Bo'lajak maktabgacha taʼlim pedagoglarning kreativ qobiliyatlarini rivojlantirish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
YANGI ASR UNIVERSITETI
60110500 – Boshlang`ich ta`lim   Sirtqi 2 -kurs BT S - ______-22-guruh talabasi
__________________________________________________________________
___________________________________________________________ning 
“ _________________________________________________________________
__________________________________________________________________
___________________________________________”    mavzusida yozgan
K U R S   I SH I
  Ilmiy rahbar:  “Maktab va 
maktabgacha ta’lim” kafedrasi     
dotsenti v.b., PhD:    
M.A.Kenjayeva
Ro‘yxatga olindi:
“Maktab va maktabgacha ta’lim” kafedrasi
 “______”___________2024-yil
№ _____________
TOSHKENT – 2024 Yangi asr universiteti  
___________________________________  ta’lim shakli
Kunduzgi, sirtqi
Talabaning  f.i.sh.________________________________________________
_____________________________________________________________
“___________________________________________________”   ta’lim yo‘nalishi
_________- kurs  _____________-  guruh
Fan nomi : _____________________________________________________
Kurs ishi mavzusi  _______________________________________________
______________________________________________________________
____________________________________________________________
Kurs ishlari  100 ba llik   tizim  asosida baholanadi. Kurs ishini  bajarishda   59,9
balldan  kam tо‘plagan talaba  akadem qarzdor hisoblanadi.
№ E’tibor beriladigan  h olatlar Ba ll arning
taqsimlanishi Qo‘yilgan  b all
1 Kurs ishining tuzilmasi 10
2 Mavzuning dolzarbligini  asoslash 10
3 Maqsadning tо‘g‘ri qо‘yilganligi va yechimga 
erishilganligi 10
4 Mavzuni yoritishda foydalanilgan adabiyotlar ta h lili 10
5 Mavzuni yoritish metod larining  t о ‘g‘ri tanlanganligi
va tatbiq qilinganligi 10
6 Aniqlangan nazariy ma’lumotlarni amalda sinab 
kо‘rilganligi va asoslanganligi 10
7 Dars ishlanma larini tayyorlashda pedagogik 
texnologiyalarning tо‘g‘ri qо‘llanilganligi 10
8 Taqdimot 10
9 Olingan yakuniy  xulosalarning  belgilangan 
maqsadga mu v ofiqligi 10
10 Kurs  ishning maqsadi, mohiyati, olingan natija va 
xulosalarni bayon qilish i 10
                                          Qo‘yilgan  ba llar yig’indisi 10ga bo`linadi
Kurs ishi himoyasi bo‘yicha komissiya xulosasi
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
___
Himoya qilingan sana 
“____”______” 2024
Baho natijasi ___________________ Komissiya raisi:  ___________        Z.M.Urazova
                                                imzo                          FISh
A’zolar:     1.               _______________________       
                 2.              ________________________
                 3.              ________________________
2 Mundarija
KIRISH 4
1-BOB.   BO’LAJAK   MAKTABGACHA   TA’LIM   O’QITUVCHISINING
KRETIV   KO'NIKMALARINI   SHAKLLANTIRISHNING   NAZARIY
JIHATLARI
1.1 Psixologik va pedagogik adabiyotlarda kretivlik tushunishga yondashuvlar 7
1.2   Bo’lajak   maktabgacha   ta'lim   pedagoglarining   kretiv   qobilyatlari   va   ularning
pedagogik ko'nikmalar tarkibidagi o'rni 13
2-BOB.   KELAJAKDAGI   MAKTABGACHA   TA’LIM
PEDAGOGLARINING   KRETIV   KO'NIKMALARINI   SHAKLLANTIRISH
USULLARI
2.1 Maktabgacha ta’lim pedagoglarini kretiv ko’nikmalarini rivojlantirsh modellari
. 18
2.2   Maktabgacha   ta’lim   pedagoglariga   xos   kreativ   sifat   va   ijodiy - pedagogik
faoliyat   malakalari   23
XULOSA 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI 32
3 “Oldimizda yoshlarga tarbiya berish, psixologiya va boshqa turli
sohalarda kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash bo’yicha murakkab
vazifalar turibdi. Yana bir muammoni hal etish muhim hisoblanadi: bu –
pedagoglar va professor-o’qituvchilar tarkibining professional darajasi,
ularning maxsus bilimlaridir. Bu borada ta’lim olish, ma’naviy-ma’rifiy
kamolot masalalari va haqiqiy qadriyatlarni shakllantirish jarayonlariga faol
ko’mak beradigan muhitni yaratish zarur”.
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTI SHAVKAT MIRZIOYEV
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi .    Jamiyat rivojlanishining har bir bosqichida ta’lim
mazmuni   muayyan   maqsad   va   vazifalarga   ega   bo‘ladi.   Yurtimizda   27.07.2017
yilda   qabul   qilingan   PQ   3151   “Oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlash   sifatini
oshirishda   iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada   kengaytirish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi 1
  Prezident   qarorda   “O‘qitishning   zamonaviy
shakllari va metodlarini, kompyuter va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini
ta’lim   jarayoniga   joriy   etish,   oliy   ta’lim   muassasalarini   zamonaviy   o‘quv-
laboratoriya   anjomlari   va   o‘quv-metodik   adabiyotlar   bilan   ta’minlash,   ilmiy-
tadqiqot   va   innovatsiya   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   va   rag‘batlantirish,   oliy
ta’lim   muassasalarining   zamonaviy   ilmiy   laboratoriyalarini   tashkil   etish   va
rivojlantirish  choralarini   ko‘rish”  kerakligi   keltirib  o‘tilgan.  Shundan kelib  chiqib
ta’lim mazmuni davr talabi, nazariy bilim va ishlab chiqarish taraqqiyoti darajasiga
mos ravishda o‘zgarib turadi. Ta’lim mazmuni ijtimoiy hodisa sifatida maydonga
keladi   va   u   o‘zining   boshlang‘ich   davrida   amaliy   ahamiyat   kasb   etgan,   ya’ni
insonlarning  hayotiy  ehtiyojlari  uchun  zarur   hisoblangan   bilimga  bo‘lgan  talabini
qondirgan. Ijtimoiy taraqqiyot ta’limning madaniyatshunoslik funksiyasini yuzaga
1
  https://lex.uz/docs/-3286194     O liy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlash   sifatini   oshirishda   iqtisodiyot
sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada   kengaytirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining Qarori 31.07.2017
4 keltirdi.   Ta’limning   rivojlanishiga   boshqa   ijtimoiy   omillar   ham   ta’sir   ko‘rsatdi,
natijada   hukmron   sinflar   umummadaniy   va   takomillashib   boruvchi   bilimga   o‘z
monopoliyasini   o‘rnata   boshladilar,   aholining   asosiy   qatlamlari   esa   kundalik
turmushda   zarur   bo‘ladigan   amaliy   bilimlarnigina   egalladilar.   Zamonaviy   ta'lim
tizimining   asosiy   vazifalaridan   biri   uning   ijodiy   shaxsni   shakllantirishni
ta'minlaydigan ta'lim va tarbiyaning ijodiy, muammoli usullariga o'tishidir. 
Shunday   qilib,   inson   faoliyatining   har   qanday   sohasidagi   uslubiy
paradigmaning   asosi   ijodkorlikka   yo'naltirilgan   bo'lishi   kerak,   ya'ni:   kelajakdagi
o'qituvchining   ijodiy   fazilatlarining   ustuvorligi;   muammoli,   nostandart   pedagogik
vaziyatlarda   konstruktiv   va   samarali   ishlashga   qodir   mas'uliyatli   shaxsni
shakllantirish.   Fuqaroning   bilimli,   ijodiy   shaxsini   shakllantirish,   uning   tabiiy
qobiliyatlarini ro'yobga chiqarish va o'z-o'zini anglash uchun sharoit yaratish butun
ta'lim   tizimining   strategik   vazifalaridan   biri   bilan   belgilanadi,   chunki   davlatning
kuchi, avvalambor, o'z ishlarida ijodiy bo'lgan, ilm-fan, ta'lim, texnika, san'atning
muvaffaqiyatli rivojlanishiga hissa qo'shadigan yuqori malakali mutaxassislar soni
bilan   belgilanadi.   Shu   sababli,   islohotning   ustuvor   yo'nalishlaridan   biri   bu   ta'lim
faoliyatini   insonparvarlashtirish,   ta'lim   jarayonining   kelajakdagi   mutaxassisning
ijodiy shaxsini shakllantirishga yo'naltirilishi, uning iste'dodlarini, ma'naviy, hissiy
va   aqliy   qobiliyatlarini   ochib   berish   uchun   sharoit   yaratishdir.   Bugungi   kunda
olimlar   va   amaliyotchilarning   sa'y-harakatlari   ta'lim   faoliyatining   yangi   tashkiliy
va   mazmunli   tarkibiy   qismlarini   izlashga   qaratilgan   bo'lib,   uning   doirasida
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   har   tomonlama   rivojlanishi   va   o'quv   jarayoni
optimallashtiriladi.   Zamonaviy   voqelikka   ichki   mos   kelish   uchun   maktabgacha
ta'lim   sohasidagi   bo'lajak   mutaxassis   nafaqat   yangi   vaziyatga   moslashishi,   balki
uni   o'zgartirishi,   bir   vaqtning   o'zida   o'zgarishi   va   rivojlanishi   kerak.   Kasbiy
shakllanish   jarayonida   ijodiy   shaxsni   shakllantirish   muammosining   ahamiyati
uning   ahamiyatini   belgilaydi:   ijtimoiy,   chunki   nafaqat   radikal   o'zgarishlar   va
o'zgarishlarga   qodir   bo'lgan   maxsus   fikrlash   tarziga   ega   yangi   odam,   balki
jamiyatdagi   progressiv   o'zgarishlarga   qo'shiladigan   yangi   shakllanish   mutaxassisi
5 ham shakllanadi; ilmiy, chunki u intellektual sohada ijodiy qobiliyatlarni o'rgatish
vositasi bo'lib xizmat qiladi. 
Kurs ishi mavzusining obyekti:  Maktabgacha ta'lim pedagoglarining kretiv
qobilyatlarini rivojlantirishdagi faoliyati.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti:   Bo’lajak   maktabgacha   ta’lim
pedagoglarining kretiv qobilyatlarini rivojlantirish usullari.
Kurs ishining maqsad:   Bo'lajak maktabgacha ta'lim pedagoglarining kretiv
qobilyatlarini rivojlantirish bo’yicha nazariy va amaliy ishlarni o’rganish.
Kurs ishining vazifalari:  Quyida vazifalarni keltiramiz;
 bo'lajak o'qituvchining ijodiy ko'nikmalarini shakllantirishning nazariy
jihatlari ni o’rganish;
 psixologik   va   pedagogik   adabiyotlarda   kretivlik   tushunishga
yondashuvlar ni tahlil qilish;
 o'qituvchining   kretivlik   qobilyati   tushunchasi   va   ularning   pedagogik
ko'nikmalar tarkibidagi o'rni ni tahlil qilish;
 kelajakdagi   o'qituvchining   ijodiy   ko'nikmalarini   va   kretivlik
faoliyatini rivojlantirish usullarini o’rganish va boshqalar.
Kurs   ishining   usullari .   Kurs   ishidа   asosan   men   qo‘llаgan   usullardan
nazariy   va   emperik   ma’lumotlarni   tahlil   qilish,   pedagogik   mahoratlarini
tаqqoslаsh,   pedagogning   kretivligining   bolalar   psixologiyasiga   ta’sirini   statistik
ma’lumotlarini o’rganish hamda prognozlash kabi usullardan foydаlаnim.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   4   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6 1. BOB BO’LAJAK MAKTABGACHA TA’LIM O’QITUVCHISINING
KRETIV KO'NIKMALARINI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY
JIHATLARI
1.1. PSIXOLOGIK VA PEDAGOGIK ADABIYOTLARDA KRETIVLIK
TUSHUNISHGA YONDASHUVLAR
Kreativlik nima? Amerikalik psixolog Avraam  Maslouning fikricha, bu har
bir   kishiga   xos   bo‘lgan,   lekin   mavjud   tarbiya,   ta’lim   va   ijtimoiy   amaliyot   tizimi
ta’sirida   ko‘pchilik   tomonidan   yo‘qolgan   ijodiy   yo‘nalishdir.   Zamonaviy
o'qituvchini kretivlik qobilyatidan tashqarida tasavvur qilib bo'lmaydi. Kretivlik-bu
insonning   maqsadlari,   ehtiyojlariga   muvofiq   tabiiy   va   ijtimoiy   dunyoni
o'zgartiradigan   odamlar   faoliyati.   Zamonaviy   bolalar   bog'chasi   professional
o'qituvchiga   muhtoj,   chunki   u   maktabgacha   yoshdagi   bolaning   jismoniy,   aqliy
tarbiyasi,   rivojlanishi   va   ta'limining   asoslarini   yaratadi,   shuning   uchun   u   ijodiy
salohiyatga  ega  bo'lishi   kerak. Ijodiy salohiyat-bu  shaxsning  o'zini  o'zi  anglashga
yo'naltirilganligi,   tayyorligi   va   qobiliyatini   belgilaydigan   ijodiy   faoliyatning
zaruriy sharti va natijasi bo'lgan shaxsning mulki. Maktabgacha ta'lim muassasasi
ma'muriyatining   vazifalaridan   biri   qulay   iqlim,   ijodiy   hamkorlik   va   kretivlik
muhitini   yaratishdir.   Faqat   kretiv   ishlaydigan   o'qituvchilar   jamoasi   bolalar   bilan
yuqori   darajadagi   tarbiyaviy   ishlarni,   ijodiy   shaxsni   shakllantirishni   ta'minlay
oladi.   Lotinchada   "kreativlik"   tushunchasi   quyidagicha.   "Creatio"   -   "yaratish",
"ijodkor" - "yaratuvchi", degan ma’nolarni anlatadi, lekin mohiyatan bu tushuncha
insonning   ijodiy   qobiliyatining   namoyon   bo‘lishidir.   Ijodkor   shaxslar   -   bu
rassomlar,   haykaltaroshlar,   yozuvchilar,   shoirlar,   fotosuratchilar   -   turli   xil   ijod
turlarida   o‘z   qobiliyatlarini   amalga   oshiradigan   odamlar.   Ijodkorlik,   qoida
tariqasida,   ishbilarmonlarga   xos   xususiyatdir:   dizaynerlar,   reklama   beruvchilar,
marketologlar,   brend-menejerlar   va   boshqalar.   Kasbiy   va   ijodiy   faoliyatni   faol
o'zlashtirish,   uni   samarali   amalga   oshirish   nafaqat   ko'nikma   va   ko'nikmalarni
rivojlantirish   va   integratsiyalashuvini,   kasbiy   ishni   bajarishning   individual
uslublari   va   usullarini   ishlab   chiqishni,   balki   kasbiy   ijod   metodologiyasini
7 o'zlashtirishni, ijodiy fikrlashni rivojlantirishni va o'z ichiga oladi. Ijodiy shaxsning
shakllanishini amalga oshirilgan ijodiy faoliyatga va olingan ijodiy natijalarga mos
keladigan   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   deb   ta'riflash   mumkin.   Bu
jarayonning   sur'ati   va   traektoriyasi   biologik   va   ijtimoiy   omillar,   shaxsning   o'z
faoliyati   va   ijodiy   fazilatlari,   shuningdek,   sharoitlar,   hayotiy   voqealar   va   kasbiy
jihatdan   aniqlangan   omillar   bilan   belgilanadi.   Ijodkor   shaxsni   shakllantirish   va
ijodiy ta'lim o'rtasida yaqin bog'liqlik mavjuddir.
O’zbekiston Respublikasida oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
Konseptsiyasida oliy ma’lumotli mutaxassislar tayyorlash sifatini oshirish, bo’lajak
maktabgacha   ta’lim   mutaxasislarini   mustaqil   ta’lim   olish,   tanqidiy   va   ijodiy
fikrlash,   tizimli   tahlil   qilish,   tadbirkorlik   ko’nikmalarini   shakllantirish,   o’quv
jarayonida   kompetentsiyalarni   kuchaytirishga   qaratilgan   metodika   va
texnologiyalarni   joriy   etish,   o’quv   jarayonini   amaliy   ko’nikmalarni
shakllantirishga   yo’naltirish,   bu   borada   o’quv   jarayoniga   xalqaro   ta’lim
standartlariga   asoslangan   ilg’or   bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogiik
texnologiyalar,   o’quv   dasturlari   va   o’quv-uslubiy   materiallarni   keng   joriy   qilish 2
borasida   chora-tadbirlar   belgilab   berildi.   Boshqa   har   qanday   sifat   (fazilat)   kabi
kreativlik   ham   birdaniga   shakllanmaydi.   Kreativlik   muayyan   bosqichlarda   izchil
rivojlantirilib boriladi. Xo’sh, shaxs faoliyatida kreativlik xususiyatlari qachondan
namoyon   bo’ladi?   Odatda   kreativlik   bolalarning   faoliyatida   tez-tez   ko’zga
tashlansada,   biroq,   bu   holat   bolalarning   kelgusida   ijodiy   yutuqlarni   qo’lga
kiritishlarini kafolatlamaydi. Faqatgina ular tomonidan u yoki bu ijodiy ko’nikma,
malakalarni o’zlashtirishlari zarur degan ehtimolni ifodalaydi.
Bolalar   bog'chasi   o'qituvchisining   ijodiy   ishi   doimiy   ravishda   bir   qator
taassurotlar, hayotiy tajribalardan foydalanish, yangi ma'lumotlarni maxsus izlash,
faoliyat   vositalarini   o'zlashtirish   bilan   bog'liq.   Haqiqiy   kretivlik,   ko'plab
o'qituvchilarning   ta'kidlashicha,   mikro-vositalar   yordamida     natijalarga
erishilganda namoyon bo'ladi. O'qituvchi faoliyatining o'ziga xos xususiyati har xil
2
  Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   halqimiz   bilan   birga   quramiz.   –   T.:
“O’zbekiston”.  2017. – 488 b.
8 individual psixologik xususiyatlarga ega bo'lgan bolalar bilan doimiy aloqa qilish
zarurati; turli xil ta'lim va yosh maqomiga ega bo'lgan o'quvchilarning ota-onalari;
hamkasblar   va   boshqalar.o'qituvchi   yuqori   darajada   rivojlangan   kommunikativ
qobiliyat   va   ko'nikmalarga   ega   bo'lishi   kerak.   O'qituvchilar   ko'p   qiyinchiliklarni
yengishlari kerak. Bu ijodiy jarayonga ozmi-ko'pmi salbiy ta'sir ko'rsatadigan turli
xil to'siqlar.
Kretivlik   pedagogik   faoliyatning   ajralmas   atributidir.   Biroq,   hozirgi   kunga
qadar ijodkorlik tushunchasining  o'ziga xos talqini  yo'q. Psixologik va pedagogik
adabiyotlarda   ijodkorlikni   aniqlashga   turli   xil   yondashuvlarni   topish   mumkin.
Shuning   uchun   o'qituvchining   kretiv   ko'nikmalarini   o'rganish   zamonaviy   fanda
shakllangan   kretivlikk   tushunchalarini   talqin   qilishning   o'ziga   xos   xususiyatlarini
hisobga   olishi   kerak.   Kretivlikning   mohiyatini   tushunmasdan   ijodiy
ko'nikmalarning mohiyatini tushunish mumkin emas. Ushbu masala bo'yicha juda
ko'p   qarama-qarshi   fikrlar,   nazariyalar,   ijodkorlik   tushunchalari,   ijodkorlik   va
ko'nikmalar mavjud, ammo mualliflar orasida yagona nuqtai nazar yo'q. Ularning
barchasi   Kretivlik   ta'kidlashlaricha,   ning   asosiy   xususiyati   bu   jarayonning   yaxlit
psixikada   shaxsning   faoliyatini   keltirib   chiqaradigan   tizim   sifatida   o'ziga   xos
xususiyati bilan bog'liq va Kretivlik – tom ma'noda – yangisini yaratishdir. Ijodiy
faoliyat   yangilik   va   o'ziga   xoslik,   ishlatilgan   vositalarning   g'ayrioddiyligi   bilan
ajralib turadi; ijodiy tasavvur, mantiqiy tahlil va taxminni talab qiladigan mustaqil
harakatlarni  amalga oshirish, ijodiy muammoni hal qilishning yangi  usulini  kashf
etish. 3
  Shunday   qilib,   hozirgi   vaqtda   kretivlikga   nisbatan   yangi   va   psixologik
xususiyatni   o'rganish   juda   qiyin,   chunki   ushbu   psixologik-pedagogik   toifaga
tegishli   faktlarning   empirik   maydoni   juda   keng.   Ilm-fanda   kretivlik   va   ijodkorlik
turli   tushunchalarda   ko'rib   chiqiladi   va   bir-birini   to'ldiradigan   va   boyitadigan
jumboq   qismlari   sifatida   namoyon   bo'ladi.   Mavjud   ta'riflarni   umumlashtirishda
ularning 6 asosiy turini ajratish mumkin: 
 ijodiy jarayonni eng yaxshisini yaratish uchun mavjud g’oya;
3
  Щуркова Н.Е. Воспитание: новый взгляд с позиции культуры. - М.: ОЦ "Педагогический поиск",
1998. - 77с.
9  innovasion   (yakuniy   mahsulotning   yangiligi   bo'yicha   ijodkorlikni
baholashga yo'naltirilgan); 
 estetik   yoki   ekspressiv   (ijodkorning   o'zini   namoyon   qilishiga   urg'u
berish);
 psixoanalitik   yoki   dinamik   (ijodkorlikni   munosabatlar   nuqtai
nazaridan tavsiflash, Men va undan yuqori); 
 muammoli   (muammolarni   hal   qilishning   bir   qator   jarayonlari   orqali
ijodkorlikni aniqlash 4
J.   Gilford,   bu   erda   ijodkorlik   divergent   fikrlash   jarayonidir;   oltinchi   turga
yuqorida sanab o'tilganlarning hech biriga kirmagan ta'riflar kiritilgan – har xil, shu
jumladan juda noaniq (masalan, “umuminsoniy bilimlar zaxirasiga qo'shish”). 5
Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   tarbiyalanuvchilarida   kreativlikni
rivojlantirishda quyidagilarga e’tibor qaratish zarur: 
1) ular   tomonidan   ko’p   savollar   berilishini   rag’batlantirish   va   bu   odatni
qo’llab-quvvatlash; 
2) bolalarning   mustaqilligini   rag’batlantirish   va   ularda   javobgarlikni
kuchaytirish; 
3) bolalar tomonidan mustaqil faoliyatni tashkil etilishi uchun imkoniyat
yaratish; 
4) bolalarning qiziqishlariga e’tibor qaratish;
4
  Разумникова О.М., Шемелина О.С. Личностные и когнитивные свойства при экспериментальном
определении уровня креативности // Вопросы психологии. - 1999. - №5. - С. 130-137.
5
  Дорфман   Л.Я.,   Ковалева   Г.В.   Основные   направления   исследований   креативности   в   науке   и
искусстве // Вопросы психологии. - 1999. - №2. - с. 101-111.
10 1-jadval.   Amerikalik   psixolog   P.Torrens   fikricha,   kreativlik   muammo   yoki
ilmiy farazlarni ifodalashdagi o’rni bo’yicha fikrlari. 6
Boshqa   har   qanday   sifat   (fazilat)   kabi   kreativlik   ham   birdaniga
shakllanmaydi.   Kreativlik   muayyan   bosqichlarda   izchil   shakllantirib   va
rivojlantirilib   boriladi.   Pedagogning   kreativlik   sifatlariga   ega   bo’lishi   uning
6
  Torrance E.R. Creativity and futurism ineducation: Retooling Education 1980.  Vol 100 P
11Amerikalik psixolog P.Torrens fikricha, kreativlik
muammo yoki ilmiy farazlarni:
qaror natijalarini
shakllantirish farazni tekshirish
va o’zgartirishmuammoni
ilgari surish
muammo
yechimini topishda
bili sh
amaliy harakatlarning o’zaro qarama-
qarshiligiga nisbatan ta’sirchanlikni
ifodalaydi. shaxsiy qobiliyatlari, tabiiy va ijtimoiy quvvatini kasbiy faoliyatni sifatli, samarali
tashkil   etishga   yo’naltiradi.   Oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   yuritayotgan
pedagoglarning   kreativlik   sifatlariga   ega   bo’lishlari   ularda   o’quv   va   tarbiya
jarayonlarini   tashkil   etishga   an’anaviy   yondashishdan   farqli   yangi   g’oyalarni
yaratish, bir qolipda fikrlamaslik, o’ziga xoslik, tashabbuskorlik, noaniqlikka toqat
qilmaslikka   yordam   beradi.   Binobarin,   kreativlik   sifatlariga   ega   pedagog   kasbiy
faoliyatini   tashkil   etishda   ijodiy   yondashish,   yangi,   ilg’or,   bolalarning   o’quv
faoliyatini,   shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladigan   g’oyalarni
yaratishda   faollik   ko’rsatish,   ilg’or   pedagogik   yutuq   va   tajribalarni   mustaqil
o’rganish,   shuningdek,   hamkasblar   bilan   pedagogik   yutuqlar   xususida   doimiy,
izchil fikr almashish tajribasiga ega bo’lishga e’tibor qaratadi.
Pedagog   ijodiy   faoliyatni   tashkil   etishda   muammoli   masalalarni   yechish,
muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish,   shuningdek,   pedagogik   xarakterdagi   ijod
mahsulotlarini   yaratishga   alohida   e’tibor   qaratishi   zarur.   Muammoli   masala   va
vaziyatlarni   hal   qilar   ekan,   pedagogning   masala   yechimini   topishga   ijodiy
yondashishi   unda   hissiy-irodaviy   sifatlarning   rivojlanishiga   yordam   beradi.
Pedagog   o’z   oldiga   muammoli   masalalarni   qo’yish   orqali   mavjud   bilimlari   va
hayotiy   tajribalariga   zid   bo’lgan   dalillar   bilan   to’qnash   keladi.   Buning   natijasida
o’z ustida ishlash, mustaqil o’qib o’rganishga nisbatan ehtiyoj sezadi. Pedagogning
ilmiy-tadqiqot   ishlari   va   ilmiy   yoki   ijodiy   loyihalarni   amalga   oshirishi   unda
kreativlik   potentsialini   yanada   rivojlantiradi.   Pedagog   o’z-o’zidan   ijodkor   bo’lib
qolmaydi.   Uning   ijodkorlik   qobiliyati   ma’lum   vaqt   ichida   izchil   o’qib-o’rganish,
o’z ustida ishlash orqali shakllanadi.
12 1.2. BO’LAJAK MAKTABGACHA TA'LIM PEDAGOGLARINING
KRETIV QOBILYATLARI VA ULARNING PEDAGOGIK
KO’NIKMALAR TARKIBIDAGI O'RNI
Zamonaviy   pedagogikaning   muhim   xususiyati   bo'lajak   o'qituvchilarni
tayyorlash   sifatini   oshirishning   yangi   usullari   va   vositalarini   faol   ilmiy   izlashdir.
Shu   bilan   birga,   o'qituvchining   kasbiy   ta'lim   sohasidagi   kasbiy   faoliyatida   ijodiy
faoliyat   ko'nikmalari     alohida   ahamiyatga   ega   bo'lib,   ular   asosan   pedagogika
universitetida   o'qitish   bosqichida   shakllanadi   va   kasbiy   faoliyat   jarayonida
yaxshilanadi. 7
  Psixologik   va   pedagogik   adabiyotlarda   ijodkorlikni   tushunishga
yondashuvlarni   ko'rib   chiqib,   o'qituvchining   ijodiy   qobiliyatlari   tushunchasi   va
ularning   pedagogik   ko'nikmalar   tarkibidagi   o'rni   aniqlanishi   mumkin.   kretivlik
ko'nikmalar  pedagogik  ko'nikmalarning umumiy  tushunchasiga  kiritilgan toifadir.
Pedagogik   ko'nikmalar-bu   talabalar   bilan   ishlashni   tashkil   etishning   maqsadi,
tamoyillari,   shartlari,   vositalari,   shakllari   va   usullarini   tushunish   asosida   amalga
oshiriladigan   amaliy   harakatlar   majmui.   Pedagogik   ko'nikmalar-bu   tashqi   yoki
ichki   rejada   izchil   rivojlanib   boradigan   pedagogik   harakatlar   to'plami,   ularning
ba'zilari   barkamol   shaxsni   rivojlantirish   muammolarini   hal   qilishga   qaratilgan   va
tegishli   nazariy   bilimlarga   asoslangan   avtomatlashtirilgan   (ko'nikmalar)   bo'lishi
mumkin.Pedagogik   ko'nikmalarning   mohiyatini   bunday   tushunish   o'qituvchini
tayyorlash   amaliyotiga   to'g'ridan-to'g'ri   kirish   imkoniyatiga   ega.   Birinchidan,   u
kelajakdagi   o'qituvchilarning   shakllanishida   nazariy   bilimlarning   etakchi   rolini,
shuningdek   kelajakdagi   o'qituvchining   nazariy   va   amaliy   tayyorgarligining
birligini   belgilaydi.   Ikkinchidan,   u   birlikda   pedagogik   fikrlash   va   pedagogik
harakat qilish qobiliyatini shakllantirishga qaratilgan bo'lib, ular mos ravishda ideal
va   ob'ektiv   harakatlar   tizimi   sifatida   namoyon   bo'ladi.   Uchinchidan,   u   pedagogik
ko'nikmalarning ko'p bosqichli xususiyatini (reproduktiv qobiliyatdan ijodiygacha)
va   ularni   individual   harakatlarni   avtomatlashtirish   orqali   takomillashtirish
imkoniyatini   ta'kidlaydi.   Pedagogik   ko'nikmalarning   mohiyatini   taqdim   etilgan
7
  Виленский   М.Я.,   Зайцева   С.Н.   Педагогические   основы   формирования   опыта   творческой
деятельности будущего учителя: Учебное пособие.   –М.: Прометей, 1993.   – 117 с.
13 tushuncha   ularning   ichki   tuzilishini   tushunishga   imkon   beradi,   ya'ni.nisbatan
mustaqil   xususiy   qobiliyat   sifatida   harakatlar   (ko'nikmalar   tarkibiy   qismlari)
o'rtasidagi   o'zaro   bog'liqlik.   Bu,   o'z   navbatida,   turli   xil   sabablarga   ko'ra   ko'plab
pedagogik   ko'nikmalarni   birlashtirish   va   ularni   amaliy   sohalarda   shartli   ravishda
kengaytirish imkoniyatlarini ochadi. 8
Maktabgacha   ta'lim   tarbiyachilari   yosh   bolalarning   rivojlanishini
rag'batlantirishda   ularning   roli   bilan   uzviy   bog'liq   bo'lgan   bir   qator   kretiv
qobiliyatlarga   ega.   Bu   kretiv   qobiliyatlar   pedagogik   mahoratning   umumiy
tarkibida   katta   rol   o'ynaydi.   Maktabgacha   tarbiyachilarning   asosiy   kretiv
qobiliyatlari va ularning pedagogik mahoratning keng doirasidagi o'rni:
1. Tasavvur   va   ijodkorlik:   Maktabgacha   tarbiyachilar   ko'pincha   bolalar
uchun   qiziqarli   va   interaktiv   ta'lim   tajribasini   yaratish   uchun   o'z   tasavvurlaridan
foydalanadilar.   Ular   bolalar   ijodiyoti   va   qiziqishini   uyg'otadigan   mashg'ulotlar,
hunarmandchilik va darslarni ishlab chiqadilar.
2. Moslashuvchanlik:   ijodiy   maktabgacha   tarbiyachilar   o'qitish   usullari
va   materiallarini   yosh   bolalarning   turli   ehtiyojlari   va   ta'lim   uslublarini   qondirish
uchun   moslashtirishga   mohir.   Ular   har   bir   bolaning   o'ziga   xos   qobiliyatlari   va
qiziqishlariga   qarab   o'z   yondashuvlarini   moslashtirishning   innovatsion   usullarini
topadilar.
3. Hikoya va dramatik o‘yin: Samarali maktabgacha tarbiyachilar ertak,
rolli   o‘yin   va   dramatik   o‘yinlardan   bolalarning   tasavvurini   uyg‘otish   va   tilni
rivojlantirish   uchun   foydalanadilar.   Ular   xayoliy   stsenariylarni   yaratadilar   va
bolalarni ijodiy o'yinlar orqali o'zlarini ifoda etishga undashadi.
4. Badiiy   ifoda:   Ijodiy   qobiliyatga   ega   bo‘lgan   o‘qituvchilar   o‘z   o‘quv
dasturlariga   san’at,   musiqa   va   harakatni   kiritib,   bolalarga   badiiy   ifodaning   turli
shakllarini o‘rganish imkonini beradi. Bu bolalarning nozik motorli ko'nikmalarini,
ijodkorligini va o'zini namoyon qilishini rivojlantirishga yordam beradi.
8
 Бондаревская Е.В. Педагогическая культура как общественная и личная ценность // Педагогика.–
1999.– № 3.– С. 37 - 43.
14 5. Innovatsion   darsni   rejalashtirish:   Ijodiy   o'qituvchilar   tilni
rivojlantirish,   kognitiv   qobiliyatlar,   ijtimoiy-emotsional   o'rganish   va   jismoniy
rivojlanish   kabi   bir   nechta   ta'lim   sohalarini   birlashtiradigan   innovatsion   dars
rejalarini   ishlab   chiqadilar.   Ular   o'rganish   tajribasini   qiziqarli   va   qiziqarli   qilish
uchun ijodkorlikdan foydalanadilar.
6. Muammolarni   yechish   va   tanqidiy   fikrlash:   Ijodiy   qobiliyatga   ega
bo'lgan   maktabgacha   ta'lim   muassasalari   tarbiyachilari   kashfiyot   va
eksperimentlarga   yordam   beradigan   ochiq   mashg'ulotlar   orqali   bolalarni   tanqidiy
fikrlashga va muammolarni hal qilishga undaydi.
Pedagogik mahorat tarkibida ushbu kretiv qobiliyatlar erta yoshdagi bolalar
ta'limining umumiy samaradorligiga hissa qo'shadigan muhim tarkibiy qismlardir.
Ular   muloqot,   empatiya,   sinfni   boshqarish   va   o'quv   dasturini   ishlab   chiqish   kabi
boshqa   pedagogik   ko'nikmalarni   to'ldiradi.   Yosh   bolalarda   ijodkorlikni
rivojlantirish   qobiliyati   erta   bolalik   ta'limining   asosiy   jihati   bo'lib,   ijodiy
qobiliyatlar   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   o'rganish   tajribasini
shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Umuman   olganda,   maktabgacha
tarbiyachilarning kretiv qobiliyatlari  ularning amaliyoti  bilan uzviy bog'liq bo'lib,
kichik   yoshdagi   bolalarning   har   tomonlama   rivojlanishini   samarali   qo'llab-
quvvatlash uchun zarur bo'lgan kengroq pedagogik ko'nikmalarning asosini tashkil
etadi.
Bugungi   globallashuv   kuchaygan   davrda   har   qaysi   jamiyat   kreativ
shaxslarga   ehtiyoj   sezadi.   Bu   tabiiy   hol   albatta.   Chunki   dunyoda   har   daqiqada
sodir   bo’layotgan   o‘zgarishlar   shuni   taqozo   qilmoqda.   Shu   munosabat   bilan   turli
soha   olimlarining   e’tibori   pedagogik   jarayon   sharoitida   talaba   shaxsining   kreativ
salohiyatini   ochish   va   rivojlantirish   muammosiga   qaratilgan.   Demak,   zamonaviy
ta’lim   muassasalarida   pedagogik   jarayonni   tashkil   etishning   yangi   paradigmatik
asoslarini   ishlab   chiqish   zarurati   tug‘iladi   va   bu   esa   pedagogikaning   yangi
innavotsion   yo‘nalishi   ya’ni   kreativ   pedagogikaga   murojaat   qilishga   imkoniyat
yaratadi.   Kreativ   pedagogika   muammolari   yaxlit   pedagogik   nazariya   va   boshqa
15 ijtimoiy   fanlar   tizimida:   pedagogika   tarixi   va   ta’lim   falsafasi,   umumiy   va   kasbiy
pedagogika   va   psixologiya,   o‘qitish   va   tarbiyalash   usullari   va   texnologiyalari,
kasbiy  etika  va boshqalarda  ko‘rib  chiqiladi. Doimiy  o'zgarib turadigan tashqi  va
ichki   dunyo,   ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlar   va   faoliyat   mazmuniga   mos   keladigan
kreativ   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   inson   ontogenezining   butun   davri   -
tug'ilishdan to umrining oxirigacha davomiylik, uzluksizlik va qamrab olishni talab
qiladi.   Mahalliy   pedagogikada   shaxsning   kasbiy   va   ijodiy   salohiyatini
shakllantirish   va   rivojlantirish   asosida   uning   kasbiy   va   ijodiy   faoliyati   tajribasini
shakllantirish   va   rivojlantirish   bo'yicha   tadqiqotlar   deyarli   yo'q.   An'anaviy
professional   tajriba   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarning   birlashuvi   sifatida
aniqlanadi.   Bu   faoliyatni   o'zlashtirish   jarayonida   tajribaning   shakllanishi   o'z-
o'zidan   sodir   bo'lishini   anglatadi.   Ijodiy   faoliyat   tajribasini   o'rganish   masalasi
umuman ko'tarilmaydi .
Kreativ   pedagogika,   har   qanday   fanga,   xoh   matematika,   xoh   fizika,   xoh
tillar,   xoh   iqtisod   bo‘lsin,   qo‘llanilish   mumkin   bo’lgan   pedagogikadir.   Ma’lum
darajada   aytish   mumkinki,   uning   metodologiyasi   o‘qitish   va   o‘rganish   jarayonini
o‘zgartiradi. Rivojlangan kreativlik shaxs ijodkorligining muhim tarkibiy qismidir.
U   shaxsning   kognitiv   maqsadga   erishish,   boshlangan   ijodiy   ishni   davom   ettirish,
bilish   faoliyatidagi   qiyinchiliklarni   bartaraf   etish,   aqliy   harakatlarni   rejalashtirish
va   ketmaketlashtirish,   maqsadga   erishish   variantlari   va   usullarini   izlash   istagida
ifodalanadi;   Shuningdek   shaxsda   stenik   tuyg‘ular   (kognitiv   va   ijodiy   faoliyatdan
quvonch   hissi,   ixtirolar   jarayonida   qiyinchiliklarni   engishga   tayyorlik,   kognitiv
yoki   ijodiy   maqsadga   erishishdan   g‘ururlanish,   biror   narsa   o‘ylab   topish
imkoniyatidan   zavqlanish,   ijodiy   ish   boshlanishidagi   optimistik   faollik,   uning
ijobiy   natijasini   kutish,   muvaffaqiyasizliklar   holatida   xotirjamlik   va   boshqalar)
ham   hosil   bo’ladi.   Inson   aql-zakovati   sohasidagi   mutaxassislar   ijodiy   jarayonni
ta’minlash   uchun   konvergent   (mantiqiy,   ketma-ket,   chiziqli)   va   divergent   (yaxlit,
intuitiv,   aloqador)   tafakkurning   kombinasiyasi   zarur   deb   hisoblaydilar.   Tafakkur
xususiyatlarining   bunday   kombinasiyasi   natijasi   ongning   ravonligi   va
16 moslashuvchanligi,   shuningdek,   o‘ziga   xoslik,   hukmning   aniqligi   bilan
uyg‘unlikda   namoyon   bo‘ladi. 9
  Pedagogik   jarayonda   ijodkorlikni   rivojlantirish
uchun shaxs salohiyatini oshirishga, ijodiy faolligini oshirishga yordam beradigan
o‘qitish   metodlari   va   texnologiyalaridan   foydalanish   zarur.   Ushbu   texnologiyalar
shaxsning   o‘zini   o‘zi   qadrlashni   shakllantirishga,   o‘z   imkoniyatlariga   bo‘lgan
ishonchni   oshirishga   va   voqelik   bilan   adekvat   aloqada   bo‘lishga   to‘sqinlik
qiladigan   psixologik   qiyinchiliklarni   rivojlanishiga   yordam   beradi.   Zamonaviy
ta’lim   tizimida   o‘qituvchi   faoliyatining   ustuvor   yo‘nalishi.   muloqotning   dialogik
usullariga,   yechimni   birgalikda   izlashga   va   turli   ijodiy   faoliyatga   beriladi.
Bularning   barchasi   o‘qitishning   interfaol   usullarini   qo‘llash   orqali   amalga
oshiriladi.   Interfaol   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilar   tanqidiy   fikrlashni,   vaziyat   va
tegishli   ma’lumotlarni   tahlil   qilish   asosida   murakkab   masalalarni   yechishni,
muqobil fikrlarni topishni, puxta o‘ylangan qarorlar qabul qilishni, muhokamalarda
qatnashishni   o‘rganadilar.   Buning   uchun   darslar   juftlik   va   guruh   usullari   asosida
tashkil etiladi, ilmiy-tadqiqot loyihalari, rolli o‘yinlar qo‘llaniladi.
9
 Ermolaeva-Tomina L. B. The study of factors determining individual differences in the manifestation of
creative activity // Psychology of creativity.  M., 1990. pp. 117-130.
17 2. BOB KELAJAKDAGI MAKTABGACHA TA’LIM
PEDAGOGLARINING KRETIV KO'NIKMALARINI SHAKLLANTIRISH
USULLARI
2.1 MAKTABGACHA TA’LIM PEDAGOGLARINI KRETIV
KO’NIKMALARINI RIVOJLANTIRSH MODELLARI
Ijodiy   ko'nikmalarni   o'rganishning   muhim   jihatlaridan   biri   ularning   paydo
bo'lishi   va   rivojlanishining   xususiyatlari   va   omillarini   aniqlashdir.   Bunday   holda,
har qanday ko'nikmalarni shakllantirish uchun xos bo'lgan va ijodiy qobiliyatlarni
aniq   ajratib   turadigan   umumiy   naqshlarni   aniqlash   kerak.   Ko'nikmalarni
shakllantirish   bir   necha   bosqichlardan   o'tishni   ta'minlaydi.   Birinchidan,
ko'nikmalar bilan tanishish, ularning faol ma'nosini anglash. Keyin ularni dastlabki
o'zlashtirish   odatda   nomukammal   harakatlarni   nusxalashdir.   Va   nihoyat,   amaliy
vazifalar   va   vazifalarni   mustaqil   tushunish   va   aniqroq   bajarish.   Va,   albatta,   uni
yanada maqsadli  takomillashtirish va sozlash  uchun orqaga qaytish (teskari aloqa
orqali). 10
  Binobarin,   pedagogik   ko'nikmalarni   shakllantirish   bosqichma-bosqich,
"tanishish-tushunish-qayta ko'rib chiqish"tizimi orqali qurilishi kerak. Biroq, talaba
nafaqat   ma'lum   bir   predmetli   harakatlarni   (faoliyat   ob'ekti   sifatida)   o'rganadi   -   u
ularni   faoliyatning   o'ziga   xos   usullarini   tushunishga,   ularni   tizimlashtirishga,
umumlashtirishga, noto'g'ri operatsiyalarni, texnikalarni qayta ko'rib chiqishga olib
kelishini   tushunadi,   bu   esa   uni   shaxs   sifatida   rivojlantiradi   va   uni   faoliyat
sub'ektiga aylantiradi.
Ijodiy   ko'nikmalarni   egallash   bo'yicha   maktabgacha   ta’lim   o’qituvchi
faoliyati   tarkibida   quyidagi   o'zaro   bog'liq   tarkibiy   qismlarni   ajratib   ko'rsatish
mumkin:   ijodiy   faoliyat   ko'nikmalarini   egallash   vazifasining   kasbiy   va   shaxsiy
ahamiyatini   anglash;   aniq   ko'nikmalarni   egallashga   maqsadli   munosabat;
shakllangan   ko'nikmalar   asosida   yotadigan   asosiy   bilimlarni   yangilash;   har   bir
10
   Диордица Л.В. Предметно-рефлексивный анализ педагогических умений студентов на занятиях
по физическому воспитанию // Развитие личности на разных этапах онтогенеза.– Сургут, 2004.– с.
87 - 93.
18 qobiliyatning   mazmunini   harakatlar   va   operatsiyalarning   ma'lum   bir   to'plami,
uning   tarkibiy   qismlari   va   usullari   sifatida   ochib   berish   harakatlarni   amalga
oshirish; ko'nikmalarni o'zlashtirish bo'yicha amaliy faoliyat va mashqlarni tashkil
etish; ko'nikmalarni shakllantirish darajasini nazorat qilish, faoliyatning borishi va
natijalarini   hisobga   olish   va   baholash. 11
  Hozirgi   vaqtda   siz   kelajakdagi
o'qituvchilarning   ijodiy   ko'nikmalarini   shakllantirishning   turli   modellarini
topishingiz   mumkin.   Smirnova   E.   E.   ijodiy   faoliyat   ko'nikmalarining   tuzilishi,
mazmuni   va   xususiyatlarini   o'rganish   asosida   kelajakdagi   o'qituvchida   ularni
shakllantirish   jarayonining   rasmiy   modelini   taklif   etadi.   Ushbu   jarayon   stoxastik
dinamik   tizim   shaklida   taqdim   etiladi,   uning   elementlari   ta'limiy   vaziyatlardir.
Modelning   uslubiy   asosi   faoliyatga   asoslangan   yondashuvdir. 12
  Pedagogik
universitetda   o'qish   bosqichida   ijodiy   faoliyat   ko'nikmalarini   shakllantirishning
ushbu   modeli   maqsadli,   rag'batlantiruvchi-motivatsion,   mazmunli,   operatsion-
faoliyat,   nazorat-tartibga   solish   va   baholash-samarali   komponentlar   bilan
ifodalanadi.   Maqsadli   komponent   kretiv   faoliyat   ko'nikmalarini   shakllantirish
maqsadini belgilashni o'z ichiga oladi. 
Rag'batlantiruvchi-motivatsion   komponent   bo’lajak   maktabgacha
pedagoglarda   mustaqil   ijodiy   ish   uchun   ijobiy   motivatsiyani   shakllantirish,
o'rganilayotgan   materialga   qiziqishni   rivojlantirish   va   maqsadli   o'qitish,   yangi
axborot tizimlari va texnologiyalari sohasida malaka oshirish uchun motivatsiyani
o'z   ichiga   oladi.   Bo'lajak   o'qituvchilarning   ijodiy   faoliyati   ko'nikmalarini
shakllantirishning   operatsion   va   faoliyat   komponenti   tabaqalashtirilgan   ta'lim
tamoyillarini   hisobga   olgan   holda   talabalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   jadal
rivojlantirishga   qaratilgan   muayyan   o'qitish   usullari,   vositalari   va   shakllari   orqali
aks   ettiriladi   va   amalga   oshiriladi.   Bo'lajak   o'qituvchining   ijodiy   faoliyati
11
 . Лаптева Д.И., Рефлексивное мышление педагогов: Учеб.-метод. пос. - Омск: ИПКРО, 2003.-120
с.
12
  Смирнова   Е.Е.   Психолого-педагогические   условия   формирования   творческих   способностей
студентов при изучении общепрофессиональных дисциплин в техническом вузе.– Тула, 2005.- 28
с.
19 ko'nikmalarini   shakllantirish   jarayonining   muhim   tarkibiy   qismi   bu   nazorat   va
tartibga   solish   komponenti   bo'lib,   u   o'qituvchi   tomonidan   talabalarning   ijodiy
faoliyat   ko'nikmalarini   shakllantirish   jarayonini   nazorat   qilish   va   talabalarning
topshiriqlarning   to'g'riligini   o'z-o'zini   nazorat   qilish   bir   vaqtning   o'zida   sodir
bo'lishini   nazarda   tutadi.   Baholash   va   samarali   komponent   o'qituvchi   tomonidan
ijodiy   faoliyat   ko'nikmalarini   shakllantirish   jarayonida   erishilgan   talabalarning
o'zini   o'zi   baholashi,   ularning   vazifalarga   muvofiqligini   aniqlash,   aniqlangan
og'ishlarning sabablarini aniqlash, bo'shliqlarni to'ldirish zarurligini hisobga olgan
holda   yangi   vazifalarni   loyihalashni   o'z   ichiga   oladi.   Kelajakdagi   o'qituvchining
ijodiy   faoliyati   ko'nikmalarini   shakllantirish   modelining   barcha   tarkibiy   qismlari
o'zaro   bog'liq   va   yaxlitdir.   Ijodiy   faoliyat   ko'nikmalarini   shakllantirishda
modelning   har   bir   komponenti   alohida   rol   o'ynaydi,   lekin   faqat   barcha
komponentlar   birgalikda   yakuniy   natijani   ta'minlaydi. 13
  Shu   bilan   birga,   bo’lajak
maktabgacha   pedagoglarini   ijodiy   faoliyati   ko'nikmalarini   shakllantirish   jarayoni
uch bosqich shaklida taqdim etiladi.
Birinchi bosqichda teng tipik muammolarni hal qilishda asosiy nazariy bilim
va   amaliy   ko'nikmalarni   o'zlashtiradilar,   shu   bilan   birga   o'quv   faoliyati   va
to'g'ridan-to'g'ri   o'rganilayotgan   mavzu   uchun   ijobiy   motivatsiya   shakllanadi.
Ushbu bosqichda reproduktiv faoliyat ko'nikmalariga ega bo'ladilar. Reproduksiya
sxematizmni,   harakatlarning   stereotipikligini   va   shuning   uchun   dogmatizmni
nazarda   tutishiga   qaramay,   bu   ijodiy   faoliyatning   zaruriy   shartidir.   Aynan
reproduktiv   darajada   zarur   ko'nikma   va   ko'nikmalar   shakllanadi   va   faoliyatning
o'zi mavjud naqd bilimlar bilan ta'minlanadi.
Ikkinchi bosqichning asosiy vazifasi normativ ijodiy faoliyat ko'nikmalarini
shakllantirishdir.   Bo’lajak   maktabgacha   pedagog   ijodiy   qobiliyatlarini
rivojlantirishga qaratilgan texnika va usullar yetakchi o'rinni egallaydi.
13
  Бондаренко  С.М. Проблема формирования познавательного интереса при классно-групповом и
программированном   обучении   (по   материалам   психолого-педагогической   литературы)   //   Вопрос
алгоритмизации и программирования обучения. Вып. 2 /Под ред. Л.Н. Ланды. М., 1973.– с. 255 -
261.
20 Uchinchi   bosqichda   o'quv   jarayoni   shunday   qurilganki,   tilmiy   izlanish
elementlari   bilan   ko'p   o'zgaruvchan   ijodiy   vazifalarni   bajarish   natijasida   ijodiy
faoliyatning   haqiqiy   ko'nikmalarini   faol   egallashlari   mumkin.   Model
muammolarini   hal   qilishda   maksimal   mahsuldorlikka   yuqori   darajadagi   tashkil
etish va qo'shma qidiruv kognitiv faoliyati ketma-ketligiga hissa qo'shadigan shart-
sharoitlarni   yaratishda   erishiladi.   Vujudga   kelgan   muammoli   vaziyatlarni   talaba
yangi   bilimlarni   faol   izlash   va   sintez   qilish   jarayonida,   shuningdek,   innovatsion
harakat   usullaridan   foydalanganda   engib   chiqadi.   Ushbu   jarayon   o'qituvchi   va
talabaning birgalikdagi faoliyatida eng samarali hisoblanadi.
Ijodiy   ko'nikmalarni   shakllantirishning   yana   bir   keng   tarqalgan   modeli
shaxsga   yo'naltirilgan   ta'lim   modelidir.   Ushbu   yondashuvga   ko'ra,   ijodiy
ko'nikmalarni rivojlantirish shaxsga yo'naltirilgan yondashuv doirasida eng yaxshi
tarzda   amalga   oshiriladi,   bu   talabalarning   shaxsiy   qiziqishlari,   ehtiyojlari,
intilishlarining   xilma-xilligidan   kelib   chiqadi,   shu   jumladan   o'z-o'zini   hurmat
qilish,   o'zini   o'zi   boshqarish,   introspektsiya   va   o'quv   jarayonidan   talabaning
shaxsiga   murojaat   qilishni   va   avtoritar   o'qitish   usullaridan   voz   kechishni   talab
qiladi.   O'quv   jarayonida   afzallik,   birinchidan,   ajralmas,   ko'p   funksional   bo'lgan
vositalarga beriladi; ikkinchidan, shaxsning o'zini o'zi anglashiga, o'zini  namoyon
qilishiga   hissa   qo'shadi;   uchinchidan,   qiziqarli;   to'rtinchidan,   zamonaviy   ta'lim
tizimiga mos keladi.
Tadqiqotchi   N.Fayzullaeva   bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   mutaxasislari
tafakkurga   ega   bo’lish   uchun   bo’lajak   bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogilar
bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogiika   oid   bilimlarni   puxta   o’rganish   asosida
quyidagi ko’nikma, malakalarni o’zlashtira olishlari zarur deb hisoblaydi: 
 bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogiikaning   asosiy   g’oyalari,
kontseptsiyalari,   qonuniyatlarini   va   bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogik
hodisalarning rivojlanish qonuniyatlarini bilish; 
21  bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogiikaning   eng   muhim   nazariy
g’oyalari,   asosiy   kategoriyalari   va   tushunchalarini   bilish;   asosiy   bo’lajak
maktabgacha ta’lim pedagogik faktlarni bilish; 
 ta’lim   va   tarbiyaning   umumiy   uslubi   haqidagi   amaliy   bilimlarni
egallash. 
Psixologiyada   E.P.Torrens   tomonidan   shaxs   kreativligini   aniqlovchi   test
ishlab   chiqilgan.   E.P.Torrensning   fikricha,   shaxs   kreativligi   o’zida   quyidagi
belgilarni namoyon qiladi:
2-rasm. Shaxs kreativligi belgilari (Pol Torrens).
22savollar, kamchiliklar va bir-biriga zid
ma’lumotlarga e’tiborsiz bo’lmaslik; muammolarni aniqlash uchun
harakat qilish, ilgari surilgan
taxminlar asosida ularning
Yechimini topishga intilish 2.2 MAKTABGACH A TA’LIM PEDAGOGLARIGA XOS KREATIV
SIFAT VA IJODIY-PEDAGOGIK FAOLIYAT MALAKALARI
Maktabgacha   ta'lim   o'qituvchilari   yosh   bolalarda   ijodkorlik   va   har
tomonlama   rivojlanishni   rivojlantirishda   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi.   Maktabgacha
ta'limdagi   ijodiy-pedagogik   faoliyatga   xos   bo'lgan   ba'zi   ijodiy   fazilatlar   va
ko'nikmalar:
1. Tasavvur   va   o‘yin   o‘ynash:   maktabgacha   ta’lim   muassasasi
o‘qituvchilari   yosh   bolalarni   ijodiy   faoliyatga   jalb   qilish   uchun   jonli   tasavvurga
ega   bo‘lishi   va   o‘ynoqi   munosabatda   bo‘lishi   kerak.   Ular   kashfiyot   va
kashfiyotlarni   rag'batlantiradigan   xayoliy   va   rag'batlantiruvchi   o'quv   muhitini
yaratishga qodir bo'lishi kerak.
2. Hikoya:   Samarali   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   o‘qituvchilari
ertak aytib berishdan bolalar e’tiborini jalb qilish, til rivojlanishini kuchaytirish va
ijodkorlikni   rivojlantirish   uchun   kuchli   vosita   sifatida   foydalanadilar.   Ular
bolalarni   ijodiy   fikrlashga   va   o'zlarini   ifoda   etishga   ilhomlantiradigan   qiziqarli
hikoyalarni to'qishda mahoratli bo'lishi kerak.
3. Badiiy   ifoda   va   ijodkorlik:   maktabgacha   ta’lim   muassasalari
o‘qituvchilari rasm chizish, rasm chizish, musiqa va harakat kabi badiiy ifodaning
turli   shakllarida   mustahkam   poydevorga   ega   bo‘lishi   kerak.   O'z-o'zini   ifoda   etish
va   nozik   vosita   mahoratini   rivojlantirish   uchun   ular   ushbu   ijodiy   faoliyatni   o'z
darslariga kiritishlari kerak.
4. Moslashuvchan   fikrlash   va   moslashuvchanlik:   ijodiy-pedagogik
faoliyat   ko'pincha   yosh   bolalarning   turli   ehtiyojlari   va   qiziqishlarini   qondirish
uchun   moslashuvchanlik   va   moslashuvchanlikni   talab   qiladi.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalari   o‘qituvchilari   o‘z   ta’lim   strategiyalarini   joyida   o‘zgartirishi,   kerak
bo‘lganda   improvizatsiya   qilishlari   va   bolalarning   javoblari   asosida   dinamik
o‘rganish tajribasini yaratishlari kerak.
5. Innovatsion   darsni   rejalashtirish:   Ijodiy   maktabgacha   ta'lim
muassasalari   o'qituvchilari   o'yinga   asoslangan   ta'lim,   amaliy   mashg'ulotlar   va
23 ochiq tadqiqotni o'zida mujassam etgan innovatsion dars rejalarini ishlab chiqishda
muvaffaqiyat   qozonishadi.   Ular   yosh   bolalarda   ijodkorlik,   tanqidiy   fikrlash   va
muammolarni   hal   qilish   ko'nikmalarini   rivojlantiradigan   o'quv   dasturini   yaratishi
kerak.
6. Hamkorlik va muloqot qobiliyatlari: maktabgacha ta'lim muassasalari
o'qituvchilari   hamkasblari,   ota-onalari   va   bolaning   rivojlanishida   boshqa
manfaatdor   tomonlar   bilan   samarali   ishlash   uchun   kuchli   hamkorlik   va   muloqot
qobiliyatlariga   muhtoj.   Ular   o'z   fikrlarini   baham   ko'rishlari,   fikr-mulohazalarini
izlashlari   va   bolalar   uchun   ta'lim   tajribasini   yaxshilaydigan   ijodiy   loyihalarda
hamkorlik qilishlari kerak.
7. Empatiya   va   hissiy   intellekt:   yosh   bolalarning   hissiy   ehtiyojlarini
tushunish maktabgacha ta'lim muassasalari o'qituvchilari uchun ijodiy ifoda uchun
qo'llab-quvvatlovchi   va   tarbiyalovchi   muhit   yaratish   uchun   muhim   ahamiyatga
ega.   Ular   empatik   tinglovchilar,   bolalarning   his-tuyg'ulariga   javob   beradigan   va
o'z-o'zini kashf qilish va hissiy o'sish uchun xavfsiz joyni ta'minlay olishlari kerak.
8. Madaniy sezgirlik va xilma-xillikdan xabardorlik: maktabgacha ta'lim
muassasalari   o'qituvchilari   o'z   sinflarida   madaniy   jihatdan   sezgir   va   xilma-
xillikdan   xabardor   bo'lishlari   kerak.   Ular   o'zlarining   ijodiy   faoliyatiga   ko'p
madaniyatli   istiqbollarni   kiritishlari,   farqlarni   nishonlashlari   va   barcha   bolalar
uchun ijobiy ta'lim muhitini yaratish uchun inklyuzivlikni targ'ib qilishlari kerak.
Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   o‘qituvchilari   ana   shu   ijodiy   fazilatlar   va
ko‘nikmalarni   o‘zida   mujassamlashtirgan   holda,   bolalarning   ijodkorligi,
qiziquvchanligi   va   o‘qishga   bo‘lgan   muhabbatini   uyg‘otadigan   boyitish   va
ilhomlantiruvchi   o‘quv   tajribalarini   yaratishi   mumkin.   Ularning   ijodiy-pedagogik
faoliyatni   rivojlantirishdagi   roli   yosh   o'quvchilarning   erta   bolalik   tajribasini
shakllantirish   va   ularning   kelajakdagi   o'sishi   va   rivojlanishi   uchun   mustahkam
poydevor yaratishda juda muhimdir.
Kreativlikni   rivojlantirishning   nazariy   va   amaliy   asoslarini   tahlil   qilish
natijalari   bo‘lajak   o‘qituvchining   pedagogik   amaliyot   davridagi   kreativligini
24 rivojlantirishning   tarkibiy-funksional   modeli   tamoyillarini   ajratib   ko‘rsatish
imkonini   beradi.   Bu   tamoyillar   quyidagilardan   iborat. 14
  Muammoli   tamoyili.
Muammoli   tamoyilidan   foydalanish   pedagogik   faoliyat   uchun   yangilik   emas.
Kreativlikning   mohiyati   muammoli   xarakterga   ega   bo‘lib,   u   muammoning
nostandart   yechimini   topishdan   iborat.   Pedagogik   amaliyotda   bo‘lajak
o‘qituvchilarning   kreativligini   muammolilik   tamoyiliga   muvofiq   rivojlantirish
ijodiy muammoli vazifalarda namoyon bo‘ladi, masalan, "Gipotezani ilgari suring
va   uni   sinab   ko‘rish   rejasini   tuzing   ...",   "Dastlabki   natijani   baholash   .   ",   "O‘quv
materialini boshqacha taqdim eting ..." va hokazo. 15
  Ijodiy yo‘nalish tamoyili. Bu
tamoyil   nafaqat   reproduktiv,   balki   ijodiy   faoliyat   ko‘nikmalarini   rivojlantirishni
ham   o‘z   ichiga   oladi.   Kreativlikni   rivojlantirish   faqat   maqsadli   xarakterga   ega
bo‘lmasligi kerak, ya’niki erishilayotgan natija amaliyot so’ngida natijaga erishish
degan   fikrdan   yiroq   bo’lishi   lozim.   Bu   holatda   talaba   topshiriqlarni   tez   va   hech
qanday   hissiyotlarsiz   bajarishlari   kerak.   Chunki   bu   holat   mashg‘ulot   sifatiga,
diagnostika   natijalariga,   umuman,   barcha   tajriba-sinov   ishlariga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatadi.Agar kreativlikning rivojlanishi bosqichli xususiyatga ega bo‘lib, har bir
vazifa   yoki   faoliyat   turi   sinovning   keyingi   bosqichi   sifatida   qaralmasdan,   balki
o‘zo‘zini   sinab   ko‘rish,   o‘zini   o‘zi   anglash   va   qiziqarli   faoliyat   uchun   imkoniyat
sifatida   yo’naltirilgan   bo‘lsa,   u   holda   bajarilayotgan   ish   yuqori   sifatlii   va
o‘rganilayotgan konsepsiya ko‘rsatkichlari o’sish darajasida bo’ladi. 
Butunlilik va izchillik tamoyili. Bu tamoyil ijodkorlikni rivojlantirish dasturi
tuzilmasi yaxlitlilik, izchillik, to‘liqlilikni talab qiladi. Faqat shu holatda qo‘yilgan
maqsadga   erishish   uchun   vosita   va   usullarni   tanlashning   maqsadga   muvofiqligi
haqida   gapirish   mumkin.   Kreativlikni   bo‘lajak   o‘qituvchining   yaxlit   qiyofasiga
hamroh bo‘ladigan sifatlar tizimining tarkibiy qismi sifatida qarash lozim.
Individuallashtirish   tamoyili.   Ushbu   tamoyilning   asosiy   jihati   har   bir
talabaning individual tarbiyaviy ish uslubini, uning shaxsiy rivojlanishining o‘ziga
xos   trayektoriyasini   va   ruhiy   jarayonlarning   ishlash   xususiyatlarini   hisobga
14
 Torrance E.R. Creativity and futurism ineducation: Retooling Education 1980.  Vol 100 P
15
 Vygotsky L. S. Selected psychological studies.  M., 1956
25 olishdan   iborat.   Barcha   zamonaviy   tadqiqotchilar   ta'kidlashlaricha,   bu   bolalarga
bo'lgan   muhabbat   o'qituvchining   eng   muhim   shaxsiy   va   kasbiy   xususiyati   deb
hisoblanishi   kerak,   bu   holda   samarali   pedagogik   faoliyat   mumkin   emas.
Zamonaviy   bolalar   faolroq,   o'z   ifodalarida   harakatchan,   ko'proq   ma'lumotga   ega,
bir-biriga o'xshamaydi, ular oilada yashash va tarbiyalashning turli xil sharoitlariga
ega.   Bularning   barchasi   o'qituvchining   shaxsiga   ma'lum   talablarni   qo'yadi.
Zamonaviy talablarga javob berish uchun o'qituvchi bo'lishi kerak:
-   faol   (bolalarni   faol   namoyon   bo'lishida   qo'llab-quvvatlash,   ularga   mos
kelish).   Ko'pincha   stulda   o'tirgan   o'qituvchi   va   undan   bolalar   faoliyatini
boshqaradigan bolalarni har tomonlama rivojlantirishga intilayotgan faol deb atash
qiyin;
- o'zgarishga   qodir-tez   o'zgaruvchan   dunyo   va   o'zgargan   bolalar   va
ularning ota-onalariga ergashish;
– diqqatli-o'ziga,   xatti-harakatlariga,   og'zaki   ifodalariga,   o'z   xatti-
harakatlariga, nutq boshqalarga, shu jumladan bolalarga qanday ta'sir qilishiga. 
- vakolatli-o'z-o'zini   tarbiyalashni   oshirishga   intilayotgan,   kasbda
malakali.
Hozirgi   vaqtda   pedagogik   psixologiyada   o'qituvchining   pedagogik
faoliyatining   samaradorligini   (mahsuldorligini)   belgilaydigan   subyektiv
xususiyatlarini   tahlil   qilishga   katta   e'tibor   qaratilmoqda.m Shaxsni   shakllantirish
jarayoni   har   doim   o'tmish   va   hozirgi   olimlarning   ilmiy   diqqat   markazida   bo'lib
kelgan.   Qadimgi   falsafada   ijodkorlik   cheksiz   va   abadiy   mavjudlik   bilan   emas,
balki   cheklangan   va   o'tmishdagi   mavjudot   sohasi   bilan   bog'liq.   Qadimgi
mutafakkirlarning   g'oyalaridagi   kretivlik   ikki   shaklda   namoyon   bo'ladi:   ilohiy
narsa sifatida - kosmosning tug'ilishi (yaratilishi) harakati va inson san'ati, yaratishi
sifatida. Qadimgi falsafaning o'ziga xos xususiyatlaridan biri shundaki, har qanday
faoliyat,   shu   jumladan   ijodiy   faoliyat,   ontologik   ma'nolarida   meditatsiya   (bilim)
ostida ko'rib chiqiladi. 
26 XULOSA
Maktabgacha   ta’lim   yo’nalishi   pedagog-psixologlarida   kreativlikni
shakllantirishdan   ko’zlangan   asosiy   maqsad   bo’lajak   pedagog-psixologlarida
kreativ sifatlarni shakllantirishdan iborat ekan, bu jarayonni to’g’ri tashkil etish va
bu   jarayonda   ta‘lim-tarbiya   birligiga   erishish   muhimdir.   Zamonaviy   pedagogika
ta‘lim   jarayonini   texnologik   yondashuv   asosida   tashkil   etish   va   uni   shaxsga
yo’naltirish   g’oyalarining   ustuvorligi   bilan   an‘anaviy   ta‘limdan   farqlanadi.
O'zbekiston   Respublikasining   ta'lim   sohasini   isloh   qilishdagi   sa'y   harakatlarining
biri   -   bu   pedagog   kadrlarning   zamon   talablariga   hamnafas   tarzda   faoliyat
yuritishlari,   har   tomonlama   rivojlangan   komil   shaxsni   tarbiyalashga   doir   chukur
bilim,   ko'nikma,   malaka   va   madaniyatga   ega   bo'lishlarini   talab   etmoqda.   Bu   esa
o'z-o'zidan   ta'lim   va   tarbiya   ishlarining   qonuniyatlarini   o'rganuvchi   pedagogika
faniga "kreativlik" degan tushunchani olib kirdi. Ayniqsa ilmiy bilimning bugungi
kundagi   rivojlanishi,   kreativlikning   shaxsni,   jamiatni   va   davlatni   rivojlantirishga
ta'siri  ushbu masalasini  ilmiy pedagogik nuqtai nazardan chuqur o'rganishni  talab
etmoqda. Demak, kreativlikni rivojlantirishning pedagogik shart-sharoitlari  sinfda
maqsadli ravishda yaratilgan ijodiy tarbiyaviy muhitga bog‘liq bo‘lishi mumkin;
- o‘qituvchining   ijodiy   xulq-atvori   namunasining   mavjudligi   va
talabalarning ijodiy qobiliyatlarini ifodalovchi sifatida o‘qituvchining shaxsiyati; 
- bolalar va o‘qituvchilarning birgalikda yaratilishi; 
- ijodiy faoliyatdagi sub’ektiv o’rni; 
- ijodiy muhitni saqlash va muvaffaqiyat holatlarini yaratish. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ijodining   eng   samarali   rivojlanishi   ijodiy
ta’limning   uzluksiz   tizimi   sharoitida   maqsadli,   har   tomonlama   pedagogik   ta’sir
ko‘rsatish   orqali   ta’minlanadi.   Bu   va   boshqa   masalalarni   ishlab   chiqish   bilan
fundamental   amaliy   pedagogika   sohasi   sifatida   kreativ   pedagogika   shug‘ullanishi
lozim. Shuningdek nostandrt fikrlovchi, qiyin vaziyatlarda xotirjam, muammoning
yechimini   topishda   bir   tomonlama   emas,   turli   tomonlama   yondashadigan
27 salohiyatli   mutaxassislarni   yetishtirishdan   iborat.   Kreativ   tafakkurga   ega   bo’lajak
maktabgacha ta’lim pedagoglari: 
- -boshqa   bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagoglarining   xayoliga
kelmagan   g’oyalarni   bildiradi;   -o’zlarini   ifoda   etishning   o’ziga   xos   uslubini
tanlaydi; 
- -ba’zan mavzu aloqasi yo’q yoki g’ayrioddiy savollar beradi; -yechimi
ochiq qolgan vazifalardan zavqlanadi; 
- -g’oyalarni   aniq   dalillar   asosida   muhokama   qilishni   afzal   ko’radi;
Muammoning yechimini topishda noan’anaviy yondashuvni tanlaydi. 
Bo’lajak maktabgacha ta’lim pedagogilar kreativlik sifatlari bilan bir qatorda
ijodiy   faoliyatni   tashkil   etishga   layoqatlilikni   ifodalovchi   quyidagi   malakalarga
ham   ega   bo’lishlari   zarur:   Bo’lajak   maktabgacha   ta’lim   pedagogilarda   kreativ
faoliyatni   tashkil   etishga   imkon   beradigan   malakalar   guruhlari:   1)   bilishga   oid
(gnostik)   malakalar;   2)   loyihalash   malakalari;   3)   ijodiy-amaliy   (konstruktiv)
malakalar;tadqiqotchilik   malakalari;   4)   muloqotga   kiruvchanlik   (kommunikativ)
malakalari; 5) tashkilotchilik malakalari; 6) izchillikni ta’minlovchi (protsesssual)
malakalar;   7)   texnik-texnologik   malakalar   .Yuqoridagilardan   kelib   chiqib,   xulosa
qilish   mumkinki,     pedagogik   ehtiyojlari,   qiziqishlari,   alohida   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   yo‘nalishlarini   tizimli   tarzda   o‘rganish,   bunda   ularning   kreativ   faoliyatni
tashkil etish ida uchraydigan kontrsuggestiv, tezaurus va interaksion baryerlarning
bartaraf   etishning   samarali   yo‘llarini   belgilash   lozim.   Shuningdek,   bolalarning
kreativ   qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   qondirishga   xizmat   qiladigan   g‘oyalar,
konsepsiyalar hamda ilg‘or pedagogik tajribalar asosida o‘qitish jarayonini tashkil
etish   kreativlikni   rivojlantirishga   nisbatan   mazmunlifaoliyatli   yondashuvni
shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Bo’lajak   maktabgacha   pedagoglarida   kreativlik
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   asosida   ulardagi   ixtisoslashgan   ya’ni   pedagogik
kreativlik   kompetentligini   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   qaratish,   bunda
zamonaviy   axborot   komunikatsiya   texnologiyalari,   innovatsion   strategiyalar,
interfaol   ta’lim   metodlari   va   texnologiyalaridan   keng   foydalanish   maqsadga
28 muvofiq.   Mutaxassislar   ta’kidicha,   oliy   ta’lim   muassasalarida   talabalar   kreativlik
qobiliyatlarini   rivojlantirishning   reproduktiv,   ijodiy-izlanish   va   novatorlik
bosqichlari   samaradorligini   ta’minlashga   xizmat   qiluvchi   ijodiy   yo‘naltirilgan
ta’lim dasturlarini ishlab chiqish va talabalarning kreativ ko‘nikma va malkalarini
rivojlanishining   o‘zgarishini   baholab   borish   lozim.   Oliy   ta’lim   muassasalari
bo’lajak   pedagog   kadrlarining   kreativ   kompetentligini   uzluksiz   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan   o‘qitish   dasturlarini   va   texnologiyalarini   takomillashtirib   borish,
shuningdek talabalarning kreativlik qobiliyatlarini rivojlantirishga xizmat qiluvchi
zamonaviy axborot-metodik ta’minotni yaratish jarayon samaradorligini oshirishga
xizmat   qiladi.   Pedagogning  kreativlik  potensiali.   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
kreativ   fikrlashga   o'rgatish,   ularda   kreativ   tafakkurni   shakllantira   olish   uchun
avvalo o'qituvchining o'zi kreativ, ijodkor shaxs bo'lishi zarur. Bordi-yu, uning o'zi
kreativlik   sifatlariga   ega   bo'lmasa,   u   holda   qanday   qilib,   talabalarni   kreativ
fikrlashga   rag'batlantira   oladi.   Pedagogning   kreativlik   potensiali   uning   umumiy
xususiyati   sifatida   aks   etadi.   U   ijodiy   faoliyatning   dastlabki   sharti   va   natijasi
sanaladi. Mazkur sifat shaxsning o'z-o'zini namotyon qilish layoqatiga egalikni va
tayyorlikni ifodalaydi. Qolaversa, kreativ potensial negizida har bir mutaxassisning
shaxsiy   qobiliyatlari,   tabiiy   va   ijtimoiy   quvvati   yaxlit   holda   namoyon   bo'ladi.
Kreativ   potensial   bilish   jarayoniga   yo'naltirilgan   ijodkorlik   bilan   chambarchas
bog'liq.   Pedagogning   kreativ   potensiali   an'anaviy   tafakkur   yuritishdan   farqli
ravishda quyidagilarda namoyon bo'ladi:
- tafakkurning tezkorligi va egiluvchanligi;
- yangi g'oyalarni yaratish qobiliyati;
- bir qolipda fikrlamaslik;
- o'ziga xoslik;
- tashabbuskorlik;
- noaniqlikka toqat qilish;
29 - zakovatli bo'lish
Har   bir   pedagogning   o'zini   o'zi   rivojlantirishi   va   o'zini   o'zi   namoyon   eta
olishi   bevosita   uning   kreativlik   qobiliyatiga   egaligi   bilan   bog'liq.   Odatda
pedagoglarning kreativlik qobiliyatiga ega bo'lishlari pedagogik muammolarni hal
qilishga   intilish,   ilmiy-tadqiqot   ishlari   yoki   ilmiy   loyihalarni   amalga   oshirish   va
o'zaro   ijodiy   hamkorlikka   erishishlari   orqali   ta'minlanadi.   Pedagog   o'z-   o'zidan
ijodkor   bo'lib   qolmaydi.   Uning   ijodkorlik   qobiliyati   ma'lum   vaqt   ichida   izchil
o'qib-o'rganish,   o'z   ustida   ishlash   orqali   shakllantiriladi   va   u   asta-sekin
takomillashib,   rivojlanib   boradi.   Har   qanday   mutaxassisda   bo'lgani   kabi   bo'lajak
pedagoglarning   kreativlik   qobiliyatiga   ega   bo'lishlari   uchun   talabalik   yillarida
poydevor qo'yiladi va kasbiy faoliyatni tashkil etishda izchil rivojlantirib boriladi.
Bunda   pedagogning   o'zini   o'zi   ijodiy   faoliyatga   yo'naltirishi   va   bu   faoliyatni
samarali tashkil eta olishi muhim ahamiyatga ega. Pedagog ijodiy faoliyatni tashkil
etishda   muammoli   masalalarni   yechish,   muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish,
shuningdek,  pedagogik  xarakterdagi   ijod mahsulotlarini   yaratishga  alohida  e'tibor
qaratishi   zarur.   Muammoli   masala   va   vaziyatlarni   hal   qilar   ekan,   pedagogning
masala   yechimini   topishga   ijodiy   yondashishi   unda   hissiy-irodaviy   sifatlarning
rivojlanishiga   yordam   beradi.   Pedagog   o'z   oldiga   muammoli   masalalarni   qo'yish
orqali   mavjud  bilimlari   va   hayotiy  tajribalariga  zid   bo'lgan   dalillar   bilan  to'qnash
keladi.   Buning   natijasida   o'z   ustida   ishlash,   mustaqil   o'qib   o'rganishga   nisbatan
ehtiyoj sezadi.
Zamonaviy   ta‘lim   texnologiyalari   asosida   bo’lajak   pedagog-psixologlarida
kreativ sifatlarni shakllantirishda quyidagi holatlarga e‘tibor qaratiladi: 
- bo’lajak   pedagog-psixologlarning   ongi,   his-tuyg’usi,   xulqiga   ta‘sir
etish; 
- bo’lajak   pedagog-psixologlarning   tashqi   ta‘sir   asosida   o’z-o’zini
tarbiyalashi; 
- kreativlik bilan bog’liq barcha sohalarning o’zaro aloqasi; 
30 - bo’lajak   pedagog-psixologlarning   kreativlikni   shakllantirishga   oid
aqliy,   axloqiy,   estetik   va   boshqa   tarbiyaning   tarkibiy   qismlarining   uyg’unligiga
erishish; 
- bo’lajak   pedagog-psixologlarning   kreativlikni   shakllantirish
jarayonining tizimliligi; 
- bo’lajak pedagog-psixologlarning bilim darajasini aniqlash. 
Ta‘lim   jarayoniga   texnologik   yondashuvda   o’qituvchi   va   talaba   o’rtasida
hamkorlik,  ularning  bir-biriga  ta‘siri  hamda  ta‘lim-tarbiya  jarayonini  tashkil  etish
va   boshqarish,   bo’lajak   pedagog-psixologlarning   kreativlikni   shakllantirishga
yo’naltiruvchi uslublar, talaba faoliyatini to’g’ri tashkil etish, pedagogik jarayonda
paydo   bo’lgan   muammolarni   bartaraf   etish,   ijodiy   ishchanlik   muhitini   yaratish,
talaba faoliyatini baholash kabi o’quv-biluv ishlari amalga oshiriladi. Ammo ta‘lim
jarayoniga   texnologik   yondashuv   –   bo’lajak   tarbiyachilarda   kreativlikni
shakllantirishni to’liq hal etadi, degan so’z emas. Bosh maqsad o’qitishda bo’lajak
pedagog-psixologlarning   kreativlikni   shakllantirishga   yo’naltirilar   ekan,   ta‘lim
jarayonini   muayyan   bosqichlarga   bo’lib   olish   va   har   bir   bosqich   uchun   xususiy
maqsadlarni   ham   belgilash,   shuningdek,   bosh   va   xususiy   maqsadlarni   amalga
oshirishga yordam beruvchi metod hamda usullarni tanlash, bu yo’lda uchraydigan
katta-kichik muammolarni hal etish asosida ular o’rtasida o’zaro uyg’unlikni hosil
qilishga qaratiladi.
Chiqariladigan   yagona   xulosa   quyidagicha:   o'qituvchining   o'zi   kreativ,
ijodkor   bo'lsagina,   talabalar   ham   shunday   bo'la   oladi.   O'qituvchining   ijodkor   va
kreativ  bo'lishi  yoki  bo'lmasligi  emas,  balki  darslarni  ijodkorlik, kreativlik ruhida
tashkil etishi, yangi g'oyalarni ta'lim jarayonida sinab ko'rishga intilishi zarur.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
I Qonunchilik manbalari
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 01.05.2023
2. O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to`g`risida”gi   Qonuni.
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2020-yil   19-mayda   qabul   qilingan.   Senat
tomonidan 2020-yil 7-avgustda ma’qullangan.
II Prezident Farmon va Qarorlari
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «O’zbekiston Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida»gi   Farmoni
(07.02.2017-yil. PF-4947).
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «Oliy ta’lim tizimini yanada
rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida»gi Qarori (20.04.2017-yil PQ-2909).
5. Oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlash   sifatini   oshirishda
iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada   kengaytirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Qarori 31.07.2017
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   PF-
60-sonli   "2022-2026-yillarga   mo'ljallangan   yangi   O'zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasi to'g'risida"gi Farmoni
III PREZIDENT ASARLARI
7. Sh.   M.Mirziyoyev.   Tanqidiy   tahlil,   qat'iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‗lishi   kerak.
Tashkent: O’zbekiston, 2017 y.,104 b
8. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz.T.:O‗zbekiston, 2017.-56 b.
9. Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta‘minlash   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligining   garovi.   O’zbekiston
32 Respublikasi qabul qilinganining 24 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimdagi
ma‘ruza. 2016 yil  7 dekabr/  Mirziyoyev Sh.M. – Toshkent:  O’zbekiston, 2017. –
104 b
IV O’quv qo’llanma va darsliklar
10. Юсупова П. Мактабгача тарбия педагогикаси. Т.: Ўқитувчи,1993.
11. Хасанбоева   О.У.   ва   бошқ.   Мактабгача   та`лим   педагогикаси.   Т.:
Илм зиё, 2006. 
12. Ш.А.Содиқова   “Мактабгача   педагогика”.   “Тафаккур
сарчашмалари”, Т:. 2013 й. 
13. Н.М.Каюмова   “Мактабгача   педагогика”.   “ТДПУ”   нашриёти,   Т:.
2013 й.
14. B.M.Umarov «Psixologiya» darslik «Voris-nahriyoti» T.: 2012-yil 
15.   “Oila,   mahalla   va   ta’lim   muassasalari   hamkorligini   boshqarish”   A.
Avloniy nomidagi xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va malakasini oshirish
markaziy institutining metodik tavsiyasi. T. 2009-yil
16. A. Holiqov. Pedagogik mahorat.  Т ., «Iqtisod — Moliya», 2010
17. Uchinchi   ming   yillikning   bolasi.   0   ‘quv   qo'llanma.   Т.,   «Ma’rifat   —
Madadkor», 2001
V Chet tilidagi adabiyotlar
18. Achilov Nurbek Norboy o„g„li (2020). Pedagogical and psychological
fundamentals of formation of space imagination and creative ability in students. 
European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (4), Part 
II, 38-40.
19. Ermolaeva-Tomina L. B. The study of factors determining individual 
differences in the manifestation of creative activity // Psychology of creativity.  M., 
1990. pp. 117-130.
20. Zinovkina   M.   M.   NFTM-TRIZ:   Creative   education   of   the   XXI
century (Theory and practice): Monograph. M., 2007. 
33 21. Barnokhon   R.,   Bakhtiyor   P.   The   formation   of   creative   thinking   in
teaching physics //International Engineering Journal For Research & Development.
– 2020. –  Т . 5. – №. ICIPPS. –  С . 5-5. 
22. Ruzimatova   Barnokhon,   Polvonov   Bakhtiyor.   “Development   of
students   '   creativity   in   the   course   of   studying   general   physics   at   technical
universities.” “Scientific-technical journal: Vol. 2 : Iss. 2 , Article 4. 
23. Fakhriddin   Y.   et   al.   Physics   student   participation   test   in   the   online
group   homework   forum   //International   Engineering   Journal   For   Research   &
Development. – 2020. –  Т . 5. – №.  8. – С. 4-4
24. Андреев В.И. Диалектика воспитания и самовоспитания 
творческой личности. Казань, 1998. - 240 с.
25. Богоявленская Д.Б. "Субъект деятельности" в проблематике 
творчества // Вопросы психологии. - 1999. - №2. - С. 35-40.
26.  Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей.- М.: 
Издательский центр «Академия», 2002. -320с.
27.  Бондаревская Е.В. Гуманистическая парадигма личностно-
ориентированного образования // Педагогика.– 1997.– № 4.– С. 11 - 17.
28.  Бондаревская Е.В. Педагогическая культура как общественная и 
личная ценность // Педагогика.– 1999.– № 3.– С. 37 - 43.
29. Бондаревская Е.В., Педагогика: личность в гуманистических 
теориях и системах воспитания: Учеб. пос. - М.: Учитель, 1999. - 560 с.
VI Internet manbalari
30. Ziyonet.uz  
31. www.pedagog.uz     
32.   http://bilig.academiascience.o r  
33. www.google.uz     
34

Mundarija
KIRISH
1-BOB. BO’LAJAK MAKTABGACHA TA’LIM O’QITUVCHISINING KRETIV KO'NIKMALARINI SHAKLLANTIRISHNING NAZARIY JIHATLARI
1.1 Psixologik va pedagogik adabiyotlarda kretivlik tushunishga yondashuvlar
1.2 Bo’lajak maktabgacha ta'lim pedagoglarining kretiv qobilyatlari va ularning pedagogik ko'nikmalar tarkibidagi o'rni
2-BOB. KELAJAKDAGI MAKTABGACHA TA’LIM PEDAGOGLARINING KRETIV KO'NIKMALARINI SHAKLLANTIRISH USULLARI
2.1 Maktabgacha ta’lim pedagoglarini kretiv ko’nikmalarini rivojlantirsh modellari .17
2.2 Maktabgacha ta’lim pedagoglariga xos kreativ sifat va ijodiy-pedagogik faoliyat malakalari 22
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI