Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 3.4MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 Noyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Bo’lajak tasviriy san’at o’qituvchilarida innovatsion kompetentlikni shakllantrish

Sotib olish
Bo’lajak tasviriy san’at o’qituvchilarida innovatsion
kompetentlikni shakllantrish
Kirish
1. Tasviriy   san’at   o’quv   fani,   uning   maqsadi   va   vazifalari
2. Shaxsning   badiiy   madaniyati   va   ma’naviyatini  
rivojlanishida   tasviriy  san’atning   o’rni
3. Tasviriy   san’at   darslarining   mazmuni
4. Boshlangich   sinflarda   tasviriy   sanatni   o’qitish   metodikasi
5. BoshIang’ich   ta’lim   o’quv   dasturini   o’rganish   va  rejalashtirish
Xulosa
Foydalanilgan   adabiyotlar
1 KIRISH
Tasviriy   va   amaliy   san’at   pedagogikasi   mutaxassisligida   qalamtasvir   asosiy   rol
o’ynaydi.   Bunda   tasviriy   san’at   o’qituvchilari   qalam   tasvir   (grafika)dan   yetarli
bilim,   malaka   hamda   ijodkorlik   saviyasiga   ega   bo’lishlari   lozim.   Ma’lumki,
qalam   tasvir   tasviriy   san’atni   o’zlashtirishda   bosh   mezon   va   asos   bo’lishi   bilan
birga   alohida   san’at   turi   sifatida   ham   xarakterlidir.   Qalam   tasvir   sirlarini   yaxshi
bilgan   amaliy   san’at   ijodkorlari   hamda   pedagoglar   o’z   fikr - tuyg’ularini   tezroq,
shuningdek,   aniqroq   amalga oshirish   imkoniyatiga   ega  bo`ladi .
Olimlarimizdan   biri   «Tasvirlash   bu   kuzatish,   yaratish,   ixtiro   qilish   demakdir»,
deb   bejiz   aytmagan.   Tasviriy   san’at   o’qitu vchisi   qalam   tasvirdan   quyidagilarni
bilish talab   qilinadi:
—  grafika  san’ati   haqida   nazariy   ma’lumotlar;
—   qalam   tasvirda   ishlatiladigan   materiallar,   ularni   tayyorlash   qoidalari   va
yo`1  yo`riqlari;
—  naturadan   qalam   tasvirda  rasm   ishlashning   asoslari;
—   tasvir   qurish   qalam   tasvirda   perspektiv   qisqarish   qonuniyatlari   borasidagi
bilim   va  nazariy   tushunchalar;
—  qalam   da bajarilayotgan   tasvirning   ko’lpozitsiya   yechimi;
—  qalamtasvirdagi   ishni   nihoyasiga   yetkazish   tajribasi   va   malakasi;
—   qalamtasvirda   qalam   bilan   bajarilgan   ishga   shakl   berish   yo`llari   va
uslublari   kabi   bir   qator   maqsad   va   vazifalari   mavjud.   Bundan   tashqari   yuqoridagi
ko’rsatilgan   talab   va   qonun-qoida   asoslarini   mukammal   o’zlashtirganda   tasviriy
san’at   o’qituvchilari   oddiy   geo’letrik   shakllardan   tortib,   harakatdagi   odam,
hayvonlar   hamda   tabiatning   turli   ko’rinishlarigacha   bo`lgan   jarayonlarni   qalam
tasvirda bajara   olishi   kerak.
Bundan   tashqari   kitob,   gazeta,   jurnal   bezash,   muqovalash   va   boshqa   grafik
ishlarni   bajara   olish   malakalarini   bilishlari   lozim.   «Qalam   tasvir   bu   rangtasvir,
haykaltaroshlik,  me’morchilikning   eng   yuqori   nuqtasi   va   barcha   fanlarning   ildizi
va   manbayidir».
2 Ushbu   so’zlar   500   yil   oldin   buyuk   Mikelandjelo   Buanorotti   to’lonidan
aytilganiga   qaramasdan,   hozir   ham   o’z   qimmatini   yo’qotmagan   va   isbotini
topmoqda.   Qalamtasvir   —   tasviriy   san’at   asosi.   Tasviriy   san’atning   barcha
turlarining   asosi   qalamtasvir   hisoblanadi.   XVIII   asrdan   boshlab   «qalamtasvir»
chiziqlar   yordamida   obraz   yaratish   sifatida   tasvirni   belgilovchi   ata ma   hisoblanib,
barcha   san’at   turlaridagi   buyumning   shakli,o’lchami,   tuzilishi   va   xarakterini
belgilab   beruvchi   muhim   xususiyatlari   bilan   tanishtiradi.   Qalam   tasvir
tasvirlashning   xususiyatlari   shartli   ravishda   bir   necha   turlarga   bo’linadi.Qalam
tasvirning   tasvirlash   vositalari   ishlatilishi   bo’yicha   chiziqli   va   tusli   bo’ladi.
Chiziqli   rasm   qoida   bo’yicha   och,   yengil   va   umumlashtirilgan   bo’ladi.
Chiziqlar   orqali   badiiy   obraz   yaratiladi,   jadvallar,   shartli   chizmalar,   sinf
taxtasidagi   tasvirlar   shular   jumlasidandir.   Tusli   tasvirlar   muhitdagi   buyumning
hajmliligi,   yorug’ligi,   fakturasi   va   fazoviy   munosabatlarini   to’liq   ta’rifini  beradi.  
Bunday   rasmlar   yorug’ -soyali   va   tusli,   deb   ataladi.   Ayrim   buyumlar   sharpasi
va   tashqi   ko’rinishi   orqali   xarakterlidir.   Shuning   uchun   bunday
ko’rinishdagi  tasvirlashda   ayrim   holda   tusli   tasvirning   oddiy   turi   tanlanadi,   bu   siluet
deb   no’llanadi,   ya’ni   bir   xil   tekis   tus   bilan   qoplanib,   tashqi   ko’rinish   chizig’i   orqali
bajariladigan   tasvir.   Ma’lumki,   Oliy   va   o’rta   maxsus   pedagogika   o’quv   yurtlarida
ta’lim   mazmuni kunning   eng   dolzarb   vazifalaridan   biri   boiib   turibdi.  Bu   vazifani   hal
etish   hozirgi   davr   o’qituvchisini   o’z   fani   doirasida   chuqur   va   keng   bilimli,
shuningdek,   ijodkor   va   izlanuvchan   boiishini   talab   qiladi.   Shu   maqsadda
boshlangich   ta’lim   va   tarbiyaviy   ish   ta’lim   yo’nalishida   «Tasviriy   san’at   o’qitish
metodikasi»   fani   o’qitiladi.   Bu   fanning   asosiy   maqsadi   talabalarni   boshlangich
sinflardagi   «Tasviriy   san’at»   darslarini   o’qitishga   tayyorlash,   tabiatdagi   hamda
tasviriy   san’at   asarlaridagi   go’zallikni   ko’ra   bilish   va   idrok   etish,   badiiy   did,
ko’rish   xotirasi,   rangni   sezish,   fazoviy   tasawur,   kuzatuvchanlik   va   badiiy
ijodiy qobiliyatiami   o’stirishdan   iborat.
«Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi»   kursining   asosiy   vazifalari   quyidagilar :   -
boiajak   boshlangich   sinf   o’qituvchilarida   tasviriy   san’at   metodikasi   bo’yicha
bilim   va   malakalami   hosil   qilish   va   o’stirish;
3 -   bol ajak   boshlangich   sinf   o’qituvchilariga   tasviriy   san’atning   nazariy   va
amaliy asoslari   (yonig’,   soya,   perspektiva,   ko’lpozi tsiya)   haqidagi   bilimlarni   puxta
egallashga yordam   berish;
-   boiajak   boshlangich   sinf   o’qituvchilarida   rasm   ishlash   va   badiiy   ijod
bo’yicha ko’nikma   va   malaka   hosil   qilish;
-   o’zbek   va   jahon   xalqlari   tasviriy,   amaliy   va   me’morchilik   san’ati   bilan
yaqindan   tanishtirish   va chuqur   o’rgatish;
-   tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasining   o’ziga   xos   rivojlanishi   tarixi,   maqsad
va   vazifalari,   nazariy   asoslari   haqida  ma’lumot   berish; -   talabalarni   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   yoilari   bilan  tanishtirish.
1. Tasviriy   san’at   o’quv   fani,   uning   maqsadi   va   vazifalari
Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi   mashg’ulotlarida   fanning   nazariyasi
va   o’qitish   usullari,   shuningdek,   tasviriy   san’at   asoslari   hamda   uning   tarixi
masalalariga   alohida   e’tibor   berilgan.   «Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi»
kitobi   ketma -ketlik bosqichlari   asosida   tasvirlar   chizish,   mustaqil   ravishda   tasviriy
va   amaliy   mavzularga ko’lpozitsiyalar   ishlash,   loy   va   plastilindan   har   xil   narsalar
haykalchalarini   yasash, rang   xususiyatlari   bilan   yaqindan   tanishtirish,   tasviriy   san’at
tarixi   asoslarini   o’rganish   hamda   umumta’lim   maktablarining   boshlang’ich
sinflarida   tasviriy   san’at   o’qitish  metodikasiga   oid   materiallami   o’z   ichiga   oladi.  
Talabalarga   ta’lim   berishning   asosiy shakllari:   ma’ruza,   amaliy   mashg’ulotlar
ishlari   va   mustaqil   tayyorianish.   Tala balar   ma’ruzalarda   tasviriy   san’at   fani   va
uni   o’qitish   metodikasining   nazariy   asoslari,   metodlari   va   uning   tarixiy
rivojlanishini   o’rganadilar,   tasviriashning   nazariy   asoslari,   san’at   tarixidan
qisqacha   ma’lumotlar   hamda   umumta’lim   boshIang’ich   maktablarining
tasviriy   san’at   bo’yicha   dasturlari   mazmuni   bilan   tanishadilar.   Amaliy
mashg’ulotlarda   talabalar   qalam   yordamida   tasvirlashning   oddiy   asoslaridan
boshlab   murakkab   narsalarni   tasvirlashgacha   bo’lgan   chuqur   bilim   va   amaliy
malakalami   o’zlashtiradi,   rangtasvir   va   ko’lpozitsiya   bo’limlarida   rang   bilan
4 ishlash   xususiyatlarini   amalda   bajarish,   badiiy   asarlarga   esa   illyustratsiyalar
ishlashni   o’rganadilar.   Shuningdek,   umumta’iim   maktablarining   boshlang’ich   sinf
dasturlariga muvofiq   talabalar   mavzuli-tasvirli   rejalar,   dars   turlariga   ishlanmalar
tuzadi,   ularga   didaktik   materiallar   tayyorlaydi   hamda   badiiy   bezak   san’ati   va
amaliy   grafik   ishlar,   haykaltaroshlik   bilan   shug’ullanish   nazarda   tutilgan.   Rasm
chiza   bilish   va   hamma   masalalarga   ijodiy   yondashish   barcha   sohalarda   zarurdir.
Ijodiy   yondashish   butunlay   yangi   g’oyalar   va   iasawurlami   vujudga.   keltiradi,
shaxsni   badiiy   rivojlantirishda  muhim   o’rinni   egallaydi.  
Metodika   ta’lim -tarbiya   jarayonida   o’qituvchining   o’quvchilar   bilan
ishlash   usullarining   mazmunining   xusus iyatlariga   qarab   chiqadi.   Ma’lumki,
maktabda   o’qitishning   xilma- xil   metodlari   qoilaniladi.   Bu   yerda   ta’lim     usuli,
o’quv   materiallarining   joylashishi   (o’quv,   reja,   dastur),   ta’lim   prinsiplari   va   yana
(so’ngida),   o’quv   tarbiyaviy   ishlarning   umumiy   maqsad   va   vazifalari   eng
muhim  ahamiyatga   egadir.
«Metod»   so’zi   grekcha   boiib,   «Tadqiqot   yoli»   «bilish   usuli   ma’nosini   anglatadi
Pedagogik   o’qitish   metodlari   deganda,   maktab   o’quvchilaming   bilim,   mahorat
va  malakalarini   egallashida,   ulaming   ijodiy   qobiliyatlarini   rivoj   lantirishda
va   dunyoqarashini   tarkib   toptirishda   o’qituvchilaming   qoilagan   ish   usullari
tushuniladi.
Metodika   so’zi   avvalo   ta’lim   va   tarbiyaning   samarali   usullarini   majmui
ma’nosini   bildiradi,   mazkur   darslik   umumta’lim   maktablarining   boshlangich
sinf larda tasviriy   san’atni   o’qitish   metodikasining   bir qator   jihatlari   ko’rib   chiqiladi. 
Tasviriy   san’at   o’qitish   metodlari   deganda   o’qituvchining   o’quvchilar   bilan
ishlash   usullari   natijasida   o’quv   materiallarini   yaxshi   bilib   olish   darajasiga   erishish
va   o’zlashtirish   darajasini   oshirilishi   nazarda   tutiladi.   Har   bir   o’qitish
metodlari   o’quvchilar   egallashi   lozim   boigan   bilimlarining   mazmuni   (hajmi)ga
mo nand   tarzida   ta’lim   maqsadiga,   o’quvchilaming   yosh   va   fiziologik
xususiyatlariga   bogiiq.   «Usul»   iborasi   pedagogik   adabiyotlarida   tez-tez   uchrab
turadi.   o ’qitish   usuli   -   bu   ta’lim -tarbiyada   alohida   qismi   hisoblanadi,   ulaming
yigindisi   o’qitish   metodlariga   kiradi.   Umumiy   yo’nalishga   qaratilgan   ma’lum
5 bir   o’qitish   metodlari   va   usullarining   majmuasidan   o’qitish   tizimi   tuziladi.
Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi   pedagogic   ilmiy   fan   sifatida   tajribada
sinalgan   ishlaming   nazariy   qismlarini   umumlashtirib,   amaliyotda   samarali
natijalar   bergan   o’qitish   metodlarini   taqdim   etadi.  
Metodika,   asosan,   pedagogika,   psixologiya,   estetika   va   san’atshunoslikning
tadqiqot   natijalariga   asoslanadi.   U   tasviriy   san’atni   o’rgatish   qonun   qoidalarini
ta’riflab   beradi,   kelajak avlodni   tarbiyalashning   zamonaviy   metodlarini   belgilaydi.
Amaliy   metodika,   ta’lim   va   tarbiyaning   rivojlanish   jarayonini   o’rganadi.
Pedagogik   mahorat   ko’nikmalarini   o’rganish   uni   egallashga   qaratilgan
ma’lum   iste’dod,   qobiliyatlar   va   ishtiyoqlar   (moyilliklar)   mavjud   boiishini   talab
etadi,   chunki   metodika   fani   san’at   pedagogikasining   mashaqqatli   murakkab   va
juda   mas’uli yatli  sohasidir.
Demak,   tasviriy   san’atni   o’qitish   metodikasi   fani   pedagogika   ilmining
o’quvchilami   tasviriy   san’atga   o’rgatish   mazmuni,   vazifalari   va
metodlarini   o’qitishning   mazmuni,   vazifalarini   va   metodlarini   aniqlovchi,   ijodiy
ishlardagi   oqilona   usullarini   o’rganuvchi,   ta’lim   va   tarbiyaning   maqsad   va
vazifalariga   tayangan   holda   samarali   o’quv   jarayonini   tashkil   etuvchi,   shakl   va
yo’llarini   tadqiq   etuvchi   sohasidir.
Tasviriy   san’at   metodikasi   metodika   fanining   boshqa   sohalari   kabi   umumiy   va
xususiy   turiarga   ajratiladi.   Umumiy   metodika   -   o’quv   fanning   nazariy   qismini
asoslariga   qarashli   savollami   va   ko’pchilik   fanlarga   tegishli   o’qitish   usul   va
uslublarini   qo’llanishlarini   ko’rib  chiqadi.  
Bular   quyidagilar:
- tasviriy   san’at   fanining   maqsad   va   vazifala ri;
-tasviriy   san’at   fani   dasturiarining   tuzilishi   va mazmuni;
-   o’qitishning   tashkiliy   shakllari   va   metodlarini   ishlab   chiqish;  
-   ko’rgazmali   metodik   vositalami   tadqiq   qilish   va   tanlash   (o’quv
ko’rgazmali   qurollar   va   texnik vositalari);
-   tasviriy   san’atning   boshqa   fanlar   bilan   bog’liqligi   (adabiyot,   musiqa,
biologiya, tarix);
6 -tushunchalami,   iboralami   ta’riflash   va   boshqalar.   Xususiy   metodiica   -   biron-
bir   o’quv   fanining   o’qitish   uslubi   nazarda   tutiladi.
-  ko’rgazmali   qurollardan   foydalanish   bo’y icha  tavsiyalar   beriladi;
-   amaliy   va   ijodiy   ishlaming   mazmunlari   aniqlanadi   va   h.k.   Hozirgi   kundagi
rasm   o’rgatish   metodikasi   birdaniga   kelib,   shakllangan   emas,   bunga   qadar
mazkur   metodika   shakllanishi   va   murakkab   taraqqiyot   yoiini   bosib   o’tdi.
Respublik amizda   tasviriy   san’atni   o’rgatish   metodikasining   shakllanishida
mahalliy   olimlar,   metodistlaming   qator   izlanishlari,   o’quv   qoilanmalaming
ahamiyati   juda   katta   o’rin   tutadi.   Badiiy   pedagogika   metodika   sohasidagi
so’nggi   yutuqlari   ko’rsatilgan   va   talabalami   pedagogik   faoliyatga   tayyorlash,
ulami   metodik   bilim   va   mahoratlar   bilan   qurollantirish,   o’qitish   san’atini
egallashsga   yordam   berishni   o’ziga   asosiy   maqsad qilib   qo’ygan.
O’qituvchi   tasviriy   san’at   darslarining   tashkilotchisi,   rahbari   va   ilho’lchisi.
Yuqorida   ko’rsatib   o’tilgan   o’quv -tarbiyaviy   vazifalarni   amalga   oshirishga
dastur   asosida   o’qitiladigan   tasviriy   san’at   mashg’ulotlari   narsaning   asliga
qarab   tasvir   chizish;   xotira   va   mavzu   asosida   tasvir   chizish;   dekorativ
amaliy   san’at   va  haykaltaroshlik;   sa n’atni   idrok   qilish   kabi   turiarda   olib   boriladi.
Quyida   biz   tasviriy   san’at   fanning   turiarini   ko’rib   chiqamiz.   0   ‘qituvchi
tasviriy   san’at   darslarida   o’quvchilami   dars   mavzusiga   aktivlashtirish   uchun
dars   mavzusining   mazmuni,  hayotdagi   ahamiyati   va   uni   chi zish   qoidalarini
tushuntirishi   zarur.   Ba’zida   o’qituvchilar   tasviriy   san’at   darslarini   tashkil   etish
uchun   o’quvchilarga   dars   mavzusi   yuzasidan   savollar   berib,   unga   berilgan
javoblami   to’Idirish   kab i   vositalardan   foydalaniladi.   o ’quvchiíar   dars   va
darsdan   tashqari   vaqtlarda   mustaqil   ravishda   bajarayotgan   ishlari   vositasi
bilimga,   malakaga,   ijodiy   ko’nikmaga   ega   bo’ldilar,   o’qituvchining   vazifasi
o’quvchilaming   mustaqil   ishlariga   yordam   berishi,   rag’batlantirish   metodi
asosida   ilho’llantirish,   yutuq   va   kamchiliklarini   o’z   vaqtida   ko’rsatish,   ulami   o’z
kuchiga   ishonchini   mustahkamlashida   rahbarlik   qiladi .
7 2. Shaxsning   badiiy   madaniyati   va   ma’naviyatini   rivojlanishida
tasviriy  san’atning   o’rni.
Insoniyat   ma’naviy   madaniyatining   tarkibiy   qismi   san’atdir.   U   musiqa,   teatr,
kino,   badiiy   adabiyot,   xoreografiya,   tasviriy   va   amaliy   bezak   san’ati   kabi
boshqa   turlarini   o’z   ichiga   oladi.   San’atning   har   bir   turi   o’z   oldiga   qo’yilgan
vazifalarni   aks   ettirishda   har   xil   vositalardan   foydalanadi,   masalan,   adabiyot   -
so’zdan,   musiqa   -   tovushlardan,   tasviriy   san’at   -   rang   va   chiziqlardan   va   hokazo.
Shu   bilan   birga,   har   bir   san’at   turi   o’z   ichida   yana   xillarga   va   janrlarga   bo’linadi.
San’atni   tushunish,   uning   kishilar   hayotidagi   rolini   aniqlash   masalasi   butun
madaniyat   tarixi   davo’lida   keskin   bahs,   tortishuvlarga   sabab   bo’lib   kelgan.
San’atning   eng   qadimiy   va   keng   tarqalgan   turlaridan   biri   -   tasviriy   san’atdir.
Odatda   real   borliqni   badiiy   obrazlarda,   mavjud   predmetlami   tabiiy   shaklini
o’ziga   o’xshatib   umumlashtirib   ifodalaydi   hamda predmetlaming   hajmi,  o’zaro
fazoviy   joylashuvini   va   hokazolarda   aks   ettiradi.   San’atkor   o’z   asarida   voqea,
hodisa,   holatning   ma’lum   bir   zumdagi   ko’rinishini   ifodalab,   u   tasvir   orqali
rivojini,   mohiyatini   ochib   berishga   intiladi,   kishilaming   ma’naviy   qiyofasi,
psixologik   holati   va   boshqa   fikrlarni   ilgari   suradi   va   tasawur   qiladi.
Rasso’l   biror   shaxsni   rasmini   ishlar   ekan,   u   hech   vaqt   uni   faqat   o’ziga
o’xshatishga   ishtilish   bilan   chegaralanmaydi.   Rasso’l   shu   ishlayotgan   tasvir   orqali
awalo   o’zining   fikr   va   tuyg’ularini   to’loshabinga   yetkazishga   harakat   qiladi.
Ishlamoqchi   bo’lgan  tasvirida   awalo’l   bor   g’oyasiga   mos   mavzu,   syujet   tanlaydi,
voqea   ko’lpozitsiyasini     quradi,   shu   yo’lda   izlanadi,   dastlab   hayotni   o’rganib,
naturani   kuzatib,   eskizlar   chizadi,   etyudlar   yaratadi.   Rasso’llik   san’atida
predmetlaming   shakli,   hajmi,   rangi,   ulaming   o’zaro   muvozanatini   to’g’ri
ko’rsatishda   rasmni   aniq   va   to’g’ri   ishlashning   juda   muhim  ahamiyati   bor.   San’atkor
o’z   asarida   real   borliqda   uchraydigan,   balki   inson   fantaziyasi   mahsuloti   bo’lgan
voqea   va   predmetlar   ham   aks   ettirilishi,   hayotda   mavjud   bo’lgan   hodisalarning
ayrim   jihatlari   o’zgartilib , bo’rttirib   ko’rsatishi   ham   mumkin.   Bundan   ko’rinib
turibdiki,   tasviriy   san’at   asarlari   -   insondagi   ajoyib   fazilat   -   borliqni   bilish,   uni
8 o’rganish   va   sirlarini   ochishga   bo’lgan   ehtiyojlami   qondirishga   ta’sir
ko’rsatadi. 
Tasviriy   san’at   inson   ongiga   tezda   ta’sir   etib,   unda   ezgu   hislar   uyg’otadigan,
kishini   ruhlantirib,   ma’naviy   olamini   boyitadigan   san’at   turiaridan   biridir.   Shu
bilan   birga,   tasviriy   san’at   inson   shaxsining   shakllanishiga   va   kamolatiga
yordam   beradigan   tarbiyachi   hamdir.   Pedagogika   instituti   va
universitetlarining   pedagogika   va   boshlang’ich   ta’lim   metodikasi
fakultetlarida   ta’lim   oluvchi   talabalar   tasviriy   san’atdan   maxsus   bilim   va
malakalarga   ega   bol ishi   o’quvchilarni   badiiy-ijodiy   qobiliyatlarini,   badiiy
didni,   rang   sezishni,   fazoviy   tasavvurini,   buyuk   rasso’llar   asarlarini
go’zalliklarini   ko’ra   bilishga   va   ulami   hissiy   idrok   etishga   olib   keladi.
Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi   bo’yicha   toia   bilimlarga   ega   boiish,
ayniqsa,   O ’zbekistonda   va   chet   ellarda   fanning   o’qitish   tarixi,   o’quv   fanning
maqsad   va   vazifalari,   ta’limning   mazmuni,   shakllar,   usullari   haqida   chuqur
bilimlarga   ega   bo’lish   , tasviriy   san’at   o’qituvchi   faoliyatida   hal   qiluvchi
ahamiyat   kasb   etadi.  
Ma’lumki,   bugungi   o’quvchi   kelajakda   ishchi,   xizmatchi,   dizayn   konstmktor,
muhandis,   shifokor,   o’qituvchi,   yurist   yoki   harbiy   mutaxassis   yoki   biron   bir   sohani
yaratuvchisi   bo’ladilar.
Ulami   har   biri   uchun   rasm   chizish,   undan   foydalanish   lozim   bo’ladi.   Hatto   uy
Bekasi  ham   rasmni   ko’ra   olishi,   tushunishi,   bu   zamonning   eng   zarur   faoliyatidir.
Hozirgi   davrda   har   bir   erkak   zoti   mashina   hayda shni,   texnika   bilan
shug’ullanishiga,   uy   bekalarini   esa   dazmol,   tikuv   mashinasi,   radio,   televizor,
kir   yuvish   mashinalari,   muzlatgich,   elektr   plita,   sut,   qaymoq   olish   mashinalari
kabi   yuzlab   texnik   buyumlar   bilan   shug’ullanadilar.   Ularga   bu   asbob -texnika
vositalarini   ishlatish   va   ularni   sozlash uchun   grafik   bilim   va   malakalar   darkor.   Shu
boisdan   har   bir   kishi   rasm   chizishni,   grafik tasvirlarini   bilishi   maqsadga   muvofiqdir.
Bugungi   kunda   har   bir   shaxsni   grafik   bilimga   ega   bo’lishi   uning   o’ziga   ham,
jamiyatga   ham   suvdek   zarur.   Shunga   ko’ra   fransuz   faylasufi   Didro,   bundan
qariyb   300   yillar   avvaldanoq,   -   «Qaysi   bir   mamlakatda   rasm   chizislini   o’qish -
9 yozish   kabi   bilsalar   edi,   bu   mamlakat   barcha   sohalarda   har   qanday   mamlakatni
quvib   yetadi   va   oitda   qoldiradi»   - degan   edi. Tarix   shohidkim,   jahonga   mashhur
geograflar,   tarixchi,   adabiyotchi,   shoir,   yozuvchilar,   konstruktor   va   boshqa
soha   allo’lalari   rasm   chizishni   juda   yaxshi   bilganlar.   Shunga   ko’ra   Beruniy,
Ibn   Sino,   Ulug’bek,   Gyote,   Gyugo,   Anderson,   Pushkin,   Tagor,   Mikluxo-
Maklay,   Mendeleev,   B.Zokirov   kabi   turli   soha   ijodkorlari  rasm   chizish   bilan   jiddiy
shug’ullanib   kelganlar.   Xullas,   har   bir   sohani   ijodkori   uchun   rasm   chizishni   bilish
unga   katta   ijodiy   imkoniyat   va   ozuqa   beradi. gar   har   bir   o’qituvchi   rasm   chizishn i
bilganda   edi,   ular   dars   berishda   yuksak   samaralarga   erishardi,   dars
mashg’ulotlarini   o’zlashtirish   ham   o’quvchi   uchun   juda   oson   va   yengil   bo’lardi,
hatto   o’zlashtirmovchi   o’quvchini   boiishi   ancha   qiyin   boiardi.   Shularga   ko’ra
bugungi   maktab   o’quvchilariga   badiiy   bilim   va   malaka   berishga   katta   e’tibor
berilmoqda.   Rasm   chizishni   o’rganish   uchun   alohida   iqtidor,   iste’dod
kerakmi?!   Agar   astoydil   istasa,   har   kim,   qobiliyatidan   qat’i   nazar   savodli
chizishga   o’rgana   oladi.   Chizishni   o’rganish,   savodli   yozish   yoki   maktab
matematika   kursini   o’zlashtirishga     qaraganda   murakkab   emas.   Faqat   intilish   va
asosiysi   -   yaxshi   iroda,   rasm   istalgan   kasb,   istalgan   mashg’ulot   egasiga   zarurligini
tushunish   kerak.   Chizishni   bilgan   san’atning   barcha   turlarini   tushunadi,   unga
avval   o datiy   ko’ringanlarning   barchasida   go’zallikni   ko’ra   biladi:   uning
fikrlash   doirasi   keng,  ma’naviy   dunyosi   boy,  u   qiziqarli   va   shodon   hayot   kechiradi.
Chizishni   bilish   ko’pchilikka:   geograf,   botanik,   geolog,   arxitektor,   uchuvchi   va
boshqalarga   amaliy   jihatdan   ham   kerak.   Masalan,   II   jahon   urushi   qahramonlaridan
biri   -   62   fashist   samolyotini   urib   tushirgan   (o’zi   biror   marta   hatto   yaralanmagan
uchuvchi Ivan   Nikitovich   Kojedub   havo   jangi   texnikasida   unga   rasm   chizish
malakalari   ko’maklashganini   ta’kidlagan.   Rasm   chizish   tufayli   unda   snaypercha
ko’z   o’tkirligi,   idrok   tezligi   va   reaksiya   tezligi   rivojlangan.   Axir   rasso’l
harakatlanayotgan   predmetni   nafaqat   tez   ilg’aydi,   balki   uni   tez   chizadi   ham.
Kojedub   dushmanlaridan   reaksiya tezligi   va   aniqligida   ustun   va   shu  sa babli   g’alaba
qilar   edi.   Muhandis,   pedagog,   jarroh,   astrono’l   ishida   rasm   chizish   foyda
bermaydimi. Buyuk   olim,   adib   va   san’at   arboblariga   (Lo’lonosov,   Lermontov,
10 Shevchenko, Siolkovskiy,   Timiryazev)   tasviriy   vositalami   egallaganliklari   muhim
kashfiyotlarda,   durdona   badiiy   asarlar   yaratishda   ko’maklashgan.   San’at   barcha
kasb   egalariga   do’st  va  hamkor   bo’la   oladi.
Rasso’llarning   ko’zi   o’tkirligi,  idrok   va reaksiya   tezligi   yaxshi   ma’lum: - rasso’l
N.   Jukov  bilyardda   doim   g’olib   bolishi   bilan   faxrlangan;
-   ertakchi   rasso’l   Viktor   Vasnetsov   gorodkini   yuqori   mahorat   bilan   o’ynashi
ko’pchilikni   lol   qoldirgan;
-   manzarachi   I.Levitan   miltiqdan   Vilgelm   Telldek   otgan   -   «o’qni   o’qqa»
joylagan;
-   XVI   asr   italyan   zargar   va   haykaltaroshi   Benvenuto   Chellini   artilleriyachi
sifatida   janglarda   qatnashgan.   «Mening   rasm   chizishim   va   ajoyib
mashg’ulotlarim     yozadi   u,   -   va   musiqa   chalish   go’zalligi,   barchasi   shu   qurollarda
«chalishimda»   ketdi».
Darhaqiqat,   ko’z   o’tkirligi   talab   etiladigan   o’rinlarda   rasso’llar   oson   g’olib
boiishadi.Mikelandje lo   aytganidek,   san’at   ulaming   ko’zIarida   sirkul   va   chizgMchni
bir   paytning   o’zida   joylashtirishga   o’rgatgan.   Ra s m   chizish   nafaqat   ko’rish   idroki
tezligini,   balki   yaxshi   ko’rish   x otirasini   ham   shakllantiradi.   Razvedkasi   logann
Vays   (Sasha   Belov) maxfiy   hujjatlaming   ko’plab   sahifalarini   bir   ko’rishda   eslab
qolgani   ko’pchilikka ma’lum.   Mo’jizami.   Yo’q   mo’jiza   emas,   mashq   qilishi.
Rasso’llar hamisha   ko’rish   xotirasi   kuchliligi   bilan   sh uhrat   qozonib   kelgan.
I.   Levitan   o’rtoqlarini   lol   qoldirgan.   Qish   tunida   bir   guruh   rasso’llar   o’rmonga
sayrga   otlanishadi.   Ular   ertaklardagidek   go’zal   manzaraga   guvoh   bo’lishadi   -
moviy,  oy   shu’lasi   yoritib   turgan   qorda   kul   rang -pushti   jemovlar   va   ular   uzr a   qorga
o’rangan qarag’aylar.   Hamma   manzaradan   bahra   olib,   uy -uyiga   tarqaydi.   Oradan   bir
necha kun  o’tib,   rasso’llardan   biri   Levitan   ustaxonasida   kartinani   ko’radi:   xuddi
o’sha   tungi   manzara   -   moviy   qordagi   kul   rang-pushti   jemovli   manzara.   Levitan
uni,   razvedkachi   Vays   maxfiy   hujjatlami   eslab   qolgani   kabi   eslab   qolgan   va
xotiradan   chizgan.
Rasso’l   Ayvazovskiy   shunday   ko’rish   xotirasiga   ega   ediki,   dengiz
ko’rinishlarini   o’z   ustaxonasiga   qamalib   olib   tasawuri   bo’yicha   chizardi.
11 Hikoya   qilishlaricha,   u   Peterburgdagi   bir   kvartiradan   ketayotib,   devorda   kiyim
ilgich   ostiga   o’z  po’stinini   shunday   chizib   qo’yganki,   uy   egasi   ijarachi   po’stinini
unutib   qoldiribdi, degan   xayolga   borgan.   Faqat   yaqinroq   kelganidagina,   po’stin
chizib   qo’yilganini   fahmlagan.   Shunday   qilib,   b archaning   san’at   va   go’zallik
olamini   bilishi   ta’limning   barcha   sohalarida   jadal   rivojlanishga   olib   keladi.
Boshlangi ch   sinf   o’qituvchilarini   tayyorlashda   tasviriy   san’at   O’qitish   metodikasi
asosiy   predmetlardan   biri   hisoblanadi  va   o’z   oldiga   quyidagi   vazifalarni   qo’yadi:
1.   Talabalarga   tasvirlash   asoslarini   o’rgatish,   ya’ni   badiiy   ijodning   psixologik
asoslari   bilan   bog’liq   bo’lgan   jarayonlar   -   qiziqish,   diqqat,   idrok   va   sezish,   xotira
va   tasavvumi   yaxshi   bilishi   bolalar   badiiy   ijodini   faollashtirishda   foy dalanishga
o’rgatish. 
2.   Talabalaming   badiiy   ijodiy   qobiliyatlarini   o’stirish,   ularning   badiiy   didini
tarbiyalash,   borliqdagi   va   san’atdagi   go’zalliklarni   ko’ra  bilishga   o’rgatish.
3.   Bo’lajak   o’qituvchilarni   tasviriy   san’at   darslarini   olib   borishga   tayy oriash   va
shu   bilan   birga   mashg’ulotlarni   hayot   bilan   bog’lab   o’tishga   o’rgatish.
4.   Sharq   mumtoz   san’ati,   hozirgi   zamon   o’zbek   tasviriy   san’ati,   sharq   xalqlari
va   xorijiy   mamlakatlar   san’atlaii   haqida   qisqacha   ma’lumot   berish.
3. Tasviriy   san’at   darslarining   mazmuni
«Tasviriy   san’at»   o’quv   predmeti   ma’naviy   madaniyatni ng   tarkibiy
qismlaridan biri   bolgan   badiiy   madaniyatni   uyg’un   rivojlanishga   xizmat   qiladi   va
shaxs   uchun   muhim   bolgan   qator   sifatlami   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bu
esa   o ’quvchilarni   milliy   merosni   o’zlashtirish   hamda   umuminsoniy
qadriyatlar   bilan   yaqindan tanishishlari   uchun   imkoniyat   yaratadi.
Maktabda   tasviriy   san’at   darslarida   mashg’ulotlarning   quyidagi   turlari
bo’yicha   ishlar   olib   boriladi;   Borliqni   idrok   etish;   San’atni   idrok   etish;
Naturaga   qarab  tasvirlash;  
A)   Naturadan   rasm   ishlash.  
B)   Naturadan   haykal   ishlash.  
12 Ko’lpozitsiya;  
A) Rangtasvir   ko’lpozitsiyasi.  
B)   Dekorativ   ko’lpozitsiya.  
V)   Haykaltaroshlik
ko’lpozitsiyasi.   Mazkur   o’quv   predmetidagi   ta’lim   va   tarbiya   asosan   ikki
bo’limdan
(amaliy va nazariy)   tashkil   topadi:
Amaliy   ishlar   birinchi   sinfdan   to’rtinchi   sinfgache,   asosan.   to’rtta
o’quv
masalalarini   hal   qilishga   qaratiladi;
1.   Ko’lpozitsion   faoliyat.
2.   Rang   va   bo’yoqlar.
3.   Shakl,   proportsiya,   konstruksiya.
4.   Fazo   (makon).
Boshlang’ich   sinflarda   o’tiladigan   amaliy   mashg’ulotlar   jarayonida   bolalarda
qatiylik,   faoliik,   o’z   kuchiga   ishonch   hosil   qilinadi,   shuningdek,   ijodkorlik,
mustaqil   fikr   yuritish   va   ishlash   qobiliyatlarini   tarbiyalash   yetakchi   o’rinni
egallaydi.   Bu   o’rind a   o’quvchilar   vazifani   ko’rgazmali   tarzda,   obrazlar   orqali   idrok
etishlari   talab   etiladi.
Boshlang’ich   sinflarda   bo’yoq   bilan   ishlash   mashg’ulotlarida   ranglarning
turli tus   va   och- to’qligini   farqlay   bilishga,   kerakli   ranglarni   tanlay   olishga   o’rgatish
aso siy vazifadir.   Bu   sinflarda   ko’proq   guash,   akvarel   bo’yog’idan   foydalaniladi   va
ularni   esa  aralashtirib   ham   ishlatish   mumkin.
Dasturda   qadimgi   va   hozirgi   zamon   o’zbek   tasviriy   san’atini   o’rganishga
alohida   e’tibor   berilgan   bo’lib,   u   birinchi   sinfdan   boshlab   oxirgi   sinfgacha
katta   o’rinni   egallaydi.   Bunda   har   bir   mashg’ulotlarda   o’zbek   xalq   amaliy   san’ati,
O’rta   Osiyo   va   o’zbek   tasviriy   san’ati   asarlari,   hozirgi   o’zbek   tasviriy   va   amaliy
san’ati   namu nalaridan keng   foydalaniladi.
O ’quv   predmetining,   amaliy   san’at,   xususan   xalq   amaliy   san’atiga   katta   o’rin
beriladi.   Birinchi   sinfdan   boshlab   turli   naqsh   namunalari   chizdiriladi.
13 O ’qituvchi   to’lonidan   tavsiya   etilgan   naqsh   sxemalari   va   elementlari   asosida
bolalar   turli   predmetlar   uchun   naqsh   ishlaydilar.   Mustaqil   ravishda   butunlay
ijodiy   naqshlar   tuzadilar,   dekorativ   bezak   ishlarini   bajaradilar.   Bu   vazifalarni
bajarishda   bolalar   asosiy  e’tibo’li   dekorativ   ko’lpozitsiyalarni   chiroyli   ko’rinishda
tuzish   va   rang   tuslarini  to’g’ri   tanlashga   qaratadilar.
Borliqni   idrok   etish   o’quvchilarning   estetik   didini,   mazkur   sohaga
doir  tushunchalari,   tasawur   va   xotiralarini   o’stirishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Borliqni
idrok   etish   mashg’ulotlari   odatda   mavzuli   ko’lpozitsiyalarni   bajarishdan   oldin
o’tkaziladi.   Bunda   mavzuga   oid   ko’lpozitsiyaga   tegishli   muhim   obyektlami
yaxshilab   kuzatadilar.
Dasturda   borliqni   idrok   etish   mashg’uloti   uchun   maxsus   o’quv   soatlari   ham
ajratilgan.   O ’qituvchi   o’z   imkoniyati   va   sharoitidan   kelib   chiqib,   darsni   suhbat
tarzida yoki   amaliy   mashg’ulot   bilan   qo’shib   o’tkazishi   mumkin.
Tabiat   qo’yniga   qilingan   sayohat   tarzidagi   mashg’ulotlar   jarayonida
O ’quvchilar   ayrim   obyektlarning   xo’laki   rasmini   oddiy   qalamda   yoki
bo’yoqda   ishlashlari   mumkin.   Mavzuli   ko’lpozitsiyalar   ishlashda   esa   ana   shu
xo’laki   rasmlardan   ham   foydalaniladi.   Borliqni   to’laqonli   idrok   etish,   tevarak-
atrofni,   hayotdagi   voqea   va   hodisalarai   bevosita   kuzatish   asosida   olingan
taassurotlar,   tushunchalar   hamda   atrof-muhitga   nisbatan   estetik   munosabatda
bo’lish   singarilar   bilan   bog’liqdir .   Boshlangi ch   sinflarda   bolalar   o’simliklar,
hayvonlar,   qushlar,   baliqlami   kuzatadilar,   tabiatning   turli   fasllardagi
ko’rinishlari,   kayfiyati   (quvonchli,   g’amgin,   o’ychan   va   hokazo)   haqida
tasawurga   ega   boladilar   va   ulami   tasvirlaydilar.
Boshl ang’ich   sinflarda   borliq   haqida   suhbatlar   o’tkazish   o’quvchilarga
hayotdagi   ba’zi   bir   hodisalarai   kengroq   bilib   olishlariga   yordam   beradi.
Narsalarning   shakli,   tuzilishi,   rangi   kabilarni   ma’lum   miqdorda   tahlil   qilish   va
umumlashtirishdek   muhim   sifatlami  o’stirishga   im kon  yaratadi.
San’atni   idrok   etish 
San’atni   idrok   etish   o’quv   predmetining   muhim   qismlaridan   biridir.   Mazkur
bolimning   maqsadi   o’quvchilar   to’lonidan   san’at   asarlarini   ongli   idrok   etish
14 va   baholash,   uning   jamiyat   va   odamlar   hayotidagi   ahamiyatini   tushunishga
yordam   berishdan   iborat.   Shuningdek,   dars   jarayonida   olingan   bilimlardan
ijodiy   ishlami bajarishda   samarali   foydalanish   ham   nazarda tutiladi.
Badiiy   obrazni   idrok   etish   malakalarini   rivojiantirish   -   san’at   asarlarini
o’rganishning   asosidir.   O’quvchilar   asar   haqida   mulohaza   yuritib,   idrok   etishni,
uning   mazmunini   maxsus   iboralami   qo’llagan   holda   so’zlab   berishni,
shuningdek,   asarda   qo’llangan   tasviriy   vositalarni   payqab   olish   va   uni   ta’kidlab
o’tishni   bilishlari   lozim.   San’atni   idrok   etishga   boshlang’ich   sinflarda   maxsus
soatlar   ajratilmaydi.   U   rangtasvir   ko’lpozitsiyasi,   naturaga   qarab   tasviriash
mashg’ulotlarida   amalga oshiriladi.
Boshlangi ch   sinflarda   tasviriy   san’at   asarlarini   idrok   etishga   oid   o’quv
materiallari- o’quvchilarning   amaliy   ishlari   bilan   bogiiqdir.   San’at
asarlarining   nusxalarini   ko’rsatish   va   ular   haqida   so’zlab   berish   bolalarda
san’atga   qiziqishni   orttiradi   va   shu   sohada   shug ’ullanishga   yoilaydi.   Asarlarni
namoyish   etishda   bolalar  unda   ifodalangan   asosiy   fikr   va   qoilanilgan   badiiy-tasviriy
vositalar   bilan   tanishtiriladi.   Dasturda   o’quvchiIarga   namoyish   etiladigan   san’at
asarlarining   namunaviy   ro’yxati   moijaldan   ko’proq   berilgan.   Bundan   maqsad
0’qituvchilaming   sharoitidan   kelib   chiqqan   holda   ularga   san’at   asarlarini
tanlab   olishlariga   imkoniyatlami kengaytirish.
Naturaga   qarab tasvirlash
Naturaga   qarab   tasvirlash   ikki   turga   bolinadi:
a) naturaga   qarab   rasm  ishlash;
b)   naturaga   qarab   haykal   ishlash.
a)   Naturaga   qarab   rasm   ishlash   o’quvchilarda   narsa   va   hodisalaming   hajmi   va
fazoda   joylashuvi,   ulaming   birmuncha   tipik   belgilari   haqida   tasawurga   ega
bo’lish  imkonini   beradi,   tasvirlash   malakalarini   o’stiradi.
Dars   jarayonida   o’q uvchilar   ishlayotgan   rasmning,   tasvirlanayotgan   narsaning
mazmuniga   mos   kelishini   e’tiborga   olishlari,   rasmda   narsaiaming   olchov
nisbatini, shaklini,   rangini   ko’ra   bilish   va   to’g’ri   aks   ettira   olishga,   tasviming   estetik
15 ifodaliligini his   eta   olishni   o’rgan ib   olishlari   lozim.   O ’quvchilar   rejaga   qarab
turli   badiiy materiallardan   foydalanishni   bil   ishlari   ham  zarur.
Boshlang’ich.   smilarda   asosiy   vazita   o’quvcniiarda   narsaiaming
nisbati, tuzilishi,   shakli,   rang   jihatdan   tahlil   qilish   va   tasvirlash   malakasini   hosil
qilishdan   iborat.   Shuningdek,   o’quvchilar   avval   tasvirlanayotgan   narsaning
umumiy   va   estetik   jihatdan   ahamiyatli   to’lonlarini   aniqlab   oladilar,   keyin   esa
narsaning   qismlari   va   detallarini   aks   ettirishni   o’rganadilar.   Naturaga   qarab   rasm
chizish   vazifalari   1-2   dars   davo’lida   va   qisqa   muddatli   (5-   15   daqiqa   davo’lida
bajaradigan   lavha   va   chizgilar)   bo’lishi   mumkin.   Xo’laki   ish   va   chizgilar   darsning
muayyan   mavzusidan   kelib   chiqib,   darsning   boshlanish   qismi,   o’rtasi   yoki
oxirida   bajarilishi   mumkin.   O ’quvchilaming   ko’rib,   eslab   qolish qobiliyatini,
makon   haqidagi   tasawurlarini   rivojlantirish   uchun   ularga   eslab   va   tasavvur
qilib   rasm   chizish   bo’yicha   ko’proq   vazifa   berish   kerak   boladi.   Naturaga   qarab
chizilgan   rasmlami   bo’yash   ( ya’ni   rangtasvir   ishlash)   mashg’ulotlarida
bolalar   e’tibori   ranglar   uyg’unligini   idrok   qilishni   rivojlantirishga,   akvarel   yoki
guash   bo’yoqlari   bilan   asliga   qarab,   eslab   qolib   va   tasavvur   qilib   chizishga
qaratilgan.   Rangtasvir   mashg’ulotlari   o’quvchilarga   idrok   qilish   orqali   atrof-
muhitning   ranglarda   ifodalangan   go’zalligini   bilish   imkoniyatini   berib,   ularning
ruhan   o’sishiga ko’maklashadi,   bolalarning   estetik   didini   o’stiradi.
Naturaga   qarab   rasm   ishlash   mashg’uiotlarida   o’qituvchi   bolalar   e’tiborini
tasvirlanayotgan   obyektlaming   nafis   va   go’zalligi,   ranglaming   hamohangligi,
shakl   mutanosibligiga,   tasvirlanayotgan   buyumlar   orasidagi   o’zaro   mantiqiy
bog’liqlik  kabilarga   qaratadi.
b)   Naturaga   qarab   haykal   ishlash   o’quvchilar   uchun   qiziqarli   mashg’ulot   turi
bo’lib,   naturani   ko’ra   bilish,   uning   shaklini,   hajmini,   tuzilishi   va   o’lchov
nisbatlarini   to’g’ri   olishga   o’rgatadi.   Shuningdek,   bunday   mashg’ulotlarda
haykaltaroshlikda   qo’llaniladigan   material   va   asboblar   bilan   ishlash   yuzasidan
muayyan   bilim   va   malaka   h osil   qilinadi.   Bulardan   tashqari   o’quvchilar   tuzilishi
jihatidan   unchalik   murakkab   bo’lmagan   haykallarni   alohida -alohida   va   yaxlit   loy
bo’laklaridan   ishlash   yo’llarini   ham   o’rganadilar.   Bunday   darslarda   bolalar   hajmli
16 va   relefli   haykallar   ishlaydilar.   Natura   uchun   narsaning   tuzilishi,   rangi,
proporsiyalari   aniq   ko’rinib   turadiganlari   tanlab   olinadi.
Natura   chizish   uchun   qo’yilgach,   uni   har   to’lonlama   diqqat   bilan   kuzatish,
qismlaming   o’zaro   bog’liqligini   va   farqini   taqqoslash   orqali   aniqlab   olish   zarur
boladi.   Haykaltaroshlik   ishlarida   natura   hajmdor   qilib   tasvirlanayotganligi   tufayli
ish   jarayonida   turli   to’lonlarga   aylantirib   turiladi.   Mashg’ulot   o’tkazilayotgan
xonada   yorag’lik   chap   to’londan   tushishi   va   naturaning   shakli   yaqqol
ko’rinib   turishi  maqsadga   muvofiqdir.   Dars   uchun   kerakli   natura   topilmagan   yoki
uni   sinfga   olib   kirish imkoni   bolmagan   taqdirda   ulaming   rasmini   ishlash,   tashqarida
kuzatish   yoki   rasmiga qarab   amalga   oshiriladi.
Ko’lpozitsion faoliyat
Ko’lpozitsiya   bol imi   dasturda   yetakchi   o’rinni   egallaydi   va   quyidagi
qismlardan
tashkil   toradi:
a) rangtasvir ko’lpozitsiyasi;
b)   dekorativ   ko’lpozitsiya;
d)   haykaltaroslilik   ko’lpozitsiyasi.
a)   Rangtasvir   ko’lpozitsiyasi   mavzu   asosida,   xotira   va   tasavvurdan
rasmlar ishlash   jarayonida   o’z   aksini   topadi.   Bunda   tanlangan   mavzuga
ko’ra,   uning  elementlari   qog’oz   yuzasida  bir -biriga   bogMiq   holda   joylashib,   yaxlit
ko’lpozitsiyani   hosil   qiladi.   Mavzuli   ko’lpozitsiyalar   îuzishda   detallarning
o’rnini   almashtirish, qo’shimcha   detallar   kiritish   orqali   ko’lpozitsiya   mazmunini
boyitish   kabilar   ham   muhim   ahamiyat   Icasb   etadi.   Mazmunni   ifodalashda
ko’lpozitsiyaning   asosiy   qonuniyatlariga   rioya   qilish   lozim.   Bular
ko’lpozitsiyaning   bir   butunligi,   detallarni, shakllami,   ranglami   xillashtirish   orqal i
hamma   tasviriy   vositalarni   bosh   g’oyaga  bo’ysundirishdan   iborat.
Ko’lpozitsiyada   asar   yaratishning   muayyan   qoidasini   simmetriya,
nosimmetriya,   muvozanat,   detallaming   oichovi,   shakli,   rangi   kabilarga   rioya
qilinadi.   Rangtasvir   ko’lpozitsiyasi   mashg’ulotla ii   asosan   tevarak-atrofdagi
hayotni   aks   ettiruvchi   mavzularda   rasm   ishlashga   asoslanadi.   O’quvchilar
17 mashg’ulotning   bu   turida   rasmni   naturadan   emas,   baiki   xayoldan   va   tasavvurdan
ishlaydilar.   Xayoldan   va  tasavvurdan   ishlangan   ko’lpozitsiya   narsaning   o’ziga   qarab
rasm   ishlashga   qaraganda   ancha   murakkab   bo’lib,   u   o’quvchidan   ham,
o’qituvchidan   ham   katta   mas’uliyat   talab etadi.
Mavzuli   ko’lpozitsiya   mashg’ulotIarida,   bolalar   rasmda   tasvirlanishi   kerak
bo’lgan   obyekt   bilan   tanishtirilishi,   undagi   ba’zi   bir   narsaia ming   xo’laki
chizmalarini ishlashlari   lozim   bo’ladi.
Odatda   o’qituvchi   bolalarga   bir   yoki   bir   necha   mavzuni   tavsiya   etadi.
O ’quvchilar   esa   mavzulardan   birini   tanlab,   shu   asosda   ko’lpozitsiya
ishlaydilar. Mavzu   asosida   rasm   chizishda   o’quvchilar   narsaiaming   asliga   qarab
rasm   ishlash, dekorativ   rasm   ishlash,   san’atni   va   borliqni   idrok   etish   darslarida
olgan   bilim   va   malakalariga   tayanadilar.   Mavzu   asosida   rasm   ishlash
darslarida   bolalarning fantaziyasi   va   tasawurlari   faollashadi.
Rangtasvir   ko’lpozitsiyasi   mas hg’ulotlarining   asosiy   vazifalari   bolalarga
narsaiaming   shakli,   rangi,   ularning   tuzilishi   haqida   tushunchalar   berish,   eng
qiziq   mavzu   tanlay   olish,   qog’ozda   rasmni   to’g’ri   joylashtirishga   o’rgatish
kabilardan   iboratdir.   Bulardan   tashqari   perspektivaning   elementar   qoidalari
haqida   tushuncha   berish   (yaqindagi   narsaiaming   kattaroq,   uzoqdagilaming
kichikroq   ko’rinishi),   mavzu   asosida   rasm   chizishda,   obraz   va   narsaiaming
o’zaro   munosabatlarini   to’g’ri   tasvirlashga   o’rgatish   ham   ko’lpozitsiyaning
vazifasiga   kiradi .   Tasviriy   san’at   asarlaridagi   ko’lpozitsiyaning   prinsipi   va
qonunlari   bilan   o’quvchilaming   mazmunli   rasm   ishlash   usuli   o’rtasida
muayyan   umumiylik   bor.   Shuning   uchun   tasviriy   san’atdagi   ko’lpozitsiyaning
hamma   qonunlarini   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   o’tiladigan   tasviriy   san’at
predmetidagi   ko’lpozitsiyaga   yoppasiga tatbiq   etish   mumkin.
Rangtasvir   ko’lpozitsiyasi   mashg’ulotlarining   asosiy   maqsadi   o’quvchiIarda
ijodiy   tafakkur,   tasawur   va   fantaziyani   kerakli   darajada   rivojlantirishdir.
Ko’lpozitsiya   qonuniyatlarini   o’quvchilar   ongiga   yetkazishda   tasviriy
san’at   asarlarining   reproduksiyalaridan   foydalanish   va   ularni   tahlil   qilishning
ahamiyati   katta.
18 Mavzu   asosida   ko’lpozitsiyalar   ishlashda   bo’yoqlardan   foydalanish   murakkab
vazifalardan   hisoblanadi.   Chunki   b unda   ko’rgazmaIi   vosita   va   metodik
usullardan   to’g’ri   foydalanilgan   holdagina   rangshunoslikka   oid   bilim,   malaka   va
ko’nikmalami   o’zlashtirishga   erishiladi.   Bulardan   tashqari   rangtasvir
ko’lpozitsiyasi  mashg’ulotlarida   bolalami   rangli   qog’ozlar   bilan   ishlashga   o’rgatish
ijodiy   ishlaming yanada   qiziqarli   bo’lishiga   yordam   beradi.  
b)   Dekorativ   ko’lpozitsiya   turli   shakldagi   naqshlaming   namunasidan
ko’chirish,   mustaqil   ijodi y   naqsh   ishlash   hamda   dekorativ bezak   ishlari   singarilami
qamrab   oladi.
U   o’quvchüarga   turmushda   uchraydigan   narsalaming   vazifalari,   ulaming
shakli,   bezak   elementlarining   o’zaro   bog’liqligi   haqida   tushuncha   berishni
hamda   yuksak mahorat   bilan   tasvirlangan   narsalami   didsiz,   pala-partish   ishlangan
narsalardan   farq   qila   bilishga   orgatishni,   shuningdek,   ulaming   badiiy   didini
tarbiyalashni   maqsad   qilib  qo’yadi.
Dekorativ   ko’lpozitsiya   darslarida   bolalarga   har   qanday   naqshlaming
elementlarini   tevarak-atrofdagi   narsa   va   hodisalardan   olingani   haqida
tushuncha   beriladi.   Binobarin,   naqsh   ishlash   mashg’ulotlarida   rasm   ishlovchi
real   shaklni   o’zgartirishi,   uni   soddalashtirishi,   unga   yangi   detallar   qo’shishi
mumkinligi   qayd qilinadi.
Boshlang’ich   sinflarda   dekorativ   tarzda   qayta   ishlangan   tabiiy   va   geo’letric
shakllarga   asoslangan   yo’lsimon,   kvadrat,   doira ,   to’rtburchak   shakllardagi
naqshlar   chizdiriladi.   Dekorativ   ko’lpozitsiya   ishlaridan   awal   naqsh
tuzishda   ishlatiladigan   elementlami   o’ziga   qarab   rasmini   chizish   lozim.
Shuningdek,   o’quv chilarga   tabiiy   shaklni   stillashtirish   boyicha   mashqlami
bajarib   borish   foydalidir.   Stillashtirish dekorativ   tarzda   qayta   ifodalanadigan
shakllarning   tuzilishi,   silueti,   rangiga taalluqlidir.
O ’quvchilar   naqsh   namunalaridan   ko’chirish   darslarida   naqsh   chizishning
o’ziga   xos   xususiyatlari,   ritm,   simmetriya   va   uning   ahamiyati   bilan   tanishadilar,
ranglarning no’llarini   o’rganadilar,   bo’yoq   va   ulami   o’luxta   qilib   ishlatish   ustida   ish
olib   boradilar.   Naqsh   namunalaridan   ko’chirish   va   mustaqil   naqsh   ishlash
19 darslarida   0’quvchilar   ko’z   bilan   chamalashni   o’rganadilar,   qalam,   akvarel,
mo’yqalam,   rangli   qog’ozlar,   tabiiy   materiallar   bilan   ishlash   usullarini
O ’zlashtiradilar.   Mustaqil   ravishda   ijodiy   naqsh   ishlash   orqali   bolalaming
ijodiy   qobiliyati,   fantaziya   va   tafakkuri   o’stiriladi.   Dekorativ-amaliy   san’at
asarlari   xalqning   go’zallik ,   yaxshilik   haqidagi   tasawurlarini   bolalarga
yetkazib,   mehnatni   va   xalq   ustalari   mahoratini   ardoqlashga   o’rgatadi.   Adabiy
asariarga   illyustratsiyalar   ishlash   esa   o’quvchilaming   eng   qiziqarli
mashg’ulotlaridan   bo’lib,   unda   bolalar   ertak,   hikoya,   masaldagi
q ahramonlarning obrazlarini   o’z   rasmlarida   ifodalashga   harakat   qiladilar.
Zamonaviy   mavzulardagi   asarlarga   yoki   dostonlarga   hamda   ertaklarga
ko’lpozitsiya   ishlash   uchun   avvalo,   bolalar   mavzuga   oid   odam,   hayvon   rasmlari
va   ba’zi   bir   narsalaming   o’ziga   qarab   rasmini   chizib   oladilar.   Adabiy
asarlarga   illyustratsiya   ishlash   mashg’ulotlarida   o’quvchilarga   asarlardagi
voqea   sodir   bo’layotgan   mamlakat   yoki   davming   madaniyati,   xalqlar
turmushining   o’ziga   xos  xususiyatlari,   klyim-kechaklari,   me’morchiligi   va   ulaming
xarakterii   to’lonlari   haqida   so’zlab   berish,   unga   oid   narsalar   ko’rsatish   kerak
bo’ladi.
Rangshunoslik   bo’yicha   beriladigan   nazariy   bilimlar   o’quvchilarga   ranglar   va
uning   no’llari,   tuslari   hamda   ulaming   kishilar   hayotidagi   ahamiyati   haqida
bilimlar   berishni   vazifa   qilib   qo’yadi.   Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilar   asosan
akvarel,   guash   bo’yoqlar   bilan   rasm   ishlaydilar.   Rangtasvir,   dekorativ   ishlami
bajarish   jarayonida   esa   asosiy   va   hosila   ranglar,   ulaming   tuslaridan   foydalangan
holda   ish   olib   borishlariga  to ’g’ri   keladi.
Avvalo,   o’quvchilar   «Asosiy   va   hosila   ranglar»   bilan   tanishadilar.   Ularning
no’llarini   bilib   oladilar.   Bo’yoqlami   o’zaro   aralashtirish   orqali   yangi   rang
tuslarini   hosil   qilish   bilan   amaliy   ravishda   shug’ullanadilar.   Asosiy   (qizil ,   sariq   va
ko ’k)   ranglar  va   ularning   o’zaro   aralashuvidan   hosil   bo’lgan   hosila   (yashil,   binafsha
va   zarg’aldoq)   ranglardan   o’z   ish   faoliyatlarida   to’g’ri   foydalana   olishni
o’rganadilar.   O’quvchilai  keyin   «Iliq   va   sovuq   ranglar»,   «Rang   tuslari   va   ulaming
no’llari»   kabi   m avzularda   nazariy   bilimlami   ham   egallab   boradilar.   Shuningdek,
20 o’quvchilar   «Ranglar   halqasi»  bilan   yaqindan   tanishadilar   va   tevarak   atrofdan   ana
shunday   rang   tuslarini   topislini
o’rganadilar.   Mavjud   bo’yoq   tarkibiga   suvni   oz   yoki   ko’proq   qo’shish   orqali
ra ng   tuslari   hosil  qilinadi.   Bunda   ma’lum   bir   (masalan   qizil)   rangning   to’qdan
och   ko’rinishgacha   bo’lgan   bir   talay   tuslari   hosil   bo’ladi.   O ’quvchilar   dars
jarayonida   amaliy   tarzda   rang   tuslarini   hosil   qilishni   bajarib   ko’radilar.
O’quvchilarda   atrof-muhitdagi,   borliqdagi  rang   tuslarining   boyligi   va   xilma-xilligi
haqida   tushuncha   hosil   qilish   uchun   «Tabia tda  rang»   mavzusi   kiritilgan.
O ’quvchilar   sayohat   paytida   darsda   o’rgangan   ranglarni   va   ulaming   tuslarini
tabiat   qo’ynidan   topishga   harakat   qiladilar.   Rangshunoslik   bo’yicha   beriladigan
nazariy   bilimlar   kundalik   turmushda   uchraydigan   ranglar   va   ulaming   inson
his- tuyg’ulariga,   kayfiyatlari   ta’siriga   ham   bog’liq   bo’ladi.     Bulardan   tashqari,
o’quvchilar   o’zlari   yashab   turgan   joyda   mavjud   bo’lgan   idish-tovoqlar,   kiyim-
kechaklar,   yog’och   buyumlarining   qanday   rangda   va   nima   uchun   ana   shu   rangga
bo’yalganligi   haqida   tushunchaga   ega   bo’ladilar.   Chunki   ranglar   inson   hayotida
muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   ayrimlari   ko’zni   quvontirib,   kayfiyatni   chog’
qiladilar,   ba’zi   birlari   esa   kishi   ko’nglida   g’ashlik,   g’amguzorlik uyg’otadi.   Ana
shunda   kishi   didini   o’stiradigan,   ko’zni   quvontiradigan   ochiq   ranglardan
foydalanish   lozimligi   o’quvchilarga   uqtiriladi.
d)   Haykaltaroshlik   ko’lpozitsiyasi   real   haykaltaroshlik   va   dekorativ
haykaltaroshliklarga   bo’linadi.   Real   haykaltaroshlikda   o’quvchilar   o’qituvchi
to’lonidan   tavsiya   etilgan   mavzularda   haykallami   asliga   o’xshatib   ishlaydilar.
Bunda   o’quvchilar   tasviriy   san’at   mashg’ulotlarining   boshqa   turlarida   orttirgan
bilim,   ko’nikma   va   mal akalarga tayanadilar. Haykaltaroshlik   mashg’ulotlarida
o’quvchilar   loy   yoki   plastilindan   clumaloqlash,   bosib   yalpaytirish,
siqimlab   cho’zish,   ortiqcha   qismlarini   inaxsus   sidirgich   yordami   bilan   olib
tashlash,   stek   bilan   ishlash   usullari   bilan   tanishadilar.   Haykaltaroshlik
mashg’ulotlarida   ikki   xil   ish   uslubi   mavjud   boiib,   ular   yaxlit, alohida-alohida   loy
yoki   plastilin   boiaklariga   ishlov   berish   orqali   amalga   oshadi.
21 Dekorativ   haykaltaroshlik   haykaltaroshlikning   turlaridan   biri   boiib,   u
o’quvchilarda   turli   dekorativ   bezakli   releflar   va   o’yinchoqlar   ishlash   orqali
maxsus   bilim   hamda   malakalar   hosil   qiladi.   Dekorativ   haykaltaroshlikda
ishlov   berish   usullarining   soddaligi,   shakllaming   oddiyligi   o’quvchilarda   katta
qiziqish   uyg’otadi.   Dekorativ   haykaltaroshlik   mashg’ulotlarida   o’zbek   xalq   kulol
ustalarining   dekorativ   haykallaridan   (mayda   plastika)   keng   foydalaiüsh   bolalami
ijodiy   rivojlanishiga   katta  ta’sir   ko’rsatadi.
Loydan   ishlangan   haykallarga   bezak   berilganidan   so’ng   ular   guash   bo’yogida
bo’yalib,   ustidan   lok   qoplanadi.   Lekin   ayrim   ishlar   bo’yoqsiz   ishlanishi   ham
mumkin.   Tasviriy   san’at   darslarida   o’quvchilarning   qiziqishlari   va
ijodkorliklarini   oshirish   maqsadida   turli   badiiy,   tabiiy   materiallardan
foydalanish   ham   nazarda   tutilgan.   Bundan   maqsad   o’quvchilarga   berilgan   o’quv
topshiriqlarini   turli   materiallar   va   texnologiya   yordamida   bajarishga   o’rgatishdir.
Odatda,   bu   mashg’ulot   turi   boshqa   faoliyat   turlari   (rangtasvir   ko’lpozitsiyasi,
dekorativ   ko’lpozisiya,   naturaga   qarab   rasm ishlash)   tarkibiga   singdirib   yu borilgan
bo’lib,   u   yoki   bu   mashg’ulot   turi   yuzasidan   beriladigan   o’quv   topshirig’i
mazmunini   yanada   samarali   va   qiziqarli   qilib   o’tkazilishini   ta’minlaydi.
Shunga   ko’ra,   mazkur   mashg’ulot   turiga   alohida   namunaviy   topshiriqlar   bo’limi
ajratilmagan.
Tabiiy   materiallar   -   mayda   toshchalar,   chiroyli   ko’rinishdagi   daraxt
shoxchalari, ildizlar,   quritilgan   barglar   va   gullar,   archa   bo’qogiari,   sabzavot   va
mevalarning   urug’lari,   po’stloqlar,   bug’doy,   arpa   poyal ari   va   shu   kabilardan   iborat.
O ’quvchilar   ana   shu   tabiiy   materiallardan   foydalangan   holda   ayrim   o’quv
topshiriqlarini   bajarishni   o’rganadilar.   Bu   o’z   navbatida   ulaming   ijodiy
faoliyatlari   ko’lamini   yanada kengaytirishga   yordam  beradi.
4. Boshlangich   sinflarda   tasviriy   sanatni   o’qitish   metodikasi.
Boshlang’ich   sinflarda   tasviriy   san’atni   o’qitishning   o’ziga   xos   xususiyatlari,
avvalo   bu   sinflardagi   ta’lim   mazmuni   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning
22 yoshlik   xususiyatlari   va   psixologiyasi,   qiziqishi,   ulardagi   mavjud   bilim   va
qobiliyat   hamda layoqatlariga  qarab   belgilanadi.
Ma’lumki,   bolalarda   tasviriy   faoliyatga,   xususan   rasm   chizishga   ishtiyoq
nihoyatda   erta   boshlanadi.   Uni   2-3   yoshlardan   boshlanishi   tarixdan   ma’lum.
Shunisi   xarakterliki,   bolalar   o’qish   va   yozishdan   ko’ra   rasm   chizishni   juda
yoqtiradi lar.   Biroq ular   chizadigan   rasmlarning   davo’liyligi   juda   qisqa   bo’Iadi,   1-2
daqiqa,   ko’pi   bilan   4- 5   daqiqada   har   qanday   rasmni   tugallab   qo’yadilar.   Bolalar
to’lonidan   chizilgan   rasmlar   savodli   bo’lmasa -da,   biroq   mazmunan   biron- bir
ko’rinishni,   voqeani   yoki   buyumni   o’z   iqtidorlariga   yarasha,   ularning   xarakterli
belgilarini   tasviriay   oladilar.   Bo’yoqlar   bilan   ishlash   ularga   ma’lum   qiyinchiliklar
lug’dirishi   sababli   ulardan   foydalanishni   aytarlik   xush   ko’rmaydilar.   Lekin   turli
yorqin   ranglar   bilan   bo’yalgan   buyu mlar   bolalarda   katta   qiziqish   uyg’otadi.
Rasmlari   yaxshi   chiqmagan   holda   o’z   ishlaridan   ixloslari   tez qaytadi.   Bunday
sharoitda   o’qituvchining   bolalarga   tez   yordam   ko’rsatishi   va   kayfiyatini
ko’tarishga   harakat   qilishi   foydadan   holi   bolmaydi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarin ing   tasviriy   faoliyatlarining
xarakterli   jihatlaridan   yana   biri,   ulaming   chizadigan   rasmlarini
soddalashtirishga   boigan   harakatlaridir.   Ular   ayrim   narsalaming   oldi   ko’rinishini
(uy,   odam,   kitob,   soat,   portfel)   ayrimlarini   yon   to’lonidan   (mashina,   hayvonlar,
qushlar,   baliqlar,   bayroqcha   v.b.),   yana   boshqalarini   ustki   to’lonidan   (kapalak,
barg,   ninachi,   qo’ngiz   v.b.)   .asvirlaydüar.   Bunga   asosiy   sabab   bu   yoshdagi
bolalar   hali   narsalami   yo’lg’ -soya,   perspektiv   qisqarishi   va   ulaming   qoidalarini
uncha  tushunib   yetmaganliklaridir.
Bolalar ijodiga xos   yana  bir  jihat   bor,   u   ham  boisa   tasvirlami   (buyumlarni)   bir-
birlarini   to’sib   turgan   (yoki   qisman)   holda   tasvii’lanmasligidir.   Chunki
bolalar narsalami   doimo   butun   holda   idrok   etadilar.
Yuqorida   qayd   qilingan   tasviriy   faoliyatlaming   bu   xususiyatlari   bolalar
tafakkurining   aniq,   obrazli   va   emotsional   tarzda   boiishligi   bilan   bogianadi.
Boshlangich   sinflarda   tasviriy   san’at   darslarini   o’tkazish   metodikasining   o’ziga   xos
xususiyatlari   boiib,   uning   quyidagi   to’rt   turi   qayd   qilinadi:
23 1.   Borliqni   idrok   etish. 
2.   San’atni   idrok   etish. 
3.   Naturaga   qarab   tasvirlash.
4.   Ko’lpozitsiya.
Borliqni   idrok   etish   mashg’ulotlari   1-4-sinf   dasturida   aks   etgan   bolib,
uning maqsadi   bolalami   o’rab   oigan   borliq   haqida,   ulardagi   narsa   va   hodisalaming
tuzilishi,   shakli,   rangi,   oichamlari,   oicham   nisbatlari   haqida   tasavvur   hosil
qilishdir.   Chunki,   bolalar   tevarak-atrofni,   ya’ni   tabiat,   hayvonlar   va   qushlar
olami,   hasharotlar   va   baliqlar,   odamlar,   obi   havo,   predmet   va   buyumlar,
qurilish   va   transport   vositalari   haqida   yaxshi   tasawurga   ega   bolganliklari
taqdirdagina   ularning   rasmlarini   aniq- ravshan   tasvirlaydilar.   Borliqni   idrok
etish   mashg’ulotlarining   mazmunidan   kelib   chiqqan   holda   amaliyotda   ulami
o’rg anishi kerak   boigan   quyidagi   yollar qollaniladi:
1.   Buyumni, tabiatni   o’ziga   qarab   kuzatish   orqali   o’rganish.
2.   Borliq   haqida  o’qituvchining   suhbati   orqali   o’rganish.
3.   Savol-javob   orqali   o’rganish.
4.   Borliqni   rasmini   chizish   orqali   o’rganish.
5.   O ’qituvchining   pedagogik   rasmi   o rqali   o’rganish   v.b.
O ’qituvchilar   uchun   namoyish   etiladigan   narsalar   va   tasvirlar   avvalo
mashg’ulo t   mavzusi   bilan   bogiiq   holda   bolb,   ular   o’z   tuzilishi,   shakli,   rangi,
olchamlari   bilan   sodda,   tushunarli,   bolalarda   his- hayajon   uyg’otadigan   boüshligi
maqsadga   muvofiqdir.   Eng   muhimi,   bunday   materiallar   o’quvchilami   o’ylashga
majbur   etadigan,   bolalami yangi   tushunchalar   bilan   boyitadigan   bolishligi   muhim.  
Namoyish   etiladigan   narsalar,   ulaming   tasvirlari   haqidagi   malumotlarni
bolalarga   og’zaki   yetkazishda   ularning   tahlili   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu
tahlil bevosita   narsalaming   tuzilishi,   shakli,   rangi,   oichamlari,   ulaming   mohiyati
haqida savol-javob   tarzida   oikazilishi   maqsadga   muvofiqdir.
Borliqni   idrok   etish   mavzusiga   doir   mashg’ulot   ishlanmasi   beriladi.   Darsning
mavzusi:   Kuzgi   tabiat   manzarasini   idrok   etish. 
24 Darsning   vazifalari:  
Kuzatuvchanlik,   sinchkovlik,   diqqat   va   xotirani   o’stirish.   Tabiatdagi
go’zallikni   ko’ra   bilishga   va   qadrlay   olishga   o’rgatish.   Kuzgi   tabiat
manzarasining   o’ziga   xos   xususiyatlari   va   kuzgi   ishlar   bilan   tanishtirish.   Darsning
jihozlanishi:
  Kuz   fasli   tasvirlangan   rasm.   Kuzgi   ishlarga   doir   manzara   tasviri.   Tabiat
qo’yniga   sayohat.   Uni   tashkil   etishning   imkoni   boimagani   taqdirda   san’at
asarlarining   reproduksiyalaridan   foydalanish   mumkin.  
Masalan; 
O’. Tansiqboyevning   «Tog’da   kuz»,   Z. Inog’o’lovning   «Kuz»,   N.Karaxanning
«Oltin   kuz»,   I.Haydarovning   «Oltin   kuz»,   Q.Basnarovning   «   O ’zbek   kuzi»,
«Shaftolilar»,   G.Chemuxinning   «Farzandlar   va   nabiralar»,   Usta   Mo’minning
«Xirmonda»   va   boshqalar.   Bu   asarlarning   hammasi   bilan   o’quvchilami
tanishtirish   shart   emas.   Ulardan  ayrimlari   (o’z   xohishiga   ko’ra)   tanlab   olinadi.
Darsning   mazmuni.   Mashg’ulot   asosan   ikki   yo’nalishda   oiib   boriladi.
Birinchisi,   kuzgi   tabiat   manzarasining   xarakterli   xususiyatlarini   estetik   idrok
etish,   ikkinchisi   kuzgi   ishlaming   o’ziga   xos   to’lonlari   bilan   tanishtirish.   Bu
vazifalarni   amalga   oshirish   maqsadida   o’qituvchi   shunday   obyektni   tanlashi
lozimki,   bu   obyekt   ham   kuz,   ham  kuzgi   ishlar   uchun   xarakterli   ko’rinishda   bo’lsin.
Dars   o’quvchilarni   maktab   bog’i   yoki   dalaga   sayohatga   olib   chiqish   va   u   yerda
amalga   oshirilayotgan   ishlar   bilan   tanishtirishdan   boshlanadi.   Sayohat
jarayonida   o’qituvchi   bolalar   e’tiborini   chiroyli   kuz   manzarasiga   jalb   etadi.   Ularga
kuz   fasli   va   bu   vaqtdagi   o’zgarishlar   haqida   so’zlab   beradi:   «Bolalar,   mana
hozir   kuz   fasli.   U   nihoyatda   chiroyli,   chunki,   kuzda   havo   soviy   boshlaydi,
natijada   daraxtlarning   barglari  o’z   rangini   o’zgartiradi.   Ba’zi   barglar   qizg’ish   tusga
kiradi.   O’t   maysalar   sarg’ay gan   bo’ladi,   qisqasi,   ula r   oltin   rangga   burkanadilar.
Osmonda   yengil   parcha-parcha   bulutlar   paydo   bo’ladi.   Ertalab   kuzgi   ekin   va
0’tlaming   usti   oppoq   qirov   bilan   qoplanadi.   Yerga   to’kilgan   daraxt   barglari   oyoq
ostida   shitirlaydi.   Oktabr   oyida   kech   pishar   m evalar   terib olinadi   va   tokdagi   shirin-
shakar   uzumlar   uziladi.   Yong’oq   qoqiladi.   Kechki   kartoshka, sabzi,   piyoz,   lavlagi
25 kabi   savzavotlar   yig’ishtirib   olinadi.   Bunday   ishlarni   amalga   oshirishda
o’quvchilar   ota -onalariga,   maktab   bog’ida   esa   maktab   jamoasiga   yordam
beradilar.   Kuzda   shahar   va   qishloqlarda   ko’chat   o’tkazish   oyligi   boshlanadi.  
Bu  ishlarda   ham   bolalar   kattalar   bilan   bir   qatorda   qatnashadilar.   Kuzgi   yig’im -
terim   ishlari  nihoyatda   zavqlidir.   Sayohat   j arayonida   o’qituvchi   emotsional   estetik
vaziyat   hosil qilish   maqsadida   bolalarga   kuz   va   kuzgi   ishlar   haqidagi   she’rlardan
namunalar   o’qib beradi.
She’r   o’qib   bo’lingandan   so’ng,   tabiatning   ko’rinishi   bolalar   bilan
birgalikda   tahlil   qilinadi.   Tahlil   jarayonida   kuzatilayotgan   manzara   yuzasidan
bolalarga   savollar  beriladi.   Bu   savollar quyidagicha   bo’lishi   mumkin:
-   kuzda   tabiatda   qanday   o’zgarishlar   ro’y   beradi?   -   qarshingizdagi   manzarada
qanday   daraxt   turlarini   ko’ryapsiz?
- daraxtlarning   o’lchami   bir   xilmi?
- daraxtlarning   shakli   bir-biridan   qanday   farq   qilib   turibdi?
-  e’tibor  bering,   daraxt   shoxlarining   yo’g’onligi   bir   xilmi?
- daraxtlarning   tanasi   va shox-shabbalarining   tuzilishi   qanday?
- osmonga  ham   razm   soling,   uning   rangi   qanday?
- osmondagi   bulutlaming   shakli   yoki   rangi   qanday   (bulutlar bor   bo’lsa)?
-  o’t   va   daraxtlaming   rangida  farq  bormi?
- tabiatni   kuzatish   jarayonida   yaxshi   taassurot   qoidirgan   narsa  nima?
Tabiatni   kuzatish   jarayonida   bolalar   ba’zi   bir   tabiiy   materiallami   (urugiar,
barglar,  mayda   hasharotlar,   ildizlar) tasviriy  ishlar   uchun   yig’ishlari   mumkin.
Kuzatilayotgan   obyekt   yuzasidan   savol- javob   tugagach,   o’qituvchi   suhbatga
yakun   yasab,   bolalaming   javoblarini   aniqlashtiradi,   kamchiliklarini
to’l diradi, xatolarini   tuzatadi.
Agar   dars   sinfda   o’tkaziladigan   bo’lsa,   o’qituvchi   yuqorida   no’llari   qayd
qilingan   tasviriy   san’at   asarlarining   reproduksiyalari,   slaydlarini   bolalarga
ko’rsatib,   sinfda   o’quvchil ar   bilan   birga   tahlil   qiladi.   Lekin   shuni   ham   qayd   qilish
lozimki,   dars sinfda   qanchalik   ilg’or   metodlar   bilan   olib   borilmasin,   baribir   u   aynan
tabiat   qo’yniga   qilingan   sayohatning   o’mini   bosa   olmaydi.   Shuning   uchun
26 o’qituvchi   darsni   iloji   boricha   tabiat   q o’ynida   o’tkazishga   harakat   qilishi   lozim.
Uyga   bolalami   yashash   joylaridagi   bironta   oltin   rangga   kirgan   tabiat
manzarasini   kuzatish   vazifa   qilib   topshiriladi.
5. BoshIang’ich   ta’lim   o’quv   dasturini   o’rganish   va  rejalashtirish.
Butun   o’quv   yiliga   mo’ljallangan   tasviriy   san’at   dasturiga   m avzuli   tasvirii
jadval   tuzish.   O ’quv   yilining   har   bir   choragiga   dars   mavzularini   metodik
jihatdan   to’g’ri  taqsimot   qilishni   o’rganish. 
-   Dasturni   o’rganib   chiqish   va   rejalashtirish.  
Mavzularga   oid   ko’rsatmalar  tayyorlash
Metodik   ko’rsatma.
1.   Mashg’ulot   mavzularini   taqvimiy   tasvirii   rejalashtirilishi.
Namunaviy   dastur   asosida   tasviri y   san’at   darslarini   rejalashtirish   -   eng
murakkab   ishlardan   hisoblanib,   u   mavzularni   tasvirii   rejalashtirish   dasturi   deb
no’llanadi.  Ta’Iim -tarbiyaviy   ishlami   rejalashtirish   oldidan   dasturni   chuqur   o ’rganib
chiqish   zarur.   Dastur   asosiy   bajariladigan   topshiriqlami   va   m ashqlami
ro’yxatini   beradi,   ta’ li mni   o’qitish   mazmunini,   yil   davo’lidagi   tartib   va
ketma -ketligini   har   bir   topshiriqlarga   ajratilgan   soat   hajmini   va   bajarish
materiallarini   ko’rsatadi.   Sinfda   har   bir   o’quvchi   o’zlashtirish   lozim   bo’lgan   bilim
va   malakalarni,   o’quv   choraklari   va   haftalarga   taqsimlanishi   kerak.   Dastur
ta’limni   o’quv   vazifalarining   murakkablashuvini   metodik   ketma- ketlikda   ochib
bersa   ham,   ammo   o’qitishning   birmuncha   xususiy   savollariga   (muammolariga)
taalluqli   emas.   Ma’lumki,   pedagogic   jarayon   -   ijodiy   dars   san’ati.   Shuning
uchun   ham   dastur   ma’lum   bir   yo’nalishga   umumiy   harakatdir.   Dasturda
ta’limning   asosiy   yo’nalishi   berilgan   xolos,   uni   amalga   oshirilishi,   birmuncha
xususiy   savollarning   javobini   yechilishi   -   o’quv   jarayoninitashkil   qiluvchi
o’qituvchining   o’ziga   bog’liq.
Ayrim   bo’lg’usi   o’qituvchi   so’rashi   mumkin,   bajarishga   imkoniyat
bolmaydigan   tavsiyano’lalar   berilgan   bo’lsa   dastumi   qanday   qilib   bajarish
27 mumkin.   Masalan,   tasviriy   san’at   asarlari   haqida   suhbat   o’tkazish
darslarida   ma’lum   asarlar reproduksiyalari   tavsiya   qilinadi,  lekin   ularni   har   doim
ham   kitob   do’konlaridan   xarid   qila   olmaysiz.   Yoki   qalamtasvir   boiim   ida
natyurmort   ma’lum   bir   narsalardan   tuzilgan boiishi   mumkin,   lekin   qishloq   joylarda
ular   boimasligi   mumkin.   O ’quv   dasturlari   aynan   asliga   muvofiq   to’g’ridan   -
to’g’ri   bajarilishini   talab qilmayapti.   U   faqat   qanday   rasso’llar   bilan   o’quvchilami
tanishtirish   va   qaysi   asarlari   musavvirlarni   ijodiy   to’lonlarini   yaqqolliroq   koisatib
berayapti.   Yetarlicha   tushunarli,   agarda   o’qituvchi   fondida   ko’rsatilgan   u   yoki
bu   musavvirni   asar   reproduksiyasi boimasa,   unda   u   boshqa   rasso’l   asarlari   bilan
almashtirilishi   mumkin.   Natyurmortga   kerakli   boigan   buyumlar   ham   yo’q   boisa,
narsaiaming   shaklini   murakkablik   darajasini   hisobga   olgan   ho lda   shakli   shunga
o’xshash   buyumlar   bilan   o’zgartirish   mumkin.
Maktabda   shaxsiy   ish   rejasini   tuzishda   o’qituvchi   har   bir   sinf   uchun   yillik
ish   rejasini   ishlab   chiqishi   zarur.   Bunday   yillik   ish   rejasini   yaxshisi   tasvirli
bajarish maqsadga   muvofiqdir.   Ular   ishlami   barcha   ko’lpleksini   yaqqol   tasvirlaydi.
Maktabda   chorakni   so’nggi   darslarini   suhbat   yoki   narsani   o’ziga   qarab   rasm
ishlash   bilan   tugallaydi.   Bunday   tuzilgan   rejalashtirishni   muvaffaqiyatli   deb
hisoblab   boimaydi.   Agarda   rejalashtirishda   chorakni   so’ng gi   darsida   mavzu
asosida   yoki   bezakli   rasm   ishlash   belgilangan   boisa,   bolalarga   shu   ishni   ta’til
vaqtida   bayram   bilan   bogiab   davo’l   ettirish   imkoniyatini   yaratib   bergan   boiamiz.
Mavzularni   -   tasvirli   rejalashtirish   dasturi,   yutuq   va   kamchiliklarni   yaqqol
ko ’rsatib   turadi.   Bundan   tashqari,   tasvirli   rejada   o’quv   qo’yilmalarni
(postanovkalarni) xarakterlarini   va   ularni   metodik   yo’nalishlarini   aks   ettirish   yengil
boiadi. Eng   qulay   yillik   ish   rejasi   uni   jadval   tarzida   tuzish,   chunki   uning   kataklarida
o’quv  materiallari   chorak   bo’yicha   va   alohida   darslar   bo’yicha   taqsimlanadi.   Har  bir
katakda   o’quv   ishlami   turlari,   darsning   mavzusi   va   mazmuni   yaqqol   ko’rgazmali
tasvirlanadi.Tasvirli   -   mavzuli   reja   dasturi   o’ziga   xos   jadval   sifatida   to’rtta   qatordan
iborat   (o’quv   c horakning   soniga   qarab)   boiib,   ulami   har   bir   chorakdagi
o’tkaziladigan   darslaming soniga   qarab   yana   bir   necha   qatorlarga   bolinadi.  
28 Demak,   birinchi   qator   sarlavhasida   chorak   belgisi,   tartib   raqami,   dars   soni,   dars
turlarining   no’li,   darsning   mavzusi,   maqsadlari   va   vazifalari,   berilgan   mavzu
qanday   materiallarda   bajarilishi   va   unga   necha   soat   ajratilgani   ko’rsatiladi.   Ushbu
jadval   to’rtta   qatordan   iborat   boiadi,   lekin   kataklari   har   bir   choraqda   bir   xil   emas,
albatta,   o’quv  c horakni   haftasiga   bogliqdir.
Masalan,   1-chorak   1.09   boshlanadi   4.11   tugallanadi   -   8-9   hafta
2-chorak   10.11   - 30.12   - 7-8   hafta
3-   chorak   12.01   - 23.03   -   10-11   hafta
4-   chorak   1.04   - 25.05   - 7-8   hafta
1.   Qizil   rang   -   mavzu   asosida   ko’lpozitsiya;  
2.   yashil   rang   -   bezakli   rasm   ishlash;
3.   Sariq   rang   - narsaning   o’ziga   qarab   rasm   ishlash;  
4. Havo   ko’k   - haykaltaroshlik;  
5. JigaiTang   - suhbat   (idrok).
Vazifani   bajarishda   o’quv   rejasini   tuzish   bilan   bir   vaqtda   didaktik   va   metodik
materiallar   y ig’ ib   boriladi.   Bunga   esa   metodik   va   maxsus   adabiyotlar,   ulardan
sitata shaklida   ko’chirmalar,   annotatsiyalar,   bezakli   materiallar,   har   xil   metodik
qurollar   (chizmalar,   jadvallar),   xalq   ijodiy   namunalari   kiradi.   Qanday   shaklda
mavzuli-tasvirli   rejani   bajarilishi   talabalar   bilan   amaliy   mashg’ulot   o’tkazuvchi
kafedra   va   uning   o’qituvchilari   hal   qiladi.   Amaliy   mashg’ulotlar   v aqtida
o’qituvchi   bilan   birgalikda   bir  fikrga   kelishilgandan   so’ng   talabalar   to’lonidan
bajarilgan   taxminiy   variant tasdiqlanadi   va   tamo’lila   belgilagan   qog’oz  formatida
bajariladi.
29 X   u l   o   s   a.
O’qituvchining   talabaning   o’rniga   o’tirib   ishni   bajarish   ketma   –   ketligini,   uni
konstruktiv   qurilishini,   soya   –   yorug’liklarini   shtrixlar   asosida   berishni
ko’rsatishi   o’rganuvchining   ijodiy   rivojlanishini   nafaqat   rivojlantiradi,   balki,
aksincha   to’si b   qo’yadi.   Uni   o’z   kuchiga   ishonmaslik   holatini   keltirib
chiqaradi.   Bundan   kelib   chiqadiki   pedagogik   jarayonda   o’qituvchining   so’zi   eng
asosiy   o’rinda   bo’lib   rasm   esa   to’ldiruvchi   vosita   hisoblanib   o’rgatishda   muhim
o’rinni   egallaydi.   Sinf   doskasida   rasm   chizish   bo’lajak   rasso’l   –   pedagoglar
uchun   muhim   ahamiyatga   egadir.   Doskada   rasm   chizish   ko’rgazmalilik
prinstipining   muhim   vositalaridan   biri   bo’lib   hisoblanadi.   Yangi   mavzuni
og’zaki   tushuntirish   bilan   bir   qatorda   qisqa   muddat   ichida   chizilgan   tasvir
o’q uvchilarni   idrok   qilish   jarayonini tezlashtiradi.   Chizuvchi   doskada   shakllarning
tuzilish   qonuniyatlarini,   naturani   chizish   ketma   –   ketligini   chizib   ko’rsatishi
zarurdir.   Biroq   doskada   tez,   malakali   rasm   chizish   o’qituvchidan   bir   qator   maxsus
mashqlarni   bajarishni   bu   sohada   etarli   ko’nikma   va   malakaga   ega   bo’lishni   talab
etadi.   Bu   uchun   talaba   eng   avvalo   qalamtasvir darslarida olgan   bilimlarini   amalda
namoyish   etish   zaruriyati   tug’iladi.  
Ma’lumki   qalam tasvir darslarida   chiziladigan   barcha   naturalar   ma’lum   k etma
–   ketlik   asosidatasvirni   qurishni talab   qiladi.   Sinf   doskasida   rasm   chizish   ham   xuddi
shunday   ma’lum   ketma   –   ketlikka   rioya   qilishni   talab   etadi.   Tasvirni   qurish
usullarini   yaxshi   bilish   chizuvchining   doskada   rasmni   ishonchli,   tez   va   aniq
chiqishi   imkonini   beradi.
30 Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1.   Abdullayev   N.  San’at   tarixi   2 -jildlik,   2/1   to’l   .-Т   .,   2001.
2.   Abdirasilov   S.F.   Tasviriy   san’at   metodikasi.   -Т.,  «I!m -Ziyo»,   2006.
3.   Abdirasilov   S.F.,   Tolipov   N.X.   Tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi.   -Т   .,
«Aloqachi»,
2007.
4.   Boymetov   B.B.,   Abdirasilov   S.F.   Chizmatasvir.   -Т.,   «G’afur   G’ulo’l»,   2004.
5.   Nabiyev   M.N. Rangshunoslik.   Т.,   «   0   ‘qituvchi»,   1995
6.   Oripov   В.   Tasviriy   san’at   va  uni   o’qitish   metodikasi.   - Т .:   «IlmZiyo»,  2006.
7.   Tasviriy   san’at   darsliklari.   1,2,3,4   - sinflar.
8.   Hasanov   R.X. Maktabda   tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasi.  «FAN»,   2004.
1

Bo’lajak tasviriy san’at o’qituvchilarida innovatsion kompetentlikni shakllantrish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Guruh jamoasini tashkil etish, tarbiyalash va hamkorlikda ish olib borish metodikasi
  • Boshlang’ich ta’lim fanlarini o‘qitish jarayonida sharq mutafakkirlar merosidan foydalanish
  • Milliy qadriyatlar va an’analar orqali o’quvchilarni tarbiyalash yo’llari
  • Boshlang’ich sinf o’quvchilarida sog’lom turmush tarzini rivojlantirish
  • O’qitishni tashkil qilishda didaktik o’yin asosida boshlang’ich sinflarda foydalanish. O’quvchilar bilimini o’zlashtirishda samarali metodlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский