Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 107.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Axborot resurs markazi uchun avtomatlashtirilgan tizim kurs ishi

Sotib olish
Mundarija
KIRISH ............................................................................................................................................ 2
Asosiy qisim: .................................................................................................................................... 6
Axborot resurs markazi va ularning vazifalari. .............................................................................. 11
Ilovalar va web sahifala .................................................................................................................. 18
Foydalanilgan adabyotlar .............................................................................................................. 28
Foydalanilgan saytlar ..................................................................................................................... 29 KIRISH
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   hayotining   barcha   sohalarida   chuqur   va   izchil
islohotlar   olib   borilmoqda.   Ayniqsa,   ijtimoiy   taraqqiyotning   asosi   bo‘lgan   ta’lim
tizimi   doimiy   yangilanish   va   rivojlanish   yo‘lida.   Ta’lim   sifatini   oshirish,   ilg‘or
texnologiyalarni   joriy   qilish   va   raqamli   transformatsiya   siyosati   -   yurtimizda
kelajakni barpo etish yo‘lidagi muhim qadamlardir.
So‘nggi   yillarda   mamlakatimizda   ta’limning   barcha   bosqichlarida
zamonaviy   texnologiyalar   asosida   yangilanishlar   amalga   oshirilmoqda.   Prezident
Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   tizimini   yangilash   bo‘yicha   ilgari   surgan   “Yangi
O‘zbekiston   maktabdan   boshlanadi”   tamoyili   o‘z   aksini   hayotning   barcha
jabhalarida   topmoqda.   Bu   nafaqat   an’anaviy   bilim   berish   tizimini
zamonaviylashtirish, balki raqamli kompetensiyalarni  shakllantirish, dasturlash va
muhandislik tafakkurini yoshlar ongiga singdirish orqali amalga oshirilmoqda.
Dasturlash sohasining tarixiy ildizlariga nazar tashlarsak, 1967-yilda Martin
Richards   tomonidan   yaratilgan   BCPL   tili   dastlab   operatsion   tizimlar   va
kompilyatorlar   yozish   uchun   mo‘ljallangan   bo‘lsa-da,   u   keyinchalik   mashhur   C
tilining shakllanishiga zamin yaratgan. Ushbu tildan ilhomlangan holda 1979-yilda
Bell Labs muassasasida Bjarne Stroustrup tomonidan yaratilgan C++ dasturlash tili
esa   bugungi   kunda   ko‘plab   yirik   dasturiy   loyihalarda,   ayniqsa,   real   vaqtda
ishlovchi   tizimlar,   o‘yinlar,   mobil   ilovalar,   matematik   hisob-kitoblar   va   sun’iy
intellekt   algoritmlarida   keng   qo‘llanilmoqda.   Masalan,   dunyoga   mashhur   PUBG
o‘yini aynan C++ tilida ishlab chiqilgan.
Raqamli   texnologiyalar   taraqqiyoti   har   bir   sohada   o‘z   aksini   topmoqda.
Sun’iy   intellekt,   mashinaviy   o‘rganish,   katta   ma’lumotlar   (big   data),   bulutli
hisoblash   texnologiyalari   -   bular   bugungi   iqtisodiy   va   ilmiy   taraqqiyotning
lokomotiviga   aylangan.   Sun’iy   intellekt,   xususan,   sog‘liqni   saqlash,   transport,
qishloq   xo‘jaligi   va   hatto   sud-huquq   tizimida   ham   samarali   qo‘llanmoqda.
O‘zbekistonda   ham   bu   texnologiyalar   jadal   joriy   etilmoqda.   2020-yildan   boshlab
2 “Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasi   doirasida   davlat   boshqaruvi   va   ta’lim
tizimiga raqamli yechimlar kiritilmoqda.
Bunda   internetning   roli   beqiyos.   Global   tarmoq   sifatida   u   1969-yilda
AQShda   ARPANET   loyihasi   orqali   boshlangan   va   1983-yilda   Internet   deb
nomlana   boshlagan.   Bugungi   kunga   kelib,   internet   nafaqat   axborot   almashish
vositasi,   balki   masofaviy   ta’lim,   elektron   tijorat,   moliyaviy   xizmatlar,   raqamli
diplomatik aloqalar va hatto siyosiy ishtirokchilikning ham asosi bo‘lib bormoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimov   o‘zining   “Yuksak
ma’naviyat   –   yengilmas   kuch”   asarida   buyuk   ajdodlarimiz   tomonidan   yaratilgan
ilmiy kashfiyotlar bugungi axborot jamiyatining shakllanishiga asos bo‘layotganini
ta’kidlagan   edi.   Haqiqatdan   ham,   Muhammad   al-Xorazmiy,   Abu   Nasr   Forobiy,
Beruniy   va   Ibn   Sino   kabi   allomalar   bugungi   raqamli   ilm-fan   poydevorini
yaratganlar.
Bugun   esa   axborot   texnologiyalarisiz   har   qanday   iqtisodiy   yoki   ijtimoiy
faoliyatni tasavvur qilish qiyin. Kompyuterlar va ularning imkoniyatlari, xususan,
sun’iy   intellekt,   avtomatlashtirilgan   boshqaruv   tizimlari,   tarmoq   infratuzilmasi
hayotimizning   ajralmas   qismiga   aylangan.   Ularning   rivoji,   ayniqsa,   integral
sxemalarning takomillashuvi bilan bog‘liq bo‘lib, bu esa yangi axborot oqimlari va
innovatsion texnologiyalarni hayotga tatbiq etishga imkon bermoqda.
Oliy ta’lim tizimida ham tub islohotlar olib borilmoqda. 2019-yil 8-oktabrda
Prezident   farmoni   bilan   tasdiqlangan   “O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim
tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi”   oliy   o‘quv   yurtlari   oldiga
raqamli   bilimlarni   chuqurlashtirish,   ilm-fan   va   amaliyotni   integratsiyalash,
zamonaviy   kadrlarni   tayyorlash   kabi   muhim   vazifalarni   qo‘ymoqda.   Raqamli
texnologiyalarni bilmagan yosh bu asrda raqobatga bardosh bera olmaydi.
Axborot   resurslariga   egalik   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish
davlatlarning   strategik   ustuvorligiga   aylanib   bormoqda.   Shu   ma’noda,   “Bilim   –
boylik,   axborot   –   qudrat”   degan   ibora   bugungi   kunda   o‘zining   to‘liq   ma’nosini
3 topmoqda.   Yangi   avlodni   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari
bilan   qurollantirish   -   bu   mustahkam   kelajakni   barpo   etish   yo‘lidagi   eng   to‘g‘ri
yo‘ldir.
Bugungi   kunda   raqobatbardosh   bozor   sharoitida   har   bir   kompaniya   o‘z
faoliyatini samarali  tashkil qilish, mavjud resurslardan oqilona foydalanish, sifatli
mahsulot va xizmatlar yaratish hamda mijozlar talabini qondirish uchun loyihalarni
puxta rejalashtirib, ularni  zamonaviy boshqaruv tizimlari orqali yuritishga ehtiyoj
sezmoqda.   Xususan,   dasturiy  ta’minot  va   texnologik  mahsulotlar   ishlab  chiqarish
bilan shug‘ullanuvchi korxonalar uchun bu holat yanada dolzarbdir.
Shu   jihatdan,   dunyo   miqyosida   yetakchi   o‘rin   egallagan   Microsoft
kompaniyasi   misolida   loyiha   boshqaruvi   jarayonlari   qanday   shakllanishi
mumkinligi   e’tiborga   molikdir.   Microsoft   yil   davomida   turli   sohalarda   yuzlab
loyihalarni   amalga   oshiradi:   bulutli   texnologiyalar   (Azure),   ofis   dasturlari
(Microsoft 365), sun’iy intellekt xizmatlari va boshqa ko‘plab mahsulotlar. Bunday
murakkab   va   ko‘p   bosqichli   loyihalar   samarali   boshqaruvni   talab   qiladi.
Kompaniya   zamonaviy   metodologiyalarga   tayanib,   har   bir   loyiha   bosqichini
avtomatlashtirish   va   nazorat   qilish   imkonini   beruvchi   tizimlar   asosida   faoliyat
yuritadi.
Shuningdek,   ushbu   kurs   ishida   yana   bir   yirik   texnologik   kompaniya   -
Synopsys   Inc.   faoliyati   ham   misol   sifatida   keltiriladi.   Synopsys   -   bu
yarimo‘tkazgich   dizayni,   elektron   tizimlar   va   xavfsizlik   texnologiyalari   sohasida
global   yetakchi   hisoblanadi.   Kompaniya   tomonidan   yaratilayotgan   har   bir   chip,
tizim   yoki   dastur   murakkab   texnik   hujjatlar,   simulyatsiya,   test   va   muvofiqlik
jarayonlaridan   o‘tadi.   Bunday   yondashuvlar   zamonaviy   va   mukammal   loyiha
boshqaruv   tizimlarini   talab   etadi.   Synopsys’da   har   bir   loyiha   yuqori   aniqlikda
rejalashtiriladi,   resurslar   aniq   baholanadi   va   natijalar   sifat   jihatdan   monitoring
qilinadi.
4 Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   -   loyihalarni   samarali   rejalashtirish,
boshqarish   va   natijadorligini   baholashda   axborot   texnologiyalarining,   ayniqsa
dasturiy   ta’minotning   o‘rnini   yoritishdir.   Microsoft   va   Synopsys   kabi   ilg‘or
kompaniyalar   misolida   loyiha   boshqaruv   tizimlarining   real   amaliyotdagi
yondashuvlari   o‘rganiladi.   “Loyihalarni   boshqarish   axborot   tizimi”   orqali
korxonalarda samaradorlikni oshirish, xatoliklarni kamaytirish, resurslar va vaqtni
tejashga erishish mumkin bo‘ladi.
Shunday   qilib,   kurs   ishida   ishlab   chiqiladigan   tizim   -   “ProjectFlow”   -
kompaniya   ichidagi   loyiha   jarayonlarini   avtomatlashtirish,   mas’uliyatni   aniq
taqsimlash,   loyiha   ishtirokchilarining   samaradorligini   oshirish,   hisobotlar
tayyorlash va umumiy loyiha nazoratini yengillashtirish imkonini beradi. Bu tizim
orqali   kichik   va   yirik   korxonalar,   xususan   Microsoft   va   Synopsys   singari
kompaniyalar   tajribasidan   ilhomlanib,   o‘z   ichki   boshqaruv   faoliyatlarini
modernizatsiya qilishi mumkin.
5 Asosiy qisim:
C++   dasturlash   tili   Bjarne   Strastrup   tomonidan   1980-yil   boshlarida   ishlab
chiqilgan. C++   dasturlash   tilida   yaxshi   dastur   tuzish   uchun   “aql,   farosat   va   sabr”
kerak bo‘ladi. Bu dasturlash tili asosan tizim sathida dasturchilar uchun yaratilgan.
C/C++ algoritmik dasturlash tilining alifbosi:
1. 26 ta lotin harflari va 32 ta kirill harflari (katta va kichik);
2. 0 dan 9 gacha bo‘lgan arab raqamlari;
3. Maxsus belgilar: + - * / ; : . , % ? ! = “” № <> { } [ ] ( ) $ # & ^ va hokazo.
Dastur   bajarilishi   jarayonida   o‘z   qiymatini   o‘zgartira   oladigan   kattaliklar
o‘zgaruvchi   deb   ataladi.   O‘zgaruvchilarning   nomlari   harf   bilan   boshlanuvchi
harflar va raqamlardan iborat bo‘lishi mumkin. O‘zgaruvchilarni belgilashda katta
va   kichik   harflarning   farqlari   mavjud.   (A   va   a   harflari   ikki   xil   o‘zgaruvchini
bildiradi.) Har bir o‘zgaruvchi o‘z nomiga, toifasiga, xotirada egallagan joyiga va
so‘nggi   qiymatiga   ega   bo‘lishi   kerak.   O‘zgaruvchiga   murojaat   qilish   uning   ismi
orqali   amalga   oshiriladi.   O‘zgaruvchi   uchun   xotiradan   ajratilgan   joyning   tartib
raqami   uning   manzili   (adresi)   hisoblanadi.   O‘zgaruvchini   ishlatishdan   oldin   uni
aniqlab olish zarur.
O‘zgaruvchilarning son qiymatlari quyidagi ko‘rinishda yoziladi:
Butun   toifali   o‘nlik   sanoq   tizimida:   ular   faqat   butun   sondan   iborat   bo‘ladi.
Masalan: 5; -76; -674 va hokazo.
Sakkizlik   sanoq   tizimidagi   sonlar:   0   (nol)   dan   boshlanib,   0   dan   7   gacha
bo‘lgan raqamlardan tashkil topadi. Masalan: x = 0453217; s = 077;
O‘n oltlik sanoq tizimidagi sonlar: 0 (nol) dan boshlanadi va undan keyin x
yoki X harfi keladi, so‘ngra 0-9 raqamlari va a-f yoki A-F harflardan iborat ketma-
ketliklar   bo‘ladi.   Masalan:   10   sanoq   sistemasidagi   22   soni   sakkizlik   sanoq
sistemasida 026, o‘n oltilik sanoq sistemasida esa 0x16 shaklida bo‘ladi.
Haqiqiy   toifali   sonlar:   ular   butun   va   kasr   qismlardan   iborat   bo‘ladilar.
Masalan:   8,1;   -12,59   va   hokazo.   Haqiqiy   toifali   sonlarning   bu   ko‘rinishi   oddiy
6 ko‘rinish   deyiladi.   Juda   katta   yoki   juda   kichik   haqiqiy   toifali   sonlarni   darajali
(eksponentsial) formada yozish qulay.
Masalan:  7,204 * 10¹² yoki 3,567 * 10 ¹¹ kabi sonlar 7.204e+12 va 3.567e-⁻
11 ko‘rinishda yoziladi.
Simvolli   konstantalar. Ular   qatoriga   dastur   bajarilishi   ichida   qabul
qilinadigan simvollar kiradi.
C/C++   dasturlash   tilida   har   qanday   o‘zgaruvchi   ishlatilishidan   oldin   e’lon
qilinishi kerak. E’lon qilish degani ularning toifalarini aniqlab qo‘yish deganidir.
C++ dasturlash tilida quyidagi toifali o‘zgaruvchilar ishlatiladi:
Butun   toifali   kichik   sonlar   yoki   simvollar   uchun: char   uning   o‘zgarish   intervali   -
128 dan +127 gacha yoki apostrof ichidagi ixtiyoriy bitta simvol.
Xotiradan 1 bayt joy oladi. Simvollar ASCII kodlariga mos keladi. (ASCII -
American   Standart   Code   for   Information   Interchange)   Butun   toifali
o‘zgaruvchilar: int
 Masalan: int a, i, j;
Bu   yerda   dasturda   ishlatilayotgan   a,   i,   j   o‘zgaruvchilarning   toifasi   butun
ekanligi ko‘rsatiladi.
Bu   toifadagi   o‘zgaruvchilar   2   bayt   joy   egallaydi.   Ularning   o‘zgarish   intervali:   -
32768 dan +32767 gacha; (Hozirgi 32 razryadli kompyuterlarda 4 bayt joy oladi va
oraliq 2 marta oshgan).
Butun toifali katta (uzun) o‘zgaruvchilar: long.  Masalan: long s, s2, aa34;
Bu   toifadagi   o‘zgaruvchilar   4   bayt   (byte)   joy   egallaydi.   Ular   -2147483648   dan
+2147483647 gacha bo‘lgan oraliqdagi sonlarni qabul qilishi mumkin.
Ishorasiz butun o‘zgaruvchilar:
1. unsigned short - 2 bayt joy egallaydi, o‘zgarish oraliği 0 dan 65535 gacha;
2. unsigned   long   -4   bayt   joy   egallaydi,   o‘zgarish   oraliği   0   dan   4294967295
gacha;
3. unsigned char -1 bayt joy egallaydi, o‘zgarish oraliği 0 dan 255 gacha.
7 Haqiqiy toifadagi o‘zgaruvchilar: float. Masalan: float a, b;
Bu yerda dasturda ishlatilayotgan a va b o‘zgaruvchilarining toifasi haqiqiy
(float)   ekanligi   ko‘rsatilgan.   Bu   toifadagi   o‘zgaruvchilar   4   bayt   joy   egallaydi   va
qabul qilinadigan qiymatlar taxminan 10 ³  dan 10³  gacha bo‘ladi.⁻ ⁸ ⁸
Katta yoki kichik qiymatli o‘zgaruvchilarni ifoda etishda double toifasi ishlatiladi.
Ular   uchun   8   bayt   joy   ajratiladi   va   qabul   qilinadigan   qiymatlar   10 ³   dan   10³	
⁻ ⁰⁸ ⁰⁸
gacha bo‘ladi.
Juda   katta   yoki   juda   kichik   qiymatli   o‘zgaruvchilar   uchun   long   double
toifasi   ishlatiladi   10   bayt   joy   egallaydi   va   qabul   qilinadigan   qiymatlar   taxminan
3.4×10 ³² dan 1.1×10 ³² gacha bo‘lishi mumkin.	
⁻⁴⁹ ⁴⁹
Qator   (satr)   toifasidagi   o‘zgaruvchilar   uchun   ham   char   toifasi   belgilangan.
Ular   ham   1   bayt   joy   egallaydi   va   0   dan   255   gacha   bo‘lgan   belgilar   (simvollar)
ketma-ketligidan   iborat   bo‘lishi   mumkin. Satr   toifasidagi   o‘zgaruvchilar
qo‘shtirnoq («) ichida yoziladi.
C++ tilida o‘zgaruvchilarni initsializatsiya qilish: C++ tilida o‘zgaruvchilarni
initsializatsiya   qilish   degan   tushuncha   mavjud.   Initsializatsiya   qilish   -
o‘zgaruvchini e’lon qilish bilan birga unga boshlang‘ich qiymat berish demakdir. 
Masalan:
int a = 5, b;
long s = -100;
Bu   yerda   a,   b   va   s   o‘zgaruvchilari   butun   (int,   long)   toifali   ekanligi
ko‘rsatildi,   a   o‘zgaruvchisiga   5   (a   =   5),   s   o‘zgaruvchisiga   esa   -100   (s   =   -100)
boshlang‘ich qiymatlar berildi.
Dastur   bajarilishi   jarayonida   o‘z   qiymatini   o‘zgartira   olmaydigan   kattaliklar
o‘zgarmaslar deyiladi.
Masalan, const int x = 95;
Agar   x   o‘zgaruvchisi   const   kalit   so‘zi   bilan   e’lon   qilingan   bo‘lsa,   unga
dastur davomida yangi qiymat (x = x + 5;) berib bo‘lmaydi.
8 O‘zgarmaslar const so‘zi bilan ko‘rsatiladi.
Masalan:
const int x = 95;
const float y = 9.17;
const   o‘zgarmaslar   simvol   (belgi)   yoki   nol   (NULL)   qiymatga   ega   bo‘lishi   ham
mumkin.
Funksiya Ifodalanish Funksiya Ifodalanishi
a hi k sqrt(x)
SIN x sin(x) |x| pow(x,1/2); abs(x)
COS x cos(x) |x| fabs(x)
TG x tan(x) Arc tan x atan(x)
e^x exp(x) Arc sin x asin(x)
Ln x log(x) Arc cos x acos(x)
Lg x log10(x) 3^(1/2) pow(3,1/2)
x^a pow(x,a) Log  x₂ log(x)/log(2)
C++ tilidagi dastur quyidagi tarkibdan tashkil topadi:
1. Direktivalar
#include   <file.h>   direktiva   -   instruktsiya   degan   ma’noni   beradi.
C++   tilida   dasturning   tuzilishiga,   ya’ni   ehtiyojiga   qarab   kerakli   direktivalar
ishlatiladi.   Ular   <   >   belgisi   orasida   keltiriladi.   Umuman   olganda   quyidagi
direktivalar mavjud :
1. #include   <stdio.h>   —   C   tilida   oddiy   kiritish/chiqarish   dasturi   uchun.   Bu
yerda std — standart, i — input (kiritish), o - output (chiqarish) degani.
2. #include   <iostream.h>   —   C++   da   kiritish/chiqarish   uchun,   oddiy   amallar
bajarilsa.
3. #include <math.h> — standart funksiyalarni ishlatish uchun.
4. #include <conio.h> — dasturning tashqi ko‘rinishini shakllantirish uchun.
9 5. #include <string.h> — satr toifasidagi o‘zgaruvchilar ustida amallar bajarish
uchun.
6. #include <stdlib.h> — standart kutubxona fayllarini chaqirish uchun.
7. #include   <time.h>   —   kompyuter   ichidagi   soat   qiymatlaridan   foydalanish
uchun.
8. #include   <graphics.h>   —   C++   tilining   grafik   imkoniyatlaridan   foydalanish
uchun.
Bu   fayllar   maxsus   kutubxona   e’lon   fayllari   hisoblanadilar   va   ular   alohida
INCLUDE   deb   nomlanadigan   papkada   saqlanadi. Hozirda   C++   kutubxonasi
yangilandi   va   undagi   fayllarning   nomlaridan   h   (head   —   bosh   ma’nosida)
kengaytmasi olib tashlandi va oldiga c harfi qo‘shildi (C dan qolgan 18 tasiga).
Bu   fayllarda   funksiya   prototiplari,   toifalari,   o‘zgaruvchilar,   o‘zgarmaslar
ta’riflari yozilgan bo‘ladi.
Direktivalar dasturni kompilyatsiya qilinishidan oldin tekshirib chiqiladi.
1. Makroslar — #define makro qiymati. Masalan:
1. #define y sin(x+25) — u = sin(x+25) qiymati berildi.
2. #define pi 3.1415 — pi = 3.1415
3. #define s(x) x*x — s(x) = x*x (; belgisi qo‘yilmaydi)
Global   o‘zgaruvchilarni   e’lon   qilish. Asosiy   funksiya   ichida   e’lon   qilingan
o‘zgaruvchilar   lokal,   funksiyadan   tashqarida   e’lon   qilinganlari   esa   global
o‘zgaruvchilar deyiladi.
Global   o‘zgaruvchilar   dastur   davomida   ishlaydi   va   xotiradan   ma lum   joyniʼ
egallaydi.
O‘zgaruvchini  bevosita  ishlatishdan  oldin e’lon qilsa  ham  bo‘ladi, u holda o‘z
lokal bo‘ladi.
Global o‘zgaruvchilar nomi lokal o‘zgaruvchilar nomi bilan bir xil bo‘lishi ham
mumkin. Bunday holatda lokal o‘zgaruvchining qiymati joriy funksiya ichidagisini
o‘zgartiradi, funksiyadan chiqishi bilan global o‘zgaruvchi ishlaydi.
10 Asosiy   funksiya   main   funksiyasi   hisoblanadi.   Bu   funksiya   dasturda   bo‘lishi
shart.
Umuman   olganda,   C++   dasturlash   tilidagi   dastur   funksiyalardan   iborat   deb
qaraladi.   main()   funksiyasi   {   belgisi   bilan   boshlanadi   va   dastur   oxirida   }   belgisi
bilan   yopilishi   shart. main   so‘zi   -«asosiy»   degan   ma’noni   anglatadi.   Bu   funksiya
oldidan uning toifasi ko‘rsatiladi.
Agar   main()   funksiyasi   beradigan   (qaytaradigan)   natija   oddiy   so‘z   yoki
gaplardan   iborat   bo‘lsa   va   hech   qanday   natija   qaytarmasa,   void   so‘zi   keltiriladi.
main()   funksiyasi   dastur   tomonidan   emas,   balki   operatsion   tizim   tomonidan
chaqiriladi.
Operatsion tizimga qiymat qaytarish shart emas, chunki operatsion tizim bu
qiymatdan   foydalanmaydi. Shuning   uchun   main()   funksiyasining   turini   void   deb
ko‘rsatganimiz ma’qul bo‘ladi.
Har bir funksiyaning o‘ziga xos argumentlari bo‘ladi, shuning uchun main()
funksiyasining   qavs   ichiga   parametr   kiritilishi   mumkin.
Ba’zan parametrlar bo‘sh ham bo‘lishi mumkin.
Bu   funksiyadan   chiqish   uchun   odatda   return   operatori   ishlatiladi.
0   (nol)   qiymatining   qaytarilishi   operatsion   tizimga   ushbu   dastur   normal   ravishda
bajarilganini   bildiradi. return   operatori   orqali   qaytariladigan   qiymat   turi
funksiyaning e’lon qilingan qaytish turi bilan bir xil bo‘lishi kerak.
1. Masalan,   int   main()   va   0   (nol)   qiymati   -   butun   son   (integer)
toifasiga   kiradi.   main()   funksiyasidan   so‘ng   dasturda   lokal
o‘zgaruvchilar,   yordamchi   (qism)   funksiyalar   va   ularning   haqiqiy
parametrlarini   e’lon   qilish   mumkin. Shundan   keyin   esa   dasturning
asosiy operatorlari (kiritish/chiqarish, hisoblash va boshqa amallar)
yoziladi. 
Axborot resurs markazi va ularning vazifalari.
Axborot resurs markazining 8 ta asosiy vazifasi mavjud:
11 1. Axborot resurslarini to‘plash va tartibga solish
1.1. Kitoblar   va   jurnallar :   Bosma   nashrlar   kutubxona   fondiga   qabul
qilinadi,   raqamli   nashrlar   esa   platformalar   (masalan,   EBSCO,
ProQuest) orqali olinadi yoki skanerlash yo‘li bilan raqamlashtiriladi. 
1.2. Raqamli   materiallar :   E-kitoblar,   PDFlar,   maqolalar   va   multimedia
resurslari raqamli omborlarda (DSpace, Fedora) to‘planadi. 
1.3. Arxiv   hujjatlari :   Tarixiy   hujjatlar,   qo‘lyozmalar   maxsus   sharoitda
saqlanadi va raqamlashtirish orqali arxivlanadi. 
1.4. Boshqa   resurslar :   Xaritalar,   patentlar,   audio/videolar   maxsus
to‘plamlarga kiritiladi. 
1.5. Jarayon :   Resurslar   qonuniy   manbalardan   olinadi,   tekshiriladi   va
fondga qo‘shiladi.
2. Resurslarga universal kirishni ta’minlash .
Axborot   Resurs   Markazi   (ARM)ning   asosiy   vazifalaridan   biri   axborot
resurslariga   universal   va   teng   kirishni   ta’minlashdir.   Bu   vazifa   ARMning
foydalanuvchilarga (talabalar, tadqiqotchilar, umumiy omma, korporativ xodimlar
va   boshqalar)   jismoniy   va   raqamli   resurslardan   foydalanish   imkonini   berishga
qaratilgan. Universal kirish tushunchasi axborot jamiyatida tenglik, inklyuzivlik va
axborot   resurslaridan   samarali   foydalanishni   ta’minlash   tamoyillariga   asoslanadi.
Quyida ushbu vazifaning nazariy asoslari, maqsadlari, amalga oshirish usullari va
muhim jihatlari batafsil yoritiladi.
3. Foydalanuvchilarning axborot ehtiyojlarini qondirish .
Axborot   Resurs   Markazi   (ARM)   tomonidan   foydalanuvchilarga   (talabalar,
tadqiqotchilar,   umumiy   omma   va   boshqalar)   kerakli   axborotni   tezkor,   aniq   va
qulay   tarzda   taqdim   etishni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   vazifa   quyidagi   asosiy
yo‘nalishlarda amalga oshiriladi:
3.1. Tezkor   va   aniq   qidiruv :   Kalit   so‘zlar,   semantik   va   fasetli   qidiruv
orqali mos resurslarni topish.
12 3.2. Shaxsiylashtirish :   Foydalanuvchi   afzalliklariga   mos   tavsiyalar   va
shaxsiy kabinetlar.
3.3. Raqamli   va   jismoniy   resurslar :   Elektron   kitoblar,   maqolalar   va
jismoniy materiallarni taqdim etish.
3.4. Inkluzivlik :   Nogironlar   va   turli   tillarda   gaplashuvchilar   uchun   mos
xizmatlar.
3.5. Qo‘llab-quvvatlash :   Onlayn   yordam,   o‘quv   qo‘llanmalar   va   fikr-
mulohaza mexanizmlari.
4. Resurslarni samarali boshqarish va monitoring qilish.
Axborot   Resurs   Markazi   (ARM)ning   asosiy   vazifalaridan   biri   resurslarni
samarali   boshqarish   va   monitoring   qilishdir.   Bu   vazifa   ARMning   jismoniy
(kitoblar,   jurnallar,   arxiv   hujjatlari)   va   raqamli   (elektron   kitoblar,   maqolalar,
multimedia)  resurslarini  tizimli ravishda boshqarish, ularning holatini  kuzatish va
foydalanishni   optimallashtirishni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   vazifa   resurslardan
samarali   foydalanish,   yo‘qotishlarni   oldini   olish   va   operatsion   jarayonlarni
avtomatlashtirish   orqali   ARMning   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.
Quyida   vazifaning   nazariy   asoslari,   maqsadlari,   amalga   oshirish   usullari,
texnologik   yondashuvlari,   afzalliklari,   muammolari   va   O‘zbekistondagi   konteksti
batafsil yoritiladi.
5. Operatsion jarayonlarni avtomatlashtirish va optimallashtirish.
Axborot   Resurs   Markazi   (ARM)ning   asosiy   vazifalaridan   biri   operatsion
jarayonlarni   avtomatlashtirish   va   optimallashtirishdir.   Bu   vazifa   ARMning   ichki
jarayonlarini   (kataloglashtirish,   foydalanuvchi   boshqaruvi,   resurslarni   taqsimlash,
hisobotlar   va   boshqalar)   avtomatlashtirish   orqali   samaradorlikni   oshirish,
xarajatlarni kamaytirish va foydalanuvchi tajribasini yaxshilashga qaratilgan. 
Avtomatlashtirish   va   optimallashtirish   zamonaviy   texnologiyalarga   asoslanib,
inson   aralashuvini   minimallashtiradi   va   jarayonlarni   tezlashtiradi.   Quyida   ushbu
vazifaning   nazariy   asoslari,   maqsadlari,   amalga   oshirish   usullari,   texnologik
13 yondashuvlari,   afzalliklari,   muammolari   va   O‘zbekistondagi   konteksti   batafsil
yoritiladi.
6. Ta’lim, tadqiqot va madaniy merosni qo‘llab-quvvatlash.
Bu   vazifa   axborot   jamiyatining   asosiy   tamoyillari,   ta’lim   nazariyasi,   ilmiy
tadqiqot   metodologiyasi   va   madaniy   merosni   saqlash   tamoyillariga   asoslanadi.
ARMlar   axborot   resurslarini   taqdim   etish   orqali   bilim   tarqatish,   innovatsiyalarni
rag‘batlantirish   va   madaniy   identifikatsiyani   mustahkamlashga   xizmat   qiladi.
Nazariy asoslar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
6.1. Ta’lim   nazariyasi :   O‘quvchilar   va   talabalarga   bilim   olish   uchun
zarur resurslar va infratuzilma taqdim etish (konstruktivizm, kognitiv
o‘quv nazariyalari).
6.2. Ilmiy tadqiqot tamoyillari : Ilmiy ma’lumotlarga ochiq kirish (Open
Access),   ma’lumotlarning   tizimli   saqlanishi   va   tadqiqotchilar   uchun
resurslar taqdim etish.
6.3. Madaniy   merosni   saqlash :   UNESCO   va   ICOM   tamoyillari   asosida
tarixiy   hujjatlar,   artefaktlar   va   madaniy   resurslarni   saqlash   va
raqamlashtirish.
6.4. Axborot jamiyati : Axborot resurslarini teng va keng tarqatish orqali
jamiyatning intellektual rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash.
6.5. Inkluzivlik :   Turli   ijtimoiy,   madaniy   va   lingvistik   guruhlar   uchun
ta’lim va madaniy resurslarga kirishni ta’minlash.
7. Hisobotlar va tahlillarni taqdim etish.
Hisobotlar va tahlillarni taqdim etish ma’lumotlar boshqaruvi, statistik tahlil
va biznes analitikasi tamoyillariga asoslanadi. Bu vazifa ma’lumotlarni yig‘ish,
qayta   ishlash   va   vizualizatsiya   qilish   orqali   ARM   faoliyatini   tushunarli   va
foydali shaklda taqdim etishni ko‘zlaydi. Asosiy nazariy tamoyillar:
7.1. Ma’lumotlar   tahlili :   Statistik   usullar   orqali   ma’lumotlarni   tahlil
qilish va tendensiyalarni aniqlash.
14 7.2. Qaror   qabul   qilish   nazariyasi :   Ma’lumotlar   asosida   strategik   va
operatsion qarorlar qabul qilish.
7.3. Ma’lumotlar   vizualizatsiyasi :   Grafiklar,   jadvallar   va   dashboard’lar
orqali ma’lumotlarni tushunarli qilish.
7.4. Avtomatlashtirish :   Hisobotlarni   tayyorlash   jarayonlarini
soddalashtirish uchun texnologik yechimlardan foydalanish.
8. Axborot   xavfsizligi   va   ma’lumotlarning   uzoq   muddatli   saqlanishini
ta’minlash.
Axborot Resurs Markazi (ARM)ning asosiy vazifalaridan biri axborot xavfsizligini
ta’minlash   va   ma’lumotlarning   uzoq   muddatli   saqlanishini   kafolatlashdir.   Bu
vazifa   ARMda   saqlanadigan   jismoniy   va   raqamli   resurslarning   (kitoblar,   arxiv
hujjatlari,   elektron   fayllar,   ilmiy   ma’lumotlar)   maxfiyligi,   yaxlitligi   va
mavjudligini   himoya   qilish,   shuningdek,   ularning   uzoq   muddat   saqlanishini
ta’minlashga qaratilgan. Bu vazifa ARMning ishonchliligi, foydalanuvchi ishonchi
va   madaniy-ilmiy   merosni   saqlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Quyida   ushbu
vazifaning   nazariy   asoslari,   maqsadlari,   amalga   oshirish   usullari,   texnologik
yondashuvlari,   afzalliklari,   muammolari   va   O‘zbekistondagi   konteksti   qisqacha
yoritiladi.
Farg‘ona davlat universiteti dagi  Axborot-resurs markazida
haqida ma’lumot :
Axborot-resurs   markazi   zamon   talablariga   javob   beradigan   texnik   vositalar
bilan jihozlangan, jumladan,   179 ta   kompyuter mavjud bo‘lib, shundan 145 tasi
ARM   kompyuter   zaliga   joylashtirilgan,   kompyuter   zali   talabalar,   professor-
o‘qituvchilar,   magistrlar,   tadqiqotchilar,   ishchi–xodimlar   va   aholining   boshqa
qatlamlariga xizmat ko‘rsatadi. 
Barcha kompyuter koorporativ hamda internet tarmog‘iga ulangan. 
1 ta pereplyot  qurilmasi,  1ta  laminat  qurilmasi   (Fellowes  A4),   1ta qog‘oz  qirqish
qurilmasi   (Ideal   124),   5   ta   printer,   5   ta   tezkor   skaner   hamda   1   ta   videoproektor
15 mavjud,   1   server   kompyuteri,   15ta   kuzatuv   kamera   bilan   ta’minlangan.   Tadbirlar
reklamasi uchun 4-dona televizor,  BookCafe  da 40 ta planshet, internetga ulangan.
Markazda 5ta bo‘lim bo‘lib, 42 nafar ishchi xodim faoliyat ko‘rsatadi.
20 nafari oliy ma’lumotli shundan; 4 nafari oliy ma’lumotli kutubxonachi, 1 nafari
tugallanmagan oliy ma’lumotli  kutubxonachi, 22 nafari  o‘rta maxsus ma’lumotga
ega shundan; 10 nafari o‘rta maxsus kutubxonachi xodimlarni tashkil etadi.
Axborot-   resurs   markazining   umumiy   fondi   61275   nom   718858   nus’hada
bo‘lib,   shundan,   darsliklar   1973   nom   115787   nus’ha,   o‘quv   qo‘llanmalar   4370
nom   214975   nus’hada,   ilmiy   adabiyotlar   12340   nom   243860   nus’hada,   badiiy
adabiyotlar   42517   nom   138049   nus’hada   boshqa   adabiyotlar   75   nom   6   187
nus’hana tashkil etadi.
Meyo‘rda ko‘rsatilgan 30/1 nisbatdagi ta’minlanganlikdan 148 barobar ortiq.
Shundan: badiiy adabiyotlar bilan ta’minlanganlik xar bir talabaga 5 tadan kitobni
tashkil etadi.   2024 yilda Axborot-resurs markaziga sotib olingan yangi adabiyotlar
597   nom   9671   nusxa,   Xomiylar   tomonidan   sovg‘a   qilingan   adabiyotlar   214   nom
9632 nusxa jami; 811 nom 19303 nusxani tashkil etdi va o‘tgan yilga nisbatan ikki
barobar oshganini ko‘rish mumkin.
ARMda   kunlik   sig imi   jami   kunduzgi   ta lim   shaklida   tahsil   olayotganʻ ʼ
talabalar   soniga   nisbatan   20   foiz   talabaga   mo ljallangan   mutolaa   xonasi,   Book	
ʻ
kafe,   kitob   taqdimotlari   va   yarmarkalarini   o tkazishga   mo ljallangan   xonalar
ʻ ʻ
mavjud   (Kunduzgi   ta lim   shaklida   tahsil   olayotgan   talabalar   soni   15117   nafar	
ʼ
talabani tashkil etadi. O‘qish ikki smenada tashkil etilganligini hisobga olib, 7500
nafar   talabalar   uchun   kunlik   sig imi   1575   o‘rinli   mutolaa   xonalari   sharoitlari	
ʻ
yaratilgan.)
2022-2023-2024 yillar kesimida Axborot-resurs markaziga  xorijiy adabiyotlar 121
nom   683   nusxa   fondga   qabul   qilib   olindi   va   foydalanishga   joriy   etildi.   Axborot-
resurs markazida jami xorijiy adabiyotlar 231 nom 3723 nusxani tashkil etdi.
16 Bundan   tashqari   nodir   va   noyob   kitoblar   axborot   resurs   markazining   Axborot-
kutubxona   resurslari   bilan   xizmat   ko‘rsatish   bo‘limida   maxsus   talablarga   javob
beradigan nodir kitoblar xonasida saqlanadi. 
  Foydalanuvchilar soni     22201 nafarni  tashkil etadi shundan; Professor-o‘q
-1510, Talaba -19175, Doktorant -142, Magisistr- 598, Xodimlar- 558, Aholi -218.
Yil   davomida  ARMga  qatnagan  kitobxonlar   760077  nafarni  tashkil   etib,  berilgan
kitoblar soni 1.506.408 tani tashkil etdi.
Kitobxonlikni   targ‘ib   etish   uchun   professor-o‘qituvchilar,   talabalar   orasida
milliy   mumtoz   adiblar   tug‘ilgan   kunlariga   hamda   zamondosh   adiblar   asarlariga
bag‘ishlangan kechalar, davra suhbatlari, viktorina ko‘rinishdagi jami 40 dan ortiq
tadbirlar o‘tkazildi va davom etmoqda.
Oliy   ta'lim   muassasalarining   yagona   elektron   kutubxona   axborot
tizimi(Unilibrary.uz)ga   Axborot-resurs   markazi   xodimlari   tomonidan   72000   dan
ortiq   adabiyot   biriktirilgan   va   adabiyot   kiritish   jadalligi   va   doimiyligi   bo‘yicha
Respublika   Oliy   ta’lim   muassasalari   reytingida   doimiy   yuqori   o‘rinda,   bugungi
kun   holatiga   ko‘ra   3-o‘rinda   joy   olganmiz.   Axborot-resurs   markazi   faoliyati
raqamlashtirilgan   va   kitobxon-talabalar   bazasi   HEMIS   OTM   axborot   tizimidagi
talabalar   bazasi   bilan   integratsiya   qilingan.   Universitetning   barcha   talaba   va
magistrlari 100% kitobxonlikka qamrab olingan.
Hozirda Farg‘ona davlat unverseti Axborot resurs markazi (ARM) eliktiron
sayitida ya’ni Unilibrary.uz sayrida jami 63680 ta adabyotlar, 2367 ta maqolalar va
2124 ta dissertatsiyalar mavjud.  Bundan tashqari tez kunda ARM tomonidan yangi
loyxa   bo‘yicha   talabalarga   telegram   bot   taqdim   etiladi.   Bu   bot   orqali   kiritilgan
barcha adabyotlarni o‘qishingiz va bu adabyotlarni yuklab olishingiz mumkun. Bu
bot   katta   extimol   bilan   yoz   ichi   tayyorlanib   keyingi   smestirga   ya’ni   sentabirga
talabalarga bot ishga tushgani e’lon qilishadi.
Telegram   bot   yaratilishi   nabarot   talabalarga   bundan   tashqari   bu   botdan
telegramdagi maktab o‘quvchisigacha foidanilishi reja qilinmoqda. Bu bot bilan “
17 Axborot   resurs   markazi   ”   o‘z   mavqeyini   boshqa   unverset   ARM   laridan   bir
pog‘onaga ko‘taradi. 
Bot funksiyalari:
1. Adabyotlar.
2. Maqolalar.
3. Dissertatsiyalar .
4. Yozgan maqolangizni adminga murojat orqali nashir qilishingiz.
5. O‘zingizga   kerak   adabyotlardan   foidalanish   ya’ni   fakultetingizni   tanlasangiz
faqat   shunga   asoslangan   adabyotlar   chiqishi.   Masalan:   Fiz-mat   qilsangiz
qanday yo‘nalishlar bo‘lsa shularga asoslangan adabyotlar chiqadi.
6. Reklama tizimi ilimiy kanferansiyalar xaqidagi ogoxlantirishlar
Ilovalar va web sahifala
#include <iostream>
#include <vector>
#include <string>
#include <ctime>
using namespace std;
class Book {
public:
    string id;
    string title;
    string author;
    bool isAvailable;
    Book(string _id, string _title, string _author) {
        id = _id;
18         title = _title;
        author = _author;
        isAvailable = true;
    }
};
class ResourceManagementSystem {
private:
    vector<Book> books;
    int borrowCount;
public:
    ResourceManagementSystem() {
        borrowCount = 0;
    }
    void addBook(string id, string title, string author) {
        books.push_back(Book(id, title, author));
        cout << "Kitob qo‘shildi: " << title << endl;
    }
    void removeBook(string id) {
        for (vector<Book>::iterator it = books.begin(); it != books.end(); ++it) {
            if (it->id == id) {
                cout << "Kitob o‘chirildi: " << it->title << endl;
                books.erase(it);
                return;
            }
19         }
        cout << "Kitob topilmadi!" << endl;
    }
    void searchBook(string query) {
        bool found = false;
        for (int i = 0; i < books.size(); i++) {
            if (books[i].title.find(query) != string::npos || books[i].author.find(query) !=
string::npos) {
                cout << "ID: " << books[i].id << ", Sarlavha: " << books[i].title
                     << ", Muallif: " << books[i].author
                     << ", Mavjud: " << (books[i].isAvailable ? "Ha" : "Yo‘q") << endl;
                found = true;
            }
        }
        if (!found) cout << "Hech narsa topilmadi!" << endl;
    }
    void borrowBook(string id) {
        for (int i = 0; i < books.size(); i++) {
            if (books[i].id == id && books[i].isAvailable) {
                books[i].isAvailable = false;
                borrowCount++;
                cout << "Kitob ijaraga olindi: " << books[i].title << endl;
                return;
            }
        }
        cout << "Kitob mavjud emas yoki allaqachon ijarada!" << endl;
20     }
    void returnBook(string id) {
        for (int i = 0; i < books.size(); i++) {
            if (books[i].id == id && !books[i].isAvailable) {
                books[i].isAvailable = true;
                cout << "Kitob qaytarildi: " << books[i].title << endl;
                return;
            }
        }
        cout << "Kitob topilmadi yoki ijarada emas!" << endl;
    }
    void generateReport() {
        cout << "\n ARM Hisoboti \n";
        cout << "Jami kitoblar soni: " << books.size() << endl;
        cout << "Ijaraga olingan kitoblar soni: " << borrowCount << endl;
        cout << "Mavjud kitoblar:\n";
        for (int i = 0; i < books.size(); i++) {
            if (books[i].isAvailable) {
                cout << "- " << books[i].title << " (Muallif: " << books[i].author << ")\
n";
            }
        }
        cout << "Ijaradagi kitoblar:\n";
        for (int i = 0; i < books.size(); i++) {
            if (!books[i].isAvailable) {
                cout << "- " << books[i].title << endl;
21             }
        }
    }
};
int main() {
    ResourceManagementSystem arm;
    arm.addBook("001", "Alpomish", "Xalq dastani");
    arm.addBook("002", "Xamsa", "Alisher Navoiy");
    arm.addBook("003", "O‘tgan kunlar", "Abdulla Qodiriy");
    int choice;
    string id, title, author, query;
    while (true) {
        cout << "\n Axborot Resurs Markazi \n";
               cout << "1. Kitob qo‘shish\n2. Kitob o‘chirish\n3. Kitob qidirish\n4. Kitob
ijaraga olish\n5. Kitob qaytarish\n6. Hisobot yaratish\n7. Chiqish\n";
        cout << "Tanlov: ";
        cin >> choice;
        cin.ignore();
        if (choice == 7) break;
        switch (choice) {
            case 1:
                cout << "Kitob ID: ";
                getline(cin, id);
                cout << "Sarlavha: ";
22                 getline(cin, title);
                cout << "Muallif: ";
                getline(cin, author);
                arm.addBook(id, title, author);
                break;
            case 2:
                cout << "O‘chiriladigan kitob ID: ";
                getline(cin, id);
                arm.removeBook(id);
                break;
            case 3:
                cout << "Qidirish so‘zi (sarlavha yoki muallif): ";
                getline(cin, query);
                arm.searchBook(query);
                break;
            case 4:
                cout << "Ijaraga olinadigan kitob ID: ";
                getline(cin, id);
                arm.borrowBook(id);
                break;
            case 5:
                cout << "Qaytariladigan kitob ID: ";
                getline(cin, id);
                arm.returnBook(id);
                break;
            case 6:
                arm.generateReport();
                break;
23             default:
                cout << "Noto‘g‘ri tanlov!" << endl;
        }
    }
    return 0;
}
#include <iostream>
#include <vector>
24 #include <string>
using namespace std;
struct Manba {
    string turi, muallif, nom;
};
vector<Manba> adabiyotlar, maqolalar, dissertatsiyalar;
void manbaKiritish() {
    Manba m;
    int tanlov;
    cout << "\nManba turi (1-Adabiyot, 2-Maqola, 3-Dissertatsiya): ";
    cin >> tanlov;
    cin.ignore();
    if (tanlov == 1) m.turi = "Adabiyot";
    else if (tanlov == 2) m.turi = "Maqola";
    else if (tanlov == 3) m.turi = "Dissertatsiya";
    else { cout << "Noto‘g‘ri tanlov!\n"; return; }
    cout << "Muallif: "; getline(cin, m.muallif);
    cout << "Nom: "; getline(cin, m.nom);
    if (tanlov == 1) adabiyotlar.push_back(m);
    else if (tanlov == 2) maqolalar.push_back(m);
    else dissertatsiyalar.push_back(m);
    cout << m.turi << " qo‘shildi.\n";
}
void oynaniKorish(int tur) {
    vector<Manba>* royxat;
    string turNomi;
    if (tur == 1) { royxat = &adabiyotlar; turNomi = "Adabiyotlar"; }
    else if (tur == 2) { royxat = &maqolalar; turNomi = "Maqolalar"; }
25     else if (tur == 3) { royxat = &dissertatsiyalar; turNomi = "Dissertatsiyalar"; }
    else { cout << "Noto‘g‘ri tanlov!\n"; return; }
    if (royxat->empty()) {
        cout << turNomi << " ro‘yxati bo‘sh.\n";
        return;
    }
    cout << "\n" << turNomi << ":\n";
    for (size_t i = 0; i < royxat->size(); ++i)
        cout << i + 1 << ". " << (*royxat)[i].muallif << " - " << (*royxat)[i].nom << 
endl;
}
int main() {
    int tanlov;
    do {
        cout << "\nKutubxona ARM\n1. Manba qo‘shish\n2. Adabiyotlar\n3. 
Maqolalar\n4. Dissertatsiyalar\n0. Chiqish\nTanlov: ";
        cin >> tanlov;
        cin.ignore();
        if (tanlov == 1) manbaKiritish();
        else if (tanlov >= 2 && tanlov <= 4) oynaniKorish(tanlov - 1);
        else if (tanlov == 0) cout << "Dastur yakunlandi.\n";
        else cout << "Noto‘g‘ri tanlov!\n";
    } while (tanlov != 0);
    return 0;
}
26 Xulosa
  Axborot   resurs   markazi   (ARM)   –   bu   ta’lim   muassasalarida,   ilmiy   va
madaniy   tashkilotlarda   axborot   bilan   ishlashni   tashkil   etuvchi   muhim   bo‘g‘indir.
Uning   asosiy   vazifasi   –   foydalanuvchilarni   zamonaviy,   ishonchli   va
tizimlashtirilgan   axborot   resurslari   bilan   ta’minlashdan   iborat.   ARM   kutubxona,
elektron   axborot   bazalari,   raqamli   resurslar,   ilmiy   maqolalar,   dissertatsiyalar   va
boshqa   axborot   manbalarini   bir   markazda   jamlaydi   hamda   ulardan   samarali
foydalanish imkonini yaratadi.
Bugungi   kunda   axborot   texnologiyalarining   jadal   rivojlanishi   ARM   oldiga
yangi   vazifalarni   qo‘ymoqda.   Bu   markazlar   endilikda   faqat   an’anaviy   kutubxona
sifatida   emas,   balki   raqamli   kutubxona,   o‘quv-uslubiy   portal,   onlayn   resurslar
platformasi   sifatida   ham   faoliyat   yuritmoqda.   Shuningdek,   ARM
foydalanuvchilarga tezkor qidiruv, kataloglashtirish, elektron shaklda foydalanish,
saqlash va tahlil qilish xizmatlarini ham taklif etadi.
ARMning   faoliyati   ta’lim   jarayonining   sifatini   oshirish,   mustaqil   ta’limni
rivojlantirish   va  ilmiy  izlanishlarga   zamin   yaratishda   muhim   rol   o‘ynaydi.  Uning
samarali   tashkil   etilishi   –   bilim   resurslariga   ochiq,   tizimli   va   qulay   tarzda   kirish
imkonini ta’minlab, o‘quvchi va tadqiqotchilarning axborotga bo‘lgan ehtiyojlarini
to‘liq qondiradi.
Bundan   tashqari   talabalar   resurs   markazidagi   qulayliklar   yani   zamonaviy
kompuyterlar   bilan   jixozlangan   xonalarda   o‘z   ishlarini   mustaqil,   ilimiy   va
desertatsiyalarini   yoziib   va   axborot   resurs   markazidagi   adabyotlardan   foydalanib
b’lo baholar olishlari asosiy omilidir.
Shu   bois,   Axborot   resurs   markazlari   zamonaviy   ta’lim   tizimining   ajralmas
qismi   bo‘lib,   ularning   rivojlanishi   va   yangilanishi   uzluksiz   axborot   makonini
yaratish va jamiyatning intellektual salohiyatini oshirishga xizmat qiladi.
27 Foydalanilgan adabyotlar
1. Stroustrup, B. (2013).  The C++ Programming Language  (4th ed.). Addison-
Wesley. 123-bet.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   8-oktabrdagi   Farmoni.
O‘zbekiston   Respublikasi   oliy   ta’lim   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasi . Toshkent: Adolat nashriyoti. 12-bet.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   28-yanvardagi   Farmoni.
Raqamli   O‘zbekiston   –   2030   strategiyasi .   Toshkent:   Adolat   nashriyoti.   8-
bet.
4. Schildt, H. (2011).   C++:  The Complete Reference   (4th ed.). McGraw-Hill.
245-bet.
5. Alimova,   Z.   (2020).   Axborot-kutubxona   tizimlari   va   raqamli
transformatsiya . Toshkent: Akademnashr. 89-bet.
6. Deitel, P., & Deitel, H. (2016).   C++  How to Program   (10th ed.). Pearson.
156-bet.
7. Mirziyoyev,   Sh.   M.   (2020).   Yangi   O‘zbekiston   strategiyasi:   Ta’lim   va
innovatsiyalar . Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti. 45-bet.
8. ISO/IEC   27001:2013.   Information   technology   –   Security   techniques   –
Information   security   management   systems   –   Requirements .   International
Organization for Standardization. 15-bet.
9. Sommerville, I. (2015).  Software Engineering  (10th ed.). Pearson. 321-bet.
10. Axborot   Texnologiyalari   va   Kommunikatsiyalarni   Rivojlantirish   Vazirligi.
(2023). Toshkent: InfoCOM. 67-bet.
11. Pressman,   R.   S.   (2014).   Software   Engineering:   A   Practitioner’s   Approach
(8th ed.). McGraw-Hill. 198-bet.
28 Foydalanilgan saytlar
1. https://unesdoc.unesco.org   
2. https://fdu.uz/   
3. https://www.dublincore.org/specifications/dublin-core/dces/   
4. https://unilibrary.uz   
5. https://www.loc.gov/marc/bibliographic/   
29

Axborot resurs markazi uchun avtomatlashtirilgan tizim  kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Talabalar bilimini baholovchi dastur yaratish
  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский