Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 196.0KB
Покупки 1
Дата загрузки 19 Декабрь 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bahrom

Дата регистрации 05 Декабрь 2024

194 Продаж

Auditda moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan keyingi hodisalar

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Mavzu: Auditda moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan keyingi hodisalar
 
Mundarija
Kirish ......................................................................................... 3
1.Auditorlik xulosasi va hisobotini tuzish ............................. 5
2.Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa ma’lumot ............ 13
3.Auditorlik xulosasi imzolangan sanadan keyin, biroq 
moliyaviy hisobot e’lon qilinadigan sanaga qadar yuz 
bergan hodisalar ................................................................... 16
4.Auditning ishchi hujjatlarini tuzish .................................. 21
Xulosa ..................................................................................... 33
Foydalanilgan adabiyotlar ................................................... 35
2 Kirish
                     Mavzuning dolzarbligi :   Yaqin paytga qadar amalda bo'lgan “Auditorlik
faoliyati   to'g'risida”gi   qonun   2000   yilda   qabul   qilingan.   So'nggi   20   yil   ichida   bu
bozorda katta o'zgarishlar ro'y bergani va qator islohotlar amalga oshirilgani tufayli
u bugungi kun talabiga to'liq javob bermasligi ayon bo'lib qolgan edi.
          Zamonaviy talablar va xalqaro amaliyot printsiplariga asoslangan auditorlik
faoliyatini   tartibga   solishning   samarali   tashkiliy-huquqiy   mexanizmini   yaratish,
qoida va normalarni hamda me'yoriy hujjatlarni yagona normativ-huquqiy hujjatda
unifikatsiyalash va tizimlashtirish maqsadida 2021-yil 25-fevralda yangi tahrirdagi
“Auditorlik faoliyati to'g'risida”gi qonun qabul qilindi.
                Qonun   bozor   iqtisodiyoti   talablariga   javob   beradigan   auditorlik   xizmatini
tashkil   etishga,   ushbu   kasbning   nufuzini   va   ular   ishining   sifatini   oshirishga
qaratilgan bo'lib, pirovard natijada jamiyat manfaatlarini qondirishga va investorlar
himoyasini kuchaytirishga yo'naltirilgan.
        Ushbu huquqiy hujjatda amaldagi qonunning eskirgan va havolaki me'yorlari
qayta   ko'rib   chiqildi   va   auditorlik   faoliyatini   tartibga   soluvchi   yagona   me'yoriy
hujjat ko'rinishida to'g'ridan-to'g'ri amal qiladigan qonun sifatida qabul qilindi.
Dunyoda auditorlik xizmatlaridan foydalanish rivojlanib boryapti. Xususan, IFAC
–   Xalqaro   buxgalterlar   federatsiyasining   rasmiy   hisobotiga   ko'ra,   130   ga   yaqin
davlatda   175   dan   ziyod   professional   buxgalterlar   uyushmasi,   3   milliondan   ziyod
professional   auditor,   100   mingdan   ortiq   auditorlik   tashkiloti   mavjud.   Birgina
Deloitte   tashkilotining   o'zi   150   ta   davlatda   1600   dan   ziyod   shartnoma   asosida
auditorlik   tekshiruvlarini   o'tkazib,   46,2   milliard   AQSH   dollari   miqdoridagi
daromadni qayd etdi.
               Respublikamizda  2021-yilning 1-yanvar holatiga 99 ta auditorlik tashkiloti
faoliyat ko'rsatib kelyapti, auditorlar soni 572 kishini tashkil qiladi. 19 ta mahalliy
auditorlik   tashkiloti   yirik   xalqaro   tarmoq   va   uyushmalar   a'zolari   hisoblanadi.
Yurtimizda   ham   katta   to'rtlik   (Big-4)   -   “Ernst   &Young”,   “Price   water   house
3 Coupers”, “Deloitte and Touche” va “KRMG” xalqaro auditorlik tashkilotlarining
jamiyatlari faoliyat yurityapti.
                    Qonun   auditorlik   faoliyatini   faqat   auditning   xalqaro   standartlari   asosida
amalga   oshirish,   uni   litsenziyalanadigan   turlar   tarkibidan   chiqarish,   maxsus
vakolatli   davlat   organi   sifatida   Moliya   vazirligi   auditorlarning   respublika   jamoat
birlashmalari   (Auditorlar   palatasi   hamda   Buxgalterlar   va   auditorlar   milliy
assotsiatsiyasi)   bilan   birgalikda,   moliya-xo'jalik   sohasiga   aralashmagan   holda,
auditorlik tashkilotlari ishi sifatini tashqi nazoratdan o'tkazish, majburiy auditorlik
tekshiruvidan   o'tishi   zarur   bo'lgan   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo'lgan   tashkilotlar
ro'yxatini   shakllantirishni   nazarda   tutadi.   Ayni   kezda   unda   auditorlar   malakasini
oshirishning   samarali   tizimini   yaratish,   jahonning   ilg'or   tajribalarini   tatbiq   qilish,
tartibga   soladigan   qoida   va   normalarni   hamda   me'yoriy   hujjatlarni   yagona
normativ-huquqiy   hujjatda   unifikatsiyalash   va   tizimlashtirish,   manfaatlar
to'qnashuvining   oldini   olishga   yo'naltirilgan   auditorlar   professional   faoliyatining
axloq qoidalarini joriy etish kabi muhim masalalar ham qamrab olingan. 1
                    Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Auditorlik   xulosasi   imzolangan
sanadan keyin, biroq moliyaviy hisobot e’lon qilinadigan sanaga qadar yuz bergan
hodisalar haqida malumotlar to’plash,chuqur tahlil qilish. 
           Kurs ishi ob’yekti va predmeti:   Auditda moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan
keyingi hodisalar
                Kurs  ishning  tadqiqot   uslubi   va  uslubiyoti:   Ilmiy  ommabop  manbalardan
to’plangan ma’lumotlar tahlil qilib,xulosa va takliflar qilish.
          Kurs ishi tuzilishi:  Bajarilgan kurs  ishi kirish qismi, uchta  bob  va qilingan
xulosalardan   iborat.   Ishda   o’rganilishi   e’tiborga   olingan   ma’lumotlar   tushunarli
ravishda   ifodalash   uchun     chizma   jadvallar   va   rasmlar   berildi.Ishga   qo’yilgan
maqsadga   erishishi   uchun   to’plangan   adabiyotlar   manbalarning   nomlari   va
elektron manzillari keltirildi. 
1
  “O’zbekiston   Respublikasida   Auditorlik   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi
O’zbekiston Respublikasi   Prezidentining 2018 yil 19 sentyabrdagi PF-3946-sonli Qarori.
4 1.A udit orlik  xulosasi v a hisobot ini t uzish
                Iqtisodiy   sub’ektning   buxgalteriya   hisobi   haqidagi   auditorlik   xulosasi
auditorlik   tashkilotining   bu   hisobotning   ishonchliligi   to’g’risidagi   fikrini
ifodalaydi.  
                    Auditorlik   xulosasi   yuridik   maqomga   ega   bo’lgan   hamma   yuridik   va
jismoniy   shaxslar,   davlat   hokimiyat   organlari,   mahalliy   hokimiyat   organlari,   sud
organlarining hujjatlaridir. Yillik hisobotni tekshirish natijalari bo’yicha auditorlik
xulosasi   korxonaning   yillik   buxgalteriya   hisobotining   eng   muhim   unsurlaridan
biridir.  
                    «Moliyaviy   hisobot   bo’yicha   auditorlik   xulosasi»   nomli   700-son   XASga
binoan,   auditorlik   xulosasi   -   moliyaviy   hisobotning   haqqoniyligi   (to’g’riligi)   va
buxgalteriya   hisobini   yuritish   tartibining   qonun   hujjatlari   bilan   belgilangan
talablarga   muvofiqligi   to’g’risida   auditorlik   tashkilotining   fikri   yozma   shaklda
ifodalangan   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   moliyaviy   hisobotidan
foydalanuvchilar uchun ochiq bo’lgan hujjat. 
Auditorlik xulosasi quyidagi elementlar
1-jadval
Nom   («Auditorlik   xulosasi»   yoki   «Auditorlik   tashkilotining   xulosasi»:
ikkala  nom teng huquqli);
Adresatning nomi; 
Kirish qismi; 
Qayd etish qismi; 
Yakuniy qism; 
Auditorlik xulosasini berish sanasi; 
Auditorlik tashkiloti manzili; 
Auditorlar va auditorlik tashkiloti rahbarining imzosi. 
Auditorlik xulosasi auditorlik tashkilotining muhri bilan tasdiqlanishi kerak. 
5 Auditorlik tashkiloti auditorlik xulosasi shaklining bir xilligiga rioya qilishi kerak. 
Auditorlik   xulosasi   auditorlik   tekshiruvining   buyurtmachisiga   yo’llanib,
buyurtmachining barcha zaruriy rekvizitlari ko’rsatilishi kerak. 
Auditorlik   xulosasining   kirish   qismi   auditorlik   tashkilotining   quyidagi
rekvizitlarini o’z ichiga olishi kerak: 
 auditorlik tashkilotining yuridik manzili va telefonlari; 
 auditorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   huquqiga   litsenziya   raqami,
berilgan sana va litsenziya bergan organning nomi; 
 auditorlik   tashkiloti   davlat   ro’yxatiga   olingani   to’g’risidagi
guvohnoma raqami; 
 auditorlik tashkiloti hisob-kitob varag’ining raqami; 
 auditorlik   tekshiruvida   ishtirok   etgan   auditor   (auditorlar)ning,
shuningdek,   auditorlik   tashkiloti   rahbarining   familiyasi,   ismi   va
otasining ismi. 
                        Kirish   qismida   sana   va   hisobot   davri   ko’rsatilgan   holda   tekshirilgan
moliyaviy hisobotlar ro’yxati keltirilishi kerak. 
Kirish qismida quyidagilar ko’rsatilishi kerak: 
 xo’jalik yurituvchi sub’ekt auditorlik tekshiruvidan o’tkaziladigan moliyaviy
hisobotni tayyorlash va uning haqqoniy bo’lishi uchun javobgar; 
 auditorlik   tashkiloti   auditorlik   xulosasining   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning
moliyaviy-xo’jalik faoliyati natijalariga muvofiq bo’lishi uchun javobgar. 
                          Auditorlik   xulosasining   qayd   etuvchi   qismida   auditorlik   tekshiruvi
moliyaviy   hisobot   va   boshqa   moliyaviy   axborot   qonun   hujjatlariga,   shuningdek
moliyaviyxo’jalik   faoliyatining   haqiqiy   holatiga   muvofiqligi   va   haqqoniyligini
baholashga asoslanishi ko’rsatilishi kerak.  2
              Qayd etuvchi qismda auditorlik tekshiruvi fikrni ifodalash uchun etarlicha
asoslar berishi xususida auditorlik tashkilotining tasdig’i berilishi kerak. 
2
  Qo‘ziyev I.N., Fayziyev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X.   “Ichki audit”, O`quv qo‘llanma.   T. IQTISOD-
MOLIYA, 2015. -192 b.
6                                 Auditorlik   xulosasining   yakuniy   qismida   auditorlik   tashkilotining
tekshirilgan   moliyaviy-hisobot   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy-xo’jalik
faoliyatining   haqiqiy   holati   to’g’risida   haqqoniy   tasavvur   berish-bermasligi   va
moliyaviy   hisobot   qonun   hujjatlariga   muvofiqligi   yoki   muvofiq   emasligi
xususidagi fikri ravshan bayon etilishi kerak. 
                  Auditor   auditorlik   xulosasini   auditorlik   tekshiruvi   yakunlangan   kun   bilan
belgilashi kerak. 
                      Auditor   auditorlik   xulosasini   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy
hisobotga   imzo   chekkan   yoki   uni   tasdiqlagan   sanadan   oldin   keluvchi   kun   bilan
belgilashi kerak emas. 
          Auditorlik xulosasining har bir beti auditor tomonidan imzolanishi kerak va u
auditorlik   tashkilotining   muhri   bilan   tasdiqlanishi   kerak.   Qiziquvchi   tomonega
auditorlik xulosasining yakuniy qismini ko’rsatish kerak. 
Auditorlik xulosalarining quyidagi turlari mavjud: a) ijobiy auditorlik xulosasi; 
b) salbiy auditorlik xulosasi. 
                      Ijobiy   auditorlik   xulosasi .   Auditorlik   tashkiloti   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektning   moliyaviy   hisoboti   uning   moliyaviy   ahvolini   haqqoniy   yoritadi   va
xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   amalga   oshirgan   moliyaviy   va   xo’jalik   operatsiyalari
mamlakat qonunchiligi talablariga muvofiq degan fikrga kelganda ijobiy auditorlik
xulosasi tuzilishi kerak. 
                    Salbiy   auditorlik   xulosasi .   Auditorlik   tashkiloti   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektning   moliyaviy   hisobotida,   agar   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   tomonidan
bartaraf   etilmasa,   moliyaviy   hisobotdan   foydalanuvchilarni   chalg’itishi   mumkin
bo’lgan   buzilishlar   mavjud  degan   fikrga   kelsa,   salbiy   auditorlik   xulosasi   tuzilishi
kerak. 
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   amalga   oshirgan   moliyaviy   va   xo’jalik   operatsiyalari
moliyaviy hisobotda haqqoniy aks ettirilgan, lekin qonunchilik talablariga muvofiq
kelmaydigan hollarda ham salbiy auditorlik xulosasi tuziladi. 
Odatda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyatining   auditorlik   tashkilotining
aniqlangan   buzilishlarni   bartaraf   etish   maqsadida   moliyaviy   hisobotga   tuzatishlar
7 kiritish   to’g’risidagi   fikriga   qo’shilmasligi   salbiy   auditorlik   xulosasini   tuzishga
sabab bo’ladi. 
                    Xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   auditorlik   tekshiruvi   davomida   aniqlangan
buzilishlarni bartaraf etgan holda salbiy auditorlik xulosasi tuzilmaydi. 
                            Auditorlik  xulosasini   tuzishdan  bosh   tortish .  Auditorlik  tekshiruvi
hajmining   cheklanganligi   tufayli   auditorlik   tashkiloti   moliyaviy   hisobot
to’g’risidagi   fikrni   ifodalash   uchun   etarlicha   auditorlik   dalillarini   olishi   mumkin
bo’lmasa,   auditorlik   tashkiloti   auditorlik   xulosasini   tuzishdan   bosh   tortishi
mumkin. 
           Auditorlik tekshiruvi hajmini cheklash - xo’jalik yurituvchi sub’ekt vakillari
yoki   uchinchi   shaxslarning   boshlab   yuborilgan   auditorlik   tekshiruvini   auditor
auditorlik   xulosasini   tayyorlash   uchun   zarur   deb   hisoblagan   hajmda   o’tkazishga
to’sqinlik   qilishga   yo’naltirilgan   ochiqdan-ochiq   harakatlari   yoki
harakatsizliklaridir.  3
                    Auditorlik   xulosasini   tuzishdan   bosh   tortish   ariza   shaklida   bo’lishi   va
"Auditorlik tashkilotining auditorlik xulosasini tuzishdan bosh tortishi to’g’risidagi
ariza" deb nomlanishi kerak.  
                  Auditorlik   xulosasi   kamida   uch   nusxada   tuziladi,   shundan   ikki   nusxa
auditorlik tekshiruvi buyurtmachisiga taqdim etiladi. 
                    Auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobotdan   foydalanuvchilarga   tushunarli
bo’lishi,   auditorning   ishonchi   komil   emasligi   va   (yoki)   rozi   emasligi   yuzaga
keltirgan cheklashlarga doir ko’rsatmalarni o’z ichiga olishi kerak.  
             Auditorlik xulosasi ochiq axborot hisoblanadi, undan moliyaviy hisobotdan
foydalanuvchilarning hammasi foydalana olsin. 
                    Auditorlik xulosasi  tegishli moliyaviy hisobotlar bilan birgalikda xo’jalik
yurituvchi sub’ekt tomonidan e’lon qilinishi mumkin. 
                  Auditorlik   tekshiruvini   o’tkazmasdan   tuzilgan   yoki   auditorlik   tekshiruvi
natijalari   bo’yicha   tuzilgan,   lekin   auditorlik   tekshiruvi   davomida   auditor
(auditorlar)   olgan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   hujjatlari   mazmuniga   muvofiq
3
  www.lex.uz (O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi);
8 kelmaydigan auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasi qasddan yolg’on hisobot va
xulosa deb hisoblanadi. 
                      Qasddan yolg’on auditorlik hisoboti va auditorlik xulosasini tuzish qonun
hujjatlarida belgilangan javobgarlikni keltirib chiqaradi. 
                    Xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   bilan   auditorlik   tashkiloti   o’rtasida   yuzaga
kelgan nizolar qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi. 
         O’zbekiston Respublikasida mazkur holatga qisqacha to’xtalib o’tsak. Mavjud
auditorlik   xulosalarini   umumlashtirish   natijalari   bo’yicha   yig’ma   axborot   soliq
organlari   tomonidan   belgilangan   tartibda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   nazorat
organlari   tomonidan   tekshirishning   kelgusi   yildagi   reja-jadvalini   tuzish   uchun
Nazorat   organlari   faoliyatini   muvofiqlashtiruvchi   Respublika   kengashiga   joriy
yilning 1 oktyabrigacha taqdim etiladi.  4
                  Quyidagilar oxirgi tekshirish o’tkazilgandan keyin kamida 24 oydan oldin
soliq   organlari   va   boshqa   nazorat   organlari   tomonidan   moliya-xo’jalik   faoliyati
tekshirilmaydigan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   ro’yxatga   kiritishning   shartlari
hisoblanadi:   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektda   oldingi   ikki   yil   uchun   har   yilgi   ijobiy
auditorlik  xulosalarining mavjudligi; oxirgi ikki yil mobaynida byudjetga to’lovlar
bo’yicha   muddati   o’tkazib   yuborilgan   qarzlarning   yo’qligi;   xo’jalik   yurituvchi
sub’ekt   tomonidan   moliya-xo’jalik   faoliyati   soliq   organlari   va   boshqa   nazorat
organlari   tomonidan   tekshirishdan   ozod   etilgan   davrga   ijobiy   auditorlik
xulosalarining taqdim etilishi. 
            Salbiy auditorlik xulosasiga ega bo’lgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt nazorat
organlari   tomonidan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarni   tekshirish   reja-jadvaliga
belgilangan tartibda kiritilishi kerak. 
Mazkur   Nizom   qoidalarining   buzilishi   uchun   soliq   organlari   va   boshqa   nazorat
organlari qonun hujjatlariga muvofiq javob beradilar. 
             Soliq organlari va boshqa nazorat organlari tomonidan belgilangan tartibda
o’tkazilgan   tekshirishda   auditorlik   xulosasining   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt
4
  Statisticheskiy ejegodnik regionov Uzbekistana. 2019. –T.:   Goskomstat Uzbekistana. 2019. - 130 str.
Uzbekistan v tsifrax. 2019. – T.:, Goskomstat Uzbekistana 2019. –   188 str.
9 moliyaxo’jalik   faoliyatining   natijalariga   muvofiq   emasligi   aniqlangan   taqdirda,
ushbu auditorlik xulosasi oldindan noto’g’ri deb hisoblanadi, auditorlik tashkiloti,
shuningdek,   bunda   aybdor   bo’lgan   shaxslar   qonunda   nazarda   tutilgan
javobgarlikka   tortiladi.   Bunda   soliq   organlari   tegishli   auditorlik   tashkilotlari
tomonidan   amaldagi   qonun   hujjatlari   qoidalarining   buzilishi   holatlari
aniqlanganligi   to’g’risida   qn   kun   muddatda   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirligini xabardor qilishlari shart. 
                      Noto’g’ri   auditorlik   xulosasini   tuzganlikda   aybdor   bo’lgan   auditorlik
tashkiloti   va  shaxslarning   javobgarlikka   tortilganligi   xo’jalik  yurituvchi   sub’ektni
soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni to’lashning belgilangan tartibini buzganlik
uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan jarimalardan ozod etmaydi.  
Auditorlik hisobotini tuzish
             Auditorlik hisoboti - auditorlik tekshiruvining borishi, buxgalteriya hisobini
yuritishning   belgilangan   tartibidan   aniqlangan   chetga   chiqishlar,   moliyaviy
hisobotdagi   qoidabuzarliklar   to’g’risidagi   mufassal   ma’lumotlardan,   shuningdek
auditorlik tekshiruvi o’tkazish natijasida olingan boshqa axborotdan iborat bo’lgan
xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   raxbariga,   mulkdoriga,   qatnashchilari
(aktsiyadorlari)ning   umumiy   yig’ilishiga   yo’llangan   hujjat.   Auditor   hisobotida
aniqlangan   chetga   chiqishlar   va   qoidabuzarliklarni   bartaraf   etish   bo’yicha
tavsiyalar,   shuningdek   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   moliya-xo’jalik   faoliyati
samaradorligini oshirish bo’yicha tavsiyalar va takliflar mavjud bo’lishi kerak. 
                        Agap   auditorlik   tekshiruvi   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   qatnashchilari
(aktsiyadorlari)   yoki   nazorat   qiluvchi   va   huquqni   muxofaza   qilish   organlari
topshirig’iga   binoan   auditorlik   tashkiloti   tomonidan   o’tkazilayotgan   bo’lsa,
auditorlik   hisoboti   auditorlik   tekshiruvi   topshirig’iga   binoan   o’tkazilayotgan
shaxsga ham taqdim etiladi.  5
5
  Fayziev Sh.N., Dusmuratov R.D., Karimov A.A., Kuziev I.N.,   Avlokulov A.Z. Audit: Darslik -T.: Iqtisod Moliya.
10                         Auditorlik   hisobotidagi   axborot   maxfiy   hisoblanadi   va  oshkor   qilinishi
mumkin emas. Ushbu axborotdan foydalangan shaxslar axborotni oshkor qilganlik
uchun qonun hujjatlariga muvofiq javobgarlikka tortiladilar. 
Auditorlik hisoboti elementlari
2-jadval
  Nomi («Auditorlik hisoboti» yoki «Auditorlik tashkilotining hisoboti»: ikkala 
nom bir xil kuchga ega);
Adresatning nomi; 
Kirish qismi;
Tahliliy qism; 
Yakuniy qism.       
Auditorlik   hisobotining   har   bir   sahifasiga   moliyaviy   hisobotning   auditorlik
tekshiruvini amalga oshirgan auditor (auditorlar) imzo chekishi shart. 
Auditorlik   hisoboti   buyurtmachining   barcha   zaruriy   rekvizitlarini   ko’rsatish   bilan
auditorlik tekshiruvi buyurtmachisiga yuboriladi.
                        Auditorlik   xisobotining   kirish   qismi .   Auditorlik   hisobotining   kirish
qismida   auditorlik   tashkiloti   rekvizitlari,   shu   jumladan   auditorlik   faoliyatini
amalga   oshirishga   litsenziyaning   raqami   va   sanasi,   auditorlar   va   auditorlik
tekshiruvida   qatnashgan   boshqa   shaxslar   to’g’risidagi   ma’lumotlar,   shuningdek,
auditorlik   tekshiruvini   o’tkazish   uchun   asos   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt
faoliyatining umumiy tavsifi keltiriladi. 
                       Auditorlik xisobotining taxliliy qismi . Auditorlik hisobotining tahliliy
qismi standartga havola qilishi va unda quyidagilar bo’lishi shart: 
 xo’jalik   yurituvchi   sub’ektda   ichki   nazorat   holatini   tekshirish   natijalari
(batafsil  bayoni); 
 buxgalteriya hisobi holati va moliyaviy hisobotni tekshirish natijalari;
 moliyaviy-xo’jalik   faoliyatini   amalga   oshirish   paytida   qonunchilik
talablariga  rioya etilishini tekshirish natijalari; 
11  soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   hisoblash   hamda   to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari; aktivlarning butligini tekshirish natijalari. 
                Xo’jalik   yurtiuvchi   sub’ekt   ichki   nazoratining   holatini   tekshirish   natijalari
to’g’risidagi axborot quyidagilarni o’z ichiga olishi kerak: 
 ichki nazorat tizimining xo’jalik yurituvchi sub’ekt faoliyatining miqyoslari
va  xususiyatiga muvofiqligi umumiy bahosi; 
 auditorlik tekshiruvi mobaynida aniqlangan ichki nazorat tizimining xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   faoliyatining   miqyoslari   va   xususiyatiga   jiddiy
nomuvofiqliklari bayoni. 
Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisoboti
holatini   tekshirish   natijalari   to’g’risidagi   axborot   quyidagilarni   o’z   ichiga   olishi
kerak: 
 buxgalteriya hisobini yuritish va moliyaviy hisobotni tuzishning belgilangan
tartibiga rioya qilinishini baholash; 
 auditorlik tekshiruvi davomida aniqlangan buxgalteriya hisobini yuritish va
 moliyaviy   hisobotni   tayyorlashning   belgilangan   tartibini   jiddiy   buzishlar
bayoni. 
                Xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   tomonidan   moliyaviy-xo’jalik   operatsiyalarini
amalga oshirish paytida qonunlarga rioya etishini tekshirish natijalari to’g’risidagi
axborot quyidagilarni o’z ichiga olishi kerak: 
Xo’jalik  yurituvchi  sub’ekt  amalga  oshirgan  moliyaviy-xo’jalik 
operatsiyalarining   qonunchilikka   muvofiqligini   baholash;   auditorlik   tekshiruvi
davomida   aniqlangan,   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   amalga   oshirgan   moliyaviy-
xo’jalik operatsiyalarning qonunchilikka jiddiy nomuvofiqliklari bayoni. 
                        Soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   hisoblashi   va   to’lashning
to’g’riligini tekshirish natijalari to’g’risidagi axborot quyidagilarni o’z ichiga olishi
kerak: 
 tuzilgan   va   tegishli   organlarga   taqdim   etilgan   soliqlar   va   boshqa   majburiy
to’lovlar   to’g’riligining   bahosi;   soliqlar   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni
12 hisoblash   va   to’lashning   belgilangan   tartibini   buzish   faktlari,   soliq
solinadigan bazani belgilash paytidagi chetga chiqishlar bayoni. 
              Aktivlar butligini tekshirish natijalari aktivlarni inventarlashga asoslanishi
va o’z ichiga ularning haqiqatda mavjudligi va butligi to’g’risidagi ma’lumotlarni
olishi kerak. 
                          Auditorlik xisobotining yakuniy qismi. Auditorlik hisobotining yakuniy
qismi auditorlik tashkilotining aniqlangan chetga chiqishlar va huquq buzilishlarini
bartaraf   etishga   doir   tavsiyalarini,   shuningdek   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning
moliyaviyxo’jalik   faoliyati   samaradorligini   oshirishga   doir   takliflari   va
maslahatlarini o’zi ichiga olishi kerak.  6
2.Moliy av iy  hisobot  t ark ibidagi boshqa ma’lumot
       Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa ma’lumotga quyidagilar kirishi mumkin: 
 Ijroiya organi raisi yoki ish boshqaruvchisining xati; 
 Moliya   hisobotlari   va   ichki   nazorat   uchun   uning   mas’ulligi   xususida
ma’muriyatning bayonoti; 
 Asosiy moliyaviy ko’rsatkichlar; 
Quyidagilarning moliyaviy sharhi:  
 kapital qo’yilmalar; 
 b)texnik   qarash   va   kapital   ta’mirlash,   reklamaga,   shuningdek,   tadqiqot   va
ishlanmalarga doir foydalanish xarajatlari; 
Tushuntirish yozuvlari; 
Moliyaviy ma’lumotlarni ochib beradigan chizmalar, jadval va grafiklar. 
                    Boshqa ma’lumot va tekshirilgan moliyaviy hisobotlarini o’z ichiga olgan
hujjatni auditor o’qishi kerak. 
6
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   Toshkent   shahri
2018 yil 28 dekabr.
13               Hujjatni   o’qiyotgan   auditor   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   faoliyati   va
moliyaviy   ahvolini   yaxshi   bilishi,   audit   paytida   aniqlangan   muammolardan
xabardor bo’lishi shart. 
                  Auditor   boshqa   ma’lumotni   tekshirilgan   moliya   hisobotlari   bilan
taqqoslashdan   tashqari   raqamli   ma’lumotlarni   qayta   sanaydi,   ularni   ish
qog’ozlaridagi raqamlar bilan solishtiradi. 
                  Agar   boshqa   ma’lumot   moliya   hisobotlariga   kiritilgan   ma’lumotlarni   o’z
ichiga   olsa,   bunday   ma’lumotlar   tekshirilgan   moliya   hisobotlaridagi   ma’lumotlar
bilan taqqoslanishi kerak. 
             Boshqa ma’lumotda tilga olingan barcha ko’rsatkichlar tekshirilgan moliya
hisobotlari asosida qaytadan sanab chiqiladi. 
                    Yangidan   sanab   chiqilgan   ma’lumotlar   boshqa   ma’lumotdan   olingan
ko’rsatkichlar bilan taqqoslanishi kerak.  7
                      Boshqa   ma’lumot   moliya   hisobotlarining,   masalan,   sotilgan   mahsulot
tannarxi,   savdo   chiqimlari   va   umumiy   boshqaruv   xarajatlari   to’g’risidagi
ma’lumotlarini tasdiqlaydigan tushuntirish yozuvlarini o’z ichiga olishi mumkin.
            Ana shu tushuntirish yozuvlarining ayrim qismlari auditor ish qogozlaridagi
kengaytirilgan qoralama balans ma’lumotlari bilan taqqoslanadi. 
                    Agar boshqa ma’lumotni o’rganayotganda auditor ana shu ma’lumot bilan
tekshirilayotgan   moliya   hisoboti   o’rtasida   jiddiy   zid   kelishni   aniqlasa,   auditor
moliya   hisoboti   yoki   boshqa   ma’lumot   tuzatilishi   kerakmi   yoki   yo’qligini
belgilashi kerak.  8
                  Agar   tekshirilayotgan   hisobotga   tuzatish   kiritish   zarur   bo’lsayu,   xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   tuzatishlarni   o’z   moliya   hisobotiga   kiritishdan   bosh   tortsa,
auditor shak-shubhasiz ijobiy xulosadan farq qiluvchi xulosa tuzishi kerak. 
                Agar   boshqa   ma’lumot   tuzatishga   muhtoj   bo’lsayu,   xo’jalik   yurituvchi
sub’ekt   unga   tuzatishlar   kiritishdan   bosh   tortsa,   auditor   auditorlik   xulosasiga
aniqlangan   jiddiy   zid   kelish   bayon   etilgan   xatboshini   kiritish   masalasini   ko’rib
7
  Fayziev Sh.N., Dusmuratov R.D., Karimov A.A., Kuziev I.N.,   Avlokulov A.Z. Audit: Darslik -T.: Iqtisod Moliya.
8
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
Statisticheskiy ejegodnik regionov Uzbekistana. 2019. –T.:   Goskomstat Uzbekistana. 2019. - 130 str.
14 chiqishi yoki boshqa choralar ko’rishi shart. Kqrilgan choralar, masalan, dastlabki
auditorlik xulosasidan farqlanadigan yangi xulosa tuzish yoki fikrini ifodalashdan
bosh tortish, alohida holatlarga, zid kelish tabiati va muhimligiga bogliq bo’ladi.
                Auditor   yuzaga   kelgan   vaziyatda   bundan   keyin   nima   qilish   xususida
tavsiyalar olish uchun yuristga murojaat qilishi kerak. 
                  Jiddiy   zid   kelishlarni   aniqlash   maqsadida   boshqa   ma’lumotlarni
o’rganayotgan auditor faktlarni jiddiy buzishlarga duch kelishi mumkin. 
Mazkur   standart   nuqtai   nazaridan   olganda   "faktlarni   jiddiy   buzishlar",   agar
tekshirilayotgan   moliya   hisobotida   taqdim   qilingan   masalalarga   taalluqli
bo’lmagan   bunday   ma’lumot   noto’g’ri   taqdim   etilgan   bo’lsa,   mavjud   deb
hisoblanadi. 
                      Agar   auditor   boshqa   ma’lumotda   faktlarni   jiddiy   buzishlar   borligini
aniqlasa,   u   ana   shu   masalani   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati   bilan   birga
muhokama   qilishi   kerak.   Masalani   rahbariyat   bilan   muhokama   qilayotganida
auditor   har   doim   ham   boshqa   ma’lumotning   va   auditor   so’rovlariga   rahbariyat
javoblarining   asosliligini   baholashi   mumkin   emas   va   mulohazalar   hamda   fikrlar
o’rtasida haqiqatan ham farq bor-yo’qligini ko’rib chiqishi kerak. 9
 
                        Auditor   shubhasiz   faktlar   jiddiy   buzilgan   deb   hisoblagan   taqdirda   u
rahbariyatdan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   yuristi   singari   malakali   uchinchi   tomon
bilan maslahatlashishni iltimos qilishi va olingan javobni tahlil qilishi shart. 
                    Agar   auditor   boshqa   ma’lumotda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati
tuzatishdan   bosh   tortayotgan   faktlar   buzilishi   mavjud   degan   xulosa   chiqarsa,
auditor  o’zining nuqtai nazarini yozma shaklda ijroiya kengashiga  ma’lum qilishi
va keyingi tadbirlari xususida o’z yuristi bilan maslahatlashib olishi kerak. 
                      Hech   qanday   boshqa   ma’lumotdan   auditorlik   xulosasi   tuzilgunga   qadar
auditor   foydalana   olmagan   taqdirda   u   boshqa   ma’lumot   bilan   moliya   hisoboti
muvofiq   kelmasligining   muhimlik   darajasini   belgilash   uchun   boshqa   ma’lumotni
iloji bo’lgan eng qisqa muddatlarda o’rganishi kerak bo’ladi. 
9
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
Statisticheskiy ejegodnik regionov Uzbekistana. 2019. –T.:   Goskomstat Uzbekistana. 2019. - 130 str.
15           Agar boshqa ma’lumotni o’rganarkan, auditor jiddiy zid kelishlarni belgilasa
yoki   faktlarni   ochiqdan-ochiq   jiddiy   buzishlarni   aniqlasa,   u   moliya   hisoboti   va
boshqa   ma’lumotni   qaytadan   ko’rish   kerakligi   yoki   kerak   emasligini   belgilashi
kerak. 
                      Tekshirilayotgan moliya hisobotini qayta ko’rib chiqish taqozo etiladigan
taqdirda   "Balans   tuzilgan   sanadan   keyingi   voqealar"   standarti   qoidalariga   amal
qilish lozim. 
           Boshqa ma’lumotni qayta ko’rib chiqish zarur bo’lgan va xo’jalik yurituvchi
sub’ekt   uni   amalga   oshirishga   rozi   bo’lgan   hollarda   auditor   holatlar   bo’yicha
rusumqoidalarni   bajarishi   shart.   Rusum-qoidalarga   ilgari   chiqarilgan   moliya
hisoboti, auditorlik hisoboti  va boshqa ma’lumot foydalanuvchilariga o’zgarishlar
to’g’risida   ma’lum   qilinganiga   ishonch   hosil   qilish   uchun   rahbariyat   amalga
oshirgan tadbirlar sharhi kiritilishi mumkin. 
          Boshqa ma’lumotni qayta ko’rib chiqish zarur bo’lgan, lekin rahbariyat qayta
ko’rishni   amalga   oshirishdan   bosh   tortadigan   hollarda   auditor   tegishli   harakatlar
amalga   oshirilishi   mumkinligini   ko’rib   chiqishi   shart.   Bunday   harakatlarga
auditorda   shubha   uyg’otadigan   boshqa   ma’lumotga   doir   masalalarda   xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   rahbariyatini   yozma   shaklda   xabardor   qilish,   shuningdek,
yuridik maslahat olish kabi tadbirlar kiritilishi mumkin.  10
3.A udit orlik  xulosasi imzolangan sanadan k ey in, biroq moliy av iy
hisobot  e’lon qilinadigan sanaga qadar y uz bergan hodisalar
Moliyaviy   hisobot   tuzilgan   sanadan   keyin,   biroq   auditorlik   xulosasi
imzolangunga   qadar   yoxud   auditorlik   xulosasi   imzolangandan   keyin,   biroq
tekshiriladigan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   moliyaviy   hisoboti   e’lon
qilinadigan sanagacha yuz bergan hodisa va dalillar, shuningdek moliyaviy hisobot
e’lon qilingandan so’ng yuz bergan hodisalar uning mazmuni va to’g’riligiga ta’sir
10
  Qo‘ziyev I.N., Fayziyev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X.   “Ichki audit”, O`quv qo‘llanma.  T. IQTISOD-
MOLIYA, 2015. -192 b.
16 ko’rsatgan   taqdirda   auditorlik   tashkilotining   harakatlarini   aniqlash   muhim
hisoblanadi. 
«Kelgusi davr moliyaviy ma’lumotlarini o’rganish» nomli 560-son
XASda quyidagi asosiy tushunchalardan foydalaniladi:
3-jadval
a)moliyaviy   hisobot   tuzilgan   sanadan   keyingi   hodisalar   (keyingi   hodisalar)   -
hisobot   davri   tugagan   paytdan   boshlab   auditorlik   xulosasi   imzolanadigan   sanaga
qadar yuz bergan, shuningdek auditorlik xulosasi imzolangandan keyin aniqlangan,
tekshirilayotgan   hisobot   davriga   taalluqli   bo’lgan   va   moliyaviy   hisobotga
tuzatishlar kiritishni yoki unda axborotni oshkor etishni talab etadigan hodisalar; 
b)moliyaviy hisobot tuziladigan sana  - hisobot davridagi oxirgi kalendar kuni; 
v)   auditorlik   xulosasi   imzolanadigan   sana   -   auditorlik   xulosasida   uni   imzolash
chog’ida   qo’yilgan   sana,   undan   keyin,   odatda,   auditorlik   tekshiruvi   bilan   bog’liq
axboriy   materiallarga   oid   barcha   tekshiruvlar   to’xtatiladi,   bu   muddat   tugagach,
auditorlik xulosasiga birorta ham tuzatish kiritilmaydi. 
Auditorlik   tashkiloti   auditorlik   xulosasini   moliyaviy   hisobot   tuziladigan   sanadan
ilgari imzolay olmaydi; 
g)   moliyaviy   hisobot   taqdim   etiladigan   sana   -   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning
moliyaviy hisobotini amalda undan foydalanuvchilarga beriladigan yoki bu hisobot
qonun hujjatlarida belgilangan tartibda e’lon qilinadigan sana. 
Auditorlik   xulosasini   imzolash   chog’ida   auditorlik   tashkiloti   auditorlik
xulosasi   imzolanadigan   sanaga   qadar   moliyaviy   hisobotda   aks   ettirilishi   lozim
bo’lgan, moliyaviy hisobotga tuzatish yoki qo’shimchalar kiritishni talab etadigan
barcha   hodisalar   u   tomonidan   lozim   ravishda   aniqlangani,   baholangani   va
tekshirilganiga amin bo’lishi kerak. 
Auditorlik tashkiloti auditorlik xulosasi imzolanadigan sanaga yaqin qolganda
moliyaviy hisobotga tuzatishlar kiritishni yoki unda axborotni oshkor etishni talab
17 etadigan   hodisalarni   aniqlash   uchun   mo’ljallangan   taomillarni   bajaradi.   Bunday
taomillar, odatda, quyidagilarni o’z ichiga oladi: 
a) xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati tomonidan belgilangan, keyingi
hodisalarni aniqlash imkoniyatini yaratuvchi taomillar sharhi; 
b) hisobot   davri   tugaganidan   keyin   o’tkaziladigan   aktsiyadorlar
yig’ilishi, direktorlar kengashi majlislari va ijroiya organining bayonnomalari bilan
tanishib   chiqish   hamda   bayonnomalari   hali   tayyorlanmagan   yig’ilishlarda
muhokama qilingan masalalarni oydinlashtirish; 
v) pul mablag’lari smetalari, harakat prognozlari va rahbariyatning boshqa 
tegishli hisobotlari bilan tanishib chiqish; 
g)   tekshirilayotgan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   yuridik   xizmatining   sud
muhokamalariga (agar ular o’rinli bo’lsa) taalluqli bo’lgan faoliyati bilan tanishib
chiqish; 
d)   tekshirilayotgan   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyatiga   moliyaviy
hisobotga ta’sir ko’rsatishi mumkin bo’lgan keyingi hodisalarga taalluqli savollar. 
Bunday savollar quyidagilarni o’z ichiga oladi: 
 dastlabki  yoki tugallanmagan  ma’lumotlar   asosida   hisobga   olingan
moddalarning   joriy   holati;   yangi   majburiyatlar   qabul   qilinganmi,   yangi
zayomlar olingan yoki ajratilganmi,kafillik shartnomalari tuzilganmi; 
 aktivlarni sotish amalga oshirilganmi yoki rejalashtirilmoqdami; 
 yangi   aktsiyalar   yoki   qarz   majburiyatlari   chiqarilganmi,   sub’ektni   qo’shib
yuborish   yoki   tugatish   to’g’risidagi   bitimlar   tuzilganmi   yoki
rejalashtirilmoqdami; 
 aktivlarni   davlat   daromadiga   qaratish   yoki   ularning,  masalan,   yong’in   yoki
toshqin natijasida nobud bo’lishi holatlari yuz berganmi; 
 mavjud   xatarlar   yoki   shartli   hodisalar   bilan   bog’liq   qandaydir   o’zgarishlar
yuz berganmi; 
 onda-sonda   qo’llaniladigan   qandaydir   buxgalteriya   tuzatishlari   kiritilganmi
yoki ko’rib chiqilyaptimi; 
18  moliyaviy   hisobotni   tayyorlash   uchun   foydalaniladigan   hisob   siyosatining
o’rinliligiga shubha tug’diradigan biror-bir hodisalar yuz berganmi yoki yuz
berishi mumkinmi.  11
Agar   bo’linmani   boshqa   auditor   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazayotgan
bo’lsa, asosiy auditor boshqa auditor tomonidan bajariladigan keyingi hodisalarga
taalluqli   bo’lgan   taomillarni   baholashi,   shuningdek   boshqa   auditorni
rejalashtirilayotgan   auditorlik   xulosasini   imzolash   sanasi   haqida   xabardor   qilishi
lozim. 
Agar   auditor   moliyaviy   hisobotga   ta’sir   ko’rsatuvchi   hodisalar   to’g’risida
xabar   topsa,   u   mazkur   hodisalarning   moliyaviy   hisobotda   to’g’ri   aks   ettirilishini
tekshirishi lozim. 
Auditorlik   tashkiloti   moliyaviy   hisobot   to’g’risidagi   auditorlik   xulosalari
imzolangan sanadan keyin yuz bergan hodisalar uchun javobgar bo’lmaydi. Bunda
xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati   auditorlik   xulosasi   imzolangan   sanadan
keyin,   biroq   moliyaviy   hisobot   e’lon   qilinadigan   sanaga   qadar   yuz   bergan
moliyaviy   hisobotga   ta’sir   ko’rsatuvchi   hodisalar   haqida   auditorlik   tashkilotiga
xabar berilishi uchun javobgar bo’ladi. 
Agar   auditorlik   tashkiloti   auditorlik   xulosasi   imzolangan   sanadan   keyingi
davrda,   biroq   moliyaviy   hisobot   e’lon   qilinadigan   sanaga   qadar   yuz   bergan
hodisalar haqida xabar topsa, u moliyaviy hisobot va auditorlik xulosasiga tuzatish
kiritish   kerakligini   aniqlashi,   yuzaga   kelgan   muammolarni   xo’jalik   yurituvchi
sub’ekt   rahbariyati   bilan   muhokama   qilishi   hamda   bunday   hodisalar   moliyaviy
hisobotga   jiddiy   ta’sir   ko’rsatadigan   holatlarda   mazkur   hisobotga   tegishli
o’zgartirishlar kiritishni talab qilishi lozim. 
Agar xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati moliyaviy hisobotga o’zgartirish
kiritgan bo’lsa, ilgari tayyorlangan auditorlik xulosasiga havolani o’z ichiga olgan
yangi auditorlik xulosasini  tayyorlash lozim. Bunda yangi xulosaga o’zgartirilgan
moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan oldingi sana qo’yilmasligi kerak. 
11
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
19 Agar   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati   auditorlik   tashkiloti   talab
qilayotgan   va   jiddiy   tusdagi   tuzatishlar   kiritilishini   zarur   deb   topmasa,   auditorlik
tashkiloti   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektni   mazkur   dalil   haqida   yozma   ravishda
xabardor   qilishi,   o’zgartirishlar   kiritilmagan   taqdirdagi   oqibatlar   uchun
javobgarlikni   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyatiga   yuklashi   hamda   salbiy
auditorlik xulosasi tuzishi kerak.  12
Agar auditorlik xulosasi xo’jalik yurituvchi sub’ekt (buyurtmachi)ga berilgan
bo’lsa,   auditorlik   tashkiloti   buyurtmachini   va   (yoki)   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt
rahbariyatini   sub’ekt   moliyaviy   hisobotni   va   unga   doir   auditorlik   xulosasini
uchinchi   shaxslarga   taqdim   etmasligi   haqida   yozma   ravishda   xabardor   qilishi
lozim. 
Agar   moliyaviy   hisobot   uchinchi   shaxslarga   berilgan   bo’lsa,   auditor   mazkur
uchinchi shaxslar auditorlik xulosasiga tayanmasligi uchun chora ko’rishi kerak. 
Moliyaviy   hisobot   e’lon   qilinganidan   keyin   auditorlik   tashkiloti   mazkur
moliyaviy   hisobotga   tegishli   so’rovlar   yo’nalishiga   taalluqli   hech   qanday
majburiyatga ega bo’lmaydi. 
  Agar   moliyaviy   hisobot   e’lon   qilinganidan   keyin   auditorlik   tashkiloti
tekshirilayotgan   hisobot   davriga   tegishli   bo’lgan   hamda   moliyaviy   hisobotga
tuzatishlar  kiritishni  va unda axborotlarni  oshkor qilishni  talab etadigan hodisalar
haqida   xabar   topsa,   auditorlik   tashkiloti   moliyaviy   hisobotni   qayta   ko’rib  chiqish
zarurligi   masalasini   ko’rib   chiqishi,   uni   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati
bilan   muhokama   qilishi   va   mazkur   holatlarda   maqsadga   muvofiq   bo’lgan   chora-
tadbirlar ko’rishi lozim. 
Agar xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati moliyaviy hisobotni qayta ko’rib
chiqayotgan   bo’lsa,   auditorlik   tashkiloti   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati
bilan birgalikda ilgari taqdim etilgan moliyaviy hisobot bilan auditorlik xulosasini
olgan   barcha   kishilarni   yuzaga   kelgan   vaziyat   haqida   xabardor   qilishga   doir
tadbirlarni   bajarishi   hamda   qayta   ko’rib   chiqilgan   moliyaviy   hisobot   bo’yicha
yangi auditorlik xulosasini taqdim etishi kerak.  
12
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
20 Bunda   yangi   auditorlik   xulosasi   ilgari   tayyorlangan   auditorlik   xulosasiga
havolani   o’z   ichiga   olishi   va   qayta   ko’rib   chiqilgan   moliyaviy   hisobot   tuzilgan
sanadan oldingi sana qo’yilmasligi lozim.  
Agar   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyati   ilgari   taqdim   etilgan   moliyaviy
hisobot   va   auditorlik   xulosasini   olgan   barcha   kishilarni   yuzaga   kelgan   vaziyat
haqida   xabardor   qilish   uchun   zarur   chora-tadbirlarni   ko’rmayotgan   va   moliyaviy
hisobotni   qayta   ko’rib   chiqmayotgan   bo’lsa,   auditor   uni   qayta   ko’rib   chiqishni
zarur   deb   hisoblagan   holda   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariyatini   uchinchi
shaxslar   auditorlik   xulosasiga   tayanmasliklari   uchun   auditor   chora-tadbirlar
ko’rishi to’g’risida xabardor qilishi lozim. 
Kelgusi davr uchun moliyaviy hisobotni e’lon qilish sanasi yaqinlashayotgan
bo’lsa,   yangi   hisobotda   tegishli   axborot   oshkor   qilinishi   sharti   bilan,   moliyaviy
hisobotni   qayta   ko’rib   chiqish   va   yangi   auditorlik   xulosasi   berishga   zarurat
tug’ilmasligi mumkin. 
Moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan keyin yuz bergan hodisa va dalillarga doir
auditorlik tashkilotining barcha harakat  va qarorlari majburiy tartibda auditorning
ish hujjatlarida aks ettirilishi kerak.  13
4.A udit ning ishchi hujjat larini t uzish
            Auditorlik   faoliyatining   barcha   jabhalarida   bo’lgani   kabi   ishchi   hujjatlarni
tuzish va uni yuritish bo’yicha maxsus standart ishlab chiqilgan.  
            Auditorlik tashkiloti tomonidan o’tkaziladigan auditning tekshiruvi majburiy
ravishda   hujjatlashtirish   bilan   bog’lanishi,   ya’ni   qabul   qilingan   ma’lumotni
auditorlik   tekshiruvining   mazkur   standartiga   muvofiq   ravishda   rasmiylashtirilgan
auditorlik tekshiruvining ishchi hujjatlari to’plamida aks ettirilishi lozim. 
Auditorlik tekshiruvining ishchi hujjatlar to’plami
4-jadval
1. auditning tekshiruvi o’tkazishning rejalari hamda dasturlari; 
2. auditorlik   takshkiloti   tomonidan   foydalanilgan   omillar   hamda   ularning
natijalarini ta’rifi; 
13
  Qo‘ziyev I.N., Fayziyev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X.   “Ichki audit”, O`quv qo‘llanma. T. IQTISOD-
MOLIYA, 2015. -192 b.
21 3. xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   tushuntirishlari,   izohlari   va   arizalari;
xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   hujjatlarining   nusxalari,   jumladan
fotonusxalari; 
4. xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   buxgalteriya   hisobini   ichki   nazorati
hamda tashkil qilish mexanizmining ta’rifi; 
5. auditorlik tashkilotining tahliliy hujjatlari; 
6.   boshqa hujjatlar. 
Ishchi hujjatlar to’plamini yanada aniqroq tasniflash uchun ularni quyidagi turlarga
ajratish maqsadga muvofiqdir: 
1. Mijoz hujjatlaridan nusxa; 
2. Tekshiruv jarayonida auditor tomonidan tuzilgan hujjatlar; 
3. Tekshiruv davomida mijozning yozma tasdiqlari. 
                  Mijoz   hujjatlaridan   nusxa.   Mijoz   hujjatlaridan   olingan   nusxalarni   auditor
o’zining ishchi hujjatlari bilan birga saqlashi lozim.   Mijoz hujjatlariga quyidagilar
kiradi: 
a) korxona Nizomi; 
b) ta’sis shartnomasi; 
c) ro’yxatdan o’tkazilganlik to’g’risidagi guvohnoma; 
d) aktsionerlar yig’ilishining bayonnomalari va boshqa yuridik hujjatlar; 
e) mijozning hisob siyosati; 
f) auditor tasdiqlashi lozim bo’lgan moliyaviy hisobot. 
Bundan tashqari auditor mijoz haqida quyidagi ma’lumotlarni bilishi shart: 
a) aktsionerlar, ta’sischilar to’g’risida ma’lumot; 
b) asosiy faoliyat turi; 
c) korxonalari tarkibi va joylashishi; 
d) mijoz rahbariyati, boshqaruvi haqida ma’lumot; 
e) korxonani bosharish sxemasi; 
f) korxonaning kredit muassasalaridagi  schetlari. 
22 Auditorlik   tekshiruvi   jarayonida   auditor   tomonidan   tuzilgan   hujjatlar,   auditning
ishchi   hujjatlari   tarkibida   katta   hajmni   egallaydi.   Har   bir   auditorlik   tashkilotida
o’rnatilgan   ichki   standartlar   bo’yicha   bo’ladi.   Bunday   hujjatlarga   quyidagilar
kiradi: 
 auditorlik tekshiruv dasturi;
 buxgalteriya hisobi tizimini baholash  va o’rganish  natijalari: 
 buxgalterlari mansablari bo’yicha taqsimlanishini sxemalari; 
 ichki nazorat tizimini o’rganish va baholash natijalari; 
 mijozning   soliq   ttlash   bo’yicha   xususiyatlari   (to’laydigan   soliq   turlari,
stavkalari, imtiyozlar); 
 hisobvaraqlardagi qoldiqlar tahlili; 
 korxonaning moliyaviy holati tahlili; 
 tekshirish davomida har bir auditorning bajaradigan ishlari grafigi; 
 auditorlarning ekspert, konsultantlar bilan muloqotining nusxasi. 
Tekshirish davomida mijoz bilan yozma hujjatlariga quyidagilar kiradi: 
 auditni o’tkazish bo’yicha xat-taklifnoma; 
 shartnoma; 
 auditorning xat-majburiyatidan nusxa; 
 auditorning mijoz rahbarlaridan olgan xatlari; 
 mijozning auditorga yozgan xatlari; 
 ekspert xulosalaridan nusxa; 
 ma’muriyat axborotlari; 
 auditorlik firma hisoboti; 
 buxgalteriya hujjatlari va hisobotidagi xatolarni to’g’rilash to’g’risidagi
bayonnoma; 
 auditorlik tashkilotining xulosasi. 
                Auditorlik   tekshiruv   tugagandan   so’ng,   bu   hujjatlarni   auditorlik   tashkiloti
arxiviga saqlashga beradi. 
              Auditorning   hujjatlari   maxfiy   axborotlarni   ifodalaydi.   Bunday   hisobotlarni
saqlash muddati, tartibi auditorlik tashkilotining ichki qoidalarida belgilanadi. 
23                   Ishchi   hujjatlar   to’plami   tarkibiga   auditning   tekshiruvini   o’tkazayotgan
auditorlik tashkiloti  tomonidan tuzilishi  yoki  auditorlik tekshiruvi  o’tkazilayotgan
xo’jalik yurituvchi sub’ektdan yoki boshqa shaxslardan qabul qilinishi mumkin. 
Ishchi hujjatlar to’plamining shakli hamda mazmuni quyidagi omillarga bog’liq: 
 amalga oshirilayotgan faoliyatning xarakteri; 
 auditor xulosasining shakli; 
 xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   faoliyati   (biznesi)ning   xarakteri   hamda
murakkabligi; 
 xo’jalik   yurituvchi   sub’ektning   buxgalteriya   hisobi   hamda   ichki
nazoratining ahvoli; 
 alohida   taomillarni   bajarish   vaqtida   auditorlik   tashkiloti   xodimlarining
mehnati ustidan nazorat hamda boshqarishning zarur bo’lgan darajasi; 
 auditning   tekshiruvini   o’tkazish   jarayonida   o’ziga   xos   auditning
metodikasi hamda texnologiyasi. 
Ishchi   hujjatlar   to’plamining   shakllari   auditorlik   tashkiloti   tomonidan   mustaqil
ravishda ishlab chiqiladi. Ishchi hujjatlar to’plami auditorlik tekshiruvini o’tkazgan
auditorlik   tashkilotining   egaligida   bo’ladi.   Xo’jalik   yurituvchi   sub’ektni
hujjatlarining   nusxalari,   jumladan   fotonusxalari,   mazkur   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektning   roziligi   bilan   auditorlik   tashkilotining   ishchi   hujjatlari   to’plamiga
kiritiladi. 
             Auditorlik tekshiruvi o’tkazilgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt hamda boshqa
shaxslar, jumladan soliq va boshqa davlat organlari, auditorlik tashkilotidan ishchi
hujjatlar   to’plami   yoki   uning   nusxalarini   to’liq   miqdorda   yoki   biror-bir   qismini
taqdim qilishni talab qilishga haqli emaslar. 
Ishchi   hujjatlar   to’plamida   bor   bo’lgan   ma’lumotlar   maxfiy   hisoblanadi   hamda
auditorlik tashkiloti tomonidan oshkor qilinishi mumkin emas. 
Ishchi hujjatlar to’plami quyidagilarni o’z ichiga olishi lozim: 
 auditning tekshiruvini rejalashtirish haqida yozuv; 
 bajarilgan audit xizmatlarining xarakteri, o’tkazish vaqti hamda
hajmi haqida yozuv; 
24  auditorlik   tekshiruvi   davomida   olingan   ma’lumotlar   asosida
qilingan xulosalar. 
                     Auditorning professional mulohazalarini talab qiladigan barcha jiddiy
masalalar,   ushbu   masalalar   yuzasidan   qilingan   xulosalar   bilan   birga,   ishchi
hujjatlar to’plamida aks ettirilishi l ozim. 
                      Ishchi   hujjatlar   to’plami   u   bilan   tanishgan   tajribali   auditor   (auditor
tashkiloti) tomonidan o’tkazilgan auditning tekshiruvi haqida umumiy tushunchaga
ega   bo’lishi   mumkinligi   maqsadida   etarli   darajada   to’liq   hamda   mukammal
bo’lishi lozim. 
              Ishchi hujjatlar to’plamiga kiritilgan ma’lumotlar aniq bayon qilinishi hamda
ularning   mazmuni   va   shakllari   shubhasiz   bo’lishi   hamda   ularni   har   xil   sharhlash
mumkin bo’lmasligi lozim. 
Ishchi hujjatlar to’plamining hajmi va mazmuni quyidagi omillarga bog’liq: 
 mazkur   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   yangi   buyurtmachi   bo’lib
hisoblanadimi yoki yo’qmi; 
 xo’jalik yurituvchi sub’ekt nodavlat tashkiloti bo’lib hisoblanadimi yoki
yo’qmi; 
 audit   tekshiruvi   uchinchi   tomonning   talabiga   ko’ra   o’tkazilyaptimi   yoki
yo’qmi; 
 maxsus hisobot talab qilinadimi yoki yo’qmi. 
Ishchi   hujjatlar   to’plami   o’z   vaqtida   tayyorlanishi   lozim:   auditning   tekshiruvidan
oldin, uning davomida hamda tugatilganidan keyin. Xo’jalik yurituvchi  sub’ektga
auditor   xulosasini   taqdim   etish   paytida   butun   ishchi   hujjatlar   to’plami   tuzilgan
hamda rasmiylashtirilgan bo’lishi lozim. 
Ishchi   hujjatlar   to’plami   tarkibiga   kiradigan   hujjatlar   quyidagi   rekvizitlarga   ega
bo’lishi lozim:  14
 hujjatning nomi; 
 auditorlik tekshiruvi o’tkazilayotgan xo’jalik yurituvchi sub’ektning nomi; 
 auditorlik tekshiruvi o’tkazilayotgan davr; 
14
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
25  auditning taomilini bajarish yoki hujjatni tayyorlash sanasi; 
 hujjatning mazmuni; 
 hujjatni tayyorlagan shaxsning shaxsiy imzosi hamda uning tushuntirilishi. 
Auditorlik   tekshiruvining   ishchi   hujjatlari   to’plamiga   kiritilgan   hujjatlar   ulardagi
ma’lumotlarning   manbasiga   suyanishi   lozim.   Ishchi   hujjatlar   to’plamida   shartli
belgilar (ramzlar)dan foydalanilgan bo’lsa, bunday belgilar (ramzlar) tushuntirilishi
lozim.   Har   bir   ishchi   hujjati   o’z   raqamli   indeksiga   ega   bo’lishi   lozim.   Raqamli
indekslarni   tuzilish   tizimi   hamda   berilish   tartibi   auditorlik   tashkiloti   tomonidan
belgilanadi. 
                              Auditorlik   tekshiruvi   tugagandan   so’ng   ishchi   hujjatlar   to’plami
auditorlik tashkilotining arxivida majburiy saqlash uchun topshirilishi lozim. Ishchi
hujjatlar   to’plamining   saqlanishi,   rasmiylashtirilishi   hamda   arxivga   topshirilishini
auditorlik   tashkiloti   rahbari   yoki   uning   vakolatli   shaxsi   amalga   oshiradi.
O’tkazilayotgan auditorlik tekshiruvi ishchi hujjatlar to’plamining mazkur xo’jalik
yurituvchi   sub’ektning   auditorlik   tekshiruvida   qatnashmayotgan   auditorlik
tashkilotining xodimlariga berilishiga yo’l qo’yilmasligi lozim. 
Auditorlik   tashkiloti   ishchi   hujjatlarni   ishonchli   saqlanishini   ta’minlashi   lozim.
Saqlash muddati qonunchilikda belgilanadi. Ishchi hujjatlar yo’qolgan yoki ularga
zarar   etgan   taqdirda   auditorlik   tashkiloti   xizmat   tekshiruvini   o’tkazishni
ta’minlashi   lozim,   bu   tekshiruvning   natijalari   tegishli   dalolatnoma   bilan
rasmiylashtiriladi. 
                          Auditorlik   firmasi   o’zining   biznes   rejasini   tuzayotganida   bo’lajak
mijozlarini   aniqlab   olishi   lozim.   Bular   qonunga   ko’ra   o’z   moliyaviy
hisobotlarining to’g’riligini tasdiqlovchi auditorlik xulosasini olishi shart mijozlar,
shuningdek, bunday xulosaning mavjudligi shart bo’lmagan, lekin har xil soliqlarni
to’lashda   tavakkalchilikni   va   ko’rilishi   mumkin   bo’lmagan   zararlarni   kamaytirish
hamda   o’z   ishlab   chiqarish-tijorat   faoliyatlarini   takomillashtirish   maqsadida
auditorlar bilan hamkorlik qilishga intilgan mijozlar bo’lishi mumkin.  
                            Qonunga   ko’ra   auditorlik   xulosasini   olish   shart   bo’lgan   korxonalar
auditorlik   firmalarining   doimiy   mijozlari   hisoblanadi.   Auditorlik   xizmatini
26 ko’rsatish   korxonaning   ishlab   chiqarish-tijorat   faoliyati   yuzasidan   buxgalterlik
hisobi va hisobotining ahvolini ekspertiza qilish, moliyaviy hisobotning to’g’riligi
haqida   auditorlik   xulosaksi   olish   maqsadida   muayyan   davr   uchun   korxonaning
ishlab chiqarish-tijorat faoliyatini tekshirish (audit), abonementlik xizmati shaklida
auditorlik   xizmati   ko’rsatish   to’g’risida   auditorlik   firmasi   bilan   mijoz   o’rtasidagi
bitimni imzolashdan boshlanadi.  
                    Hozirgi   vaqtda   har   qaysi   auditorlik   firmasi   auditor   va   mijozlarning
ma’suliyati,   auditorlik   tavakkalchiligi   haqidagi   o’z   tushunchalaridan   kelib   chiqib,
auditni   o’tkazish   va   auditorlik   xizmati   ko’rsatishga   doir   bitimlarning   turli
shakllaridan foydalaniladi. 
                            Barcha   auditorlik   firmalari   o’zlari   bajargan   ishning   hajmi   va   sifatini
tasdiqlovchi   asosiy   hujjatlar   hisoblanadigan   ishchi   hujjatlar   tuziladi.   Bularning
shakli   ixtiyoriy   bo’lib,   unda   firma   bajargan   ishlarning   qisqacha   bayoni   beriladi,
xususan:   qanday   birlamchi   hujjatlar   va   hisobga   olish   registrlari   tekshirilganligi;
tekshiruvning qaysi usuli – yalpi usulimi yoki tanlov usuli qo’llanilganligi yoziladi.
Tanlab   tekshirishda   tanlash   darajasi   yoki   tekshirilgan   hujjatlar   hajmi   yoxud
tanlashning boshqa mezonlari ko’rsatiladi.  15
Ish hujjatlarida quyidagi axborotlar ham ko’rsatiladi: 
tekshirish   natijalari   bo’yicha   mulohazalar,   masalan,   korxonada   buxgalterlik
hisobini   yuritishning   tekshiruv   o’tkazilayotgan   davrda   amalda   bo’lgan   qonun
hujjatlariga   muvofiq   kelmaslik   faktlari   (sezilgan   faktlar   buxgalterlik   hisoboti
ko’rsatkichlariga   ta’sir   qilsa);   tekshiruvga   etilmagan   birlamchi   hujjatlar,   hisobga
olish   ma’lumotlari   kabi   hujjatlar,   qonun   hujjatlariga   muvofiq   kelmaydigan   va
buxgalterlik   hisobotining   to’g’riligiga   ta’sir   etadigan   boshqa   aniqlangan   faktlar;
aniqlangan kamchiliklarni bartaraf qilish usullari haqida auditor fikri; korxonaning
ishlab   chiqarish-tijorat   faoliyatini   takomillashtirish   yuzasidan   auditor   fikriga
asoslangan boshqa tavsiyalar. 
15
  Qo‘ziyev I.N., Fayziyev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X.   “Ichki audit”, O`quv qo‘llanma. T. IQTISOD-
MOLIYA, 2015. -192 b.
27                         Afsuski,   rivojlangan  mamlakatlarda  keng ma’lum  bo’lgan shakli  ayrim
texnik   jihatlari   ham   bizning   auditda   hali   boshlang’ich   bosqichda   auditorning   ish
hujjatlari, ya’ni mijoz buyurtmasini bajarishda auditor olib borgan barcha qaydlar
ham shular jumlasiga kiradi. 
Ishchi   hujjatlarni   tayyorlash,   shuningdek   ularning   ro’yxati,   shakli   va   mazmunini
konkretlashtirish   auditning   muhim   qismidir.   Ishchi   hujjatlari   o’ziga   xos
xususiyatlari,   chunonchi,   hujjatning   raqami,   mijozning   nomi,   auditor   ko’rib
chiqadigan davr, mazmunning bayoni, hujjatni tayyorlagan shaxsning ismi-sharifi,
hujjat   tayyorlangan   sana   kabilarning   aniqligi   bilan   ajralib   turishi   kerak.   Tayyor
ishchi   hujjatlar   majmui   audit   doirasida   bajarilgan   ishlar   haqida   aniq   va   ravshan
tasavvur   berishi   lozim.   Ishchi   hujjatlarga   qilinadigan   qaydlar   muayyan   belgilar
tarzida ifodalanadi.  
                        AQSh,   Buyuk   Britaniya   va   ingliz   tilida   so’zlashadigan   boshqa
mamlakatlarning   barcha   etakchi   auditorlik   firmalari   ishchi   hujjatlarni   asosan
tasdiqlangan   andozalarga   muvofiq   yuritadi.   Ishchi   hujjatlar   tarkibida   uzluksiz
yuritiladigan   hujjatlar,   auditorlik   ma’muriyati   hujjatlari   va   joriy   auditorlik
axborotlari   farqlanadi.   Bularning   ichida   auditni   rejalashtirish   materiallari   va
dasturlari, mijoz har xil hujjatlarining nusxalari, foydalanilgan yumushlar va testlar
ro’yxati   audit   jarayonida  olingan   dalillar   va   guvohnomalar,   shuningdek   auditning
turli   bosqichlarida   chiqarilgan   tegishli   xulosalar,   shu   jumladan   yakunlovchi
bosqich xulosalari va keyingi voqealar sharhi bo’ladi.  
Ishchi   hujjatlarining   umumiy   maqsadi   –   rejalashtirish,   auditni   o’tkazish,
axborotlarni to’plash va xulasani tayyorlash jarayonlarida auditorga yordam berish.
Audit   jarayonini   rejalashtirish   va   hujjatlashtirishni   adekvat   (aynan   bir   xil)
boshqarishga   doir   vazifalar   avvalo   auditorlik   firmasining   zimmasiga   tushadi.   Bu
vazifalarni bajarish firmaning muvaffaqiyatli ishlashiga yordam beradi.  
                    Rejalashtirish   bosqichidayoq   auditor   mijozning   ahvolini   tahlil   qilishi,
ekspertizadan o’tkazishi va uning biznesi xususiyatlarini hujjatlar bilan qayd qilib
qo’yishi   lozim.   Eng   avvalo,   mijozning   katta   tavakkalchilik   bilan   o’tkazilishi
mumkin   bo’lgan   iqtisodiy   operatsiyalarini   belgilab   oladi.   Ana   shuning   asosida
28 suiiste’mollar   va   moliyaviy   hisobotlardagi   buzib   ko’rsatish   faktlarini   aniqlash
uchun qanday auditorlik yumushlari zarur bo’lishi haqida bir fikrga keladi. 
                Bundan tashqari, rejalashtirish bosqichida auditor yana mijozning tashqi
muhiti   (munosabatlari)   xususiyatlarini   ham   aniqlashi   lozim.   Auditni   rejalashtirish
va   bu   jarayonni   boshqarish   bir-biriga   mos   kelishi   uchun   mijozga   xizmat
ko’rsatishda   boshidan   oxirigacha   faqat   auditning   borishini   nazorat   qilibgina
qolmasdan,   balki   to’plangan   dalillar   va   ular   asosida   chiqarilgan   xulosalarni
bajariladigan   audit   yumushlarining   muayyan   ishchi   hujjatlarida   puxta   qayd   qilib
borish lozim.  
Shunday qilib, ishchi hujjatlar audit qanday rejalashtirilganligini, uning bajarilishi
qanday   nazorat   qilinganligini,   to’plangan   dalillar   qanchalik   to’g’ri,   etarli   va
dolzarb ekanligini amalda tasdiqlashi mumkin. Shularning asosida firma auditorlik
xulosasi amalga oshirilgan tekshiruv natijalariga mosligini ko’rsatishi mumkin: bu
natijalar   va   aniq   vaziyatlarga   bog’liq   holda   ishchi   hujjatlarda   auditorlik
xulosasining aynan qaysi  turi bu erda o’rinli ekanligini aniqlash uchun etarli asos
bo’ladi. 
              Hujjatlardagi ma’lumotlarga qarab, ishning ko’zini biladigan mutaxassislar
audit   sohasining   mosligini   aniqlashi,   shuningdek,   moliyaviy   hisobotning   xolislik
darajasi   haqida   ma’lum   tasavvur   hosil   qilishi   mumkin.   Shuning   uchun   ish
hujjatining har qaysi bo’limida u tuzilayotganida ko’zda tutilgan maqsadga erishish
uchun   etarli   axborotlar   bo’lishi   lozim.   Shu   narsa   muhimki,   hujjatdagi   batafsil
ma’lumotlar   hisobga   olish   hujjatlari   va   tasdiqlangan   moliyaviy   hisobotdagi
ma’lumotdan farq qilmasligi kerak.  
                      Auditorlik   firmasi   uchun   ishchi   hujjatlar   mijozga   auditorlik   xulosasini
taqdim   qilishdan   oldin   auditorlik   firmasining   o’z   nazoratchilari   va   sheriklari
amalga oshiradigan mijoz uchun bajarilgan ishlarning sifatini nazorat qilishga asos
ham bo’ladi. Agar hohlashsa, ular auditor haqiqatan ham aynan shunday auditorlik
xulosasini   tuzish   uchun   etarli   dalillar   to’plagan-to’plamaganligini   baholashi
mumkin. 
Ishchi hujjatlar boshqa ko’p yo’nalishlari uchun ham asos bo’lishi mumkin.        
29                       Chunonchi, ular: audit mobaynida aniqlangan turli muammolar bo’yicha
auditorlik   qo’mitasiga   va   kompaniya   rahbariyatiga   rasmiy   taqdimnomalar   uchun
axborotlar  manbai;  auditorlik  firmasi  ichida  xodimlar   tayyorlash  uchun  ma’lumot
tarzidagi   material   (mijoz   kompaniyasi   nomini   ko’rsatmay)   bo’lishi,   shuningdek
navbatdagi auditorlik tekshiruvlarini rejalashtirish va bajarilishini muvofiqlashtirib
turishiga yordam berishi mumkin. 
                  Agar   keyinchalik   shunday   ehtiyoj   paydo   bo’lsa,   auditor   tashqi   nazorat
tashkilotlariga   taqdim   qilimsh,   shuningdek   sudda   dalil   sifatida   keltirish   uchun
ishchi hujjatlardan foydalanishi mumkin. 
             Auditorning ishchi hujjatlari maxfiy tarzda ekanligiga e’tibor berishi lozim.
Hatto, auditni o’tkazishda ham uning mazmuni bilan boshqa shaxslarni tanishtirish
maqbul emas. Audit tugaganidan keyin ham ishchi hujjatlarni muhofaza qilishning
barcha   ko’rishlarini   ko’rish   kerak.   G’arb   amaliyotida   ishchi   hujjatlar   faqat
mijozning bevosita ruxsati bilangina boshqa shaxslar tasarrufiga berilishi mumkin.
                Agar ishchi hujjatlar sudga talab qilingan bo’lsa, shuningdek auditorlar ish
sifatini   tekshirish   boshqa   auditorlik   firmalarining   ixtiyoriy   dasturi   tarkibiga
kiritilgan bo’lsa, bunday ruxsat talab qilinmaydi. 
                      Mijozning maxfiy axboroti bo’lgan ishchi hujjatlarning qimmatli ekanligi
tufayli   ularni   saqlash   joyi   va   kimda   turishi   muammosi   paydo   bo’ldi.   Auditorni
mijoz   yollagani   va   xizmatlariga   haq   to’lagani   uchun   ham   mutlaqo   shubhasiz,
auditorning  mehnati  natijalari  mijozning  mulki   bo’ladi.  Bundan   tashqari,  mabodo
sudli   ish   paydo   bo’lsa,   unda   auditorning   mavqei   ancha   engillashadi,   chunki   bu
holda sud dalillarining barcha og’irligi mijoz zimmasiga tushadi.  16
                        Bozor iqtisodi rivojlangan mamlakatlarda auditorlik firmalari odatda bir
necha   yildan   keyin   ishchi   hujjatlarni   mikrofilm   yoki   mikrofishlarga   ko’chirib
qo’yishadi.Bu firmada saqlanayotgan hujjatlarning hajmini ancha ixchamlashtiradi,
shuningdek saqlashga ketadigan chiqimlarini kamaytiradi.  
16
  Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in Accounting and Security Analysis
30                         Yuqorida   aytilganlardan   shunday   xulosaga   kelish   mumkinki,   ishchi
hujjatlar   mijoz   kompaniya   moliyaviy   hisobotlarining   to’g’riligini   tasdiqlaydigan
auditorlik xulosasidir. 
                    Ishchi hujjatlarning muhimligi ulardagi ma’lumotlarning ham muhimligini
nazarda tutadi, agar auditor o’z ishchi hujjatlarida zarur hajmdagi ma’lumotlar va
dalillarni  keltirmasa  yoki  buxgalteriya hisobi,  ichki  nazoratning ahvoli  va hokazo
haqida   ahamiyatli   ma’lumotlar   bermasa,   oqibat   natijada   auditorlik   xulosasi   ham
asoslanmagan yoki noto’g’ri bo’lishi mumkin. Demak, ancha asoslangan va to’g’ri
auditorlik xulosasini  olish maqsadida shu talablarga javob beradigan mazmundagi
ishchi hujjatlarni ishlab chiqish lozim. 
             Xorijiy davlatlarda odatda har qaysi firma ishchi hujjatlarni tashkil qilish va
tayyorlashga   o’z   yondashuvini   ishlab   chiqish   huquqiga   ega.   Ularning   ko’pchiligi
bu huquqdan foydalanadi, bunda ular chegaralangan vaqt  va mablag’lar doirasida
o’z xizmatlarining yuqori sifatini saqlash ehtiyojidan kelib chiqadi. Lekin hamma
ishchi   hujjatlar   uchun   umumiy   asosiy   tamoyillar   ham   mavjud.   Odatda   ishchi
hujjatlar eng umumiy axborotlar, ya’ni mijoz kompaniya haqidagi ma’lumotlardan
boshlanadi,   so’ngra   auditor   bajargan   aniq   tekshiruvlar   haqida   muayyan   hujjatlar
tuziladi hamda moliyaviy hisobot va auditorlik xulosasi bilan yakunlanadi.   
                      Mijoz   bilan   imzolangan   birinchi   shartnomadagi   tarixiy   yoki   asosiy
yangilanadigan   hamda   joriy   va   kelgusi   auditorlik   ekspertizasi   va   tekshiruvlarga
aloqador   bo’lgan   axborotlar   odatda   doimiy   fayllarda   saqlanadi.   Tajribadan
ma’lumki,   bunday   fayllar   mijoz   haqidagi   qulay   manba   rolini   o’taydi   va   odatda
ularning   ma’lumotlari   uzoq   vaqt   o’z   qiymatini   yo’qotmaydi.   Doimiy   fayllarga
kiritiladigan   axborotlarning   ko’pincha   qat’iy   belgilangan   chegaralari   mavjud:
mijozning   qisqacha   tarixi,   faoliyat   turi,   kompaniyaning   ta’sis   hujjatlari,
shartnomalari   va   bitimlaridan   ko’chirmalar   yoki   ularning   nusxalari,   direktor   va
menejment;   hisob   yuritish   siyosati;   aktsiyalar   obligatsiyalar,   va   boshqa   qimmatli
qog’ozlar bayoni, oldingi tekshiruvlar, tahlil ma’lumotlari va hokazolar. 
                          Tekshirilayotgan   davrga   taalluqli   ishchi   hujjatlar   fayllarda   saqlanadi.
Odatda,   joriy   fayllar   to’plamiga   auditni   tashkil   qilish   mexanizmi   va   dasturi,
31 direktorlar   kengashi   majlislari   bayonnomalarining   qisqacha   mazmuni;   tovar
etkazib   beruvchilar   va   mijozlar   bilan   bo’lgan   munozaralar   haqidagi   mulohazalar;
tekshirilishi lozim bo’lgan va audit dasturidan kelib chiqadigan bevosita masalalar;
har qaysi masala bo’yicha tekshiruvlar uslublari, usullari va natijalarining muxtasar
bayoni. 
            Har gal mijoz bilan shartnoma imzolanayotganda auditorlik firmasi ishlarni
tashkil   qilish   mexanizmini   ishlab   chiqadi;   buning   uchun   buxgalteriya   hisobi   va
moliyaviy   menejmentning   hajmi   hamda   ahvoli,   mijozning   ichki   nazorat   tizimi;
jiddiy   e’tibor   talab   qiladigan   eng   tang   sohalar   baholanadi;   hisobot   davrida   yuz
bergan     muhim   o’zgarishlar   ko’rib   chiqiladi;   audit   yoki   boshqa   xizmatlar   dasturi
tuziladi;   auditorlik   firmasining   xarajatlari   baholanadi   va   uning   asosida   xazmatlar
uchun   haq   miqdori   aniqlanadi;   shartnoma   bo’yicha   bevosita   ishlarni   bajaradigan
auditorlar tayinlanadi. 
                    Yirik   auditorlik   firmalarida   mijozlarning   moliyaviy   ahvolini   tekshirishni
tashkil qilish masalalari bilan tarmoqlar va faoliyat turiga qarab shu tarmoqlarning
birortasiga ixtisoslashgan alohida menejerlar shug’ullanadi. O’tgan yilgi doimiy va
ishchi  fayllari   bor  doimiy  mijozlar  bilan  shartnoma   tuziladigan  bo’lsa,  shartnoma
tuzish uchun mijozdan hisobot davrida yuz bergan o’zgarishlar haqida ma’lumotlar
so’raladi. Agar mijoz yangi bo’lsa, menejer bo’lajak mijozning ishxonasiga borib,
buxgalteriya hisobi hajmi va ahvolini ichki nazoratning samaradorligini, moliyaviy
hisobotning   buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlariga   mosligini   ekspertiza   qiladi.
Ekspertiza   natijalariga   ko’ra   mijozning   ishlab   chiqarish-tijorat   faoliyatiga   audit
tayinlanadi   yoki   unga   hisobga   olish   ma’lumotlariga   o’zgartishlar   kiritish   va
buxgalteriya hisobi ahvolini talab qilinadigan darajaga etkazish tavsiya etiladi. 
                      Birinchi  holda mijoz bilan moliyaviy  hisobotning  to’g’riligini  tekshirish
(audit)   uchun   shartnoma   tuziladi,   unga   o’tkazilgan   ekspertiza   xarajatlari   ham
qo’shiladi. 
           Ikkinchi holda agar mijoz auditorlik firmasi menejerining barcha takliflariga
rozi   bo’lsa,   u   bilan   ham   auditni   o’tkazish   uchun   shartnoma   tuziladi,   lekin
menejerning   takliflarini   bajarish   uchun   muayyan   vaqt   beriladi.   Agar   mijoz
32 menejerning   takliflariga   qo’shilmasa,   u   o’tkazilgan   ekspertiza   qiymatini   maxsus
shartnoma bo’yicha to’laydi. 
X ulosa
                            Ba'zan   audit   tekshiruvidan   o'tkazilayotgan   davr   yakunida   ma'lum
bo'lmagan,   ammo   mijoz   korxona   faoliyatiga   aloqador   bo lgan   ma'lu-   motlarʻ
auditor   tomonidan   audit   tekshiuvi   yakunlanib,   auditorlik   xulosasi   tayyorlangunga
qadar yuzaga chiqadi va auditorga ma'lum bo'ladi.  Bun- day ma'lumotlar moliyaviy
hisobot   tuzilgan   sanadan   keyingi   hodisalar   deb   nomlanadi.   Bunday   ma'lumotlar
hisobot   davri   tugagan   paytdan   boshlab   auditorlik   xulosasi   imzolanadigan   sanaga
qadar   yuz   bergan,   shuningdek,   auditorlik   xulosasi   imzolangandan   keyin
aniqlangan,   tekshirilayotgan   hisobot   davriga   taalluqli   bo'lgan   va   moliyaviy
hisobotga   tuzatishlar   kiritishni   yoki   undagi   axborotni   oshkor   etishni   talab   etadi-
gan hodisalardir. 
         Moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan keyingi hodisalar ikki guruhga ajratiladi:  
1)   moliyaviy   hisobot   tuzilgan   sanada   yoki   bu   sanadan   oldin   ma'lum   bo'lgan
ma'lumotni tasdiqlovchi hodisalar;  
2)   moliyaviy   hisobot   tuzilgan   sanada   yoki   bu   sanadan   oldin   ma'lum   bo'lmagan
ma'lumotni yuzaga keltiruvchi hodisalar.
            Birinchi   tur   hodisalar:   bu   tur   hodisalar   moliyaviy   hisobot   tuzilgan   sanada
ma'lum   bo lgan   ma'lumotlarni   qo'shimcha   tasdiqlash   uchun   xizmat   qiladi   va	
ʻ
faqatgina moliyaviy hisobot tayyorlangan davrdagi taxminlar va summalarga ta'sir
etadi. 
                      Bunday   hodisalar   natijasida   ma'lum   bo'lgan   ma'lumotlar   moliyaviy
hisobotlarning tegishli elementlari (schyotlar) ga tuzatishlar kiritilishini talab etadi.
Misol   uchun,   mijoz   korxona   31-dekabrga   balans   hisobotining   debitorlik   qarzlar
elementi   bitta   yirik   va   bir   nechta   kichik   debitorlik   qarzlardan   tashkil   topgan   deb
faraz qilaylik. Ushbu yirik debitorlik qarzi balans hisoboti tuzilgan sanada debitor
tomonidan   to'liq   qoplanishi   mumkin   bo lgan,   ammo   audit   tekshiruvini   o'tkazish	
ʻ
jarayonida debitor bankrotlikka uchradi. Buning natijasida auditor shubhali qarzlar
bo'yicha rezervga tegishli o'zgartirishlarni kiritishni va bu o'zgarishlarni moliyaviy
33 hisobotlarda   belgilangan   tartibda   aks   ettirishni   talab   etadi.   Bu   holda   mijoz
tomonidan hech qanday firibgarlikka yo'l qo'yilmagan, mijoz faqatgina debitorning
qarzni   qoplashiga   ishongani   va   debitorning   haqiqiy   moliyaviy   holatini   bilmagan
holda   debitorlik   qarzini   moliyaviy   hisobotlarda   to'lig'icha   aks   ettirgan.
                      Ikkinchi   tur   hodisalar:   bu   tur   hodisalar   moliyaviy   hisobotlar   tuzilgan
sanada   yoki   undan   oldin   mavjud   bo'lmagan,   ammo   auditorlik   xulosasi
imzolangunga   qadar   yuzaga   kelgan   ma'lumotlarning   yuzaga   kelishi   bilan   bog'liq.
Bu   tur   hodisalar   moliyaviy   hisobotlar   summalariga   hech   qanday   o'zgartirish
kiritishni talab etmaydi, ammo bu ma'lu- motlar moliyaviy hisobotlarga ilovalarda
keltirilishi   lozim.   Aks   holda   moliyaviy   hisobotlar   foydalanuvchilarni
chalkashliklarga olib kirishi mumkin.
                      Misol   uchun,   tekshiruvdan   o'tayotgan   mijoz   korxona   ishlab   chiqarish
nuqtasida   moliya   yili   yakunlangach,   sug'urtalanmagan   yong'in   ro'y   berdi   va
korxona   asosiy   vositalarining   katta   qismi   yo'qotildi   deb   faraz   qilaylik.   Bu   holat
mijoz moliyaviy hisobotlarining asosiy vositalar  bo'limida keltirilgan ma'lumotlar
haqiqatdagi ma'lumotlar bilan o'zaro mos kelmaydi. 
                        Ammo   bu   holat,   birinchi   tur   hodisalardan   farqli   ravishda,   moliyaviy
hisobotlarga hech qanday o'zgartirish kiritilishini talab etmaydi. Bu holat faqatgina
moliyaviy hisobotlarga ilovalarda bayon etilishi  lozim. Chunki  yong'in moliyaviy
hisobotlar   tuzilgandan   so'ng   ro'y   berdi   va   moliyaviy   hisobotlar   tuzilgan   sanada,
ya'ni yong'inga qadar, asosiy vositalar va moliyaviy hisobotlar ma'lumotlari to'g'ri
bo'lgan.
34 Foy dalanilgan adabiy ot lar
1. “O’zbekiston   Respublikasida   Auditorlik   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   19
sentyabrdagi PF-3946-sonli Qarori.
2.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. Toshkent shahri 2018 yil 28 dekabr.
3. Fayziev   Sh.N.,   Dusmuratov   R.D.,   Karimov   A.A.,   Kuziev   I.N.,   Avlokulov   A.Z.
Audit: Darslik -T.: Iqtisod Moliya.
4.   Fayziev Sh., Karimov A. Audit. Uchebnoe posobie. – T.:   “IQTISOD-MOLIYa”,
2018. – 328 str.
5.   Qo‘ziyev I.N., Fayziyev Sh.N., Avloqulov A.Z., Sherimbetov I.X.   “Ichki audit”,
O`quv qo‘llanma.  T. IQTISOD-MOLIYA, 2015. -192 b.
6.Analysis and Valuation of Insurance Companies, 2019 Center for   Excellence in
Accounting and Security Analysis
7.Statisticheskiy   ejegodnik   regionov   Uzbekistana.   2019.   –T.:   Goskomstat
Uzbekistana. 2019. - 130 str.
8.Uzbekistan v tsifrax. 2019. – T.:, Goskomstat Uzbekistana 2019. –   188 str.
Internet resurslar:
1.www.ziyonet.uz (Ziyonet ta’lim portali);
2.   www.lex.uz   (O‘zbekiston   Respublikasi   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy
bazasi);
3. www.gov.uz (O‘zbekiston Respublikasi Hukumat portali);
4. www.mf.uz (O'zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining rasmiy   veb sayti).
35

Auditda moliyaviy hisobot tuzilgan sanadan keyingi hodisalar

Mundarija

Kirish. 2

1.Auditorlik xulosasi va hisobotini tuzish. 4

2.Moliyaviy hisobot tarkibidagi boshqa ma’lumot 12

3.Auditorlik xulosasi imzolangan sanadan keyin, biroq moliyaviy hisobot e’lon qilinadigan sanaga qadar yuz bergan hodisalar 15

4.Auditning ishchi hujjatlarini tuzish. 20

Xulosa. 32

Foydalanilgan adabiyotlar 34

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha