Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 176.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 16 Октябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Лингвистика

Продавец

Arslonbek Oraqulov

Дата регистрации 14 Октябрь 2025

0 Продаж

Bayon yozish

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
MAKTABGACHA VA MAKTAB TA LIMI VAZIRLIGIʼ
NIZOMIY NOMIDAGI 
TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
KECHKI BO‘LIM
   
  №_______
             _________
«HIMOYAGA RUXSAT ETILSIN»
Kechki bo‘lim boshligi___________ А. М. Мirazizov
2024-yil  __ _______ 
  «_______________________________» fanidan
  «_______________________________» mavzusida 
KURS ISHI
Bajardi: ______ ta lim yo‘nalishi ___________ guruh talabasi I. O. Familiyasi	
ʼ
«Himoyaga tavsiya etiladi» _______ kafedrasi mudiri Ilmiy daraja va unvoni I. O.
Familiyasi 2024-yil  __ _______Ilmiy rahbar:
________ kafedrasi professori/dotsenti/o‘qituvchisi
Ilmiy daraja va unvoni                 I. O. Familiyasi 
1 2024-yil  __ _______
MUNDARIJA
KIRISH. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA BAYON YOZISHGA O‘RGATISH.
1. 1  Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga o‘rgatishning mazmuni . . . . . . . . . . . 7
1. 2  Boshlang‘ich sinflarda o‘rganiladigan bayonning turlari. . . . . . . . . . . . . . . . 11
II   BOB.   2-SINFLARDA   BAYON   YOZISHNI   O‘RGATISHNING
METODIKASI
2. 1.   2-sinf darslarida bayon yozish darslarini tashkil etish. . . . . . . . . . . . . . . . . .17
2. 2.  Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga o‘rgatishning bosqichlari. . . . . . . . .28
      Xulosa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
.33
Foydalanilgan adabiyotlar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
2 KIRISH. 
Mavzuning   dolzarbligi:   “Farzandlarimiz   maktabdan   qanchalik   bilimli
bolib   chiqsa,   yuqori   texnologiyalarga   asoslangan   iqtisodiyot   tarmoqlari
shuncha   tez   rivojlanadi,   koplab   ijtimoiy   muammolarni   yechish   imkoni
tugiladi.     Shunday   ekan,   Yangi   O‘zbekiston   ostonasi   maktabdan   boshlanadi
desam,   oylaymanki,   butun   xalqimiz   bu   fikrni   qo‘llab-quvvatlaydi.   ”   -   deb
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘qituvchi   va
murabbiylar   kuniga   bagishlangan   tantanali   marosimdagi   nutqida.   1
  So‘ngi
yillarda  respublikamizda,  umumiy o‘rta  talim  muassasalari,  xususan   boshlang‘ich
talim   o‘quvchilari   talim   tuzilmasi   va   mazmunini   tubdan   yaxshilash   ustuvor
ahamiyat   kasb   etmoqda.     Shu   maqsadda   O‘zbekiston   Respublikasining     Ta’lim
to‘g‘risidagi   qonunga   muvofiq   Milliy   o‘quv   dasturi   tasdiqlanib,   u   milliy   va
umumbashariy   manaviy   qadriyatlar,   manaviy   axloqiy   fazilatlarni   shakllantirshga
yo‘naltirilgan. 
Ona   tili   va   o‘qish   savodxonligi   darslarida   o‘quvchida   tog‘ri,   tez,   ongli
ifodali   o‘qish   malakalarini   shakllantirish,   ularni   oddiy   kitob   o‘quvchidan   chuqur
muloxaza   yurituvchi   ijodkor   kitobxon   darajasiga   ko‘tarish   o‘qish   orqali   tevarak
atrof borliq xaqidagi bilimlarni kengaytirish, ularning dunyoqarashini boyitish xar
qanday   uslubdagi   matnni   o‘qish   va   uni   anglash,   tanqidiy   kreativ   fikrlash
ko‘nikmasini egallash nazarda tutiladi. 
Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   va   o‘qish   darslarining   asosiy   vazifasi
o‘quvchilarni o‘quv bilim faoliyatiga tayyorlash, boshqalar bilan muloqatga kirisha
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘qituvchi   va   murabbiylar   kuniga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi nutqida 
3 oladigan,   o‘z   fikrini   boshqalarga   tushunarli   tarzda   yetkaza   oladigan   shaxsni
shakllantirishdan   iborat.     Ona   tili   va   adabiyot   darslarida   o‘quvchilarning   yozma
savodxonligini   oshirish   borasida   o‘quvchilar   o‘zlashtirishi   lozim   bo‘lgan   bilim,
ko‘nikma va malakalar quyidagi  jihatlarni o‘z ichiga oladi: imlo qoidalarini ongli
o‘zlashtirish,   ijodiylik,   fikrni   aniq,   lo‘nda,   qisqa   va   tushunarli   bayon   etish.
O‘quvchi   yozma   savodxonligini   oshirish   maqsadida   taqvim-mavzu   ish   rejasida
ko‘rsatilgan   muddatlarda   insho,   bayon   hamda   diktant   kabi   yozma   ish   turlarini
muntazam   o‘tkazib   borish   belgilangan.     O quvchiga   tilni   o qitish   orqali   shu   tilʻ ʻ
bo yicha   egallanadigan   nutqiy   faoliyatning   asosiy   to rt   turi:   nutqni   tinglab	
ʻ ʻ
tushunish,   gapirish,   o qish   va   yozish   amallari   bo yicha   har   bir   sinfda   taqozo	
ʻ ʻ
etiladigan   malaka   va   ko nikmalar   me’yorini   rivojlantirish,   bunda   o qish   hamda	
ʻ ʻ
mehnat   jarayonida,   oila   va   jamoat   joylarida   yuzaga   keladigan   turli   nutqiy
vaziyatlarda   mustaqil   ravishda   fikr   almasha   olish   va   fikr   bayon   eta   bilish,
eshitilgan   materialni   idrok   etish,   shuningdek,   yozma   manbalarni   o qish   orqali	
ʻ
axborot   olish,   voqea-hodisalarga   o z   munosabatini   bildirish   tarzida   muloqotga	
ʻ
kirish   malakasini   egallab   borish   dinamikasi   nazarda   tutiladi.     “Ona   tili”   nafaqat
leksik   va   grammatik   me’yorlarni   o rgatuvchi,   balki   o quvchi   nutqiy   faoliyatida
ʻ ʻ
ixtiyoriy   mavzu,   fanlar   kesimidagi   matnlarni   tinglab   tushunish,   to‘g‘ri   o qish,	
ʻ
orfoepik   va   orfografik   me’yorlarni   qo llash   salohiyatini   rivojlantirishiga   xizmat	
ʻ
qiladigan fandir.   O quvchining mantiqiy, tanqidiy, ijodiy fikrlashi  uchun ona tili	
ʻ
darslarida   o qib   tushunishga   alohida   e’tibor   qaratiladi.   Ona   tilini   puxta	
ʻ
o zlashtirgan o quvchi boshqa fanlarni qoniqarli o zlashtiradi. O qish savodxonligi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mukammal   bo lgan   o quvchi   boshqa   fanlarda   o rganayotgan   matnlarni   o qish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali   mantiqiy,   tanqidiy,   ijodiy   fikrlaydi,   olgan   bilimlarini   hayotda   qo llay   olish	
ʻ
layoqati rivojlantiriladi.   Shuningdek, o quvchining mantiqiy fikrlashini va amaliy	
ʻ
ko nikmalarini   shakllantirishga   yo naltirilgan   xalqaro   baholash   dasturi   (PISA,	
ʻ ʻ
PIRLS)   talablariga   mos   keladigan   matnlar   bilan   ishlashga   mo ljallangan   amaliy	
ʻ
4 topshiriqlarni   matnlarning   mazmuniga   moslashtirish   o qituvchi   oldidagi   asosiyʻ
vazifalardan biri. 
Bunda   matnni   tushunish,   tahliliy,   tanqidiy   fikrlash   va   munosabat   bildirish
malakalarini   shakllantirish   ko zda   tutiladi.   Jumladan,   yangi   yaratilgan	
ʻ
darsliklarning bosh g‘oyasida ham yuqoridagi fikrlarning  asos qilinib olinishi hech
kimga sir   emas.  Hozir  ko rib  chiqadigan  2-sinf   “Ona  tili   va  o qish  savodxonligi”	
ʻ ʻ
darsligi   ham   o quvchidan   kreativ   fikrlashni   dars   davomida   va   darsdan   tashqari	
ʻ
vaqtda ham turli sohalarda o z tilida ravon nutq so zlashi; so z boyligining oshishi;	
ʻ ʻ ʻ
tilni   amaliyotda   qo llashi;   o qish   savodxonligi   doirasida   o quvchida   to g‘ri,   tez,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ongli,   ifodali   o qish   malakasini   shakllantirish;   barcha   uslubdagi   matnlar   bilan	
ʻ
tanishishi   va   ularni   fanlararo   integratsiyada   o rganishi,   ta’lim   jarayonida	
ʻ
o quvchilarni   voqeahodisalarni   kuzatish,   anglash,   qiyoslash,   analiz   va   sintez	
ʻ
qilishga o rgatish orqali ijodiy tafakkuri va fikrlash doirasi shakllantirilib boriladi. 	
ʻ
O quvchilar   bu   so zlarning   yozilishi,   talaffuzi   va   nutqlarida   qo llash
ʻ ʻ ʻ
usullarini o rganadilar.  Shu asosda nutqlaridagi so zlarni tartibga soladilar va so z	
ʻ ʻ ʻ
zaxiralari   boyiydi.     Xulosa   sifatida   shuni   aytishimiz   joizki,   boshlang‘ich     sinf
o quvchilari   nutqiy   kompetensiyaga   erishmog‘i   uchun   dastlab   so zlarning   imlosi,	
ʻ ʻ
tovush   tarkibi,   talaffuz   jihatini   bilishi   hamda   lug‘at   boyligini   oshirish   yo lida	
ʻ
izlanishi,   mantiqiy   tafakkurini   o stirishi   zarur.     Rivojlangan   davlatlar   ta’lim	
ʻ
tizimlaridagi   izlanishlar   natijasi,   Xalqaro   baholash   dasturi   talab   darajasiga   javob
beradigan   yosh   kitobxonni   tarbiyalash   maktabda,   undan   ham   oldin   oilada
shakllantrilishi   kerak.   Bunday   natijaga   erishmoqlikning   sinalgan   usuli   kitob
mutolaa qilishdir.   Zero, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, bugun bitta kitob o qigan	
ʻ
bola televizor qarshisida kun o tkazgan o nta bolani boshqaradi	
ʻ ʻ
5 Kurs   ishining   maqsadi:   Boshlang ich   sinflarni   bayon   yozishga   engʻ
samarali,   zamonaviy   metod   va   pedagogik   texnologiyalarga   asoslangan   holda
o‘rgatish. 
Kurs ishining obyekti:  Umumiy o‘rta  ta’limning boshlang‘ich  sinflaridagi
o‘quv-tarbiyaviy jarayoni.  
Kurs ishining  predmeti:    Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga o‘rgatish
va o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma hamda malakalarni shakllantirish.  
Kurs ishining vazifasi:  
-   tadqiq   qilayotgan     muammolar     bo‘yicha       psixologik,     pedagogik   va     ilmiy-
metodik  adabiyotlarni  o‘rganish  va  tahlil  qilish; 
- boshlang‘ich  ta’lim  uchun bayon yozishga o‘rgatish  bo‘yicha  yaratilgan  o‘quv
reja  va dasturlarning tahlili.  
- 2-sinfda pedagogik tajriba va uning natijalarini tahlil qilish. 
Kurs   ishining   tuzulishi:     kirish,   2   ta   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.   
 
6 I BOB.  BOSHLANG‘ICH SINFLARDA BAYON YOZISHGA O‘RGATISH.
1. 1  Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga o‘rgatishning mazmuni. 
Bayon   (arabcha)   –   1)   voqea,   hodisa,   fikr,   mulohaza   va   sh.   k.   ning   og zakiʻ
yoki yozma ifodasi; 2) matnni o qib yoki aytib berilganlar asosida yozib chiqilgan	
ʻ
ish.  O zbekiston umumta lim maktablarida (asosan 2–8 sinflarda) o quvchilarning	
ʻ ʼ ʻ
fikrlashini rivojlantirish bo yicha sinf o quv (yozma) ishining asosiy turlaridan biri	
ʻ ʻ
sifatida foydalaniladi.  2
O‘quvchilar     nutqini     o‘stirish     ularga     aniq     ko‘nikmalarni     singdirish
demakdir.   Boshlang‘ich   sinf  o‘quvchilari  mustaqil  mashq  sifatida bog‘lanishli
nutqni  o‘stirishdan  quyidagi  ko‘nikmalarni  bilib  oladilar:
1.       Mavzuni     tushunish,     chegarasini     aniqlash     va     uni     nisbatan     toliq   yoritish
ko‘nikmasi.  Masalan,  Biz  uy  ishlarida  ota-onamizga  qanday yordamlashamiz?"
mavzusi     berilsa,     o‘quvchilar     aniq     bajargan     ishlari   haqida     hikoya     qiladilar.
Ular     mavzuni     yaxshi     tushunishlari     uchun   bayon     matni     qayta     hikoya
qildiriladi,  inshoda  esa  berilgan  mavzu yuzasidan  mustaqil  hikoyalash  mashq
qilinadi. 
2.   Inshoni asosiy fikrga  boysundirish  ko‘nikmasi.  Bolalar  ishi  ma’lum  fikrni
(tabiatning     ajoyib     tasvirini     idrok     etish,     o‘zlarining     baxtli   hayotidan
gururlanish,  mehnatga  va  mehnatkash  insonlarga  muhabbatni)  ifodalaydi. 
3.       Hikoya,     insho     uchun     mavzuga     taalluqli,     uni     yoritishga     zarur   bo‘lgan
materialni   yigish.     Bu     bayonga     ham     taalluqli     bo‘lib,     namunaviy   matn     tahlil
2
  O zbekiston milliy ensiklopediyasi 2-jild 2000   	
ʻ
7 qilinadi,     mazmunini     to‘g‘ri     tushunish     ustida     ishlanadi,   asosiy     mazmun
ajratiladi.  
4.       Materialni     tartibga     solish,     uni     tegishli     izchillikda     joylashtirish,   matn
rejasini tuzish  va shu  reja  asosida yozish  kо‘nikmasi. 
5.     Fikrni    adabiy   til    me’yorlariga   rioya   qilgan   holda   to‘g‘ri    ifodalay olish
ko‘nikmasi.   Buning   uchun   bayon   va   inshoni   nutqiy   shakllantirishdan   oldin
unga  til  tom ondan  tayyorgarlik  ko‘riladi. 
6.       Matnni     og‘zaki   yoki   yozma     tuzish,     inshoni     yozish,     ya’ni     barcha
tayyorgarlik ishlarini yakunlash  kо‘nikmasi. 
7.     Yozilgan     matnni    takomillashtirish     ko‘nikmasi.     Bu   ko‘nikma    o‘z  ijodiga
tanqidiy   munosabatda   bo‘lish   asosida   tarbiyalanadi.   O‘quvchilar   material
tanlashda  va  uni joylashtirishda,  so‘z  tanlash,  so‘z  birikmasi va  gap  tuzishda
o‘zlari  yo‘l  qo‘ygan  kamchilikni,  xatoni  fahmlashga o‘rgatib  boriladi. 
O‘qituvchida Namunaviy  matn  og‘zaki  va  yozma  qayta  hikoya  qilinadi.
O‘qish   darslarida     asosan     og‘zaki     qayta     hikoyalash     mashq     qilinsa,     ona     tili
darslarida  u  ko‘proq  yozma  tarzda  o‘tkaziladi. 
Bayon o‘qib  berilgan namunaviy matn mazmunini ma’lum  tayyorgarlikdan
so‘ng     yozma     qayta     hikoyalashdir.   O‘qish   darslarida   matn   ustida     ishlash,
o‘qilgan  matn  yuzasidan  savollarga   javob   berish,   reja tuzish   va   reja   asosida
og‘zaki  qayta  hikoyalash  bolalarni  bayon  yozishga  tayyorlaydi. 
Qayta hikoyalashning turlari xilma-xildir.  Har qanday qayta hikoya qilingan
matn    yuzasidan     bayon    yozish    mumkin,    ammo    bayon    yozish   og‘zaki     qayta
hikoyalashga  nisbatan  qiyin  va  murakkab  faoliyatdir. 
8 Bundan  tashqari,  boshlang‘ich   sinf  o‘quvchilarining  yozish  surati sekin,
shunga     ko‘ra     bayon     uchun     kichik     hajmdagi,     kompozitsiyasi   sodda,     til
tomondan  ham  mos  matn  tanlanadi.   Bayon matni asta sekin  murakkablashtira
boriladi:    avval    hikoya   tarzidagi    bir   lavhani  ifodalovchi  matn   tanlansa,   unga
yana     lavhalar,     tasvir     elementlari     kiritila     boriladi,     qatnashuvchilar     soni
orttiriladi,  muhokama  elementlari ham  qo‘shiladi;  keyinroq  shaxsini  o‘zgartirib
bayon     yozishga     o‘tiladi.     Shunday     qilib,     bayon     asta-sekin     ijodiy     tus     ola
boradi.   
Boshlangich  sinflar ona tili dasturiga ko‘ra, 2-sinfda katta bo‘lmagan (3040
so‘zli)   matn   yuzasidan   o‘qituvchi   yordamida   so‘roqlar   asosida bayon   yozish,
3-sinfda   4060   so‘zdan   iborat   matnning   mazmunini jamoa   bo‘lib   tuzilgan   35
ta   reja   asosida   bayon   yozish,   4-    sinfda   esa  mustaqil    tuzilgan   reja   asosida
(7090  so‘zli)  bayon  yozish  ko‘zda tutiladi. 
Mashq     sifatida     bayonning     ahamiyati     katta:     bayon   bolalarda     adabiy
nutqni   tog‘ri   shakllantirishga   yordam   beradi,   nutq   madaniyatini   yaxshilaydi,
badiiy  uslubni  singdiradi,  tilga  sezgirlikni  oshiradi. 
Bayon   uchun   kishilarning   fidokorona     mehnati,     hayotini,     ona   tabiat
tasvirini,  fan,  texnika,  madaniyat  borasidagi  yutuqlarni  aks  ettiradigan yuksak
g‘oyali     matn     tanlanishi,     bayon     mavzusi     o‘quvchilaming     bilish     tajribasini
kengaytirishi,  ulaming  dunyoqarashini  shakllantirishi zarur. 
Qayta     hikoyalash   va   bayonda   bolaning   tabiiy     nutqi   eshitilishi,     ya’ni
berilgan     namunani     tushunmasdan     yodlamasligi,     namuna     leksikasidan,   nutq
birliklaridan,  sintaktik  qurilishidan  foydalana  olishi  zarur. 
Til vositalari  matnni  o‘qish,  suhbat,  matn tahlili  davomida o‘zlashtiriladi;
matndagi   so‘zlar   va   nutq   birliklari   bolalarning     o‘ziniki     bo‘lib   qoladi.       Qayta
9 hikoyalashda     namunadagi     u     yoki     bu     gapni     bola     esga   tushirishga     harakat
qiladi,   o‘zlashtirgan   mazmunni   to‘liqroq,   aniqroq berish   u chun gaplar tuzadi.
Bu     bilan     o‘quvchining     mustaqillik     darajasi   va     bilish     faolligi     o‘sadi,     ijodiy
elementlar  qo‘shila  boradi. 
Qayta     hikoyalashda     namunadagi     izchillik,     bog‘liqlik     saqlanishi,   asosiy
faktlar     berilishi,     ayniqsa,     ilmiy     matnni     qayta     hikoyalashda   barcha   muhim
o‘rinlar   to‘liq     bayon     qilinishi     zarur.     Vaqti-vaqti   bilan     ilgari   eshitilgan,
o‘qituvchi   o‘qib   bergan   yoki radio,   televizordan   yozib   olingan   matnni   qayta
hikoyalatish,     o‘quvchi   bir     marta     ovoz     bilan     yoki     ichda     o‘qigandan     so‘ng
qayta  hikoyalatishdan  foydalanishni  tajribada  qo‘llab  turish  ham  mumkin.   Bu
ishni turli xil  uslublarda  olib  borish  imkoniyatini  yaratadi  va  uni jonlantiradi. 
Ko‘pincha   qayta   hikoyalashga   maxsus   tayyorgarlik   ko‘riladi,   bunda
quyidagilarga rioya qilinadi:
1.  Qayta hikoyalash va uning turi haqida o‘quvchilar ogohlantiriladi:
To‘liq,   detallari   bilan,     tilning     tasviriy     vositalaridan     foydalanib     matnga   yaqin
qayta     hikoyalash;     tanlab     (masalan,     bir     qatnashuvchi     shaxsga   tegishli
o‘rinlarinigina)  qayta  hikoyalash,  qisqartib  qayta  hikoyalash. 
2.     Suhbat, matn   mazmunini   tahlil   qilish,   matn   tili   ustidagi   xilma-xil   ishlar,
qayta   hikoyalashda   zarur   bo‘lgan   so‘z,   nutq   birliklari   va gaplarni ajratish   va
aniqlash. 
3.   Qayta hikoyalashda  ifodalilikni  berish  uchun  ifodali  o‘qishni puxtalash. 
4.     Hikoyani    mantiqiy   va   kompozitsion     qismlarga    bo‘lish,     har     bir    qismga
sarlavha  topish,  matnni  qayta  hikoyalashga  mo‘ljallangan  rejani  tuzish. 
10 5.   Matn  qismlarini  qayta  hikoyalash,  uning  kamchiliklarini  tahlil  qilish. 
6.   O‘quvchilaming     hayotiga     bog‘lash     (o‘rni     bilan),     yani     o‘qilgan   matn
mazmuniga   bog‘liq   holda   o‘quvchilaming   shaxsiy   tajribasida uchraydigan   va
uchragan  analogik  holatga  e’tibor  berish.   Boshqacha  qilib  aytganda,  har  bir
darsda  ma’lum  talim  maqsadi  asosida  qayta  hikoyalashga  muntazam  o‘rgatib
borish  zarur. 
 
1. 2  Boshlang‘ich sinflarda o‘rganiladigan bayonning turlari
Boshlang‘ich  sinflarda bayonning quyidagi turlari o‘tkaziladi:
1. To‘liq yoki mukammal bayon. 
2. Tasvir elementlari bo‘lgan bayon. 
3. Grammatik topshiriqli bayon. 
4. Matn mazmunini qisqartirib bayon qilish. 
5. Boshlab berish yo‘li bilan bayon qilish. 
1. To‘liq yoki mukammal bayon qilish
O‘quvchilar bayonning bu turida ifodali o‘qish darslarida o‘qilganlarni qayta
hikoya    qilib  berish  uchun  qiynaladilar.  Bunday  hollarda  o‘qituvchi  o‘qilgan
matnning     mazmuniga   mos   savollarda   foydalanadi.   (1-2-sinflar   uchun).     2-sinf
ikkinchi   yarim   yillikdan   boshlab   o‘rgatiladi.     Bunda   tez   yodlab   oladigan   kichik
matnlar , she’rlarni hikoya qilish tavsiya etilmaydi. 
  CHIN DO‘STLAR
11 Hayrullo     va     Akmal     bir     sinfda     o‘qiydilar.     Ular     qalin     do‘st.       Akmal
shamollab   kasal     bo‘lib     qoldi.     Kasali     biroz     cho‘zildi.   Shuning     uchun
darslardan     ham     qolib   ketdi.     Hayrullo   maktabdan   kelgach,   Akmalga   o‘zi   olgan
saboqlarini o‘rgata boshladi.   Akmal   qoldirilgan   darslarni    o‘zlashtirib   oldi.   U
chin     do‘stiga     yordami     uchun     minnatdorchilik   bildirdi.       Sinfdoshlari   ularga
havas qilishdi. 
2. Tasvir elementlari bo‘lgan bayon
Tasvir     elementlari     bilan     bayon     yozishga     tayyorgarlik     ishlari     1-2
sinflardan     boshlanadi.     Buning     uchun     izohli     o‘qish     darslarida     tabiat,   voqea
sodir     bo‘lgan     joy,   kishilarning     tashqi     ko‘rinishi     tasvirlangan     matnlarni
o‘quvchilarga  so‘zlatish orqali    har  bir  matnning  tasviriy  tomonlariga  e’tibor
beriladi,   undagi   o‘zlashtirishlarni   aniqlash   yuzasidan   topshiriq   berish   orqali
tasviriy bayonlar ustida ishlashga o‘rgatiladi.   Tasviriy elementlar       bilan   bayon
yozish     3-sinfda     boshlanadi,   masalan,   ”Do‘l”   matnida   havoning     o‘zgarishi
natijasida   daraxtlarning   shamoldan   go‘yo     ingragandek     ovoz         chiqarishi,
momaqaldoroqning   gumburlashi,   do‘lning   ko‘rinishini     tasvirlaydi.     Tasviriy
elementlar     bilan     bayon   yozishda     o‘xshatish     va   sifatlashlardan   ko‘proq
foydalaniladi.     Bu   bayon   3-4-sinflarda   o‘tiladi.     Mazmuni   murakkab   3-4   hatto
undan   ortiq   satr     boshidan   iborat   matnlar   tanlanadi.     Voqealarga   bog‘liq   bo‘lgan
qahramonlar tasvirlari, tabiat tasvirlari aks etadi. 
3. Grammatik topshiriqli bayon
Bayonning   bu   turi   3-4-sinflarda o‘tkaziladi.   Bunday bayon yozdirishdan
ilgari  izohli  o‘qish  darslarida  o‘quvchilarning  o‘qilgan  hikoyalaridagi  shaxsni
o‘zgartirib     qayta   hikoyalash   yuzasidan   mashqlar   o‘tkazilgan   bo‘lishi   kerak.
O‘quvchilar shaxsni   o‘zgartirib hikoyalash haqidagi ko‘nikma hosil qilganlaridan
12 so‘ng, shunday turdagi  bayonni o‘tkazish maqsadga muvofidir.  Bayonning bu turi
o‘quvchidan hikoyadagi   gaplarni qayta   qurishni     talab     qiladi, chunki     hikoya
1-shaxs   tilidan   berilgan bo‘lsa, uni  2-shaxs nomidan, 3-shaxs nomidan berilgan
bo‘lsa,   1-shaxs   nomidan   bayon   qilish   va     bunda   ega   va   kesimlarni   shaxs-sonda
moslashtirish lozim. Bu bayon 3-4- sinflarda o‘rgatiladi.  Buni yozish uchun izohli
diktantlar   olingan   bo‘lishi,   o‘quvchilar   shaxsni   o‘zgartirib   hikoya   qilish
ko‘nikmasini hosil qilgan bo‘lishi kerak.  
4. Matn mazmunini qisqartirib bayon qilish
Bayonning   bu   turi   3-4-sinflarda   qo‘llanilib,   o‘quvchilardan   ko‘proq
mustaqillikni talab  qiladi. Bunda o‘quvchilar matn mazmunini  yo‘qotmay,undagi
har         bo‘limdan     asosiy     mazmunini     ajratib    olish     qobilyatiga     ega     bo‘lishlari
kerak.  Bunda    matnning  eng  muhim  masalalari  ikkinchi  darajali  matnlardan
ajratib olinadi  va    asarning  o‘ziga  xos  xususiyati  saqlangan  holda  asar  syujeti
qisqartirilib, umumlashtirilgan     holda     yoziladi. Shu     jihatdan     bunday     bayon
turi tafakkur   va  nutq  o‘stirishga  ko‘proq  ta’sir  qiladi, mustaqil, ijodiy  va  aktiv
fikr yuritishga  undaydi.  Bu bayon o‘z navbatida 3 turga bo‘linadi:
1)   O‘qilgan   matn   qismini   yoki   bir   voqeani   unga   chizilgan   rasm   asosida
hikoya qilish. 
  2) O‘qituvchining topshirig‘i yoki berigan savollar asosida alohida lavhani hikoya
qilish. 
3) Berilgan mavzu bo‘yicha matnning turli qismlaridan olingan parchalarni hikoya
qilish. 
5. Boshlab berish yo‘li bilan bayon qilish
13 Bayonning   bunday   turi   o‘quvchilar   diqqatini   ma’lum   bir   voqeaga   tez
qaratishga     va         ularning     ijodiy     qobilyatini     o‘stirishga     yordam     beradi.     Bu
bayonni o‘tkazishda    o‘qituvchi  biror   voqeaning   borishini   2-3    jumla   bilan
boshlab beradi, o‘quvchilar   esa   o‘qituvchi   boshlab   bergan   voqea   mazmunini
ijodiy tasavvurlar asosida avval  og‘zaki, so‘ngra yozma ravishda davom ettiradilar
va   uni   biror   voqea   haqidagi   hikoya     shakliga   qadar   rivojlantirib   boradilar.
Bayonning   bu   turi   2-sinfda     o‘quv     yilining     2-yarmidan   boshlab     foydalaniladi,
o‘quvchilar  bayonning  bu  turini  sevib  bajaradilar. 
O‘quvchilarni boshlab   berish yo‘li bilan bayon yozishga o‘rgatishda voqea
va   uning   qay   tarzda   davom   ettirishga   xos   rasm   tanlab,   boshlab   berilsa   ham
maqsadga   muvofiq   bo‘ladi.     Masalan:     Darsga     qo‘ng‘iroq     chalindi.   Sinf     suv
quygandek  jimjit. Birdan  Sobirning telefoni  jiringladi.  O‘quvchilar matnni ijodiy
davom ettirdilar. 
Bayon tahlili uchun o‘qituvchiga eslatma:
1. O‘quvchilarni bayon ishi haqida umumiy suhbat. 
2. Eng yaxshi bayon namunalarini ko‘rsatish. 
3. Imlo qoidalarga mosligini tekshirish. 
4. Matnga mos bo‘lmagan ortiqcha so‘zlarni o‘qib eshittirish. 
5. Qaysi asosiy fikr tushib qolganini o‘quvchiga aytish.  
Shu o‘rinda Nazorat bayonini ham qo‘shimcha qilishimiz mumkin.   
Bu bayonni o‘tkazish tartibi quyidagicha :
1. Matnni aniq , ifodali, ta’sirli qilib o‘qib berish va savollar yordamida qismlarga
bo‘lib yoki to‘liq holda so‘zlatish. 
14 2. Bayon rejasi ustida ishlash , matn mazmunini reja asosida qayta hikoya qilish . 
3.  Lug‘aviy - orfografik ishlar ; matnda uchraydigan qiyin so‘zlarning ma’nosi va
imlosini   tushuntirish,   tasvirli   iboralardan   foydalanish   yo‘llarini   o‘rgatish,   imlosi
o‘rganilmagan so‘zlarni xattaxtaga yozish . 
4. Matnni qayta o‘qib berish va 2-3 o‘quvchiga reja asosida qayta hikoya qildirish. 
5. Matnni yozma ifodalashga ruxsat etish. 
  Bayon yozishni o‘rgatishda o‘qituvchiga qo‘yiladigan talablar:
1.  O‘quvchilarga lug‘at daftari yurgizish. 
2.   Bayon   yozishdan   10   kun   oldindan   bayonda   uchraydigan   so‘zlarni   darslarda
qo‘llash 
3.  Matnni o‘quvchi yoshiga , sinf o‘quvchilarining holatiga moslab tanlash. 
4. Talffuzi va imlosi qiyin so‘zlarni darslarda tahlil qildirish . 
5.  Og‘zaki qayta hikoya qilishda o‘quvchi talaffuziga e’tibor berish 
6.  Matndagi har bir so‘z ma’nosini bildirish . 
7.   Matndagi   so‘zlarning   ma’nodoshlarini   ,   qarama-   qarshi   ma’nolisini   ,   hayotda
qo‘llaydigan turlarini o‘rgatish . 
8.   Bayonni   baholashda   xatolar   ustida   ishlash   uchun   10-15   daqiqa   ajratish   va
umumiy baho berish. 
9.   Eng   yaxshi   yozilgan   2-3   ta   bayonni   o‘qib   berib,   boshqa   ishlardagi   tipik
kamchiliklarni (rejadan chiqib ketish, so‘zlar o‘rnini almashtirish , gapni noto‘g‘ri
tuzish , so‘zni, bo‘g‘inni, harfni tushirib qoldirish) ko‘rsatish lozim. 
10.   Kimning   ishi   ko‘rilgan   bo‘lsa   o‘sha   o‘quvchilarga   so‘zlatish,   bo‘shroq
o‘quvchilarni yaxshi so‘zlar bilan rag‘batlantirish kerak.  
Bayon   o‘tkazishda   o‘quvchilar   matn   mazmunini   qanday   tushunganliklari,
o‘z fikr va tushunchalarini ijodiy va mustaqil ifodalaganlari, yozma nutq malakasi
va savodxonligi sinab ko‘riladi. 
15 Bayon   uchun   matn   tanlashda   esa   o‘qituvchi   quyidagilarga   amal   qilishi
lo‘zim:
1. Bayon turi o‘quvchilarning kuchiga qarab belgilanadi. 
2.  Matnlar mazmuni o‘quvchilar uchun mos bo‘lishi shart. 
3. Bayon ustida ishlash o‘quvchilarning bog‘lanishli nutqini o‘stirishga qaratilgan
mashg‘ulotlarning boshqa turlari bilan chambarchas bog‘langan bo‘lishi zarur. 
16 II   BOB.     2-SINFLARDA   BAYON   YOZISHNI   O‘RGATISHNING
METODIKASI
2. 1.   2-sinf darslarida bayon yozish darslarini tashkil etish.  
Ijodiy tafakkur sohibini, ya’ni o‘sayotgan, rivojlanayotgan va tarqqiyot sari
yuz   tutayotgan   mamlakatimiz   uchun   zarur   bo‘lgan   ijodiy   va   mustaqil   fikrlay
oladigan   shaxsni   tarbiyalab   voyaga   yetkazish   biz   muallimlar   oldida   turga   eng
muhim   va   dolzarb   vazifa   hisoblanadi.     Abu   Nasr   Farobiyning   “Ta’lim   tarbiya
berish   usullari”   asarida   “Bilim,   ma’rifat   yaxshi   axloq   bilan   bilimdon,   ma’rifatli,
yetuk,   mukammal   inson   yetishadi.     Buning   uchun   ta’lim   jarayonini
o‘qituvchitomonidan   to‘g‘ri   tashkil   etilishi,   boshqarilishi   va   ma’lum   maqsadlarga
yo‘naltirilishi  lozim”,-  degan fikri boshlang‘ich sinflarga ona tili  o‘rgatishda ham
asosiy   bosh   mezon   vazifasini   o‘taydi.   Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida
o‘quvchilarni   bayon   yozishga   o‘rgatish   o‘qituvchidan   yuqori   pedagogik   mahorat
talab   etadigan   muhim   va   asosiy   ish   turlaridan   biridir.     Bayon   bolalarda   adabiy
nutqning   to‘g‘ri   shakllanishiga   yordan   beradi,   nutq   madaniyatini   yaxshilaydi,
badiiy   estetik   jihatlarini   tarbiyalaydi,   tilga   sezgirlikni   oshiradi.     Bayon   o‘qib
berilgan   namunaviy   matn   mazmunini   ma’lum   tayyorgarlikdan   so‘ng   qayta
hikoyalashdir.     Har   qanday   qayta   hikoya   qilingan   matn   yuzasidan   bayon   yozish
mumkin,   ammo   bayon   yozish   qayta   hikoya   qilishga   nisbatan   murakkabroq
faoliyatdir.     Bundan   tashqari   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yozish   sur’ati
sekin   shunga   ko‘ra   bayon   uchun   kichik   hajmdagi,   kompozitsiyasi   sodda,   til
tomonidan   ham   mos   matn   tanlanadi.     Bolalarda   o‘z   fikrini   mustaqil   yozishga,
17 o‘qilgan   matnni   qayta   hikoya   qilishga   o‘rgatishni   iloji   boricha   erta   boshlash
ma’qul. Buning uchun o‘quvchilar og‘zaki hikoya qilayotganda qo‘llangan alohida
so‘zni yozishdan gapni yozishga, so‘ng matnning qismlarini yozishga va ikkinchi
sinfdan boshlab maxsus tanlangan matn asosida bayon yozishga o‘rgatiladi.  Bayon
uchun   tanlangan   matnni   o‘quvchilar   bir   ikki   marta   o‘qiydilar;   bolalarning   matn
mazmunini   to‘g‘ri   tushunganliklarini   aniqlash,   o‘qilgan   matnni   uning   g‘oyaviy
mazmunini   qismlari   orasidagi   bog‘lanishni   to‘liq   bilib   olishga   qaratilgan   suhbat
o‘tkaziladi,   matn   rejasi   tuziladi   lug‘at   ishi   o‘tkaziladi,   muhimroq   sintaktik
tuzilmalarga   va   tilning   tasviriy   vositalariga   diqqat   jalb   qilinadi.     Ayrim   gaplar,
hatto   matn   qismlari   tuzdiriladi,   o‘quvchilar   bayon   matnini   mustaqil   yozadilar,
o‘qituvchi   esa   ular   ishini   kuzatadi,   O‘qituvchi   sinfdagi   boshqa   o‘quvchilarga
halaqit   bermay   ayrim   bolalarga   individual   yordam   beradi:   bolalar   yozgan
bayonlarini   o‘zlari   tekshiradilar.   O‘quvchilar   yozgan   bayon   muhokama
qilinayotganda,   ular   yozgan   matnni   bayon   matniga   qiyoslash   maqsadga   muofiq
bo‘lib,   bu   ish   mazmunda   va   bolalar   bayoni   tilida   yo‘l   qo‘yilga   xato   va
kamchiliklarni aniqlashga yordam beradi. 
Bayon   o‘tkazishda   o‘quvchilar   matn   mazmunini   qanday   tushunganliklari,
o‘z fikr va tushunchalarini ijodiy va mustaqil ifodalaganlari, yozma nutq malakasi
va   savodxonligi   sinab   ko‘riladi.     Bayon   uchun   matn   tanlashda   esa   o‘qituvchi
quyidagilarga amal qilishi lozim: 
1.  Bayon turi o‘quvchilarning kuchiga qarab belgilanadi.  
2.  Matnlar mazmuni o‘quvchilar uchun mos bo‘lishi shart.  
3.   Bayon   ustida   ishlash   o‘quvchilarning   bog‘lanishli   nutqini   o‘stirishga
qaratilgan mashg‘ulotlarning boshqa turlari bilan chambarchas bog‘langan bo‘lishi
zarur.    
18 Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   dasturiga   ko‘ra   3-sinfda   40-60   so‘zdan   iborat
matnning mazmunini jamoa bo‘lib tuzilgan 3-5 ta reja asosida bayon yozish ko‘zda
tutiladi. 
O‘quv   yilining   1-   yarmidan   yoziladigan   bayonlar   rejasi   asosan   o‘qituvchi
yordamida tuziladi, 2- yarim yildan mustaqil reja tuzish talab etiladi.   Bunda dars
quyidagi tartibda tashkil etiladi: 
1. O‘qituvchi bayon matnini o‘qib beradi, mazmun yuzasidan savol-javob 
o‘tkazadi.  
2.     O‘quvchilar   reja   tuzishga   kirishadilar,   qiynalsalar,   hikoya   2   marta   o‘qib
beriladi.  
3.     O‘quvchilarning   tuzgan   rejasini   taqqoslash:   1-o‘quvchi   o‘qiydi,   qolganlar   o‘z
rejalarini   taqqoslaydilar.     O‘quvchilar   tuzgan   rejalari   asosida   bayon   yozadilar.
Reja   har   qanday   o‘gzaki   yoki   yozma   hikoya   qilishning   zaruriy   pog‘onasi,   uning
“loyihasidir”.     Reja   tuzishga   o‘rgatishda   oldin   nima   haqida   to‘xtalish,   keyin   uni
qanday davom  ettirish, undan so‘ng nima haqida aytish, nihoyat  hikoyani  qanday
tugatish kerakligini o‘quvchilarga tushuntirish foydali usul hisoblanadi. Reja avval
so‘roq   gap   tarzida,   keyin   darak   gap,   oxiri   nominativ   gap   tarzida   tuziladi.   Bolalar
avval o‘qigan hikoyalariga reja tuzadilar va uni reja asosida qayta hikoya qiladilar,
keyin   bayon   rejasini   tuzib   shu   asosda   bayon   yozadilar.   O‘quvchilar   yozgan
bayondagi   so‘zlar   soni   dasturda   talab   qilinganidan   oshmasligi   kerak.     Dastlab
bayonlarga   tayyorgarlik   ko‘rishda   o‘quvchilarni   matnni   qismlarga   bo‘lib
gapirtirishga   ko‘proq   e’tibor   berish   kerak   va   reja   savollariga   sodda   gaplar   bilan
to‘g‘ri   javob   olishga   erishish   kerak.   Shu   bilan   birga   bayonlarga   puxta   imloviy
tayyorgarlik   ko‘riladi.   Bayon   darsigacha   va   shu   darsda   o‘tkazilgan   imloviy
tayyorgarlik o‘quvchilarni bayon yozishlariga zamin hozirlaydi. O‘quvchilar butun
19 fikrlarini   ishning   mazmuniga   qaratadilar,   har   bir   so‘z   va   gapni   xotirjam   o‘ylab
yozadilar.     Masalan,   3-sinf   darsligida   berilagan   “Aqlli   bog‘bon”   ertagi   asosida
bayon   yozishni   ko‘rib   chiqamiz.     “Aqlli   bog‘bon”   ertagi   o‘qituvchi   tomonidan
o‘quvchilarga   ifodali   o‘qib   beriladi.     Ertak   matni   yuzasidan   suhbat   o‘tkaziladi.
suhbatdan   o‘quvchilar   oltin   yerda   emas,   balki   mehnatda   ekanligini   tushunib
yetadilar.  O‘quvchilar berilgan reja asosida ertakni qayta hikoya qiladilar.  Lug‘at
ustida ishlash: 
1. Ertak matnidan o‘quvchilar uchun notanish bo‘lgan so‘zlar aniqlanadi. Olamdan
ko‘z yumdi iborasining ma’nodoshlarini topish topshirig‘i beriladi.   Imlo: matnda
uchraydigan   (bog‘bonnig,   o‘g‘illarini,   chunonam,   topilmapdi,   mehnatda)   so‘zlar
imlosi ustida ishlanadi.  
2.     O‘quvchilarga   berilgan   rejadan   foydalanib,   ertakni   qismlarga   bo‘lish   va   har
qaysi   qismni   yangi   qatordan   boshlab   yozish   topshirig‘   beriladi.     Uchinchi   sinf
o‘quvchilarining   bayonlarini   tekshirganda   ,o‘qituvchi   barcha   imlo   xatolarini
tuzatishi   shart   emas   ,   balki   diktant   va   boshqa   tekshiruv   ishlardagi   xatolarni
ko‘rsatishda   qo‘llangan   usullardan   foydalanishi   ham   mumkin.   Bayonlar
muhokamasiga   maxsus   darslar   ajratilmay,   navbatdagi   ona   tili   darsida   bayon
matninig   mazmunini   yoritishda   va   gaplarni   tuzishda   yo‘l   qo‘yilgan   xatolarni
tuzatish ishiga 12-15 daqiqa vaqt ajratish kifoya qiladi. O‘quvchilarning xatolariga
barham berish ishini shunday rejalashtirish kerakki, bu ona tili darsida navbatdagi
grammatik   –   imloviy   mashqlar   bilan   qo‘shilib   ketsin.     Xulosa   qilib   aytish
mumkinki,   ona   tili   darslarida   o‘quvchilarni   bayon   yozishga   to‘g‘ri   yo‘naltirish
o‘quvchining   ijodiy   tafakkurini   o‘stirish   bilan   bir   qatorda   ularni   so‘z   boyligini
oshirishga  va   o‘z  fikr  tushunchalarini   izchil   va  erkin  bayon  eta  olishga  o‘rgatishi
bilan o‘ta munimdir. 
20 Matnli   mashqlar,   metodik   traditsiyaga   ko ra,   tasvirlash,   hikoya   qilish   vaʻ
muhokamaga   bo linadi.     Boshlang ich   sinflarda   bular,   asosan,   tasvir   yoki	
ʻ ʻ
muhokama   elementlari   bo lgan   hikoya   tarzida   uchraydi.     Har   uchala   janr   uchun	
ʻ
foydalanilgan   material   xarakterida   ham,   qurilishida   ham,   til   vositalarini   tanlash
ham o z xususiyatlari mavjud.  Insho yoki bayonga tayyorlanayotganda o qituvchi	
ʻ ʻ
(yoki o quvchi) matnning janr xususiyatlarini hisobga oladi.  Hikoya boshlang ich
ʻ ʻ
sinf o quvchilari uchun mos janr hisoblanadi.  Tasvirda syujet, qatnashuvi shaxslar
ʻ
bo lmaydi;   unda   tabiat,   ayrim   predmet   va   hodisalar   tasvirlanadi.     Muhokama	
ʻ
bog lanishli   matnning   anchagina   qiyin   shakli   hisoblanadi,   shuning   uchun
ʻ
boshlang ich sinflar dasturida muhokama tarzida insho yozdirish tavsiya etilmaydi;	
ʻ
o quvchilar   inshoda   muhokama   elementlaridangina   foydalanadilar.     Masalan,	
ʻ
“Qushlar   uyasini   nima   uchun   buzish   mumkin   emas”   mavzularida   og zaki   hikoya	
ʻ
tuzdirilsa yoki insho yozdirilsa, muhokama elementi, albatta, bo ladi.   O qituvchi	
ʻ ʻ
bog lanishli   nutqni   rejalashtirganda,   turli   janrda   mashq   qilinishi   ko zda   tutadi   va	
ʻ ʻ
o quvchilarga hikoya, tasvir va muhokama elementlarini o rgata boradi. 	
ʻ ʻ
Bayon  o qib  berilgan  namunaviy  matn mazmunini   ma’lum   tayyorgarlikdan	
ʻ
so ng   yozma   qayta   hikoyalashdir.     O qish   savodxonligi   darslarida   matn   ustida	
ʻ ʻ
ishlash, o qilgan matn yuzasidan savollarga javob berish, reja tuzish va reja asosida	
ʻ
og zaki   qayta   hikoyalash   bolalarni   bayon   yozishga   tayyorlaydi.   Qayta	
ʻ
hikoyalashning turi xilma-xildir. Har qanday qayta hikoya qilingan matn yuzasidan
bayon   yozish   mumkin,   ammo   bayon   yozish   og zaki   qayta   hikoyalashga   nisbatan	
ʻ
qiyin, murakkab faoliyatdir.    Bundan  tashqari, boshlang ich  sinf   o quvchilarining	
ʻ ʻ
yozish   sur’ati   sekin,   shunga   ko ra   bayon   uchun   kichik   hajmdagi   kompozistiyasi	
ʻ
namunaviy matnni qayta hikoyalash va bayon yozishga qo yiladigan talablar bayon	
ʻ
sodda,   til   tomondan   ham   mos   matn   tanlanadi.     Bayon   matni   asta-sekin
murakkablashtira   boriladi:   avval   hikoya   tarzidagi   bir   epizodni   ifodalovchi   matn
21 tanlansa,   unga   epizodlar,   tasvir   elementlari   kiritila   boradi,   qatnashuvchilar   soni
orttiriladi,   muhokama   elementlari   ham   qo shiladi;   keyinroq   shaxsini   o zgartiribʻ ʻ
bayon yozishga o tiladi.  Shunday qilib, bayon asta-sekin ijodiy tus ola boradi.  	
ʻ
Mashq   sifatida   bayonning   ahamiyati   katta:   bayon   bolalarda   adabiy   nutqni
to g ri   shakllantirishga   yordam   beradi,   nutq   madaniyatini   yaxshilaydi,   badiiy	
ʻ ʻ
uslubni   singdiradi,   tilga   sezgirlikni   oshiradi.   Qayta   hikoyalash   va   bayonda
bolaning   tabiiy   nutqi   eshitilishi,   ya’ni   berilgan   namunani   ko r-ko rona	
ʻ ʻ
yodlamasligi,   namuna   leksikasidan,   sintaktik   qurilishidan   foydalana   olishi   zarur.
Til vositalari matnni o qish, suhbat, matn tahlili davomida o zlashtiriladi; matndagi	
ʻ ʻ
so zlar bolalarning “o ziniki” bo lib qoladi, qayta hikoyalashda namunadagi u yoki	
ʻ ʻ ʻ
bu   gapni   bola   esga   tushirishga   harakat   qiladi,   o zlashtirgan   mazmunni   to liqroq,	
ʻ ʻ
aniqroq berish uchun gaplar tuzadi.  Bu bilan o quvchining mustaqillik darajasi va	
ʻ
bilish   faolligi   o sadi,   ijodiy   elementlar   qo shila   boradi.     Qayta   hikoyalashda	
ʻ ʻ
namunadagi  izchillik, bog liqlik saqlanishi,  asosiy  faktlar berilishi, ayniqsa, ilmiy	
ʻ
matnni   qayta   hikoyalashda   barcha   muhim   o rinlar   to liq   bayon   qilinishi   zarur.	
ʻ ʻ
Vaqti-vaqti bilan ilgari eshitilgan, o qituvchi o qib bergan yoki radio, televizordan	
ʻ ʻ
yozib olingan matnni qayta hikoyalatish, o quvchi bir marta ovo‘z bilan yoki ichda	
ʻ
o qigandan so ng qayta hikoyalatishdan foydalanishni tajribada qo llab turish ham	
ʻ ʻ ʻ
mumkin.  
Ko pincha   qayta   hikoyalashga   maxsus   tayyorgarlik   ko riladi,   bunda	
ʻ ʻ
quyidagilarga rioya qilinadi:
1.     Qayta   hikoyalash   va   uning   turi   haqida   o quvchilar   ogohlantiriladi:   to liq,	
ʻ ʻ
detallari   bilan,   tilning   tasviriy   vositalaridan   foydalanib   matnga   yaqin   qayta
hikoyalash;   tanlab   (masalan,   bir   qatnashuvchi   shaxsga   tegishli   o rinlarinigina)	
ʻ
qayta hikoyalash, qisqartib qayta hikoyalash.  
22 2.     Suhbat,   matn   mazmunini   tahlil   qilish,   matn   tili   ustidagi   xilmaxil   ishlar,   qayta
hikoyalashda zarur bo lgan so z, nutq oborotlari va gaplarni ajratish – aniqlash.  ʻ ʻ
3.  Qayta hikoyalashda ifodalilikni berish uchun ifodali o qishni puxtalash.  67 	
ʻ
4.   Hikoyani mantiqiy va kompozitsion qismlarga bo lish, har bir qismga sarlavha	
ʻ
topish, matnni qayta hikoyalashga mo ljallangan rejani tuzish.  	
ʻ
5.  Matn qismlarini qayta hikoyalash, uning kamchiliklarini tahlil qilish.  
6.     O´quvchilarning   hayotiga   bog lash   (o rni   bilan),   ya’ni   o qilgan   matn
ʻ ʻ ʻ
mazmuniga   bog liq   holda   o quvchilarning   shaxsiy   tajribasida   uchraydigan   va	
ʻ ʻ
uchragan tanish holatga e’tibor berish. 
Boshqacha   qilib   aytganda,   har   bir   darsda   ma’lum   ta’lim   maqsadida   qayta
hikoyalashga   muntazam   o rgatib   borish   zarur.   Tekshiruv   bayoni   asosan	
ʻ
o quvchilarni   bilimini   aniqlash   maqsadida   o tkaziladi.   O quvchi   bilimidagi   sayoz	
ʻ ʻ ʻ
o rinlarni   belgilab   olish,   xato   kamchiliklarni   bartaraf   etish   choralarini
ʻ
rejalashtirish.  Tekshiruv bayoni bir o quv yilida 2-3 marta o tkaziladi.  Uning turi	
ʻ ʻ
to liq   ta’limiy   bayonniki   kabi   o tkazilish   tartibi   ham   bayon   turidan   kelib   chiqib,	
ʻ ʻ
ta’limiy   bayon   kabi   uyushtiriladi.     Farqi   shundaki,   yozish   jarayonida   o qituvchi	
ʻ
o quvchilarga   yordam   ko rsatmaydi,   bu   bayon   turi   3-4-sinflarda   chorak   oxirida	
ʻ ʻ
yoki   biror   katta   bo lim   o tib   bo lingach   o tkaziladi.     Masalan:   ona   tilidan   so z	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
turkumlaridan   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l   o tib   bo lingach,   ularga   doir   bilimlarni	
ʻ ʻ
aniqlash maqsadida o tkaziladi.  O qituvchi qaysi sinfda ishlashidan qat’iy nazar, u	
ʻ ʻ
bog lanishli   nutqdagi   tadrijiylikni   aniq   tasavvur   etishi,   uch   sinfga   oid   barcha	
ʻ
metodik   maqolalar   bilan   tanishib   chiqishi   lozim.     O qituvchiga   avvalo   turli   xil	
ʻ
bayonlar   to plamidagi   matnlardan   tanlab   olish,   so ngra   choraklik   taqvim   reja	
ʻ ʻ
tuzish maslahat beriladi. 
23   Matn tanlashda o qituvchi quyidagi talablarga amal qiladi:ʻ
  1.  Bayon turi o quvchilarning bilim saviyasiga 	
ʻ
qarab belgilanadi.  
2.  Matnlar mazmuni o quvchilar uchun mos bo lishi shart. 	
ʻ ʻ
3.  Bayon ustida ishlash o quvchilarning bog lanishli nutqini o stirishga qaratilgan	
ʻ ʻ ʻ
mashg ulotlarning boshqa turlari - insho, qayta hikoyalash, ijodiy topshiriqlar bilan	
ʻ
chambarchas   bo glangan   bo lishi   zarur.     Shunda   bayon   yozishga   qaratilgan	
ʻ ʻ
mashg ulotning samaradorligi yanada oshadi	
ʻ
Qayta   hikoya   qilish   -   hikoya   qilishning   birinchi   turi   hisoblanadi.     Qayta
hikoya qilish tinglangan badiiy asarlarni ma’noli og zaki nutqda takroriy aytishdir.	
ʻ
Qayta   hikoya   qilish   o quvchilar   badiiy   nutqining   rivojlanishiga,   emotsional   va	
ʻ
obrazli so zlarni tanlashga o rgatadi, jonli so zni egallashga yordam beradi, asarni	
ʻ ʻ ʻ
tinglay   bilish,   uning   mazmunini   tushunish   ko nikmasini   o stiradi,   ularni   bayon	
ʻ ʻ
qilishdagi   izchillikni,   muallifning   ifoda   usulini   eslab   qolishga,   asarni   tushunib,
jamoa   oldida   og zaki   aytib   bera   olish   malakasini   shakllantiradi.   Qayta   hikoya	
ʻ
qilishga   o rgatish   samarali   bo lishi   uchun,   eng   avvalo,   qayta   hikoya   qilish   ushun	
ʻ ʻ
matnlarni to g ri tanlash lozim.	
ʻ ʻ
Har   bir   asar   o quvchilarda   jamiyatimiz   uchun   zarur   bo lgan   sifatlarni	
ʻ ʻ
tarbiyalashi   va   rivojlantirishi   kerak.     Qayta   hikoya   qilish   uchun   asar   tanlanganda
quyidagi talablarga amal qilish kerak: yuqori badiiy qimmatga, g oyaviy-mantiqiy	
ʻ
yo nalishga   ega  bo lishi,   jo shqinligi,   fikrning  yangiligi   va  bayonning   obrazliligi,	
ʻ ʻ ʻ
voqealarning   ketma-ketligi,   mazmunining   qiziqarliligi,   shu   bilan   bir   qatorda,
badiiy asarning hajmi va uning o quvchi yoshiga mos kelishini ham hisobga olish	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   talablarga   xalq   ertaklari,   hajmi   uncha   katta
24 bo lmagan   hikoyalar   misol   bo la   olishi   mumkin.     Shuningdek,   dasturdaʻ ʻ
o quvchilarning qayta hikoyalariga bir qancha talablar qo yilgan:
ʻ ʻ
l) ma’nosiga tushungan holda, ya’ni matnni to liq tushunib hikoya qilish;	
ʻ
2)   asarni   to liq   bayon   etish,   ya’ni   asardagi   muhim   joylarini   tashlab	
ʻ
ketmasdan bayon etish;
3) izchillik (ketma-ketlik) bilan hikoya qilish;
4) muallif matnidagi lug atlardan va iboralardan foydalanish, ayrim so zlarni	
ʻ ʻ
ularning sinonimlari bilan almashtirish;
5) to g ri ohangdan foydalanish, uzoq pauzalarning bo lmasligi;	
ʻ ʻ ʻ
6)   og zaki   nutq   madaniyatiga   e’tibor   berish:   qayta   hikoya   qilayotganda
ʻ
gavdani   to g ri   tutish,   tinch   turish,   tinglovchilarga   murojaat   qilish,   nutqning
ʻ ʻ
intonatsion ma’nodorligidan (ifodaliligidan) foydalanish, yetarlicha baland ovozda
tovushlarni aniq talaffuz etish. 
Ushbu   talablarning   barshasi   bir-biri   bilan   uzviy   ravishda   bog liq   bo lib,	
ʻ ʻ
bulardan birortasini  ham e’tibordan chetda qoldirish mumkin emas. Qayta hikoya
qilish  va  bayonning  bu  turi   boshqa  turlariga   nisbatan  boshlang ich   sinflarda  ko p	
ʻ ʻ
o tkaziladi,   chunki   bu   o qilgan   matnni   butun   detallari   va   bog lanishlari   bilan	
ʻ ʻ ʻ
bolalar yodida mustahkamlash, namunaviy matnning mantiqi va tilini o zlashtirish	
ʻ
vositasi   bo lib   ham   xizmat   qiladi.     Bolalar   tez   yodlab   oladigan   kichik   matnni,	
ʻ
she’riy   misralarni   buzmaslik   uchun   she’rni,   ayniqsa,     butun   bir   poetik   obrazni
tasvirlovchi lirik she’rni hikoya qilish tavsiya etilmaydi. 
To liq   hikoya   qilish   uchun   dastlab   aniq   sujetli,   hikoya   uslubida   yozilgan
ʻ
matn   tanlanadi,   keyin   bolalar   hikoyaga   tasviriy   (tabiat   tasviri,   kishilar   va   boshqa
25 predmetlarning   tashqi   ko rinishi   tasviri)   va   muhokama   elementlarini   kiritishniʻ
o rganadilar.   Hikoya   qilishga   o rgatish   vaqtida   o quvchilarni   “Bu   fikr   yozuvchi	
ʻ ʻ ʻ
matnida   qanday   ifodalangan?”   savoliga   javob   berishga   o rgatish   maqsadga	
ʻ
muvofiqdir.   Bola   hikoya   qilishga   qiziqsa,   agar   hikoyani   o qituvchigina   emas,
ʻ
sinfdagi   barcha   bolalar   eshitsa,   bunday   hikoyalash   jonli   va   qiziqarli   bo ladi.	
ʻ
Hikoya   qilishga   o quvchilarning   qo shimchasi,   ma’lum   qismini   qayta   hikoya	
ʻ ʻ
qildirish,   hikoyachini   rag batlantirish   sinfda   ijodiy   muhitni   vujudga   keltiradi.	
ʻ
Matnga   yaqin   hikoya   qilishda   savollar   matn   mazmunigagina   qaratilmasligi,
o quvchilar   mustaqillik   darajasini   pasaytiradigan   matn   mazmuni   yuzasidan	
ʻ
beriladigan  savollarni   asta-sekin  kamaytira  borish,  bolalarni  kengroq, umumiyroq
savollarga javob berishga o rgata borish zarur. 	
ʻ
To liq   hikoya   qilishda   hikoyani   qanday   boshlashni   bilmaslik:   boshlanishi	
ʻ
berilgan   matn   mazmunini   davom   ettira   olmaslik,   to liq   bayon   qila   olmaslik   yoki	
ʻ
noto g ri   bayon   qilish;   bayon   tilining   kambag alligi   kabi   kamchiliklar   uchraydi.	
ʻ ʻ ʻ
Hikoya   qilishdagi   ikkinchi   kamchilikni   yo qotish,   uning   oldini   olish   uchun   matn	
ʻ
butunicha   puxta   tahlil   qilinadi,   ko pincha   asosiy   mazmunni   ifodalaydigan   qismi	
ʻ
alohida tahlil qilinadi.   Bunday kamchilikni yo qotishga matnni qismlarga bo lish,	
ʻ ʻ
har   bir   qismga   sarlavha   topib,   matn   rejasini   tuzish   va   reja   asosida   hikoya   qilish
ham   yordam   beradi.     Bunda   tanlab   hikoya   qilish   (hikoya   qilishning   o zaro   uzviy	
ʻ
bog langan boshqa turlari ham) yordamchi vazifani bajaradi.  Tilda kambag allikka	
ʻ ʻ
yo l  qo ymaslik  uchun  lug at,  tasviriy  vositalar  va  gap   ustida  izchil  ishlab   borish
ʻ ʻ ʻ
talab etiladi.   To liq yoki  matnga yaqin bayon yozish  savod o rgatish davridanoq	
ʻ ʻ
boshlanadi va barcha sinflarda o tkaziladi. 	
ʻ
Bolalarni   o z   fikrini   mustaqil   yozishga   (o qilgan   matnni   hikoya   qilishga)	
ʻ ʻ
o rgatishni, iloji boricha, erta boshlash ma’qul.  Buning uchun o quvchilar og zaki	
ʻ ʻ ʻ
hikoya   qilayotganda   qo llagan   alohida   so zni   yozishdan   gapni   yozishga,   so ng	
ʻ ʻ ʻ
26 matn   qismlarini   yozishga   va   2-sinfdan   boshlab   maxsus   tanlangan   kichik   matn
asosida bayon yozishga o rgatiladi. Ish quyidagicha uyushtiriladi:ʻ
bayon   uchun   tanlangan   matnni   o quvchilar   bir-ikki   marta   o qiydilar	
ʻ ʻ
(o qituvchi o qib berishi ham mumkin);	
ʻ ʻ
bolalarning   matn   mazmunini   to g ri   tushunganliklarini   aniqlash,   o qilgan	
ʻ ʻ ʻ
matnni,   uning   g oyaviy   mazmunini,   qismlari   orasidagi   bog lanishni   to liq   bilib	
ʻ ʻ ʻ
olishga qaratilgan suhbat o tkaziladi;	
ʻ
matn rejasi tuziladi (reja suhbat vaqtida tuzilishi ham mumkin); 
lug at   ishi   o tkaziladi   (so zning   ma’nosi   va   yozilishi   tahlil   qilinadi),	
ʻ ʻ ʻ
muhimroq sintaktik tuzilmalarga va tilning tasviriy vositalariga diqqat jalb qilinadi.
ayrim gaplar, hatto matn qismlari tuzdiriladi; 
o quvchilar   bayon   matnini   mustaqil   yozadilar,   o qituvchi   esa   ular   ishini	
ʻ ʻ
kuzatadi, sinfdagi boshqa o quvchilarga xalaqit bermay ayrim bolalarga individual	
ʻ
yordam beradi;
bolalar   yozgan   bayonlarini   o zlari   tekshiradilar,   takomillashtiradilar   va	
ʻ
daftarni   tekshirish   uchun   o qituvchiga   topshiradilar.   O quvchilar   yozgan   bayon	
ʻ ʻ
muhokama qilinayotganda, ular yozgan matnni bayon matniga qiyoslash maqsadga
muvofiq  bo lib,  mazmunda  va  bolalar   bayoni   tilida  yo l  qo yilgan  kamchiliklarni	
ʻ ʻ ʻ
aniqlashga yordam beradi. 
Tanlab   hikoya   qilish   matndan   tor   mavzuga,   kichik   so roqqa   oid   qismini	
ʻ
tanlab qayta hikoyalashdir.   Masalan,  o qilgan matndan  faqat  personajning  tashqi	
ʻ
ko rinishi   tasvirlangan   qismnigina   qayta   hikoya   qilish,   faqat   ikki   personajning	
ʻ
27 uchrashish  manzarasini  qayta hikoyalash,  faqat  tabiat  tasvirini  hikoya qilish kabi.
Tanlab qayta hikoyalashning turlari: 
1.     O qilgan   matn   qismini   yoki   bir   voqeani   unga   chizilgan   rasm   asosida   hikoyaʻ
qilish. 
  2.  O qituvchi topshirig i yoki so rog  asosida alohida epizodni hikoya qilish.  
ʻ ʻ ʻ ʻ
3.   Tanlab hikoya qilishning murakkabroq turi berilgan mavzu bo yicha matnning	
ʻ
turli   qismlaridan   olingan   parchalarni   hikoya   qilish   hisoblanadi.     Tanlab   hikoya
qilish   uchun   o quvchi   matnni   boshidan   oxirigacha   qayta   o qib   chiqishga   yoki	
ʻ ʻ
yodga   tushirishga,   kerakli   materialni   yig ishga   to g ri   keladi.     Buning   uchun	
ʻ ʻ ʻ
o quvchilarga   matnni   ichda   o qish   topshiriladi   yoki   ovo‘z   bilan   tanlab   o qish	
ʻ ʻ ʻ
topshirig i   beriladi.     Bunday   tanlab   hikoya   qilish   ba’zan   yozma   bayon   sifatida	
ʻ
o tkaziladi. 	
ʻ
2.   2.     Boshlang‘ich   sinflarda   bayon   yozishga   o‘rgatish   orqali   kreativlikni
shakllantirish.  
Bu   usulda   o‘quvchilarni   o‘zlarining   o‘zlashtirgan   xususiyatlari,   tajribalari   va
hissiyotlari   asosida   yozishga   o‘rgatish   va   ularni   ijodiy   fikrlarini   ifodalashga
ergashtirish   mumkin.     O‘quvchilar   o‘zlarini   yozuvchilar   bilan   o‘xshash   deb
ko‘rsatish,   ularning   o‘z   fikrlarini   o‘zgartirish   va   ijodiy   javoblarini   chiqarishga
yo‘naltirish   kritik   muhokama,   tadbir   va   talabalarga   yo‘l   ko‘rsatishda   asosiy
ko‘rsatkich  bo‘ladi.    O‘quvchilarning  kreativ  ijodkorligini  oshirish  uchun  maqbul
muhokama   va   stimulyatsiyalashdan   foydalanish   ham   muhimdir.     O‘quvchi   o‘z
ishlari, bayon yozuvlar va loyihalar uchun maqbul baholash tizimi va o‘quvchi o‘z
28 fikrini ifodalagan paytlarda qiziqish yaratish, ularning o‘zlarini rag‘batlantirish va
ijodiylikni oshirish imkonini beradi.  
O‘quvchilarga   ko‘rsatmalarga   asoslangan   bayon   yozuvlarni   yaratish   uchun
qo‘llaniladigan metodika, ularni  ijodiy fikrlarini  ifodalash  va yaxshi  ta’minlashga
imkon   beradi.     Ushbu   usulda,   o‘quvchilar   biror   mavzuga   oid   rasmlar,   grafiklar,
diagrammalar, rejalar yoki tasvirlar  yaratishadi.   Kreativ uslublar va tushunchalar
o‘rgatish: O‘quvchilarga kreativ ijodkorlikni 
shakllantirish   uchun   foydalanish   mumkin   bo‘lgan   bir   nechta   uslublar   va
tushunchalar   mavjud.     Misol   uchun,   "braimstorming"   (jamoatchilik   yozuvchisi),
"mind   mapping"   (o‘ylash   chizmasi),   "free   writing"   (erishilgan   yozuvchi)   va
boshqalar.  Bu uslublar o‘quvchilarga o‘z fikrlarini chiqarish, ularni biror mavzuga
oid   qo‘llanmalarni   tahlil   qilish,   o‘zlashtirish   va   qo‘llanishlarini   rivojlantirishga
yordam beradi.  
Real   hayot   muhitidan   mazmunlarni   o‘rgatish:   Kreativ   ijodkorligini
shakllantirish   uchun   o‘quvchilarga   real   hayot   muhitidan   mazmunlarni   o‘rgatish
ham   muhimdir.     Bu   ularga   maqolalar,   yangiliklar,   darsliklar,   haftalik   dasturlar,
ommaviy   kutubxonalardan   olinadigan   materiallar   va   boshqalar   orqali   real
dunyodagi   muhim   tushunchalar   va   mazmunlar   bilan   tanishish   imkonini   beradi.
Ular   o‘z   fikrlarini   shakllantirishda   bu   mazmunlardan   foydalanishi,   ularni   tarjima
qilishi va ulardan tashqari qo‘shimcha materiallar yaratishi mumkin. 
Kooperativ   o‘quv   uslublar:   Kreativ   ijodkorligini   shakllantirish   uchun
o‘quvchilarni   kooperativ   uslublar   orqali   ham   o‘rgatish   muhimdir.     Guruh   ishlari,
jismoniy vositalar bilan faollik, maqolalar va darsliklar orqali qatnashish va ijodiy
loyihalar   yaratish   o‘quvchilarning   o‘zaro   hamkorlik   qilishini,   ularning   o‘z
29 fikrlarini  o‘zlashtirish va ularning o‘zlashtirilgan yozuvchilar sifatida his qilishini
rag‘batlantirishga yordam beradi.  
Qo‘llanmalar   va   ta’lim   materiallari:   Kreativ   ijodkorligini   shakllantirish
uchun   o‘quvchilarni   bayon   yozishda   qo‘llanadigan   ta’lim   materiallari   va
qo‘llanmalar   muhimdir.     Bu   ta’lim   materiallari   o‘quvchilarning   o‘zlashtirilgan
yozuvchilar   sifatida   rivojlanishini   ta’minlaydi.     Bu   materiallar   yozish   ustida
o‘tirish   uchun   tushunchalar,   misollar,   dasturlar,   savollar   va   maslahatlarni   o‘z
ichiga   olgan   kitoblar,   qo‘llanmalar,   darsliklar,   o‘quv   dasturlari,   video   darslar   va
boshqalar bo‘lishi mumkin.   Bu materiallar o‘quvchilarni har tomonlama qo‘llab-
quvvatlayadi,   ularga   erkinlik   bilan   fikrini   ifodalash,   yozishni   rivojlantirish   va
kreativ ijodiy javoblarini chiqarish imkonini beradi. 
Kreativ   ijodkorligini   shakllantirish   uchun   o‘quvchilarni   bayon   yozishga
o‘rgatishning   ahamniyati   va   samaradorligini   ta’minlash   uchun   har   bir   metodika
ustida   tajribalar   olib   borish,   o‘quvchilarning   barcha   turdagi   tajribalarini   hisobga
olish,  ularning  fikrlarini  rag‘batlantirish   va  ularga   muhimlik  berish  talab   qilinadi.
Shuningdek, o‘quvchilarga o‘z fikrlarini ifodalash, tahlil qilish, maslahat so‘ralish
va   yozuvchi   sifatida   o‘zlarini   his   qilish   uchun   muhim   bilim   va   ko‘nikmalar
ta’minlanishi ham muhimdir.  
Fikrlaringizni   singdirish   va   ijodiy   jarayonlarni   rag‘batlantirishning   asosiy
ko‘nikmalari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:
1.   O‘rganish:  Ijodkorlikni, kreativlikni oshirish uchun doimiy o‘rganish va
o‘z   bilim   va   tajribangizni   yanada   rivojlantirish   kerak.     Yangiliklarni   kuzatish,
maqolalar o‘qish, kitoblar o‘rganish, darsliklar va onlayn resurslardan foydalanish
yordamida o‘zingizni yanada boyitishingiz mumkin. 
30 2.     Tarixiy   bilimlar:   Tarixiy   bilimlar   o‘rganish   kreativ   ijodkorlikni
rivojlantirish   uchun   muhim   hisoblanadi.     Chet   el   adabiyotlarini,   san’at   asarlarini,
arxitekturani,   musiqa   va   boshqa   asarlar   va   ijodiy   qobiliyatlar   tarixini
o‘rganishingiz sizga yangi g‘oya va fikrlarni o‘rgatishga imkon beradi. 
3.     San’at   shakllari:   San’at   shakllarini   o‘rganish   va   san’at   asarlarini   tahlil   qilish
sizning kreativligingizni oshirishga yordam  beradi.   Ranglar, ko‘rinishlar, texnika
va   san’atning   boshqa   ko‘rsatkichlarini   o‘rganishingiz,   o‘z   ijodiy   fikrlaringizni
rivojlantirish   va   ijodkorlik   jarayonlaringizda   kreativlikni   kuchaytirishga   yordam
beradi.  
4.     Tarixiy   va   joriy   tadbirlar:   Tarixiy   va   joriy   tadbirlar,   festival   va
konferensiyalarda qatnashish, ijodiy jamoalar  bilan hamkorlik qilish, ijodkorlikni,
kreativlikni   oshirishga   o‘z   hissangizni   qo‘shishga   imkon   beradi.     Bu   tadbirlarda
o‘zingizning   fikrlaringizni   boshqalar   bilan   baham   ko‘rish,   yangi   muhit   va
ko‘rsatkichlar   bilan   tanishish   va   ijodiy   qobiliyatlaringizni   namoyish   etish
imkoniyatiga ega bo‘lasiz. 
5.     Texnologiya   va   kommunikatsiya:   Kreativ   ijodkorlikni   oshirish   uchun   yangi
texnologiyalardan   va   kommunikatsiya   vositalaridan   foydalanish   juda   muhimdir.
Yangi   yaratuvchanlik   texnologiyalarini   o‘rganish,   3D-chop   etish,   san’atni   virtual
platformalarda  ko‘rish  va   ijodkorlikni   taqdim   etish  uchun  internet,  mobil   ilovalar
va   boshqa   vositalardan   foydalanish   kreativligingizni   rag‘batlantirishga   imkon
beradi. 
6.     O‘z-o‘zini   baholash   va   yomonlashish(regress):   Ijodkorlikning   kreativligini
oshirish   uchun   o‘z-o‘zingizni   baholashingiz   va   o‘z   muvaffaqiyatingizni   oshirish
uchun   istiqbolingizni   belgilashingiz   kerak.     Yomonlashish   va   muammolar   bilan
31 duch kelganingizda, ularni muhokama qilishingiz va ularga ijodkorlik qilish uchun
yangi yondashuvlarni qo‘llashingiz mumkin. 
7.     O‘yinqaroqlik   va   qiziqish:   O‘yinqaroqlik   va   qiziqishni   kretivlikning   asosiy
qismi   sifatida   qabul   qiling.     Yangi   narsalar   bilan   tanishish,   tasviriy   o‘yinlar
o‘ynash,   san’at   shakllarini   ko‘rish,   xobbi   va   qiziqishlar   orqali   energiyangizni
oshirishingiz kreativ ijodkorlikni oshirishga yordam beradi. 
8.     Tashvishlardan   uzoqda   turing:   O‘z   fikrlaringizni   ijodkorlik   qilishda   chetga
olishdan   o‘zingizni   o‘zingiz   himoya   qiling.     Ijtimoiy,   siyosiy   yoki   boshqa
muammolar   tashvishlarga   olib   keladi,   o‘z   fikrlaringizni   ko‘paytirish   uchun   o‘z
energiyangizni   shu  muammolarni   hal   qilishga  yo‘naltirishingiz   kerak.    Ular  bilan
bog‘liq   bo‘lsa   ham,   kreativ   fikrlar   va   yechimlarga   hamrohlik   qiladigan
o‘zgarishlarni qidiring. 
9.     Tayyor   bo‘ling   va   ishlab   chiqing:   O‘zingizni   ijodkorlikni   qo‘llab-quvvatlash
uchun tayyorlashingiz muhimdir.   Fikrlaringizni tushunish, ularni amalga oshirish
va o‘zining o‘zgargan natijalari bilan ishlashning bir qator usullarini o‘rganishingiz
kerak.   Amaliyot va jarayonning qisqacha, markaziy bosqichlarida bajarish uchun
tayyor bo‘ling va o‘z fikrlaringizni ijodiy natijalar orqali taqdim eting. 
10. Risk(tavakkallik)ni  qabul qiling:  Kreativ ijodkorlik o‘zida risklarni o‘z ichiga
oladi. Yangi g‘oyalar va to‘g‘ri keladigan javoblar topishning o‘zida muammolarni
yechish uchun yangiliklarga va mustahkamlashishga tayyor bo‘lishingiz kerak. 
Risklarni   qabul   qilib,   tashqi   reaksiyalardan   o‘zingizni   himoya   qiling   va
o‘zingizni   o‘z   fikrlaringizga   yoki   hayajonlaringizga   qarshi   chiqing.   Kreativ
ijodkorligini   shakllantirish   uchun   o‘quvchilarni   bayon   yozishga   o‘rgatish
metodikalari  dastlabki  maqsad,   ularga   o‘z  fikrini  ifodalash   va  ijodiylikni  oshirish
imkonini   berishga   qaratilgan.   Bu   ulardagi   tahlil   va   tasniflash   qobiliyatini
32 rivojlantiradi,   ularni   qisqacha   va   boshqa   til   o‘qitish   usullaridan   farq   qiluvchi
shaklda   fikrini   ifodalashga   o‘rgatadi.     Ushbu   metodikalarni   amaliyotga   joriy
qilishda   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish,   ularga   kreativ   fikrlarini   ishlab
chiqarish   va   ulardagi   ijodiylikni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   zarurdir.   Kreativ
ijodkorlikni   shakllantirish   uchun   o‘quvchilarni   bayon   yozishga   o‘rgatish
metodikalari   keng   qo‘llaniladigan   va   murakkab   bo‘lishi   mumkin.     Bu   maqolada
faqat   bir   nechta   usulni   taqdim   etishim   mumkin,   ammo   ular   bilan   boshlang‘ich
jarayonni   bemalol   boshlash   mumkin   bo‘ladi.   O‘quvchilarga   mavzu   tanlash
imkonini   berish:   O‘quvchilarga   o‘zlarining   qiziqishiga   mos   mavzular   tanlash
imkonini   berish.     Bu   ularni   o‘zlashtirish   va   fikrini   ifodalashga   rag‘batlantiradi.
Shuningdek,   ularning   o‘z   hobbilari,   tajribalari   va   qiziqishlari   asosida   boshqa
mavzularni tanlashlariga imkon berish ham muhim. 
    
Xulosa
Yozma ish turi o‘quvchi bosqichma-bosqich o‘zlashtirgan imlo qoidalariga
mos ra vishda tanlanishi, o‘tilgan mavzular bo‘yicha o‘quvchi o‘zlashtirgan bilim,
ko‘nikma   va   malakalarni   mustahkamlashga   qaratilmog‘i,   o‘quvchilarning
o‘rgangan   bilimlarini   qay   darajada   amalda   qo‘llay   olishini   aniqlashga
yo‘naltirilmog‘i kerak.   Taqvim-mavzu ish rejasiga asosan yozma ish turlarini o‘z
vaqtida o‘tkazish  mumkin, ammo  uning natijasi  qanday  bo‘lishiga  ko‘ra  tadbirlar
33 ishlab   chiqilmog‘i   —   bosh   masala.     Aslida,   o‘quvchining   savodxonlik   darajasi
saboq   berayotgan   o‘qituvchiga   hali   nazorat   ishlari   boshlanmasdan   avval   aniq
bo‘ladi.     Chunki   ko‘pi   bilan   uch   dars   oralig‘ida   o‘quvchi   ay   lanma   daftarlarini
tekshirish sinch kov murabbiyga bu imkoniyatni beradi. 
Zero hissiyot, aqliy qobiliyat, mustaqil fikr, matnni tushunish, xotira, tahlil,
yozma   nutq   va   baholash   ko‘nikmalarni   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida
shakllantirishda   Insho   va   Bayon   o‘ziga   xos   vosita   hisoblanadi.     Bu   kontseptual
yondashuv tadqiqotimiz negizini tashkil qiladi. 
Har   bir   asar   o quvchilarda   jamiyatimiz   uchun   zarur   bo lgan   sifatlarniʻ ʻ
tarbiyalashi   va   rivojlantirishi   kerak.     Qayta   hikoya   qilish   uchun   asar   tanlanganda
quyidagi talablarga amal qilish kerak: yuqori badiiy qimmatga, g oyaviy-mantiqiy	
ʻ
yo nalishga   ega  bo lishi,   jo shqinligi,   fikrning  yangiligi   va  bayonning   obrazliligi,	
ʻ ʻ ʻ
voqealarning   ketma-ketligi,   mazmunining   qiziqarliligi,   shu   bilan   bir   qatorda,
badiiy asarning hajmi va uning o quvchi yoshiga mos kelishini ham hisobga olish	
ʻ
muhim   ahamiyatga   ega.   Bayon   o‘tkazishda   o‘quvchilar   matn   mazmunini   qanday
tushunganliklari,   o‘z   fikr   va   tushunchalarini   ijodiy   va   mustaqil   ifodalaganlari,
yozma   nutq   malakasi   va   savodxonligi   sinab   ko‘riladi.     Bayon   uchun   matn
tanlashda esa o‘qituvchi quyidagilarga amal qilishi lozim: 
1.  Bayon turi o‘quvchilarning kuchiga qarab belgilanadi.  
2.  Matnlar mazmuni o‘quvchilar uchun mos bo‘lishi shart.  
3. Bayon ustida ishlash o‘quvchilarning bog‘lanishli nutqini o‘stirishga qaratilgan
mashg‘ulotlarning boshqa turlari bilan chambarchas bog‘langan bo‘lishi zarur. 
34 Shunday qilib Insho va Bayon yozish mazmuni pedagogik hamda psixologik
ko‘nikmalarni shakllantirish vositasi ekanligi bilan ahamyatga ega.  Bu masala xar
tomonlama innovatsion tarzda tadqiq etib borish taqoza etiladi. 
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   ona   tili   darslarida   o‘quvchilarni   bayon
yozishga   to‘g‘ri   yo‘naltirish   o‘quvchining   ijodiy   tafakkurini   o‘stirish   bilan   bir
qatorda ularni so‘z boyligini oshirishga va o‘z fikr tushunchalarini izchil va erkin
bayon   eta   olishga   o‘rgatishi   bilan   o‘ta   munimdir.   O‘quvchilarni   bayon   yozishga
o‘rgatish o‘qituvchidan yuqori pedagogik mahorat talab etadigan muhim va asosiy
ish   turlaridan   biridir.     Bayon   bolalarda   adabiy   nutqning   to‘g‘ri   shakllanishiga
yordan beradi, nutq madaniyatini yaxshilaydi, badiiy estetik jihatlarini tarbiyalaydi,
tilga   sezgirlikni   oshiradi.     Bayon   o‘qib   berilgan   namunaviy   matn   mazmunini
ma’lum   tayyorgarlikdan   so‘ng   qayta   hikoyalashdir.   Har   qanday   qayta   hikoya
qilingan matn yuzasidan bayon yozish mumkin, ammo bayon yozish qayta hikoya
qilishga   nisbatan   murakkabroq   faoliyatdir.     Bundan   tashqari   boshlang‘ich     sinf
o‘quvchilarining yozish   sur’ati   sekin  shunga  ko‘ra  bayon uchun  kichik  hajmdagi,
kompozitsiyasi sodda, til tomonidan ham mos matn tanlanadi.  
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. O zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.  -T. : “O zbekiston”, 2017.  -46 bet. ʻ ʻ
2. O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-noyabrdagi “Ta’lim-tarbiya
ʻ
tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid   qo shimcha   chora-tadbirlar   to g risida”gi	
ʻ ʻ ʻ
PQ-4884-sonli Qarori. 
35 3.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi   “O zbekistonʻ ʻ
Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini
tasdiqlash   to g risida”gi   PF-5712-son   Farmoni.     4.   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
Prezidentining   2019-yil   6-sentabrdagi   “Professional   ta lim   tizimini   yanada	
ʼ
takomillashtirishga   doir   qo shimcha   chora-tadbirlar   to g risida”gi   PF-5812-son	
ʻ ʻ ʻ
Farmoni. 
5.   O zbekiston   Respublikasi   uzluksiz   ta’lim   milliy   o quv   dasturlari   “ona   tili”fani	
ʻ ʻ
bo yicha.  -T. : “Toshkent”, 2021.  – 252.  b. 	
ʻ
6.   Uzviylashtirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   va   o quv   dasturi.     -T.   :   “Yangiyo l	
ʻ ʻ
poligraf service”, 2017.  -1-160.  b. 
7.     “Maktabgacha,   umumiy   o rta,   o rta   maxsus,   professional   va   oliy   ta lim	
ʻ ʻ ʼ
tizimlarida o quv dasturlarining uzviyligini ta minlash konsepsiya”si.  –T. , 2021. 	
ʻ ʼ
8.   Adizov   B.   R.     Boshlang ich   ta’limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.	
ʻ
Ped.  fanl.  dokt.  ilm.  daraj.  olish uchun yozilgan diss.  – T. : 2003. 
9.   Adizova   N.   B,   Jumayev   R.   X.   ,   Qo ldoshev   R.   A.   ,   Ismatov   S.   R.     Ona   tili	
ʻ
o qitish metodikasi.  –Buxoro: “Durdona”, 2021.  -292 b. 	
ʻ
10.     Adizova   N.   B.   ,   Adizova   N.   B.     Ona   tili   o qitish   metodikasi.     –   Buxoro:	
ʻ
“Durdona”, 2021.  -112 b. 
11.   Azimova   I.     A.     va   boshq.   .     Ona   tili   va   o qish   savodxonligi//   2-   sinf	
ʻ
o qituvchilari   uchun   metodik   qo llanma.     –   Toshkent:   “Respublika   ta’lim	
ʻ ʻ
markazi”, 2021.  – 128 b. 
12.   Azimova   I.     A.     va   boshq.     Ona   tili   va   o qish   savodxonligi//   Metodik	
ʻ
qo llanma.  - Toshkent: “Respublika ta’lim markazi”, 2021.  - 128 b. 	
ʻ
36 13.   Azimova   I.     A.     va   boshq.     Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   1-   qism//   1-sinfʻ
uchun darslik.  – Toshkent: “Respublika ta’lim markazi”, 2021.  – 104 b. 
14.   Azimova   I.     A.     va   boshq.     Ona   tili   va   o qish   savodxonligi   2-   qism//   1-sinf
ʻ
uchun darslik.  – Toshkent: “Respublika ta’lim markazi”, 2021.  – 104 b. 
15.   Бабаева   Ш .   Б .    Методика   преподования   родного   языкаю   – Б . : “ Дурдона ”,
2021.  -548  с . 
16. Fuzailov S. , Xudoyberganova M. , Yo ldosheva Sh.  Ona tili (3- sinf darsligi).	
ʻ
– T. : “O qituvchi”, 2019.  -152 b. 	
ʻ
17.   Hamroyev   A.   R.     Ona   tili   ta’limida   o quvchilarning   ijodiy   faoliyatini	
ʻ
loyihalashtirish// Monografiya.  –B. : “Durdona”, 2022.  -174 bet. 
18.   Hamroyev   A.   R.   ,   Po lotova   Y.   A.     Ona   tili   o qitish   metodikasi.     –   B.   :	
ʻ ʻ
“Durdona”, 2021.  -312 bet.  
19. Hamroyev A.  Boshlang ich sinflarda ona tili o qitish metodikasi.  –Buxoro.  -
ʻ ʻ
216 b. 
20. Hamroyev M.  Ona tilidan ma’ruzalar majmuasi.  – T. , 2007. 
21.     Karimov   I.   A.     Barcha   reja   va   dasturlarimiz   vatanimiz   taraqqiyotini
yuksaltirish,   xalqimiz   farovonligini   oshirishga   xizmat   qiladi.     -Toshkent:
O zbekiston, 2011.  3-b.  	
ʻ
22.   Mahmudov N. , Rafiyev A. , Yo ldoshev I.   Nutq madaniyati va davlat tilida	
ʻ
ish yuritish.  -Toshkent: Cho lpon, 2012.   	
ʻ
23.   Saidov   M.     O zbek   maktablarining   5-sinflarida   ona   tili   ta limi   jarayonida	
ʻ ʼ
tafakkurni   rivojlantiruvchi   o quv   topshiriqlari   va   ulardan   foydalanish   metodikasi.	
ʻ
37 Pedagogika   fanlari   nomzodi   ilmiy   darajasini   olish   uchun   taqdim   etilgan
dissertatsiya avtoreferati.  -T. , 2000. -23-bet.  
24. http://www. enchantedlearning. com/graphicorganizers/cloud 
25. https://owl. english. purdue. edu/owl/resource/544/01
26.   www. ziyonet. uz
27.   www. pedagog. uz  
38

kurs ishi Bayon yozish

Купить
  • Похожие документы

  • Hisob so’zlar
  • “Nutq o’stirish nazaryasi va metodikasi” fanining boshqa fanlar
  • O’zbek tilida so’z ma’nolari. Ko’chimlar
  • Gap bo'laklari
  • Suyuqlik termometrlari haqida ma‘lumotlar Kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha