Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 323.4KB
Покупки 4
Дата загрузки 02 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Benjamin Franklin

Дата регистрации 29 Октябрь 2024

97 Продаж

Aniqlovchi va uning oʻzbek tilshunosligida tadqiqi 2

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
TILSHUNOSLIK FAKULTETI
TILSHUNOSLIK YO’NALISHI
HOZIRGI O ZBEK TILI FANIDANʻ
KURS ISH
MAVZU:  Aniqlovchi va uning o zbek tilshunosligida tadqiqi	
ʻ
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024
1 ANIQLOVCHI VA UNING O ZBEK TILSHUNOSLIGIDA TADQIQIʻ  
MUN DA RIJ A :
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI ...................................................................................................................... 1
KIRISH .......................................................................................................................................................... 3
I BOB. ANIQLOVCHI HAQIDA UMUMIY MA'LUMOT ..................................................................................... 7
1.1. Aniqlovchi va uning turlari ................................................................................................................ 7
1.2. Aniqlovchi leksik-semantik va grammatik jihatdan turlari ................................................................ 9
2.1. Aniqlovchini umumiy oʻrta ta’lim maktablari oʻqitilishi .................................................................. 14
2.2. Aniqlovchini umumiy oʻrta ta’lim maktablari oʻqitilishi me’todikalari ............................................ 20
XULOSA ...................................................................................................................................................... 26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................................ 28
KIRISH ..................................................................................................................... 3
I-BOB. ANIQLOVCHI HAQIDA UMUMIY MA'LUMOT ............................... 8
1.1.  Aniqlovchi va uning turlari .......................................................................... 8
1.2. Aniqlovchi leksik-semantik va grammatik jihatdan turlari ..................... 9
II-BOB.  ANIQLOVCHI VA UNING TA’LIM BOSQICHLARI. .................... 15
2.1. Aniqlovchini umumiy o rta ta’lim maktablari o qitilishi	
ʻ ʻ ........................ 15
2.2. Aniqlovchini o qitilishi me’todikalari	
ʻ ....................................................... 21
XULOSA ................................................................................................................ 28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI	
ʻ ......................................... 30
2 KIRISH
Mamlakatimizda  glaoballashuv jarayonida ta’lim  tarbiya jarayonida jiddiy
islohotlar,   tub   burilishlar   ro y   bermoqda.   Zero,   O zbekiston   Respublikasiningʻ ʻ
Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta’kidlaganlaridek:   «Bugungi   kunda   oldimizga
qo ygan   buyuk   maqsadlarimizga   ezgu   niyatlarimizga   erishishimiz,	
ʻ
jamiyatimizning yangilanishi, hayotimizning taraqqiyoti va istiqboli uchun amalga
oshiralayotgan   islohotlarimiz,   rejalarimizning   samarasi,   taqdiri   –   bularning
barchasi,   avvalambor,   zamon   talablariga   javob   beradigan   yuqori   malakali,   ongli
mutaxassislar   tayyorlash   muammosi   bilan   chambarchas   bog liqligini   barchamiz	
ʻ
anglab   yetmoqdamiz»   .   2017-yil   22-dekabr   kuni   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev   birinchi   marta   mamalakatimiz   parlamenti   Oliy
Majlisga Murojaatnoma taqdim etdi. 
Murojaatnoma   2017-yilda   amalga   oshirilgan   asosiy   ishlar   yakuni   va
O zbekiston   Respublikasini   2018-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng	
ʻ
ustuvor yo nalishlariga bag ishlangan. 	
ʻ ʻ
Murojaatnomada   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev	
ʻ
“Biz   ulug   bobolarimizning   munosib   davomchilari   bo ladigan   yetuk   insonlarni	
ʻ ʻ
tarbiyalash masalasiga, afsuski, yetarlicha ahamiyat bermadik. 
Holbuki, intellektual va madaniy salohiyatning qanday noyob boylik ekani,
nodir   talant   egalarini   tarbiyalab   kamolga   yetkazish   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega
ekanini   unutishga   haqqimiz   yo q”,   deb   ta’kidladi.   Darhaqiqat,   yosh   avlodning	
ʻ
ta’lim-tarbiyasiga barchamiz mas’ulmiz. 
.   Gap   bo laklarini   innovatsion   texnologiyalar   asosida   o rganish   mavzusi	
ʻ ʻ
shakllantirishga yordam beradi. BMI mavzusiningg dolzarbligi yuqoridagilar bilan
belgilanadi.
 “Aniqlovchi” mavzularini o tishda qo llanadigan munosib usullarni tanlash	
ʻ ʻ
imkoniyatiga   ega.   Aniqlovchi   so z   kengaytiruvchi   bo lganligi   uchun   ham   hol
ʻ ʻ
to ldiruvchidan   keyin   o rganiladi.   Mazkur   mavzuni   o rganishda   ijodiy-amaliy	
ʻ ʻ ʻ
topshiriqlar   orqali   qaratqichli   aniqlovchi   va   sifatlovchi   aniqlovchilar   haqida
3 tushuncha   hosil   qilinadi;   ularning   so z,   so z   birikmalari   bilan   ifodalanishiʻ ʻ
yuzasidan   ma’lumotlar   beriladi.Shunday   ma’lumot   bergan   tadqiqotchi
olimlarimizdan   Нурмонов   А .,   Маҳмудов   Н .,   Ахмедов   А .,   Солихўжаева   С .   va
ustozimiz   Ra’no   Sayfullayeva     bir   muncha   tahlil   qilib   o rganishgan.   Aniqlovchi	
ʻ
bilan   bir   qatorda   izohlovchi   haqida   ham   ma’lumot   beriladi.   Berilgan
izohlovchilarni   sodda   va   murakkab   izohlovchilarga   ajratish,   ularni   shaxs   nomlari
va shaxs otlari, shuningdek, vaqt (yil, oy, kun) otlari bilan birga qo llash yuzasidan	
ʻ
ijodiy-amaliy   topshiriqlar   bajariladi.   Tilshunosligimizning   tadqiq   qilishimizdagi
ta’limining   bosh   maqsadi   o quvchilarda   og zaki   va   yozma   savodxonlik	
ʻ ʻ
ko nikmasi, to g ri va aniq anglab yetib, malakasini oshirishda  tarkib toptirishdan	
ʻ ʻ ʻ
iborat.
Asosiy   maqsad   tilshunosligimizda   aniqlovchi   va   uning   o zbek   tilshunosligida	
ʻ
tadqiqi ning   bo lganligi   sababli,   mashg ulot   materiallarini   tanlash,  	
ʻ ʻ kurs   ishini
tashkil   etish   ishlari ni   shakllantirish   va   rivojlantirishga   qaratilishi   lozim.   Shuning
uchun   aniqlovchi va uning o zbek tilshunosligida tadqiqi	
ʻ ning ko rinishlarini tahlil	ʻ
qilish,   aniqlovchi   va   uning   tarkibini   tahlil   qilib   o zlashtirish,   esda   saqlash   orqali	
ʻ
o rganiladi. Bu masala kurs ishining diqqat markazida turadi. 	
ʻ
Gap haqida fikr yuritilganda professor A. G ulomovning quyidagi fikrlarini	
ʻ
o rinli   deb   bilamiz.   “Aniqlovchi   gap   bo laklarining     bir   bo lagi   sanaladi.   Til	
ʻ ʻ ʻ
nazariyasiga   oid   ma’lumotlarni   isbotlash   va   uni   mustahkamlash   maqsadida   juda
ko p   saylanma   gaplardan   foydalanishga   to g ri   keladi.   Bu   gaplarda   ko pincha
ʻ ʻ ʻ ʻ
grammatik talab hisobga olinsa-da, ammo mavzu birligi e’tibordan chetda qoladi.
Natijada   bitta   mashqda   turli   mavzudagi   gaplarda   aniqlovchi   bo laklarga   duch	
ʻ
kelish   mumkin.   Shuning   uchun   iloji   boricha   gaplarning   bir   mavzuda   bo lishini	
ʻ
ta’minlash   nutq   o stirish   talablariga   mos   bo lib   tushgan   bo lardi”.   Yuqoridagi	
ʻ ʻ ʻ
fikrga   asoslangan   holda   shuni   aytish   mumkinki,   aslida   gapni   yuzaga   keltiruvchi
asosiy   vositalar   bu   gapning   bo laklaridir.   Shuning   uchun   ham   Aniqlovchi   gap	
ʻ
bo laklarining  tadqiqini olimlarning ustozlarimizni yordami bilan tadqiq qilamiz.	
ʻ
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat	
ʻ
4 Mirziyoyev   o zining   Til   bayramidagi   nutqida   “Kimda-kim   o zbek   tilining   borʻ ʻ
latofatini, jozibasi  va ta’sir  kuchini, cheksiz  imkoniyatlarini  his qilmoqchi  bo lsa,	
ʻ
munis   onalarimizning   allalarini,   ming   yillik   dostonlarimizni,   o lmas
ʻ
maqomlarimizni   eshitsin,   baxshi   va   hofizlarimizning   sehrli   qo shiqlariga   quloq	
ʻ
tutsin”   1
.
Turkiy   tillarning   katta   oilasiga   mansub   bo lgan   o zbek   tilining   tarixi	
ʻ ʻ
xalqimizning   ko p   asrlik   kechmishi,   uning   orzu-intilishlari,   dardu   armonlari,	
ʻ
zafarlari va g alabalari bilan chambarchas bog liqdir.	
ʻ ʻ
Ajdodlarimiz, ota-bobolarimiz aynan ona tilimiz orqali jahonga o z so zini	
ʻ ʻ
aytib kelganlar.  Shu tilda buyuk madaniyat namunalarini, ulkan ilmiy kashfiyotlar,
badiiy durdonalar yaratganlar.
O tmishda   o lkamizni   bosib   olgan   turli   yovuz   kuchlar   bizni   avvalo   o z	
ʻ ʻ ʻ
tilimizdan,   tariximiz   va   ma’daniyatimizdan,   dinu   diyonatimizdan   judo   qilishga
qayta-qayta   urindilar.   Ular   el-yurtimiz   boshiga   qanday   a’zob-uqubatlar,   kulfat   va
musibatlar solgani tarixdan yaxshi ma’lum.  
Ammo   ja’sur   va   matonatli   xalqimiz   har   qanday   og ir   sinovlarda   ham   o z	
ʻ ʻ
ozodligi va istiqloli uchun mardona kurashdi. Bu yo lda behisob qurbonlar berdi. 	
ʻ
Har   qanday   zulm   va   zo ravonliklarga   qaramasdan,   o z   ona   tilini   -   milliy	
ʻ ʻ
g ururini saqlab qoldi. Nafaqat saqlab qoldi, balki uni har tomonlama rivojlantirib,	
ʻ
bugungi avlodlarga bezavol yetkazib berdi.
Bu   borada   ma’naviy   jasorat   va   fidoyilik   ko rsatgan   buyuk   arboblarimiz,	
ʻ
adib   va   olimlarimiz,   ulamolarimiz,   ulug   san’atkorlarimizning   xotirasini   bugun	
ʻ
hurmat va ehtirom bilan yod etamiz. 
1
  Каримов   И . А .   Юксак   маънавият   –   енгилмас   куч .   –   Тошкент :
Маънавият , 2008. 
5 Kurs ishining maqsadi:   Aniqlovchi va uning o zbek tilshunosligida tadqiqʻ
etish va o rganish	
ʻ  asosiy maqsadi hisoblanadi.
Kurs   ishining   vazifasi:   kurs   ishining   mavzusidan   kelib   chiqqan   holda
Aniqlovchi   va   uning   o zbek   tilshunosligida   tadqiq	
ʻ   mavzusini   rejalar   asosida
batafsil o rganish.	
ʻ
Kurs   ishining   tuzulishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxatidan   iborat.   Har   bir   bob   ikkitadan   mavzuni   o z	
ʻ ʻ
ichiga oladi.
6 I   BOB. ANIQLOVCHI HAQIDA UMUMIY MA'LUMOT
1.1.  Aniqlovchi va uning turlari  
ANIQLOVCHI   -   gapning   ikkinchi   darajali   bo lagi.   Narsa,   hodisa   nomigaʻ
tobelanib,   uning   b elgisi   (xususiyati,   sifati)   ni   anglatadi.   Aniqlovchining   uch   turi
mavjud: a) izohlovchi Aniqlovchi (boshqa nomni bildiradi, masalan, o zbek shoiri	
ʻ
Furqat);   b)   sifatlovchi   Aniqlovchi   (masalan,   keksa   tog lar	
ʻ );   v)   qaratuvchi
Aniqlovchi   —   belgili   yoki   belgisiz   qaratqich   kelishigi   shaklidagi   so z   bilan	
ʻ
ifodalanadi   (masalan,   suvning   beti   yoki   suv   beti ).   Predmet   ma’nosini   bildiruvchi
so zni   izohlaydigan   va   uning   belgisini   anglatadigan   ikkinchi   darajali	
ʻ
bo lakka
ʻ   aniqlovchi   deyiladi .   Aniqlovchi   ва   uning   ifodalanishi.   Aniqlovchi   ot
bilan   ifodalangan,   shuningdek,   bo lak   yoki   bo lak   bo laklarining,   undalma   yoki	
ʻ ʻ ʻ
kirish   birikmalarining  kengaytiruvchisidir.  To ldiruvchi  kabi  aniqlovchi  ham  so z	
ʻ ʻ
kengaytiruvchisi   sifatida   gap   tarkibida   qatnashayotgan   otlarning   lug aviy	
ʻ
valentligini   to ldiruvchi   vosita   sifatida   namoyon   bo ladi   va   gap   konstruktiv	
ʻ ʻ
tuzilmasi   o rin   egallamaydi.   Uning   lisoniy   satrga   aloqadorligi   muayyanlashuvchi	
ʻ
otning   qanday   valentligiga   muvofiq   kelishi   va   uni   sintaktik   aloqa   bilan
voqelantirishidir. 2
Aniqlovchi   so z   kengaytiruvchisi   ekan,   u   istagan   gap   bo laklariga	
ʻ ʻ
tobelanishi mumkin: 
1. Kesim aniqlovchisi:  Nilufar a’lochi talaba .  
2. Ega aniqlovchisi:  Kimning gapi to g ri	
ʻ ʻ . 
3. Hol aniqlovchisi:  So lim va xushhavo vodiyda o rnashdilar	
ʻ ʻ . 
4. To ldiruvchi aniqlovchisi: 	
ʻ Bizning yorni ko rgan bormi	ʻ . 
5. Undalma aniqlovchisi:  Xayr endi, yashil vodiy, xushmanzara tog	
ʻ . 
2
  Маъруфов   А .,  Абдураҳмонов   Ғ .  Ўзбек   тилидан   қўлланма , - Тошкент , 1959. 8. 
Ғуломов   А . Ғ .,  Асқарова   М . А .  Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили .  Синтаксис . –
Тошкент , 1965
7 Aniqlovchi   mustaqil   holda   biror   bo lakka   bog lanishi   ham,ʻ ʻ
kengaytiruvchilar tarkibida kelishi ham mumkin. Qiyoslang: 
Bir yonda lojuvard Bahri muhit bor 
Bir yonda zafaron Sahroyi kabir 
Bir yonda oq sochli tog lar purviqor 	
ʻ
Sening toleinga o qiydi takbir 	
ʻ
Misralardagi   lojuvard   so zi   Bahri   muhit   (ega),   zafaron   so zi   esa   Sahroyi	
ʻ ʻ
kabir   (kesim)   so ziga   aniqlovchi   bo lib,   bo laklar   kengaytiruvchisi   sifatida	
ʻ ʻ ʻ
namoyon bo lgan. Uchinchi misradagi sochli so zi tog lar (ega) so ziga tobelangan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lib,   o z   navbatida   oq   so zini   o zi   tobelangan.   Aniqlovchi   gapda   turlicha	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ifodalanishga   ega.   Aniqlashning   o ziga   xosligiga   ko ra,   aniqlovchining   materiali	
ʻ ʻ
ham, shunga muvofiq, uning kengayuvchi so z bilan sintaktik aloqasi ham turlicha	
ʻ
bo ladi. 	
ʻ
Aniqlovchining   turlari .   Predmetning   qandayligi,   tusi,   xususiyati,   maza-
ta’mi, shakli, tabiati kabilarni muayyanlashtirish lozim bo lganda aniqlovchi sifat,	
ʻ
sifatdosh,   ba’zan   ot   turkumlaridan   bo lgan   so zlar   bilan   ifodalanadi.   Biror   shaxs	
ʻ ʻ
yoki   predmetga   qarashlilikni   anglatish   zaruriyati   bo lganda   aniqlovchi   ot   yoki   ot	
ʻ
o rnidagi so z bilan ifodalanadi	
ʻ ʻ 3
. 
Shunga ko ra, aniqlovchi ikki xil bo ladi: 	
ʻ ʻ
1.Belgini muayyanlashtiruvchi aniqlovchi (sifatlovchi) 
2.Qarashlilikni muayyanlashtiruvchi aniqlovchi (qaratuvchi). 
Bunday   birikma   "sifatlovchi   X   sifatlanmish"   qolipida   tuziladi,   ikkinchi   –
hokim   a’zo   odatda   ot   leksema   bilan   ifodalanadi,   birinchi   –   tobe   a’zo   ot
leksemaning   biror   belgisini   bildiradi ;   birikma   esa   bir   butun   holda   ma’lum   bir
belgisi   aniqlangan   predmet   tushunchasini   anglatadi.   Sifatlovchi   bilan
3
  Неъматов   Ҳ.,   Сайфуллаева   Р.,   Қурбонова   М.   Ўзбек   тили   структурал
синтаксиси асослари. Тошкент: Университет, 1999. 
8 sifatlanmishning tobe sintaktik aloqasi ko paytiruv alomatini (X) yozib ko rsatiladiʻ ʻ
(Boshqa o rinlarda ham tobe sintaktik aloqa shu alomat bilan ko rsatiladi):	
ʻ ʻ
1.2. Aniqlovchi leksik-semantik va grammatik jihatdan turlari
Aniqlovchi   predmetning   xususiyatini,   qarashliligini   va   shu   kabilarni
ifodalaydi.   Aniqlovchi   leksik-semantik   va   grammatik   jihatdan   uch   xil   bo ladi:	
ʻ
sifatlovchi, qaratuvchi, izohlovchi.
1. Sifatlovchi aniqlovchi
Aniqlovchining bu turi ot bilan ifodalangan bo lakka odatda bitishuv yo li	
ʻ ʻ
bilan   bog lanib,   otdan   anglashilgan   predmetning   belgi-xususiyatini,   sifatini,	
ʻ
miqdorini,   o ringa   munosabatini   bildiradigan   aniqlovchining   bir   turidir.	
ʻ
U   qanday?,   qanaqa?,   qaysi?,   qancha?,   necha?,   nechanchi?,   qachongi?,
qayerdagi?   so roqlaridan biriga javob bo ladi
ʻ ʻ .
Sifatlovchi bog lanib kelgan so z	
ʻ ʻ   sifatlanmish   deb ataladi.
Sifatlovchi turli so z turkumlari bilan ifodalanadi:	
ʻ
1)   sifat   bilan:   Quyoshning   issiq,   tansiq   nurlari   odamlarga   xush
yoqadigan   bo lib   qoldi.  	
ʻ (O .Hoshimov)	ʻ .   Rang-barang   gullar,   har   xil   ekinlar,
bog lar,   suvlar   quyoshda   yashnab   tovlanadi	
ʻ
(Oybek).   Yaxshi   so z,	
ʻ   yaxshi   muomala, ishq-muhabbat – insonni insonga, qalbni
qalbga bog laydigan	
ʻ   sehrli   ip.  (Sh.Ubaydullayev).
2)   son   bilan:   Ikkita   zog ora   non   bilan	
ʻ   to rtta	ʻ   turshakni   dasturxonga
qo yib   tamaddi   qilgan   bo ldim.  	
ʻ ʻ (O .Hoshimov).	ʻ   Birinchi   qor   ham   shu   tepalik
boshiga   yog adi,	
ʻ   birinchi   maysalar   ham   Xirmontepa   bag rida   ko karadi.	ʻ ʻ
(O .Hoshimov)	
ʻ .   Uch-to rtta	ʻ   yirik-yirik   qora   qushlar   nimanidir   mo ljalga   olib	ʻ
shoshilmay aylanishadi.  (P.Qodirov).
3)   olmosh   bilan:   Allaqaysi   dengiz   qushlarining   odati   qiziq   ekan.
(O .Usmonov)	
ʻ   Har bir   qiyinchilikdan so ng bir rohat bor. 	ʻ (Maqol).
4)   ot   bilan:   Asfalt   ko chaning   u   er   bu   erida   suv   xalqob   bo lib	
ʻ ʻ
yotardi.   (O .Hoshimov).	
ʻ   Kumush   so zingni chaqaga mayda qilma. 	ʻ (Maqol).
9 - dagi   affiksini   olgan   otlar   ham   sifatlovchi   vazifasini   bajaradi.
Masalan:   Uydagi   har   bitta   buyum   Ma’sudani   esimga   soladi.   (P.Q.).   Toshkentlik
yosh olim...   atrofdagi   cho ponlarni to plab, ziyofat qilib bermoqda... edi. ʻ ʻ (P.Q.).
5)   sifatdosh   bilan:   Unda   dam   oladigan   va   yo   tunab   qoladigan   manzil
yo q. 	
ʻ (K.Yashin).   Aytar   so zni ayt,	ʻ   aytmas   so zdan qayt. 	ʻ (Maqol).
6)   ravish   bilan:   Ko p	
ʻ   befoyda   narsalarni   o rganganingdan   ko ra   senga	ʻ ʻ
doimo xizmat qiladigan besh-o nta yaxshi o gitni bilganing ma’qulroq. 	
ʻ ʻ (Seneka).
7)   taqlid   so z   bilan:	
ʻ   G ir-g ir	ʻ ʻ   mayin   bahor   shamoli.   (Oybek).   Bir   gala
o rdak   kanal   bo yiga   tushdi.   Bularning	
ʻ ʻ   g aq-g uq	ʻ ʻ   ovozi   ancha   vaqtgacha
bosilmadi.  (S.Ahmad).
Sifatlovchi   ba’zan   so z   birikmasi   bilan   ham   ifodalanadi.   Masalan:	
ʻ
Qarama-qarshi   turgan   ikki   eshikning   birini   shaxt   bilan   ochdi...   (P.Qodirov).
Dunyoda xushfe’l, olijanob, hamisha   ezgu niyat bilan ish qiladigan   odamlar juda
ko p 	
ʻ (O.Husanov).
Sifatlovchi   vazifasini   gapga   teng   predikativ   birliklar   ham   bajarishi
mumkin:   Himmati   zo r	
ʻ   kishining   qimmati   zo rdir.   («Oz-oz   o rganib   dono	ʻ ʻ
bo lur»).	
ʻ
2. Qaratqich aniqlovchi
Bu   aniqlovchi   ot   yoki   otlashgan   so z   bilan   ifodalangan   bo lakka	
ʻ ʻ
muvofiqlashuv   yo li   bilan   bog lanib,   o zi   ifodalayotgan   shaxs   yo   predmetga	
ʻ ʻ ʻ
boshqa   bir   shaxs   yoki   predmetning   qarashli,   tegishli   ekanini   bildiruvchi
aniqlovchining bir turidir. U   kimning? nimaning? qayerning?   so roqlaridan biriga	
ʻ
javob bo ladi.	
ʻ
Qaratuvchi bog lanib kelgan so z	
ʻ ʻ   qaralmish   deb yuritiladi.
Qaratuvchi quyidagicha ifodalanadi:
1) ot yoki ot o rnida qo llanadigan olmosh bilan:
ʻ ʻ   Tip-tiniq   fazoning   bir
burchida   turnalar   karvoni ko rindi. Zum o tmay	
ʻ ʻ   ularning   o ychan sadolari havoni	ʻ
to ldirdi... 	
ʻ (O .Hoshimov).	ʻ
2)   harakat   nomi   bilan:   U   bilan   uchrashishning   ming   xil   yo lini   izladi.	
ʻ
(S.Ahmad).   Ovora bo lmoqning	
ʻ   nima zarurati bor?  (A.Qodiriy).
10 3)   otlashgan   sifat   bilan:   Nomardga   ishi   tushmagan   mardning   qadrini
bilmas.   (Maqol) .   Tekinning   minnati   ko p,ʻ   mehnatning   ziynati   ko p.   (Maqol).	ʻ
Qo rqoqning	
ʻ   ko zi katta,	ʻ   ahmoqning   so zi katta. 	ʻ (Maqol).
4) otlashgan son bilan:   O nning	
ʻ   yarmi – besh.
5)   otlashgan   olmosh   bilan   (sifat,   son   o rnida   qo llanadigan   otlashgan	
ʻ ʻ
olmosh bilan):   Buning   sababi ko p. 	
ʻ (P.Qodirov) .
6) otlashgan sifatdosh bilan:   O qiganning	
ʻ   tili ko p uzun bo ladi. (Maqol).	ʻ ʻ
7)   otlashgan   ravish   bilan:   Ertaning   buguni   bor,   bugunning   ertasi   bor.
(Maqol).
Qaratuvchi   ba’zi   hollarda   so z   birikmasi   bilan   ifodalanishi   mumkin.	
ʻ
Masalan:   ... kim bo lsa ham	
ʻ   beklardan birining   shunday tinchsizlik chiqarishig a	ʻ
«mumkin va bo ladirg an ish» deb qarar edi. 	
ʻ ʻ (A.Qodiriy) .  
Cho qqida   yashashning	
ʻ   ta’rifi   ulug ,   cho qqidan   olam   keng,   cho qqida   -	ʻ ʻ ʻ
yorug !!! 	
ʻ (Shuhrat).
Qaratuvchi   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ham   ifodalanadi.
Masalan:   Uyda   rohati   yo qning	
ʻ   ko chada   farog ati   yo q.   (Maqol).	ʻ ʻ ʻ   Dili
qing irning	
ʻ   tili qing ir. 	ʻ (Maqol).   Qizi borning   nozi bor.  (Maqol).
Qaratuvchi   ikki   xil   shaklda   bo lishi   mumkin:   belgili   va   belgisiz.	
ʻ
Aniqlovchi qaratqich kelishigi affiksini olgan bo lsa,	
ʻ   belgili   bo ladi. Masalan:	ʻ   Har
narsaning   dalili   bor:   aqlning   dalili   –   fikr,   fikrning   dalili   sukutdir.   («Oz-oz
o rganib dono bo lur»).	
ʻ ʻ
Aniqlovchi   qaratqich   kelishigi   affiksini   olmagan   bo lsa,	
ʻ   belgisiz   sanaladi.
Masalan:   Xullasi,   ikkala   qal’a   ahli   bir-biri   bilan   ahil,   bir   onaning   bolasidek
yashar   ekan.   (S.Ahmad).   Mashina   Hazrat   Botir   burulishiga   kelganda,
Tolibjon   kabina   tomini tapillatib urdi. (S.Ahmad).
  3. Izohlovchi
Bu   bo lak   aniqlovchining	
ʻ       bir   turi   sifatida   o zi   aloqador   bo lgan   so zga	ʻ ʻ ʻ
bitishuv   yo li   bilan   bog lanib,   uni   boshqacha   nom   berish   yo li   bilan   aniqlab,	
ʻ ʻ ʻ
izohlab keladi.
Izohlovchi bog lanib kelgan so z	
ʻ ʻ   izohlanmish   deb qaraladi.
11 Izohlovchi, asosan, ot bilan ifodalanib, quyidagi ma’nolarni bildiradi:
1)   unvonni:   Orqadagi   «Chayka»dan   general   Luqmonov   tushdi.
(S.Ahmad). Ro para kelgan bir ayoldan: «ʻ Professor   Jabborov qayerda o tiradi?»-	ʻ
deb so radi. 	
ʻ (O .Usmonov).	ʻ
2)   amalni:   Qishloq   xo jalik   bo limining   mudiri   Zokir   Qo shmoqov	
ʻ ʻ ʻ
qotmadan   kelgan,   jikkakkina   yigit   bo lib,   harakatchan   yigit   edi.	
ʻ   (O .Usmonov)	ʻ .
Ko rinishidan qo rs odamga o xshab ketadigan bo lim mudiri O sar Qurbonovich	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
kirib keldi.  (Y.Yakvalxo jaev).	
ʻ
3)   kasbni,   mutaxassislikni:   Rafiqov   idorada   turolmaydi,   chunki   idorada
hisobchi   Umar   Alidan   boshqa   hech   kim   yo q.  	
ʻ (A.Qodiriy) .   Adabiyot   o qituvchisi	ʻ
YAmin afandi bir dasta insholar yozilgan daftarlar ustiga bitta kitob qo yib, kirib
ʻ
kelarmish   (Y.Yakvalxo jaev)	
ʻ . U rassom O rol Tansiqboev asarlarining nushasini	ʻ
jurnallardan qirqib olib saqlardi . (S.Ahmad).
4) qarindoshlikni:   Nomimni dadam emas,   bobom   Ahmadbek hoji qo ygan	
ʻ
ekanlar.   (Y.Yakvalxo jayev).   Hojar	
ʻ   xolam   ham   qozon   nonni   yopadilar-ku.
(P.Qodirov).   Saltanatning   ukasi   Mirvosil   armiyadan   ta’tilga   kelgani,   shunda
qarindosh-urug larining barii yig ilganini xabarlashdi. 	
ʻ ʻ (O .Usmonov)	ʻ .
5)   laqabni:   Mahamat   chatoq   keyingi   fikrlarini   bir   safga   jamlayotganday
tag in   bir   oz   jim   qoldi.  	
ʻ (O .Usmonov)	ʻ .   Islom   Novcha   ketmonini   qo liga   olib,	ʻ
hammadan   yarim   gaz   yuqori   turgan   qaddi   bilan   g o zaning   ustiga   keladi.	
ʻ ʻ
(A.Qodiriy). Dalavoy kal dadangni tanirdi, o shandan so radim. 	
ʻ ʻ (S.Ahmad) .
6)   taxallusni:   Muso   Toshmuhammad   o g li  	
ʻ ʻ Oybek   -   taniqli   o zbek	ʻ
yozuvchisi.
7) jinsni:   Nahot qiz bola o z otasini shunchalik mensimasa? 	
ʻ (O.Yoqubov) .
Maktab  yonidagi  ikki  xonali   uychada o qituvchi	
ʻ   qiz   Cho lponoy istiqomat  qiladi.	ʻ
(P.Qodirov) .
8)   yaqinlikni:   Yana   do stim	
ʻ   Mamajon   Ali   jonimga   oro   kirdi.
(Y.Yakvalxo jayev)	
ʻ .   Malohatxon   dugonasi   Hamida   bilan   Akromni   hazil-
mutoyibalar bilan kuzatib qo yishar edi. 	
ʻ (O.Yoqubov) .
12 Izohlovchi   ba’zan   so z   birikmasi   bilan   ham   ifoda   etiladi.ʻ
Masalan:   Ayniqsa,   yosh   olim   Aziz   Qosimovning   xizmatlari   salmoqli   bo ldi.	
ʻ
(O .Usmonov)	
ʻ .   Xonaga   kichkina   sandiqcha   ko tarib,	ʻ   asab   doktori   Shamsiqamar
kirib   keldi.   (Y.Yakvalxo jayev)	
ʻ .   Bu   ma’ruza   institutning   bosh   arxitektori   Zafar
Boboyevning bir loyihasi to g risida edi. 	
ʻ ʻ (O.Yoqubov) .
Izohlovchi   izohlanmishdan   oldin   ham,   undan   keyin   ham   kelishi
mumkin:   So ng	
ʻ   boshqarma   boshlig i	ʻ   G iyosiddinovni   esladi.  	ʻ (P.Qodirov) .   U
dadasi   bilan   mendan   tashqari,   Oqsoqolga,   Xolposh   xolasiga ,   Potma-
Zuhra   kelinoyilariga   salom aytibdi.  (O .Hoshimov)	
ʻ .
13 II BOB. ANIQLOVCHI VA UNING TA’LIM BOSQICHLARI.
2.1. Aniqlovchini  umumiy o rta ta’lim maktablari o qitilishiʻ ʻ
Umumiy   o rta   ta’lim   maktablarining   5-9   sinflarida   o tiladigan   «Ona   tili»	
ʻ ʻ
fani o quvchilarda:	
ʻ
  -   o zbek   tilining   fonetikasi,   leksikasi   va   grammatikasi   bo yicha   nutqning	
ʻ ʻ
og zakiva   yozma   shakllaridan   to g ri   foydalanish   uchun   zarur   bo lgan   ilmiy   –	
ʻ ʻ ʻ ʻ
amaliy ma’lumotlar berishni;
 - o zbek tilida to g ri talaffuz, imlo va punktuasiyasining asosiy qoidalarini	
ʻ ʻ ʻ
o zlashtirib olishni; 	
ʻ
-   ona   tilining   so z   xazinasi   bo lmish   turli   lug atlardan   to g ri   foydalana	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
olishni;   -   o z   fikrini   nutq   vaziyatiga   mos   ravishda,   turli   shakllarda   ifodalay   olish	
ʻ
ko nikmalarini hosil qilishni; 	
ʻ
-   muayyan   bir   xabarni   yoki   ma’lumotni   turli   shakllarda   bera   olish
yo llarini;
ʻ
  -   kundalik   hayot   uchun   zarur   bo lgan   ish   qog ozlarini   yuritish	
ʻ ʻ
ko nikmalarini;	
ʻ
  -   yosh   va   bilim   darajasiga   mos   bo lgan   badiiy,   ilmiy,   siyosiy   asarlarni	
ʻ
o rganib, ular haqidagi fikr-mulohazasini, shaxsiy munosabatini og zaki va yozma	
ʻ ʻ
shakllarda to g ri bayon eta olish ko nikmasini;	
ʻ ʻ ʻ
  -   tashqi   dunyoni   o rganish   va   uni   til   birliklarida   ifodalashda,   jamiyat	
ʻ
a’zolari   orasida   muloqot   o rnatishda   ona   tilining   beqiyos   ahamiyatini   his   etish
ʻ
uchun   zarur   bo lgan   nazariy   ma’lumot   va   amaliy   ko nikmalar   berishni   asosiy	
ʻ ʻ
vazifalar qilib oladi.
5-sinf   o quvchilari   gap   bo laklariga   doir   mavzularni   darslikda   keltirilgan
ʻ ʻ
qoida   va   mashq   namunalari   asosida   o rgansalar,   mavzu   ularga   tez   va   oson	
ʻ
tushuniladi.   Shuningdek,   qo shimcha   ma’lumotlar   asosida,ya’ni   maqollar	
ʻ
vositasida   o rganish   o quvchi   ongida   tez   va   oson   saqlanadi.  	
ʻ ʻ Ona   tili   darslarida
mavzu   uchun   belgilangan   mashqlar   bir   mavzu   doirasida   bo lishi   diqqatga	
ʻ
sazovordir. Chunki o quvchi bitta mashqda turli- tuman mavzudagi gaplarni tahlil	
ʻ
14 qilsa,   uning   fikrlashida   chigallikni   keltirib   chiqaradi.   Har   bir   mavzuning
yoritilishidagi   asosiy   maqsadlardan   biri   tarbiyaviy   maqsad   hisoblanadi.   Gap
bo laklarini   o rgatishimizda,   mavzuni   yoritishda   maqollar   ishtirok   etgan   matnlarʻ ʻ
ham   mavzuga   mos   keladi,   ham   matndagi   har   bir   maqolning   tarbiyaviy   ahamiyati
o quvchi   ongiga   singdiriladi.   Umuman   olganda,   o zbek   tili   fani   bo yicha   nashr
ʻ ʻ ʻ
qilingan   ko pgina   ilmiy   adabiyotlarda   gap   bo laklari   mavzusi   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
ma’lumotlar   keltirilgan. 4
  Maktab   darsliklarida   gap   bo laklarilarni   o rganishda	
ʻ ʻ
nimalarga e’tibor berish kerak? 
Bu   haqida   olimlarimizning   fikrlari,   ilmiy   qarashlari   jamlangan   kitoblarini
o qishimiz maqsadga muvofiqdir. Chunki har bir o rgatilayotgan bilim ma’lum bir	
ʻ ʻ
adabiyotlarga   tayangan   holda   olib   borilishi   yaxshi   samara   beradi.   Ya’ni,   fan
taraqqiy   etib   borar   ekan,   fanda   yangi-yangi   qarashlarni   kuzatamiz,   ilmiy
tadqiqotlarga tayanib ish ko ramiz. Tilshunoslik tarixida ma’lumki, gap bo laklari	
ʻ ʻ
bo yicha   ko pgina   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Til   tizimida   rivojlanish   bo lar   ekan,	
ʻ ʻ ʻ
o zgarishlar   ham   davom   etaveradi.   Umuman   olganda,   gap   bo laklari   mavzusi
ʻ ʻ
yuzasidan   ko plab   olimlarimiz   ish   olib   borishganini   ilmiy   adabiyotlarni	
ʻ
o rganganimizda, ilmiy jurnallarni o qishimizda ko rishimiz mumkin. 	
ʻ ʻ ʻ
Ulardan   G .Abdurahmonov   ,   X.Abdurahmonov,   Sh.Iskandarova,	
ʻ
H.Ne matov   kabi   olimlarning   ishlarini,   shuningdek,   ko pgina   turli   yillarda   nashr	
‟ ʻ
qilingan   “Hozirgi   o zbek   adabiy   tili”   kitoblarini   misol   keltirish   mumkin.	
ʻ
Shuningdek,   ona   tili   ta`limidagi   yangi   ma’lumotlarni   ommaga   tatbiq   etuvchi
“O zbek   tili   va   adabiyoti”   jurnalining   turli   yildagi   turli   sonlaridagi   ilmiy	
ʻ
maqolalarni   keltirish   mumkin.   Masalan,   M.Ochilova,   M.Qurbonova,
H.Shokirovalarning   ilmiy   maqolalari   shular   jumlasidandir.   Shuningdek,
M.Mirtojiyevning   “Gap   bo laklarida   semantik-sintaksis   nomutanosiblik”   nomli	
ʻ
monografiyasida   ham   gap   bo laklari   va   ularning   gap   tarkibidagi   qo llanishi	
ʻ ʻ
4
  О milxonova   M .   Ма ktabda   о na   tili   intaksisini   O ʻ rgatish .   О na   tili   O ʻ qituvchilari
uchun   qo ʻ llanma . – Т.:  O ʻ qituvchi , 1991. - B . 20
15 xususida   atroflicha   to xtalib   o tilgan.   Dunyo   fani   rivojlanish   bosqichida   davomʻ ʻ
etar   ekan,   fan   sohasida   yangi-yangi   ma’lumotlar   ko plab   uchrab   turadi   va   shu	
ʻ
yangiliklar   asosida   darslarni   tashkil   etamiz.   Hozirda   o tiladigan   darslar   yangi	
ʻ
pedagogik   texnologiyalar   asosida   olib   borilmoqda.   Bu   albatta,   o quvchiga   yangi	
ʻ
ma’lumotni   tez   va   oson   yetkazishi   mumkin.   Dars   jarayonida   vaqtdan   unumli
foydalanish ham ko zda tutilgan. Chunki ma’lum texnika vositalaridan foydalanib	
ʻ
olib   boriladigan   dars   sifatli   va   oson   tushuniladi.   Bunda   o quvchi   bir   paytning	
ʻ
o zida ham eshitib, ham ko rib bilimni qabul qiladi.	
ʻ ʻ
Ega   va   kesimni   bosh   bo laklar   deb,   to ldiruvchi,   aniqlovchi   va   holni	
ʻ ʻ
ikkinchi   darajali   bo laklar   deb   ko rsatilishi   ularning   biri   hokim,   ikkinchisi	
ʻ ʻ
tobeligidan 30 emas, balki ularning o ziga xos grammatik xususiyatlaridandir. Bu	
ʻ
xususiyat   gap   bo laklarining   nutqdagi   vazifalariasosida   kelib   chiqadi.   Ikkinchi	
ʻ
darajali   bo laklarsiz   bosh   bo laklar   alohida,   to liq   gap   tashkil   eta   olmaydi,   ular	
ʻ ʻ ʻ
gapda   bosh   bo laklarga   bog liq   holda   qatnashadi.   Demak,   ikkinchi   darajali	
ʻ ʻ
bo laklar bir-birlarining ma’nosini bevosita izohlab, to ldirib, shular orqali gapdagi	
ʻ ʻ
bosh bo lak ma’nosini to ldirishga ko maklashadi. Bitiruv malaka ishimiz gapning	
ʻ ʻ ʻ
ikkinchi   darajali   bo laklarini   o qitishda   innovatsion   yondashuv   tamoyillarini	
ʻ ʻ
yoritish   ekan,   nazariy   ma’lumotlarni   berish   asosiy   mezon   hisoblanadi.
To ldiruvchilarning  ifodalanishida   morfologik   asos   bo lib  xizmat   qiluvchi   so zlar	
ʻ ʻ ʻ
tushum, jo nalish, o rin-payt, chiqish kelishiklari shaklidagi ot va otlashgan so zlar	
ʻ ʻ ʻ
sanaladi:   Egilgan   boshni   qilich   kesmas   (Maqol).   Yaxshiga   yondash,   yomondan
qoch   (Maqol) .   Aniqlovchilarning   ifodalanishida   morfologik   asos   bo lib   sifat,	
ʻ
sifatdosh   va   boshqa   so zlar   xizmat   qiladi:  	
ʻ Uning   ziyrak,   qo ng ir   ko zlarida	ʻ ʻ ʻ
horg inlik   bor   edi	
ʻ   (S.Anorboev).   Hollar,   asosan,   ravish   va   ravitishdoshlar   bilan
ifodalanadi:   U   o ychan   ko zlari   bilan   Botirga   qarab   sekin   gapirdi	
ʻ ʻ   (S.Nazar).
Demak,   bevosita   bosh   bo lakka,   o rni   bilan   bir-biriga   bog langan   bo lakni	
ʻ ʻ ʻ ʻ
izohlovchi, aniqlashtiruvchi  sintaktik kategoriyalar  ikkinchi darajali  bo laklar  deb	
ʻ
yuritiladi.   Ikkinchi   darajali   bo laklar   to ldiruvchi,   aniqlovchi   holdan   iborat   .	
ʻ ʻ
Kuzatishlardan   ma’lum   bo ldiki,   umumiy   o rta   ma’lim   uchun   ona   tili   fanidan	
ʻ ʻ
1999-yilda yaratilgan Davlat  ta’lim  standarti  talablarida o quvchilarning fonetika,	
ʻ
16 leksikologiya, morfologiya, nutq madaniyati va stilistika, punktuatsiya bo limlariniʻ
o zlashtirishlari uchun zaruriy nazariy tushunchalar anchayin batafsil yoritilgan.	
ʻ 5
Biroq,   maktab   o quvchilarining   grammatikaning   yana   bir   muhim   qismi	
ʻ
bo lgan sintaksis  bo limini  o zlashtirish borasidagi  nazariy tushunchalariga  jiddiy	
ʻ ʻ ʻ
e tibor   qaratilmagan.   Bunda   faqat   sintaksisga   tegishli   quyidagi   ikki   band   aks
‟
etgan: – gap ohangi, darak, so roq, buyruq, undov gaplarda tinish belgilarini to g ri	
ʻ ʻ ʻ
qo llash.   Ayni   gapni   darak,  so roq,  undov  ohanglarida  talaffuz  etish  va   yozish;  –	
ʻ ʻ
ayni bir fikr-axborotni sodda va qo shma gaplar bilan ifodalash. Yangilangan DTS	
ʻ
va   o quv   dasturining   e’tiborli   jihati   shundaki,   unda   ona   tili   fanidan   har   bir   sinf	
ʻ
o quvchilari   o zlashtirishi   lozim   bo lgan   nazariy   bilim,   ko nikma   va   malakalar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
alohida tasniflangan. Shu ma’noda, sintaksis bo limi ham keng ochib berilgan. 	
ʻ
Jumladan, 5-sinflarga tegishli ona tili dasturida gap bo laklarini “Sintaksis	
ʻ
va   punktuatsiya”   degan   umumiy   bo limda   o rganish   rejalashtirilgan   va   undagi	
ʻ ʻ
mavzularni   o zlashtirish   uchun   46   soat   ajratilgan.   5-   sinflarda   sintaksisning	
ʻ
umumiy   mazmun   mohiyati,   so z   birikmasi,   gap,   gapning   ifoda   maqsadiga   ko ra	
ʻ ʻ
turlari; gapning bosh (ega va kesim) va ikkinchi darajali (to ldiruvchi, aniqlovchi,	
ʻ
hol)   bo laklarini;   sodda   (yig iq   va   yoyiq)   gaplarni   o rganish   ko zda   tutiladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
O quvchilarning   boshlang ich   sinflarda   o zlashtirgan   sintaksis   bo limiga   tegishli	
ʻ ʻ ʻ ʻ
dastlabki ma’lumotlari mustahkamlanadi va rivojlantiriladi. Umumiy ta’limda ona
tili   sintaksisni   o qitish   DTS   va   o quv   dasturlarida   anchayin   keng,   har   bir   sinf	
ʻ ʻ
o quvchilari   o zlashtirishi   lozim   bo lgan   nazariy   bilim,   ko nikma   va   malakalar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mufassal bayon qilingan, aniq yo nalishlar belgilab berilgan. 	
ʻ
Ma’lumki,   gapda   so zlar   o zaro   grammatik   munosabatga   kirishib   gap	
ʻ ʻ
bo laklarini   hosil   qiladi.   Gapda   biror   so roqqa   javob   bo lgan   va   o zaro   tobe	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bog langan   so z   yoki   so z   birikmasi   gap   agi   deyiladi.   Gap   bo laklari   2   ga
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo linadi: 
ʻ
5
  О milxonova   M.   Ма ktabda   о na   tili   intaksisini   O rgatish.  	
ʻ О na   tili   O qituvchilari	ʻ
uchun qo llanma. – 	
ʻ Т .: O qituvchi, 1991. -B. 20	ʻ
17 1. Bosh (hokim) bo laklar. ʻ
2. Ikkinchi darajali bo laklar. 	
ʻ
Ega  va   kesim  gapning  bosh   bo laklari   hisoblanadi.   Ular  o zaro  faqat   tobe	
ʻ ʻ
bog lanadi  va gapning grammatik asosini  tashkil etadi. Ikkinchi darajali bo laklar	
ʻ ʻ
gapning   kesimi   yoki   egasiga   tobelanib,   ularga   ergashib   keladigan   bo laklar	
ʻ
hisoblanadi.   Bunday   bo laklar   fikrni   aniq   va   to liq   shakllantirishga,   munosabatni	
ʻ ʻ
yorqin   ifodalashga   xizmat   qiladi.   Gapning   ikkinchi   darajali   bo laklari   grammatik	
ʻ
ma’nosi   va   tuzilishiga   ko ra:   to ldiruvchi,   aniqlovchi   va   hol   kabi   bo laklarga	
ʻ ʻ ʻ
ajratib o rganiladi. Gap bo laklari tuzilishiga ko ra ham ikki turga bo linadi: 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
1. Oddiy bo laklar yakka so z bilan ham ifodalanadi (qo shma, juft so zlar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bilan   ifodalansa   ham   oddiy   bo lak   hisoblanadi):   do stim   keldi,   ko zoynak   taqdi,	
ʻ ʻ ʻ
ota-onasini sog indi. 	
ʻ
2.   Murakkab   bo laklar   turg un   bog lamalar   (to g ri   ma’noli   va   ko chma	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ma’noli),   erkin   bog lamalar   bilan   ifodalangan   bo laklardir:  	
ʻ ʻ Onaxonning   oyoq
olishi ,   (nima?)   bizga   yoqmadi   (turg un   bog lama),  	
ʻ ʻ uch   og ayni	ʻ   (kim?)   shirin
suhbat qurishyapti  (erkin bog lama). Mustaqil so zlargina gap bo laklari vazifasini	
ʻ ʻ ʻ
bajaradi.   Har   bir   gap   bo lagi   boshqa   gap   bo laklari   bilan   bo lgan   Grammatik	
ʻ ʻ ʻ
munosabatiga   ko ra   belgilanadi,   ya’ni   har   bir   gap   bo lagi   o zi   munosabatga	
ʻ ʻ ʻ
kirishgan so z bilan sintaktik aloqada bo ladi. Masalan:  	
ʻ ʻ Shahribonu bugun singlisi
uchun rangli qalam sotib oldi
Ushbu gapda quyidagi gap bo laklari mavjud:	
ʻ
Ega – Shahribonu: kim? 
Kesim – sotib oldi: nima qildi?
Hol – bugun: qachon? 
Aniqlovchi – rangli: qanaqa? 
To ldiruvchi – qalam(ni): nimani? 	
ʻ
Gapdagi so zlar esa quyidagicha sintaktik aloqaga kirishgan:	
ʻ
1) Shahribonu sotib oldi; 2) Qalam sotib oldi; 2) Rangli qalam sotib oldi; 4)
Bugun sotib oldi; 5) Rangli qalam; 6) Singlisi uchun oldi. 
18 Ta’lim  bosqichlarida  gap  bo laklari,  ularning  grammatik  xususiyatlariningʻ
turli   tomonlari   o rganiladi.   “O quvchilar   boshlang ich   sinflarda   gap   nima   haqida	
ʻ ʻ ʻ
aytilganini   bildirgan   so zni   (egani)   va   u   haqda   nima   deyilganini   bildirgan   so zni	
ʻ ʻ
(kesimni)   topishga   o rgatiladi.   Ega   gapning   kim   yoki   nima   haqida   aytilganini	
ʻ
bildirib, kim?, kimlar?, nima?, nimalar? so roqlaridan biriga javob bo lishi, kesim	
ʻ ʻ
ega   haqida   nima   deyilganini   bildirib,   nima   qildi?,   nima   qilayapti?,   nima
qilmoqchi?   kabi   so roqlarga   javob   bo lishi,   ega   bilan   kesim   33   gapning   bosh	
ʻ ʻ
bo lagi   ekanligi,   bosh   bo laklardan   boshqa   bo laklar   gapning   ikkinchi   darajali	
ʻ ʻ ʻ
bo lagi   bo lishi,   ikkinchi   darajali   bo laklar   bosh   bo laklarni   va   boshqa   ikkinchi
ʻ ʻ ʻ ʻ
darajali bo laklarni izohlab kelishi bilan tanishtiriladi” .	
ʻ
Demak, 5-sinf o quvchisi gap bo laklari to g risida, boshlang ichdan farqli	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
ravishda,   anchayin   keng   ma’lumotga   ega   bo lishi   lozim.   Endi   ular   kesimning	
ʻ
qanday   grammatik   birlik   ekanligi,   ega   haqidagi   xabarni   bildirib   kelishi,   uning
so roqlari  haqida  muayyan   tasavvur   va  nazariy  tushunchaga   ega  bo lganlari   bois,	
ʻ ʻ
kesimning gap markazi ekanligi, faqatgina kesimdan iborat  gaplarning o ziga xos	
ʻ
xususiyatlari,   fe`l   kesim   va   ot   kesimlarga   ajralishi,   eganing   grammatik
xususiyatlari,   sodda   yoyiq   va   sodda   yig iq   gaplar   tuzish,   ularni   ikkinchi   darajali	
ʻ
bo laklar   bilan   boyitish   kabi   yanada   chuqurroq   bilim   va   malakalarni   egallashlari	
ʻ
lozim.   Bu   bosqichda   o quvchilarning   ikkinchi   darajali   bo laklar   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bilimlari   ham   mustahkamlanaib,   rivojlantiriladi.   Bu   jarayonda   o quvchilar   hol,	
ʻ
to ldiruvchi   va   aniqlovchilarning   grammatik   xususiyatlari,   gapda   qanday	
ʻ
so roqlarga   javob   bo lishini   bilishlari   bilan   bir   qatorda   ayni   shu   bo laklarni
ʻ ʻ ʻ
qatnashtirib,   gaplarni   kengaytirishlari,   muayyan   qolipli   gaplar   hosil   qilishlari,
yoyiq gaplar tuzishlari nazarda tutiladi.
5- sinf o quvchisiga hol va to ldiruvchining grammatik tuzilishini o rganish	
ʻ ʻ ʻ
anchayin   murakkablik   tug dirishini   e`tiborga   olgan   ona   tili   dasturi   mualliflari	
ʻ
faqatgina aniqlovchilar to g risida batafsil ma’lumotlar berishni tavsiya qilishgan.
ʻ ʻ
Bu   jarayonda   o quvchilar   sifatlovchi   va   qaratqich   aniqlovchilar   haqida   ham	
ʻ
muayyan   nazariy   tushunchalarni   egallaydilar,   ularning   bir-biridan   farqini
ajratadilar,   aniqlovchili   birikmalar   tuzish   bo yicha   amaliy   mashqlar   bajaradilar.	
ʻ
19 Gap bo laklari (32- dars), “Hol haqida umumiy ma’lumot” (38-dars), “To ldiruvchiʻ ʻ
haqida   umumiy   ma’lumot”   (39-dars),   “Aniqlovchi   haqida   umumiy   ma’lumot”,
“Sifatlovchi aniqlovchi”, “Qaratqichli aniqlovchi” (42- 45-darslar).  6
Bu   jarayonda   o quvchilar   gapning   ikkinchi   darajali   bo laklari,   ularning	
ʻ ʻ
ma’no   va   grammatik   tuzilishiga   ko ra   turlari   to g risida   keng   nazariy	
ʻ ʻ ʻ
tushunchalarni egallaydilar, muayyan amaliy mashqlar tizimi orqali ko nikmalarini	
ʻ
rivojlantiradilar.   Yuqoridagi   ma’lumotlardan   ko rinadiki,   gap   bo laklarini	
ʻ ʻ
o rganish   ta’lim   bosqichlarining   o ziga   xos   xususiyatlari,   o quvchilarning	
ʻ ʻ ʻ
o zlashtirish qobiliyatlari bilan bog liq holda tizimlashtiriladi  va uzviylashtiriladi.
ʻ ʻ
Gap   bo laklari   sintaksisning   o ziga   xos   muhim   va   yirik   bo limi   sanalishini	
ʻ ʻ ʻ
e`tiborga   olib,   bu   bo limda   kirish   va   yakunlovchi   mashg ulotlarni   tashkil   qilish	
ʻ ʻ
mumkin.
2.2. Aniqlovchini  umumiy o rta ta’lim maktablari o qitilishi me’todikalari	
ʻ ʻ
Aniqlovchi   mavzusini   o ragnishda   ham   turli   innovatsion   pedagogik	
ʻ
texnologiyalardan foydalanish mumkin. Dasturda aniqlovchilarni o rganish uchun	
ʻ
42-44-darslar   ajratilgan.   “Aniqlovchi   haqida   umumiy   ma’lumot”,   “Sifatlovchi
aniqlovchi”,   “Qaratqich   aniqlovchi”.   Shunga   ko ra,   dars   maqsadi   quyidagicha	
ʻ
belgilangan:   -aniqlovchi   va   uning   gap   tuzilishidagi   o rni   haqida   o quvchida	
ʻ ʻ
ko nikma   hosil   qilish.   Ayni   shu   maqsadni   amalga   oshirishdagi   vazifalar   uchun	
ʻ
ham   muayyan   reja   tuzilgan   bo lib,   ularda   aniqlovchi   haqida   fikr   yuritish,	
ʻ
aniqlovchilarning ma’no turlarini o rganish ko zda tutilgan. 
ʻ ʻ
Aniqlovchi   va   uning   o ziga   xos   grammatik   xususiyatlarini   o rganishga	
ʻ ʻ
bag ishlangan mavzularni turli noan`anaviy shakldagi darslarni tashkil etish orqali	
ʻ
yanada   samarador   usullarda   o tish   imkoniyati   mavjud.   Xususan,   bu   mavzularda	
ʻ
“Bahs-muhokama”, “O yin darsi”, “Ijod darsi”, “Suhbat darsi”, “Musobaqa darsi”	
ʻ
kabi   noan`anaviy   darslarni   tashkil   etish,   ta’limning   ilg or   pedagogic	
ʻ
6
  Mahmudov N., Nurmonov A., Sobirov A., Qodirov V., J o raboyeva Z. 5-sinf Ona	
ʻ
tili darsligi. –T.: O qituvchi, 2015	
ʻ
20 texnologiyalariga   murojaat   qilgan   holda,   pedagogik   faoliyat   yuritish   ona   tili
ta’limining muhim maqsad va vazifalarini ijobiy hal qilishga zamin hozirlaydi.
Ma’lumki, aniqlovchi ma’lum bir gap bo lagi vazifasida kelgan predmetniʻ
bildiruvchi so zlarga bog lanib, uning belgisini (yoki qarashligini) anglatadi: qizil	
ʻ ʻ
olma,   aqlli   qiz,   aytilgan   qo shiq,   mening   kitobim,   gul   ifori.   Aniqlovchilar   gap	
ʻ
tarkibida   har   doim   otga   yoki   otlashgan   so zga   bog lanib   keladi:  	
ʻ ʻ Mayin   shabada
esdi   (otga). Kichik  yaxshilik  ham  kishiga  taskin  beradi  qizil   qanaqa?  qanday?  51
(otlashgan   so z).   O qituvchi   o quvchilarga   muayyan   savollar   berib,   ularning	
ʻ ʻ ʻ
umumiy ta’limda olgan bilimlarini mustahkamlashi mumkin:
  1.   Qaysi   gullarni   sevasiz?   2.   Qanday   ranglarni   yoqtirasiz?   3.   Kimning
asarlarini   qiziqib   o qiysiz?   Bu   savollarga   berilgan   javoblarda   aniqlovchilarning	
ʻ
turli ko rinishlarini qo llash mumkin. Shuningdek, darslikda berilgan topshiriqlarni	
ʻ ʻ
bajarish ham o quvchilarning aniqlovchilar haqidagi bilimlarini boyitadi: 	
ʻ
1-  topshiriq. Oq gul, chiroyli gul, yovvoyi gul birikmalaridagi so zlarning	
ʻ
birbiriga bog lanish holatlarini aniqlang. 	
ʻ
2-   topshiriq.   Yuqorida   javobingizda   gul   so ziga   bog lanib   kelgan   so zni	
ʻ ʻ ʻ
aniqlang   va   uning   qanday   gap   bo lagi   ekanligini   ayting.   O quvchilar   ushbu	
ʻ ʻ
birikmalar hech qanday vositalar (kelishik va ko mlakchilar)siz, ohang yordamida	
ʻ
bitishuv   yo li   bilan   birikkanligini   aytadilar.   Bu   birliklarda   gulning   muayyan	
ʻ
belgilari   ifodalanganligini,   belgini   bildirgan   so zlar   sifat   turkumiga   mansub	
ʻ
bo lganligi bois, sifat bilan ifodalangan aniqlovchilar sifatlovchi aniqlovchilar deb	
ʻ
yuritilishini izohlaydilar. 
Qaratqich   aniqlovchilar   haqida   ham   kengroq   ma’lumot   berish,   amaliy
mashqlar   bajarish   nazarda   tutiladi.   Qaratqich   bilan   qaralmsh   orasida   moslashuv
munosabatini   tahlil   qilish,   izohlovchilarning   uslubiy   xosliklarini   o rganish	
ʻ
yuzasidan muayyan topshiriqlar bajariladi. Bu borada o quvchilar dastlab quyidagi	
ʻ
topshiriqni   bajarishlari   ma’qul:   jadvalning   bo sh   o rinlariga   berilgan   so zlardan	
ʻ ʻ ʻ
muvofig ini tanlab yozing. Qanday gullarni sevasiz? Qanday ranglarni yoqtirasiz?	
ʻ
Kimning asarlarini qiziqib o qiysiz?	
ʻ
21 52 Kimning? Nimaning? Nimasi? Buvimning mehri Gulning bargi Daryo,
shovulla; Mirzacho l, shamol; olma, rang; oyim, o rtoq; kitob, varaq. Shuningdek,ʻ ʻ
izohlovchilarni   o rganish   jarayonida   musobaqa   tarzidagi   turli   o yin
ʻ ʻ
texnolgiyalarini   ham   qo llash   mumkin.   Bunda   “O yla.   Izla.   Top.”   texnologiyasi	
ʻ ʻ
samarador   ahamiyatga   ega.   Dars   jarayonida   “Fanlararo   integratsiya”   usulini
amalga oshirish uchun adabiyot darslarida o tilgan she`r, ruboiy va g azallarni ham	
ʻ ʻ
tahlil qilish mumkin.
Qishlog im Qishl	
ʻ о g im, n	ʻ е ch о g liq suluvs	ʻ а n bugun,
Yashilg а  burk а nib, yashn а bs а n shunch а .
N е ch о g liq to kiss	
ʻ ʻ а n, n е ch о g liq to kin,	ʻ ʻ
M е ni o r	
ʻ а b  о ldi  ха yol, tushunch а :
Q а y qo r
ʻ а g а  kirs а ng – eshigi  о chiq,
Bir nim а  t а tiys а n, qo ym	
ʻ а s  а sl о   о ch.
Demak,   bu   she`rdagi   gap   bo laklarini   aniqlab,   ostiga   chizib   qo yishdan
ʻ ʻ
tashqari, ularning o ziga xos grammatik xususiyatlarini  ham, ma’no turlarini ham	
ʻ
ajratib   o rganish   ham   mumkin.   Bunday   tahlillar   orqali   o quvchilarning   gap	
ʻ ʻ
bo laklari to g risidagi bilim va malakalari mustahkamalanadi, rivojlantiriladi, o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
navbatida   poetik   sintaksisning   mumtoz   ko rinishlari   to g risidagi   tasavvurlari	
ʻ ʻ ʻ
boyiydi,   badiiy-estetik   didlari   kamolga   etadi.   Mazkur   g azaldagi   gap   bo laklari	
ʻ ʻ
tahlilida   har   bir   gap   bo lagini   alohida   tasniflovchi   turli   jadvallardan   ham	
ʻ
foydalanish   mumkin.   Yangi   mavzu   bayonini   taqdimotlar   orqali   tushuntirish
mumkin. Bugungi mavzuni boshlashdan oldin o quvchilarga topshiriq beriladi. 	
ʻ
Gapda “Qanday?” so roqqa javob bo luvchi so zlarni o quvchilar topadilar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
va shu haqida o z fikrlarini bildiradilar. O quvtuvchi tomonidan umumlashtiriladi.	
ʻ ʻ
Hokim   bo lakdan   anglashilgan   arakatning   qandayligi,   kimga   yoki   nimaga	
ʻ
tegishligi, qarashli ekanligini bildirib, qanday?, qanaqa?, qaysi?, qancha?, qancha?,
necha?,   kimning?,   nimaning?   kabi   so roqlariga   javob   bo luvchi   gap   bo lagiga	
ʻ ʻ ʻ
aniqlovchi   deyiladi.  Qovunning  og iri   shirin  bo ladi.  Aniqlovchi  ma’nosiga   ko ra	
ʻ ʻ ʻ
ikki xil bo ladi. 1.Sifatlovchi aniqlovchi. 2.Qaratqich aniqlovchi.	
ʻ
22 Tahlilda   aniqlovchilar   ostiga   to lqinli   chiziq   chiziladi.   Maktabimizningʻ
katta   va   chiroyli   bog i   bor.   Bilimli   va   huharli   kishi   hamma   joyda   azizdir.	
ʻ
Darslikdagi mashqlar, savol-javoblar asosida bugungi mavzuni mustahkamlaymiz.
150-   mashq   o qiladi   va   o quvchilar   o z   fikrlarini   bildiradilar   bu   mashq   bahs-	
ʻ ʻ ʻ
munozara   tarzida   bajariladi.   Matnga   mos   sarlavha   qo yiladi.   “Charxpalak”	
ʻ
usulidan foydalanib, tarbiyaviy maqsadni amalga oshirish mumkin. “Davom ettir!”
usulidan foydalanib, mavzuga mos maqol va she`rlar aytiladi.
?
157-mashq   og zaki   bajariladi.   Sifatlovchi   aniqlovchi   qanday   savollarga	
ʻ
javob   bo ladi?   Narsaning   belgisi   deganda   nimalarni   tushunasiz?   Sifatlovchi	
ʻ
aniqlovchilarni   toping   Aniqlovchi   va   holning   grammatik   xususiyatlarini   “Ven
diagramma” usulida tahlil qilish mumkin.
23sifatlovchi aniqlovchi
Qaratqich aniqlovchi
qanoat
qanoatsiz
qanoatlik
?
? Bunday   darslarda   pedagogik   muhit   ham,   o quvchilarning   qiziqish   vaʻ
intilishlari   ham   faol   tusga   kiradi,   ta’lim   samaradorligi   oshadi.   “Keyingi   yillarda
tashabbuskor,   izlanuvchan   o qituvchilar   tomonidan   qo llanilayotgan   bahs-	
ʻ ʻ
munozara,   sinov,   matn   yaratish,   yozma   ishlar,   nazm,   konferensiya,   sayohat,
ssenariyli   dars   kabi   noan`anaviylik   juda   foydali   bo lib,   dars   jarayonida   o quvchi	
ʻ ʻ
o quvchilar   ham   faol   ishtirok   etishga   muvaffaq   bo lmoqdalar.   Konferensiya	
ʻ ʻ
darslari   yakuniy   mashg ulotning   bir   shakli   bo lib,   bunday   darslar   maxsus	
ʻ ʻ
tayyorgarlikni   talab   qiladi.   Konferensiya   darslarida   o quvchilarning   mavzu	
ʻ
yuzasidan ma’ruzalari tinglanadi, shoir va yozuvchilarning asarlaridan yod olinadi,
dramatik   asarlardan   parchalar   sahnalashtiriladi,   gramplastinka   va   magnit
lentalaridan   kuy   tinglanadi,   adabiy   o yinlardan   va   texnik   vositalardan	
ʻ
foydalaniladi.   Konferensiya   tarzda   o tkaziladigan   darsda   o quvchilar   o rganilgan	
ʻ ʻ ʻ
asarning   tarbiyaviy   ahamiyatini   dasturdagi   an`anaviy   darslardan   ko ra   chuqur	
ʻ
anglab   etadilar.   Ma’ruzalarni   tayyorlash   jarayonida   ularda   qo shimcha	
ʻ
manbalardan foydalanish malaka va ko nikmasi shakllanadi” 	
ʻ 7
. 
Shunga   ko ra,   maktabda   gap   bo laklarining   grammatik   xususiyatlari	
ʻ ʻ
o rganib   bo lingach,   oxirgi   darsni   konferentsiya   tarzida   tashkil   qilish   maqsadga	
ʻ ʻ
muvofiq. Bunda o qituvchi o quvchilarga gapning ikkinchi darajali bo laklari bilan	
ʻ ʻ ʻ
bog liq   mavzular   yuzsasidan   matn   tayyorlab   kelishni   topshiradi.   Shuningdek,	
ʻ
7
  R.Ikromova, D.Muhamedova, M.Hamrayev. Ona tilidan mashqlar to plami. (o	
ʻ ʻ quv
qo llanma).	
ʻ  TDPU , Toshkent, 200 9 -yil.
24 gapning ikkinchi darajali bo laklari faol ishtirok etgan ayrim g azallar, she`rlardanʻ ʻ
tanlab   yod   oldiradi   va   dars   jarayonida   mazkur   she`rlarni   ifodali   ayttirib,   ular
matnidagi   gap   bo laklarini   aniqlash   mashqlarini   bajartiradi.   Darsda   integratsiyani	
ʻ
ta’minlash uchun esa ayrim g azallarning qo shiq qilib kuylangan variantidan ham	
ʻ ʻ
foydalanish   mumkin.   Bunday   shaklda   tashkil   qilingan   darslarda   o quvchilar	
ʻ
mustaqil   ma’ruza   tayyorlash   jarayonida   qo shimcha   ilmiy-badiiy   adabiyotlardan	
ʻ
foydalanishadi,   sintaktik   tahlil   malakalarini   rivojlantirishadi,   bir-birilarining
tayyorlagan   ma’ruzalarini   tinglab,   o z   munosabatlarini   bildirishadi,   bahs-	
ʻ
munozaraga   kirishishadi.   Bu   esa,   o z   navbatida,   o rganilgan   mavzularning
ʻ ʻ
mustahkamlanishiga, ona tili darslarining qiziqarlilik darajasini oshirishga munosib
yordam beradi.
25 XULOSA
Umumta’lim   maktablarida   gap   bo lklari   ya’ni   sintaksiz   bo liminiʻ ʻ
o rganishga   qancha  vaqt  ajratilgan  bo lmasin,  o z  kasbining  mohir   ustasi   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
har   qanday   mas’uliyatli   ona   tili   o qituvchisi   darslarni   dasturiy   talablar   asosida	
ʻ
shakllantirsa,   yangi   innovatsion   pedagogik   texnologiyalardan   mahorat   bilan
foydalana   olsa,   ona   tili   ta’limining   samaradorligiga   munosib   hissa   qo shadi,	
ʻ
o quvchilarning   teran   bilimli,   yuksak   ma’naviyatli   shaxs   sifatida   kamol	
ʻ
topishlariga erishadi. Aniq faktik materiallardan ko zga tashlanadiki, umumta’lim	
ʻ
maktablarida hozirgi o zbek adabiy tilini o qitishning ilmiy-metodik asoslari ancha	
ʻ ʻ
mukammal ishlangan. Mazkur fanga tegishli DTS va shu asosda yaratilgan o quv	
ʻ
dasturlari, rejalari, darslik va qo llanmalar  ham  nihoyatda puxta ishlangan  bo lib,	
ʻ ʻ
bularning   barchasi   o quvchi-talabalar   bilimini   mustahkamlash   va   rivojlantirishga,	
ʻ
tafakkurini yuksaltirishga, ma’naviy olamini boyitishga ulkan hissa qo shadi.	
ʻ
O z   navbatida   esa,   ona   tili   fani   o qituvchisining   ham   ta’lim   mazmunini	
ʻ ʻ
tashkil   qiluvchi   bu   me’yoriy   hujjatlardan,   darslik   va   qo llanmalardan,   didaktik	
ʻ
materiallardan,  shu   bilan  bir  qatorda,  yangi  innovatsion   ta’lim  texnologiyalaridan
samarali   foydalanishi   ona   tili   ta’limining   samaradorligini   ta’minlash   kafolatidir.
Umumta’lim   maktablarining   5-sinfida   gap   bo laklarini   o rganishda   innovatsion	
ʻ ʻ
ta’lim texnologiyalaridan samarali foydalanish imkoni nihoyatda keng. 5-sinflarda
sintaksisning   umumiy   mazmun   mohiyati,   so z   birikmasi,   gap,   gapning   ifoda
ʻ
maqsadiga   ko ra   turlari;   gapning   bosh   (ega   va   kesim)   va   ikkinchi   darajali	
ʻ
(to ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol)   bo laklarini;   sodda   (yig iq   va   yoyiq)   gaplarni	
ʻ ʻ ʻ
o rganish   ko zda   tutiladi.   O quvchilarning   boshlang ich   sinflarda   o zlashtirgan
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
sintaksis   bo limiga   tegishli   dastlabki   ma’lumotlari   mustahkamlanadi   va	
ʻ
rivojlantiriladi.   6-,   7-sinflarda   esa   leksikologiya   va   morfologiya   bo limlarini	
ʻ
o zlashtirishga e’tibor qaratiladi. 7- sinfda sintaksisdan faqatgina so z birikmalari,	
ʻ ʻ
otli va fe`lli birikmalarni o rganish nazarda tutiladi. 	
ʻ Bu bosqichlarda o quvchilarga	ʻ
so zning leksik va	
ʻ   grammatik ma’nosi borasida keng ma’lumotlar beriladi.      
26 O quvchilar,   asosan,   8,   9-sinflarda   sintaksis   bo limiga   tegishli   nazariyʻ ʻ
tushunchalarni   mukammal   o rganishga   yo naltirilgan.   Chunki   bu   bo lim	
ʻ ʻ ʻ
tilshunoslikning   eng   yirik   va   o z   navbatida,   anchayin   murakkab   bo limi	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Shuningdek,   bunda   o quvchilarning   yosh   va   fiziologik   xususiyatlari
ʻ
ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Chunki,   o quvchilar   gap   bo laklariga   nisbatan   so z	
ʻ ʻ ʻ
turkumlarini   oson   o zlashtiradilar.   So z   turkumlarini   yetarli   darajada   o rgangan	
ʻ ʻ ʻ
o quvchigina   gap   bo laklarini   aniq   va   to g ri   ajrata   oladi;   so z   birikmalarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
farqlaydi;   sodda   gaplarni   qo shma   gaplarga   aylantira   oladi,   murakkab   matnlar	
ʻ
tuzadi, qo shma gap sintaksinini talab darajasida o zlashtiradi. Dastur va darsliklar	
ʻ ʻ
tahlilidan ayon bo ladiki, o quvchilarning gap bo laklari, bosh va ikkinchi darajali	
ʻ ʻ ʻ
bo laklar,   ikkinchi   darajali   bo laklarning   mukammal   tasnifi   va   tavsifi   borasidagi	
ʻ ʻ
nazariy   bilim,   ko nikma   va   malakalarini   shakllantirish   va   rivojlantirish   ishlari,	
ʻ
asosan,   5-sinflarda   keng   amalga   oshiriladi.   Bu   DTS   talablarida   aks   etgan.
Zamonaviy ta’lim texnologiyalari ana shu muhim va dolzarb masalalarning ijobiy
yechimini hal qilishga munosib yordam beradi.
Ona   tilining   qaysi   bo limi,   qaysi   mavzusi   bo lmasin,   ularning   deyarli	
ʻ ʻ
barchasida   ilg or   pedagogic   texnologiyalarning   turli   usullaridan   foydalanish	
ʻ
imkoni katta. Pedagoglik mas’uliyatini to la anglagan, mahsuldor va sifatli darslar	
ʻ
tashkil   etish   maqsadida   faoliyat   yuritayotgan   ona   tili   o qituvchisi   bu   usul   va	
ʻ
imkonlarni   har   darsida   qo llashga   harakat   qiladi.   Umumta’lim   maktablarida   gap	
ʻ
bo laklarini o rganishda, ayniqsa, kirish va yakunlovchi mashg ulotlar, “Zig-zag”,	
ʻ ʻ ʻ
“Zinama-zina”,   “Klaster”,   “Aqliy   hujum”,   “B/B/B”,   “FSMU”,   “Beshinchisi
ortiqcha”   kabi   texnologiyalar   nihoyatda   mahsuldor   ahamiyatga  ega.   Noan anaviy	
‟
dars shakllaridan mavzu uchun muvofig ini tanlab, xilma-xil tarqatma materiallar,	
ʻ
jadvalli   kartochkalar,   o yin-musobaqaga   yo naltirilgan   texnologiyalar   tayyorlash	
ʻ ʻ
va   kichik   guruhlarda   ishlash,   o qituvchi–o quvchi   hamkorligini   yuzaga   keltirish	
ʻ ʻ
o zbek tili darslarida barcha o quvchining mazkur fanga qiziqishlarini, mashg ulot	
ʻ ʻ ʻ
jarayonidagi   faolligini   oshiradi,   ona   tili   ta’limi   sifat   ko rsatkichlarini   yuqori	
ʻ
pog onaga ko taradi.	
ʻ ʻ
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. “ Олий   таълим   тизимини   янада   ривожлантириш   чора   –
тадбирлари ”   Ўзбекистон   Республикаси   Президентининг   қарори   ПҚ -
2909.//“ Халқ   сўзи ” 2017  йил , 21 апрел . 
2. Каримов   И . А .   Юксак   маънавият   –   енгилмас   куч .   –   Тошкент :
Маънавият , 2008. 
3. Маъруфов   А .,   Абдураҳмонов   Ғ .   Ўзбек   тилидан   қўлланма ,   -
Тошкент , 1959. 8.   Ғуломов   А . Ғ .,   Асқарова   М . А .   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили .
Синтаксис . – Тошкент , 1965.
4. Нурмонов   А.,   Маҳмудов   Н.,   Ахмедов   А.,   Солихўжаева   С.   Ўзбек
тилининг мазмуний синтаксиси. –Тошкент: Фан,1992.
5. Нурмонов   А .,   Ортиқова   Н .   Гапнинг   поғонали   тузилиши   ва   гапни
бўлакларга   ажратиш   тамо   йиллари , //  Ўзбек   тили   ва   адаби
е?ти ,2002.№3
6.   Nurmonov   А .,   Shahobiddinova   Sh.   Gap   bo laklari   kategoriyasi   va	
ʻ
uning tashkil etuvchilari haqida // O zbek tili adabiyoti //, 2008. 	
ʻ №4 
7. Нурмонов   А.   Гап   ва   унинг   бўлаклари   ҳақида   мулоҳазалар   //
Ўзбек тили ва адаби	
е?ти //,2009 йил. №2 
8. Nurmonov А., Nurmonova S. Uyushiq kesim va uyushiq gap haqida //
ilmiy xabarnoma, ADU, №4 2013-yil. B-70-75.
9. Абдураҳмонов   Ҳ.,   Шодмонов   Э.   Ўзбек   тили.   –Тошкент:
Ўқитувчи, 1982. 
10. Абдураҳмонов   Ғ.А.   Ўзбек   тили   грамматикаси.   –   Т.:   Ўқитувчи,
1996. 
11. Mahmudov N., Nurmonov A., Sobirov A., Qodirov V., J o raboyeva Z.	
ʻ
5-sinf Ona tili darsligi. –T.: O qituvchi, 2015.	
ʻ
12. Абузалова   М.   Ўзбек   тилида   содда   гапнинг   энг   кичик   қурилиш
қолипи ва унинг нутқда воқеланиши. -Тошкент, 1994. 
28 13. О milxonova   M.   Ма ktabda   о na   tili   intaksisini   O rgatish.  ʻ О na   tili
O qituvchilari uchun qo llanma. – 	
ʻ ʻ Т .: O qituvchi, 1991. -B. 20	ʻ
14. Абдураҳмонов Ғ. Қўшма гап синтаксиси асослари.Тошкент: Фан,
1960
15. Qurbonova M, Shokirova H. Kesimlik shaklidagi shaxs-son aktanti va
uning agens valentligiga munosabati. Toshkent, 2008. –B. 36
16. Акрамов Ш. Ўзбек тилининг гап қурилишида тўлдирувчи ва ҳол.
[WPm]   валентлиги   асосида:   Филол.   фан.   номз.   дис.   ...автореф.   –   Тошкент,
1997;
17. Iskandarova Sh.Qilmoq fe lining maqollardagi  semantikasi  // O zbek
‟ ʻ
tili va adabiyati jurnali.T., 2007, 4-son, - B 71.
18. Асқарова   М.,   Абдураҳмонов   Ҳ.Ўзбек   тили   грамматикасининг
практикуми. -Тошкент: Ўқитувчи, 1972. 
19. 5 B .Т o х	
ʻ liyev ,   М. Shamsiyeva ,   Т. Ziyadova .   O ʻ zbek   tili   O ʻ qitish
metodikasi . –Т.: “ Yangi   asr   avlodi ”, 2010, 49- b .
20. Бобокалонов   Р.   Содда   коммуникатив   нутқий   ҳосилаларни
ўргатиш усулларри // Тил ва адаби	
е?т таълими //, -1999. -№ 2. - Б. 42-46. 
21. Бобокалонов   Р.   Ўзбек   тилида   семантик-функсионал   шаклланган
сўзгаплар: Филол. фан. номз. дис. ...автореф. –Тошкент, 2000.
22. Жамолхонов Ҳ. А. Ҳозирги ўзбек адабий тили.- Тошкент, 2004. 
23. Маҳмудов   Н.,   Нурмонов   А.   Ўзбек   тилининг   назарий
грамматикаси. - Тошкент: Ўқитувчи, 1995.
24. Маҳмудов   Н . М .   Ўзбек   тилидаги   содда   гапларда   семантик -
синтактик   ассиметрия . - Тошкент :  Ўқитувчи , 1984. 
25. Менглиев   Б .   Морфологик   воситаларнинг   маъновий   хусусиятлари
ва   синтактик   имкониятлари :  Филол .  фан .  номз .  дис … – Тошкент , 1996.
26. Муҳаммаджонова   С .   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тилида   уюшган
гаплар :  Филол .  фан .  номз .  дис . ... автореф . – Тошкент , 1999;
27.   Назарова   С .   Бирикмаларда   сўзларнинг   эркин   боғланиш
омиллари .  Филол . фанлари   номзоди   дис  . …  автореф .  1997. -Тошкент. 
29 28. Неъматов Ҳ. Лингвистик тадқиқот методологияси, методикаси ва
методлари. – Бухоро: НС, 2005.
29. Неъматов Ҳ., Бозоров О. Тил ва нутқ. -Тошкент: Ўқитувчи, 1993. 
30. Неъматов   Ҳ.,   Сайфуллаева   Р.,   Қурбонова   М.   Ўзбек   тили
структурал синтаксиси асослари. Тошкент: Университет, 1999. 
31. Нурмонов   А.,   Маҳмудов   Н.,   Аҳмедов   А.,   Солихўжаева   С.   Ўзбек
тилининг мазмуний синтаксиси. - Тошкент: Фан, 1992. 
32. Нурмонов   А.Н.   Гап   ҳақидаги   синтактик   назариялар.   -Тошкент:
ТДПИ, 1988.
33. Омонтурдиев   Ж.   Ҳозирги   ўзбек   тилидаги   содда   гапларда
кесимнинг   структура   жиҳатидан   типлари.   Филол.   фанлари   номзоди...дисс.
автореф. – Тошкент, 1965. 
34. Усмонов С. Умумий тилшунослик. -Тошкент: Ўқитувчи, 1972. 
35. Ўзбек тили грамматикаси. Т. II. Синтаксис. -   Тошкент: Фан, 1976.
36. Ғуломов А.Ф. Содда гап.-Тошкент: Фан, 1955.
37. Ғуломов   А.Ф.,   Асқарова   М.А.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.
Синтаксис.-Тошкент: Ўқитувчи, 1965. 
38. .   Ғуломов   А.Ғ.   Асқарова   М.А.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.
Синтаксис - Тошкент: Ўқитувчи, 1987. 
39. .M.Hamrayev,   D.Muhamedova,   D.Shodmonqulova,   X.G ulomova,   Sh.ʻ
Yo ldosheva. Ona tili	
ʻ
40. (darslik) Iqtisodiyot-Moliya, Toshkent, 2007-yil.
41. R.Ikromova,   D.Muhamedova,   M.Hamrayev.   Ona   tilidan   mashqlar
to plami. (o
ʻ ʻ quv qo llanma).	ʻ  TDPU , Toshkent, 200 9 -yil.
42. Jamolxonov H.A. Hozirgi O zbek adabiy tili. - T.: “Talqin” nashriyoti.	
ʻ
2005, 25-bet .
Elektron resurslar va internet manbala ri
1. www.edu.uz 79 
2.  www.ziyonet.uz
30 31

ANIQLOVCHI VA UNING OʻZBEK TILSHUNOSLIGIDA TADQIQI 

Купить
  • Похожие документы

  • O'zbek tilshunosligida semema va sema munosabatining talqini
  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha