Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 46.3KB
Покупки 1
Дата загрузки 10 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Alisher

Дата регистрации 03 Декабрь 2024

66 Продаж

Antik davrida o'lkamizning qadimgi davr tarixiy geografik o'rni

Купить
MUNDARIJA:
KIRISH ....................................................................................................................2
I BOB. O'LKAMIZDA ANTIK DAVR ................................................................4
1.1 Antik davr madaniyati haqida tushuncha .................................................4
1.2  O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davri madaniyati haqida tushuncha ...........9
II BOB.   ANTIK DAVRDA OLKAMIZNING ME'MORIY 
YODGORLIKLARI VA TARIXIY GEOGRAFIK O'RNI..............................13
2.1 Arxeologik va me’moriy yodgorliklarning o’lkashunoslikda tutgan    
o’rni ..............................................................................................................13
2.2 Antik davrda o'lkamizning tarixiy geografik o'rni..................................20
XULOSA ...............................................................................................................29
ADABIYOTLAR  RO'YXATI ............................................................................30
1 KIRISH
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining   “Yuksak   ma’naviyat   –
engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak   ma’naviyatni   shakllantirishda
ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida   e’tibor   qaratib   “...
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan,   ongli
yashaydigan komil insonlar etib voyaga etkazish – ta’lim-tarbiya sohasining asosiy
maqsadi   va   vazifasi   bo‘lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak” 1
,   -   deb   ta’kidlab
o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Tadqiqotning   obyekti .   O'lkamizda   antik   davri   memorchiligi   va   san'atini
tahlil qilish.
Tadqiqotning   predmeti.   O'lkamizda   antik   davri   memorchiligi   va   san'atini
tadqiq qilish.
3 I BOB. O'LKAMIZDA ANTIK DAVR
1.1 Antik davr madaniyati haqida tushuncha
Antika   iborasi   lotincha   «antigus»   so’zidan   olingan   bo’lib,   u   qadimgi   degan
ma’noni   anglatadi.   Bu   ibora   XV   asrda   Italiya   gumanistlari   tomonidan   dastlab
ishlatilgan   bo’lib,   u   asosan   qadimgi   Yunon   va   Rim   madaniyati   va   san’atini
ta’riflash uchun qo’llanilgan. U quldorlik davlatlarining paydo bo’lishi, rivojlanishi
va   inqirozga   yuz   tutishini   ta’riflaydi.   Aynan   Yunoniston   va   Rimning   qadimgi
madaniyat o’chog’i, deb qabul qilinishida ramziy ma’no bor. Chunki bu hududda
qadimdan buyuk davlatlar hukm surgan bo’lib, ularning har biri qaysidir ma’noda
jahon madaniyatiga ulkan hissa qo’shgan.
Markaziy   Osiyo   hududida   qadimgi   davrda   shakllangan   davlatlar   ham   o’z
navbatida   jahon   tsivilizatsiya   tarixida   katta   o’ringa   ega.   Sharq   tsivilizatsiyasini,
shahar   madaniyatini   Baqtriya,   Qadimgi   Xorazm,   Farg’ona   moddiy   madaniyatisiz
tasavvur etib bo’lmaydi.
Markaziy   Osiyoning   dastlabki   davlatlari   taraqqiyotining   yangi   ijtimoiy   va
iqtisodiy   bosqichi   mil.av.   VI-IV   asrlardagi   ahmoniylar   siyosati   bilan   bog’liqdir.
Miloddan   avvalgi   330   yilda   Makedoniyalik   Iskandar   Eron   podshosi   Doro   III
qo’shinlarini   tor-mor   qiladi.   Miloddan   avvalgi   329-327   yillarda   Parfiya   va
Marg’iyona, Xorazm, Farg’ona va Sirdaryoning shimoliy rayonlari mustaqil bo’lib
qoladi.   Makedoniyalik   Iskandar   Salavka   davlatini,   Markaziy   Osiyo   tarixida
qadimgi   dunyo-antik   davrni   vujudga   keltiradi.   Mil.av.   III   asrning   o’rtalarida
Baqtriya   va   Parfiya   Selavka   davlatidan   ajralib   chiqadi.   Baqtriya   erlarida   Yunon-
Baqtriya davlati tashkil topadi.
Markaziy   Osiyo   hududlarining   Ahmoniylar   imperiyasiga   qo’shib   olinishi,
garchi   uning   Yaqin   Sharq   dunyosi   bilan   madaniy   aloqalari   kengayishiga   sezilarli
darajada   ta’sir   etgan   bo’lsada,   ammo   mintaqada   asrlar   osha   davom   etib   kelgan
moddiy madaniyatning hech bir jabhasida tub o’zgarishlarga olib kelmadi. Ammo,
miloddan   avvalgi   330-327   yillarda   Iskandarning   O’rta   Osiyoga   qilgan   harbiy
4 yurishlari, oqibatida Parfiya, Marg’iyona, Baqtriya, So’g’diyona xalqlari madaniy
hayotida   iz   qoldi.   Lekin,   ko’zga   tashlanarli   o’zgarishlar   Amudaryodan   shimoliy
viloyatlarda   faqat   selavkiylar   davridan   boshlanadi.   Miloddan   avvalgi   III   asr
o’rtalariga   kelib   Baqtriyada   Yunon-Baqtriya   davlatining   qaror   topishi   bilan
mahalliy   madaniyatga   ellinizm   elementlarining   kirib   kelishi   jadallashdi.   Bu
jarayon ayniqsa moddiy madaniyatda, uning me’moriy qurilish jabhalarida yaqqol
ko’zga   tashlanadi.   O’rta   Osiyoning   janubiy   rayonlarini   keng   xalqaro
munosabatlarga   tortilishi,   o’lka   viloyatlarining   qadimgi   Sharq   va   Yunoniston,
Makedoniya   davlatlari   bilan   keng   madaniy   va   savdo   aloqalarda   bo’lishi   o’z
navbatida   uning   markaziy   va   shimoliy   viloyatlari   –So’g’d,   Xorazm,   Shosh   va
Qadimgi   Farg’onani   ham   chetlab   o’tmadi.   O’sha   davr   madaniy   hayotidagi
yuksalishlar   Baqtriyada   Dalvarzintepada,   Eski   Termiz,   Jondavlattepa:   So’g’dda
Afrosiyob, Erqo’rg’on, Poykent;  Xorazmda Jonbasqal’a,  Ayozqal’a, Tuproqqal’a;
Chochda Qanqa, Shoshtepa, Qovunchitepa; Qadimgi Farg’onada Asxikent, Koson,
Marhamat   kaba   yodgorliklar   va   yuzlab   kichik   shaharlar   va   qishloqlar   shaklidagi
arxeologik yodgorliklar misolida ko’zga tashlanadi.
Miloddan   avvalgi   II   asrning   2-yarmida   O’rta   Osiyoning   shim.   sharqidan
ko’chmanchi   yuechji   (tohar)   qabilalari   Qadimgi   Farg’ona,   Usrushona,   So’g’d
orqali   Qadimgi   Baqtriya   erlariga   kirib   keladi.   Milodiy   eraning   boshlarida
yuechjilarning   guyshan   qabilasi   boshchiligida   Kushonlar   davlati   tashkil   topadi.
Uning hududiy chegarasi Hindistonda Hind va Ganga daryolarining havzalarigacha
borib etadi. qadimgi Farg’onada Davon davlati, O’rta Osiyoning qolgan hududlari
(Xorazm   va   So’g’d)   esa   Sirdaryoning   o’rta   havzasida   qadimgi   davrda   qad
ko’targan   Qang’   davlati   tarkibida   rivojlanishda   davom   etadi.   Miloddan   av.   III
asridan   boshlab   Kushonlar   salatanati   inqirozga   uchraydi.   Shu   tariqa   O’rta
Osiyoning   davlatlari   quldorlik   munosabatlari   tushkunligi   bilan   bog’liq   holda
tanazzulga yuz tutadi.
Yunon-Baqtriya Sharqning yirik davlati sifatida 120 yildan ortiq (mil.av.250-
128   yillar)   vaqt   yashadi.   Yunon-Baqtriya   davlatining   asosini   Baqtriya,
5 So’g’diyona,   Marg’iyona   erlari   tashkil   etgan   bo’lib,   ular   iqtisodiy   jihatdan   to’q,
shaharlari   ko’p,   tabiiy   boyliklari   mo’l   hududlar   edi.   Yunon-Baqtriyaning   ko’plab
yodgorliklari   qadimgi   davrga   mansub   bo’lib,   ularning   asosiy   qismi   arxeologlar
tomonidan   o’rganilgan.   Baqtriyada   –(Afg’oniston   qismida)   Bagram,   Baqtra,
Oyxonum,   Dalvarzin   kabi;   (Tojikiston   qismida)   Qabadshoh,   Qayqabod,
Ko’hnaqal’a,   (O’zbekiston   qismida)   Dalvarzintepa,   Dunyotepa,   Jondavlattepa   va
boshqa   ko’plab   qadimgi   shahar   xarobalari   ochib   o’rganilgan.   So’g’diyonada
Erqo’rg’on,   Afrosiyob,   Tali   Barzu   yodgorliklarining   shu   davrga   oid   madaniy
qatlamlari, Marg’iyonada Govurqal’a kabi shahar qoldiqlari tadqiq etilgan.
Antik   davrda   Yunon-Baqtriyada   dehqonchilik   va   chorvachilikdan   tashqari
kulolchilik   sohasi   yuksak   darajada   taraqqiy   qilgan   bo’lib,   bu   davrda   yasalgan
kulolchilik buyumlarining olamda tengi yo’q edi.
Uy-joylarshohona   saroylar,   ibodatxonalar   hamda   mudofaa   inshoatlari
qurilishda   bu   o’lkalar   xalqi   antik   davr   olamida   yuksalishning   yuqori   nuqtasiga
ko’tarilgan.   Bu   davrda   Baqtriya   va   So’g’d   yozuvlari   shakllanadi   va   rivojlanadi.
Tasviriy san’at, me’morchilik, zargarlik san’atida katta yutuqlarga erishiladi.
Antik davr mualliflari Baqtriyani 1000 shaharli mamlakat, deb ta’riflaganlar.
Yunon-Baqtriya   aholisi   zardo’shtiylik   diniy   e’tiqodida   bo’lib,   mahalliy   diniy
tasavvurlar   yunon   mifologiyasi   obrazlari   bilan   chatishib   ketgan.   Suvga,   erga,
quyoshga   bo’lgan   hurmat   va   e’tiqod,   xudolarga   bo’lgan   (Mitra,   Naxid...)   e’tiqod
bilan uyg’unlashib ketgan.
Ko’chmanchi   qabilalarning   Yunon-Baqtriya   erlariga   kirib   kelishi   uni
inqirozga   uchratadi.   110   yilda   yuechji   qabilalari   Yunon-Baqtriya   erlariga   kirib
kelib,   o’z   hukmronligini   o’rnatdi.   Guyshan   qabilasi   yabg’usi   Kudzula   Kadfiz
boshqa   qabila   yabg’ularini   tobe   etib,   o’zini   hukmdor   deb   e’lon   qiladi.   Tarix
sahnasiga   shu   tariqa   Kushonlar   davlati   kelib,   u   uzoq   muddat,   milodning   IV
asrigacha   hokimiyatga   egalik   qildi.   Uning   hududiy   chegarasi   Amudaryo
qirg’oqlaridan   janubda   Hindistonning   janubiy   rayonlarigacha   tarqaldi.   Kushonlar
6 podsholigida   shahar   qurilishi,   me’moriy-monumental,   amaliy   va   tasviriy   san’at,
haykaltaroshlik   rivojlandi.buddaviylik   diniy   e’tiqodi   davlat   dini   darajasiga
ko’tarildi. Budda va uning sanamlari (badisatva) ni haykallari bilan ibldatxonalarni
bezash   ruhiy   va   ma’naviy   zaruratga   aylandi.   Dehqonchilik,   uning   asosi
hisoblangan   irrigatsiya   inshoatlari   barpo   etish   taraqqiy   etdi.   Bu   ishlarning   davlat
tasarrufiga olinishi ko’plab moddiy boyliklar yaratilishiga imkon berdi. Kushonlar
davrida   ichki   va   tashqi   savdo   kuchaydi.   Buyuk   Ipak   yo’li   g’arb   va   sharq
xalqlarining hayotida katta rol o’ynadi.
Kushonlar   davrining   katta   ahamiyatga   ega   bo’lgan   yodgorliklaridan   biri
milodiy   I   asr   boshlariga   mansub   bo’lgan   «Holchayon   hokimining   saroyi»dir.
Holchayon   saroyining   kutish   zalini   qadimgi   haykallar   kompazitsiyasi   egallagan
bo’lib, ularda turli etnoslarning qiyofalari o’z aksini topgan. Shuningdek, saroyda
ayonlar,   kurash   sahnasi,   og’ir   gulchambarlarni   ko’tarib   turgan   bolalar   haykallari,
muzika asboblari tutgan ayol haykallari topilgan.
Buddaviylik   bilan   bog’liq   bo’lgan   yodgorliklardan   biri   Ayritom   bo’lib,   u
Termiz   yaqinida   Amudaryo   bo’yida   joylashgan.   Bu   erdan   topilgan   me’moriy
san’at asarlarida turli xil musiqa asbobi chalayotgan musiqachilar tasvirlangan.
Termiz   yaqinida   arxeloglar   Qoratepa   yodgorligini   topib   o’rganganlar.
Qoratepa   buddaviylik   dinining   ibodatxonasi   bo’lgan.   Qoratepa   tabiiy   tepalik
bo’lib,   uning   atrofidan   ko’plab   haykallar   topilgan.   Fayoztepa   esa   Qoratepa
yaqinida joylashgan  yodgorlik bo’lib, u buddaviylarning ibodatxonasi  va maktabi
vazifasini o’tagan.
Kushonlar   davriga   oid   yodgorliklarning   yana   biri   Dalvarzintepa   bo’lib,   u
Surhondaryo viloyatida joylashgan. 1972 yilda Dalvarzintepani  qazish vaqtida 34
kg og’irlikda tilladan ishlangan 115 dona buyum topilgan. Ular bilaguzuklar, uzuk,
to’g’nag’ich...   lar   bo’lib,   yuksak   mahorat   bilan   yasalgan.   Dalvarzintepani   qazish
vaqtida   60   ta   turli   xil   metal   buyumlar   topilgan.   Metall   bilan   bog’liq
hunarmandchilikning   rivoji   haqida   gap   ketganda   Dalvarzintepadan   topilgan   tosh
7 qoliplarni   ham   ko’rsatish   mumkin.   bu   qoliplarda   oyna,   o’roq,   pichoq,   bigiz   va
boshqa  shunga  o’xshash   ho’jalik  buyumlari   quyilgan.  Metall  esa  sopol   idishlarda
tigellarda   eritilganligi   olimlar   tomonidan   aniqlanib,   o’rganilgan.   Dalvarzintepani
qazish vaqtida ot uzangilari va suvlig’i, oyna, bilaguzuk, halqa va qarmoqlar, ikki
parrakli bronza paykonlari topildi.
Chust   madaniyati   yodgorliklarida   toshdan   mehnat   qurollari   yasash   davom
etadi. Masalan, birgina Dalvarzintepani qazish vaqtida 1500 ga yaqin tosh qurollar
topilgan. Tosh qurollar orasida qum-toshdan yasalgan o’roqsimon pichoqlar yasash
alohida   diqqatga   sazovordir.   Bu   erdan   400   yaqin   ana   shunday   tosh   pichoqlar
topilgan.   Topilmalarga   qaraganda   o’sha   davrda   suyakdan   qurol   yasash   ham   keng
yo’l qo’yilgan. Suyakdan yasalgan-taroq, moki, bigiz, urchuq va boshqa buyumlar
ham Davlvarzintepada ko’plab uchraydi.
Antik   davr   yodgorliklari   Xorazm   hududlaridan   ham   topib   o’rganilgan.
Qadimgi Xorazm  tarixi  va madaniyati  haqida ma’lumot  beruvchi  yodgorliklardan
biri -Quyqirilgan qal’adir.
Quyqirilgan qal’ada 1951-57 yillarda arxeologik qazish va qidiruv ishlari olib
borilgan.   Bu   yodgorlik   qadimgi   Xorazmning   miloddan   avvalgi   IV   –milodning   I
asriga mansub bo’lgan shaharlaridan biri bo’lgan. Shahar doira shaklidagi qal’adan
iborat   bo’lib,   u   tashqi   va   ichki   devorlar   bilan   o’rab   olingan.   Arxeologlar   3
qavatdan   iborat   bo’lgan   mudofaa   devori   bo’lganligini,   tashqi   devorning   yuqori
qismida   kamonchilar   uchun   qilingan   tuynuklar,   aylana   shaklida   burjlar   o’rnini
aniqlaganlar.   Qal’ada   kulolchilik   rivojlangan   idishlar   sirtiga   afsonaviy   qushlar
rasmi   chizilgan.   Ko’plab   idishlarda   chopar   ot   ustidagi   sipohiylar   surati   solingan.
Tulpor ot tasviri esa ko’plab uchraydi. Urug’ totemlari bilan bog’liq xususiyatlarni
aks   ettiruvchi   arslon,   jayron,   tuya   singari   hayvonlarning   suratlari   solingan
buyumlar keng tarqalgan.
8 1.2  O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davri madaniyati haqida tushuncha.
O’rta   Osiyoda   o’rta   asrlar   davrining   dastlabki   bosqichi   yirik   davlatlar–
Kushonlar   saltanati   va   Qang’   davlat   konfederatsiyasining   inqirozi   va   ular   ustiga
xionitlar, kidaritlar va eftalitlar kabi ko’chmanchi qabilalarning ommaviy ravishda
bostirib   kirishi   bilan   boshlandi.   Bu   ikki   davlatning   tanazzuli   O’rta   Osiyo
xududlariga   Eron   sosoniylarining   istilochilik   xarakatini   faollashtirdi.   Ammo
ko’chmanchi qabilalar, ayniqsa eftalitlar bunga yo’l qo’ymadi. VI asrning ikkinchi
yarmida sosoniylar O’rta Osiyoda Turk xoqonligi bilan to’qnashishga to’g’ri keldi.
Hokimiyatni o’z qo’liga olgan /arbiy Turk xoqonligi 100 yil davomida butun O’rta
Osiyo ustidan nazoratini o’rnata oldi.
VII   asrda O’rta Osiyo  ijtimoiy va  siyosiy  hayotida  yuz  bergan  feodallashish
jarayonining   rivojlanishi   hoqonlikda   ichki   qarama-qarshiliklarning
chuqurlashishiga   olib   keldi.   Natijada,   nomigagina   hoqonlik   xukmronligini   tan
olgan mahalliy sulolalar boshchiligidagi katta va kichik er egaligi jadal rivojlandi.
Jamiyatning   ijtimoiy   tarkibida   o’zgarishlar,   katta   er   egalari   bo’lgan   dehqonlar,
badavlat   savdogar   va   hunarmandlar   tabaqasi   paydo   bo’ldi.   Ular   o’z   navbatida
shaharlarning   vujudga   kelishiga,   ko’p   tarmoqli   hunarmandchilik   va   savdo-
sotiqning rivojlanishiga ta’sir o’tkazdi.
Ma’lumki,   /arb   bilan,   Sharqni   bog’lovchi   muhim   savdo   yo’li   bilan   Buyuk
Ipak   yo’li   («/arbiy   meridianal   yo’l»)ning   qadimgi   Farg’onadan   o’tgan   yo’nalishi
ilk o’rta asrlarga kelib, O’rta Osiyo shimoliy hududlarining ichki rayonlariga kirib
bordi.   Natijada   O’rta   Osiyoning   chorvador   qabilalari   va   o’troq   aholisi   o’rtasida
iqtisodiy va madaniy aloqalar kuchaydi.
Savdo-sotiqni  pul  asosida  rivojlanishiga  keng imkoniyatlar  yaratildi, tanga –
pul zarb qilishga bo’lgan ehtiyoj kuchayib, pul zarbxonalarining yangi markazlari
paydo   bo’ldi.   O’rta   Osiyo   bozorlarida   Tohariston,   So’g’d,   Ustrushona   va   Shosh
tangalari keng muomalada bo’ldi.
9 Ilk   o’rta   asrlarda   O’rta   Osiyoda   shahar   hunarmandchiligi   keng   tarmoq   otib
rivojlanishda davom etdi. Samarqand, Buxoro, Poykent va boshqa shaharlar yirik
savdo-sotiq markazlari sifatidagi o’rnini saqlab qoldi. Hatto Shosh-Iloq vohasidagi
shaharlar   juda   jadal   rivojlanish   yo’liga   tushib   oldi.   Bu   shaharlarda
hunarmandchilikning kulolchilik, shishasozlik, metallurgiya, to’qimachilik sohalari
yuksak   professional   darajada   rivojlanib   ular   ko’p   hollarda   tashqi   savdo   uchun
mahsulot chiqarar edilar.
Ilk   o’rta   asrlarda   to’qimachilik   O’rta   Osiyo   hunarmandchiligining   ustivor
yo’nalishiga   aylandi.   Ayniqsa   ipak   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   keng   yo’lga
qo’yilgan.   Arxeologik   materiallarning   guvohlik   berishicha   ipak   qurtini   boqish
Qadimgi   Baqtriyada   bronza   davridan   ma’lum   bo’lgan.   Antik   davri   va   ilk   o’rta
asrlarga   kelib,   ipakchilik   bilan   shug’ullanish   So’g’diyona   va   Farg’ona   vodiysiga
ham   keng   yoyildi.   Ipakchilikning   jahonga   mashhur   markazlari   paydo   bo’ldi.
Masalan,   VI-VII   asrlarda   shakllangan   Buxoroning   «zandanachi»   ipak
mahsulotlariga bo’lgan talab hatto ipakchilikning ilk vatani Xitoyda ham katta edi.
Zandanachi ipak mahsulotlarining namunalari hatto Afrosiyob devoriy su’ratlarida
yaxshi saqlangan.
Ilk   o’rta   asrlar   badiiy   san’atida   asosiy   e’tibor   tasviriy   san’at   va
haykaltaroshlik   bezaklaridan   iborat   edi.   Shuningdek   memorchilikda   shohona
saroylar,   qasrlar,   zardo’shtiylik   va   buddaviylik   ibodatxonalarining   intervallarini
bezashda ham tasviriy san’at keng qo’llanilgan.
Arxelogik qazishmalar davomida ochilgan Bolaliktepa, Varaxsha, Afrasiyob,
Panjikent   devoriy   sur’atlari   monumental   tasviriy   san’at   olamining   nodir
namunalaridir.   Bu   asarlarda   ilk   o’rta   asrlar   davrining   professional   musavvirlari
mifologik   ijodiyat   obrazlar   va   adabiy   epik   an’analar   dunyosini   tasviriy   san’atda
ifoda   etganlar.   Shuningdek   ular   orqali   aniq   tarixiy   voqealar   va   uzoq   o’tmishda
o’tgan   ajdodlarimizning   diniy   urf-odatlari,   ularning   ahloq   normalaridan   tortib   to
xulq-atvorlarigacha,   o’sha   davr   ideal   obrazlarida   bizgacha   etkazilgan.   Tasviriy
san’at   orqali   feodal   jamiyati   aristokratiyasining   ichki   hayoti   va   kundalik  turmush
10 tarzi   rang   barang   suratlarda   ochib   berilgan.   Masalan,   Termiz   yaqinidan   topilgan,
Tohariston   musavvirlari   maktabiga   mansub   Bolaliktepa   (V-VI   asrlar)   devoriy
sur’atlarida moviy osmon fonida tasvirlangan bazm  syujetida, shohona kiyimdagi
erkak   va   ayollarning   qo’llarida   oltin   va   kumush   qadahlarni   ko’tarib   turgan
holatlarii aks ettirilgan.
Bolaliktepada   uy   anjomlari,   ov   va   jang   qurollari,   shuningdek,   turli   shoyi   va
oddiy   chit   materiallar   badiiy   bezatilgan.   Amaliy   buyumlar   yuzasiga   bo’yoqda
tasvirlar   ishlangan,   kumushdan   yasalgan   buyum   va   qurollar   esa   bo’rtma   tasvirlar
bilan bezatilgan. Bu tasvirlarda devoriy suratlarda aks ettirilgan obraz va voqealar
o’z   ifodasini   topgan.   Podsholar   tasviri,   bazm   va   ov   manzaralari   bu   buyumlar
yuzasiga go’zallik baxsh etgan.
So’g’d   musavvirlari   maktabiga   mansub   Varaxsha   devoriy   sur’atlarida   (VII-
VIII   asrlar)   esa   saroy   hayoti,   ibodat   va   ov   manzarasi   tasvirlangan.   Saroyning
sharqiy zali janubiy devorining o’ng tomonida qanotli tuya shaklida ishlangan taxti
ravonda   podshoh   tasviri,   devorning   chap   tomonida   saroy   ahlining   mehrob
qarshisidagi ziyorati, saroyning qizil zal devoriy sur’atlarida esa fil mingan ovchi
paxlavonning   unga   tashlanayotgan   yo’lbars   bilan   olishuv   manzarasi   tasvirlangan.
1965   yilda   arxeologlar   tomonidan   Samarqand   yaqinida   ilk   feodalizm   davriga   oid
Afrosiyob yodgorligi o’rganiladi. Bu yodgorlik ilk o’rta asrlarga mansub bo’lgan.
Markaziy   Osiyoda   ilk   o’rta   asrlar   yodgorliklaridan   yana   biri   Panjikent
xarobalari   hisoblanadi.   Panjikent   shahar   xarobasining   maydoni   19   ga   ni   tashkil
etgan   bo’lib,   atrofi   baland   devorlar   bilan   o’ralgan.   Shaharda   ibodatxonalar,
zadagonlar   qasrlari,   omborxona   va   turar   joylar   bo’lgan.   Shahar   maydonining
g’arbiy   tomonidagi   ichki   ibodatxona   sun’iy   tepalik   ustida   joylashgan   bo’lib,   old
tomoni   sharqqa   qaratib   qurilgan.   Ibodatxonaning   old   qismi   kattagina   olti   ustunli
ayvon bilan boshlanib, undan so’ng to’rt ustunli ayvon tomoni ochiq to’rtburchak
zal bo’lgan. Undan esa ichki muqaddas xonaga kirilgan. Ayvonga zina orqali yoki
maxsus   tepaga   ko’tarilib   boruvchi   yo’lak   orqali   chiqilgan.   Panjikentda
11 zadagonlarning   uylari,   mehmonxona   va   uyga   olib   boradigan   yo’lakchalar   juda
bezakdor   bo’lgan.   Devoriy   suratlar   mavzusi   turli-tuman   bo’lib,   unda   afsonaviy
voqealar, diniy marosimlar, so’g’d feodallarining bazmlari aks ettirilgan.
Ilk   o’rta   asrlarda   haykaltaroshlik   san’ati   keng   qo’llanilgan.   U   dumaloq   va
bo’rtma   tasvir   shaklida   me’morlik   komplekslarida   ishlatilgan.   Bu   haykallarda
diniy   va   afsonaviy   obrazlar   bilan   bir   qatorda   real   hayotni   aks   ettiruvchi   obrazlar
ham   uchraydiy.   Haykallar   maxsus   tayyorlangan   loydan,   yog’och,   albaster   va
toshdan ishlangan.
Amaliy   xaykaltaroshlik   san’atining   yorqin   namunalari   IV-V   asrlarga   oid
Toharistonning   Kuyavqurg’on   qalaqo’rg’onidan   topiladi.   Kuyavqo’rg’on
haykallari ziynatli bezaklarga boy engil kiyimlardagi erkak va ayol personajlaridan
iborat bo’lgan.
Ma’lumki,   ilk   o’rta   asrlarda   ijtimoiy   munosabatlarning   o’zgarishi   ya’ni
feodallashish  jarayonining rivojlanishi   me’morchilikning xarakteri  va  mazmuniga
ta’sir   etadi.   Bu   hol   dastlab   qo’rg’on-qasrlar,   ko’shklar   qurilishida   ko’zga
tashlanadi.   Keyinchalik   podsholarning   saroylari,   shaharlardan   tashqaridagi
hashamatli   va   ulug’vor   qarorgohlari   keng   tarqaladi.   Bu   binolar   ko’p   hollarda
sun’iy tepaliklar  ustiga qurilib, ularning me’moriy echimlari mahobatli  bo’lishiga
katta e’tibor beradi. Binolar ham g’ishtdan va paxsadan qurilgan. Devorlari ganch
bilan pardozlangan, xona devorlari devoriy surat va naqshlar bilan bezatilgan. Ilk
o’rta   asrlar   davri   monumental   memorchiligida   noyob   ganch   naqshinkorligi   keng
qo’llanilgan.   Darhaqiqat,   ilk   o’rta   asrlarda   ganch   o’ymakorlik   san’ati   o’zining
yuqori   darajasiga   ko’tarilgan   edi.   Uning   hatto   dastlabki   namunalarida   o’z
zamonasiga   xos   yangi   uslubiy   yo’nalish   shakllangan   edi.   Buni   Afrasiyob,
Varaxsha   va   Dumaloqtepa   qasr   bezaklarida   uchratish   mumkin.   Ilk   o’rta   asrlarda
amaliy   san’atning   barcha   yo’nalishlari   rivojlanadi.   Ular   shaharlarning   o’sishi   va
shahar   hunarmandchiligining   taraqqiyoti   bilan   uzviy   bog’langan   edi.   Oltin   va
kumushdan   har   xil   idishlar   yasash   ko’lami   kengayadi.   Ayniqsa,   bu   masalada
Xorazm va So’g’dda katta yutuqlarga erishiladi.
12 II BOB.   ANTIK DAVRDA OLKAMIZNING ME'MORIY
YODGORLIKLARI VA TARIXIY GEOGRAFIK O'RNI
2.1 Arxeologik va me’moriy yodgorliklarning o’lkashunoslikda tutgan    
o’rni.
Arxeologiya   tarixining   tarkibiy   qismi   bo’lib   ijtimoiy   fanlar   orasida   alohida
o’rin   tutadi.   «Arxeologiya»   termini   «arxayos»   -   qadimgi,   «logos»   -   fan   degan
ikkita   grekcha   so’zning   birikishidan   tashkil   topgan.   Demak   arxeologiya   qadimgi
bilimlar haqidagi fan degan ma’noni bildiradi. Lekin ilgargi vaqtda arxeologiyani
fanning   qaysi   sohasiga   qo’shish   to’g’risida   bahslar   bo’lib,   ba’zilar   uni   qadimgi
san’at haqidagi fan, yana boshqa birovlari singan sopol idishlarni o’rganuvchi fan
degan   fikrlarni   bildirganlar.   Ba’zilar   esa   uni   tarix   fanining   xizmatkori   bo’lgan
ikkinchi   darajali   fan   deb   tushunganlar.   Tarix   va   arxeologiya   aslida   o’zaro
chambarchas bog’liq, bir-birini to’ldiruvchi yagona fanning ikkita sohasidir.
Insoniyat   o’tmish   davrlarini   arxeologiyasiz   o’rganib   bo’lmas   ekan.
Arxeologiya insoniyatning o’tmish tarixini o’rganishda arxeologik ekspeditsiyalar
natijasida   ibtidoiy   makonlar,   qishloqlar,   shaharlar,   mudofaa   va   suv   inshootlari,
qoyatosh   rasmlari   hamda   boshqa   buramlarga   suyanib   ish   ko’radi.   Hozir   O’rta
Osiyoning barcha joylarida shahar, rayon, qishloqlarda arxeologik tadqiqotlar olib
borilmoqda.
Topilgan   arxeologik   manbalarni   shartli   ravishda   quyidagi   ikki   turga   bo’lish
mumkin:
1.   Tabiiy   manbalar   (paleozoologiya,   paleobotanika)   -   inson   va   hayvon
suyaklari ,   o’simliklar   qoldiqlari   va   geologik   qatlamlar   bo’lib   ularni   asosan
zoologlar, botaniklar va geologlar o’rganadilar.
2. Inson tomonidan yaratilgan manbalar bo’lib, ular mehnat qurollari, yarog’-
aslahalar,   sopol   idishlar,   san’at   va   zeb-ziynat   uyamlari,   qoyatosh   rasmlar,   yozuv
hamda   yozma   manbalar   va   hokazolar.   shuni   aytish   kerakki,   yozma   manbalarni
13 tarixchilar,   moddiy   manbalarni   o’rganish   bilan   arxeologlar   moddiy   buyumlar   va
yozma manbalarga tayanib ish ko’radilar.
O’rta Osiyo qadimgi Sharq tarixining ajralmas qismini tashkil etadi. Kishilik
madaniyatining   ilk   markazlaridan   biri   hisoblanadi.   O’rta   Osiyo   tabiiy   iqlim
sharoiti ,   xilma-xil   hsimlik   va   hayvonot   dunyosiga   boy   iqlim   sharoiti   asosan
mo’tadil   bo’lganligidan   inosnning   yashashi   uchun   juda   qulaydir.   Bu   hol   esa
ibtidoiy   va   qadimgi   kishilar   diqqat   e’tiborini   tortmasdan   mumkin   emas   edi.   Shu
tufayli odamlar bu o’lkada juda qadim zamonlardan boshlab yashagan. O’lkaning
hamma yerida ibtidoiy va qadimgi davr kishilari qoldirgan xilma-xil obidalar - tosh
asri makonlari, g’orlari, bronza davri qishloqlari va mozorlari, temir davri qal’alari
va   shaharlarning   xarobalari,   qoyatoshga   ishlangan   rasmlar,   sug’orish
inshootlarining   qoldiqlari,   qadimiy   mudofaa   devorlarining   qoldiqlari   juda   keng
tarqalgan.
Arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   moddiy   manbalarni   o’rganish   bilan
birga   har   xil   yer   qazish   ishlarida   tasodifan   topilgan   narsalarni,   shu   jumladan
xazinalarni   ham   o’rganadi.   Yer   tagida   yotmagan   moddiy   manbalar   ham   bor.
Masalan   o’rta   asr   xazinalaridan   qolgan   buyumlar   va   naqshinkor   eski   binolar   va
hokazolar ana shunday manbalardir. Arxeologlar bularni ham o’rganadilar.
Tosh,   metall,   sopol   va   yog’ochdan   yozuvlarni   o’rganadigan   epigrafika   fani,
tanga   pullarni   o’rganadigan   numizmatika   fani ,   muhrlarni   o’rganadigan   sfragistika
fani, gerblarni o’rganadigan geraldika fani kabi arxeologiyaning bir qancha alohida
tarmoqlari   bor.   Arxeologiya   tarixga   oid   fan   bo’lib   qolish   bilan   birga
qazishmalardagi   kuzatmalarni   izohlab   bermoq   uchun   geologiya,   botanika,
zoologiya va antropologiya ma’lumotlaridan foydalaniladi va shu bilan birga o’zi
ham o’sha tabiat fanlariga qimmatli materiallar beradi.
O’rtas Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy yodgorliklarini o’rganish XIX
asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlanadi.   Bu   o’lka   Rossiyaga   qo’shib   olingach,   bu
14 yerga turli kasbdagi  kishilar ko’plab kela boshladi. Ular orasida mahalliy moddiy
yodgorliklarga qiziquvchi kishilar ham bor edi.
V.   V.   Bartold,   V.   A.   Jukovskiy,   N.   I.   Veselovskiy   kabi   mashhur
sharqshunoslar   A.   P.   Kun,   V.   L.   Lyatkin,   I.   T.   Poslovskiy,   N.   P.   Ostroumov   va
boshqa   havaskorlar   O’rta   Osiyoning   arxeologiyasi   va   tarixini   o’rganishda
o’zlarining   xizmatlarini   qo’shdilar.   Mahalliy   havaskorlarda   Akrom   Asqarov,   M.
Mirmuhammedovlarning ishlari ham diqqatga sazovor. 1895- yilda V. Bartoldning
bevosita   rahbarligida   va   taklifi   bilan   «Turkiston   arxeologiyasi   havaskorlari
to’garagi»   tuzilib,   uning   ustavi   tasdiqlanadi.   O’rta   Osiyo   arxeologiyasining
rivojlanishida S. P. Tolstov, M. Ye. Masson, M. M.   Dyakonov , A. P. Okladnikov,
M. M. Gerasimov, Ya. Yu. Yakubovskiy, Ya. F. G’ulomov, V. A. Shishkin, B. A.
Litvinskiy   va   G.   A.   Pugachenkova   singari   mashhur   arxeologlar   o’lkamiz   tarixini
o’rganishda o’zlarining juda katta hissasini qo’shdilar.
Shuni ham ta’kidlab o’tish kerakki, so’nggi yillar ichida ham arxeologlarning
katta   gruppasi   yetishib   chiqdi.   A.   Asqarov,   A.   Muhammadjonov,   O’.   Islomov,   I.
Albaum, Yu. F. Buryakov, R. H. Sulaymonov, A. S.   Sagdullayev , N. Ne’matov, A.
Ranov,   V.   Vinogradov,   E.   V.   Rtveladze,   M.Jo’raqulov   va   boshqalarni   aytish
mumkin.   Hozirgi   kunda   ham   O’rta   Osiyo   arxeologiyasining   o’rganilishi   ancha
yaxshi yo’lga qo’yilgan.  Bu ish bilan maxsus institutlar, universitet va pedogogika
institutlari,   ruspublika   va   viloyat   muzeylari   qoshidagi   kafedralar   va   bo’limlar
shug’ullanmoqda.
1908   yilda   Samarqandda   V.L.Lyatkin   tomonidan   Ulug’bek   rasadxonasining
qoldig’i   topilib   tekshirildi.   1925-30   yillarda   ham   ish   olib   bordi.   1926-28   yillarda
Termizda   B.P.Deneke,   1929-1930   yillarda   Potapovlar   Farg’ona   vodiysida   ham
arxeologik   qazishma   ishlari   olib   borilgan.   S.P.Tolstov   boshchiligidagi   guruh
Xorazmda,   V.A.Shishkin   boshchiligidagi   guruh   Buxoro   viloyatining   Farbiy
qismida tekshirishlar o’tkazdilar.
15 1938   yilda   A.P.okladnikov   tomonidan   Boysun   tog’ining   Teshiktosh   deb
atalgan   g’oridan   topilgan   yodgorliklarni   alohida   ta’kidlab   o’tish   kerak.   Bu   yerda
o’tkazilgan   arxeologiyaga   oid   izlanishlar   natijasida   ko’pgina   ashyoviy   dalillar
bilan bir qatorda For devorining ostidan 9 yashar bolaning qabri ham topilgan.
1946   yilda   urgutmanining   Omonqo’ton   degan   joydan   o’rta   paleolit   davriga
oid   mehnat   qurollari   topildi.   1980   yildan   boshlab   U.Islomov   Farg’ona   viloyatida
Selung’ur g’orida arxeologik tadqiqotlar olib bordi va yangi kashfiyotlar qildi.
Shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bizning   universitetimiz   tarix   fakulteti
professor-o’qituvchilari   va   talabalari   asosan   Qashqadaryo   vohasida   arxeologik
amaliyotni   olib   boradilar.   Amaliyot   natijasida   bir   qancha   yangiliklarni   izlab
topdilar.   Qashqadaryo   vohasida   miloddan   avvalgi   VII-IV   asrlarga   oid   30ta
yodgorlik   ma’lum.   Ular   alohida   daryolar   bo’ylab   joylashgan   bo’lib   umumiy   suv
manbaidan   foydalanilganligi,   ularda   qadimgi   sug’orish   yoki   dehqonchilik
vohalarini qurish imkonini beradi. Hozirgi davrda oltita shunday vohalarni ajratib
ko’rsatishimiz mumkin: Yerqo’rg’on - Yerqo’rg’on va Qorovultepa yodgorliklari;
Qizildaryo   vohasi   -   Chiroqtepa   va   Jartepa ;   Guldaryo   -   Qo’rg’oncha   va
Beshqo’rg’ontepa;   Qayrag’ov   -   Daratepa,   Qayrag’ochtepa,   To’rtburchaktepa,
Somontepa   va   Ko’zatepa   yodgorliklari;   Tanxozdaryo   vohasi   -   Nomsiztepa,
Saratepa   1,2,3   va   Sho’rabsoy   vohasi   -   Sangirtepa,   Podayotoq,   Uzunqir   va
boshqalar.
ToshDU   O’rta   Osiyo   arxeologiyasi   kafedrasining   1976-1979   yillarda
A.S.Sagdullayev   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasida   Qashqadaryo
vohasining   sharqiy   qismidan   ham   bir   qator   ilk   temir   davriga   oid   yodgorliklari
ochildi.   Daratepada   o’tkazilgan   ko’p   yillik   tadqiqotlar   natijasida   bu   xudud   uchun
xos bo’lgan miloddan avvalgi  VII-IV asrlarga oid turli turar joylar tuzilishi qazib
o’rganildi.   1986   yildan   boshlab   ToshDU   arxeologlari   tomonidan   Sangirtepa   va
Uzunqir   yodgorliklarini   o’rganish   borasidagi   ishlar   davom   ettirildi.   O’rganilgan
ma’lumotlar   asosida   yodgorliklarning   ilk   bor   o’zlashtirilishi   davri   miloddan
avvalgi VIII-IX asrlarga oid ekanligi aniqlandi. Yurtimizning qadimgi davriga oid
16 arxeologik   ma’lumotlar   juda   ko’p   asarlarda   bayon   qilingan.   S.P.Tolstovning
«Qadimgi   Xorazm»,   «Qadimgi   Xorazm   madaniyatini   izlab»,   Ya.F.Fulomovning
«Qadimgi   O’zbekiston   ilk   yozma   manbalarda»,   «Baqtriya   haqida   afsona»,
A.Muhammadjonovning   «Qadimgi   Buxoro»,   Yu.F.Buryakovning   «Toshkent
vohasining   qadimgi   karvon   yo’llari»   va   boshqa   mualliflarning   asarlarini   sanab
o’tishimiz mumkin.
Ibtidoiy   jamoa   tuzumining   dastlabki   enguzoq   davom   etgan   bosqichi   paleolit
deb   ataladi.   Arxeologik   nuqtai   nazardan   qadimgi   tosh   asri   uch   davrga   bo’linadi:
paleolit (qadimgi tosh davri - «palayos» - qadimgi «litos» - tosh); odam mil.avval
3-3,5 million yil ilgari paydo bo’lgan. Engqadimgi topilmalar Sharqiy Afrikaning
Olduvay darasidan topilgan bo’lib, Olduvay madaniyati deb yuritiladi. Ilk paleolit
Ashel   davri   mil.avval   700-100   yilliklarni   o’z   ichiga   oladi.   O’rta   Osiyoda   ilk
paleolit   davri   yodgorliklari   700-500-100   ming   yilliklar   davriga   oid   bo’lib   ashel
davri deb ataladi.
O’rta   paleolit.   Bu   davr   Mustye   davri   madaniyati   deb   nomlanadi   (mil.avval
100-40   ming   yilliklar).   So’nggi   paleolit.   40-30-12   ming   yilliklar   ilk   paleolit
davriga   oid   makonlar   Selung’ur,   Uchtut   (Buxoro),   O’narcha   (Qirg’iziston),
Qoratog’ (Tojikiston) va boshqa makonlarni keltirish mumkin.
Mazkur davr kishilarining qurollari o’zining soddaligi, qo’polligi, turlarining
kamligi   jihatidan   keyingi   davrlardan   farq   qiladi.   Odamlari   aqliy   va   jismoniy
tomonlardan ham farq qiladi.
O’rta   paleolit   (Mustye   madaniyati)   -   qadimgi   tosh   davrining   bir   qismi
Markaziy   Osiyoda.   Bu   davrning   eng   mashhur   yodgorliklariga
Teshiktosh,   Obirahmat , Xo’jakent, Ko’lbuloq, Qo’tirbuloq, Uchtut  va boshqalarni
kiritish  mumkin. O’rta  tosh  davriga kelib  ibtidoiy kishilar   O’rta Osiyoning  butun
maydonlariga   keng   tarqaladi.   Mehnat   qurollari   takomillasha   boradi.   Eng   muhimi
ibtidoiy   to’dadan   urug’chilik   jamoasiga   o’tila   boshlanadi.   Sovuq   iqlim   tufayli
sun’iy   olov   chiqarish   va   uni   saqlashni   o’zlashtiradi,   diniy   tasavvurlar   paydo
17 bo’ladi.   So’nggi   paleolit   -   bu   davrga   oid   yodgorliklari   nisbatan   kam   o’rganilgan.
Ohangarondan   so’nggi   paleolit   davriga   oid   Ko’lbuloq   makoni   ochilgan.
Toshkentning g’arbida Bo’zsuv I makoni va 1939 yilda Samarqand shahrida ham
shu davrga oid makon ochilgan.
So’nggi   paleolitdan   boshlab   ibtidoiy   odamlar   g’ordan   chiqib   yengil   turar
joylar   qura   boshlaganlar.   Natijada   ular   faqat   tog’li   xududlarda   yashab   qolmay,
vohalar   bo’ylab   tarqalib,   tekisliklarda   daryo   va   ko’llar   sohillarida   joylasha
boshlaydilar.   So’nggi   paleolitga   kelib   antropogenez   jarayoni   tugallanadi,
zamonaviy   odamlar   paydo   bo’ladi   (kramanon).   Yana   bu   davrning   o’zimga   xos
xususiyati   ibtidoiy   to’dadan   urug’chilik   tuzumiga   (matriarxat)   o’tiladi.   Xo’jalik
yuritishning   eng   oddiy   yo’llaridan   (terib-termachilik)   murakkabroq   ko’rinishlari
(ovchilik,   baliqchilik)ka   o’tdilar.   Mehnat   qurollari   takomillashib   uning   turlari
ko’paya boradi.
Mezolit davri. Bu davrning katta yutuqlaridan biri - kamon va o’qning kashf
etilishidir.   Shuningdek   bu   davrda   ibtidoiy   san’at   paydo   bo’ldi.   Hayvonot   va
o’simliklar   dunyosi   o’zgaradi.   Bu   davrga   oid   makonlar   Machay   g’or   makoni
(Boysun),   Farg’ona   vodiysida   Obisher   g’or   makoni   topilgan.   Markaziy
Farg’onadan   80ga   yaqin   mezolit   davri   yodgorliklari   topilgan   mehnat   qurollarida
ham   o’zgarishlar   bo’ldi.   Trapetsiya   va   uchburchak   shakldan   mayda   qurolchalar   -
mikropitlar   paydo   bo’ladi.   Suyakdan   igna   va   bigiz   qurollarining   topilishi   ham
muhim ahamiyat kasb etadi.
Neolit   uzoq   davom   etgan   tosh   asrining   so’nggi   va   yakunlovchi   bosqichidir.
Neolit so’zi ham grekcha so’zdan olingan bo’lib, ya’ni tosh asri degan tushunchani
bildiradi.   Arxeologiya   faniga   neolit   tushunchasini   ingliz   arxeologi   Lebbok   olib
kirgan.
Neolit   davri   kishilarning   eng   katta   yutuqlaridan   biri   kulolchilik   bo’lib,   ular
loydan har xil idishlar yasashni  va ularni olovda pishirishni o’rgandilar. Bu o’sha
zamon uchun katta kashfiyot edi.
18 Neolit davrida odamlar rangli va oddiy metallar bilan tanishganlar. Bu davrda
to’qimachilikning   kashf   etilishi   ham   dastlabki   suvda   suzuvchi   qayiqsozlikning
ixtiro   etilishi   neolit   davrining   yutuqlaridan   biri.   Bu   davrga   kelib   o’zaro   buyum
almashinuvi   rivojlanadi.   O’rta   Osiyoning   janubiy   yerlarida   xususan   Kopetdog’
etaklarida sug’orma dehqonchilik va ilk chorvachilik qaror topib dashtlarda katta-
kichik daryo va ko’llarning sohilida ovchilik va baliqchilik rivoj topa boshlaydi.
O’rta   Osiyoda   yashagan   neolit   qabilalari   xo’jalik   shakllariga   ko’ra   Joytun,
Kaltaminor   va   Hisor   madaniyatiga   bo’lib   o’rganiladi.   Ular   sanasining   yuqori
sanasi   mil.avval   VI   ming   yillik,   quyi   chegarasi   esa   VI-III   ming   yilliklar   bilan
belgilanadi. Bu paytda guvaladan turar joylar barpo etila boshlaydi.
Eneolit   O’rta  Osiyoda  ham  neolitdan  farq  qiladi. Eneolit  lotincha  -  mis  tosh
davri. O’rta Osiyoda quyidagi yangi madaniy-tarixiy jarayonlar eneolit davri bilan
bog’liq:
1.   Xo’jalikning   boshqa   hamma   turlariga   qaraganda   haydama
dehqonchilikning ustunlik qilishi;
2.   Toshdan   ishlangan   qurollar   ko’p   bo’lgan   holda   mis   qurollarning   paydo
bo’lishi;
3.   Katta-kichik   ibtidoiy   jamoalarning   paxsadan   va   xom   g’ishtdan   tiklangan
katta-katta uylari;
4. Kulolchilikda muhim texnika yutug’i - xumdonlarning ishlatilishi;
5. O’troqlik xo’jaligining   rivojlanishi , ibtidoiy jamoa birlashmalarining uylari
va qurilishida xom g’ishtning paydo bo’lishi;
6.   Turli   hayvonlarning   loydan   yasalgan   va   ona   urug’i   tuzumi   (matriarxat)ga
xos haykalchalar;
7.   Rangdor   sopol   buyumlari,   ya’ni   turli   tasvirlar   ishlangan   sopol
buyumlarning mavjudligi.
19 2.2 Antik davrda o'lkamizning tarixiy geografik o'rni
O`rta   Osiyo   g'arbda   Kaspiy   dengizi,   janub   va   sharqdan   Э ron   Islom
Respublikasi, Afg'oniston va Hitoy Halq Respublikasi, shilomdan 45032 shimoliy
kenlik   bilan   chegaralanuvchi   ulkan   hududda   joylashgan   bo`lib,   jami   1   mln.   984
ming kv. km. ni tashkil etadi.  
Bu   o`lka   qadimiy   tsivilizatsiya   markazlaridan   biridir   va   yirik   imperiya
tarkibida   jahon   siyosiy   hamda   iqtisodiy   tarihida   katta   o`rin   tutgan.   qadimgi   g'abr
va   Sharq   o`rtasidagi   iqtisodiy   savdo   aloqalarida   muhim   vositachilik   vazifasini
bajargan. 
O`rta   Osiyo   haqida   geografik,   jumladan   kattegrafik   tasavvurlar   tarihi   ham
ancha   qadimgi,   aniqrog'i   antik   davrdan   boshlanadi.   O`rta   Osiyo   to`g'risidagi
dastlabki   kattografik   ma`lumotlar   antik   davrning   tsivilizatsiya   markazlari   bo`lish
qadimgi   Yunoniston   va   qadimgi   Rimda   yozilgan   manbalarda   uchraydi.   Chunki
"antik davrmamlakatlari Sharqningko`plab mamlakatlari bilan ijtimoiy iqtisodiy va
madaniy   aloqalar   bo`lgan,   shu   tufayli   o`z   tarihiy   geografik   va   kattegrafik
tasavvurlarini   kengaytirganlar   va   boyitganlar".Gerodot,   Strabon,   Klavdiy,
Ptolemey va boshqa antik davr mualliflarining aslardagi O`rta Osiyoning ilk tarihi
tattografiyasiga oid malumotlarni uchratishimiz mumkin. 
Chunonchi,   Gerodot   (mil.   avv.   484-425   yillar)   o`zining   "Tarix"   asarida
ko`spiy dengizdan sharqqa bepayon kenliklar mavjudligi haqida ma`lumot beradi.
U   Kaspiy   (Girkan)   dengizi   yopiq   havza   deb,   uning   ko`lami   haqida   shunday   fikr
yuritadi: "Uzunligini eshkakli kemada 15 kunda, kengligini esa hammasi bo`lib, 8
kunda suzib, o`tish mumkin". Araks (Amudaryo) haqida ma`lumot berib, Gerodot:
"Araks,   aytishlaricha,   Isterga   qaraganda   kattaroq   va   (boshqa   daryolarga   ko`ra)
kichikroq, Lesbos kattaligidan ko`plab orollarga ega... Araks Matiyonlar  yurtidan
oqib   keladi.   Gindis   (Hind)   daryosi   ham   o`sha   erdan   oqadi",-deb   qayd   etgan.
R. Э .Lentsning   fikriga   ko`ra,   Gerodo   yozgan   Araks   daryosi   Sirdaryo   yoki   Tajan
daryosi   bo`lishi   kerak.  Ammo   ko`plab   olimlarning   fikriga  ko`ra,   u   Amudaryodir.
20 Gerodot   Amudaryoning   bir   o`zani   (O`zboy)   Kaspiyga   quyilgan   deb   o`ylagan
bo`lsa kerak. 
Professor   A.Sa`dullaev   ham   "Araks   bu   Amudaryo,   Matiyon   tog'lari,
Gerodotning tushunishicha, Pom ир   yoki Hinduqush tizmalaridir, chunki tarihning
(Gerodotning) aytishicha, Matiyon tog'laridan Hind daryosidan ham boshlanadi",-
deb yozadi. 
Gerodot   massegetlarning   erlari   haqida   fikr   yuritib,   ular   "Kasbiy   dengizidan
sharqqa,   quyo ш   chiqish   ynalishida   joylashgan"   deb   yozadi.   Uning   Baqtriya   va
Xorazm   haqidagi   ma`lumotlari   ham   qiziqarlidir:   "Osiyodi   bir   vodiy   bor.   Uning
hamma tomoni tog' bilan o`ralgan, tog'ni esa beshta dara kesib o`tadi. Bir vaqtlar
bu   vodiy   horazmliklarga   qarashli   bo`lib,   horazimlik,   partiyaliklar,   saranglar   va
tamaneylarning chegaradosh erlarida joylashgan". 
Yuqoridagi   ma`lumotlardan   kelib   chiqib,   J.Tomson.   V.Fedchina.
V.Dement'ev. O.Andryushenkolar Gerodot ma`lumotiga tayanib, kartalar yatargan.
J.Tomson   Kasbiy   dengizining   kenligini   uzaytirib   yuborgan,   bu   esa   Gerodot
yozganlariga   mos   tushmaydi.   V.Dement'ev.   O.Andryushenkolar   Araks
(Amudaryo)ni   birmuncha   to`g'riroq   chizganlar,   lekin   uning   Kaspiyga   quyiluvchi
irmog'itasvirlanmagan.   Shuningdek,   baqtriyaliklar   yurti   ham   aks   etmagan.
V.Fedchina   tiklagan   kartada   Gerodot   tilga   olgan   "botqoqlik   va   ko`llar"   mavjud
hududlar   tasvirlangan   bo`lsa-da,   biroq   baqtriyaliklar   va   massagetlar   erlari
chizilmagan. 
Yana bir yunon olimi Gerodotning tarihiy an`analarini davom ettirgan Ktesiy
O`rta Osiyod а  bo`lmagan bo`lsa-da, lekin bu erlar haqida bir qadar ma`lumotalrga
ega bo`lgan. Uning qayd etishicha, qariiyb barcha halqlar satrapliklarga bo`lingan
bo`lib,   fa-atgina   sak   qabilalarigina   satrapliklarga   kirmagan.   Ktesiy   davrida
sharqdagi   yirik   va   ahamiyatli   satrapliklardan   biri   Baqtriya,   Sug'diyona,   Hind
daryosi yo`nalishidagi hududalrni o`z ichiga olgan edi. 
Baqtriya   erlarida   kumush   konlari   haqida   gapirib,   Ktesiy   ushbu   zaminni
chuqur er qatlamlarida ushbu metalning ko`pligini yozadi. 
21 Ktesiyga   ko`ra,   sharqda   yirik   Shimoliy   dengiz   (Kasbiy   dengizi),   bo`lib,
dengiz   bo`yiga   girkanlar   va   ularning   qo`shnisi   darbiklar   istiqomat   qilganlar.
Ulradan ham  sharqda esa parfiyalik va barkaniyaliklar horamney va Karmoniylar
istiqomad   qilishgan.   Baqtriya   "tekisliklari"ga   esa   g'arbdan   faqatgina   kichik   tog'
yo`li   orqali   o`tish   mumkin.   Baqtriya   erlari   Tanais   daryosidan   Hind   daryosi
bo`ylarigacha bo`lgan erlarni  egallagan.  Tanais Baqtriya erlarini  Evropadan Hind
va   Hindistonni   ajratib   turgan.   Ketesiy   tasavvuriga   ko`ra,   Tanais   Hind   darsiga
qarama-qarshi   bo`lib,   Pont   (qora)   dengiziga   quyilgan.   Shu   o`rinda   ta`kidlash
kerakki,   Ktesiyning   Tanais   deganda   ikki   daryo-Don   va   sirdaryo   haqida
ma`lumotlar   bir-biriga   ziddir.   Ktesiy   yozganidek,   Baqtriya   erlarini   Tanais
bo`ylariga   cho`zilganligini   etiborga   oladigan   bo`lsak,   u   holda   Tanais   daryosi   bu
Sirdaryo   bo`ladi   va   bu   nisbat   noto`g'ri   tushuncha.   Baqtriya   satrapligi   Ktesiy
davrida   ham,   Aleksandr   Makedonskiy   zamonida   ham   Sirdaryogacha   bo`lgan
hududlarni qamrob olgan edi.  
O`rta Osiyo haqida ma`lumotlar keyinroq Aleksandr Makedoniskiy yurishlari
(mil. avv. 329-327 yillar) davrida to`plandi. Julmadan, antik davrning yirik geograf
olimi   Strabon   milodiy   birinchi   asrda   17   ta   kitobdan   iborat   "Geografiya"   asarini
yaratdi. U "miloddan avvalgi V asrdan milodiy I asrdacha bo`lgan barcha geograf
va tarihchilarni asrslaridan tanqidiy foydalandi". 
"Geografiya"ning   XI   kitibida   O`rta   Osiyoning   Parfiya   va   Gerkaniya   kabi
o`kalari,   Amudaryo,   Sirdaryo   haqida   ma`lumotlar   uchraydi.   Shuningdek,   kitobda
O`rta   Osiyoda   yashovchi   sak,   so`g'd,   skif,   massaget   kabilalari   haqida   ham
ma`lumotlar   bor.   Yaksart   (Sirdaryo),   Politimet   (Zarafshon),   Э pard   (Murg'ob)
daryolari   haqida yozilgan;   Amudaryo Araks  yoki  Oks   deb atalgan.  Uning  suvlari
esa   botqoqliklarga   emas,   "suvlar   mamlakati"ga   singadi.   "Suvlar   mamlakati",
Shimoliy   dengiz   deganda,   Strabon   Orol   dengizini   tushungan,   Amudaryoni   bir
o`zini Girkan qultug'iga quyiladi, deb o`ylagan. 
Yaksart   haqida   Strabon   quyidagicha   yozadi:   "Yaksartning   boshlanishi   Oks
daryosi   (boshlanishi)dan   boshqa   joyda,   ammo   ular   bitta   dengizga   quyiladi".   Bu
dengizni   Strabon   Kaspiy   deb   tushungan.   Sababi   Kaspiydan   sharqdagi   o`lkalar
22 haqida yozganda, "birorta ham yunon va rim mualliflari o`z asarlarida Orol dengizi
haqida   bevosita   yoki   bilvosita   eslatmagan".   Ammo   akademik   L.S.Berg   bir
tadqiqotida   Shimoliy   dengiz   deganda   Strabon   Orol   dengizini   tushungan,   deb
yozadi.  
    Strabon   "Geografiyasi"da   Politimet   (Zarafshon)   daryosi   haqida   ham
ishonchli   ma`lumotlar   uchraydi:   "So`g'diyona   ichidan   oqayotgan   daryoni
aristotelning   aytishicha,   makedonlar   Politimet   edeb   atashgan.   Ariylar   eridan
oqayotgan Ariy daryosiga o`xshab bu daryo ul diyor erlarini sug'orib, so`ngra cho`l
tomonga   davom   etadiva   va   qumlar   ichida   yo`qolib   ketadi".Bu   ma`lumotlardan
bilishimiz mumkinki, Zarafshon antik davrda ham xech bir daryoga quyilmas dan
qumlarga singib ketgan. 
      Strabon   Yaksart   va   Oks   daryolari   bo`ylarida   yashovchi   qabilalarning
joylashuv   holatiga   ham   to`g'ri   baho   beradi.   U   parompis   (Hinduqush)   tog'larining
ishmoliy   tarmog'ini   Imaus   (Pomir)   tog'lari   deb   biladi.   Strabonga   ko`ra,   O`rta
Osiyoda   massaget   qabilarining   bir   qismi   tog'larda,   yana   bir   qismi   tekisliklarda,
uchinchi   qismi   botqoqliklarda,   to`rtinchi   qismi   esa   ana   shu   botqoqliklardagi
orollarda istiqomat qilganlar. 
Strabon   tilgan   olgan   tog'lar   Orol   dengizi   va   Kaspiydan   Sharqdagi   tog'lar,
ya`ni Tyanshan v а  Pomirni, vodiy deganida esa Amudaryo va Sirdaryo oralig'idagi
eralrni nazarda tutgan. 
qadimgi   dunyoni   geografik   hamda   kartografik   bilimlarini     umumlashtirgan
mashxur olimlardan biri milodiy II asrda yashagan. Yirik kortograf olimi Klavdiy
Ptolemeydir.   Uning   "Geografiyadan   qo`llanma"   asari   antik   davrning   o`ziga   hos
geografik   entsiklopediyasidir.   Ptolemen   mazkur   asarni   birinchi   bobida
geografiyaning   vazifalari   va   dunyo   kartasini   tuzishda   qanday   kortografik
proektsiyan и   qo`lash   lozimiligini   bayon   etgan.   Umuman,   bu   asarni   dunyoning
geografik   atlasi   desa   ham   bo`lidi.   Ptolemey   bu   asaridan   tashqari   27   kartani   o`z
ichiga   olgan   dunyo   atlasini   tuzdi.   Ptolemeyning   boshqa   yunon   mualliflaridan
afzalligi shundaki, u o`ziga ma`mul barcha faktik ma`lumotalrni kartalarga tushirdi
va   shu   tariqa   katta   geografik   asar   yaratdi.   Ana   shuning   uchun   ham   u   "Uyg'onish
23 davrigacha   va   uyg'onish   davraida   ham   ko`plab   evropalik   olimlar   uchun   oliy
darajadagi   geograf   sanalgan".   Ptolemeyning   "geografiya"   asarini   ayniqsa,
kartalarini   yuqori   baholab,   A.Gumbol'dt   shunday   yozgan   edi:   "Shubhasiz,
Ptolemey   "Geografiya"si   shunisi   bilan   qadirliki,   ubizga   butun   qadimga   yunonni
faqatgina tasvirlar emas, hisob yo`li ya`ni joylarning kengligi , qutb balandligi va
kun davomiyligini aniqlash bilan tasavvurlar hosil qildiradi". Ya`ni Ptolemeyning
kartalarida  gradu  to`ri   ishlatilgan    бўлиб   ular  o`z  davriga  nisbatan  ilmiy jihatdan
ancha yuksak darajada edi.  
o`rta   Osiyo   Ptolemey   "Geografiya"sining   V-VII   boblarida   12   ta   kartada
berilgan   bo`lib,   48   ta   viloyatga   bo`lingan.   Uning   atlasidagi   22   kartada   O`rta
Osiyoning   810-1470   sharqiy   uzunlik   va   350-650   shimoliy   kenlik   orasidagi   O`rta
Osiyo   hududlari   ham   aks   ettirilgan.   Ushbu   karta   tahlili   bo`yich а   S.A.Vyazigin,
B.P.Ditmar, V.V.Latishevlar mahsus shug'ullanishgan. 
Mashhur   sur   geografi   I.V.Mushketov   fikriga   ko`ra,   Ptolemeyning   bu
kartasida hatto 
XVIII   asrning   birinchi   yarmidagi   evropalik   olimlarning   ma`lumotlariga
qaraganda   ham   Turkiston   tug'risida   kengroq   va   to`g'ri   ma`lumotlar   bor.
Ptolemey qadar barcha yunon muarrixlari Kaspiy   dengizini dunyo okeani qultig'i
deb, noto`g'ri  tasavvurga  ega edilar. Ptolemey  ana shu  hukumron hato tasavvurni
inkor qilibgina qolmay uning noto`g'riligini isbotlab ham bera oldi. 
  Ptolemey kartasida Yaksart(Sirdaryo), Politimet(Zarafshon), Oks(Amudaryo
va uning irmoqlari), Ox(Tajan)vaMarg(Murg'ob) daryolari, boshqa ko`plab kichik
daryolari bor. Biroq, O`rta Osiyoning yirik daryolari Kaspiy dengiziga quyiladigan
qilib tasvirlangan. Kaspiy dengizi esa sharqdan g'arbga cho`ziltirib chizilgan. 
      Kartada   tarixiy   hududlar   (So`g'diyona,   Baqtriya,   Marg'iyona),   xalqlar
(xorazmliklar,   zariasplar,   massagetlar)   shaharlar   (Tribaktra,   Astkana,   Xaraxarta,
Marakanda,   Turkana,   Antioxiya-Marg'iyona)   aks   ettirilgan.   Shuningdek   kartada
Sirdaryo va Amudaryoning o`rta oralig'idagi xudud Transoksiana deb atalgan. 
Klavdey   Ptolemey   kartasi   yana   shu   jihatdan   ahamiyatliki,   unda   O`rta
Osiyodagi   davlatlar   chegaralab   berilgan.   Bundan   tashqari,   u   etnografik   jihatdan
24 ham harakterli. Kartada 12 qabila (horozimliklar, toharlar, massegetlra vahokazo)
ajratib ko`rsatilgan. 
O`rta Osiyo tog'lar orasidagi  bir vodiy qilib ko`rsatilgan:  janubda-Paropamis
tog'lari, sharqda-meridianal cho`zilgan Imaus (Pomir) tog'lari bor. 
Biroq   shahar   va   qabilalar   tasvirida   ham   bir   qancha   hatolar   uchraydi.   Ba`zi
shaharlarning   nomi   xar   hil   berilgan   bo`lib,   geografik   o`rni   ham   turlicha
aniqlangan. Masalan, Samarqand (Ptolomeyda-Marakanda) shahri   Shaxri xaqiqiy
geografik   o`rnidan   bir   necha   gradus   janubda   ko`rsatilgan.Ammo   ba`zi   bir
tadqiqotlarda bu shaxar haqidagi Ptolemey tasavvuriga yangiliklar ham kiritilgan.
Ptolemey   bu   shaharni   koordinatalarini   quyidagichaaniqlagan:   1120     shimoliy
uzunlik 390 15  sharqiy kenglik. Ptolemey kartasida Marakanda uchun aniqlangan
kenglikning Samarqand shahri kengligiga to`g'ri kelishi tasodifiy xol bo`lsa kerak. 
Ammo   So`g'diyonaning   Marakanda   shahrini   o`zining   VIII   kitobida   eslatgan
Ptolemey bu mashxur shaharni kartada ko`rsatmasligi mumkin emas. 
Antik   davr   olimlarining   O`rta   Osiyo   haqidagi   deyarli   etti   asr   mobaynidagi,
ya`ni   Gerodotdan   Ptolemeygacha   bo`lgan   kartografik   tasavvurlarini
mumumlashtirib, quyidagicha hulosa qilish mumkin. 
-antik   davrning   kartografik   tasavvurlari   o`z   davri   uchungina   emas,   balki
keyingi avlodalar (ayniqsa, evropaliklar )uchun ham ancha vaqtgacha O`rta Osiyo
haqidagi asosiy ma`lumotlar bo`lib qoldi; 
-Ptolemeyning   kartografik   materiallari   antik   davr   olimlarining   O`rta   Osiyo
haqidagi ma`lumotlarini boyitdi; 
-antik   mualliflarning   cheklangan   va   bir   biriga   zid   tasavvurlari   vaqt   o`tishi
bilan   keyingi   tadqiqotchilarni   qanoatlantirmadi.   Bu   esa,   yangi   kartografik
ma`lumotlarning paydo bo`lishiga zamin yarat ди . 
Barcha   dalili   ashyolar   miloddan   avvalgi   so'nggi   ming   yillik   boshlarida,
aniqrog'i   VIII-VII   asrlarda   ajdodlarimizning   Vatanimiz   hududlarida   Xorazm   va
Baqtriya   nomi   bilan   mashhur   bo'lgan   dastlabki   davlatlarni   barpo   etganidan,   bu
davlatlar o'ziga xos rivojlanish jarayonini bosib o'tganligidan  guvohlik beradi.  
25 Xorazm davlati egallagan hududlar hozirgi Xorazm yerlari bilan chegaralanib
qolmay,   balki   undan   ancha   janubga,   ya'ni   Marv   (Turkmaniston),   Hirot
(Afg'oniston shimoli) atroflariga qadar ham yoyilgan.  
Miloddan   avvalgi   so'nggi   ming   yillikning   boshlariga   tegishli   «Amirobod
madaniyati», quyi Amudaryo havzasida yuzaga kelgan o'ziga xos sun'iy sug'orish
inshooti   tizimi   hamda   dastlabki   shaharsozlik   timsoli   bo'lgan   shahar-qal'alar-
Qal'aliqir,   Ko'zaliqir   va   boshqalar   bular   Xorazm   vohasida   davlat   tuzilmalari
mavjudligidan dalolat beradi.  
Qadimshunos   olim   Yahyo   G'ulomov   tomonidan   Xorazmda   aniqlangan   200
km   uzunlikdagi,   eni   bir   necha   o'nlab   metrdan   iborat   bo'lgan   kanal   o'zani,   obod
dehqonchilik   madaniyati   Xorazm   davlati   qadimdan   insoniyatning   yirik   madaniy
maskanlaridan   biri   sifatida   shuhrat   topganligidan   guvohlik   beradi..   «Avesto»da
Xorazm   Markaziy   Osiyodagi   rivoj   topgan,   o'z   hududi,   chegaralariga   ega   bo'lgan
o'lka   (davlat)lardan   biri   sifatida   tilga   olinishi   ham   bejiz   emas.   Gerodot
ma'lumoticha   qadimda   Oks   daryosi   bo'ylab   360   dan   ziyod   sun'iy   sug'orish
kanallari,   suv   inshootlari   barpo   etilib,   cho'lli,   sahroli   yerlarga   suv   chiqazilib
dehqonchilik   uchun   ekin   maydonlari   kengaytirib   borilgan.   Gerodot   taasurotlarida
Xorazm   o'lkasida   yashagan   aholi   dehqonchilikda   katta   tajribaga   ega   bo'lib,   ular
donli,   dukkakli   ekinlar,   chunonchi,   bug'doy,   suli,   arpa,   meva-sabzavotchilik
mahsulotlarini     mo'l-ko'l   yetishtirganliklari   qayd   etib   o'tiladi.   Xorazm
shaharsozligida xom g'isht, paxsalardan keng foydalanilgan, binolarning tashqi va
ichki   ko'rinishlariga   maxsus   ishlov   berilib,   ularning   mustahkamligi,   o'ziga   xos
ko'rkamligi   ta'minlangan.   Bu   qo'hna   hudud   bag'rida   ming   yillar   davomida
zamonlar   silsilasidan   o'tib,   saqlanib   kelayotgan   ko'plab   asori-antiqalar,   shahar-
qal'alar   xarobalari,   qoldiqlari   ham   buni   isbot   etadi.   Xorazm   vohasida
hunarmandchilik,   tog'-kon   ishlari   ancha   rivojlangan.   Bu   yerdan   qazib   olingan
qimmatbaho  zumrad   toshlar   ishlov  berilib,  yuksak  sifat  ko'rsatkichiga   yetganidan
keyingina   u   muhim   tayyor   mahsulot   sifatida   foydalanishga   chiqarilgan.   Xorazm
zumradi   Sharqning   bir   qator,   jumladan   Eron,   Xitoy,   Hindiston,   Misr   singari
mamlakatlariga ham yuborilgan.  
26 Xorazmda   aholisining   bir   qismi   chorvachilik   bilan   shug'ullangan,   ularning
tuya, ot, qo'yechkilardan iborat suruvlari   bo'lgan. Savdo bozorlarida g'alla, meva,
chorvachilik mahsulotlari, hunarmandchilik buyumlari ayirbosh qilingan.  
Afsuski, Xorazm davlatida hukmronlik qilgan sulolalar to'g'risida ma'lumotlar
hozircha   aniq   emas.   Rivoyatlarga   ko'ra,   Xorazmning   qadimiy   siyosiy   sulolasi
Siyovushiylar   bo'lganligi   zikr   etiladi.   «Avesto»da   ta'kidlanishicha,   Siyovarshon
Kaykovusning   o'g'li   bo'lgan.   Siyovarshon   o'limidan   so'ng   uning   nabirasi   Kova
Xisrav   bobosi   qotilidan   o'ch   olib,   hokimiyatni   egallab   Xorazmda   Siyovushiylar
sulolasiga asos solgan.  
O'zbek   davlatchiligining   yana   bir   asosi-Baqtriya   podsholigidir.   Uning
tarkibiga hozirgi Surxondaryo, Tojikiston janubi, Afg'onistonning shimoli-sharqiy
qismi, shuningdek, Sug'diyona va Marg'iyona yerlari ham kirgan.  
Baqtriyadagi   ko'pdan-ko'p   yirik   shaharlar   orasida   Baqtra   mashhur   shahar
bo'lib, mamlakatning poytaxti hisoblangan. Baqtra baland va mustahkam mudofaa
devorlari bilan o'ralgan, unda hukmdor qal'asi alohida joylashgan. 
Rim tarixchisi Kursiy Rufning guvohlik berishicha, «Baqtra daryosi nomidan
shahar,   viloyatning   nomi   kelib   chiqqan».   Umuman   tarixiy   ma'lumotlarga
asoslanadigan bo'lsak, qadimgi davlatlar nomlari ko'pincha daryo, qabila, xalq yoki
shaharlar nomiga qiyosan kelib chiqqan bo'ladi.  
Binobarin,   «baqtriyaliklar»,   «Baqtriya   xalqi»   iboralari   juda   qadimgi
manbalarda   tilga   olinib,   bitta   xalqni   yoki   bir   necha   qarindosh   qabilalarni
birlashtirgan tushunchani anglatadi. 
«Avesto» kitobida ham Baqtriya «Eng yaxshi mamlakatlar va o'lkalardan biri
bo'lgan,   baland   bayroqli,   go'zal   o'lka»   sifatida   ta'riflangan,   Bu   xildagi   fikr-
mulohazalar   Baqtriyaning   o'z   davrining   yirik   davlatlaridan   biri   bo'lganligidan
dalolat beradi.  
Ktesey   ma'lumoticha,   Baqtriyaga   qarashli   Vaxsh-Oks   vodiysi   obi-hayotga
mo'l-ko'lligi,   unumdor   yerlari   ko'p   bo'lganligidan,   bu   hududda   dehqonchilik
madaniyati   taraqqiy   topgan,   aholi   bog'dorchilik,   mevachilik   mahsulotlari
yetishtirishda omilkor bo'lgan. Qashqadaryo vohasining miloddan avvalgi VIII-VII
27 asrlarga   oid   Sangirtepa,   Uzunqir,   Yerqo'rg'on,   Zarafshon   vodiysida   Afrosiyob,
Ko'ktepa   singari   aholi   manzilgohlarini   o'rganish   shuni   ko'rsatadiki,   bu   joylarda
o'troq   turmush   kechirgan   qavm,   elatlar   dehqonchilik   bilan   faol   shug'ullanganlar.
Xuddi shunday fikrni So'g'diyona hududlariga nisbatan ham aytish mumkin.  
Shunday   qilib,   Xorazm   va   Baqtriya   davlatlarida   kechgan   siyosiy,   ijtimoiy
iqtisodiy   madaniy   jarayonlar   ajdodlarimizning   ijtimoiy-tarixiy   taraqqiyot   yo'lidan
ilgarilab borib, o'z davlatchilik tuzilmalarini vujudga keltirib, boshqaruv usullarini
takomillashtirib   borganligidan   guvohlik   beradi.   Dehqonchilik,   chorvachilik,
hunarmandchilik,   shaharsozlik,   mehnat   taqsimoti,   ishlab   chiqarish   qurollarining
takomillashib borishi  ulug' bobokalonlarimiz o'lmas  dahosi, salohiyatining  yorqin
ifodasidir. Bular qadimgi o'zbek davlatchiligi tarixiy tajribasining muhim jihatlari,
namunalari sifatida alohida qimmatga egadir.   Xorazm salavkiylar davrida ham o'z
mustaqilligini saqlab qoldi va yuksalib bordi. Mil.av.II asrda So'g'diyona va Shosh
(Toshkent)   Xorazm   tasarrufiga   olinadi.   Bu   davrda   Xorazm   davlati   tarixiga,
rivojlanish   jarayoniga   oid   bo'lgan   eng   ko'p   ma'lumotlar   Xitoy   manbalarida
uchraydi. Xitoy manbalarida Xorazm Qang'a davlati degan nom bilan tilga olinadi.
Aftidan,   Xitoyning   Xan   sulolasi   hukmdorlari   O'rta   Osiyo   xalqlari   hayotiga   va
hududning   muhim   jo'g'rofiy   mavqei,   tabiiy   boyliklariga   alohida   qiziqish   bildirib,
o'z   elchilarini   yuborganlar   hamda   ular   bilan   yaqindan   bog'lanishga   harakat
qilganlar.   Bugina   emas,   hatto   mil.av   II   asr   boshlarida   bu   hududni   qo'lga   kiritish
maqsadida   katta   qo'shin   tortib   bostirib   kelganlar   ham.     Xorazm   mil.av.   II   asr
boshlarida   yanada   kengayib,   sharqda   Farg'ona,   shimoliy-sharqda   usun,   yuechji
qabilalari   bilan,   shimoliy   g'arbda   Sarusi   daryosi   bo'ylab   chegaralangan.   Janubda
Baqtriya  va   Parfiya   chegaralari   yetib   borgan.   Boshqacha   qilib  aytganda,   Amu   va
Sirdaryo   oralig'idagi   katta   hududlar   shu   davlat   tarikibiga   kirgan.   Uning   yirik
shaharlari   sirasiga   mil.av.   II-I     asrlarda   Aris   daryosi   sohilidagi   O'tror   va   hozirgi
Toshkent   viloyatining   Oqqo'rg'on   tumani   hududida   joylashgan   Qanqa   shaharlari
ham kirgan. Bu shaharlar o'sha davr shaharsozligining yuksak namunalarini o'zida
mujassamlashtirgan. 
28 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
29 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Mirziyoyev  Sh.M.  Miliy   taraqqiyot  yo‘limizni   qat’iyat  bilan  davom  ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. Asarlar 1-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2018.
2. Mirziyoyev Sh.M. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng
oliy bahodir. Asarlar 2-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2018.
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Niyati   ulug’   xalqning   ishi   ham   ulug’,   hayoti   yorug’   va
kelajagi farovon bo’ladi. Asarlar 3-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2019.
4. Mirziyoyev Sh.M. Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari. Asarlar 4-jild.
–T.: “O’zbekiston”. 2020.
5. Karimov I.A. Tarixiy xotirisiz kelajak y o’q. –T.: “Sharq”, 1998.
6. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –T.:   “Ma’naviyat”,
2008.
7. Asqarov A. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. (o‘quv qo‘llanma).
– T., 2007.
8. SHoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. Toshkent-2001.
9. Asqarov A. O‘zbeklar qanday kelib chiqqan. «Fan vaTurmush», 3-4 sonlari,
1985.
10. Asqarov   A.,   Axmedov   B.A.   O‘zbek   xalqining   kelib   chiqish   tarixi.
«O‘zbekiston ovozi» gazetasi, 20.01, 1994.
30

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha