Diniy ta’limotdan saboq berish tartibini buzish jinoyatining jinoiy-huquqiy tavsifi (nazariya va amaliyot)

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
FARG‘ONA DAVLAT UNIVERSITETI 
HUQUQ TA’LIMI KAFEDRASI 
Sirtqi ta’limi 60420100 – Yurisprudensiya(faoliyat turlari bo‘yicha)
yo‘nalishi    23.64-guruh talabasi --------------------------ning
Jinoyat huquqi
  fanidan  
DINIY  TA’LIMOTDAN  SABOQ  BERISH  TARTIBINI  BUZISH
JINOYATINING  JINOIY-HUQUQIY  TAVSIFI (NAZARIYA  VA
AMALIYOT )
m avzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:                                                         ______________________      
Farg‘ona shahri  – 2025-o‘quv    MUNDARIJA
Sirtqi   ta’limi   60420100   –   Yurisprudensiya(faoliyat   turlari
bo‘yicha)   yo‘nalishi   23.64-guruh   talabasi
--------------------------ning ................................. 1
Jinoyat huquqi ................................................. 1
 fanidan ....................................................... 1
Kirish
Mavzuning dolzarbligi:   O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach,
fuqarolarning   vijdon   erkinligi   va   diniy   e’tiqod   huquqi   davlat   tomonidan
kafolatlangan   asosiy   konstitutsiyaviy   huquqlardan   biriga   aylandi.   Diniy
ta’limotlarning   qonuniy   asosda   tashkil   etilishi   va   amalga   oshirilishi   jamiyatdagi
barqarorlik,   konfessiyalararo   totuvlik   va   fuqarolik   tinchligining   muhim   kafolati
hisoblanadi. Shu bilan birga, diniy erkinlikdan suiiste’mol qilish holatlari — ya’ni
diniy   ta’limotlar   orqali   noqonuniy   faoliyat   yuritish,   ruxsatsiz   diniy   saboqlar
o‘tkazish   yoki   ekstremistik   g‘oyalarni   targ‘ib   qilish   kabi   hatti-harakatlar   jamiyat
xavfsizligiga tahdid soluvchi ijtimoiy xavfli jinoyatlardan sanaladi.
Shu   nuqtayi   nazardan,   diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish
jinoyatining   jinoiy-huquqiy   tavsifini   chuqur   o‘rganish   dolzarb   masalalardan   biri
bo‘lib   qolmoqda.O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   va   boshqa
2 normativ-huquqiy   hujjatlarida   vijdon   erkinligi   va   diniy   e’tiqod   huquqi
kafolatlangan bo‘lib, har bir fuqaro o‘z e’tiqodiga ko‘ra dinga e’tiqod qilish yoki
qilmaslik erkinligiga ega.Biroq bu erkinlikni suiiste’mol qilish, qonuniy tartiblarni
buzgan holda diniy saboqlar o‘tkazish jinoyat deb e’tirof etiladi.
So‘nggi   yillarda   diniy   ta’limotlar   nomi   ostida   noqonuniy   faoliyat   yuritish,
ta’limot orqali radikal g‘oyalarni targ‘ib qilish yoki ruxsatsiz diniy yig‘inlar tashkil
etish   holatlari   kuzatilmoqda.   Bunday   holatlar   diniy   erkinlikdan   noto‘g‘ri
foydalanish  bilan bog‘liq bo‘lib, bu jinoyatlarni aniqlash,  ularning oldini  olish va
to‘g‘ri kvalifikatsiya qilish huquqiy tizim oldida dolzarb vazifa sifatida turibdi.
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi:   Mazkur   jinoyatga   oid   huquqiy
masalalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasida
belgilangan. Shu bilan birga, diniy saboq berish tartibini buzish jinoyati yuzasidan
yurtimizda   ayrim   ilmiy   maqolalar   va   sharhlar   mavjud   bo‘lsa-da,   amaliyotda
uchrayotgan   muammolar,   xorijiy   mamlakatlar   tajribasi   va   jinoyatning   tarkibiy
elementlariga oid chuqur tahlillar yetarli darajada olib borilmagan.
Diniy ta’limotlar faoliyatining qonuniy asoslarini o‘rganishga bag‘ishlangan
tadqiqotlar   A.X.   Jo‘rayev,   N.X.   Xudoyberganov,   D.A.   Toshqulov   kabi   yuridik
olimlar   tomonidan   olib   borilgan   bo‘lib,   ularning   ishlarida   diniy   ekstremizmga
qarshi   kurashish   va   huquqiy   me’yorlarni   takomillashtirish   zarurati   ta’kidlangan.
Xalqaro darajada esa Yevropa Inson huquqlari konventsiyasi hamda BMTning Din
yoki e’tiqod erkinligi bo‘yicha maxsus ma’ruzachilari tomonidan diniy erkinlik va
uni cheklash holatlari doirasida muhim tavsiyalar bildirilgan.
Kurs ishining maqsadi va vazifalari:  Mazkur kurs ishining asosiy maqsadi
O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasi   doirasida   diniy
ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyatining   jinoiy-huquqiy   mohiyatini
ochib   berish,   uning   tarkibiy   belgilari,   kvalifikatsiya   qilish   asoslari,   sud-amaliyoti
va xorijiy tajribani tahlil qilishdan iborat.
Mazkur maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilab olingan:
3  diniy ta’limotlar faoliyatining huquqiy asoslarini o‘rganish;
 Jinoyat kodeksining 229²-moddasini huquqiy tahlil qilish;
 jinoyat tarkibini tashkil etuvchi elementlarni aniqlash;
 amaliy misollar va statistika asosida jinoyat ko‘rinishlarini tahlil qilish;
 xorijiy tajriba bilan taqqoslash asosida takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar
ishlab chiqish.
Tadqiqot obyekti va predmeti:
Tadqiqot   obyekti   —   diniy   ta’limotlar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   milliy
qonunchilik va amaliyot.
Tadqiqot  predmeti  — Jinoyat  kodeksining 229²-moddasida nazarda tutilgan diniy
ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyatining   tarkibiy   belgilari,   huquqiy
asoslari va amaliy ko‘rinishlari.
Tadqiqotda   qo‘llanilgan   usullar:   Ishda   taqqoslash,   huquqiy   tahlil,   tarixiy
yondashuv, statistik va empirik tahlil metodlaridan foydalanilgan.
Kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati:   Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati
shundaki,   u   diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyatining   nazariy
asoslarini   ochib   beradi,   mavjud   huquqiy   me’yorlar   va   xalqaro   standartlar   bilan
taqqoslash asosida takomillashtirish bo‘yicha ilmiy takliflar ishlab chiqadi.
Amaliy   ahamiyati   esa   shundan   iboratki,   bu   ishda   keltirilgan   xulosalar   va
tavsiyalar   huquqni   muhofaza   qilish   organlari,   sudlar   hamda   boshqa   davlat
organlari   faoliyatida   diniy   ta’limotlar   bilan   bog‘liq   qonunbuzarliklarning   oldini
olishda   qo‘llanishi   mumkin.   Shuningdek,   mazkur   kurs   ishi   yuridik   oliy   ta’lim
muassasalari talabalari uchun o‘quv-uslubiy manba vazifasini o‘tashi mumkin.
Kurs ishining tuzilishi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlardan iborat
4 I. BOB. DINIY TA’LIMOTDAN SABOQ BERISH TARTIBINI BUZISH
JINOYATINING NAZARIY ASOSLARI
1.1.   Diniy   erkinlik   va   vijdon   erkinligining   konstitutsiyaviy-huquqiy
asoslari
Diniy erkinlik va vijdon erkinligi — har bir fuqaro va jamoaning o‘z diniy
e’tiqodini   tanlash,   diniy   amallarni   bajarish   va   diniy   ta’limotlarda   ishtirok   etish
erkinligini anglatadi. Bu erkinliklar demokratik jamiyatda barcha fuqarolar uchun
fundamental   huquqlar   hisoblanadi.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi
va boshqa huquqiy me’yorlar din va vijdon erkinligini himoya qilishga qaratilgan
bo‘lib, har  bir  fuqaro o‘z diniy qarashlarini  tanlashda va amalga oshirishda to‘liq
erkinlikka ega ekanligini ta’minlaydi.
Diniy erkinlik va vijdon erkinligi — har bir fuqaro va jamoaning o‘z diniy
e’tiqodini tanlash, diniy amallarni bajara olish, diniy ta’limotlarda ishtirok etish va
5 o‘z   e’tiqodiga   asoslangan   holda   ta’lim   olish   huquqini   anglatadi.   Bu   erkinliklar
demokratik jamiyatning ajralmas qismi hisoblanadi va O‘zbekiston Respublikasida
Konstitutsiya   va   boshqa   normativ-huquqiy   hujjatlar   bilan   mustahkamlangan.Shu
bilan   birga,   ushbu   erkinliklarni   amalga   oshirishda   belgilangan   tartib   va
me’yorlarga rioya qilinishi zarur bo‘lib, aynan shu nuqtada diniy ta’limotdan saboq
berish tartibining buzilishi jinoyat sifatida namoyon bo‘ladi.
Diniy ta’limotdan saboq berish tartibini buzish — bu diniy ta’limni qonunda
belgilangan shaklda emas, balki noqonuniy tarzda, tegishli  ruxsatsiz  tashkil etish,
diniy   ta’lim   berish   faoliyatini   noqonuniy   olib   borish,   bolalar   va   o‘smirlarni
rasmiylashtirilmagan darslarga jalb qilish kabi shakllarda ifodalanadi. O‘zbekiston
Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasi   aynan   mana   shunday
huquqbuzarlik holatlarini jinoyat deb e’tirof etadi.
1. Konstitutsiyaviy asoslar
O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   35-moddasida   har   bir
fuqaroga   vijdon   erkinligi,o‘z   diniy   e’tiqodiga   ega   bo‘lish   va   uni   erkin   amalga
oshirish huquqi kafolatlanadi.
  Bu   norma   fuqarolarning   diniy   ta’lim   olishiga   ham   tegishli   bo‘lib,   davlat   diniy
erkinlikni   tan   olgan   bo‘lsa-da,   uni   faqat   qonuniy   asosda   amalga   oshirish   talab
etiladi. Shunday ekan, diniy saboq berish tartibini buzish, ya’ni davlat  tomonidan
belgilangan   ro‘yxatga   olish,   ruxsat   olish   kabi   muhim   tartiblarga   amal   qilmaslik
konstitutsiyaviy tuzumga qarshi qaratilgan huquqbuzarlik hisoblanadi.
2. Maxsus qonunchilikdagi asoslar
2021-yil qabul qilingan “Vijdon erkinligi va diniy tashkilotlar to‘g‘risida”gi
Qonunda diniy ta’limotlar, ularning tashkil etilishi va faoliyat yuritish tartibi aniq
belgilab   qo‘yilgan.   Ushbu   qonunga   ko‘ra,   diniy   ta’limni   tashkil   etish   uchun
maxsus ruxsatnoma (litsenziya), diniy ta’lim muassasasining ro‘yxatdan o‘tganligi,
ularning   ta’sis   hujjatlari,   o‘quv   dasturlari   va   tarkibiy   tuzilmasi   davlat   tomonidan
tasdiqlanishi   lozim.   Aks   holda,   ushbu   faoliyat   noqonuniy   hisoblanib,   ma’muriy
yoki jinoiy javobgarlikni keltirib chiqaradi.
6 3. Noqonuniy diniy faoliyat va jinoyat tarkibi
Diniy   saboqni   ruxsatsiz   tarzda   o‘tkazish,   jumladan,   diniy   tashkilotlar
tomonidan   ro‘yxatdan   o‘tmagan   filiallar   orqali   darslar   o‘tkazish,   bolalar   va
o‘smirlarni   noqonuniy   diniy   mashg‘ulotlarga   jalb   qilish,   turli   to‘garaklar   va
guruhlar   nomi   ostida   diniy   targ‘ibot   yuritish   kabi   harakatlar   Jinoyat   kodeksining
229²-moddasi   bilan  taqiqlanadi.  Ayniqsa,   ma’muriy  jazo  qo‘llanilganiga   qaramay
ushbu harakatlar takror sodir etilsa, ular jinoyat deb e’tirof etiladi.
4. Xalqaro huquq doirasida yondashuv
BMT   Inson   huquqlari   umumjahon   deklaratsiyasi   (18-modda)   hamda
Yevropa Inson huquqlari konventsiyasi (9-modda)da ham diniy va vijdon erkinligi
muhim   huquq   sifatida   tan   olingan.   Shu   bilan   birga,   ushbu   huquqlarni   amalga
oshirishda   har   bir   davlat   o‘z   qonunchiligida   diniy   faoliyatni   tartibga   solish
mexanizmlarini   ishlab   chiqishga   haqli.   Ya’ni,   xalqaro   me’yorlar   diniy   erkinlikni
mutlaq   erkinlik   sifatida   emas,   balki   ijtimoiy   barqarorlik   va   xavfsizlik   nuqtayi
nazaridan muvozanatlangan tarzda qo‘llashni ko‘zda tutadi.
5. Diniy erkinlik va ijtimoiy barqarorlik
Diniy   ta’limotlardan   saboq   olish   va   berish   erkinligi   fuqarolarning   muhim
huquqi   bo‘lib,  jamiyatda   diniy  bag‘rikenglikni   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Biroq,
ushbu   huquqning   noqonuniy   amalga   oshirilishi,   ayniqsa   yosh   avlod   ongiga
ruxsatsiz   diniy   g‘oyalarni   singdirish,   jamiyatda   ekstremistik   holatlarning   yuzaga
kelishiga olib kelishi mumkin. Shu bois, diniy saboq berish faoliyatining qonuniy
asosda tashkil etilishi ijtimoiy xavfsizlikning muhim garovi sifatida qaraladi.
7 1.2. Diniy ta’limotdan saboq berish tartibini buzish tushunchasi va uning
jinoyat sifatidagi alomatlari
Diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   –   O‘zbekiston
Respublikasining   diniy   ta’limotlar   va   vijdon   erkinligi   sohasidagi   qonunlarini
buzish,   shuningdek,   davlat   tomonidan   diniy   ta’limotlarga   berilgan   huquqiy
maqomga   zid   faoliyatlarni   amalga   oshirishni   anglatadi.Bu   jinoyat,   asosan,   diniy
ta’limotlarning   qonuniy   faoliyatini   cheklash   yoki   ularni   qonunga   xilof   ravishda
faoliyat   yuritishga   majburlashni   o‘z   ichiga   oladi.Diniy   ta’limotdan   saboq   berish
tartibini   buzish,  o‘z  navbatida,  jamiyatda diniy  bag‘rikenglikni, vijdon  erkinligini
va diniy ta’limotlarning qonuniy faoliyatini xavf ostiga qo‘yadi.
O‘zbekiston   Respublikasida   vijdon erkinligi  va  diniy erkinlik Konstitutsiya
hamda maxsus qonunlar bilan kafolatlangan bo‘lsa-da, bu erkinliklarni suiiste’mol
qilmaslik muhim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, diniy ta’limot doirasida noqonuniy
8 faoliyatlar   olib   borish   yoki   saboq   berish   tartibini   buzish   holatlari   jinoyat   sifatida
baholanadi.   Mazkur   jinoyat   —   diniy   tashkilotlar   faoliyatining   qonuniy   asoslarda
yuritilishini   ta’minlash,   jamiyatda   diniy   bag‘rikenglik   va   barqarorlikni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
1. Jinoyatning huquqiy mohiyati
Diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   –   bu   O‘zbekiston
Respublikasining   "Vijdon erkinligi va diniy tashkilotlar to‘g‘risida"gi qonuni ,
shuningdek   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasida   belgilangan   talablarni   buzish
orqali   amalga   oshiriladigan   harakatdir.   Ushbu   jinoyat,   asosan,   diniy   saboq   berish
faoliyatining belgilangan tartibga rioya qilinmasdan amalga oshirilishini anglatadi.
Bu quyidagi holatlarda ifodalanadi:
 Davlat   ro‘yxatidan   o‘tmagan   diniy   tashkilotlar   tomonidan   diniy   saboq
berilishi;
 Ruxsat   etilmagan   joylarda   yoki   ruxsatsiz   shaxslar   tomonidan   diniy   ta’lim
berilishi;
 Bolalar va o‘smirlar orasida diniy ta’limotlarni ruxsatsiz targ‘ib qilish.
2. Jinoyatning obyekti va obyektiv tomoni
Bevosita   obyekti   —   jamiyatda   diniy   erkinlik   va   vijdon   erkinligi   doirasida
qonuniy   diniy   ta’limotlarni   shakllantirish   va   ularni   tartibga   soluvchi   ijtimoiy
munosabatlardir.
Obyektiv   tomoni   —   diniy   saboqni   belgilangan   tartibga   rioya   qilmasdan
o‘tkazish,  diniy tashkilotlar tomonidan qonun talablariga zid holda darslar tashkil
etish,   davlat   tomonidan   ma’muriy   jazo   qo‘llanilganidan   keyin   ushbu   harakatlarni
davom ettirish orqali ifodalanadi.
Misol uchun:
 Diniy   ta’limot   rahbarining   tashkilotni   ro‘yxatdan   o‘tkazmasdan   saboq
berishni boshlashi;
 Ruhoniylarning bolalar ishtirokida norasmiy yig‘inlar tashkil qilishi;
 Diniy   saboq   berish   bahonasida   boshqa   noruxsat   etilgan   harakatlar   amalga
9 oshirilishi.
3. Jinoyatning subyekti va subyektiv tomoni
Subyekt  — 16 yoshga to‘lgan, muomalaga layoqatli shaxslar, jumladan:
 Diniy tashkilot rahbarlari;
 Ruhoniylar;
 Diniy faoliyatni noqonuniy amalga oshirayotgan jismoniy shaxslar.
Subyektiv   tomoni   —   bu   jinoyat   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qasddan   sodir   etiladi.
Ya’ni,   shaxs   diniy   saboq   berish   tartibini   buzayotganini   biladi   va   shu   harakatni
qasddan   amalga   oshiradi.   Ko‘pincha   diniy   tashkilotni   qonunga   xilof   ravishda
faoliyat   yuritishga   majburlash   yoki   ruxsatsiz   saboq   berish   shaklida   namoyon
bo‘ladi.
4. Diniy saboq berish tartibi va ro‘yxatga olish
Diniy   ta’limotlarni   rasmiy   faoliyatga   ega   bo‘lishi   uchun   ro‘yxatga   olish   muhim.
Bu jarayon quyidagi hujjatlar asosida amalga oshiriladi:
 100 nafardan kam bo‘lmagan tashabbuskor fuqarolar imzosi;
 Ta’sis yig‘ilishi bayonnomasi;
 Ustav;
 Manzilni tasdiqlovchi hujjatlar;
 Ro‘yxatga olish to‘lovi haqida hujjat.
Ro‘yxatdan   o‘tmagan   tashkilotlar   tomonidan   ta’lim   berilishi   jinoyat
hisoblanadi.
5. Jinoyatning oqibatlari va ijtimoiy xavfliligi
Mazkur jinoyat natijasida quyidagi oqibatlar yuzaga kelishi mumkin:
 Diniy ta’limotlarning qonuniy faoliyati to‘xtatiladi;
 Diniy bag‘rikenglikka putur yetadi;
 Bolalar va o‘smirlarning ongiga salbiy ta’sir o‘tkaziladi;
 Davlat va jamiyatda diniy ekstremizm xavfi kuchayadi.
6. Jinoyatni kvalifikatsiya qilish muammolari
Amaliyotda bu jinoyatni quyidagilar bilan adashtirmaslik kerak:
10  Shaxs   o‘z   diniy   e’tiqodini   shaxsiy   tarzda   ado   etayotgan   bo‘lsa   –   jinoyat
emas;
 Diniy   darslar   ruxsatli   muassasada,   ro‘yxatdan   o‘tgan   tashkilot   tomonidan
o‘tkazilayotgan bo‘lsa – jinoyat emas;
 Diniy   faoliyatni   targ‘ib   qilish   bilan   diniy   dars   o‘rtasidagi   farqni   aniqlash
zarur.
Diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyati   O‘zbekiston
Respublikasi   qonunchiligida   aniq   belgilangan   huquqiy   chegaralarning   buzilishi
natijasida   sodir   etiladi.   Bu   jinoyatga   qarshi   kurashish   —   diniy   erkinlikni
ta’minlash,   ijtimoiy   barqarorlikni   saqlash   va   diniy   bag‘rikenglikni
mustahkamlashning   muhim   omillaridan   biridir.   Shu   boisdan,   diniy   saboq   faqat
qonuniy asoslarda, tegishli tartibda va ro‘yxatdan o‘tgan tashkilotlar orqali amalga
oshirilishi lozim.
1.3.   Diniy   sohadagi   jinoyatlarga   oid   ilmiy   qarashlar   va   doktrinal
yondashuvlar
Diniy   erkinlik   va   vijdon   erkinligi   demokratik   huquqiy   davlatning   asosiy
tamoyillaridan   biri   bo‘lib,   u   xalqaro   huquq   normalari   va   milliy   qonunchilikda
kafolatlangan.Shu   sababli,   ushbu   sohadagi   huquqbuzarliklar   —   ayniqsa   jinoyat
darajasiga yetadigan holatlar — nafaqat huquqiy, balki falsafiy, ijtimoiy va siyosiy
nuqtayi nazardan ham muhim tahlil obyektidir.
Ko‘plab yuridik olimlar diniy sohadagi  jinoyatlarni asosan  ikki yo‘nalishda
baholaydi:
 Huquqiy   himoya   nuqtayi   nazaridan   –   diniy   ta’limotlar   va   vijdon   erkinligi
huquqlarining   buzilishi   davlat   tomonidan   himoya   qilinishi   kerak   bo‘lgan
konstitutsiyaviy normalar doirasida ko‘riladi.
 Ijtimoiy   xavflilik   mezonidan   –   diniy   sohadagi   jinoyatlar   odatda   jamiyatda
11 ijtimoiy   muvozanatga,   diniy   bag‘rikenglikka   va   fuqarolar   orasidagi
tinchlikka xavf tug‘diruvchi xatti-harakatlar sifatida qaraladi.
Masalan,  I.M. Mirzayev  ta'kidlaydi:
“Diniy   ta’limotlar   faoliyatini   noqonuniy   cheklash   yoki   davlat   tomonidan
ularni adolatsiz tarzda ta'qib qilish ijtimoiy adolat prinsiplariga zid bo‘lib, bu holat
jinoyat qonunchiligida aniq va qat'iy chegaralar bilan belgilanmog‘i lozim” 1
.
Doktrinal jihatdan, diniy jinoyatlar odatda quyidagicha tasniflanadi:
 Diniy   erkinlikni   cheklovchi   jinoyatlar   –   masalan,   diniy   ta’limotlarni
noqonuniy   ravishda   ro‘yxatdan   o‘tkazmaslik   yoki   ularning   faoliyatiga
asossiz to‘sqinlik qilish.
 Diniy   faoliyatdan   noqonuniy   foydalanish   jinoyatlari   –   diniy   niqob   ostida
ekstremistik g‘oyalarni targ‘ib qilish, diniy adovat qo‘zg‘ash.
 Diniy   ta’limotlar   qonunchiligini   buzish   jinoyatlari   –   masalan,   Jinoyat
kodeksining 229 2
-moddasi doirasidagi xatti-harakatlar.
Doktrina doirasida yana bir muhim yondashuv bu –  kompleks yondashuv dir,
ya’ni   diniy   jinoyatlarni   faqat   jinoiy-huquqiy   emas,   balki   ma'muriy,   fuqarolik   va
xalqaro huquq normalari bilan uyg‘un holda tahlil qilish.
Diniy   erkinlik   va   vijdon   erkinligi   –   demokratik   huquqiy   davlatning   asosiy
konstitutsiyaviy   tamoyillaridan   biri   sifatida   e’tirof   etiladi.   Mazkur   erkinliklar
xalqaro huquqiy hujjatlar, xususan, Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi (18-
modda), YEXHT hujjatlari va Evropa Inson huquqlari konvensiyasida asosiy inson
huquqlari   sirasiga   kiradi.   Shu   sababli,   bu   sohadagi   huquqbuzarliklar,   ayniqsa
jinoyat   darajasiga   yetadigan   harakatlar   —   huquqiy,   siyosiy,   ijtimoiy   va   falsafiy
jihatdan ham chuqur tahlilni talab qiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   fuqarolarning   dunyoviy   ta’lim   olish   huquqi
ta’minlangan bo‘lib, bu huquq ularning diniy e’tiqodidan qat’i nazar kafolatlanadi.
Shu   sababli   diniy   ta’limotdan   saboq   berish   yoki   o‘rgatish   faoliyatini   qonuniy
tartibda   olib   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Aks   holda,   bu   harakatlar   jinoiy
1
  Mirzayev  I.M.  "Diniy  tashkilotlar   va  jinoyat   huquqi:  Muammolar   va  yechimlar".   –  Toshkent:   Yuridik  adabiyot,
2021. – B. 35
12 javobgarlikka sabab bo‘lishi mumkin.
Jinoyat tarkibi va qonunchilik asoslari
O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasida   “Diniy
ta’limotlar to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzish” jinoyati nazarda tutilgan. Ushbu
modda bo‘yicha javobgarlik quyidagi harakatlar sodir etilganda yuzaga keladi:
 Bolalar va o‘smirlarning maxsus diniy yig‘ilishlarini tashkil etish;
 Ruhoniylar   tomonidan   ta’lim   mazmuniga   ega   tadbirlarni   ota-onalar   yoki
ta’lim organlarining roziligisiz o‘tkazish;
 Diniy saboqlarni qonuniy ruxsatsiz yoki ro‘yxatdan o‘tmagan diniy tashkilot
nomidan berish.
Mazkur jinoyatning xavfli jihati shundaki, u fuqarolarning vijdon erkinligini
buzish   bilan   birga,   voyaga   yetmaganlarning   ongiga   bosim   o‘tkazish,   ularning
dunyoqarashini majburan shakllantirish xavfini tug‘diradi.
Doktrinal va xalqaro yondashuv
Doktrinada   diniy   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyati   ikki   jihatdan
baholanadi:
1. Huquqiy himoya nuqtayi nazaridan   – bu kabi jinoyatlar diniy erkinlik va
ta’lim erkinligi o‘rtasidagi muvozanatni buzadi.
2. Ijtimoiy xavflilik mezoni asosida  – voyaga yetmaganlar ongiga noqonuniy
diniy   ta’sir   o‘tkazish   jamiyatdagi   diniy   bag‘rikenglik   va   tinchlikka   tahdid
soladi.
Kompleks   yondashuv   asosida   bu   jinoyatni   nafaqat   jinoiy-huquqiy,   balki
ma’muriy, fuqarolik va xalqaro huquq normalari asosida baholash lozim. Xalqaro
normalar dinni o‘rgatishga ruxsat beradi, biroq bu faoliyatning bolalarga nisbatan
majburlov yoki manipulyatsiyasiz amalga oshirilishini ta’minlashni talab etadi.
Ma’muriy preyuditsiya va jinoyat tarkibining o‘ziga xos jihatlari
JK 229²-moddasi bo‘yicha jinoyat tarkibi —  formaldir , ya’ni jinoyat tarkibi
jinoyat   oqibatlarining   yuzaga   chiqishini   talab   qilmaydi.Ushbu   jinoyat   uchun
ma’muriy preyuditsiya   mavjud, ya’ni shaxs avval aynan shu xatti-harakat uchun
13 Ma’muriy   javobgarlik   to‘g‘risidagi   kodeksga   binoan   javobgarlikka   tortilgan
bo‘lishi kerak.
Missionerlik va prozelitizm bilan bog‘liq holatlar
Diniy saboq  berish  bilan  bog‘liq jinoyatlar   ko‘pincha  missionerlik  faoliyati
bilan chambarchas bog‘liq bo‘ladi. Bu kabi holatlarga quyidagilar kiradi:
 Dindorlarni boshqa konfessiyaga kiritish uchun bosim o‘tkazish;
 Moddiy rag‘bat evaziga e’tiqodni o‘zgartirishga undash;
 Diniy   marosimlar   orqali   diniy   e’tiqod   targ‘iboti   bilan   bog‘liq   noqonuniy
saboqlar berish.
Diniy   ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   jinoyati   –   bu   oddiy
huquqbuzarlik   emas,   balki   davlatning   dunyoviy   tuzumiga   va   ta’lim   tizimidagi
muvozanatga   qarshi   qaratilgan   ijtimoiy   xavfli   xatti-harakatdir.   Ushbu   jinoyatning
oldini olish uchun qonunchilikda belgilangan tartib-qoidalarga qat’iy rioya etilishi,
diniy   erkinlik   va   dunyoviylik   tamoyillari   o‘rtasidagi   muvozanat   doimo   e’tiborda
bo‘lishi zarur
II. BOB. DINIY  TA’LIMOTDAN  SABOQ  BERISH  TARTIBINI  BUZISH
JINOYATINING ME’YORIY HUJJATLARI VA XORIJIY TAJRIBA 
2.1. Jinoyat tarkibining tahlili (O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksining
229 2
-moddasi asosida)
Ushbu   jinoyatning   bevosita   obyekti   diniy   ta’limotdan   saboq   berish
faoliyatini   tartibga   solishga   qaratilgan   ijtimoiy   munosabatlardir.   O‘zbekiston
Respublikasi   dunyoviy   davlat   bo‘lib,   ta’lim   tizimi   dindan   ajratilgan.   Shu   bois,
diniy   ta’limotdan   saboq   berish   faqat   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   amalga
oshirilishi lozim.
Obyektiv   tomondan,   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasida   nazarda   tutilgan
jinoyat quyidagi holatlarda sodir etiladi:
1. Ma’muriy   jazo   qo‘llanilganidan   keyin   qonun   bilan   belgilangan   tartibda
ro‘yxatdan o‘tmagan holda diniy saboq berish;
2. Diniy tashkilotlar rahbarlarining   ustavini  ro‘yxatdan o‘tkazishdan bo‘yin
14 tovlashi ;
3. Ruhoniylar   va   diniy   tashkilot   a’zolari   tomonidan   bolalar   va   o‘smirlar
uchun  maxsus yig‘inlar va to‘garaklar tashkil etilishi ;
4. Diniy   marosimlarga   aloqasi   bo‘lmagan   adabiyotlar   yoki   materiallar
tarqatilishi , hamda shu asosda ta’limiy faoliyat yuritilishi.
Noqonuniy   diniy   saboq   berish   —   bu   qonuniy   ruxsatnomasiz,   ro‘yxatdan
o‘tmagan   diniy   tashkilotlar   yoki   shaxslar   tomonidan   saboq   berish,   diniy
tushunchalarni   o‘rgatish,   shuningdek   dinga   oid   faoliyatni   ta’lim   shaklida   olib
borishni anglatadi.
Diniy   ta’limotlar   O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   va   uning
hududiy  boshqarmalari   tomonidan,   Din   ishlari   bo‘yicha  qo‘mita  bilan   kelishilgan
holda ro‘yxatdan o‘tkaziladi. Ro‘yxatdan o‘tkazish uchun quyidagi hujjatlar zarur:
 kamida 100 nafar fuqaro imzolagan ariza;
 diniy ta’limot ustavi;
 ta’sis yig‘ilishi bayoni;
 joylashgan manzilni tasdiqlovchi hujjat;
 ro‘yxatga olish yig‘imi to‘langanini tasdiqlovchi kvitansiya.
Diniy   saboq   berish   faoliyatining   qonunga   xilof   shakllariga   bolalar   va
o‘smirlar   ishtirokida   ruxsatsiz   ta’limiy   yig‘inlar   o‘tkazish,   dinga   oid   bilimlarni
maktab   yoki   o‘quv   muassasalarida   targ‘ib   qilish   ham   kiradi.   O‘zbekiston
qonunchiligiga ko‘ra, “Voyaga  yetmaganlarni  ularning yoki  ota-onalari  ixtiyoriga
zid tarzda diniy ta’limga jalb etish man etiladi”.
Ushbu jinoyat, diniy saboq berish tartibiga oid qoidalarning buzilishi orqali,
ya’ni yuqoridagi harakatlardan biri sodir etilishi bilan tugallangan deb hisoblanadi.
Jinoyatning tarkibi formal bo‘lib, oqibatlarning yuzaga kelishi shart emas.
JK   229²-moddasida   prozelitizm   yoki   missionerlik   faoliyati   –   ya’ni   bir
konfessiyaga   mansub   dindorlarni   boshqasiga   o‘tkazishga   qaratilgan   harakatlar
uchun   javobgarlik   belgilanadi.   Bunday   faoliyatga   targ‘ibot,   moddiy   yordam,
majburlash va boshqa vositalar orqali diniy e’tiqodga aralashish kiradi.
15 Subyektiv   tomondan   jinoyat   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qasddan   sodir   etiladi.   Jinoyat
subyekti esa 16 yoshga to‘lgan, nolegal diniy saboq berish bilan shug‘ullanayotgan
shaxslar,   jumladan   diniy   tashkilot   rahbarlari,   ruhoniylar   yoki   a’zolar   bo‘lishi
mumkin.
Shu   bilan   birga,   diniy   saboq   berish   tartibini   buzgan   shaxs   avval   ma’muriy
javobgarlikka   tortilgan   bo‘lib,   keyinchalik   bu   holat   bir   yil   ichida   takror   sodir
etilgan bo‘lsa – u jinoyat deb baholanadi. Bu holat mazkur jinoyatning   ma’muriy
preyuditsiyali  ekanligidan dalolat beradi.
Ushbu   jinoyatning   bevosita   obyekti   —   O‘zbekiston   Respublikasida   diniy
ta’limot   berish   sohasida   belgilangan   tartibni   muhofaza   qiluvchi   ijtimoiy
munosabatlar   hisoblanadi.   Bu   munosabatlar,   birinchi   navbatda,   davlat   tomonidan
ta’lim   va   din   sohalari   o‘rtasidagi   ajralishni   ta’minlash,   diniy   ta’limot   berish
faoliyatini   qonuniy   asosda   amalga   oshirish   tartibini   belgilash   orqali   himoya
qilinadi.
Obyektiv   tomondan,   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasi   doirasida   diniy
ta’limotdan   saboq   berish   tartibini   buzish   bir   qator   noqonuniy   harakatlar   orqali
namoyon bo‘ladi. Xususan, quyidagi holatlar jinoyat tarkibini belgilaydi:
 qonuniy   tartibda   ro‘yxatdan   o‘tmagan   diniy   ta’limotlar   tomonidan   ta’lim
berilishi;
 ruxsat etilmagan sharoitda bolalar va o‘smirlarga diniy saboqlar o‘tilishi;
 ota-onalar   yoki   ularning   o‘rnini   bosuvchi   shaxslarning   roziligisiz   diniy
ta’lim berilishi;
 diniy   saboqlarni   davlat   ta’lim   tizimidan   tashqarida   maxfiy   tarzda   tashkil
etish va o‘tkazish.
Diniy   ta’limot   berish   huquqi   faqat   tegishli   ro‘yxatdan   o‘tgan   diniy
tashkilotlar   doirasida,   belgilangan   binolarda   va   vakolatli   shaxslar   tomonidan
amalga   oshirilishi   lozim.   O‘zbekiston   Respublikasining   qonunchiligiga   ko‘ra,
diniy   tashkilotlar   tomonidan   bolalar   va   o‘smirlar   uchun   o‘tkaziladigan   diniy
16 mashg‘ulotlar alohida tartibda va tegishli ruxsatnoma asosida tashkil etilishi kerak.
O‘zbekiston   Respublikasida   ta’lim   tizimi   dunyoviy   asosda   tashkil   etilgan
bo‘lib,   umumta’lim   muassasalarining   o‘quv   dasturlariga   diniy   fanlar   kiritilishiga
yo‘l qo‘yilmaydi.   Shu sababdan, diniy ta’lim faqat diniy tashkilotlarda va voyaga
yetgan shaxslar uchun qonuniy tarzda olib borilishi mumkin.
Jinoyat   to‘liq   tarkib   topgan   deb   hisoblanadi,   agar   yuqoridagi   harakatlar
ma’muriy   javobgarlikka   sabab   bo‘lgan   bo‘lsa-yu,   shunga   qaramasdan,   bir   yil
ichida qayta sodir  etilgan bo‘lsa. Bu holat Jinoyat  kodeksining 229²-moddasining
ma’muriy preyuditsiyaga ega ekanligini anglatadi.
Subyektiv   tomondan   mazkur   jinoyat   faqat   qasddan   sodir   etilishi   mumkin.
Jinoyatni   sodir   etgan   shaxs   diniy   saboq   berish   tartibini   buzayotganini   anglab,   bu
harakatlarini   ongli   ravishda   amalga   oshiradi.   Jinoyat   subyekti   esa,   odatda,   diniy
ta’limot   vakillari,   ruhoniylar   yoki   ushbu   faoliyat   bilan   shug‘ullanayotgan   16
yoshga to‘lgan boshqa shaxslar bo‘lishi mumkin.
2.2. O‘zbekiston Respublikasi sud-amaliyoti va statistik ma’lumotlar asosida
tahlil
O‘zbekiston  Respublikasi   Bosh   prokuraturasi,   Ichki   ishlar   vazirligi  va  Oliy
sudining 2020–2023 yillardagi hisobotlariga ko‘ra, diniy ta’limotdan saboq berish
tartibini   buzish   bilan   bog‘liq   jinoyatlar   soni   yildan-yilga   kamayib   bormoqda.   Bu
holat   diniy   sohadagi   qonunchilikni   takomillashtirish,   profilaktik   choralarni
kuchaytirish   va   diniy   erkinlik   bilan   xavfsizlik   o‘rtasidagi   muvozanatni
ta’minlashga qaratilgan siyosatning natijasi sifatida qaralmoqda.
1. Statistika tahlili
Yil Aniqlangan
holatlar soni Sudlanganlar
soni Jazolarning asosiy
turi
2020 112 ta 94 ta Jarima (67%),
Ozodlikni cheklash (2
8%)
17 2021 87 ta 71 ta Jarima (72%),
Ozodlikni cheklash
(24%)
2022 63 ta 55 ta Jarima (75%),
Ozodlikni cheklash
(20%)
2023 48 ta 39 ta Jarima (78%),
Ozodlikni cheklash
(15%)
Yil Aniqlangan   holatlar
soni Sudlanganlar
soni Jazolarning asosiy turi
2020 112 ta 94 ta Jarima   (67%),   Ozodlikni   cheklash
(28%)
2021 87 ta 71 ta Jarima   (72%),   Ozodlikni   cheklash
(24%)
2022 63 ta 55 ta Jarima   (75%),   Ozodlikni   cheklash
(20%)
2023 48 ta 39 ta Jarima   (78%),   Ozodlikni   cheklash
(15%)
Ushbu   statistik   ma’lumotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   aniqlanayotgan   jinoyat
holatlari   soni   muntazam   ravishda   kamaymoqda.   Eng   ko‘p   qo‘llanilayotgan   jazo
turi   —   jarima ,  bu   esa   jinoyatlarning  asosan   yengil   shaklda   sodir   etilayotganidan
dalolat beradi. Shu bilan birga, jinoyatning ijtimoiy xavflilik darajasi nisbatan past
bo‘lgan holatlarda sudlar tomonidan ozodlikdan mahrum qilish kabi qat’iy choralar
emas, balki moliyaviy jazolar ustuvor qo‘llanilmoqda.
2. Sud amaliyotidan misollar
Misol 1.
2022-yilda   Namangan   viloyatida   fuqaro   S.A.   tomonidan   ro‘yxatdan   o‘tmagan
18 diniy   ta’limot   asosida   o‘z   uyida   10   nafardan   ortiq   shaxsga   saboq   berilgan.   Sud
JKning   229²-moddasiga   asosan   ushbu   harakatni   jinoyat   deb   topib,   unga   bazaviy
hisoblash miqdorining 50 baravari miqdorida jarima  jazosi tayinladi.
Misol 2.
2023-yil   Buxoro   viloyatida   fuqaro   Z.X.   ijtimoiy   tarmoqlar   orqali   ruxsatsiz   diniy
adabiyotlar   va   materiallarni   tarqatgan.   Sud   bu   harakatni   diniy   ta’limotdan   saboq
berish tartibini buzish sifatida baholab, unga   6 oy muddatga ozodlikni cheklash
jazosi tayinladi.
3. Sud-amaliyotidagi muammolar
Sud-amaliyotini   tahlil   qilish   shuni   ko‘rsatadiki,   diniy   ta’limotdan   saboq   berish
tartibini buzish bilan bog‘liq ishlar bo‘yicha quyidagi muammolar mavjud:
 Ayrim   hollarda   diniy   ta’lim   bilan   bog‘liq   noqonuniy   faoliyatlar   jinoyat
sifatida baholanayotgan bo‘lsa-da, ularning huquqiy tabiati aslida  ma’muriy
huquqbuzarlik  sifatida talqin qilinishi kerak edi.
 Sudlar tomonidan  diniy adabiyotlarni ruxsatsiz tarqatish  bo‘yicha yagona
yondashuv   yo‘qligi,   ayrim   hollarda   har   xil   qarorlar   qabul   qilinishiga   sabab
bo‘lmoqda.
 Diniy   erkinlik   va   qonunbuzarlik   o‘rtasidagi   chegaraning   noaniqligi
ba’zi   holatlarda   fuqarolarning   diniy   huquqlarining   noto‘g‘ri   baholanishiga
olib kelmoqda.
Umuman   olganda,   JKning   229²-moddasi   bo‘yicha   jinoyatlar   ko‘pincha   yengil
shaklda sodir etilmoqda va sudlar odatda jazoni yumshoq turlarda, xususan, jarima
yoki   ozodlikni   cheklash   shaklida   tayinlamoqda.Biroq,   amaliyotdagi   ba’zi
normativ-huquqiy   aniqliklar   yetishmovchiligi   huquqni   qo‘llashda   muayyan
murakkabliklarga olib kelmoqda.
19 2.3. Xalqaro huquq me’yorlarida diniy erkinlik va diniy ta’limotlarning
maqomi
Diniy   erkinlik   inson   huquqlarining   ajralmas   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   xalqaro
huquq normalarida keng e’tirof etilgan va himoyalangan.  Shu doirada  diniy ta’lim
berish   ham   e’tiqod   erkinligining   bir   shakli   sifatida   baholanadi.   Mazkur   jihatni
hisobga   olgan   holda,   diniy   saboq   berish   bilan   bog‘liq   faoliyatni   jinoyat   deb
baholash masalasida ehtiyotkorlik zarur. Xususan, xalqaro huquq me’yorlari diniy
saboq berishni cheklashda qonuniy, demokratik va mutanosib yondashuv bo‘lishini
talab qiladi.
1. Asosiy xalqaro hujjatlar
 Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi (1948), 18-moddasi : Har bir
insonning   e’tiqod   erkinligi,   dinini   o‘zgartirish   va   uni   yakka   tartibda   yoki
jamoa bo‘lib, xususiy yoki ommaviy tarzda targ‘ib qilish huquqi tan olingan.
 Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar   to‘g‘risidagi   xalqaro   pakt   (1966),   18-
moddasi : Har bir insonning diniy ta’lim olish va boshqalarga ta’lim berish
huquqi mustahkamlangan.
 YEXHT   majburiyatlari :   Ishtirokchi   davlatlar   fuqarolarning   diniy   e’tiqod
asosida   birlashish,   ta’lim   olish   va   ibodat   qilish   erkinligini   ta’minlashga
20 majbur.
2. Diniy ta’limotlar maqomi va ta’lim berish huquqi
 Avtonomiya   prinsipi :   Diniy   tashkilotlar   o‘z   ichki   faoliyatini,   jumladan
ta’lim   jarayonini   mustaqil   tashkil   qilish   huquqiga   ega.   Bu   huquq   davlat
aralashuvisiz amalga oshirilishi kerak.
 Ro‘yxatdan   o‘tish   talablari :   Xalqaro   organlar   diniy   tashkilotlarning
majburiy   ro‘yxatdan   o‘tkazilishini   e’tiqod   erkinligiga   ruxsatsiz   aralashuv
sifatida   baholashi   mumkin.   Shu   sababli   ro‘yxatdan   o‘tmasdan   diniy   saboq
berganlik   uchun   jinoyat   javobgarligini   belgilash   inson   huquqlari   bilan
ziddiyatli bo‘lishi ehtimolini keltirib chiqaradi.
 Farqlashga   qarshi   qoidalar :   Davlat   hech   bir   diniy   yo‘nalishga   nisbatan
ustunlik   bermasligi,   barcha   diniy   ta’limotlarga   nisbatan   teng   yondashuvi
zarur.
3. Xalqaro amaliyotdan misollar
 AQSh tajribasi : AQSh Konstitutsiyasining Birinchi tuzatmasi asosida diniy
tashkilotlar davlatdan mustaqil hisoblanadi. Diniy ta’lim berish uchun ruxsat
talab qilinmaydi, bunda davlat aralashuvi cheklangan.
 Yevropa   davlatlari   tajribasi :   Germaniya   va   Fransiya   kabi   mamlakatlarda
diniy tashkilotlar davlat bilan maxsus shartnomalar asosida ta’lim faoliyatini
yuritadi.   Ularning   huquqiy   maqomi   aniq   belgilanadi   va   mutanosib   nazorat
ostida bo‘ladi.
4. Xalqaro organlarning tavsiyalari
 BMT   Diniy   erkinlik   bo‘yicha   maxsus   ma’ruzachisi   ta’kidlashicha,
davlatlar diniy saboq berish bilan bog‘liq faoliyatni asossiz ravishda jinoyat
sifatida baholamasligi kerak. Ro‘yxatdan o‘tmagan diniy faoliyat uchun jazo
qo‘llash   faqatgina   demokratik   jamiyatda   zarur   va   mutanosib   bo‘lgan
hollarda asosli hisoblanadi.
Shu   asosda   aytish   mumkinki, O‘zbekiston   Respublikasining   Jinoyat
kodeksidagi   229²-modda   amalda   xalqaro   huquq   normalari   bilan
21 muvofiqlashtirilgan   holda   qo‘llanishi   zarur.   Diniy   saboq   berish   tartibini   buzish
holatlarida:
 Fuqaroning   e’tiqod   va   ta’lim   berish   erkinligi ni   cheklash   emas,   balki
huquqiy tartibni ta’minlash maqsad qilinishi lozim;
 Jinoyat   javobgarligi   faqatgina   ijtimoiy   xavfli   va   zararli   holatlarda
qo‘llanilishi kerak;
 Sud   va   huquqni   qo‘llovchi   organlar   xalqaro   standartlarga   tayangan
holda  qaror qabul qilishi zarur.
Bu yondashuv inson huquqlariga hurmat, qonuniylik va demokratik jamiyat
tamoyillariga asoslangan bo‘ladi.
Davlat/xalqaro
hujjat Diniy saboq
berish
huquqi Ro‘yxatdan
o‘tish talabi Davlat
aralashuvi
darajasi E’tiborga molik
xususiyatlar
Inson
huquqlari
umumjahon
deklaratsiyasi Kafolatlangan Yo‘q Minimal Har   kim   o‘z
dinini   targ‘ib
qilish   huquqiga
ega
Fuqarolik   va
siyosiy
huquqlar
pakti Keng   doirada
tan olingan Tavsiya
etilmagan Cheklangan E’tiqod   va   ta’lim
berish   erkinligi
mustahkamlangan
AQSh To‘liq
kafolatlangan Yo‘q Nihoyatda
kam Diniy   ta’lim
uchun   ruxsat
talab etilmaydi
Germaniya Kafolatlangan Ha
(korporatsiya
maqomi) O‘rta Diniy   tashkilotlar
davlat   bilan
shartnoma tuzadi
Fransiya Kafolatlangan Ha O‘rta Dunyoviylik
22 tamoyiliga
asoslangan
YEXHT
tavsiyalari Keng   doirada
qo‘llab-
quvvatlanadi Majburiy
bo‘lmasligi
kerak Cheklanishi
lozim Tashkilotlar
mustaqilligini
ta’minlashga
urg‘u beradi
O‘zbekiston
(JK   229²-
moddasi) Cheklangan
(faqat   ruxsat
bilan) Majburiy Yuqori Ro‘yxatdan
o‘tmagan   holda
saboq   berish
jinoyat   deb
baholanadi
Xulosa
Diniy ta’limotdan saboq berish tartibini buzish jinoyati zamonaviy huquqiy
davlatda   e’tiqod   erkinligini   ta’minlash   va   diniy   ekstremizmning   oldini   olish
o‘rtasida   muvozanatni   saqlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘zbekiston
Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasi   bilan   ushbu   sohadagi
huquqbuzarliklar   uchun   javobgarlik   belgilanishi   jamiyatda   diniy   barqarorlikni
saqlash,   diniy   tashkilotlar   faoliyatini   qonuniy   asosda   yo‘lga   qo‘yish   uchun   zarur
huquqiy zaminni yaratadi 2
.
Tadqiqot   davomida   aniqlanishicha,   jinoyatning   subyektiv   va   obyektiv
belgilarini   amaliyotda   to‘g‘ri   aniqlashda   muayyan   qiyinchiliklar   mavjud   bo‘lib,
ayrim   hollarda   diniy   saboq   berish   va   diniy   targ‘ibot   faoliyati   o‘rtasidagi   farq
noaniq baholanmoqda. Bu esa sud-amaliyotida bir xilda yondashuv bo‘lmasligiga
olib kelmoqda.
Shuningdek,   xalqaro   huquq   normalari,   jumladan,   Inson   huquqlari
umumjahon   deklaratsiyasi,   Fuqarolik   va   siyosiy   huquqlar   to‘g‘risidagi   xalqaro
pakt   hamda   YEXHT   tavsiyalari   e’tiqod   erkinligini   cheklashga   doir   davlat
aralashuvining   aniq   chegaralarini   belgilab   beradi.   Xorijiy   davlatlar   tajribasi   esa
2
 O’zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksi. Toshkent.1994.
23 ro‘yxatdan   o‘tmagan   diniy   tashkilotlarga   nisbatan   sanksiyalar   qo‘llashda
ehtiyotkorlikni,   ayniqsa   diniy   saboq   berishni   jinoyat   sifatida   baholashdan   avval
uning ijtimoiy xavflilik darajasini chuqur tahlil qilishni talab qiladi.
Kurs   ishida   olib   borilgan   nazariy,   huquqiy,   statistik   va   sud-amaliy   tahlillar
asosida   quyidagi   xulosaga   kelindi:   diniy   ta’limotlardan   saboq   berish   faoliyatini
qonuniy asosda yo‘lga qo‘yish, fuqarolarning e’tiqod erkinligini kafolatlash hamda
qonundan   chetga   chiqqan,   ijtimoiy   xavfli   diniy   faoliyatni   samarali   tarzda
chegaralash   orqali   huquqiy   muvozanatni   ta’minlash   dolzarb   vazifa   hisoblanadi.
Shu maqsadda milliy qonunchilik xalqaro tajribalar asosida takomillashtirilishi va
sud-amaliyotida   yagona,   aniq   mezonlarga   asoslangan   yondashuvlar
shakllantirilishi zarur.
O‘zbekiston   Respublikasi   Jinoyat   kodeksining   229²-moddasini   qo‘llash
amaliyoti va xalqaro tajrila tahlili asosida quyidagi takliflarni ilgari surish mumkin:
1. Modda mazmunini aniqlashtirish:
o Jinoyatning   obyektiv   tomoni   sifatida   “Saboq   berish”   faoliyatining
aniq   mezonlari,   ya’ni   qanday   holatlar   ushbu   modda   doirasiga   kirishi
aniq va huquqiy jihatdan asosli tarzda belgilanishi lozim.
o Ta’lim   va   diniy   suhbat   o‘rtasidagi   farq   aniq   ko‘rsatilib,   faqat   tizimli
va   doimiy   saboq   shaklidagi   faoliyat   jinoyat   tarkibi   sifatida   ko‘rilishi
kerak.
2. Diniy tashkilotlar faoliyatini qonuniylashtirishni soddalashtirish:
o Ruxsat   etilgan   diniy   tashkilotlarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   jarayoni
soddalashtirilib,   shaffof   mexanizmlar   orqali   amalga   oshirilishi
ularning norasmiy faoliyat yuritishini kamaytiradi.
3. Ma’muriy va jinoyaviy javobgarlik o‘rtasidagi chegarani belgilash:
o Har   qanday   diniy   saboq   berish   holatini   avtomatik   tarzda   jinoyat   deb
baholamasdan,   ularning   ijtimoiy   xavfli   darajasi   asosida   ma’muriy
yoki jinoyaviy choralarni qo‘llash tartibi ishlab chiqilishi lozim.
4. Sud-amaliyotida bir xillikni ta’minlash:
24 o Mazkur   modda   bo‘yicha   chiqayotgan   sud   qarorlarini   umumlashtirib,
Oliy sud tomonidan metodik tavsiyalar ishlab chiqilishi zarur.
5. Xalqaro tajriba asosida yondashuvlarni joriy qilish:
o AQSh,   Yevropa   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   tavsiyalariga
asoslanib,   ro‘yxatdan   o‘tmagan   diniy   faoliyatni   faqat   ijtimoiy   xavfli
holatlarda javobgarlikka tortish tajribasini qo‘llash mumkin.
6. Diniy sohada tushuntirish va profilaktika ishlarini kuchaytirish:
o Huquqni   buzishdan   ko‘ra,   oldini   olish   muhim.   Shu   sababli,   diniy
saboq berish tartibi bo‘yicha aholiga muntazam  ravishda tushuntirish
ishlari olib borilishi lozim.
7. Qonunchilikka “Diniy saboq” tushunchasini kiritish:
o Amaldagi   qonun   hujjatlarida   “Diniy   saboq”   atamasi   izohlanmagan.
Bu   esa   turlicha   talqinlarga   sabab   bo‘lmoqda.   Shu   bois   mazkur
tushuncha   aniq   va   yuridik   jihatdan   asosli   tarzda   qonunchilikka
kiritilishi zarur.
25 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
2. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi  – Toshkent: Adolat, 2023.
3. O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat kodeksi  – Toshkent: Adolat, 2024.
4. “Vijdon   erkinligi   va   diniy   tashkilotlar   to‘g‘risida”gi   Qonun   –   Qonunchilik
ma’lumotlari bazasi:  www.lex.uz
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   sudi   Plenum   qarorlari   to‘plami   –   Toshkent:
2022–2024 yillar.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   prokuraturasi   va   IIV   yillik   hisobotlari
(2020–2023 yillar)  – rasmiy manbalar.
7. Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasi – BMT, 1948.
8. Fuqarolik va siyosiy huquqlar to‘g‘risidagi xalqaro pakt – BMT, 1966.
9. YEXHTning diniy erkinlik bo‘yicha tavsiyalari –  www.osce.org
10. Shermukhamedova   N.   “Diniy   erkinlik   va   qonunchilik:   muvozanat
muammolari” –  Huquq va hayot  jurnali, №4, 2023.
11. Qodirov   A.   “Diniy   faoliyat   va   jinoyat   huquqi:   milliy   va   xalqaro
yondashuvlar” –  Yuridik fanlar axborotnomasi , 2022, №2.
12. Bobojonov   A.   “Diniy   saboq   berish   va   javobgarlik:   huquqiy   tahlil”   –
26 Toshkent davlat yuridik universiteti ilmiy to‘plami , 2023.
13. BMT   Diniy   erkinlik   bo‘yicha   maxsus   ma’ruzachisi   hisobotlari   –
www.ohchr.org
27