Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 39.5KB
Покупки 2
Дата загрузки 03 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Animizm

Купить
O`ZBEKISTON  MILLIY  UNIVERSITETI
TARIX  FAKULTETI  ANTROPOLOGIYA
VA  ETNOLOGIYA  YO`NALISHI «   INSON
EVOLUTSIYASI  VA  OLD  TARIX   »
FANIDAN  «   ANIMIZM   »  MAVZUSIDA
        KURS  ISHI
                                                           
                               
                        
1 MUNDARIJA
Kirish
I.BOB . Ibtidoiy din va uning turlari
1. Ibtidoiy diniy tasavvurlarning vujudga kelish
2. Ibtidoiy dinlar 
II.BOB . Animizm va uning kishilik jamiyatida tutgan o'rni
1.Animiz m va uning mohiyati
2 . Animzm haqida nazariyalar
Xulosa
Foydalanilgan  adabiyotlar
                               
2 Kirish
Kishilar   turmush   tarzidagi   va   jamiyat   hayotidagi   o'zgarishlar   insoniyatning   diniy
ishonch,   e'tiqod   ma'lum   evolyusiyaning   yuz   berishiga   sabab   bo`lgan.   Ana   shu
asosga  ko`ra  turli din shakllari yuzaga kelgan. Bular urug`- qabilachilik (ibtidoiy)
dinlari,   milliy   dinlar   va   jahon   dinlari.   Shu   bilan   birga   dinlar   mazmun   va
mohiyatiga ko'ra politeistik (ko'pxudolik) va monoteistik (yakkaxudolik) dinlariga
bo'linadi.
Hozirda jahon dinlari bo'lishi Zardushtiylikka sayyoramiz aholisining 130 mingga
yaqini,   Buddaviylikka   800   million,   Xristianlikka   2   milliard,   Islom   diniga   1,3
milliardi e'tiqod qilishi rasmiy ma'lumotlarda  qayd   etilgan.       Ilmiy
adabiyotlarda   keltirilishicha,   ibtidoiy   odamning   jismoniy,   fiziologik,   asab-
endokrin,   biologik,   psixologik   va   boshka   sohalari   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega
edi.   Bu   nafaqat   uning   hayoti   va   faoliyatiga   fe'l-atrofiga,   balki   uning   fikrlash
darajasiga,   kuchli   xayajonlanishiga,   tasavvur   etishiga,   mustahkam   xaqiqiy     yoki
soxta mantiqiy qonuniyatlarini kashf etishiga ta'sir ko'rsatdi. U ibtidoiy bo'lsa ham
aqliy,   fikr   yurituvchi,   ma'lum   taxlilga   qobiliyatli,   konkret   holatda   fikr   yurita
oladigan, doimiy faoliyatida vujudga kelgan amaliy tajribalariga ega bo'lgan odam
edi. Bilim miqdorini nihoyatda ozligi va uni doimiy takomillashib borishi, oldingi
turgan   xayotdan   qo'rquv   va   uni   yengishga     bo'lgan   intilish,   amaliy   tajribaning
uzluksiz   ko'payishi,   tabiat       kuchlarga   mutloqo   tobelik   va   undan   qutilishga
tirishishi, atrof muxit injiqliklari va ularni yengish va hakozo. Bularning barchasi
shunga   olib   bordiki   uning   ilk   qadamidan       nafaqat   mantiqiy   talabchanlik,     balki
hissiy-ijtimoiy,   xayoliy-fantastik   munosabatlar   kelib   chi qa di.     20-50   kishidan
iborat   bo'lgan   kichik   qabila   mehnat   faoliyati     jarayoni   (ov,   ozuqa   izlash,   qurol
yashash,     turar   joyni   jixozlash,     olovni   saqlash   va   xakozo.)   Doimiy   ijtmoiy
munosabatlar,   oilaviy   urug`doshlik   aloqalari   va   xodisalar   jarayonida   nikoh
aloqalari,     iqlim,     ushbu   jamoaning   ruxoniylari   g`ayritabiiy   kuchlar   o'rtasidagi
g`ayri   oddiy   aloqalar   to'g`risida     ibtidoiy   tasavvurlar   mustahkamlanib   borgan.
Hozir  esa  shu  mahalliy  dinlar  haqida  ko`rib  chiqamiz.                      Mavzuning
dolzarbligi.  Animizm  va  boshqa  ibtidoiy  din  shakllarining  vujudga kelishi  va
3 ularning     insonlar     hayotidagi     ahamiyati,     hozirgi     kundagi     ibtidoiy     xalqlar
hayotida  mavjud  animizm  an`ana  va  marosimlari  jahon  etnologiyasi  kesimida
o`rganiladi.
Ishning  maqsad  va  vazifalari:
-Ibtidoiy   diniy   tasavvurlarning   vujudga   kelishi;   ibtidoiy   dinlar   haqida   umumiy
ma'lumot;   animizm   dini   va   uning   mohiyatini,   kishilik   jamiyatidagi   o'rnini   va
animzmga oid aytib utilgan nazariyalarni o'rganish.
Kurs ishining obyekti: Kishilik jamiyatining ibtidoiy davrida animizm.
Kurs   ishining   predmeti:   ibtidoiy   diniy   tasavvurlarning   kelib   chiqishini
o'rganish, ibtidoiy dinlar haqida qisqacha ma'lumot berish, animzm dinining
kelib   chiqishini,   animizm   haqida   yaratilgan   nazariyalarni   o'rganish   kurs
ishining asosiy predmetini ochib beradi
Kurs  ishining  metodologik  asoslari.
Animizmning   o`rganishdagi  yo`nalishlar,  ular  bilan  bog`liq  ilmiy  qaras h larni
o`zida  aks  ettirish.  Bu  sohani  yoritishda ,  qadimgi  old  tarix  faniga  murojaat
etish,   xususan,   etnologiya, arxeologiya,   etnografiya   va   boshqa   ma`lumotlarni
tahlil  qilishga  qaratiladi.
Kurs ishining o'rganilish darajasi: Animizm dinini o'rganishda  E. Taylor, Feliks de
Azara,   Moffat,   Lang,   Martius   Carl,   C.A.   Bastian   kabi   olimlar   taqdiqot   olib
borganlar
Kurs     ishining     hajmi     va       tarkibiy     tuzilishi.   Kurs     ishi   :   Kirish,   2   bob     va
rejalar,  xulosa  va  foydalanilgan  adabiyotlardan  iborat.
I.BOB.  Ibtidoiy din va uning turlari
1. Ibtidoiy diniy tasavvurlarning vujudga kelishi
Arxelogik   izlanishlar   jarayonida   yer   yuzining   turli   joylaridagi   gorlarda   ibtidoiy
odam   tomonidan   chizilgan   rasmlar   topilgan   suratlarning   ko'pchiligi   ov     sahnasi,
odam va hayvonlarning tasvirlari, hayvon terisini kiygan odamlar, yarim odam va
yarim  hayvon kiyofasidagi  mavjud suratlaridan iborat  bo'lgan. Bu suratlar dalolat
qildiki   o'zlari   va   xayvonlar   o'rtasidagi   tabiiy   va   g'ayritabiiy   aloqalar   mavjudligi
haqidagi   tasavvurlarga   ega   edilar.   Bu   bilan   birga   marxum     ajdodlarining   ruxlar
4 sexrli usullar bilan hayvonlar xulqiga ta'sir etish   imkoniyatiga ega deb bilardilar.
Bu  tasavvurlar  tiriklar   bilan marxumlar    o'rtasidagi  vositachilar  ya'ni   turli   xildagi
sexrgarlar   va   shamonlar   faoliyatining     kelib   chiqishiga   sabab   bo'ldi.   Ibtidoiy
odamlar xozirgi davrdagi singari to la shakllangan diniy sistemaga ega bo'lmagan.ʻ
Ularda   boshlangich   diniy   tasavvurlargina   bo'lgan   xalos.   Dinning   ana   shunday
ibtidoiy   shakllariga   totemizm,   animizm,   fetishizm,   shomonizm   xamda   magiya
(   sexrgarlik)   kabilar   kiradi.   Dinning   bu   shakllari   urug'chilik   tuzumi
shakllanayotgan   davrda   paydo   bo'lgan.     Insoniyat   tarixiga   nazar   tashlaydigan
bo lsak,   uning   kundalik   hayoti   bilan   bog liq   bo lgan   muhim   ishlar:   jumladan	
ʻ ʻ ʻ
tug ilish,   ozuqa   topish,   ov   qilish,   o'z   xavfsizligini   ta'minlash,   dafn   marosimi
ʻ
kabilar turli diniy tasavvur va e'tiqodlar bilan bog liq bo lganligini ko'ramiz	
ʻ ʻ 1
.
  Qadimgi   dunyo   tarixidan   ma'lumki,   odamzod   yaratilganidan   buyon   o'z
qarindoshlarini   ko mishda   maxsus   marosimlar,   ma'lum   tayyorgarlik   udumlariga	
ʻ
amal qilib keladi. Masalan, Qadimgi Misrda fir'avnlar  jasadi qizil mineral bo yoq	
ʻ
bilan  qoplanar,  yoniga  kundalik  ehtiyoj   buyumlari,  zeb-ziynatlar   kabi   turli-tuman
asbob   anjomlar   qo'yilar   edi.   Bu   ham   o'z   navbatida   o'z   jamoa   a'zolarini   dafn
etayotgan   jamoaning   oxirat   mavjud   ekanligi   haqida   muayyan   tasavvurga   ega
bo lganligidan dalolat beradi	
ʻ 2
.
Ibtidoiy   diniy   tasavvurlarga   xos   bo’lgan   yana   bir   xususiyat   inson   tomonidan
tabiatdagi   barcha   narsa   hodisalarni   jonlantirib   tasavvur   qilish,   har   bir   narsa
hodisani boshqarib turadigan ilohiy kuchlarga ishonchdir. Jahonda mavjud bo’lgan
barcha dinlar ikkita katta guruhga, politeizm yani ko’p xudolik diniy tasavvurlarga,
hamda   monoteizm   yani   yakka   xudoga   etiqod   qilishdan   iborat   bo’lgan   diniy
ta’limotlarga   bo’linadigan   bo’lsa,   ibtidoiy   davrga   xos   bo’lgan   diniy   e’tiqod   bu
politeizmdan   iborat   edi.   Inson   o’zini   o’rab   turgan   tashqi   olamdagi   turli   ilohiy
kuchlarga   tasir   ko’rsatishga,   ulardan   yordam   olishga   harakat   qilgan.   Dinning
ibtidoiy shakllarida insonni o’rab turgan tashqi olamdagi barcha narsa va hodisalar
ilohiylashtirib,   inson   uchun   e’tiqod   ob’yekti   bo’lgan.   .   Ibtidoiy   jamoa   tuzumi
1
 Roger Lewin and Robert A. Evolution the  human story, Principles of Human Evolution. Great Britain, 2011, oley, 
2 nd
 ed.. Blackwell, 2004. R 10-46
2
  Кабиров А. Ибтидоий  жамият  тарихи. ( Марузалар  матни).  Т..., 2005  ;  c- 25-27
5 davrida   inson   nafaqat   jismoniy   tomondan,   balki   ma’naviy   axloqiy   jihatdan   ham
takomillashib   bordi.   Odamlar   mehnat   faoliyati   natijasida   tabiat   sirlarini   o’rganish
imkoniyatiga   ega   bo’ldilar.   .   Ibtidoiy   jamoa   tuzumining   keyingi   bosqichlarida
tabiatning   stixiyali   kuchlari   oldida   ojizlik   sezganida   odamlar   bu   kuchlarni
ilohiylashtirib,  ularga  sig’ina  boshladilar.   Natijada  animizm,  fetishizm,   totemizm,
magiya   va   shomonizm   singari   ilk   diniy   tasavvurlar,   dinning   tarixiy   shakllari
vujudga   kela   boshladi.   Odamlarda   dunyoni   boshqarib   turuvchi   ilohiy   kuchlarga
ishonch   paydo   bo’lishi   natijasida   odamlar   bu   kuchlarni   ruhlar   deb,   ulardan   eng
qudratlilarini   ilohlar   deb   ataganlar.   Odamlar   ilohlarga   ovning   muvaffaqiyatli
chiqishi,   yomg’ir   yog’ishi,   sog’lik-salomatlikka   erishish   to’g’risidagi   iltimoslar
bilan   murojaat   qilganlar.   Ular   ilohlardan   yordam   so’raganlar.   Ilohlarni   turli
qiyofada   tasavvur   qilganlar,   yog’och,   suyak   yoki   toshdan   ilohlarning   tasvirini
qirqib   yasab,   bu   tasvirlarni   but   yoki   sanam   deb   ataganlar.   But   yoki   sanamlar
odamlar joylashgan qarorgohning eng faxrli joylariga o’rnatilgan. Odamlar ilohlar
marhamatiga   sazovor   bo’lish   uchun   butlarga   sajda   qilganlar,   butlarga   atab   turli-
tuman   qurbonliklarni   amalga   oshirganlar.   Insoniyat   tarixida   insonning   kundalik
hayoti   bilan   bog’liq   bo’lgan   muhim   ishlar,   jumladan   tug’ilish,   ozuqa   topish,   ov
qilish, o’z xavfsizligini ta’minlash, dafn marosimi kabilar turli diniy tasavvurlar va
e’tiqodlar   bilan   bog’liq   bo’lganligini   ko’rish   mumkin.   Diniy   tasavvurlarning
shakllari   jamiyat   hayotining   sharoitiga   bog’liq   bo’lib,   uning   o’zgarishi   diniy
qarashlarda ham muayyan o’zgarishlarga olib keladi.
              Diniy   tasavvurlarning   shakllari   jamiyat   hayotining   sharoitiga   bogliq
bolib,uning   ozgarishi   diniy   qarashlarda   ham   muqarrar   ozgarishlarga   olib
keladi.Diniy   tasavurlar   shakllariga   urugchilik   shaishlab   chiqarishga   oid   (ovlash,
ovqat   izlash   va   toplash)bilan   bir   vaqtda   ,   ularning   ibtidoiy   tashkilotchilik
xususiyatlari   ham   aks   etgan.   Urugchilik   davrlarida   tabiat   diniy   etiqodning   asosiy
obyekti hisoblangan. O:sha davr kishilari qaysi geografik mintaqada yashashlari va
qanday   turdagi   mehnat   bilan   shugullanishlariga   bog'liq   holda   buyum   va
hodisalarning turl ijihatlarini ilohiylashtirganlar. Masalan,ov  bilan shugullanuvchi
qabilalar   uchun   hayvonlarning   turli   zotlariga   sig'inish,   dehqonchilikning   g'oyat
6 sodda shakllari bilan shug'ullanuvchi qabilalar esa o'simliklar va samoviy jismlarga
sig'inganlar.   Ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   taraqqiy   qilib,   ijtimoiy   munosabatlar
takomillasha   borgan   sari   kishilarning   tabiat   hodisalariga   munosabatlari   ham
o'zgara boshlagan.Insonning tabiatdagi tayyor mahsulotlarni yig'ib-terib va ov qilib
tirikchilik   o tkazishdan   dehqonchilik   hamda   chorvachilik   bilan   shug ullanishgaʻ ʻ
o tishi   jamiyatda   erkaklarning   roli   osha   borishiga   olib   kelgan.   Matriarxat   (ona	
ʻ
urug i hukmronligi)dan patriarxat (ota urug i hukmronligi)ga o tilishi va bu asosda	
ʻ ʻ ʻ
vujudga   kelgan   yangi   ijtimoiy   munosabatlar   diniy   tasavvurlarda   ham   oz   aksini
topgan.   Natijada   erkak   xudolar   shakllanayotgan   davrda   shakllangan   dinlarga
totemizm,   animizm,   fetishizm,   shomonimzm,   magiya   kabilar   kiradi.   Kishilik
jamiyati tarixida din shakllari turli-tuman bolgan. Ammo har qanday din muayyan,
konkret tarixi sharoit va ijtimoiy munosabatlarga muvofiq paydo bolgan, o zgargan	
ʻ
va rivojlangan. Din shakllarini shartli ravishda 3ta asosiy guruhga bo lish mumkin:	
ʻ
uruğ-qabila dinlari, jamoa dinlari jahon dinlari. Uruğ-qabila dinlarida kishilarning
tabiat   bilan   bo lgan   munosabatlari,   undagi   tasavvurlar   birinchi   o ringa   chiqqan.	
ʻ ʻ
Urf-odat   va   marosimlarni   uyushtirish   va   bajarish   ham   erkaklarning   ishi   bolib
qolgan.   Shu   tariqa   ajdodlarlarga,   urug ,   qabila   boshliqlariga   sig inish   kuchaya	
ʻ ʻ
borgan. Diniy mifologiyadagi ota xudo qabilaga hayoti va faoliyatida eng qudratli
homiy hisoblangan.   Ibtidoiy jamoa tuzumining yemirilgan va sinfiy tabaqalanish
boshlangan davrda Xudolar haqidagi tasavvurlarning shakllanishi ular bilan bogliq
bolgan   urf-odat   va   marosimlarlarda   ham   muayyan   o zgarishlar   bolishiga   olib	
ʻ
kelgan. Dehqonchilik bilan shug ullanadigan qadimiy xalqlarda halok bolib, qayta	
ʻ
jonlanadigan   mavjudot   xudolariga   siginish,   yer,   suv,   samoviy   jismlarni
ilohiylashtirish,   shular   bilan   bogliq   bolgan   qurbonlik   qilish   marosimlari   paydo
bo lgan.	
ʻ
Totemizm.   Totem-biror   urug'   yoki   qabila   ibtidosi,   urug'   asoschisi,   ajdod,   urug'
jamoalari   topinib,   uni   muqaddas   tutgan   hayvon.   Totemizm   e'tiqod   shakli   ma'lum
bir   jamoaning   avvalda   asosiy   ozuqa   manbaini   tashkil   qilgan   hayvon   yoki
o'simlikka   nisbatan   e'tibor   keyinchalik   vujudga   kelgan   qabilaning   diniy
tasavvurlarining   asosiy   shakllaridan   biriga   aylangan   bo'lishi   mumkin.
7 «   Totem   »so'zi   Shimoliy   Amerikada   yashaydigan   Ojibva   qabilasi   tilida   «   uning
urug'i»   ma'nosini   anglatadi   va   mohiyatan   «odamning   hayvonot   yoki   o'simlikning
muayyan turlariga qarindoshlik aloqasi bor», deb e'tiqod qilishlik ehtimol, ma'lum
bir   jamoaning   avvalda   asosiy   ozuqa   manbaini   tashkil   qilgan   hayvon   yoki
o'simlikka   nisbatan   e'tibor   keyinchalik   vujudga   kelgan   qabilaning   diniy
tasavvurlarining   asosiy   shakllaridan   biriga   aylangan   bo'lishi   mumkin.   Urug doshʻ
guruhlar o'zlarini umumiy belgilari va totemlari bo lgan hayvon yoki  o simlikdan	
ʻ ʻ
kelib   chiqqan   deb   bilar   edilar.   Totemlarga   bunday   e'tiqod   uzoq   o'tmishga
tegishlidir, ularning mavjud bo'lganligini faqat qadimgi rivoyatlargina tasdiqlaydi.
Masalan,   hozirgacha   Avstraliya   aborigenlari   orasidan   bu   xususda   afsonalar
saqlanib   qolgan.     Urug dosh   jamiyatning   shakllanishida   jarayonida   totemizm	
ʻ
muhim   rol   o'ynadi,   ayniqsa,   qarindosh   guruhlarning   boshqalardan   ajralishiga,
«o`zimizniki»,   3
ya'ni  «bir  totemga tegishli» degan aniq taassurot  paydo bo'lishiga
sabab   bo ldi.Totemizm   ta'sirida   paydo   bo'lgan   urf-odatlar   va   me'yorlar   asrlar	
ʻ
davomida   qat'iy   ravishda   qo'llanildi.   Ayni   totemga   xos   bo lmagan   begonalar   bu	
ʻ
jamoa   urf-odati   va   me'yorlaridan   chetda   hisoblangan.   Totemizmning   bunday
ijtimoiy roli tabiiyki, totemistik ko'rinishlarning evolyusion xarakteriga ham ta'sir
kuchini   o'tkazmay   qolmadi.   Vaqt   o'tishi   bilan   qarindoshlik   tizimining
mustahkamlanib   borishi   jarayonida   birinchi   darajali   totem   tartibi   haqida   tasavvur
ilgari  surildi. Zooantropomorf  ko'rinishi  bilan aralashgan  holda odam  bilan uning
totemi  qarindoshligi   orasida  oilaviy  munosabatlar,  ya'ni  odam  vafot  etgach  uning
o'z   totemiga   aylanishi   yoki,   aksincha,   qayta   inson   shakliga   kelishi   haqidagi
tasavvurlar paydo bo ldi. Bular hammasi o'tgan ota bobolar ruhlariga sig'inishning,	
ʻ
umuman,   kuchayishiga   va   ilohiy   kuchlarga   bir   tomondan   ishonchning   oshishiga
olib   kelgan   bo lsa,   ikkinchi   tomondan   totemga   bo lgan   munosabatlarning	
ʻ ʻ
o zgarishi, misol uchun totemni ozuqa sifatida iste'mol qilishni taqiqlanishiga olib	
ʻ
keldi.   Tabu   (ta'qiqlash)   tizimi   paydo   bo ldi.   Bunda   eng   muhimi   totemni   ovqat	
ʻ
sifatida   is'temol   qilishni   taqiqlash   edi.   Faqat   ba'zi   diniy   marosimlarda   ruhoniylar
yoxud   qabila   boshliqlarigagina   totemni   yeyishga   ruxsat   etilardi.   Shunday   qilib,
3
 Roger  Lewin and Robert A. Evolution  the human  story, Great Britain, 2011, r 10-46
8 totemizm   urug'chilik   jamoasida   diniy   ko rinishlarning   tarixiy   asosi   bo lib   qoldi.ʻ ʻ
Insoniyat   taraqqiyotining   dastlabki   bosqichlarida   totemizmning   asosiy   vazifalari,
yuqorida   aytib   o'tilganidek   birlashtiruvchilik,   tartibga   soluvchilik   edi.   Totemizm
diniy   shakllarning   dastlabkisi   sanalsa-da,   hozirda   ham   ko plab   xalqlarning   urf-	
ʻ
odatlarida,   e'tiqodlarida   uning   unsurlari   saqlanib   qoldi.   (masalan,   Hindistonda
sigir,   Avstraliyada   kenguru,   qirg'izlarda   oq   bug'u   afsonaviy     baxt     keltiruvchi
hayvonlar sifatida  qaraladi.)
Shomonizm ( «shaman» so`zining tungus tilidagi ma'nosi – “sehrgar”). Sehrgarlik
(afsun,   magiya)   real   natijalar   olish   uchun   ilohiy   kuchlarga   ta'sir   etish   maqsadida
amalga   oshiriladigan   rituallar   -   urf-odatlar   majmuasidir.   U   totemizm   va   animizm
bilan   bir   vaqtda   paydo   bo lib,   unga   ko ra   uning   vositasida   kishilar   o z   totemlari,	
ʻ ʻ ʻ
ota-bobolarining   ruhlari   bilan   xayolan   bog lanishni   amalga   oshirib   kelganlar.	
ʻ
Shomonizm   qadim   o'tmishda   paydo   bo lib,   minglab   yillar   davomida   saqlanib	
ʻ
kelgan   va   tabiiyki,   muntazam   rivojlanib   borgan.   Odatda,   afsungarlik   urf-odatlari
bilan   maxsus   odamlar   -   shamanlar,   afsungarlar   shug'ullanganlar.   Ular   orasida,
ayniqsa,   ayollar   ko'p   o'rinni   egallaganlar.   Bu   shomonlar,   afsungarlar   jazavali   va
asabiy   kishilar   bo lib,   odamlar   ularning   ruhlar   bilan   muloqotda   bo la   olishlariga,	
ʻ ʻ
ularga   jamoaning   orzu   niyatlarini   ruhlarga   yetkazish,   ularning   irodasini   talqin
qilish qobiliyatiga ega ekanligiga chuqur ishonganlar. Shomonlar, odatda, ma'lum
harakatlar:   ovoz   chiqarish,   ashula   aytish,   raqsga   tushish,   sakrash   yo li   bilan	
ʻ
nog oralar   va   qo'ng'iroqlar   ovozlari   ostida   jazavaga   tushib,   o'zini   yo'qotish,	
ʻ
jazavaning yuqori nuqtasiga yetish bilan afsungarlik qilishgan. Tomoshabinlar ham
ba'zan   o'zlarini   yo'qotar   darajaga   yetib,   marosim   ishtirokchisiga   aylanib   qolishar
edi. Marosim  oxirida shomon hech narsani  eshitmay, ko'rmay qolar, uning ruhlar
dunyosi   bilan   muloqoti   xuddi   shu   holatda   amalga   oshadi   deb   hisoblanardi.
Umuman   olganda,   turli   diniy   marosimlarni   o z   ichiga   olgan   afsungarlik	
ʻ
jamiyatning   haqiqiy   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   hayotda   amalga   oshirilgan.
Ilohiy kuchlar dunyosi bilan bunday bog lanish yo li hayotda noma'lum, oldindan	
ʻ ʻ
bilib   bo lmaydigan   sharoitlardan   kelib   chiqqan.   Shuning   barobarida   afsungarlik	
ʻ
odamlarning   fikrlash   qobiliyatining   o'sib   borishi,   ongining   mustahkamlanishida
9 katta   rol   o'ynadi,   diniy   ongning   shakllanish   jarayonida   muhim   o'rin   tutdi.
Afsungarlik fikr yuritish rivojlangan sari odamga o'z o'zidan bo ladigan, faqatginaʻ
maqsadli  yo'nalishdagi  harakatlar  natijasida  olinadigan  emas, balki  ilohiy kuchlar
afsuni   bilan   bog liq   bo lgan   sharoitlardan   kelib   chiqadigan   ko'rinish   deb	
ʻ ʻ
hisoblangan.   Natijada   ko pgina   aniq   hodisalar,   hattoki   alohida   buyumlar   sehrli	
ʻ
kuch egasi sifatida qabul qilina boshlandi. Sehrgarlik marosimlari ikki usul: yakka
holda   yoki   jamoa   bo lib   amalga   oshirilar   edi.   Afsungarlik   maqsadga   ko'ra	
ʻ
quyidagilarga bo linadi: 1) zarar keltiruvchi - yovuz afsungarlik. Bundan kimgadir	
ʻ
zarar   yetkazish   niyat   qilinadi;   2)   harbiy   afsungarlik.   Bunday   afsungarlik
dushmanga   qarshi   qo'llaniladi   (masalan,   qurol   aslahalarni   sehrlash);   3)   sevgi
afsungarligi,   boshqacha   aytganda,   <«<issiq»   yoki   «sovuq»   qilish;   4)   tibbiy
afsungarlik. Davolashda ishlatiladi; 5) ob- havo afsungarligi. Bu sehrgarlik turidan
yomg'ir   chaqirish   yoki   shunga   o'xshash   ob-havoni   o'zgartirish   maqsadlarda
foydalanilgan. Sehrgarlik hozirda ham mavjud dinlarda, turli xalqlar urf-odatlarida
saqlanib qolgan 4
.
Fetishizm   («fetish»   so'zi   fr.   fétiche   -   «<but>>,   <<sanam>>,   <<tumor>>>
ma'nosidagi so'zni anglatadi). Mohiyati tabiatdagi jonsiz predmetlarga sig inishdir.	
ʻ
Unga   ko'ra   alohida   buyumlar   kishini   o'z   maqsadiga   erishtirish,   ma lum   voqyea-	
ʼ
hodisalarni   o zgartirish   kuchiga   ega.   Fetish   ham   ijobiy,   ham   salbiy   ta'sir   etish	
ʻ
kuchiga   ega.   Fetishizm   yog och,   loy   va   boshqa   materiallardan   yasalgan	
ʻ
buyumlarning   paydo   bo lishi   bilan   bir   paytda   shakllangan.   Bu   butlarda   va	
ʻ
tumorlarda   jamoalar   g'ayritabiiy   dunyodan   keladigan   ilohiy   qudratning   timsolini
ko'rdilar.     Bunday   fetishga   odatda   afsungarlar,   shamanlar   ega   edilar.   Ular
afsungarlik   yo'li   bilan   buyumlarga   ta'sir   ko'rsatganlar.   Ibtidoiy   odamlarning
dastlabki   diniy   taassurotlari   umumiy   majmuasining   shakllanish   jarayonida
fetishizm   yakunlovchi   bosqich   bo lib   qoldi.   Haqiqatda,   ajdodlarni   va   tabiatni	
ʻ
jonlantirish   bilan   bog liq   bo lgan   animizm,   turli   totemlar   hamda   o'lib   ketgan	
ʻ ʻ
avlodlar   shaxsiga   bog liq   totemizm   orqali   ibtidoiy  odamlar   ongida  real   buyumlar
ʻ
bilan   birga   ilohiy   va   xayolot   dunyosi   borligi   haqidagi   tushuncha   paydo   bo ldi.	
ʻ
4
 Bababekov A,  Muminov O. Inson  evolutsiyasi va old tarix. Toshkent- 2017, 230-234betlar
10 Natijada   ulaming   ongida   afsonaviy   fikr   yuritish   qobiliyati   mustahkamlandi.   Va,
nihoyat, fetishlarning paydo bo lishi shuni ko rsatadiki, afsonaviy qudrat faqatginaʻ ʻ
vaqt   va   bo shliqda   ko chib   yurish     xususiyatiga   ega   bo lib   qolmasdan,   balki	
ʻ ʻ ʻ
voqyeiy   dunyodagi   buyumlarda   ham   mavjud   bo lishi   mumkin.     Shunday   qilib,	
ʻ
urug'chilik   jamiyatining   tashkil   topish   jarayonida   ibtidoiy   odamlarning   ongida
dastlabki   diniy   ko rinishlarning   keng,   aniq,   tartibli   majmuasi   ishlab   chiqildi.	
ʻ
Demakki, diniy tasavvurlar odam hayotining bo linmas, hattoki asosiy qismi bo'lib	
ʻ
qoldi.   Jamiyat   va   tabiat   qonunlarini,   albatta,   o sha   dunyo   kuchlari   boshqaradi.
ʻ
Shuning   uchun   jamoa   yaxshi   yashayman   desa,   ozuqalar   bilan   ta'minlangan,
kimningdir   tomonidan   himoyalangan   bo lishni   istasa,   birinchi   vazifasi   u   o'sha	
ʻ
g'ayritabiiy   kuchlarni   juda   ham   hurmat   qilishi   kerak   edi.   Dunyo   haqidagi   bu
tasavvurlar  vaqt   o'tishi   bilan takomillashib  bordi  va  insoniyat   hayotida uzoq  vaqt
o'z ta'sirini o'tkazib keldi. Fetishizmning unsurlari hozirgi davrda ham xalqlarning
urf-odat va e'tiqodlarida saqlanib qolgan. Masalan, turli haykallar, suratlar, tumor,
ko zmunchoq va turli ramzlar bunga yorqin misoldir	
ʻ 5
.                          
Animizm   (lotin   tilida   «<anima»>   -   <<ruh>>,   <<jon>>   ma'nolarini   anglatadi)
Animizm   -   ruhlar   mavjudligiga   ishonch,   tabiat   kuchlarini   ilohiylashtirish,
hayvonot,   o'simlik   va   jonsiz   jismlarda   ruh,   ong   va   tabiiy   qudrat   borligi   haqidagi
ta'limotni ilgari suruvchi ilk diniy shakllardan biri. Ilk animistik tasavvurlar qadim
o'tmishda,   ehtimol,   totemistik   qarashlar   paydo   bo'lgunicha,   oilaviy   jamoalaming
shakllangunicha   vujudga   kelgandir.   Bu   nom   ingliz   etnografi   E.Teylor   tomonidan
kiritilgan.   Animizmning   moxiyati   kishi   ruxining,   jonining   borligicha   ishonishdir.
Animizmda   ruxlar   tabiiy   xodisalarni   boshqaradi,   unga   ta'sir   o'tkazadi   deb
hisoblanadi. Bu ruxlar yo saxiy kishilar baxtiga va hayotiga taxdid soluvchi bo'lishi
mumkin   deb   tasavvur   qilingan.   Ibtidoiy   odamlar   vafot   etgan   kishilarning   ruxlari
abadiy,   o'lmas   deb  xisoblab,   ularga   sig'inganlar.   Ular   o'z   tanalari   tuzilishini   kishi
o'lishi,   tush   ko'rishi   va   jasadlari   bilan   bog'lik   xodisalarni   tushuna   olmay,   jonni
mavjud   bir   narsa   deb   bilib,   kishi   o'lishi   bilan   jon   tanani   tark   etib   ketadi,   boshqa
narsalarga,   ya'ni   hayvonlarga,   yosh   chaqalok   bolalarga   o'tadi   deb   tasavvur
5
 Roger Lewin. Human evolution   : an illustrated introduction/ 5 th ed. Blackwell,  2005. R 14-102 
11 qilganlar. Uyquni jonning kishi tanasini vaqtincha tashlab ketishi, tushni esa kishi
uxlab yotganda jonning boshqa o'lib ketgan kishilarning joni bilan uchrashuvi deb
bilganlar. Animizmga e'tiqod qilib yashaydi deb xisoblaganlar. Shu asosda ruxning
o'lmasligi to'g'risidagi tasavvurlar yuzaga kelgan. Shu bilan birga ibtidoiy odamlar
har   bir   narsaning   o'z   ruxi-joni   bor   deb   tasavvur   qilgan.     Markaziy   Osiyoda
marxumning   jonini-ruxini   "arvox"   deb   atashgan.   Arvox   esa   uzoqqa   ketmay   shu
joyda   aylanib   yuradi,   uydagi   barcha   ishlardan   xabardor   bo'lib,   turadi   deb
o'ylaganlar.   Arvoxlarni   rozi   qilish,   g'azabini   keltirmaslik   maqsadida   har   xil
qurbonlik marosimlarini o'tkazganlar. O'tgan ajdodlar ruxlariga sajda qilish, ularni
xotirlash,   tabiat   va   tabiat     kuchlarga   sig'inish   natijasida   muqaddas   joylar,
avliyolarning qabrlari vujudga  kelgan.  ya'ni hayvonlarga, yosh chakalok bolalarga
o'tadi   deb   tasavvur   qilganlar.   Uyquni   jonning   kishi   tanasini   vaqtincha   tashlab
ketishi,   tushni   esa   kishi   uxlab   yotganda   jonning   boshqa   o'lib   ketgan   kishilarning
joni bilan uchrashuvi deb bilganlar.   Animizmga e'tiqod qilganlar odam o'lgandan
so'ng   jon   tanadan   chiqib   ketadi   va   o'lmaydi,   abadiy   yashaydi   deb   xisoblaganlar.
Shu   asosda   ruxning   o'lmasligi   to'g'risidagi   tasavvurlar   yuzaga   kelgan.   Shu   bilan
birga   ibtidoiy   odamlar   har   bir   narsaning   o'z   ruxi-joni   bor   deb   tasavvur   kilgan.
Animizmning   totemizmdan   farqli   jihatlari   bor.   Albatta,   totemizm   ma'lum   bir
oilaviy   guruhning   ichki   iste'moliga,   uni   boshqalardan   farqlash   maqsadiga
yo'naltirilgan   bo'lsa,   animistik   tasavvurlar   keng   va   umumiy   xarakterga   ega.   Ular
hammaga   tushunarli   va   ma'qul   bo'lgan.   Shu   bilan   birga   u   tabiatning   qudratli
kuchlarini   osmon   va   yer,   quyosh   va   oy,   yomg'ir   va   shamol,   momoqaldiroq   va
chaqmoq   kabilarni   ilohiylashtirib,   ularda   ruh   mavjud   deb   bilar   edi.   Tabiiyki,
ibtidoiy odamlar nafaqat tabiatning buyuk mavjudliklarini, balki relyefning ayrim
alohida   qismlari   -   tog lar   va   daryolar,   adir   va   o rmonlar   kabi   odam   e'tiboriniʻ ʻ
tortuvchi   narsa   va   jismlarga   ham   ilohiy   munosabatda   bo lar   edilar.   Hattoki,   ko'p	
ʻ
yillik   daraxt,   kattaroq   xarsang   tosh,   jarliklarga   o'xshash   narsalar   ham   ibtidoiy
odamlar   tasavvurida  jonli,  tafakkurli,  sezuvchan  va  harakat  qiluvchi,  shuningdek,
yaxshilik yoki yomonlik keltirishi mumkin deb tushunilgan. Shunday bo'lgach, har
qanday   voqyea-hodisalarga   e'tibor   bilan   munosabatda   bo lish   taqazo   etilgan,	
ʻ
12 qurbonliklar   qilingan,   ruhlar   haqiga   duo   qilib,   marosimlar   uyushtirilgan.   Bu
haqida  yana  batafsil  to`xtalamiz.
II.BOB. Animizm va uning kishilik jamiyatida tutgan o'rni
2.1 Animizm va uning mohiyati
Animizm   deb   (lotincha   anima   –   jon,   ruh   degan   ma’nolarni   anglatadi)   tabiat
voqeliklarida,   hodisalarda   ruhlarning   mavjudligi,   ularning   inson   va   jamiyat
hayotida   faol   ishtirok   etishiga   ishonishga   aytiladi.   Insoniyat   tafakkuri
taraqqiyotining   ilk   bosqichlarida   paydo   bo‘lgan   animizm   ibtidoiy   e’tiqodning
universal   shakliga   aylangan,   chunki   u   kishidan   nafaqat   e’tiqod   qilish,   balki
muayyan udum va marosimlarni bajarishni  talab qilgan. Bu esa keyinchalik diniy
urf-odat   va   marosimlarni   vujudga   keltirgan.   Animistik   tasavvurlarga   binoan
jonzodlarda ruh mavjud. Mavjudotning tanasi ruh uchun qobiq vazifasini bajaradi,
lekin   u   tanadan   mustaqildir.   Ruh   tanani   istagan   vaqtda   tark   etishi   mumkin.   U
tanani tark etsa, kishi faolligini vaqtincha yo‘qotadi (hushidan ketadi, tush ko‘radi)
yoki   vafot   etadi.   Ruh   o‘zining   «qobig‘ini»   tark   etganidan   keyin   ham
individualligini   saqlab   qoladi.   Ruhlar   dunyosi   predmetlarda,   jonzodlarda
joylashgan va tanadan mustaqil faoliyat ko‘rsatuvchi ruhlarga bo‘linadi. Tana yoki
predmet   bilan   bog‘lanmagan   «oliy»   ruhlar   ilohiy   va   moddiy   dunyodagi
voqeahodisalarni   boshqarib   turadi,   odamlarning   hayot   yo‘lini   va   vafot   etganidan
keyingi   taqdirini   belgilaydi.   Odamlar   ruhlarning   noroziligini   vujudga   keltiruvchi
ishlarga   emas,   balki   ularning   ko‘nglini   olishga   harakat   qilishlari   kerak.   Shu   bois
ruhlar   sharafiga   diniy   marosimlar   uyushtiriladi,   bayramlar   o‘tkazib,   qurbonlik
qilinadi.   Ruh   nafas,   bug‘   yoki   soya   ko‘rinishiga   ega.   Uning   ko‘rinishidan   qaysi
shaxsga   tegishli   ekanligini   aniqlash   mumkin.   Ruh   odam   vafot   etishi   sababli
«qobig‘ini»   tark   etganidan   keyin   insonlarga   turlicha   munosabatda   bo‘ladi.
Dastlabki   odamlarga   zarar   yetkazishi   mumkin,   chunki   unda   o‘zidan   omadliroq
bo‘lgan   boshqa   kishilarga   nisbatan   g‘arazgo‘ylik   hissi   uyg‘onadi.   Lekin,   vaqt
o‘tishi  bilan uning odamlarga munosabati  o‘zgaradi. O‘lganiga ko‘p vaqt  bo‘lgan
odamlarning   ruhlari   o‘z   qonunlari   bilan   yashaydigan   jamoani   tashkil   etadilar.
Bunday   ruhlar   odatda   insonlarga   yordam   beradilar,   faqat   odamlarning   aybi
13 bilangina   ularga   yomonlik   qilishlari   mumkin.   Narigi   dunyoda   ruh   faoliyatining
davom   ettirilishi   to‘g‘risidagi   g‘oya   ta’sirida   vafot   etgan   kishini   hayotligida
to‘plagan boyliklarining bir qismi bilan qo‘shib ko‘mish marosimi vujudga kelgan.
Keyinchalik marhumga nafaqat boyliklarining bir qismi, balki xizmatkorlari, yaqin
kishilari   ham   qo‘shib   ko‘milgan.   Odatda   marhumga   qo‘shib   ko‘miladigan
xizmatkorlar   begona   kishilar   bo‘lgan.   Bunday   tartib   qabila   boshliqlari   va   hatto
oddiy kishilarning ham narigi dunyoga xizmatkori bilan ketishlariga imkoniyat deb
hisoblangan.   Katta   miqdordagi   boyliklarning   marhum   bilan   qo‘shib   ko‘mib
yuborilishi   va   odamlarni   qurbonlik   qilish   qabila   ichidagi   o‘zaro   munosabatlarga
salbiy   ta’sir   etgan,   qo‘shni   qabilalar   bilan   aloqalarni   izdan   chiqargan.   Shu   bois
ruhning  narigi   dunyodagi  sarguzashtlari   to‘g‘risidagi  g‘oya takomillashtirilgan  va
fazilatli   yashash   tiriklar   uchun   muhimroq   ekanligi   haqida   g‘oya   ishlab   chiqilgan.
Keyinchalik   ruhning   narigi   dunyodagi   taqdiri   kishining   tirikligidagi   xizmatlari
bilan belgilanadigan bo‘lgan. Ushbu aqidaga binoan narigi dunyoda rohat-farog‘at
hammaga   nasib   ham   qilavermaydi,   balki   unga   hayotini   faqat   o‘zining   elatiga
xizmat   qilishga   bag‘ishlagan,   dushmanlarga   qarshi   kurashgan,   barcha   urf-odatlar
va   din   talablarini   muqaddas   bilib,   ularni   sidqidildan   bajargan   kishilar   erishishlari
mumkin va xalqiga xiyonat qilgan sotqinlar, faqat o‘zini o‘ylab yashagan befarq va
zaif   odamlarning   ruhlari   abadiy   qiynoqqa   duchor   qilinadi   yoki   zulmatga   g‘arq
bo‘lib   ketadi,   deb   hisoblangan.   Ibtidoiy   din   shakllari   kabi   afsona   ham   katta
ahamiyatga   ega.   O‘sha   davrda   insonlar   tabiat   hodisalarini   jonli   sherik   sifatida
qabul   qilganlar   va   ularda   individual   tafakkur,   iroda   singari   sifatlar   mavjud   deb
hisoblaganlar.   Odamlar   bu   jarayonlarni   his   etganlar,   fikrlaganlar   va   tushuntirib
berishga  harakat  qilganlar. Afsona shu asnoda vujudga kelgan. Afsona  deb tabiiy
yoki   ijtimoiy   hodisalarni   sodda   xayoliy   obrazlar   yordamida   o‘rganish   va
tushuntirish vositasiga aytiladi. Afsonada obrazlilikni fikrdan ajratib bo‘lmaydi. U
fikr va voqelikni idrok etish shakli va dunyoni bilish usuli hisoblanadi. Shu asosda
odam  borliqning mohiyatini  tushunishga   intiladi. Afsona  voqelikni  tushuntirishga
intilishi   bilan   ertakdan,   aniq   tarixiy   voqeaga   asoslanganligi   bilan   esa   dostondan
farqlanadi.   Insoniyat   uzoq   o‘tmishdan   afsonaning   mohiyatini   tushuntirishga
14 harakat qilib kelgan bo‘lsa-da, hanuzgacha uning umum qabul qilingan nazariyasi
ishlab   chiqilgani   yo‘q.   Bunday   holat   uni   o‘rganishda   tadqiqotchilarning   diqqatga
sazovor   qarashlariga   to‘xtalib   o‘tishni   taqozo   etadi.   Italiyalik   tadqiqotchi   J.   Viko
birinchilardan   bo‘lib   afsonaning   falsafiy   nazariyasini   ishlab   chiqqan.   U   afsonani
odamlarning   ustidan   hukmronlik   qiladigan   oliy   kuchlarni   his   etishlari   va   ulardan
qo‘rqishlari   sababli   vujudga   kelgan   xayollar   o‘yini   deb   hisoblagan.   Qadimgi
davrda   tabiiy   va   ijtimoiy   kuchlar   oldida   insonning   ojizligi   kundalik   faoliyatida
doimo   o‘zini   namoyon   qilib   tursa-da,   borliqni   hissiymantiqiy   idrok   etgan.   Ingliz
etnografi   E.   Teylorning   fikriga   ko‘ra,   afsonalar   va   diniy   e’tiqodlarning   asosini
animizm   tashkil   etadi.   Qadimda   odamlar   predmetlar   va   hodisalarning   mohiyatini
tushuntirishda   har   bir   narsada   ruhlar   mavjudligiga   ishonishdan   kelib   chiqib,
tevarak-atrofdagi jarayonlarni ruhlar faoliyatining natijasi sifatida talqin qilganlar.
Afsona   odamlarning   voqelik   to‘g‘risidagi   sodda   fikrlari   bo‘lib,   tush   ko‘rish   va
ajdodlar ruhlari bilan muloqoti natijasida paydo bo‘lgan deb hisoblanadi. 
2.2. Animizm  haqida nazariyalar
Animizm   atamasi   ilk   bor   nemis   olimi   Shtal   (1708)   tomonidan   ilmiy   muomalaga
kiritilgan. 1871-yilda animizm atamasi ingliz olimi I.Teylor tomonidan etnografiya
fanida qo llanadi. G.Shtal animizmni hayotning boshlanishi  haqidagi ta limot debʻ ʼ
tushungan,   Teylor   esa   uni   nafaqat   jon   va   ruhlarga   ishonish,   balki   dinning   kelib
chiqishi   haqidagi   ta limot,   tanadan   jonning   ajralib   chiqishi,   dinning   asosi   deb	
ʼ
hisoblagan.   R.Marett,   Frezer,   L.Shternberg   kabi   faylasuflar   animistik
dunyoqarashni   jodugarlik,   afsungarlik   hamda   butun   tabiatni   jonlantirish
(animatizm)   haqidagi   tasavvurlar   deb   talqin   etgan.   Ibtidoiy   odamlar   inson   vafot
etganidan   keyin   uning   ruhi   chaqaloqqa   o tadi,   ruhi   o zi   yashagan   joyda   bo ladi,	
ʻ ʻ ʻ
deb bilgan. Abadiy ruh haqidagi tasavvur shu davrda paydo bo lgan. Animizm din	
ʻ
haqidagi mifologik rivoyatlar negizida vujudga keldi.
XIX   asrning   70–80-yillaridan   animizm   keng   o rganila   boshlandi.   O tgan   asrning	
ʻ ʻ
90-yillaridan boshlab ayrim katolik cherkovi vakillari (Shmidt va boshqa), Marett
va   Vundt   singari   olimlarda   animizmni   cheklanganlikda   bir   tomonlama   hukm
chiqarishda ayblovchilarga qarshi kurash olib bordi. Animizm o z rivojida barcha	
ʻ
15 dinlarga   ta sir   qilib,   turli   mamlakatlarga   tarqaldi.   Animizmning   ta siri   Markaziyʼ ʼ
Osiyo   musulmonlari   hayotida   uchrab   turadigan   ayrim   marosimlarda,   jumladan,
marhumlar   sha niga   turli   xudoyilar,   xatmi   Qur on,   is   chiqarish   kabi   udumlarda	
ʼ ʼ
saqlanib qolgan.Animizm – bu kishi ruhining mavjudligiga ishonishdir.
Animizm   ruhlar   kuchiga   ishonish   ekanligini   bilib,   animatizm   kabi   e'tiqod   haqida
bir   necha   so'z   aytish   kerak.   Bu   atrofdagi   hamma   narsaga   hayot   baxsh   etadigan
ulkan   ma'lum   bir   tasvurga   ega   bo'lmagan   kuchga   ishonishdir.   Bu   mahsuldorlik,
insoniy   omad,   chorvachilikning   unumdorligi   bo'lishi   mumkin.   Ishonch   bilan
aytishimiz mumkinki, bu e'tiqodlar  nafaqat  qadimgi  odamlarga  xos bo'lgan, balki
bugungi   kunda   ham   mavjud.   Masalan,   Hindistonda   ular   tog'larda,   o'rmonlarda,
dalalarda yashaydigan turli xil ruhlar borligiga ishonishadi. Bonglar (hind ruhlari)
ham yaxshi, ham yomon bo'lishi mumkin. Va ularni tinchlantirish uchun ular hozir
ham   turli   xil   sovg'alar   olib   kelishadi   va   qurbonlik   marosimlarini   o'tkazishadi.
Animizm   -   bu   atrofdagi   hamma   narsaga   ruh   beradigan   din.   Masalan,   Andaman
orollari   aholisi   bunga   ishonishgan   buyuk   kuch   tabiat   hodisalari   va   tabiatning  o'zi
(quyosh, dengiz, shamol, oy) mavjud. Biroq, ularning fikriga ko'ra, bunday ruhlar
ko'pincha   yovuz   bo'lib,   har   doim   odamga   zarar   etkazishga   harakat   qilishgan.
Masalan,   Erem-chaugala   o'rmonining   ruhi   odamni   jarohatlashi   yoki   hatto   uni
ko'rinmas   o'qlar   bilan   o'ldirishi   mumkin   va   dengizning   yovuz   va   shafqatsiz   ruhi
odamni   davolab   bo'lmaydigan   kasallik   bilan   urishi   mumkin.   Biroq,   ayni   paytda
tabiat   ruhlari   ham   alohida   qabilalarning   homiylari   hisoblangan.   Teylor   va   uning
izdoshlari   animizm   haqida   qanchalik   sodda   bo'lsalar   ham,   bu   din   ibtidoiy   emas.
Uning   o'ziga   xos   mantiqiyligi,   ketma-ketligi   bor,   bu   o'ziga   xos   e'tiqodlar   tizimi.
Zamonaviylikka   kelsak,   bugungi   kunda   butunlay   animistik   bo'lgan   jamiyatni
topish   dargumon,   ammo   bu   hodisaning   elementlari   bugungi   kunda   ko'pchilik
uchun   dolzarb   bo'lib   qolmoqda,   garchi   inson   mohiyatan   nasroniy   yoki   boshqa
zamonaviy   dinning   izdoshi   bo'lsa   ham.Teylor   e'tiqodning   bu   shaklini   juda   oddiy
deb   hisoblagan,   faqat   eng   qadimgi   qabilalarga   xosdir.   Va   bu   dinning   arxaik
shakllaridan   biri   bo'lsa-da,   unda   juda   ko'p   adolatsizlik   bor   edi.   Uning   fikricha,
qadimgi xalqlarning e’tiqodlari ikki yo‘nalishda rivojlangan. Birinchisi: bu tushlar,
16 tug'ilish   va   o'lim   jarayonlari,   turli   trans   holatlaridan   keyin   (turli   xil
gallyutsinogenlar   tufayli)   mulohaza   yuritish   istagi.   Buning   yordamida   ibtidoiy
odamlarda   ruhlarning   mavjudligi   haqida   ma'lum   fikrlar   paydo   bo'ldi,   ular
keyinchalik   ularni   ko'chirish   va   hokazolar   haqidagi   fikrlarga   aylandi.   Ikkinchi
yo'nalish   qadimgi   odamlarning   atrofdagi   hamma   narsani   jonlantirishga,   uni
jonlantirishga   tayyor   ekanligi   bilan   bog'liq   edi.   Shunday   qilib,   ular   daraxtlar,
osmon,   uy-ro'zg'or   buyumlari   -   bularning   barchasida   ham   ruh   bor,   nimanidir
xohlaydi   va   nimadir   haqida   o'ylaydi,   bularning   barchasining   o'ziga   xos   his-
tuyg'ulari va fikrlari borligiga ishonishdi. Keyinchalik, Teylorning fikriga ko'ra, bu
e'tiqodlar politeizmga - tabiat kuchlariga, o'lgan ajdodlar kuchiga ishonishga, keyin
esa butunlay monoteizmga aylandi. Teylor nazariyasidan shunday xulosa chiqarish
mumkin: uning fikricha, animizm dinning minimalidir. Va bu g'oya ko'pincha turli
yo'nalishdagi   ko'plab   olimlar   tomonidan   asos   qilib   olingan.   Biroq,   haqiqat   uchun
shuni   aytish   kerakki,   uning   nazariyasi   ham   zaif   tomonlarga   ega,   buni   etnografik
ma'lumotlar   tasdiqlaydi   (har   doim   ham   birinchi   dinlar   animistik   e'tiqodlarni   o'z
ichiga   olmaydi).   Zamonaviy   olimlarning   ta'kidlashicha,   animizm   bugungi   kunda
mavjud   bo'lgan   aksariyat   e'tiqod   va   dinlarning   asosi   hisoblanadi   va   animizm
elementlari   ko'p   odamlarga   xosdir.   Animizm   ruhlarga   ishonish   ekanligini   bilib,
Teylorning o'zi bu haqda nima deganini batafsil ko'rib chiqishga arziydi. Shunday
qilib,   u   bu   e'tiqod   ko'p   jihatdan   odam   uyqu   yoki   maxsus   trans   paytida   boshdan
kechiradigan   his-tuyg'ularga   asoslanadi,   deb   hisobladi.   Bugungi   kunda   buni
odamga   xos   bo'lgan   hislar   bilan   solishtirish   mumkin,   masalan,   o'lim   to'shagida.
Insonning o'zi tabiatan farq qiladigan ikkita birlikda mavjud: bu tana, moddiy qism
va   moddiy   bo'lmagan   ruh.   Aynan   ruh   tananing   qobig'ini   tark   etishi,   bir   holatdan
ikkinchi   holatga   o'tishi,   harakatlanishi,   ya'ni   tanasi   o'lganidan   keyin   mavjud
bo'lishi mumkin. Teylorning animizm nazariyasiga ko'ra, ruh o'liklar mamlakatiga
yoki   keyingi   hayotga   borishdan   ko'ra   ko'proq   narsani   qila   oladi.   Agar   xohlasa,   u
tirik   qarindoshlarini   boshqarishi,   xabarlarni   etkazish   uchun   ma'lum   shaxslar
(masalan, shomonlar) orqali ular bilan bog'lanishi, o'lgan ajdodlarga bag'ishlangan
turli   bayramlarda   qatnashishi   va   hokazo.   Diniy   tushunchalar   umuman   ibtidoiy
17 insoniyat   jamiyatlarida   mavjud.   Diniy   tushunchalarni   inkor   etish   ko‘pincha
chalkash   va   noto‘g‘ri   tushuniladi.   Bu   yerda   animizm   deb   ataladigan   ruhiy
mavjudotlar   haqidagi   ta'limot.   Animizm   tabiiy   dinning   xususiyati   sifatida.   -
Animizm,   ikki   bo'limga   bo'lingan:   1-ruh   va   boshqa   ruhlar   haqidagi   ta'limot.;
ruhlar   haqidagi   ta'limot,   uning   ibtidoiy   jamiyatlar   orasida   taqsimlanishi   va   ta'rifi.
2-   Arvohlar   ta'rifi.   Ruhlar   haqidagi   ta'limot   ibtidoiy   falsafaning   nazariy   timsoli
sifatida, hozirgi vaqtda biologiya sohasiga kiritilgan hodisalarni, xususan, hayot va
o'lim, sog'lik va kasallik, uyqu va tushlar, ekstaz va ko'rishlarni tushuntirish uchun
mo'ljallangan. Bu asosan  quyidagi  mavzularda:  ruhlarning ajralishi yoki ko'pligi;
ruh   hayotning   sababi   sifatida;       xayoliy   yo'qlikdan   keyin   uni   tanaga   qaytarish;
Ekstaz,  uyqu yoki tush ko'rish paytida tanani ruh bilan tark etish;    Uyquchilar  va
ruh   ko'ruvchilarning   ruhining   vaqtincha   yo'qligi   nazariyasi;   Boshqa   ruhlar
tomonidan   ularga   tashrif   buyurish   nazariyasi;     O'liklarning   tirik   arvohlari;     Ruh
tana   shaklini   saqlab   qoladi   va   u   bilan   birga   parchalanadi;   Ruhlarning   ovozi;
ruhning  moddiy  narsa   sifatidagi   tushunchasi;       Xotinlarning,  xizmatkorlarning  va
hokazolarning dafn qurbonliklari orqali keyingi hayotda boshqalarga xizmat qilish
uchun   ruhlarni   yuborish   -   hayvonlarning   ruhlari,   dafn   marosimida   ularni   boshqa
hayotga   yuborish;     -   O'simliklarning   ruhlari.   -   Dafn   marosimida   qurbonliklar
paytida   boshqa   dunyoga   jo'natilgan   narsalarning   ruhlari;     ibtidoiy   biologiyaning
efir   ruhidan   tortib,   hozirgi   ilohiyotning   nomoddiy   ruhigacha   bo'lgan   ruhlar
haqidagi ta'limotning tarixiy rivojlanishi 6
.
Madaniyati   shu   qadar   pastki,   diniy   tushunchalarga   ega   bo'lmagan   odamlarning
qabilalari   hozir   bormi   yoki   ilgari   bormi?   Amalda   bu   dinning   umumbashariyligi
haqidagi  savol  bo'lib, bu savolga ko'p  asrlar  davomida ijobiy, hozir  esa  salbiy va
har   ikkala   holatda   ham   aniqlik   bilan   javob   berilgan,   bu   keltirilgan   dalillarning
kamligi   bilan   keskin   farq   qiladi.   Etnograflar   madaniyatni   tushuntirish   uchun
bosqichma-bosqich rivojlanish nazariyasiga murojaat qilib, madaniyatning ketma-
ket   bosqichlarining   bir-biridan   kelib   chiqishini   ko'rib   chiqib,   umuman   dinga   ega
bo'lmagan   qabilalar   haqidagi   har   qanday   xabarni   favqulodda   qiziqish   bilan   qabul
6
 De Adnirandis Natural Arcanis.  1616 c- 102-107
18 qiladilar 7
.   “Mana,”   deyishardi   ular,   ota-bobolarida   din   bo lmagani   uchun,   dindanʻ
butunlay   mahrum   bo lgan   odamlar,   vaqt   o tishi   bilan   dinning   rivojlanishi   uchun	
ʻ ʻ
shart-sharoit   vujudga   kelgan   insoniyatning   dingacha   bo lgan   holatini   ifodalovchi	
ʻ
odamlar.     Hech   qanday   tilga   ega   bo'lmasdan   va     hech   qanday   tilsiz   va   olovdan
foydalanishni   bilmasdasdan     mavjud     bo`lgan     qabilalar   bor.     Narsalarning
tabiatidagi hech narsa bunday mavjudlik ehtimoli haqida gapirmaydi, lekin aslida
bunday   qabilalar   hali   kashf   etilmagan.   Xuddi   shunday,   diniy   tushunchalarga
mutlaqo yot bo'lgan vahshiy qabilalar haqiqatan ham topilganligi haqidagi ishonch,
biz   bunday   istisno   holat   uchun   talab   qilishga   haqli   bo'lgan   etarli   miqdordagi
dalillar bilan tasdiqlanmaydi.
Ko'pincha shunday bo'ladiki, o'zi tasvirlagan vahshiylarda diniy unsurlar yo'qligini 
umumiy ma'noda e'lon qilgan yozuvchining o'zi ham o'z va'dalarining asossizligini 
isbotlovchi faktlarni keltiradi. Misol uchun, doktor Langning ta'kidlashicha, 
Avstraliyaning tub aholisi nafaqat oliy xudo, yaratuvchi va sudya tushunchasiga, 
na sajda qilish ob'ektiga ega - na butlar, na ibodatxonalar, na qurbonliklar, balki 
ularda hatto biron bir belgi ham yo'q. Ularni ruhsiz hayvonlardan ajratib turadigan 
dinlar yoki diniy marosimlar. Keyinchalik bir nechta yozuvchilar bu so'zlarga 
ishora qilib, xuddi shu kitobda mavjud bo'lgan ba'zi tafsilotlarni yo'qotdilar, shu 
bilan birga bu so'zlardan juda muhim narsalarni o'rganish mumkin edi. Masalan, 
mahalliy aholi ba'zan azob chekadigan chechak kabi kasallikni ular "boshqa 
jonzotlarning baxtsizligidan zavqlanadigan yovuz ruh Budiyaning ta'siri" bilan 
bog'lashadi. Mahalliy aholi yovvoyi asalarilarning taroqlarini olib, Budda uchun 
bir oz asal qoldiradilar. Kvinslend qabilalarining ba'zi ikki yillik yig'ilishlarida 
yosh qizlar ba'zi yovuz xudolarga dalda berish uchun qurbon qilinadi. Nihoyat, 
muhtaram V.Ridlining fikriga ko‘ra, u “mahalliy aholi bilan suhbatlashar ekan, 
ular bilan doimo g‘ayritabiiy mavjudotlar, momaqaldiroqda ovozini eshitadigan va 
mavjud bo‘lgan hamma narsani yaratgan Durramulun haqida Bayam haqida 
ma’lum afsonalarni uchratgan. jinlarning boshlig'i, kasalliklarning manbai , 
baxtsizliklar va donolik, ularning katta yig'ilishlarida ilon shaklida paydo bo'ladi 
7
 E.Taylor. Pervobiytnaya  kultura; 1939. Moskva, st 277-279
19 "Ko'p sonli kuzatuvchilarning izchil guvohliklari tufayli ma'lumki, Avstraliyaning 
tub aholisi. evropaliklar paydo bo'lgan paytda va shu kungacha ongi ruhlar, jinlar 
va xudolar haqidagi eng yorqin g'oyalar bilan to'lgan xalq bo'lib kelgan. 
Moffatning Afrikadagi Bechuanlarning tavsiflari hech bo'lmaganda  ajoyib. Uning 
aytishicha, "bu odamlar o'lmas haqida hech qachon eshitmagan  jonlar, va ayni 
paytda oldingi iborada u shunday deydi . Bu qabila o'liklarning soyalarini 
bildiradigan so'z liritidir 8
. Feliks de Azara ruhlarning bayonotlarining ijobiy 
xiyonati haqida gapiradi - bu odamlar, go'yo Janubiy Amerikaning mahalliy 
qabilalari dinga ega. U  ularning dini yo'qligini ochiq-oydin e'lon qiladi. Shunga 
qaramay, uning ichida  inshosida payagvalar qurol ko'mayotgani kabi faktlarni 
keltiradi  va kiyim-kechak o'liklarning jasadlari bilan birga kelajak haqida bir oz 
tasavvurga ega  hayot va guana yaxshilikni mukofotlaydigan va jazolaydigan 
yomonroq mavjudotga ishonadi. Dinni va qonuniylikni tuyg'usini bunday aqlsiz 
rad etish  bu mamlakatlarning ibtidoiy qabilalari o'rtasida o'qilgan maqsadli 
tanqidni to'liq oqlaydi.  D'Orbigny: "U tasvirlagan barcha xalqlar haqida shunday 
deydi, rad etdi.  O'z pozitsiyalarini ular uchun keltirgan faktlar bilan rad etish  
tasdig‘i” . Bunday misollar so‘z ma’nosini o‘zboshimchalik bilan cheklashga 
asoslangan hukmlar qanchalik xato bo‘lishi mumkinligini ko‘rsatadi. Lang, Moffat
va Azara etnografiya o'zlari ko'rgan qabilalar haqida judayam qimmatli 
ma'lumotlarga ega bo'lgan yozuvchilardir, ammo ular rivojlangan va aniqlangan 
dinga o'xshamaydigan dinni tan olgan.
Odatda   animizm   nazariyasi   bir   butun   ta'limotning   qismlari   bo'lgan   ikkita   asosiy
dogmaga bo'linishi aniqlanadi. Ulardan birinchisi, o'lim yoki tana halokatdan keyin
mavjud bo'lishni davom ettirishga qodir bo'lgan individual mavjudotlarning ruhini
qamrab   oladi.   Ikkinchisi   qudratli   xudolarning   balandligiga   ko'tarilib,   qolgan
ruhlarni   quchoqlaydi 9
.   Animist   ma'naviy   mavjudotlar   bu   erda   va   qabrdan
tashqarida   moddiy   dunyo   va   inson   hayoti   hodisalarini   nazorat   qilish   yoki   ta'sir
qilishini   tan   oladi.   Bundan   tashqari,   animistlarning   fikricha,   ruhlar   odamlar   bilan
muloqot   qiladi   va   ularning   xatti-harakatlari   ularga   zavq   yoki   norozilik   keltiradi,
8
 Froebel, Central  America  c-58- 60
9
 Muller  Max, Lectures on the science of language. 1861 c- 209-215.
20 ertami-kechmi   ularning   mavjudligiga   ishonish   tabiiy   ravishda   va   hatto   muqarrar
ravishda   ularni   haqiqiy   hurmatga   olib   kelishi   kerak.   yoki   ularni   tinchlantirish
istagi.   Shunday   qilib,   animizm   o'zining   to'liq   rivojlanishida   xudolar   va   ularga
bo'ysunuvchi   ruhlarni   boshqarishga,   qalbga   va   kelajakka   sig'inishga   bo'lgan
e'tiqodlarni o'z ichiga oladi 10
.
Birinchidan,   diniy   ta’limot   va   marosimlar   bu   yerda   g‘ayritabiiy   yordam   yoki
vahiyga bog‘liq bo‘lmagan inson ongi tomonidan yaratilgan diniy tizimlarning bir
qismi  sifatida, boshqacha  aytganda,  tabiiy din taraqqiyotining keyingi  bosqichlari
sifatida   qaraladi.   Ikkinchidan,   vahshiylar   va   madaniyatli   xalqlar   dinlaridagi
o‘xshash  tushuncha  va marosimlar  o‘rtasidagi  bog‘liqlikni  tahlil   qilish   mumkin.
Bizning   muammomizning   rivojlanishi   boshlanadigan   birinchi   savol   bu   inson   va
boshqa   ruhlar   haqidagi   ta'limotdir.   Uning   tahlili   ushbu   bobning   qolgan   qismini
egallaydi.   Ibtidoiy   jamiyatlardagi   ruh   haqidagi   ta’limotning   mohiyatini   uning
rivojlanishini tekshirishdan ko‘rish mumkin. Ko'rinishidan, madaniyat darajasi past
bo'lgan   fikrlaydigan   odamlarni   biologik   savollarning   ikkita   guruhi   qiziqtirgan.
Ular,   avvalo,   tirik   va   o'lik   o'rtasidagi   farq   nima   ekanligini   tushunishga   harakat
qilishdi   uyg'onish,   uyqu,   ekstaz,   kasallik   va   o'limning   sababi   nima?   Ular   hayron
bo'lishdi,   ikkinchidan,   tush   va   vahiyda   qanday   inson   tasvirlari   paydo   bo'ladi?   Bu
ikki guruh hodisalarni ko‘rib,  ehtimol, birinchi navbatda, har bir insonning hayoti
va sharpasi bor, degan ochiq-oydin xulosaga kelishgan. Ikkalasi ham, aftidan, tana
bilan   chambarchas   bog'liq:   hayot   unga   his   qilish,   o'ylash   va   harakat   qilish
imkoniyatini   beradi   va   sharpa   uning   qiyofasini   yoki   ikkinchi   "men"   ni   tashkil
qiladi. Shunday qilib, ikkalasini ham tanadan ajratish mumkin: hayot undan ajralib,
uni hissiz yoki o'lik qoldirishi mumkin va sharpa undan uzoqda bo'lgan odamlarga
ko'rinadi.   Yovvoyi   faylasuflar   uchun   ikkinchi   qadamni   tashlash   qiyin   emas   edi.
Buni   madaniyatli   kishilar   uchun   bu   g‘oyani   yo‘q   qilish   nihoyatda   qiyin
bo‘lganidan   ko‘ramiz.   Bu   shunchaki   hayot   va   arvohni   birlashtirish   masalasi   edi.
Ikkalasi ham tanaga xos bo'lsa, nega ular bir-biriga xos bo'lmasligi kerak, nega ular
bir   ruhning   namoyon   bo'lmasligi   kerak?   Shuning   uchun   ularni   bir-biriga
10
  E. Taylor, Pervobiytnaya  kultura.  1939, Moskva, st 302-305
21 bog'langan deb hisoblash mumkin. Natijada, arvoh ruhi, ruh-jon deb atash mumkin
bo'lgan taniqli tushuncha paydo bo'ladi. Ibtidoiy jamiyatlarda shaxsiy ruh yoki ruh
tushunchasiga   quyidagicha   ta’rif   berish   mumkin.   Ruh   nozik,   nomoddiy   inson
qiyofasi   bo'lib,   tabiatda   bug   ',   havo   yoki   soya   kabi   narsadir.   U   jonlantirgan
borliqda hayot va fikrning sababini tashkil qiladi. U o'tmishda va hozirgi vaqtda o'z
tanasi   egasining   shaxsiy   ongi   va   irodasiga   mustaqil   va   ajralmas   egalik   qiladi.   U
tanani tark eta oladi va tezda joydan ikkinchi joyga o'tadi. Ko'pincha nomoddiy va
ko'rinmas   bo'lib,   u   jismoniy   kuchni   ham   namoyon   qiladi   va   uxlab   yotgan   va
uyg'ongan odamlarga, asosan, fantazma, sharpa, tanadan ajratilgan, ammo shunga
o'xshash   ko'rinadi.   U   boshqa   odamlarning,   hayvonlarning   va   hatto   narsalarning
tanasiga   kirishi,   ularni   egallashi   va   ularga   ta'sir   qilishi   mumkin.   Garchi   bu   ta'rif
universal   qo'llanilishi   mumkin   bo'lmasa-da,   u   har   qanday   holatda   ham   alohida
xalqlar o'rtasidagi katta yoki kichik farqlar tufayli o'zgarib turadigan norma sifatida
qabul   qilinadigan  darajada  kengdir.    Darhaqiqat,  ibtidoiy  animizm  ma'lum   nuqtai
nazardan faktlarni shu qadar qoniqarli tushuntiradiki, u madaniyatning eng yuqori
qatlamlarida ham o'z o'rnini saqlab qolgan. Klassik va o‘rta asr falsafasi  uni ko‘p
jihatdan   o‘zgartirgan   bo‘lsa-da,   zamonaviy   falsafa   esa   unga   yanada   shafqatsiz
munosabatda bo‘lgan bo‘lsa-da, u o‘zining asl xarakterining ko‘plab izlarini saqlab
qolganki, hatto zamonaviy sivilizatsiyalashgan dunyo psixologiyasida ham ibtidoiy
davrlar   merosi   yaqqol   porlab   turadi.       Shunday   qilib,   Tasmaniyaliklarning   bittasi
bor    va ayni so'z ruh va soyani  bildiradi. Algonkin hindulari   va ayni so'z ruh va
soyani   bildiradi.   Algonkian   hindulari   ruhni   "otaxchuk"   deb   atashadi,   bu   "uning
soyasi" degan ma'noni anglatadi2.  Kich tilida “natub” so zi ham “soya”, ham “jon”ʻ
ma nosini  bildiradi³. Aravakcha  "ueha" so'zi  "soya",  "jon" va "tasvir"  ma'nolarini	
ʼ
anglatadi4.   Abiponlar   soya,   ruh,   javob   va   tasvir   uchun   "loakal"   so'zidan
foydalanadilar   5.   Zulular   "tunzi"   so'zini   faqat   soya,   ruh   va   "jon"   sifatida
ishlatmaydilar, balki ular o'lim paytida odamning soyasi tark etadi deb o'ylashadi.
uning   tanasi   ma'lum   bir   tarzda,   uy   ruhiga   aylanish.   Basotholar   o‘limdan   keyin
qolgan   ruhni   nafaqat   “seriti”   yoki   “soya”   deb   ataydilar,   balki   ular   daryo   bo‘yida
yurgan   odam   timsoh   o‘z   soyasini   suvda   ushlab,   shu   tariqa   uni   suvga   tortishi
22 mumkin, deb o‘ylashadi. Kalabarda ruhning “ukpon” yoki soya bilan o'xshashligi
bor,   uning   yo'qolishi   odam   uchun   halokatli   .   Shunday   qilib,   ibtidoiy   jamiyatlar
orasida o'sha mashhur skia yoki umbra iboralarining nafaqat turlari mavjud. 
  Ruhlarning   ko‘chishi   haqidagi   ta’limotni   tadqiq   qilishda,   avvalo,   uning   ibtidoiy
qabilalar orasidagi o‘rnini aniqlash, so‘ngra madaniyatning eng yuqori pog‘onasida
rivojlanishini   kuzatish   foydali   bo‘ladi.   Ruhlarning   inson   tanasidan   yog'och   yoki
tosh   bo'laklarigacha   bo'lgan   moddiy   narsalarga   vaqtincha   ko'chishiga   ishonish
ibtidoiy falsafaning muhim qismidir. 
23 Xulosa
Shunday  qilib  animizm va  uning  kelib  chiqishi, turli ibtidoiy  va  zamonaviy  
xalqlar  hayotida  uning  turli ko`rinishlari  va  urf-odatlari  borligini ayta  olamiz. 
Bu  dinni o`rgangan  buyuk etnograf va etnolog E.Taylor bo`lib uni hamma  
xalqlar misolida o`rganib, tadqiq etgan. Uning  bu  sohadagi  ishlari juda 
qimmatlidir. Animizmning  o`rganilishi  asosan,  XIX-XX asrlarni  o`z  ichiga olib,
ko`plab  olimlar  tomonidan  o`rganilgan. Animizm odamlarda yoki  tabiatning  
biron  bir  qismida  ruh  mavjudligiga  ishonishni  o`z ichiga oladi.  Boshqacha  
qilib  aytganda,  animizm   izdoshlarining  fikriga  ko`ra,   bizni  o`rab  turgan  har  
bir narsa, har bir jonli  va  jonsiz  mavjudot va  narsalarning  barcha  turlarini  
egallaydigan,  shu  jumladan,  inson  ruhini  o`z ichiga  olgan  butun  bir qator  
ruhiy  mavjudotlar  mavjud. Shu  bilan  birga,  ushbu  ta`limotning  bir nechta 
variantlari  mavjud,  masalan,  bir  qator  shaxsiylashtirilgan  ruhiy  va  g`ayritabiiy
mavjudotlarning mavjudligi  qabul  qilingan.Garchi  bu  e`tiqodlar  qadimgi  
zamonlardan,  hozirgi dinlar paydo  bo`lishidan ancha  oldin bo`lgan  bo`lsa-da,  
animizm butun  dunyoda katta  shuhratga  ega.Bugungi  kunda  ham  dunyoda  
animizm  va  uning  ta`limotiga  ishonadigan  va  amal  qiladigan  xalqlar    bor.  
O`zimiz  ham  kundalik  hayotda  ba`zida  ruh  va  jonlarning  mavjudligiga  
ishonib ,  bunga  qarshi  har  xil  marosimlarni  amalga  oshiramiz.  Bu esa  bu  
dinning  mavjudligi  va  hozirgacha  davom  etib  kelayotganini  belgisidir.
                     
24 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. E.Taylor. Pervobiytnaya kultura, Moskva, 1939; st 273-315             
2. Roger Lewin and Robert A. Evolution the  human story, Principles of Human 
Evolution. Great Britain, 2011, oley, 2nd ed.. Blackwell, 2004. R 10-46
3. Кабиров А. Ибтидоий  жамият  тарихи. ( Марузалар  матни).  Т..., 2005  
4. Bababekov A,  Muminov O. Inson  evolutsiyasi va old tarix. Toshkent- 2017, 
230-234betlar
5. Muller  Max, Lectures on the science of language. 1861  
6. Krapf, Travels, researches and missionary labours during an eighteen years 
residens in Eastern  Africa, 1860.  
7. Hardy, Eastern Monarchism, 1860.
8. Martius Carl, Beitrage zur Ethnographie und Sprachenkunde Americas, zumal 
Brasiliens, 1867.
9. Brausser, Popolo Vuh. La livre sacré et les mythes héroiques et historiques des  
Quichés, Bruxulles 1861. 
10. Ca   Bastian  A., Zur vergleichenden Psychologie (in Lazarus und Steinthal`s 
Zeittschrift,Bd.I) vazzi, Congo, Matamba et Angola, 1694.
25

Animzm

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha