Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 76.9KB
Покупки 1
Дата загрузки 09 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Amir Temur davri me’morchiligi

Купить
AMIR TEMUR DAVRI ME’MORCHILIGI
MUNDARIJA:
KIRISH ........................................................................................................................3
I   BOB.   O’RTA   OSIYODA   MEMORCHILIKNING   KELIB   CHIQISHI   VA
RIVOJLANISH TARIXI………………………………………................................5
1.1 .  O‘rta Osiyo hududining rivojlanish tarixi……………………..............................5
1.2. Uyg’onish davrida O’rta Osiyoda memorchilik san’ati…………………..……...9
II   BOB.   O’ZBEKISTONNING   AMIR   TEMUR,   TEMURIYLAR   VA
SHAYBONIYLAR DAVRI ME’MORCHILIGI ………………………………...13
2.1.  O’zbekistonning Amir Temur va Temuriylar me’morchiligi ……… .……….….13
2.2.   O’zbekistonning Shayboniylar davri me’morchiligi ............................................ 17
XULOSA …………………………………………………………………………… 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…..…………………... …… 26
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Tarix   xotirasi   xalqning,   jonajon   o`lkamizning,
davlatimiz hududining xolis va haqqoniy tarixini tiklash  milliy o`zlikni  yangilashni,
ta`bir   joiz  bo`lsa,  milliy  iftixorni   tiklash   va  o`stirish  jarayonida  g`oyat   muhim  o`rin
tutadi.   Tarix   millatning   haqiqiy     tarbiyachisiga   aylanib   bormoqda.   Buyuk
ajdodlarimizning  ishlari  va   jasoratlari  tarixiy  xotiramizni  jonlantirib  yangi   fuqarolik
ongini   shakllantirmoqda.   Axloqiy   tarbiya   va   ibrat   manbaiga   aylanmoqda.   Markaziy
Osiyo   tarixida   siyosiy   aql-idrok   bilan   ma`naviy   jasoratni,   diniy   dunyoqarash   bilan
ma`naviy jasoratni, diniy dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o`zida mujassam
etgan buyuk arboblar ko`p bo`lgan.
Bo’lajak   boshlang’ich   ta’lim   o‘qituvchilarini   barkamol   inson   etib   tarbiyalashda
tasviriy va amaliy san’atimizning tutgan o‘mi, badiiy ta’limni rivojiantirish, madaniy
merosimizni mukammal bilish yoiidagi olib borilayotgan ta’lim-tarbiyaviy ishlaming
mohiyatini   ochib   berish   nazarda   tutilgan.   Darslik   boiajak   boshlangich   ta’lim
o‘qituvchisi   tasviriy   san’atning  tur   va   janrlari,   tarixnazariyasi   va  tarixi,  boshlangich
sinflarda   tarixo‘qitish   metodikasi   kabilardan   nazariy   bilim   asoslari   va   amaliy
ko'nikmalarini egallashga qaratilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillik   sharofati   bilan   o‘z   taraqqiyotining
yangi   davriga   kirdi.   Mamlakatda   istiqlolning   dastlabki   yillaridan   boshlab   ta’lim-
tarbiya   tizimini   rivojlantirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilib,   farzandlarining
jahon   andozalariga   mos   sharoitlarda   zamonaviy   bilim   va   kasb-Hunarlarni
egallashlari, jismoniy va ma’naviy jiHatdan yetuk insonlar bo‘lib voyaga yetishlarini
ta’minlash,   ularning   qobiliyat   va   iste’dodi,   intellektual   saloHiyatini   ro‘yobga
chiqarish, yoshlar qalbida ona yurtga sadoqat va fidoyilik tuyg‘ularini kamol toptirish
borasida ulkan ishlar amalga oshirilmoqda.
Jumladan   2020-yil   25-dekabrda   bo‘lib   o‘tgan   “O‘zbekiston   yoshlar   forumi-
2020”   da   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentinig   so‘zlagan   nutqidagi   yoshlar
e’tiborini alohida ta’kidlashimiz joizdir.
3 “Biz   yurtimizda   qanday   islohotlarga   qo‘l   urmaylik,   avvalo,   siz   kabi
yoshlarga,   sizlarning   kuch-g‘ayratingiz,   azmu   shijoatingizga   suyanamiz”   –   deb
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev  yoshlarga katta ishonch bildirdi.
Kurs ishining maqsadi:   Talabalarga   o’rta osiyo madaniyatini o’rgatish   orqali
talabalarni tarixfanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs ishi ning   vazifasi: 
- bo‘lajak   tarixo‘qituvchilarining   -   tarixbo‘yicha   kasbiy     tayyorgarligi   tizimi
mazmunining nazariy va amaliy  holatini o‘rganish va tahlil qilish;
- talabalarga   sxemalar   va   ularning   turlari   Haqida   tushunchalar   berish   va
takomillashtirish ;
- talabalarning  mavzu  yuzasidan bilim, ko‘nikma va malakasini shakllantirish;
- talabalarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   muammoli   darslarni
tashkil eta olish ko‘nikmasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Tarix”   bakalavriyat   ta’lim
yo‘nalishi talabalariga grafikaviy ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   Tarix   o‘qituvchilarini   tayyorlash   bo‘yicha
tahsil   olayotgan   talabalarning   tarixilmini   egallash   jarayonidagi   ta’lim   mazmuni   va
texnologiyasi.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar  ro‘yxatidan  iborat.
4 I BOB. O’RTA OSIYODA MEMORCHILIKNING KELIB CHIQISHI VA
RIVOJLANISH TARIXI
1.1. O‘rta Osiyo hududining rivojlanish tarixi
Yer   yuzasining   rivojlanish   tarixi   bir   qancha   bosqichlardan   iborat.   Proterozoy
erasining   oxiri,   paleozoy   erasining   boshida   baykal,   paleozoy   erasining   birinchi
yarmida   kaledon,   ikkinchi   yarmida   gersin,   mezozoy   erasida   kimmeriy,   laramiy   va
nevadiy,   kaynozoy   erasida   alp   burmalanishi   sodir   bo‘lgan.   O‘rta   Osiyo   yer
yuzasining   hozirgi   holati   uzoq   davom   etgan   geologik   davrlarda   dengiz   va   quruqlik
sharoitida   turli   xil   burmalanish   bosqichlari   davomida,   turli   sur’atda   ro‘y   bergan
tektonik harakatlar ta’sirida shakllangan.
Arxey va proterozoy eralarida O‘rta Osiyo hududi dengiz ostida bo‘lgan va
cho‘kindi jinslar to‘plangan.
Paleozoy   erasidan   boshlab   O‘rta   Osiyoni   qoplab   yotgan   Т etis   dengizi   ichida
katta-kichik   orollar   ko‘rinishidagi   quruqliklar   hosil   bo‘la   boshlagan.   Paleozoy
erasining   birinchi   yarmida   sodir   bo‘lgan   kaledon   tog‘   hosil   bo‘lishi   bosqichida
Qozog‘iston   past   tog‘larining   g‘arbiy   qismi   va   Shimoliy   Т yanshan   ko‘tarilgan.
Paleozoy   erasining   ikkinchi   yarmida   gersin   tog‘   hosil   bo‘lish   bosqichi   ro‘y   berishi
natijasida quruqliklar maydoni kengaygan. Dengiz chekina boshlagan. Bu bosqichda
Т yanshan   tog‘ining   qolgan   qismlari,   Qozog‘iston   past   tog‘larining   sharqiy   qismi,
Markaziy   Qizilqum   past   tog‘lari   ko‘tarilgan.   Shundan   keyin   tog‘lar   yemirila
boshlagan.   Paleozoy   erasining   oxiri   va   mezozoy   erasining   boshlarigacha   bu   tog‘lar
yassitog‘larga aylanib qolgan.
Mezozoy erasida burmalanish kuchsiz bo‘lgan. Kaspiybo‘yidagi past tog‘lar
va balandliklar ko‘tarilgan. Bu davr mobaynida tog‘ oraliqlarida va botiqlarda ko‘llar,
botqoqliklar va sayoz dengiz qo‘ltiqlari hosil bo‘lgan. Mezozoy erasining o‘rtalarida
iqlim   nam   va   issiq   bo‘lgan,   xilma-xil   o‘simliklar   o‘sgan.   Ularning   qoldiqlaridan
toshko‘mir va qo‘ng‘ir ko‘mir konlari hosil bo‘lgan. Mezozoy erasining oxirida iqlim
juda quruq bo‘lgan, natijada, o‘rmonlar yo‘qolib ketgan.
5 Kaynozoy   erasining   paleogen   davrida   dengiz   qayta   bostirib   kelgan,   tog‘lar
yemirilib pasayib qolgan. Neogen davrida sodir bo‘lgan Alp burmalanishi natijasida
Orqaoloy,   Pomir,   Kopetdog‘,   Bolxon,   Paropamiz,   Safedko‘h,   Hindukush,   Bandi
Turkiston   tog‘lari   ko‘tarilgan.   Т yanshan   tog‘i   yana   qaytadan   ko‘tarilib,   yoshargan.
Janubda baland tog‘larning ko‘tarilishi natijasida O‘rta Osiyo Hind okeanidan to‘silib
qolgan.  Т og‘larning hosil bo‘lishi hozir ham davom etmoqda.
Zilzilalar.   O‘rta   Osiyo   hududida   juda   ko‘p   yer   qimirlashlar   sodir   bo‘lib   turadi.
Buning   asosiy   sababi   Pomir   va   Т yanshan   tog‘larining   ikkita   litosfera   plitalari:
Yevrosiyo va Hindiston-Avstraliya plitalari to‘qnashgan chegarada joylashganligi va
bu   tog‘larning   to‘xtovsiz   ko‘tarilishda   davom   etayotganligidir.   Shuning   uchun
zilzilalar   Pomir   va   Т yanshan   tog‘lari   hamda   ularning   atrofida   ko‘proq   ro‘y   berib
turadi. Kuchsiz  zilzilalar  yiliga 1000 dan ortiq marta sodir  bo‘ladi. Kuchli  zilzilalar
juda   katta   moddiy   va   ma’naviy   zarar   keltiradi.   Falokatli   zilzilalar   1930-yilda
Dushanbe   atrofida,   1946-yilda   Qozonjiqda,   Chatqolda,   1948-yilda   Ashxobodda,
1966-yilda   Т oshkentda,   1976-yilda   Gazlida   va   1992-yilda   Т o‘xtag‘ulda,   2008-yilda
Oloy (Nura)da bo‘lgan.
Foydali   qazilmalari.   O‘rta   Osiyo   foydali   qazilmalarga   juda   boy.   Bu   yerda
yoqilg‘i, rudali va rudasiz foydali qazilma konlari mavjud.
Yoqilg‘i   foydali   qazilmalar   ko‘mir,   neft,   gaz   va   yonuvchi   slaneslardan   iborat.
Yuqori   sifatli   toshko‘mirning   yirik   koni   Markaziy   Qozog‘iston   (Qarag‘anda,
Ekibastuz)da,   uncha   katta   bo‘lmagan   toshko‘mir   konlari   Farg‘ona   vodiysini   o‘rab
turgan   tog‘lar   (Ko‘kyong‘oq,   Qizilqiya,   Т oshko‘mir)da,   Surxondaryo   vodiysining
shimoli   (Sharg‘un   va   Boysun)da,   qo‘ng‘ir   ko‘mirning   yirik   koni 1
  Ohangaron
vodiysida   joylashgan.   Farg‘ona   vodiysining   sharqiy   qismida   ham   qo‘ng‘ir   ko‘mir
konlari bor.
O‘rta   Osiyo   neft   va   gazga   ham   boy.   Birinchi   neft   koni   Farg‘ona   vodiysida
(Chimyon   koni)   1880-yilda   ochilgan   va   1904-yilda   ishga   tushirilgan.   Keyinchalik,
Farg‘ona   vodiysining   sharqiy   qismida   yana   bir   qancha   neft   konlari   ochilib,   ishga
tushirildi   (Polvontosh,   Xo‘jaobod,   Janubiy   Olamushuk   va   h.   k.).   Yirik   gaz   va   neft
konlari,   shuningdek,   Qoraqumda,   Qizilqumda,   Kaspiybo‘yida,   Ustyurtda,   Qarshi
1
  Usmonov Q., Sodiqov M. va b. O’zbekiston qaramlik va mustaqillik yillarida. T., «O’qituvchi», 2001
6 cho‘lida,   Surxon-   daryo   vodiysida   ochildi   va   ishga   tushirildi.   Keyingi     paytlarda
Qozog‘istonda  Т engiz, O‘zbekistonda Ko‘kdumaloq yirik neft konlari ochildi.
Rudali foydali qazilmalardan rangli va qora metall konlari keng tarqalgan. Yirik
temir   ruda   konlari   Qozog‘istonda   ochilgan   va   ishga   tushirilgan.   Ulardan   eng   yirigi
Т o‘rg‘ay  supasimon   o‘lkasida   joylashgan.   O‘zbekiston   va   Qirg‘izistonda   ham   temir
ruda konlari bor, ammo ular hali ishga tushirilganicha yo‘q.
Rangli metall konlari Qozog‘iston past tog‘larida,  Т yanshan va Pomir tog‘larida,
Markaziy   Qizilqum   past   tog‘larida   tarqalgan   (Olmaliq,   Jezqazg‘an,   Muruntov,
Uchquloch va b.).
Fosforit   konlari   Qoratov,   Qizilqum   va   boshqa   joylardan   topilgan.   Zarafshon
vodiysida, Qashqadaryo va Surxondaryo vodiylarida, Kaspiybo‘yida tosh tuzi va osh
tuzi konlari bor.
Marmar   konlarining   eng   yiriklari   O‘zbekistonning   Nurota   tog‘ida   (G‘ozg‘on),
Omonqo‘ton va Oqtoshda joylashgan.
Markaziy Osiyoda temuriylar davrida madaniyat klassik darajasi bilan dunyoga
mashhur   bo‘ldi.   Shayboniylar   va   Ashtarxoniylar   davri   (XVI-XVIII   asrlar)   da
mamlakat   feodalizmning   murakkab   jarayonlarini   boshdan   kechirdi.   XVI   asrda
hunarmandchilikning   rivojlanishi   tranzit   va   ichki   savdoning   kengayishiga   yordam
berdi. Bu davrda hunarmanchilikning 60   dan ortiq turi mavjud edi. Markaziy Osiyo,
Hindiston,   Eron,   Balx,   Rossiya,   Turkiya   va   boshqa   mamlakatlar   bilan   sovda-sotiq
diplomatik   aloqada   bo‘lgan.   XV-XVI   asrlarda   Movarounnahrda   ilm-fan   ancha
rivojlandi.   Adabiyot,   tarix,   memorchilik   va   tasviriy   sanat   o‘ziga   xos   rivojlanish
bosqichini bosib o‘tdi. Hasan Buxoriy Nisoriy (1566) ning «Muzakkir ul-ahbob» va
Mutribiyning   (1604)   «Tazkiratush-shuaro»   nomli   adabiyot   antologiyasi   buning
yaqqol   ifodasidir.   Bu   qomusiy   antalogiyada   yuzdan   ziyod   adabiyot   arboblarining
ijodlari   va   tarjimai   hollari   o‘rin   olgan.   Mamlakatda   hunar   va   savdo   ishlarining
rivojlanishi   ilm   ahlining   ijtimoiy   doirasi   kengayishiga   tasir   ko‘rsatdi.   Mutafakkir
Zayniddin   Vosifiy   1512   yil   Samarqandda   bo‘lganda   bazmi   mushoiralarda   kosib,
shoirlar,   savdogarlar   va   oddiy   kishilarning   marakalarda   faol   qatnashib   turganligini
bayon   qiladi.   Ularning   aksariyati   sher   yozib   turganligi   o‘sha   davr   tabaqalarining
7 madaniy jihatdan yuksak saviyada ekanligdan dalolat beradi. Bu davrning o‘ziga xos
xususiyati   shundaki   ko‘plab   adabiy   va   tarixiy   asarlar   o‘zbek   tilida   yozildi.   Muallifi
nomalum   «Nuxratnoma»   Muhammad   Solihning   «Shayboniynoma»   asarlari   o‘zbek
tilida yozilgan. Bundan tashqari mashhur tarixchi Sharofiddin Ali Yazdiyning tarixiy
asarlari   xususan   «Zafarnoma»si,   Ulug‘bekka   bag‘ishlangan   «Muntahabi   jome   va
tovorixi shohiy» degan asarlari o‘zbek tiliga o‘girildi. Shayboniylar davrida fanning
qator tarmoqlari rivoj topdi. 1693   yilda Amin Ahmad Roziy «Haft iqlim»- yetti iqlim
degan jug‘rofi-biologiyaga oid lug‘at tuzadi. Unga Mutribiyning dunyo xaritasi ilova
qilinadi.   1541   yilda   Muhammad   Husayn   as-Samarqandiy   tibbiyot   va
farmakologiyaga oid ilmiy asar yozadi. U ko‘z tabibi shoh Ali ibn Sulaymon Navro‘z
Ahmadjon   huzurida   ishlab,   kasalliklar   haqida   «Tabiblik   dasturul-amali»   risolasini
bitadi.   Musiqa   ilmiga   oid   buxorolik   Navkabiyning   asari   ham   XVI   asrda   bu   sanat
rivojidan   darak   beradi.   Bundan   tashqari   xattotlik   sanatining   rivojiga   ulkan   hissa
qo‘shgan   Sulton   Ali   Mashhadiy,   Mir   Ali   Hirviy,   Mahmud   Ali   Shiqobiy   kabi   husni
hat   ustalari   ham   ijod   qilgan.   1586   yilda   Darvesh   Muhammad   Buxoriy   kalligrafiya
sanati nazariyasiga oid asar yozadi. Shuningdek ko‘plab qo‘lyozmalar miniatyuralar
va   suratlar   bilan   bezatildi.   Tarixiy   va   adabiy   asarlardan   «Fatxnoma»   Tarixi
Abulxayrxoniy,   Navoiyning   asarlari   shular   jumlasidandir.   «Miniatyuralarda
Markaziy   Osiyo   moddiy   madaniyati   aks   ettiriladi   va   rassomlar   voqelikni   realistik
tasvirlashga   intiladi.   Jaloliddin   Yusuf,   Keldi   Muhammad   va   boshqalar   rassomchilik
sanatiga ulkan hissa qo‘shadi 2
.
Xonliklar   davrida   qurilish   inshootlari   turlari   yanada   takomillashadi,   ko‘plab
jamoat   binolari   (karvonsaroylar,   ko‘priklar,   sardobalar,   hammom,   tim   va   boshqa
savdo   rastalari)   quriladi.   Monumental   binolarning   tarixi,   qiyofasi   o‘zgaradi,
hunarmandlar uyushmalari vujudga keladi. Buxoro shahri balandligi 10   metrli devor
bilan o‘ralib, shahar darvozalari qurildi, yirik binolar qurishda (Misr Arab madrasasi,
Xo‘ja   Zayniddin   masjid-xonaqosi)   xalq   me’morchiligi   an’analaridan   foydalanildi.
Shahar   tashqarisida   ham   monumental   binolar   (Chorbakr)   qurildi.   Jome’   masjidlari
saroy kabi serhasham qilib, madrasalar peshtoqli, minorali tarzda qurib, hovlilari to‘rt
2
  O’zbekistonning yangi tarixi. 2-kitob. O’zbekiston sovet mustamlakachiligi davrida. T., «Sharq», 2000, 624-659 
betlar.
8 tomondan   ayvon   va   hujralar   bilan   o‘raldi.   Buxoro   va   Toshkentdagi   Ko‘kaldosh
madrasalari bunga guvohlik beradi.
Binolar   bezashda   mayda   o‘simlik-naqshli   parchinlar   ishlatildi.   Devorlarga   gul
terish kabi Temuriylar davridagi usullar rivojlantirildi. qabr toshlari yasashda yuksak
badiiy darajada toshlarga yozuvlarni o‘yib bitish rivojlandi. (Shayboniyxon qabr toshi
va Childuxtaronda Abu Said qabriga qo‘yilgan toshlar). Xullas, bu davrning ko‘pgina
betakror madaniyat sohalari o‘z sirlarini mukammal saqlab kelmoqda.
Markaziy Osiyoda xonliklar va amirlik o‘rtasidagi nizolar bo‘lib tursada, ma’lum
darajada   dehqonchilik,   hunarmandchilik,   savdo-sotiq   davom   topdi.   Fan,   adabiyot,
san’atning   rivojlanishi   ko‘proq   saroy   doirasida   bo‘lib,   ham   diniy,   ham   dunyoviy
asarlar   yozildi.   Garchi   o‘z   davri   tarixnavisligi   o‘sha   xonlik   va   amirlikdagi   siyosiy
voqealar salnomasini ifodalaydi, o‘sha davr ruhi aks etganligi bilan tarixiy ahamiyatga
ega.   Muhammad   Yoqubning   «Gulshan-ul   mulk»,   Muhammad   Mir   Olimning   «Tarixi
Amir   Nasrullo»,   Mulla   Ibodulla   va   Mulla   Muhammad   Sharifning   «Tarixi   amir
Haydar»,   Muhammad   Hakimjon   To‘raning   «Muntaxabut   tavorix»   kabi   asarlari
diqqatga sazovordir.
1.2. Uyg’onish davrida O’rta Osiyoda memorchilik san’ati
O‘rta Osiyoda dastlabki O‘rta asr elementlari va quldorlik   tuzumi inqirozi VIII-IX
asrlarda   boshlandi.   Ko‘chmanchi   turkiy   qabilalarning   tez-tez   hujumi   Kushon
imperasining   inqiroziga   yuz   tutishiga   olib   keldi.   Eftaliylar   O‘rta   Osiyo   yerlarini   o‘z
hukmdorligiga   bo‘ ysindirish   davrida   yangi   tuzumga   o‘tishi   yanada   t ezlashdi.   Bu
Oltoy,   Yettisuv,   Markaziy   va   O‘rta   Osiyoda   yashovchi   juda   ko‘p   xalqlarni
birlashtirdi.   Turk   hoqonligi   davrida   mayda   mustaqqil   podisholik   paydo   bo‘ldi.
Ayniqsa Shark va G‘arb karvon yo‘li ustida joylashgan So‘g‘d madaniy va iqtisodiy
jihatdan yuksak bo‘lgan. So‘g‘d eng katta knyazlik hisoblangan. Samarqand hokimi
So‘g‘d   podshosi   unvoniga   sazovor   bo‘lgan.   Yozuv   manbalari   IV   asrda   Samarqand
savdogarlarining   O‘rta   Osiyo   va   uning   tashqarisida   xam,   masalan,   buyuk   Xitoy
devori yaqinidagi Dunxuadi koloniyalar mavjud bo‘lganligi haqida ma’lumot beradi.
Lekin knyazlar urtasida kuchli birlik yuk edi. U   albatda, keyin arablarda rakatm bo‘lib
9 kolishga   sabab   bo‘lib   koladi.   Bu   davrda   ko‘plab   ibodatxona   va   hashamatli   kasrlar
kurila   boshlagan.   Xitoylik   tarixchi   Samarqand   va   Buxoro   o‘rtasida   qurilgan
hashamatli   bino   hammani   juda   hayratlantirganligi   binoning   shimoliy   devorida
bo‘yoqlar   bilan   xitoy   imperatorining   tasviri;   sharkiy   devorida   turk   hoqonlari   va
Hindiston   hukmdorlari;   G‘arbiy   devorida   esa   eron   va   Rim   podisholari
tasviri   tushurilganligi   haqida   aytadi.   O‘rta   Osiyoda   quldorlik   tuzumi   inqirozga   yuz
tutib   o‘z   o‘rnini   feodalizmga   bo‘shatib   berdi.   Bu   tuzum   qurilish   ishlarida
yaqqol   ko‘rina boshladi.
  Ustun,   yarim   ustun,   ark   hamda   turli   dekorativ   me’morlar   hajmlarida   podisho
saroyining   xushmanzara   va   muxobatli   bo‘lishida   foydalanilgan.   Bu   binolar   xom
g‘isht paxsadan ishlangan bo‘lib ganch bilan bezalgan. Ganch, yog‘och o‘ymakorligi
binoga   fayz   kiritgan.   Ilk   feodaliz   davrida   O‘rta   Osiyoda   yagona   din   bo‘lmagan
jumladan,   Fargona   vodiysi   Quvadan   topilgan   ibodatxona   xarobasi   ilk   feodalizm
davrida   ham   bu   yerda   buddizm   mavjud   bo‘lganligini   ko‘rsatadi.   Bu   yerdadagi
ibodotxona ikki xonadan iborat bo‘lib, oldi xonasi ayvon tepada va unga kiraverishda
haykallar   o‘rnatilgan.   Xorazmda   topilgan   ko‘mish   marosimi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan
Ossuriy   bo‘lgan   deb   nomlangan   to‘rtburchak   quticha   shaklidagi   loydan   yasalgan
tobutchalar   bu   yerda   zorastrizm   mavjud   bo‘lganligidan   dalolat   beradi.   Dumaloq   va
bo‘rtma   tasvir   shaklida   me’morchilik   komplekslaridan   keng   ishlatilgan.
Bu   haykalalarda   diniy   va   afsonaviy   obrazlar   bilan   bir   qatorda   real   hayotni   aks
ettiruvchi   obrazlar   ham   uchraydi.   Haykallar   maxsus   loydan   tayyorlangan,   yog‘och,
ganch   va   toshdan   ishlangan.   Bu   xususida   Varaxshadan   topilgan
yodgorliklar   diqqatiga   sazovordir 3
.   Varaxshadagi   saroyni
bezashda   g a n c h   o‘ ymakorligidan   keng   qo‘llanilgan.   Albatta   ilk   feodalizm
madaniyatining   ilk   yutuqlari   monumental   dekorativ   rangtasvir   san’atida   o‘zini   to‘liq
namoyon   qildi.   Afrosiyob   (Samarqand),   Panjikent   (Tojikiston),   Varaxsha
(Buxoro   viloyati),   Bolalik   tepa   (Surxandaryo   viloyati)da   topilgan ,   D evoriy   sur’atlar
va   haykaltaroshlik   namunalari   jahon   monumental   rangtasvir   san’atining   nodir
durdonasi   hisoblanadi.   O‘rta   Osiyo   jahonga   qator   buyuk   allomalar   yetkazib   berdi.
3
  Murtazayeva R.H. va b. O’zbekiston tarixi (Ma’ruzalar matni). T., 2000, 502-543 betlar
10 Ular   o‘z   mehnat   va   aqil   zakovatlari   bilan   jahon   ilmi   fan   taraqqiyotiga   katta   xissa
qo‘shdi.   Al- Xorazmi,   Abu   ali   Ibn   Sino,   Al-Beruniy,   Al   Farobiy,   Al   Buxoriy,
Naqshbandiy;   Ulug‘bek,   Navoiy,   Bobur,   Nodirabegim,   Zebinosi   kabi   alloma   va
shoirlarni   yetkazib   berdi.   Amir   Temur   davrida   O‘rta   Oisyoda   ilm   fan   san’at   gullab
yashnadi.   Me’morchilikda   har   o‘zgarishlar   yuz   berdi.   Afrosiyob   yonbag‘rida
joylashgan   Shoxi-Zinda   Bibixonim   madrasasi   Go‘ri   Amir   Maqbarasi   Registondagi
Ulug‘bek   madrasasi   fikrimizga   dalildir.   Ulug‘bek   falakiyot   rivojlangan   bo‘lsa,
Xusayin Bayqaro podisholigi davrida adabiyot va san’at rivoj topdi.
  Haykaltaroshlik   san’atining   asari   o‘lkamiz   h ududidagi   zamonaviy   jihatlarini
iste’dodli   ijodkorlar   Damir   Ro‘ziboev,   Abdumo‘min   Boymatov,   Joldasbek
Quttimurotov,   Ilxom   Jabborov,   Anvar   Ahmedov,   Eynulla   Aliev,   Ulug‘bek   Mardiev
kabi   haykaltaroshlar faoliyatida yaqqol ko‘rishimiz mumkin.
  Haykaltarosh Ilxom Jabborov yangilanish va uyg‘onish   davrida Buyuk sarkarda
Amir  Temur  obrazini  yaratdi. Turli  yillarda  haykaltaroshlar  tomonidan  «Farhod»   «Ibn
ino» «Forobiy», «Navoiy va Jomiy», «G‘ofur G‘ ulom», «Alisher Navoiy» «Beruniy»,
«Bobur», «Hamid   Olimjon» kabi buyuk mutafakkir olim, davlat   arboblarining siymolari
yaratildi.
  Yevropaning   janubida   Bolqon   yarim   oroli   bo‘lib,   uning   janubiy   qismi   uncha
katta   bo‘lmagan   tog‘lik   mamlakat   -   Gretsiya   joylashgan.   Gretsiyada   temir,   mis,
kumush,   marmar   konlari   uchrab   turadi.   Arxeologik   tekshirishlar   shuni   isbotlab
beradiki,   eramizdan   avvalgi   III-II   ming   yilliklarda   qadimda,   Yevropada   1-sinfiy
jamiyat va davlat tashqil topgan, fan va madaniyat ancha taraqqiyotga erishgan.
  Gretsiyada IV-V asrlarda arxitektura juda   rivojlangan bo‘lib, qadimda portiklar
yog‘och   ustunlar   ko‘tarib   turadigan.   Oddiy   bostirmalardan   iborat   bo‘lgan.   Portiklar
oftob   nuridan   saqlagan   va   shabada   esib   turishiga   xalaqit   bermagan.   Keyinchalik
yog‘och ustunlar o‘rni ni tosh va marmardan ishlanadigan bo‘lga. Ustunlar 2 uslubda
ishlangan.   Doriy   va   Ioniya   uslubida.   Greklar   binolar   ko‘rishda   tosh   ustunlar   va
yurtiklardan   foydalanganlar.   Eramizdan   avvalgi   V-IV   asrlardali   haykaltaroshlar
yog‘ochni,   toshni,   marmarni   yo‘nib   ishlaganlar,   bronzani   kuyganlar.   Marmar
11 haykallarri   odam badani rangi singari buyaganlar. Bronza haykallariga rangli toshdan
kuz   yasaganlar.   Yog‘ochdan   ishlangan   ayrim   haykallar   ustiga   odam   tanasining
rangini beradigan fil suyagidan ishlangan yupka plastinkalar yopishtirilgan. Haykallar
shu   darajada   qoyilmaqom   qilib   ishlanganki,   ular   tirikdek   «Nafas   olayotgandek»,
«hozir   gapiradigandek»   tuyulardi.   Eramizdan   avvalgi   V   asrda   haykaltaroshlar   odam
gavdasining harakat kilib turgan   xolatlarini tasvirlashni bilib olganlar. Ular odamlarni
yugurayotgan,   jang   kilayotgan   xolatda   yoki   nayza   otayotgan   xolatida   tasvirlab
ko‘rsatganlar.   Afinalik   haykaltarosh   Miron   ishlagan   «Disk   otuvchi»   haykallarni
kurgan kishi   xayratga tushadi.
Qadim   doston   va   afsonalarda   aytilishicha,   haykal taroshlar   o‘z   asarlari   uchun
kahramonlarning   kahramon lar,   ma’budalarning   poetik   obrazlarini   va   butun   bir
manzaralarini   tanlab   olganlar.   haykaltoroshlar   odam   gavdasini   juda   kelishgan   qilib
tasvirlaganlar.   Agar   kishining   qiyofasi   hunuk   bo‘lsa,   ellinlar   buni   tabiatning   xatosi
deb hisoblaganlar va o‘z ishlarida san’at bu xatoni tuzatishi kerak deb to‘g‘irlaganlar.
Haykaltaroshlar   Zevs   va   Posoydonning   sersavlat   haykallari   qiyofasida   grek   shahar
davlatlarining   dono   hukmdorlari   qanday   bo‘lishi   kerakligini   ko‘rsatganlar.
Shaharning   etiborli   joylarida   ellinlar   o‘z   vataniga   shon-shuhrat   keltirgan
lashkarboshilar,                 shoirlar, musobaqa g‘oliblari   haykallarini o‘rnatganlar 4
.
II BOB.  O’ZBEKISTONNING AMIR TEMUR, TEMURIYLAR VA
SHAYBONIYLAR DAVRI ME’MORCHILIGI
2.1.  O’zbekistonning Amir Temur va Temuriylar me’morchiligi
O’rta   Osiyo   zaminida   temuriylar   davri   ilm-fan,   adabiyot,   san’at   sohlarida
kamolot   bosqichiga   ko’tarildi.   Т emuriylar   davlatining   qudrati   ayniqsa
4
  Usmonov Q., Sodiqov T. O’zbekiston tarixi (1917-1991 yil-lar) .T:Sharq, 2003
12 me’morchilikda   namoyon   bo’ldi.   Oqsaroy   peshtoqida   bitilgan   «Qudratimizni
ko’rmoq   istasang-   binolarimizga   boq!»   degan   yozuv   Т emur   davlatining   siyosiy
vazifasini   ham   anglatar   edi.   Т emur   davrida   Movarounnahr   shaharlari   qurilishida
istehkomlar, shoh ko’chalar, me’moriy majmualar  keng ko’lam  kasb etadi. Ilk o’rta
asrlardagi   shaharning   asosiy   qismi   bo’lgan   «Shahriston»dan   ko’lam   va   mazmuni
bilan farq qiluvchi «hisor» qurilishini Samarqand va Shahrisabzda kuzatish mumkin.
Т emur   davrida   Kesh   shahar   qurilishi   yakunlandi.   «Hisor»ning   janubi-g’arbida
hukumat saroyi Oqsaroy va atrofida rabotlar, bog’-rog’lar qurildi 5
.
Т emur saltanat poytaxti Samarqandni bezatishga alohida e’tibor berdi. Shaharda
«Hisori», qal’a, ulug’vor inshoatlar va tillakor saroylar bunyod ettirdi. Samarqandga
kiraverishdagi  Ko’hak  tepaligida Cho’pon ota maqbarasi  Ulug’bek davrida qurilgan
bo’lib,   bu   inshootda   mutanosiblik,   umumiy   shaklning   nafisligi,   bezaklarda
ulug’vorlik   uyg’unlashib   ketgan.   Т emur   davrda   Samarqand   Afrosiyobdan   janubda
mo’g’ullar davridagi ichki va tashqi shahar o’rnida qurila boshladi hamda bu maydon
qal’a   devori   va   xandok   bilan   o’ralib   (1371   y)   Hisor   deb   ataldi.   Hisor   500   gektar
bo’lib devor bilan o’ralgan. Shaharga oltita darvozadan kirilgan.
Shahar   mahalalardan   iborat   bo’lib,   guzarlarga   birlashgan.   Shaharda   me’moriy
majmualar   shakllanishi   Т emur   va   temuriylar   davrining   eng   katta   yutug’i   bo’ldi.
Me’morchilik   taraqqiyotning   yangi   bosqichiga   ko’tarildi,   inshootlar   ko’lami   bilan
birga   uning   shakli   ham   ulkanlashdi.   Bu   jarayon   muhandislar,   me’morlar   va
naqqoshlar zimmasiga yangi vazifalarni qo’ydi.  Т emur davrida gumbazlar tuzilishida
qirralar   oralig’i   kengaydi.   Ikki   qavatli   gumbazlar   qurishda   ichkaridan   yoysimon
qovurg’alarga   tayangan   tashqi   gumbazni   ko’tarib   turuvchi   poy   gumbazning
balandligi   oshdi.   Ulug’bek   davrida   gumbaz   osti   tuzilmalarning   yangi   xillari   ishlab
chiqildi.   Aniq   fanlardagi   yutuqlar   me’morchilik   yodgorliklarida   aniq   ko’rinadi
(Shohizinda,   Ahmad   Yassaviy,   Go’ri   Amir   maqbaralari,   Bibixonim   masjidi,
5
  O’zbekiston tarixi 10-sinf uchun darslik “Sha rq” 2000 yil.
13 Ulug’bek   madrasasi).   Ularning   old   tomoni   va   ichki   qiyofasi   rejalarini   tuzishda
me’moriy   shakllarning   umumiy   uyg’unligini   belgilovchi   geometrik   tuzilmalarning
aniq o’zaro nisbati bor. Bezak va sayqal ishlari ham bino qurilishi jarayonida baravar
amalga oshirilgan.
Т emuriylar   davrigacha   va   undan   keyin   ham   Movarounnahr   va   Х uroson
me’morchiligida   bezak   va   naqsh   bu   qadar   yuksalmagan.   Т emur   va   Ulug’bek   davri
me’morchiligida   bezakda   ko’p   ranglilik   va   naqshlar   xilma-xilligi   kuzatiladi.
Epigrafik   bitiklarni   binoning   maxsus   joylariga,   xattotlik   san’atini   mukammal
egallagan ustalar olti xil yozuvda ishlagan.
Koshin   qatamlarida   tasvir   mavzui   kam   uchraydi.   Oqsaroy   peshtoqlarida   Sher
bilan Quyoshning juft tasviri uchraydiki, bu ramziy ma’noga ega.  Т emur va Ulug’bek
davrida   bino   ichining   bezagi   ham   xilma-xil   bo’lgan.   Devor   va   shift,   hatto   gumbaz
ham naqsh bilan ziynatilgan.  Т emur davrida qurilgan binolarda ko’k va zarhal ranglar
ustun   bo’lib,   dabdabali   naqshlar   ishlangan,   Ulug’bek   davrida   Х itoy   chinnisiga
o’xshash oq fondagi ko’k naqshlar ko’p uchraydi.
Bu   davrda   diniy   inshootlar,   hukmdor   saroylari,   aslzodalarning   qarorgohlari
ko’plab   qurildi.   Т emur   Hindiston   yurishidan   so’ng   (1399   y).   Samarqandda   jome
masjidi qurdiradi. Uning ro’parasida Bibixonim madrasasi va maqbara bunyod ettirdi.
Ulug’bek Buxoro Jome masjidini kengaytirib, qayta qurish ishlarini boshlagan, biroq
u XVI asrda qurib bitkazdi.
Т emur davrida Saroy Mulk xonim Go’ri Amir majmuasida madrasalar qurilgan.
Ulug’bek   Samarqand,   Buxoro   va   G’ijduvonda   madrasalar   bunyod   etirdi.   XV   asrda
madrasa   me’morchiligi   o’zining   uzil-kesil   qiyofasiga   ega   bo’ldi.   Madrasa   qurilishi
yagona tizim bo’yicha rejalashtirilsa ham, asosiy shakllari, ularning o’zaro nisbatlari
va   bezaklariga   ko’ra   har   biri   o’z   qiyofasiga   ega   edi.   Т emuriylarning   ikki   san’at
durdonasi-Samarqanddagi   Ulug’bek   va   Hirotdagi   Gavharshodbegim   madrasalari
yagona tizim rejasi bo’yicha qurilganiga qaramay, bir-biridan farq qiladi.
Т emuriylar   davridan   qolgan   maqbara,   din   arboblari   va   ruhoniylar   qabrini   o’z
ichiga   oluvchi   to’siq-xazira,   avliyolar   qadamjolari,   dahma   alohida   guruhni   tashkil
qiladi.   Samarqandda   Т emur   davrida   shayx   Burxoniddin   Sag’orjiy   xilxonasi   –
14 Ruhobod   maqbarasi   va   Т emuriylar   xilxonasi   -Go’ri   Amir.   Shuningdek,   Shohizinda
majmuasida peshtoqli maqbaralar guruhi quriladi. Ulug’bek davrida ijodiy izlanishlar
samarasi   dahmalarning   me’moriy   ko’rinishiga   ham   ta’sir   o’tkazadi.   Shohizinda
majmuasida   sakkiz   qirrali   maqbara   va   hozirgacha   Qozizoda   Rumiy   maqbarasi   deb
kelinayotgan («Sultonning onasi» uchun qurilgan, asli  noma’lum)  maqbara quriladi.
Ulug’bek   Buxoro,   G’ijduvon,   Shahrisabz,   Т ermiz,   Т oshkentda   ham   noyob   obidalar
qurdirgan.   Ammo   qurilish   miqyosi   va   bezaklar   bo’yicha   Samarqanddagi   obidalar
ustunlik qiladi.   Т oshkentda Zangi ota maqbarasi va Shayxontohur majmuasi, bo’lib,
Qaldirg’ochbiy maqbarasi XV asrning birinchi yarmiga mansub.
Т emur   davrida   ulkan   inshoot- Т urkiston   shahrida   Ahmad   Yassaviy   maqbarasi
barpo qilindi. Bu maqbara musulmon Sharqining me’moriy yodgorliklari orasida eng
noyobidir.
Qadamjolar   me’morchiligi   ham   o’ziga   xos   tuzilishga   ega.   Т emur   Buxoroda
Chashmai   Ayub   (1380y.)   yodgorligini   qurdiradi.   Shunigdek,   Т emur   Shahrisabzda
ziyorat   va   dafn   marosimlari   uchun   «hazira»-»Dor   us-Siyozat»   (1389-1400)
xilxonasini   qurdirgan.   O’g’li   Jahongir   vafot   etgach   Shahrisabzda   maqbara   (hazrati
Imom) qurdirgan. Unda  Х orazm me’morchiligi an’analarini ko’rish mumkin.
Samarqanddagi Ulug’bek rasadxonasi me’moriy san’atning noyob yodgorligidir.
Rasadxona diametri 48   metrli aylana shaklda bo’lib, uch qavatlidir.
Т emuriylar   davrida   qurilgan   saroylar   ikki   xil   bo’lgan.   Birinchisi-ma’muriy-
siyosiy   maqsadda   bo’lib,   qal’a   yoki   shahar   ichida   qurilgan.   Ikkinchisi-shahar
tashqarisidagi   bog’larda   qurilgan   qarorgohlarda   qabul   marosimlari,   majlislar
o’tkazilgan   va   xordiq   chiqarilgan.   Shahrisabzdagi   Oqsaroy   gumbazining   diametri
22   metr   bo’lib,   toq   va   ravoqlari   beqiyos   bo’lgan.   Т emur   va   Ulug’bekning   asosiy
qarorgohi   Samarqanddagi   Ko’ksaroy   va   Bo’stonsaroy   deyiladi.   Shuningdek,   shahar
tashqarisida  Т emur o’n ikkita bog’ va saroylar bunyod ettirgan.
Ulug’bek   davrida   Samarqandning   Registon   maydoni   shakllandi,   «Masjidi
Muqatta’»,   210   gumbazli   Ko’kaldosh   jom’e   masjidi   qad   ko’tardi.   Shohizindada
ayrim maqbaralar, Shahrisabzda Ko’kgumbaz masjidi, «Chilustun» va «Chinnixona»
saroylari uning davrida qurildi.
15 XV asrning ikkinchi yarmida Samarqandda   Х o’ja Ahror madrasasi, Ishratxona,
Oqsaroy maqbaralari bunyod qilindi.
Amir  Т emur va Ulug’bek davrida tarixturli yo’nalish bo’yicha yuksaldi. Islomda
jonli   narsalar   tasviriga   sig’inmaslik   tasviriy   san’atda   naqshning   ravnaqiga   sabab
bo’ldi.   O’rta   Osiyoda   arablar   bosqini   tufayli   to’xtab   qolgan   devoriy   suratlar   va
umuman tarix Т emur davrida yangi shakl va mazmunda tiklandi.  Х attotlik- qo’lyozma
adabiyotning   ajralmas   bir   qismi   hisoblangan.   Miniatyura-   tasviriy   san’atga   ham
avvalo   naqsh   sifatida   qaralgan.   Т emuriylar   davrida   tiklangan   devoriy   suratlar   esa
XVI asrda yana to’xtab qoldi 6
. Samarqanddagi   Т emuriylarning saroy-qarorgohlarida
qabul marosimlari, jang voqealari, ov manzaralari, xalq bayramlari tasviri tushirilgan
devoriy   suratlar   bo’lgan.   Т emur,   o’g’illari,   nabiralari,   ayollari   va   kanizaklari   tasviri
bu   devoriy   suratlarda   aks   ettirilgan   Ulug’bek   devorida   ham   devoriy   suratlar   mavzu
jihatdan   rang-barang   bo’lib,   uslubiy   jihatdan   miniatyura   janriga   yaqin   bo’lgan.   Bu
davrda qayta ko’chirilgan Abdurahmon as-So’fiyning (X asr) falaqiyotga oid asariga
ishlangan   bir   suratda   Andromeda   yulduzlar   turkumi   Chochlik   ayol   qiyofasida
tasvirlanadi. Samarqand rasadxonasida esa to’qqiz falak ko’rinishi, yetti gardish, yetti
yulduz-yoritqich daraja, vaqt bo’limlari, Yer yuzining yetti iqlimi tasvirlangan.
Т emur   darvrida   qurilgan   Shirinbeka   opa,   Bibixonim,   Т uman   opa   obidalarida
naqqoshlik   va  xattotlik   bilan  birga  tasviriy   lavhalar   ham   mavjuddir.   Shirinbeka   opa
maqbarasida   tasvir   ko’p   ranglarda,   qolgan   ichki   bino   devorlarida   oq   va   moviy
rangdagi tabiat manzaralari tasvirlanadi.
Х attotlik san’ati taraqqiyotiga XV asrda an’anaviy nasxi, kufiy, devoriy xatlari
bilan   birga   peshtoqlarni   bezovchi   suls   va   tezkor-nasta’liq   noyob   qo’lyozma   asarlar
ko’chiriladigan   maxsus   ustaxonalar   kitobotchilikning   ravnaqiga   ijobiy   ta’sir
ko’rsatdi.
2.2.   O’zbekistonning Shayboniylar davri me’morchiligi
Shayboniyxon dаvridа fаn vа mаdаniyat  rivojlаngаnligi, Shayboniyxon esа fаn
vа   mаdаniyatgа   homiylik   qilgаni,   o`zi   ham   o`qimishli,   o`tkir,   bаdiiy   vа   ijodiy   did
egаsi   bo`lgаnligi   ko`rsаtilаdi.   Shayboniylаrning   deyarli   barchasi   o`qimishli   shahslаr
6
  O’zbekiston tarixi (1917-1993 yillar). –T. O’qituvchi, 2010
16 bo`lgаn.   Shayboniyxon,   Ubaydullaxon,   Rustаm   Sulton,   Abdullazizxon,   Juvonmаrd
Sulton kаbilаr turkiy vа forsiy she`r bitgаnlаr. Shayboniyxon Buxoro vа Sаmаrqаndni
temuriylаrdаn  so`ng fаn, mаdаniyat  vа  sаn`аt   mаrkаzlаri   sifаtidа rivojlаntirdi.  Hirot
vа   boshqa   joylаrdаgi   olimlаr,   sаn`аtkorlаr,   аdib-shoirlаr   Buxoro,   Sаmаrqаndgа   olib
keltirildilаr.   Shayboniyxon   аsosаn   urushlаr   bilаn   o`tgаn   59   yillik   umri   dаvomidа
yuqori   sаviyali   bаdiiy   аsаrlаr   yozib,   meros   qilib   qoldirgаn.   Аmmo   uning   ijod
durdonаlаri   o`z   onа   zаmin   Turkiston   tuprog`idаn   uzoq-uzoq   yurtlаrgа   sochilib
ketgan. Shayboniyxon tomonidаn 1508 yildа chig`аtoy turkiy tilidа yozilgаn. «Bаxr
ul-xudo» («Hаqiqiy yo`lning dengizi») diniy qаsidаsining yagonа qo`lyozmа nuchаsi
Londondаgi «British Muzeyi» kutubxonаsidа sаqlаnаdi.
Shayboniyxonning yagonа she`rlаr to`plаmi bo`lgаn «Devon»i esа Turkiyaning
Istаnbul   Shahridagi   To`pqopi   Sаroyi   kutubxonаsidа   sаqlаnаdi.   Bu   аsаr   haqidagi
birinchi   mа`lumotni   tarixchi   olim   Zаki   Vаlidiy   To`g`on   1927   yildа   «Yangi
Turkiston»   jurnаlining   1-sonidа   bosilgаn   «Shayboniyxonning   she`rlаri» 1
  mаqolаsidа
bergаn.   Muаllifning   bergаn   mа`lumotlаrigа   qаrаgаndа   Shayboniyxon   Shohbаxt,
Shаyboq, Shаybek. Sheboniy, Shohibek nomlаri (taxallus)dа ijod qilgаn devoni 191
vаrаqdаn iborаt.
Shayboniyxon   Sаkkokiy,   Аtoiy,   Nаvoiy   аn`аnаsidаgi   klаssik   chig`аtoy-turkiy
she`riyatini   dаvom   ettirdi.   Uning   ijodiyotigа   xos   bo`lgаn   xususiyat   shundаki,
Shayboniyxon   o`z   аsаrlаridа   onа   diyori   Turkistongа   mehr-muhаbbаtni   jo`shib
kuylаdi.   Turkistonning   Buxoro,   Sаmаrqаnd,   Urgаnch,   Yassi   (Turkiston)   kаbi
Shаharlаri  nomlаrini   o`z  she`rlаridа  biror   kimsа  Shayboniyxonchаlik   ko`p  ishlаtgаn
emаs. Buni biz Shoirning quyidаgi sаtrlаridа yaqqol ko`rаmiz:
Shayboniyxon Sаmаrqаndni o`z аsаrlаridа jаnnаt mаkon deb kuylаsа, Buxoroni
Kа`bа sаviyasidа ulug`lаb:
Shayboniyxon   boshqa   yurtlаr,   shаharlаrdа   yurgаn   kezlаrdа   ham   Sаmаrqаnd,
Buxoro,   Turkistonni   sog`inаdi.   Kаrmon,   Shodmon,   Qoqlik   Dаrg`on   kаbi   qаdimiy
17 аriqlаrning   zilol   suvlаrini   qumsаydi.   U   Movаrounnаhrdek   go`zаl   yurtni   bizgа
Xudoning o`zi qimmаtbaho sovg`а sifаtidа hаd`ya qilgаn deb аytаdi.
Shayboniyxonning   fаngа,   mа`rifаt   vа   mаdаniyatgа   bo`lgаn   ijobiy   qarashlаri
аlbаttа   uning   vorislаrigа   ham   o`z   tа`sirini   ko`rsаtdi.   Shu   boisdаn   ham
Shayboniylаrdаn bo`lgаn Ubaydullaxon, Аbdulаtif, Аbdulаziz vа Abdullaxonlаr ilm-
mа`rifаt   vа   mаdаniyatgа   xаyrihoh   hukmdorlаr   sifаtidа   o`tgаnlаr.   Ubaydullaxon   -
Shayboniyxonning   jiyani,   Buxoro   hokimi   Mahmud   Sultonning   o`g`lidir.   U   1533-
1539   yill а rd а   Buxoro   hukmdori   bo`lg а n.   Ubaydullaxon   j а sur   v а   dovyur а k
lashkarboshi, q а ttiqqo`l hukmdor v а  ijodkor  а d а biyotshunos edi. U Shayboniyxond а n
so`ng kuchli v а  t а rtibli d а vl а tg а   а sos soldi, olti m а rt а  Xurosong а  lashkar tortib bordi,
Eron   qo`shinl а rig а   bir   nech а   bor   q а qshatqich   z а rb а l а r   berdi.   Xorazmni   o`zig а
bo`ysundiradi. 7
Ubaydullaxon   ibn   Mahmud   Sulton   «Ub а ydi»,   «Ub а ydullo»,   «Qul   Ub а ydiy»
taxallusl а rid а  she`rl а r ijod qilg а n. U fors,  а r а b till а rini yaxshi bilg а n, bu till а rd а  ham
she`rl а r   yozg а n.   Ubaydullaxon   «G’ а yr а tnom а »,   «Sh а vq а tnom а »,   « Kitob   us-s а lot»
k а bi   m а sn а viy   yo`lid а   p а ndnom а –risol а l а r   bitg а n.   U   o`z   а s а rl а rid а   Yass а viy   dunyo
qarashi   g`oyal а rini   а sosiy   yo`n а lish   qilib   olg а n.   Ub а ydiyning   o`zbeq   fors   v а   а r а b
tilid а gi   she`rl а rid а n   ibor а t   uch   devoni   bir   muqov а   ishig а   joyl а shtirilg а n.   Bu   uch
tild а gi   devonning   yagon а   qo`lyozm а   nush а si   1583   yld а   Mir   Hus а yn   а l   Hus а yniy
tomonid а n ko`chirilg а n bo`lib,   kitob   «Kulliyot» deb  а t а lg а n. Bu qimm а tli qo`lyozm а
а s а r   O`zbekiston   F а nl а r   Akademiyasi   sharqshunoslik   institutining   qo`lyozm а l а r
fondid а  s а ql а n а di.
Shoirning   boy   а d а biy   merosi   hali   maxsus   o`rg а nilm а g а n.   Ub а ydiy   o`zining
o`zbek tilid а gi g` а z а l v а  ruboiyl а ri, qit` а  v а  tuyuql а ri bil а n hech shubh а siz, she`riyat
t а r а qqiyotig а   k а tt а   hiss а   qo`shg а n.   U   o`zining   g` а z а liyotid а   а n` а n а viy   m а vzul а r–
ishq-muh а bb а t,   v а fodorlik   v а   do`stlik   а yol   go`z а lligi   v а   ochiq   s а doq а ti   k а bil а rni
t а r а nnum et а di. Shoir she`rl а rid а gi ifod а ning o`zig а  xosligi yuks а k  а xloqiy f а zil а t v а
7
  O’zbekiston tarixi va madaniyati. -T., O’zbekiston, 2001
18 go`z а l   n а fis   dunyoviylikning   o`z а ro   uyg`unligidir.   O`zbek   She`riyatid а   ishqiy
she`rl а r ko`p bo`ls а d а  Ub а ydiy s а trl а ri ul а rning birort а sig а  o`hsh а m а ydi.
Shoir   Ub а ydiy   ijodi   hali   ochilm а g а n   qo`riq.   Bu   boy   h а zin а ni   chuqur   v а
а troflich а   o`rg а nib,   uni   xalqimizning   m а `n а viy   boyligig а   olib   kirish   m а ml а k а timiz
а d а biyotchil а rining v а t а np а rv а rlik burchidir.
Shayboniyl а r sulol а si hukmdorl а ri or а sid а   Abdullaxon alohida   а jr а lib tur а di. U
kuchli   v а   markazlashgan   feod а l   d а vl а t   b а rpo   etdi,   f а n   v а   m а d а niyatning
rivojl а nishig а   homiylik   qiladi.   Buxoro   poeziyasi   а nt а logiyasining   mu а llifi   H а s а n
Hirosiyning berg а n m а `lumotl а rig а  q а r а g а nd а  XVI   а srning ikkinchi yarmid а  Buxoro
xonligid а  f а n v а   а d а biyot bil а n 250 d а n ortiq n а moyond а l а r shug`ull а ng а n.
Ashtarxoniyl а rd а n   bo`lg а n   Subxonqulixon   s а royid а   1692   yild а   Muhamm а d
Bodi   а s-S а m а rq а ndiy   tomonid а n   Buxoro   poeziyasining   а ntologiyasi   tuzilg а n.   Bu
а ntologiyad а   o`sh а   d а vr   а d а biy   а rbobl а rid а n   150   t а si   to`g`risid а   t а rjim а yi   hol
m а `lumotl а ri   berilgan.   Subxonqulixonning   o`zi   ham   ilm-m а `rif а tli   hukmdor   edi.   U
ko`proq   tibbiyotg а   qiziq а rdi.   Subxonqulixon   Buxorod а   maxsus   shifoxona   (dori-sh-
shifo)   qurdirdi.   Und а   bemorl а r   d а vol а n а r   v а   tibbiyot   f а ni   o`rg а nil а r   edi.
Subxonqulixon   yaxshigin а   shoir   ham   bo`lg а n.   «Nishoniy»   taxallusi   bil а n   she`rl а r
yozg а n.   Subxonqulixon   k а tt а gin а   shaxsiy   kutubxon а g а   eg а   bo`lg а n   v а   und а   jud а
ko`pl а b noyob kitobl а r s а ql а ng а n. O`zbekiston Respublik а si FAning sharqshunoslik
institutid а   uning   kutubxon а sid а   m а vjud   bo`lg а n   noyob   kitobl а rd а n   b а `zi   birl а ri   v а
Subxonqulixonning   shaxsan   o`z   q а l а mig а   m а nsub   m а nb а `l а r,   yoki   uning   haqida
yozilg а n  а s а rl а r s а ql а n а di.
M а `rif а tp а rv а r   xonl а r   s а royid а   to`pl а ng а n   oliml а r,   shoir   v а   yozuvchil а r   ilm-
f а nning   turli   yo`n а lishl а ri   bo`yich а   ijod   qiladil а r   v а   yozg а n   а s а rl а ri   bil а n   jahon
m а d а niyati h а zin а sig а  munosib hiss а  qo`shdil а r.
XV  а sr oxiri v а  XVIII  а srl а r d а vomid а  tarix ilmi bobid а  jud а  k а tt а  monument а l
а s а rl а r   yar а til а di.   Muhamm а d   H а yd а r   yoki   Mirzo   H а yd а rning   «Tarixi   R а shidiy»,
19 M а `sud   ibn   Usmon   Ko`histoniyning   «Tarixi   А bulh а yrxoniy»,   Muham а d   Solihning
«T а vorihi   guzid а   Nusr а tnom а »,   K а moliddin   Binoiyning   «Shayboniynom а »,
F а zlullox ibn Ro`zbexonning «Mehmonn а m а yi Buxoro», Xofiz T а nish Buhoriyning
«Sh а rofnom а yi   Shohiy»   yoki   « А bdull а nom а »,   Mirmuhamm а d   А min   Buhoriynning
«Ub а ydull а   nom а »,   Muhamm а d   Yusuf   Munshining   «Tarixi   Muqimxoniy»   а s а ri   v а
boshqal а r shul а r juml а sid а ndir.
А niq v а  t а biiy f а nl а r t а r а qqiyoti ruhoniyl а r v а  din peshvolari tomonid а n m а `lum
d а r а j а d а   chekl а b   qo`yilg а n   edi   v а   bu   f а nl а r   bo`yish а   qiling а n   ilmiy   k а shfiyotl а r
xudog а , ollox irod а sig а   sh а k keltir а di deb hisobl а ng а n. M а n а   shunday bir sharoitd а
Mutribiy   dunyo   h а rit а sini   chizg а n.   Bu   h а rit а   А min   Ahmad   Roziyning   1693   yild а
tuzg а n   «X а ft   iqlim» 8
  («Yetti   iqlim»)   deb   noml а ng а n   Jug`rofiy-biologiyag а   oid
lug` а tig а   ilov а   qiling а n.   1541   yild а   Muhamm а d   Hus а yn   ibn   а l   Mironi   а s-
S а m а rq а ndiy   tibbiyot   v а   form а kologiyag а   oid   ilmiy   а s а r   yozib,   und а   dorivor
o`simlikl а ri, dori tayyorlash v а   uni saqlash sirl а rini b а t а fsil ko`rs а tib berg а n. U ko`z
t а bibi   shoh   А li   ibn   Sul а ymon   N а vro`z   Ahmadxon   huzurid а   ishl а g а n.   «T а biblik
d а sturul а m а li» risol а sini yozg а n.
Bu   d а vrd а   musiq а   ilmi,   hattotlik   mini а tyur а   s а n` а ti   sohasida   ham   bir   q а tor
yangilikl а r   yar а tildi.   Juml а d а n   XVI   а srd а   Buxoroda   yashab   o`tg а n   Najmiddin
K а vk а biy (1531 yila vafod etgan) musiq а  ilmig а  oid «Risolai musiki» bir  а s а r yozadi.
Musiqa   haqidagi   «Zamzama-yi   vaxdad»   nomli   asar   Boqiyayi   Namniy   qalamiga
mansub edi. U har xil janrdagi 12 maqom tizimining mashhur bilimdoni bo’lgan.
Sulton   А li   M а shh а diy,   Mir   А li   Xir а viy,   Mahmud   ibn   Ishoq   а sh   Chiqobiy   v а
boshqal а r xusni x а t bobid а   tengsiz v а   mohir bo`lg а nl а r. 1586-1587 yill а rd а   D а rvish
Muhamm а d   ibn   Do`stmuhamm а d   Buhoriy   «Xattolik   s а n` а ti»   n а z а riyasig а   oid   а s а r
yozg а n.
Shu   d а vrd а   «F а thnom а »,   «Tarixi   А bulh а yrxoniy»,   «Shayboniynom а »   v а
А lisher   N а voiyning   а s а rl а rig а   yuqori   b а diiy   did   v а   bo`yoql а rd а   mini а tyur а l а r   v а
8
  O’zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). –T. Sharq, 2000
20 sur а tl а r   soling а n.   R а ssomchilik   sohasida   J а loliddin   Yusuf,   s а roy   r а ssomi   Keldi
Muhamm а d v а  boshqal а r b а r а k а li ijod qilg а nl а r.
Shayboniyl а r   v а   Ashtarxoniyl а r   d а vl а tl а ri   turkiy   v а   fors-tojik   xalql а rining
qur а m а   ittifoqid а n tashkil  topg а n edi. Shu boisd а n turmushd а   ham,   а d а biyotd а   ham
o`zbek v а   tojik till а ri keng qo`ll а nib keling а n. Bu xududlarda yashovchi xalql а r ikki
tild а   bem а lol   o`z а ro   muloqotd а   bo`lg а nl а r,   qud а - а nd а chilik   qilg а nl а r.   А n` а n а g а
ko`r а   es а   f а nd а ,   а d а biyotd а   v а   m а kt а bd а   tojik   v а   а r а b   till а rining   nufuzi   s а ql а n а r,
idor а  ishl а rid а  tojik tilini qo`ll а nish d а vom et а rdi. Temuriyl а r d а vrid а n e`tibor а n tojik
tili   bil а n   bir   q а tord а   o`z   а s а rl а rini   turk-o`zbek   tilid а   yoz а dig а n   oliml а r,   Shoir   v а
yozuvchil а r ko`p а yaverdi.
XV   а srning   oxiri   XVIII   а srl а rd а   Mov а rounn а hr   o`zining   b а diiy   ijod   bobid а gi
tarixiy   а n` а n а l а rini   d а vom   ettirdi.   Bu   d а vrd а   b а diiy   ijodning   turli   j а nr   v а
yo`n а lishl а rid а   ijod   qilg а n  ko`pl а b  shoir   v а   yozuvchil а r   yetishib   chiqdil а r.   Ul а r   o`z
ijod durdon а l а ri bil а n jahon f а ni v а   m а d а niyati h а zin а sig а   munosib hissa qo`shdil а r.
Ma’lumki,   XIV   asr   boshlariga   kelib,   1236   yilda   Botuxon   tomonidan   asos   solingan
Oltin O‘rda davlati   ikki qismga bo‘linib ketadi va   uning   sharqiy qimida Oq O‘rda
davlati tashkil topadi. Ayrim tarixiy manbalarda bu hududlar “O‘zbeklar mamlakati”
deb   ham   eslatiladi.   XV   asrning     o‘rtalariga   kelib   Sharqiy   Dashti   Qipchoq
hududlarida    Jo‘jixonning beshinchi  o‘g‘li  Shaybon urug‘idan bo‘lgan Abulxayrxon
ko‘chmanchi  o‘zbeklar  davlatiga  asos  soldi. Movarounnahrdagi  o‘zaro kurashlardan
foydalangan   Abulxayrxon   Sirdaryoning   o‘rta   oqimidagi   bir   qancha     shaharlarni,
Xorazmning bir qismini bosib olishga erishdi.
Manbalarning   (Mulla   Shodi,   “Fathnoma”)   ma’lumot   berishicha   864   hijriy
(1459-1460 yy.)  yilda  Abulxayrxonning katta o‘g‘li  Shohbudog‘  vafot  etadi.  Undan
qolgan   sakkiz   yoshli   Muhammad   va   besh   yoshli   Mahmud   uyg‘ur   Boyshayx
ko‘kaldosh   tarbiyasiga   beriladi.   Shohbudog‘ning   katta   o‘g‘li   Muhammad   Shohbaxt
keyinchalik   Shayboniylar   davltiga   asos   soladi.   Manbalarning   ma’lumot   berishicha,
Muhammad   Shohbaxt   Shayboniyxon   iste’dodli   shoir   va   sarkarda,   zamonasining
o‘qimishli va bilimdon kishilaridan bo‘lgan.
21     XV   asrning   so‘nggi   choragiga   kelib   temuriy   shahzodalar   o‘rtasidagi   toj-taxt
uchun   o‘zaro   kurashlar   avj   olgan   edi.   Ko‘pgina   mulklar   va   viloyatlar,   xususan,
Farg‘ona,   Hisor,   Samarqand   bilan   Buxoro,   Toshkent,   Xorazm   o‘zlarini   mustaqil
hisoblab,ko‘p hollarda   bir-birlari bilan kurash olib borar edilar. Shuning uchun ham
Movarounnahrdagi   temuriylar   saltanati   amalda   mustaqil   boshqariladigan   kichik-
kichik viloyatlarga bo‘linib ketgan edi. Shayboniyxon esa temuriylar hukmronligiga
barham berish uchun bunday vaziyatdan ustalik bilan foydalanishga harakat  qildi.
Temuriylar   o‘rtasidagi   sulolaviy   urishlar,   keyinroq     esa   Shayboniyxon
qo‘shinlarini   qo‘llab-quvvatlashda   Toshkent   mulki   zodagonlari   katta   rol   o‘ynadilar.
1485   yilda   Toshkent   hokimiyatini   mashhur   diniy   arbob   Xo‘ja   Ahror   yordamida
Yunusxon egallagan bo‘lsa, uning vafotidan so‘ng o‘g‘li Mahmudxon(1487-1503yy)
Toshkent taxtini egallaydi. Mahmudxon temuriylarga qarshi kurashda Shayboniyxon
ittifoqini   umid   qilgan   bo‘lsa-da,   niyatiga   yeta   olmadi.   1494   yilda   Samarqand
hukmdori   Sulton   Ali   Mirzo   vafot   etgach,   temuriylar   o‘rtasidagi   nizolar   yanada
kuchayib   ketdi.   Bundan   foydalangan   Shayboniyxon   1497   va   1499   yillarda
Samarqandga hujum uyushtirib, uni ikki marta qamal qildi.
1500   yilda   Andijon   hokimi   Bobur   Mirzo   Samarqandga   yurish   qildi.   Ammo,
Shayboniyxon undan  oldinroq  harakat  qilib  Samarqandni   qamal  qildi   hamda shahar
hokimi   Sulton   Ali   bilan   kelishib,   Samarqandni   egalladi.   Boburning   Samarqandni
egallash borasidagi harakatlari zoye ketdi. Bunga qadar Shayboniyxon Buxoroni ham
qo‘lga   kiritgan   edi.   Shundan   so‘ng   Shayboniyxon   1503   yil   bahorida   asosiy
qo‘shinlari bilan Toshkent hokimi Mahmudxon va Farg‘ona hokimi Ahmadxonlarga
qarshi   yurish   qilib   Toshkent   viloyatidagi   Shohruhiya   va   boshqa   ko‘pgina   qal’alarni
bosib olishga erishadi. Farg‘onadagi Arxian qal’asi yonida bo‘lgan shafqatsiz jangda
Maxmudxon halok bo‘ladi va Toshkentda qoldirilgan uning o‘g‘li Muhammad Sulton
Shayboniyxon  qo‘shinlari yaqinlashishi bilan Toshkentdan qochib ketadi.
Toshkentga   mustahkam   o‘rnashib   olgan   Shayboniyxon     qo‘shinlarining   katta
qismi   uning   ukasi   Mahmud   Sulton   boshchiligida   Xorazmga   yurish   boshladilar.   Kat
va Buldumsoz qal’alarini egallagan Mahmud Sulton bu hududlardagi bir qism aholini
22 majburan Buxoroga ko‘chirishga buyruq beradi. 1505 yilda o‘n oylik qamaldan so‘ng
ko‘chmanchi o‘zbeklar Urganch shahrini egallaydilar.
Shayboniyxonning   o‘zi   katta   qo‘shni   bilan   1504   yilda   Hisor   viloyatiga   yurish
qildi. Bu paytdagi Hisor viloyatining hokimi Xusravshoh ancha katta harbiy kuchga
ega   bo‘lsa-da,   Shayboniyxonga   jiddiy   qarshilik   ko‘rsata   olmadi.   Buning   natijasida
Hisor  viloyati   barcha  tog‘li  tumanlari  bilan  birga   Shayboniyxon  ixtiyoriga  o‘tdi   va
Qunduz,   Tolqon,   Badahshon   hamda   Balx   ishg‘ol   etildi.   Shaybonixonning
markazlashgan   davlat   tuzish   yo‘lidagi   raqiblaridan   biri   Dashti   Qipchoqdagi     qozoq
sultonlari   edi.   XVI   asrning   boshlarida   qozoq   sultonlari   Shayboniyxonning   janubga
qilgan harbiy yurishlaridan foydalanib Movarounnahrga bir necha marta bosqinchilik
urushlari   uyushtiradilar,   Buxoro   va   Samarqandni   talon-taroj   qilib,   aholini   asir   qilib
olib ketadilar. 
1509   yilda   Shayboniyxon   qozoq   sultonlari   Jonish   Sulton,   Burunduqxon   va
Qosim   Sultonlarga   qattiq   zarbalar   berib,   buning   natijasida   Sig‘noq,   Yassi,   Savron
shaharlarini     qo‘lga   kiritadi   hamda   Turkistondagi   Xo‘ja   Ahmad   Yassaviy
maqbarasini ta’mirlashga buyruq beradi.
  Shayboniyxon 1509 yilning yozida Marvni egallashga muvaffaq bo‘ldi. Uning
bu   davrga     qadar     bo‘lgan   yurishlari     natijasida   Dashti   Qipchoq,   Xorazm,
Movarounnahr   va   Xurosonning   katta   qismi   Shayboniylar   qo‘l   ostida   birlashtirildi.
Marv shahrini egallagan Shayboniyxon Eronning kichik   viloyatlariga   yurish qiladi
hamda   Mashhad   va   Tus   shaharlarini   egallab,   ulardagi   muqaddas   joylarni   ziyorat
qilib,   ba’zi   me’moriy     inshootlarni   ta’mirlashga   buyruq   beradi.   Mashhad   va   Tus
shaharlarini   egallagan   Shayboniyxon   Erondogi   Shoh   Ismoil   asos   solgan   Safaviylar
davlatiga xavf soladi.
 1510 yilda Erondan orqaga qaygan Shayboniyxon uning izidan katta kuch bilan
yetib   kelgan   Eron   shohi   Ismoil   Safaviy   qo‘shinlari   bilan   jangga   kirishdi.   Marv
yaqinida   bo‘lib   o‘tgan   bu   jangda   Shayboniyxonning   kam   sonli
qo‘shinlarimag‘lubiyatga   uchradi     hamda   zamondoshlari   tomonidan   “Xalifa   ur-
Rahmon va Imom az-Zamon” deb ulug‘langan Muhammad Shohbaxt Shayboniyxon
bu jangda halok bo‘ldi.
23 Marv yaqinidagi g‘alabadan so‘ng Shoh Ismoil Shayboniylarga qarshi kurashda
temuriy   shahzoda   Zahiriddin   Bobur   bilan   ittifoqchilikni   taklif   etdi.   Undan   tashqari,
Shayboniyxon     o‘limidan   keyinoq   o‘zbek   sultonlari   orasida   boshlangan
kelishmovchiliklar   davlatni   zaiflashuviga   olib   keldi   hamda   shayboniylar   keyingi
janglarda   mag‘lubiyatga   uchray   boshladilar.   Natijada   Huroson   va   Xorazm   qo‘ldan
boy berildi. Bobur 1511 yilda Shoh Ismoil qo‘shinlari yordamida   shayboniylar qo‘l
ostidagi   Hisor,   Ko‘lob,   Qunduz,   Badaxshon   va   Qarshi   yerlarini   egallab,
Samarqandni   ham   uchinchi   marta   qo‘lga   kiritdi.   Movarounnahrni   butunlay   qo‘lga
kiritish niyatida bo‘lgan Boburga Safaviylarning tajribali sarkardasi Najmiddan Soniy
boshchiligidagi 12 ming qo‘shini kelib qo‘shildi.
Boburning   ittifoqchilari,   shia   mazhabidagi   eroniy   qizilboshlilarning     talon-
tarojlari (ayniqsa, Samarqand va Qarshi shaharlarida) tufayli mahalliy aholi Boburni
qo‘llab-quvvatlamadi.   Bobur   va   eroniylarning   birlashgan   qo‘shinlari   bilan
Shayboniylar   o‘rtasidagi   hal   qiluvchi   jang   1512   yilning     noyabrida   G‘ijduvon
yaqinida bo‘lib o‘tadi. Mazkur jangda Shayboniyxonning jiyani, Sulton Mahmudning
o‘g‘li     Ubaydulla   Sulton     tomonidan     ittifoqchilar   qo‘shnini   tor-mor   etildi.   Bu
mag‘lubiyatdan   so‘ng   Bobur   Movarounnahrdan   butunlay     chiqib   ketdi   va   Qobul
hamda   uning   atroflarida   o‘z   hukmronligini   to‘la   mustahkamladi.   1526   yilning
boshida   Bobur   Hindistonga   yurish   boshladi   va   u   yerdagi   Ibrohim   Lo‘diyning
qo‘shinlarini   to‘la   tor-mor   keltirib,   yangi   saltanat-Boburiylar   saltanatiga   asos   soldi.
Bu saltanat Hindistonda 332 yil (1526-1858 yy) hukmronlik qildi.
XULOSA
Kasb-hunar   kollejlarida   tarix   sohasiga   oid   qator   mutaxasisliklar   bo’lib,   ular:
tasviriy san`at  o`qituvchisi   amaliy san’at, dizayn, rang tasvir, rassom, haykaltaroSh,
bezovchi rassom, kulol va keramika,o’ymakor, fotografika, ekobana, grafika kabi 60
24 dan   ortiq   mutaxasisliklar   tayorlanadi.   Bu   kasblarning   har   biri   alohida-   alohida
bo’limlarda o’qitilib, yetuk kichik mutaxasis rassomlar tayorlanadi. 
O‘qituvchining   kasbiy   xususiyatlari   borasida   to‘xtalganda   shuni   ta'kidlaSh
lozimki, u eng avvalo o‘z kasbining jonkuyari, uni dildan sevadigan, o‘z ishiga ijodiy
va ilmiy yondoshadigan shaxs bo‘lmog‘i ta'lab etiladi. Bu shaxsda yangi bilimlar va
ilg‘or tajribalariga chanqoqlik, muhimi unda tashkilotchilik, kuzatuvchanlik, qat'iylik
va insoniylik xususiyatlari yaqqol sezilib tursin. O‘qituvchi tasviriy san'atdan maxsus
bilim   va   malakalar   bilan   qurollanmasdan   turib   muallimlikni   bajara   olmaydi   yoki
o‘quvchi   yoshlarga   tabiat   go‘zalligini,   ona   Vatanimizning   tarixini,   milliy
merosimizning tarixini ta'riflab bera olmaydi, hamda o‘z kasbiga qiziqtira olmaydi.
Talaba yoshlar ta'lim jarayonida O‘zbekiston xududidagi tarixning Shakllanishi
taraqqiyot tarixiy bosqichlari bilan uzviy bog‘liqligi bosqichma - bosqich rivojlanib,
mukammallashib   kelayotgan   metodika   fanining,   zamonaviy   o‘qituvchi   kadrlar
tayyorlashda   tarbiyaviy   mohiyati   yuksak   ekanligi   haqida   biliShlari   uchun   avvalo
o‘zimizda   rivojlangan   tasviriy   san'at   turlari   va   tarixi   haqida   chuqur   bilimga   ega
bo‘liShi talab etiladi.
Bugungi   talaba,   bo‘lajak   pedagog,   o‘zbek   xalqining   hamda   o‘tmiShi   bor
bo‘lgan   Markaziy   Osiyo   xalqlarning   amaliy   va   me’moriy   san’at   borasidagi   noyob
namunalarini   o‘zlashtirgan   bo‘liShi   va   to‘laligicha   o‘quvchi   yoshlarga   ulashmog‘i
ayni davr talabidir.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
25 1. Usmonov Q., Sodiqov M. va b. O’zbekiston qaramlik va mustaqillik
yillarida. T., «O’qituvchi», 2001.
2. Xujamberdiyev Yo. O’zbeklar ishi. T., «Yozuvchi», 2007.
3.   O’zbekistonning   yangi   tarixi.   2-kitob.   O’zbekiston   sovet
mustamlakachiligi davrida. T., «Sharq», 2000, 624-659 betlar.
4.   Murtazayeva   R.H.   va   b.   O’zbekiston   tarixi   (Ma’ruzalar   matni).   T.,
2000, 502-543 betlar.
5.   Usmonov   Q.,   Sodiqov   T.   O’zbekiston   tarixi   (1917-1991   yil-
lar) .T:Sharq, 2003.
6. O’zbekiston tarixi 10-sinf uchun darslik “Sha rq” 2000 yil .
7.  O’zbekiston tarixi (1917-1993 yillar). –T. O’qituvchi, 2010.
8. Karimov Sh. G’alabaga qo’shilgan hissa. –T., O’zbekiston, 2006.
9. O’zbekiston tarixi va madaniyati. -T., O’zbekiston, 2001.
10. O’zbekiston tarixi (1917-1991 yillar). –T. Sharq, 2000.
Elektron resurslar
 1.   https://uz.wikipedia.org
2.   https://www.google.com
 3.   www.ziyonet.uz
26

Amir Temur davri me’morchiligi

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha