Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 158.1KB
Покупки 3
Дата загрузки 14 Ноябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Diyorbek

Дата регистрации 14 Октябрь 2024

18 Продаж

Barqaror iqtisodiy oʻsishni taʼminlash

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLI GI
MA’MUN UNIVERSITETI
IQTISODIYOT TARMOQLAR VA SOHALAR YO’NALISHI 
IQTISODIYOT FANIDAN 
Mavzu: Barqaror iqtisodiy o’sishni ta’minlash
Bajardi: Setmuradov Diyorbek 
3-kurs 22_1 guruh talabasi 
Ilmiy raxbar:  
Komissiya a’zolari:    
____________________________
_________________________
___________________________
Himoya natijasi:  «_____»  baho «___»   ______________ 20__й.   KURS ISHI    Mavzu: Barqaror iqtisodiy o’sishni ta’minlash
Mundarija:
Kirish..........................……………………………………. . ………… … …3
1. Iqtisodiy o'sish tushunchasi va dunyo tajribasi………………… ... .....5
2. Iqtisodiy o’sish turlari, ko’rsatkichlari   v a   omillari………...……..…..8
3. Iqtisodiy o’sishni o’lchash……………………...………………….…..14
4. O’zbekistonda iqtisodiy o’sish surati………………………….………17
5.  O’zbekistonda iqtisodiy o’sish istiqbollari..…………………….……28
Xulosa……………………………………………………………….……...30
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………….…..31
2                                  Kirish
Iqtisodiy o'sish har qanday jamiyat taraqqiyoti va farovonligining
asosidir.   Iqtisodiy   o'sish   o'z   mohiyatiga   ko'ra,   ma'lum   bir   jamiyat
doirasida mahsulot va xizmatlar ishlab chiqarish hajmining ko'payishini
anglatadi.   U   ko'pincha   mamlakatning   yalpi   ichki   mahsuloti   (YaIM)
yordamida   o'lchanadi,   bu   ma'lum   bir   davrda   uning   chegaralarida   ishlab
chiqarilgan   barcha   tovarlar   va   xizmatlarning   qiymatini   baholaydi.
Iqtisodiy   o'sish   jamiyatlarga   bandlik   darajasini   oshirish,   daromadlarni
oshirish,   iste'mol   va   investitsiyalar   uchun   imkoniyatlar   yaratish   orqali
yaxshilangan turmush darajasidan foydalanish imkonini beradi. Iqtisodiy
o'sishning   afzalliklari   ko'p   qirrali   bo'lib,   fuqarolarning   hayot   sifatini
oshirishga   olib   keladi.   Iqtisodiy   o'sishning   asosiy   omillari   -
investitsiyalar,   texnologik   yutuqlar,   mehnat   unumdorligi   va   bozor
samaradorligi.   Infratuzilma,   ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalar   va   ta'limga
investitsiyalarning   ko'payishi   samaradorlikni   oshirishi   mumkin,   bu   esa
iqtisodiy   ishlab   chiqarishning   yaxshilanishiga   olib   keladi.   Texnologik
taraqqiyot   ko'pincha   iqtisodiy   o'sishga   chuqur   ta'sir   ko'rsatadi,   chunki
ular   ishlab   chiqarish   jarayonida   samaradorlikni   oshirishi   va   mutlaqo
yangi sanoat tarmoqlarini yaratishi mumkin. Biroq, iqtisodiy o'sish bilan
bog'liq salbiy ta'sirlar mavjud. Bu ta'sirlar daromadlar tengsizligi, atrof-
muhit   degradatsiyasi   va   resurslarning   kamayishidir.   Daromadlar
tengsizligining kuchayishi  ijtimoiy tartibsizlik va aholining noroziligiga
olib   kelishi   mumkin.   Atrof-muhitning   buzilishi   uzoq   davom   etadigan
oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin   va   resurslarning   kamayishi
ekotizimlarga   qaytarilmas   zarar   etkazishi   mumkin,   bu   esa   salbiy   tashqi
ta'sirlarga olib keladi. Siyosatchilar oldida turgan asosiy vazifa iqtisodiy
o’sish foydalari bilan uning salbiy oqibatlarini muvozanatlashdan iborat.
Hukumatlar   iqtisodiy   o'sishning   salbiy   ta'sirini   yumshatish   siyosatini,
masalan,   atrof-muhit   muammolarini   hal   qilish   uchun   tartibga   solish   va
boyliklarni   qayta   taqsimlovchi   progressiv   soliqqa   tortish   kabi   siyosatni
ishlab   chiqishi   kerak.   Ular,   shuningdek,   iqtisodiy   o'sishning   potentsial
ijobiy   ta'sirini   maksimal   darajada   oshirish   uchun   ta'lim,   ijtimoiy
farovonlik,   ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalarga   investitsiyalarga   ustuvor
ahamiyat   berishlari   kerak.   Iiqtisodiy   o’sish   jamiyatni   yuksaltirishning
3 harakatlantiruvchi kuchi hisoblanadi. Iqtisodiy o'sishning foydalari katta
bo'lishi   mumkin,   ammo   siyosatchilar   ularni   mumkin   bo'lgan   salbiy
oqibatlarga qarshi muvozanatlashlari kerak. Iqtisodiy o'sishning yakuniy
maqsadi   jamiyatning   barcha   a'zolariga   foyda   keltiradigan   barqaror   va
adolatli taraqqiyotni ta'minlashdan iborat bo'lishi kerak.
Iqtisodiy   o'sish   tushunchasi   zamonaviy   iqtisodiy   nazariya   va
amaliyotda   markaziy   o'rin   tutadi.   Odatda   bu   iqtisodiyotda   vaqt   o'tishi
bilan   mahsulot   va   xizmatlar   ishlab   chiqarish   yoki   ishlab   chiqarishning
ko'payishi   sifatida   aniqlanadi.   Bu   o'sish   odatda   yalpi   ichki   mahsulot
(YaIM) yoki yalpi milliy mahsulot (YaIM) ko'rinishida o'lchanadi.
Iqtisodiy   o'sish   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   qashshoqlikni
kamaytirish   va   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   muhim   deb
hisoblanadi.   Bu,   shuningdek,   rivojlangan   mamlakatlarda   iqtisodiy
barqarorlikni   saqlash   va   retsessiyaning   oldini   olish   uchun   muhim
hisoblanadi.   Biroq,   iqtisodiy   o'sish   kontseptsiyasi   murakkab   va   unga
erishishga turli omillar ta'sir qilishi mumkin.
Iqtisodiy   o'sishga   ta'sir   qiluvchi   asosiy   omillardan   biri   bu
texnologiyadir.   Texnologik   yutuqlar   samaradorlikni   oshirishi,
xarajatlarni kamaytirishi va jahon bozorida raqobatbardoshlikni oshirishi
mumkin.   Ilmiy-tadqiqot   va   ishlanmalarga   va   ta'limga   sarmoya   kiritish,
shuningdek,   yuqori   iqtisodiy   o'sishga   olib   keladigan   texnologik
taraqqiyotga olib kelishi mumkin.
Iqtisodiy   o'sishning   yana   bir   hal   qiluvchi   omili   -   bu   tabiiy
resurslarning mavjudligi. Neft yoki minerallar kabi tabiiy resurslarga boy
mamlakatlar   ko'pincha   yuqori   o'sish   sur'atlariga   erishishlari   mumkin,
ammo bu muammoli bo'lishi mumkin, chunki bu resurslar cheklangan va
ularning tugashi iqtisodiy beqarorlikka olib kelishi mumkin.
Qolaversa, iqtisodiy o’sishni rag’batlantirishda davlat siyosatining
rolini   ortiqcha   baholab   bo’lmaydi.   Sog'lom   moliyaviy   boshqaruv,
samarali tartibga solish rejimlari va erkin savdo kelishuvlari kabi yaxshi
iqtisodiy   siyosatlar   yuqori   iqtisodiy   o'sishga   yordam   beradi.   Biroq,
noto'g'ri ishlab chiqilgan siyosat teskari ta'sir ko'rsatishi mumkin, bu esa
iqtisodiy turg'unlik yoki hatto retsessiyaga olib keladi.Nihoyat, iqtisodiy
4 o'sish   va   uning   atrof-muhitga   ta'siri   masalasini   e'tiborsiz   qoldirib
bo'lmaydi.   Iqtisodiy   o'sish   atrof-muhitning   ifloslanishi,   o'rmonlarning
kesilishi   va   boshqa   salbiy   ekologik   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.
Shuning uchun iqtisodiy o’sish va barqarorlikni muvozanatlash, iqtisodiy
faoliyatni   tabiiy   muhitga   zarar   yetkazmaydigan   tarzda   olib   borishni
ta’minlash muhim ahamiyatga ega.
Iqtisodiy   o’sish   zamonaviy   iqtisodiy   nazariya   va   amaliyotda
markaziy   o’rinni   egallagan   murakkab   va   ko’p   qirrali   tushunchadir.   Bu
ehtiyotkorlik   bilan   boshqarishni   talab   qiladi   va   barqaror   va   inklyuziv
o'sishga erishish uchun bir qator omillarni hisobga olish kerak. Iqtisodiy
o'sish qashshoqlikni kamaytirish va turmush darajasini yaxshilash uchun
ijobiy   bo'lishi   mumkin   bo'lsa-da,   u   barqarorlik   va   atrof-muhitni
muhofaza   qilish   bilan   muvozanatli   bo'lishi   kerak,   aks   holda   u   iqtisodiy
nuqtai   nazardan   tashqariga   chiqadigan   salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi
mumkin.
5 1. Iqtisodiy o'sish tushunchasi va dunyo tajribasi.
Yigirmanchi   asr   oxirida   dunyodagi   iqtisodiy   o'sish   muammosi
iqtisodiy   rivojlanishning   bir   qator   ustuvor   muammolarida   ajratib
ko'rsatiladi. Hozirgi kunda har qanday mamlakat  taqdiri iqtisodiy o'sish
mexanizmiga bog'liq, bu ilmiy va texnologik taraqqiyot yutuqlarini eng
samarali ishlatishga imkon beradi. Jahon Iqtisodiy fani uzoq vaqtdan beri
iqtisodiy   o'sish   tendentsiyalarini   o'rganishga   ko'p   vaqt   bo'ldi.   Ushbu
mavzu   iqtisodiy   islohotlarning   hozirgi   bosqichida   alohida   ahamiyatga
ega.   Iqtisodiy   o'sish   doimiy   hodisaga   aylandi,   shunda   ishlab   chiqarish
hajmi   va   hatto   chuqur   pasayishiga   qaramay,   dunyoning   aksariyat
mamlakatlari iqtisodiyotida uzoq muddatli rivojlanish tendentsiyasi o'sib
bormoqda.   Zamonaviy   o'sishning   asosiy   ajralib   turadigan   xususiyati   bu
emissiya   va   bandlikning   umumiy   hajmida   qishloq   xo'jaligini
rivojlantirishning   nisbiy   qismini   kamaytirishdir.   Zamonaviy   iqtisodiy
o'sishning yana bir o'ziga xos xususiyati - bu soha farovonligi natijasida
urbanizatsiya.                         Iqtisodiy   o'sishda,   qoida   tariqasida   jamiyatning
ishlab   chiqarish   kuchlari   faoliyatining   samaradorligi   va   resurslarni
iste'mol qilish natijalarini o'zgartirishni tushunadi. Iqtisodiy o'sish milliy
iqtisodiyotning   faoliyatini   aniqlaydi.   Iqtisodiy   o'sish   ikki   tomonlama
usul   bilan  aniqlanadi   va   o'lchanadi:   real   gNPning  ma'lum   bir   vaqt   yoki
ma'lum   bir   vaqtning   o'sishi   ma'lum   bir   vaqtning   oshishi   yoki   aholi   jon
boshiga   real   ravishda   o'sish.   Ushbu   ta'riflarning   birortasiga   asoslanib,
iqtisodiy o'sish yillik o'sish sur'atlari bilan o'lchanadi. Aholi jon boshiga
ijtimoiy   mahsulotning   o'sishi   turmush   darajasini   oshirishni   anglatadi.
Haqiqiy   mahsulotning   o'sishi   moddiy   farovonlikni   oshirishni   o'z   ichiga
oladi. Etarda o'sib borayotgan iqtisodiyot yangi ehtiyojlarni qondirish va
ijtimoiy-iqtisodiy   va   xalqaro   iqtisodiy   jihatdan   hal   qilish   imkoniyatiga
ega.   Iqtisodiy   o'sish   muammolari   jahon   hamjamiyatining   o'ziga   xos
jiddiyligini   sotib   oldi,   natijada   qarama-qarshilik   atrof-muhitning
ifloslanishi   va   atrof-muhitning   ifloslanishi   natijasida   yuzaga   kelgan
tabiiy   resurslar   ishlab   chiqarilishi   aniqlandi.   Shunday   qilib,   iqtisodiy
o'sishning   mohiyatini   tushunishning   yangi   yondashuvi   nafaqat   ishlab
chiqarish   va   iste'molning   ziddiyatini   yo'q   qilish,   balki   insoniyatning
omon   qolishi   nuqtai   nazaridan   ham   muhimdir.   Zamonaviy   sharoitda
6 ishlab   chiqarish   va   iste'mol   qilish   ziddiyatining   namoyon   bo'lishi,
avvalambor,   ishlab   chiqarish   kuchlarini   rivojlantirishning   nogironligi
bilan   ifodalanadi,   bu   atrofmuhitning   ifloslanishi   bilan   birga   keladi.
Tabiat ishlab chiqarishni cheklanmagan o'sishni ta'minlaydi. Keyinchalik
ishlab chiqarishning ko'payishi, shuning uchun iste'moli. Bugungi kunda
iqtisodiy   o'sish   zamonaviy   dunyoning   muhim   xususiyati   hisoblanadi.
Aholisi, ishlab chiqarish va bandlik va bandlik ko'lami, milliy mahsulot,
turmush   darajasi,   uning   bo'sh   vaqtini   oshiradi.   1.   Iqtisodiy   o'sishning
mohiyati   va   issiqligi   Iqtisodiy   o'sish   bir   qator   miqdoriy   va   sifatli
o'zgarishlar   bilan   birga   keladi,   ular   orasida   etakchi   pozitsiya
iqtisodiyotning   tarkibiy   o'zgarishiga   to'g'ri   keladi.   Iqtisodiy   rivojlanish
yo'liga   kiritilgan   mamlakatlar   uchun   asosan:   industrial   ravishda:
sanoatlashtirish,   shuningdek,   yalpi   ichki   mahsulotda   (50-55%   dan   10-
13%   gacha)   va   qishloq   xo'jaligidagi   bandlik   (70-75%   gacha)
Urbanizatsiya, urbanizatsiya (10-15 5 dan 65-70% gacha, savodxonlikni
tarqatish,   ta'lim   darajasi   o'sishi   (o'rta   ta'lim   ulushi   20-25%   dan   oshadi)
85-90%   gacha),   umr   ko'rish   davomiyligi,   demografik   o'tish   (aholi
sonining   o'sish   sur'atlarining   o'sishi   va   aholining   o'sish   sur'atining
pasayishiga   sabab   bo'ladigan   tug'ilish   darajasini   pasaytiradigan   o'lim
darajasini   pasaytiradi).   Oziq-ovqat   mahsulotlarining   umumiy   iste'molda
ulushi   kamayadi,   shuningdek,   yalpi   ichki   mahsulotda   omonat   va   davlat
xarajatlarining   ulushi   asta-sekin   o'sib   bormoqda.   Bundan   tashqari,
iqtisodiy   va   ijtimoiy-siyosiy   rivojlanishning   alohida   o'zaro   bog'liqligi
mavjud. Ajoyib iqtisodiy rivojlanish jamiyatni qurish, ta'lim darajasining
o'sishi,   birinchi   navbatda,   aloqa   vositalarini   rivojlantirish   natijasida
ma'lumotlarga   ma'lumot   olishning   ko'payishiga   olib   keladi.   ilmiy   va
texnologik   taraqqiyotni   tezlashtirish.   Shunga   o'xshash   o'zgarishlar
yangilanishlar   deb   nomlanadi.   Shvetsiya   iqtisodchisi   MyRal
modernizatsiya tamoyillarini ajratdi: 
1.   Ratsionalizm,   ya'ni   jamoat   faoliyatining   barcha   sohalarida   va
odamlar   hayotidagi   yangi   usullar   va   modellarda   yangi   usullar   va
modellar   bilan   an'anaviy   fikrlash,   tarqatish   va   iste'mol   qilish   usullarini
almashtirishni anglatadi.
7   2.   Iqtisodiy   rejalashtirish,   I.E.   Jadal   iqtisodiy   rivojlanishga
qaratilgan bunday iqtisodiy siyosatni tanlash. 
3. Tenglik: yanada teng ijtimoiy va huquqiy maqomihamma uchun
daromad va turmush darajasi. 
4.   Davlat   muassasalari   va   ongidagi   o'zgarishlar.   Bular   mehnat
unumdorligi oshish, raqobat va tadbirkorlik tashabbusini rag'batlantirish,
qobiliyatlarni   amalga   oshirish   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratadigan
o'zgarishlar.   Institutsional   o'zgarishlar   er   islohotlari,   monopolizmga
qarshi   kurashni   o'z   ichiga   oladi,   o'zgaradi   davlat   boshqaruvi.   Jamoat
ongini   modernizatsiya   qilish,   mehnat,   samaradorlik,   halollik,   mantiqiy,
qo'llab-quvvatlash  kabi  bunday   ideallarni  tasdiqlash  degani   o'z  kuchlari
va o'zgarish   uchun tayyorlik. Iqtisodiyotni  modernizatsiya  qilish  tufayli
miqdoriy   va   sifatli   o'zgaruvchilarning   iqtisodiy   o'sishga   ta'sir   darajasi
o'zgarmoqda. Shunga ko'ra, iqtisodiy o'sishning bir necha turlari mavjud.
 2. Iqtisodiy o’sish turlari, ko’rsatkichlari   va   omillari.
Iqtisodiy   o’sish   bu   yalpi   milliy   mahulot   mutloq   hajmning   aholi
jon   boshi   va   iqtisodiy   resurs   birligi   hisobiga   nisbiy   miqdorining
ko’payishi   hamda   sifat   o’lchamlarining   borishidir.   Ishlab   chiqarish
natijalarining   o’sish   sur’ati   bilan   ishlab   chiqarish   omillari   miqdorining
o’zgarishi o’rtasidagi nisbat iqtisodiy o’sishning   ekstensiv   yoki   intensiv
turlarini   belgilab   beradi.
Ekstensiv   iqtisodiy   o’sishga   ishlab   chiqarishning   mavjud
texnikaviy   asosi   saqlanib   dolgan   holda   iqtisodiy   resurslar   miqdorini
ko’paytirib   borish   orqadi   erishiladi.   Aytaylik,   mahsulot   ishlab
chiqarishni   ikki   hissa   ko’paytirish   uchun   mavjud   korxonalar   bilan   bir
qatorda   o’rnatilgan   uskunalarning   quvvati,   miqdori   va   sifati,   ishchi
kuchining   soni   va   malaka   tarkibi   bo’yicha   huddi   o’shancha   korxonalar
ko’riladi.   Ekstensiv   rivojlanishda,   agar   u   sof   holda   amalga   oshirilsa,
ishlab   chiqarish   samaradorligi   o’zgarmay   qoladi.
Iqtisodiy   o’sishning   intensiv   turi   sharoitida   mahsulot   chiqarish
miqyoslarini   kengaytirishga   ishlab   chiqarish   omillarini   sifat   jihatidan
8 takomillashtirish:   yanada   progressivroq   ishlab   chiqarish   vositalarini   va
yangi   texnikani   qo’llash,   ishchi   kuchi   malakasini   oshirish,   shuningdek,
mavjud   ishlab   chiqarish   salohiyatidan   yaxshiroq   foydalanish   yo’li   bilan
erishiladi.   Intensiv   yo’l   ishlab   chiqarishga   jalb   etilgan   resurslarning   har
bir   birligidan   olinadigan   samaraning,   pirovard   mahsulot   miqdorining
o’sishida,   mahsulot   sifatining   yaxshilanishida   o’z   ifodasini   topadi.
Bunda   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ikki   hissa   oshirishga   ishlab   turgan
korxonalarni  rekonstruktsiya qilish va texnika bilan qayta qurollantirish
mavjud   resurslardan   yaxshiroq   foydalanish   hisobiga   erishish   mumkin.
Real   hayotda ekstensiv va intensiv omillar sof holda mavjud bo’lmaydi,
balki muayyan   uyg’unlikka,   bir-biri   bilan   qo’shilgan   tarzda   ro’y beradi.
Shu   sababli   ustuvor   ekstensiv   va   ustuvor   intensiv   iqtisodiy   o’sish   turlari
tahlil   qilinadi.
Iqtisodiy   o’sish   murakkab   va   ko’p   qirrali   jarayon   bo’lganligi
sababli   uni   baholash   uchun   qandaydir   bitga   ko’rsatkich   kifoya   qilmaydi,
balki   muayyan   ko’rsatkichlar   tizimi   talab   qilinadi.   Bu   ko’rsatkichlar
tizimida   o’lchamdagi   va   klimat   ifodasidagi   ko’rsatkichlar   farqlanadi.
Iqtisodiy   o’sishning   jismoniy   o’lchamdagi   ko’rsatkichlari   ancha   aniq
natija   beradi,   (chunki   ular   inflyatsiya   ta’siriga   berilmaydi),   lekin
universal emas, ya’ni har xil o’lchamdagi mahsulot va xizmatlarni ishlab
umumiy   ko’rsatkichga   keltirish   qiyin.   Klimat   ko’rsatkichlar   keng
qo’llaniladi,   ammo   har   doim   ham   uni   inflyatsiyadan   xuliq   “tozalash”
mumkin bo’lavermaydi. Shu   sababli   ko’pincha   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari
qiyosiy   yoki   doimiy   narxlarda   hisoblanadi.
Iqtisodiy   o’sish   quyidagi   qiymat   ko’rsatkichlarida   hisoblanadi:
1. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning     mutloq
hajmi   va   ularning   o’sish   sur’atlari.
2. YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   aholi   jon
bosh hisobiga   to’g’ri   keladigan   miqdori   va   uning   o’sish   sur’atlari.
3.   YaMM   (YaIM),   SMM   yoki   milliy   daromadning   iqtisodiy
resurs   xarajatlari   birligi   hisobiga   turli   keladigan   miqdori   va   uning   o’sish
sur’atlari.
Iqtisodiy   o’sishni   baholashda   har   uchala   ko’rsatkichdan   ham
9 foydalanish   mumkin,   lekin   ularning   ahamiyati   turlicha.
Agar   diqqat   markazida   mamlakat   iqtisodiy   salohiyati   muammosi
tursa,   birinchi   ko’rsatkichdan   foydalanish   ko’proq   mos   keladi.   Alohida
mamlakat   va   hududlardagi   aholining   turmush   darajasini   taqqoslashda,
ko’proq   ikkinchi   ko’rsatkichdan   foydalaniladi.   Iqtisodiy   samaradorlikni
baholashda   uchinchi   ko’rsatkichga   ustuvorlik   beriladi.
Odatda iqtisodiy o’sish sur’ati % (foiz)da joriy yildagi real YaMM
(SMM,   MD)   ni   bazis   davridagi   hajmiga   bo’lish   yo’li   bilan   aniqlanadi.
Mamlakatning iqtisodiy o’sish sur’atini tavsiflovchi ko’rsatkichlar
bir qator   kamchiliklarga   ham   ega.
Birinchidan,   ular   mahsulot   sifatining   o’zgarishini   to’liq   aks
ettirmaydi   va   shu   sababli   farovonlikning   xaqiqiy   darajasini   to’liq
xarakterlab   berolmaydi:
- Ikkinchidan,   real   Ya   MM   va   uning   aholi   jon   boshiga
o’sishi   bo’sh   vaqtning   sezilarli   ko’payishini   aks   ettirmaydi   va
farovonlik   real   darajasining   pasaytirib   ko’rsatilishiga   olib   keladi.
Uchinchidan,   iqtisodiy   o’sishni   qiymat   ko’rsatkichlarda
miqdoriy   hisoblash   boshqa   tomonlama   uning   atrof-muhitga   va
insonning   hayot   sharoitiga salbiy   ta’sirini   hisobga   olmaydi.
- Iqtisodiy o’sishning alohida tomonlarini tavsiflovchi jismoniy
ko’rsatkichlar   quyidagilardan   iborat   bo’lib,   ular   ishlab   chiqaruvchi
kuchlarning   rivojlanish   darajasi,   mehnat   unumdorligi   va   ish   vaqtini
tejash,   shaxsiy daromad va foyda   miqdori, milliy   iqtisodiyotning   tarmoq
tuzilishi   va   shu   kabilar   hisoblanadi.
Ishlab   chiqaruvchi   kuchlar   darajasi   quyidagi   ko’rsatkichlar   bilan
tavsiflanadi:
a) Ishlab   chiqarish   vositalarining   rivojlanish   darajasi,   ya’ni   uning
unumdorligi;
b) xodimning   malakasi   va   tayyorgarlik   darajasi;
v)     ishlab   chiqarishning   moddiy   va   shaxsiy   omili   o’rtasidagi
nisbat;
10 1-jadval.   O’zbekistonda   YaIM   va   asosiy   tarmoqlar   mahsulotlarining   o’sish
sur’atlari   oldingi   yilga  nisbatan   %   hisobida 1
Ko’rsatkichlar 2018 yil 2019 yil 2020 yil 2021 yil
mlrd.
so’m o’sish
sur’ati,
%da mlrd.
so’m o’sish
sur’ati,
%da mlrd.
so’m o’sish
sur’ati,
%da mlrd.
so’m o’sish
sur’at
i,
%da
Yalpi   ichki
mahsulot 424
729 105,4 529
391 105,7 602
193 101,9 734
588 107,4
Tarmoqlarning
yalpi   qo’shilgan
qiymati 379
153 105,3 484
129 105,8 557
831 101,9 681
424 107,5
Qishloq,   o’rmon   va
baliqchilik   xo’jaligi 113
661 100,3 130
307 103,1 151
280 102,9 183
518 104,0
Sanoat 95 804 110,8 136
103 105,0 153
188 100,9 189
607 108,7
Tog’-kon   sanoati   va
ochiq   konlarni
Ishlash 20   057 126,5 31   338 99,4 22   619 78,0 28   869 110,7
Ishlab
chiqaradigan
sanoat 68   972 107,9 94   750 106,6 118
251 107,9 146
734 108,2
Elektr,   gaz,   bug’
bilan   ta’minlash   va
havoni
konditsiyalash 5   870 103,1 9   055 105,1 11   220 106,8 12   633 113,0
Suv   bilan
ta’minlash;
kanalizatsiya
tizimi,
chiqindilarni
yig’ish   va
utilizatsiya   qilish 905 111,3 961 102,2 1   098 99,1 1   371 82,3
Qurilish 22 101 114,3 30 595 122,9 37 548 109,5 45 802 106,8
Xizmatlar 147
587 105,2 187
123 106,0 215
816 100,7 262
496 109,2
Mahsulotlarga
sof   soliqlar 45   576 105,9 45   263 104,7 44   362 101,6 53   164 106,7
Manba :   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari
g)     mexnat taqsimoti, ishlab chiqarishning tashkil etilishi,
ixtisoslashtirilishi   va   kooperatsiyasi.
1
  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari
11 2-jadval.   O’zbekiston   milliy   iqtisodiyoti   tarmoqlari   bo’yicha   YaIM
ulushining o’zgarishi (joriy   baholarda YaIM   ga % hisobida) 2
№ Tarmoqlar Yillar
2018 2019 2020 2021
1. YaIM 100 100 100 100
2. Qishloq   xo’jaligi 31,5 28,0 28,2 35,7
3. Sanoat 26,5 29,3 28,5 25,8
4. Qurilish 6,1 6,6 7,0 6,2
5. Xizmatlar 35,9 36,1 36,3 25,0
6. Sof   soliqlar 11,2 8,9 7,6 7,2
Iqtisodiy   o’sishning   jahon   amaliyotida   keng   qo’llaniladigan
boshqa   jismoniy   ko’rsatkichi   iqtisodiyotning   tarmoq   tuzilishi
hisoblanadi.   U   tarmoqlar   bo’yicha   hisoblab   chiqadigan   mahsulot
ko’rsatkichi   asosida   tahlil   qilinadi.   Bundan   tashqari,   iqtisodiy   o’sish
tahlilida   iqtisodiyotning   ichidagi   asosiy   nisbat   ham   o’rganiladi.
Iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   ko’rsatuvchi   omillarni   shartli   ravishda
uchta   guruhga   ajratish   mumkin.   Birinchi   guruh   omillar   iqtisodiyotning
jismoniy   o’sish   layoqatini   belgilab   beradi,   ular   taklif   omillari   deb   ham
ataladi.   Bu   omillar   quyidagilar:
- tabiiy   resurslarning   miqdori   va   sifati.
- mehnat   resurslarining   miqdori   va   sifati.
- asosiy   kapital   (asosiy   fondlar)   ning   hajmi.
- texnologiya   va   fan   -   texnika   taraqqiyoti.
Iqtisodiy   o’sishga   taqsimlash   omillari   ham   ta’sir   qiladi.   Ishlab
chiqarish   salohiyatidan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   uchun   nafaqat
resurslar   iqtisodiy   jarayonga   to’liq   jalb   qilingan   bo’lishi,   balki   juda
samarali   ishlatilishi   ham   zarur.   Resurslarning   o’sib   boruvchi   hajmidan
to’liq   foydalanish   va   ularni   kerakli   mahsulotning   mutloq   miqdorini
oladigan   qilib   taqsimlash   ham zarur bo’ladi.
2
  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari
12 Iqtisodiy   o’sishga   ta’sir   ko’rsatuvchi,   taklif   va   taqsimlash   omillari
o’zaro   bog’liq   va bir-birini taqozo qiladi. Masalan, resurslar miqdorining
o’sishi   va   sifatining   yaxshilanishi,   texnologiyani   takomillashtirish
iqtisodiy   o’sish   uchun   imkoniyat   yaratdi.   To’liq   bandlik   va   resurslarni
samarali   taqsimlash   bunday   o’sishni   ro’yobga   chiqaradi.
Iqtisodiy   o’sishda   resurslarni   taqsimlash   omillari   ham   o’z   o’rniga
ega   bo’lsada,   bu   muammoni   tahlil   qilishda   asosiy   e’tibor   taklif   omillariga
qaratilishi   zarur.
Bu   avvalo,   mehnat   unumdorligining   o’sishiga   olib   keluvchi
omillardir.   Fan-   texnik   taraqqiyoti   mehnat   unumdorligi   va   iqtisodiy
o’sishni   ta’minlovchi   muhim   omil   hisoblanadi.   Texnik   taraqqiyoti   o’z
ichiga   nafaqat   ishlab   chiqarishning   butunlay   yangi   usullarini,   balki
boshqarish   va   ishlab   chiqarishni tashkil qilishning yangi shakllarini ham
oladi.   Umuman   aytganda,   fan-   texnika   taraqqiyoti   deyilganda,   pirovard
mahsulot chiqarishni  ko’paytirish maqsadida   mavjud   resurslarni   yangicha
uyg’unlashtirishni   taqozo   qiluvchi   usullarning   topilishi   ham   tushuniladi.
Amaliyotda   texnika   taraqqiyoti   va   kapital   quyilmalar   (investitsiyalar)
mustahkam o’zaro bog’liq, texnika taraqqiyoti ko’pincha yangi   mashina
va   uskunalarga   investitsiyalar   qo’yishga   olib   keladi.   Masalan,   atom
energiyasidan   foydalanish   bo’yicha   texnologiyani   qo’llash   uchun   atom
elektrostantsiyalarini   ko’rish   zarur   bo’ladi.   Birinchi   qarashda   texnika
taraqqiyoti   tarixiy   va   shiddatli   ro’y   berish   xarakteriga   ega   bo’ladi.   Gaz
va   yoqilgi   dvigatellari,   konveyer   va   yig’ma   liniyalar   bizni   hayotga
o’tmishning eng muhim   yutuqlari   sifatida   kirib   keldi.
Iqtisodiy   o’sish   to’liq   bandlilik   sharoitiga   mos   keluvchi   potentsial
ishlab   chiqarish   plaridarajasini uzoq   muddatli   ko’payishi   tendentsiyasini
anglatadi.
Iqtisodiy   o’sish   jami   taklifning   o’sishini   yoki   boshqacha
aytganimizda ,   haqiqiy   va   potentsial   YaIM   hajmining   oshishini   bildiradi.
Iqtisodiy   o’sish   muammosini   o’rganish   natijasida   real   ishlab   chiqarish
tizimi   duch   keluvchi   –   cheklangan   resurslardan   samarali   foydalanish
muammosiga   echim   topiladi.   Demak,   iqtisodiy   o’sish   omillari   va   ular
samaradorligini   o’rganish   hamda   tahlil   qilish   jamiyat   oldidagi   eng
13 dolzarb muammolardan   biridir.
3. Iqtisodiy o’sishni o’lchash.
Iqtisodiy   o’sish   nafaqat   mamlakat   real   daromadlarining   o’sishi,
shuningdek,   jon boshiga to’g’ri keladigan real daromadlarning o’sishini
ham   anglatadi.   Shu   sababli   ham   iqtisodiy   o’sish   ikki   xil   usul   bilan
o’lchanadi 3
.
Birinchi   usulda      iqtisodiy   o’sish   real   YaIMni   o’tgan   davrga
nisbatan   o’zgarishi   sifatida   aniqlanadi   va   mamlakatning   umumiqtisodiy
imkoniyatlari   dinamikasini   aniqlash   uchun   ishlatiladi.
Bunda,   joriy   yildagi   real   YaIM   (Yt)   hajmining   bazis   yildagiga   (Y
t-
1 )   (asosan   oldingi yilga)   nisbatan   foiz   ko’rinishidagi   o’sishi  aniqlanadi,
ya’ni:
Y
t
I
o  = 100
Y
t-1
Ikkinchi   usulda   iqtisodiy   o’sish   aholi   jon   boshiga   to’g’ri
keladigan   real   YaIMning   o’tgan   davrga   nisbatan   o’zgarishi   sifatida
aniqlanadi.
Iqtisodiy   o’sish   nazariyasi   va   modellarida   YaIM   o’rniga   SIM,
YaMD,   SMD   ko’rsatkichlaridan   ham   foydalanilishi   mumkin.   Iqtisodiy
nazariyada   iqtisodiy   o’sish daromadlarni qanday nisbatlarda iste’mol va
investitsiyalarga   bo’linishiga   bog’liq   deb   qaraladi.   Iste’mol   hajmi
dinamikasi   iqtisodiyotning   pirovard   maqsadini   va   yashash   darajasi
oshishini   bildirsa,   investitsiyalar   hajmining   o’zgarishi   resurs
imkoniyatlarining o’sishi va texnik yangiliklarning moddiylashishini aks
ettiradi.   Iste’mol   va   investitsiya   o’rtasida   etarlicha   muqobillik   mavjud,
chunki,   joriy   iste’mol   miqdorining   oshishi   investitsiyalarning
daromaddagi   ulushini   pasaytirish   iqtisodiy   o’sish   imkoniyatlarini
3
  Maxmudov   N.M.,   Asqarova   M.T.,   Umarov   I.Yu.   Makroiqtisodiy   tahlil     va   prognozlash.   Darslik.-T.:   Fan   va
texnologiyalar. 2014.
14 qisqartiradi.
Iqtisodiy   o’sish   real   kattaliklarda,   qiyosiy   baholarda   o’lchanadi.
Har   bir   mamlakat   iqtisodiy   o’sishga   intiladi ,   chunki   iqtisodiy   o’sish:
- birinchidan,   milliy   mahsulot   hajmi   va   daromadning
ko’payishiga;
- ikkinchidan,   resurslardan   samarali   foydalanishga;
- uchinchidan,   yangi-yangi   ehtiyojlar   va   imkoniyatlarning
paydo   bo’lishiga;
- to’rtinchidan,   xalqaro   bozorlarda   mamlakat   obro’sining
oshishiga   olib   keladi.
Real   mahsulot   ikki   asosiy    yo’lda   ko’paytirilishi   mumkin:
1) ko’proq   resurs   jalb   etish;
2) resurslardan   samarali   foydalanish.
Respublikamizda   hozirgi   kunda   texnika   taraqqiyoti   sohasidagi
asosiy   vazifa,   ishlab   chiqarishga   yangi   texnika   va texnologiyani   qo’llash,
ishlab   chiqarishni   tashkil   qilish   va   boshqarishning   yangi   usul   va
shakllarini joriy   qilish   hisoblanadi.
Mehnat   unumdorligini   o’sishini   aniqlab   beruvchi   asosiy   omillar
bir   ishlovchiga   to’g’ri   keluvchi   asosiy   kapital   hajmi   hisoblanadi.
Ma’lum   vaqt   ichida,   kapitalning   hajmi   mutloq   ko’payishi   mumkin,
ammo   ishchi   kuchi   soni   tezroq   o’ssa,   mehnat   unumdorligi   pasayadi,
chunki   har   bir   ishchining   asosiy   kapital   bilan   qurollanganlik   darajasi
kamayadi.
Ta’lim   va   malakali   tayyorgarlik,   mehnat   unumdorligini   oshiradi
va   natijada   ancha   yuqori   ish   haqiga   ega   bo’lish   imkoniyatini   beradi.
Inson   kapitaliga   investitsiyalar   qo’yish   mehnat   unumdorligini
oshirishning   muhim   vositasi   hisoblanadi.   O’z-o’zidan   aniqki,   ishchi
kuchi sifatining eng oddiy   ko’rsatkichi   ta’lim   darajasi   hisoblanadi.
Real voqelikda iqtisodiy o’sishga salbiy ta’sir ko’rsatuvchi omillar
ham   mavjud.   Bunday   omillar   sirasiga   quyidagilarni   kiritishimiz   mumkin:
15 - mehnat   muhofazasi;
- atrof-muhit   va   ekologik   vaziyat;
- ekologik   muammolar;
- xodimlarning   mehnat   sharoiti;
- sog’liqni   saqlash;
- tabiiy   ofatlar;
- favqulodda   ro’y   beradigan   iqtisodiy-siyosiy   o’zgarishlar.
Yuqori   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   uchun   ustuvor
vazifalar   quyidagilar hisoblanadi:
- makroiqtisodiy   mutanosiblikni   saqlash,   qabul   qilingan   o’rta
muddatli   dasturlar   asosida   tarkibiy   va   institutsional   o’zgarishlarni
chuqurlashtirish   hisobiga   yalpi   ichki   mahsulotning   barqaror   yuqori
o’sish   sur’atlarini ta’minlash;
- xarajatlarning   ijtimoiy   yo’naltirilganini   saqlab   qolgan   holda;
- davlat   byudjetining   barcha   darajalarida   mutanosiblikni
ta’minlash,   mahalliy   byudjetlarning   daromad   qismini   mustahkamlashga
qaratilgan   byudjetlararo   munosabatlarni   takomillashtirish;
- soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini
soddalashtirish   siyosatini   davom   ettirish,   soliq   ma’muriyatchiligini
takomillashtirish va tegishli   rag’batlantiruvchi   choralarni   kengaytirish;
- ilg’or   xalqaro   tajribada   qo’llaniladigan   instrumentlardan
foydalangan   holda   pul-kredit   siyosatini   yanada   takomillashtirish,
shuningdek valyutani tartibga   solishda zamonaviy bozor mexanizmlarini
bosqichma-bosqich   joriy   etish,   milliy   valyutaning   barqarorligini
ta’minlash.
O’zbekiston   iqtisodiyotida   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlash-
tirish,   milliy   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   modernizatsiya   va
diversifikatsiya   qilish   hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish
bo’yicha   ustuvor   vazifalar   quyidagilardan   iborat:
- milliy   iqtisodiyotning   mutanosibligi   va   barqarorligini
16 ta’minlash,   uning   tarkibida   sanoat,   xizmat   ko’rsatish   sohasi,   kichik
biznes va xususiy tadbirkorlik   ulushini ko’paytirish;
-   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik
jihatdan   yangilash,   ishlab   chiqarish,   transport-kommunikatsiya   va
ijtimoiy   infratuzilma   loyihalarini   amalga   oshirishga   qaratilgan   faol
investitsiya   siyosatini   olib   borish;
- iqtisodiyot   tarmoqlari   uchun   samarali   raqobatbardosh
muhitni   shakllantirish   hamda   mahsulot   va   xizmatlar   bozorida
monopoliyani bosqichma -   bosqich   kamaytirish;
- xizmat   ko’rsatish   sohasini   jadal   rivojlantirish,   yalpi   ichki
mahsulotni   shakllantirishda   xizmatlarning   o’rni   va   ulushini   oshirish,
ko’rsatilayotgan   xizmatlar   tarkibini,   eng   avvalo,   ularning   zamonaviy
yuqori   texnologik   turlari   hisobiga   tubdan   o’zgartirish;
- eksport faoliyatini liberallashtirish va soddalashtirish, eksport
tarkibini va   geografiyasini   diversifikatsiya   qilish,   iqtisodiyoti   tarmoqlari
va   hududlarning   eksport salohiyatini   kengaytirish va   safarbar etish;
- yo’l-transport   infratuzilmasini   yanada   rivojlantirish,
iqtisodiyot,   ijtimoiy   soha,   boshqaruv   tizimiga   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   joriy   etish.
4. O’zbekistonda Iqtisodiy o’sish surati.
So’nggi   yillarda   O’zbekistonda   ajoyib   iqtisodiy   o’sish   kuzatildi,
bu   esa   mamlakat   landshaftida   sezilarli   o’zgarishlarga   olib   keldi.
Mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyoti   yangi   infratuzilma,   zamonaviy
binolar   va   bir   paytlar   xaroba   bo’lgan   shaharlarni   gullab-yashnagan
metropoliyalarga   aylantirgan   boshqa   qurilishlar   ko’rinishida   ko’zga
tashlanadi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   o’sishining   asosiy   omillaridan   biri
uning   strategik   geografik   joylashuvi   bo’lib,   uning   mintaqadagi   muhim
tranzit   markaziga   aylanishiga   imkon   berdi.   Mamlakat   transport   sohasi
jiddiy   modernizatsiya   qilinib,   qo’shni   davlatlarga   yuk   tashishni
osonlashtiradigan   aeroportlar,   avtomobil   yo’llari   va   temir   yo’llar
17 ko’paydi.   Bu   rivojlanish   mamlakatning   asosiy   iqtisodiy   kuchlar   bilan
savdo hajmini oshirdi, bu esa O’zbekistonning iqtisodiy o’sishini yanada
rag’batlantirdi.
O’zbekistonning   iqtisodiy   o’sishining   yana   bir   muhim   sababi
hukumatning   iqtisodiyotni   yagona   tovar,   ya’ni   paxtaga   qaramlikdan
uzoqlashtirishga   qaratilgan   sa’y-harakatlaridir.   Hukumat   konchilik,
turizm   va   ishlab   chiqarish   kabi   boshqa   tarmoqlarning   o'sishini   qo'llab-
quvvatlash   siyosatini   qabul   qildi.   Islohotlar   xorijiy   sarmoyalarni   jalb
qilish   va   bandlik   imkoniyatlarini   yaratish,   O’zbekistonda   mustahkam
o’rta  sinfni   yaratishga  olib keldi.  O'rta sinfning  o'sishi  bilan  hashamatli
tovarlar   va   xizmatlarga   bo'lgan   talab   o'sib   bordi,   bu   yuqori   darajadagi
savdo   markazlari,   besh   yulduzli   mehmonxonalar   va   xalqaro   oshxona
restoranlarining tez o'sishiga olib keldi.
Hozirgacha   erishilgan   yutuqlarga   qaramay,   O’zbekistonning
iqtisodiy   o’sishida   hali   ham   ba’zi   muammolar   mavjud.   Eng
muhimlaridan   biri   aholining   asosiy   qismi   istiqomat   qiladigan   ayrim
qishloq   joylarda   zamonaviy   infratuzilmaning   yo’qligidir.   Qolaversa,
xususiylashtirishning   kuchayishi   va   iqtisodiyotni   liberallashtirish
O’zbekistonda   boylikning   notekis   taqsimlanishiga,   boylar   va
kambag’allar   o’rtasida   sezilarli   tafovutga   olib   keldi.   Hukumat   ushbu
muammolarni   tan   oldi   va   ularni   hal   qilish   bo'yicha   tashabbuslarni
amalga oshirmoqda, pirovard maqsad barcha fuqarolar manfaatli bo'lgan
inklyuziv iqtisodiy o'sishga erishishdir.
O’zbekistondagi   iqtisodiy   o’sish   suratlari   mamlakat   iqtisodiyoti
barqaror   rivojlanish   yo’lida   to’g’ri   ketayotganidan   dalolatdir.
Mamlakatning shu paytgacha erishgan muvaffaqiyatlarini nafaqat uning
geografik   joylashuvi,   balki   hukumatning   strategik   islohotlari   bilan   ham
bog’lash mumkin. Shu bilan birga, hukumat jadal  iqtisodiy o’sish  bilan
bog’liq   muammolarni   hal   etish   va   o’sish   samarasini   barcha   fuqarolar
tomonidan teng taqsimlanishini ta’minlashga sodiq qolishi juda muhim.
2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasining   qabul
qilinishi   va   uning   samarali   ijro   etilishi   orqali   iqtisodiy   islohotlarning
18 yuqori   natijalariga   erishildi.   O’zbekiston   Respublikasining   ijtimoiy-
iqtisodiy   siyosati   tubdan   o’zgardi.   Harakatlar   strategiyasiga   muvofiq,
iqtisodiy   rivojlanish,   avvalo   aholining   turmush   darajasi   va   sifatini
oshirishga   qaratilgan   mutlaqo   yangi   bosqichga   o’tdi.   2021   yilda   dunyo
bo’yicha   ayrim   mamlakatlarning   iqtisodiyotlarida   tiklanish   jarayoni
boshlangan   bo’lsa,   ba’zi   davlatlar   pandemiya   sababli   yuzaga   kelgan
iqtisodiy   inqirozdan   hali   ham   chiqib   keta   olganlari   yo’q.   Global
miqyosda   davom   etayotgan   pandemiya   hamda   iqtisodiy   vaziyat   bilan
bog’liq   mavhumliklar   saqlanib   qolayotgan   shunday   sharoitida,
O’zbekiston   iqtisodiyoti   o’z   vaqtida   muvofiqlashtirilgan   fiskal   va
monetar   siyosat   natijasida   7,4   foiz   o’sishni   qayd   etib,   jadal   ravishda
tiklanishda   davom   etdi.   Shuningdek,   2021   yil   yakunlari   bo’yicha   e’lon
qilingan   Jahon   banki   hisobotiga   ko’ra,   O’zbekistonning   yirik   iqtisodiy
hamkor   davlatlarining   iqtisodiyotlarida   o’sish   qayd   etilgan.   Xususan,
Rossiya   Federatsiyasining   iqtisodiyoti   2020   yilda   3,0   foizga
qisqarganidan   so’ng,   2021   yilda   4,3   foizga o’sganligi   hisoblangan 4
.
Xalqaro   valyuta   jamg’armasining   yanvardagi   hisoboti   bo’yicha
ushbu   ko’rsatkich   4,5   foizga   etgan.   Shu   bilan   birga,   Xitoy   iqtisodiyoti
2020 yilda 2,2   foizga   sekinlashgandan   so’ng,   2021   yilda,   Jahon   bankiga
ko’ra   8,0   foizga   va   Xalqaro   valyuta   jamg’armasiga   8,1   foizga   o’sgan.
Bundan   tashqari,   Jahon   bankiga   ko’ra,   2021   yilda   Qozog’iston
iqtisodiyoti 3,5 foizga va Turkiya iqtisodiyoti 9,5   foizga   o’sganligi   qayd
etilgan.
2021 yilda YaIMning nominal hajmi 734,6 trln. so’mni yoki 69,2
mlrd.   dollarni   tashkil   etdi.   Bunda,   qishloq   ho’jaligi   YaIMning   25,0
foizini   yoki   183,5   trln.   so’mni,   xizmatlar   35,7   foizini   yoki   262,5   trln.
so’mni,   sanoat   25,8   foizini   yoki   189,6   trln.   so’mni,   qurilish   6,2   foizini
yoki 45,8 trln. so’mni  va eksport  import   mahsulotlariga   sof   soliqlar   7,2
foizini   yoki   53,2   trln.   so’mni   tashkil   etdi.   Shuningdek, 2021 yilda YaIM
tarkibida sanoatning ulushi 0,4 foizga ko’paygan.   Bungacha, 2020 yilda
koronavirus   inqirozi   sababali   sanoatning   ulushi   25,7   foizdan   25,4
foizgacha   kamaygan   edi.
4
 Jahon banki manbalari
19 Bundan   tashqari,   yalpi   qo’shilgan   qiymat   2021   yilda   7,5   foizga
ko’payib,   681,4trln.   so’mni   tashkil   qildi.   2020   yilda   yalpi   qo’shilgan
qiymatning o’sishi 1,9 foizgacha   sekinlashgan   va   557,8   trln.   so’mga   teng
bo’lgan.
1-rasm.   2019-2021   yillarda   YaIM   hajmi   va   tarkibi 5
. 
  Manba:   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
ma’lumotlari.
    Shu   bilan   bir   qatorda,   2021   yiilda   iqtisodiy   o’sishning   asosiy
drayverlari   sanoat   va   xizmatlar   sohasi   bo’lib,   mos   ravishda   9,2   va   8,7
foizga   o’sgan.   Bundan   tashqari,   2021   yilda   qishloq   xo’jaligi   4,0   foizga
hamda   qurilish   sohasi   6,8   foizga   o’sgan.   Shuningdek,   YaIMning   7,4
foizlik   o’sishining   3,3   foiz   bandi   xizmatlar   va   2,2   foiz   bandi   sanoat
sohasi   hisobiga   to’g’ri   keladi.   2020   yilda   pandemiya   sababli,   mazkur
sohalarning   iqtisodiy   o’sishdagi   ulushi   eng   ko’pkamaygan   sohalar
bo’lgan.   Qishloq   ho’jaligi   iqtisodiyot   o’sishining   1,0   foiz   bandini
ta’minlagan   bo’lsa,   sof   soliqlar   va   qurilishga   o’sishning   mos   ravishda
0,5   foiz   band   va   0,4   foiz   bandi   to’g’ri   keladi.   Milliy   iqtisodiyotni
rivojlantirishda   kelgusi   besh   yilda   aholi   jon   boshiga   YaIMni   1,6
5
  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi   ma’lumotlari .
20 baravarga   (1750   AQSh   dollaridan   2800   dollargacha)   ko’paytirish,   2030
yilga   borib   aholi   jon   boshiga   daromadlarni   4000   AQSh   dollaridan
oshirish   va   O’zbekistonni   “daromadi   o’rtachadan   yuqori   bo’lgan
davlatlar”   qatoriga   kiritish   yetakchi maqsad sifatida   belgilandi.
2-rasm.   2019-2021   yillarda   iqtisodiyot   tarmoqlarining
YaIMo’sishidagi   hissasi   va dinamikasi.
Manba :   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
ma’lumotlari.
Bunga   erishish   uchun   “O’rta   muddatli   daromadlar   strategiyasi”ni
ishlab   chiqish   rejalashtirilgan   bo’lib,   hujjat   loyihasini   joriy   yilning   1
sentyabriga   qadar   taqdim   etish   ko’zda   tutilgan.   Strategiyada
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   va   yillik   inflyatsiya   darajasini
bosqichma-bosqich   5   foizgacha   pasaytirish   maqsad   qilingan.   Buning
uchun   joriy   yilda   xalqaro   moliya   institutlari   bilan   birgalikda   kelgusi   5
yilga   mo’ljallangan   makroiqtisodiy   prognoz,   shuningdek,   iqtisodiy
o’sish   darajasining o’rtacha 6,5 foizdan yuqori bo’lishini va inflyatsiyani
2024 yildan 5   foiz target ko’rsatkichi darajasida ushlab turishni nazarda
tutuvchi   2023-   2025   yillarga   mo’ljallangan   asosiy   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar   prognozi   ishlab   chiqilmoqda.   Bundan   tashqari,   yil
davomida   inflyatsiyaning   monetar   omillarini   pasaytirish,   jumladan,
iqtisodiyotga   kredit   qo’yilmalari   o’sish   sur’atlarini   (16-   18%)   YaIM
21 nominal   hajmi   o’sish   sur’atlariga   mutanosib   darajada   ushlab   turish
hamda   2-3   foizlik   real   ijobiy   foiz   stavkalari   shakllanishini   ta’minlash
bo’yicha   choralar   ko’riladi.   Monopoliyaga   qarshi   siyosat,shuningdek,
respublika   hududlarida   savdo   infratuzilmasini   rivojlantirish   bo’yicha
chora-tadbirlar   ham   inflyatsiyani   jilovlashga   qaratiladi   va   bu   raqobatni
rag’batlantirishga   xizmat   qiladi.
Oziq-   ovqat   mahsulotlari   narxlarining   o’sishini   cheklash
maqsadida   har   yili   ichki bozorni   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   to’ldirish
va   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   bo’yicha   hududiy
ma’muriyatlarning   uni   ta’minlash   bo’yicha   vazifalari   aniq   belgilab
berilgan “Yo’l xaritasi” tasdiqlanadi. Shuningdek, tashqi qarzning   o’sish
darajasini   yiliga   4,5   mlrd.   AQSh   dollari   miqdorida   ushlab   turish   ham
makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashga   ko’mak   beradi.   Bunga   o’rta
muddatli   istiqbolda   davlat   qarzi   YaIMga   nisbatan   60   foizdan
oshmasligini   nazarda   tutuvchi   davlat   qarzini   boshqarish   strategiyasini
ishlab chiqish, shuningdek, O’zbekiston   Respublikasi kafolatlarini berish
tartibini   takomillashtirish   orqali   erishiladi   va   bu   ish   joriy   yilda   amalga
oshiriladi.
Kelgusi   besh   yilda   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   qisqartirish   va
xususiy   sektorni   yanada   rivojlantirishga   qaratilgan   islohotlar   davom
ettiriladi. Strategiyada   xususiy   sektorning   YaIMdagi   ulushini   80   foizga,
eksportdagi   ulushini   esa   60   foizga etkazish maqsadi qo’yilgan bo’lib, bu
jarayon monopoliyaga qarshi faol   siyosat   bilan   birgalikda   olib   boriladi.
Shu   maqsadda   joriy   yilda   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini
liberallashtirish   davom   ettiriladi.   Xususan,   mashinasozlik,   kimyo,   neft-
gaz,   energetika,   kon-metallurgiya   sanoati,   transport   sohalaridagi   23   ta
yirik   korxona   joriy   yil   21   martga   qadar   kapital   bozorlariga   mustaqil
chiqish   va   xalqaro   kredit   reytinglarini   olish   bo’yicha   “Yo’l   xaritasi”ni
ishlab chiqishi kerak. 2022- 2023   yillarda Xalqaro moliya korporatsiyasi
bilan hamkorlikda “Farg’onaazot” AJ va   “Dehqonobod   kaliy   kombinati”
AJ   xususiylashtiriladi.   Xususiy   biznesni   rivojlantirish   uchun   respublika
bo’ylab   qo’shimcha   200   ta   sanoat   zonasi   tashkil   etilib,   bunda   zarur
infratuzilmani   etkazib   berish   va   ularning   har   birida   kamida   15   tadan
22 korxonani   joylashtirish   ko’zda   tutilgan,   buning   uchun   2022   yilda
byudjetdan   1,5   trln.   so’m ajratiladi.   Sharoiti   “og’ir” hududlarda   faoliyati
yo’lga   qo’yilgan   biznes   subyektlar   uchun   Qoraqalpog’iston
Respublikasining   Mo’ynoq   tumani,   Qashqadaryo viloyatining Chiroqchi,
Ko’kdala,   Dehqonobod,   Kasbi,   Mirishkor   va   Nishon   tumanlarida,
Navoiy   viloyatining   Tomdi,   Uchquduq,   Konimex,   Nurota   tumanlarida,
Toshkent   viloyatining   Bo’ka,   Piskent,   Oqqo’rg’on,   Bekobod   tumanlarida
soliq   solishning yanada   qulay   sharoitlari   joriy   etiladi.
Hududlarda   tadbirkorlikni   qo’llab-   quvvatlash   tuzilmalari
faoliyatini   yaxshilash,   ishsizlik   va   kambag’allik   darajasini   pasaytirish
sohasida   tuman   va   shaharlarda   tadbirkorlikka   ko’maklashadigan
tuzilmalar   negizida   mahallalarda   hokimlarning   yordamchilari   bilan   yaqin
hamkorlikda   ish   olib   boruvchi   Tadbirkorlik   kengashlari   tashkil   etiladi.
Avgustda Prezidentning tadbirkorlar bilan   an’anaviy “Ochiq muloqot”ini
o’tkazish   rejalashtirilgan.   Strategiyada   2026   yilga   borib   eksklyuziv
huquqlarni   bekor   qilish   va   davlat   ishtirokidagi   kompaniyalarni
xususiylashtirish hisobiga 25 ta faoliyat turlari bo’yicha monopoliyalarni
tugatish   ko’zda   tutilgan.
Joriy   yilda   iqtisodiyotda   davlat   ishtirokini   qisqartirish   maqsadida
davlat   kompaniyalarini   xususiylashtirish   yo’li   bilan   14   ta   iqtisodiy
faoliyat  turi   bo’yicha   mutlaq   huquqlarni   bekor   qilish   va   bu   sohalardagi
monopoliyani   tugatish   rejalashtirilgan   (aholi   va   ijtimoiy   obyektlarga
suyultirilgan   gaz   etkazib   berish,   rangli   metall   parchalarini   ishlab
chiqarish   va   sertifikatlashtirish   xizmatlari   va   boshq). Energetika sohasida
elektr   energiyasini   etkazib   berishga   monopoliya   bekor   qilinadi   va
ijtimoiy himoya kafolatlarini belgilagan holda bozor mexanizmlari joriy
etiladi.   Shuningdek,   neft-gaz   sohasida   transformatsiya   jarayonlari
jadallashadi.   “O’ztransgaz”   AJ   faqat   gaz   tashish   bilan   shug’ullanuvchi
kompaniyaga   aylantiriladi.   “O’zbekneftgaz”   AJ   tashkiliy-huquqiy
tuzilmasi   jahonning   yetakchi   neft-gaz   kompaniyalari   standartlariga
muvofiqlashtiriladi.   “Hududgazta’minot”   AJ   faoliyatiga,   jumladan,
iste’molchilarni   gaz   bilan   ta’minlash   tizimiga   xususiy   operatorlar   jalb
etiladi.   Temir   yo’l   sohasida   xususiy   transport   operatorlari   faoliyati
yo’lga   qo’yiladi,   asosiy   faoliyat   turiga   taalluqli   bo’lmagan   aktivlar
23 optimallashtiriladi   va   transport   xarajatlari   kamaytiriladi.   “Raqobat
to’g’risida”gi   va   “Tabiiy   monopoliyalar   to’g’risida”gi   qonunlar
birlashtiriladi,   davlatning   tadbirkorlik   faoliyatida   ishtirok   etish   doirasi
qonunchilik   bilan   aniq   belgilab   qo’yiladi,   tabiiy   monopoliyalar   holatini
va   bozordagi   ustun   mavqega   egalikni   aniqlash   mezonlari   kengaytiriladi,
davlat   ko’magi   shakllari   va   ularni   taqdim   etishga   nisbatan   talablar
belgilanadi   va   raqobatni   chegaralash   uchun   javobgarlik   kuchaytiriladi.
Iqtisodiy   munosabatlarga   erkin   bozor   tamoyillarini   keng   joriy   etish
uchun   xomashyo   etkazib   berish   va   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining
narxlarini   shakllantirishda   bozor   mexanizmlariga   to’liq   o’tish,
shuningdek,   ayrim   tovarlar   uchun   belgilangan   ma’muriy   narxlarni
bosqichma- bosqich bekor qilish nazarda   tutilgan.
Shuningdek,   strategiya   doirasida   mamlakatdagi   investitsiyaviy
muhit ham   izchil takomillashtirilib, 2026 yilga qadar xorijiy va mahalliy
sarmoyalarni jalb   etish   strategiyasi   amalga   oshiriladi.   Kelgusi   besh   yilda
120   mlrd.   dollar,   shu   jumladan,   70   mlrd.   dollar   xorijiy   investitsiyalarni
jalb   etish   ko’zda   tutilgan.   Davlat-xususiy   sheriklik   asosida   14   mlrd.
dollar   miqdoridagi   investitsiyalar   jalb   qilinadi.   Joriy   yilda   Strategiyani
amalga   oshirish   bo’yicha   Davlat   dasturida   2026   yilgacha   xorijiy   va
mahalliy   investitsiyalarni   jalb   etish   strategiyasini   ishlab   chiqish,
investitsiyalardan   samarali   foydalanish   va   “quyidan   yuqoriga”   tamoyili
asosida   eksport   hajmlarini   oshirish   bo’yicha   yangi   tizimni   yaratish
ko’zda   tutilgan.
Hududlarning   xorijiy   davlatlar   bilan,   xususan,   Sirdaryo
viloyatining Xitoy   bilan, Surxondaryo viloyatining Rossiya bilan, Jizzax
viloyatining   Hindiston   bilan   tashqi   iqtisodiy   aloqalari   yo’lga   qo’yiladi.
Bundan   tashqari,   joriy   yilda   hududlarda   Sanoat   va   infratuzilmani
rivojlantirish   banki,   Surxondaryo   viloyatida   “Investorlarga   ko’mak
markazi”,   Toshkent   shahrida   “Ilg’or   loyihalar   va   injiniring   markazi”,
Navoiy   kon-   metallurgiya   kombinatida   “Biznesga   ko’maklashish
markazi”   tashkil   etiladi.   Toshkent   shahrida   har   yili   “Toshkent   xalqaro
investitsiya   forumi” o’tkazib boriladi. Strategiyada raqamli iqtisodiyotni
asosiy   “drayver”   –   iqtisodiy   rivojlanish   sohasiga   aylantirish,   uning
hajmini   kamida   2,5   baravarga   oshirish rejalashtirilgan. 2026 yil yakuniga
24 qadar   ishlab   chiqarish   va   operatsion   jarayonlarni   raqamlashtirish
darajasini   70   foizga,   dasturiy   ta’minot   industriyasi   hajmini   5   baravar,
uning   eksportini   esa   10   baravar   oshirib,   500   mln.   AQSh   dollariga
etkazish   maqsad   qilingan.   Bu   yo’nalishda   joriy   yilda   raqamli
infratuzilmani   rivojlantirish   hisobiga   barcha   turar-joy   massivlari,
ijtimoiy   obyektlar   va   avtomobil   yo’llarini   internetga   keng   polosali
tezkor   ulanish   tarmoqlari   bilan   qamrab   olish   rejalashtirilgan.
Iqtisodiyotning   real   sektori   va   moliya   sohasida   ishlab   chiqarish   va
operatsion   jarayonlarni   avtomatlashtirish   bo’yicha   maqsadli   dasturni
tasdiqlash   ko’zda   tutilgan.   Maqsadli   dastur   loyihalarini   amalga   oshirish
hisobiga   raqamlashtirish   darajasi   30   foizga   oshiriladi.   Buxoro
viloyatining   Qorako’l   tumanida   IT-klaster   tashkil   etiladi.   Shuningdek,
“2023-2030   yillarda   sun’iy   intellekt   texnologiyalarini   rivojlantirish
strategiyasi”   ishlab   chiqiladi   va   axborot   texnologiyalari   sohasida   700
nafar   mutaxassis tayyorlanadi.
Eksportga   ko’maklashish   tizimini   takomillashtirish   orqali   2026
yilda   eksport   salohiyatini   30   mlrd.   dollarga   etkazishga   alohida   e’tibor
qaratiladi.   Eksportchi   korxonalarga   ko’rsatilayotgan   tashkiliy   va
moliyaviy   yordam   berish   tizimi   takomillashtiriladi,   buning   hisobiga
eksportchi   korxonalar   soni   6500   tadan   15000   taga,   tovarlar   eksporti
geografiyasi   esa   yana   35   ta   mamlakatga   kengayib,   150   mamlakatga
etishi   kutilmoqda.
Joriy   yilda   2022-2026   yillarga   mo’ljallangan   Eksportni
rivojlantirish dasturi   doirasida eksport hajmini 14 mlrd. dollarga etkazish
rejalashtirilgan bo’lib, bunda   eksport tarkibida tayyor mahsulotlar ulushi
32 foizdan 42 foizga ortadi, eksport   tarkibida   xomashyo   resurslari   ulushi
xomashyoni   qayta   ishlash   quvvatlarini   oshirish  hisobiga   34  foizdan   24
foizga   kamaytiriladi,   xizmatlar   eksporti   hajmi   esa   3,3   mlrd.   dollarni
tashkil   qiladi.   Sanoatning   har   bir   sektori   uchun   eksportni   ko’paytirish
bo’yicha   ish   rejalari   ishlab   chiqiladi,   “Oyko-teks”,   “Sedeks”,
“BiEsSiAy”,   “GOTS”,   “ISO   9001”   va   boshqa   xalqaro   talablarga   mos
standartlar   joriy   etiladi,   “H&M”,   “ZARA”,   “LC   Waikiki”,   “PUMA”,
“Reebok”,   “Uniqlo”   kabi   dunyoga   mashhur   brendlar   mahsulot   ishlab
chiqarishni   yo’lga   qo’yish   uchun   hamkorlikka   jalb   qilinadi,   taniqli
25 poyabzal   brendlari   buyurtmalarini   jalb   etish   hisobiga   130   mln.   dollarlik
oyoq   kiyimlar   eksporti   ta’minlanadi.   Shuningdek,   meva-sabzavot
mahsulotlari   eksporti   geografiyasi   va   nomenklaturasini   kengaytirish
bo’yicha   choralar   ko’riladi.   Eksportda   xususiy   sektor   ulushini   oshirish
maqsadida   joriy   yildan   eksportchi   korxonalarga   kompensatsiya   va
kafilliklar   hamda   qo’l   mehnati   mahsulotlarini   jahon   elektron   savdo
maydonlari   orqali   eksport   qilish   xarajatlarini   qoplash   joriy   etiladi.
Bundan   tashqari,   yaqin   xorij   mamlakatlariga   eksport   qilinayotgan
yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   tayyor   mahsulotlar   uchun   eksportchi
korxonalar   transport   xarajatlarining   bir   qismini   qoplab   berish   tizimi   ham
qo’llaniladi.
Strategiyada   2026   yilda   qishloq   xo’jaligining   yillik   o’sish
sur’atlarini   kamida   5   foizga   etkazish   va   ushbu   sektorda   band
bo’lganlarning   daromadini   kamida   2   baravar   oshirish   ko’zda   tutilgan.
Bunga   tumanlarni   aniq   mahsulot   turini   etishtirishga   ixtisoslashtirish,
qishloq   xo’jaligida   davlat   tomonidan   qo’llab-   quvvatlash   ko’lamini
kengaytirish,   sug’urtalashning   yangi   mexanizmlarini   joriy   etish   orqali
erishish   rejalashtirilgan.   2022   yilda   qishloq   xo’jaligini   jadal   rivojlantirish
hisobiga   mahsulot   tannarxini   30-35   foizga   pasaytirish,   paxtadan   har
gektardan   o’rtacha   37   tsentner   va   g’alladan   70   tsentner   hosil   olishga
erishish   ko’zlanmoqda.
Meva-uzumchilikda   “in-vitro”   laboratoriyalari   va   4   ta   zamonaviy
ko’chatxonalar tashkil etish orqali har yili kamida 10 mln. dona virussiz
ko’chatlar   etishtirish   maqsad   qilingan.   Meva-sabzavotchilikda   intensiv
bog’lar   maydonini   1,5   baravar,   issiqxonalar   maydonini   1,2   baravar
ko’paytirish,   yuqori   qo’shilgan   qiymatga   ega   tayyor   mahsulot   ishlab
chiqarish   hajmini   ikki   baravar,   eksport   salohiyatini esa 1 mlrd. dollarga
oshirish   rejalashtirilgan.   129   ming   gektar   yangi   va   foydalanishdan
chiqarilgan   erlar   o’zlashtiriladi.   Hududlarda   110   ta   meva-   sabzavotchilik
kooperatsiyalari   va  35  ta  g’allachilik  klasterlari   tashkil   etiladi,  25   ming
gektar maydonda intensiv bog’lar va 50 ming gektarda yangi uzumzorlar
barpo etiladi, chorvachilikda o’sish sur’atini o’rtacha 6,2 foizga oshirish
choralari   ko’riladi. 2022 yilda 2,7 mln. tonna go’sht, 12,2 mln. tonna sut,
8,2   mlrd.   dona   tuxum,   468,4   ming   tonna   parranda   go’shti,   700   ming
26 tonna baliq ishlab chiqarish   rejalashtirilgan.
Shuningdek,   joriy   yilda   qishloq   xo’jaligida   davlat   tomonidan
qo’llab-   quvvatlash   ko’lamini   kengaytirish,   elektr   energiyasi   va
issiqxonalarda   muqobil   energiya   texnologiyasini   joriy   etish   uchun   yillik
xarajatlarning   bir   qismini   subsidiyalash   ko’zda   tutilgan.   Qishloq
xo’jaligida   sug’urtalash   tizimi   takomillashtiriladi,   “Qishloq   xo’jalik
sohasidagi   tavakkalchiliklarni   sug’urtalash   to’g’risida”gi   Qonun   qabul
qilinadi.   Qishloq   xo’jaligi   xizmatlari   tizimini   takomillashtirish   davom
ettiriladi.   Farg’ona,   Samarqand,   Jizzax,   Andijon,   Navoiy,   Xorazm
viloyatlarida   agroxizmat   markazlari   tashkil   etiladi   va   qishloq   xo’jaligi
mahsuloti   ishlab   chiqaruvchilarning   xizmatlar   bilan   qamrab   olish
darajasi   30   foizgacha   oshiriladi.   Agrologistika   markazlari   soni   73   taga,
ularning mahsulot saqlash sig’imi esa 1,1 mln. tonnaga   etkaziladi.
Ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish   sohasida   Urug’chilik   va   ko’chat
etishtirish   bo’yicha   milliy   dastur   ishlab   chiqiladi,   “Qishloq   xo’jaligida
standartlashtirish   markazi”   DUK   tarkibida   Andijon   viloyatida,
shuningdek,   Toshkent   shahri   va   Toshkent   viloyatida   xalqaro   darajada
akkreditatsiyaga   ega   zamonaviy   laboratoriyalar   yaratiladi.   Bundan
tashqari,   2022/2023   o’quv   yilida   kamida   200   talabani   qabul   qiladigan
Xalqaro   qishloq   xo’jaligi   universiteti   tashkil   etiladi 6
.
Hududlarni   rivojlantirish   sohasida   Strategiyada   14   ta   hudud
bo’yicha   tuman   va   shaharlar   kesimida   ishlab   chiqilgan   kompleks
ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   besh   yillik   hududiy   dasturlarini
amalga   oshirish   ko’zda   tutilgan.   Kelgusi   besh   yilda   hududlarni
mutanosib   rivojlantirish   orqali   hududiy   iqtisodiyot   hajmining   1,4-1,6
baravarga   oshishi   kutilmoqda.
Joriy   yildan   hududlar   bilan   ishlashning   yangi   tartibi   joriy
etilmoqda.   Yangi   tartib   har   bir   tuman   va   shaharning   muammo   va
imkoniyatlarini   o’rganib,   “o’sish   nuqtalari”ni   belgilab   olgan   holda
hududlarni   rivojlantirish   dasturlaring   har   yili   ishlab   chiqishni   ko’zda
tutadi. Shuningdek, 2022 yilda statistik ko’rsatkichlar va   so’rovnomalar
natijalari   asosida   hududlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   reytingi
6
 https://ziyonet.uz
27 ham joriy etiladi. Reyting ko’rsatkichlari “qoniqarsiz” bo’lgan shahar va
tumanlar   uchun   ularni   rivojlantirish   bo’yicha   amaliy   chora-   tadbirlar
dasturlari   ishlab chiqiladi.
Hududiy   rivojlanishda   joylarda   aholining   yashash   sharoitlarini
yaxshilash   uchun   urbanizatsiya   siyosatini   takomillashtirish   katta
ahamiyatga   ega   bo’ladi.
Shaharlardagi   aholining   turmush   tarzi   qulayligini   baholovchi
“Shaharlar qulayligi”   indeksi joriy   etiladi.
5. O’zbekistonda iqtisodiy o’sish istiqbollari.
Kelajakdagi iqtisodiy o’sish istiqbollari iqtisodchilar, siyosatchilar
va   keng   jamoatchilik   o’rtasida   qizg’in   munozaralar   mavzusiga   aylandi.
Davom   etayotgan   texnologik   inqilob,   demografik   siljishlar   va   ortib
borayotgan   globallashuv   sharoitida   kelgusi   o'n   yilliklardagi   o'sish
istiqbollari ham yorqin, ham qiyin.
Kelajakdagi iqtisodiy o'sishning asosiy omillaridan biri texnologik
taraqqiyotdir.   So’nggi   yillarda   biz   sanoatni   o’zgartirish   va
samaradorlikni   oshirish   potentsialiga   ega   bo’lgan   sun’iy   intellekt,
blokcheyn va narsalar interneti kabi buzuvchi texnologiyalar to’lqinining
guvohi   bo’ldik.   Misol   uchun,   ushbu   texnologiyalarni   ishlab   chiqarish,
transport   va   aloqada   qo'llash   sezilarli   xarajatlarni   tejash   va
samaradorlikni oshirishga olib keladi, bu esa yuqori iqtisodiy mahsulotga
olib keladi.
Iqtisodiy   o'sish   istiqbollarini   shakllantiradigan   yana   bir   omil
demografik   siljishlardir.   Ko'pgina   rivojlangan   mamlakatlarda   aholining
qarishi   va   tug'ilishning   kamayishi   mehnat   resurslarining   o'sishini
sekinlashtirishi  va sog'liqni  saqlash  va pensiya xarajatlarining oshishiga
olib   kelishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,   Hindiston   va   Sahroi   Kabirdan
janubi-g'arbiy   Afrika   kabi   ko'plab   rivojlanayotgan   iqtisodlar   yoshlar
o'sishini boshdan kechirmoqda, bu esa agar ular yosh aholisi uchun etarli
ish o'rinlarini yarata olsalar, barqaror o'sish imkoniyatini taqdim etadi.
Biroq,   kelajakdagi   iqtisodiy   o'sishning   eng   katta   muammolaridan
28 biri   daromadlar   tengsizligining   kuchayishidir.   Boylikning   bir   necha
kishining   qo'lida   to'planishi   tovarlar   va   xizmatlarga   bo'lgan   talabni
cheklab   qo'yishi   mumkin,   bu   esa   korxonalarning   investitsiya   va
innovatsiyalarga bo'lgan rag'batini kamaytiradi. Bundan tashqari, yuqori
darajadagi   tengsizlik   ijtimoiy   tartibsizliklar   va   siyosiy   beqarorlikni
keltirib chiqarishi  mumkin, bu esa iqtisodlarga zarar etkazishi, sarmoya
va   savdoning   uzilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Va   nihoyat,   globallashuv
kelajakdagi   iqtisodiy   o'sish   uchun   imkoniyat   va   muammodir.   Bir
tomondan,   globallashuv   savdo   va   sarmoyani   osonlashtirdi,   katta
bozorlarga va arzonroq tovarlarga kirishni ta'minladi. Boshqa tomondan,
bu raqobatning kuchayishiga olib keldi, ko'plab rivojlangan mamlakatlar
ish o'rinlarini yo'qotdi va rivojlanayotgan iqtisodlarda sanoatni yo'qotdi.
Kelajakdagi   iqtisodiy   o'sish   istiqbollari   texnologik   taraqqiyot,
demografiya,   daromadlar   tengsizligi   va   globallashuv   kabi   ko'plab
omillarning   o'zaro   ta'siri   natijasidir.   Ularning   har   biri   o'sishga   hissa
qo'shish   potentsialiga   ega   bo'lsa-da,   agar   biz   kelgusi   o'n   yilliklarda
barqaror va inklyuziv iqtisodiy o'sishga erishmoqchi bo'lsak, ular tegishli
siyosat   va   institutlar   orqali   hal   qilinishi   kerak   bo'lgan   muhim
muammolarni keltirib chiqaradi.
29                                    Xulosa
Xulosa qilib aytganda, iqtisodiy o'sish boylik, ish o'rinlari yaratish
va   qashshoqlikni   kamaytirish   uchun   zarurdir.   U   odatda   iqtisodiy
o'sishning asl mohiyatini to'liq aks ettirmaydigan YaIM va YaIM orqali
o'lchanadi.   Shunday   qilib,   hukumatlar   iqtisodiyot   sog'lig'i   va   fuqarolar
farovonligiga   ta'sir   qiluvchi   kengroq   omillarni   hisobga   oladigan
qo'shimcha ko'rsatkichlarni ko'rib chiqishlari zarur.
Iqtisodiy   o'sishning   bir   necha   turlari   mavjud   bo'lib,   ular   turli
omillar   bilan   ajralib   turadi   va   iqtisodiyotga   turli   xil   ta'sir   ko'rsatadi.
Ko'zda tutilgan o'sish  turlari  iqtisodiyotning  maqsad va ustuvorliklariga
bog'liq   bo'ladi.   Biroq,   uzoq   muddatli   iqtisodiy   farovonlikni   ta'minlash
uchun   faqat   ekstensiv   yoki   intensiv   o'sishga   e'tibor   qaratish   o'rniga,
barqaror va inklyuziv iqtisodiy o'sishni ta'kidlash kerak.
O’zbekiston   hukumati   so’nggi   yillarda   jadal   sur’atlar   bilan   o’sib
borayotgan va yalpi ichki mahsulot o’sishiga sezilarli hissa qo’shayotgan
xizmat ko’rsatish sohasini rivojlantirishga ham ustuvor ahamiyat qaratdi.
O’zbekistonni   dunyoning   turli   burchaklaridan   tashrif   buyuruvchilar
uchun   yanada   jozibador   manzilga   aylantirishga   intilayotgan   hukumat
tashabbuslari   bilan   ilgari   surilayotgan   ushbu   sa’y-harakatlarda   turizm
sohasi asosiy yo’nalish bo’ldi.
Umuman   olganda,   O'zbekistonning   iqtisodiy   o'sish   manzarasi
ajoyib   muvaffaqiyat   tarixi   bo'ldi.   Mamlakatni   sanoatlashtirish   va
liberallashtirish   siyosati   tabiiy   resurslardan   foydalanish   bilan   birgalikda
nisbatan   qisqa   vaqt   ichida   ta’sirchan   iqtisodiy   o’sishni   ta’minladi.
Kelgusiga nazar tashlaydigan bo'lsak, O'zbekistonning istiqbollari porloq
bo'lib   qolmoqda,   diversifikatsiya,   investitsiyalar   va   iqtisodiy   islohotlar
davom   ettirilib,   kelgusi   yillar   davomida   barqaror   o'sish   va   taraqqiyotga
xizmat qilishi kutilmoqda.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida”gi PF-4947sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar   strategiyasi
to’g’risida”gi PF-4947- sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3. Jumayev Z. Makroiqtisodiyot. Darslik. 2018.
4. Ergashev E. Makroiqtisodiyot “Iqtisod-moliya”. 2018. 
5. Bakiyeva I. Mikroiqtisodiyot-Makroiqtisodiyot. Darslik. 2018.
6 .   Edward   Shapiro.   Macroeconomic   analysis.   Fifth   edition.
Oxford. Copyright . 2015.
7.   Maxmudov   N.M.,   Asqarova   M.T.,   Umarov   I.Yu.
Makroiqtisodiy   tahlil     va   prognozlash.   Darslik.-T.:   Fan   va
texnologiyalar. 2014.
8 .   Monetar   siyosatning   20 20   yil   va   2020-2021   yillar   davriga
mo’ljallangan   asosiy   yo’nalishlari.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki. 2020.
9 . O’zbekiston   Respublikasining   25.02.2021   yildagi   “Auditorlik
faoliyati to’g‘risida”gi O’RQ-677-sonli Qonuni; 
10 .   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston
Respublikasida   auditorlik   faoliyatini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari to’g‘risida” 19.09.2018 yildagi PQ-3946-son qarori; 
11 . Xalqaro ichki audit professional standartlari.1210 A3.https:/ /
na.theiia.org / standards. 
12 .   Тemirov   A.A.   Improvement   of   corporate   governance   in   the
banking   sector   of   the   Republic   of   Uzbekistan   //   Modern   school   of
Russia. Issues of modernization. No. 1 (38, v2), 2022, pp. 28-30.
31
Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha