Birinchi va ikkinchi - darajali bo’laklarning ishtirokiga ko’ra gap tiplari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
SIRTQI TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
MAVZU: “ :      Birinchi va ikkinchi - darajali bo’laklarning ishtirokiga ko’ra    
gap tiplari: Aniqlovchili yoyiq gap, to’ldiruvchili yoyiq gap, holli yoyiq gap, 
aralash holda tuzilgan yoyiq gap ” mavzusida yozgan 
KURS ISHI
                                               
~  1  ~    MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………... 4
I BOB. GAP BO’LAKLARI HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT ……….5  
1.1.   Ikkinchi  darajali bo’lak haqida ma’lumot.... ..................................... ........6
1.2.  Aniqlovchi va uning ifodalanishi………………………..............................   
1.3.  Hol va uning ifodalanishi……………………………………………………
II. BOB. TO’LDIRUVCHI VA UNING IFODALANISHI  ………..……….. 
2.1.  To’ldiruvchining tilshunosligimizdagi ahamiyati………………………….
XULOSA ………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………..
~  2  ~                                                  KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O'zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   o'zining   Til   bayramidagi   nutqida   "Kimda-kim   o'zbck   tilining   bor
latofatini,   jozibasi   va   ta'sir   kuchini,   cheksiz   imkoniyatlarini   his   qilmoqchi   bo'lsa,
munis   onalarimizning   allalarini,   ming   yillik   dostonlarimizni,   o'lmas
maqomlarimizni   cshitsin.   Baxshi   va   hofizlarimizning   sehrli   qo'shiqlariga   quloq
tutsin.
Turkiy   tillarning   katta   oilasiga   mansub   bo'lgan   o'zbck   tilining   tarixi
xalqimizning   ko'p   asrlik   kechmishi,   uning   orzu-intilishlari,   dard-u   armonlari.
zafarlar va  g’ alabalar bilan chambarchas bog'liqdir.
Ajdodlarimiz, ota-bobolarimiz aynan ona tilimiz orqali jahonga o'z so'zini aytib
kclganlar.   Shu   tilda   buyuk   madaniyat   namunalarini,   ulkan   ilmiy   kashflyotlar,
badiiy   durdonalar   yaratganlar.   O'tmishda   o'lkamizni   bosib   olgan   turk   yovuz
kuchlar   bizni   avvalo   o'z   tilimizdan,   tariximiz   va   madaniyatimizdan,   din-u
diyonatimizdan   judo   qilishga   qayta-qayta   urindilar.   Ular   cl-yurtimiz   boshiga
qanday   azob-uqubatlar,   kulfat   va   musibatlar   solgani   tarixdan   yaxshi   ma'lum.
Ammo jasur va matonatli xalqimiz har qanday og'ir sinovlarda ham o'z ozodligi va
istiqloli   uchun   mardona   kurashdi   Bu   yo'lda   bchisob   qurbonlar   bcrdi.   Har   qanday
zulm va zo'ravonliklarga qaramasdan o'z ona tihni — milliy g'ururini saqlab qoldi.
Nafaqat   saqlab   qoldi,   balki   uni   har   tomonlama   rivojlantirib,   bugungi   avlodlarga
bczavol yctkazib bcrdi.
Bu borada ma'naviy jasorat va fidoyilik ko'rsatgan buyuk arboblanmiz, adib va
olimlarimiz,   ulamolarimiz,   ulug'   san'atkorlanmizning   xotirasini   bugun   hurmat   va
chtirom bilan yod ctamiz.“
Kurs   ishining   maqsadi:   Ikkinchi   darajali   bo’lak   haqida   umumiy   ma'lumot
to’plash kurs ishimning asosiy maqsadi hisoblanadi:
Kurs   ishining   vazifasi:   kurs   ishining   mavzusidan   kclib   chiqqan   holda   "
Ikkinchi darajali bo’lak " mavzusini rejalar asosida batafsil o’rganish.
Kurs   ishining   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan   iborat.   Har   bir   bob   ikkitadan   mavzuni   o'z
~  3  ~ ichiga oladi.
I BOB.  GAP BO’LAKLARI HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT
Gapda   biror   so’roqqa   javob   bo’lgan   va   o’zaro   tobе   bo g’ langan   so’z   yoki
so’z   birikmasi   gap   bo’lagi     dеb   ataladi.   Gap   bo’laklarini   bеlgilashda   asosiy
xususiyat ular orasidagi sintaktik aloqadir. So’zlarga so’roq bеrish, ularning qaysi
turkumga   mansubligi,   gap   ichida   joylashish   tartibi,   qanday   qo’shimchalar   olishi
tom   ma'noda     gap   bo’laklarining   turlarini   bеlgilashda   asos   bo’la   olmaydi.   Gap
bo’laklarining   turi   odatda   bir-biriga   nisbatan   aniqlanadi:   ega   kеsimga   nisbatan,
aniqlovchi   aniqlanmishga   nisbatan,   hol   hollanmishga   nisbatan,   to’ldiruvchi
to’ldirilmishga nisbatan aniqlanadi.    Nisbat bеriluvchi bo’lak bo’lmas ekan, u yoki
bu gap bo’lagi haqida gapirish mumkin emas.  
Gap bo’laklarining gap tarkibidagi mavqei bir xil emas. Ba’zi gap bo’laklari
gap   qurilishida   markaziy   o’rinni   egallaydi,   bunday   bo’laklarsiz   fikr
anglashilmaydi.   Ayrim   bo’laklar   esa   gap   qurilishida   asosiy   rol   o’ynamaydi,
ularning ishtirokisiz ham    bosh bo’laklar orqali fikr anglashilaveradi. Shunga ko’ra
gap bo’laklari ikki turga ajratiladi:
1) bosh bo’laklar;
2) ikkinchi darajali bo’laklar.
Bosh   bo’laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil   qiladi.   Fikr,   asosan,
gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi.
Ikkinchi darajali bo’laklar gapning grammatik asosini tashkil qilmasdan, uni
hajm   jihatdan   kengaytiradi   yoki   so’z   birikmasini   shakllantirish   uchun   xizmat
qiladi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   bilan   yoki   o’zaro   tobe   aloqada
bo’lib, ularni izohlash, aniqlash, to’ldirish uchun xizmat qiladi.
Bosh   bo’laklar   ega   va   kesimdan   iborat.   Ikkinchi   darajali
bo’laklar   aniqlovchi, to’ldiruvchi   va   holdir.
Ikkinchi darajali bo’lak  gap bo’laklari  sirasiga kirgani uchun gap bo’laklari haqida
ham ma’lumot berib o’tdim. 
~  4  ~ 1.1 Ikkinchi     darajali bo’lak haqida ma’lumot    . 
  Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   orqali   ifoda   qilingan   gapning   asosiy
mazmunini aniqlab, to’ldirib, izohlab keladi.
Masalan: 
Qahraton qishning achchiq sovug’i badanni achitardi. (R.F).   Yoki
Opa-singil uyda onalarining majlisdan kelish kutar edilar (A.Mux).
Yuqoridagi   misollarda   sovuq   achitardi,   opa-singil   kutar   edilar   bo’laklari   gapning
bosh   bo’laklari   bo’lib,   gapning   asosiy   mazmunini   ifodalaydi.   Qolgan   b’alaklar
ularga bo’g’lanib, gap mazmunini kengaytiradi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar,   odatda,   yo   egaligi   yoki   kesimga   tobe   bo’ladi.   Ayrim
hollarda   esa   ikkinchi   darajali   bo’laklar   o’zaro   bir-biriga   ergashib,   gapning   bosh
bo’laklariga tobe bo’ladi. Ayrim hollarda esa ikkinchi darajali bo’laklar o’zaro bir-
biriga ergashib, gapning bosh bo’laklariga tobe bo’ladi.
Masalan: Kuchli shamol eng katta daraxtlarni tebratmoqda edi. Bu gapda shamol 
tebratmoqda edi bosh bo’lagiga kuchli, eng katta daraxtlarni so’zlari ergashib, tobe
bo’lib kelmoqda. Gapning ikkinchi darajali bo’laklari uchga bo’linadi:
1.            To’ldiruvchi
2.            Aniqlovchi
3.            Hol
~  5  ~ 1.2. Aniqlovchi va uning ifodalanishi
Predmetning belgisini bildirgan ikkinchi darajali bo’lak aniqlovchi deyiladi. 
Aniqlovchi predmetning sifatini, rang-tusini, xususiyatini, mazasini, shklini, 
xajmini, miqdor-darajasini yoki qarashliligini bildiradi. Shu bois aniqlovchining 
so’roqlari turlichadir: qanday? Qancha?, qanaqa?, qaysi?, nechanchi?, kimning?, 
nimaning?, qaerning? va boshqalar. 
Aniqlovchi doim aniqlanmishga bog’liq holda qo’llanib, undan oldin keladi. 
Aniqlovchi bilan aniqlanmish birgalikda aniqlovchili birikmani tashkil qiladi.
O’zbekistnning joshqin, sho’h bahori cho’lga gul va ko’kat sepini yoydi. 
Mazkur misolda O’zbekistnning (qayerning?) qaratqichli aniqlovchi, jo’shqin, 
sho’x (qanday?) sifatlovchi aniqlovchidir. 
Aniqlovchi ikki xil bo’ladi. 
1.            Sifatlovchi aniqlovchi.
2.            Qaratqich (ko’rsatuvchi) aniqlovchilar.
Predmetni belgisini, vaqtga va o’ringa munosabatini, miqdor,tartibini bildiradigan 
aniqlovchilar sifatlovchi aniqlovchilar deyiladi. Sifatlovchi bog’lanib kelgan so’z 
sifatlanmish deyiladi. Masalan: Soyning tagida kom-kok suv oqib o’tadi.    Bunda 
kom-kok sifatlovchi, suv esa ifatlanmishdir. 
  Sifatlovchi quyidagi so’z tur quyidagi so’z turkumlari bilan ifodalanadi:
1.            Sifat bilan: Ufq qizil atlaslarga o’ralib, oltin sochning yo’llariga boqadi. 
2.            Son bilan: O’n ikki gektar er kaftdek tekkis qilib qo’yilgan. Nilufar bu yil 
meditsina bilim yurtining ikkinchi kursini tugatdi. 
3.            Olmosh bilan: Qandaydir bolalar yugurib chiqdi. (O).    Allaqanday xatni 
o’qigan edim.  4.            Ot bilan: Asfalt ko’chaning y er-bu erida suv xalqob bolib 
~  6  ~ yotardi. 5.            Sifatdosh bilan: Gurillagan shaboda ularning yuzlarini silay boshladi.
(P.T). 
6. Ravish bilan: Tog’ning uzoq-yaqin yon bag’irlarida yanada balandroq va 
daxshatliroq aks-sado eshitildi. (S.A).  
7. Taqlid soz bilan: G’uj-G’uj qushlar daraxtlarda sayray boshladi. Sifatlovchi 
aniqlovchi aniqlanmishga bitishuv yo’li bilan bog’lanadi. Sifatlovchi ba’zan yopiq 
holda, ya’nibirikma holda kelishi ham mumkin: Daladan guvirlab esgan shamol 
yalang koylakli qizlarni junjitdi. (O). Yoki: Katta, gavdali, oppoq soqoli 
ko’kragiga tushib turgan chol Berdiqulovga qaradi. (C.N). Qaratqich aniqlovchilar:
Bir predmet yoki shaxsning boshqa bir predmet yoki shaxsga qarashli ekanini 
bildirgan aniqlovchi qaratqich aniqlovchi deuiladi. Masalan: Bu yilgi bahorning 
kech kelishi ko’plarninig tinkasini quritdi. (S.Karomatov) Yoki: Yomonning 
yaxshisi bo’lguncha, yaxshining yomoni bo’l. (maqol). Birinchi gapda bahorning 
ko’plarninig so’zlari, ikkinchi gapda esa yaxshining va yomonning so’zlari 
qaratqich aniqlovchidir. 
Qaratqich    aniqlovchilar quyidagicha ifodalanadi: 
Ot yoki uni o’rnida qo’llanuvchi olmosh bilan: Kishining muhim burchlaridan biri 
– ota va onanig hurmatidir (Navoiy). 
 Otlashgan sifat bilan: Botirning mushti ham yarog’. (maqol). 
Otlashgan son bilan: Uning yarmi-besh. 
Otlashgan sifatdosh bilan: O’qiganning tili ko’p uzun bo’ladi. (Pulkan). 
Bir qaratqich aniqlovchi bir necha qaralmish bilan bog’lanib kelishi yoki, aksincha,
bir qaralmish bir necha qaratqich bilan bog’lanib kelishi mumkin. Masalan: 
Mehmonlar orasida Xirotning olimlari, xofizlari ham ko’pgina edi. (O). 
Ayvonlarning shiftlariga ilingan osma chiroqlardan taralgan nurdan kechki olma 
va bexi gullari qorong’ida yanada oqarib ko’rinadi. (S.A.). 
~  7  ~ Qaratqich aniqlovchi belgili yoki belgisiz bo’ladi. Belgili bo’lganda kelishik 
affikasi saqlanadi, belgisiz bo’lganda esa bu affks saqlanmaydi: Maktabimiz bog’I 
yildan-yilga yashnamoqda. 
Izlar bo’ldim Qoraxonnig qizini, Ot ko’targan Zulfiqorning o’zini. (Folklor)
Izohlovchi
Predmetni boshqa bir nom berish bilan aniqlaydigan bo’lak izohlovchi deyilabi. 
Masalan: Professor Nazarov kirib keldi. (A).
Izohlovchi bog’langan bo’lak izohlanmish deyiladi. 
Izohlovchi aniqlovchi izohlanmish xilma-xil    belgilarini bildiradi. Izohlovchilar, 
asosan ot bilan ifodalanib, quyidagi ma’nolarni bildiradi:
1.   Unvonni: General Sobir Rahimov misilsiz qahramonlik ko’rsatdi. 
2.   Mashg’ulot, kasb, mutaxasislikni: Oshpaz kampir choy damlab keltirdi. 
3.   Amalni: Yig’ilishni shahar hokimi Qobilon ochdi 
4.   Jinsni: Og’il bolalar ham, qiz bolalar ham sportga faol qatnashdilar.
5.   Qarindoshlik yoki shunga o’hshatilgan munosabatni: Xadicha hola ertalab 
biznikiga kirib keldi. 
6. Laqabni: Ayvon pastida Soli sovuq bilan Juman pismiq qo’l qovushtirib turi. 
7.   Taxallusni: Kechada Toxir Usmon she’rlaridan o’qildi. 
8. O’xshashlikni: Vatan – ona so’zi naqadar laziz. 
Rahmatulla Otaqo’ziev Uyg’un, Vatan-ona tipidagi izohlovchi va izohlanmish 
orasiga yozuvda tire qo’yiladi. 
Ikkinchi darajali bo’laklar bosh bo’laklarga bevosita yoki bilvosita bog’lanib, 
ularni aniqlab, to’ldirib, izohlab keladi. Sodda gap ega va kesimdangina tuzilgan 
bo’lsa, sodda yig’iq gap deyiladi. Bosh bo’laklardan tashqari ikkinchi darajali 
bo’lakning ham ishtiroki bilan tuzilgan gaplar yoyiq sodda gap sanaladi. Sodda 
~  8  ~ yoyiq gaplarda ikkinchi darajali bo’laklardagi faqat aniqlovchi ishtirok etgan 
bo’lsa, bunday gap aniqlovchi sodda yoyiq gap sanaladi.   Masalan: Shamol 
qo’zg’aldi.  -  sodda yig’iq gap.  
    Mayin shamol qo’zg’aldi.  -  aniqlovchili sodda yoyiq gap.  Mayin so’zi bosh 
bo’lak shamol so’ziga bevosita bog’lanib, uni aniqlab keldi.   Aniqlovchi ikkinchi 
darajali bo’lak bo’lib, predmetning (keng ma’noda ba’zan belgining) belgisini 
bildiradigan gap bo’lagidir. Aniqlovchi o’zi bog’lanib kelgan so’z bilan 
aniqlovchili birikmani hosil qiladi, ya’ni mazmuni izohlanayotgan bo’lak 
aniqlanmishdir. Aniqlovchi predmetning xilma-xil: biror xususiyati, holati, rang-
tusi, ma’za ta’mi, shakli, hajmi, o’ringa munosabat, paytga munosabat, harakat 
tarzidagi, ko’rsatib aniqlash, miqdor-daraja, boshqacha nom berish bilan izohlash, 
qarashlilik kabi belgilarini bildiradi.
Masalan: shirin olma, osmondagi yulduzlar, yozgi ko’ylak, to’rtta daftar, oz so’z, 
shu yo’l, o’qilgan kitob, gumbur-gumbur ovoz, oltin soat, pulning burgi kabi.
Aniqlovchining predmetning belgisini bildirishidan uning otga bog’lanishi kelib 
chiqadi (ba’zan aniqlovchi sifat va ravishga ham bog’lama oladi). Aniqlovchi 
bog’lanib kelgan ot gapda har qanday gap bo’lagi bo’lib kela oladi. Demak, 
aniqlovchi egaga ham kesimga ham, to’ldiruvchi va holga tobe bo’lib keladi. 
Ba’zan aniqlovchi aniqlovchining o’ziga tobe bo’ladi.
Masalan: Yaxshi yigit yurt tuzar (egaga tobe). Birovning aybiga ko’z-quloq bo’lma
(to’ldiruvchiga tobe). O’z imkoniyatingni juda yuqori baholama. (holga tobe). 
Odobsiz otaning farzandi odobli va fozil bo’lsa, otasining ayb va nuqsonlari 
bilinmaydi (aniqlovchiga tobe). Aniqlovchi anglatgan ma’nolari va ifodalanishiga 
ko’ra har xil so’roqqa javob beradi: qanday? qanaqa? qaysi? qancha? necha? 
nechanchi? qay darajada? kabi. Aniqlovchi leksik-semantik va grammatik 
xususiyatlariga ko’ra uch xil bo’ladi: sifatlovchi, qaratuvchi, izohlovchi.
Predmetning  belgi –xususiyati, xajmi, shakli, maza-ta’mi, rang-tusi, miqdor-
darajasi, tartibi kabilarni anglatadigan aniqlovchi sifatlovchi deyiladi. Sifatlovchi 
~  9  ~ o’z sifatlanmishiga  bitishuv yo’li bilan ifodalanadi. Masalan,  Soyning tagidan 
ko’m-ko’k suv  oqib o’tardi. (P.Q). Olti ming mexanizator uch ming buldozerni  
navbatma-navbat boshqarishni  ko’zda tutyapmiz. (N.Ablullaxonov). Byuroda bu 
odam mardona bir gap qildi.  (O.Yo). Asfalt ko’chaning  u yer-bu yerida suv 
halqob bo’lib yotardi. (O’.H). Shu payt ichkaridan  ship-ship qadam tovushi 
eshitildi. (O’.Usmonov). 
Sifatlovchi so’z birikmasi bilan ham ifodalanashi mumkin: Muhabbat nimaligini 
bilmagan, aksincha uni uyat  hisoblab kelgan Hoji qizining ichi yonib, tishi kuyib 
turganini  bilmas  edi. (Shuhrat). 
Qaratuvchi va uning ifodalanishi. Biror predmet yoki shaxsning boshqa biror 
predmet yoki shaxsga qarashli, tegishli ekanini ko’rsatadigan aniqlovchi 
qaratuvchi deyiladi. Qaratuvchi bilan qaralmish qaratuvchili birikmani tashkil 
etadi. Qaratuvchi doimo qarattqich kelishigi shaklida (belgili va belgisiz shalda) 
keladi va kimning? Nimaning? qayerning? Kabi so’roqlarga javob beradi. 
Qaratuvchi belgili shaklda kelganda, -ning qaratqich kelishigi qushimchasi 
saqlanadi, belgisiz shalda esa tushib qoladi. Masalan: 
1. U Azizning munosabatida samimiylikni payqadi. 
2. Eringanning oshi pishmas. 
3. Beshning boshi bo’lguncha, Oltining oyog’i bo’l.
4. Dangasaning saratonda qґli sovqatar. 
5. Borning boshi og’rir, Yo’qning qorni.  Qaratuvchi, asosan, ot, olmosh hamda 
otlashgan so’zlar bilan ifodalanadi. Qaratuvchi o’zi bog’langan ot bilan moslashuv 
munosabatiga kirishadi. Qaratuvchi bog’lanib kelgan so’z doimo ot bo’ladi. 
Qaratuvchi belgisiz shaklda ham Kullanadi. Masalan: Olmos bґlib yarqirar to²lar 
qoyasi, Yґllaringga bosh urar bo²lar soyasi. (Z.O.)
 Izohlovchi o’zi bog’langan – so’zni boshqachanom berish yo’li bilan aniqlab, 
izohlab keladi. Izohlovchi, odatda, ot bilan  ifodalanib, unvon, kasb, mutaxassislik,
amom, qarindoshlik, laqab, taxallus, jins, o’hshashlik kabi ma’nolarni bildiradi. 
Masalan, Professor Asqarova yo’q mutaxassis. Iqbol satang. Mehrinisani 
kuldirdiyu, ko’ngli joyiga tushib oshxonaga ketdi. (R.F). Ona – Yer, basharga 
~  10  ~ namotsan (N.K). sho’x qiyqirgan azamat askarlar  orasiga Asqar polvon bilan Ali  
tajang xam suqildi. (O). 
Izohlovchi bog’lanib kelgan so’z izohlanishi deb ataladi. Izohlovchi 
izohlanmishdan oldin ham keyin ham kelishi mumkin.
1.3.Hol va uning ifodalanishi
Ish-harakatning qaytarzda bajarilishini, sabab yoki maqsadini, uning bajariishi 
bilan bog’liq bolgan o’rin va paytni bildiruvchi gap bo’lagi hol deyiladi. Hollar 
qanday?, qanday qilib?. Qaytarzda? Qachon?, qachongacha?, qaerda?, qayerdan?, 
qancha?, nima maqsadda? Kabi so’roqlaridan biriga javob beradi. Hol    ravish, 
ravishdosh, jo’nalish, chiqish, o’rin kelishigidagi ot yoki ko’makchili ishlatilgan ot
bilan, shuningdek, taqlid so’z, son bilan ifodalanadi. Ravish asosan, hol vazifasida 
keluvchi so’z turkumidir. Gapda asosan hol vazifasida qo’llanish ravishdosh uchun
ham xosdir. Masalan: G’ulomjon qishloqda bo’lgan voqealarni oqizmay-tomizmay
so’zlab berdi. (M.I). 
Zanjirlanmagan eshik sekingina shirq etib ochildi. (P.T.) . 
Ot jo’nalish, chiqish, o’rin kelishigida kelib yoki ko’makchi bilan ishlatilib, gapda
hol   bo’lib   keladi.   Bunda   o’rin,   payt,   sabab,   maqsad,   miqdor   kabi   ma’nolar
ifodalanadi. 
Masalan:  Mashina  kichik kocha bilan adir  tomonga jo’nadi. (I.R). Botir endi  ikki
quloq bo’lgan g’o’zalar orasidan borar edi. (S.N). 
Harakat nomi hol bo’lib kelganda, u ham ot kabi shakillanadi.
Masalan: Jamoa boshqaruvi raisi brigadalarga yana besh sentiner oshirmoq uchun
shart qo’ydi. 
Hol taqlid so’z bilan ham ifodalanishi mumkin: Xayot piq-piq yig’lar, elkalari dir-
dir titrar edi. (M.I). 
Son hol vazifasida kelganda, kopincha, marta, karra so’zlari bilan ishlatiladi. 
Masalan: Tepalik bir necha soat moboynida besh marta qo’ldan-qo’lga o’tdi. (O).
Ayri hollarda hol birikma tarzida ifodalanishi mumkin. 
Masalan: Poezd Xovosga erta bilav soat sakkizda etib keldi. (G.G). 
~  11  ~ Hol   hamma   vaqt   ham   kesimga   bog’lanavermaydi,   u   gapning   boshqa   bo’lagiga
bog’lanishi ham mumkin. 
Masalan:   Uzoqda   qop-qorayib   turgan   tog’ning   usti   ko’rindi.   (A.K).   Tashqirida
o’tirgan   ayollarni   ham   qotib-qotib   kulgani   ichkariga   eshitildi.   Birinchi   gapda   hol
(uzoqda)   aniqlovchiga   (qop-qorayib   turgan)   ikkinchi   gapda   esa   hol   (qotib-qotib)
egaga (kulgani) bog’lanib kelgan.
Hollar ma’nolarga ko’ra bir necha turlarga bo’linadi: 
1. Ravish holi.
2.   O’rin holi.
3. Payt holi. 
4.   Sabab holi.
5.   Maqsad holi. 
6. Miqdor daraja holi. 
Ravish holi
Ish   –   harakatning   qay   tarzda   bajarilishini   yoki   qanday   bo’lishini   bildiradi.  
Ravish   holi   ish   –   harakatning   qanday   bajarilishini   bildirib   kelganda,   qanday?
Qanday qilib? So’roqlarining biriga javob bo’ladi.
O’rin holi harakat bo’lishidagi eng so’nggi chegarani ifoda qilib, -gacha, -ga, 
-qadar, -ga dovur kabi formada kelishi mumkin: 
Sayohatchilar Hamzaobodga qadar mashina bilan borishdi. 
Harakatning   boshlanish   o’rnini   ifoda   qilib,   qaerdan   so’rog’iga   javob   bo’ladi.   Bu
hol   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   shuingdek,   ko’makchili   ishlatilgan   so’z   bilan
ifodalanadi: qirdan g’ir- g’ir shabada esadi. 
Payt holi.
Ish-harakatning   bajarilish   payitini,   uning   chegarasini   bildirib,   qachon?
Qachongacha?, qachondan beri?, kabi so’roqlaridan biriga javob bo’ladi. 
Payt   holi   payt   ravishi   bilan,   o’rin,   chiqish,   jo’nalish   kelishigidagi   so’z   bilan,
ko’makchi ishlatilgan so’z bilan, birikma bilan ifodalanadi. 
Masalan:   Qizlar   kechasi   bilan   dars   tayorladilar.   (S.N.).   Bir   necha   kundan   song
Botir uyiga qaytdi. 
~  12  ~ Payt holi.
1.   Harakatning   bajarilishidagi   paytni   bildiradi.   Kechqurun   xayat   a’zolari   yana
klubga to’plandilar. 
2.   Harakatning bajarilishidagi chegarani bildiradi. Bunda hol “payt bildiruvchi so’z
+   ga   dovur”,     “payt   bildiruvchi   so’z   +   ga   qadar”,     shaklida   bo’ladi.   Masalan:
Yaxyoxon kechqurunga dovur mehmonlar yonida boldi. Yo’lchi shu vaqtga qadar
dala bilan ovora edi.     (O) Shunigdek, payt holi ish harakatning bajarilishpaytidagi
dastlabki chegarani bildiradi. Bu xil hol “payt bildiruvchi so’z + dan beri” , “payt
bildiruvchi   so’z   +   dan   buyon”     shklida   bo’ladi.   Masalan:   O’zbek   ahli   necha
yillardan beri mustaqillikni orzu qilib kelganlar. 
Sabab holi.
Ish harakatning bajarilish sababini  bildirib, nimaga? Nima sababli?,  so’roqlaridan
biriga javob bo’ladi. Sabab holi vazifasidagi so’z kopincha uchun, sababli, tufayli
kabi   ko’makchilar   bilan   keladi.   Masalan:   Komiljon   nazariy   jihatdan   kuchli
bo’lganligi uchun ko’pincha Zunonov bilan baxlashib turdi. (I.R). 
Sabab   holi   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   ham   ifodalanadi.   Masalan:   Elmurod
xursandchiligidan tez-tez qadam bosib ilgari yurib ketdi. (P.T). 
Maqsad holi.
Ish   harakatning   bajarilishidagi   maqsadni   bildirib,   nima   uchun?,   nimaga?   Nima
maqsadda?, kabi so’roqlarning biriga javob bo’ladi. 
Masalan: Nozimbek qishloq ahli turmash-tarzini tekshirish uchun yo’lga chiqdi. 
Maqsad   holi   jo’nalish   kelishigidagi   so’z   bilan,   maqsad   ravishdoshi   bilan   ham
ifodalanadi.
Paxtakorlar Qurultoy ishtirokchilarini qarshi olgani shoshildilar. 
Miqdor – daraja holi.
Ish   Harakatning   bajarilishini   miqdor   va   daraja   jihatidan   aniqlab   qancha?
Qanchalik? Nech marta? Qanchalab? kabi so’roqlarning biriga javob bo’ladi.
Miqdor – daraja holi ko’pincha miqdor – daraja ravishlari bilan ifodalanadi. 
Masalan: Ko’p bilgan oz so’zlar. (maqol).  Sonlar ayrim hollarda marta so’zi bilan
kelib,   gapda   miqdor   –   daraja   holi   bo’lib   keladi.   Masalan:   Notanish   yo’lovchi
~  13  ~ Manzuraning yuziga bir-ikki marta erostidan qarab qo’ydi. Yoki: Bugun qurilishda
odam kundagidan ikki-uch marta ko’p edi. Miqdor  daraja holi birikma bilan ham
ifodalanadi. 
Hokimiyatdan kelgan mutaxassisliklar birigada yumushini uch kun tekshirdi  
ma'nosi bilan o'zaro antonimik munosabatga kirishadigan so'zlar to’la antonimlar 
deyiladi. To'la antonimlar ko'pincha o'zaro qarama-qarshi ma'no anglatuvchi 
monosemantik so'zlardan tashkil topadi: adabli-adabsiz, abjir-bo'shang, arzon-
qimmat, bavosita-bevosita, ishchan-dangasa, rahmdil-berahm, fahmli-befahm, 
hayoli-behayo.
~  14  ~ II.BOB TO’LDIRUVCHI VA UNING IFODALANISHI
2.1. To’ldiruvchining boshqa so’z turkumlari bilan ifodalanishi
Aytilganidek,   so’z     kengaytiruvchilari   gapning   konstruktiv     bo’laklari   sirasiga
kirmaydi,   balki   so’zlarning   lug’aviy   ma’nolarini   muayyanlashtiruvchi   vosita
sanaladi.   To’ldiruvchi   ham   nutqiy   gap   qurilishida   so’z   kengaytiruvchisi   sifatida
ishtirok   etadi   va   fe’l   bilan   ifodalangan   har   qanday   bo’lak   yoki   bo’lak   qismining
ma’noviy   valentligini   to’ldiradi.   To’ldiruvchini   faqat   kesimga   bog’lanadi   deb
tushunish yaramaydi. Quyidagi gaplarga diqqat qiling: 
1.Kitobni olib kel. 
2.Kitobni olib kelishni unutma. 
3.Kitobni keltirish sening vazifang. 
4.Kitobni to’shunishning yaxshi tomonlari ko’p. 
Ko’rinadiki,   to’ldiruvchi   birinchi   gapda   kesimga   (olib   kel),   ikkinchi   gapda
to’ldiruvchiga     (olib   kelishni),   uchinchi   gapda   egaga   (keltirish),   to’rtinchi   gapda
aniqlovchiga   (tushunishning)   bog’langan.   Kesimga   bog’langanda   ham   undagi
ma’nolariga   emas,   balki   kesimga   tortiladi   -   uning   ma’nosini   oydinlashtirishga
xizmat   qiladi.     To’ldiruvchi   qaysi   gap   bo’lagiga   aylanishidan   qat’i   nazar,   shu
bo’lak   ifodalanayotgan   fe’lning   ma’nosini   muayyanlashtiradi.   To’ldiruvchi   so’z
kengaytiruvchisi bo’lganligi bois u kengaytirayotgan ma’nosi muayyanlashayotgan
so’z gap bo’lagi maqomiga ega bo’lmasligi ham mumkin. Yuqorida aytilganidek,
kesim,   ega,   hol   gapning   konstruktiv   bo’laklari   bo’lib,   to’ldiruvchi   va   aniqlovchi
bo’lakning bo’laklari sifatida keladi. Bu, ayniqsa, kengaygan ravishdosh, sifatdosh,
harakat   nomi   gap   bo’laklari   modeliga   ega   bo’lganda,   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.
E’tibor bering:
 1.Shalola kitobni keltirdi. 
~  15  ~ 2. Kecha kitobni keltirgan Shalola bugun kelmadi. 
Birinchi   gapda     kitobni   to’ldiruvchisi   kesimga   bog’langan.   Ikkinchi   gapda   esa
aniqlovchiga   (keltirgan)   tobelangan.   Birinchi   gapda   to’ldiruvchi     kesim   (keltirdi)
ning   emas,   balki   uning   tarkibiy   qismi   bo’lgan   keltir   fe’li   ma’nosini   izohlagan   va
gap   bo’lagining   bo’lagiga   daxldordir.   Ikkinchi   gapda   esa   aniqlovchi   (so’z
kengaytiruvchisi)   ning   kengaytiruvchisi   vazifasida   kelgan.   To’ldiruvchi   o’zi
bog’lanayotgan fe’lning ob’ekt valentligini to’ldiradi va, shunga muvofiq ravishda,
uning mazmunidan shaxs/predmetlik ma’nosi anglashilib turadi.
Ko’pincha   to’ldiruvchi   va   holni   farqlash   qiyin   bo’ladi.   Masalan,   Baliq   dengizda
yashaydi, Samalyot havoda uchadi    gaplaridagi dengizda, havoda so’zlari hol yoki
to’ldiruvchi   ekanligini   aniqlash   mushkul.   Chunki   bu   so’zlarda   vosita   yoki   o’rin
ma’nosini   keskin   ajratish   qiyin.   Shuningdek,   harakatni   bajarish   vositasini
ifodalovchi   gap   bo’lagini   uning   predmet   yoki   nopredmetlik   ma’nosidan   qat’i
nazar, to’ldiruvchi yoki fe’l deb atashning o’zi ham muammolidir. Chunki ular bir
vaqtning   o’zida   nimada   so’rog’iga   ham,   qanday,   qay   holda,   qay   yo’sinda
so’roqlariga     ham   javob   bo’lishi   tabiiylikka   yaqin   hamda   ularning   mohiyatini
to’laroq   ochishga   xizmat   qiladi.   Shuni   alohida   ta’kidlash   kerakki,   misollardagi
so’zlarning   bunday   so’roqlarni   olishida   o’rin-payt   kelishigi   ko’rsatkichining   roli
muhimdir. O’rin ma’nosini ifodalovchi -da kelishik shakli   gap propozitsiyasining
tayanch   bo’lagi   bo’lgan   makonni   ifodalashda   alohida   mavqega   ega.   Ma’lumki,
makon   va   zamon   ma’nosidagi   hollar   gap   kesimini   shakillantiruvchining   o’rin   va
payt ko’rsatkichlariga mos keladi. Xususan, quyidagi ko’rinishli:
                                                              yashayman
 Men hozir Qarshida                               o’qituvchiman   
                                                      xursandman
                                                               ikkinchiman
gaplarida o’rin ma’noli Qo’qon  so’zi bilan yasha fe’li orasida, Qo’qon so’zi bilan
o’qituvchi   so’zi   orasida,   shuningdek,   sifatga   xos   xursand,   songa   xos   ikkinchi
~  16  ~ so’zlarining   bir-biriga   bog’lanish   xususiyatlari   yo’q   edi.   Keyin   keluvchi   hokim
uzvga kesimlik qo’shimchalarining qo’shilishi  unga kengayishi imkoniyatini berdi
va natijada kesimlik hosilasi bo’lgan gap shaxs kengaytiruvchisi qatorida o’rin va
payt   kengaytiruvchilariga   ham   ega     bo’ldi.   Demak,   zikr   etilgan   gaplarda
qatnashgan   havoda,     dengizda     so’zshakllaridagi   o’rin-payt   shakli   Pm   ta’siriga
berilgan   bo’lib,   bu     ularning   gap   kengaytiruvchilari   ekanligidan   dalolat   beradi.
To’ldiruvchi esa so’z  kengay tiruvchisi bo’lib, kesimga befarqdir.
  
~  17  ~ 2.2. To’ldiruvchining ma’no turlari
To’ldiruvchi   o’zi   birikayotgan   fe’lning   tabiatiga   ko’ra   vositali   va   vositasiz
turlarga ajraladi. Vositasiz to’ldiruvchi bilan birikish  faqat  o’timli fe’llarga xos.
Shu   boisdan     vositasiz   to’ldiruvchi   o’timli   fe’lning   ob’ekt   valentligini
to’ldiruvchi so’z kengaytiruvchisidir. Vositasiz to’ldiruvchi vazifasida bosh yoki
tushum kelishigidagi so’z  keladi.
1.Bosh kelishikdagi vositasiz to’ldiruvchi:
        Bunda bulbul kitob o’qiydi.
        Bunda qurtlar ipak to’qiydi.
        Bunda ari keltiradi bol,
        Bunda qushlar topadi iqbol.
2.Tushum kelishigidagi vositasiz to’ldiruvchi: 
1.Sen bahorni sog’inmadingmi?.
2. Har bir tuki kiyimlarini teshib chiqib ketgan edi.  
Vositasiz to’ldiruvchi vazifasidagi so’z turli-tuman ma’nolarni ifodalaydi.
Vositasiz   to’ldiruvchi   o’timli   fe’lga   bog’lanadi   deyish     o’timli   fe’l   vositasiz
to’ldiruvchini qabul qila olmaydi degani emas. O’timli fe’llar ham vositali, ham
vositasiz   to’ldiruvchini   o’ziga   biriktiradi.   O’timsiz   fe’llar   esa   faqat   vositali
to’ldiruvchilarnigina o’ziga biriktiradi. Vositasiz to’ldiruvchi bevosita harakatni
o’z ustiga olgan predmetni anglatsa, vositali to’ldiruvchi harakat qamrab olgan,
lekin   harakatga   daxldor   bo’lmagan   predmetni   ifodalaydi.   Vositali   to’ldiruvchi
turli grammatik ko’rsatkichlar bilan ifodalanadi.
jo’nalish kelishigi: Senga oldim.
~  18  ~ chiqish kelishigi: Sendan oldim.
o’rin-payt kelshigi: Menda qoldi.
ko’makchi: Sen uchun oldim.
To’ldiruvchining   tuzilish   turlari.   Boshqa   bo’laklar   kabi   to’ldiruvchilar   hamda
sodda   yoki   murakkab   bo’ladi:   Sodda   to’ldiruvchi   bir   so’z   yoki   bir   so’zga   teng
birliklar bilan ifodalanadi:
1.Xotirangiz mening xotiramdan o’tkir ekan. 2. U yana Pushkinga murojaat qildi.
3.Turmushimizda hamma narsa bir-biri bilan bog’liq.
Murakkab to’ldiruvchi kengaygan birikmalar bilan ifodalanadi:
1.Men   Mirzacho’lni   ham,   Surxon   diyorining   Sherobod   dashtini   ham,   Farg’ona
vodiysining Yozyovon qumliklarini ham  ko’rganman. 
2.Hasharchilarning   shart-sharoitlarini   yaxshilash,   ularga   yordam   ko’rsatish
to’grisida ko’rsatma   berildi.
3.Tevarak-atrof qushlar chug’uriga, anvoyi gullar isiga to’lib ketdi. Izohlanayotgan
fe’lning  bo’sh  o’rnini  to’ldirishda   sodda  to’ldiruvchi  ham  kengaygan   to’ldiruvchi
ham   bir   xil   mavqega   ega   bo’ladi     -       u   qancha   kengaygan   bo’lmasin,   baribir   bir
o’rinni   to’ldiradi.   Bir   so’zdan   iborat   to’ldiruvchiga   ham,   bir   necha   so’z   bilan
kengaygan to’ldiruvchiga ham fe’l valentligidan bitta bo’sh o’rin «ajratilgan».
To’ldiruvchi   o’z   vazifasi   va   shakliga   ko’ra   ikki   turga
ajratiladi:   vositasiz   to’ldiruvchi   va   vositali   to’ldiruvchi.   Vositasiz   to’ldiruvchi
harakatni  o’ziga  qabul  qilgan,  harakat  o’ziga bevosita   o’tgan  predmetni   bildiradi.
Shu bois u odatda o’timli fe’l bilan ifodalangan bo’lakka bog’lanadi.
Vositasiz   to’ldiruvchi   ko’pincha   tushum   kelishigidagi   birliklar   bilan
ifodalanib,   kimni?   nimani?   qaerni?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob
bo’ladi:   Bolani   yoshdan   asra,   niholni   boshdan   asra.   (Maqol).   Aqlni   beaqldan
o’rgan. (Maqol). U hamma   qishloqlarni   o’zi aylanib chiqdi. (P.Qodirov).
Vositasiz   to’ldiruvchi   ba’zan   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   ham
ifodalanadi:   Temirjon   quymoqdan   ko’p yemadi. (J.Abdullaxonov).
~  19  ~ Vositasiz to’ldiruvchi tushum kelishigi shaklidagi so’z bilan ifodanganda, harakat
butunlay   predmetga   o’tadi,   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   ifodalanganda   esa,
harakat qisman predmetga o’tganligi anglashiladi.
Vositasiz   to’ldiruvchi   ikki   xil   shaklda:   belgili   va   belgisiz   shaklda   ishlatiladi.
Belgili   vositasiz   to’ldiruvchi   tarkibida   tushum   kelishigi   – ni   affiksi
saqlanadi:   Bor   borini   yeydi,   uyatsiz   orini   yeydi.   (Maqol).   Odamni   po’stin   emas,
ish   qizdiradi.(Maqol).   Belgisiz   vositasiz   to’ldiruvchida   – ni   qo’shimchasi
qatnashmaydi,   lekin   uni   tiklash   mumkin   bo’ladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,
bunday   vositasiz   to’ldiruvchi   belgisiz   tushum   kelishigi   shaklidagi   so’z   bilan
ifodalanadi:   Non   emoqchi   bo’lsang,   o’tin   tashishdan   erinma   (Maqol).
Tekin   boylik   axtarguncha, o’zingga bop   hunar    top (Maqol).
Vositali   to’ldiruvchi   bosh,   qaratqich,   tushum   kelishiklaridan   boshqa   kelishikdagi
birliklar   bilan   hamda   ko’makchili   ishlatilgan   birliklar   bilan   ifodalanadi.   Vositali
to’ldiruvchilarning   ma’nolari   va   so’roqlari   turlichadir.   Mazkur   to’ldiruvchilarni
jo’nalish,   o’rin-payt,   chiqish   kelishiklari   affikslari   hamda   «bilan»,   «uchun»,
«to’g’risida»,   «haqida»   kabi   ko’makchilar   shakllantirib,   ular   kimga?   nimaga?
kimda?   nimada?   kimdan?   nimadan?   kim   bilan?   nima   bilan?   kim   uchun?   kim
to’g’risida?   nima   xususida?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob   bo’ladi.
Masalan:   Inson   bilimga   intiladi   va   qachonki   unda   bilimga   tashnalik   so’nsa,
u   insoniylikdan   mahrum   bo’ladi.   («Tafakkur   gulshani»).   Do’sting   bilan   sirdosh
bo’l   (Maqol).   Mineral   tuz,   bosh   miya   uchun   zarur   bo’lgan   efir   moyi   aksar
yong’oqning   mag’zidan   olinadi.   (J.Abdullaxonov).   G’oyib   endi   «studentlikning
oltin   davri»   haqida   zavq-shavq   bilan   hikoya   boshladi.   (J.Abdullaxonov).   Mana
endi uning yaxshi   xislatlari to’g’risida   gap ketyapti. (J.Abdullaxonov).
Vositali to’ldiruvchi ko’pincha fe’l bilan ifodalangan bo’laklarga, ba’zan esa sifat,
ravish,   ot,   modal   so’z   bilan   ifodalangan   bo’laklarga   ham   bog’lanib   keladi.
Masalan:   Bu   –   professor   Jamolovning   saxiyligi,   yoshlarga   mehr-muhabbatining
mevasi,  albatta. (J.Abdullaxonov).  Temirjon  gamma nurlarini   hayot  uchun   faqat
ofat   manbai   deb   bilardi.   (J.Abdullaxonov).   Temirjon   uning   bu   uyda   xizmat
qilishidan   bexabar   edi.   (J.Abdullaxonov).   Uning   tashqi   ko’rinishi   sokin   tuyulsa-
~  20  ~ da,   ichki   dunyosi   olam-olam   orzularga     boy...   (J.Abdullaxonov).   To’ldiruvchini
boshqa so’z turkumlari bilan ifodalanishi
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   orqali   ifoda   qilingan   gapning   asosiy
mazmunini aniqlab, to’dirib, izohlab keladi.
Masalan: 
Qahraton qishning achchiq sovug’i badanni achitardi.
Opa-singil uyda onalarining majlisdan kelish kutar edilar (A.Mux). 
Yuqoridagi   misollarda   sovuq   achitardi,   opa-singil   kutar   edilar   bo’laklari   gapning
bosh   bo’laklari   bo’lib,   gapning   asosiy   mazmunini   ifodalaydi.   Qolgan   b’alaklar
ularga bo’g’lanib, gap mazmunini kengaytiradi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar,   odatda,   yo   egaligi   yoki   kesimga   tobe   bo’ladi.   Ayrim
hollarda   esa   ikkinchi   darajali   bo’laklar   o’zaro   bir-biriga   ergashib,   gapning   bosh
bo’laklariga tobe bo’ladi. Ayrim hollarda esa ikkinchi darajali bo’laklar o’zaro bir-
biriga ergashib, gapning bosh bo’laklariga tobe bo’ladi. 
Masalan:
Kuchli   shamol   eng   katta   daraxtlarni   tebratmoqda   edi.   Bu   gapda   shamol
tebratmoqda edi bosh bo’lagiga kuchli, eng katta daraxtlarni so’zlari ergashib, tobe
bo’lib kelmoqda. Gapning ikkinchi darajali bo’laklari uchga bo’linadi: 
1.            To’ldiruvchi 
2.            Aniqlovchi 
3.            Hol
To’ldiruvchi  mavzusiga yuqoridagi ma’lumotlar orasida qisqacha to’xtalib o’tdim.
Bu   mavzu   unchalik   murakkab   emas   va   albatta   tushunish   ham   muommo
tug’dirmaydi.   Faqat   mavzuni   chuqurroq   va   aniqroq   tushunib   olsangiz   boldi.   Bu
uchun mavzu haqida qo’llanma va adabiyotlardan foydalanishingiz kerak bo’ladi.
Gapning   biror   bir   bo’lagiga   boshqaruv   yo’li   bilan   bo\lanib,   uning   ma’nosini
to’ldirib keluvchi gap bo’lagi to’ldiruvchi deb ataladi.
Boshqaruvchi   sozning   talabiga   ko’ra   to’ldiruvchi   biror   kelishikda   (qaratqichdan
tashqari) bo’ladi yoki ko’makchi bilan keladi. 
Masalan: 
~  21  ~ U   olim   va   fozil   odamlar   bilan   suhbatlashishdan   zavqlanar   edi.   (M.Osim).   Bilim
manbai-kitobni seving.
Birinchi   misolda   to’ldiruvchi   (odamlar   bilan)   ko’makchi   bilan,   ikkinchisida
(suhbatlashishdan)   chiqish   kelishigi   bilan   kelib,   kesimga   boshqaruv   yo’li   bilan
bog’langan.   Ikkinchi   gapda   esa   to’ldiruvchi   (kitobni)   tushum   kelishigi   bilan
ifodalangan.
To’ldiruvchi   egaga,   aniqlovchiga,   boshqa   bir   to’ldiruvchiga   ham   bo’lanib   kelishi
mumkin.   Bunday   hol   ko’pincha   ega   aniqlovchi,   to’ldiruvchining   sifatdosh   va
harakat nomi bilan ifodalanganida ro’y beradi.
Masalan: 
1. To’diruvchining egaga bog’lanib kelishi
Gulni sevgan tikanni ham sevadi. 
2. To’ldiruvchining aniqlovchiga bo’lanib kelishi
Betga aytganni zaxri yo’q. 
3. To’ldiruvchining to’ldiruvchiga bo’lanib kelishi
Direktorimiz musobaqaga qatnashganlarni qzg’in tabrikladi.
To’ldiruvchilar   odatda,   ot,   olmosh,   harakat   nomi,   son,   sifat,   sifatdosh   bilan
ifodalanadi:
Ot bilan:  ifodalanishi.
Qarsak ikki qo’ldan chiqadi. (maqol)
Ochiq gapir, so’zingni anglat. 
Olmosh bilan:  ifodalanishi.
Supa ustida o’tirib choy ichayotgan Saodat opa voqeani undan surishtira boshladi.  
(S.N.).
Qiz kim bilandir so’zlashib borardi. (O).
Harakat nomi bilan ifodalanish.
Yo’lchi chindan ham nay chalishni bilar edi. (O). 
Son bilan ifodalanishi.
Yigirmani ikkiga bo’lsak, o’n bo’ladi.
Sifat bilan ifodalanishi.
~  22  ~ Mardni mehnat engolmas. (maqol).
Qochoqqa shavqat yo’q, qo’rqoqqa hurmat. (maqol).
Sifatdosh bilan ifodalanishi. 
Qo’rqqanga qo’sh ko’rinibdi. (maqol).
Ayrilganni bo’ri er. (maqol).
To’ldoruvchilar birikma holiday ham ifodalanadi.
Masalan:  Elmurod tabora kunlarni qanday o’tayotganini sezmay qoldi.
To’ldiruvchi   boshqaruvchi   so’zning   talabiga   ko’ra   kelishik   affikslari   (qaratqich
kelishigidan   tashqari)   yoki   ko’makchilar   orqali   shakllanadi.   Masalan:   Aql   va
idrok   quyoshga   o’xshaydi,   ular   dog’larni   bekitadi.   («Oz-oz   o’rganib   dono
bo’lur»).
To’ldiruvchi   o’zi   bog’lanib   kelgan   so’z   bilan   (fe’l,   sifat,   ravish,   ot,   modal   so’z
bilan) «to’ldiruvchi-to’ldirilmish» sintaktik munosabatni yuzaga keltiradi.
To’ldiruvchi   ifoda   materialiga   ko’ra   egaga   hamda   qaratuvchiga   o’xshaydi,   faqat
grammatik shakl jihatdan ulardan farq qiladi.
To’ldiruvchi quyidagicha ifodalanadi:
1.   Ot   bilan:   Nodon   kishi   o’zining   nasl-nasabiga ,   olim   kishi   esa   o’zining   ilm   va
adabiga   tayanadi.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Oy   to’lmagan   bo’lmasa   ham,
juda   yorug’,   shabadada   silkinayotgan   terak   barglarini   bitta-bitta   sanab   chiqish
mumkin. (P.Qodirov).
2.   Olmosh   bilan:   Shaharliklar...   o’zlarini   tog’da   yashayotganday   his   qilishadimi?
(Sh.Xolmirzayev).   O’g’il   ham   otaga   shunchalik   o’rgandiki,   u   bilan   birga
yotadigan bo’ldi. (Sh.Xolmirzayev).
3.   Harakat   nomi   bilan:   Xalqning   hurmat   qilishini   tilasangiz,   avval   o’zingiz
hammani   hurmat   qiling.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Olim
kishi...   maqtashlar   va   olqishlarga   uchib,   o’zini   yuqori   tutmaydi,   kamtar   bo’ladi
(«Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
4.   Otlashgan   sifat   bilan:   Yomondan   qoch,   yaxshiga   quloch   och.   (Maqol).   Aziz
o’g’lim,   yomonlar bilan   suhbatdosh bo’lma, ulardan arslondan qochganday qoch,
~  23  ~ hammaga   rahm   va   shafqat   ko’zi   bilan   qara.   («Oz-oz   o’rganib   dono
bo’lur»).   Botirdan   yaxshi ish qolar,   donodan   – yaxshi so’z. (Maqol).
5.   Otlashgan   son   bilan:   Chiqmasa...   bittasini   menga   ber,   bir-ikki   oy   boqay...
(P.Qodirov).   Ikkovga   birov botolmas, otliqqa yayov etolmas. (Maqol).
6.   Otlashgan   olmosh   bilan:   Manmanlik   yaramas   odat   ekanini   anglang,
hamisha   buni   yodingizda   tuting.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Kattami,
kichikmi   -   har   qaysisini   hurmatlab,   yoshi   va   martabasiga   ko’ra   muomala   qiling.
(«Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
7. Otlashgan sifatdosh bilan:   Ayrilganni   ayiq er,   bo’linganni   bo’ri yer. (Maqol).
8. Otlashgan ravish bilan:   Ko’kka boqma,   ko’pga   boq. (Maqol).   Ko’pni   bilgan oz
so’zlar, oz bo’lsa ham soz so’zlar. (Maqol).
9.   Otlashgan   taqlid   so’z   bilan:   To’g’ri,   studentlar   allaqachon   paxtadan   qaytib,
yomg’irdan   ivigan   parklar   yana   oshiq-ma’shuqlarning   shivir-shiviriga   to’ldi.
(O’.Hoshimov).
10.   To’ldiruvchi   so’z   birikmasi   bilan   ifodalanadi.   Masalan:   O’zingdan
kichiklarni   kamsitmang.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Ular   bosh
silkib,   shundoq   muhtaram   odam   bilan   tanishganlaridan   minnatdor
ekanliklarini   izhor qilishdi (O’.Hoshimov).
To’ldiruvchi   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ham   ifodalanishi
mumkin:   Yoshi ulug’ni   ulug’lasa, baxt topar. (Maqol).
O’timli-o’timsizlik   avvalo   biror   grammatik   ko’rsatkich   olmagan   fe'l
leksemaning   o’zidan   anglashiladi,   harakat   bilan   ushbu   harakat   qaratiladigan
predmet – vositasiz to’ldiruvchi orasidagi munosabat asosida belgilanadi.
O’timli   yoki   o’timsiz   bo’lish   fe'l   anglatadigan   leksik   ma'noga   bog’liq.
Masalan,   tashla-   leksemasi    nimanidir   bir   joydan   boshqa   bir   joyga   kuch   bilan
yo’naltir-    ma'nosini  anglatadi. Ushbu ma'no ta'rifi  tarkibidagi    nimanidir    semasi
bu fe'l leksema o’timli ekanini ko’rsatadi.   Yot-   leksemasi    ma'lum bir sathni yotiq
holatda   egalla-    ma'nosini   anglatadi.   Ushbu   ma'no   ta'rifi   tarkibida   harakat
qaratiladigan   predmet   (vositasiz   to’ldiruvchi)   mavjudligini   ko’rsatadigan   sema
yo’q, shunga ko’ra bu leksema o’timsiz deyiladi.
~  24  ~ Ko’rinadiki,   o’timli-o’timsizlik   biror   grammatik   ko’rsatkich   olmagan   fe'l
leksemalarda   leksik-semantik   hodisa   sifatida   mavjud.   Lekin   bunday   fe'llarning
o’timli   ekani   tashqi   ko’rsatkichga   ega:   bunday   fe'lga   bog’lanadigan   vositasiz
to’ldiruvchi   –   tushum   kelishigidagi   leksemashakl   o’timlilikning   tashqi   markeri
vazifasini   bajaradi.   Demak,   o’timli   fe'l   leksema   biror   grammatik   ko’rsatkich
olmagan  holda   nimani,  kimni   so’rog’iga   javob   bo’ladigan   vositasiz   to’ldiruvchini
boshqaradi,   o’timsiz   fe'l   leksemada   bunday   boshqaruv   bo’lmaydi.   Ko’rinadiki,
bunday   fe'l   leksemalarda   o’timli-o’timsizlik   sof   semantik   hodisa   emas,   balki
semantik-sintaktik hodisa.
~  25  ~ XULOSA
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak, barcha so’z turkumlari to’ldiruvchi orqali 
ifodalanar ekan. Sababi nutqimizda ko’proq kesim yoki fe’lni ishlatadigan bo’lsak,
aynan to’ldiruvchidan foydalaniladi, masalan, kitobni o’qimoq. Ovqatni yemoq va 
boshqalarToldiruvchi nutqimizda juda katta ahamiyatga ega. Ushbu mavzuni 
yoritishda asosan, ustozimiz Sh. Rahmatullayev va R.Sayfullayeva adabiyotlaridan
foydalandim. Chunki ushbu adabiyotlarda to’ldiruvchi mavzusi aniq yoritilgan. 
Mustaqillik yillarida o’zbek tilshunosligi jahon tilshunosligining ilg’or g’oya va 
metodlarini o’zlashtirgan holda uni yangi ilmiy dunyoqarashlar, zamonaga 
munosib talqinlar, fanning ilg’or nazariyalari, manbalari bilan boyitishga harakat 
qilmoqda. Shuning natijasi sifatida A.Nurmonov va N.Mahmudovlar O’zbek tili 
nazariy grammatikasini nashr qildilar. Bu ham ilgarigi sintaktik qarashlarga yangi 
izlanishlar samarasi sifatida katta hissa bo’lib qo’shildi va bu sohani jahon 
tilshunosligidagi chuqur sintaktik ma’lumotlar materiallar bilan toldirdi. O’zbek 
tilshunosligida so’nggi yillarda olib borilayotgan tadqiqotlarda sintaktik aloqalar 
haqidagi nazariy qarashlar, munosabatlar ham o’zgarmayotganligini aytib o’tish 
o’rinlidir. Ayniqsa kesimning asosiy markaziy bo’lak ekanligi, ismlar va 
kelishiklar mohiyatining to’la ochib berilayotganligi sintaklik aloqalar borasidagi 
qarashlarni yangiladi deyish mumkin. Ushbu yangilanishlarni maktab 
o’quvchilariga ham o’zlarining yoshi va fikrlash doirasidan kelib chiqqan holatda 
darsliklariga kiritish muvofiq bo’lar edi.
~  26  ~ FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Ne’matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi. -T.: Universitet, 2000.
2. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi –Qarshi.,  2003.
3. G’ulomov A., Asqarova M. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Sintaksis. -T.: 1989.
4. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis. - T.: Fan, 1975. - 548 b.
5. .M.Hamrayev, D.Muhamedova, D.Shodmonqulova,    X. G’ulomova, Sh. 
Yo’ldosheva. Ona tili
6. R.Ikromova, D.Muhamedova, M.Hamrayev.    Ona tilidan mashqlar to’plami.    
(o ’quv qo’llanma).   TDPU , Toshkent,          200 9 -yil.
7.Sayfullayeva R., Qurbonova M. O’zbek tili struktural sintaksisi asoslari. "O’qituvchi", 	
Т.: 1999.
8.	
Rahmatullayev Sh. Hozirgi o’zbek adabiy tili. 3	 nashri, "O’zbekiston", 	Т.: 1992.
~  27  ~