Aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining o’ziga xosligi

“ AQLI ZAIF BOLALAR RUHIY JARAYONINING O`ZIGA
XOSLIGI ”
1 KIRISH . .3…………………………………………………… ………………
I .BOB   AQLI   ZAIF   BOLALARDA   RUHIY   RIVOJLANISH
JARAYONI   BUZILISHLARINING   SABABLARI ……………………………………
.. 5	
… …
1.1.   Aqli   zaif   bolalarda   ruhiy   jarayon   buzilishining   biologik   va   jismoniy
sabablari	
………………………………… ...	…………………………… ..5	…………
1.2. Aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining muammosi va xususiyatlari ... ....	
… … ..	… 13
II.BOB.   AQLI   ZAIF   BOLALAR   RUHIY   JARAYONING   O`QUV
FAOLIYATIGA   TA`SIRI   VA   ULAR   BILAN   OLIB   BORILADIGAN
KORREKSION ISHLAR . 19	
…………………………………………………… …
2.1. Aqli zaif bolalar bilish faoliyatini o`ziga xos xususiyatlari . ..	
………… .. ..... … 19
2.2. Aqli zaif bolalarni ta`limga o`rgatishda ruhiy jarayonlarning ta`siri ...	
……… 24  
XULOSA ………………………………………………………………………… 31  
TAVSIYA …………………………………… . ……………………… .. 32	
…… ……
Adabiyotlar ro`yxati ………………… .	
………… … …………………………… . 34  
2 KIRISH
Bugungi   kunda   klinik   psixologiya   yetakchi   sohalardan   biriga   aylanib
bormoqda.   Zamonaviy   psixologiya,   fundamental   nazariy   asoslarni   ishlab   chiqish
bilan   ularni   amalga   oshirish   va   keng   ko'lamli   muammolarni   hal   qilishda   faol
amaliy foydalanish o'rtasidagi chambarchas bog'liqlik bilan tavsiflanadi.
Bolalar va o'smirlarning klinik psixologiyasi klinik psixologiyaning bir qismi
bo'lib, bu bilim va amaliyotning fanlararo sohasidir.
Bolalar   va   o smirlar   o rtasida   nogironlik   ko rsatkichlarini   tahlil   qilar‘ ‘ ‘
ekanmiz, 0 yoshdan 17 yoshgacha bo lgan nogiron bolalar va o smirlar sonining	
‘ ‘
barqaror   o sib   borayotganini   ta kidlash   lozim.   Bu   bolalarning   deyarli   barchasi	
‘ ’
klinik psixologlar tomonidan ko'rsatiladigan barcha turdagi yordamga muhtoj.
Bolalar   klinik   psixologlariga   bo'lgan   ehtiyoj   doimiy   ravishda   yuqori.
Rivojlanishda   nuqsonlari,   nogironligi   va   chegara   sharoitlari   bo'lgan   bolalar   va
o'smirlar   bilan   ishlaydigan   klinik   psixologlar   quyidagi   amaliy   faoliyat   turlarini
amalga   oshirishlari   kerak:   diagnostika,   tuzatish,   ekspert,   psixoterapevtik   va
reabilitatsiya   ta'limi.   Barcha   tadbirlar   har   xil   ahamiyatga   ega   (klinik   psixolog
ishidagi ulush, foiz).
Bolalar   va   o smirlarning   klinik   psixologiyasi   ilmiy-amaliy   faoliyat	
“ ‘ ”
sohasi   bugungi   kunda   sog liqni   saqlash,   ta lim   va   ijtimoiy   himoya   tizimlarida	
‘ ’
jadal rivojlanib bormoqda va bu juda kata talabga ega.
Malumki,   har   qanday   jamiyatning   kelajagi   yosh   avlodning   qanday   ta`lim-
tarbiya   olishiga   bog`liq.   Ana   shunday   avlodgina   mamlakat   oldida   turgan
umumdavlat   ahamiyatiga   molik   vazifalarni   bajarishga   qodir   bo`lib,   o`z   xalqining
tarixiy taqdirini belgilab bera oladi. 
Yordamchi   maktab   o`quvchilari   shaxsini,     ma`naviyatini,   dunyoqarashini,
davr   talabi   darajasida  tarbiyalash   va  korreksion  rivojlantirish,   eng  avvolo  oiladan
boshlanadi maktabda esa davom ettiriladi. Shunga ko`ra yosh avlodni o`zini o`rab
turgan   atrof   muhitga,   tabiatga   nisbatan   to`g`ri   munosabatda   bo`lishini   tarbiyalab
borish,   ongiga   singdirish   jarayonida   mehnatga,   kasb   hunarga   tayyorlash     maxsus
3 maktablar va biz pedagoglarning oldida turgan muhim va dolzarb vazifalardan biri
hisoblanadi. 
Kurs   ishining   maqsadi :   Aqliy   rivojlanishda   orqada   qolgan   bolalarni   ruhiy
jarayonlarni  o`rganib ularga to`g`ri  ta`lim-tarbiya  orqali  o`z tengdoshlari  qatoriga
qo`shish.  
Kurs   ishining   obekti:   Yordamchi   maktab   internati   va   o`z   xonodonida
tarbiyalanayotgan aqli zayif individlar. 
Kurs   ishining   predmeti :   Aqli   zaif   bolalar   ruhiyatining   namoyon   bo`lishi,
rivojlanishi   va   o`ziga   xos   xususiyatlarini   o`rganish   va   aqli   zaif   bolalarning   ruhiy
xususiyatlari   haqidagi   bilimlar   bilan   defektologlarni,   oligofrenopedagoglarni
qurollantirishdan iborat.  
Kurs ishining vazifalari:  
- aqli zaif bolalarda ruhiy rivojlanish jarayoni buzilishlarining sabablari ;
- aqli   zaif   bolalarda   ruhiy   jarayon   buzilishining   biologik   va   jismoniy
sabablari ;
- aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining muammosi va xususiyatlari ;
- aqli zaif bolalar ruhiy jarayoning o`quv faoliyatiga ta`siri va ular bilan olib
boriladigan korreksion ishlar;
- aqli zaif bolalar bilish faoliyatini o`ziga xos xususiyatlari ;
- aqli zaif bolalarni ta`limga o`rgatishda ruhiy jarayonlarning ta`siri;  
shu  qatorda tavsiya va x ulosalardan iborat.
Kurs ishining metodlari : Kuzatish,  tajriba, suhbat, anketa, o`quvchilarning
faoliyat   natijarini   tahlil   qilish   va   ijodiy   faoliyat   mahsulotlarini   psixologik   tahlil
qilish kiradi.
Kurs   ishining   nazariy   ahamiyati:   Tatqiqotning   natijalari   tibbiyot
psixalogiya,   sotsiyal   psixalogiyasini   yangi   ilmiy   ma`lumotlar   bilan   boyitadi.
Shqatorida insonlarning bir biriga bo`lgan munosabat  o`rnatishda qay tomonlarga
keng   etibor   qaratishligi   va   qay   tomonlarini   to`g`rilashlari   kerak   ekanligiga
ko`maklashadi.
4 Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Ushbu   kurs   ishining   amamli   ahamiyati
shundan iboratki  aqli  zayif  yoshlarni  darajasi  jixadan aniqlash  va ularni  davolash
yo larini rivojlantirish. ’
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Ushbu   kurs   ishi   2   bob,   4   paragrif,   ya`ni
kirish asosiy qisim, ishni eksperimental amaliy qismi va xulosa, tavsiya, ilovadan
hamda foydalanilgan adabiyot ro`yxati tashkil topkan bo`lib 40 muqovadan iborat.
5 I.BOB. AQLI ZAIF BOLALARDA RUHIY RIVOJLANISH JARAYONI
BUZULISHINING SABABLARI
1.1. Aqli zaif bolalarda ruhiy jarayon buzulishining biologik va ijtimoiy
sabablari
Respublikamizda   rivojlanishida   muammosi   bo`lgan   bolalarning   barcha
sog`lom   tengqurlari   qatori   milliy   ruhda   tarbiyalanishlari,   aqliy,   axloqiy,   jismoniy
jihatdan   kamol   topishlari,   jamiyatdagi   ijtimoiy   hayotga   mustaqil   yetuk   fuqarolik
darajasidan   tayyor   bo`lib   yetishishlari   masalasiga   jiddiy   etibor   qaratilmoqda.
Jumladan, ushbu kunda tashkil etilgan 86 tadan ortiq maxsus maktab, maktabning
asosiy faoliyati u yoki bu jihatida muommolari bo`lgan bolalardagi pisixik hamda
jismoniy muammolarni korreksion-kompensator yo`llari   yordamida bartaraf etish
orqali ularni ijtimoiy hayotga moslashtirish, uyg`unlashtirishga qaratilgan.
Aqli zaif bolalar da ruhiy rivojlanish jarayoni buzulishining sabablari ijtimoiy
va biologik bo`lishi mumkin undan tashqari ruhiy kamchilikka  ega bo`lgan bolalar
ham   shu   turga   yaqin  hisoblanadi,   masalan   ruhiy   kamchilikka  ega   bo`lgan  bolalar
turli   ko`rinishlarga,   hillarga   ega   bo`lishi,   maxsus   psixologiya,   potopsixologiya,
oligofrenlar   psixologiyasi   fanlarida   tashkil   etiladi.   Aqliy   kamchilik   deganda   biz
shuni   tushunishimiz   kerakki,   psixologik   jarayonlardan   idrokni   buzulishi
tafakkurdagi analiz va sintezning nomutanosibligini, hotiradagi unutish (amneziya)
jarayonini   dominant   bo`lib   qolishi,   diqqat   xususiyatlaridagi     domonantlikni   ortib
ketishi   natijasida   yuzaga   keladigan,   ma`lum   bir   kamchilikni     namayon   qiladigan
bolalarni tushunamiz. Lekin bular ruhiy bemor (individ) emaslar, aksincha ma`lum
bir   kamchilikka   ega   bo`lgan   bolalar   bilan   ishlashni   tashkil   etishda;   a)   tibiyot
hodimlari xulosasiga suyanish lozim. b) ota-onalari xulosasiga suyanish lozim. 
 Ruhiy kamchilikka ega bo`lgan bolalarni qaysi jarayonida kamchilik borligini
aniqlab   tashxis   qo`yib   ana   shu   jarayonlarning   rivojlanishi   uchun   alohida   etibor
beriladi.   Aqli   zaif   bolalarning   ruhiy   rivojlanish   jarayonini   esa   psixologiya   emas,
oligofrenopedagogika  o`rganadi. 
Oligofrenopedagogika-aqli   zaif   bolalarni   tarbiyalash   va   o`qitish   ijtimoiy
hayotga   jalb   etish   masalalarini   o`rganuvchi   defektologiyaning   bir   tarmog`i
6 hisoblanadi. Oligofreniya irsiy, tug`ma va go`daklikda orttirilgan bo`lishi mumkin.
Bunda aqliy norasolikdan tashqari ko`picha bo`y narmal o`smaydi, gavda tuzulishi
nisbatlari   buzulgan,   kalla   tuzulishi   noto`g`ri   bo`ladi,   bola   o`z   vaqtida   balog`atga
yetmaydi yoki vaqtidan ilgari  balog`atga yetadi. Nutqi, harakatlari  buziladi, sezgi
organlari   funksiyasi   o`zgaradi,   ba`zan   tutqanoq   tutadi.   Ba`zi   bemorlar   betoqat,
serjahl boshqalari bo`shashgan kamharakat bo`ladi. 
  Aqli   zaif   bolalar   ruhiyatini   o`rganish   nuqsonli   bolalar   ichida   nisbatan
mukammal   o`rganilgan   tarmoqdir.   Ammo   bu   tarmoq   ham   normal   bolalar
ruhiyatiga   nisbatan   bir   muncha   keng   atroflicha   o`rganilmagan.   Aqli   zaif
bolalarning   o`rganishning   mumkinligi   va   zarurligi,   ularni   o`qitish,   tibbiyot,
hususan   psixatriyaning   rivoji   bilan   uzviy   bog`liq.   18-asrning   oxirlari   19-asr
boshlarida aqli  zaif  bolalarni  davolash, tarbiyalash,  o`qitishga  oid ma`lu m  ijodiy
qarashlar   yuzaga   keldi   va   shakllana   boshladi.   Shuni   eslatimb   o`tish   joizki   aqli
zaiflar   ta`lim   tarbiyasi   masalalari   dastlab,   asosan   aqliy   nuqsoni   o`g`ir   darajadagi
bolalar ustida boshlangan. Nisbatan yengil darajadagi aqli zaif bolalarni o`rganish,
davolash,   tarbiyalash   bir   muncha   kengroq,   19-asrning   ikkinchi   yarmidan   yuzaga
keldi.   1858-yilda   chet   el   rus   pedagogik   adabiyotlarida   N.A.Dobrolyubov
tomonidan   aqli   zaif   bolaning   o`ziga   hos   xususiyatlari   ochib   berildi.   Uning
ko`rsatishicha   faollikning   pastligi ,   sekin   idrok   qilish ,   quruq   yodlashning“ ” “ ” “
ustunligi ,   bir   hildagi   harakatlar ,   yangi   sharoitlarga   yomon   moslashish ,	
” “ ” “ ”
bilimlarni to`g`ri ishlata olmaslik -aqli zaif bolalarga xos xususiyatlar ekan. 19-asr	
“ ”
ikkinchi   yarmi   20-asr   boshlarida   Rossiyada   aqli   zaif   bolalarni   o`rganuvchi     ,
davolovchi,   tarbiyalovchi   ,   bilim   beruvchi   qator   davolash,   tarbilash   muassasalari
ochila   boshlandi.   1910-yilda   Moskvada   aka-singil   Postovishiylar   boshlang`ich
bilim   yurti   qoshida   aqli   zaif   bolalar   uchun   yordamchi   sinf   ochdilar.   Hamda
bolalarni o`rganish uchun eksperemental psixologik kabinet tashkil qildilar. 1911-
yilda shifokor, psixiatr, professor    G.I.Rossolimo  Moskvada  bolalar  psixologiyasi
va nevrapotologiyasi istitutini ochdi. 
Bu   yerda   aqli   zaif   bolalar   ruhiyatining   o`ziga   hos   tomonlari   o`rganila
boshlandi.   1920-yillardan   boshlab   maxsus   psixologiya     xususan   aqli   zaif   bolalar
7 psixologiyasi   mustaqil   fan   sifatida   maorif   tizimiga   kiritildi.   Shu   davrdan   boshlab
bu   muammo   davlat   ahamiyatiga   ega   bo`lgan   ishlar   tizimiga   kiritilib,   alohida
e`tibor   berila   boshlandi.   1925-yilda   Moskvada   eksperemental   defektologiya
institute   tashkil   etildi.   L.S.Vigotiskiy   rahbarligida   muntazam,   izchil   aqli   zaif
bolalarni   o`rganish   boshlab   yuborildi.   Yetuk   psixolog   Vigotskiy   maxsus
psixologiya   sohasida   juda   katta   nazariy   meros   qoldirdi.   Hamda   haqli   ravishda
oligofrenopsixologiyaning   asoschisi   hisoblanadi.1935-yildan   aqli   zaif   bolalar
ruhiyatini   o`rganuvchi   labaratoriyni   L.V.Jankov   boshqara   boshladi.   1943-yilda
mavjud   bo`lgan   eksperemental   defekologiya   institute   Defektologiya   ilmiy
tekshirish institutiga aylantirildi. Institutgs T.A.Vlasova 1985-yilga qadar rahbarlik
qildi. Oligofrenopsixologiya boshqa fanlar singari turli fanlar bilan uzviy bog`liq.
Oligofrenopedagogika,   psixatriya,   fizalogiya,   logopediya,   umumiy   va   bolalar
psixologiyasi va boshqa fanlar shular jumlasiga kiradi. 
Aqli   zaif   bolalar   ruhiyatining   o`ziga   hosligi   hozirgi   zamon   ilg`or   fan
yutuqlarining   natijalari   bilan   bog`lab   o`rganiladi.   Normal   va   nuqsonli   bola
taraqqiyoti umumiy, yagona qonuniyatlar asosida kechishini hisobga olsak, normal
bolalar   psixologiyasi   fani   aqli   zaif   bolalar   psixologiyasi   uchun   ilmiy   asos   rolini
o`taydi. Aqli zaif bolalar psixologiyasi  yosh davrlar psixologiyasi yutuqlariga ham
suyanadi. Qaysi yoshda, qaysi ruhiy holatlar, qay darajada o`sishini, rivojlanishini
bilib ish yuritadi. Pedagogik psixologiya ham aqli zaif bolalar psixologiyasi uchun
yatarli   ma`lumotlar   beradi.   Ijtimoiy   va   biologic   omillar   birligi   nazariyasini   ochib
berar ekan, aqli zaif bolalar psixologiyasi, oligofreniya klinikasi, nevrapatologiya,
fizalogiya fanlarining yutuqlariga asoslanadi. 
Oligofreniya   klinikasi   aqli   zaiflikning   etiologiyasini   ochib   berishga   yordam
beradi.   Nevropatologiya   aqli   zaif   bolalar   markaziy   asab   tizimining     anatomik   va
organik buzulishlari haqida bilim beradi. Fizalogiya esa, markaziy asab tizimining
funksional   buzulishlari   haqida   bilim   beradi.   Bularning   barchasi   aqli   zaif   bola
ruhiyatining nuqsoni haqidagi bilimlarimizni yanada kengaytiradi. 
Aqli   zaif   bolalar   psixologiyasi   markaziy   asab   tizimining   eguluvchanligi
haqida   I.P.Pavlovning   fizalogik   ta`limotiga   asoslanadi.   Aqli   zaif   bolalar
8 psixolagiyasi psixatrya yutuqlaridan ham foydalanadi. G.E.Suxopeva, M.S.Pavzner
aqli zaif bolalarni o`rganish ishlariga juda katta hissa qo`shdilar.   Ular tomonidan
aqli   zaif   bolalar     etiologiyasi,   patagenezi,   davolash   ishlari,   kasallik   natijalari,
kasallikning   ikkilamchi   asoratlari   atroflicha   o`rganildi.   o`ziga   xos   xususiyatlari
ochib   berildi.   Ularning   taraqqiyot   dinamikasi   o`rganildi.   Aqli   zaiflarga   xos,
o`xshash   tomonlar   o`rganilib   bayon   etildi.   Psixiatr   pedagoglar   tomonidan
hamkorlikda tekshirishlar olib borildi, natijada aqli zaiflikni pedagogic, psixologik,
diagnostic tashxis qilish mezonlari yaratildi  ayniqsa aqli zaif bolalar psixologiyasi,
oligofrenopedagogika   bilan   bog`liq.   Aqli   zaiflik   sabablari,   darajasi   qanday
bo`lishidan  qat`iy nazar, aqliy   taraqqiyot  davom  etadi. Hatto kasallik  og`irlashib
borganda ham bosh miya zaralanishi darajasiga ko`ra taraqqiyot davom etadi. 
Fanning uslublari haqida ham biroz to`xtalib o`tsak. Uslublar deganda nimani
tushunsmiz?     Aslida   uslublarni   turli   ma`nolarda   tushuntirish   mumkin.   Turli
fanlarda   mujassamlashgan   nazariy,   amaliy   bilimlarning   o`quvchilar   ongiga
yetkazishning u yoki bu yo`lini   ham uslublar deb tushunish mumkin. Bu esa har
bir fanning shu fanga oid bilimlarni  tig`ish to`plash yo`llari tushiniladi.                
Aqli   zaif   bolalarning     shaxsiy   xususiyatlari,   ruhiy   jarayonlarining     o`ziga
xosligi,   bilim   olish     imkoniyatlari   haqidagi     oligofrenopedagoglar   uchun   zarur
bo`lgan   ma`lumotlar   quydagi   uslublar   orqali   yig`iladi.   Bularga   kuzatish,   tajriba,
suxbat,   anketa,   test,   o`quvchilar   faoliyat   natijalarini     tahlil   qilish   va   boshqalar
kiradi. 
      Aqli   zaif   bolalarda   ruhiy   jarayonning   buzulishi     tug`ma,   irsiy,   ega–
bo`lingan   kasalliklar   yoki   belgilangan   tartibda   tasdiqlangan     jarohatlar   asoratlari
asosida   kelib   chiqishi   mumkin.   Tug`ma   muammolarning   yuzaga   kelish   sabablari
turli   tuman   bo`lib,   ko`pgina   hollarda   nasliy   (genetik)   omillar   muhim   o`rin
egallaydi.  
Tug`ma muammolar  rivojlanayotgan homilaga kimyoviy, mexanik, infeksion
ta`sirlar ko`rsatish natijasida ham paydo bo`lishi mumkin. 
9 Tug`ulgandan so`ng paydo bo`ladigan muammolar ilk yosh davrlarda yuqumli
kasalliklar   bilan     og`rish   (meningit,   polimielit,   qizamiq,   skarlatina)   jarohatlanish
intaksikatsiya natijasida ro`y beradi.
    Biologik sabablari- bu jarayonning o`zi ham  2xil bo`ladi . 
Birinchidan ona homiladorlik vaqtida 
- taksikoz hodisalari yuz berishi 
- ovqatlanishi buzulishi
- chala tug`ulish
- virusli gripp  
- bezgak
- gepatit 
- ichterlama kasalliklariga uchrashi 
- rezus faktorning to`g`ri kelmasligi 
- asfiksiya munosabati 
- dispepsiya 
- distrofiya 
- dizenteriya 
- qalqonsimon bezlarning kasalligi 
-   yurak   qon   tomir   kasalliklariga   uchragan   onalar   ham   ko`pincha   shu   turdagi
bolalarni tug`ulishini ko`rsatuvchi kurs ishilar ham mavjud
Ota-   onalarning   jinsiy   hujayralariga   zarar   yetkazadigan   yoki   homila   yoxud
go`dak     boladagi     markaziy   nerv   sistemasining   rivojlanishini   buzib   qo`yadigan
tashqi ta`sirlar :
- zaxm 
- toksiplazmoz
- avitaminoz 
- qandli diabet va bazi hollarda patalogik irsiyat  ruhiy jarayonlarning va aqliy
zaiflikning biologik sabablari bo`lishi mumkin.
10   Ijtimoiy  sabablari.   Ijtimoiy hayotda  uchrab turadigan noxush  xodisalarning
asl sabablaridan biri  aksariyat oilalardagi  a`zolar  orasidagi iliqlik va mehr-oqibat
poydevoriga   putur   yetayotganidan     kelib   chiqayotganligi   sir   emas   .   oxir   oqibat
natijasi   farzandlarning   ota-ona   mehrga     to`ymay     o`sishi,   yetarli   darajada   oilaviy
hayot   qonun-qoidalaridan   bebahra   qolishi,   ayni   shu   manaviy   yetshmovchilik
mavjud bo`lgan maxsus muassasalarda tahsil olib o`sib ulg`ayib oila qurganlarning
farzandlari  yana shu massasalarga tushib qolishi ayanchli holdir.  
    Jamiyatimizda   mavjud     notabiiy   oilaviy   sharoit   yaratilgan   yordamchi“ ”
maktablarda ta`lim-  tarbiya  topayotgan  bolalar  turli  xil  sabablarga ko`ra  ayni  shu
dargohda   ulg`ayib,   jamiyatni   o`rab   turgan     kishilarning   u   yoki   bu   darajadagi
munosabati   qurshovida   o`sib   ulg`ayib   kelmoqdalar.   Keng   manodagi   deprivatsion
muhit ozmi-ko`pmi ularning ijtimoiylashib borishiga turli darajada ta`sir qilmoqda.
Kattalar   tengdoshlari,   o`zlaridan   kichiklar   bilan   muloqotning   turli   hillarida
munosabatga kirishib, shaxslararo munosabatlarga kiritish xususiyatlari, jamiyatda
mavjud   talab   va   qoidalarga   rioya   qilish,   hayotga   moslashish,   o`z   o`rnini   topish
sirlari   bilan   tanishadilar.   Yordamchi   maktablarda   tahsil   olayotgan   ana   shunday
bolalar   haqida   qayg`uradigan   o`qituvchilar,   tarbiyachilar   va   muassasa   rahbariyati
tarbiyalanuvchilarni mustaqil hayotga tayyorlaydilar. 
      Oilaviy   muhit-bolaning   har   tomonlama   taraqqiyotida   eng   muhimi
hisoblanadi. Oilaviy muhit orqali u hayotni, insonlarni, muloqot turlarini tarbiyani
yoshlik   chog`idanoq   kattalardan,   ya`ni   yaqin   kishilardan   o`rganadi.   Bola
yoshligidanoq   nafaqat   yurishni,   balki   gapirishni,   buyumlardan   qanday
foydalanishni, o`yinlar o`ynashni, boshqalar bilan muomila qilishni, o`z-o`ziga va
boshqalarga   nisbatan   munosabatni   oiladan   o`rganadi.   Oilada   tarbiyalanoyotgan
bolalar hayotda tabiiy holatda   erkin o`sadi, chunki doimo oila davrasida ota-ona,
aka-ukalari,   har   xil   yoshdagi   turli   xulqdagi   insonlar   bilan   munosabatda   bo`ladi.
Bolaning   ko`z   oldida   ularning   bir-biriga   bo`lgan,   mehnatga   bo`lgan   munosabati,
chin insoniy munosabatlar shakllanib boradi. 
11   Oiladagi   salbiy   munosabatlar   esa   bola   ruhiyatiga   juda   ayanchli   ahvoldagi
ta`sirini   ko`rsatadi.   Otaning   onaga   bo`lgan   yomon   munosabati,   kunda   ichib   kelib
janjal qilishi yoki bo`lmasa onaning otaga bo`lgan turli xarxashayu, arzimagan bir
holatdan   kelib   chiqadigan   janjallar.   Ota-onaning   ajashib   ketib   alohida   yashashi,
oilada yetarli sharoit bo`lmasligi bolani siqilishlarga olib keladi, bu siqilishlar esa
ruhiy   jarayonning   buzulishiga,   ruhiy   jarayonning   buzulishi   esa   Aqli   zaiflikka,
tengdoshlaridan   orqada   qolishiga   olib   keladi.   Oiladagi   ota-onaning   bunday
munosabati,   bir-birini   tushunmasligi   ma`naviy   qashshoqlik   hisoblansa,   shu
ma`naviy qashshoqlik orqasidan butun avlodi buzulishi mumkin, masalan; ota-ona
mehriga   zor   bo`lib,   o`sgan   bola   mehribon   bo`lmaydi   chunki   unga   mehr
berilmagan.   Endi   kim   kafolat   beraoladi   bu   bola   ham   o`z   farzandlariga   mehr
beraoladi deb, yo`q u o`zida yo`q narsani qayerdan beradi. Shu tariqa uni mavlodi
ko`payadi va shu tarzda davom etadi. 
      ota-ona   va   farzand   munosabatlari   mavzusida   o`tkazilgan   eksperimental“ ”
kurs   ishilardan   olingan   ma`lumotlar   ham   yuqoridagi   natijalarni   tasdiqlaydi.
Yordamchi   maktab   o`quvchilaringa   taqdim   etilgan   anketa   savollariga   olingan
javoblar   umumlashtirilganda   o`z   davrida   oila   a`zolari   tomonidan   kamsitilgan,
ruhiy va jismoniy jabr ko`rgan bo`lsalarda, xotiralarining tub-tubida ota-onalariga
nisbatan   ijobiy   munosabat   yotganligi   aniqlangan.   Bu   bilan   mazkur
ishtirokchilarning   ota-ona   mehriga   hali   ham   mushtoqliklari,   o`z   yaqinlari   bilan
birga  bo`lish  istagi   mavjudligi   oydinlashadi.  Shunday  ekan  bu  bolalarni  manashu
ahvolga   tushushlariga   ijtimoiy   tomondan   olib   qaraydigan   bo`lsak   faqatgina   ota-
onalari va oilaviy muhiti aybdor. Bunday holatlarni oldini olish uchun yordamchi
maktab   o`qituvchilari   va   oila   a`zolari   birgalikda   bola   bilan   ishlashlari   alohida
e`tibor   qaratishlari   lozim.   yuqorida   aytib   o`tganimizdek   bola   boshlang`ich
tarbiyani oilada oladi va maktabda davom ettiradi. 
 
12 1.2. Aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining muammosi va xususiyatlari
Inson yuqori darajadagi o`z-o`zini boshqaruvchi, yordam beruvchi, tiklovchi,“
to`g`rilovchi   hatto   takomollashtirimb   boruvchi   bir   murakkab   sistemadir ,-degan	
”
edi  I.P.Pavlov. Ha, bu xulosalarda  juda katta haqiqat  borligi  bugungi  kunda hech
kimga sir emas.
Aqli   zaiflik   tushunchasini   to`g`ri   tushunishning   amaliy   va   nazariy   ahmiyati
juda katta. Nazariy ahamiyati-bolalardagi nuqsonli ruhiy taraqqiyotning mohiyatini
chuqurroq  bilish  uchun  zarur. Fanning noaniqligi,  konkret   emasligi   ko`p hollarda
turli   xatoliklarga   olib   keladi.   Shu   sababli,   aqli   zaiflikni   to`liq,   to`g`ri   tushunish
kerak.   Bu   narsa   o`tkazilayotgan   ilmiy-tajriba   ishlarining   ham   noto`g`ri   yo`lga
tushib   qolishiga   sabab   bo`lib   qolishi   mumkin.     Aqli   zaif   likka   to`g`ri   ta`rif,	
“ ”
tushuncha   berish,   uning   sabablarini   to`g`ri   tushunishga   yordam   beradi.   Buning
amaliy   ahamiyati   yanada   kattadir.   Aqli   zaif   bolalar   uchun   maxsus   o`quv   tarbiya
muassasalari   mavjud.   Barcha   aqli   zaif   bolalar   yordamchi   maktablarbda   ta`lim
olishlari kerak.  
Aqli zaif bolalarni to`g`ri aniqlash, ularning butun hayotini belgilab berishini
inobatga olib, juda ehtiyotkorlik bilan ishlash kerak. Aqli zaiflikni to`g`ri aniqlash
atroflicha amalga oshiriladi. Agr bola aqli zaif bo`lmay, ma`lum hususiyatlar bilan
ularga   o`xshasa   ham   ularni   aqli   zaif   deya   olmaymiz.   Bu   yerda   bolaning   turli
analizatorlarining   nuqsonlari   asosida   ham   bilim   saviyalari   pasaygan   bo`lishi
mumkin. Ayniqsa, aqliy normal bolani yanglishib aqli zaif deb hulosalash asosida
ota-onalarga,   bolaga,   atrofdagi   qarindoshlariga   juda   katta   ma`naviy   jarohat
yetkazishimiz  mumkin. Shuni   ham  e`tiborga  olish  kerakki, aqli   zaiflarni   o`qitish-
tarbiyalash davlatga bir muncha qimmatga tushadi.
 Normal bolaning aqli zaif yoki aksincha bo`lishi ham qator salbiy oqibatlarga
olib keladi. Aqli zaiflik sabablari turli-tuman bo`lishi mumkin. Bosh miyaning turli
kasalliklar   bilan   kasallanishi,   turli   jarohatlar   bilan   birga   miyaning   yaxshi
rivojlanmasligi asosida ham aqli zaiflik kelib chiqishi mumkin. 
Aqli   zaif   bo`lish   uchun   2ta  omil   birga   kelishi   kerak.   Bulardan   biri-markaziy
asab   tizimining   organik   buzulishi,   hamda   shuning   oqibatida   bola   bilish
13 faoliyatining   turg`un   pasayishi   yuz   bergan   bo`lsagina   aqli   zaif   deb   e`tirof   etish
mumkin.   Hayotda   aqli   zaiflarga   o`xshagan   bolalarni   uchratish   mumkin.   Ammo,
ularda   bilish   darajasi   past   bo`lsada,   bosh   miyada   organik   jarohatning   yo`qligi
bolaga aqli zaif deyishimizga imkon bermaydi.     
    Eshitish qobiliyati turli sabablarga ko`ra nisbatan pasaygan, nutq kamchiligi
borlar   ko`rish   darajalari   zaiflar,   kasalliklari   surunkali   davom   etuvchi   bolalarning
bilim   egallash   xususiyatlari,   darajalari   o`zlarining   normal   hisoblangan
tengdoshlaridan nisbatan orqada qoladilar.  
Ammo,   bunday   bolalarni   aqli   zaif   deya   olmaymiz.   Chunki   ularning   bilish
faoliyatlari   turg`un   pasaymagan.   Ular   bilan   tegishli   sharoitlarda   ta`lim   tarbiya
ishlari   olib   borilsa,   ulardagi   bilish   kamchiliklari   tugatilib   o`zlarining   normal
tengdoshlarinikiga yetib olishga imkon yaratiladi. 
Ba`zan   ota-onalarining   ma`lumotlari   past   bo`lgan   oilalardagi   bolalarning
bilim   darajalari,   ota-onalarning   ma`lumotlari   yuqori   darajada   bo`lgan   oilalarning
bolalaridan   bir   muncha   farq   qiladilar.   Bunday   hollarda   ba`zan   ko`pchilikda
noto`g`ri  tasavvurlar paydo bo`lishi  mumkin. Tarbiyasi  yaxshi  tashkil  qilinmagan
bolalar ham turli xato xulosalarga olib kelishi  mumkin. Ammo, bunday bolalarda
ham   asosiy   belgilar   bosh   miyaning   organic   buzulishi   va   bilish   jarayonlarining
turg`un   pasayishi   uchramaydi.   Shu   sababli   bunday   bolalarni   ham   aqli   zaif   deya
olmaymiz.  
     Oligofrenopsixologiyada aqli zaiflikning 3darajasi haqida bilimlar beriladi.
Aqli   zaiflikning   yengil   darajasi-debillik   deb   yuritiladi.   O`rtacha   darajadagi   aqli
zaiflikni esa-embitsillik deb nomlanadi. Aqli zaiflikning og`ir darajasi-ediotlik deb
yuritiladi. 
        Qisqacha   bularning   har   biri   haqida   toxtalib   o`tamiz.   Debil   bolalar   aqli
zaiflikning   eng   yengil   darajasi   bo`lib,   yordamchi   maktabning   9yillik   dastur
materiallarini muvoffaqiyatli egallaydilar. Bu bolalar yordamchi maktabni bitirish
bilan birga ma`lum kasb mutaxasislikni ham egallaydilar. 
Imbitsil bolalar ommaviy tarzda ta`limga jalb etil maydi. Bu toifa bolalarning
ayrimlari   yordamchi   maktab   qoshlarida   tashkil   etilgan   imbitsil   bolalar   sinflarida
14 tajriba   tarzida   o`qitiladi.   Bu   bolalarning   bilim   olish   darajalari   bir   muncha
cheklanganligi sababli, ularning hammasi o`qiy olmaydilar. Bu darajadagi aqli zaif
bolalr mustaqil hayot kechiraolmaydilar.
Aqli   zaiflikning   og`ir   darajasi   idiotlik   deb   yuritilib,   ular   umumta`limga   jalb
etilmaydi. Bu toifa aqli zaif bolalar ijtimoiy ta`minot muassasalarida saqlanadilar.
Shu   muassasalarida   bunday   bolalar   tarbiyalanadilar,   davolanadilar.   Bu   bolalarda
nutq  deyarli  rivojlanmagan,  o`z-o`zlariga  hizmat  qilish  malakalari  shakllanmagan
bo`ladi.   Bu   bolalarning   harakat   tizimlari   ham   buzulganligi   oqibatida   ularning
yugurishlari   ham   o`ziga   hos   ko`rinish   kasb   etadi.   Bu   bolalardagi   barcha   salbiy
hislatlarga   qaramasdan   ularda   ham   ma`lum   darajadagi   elementar   ko`nikma,
malaka, odatlar tarbiyalash mumkin.
  1950-yillardan   keyin   I.P.Pavlov   ta`limotni   chuqurroq,   ijodiy   o`rganish
asosida   aqli   zaiflikni   tor   tushunishga   chek   qo`yildi.   Bu   ta`limot   asosida
himoyalovchi-saqlovchi   jarayonning   mohiyati   ochib   berildi.   Ruhiyatning“ ”
reflector   nazariyasi   markaziy   asab   tizimining   kasallanishi   natijasida   ish   qilish
qobiliyatining   buzulishini   oydinlashtirib   berdi.   Aqli   zaif   bolalar   oily   asab
faoliyatining   hususiyatlari   borasida   A.R.Luriya   ,   M.S.Pevzner   tomonidan   amalga
oshirilgan   ilmiy   ishlar   juda   katta   nazariy   ahamiyatga   ega   bo`ladi.   1962-yildagi
xalqaro   kengash   oily   asab   faoliyati   fiziologiyasining   masalalarini   to`g`ri   tahlil
qilishga   yordam     berdi.   Mashxur   psixolog   oligofrenopsixologiyaning   asoschisi
L.S.Vigotiskiy   ta`limoti   juda   katta   nazariy,   amaliy   ahamiyat   kasb   etdi.   Hozirgi
kunda   Vigotiskiy   ta`limoti   yanad   dolzarblashib   bormoqada.   Turli   etmologik
omillar   asosida   kelib   chiqadigan   aqli   zaiflarni   deferensiallashgan   holda   ta`limga
jalb etish ishlari ishlab chiqilmoqda. 
      Qator   ilmiy-tajriba   kuzatishlarning   ko`rsatishicha,   aqli   zaif   va   normal
bolalar taraqqiyoti yagona, umumiy rivojlanish qonuniyatlari asosida amalga oshar
ekan. 
Normal   rivojlanish   barcha   bosqichlarda   dinamik   tarzda   amalgam   oshsa,   aqli
zaif   bolalar   rivojida   bir   muncha   с hetga   chiqish   ko`zga   tashlanar   ekan.   Aqli   zaif
bolalar rivojlanishi bosh miya nuqsoni asosida kechar ekan demak, aqli zaif bolalar
15 markaziy   asab   tiziminig   turli   tomonlari,   ruhiy   jarayonlar   dinamik   tarzda
rivojlanadi.   Bu   borada   L.S.Vigotiskiyning   “birlamchi   va   ikkilamchi   nuqsonlar” “ ”
nazariyasi   erishilgan   va   yaqin   vaqtlarda   erishish   mumkin   bo`lgan   daraja	
“ ” “ ”
haqidagi   ilmiy   ishlari   nihoyatda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Birlamchi   nuqsonlar
deganda   bosh   miyaning   turli   salbiy   ta`surotlar   oqibatida   organik   buzulishini
tushunamiz.  
Bunday   salbiy   ta`surotlarga   turli   jarohatlar,   urulishlar,   kasalliklar   kiradi.
Bularning   barchasi   bosh   miyani   u   yoki   bu   darajada   zararlaydi.   Yuqoridagi
birlamchi   nuqsonlar   ta`siri   ostida   ikkilamchi   nuqsonlar   yuzaga   keladi.   Bunday
nuqsonlar   ikkilamchi   hosillalar   deb   ham   yuritiladi.   Ikkilamchi   nuqsonlarning
mazmuni   asosan   birlamchi   nuqsonlarning   chuqurligiga,   darajasiga,   yuz   bergan
vaqtiga   ko`p   jihatdan   bog`liq.   Ikkilamchi   nuqsonlar   bevosita   aqli   zaif   bola
shaxsidagi turli o`zgarishlardir. 
Erishilgan   (aktual)   taraqqiyot   zonasi   deganda   tekshirilayotgan   vaqtdagi	
“ ”
bolaning   taraqqiyot   darajasi   tushuniladi.   Yaqin   vaqtlarda   rivojlanishi   mumkin	
“
bo`lgan   daraja   esa,   ma`lum   ta`lim-tarbiya,   taraqqiyot   bosqichlaridan   keyingi	
”
rivojlanish   darajasini   tushunamiz.   Vigotiskiyning   takidlashicha,   ta`lim-tarbiya
taraqqiyotdan   oldinda   boradi.   Shu   sababli   ta`lim-tarbiyani   bolaning   erishilgan	
“ ”
taraqqiyot   darajasiga   qarab   emas,   balki   bolaning   yaqin   vaqtlarda   rivojlanishi	
“
mumkin bo`lgan daraja  ga asoslanib tashkil qilish lozim.  Ma`lumki, aqli zaif bola	
”
tafakkurining rivojlanmasligi  asosida bosh miya po`stloq osti qismlar faoliyatining
buzulishi   yotadi. Pedagoglar   fikricha, aqli   zaif  bola  taraqqiyoti   davomida  nazariy
bilimlarni   egallab   boradi.   Ammo   bolaning   aqliy   koefsenti   o`zgarmaydi   degan
fikrni   yoqlab   chiqqanlar.   Ruhiyatning   rivoji   og`ir   darajadagi   aqli   zaiflarda   ham
davom   etadi.   Hatto   aqliy   nuqson   og`irlashib   boruvchi   holatda   ham   ruhiy
rivojlanish davom etadi. Bola ruhiyati har qanday o`g`ir nuqsonda ham rivojlanib
borish xususiyatiga ega ekan.           
J.I.Shifning etirof etishicha  aqli zaif bola ruhiyati, normal bola ruhiyati kabi	
“
rivojlanish davrlarini boshidan kechiradi . Ruhiyatning rivojlanish qonuniyatlariga	
”
ta`lim-tarbiya ham ma`lum darajada ta`sir etadi. 
16 Oligofreniya muammosiga bag`ishlangan adabiyotlarni tahlil qilsak 2ta o`ziga
hos oqimni ko`rish mumkin. 
  Birinchi   oqim     tarafdorlarining   takidlashicha,   aqli   zaif   bola   u   yoki   bu
darajada   sodda,   elementar   bilimlarni   o`zlashtiradi.   Ammo,   ular   umumlashtirish,
abstraksiyalash  jarayonlarini  normal  boladek bajaraolmaydilar. Ruhiyatning qaysi
sohasini   olmang   taraqqiyotda   yuqori   darajaga   yeta   olmaydilar.   Bularning   asosida
yetakchi kamchilik bo`lgan umumlashtirish jarayonlariningn zaifligi yotadi. 
      Ikkinchi   oqim   L.S.Vigotiskiy   tomonidan   ishlab   chiqilgan.   Ruhiy
taraqqiyotni   yagona   jarayon   deb   hisoblab,   har   bir   rivojlanish   bosqichi   undan
oldingi  rivojlanish  darajasiga   bevosita  bog`liqligini  uqtiradi. Vigotiskiy  birlamchi
va   ikkilamchi   nuqsonlarni   ajrata   bilish   zarurligini   ko`rsatadi.   Dastlabki   va   tez“
uchraydigan nuqson  psixologik funksiyalarning rivojlanmasligidir. Buning asosida
xotira,   tafakkur,   xarakter   buzulishlari   yotadi.   Nuqsonli   bola   ruhiyati
rivojlanishining   asosiy   belgisi   biologik   va   madaniy   rivojlanish   orasidagi
bog`liqlikning buzulishidir ,-deb ta`kidlaydi Vigotiskiy. 	
”
    Boladagi   biologik   nuqson   o`z   navbatida   madaniy   bilimlarni   egallashga
to`sqinlik   qiladi.   Vigotiskiy   nazariyasiga   ko`ra,   oily   ruhiy   funksiyalar-xotira,
tafakkur,   xarakter   madaniy   rivojlanish   maxsulidir.   Aqli   zaif   bola   rivojidagi
biologik   va   madaniy   sohalarining   bir-biridan   uzoqlashishi   natijasida   ulardagi
intilish   va   talablar   diagormonik,   uyg`un   bo`lmagan   tarzda   shakllanadi.
S.S.Karsakov 1905-yilda chop etilgan  mikrosefalar psixologiyasi  asarida  chuqur	
“ ” “
darajadagi aqli zaif bolalarda atrofni bilishga bo`lgan intilish shakllanmagan ,- deb	
”
ta`kidlagan   edi.   Bu   fikrlarni   G.E.Suhareva   o`z   ishlarida   rivojlantiradi.
M.G.Blyumina   esa   bog`cha   yoshidagi   oligofren   bolalarga   bo`shliq,   zaiflik,	
“
tashabbussizlik, qiziqishlarning yetishmasligi hosdir ,-deb ko`rsatadi. 	
”
Shuni   qayd   etish   o`rinliki,   aqli   zaif   bolalarda   jinsiy   yetilish   muddatidan   bir
muncha   oldin     potologik   tarzda   yuz   beradi.   Albatta,   bu   holat   nuqsonli   mazmun
kasb etadi. Shuning asosida  sekin asta barcha ruhiy rivojlanish buzila   boshlaydi.
Aqli   zaif   bolalar  nutqi  bir   muncha  sekin  rivojlanib  boradi.   Buning  natijasida   aqli
zaif   bolalar   atrofdagilar   bilan   muomilasi   kechikib   boradi.   Ma`lumki   jamoa   bola
17 ruhiyatining rivojlanishida yetakchi omil vazifasini o`taydi. Ammo aqli zaif bolalar
normal tengdoshlaridan ortda qoladilar.
Aqli   zaif   bola   ruhiyatining   rivoji   ichki   va   tashqi   noxush   sharoitlar   asosida
qiyin   amalga   oshadi.   Asosiy   noxush   omillarga   boladagi   qiziqishlarning   zaifligi,
qiyin o`quvchanligi yomon idrok ko`ratish mumkin. Aqli zaif bolalardagi bunday
xislatlar   ichki   biologik   belgilardir.   Shular   asosidan   aqli   zaif   bolalar   jamoasidan
chetga chiqib qoladi. Vigotistkining 1936 yilda chiqqan  Taraqqiyot daignostikasi“
va   qiyin   bolalikning   pedagogik   klinikasi   nomli   asarida   qo`yidagi   fikrlarni	
”
bildiradi.   Siptom   birlamchi   nuqsonlar   qancha   uzoq   tursa,   shuncha   oson	
“
tarbiyaga,   davolashga   beriladi .   Bu   qo`llanmada   nuqsonlikning   erta   diagnostika	
”
qilishning   ahamiyatli   ekanligini   alohida   ko`rsatib   o`tadi.   Muammo   yuzasidan
salmoqli   M.S.Pevzner   va   V.I.Lyuboviskiy   faoliyatlariga   to`g`ri   keladi.   Ular
o`zlarining   uzoq   yillik   kuzatishlar   asosida   1936   yil   Oligofren   bolalarning	
“
taraqqiyot dinamikasi  deb nomlangan fundamental asrlarida aqli zaif bolalarning	
”
aqliy   taraqqiyotidagi   samarali   davrlarni   ko`rsatib   berganlar.   Mualliflarning
ta`kidlashlaricha,   ta`limning   dastlabki   yillarida   xar   taraflama   pedagogik   ta`siriga
qaramay, aqli zaif bolalarning aqliy rivoji sekin amalga oshar ekan. Aqli zaif bola
taraqqiyotida   3-4   sinflar   asosiy   rol   o`ynar   ekan.   Bu   yoshlarda   ularning   aqliy
rivojida   sezilarli   siljishlar   yuz   berar   ekan.   O`smirlik   davrida   egallangan   bilimlar
mustaxkamlab   borar   ekan   ammo   bilim   egallash   bilan   uni   amalda   qo`llay   olish
orasida   katta  farq  yuzaga   keladi.   Aqli   zaif   bolalarning   ruhiy   taraqqiyotida   yuqori
sinflar   yetakchi   rol   o`ynaydi.   Albatta   olimlarning   xulosalari   asosiy   aqli   zaif
bolalarning ko`pchiligiga taa`lluqli. Bizningcha ayrim aqli zaif bolalar yuqoridagi
ayrim yosh davrlarga to`la mos kelmasligi mumkin. 
18 II.BOB. AQLI ZAIF BOLALAR RUHIY JARAYONING O QUV’
FAOLIYATIGA TA SIRI VA ULAR BILAN OLIB BORILADIGAN	
’
KORREKSION ISHLAR
2.1. Aqli zaif bolalar bilish faoliyatini o ziga xos xususiyatlari	
’
Bilish   jarayoni   kabi   ta'lim   jarayonida   ham   aqli   zaif   o`quvchi   bilmaslikdan
bilishga,   noto`g`ri   va   noaniq   bilimdan   lobora   lliqroq   va   aniqroq   bilishgachu
bo`lgan yo`lni bosib o`ladi. Bu jarayonda hissiy idrok clish liam, abstrakt tafakkur
ham, amalda sinab ko`rish ham bo`ladi.
Muayyan   fan   va   hodisalar   obyektiv   dunyoni   bilish   jarayonidan   o`rganiladi
va   ularning   tashqi,   ichki   mohiyatini   o`zlashtirish   jarayonida   omillar   aniqlanadi.
Mushohada, tasavvur va abstrakt tafakkurga asoslanib faktlar umumlashtiriladi va
ilmiy   xulosalar   chiqarish   natijasida   nazariyalar,   qonunlar   va   kategoriyalar
yaratiladi.
Bilish   ikki   qismga     nazariya   va   amaliyotga   bo`Iinadi.   Nazariya   yangi	
—
bilimni,   yangicha   bilishni   ifodalovchi   tizimli   fikrdir.   Nazariya   har   xil   shakllarda
ifodalanadi:   aksioma,   teorema,   qonun,   formula,   grafik   raqam   va   boshqalar.
Nazariyada g`oya shakllanadi.
Amaliyot   bilimlarning   haqiqiyligini   ko`rsatuvchi   mezondir.   Kuzatish,
tajriba, o`zgaitirish, yaratish   bular amaliyot shakllariga kiradi.	
—
Amaliyot   ijtimoiy  hayot  va  tabiatning  murakkab  jarayonlarini   bilib  olishda
inson   uchun   asosiy   qurol   bo`lib   xizmal   qiladi.   Masalan,   Marsni   kuzatish
jarayonini   olaylik.   Jonli   mushohada   va   abslrakt   tafakkur   yordamida   uchirilgan
ilmiy   apparatlar   orqali   olingan   materiallarni   laboratoriyalarda   lekshirish
amaliyotga kiradi.
llmiy   bilishning   vazifasi   hodisalarning   mohiyatini,   ularning   rivqjlanish
qonunlarini   ochishdangina   emas,   balki   biron-bir   qonunning   qay   tariqa   namoyon
bo`lish   sabablarini   ham   ko`rsatib   berishdan   iborat.   Ilmiy   omii   iimiy   bilishning
elementi   bo`lib,   kuzatish,   tajriba   asosida   qo`lga   kiritiladi,   omilga   asoslanmagan
bilimning ilmiy qiymati, amaliy   faoliyat iicliun ahamiyati ham bo`lmaydi. 
19 Shuning   uchun   ilmiy   bilimning,   fanning   asosiy   maqsadi   omillar   asosida
yotgan   umumiy   bog`lanishlarni,   qonuniyatlarni   topish,   ularning   mohiyatini
bilishdir.
Markaziy   Osiyoning   buyuk   mutafakkirlari   bilishda   omillami   o`rganishga
katta   ahamiyat   berganlar.   Abu   Nasr   Forobiy   (873 950)   bilimning   elementi—
bo`Igan omillarini o`rganishga katta ahamiyat bergan. Uning fikricha, bilimning
asosini   mavjud   narsa   va   hodisalarni   inkor   ettiradigan   omillar   tashkil   etadi.   Ibn
Sino   (980 1037)   kasallikni   vujudga   keltiruvchi   obyektiv   omillarni   o`rganish	
—
asosida   kasalliklarni   turlarga   ajratadi   va   davolash   usullarini   ishlab   chiqadi.
Beruniy   (973 1048)   tabiat   hodisalari   sirlarinj   o`rganishda   tajriba,   empirik	
—
kuzatish va ular asosida olingan faktlarga asoslanadi.
Bilish   sezishdan   boshlanadi .   Sezish   tevarak-atrofdagi   voqelik,   narsa   va
hodisalarning   sezgi   organlarimizga   ta'sir   etuvchi   ayrim   sifatlarining   ongimizda
aks   etishidir.   Bunda   har   bir   organ,   har   bir   analizator,   I.P.Pavlov   ta'kidlab
o`tganidek,   narsalarning   ayrim   sifatlarini   idrok   qiladi:   biz   sovuq,   iliqlik,   sho`r,
oq,   qora,   achchiq,   chuchuk   va   hokazolarni   ko`rish,   eshitish,   hid   bilish,   ta'm  	
—
maza   bilish,   teri     muskul     harakat   va   organik   sezgi   organlarining   faoliyati	
— —
orqali bilib olamiz.
Sezgilar   olani haqidagi barcha bilimlarimizning manbaidir. Ammo ilmiy	
—
asosda   bilishda,   masalan,   olimning   bilishi   bilan   o`quvchining   bilish   faoliyati
o`rtasida   umumiylik   bo`lsa   ham,   lekin   ular   bir-biridan   farq   qiladi.   Olimlar
olamni   bilib   olib,   ilgari   fanga   ma'lum   bo`lmagan   yangi   htiqjjqatiarni   kasHf
etadilar, yangi qonuniyatlarni aniqlaydilar va ulariqa raniTing ilgarilab ketishiga
imkon   yaratadilar.   ta'lim   jarayonida   olani   haqidagi   elementar   bilimlarni   bilib
oiib,   o`zlari   uchun   ilgari   noma'lum   bo`lgan,   biron   fan   kashf   etgan   va
odamlarning   ijtimoiy-tarixiy   amaliyotida   tekshirib   ko`rilgan   yangi   bir   narsani
bilib oladilar.
Yordamchi   maktabda   o`qituvchi   o`quvchilarni   olimlar   tomonidan   yaralilgan
qonunni bilishga to`g`ri engillashtirilgan vaqt jihatidan qisqa yo`ldan olib boradi. 
20 O`qitish   natijalari   bilim   sifatida,   aqli   zaif   o`quvchilarning   korrektsion
rivojlanish darajasida o`z aksini topadi. 
Kishilik   tarixidan   shu   narsa   ma lumki,  ’ ijtimoiy   taraqqiyotning   har   bir
bosqichida   shu   jamiyatga   xos   insonni,   shaxsni   tarbiyalash   muhim   vazifalardan
hisoblanadi. Respublikamiz  milliy   istiqlolga   erishganidan   so ng   kelajagi   buyuk	
’
O zbekistonni barpo etish jarayonida ta lim-	
’ ’ tarbiyaning ustuvor  vazifasi  komil
insonni,   barkamol shaxsni tarbiyalashni asosiy maqsad qilib  qo ydi. O zbekiston	
’ ’
Respublikasi   "Ta lim  	
’ To g risida"gi   qonun   va   Kadrlar   tayyorlash   milliy	’ ’
dasturi   negizida   joriy   etilgan   uzluksiz   ta lim  	
’ tizimi   aynan   aqlan   zukko,   ma naviy	’
jihatdan   yetuk,   raqobatbardosh,   jahon   standartlariga   mos   kadrlarni   tayyorlashni
nazarda tutadi.
Tadqiqot ishimiz uzluksiz ta lim tizimida  	
’ aqliy   qobiliyatni   o rganishdan	’
iborat   bo lganligi  	
’ tufayli,   turli   yosh   bosqichlaridagi   o quvchi   va	’
t a l a b a l a r n i n g   a q l i y   q o b i l i y a t   d a r a j a l a r i n i   aniqlash imkoniyatiga ega bo lgan	
’
maxsus metodika  ishlab chiqdik.
Qisqa   tanlov   testi   o z   ichiga   turli   sohaga   taalluqli   bo lgan,   turli	
’ ’
murakkabliklarga   ega   bo lgan   50   ta   topshiriqni   qamrab   olib,   aqliy
’
qobiliyatlarining   integral   ko rsatkichlarini   aniqlashda,   shuningdek,   tafakkurning
’
quyidagi "muammoli qism"larini tashxis qilishga mo ljallangan: 	
’
Aqli   zaif   bolalarning   bilim   qobiliyatlarni   o stirish   uchun   qo yidagi   tanlov	
’ ’
testlar asqotadi.
1.   Materialni   umumlashtirish   va   analiz   qilish.   Ushbu   kategoriyaga   testning
20,21,   31,   36,   47,48-   jami   7ta   topshirig i   kiritilgan   bo lib,   ularni   to g ri	
’ ’ ’ ’
bajarish uchun aniq iborani mavhumlashtirishdan, mazmunni tahlil qilish sohasiga
va bu sohadan aniq iborani mushohada qilishga qaytish qobiliyati talab etiladi.
16-topshiriq:   Quyida   keltirilgan   so zlarni   shunday   tartibda   joylashtiringki,	
’
ulardan to g ri gap hosil bo lsin. Javob sifatida oxirgi so zning oxirgi harfini	
’ ’ ’ ’
belgilang.   Hammaga   Odobli   bola   manzur   JASUR   12345   bu   yerda   javob   raqami
"5". Ya ni to g ri javob "Odobli bola hammaga manzur" shaklida bo lganligi	
’ ’ ’ ’
sababli "manzur" so zining oxirgi harfi "r" hisoblanadi.	
’
21 2.Tafakkurining   egiluvchanligi.   Ushbu   kategoriyaga   kiritilgan   topshiriqlar
soni   7   ta   (11,19,   28,   35,   38,   41,   43)   bo lib,   ularning   yechimi   tafakkurning’
ixchamligi va epchilligini talab qiladi.
11-topshiriq. "Taqillash" va "oqim" so zlari bir-biriga mazmunan:
’
1. o xshash, 2. qarama-qarshi, 3. o xshash ham, qarama-qarshi ham emas.	
’ ’
Bu   yerda   to g ri   javob   "3"   hisoblanadi.   Chunki   Taqillash"   va   "oqim"	
’ ’
so zlari o zaro o xshash ham qarama-qarshi ham emas.	
’ ’ ’
3.   Tafakkurning       ko chuvchanligi.     Ushbu   kategoriyaga   kiritilgan	
’
topshiriqpar   bir   faoliyatdan   ikkinchi   faoliyatga   tezkor   ko chishni   taqozo   etadi.	
’
Testdagi   xilma-xil   topshiriqlar   qatori   avvalgi   tajribalardan   foydalanishda
ko chuvchanlik   mavjud   bo lmagan   sinaluvchilarda   qiyinchilikni   yuzaga	
’ ’
keltiradi.   Bunday   kishilar   tanlagan   ish   uslubini   qiyinchilik   bilan   o zgartiradilar,	
’
shuningdek   ularning   intellektual   jarayonlari   sust   va   ishlash   tempi   sekin,   aqliy
faoliyat mahsullari ham yetarli emas. Ushbu kategoriyada 1. 4. 5, 7, 25 - jami 5 ta
topshiriq kiritilgan.
4-topshiriq. 82 97 114   133.......?
Nuqtalar o rniga yetishmaydigan sonni topib qo ying.	
’ ’
1.1542.1483.1524.1505.156
Bu yerda 1-javob to g ri. chunki bu sonlarda qator o rtasidagi bog liqlik	
’ ’ ’ ’
shundan iboratki, ularga ko payib boruvchi sonlar qo shilgan. Masalan, 97 soni	
’ ’
82   soniga   15   ni   qo shish   natijasida   hosil   bo lgan,   114   soni   esa   97ga   17ni	
’ ’
ko shish, 133 esa 114 ga 19 ni qo shib hosil qilingan. 	
’ ’
Shu sababli 133 ga 21 ni qo shsak, 154 hosil bo ladi. Demak to g ri javob	
’ ’ ’ ’
154.
4.Tafakkurning emosional jihatlari (fikrning chalg ishi): Tafakkur obyektga,	
’
muammoga faol yo naltirilgan bo lishi shart. 	
’ ’
Testning bir qator topshiriqlari tafakkuri emosional jihatdan kam rivojlangan
sinaluvchilarning ko rsatkichlarini tushirib yuboradi. Bunday sinaluvchilar qulay
’
boshlaydilar,   eksperimentatorga   murojaat   qiladilar.   Ular   muvaffaqiyatga   erishish
22 va   muvaffaqiyatsizlikdan   impulsiv   ta sirlanish   bilan   xarakterlanadi.   Bu’
kategoriyaga 24, 25, 26, 27, 30, 31, 39, 44, 46, 50 -jami 11 ta topshiriq kiritilgan. 
26-topshiriq.  Anvarning  yoshi   nechada  bo lsa,  Xusan  ham   shuncha  yoshda.	
’
Anvar Farhoddan kichik. Xusan Farhoddan katta.
Agar yuqoridagi 2-jumla to g ri deb hisoblansa, u holda 3-jumla: 	
’ ’
1. to g ri 2. noto g ri 3. noaniq	
’ ’ ’ ’
Bu   yerda   to g ri   javob   "2".   Chunki   Anvar   bilan   Xusanning   yoshi   teng	
’ ’
bo lganligi   uchun   Anvar   Farhoddan   kichik   bo lgan   holda   albatta,   Xusan   ham	
’ ’
undan kichik bo lishi  shart. Shu sababli,  "Xusan  Farhoddan  katta" degan xulosa	
’
kelib chiqadi.
5.   Idrokning   tezligi   va   aniqligi.   Testning   bir   qator   topshiriqlari   shaxsdagi
rasmiyatchilik   qobiliyatini   aniqpashga   mo ljallangan.   Oliy   ma pumotli	
’ ’
mutaxassislar,   boshliqlarning   ishi   muammolarni   qisqa   vaqt   ichida   taxlil   qilishni,
asosiy mazmunni ajratish va sonlarni solishtirishni talab qipadi. Ushbu kategoriya
savollari 1, 10, 12, 13, 18, 33, 42 - jami bta topshirikdan iborat.
18-topshiriq.   Ikki   baliqchi   Zbtabaliqtutdilar.   Birinchi   bapiqchi   ikkinchisiga
nisbatan sakkiz marta ko p baliqtutdi. Ikkinchi baliqchi qancha baliqtutgan?	
’
1.18 ta 
2. 26 ta 
3. 32 ta 
4. 21ta 
5. 4 ta
Bu   yerda   to g ri   javob   "5",   ya ni,   ikkinchi   bapiqchi   4ta   baliq   tutgan.	
’ ’ ’
Bunda to g ri javobni topish uchun barcha topshiriqlarni ko z yugurtirib avval	
’ ’ ’
o zlari uchun eng qulay bo lganlarini bajaradilar, keyinchalik esa boshqa tipdagi	
’ ’
topshiriqlarni bajarishga qaytadilar. 
Ushbu   usul   bo yicha   natijalar   sinaluvchining   topshiriqlarni   bajarish	
’
jarayonidagi harakatlari hisoblanadi.
8.   Fazoviy   hayol.   Testda   ikki   o pchamli   fazoviy   jarayonlar   bilan   bog liq	
’ ’
bo lgan 4 ta topshiriq keltirilgan, Bular 17,29,37,49 topshiriqlardir.	
’
23 49-topshiriq:   Quyidagi   shakllardan   qaysi   biri   boshqalaridan   ko proq   farq’
qiladi ?
Bu   yerda   to g ri   javob   "3".   Chunki   bu   shakl   uchburchak,   qolganlari   esa	
’ ’
ko pburchak hisoblanadi.	
’
Javoblar   bo yicha   sinaluvchi   akliy   qobiliyatining   ustuvor   jihatlari   quyidagi	
’
jadval asosida taxyail qilinadi,
8x4=32 va 36-32=4 amallari bajariladi. 
Demak, to g ri javob 4.
’ ’
6.Tildan   foydalanish   (savodxonlik).   Ushbu   kategoriyaga   taalluqli
topshiriqlar sinaluvchilarning tildan to g ri foydalanishi, savodxonlik, chet tilida	
’ ’
elementar bilimlarni egallaganlik darajasini aniqlashga mo ljallangan.	
’
  Ushbu kategoriyada 2, 3, 6, 8, 9, 13, 14, 15, 22,45 -  jami 11 ta topshiriqlar
kiritilgan.
3-topshiriq. Berilgan so zlardan qaysi biri boshqalaridan farq qiladi?	
’
1. haqqoniy 2. shubhali 3. ishongan 4. sodiq 5. ishonch Butopshiriq javobi"5",
chunki   haqqoniy,   shubhali,   sodiq,   ishonchli   so zlari   "qanday?"   savoliga   javob	
’
berib,   ular   sifatni   bildiruvchi   so zlar   hisoblanadi.   Ishonch   so zi   esa   "nima?"	
’ ’
so rog iga javob berib, ot so z turkumiga kiradi.	
’ ’ ’
7.Qulay   usulni   tanlash.   (Mo ljal   olish.)   Ko rsatmaga   binoan   test	
’ ’
topshiriqlarini   istalgan   ketma-ketlikda   bajarish   mumkin.   Ayrim   sinaluvchilar
sonlar qatorini, ayrimlari esa verbal topshiriqparni yengil bajaradilar.
  Ular   barcha   topshiriqlarni   ko z   yugurtirib   avval   o zlari   uchun   eng   qulay	
’ ’
bo lganlarini bajaradilar. Keyinchalik esa boshqa tipdagi topshiriqlarni bajarishga	
’
qaytadilar ushbu usul bo yicha sinaluvchining topshiriqlarni bajarish jarayondagi	
’
harakatlari  hisoblanadi. Sinaluvchining umumiy javoblari  quyidagi jadval  asosida
tekshirilib, ballari jamlanadi va tegishli mezon bilan baholanadi.
Bu   yerda   sinaluvchi   barcha   topshiriqlarga   to g ri   javob   berib,   166   ball	
’ ’
to plashi mumkin, ya ni maksimal ball -166 ga teng.	
’ ’
To g ri javoblarning umumiy soni aniqlangandan so ng, hisob jadvalidan	
’ ’ ’
foydalanib sinaluvchi tomonidan to plangan ballar aniqlanadi.	
’
24 2.2. Aqli zaif bolalarni ta limga o rgatishda ruhiy jarayonlarning’ ’
ta siri	
’
Yordamchi   maktablardagi   ta'limning   umumiy   vazifalari   maxsus   aqli   zaif
o`quvchilar   nuqsonlarini   tuzatish   vazifasi   bilan   birga   olib   boriladi.   Shu   sababli
yordamchi   maktablardagi   ta'limning   asosiy,   zaruriy   xususiyatlaridan   biri   uning
nuqsonni   tuzatishga   yo`nalganligida   bo`lsa,   ikkinchi   xususiyati,   uning   bolaning
rivojlanishida   o`ziga   xos   amalga   oshirilishidadir.   Bosh   miya   faoliyatlari   nuqsoni
asosida   aqli   zaif   o`quvchilarning   rivojlanishi   cheklangan   bo`lib,   orqada   qoladi.
Aqli   zaif   bola   kam   rivojlangan   emas,   balki   o`zgacha   rivojlangan   va
rivojlanayotgan   boladir.   Uning   rivojlanishi   nuqsonli   ravishda   boradi.   Aqli   zaif
o`quvchining   bilish faolligi  va mustaqilligi birmuncha past  bo`ladi. Bu kamchilik
ularning bevosila hayot qiyinchiliklariga duch kelganlarida namoyon bo`ladi.
Meyyordagi ommaviy maktab o`quvchilari ma'lum voqealarga e'tibor berib,
nlar   haqida   bilim   egallasalar,   aqli   zaif   o`quvchilar   bu   voqealarni   sezmasliklari
mumkin.   Bu   holat.   yordamchi   maktablardagi   ta'lim-tarbiyani   qiyinlashtiradi.
Shunga   qaramasdan   yordamchi   maktab   ta'limi   bu   o`quvcliilarda   faollik,
mustaqillikni   rivojlanlirisliga   xizmat   qilishi   kerak.   Shuni   ta'kidlash   o`rinliki,   aqli
zaif   o`quvchilardagi   buzilgan   ruhiy   jarayonlar   maxsus   pedagogik   ta'sirga   yaxshi
beriladi.   Shu   sababli   yordamchi   maklab   ta'limida   «yaqin   orada   rivojlanishi
mumkin bo`Igan zbna»ga alohida e'tibor beriladi.
Yordamchi   maktab   ta`limining   -   uchinchi,   o`ziga   xos   xususiyati   ta'lim
nazariyasi   va   amaliyotining   bog`liqligidir.   Yordamclii   maktab   ta'limi   amaliy
yo`nalishga   ega.   Amaliyot   aqli   zaif   bolalarning   nazariy   bilimlarni   egallaslilariga
yordam   beradi   hamda   ular   amaliyotda   qatnashib,   nazariy   bilimlarini   oshirib
boradilar.
Yordamchi   maktab   ta'limining   ko`rgazmaliligi   ham   uning   o`ziga   xos
tomonlaridan   biridir.   A.   N.   Graborovning   ta'kidlashicha,   ko`rgazmalilik   icirok,
tas;-iwurlai"ni tuzatishga inikoniyat yaratadi. Sliu sahabli yordamchi rnaktabiarda
ko`rgazmalilik ommaviy maktablardan ko`ra ko`proq ahamiyatga ega. 
25 Aqli zaif bolalar ko`rgazmalilik orqali narsa, voqealarning ichki mohiyatini
tushunib boradilar. Shu orqali ulaming fikrlash faoliyatlari to`g`rilanib boradi. Har
qanday   ko`rgazmalilik   bilan   maqsadga   erishish   mumkin   emas.   Balki
ko`rgazmalilik   og`zaki   tushuntirishlar   bilan   birga   namoyish   etilgani   kutilgan
maqsad   qilish   mumkin.   Shundagina   aqli   zaif   bolalarning   nutqai,   tafakkuri   birga
rivojlanib   boradi,   yordamchi   maktab   ta'Iimi   jarayonida   aqli   zaif   bolalarning   faol
emasligini, mustaqil ishlashlarining chegaralanganligini e'tiborda tutish kerak. Aqli
zaif bolalardagi bu xususiyatlaryordamchi  maktab talimining oxirida ham normal
tengdoshlariga yela olmaydi. Shu sababli yordamchi maktabning barcha sinflarida
o`qituvchilar bu kamchiliklarni bartaraf etib borishlari kerak.
Shuni   ta'kidlash   joizki,   yordamchi   maktab   talimi   sodda,   o`quvchilar
nuqsoniga   moslab,   mexanik   tarzida   berilishi   tufayli   har   doim   ham   kutilganday
natija   bermaydi.   Shu   sababli   o`quv   materiallari   qancha   sodda   bo`lmasin,   albatta
ongli,   tushunarli   tarzda   berilishi   kerak.   Shundagina   bu   ta'lim   o`quvchilar
nuqsonlarini   tuzatishga   yordam   beradi.   Yordamchi   maktabdagi   ta'lim   o`qituvclii
va   o`quvchilarning   birgalikdagi   faoliyati   bo`lib,   o`quvchilarning   bilishi   olishiga,
zarur ko`nikma va malakalar hosil qilishiariga xizmat ko'rsatadi.
Oligofrenopedagogning   faoliyati   deganda   o`qitish,   yordamchi   maktab
o`quvchilariga   bilim   berish   tushuniladi.   Talimda   esa   o`qituvchining   vazifalari
birmuncha   kengayadi,  ya'ni  o`qituvchi   bilim  berish   bilan   kifoyalanib  qolmasdan,
ko`nikma,   malakalar   ham   beradi.   Mustaqil   bilim   egallash   yo`llarini   tushuntiradi.
Shu   bilan   birga   o`quvchilarning   bilish   faoliyatlariga   rahbarlik   qiladi   va   uni
boshqarib   boradi.   O` quvchilar   faoliyati   deganda   ularning   ma'lum   bilimlar
yig`indisini egallab borishlari tushuniladi. Ta'lim bilan o`qish bir-biri bilan uzviy
bog`liq.   Bilim   egallash   ta'lim   jarayonining   asosini   tashkil   qiladi   va   uning   asosiy
mohiyatini belgilaydi.
Bilim,   ko`nikma,   malakalar   egallash   jarayonida   aqli   zaif   o`quvchilarning
bilish   jarayonlari   shakllanib   boradi   hamda   ularning   hissiyot-iroda   sifatlari
rivojlanadi. 
26 Shular   oqibatida   o`quvchilarning   bilimga   qiziqishi,   ish   qobiliyatlari,
tirishqoqlik kabi shaxsiy sifatlari takomillashib, ular bir butunligicha tarbiyalanib,
hayotga bo`lgan munosabatlari shakllanib boradi.
Shunday   qilib,   yordamchi   maktabda   ta'lim   va   tarbiya   yagona   o`quv
jarayoniga   aytanadi.   O`qituvchi   o`quvchilarni   o`qitish   bilan   birga   ularni
tarbiyalaydi   ham.   Ta`lim,   tarbiya   shaxsning   rivojiga   qaratiladi.   O`quv   jarayoni
ta'lim,   tarbiya,   kamolot   birligini   ta'minlaydigan   murakkab   jarayondir.   Bu   haqida
oldingi   bo`limda   fikr   yuritilgan   edi.   Ta`im,   tarbiya,   kamolot   bog`liqligining
murakkabligi   asosan   ikki   omil   bilan   belgilanadi.   Birinchi   o`rinillarini,   tarbiya,
rivojlanish   jarayonining   tashqi   sharoitlari   (o`qiluvchining   mahorati,   uning
malakasi,   shaxsiy   sifatlari,   ta'lim-tarbiyani   tashkil   qilishi,   ta'lim-tarbiya
usullarining   maqsadga   qaratilganligi)   bo`lsa,   ikkinchi   omil     ta`lim,   tarbiya   va–
rivojlanish   jarayonlarining   ichki   tomoni   bo`lib,   bular   o`quvchilarning   yosh,
individual   va   xarakter   xususiyatlaridir.   S.L.Rubinshteyn   haqli   ravishda   tashqi
sabablar,   taassurotlar   ichki   sharoit   orqali   ta'sir   qiladi,   degan   edi.   Shu   sababli
o`qituvchi   ta'lim   jarayonini   tashkil   qilishda   ularning   barcha   xususiyatlarini
e'tiborga   olish   bilan   birga,   ichki   holatlarini,   muayyan,   yakka   bola   xususiyatlarini
ham nazarda tutishi darkor.
Ta'lim   jarayonida   o`quvchilarda   bilim,   ko`nikma   va   malakaiar   shakllanib
boradi.   Pedagogikadan   ma`umki,   bilim   deganda   insoniyat   tomonidan   egallangan
obyektiv,   muayyan   tushunchalar,   fikr   yuritish,   qonun   va   qoidalar   tushuniladi.
Ta'lim   orqali   berilayotgan   bilimlar   ilmiy   xarakter   kasb   etgan   borishi   shart.
o`quvchilar ongida to`g`ri bilimlarni shakllantirish uchun ta'limda xususiydan uni
bilim o`lish tamoyili asosida ish yuritiladi. 
Bilim bilan malaka uzviy bog`liqdir. Bolalar ma'lum bilimlar asosida misol,
masala  yechadilar,  grammatik  tahlil  qiladiiar. Aqli   zaif   bolalarda analitik-sintetik
faoliyat stereotip mazmunda bo`lganligi uchun ular ko`p hollarda samarali faoliyat
usullaridan foydalana olmaydilar. 
Bu   kamchiliklarni   bartaraf   etish   ham   yordamchi   maktab   ta'limining   asosiy
vazifalaridan   biridir.   o`quvchilarning   bilimlarni   egallashlari   asosida   ko`nikma   va
27 malakalar shakllanib boradi va bu   o`qituvchidan alohida e'tiborni talab etadi. Aqli
zaif   bolalardagi   dunyoqarashning   juda   murakkab   va   dinamik   jarayon   ekanligi
barcha   ta'lim   bosqichlarida   izchil   ish   olib   borishni   talab   ctadi.   Har   bir   insonning
hayotida yangi  bilimlar,  tajribalar   oldin egallangan  bilimlar   tizimiga albatta  ta'sir
etadi.   Yangi   bilim,   dalillarni   egallab   borish   asosida   bolalarning   atrof-ruhiyatga,
boshqa   kishilarga   munosabati   o`zgarib   boradi.   Shu   tariqa   ta'lim   jarayonida   aqli
zaif bolalarda uni o`rab olgan muhitga munosabatning dinamik tizimi tarkib topa
boradi. 
Bilimlarni   egallash,   o`rganish   xos   ravishda   bir   necha   bosqich   asosida   yuz
beradi.   Bilishning   birinchi   bosqichida   narsa,   voqealar   idrok   etilib,   qisman
tushuniladi.   Bu   bosqichda   yordamchi   maktab   o`qituvchisining   asosiy   vazifasi
mumkin   qadar   bolalarning   idrok   etishini   osonlashliradigan   ishlar   bo`lishi   lozim.
Yangi   bilimlar   egallash   uchun   asos   bo`la   oladigan   narsa   oldingi   bilimlarning
qanchalik mustahkam o`zlashtirilganlik darajasidir. Bolalarning qiziqishlari, o`quv
materiallarini   qanchalik   tushunishlari   ularning   sezgi   va   idrok   xususiyatlariga
bog`liq. Bu omillar ular bilish faoliyatlarining o`ziga xosligidan ham kelib chiqadi.
Aqli zaiflik nuqsonida sezgi va idrok birmuncha saqlangan ruhiy jarayondir.
Mnrkaziy   asab   sistemasidagi   organik   jarohatlar   natijasida   ba'zan   ayrim
anajizatorlar ishida patologik o`zgarishlar kuzatiladi. Aqli zaif bolalarning sezgi va
idrok   xususiyatlari   ularning   tafakkuri,   nutqi   va   boshqa   psixik   jarayonlarning
rivojlanmaganligi   bilan   yaqin   aloqada   bo`ladi.   Materiallarni   dastlabki   idrok   etish
asosida   taqqoslash,   sodda   umumlashtirishlar   amalga   oshiriladi.   Shu   sababli
o`qituvchi   o`quvchilar   faoliyatini   shunday   tashkil   etishi   kerakki,   dastlabki   idrok
vaqtida   materiallar   mazmunini   ular   tushunsinlar.   o`qiluvchi   savoilar   orqali
bolalarning   idrok,   tushunish   darajalarini   aniqlab   boradi.   Ayrim   hollarda   o`quv
mateiiallarini egallashlarida ifodalilik, hissiy kayfiyat ham katta rol o`ynaydi. Shu
asosda i dr ok etilgan o`quv materiallari tushunilib boriladi. 
Shu   vaqtdan   boshlab   materialni   to`la   tushunish   boshlanadi.   O`quvchilar
ayrim   narsa,   holat,   voqealarni   boshqaiari   bilan   taqqoslaydilar.   Ular   orasidagi
bog`liqlikni topadilar, tahlil qiladilar. Shular asosida umumiy xulosa chiqaradilar.
28 Bu   bosqichda   o`qituvchining   muhim   vazifasi   mumkin   qadar   bolalarning   fikrlash
imkoniyatlarini faollashtirishdan iboratdir. Bu bosqich o`zining murakkabligi bilan
boshqa   bosqichlardan   ajralib   turadi.   Chunki   aqli   zaif   bolalardagi   asosiy   nuqson
tafakkurning   rivojlanmaganigidir.   Bolalarning   tasavvuri   bilimlarni   egallashda
sezgi   bosqichidan   tafakkur   bosqichiga   o`tadigan   bog`lovchi   ko`prik   bo`lib,
yordamchi   maktab   o`quvchilarida   tushunchalar,   bilimlar   shakllanishida   asos
vazifasini   bajaradi.   Yordamchi   maktab   o`quvchilari   tasavvurining   yuzakiligi,
kambag`alligi, aniq emasligini ta'lim jarayonida  turatib borish  talab etiladi.
Mustaqil  O zbekiston Respublikasining  ’ k e l a j a g i   k o p   j i h a t d a n   h o z i r g i	’
y o s h   avlodning shaxs sifatida shakllanishiga.
O zbekiston   Respublikasining  	
’ "Ta lim   to g risida"gi   Qonunida,	’ ’ ’
"Kadrlar  tayyorlash   milliy dasturi", shuningdek, maktabgacha tarbiya va   boshlanrich
maktab   konsepsiyalarida   ta lim  	
’ tizimini   takomillashtirish   bilan   borliq
tamoyillarni ishlab chiqish va amaliyotga tatbiq  etish hamda bu borada islohotlarni
quyi   bosqichdan   boshlash   lozimligi   alohida   ta kidlangan.   Ta lim  	
’ ’ tizimining
samaradorligi esa o qitishdagi ilg or	
’ ’   usullarni va maktabgacha yoshdagi bolalarni
boshlang ich   ta limga   tayyorlash   muammosini   to g ri   hal   etish   orqali   erishish	
’ ’ ’ ’
mumkin.   Ayniqsa,   aqli   zaif   bolalarni   maktab   ta limiga   tayyorlash,  	
’ maxsus
maktablarda   o qitishning   samarali  	
’ usullarini   amaliyotga   tatbiq   etish   soha
mutaxassislari   oldidagi   dolzarb   vazifalardan   biri   bo lib   turibdi	
’ .   Shunga   borliq
ravishda   aqli   zaif   bolalarning   psixik   rivojlanishini   har   tomonlama   o rganishning	
’
nazariy  va amaliy ahamiyati tobora oshib bormoqda.
Aqli   zaif   bolalarni   maktab   ta limiga  	
’ tayyorlash   jarayonida   ularning
maktab   dasturini   o zlashtirishga   nutqiy   jihatdan   tayyorgarliklari  	
’ muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Chunki   nutq   inson   faoliyatini  boshqarish  vositasidir. U xotira va   idrok
jarayonlarini boshqaradi, predmetlarni  tanish va farqlashni osonlashtiradi. Nutq hissiy
kechinmalarning shakllanishida ham katta o rin 	
’ tutadi. 
Aqli   zaif   bolalarning   borlangan   nutqining   xususiyatlarini   eksperimental
o rganish 	
’ natijasida quyidagilar aniqlandi:
29 - maktabgacha yoshdagi aqli zaif bolalarning borlangan bayonlari tor, parcha
tarzida bo lib, hikoyalarida mantiqiy ketma-ketlik, alohida qismlar bilan bogliqlik’
yo qligi   namoyon   bo ldi.   Borlangan   matnlar   ko pincha   bir   butunlikni   hosil	
’ ’ ’
qilmaydigan   alohida   qismlardan   iborat   bo lib,   qisqa   bayon   etish   bilan	
’
xarakterlandi.
Prezidentimiz   I.A.Karimovning   tashabbusi   bilan   2005   yilni   mamlakatimizda
"Sihat   salomatlik   yili"   deb   e lon   qilinishi   mustaqil   davlatimizning   ertangi   kuni,	
’
uning   muvaffaqiyatli   ravishda   olg a   siljishi   ko p   jihatdan   o sib   kelayotgan	
’ ’ ’
avlodning   sog lom   bo lishiga,   onalik   va   bolalikning   qay   darajada   muhofaza	
’ ’
qilinishiga bog liqligini anglatadi.
’
Davlat   va   jamiyatning   shaxsni   har   tomonlama   rivojlantirishga   bo lgan	
’
ehtiyoji   maxsus   ta lim   oldiga   bir-qator   muhim   va   o ta   dolzarb   vazifalarni   hal	
’ ’
qilish   majburiyatini   qo ymoqda.   Aynan   mana   shunday   korreksion   vazifalardan	
’
biri   yordamchi   maktab   o quvchilarini   sog lom  	
’ ’ turmush   tarziga   tayyorlashdir.
Buni   esa   yordamchi   maktabda   o quvchilarigi   gigiyenik   va   ekalogik   ta lim-	
’ ’
tarbiya berish orqaligina amalga oshirish mumkin  bo ladi. 	
’
Abu   Abdullox   Rudakiy,   Abul   Qosim   Firdavsiy,   Umar   Xayyom,   Kaykovus,
Abu   Ali   ibn   Sino,   Sa diy,   Alisher   Navoiy,   Ahmad   Donish   va   boshqa   buyuk	
’
allomalar pokizalik, tan va ruh pokligiga juda erta e tibor berish lozimligi va bu	
’
tushuncha dastlab oilada shakllantirilishi kerakligini ta kidlanadi.
’
Qomusiy olimlarimizning asarlarida  gigiyenik  va ekologik tarbiyaga  oid fikr
va   mulohazalari   ibratli   hikoyalar,   she rlar   tarzida   ham   bayon   etiladi.  	
’ Insonning
hayot sharoiti va tabiiy muhitning muhofazasi masalasi bilan ko p vaqtlardan beri	
’
gigiyena fani shug ullanadi. 	
’
30 XULOSA
Ruhiy   jarayonlar   miyaning   alohida   xossasi   bo lib,   faqat   miyaning’
faoliyatiga   bog liq   bo ladi.   Ruhiyatning   bevosita   moddiy   substrati   (asosi)	
’ ’
odamning bosh miyasidir. 
Insonning nechog lik sog ligi yoki sog ligidagi muammolar tufayli atrof-	
’ ’ ’
muhitni   o shangan  bog liq  ravishda  xis  qilishadi.  Hissiy   (aks  ettirish)  bilish  bu	
’ ’
sekin hissiy qabul qilish xotir va tasavvurlardan iborat ekan. Rivojlanishiga ko ra	
’
imkoniyati cheklangan bolalar atrof   muhitni har xil yo llar bilan his qilishadi.	
– ’
Ya ni ko zi ojiz bola eshitish va teri orqali sezish orqali qabul qilsa, eshitishida	
’ ’
nuqsoni bo lgan bola ko rish va teri orqali sezishi yordamida qabul qiladi. Aqli	
’ ’
zaif   bolaning   atrof     haqidagi   tasavvuri   esa   uning   miya   faoliyatidagi   buzilish
darajasiga   bog liq   holda   shakllanadi.   Aqli   zaif   bolalar   sog lom   tegoshlariga	
’ ’
nisbatan   ruhiy   rivojlanishida   ma lum   darajada   ortda   qoladilar.   Shu   orqaliq	
’
tasavvurga   balham   berish   yoki   qisqartirishlarda   aqli   zaif   bolalar   bilan   maxsus
psixologik yordamni tashkil etish lozim. 
Demak ta lim muassasalarida ta lim jarayonining samarali tashkil etishda	
’ ’
har   bir   aqli   zaif   bolaning   imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda   yondoshilsa   va
o quvchilarni   ruhiy   olami   bilan   o rtoqlashgan   holda   mutadil   do stona   muhit	
’ ’ ’
yaratilsa,   aqli   zaif   boladagi   har   qanday   kamchilik   Nuqson   deb   emas   balki	
“ ”
Imkoniyat  deb qabul qilishga erishiladi. 	
“ ”
Chunki har qanday aqli zaif bola rivojlanmagan bola emas, balki o ziga xos	
’
rivojlanishiga   ega   bola   xisoblanadi.   Shuning   uchun   ham   aqli   zaif   bolalar   ruhiy
jarayonini o ziga xos ravishda rivojlangan bo lib bu holat ularning tashqi muhit	
’ ’
bilan muloqotdagi normal holatini o zida aks ettirishda muammolar bo lib ushbu	
’ ’
muammolarga   ularning   hotirasini   sustlashishi   fikrlashining   tarqoqligi   diqqatning
beqarorligi   idrok   etishning   yetarli   emasligi   kabi   bir   qator   ruhiy   jarayonlarning
buzilishi   kelib   chiqadi.   Bu   esa   aqli   zaif   bolalarning   ta lim   olishidagi	
’
muammolarni qiyinchiliklarni yuzaga kelishiga sabab bo ladi. 	
’
31 TAVSIYA
Aqli   zayif   bolarda,   yani   ularda   ta lim   jarayonida   savodxonlikni’
o rganishda   mehnat   malakalarini   egallashda,   o z   fikrlarini   erkin   bayon   etishda	
’ ’
to sqinlik qiladi. Bu esa o z o rnida yordamchi maktablarda aqli zaif bolalarga
’ ’ ’
ta lim   va   tarbiya   berishda   o qituvchi   va   tarbiyachilarda   o z   ishlariga
’ ’ ’
ma suliyat bilan yondoshishni talab qiladi. 
’
Yuqoridagi   fikrlarga   asosan   olib   borilgan   tadqiqot   ishlarimizdan   quyidagi
xulosaga keldik.
- Aqli   zaif   bolalarda   ruhiy   jarayonning   o ziga   xos   tomoni   bu     xotiraning	
’ –
sustligi,    biron    bir  narsa   yoki   voqyea  hodisalarni  idrok  etishni  yetarli   emasligi	
–
fikrlashni   tarqoqligi,   diqqatni   beqarorligi,   nutq   faoliyatining   yetarli
rivojlanmaganlik holatlari yuzaga keladi. 
- Aqli zaif bolalarni ko pchiligida ruhiy rivojlanishga bog liq holda, ularda	
’ ’
jahildorlik,   injiqlik,   ahloqsizlik   yoki   aksincha   pastivlik,   tortinchoqlik,   birovlarga
qo shilmaslik kabi holatlar yuz beradi. 	
’
- Ko pchilik   aqli   zaif   bolalarda   esa   nutqning   to liq   rivojlanmaganligi	
’ ’
oqibatida o z fikrlarini aniq, ravon bayon etaolmaslik,   mustaqil fikrlay olmaslik	
’
holatlari yuzaga keladi. 
- Albatta aqli zaif bolalarning ruhiy rivojlanishidagi buzilishlarini oldini olish
yoki   bartaraf   etish   uchun   ta lim     tarbiya   jarayonidagi   ishni   to g ri   tashkil	
’ – ’ ’
etgan   holda   kerakli   korreksion   ta limiy     tarbiyaviy   ishlarni   to g ri   yo lga	
’ – ’ ’ ’
qo yib   borilsa   ularni   ruhiy   jarayonini   sog lomlashtirish   mumkin.   Bunday   olib	
’ ’
borilgan   ishlar   aqli   zaif   bolalarni   hayotda   o zlarini   ijobiy   o rinlarini   topishga	
’ ’
imkoniyat yaratib beradi. 
Ushbu   tadqiqotimiz   ishini   maxmuni   va   hulosalaridan   kelib   chiqqan   holda
qo yidagi tavsiyalarni bermoqchimiz. 	
’
- Ta lim-tarbiya   jarayonida     har   bir   aqli   zaif   bolani   ruhiy   holatini   aniq   va	
’
keng o rgangan holda to g ri baho berish. 	
’ ’ ’
- Diqqat   va   fikrlash   holatidagi   buzilishlarni   korreksiyalash   uchun
To rtinchi     ortiqcha? ,   Nima  yetishmaydi? ,  Rassomning   hatosini   top?	
“ ’ ” “ ” “ ”
32 O yla, izla top, shuningdek bir-biriga yaqin bo lgan turli jism yoki predmetlarni’ ’
umumlashtirish kabi didaktik usullardan foydalanish. 
- Aqli   zaif   xotirasini   tinglash   uchun   she rlar   yodlash   tez   aytishlar,	
’
topishmoqlar   javobini   topish,   o qilgan   matn   va   mazmunli   so zlab   berishga	
’ ’
o rgatish. 	
’
- Aqli   zaif   bolalarni   ruhiy   jarayonidagi   tarbiyaviy   tomondagi   buzilishlarini
oldini   olish   uchun   bo sh   vaqtlarini   mazmunli   o tkazish,   to garaklarga   jalb	
’ ’ ’
qilish. 
- Aqli zaif bolalarni ta limiy va tarbiyaviy ishlaria ota-onlar bilan hamkorlik	
’
ishlarini yo lga qo yish. 	
’ ’
       
33 ADABIYOTLAR    RO YXATI’
1. Sh.Mirziyoev. Tanqidiy tahlil. Har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi
bo lichi kerak. Toshkent - «O zbekiston» - 2017. 107-b.	
’ ’
2. Sh.Mirziyoev. Erkin va farovon, demokratik o zbekiston davlatini birgalikda	
’
barpo etamiz. Toshkent - «O zbekiston» - 2016. 	
’
3. Karimov I.A. Yuksak ma naviyat yengilmas kuch. Toshkent. 2008 y.	
’
4. Karimov I.A. Jahon moliyaviy iqtisodiy inqrirozi, O`zbekiston sharoitida uni
barataraf etish yo`llari va choralari. Toshkent. 2009.
5. Karimov   I.A.   O zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   Toshkent.	
’
2011 
6. A.I.Soatov,   K.X.Mametov,   P.M.Po latova   Oligofrenopedagogika	
’ “
asoslari   Toshkent,  O qituvchi 1994 yil. 	
” “ ’ ”
7. I.Mo minova,   D.Nazarova   Maxsus   ta lim   atamalarining   izlohli	
’ “ ’
lug ati  Toshkent-2010 yil.
’ ”
8. Abdullayeva Q. Savod o`rgatish. T.,1996
9. AksyonovaA.K. Metodika obucheniya     russkomu vspomogatelnoy shkole.-
M.,Prosveshchyeniye,2004 
10. Boshlan g` ich rnaklabning davlat ta `l im standartlari. RTM, T.,2006
11. Kosimova K. Boshlang`ich sinflarda ona tili  o`qitish metodikasi. T.1985
12. Obucheniye   uchashihsya   1-4   klassov   vo   vspomagatelnoy   shkole   Pod
Iredaksiyey Petrovoy V.G. Moskva, Prosveshchyeniye, 1992. 
13. Yordamchi   maktablar   uchun   ona   tili,   o`qish   va   nutq   o`stirish   dasturi.
Tuzuvchi V.Rahmanova, T.,2003 
14. Pulatova F.M. Oligolienopedagogika.T, 2006. 
15.  Rahmanova V,S.Mahsus pedagogika.T.2005
16. Rahmanova V.S.Ona tili o`qitish mahsus uslubiyati. T.,2003 
17. G`ulomova   H.,   Yo`ldosheva   Sh.   Boshlang`ich   sinflarda   ona   tili   o`qitish
metodikasi. ma'ruza matni T.,2003.
18. G'ulomova H.,Gofforov a I.,  Savod o`rgatish. T.,1996
19. WWW.pedagog.uz   
34 20. WWW.TDPU.uz   
35

Aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining o’ziga xosligi AQLI ZAIF BOLALARDA RUHIY RIVOJLANISH JARAYONI BUZILISHLARINING SABABLARI Aqli zaif bolalarda ruhiy jarayon buzilishining biologik va jismoniy sabablari Aqli zaif bolalar ruhiy jarayonining muammosi va xususiyatlari AQLI ZAIF BOLALAR RUHIY JARAYONING O`QUV FAOLIYATIGA TA`SIRI VA ULAR BILAN OLIB BORILADIGAN KORREKSION ISHLAR Aqli zaif bolalar bilish faoliyatini o`ziga xos xususiyatlari Aqli zaif bolalarni ta`limga o`rgatishda ruhiy jarayonlarning ta`siri