Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 930.8KB
Покупки 3
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Basketbol musobaqa qoidalari va hakamlik uslubiyati

Купить
MAVZU:BASKETBOL MUSOBAQA QOIDALARI VA HAKAMLIK
USLUBIYATI
REJA
Kirish……………………………………………………………….. 2
I.Bob.Rеspublikamizda baskеtbolning rivojlanishi …………….. 4
1.1. O’zbekistonda basketbol o’yinini rivojlanishi ………………… 4
1. 2  Mustaqillikdan kеyin Rеspublikamizda baskеtbolning
rivojlanishi............................................................................................ 13
II.Bob.Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy 
sifatlarini rivojlantirish.................................................................... 15
2.1 .  Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy 
sifatlarini rivojlantirishda xalq harakatli o’yinlarining o’rni.............. 15
2.2  Basketbol texnikasi unsurlari .............. .............. .............. ............. 22
Xulosa .............. .............. .............. .............. .............. .............. ......... 28
Foydalanilgan adabiyotlar  .............. .............. .............. ................ 30
1 Kirish
Mavzuning  dolzarbligi.   O’zbekistonda sog’lom  avlodni  kamol toptirish,
ta’lim-tarbiya   berishning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi,   jamiyatning
rivojlanishida   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   vazifalardan   biri   bo’lib
xizmat qilmoqda.
Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   va   sportni   yuqori   ko’rsatkichlarga
erishilishiga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Shaharlarda,   qishloq   joylarida   sport
inshootlari   barpo   etilmoqda,   turli   turdagi   musobaqalar   o’tkazilmoqda.
Kundan kunga sport bilan shug’ullanuvchilar soni ortib bormoqda.
Jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   davr   bosqichida   barkamol   insonni
tarbiyalash eng asosiy, kechiktirib bo’lmaydigan muhim vazifalardan biridir.
Hozirgi   kunda   respublikamizda   350   dan   ortiq   sport   zallari,   150   dan
ortiq   talabga   javob   beradigan   basketbol   maydonlari,   9   mingdan   ortiq   sport
maydonlari   va   maydonchalari   mavjud.   Jismoniy   tarbiya   jamoalarining
aksariyatida   basketbol   to‘garaklari   ishlab   turibdi.   Ko‘pchilik   maktab
o‘quvchilari   ko‘ngilli   sport   jamiyatlarida   yoki   BO‘SMlarning   basketbol
to‘garaklarida o‘z malakalarini oshirmoqdalar. Murabbiy kadrlari Oliy o‘quv
yurtlari   jismoniy   madaniyat   fakultetlarida   tayyorlanib,   ularning   ko‘pchiligi
oliy   ma'lumotga   ega.   O‘zbekiston   Basketbol   federatsiyasi   xalqaro   basketbol
federatsiyasiga   a'zo   bo’lib   kirdi.   Bu   bizning   mustaqil   O‘zbekistonimiz
o‘zining   jamoalari   bilan   barcha   xalqaro   basketbol   musobaqalarida   mustaqil
qatnashish huquqiga ega bo‘lganligini anglatadi. 
Mavzuning   predmeti:   basketbolchilarni   mashg’ulotlarda   maxsus
mashqlar   foydalanish   orqali   amalga   oshirishda   harakatli   o’yinlarni   qo’llash,
ularni o’quvchilarda jismoniy sifatlar, ko’nikma va malakalarni shakllantirish
sharoitidagi faoliyati. 
2 Yosh   basketbolchilar   bilan   o’tkaziladigan   umumiy   jismoniy   tayyorgarlik
uchun   vosita,   uslublar   tayyorlandi   va   nisbati   aniqlandi.   Umumiy   jismoniy
tayyorgarlik mashqlari basketbolning tehnik-taktik ko’nikma va malakalarini
shakllantirishga yordam beradi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:  Kurs ishi kiris qismi, ikkita bob, to’rta 
reja, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat
3 I.Bob.Rеspublikamizda baskеtbolning rivojlanishi
1.1. O’zbekistonda basketbol o’yinini rivojlanishi
O’zbekiston sportchilarini “Basketbol” degan o’yin bilan birinchi marta
Moskva   instruktorlar   va   chaqiriq   yoshidagi   yigitlarni   harbiy   xizmatga
tayyorlash   maktabining   bitiruvchisi   Turkiston   o’lkasiga   xizmat   safariga
yuborilgan   umumta’lim   vakili   L.Barxash   tanishtirgan.   U   1920   yilning   aprel
oyida   Skobalev   (hozirgi   Farg’ona)   shahrida   instruktorlardan   va   harbiy
xizmatga   chaqiriq   yoshiga   etayotgan   o’smirlardan   iborat   basketbol   jamoasi
tashkil   etadi.   Ularga   o’yin   qoidasini   tushuntirib   namunaviy   o’yinni   o’ziga
o’tkazib   ko’rsatadi.   28x16   metrli   maydonchada   o’rtasidan   ikkita   uzunasiga
chiziq   tortilgan   chegara   qo’yib,   har   birida   9   nafardan   o’yinchi   bo’lgan   ikki
jamoa uchrashadi.
Toshkent   shahrida   basketbol   jamoasini   tuzgan   kishi   harbiy   xizmatga
chaqirish   yoshiga   etayotgan   katta   yoshli   o’smirlar   harbiy-jangovar
maktabining o’qituvchisi S.Stariy bo’lgan edi. Bu erda umumta’lim hovlisida
tashkil etilgan basketbol maydonchasida 1920 yilning sentyabr oyida birinchi
o’yin bo’lib o’tgan edi. Unda har bir jamoada besh nafardan o’yinchi bo’lib
to’p   o’rnida   futbol   to’pidan   foydalangan   edilar.   Halqa   o’rniga   sport
maydonchasining har ikki chekkasidagi ustunlarga osib qo’yilgan tagi teshik
eski chelaklardan foydalanilgan edi. 1
Tashkil   etilgan   mana   shu   dastlabki   namunaviyo’yinlar   mahalliy
yoshlarga   va   jismoniy   tarbiya   instruktorlariga   ma’qul   bo’lib,   ularda   katta
taassurot   qoldiradi.   Toshkentda   o’tkazilgan   o’sha   birinchi   basketbol   o’yini
qatnashchisi   M.D.Mogilevskiyning   xikoya   qilishiga,   yigitlar   har   kuni   kiyib
yurgan   egnilarida   o’yinga   tushishgan   va   ko’plari   yalang   oyoq   o’ynashgan.
O’yin   boshdan-oyoq   bir-biriga   to’p   otish   va   qo’liga   tushgan   to’pni   osib
qo’yilgan   eski   chelakka   tashlashdan   iborat   bo’lgan.   Bu   erda   o’yinning   eng
1
  Rasulev O.T. Basketbol. Oliy o‘quv yurtlari uchun darslik.Toshkent, 1998y.
4 oddiy qoidalariga rioya qilinmaganligiga qaramasdan, yangi o’yin odamlarga
kuchli   hayajon   uyg’otgan,   vaziyatning   tez-tez   o’zgarib   turishi   bu   erda
to’plangan o’smirlar va yoshlarning diqqatini o’ziga tortgan.
1920   yilning   yozida   va   kuzida   bir   necha   ko’rgazmali   uchrashuvlar
o’tkazildi.   Yangi   o’yinga   qizlar   ham   qiziqa   boshlashdi.   Shu   yili   Andijonda
jismoniy   tarbiya   instruktori   I.Bluskiy   rahbarligi   ostida   ayollar   basketbol
jamoasi tashkil etildi. Qizlar unga “Lochin” nomini berishdi.
Basketbol jamoalarining tashkil etilishi mashg’ulotlar uchun joy ko’rish
zaruriyatini   yuzaga   keltirdi.   1921   yilda   Toshkentda,   Qo’qonda,   Andijonda,
Farg’onada komsomolning tashabbusi bilan va profsoyuzlarning faol qo’llab-
quvvatlashi   natijasida   basketbol   maydonchalari   qurildi.   Qayta   qurilgan
maydonlarning   o’ziga   xos   tomoni   shunda   ediki,   bunda   o’chitlar   va
halqachalar yaratilgan edi. O’sha yiliyoq basketbol bo’yicha ikkita musobaqa
o’tkazildi: “ikki haftalik” va “Chaqiruvchiga bo’lganlar haftaligi”.
1921   yilning   iyulida   Toshkentda   II   O’rta   Osiyo   olimpiadasi
o’tkazilayotgan   vaqtda   Farg’ona,   Samarqand,   Chernyayevning   eng   yaxshi
ayollar   basketbol   jamoalari   birinchi   rasmiy   musobaqalarni   o’tkazdilar.
“Doprizivnik”   jurnali   Farg’onalik   qizlarning   yaxshi   tayyorgarlik
ko’rganligini   ta’kidlagan   edi.   Olimpiada   basketbolning   yanada   rivojlanishi
uchun yangi turtki berdi. Lekin yagona qonun-qoidalarning yo’qligi, metodik
va   sport   xarakterdagi   axborotning   yomon   etkazilishi,   basketbol   o’yinining
texnika   va   taktikasini   yaxshi   biladigan   instruktorlik   tarkibining   yo’qligi
basketbol jamoalarining mahoratini o’sishini to’xtatib turardi. 
1923   yilda   Turkiston   MIK   qoshida   jismoniy   tarbiya   bo’yicha   o’lka
Soveti   tuzildi.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   rivojlanishining   davlat   boshqaruv
fanlari paydo bo’lishi bilan jamoat tashkilotlarining sport o’yinlari, jumladan,
basketbolni tashkil etishdagi faoliyati aktivlashadi. zavodlar, fabrikalar, o’rta
va oliy o’quv yurtlarida sport to’garaklari ochila boshladi.
5 1924   yilning   avgustida   Farg’ona,   Poltorask,   Toshkent,   Sirdaryo   va
respublika   poytaxti   oliy   o’quv   yurtlarining   terma   jamoalari   I–Butun
Turkiston   jismoniy   tarbiya   bayrami   musobaqalarida   uchrashdilar.   Jismoniy
va   texnik   tayyorgarligi   o’z   raqiblarinikida   ustunroq   bo’lgan   Toshkentning
erkaklar   va   ayollar   jamoalari   ushbu   musobaqalarning   g’oliblari   bo’ldilar.
Musobaqalarda   taxminan   60   kishi   ishtirok   etdi.   Musobaqalar   “Moskva
qoidalari”   bo’yicha   o’tkazildi.   Yuzasi   26   x   15   m   va   to’g’ri   to’rt   burchak
shaklida   bo’lgan   maydonchada   o’ynashgan.   Yuzaviy   deb   ataladigan   qisqa
chiziqlarning o’rtasida vertikal o’chitlari bo’lgan tirchaklar o’rnatilgan bo’lib,
uning o’lchamlari 180 x 205 sm bo’lgan va er yuzasidan 270 sm balandlikda
o’rnatilgan. O’chitning pastki chegarasidan 30 sm masofada unga gorizontal
ravishda kronshteynga radiusi 18 sm bo’lgan temir halqa o’rnatilgan edi. Har
biri   20   daqiqadan   bo’lgan   2   taym   o’ynalar   edi.   O’yin   davomida   halqaga
tashlangan to’p – 2 ochko, jarima to’pi sifatida tashlangan to’p esa – 1 ochko
keltirar   edi.   O’z   raqibi   halqasiga   ko’proq   to’p   tushira   olgan   jamoa   mutloq
g’olib hisoblanar edi. 
Hech   qanday   kombinasiyalar   bo’lmasdi,   himoyachilar   muayyan
xujumchilarning   yo’lini   to’sar   edilar,   bunda   chap   himoyachi   raqibning   o’ng
xujumchisini to’sar edi, markaziy o’yinchi esa faqat markaziy o’yinchi bilan
shug’ullanar   edi.   Daqiqalik   tanaffuslar   bo’lmasdi.   O’yin   vaqtida   o’yinchi
almashtirish mumkin emasdi (baxsiz tasodiflardan tashqari) kamida 4 kishiga
o’ynash ruxsat etilar edi. Markazdan o’yin boshlaydigan o’yinchi bir qo’lini
orqasiga qilib olishi kerak edi.To’pni markazda o’ynatish vaqtida har ikkala
jamoaning xujumchilari o’z raqiblarining maydonchasida zarur edi. 
O’sha   zamon   qoidalariga   ko’ra,   o’yinchi   to’pni   bir   joyda   2   soniyadan
ortiq   ushlab   turishiga   ruxsat   berilmas   edi.   Bu   to’pning   bir   o’yinchidan
ikkinchisiga   o’tib,   doimo   harakatda   bo’lishiga   va   tez-tez   uzatilishiga   imkon
berar   edi.   O’yinchilar   nomerlanmas,   protokollar   tuzilmas   edi.   O’yinga   bir
6 kishi   xakamlik   qilar   edi   va   hisob   qanday   bo’lganini   tushirilgan   har   bir
to’pdan   keyin   e’lon   qilib   turar   edi.   Erga   tushgan   to’pni   2   qo’llab   olib
savatchaga   tushirish   va   havodagi   to’pni   bir   qo’llab   otib   nishongna   tushirish
eng keng tarqalgan usullardan hisoblangan. Maxsus murabbiylar bo’lmagan.
O’yin paytida to’pni albatta boshdan oshirib tashlaganlar, lekin ko’p hollarda
ikki qo’llab to’p tashlash va uni erdan olib pastdan yuqoriga birdan ko’tarib
savatchani nishonga olish ko’proq rasm bo’lgan.Bora-bora basketbol yoshlar
orasida   keng   tarqalib   keta   boshladi.   1927   yilda   u   1   Butun   O’zbekiston
Spartakiadasining   dasturiga   ham   kiritildi.   Ungacha   esa   shahar   musobaqalari
bo’lib   o’tdi.   Toshkent   shahar   birinchiligi   uchun   basketbol   bo’yicha
o’tkazilgan musobaqalarda 20 dan ortiq jamoa ishtirok etdi, Farg’onada 8 ta,
Samarqandda   12,   Andijonda   6   ta   jamoa   ishtirok   etidi.   Ularning   ayrimlari
klublar bo’yicha tuzilgan bo’lib, matbaachilar (Toshkent) – 3 ta jamoa temir
yo’lchilar   (Samarqand,   Andijon)   -   har   biri   2   tadan,   profinternchilar
(Toshkent) - 3 tadan jamoa tuzib o’ynaganlar. 2
1928   yilning   avgust   oyida   Moskvada   1   Butunmamlakat   Spartakiadasi
bo’lib   o’tadi.   Unda   tarkibida   193   kishi   bo’lgan.   O’zbekiston   sport
delegasiyasi   ham   sportning   spartakiada   dasturiga   7   turi   bo’yicha   ishtirok
etadi. 
Basketbol   bo’yicha   o’tkazilgan   musobaqalarda   O’zbekiston   terma
jamoalari   moskvaliklarga   yutkazadilar   va   Zakavkaze   Federastiyasi
sportchilarini   yutadilar.   Final   o’yinlarida   mamlakat   jamoasiga   yutkazb,
umumiy   hisobga   IV   o’rinni   egallaydilar.   Shu   erning   o’zida   basketbol
jamoalari  Franstiya  ishchilar  Federastiyasi  jamoalari  bilan  Halqaro  o’rtoqlik
uchrashuvlari   o’tkaziladilar.   Bunda   erkaklar   jamoasi   49:12,   xotin-qizlar
jamoasi 24:12 hisobida g’olib chiqadilar.
2
  Rasulev O.T., Sokolova N.D., Ismatullayev X.A. Basketbol. Ixtisos qursi bo‘yicha dastur. Toshkent, 1993-y.
7 1930   yil   noyabr   oyida   bo’lib   o’tgan   kasaba   soyuzlarining   jismoniy
tarbiya bo’yicha 
I Butunmamlakat konferensiyasi jismoniy tarbiya tugaraklarini bevosita
zavod   va   fabrikalarda   hamda   o’quv   yurtlarida   tashkil   etiladigan   jamoalarga
hamda o’quv aylantirish to’g’risida qaror qabul qiladi.
Quyidagi   faktlar   o’sha   davrda   basketbol   tobora   ommaviylashib
borganligini   ko’rsatadi:   u   II   Butun   o’zbek   kasaba   uyushmalari
Spartakiadasining   (1935   yil,   iyun),   Samaraqandda   o’tkazilgan   xotin-qizlar
jismoniy   tarbiya   bayrami   (1935   yil,   avgust),   Toshkentda   o’tkazilgan
idoralararo   spartakiada   (1935   yil,   sentyabr)   dasturlariga   kiritiladi.   Farg’ona,
Qo’qon,   Andijon,   Buxoro   shaharlarida   alohida   birinchiliklar   o’tkaziladi.
Xuddi   o’sha   yili   “Spartak”,   “Lokomotiv”sport   jamiyatlari   tuzildi.   Ushbu
jamoalarda   o’quv-trenirovka   jarayoni   bilan   shug’ullanadigan   murabbiylar
paydo  bo’ladi.  Chunonchi  “Lokomotiv”  jamiyatida M.Fedorov, “Spartak”da
A.Kirillov,   “Dinamo”da   I.Konstantinov   murabbiylik   vazifasini   bajaradilar.
O’zbekiston   erkaklar   terma   jamoasining   birinchi   murabbiyi   K.K.Morozov
bo’lgan edi.
Chambar   halqalarni   (1936   yil   sentyabr   oyida)   doira   shaklida   temir
halqalar   bilan   texnik   jihatdan   ancha   takomillashtirilgan   halqalar
almashtirilishi   to’pni   ko’krakdan   ikki   qo’llab   va   elkadan   bir   qo’llab   har
harakat vaqtida ham turgan joyidan halqaga tushirish imkonini berdi (to’pni
uzatish va olib yurish texnikasi yaxshilandi).
1937   yildan   boshlab   terma   jamoalar   o’rtasida   basketbol   bo’yicha
Respublika   musobaqalari   o’tkazila   boshladi,   sport   jamiyatlari   jamoalari
g’oliblari   o’zaro   shahar,   viloyat   birinchiligi   o’tkaza   boshladilar.   G’olib
chiqqan   jamoaga   “chempion”   unvoni   berilib,   ularga   Butunmamlakat
musobaqalarda   O’zbekiston   tarafini   himoya   qilish   huquqi   ham   beriladigan
bo’ldi.
8 1939   yil   yanvaridan   boshlab   yangi   qoidalar   joriy   etila   boshlandi:
zahirada   o’yinchilarga   ega   bo’lishga   ruxsat   berildi.   “O’yinchiga   sof   vaqt
ajratish”   qoidasi   joriy   etildi,   “uch   sekund”   qoidasi   mavjud   edi.   Man   shu
punktning joriy etilishi bilan o’yin ancha dinamik xarakter kasb etadi. Bunga
yana   qoidalarning   to’pni   to’xtamasdan   doira   chizig’idan   to’g’ridan-to’g’ri
to’pni   halqaga   tushirilgan   hollarda   (o’yinni   har   safar   markazdan
boshlamasdan)   o’yinni   to’xtatmasdan   to’pni   o’yinga   kiritishga   ruxsat
beradigan   boshqa   bir   punkt   ham   o’yin   dinamikasini   oshirdi.   Ilgari   bir
o’yinchi tomonidan shaxsan yo’l qo’yish mumkin bo’lgan xatolarning soni 4
xato bilan chegaralanib quyildi, jarima to’pini tashlash huquqi aziyat chekkan
o’yinchining   o’ziga   beriladigan   bo’ldi.   O’sha   qoidalar   bo’yicha   basketbol
halqasining aniq o’lchovlari ham belgilab qo’yildi (diametri 45 sm, to’pning
og’irligi   600-650   gr)   hamda   barcha   basketbol   maydonchalari   uchun   yagona
o’lchovlar   26   x   14   m   tarzida   belgilab   qo’yildi.   1939   yilning   qish   davri
mobaynida ko’rgazmali hakamlik o’yinlari o’tkazildi.
Ulug’   Vatan   urushi   boshlanishi   bilan   O’zbekiston   jismoniy   tarbiya
tashkilotlari   o’z   ishlarini   urush   davri   talablari   asosida   qayta   tashkil   etdilar.
Respublikada   umumiy   harbiy   ta’lim   joriy   etildi,   harbiy   o’quv   punktlari
tuzildi. 3
1943   yilga   kelib   jismoniy   tarbiya   –   ommaviy   ishlar,   shu   jumladan,
basketbol   ham   asta-sekin   tiklana   boshlaydi.   Shu   yili   basketbol   bo’yicha
shahar   birinchiliklari   bo’lib   o’tadi.   Shahar   birinchiligidan   keyin   Respublika
birinchiligi   uchun   musobaqalar   tashkil   etilib   unda   “Dinamo”   (Toshkent)
jamoasining   o’yinchilari   ayollar   o’rtasida   chempion   bo’ladilar.   Markaziy
armiya klubi (Toshkent) jamoasi erkaklar o’rtasida chempion bo’ladi.
1944   yili   avgust   oyida   Tbilisida   basketbol   bo’yicha   XI   mamlakat
birinchiligi   o’yinlarining   bayrog’i   ko’tarildi.   Bu   erda   DKA   O’zbekiston
3
 Sokolova N.D., G‘aniyeva F.V., Ismatullayev X.A. Basketbol.  Ma'ruzalar to‘plami. Toshkent, 2001-y.
9 ayollar   jamoasi   ishtirok   etadi.   Lekin   u   muvaffaqiyatli   chiqa   olmaydi   va
to’qqizinchi o’rinni egallaydi.
1945 yilda Respublika spartakiadasi o’tkaziladi. U tamom bo’lganidan
keyin   O’zbekiston   jamoalari   Frunze   shahrida   o’tkazilgan   O’rta   Osiyo   va
Qozog’iston   spartakiadasida   ishtirok   etadilar.   Unda   O’zbekiston   sportchilari
basketbol   bo’yicha   va   sportning   boshqa   turlari   bo’yicha   birinchi   o’rinni
egallab g’olib chiqadilar.
1946   yilda   O’zbekiston   jismoniy   tarbiya   va   sport   ishlari   komiteti
Toshkent shahrida sport bo’yicha birinchi instruktorlar maktabini ochadi. 
1947   yilda   o’yin   qoidalariga   o’zgarishlar   kiritiladi.   Protokollarga   12
kishini   kiritishga   ruxsat   beriladi.   Musobaqalarning   shiddat   bilan   o’tkazilishi
har bir o’yinga ikkitadan hakam tayinlash zaruriyatini tug’diradi.
1947   yilda   Butun   mamlakatparadi   o’tkazilganidan   keyin   O’zbekiston
basketbol   bo’yicha   birinchiligi   uyushtirildi.   Unda   8   ta   erkaklar   jamoasi   uch
guruhdagi Butunmamlakat musobaqalarida ishtirok etib, V o’rinni egallaydi.
1948   yilda   aprel   oyining   oxirlarida   O’rta   Osiyo   rstpublikalari
poytaxtlaridan   uchrashuvlari   tashkil   etildi.   Bunda   O’zbekiston   ayollar
jamoasi   barcha   tengdoshlaridan   g’olib   chiqib   I-   o’rinni   egallaydi.   Erkaklar
jamoasi esa faqat Olma-ota shahar jamoasiga yutkazib II- o’rinni oladi.  
1949 yil yoz davrida O’zbekiston terma jamoalari mamlakat birinchiligi
uchun   o’tkazilgan   o’yinlarda   qatnashdilar.   Unda   erkaklar   XVIII   o’rinni,
ayollar esa XX o’rinni oldilar.
1950   yilda   Frunze   shahrida   basketbol   bo’yicha   O’rta   Osiyo
rstpublikalarining   III-   an’anaviy   musobaqalari   o’tkaziladi.   Unda   o’zbek
basketbolchilari g’olib chiqadilar.
1951  yilda  o’smirlar  o’rtasida  O’rta  Osiyo   chempionati  birinchi  marta
o’tkaziladi. Unda Toshkentlik yigit-qizlar I- o’rinni egallaydilar.
Respublikamiizning   terma   jamoasi   Xarkov   shahrida   o’tkazilgan
10 Mamlakat   terma   jamoalari   o’rtasida   o’tkazilgan   o’yinlarda   qatnashib,   VII
o’rinni egallaydi. 
O’sha   kezlarda   matbuotda   tez-tez   metodik   mazmundagi   maqolalar
paydo   bo’la   boshlaydi.   1958   yilning   birinchi   yanvardan   boshlab   basketbol
bo’yicha   yangi   qoidalar,   yangi   sport   klassifikastiyasi   amal   qila   boshlaydi.
Yangi   sport   klassifikastiyasidagi   yosh   talablari   sport   natijalarini   oshirishga
ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Huddi   shu   yili   o’smirlar   jamoalari   o’rtasida,   O’rta
Osiyo   va   Qozog’iston   Respublikalari   poytaxt   terma   jamoalari   o’rtasida
an’anaviy   musobaqalar   bo’lib   o’tadi.   Shuningdek,   musobaqa   o’tkazish
soxasida   ham   o’zgarishlar   sodir   bo’ladi:   endi   musobaqalar   ikki   yosh
guruhlari bo’yicha o’tkaziladigan bo’ladi. Shu bilan bizning yigit-qizlarimiz
Dnepropetroovsk   shahrida   bo’lib   o’tgan   Butunmamlakat   musobaqalarida
ishtirok etadilar. Hamda qizlar IX o’rinni, yigitlar XI o’rinni egallaydilar.
Shuni  ta’kidlab  o’tish   kerakki,  o’sha  kezlarda  ko’pchilik  jamoalarning
tarkibi   yosh   o’yinchilar   hisobiga   kengaytirildi   va   yangilandi,   ko’pchilik
jamoalarning   texnik   tayyorgarlik   darajasi   yuksaldi.   Chunonchi,   erkaklar
jamoalarining   o’yinchilari   Toshkent   shahridagi   eng   yaxshi
basketbolchilarning o’yin taktikasini mohirlik bilan qo’llab boshladilar. “Tez
yorib   o’tish”   usuli   bo’yicha   o’ynab   raqibning   yo’lini   to’sish   metodlari
qo’llanib   raqib   o’chiti   yonida   markaziy   o’yinchini   chalg’itish
kombinasiyalari   qo’llanilib   o’ynalganida   o’yinchini   shaxsiy   himoyalash
yo’llaridan ham tez-tez foydalaniladigan bo’ldi.
1955 yil – bu sobiq mamlakat xalqlari Spartakiadasiga tayyorgarlik yili
bo’ldi.   Bir   yili   ichida   10   ta   sport   masteri,   348   ta   razryadchi   sportchilar
tayyorlandi.   Huddi   shu   yili   Jismoniy   tarbiya   instituti   tashkil   etildi.   Shu   yili
yana   Toshkent   shahar   Oliy   o’quv   yurtlari   birinchiligi   uchun   musobaqalar
o’tkazildi.   Uning   g’oliblari   Butunmamlakat   talabalar   o’yinida   ishtirok
etadilar.
11 1956   yilning   avgust   oyida   Moskvada   sobiq   mamlakat   xalqlarning
Spartakiadasi ochildi, unda o’zbek basketbolchilari V o’rinni egalladilar.
1958   yilda   basketbol   bo’yicha   XXI   va   O’zbekiston   o’rtasida   birinchi
marta halqaro uchrashuv o’tkazildi. Unda mehmonlar g’olib chiqdilar.
1959 yilda X O’zekiston spratakiadasi bo’lib o’tdi. Spartakiada tamom
bo’lganidan   keyin   Respublika   terma   jamoasi   Moskva,   Leningrad,   Tallin,
Riga   shaharlarida   safarda   bo’ldi.   Bu   shaharlarda   o’zining   jismoniy,   texnik-
taktik   tayyorgarligini   oshirish   uchun   terma   jamoamiz   mamlakatning   eng
kuchli jamoalari bilan bo’lgan uchrashuvlarda katta tajriba to’pladi.
1964   yildan   boshlab   o’zbek   basketbolchilari   “A”   klassi   bo’yicha   oliy
liga   jamoalari   bilan   baravor   mamlakat   chempionatida   ishtirok   etib   g’olib
jamoalar jadvalida 10-12 o’rinni egalladi. 4
1970 yildan 1990 yilgacha bo’lgan davrda o’zbek basketbolchilarining
“Universitet”   erkaklar   jamoasi   “SKIF”   xotin-qizlar   jamoasi   Butunmamlakat
turnirlarida,   mamlakat   chempionatlarida,   “Burevestnik”   O’zbekiston
sharafini   himoya   qiladi.   O’yinchilarimiz   orasidan   ko’pgina   mashhur
basketbolchilar   etishib   chiqdi.   R.Salimova,   A.Jarmuxamedova,   E.Tornikidu
shular jumlasidan bo’lib, ular mamlakat terma jamoasining a’zolari edilar.
1991   yilda   O’zbekiston   Respublikasi   mustaqil   bo’ldi.   Halqaro
maydonda   o’zbek   sportchilarining   chiqishlari   uchun   ba’zi   bir   qiyinchiliklar
vujudga   keldi.   1992   yil   yanvarida   O’zbekiston   Milliy   Olimpiya   Komiteti
qayta  tashkil   etiladi,  huddi   shu  yili   O’zbekiston  Halqaro  Olimpia  Qo’mitasi
(XOQ) ga a’zo bo’lib kiradi. O’zbekiston basketbolchilari shundan keyin tez-
tez qatnasha boshlaydilar. Masalan, 1996 yilda bizning xotin-qizlar jamoamiz
Pokistonda   o’tkazilgan   ayollar   turnirida   ishtirok   etib,   II   o’rinni   egallaydi.
Erkaklar   jamoamiz   1995   yilda   Seul   shahrida   o’tkazilgan   XVIII   Osiyo
chempionatida ishtirok etib, IX o’rinni egallaydi. 1996 yilda AQShda Armiya
4
 Qasimov A.Sh., Rasulеv O.T., Ismatullayеv X.A. Baskеtbol. O`quv qo`llanma. Toshkеnt, 1986.
12 klublari   o’rtasida   musobaqalar   o’tkaziladi.   Bu   erda   bizning   miliy   jamoamiz
SSKA   (MXSK)   VII   o’rinni   egalladi.   1997   yilda   Malayziyada   erkaklar
jamoalari o’rtasida Halqaro turnir o’tkazildi. Bu erda o’zbek basketbolchilari
uch   g’alabaga   erishib,   yarim   final   o’yinlarida   Rossiya   jamoasiga   yutkazib
quydilar va umumiy hisobda III o’rinni egalladilar.
O’zbekiston   R es publikasini   o’z   mustaqilligiga   e rishgandan   so’ng   3   ta
halqaro   toifadagi   12   ta   milliy   toifadagi   hakamlar   tayyorlandi.   Har   yili
e rkaklar va ayollar jamoalari o’rtasida basketbol bo’yicha R es publika Kubogi
va   birinchiligi   o’tkaziladi.   “MHSK”   jamoasi   16   karra   R es publika
birinchiligida   g’alaba   qozonib   shohsupaning   yuqorisiga   ko’tarilgan.   1991-
1995 yillar oralig’ida ayollar jamoalari o’rtasida “SKIF” jamoasi R es publika
birinchiligida   g’olib   bo’lgan   bo’lsa,   1996   yildan   hozirgi   kungacha
Navoiyning “Nika” jamoasi birinchilikni hech kimga bermay kelmoqda. Har
yili g’oliblikni qo’lga kiritgan jamoa o’yinchilaridan 20 dar ortiq o’yinchiga
sport ustasi unvoni berilib kelinmoqda.
Mamlakatimiz   terma   jamoasi   Osiyo   birinchiliklari   saralash
musobaqalariga  muntazam qatnashib kelmoqda.  Hozirgi  kunda  terma  jamoa
tarkibida tajribali o’yinchilar bilan birgalikda juda ko’p yosh basketbolchilar
ham ko’zga ko’rinmoqda. Ulardan bir qatori O’zDJT va SU va viloyatlardagi
jimoniy   madaniyat   ta’lim   yo’nalishida   tahsil   oladigan   talabalar
hisoblanishadi.  
1.2 . Mustaqillikdan kеyin Rеspublikamizda baskеtbolning rivojlanishi
1991-yilning   aprеl   oyida   Olma-ota   shahrida   birinchi   «Do‘stlik»
o‘yinlari bo‘lib o‘tgan. Unda O‘zbеkiston tеrma jamoasi (ayollar) 5 o‘yindan
4 tasida g‘olib chiqib, 2-o‘rinni egallashga muvofiq bo‘ladi.
13 Iyul   oyida   tеrma   jamoamiz   Xitoyning   Urumchi   shahrida   o‘tkazilgan
halqaro turnirda 3-o‘ringa ega bo’ladi.
1991-yilda   O‘zb е kiston   R е spublikasi   mustaqil   bo‘ldi.   Xalqaro
maydonda   o‘zb е k   sportchilarining   chiqishlari   uchun   ba'zi   bir   qiyinchiliklar
vujudga   k е ldi.   1992-yil   yanvarda   O‘zb е kiston   Milliy   Olimpiya   Qo‘mitasi
qayta tashkil etildi, xuddi shu yili O‘zb е kiston Xalqaro Olimpiada Qo‘mitasi
(XOQ)   ga   a'zo   bo‘lib   kirdi.   O’zb е kiston   bask е tbolchilari   shundan   k е yin
xalqaro   musobaqalarda   t е z-t е z   qatnasha   boshladilar.   Masalan,   1996-yilda
bizning   xotin-qizlar   jamoamiz   Pokistonda   o‘tkazilgan   ayollar   turnirida
ishtirok etib, II-o‘rinni egalladilar. 
Erkaklar   jamoamiz   1995-yilda   Sеul   shahrida   o‘tkazilgan   XVIII   Osiyo
chеmpionatida ishtirok etib, IX o‘rinni egalladi. 1996-yilda AQSHda Armiya
klublari o‘rtasida musobaqalar o‘tkazildi. Bu yеrda bizning milliy jamoamiz
MHSK   VII   o‘rinni   egalladi.   1997-yilda   Malayziyada   erkaklar   jamoalari
o‘rtasida   Xalqaro   turnir   o‘tkazildi.   Bu   yеrda   o‘zbеk   baskеtbolchilari   3
g‘alabaga   erishib,   yarim   final   o‘yinlarida   Rossiya   jamoasiga   yutqazib
qo‘ydilar va umumiy hisobda III-o‘rinni egalladilar. 
O‘zbеkiston   Rеspublikasining   birinchi   Prеzidеnti   I.A.Karimovning
“Rеspublikada sportni rivojlantirish to‘g’risida” gi farmonini amalga oshirish
yo‘lida   O‘zbеkistonda   ko‘zga   ko‘rinadigan   ishlar   qilinganligi   hammamizga
ayon. Bular ichida barcha viloyatlar, shaharlarda stadionlarning ta'minlanishi,
yangi   sport   inshootlarining   qurilishi   va   h.q.   Baskеtbol   o‘yinining   yanada
rivojlanishiga   yo‘naltirilgan   ishlar,   sport   zallari   va   maydonlari   qurilishi   va
yangidan jihozlanishi, shular jumlasidandir.
Hozirgi   kunda   rеspublikamizda   350   dan   ortiq   sport   zallari,   150   dan
ortiq   talabga   javob   bеradigan   baskеtbol   maydonlari,   9   mingdan   ortiq   sport
maydonlari   va   maydonchalari   mavjud.   Jismoniy   tarbiya   jamoalarining
aksariyatida   baskеtbol   to‘garaklari   ishlab   turibdi.   Ko‘pchilik   maktab
14 o‘quvchilari   ko‘ngilli   sport   jamiyatlarida   yoki   BO‘SMlarning   baskеtbol
to‘garaklarida o‘z malakalarini oshirmoqdalar. Murabbiy kadrlari Oliy o‘quv
yurtlari   jismoniy   madaniyat   fakultеtlarida   tayyorlanib,   ularning   ko‘pchiligi
oliy   ma'lumotga   ega.   O‘zbеkiston   Baskеtbol   fеdеratsiyasi   xalqaro   baskеtbol
fеdеratsiyasiga   a'zo   bo’lib   kirdi.   Bu   bizning   mustaqil   O‘zbеkistonimiz
o‘zining   jamoalari   bilan   barcha   xalqaro   baskеtbol   musobaqalarida   mustaqil
qatnashish huquqiga ega bo‘lganligini anglatadi.  5
II.Bob.Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy sifatlarini
rivojlantirish
2.1 .  Yosh basketbolchilarning umumiy va maxsus jismoniy sifatlarini
rivojlantirishda xalq harakatli o’yinlarining o’rni
Maktab   o’quvchilari   va   to’garaklari   qatnashchilari   kabi   xalq   harakatli
o’yinlarida   ishtirok   etuvchilar   ham   umumiy   va   maxsus   jismoniy
tayyorgarlikka ega bo’lishlari lozim.
Maxsus   va   umumiy   jismoniy   tayyorgarlikka   erishish   jarayonida   turli
jismoniy   mashqlar   bilan   shug’ullaniladi.   Buning   uchun   jismoniy   mashqlar
tasnifini bilish maqsadga muvofiqdir.
Tasnif   -   bu   jismoniy   mashqlami   muayyan   belgilariga   ko’ra   guruh   va
kichik   guruhchalarga   taqsimlanishidir.   Turli   jismoniy   mashqlaming   ko’plab
o’xshash   belgilarga   taqsimlanishidir.   Mashqlami   guruhlashga   imkon
beradigan   asosiy   belgini   aniqlash   muhimdir.   Bu   belgi   pedagogik   jihatdan
ahamiyatli   bo’lishi   lozim.   Turli   belgilarga   ko’ra   tuzilgan,   tasniflab   ko’plab
amaldagi   jismoniy   mashqlar   bilan   tanishishga,   ulardan   zamrlarini   qo’yilgan
vazifalarga   muvofiq   tanlashga,   darslik   va   qo’llanmalardan   zarur   mashqlar
tavsifmi tez topishga yordam beradi.
5
 Rasul е v O.T. Bask е tbol. Oliy o`quv yurtlari uchun darslik. Toshk е nt, 1998.
15 Ayniqsa,   umumiy   tasniflaming   asosida   jismoniy   tarbiya   vositalarining
tarixiy   shakllangan   tizimi   va   metodlari   yotadi:   gimnastika,   o’yinlar,   sport,
turizm.   Bu   gumhlaming   har   biri   o’ziga   xos   ahamiyatga   ega   va   ular   yanada
kichik tasnifiy gumhchalarga bo’linadi.
Harakatli   o’yinlar.   Bu   turdagi   emosional   harakatlardan   iborat   murakkab
faoliyatdir.   Bu   faoliyat   belgilangan   qoidalar   asosida   to’satdan   o’zgaradigan
sharoit va vazifalarga bajariladi.
Fiziologlar   harakati   tug’ma,   insonning   hayotiy   zamr   ehtiyoji   deb
hisoblaydilar.   Uni   to   Та   qondirish   organizmning   funksiyalari   barcha   asosiy
tizimlari   shakllanayotgan   payti   ayniqsa   erta   va   maktabgacha   yoshida   juda
muhim.  "Harakatsiz  bola  sog’lom  o’smaydi.  Harakat  - bu  turli kasalliklami,
ayniqsa,   qon-  tomir,  nafas  olish,   asab   sistemasi  kasa.11ik1a.rini   oldini  olish
demakdir".   Harakat   -   bu   samarali   davolash   vositasi.   Maktabgacha   yoshida
tarbiyalash   inson   mohiyati   shakllanishi   umumiy   jarayonida   juda   muhim   rol
o’ynashini   aytib   o’tish   kerak.   Uni   bu   yoshida   turli   qobiliyatlari   ancha   jadal
rivojlanadi, jismoniy sifatlari shakllanadi, xarakteri belgilari ishlab chiqiladi.
Aynan   mana   shu   yoshida   bolaning   barkamol   rivojlanishi   uchun   mustahkam
poydevorga asos solish kerak.
Sportchi   bolalami   tayyorlashni   tashkil   qilishda   muvafaqqiyatga   erishish
uchun maktabda jiddiy pedagogik ishlar olib borish zarur. Mana shu sababli
maktabgacha   xizmatchilari   yangi   yo’llami   izlashlari,   ma’naviy   va   jismoniy
kunlarini yetarli rivojlantirish uchun tashabbus ko’rsatishlari talab etiladi. Bu
masalalami   hal   etish   ko’p   jihatdan   bolalar   bog’chalarida   jismoniy   tarbiya
ishlarini tashkil etishga bog’liq bo’ladi. Maktab yoshidagi bolalami jismoniy
tarbiyalash   -   jismoniy   tarbiya   tizimining   dastlabki   qismlaridan   biri
hisoblanadi.   Bolaning   sog’ligini   yuksak   darajasi   va   bo’lajak   katta   yoshli
inson  jismoniy madaniyati poydevorini shakllantirish maktabgacha jismoniy
tarbiya natijalari bo’lib qolishi kerak, va u quyidagilami o’z ichiga oladi:
16 -jismoniy   mashqlar   va   o’yinlar,   chiniqtirish   amallari   bilan   shug’ullanish
istagi va qiziqish hamda shaxsiy gigiyena qoidalariga ijobiy munosabat, kun
tartibiga amal qilish.
-jismoniy   madaniyat   va   sport   sohasida   bolalaming   dastlabki   bilimlari,
o’rganish qiziqishlari va qobiliyatlari.
-jamoali harakatlarda faol ishtirok etish; o’yinlar, raqs tushish, bayramlar,
sport-ommaviy tadbirlar.
- o’z   tanasi,   gavdani   to’g’ri   tutishni   kuzatib   borishni   bilish,   o’z
rivojlanishini nazorat qilish.
- uyushqoqlik,   mustaqillik,   axloqlilik,   o’ziga   xizmat   ko’rsatish   va
mashg’ulotlar uchun uskunalami saqlashga harakat qilish.
Harakatli   o’yinlar   boshqa   jismoniy   mashqlardan   shug’ullanuvchilar
faoliyatini   tashkil   etish   va   boshqarish   xususiyatlari   bilan   farqlanadi.   O’yin
davomida   to’satdan   o’zgaradigan   vaziyatlarda   harakat   qilish   va   tezkorlik,
chaqqonlik kabi jismoniy fazilatlami namoyon qilgan holda qisqa muddatda
harakat vazifalarini xal etish zamriyati vujudga keladi.
Bu   harakat   ko’nikmalarini   mustaqkamlaydi.   O’yin   paytida   bolalar
faoliyati   obrazli,   syujetli   va   o’yin   vazifalari   asosida   tashkil   etiladi   va   uzoq
muddat   bajarishi   uchun   ijobiylarini   ishtiyoq   bilan   va   uzoq   muddat   bajarishi
uchun ijobiy his- tuyg’ular uyg’otadi. Bu o’z navbatda ulaming organizmiga
ta’sirini kuchaytiradi, chidamlilikni rivojlantirishga yordam beradi.
O’yin   qoidalariga   rioya   qilish   bir-birini   taqazo   etadigan   hatti-harakatni
yuzaga   keltiradi,   ahloqiy   fazilatlar   o’zaro   yordam   beradi.   O’yin   foaliyati
kompleks xarakteriga ega turli harakatlar uyg’unligi ko’riladi.
O’yinning   yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   xususiyatlari   undan   kichik   maktab
yoshidagi bolalar bilan olib boriladigan ishda foydalanish imkonini beradi.
Sport   jismoniy   mashqlaming   biror   turida   yuqori   natijaga   erishiga
qaratilganligi   bilan   tavsiflanadi,   kishining   ma’naviy   va   jismoniy   kuchlariga
17 yuksak   talablar   qo’yadi.   Shuning   uchun   u   faqat   muayyan   yosh   bosqichning
rivojlanish darajasidagina qo’llanishi mumkin. Bu esa jismoniy tayyorgarlik,
sog’lig’iga muvofiq sharoitni talab qiladi.
Sport   jismoniy   kamol   topishga   xizmat   qiladi   va   ma’naviy-irodaviy
fazilatlami   tarbiyalashga   yordam   beradi.   Shuning   uchun   sport   bilan
shug’ullanish   ayniqsa,   kishi   organizmining   hamda   inson   shaxsining
shakllanishi davrida foydalidir.
Tanlab   olingan   xalq   milliy   o’yinlarini   to’g’ri   bajarish   bola   mushaklari,
paylari,   bo’g’imlari,   suyuk   tizimining   rivojlanishiga   samarali   ta’sir
ko’rsatadi. Puxta shakllantirilgan harakat malakalarini amalda qo’llash bilan,
o’yinlami   bajarish   chog’ida   bola   kuchini   tejashda   va   uning   etiborini   o’yin
faoliyati   paytida   tasodifan   sodir   bo’luvchi   turli-tuman   vazifalami   idrok
qilishga imkon yaratadi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   jismoniy   madaniyat   bilan   bevosita
bog’liq   bo’lgan   bilimlar   (o’yinlarning   foydali   tomoni,   jismoniy
mashg’ulotlaming axamiyati va texnikaviy ijrosi, ulami bajarish usullari, xalq
milliy   o’yinlaming   qoidalari   va   boshqalar)   xaqida   ma’lumot   berish   katta
ahamiyatga ega.
O’quvchilar   olgan   bilim   qancha   chuqur   bo’lsa,   ular   xalq   o’yinlaridan
shuncha   oqilona   foydalanishlari,   o’yinlar   bilan   shuncha   samarali
shug’ullanishlari   hamda   maktab   va   oila   muhitida   jismoniy   madaniyat
qurollarini mustaqil ishlata bilishlari mumkin.
Jismoniy   madaniyat   bilan   shug’ullanish   tanda,   bolalarda   joriy   qilingan
tartibga   rioya   qilish   odatini   hamda   xalq   o’yinlari   bilan   iloji   bo’lsa   xar   kuni
muntazam   ravishda   shug’ullanish   ishtiyoqini   uyg’otish,   ularda   maktab   va
uyda   shu   o’yinni   bilan   mustaqil   shug’ullana   olish   layoqatini   rivojlantirish,
ulami   o’z   tengqurlari   va   o’zlaridan   kichik   bo’lgan   bolalar   jamoasida
o’yinlami tashkil qilish, ulami birgalikda bajarishga o’rgatish lozim.
18 O’quvchilarda   xalq   milliy   o’yinlariga   mehr   bilan,   shu   o’yin   natijalariga
qiziqish   bilan   va   sportchilar   erishadigan   g’alabalariga   havas   bilan   qarash
tuyg’usini tarbiyalash lozim.
Milliy   xalq   o’yinlarini   o’rganish   jarayonida   ahloqiy,   aqliy,   estetik   va
mexnat   tarbiyalarini   amalga   oshirish   uchun   katta   imkoniyatlar   vujudga
keladi.   Xalq   o’yinlarini   bajarish   chog’ida   bolalar   harakatida   ijobiy
hamjihatlik,   intizomlik,   kamtarinlik,   mehribonlik)   va   ma’naviy   fazilatlar
(halollik,   odillik,   do’slik   tuyg’usi   hamkorlik,   zamon   bilan   hamnafas   bo’lib
ishlay olish qobiliyati, topshiriqlami mas’uliyat bilan bajarish) ni tarbiyalash,
shuningdek,   irodaviy   xususiyatlar   (jasorat,   qat’iylik,   o’z   kuchiga   ishonch,
qiyinchiliklami   sobitlik   bilan   yengish,   chidamlik   va   hakozolar)   ni   namoyon
qilish uchun eng yaxshi sharoit va imkoniyatlar vujudga keladi.
Bolalarda   ijobiy   hissiyotlami,   odamlar   bilan   samimiy   va   quvnoq
munosabatda bo’lish tuyg’ularini tarbiyalash, shuningdek, yuz bergan salbiy
ruhiy   holatlami   tez   bartaraf   qila   olish   layoqatini   rivojlantirish   nihoyatda
muhim   ahamiyatga   ega.   Buning   zarurligi   ijobiy   hissiyotlar   organizmdagi
barcha a’zolarga foydali ta’sir ko’rsatishida, harakat malakalarining jadal va
mustahkam shakllanishini ta’ minlashida  ко  ’ rinadi.
Milliy   xalq   o’yinlariga   asoslangan   jismoniy   madaniyat   estetik   tarbiyani
amalga oshirishga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Xalq o’yinlarini bajarish jarayonida
estetik   zavqni   idrok   qilish   va   o’ziga   singdirishni,   go’zallik,   nafosat,
ma’nodorlik, qad-qomat, liboslar bejirimligi, o’z atrofidagi barcha narsalami
tushunish,   to’g’ri   qadrlashni   rivojlantirish,   estetikaga   va   o’z   xulq-atvoriga
gard   yuqtirmaslikka   bo’lgan   moillikni,   qilayotgan   ishi,   aytayotgan   gapi   va
barcha   hatti-harakatida   qo’rslik,   dag’allikka   aslo   yo’l   qo’yilmaslikni
rivojlantirish lozim bo’ladi.
Milliy   o’yinlar   bilan   shug’ullanish   jarayonida   mehnat   tarbiyasi   amalga
oshiriladi.   Bolalaming   salomatligi   yaxshilanadi,   ularda   harakat   malakalari
19 shakllanadi,   mehnat   faoliyati   uchun   zarur   bo’lgan   jismoniy   fazilatlar
rivojlanadi.
Bolalami mehnatga tayyorlashda jismoniy madaniyatning, jumladan, xalq
milliy   o’yinlarining   tutgan   o’mini   ularga   tushuntirish   va   bu   tushunchani
ulaming ongida shakllantirish g’oyat muhim ahamiyatga ega.
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   jismoniy
tarbiyasining   quyidagi   asosiy   vazifalarini   bajarishda   ham   xalq   milliy
o’yinlarining roli va o’rni nihoyatda katta ekanligi ko’rinadi:
1. Sog’liqni   mustahkamlash,   o’quvchilarni   to’g’ri   jismoniy
rivojlantirishga va chiniqtirishga yordam berish.
2. О ’quvchilarga   jismoniy   madaniyat   va   sportga   oid   maxsus   bilimlar
berish, ularga gigiyenik bilim va ko’nikmalami singdirish.
3. O’quvchilarda harakat malakalarini va ko’nikmalarini shakllantirish va
takomillashtirish, yangi harakat turlariga va harakat faoliyatiga o’rgatish.
4. Yoshga   muvofiq   ravishda   asosiy   harakat   sifatlarini   (kuch,   tezkorlik,
epchillik, chidamlilik va boshqalar) rivojlantirish.
5. Botirlik,   qattiylik,   nizomlilik,   jamoaga   birlashish,   do’stlik   hissini
madaniy hulq ko’nikmalarini, mehnatga munosabatini tarbiyalash.
6. Turganda   va   yurganda   qomatni   to’g’ri   tutish   ko’nikmalarini
shakllantirish.
7. O’quvchilarda   jismoniy   madaniyat   va   sport   bo’yicha   muntazam
mashg’ulotlarga barqaror qiziqish va ko’nikmalarini tarbiyalash.
8. O’quvchilarga   tashkilotchilik   malakalarini   singdirish,   jamoatchi
jismoniy madaniyat faolini tayyorlash.
O’quvchilar jismoniy tarbiyasining vazifalari doimo, jumladan, milliy xalq
o’yinlarini o’rganish va o’rgatish jarayonida ham uyg’un holda hal etiladi.
Bu   vazifalar   butun   jismoniy   madaniyat   tizimining   bolalarga   ta’sir   etishi
tufayligina   muvaffaqiyatli   bajarilishi   mumkin.   buning   uchun   maktabning
20 butun   pedagogika   jamoasi   birgalikda   ahil   xarakat   qilishi,   maktabda
mashg’ulotlami   tashkil   etishning   turli   shakl   va   usullaridan,   ayniqsa,   milliy
xalq   o’yinlarida,   barcha   vositalari   yaxlitligi   (kompleksi)   dan   foydalanish
talab etiladi
To’g’ri tashkil qilingan milliy halq o’yinlari bolalar aqlining rivojlanishiga
qulay   imkoniyatlar   yaratadi,   zero,   bunday   vaziyatda   asab   tizimining   ham,
boshqa   barcha   a’zolar   tizimlarning   ham   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   qulay
sharoitlar pay do bo’lishi, shubhasiz.
Xalq   milliy   o’yinlarini   о ’rgatish   jarayonida   o’quvchilar   xalqona
an’analariga  sodiq  holda  yaxshi  tarbiya  ko’radi,  o’rgangan  narsalarini  puxta
eslab qoladi. Bolalarda ruhiy jarayonlar (tarbiya, tafakkur, xotira, tasawur va
boshqalar) ning, shuningdek, fikirlash faoliyatlari (kuzatish, taqqoslash, tahlil
qilish,   sintezlash,   umumlashtirish   va   hakozolar)   ning,   barchasi   rivojlana
boshlaydi.
Milliy   o’yinlar   jarayonida   erishilgan   ilm   va   malakalardan   ijodiy
foydalanish layoqatini bolalarda tarbiyalashga e’tibor qaratish lozim, chunki
bunday   layoqatga   bolalar   o’zlaridagi   ishchanlik,   mustaqillik,   ziyraklik,
topqirlik, hozirjavoblik kabi ezgu fazilatlari tufayli erishadilar.
- “To   ’p   uchun   kurash   ”,   “To   ’pni   oldirma   ”,   “Xo   ’rozlar   jangi   ”,
“Ovchilar   va   о   ’rdaklar   ”,   “Qal   ’ani   himoyalash   ”,   “Quvlashmachoq   ”,
“Kengurular”;
- “To’p   uchun   kurash”   o’yini   zalda   yoki   maydonda   o’tkaziladi,   bitta
basketbol to’pi bo’lishi kerak. 6
O’yinchi   tayyorlanish.   O’yinchilar   teng   ikki   jamoaga   bo’linadilar,   o’yin
maydoni 4  tomondan chegeralanadi.  2 jamoa alohida onaboshilar  saylanadi.
O’yinchilar   2   jamoaning   bitta-bittadan   juft   bo’lib   maydonda   tarqoq
joylashadilar.
6
 Rasulеv O.T, Sokolova N.D., Ismatullayеv X.A. Baskеtbol. Ixtisos kursi bo`yicha dastur. Tashkеnt, 1993.
21 O’yinning   tavsifi:   o’yin   rahbari   to’pni   onaboshlar   o’rtasida   tashlaydi.
To’pni   egallagan   onaboshi   o’z   o’yinchilariga   uzatadi.   10   marta   uzatilganda
jamoaga   1   ochko   oladi.   Shundan   so’ng   yana   rahbar   maydon   o’rtasida
onaboshilar o’rtasida to’p tashlab borish bilan o’yin davom etadi.
Ko’p   ochko   to’plagan   jamoa   g’olib   bo’ladi.   O’yin   10-15   minut   davom
etadi.
O’yin   qoidasi;   1)   To’pni   qo’lda   olib   yurish   mumkin   emas,   faqat   urib
yuborish   ilib   mumkin.   2)   Agar   to’p   maydondan   chiqib   ketsa,   o’sha   joydan
raqib   jamoa   o’yinchisi   to’pni   o’yinga   kiritadi.   3)   To’p   2-jamoa   o’yinchisi
birdan   ushlab   qolsa   rahbar   xushtak   chalib   o’yinni   to’xtatadi   va   talashganlar
o’rtasiga tashlaydi. 4) To’pni ushlab yugurish mumkin emas, yerda urib olib
yurilsa mumkin, 3 qadamdan ko’p yurilsa, o’yin to’xtatilib shu joydan raqib
jamoa o’yinchisi tomonidan to’p tashlanadi.
O’yinchining   tarbiyaviy   ahamiyati.   Bu   o’yin   aslida   basketbol   yoki
gandbol   o’yiniga   tayyorgarlik   mashqidir.   Bu   o’yin   basketbol,   gandbol
o’yinlari   uchun   zarur   malakalami,   ya’ni   to’pni   olib   yura   bilish   malakasini
hosil qilish va mustahkamlashda yordam beradi.
Bundan   tashqari,   “To’p   uchun   kurash”   o’yin   basketbol   va   gandbol
o’yinlari uchun zarur taktik usullami takomillashtirishga ham yordam beradi.
O’yindagi asosiy xarakatlar-basketbol va gandbol o’yinlaridagi to’pni savatga
tushirish va darvozaga kiritishdan boshqa hamma elementlardan iboratdir.
2.2   Basketbol texnikasi unsurlari
Basketbolda   asosiy   maqsad   —.   natijali   to'p   tashlashdir.   O'yin ning
aynan   mohiyati   va   maqsadi   ham   shunda,   ya'ni   raqiblar   savatiga   qanchalik
ko'p   miqdorda   to'p   tashlagan   jamoa   o'yinchilari   g'olib   bo'ladilar.   Qolgan
barcha   texnik   unsurlar   natijali   to'p   tashlash   uchun   eng   yaxshi   sharoit
yaratishga   qaratiladi.   Agar   siz   turli-tuman   texnik   unsurlarni,   o'yin   taktikasi
22 variantlarini qanchalik yaxshi egallasangiz, halqaga shunchalik to'pni ko'proq
tushirasiz, shunchalik tez-tez g'alaba qilasiz.
Basketbol texnikasining asosiy usullarini ko'rib chiqamiz.
To'pni ushlash.   Bu harakat ikki qo'llab barmoqlarni keng joylashtirish bilan
bajariladi va to'p hamma tomondan ishonch bilan mahkam ushlanadi. Buning
uchun   siz,   quyidagi   mashqlarni   bajarib   ko'ring:   to'pni   olib   uni   yuqoriga
ko'taring,   tez   tizzagacha   .tushiring,   so'ngra   to'g'ri   qo'llarda   to'pni   o'ngga
ko'taring, tez harakat bilan chapga olib o'ting, to'pni awal chap, so'ngra o'ng
tomonlarga   aylantiring.   Bu   harakatlar   ishonchli   bajarilsa,   demak,   to'pni
ushlash to'g'ri bajarilgan. Siz quyidagilarni esda saqlang: to'p barmoqlar bilan
ushlanadi,   kaftning   yuzasi   tegmaydi   (98-rasm).   Mana   bu   mashqni   bajarib
ko'ring:   to'pni   oling,   uni   sheriigingiz   olishiga   ruxsat   bering,   so'ngra
sherikning   qarshiligini   yengib,   shiddatli   harakatlar   bilan   yuqoriga,   pastga,
o'zidan aylantirib, itarib va siltab, to'pni tortib oling.
To'pni  ushlab olish.   O'yinchi  to'pga qarshi chiqib, yengil  uchib kelayotgan
to'pni iyagi darajasida ushlab olish oson kechadi. Buning uchun to'pga tomon
xohlagan oyoq bilan oldinga bir qadam qo'yish lozim, qo'llarni to'pga to'g'ri
va   zo'riqtirmay,   barmoqlar   keng   yozilgan   holda   uzatiladi.   Bu   paytda   katta
barmoqlar   bir-biriga   3—5   sm   gacha   yaqinlashtirilib   yo'naltiriladi   va
cho'ziladi.   To'p   qo'l   barmoqlariga   tegishi   bilanoq,   yengil   bukiladi   va
amortizatsiya   harakati   bilan   to'p   ko'krakka   olib   kelinadi.   Yuqoridan   uchib
kelayotgan   to'pni   ushlab   olish   ham   shunga   o'xshash   bajariladi.   Bunda   ham
23 amortizatsiya   harakati   bilan   to'pning   uchish   tezligi   pasaytiriladi,   yuqori
ushlangan   to'p,   asta   ko'krakka   olib   tushiladi.   To'p   past   uchib   kelayotganda
qo'llar   oldinga-pastga   cho'ziladi,   barmoqlar   yoyiladi,   kaftlar   esa   biroz
oldinga-ichkariga   qaratiladi     To'p   bilan   trayektoriya   bo'yicha   amortizatsiya
harakatlari:   tizzaga-qoringa-ko'krakda   amalga   oshiriladi.   O'ng   yoki   chapdan
uchib   kelayotgan   to'pni   ushlash   bir   oyoqni   qo'yib   bajariladi.   Buning   uchun
qo'l  barmoqlari  keng  yoyilib,  to'p  tomonga  cho'ziladi.  Unga  tegishi  bilanoq,
barmoqlar   amortizatsiya   (yumshatish)harakatini   boshlaydi   va   shu   vaqtda
to'pni   ushlab   olib,   uni   tortadi.   Bundan   so'ng   to'p   uzatish   va   tashlash   uchun
qulay bo'lgan holatga olinadi.
Yugurib ketayotgan o'yinchining izidan uchib kelayotgan to'pni ushlab olish
ancha   qiyin.   Bu   himoyani   tez   yorib   o'tib   hujum   qilish   paytida   qo'llanadi.
Biroq bu ishni yugurish tezligini pasay-tirmay turib, to'p kelayotgan tomonga
yelka   va   boshni   biroz   burib   bajarsa   bo'ladi     Bunda   qo'lga   to'p   tegishi   bilan
hovuch-lash harakati bilan to'p o'ziga tortiladi va ushlab olinadi. Bu unsurni
muvaffaqiyatli o'rganish ko'pincha izidan to'p uzatuvchi sherikka bog'liq. Bu
holatda   oldinda   yugurib   ketayotgan   o'yinchining   tezligi   hisobga   olinib,   to'p
yonidan unga 0,5 m yaqin qilib, 1—2 m oldinga
uzatiladi.   To'pni   qabul   qiluvchi   o'yinchi   boshini   burib,   to'pni   ko'rgan   zahoti
uni   ushlab   olishi   lozim.   Qabul   qiluvchining   qo'l   kafti   yoki   uning   to'p   bilan
uchra-shishining eng ishonchli nuqtasi uzatuvchi uchun nishon bo'lib xizmat
24 qiladi.   Ushbu   harakatni   tez-tez   takrorlash,   uzatuvchida   ham,   qabul   qiluvchi
o'yinchida ham to'pni his etish malakasini hosil qilish imkonini beradi. 7
Hujum texnikasi.
Hujumda   qo’llaniladigan   hujum   texnikasi   texnik   priyomlarga   to’pni
ilish   va   uzatish,   uni   yerga   urib   olib   yurish,   savatga   otishlar     ,  chalg’atishlar
kiradi. Ular maydonda  harakat  qilish to’xtalishlar va burilishlar kabi  usullar
bilan   birgalikda     bajariladi.   Bu   usullarni   bajarish   eng   qulay     va   mustahkam
dastlabki   holat   turishidan   boshlanadi.   Bunda   oyoqlar     bukilgan,   gada   bir   oz
oldinga     egilgan,   uning   og’irligi   oyoqlarda   barobar   taqsimlangan,   qo’llar
to’pni   olish   va   ushlab   turish   uchun   qulay   holda     ko’krak     oldida     bukilgan
bo’lishi   kerak.   To’p   keng   yoyilgan   barmoqlar   bilan   kaftlarga   to’liq
tekizilmagan holda tutib turiladi.
To’pni uzatish.
To’pni uzatish asosiy texnik usul hisoblanadi. Uning  yordamida  
basketbolchilar o’zaro harakatlarini bajaradilar. O’yin davomida  uzatishning 
har xil  usullari qo’llaniladi.  O’yin  sharoitiga  qarab uzatishlar  turli: 
dastlabki holatlardan bir joyda  turib harakatda sakrab;  har hil  harakatlarda  
yaqin  masofaga, uzoq  masofaga, past va yuqori troyektoriya bilan  yo’nalish
bo’yicha maydonning eni, bo’yi, diognali bo’ylab bajarilishi mumkin. Ikki 
qo’llab ko’krakdan  va yuqoridan to’p  uzatish usullari zamonaviy 
basketbolda ko’proq ishlatiladi. Ko’krakdan ikki qo’llab to’p uzatish  yaqin 
va o’rta  masofadda bajaradigan o’zaro harakatlari paytida qo’llaniladi. Uni 
bajarish uchun basketblchi turish  holatida  to’pni  ko’krak  oldida tutib 
turadi. Qo’llar bukilgan, tirsaklar pastga tushirilgan bo’ladi. Barmoqlar 
joylashtirilgan, bosh barmoqlar bir-birlariga qolganlari esa yuqoriga-oldindan
qaratilgan  bo’lishi  lozim. To’pni uzatish qo’llarning  pastki-gavdaga, 
yuqoriga  qarab dastlabki dira bo’ylab ajariladigan harakati bilan  bajariladi. 
7
 Zatsiorskiy V.M. Fizichеskiе kachеstva sportsmеna, «FiS», 1970.
25 SHundan so’ng qo’llar tez  oldinga qarab to’g’irlanadi. Uzatish panjalarining 
faol harakatlari bilan yakunlanadi. To’pni  yo’nalish tezligini  oshirish uchun 
basketbolchi oyoqlarni to’hrilashi yoki qadam  qo’yishi  mumkin.
Savatga to’p otishlar.
O’yinning  yakuniy natijasi savatga otiladigan to’plarning  aniqligi 
bilan bog’liq Ular har xil:  yaqin (3 metrdan ortiq)  masofalarda  bajariladi. 
Otishlar xarakteriga sakraganda to’plarni savatga bir va ikki qo’llab otish 
mumkin. Xoirgi kunda  to’plar  savatga himoyachilarning qattiq qarshiligi 
ostida  otiladi. SHuning uchun, to’pning savatga aniq  borishga oyoqlarning, 
qo’llarning, ayniqsa, panjalarning to’g’ri ishlashi, aniq mo’ljal olish shu 
sharoitga  mos  samarali usulni tanlash shu bilan  birga, basketbolchining  
muvozanat saqlashiga va har xil sharoitda qiyin kordinatsiyali  harakatlari  
bajarish imkoniyatlarini yaratish uchun  ma’lum mushak  guruhlarini 
bo’shashtirish qobiliyatlariga ega bo’lish katta ahamiyatga ega.
Zamonaviy   basketbolda   to’pni   savatga   sakraganda   bir   qo’llab   otish
shitdan   qaytgach   to’pni   qayta   otish,   “Kryuk”     usulida   va   yuqoridan   pastga
otish kabi usullar katta ahamiyatga ega.
To’pni yerga urib yurish.
To’pni   bir   qo’llab   ketma-ket   yerga   urish   to’pni   yerga     urib
yurish deyiladi.   Bu usul bir joyda turganda, yurganda va asosan,
yugurganda   bajariladi. Bu usul to’pni   basketbolchining harakat
qilishga     qo’llaniladigan   asosiy     usul     hisolanadi.   To’pni   yerdan
har xil: yuqoriroq   va pastroq, sapchitib turib yurish mumkin. U
qo’lni   bukib,   to’pni   bir   oz     yuqoriga   ko’taradi   so’ng   uni   yana
maydonga ma’lum burchak bo’yicha  keskin itaradi.
26 To’p pastroq  sapchib yerga urib yurilganda oyoqlar ko’proq
bukiladi. To’pni  tizzadan pastga tez-tez yerga urit yurishga oyoq
va  qo’llarning har bir ma’lumda  ishlashi, chap va o’ng  qo’llarni
barobar     ishlata   bilish,   harakatni   yuqoriga   tezlikda   amalga
oshirish maqsadga  muvofiqdir.
C Halg’it ishlar.
Asosiy   maqsadni   bajarishdan   avval   uni   berkitib
himoyachining     diqqatini   chalg’itish   uchun   hujumchi
bajaradigan   harakatlar   chalg’itishlar   deb   ataladi.   Ko’pchilik
texnik     usulllar   yoki   ularning     qo’shilmas     chalg’itish   harakati
sifatida   qullanishi     mumkin.   CHalg’itishlar   qo’llanilayotgan
priyomlarga   mos   sur’atda     bajarilishi   kerak.   Bunda     muvozonat
saqlanib   qolishi   shart.   CHalg’itish   harakatlarini   bir   marta   yoki
bir  necha  marta  bajarish mumkin. Ular  to’psiz va to’p bilan bir
joyda     turganda       va   harakatda     bo’lganda     bajarilish   mumkin.
Harakat paytida chalg’atishlarni bajarish qiyinroq hisoblanadi.
Himoya tex nikasi.
Jamoaning   hamma   basketbolchilari   himoyada   samarali
o’ynay olishlari kerak. Buning uchun eng avvalo mavjud himoya
texnikasining     hamma   usulllarini   egallash   lozim.   Himoya
texnikasi   2   guruhga:     maydonda   harakat   qilish     texnikasi   to’pni
egallash va qarshi harakat qilish texnikasiga bo’linadi.
27 XULOSA
Yosh   basketbolchilarni   tayyorlashda,   avvalambor,   o‘sayotgan
organizmning   fiziologik   xususiyatlariga   va   tayyorlash   vazifalarining   ish
xususiyatlariga   mos   kelishiga   asoslanishi   kerak.   To‘g‘ri   va   o‘z   vaqtida
qo‘yilgan   jismoniy   va   funksional   tayyorgarlik   asoslari   asosiy   malaka   va
mahoratlarni   shakllantirish   jarayoni   bilan   birgalikda   kelgusida   yuqori   sport
natijalariga   erishish   uchun   yordam   beradigan   ishni   olib   borishga   imkoniyat
tug‘diradi. 
Quyidagi vaziyatlarni hisobga olish zarur: 
1)yosh   o‘zgarishi   bilan   birga,   bolaning   organizmi   ham   o‘zgaradi.   Bu
o‘zgarishlar   nafaqat   son   jihatdan   (bo‘y,   vazn),   balki   sifat   jihatdan   ham
egadirlar. Shuning uchun kattalarga qo‘yiladigan talablarni, bolaning yoshiga
mutanosib   ravishda   yuzaki   tarzda   kamaytirib,   bolalarga   qo‘yish   mumkin
emas;
2)bola   organizmining   rivojlanishi   uzluksiz,   ammo   notekis   holda   ketadi
(kechadi). Ma'lum bir davrlarda muhim o‘zgarishlar bo‘lib o‘tadi (bo‘ynning
mushak   massasining   o‘sishi,   organ   va   tizimlarining   rivojlanishi   har   xil
yoshga   qarab   bo‘lingan   davrlarda   sur'at   jihatdan   ham,   metobolik   jarayonlar
xarakteri jihatdan ham turlichadir). Masalan, qizlarning jinsiy yetilishi davri
o‘g‘il   bolalarnikiga   qaraganda   ancha   ertadir,   qizlar   11-13   yoshda   bo‘y   va
vazn   jihatidan   o‘g‘il   bolalardan   o‘zib   ketishadi,   o‘g‘il   bolalarda   mushak
kuchi   13-14   yoshda,   ayniqsa,   jadal   ravishda   o‘sadi,   qiz   bolalarda   esa   11-12
yoshda;
3)harakatning   har   xil   turlarida   qizlarning   va   o‘g‘il   bolalarning
ko‘rsatkichlari   yoshiga   qarab   bo’lingan   guruhlarga   qarab   turlicha   bo‘ladi.
Shuning   uchun   yosh   o‘sishi   natijasida   vujudga   keladigan   shart-sharoitlarni
hisobga olish kerak;
28 4)har bir organizmning yakka tarzda rivojlantirishini yodda tutish zarur.
Kalendar,   pasport   yoshidan   tashqari,   jismoniy   rivojlanish   saviyasini,
harakatlantiruvchi   imkoniyatlarini,   jinsiy   yetilish   va   h.k.   tasniflaydigan
biologik   yoshni   ham   hisobga   olish   tavsiya   etiladi.   Kalendar   yoshi   biologik
yoshga to‘g‘ri kelmasligi ham mumkin.
29 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.   O`zbekiston   Respublikasi   “Jismoniy   tarbiya   va   sport   to`g’rsida”gi   qonuni
2015 yil 4 sentyabr’ O`RQ-394-son. 
2.   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bolalar   sport   ob`ektlaridan
foydalanish   samaradorligini   oshirish   borasidagi   qo`shimcha   chora-tadbirlar
to`g’risida”gi 2010 yil 5 maydagi 1332-sonli qarori. 
3. O`zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 2010 yil 23 sentyabrdagi
211-sonli   “Sport   maktablari   faoliyatini   hamda   sport   maktablari   trenerlari   va
mutaxassislari mehnatini moddiy rag’batlantirish tizimini yanada takomillashtirish
to`g’risida”gi qarori. 
4. O`zbekiston Respublikasi Madaniyat va sport ishlari vazirligining “Sport turi
bo`yicha   sportchi,   trener   va   hakam   kasblariga   qo`yiladigan   malaka   talablariga
o`zgartirishlar kiritish to`g’risida”gi 2014 yil 24 iyuldagi 2-sonli buyrug’i. 
5.Qasimov   A.Sh.,   Rasulev   O.T.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent, 1986-y.
6. Rasulev O.T. Basketbol. Oliy o‘quv yurtlari uchun darslik.Toshkent, 1998y.
7.   Rasulev   O.T.,   Sokolova   N.D.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   Ixtisos   qursi
bo‘yicha dastur. Toshkent, 1993-y.
8.Sokolova   N.D.,   G‘aniyeva   F.V.,   Ismatullayev   X.A.   Basketbol.   Ma'ruzalar
to‘plami. Toshkent, 2001-y.
9.  www.ziyonet.uz
10.Qasimov A.Sh., Rasulеv O.T., Ismatullayеv X.A. Baskеtbol. O`quv qo`llanma.
Toshkеnt, 1986.
11.Rasul е v O.T. Bask е tbol. Oliy o`quv yurtlari uchun darslik. Toshk е nt, 1998.
12.   Rasulеv   O.T,   Sokolova   N.D.,   Ismatullayеv   X.A.   Baskеtbol.   Ixtisos   kursi
bo`yicha dastur. Tashkеnt, 1993.
13.Zatsiorskiy V.M. Fizichеskiе kachеstva sportsmеna, «FiS», 1970.
30

BASKETBOL MUSOBAQA QOIDALARI VA HAKAMLIK USLUBIYATI

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha