Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 5.2MB
Покупки 4
Дата загрузки 27 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Машиностроение

Продавец

Bohodir Jalolov

Avtomobillarning avtomatlashtirilgan sovutish tizimlarini loyihalash

Купить
O’ZBEKISTON  RESPUBLIKASI  OLIY  VA  O’RTA  MAXSUS  TA’LIM 
VAZIRLIGI
ISLOM KARIMOV NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT TEXNIKA
UNIVERSITETI
Elektronika va Avtomatika  fakulteti
Elektron apparatlarni ishlab chiqarish texnologiyasi  kafedrasi   
 
  Datchiklar va o’lchov sestemalari fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   Avtomobillarning avtomatlashtirilgan
sovutish tizimlarini loyihalash
 
Guruh: 
Bajardi: 
Qabul qildi:    dots.
Toshkent 
1 MUNDARIJA
Kirish ......................................................................................................................... 4
Nazariy qism
Avtomabilning sovutish tizimlari datchiklar 5
Amaliy qism 6
Xulosa ...................................................................................................................... 32
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 33
2 KIRISH
Datchiklar   haqida tushuncha va ularning klassifikatsiyasi Har xil texnologik
jarayonlarni   avtomatlashtirishda   ularning   ko’rsatgichlari   xaqida   ma’lumot   olish
zarur   hisoblanadi.   Bu   maqsadda   birlamchi   o’zgartirgichlar   (yoki   datchiklar)   keng
qo’llaniladi.   Datchik   deb   nazorat   qilinayotgan   yoki   rostlanayotgan   kattalikni
kerakli   yoki   avtomatika   tizimining   keyingi   elementlarida   qo’llash   uchun   qulay
qiymatga   o’zgartiradigan   vositaga   aytiladi.   Qishloq   va   suv   xo’jaligi   ishlab
chiqarishida   qo’llaniladigan   o’zgartirgichlar   asosan   olti   guruhga   bo’linadi:
mexanik;   elektromexanik;   issiqlik;   elektrokimeviy;   optik   va   elektron   -   ion.
Mexanik o’zgartirgichlar mexanik kirish ko’rsatgichlarni (bosim, kuch, tezlik, sarf
va   h.k.)   mexanik   chiqish   ko’rsatgichlar   (aylanish   chastotasi,   bosim   va   x.k.)
o’zgartirib   berish   bilan   xarakterlanadi.   Bunday   o’zgartirgichlarning   sezgirlik
elementi sifatida elastik elementlar (membrana, prujina, balka kabilar) poplavoklar,
kr ы lchatkalar   va   drosselli   qurilmalar   ishlatiladi.   Elektromexanik   birlamchi
o’zgartirgichlar   (yoki   elektr   datchiklar)   kirish   mexanik   ko’rsatgichlarni   (bosim,
kuch,   sarf   kabilar)   chiqish   elektr   ko’rsatgichlar   (kuchlanish,   tok,   qarshilik,
induktivlik   va   kabilar)   o’zgartirib   berish   uchun   xizmat   qiladi.   Elektromexanik
o’zgartirgichlar   parametrik   va   generator   o’zgartirgichlarga   bo’linadi.   Parametrik
datchiklarda chiqish ko’rsatgichini  elektr zanjir  kattaliklari  (qarshilik, induktivlik,
o’zaro   induktivlik,   elektr   sig’imi   va   kabilar)   tashkil   topadi.   12   Bunday   turdagi
datchiklarda elektr toki va kuchlanishi sifatida chiqish signalini olish uchun ularni
maxsus elektr sxemalariga (ko’prikli, differentsialli) ulash hamda alohida energiya
manbasiga   ega   bo’lishi   kerak.   Generator   datchiklarida   bevosita   sezgir   elementda
kirish   signali   X   chiqish   signali   U   o’zgartiriladi.   Ushbu   o’zgartirish   kirish   signali
energiyasi   hisobiga   bo’ladi   va   chiqish   signali   EYuK   ko’rinishida   hosil   bo’ladi.
Generator   datchiklari   juda   oddiy   bo’ladi,   chunki   ular   qo’shimcha   energiya
manbaisiz ulanadi. Aniqlik darajasi bo’yicha datchiklar 0,24; 0,4, 0,6; 1; 1,5; 2,5; 4
aniqlik sinflariga muvofiq 
3 4 NAZARIY QISIM
1.1BOB.AFTOMABILNING SOVUTISH TIZIMLARI DATCHIKLAR  
1.1Rasm
Sovutish   tizimining   tarkibiy   qismlarining   sovutish   suyuqliklari   qurilmasi.
Dvigatelni sovutish tizimi qanday ishlaydi. Majburiy havo sovutish Oddiy ishlash
elektr   stansiyasi   avtomobil   faqat   ma’lum   bir   haroratda   mumkin.   Ko’pgina
avtomobillar   uchun   optimal   harorat   oralig’i   80-90   daraja.   C.   Pastroq   tezlikda
silindrlarda aralashmaning shakllanishi yomonlashadi va yuqori harorat metallning
kengayishiga   olib   keladi,   bu   esa   komponentlarning   tiqilib   qolishiga   olib   kelishi
mumkin.   Umumiy   qurilma   sovutish   tizimlariShunday   qilib,   elektr   stantsiyasining
harorati optimal diapazon, sovutish tizimi dvigatel dizayniga kiritilgan. Aynan shu
tufayli   issiqlik   eng   ko’p   isitiladigan   elementlardan   -   silindrlardan   chiqariladi.
Sovutish tizimlarining turlari Dvigatellarda jami ichki yonish ikki turdagi sovutish
ishlatiladi   -   havo   va   suyuqlik.   Havo   sovutish   tizimi,   uning   dizayni,   kamchiliklari
Bir   qator   kamchiliklar   tufayli,   avtomobil   transporti   havo   tizimi   keng   tarqalgan
emas, garchi strukturaviy jihatdan u suyuq tizimga qaraganda ancha sodda. Uning
asosiy   elementi   silindrlardagi   sovutish   qanotlaridir.   Tsilindrlardan   chiqarilgan
5 issiqlik bu qanotlarga taqsimlangan va ular orqali o’tadigan havo oqimi uni amalga
oshirgan.   Oqimni   yaratish   uchun   tizim   dizayni   qo’shimcha   ravishda   turbinani   -
boshqariladigan   maxsus   pervanani   o’z   ichiga   olishi   mumkin   krank   mili   va   hosil
bo’lgan   havo   oqimi   silindrlarga   yo’naltirilgan   gilza.   Bu   havo   tizimining   butun
tuzilishi.
1.1   BOB   Havo   tizimi   transport   vositalarida   deyarli   qo’llanilmaydi,
chunki:harorat rejimini sozlash mumkin emas (qishda vosita kerakli haroratga etib
bormadi   va   yozda   u   juda   tez   qizib   ketdi);havo   oqimining   teng   taqsimlanishini
ta’minlash   uchun   har   bir   silindr   alohida   turdi;dvigatel   ishlayotgan   holda   to’xtab
turganda, hatto turbina mavjud bo’lganda ham, havo oqimi juda zaif, bu tez qizib
ketishiga   olib   keladi;ichki   isitishni   tashkil   qilish   mumkin   emas.   Ushbu
kamchiliklar   tufayli   havo   tizimi   avtomobillarda   qo’llanilmaydi,   garchi   hali   ham
izolyatsiya   qilingan   holatlar   mavjud   edi   -   ZAZ-968   "Zaporozhets"   shunday
sovutish tizimiga ega edi. Ammo u 2 zarbli motorlar (zanjirlar, cho’tka kesgichlar,
orqada   yuradigan   traktorlar   va   boshqalar)   bilan   jihozlangan   avtoulovlar   va
uskunalarda   keng   qo’llaniladi.   Qurilma,   dizayn,   ishlash   printsipi   Suyuq   sovutish
tizimi   Suyuq   sovutish   tizimining   afzalligi   aniq   haroratni   ma’lum   diapazonda
ushlab   turish   qobiliyatidir,   shuning   uchun   u   havodan   yaxshiroqdir.   Ammo   bu
tizimning dizayni ancha murakkab. Bunga quyidagilar kiradi:
Sovutish ko’ylagi	

Suv nasosi

Termostat

Radiatorlar	

Birlashtiruvchi quvurlar	

Muxlis	

Bunday  holda, bunday tizimning asosiy ishchi elementi hisoblanadi maxsus
suyuqlik-,   uning   yordamida   issiqlik   chiqariladi.   Ilgari   u   o’rniga   ishlatilgan   oddiy
6 suv,  lekin  muzlashning   past  haroratli   chegarasi  va   shkalaning  shakllanishi  tufayli
suv asta-sekin tark etildi.
1.2- RASIM
1. Sovutish ko’ylagi Sovutish ko’ylagi - maxsus tizim silindr blokidagi kanallar va
suyuqlik harakatlanadigan blok boshi. Agar biz hamma narsani oddiy tarzda ko’rib
chiqsak,   unda   shunday   ko’rinadi:   silindrlar   o’rnatilgan   blok,   shuningdek,   asosiy
komponentlar va mexanizmlar mavjud. Ushbu blokning tepasida qobiq yasaladi va
ular   orasidagi   bo’shliq   suyuqlik   harakati   uchun   kanal   sifatida   ishlatiladi.   Ushbu
dizayn   suyuqlikni   silindrlarni   yuvish,   blokda   o’rnatilgan   bloklar   va   boshning
yonidan   o’tish   imkonini   beradi,   bu   esa   ulardan   issiqlikni   olib   tashlashni
ta’minlaydi.
2.   Nasos   O’xshaydi   suv   nasosi   Sovutish   ko’ylagiga   suv   nasosi   o’rnatilgan.   U   bir
o’qga   o’rnatilgan   ko’ylak   ichiga   joylashtirilgan   qo’zg’aluvchan   tishli   (shkiv)   va
pervaneldan iborat. U krank milidan kamar yordamida boshqariladi. Bu suyuqlikni
tizim   orqali   aylantiradigan   suv   pompasi.   Krank   milidan   aylanishni   qabul   qilib,
pervanel suyuqlikni ko’ylagi kanallari bo’ylab harakatlanishga majbur qiladi.
7 3.   Radiator   shu   bilan   birga,   antifriz   nafaqat   ko’ylakda   aylanadi.   Agar   shunday
bo’lsa,   unda   suyuqlik   issiqlik   chiqaradigan   joy   bo’lmaydi,   ya’ni.   Buning   oldini
olish uchun u dizaynga kiritilgan.
Bu   ikkita   tankning   tuzilishi   -   biri   ko’ylagidan   suyuqlik   bilan   ta’minlanadi,
ikkinchisidan   esa   qaytib   keladi.   Bu   tanklar   bir-biriga   ko’p   sonli   quvurlar   orqali
ulanadi,   ular   orqali   suyuqlik   ular   orasida   harakat   qiladi.   Shunday   qilib,   radiator
yuqori   issiqlik   o’tkazuvchanligi   (mis,   alyuminiy,   guruch)   bo’lgan   metallardan
yasalgan.   Shuningdek,   quvurlar   orasidagi   issiqlik   o’tkazuvchanligini   oshirish
uchun   maxsus   lentalar   qo’yiladi,   ma’lum   bir   tarzda   yotqiziladi   va   quvurlar   bilan
juda  ko’p  aloqa   nuqtalariga   ega.  Naychalar  orqali   o’tadigan  suyuqlik   issiqlikning
bir  qismini  lentalarga beradi. Radiatordan  o’tadigan havo  issiqlikni  olib tashlaydi
va uni atrof-muhitga olib tashlaydi. Yaxshi havo oqimini ta’minlash uchun radiator
avtomobilning old qismiga o’rnatiladi. Sovutish ko’ylagi bo’lgan radiator kauchuk
quvurlar orqali ulanadi.
8 ASOSIY QISM
Alohida ta’kidlaymizki , suyuqlik tizimi tufayli uni ta’minlash mumkin edi.
Buning   uchun   idishni   ichiga   joylashtirilgan   sovutish   tizimiga   yana   bir   radiator
kiritilgan.   Strukturaviy   ravishda,   u   asosiy   radiator   bilan   bir   xil,   lekin   hajmi
kichikroq.   Uning   uchun   havo   oqimi   fan   bilan   elektr   motor   yordamida   yaratiladi.
4.   Termostat       Sovutish   tizimi   elektr   stantsiyasining   optimal   harorat
rejimiga eng tez chiqishini ta’minlashi kerak. Va buni ta’minlash uchun dizaynga
termostat  kiritilgan. Bu  nima  uchun ekanligini  tushunish  uchun - bir  oz nazariya.
Agar tizimning dizayni faqat ko’ylagi va nasosdan iborat bo’lsa, unda vosita juda
tez qizib ketadi, chunki suyuqlik faqat blokdagi kanallar bo’ylab harakatlanadi va
issiqlikni olib tashlash uchun joy bo’lmaydi.
1.3-RASIM
   Termostatni   qurilmasi   va   ishlash   printsipi   Bunga   yo’l   qo’ymaslik   uchun
dizaynga   radiator   kiritilgan .   Ammo   uning   mavjudligi   tufayli   hajm   oshdi,   bundan
tashqari, radiatorning maqsadi issiqlikni yo’qotishdir, shuning uchun dvigatel juda
uzoq vaqt davomida kerakli haroratga etadi, ayniqsa qish davri. Kerakli haroratga
tezda qaytishni ta’minlash uchun sovutish tizimi ikkita halqaga bo’lingan - kichik
(faqat   sovutish   ko’ylagi   va   nasos   ishtirok   etadi)   va   katta   (ko’ylagi   +   nasos   +
9 radiator).Termostat   ham   halqalarga   bo’linish   bilan   shug’ullanadi.   Bu   haroratning
oshishi bilan qo’zg’atiladigan valfdir. Ustida turli mashinalar uning javob harorati
boshqacha,   lekin   umuman   olganda   u   85-95   daraja   oralig’ida   ishlaydi.   BILAN.
Termostatning   korpusi   odatda   radiatorga   olib   boradigan   kanal   yaqinidagi   silindr
blokida   joylashgan.   Dvigatelning   harorati   past   bo’lsa-da,   termostat   bu   kanalni
yopadi va suyuqlik faqat ko’ylagi bo’ylab harakat qiladi. Harorat ko’tarilgach, bu
vana   asta-sekin   ochila   boshlaydi,   suyuqlikni   katta   halqadan   o’tkazib,   radiator
ishtirokida.   Muayyan   harorat   qiymatiga   erishilganda,   u   butunlay   ochiladi   va
suyuqlik allaqachon faqat katta halqa bo’ylab harakatlanadi.
1.4- Ventilyator, datchiklar
Sovutish   fanining   ishlash   printsipi   Shunday   bo’ladiki,   havo   oqimi   radiatordan
normal   issiqlik   tarqalishini   ta’minlash   uchun   etarli   emas.   Misol   uchun,   bu   vosita
doimiy   ishlayotganda   tirbandlikda   sodir   bo’ladi,   lekin   mashina   harakatsiz
bo’lganligi   sababli   kelayotgan   havo   oqimi   yo’q.   Suyuqlikning   haddan   tashqari
10 qizib   ketishining   oldini   olish   uchun   majburiy   havo   oqimini   yaratish   uchun   fan
ishlatiladi.   U   asosiy   radiatorning   orqasida   joylashgan   va   elektr   motor   tomonidan
boshqariladi.   Uning   ishga   kiritilishi   radiatorga   o’rnatilgan   harorat   sensori   tufayli
amalga   oshiriladi.Bundan   tashqari,   dizayn   harorat   ma’lumotlarini   uzatuvchi
haroratni ham o’z ichiga oladi asboblar paneli kabinada, shuning uchun haydovchi
dvigatelning   harorat   rejimini   doimiy   ravishda   kuzatib   borishi   va   nosozlik   paydo
bo’lishini   o’z   vaqtida   sezishi   mumkin,   buning   natijasida   dvigatelning   harorati
"ko’tarilgan".Sovutish   tizimining   asosiy   nosozliklari   Dvigatelni   sovutish   tizimida
nosozliklar   unchalik   ko’p   emas,   ammo   ularning   oqibatlari   juda   jiddiy   bo’lishi
mumkin.   Ulardan   asosiylari:   Sovutish   suyuqligining   oqishi;   Nasosning,
termostatning   noto’g’ri   ishlashi;     Sensor   simlari   shikastlangan.     Suyuqlikning
oqishi   sovutish   ko’ylagi   buzilishi   tufayli   yuzaga   kelishi   mumkin,   silindr   boshi
qistirmalari,   rezina   quvurlar,   radiator   yoki   ulanish   nuqtalarining   ishonchsiz
mahkamlanishi   tufayli.   Ushbu   nosozlikni   aniqlash   qiyin   emas,   chunki   avtomobil
ostidagi   oqish   natijasida   sovutish   suvi   ko’lmaki   paydo   bo’ladi.   Agar   oqish   o’z
vaqtida   bartaraf   etilmasa,   sovutish   suvining   ko’p   qismi   oqishi   mumkin   va   tizim
endi   harorat
1.5-RASIM
rejimini saqlab qololmaydi. Ko’pincha nasosning ishdan chiqishi bilan bog’liq. Bu
haydovchi   tomonida   dog’lar   izlari,   dvigatelning   ishlashi   paytida   shovqinning
11 kuchayishi   bilan   birga   keladi,   notekis   kiyinish   haydovchi   kamar.   Agar   nasos   o’z
vaqtida   almashtirilmasa,   uning   tiqilib   qolishi   va   sinishi   ehtimoli   bor.   haydovchi
kamar, va bu allaqachon juda jiddiy muammolar bilan to’la, chunki ko’pincha vaqt
kamari ham ushbu kamar bilan ishga tushiriladi. Termostat bilan bog’liq muammo,
odatda,   u   bir   holatda   tiqilib   qoladi.   Shu   sababli,   halqalar   orasidagi   suyuqlik
o’tkazilmaydi,   u   faqat   kichik   bo’ylab   yoki   bo’ylab   harakatlanadi.   katta   doira.
Simlar yoki sensorlarning shikastlanishi asboblar panelidagi o’qishlar uzatilmasligi
yoki   haqiqatga   mos   kelmasligi   va   fan   kerakli   vaqtda   yoqilmasligi   yoki   doimiy
ishlashiga olib keladi, bu esa harorat rejimini buzadi.
(keyingi   o’rinlarda   -   ICE)   -   bu   silindrlarda   supurib   tashlash   uchun   yonuvchan
mikro   portlashlarning   qat’iy   ketma-ketligi.   Shunga   mos   ravishda,   vosita   harorati
ko’tariladi   va   kritik   bo’ladi.   Bunday   jarayonlar   muqarrar   ravishda
muvaffaqiyatsizlikka   olib   keladi   quvvat   bloki   har   qanday   transport   vositasi.
Shuning uchun hamma narsada zamonaviy ichki yonuv dvigatellari sovutish tizimi
talab   qilinadi.   Tizimning   funktsiyalari   va   turlari   Sovutish   tizimi   va   benzinning
asosiy maqsadi va dizel ichki yonuv dvigateli ish paytida qizib ketadigan dvigatel
qismlaridan issiqlikni majburiy olib tashlash va uning ish haroratini saqlab qolish
uchun   kamayadi.   Ushbu   funktsiyaga   qo’shimcha   ravishda,   avtomobil   sovutish
tizimi bir qator boshqa tegishli vazifalarni ham bajaradi: gacha dvigatelning isishi
tezlashishi   ish   harorati;   yo’lovchi   bo’linmasini   isitish   uchun   havoni   isitish;   ichki
yonuv   dvigatelining   moylash   tizimini   sovutish;   sovutish   chiqindi
gazlar(resirkulyatsiyadan   foydalanganda);   havo   sovutish   (turbo   zaryadlash   bilan);
vites   qutisidagi   moyni   sovutish   (avtomatik   uzatish   bilan).   Ishlash   printsipi   va   ish
rejimiga   qarab,   quyidagi   sovutish   tizimlarini   ajratish   odatiy   holdir:     suyuqlik
(suyuqlik   oqimi   bilan   issiqlikni   olib   tashlashga   asoslangan);   havo   (havo   oqimini
sovutish   asosida);   estrodiol   (suyuqlik   va   havo   tizimlarining   ishlash   printsipini
birlashtirgan). 
  Tizim   tuzilishi   Ichki   yonish   dvigatellarining   aksariyati   majburiy   aylanish
tamoyilidan foydalangan holda suyuq sovutish tizimiga (yopiq turdagi) ega. Aynan
12 u, bir tomondan, maksimal darajada ta’minlashga qodir samarali sovutish, boshqa
tomondan, bu  dvigateldan  ortiqcha  issiqlikni   olib tashlashning   yanada  ergonomik
va qulay usulidir. Dvigatel sovutish tizimining qurilmasi va sxematik diagrammasi
(dizel va benzin) quyidagi komponentlarning ishlashini o’z ichiga oladi: fan bilan
radiator   (elektr,   mexanik   yoki   gidravlik);   elektr   fan   bilan   isitgich   radiatori
("pechka");   silindr   bloki   va   blok   boshi   uchun   sovutish   kurtkalari;   aylanma   (suv)
nasosi   ("nasos");   kengaytirish   tanki;   radiatorli   kran   "pechka";   quvurlar   va
shlanglarni   ulash.   Sovutgich   sifatida   suv,   antifriz,   antifriz   ishlatilishi   mumkin.
Ko’p   sonli   avtomobillarni   sovutish   tizimi   antifrizdan   ko’proq   foydalanadi   eng
yaxshi variant, yaxshi xarajat / ishlash nisbati tufayli. Tizim qanday ishlaydi
Dvigatel   sovutish tizimining ishlash printsipi  (ham benzin, ham dizel) juda
oddiy   va   sovutish   suyuqligining   maqsadli   aylanishiga   asoslanadi.   Dvigatel
qismlaridan   (sovutish   ko’ylagi)   issiqlikni   oladigan   sovutish   suvi,   suv   pompasi
tomonidan yaratilgan bosim ta’sirida, issiqlik almashinuvini amalga oshirib, tizim
orqali aylana boshlaydi
13 1.6-RASIM
Dastlab,   suyuqlikning   harakati   kichik   doira   ichida   yopiq   termostat   bilan,
ya’ni   radiatorning   ishlamasdan   amalga   oshiriladi.   Bu   dvigatelni   isitish   va   uni   ish
haroratiga   etkazish   jarayonini   tezlashtirish   uchun   amalga   oshiriladi.   Suyuqlik
sovutish   ko’ylagiga   qaytgandan   so’ng,   aylanish   jarayoni   davom   etadi.   Harorat
yuqori   qiymatlarga   (100   daraja   ichida)   etib   borsa,   termostat   ochiladi   va   sovutish
suvi   radiatorga   kirib,   katta   aylana   bo’ylab   harakatlana   boshlaydi.   Bu   darhol
dvigatelni   sovutadi,   chunki   sovutish   tizimiga   ilgari   ishlatilmagan   suyuqlik
(radiatorda   bo’lgan)   kiradi.   Radiatorning   o’zi   atmosfera   havosi   oqimi   bilan
sovutiladi.   Dvigatelni   keyingi   isitish   bilan   (masalan,   in   yozgi   davr),   suyuqlik
kerakli harorat darajasiga sovish uchun vaqt topolmasa, maxsus qurilma avtomatik
ravishda elektr ventilyatorni ("yalqov"), qo’shimcha sovutish radiatorini va qisman
dvigatelni   yoqadi.   Ventilyator   yetib   borguncha   ishlaydi   talab   darajasi   suyuqlik
harorati   va   maxsus   qurilma   uni   o’chiradi.   Krank   miliga   kamar   qo’zg’aysan   bilan
ulangan   fanning   mexanik   versiyasi   doimiy   rejimda   ishlaydi.   Agar   kerak   bo’lsa
(masalan, sovuq mavsumda) sovutish suvi "pechka" ga ochiq isitgich krani orqali
kiradi,   u   erda   bir   tomondan   soviydi,   bir   tomondan   ortiqcha   issiqlikni   chiqaradi,
boshqa tomondan. qo’l, mashinadagi havoni isitadi. Tizimning asosiy nosozliklari
Agar   siz   yo’l   harakati   qoidalarining   2.3.1-bandiga   va   transport   vositalarining
harakati   cheklangan   "Nosozliklar   ro’yxati   ..."   ga   murojaat   qilsangiz,   unda   siz
dvigatelni   sovutish   bilan   bog’liq   muammolar   haqida   to’liq   eslatib   o’tmaganligini
topishingiz   mumkin.   tizimi.   Bu   shuni   anglatadiki,   tizimdagi   nosozliklar
harakatlanish taqiqlangan nosozliklar sifatida joylashtirilmaydi. Va shuning uchun
sovutish   tizimi   va   uni   ta’mirlash   har   bir   haydovchi   uchun   shaxsiy   masala,   uning
yo’lda   qulaylik   darajasi.   Tizim   duch   kelishi   mumkin   bo’lgan   asosiy   "kichik"
muammolar qanday dvigatelni sovutish? birinchidan, eng keng tarqalgan sovutish
suvi   oqishi   yoki   oqishi.   Bundan   tashqari,   uning   sabablari   ko’cha   haroratining
o’zgarishida   (ko’pincha   -   sovuq   mavsumning   boshlanishi)   bo’lishi   mumkin.
Ommabop   sabablar   orasida   yuqori   haroratning   doimiy   ta’siri   ostida   elastikligini
14 yo’qotadigan   quvurlar   va   shlanglarni   kokslash   kiradi.   Sovutish   suvi   oqishi   sabab
bo’ladi   va   jismoniy   shikastlanishlar   asosiy   radiator   va   "pechka"   radiatori,   yoki
kimyoviy   (masalan,   antifrizning   bir   qismi   bo’lgan   reagentlar   tomonidan)   yoki
mexanik ta’sir (masalan, zarba) bilan olingan.
1.7-RASM
  Ikkinchidan, bir xil darajada mashhur nosozlik - bu termostatning ishdan chiqishi
(yoki   tiqilib   qolishi).   Termostat   klapan   (suyuqlik   bilan   doimiy   aloqada   bo’lgan
qurilma) asta-sekin korroziyaga uchraydi. Oxir-oqibat, u tiqilib qoladi, bu "ochiq-
yopiq" tizimda ishlashni  istisno qiladi. Termostatning bu holatining natijalari ikki
xil:"ochiq"   holatda   tiqilib   qolganda,   sovutish   suvi   faqat   katta   aylana   bo’ylab
harakatlanadi (radiatordan doimiy foydalanish bilan), bu dvigatelning zaif va uzoq
vaqt   isishiga   va   shunga   mos   ravishda   avtomobil   ichki   qismining   yomon   isishiga
olib   keladi;   yopiq   holatda   tiqilib   qolganda,   sovutish   suvi,   aksincha,   faqat   kichik
doira ichida (radiatordan foydalanmasdan)  harakat qiladi, bu dvigatelning haddan
tashqari   qizib   ketishiga   olib   keladi   va   metall   konstruktsiyadagi   qaytarilmas
15 o’zgarishlarga,   resursning   pasayishiga   olib   kelishi   mumkin.   quvvat   blokining   va
hatto uning buzilishi.
Uchinchidan,   aylanma   nasosning   (yoki   "nasos")   buzilishi   jiddiy   noqulaylik
tug’diradigan   ko’rinadi.   Ko’pincha,   bu   nosozlik   "nasos"   rulmanining   ishdan
chiqishi   bilan  bog’liq  -   uning   asosiy   qismi.   Sabablari   ahamiyatsiz   -   eskirish   yoki
sifatsiz   ehtiyot   qismlar.   Buzilishni   bashorat   qilish   qiyin,   ammo   "nasos"   ning
nostandart   ishlashining   boshlanishini   -   podshipnikning   xarakterli   hushtak   ovozi
bilan tushunish mumkin. Bu aylanma nasosni zudlik bilan almashtirish kerakligini
anglatadi.     To’rtinchidan,   muayyan   sharoitlarda   vosita   sovutish   tizimining   tiqilib
qolishi   mumkin.   Ushbu   holatning   sabablari,   qoida   tariqasida,   sovutish   tizimining
kanallarida   (radiator,   blok,   blok   boshi)   tuzlarning   cho’kishi   hisoblanadi.   Bu
sovutish   suyuqligining   aylanishini   buzadi   va   dvigateldan   ortiqcha   issiqlikni   olib
tashlash  va  uning  qismlari   yomonlashadi.  Oxir-oqibat,  bu barcha  oqibatlarga  olib
keladigan   dvigatelning   haddan   tashqari   qizib   ketishiga   olib   keladi.   Tizimning
ishlashi  va  texnik xizmat   ko’rsatish   asoslari   Sovutish  tizimining  holatini  kuzatish
zarur   shart   qulay   haydash   transport   vositasi...   Ushbu   tizimning   nosozliklari
avtomobilning ishlashiga to’sqinlik qilmasa ham, haydovchi uning ishdan chiqishi
xavfini  tushunishi  kerak. Issiq mavsumda dvigatelning haddan tashqari qizishi  va
avtomobil   salonining   etarli   darajada   isitilmasligi   qish   mavsumi   ta’mirlash
zarurligiga   olib   keladi,   ba’zan   juda   qimmat.   Dvigatelni   sovutish   tizimini
ishlatishning   oddiy   qoidalariga   rioya   qilish   sizga   nosozliklarning   avtomobilning
normal   ishlashiga   ta’sirini   oldini   olish,   o’z   vaqtida   oldini   olish   yoki
minimallashtirish   imkonini   beradi.   Sovutish   suyuqligi   darajasini   doimiy   nazorat
qilish   Kengaytirish   tanki   sovutish   tizimidagi   suyuqlik   darajasini   vizual   nazorat
qilish   uchun   xizmat   qiladi.   Haqiqat   shundaki,   sovutish   tizimining   hajmi   doimiy,
lekin suyuqlik hajmi ish sharoitlariga qarab o’zgaradi. Agar sovutish suvi darajasi
(kengaytirish   idishida   ko’rsatilgan)   tushib   qolsa   yoki   ko’tarilsa,   tizimdagi   uning
miqdorini tuzatish kerak. Tizimning oqish diagnostikasi Sovutish suvi darajasining
doimiy   pasayishi   ko’pincha   uning   oqishi   bilan   bog’liq.   Sovutish   tizimining
16 elementlari   bilan   quvurlarning   ko’plab   ulanishlari,   asosiy   radiator   yoki   "pechka"
radiatorining   korroziyasi   kengaytirish   tankidagi   suyuqlik   darajasining   doimiy
pasayishiga   olib   keladi.   Muammoni   diagnostika   qilish   komponentlar   va
yig’ilishlarda   joylashgan   qora   dog’larni   aniqlash   bilan   bog’liq   dvigatel   bo’limi,
yo’lda   ho’l   oyoq   izlari,   shuningdek,   antifrizning   xarakterli   shirin-qizil   hidi.
Jiddiyroq   narsa   -   o’lchagichdagi   antifriz   izlarini   aniqlash,   bu   qimmatbaho
dvigatelni   ta’mirlashga   olib   keladi.   Dvigatelning   haddan   tashqari   qizishi   yoki
isitishning   etarli   emasligi   belgilari   Haddan   tashqari   issiqlik   bir   necha   sabablarga
ko’ra   bo’lishi   mumkin   termostatni   "yopiq"   holatda   tiqilib   qolishi;   tizim
kanallarining tiqilib qolishi;tizimdagi suyuqlik darajasining etarli emasligi. Ammo
avtomobil dvigatelining etarli darajada isitilmasligi faqat tiqilib qolgan termostatni
ko’rsatadi, u faqat  "ochiq" holatda ishlaydi. Harakat  paytida dvigatelning ko’plab
mexanizmlari doimiy harakatda bo’ladi. Ularning ishqalanishi shunchalik kuchliki,
harorat   juda   tez   ko’tarila   boshlaydi.   Ammo   yuqori   haroratning   asosiy   aybdori
yonuvchan aralashma bo’lib, uning yonishi natijasida harorat 2000-2500 ° S gacha
ko’tariladi.   Bunday   holda,   vosita   tezda   muvaffaqiyatsiz   bo’lishi   mumkin,   chunki
uning   normal   ishlashi   uchun   eng   maqbul   harorat   80-90   °   S   dir.   Dvigatelning
ishlashini   saqlab   qolish   uchun   uni   sovutish   kerak.   Buning   uchun   dvigatelda
sovutish   tizimi   mavjud.   Eng   oddiy   tarzda   dvigatelni   sovutish,   kelayotgan   havo
oqimidir.   Ushbu   tizim   deyarli   avtomobillar   uchun   ishlatilmaydi,   lekin   mototsikl
dvigatellarini   sovutish   uchun   keng   qo’llaniladi.   Ba’zan   kelayotgan   havo   ham
avtomobillarning   dvigatelini   sovutadi.   Bizga   ma’lum   bo’lgan   brendlar   orasida
ushbu   tizim   ishlatilgan.   Havo   sovutish   tizimining   ishlash   printsipi   havoni
dvigatelga   fan   tomonidan   etkazib   berilishiga   asoslanadi.   Va   sovutish   avtomatik
ravishda   termostat   tomonidan   boshqariladi,   uning   yordamida   siz   istalgan   harorat
rejimini saqlab, sovutish yoki qizib ketishning oldini olishingiz mumkin. Ko’pgina
avtomobil   dvigatellari   suyuq   sovutish   tizimidan   foydalanadi.   Ushbu   tizimning
ishlash   printsipi   havo   sovutishdan   ancha   sodda.   Bu   silindrlardan   chiqadigan
issiqlik   sovutish   muhiti   tomonidan   so’rilishiga   asoslanadi.   Harorat   regulyatori
sifatida, ya’ni. sovutish 
17 2.0-RASM
vositasi,   maxsus   suyuqlik   ishlatiladi.   Tsilindrning   devorlaridan   isitiladi,   u
radiatorga   kiradi,   u   erda   soviydi   va   yana   silindrning   devorlariga   o’tib,   issiqlikni
yutadi.   Shunday   qilib,   sovutish   suyuqligi   doimiy   ravishda   aylanadi,   nasos   bu
tizimni   boshqaradi.   Sovutish   uchun   antifriz   ishlatiladi   -   etilen   glikol   va   spirt
aralashmasi.   Oddiy   suvni   sovutish   vositasi   sifatida   ham   ishlatish   mumkin,   ammo
sovuq havoda uni ishlatish mumkin emas, chunki u muzlagandan so’ng dvigatelga
zarar   etkazadi.   Antifriz   minus   40   °   C   gacha   muzlamaydi.     Va   endi   biz   sovutish
tizimining   qanday   ishlashi   haqida   gaplashamiz.   Ushbu   qurilma   silindrli   sovutish
ko’ylagi,   radiator,   nasos,   termostat,   fan   va   fan   kamar,   panjurlar,   qisqichlar   bilan
bog’lovchi quvurlar va shlanglar va suv harorati ko’rsatkichini o’z ichiga oladi. Bu
qismlarning   barchasi   juda   muhim   va   agar   ulardan   biri   buzilgan   bo’lsa,   butun
sovutish   tizimi   ishlamay   qolishi   mumkin.   Agar   dvigatel   avtomobilning   yuragi
bo’lsa, u holda suv nasosini  sovutish tizimining yuragi deb atash mumkin. Uning
asosiy   vazifasi-   suyuqlikning   aylanishini   ta’minlash.   Fan   suyuqlikni   sovutadigan
18 havo   oqimi   hosil   qiladi.   Mashinaning   tezligi   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   fan
shunchalik   ko’p   ishlaydi.   Sovutish   ko’ylagi   nima   ekanligini   allaqachon   bilasiz:
uning   ikki   silindrli   devorlari   hosil   bo’ladi   va   sovutish   suvi   ular   orasidagi
bo’shliqqa kiradi. Radiator yuqori va pastki rezervuardan iborat bo’lib, ular orasida
quvurlar   joylashgan.   Yuqori   idishda   issiq   suyuqlik   bor,   uni   sovutish   kerak.   Ko’p
miqdorda   suv   darhol   juda   sekin   soviydi.   Ammo   mashina   yo’lda   bo’lganda,   siz
kutishga   vaqtingiz   yo’q,   shuning   uchun   dizaynerlar   undagi   suv   kichik   qismlarda
sovutilishi   uchun   bunday   qurilmani   ixtiro   qildilar.   Misol   uchun,   agar   piyoladagi
choy   juda   issiq   bo’lsa,   uni   choy   qoshig’iga   solib,   uni   puflashingiz   mumkin.
Radiator xuddi shu printsipga asoslanadi.  Yuqori tankdan yaxshi  puflangan nozik
oqimlardagi   issiq   suyuqlik   pastki   idishga   kiradi.   U   erda   suyuqlik   allaqachon
sovutilgan holda yig’iladi. 
Radiator   plomba   bo’yni   tiqin   bilan   mahkam   yopilgan.   Ammo   suyuqlik
shunchalik   issiqki,   u   hatto   qaynashi   mumkin.   Bunday   holatlar   uchun   vilkada
klapanlar mavjud. Agar ortiqcha bosim paydo bo’lsa, bug ‘bir vana (chiqish) orqali
chiqariladi.   Mexanizmdagi   bosim   atmosferadan   past   bo’lganda,   havo   radiatorga
boshqa valf (qabul qilish) orqali kiradi. Agar dvigatel uzoq vaqt ishlagandan keyin
hali sovib ketmagan bo’lsa, u holda radiator qopqog’ini ochish juda xavflidir. issiq
bug ‘yoki suvdan kuyish. Termostat sovutish tizimining ishlashini tartibga soladi.
Suyuqlik   qizib   ketganda,   termostatning   gofrirovka   qilingan   tsilindridagi   spirt
bug’lana   boshlaydi,   silindr   ichidagi   spirt   bilan   bosim   ko’tariladi   va   balandlikda
cho’zilgan   silindr   termostat   klapanini   ochadi.   Bu   kamida   80   °   S   haroratda   sodir
bo’ladi.   Harorat   90   °   C   ga   ko’tarilishi   bilan   vana   to’liq   ochiladi   va   suv   tizimda
erkin aylana oladi. Vana faqat harorat tushganda yopiladi, bu avtoulovchi mashina
tezligini pasaytirganda yoki to’xtaganda sodir bo’ladi. Yo’lda, agar u juda yaxshi
va   silliq   bo’lsa   ham,   mashina   biroz   chayqaladi.   Shuning   uchun   dvigatelning
radiatorga nisbatan pozitsiyasi doimo o’zgarib turadi va uni mustahkam tayanchga
qo’yib   bo’lmaydi.   Faqat   kauchuk   o’rnatishga   ruxsat   beriladi.   Xuddi   shu   sababga
ko’ra,   vosita   va   radiator   o’rtasida   qattiq   aloqa   o’rnatilmaydi.   Lekin   kauchuk
19 shlanglar va quvurlar to’g’ri. Ular engil va egiluvchan, shuning uchun ular jarliklar
va   gumbazlardan   qo’rqmaydi.   Jalyuzlar   radiatordan   o’tadigan   havo   miqdorini
tartibga   solish   uchun   kerak.   Ular   yo’lovchi   bo’linmasida   joylashgan   tutqich
yordamida  aylantirilishi  mumkin bo’lgan bir  qator  vertikal  o’rnatilgan plitalardan
iborat.   Tutqich   boshlang’ich   holatida   bo’lganda,   panjurlar   ochiq   bo’ladi   va   havo
uzoq   vaqt   davomida   radiatorga   erkin   oqadi.   Agar   siz   tutqichni   o’zingizga
tortsangiz, panjurlar  yopiladi  va radiatorga havo kirishi  to’xtaydi. Tutqichni faqat
yarmigacha   uzaytirgandan   so’ng,   havo   kuchli   bo’lmasa   ham,   radiatorga   oqib
chiqadi. Panjurlar haydovchilar tomonidan kamdan-kam hollarda va asosan sovuq
mavsumda   radiatorni   hipotermiyadan   himoya   qilish   uchun   ishlatiladi.   Dvigatelni
ishga   tushirganda   qish   vaqti   pardalar   tezroq   isishi   va   radiatordagi   suvning
muzlashiga   yo’l   qo’ymasligi   uchun   yopiq   bo’lishi   kerak.   Albatta,   sovutish
tizimining   ishlashini   kuzatish   kerak.   Buning   uchun   asboblar   panelida   elektr   suv
harorati   o’lchagich   mavjud.   Sovutish   ko’ylagi   ichiga   joylashtirilgan   sensorga
ulangan.   Yo’lda   haydovchi   ushbu   qurilmaning   ko’rsatkichlarini   kuzatishi   kerak.
Dvigatel   qizib   ketmasligi   kerak,   chunki   bu   mexanizmning   tez   eskirishiga   olib
keladi.   Ko’pincha,   haddan   tashqari   qizib   ketish   sovutish   suyuqligining   etarli
emasligi   yoki   sovutish   tizimining   noto’g’ri   ishlashi   natijasida   yuzaga   keladi.
Gipotermiya   ko’pincha   qishda   noto’g’ri   panjurlar   yoki   izolyatsion   qopqoqning
yo’qligi   tufayli   yuzaga   keladi.   Haddan   tashqari   qizib   ketish   va   sovutish   dvigatel
quvvatini sezilarli darajada kamaytiradi, shuning uchun radiatordagi sovutish suvi
darajasini muntazam tekshirib turish kerak, uning oqishi yoki yo’qmi.
20 2.1RASM
Sovutish   tizimi   kerak   muntazam   tekshiruv,   bu   vaqt   davomida   fanning
podshipniklarini   moylash   va   agar   kerak   bo’lsa,   uning   kamarini   va   shlang
qisqichlarini   mahkamlash   kerak.  Agar  siz   sovutish   uchun  suvdan   foydalansangiz,
unda   sovuq   havo,   ayniqsa,   0   °   C   dan   past   haroratlarda,   radiatordagi   suv
muzlashmasligini ta’minlash kerak, aks holda radiatorning o’zi va tsilindrga zarar
yetkaziladi.   Dvigatelni   sovuqdan   himoya   qilish   uchun   radiator   qoplamasiga
izolyatsion   qopqoq   qo’yiladi.   Agar   siz   dvigatelni   sovutish   tizimi   bilan   vizual
ravishda   tanishmoqchi   bo’lsangiz,   unda   ushbu   videoni   tomosha   qilishni
unutmang.""   haqida   ko’proq   maqolalar   Saytdagi   xatolikni   payqadingizmi?   Uni
tanlang va Ctrl + Enter tugmalarini bosing Birinchidan ishlab chiqarish avtomobili
20-asr   boshlarida   Ford   kompaniyasi   tomonidan   chiqarilgan.   U   mag’rur   "T"
prefiksini   kiygan   va   insoniyat   rivojlanishidagi   yana   bir   muhim   bosqichni
ifodalagan.  Bungacha   mashinalar  bir  hovuch  ishqibozlarning  ko’p  qismi   edi, ular
yuk   tashish   va   vaqti-vaqti   bilan   tushdan   keyin   sayrga   chiqishardi.   Genri   Ford
21 haqiqiy   inqilob   qildi.   U   mashinalarni   konveyerga   qo’ydi   va   tez   orada   uning
mashinalari   Amerikaning   barcha   yo’llarini   to’ldirdi.   Bundan   tashqari,   Sovet
Ittifoqida ham zavodlar ochildi. Genri Fordning asosiy paradigmasi juda oddiy edi:
"Mashina   qora   bo’lsa,   har   qanday   rangga   ega   bo’lishi   mumkin".   Bunday
yondashuv   har   bir   kishining   shaxsiy   mashinasiga   ega   bo’lish   imkonini   berdi.
Xarajatlarni   optimallashtirish   va   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   narxni
chinakamiga   hamyonbop   qildi.   O’shandan   beri   ko’p   vaqt   o’tdi.   Avtomobillar
tinimsiz   rivojlanib   bordi.   O’zgartirish   va   qo’shimchalarning   aksariyati   dvigatelga
kiritilgan.   Bu   jarayonda   sovutish   tizimi   alohida   rol   o’ynadi.   U   yildan-yilga
takomillashtirilib,   dvigatelning   ishlash   muddatini   uzaytirish   va   qizib   ketishdan
qochish imkonini berdi. Shuni tan olish kerakki, dvigatel sovutish tizimi har doim
avtomobillarda   bo’lgan,   ammo   uning   dizayni   yillar   davomida   keskin   o’zgargan.
Agar   siz   faqat   hozirgi   kunga   qarasangiz,   ko’pchilik   avtomobillar   suyuqlik   turiga
ega. Uning asosiy afzalliklari ixchamlik va yuqori ishlashni o’z ichiga oladi. Lekin
bu har doim ham shunday emas edi.
  Birinchi   dvigatel   sovutish   tizimlari   juda   ishonchsiz   edi.   Ehtimol,   agar   siz
xotirangizni   zo’rlashtirsangiz,   19-asr   oxiri   va   20-asr   boshlarida   voqealar   sodir
bo’lgan filmlarni eslang. O’sha paytlarda yo’l chetida sigaret chekadigan dvigatelli
mashina   odatiy   hol   edi.   Diqqat!   Dastlab,   dvigatelning   haddan   tashqari   qizib
ketishining   asosiy   sababi   suvni   sovutish   suvi   sifatida   ishlatish   edi.   Avtoulovchi
sifatida   siz   buni   bilishingiz   kerak   zamonaviy   avtomobillar   sovutish   tizimi   uchun
resurs sifatida antifriz ishlatiladi. Uning analogi hatto Sovet Ittifoqida ham bo’lgan,
u   faqat   antifriz   deb   nomlangan.   Asosan,   ular   bitta   va   bir   xil   moddadir.   U   spirtli
ichimliklarga   asoslangan,   ammo   qo’shimcha   qo’shimchalar   tufayli   antifrizning
samaradorligi keskin yuqori. Masalan, dvigatel sovutish tizimidagi antifriz mutlaqo
hamma narsani himoya plyonkasi bilan qoplaydi, bu issiqlik uzatishga juda salbiy
ta’sir   qiladi.   Shu   sababli,   dvigatelning   resursi   kamayadi.   Antifriz   butunlay
boshqacha   tarzda   ishlaydi.   Faqat   qamrab   oladi   muammoli   joylar...   Bundan
tashqari, farqlar orasida siz antifrizda bo’lgan qo’shimcha qo’shimchalarni, turli xil
22 qaynash   haroratini   va   hokazolarni   eslashingiz   mumkin.   Qanday   bo’lmasin,   suv
bilan   taqqoslash   eng   aniq   bo’ladi.   Suv   100   daraja   haroratda   qaynatiladi.
Antifrizning qaynash nuqtasi taxminan 110-115 daraja. Tabiiyki, buning natijasida
dvigatelning   qaynashi   holatlari   deyarli   yo’qoldi.   Dizaynerlar   dvigatelni   sovutish
tizimini yangilashga qaratilgan ko’plab tajribalarni o’tkazganligini tan olish kerak.
Faqatgina eslab qolish kifoya havo sovutish... Bunday tizimlar o’tgan asrning 50-
70-yillarida juda faol ishlatilgan. Ammo past samaradorlik va kattalik tufayli ular
tezda   foydalanishdan   chiqib   ketishdi.   Sifatida   muvaffaqiyatli   misollar   havo
sovutgichli dvigatel sovutish tizimiga ega avtomobillarni eslash mumkin:
Fiat 500,
Citroën 2CV,
Volkswagen Bee
Sovet   Ittifoqida   havo   sovutgichli   dvigatel   bilan   ishlaydigan   mashinalar   ham   bor
edi.   Ehtimol,   SSSRda   tug’ilgan   har   bir   avtoulovchi   dvigateli   orqada   o’rnatilgan
afsonaviy "Kazaklar" ni eslaydi. Suyuq dvigatel sovutish tizimi qanday ishlaydi
Suyuq sovutish tizimining sxemasi  juda murakkab emas. Bundan tashqari, barcha
dizaynlar, qaysi kompaniyalar ishlab chiqarish bilan shug’ullanganidan qat’i nazar,
bir-biriga   o’xshash.   Dvigatel   sovutish   tizimining   ishlash   printsipini   ko’rib
chiqishdan   oldin,   asosiy   strukturaviy   elementlarni   o’rganish   kerak.   Bu   qurilma
ichida   hamma   narsa   qanday   sodir   bo’layotganini   aniq   tasavvur   qilish   imkonini
beradi.   Bu   erda   tugunning   asosiy   tafsilotlari:   Sovutish   ko’ylagi.   Bu   antifriz   bilan
to’ldirilgan kichik bo’shliqlar. Ular sovutish eng zarur bo’lgan joylarda joylashgan.
Radiator   issiqlikni   atmosferaga   chiqaradi.   Odatda   uning   hujayralari   eng   yuqori
samaradorlikka   erishish   uchun   qotishmalarning   kombinatsiyasidan   tayyorlanadi.
Tuzilish   nafaqat   suyuqlikning   haroratini   samarali   ravishda   kamaytirishi,   balki
bardoshli bo’lishi kerak. Axir, hatto kichik tosh ham teshikka olib kelishi mumkin.
Tizimning o’zi quvurlar va qovurg’alar birikmasidan iborat. Fan, kelayotgan havo
oqimiga   to’sqinlik   qilmaslik   uchun   radiatorning   orqa   tomoniga   o’rnatiladi.   U
23 elektromagnit   yoki   gidravlik   debriyaj   bilan   ishlaydi.   Harorat   sensori   vosita
sovutish tizimidagi antifrizning joriy holatini qayd etadi va agar kerak bo’lsa, uni
katta   doirada   ishga   tushiradi.   Ushbu   qurilma   filial   trubkasi   va   sovutish   ko’ylagi
orasiga   o’rnatiladi.   Aslida,   bu   struktura   elementi   bimetalik   yoki   elektron   bo’lishi
mumkin bo’lgan valfdir. Nasos markazdan qochma nasosdir. Uning asosiy vazifasi
tizimdagi   moddalarning   uzluksiz   aylanishini   ta’minlashdir.   Qurilma   kamar   yoki
vites   bilan   ishlaydi.   Ba’zi   motorli   modellarda   bir   vaqtning   o’zida   ikkita   nasos
bo’lishi  mumkin. Radiator  isitish tizimi... Hajmi bo’yicha u butun sovutish tizimi
uchun shunga o’xshash qurilmadan biroz pastroq. Bundan tashqari, u idishni ichida
joylashgan. Uning asosiy vazifasi issiqlikni mashinaga o’tkazishdir.
    Albatta,   bu   dvigatel   sovutish   tizimining   barcha   elementlari   emas,   shuningdek,
quvurlar,   quvurlar   va   ko’p   narsalar   mavjud   kichik   qismlar...   Ammo   butun
tizimning ishlashini umumiy tushunish uchun bunday ro’yxat etarli. Ish printsipiV
dvigatel sovutish tizimi ichki va tashqi doira mavjud. Birinchisiga ko’ra, sovutish
suvi antifrizning harorati ma’lum darajaga yetguncha aylanadi. Bu odatda 80 yoki
90 daraja. Har bir ishlab chiqaruvchi o’z chegaralarini belgilaydi. Eshik haroratdan
oshib   ketishi   bilan   suyuqlik   ikkinchi   doirada   aylana   boshlaydi.   Bunday   holda,   u
sovutilgan maxsus bimetalik hujayralar orqali o’tadi. Oddiy qilib aytganda, antifriz
radiatorga   kiradi,   u   erda   kelayotgan   havo   oqimi   yordamida   tezda   soviydi.
Dvigatelni   sovutishning   ushbu   tizimi   juda   samarali,   chunki   u   avtomobilning   eng
yuqori tezlikda ham ishlashiga imkon beradi. Bundan tashqari, qarshi havo oqimi
sovutishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Diqqat!   Dvigatelni   sovutish   tizimi   pechning
ishlashi   uchun   javobgardir.   Bu   qanday   ishlashini   yaxshiroq   tushuntirish   uchun
zamonaviy   tizimlar   dvigatelni   sovutish,   keling,   biroz   chuqurroq   boraylik   dizayn
xususiyatlari   sxema.   Ma’lumki,   dvigatelning   asosiy   elementi   silindrlardir.   Safar
davomida ularda pistonlar doimo harakatlanadi.  Misol tariqasida oladigan bo’lsak
Gaz   dvigateli,   keyin   qisqarish   vaqtida   sham   uchqunni   boshlaydi.   U   aralashmani
yoqadi, natijada kichik portlash sodir bo’ladi. Tabiiyki, bu vaqtda harorat bir necha
ming darajaga etadi. Shunday qilib, haddan tashqari issiqlik bo’lmaydi va silindrlar
24 atrofida suyuq ko’ylagi bor. U issiqlikning bir qismini oladi va keyin uni qaytarib
beradi.   Dvigatel   sovutish   tizimida   antifriz   doimiy   ravishda   aylanadi.   Turli   xil
sovutgichlardan foydalanish sovutish  tizimiga qanday ta’sir  qiladi  Yuqorida aytib
o’tilganidek,   ilgari   oddiy   suv   sovutish   tizimlarida   ishlatilgan.   Ammo   bunday
qarorni   juda   muvaffaqiyatli   deb   atash   mumkin   emas.   Dvigatellar   doimo   qaynab
turishidan   tashqari,   yana   bir   yon   ta’siri   bor   edi,   ya’ni   shkala.   Ko’p   miqdorda   u
qurilmaning   ishlashini   falaj   qildi.     Shkala   hosil   bo’lishining   sababi   suvning
kimyoviy   tuzilishida   yotadi.   Gap   shundaki,   amalda   suv   100%   toza   bo’lishi
mumkin emas. Barcha begona elementlarni butunlay yo’q qilishning yagona yo’li
distillashdir.   Dvigatel   sovutish   tizimi   ichida   aylanib   yuradigan   antifriz   shkala
yaratmaydi. Afsuski, doimiy ishlash jarayoni ular uchun iz qoldirmasdan o’tmaydi.
Yuqori   harorat   ta’sirida   moddalar   parchalanadi.   Natija   bu   jarayon   korroziya   va
organik   moddalar   qoplami   shaklida   parchalanish   mahsulotlarini   hosil   bo’lishidir.
Ko’pincha begona moddalar tizim ichida aylanib yuradigan sovutish suviga kiradi.
Natijada,   butun   tizimning   samaradorligi   sezilarli   darajada   yomonlashadi.   Diqqat!
Eng  katta  zarar  plomba  tomonidan  amalga  oshiriladi.  Ushbu   moddaning  zarralari
teshiklarni   to’ldirishda   sovutish   suvi   bilan   aralashib,   ichkariga   kiradi.   Bu
jarayonlarning barchasi natijasida dvigatel sovutish tizimi ichida turli konlar hosil
bo’ladi.   Ular   issiqlik   o’tkazuvchanligini   buzadi.   Eng   yomon   holatda,   quvurlarda
blokirovkalar   hosil   bo’ladi.   Bu,   o’z   navbatida,   qizib   ketishga   olib   keladi.
Tizimning   tez-tez   ishlamay   qolishi   Shubhasiz,   suyuqlik   tizimlari   Muzlatgichlar
eng   yaqin   hamkasblari   bilan   solishtirganda   juda   ko’p   afzalliklarga   ega.   Ammo
ba’zida ular ham muvaffaqiyatsizlikka uchraydi. Ko’pincha strukturada oqish hosil
bo’ladi, bu suyuqlikning oqishi va dvigatelning ishlashining yomonlashishiga olib
keladi. Dvigatel sovutish tizimidagi oqish quyidagi sabablarga ko’ra yuzaga kelishi
mumkin:Natijada   qattiq   sovuqlar   ichidagi   suyuqlik   muzlab   qolgan   va   strukturaga
zarar   yetgan.Umumiy   sabab   qochqinning   shakllanishi   -   shlanglarning   nozullar
bilan ulanishining oqishi.Yuqori karbonizatsiya ham oqishga olib kelishi mumkin.
Yuqori haroratlar tufayli elastiklikni yo’qotish. 
25 Mexanik shikastlanish.
Statistik ma’lumotlarga ko’ra, ko’pincha dvigatel sovutish tizimlarida qochqinlarni
keltirib   chiqaradigan   oxirgi   sababdir.   Ko’pincha   zarbalar   radiator   hududida.
Pechka   ham   tez-tez   azoblanadi.   Shuningdek,   dvigatel   sovutish   tizimida   termostat
tez-tez ishlamay qoladi. Bu  sovutish  suvi  bilan doimiy aloqa qilish bilan bog’liq.
Natijada   korroziy   qatlam   paydo   bo’ladi.   NatijalaDvigatel   sovutish   tizimining
dizayni   juda   murakkab   ko’rinmasligi   mumkin.   Ammo   uni   yaratish   uchun   yillar
davomida tajriba va minglab muvaffaqiyatsiz urinishlar kerak bo’ldi. Ammo endi
har   bir   mashina   dvigateldan   yuqori   sifatli   issiqlikni   olib   tashlash   tufayli   o’z
chegarasida   ishlashi   mumkin.   Avtomobil   dvigatelining   asosiy   qismlaridan
issiqlikni olib tashlashning asosiy funktsiyasidan tashqari, sovutish tizimi bir qator
qo’shimcha   vazifalarni   hal   qiladi.   Darhaqiqat,   u   ish,   ichki   isitish,   chiqindi   va
chiqindi gazlarni qayta ishlash, turbo zaryadlash va uzatish bilan shug’ullanadi. Bu
qanday ishlaydi, shuningdek, sovutish tizimining ishlash printsipi nima va bundan
keyin ham muhokama qilinadi. Dvigatelni sovutish tizimlarining turlari Haroratni
nazorat qilish avtomobil 
26 2.2RASM
dvigateli   sovutish   suyuqligi   (antifriz,   sovutish   suvi)   yordamida   va  havo   aylanishi
orqali amalga oshirilishi mumkin. Shunga asoslanib, uch turdagi tizimlar ajratiladi:
Havo.   Jismoniy   jihatdan   bu   havo   oqimi   bo’lib,   buning   natijasida   issiq   havo
chiqariladi   dvigatel   bo’limi   atmosferada.   Havoni   sovutish   tabiiy   yoki   majburiy
bo’lishi mumkin (fan yordamida). Samaradorligi pastligi sababli, u mustaqil tizim
sifatida   deyarli   qo’llanilmaydi.   Suyuqlik.   Bu   sovutish   suvi   aylanadigan   quvurli
sxemalar   tizimi.   Suyuq   sovutish   majburlash   mumkin   (nasos   bilan   pompalanadi),
termosifon   (isitilgan   va   sovutilgan   suyuqliklarning   zichligidagi   farq   tufayli)   va
kombinatsiyalangan   (silindr   boshini   sovutish   majburiy,   qolgan   birliklar   esa
termosifon   printsipi   bo’yicha).   Bunday   tizim   havo   tizimi   bilan   solishtirganda
samaraliroq, lekin ma’lum ish rejimlarida (dvigatel yoqilgan holda uzoq vaqt bo’sh
vaqt, ko’tarilgan harorat) muhit) yaxshi sovutish uchun etarli bo’lmasligi mumkin.
Birlashtirilgan.   Ham   havo   portlashi,   ham   suyuqlik   davrlaridan   foydalanishni
ifodalaydi.   Suyuqlikka   asoslangan   sovutish   tizimlari   ham   ochiq   yoki   yopiq   deb
27 tasniflanadi.  Birinchisi,  bug  ‘trubkasi  yordamida atmosfera  bilan aloqada  bo’ladi,
ikkinchisida   suyuqlik   atrof-muhitdan   butunlay   ajratiladi.   Yopiq   tizimlarda
antifrizning bosimi yuqori, shuning uchun qaynash nuqtasi ham yuqori. Bu ularni
yuqori suyuqlik isitish haroratida (120 ° C gacha) ishlatishga imkon beradi. Ichki
yonish   dvigatelini   sovutish   tizimining   qurilmasi   va   ishlash   printsipiDvigatel
sovutish tizimi Zamonaviy avtomashinalarda eng mashhuri - bu majburiy havo va
suyuqlik   aylanishi   bilan   birlashtirilgan   dvigatel   sovutish   tizimi.   U   quyidagi
elementlardan   iborat:   Sovutish   tizimining   radiatori.Kichik   va   katta   sovutish
davrlari.   Sovutishko’ylagi(silindrblokidagikanaltizimi).Harorat
sensori.Termostat.Kengaytirish   tanki.Nasos   (nasos).Pech   radiatori.Yog   ‘sovutgich
(ixtiyoriy).Radiator   (ixtiyoriy).Dvigatel   ishga   tushganda,   nasos   suyuqlikni   kichik
sxema   bo’ylab   pompalay   boshlaydi.   Dvigatel   ish   haroratiga   yetganda,   ikkinchi
(katta)   sovutish   davri   ishga   tushiriladi   va   ochiladi.   Dvigatel   qismlaridan   o’tib,
sovutish   suvi   qiziydi   va   kengayadi.   Harorat   ko’tarilgach,   suyuqlikning   bir   qismi
kengaytirish tankiga kiradi. Bu tizimda qancha bosim o’rnatilganidan qat’i nazar,
ortiqcha   hajmni  qoplash  imkonini   beradi.     Katta  va  kichik  sovutish   suvi  aylanish
doiralari Sovutish tizimining radiator qismidan o’tib, antifriz yana soviydi va yangi
davrga qaytadi. Agar bu haroratni pasaytirish rejimi etarli bo’lmasa, harorat sensori
ishga tushiriladi, vosita boshqaruv blokiga signal uzatadi va havo sovutish foniyini
ishga   tushiradi.   Agar   bu   etarli   bo’lmasa,   asboblar   paneliga   (ko’rsatkich)   vosita
qizib ketishi haqida signal yuboriladi 
Yog   ‘sovutgichi   va   EGR   sovutgichi   barcha   sovutish   tizimlarida   mavjud
bo’lmasligi   mumkin.   Ular   moylash   va   egzoz   haroratini   bir   vaqtning   o’zida
pasaytirish   uchun   zarurdir,   bu   esa   avtomobilni   xavfsizroq   va   tejamkor   ishlatish
imkonini   beradi.   O’rnatilgan   transport   vositalarida   zaryad   havosining   haroratini
pasaytirish   uchun   qo’shimcha   sovutish   davri   ham   bo’lishi   mumkin.   Dvigatel
sovutish   radiatori   qanday   ishlaydi   Ichki   yonish   dvigatelining   sovutish   tizimining
radiatori   Dvigatel   sovutish   tizimining   radiatori   quyidagi   elementlardan   iborat:
Yadro.   Bu   quvurli   (yupqa   gorizontal   plitalar   bilan   birlashtirilgan   tasvirlar   yoki
28 dumaloq kesmaning vertikal quvurlari), lamellar (chekkalarda lehimlangan kavisli
juft   plitalar)   va   chuqurchalar   (odatiy   shakldagi   kesma   bilan   payvandlangan
quvurlar)   bo’lishi   mumkin.   olti   burchakli).     Yuqori   tank.   Muhrlangan   vilka   bilan
plomba bo’yni, shuningdek, antifriz shlangini  o’rnatish uchun filial trubkasi  bilan
jihozlangan. Bug ‘quvurini  o’rnatish uchun bo’ynida teshik ochiladi. Ikkinchisida
qaynayotganda   ochiladigan   bug   ‘valfi   mavjud.   Havo   valfi.   Dvigatelni
to’xtatgandan   so’ng   radiatorni   havo   bilan   to’ldirish   kerak.   Sovutish   moslamasi
to’liq   soviganida,   tizimga   qo’shimcha   havo   bermasdan,   kuchli   vakuum   paydo
bo’lishi   mumkin,   bu   quvurlarni   siqib   chiqishiga   olib   keladi.   jihozlangan.
O’rnatish.Radiatorning   ishlash   printsipi   uning   yadrosida   ko’p   darajali   havo
aylanishiga   asoslanadi,   bu   esa   u   orqali   o’tadigan   sovutish   suvi   haroratining
pasayishini yanada qizg’in qiladi.Eng samarali plastinka tipidagi radiatorlar, ammo
ular tez ifloslanishga moyil, shuning uchun quvurli eng mashhur dizaynga aylandi.
Sovutish   suvi   harorati   sensori   xususiyatlari   Sovutish   tizimining   harorat   sensori
Harorat sensori tizimning holatini kuzatish imkonini beradi. Sovutish suvi harorati
sensori   qaerda   joylashganligini   aniqlash   juda   oddiy:   qoida   tariqasida,   u   silindr
boshining   kanalida   joylashgan.   Bu   ichida   termistor   muhrlangan   korpus   bronza,
plastmassa va guruchdan tayyorlanishi mumkin. Korpusda kanalga o’rnatish uchun
ip   mavjud.   Sensorning   ishlash   printsipi   quyidagi   ta’sirga   asoslanadi:   harorat
ko’tarilganda,   sezgir   elementning   qarshiligi   pasayadi,   pasayganda   esa   ortadi.
Qarshilik   ko’rsatkichi   ga   uzatiladi   elektron   birlik   dvigatelni   boshqarish.   Bu   aniq
bo’lishi   uchun   sovutish   suvi   holati   ma’lumotlari   sensorga   to’liq   botirilishi   kerak.
100   °   C   haroratda   sovutish   suvi   harorati   sensori   qarshiligi   taxminan   177   ohm
bo’lishi   kerak.   O’lchov   xatolarini   hisobga   olgan   holda,   190   ohm   qarshilik
ko’rsatkichiga   ruxsat   beriladi.   Agar   og’ishlar   ruxsat   etilganidan   ortiq   bo’lsa,
sensorni   almashtirish   kerak.   Ba’zi   avtomobil   modellarida   ikkita   harorat   sensori
bo’lishi   mumkin.   Ulardan   biri   faqat   radiator   fanini   yoqish   uchun   javobgardir,
ikkinchisi   esa   hozirgi   sovutish   suvi   harorati   o’lchagichi   uchun   o’lchagichdir.
Sovutgich   sifatida   nima   ishlatiladi   Sovutgichni   kengaytirish   tanki   Rolda
ishlaydigan   suyuqlik   sovutish   tizimlari   dastlab   distillangan   yoki
29 deionizatsiyalangan suvdan foydalangan. Biroq, uchun zamonaviy dvigatellar zarur
ish   harorati   oralig’ini   ta’minlamaydi.   Bundan   tashqari,   u   sovutish   tizimining
ishlash   muddatini   qisqartiradigan   metallar   uchun   korroziy   bo’lishga   moyildir.
Ushbu   kamchiliklarni   bartaraf   etish   uchun   bugungi   kunda   sovutish   suvi   sifatida
maxsus   qo’shimchalar   (etilen   glikol,   korroziya   inhibitörleri)   bo’lgan
kompozitsiyalar   qo’llaniladi,   bu   butun   tizimning   xususiyatlarini   yaxshilaydi.
Antifriz   eng   ko’p   ishlatiladi,   u   pastroq   muzlash   chegarasiga   ega.   Favqulodda
sovutish suvini to’ldirish zarur bo’lganda, siz oddiy toza suvdan  foydalanishingiz
mumkin.   Biroq,   tizimning   to’g’ri   ishlashi   uchun   imkon   qadar   tezroq   bunday
eritmani yuqori sifatli antifriz bilan almashtirish kerak. Sovutish moslamasi har 60-
100   ming   kilometrda   almashtiriladi.   Sovutilgan   holatda   (dvigatel   o’chirilgan
holda), uning miqdori sovutish tizimining kengaytirish tankining filial trubasining
pastki   chetida   bo’lishi   kerak.  Qulaylik   uchun   "Min"   va  "Maks"   belgilari   mavjud.
Suyuqlik miqdori  minimal  belgidan past  bo’lganda, to’ldiring. Agar  ishdan keyin
daraja   yana   tushib   ketgan   bo’lsa,   bu   tizimning   depressurizatsiyasini   ko’rsatadi.
Dvigatelni   sovutish   tizimining   ahamiyati   shubhasizdir.   Shuning   uchun   uning
asosiy   bo’linmalarini   muntazam   ravishda   profilaktik   tekshiruvdan   o’tkazishga
arziydi. Bu dvigatelning haddan tashqari qizishi va jiddiy shikastlanishning oldini
oladi.Volvo XC90 qayerda yig’ilgan Mitsubishi Lancer IX ning ikki litrli Lancer 9
bilan   zaif   tomonlari   va   asosiy   kamchiliklariKia   uchun   dvigatel   va   transmissiya
moylari Kia-ga qanday moy quyiladi Kia Rio uchun tavsiya etilgan dvigatel moyi
Kia   Rio   3   uchun   dvigatel   moyi     Lambda   probi   snag   nimaAudi   Allroad   (C5)   -
Model tavsifi Farlarni tuzatish uchun quvvat manbai Ishlatilgan mashinani qanday
qilib to’g’ri sotish bo’yicha bosqichma-bosqich ko’rsatmalar DSG qutilarida nima
yangilanganDSG   vites   qutisi   -   bu   nima,   ijobiy   va   salbiy   tomonlariTexnik
xususiyatlari Nissan X-Trail T32Reklama
Sovutish   ko’ylagi   -   maxsus   tizim   silindr   blokidagi   kanallar   va   suyuqlik
harakatlanadigan blok boshi. Agar biz hamma narsani oddiy tarzda ko’rib chiqsak,
unda   shunday   ko’rinadi:   silindrlar   o’rnatilgan   blok,   shuningdek,   asosiy
30 komponentlar va mexanizmlar mavjud. Ushbu blokning tepasida qobiq yasaladi va
ular   orasidagi   bo’shliq   suyuqlik   harakati   uchun   kanal   sifatida   ishlatiladi.   Ushbu
dizayn   suyuqlikni   silindrlarni   yuvish,   blokda   o’rnatilgan   bloklar   va   boshning
yonidan   o’tish   imkonini   beradi,   bu   esa   ulardan   issiqlikni   olib   tashlashni
ta’minlaydi.     2.   Nasos   O’xshaydi   suv   nasosi   Sovutish   ko’ylagiga   suv   nasosi
o’rnatilgan. U bir o’qga o’rnatilgan ko’ylak ichiga joylashtirilgan qo’zg’aluvchan
tishli   (shkiv)   va   pervaneldan   iborat.   U   krank   milidan   kamar   yordamida
boshqariladi.   Bu   suyuqlikni   tizim   orqali   aylantiradigan   suv   pompasi.   Krank
milidan   aylanishni   qabul   qilib,   pervanel   suyuqlikni   ko’ylagi   kanallari   bo’ylab
harakatlanishga majbur qiladi.
3.   Radiator   Shu   bilan   birga,   antifriz   nafaqat   ko’ylakda   aylanadi.   Agar
shunday bo’lsa, unda suyuqlik issiqlik chiqaradigan joy bo’lmaydi, ya’ni. Buning
oldini   olish   uchun   u   dizaynga   kiritilgan.   Bu   ikkita   tankning   tuzilishi   -   biri
ko’ylagidan   suyuqlik   bilan   ta’minlanadi,   ikkinchisidan   esa   qaytib   keladi.   Bu
tanklar   bir-biriga   ko’p   sonli   quvurlar   orqali   ulanadi,   ular   orqali   suyuqlik   ular
orasida   harakat   qiladi.   Shunday   qilib,   radiator   yuqori   issiqlik   o’tkazuvchanligi
(mis,   alyuminiy,   guruch)   bo’lgan   metallardan   yasalgan.   Shuningdek,   quvurlar
orasidagi   issiqlik   o’tkazuvchanligini   oshirish   uchun   maxsus   lentalar   qo’yiladi,
ma’lum   bir   tarzda   yotqiziladi   va   quvurlar   bilan   juda   ko’p   aloqa   nuqtalariga   ega.
Naychalar   orqali   o’tadigan   suyuqlik   issiqlikning   bir   qismini   lentalarga   beradi.
Radiatordan   o’tadigan   havo   issiqlikni   olib   tashlaydi   va   uni   atrof-muhitga   olib
tashlaydi.   Yaxshi   havo   oqimini   ta’minlash   uchun   radiator   avtomobilning   old
qismiga   o’rnatiladi.   Sovutish   ko’ylagi   bo’lgan   radiator   kauchuk   quvurlar   orqali
ulanadi.   Alohida   ta’kidlaymizki,   suyuqlik   tizimi   tufayli   uni   ta’minlash   mumkin
edi. Buning uchun idishni ichiga joylashtirilgan sovutish tizimiga yana bir radiator
kiritilgan.   Strukturaviy   ravishda,   u   asosiy   radiator   bilan   bir   xil,   lekin   hajmi
kichikroq. Uning uchun havo oqimi fan bilan elektr motor yordamida yaratiladi.
31 XULOSA
Men   bu   kurs   ishida   datchIk   turlarini   zamonaviy   eliktironik   tehnikasida
qo’llanilishini   ulardan   foudalanishni   ko’rib   chiqdik.   aftomabilning   sovutish
tizimlarini   o’rganib   ulsardan   foydalanishni   sovutish   tizimlarini   sovutish
datchiklarini   ko’rib   ularni   sxemalarini   ardiuno   dasturida   yasashni   ko’rib   chiqdik.
Biz bu datchiklardan juda ko’p amaliy bilimlar oldim
32 I.A.Karimov Barkamol avlod-O„zbekiston taraqqiyotining poydevori:
  O„zbekiston Respublikasi «Ta lim to„g„risida»gi Qonuni. Kadrlar tayyorlash ‟
milliy dasturi.T.; «SHarq»1997yil. 
     Kasb-hunar kolejlarida mutaxassislar tayyorlash uchun o„quv reja va dasturlar.
Toshkent. 1999 yil.
K. Davlatov, A. Vorobyov, I. Karimov «Mehnat va kasb ta limi, tarbiyasi hamda 	
‟
Kasb tanlash nazariyasi va metodikasi»
N.A. Muslimov, O.A. Quysinov «Kasb ta lim metodikasi», TDPU. Toshkent 2007 y	
‟
Nishonaliev U.N. tahriri ostida «Kasbiy ta lim pedagogikasi» T.: 2005 yi	
‟
. Sh.A.Sharipov, Yu.K.Jo raev “Sanoat elektronika asoslari”, T.:	
‟   Gio fan poligraf , 
2009 y. U-7001
7. N.A.Muslimov, YU.K.Jo„raev, SHaripov.SH.A, U.A.Bozorov «Maishiy xizmat 
ko„rsatish texnikasini ishga tushirish boshqarish va himoya apparatlari” 
T.:   IQTISOD-VOLIYA , 2007.    . X.Nig matov, “Radioelektronika asoslari”, T.: 	
‟
O zbekiston, 1994 y. U-5006/1	
‟          S.F. Amirov,  
“Elektronikaning nazariy asoslari”, T.: Talqin, 2008 y. U-
 . N.SH.Turdiev. “Radioelektronika asoslari”, T.: O qituvchi, 1992 	
‟ y. A.S. Karimov
va boshqalar.
 “Elektrotexnika va elektronika asoslari”, T.:   O qituvchi, 1995 y. 464 b. U-5186/2	
‟
F.E.Evdokimov “Umumiy elektrotexnika”, T.: O qituvchi, 1995 y. 388 b.
‟   U-
5225/5 . A.I. Xonboboev, N.A. alilov 	
‟
“Umumiy elektrotexnika va elektronika asoslari”, T.: O zbekiston, 2000 y. 445 b.U	
‟
-5687.
 
FOYDANILGAN ADABIYOTLAR
33

Avtomobillarning avtomatlashtirilgan sovutish tizimlarini loyihalash

Купить
  • Похожие документы

  • Nam materiallami quritish uchun quritgich (barabanli, mavhum qaynash qatlamli, pnevmatik, lentali, shaxtali, purkovchi va hokazojqurilmalami hisoblash va loyihalash
  • Ичи ковак цилиндрсимон деталларга ишлов бериш
  • Traktorlar va transport vositalari
  • Zamonaviy avtomobillarning dvigatellari
  • Zamonaviy avtomobillarning asosiy uzatmasi va differensialligiga texnik xizmat ko’rsatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha