabki
kunlaridan to umrining oxirigacha fan va madaniyat ravnaqiga alohida diqqat bilan
qaradi;   o’z   davri   shart-sharoitiga   ko’ra   tashqi   siyosatda   qat’iy   va   faol   hamda
maqsadga muvofiq ravishda harakat qilib, davlatni salganat mavqeiga olib chiqdi;
o’lkani   dunyoning   eng   buyuk   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy   markaziga   aylantirdi;
asosida   yakkahukmronlik   mazmuni   yotgan   jamiyat   boshqaruvida   birinchi   rahbar
qanday bo’lishi kerakligini namoyon etib ketdi.
Shu   bilan   birga   Amir   Temur   mazkur   sakkiz   asosni   yana   bir   muhim   —
to’qqizinchi   asos   bilan   boyitdi.   U   ham   bo’lsa,   jamiyat   rivojida   barcha   ijtimoiy
tabaqa lar faoliyatini nazarda tutish va manfaatlarini ta’minlashdan iboratdir. Amir
Temur bo’yicha bunday ta baqalar 12 ta bo’lib, ularda jamiyatning barcha tarkibiy
qismlari  o’rin  olgan. Diqqatga  sazovor  tomoni  shundaki,  tuzuklar   bayonida Amir
Temur  tabiiy ravishda din va shariatni  birinchi  o’rinda ta’kidlagan holda ijtimoiy
tabaqalarga bo’lgan munosabatni boshqa yo’nalish va masalalardan ustun qo’yadi.
Demak,   Amir   Temur   davrida   davlatimizning   to’qqiz   asosi   o’z   ijobiy   echimini
14
  Муҳаммаджонов    А.,    Темур    ва темурийлар    салтанати    (Тарихий    очерк),   Тошкент, 1994 . 142-б.
15 topgan   va   xuddi   mana   shu   to’qqiz   asos   Sohibqiron   yuritgan   davlatchilik
siyosatining to’qqiz tomonini tashkil etadi.
Amir   Temurning   o’zbek   davlatchiligi   oldida   qilgan   xizmatlaridan   biri
shundaki,   u   150   yillik   uzoq   bir   davr   o’tib,   shuning   orasida   odatlar,   ananalarda
kattadan-katga   o’zgarishlar   sodir   bo’lganiga   qaramay,   qadimdan   mavjud   bo’lib
kelgan   o’zbek   davlatchiligi   boshqaruv   tizimining   (biz   hatto   ilmining   degan
bo’lardik) klassik namunalarini qaytadan tiklay bildi. Nihoyatda mushkul bo’lgan
bu vazifani u donolik bilan hal eta oldi 15
.
Demak,   Amir   Temur   davrida   boshqaruv   ikki   idora:   dargoh   va   devonlarga
(vazirliklarga) bo’lingan.
Dargoh   —   eng   oliy   davlat   idorasi.   Uning   boshlig‘i   ham   tabiiy   ravishda
davlatning   oliy   hukmdori.   Amir   Temur   davlat   tepasiga   kelgandan   so’ng
chingiziylardan   bo’lmish   Suyurg‘atmishni   xon,   ya’ni   oliy   hukmdor   deb   e’lon
qilgani   ma’lum.   Shu   bilan   birga   Suyurg‘atmish   «soxta   xon»   mavqeida   bo’lib,
amaldagi   hokimiyat   Sohibqiron   ixtiyorida   bo’lganini   ham   bilamiz.   Nima   uchun
shunday qarama - qarshilik yuzaga kelgandi, savoli tug‘iladi. C h ingiziylarning 150
yillik   hukmronligi   mamlakat   hayotida   katta   ta’sirga   ega   bo’lganini   ta’kidlagan
edik. Siyosiy munosabatlar, qarashlar, odatlar jamiyatning eng qaynoq sohalaridan
biri   sifatida   yangilik   va   o’zgarishlarga   boy   bo’ladi.   Masalan,   ulus   boshlig‘ining
biyobondan   qarorgoh   qurishini   olaylik.   Mamlakatimizda   asrlar   davomida   davlat
boshlig‘ining qarorgohi   shaharlarda  qanchalik tabiiy  bo’lib  kelgan bo’lsa,  chingi -
ziylar   davrida,   aksincha,   xon   biyobondagi   qarorgohda   turishi   kerak,   qabilidagi
aqida siyosiy muhitga qatgiq singib ketgandi. Shunga o’xshash o’zgarishlardan bir
qanchasi mazkur bir yarim asrlik jarayonda o’z o’rnini topib olgandi. Gap ularning
to’g‘ri-noto’g‘riligida   emas.   Muhimi   Amir   Temur   davlat   tepasiga   kelgan   paytda
ular   jamiyat   hayotidagi   voqelikni   tashkil   etardi.   Sohibqiron   bularni   nazarda
tutmasdan   iloji   yo’q   edi.   Ikkinchi   tomondan,   1370   yili   mamlakatda   Amir
Temurdan   boshqa   ham   yana   bir   qancha   qudratli   amirlar,   ularni   qo’llab-
quvvatlovchi   ijtimoiy-siyosiy   kuchlar   bor   edi.   Ular   ham   zimdan   yo   ochiqchasiga
15
 https://dba.uz/news/amir-temur/
16 mustaqil   siyosat   yurgizish,   hatto   oliy   taxtni   egallash   niyatida   bo’lganlar.   Bunday
sharoitda   Amir   Temur   o’zini   rasman   xon   deb   e’lon   qilolmasdi.   Chunki   bu
raqiblarga   bahona   bo’lib,   norozilik   va   xurujlarga   turtki   bo’lishi   turgan   gap   edi.
Zero,   xuddi   shu   yillar   taomiliga   ko’ra   siyosiy   hokimiyat   chingiziylar   xonadoni
ixtiyorida   bo’lishi   kerak   edi.   Uchinchi   tomondan,   Suyurg‘atmish   xon   deb
ko’tarilganda   hali   amir   Husayn   masalasi   hal   bo’lmagandi,   aniqrog‘i   hal   bo’lish
arafasida   edi.   Amir   Husayn   esa   o’z   vaqtida   Kobilshohni   (1364),   so’ng   Odil
Sultonni   (1365)   rasman   xon   deb   e’lon   qilgandi.   Demak,   Amir   Temur   tomonidan
Suyurg‘atmishning   xon   deb   e’lon   qilinishi   Odil   Sulton   «xonligi»ni,   ya’ni   amir
Husayn   hukmdorligini   bekor   etish   bilan   barobar   hisoblanardi.   Xullas,   mazkur
masala   o’sha   zamon   voqeligidan   kelib   chiqib   Amir   Temur   hokimiyatini
mustahkamlash   yo’lida   amalga   oshirilgan.   Sohibqiron   uchun   bu   paytda   muhimi
ham aslida shu edi.
Amir   Temurning   chingiziylardan   bo’lmish   Qazonxonning   qizi   Saroy
Mulkxonimga   (1337—1408)   uylanishi,   ya’ni   xon   avlodiga   kuyov   (ko’ragon),
qarindosh   bo’li shi   ham   uning   siyosiy   mavqeini   rasman   bo’lsa   ham
mustahkamlashga   xizmat   qilgan.   Demak,   dargoh   boshida   amalda   Amir   Temur
turgan.  Mamlakat  va  davlat   ahamiyatidagi   masalalar  uning  hukmi  va  ko’rsatmasi
asosida   hal   etilgan.   Shu   bilan   birga   dargohsa   vaqti-vaqti   bilan   xos   majlislar
o’tkazilib turilgani ma’lum. Bunday majlislarda davlat va mamlakat idorasi, sodir
bo’layotgan   o’zgarishlarga   munosabat,   muhimi   mansab   va   vazifalarga   tayinlash
kabi   masalalar   ko’rib   chiqilgan.   Bunday   tadbirlar   goyatda   tor   doirada   o’tkazilib,
davlat   ahamiyatiga   molik   masalalarning   chetga   ayon   bo’lishidan   nihoyatda
saqlanilgan.   Chunonchi,   maxsus   kotib   majlis   bayonini   maxsus   daftarga   tushirib
borgan.   Aftidan,   keyingi   majlisda   ana   shu   bayon   asosida   ilgari   qabul   qilingan
qarorlar, turli choralar natijalari tekshirib borilgan.
Dargoh faoliyatini boshqarish, uning vazirliklar, mahalliy hokimiyat idoralari
va   umuman   saltanatda   kechgan   jarayon   bilan   bog‘lanib   turish   ishini   oliy   de von
olib   borgan.   Dargoh   tizimidagi   bu   devonga   devonbegi   boshchilik   qilgan.   Oliy
devonning   ahamiyati   va   mavqei   shu   qadar   baland   bo’lganki,   manbalarda   ba’zan
17 uni   dargoh   bilan   bir   ma’noda   ta’riflash   hollari   ham   kuzatiladi.   Oliy   devonda   har
kuni   to’rt   vazir,  ya’ni  ijroiya  idoralaridan  bosh   vazir,  harbiy  vazir,  mulkchilik  va
soliq   ishlari   vaziri,   moliya   vaziri   hozir   bo’lib   o’ziga   xos   ravishda   hisobot   berib
turganlar.   Aftidan,   bunda   vazirliklar   tegishli   ko’rsatmalar   olib   turgan   bo’lishlari
kerak.   Sarhad   va   boshqa   tobe   mamlakatlar   boshqaruvi   bilan   bog‘liq   yana   uch
vazirlik ham devonbegiga hisobot berganlar.
Dargohdagi   muhim   vazifalardan   biri   bu—   arzbegidir.   Uning   xizmati
dargohga   arz-dod,   shikoyat   bilan   kelganlar   hamda   mamlakatda   sodir   bo’layotgan
voqealarga   o’z   munosabatini   bildiruvchilarni   qabul   qilishni   uyushtirib,   tushgan
arzlar, shikoyatlar, takliflarni oliy hukmdorga etkazib turish ga mas’ullikdan iborat
edi. Bundan tashqari dargohda adolat amiri lavozimi mav jud bo’lib, u turli o’lka va
shaharlarda   «sipoh   va   raiyyat   orasida   urf-odatlarga   oid   janjalli   ishlar   haqida»
boxabar   bo’lib,   oliy   hukmdorga   hisobot   va   ma’lumot   et kazib   turgan.   Demak,
joylardagi   ahvoldan   boxabar   bo’lib   turishning   ikki   yo’lidan   foydalanilgan:   biri
pastdan   yuqoriga,   ya’ni   arzchilar   to’g‘ridan-to’g‘ri   dargoh ga   murojaat   qilish
imkoniga   ega   bo’lganlar,   ikkinchisi   —   maxsus   xizmat   orqali   joylardagi   vaziyat
davlat   tomonidan,   aniqrog‘i,   oliy   hukmdor   dargohi   orqali   tekshirilib   borilgan.
Mana shu ikki yo’l bilan joylarda ro’y berayotgan adolatsizlik, targibsizlik, davlat
va jamiyat manfaatiga zid ishlar haqida ro’y-rost ma’lumot olingach, so’ng maxsus
vakillar   —   aminlar   (ya’ni   ishonchli   vakillar)   joylarga   borib   voqeani   o’rganib
tegishli   choralar   ko’rganlar.   Chunonchi,   biron   kishiga   nisbatan   zulm,   adolatsizlik
qilingan bo’linsa, adolatni tiklab o’sha er mahalliy xazinasidan ularga to’lov ajratib
qaytganlar.   Aminlar   o’zlari   taftish   qilgan   ishlari,   ko’rilgan   choralar   haqida   keyin
yozma   hisobot   berganlar.   Aminlar   vazifasiga   bundan   tashqari   tobe   erlar   to’lovini
yig‘ib kelish ham kirgan.
Dargohdagi   muhim   lavozimlardan   yana   biri   bu   —   tavochidir.   Tavochi   oliy
farmonga   ko’ra   joylarga   borib   harbiy   yurish   uchun   lashkar   to’plash   bilan
shug‘ullangan. Bu vazifa g‘oyatda muhim ahamiyat kasb etgani uchun SHarafiddin
Ali Yazdiy mubolag‘a bilan uni oliy hukmdordan keyingi yuqori darajadagi davlat
mansabi   deb   baholaydi.   Albatta,   bunday   ta’rifda   ham   jon   bor.   Zero,   lashkar
18 to’plashni quruq farmon etkazish deb tushunmaslik kerak. Ma’lumki, tobe o’lkalar,
hukmron   sulola   vakillari,   nufuzli   amirlarga   taqsim   qilib   berilgan   yurtlar   oliy
ko’rsatma   bo’lganda   tegishli   har biy   kuch   bilan   xizmatga   shay   turishlari   ko’zda
tutilgan.   Tavochilar   esa   xuddi   mana   shu   avval   boshdan   belgilangan   lashkar
sonining taxt bo’lishi, tayyorgarlik darajasi, ta’minoti ko’ngildagidek talabga javob
berishi,   ko’rsatilgan   joyga   muayyan   yo’l   bilan   o’z   vaqtida   etib   borishi   kabi
g‘oyatda   mas’uliyatli   tadbirlarga   javobgar   bo’lganlar.   Mazkur   muallifning
guvohlik   berishicha,   tavochilar   bosh   tavochi,   piyoda   askar   tavochisi   kabilarga
taqsimlangan. Bosh tavochilar tumanot (o’n minglik), hazorajot (minglik), sadajot
(yuzlik) etakchilaridan! viloyat kattalaridan qo’shinni o’z vaqtida, belgilangan son
va sifat, ta’minlanganlikda etkazib berish to’g‘risida tilxat olganlar. Shu bilan birga
tavochi   harbiy   yurish   chog‘ida   qo’shinlarning   joylashuvi,   berilgan   buyruqlarning
ijro etilishi (masalan, dushman isteh- komlari devori ostidan lahm kavlash) hamda
tinchlik   paytlarida   katga   qurilishlarda   ish   taqsimlash   kabilar   bilan   ham
shug‘ullangan.   Chunonchi,   Baylaqon   kanalini   qazishda   35—40   km   masofani   har
bir harbiy qismga taqsimlab berishga tavochilar bosh bo’lgan 16
.
Dargohda shuningdek bosh hojib, hojiblar, rasmiy tadbirlar boshqaruvchisi va
tashkilotchilari,   xazinador,   xonsolar   (dargohda   va   oliy   farmon   bilan   boshqa
erlarda,   masalan,   yurishlarda   o’tkaziladigan   to’y,   bazmlar,   katta   ziyofatlarda
dasturxon   tuzatishga   bosh-qosh   bo’luvchi),   jibochi   (qurol-aslaha   saqlovchi),
qushchi   (podshohona   ovlar   uyushtirilganda   maxsus   o’rgatilgan   ov   qushlarini   olib
yuruvchi   va   parvarish   qiluvchi)   va   mana   shu   xizmatni   boshqaruvchi   qushbegi,
bakovulboshi   (saroy   oshpazlarining   boshlig‘i),   kotiblar,   bitikchilar,   tabiblar,
sozandalar,   g‘azalxonlar,   farroshlar   kabi   katta-kichik   vazifalar,   tablxona
(nog‘oraxona), dorixona kabi xizmatlar bo’lgani ma’lum.
Ijroiya   tizimi,   yuqorida   aytilganidek,   markazda   vazirliklar   faoliyatida
mujassamlashgan. Kezi kelganda shuni ta’kidlash kerakki, chingiziylarning 150 yil
hukmronligi   davrida   mahalliy   boshqaruv   tizimi   an’analari   poymol   qilingan   bir
sharoitda   Amir   Temur   biz   somoniylar,   qoraxoniylar,   g‘aznaviylar,   saljuqiylar,
16
  Аҳмедов    Б.    Тарихдан сабоқлар.–Тошкент, 1994.  113-б.
19 anushteginiylar   zamonida   shohidi   bo’lganimiz,   ijroiya   hokimiyatining   vazirliklar
tizimini   qaytadan   jonlantira   oldi.   Amir   Temurning   o’zbek   davlatchiligi   oldida
qilgan   katta   xizmatlaridan   biri   ham   shunda.   Ya’ni   u   bir   necha   asrlar   davomida
shakllanib   kelgan   davlatchiligimiz   ijroiya   tizimidagi   boshqaruvning   klassik
shakllarini tiklay oldi. Bu nihoyatda qadrli va tarixiy xizmatdir.
Endi to’g‘ridan-to’g‘ri vazirliklarga o’tsak.
Birinchisi   mamlakat   va   raiyyat   vaziri.   U   mamlakatning   muhim   ishlari,
kundalik   muomalalar,   xalq   ahvoli,   viloyatlarda   olinadigan   hosil,   soliqlar,   ularni
taqsimlash,  kirim-chiqimlar, obodonchilik ishlari, aholi  farovonligi, xazina  ahvoli
kabi   muhim   yumushlarga   javobgar   bo’lgan.   Mazkur   masalalar   yuzasi-   dan   oliy
hukmdorga   tegishli   ma’lumot   va   hisobotlar   berib   turgan.   Agar   mazkur   vazirlik
vazifasini oldingi davr ijroiya tizimi bilan taqqoslasak, u holda so’z bu erda bosh
vazir haqida ketayotgani ma’lum bo’ladi.
Ikkinchisi — harbiy vazir.   U harbiylarning maoshi, alohida xizmatlari uchun
ularga tuhfa qilingan er-suvlar boshqaruvi (ya’ni nazorat va qayd etish ma’nosida),
qurol-aslaha   ta’minoti,   harbiy   ko’riklarni   tayyorlash,   janglarda   yarador   bo’lib
xizmatga   yaroqsiz   bo’lganlarga   nafaqa   tayinlash,   iste’foga   chiqqan   harbiylar
to’g‘risida qayg‘urish kabi masalalar bilan mashg‘ul bo’lgan.
Uchinchisi   —   mulkchilik   va   soliq   ishlari   vaziri.   Bu   vazirlik   turli   sabablarga
ko’ra egasiz qolgan mol- mul klarni nazoratga olish, savdogarlardan zakot va boj
olish,   mamlakat   chorvalari,   o’tloq-yaylovlarni   boshqarish,   ularning   barchasidan
tushadigan   daromadlarni   saqlash,   mulkchilikdagi   merosxo’rlik   tartiblarini   amalga
oshirish   (masalan,   g‘oyib   bo’lganlar,   o’lganlarning   mulkini   vorisga   topshirish)
kabi vazifalarni bajargan.
To’rtinchisi — butun saltanat ndoralarining kirim- chiqimlari, xazinadan sarf
qilinayotgan barcha xarajatlar hisobini olib boruvchi moliya vaziri.
Sakkizinchi   vazirlik   bu   adliya   vazirligidir   (devoni   mazolim).   Kezi   kelganda
shuni   alohida   qayd   etmoq   kerakki,   bu   vaqtda   adliya,   ya’ni   sud   tizimi   uchga
bo’lingan   edi.   Adliya   vazirligi   to’g‘ridan-to’g‘ri   fuqarolar   yo,   manba   tili   bilan
aytganda,   dunyoviy   ishlar   bilan   shug‘ullangan.   Harbiy   sud   (lashkar   qozisi)   esa
20 alohida   ravishda   faoliyat   ko’rsatgan.   S h ariat   tartiblari   bilan   esa   islom   qozisi
shug‘ullangan. Ko’rib turganimizdek, bu sohada ham Amir Temur davrida ilgarigi
an’analar   davom   ettirilgan.   Sud   tizimidagi   taqsimot   esa   bizlarda   bir   necha   asrlar
muqadsam   amalga   oshib   kelganini   mazkur   davr   misolida   ham   mushohada   qilsa
bo’ladi.   Qonun,   o’sha   zamon   tartiblari   oldida   javobgarlik   barchaga   barobar
bo’lgan.   Masalan,   Amir   Temurning   nabirasi   Pir   Muhammad   ibn   Umarshayx   o’z
qilmishi  uchun  devoni   mazolimda qattiq  so’roq  qilinib, aybi   aniqlangach,  shunga
yarasha jazo berilgani va bu hakda shaxsan Amir Temurning o’zi farmon bergani
tarixiy manbalarda o’z aksini topgan 17
.
Ilgarigi   sulolalar  davrida  mavjud  bo’lgan   vaqf  ishlari  vazirligi   xizmati   Amir
Temur davrida sadrlar sadriga (sadrlar boshlig‘i) yuklatilgan. Garchi vazirlik tizimi
manosida   tilga   olinmasa-da,   ammo   mazkur   xizmat   mohiyati   saqlanib   qolgan.
Boshqacha bo’lishi ham mumkin emasdi, chunki vaqf mulkchiligi saqlangandi.
Shunga   o’xshash   o’tgan   zamonlarda   ta’kidlangan   xabar   va   pochta   vazirligi
shaklan tilga olinmasa-da, ammo mazmunan bu vaqtda o’zining eng yuksak ravnaq
darajasiga   ko’tarilgandi,   desak   to’g‘ri   bo’ladi.   Zero,   ulkan   saltanatni   maqsadga
muvofiq   ravishda   boshqarib   borishda   uning   turli   burchaklarida   sodir
bo’layotganlardan   boxabar   bo’lish,   markazdan   buyruq,   farmon,   ko’rsatmalar
jo’natish,   markazga   turli   hujjat,   hisobot   va   hokazolarni   etkazish,   tashqi   siyosiy-
diplomatik   munosabatlarni   puxta   va   tezkor   ravishda   yo’lga   qo’yish   kabi
yumushlarni katga salohiyat va g‘ayrat bilan amalga oshirishga to’g‘ri kelardi.
Ikki   og‘iz   so’z   davlat   xizmatchilari   haqida.   Doim   bo’lganidek   davlat
xizmatiga olinadiganlarga katta talablar qo’iilgan: ular o’qimishli, keng bilimli va
dunyoqarashli,   halol   bo’lishlari   kerak   edi.   Bu   borada   Amir   Temur   o’z
«Tuzuklar»ida shunday yozadi: «Amr qildimki, vazirlar toza nasllik, aql-farosatlik,
xalq   ahvolidan   xabardorlik,   ularga   nisbatan   xushmuomalalik,   sabr-chidamlik   va
tinchliksevar» bo’lmog‘i kerak. Bundaylarga to’rt imtiyoz: ishonch, e’tibor, ixtiyor
va   iqtidor   berilsin.   Qaysi   vazir   g‘iybat   gaplarni   aytsa,   uydirma   gaplarga   quloq
solsa, jabr-zulm qilsa, o’ziga yoqmagan kishilarni yo’qotish payiga tushsa, nasliyu
17
 https://e-tarix.uz/vatan-tarixi/uzbek-davlati/613-maqola.html
21 zoti yomon, hasadchi, kina-kek saqlovchi, qora ko’ngilli kishilarga zinhor vazirlik
lavozimi berilmasin. Buzuchi, qora ko’ngilli, zoti past odam vazirlik qilsa, davlatu
saltanat tez orada qulaydi».
Mahalliy   boshqaruv   haqida   so’z   ketsa,   avval   shuni   qayd   etish   kerakki,
saltanatning   odatda   hukmron   sulola   namoyandalari   va   shu   xonadon   tayanchi
bo’lmish   harbiy-siyosiy   kuchlar   yordamida   idora   etilishini   ko’p   bora   ko’rdik.
Temuriylar   davri   ham   bundan   mustasno   emasdi.   Tabiiy   ravishda   Amir   Temur
saltanatni   boshqarishda,   eng   avvalo,   o’z   o’g‘illari   va   avlodlariga   suyandi.
Chunonchi, u saltanatni bir qancha uluslarga taqsimlab, Movarounnahr yaxlitligini
saqlagan   hodda   boshqardi.   Har   bir   ulusning   ham   o’ziga   yarasha   dargohi   va
vazirlari   bo’lgan.   Ammo   markaziy   boshqaruv   tizimidagi   kabi   keng   tarmoqpi
bo’lmay, muayyan hudud doirasida oliy dargoh va ijroiya tizimi oldida javobgarlik
holatida faoliyat ko’rsatgan.
Alohida   ko’rsatgan   xizmatlari   uchun   yirik   amaldorlar,   harbiylar,   din
peshvolari hazda bo’ysundirilgan sobiq hukmdorlarga shaxsiy xizmati va sharoitga
munosib ravishda biron hudud (viloyat, shahar, tuman) tortiq (suyurg‘ol) qilingan.
Masalan,   Amir   Temur   o’z   piri   sayyid   Barakaga   Andxudni   tortiq  qilgani   ma’ lum.
Ana   shunday   hollarda,   «Tuzuklar»da   yozilishicha,   har   bir   suyurg‘ol   qilingan
viloyat   yo   mamlakatga   ikkitadan   vazir   tayinlangan.   Birinchisi   —   yig‘iladigan
soliqlarni   qayd   etib,   aholi   ahvolidan   boxabar   bo’lib   turish,   ikkinchisi   esa
yig‘iladigan   daromadlar   qay   tarzda   xarj   qilinayotganini   hisobga   olish,   shu   erda
mavjud   harbiy   qismlarga   beriladigan   maosh   taqsimoti   bilan   shug‘ullanish   kabilar
bilan   band   bo’lgan.   Faraz   qilish   mumkinki,   mazkur   vazirlar   orqali   markaz
joylardagi   moliyaviy,   soliq,   ijtimoiy   holat   masalalari   bo’yicha   to’g‘ridan-   to’g‘ri
ma’lumot olib turgan. Aftidan, bu vazirlar yuqorida tilga olingan markaziy ijroiya
tizimidagi   sarhadlar   bo’yicha   uch   vazirlik   nazorati   va   hamkorligida   faoliyat
ko’rsatgan.   Suyurg‘ol   erlarga   maxsus   vazirlarni   tayinlashning   amaliy   tomoni
bo’lgani   shubhasiz.   Zero,   suyurg‘ol   egalari   o’zlariga   tor tiq   qilingan   joylardagi
aholidan olinadigan davlat soliqlarini to’laligicha yo ma’lum bir ulushini o’zla riga
olishlari   nazarda   tutilgan.  Bu   borada   me’yordan   chiqish,   aholi   noroziligiga   sabab
22 bo’luvchi ishlarga qo’l urish umuman saltanat qudratiga putur etkazishi tur gan gap
edi.   Shuning   uchun   ham   markaz   joylarda   o’z   vakillariga   ega   bo’lgani   tabiiy.
SHahar, tuman miqyosidagi  boshliqiar dorug‘a, qal’a boshlig‘i kutvol deyilganini
eslatib o’tish joiz.
23 2.2. Amir Temur tuzuklarining davlat boshqaruvidagi ahamiyati
Amir Temur hayoti va faoliyatini yorituvchi asosiy tarixiy manbalar benihoya
ko’p va xilma-xil bo’lib, bu uning nomi, jahon tarixidagi roli beqiyos ekanligi va
g‘oyat   mashhurligidan   dalolat   beradi.   Bu   masalalarga   oid   manbalarning   ilmiy
tahlili   jamiyatshunos   olimlarimiz   asarlarida,   ayniqsa,   o’zbek,   rus,   ingliz   tillarida
nashr etilgan «Amir Temur jahon tarixida» nomli fundamental tadqiqotda batafsil
berilgan. Ushbu tadqiqotda mazkur mavzu bo’yicha jahonning turli tillarida nashr
etilgan   adabiyotlar   ro’yxati   ham   keltirilgan 18
,   shuningdek,   Amir   Temur,
Temuriylar   davlati,   uning   tashkil   topishi   masalalariga   bag‘ishlangan,   chet   ellarda
va   Respublikamizda   olib   borilgan   tadqiqotlarning   ilmiy   tahlili   ham   bir   qator
olimlarimizning kitoblarida yoritilgan.
«Temur   tuzuklari»   ilmiy   jamoatchilikni   600   yil   mobaynida   qiziqtirib
kelmoqda.   Albatta,   ushbu   davrda   yaratilgan   adabiyotlar   juda   ko’p 19
,   mavjud
adabiyotlarni   agar   yaratilish   sanalariga   ko’ra   tasnif   etsak,   uch   davrni   ajratib
ko’rsatsa bo’ladi: 
1) tuzuklar bo’yicha 1917 yilgacha olib borilgan tadqiqotlar; 
2) sho’rolar davrida yozilgan asarlar; 
3) mustaqillik davrida yaratilgan ilmiy izlanishlar.
Amir   Temur   musulmon   hukmdori   edi.   Shu   tariqa   davlat   ishlarini   yuritishda
o’z   davrining   ijtimoiy-siyosiy   hayotidagi   etakchi   omillaridan   ustalik   bilan
foydalandi:   dinu   shariat   ishlarini   tartibga   keltirib,   tuzuklarni   yaratdi.   Saltanat
martabalari tuzugini quyidagilarga tayanib tuzdi: 
–   saltanat   qonun-qoidalarini   Islom   dini   va   hazrati   Muhammad   shariatiga
bog‘ladi; 
–   har bir ishda, hatto muomalada ham me’yorni unutmadi; 
–   yaxshilarga yondashdi, hech kimdan o’ch olish payida bo’lmadi; 
–   xalqni e’zozda tutdi, jabru zulmni o’ziga begona bildi. 
18
 Амир Темур жаҳон тарихида. БМТ. ЮНЕСКО. – Париж, 1996, 119-128, 256-293-б
19
 «Тузукларнинг таржималари, турли йиллардаги нашрлари ҳақида, Амир Темур жаҳон тарихида». – Париж,
1996, 119-144-б.
24 Amir   Temur   davlatining   ijtimoiy-siyosiy   tizimini   yaratishda   o’tmish
tajribalariga tayangan bo’lsa-da, ulardan ko’r-ko’rona ko’chirmadi, negaki, bunday
qaltis  harakat  hamisha  har   qanday davlat  uchun  xavfli   sanalgan.  Ana  shu  o’rinda
shuni   ta’kidlash   lozimki,   «Tuzuklar»   Amir   Temur   davlatining   ijtimoiysiyosiy
tuzumi, turli toifalarning huquqlarini ham belgilab, tartibga solgan.
Ammo Temur  saltanati  O’rta Osiyodagi  o’ziga xos mutloqiy monarxiya edi.
Chunki   Amir   Temurning   davlat   boshlig‘i   sifatidagi   o’ziga   xosligi   shundan   iborat
bo’lganki,   u   qonun   chiqarish   hokimiyatida   ham   ishtirok   etgan.   Bunga   uning
«Tuzuklar»i   yaqqol   misol   bo’la   oladi.   Ana   shu   fikrlarga,   shuningdek,   Temur
tuzuklariga suyangan holda, xulosa qiladigan bo’lsak, bu davlat o’ziga xos tuzilish
shakli   bo’yicha   o’rta   asr   imperiyasi   (saltanati),   boshqarish   shakli   bo’yicha   o’ziga
xos sharqona mutloqiy monarxiya edi. Temur tuzuklarida qayd etilishicha, saltanat
ishlarida   eng   birinchi   galda   to’rt   narsaga   amal   qilinishi   lozim:   1.   Kengash.   2.
Mashvaratu maslahat. 3. Qatiy qaror, tadbirkorlik va hushyorlik. 4. Ehtiyotkorlik.
5.   Davlatni   shakllantirish   borasida   esa   u   yana   muhim   sanalgan   to’rt   ustunga
suyanib faoliyat yuritgan: 
1. Islom va shariat qoidalari. 
2. To’ra va tuzuklar. 
3.Xazina. 
4. Raiyat va askar 20
.
Temurning   ijtimoiy-siyosiy   tamoyillari   tizimini   yanada   batafsilroq   bayon
qilsak, quyidagi manzara hosil bo’ladi: 
1.   Amir   Temur   iqtisodiyotni   har   qanday   saltanat   poydevori,   deb   tushungan.
«Davlatu   saltanat   –   deb   ta’kidlaydi,   Temur   o’zining   «Tuzuklari»da,   –   uch   narsa
bilan – mulk, xazina va lashkar bilan tirikdir». Bu bilan Temur davlatning yashashi
va   ijtimoiy   rivoji   uchun,   avvalo,   iqtisodiy   imkoniyatlarga   ega   bo’lishi   zarurligini
ta’kidlaydi. 
20
 Темур тузуклари. – Тошкент, 1996, 24-б.
25 2.   Amir   Temurning   qarashlariga   ko’ra,   har   bir   mamlakat,   turli   xil   iqtisodiy
imkoniyatlaridan   kelib   chiqib,   barcha   mintaqalar   «xususida   to’la   ma’lumotlarga
ega bo’lishi va ularning iqtisodiy xususiyatlarini hisobga olishi» lozim. 
3.   Amir   Temur   asosiy   ishlab   chiqarish   vositasi   bo’lgan   er   egaligiga   katta
e’tibor   qildi   va   har   bir   viloyatni   idora   qilishda   davlat,   vaqf,   xususiy   er   egaligi
tartiblarini saqlab qoldi va bunga er maydonining miqdori, egalik huquqini davlat
manfaatini ko’zda tutib, o’zgartirishga harakat qildi. 
4.Temur   mehnatning   yaratuvchanlik   faoliyatini   nazarda   tutib,   uni   ijtimoiy
qadriyat, deb tushundi. 
5. Amir Temur iqtisodiy tamoyillari tizimida moliya masalalariga katta e’tibor
bergan.   Chunki   moliya   Temur   nazarida   davlatning   iqtisodiy   tayanchi
hisoblangan 21
.
Temurning   siyosiy-huquqiy   qarashlari   uning   axloqiy   qarashlari   bilan
asoslanadi va diniy axloq ustiga quriladi. Shuning uchun ham Temur nazarida har
qanday   siyosatning   muvaffaqiyati   podshohning   o’z   fuqarolariga   bo’lgan
rahmdilligi,   saxovatida-dir.   Qur’onda   «Taxlaku   bi-axloq   Alloh»   deyilganidek,   –
deb yozadi Temur, – agar podshoh, biror gunohkorning gunohini kechirsa, bu bilan
fuqarosiga rahm qilgan bo’ladi. Mening barcha ishlarimda ana shunday podshohlar
menga ibrat bo’ldi» 22
.
Temur   o’z   siyosatida   ham   adolat,   haqqoniylik,   odillikka   tayanib   ish   tutdi.
Chunki o’z siyosatida haq yo’lini tanlagan Temur bundan boshqa siyosat yuritishi
mumkin emas edi. U nimaiki  qilsa, shariat  doirasida, musulmon fiqhi qoidalariga
tayanib,   umuman   Islom   qudrati   bilan   ish   tutdi.   Bu   esa   Temurning   o’z   piri   Abu
Bakr   Toyibodiyning   «rosti-rasti»   ya’ni,   «haqgo’y   bo’lsang,   najot   topasan»
hikmatini,   Ibn   Arabshohning   yozishicha,   Temur   o’z   tamg‘asiga   muhr   sifatida
o’rnashtirgan edi 23
. 
21
  Қаранг:   Каримов   С.К.   Амир   Темур   ижтимоий-сиёсий   таълимотининг   асосий   тамойиллари.   Ўрта   Осиё
социологик фикрлари тарихидан (Ўқув қўлланма). – Самарқанд: СамДУ, 261-262-б
22
 Темур Тузуклари. 1996, 17-б.
23
 Ибн Арабшоҳ. Кўрсатилган асар, 2-қисм, 65-б.
26 Shunday   qilib,   Temur   ham   adolat   haqidagi   o’z   qarashlarini   diniy   tamoyillar
asosida bayon qildi. Ma’lumki, XIV-XV asrlarda islom mafkurasi o’zining rasmiy
hukmronligi   uchun   kurash   olib   bordi,   buning   natijasida   u   kuchli   markazlashgan
davlat barpo bo’lishiga yordam berdi, – deb ta’kidlaydi prof. S.K.Karimov 24
.
Amir   Temurdek   buyuk   davlat   arbobining   podsholar   uchun   yaratgan
«Tuzuklari»   uzoq   asrlar   davomida   qadrlanib   kelindi.   Uning   boisi   shuki,   avvalo,
aynan   ana   shunday   to’g‘ri   va   odilona   tadbirlar   orqali   u   markazlashgan   yirik
davlatni boshqardi, ya’ni kim, bu asarda bayon etilgan amallar katta sinovdan o’tdi
va   hayotiyligini   isbotladi,   demakki,   har   bir   davlat   rahbari   uchun,   avvalo,   hayot
tasdig‘ini   topgan   ana   shunday   qo’llanmalar   zarur   bo’lganligi   uchun   ham   mazkur
«Tuzuklar» hamon dunyo e’tiborini tortib kelmoqda. 
Amir   Temur   o’n   ikki   tartib-qoidaga   qat’iy   amal   qilish   orqali,   birinchi
navbatda,   fuqaroning   farovonligi,   tinchligini   yuqori   o’ringa   qo’yadi,   chunonchi,
podshoning o’z so’zida qatiy turishi, adolatpesha bo’lishi, qaror va farmonlarning
bajarilishini  qat’iy nazorat  qilishi, yon atroflaridan doimo ogoh va sergak  turishi,
avvalo,   o’z   fuqarolarini   ichki   va   tashqi   xavfdan   himoya   qilishi   hamda   hamma
uchun   farovon   hayot   yaratishni,   elni   xotirjam   etib,   davlatni   tanazzullardan
saqlashni   asosiy   vazifa   deb   bilishi   eng   zaruriy   shartlardandir.   Tartib-qoidalar
shunday,   eskilari   yangisiga   poydevor   bo’ladi.   Demokratik   tamoyillarga   amal
qiluvchi davlatlar birdan paydo bo’lgan emas. Bungacha uzoq va mashaqqatli yo’l
bosib   kelindi.   Demokratiyaga   tinimsiz   aqliy   va   jismoniy   mehnat   qilib,   ter   to’kib,
hayotning   achchiq-chuchugini   obdon   totib,   keyin,   aytish   mumkinki,   hatto   fojiali
tajribalarni   boshdan   kechirib,   og‘ir   sinov   va   kurashlarga   mardona   bardosh
beribgina   erishish   mumkin.   Bu   yo   lda   o’tmish   davlatchiligining   ilg‘or   tajribalari
juda qo’l keladi.
24
 Каримов С. К. Кўрсатилган асар, 168-б.
27 XULOSA
Sohibqiron   Amir   Temur   qurgan   buyuk   davlatchilik   jahon   tarixida   ulkan   iz
qoldirgani bilan muhim ahamiyat kasb etadi. Amir Temurning davlatni boshqarish
uslubi   o’ziga   xos   xususiyatga   ega   bo’lib,   davlat   boshqaruvida   strategik   jihatlari
butun   dunyoda   o’rganilib   kelinmoqda.   Amir   Temur   bugungi   davrda   nafaqat
tariximizni gavdalantiradi, balki jamiyat boshqaruvida, uni shakllantirishda tajriba
sifatida   asqotadi.   Sohibqiron   Amir   Temurning   suvrati   va   siyrati   haqida   ko’plab
tarixiy   asarlarda   ma’lumotlar   uchraydi.   Buyuk   o’tmishimizga   daxldor   bunday
ma’lumotlarda   Amir   Temur   siymosining   nafaqat   jahongir,   qudratli   davlat
asoschisi, balki barkamol shaxs sifatidagi ulug‘vor ishlari ham gavdalanadi. Amir
Temur shaxsi  yosh avlodni Vatanga muhabbat va yurtparvarlik ruhida tarbiyalash
uchun   ham   buyuk   ibrat   namunasi   bo’lib   xizmat   qilayotir.   Shuningdek,   Amir
Temurning   «tuzuklari»   milliy   davlatchiligimiz   tarixining   mumtoz   namunasi
hisoblanib, davlat boshqaruvimizda dasturilamal bo’lib xizmat qilmoqda. 
Davlatni boshqarishda 12 tuzukka amal qilishni «Temur tuzuklari»da shunday
deyiladi:   «Endi   mening   nomdor   baxtiyor   farzandlarim   va   mamlakatlarni   zabt
etuvchi iqtidorli nabiralarimga yo’lyo’rig‘im shulki, men 12 narsani o’zimga shior
qilib   olib,   saltanat   martabasiga   erishdim.   Shu   12   tuzuk   yordamida   mamlakatni
qo’limda   tutib,   saltanatimni   boshqardim   va   saltanat   taxtiga   zebu   ziynat   berdim.
Ular   ham   ushbu   tuzukka   amal   qilsinlar.   Mening   va   o’zlarining   davlatu
saltanatlarini ehtiyot qilsinlar» 25
. Ular quyidagilardir: 
Islom dinining shariat qoidalariga amal qildi. 
Mamlakatdagi 12 tabaqa va toifadagi kishilar bilan bamaslahat ish ko’rdi. 
Boshqarishda   maslahat,   kengash,   tadbirkorlik,   faollik   va   hushyorlik,
ehtiyotkorlik   bilan   ish   yuritdi.   Shuningdek,   saltanat   ishlarini   murosayu   madora,
muruvvat, sabr-toqat va chidam bilan yurgizdi. 
Davlat ishlarini to’ra va tuzukka (qonunga) asoslangan holda boshqardi.
Amirlar,   askarlar,   sipohiylarning   xizmatiga   yarasha   ularni   rag‘batlantirdi,
martabalarini oshirdi. 
25
 Темур тузуклари. –Т.: «Ўзбекистон», 2015. Б. 74.
28 Adolat, insof-diyonat qoidalariga amal qildi. 
Sayidlar, ulamo, mashoyix, oqilu donolar, muhaddislar, tarixchilarni e’tiborli
odamlar hisoblab, izzatu-hurmatlarni joyiga qo’ydi. 
Har bir ishga vijdonan yondashdi, boshlangan ishni oxiriga etkazdi.
Oddiy halq ahvolidan doimo ogoh bo’ldi, ularga g‘amxo’rlik ko’rsatdi.
Turli   millatlardan   o’z   panohiga   kirgan   kishilarga   hurmat,   do’stlik   hamda
muruvvat ko’rsatdi. O’z xatosiga iqror bo’lganlarning gunohlarini kechirdi. 
Farzandlar,   qarindosh-urug‘larga,   qo’shnilarga,   do’stlarga   yaxshi
munosabatda bo’ldi, ularga izzathurmat va mehr-muruvvat ko’rsatdi. 
Do’stu-dushmanligiga   qaramay,   har   joyda   sipohlarni   hurmat   qildi.   Agar
g‘anim   sipohidan   biror   kimsa   o’z   valine’matiga   sidqidildan   xizmat   qilib,   urush
kunlarida   qarshi   qilich   ko’targan   bo’lsa   ham,   unday   odamga   nisbatan   lutf-
marhamatlar   ko’rsatdi.   Panoh   istab   kelganda,   uni   qadrlab,   ishonchini   qozondi,
vafodorligi va haqiqat bilan xizmat qilishga ishondi.
«Kimki shu to’rt sifatga ega bo’lsa, undan odamni vazirlik martabasiga loyiq
kishi   deb   bilsinlar.   Uni   vazir   yoki   maslahatchi   etib   tayinlasinlar.   Mamlakat
ishlarini, sipoh va raiyat ixtiyorini unga topshirsinlar. Bunday vazirga to’rt imtiyoz
-ishonch,   e’tibor,   ixtiyor   va   qudrat   berilsin»,   deya   ta’kilanadi   «Temur   tuzuklari»
asarida 26
. 
Ko’rinib   turibdiki,   hozirgi   vaqtda   ham   boshqaruvda   mazkur   masalalar   o’z
ahamiyatini yo’qotgan emas.
26
 Темур тузуклари. –Т.: «Ўзбекистон», 2015. Б. 106-107.
29 Foydalanilgan adabiyotlar
 
1. Karimov I.A. Amir Temur –faxrimiz, g‘ururimiz. – T: O’zbekiston, 1998.
2. «Tuzuklarning tarjimalari, turli yillardagi nashrlari haqida, Amir 
3. Amir Temur jahon tarixida, Parij, 1996 .
4. Amir Temur jahon tarixida. BMT. YUNESKO. – Parij, 1996 .
5. Ahmedov   B.,   Sohibqiron   Temur   (Hayoti   va   ijtimoiy-siyosiy     faoliyati),
Toshkent,  1996.
6. Ahmedov  B.  Tarixdan saboqlar.   –Toshkent, 1994.
7. Boboev X. Amir Temur va uning qarashlari. –T.: 1992 .
8. Ibn   Arabshoh,   Ajoib     al-maqdur   fi   tarixi   Taymur     (Temur     tarixida   taqdir  
ajoyibotlari), Toshkent,  1992.
9. Karimov S.K. Amir Temur ijtimoiy-siyosiy ta’limotining asosiy tamoyillari.
O’rta Osiyo  sotsiologik fikrlari  tarixidan  (O’quv qo’llanma). – Samarqand:
SamDU, 2 010.
10. Muhammadjonov     A.,     Temur     va   temuriylar     saltanati     (Tarixiy     ocherk),
Toshkent, 1994.
11. Nizomiddin  Shomiy,  Zafarnoma,  Toshkent, 1996.
12. Rtveladze E.V., Saydov A.X., Amir Temur v zerkale mirovoy istorii, Parij,
1996.
13. Temur va Ulug‘bek  davri  tarixi, Toshkent, 1996 .
14. Temur tuzuklari. – T.: “O’zbekiston”, 2011. 
15. Temur tuzuklari. –T.: «O’zbekiston», 2015.
16. Temur     tuzuklari   [fors   tilidan   Alixon   Sog‘uniy     va   Habibullo   Karomatov
tarjimasi], Toshkent, 1991.
17. O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi  – Toshkent, 2017.
18. SHarafuddin  Ali Yazdiy,  Zafarnoma .   –  Toshkent,    1997 .
19. https://e-tarix.uz/vatan-tarixi/uzbek-davlati/613-maqola.html.
30
Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha