Banklar faoliyatini tashkil etish, ularni ro‘yxatdan o‘tkazish, litsenziyalash 25

B anklar faoliyatini tashkil etish, ularni ro‘yxatdan o‘tkazish, litsenziyalash
Reja:
Kirish
Asosiy qism
1. Banklar faoliyatini tashkil etish
2. Banklarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi
3. Banklarni litsenziyalash jarayoni
Xulosa  va  foydalanilgan manbalar Banklar faoliyatini tashkil etish, ularni ro‘yxatdan o‘tkazish, litsenziyalash
Kirish
Zamonaviy   iqtisodiyotda   bank   tizimi   asosiy   moliyaviy   institutlardan   biri   hisoblanadi.
Banklar   nafaqat   kapital   aylanishini   ta’minlash,   balki   investitsiyalarni   jalb   qilish,
tadbirkorlikni   rivojlantirish   va   aholining   moliyaviy   ehtiyojlarini   qondirishga   xizmat
qiladi.   Mamlakat   iqtisodiyotining   barqarorligi   ko‘p   jihatdan   bank   tizimining
rivojlanganlik   darajasiga   bog‘liq   bo‘lib,   uning   samarali   faoliyat   yuritishi   mamlakat
moliyaviy tizimining ishonchliligini ta’minlaydi.
Mazkur   tadqiqot   banklarning   tashkil   etilishi,   ularni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va
litsenziyalash   jarayonlarining   tartibini   yoritishga   bag‘ishlanadi.   Ushbu   jarayonlarning
huquqiy asoslari, tahlil va dalillar bilan mustahkamlangan holda keltiriladi.
 Banklarning iqtisodiyotdagi o‘rni va ahamiyati
Banklar iqtisodiyotning uzviy qismi hisoblanib, moliyaviy tizimning barqaror ishlashini
ta’minlaydi.  Ularning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
 Moliyaviy   resurslarni   jamlash   va   taqsimlash   –   aholi   va   tadbirkorlardan
jamlangan depozitlarni kredit sifatida berish orqali iqtisodiy faollikni oshiradi.
 Pul   aylanishini   ta’minlash   –   to‘lov   tizimlari   orqali   iqtisodiyotning   uzluksiz
faoliyat yuritishini qo‘llab-quvvatlaydi.
 Investitsiyalarni   moliyalashtirish   –   ishlab   chiqarish   va   xizmatlar   sohasiga
sarmoya kiritish orqali iqtisodiy o‘sishga hissa qo‘shadi.
 Risklarni   boshqarish   –   sug‘urta,   kafil   kreditlar   va   boshqa   moliyaviy
instrumentlar orqali korxonalar va aholining moliyaviy xatarlarini kamaytiradi.
Misol   uchun,   O‘zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklari   tomonidan   kichik   va   o‘rta
biznesni   kreditlash   bo‘yicha   turli   dasturlar   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   ular   iqtisodiy
o‘sishga   turtki   bermoqda.   Markaziy   bank   statistik   ma’lumotlariga   ko‘ra,   2023-yilda
banklar tomonidan berilgan kreditlar hajmi 450 trillion so‘mdan oshgan.
 Bank tizimining rivojlanish tarixi va zamonaviy tendensiyalar
Bank   tizimi   uzoq   tarixga   ega   bo‘lib,   uning   ildizlari   qadimgi   sivilizatsiyalar   davriga
borib   taqaladi.   Hozirgi   zamonaviy   banklar   rivojlanish   bosqichlari   quyidagicha
ifodalanadi:  Dastlabki   davr   –   Qadimgi   Misr,   Bobil   va   Rim   imperiyasida   sodda   pul
muomalasi va qarz berish tizimlari mavjud bo‘lgan.
 O‘rta   asrlar   –   Yevropada   bank   institutlari   paydo   bo‘lib,   ilk   kredit   va   to‘lov
tizimlari shakllangan.
 Zamonaviy davr   – XX asrda Markaziy banklar faoliyati shakllanib, bank tizimi
tartibga solina boshlagan.
 Raqamli   inqilob   –   XXI   asrda   bank   tizimi   texnologiyalar   asosida   rivojlanib,
onlayn banking va mobil ilovalar ommalashgan.
Bugungi   kunda   O‘zbekistonda   bank   tizimi   islohotlar   orqali   takomillashtirilmoqda.
Markaziy   bank   tomonidan   olib   borilayotgan   monetar   siyosat,   xususan,   banklarning
kapitalizatsiya   darajasini   oshirish   va   raqamlashtirish   jarayonlari   bank   xizmatlarini
kengaytirishga xizmat qilmoqda.
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish jarayoni
Bank   tashkil   qilish   tartibi   qat’iy   huquqiy-me’yoriy   talablar   asosida   amalga   oshiriladi.
O‘zbekistonda banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish jarayoni quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga
oladi:
1. Bankni   tashkil   etish   bo‘yicha   tashabbus   –   yuridik   yoki   jismoniy   shaxslar
tomonidan bank ochish tashabbusi ilgari suriladi.
2. Hujjatlar   to‘plami   tayyorlanadi   –   Ustav,   ta’sischilar   tarkibi,   bankning
moliyaviy modeli va boshqa hujjatlar Markaziy bankka taqdim etiladi.
3. Davlat ro‘yxatidan o‘tkazish   – Markaziy bank tomonidan ariza ko‘rib chiqilib,
ijobiy baholangan taqdirda bank davlat reyestriga kiritiladi.
Misol   uchun,   O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   yangi   banklar   faoliyati   kengaymoqda.
2021-yilda   Xalq   banki,   Ipoteka   bank   va   boshqa   tijorat   banklari   o‘z   xizmat   turlarini
ko‘paytirgan.
 Bank faoliyatini litsenziyalash jarayoni
Bank faoliyatini boshlash va uni qonuniy asosda yuritish uchun litsenziya olish muhim
bosqich   hisoblanadi.   O‘zbekistonda   banklarning   litsenziyalanishi   quyidagicha   amalga
oshiriladi: 1. Litsenziya olish uchun ariza berish  – bankni tashkil etuvchi shaxslar Markaziy
bankka murojaat qiladi.
2. Moliyaviy   va   huquqiy   ekspertiza   –   Markaziy   bank   bankning   kapitali,
boshqaruv tuzilmasi va biznes modelini tahlil qiladi.
3. Litsenziya   berish   yoki   rad   etish   –   barcha   talablar   bajarilganda   litsenziya
beriladi, aks holda kamchiliklar aniqlansa, ularni bartaraf etish talab qilinadi.
O‘zbekistonda   so‘nggi   yillarda   xalqaro   standartlarga   mos   ravishda   bank   tizimini
rivojlantirish   jarayonlari   jadallashgan.   Masalan,   2022-yilda   Markaziy   bank   tomonidan
tijorat   banklari   uchun   kapital   yetarliligi   va   likvidlik   bo‘yicha   yangi   me’yorlar   joriy
qilindi.Banklar   iqtisodiyotning   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchlaridan   biri   bo‘lib,
ularning barqaror faoliyati mamlakat moliyaviy tizimining mustahkamligi uchun muhim
omil   hisoblanadi.   Banklarning   tashkil   etilishi,   ularni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va
litsenziyalash jarayonlari qonunchilik normalari asosida qat’iy tartibga solingan bo‘lib,
bu tizim bank xizmatlarining sifatini oshirish va mijozlar manfaatlarini himoya qilishga
xizmat   qiladi.Hozirgi   sharoitda   bank   tizimini   yanada   isloh   qilish,   raqamli   bank
xizmatlarini   kengaytirish   va   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   orqali   mamlakat
iqtisodiy   taraqqiyotini   jadallashtirish   imkoniyati   mavjud.   Shuningdek,   kichik   va   o‘rta
biznesni   qo‘llab-quvvatlash,   aholi   uchun   qulay   moliyaviy   xizmatlar   ko‘rsatish   bank
tizimining ustuvor yo‘nalishlaridan bo‘lib qoladi.
Banklar faoliyatini tashkil etish
 Bank tushunchasi va uning asosiy funksiyalari
Bank   -   bu   yuridik   shaxs   bo‘lib,   u   pul   mablag‘larini   jalb   qilish,   kredit   berish,   hisob-
kitoblarni amalga oshirish va boshqa moliyaviy operatsiyalarni  bajaruvchi  tashkilotdir.
Banklar  jamiyat  iqtisodiyotining ajralmas qismi  hisoblanib, ular iqtisodiy rivojlanishni
ta’minlashda muhim o‘rin tutadi.
Banklarning asosiy funksiyalariga quyidagilar kiradi:
1. Depozitlarni jalb qilish  – jismoniy va yuridik shaxslarning mablag‘larini saqlash
hamda ularga foiz to‘lash orqali kapitalni jamlash.
2. Kreditlash   –   mijozlarga   turli   kredit   mahsulotlarini   taqdim   etish   orqali   iqtisodiy
faollikni rag‘batlantirish. 3. Hisob-kitob   xizmatlarini   ko‘rsatish   –   mijozlar   o‘rtasida   pul   o‘tkazmalari,
valyuta ayirboshlash va boshqa to‘lov operatsiyalarini amalga oshirish.
4. Investitsion   faoliyat   –   qimmatli   qog‘ozlarga   sarmoya   kiritish   orqali   bozor
ishtirokchilarining moliyaviy barqarorligini ta’minlash.
5. To‘lov   tizimini   tashkil   etish   –   mamlakat   ichida   va   xalqaro   maydonda   elektron
to‘lov tizimlari orqali tranzaktsiyalarni amalga oshirish.
6. Moliyaviy   maslahat   berish   –   tadbirkorlar   va   jismoniy   shaxslar   uchun
investitsiya, soliq va boshqa moliyaviy masalalar bo‘yicha maslahat xizmatlarini
ko‘rsatish.
Misol:   O‘zbekistonda  faoliyat   yurituvchi  Xalq   banki,  Milliy  bank  va  Asakabank  yirik
banklarga   misol   bo‘lib,   ular   nafaqat   kredit   berish,   balki   jamg‘arma   hisobvaraqlari,
ipoteka kreditlari va boshqa moliyaviy xizmatlarni ham ko‘rsatadi.
Banklar turlari va ularning ixtisoslashuvi
Banklar o‘z faoliyat yo‘nalishiga qarab quyidagi turlarga ajratiladi:
1. Markaziy   bank   –   mamlakatning   asosiy   banki   bo‘lib,   u   pul-kredit   siyosatini
yuritadi,   milliy   valyuta   barqarorligini   ta’minlaydi   hamda   tijorat   banklarining
faoliyatini   nazorat   qiladi.   O‘zbekistonda   bu   vazifani   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki bajaradi.
2. Tijorat   banklari   –   mijozlarga   turli   xil   moliyaviy   xizmatlarni   taqdim   etuvchi
banklardir. Ular asosan kredit berish, depozitlarni jalb qilish va boshqa moliyaviy
operatsiyalarni bajaradi.
3. Investitsiya banklari  – qimmatli qog‘ozlar bilan ishlovchi, korporativ mijozlarga
xizmat ko‘rsatuvchi va kapital bozorlarida faoliyat yurituvchi banklardir.
4. Ipoteka   banklari   –   uy-joy   kreditlarini   ajratish   bilan   shug‘ullanuvchi   banklar
bo‘lib, aholining uy-joy sharoitlarini yaxshilashga xizmat qiladi.
5. Islom banklari  – foizsiz moliyaviy operatsiyalarni amalga oshiruvchi banklardir.
Ushbu banklar shariat qonun-qoidalariga asoslangan xizmatlar ko‘rsatadi.
Misol:   Xalqaro   tajribada   "JPMorgan   Chase",   "Goldman   Sachs"   kabi   yirik   investitsiya
banklari   mavjud   bo‘lib,   ular   fond   bozorlarida   faoliyat   yuritadi.   O‘zbekistonda   esa
Agrobank, Ipoteka bank kabi banklar o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha xizmatlar taqdim etadi.  Bank faoliyatining huquqiy asoslari
Bank   tizimining   huquqiy   asoslari   mamlakat   konstitutsiyasi,   Markaziy   bank   qonunlari,
tijorat   banklari   to‘g‘risidagi   qonunlar   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   bilan   tartibga
solinadi.  O‘zbekistonda bank tizimining asosiy huquqiy hujjatlari quyidagilardan iborat:
1. O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   –   moliyaviy   tashkilotlar
faoliyatining umumiy prinsiplarini belgilaydi.
2. “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonun  – tijorat banklarining faoliyat
yuritish tartibini belgilab beradi.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   to‘g‘risidagi   Qonun   –   Markaziy
bankning vakolatlari va funksiyalarini belgilaydi.
4. Moliyaviy   monitoring   to‘g‘risidagi   Qonun   –   banklarda   pul   yuvish   va
korrupsiya xavfini oldini olish choralarini belgilaydi.
Bundan tashqari, xalqaro moliyaviy tashkilotlar, masalan, Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi
(IMF)   va   Jahon   banki   tomonidan   ishlab   chiqilgan   moliyaviy   barqarorlik   standartlari
bank tizimining rivojlanishida muhim ahamiyat kasb etadi.
Misol:   O‘zbekistonda   2019-yilda   bank   tizimini   isloh   qilish   bo‘yicha   yangi   qonunlar
qabul   qilingan   bo‘lib,   ular   bank   xizmatlarining   raqobatbardoshligini   oshirishga
qaratilgan.Banklar   mamlakat   iqtisodiyotida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ularning   asosiy
vazifasi   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   investitsiyalarni   rivojlantirish   va   jismoniy
hamda   yuridik   shaxslarga   moliyaviy   xizmatlar   ko‘rsatishdan   iborat.   Zamonaviy   bank
tizimi   nafaqat   kreditlash   va   depozit   xizmatlarini   taqdim   etadi,   balki   turli   investitsion
loyihalarni   ham   qo‘llab-quvvatlaydi.   Banklarning   ishonchliligi   esa   ularning   huquqiy
asoslari va davlat tomonidan nazorat qilinishi orqali ta’minlanadi.
Kelajakda O‘zbekiston bank tizimining raqamlashtirilishi, xalqaro moliyaviy bozorlarga
integratsiyasi   va   aholiga   yanada   sifatli   xizmat   ko‘rsatish   bo‘yicha   keng   ko‘lamli
islohotlar amalga oshirilishi kutilmoqda.
Banklarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi va talablari
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish mamlakatning moliyaviy tizimini tartibga solish hamda
barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   muhim   jarayonlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu jarayon   banklarning   qonuniy   faoliyat   yuritishini   kafolatlash,   ularning   moliyaviy
mustahkamligi   va   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatish   qobiliyatini   baholash   uchun   Markaziy
bank yoki vakolatli davlat organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazishning   umumiy   tartibi   quyidagi   bosqichlarni   o‘z   ichiga
oladi:
 Tashabbuskorlarning   arizasi   va   dastlabki   tekshiruv   –   Yangi   bank   tashkil
etishni maqsad qilgan yuridik yoki jismoniy shaxslar Markaziy bankka murojaat
qiladi. Ushbu bosqichda bank tashkilotchilarining moliyaviy holati, biznes-rejasi
va moliyaviy barqarorlikka ta’siri tahlil qilinadi.
 Ustav   fondini   shakllantirish   –   Bankni   tashkil   etish   uchun   talab   etiladigan
minimal   ustav   fondi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   miqdorda   bo‘lishi   kerak.
Ustav fondining hajmi mamlakat iqtisodiyoti va bank tizimining talablariga mos
ravishda aniqlanadi.
 Huquqiy   ekspertiza   va   ruxsat   berish   jarayoni   –   Bankning   ustavi,   tashkil
etuvchilarining   shaffofligi,   ularning   noqonuniy   faoliyat   bilan   bog‘liqligi
tekshiriladi.   Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   yoki   tegishli   organlar   bankning
biznes-rejasi hamda moliyaviy strategiyasini ko‘rib chiqadi.
 Ro‘yxatdan  o‘tkazish  va  litsenziyalash   –  Tekshiruvlar  muvaffaqiyatli  o‘tgach,
Markaziy   bank   bankning   ro‘yxatdan   o‘tganligini   tasdiqlaydi   va   unga   bank
faoliyatini   yuritish   uchun   litsenziya   beradi.   Litsenziya   bankning   qaysi   faoliyat
turlarini amalga oshirishi mumkinligini belgilaydi.
Banklarni tashkil etishda zaruriy hujjatlar
Bankni   tashkil   etish   va   ro‘yxatdan   o‘tkazish   uchun   quyidagi   hujjatlar   taqdim   etilishi
lozim:
 Tashkil   etuvchilar   tomonidan   yozilgan   ariza   –   Bank   tashkil   etishni   istagan
shaxslar tomonidan Markaziy bankka rasmiy murojaat qilinadi.
 Ustav   –   Bankning   tashkiliy   tuzilishi,   faoliyat   doirasi   va   boshqaruv   tizimi
belgilangan asosiy hujjat hisoblanadi.
 Biznes-reja  – Bankning strategiyasi, iqtisodiy rejalari, kapital yetarliligi, risklarni
boshqarish rejasi va prognozlari batafsil yoritilgan hujjat.  Moliyaviy   hisobotlar   va   moliyaviy   tahlil   natijalari   –   Agar   bankni   tashkil
etuvchilar   boshqa   moliyaviy   tuzilmalarga   ega   bo‘lsa,   ularning   hisoboti   taqdim
etiladi.
 Tashkilotchilarning   shaxsiy   ma’lumotlari   –   Bank   asoschilarining   qonuniy
faoliyat   bilan   shug‘ullanish   huquqi,   ularning   moliyaviy   obro‘si   va   ilgari
moliyaviy qonunbuzarliklarga aloqadorligi tekshiriladi.
 Litsenziya   olish   uchun   talab   etiladigan   hujjatlar   –   Markaziy   bankning
qonunchilik talablariga muvofiq tayyorlangan maxsus hujjatlar to‘plami.
Markaziy bankning roli va nazorati
Markaziy bank bank tizimining samarali ishlashini ta’minlash uchun muhim vakolat va
nazorat   vositalariga   ega.   U   banklarning   barqaror   ishlashi,   kredit   siyosatining   to‘g‘ri
yo‘naltirilishi   va   mijozlarning   huquqlarini   himoya   qilish   uchun   quyidagi   vazifalarni
bajaradi:
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish va litsenziyalash  – Bankning bozorga kirish talablari
Markaziy bank tomonidan belgilangan standartlarga javob berishi lozim.
Moliyaviy barqarorlikni monitoring qilish   – Banklarning kapital yetarliligi, aktivlari
sifati, likvidligi va risklarni boshqarish tizimlarini baholaydi.
Qonunchilik   va   tartib-qoidalar   ijrosini   ta’minlash   –   Banklarning   mamlakat
qonunchiligiga   rioya   qilishi,   jumladan,   pul   yuvish   va   noqonuniy   moliyaviy
operatsiyalarni oldini olish bo‘yicha nazorat olib boradi.
Pul-kredit siyosatini olib borish   – Mamlakatdagi inflyatsiya darajasini nazorat qilish,
pul   massasini   boshqarish   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun   Markaziy   bank
tomonidan amalga oshiriladigan muhim chora-tadbirlar.
Banklarning yopilishi yoki qayta tashkil etilishi jarayonlarini nazorat qilish  – Agar
bank   moliyaviy   qiyinchiliklarga   duch   kelsa,   Markaziy   bank   uning   qayta
moliyalashtirilishini   yoki   yopilishini   tartibga   soladi.Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish
tartibi moliyaviy barqarorlikni ta’minlashda muhim ahamiyat kasb etadi. Ushbu jarayon
banklarning   shaffofligi,   ishonchliligi   va   mijozlarga   sifatli   xizmat   ko‘rsatishini
kafolatlaydi.   Markaziy   bank   esa   ushbu   tizimning   barqaror   ishlashini   ta’minlab,
moliyaviy muhitni tartibga solish va nazorat qilish orqali iqtisodiy rivojlanishga xizmat qiladi.   Shunday   qilib,   banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va   ular   ustidan   nazorat   o‘rnatish
mamlakatning   moliyaviy   tizimi   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   masalalardan
biridir.
Banklarni litsenziyalash jarayoni
Bank faoliyatini boshlash uchun litsenziya olish tartibi
Bank   faoliyatini   boshlash   uchun   litsenziya   olish   tartibi   muayyan   huquqiy   va   iqtisodiy
talablarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘zbekiston   Respublikasining   "Banklar   va   bank   faoliyati
to‘g‘risida"gi   qonuniga   muvofiq,   har   qanday   yangi   bank   faoliyatni   boshlashdan   oldin
Markaziy   bankdan   rasmiy   ruxsat   olishi   lozim.   Litsenziya   olish   uchun   bank
tashabbuskorlari dastlab quyidagi bosqichlardan o‘tadilar:
1. Dastlabki   hujjatlar   tayyorlash   –   Bank   tashkil   etuvchilari   dastlab   biznes-reja,
moliyaviy reja va aksiyadorlik tarkibi bo‘yicha ma’lumotlarni tayyorlaydi.
2. Ariza   topshirish   –   Markaziy   bankka   litsenziya   olish   uchun   rasmiy   ariza
topshiriladi.   Arizada   bankning   huquqiy   maqomi,   ustav   kapitali   miqdori   va
bankning moliyaviy barqarorligini kafolatlovchi hujjatlar bo‘lishi shart.
3. Tahlil   va   ekspertiza   –   Markaziy   bank   mutaxassislari   bankning   moliyaviy
holatini,   tashkil   etuvchilarning   obro‘sini   va   rejalashtirilgan   faoliyatning
qonuniyligini o‘rganadi.
4. Litsenziya   berish   –   Agar   barcha   talablarga   javob   berilsa,   Markaziy   bank
tomonidan   litsenziya   beriladi   va   bank   rasmiy   ravishda   faoliyatini   boshlashi
mumkin.
5. Nazorat   va   monitoring   –   Litsenziyaga   ega   bo‘lgan   banklar   Markaziy   bank
tomonidan doimiy nazorat qilinadi.
Litsenziyalash shartlari va talablar
Bank faoliyatini litsenziyalash qat’iy talablarga asoslangan bo‘lib, uning asosiy maqsadi
bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlashdir.   Quyidagi   shartlar   va   talablar   banklar
uchun majburiy hisoblanadi:
1. Ustav kapitali   – Bank minimal ustav kapitaliga ega bo‘lishi kerak. O‘zbekiston
Respublikasi   qonunchiligiga   ko‘ra,   bu   miqdor   har   yili   qayta   ko‘rib   chiqiladi   va
Markaziy bank tomonidan belgilab beriladi. 2. Tashkil   etuvchilarning   obro‘si   –   Bankning   tashkil   etuvchilari   va   aksiyadorlari
yuridik   toza   bo‘lishi,   ya’ni   moliyaviy   firibgarlik   yoki   korrupsiya   bilan   bog‘liq
jinoyatlarga aloqador bo‘lmasligi lozim.
3. Ichki   boshqaruv   tizimi   –   Bank   mijozlarning   mablag‘larini   himoya   qilish   va
qonunchilikka rioya qilish uchun ichki boshqaruv va risklarni boshqarish tizimiga
ega bo‘lishi shart.
4. Biznes-reja   va   moliyaviy   barqarorlik   –   Bank   o‘zining   kelajakdagi   faoliyati,
moliyaviy   strategiyasi   va   rentabelligini   isbotlovchi   biznes-reja   taqdim   etishi
lozim.
5. Axborot   xavfsizligi   va   texnologiyalar   –   Zamonaviy   bank   tizimlari   uchun
axborot xavfsizligi katta ahamiyatga ega bo‘lib, bank o‘zining IT infratuzilmasini
yuqori darajada ta’minlashi shart.
Litsenziya berish va bekor qilish holatlari
Bank   litsenziyasi   muayyan   shartlar   asosida   beriladi   va   agar   bank   qonunbuzarliklarga
yo‘l qo‘ysa yoki faoliyatini talab darajasida bajarmasa, Markaziy bank uni bekor qilish
vakolatiga   ega.   Quyidagi   holatlar   litsenziya   berish   yoki   bekor   qilishga   sabab   bo‘lishi
mumkin:
1. Litsenziya berish shartlari
o Bank barcha litsenziyalash talablariga javob bersa.
o Moliyaviy jihatdan barqaror ekanligi isbotlansa.
o Bank rahbariyati yetarli tajribaga ega bo‘lsa.
o Bankning faoliyati iqtisodiy va huquqiy talablarni buzmasa.
2. Litsenziya bekor qilish sabablari
o Bank moliyaviy majburiyatlarini bajarmasa va to‘lov qobiliyati yo‘qolsa.
o Bank   firibgarlik   yoki   noqonuniy   moliyaviy   operatsiyalar   bilan
shug‘ullansa.
o Markaziy bank tomonidan belgilangan tartib-qoidalar buzilsa.
o Ichki audit va nazorat tizimi samarasiz ishlasa.
o Litsenziyalash   shartlariga   rioya   qilinmasa   yoki   xatolar   qayta-qayta
takrorlansa. Banklarni   litsenziyalash   jarayoni   mamlakatning   moliyaviy   tizimi   barqarorligini
ta’minlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Litsenziyalash   talablari   va   shartlari   bank
tizimining   ishonchliligini   oshirishga   qaratilgan   bo‘lib,   ularning   qat’iy   bajarilishi
Markaziy   bank   tomonidan   nazorat   qilinadi.   Litsenziya   berish   va   uni   bekor   qilish
bo‘yicha   qabul   qilinadigan   qarorlar   bankning   moliyaviy   barqarorligiga,   qonunlarga
rioya qilishiga va mamlakat iqtisodiy taraqqiyotiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.
Banklarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish tartibi va talablari
Banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish mamlakatning moliyaviy tizimini tartibga solish hamda
barqarorligini   ta’minlash   maqsadida   muhim   jarayonlardan   biri   hisoblanadi.   Ushbu
jarayon   banklarning   qonuniy   faoliyat   yuritishini   kafolatlash,   ularning   moliyaviy
mustahkamligi   va   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatish   qobiliyatini   baholash   uchun   Markaziy
bank yoki vakolatli davlat organlari tomonidan amalga oshiriladi.
Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazishning   umumiy   tartibi   quyidagi   bosqichlarni   o‘z   ichiga
oladi:
 Tashabbuskorlarning   arizasi   va   dastlabki   tekshiruv   –   Yangi   bank   tashkil
etishni maqsad qilgan yuridik yoki jismoniy shaxslar Markaziy bankka murojaat
qiladi. Ushbu bosqichda bank tashkilotchilarining moliyaviy holati, biznes-rejasi
va moliyaviy barqarorlikka ta’siri tahlil qilinadi.
 Ustav   fondini   shakllantirish   –   Bankni   tashkil   etish   uchun   talab   etiladigan
minimal   ustav   fondi   qonun   hujjatlarida   belgilangan   miqdorda   bo‘lishi   kerak.
Ustav fondining hajmi mamlakat iqtisodiyoti va bank tizimining talablariga mos
ravishda aniqlanadi.
 Huquqiy   ekspertiza   va   ruxsat   berish   jarayoni   –   Bankning   ustavi,   tashkil
etuvchilarining   shaffofligi,   ularning   noqonuniy   faoliyat   bilan   bog‘liqligi
tekshiriladi.   Bundan   tashqari,   Markaziy   bank   yoki   tegishli   organlar   bankning
biznes-rejasi hamda moliyaviy strategiyasini ko‘rib chiqadi.
 Ro‘yxatdan  o‘tkazish  va  litsenziyalash   –  Tekshiruvlar  muvaffaqiyatli  o‘tgach,
Markaziy   bank   bankning   ro‘yxatdan   o‘tganligini   tasdiqlaydi   va   unga   bank faoliyatini   yuritish   uchun   litsenziya   beradi.   Litsenziya   bankning   qaysi   faoliyat
turlarini amalga oshirishi mumkinligini belgilaydi.
 Banklarni tashkil etishda zaruriy hujjatlar
Bankni   tashkil   etish   va   ro‘yxatdan   o‘tkazish   uchun   quyidagi   hujjatlar   taqdim   etilishi
lozim:
 Tashkil   etuvchilar   tomonidan   yozilgan   ariza   –   Bank   tashkil   etishni   istagan
shaxslar tomonidan Markaziy bankka rasmiy murojaat qilinadi.
 Ustav   –   Bankning   tashkiliy   tuzilishi,   faoliyat   doirasi   va   boshqaruv   tizimi
belgilangan asosiy hujjat hisoblanadi.
 Biznes-reja  – Bankning strategiyasi, iqtisodiy rejalari, kapital yetarliligi, risklarni
boshqarish rejasi va prognozlari batafsil yoritilgan hujjat.
 Moliyaviy   hisobotlar   va   moliyaviy   tahlil   natijalari   –   Agar   bankni   tashkil
etuvchilar   boshqa   moliyaviy   tuzilmalarga   ega   bo‘lsa,   ularning   hisoboti   taqdim
etiladi.
 Tashkilotchilarning   shaxsiy   ma’lumotlari   –   Bank   asoschilarining   qonuniy
faoliyat   bilan   shug‘ullanish   huquqi,   ularning   moliyaviy   obro‘si   va   ilgari
moliyaviy qonunbuzarliklarga aloqadorligi tekshiriladi.
 Litsenziya   olish   uchun   talab   etiladigan   hujjatlar   –   Markaziy   bankning
qonunchilik talablariga muvofiq tayyorlangan maxsus hujjatlar to‘plami.
 Markaziy bankning roli va nazorati
Markaziy bank bank tizimining samarali ishlashini ta’minlash uchun muhim vakolat va
nazorat   vositalariga   ega.   U   banklarning   barqaror   ishlashi,   kredit   siyosatining   to‘g‘ri
yo‘naltirilishi   va   mijozlarning   huquqlarini   himoya   qilish   uchun   quyidagi   vazifalarni
bajaradi:
 Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va   litsenziyalash   –   Bankning   bozorga   kirish
talablari Markaziy bank tomonidan belgilangan standartlarga javob berishi lozim.
 Moliyaviy   barqarorlikni   monitoring   qilish   –   Banklarning   kapital   yetarliligi,
aktivlari sifati, likvidligi va risklarni boshqarish tizimlarini baholaydi.  Qonunchilik   va   tartib-qoidalar   ijrosini   ta’minlash   –   Banklarning   mamlakat
qonunchiligiga   rioya   qilishi,   jumladan,   pul   yuvish   va   noqonuniy   moliyaviy
operatsiyalarni oldini olish bo‘yicha nazorat olib boradi.
 Pul-kredit  siyosatini  olib borish   – Mamlakatdagi  inflyatsiya  darajasini  nazorat
qilish,   pul   massasini   boshqarish   va   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   uchun
Markaziy bank tomonidan amalga oshiriladigan muhim chora-tadbirlar.
 Banklarning yopilishi yoki qayta tashkil etilishi jarayonlarini nazorat qilish
– Agar   bank moliyaviy  qiyinchiliklarga  duch kelsa,   Markaziy  bank uning  qayta
moliyalashtirilishini yoki yopilishini tartibga soladi.
Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   tartibi   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim
ahamiyat kasb etadi. Ushbu jarayon banklarning shaffofligi, ishonchliligi va mijozlarga
sifatli   xizmat   ko‘rsatishini   kafolatlaydi.   Markaziy   bank   esa   ushbu   tizimning   barqaror
ishlashini ta’minlab, moliyaviy muhitni tartibga solish va nazorat qilish orqali iqtisodiy
rivojlanishga   xizmat   qiladi.   Shunday   qilib,   banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va   ular
ustidan nazorat o‘rnatish mamlakatning moliyaviy tizimi uchun muhim ahamiyatga ega
bo‘lgan   masalalardan   biridir.Bank   tizimi   mamlakat   iqtisodiyotining   muhim   tarkibiy
qismi   hisoblanadi.   Banklarni   tashkil   etish   va   litsenziyalash   jarayoni   moliyaviy
barqarorlikni   ta’minlash   hamda   iqtisodiyotni   rivojlantirish   uchun   muhim   omillardan
biridir.   Ushbu   maqolada   banklarni   tashkil   etish   va   litsenziyalash   jarayonining
ahamiyati,   shuningdek,   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   tavsiyalar   tahlil
qilinadi.Banklarni   tashkil   etish   va   ularning   faoliyatini   litsenziyalash   jarayoni   iqtisodiy
barqarorlik va moliyaviy tizimning mustahkamligini ta’minlash uchun muhim ahamiyat
kasb etadi. Ushbu jarayon davlat  tomonidan qat’iy nazorat ostida amalga oshiriladi  va
banklarning   to‘liq   qonuniy   asosda   faoliyat   yuritishini   ta’minlaydi.   Quyida   ushbu
jarayonning   iqtisodiyotga   ta’siri   tahlil   qilinadi.Bank   tizimining   barqarorligi   mamlakat
iqtisodiyotining   umumiy   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Litsenziyalangan
banklar   mijozlarning   omonatlarini   himoya   qilish,   kredit   berish,   investitsiyalarni   jalb
qilish   kabi   muhim   vazifalarni   bajaradi.   Bank   tizimining   samarali   ishlashi
iqtisodiyotning turli sohalarida barqaror moliyaviy muhitni ta’minlaydi. Xulosa
Banklar   mamlakatda   investitsiya   jarayonlarini   faollashtirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Yangi   banklarning   tashkil   etilishi   va   ularning   litsenziyalash   jarayoni   investorlarga
ishonch   bag‘ishlaydi.   Chunki   faqat   litsenziyaga   ega   bo‘lgan   banklar   qonuniy   faoliyat
yuritishi   va   mijozlarga   xizmat   ko‘rsatishi   mumkin.   Natijada,   moliyaviy   tizimning
shaffofligi oshadi va iqtisodiy o‘sishga zamin yaratiladi.
Pul-kredit siyosatini tartibga solish
Markaziy bank tomonidan banklarning ro‘yxatdan o‘tkazilishi va litsenziyalash jarayoni
pul-kredit siyosatini samarali yuritishga yordam beradi. Litsenziyalangan banklar davlat
tomonidan belgilangan tartib-qoidalarga amal qilishga majbur bo‘lib, bu iqtisodiyotdagi
inflyatsiya va boshqa moliyaviy xavflarni kamaytirishga xizmat qiladi.
Bank tizimini yanada rivojlantirish bo‘yicha tavsiyalar
Mamlakat   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash   va   bank   tizimini   yanada   rivojlantirish
uchun quyidagi tavsiyalar berilishi mumkin:
Bank tizimida raqamli texnologiyalarni joriy etish
Hozirgi   kunda   raqamli   bank   xizmatlari   jadal   rivojlanmoqda.   Banklarning   onlayn
xizmatlarini kengaytirish, mobil ilovalarni takomillashtirish, fintech kompaniyalar bilan
hamkorlikni   kuchaytirish   orqali   mijozlarga   qulay   va   tezkor   xizmatlar   taqdim   etish
mumkin.
 Bank nazorati va shaffoflikni oshirish
Banklar   faoliyatining   shaffofligini   oshirish,   moliyaviy   hisobotlarning   ochiqligini
ta’minlash   orqali   jamiyatning   ularga   bo‘lgan   ishonchini   mustahkamlash   lozim.   Shu
bilan   birga,   davlat   tomonidan   banklarning   faoliyatini   doimiy   nazorat   qilish   tizimini
kuchaytirish maqsadga muvofiqdir.
Litsenziyalash jarayonini soddalashtirish
Yangi banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish va litsenziyalash jarayonini soddalashtirish, biroq,
shu   bilan   birga,   xavfsizlik   va   barqarorlik   talablariga   qat’iy   rioya   qilish   lozim.
Byurokratik to‘siqlarni kamaytirish orqali yangi moliyaviy institutlarning shakllanishiga
sharoit yaratish mumkin.
Kichik va o‘rta biznesni qo‘llab-quvvatlash Banklar   tomonidan   kichik   va   o‘rta   biznes   subyektlariga   kredit   berish   imkoniyatlarini
kengaytirish   lozim.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   mamlakatda   tadbirkorlik   faoliyatining
rivojlanishiga turtki bo‘ladi.
Xalqaro tajribani o‘rganish va tatbiq etish
Bank   tizimini   rivojlantirish   uchun   xalqaro   tajribani   o‘rganish   va   ilg‘or   amaliyotlarni
joriy   etish   muhim   hisoblanadi.   Xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni
kengaytirish va zamonaviy bank texnologiyalarini joriy etish orqali milliy bank tizimini
rivojlantirish   mumkin.Banklarni   tashkil   etish   va   litsenziyalash   jarayoni   mamlakat
iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va   moliyaviy
xizmatlar   sifatini   oshirish   uchun   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mamlakat   iqtisodiyotini
yanada   rivojlantirish   uchun   bank   tizimida   raqamli   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,
nazorat va shaffoflikni oshirish, litsenziyalash jarayonini optimallashtirish hamda kichik
va   o‘rta   biznesni   qo‘llab-quvvatlash   kabi   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   lozim.
Shuningdek,   xalqaro   tajribalarni   o‘rganish   va   ularni   milliy   bank   tizimiga   tatbiq   etish
orqali moliyaviy barqarorlikka erishish mumkin. Iqtisodiy   va   moliya   huquqi   fanidan     foydalanishingiz   mumkin   bo‘lgan   adabiyotlar,
kitoblar, maqolalar va boshqa manbalar  ro‘yxati 
Darsliklar va monografiyalar:
1. Ashurov H., Xakimov S., Jo‘raev A.  –  Moliya va moliyaviy nazorat  – Toshkent:
"Iqtisod-moliya", 2022.
2. Mirzakarimov   I.   –   Moliya   tizimi   va   davlat   byudjeti   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2021.
3. Abduqahhorov A., Nazarov O.  –  Moliya huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2020.
4. Yo‘ldoshev   Q.,   Karimov   B.   –   Bank   huquqi   asoslari   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2019.
5. Musayev O.  –  Iqtisodiyot nazariyasi  – Toshkent: "Sharq", 2018.
6. Xolbo‘tayev   O.,   Soliyev   T.   –   Moliya   va   byudjet   huquqi   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2023.
7. Soliev   T.   –   Moliyaviy-huquqiy   javobgarlik   va   uning   dolzarb   masalalari   –
Toshkent: "Iqtisod-moliya", 2022.
8. Kadirov Sh., Jo‘raqulov A.  –  Sug‘urta huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2017.
9. Babayev   A.   –   Kredit   va   moliyaviy   operatsiyalar   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:
"O‘zbekiston", 2018.
10. Ibodov   T.   –   Bank   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:   "Fan   va
texnologiya", 2020.
Ilmiy maqolalar va jurnallar:
11. “Moliya   va   soliq”   jurnali   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan nashr etiladi.
12. “Bank ishi va moliya bozori”  – Markaziy bank huzuridagi ilmiy-amaliy jurnal.
13. “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar”  jurnali – O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi nashri.
14. “Iqtisodiyot va huquq”  – O‘zbek Milliy Universiteti iqtisodiyot fakulteti jurnali. 15. Nurmatov   B.   –   O‘zbekistonda   moliyaviy   nazorat   tizimining   rivojlanish
tendensiyalari  // “Moliya va soliq” jurnali, 2021.
16. To‘xtamurodov   I.   –   Davlat   moliyaviy   nazoratining   asosiy   yo‘nalishlari   //
“Iqtisodiyot va huquq” jurnali, 2022.
17. Jalolov   A.   –   Byudjet   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   //   “Iqtisodiy   tadqiqotlar”
jurnali, 2021.
18. Shodmonov S.  –  Moliyaviy huquqbuzarliklarning huquqiy oqibatlari  // “Adolat”
jurnali, 2023.
19. Xamdamov   I.   –   Sug‘urta   tizimi   va   uning   iqtisodiyotdagi   roli   //   “Bank   ishi   va
moliya bozori” jurnali, 2020.
20. Karimov   Sh.   –   Byudjet   mablag‘laridan   samarali   foydalanish   muammolari   //
“Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” jurnali, 2021.
Rasmiy hujjatlar va qonunchilik bazasi:
21. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi  – 2023-yilgi tahriri.
22. O‘zbekiston Respublikasining “Byudjet kodeksi”  – 2022-yilgi tahriri.
23. O‘zbekiston Respublikasi “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuni  –
2019-yilgi tahriri.
24. O‘zbekiston   Respublikasi   “Sug‘urta   to‘g‘risida”gi   Qonuni   –   2021-yilgi
tahriri.
25. O‘zbekiston Respublikasi “Moliyaviy nazorat to‘g‘risida”gi Qonuni   – 2020-
yil.
26. O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Markaziy   bank   va   Davlat   soliq
qo‘mitasi rasmiy saytlaridagi hisobot va statistik ma’lumotlar .