Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 83.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 21 Апрель 2024
Расширение pptx
Раздел Презентации
Предмет Психология

Продавец

Zafarjon

Дата регистрации 21 Апрель 2024

1 Продаж

Anglanmagan psixik jarayon

Купить
Mavzu:Anglanmagan psixik jarayon.
Anglanmagan av t omat izml ar 
Anglanmagan psixik jarayon lar.Rej a:              Ong egasi bo‘lgan inson motivatsiyalangan harakatlarni bajarishga, ko‘zlangan 
maqsadga erishishga yoki ma’lum vazifani bajarishga  qodir, chunki inson 
o‘zining hulq-atvori yoki holatini anglaydi va nazorat qiladi. SHunday bo‘lsa 
ham, odam psixikasi uchun ob’ekt tomonidan anglanish darajasiga ko‘ra 
farqlanadigan psixik jarayonlar va hodisalarning ikki katta guruhi xosdir. Inson 
ongida kechishi yoki ifodalanishi qisman aks etuvchi psixik jarayonlar va 
hodisalar. Bunday jarayonlar anglanmagan jarayonlar guruhiga taalluqlidir.
 	
    Barcha anglanmagan psixik jarayonlar uch bo‘limga ajratiladi: ongli 
harakatlarning anglanmaydigan mexanizmlari, ongli harakatlarning 
anglanmagan qo‘zg‘atuvchilari va «ong usti» jarayonlari.
O‘z navbatida, ongli harakatlarning anglanmaydigan mexanizmlari bo‘limi uch	
  
sinfga bo‘linadi: anglanmaydigan avtomatizmlar; anglanmaydigan mayl 
hodisalari; ongli harakatlarning anglanmaganligi.              Anglanmagan avtomatizmlar  deb, odatda, ongsiz ravishda o‘z-o‘zidan sodir 
bo‘ladigan harakatlar yoki aktlarga aytiladi. Anglanmaydigan avtomatizmlar 
sinfiga kiradigan jarayonlar ikkilangan tabiatga ega. Ba’zi jarayonlar hech 
qachon anglanmagan bo‘lib, boshqalari esa avval anglangan, so‘ngra esa ongda 
yozilib qolmaydigan holatga o‘tgan. Birlamchi jarayonlar	
  birlamchi 
avtomatizmlar  	
guruhini tashkil etadi yoki ba’zida ular avtomatik harakatlar deb 
ataladi. Ushbu guruhga tug‘ma yoki bola hayotining dastlabki yilida 
shakllangan harakatlar kiradi. Ularga: so‘rish harakatlari, ko‘zlar pirpirashi 
va konvergensiyasi, jismlarni ushlab olish, qadam tashlash va boshqalar kiradi.
Anglanmaydigan avtomatizmlar sinfiga kiruvchi hodisalarning ikkinchi 
guruhi
  avtomatlashtirilgan harakatlar  	yoki ko‘nikmalar deb ataladi. 
Harakatlarning bu guruhiga avvaldan anglangan holatda bo‘lib, keyinchalik 
esa behisob takrorlashlar va ular bajarilishining takomillashishi natijasida ong 
ishtirokini talab etmay qo‘ygan, avtomatik ravishda bajariladigan	
  harakatlar 
kiradi. Ko‘nikmalarning shakllanish jarayoni bizning barcha malaka, bilim va 
qobiliyatlarimizning rivojlanishi asosida yotganligidan har bir individ uchun 
muhim ahamiyatga ega. Masalan, fortepianoda chalishni o‘rganish.	
               Barchasi oddiy harakatlarni o‘zlashtirishdan boshlanadi. Avvalo to‘g‘ri o‘tirishni, 
musiqa asbobida qo‘llar, barmoqlarning to‘g‘ri holatini saqlashni o‘rganish zarur. 
So‘ngra har bir barmoq zarbasi, qo‘llarning harakatlari ishlab chiqiladi, 
sayqallanadi. Xuddi mana shu oddiy asosda fortepianoda kuy chalish texnikasi 
elementlari yaratiladi: yosh pianinochi kuy «olib borishni», akkordlar, stakkato va 
legato chalishni o‘rganishi zarur… SHunday qilib, oddiy harakatlardan 
murakkablariga tomon siljish yo‘li bilan harakatlarning anglanmagan darajalaridan 
o‘zlashtirilgan darajalariga o‘tkazish hisobiga inson cholg‘uchilik mahoratini 
egallaydi.
Harakatlarni ongli nazoratdan ozod qilish haqida gapirilganda  umumiy holatdagi 
ozodlik haqida o‘ylash kerak emas, ya’ni, odam nima qilayotganini anglaydi, faoliyat 
ustidan nazorat saqlanib qoladi. Gap shundaki, ong maydoni (maydon – bu vaqtning 
ma’lum lahzasida anglanadigan ma’lumotlar sohasi) bir jinsli emas. Ong fokusi, ong 
osti, shuningdek, ortidan ongsizlik sohasi boshlanadigan chegarasini ham ajratish 
mumkin. Biror faoliyatni bajarishda uning eng murakkab bo‘lgan va doimiy 
nazoratni talab etuvchi harakatlari ongimiz diqqat markazida bo‘ladi.              Ong va faoliyatning ayrim tashkil etuvchilarining nisbati barqaror bo‘lmaganligi sababli 
muntazam emas. Bu holat ongimizning diqqat markazida joylashgan harakatlar 
muntazam ravishda o‘zgarib turgani uchun sodir bo‘ladi. Inson tomonidan bajariladigan 
ba’zi harakatlar ko‘nikmalar darajasiga ko‘tarilganida ongning chetki, so‘ngra esa 
ongsizlik sohalarigacha surib chiqariladi, lekin inson ko‘plab xatoliklar sodir eta boshlasa, 
masalan, inson o‘zini horg‘in va behol his etganida, qaytadan o‘zining oddiy harakatlarini 
nazorat qila boshlaydi. SHu kabi hodisani biror faoliyatni bajarishda uzoq davom etgan 
tanaffusdan so‘ng kuzatish mumkin.              Avtomatizmlar muammosini ko‘rib chiqishda quyidagicha savol tug‘ilishi 
mumkin: tana harakati bilan bog‘liq bo‘lmagan inson faoliyati va psixik 
hayotning boshqa sohalarida ham avtomatizmlar mavjudmi? Ha, mavjud, 
va ularning ko‘pchiligi bilan siz yaxshi tanishsiz. Masalan, istalgan matn 
ustidan ko‘z yugirtirgan holda ayrim harflarning ma’nosini 
anglamasakda,  matn mazmunini darhol idrok etamiz. Bu idrok 
avtomatizmlari. Avtomatik jarayonlar zehn sohasida ham mavjud, 
masalan, algebra, matematikaga doir misol va masalalarni echish.
Endi esa ongli harakatlarning anglanmagan mexanizmlarining ikkinchi 
sinfini –	
  anglanmaydigan mayl  	hodisalarini ko‘rib chiqamiz. «Mayl» 
tushunchasi psixologiyada juda muhim o‘rinni egallaydi, chunki uning 
ortida turgan hodisalar inson psixologik hayotining deyarli barcha 
sohalarini qamrab oladi. Umumjahon psixologiyasida mayl muammosi 
juda keng jabhalarda ishlab chiqilgan yaxlit bir yo‘nalish mavjud edi. 
Ushbu yo‘nalish ko‘p yillar mobaynida o‘quvchilari bilan tadqiqotlar olib 
borgan gruzin ruhshunoslar maktabining asoschisi D.N. Uznadze (1886-
1950) tomonidan yaratilgan edi.              D.N. Uznadze fikricha,  mayl  	– bu organizm yoki 
sub’ektning ma’lum harakatni bajarishga yoki ma’lum yo‘nalishda 
harakatlanishga tayyorlik holati. Ushbu ta’rifda bajarilishi lozim 
bo‘lgan harakatga	
  tayyorlik  	holatiga alohida urg‘u beriladi. Odamning 
biror seskantiruvchiga javoban harakat tezligi va aniqligi ma’lum 
harakatlarni amalga oshirish ko‘nikmasiga bog‘liq, deb taxmin qilish 
mumkin, shuning uchun ko‘nikma va mayl bir xil ma’noni anglatadi. 
Lekin «ko‘nikma» va «mayl» tushunchalari umuman bir-biriga 
o‘xshash emasligini ta’kidlab o‘tish zarur. Agar ko‘nikma harakatni 
amalga oshirish davriga tegishli bo‘lsa, mayl bungacha bo‘lgan davrga 
tegishlidir.
Maylning bir necha turlari mavjud: yugurishga tayyor turgan 
sportchining holati – bu
  motorli mayl . Agar siz qorong‘i xonada	  
qo‘rquv bilan biror tahdid bo‘lishini kutib o‘tirsangiz, ba’zi 
holatlarda haqiqatdan ham qadam tovushlarini yoki shubhali 
shovqinlarni eshita boshlaysiz. Bu	
  perseptiv mayl .              Sizga trigonometrik ramzlar bilan ifodalangan misol berilganida  garchi ba’zan misolni oddiy usul bilan 
echish mumkin bo‘lsada, sizda uni trigonometrik ifodalar bilan echish mayli paydo bo‘ladi. Bu	
   aqliy 
maylga	
    misol bo‘la oladi.
Mayl bajariladigan vazifasiga ko‘ra muhim ahamiyat kasb etadi. Ma’lum harakatni bajarishga 
tayyorlangan sub’ekt uni tez va aniq, ya’ni, yanada samaraliroq bajarish imkoniyatini beradi.
Lekin ba’zida mayl mexanizmlari insonni yanglishtirishi mumkin. Bunga qadimgi xitoy adabiyotidan misol 
keltirish mumkin: «Bir odamning boltasi yo‘qoldi. U qo‘shnining o‘g‘lidan gumonsirab, uni kuzata 
boshladi: qarashlari ham, gap-so‘zlari ham bolta o‘g‘risiga o‘xshaydi. Qisqasi, har bir harakati o‘g‘riligiga 
ishorat edi.
Lekin ko‘p o‘tmay o‘sha odam vodiyda er haydab, o‘zining boltasini topib oladi. Ertasiga qo‘shnining 
o‘g‘liga razm solsaki: na imo ishorasi va na harakati bilan o‘g‘riga o‘xshamas ekan».
Aynan yanglish harakatlar, idrok qilish yoki baholashlarda o‘z ifodasini topgan «mayl xatoliklari» 
hammadan avvalroq ruhshunoslarning diqqatini o‘ziga qaratdi.              E’ TIBORI NGIZ 
UCHUN  RAX MAT!!!

Anglanmagan psixik jarayon

Купить
  • Похожие документы

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha