Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 603.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 10 Март 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

96 Продаж

Basketbol o‘yinida musobaqa turlari

Купить
Basketbol o‘yinida musobaq a  turlari
Mundari ja:
Kirish……………………………………………………………… .. …………… ..3
ASOSIY QISM
1.1.  Basketbol     musobaqalarni tashkil etish va o‘tkazish................... ………. .. 7
1.2. Basketbol o‘ yin ida  musobaqa jadvallarini  tuzish   tartibi …… …. … .. .… . 18
1.3. Musobaqalarni tashkil etish va o‘tkazish  nizomi…………… .   …….….27
Xulosa……………………………………………………...…………………......31
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………..……………….…….33
2 Kirish
Prezident   Shavkat   Mirziyoyev     sportni   ommalashtirish   va   iqtidorli
sportchilarni   tayyorlash   chora-tadbirlar     dasturini   qabul   qildi.Sport   musobaqalari
«tuman—viloyat—respublika» zanjiri asosida tashkil etilishi belgilandi.
Birlamchi   saralash   bosqichidan   o‘tmagan   sportchilar   viloyat   va   respublika
bosqichida ishtirok etmaydi;
Milliy terma jamoalarga barcha bosqich musobaqalarida ishtirok etib g‘olib
yoki sovrindor bo‘lgan yoshlar saralab olinadi;
Har yili mahalla va muassasalar jamoalari ishtirokida ko‘p bosqichli Hokim kubogi
tashkil  qilinadi.Xalqaro  tajriba   va  standartlar   asosida   sport   turlari  bo‘yicha  milliy
chempionatlar   o‘tkazish   tartibi   ishlab   chiqiladi.Prezident   sport   sohasidagi   ilmiy
salohiyatning amaldagi holati ham talab darajasida emasligini tanqid qildi.«Birorta
sport   turi   bo‘yicha   mahalliy   olimlar   tomonidan   na   metodika,   na   dastur   ishlab
chiqilgan. Sport diyetologiyasi, farmakologiyasi, psixologiyasi, sport muhandisligi,
kardiomashg‘ulotlar   bo‘yicha   bizda   umuman   mutaxassislar   tayyorlanmaydi.
Bugungi   kunda   sportchilarni   tayyorlash   30   yil   oldingi   dasturlar   asosida   amalga
oshirilmoqda», deydi davlat rahbari.
Jismoniy   tarbiya   va   sport   universiteti,   respublika   malaka   oshirish   hamda
sport ilmiy-tadqiqot institutlarining roli umuman sezilmayotgani qayd etildi.
Olimpiya   sport   turlari   bo‘yicha   sportchilarni   jismoniy   va   ruhiy   tayyorlash,   ularni
sog‘lom ovqatlantirish dasturlarini ishlab chiqish;
kelgusi   o‘quv   yilidan   boshlab   Jismoniy   tarbiya   va   sport   universitetida   sport
diyetologiyasi, muhandisligi va kardiomashg‘ulotlar,Tibbiyot akademiyasida sport
meditsinasi   va   farmakologiyasi   bo‘yicha   mutaxassislar   tayyorlashni   yo‘lga
qo‘yish;
Yiliga   kamida   20   nafar   mahalliy   trener,   sport   shifokori   va   boshqa
mutaxassislarni xorijda malaka oshirish tizimini joriy etish;
Jismoniy   tarbiya   va   sport   ilmiy   tadqiqotlar   instituti   faoliyatini   tanqidiy   ko‘rib
chiqib, uni takomillashtirish bo‘yicha taklif kiritish topshirildi.
3 Yig‘ilishda  sportchilarni  tayyorlash  va  seleksiya   qilish  bo‘yicha  yangi  tizim   joriy
qilinishi belgilandi.
Unga   ko‘ra,   endi   har   bir   mahallada   aprel-iyun   va   sentabr-dekabr   oylarida
musobaqalar   tashkil   etilib,   yaxshi   natija   ko‘rsatgan   yoshlar   elektron   ro‘yxatga
kiritiladi   hamda   hududdagi   sport   maktabida   malakali   murabbiylar   bilan   bepul
shug‘ullanish   imkoniga   ega   bo‘ladi.   Ular   jismoniy   tayyorgarlik   darajasi   va
razryadiga   qarab,   keyingi   bosqichga   o‘tkaziladi.Sport   maktablari   muayyan
olimpiya   sport   turlari   bo‘yicha   bazaga   aylantiriladi.   Murabbiylarning   ish   haqi   35
foizga oshiriladi.Mutasaddilarga  ushbu tizimni joriy etib, yaxshi  natija ko‘rsatgan
mahallalarni rag‘batlantirish bo‘yicha ko‘rsatmalar berildi. Yil yakunigacha 508 ta
mahallada ko‘p funksiyali sport maydonchalari qurilishi qayd etildi.Bugungi kunda
Olimpiya   zaxiralari   kollejlariga   14   yoshdan   katta   o‘smirlar   qabul   qilinmoqda.
Oqibatda   yoshlarni   Olimpiya   o‘yinlariga  tayyorlash   kech   boshlanayapti.Shu   bois,
bu   borada   rivojlangan   davlatlardagi   ilg‘or   tajribalar   o‘rganildi.   Endi   u   asosida
sportchilarni   professional   tayyorlash   tizimi   isloh   qilinadi.Barcha   sport   turlarini
rivojlantirish   orqali   yozgi   Olimpiya   va   Paralimpiya   o‘yinlarida   qatnashish
huquqini   beruvchi   litsenziyalar   sonini   ko‘paytirish,   2024-yil   Parij   shahrida
(Fransiya)   bo‘lib   o‘tadigan   XXXIII   yozgi   Olimpiya   va   XVII   Paralimpiya
o‘yinlariga   (keyingi   o‘rinlarda   –   Olimpiya   va   Paralimpiya   o‘yinlari)
sportchilarimizning   har   tomonlama   tayyorligi   va   muvaffaqiyatli   ishtirokini
ta’minlash maqsadida:
  O zbekiston Respublikasi  Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 20 sentyabr kuniʻ
jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasini   rivojlantirish   masalalariga   bag ishlangan	
ʻ
yig ilish o tkazdi.Ma lumki, joriy yil 5 mart kuni davlatimiz rahbarining “Jismoniy	
ʻ ʻ ʼ
tarbiya va sport sohasida davlat boshqaruvi tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari   to g risida”gi   farmoni   qabul   qilingan   edi.   Farmonga   muvofiq,   ilgarigi	
ʻ ʻ
davlat qo mitasi va uning hududiy bo linmalari negizida O zbekiston Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
Jismoniy   tarbiya   va   sport   vazirligi   tashkil   etilib,   uning   vazifa   va   vakolatlari
kengaytirildi.
4 Sportchilarni   tanlab   olish   –   seleksiya   ishlarini   takomillashtirish   bo yichaʻ
yangi tizim joriy etilib, bu o zining dastlabki natijalarini bera boshladi.	
ʻ
–   Biz   xalqaro   sport   maydonlarida   O zbekistonning   nufuzi   va   obro -e tiborini	
ʻ ʻ ʼ
oshirishga katta hissa qo shgan sportchilarimiz bilan faxrlanamiz. Shu bilan birga,	
ʻ
oliy   sportda   erishilgan   yutuqlar   bilan   chegaralanmasdan,   ommaviy   sportga   ham
katta   e tibor   berishimiz   kerak,   –   dedi   Shavkat   Mirziyoyev.Yig ilishda   jismoniy	
ʼ ʻ
tarbiya   va   sport   sohasini   yanada   rivojlantirish   bo yicha   istiqboldagi   muhim	
ʻ
vazifalar belgilab berildi.
Aholi,   ayniqsa,   yoshlarni   jismoniy   tarbiya   va   ommaviy   sport   bilan
shug ullantirish   ishlari   yaxshi   yo lga   qo yilmagani,   darsdan   tashqari   vaqtlarda	
ʻ ʻ ʻ
ta lim   muassasalaridagi   sport   obyektlaridan   barcha   yoshdagi   odamlarning	
ʼ
foydalanishi   tashkil   etilmagani   ko rsatib   o tildi.Bundan   tashqari,   joylardagi   bo sh	
ʻ ʻ ʻ
turgan   xususiy   obyektlar   negizida   aholini   ommaviy   sportga   jalb   qilish   uchun
imtiyozli xizmat ko rsatuvchi sport markazlarini tashkil etish talab etiladi.Shu bois	
ʻ
Jismoniy   tarbiya   va   sport   vazirligi   Yoshlar   ittifoqi,   tegishli   vazirliklar   bilan
birgalikda   ta lim   muassasalaridagi   sport   inshootlari   hamda   bo sh   turgan	
ʼ ʻ
obyektlarda sport seksiyalarini ochish bo yicha tashkiliy chora-tadbirlarni ko rishi	
ʻ ʻ
zarurligi   ta kidlandi.Tuman,   shahar,   viloyat   va   respublika   miqyosida   sport	
ʼ
musobaqalari   sonini   keskin   ko paytirish,   g olib   va   sovrindorlarni   Yoshlar   ittifoqi	
ʻ ʻ
mablag lari hisobidan pullik mukofotlar bilan rag batlantirish bo yicha topshiriqlar	
ʻ ʻ ʻ
berildi.Olimpiya   va   Paralimpiya   o‘yinlariga   O‘zbekiston   sportchilarini
tayyorlashning ustuvor vazifalari etib quyidagilar belgilansin:
Sport   ta’limi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   va   raqamlashtirish,   olimpiya
va   paralimpiya   dasturlariga   kiritilgan   sport   turlari   bo‘yicha   yuqori   natijador   va
olimpiya   sportchilar   zaxirasini   yaratish,   litsenziyalar   sonini   sezilarli   darajada
ko‘paytirish;
Olimpiya va Paralimpiya o‘yinlarida ishtirok etish uchun talabgorlar  orasida ayol
sportchilar   ulushini   oshirish,   O‘zbekiston   sportchilari   o‘rtasida   gender   tenglikni
ta’minlash;
5 Sport   bazalari   va   inshootlarining   moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlash,
zamonaviy   standartlarga   javob   beradigan   yangi   sport   obyektlarini   barpo   etish,
ulardan maqsadli va samarali foydalanish;
Kurs ishning dolzarbligi . Yosh sportchilar deganda avvalo umumta’lim
maktablari,oliy ta’lim muassasalari  talabalari o‘rtasidagi  sport to‘garaklari va
sport   maktablardagi   kichik  yoshli  guruhlarda  shug‘ullanuvchi  o‘g‘il   -  qizlar
va   bolalarni   tushunamiz.Ularda   asosan   maxsus   jismoniy   tayyorgarlik   va
jismoniy   sifatlar   darajasini   oshirish   va   maxsus   mashqlarni   o‘rgatish   asosiy
dolzarb masala bo‘lib qoldi. Tabiiyki bunday tarbiyaviy jarayonlarda jismoniy
sifatlarni tarbiyalashga alohida e’tibor beriladi. Bunda murabbiyning iste’dodi,
tajribalari   muhim   o‘rin   egallaydi.Jismoniy   sifatlarni   (kuch,   tezlik,
chidamlilik,   egiluvchanlik,   chaqqonlik   va   hokazo)   tarbiyalashda   maxsus
mashqlarni   o‘rgatish   asosiy   o‘rin   tutadi.Bo‘lajak   sportchilarga     basketbol
sportida har birida beshtadan o yinchi ishtirok etadigan jamoaviy sport turidir.	
ʻ
O yindan   bosh   maqsad   —   to pni   qo l   bilan   o ynagan   holda   3,05   m	
ʻ ʻ ʻ ʻ
balandlikdagi shitga mustahkamlangan savatga tushirib, imkon qadar ko proq	
ʻ
ochko   olish.   Har   bir   jamoada   beshtadan   o yinchi   ishtirok   etishi   va   og ir	
ʻ ʻ
hujumchi asosiy vazifasi hujum vaqtida va himoyalanishda savatdan qaytgan
to plarni qo lga kiritish. 	
ʻ ʻ
    Kurs   ishining   qaqsad   va   vazifalar .   E’tirof	
  etish	  zarurki   basketbol
har	
  bir	  sport	  turida	  ko‘zda	  tutilgani kabi     maqsad	  va   vazifalarni amalga
oshirishda	
  xilma-xil	  jismoniy	  mashqlardan   va   o‘yinlardan	  foydalaniladi.
Basketbolda     asosan   jismoniy   tayyorgarlik   darajasini   oshirish   va   maxsus
basketbolik  mashqlarni  o‘rgatish   asosiy maqsad hisoblanadi. 
                  Kurs   ishi   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   asosiy   qism   ,   xulosalar,
foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat.   Kurs   ishi   34   betdan   iborat   matnda
bayon   qilingan.   Adabiyotlar   ro‘yxati   a s o s i y ,   q o ‘ s h i m c h a   v a     internet
manbalaridan iborat .
6 ASOSIY QISM
1.1.  Basketbol     musobaqalarni tashkil etish va o‘tkazish
Sport   o‘yinlarini   musobaqalari   o‘quv-mashq         ishlarining   asosiy   qismini
tashkil   etadi.   Ular   mashg‘ulotlarda   qiziqishni   oshiradi,   mamlakatda   sport   o‘yinni
ommaviy   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shug‘illanuvchi   o‘yinlarda   muntazam
qatnashmay   turib   yuqori   natijalarga   erisha   olmaydi.   Musobaqalar   musobaqa
qatnashchilarining   va   umuman   jamoa   ning   jismoniy,   texnik,   taktik   va   axloqiy-
irodaviy   tayyorgarligi   darajasini   aniqlaydi,   o‘quv-mashq         jarayoninig   axvoli   va
yo‘nalishining   aniqlash   imkonini   beradi.   Musobaqa   natijalari   o‘quv-mashq
ishlarini yakunlash vositasi bo‘lib xizmat qiladi.
Musobaqalar   qat’iylikni,   g‘alabaga   erishish   yulidagi   iroda   kuchini,   korxona
jamoasini,   shahar,   respublika     oldidagi   masuliyatini   tarbiyalaydi.   O‘yinlarning
emotsional keskinligi shug‘ullanuvchilarning psixologik xususiyatlarini aniqlashga
imkon beradi.
Ochik   xavoda   o‘tkaziladigan   musobaqalar   qatnashchilarni   sog‘lomlashtirish
jixatidan   katta   ahamiyat   ga   ega   bo‘lib,   jismoniy   kamolotning   xammabop   va
qimmatli vositalaridan biridir. Musobaqalar  ko‘p sonli tomoshabinlarni jalb qilish
bilan   sport   o‘yinini   propaganda   qilish   va   ommalashtrishning   qudratli   vositasi
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ular   musobaqa   qatnashchilari   va   tomoshabinlarga
uyushtiruvchi ta’sir ko‘rsatib, tomoshabinlarni jismoniy tarbiya va sport bilan faol
shug‘ullanishga jalb etadi.
Musobaqa   hakamining   tarbiyachi-pedagog   va   o‘yin   raxbari   sifatida   roli   juda
katta.   Aniq   hakamlik   qilish,   maydondagi   ruy   beradigan   qupollikka   va   ayrim
sportchilarning   intizomsizligiga   qarshi   qatiy   kurashish,   musobaqalashayotgan
jamoa  o‘yinchilariga o‘z vaqtida tanbex va ko‘rsatmalar berish musobaqani taktik
va texnik jixatdan yuqori darajada o‘tkazishga yordam beradi.
Qo‘yilgan   vazifalarga   qarab   musobaqalarni   asosiy   va   yordamchi
musobaqalarga bulish mumkin.
7 Yagona   sport   klassifikatsiyasi   talablariga   muvofiq   tashkil   etiladigan   va
natijalarga ko‘ra sport klassifikatsiyasi belgilanadigan hamda g‘olib yoki chempion
degan nom beriladigan musobaqalar asosiy musobaqalarga kiradi.
Musobaqalarning   asosiy   turi   –   kalendar   musobaqalar   bo‘lib,   ular   sport
tadbirlarining   yagona   kalendar   rejasida   nazarda   tutiladi   va   tasdiqlangan   nizomga
muvofiq ravishda o‘tkaziladi.
Quyidagilar musobaqalarning asosiy turlariga kiradi:
 birinchilik yoki chempionatlar;
 kubok musobaqalari;
 saralash musobaqalari.
Birinchilik yoki chempionatlar    eng mas’uliyatli musobaqalar bo‘lib, ularning
natijalari bo‘yicha g‘olib jamoaga chempion nomi beriladi. Musobaqalarni tashkil
etishning bu turi  jamoalar  kuchini  ob’ektiv baholashga,  olib borilayotgan o‘quv -
mashq ishining sifatini taqqoslashga imkon beradi.
Kubok   musobaqalari   musobaqalarga   juda   ko‘p   jamoalarni   jalb   etish   va
g‘olibni   nisbatan   qisqa   muddatlarda   aniqlash   maqsadida   o‘tkaziladi.   Kubok
musobaqalari   eng   yaxshilarni   izchillik   bilan   tanlab   olish   printsipi   bo‘yicha
o‘tkaziladi.
Saralash   musobaqalari   keyingi   bosqichda   qatnashish   uchun   eng   kuchli
jamoalarni aniqlash maqsadida o‘tkaziladi.
Musobaqalarning yordamchi turlariga quydagilar kiradi:
 nazorat uchrashuvlari;
 o‘rtoqlik uchrashuvlari;
 ko‘rgazmali  uchrashuvlar;
 qisqartirilgan musobaqalar.
Nazorat   uchrashuvlari   jamoalarni   bo‘lajak   musobaqalarga   tayyorlash   va
ularning tayyorgarligini tekshirish maqsadida o‘tkaziladi.
O‘rtoklik   uchrashuvlari   o‘quv-mashq   maqsadlarida   yoki   an’anaviy
musobaqalar planida o‘tkaziladi.
8 Ko‘rgazmali   uchrashuvlar   sport   o‘yinini   ommalashtirishga   va   sport
mahoratini    ko‘rsatishga xizmat qiladi.
Qiskartirilgan   musobaqalar   bir   necha   soat   mobaynida   o‘tkaziladi.   Ular,
odatda,   bayram   kunlariga   va   sport   mavsumining   ochilishi   yoki   yopilishiga
rejalashtiriladi.
Bunday   musobaqalarning   o‘tkazilishini   tezlashtirish   uchun   o‘yin   vaqti
qisqartiladi. Qisqartarilgan  musobaqalarning  dasturi  faqat  o‘yin o‘tkazishni  emas,
balki o‘yinchilarning texnik yoki jismoniy tayyorgarligiga doir musobaqalarni ham
o‘z ichiga olishi mumkin.
Jamoa     harakatlarni   takomillashtirish   mashqlari   va   o‘yinlarida   shaxsiy
pressing   dastlab   orqasidan   o‘yinga   kiritilayotganda   shaxsiy   pressing   maydonning
yarmida   qo‘llaniladi.   So‘ng   bu   usulni   qo‘llash   onlari   sistemali   osha   boradi   va
nihoyat,   uni   har   bir   to‘p   yo‘qotilgandan   keyin   qo‘llash   vazifasi   bajariladi.   Butun
maydon   bo‘ylab   shaxsiy   pressingni   qo‘llash   mashqlari   ham   xudi   shunday   yo‘l
bilan qiyinlashtirilib boraveriladi.
Basketbolchilarning   psixologik   tayyorgarligi   ham   shaxsiy   pressingni
egallashda   xalqiluvchi   ahamiyatga   ega.   Shaxsiy   himoyani   takomillashtirish
jarayoning   oxirgi   vazifasi   ana   shu   himoyaning   variantlarini   maqsadga   muvofiq
qo‘llay   bilishdir.   Shu   maqsadda   qo‘llaniladigan   mashq   va   o‘yin   variantlari
murabbiyning   ko‘rsatmasi   bilan   ma’lum   vaziyatlardan   so‘ng   yoki   uchrashuvda
kuchlar nisbatining o‘zgarishiga qarab almashtirib turiladi.
 O‘yin sistemalarini tuzish  tartibi
Musobaqani ikki sistemada: davrali sistema, yutkazgandan keyin o‘yin     dan
chiqib ketiladigan sistemada o‘tkazish mumkin.
Davrali sistema
Musobaqaning   davrali   sistemasida   har   bir   jamoa,   agar   musobaqa   bir   davrali
o‘tkazilsa,   bir-biri   bilan   bir   marta,   agar   musobaqa   ikki   davrali   o‘tkazilsa,   ikki
marta   uchrashishi   kerak.   O‘yinning   bunday   sistemasi   musobaqalashuvchilar
kuchlari nisbatini ancha ob’ektiv belgilashga va kuchli jamoa ni aniqlashga imkon
beradi,   bunda   musobaqaning   umumiy   yakunidagi   tasodifiylik   elementi   ma’lum
9 darajada bartaraf qilinadi. Bu sistema  musobaqani ikki davrali qilib o‘tkazish eng
tug‘ri hisoblanadi    .
Davrali   sistemada   musobaqa   ishtrokchilarining   barcha   o‘rinlari   to‘plangan
ochkolar soniga qarab aniqlanadi. O‘tkazilgan barcha o‘yinlar natijasida eng ko‘p
ochko olgan jamoa   (yoki sport jamoasi g‘olib hisoblanadi       . Bir yoki bir necha
jamoa   larda   ochkolar   teng   bo‘lib   qolganda   g‘olibni   aniqlash   uchun   musobaqa
tartibida   qandaydir   qo‘shimcha   ko‘rsatkichlar   yoki   tadbirlar   (masalan,   shu
jamoalar o‘rtasida qushimcha o‘yin yoki shu jamoalar o‘rtasidagi avval o‘ynalgan
o‘yin   natijalari,   yoki   kiritilgan   yoki   o‘tkazib   yuborilgan   to‘plar   nisbati)   nazarda
tutilgan bulishi kerak.
Davrali   sistema   bo‘yicha   o‘ynash   tartibida   qur’a   tashlash   bilan   musobaqada
qatnashuvchi   jamoa   larning   raqamlari   aniqlanadi.   Jamoa   larning   aniqlangan
raqamlari asosida o‘yinlar jadvali tuziladi.
Musobaqalar   bir   davrali   qilib   o‘tkazilganda   o‘yin   bir-biri   bilan   bellashuvchi
ikki jamoa dan daslabkisining maydonida o‘tkaziladi. Agar musobaqada ikki davra
nazarda   tutilgan   bo‘lsa,   ikkinchi   o‘yin   keyingi   jamoa     maydonida   o‘tkazilishi
kerak.
Davrali sistema bo‘yicha utkaziladigan o‘yin         lar taqvimini   ikki usul bilan
tuzish mumkin.
Birinchi   usul.   Musobaqada   ishtirok   etuvchi   jamoalar   soniga   qarab,   jamoa
larning   umumiy   soniga   yaqin   bo‘lgan   toq   son   olinadi   va   unga   muvofik   ravishda
vertikal chiziqlar o‘tkaziladi. Masalan 6 ta jamoa  bo‘lganda unga (6 soniga) yaqin
bo‘lgan   toq   son   5   bo‘ladi.   Demak,   5   ta   vertikal   chiziq   o‘tkazish   zarur.   Jamoalar
soni   10   ta   bo‘lganda,   unga   yaqin   son   9,   demak   9   ta   vertikal   chiziq   o‘tkazilgan
bulishi kerak va xokazo.
Bu   raqamlar   keyingi   raqamlarni   grafik   tarzda   yozish   uchun   dastlabki   reja
hisoblanadi.   Birinchi   kun   o‘yinlar   taqvimini   tuzish   uchun   birinchi   raqamdan
boshlab   vertikal   chiziq   atrofida,   soat   strelkasiga   qarshi   oshib   boruvchi   tartibda
barcha   ishtrok   etuvchi   raqamlar   yozib   chiqiladi.   Qolgan   o‘yin   kunlarining
taqvimini   tuzish   uchun   vertikal   chiziqlar   o‘rtasidagi   barcha   raqamlar,   avval
10 ularning   ostiga   va   ustiga   quyilgan   raqamlarni   hisobga   olgan   xolda,   ilon   izi   qilib
quyib-chiqiladi.   Shuni   xam   aytish   kerakki,   raqamlar   birin   ketin   vertikal
chiziqlarning o‘ng tomondan ortib boruvchi tartibda takrorlanib yoziladi.
Shundan  keyin  ikkinchi   va  qolgan  taqvim   kunlarda  bellashuvchi   jamoa  larni
aniqlash uchun har bir vertikal  chiziqning chap tomoniga avvalgi taqvim kundagi
barcha raqamlar o‘zgarishsiz o‘tkazilishi kerak.
O‘rta   Osiyo   hududida   bir   necha   Respublikalar   tashkil   etilgach,
O‘zbekistonda jismoniy tarbiya va sport ishlarini bajarishni sport tashkilotlari   o‘z
zimmalariga     oldilar.   1923   yil   13   iyunda   chiqarilgan   qaror     Respublikamiz
jismoniy tarbiya va  sport  hayotida katta voqea  bo‘ldi.
Musobaqa shu yillarda takomillashdi. SHit maydoni chegaralovchi chiziqdan
60   sm   ichkariga   o‘rnatiladigan   bo‘ldi.   Basketbolchilarning   texnikasidan   to‘pni
vaqtida  tezlik bilan  uzatish  va shit tagidan uni va ikki qo‘llab savatga otish kabi
usullar paydo bo‘ldi.
Respublika   bo‘ylab   keng   tarqalayotgan   basketbol   o‘yini   1927   yilda     butun
o‘zbek spartakiadasi  dasturiga kiritildi. Spartakiada Toshkent, Andijon , Farg‘ona
va Samarqand viloyatlari jamoalari qatnashdilar.
1928   yil   11   butun   o‘zbek   spartakiadasi     bo‘lib   o‘tdi.   Spartakiada
Toshkentning   erkaklar   va   ayollar   birinchi   o‘rinni   egalladilar.     Bunda   Moskva
bo‘ladigan   spartakiadasida   O‘zbekiston     basketbolchilari   terma   jamoalari
aniqlandi.
1928 yilda Moskvada o‘tkazilgan spartakiadada O‘zbekiston basketbolchilari 
xalqaro uchrashuvini o‘tkazdilar, ular Fransiya terma  jamoasi bilan uchrashuv 
erkaklar 49x12 va ayollar 24:12 hisobi bilan  g‘alaba qozondilar.
1928 yildagi spartakiadagi tayyorgarlik natijasida Respublika basketbolning
rivojlanishi  bir muncha jonlangan bo‘lsa ham doimiy   musobaqalar  kalendarining
bo‘linishi,   basketbol   maydonchalarining     kamligi   jamoalarda   murabbiylarning
yetishmasligi bu o‘yinning  chinakkam ommaviy  tus olishiga to‘sqinlik  qilar edi.
1929   yildagi   shaharlar   birinchiligida   ishlab   chiqarish   jamoalari   bilan   bir
qatorda oliy  o‘quv yurtlarining jamoalari  ham qatnadilar.
11 1933   yil   10   yanvarda   qabul   qilingan   O‘zbekistonning   jismoniy   tarbiya   ishlari
haqidagi   qarorini   Respublika   jismoniy   tarbiya   ishlarini     rivojlantirishda   katta
ahimiyatga ega bo‘ldi.
1933 yildan boshlab basketbol butun o‘zbek spartakiadasi dasturiga kiritildi
va muntazam ravishda Respublika  birinchiliklari o‘tkazila boshladi.
1934   yilda     basketbol     bo‘yicha   o‘tkazilgan   birinchi   O‘rta   Osiyo
spartakiadasiga   esa   O‘zbekiston   erkaklari   va   ayollar   terma   jamoalari     birinchi
o‘rinni egallashdilar.
Respublikamiz   basketbolchilari   1952   yilgacha   o‘tgan     O‘rta   Osiyo
Respublikalari   va   Qozog‘istonning     spartakiadalariga   ham     birinchilikni   qolgan
bermadilar.   1952   yildan   so‘ng   musobaqalarda   ayollar   jamoasi       kuchligigicha
qolgan bo‘lsa   ham,erkaklar   jamoasi 1973 yilgacha Qozog‘iston jamoasini oldiga
o‘tkazib, ikkinchi o‘rin bilan kifoyalanib qoldi.
  Respublika     basktbolchilari   1935   yilda   Leningradda     o‘tkazilgan   sobiq
ittifoq   musobaqlarida     qatnashib,   erkaklar   12-inchi,   ayollar   11-inchi   rinlarni
egalladilar.
Sobiq   ittifoq   musobqalaridan   so‘ng   terma   jamoa     a’zolari     Respublika
shaharlariga   borib,   seminarlar,   murabbiylar   yig‘ilishlari   o‘tkazib   basketbolni
targ‘ib qila boshladilaryu
1936 - 37   va   undan   keyingi   kun   musobaqalarida   Toshkent   shahri   jamoalari
Respublikamizning   boshqa  shahar   jamoalaridan  ancha    ustun   edilar,  lekin  o‘zbek
basketbolchilari  texnik va taktik tayyorgarlikda   o‘sha davrdagi Rossiya,  Latviya,
Litva va Estoniya jamoalaridan  ancha  orqaga edilar.
1939 yilda mamlakaitimizda musobaqaning  yangi yoidalari joriy  etildi. Bu
qoidalar Xalqaro musobaqalar qoidalariga munosib tuzildi. Masalan, musobaqalar
“toza”   o‘yin   vaqti   o‘yicha   o‘tkazilgan   bo‘ladi,   basetbolchilariga   ega   bo‘lishga   va
bu     basketbolchilarni   xihlagancha     almashtirishlari   ruxsat   berila   boshladi.   YAngi
qoida     bo‘yicha   maydon     ikki   zonaga   bo‘linib,   “zona   qoidasi”   kiritildi.
Basketbolchilarning to‘pni  orqa zonaga  10 sek dan ortiq ushlab turish taqiqlanadi.
YAngi   qoidalar     bo‘yicha   savatga   to‘p   tushurgan   jamoa     basktbolchilari     o‘yinni
12 markazdan     boshlamay,   to‘pni   o‘z   zonalarining   shit   ortidagi   chiziq     orqasidan
o‘yinga kiritadigan bo‘ldi. Jarima to‘plarini endi “jabrlangan” basketbolchilarning
o‘zigina bajaradigan  bo‘ladi. YAngi qoidaning   qo‘llanish o‘yinni bir muncha tez
olib   borishga,   o‘yin     texnikasi   va     taktikasining   takomillashishiga   olib   keladi.
Respublikaning   kuchli     basketbolchilari   to‘pni   ko‘krakdan   ikki   o‘qldlab   va
yelkadan bir qo‘llab  uzatish kabi usullari qo‘llay boshladilar.
1944 yilda  Respublkamizda  atigi 91 ta  basketbol maydonchasi bor edi. Bu
yillarda, ayniqsa sportning mudofaa turlari  keng ko‘lamda rivojlantirildi.
Ikkinchi     jahon     urushi   yillarida   sportchilar   qatorida     basketbolchilar   ham
faol     qatnashdilar.   Bir   necha   orden   va   medallar   bilan     mukofatlanganar.
A.R.Krillov, M.A. Fyodorov, S.I. Utkin, M.F. Timofeyev lar shular jumlasidandir.
1945   yiloda   Toshkentda   3 - incha   o‘zbek     spartakiadasi   bo‘lib   o‘tdi.
Spartakianing   basketbol   turida   ayollar   va   erkaklarning   7   ta   jamoalari     qatnashdi.
Birinchi o‘rinni Toshent shahrining ayollar va erkaklar  jamoalari egalladilar.
1946 - 60 yillar Respublikamizda basketbol o‘yinning muhim bosqichi bo‘lib
hisoblanadi.
1946   yil   O‘zbekistonda   sportchilar   o‘rtasida   olib   borilgan   nazorat     birgina
Respublika sport qo‘mitasining shifokor tomonidan amalga  oshirganlar,  hammasi
bo‘lib   2104   kishi   basketbol   bilan   shug‘ullanganlar   edi.   Bu   yillarda
Respublikamizning   sanoat   korxonalarida,   o‘quv     yurtlarida,   jamoa   xo‘jaliklarda
haamda   mahallik   millat   vakillari   o‘rtasida     basketbolni       rivojlanishiga   katta
ahamiyat   berildi.   Mahalliy   millat     vakillarining   jamoalari   o‘rtasida   birinchi
Respublika   chempionati   1945     yilda   Andijonda   bo‘lib   o‘tdi.   Musobaqalarda   4   ta
jamoa  qatnashib,     1 - inchi   o‘rinni   Samarqand,   2 - inchi   o‘rinni   Namangan   ,  3 - inchi
o‘rinni  Andijon, 4 - inchi o‘rinni Toshkent shahrining jamoalari egalladilar.
1946 yil Andijon mahalliy  millat vakillarining, ya’ni erkaklarning jamoalari
o‘rtasida ikkinchi Respublika chempionati. Bu  musobaqalarda Respublikamizning
8   viloyatidan   50   kishi   qatnashdi.   Musobaqalar     juda   qiyin   sharoitda   o‘tkazilgan
edi:     zalning   kattaligi   29x10,4   m   bo‘lib,   shit   devorga   mahkamlangan,   yorug‘lik
13 manbalari     o‘rnatilgan   edi   va   h.k.   qizig‘i   shundaki,   musobaqa     uchun   Andijon
shahrida  bitta basketbol to‘pi topilgan edi.
Bu   musobaqalarda   U.   Bektimirov,   U.   Umarov,   A.   SHermuxammadov,
Munavarxujayev,   T.   Isoxujayev,   X.   Sultonov   va   Musaxujayevlardan     tashkil
topgan Toshkent jamoasi 1 - inchi o‘rinni egalladi.
S h u   yillarda   basketbol   talabalar   va   maktab   o‘quvchilari     orasitda     keng
ommalashgan   edi.   Masalan,   Toshkent   shahrining   talabalari   faqat     556   kishi,
maktab o‘quvchilaridan 962 nafar basketbolchi basketbol   seksiyalariga qatnashar
edilar.
1947   yilda   millat   vakillari   jamoalar   o‘rtasida   3 - inchi   Respublika
chempionati   o‘tkazildi.   Bu   musobaqalarda   7   ta   jamoa     qatnashib,   U   Orifjonov,
M.Tayirxujayev,   U.   Mirzaaxmedov,   CH.   Batishev,   R.   Sodiqov,   B,   G‘ofurov,   R.
Odilov,   A.   SHermuxammadov   lardan   tashkil     topgan   Toshkent   shahri   jamoasi
3 - inchi o‘rinni egalladilar.
1960   yillarda   O‘zbekistonda   basketbolni   rivojlanishida     yangi   bosqich
boshlandi.   Bu   davrda   ko‘pgina   yangi   musobaqalar   tashkil   qilindi,   sport
mashg‘ulotlarini  yil  bo‘yi  muntazam olib borish yaxshi  yo‘lga qo‘ydi.
1960 - 66   yillarda   Toshkentning     “Mehnat”   jamoasi   va   shu   jamoa   bazasida
tuzilgan   Respublika   ayollar   terma   jamoasi   yuqori   natijalarga     erishdilar.   Ular
1961yildan   boshlab     sobiq   ittifoq   chempionatining   “A”   sinfi   musobaqalarida
qatnashish huquqiga ega bo‘lishdilar.
1962   yilda   sobiq   ittifoq   birinchiligida     “Mehnat”   ayollar   jamoasi   7 - inchi
o‘rinni egalladi. Bu musobaqada jamoaning 6 a’zosi  (G.Salimov, K.CHernisheva,
A.   Iskova   va   T.   Tomina)   O‘rta   Osiyo   Respublikalari   Qozog‘iston   xotin - qizlar
o‘rtasida     birinchi     bo‘lib   basketbol   bo‘yicha   sport   ustasi     “sobiq     ittifoq   sport
ustasi   normasini     bajardi.SHunisi     qiziqki,   O‘zbekistonda   basketbolchilarni   o‘sha
yilgi  chempionatda  Riganing TTT jamoasi  ustidan g‘alaba  qozongan edilar.
1968 - 1978   yillarda     o‘tkazilgan   Respublika   birinchiliklarida   Toshkent
shahrining     jamoalari   kuchlilik   qildilar.Toshkent,   Farg‘ona,   Samarqand,   Andijon
va Buxoro jamoalari sovrinli o‘rinlarni egallab keldilar.
14 O‘zbekiston  Respublikasi  milliy mustaqillikka  erishgandan  so‘ng basketbol
sport turlari ichida ommaviy tus oldi, chunki Respublikamizda jismoniy madaniyat
va   sportning   yangi   qonunlari     chiqarildi.   Bir   qator     tarixiy   qarorlar   chiqarilishi
tufayli   Respublikamizning   barcha     viloyatlarida,   shaxarlarida,   tumanlarida
basketbol jamoalari tashkil qilina  boshladi. Uning moddiy texnik bazasini yaratish
kabi   muhim     masalalar  hukumat    darajasida     ko‘rinib  borildi.  Bu  boradi,  ayniqsa
Respublikda xotin - qizlar basktbol jamoasi iqtidorli basketbolchilar bilan shakllanib
bormoqda.   Bunda   Samarqand   davlat   universiteti     basketbolchilari   O‘rta   Osiyo
o‘yinlarida       muvaffaqiyat   bilan     qatnashib   ovrinli   zrinlarni   egallab   kelmoqdalar.
Bunga   misol   qilib,   Namanganda     o‘tkazilgan   talabalarning   2000   yil
Universiadasida Samarqandliklar  1 - inchi o‘rinnni egallab, “Tiko” mashinasi bilan
taqdirlandilar. Ayni  vaqtda Navoiy viloyatining Zarafshon jamoasinig xotin - qizlar
basketbol   jamoasi   ham   yildan   yilga     o‘zlarining   sport   mahoratlarini   oshirib
kelmoqdalar.   Buxoro   viloyatida,   Toshkent   shahrida,   ayniqsa     o‘g‘il   bolalar
o‘rtasida basketbol o‘yinlari rivojlanib bormoqda. Bunda   ustozlardan Burnashov,
O. Rasulov   larning  xizmatlari     kattadir.  Bular     tomonidan basketbolning     uslubiy
tavsiyanomalari   darsdan   tashqari     vaqtlarda   o‘yin   qoidalari     tuzilib   Respublika
mutaxassislariga tavsiya  qilinmoqda. 
Basketbolning  bugungi kundagi holati.
1996   yil   6   iyun   kuni   mamalakatimizning   poytaxtida   basketbol   bo‘yicha
erkaklar   va   ayollar   jamoalari   o‘rtasida   bo‘lib   o‘tgan   O‘zbekiston     chempionatida
kutulmagan   natijalari   qayd   qilindi.   Erkaklar   jamoalari     o‘rtasida   MXSK
basketbolchilar   chempionatlikni     qo‘lga   kiritgan   bo‘lsa     ayollar   o‘rtasida
Samarqandning  “Avtoyo‘l” jamoasi  holib bo‘ldi.
Darhaqiqat,   jamoalarning   imkoniyatlari   hamda   jamg‘argan   ochkolari
inobatga olinadigan bo‘lsa, chempionatni aniqlashda hech qanday   ahamiyat kasb
etmas edi.
MXSK   basetbolchilari   hatto     ikkinchi   o‘rinni   o‘qlga   kiritgan   Buxoro
jamoasidan     ham   mahorat   bobida   ancha   ustun   hisobi   buni   yaqqol   tasdiqlab   turar
edi. Samarqandlik basketbolchilar faxrli 2 - inchi o‘rin sohiblari bo‘ldilar.
15 Ayollar   jamoalari     zrtasidagi     bellashuvlarda   biroz   boshqacha   vaziyat
vujudga   keldi.   Bu   yerda     asosiy   bahs   kuchlari   qarayib     teng   bo‘lgan
Samarqandning   SHKIF     jamoalari     o‘rtasida     bordi   Samarqandlik     dastlabki   ikki
turda raqiblari ustidan g‘alaba  qozonib chepionat g‘olibligini naqd qo‘ygan edilar.
SHu   bois   poytaxt     basketbolchilarning   yakunlovchi   turda   76:65   hisobida     holib
chiqishi     ularning   turnir   jadvalidagi   mavqeiga     hech   qanday   ta’sir   ko‘rsatmaydi.
Navoiyning   “stroitel”   jamoasi   basketbolchi   qizlari   3 - inchi   o‘rin     sohibalarini
bo‘ldilar.
Chempionat o‘yinlari sovrindorlari jamoalarning boshqa jamoalarga nisbatan
kuchli     jamolarning   uchrashuvlarga     qiziqishi   susaytirdi,   sportning     bu   turi
mamlakatimizning   barcha   mintaqalarida   bir   tekis     rivojlanmayotganidan   dalolat
beradi. Bu haqida  mutaxassislar basketbol rivojiga  mas’ul  bo‘lgan kishilar jiddiy
o‘ylab   ko‘rishlari,   tegishli     chora - tadbirlar   belgilash   va   amaliy   harakatlarning
kuchaytirishlari lozim.Mustaqilligimizning 8 yilliida 1999 yil 16 iyun basketbol.
1999   y i l     13 - 15   iyul   kunlari   mamlakakatimizning   poytaxtida   Osiyo
chempionatining   saralash   uchrashuvlari   o‘tkazildi.   O‘z     saralash   guruhida
yurtdoshlarimiz g‘oliblikni qo‘lga  kiritdilar. O‘yinlar natijalari  qo‘yidagicha:
O‘zbekiston - Qozog‘iston–83 - 74,   O‘zbekiston - Qirg‘iston   –82 - 55,   Qozog‘is-
ton - Qirg‘iziston –64:60.
Ettita     jamoa     ishtirokidagi   O‘zbekistgn   kubogi     baxslari   o‘z     nihoyasiga
yetdi.     Kutilmagandek   bosh   sovrin   bu   yili   ham   MHSK   basketbolchilariga   nasib
yetdi. Xarbiylar doimiy shioriga sodiq   qolishdi,   “faqat g‘alaba”. Ular “rekord” –
“bareri”ni   shunaqalar   yuqoriga   olib   chiqib   qo‘yishdi,   edi   bu     chaqqonidan
o‘zlaridan   boshqa   hech kim o‘ta olmasalar   kerak. Haqiqatdan MXSK   mustaiql
Respublikamiz   doirasidagi   musobaqalarda   ham     biron   marta   mag‘lubiyatgsha
uchramagan.
Etti   yildirki   chempionlik   unvoni   ham   “Bellur”   sovrinini     qolgan   bermay
kelayotgan   MHSK     kubogi   o‘rinlarniham   ko‘tarinki   ruhda     o‘tkazdi.   Jamoa   5   ta
uchrashuvning barchasida ishonchli  g‘alabaga erishdi.
16 Jamoalar   dastlab   ikki   guruhda   blingan   holda     musobaqalashishdi   “A”
guruhda  MXSK ning  ustunligi yaqqol sezilib, jamoa ztkazilgan uch  uchrashuvda
ochkolar   nisbatida   katta   farq,   Chiroqchining   “Kimyogar”   jamoasi     ikki   o‘yinda
halaba  qozonib final bochqichida ikkinchi  yo‘llanmani qo‘lga kiritdi.
“B”   guruhidan   keyingi   bosqichga   chiqish   osonroq     bo‘lab   bu   yerga,   uch
jamoa   ikki   yo‘llanma   uchun   bahslashishdi.     “SHaharsoz”   loyihalash   instituti
toshDU   va   Telikom   Namangan”   ni   yengan   bo‘lsa   Tosh   DU     talabalari
Namanganlik  “Aloqachi”lardan ustun kelishdi.
Sovrinli   o‘yinlar   uchun   4   ta   jamoa     MSHK     “Kimyogar”,   “SHaharsoz”   va
ToshDU kurashadigan bo‘ldi.
Final     bosqichining   birinchi   kuni   MSHK   Universitet   jamoasiga   qarshi
maydonda tushib   osongina zafar quchdi,   - 118:20. Chirchiq   “Kimyogar” lari   esa
poytaxt  “SHaharsoz”  lari  bilan uchrashuv  79:63 hisobiga  g‘olib chiqishdi.  Oxirgi
kuni “Kimyogar” Tosh DU uchrashuvi natijasi poytaxtlik  talabalarni  sovrindorlar
qatoridan chiqarib qo‘yishdi. O‘yin  35 daqiqa  teng kursha asosida kechdi. So‘ngii
daqiqalarda     chirchiqlar   o‘yini   yanada   faollashib   oxir - oqibat   bu       uchrashuv
natijasida     o‘z   aksini   topdi,   - 75:69,   MXSK   esa     “SHaxarsoz”ni   yirik     hisobda
mag‘lubiyatiga uchratdi, -113:49.
SHunday   qilib   turnirning kichik karvoni manzilga qo‘yidagi tartibda yetib
keldi.   1)   MXSK   –10   ochko,   2)   “Kimyogar”   –   9   ochko,   3)     “SHaharsoz”   –8,   4)
ToshDU-7,5)   Sirdaryo   –6,   6)   Temkom   –5,   7)     TSKXMI   –4   ochkolarni   qo‘lga
kiritdi.
Chempionat o‘yinlari sovrindorlari jamoalarning boshqa jamoalarga nisbatan
kuchli     jamolarning   uchrashuvlarga     qiziqishi   susaytirdi,   sportning     bu   turi
mamlakatimizning   barcha   mintaqalarida   bir   tekis     rivojlanmayotganidan   dalolat
beradi. Bu haqida  mutaxassislar basketbol rivojiga  mas’ul  bo‘lgan kishilar jiddiy
o‘ylab   ko‘rishlari,   tegishli     chora - tadbirlar   belgilash   va   amaliy   harakatlarning
kuchaytirishlari lozim.Mustaqilligimizning 8 yilliida 1999 yil 16 iyun basketbol.
17 1.2 Basketbol o‘ yin ida  musobaqa jadvallarini  tuzish   tartibi
Sport o‘yinlarini musobaqalari o‘quv-mashq   ishlarining asosiy qismini tashkil
etadi.   Ular   mashg‘ulotlarda   qiziqishni   oshiradi,   mamlakatda   sport   o‘yinni
ommaviy   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shug‘illanuvchi   o‘yinlarda   muntazam
qatnashmay   turib   yuqori   natijalarga   erisha   olmaydi.   Musobaqalar   musobaqa
qatnashchilarining   va   umuman   jamoa   ning   jismoniy,   texnik,   taktik   va   axloqiy-
irodaviy   tayyorgarligi   darajasini   aniqlaydi,   o‘quv-mashq         jarayoninig   axvoli   va
yo‘nalishining   aniqlash   imkonini   beradi.   Musobaqa   natijalari   o‘quv-mashq
ishlarini yakunlash vositasi bo‘lib xizmat qiladi.
Musobaqalar   qat’iylikni,   g‘alabaga   erishish   yulidagi   iroda   kuchini,   korxona
jamoasini,   shahar,   respublika     oldidagi   masuliyatini   tarbiyalaydi.   O‘yinlarning
emotsional keskinligi shug‘ullanuvchilarning psixologik xususiyatlarini aniqlashga
imkon beradi.
Ochik   xavoda   o‘tkaziladigan   musobaqalar   qatnashchilarni   sog‘lomlashtirish
jixatidan   katta   ahamiyat   ga   ega   bo‘lib,   jismoniy   kamolotning   xammabop   va
qimmatli vositalaridan biridir. Musobaqalar  ko‘p sonli tomoshabinlarni jalb qilish
bilan   sport   o‘yinini   propaganda   qilish   va   ommalashtrishning   qudratli   vositasi
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ular   musobaqa   qatnashchilari   va   tomoshabinlarga
uyushtiruvchi ta’sir ko‘rsatib, tomoshabinlarni jismoniy tarbiya va sport bilan faol
shug‘ullanishga jalb etadi.
Musobaqa   hakamining   tarbiyachi-pedagog   va   o‘yin   raxbari   sifatida   roli   juda
katta.   Aniq   hakamlik   qilish,   maydondagi   ruy   beradigan   qupollikka   va   ayrim
sportchilarning   intizomsizligiga   qarshi   qatiy   kurashish,   musobaqalashayotgan
jamoa  o‘yinchilariga o‘z vaqtida tanbex va ko‘rsatmalar berish musobaqani taktik
va texnik jixatdan yuqori darajada o‘tkazishga yordam beradi.
Qo‘yilgan   vazifalarga   qarab   musobaqalarni   asosiy   va   yordamchi
musobaqalarga bulish mumkin.
Yagona   sport   klassifikatsiyasi   talablariga   muvofiq   tashkil   etiladigan   va
natijalarga ko‘ra sport klassifikatsiyasi belgilanadigan hamda g‘olib yoki chempion
degan nom beriladigan musobaqalar asosiy musobaqalarga kiradi.
18 Musobaqalarning   asosiy   turi   –   kalendar   musobaqalar   bo‘lib,   ular   sport
tadbirlarining   yagona   kalendar   rejasida   nazarda   tutiladi   va   tasdiqlangan   nizomga
muvofiq ravishda o‘tkaziladi.
Quyidagilar musobaqalarning asosiy turlariga kiradi:
 birinchilik yoki chempionatlar;
 kubok musobaqalari;
 saralash musobaqalari.
Birinchilik yoki chempionatlar    eng mas’uliyatli musobaqalar bo‘lib, ularning
natijalari bo‘yicha g‘olib jamoaga chempion nomi beriladi. Musobaqalarni tashkil
etishning bu turi  jamoalar  kuchini  ob’ektiv baholashga,  olib borilayotgan o‘quv -
mashq ishining sifatini taqqoslashga imkon beradi.
Kubok   musobaqalari   musobaqalarga   juda   ko‘p   jamoalarni   jalb   etish   va
g‘olibni   nisbatan   qisqa   muddatlarda   aniqlash   maqsadida   o‘tkaziladi.   Kubok
musobaqalari   eng   yaxshilarni   izchillik   bilan   tanlab   olish   printsipi   bo‘yicha
o‘tkaziladi.
Saralash   musobaqalari   keyingi   bosqichda   qatnashish   uchun   eng   kuchli
jamoalarni aniqlash maqsadida o‘tkaziladi.
Musobaqalarning yordamchi turlariga quydagilar kiradi:
 nazorat uchrashuvlari;
 o‘rtoqlik uchrashuvlari;
 ko‘rgazmali  uchrashuvlar;
 qisqartirilgan musobaqalar.
Nazorat   uchrashuvlari   jamoalarni   bo‘lajak   musobaqalarga   tayyorlash   va
ularning tayyorgarligini tekshirish maqsadida o‘tkaziladi.
O‘rtoklik   uchrashuvlari   o‘quv-mashq   maqsadlarida   yoki   an’anaviy
musobaqalar planida o‘tkaziladi.
Ko‘rgazmali   uchrashuvlar   sport   o‘yinini   ommalashtirishga   va   sport
mahoratini    ko‘rsatishga xizmat qiladi.
19 Qiskartirilgan   musobaqalar   bir   necha   soat   mobaynida   o‘tkaziladi.   Ular,
odatda,   bayram   kunlariga   va   sport   mavsumining   ochilishi   yoki   yopilishiga
rejalashtiriladi.
Bunday   musobaqalarning   o‘tkazilishini   tezlashtirish   uchun   o‘yin   vaqti
qisqartiladi. Qisqartarilgan  musobaqalarning  dasturi  faqat  o‘yin o‘tkazishni  emas,
balki o‘yinchilarning texnik yoki jismoniy tayyorgarligiga doir musobaqalarni ham
o‘z ichiga olishi mumkin.
Jamoa     harakatlarni   takomillashtirish   mashqlari   va   o‘yinlarida   shaxsiy
pressing   dastlab   orqasidan   o‘yinga   kiritilayotganda   shaxsiy   pressing   maydonning
yarmida   qo‘llaniladi.   So‘ng   bu   usulni   qo‘llash   onlari   sistemali   osha   boradi   va
nihoyat,   uni   har   bir   to‘p   yo‘qotilgandan   keyin   qo‘llash   vazifasi   bajariladi.   Butun
maydon   bo‘ylab   shaxsiy   pressingni   qo‘llash   mashqlari   ham   xudi   shunday   yo‘l
bilan qiyinlashtirilib boraveriladi.
Basketbolchilarning   psixologik   tayyorgarligi   ham   shaxsiy   pressingni
egallashda   xalqiluvchi   ahamiyatga   ega.   Shaxsiy   himoyani   takomillashtirish
jarayoning   oxirgi   vazifasi   ana   shu   himoyaning   variantlarini   maqsadga   muvofiq
qo‘llay   bilishdir.   Shu   maqsadda   qo‘llaniladigan   mashq   va   o‘yin   variantlari
murabbiyning   ko‘rsatmasi   bilan   ma’lum   vaziyatlardan   so‘ng   yoki   uchrashuvda
kuchlar nisbatining o‘zgarishiga qarab almashtirib turiladi.
 O‘yin sistemalarini tuzish  tartibi
Musobaqani ikki sistemada: davrali sistema, yutkazgandan keyin o‘yin     dan
chiqib ketiladigan sistemada o‘tkazish mumkin.
Davrali sistema
Musobaqaning   davrali   sistemasida   har   bir   jamoa,   agar   musobaqa   bir   davrali
o‘tkazilsa,   bir-biri   bilan   bir   marta,   agar   musobaqa   ikki   davrali   o‘tkazilsa,   ikki
marta   uchrashishi   kerak.   O‘yinning   bunday   sistemasi   musobaqalashuvchilar
kuchlari nisbatini ancha ob’ektiv belgilashga va kuchli jamoa ni aniqlashga imkon
beradi,   bunda   musobaqaning   umumiy   yakunidagi   tasodifiylik   elementi   ma’lum
darajada bartaraf qilinadi. Bu sistema  musobaqani ikki davrali qilib o‘tkazish eng
tug‘ri hisoblanadi    .
20 Davrali   sistemada   musobaqa   ishtrokchilarining   barcha   o‘rinlari   to‘plangan
ochkolar soniga qarab aniqlanadi. O‘tkazilgan barcha o‘yinlar natijasida eng ko‘p
ochko olgan jamoa   (yoki sport jamoasi g‘olib hisoblanadi       . Bir yoki bir necha
jamoa   larda   ochkolar   teng   bo‘lib   qolganda   g‘olibni   aniqlash   uchun   musobaqa
tartibida   qandaydir   qo‘shimcha   ko‘rsatkichlar   yoki   tadbirlar   (masalan,   shu
jamoalar o‘rtasida qushimcha o‘yin yoki shu jamoalar o‘rtasidagi avval o‘ynalgan
o‘yin   natijalari,   yoki   kiritilgan   yoki   o‘tkazib   yuborilgan   to‘plar   nisbati)   nazarda
tutilgan bulishi kerak.
Davrali   sistema   bo‘yicha   o‘ynash   tartibida   qur’a   tashlash   bilan   musobaqada
qatnashuvchi   jamoa   larning   raqamlari   aniqlanadi.   Jamoa   larning   aniqlangan
raqamlari asosida o‘yinlar jadvali tuziladi.
Musobaqalar   bir   davrali   qilib   o‘tkazilganda   o‘yin   bir-biri   bilan   bellashuvchi
ikki jamoa dan daslabkisining maydonida o‘tkaziladi. Agar musobaqada ikki davra
nazarda   tutilgan   bo‘lsa,   ikkinchi   o‘yin   keyingi   jamoa     maydonida   o‘tkazilishi
kerak.
Davrali sistema bo‘yicha utkaziladigan o‘yin         lar taqvimini   ikki usul bilan
tuzish mumkin.
Birinchi   usul.   Musobaqada   ishtirok   etuvchi   jamoalar   soniga   qarab,   jamoa
larning   umumiy   soniga   yaqin   bo‘lgan   toq   son   olinadi   va   unga   muvofik   ravishda
vertikal chiziqlar o‘tkaziladi. Masalan 6 ta jamoa  bo‘lganda unga (6 soniga) yaqin
bo‘lgan   toq   son   5   bo‘ladi.   Demak,   5   ta   vertikal   chiziq   o‘tkazish   zarur.   Jamoalar
soni   10   ta   bo‘lganda,   unga   yaqin   son   9,   demak   9   ta   vertikal   chiziq   o‘tkazilgan
bulishi kerak va xokazo.
Vertikal   chiziqlarning   ostida   va   ustidan,   pastdan   boshlab   chapdan   o‘nga
qaratib, jamoalar raqami ketma-ket tartibda birinchidan musobaqada qatnashuvchi
jamoa   larning   umumiy   soniga   eng   yaqin   bo‘lgan   tok   songacha,   orada   bir   chiziq
qoldirib yozib chiqiladi.(10-jadval)
Bu   raqamlar   keyingi   raqamlarni   grafik   tarzda   yozish   uchun   dastlabki   reja
hisoblanadi         .   Birinchi   kun   o‘yinlar   taqvimini   tuzish   uchun   birinchi   raqamdan
boshlab   vertikal   chiziq   atrofida,   soat   strelkasiga   qarshi   oshib   boruvchi   tartibda
21 barcha   ishtrok   etuvchi   raqamlar   yozib   chiqiladi.   Qolgan   o‘yin   kunlarining
taqvimini   tuzish   uchun   vertikal   chiziqlar   o‘rtasidagi   barcha   raqamlar,   avval
ularning   ostiga   va   ustiga   quyilgan   raqamlarni   hisobga   olgan   xolda,   ilon   izi   qilib
quyib-chiqiladi.   Shuni   xam   aytish   kerakki,   raqamlar   birin   ketin   vertikal
chiziqlarning o‘ng tomondan ortib boruvchi tartibda takrorlanib yoziladi.
Shundan  keyin  ikkinchi   va  qolgan  taqvim   kunlarda  bellashuvchi   jamoa  larni
aniqlash uchun har bir vertikal  chiziqning chap tomoniga avvalgi taqvim kundagi
barcha raqamlar o‘zgarishsiz o‘tkazilishi kerak.
1-jadval
10 jamoa  uchun o‘yin     kalendarini tuzish
Turlar bo‘yicha o‘yinlar           
    1-tur      2-tur      3-tur       4-tur         5-tur        6-tur       7-tur        8-tur       9-tur
1-
0 0-
6 2-
0 0-
7 3-
0 0-
8 4-
0 0-
9 5-
0
2-
9 1-
2 3-
1 2-
3 4-
2 3-
4 5-
3 4-
5 6-
4
3-
8 9-
3 4-
9 1-
4 5-
1 2-
5 6-
2 3-
6 7-
3
4-
7 8-
4 5-
8 9-
5 6-
9 1-
6 7-
1 2-
7 8-
2
5-
6 7-
5 6-
7 8-
6 7-
8 9-
7 8-
9 1-
8 9-
1
O‘yin   texnikasi   –   basketbolning
rivojlanish   jarayonida   shakllangan
musobaqaning   konkret   vaziyatlarni
eng   muvaffaqiyatli   ochishga
qaratilgan usullar yig‘indisidir.
Basketbol   o‘yinni   texnikasini
bir   tartibda   o‘rganish   uchun   uning
22 klassikafikatsiyadan   foydaniladi.   Basketbol   o‘yinni   2   bo‘limdan   tashkil     topgan
turli   texnik   priyomlar   yordamida   o‘tkazildi.   Bu   hujum   texnikasi   va   himoya
texnikasi   har   bir   bo‘lim   hujum   va   himoyadan   qo‘llaniladigan     texnik
priyomlarning guruhlarning  tashkil topadi. Usul gruppalari  ularning har xil yo‘llar
bilan bajarilishini o‘z   ichiga   oladi. Oyoqlarni to‘g‘ri ishlata   bilish va chalg‘itish
usullari ikkala   bo‘limga ham   qarashlidir. Usullarning ayrim bajarish yo‘llari o‘z
navbatida   bajarilish   harakteriga   ko‘ra   bir   biridan   farq   qiladi.   Masalan   usuli   bir
joyda turib, harakatda bo‘lganda yoki sakraganda bajarish mumkin.
Hujum texnikasi.
Hujumda qo‘llaniladigan hujum texnikasi texnik priyomlarga to‘pni ilish va
uzatish,   uni   yerga   urib   olib   yurish,   savatga   otishlar     ,   chalg‘atishlar   kiradi.   Ular
maydonda   harakat   qilish to‘xtalishlar va burilishlar kabi   usullar bilan birgalikda
bajariladi.   Bu   usullarni   bajarish   eng   qulay     va   mustahkam     dastlabki   holat
turishidan   boshlanadi.   Bunda   oyoqlar     bukilgan,   gada   bir   oz     oldinga     egilgan,
uning   og‘irligi   oyoqlarda   barobar   taqsimlangan,   qo‘llar   to‘pni   olish   va   ushlab
turish   uchun   qulay   holda     ko‘krak     oldida     bukilgan   bo‘lishi   kerak.   To‘p   keng
yoyilgan barmoqlar bilan kaftlarga to‘liq  tekizilmagan holda tutib turiladi.
Maydonda harakat qilish texnikasi.
Basketbolchi     yurish,   sakrash,   to‘htash   va   burilish   yordamida   maydonda
harakat qiladi. Bu guruhda  priyomlarni oyoqlarning to‘g‘ri ishlashiga asoslanadi.
To‘p bilan bajariladigan usullar texnikasi.
To‘pni   ilish bir yoki ikki qo‘llab bajariladi. Bu harakatlar ko‘krak va yelka
balandligiga,   yuqorilab   (boshdan   baland)   va   pastlab   (tizzadan   past)   hamda
dumalab va maydondan sapchib kelayotgan to‘plarni ilishlarga ajratiladi.
O‘rtacha   balandlikda   kelayotgan   to‘pni   ikki   o‘qllab   ilish   eng   asosiy
usullardan hisoblanadi. Basketbolchi bir oz bo‘shashgan qo‘llarni uchib kelayotgan
to‘pga qarshi to‘g‘irlaydi. Panjalar   yarim oysimot ochilgan bosh barmoqlarni bir-
birlariga   qarab   yo‘naltirilgan,   qolganlari   esa   oldinga     yuqoriga   qaratib   keng
yoyilgan   bo‘ladi.   To‘p     barmoqlarning   ichiga     tegishi   bilanoq     basketbolchi     uni
mahkam   ilib   oladi,   to‘pning   uchish     tezligini   kamaytiradi.   Keyingi   harakatlarni
23 bajarish   uchun   u   qulay     holatini   egallaydi   va   qo‘llarini   bukib   to‘pni   gavdaga
yaqinlashtiradi.
To‘pni uzatish.
To‘pni   uzatish   asosiy   texnik   usul   hisoblanadi.   Uning     yordamida
basketbolchilar   o‘zaro   harakatlarini   bajaradilar.   O‘yin   davomida     uzatishning   har
xil     usullari   qo‘llaniladi.     O‘yin     sharoitiga     qarab   uzatishlar     turli:   dastlabki
holatlardan   bir   joyda     turib   harakatda   sakrab;     har   hil     harakatlarda     yaqin
masofaga,   uzoq     masofaga,   past   va   yuqori   troyektoriya   bilan     yo‘nalish   bo‘yicha
maydonning   eni,   bo‘yi,   diognali   bo‘ylab   bajarilishi   mumkin.   Ikki   qo‘llab
ko‘krakdan     va   yuqoridan   to‘p     uzatish   usullari   zamonaviy   basketbolda   ko‘proq
ishlatiladi.   Ko‘krakdan   ikki   qo‘llab   to‘p   uzatish     yaqin   va   o‘rta     masofadda
bajaradigan o‘zaro harakatlari paytida qo‘llaniladi. Uni bajarish uchun basketblchi
turish     holatida     to‘pni     ko‘krak     oldida   tutib   turadi.   Qo‘llar   bukilgan,   tirsaklar
pastga tushirilgan bo‘ladi. Barmoqlar joylashtirilgan, bosh barmoqlar bir-birlariga
qolganlari   esa   yuqoriga-oldindan     qaratilgan     bo‘lishi     lozim.   To‘pni   uzatish
qo‘llarning     pastki-gavdaga,   yuqoriga     qarab   dastlabki   dira   bo‘ylab   ajariladigan
harakati   bilan    bajariladi.  SHundan   so‘ng  qo‘llar   tez    oldinga  qarab  to‘g‘irlanadi.
Uzatish panjalarining faol harakatlari bilan yakunlanadi. To‘pni  yo‘nalish tezligini
oshirish uchun  basketbolchi oyoqlarni to‘hrilashi yoki qadam  qo‘yishi  mumkin.
Savatga to‘p otishlar.
O‘yinning     yakuniy   natijasi   savatga   otiladigan   to‘plarning     aniqligi   bilan
bog‘liq   Ular   har   xil:     yaqin   (3   metrdan   ortiq)     masofalarda     bajariladi.   Otishlar
xarakteriga sakraganda to‘plarni savatga bir va ikki qo‘llab otish mumkin. 
Xoirgi   kunda     to‘plar     savatga   himoyachilarning   qattiq   qarshiligi   ostida     otiladi.
SHuning uchun, to‘pning savatga aniq  borishga oyoqlarning, qo‘llarning, ayniqsa,
panjalarning to‘g‘ri ishlashi, aniq mo‘ljal olish shu sharoitga  mos  samarali usulni
tanlash   shu   bilan     birga,   basketbolchining     muvozanat   saqlashiga   va   har   xil
sharoitda qiyin kordinatsiyali   harakatlari   bajarish imkoniyatlarini yaratish uchun
ma’lum   mushak     guruhlarini   bo‘shashtirish   qobiliyatlariga   ega   bo‘lish   katta
ahamiyatga ega.
24 Zamonaviy   basketbolda   to‘pni   savatga   sakraganda   bir   qo‘llab   otish   shitdan
qaytgach   to‘pni   qayta   otish,   “Kryuk”     usulida   va   yuqoridan   pastga   otish   kabi
usullar katta ahamiyatga ega.
To‘pni yerga urib yurish.
            To‘pni bir qo‘llab ketma-ket yerga urish to‘pni yerga   urib yurish deyiladi.
Bu   usul   bir   joyda  turganda,   yurganda   va   asosan,   yugurganda     bajariladi.   Bu   usul
to‘pni   basketbolchining harakat qilishga   qo‘llaniladigan asosiy   usul   hisolanadi.
To‘pni   yerdan   har   xil:   yuqoriroq     va   pastroq,   sapchitib   turib   yurish   mumkin.   U
qo‘lni  bukib, to‘pni  bir  oz   yuqoriga ko‘taradi  so‘ng uni  yana  maydonga ma’lum
burchak bo‘yicha  keskin itaradi.
                  To‘p   pastroq     sapchib   yerga   urib   yurilganda   oyoqlar   ko‘proq     bukiladi.
To‘pni     tizzadan   pastga   tez-tez   yerga   urit   yurishga   oyoq   va     qo‘llarning   har   bir
ma’lumda     ishlashi,   chap   va   o‘ng     qo‘llarni   barobar     ishlata   bilish,   harakatni
yuqoriga tezlikda amalga oshirish maqsadga  muvofiqdir.
Chalg‘itishlar.
Asosiy   maqsadni   bajarishdan   avval   uni   berkitib   himoyachining     diqqatini
chalg‘itish   uchun   hujumchi   bajaradigan   harakatlar   chalg‘itishlar   deb   ataladi.
Ko‘pchilik   texnik   usulllar yoki ularning   qo‘shilmas   chalg‘itish harakati sifatida
qullanishi     mumkin.   Chalg‘itishlar   qo‘llanilayotgan     priyomlarga   mos   sur’atda
bajarilishi   kerak.   Bunda     muvozonat   saqlanib   qolishi   shart.   CHalg‘itish
harakatlarini bir marta yoki bir  necha  marta  bajarish mumkin. 
Ular     to‘psiz   va   to‘p   bilan   bir   joyda     turganda       va   harakatda     bo‘lganda
bajarilish mumkin. Harakat paytida chalg‘atishlarni bajarish qiyinroq hisoblanadi.
Himoya texnikasi.
Jamoaning   hamma   basketbolchilari   himoyada   samarali     o‘ynay   olishlari   kerak.
Buning   uchun   eng   avvalo   mavjud   himoya   texnikasining     hamma   usulllarini
egallash lozim. Himoya texnikasi  2 guruhga:   maydonda harakat  qilish   texnikasi
to‘pni egallash va qarshi harakat qilish texnikasiga bo‘linadi.
25 To‘pni egallash va harakat  qilish texnikasi.
To‘pni   olib   qo‘yish.   Bu   usulni   bajarish   uchun   to‘p   o‘zatayotgan
basketbolchlarning   harakatlarini   diqqat   bilan   kuzatish,   to‘pning   yo‘nalish
tomonini   oldindan   aniqlash   va   to‘g‘ri   pozisiyani     tanlash   zarur.     Himoyadagi
basetblchi     to‘p   uzatish   vaqtida   uni   olib   qo‘yish     maqsadida   o‘zini   to‘sib   turgan
hujumchining   oldindan     to‘pga   qarshi   chiqishi   uchun   turgan   joyidan   keskin
qo‘zg‘alishi   lozim.   Bunda   oxirgi   qadamning   katta   qo‘yilishi,   gavda     va   qo‘llar
to‘ga qaratilgan  bo‘lishi kerak.
   Basketbol o‘yini kelib chiqishi va dastlabki qoidalari
     Basketbol o‘yini ham sport o‘yinlarining tarkibiy qismi hisoblanadi. Shu tufayli
u   O‘zbekiston   Respublikasining   yangi   Davlat   ta’lim   standarti   va   uning   kollejlar
uchun dasturidan munosib o‘rin egallagan. Bu o‘yinni butun dunyoda kichik ham,
katta   ham   birdek   qiziqib   o‘ynaydi.   Vatanimizga   basketbol   o‘yini   1920-   yillardan
kirib keldi. U hozirda barcha o‘quv muassasalarining dasturiga kiritilgan.
Aslida,   bu   o‘yin   bundan   110   yil   muqaddam   AQSHda   paydo   bo‘lgan.   Uni
Springfild   kolleji   jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi   Jeyms   Neysmit   o‘ylab   topgan   va
o‘z   talabalari   bilan   o‘ynagan.   O‘sha   paytlarda   to‘p   hozirgidek   halqaga   otilmas,
balki   oddiy   savatga   tashlanardi.   „Basketbol“   inglizcha   so‘z   bo‘lib,   u   „basket“   —
„savat“,   „bol“   —   „to‘p“   degan   ma’noni   anglatadi.Basketbol     juda   qiziqarli   va
serqirra, harakatlarga boy o‘yindir. O‘yin chog‘ida tezlik bilan oldinga chiqishlar,
birdaniga   yon   tomonlarga   burilib   to‘xtab   qolishlar,   to‘pni   bir   holatdan   boshqa
holatga o‘tkazib, to‘satdan uni sherigiga uzatib yuborishlar, o‘zi tezlik bilan bo‘sh
joyga chiqib, yana o‘sha to‘pni ilib olib savatga otishlar yoki himoya to‘siqlariga
uchrab, to‘pni qaytarib berishlar ungagina xosdir. 
Ko‘krakdan ikki qo‘llab to‘p uzatish   yaqin va o‘rta   masofadda bajaradigan
o‘zaro   harakatlari   paytida   qo‘llaniladi.   Uni   bajarish   uchun   basketblchi   turish
holatida     to‘pni     ko‘krak     oldida   tutib   turadi.   Qo‘llar   bukilgan,   tirsaklar   pastga
tushirilgan   bo‘ladi.   Barmoqlar   joylashtirilgan,   bosh   barmoqlar   bir-birlariga
qolganlari esa yuqoriga-oldindan  qaratilgan  bo‘lishi  lozim. 
26 1.3.  Musobaqalarni tashkil etish va o‘tkazish  nizomi
Sovrinli   o‘rinlar,   shuningdek   musobaqada   qatnashuvchi   jamoalar   yoki   sport
jamoalari   (klublar)   egallaydigan   barcha   keyingi   o‘rinlar   (natijalar)   aniqlanadigan
biron-bir   rasmiy   musobaqani   o‘tkazishdan   avval   musobaqa   xaqidagi   nizom
tuzilishi   kerak.   Bu   nizom   musobaqani   o‘tkazuvchi   tashkilot   tomonidan
tasdiqlanadi.
Musobaqa   hakidagi   nizom   katta   yuridik   kuchga   ega   bo‘lgan   hujjatdir.   Unda
asosiy   tashkiliy   va   texnik   shart-sharoitlar   aniq   bayon   qilingan   bo‘ladi.   Nizom
o‘quv-mashq   ishlarini   belgilab   beradi,   chunki   jamoalarning   tashkiliy   -   metodik
tayyorgarligi bo‘lajak musobaqa xususiyatlarini hisobga olgan holda olib boriladi.
Musobaqada   qatnashuvchi   jamoalarning   tayyorgarlik   uchun   etarli   vaqtga   ega
bo‘lishlari nazarda tutilib, Nizom oldindan tasdiqlanishi va tarqatilishi kerak.
Musobaqani   o‘tkazish   davrida   tasdiqlangan   Nizomdan   chetga   chiqishga   yo‘l
ko‘yilmaydi,   aks   xolda   mazkur   musobaqa   o‘tkazayotgan   tashkilotning   obro‘siga
putur etadi va keraksiz nizolar kelib chiqadi.
Musobaqa nizomida quyidagi masalalar aks ettirilishi kerak:
 o‘tkazilayotgan musobaqaning maqsad va vazifalari;
 musobaqani kim o‘tkazishi (tashkiliy qo‘mita, homiylar va h.o.);
 musobaqaning   alohida   shartlari   (qanday   hollarda   o‘yinda   qo‘shimcha   vaqt
belgilanishi  va uning davomiyligi, o‘yin durang bilan tugaganda  yoki  o‘tkazilgan
musobaqa natijasida ochkolar soni teng bo‘lganda g’olibni aniqlash usullari, o‘yin
qoidalarida  ko‘rsatilganidan tashqari o‘yinchi almashtirish mumkinligi va h.k.);
 jamoalar   va   musobaqa   qatnashchilari   talabnomalarini   rasmiylashtirish
tartibi,   shakli,   o‘yinchilarning   talabnomalar   berish   va   qayta   talabnoma   berish
muddati;
 musobaqalarni olib boradigan hakamlar hay’atining nomi;
o‘tkazilgan o‘yinga norozilik bildirish va uni ko‘ribb chiqish, shuningdek 
Musobaqada   qatnashuvchi   jamoalar   soni   juft   bo‘lganda   o‘yinga   ikkinchi
turdan   boshlab   kirishadigan   jamoalar     jadvalning   yuqori   va   pastida   teng   qilib
taqsimlanadi.
27 Jamoalar   soni   toq   bo‘lganda     jadvalning   pastida   o‘yinga   ikkinchi   turdan
boshlab kirishadigan bitta jamoa  bo‘lishi lozim
Mag‘lubiyatdan keyin o‘yindan chiqib ketish bilan o‘ynaladigan sistemaning
afzalligi   shundaki,   jamoalar   soni   ko‘p   bulishiga   qaramay,   g‘olib   qisqa   muddatda
aniqlanadi: masalan, 19 jamoa  uchun atigi 5 kalendar kuni talab etiladi. 
Biroq   bu   sistemaning   jiddiy   kamchiligi   shundaki,   bir-biri   bilan   o‘ynaydigan
jamoalar   qur’a   tashlash   bilan   aniqlanadi,   bu   esa   musobaqaga   tasodifiylik
elementini kiritadi. Shu tufayli bir  necha kuchli jamoa qur’aga ko‘ra   jadval ning
bir   tomonida   bo‘lib   qolishi   mumkin.   Natijada,   kuchli   jamoalar   musobaqadan
finalgacha   chiqib   ketishi   lozim   bo‘lib   qoladi.   Provardida,   ancha   kuchsiz   jamoa
finalga   yo‘llanma   oladi.   Bunday   hol   yuz   bermasligi   uchun,   kuchli   jamoalarni
sun’iy  ravishda  bo‘lib  yuboriladi.  Bu  maqsadda  qur’aga  binoan    jadval  ning  turli
tomonidan   ularga   raqam   beriladi,   keyin   esa   qolgan   jamoalar   uchun   bo‘sh
raqamlarga qur’a tashlanadi.
19 jamoa  uchun  jadval 
 1-tur                2-tur                3-tur         4-tur                 5-tur  g‘olib
1/16 final           1/8 final                  1/4 final          1/2 final                  final         
Chiqib ketish usulida 24 jamoaga mo‘ljallangan jadval. Bu jadvalda: jamoalar
soni,   1-turda   o‘ynaydigan   jamoalar   soni,   2-turdan   o‘yinga   tushadigan   jamoalar
soni, tepadan va pastdan 1-turda o‘ynaydigan jamoalar soni berilgan.
28 Jamoalar umumiy
soni 1-turda o‘ynaydigan
jamoalar soni 2-turdan o‘yinga
tushadigan jamoalar soni
ja
mi tepa
dan pas
tdan
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 4
2
4
6
8
2
4
6
8
10
12
14
16
2
4
6
8
10
12
14
16 -
3
2
1
-
7
6
5
4
3
2
1
-
1
5
1
4
1
3
1
2 -
1
1
-
-
3
3
2
2
1
1
-
-
7
7
6
6
5
5
4
4 -
2
1
1
-
4
3
3
2
2
1
1
-
8
7
7
6
6
5
5
4
29 Sovrinli   o‘rinlar,   shuningdek   musobaqada   qatnashuvchi   jamoalar   yoki   sport
jamoalari   (klublar)   egallaydigan   barcha   keyingi   o‘rinlar   (natijalar)   aniqlanadigan
biron-bir   rasmiy   musobaqani   o‘tkazishdan   avval   musobaqa   xaqidagi   nizom
tuzilishi   kerak.   Bu   nizom   musobaqani   o‘tkazuvchi   tashkilot   tomonidan
tasdiqlanadi.
Musobaqa   hakidagi   nizom   katta   yuridik   kuchga   ega   bo‘lgan   hujjatdir.   Unda
asosiy   tashkiliy   va   texnik   shart-sharoitlar   aniq   bayon   qilingan   bo‘ladi.   Nizom
o‘quv-mashq   ishlarini   belgilab   beradi,   chunki   jamoalarning   tashkiliy   -   metodik
tayyorgarligi bo‘lajak musobaqa xususiyatlarini hisobga olgan holda olib boriladi.
Musobaqada   qatnashuvchi   jamoalarning   tayyorgarlik   uchun   etarli   vaqtga   ega
bo‘lishlari nazarda tutilib, Nizom oldindan tasdiqlanishi va tarqatilishi kerak.
Musobaqani   o‘tkazish   davrida   tasdiqlangan   Nizomdan   chetga   chiqishga   yo‘l
ko‘yilmaydi,   aks   xolda   mazkur   musobaqa   o‘tkazayotgan   tashkilotning   obro‘siga
putur etadi va keraksiz nizolar kelib chiqadi.
Musobaqa nizomida quyidagi masalalar aks ettirilishi kerak:
 o‘tkazilayotgan musobaqaning maqsad va vazifalari;
 musobaqani kim o‘tkazishi (tashkiliy qo‘mita, homiylar va h.o.);
 musobaqaning   alohida   shartlari   (qanday   hollarda   o‘yinda   qo‘shimcha   vaqt
belgilanishi  va uning davomiyligi, o‘yin durang bilan tugaganda  yoki  o‘tkazilgan
musobaqa   natijasida   ochkolar   soni   teng   bo‘lganda   /olibni   aniqlash   usullari,   o‘yin
qoidalarida  ko‘rsatilganidan tashqari o‘yinchi almashtirish mumkinligi va h.k.);
 jamoalar   va   musobaqa   qatnashchilari   talabnomalarini   rasmiylashtirish
tartibi,   shakli,   o‘yinchilarning   talabnomalar   berish   va   qayta   talabnoma   berish
muddati;
30 Xulosa
Basketbol texnikasi va taktikasi rivojlanib bordi. To‘pni uzatib uni yerga  urib
yurish va chalg‘atishlarining yangi usullari vujudga keldi. Masalan,  to‘pni savatga
bir   qo‘llab   otish,   so‘ngra   esa,   sakraganda   bir   qo‘llab     otish   usullarining   paydo
bo‘lishi,   basketbol   texnikasi   va   taktikasi   juda   ta’sir   ko‘rsatadi.   Musobaqaning
davrali   sistemasida   har   bir   jamoa,   agar   musobaqa   bir   davrali   o‘tkazilsa,   bir-biri
bilan   bir   marta,   agar   musobaqa   ikki   davrali   o‘tkazilsa,   ikki   marta   uchrashishi
kerak.  Musobaqada ishtirok etuvchi jamoalar soniga qarab, jamoa larning umumiy
soniga yaqin bo‘lgan toq son  olinadi  va  unga muvofik ravishda  vertikal  chiziqlar
o‘tkaziladi.   Ochik   xavoda   o‘tkaziladigan   musobaqalar   qatnashchilarni
sog‘lomlashtirish   jixatidan   katta   ahamiyat   ga   ega   bo‘lib,   jismoniy   kamolotning
xammabop   va   qimmatli   vositalaridan   biridir.   Musobaqalar   ko‘p   sonli
tomoshabinlarni   jalb   qilish   bilan   sport   o‘yinini   propaganda   qilish   va
ommalashtrishning   qudratli   vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Sport   o‘yinlarini
musobaqalari   o‘quv-mashq         ishlarining   asosiy   qismini   tashkil   etadi.   Ular
mashg‘ulotlarda   qiziqishni   oshiradi,   mamlakatda   sport   o‘yinni   ommaviy
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Shug‘illanuvchi   o‘yinlarda   muntazam   qatnashmay
turib yuqori natijalarga erisha olmaydi. Musobaqalar musobaqa qatnashchilarining
va umuman  jamoa  ning jismoniy,  texnik, taktik  va axloqiy-irodaviy  tayyorgarligi
darajasini aniqlaydi, o‘quv-mashq       jarayoninig axvoli va yo‘nalishining aniqlash
imkonini   beradi.   Musobaqa   natijalari   o‘quv-mashq         ishlarini   yakunlash   vositasi
bo‘lib xizmat qiladi.
Musobaqalar   qat’iylikni,   g‘alabaga   erishish   yulidagi   iroda   kuchini,   korxona
jamoasini,   shahar,   respublika     oldidagi   masuliyatini   tarbiyalaydi.   O‘yinlarning
emotsional keskinligi shug‘ullanuvchilarning psixologik xususiyatlarini aniqlashga
imkon beradi.
Ochik   xavoda   o‘tkaziladigan   musobaqalar   qatnashchilarni   sog‘lomlashtirish
jixatidan   katta   ahamiyat   ga   ega   bo‘lib,   jismoniy   kamolotning   xammabop   va
qimmatli vositalaridan biridir. Musobaqalar  ko‘p sonli tomoshabinlarni jalb qilish
bilan   sport   o‘yinini   propaganda   qilish   va   ommalashtrishning   qudratli   vositasi
31 bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ular   musobaqa   qatnashchilari   va   tomoshabinlarga
uyushtiruvchi ta’sir ko‘rsatib, tomoshabinlarni jismoniy tarbiya va sport bilan faol
shug‘ullanishga jalb etadi.
Musobaqa   hakamining   tarbiyachi-pedagog   va   o‘yin   raxbari   sifatida   roli   juda
katta.   Aniq   hakamlik   qilish,   maydondagi   ruy   beradigan   qupollikka   va   ayrim
sportchilarning   intizomsizligiga   qarshi   qatiy   kurashish,   musobaqalashayotgan
jamoa  o‘yinchilariga o‘z vaqtida tanbex va ko‘rsatmalar berish musobaqani taktik
va texnik jixatdan yuqori darajada o‘tkazishga yordam beradi.
Qo‘yilgan   vazifalarga   qarab   musobaqalarni   asosiy   va   yordamchi
musobaqalarga bulish mumkin.
Yagona   sport   klassifikatsiyasi   talablariga   muvofiq   tashkil   etiladigan   va
natijalarga ko‘ra sport klassifikatsiyasi belgilanadigan hamda g‘olib yoki chempion
degan nom beriladigan musobaqalar asosiy musobaqalarga kiradi.
Musobaqalarning   asosiy   turi   –   kalendar   musobaqalar   bo‘lib,   ular   sport
tadbirlarining   yagona   kalendar   rejasida   nazarda   tutiladi   va   tasdiqlangan   nizomga
muvofiq ravishda o‘tkaziladi.
Quyidagilar musobaqalarning asosiy turlariga kiradi:
 birinchilik yoki chempionatlar;
 kubok musobaqalari;
 saralash musobaqalari.
Birinchilik yoki chempionatlar    eng mas’uliyatli musobaqalar bo‘lib, ularning
natijalari bo‘yicha g‘olib jamoaga chempion nomi beriladi. Musobaqalarni tashkil
etishning bu turi  jamoalar  kuchini  ob’ektiv baholashga,  olib borilayotgan o‘quv -
mashq ishining sifatini taqqoslashga imkon beradi.
Kubok   musobaqalari   musobaqalarga   juda   ko‘p   jamoalarni   jalb   etish   va
g‘olibni   nisbatan   qisqa   muddatlarda   aniqlash   maqsadida   o‘tkaziladi.   Kubok
musobaqalari   eng   yaxshilarni   izchillik   bilan   tanlab   olish   printsipi   bo‘yicha
o‘tkaziladi.
32 Foydalanilgan  adabiyotlar  va internet manbalari 
 1.O‘zbekiston Respublikasi Qonunlari.
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O‘zbekiston, 2007
2. Jismoniy   tarbiya   va   sport   tugrisidagi   Uzbekiston   Respublikasi   Konuniga
uzgartirish va kushimchalar kiritish xakida 473- modda .
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlari.
3. 7 iyun.  2022 g.   —   «Davlat   sport -ta’lim  muassasalari  faoliyatini   m utlaqo yangi
tizim asosida tashkil qilish chora-to‘g‘risida»gi   Prezident qarori   (PQ–268-son, )
4. 6   iyun.   2022   g.   —   Sport   maktablarida   o‘quvchilarni   qabul   qilish   va
tayyorlash   bo‘yicha    PQ-201-son   qarori
5. « Sport   kurashlarining   Olimpiya   turlarini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida»gi   Prezident qarori   (PQ–336-son, 29.07.2022 y.)
6. 21   apr.   2022   g.   Uzbekiston   Respublikasini   « Jismoniy   tarbiya   va   sport
to‘g‘risidagi » gi konun  2015 yil 4 sentyabr, O‘RQ-394-son .
7. 24   yanv.   2020   g.   Farmoni .   O‘zbekiston   Respublikasida   jismoniy   tarbiya   va
sportni yanada Prezidentining 2020 yil 24 yanvardagi PF- 5924 -son Farmoniga 
8. Prezidentning   11.04.2022   yildagi   “Mahallalarda   yoshlarni   ommaviy   sportga
jalb   qilishni   yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-201 -
son qarori qabul qilindi.
                                                Asosiy adabiyotlar
1. Usmonxo‘jaev T.S. “Harakatli o‘yinlar” O‘quv qo‘llanma T.: O‘qituvchi 1992 y. 
2.   Maxkamdjanov   K.M.,   Nurmatov   F.A,   Inozemseva   L.A,   Rustamov   L   “Sport
bayramlarini tashkil qilish va o‘tkazish metodikasi” Darslik T.: 2008 y. 
3. Xo‘jaev P., Raximqulov K.D., Nigmanov B.B. Sport va harakatli o‘yinlar va uni
o‘qitish metodikasi. (Harakatli o‘yinlari) O‘quv qo‘llanma TDPU T.: 2008 y. 
4.   Azizova   R.I.   “Sport   va   harakatli   o‘yinlarni   o‘qitish   metodikasi”   O‘quv
qo‘llanma T.: 2010 
5. Raximqulov K.D. “Milliy harakatli o‘yinlari” O‘quv qo‘llanma T.: 2012 y. 
6.   Arjan   Egges,   Arno   Kamphuis,   Mark   Overmars   “Motion   in   Games”   First
International Workshop, Utrecht, MIG 2008. 236 s. 
33 7. Jukov M.N. — M.: Podvijno‘e igro‘: Ucheb. dlya stud. ped. vuzov. Izdatelskiy
sentr «Akademiya» 2000. - 160 s. 
8. Nurimov R.I. “Futbol” darslik T, O‘zDJTI 2005 y. 
9. Ayropetyans L.R. “Voleybol” Uchebnik. T, UzGosIFK 2006 g. 
10. Rasulov O.T. “Basketbol” Darslik. Toshkent 1998 y. 
11. Pavlov SH., Abduraxmanov F., Akromov J. “Gandbol” darslik. T, O‘zDJTI 
12.   Nigmanov   B.B,   Xo‘jaev   F,   Raximqulov   K.D   “Sport   o‘yinlari   va   uni   o‘qitish
metodikasi”   o‘quv   qo‘llanma   Ilm-Ziyo   nashriyoti   Toshkent   2011   y.
4.Qo‘shimcha adabiyotlar
13. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz.Toshkent “O‘zbekiston” – 2017 y. 
14.   SH.Mirziyoev   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini   birgalikda
barpo etamiz. “O‘zbekiston” NMIU, 2016 y. 
15.   SH.Mirziyoev   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq faravonligining garovi.“O‘zbekiston” NMIU,2016y. 
16.   2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni. 
17. Raximqulov K.D. Harakatli o‘yinlar (ma’ruzalar matni) 2001y. 
18. Xo‘jaev F, Murodov M, Mirsolixov.S. Xalq milliy o‘yinlari 1-qism. Toshkent -
  5.Internet saytlari
27. www.tdpu.uz
28. www.pedagog.uz
29. www.edu.uz
30.   http://ziyonet.uz — Ziyonet axborot-ta’lim resurslari portal
31.https://parliament.gov.uz  
32.https://lex.uz  
34

Basketbol o‘yinida musobaqa turlari

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha