Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 663.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

82 Продаж

Bazis. Vektorning berilgan bazisga nisbatan koordinatalari kurs ishi

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat unversiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 24.05-guruh talabasi
Mirzahalilov Shohruhbek Mirzatohirjon o‘g‘lining
Analitik geometriya fanidan
“ Bazis. Vektorning berilgan bazisga nisbatan
koordinatalari ”  mavzusidagi
KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                          F.Topvoldiyev
FARG‘ONA– 2025
1 MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. VEKTOR VA ULAR USTIDA CHIZIQLI AMALLAR  
1. 1-§.  Chiziqli erkli va chiziqli bog‘lanishli vektorlar oilasi
1.2-§.  Vektorlar va ular ustida chiziqli amallar
II  BOB.  VEKTORLAR USTIDA CHIZIQLI AMALLAR                                     
2. 1 -§ . Ikki vektorning skalyar ko‘paytmasi
2.2-§.Vektor va aralash ko‘paytmalar
2.3-§. Vektor va aralash ko‘paytmani koordinatalar orqali  ifodalash     
  III BOB.  O ‘ LCHOV VA BAZIS
3. 1-§ .  Baz i s va vektorning k o ordinatalar i
3. 2.-§. Vektorlarning o‘qqa  proyeksiyasi
XULOSA
FOYDALANILGAN  ADABIYO TLAR                                      
                                                       
2                                                       KIRISH
  Barkamol avlod jamiyat taraqqiyotining asosi. Shu bois mamlakatimizda ham
jismonan,   ham   ma’nan   barkamol   avlodga   ta’lim-tarbiya   berish   davlat   siyosati
darajasiga ko‘tarilgan.
  Prezidentimiz   SH.   Mirziyoyev   19-sentyabr   kuni     BMT   Bosh
assambleyasining 72-sessiyasida so‘zlagan nutqida   : “ Jamiyatimizda siyosiy faollik
ortib   bormoqda,   barcha   sohalarda   chuqur   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Ulardan
ko‘zlangan   maqsad   –   “Inson   manfaatlari   hamma   narsadan   ustun”   degan   oddiy   va
aniq-ravshan tamoyilni amalga oshirish ustuvor ahamiyatga ega bo‘lgan demokratik
davlat va adolatli jamiyat barpo etishdan iborat.
  “2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor  yo‘nalishi  bo‘yicha  Harakatlar   strategiyasi”da  xalqimiz hayot  darajasini
yuksaltirishning   aniq   mexanizmlari   belgilab   berilganligi   to‘g‘risida   fikrlarini
bildirib,   ushbu   strategiyaning   nafaqat   xalqimiz,   balki   dunyo   jamoatchiligi
e’tiborini   o‘ziga   jalb   etgan   muhim   hujjatga   aylanganligini   alohida   ta’kidlab,
o‘tamiz. 
“Harakatlar   strategiyasida   ta’lim   sifatini   oshirish,   yoshlarga   oid   davlat
siyosatini   takomillashtirish   masalalari   alohida   o‘rin   egallaydi.   Harakatlar
strategiyasi   xonalari   faoliyatidan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad   -   O‘zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasida   yoshlarning  ijtimoiy   faolligini   oshirish,   ularni   2017-2021   yillarga
mo‘ljallangan Harakatlar strategiyasiga yanada kengroq jalb qilishdir. 
Yoshlarning   bilim   va   iqtidorini   chuqurlashtirish,   ularning   kelgusida
malakali   kadrlar   bo‘lib,   O‘zbekistonni   yanada   rivojlantirishdagi   ishtirokini
ta’minlash   maqsadida   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   yondashuvlar   joriy
etilmoqda,   shunga   javoban   tadqiqot   ishimizni   samarali   va   amaliyotga   joriy
etishda natijaviylikka etiborni qaratamiz. 
3                   Ta’lim   yosh   avlodni   mustaqil   hayotga   tayyorlashning   asosiy
komponentlaridan   biridir.   Mustaqillik   yillarida   jamiyatning   yosh   avlod   ta’lim-
tarbiyasiga   qo‘yayotgan   talablari,   ilm-fan   taraqqiyoti   natijasida   umumta’lim
maktablaridagi   ta’lim   mazmunida   keskin   o‘zgarishlar   sodir   bo‘ldi.Fan   taraqqiyoti
ta’limning   texnologik   bazasi,   jamiyat   a’zolarining   yashash   sharoitida   keskin
o‘zgarishlarga olib keldi. Jumladan, ilm-fan yangiliklari, zamonaviy texnologiyalar
jamiyatning  ma’naviy  qiyofasini   o‘zgartirib  yubordi.  Ilm-fan   yutuqlari   va  ularning
insonlar   hayotidagi   o‘rni   rivojlangan   mamlakatlar   maktab   ta’limi   mazmuni   va
strukturasiga   ta’sir   o‘tkazmay   qolmaydi.   Mamlakatimizda   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan   islohotlar   natijasida   o‘quv   soatlari   keskin   qisqartirildi,   o‘quv
materiallari   mazmuni   modernizatsiya   qilindi.Ma’lumki,   har   bir   davlat   va
jamiyatning taraqqiyoti, kelajak  istiqboli,  uning dunyo  hamjamiyatidagi  o‘rni,  fan-
texnika   yoki   ixtirolar   muvaffaqiyati   bilan   amalga   oshayotganligi   ehtimoldan   holi
emas. Zero, muhtaram birinchi prezidentimiz I.A.Karimov aytganlaridek, “Bugungi
kun   mustaqil   davlatimiz   taqdiri,   uning   ravnaqi,   hozirgi   davri   va   kelajagi,
jamiyatimiz   fanlarida   erishilayotgan   yutuqlar   orqali   amalga   oshayotganligi
shubhasizdir”.   XXI   asr   O‘zbekistonda   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan   va   texnika,
ijtimoiy-siyosiy   innovasiyalar   asri   sifatida   boshlandi   va   ana   shunday   sharoitda
barkamol   shaxs,   yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash   nafaqat   pedagogik,
balki ijtimoiy zaruratga aylandi. So‘nggi yillarda ta’lim tizimiga boshqa sohalardan
bir  qator yangi  tushunchalar  kirib keldi. Bugungi  kunda ta’limning iqtisodiyligi  va
takomillashganligi  o‘rgatuvchi va o‘rganuvchi  aloqalari, texnika va texnologiyalar,
ta’limni   interfaol   metodlar   asosida   tashkil   qilish,   hamda   ta’lim   samaradorligini
oshirishga   katta   e’tibor   berilmoqda.   Ta’lim   tizimida,   ta’lim   jarayonida   interfaol
metodlardan   foydalanish   –   ta’lim   samaradorligini   oshiradigan   innovatsion   usuldir.
Yoshlarni   yangicha   ishlashga   va   tafakkur   yuritishga   o‘rgatish   davr   talabi   ekanligi
yurtboshimiz   tomonidan   asoslab   berildi.   Ta’lim   texnologiyasi   insoniylik
tamoyillariga   tayanadi.   Falsafa,   pedagogika   va   psixologiyada   bu   yo‘nalishning
o‘ziga   xosligi   talabaning   individualligiga   alohida   e’tibor   berish   orqali   namoyon
bo‘ladi. 
4 Shunday ekan bo‘lajak pedagog mutaxassislarni  tarbiyalashda pedagogika fanining
mazmun-mohiyatini   tushuntirishda   hamda   pedagogika   fanining   so‘nggi
yutuqlaridan   foydalanib   fan   mavzularining   bayonida   interfaol   metodlar   asosida
darslarni tashkil etish muhim ahamiyat kasb etadi.   
            Kurs   ishining   maqsadi:   Matematikani   o‘qitish   samaradorligini   oshirishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   va   ularni   qo‘llash   usullarini   ishlab   chiqish,
dastur materiallariga mos Vektorlar ustida amallar  o‘rganishning samarali usullarini
aniqlash   yangi   pedagogok   texnologiyalardan   foydalanib   vektorlar   ustida
masalalarni yechishni amalga oshirish yo‘llarini izlashdan iborat. 
        Kurs ishining vazifalari: 
1.   Zamonaviy   texnologiyalar     asosida   matematika   darslarini   tashkil   etishning
mavjud holatini o‘rganish . 
2.   O‘quvchilarda   kombinatorikaga   oid   masalalarni   yechishda   bilim,   malaka   va
ko‘nikmalarini shakllantirish. 
3.  Vektorlarga  oid   matematika   darslarini   zamonaviy   texnologiyalar   asosida   tashkil
etishga xizmat qiluvchi maqbul shakl, metod va vositalarni belgilash. 
4.   Matematika   darslarini   ta’limning   zamonaziy   interfaol   metodlari   asosida   tashkil
etishda   maxsus   metodlarni   tajriba-sinovdan   o‘tkazish   va   uning   samaradorligini
aniqlash. 
   Kurs ishida qo‘yilgan asosiy masalalar: 
1.           O‘quvchilarning vektorlarga oid   masalalarni yechish usullarini tahlil qilish.
2.   Vektorlar   oid   masalalar   mazmunini   tahlil   qilish.
3.      Ilg‘or matematika fani  o‘qituvchilarining tajribalarini o‘rganish. 
4.             O‘quvchilarda   vektorga   oid     masalalar   ustida   ishlash   bo‘yicha   pedagogik
tajriba o‘tkazish, natijalarini metodik tavsiya sifatida bayon qilish.
5    Kurs ishining metodlari : 
            Tadqiqot   muammosiga   oid   pedagogik-psixologik   va   metodik   adabiyotlar
mazmunini   o‘rganish,   nazariy   jihatdan   tahlil   qilish,   o‘quvchilarga   vektorga   oid
masalalarni     yechishni   o‘rgatishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   holatini
o‘rganish, pedagogik kuzatuv, suhbat, pedagogik tajriba va h.k. 
        Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   3   ta   bob,     xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 
6 I BOB. VEKTOR HAQIDA ELEMENTAR TUSHUNCHALAR
1.1-§.  Chiziqli erkli va chiziqli bog‘lanishli vektorlar oilasi
        Bizga     {a1,a2,a3,…	,an}      vektorlar   oilasi   va   n ta λ
1 , λ
2 , … , λ
n    sonlar   berilgan
bo‘lsa,     λ
1 a
1 + λ
2 a
2 + … + λ
n a
n  
vektor        	
a1,a2,…	,an         vektorlarning   chiziqli   kombinatsiyasi   deb   ataladi.     Chiziqli
kombinatsiyada qatnashayotgan sonlaming birortasi noldan farqli boisa,  u  notrivial
chiziqli  kombinatsiya deb  ataladi.
     Ta’rif.   Berilgan      	
{ a
1 , a
2 , a
3 , … , a
n	}         vektorlar oilasi uchun kamida bittasi
noldan farqli bo‘lgan ,  	
λ1,λ2,…	,λn      sonlar mavjud bo‘lib,  
                                      λ
1 a
1 + λ
2 a
2 + … + λ
n a
n =0                                        ( 1.1.1)
tenglik   o‘rinli   bo‘lsa,     	
{a1,a2,a3,…	,an}              vektorlar   oilasi   chiziqli   bog‘Ianishli
deyiladi.                                                                                                         
        Izoh.     Vektorlar     oilasi     chiziqli     bog‘Ianishli     bo‘lsa,     uning     birorta   notrivial
chiziqli  kombinasiyasi  nol  vektor bo‘ladi.  
       1-teorema.     Ikkita     vektordan     iborat   oila     chiziqli     bog‘Ianishli     bo‘lishi
uchun bu oila  vektorlarining kollinear bo ‘lishi zarur va yetarlidir.
       Isbot.    Oilaga   tegishli   ikkita  	
a    va   	b    vektorlar   chiziqli   bog‘Ianishli   bo‘lsa,
kamida  bittasi  noldan  farqli   λ
1 , λ
2    sonlari  mavjud  bo‘lib,   λ
1 a
1 + λ
2 a
2 = 0
    tenglik
bajariladi.   Agar     	
λ1≠0       bo‘lsa,     	a=−(λ1{λ¿¿2)b        tenglikni     hosil     qilamiz.     Bu
esa     birinchi   tasdiqqa   ko‘ra        	
a         va      	b       vektorlarning     kollinear   ekanligini
ko‘rsatadi.
   Va aksincha,      a
     va        b
   vektorlar  kollinear boisin.   Ularning boshlarini     bitta
nuqtaga   joylashtirsak,     ular   bitta   to‘g‘ri     chiziqda   yotadi.     Bu       to‘g‘ri       chiziqda
vektorlar  boshi joylashgan   nuqtani   koordinata  boshi   sifatida  olib, koordinatalar
sistemasini kiritamiz. Vektorlarning oxirlarini   A va B    harflar bilan belgilaymiz  	
a
7 a=OA	,b=OB                  Vektorlardan bittasi,   misol       uchun     	a    noldan   farqli  vektor
bo‘lsin.  Demak,   a
  ≠ 0
 va  O   nuqta A B   kesmani biror  λ  nisbatda bo‘ladi:    BO ¿
OA=λ    Endi  	
b=−	λa    tenglikni ko‘rsatamiz. Agar   	a,b   vektorlar  yo‘nalishi bir xil
bo‘lsa,   О       nuqta   A   B       kesmaga   tegishli   emas   va     λ   <0.     Agar       a , b
      vektorlar
yo‘nalishi     qarama-qarshi     bo‘lsa,     λ   >0     bo‘ladi.     Shuning     uchun  	
b     va     -λ	a
vektorlarning yo‘nalishlari bir xil. Ularning uzunliklari ham teng:
                      │	
b │= │	BO │= │λ││	OA │= │λ││	a │= │-λ	a │                         (1.1.2)
Demak,    bu    vektorlar    tengdir.    Endi         b
= − λ a
          tenglikdan     	
−	λa+b=0   tenglik
kelib     chiqadi.     Demak,  	
a       va    	b     vektorlar   chiziqli     bog‘Ianishli     oilani     tashkil
qiladi.
  2 -teorema.        1)   Vektorlar   ollasiga   nol   vektor   tegishli   bo‘Isa,   bu   oila
chiziqli bog‘lanishlidar. 
  2)   Vektorlar   oilasi   birorta   chiziqli   bog‘Ianishli   vektorlar   oilasini   o ‘z ichiga
olsa,   bu oila  ham  chiziqli bog‘lanishlidir. 
    Isbot .   
1) Berilgan       	
{a1,a2,a3,…	,an}     oilada   	ai=0        bo‘lsa,     	λi   = 0 ,       	λj=1,i≠	j    sonlar
uchun
      	
λi1ai1+λi2ai2+λi3ai3+…	+λimaim=0    tenglik o‘rinli bo‘ladi.
2) Berilgan    	
{ a
1 , a
2 , a
3 , … , a
n	}     oilada  bir  nechta   a
i
k    k= 1,2,…m,  m < n vektorlar
chiziqli     bog‘Ianishli     oilani   tashkil     qilsa,     ulaming   birorta     notrivial     chiziqli
kombinatsiyasi     nol   vektor   boiadi:
                          	
λi1ai1+λi2ai2+λi3ai3+…	+λimaim=0                              (1.1.3)
8                            
                                                   1.1.1-chizma
Biz   agar        λ
i = λ
i
k , j = j
k    va     λj=	0,j≠	jk              tengliklar bilan   n ta       	λ1,λ2,λ3,…	,λn
sonlarni  aniqlasak
                           	
λ1a1+λ2a2+λ3a+…	+λnan=0                                      (1.1.4)
                           
tenglikni  hosil  qilamiz.
       3-teorema.     Uchta     vektordan   iborat    oila   chiziqli    bog‘Ianishli     bo‘lishi
uchun  ularning komplanar bo ‘lishi zarur va  etarlidir.
             Isbot. Oilaga tegishli uchta   a , b
   va    c
  vektorlar chiziqli bog‘Ianishlibo‘lsa,
ularning   komplanarligini   isbotlaymiz.     Chiziqli   bog‘lanishlikning   ta’rifiga   asosan,
kamida bittasi  noldan  farqli    α , β , γ
   sonlar uchun
                                           	
αa+βb+γc=0                                      (1.1.5)      tenglik
o‘rinli  bo‘ladi.  Aniqlik  uchun    α
    noldan  farqli  boisin,  unda avvalgi tenglikdan
                                               c = − α
γ a − β
γ b
                                                     (1.1.6)
    tenglik kelib  chiqadi.    Bu  tenglikda        λ  =   α / γ
,        μ =   β / γ
    belgilashlarni  kiritib  	
c=	λa+μb
    tenglikni     hosil   qilamiz.   Agar    	a,b       va    	c     vektorlarning   boshi   bitta
umumiy   О   nuqtaga  joylashtirilgan  bo‘lsa,  oxirgi   tenglikdan    	
c   vektor    λ	a     va      μ b
vektorlarga     qurilgan    parallelogramm     diagonaliga     tengligi   kelib  chiqadi.   Bu   esa
ular bitta tekislikda yotadi deganidir, demak,  ular komplanar vektorlardir.
9               Va   aksincha,    a,b       va    	c     vektorlar   komplanar   bo‘lsin.     Ular   chiziqli
bog‘liqligini  isbotlaymiz.
       Berilgan  uchta  vektorlar  orasida  kollinear  vektorlar  bo‘lgan  holni chiqarib
tashlaymiz.   1-teoremaga asosan,   ushbu vektorlar jufti   chiziqli   bog‘lik bo‘lar edi
va berilagan uchta vektor ham chiziqli bog‘liqligi kelib  chiqar edi.  Shuning uchun
a , b
      va       c
    vektorlar   orasida     hech     bir   jufti     kollinear   bo‘lmagan     holni     ko‘rib
chiqamiz     (xususan,     ular     orasida     nol     vektor     ham     yo‘q).     Vektorlarni     bitta
tekislikka     ko‘chirib,     ularning     boshlarini     О     nuqtaga   joylashtiramiz.     Keyin    	
c
vektorning     С   uchi     orqali    	
a       va    	b     vektorlarga     parallel     to‘g‘ri     chiziqlar
o‘tkazamiz,   	
a      vektor yotgan to‘g‘ri chiziqning   	b    vektorga parallel to‘g‘ri chiziq
bilan     kesishish     nuqtasini     A     deb   belgilaymiz   va      	
b     vektor   yotgan   to‘g‘ri
chiziqning    a
     vektorga   parallel   to‘g‘ri   chiziq   bilan   kesishish   nuqtasini    В   deb
belgilaymiz.     (Ushbu     nuqtalarning     mavjudligi,  	
a       va      	b     vektorlar   kollinear
emasligidan   kelib   chiqadi).   Vektorlarni   qo‘shishning     parallelogramm     qoidasiga
ko‘ra    	
c  vektor  	OA    va  	OB   vektorlar  yig‘indisiga teng,  ya’ni 
                            c = OA + OB
    tenglik  o‘rinlidir.
      	
OA   vektor noldan  farqli   	a    vektorga  kollinear  (u  bilan  bir to‘g‘ri  chiziqda
yotuvchi),  demak,  shunday  λ   haqiqiy son topiladiki,
                                                      	
OA	=	λa    
  tenglik o‘rinli bo‘ladi.   Xuddi shunga o‘xshash,   OB = λ b
   tenglik ham   o‘rinli.   Bu
tengliklardan   
                                                        c = λ a + μ b
                                                  (1.1.7)
tenglik  kelib  chiqadi.  Oxirgi  tenglikni     	
λa+μb  +(-1)	c  = 	0   ko‘rinishda yozib olish
mumkin. Bu tenglikdagi   λ , μ    sonlaming   kamida bittasi noldan farqli bo‘lganligi
sababli,     oxirgi   tenglik      	
a,b       va    	c     vektorlarning   chiziqli   bog‘lanishligini
ifodalaydi. Teorema isbotlandi.
10       1-natija.   Agar  a,b       va    	c           vektorlar   komplanar   bo‘lmasa,   ular   chiziqli   erkli
bo‘ladilar.
     2-natija.  Ixtiyoriy uchta komplanar bo ‘Imagan vektorlar orasida ikkita  kollinear
vektorlar bo ‘la olmaydi. Shuningdek ular orasida nol vektor ham bo‘lmaydi.
1.2-§.  Vektorlar va ular ustida chiziqli amallar
         Ta’rif :  Yo‘naltirilgan kesmaga  vektor  deyiladi. Yo‘nalishga ega bo‘lgan  AB
kesmani   olamiz.     A   nuqtaga   vektorning   boshi,   B     nuqtaga   esa   vektorning     oxiri
deyiladi.    Vektor odatda bitta yoki ikkita harf bilan quyidagicha yoziladi: 
                                	
⃗a                                                          B                             
                                                                A                	
⃗ AB
                                                    1.2.1-chizma
Fizika,  mexanika,  texnika  kabilarda  moddiy  nuqtaga  ta’sir  etuvchi  kuch,
harakatdagi  nuqtaning  tezligi,  tezlanish  singari  tushunchalar  ko‘p  uchraydi.  Bu
tushunchalar  faqatgina  kattalikka  emas,  balki  ular  yo‘nalishga    ham  egadirlar.
Demak, bunday kattaliklarni ta’rifga asosan  vektor kattalik yoki vektor  deb qarash
mumkin. Ba’zida vektor miqdor ham deyiladi. 
Kattalikka  ega  bo‘lib,  uning  yo‘nalishi  talab  qilinmaydigan  kattaliklarga
skalyar  kattalik  ,  skalyar  miqdor  yoki  qisqacha  skalyar  deb   ataladi.  Masalan,
uzunlik,yuza, hajm,massa, temperatura kabilar skalyarga misol bo‘la oladi.  
Agar vektorning boshi va oxiri ustma-ust tushsa, bunday vektorga nol vektor
deyiladi.  Nol  vektorning  uzunligi  nolga  teng  bo‘lib,  u  yo‘nalishga  ega  emas.
Bunday   vektor    	
⃗ AA
    yoki        	⃗ 0
    kabi   belgilanadi.   Chizmada     nol   vektor   bitta   nuqta
bilan tasvirlanadi. 
     Vektorning   uzunligi   uning   moduli   deb   ataladi   va         │	
⃗ AB
│=│	⃗ a
│=a
ko‘rinishda yoziladi.  Moduli  birga  teng  bo‘lgan  vektorga  birlik  vektor  yoki  ort
deyiladi  va │e│=1 ko‘rinishda yoziladi. 
11 Agar   ikkita    ⃗a     va    	⃗b     vektorlarning   uzunliklari   teng   va   yo‘nalishlari   bir   xil
bo‘lsa, bunday vektorlarga teng vektorlar deyiladi va quyidagicha belgilanadi:  
│
⃗a │=│	⃗b │     yoki   │	⃗AB │=│	⃗CD │
Vektorlar tengligi quyidagi xossalarga ega       
 Har qanday vektor o‘ziga teng (refleksivlik sharti): │ 
⃗a │=│	⃗a │ 
  Agar    	
⃗a   vector  	⃗
b   vektorga teng bo‘lsa, u holda 	⃗
b  vektor 	⃗a   vektorga teng bo‘ladi
(simmetriklik),   ya’ni, │	
⃗a │=│	⃗b │  bo‘lsa, │	⃗b │=│	⃗a │  bo‘ladi. 
Agar  	
⃗a   vektor  	⃗
b     vektorga  teng  va   	⃗
b   vektor  	⃗ c
    vektorga  teng  bo‘lsa,    	⃗ a
  vektor      	⃗ c
vektorga teng bo‘ladi (tranzitivlik),ya’ni:  │	
⃗a │=│	⃗b │   va │	⃗b │=│	⃗c │  bo‘lsa │	⃗a │=│	
⃗
c
│   bo‘ladi.
       Ta’rif   :   Ikkita 	
⃗a   va 	⃗b  vektorlarning yig‘indisi deb  	⃗a  vektorning boshi bilan  (	⃗b )
vektorning oxirini tutashtiruvchi 	
⃗c  vektorga aytiladi:  
           	
⃗a   +	⃗b =	⃗c                              	⃗b
                                       	
⃗ a
           	⃗ c
=	⃗ a
+	⃗
b                                         
                                     
                                                 1.2.2-chizma
  Vektorlarni     bunday     qo‘shish     usuliga     uchburchak     usuli     deyiladi.     Bunday
atalishiga   sabab,   qo‘shiluvchi   va   yig‘indi   vektorlar   birgalikda   uchburchakni   hosil
qiladi.     
                                   
1.2.3-chizma
12        Vektorlarni qo‘shishning yana bir usuli –parallelogramm usulidir. Bu usul boshi
bir   nuqtada   yotgan   hamda   ular   orasidagi   burchak   nolga   teng   bo‘lmagan   ikkita
vektorni qo‘shishda qo‘llaniladi. Masalan, boshi ixtiyoriy 0 nuqtada bo‘lgan   ⃗0⃗A  =	⃗a
va   OB=  	
⃗b       vektorlarni   yasaymiz.   OA     va     O В     kesmalar   orqali     OA СВ
parallelogramm yasaladi. Parallelogrammning   О  nuqtasidan o‘tkazilgan diagonal   	
⃗a
va 	
⃗b  vektorlarning yig‘indisi  	⃗c  vektor bo‘ladi, chunki  	⃗OC  =	⃗OA  =	⃗b hamda
 	
⃗ OC
 =	⃗OA  +	⃗AC .
         Vektorlarni qo‘shish qoidasi quyidagi xossalarga ega: 
  1 0
 .  	
⃗a   +	⃗
b =	⃗
b  +	⃗ a
    (o‘rin almashtirish). 
  2 0
 . (  	
⃗a   +	⃗b  )+	⃗c  =   	⃗a   +(	⃗b  +	⃗c    ) (gruppalash). 
3 0
. Har qanday  	
⃗a   va  	⃗ 0
    lar uchun quyidagi o‘rinli: 
                                               	
⃗a +	⃗0  =  	⃗a  
  4. Qarama–qarshi    	
⃗ a
  va     	⃗ a -1
  (yoki  	⃗ AB
  va  	⃗ BA
  ) vektorlar yig‘indisi nolga teng
ya’ni  
                                     	
⃗ a
 + 	⃗a -1
  =0      yok      	⃗ AB
+	⃗ BA
=0 
       Misol :  	
⃗a ={2,3,1} va 	⃗
b ={4,2,1} bo ‘ lsa 	⃗ a
+	⃗
b  ni toping.
       Yechish:  	
⃗a +	⃗b ={2+4,2+3,1+1}={6,5,2}
Demak 	
⃗a +	⃗
b = {6,5,2} bo‘ladi.
Har   qanday  	
⃗AB     vektorga   qarama-qarshi   vektorni        	⃗BA       shaklda   yozish   mumkin.
Shuningdek,   	
⃗ a
   vektorga qarama-qarshi    vektor  -	⃗a   ko‘rinishda  belgilanadi.  
  Qarama-qarshi     vektorlar     bir     xil     uzunlikka     ega     bo‘lib,     bir-biriga     teskari
yo‘nalgan bo‘ladi. 
13   Agar  ⃗AB  =	⃗a      deb olinsa, unga qarama-qarshi vektor  	⃗BA = -	⃗a    bo‘ladi. U 
holda ularning yig‘indisi  	
⃗ AB
+	⃗ BA
=0   yoki  a+(-a)=0  bo‘ladi.  
   Agar  	
⃗a    va  	⃗b    vektorlar uchun     │	⃗a │=│	⃗b │     shart bajarilsa hamda   	⃗b   ga qarama-
qarshi   bo‘lgan      	
⃗
− b     vektor   mavjud   bo‘lsa,   u   holda,  	⃗a     bilan     -	⃗
b   vektorlarning
yig‘indisi biror  	
⃗c   vektordan iborat bo‘ladi, ya’ni:  	⃗c =	⃗a +(	−	⃗b ) yoki 	⃗c =	⃗a -	⃗b
             a) 
     	
⃗ a⃗ a
1.2 . 2 − chizma
Demak,    	
⃗a -	⃗
b =	⃗a  +(-	⃗
b  )     Bundan quyidagi xulosaga kelish mumkin:   	⃗ a
vektordan   	
⃗b      vektorni ayirish uchun  	⃗a    vektorga  	⃗b    ga qarama-qarshi bo‘lgan   -  	⃗b
vektorni qo‘shish lozim. 
     Ta’rif:  	
⃗a   vektor va  a≠0   haqiqiy sonning ko‘paytmasi deb shunday 	⃗c   
vektorga   aytiladiki,   bu   vektorning   uzunligi   │  	
⃗ c
  │=│λ│∙│	⃗a │     dan   iborat   bo‘ l ib,
α>0     bo‘lganda  	
⃗a       vektor     bilan   yo‘nalishdosh,   α<0     bo‘lganda   esa    	⃗a   vektorga
qarama-qarshi yo‘nalgan bo‘ladi. Vektorning songa ko‘paytmasi  	
⃗ c
=α	⃗a     ko‘rinishda
ifodalanadi. 
  Agar α=0  yoki  	
⃗ a
  =0  bo‘lsa, α 	⃗ a
    ko‘paytma noaniq yo‘nalishli nol 
vektorga aylanadi. 	
⃗
a
  vektorni α   soniga ko‘paytirishning geometrik ma’nosi quyidagicha: 	⃗a    
Vektor     α     songa   ko‘paytirilganda      	
⃗a     vector   α     marta   cho‘ziladi.   Cho‘zilish   α>1
bo‘lganda   sodir   bo‘ladi.   Bir   xil   yo‘nalishiga   ega   bo‘lib,   0<α<1   bo‘lganda   esa
qisqarish yuzaga keladi, ammo   	
⃗a      vektor bilan  	⃗e    - birlik vektorning ko‘paytrmasi
vektorni songa ko‘paytirish ta’rifiga asosan   	
⃗ a
=│a│	⃗ e
 dan iborat bo‘ladi.  
14 Bundan ,      ⃗e  = 1
│ a │  	⃗a                                           
  Demak, 	
⃗ a
   vektorga yo‘nalishdosh bo‘lgan 	⃗ e
  birlik  vektorni topish uchun berilgan
vektorni   1
│ a │    songa ko‘paytirish kerak. 
       Vektorni songa ko‘paytirish quyidagi xossalarga ega: 
1 0
. Vektorni songa ko‘paytirishning gruppalash qonuni: n(m 	
⃗a  )=nm 	⃗a   
2 0
. Sonlar yig‘indisining vektorga ko‘paytirishning taqsimot qonuni: 
                                    (n   + m)	
⃗a  =n  	⃗a+¿  m  	⃗a  
3 0
. Son bilan vektorlar yig‘indisini ko‘paytirishning taqsimot qonuni:    
 n(	
⃗a  + 	⃗b )=n  	⃗a +n	⃗b              
   Ta’rif:   Agar ikkita  	
⃗ a
  va  	⃗
b  vektorlar o‘zaro parallel yoki bir to‘g‘ri chiziqda
yoki   bo‘lmasa   parallel   to‘g‘ri   chiziqlarda   yotsalar,   bunday   vektorga   kollinear
vektorlar deyiladi.        
         Noldan farqli, ya’ni uzunligi nolga teng bo‘lmagan ikki  	
⃗a  (	x1  ;	y1 ) va   	⃗b (	x2 ;y2 )
vektorlar kollinear bo‘lishi uchun ularning bir ismli (ya’ni   x
1  va  	
x2  hamda 	y1   va   y
2
) koordinatalari o‘zaro proporsional bo‘lishi zarur va etarlidir: 
x
1
x
2   =	
y1
y2                                                 (1.2.3)
                                       x
1
x
2 = m
  va  y
1
y
2 = m
  deb olinsa,  
                                      	
x1 =	m	x2     va    	y1  = 	m	y2                                          (1.2.4)
     Bundan   m>0   bo‘lsa,   	
⃗a      va   	⃗
b    vektorlar bir xil yo‘nalishda; m<0 bo‘lsa bu
vektorlar qarama–qarshi yo‘nalgan bo‘ladi. 
       Ta’rif:     Bitta     tekislikda     yoki     o‘zaro     parallel     tekisliklarda     yotuvchi
vektorlarga komplanar vektorlar deyiladi. 
15   Agar     yuqoridagi     shartlar     bajarilmasa,     vektorlarga     komplanar     bo‘lmagan
vektorlar deyiladi: 
    Bir   tekislikda   yoki   o‘zaro   parallel   tekisliklarda   yotuvchi   to‘g‘ri   chiziqlarga
komplanar to‘g‘ri chiziqlar deb aytiladi.
                Misol:   m,   n   ning   qanday   qiymatlarida   a   =    −   2;3;n       va   b   =    m;−6;2    
vektorlar kollinear bo‘ladi?  
        Yechish : Ikki vektorning kollinearlik shartiga ko‘ra    − 2
m = 3
− 6 = n
2
Bundan m = 4 , n = −1.                                                     
II  BOB.  VEKTORLAR ALGEBRASI
2. 1 -§ . Ikki vektorning skalyar ko‘paytmasi
   Ta’rif :       Ikki    ⃗ a
    va    	⃗
b     vektorning   skalyar   ko‘paytmasi   deb,   shu   vektorlar
uzunliklari   hamda   ular   orasidagi   burchakning   kosinusi     ko‘paytmasiga     teng
bo‘lgan  skalyar ko‘paytmaga aytiladi.  α - ikki vektor orasidagi burchak	
⃗a⃗b
 =│	⃗a │∙│	⃗b │∙	cos	α                                      (2.1.1) 
          Agar     ko‘paytirilayotgan     vektorlardan     biri     nolga     teng     bo‘lsa,     bu
vektorlarning skalyar ko‘paytmasi noldan iborat bo‘ladi.  
         Ikki    vektorning   skalyar    ko‘paytmasi    ta’rifini   bir    vektorning   ikkinchi
vektorga tushirilgan proeksiyasiga nisbatan ham berish mumkin. 
16   Ta’rif:    Ikkita   ⃗a    va  	⃗b     vektorning skalyar ko‘paytmasi ulardan birining
modulini   ikkinchi   vektorning   birinchi   vektordagi   (va   aksincha)   proeksiyasiga
ko‘paytirilganiga teng, ya’ni: 
                	
⃗a⃗b  =│	⃗a │  p r
a  	⃗
b      yoki     	⃗a  	⃗
b  = │	⃗
b │	prb⃗a                                         (2.2.2) 
    Agar    	
⃗a     va    	⃗b         vektorlar   o‘zaro   teng   bo‘lsa,   ularning   skalyar   ko‘paytmasi
quyidagicha bo‘ladi: 
                         	
⃗ a
 ∙	⃗a  = 	a2         bo‘lsa,   │	⃗
a 2
│= 	a2     dan iborat.  
Bunga     	
⃗a     vektorning skalyar kvadrati deyiladi. 
          Ikki vektorning skalyar ko‘paytmasi quyidagi xossalarga ega: 
1 0
.    	
⃗
a⃗ b  = 	⃗b⃗a     - kommutativlik xossasi. 
2 0
.     (	
α⃗a  )	⃗b  =α(	⃗a  	⃗b  )- skalyar ko‘paytuvchiga nisbatan assotsiativlik xossasi. 
3 0
.     	
⃗a  (	⃗
b   + 	⃗ c
 ) = 	⃗ a
 	⃗
b +	⃗ a  	⃗ c
    - distributivlik xossasi. 
4 0
.          	
⃗a =0     yoki    	⃗b =0     bo‘lganda,   yoki   bo‘lmasa,  	⃗a   ┴	⃗b     bo‘lganda   va   faqat   shu
holdagina       	
⃗a⃗b =0
              Misol:   ??????  (3; 6) v а   ?????? ⃗ (5; −2) vektorlarning skalyar ko‘paytmasini toping. 
                          Yechish:   .  	
⃗a   va   ?????? ⃗  v е ktorlarning   skalyar   ko‘paytmasi   ularning
moskoordinatalari ko‘paytmalarining yig‘indisiga t е ngligidan
??????  ∙  ?????? ⃗ =  ????????????  ′ +  ????????????  ′ = 3 ∙ 5 + 6 ∙ (−2) = 3
kelib chiqadi.
 Demak, berilgan  ??????  va  ?????? ⃗ v е ktorlarning skalyar ko‘paytmasi 3 ga teng bo‘ladi
                Mis о l.  Koordinatalari bilan berilgan quyidagi  ??????  (4; 3) va  ?????? ⃗ (1; 7) vektorlar
orasidagi  ??????  burchakni toping.
                Yechish :a va b vektorlarning orasidagi  burchakni topish   formulasidan,
17   kelib   chiqadi,hamda   a   va   b   vektorlarning   orasidagi   burchak     =   ni
tashkil qiladi.
2.2-§.Vektor va aralash ko‘paytmalar
      Ta’rif.   Tartiblangan    uchlikda      { a , b , c	}
      vektor    oxiridan      	a,b   vektorlar
tekisligiga     qaraganimizda    	
a   dan     b
      ga     qisqa     burilish   yo   ‘nalishi   soat     mili
yo‘nalishiga  qarama-qarshi  yo‘nalgan  bo‘lsa,  bu  uchlik  o‘ng  uchlik deb ataladi.
Agar bu yo ‘nalish soat mili yo ‘nalishi bilan ustma-ust tushsa,     	
{a,b,c}            uchlik
chap uchlik deyiladi.
     Quyida  	
{ a , b , c	}
      o‘ng va    	{b,a,c}       chap  uchliklar ko‘rsatilgan. 
       Shunda   	
{a,b,c}      	{b,c,a}      	{c,a,b}            uchliklar   o‘ng,   	{ b , a , c	}
     	{ a , c , b	}
     	{ c , b , a	}
uchliklar chap  uchlik hosil  qiladi.  
        2.2.1- chizma                                                    2.2. 2- chizma
      Ta’rif.  Ikkita   	
a    va   	b    vektorlarning vektor ko‘paytmasi deb shunday  vektorga
aytiladiki,  bu  vector   
[a,b]    kabi belgilanadi  va:
         1)    	
[ a , b	]
         ning uzunligi   	a    va   	b    vektorlarga qurilgan parallelogram  yuziga
tengdir:   │  	
[a,b] │=  │ a │ │ b │ sin φ ,
  	φ=aˆb
18   a  c  
b  c
b
a        2)     [ a , b	]
   vektor  	a   va  	a   vektorlarga pe ф endikulyar bo‘lishi kerak:      
  	
[a,b]   ┴ a
 ,     	[a,b]┴	b  ; 
      3)   	
a,b   vektorlar  	a   va  	a   vektor  ko‘paytma  o‘ng  uchlik  hosil qiladi: 
          Vektor ko‘paytmaning xossalari:
      1)    	
[ a , b	] = −	[ b , a	] ;
 
     2)     	
[λa,b]=	λ[a,b]=−[λb,a],λ∈R
     3)     	
[ a + b , c	] =	[ a , c	] +[ b , c	]
; 
     4)      	
[a,b]=0↔	a∨¿b  .
          Tasdiq.   (Yordamchi   fakt).   Berilgan    	
α     tekislikda      	c     vektor   va   unga
perpendikulyar   birlik   	
e    vektor   berilgan   bo‘lsin.   Agar    g
   vektor  	α        tekislikka
perpendikulyar  va   	
e,c,g     o‘ng  uchlik bo‘lsa,  	α   tekislikda yotuvchi  har  qanday
a
   vektor  uchun    	
[ a , c	] = p r
e a │ c │ g
       tenglik o‘rinlidir.
                      
2.2.3- c hizma
            Isbot.    l)Vektorlar tengligini ko‘rsatish uchun ulaming yo‘nalishlari bir xil va
uzunliklari   tengligini   ko‘rsatamiz.Vektor   ko‘paytmaning   ta’rifiga   ko‘ra   uninig
uzunligi    	
a       va    	c     vektorlarga   qurilgan   parallelogrammning     yuziga   tengdir:	
│[a,c]│=S
     Chap   tomondagi   vektorning   uzunligi   esa     	p│rea││c│     ga   tengdir.
Agar  parallelogrammning  asosi  sifatida   c
   vektorni  olsak,  uning  yuzasi     │ c │ h
19e
 
 
 
  g  
a e 
π  
h   ga     tengdir.     Bu     yerda       h       balandlik     bo‘lib,    p│rea│=h             tenglik   o‘rinlidir.
Demak,     vektorlarning   uzunligi     tengdir.     Endi     ulaming     yo‘nalishi     bir     xil
ekanligini  ko‘rsatamiz.  Agar    	
a,c,g  -    o‘ng uchlik bo‘lsa,   	g   va   	[ a , c ,	]
   vektorlar
bir xil yo‘nalishga ega.     Bu   holda   	
a    va   	e    vektorlar    c
   vektorning bir tomonida
joylashgan  va   	
prea  > 0  bo‘ladi.  Agar   	a,c,g    -chap  uchlik  bo‘lsa,   	prea <0  va  	
prea│c│g
   vektor  	g    vektorga  qarama-qarshi  yo‘nalgandir.  Demak,    	prea│c│g
vektor   yo‘nalishi        	
[a,c,]     vektor   yo‘nalishi   bilan   bir   xil   bo‘ladi.       Natijada	
[
a , c ,	] = p r
e a │ c │ g
   tenglikni  hosil  qildik.
                  Ta’rif.     Uchta     a , b , c
    vektorlarning     aralash     ko‘paytmasi     deb,   │ a , b │ , c
miqdorga  aytiladi  va  quyidagi  ko‘rinishda  belgilanadi:    	
abc=│a,b│,c      
         Tasdiq .  Berilgan nokomplanar (chiziqli erkli)   a , b , c
   vektorlar o‘ng  uchlikni
tashkil     qilsa,     ularning     aralash     ko‘paytmasi     ularga     qurilgan   parallelipipedning
hajmiga,     aks     holda     esa     hajmning   manfiy     ishora     bilan   olinganiga     tengdir.
          Isbot :  Biz  	
a,b,c   vektorlarga  qurilgan  parallelipipedning  hajmini  V  bilan
belgilaymiz.   Agar   S     bilan     	
a    va   	b      vektorlarga   qurilgan   parallelogrammning
yuzasini belgilasak,    	
│a,b│=Se   tenglik o‘rinli bo‘ladi. 
 Bu  yerda   e
   vektor   │ a , b │
   ko‘paytma  bilan  bir  xil  yo‘nalgan  birlik vektordir.
Skalyar  ko‘paytmani  proeksiya  yordamida  yozsak,  	
abc=	Seprec    tenglikni  hosil
qilamiz.
                                                             
Bu     yerda  	
prec      absolyut qiymati bo‘yicha  	a,b,c   vektorlarga qurilgan va  asosi
20     2.2.4-chizma
 h   c  
b  
a  e   a,b  vektorlarga  yasalgan  parallelogrammdan  iborat parallelipipedning 
balandligiga tengdir. Agar   a , b , c
    o‘ng uchlikni tashkil  qilsa,   p r
e e = h
  agar   a , b , c
chap  uchlikni  tashkil  qilsa,  	
pree=−	h      tenglik  o‘rinli  bo‘ladi.  Bu  yerda  	h  
qaralayotgan  parallelipipedning balandligidir. Shuning uchun      	
V	(a,b,c)=	Sh       
formulani hisobga olsak  biz  bevosita tasdiq isbotini olamiz.               
              Endi   biz   vektor   ko‘paytma   xossalarini     isbotlashga   kirishamiz.
       1-xossa isboti    	
a,b,[a,b]   va    a , b ,	[ b , a	]
     uchliklarningorientatsiyalari  har  xil
ekanligidan   kelib   chiqadi:   birinchi   uchlik   o‘ng   orientatsiyaga,   ikkinchi   uchlik
chap orientatsiyaga egadir.
       2 -xossani  isbotlash uchun ikkita holni  ko‘ramiz  λ > 0   va  λ  < 0. 
           Birinchi holda   	
a   va   λ  	a    vektorlar bir xil yo‘nalishga ega va shuning   uchun
a , b ,	
[ λ a , b	]
   va    a , b ,	[ a , b	]
    vektorlar  bir  hil  orientatsiyaga  ega. Demak,   	[λa,b]    va
λ	
[ a , b	]
 vektorlar uzunliklari teng va bir xil yo‘nalishga ega.
       Ikkinchi  holda   a
  va  λ	
a    vektorlar  yo‘nalishlari  qarama-qarshi  va  	a,b,[λa,b]
va   	
a,b,[a,b]          vektorlar uchliklari   har xil   orientatsiyaga ega boladi. Bundan esa	
[
λ a , b	]
  va   	[ a , b	]
       vektorlar qarama qarshi yo‘nalishga ega   ekanligi   kelib   chiqadi.
Demak,  	
[λa,b]     va  	λ[a,b]   vektorlar bir  xil yo‘nalishga ega va uzunliklari  tengdir.
     3-xossa  isbotini  keltiramiz.
                                        
                                                                        2.2.5-  chizma
21c  
h 
b   a+b  a             a)    a,b     va    	c       komplanar     vektorlar,    	e,c,g       o‘ng     uchlik     bo‘lib,    	e,g
vektorlar     1-tasdiq   shartlarini   qanoatlantiruvchi   vektorlar   bo‘lsa,     ikkita     vektor
ko‘paytmani quyidagi ko‘rinishda yozish mumkin.  
                                                    	
[ a , c	] = p r
e a │ c │ g
                                        (2. 2.3)
                  	
[b,c]=	preb│c│g                                          ( 2.2.4)
Endi proyeksiya xossasidan foydalanib ,   
            	
[ a + b , c	] = p r
e	( a + b	) │ c │ g = p r
e a │ c │ g + p r
e b │ c │ g
                 ( 2.2.5)
tenglikni hosil qilamiz.
      b)  	
a,b   va  	c    komplanar vektorlar emas;
            Bu     holda        	
[a+b,c],[a,c],[b,c]     vektorlarning     barchasi     c
  vektorga
perpendikulyar bo‘lganligi uchun ular komplanar oilani tashkil etadi.  Demak,   ular
chiziqli  bog‘lanishli  bo‘ladi,  ya’ni  kamida  bittasi noldan farqli     λ
1 , λ
2 , λ
3     sonlari
mavjud bo‘lib  
λ
1	
[ a + b , c	] + λ
2	[ a , c	] + λ
3	[ b , c	] = 0
tenglik o‘rinli  bo‘ladi.Bu tenglikdan
λ
1	
[ a + b , c	] = − λ
2	[ a , c	] − λ
3	[ b , c	]
tenglikni hosil qilib, uning ikkala tomonini  	
b   ga skalyar ko‘paytiramiz  va	
λ1(a+b)c,b=−	λ2abc
tenglikni hosil qilamiz. Yuqoridagi aralash ko‘paytma haqidagi tasdiqqa ko‘ra	
(
a + b	) c , b
  va   a b c
aralash     ko‘paytmalarning   absolyut     qiymatlari   mos   ravish  	
V(a+b)cb   ,  	Vabc
parallelipiped hajmlariga tengdir.
22               Bu     parallelipipedlaming     asoslari     sifatida     mos     ravishda    a+b,b   va    	a,b ,
vektorlarga     qurilgan     parallelogrammlarni     olsak,     ularning   balandligi     tengligini
ko‘ramiz.     Shuning    uchun    	
Vabc	=	S1h     va   	V(a+b)cb=S2h     tengliklardan     va    ularning
asoslari  yuzalari  ham tengligidan bu hajmlaming tengligi kelib chiqadi.
            Endi    	
( a + b	) c , b
      va      	abc       aralash   ko‘paytmalar   bir   xil   ishoralarga
ega bo‘lishi,     a + b , c , b
     uchlik orientatsiyasi   a , b , c
       uchlik orientatsiyasi bilan
ustma-ust   tushishidan   kelib   chiqadi.   Demak,    	
( a + b	) c , b =	[ a , c	] +	[ b , c	]
  Bundan   esa	
λ1=−	λ2
      munosobatni hosil qilamiz. Xuddi shunday usul bilan     	λ1=−	λ3     tenglikni
isbotlaymiz.
Demak
                                             	
[a+b,c],[a,c],[b,c]                                           ( 2.2.6)
 tenglik o‘rinlidir .  
        4-xossaning   isboti     a
  va    	
b       vektorlar   parallel   bo‘lganda   ular   orasidagi
burchakning sinusi  nolga tengligidan  kelib chiqadi
2.3-§. Vektor va aralash ko‘paytmani koordinatalar orqali  ifodalash
      O‘ng   uchlikni   tashkil   qiluvchi   ortonormal    	
e1,e2,e3       bazis   berilgan   bo‘lsa,
a , b
  va   c
  vektorlarni 
                                    	
a=	a1e1+a2e2+a3e3  
                                     b = b
1 e
1 + b
2 e
2 + b
3 e
n                                          ( 2.3.1)
                                    	
c=	c1e1+c2e2+c3e3
ko‘rinishda yozib, skalyar, vektor va aralash ko‘paytmalami hisoblaymiz. 
       Skalyar ko‘paytma uchun
        (  a , b ¿ = a
1 b
1 + a
2 b
2 + a
3 b
3      tenglik hosil bo‘ladi.
      Vektor ko‘paytmani  hisoblashda
23         [ e
1 , e
2	] = e
3   ,   	[e3,e1]=	e2   ,  	[ e
2 , e
3	] = e
1                                            ( 2.3.2)
munosabatlarni  hisobga olib
         	
[ a , b	] =	( a
2 b
3 − a
3 b
2	) e
1 +	( a
3 b
1 − a
1 b
3	) e
2 + ( a
1 b
2 − a
2 b
1 ) e
3           (2.3.3)
tenglikni  hosil  qilamiz. Qulaylik  uchun vektor ko‘paytmani  koordinatalari  orqali
         	
[a,b]={|
a2	a3	
b2	b3|,|
a3	a1	
b3	b1|,|
a1	a2	
b1	b2|}                                                  (2.3.4)
ko‘rinishda  yozish  qabul  qilingan.  
                Masala.   uchburchak va uning og'irlik markazi   berilgan bo'lsa, u   
holda istalgan   nuqta uchun   ekanligini isbotlang.
Yechim: Bu tengliklarni 
qo'shib yuboramiz:
,   ,     medianalarning     qismiga   teng   vektorlardir.   Medianalarning
yig'indsi nolga teng ekanligi ma'lum, shu sababli 
Misol .   Uchlari     nuqtalarda   bo‘lgan
uchburchaklarning medianalar kesishgan nuqtasini toping.
Yechish :   AD   mediana     nuqta   BC   tomon   o‘rta   nuqtasi
.
Uchburchak medianalar kesishgan nuqtasi   bo‘lsin, u holda 
24            3
10	
3	
4	2	2	
1	
3
1	
3	
)1	(2	1	
1	
2	,1:2
2	1	
2	1	
				
		
				
		
			



	
		
y	y	y	
x	x	x
OD
AO                                    	
)3
10,3
1	(	O .
25 III.BOB O‘LCHOV VA BAZIS
3 .1 -§. Baz i s va vektorning kordinatalar i
  Ta’rif.   Berilgan     { e
1 , e
2 , … , e
n	}    vektorlar oilasi chiziqli erkli bo‘lib, ixtiyoriy
vektorni     ulaming   chiziqli   kombinatsiyasi   ko‘rinishida   ifodalash     mumkin     bo‘lsa,
bu oila bazis deyiladi.
          Quyidagi     muhim     faktlar   o‘rinlidir:
    1-xossa.   Bir   tekislikda   yotuvchi   vectorlar   uchun     har   qanday   ikkita
nokollinear vektorlar bazisni tashkil qiladi.
     2-xossa .     Fazoda     yotuvchi   vectorlar   uchun     har   qanday   uchta   nokomplnar
vektorlar  bazisni tashkil  qiladi.
     Bu  xossalarning  birinchisi  1- teoremaning bevosita  natijasidir. 
     Ikkinchi xossani  isbotlaymiz:    
                    
                                                    3.1.1-chizma                               
     Bizga  uchta  nokomplanar    a , b , c
  vektorlar berilgan  bo‘lsin. Ikkinchi  punktda
isbotlagan     teoremaga     ko‘ra     ular   chiziqli     erkli   oilani     tashkil     qiladi.     Endi
ixtiyoriy    	
d       vektorni     olib,     uni       a , b , c
        vektorlar     orqali     chiziqli     ifodalash
mumkinligini   ko‘rsatamiz.   Buning   uchun        	
a,b,c         vektorlarning   boshlarini     О
nuqtaga joylashtiramiz  va   d
  vektorning  oxiridan     a , b ,
  vektorlar  tekisligiga,   a , c
vektorlar tekisligiga va     	
b,c      vektorlar tekisligiga parallel   tekisliklar o‘tkazamiz.
O‘tkazilgan     tekisliklarning       a , b , c
      vektorlar     yotgan     to‘g‘ri     chiziqlar   bilan
26 kesishish     nuqtalarini     mos   ravishda     A,B,C   harflar   bilan     belgilaymiz.Vektorlarni
qo‘shish qoidasiga  ko‘ra
                                            d=OA	+OB	+OC                                                (3.1.1)
tenglikni     olamiz.     Bu     yerda    	
OA	,OB	,OC     vektorlar     mos     ravishda     a , b , c
vektorlarga kollinear bo‘lganligi uchun shunday  λ, μ,     sonlar mavjudki 	
ʋ
                                     OA = λ a
 ,    OB = μ b
 ,  OC = ʋ c
                                   ( 3.1.2)
tengliklar o‘rinli bo‘ladi.  Bu tengliklami  hisobga olib 
                                      d = λ a
 + 	
μb   + ʋ c
                                                         (  3.1.3)
tenglikni olamiz.
        Ta’rif.   Bizga      	
{ e
1 , e
2 , … , e
n	}     bazis berilib, 	a    vektor uchun  
                           	
a=	a1e1+a2e2+…	+anen                                                 ( 3.1.4)
tenglik o‘rinli bo‘lsa,  { 	
a1,a2,…	,an  }  sonlar  a  vektorning koordinatalari  deyiladi.
           3-xossa.   Har  bir  vektor  berilgan  bazisda o‘zining koordinatalari  bilan yagona
ravishda aniqlanadi.
      Berilgan  	
a   vektor uchun ikkita 
                                             a = a
1 e
1 + a
2 e
2 + … + a
n e
n                                  ( 3.1.5)
a = b
1 e
1 + b
2 e
2 + … + b
n e
n
tengliklar o‘rinli bo‘lsa  ulaming birini  ikkinchisidan  hadma-had  ayirib   	
(
a
1 − b
1	) e
1 +	( a
2 − b
2	) e
2 + … +	( a
n − b
n	) e
n = 0
tenglikni hosil qilamiz.
3 .2-§. Vektorlarning o‘qqa  proyeksiyasi
27 Vektorning   o‘qqa  proeksiyasi   vektorning   yo‘nalishiga   qarab   musbat,   manfiy
yoki     nolga     teng     bo‘lgan     son     bo‘lib,     a
      vektorning       l   o‘qqa   proyeksiya
quyidagicha aniqlanadi:  
                    
                                                  3.2.1-chizma
            Agar      a=	AB         bo‘lsa,       A     va     В     nuqtalarning     l     o‘qdagi     ortogonal
proeksiyalarini     mos   ravishda     A’,     В   ‘bilan   belgilaymiz.     A   ‘B   ‘     kesmaning     l
o‘qdagi     kattaligi    
a       vektorning     l     o‘qdagi     proeksiyasi   deb   ataladi.     Proeksiya
uchun  
p r
l a = │ a │ cos φ
    tenglik   o‘rinli   bo‘lib,   bu   yerda     (p   -berilgan     a       vektor   vag     o‘q   orasidagi
burchakdir.
         Proeksiyaning  xossalari:
      1.    	
prlλa=	λp	rla    λ	∈  R 
      2.   	
prl(a+b)=	prla+prlb  
        Isbot.   1. Birinchi    
prlλa=	λp	rla      tenglikni isbotlash uchun quyidagi hollarni
qaraymiz: 
   a)   λ = 0  bo‘lsa λ 	
a  = 0  tenglik o‘rinli bo‘ladi va natijada  А ’ =  В  ‘ munosabatdan
28 A1
AA2O y
x
3.2. 2-chizma                             prlλa=0     va    	prlλa=	λp	rla  = 0                                     (3.2.6)
tengliklar kelib  chiqadi.
    b )   λ > 0   bo‘lsa,    	
a↑↑b   munosabatdan  	φ=	x    tenglik kelib chiqadi; 
bu    φ
   yerda   va      Ψ
     mos   ravishda    a
     va    b
   vektorlarning   l     o‘q   bilan hosil
qilgan  burchaklaridir.  Bu  holda  │λ	
a │ = λ│	a │   va  demak 
                                      	
prl(λa)=│λa│cos	Ψ                                                 ( 3.2.7)
       c)   λ <0   bo‘lsa,     	
λa      va     	a   vektorlar   uchun  	a↑↓b    munosabat o‘rinli   bo‘ladi.
Shuning  uchun  	
Ψ	=φ+π     tenglikdan  quyidagi munosabat  kelib  chiqadi:
            p r
l	
( λ a	) = │ λ a │ co s	( φ + π	) = − λ │ a │ cos	( φ + π	) = λp r
l a
              (3.2.8)
       2.  .   	
prl(a+b)=	prla+prlb        tenglikni isbotlashni keyinroqqa qoldirib, skalyar
ko‘paytmani  o‘rganishga o‘tamiz.
               Misol.   Affin koordinatalar sistemasi  berilgan  
nuqtalarni yasang.
Yechish.  A  nuqtani yasash uchun  	
2	1	3	3	e	e	ОА	⃗	⃗		   vektorni yasaymiz. 
Buning   uchun   O   nuqtadan   boshlab  	
1e⃗   vektorga   kollinear  	
1	1	3e	ОА	⃗	   vektorni,  	2e⃗
kollinear 	
2	2	3e	ОА	⃗	  vektorlarni yasaymiz.
Bu vektorlarning yig‘indisini yasasak   OA   vektoriga ega bo‘lamiz va   A   nuqtani
topamiz.
29          Masala.   AB  vektorlarining boshi   va  oxiri   koordinatalari
bilan berilgan bo‘lsa, AB  vektor koordinatasini toping.
          Yechish:  
2121122212 2111	
)	(	)	(	e	y	y	e	x	x	OA	OB	AB	ey	ex	OB	
ey	ex	OA	
⃗	⃗	⃗	⃗	
⃗	⃗	
								
	
bundan 	
)	;	(	1	2	1	2	y	y	x	x	AB		
                       3.2.3-chizma
           
XULOSA
            Vektorlar  va ular  ustida amallar   va matematik statistika masalalarini  yechishda
muhim ahamiyatga ega.      Kurs ishining 3 bobi  asosiy  qism  bo‘lib, unda geometriya
fanida vektorlar mavzusini o‘qitish tushuntirilib beriladi. Mazkur kurs ishida quyidagi
vazifalar amalga oshirilgan:
Mavzusini yorituvchi manba topish, rejani shakllantirish;
Davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturlarida «Vektorlar» mavzulari o‘qitilishi.
30 Vektor tushunchasini berishdagi turli xil yondoshuvlar.
             Vektor tushunchasini kiritish.
Vektorlar ustida amallar bajarishni o‘rgatish;
O‘ r ganilgan mavzu bo‘yicha xulosalar chiqarish;
       Men  “Bazis. Vektorning berilgan bazisga nisbatan koordinatalari”  mavzusidagi
kurs   ishimda   dars   jarayonida   tushuntirilayotgan   yangi   mavzu   materialining
o‘quvchilar   tomonidan   o‘zlashtirish   darjasi   o‘qtuvchining   pedagogik   mahoratiga
bog‘liq   ekanini   tushundim.   Pedagog   o‘z   fanini   ilmiy  asosda   keng   va  chuqur   bilishi,
o‘qitish uslubi, ko‘rgazmali quroli, texnik vositalardan unumli foydalanishga alohida
e’tibor   qaratishi   lozim   ekan.   O‘rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limi   tizimida
o‘qitiladigan   matematika   fanining   ayrim   mavzularini   talabalar   maktabdagi
matematika darslarida o‘rganib kelishadi, bu mavzularni takror o‘tish esa talabalarni
zeriktirishi mumkin. Buning uchun o‘qitish usullarini o‘qituvchilar to‘g‘ri tanlashlari
zarur   ekan.   Ayniqsa   maktab   o‘quvchilarning   yuqori   qismidagi   o‘quvchilar
matematika   fanini   judayam   qiyin   fanlar   sirasiga   kiritishadi.   Shuning   uchun
matematika fanini o‘qitishda ko‘plab qiziqarli o‘yinlar bilan o‘tkazish ancha samarali
hisoblanar ekan. Matematika o‘qituvchilari o‘quvchilarning aqliy fikrlashlariga qarab
turli o‘yinlardan darslarda foydalanish darsning unumdorligini oshirar ekan.
                   
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Narmanov A.Y. Analitik geometriya. Toshkent. "O'zbekiston faylasuflari milliy 
jamiyati", 2020 yil, 176 bet.
2. Bayturayev A.M., Kucharov. R.R. Algebra va geometriya. Toshkent.
"Innovatsiya-Ziyo", 2020 yil, 184 bet.
3. Baxvalov S.V., Modenov P.S., Parxomenko A.S. Analitik geometriyadan 
masalalar to'plami. T. Universitet, 2006 yil, 442 bet.
4. X Latipov, Sh. Tojiyev “Analitik geometriya va chiziqli algebra”, T. 1995.
31 5. Dadajonov N.D., Jurayev M.SH. Geometriya. 1-qism Toshkent: 1995.
6. Latipov X., Tojiyev SH., Rustamov R. Analitik geometriya va chiziqli algebra. 
Toshkent. "O'qituvchi" 1993 y.
7. Kletenik D.V., Sbornik zach po analitik geometriya. M. «Fizmatlit», 2016 yil. 
241 str.
8. Boxonov Z.S. Analitik geometriyadan misol va masalalar to'plami. Uslubiy 
qo'llanma. Nam DU 2018 yil, 106 bet.
9. Izu Vaysman. Analitik geometriya. World Scientific, AQSH, 2007 yil, 297 p.
13. http://www.arki.ru/magaz
14. http://www.lib.ru
15. htt://www.bilimdon.uz
16. htt://www.istedod uz
32

Bazis. Vektorning berilgan bazisga nisbatan koordinatalari  kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha