Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 53.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Bo'lajak o'qituvchilarni shaxslararo munosabatlarga tayyorlashda pedagogik muloqotning o'rni

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
MAKTABGACHA VA MAKTAB TA’LIM VAZIRLIGI
NIZOMIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
 “PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“Bo'lajak o'qituvchilarni shaxslararo munosabatlarga tayyorlashda
pedagogik muloqotning o'rni” 
mavzusidagi 
KURS ISHI
  
Toshkent - 2024 MUNDARIJA:
KIRISH....................................................................................................................3
I.BOB.   MAVZUNI  O’RGANISHNING ILMIY- NAZARIY ASOSLARI
1.1. BO’LAJAK PEDAGOGLARDA MULOQOT-MADANIYATINING 
AXAMIYATI……………………………………………………………..……..…6
1.2. BO‘LAJAK O‘QITUVCHILARDA SHAXSLARARO MULOQAT 
MADANIYATI  RIVOJLANTIRISH  ………...…….…12
II.BOB.  
BO‘LAJ AK O‘QI TUV CHI LARN I  SHAX SLARARO MADAN I Y  
MUN OSABATLARGA  TAY Y ORLASHDA  MULOQOT FUNKSI Y ALARI DAN  
SAMARALI  FOY DALAN I SH I MKON I Y ATLARI
2.1   BO‘LAJAK   O‘QITUVCHILARNI   SHAXSLARARO   MADANIY
MUNOSABATLARGA   TAYYORLASHDA   MULOQOTNING   AHAMIYATI .
…………………………………………………………………………………....21
2.2. BO‘LAJAK O‘QITUVCHILARDA PEDAGOGIK MULOQOT ASOSIDA 
MUOMALA MADANIYATINI SHAKLLANTIRISH 
ASOSLARI………………………………………………………..……………...25
Xulosa.....................................................................................................................37
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati................................................................40
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Kishilik   jamiyati   taraqqiyotining   o‘ziga   xos   bosqichi
bo‘lgan   bozor   iqtisodiyoti   har   bir   mutaxassisdan   puxta   bilim,   yuksak   kasbiy
tayyorgarlikka   ega   bo‘lishni   talab   etmoqda.   Zero,   kuchli   raqobatga   asoslangan
ijtimoiy   tuzilmaning   bu   shaklida   mutaxassislarning   kasbiy   salohiyati   va   mahorati
ular   tomonidan   tashkil   etiladigan   faoliyat   samaradorligini   ta’minlovchi   muhim
omil   sanaladi.   Shu   sababli   mustaqillik   yillarida   O‘zbekiston   Respublikasida
amalga   oshirilayotgan   kadrlar   tayyorlashga   doir   milliy   siyosat   asosini   har
tomonlama   shakllangan,   o‘zining   puxta   kasbiy   bilim,   malaka   va   mahoratga
egaligini   to‘la   namoyon   eta   oladigan   shaxslarni   kamol   toptirish   g‘oyasi   tashkil
etadi.
Insoniyat   jamiyatida   kishi   o‘zining   moddiy   va   ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish
uchun   o‘zgalar   bilan   muloqot   qilmasdan   yashay   olmosligi   sir   emas.   Boshqa
mavjudotlardan   farqli   o‘laroq,   odam   zoti   o‘zining   til   va   madaniyati   bilan   oliy
hisoblanadi.   Ota-bobolarimizdan   qoldan   yoqimli   tajribalardan   biri   bu   -   tili   chiqib
“gu-gu”lashni   boshlagan   jajji   bolajonlarga   katta   ehtimol   bilan   onalar   bolasi
“assalom   de”   (assalomu   aleykom   36   so‘zining   yaxshi   ma’noda   qisqartmasi   -
onaning   tilidan)   iborasining   o‘rgatishini   o‘ziyoq   bu   ijtimoiylashishning   dastlabki
qadamlari   hisoblanadi.  Bola   ulg‘aygan   sari   bu  s о ‘zning  ma’nosi   ham   о ‘z- о ‘zidan
kengayib   boradi.   Oiladagi   munosabatlarning   kengayishi,   ota,   ona   va   bola   uchligi
munosabatlariningchuqurlashishi   ota-onalarda   mehrli   munosabatlarning   tajriba
sifatida   shakllanishiga   olib   keladi.   Ota-ona   bilan   g о ‘dak   о ‘rtasidagi   dastlabki
muloqot   va   mehrli   munosabat   “ona   bag‘ri”   shaklda   kechadi,   ya’ni   g о ‘dakni   ona
dastlab   bag‘riga   bosishi,   q о ‘lida   tutib  turishi,  uni   xavfsiz   harakatlantirishi   kabilar
boladagi yaxshi munosabatning yuzaga kelishini ta’minlaydi. 
            Muhtaram   Prezidentimiz   SH.M.   Mirziyoev  oila   haqida   gapirar   ekan  “Odam
baxtliman   deyishga   qanchalik   haqqi   bor?   Agar   oilang   bilan   sen   baxtli   bo‘lsang,
baxtliman   deyishga   haqqing   bor.   Faqat   oilam   emas,   xalqim   baxtli   bo‘lsa   men
o‘zimni   baxtli   deb   bilaman”,   -   deya   ta’kidlashi   bizning   jamiyatda   oilada
shaxslararo   munosabatning   yuksak   ko‘rinish   ekanligidan   darak.   Zero,   dastlabki
3 muloqot   va   mehrli   munosabat,   xushmuomalalik   g о ‘dakning   psixik   rivojlanish
jarayoniga   ijobiy   ta’sir   qiladi.   Salbiy   munosabatlar,   ya’ni   not о ‘g‘ri,   q о ‘pol
munosabatlarning   davomiyligi   g о ‘dakning   atrof-muhitga   moslashishga   b о ‘lgan
ehtiyojini qanoatlantirmaydi, bu esa uning psixik rivojlanishiga salbiy ta’sir qiladi.
Bolaning g о ‘daklik chog‘larida yaxshi va k о ‘p vaqt davomida q о ‘lda olib yurilishi
ularda dadil harakatlanish, ishonch va mehr hislarining shakllanishiga asos b о ‘lishi
bilan   birga,   ularda   mehrli   munosabatlarning   shakllanishiga   ta’sir   k о ‘rsatib,
g о ‘dakning jadal hissiy rivojlanishiga imkoniyat yaratadi..
O’qituvchi   faoliyati   davridagi   muloqotni   rivojlantirishning   eng   muhim
yo'nalishlarini ta'kidlashga harakat qilamiz. 
                Muloqot   jarayonida   u   atrofdagi   dunyoning   ob'ektlari,   hodisalari   haqida
ma'lumot oladi, ularning xususiyatlari  va funktsiyalari bilan tanishadi. Muloqotda
bolaning   bilimga   qiziqishi   o‘zlashtiriladi.   Boshqa   odamlar   bilan   muloqot   qilish
unga   ijtimoiy   muhit,   jamiyatdagi   xulq-atvor   normalari,   o‘zining   kuchli   va   zaif
tomonlari,   atrofdagi   dunyoga   boshqalarning   qarashlari   haqida   ko‘p   narsalarni
o'rganishga imkon beradi. 
  O‘qituvchi   kasbiy   faoliyatida   muloqot   madaniyatini   shakllantirish   muammosi
kishilik   jamiyatining   ehtiyojlari   va   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   hal   qilinadi.
Shu   boisdan   hozirgi   davrda   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi
Qonuni,   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”da   kasb   tanlash   motivlari,   kasbiy
tayyorgarlik, kasbiy layoqat va kasbiy mahorat bilan cheklanib qolmaslikni, balki
bo‘lg‘usi   pedagog   kadrlar   shaxsiy   faoliyatida   kasbiy   madaniyatni   tarkib   toptirish
mutlaqo   zarur   ekanligi   ta’kidlanadi.   Respublikamizda   o‘qituvchilik   kasbining
o‘ziga   xos   etnopsixologik   fazilatlari,   hislatlari,   qobiliyatlari   ish   uslublari,
pedagogik   mahorat   sirlarini   egallash   yo‘llari,   shaxslararo   muloqot   madaniyati
yuzasidan   turli   davrlarda   har   xil   ilmiy   izlanishlar   olib   borilgan.
Muloqot   madaniyatining   tarbiyalovchi   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqarish   ko‘p
jihatdan o‘qituvchining shaxsiy sifatlari bilan belgilanishini ta’kidlab o‘tish lozim.
Pedagogik   muloqot   madaniyatining   har   jihatdan   to‘g‘ri   tanlangan,   o‘qituvchining
ma’naviy   saviyasi,   betakror   xususiyatlariga   muvofiq   keluvchi   uslubi   quyidagi
4 vazifalar   majmuini   hal   qilishga   yordam   beradi:
birinchidan,   muloqotda   har   bir   o‘quvchiga   alohida   e’tibor   va   dilkashlik,   sinf
jamoasi   bilan   umumiy   muloqot   jarayonini   soddalashtiradi,   o‘qituvchining   erkin
pedagogik   faoliyati   uchun   zamin   tayyorlaydi,   ziddiyatli   vaziyatlarni   oson   hal
qiladi;
ikkinchidan,   har   bir   o‘quvchi   bilan   o‘zaro   munosabatni   erkin   muloqot   asosida
tashkil   qilish,   ularning   yosh   xususiyatlariga   monand   pedagogik   va   psixologik
muloqot   uslublarini   tanlash,   uning   ruhiyatini   bilishga,   ichki   dunyosiga   “kirib
borish”ga   yo‘l   ochadi;
uchinchidan,   pedagogik   muloqotda   o‘qituvchining   ma’naviy-axloqiy   normalari
muvaffaqiyatlar kaliti bo‘lib, ta’lim-tarbiya samaradorligini oshiradi, muloqotning
barcha bosqichlarida o‘qituvchining o‘z faoliyatidan qoniqish hissini xotirjamligini
ta’minlaydi.
Kurs   ishining   maqsadi   –   Bo'lajak   o'qituvchilarni   shaxslararo
munosabatlarga tayyorlashda pedagogik muloqotning o'rni ni o’rganish.
Kurs ishining vazifasi:
1. BO’LAJAK PEDAGOGLARDA MULOQOT-MADANIYATINI 
TARBIYALASH JARAYONINI O’RGANISH
2. BO‘LAJAK   O‘QITUVCHILARDA   SHAXSLARARO   MULOQAT
MADANIYATINI TAHLIL QILISH. 
3. BO‘LAJAK   O‘QITUVCHILARNI   SHAXSLARARO   MADANIY
MUNOSABATLARGA   TAYYORLASHDA   MULOQOTNING
AHAMIYATI NI O’RGANISH
4.   BO‘LAJAK O‘QITUVCHILARDA PEDAGOGIK MULOQOT ASOSIDA
MUOMALA   MADANIYATINI   SHAKLLANTIRISH   JARAYONINI
TAHLIL QILISH
Kurs   ishining   obyekti   –   Bo'lajak   o'qituvchilarni   shaxslararo
munosabatlarga tayyorlashda pedagogik muloqotning shakllanish   jarayoni.
5 Kurs   ishining   predmeti   –   Bo'lajak   o'qituvchilarni   shaxslararo
munosabatlarga   tayyorlashda   pedagogik   muloqotni   shakllantirish ning   mazmuni,
shakl va metodlari.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Kirish,   2ta   bob,   4   ta   reja,   umumiy
xulosalar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhatidan iborat.
6 I.BOB.   MAVZUNI  O’RGANISHNING ILMIY- NAZARIY ASOSLARI
1.1.   BO’LAJAK   PEDAGOGLARDA   MULOQOT-MADANIYATINING
AXAMIYATI  
                 Muloqot kishilarning birgalikdagi faoliyatining muxim shartlaridan biridir.
Muloqot – bu kishilar o’rtasidagi o’zaro axborot almashish jarayonidir. Insonning
tabiiy   extiyojidir,   chunki   odamlar   bir-biri   bilan   gaplashmasdan,   axborot
almashmasdan yashay olmaydilar. Muloqot tufayli kishilar bir birini tushunadilar,
mehnat   jarayonida   xamkorlik,   hamjixatlikka   erishadilar,   o’zaro   fikr   va   tajriba
almashadilar.   Inson   uchun   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni   qanchalik   hayotiy
zarurat   bo’lsa,   muloqot   madaniyatini   egallash   ham   shunchalik   zarurdir.   Chunki
muloqot   madaniyati   kishining   yetuklik,   komillikka   erishganlik   belgisi   bo’lib
hisoblanadi. 
                  Muloqot   madaniyatini   egallash   bo’lg’usi   pedagoglar   uchun   ayniqsa
axamiyatlidir.   Chunki   o’qituvchi   faoliyati   xamisha   o’quvchilar   bilan   muloqotda
kirishishni,   o’zaro   munosabatda   bo’lishni   taqozo   etadi.   Muloqot   jarayoni   tufayli
o’quvchilarga ta’lim beradi, pedagogik ta’sir ko’rsatadi, ularda ilmiy dunyoqarash,
yuksak   e’tiqodni   shakllantiradi,   ijobiy   axloqiy   sifatlarni   tarkib   topdiradi.   Lekin
institutni   tamomlab   pedagogik   faoliyatga   yo’llanma   olayotgan   barcha   talabalarni
ham   muloqot   madaniyatini   puxta   egallagan,   o’z   fikrini   boshqalarga   erkin   bayon
qila   oladigan   ,sof   adabiy   tilda   so’zlaydigan   mutaxasislar   bo’lib   yetishyapti,   deb
ayta   olmayamiz.   Shunday   ekan,   talabalarda   muloqot   madaniyatini,   ayniqsa,
pedagogik   muloqotni   tarbiyalash   pedagogika   institutlaridagi   ta’lim   tizimining
ajralmas   qismi,   eng   muxim   vazifalaridan   biri   bo’lishi   lozim.   Pedagogik   muloqot
o’qituvchi   bilan   o’quvchilar   o’rtasidagi   muloqot   bo’lib,   bu   jarayonida   o’zaro
axborot almashish tufayli o’qituvchi o’quvchilarga bilim beradi , ularga tarbiyaviy
tasir ko’rsatadi, o’zaro bir-birini tushunishga, idrok qilishga erishiladi. 
                        O’qituvchi   pedagogik   jarayonda   o’quvchilar   bilan   xamkorlikni   to’g’ri
tashkillay   olsa,   ya’ni   tarbiya   maqsadi   va   vazifalariga   mos   keluvchi   o’zaro   ta’sir,
o’zaro   tushunishga   yo’lga   qo’ya   olsagina   ko’zlagan   maqsadiga   erishadi.   Buning
7 uchun   bo’lajak   o’qituvchi   pedagogik   muloqotga   qo’yiladigan   talablar,   uning
qonuniyatlarini   puxta   egallagan   bo’lishi   lozim.   Lekin   bugungi   kunda
maktablardagi   o’qituvchi   va   o’quvchi   munosabati   tarbiyaviy   ishning   eng   og’ir
nuqtalaridan biri bo’lib qolayotganligini xech kimga sir emas. Ayrim o’qituvchilar
bilan   o’quvchilarning   bir   birini   yaxshi   tushunmasligi   turli   ziddiyatlarni   keltirib
chiqarmoqda.   Kuzatishlarimiz   shuni   ko’rsatmoqdaki,   o’quvchilar   ko’pincha
“yomon   o’qituvchi”   deganda   o’z   fanini   yaxshi   bilmaydigan   yoki   qattiqqol
o’qituvchini  emas,   balki   o’quvchilar  bilan  yaxshi   munosabat   o’rnata  olmaydigan,
muloqotda   qo’pol   ,   o’quvchi   shaxsini   hurmat   qilmaydigan   o’qituvchilarni
tushunadilar. 
             O’quvchilarning o’qituvchilar bilan o’zaro muloqotdan qoniqmasliklariga
asosiy   sabab   o’qituvchi   tomonidan   o’quvchi   shaxsini   yetarli   tushunmasligi,   uni
hurmat   qilmasligi,   har   bir   o’quvchini   alohida,   o’ziga   xos   shaxs   deb   emas,   balki
bo’ysunuvchi, itoat etishi shart bo’lgan shaxs deb qabul qilishlarida deb o’ylaymiz.
O’qituvchi   bilan   o’quvchilar   o’rtasidagi   muloqotning   samarali   bo’lishi   avvalo
muloqot   odobiga,   o’zaro   hurmat,   bir-birini   tushunishga   intilishiga   bog’liqdir.
Chunki bu shartlar muloqotning muvaffaqqiyatli, samarali kechishini  ta’minlaydi,
uning asosiy vazifalarini to’g’ri amalga oshirishga yordam beradi. 
                      Muloqot   odobi   o’qituvchiga   o’z   fikrini   o’quvchilar   qanday   qabul
qilayotganini   kuzatib   borish,   ularning   yuz   ifodalaridagi   o’zgarishlarga   e’tibor
qilish,   muloqotning   borishiga   o’z   vaqtida   tegishli   o’zgarishlar   kiritish   imkonini
ham beradi. O’zaro muloqotda ovozni ko’tarmaslik, osoyishta gapirish, suhbatdosh
gapini   bo’lmaslik,   uni   diqqat   bilan   tinglash   muloqot   madaniyatining   muxim
shartlaridandir.   Muloqot   jarayonida   bazi   bir   noo’rin   xatti-xarakat,   o’ylamay
aytilgan gap, ortiqcha imo-ishora odobsizlik belgisidir. 
                      Pedagogik   muloqotning   samarali   bo’lishi   o’qituvchi   nutqiga,   so’zlarni
to’g’ri   tanlashi,   ularni   ifodali   bayon   etishi,   jumlalarning   mantiqiy   jixatdan   izchil
bo’lishiga   xam   bog’liqdir.   Pedagog   tili   o’quvchilarning   his-tuyg’ularini
uyg’otadigan,   ularda   mavzu   mazmuniga   qiziqish   uyg’otadigan,   diqqat   e’tiborni
tortadigan bo’lsagina u tarbiyaviy kuchga ega bo’ladi. Shunday ekan pedagogning
8 nutqi ta’sirli, jozibali, jarangdor, badiiy bo’yoqlarga boy bo’lishi lozim. Talabarda
pedagogik   muloqotni   tarbiyalashning   yo’l   va   usullari   xilma-xildir.   Avvalo   ularni
kitob   o’qishga,   ayniqsa,   badiiy   kitob   o’qishga   o’rgatish   lozim.   Kitob   tufayli
talabaning nutqi o’sadi, so’z boyligi ortadi, adabiy tilda so’zlashga o’rganadi.
Bu   esa   muloqot   jarayonida   kerakli   so’zlarni   tanlay   olish,   jumlalarni   to’g’ri   va
ta’sirli   qilib   tuza   olish   imkonini   beradi.   Buning   uchun   talaba   kitob   o’qiyotganda
jumlalarning tuzilishiga, fikrlarning izchilligiga e’tibor berib o’qishi lozim. O’ziga
yoqqan   chiroyli,   ta’sirli   jumlalarni   ko’chirib   olib   ulardan   o’zaro   muloqotda
foydalanish xam yaxshi natija beradi. 
           Pedagogik muloqotni egallashda turli psixologik treninglar xam muhum ro’l
o’ynaydi. Masalan, metodika fanlarini o’rganish jarayonida talaba o’qituvchi roliga
kirib o‘quvchilarga dars berishi ham o‘qituvchi va o‘quvchilar o’rtasida bo’ladigan
muloqotini   o’zlashtirishga   yordam   beradi.   Seminar   va   amaliy   mashg’ulotlar
davrida   mavzu   bo’yicha   so’zga   chiqish,   o’z   fikrlarini   bayon   qilish   va   ularni
boshqalarga   yetkaza   olish,   bir   birlari   bilan   mulohaza   qila   olish   kabilar   ham
edagogik   muloqotni   egallashning   muhum   shartlaridir.   Institutda   o’tkaziladigan
ilmiy   anjumanlarda   o’qilgan   ilmiy   anjumanlarda   o’qilgan   ma’ruzalar
muhokamasida   ishtirok   etish,   majlislarda   so’zga   chiqish   kabilar   orqali   ham
pedagogik   muloqot   madaniyatini   egallashi   yoki   shakllantirish   mumkin.   Muloqot
madaniyatini  egallashning  eng muhim  samarali  yo’llaridan biri  talabaning jamoat
ishlarida   faol   ishtirokidir.   Chunki   jamoatchi   talaba   turli   toifadagi,   turli   yoshdagi
kishilar   bilan   muloqotda   bo’ladi,   ularning   har   birini   eshitishga,   tushunishga   va
muammolarini hal qilishga intiladi. Bular esa muloqotning yangi- yangi qirralarini
ijod qilish va o’zlashtirib olishga yordam beradi. 
                     Kasbiy-pedagogik muloqot bosqichlari. Muloqot  – ikki yoki undan ortiq
shaxslarning   o‘zaro   birlar-birlariga   ta’sir   etish   shakli.   Muloqotni   samarali   tashkil
etish   –   ikki   yoki   undan   ortiq   shaxslarning   o‘zaro   birlar-birlariga   to‘g‘ri   ta’sir
etishlari   orqali   kutilgan   natijaga   erishilishi.   Pedagogik   jarayonda   muloqotni
samarali   tashkil   etishda   o’qituvchining   muloqot   madaniyatiga   egaligi   muhim
ahamiyatga ega. 
9                         Muloqot   madaniyati   –   muloqot   jarayonini   axloqiy   me’yorlar,   ijtimoiy
talablarga   muvofiq   tashkil   etish   asosida   suhbatdoshni   tushuna   olish   ehtiyoji   va
qobiliyatiga   egalik.   Pedagog   faoliyatda   muloqotning   turli   bosqichlarida   hissiy
jihatdan o’zini his qilish muhim rol o’ynaydi. U faoliyatga tayyorlanish jarayonida
auditoriyadagi   muloqotdan   so’ng   uni   tadbiq   qilishda   namoyon   bo’ladi.
Tadqiqotlarning ko’rsatishicha, kommunikativ ruxlantirishning vujudga kelishi va
uni   tadbiq   qilish   murakkab   jarayondir.   Bevosita   muloqot   jarayonida   pedagogda
kommunikativ ruxlanish holati yuzaga chiqadi. Tabiiyki, kommunikativ o’zini his
qilish pedagogning umumiy va kommunikativ madaniyati darajasiga, eng muhimi-
pedagog   shaxsining   kasbiy-pedagogik   darajasiga,   bolalar   bilan   ishlash   xohish-
istagiga bog’liq. 
                        Psixologik   ishlar   yo’nalishi   pedagogning   ijodiylik   hissi,   intellektual,
emotsional   tomonini   tashkil   etadi.   Pedagogning   ijodiylik   hissi   ayniqsa   adabiyot
darslarida   kuchli   namoyon   bo’ladi.   Shu   bilan   birga   pedagogning   tajribasi   ham
muhim rol o’ynaydi. Tajribasi ortib borgani sari pedagog dastlabki materiallardan
ko’ngli   to’lmaydi,   yangi-yangi   materiallarni   dars   jarayonida   qo’llashga   harakat
qiladi. Buning uchun esa ijodiylik hissi shakllangan bo’lishi lozim. Ijodiylik hissi
bo’lsa,   pedagog   izlanadi,   imkon   topadi.   Yozini   hissiy   tomondan   tayyorlash
pedagogda ijodiylik hissini keltirib chiqaradi. 
 Pedagogik faoliyat jarayonidagi muloqotning quyidagicha tavsiflash mumkin:  
1)   o’quvchi   va   pedagog   muloqoti   tizimining   umumiy  tuzilishi   (muloqotning   aniq
usuli); 
2) pedagogik faoliyatning aniq bosqichi uchun xos bo’lgan muloqot tizimi; 
3)   aniq   pedagogik   va   kommunikativ   masalalarni   yechishda   namoyon   bo’ladigan
muloqotning vaziyatli tizimi
1.   Muloqot   jarayonida   mo’ljal   olish.   Bu   bosqichda   pedagog   muloqotining
anglanganligi yuzaga chiqadi. Shuningdek, muloqot uslubini yangi kommunikativ
faoliyat sharoitida aniqlash ham yuzaga chiqadi. 
10 2.   Pedagogik   faoliyatning   muhim   jihati   e’tiborni   o’ziga   tortish   bo’lib,   bola   bilan
samarali   muloqotni   amalga   oshirish   uchun   dars   jarayonida   bolaning   diqqati
barqaror bo’lishi kerak. 
3.   Ob’ekt   e’tiborini   qozonish   pedagogik   muloqotni   tashkillashtirishda   katta
ahamiyatga   ega.   Mohiyati   jihatidan   bu   bosqich   kommunikatsiyani   o’ziga   xos
izlash   bosqichidir.   Masalan:   yangi   materialni   bayon   etishda   pedagog   bolalarni
muloqotga   tayyorlab   oladi.   O’qituvchining   o’quvchini   tushunishi   kasbiy-
pedagogik muloqotning kaliti hisoblanadi. 
4.   Verbal   muloqot,   ya’ni   o’qituvchining   yangi   materialni   o’quvchilarga   og’zaki
bayon   qilishidir.   Pedagog   uchun   nutq   muloqoti   juda   muhim.   Pedagogik   muloqot
tizimida pedagogning so’zi obrazlar qo’zg’atuvchisi bo’lib hisoblanadi. 
5.   Pedagog   bilan   o’quvchi   o’rtasidagi   o’zaro   harakatda   hayajonlanishning
uzatilishida   kommunikativ   vositalardan   foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.
Jumladan,   pedagogning   nutqi   jonli,   ohanglarga   boy,   tushunarli,   aniq,   sodda   tilda
bo’lishi kerak. Shunda tinglovchilarning idroki to’liq, obrazli bo’ladi. 
       Muloqot orqali pedagogik ta’sir etish usullari va pedagogik muloqot jarayonini
boshqarish.   Muloqot   orqali   pedagogik   ta’sir   etish   –   o‘qituvchi,   otaonalar   va
vasiylarning   muloqot   jarayonida   o‘quvchi   (farzand)larga   tarbiyaviy   ta’sir
ko‘rsatishi. Muloqot orqali pedagogik ta’sir ko‘rsatishda o‘qituvchi, ota-onalar va
vasiylar   muayyan   so‘z,   xatti-harakat,   faoliyatning   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligini,
maqsadga   muvofiq   yoki   maqsadga   muvofiq   emasligini,   o‘rinli   yoki   o‘rinsiz
ekanligini   anglatishga   muvaffaq  bo‘ladilar.  Pedagogik  muloqotni   samarali  tashkil
etish   –   o‘qituvchi,   ota-onalar   va   vasiylarning   muloqot   jarayonida   o‘quvchi
(farzand)larga   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatishida   kutilgan   natijalarga   erishishga
qaratilgan faoliyat. 
                  Kasbiy-pedagogik   muloqotning   asosiy   bosqichlar.   Asosiy
bosqichlar   ,Muloqot   jarayonida   mo’ljal   olish,   E’tiborni   o’ziga   tortish   ,Ob’ekt
e’tiborini qozonish, Verbal muloqot, Kommunikativ vositalardan foydalanish
                    Pedagogik   muloqot   jarayonini   boshqarish   –   o‘qituvchi,   ota-onalar   va
vasiylarning  o‘quvchi   (farzand)larga  tarbiyaviy  ta’sir   ko‘rsatish,   kutilgan  natijaga
11 erishish uchun muloqot jarayonida tashabbusni o‘z qo‘liga olish, muloqot mavzusi,
yo‘nalishi,   shakl,   metod   va   vositalarini   to‘g‘ri   tanlay   bilishga   yo‘naltirilgan
faoliyati. Pedagogik muloqot jarayonini samarali boshqarish shakllari – o‘qituvchi,
otaonalar   va   vasiylarning   o‘quvchi   (farzand)larga   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatish,
kutilgan   natijaga   erishish   maqsadida   muloqot   jarayonida   tashabbusni   o‘z   qo‘liga
olish,   muloqot   mavzusi,   yo‘nalishi,   metod   va   vositalarini   to‘g‘ri   tanlay   bilishga
qaratilgan faoliyatlarining ko‘rinishlari. 
            Pedagogik muloqot jarayonini samarali boshqarish metodlari – o‘qituvchi,
otaonalar   va   vasiylarning   o‘quvchi   (farzand)larga   tarbiyaviy   ta’sir   ko‘rsatish,
kutilgan   natijaga   erishish   maqsadida   muloqot   jarayonida   tashabbusni   o‘z   qo‘liga
olish,   muloqot   mavzusi,   yo‘nalishi,   shakl   va   vositalarini   to‘g‘ri   tanlay   bilishga
qaratilgan faoliyatlarining uslublari. 
            Pedagogik muloqot jarayonida yuzaga keladigan nizolar va ularning oldini
olish.   Pedagogik   muloqot   jarayonida   yuzaga   keladigan   nizolar   –   o‘qituvchi   va
o‘quvchilar,   ota-onalar,   vasiylar   va   farzandlar   (otaliqqa   olingan   farzandlar)
o‘rtasidagi   muloqot   jarayonida   yuzaga   keladigan   o‘zaro   kelishmovchiliklar,
qaramaqarshiliklar,   ziddiyatlar.   Pedagogik   muloqot   jarayonida   yuzaga   keladigan
salbiy nizolarning oldini olish – o‘qituvchi  va o‘quvchilar, ota-onalar, vasiylar va
farzandlar   (otaliqqa   olingan   farzandlar)   o‘rtasidagi   muloqot   jarayonida   yuzaga
keladigan   salbiy   xarakterdagi   o‘zaro   kelishmovchiliklar,   qarama-qarshiliklar,
ziddiyatlarning   oldini   olish,   bartaraf   etishga   qaratilgan   faoliyat   yoki   bu   borada
ko‘riladigan chora-tadbirlar. 
                   Pedagogik muloqot jarayonida yuzaga keladigan salbiy nizolarning oldini
olish yo‘llari – o‘qituvchininng mutaxassis sifatida pedagogik muloqot jarayonida
salbiy   nizolar   yuzaga   kelishining   oldini   olish,   ularni   bartaraf   etish   maqsadida
tutiladigan   amallari,   amaliy   harakatlari.   Pedagogik   muloqot   jarayonida   yuzaga
keladigan salbiy  nizolarning oldini  olishda  o‘qituvchilar  quyidagi  shartlarga amal
qilishlari lozim: 
- sinfning barcha o‘quvchilari bilan birdek munosabatda bo‘lish; 
12 -   o‘quvchilarning   xulq-atvori,   xatti-harakatlari   hamda   bilimlarini   baholashga
adolatli yondashish;
 - ta’lim va tarbiya jarayonida hech bir o‘quvchiga alohida imtiyozlar berilishining
oldini olish; 
- sinfdagi barcha o‘quvchilarning ota-onalari bilan yaqin aloqada bo‘lish; 
- pedagogik talabning sinfdagi barcha o‘quvchilar uchun bir xil bo‘lishiga erishish;
-   sinf   o‘quvchilari   tomonidan   pedagogik   talablarning   birdek   bajarilishi   yuzasidan
adolatli nazorat o‘rnatish; 
-   o‘quvchilar   bilan   munosabatda   xushmuomala   bo‘lish,   ularni   sevish   va   hurmat
qilish;
 - o‘quvchilarning barchasi bilan birdek munosabatda bo‘lish; 
-   o‘quvchilarni   kamsitmaslik,   sha’nlarini   toptamaslik,   haqoratlamaslik,   ularning
ustilaridan kulmaslik; 
- ta’lim jarayonining barcha ishtirokchilari bilan pedagogik axloq qoidalariga rioya
qilgan holda munosabatda bo‘lish; 
- shaxsiy manfaatlari, obro‘sini o‘quvchilarning manfaatlari va obro‘laridan yuqori
qo‘yishga intilmaslik va boshqalar.
                  Ko’rinib   turibdiki,   institutda   talabalarning   pedagogik   muloqotni   puxta
egallashlari   uchun   barcha   imkoniyatlar   mavjud.   Faqat   bu   imkoniyatlardan   to’g’ri
va oqilona foydalanish zarur. Buning uchun esa avvalo talabaning o’zida istak va
xohish bo’lishi lozim.
1.2.     BO‘LAJAK   O‘QITUVCHILARDA   SHAXSLARARO   MULOQAT
MADANIYATI  KOMPETENSIYASINI RIVOJLANTIRISH
Pedagogik   muloqotda   o‘qituvchining   eng   yaxshi   fazilatlari   va
xattiharakatlari   o‘quvchining   ideali   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   O‘quvchining
o‘qituvchi   shaxsi   haqidagi   qarashlari,   uning   xatgi-harakati,   pedagogik   mahorati
uning ma’naviy madaniyatiga mos kelmasa, yaxlit pedagogik jarayonni mukammal
13 tashkil   etish   ham   ijobiy   natijalar   Hozirgi   kunda   Kadrlar   tayyorlash   sohasidagi
davlat siyosati insonni intellektual va ma’naviy-axloqiy jihatdan tarbiyalash, uning
har   tomonlama   rivojlangan   shaxs   sifatida   namoyon   bo‘lishiga   erishishni   nazarda
tutadi.   Mazkur   ijtimoiy   talabning   amalga   oshirilishida,   har   bir   fuqaroning   bilim
olishida,   ijodiy   qobiliyatini   shakllantirishda,   intellektual   jihatdan   rivojlantirishda
o‘qituvchining   muloqot   madaniyati   va   muomalasi   muhim   ahamiyatga   ega.
Shuning  uchun  ta’kidlash   joizki,  o‘qituvchi  kasbiga  nisbatan   talab  va  javobgarlik
ham   kuchaydi,   ularning   jamiyat   oldidagi   vazifalari   yanada   oshdi.   Buyuk
ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada   yuksaltirish,   milliy   ta’lim-tarbiya   tizimini
takomillashtirish,   uning   milliy   zaminini   mustahkamlash,   zamon   talablari   bilan
uyg‘unlashtirish, uni jahon andozalari darajasiga chiqarish, o‘quvchilarda mustaqil
va erkin fikr yuritish ko‘nikmalarini hosil qilish kabi buyuk vazifalarga javobgarlik
o‘qituvchilar   zimmasiga   yuklatildi.   Bu   vazifalarning   bajarilishiga,   ta’lim-tarbiya
sohasidagi   islohotlarning   asosiy   amalga   oshiruvchisi   bo‘lgan   o‘qituvchining
o‘quvchilar bilan o‘zaro muomalaga kirishish madaniyati orqali erishiladi. 
              O‘quvchi   ma’naviy   muhitining   shakllanishi   o‘qituvchining   yuksak
axloq   namunasi   orqali   namoyon   bo‘ladi.   Bu   o‘rinda   o‘qituvchining   shaxsiy   va
ijtimoiy   harakati   pedagogik   muloqot   madaniyati   zamirida   shakllanib,
takomillashadi.   Pedagogik   muloqotda   o‘qituvchining   eng   yaxshi   fazilatlari   va
xatti-   harakatlari   o‘quvchining   ideali   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   O‘quvchining
o‘qituvchi   shaxsi   haqidagi   qarashlari,   uning   xatgi-harakati,   pedagogik   mahorati
uning ma’naviy madaniyatiga mos kelmasa, yaxlit pedagogik jarayonni mukammal
tashkil etish ham ijobiy natijalar bermaydi. 
             O‘qituvchi sub’ekti bilan, o‘quvchi ob’ekti o‘rtasidagi qattiq avtoritar
intizom   ham   o‘zaro   muloqot   madaniyatiga   salbiy   ta’sir   etadi,   natijada
o‘quvchining ichki hissiyoti hamda shaxsiy fazilatlari rivojlanmaydi.
Pedagogik   muloqot   madaniyati   o‘qituvchi   faoliyatini   muvaffaqiyatga
yo‘naltiruvchi   eng   muhim   vosita,   bunda   o‘qituvchining   muhim   fazilati,   uning
muloqot   madaniyatiga   asoslangan   muomalasidir.   Muomala   barcha   falsafiy   va
psixologik fanlarda o‘ziga xos ta’rifga ega. 
14   Pedagogikaning   kategoriyasi   sifatida   muomala   o‘quvchilar   qalbiga   yo‘l
topa olish, ularga yondashish uchun mehrini qozonish, pedagogik nuqtai nazardan
ta’lim-   tarbiya   jarayonida   o‘kuvchilar   bilan   o‘zaro   aloqa   bog‘lashga   qaratilgan
o‘qituvchining pedagogik qobiliyatidir. 
 O‘qituvchi o‘quvchilar bilan muomalaga kirishish asosida: 
1. O‘ z ijodkorligini va pedagogik mahoratini namoyish qiladi. 
2.   Yosh   avlodni   milliy   mafkuramiz   va   milliy   madaniyatimiz   ruhida
tarbiyalaydi. 
3.   Sharqona   udum   va   urf-odatlarimiz   asosida   barkamol   shaxsni
shakllantiradi. 
4. O‘zining ta’lim-tarbiyaviy imkoniyatlarini namoyish etgan holda, har bir
o‘quvchi qalbiga yo‘l topadi. 
Muomala o‘qituvchi faoliyatining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, o‘zida ulkan
pedagogik   imkoniyatlarni   mujassamlashtiradi.   Pedagogik   muomalada   o‘qituvchi
quyidagi faoliyatga qatiy amal qilishi lozim: 
-   o‘qituvchida   tarbiyalash   mahoratining   shakllanganligi.   Uning   tarbiyaviy
jarayonga oid so‘z va ohangni tanlay bilishi va ta’sir o‘tkaza olishi;
-   muomala   ob’ekti   bo‘lmish   o‘quvchi   diqqatini   jalb   qiluvchi   nutq,   pauza,
harakat, imo-ishoralarni o‘z o‘rnida ishlatishi, tarbiyaviy ta’sirni bilishi; 
-o‘quvchining   ichki   ruhiyatini,   psixolog   xususiyatlarini   bilgan   holda
muomalaga jalb etishi, darsni boshlashdan oldin o‘quvchilarni ta’lim va tarbiyaviy
muloqotga tayyorlashi; 
-o‘quvchiga og‘zaki, o‘zaro ta’sir ko‘rsatishning tarbiyaviy usullarini bilishi.
 O‘qituvchining nutqi ravon, o‘quvchi ongiga ijobiy ta’sir qiladigan bo‘lishi.
Nihoyat,   o‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   kundalik   muomalasi   shunga   olib
keladiki,   u   o‘quvchilarning   xatti-harakatlaridagi   chuqur   ma’no   va   haqiqiy
sabablarni   turli   vaziyatlarda   payqab   oladi,   buning   uchun   namuna   sifatida   uning
o‘zi   tez-tez   qayd   qilgan   dalillardan   va   o‘quvchilarning   xulq-atvor   usullaridan
foydalanadi.   O‘qituvchining   o‘quvchilar   bilan   muomalasi   tarbiyani   boshqarish
vositasi   sifatida   qaralib,   birlashtiruvchi   hamda   o‘rnini   to‘ldiruvchi   vazifasini
15 bajaradi.   Muomala   o‘zaro   munosabatlar   doirasida   sodir   bo‘ladi.   Boshqarish
vositasi   bo‘lgan   muomala   pedagogik   faoliyatdan   oldin   sodir   bo‘ladi.   Pedagogik
muloqot   o‘qituvchining   pedagogik   faoliyatida   o‘zaro   axborot   almashish   jarayoni
vazifasini bajaradi. 
O‘qituvchi   o‘quvchilar   bilan   muloqot   jarayonida   bevosita   o‘z
tarbiyalanuvchilari,   umuman   o‘quvchilar   jamoasi   haqida,   unda   ro‘y   berayotgan
turli   ichki   hodisalar   haqida   g‘oyat   xilma-xil   axborotlarga   ega   bo‘ladi   va   o‘zining
kelgusi   ta’lim-tarbiyaviy   rejalarini   hamda   pedagogik   faoliyatini   belgilaydi.
O‘qituvchining o‘quvchilar bilan o‘zaro muloqot madaniyatiga erishishi natijasida
quyidagi holatlar paydo bo‘ladi: 
-pedagogik   muloqot   orqali   o‘qituvchi   tarbiyalanuvchi   ob’ekt   bilan   o‘ziga
xos   muomala   muhitini   yaratadi.   Bunday   muhitda   o‘qituvchi   o‘zining   psixologik,
mimik,   pantomimik,   notiqlik   san’ati,   ta’sir   o‘tkazish   kabi   qobiliyatlar   tizimini
namoyish etadi; 
-o‘qituvchining shirinsuxanligi, ochiq chehrali bo‘lishi, samimiy muomalasi
muloqotda ijobiy natijalarga erishish kalitidir; 
-o‘quvchilar   jamoasi   bilan   muomalada   o‘qituvchining   doimo   psixologik
bilimlarga tayanishi ta’lim-tarbiyaviy faoliyatda bir xil muvozanatni saqlaydi; 
-o‘qituvchi o‘quvchilar jamoasi bilan o‘zaro muloqotga kirishar ekan, yaxshi
muomalasi   bilan   ular   hissiyotida   yashiringan   eng   nozik   qatlamlarni   ham   anglab
olishga qodir bo‘ladi. 
O‘qituvchining o‘quvchilar bilan muloqot madaniyati  individual uslublarini
shakllantirish metodikasi quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi: 
1.   O‘quvchilar   bilan   muloqot   qilish   madaniyatining   individual   shaxsiy
xususiyatlarini o‘rganishi o’quvchilar shaxsiy xususiyatlarini mustaqil tahlil qilish,
har tomonlama tavsif berish, o‘qituvchining muloqotni to‘g‘ri tashkil etishi asosida
amalga oshadi.
2.Shaxsiy   muloqotda   ro‘y   beradigan   kamchiliklarni   aniqlash   va   darhol
ularga barham berish choralarini izlab topish: muloqotda qo‘pollik, mensimaslik va
boshqa salbiy holatlarni engish. 
16 3.O‘qituvchi   o‘zi   uchun   muloqot   madaniyatining   qulay   bo‘lgan   uslublarini
ishlab chiqishi va o‘z-o‘zini kuzatish bilan yutuq va kamchiliklarni taqqoslash. 
4.O‘zining muloqot  madaniyati  uslublariga  muvofiq keluvchi  milliy an’ana
va ma’naviyatimizga xos jihatlardan unumli foydalanish.
  5.Muloqot   madaniyatida   pedagogik   faoliyat   qonuniyatlaridan   chetga
chiqmaslik,   bu   uslubni   mustahkamlash   (pedagogik   amaliyot   va   malaka   oshirish
jarayonida). 
Pedagogik   faoliyatni   endigina   boshlayotgan   yosh   o‘qituvchilar   o‘z   kasbiy
mahoratlarini   oshirish   maqsadida   o‘quvchilar   bilan   muloqot   madaniyatini
shakllantirish ustida muntazam ish olib borishlari zarur. 
Ta’lim-tarbiyaviy   jarayonni   tashkil   etishda   pedagogik   muloqot   madaniyati
o‘qituvchi   va   o‘kuvchilarning   bevosita   o‘zaro   munosabatini   ma’lum   bir   maqsad
sari   hamjihatlikka   yo‘naltiruvchi   kuchdir.   Bu   o‘rinda   o‘qituvchi   quyidagi
vaziyatlarni e’tiborga olishni alohida ta’kidlash lozim: 
-   o‘qituvchining   ilk   tarbiyaviy   faoliyatidan   boshlab   muloqot   madaniyatiga
rioya   qilishi,   bu   jarayonda   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   jamoasi   bilan   har   kungi
muomalani   vaziyatga   qarab   rejalashtirishi,   har   bir   harakat,   so‘z   ohangiga   e’tibor,
ananaviy muloqotning eng yaxshi xususiyatlarini o‘zlashtirishi;
 - muloqot asosida sinf jamoasidagi turli vaziyatlarni qayd etish, o‘quvchilar
xatti-harakatining   oldingi   holati   bilan,   tarbiyaviy   faoliyatdan   keyingi   holatini
qiyoslab chiqib baho berish; 
-   o‘z   muloqot   uslubi   natijalarini   tanqidiy   nuqtai   nazardan   tahlil   qilib,
kamchiliklarni uzluksiz bartaraf etib borish. 
Zarur so‘z, ovozdagi yoqimli ohang, xulqatvorni vujudga keltirish; 
-   pedagogik   muloqot   madaniyatining   samarali   kechishi   uchun   uning
shartsharoitlarini   bilib   olishning   o‘zi   kifoya   qilmaydi,   o‘quvchilar   bilan   o‘zaro
muomalaning   “   ustoz-shogird”   an’analariga   xos   boshlanishi   va   o‘zaro   fikr
almashish   asosida   muhim   vazifalarni   hal   qilish   bilan   muomala   ob’ektining
diqqatini o‘ziga jalb qilish; 
17 -   muloqot   ob’ekti,   ya’ni   o‘quvchining   diqqatini   o‘ziga   jalb   qilish   deganda
nimani anglash kerak? 
Buning   ma’nosi   o‘qituvchi   o‘zining   xushmuomalaligi,   madaniyati,   go‘zal
xulqi,   muloqotda   o‘quvchilar   qalbiga   yo‘l   topa   olishi   bilan   o‘z   mahoratini
namoyish   qilib,   muloqot   madaniyatining   tashkiliy   shakllariga   ijtimoiypsixologik
negizni   asos   qilib   olishidir.   Ko‘rsatib   o‘tilgan   vaziyatlar   asosida   pedagogik   ta’sir
ko‘rsatish   uchun,   o‘qituvchining   pedagogik   muloqot   madaniyatiga,   etikasi   va
odobaxloqiga,dilkashligiga, muosharat odobiga alohida talablar ko‘yiladi.
Ushbu fazilatlar o‘qituvchining sinf jamoasida, ota-onalar bilan muloqot qila
bilishida,   o‘quvchilar   bilan   aniq   maqsadni   ko‘zlagan   holda   tarbiyaviy   faoliyatni
tashkil   etishida   va   ularni   boshqara   olishida   muvaffaqiyatlar   garovidir.   Kasbiy
faoliyatning   noyob   fazilati   bo‘lmish   pedagogik   muloqot   madaniyatiga   amal
qiladigan   yosh   o‘qituvchi   quyidagi   xususiyatlarni   o‘zida   mujassamlashtirishi
lozim: 
-   mamlakatimizning   ijtimoiy-siyosiy   talablari   va   ehtiyojlariga   mos   bo‘lgan
yuksak ma’naviyat darajasidagi qarashlar, kuchli va barqaror e’tiqod, milliy g‘oya
va   istiqlol   mafkurasiga   sodiqlik,   vatanparvarlik,   fidoyilik   tuyg‘ulari   shakllangan
ijtimoiysiyosiy faol shaxs; 
-   o‘quvchilarga   samimiy   mexr-muhabbat,   ularning   har   qanday   ehtiyojlari,
qiziqishlari, xatti-harakatlari motivlarini, xulq- atvorlarini tushunish ko‘nikmasi va
malakasining shakllanganligi; 
-   jamiyatda   ro‘y   berayotgan   hodisalar,   jahonda   ro‘y   berayotgan   voqealar,
tabiatga,   borliqqa,   shaxslararo,   guruhlararo,   millatlararo   munosabatlarga   nisbatan
pedagogik   kuzatuvchanlik,   yangilikka,   ijodiy   izlanishga   nisbatan   intilish
qobiliyatining mavjudligi; 
-   pedagogik   faoliyatning   barcha   jabhalarida   odamlarning   xatti-   harakatlari,
munosabatlaridagi   xususiyatlarni   oqilona   tushunish,   o‘z   faoliyatiga   nisbatan
refleksiv munosabatni tarkib toptirish; 
-   har   qanday   favqulotda   vaziyatlarga,   jamiyatda   ro‘y   berayotgan
yangiliklarga   nisbatan   hamda   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgarishlarga   omilkorlik   va   aql
18 idrok bilan munosabatda bo‘lish, o‘z oldiga to‘g‘ri maqsad qo‘ya olish, reja tuzish,
bevosita nazorat qilish, boshqarish va o‘z imkoniyatlarini namoyon eta olish; 
-   pedagogik   faoliyatlarda,   jamoatchipik   tizimida   muvaqqat   guruhiy
munosabatlarda   ommaviy   harakatlarda   tashkilotchilik   va   boshqaruvchanlik
qobiliyatini namoyish etishi; 
-   dunyoqarashi   va   tafakkur   ko‘lamining   kengligi,   dunyoviy   bilimlarni
bilishga   nisbatan   qiziqishining   serqirraligi,   ilmiy   izlanishlarga   moyilliligi,
muayyan   ilmiy   salohiyat   va   pedagogik   mahorat   daraja-   sini   muntazam   oshirib
borishi; 
-   o‘quvchilar   bilan   muloqotda   layoqatliligi,   nutq   madaniyatining   mantiqan
ixcham,   ma’noli,   ta’sirchan   kuchga   egaligi,   psixologik   ta’sir   o‘tkazish   bilan
qurollanganligi.   Har   bir   o‘qituvchi   uchun   o‘quvchilarga   to‘g‘ri,   omilkor   axborot
uzatish va unga suhbatdoshini ishontira olishi kasbiy zaruriyat hisoblanadi. Bunda
o‘qituvchining   muloqot   madaniyati,   ma’naviy   olamining   kengligi   muhim
ahamiyatga   ega.   O‘qituvchining   pedagogik   faoliyati   uzluksizdir,   shu   sababli   u
muloqot   madaniyatini   ham   muntazam   shakllantirib   borishida   quyidagi
yo‘nalishlarga e’tibor berishi lozim:
1.   Yuksak   pedagogik   faoliyat   nuqtai   nazaridan   o‘z-o‘zini   anglashi,
(muomalada   o‘zining   o‘zaro   fikr   almashishga   doir   sifatlarini,   ijobiy   va   zaif
tomonlarini   bilishi)   va   shu   asosda   o‘zaro   fikr   almashish   yo‘li   bilan   o‘z-o‘zini
tarbiyalashi. 
2.  Kishilar   bilan  o‘zaro  munosabatda  kommunikativ  iqtidorini  shakllantirib
borishi,   muloqot   asosida   to‘g‘ri   bashorat   qilish   sezgilarini   mashq   qildirishi,
muloqotda   o‘zining   ideal   tasavvurlarini,   imkoniyatlarini   boshqalar   (o‘qituvchilar
jamoasi,   o‘quvchilar,   ota-onalar)   qanday   baxolashi   haqidagi   refleksiv
tasavvurlarini tahlil qilishi. 
3.   O‘zida   muosharat   odobining   muhim   xususiyatlarini   rivojlantirish
yuzasidan ixtisoslashtirilgan mashqlar asosida ishlashi. 
19 4.   O‘quvchilar   va   ota-onalar   bilan   tarbiyaviy   maqsadlarga   qaratilgan   turli
jamoat   ishlarini   olib   borishi,   bunda   o‘zaro   fikr   apmashish   asosida   pedagogik
tashkilotchilik qobiliyatini takomillashtirib borishi. 
5.   Muloqot   jarayonida   paydo   bo‘ladigan   salbiy   holatlarni   engish
ko‘nikmalarini   shakllantirishi,   dilkashlik   va   xushmuomalalikni   rivojlantiradigan
vaziyatlar tizimini yaratishi. 
O‘qituvchi   muloqot   madaniyati   asosida   faoliyat   olib   borgan   taqdirda   ham,
o‘quvchilar   jamoasi   orasida   turli   tushunmovchiliklar,   ziddiyatlar   paydo   bo‘lishi
tabiiy   hol.   Har   qanday   tajribali   o‘qituvchining   pedagogik   muloqoti   jarayonida
o‘ziga   xos   qiyinchiliklar   yuzaga   keladi.   Sinfda   sodir   bo‘ladigan   har   qanday
pedagogik   vaziyatga   javobgar   shaxs   o‘qituvchidir.   Bu   barcha   davrlar   pedagogik
faoliyatida   namoyon   bo‘ladigan   tipik   hodisa.   Ayniqsa,   ushbu   holat   endigina   o‘z
faoliyatini   boshlagan   yosh   o‘qituvchilarning   pedagogik   faoliyatida   muammoli
vaziyatlarni paydo qiladi. 
Yosh   o‘qituvchilarning   o‘quvchilar   bilan   olib   boradigan   talim-tarbiyaviy
faoliyatini   doimiy   nazorat   qilish,   ularga   to‘g‘ri   yo‘nalish   berish,   barcha   o‘quv
muassasalari pedagogik jamoatchiligiga, ustoz o‘qituvchilar zimmasiga yuklatilishi
lozim. Muloqotga kiruvchanlik (kommunikativ) malakalari: - talabalar, ota-onalar,
ta’lim muassasasi rahbariyati, hamkasblar bilan muloqotda turli shakl, metodlardan
foydalanish; 
-   pedagogik   amaliyotning   barcha   ishtirokchilari   bilan   amaliy,   ishchanlik
yoki shaxsiy munosabat o‘rnatish; 
- talabalarga ma’lumotlarni etkazishning samarali yo‘l va vositalarini topish;
-   topshiriqlar   yuzasidan   talabaning   javobi   yoki   shaxsiy   fikrlarini   tinglay
bilish; 
- pedagogik jarayonlarda yuzaga keladigan nizolarning oldini olish, bartaraf
etish yoki rivojlantirish; 
-   jamoa   va   turli   bosqichdagi   talabalar   o‘rtasida   o‘zaro   munosabatlarni
mustahkamlash; 
- jamoada sog‘lom raqobatga asoslangan muhitni qaror toptirish; 
20 - talabalarning faoliyatlarini rag‘batlantirish;
-   talaba   javobidagi   xato   yoki   xatti-harakatidagi   kamchiliklarga   munosabat
bildirish; 
- talabalar bilan ta’limiy hamkorlikka erishish. 
O‘qituvchi   o‘quvchilar   bilan   muloqot   jarayonida   yuz   berishi   mumkin
bo‘lgan   turli   ziddiyatli   vaziyatlarni   tezda   bartaraf   etishi   uchun,   avvalo,   o‘z
iqtidoriga, pedagogik mahoratiga tayanishi kerak. 
Pedagogik   muloqot   asosida   erishiladigan   yutuqlar   o‘qituvchining   ijodiy
mehnati mahsulidir. Bu mehnatning salbiy va ijobiy tomonlari bo‘lishi shubhasiz.
Faqat   har   bir   vaziyatni   oqilona   baholash,   uni   to‘g‘ri   rejalashtirish,   tarbiyaviy
jarayonlarda aql-idrok bilan muloqotni tashkil etishning o‘zi kifoya. 
21 II.BOB.   BO‘LAJ AK O‘QI TUV CHI LARN I  SHAX SLARARO MADAN I Y
MUN OSABATLARGA  TAY Y ORLASHDA  MULOQOT FUNKSI Y ALARI DAN
SAMARALI  FOY DALAN I SH I MKON I Y ATLARI
2.1.  BO‘LAJ AK O‘QI TUV CHI LARN I  SHAX SLARARO MADANI Y
MUN OSABATLARGA  TAY Y ORLASHDA  MULOQOTN I N G AHAMI Y ATI
                     Bo‘lajak o‘qituvchilarni  shaxslararo madaniy munosabatlarga tayyorlash
ularni   kasbiy   rivojlantirish   nuqtai   nazardan   yondoshganda   amaliy   xarakterga   ega
bo‘lgan   o‘ta   muhim   pedagogik   masalalar   biri   hisoblanadi.   Ta’lim   jarayoni
sub’ektlariga   shaxslararo   munosabatlarning   ta’sirini   aniqlash   mexanizmlarini
aniqlash zaruriyati kuchaymoqda. Bo‘lajak o‘qituvchilarni tayyorlash jarayonining
muvaffaqiyatli   kechishini   ta’minlashda   shaxslararo   munosabatlar   dinamikasini
aniqlash   muhim   hisoblanadi.   Ushbu   muammoning   turli   yo‘nalishlarini   tadqiq
etishga   bag‘ishlangan   ishlarning   tahlili   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   umumiy
muammoning bugungi kunga qadar o‘rganilmagan tarkibiy qismini ajratish alohida
ahamiyatga ega. 
                Talabalar   orasidagi   shaxslararo   munosabatlarni   o‘rgangan   mutaxassislar
R.Safarova,   N.Dilova,   Sh.Doniyorov,   G.M.Andreyev,   N.N.Obozova,
L.YA.Gozmanlar   uning   turli   qirralariga   murojaat   qilganlar.   Shaxslararo
munosabatlarning   funksiyalarini   o‘rgangan   mutaxassis   N.V.Kazarinova
quyidagilarni   ajratishga   muvaffaq   bo‘lgan:   axborotli,   emotiv,   kontakt,
qo‘zg‘atuvchi,   muvofiqlashtiruvchi,   tushunish   funksiyasiga   ko‘ra,   munosabat
o‘rgatish va yordam  ko‘rsatish funksiyasiga  ko‘ra kabilar. Shaxsning shakllanishi
atrofdagilar yordamida amalga oshadi. 
       Ta’lim jarayonida ko‘rsatiladigan o‘zaro ta’sir va yordam talabalarning kasbiy
rivojlanishlari   va   tarbiyasiga   samarali   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kasbiy   ta’lim   jarayonida
shaxslararo   munosabatlarning   roli   va   o‘rnini   N.E.Kasatkina,   A.R.Luriya,   E.YU.
Klepsova   kabi   mutaxasssilarning   ishlarida   ochib   berilgan.   Shaxslararo
22 munosabatlar doirasida psixik jarayonlar metajarayon va metatizimlar bilan bog‘liq
jihatlari ham tadqiq etilgan. Ushbu yo‘nalishda A.V. Karpov, I.M. Skityaeva, S.M.
Xalinla izlanishlarni olib borganlar. O‘quv topshriqlarning ko‘lamining kengayishi
barobarida   shaxslararo   munosabatlarning   dolzarblashuvchi   kuzatiladi.   Raqamli
transformatsiyalar   sharoitida   shaxslararo   munosabatlarning   ko‘lami   torayib
bormoqda.  Bunday  vaziyatlarda  shaxslararo   munosabatlarning  xarakteri   va  ushbu
yo‘nalishda   vujudga   kelgan   tendensiyalarni   o‘rganishga   nisbatan   pedagogik
ehtiyoj   vujudga   kelmoqda.   Shu   bilan   bir   qatorda   ta’lim   oluvchilarning   shaxsida
ham bir qator o‘zgarishlar kuzatilmoqda. 
                      Kompentsiyaviy   yondashuv   doirasida   talabalarning   o‘z   faoliyatlarini
boshqarishlari   va   o‘z   harakatlarni   muvofiqlashtirishga   bo‘lgan   ehtiyoj
kuzatilmoqda.   Talabalar   orasidagi   o‘zaro   munosabatlarni   xarakterini   aniqlash
alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Biz   quyida   talabalar   orasidagi   shaxslararo
munosabatlarning o‘ziga xos jihatlarini tahliliy nuqtai nazardan yondashgan holda
aniqlashga   harakat   qilamiz.   Qo‘yilgan   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi
vazifalarni echish taqozo qilinmoqda: 
1.   Kasbiy   xarakteridagi   o‘quv   faoliyati   jarayonida   shaxslararo   munosabatlarning
roli va ahamiyatini aniqlash 
2.  Talabalar   orasidagi   munosabatlarning   funksiyalarini   aniqlash   va   ilmiy  jihatdan
asoslash. 
3.   Talabalar   orasida   shaxslararo   munosabatlarni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan
metodlar,   usullari   va   texnologiyalarni   va   ularning   ahamiyatini   ilmiy   jihatdan
asoslash.
Shaxslararo   munosabatlarning   yaxlit   tizim   sifatida   rivojlanishiga   asos   bo‘ladigan
metodologik   prinsiplarini   aniqlashga   muvaffaq   bo‘ldik.   Yoshlarni   shaxslararo
munosabatlarning   metodologik   asosi   sifatida   mutafakkir   ajdodlarimizning
pedagogik   ta’limotlari   hamda   pedagogika   nazariyasida   mavjud   bo‘lgan
sotsiodidaktik   yondashuvlarni   ko‘rsatish   lozim.   Biz   quyida   shaxslararo
munosabatlarni   rivojlanishiga   asos   bo‘ladigan   holatlarni   tahlil   qilishga   harakat
qildik.   Shaxslaaro   munosabatlar   o‘zini   qonun   qoidalar   tizimi,   stereotiplar,
23 natijalariga   ega.   Bu   qoidalar   va   stereotiplar   shaxslarning   o‘zaro   munosabat
jarayonida   biri   birlariga   ta’sir   ko‘rsatishlarini   ta’minlaydi.   Shaxslararo
munosabatlar jarayonida talabalar muayyan ijtimoiy rollarni bajarish ko‘nikmasini
egallaydilar.   Jumladan   ular   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   mavqeini   aniqlashga   harakat
qiladilar. Shaxslararo munosabatlar jarayonida talabalar o‘zlarining shaxsiyatlarini
shakllantirishga muvaffaq bo‘ladilar. 
            Shaxslaaro munosabatlarning rivojlanish jarayonida sub’ektiv xarakterdagi
kechinmalar,   o‘zaro   munosabatlar   tarkib   topadi.   Shaxslararo   muloqot   jarayonida
talabalarning   o‘zaro   tengligi   ta’minlanadi   va   qo‘llab-quvvatlanadi.   Shunda   ular
o‘zaro   munosabatga   kirishish   uchun   qulay   sharoitlarni   izlaydilar.   Bunday
sharoitlar   ularning   shaxsiy   o‘ziga   xosliklarini,   o‘zlarini   bilish   va   anglashlarini,
namoyon   etishlarini   ta’minlash   imkonini   beradi.   Shaxsga   yo‘naltirilgan   muloqot
jarayonida talabalar o‘z suhbatdoshlarining betakrorligi, o‘ziga xosligini anglashga
muvaffaq bo‘ladilar. Shuningdek, uning hissiy holati, shaxsiy tavsifnomasi hamda
ularning o‘z o‘zini baholash darajasini o‘rganishga muvaffaq bo‘ladilar. 
                      Shaxslararo   munosabatlarning   asosini   talabalarning   o‘zaro   hamkorligi
tashkil etadi. Bunday hamkorlik muloqot jarayonida vujudga kelgan bo‘lib, bunday
muloqot jarayonining ishtirokchilari bir-birlariga o‘zaro ta’sir ko‘rsatadilar: nuqtai
nazarlari,   ustanovkalari,   stereotiplarini   o‘zgartiradilar.   Shaxslaaro
munosabatlarning   asosini   talabalarning   emotsionalliklari,   motivatsion   jarayonlar,
qadriyatlar va shaxsiy fikrlari tashkil etadi. Shaxslararo muloqot tushunchasi to‘liq
ma’noda shaxslararo aloqa, shaxslararo kommunikatsiya, shaxslararo birgalikdagi
faoliyat, o‘zaro harakatlar va muloqotni o‘z ichiga oladi. Ushbu tushunchalarning
har   biri   o‘zaro   aloqador   bo‘lishi   bilan   bir   qatorda   o‘zining   mazmun   mohiyatiga
ham   ega.   Shaxslararo   kommunikatsiya   o‘zida   fikr   almashinishning   turli   usullari
shaxslararo   axborot   almashininsh   hamda   qayta   ishlash   usullarini
mujassamlashtiradi. 
            Shaxslararo birgalikdagi munosabatlar esa muloqot jarayonidagi sheriklik,
o‘zaro   munosabatlardan   iborat.   Bunday   faollik   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,
muloqotdoshlarning   o‘zaro   munosaatlarini   muvofiqlashtiradi.   Ular   birgalikdagi
24 hamda   yakka   tarzdagi   faoliyatning   barcha   turlarini   tadqiq   etadilar.   Mazkur
harakatlar   birgalikda   pozitiv   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish,   faoliyat   usullarini
egallash,   o‘zaro   munosabatlar   va   ustanovkalarni   o‘zgartirishga   asos   bo‘ladi.
Shaxslararo   munosabatlar   shuni   angalatadiki,   talabalar   orasidagi   aloqalar   hissiy
emotsional   yo‘nalishga   ega   bo‘lib,   bunday   yo‘nalishsiz   shaxslararo   muloqotni
amalga oshirish imkonsiz. 
             Talabalar orasidagi amalga oshiriladigan shaxslararo munosabatlar o‘zining
quyidagi uch turiga ega: 
- shaxsga yo‘naltirilgan munosabatlar; 
- ijtimioiy yo‘naltirilgan munosabtlar; 
- predmetga yo‘naltirilgan munosabatlar. 
                    Shaxslaaro   munosabatlarning   funksiyalari:   aloqalar   o‘rnatish,
muloqotdoshlar   qabul   qilish   va   axborotlarni   uzatishga   tayyor,   shuningdek
muloqotni   qo‘llab   quvvatlashga   ham   tayyor,   o‘zaro   axborot   almashinish:
muloqotdoshlar   o‘zaro   axborot,   fikr,   echimlar,   g‘oyalarni   almashinishga   moyil
bo‘ladilar.   Muloqotga   turtki   berish:   bunda   talabalar   muloqotga   kirishi   uchun
yo‘naltiruvchi   usullarni   qo‘llaydilar,   o‘z   suhbatdoshlarini   muloqotga   undaydilar,
muloqotdoshlarini   muayyan   xarakatlarini   bajarishga   yo‘naltiradilar.   Muloqotning
muvofiqlashtiruvchi   funksiyasi   doirasida   suhbatdoshlarning   fikrlari
muvofiqlashtiriladi,   ular   umumiy   maqsadga   erishish   yo‘lida   birgalikdagi
harakatlarini   bajaradilar,   o‘z   harakatlarini   birgalikda   muhokama   qiladilar   va
kelishib   oladilar,   kutilgan   natijaga   erishish   yo‘lida   bir   birlarini   harakatlanishga
undaydilar.  
                     Muloqotni  funksiyasi:  muloqotdoshlar  bir  birlarini  bir  xilda tushunishga
muvaffaq bo‘ladilar, suhbatdoshlari taqdim etgan axborotlarning mohiyatini anglab
etadilar,   qonun   qoidalar,   ustanovkalar   rejalar   hamda   holatlarni   tushunib   etadilar.
Muloqot   jarayonidagi   his-tuyg‘ularning   ifolash   funksiyasi:   muloqotdoshlar   bir
birlarini faolikka undaydilar, muayyan hissiy kechinmalarini boshdan kechiradilar,
o‘zlarining   shaxsiy   holatlariga   qarab   yo‘nalish   oladilar   hamda   suhbutdoshlarini
o‘zgartirishga   muvaffaq   bo‘ladilar.   Munosabat   o‘rnatish   funksiyasi:   natijada   ular
25 shaxslararo   munosabatlar   jarayonida   o‘z   mavqelarini   angla   etadilar.
Kommunikativ   muloqot   jarayonida   quyidagilar   alohida   farqlanadi:   verbal   hamda
noverbal   kommunikatsiya.   Verbal   kommunikatsiya   nutq   vositasda   axborot
almashinishga   asoslanadi.   Bunda   ular   nutq   va   ovoz   imkoniyatlaridan
foydalanadilar.
                              Nutq   axborot   almashinishning   eng   qulay   vositasi   hisoblanadi.   Nutq
vositasida   taqdim   etilayotgan   ma’lumotning   mohiyati   oydinlashadi.   Noverbal
kommunikatsiya doirasida esa axborot almashinishning boshqa bir qator usullardan
foydalaniladi.   Ular   belgilar   tizimi   va   nutqning   yordamchi   vositalar,   pedagogik
jarayonlarda   qo‘llaniladigan   mimikalar,   ko‘z   orqali   aloqa   o‘rnatish,   shu   bilan   bir
qatorda   shaxslararo   muloqotga   zamon   vam   makon   munosabatlari   ham   sezilarli
ta’sir   ko‘rstadi.   Professor-o‘qituvchilar   bo‘lajak   o‘qituvchilarni   shaxslararo
munosabatlarga   tayyorlashda   muloqotning   barcha   vositalaridan   birdek
foydalanishlari lozim.
2.2.   BO‘LAJAK   O‘QITUVCHILARDA   PEDAGOGIK   MULOQOT   ASOSIDA
MUOMALA MADANIYATINI  SHAKLLANTIRISH ASOSLARI
                Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   asarlarida
ta’kidlanganidek,   “Mamlakatimizning   istiqlol   yo‘lidagi   birinchi   qadamlaridanoq,
buyuk   ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada   yuksaltirish,   milliy   ta’lim-tarbiya
tizimini   takomillashtirish,   uning   milliy   zaminini   mustahkamlash ,   zamon   talablari
bilan   uyg‘unlashtirish   asosida   jahon   andozalari   va   ko‘nikmalari   darajasiga
chiqarish   maqsadiga   katta   ahamiyat   berib   kelinmoqda”.   Bu   ulkan   mashaqqatlar
evaziga   amalga   oshirilib   kelinayotgan   ta’lim-tarbiya   sohasidagi   islohotlarning
asosiy yo‘nalishidir. 
            Hozirgi   zamon   o‘qituvchisidan,   hayot   sinovlariga   bardoshli   bo‘lish,   millat
qadriyatlarini   anglash,   jamiyatda   o‘zining   munosib   o‘rnini   topish,   yuksak
26 ma’rifatli   va   ulkan   salohiyatli   bo‘lish,   eng   so‘nggi   zamonaviy   texnologiyalarni
mukammal   bilish   talab   etiladi.
O‘qituvchi o‘quvchilar bilan muloqot jarayonida yuz berishi mumkin bo‘lgan turli
ziddiyatli vaziyatlarni tezda bartaraf etishi uchun, avvalo o‘z iqtidoriga, pedagogik
mahoratiga tayanishi kerak. 
     Pedagogik muloqot usullari ustida ishlashning asoslangan tizimini tuzish uchun,
har bir o‘qituvchi o‘zining muammolaridan, yo‘l qo‘yilgan kamchiliklaridan kelib
chiqib,   qiyinchiliklarni   tahlil   qilish   bilan   bartaraf   etishi   lozim.
Pedagogik   muloqotga   doir   barcha   mashqlarning   umumiy   yo‘nalishini   mavjud
pedagogik   vaziyatlarda   malaka   hosil   qilish   uchun,   har   bir   muloqot
ishtirokchilarining   imkoniyatlarini   ochishga   ko‘maklashuvchi   uning   shaxsiy
hislatlarini   rivojlantirib   borishni   ta’minlovchi   vositalardan   foydalanish   taklif
qilinadi.   Muloqotga   ba’zi   o‘quvchilarning   sub’ektiv   qarashlarini   aniqlash ,   shu
o‘quvchi   bilan   muloqotni   oqilona   hal   qilinishi   uchun   zarur   bo‘lgan   vazifalarni
belgilash, uning xulqini tuzatish yoki unda shunchaki ishonch kayfiyatini yaratish
kerak.
Mazkur vaziyatlarda o‘zaro harakatlarning tizimli vositalari majmuasi quyidagicha
belgilanishi   mumkin:
•   muloqot   jarayonida   tarbiyalanuvchi   ob’ektning   javob   harakati   imkoniyatlarini
oldindan   ko‘ra   bilish;
•   ob’ektda   psixologik   to‘siq   va   salbiy   qarashlarni   keltirib   chiqaruvchi   vositalarni
qo‘lga   kiritish;
•  vaziyatning   o‘zgarishiga   qarab   foydalanish   mumkin   bo‘lgan   muloqotlarning   bir
nechta   modeliga   ega   bo‘lish;
• o‘quvchilar jamoasi fikrlarini tinglash, ularning mulohazalariga qo‘shilish, ularga
hamdardlik   ko‘nikmasini   rivojlantirib   borish;
• o‘zaro muloqot natijalarini baholash va erishilgan yutuqlar hamda kamchiliklarni
pedagogik-psixologik   vositalar   asosida   taqqoslash.
             Pedagogik faoliyat va pedagogik muloqot xarakteri o‘qituvchining shaxsi,
27 uning   qarashlari   nuqtai   nazarlarida   va   xulqida   namoyon   bo‘ladigan   g‘oyaviy
siyosiy saviyasi, professional tayyorgarligi va bilishga intilishi bilan uzviy bog‘liq.
Bu asosiy hislatlardan tashqari o‘qituvchining umumiy va boshqa qobiliyati, uning
moyilligi   xarakteri,   muvaqqat   psixik   holatlari,   shuningdek,   to‘plangan   tajribasi
muhim ahamiyatga ega. O‘qituvchi shaxsining professional jihatlarini va o‘z-o‘zini
tarbiyalash   yo‘llaridan   biri   o‘zining   sifat   va   hislatlarini,   shuningdek   pedagogik
faoliyat va muloqotlarining barqaror xususiyatlariga, o‘qituvchi bilimining saviyasi
va tarbiyalanganligi natijasida erishilgan natijalarini tahlil qilishga doir mashqlarda
ham   namoyon   bo‘ladi.
Pedagogik muloqotda muomala madaniyati
Mustaqillikdan   keyin   amalga   oshirilayotgan   ta’lim   tizimidagi   islohotlar   tufayli
ulkan   o‘zgarishlar   ro‘y   bermoqda.   Odamlarning   ongi,   dunyoqarashi   o‘zgardi.
Kadrlar   tayyorlash   sohasidagi   davlat   siyosati   insonni   intellektual   va   ma’naviy-
axloqiy   jihatdan   tarbiyalash,   uning   har   tomonlama   rivojlangan   shaxs   sifatida
namoyon   bo‘lishiga   erishishni   nazarda   tutadi.   Mazkur   ijtimoiy   talabning   amalga
oshirilishida, har bir fuqaroning bilim olishida, ijodiy qobiliyatini shakllantirishda,
intellektual   jihatdan   rivojlantirishda   o‘qituvchining   muloqot   madaniyati   va
muomalasi   muhim   ahamiyatga   ega.   SHuning   uchun   ta’kidlash   joizki,   pedagogik
kasbga   nisbatan   talab   va   javobgarlik   ham   kuchaydi,   o‘qituvchilarning   jamiyat
oldidagi   vazifalari   yanada   oshdi.   Buyuk   ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada
yuksaltirish, milliy ta’lim-tarbiya tizimini takomillashtirish, uning milliy zaminini
mustahkamlash,   zamon   talablari   bilan   uyg‘unlashtirish,   uni   jahon   andozalari
darajasiga   chiqarish,   o‘quvchilarda   mustaqil   va   erkin   fikr   yuritish   ko‘nikmalarini
hosil qilish kabi vazifalarga javobgarlik hissi o‘qituvchilar zimmasiga yuklatildi.
                 Birinchi  Prezidentimiz I.A.Karimov ta’kidlaganidek,   «Yosh avlodimizning
qalbi   va   ongini   asrash,   ularni   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlar   ruhida
tarbiyalash,   farzandlarimizning   dunyoda   ro‘y   berayotgan   siyosiy   jarayonlarning
ma’no-mazmuni   va   asl   sabablarini   chuqur   anglashi,   o‘z   atrofida   sodir
bo‘layotgan voqealar  haqida haqqoniy ma’lumotlarga, eng muhimi, o‘z mustaqil
fikriga   ega,   sodda   qilib   aytganda,   oqni   qoradan   ajratishga   qodir   bo‘lishiga
28 erishish   ta’lim-tarbiya   va   ma’naviy-ma’rifiy   ishlarimizning   asosiy   sharti   va
mezoni   bo‘lishi   kerak...   bugungi   vaziyatda   mustaqil   ong   va   mustaqil   fikrga   ega
bo‘lgan   shaxsni   tarbiyalash   masalasi   nafaqat   ma’naviy,   kerak   bo‘lsa,   muhim
siyosiy   ahamiyat   kasb   etadi».   Bu   vazifalarning   bajarilishiga,   ta’lim-tarbiya
sohasidagi   islohotlarning   asosiy   amalga   oshiruvchisi   bo‘lgan   o‘qituvchining
o‘quvchilar   bilan   o‘zaro   muomalaga   kirishish   madaniyati   orqali   erishiladi.
O‘quvchi   ma’naviy   muhitining   shakllanishi   o‘qituvchilarning   yuksak   axloq
namunasi   orqali   namoyon   bo‘ladi.   Bu   o‘rinda   o‘qituvchining   shaxsiy   va   ijtimoiy
harakati   pedagogik   muloqot   madaniyati   zamirida   shakllanib,   takomillashadi.
                   Mukammal shakllangan pedagogik muloqot madaniyati asosida ob’ekt va
sub’ektning  ichki   hissiyoti   bilan   ular   harakatlarining   uyg‘unlashuvi   sodir   bo‘ladi.
Ushbu   o‘zaro   uyg‘unlashuvni   yuzaga   keltiradigan   muomalaning   asosiy
bog‘lovchisi   so‘zdir.   So‘z   –   mazmunan   o‘qituvchining   nutqida,   ma’ruzasida,
dialog,   monolog   va   deklamatsiyalarida   o‘z   ifodasini   topadi.
Pedagogik   muloqot   madaniyati   vositasida   o‘qituvchi   har   qanday   axborotni   qarab
chiqar   ekan,   o‘quvchilarning   shaxsi   va   psixologik   xususiyati   haqidagi
axborotlarning   muhimligini   alohida   e’tiborga   olishi   lozim.   Pedagogik   muloqot
madaniyati,   o‘qituvchini   g‘oyat   xilma-xil   sharoit   va   ko‘rinishlarga   moslashishiga
imkoniyat   yaratadi.   Bular   sirtdan   qaraganda   unchalik   ahamiyatli   bo‘lmasada,
o‘quvchilar ichki dunyosida sodir bo‘layotgan, ularni tushunish uchun juda muhim
bo‘lgan zarur ichki jarayonlar ko‘rinishlarining   alomatlarini bilib , ta’lim-tarbiyaviy
faoliyat   olib   boradi.
            O‘qituvchi o‘quvchilarning ichki dunyosini tushunib, muloqotga kirishishi
lozim. O‘qituvchining muloqot madaniyati asosida gapiradigan har bir so‘zi, fikri,
turli hodisa va jarayonlar o‘quvchilar tomonidan har xil ko‘rinishda tushuniladi, bu
o‘quvchining   fikr   mulohazasiga,   ichki   dunyosining   teranligiga,   tafakkuri   va
dunyoqarashining  kengligi   bilan  izohlanadi,  bunda  o‘qituvchi   mahoratining  uchta
jihatiga alohida e’tibor  qaratiladi:  hayotiy tajribasi;  pedagogik faoliyat  jarayonida
egallagan   ko‘nikma   va   malakasi;   muayyan   o‘quvchilar   jamoasi   bilan   muomalada
29 bo‘lish   tajribasi.
Sharqona tarbiya va muosharat odobining muloqotga ta’siri
Odamlarning   mehr - oqibati,   bir-birlariga   nisbatan   o‘zaro   hurmat   e’tiborda
bo‘lishlari   o‘zaro   muomala   jarayonida   namoyon   bo‘ladi.   Xalqimizda   azaldan
muloqot salomlashish  madaniyatidan boshlanadi. Salomlashish turli xalqlarda har
xil   amalga   oshiriladi.   Xalqimizda   salomlashish   axloqlilikning   yuksak   namunasi
sifatida e’tirof etilib, uning negizida umuminsoniy qadriyatlarning ustuvorligi, shu
millatning   ruhiy   xususiyatlari,   o‘zaro   munosabatlarining   ma’naviy   asoslari,
bo‘lajak   muloqotning   xarakteri,   o‘zaro   hamkorligi   aks   etadi.   “Qur’oni   karim”da
salomlashish   odobi   musulmon   ahlining   qat’iy   majburiy   burchi   tarzida   bayon
etiladi:   “Ey   mo‘minlar,   o‘z   uylaringizdan   boshqa   uylarga   to   izn
so‘ramaguningizcha   va   egalariga   salom   bermaguningizcha   kirmangiz.   Mana   shu
sizlar   uchun   yaxshiroqdir.   Shoyad   ushbu   eslatmadan   ibrat   olsangizlar”  
Ajdodlarimiz   madaniy   va   ma’naviy   merosi,   ular   yaratgan   so‘z,   xalq   tilining
tuganmas   boyligi   yosh   avlodni   tarbiyalashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu
o‘rinda Abu Nasr Forobiy, Abu Abdulloh al-Xorazmiy, Yusuf Xos Hojib, Ahmad
Yugnakiy,   Hisrav   Dehlaviy,   Abu   Hamid   G‘azzoliy,   Kaykovus,   SHayx   Sa’diy,
Alisher   Navoiy,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   va   boshqa   SHarq   va   G‘arb
donishmandlarining   boy   meroslarida   farzandlarni   tarbiyalash   va   kamolotga
etkazish   asosiy   muammo   sifatida   targ‘ib   qilingan.
Ular   so‘zni   va   nutqni   ta’lim-tarbiyada   ilohiy   ne’mat   va   hikmat   deb   bilishgan
hamda   har   bir   so‘zning   o‘z   o‘rni   va   ahamiyati   borligini,   tarbiyada   so‘zdan
kuchliroq   va   qudratliroq   narsa   yo‘qligini,   tilga   e’tibor   –   elga   e’tibor   ekanligini ,
so‘z   sehri   mo‘‘jizalar   yarata   olishini   ta’kidlab   kelganlar.   Bularning   barchasi
mudarris   va   shogirdlarning   samimiy   muloqoti   jarayonida   amalga   oshirilgan.
Mudarrislar barkamol va tarbiyalangan insonning o‘nta nishonasi borligini alohida
ta’kidlashgan:
 birinchisi: xalq to‘g‘ri deb topgan narsaga noto‘g‘ri deb qaramaslik;
30  ikkinchisi: yoshlikdan o‘z nafsiga erk bermaslik;
 uchinchisi: birovlardan aslo ayb qidirmaslik;
 to‘rtinchisi: yomonlik va omadsizlikni yaxshilikka yo‘yish;
 beshinchisi:   agar   gunohkor   uzr   so‘rasa,   uzrini   qabul   qilish   va   kechirimli
bo‘lish;
 oltinchisi: muhojirlar hojatini chiqarish;
 ettinchisi: doimo el g‘amini eyish;
 sakkizinchisi: aybini tan olish;
 to‘qqizinchisi: el bilan ochiq chehrali bo‘lish;
 o‘ninchisi: odamlar bilan doimo shirin muomalada bo‘lish.
Muloqot   Sharqona   tarbiyada   axloq   qo‘rki   sanalgan.   Muallim   har   bir
o‘quvchining   qanday   dunyoqarashga   egaligi,   tafakkuri,   bilim   saviyasi,   hayotga
nisbatan   munosabati   odamlar   bilan   o‘zaro   muloqotida   namoyon   bo‘lishini
uqtirishgan. SHarq mutafakkirlari merosida muloqot – azaldan insonlar o‘rtasidagi
o‘zaro aloqa vositasi bo‘lgan. Muloqotning asosiy quroli til hisoblangan. SHuning
uchun   ham   til   –   aloqa   quroli   sifatida   ta’riflanadi.
Insonning   tili   shirin,   muomala   madaniyatiga   ega   bo‘lsa,   qisqa   vaqt   ichida   xalq
orasida obro‘-e’tibor topadi. Ko‘p gapirish hech qachon kishiga obro‘ keltirmaydi.
SHuning uchun ham o‘tmishda yashab o‘tgan mutafakkirlarimiz tilga, aytiladigan
har   bir   so‘zga   hurmat   bilan,   o‘ylab   yondashish   lozimligini   uqtirib   o‘tganlar.
O‘qituvchi   “so‘z aytishdan avval, har daqiqada so‘z ortidan keladigan oqibatlarni
o‘yla” shi   (I.P.Pavlov)   kerak. 
31 Xulosa
Xulosa   qilib   shini   aytishimiz   mumkunki,   muloqot   madaniyatining
tarbiyalovchi   imkoniyatlarini   ro‘yobga   chiqarishi   ko‘p   jihatdan   o‘qituvchining
shaxsiy   sifatlari   bilan   belgilanishini   ta’kidlab   o‘tish   lozim.   Pedagogik   muloqot
madaniyatining   har   jihatdan   to‘g‘ri   tanlangan,   o‘qituvchining   ma’naviy   saviyasi,
betakror xususiyatlariga muvofiq keluvchi  uslubi quyidagi vazifalar majmuini hal
qilishga yordam beradi: birinchidan muloqotda har bir  o‘quvchiga alohida e’tibor
va   dilkashlik,   sinf   jamoasi   bilan   umumiy   muloqot   jarayonini   soddalashtiradi,
o‘qituvchining   erkin   pedagogik   faoliyati   uchun   zamin   tayyorlaydi,   ziddiyatli
vaziyatlarni oson hal qiladi; ikkinchidan har bir o‘quvchi bilan o‘zaro munosabatni
erkin   muloqot   asosida   tashkil   qilish,   ularning   yosh   xususiyatlariga   monand
pedagogik   va   psixologik   muloqot   uslublarini   tanlash,   uning   ruhiyatini   bilishga,
ichki dunyosiga “ kirib borish” ga yo‘l ochadi; uchinchidan pedagogik muloqotda
o‘qituvchining   ma’naviy-axloqiy   normalari   muvaffaqiyatlar   kaliti   bo‘lib,   ta’lim-
tarbiya samaradorligini oshiradi, muloqotning barcha bosqichlarida o‘qituvchining
o‘z faoliyatidan qoniqish hissini xotirjamligini ta’minlaydi.
Alisher   Navoiy   o‘z   adabiy   meroslarida   muomala   madaniyati,
xushmuomalalik, tilning ahamiyati to‘g‘risida, shirinso‘zlik haqida noyob fikrlarni
bayon qilgan.  Bygungi kunda ham bu fikrlar o‘z ahamiyatini yo‘qotgan emas.  
“Til shirinligi – ko‘ngilga yoqimlidir, muloyimligi esa foydali. 
Shirin   so‘z   sof   ko‘ngillar   uchun   asal   kabi   totlidir”   -   deydi   alloma.
O‘quvchilar  nutqini   o‘stirishda  o‘qituvchining  til  boyligi   muhim   ahamiyatga  ega:
bir tomondan, shirin tillilik o‘quvchilarni o‘qitish va tafakkurini rivojlantirishning
muhim omili bo‘lib hisoblanadi. 
Bundan shunday xulosa kelib chiqadiki, o‘qituvchining til boyligi nutqining
obrazli,   chiroyli,   jarangdor,   namunali   bo‘lishini   ta’minlaydi,   natijada   o‘quvchi
diqqatini   o‘ziga   jalb   etadi.   Zotan,   til   va   nutqning   teranligi ,   o‘qituvchining
32 mahoratini,   ma’naviy   boyligini,   o‘qituvchilik   qobiliyatining   qay   darajada
ekanligini ifodalaydigan o‘lchov, ko‘rsatkich hisoblanadi. 
Amerikalik taniqli shoir Rolf Emerson:  
“Nutq qudratli kuch: u ishontiradi, undaydi, majbur qiladi”   deydi. 
Sharq   mutafakkirlari   ijodida   til   va   nutq   vositalari   orqali   notiq,   voiz,   badihago‘y,
qissaxon   kabi   maxsus   san’at   ahillari   va   mudarrislar   diniy,   ta’lim-tarbiyaviy,
islomiy   aqidalarni   ommaga   singdirishgani,   pand-nasihatlar   qilishgani   bayon
etiladi. Ushbu nutq sohiblari keng qamrovli bilimga, boy axborotga ega bo‘lishgan.
              Alisher   Navoiy   “Voiz   olimning   o‘zi   avvalo   halol   ish   ko‘ruvchi   bo‘lishini,
uning   nasihatidan   chiqmaslikni”   o‘z   asarlarida   bayon   etgan.   Shuning   uchun   til
shirinligi   va   notiqlik   san’ati   ustida   ishlash,   nutq   madaniyatini   takomillashtirib
borish har   bir o‘qituvchining eng asosiy ijtimoiy burchi va mas’uliyati xicoblanadi.
                  Ta’lim-tarbiya   jarayonida   nutqning   ta’sir   kuchi   nihoyatda   beqiyosdir.
O‘qituvchining   tili,   nutqiy   qobiliyati   o‘quvchilarning   o‘zlarini   tuta   bilishlariga,
xulq-avtori   va   fikr   yuritishlariga   ulkan   ta’sir   etuvchi   kuchli   vositalardir.
O‘qituvchining   “til   boyligi   va   notiqlik   san’ati   barcha   zamonlarda   yonma-yon
yashab   kelgan”   (A.P.CHexov).   Uning   his   tuyg‘usi,   intilishlari,   iroda   va   e’tiqodi
nutqida aks etadi. 
                  O‘qituvchi   til   boyligi   bilan   o‘quvchilarda   xursandchilik,   ruhlanish,
muhabbat,   Vatanga   sadoqat,   g‘azablanish,   nafratlanish   hissiyotlarini   uyg‘otadi,
bilim olishga undaydi. Shuning uchun o‘qituvchi   “tilning xalq o‘tmishi, hozirgi va
kelajak avlodni  buyuk bir yaxlitlikka, tarixiy, jonli  bir jipslikka aylantiruvchi  eng
hayotiy,   eng   boy   va   eng   mustahkam   vosita”   (K.D.   Ushinskiy)   ekanligini
unutmasligi kerak.
           
33 Foydalanilgan adabiyotlar :
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 27-fevraldagi “ Pedagogik 
ta’lim sohasini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida ”gi PQ-4623-sonli 
Qarori // Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 28.02.2020 y.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022–
2026 yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi 
to‘g‘risida” gi PF-60-sonli Farmoni
3. Dilova N.G. (2018). Buyuk ajdodlarimizning ta’limotlarida 
mujassamlashgan o’qituvchi bilan o’quvchilar xamkorligining pedagogik 
xususiyatlari.  Zamonaviy ta’lim. №3, 63-68 b 
4. Safarova R.G. Didactic conditions of forming creative thinking skills in 
student. International scientific and practical conference “trends of modern science 
and practice”. Ankara, Turkey 2023. 
5. Safarova R.G. The role of analytical activity in the pedagogical process 
directed to the formation of creative thinking skills in students. International 
scientific and practical conference "the time of scientific progress". 2023 Warsaw, 
(Poland). 
6. Safarova R.G. Innovatsion yondashuv asosida pedagogika turkum fanlarini 
o‘qitish jarayonida talabalarning kreativ fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish 
imkoniyatlari.  Innovative Approaches in Teaching Pedagogical Sciences: Problems
and Solutions, .  2023 Warsaw,
7.  Mirziyoev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
javobgarlikhar bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil 
istiqbollariiga bag‘ishlangan majlisdagi O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 
nutqi// Xalq so‘zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, №11
8. . Mirziyoev Sh.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz.  “O‘zbekiston” 2016.
34 9. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob halqimiz bilan 
birga qo‘ramiz.  “O‘zbekiston” 2017
10. O‘zbekiston Prezidenti Shavkat Mirziyoev 2017-2021 yillarda 
O‘zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha harakat 
strategiyasi. 7 yanvar 2017 yil.
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning Oliy 
Majlisga Murojaatnomasi “Vatanparvar” gazetasi 2017 y. 29 dekabr soni 
№52(2751) 
12. Nurmonov A. Talabalarning til kompetentligini shakllantirish va 
rivojlantirish muammolari. “Ma’rifat” gaz. 2016 y. 18-son. 
13. Maxmudov N. O‘qituvchi nutqi madaniyati. – T.: Alisher Navoiy 
nomidagi milliy kutubxona, 2017. 
14. Маҳкамов, У., Жуманова, Ф., & Равшанов, Ж. (2020). БЎЛАЖАК 
ЎҚИТУВЧИЛАРНИ ТАРБИЯВИЙ ИШЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА 
БОШҚАРИШГА ТАЙЁРЛАШ.  Academic research in educational sciences, (3), 
815- 830. 
15. Akramova, D. (2022). BO’LAJAK PEDAGOG-
PSIXOLOGLARNING MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIDAGI FAOLIYATI. 
Science and innovation, 1(B8), 322-326. 
16. Akramova, D. (2022). Oliy ta’lim muassalari talabalarida 
pedagogikpsixologik moslashuvchanlikni mazmun mohiyati.  Science and 
innovation, 1(B8), 2150-2153
Internet saytlari :
1. www.tdpu.uz  
2.  www.pedagog.uz
3.  www.edu.uz
4.  https://zenodo.org/badge/DOI/10.5281/zenodo.7786879.svg
5.  https://zenodo.org/badge/DOI/10.5281/zenodo.7786701.svg
35
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский