Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 39000UZS
Hajmi 382.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 29 Oktyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Bola atrof-muhitni idrok etishi haqida tushuncha

Sotib olish
«   Bola atrof-muhitni idrok etishi haqida tushuncha »  MAVZUSIDAGI
KURS ISHI MUNDARIJA
Kirish………………………………………………………………....……….…………3
I-BOB . Bolalarda bilish jarayonlari………………………………………………5
1.1. Bolalarda bilish jarayonlarining namoyon bo’lishi…………………….………10
1.2. Bolalar bilish jarayonida idrokning o’rni ………………………………………13
II-BOB. Bolada idrokning namoyon bo’lishi ……………………………………17
2.1. Bolada atrof-muhitni idrok etishning namoyon bo’lishi  ………………………20
2.2. Bola atrof-muhitni idrok etishini rivojlantiruvchi omillar ………………...……27
Xulosa …………………………………………….…………………………………...…30
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………..……..…………………...………….…31
                                         
KIRISH    
      Ta’lim   sohasidagi   islohotlarni   hayotga   tatbiq   qilinishi,   maxsus   ta’lim
muassasalarida   ta’lim-tarbiya   jarayonini   takomillashtirishni,   uning   sifati   va
samaradorligini   oshirishni,   hayot   bilan   aloqasini   mustahkamlashni   taqozo
etmoqda.   Har   tomonlama   kamol   topgan   fuqarolarni   tarbiyalash   mexanizmini
yaratish maqsadida yaratilgan Kadrlash tayyorlash Milliy Daturida yangi talablarga
javob   beradigan   pedafofik   kadrlar   tayyorlash,   o’quv   standartlarini   yaratish   va
yangi   o’quv  dasturlari   ustida   ishlash,   ta’lim   tizimini   tuzilish   va   mazmun  jihatdan
isloh   qilish   vazifalari   ayni   paytda   ta’lim   xodimlarining   oldida   turgan   asosiy
vazifalari etib belgilangan.
      Maktabgacha   talim   sog’lom   va   yetuk,   shu   bilan   birga   raaktabga   tayorlani»an
holda   shakllantirish   maqsadtni   kozlaydi   Maktabgacha   talim   tizimini
takomillaslitirish,   ta’lim-tarbiya   jarayonini   tarbiyacliilar   tomonidan   to’g’ri   tashkil
etilishi,   ma’sul   shaxslar   tomonidan   uni   nazorat   qilishning   afzalligini   ta’minlash,
maktabgacha   yoshdagi   bolalar   ota-onalarining   oilada   bola   tarbiyasi   bilan
shug’ullanishi   uchun   qulaylik   yaratish   maqsadida   “Bolajon”   tayanch   dasturi
“Ta’lim   to’grisiija”   gi   Qonun,   Kadrlar   tayorlash   Milliy   dasturi,   Maktabgacha
ta’lim   konsepsiyasi   hamda   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   rivojlanishiga
qo’yiladigan   Davlat   talablari   asosida   ishlab   chiqildi'.   Ta’lim   tizimining
boshlang‘ich   shakli   bo‘lgan   maktabgacha   tarbiya   muassasalarining   tarbiyachilari,
metodistlari,   mudiralari   maktabgacha   yoshdagi   bolalaming   psixologik
xususiyatlarini va psixodiagnostikasini chuqur bilishlari lozim.
    O’rta asr sharqining mashxur mutafakkiri Abu Nasr Forobiy insonga xos hamda
uning  ma’naviy  yuksalishida   muhim   ahamiyat   kasb   etuvchi   tafakkur   va  nutqning
rivojlanishi   ta’lim-tarbiyaning   asosini   tashkil   etuvchi   muhim   jarayon   deb   e’tirof
etgan.
      Turk   dunyosidagi   milliy   uyg’onish   davrining   eng   yirik   mutafakkirlaridan   biri
Yusuf Xos Hojib insonning ulug’ligi aql-idroki, so’zlash qobiliyati, bilimi, o’quvi,
hunarga egaligidadir deydi.
   
Mavzuning   dolzarbligi.     Barchamizga   ma’lumki,   yurtimizda   har   tomonlama sog’lom   va   barkamol,   komil   va   ma’naviy   yetuk   avlodni   tarbiyalash,   umumta’lim
maktablarida   ta’lim-tarbiya   olayotgan   o’quvchi   bolalarni   ma’naviy   va   intelektual
salohiyatini   ro’yobga   chiqarish   hamda   yurtimizning   yosh-avlodlarini   kelajakda
vatanga   munosib   farzand   qili   tarbiyalash   uchun   barcha   shart-sharoitlar   va
imkoniyatlar keng ko’lamda olib borilmoqda.
  Ishning maqsad va vazifalari:     
- Bola psixologiyasi haqida umumiy tushuncha berish.
- Bola psixikasini o’rganish prinsiplarini tadqiq etish.
- Bolalar psixologiyasi tarixini o’rganish.
- Bolada atrof-muhitni idrok etishning namoyon bo’lishi.
- Bola atrof-muhitni idrok etishini rivojlantiruvchi omillarni o’rganish.  
       Kurs ishining ob’ekti :
      Qo’yilgan   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   quyidagicha   tadqiqot
ob’ekti belgilab olindi.
    Tadqiqot Samarqand shahridagi 10-umumta’lim muassasasida olib borildi. Ishni
o’rganishda   bola   psixologiyasi   va   uning   atrof-muhitni   idrok   etishi   qay   tarzda
namoyon bo’lishi kuzatildi va tahlil qilindi.   
    Kurs ishining metodologik asoslari : 
   Bolalar  psixologiyasi va  ularni atrof-muhitni idrok etishi ularning  yetuk shaxs
bo’lib   yetishishida   o’ta  muhim   ahamiyatga   egadir.   Chunki   ularning   psixologiyasi
qanchalik   rivojlangan   bo’lsa,   barkamol     va     komil   inson   bo’lib   yetishishida   juda
katta yordam bo’ladi.
    Kurs ishining asosiy ahamiyati:
        Bilamizki,   hozirgi   kunda   barcha   yosh-avlodni   tarbiyalash   va   ularning
psixologiyasiga   ahamiyat   berish   o’ta   muhim   va   dolzrab   vazifa   hisoblanadi.
Hammaga   ma’lumki,   maktabgacha   ta’lim   va   maktab   ta’limi   bu   fundament   ta’lim
hisoblanadi. Shuning uchun u yerda ta’lim berayotgan pedagoglarning bolalarning
kelajakda o’z o’rnini egallashi uchun ahamiyati va roli katta. Bundan tashqari yana
shuni   ham   alohida   ta’kidlash   kerakki,   maktabdagi   ta’lim   qanchalik   mustahkam bo’lsa,   kelajakda   komil   va   barkamol   shaxs   bo’lib   yetish   imkoni   shuncha   yuqori
bo’ladi.
    Kurs hajmi va tarkibiy tuzilishi
   Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat 
I BOB . Bolalarda bilish jarayonlari
1.1. Bolalarda bilish jarayonlarining namoyon bo’lishi       Bilish   muammosi   qadim   zamonlardan   beri   kishilik   dunyosini   qiziqtirib
keladi,ammo   u   bugungi   kunda   fan   va   texnikaning   rivojlanishi   tufayli   yanada
dolzarb   masalaga   aylanib   qoldi.   Shu   boisdan,   bilish   nazariyasi   falsafa,   tarix,
filologiya,   kibernetika,   pedagogika,   psixologiya   kabi   fanlarning   tadqiqot
predmetiga   aylanib.   Ularning   har   qaysisi   o’zining   mohiyatidan   kelib   chiqib,
uning u yoki bu jabhalarini o’rganadi.
     Boshqa fanlardan farqli o’laroq, psixologiya gani insonning onto – genezida
bilishning   vujudga   kelishi,   uning   o’ziga   xos   psixologik   mexanizmlari,   unda
ehtiyoj,   motiv,   emotsiya   va   irodaning   o’rni,   tanishish   zarurat   hisoblangan
ob’ektning notanishligi, ko’rinishi hamda materiallar mazmunining ahamiyatini
tekshiradi.
      Bizningcha,   ob’ektiv  dunyo  to’g’risidagi  ma’lumotlar,  fan  asoslari   bo’yicha
axborotlar, ijtimoiy va individual tajribalar, shaxslararo munosabat va muomala
o’rnatish,   muayyan   faoliyatni   tashkil   qilish   va   uni   boshqarish   o’zini   o’zi
anglashga   taalluqli   tarkibiy   qismlar   bilan   qurollanishga,   ijod   va   yangilik
yaratishga   qaratilgan   murakkab,   iyerarxik   hamda   integral   xususiyatli,   faqat
insoniyatgagina   xos   bo’lga,   aqliy   va   jismoniy   negizga   quriluvchi   intilish   va
faollikning majmuasi bilish deb ataladi.
      Bilishning   psixologik   bosqichlari,   darajalari,   ko’lami,   kengligi,   chuqurligi,
to’liqligi,   aniqligi,   yaqqolligi,   ifodalanish   shakllari   va   vositalari,   barqarorligi,
mustaqilligi va uning ijtimoiy psixologik mexanizmlari to’g’risida ma’lumotlar
sharhlanadi.
      Bizni   qurshab   turgan   ob’ektiv   borliqni   bilish   xususiyatiga   oid   jahon
psixologiyasi   fanida   ko’plab   ilmiy   nazariyalar,   mustaqil   konsepsiyalar,
o’xshash qarashlar, puxta pozitsiyalar, xilma – xil yondashishlar mavjud, ammo
shunga   qaramasdan,   bu   asnoda   bilishning   filogenetik   qonuniyatlari,   taraqqiyot
bosqichlari, ularning bunyodkor mexanizmlari, muayyan o’ziga xoslik, ulardagi
barqarorlikni ta’minlovchi shart sharoitlar, harakatlantiruvchi kuchlar, ob’ektiv
va   sub’ektiv   omillarning   ta’sirchanlik   imkoniyati   rang   –   barangligi   tufayli onitogenetik   davrning   xususiyatlari   to’g’risida   mulohaza   yuritishning   o’zi
yetarli.
     Inson shaaxs bo’lib shakllanishida va rivojlanishida bilish jarayonlari asosiy
funksiyani   bajaradi.Bilish   jarayonlari   qadim   zamonlardan   beri   olimlarning
diqqat markazida bo’lgan muammolaridan biri bo’lib kelgan.
    Biz bilamizki, asosiy bilish ( psixik ) jarayonlarga diqqat, sezgi, xotira, idrok
va tafakkur kiradi. 
      Bog’cha   yoshida   bolaning   sezgi   organlari   tuzilish   jihatidan   to’la   rivojlangan
bo’ladi.Lekin   bundan   bolaning   sezgi   organlari   keying   davrlardan   ortiq
rivojlanmaydi   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi,   albatta.Bog’cha   yoshidagi
bolalarning   sezgi   organlari   (   analizatorlari   )   narsalarning   turli   –   tuman
xususiyatlarini   aks   ettira   olsalar   ham,   hali   ko’p   jihatdan   kattalar   sezgi
organlarining   yuksak   takomili   darajasida   emas.U   hali   rivojlanishda   davom
etadi.Bolalar   narsalarning   farqini   tez   ajrata   olmasliklari   tufayli   ularning   har   bir
narsani   bevosita   ushlab,   timirskilab   ko’rishga   bo’lgan   intilishi   bog’cha   yoshdagi
davrda ham saqlanib qoladi.Keyinchalik turmush tajribasining ortishi bilan ko’rish
va eshitish sezgilari teri, muskul va harakat sezgilaridan ( ya’ni narsalarni bevosita
timirskilab   ko’rishdan)   ustunlik   darajasiga   ko’tariladi.   Natijada   bolalar   narsalarni
ushlamasalar   ham,   ko’rish   va   eshitish   bilan   qanoatlanadigan   bo’ladi.   Bolalarning
aqliy   o’sishida   ko’rish   sezgisining   roli   g’oyat   kattadir.Bolaning   ko’zi   bog’cha
yoshigacha bo’lgan ranglarning farqini  yaxshi  ajrata olsalar  ham, ba’zi  murakkab
ranglarning nomini bilmaydilar.
Ma’lumki   bizni   o‘rab   turgan   tashqi   olamdagi   narsa   va   hodisalarning   juda   ko‘p
belgi va xususiyatlari mavjud.   Masalan,   narsalarning rangi, ta’mi, hidi, qattiq yoki
yumshoqligi,   g‘adir-budur   yoki   tekisligi,   harorat   va   boshqalar.   Ana   shu   narsa   va
hodisalarning   turli   xil   belgi,   xususiyatlarini   biz   ham   turlicha   sezgi   a’zolarimiz
orqali ongimizda aks ettiramiz.
Tashqi   olamdan   bizni   tana m iz ga   milliard   qo‘zg‘ovchilar   hujum   qiladi.    
Bizning   qorong‘i   ichki   dunyoimizda   esa   sirli   miyamiz   ishlaydi.   Bu   fakt   esa
psixologiyaning   yuqori   ming   yildan   ortiq   fundamental   muammosini   ko‘taradi. Masalani  echishda bundan yuz yil avval psixologiya fan sifatida rivojlandi: Atrof
muxitimizni o‘rab turgan siymolar miyamizga tushadi?
Zamonaviy   tilda   esa   uni   quyidagicha   talqin   qilsa   bo‘ladi:   tashqi   olam
xaqidagi   tasavvurlarimizni   qanday   tuzishimiz;   lagerdagi   gulxanni   yonishidan
chiqayotgan  tutunining  aktiv neyron  zanjirlariga  aylanishi?  Qanday  qilib  biz  tirik
neyroximiyadan   olovnito‘lqinini,   temperaturasini   hamda   olovni   tutunini   hidini
anglaymiz?   Miyamizda   dunyoni   rasmini   aks   ettirishimiz   uchun,   tashqi   dunyoni
fizikaviy energiyasini  bilishimiz va uni nerv signallari shaklida     kodlashiiz, va bu
jarayon an’anaviy   sezgi   deyiladi. 
Sezgi jarayonining buzilishi xar erda bo‘lishi mumkin bu sensor retseptordan
boshlab   to   perseptiv   interpretatsiyada   tugaydi.   Masalan,   inson   ko‘zida   katarakta
bilan   tug‘ilsa   uni   ko‘zlari   yorug‘likni   ko‘rmaydi,   bu   jarayonda   eng   murakkab
mexanizm   ishlasa   xam   ko‘rish   ma’lumotlarini   bilolmaydi.   Miyasi   shikastlangan
bemorlarda   ham   qandaydir   sezgi   va   idrok   zanjirlari   bor.   Miya   po‘stlog‘ining
chakka   qismi   buzilganda,   inson   yuzini   tanish   javobgarligi   yo‘qoladi   va   bu
kasallik   prosopagnoziya   deb   nomlanadi.   Unda   sezgilari   normal,   lekin   idroki
normal   emas.   U   ma’lumotlarni   ko‘rib   qabul   qila   oladi   va   insonni   yuz   tuzilishini
xarakterlab   bera   oladi,   lekin   uni   taniy   olmaydi.   Unga   notanish   chexrani
ko‘rsatishganda   u   bunga   e’tibor   beraydi.   Unga   tanish   chexrani   ko‘rsatishganda,
avtonom   nerv   sistemasi   reaksiyasi   shuni   ko‘rsatadiki   u   xavotirlanadi   va   terlashni
boshlaydi, lekin bu inson kimligini aytib bera olmaydi. U o‘z chexrasini ko‘zguda
ko‘rganda,   yana   shu   chalkashlikga   keladi.   Miyani   buzilganligi   sababli,   u
ma’lumotlarni   sxema   bo‘yicha   tepadan   pastga   qrab   ishlolmaydi   –   to‘plangan
bilimlarni sensor ma’lumotlar bilan bog‘lay olmaydi.    
                      Tevarak-atrofimizdagi   narsa   va   hodisalarning   turli   xil   belgi   hamda
xususiyatlari har doim ham bizning sezgi a’zolarimizga ta’sir etib turadi. Natijada
bizda   turli   sezgilar   hosil   bo‘ladi.   CHunonchi,   nurlarning   ko‘zimizga   ta’sir   qilishi
natijasida   ko‘rish   sezgisi,   har   xil   tezlik   va   kuchlanishdagi   havo   to‘lqinlarining
qulog‘imizga ta’sir etishi natijasida eshitish sezgisi, nafas olish paytida havo bilan
birga   burun   bo‘shlig‘iga   kirgan   har   turli   modda   zarrachalarining   ta’siri   natijasida hid sezgisi, biror narsani qo‘limiz yoki badanimizga tegib ta’sir etish natijasida teri
(taktil – biror narsaning terimizga tegishi) yoki bosim sezgisi va shu kabi sezgilar
har doim hosil bo‘ladi.
                     Demak,   sezgi   deb, atrofimizdagi narsa va hodisalarning sezgi a’zolarimizga
bevosita ta’sir etishi  natijasida ularning ayrim belgi va xususiyatlarini miyamizda
aks ettirilishini aytamiz.
                      Sezgi   bilish   jarayonlari   ichida   oddiy   psixologik   jarayon   bo‘lib,   tashqi
olamdagi   narsa   va   hodisalarni   aks   ettiradi.   Tashqi   olamdan   kelayotgan
qo‘zg‘atuvchilarning   muayyan   retseptorlarga   bevosita   ta’sir   etish   orqali   ayrim
belgi va xususiyatlarni va organizm ichki holatini aks ettiradi. Ma’lumki, insondan
sezishning   dastlabki   bosqichi   hissiy   bilishdan   boshlanib,   keyinchalik   u   mantiqiy
bilishga   o‘tadi.   Sezgi   ham   oddiy   psixologik   jarayon   bo‘lgani   bilan   uning   yuzaga
kelishi o‘z-o‘zidan hosil bo‘lmaydi. Ular jumlasiga quyidagilar kiradi:
                     Sezgi a’zolariga ta’sir etadigan narsa va hodisaning bo‘lishi.
                      Sezuvchi  apparat, ya’ni  analizatorning mavjud bo‘lishi.   Masalan,   havoning
sovuqligini, temirning qattiqligini, qorning yumshoqligi va boshqalarni sezamiz.
                      Sezgi   idrok   bilan   bog‘liq   bo‘ladi,   lekin   narsa   va   hodisani   idrok   qilishdan
oldin   uni   sezish   lozim,   shu   bois   sezgilar   materiyaning   sezgi   a’zolarimizga   ta’siri
natijasidir.   Sezgi   axborotlarini   qabul   qilib,   tanlab,   to‘plab,   har   bir   sekundda
axborotlar   oqimini   qabul   qilib   va   qayta   ishlab   miyaga   etkazib   beradi.   Natijada
tevarak - atrofdagi tashqi olamni va organizm o‘z ichki holatini adekvat “mos” aks
ettirishi  hosil bo‘ladi. Sezgi a’zolari tashqi olamning     inson ongiga olib kiradigan
yo‘llaridan biridir.
      Ma’lumki,   sezgilar   faqatgina   tashqi   ta’sirlar   natijasida   hosil   bo‘lmay,   balki
organizmning   ichki   holatida   ham   amalga  oshiriladi.   Sezgi   nerv   tizimining   u  yoki
bu qo‘zg‘atuvchidan ta’sirlanuvchi reaksiyalari tarzida hosil bo‘ladi va har qanday
psixik hodisa  kabi  reflektorlik xususiyatiga  egadir. Sezgilarning nerv – fiziologik
asosini   qo‘zg‘atuvchining   o‘ziga   aynan   o‘xshaydigan   analizatorga   ta’siri
natijasida     hosil bo‘ladigan nerv jarayoni tashkil qiladi. SHuningdek,     sezgilarning
nerv   fiziologik   asosini   o‘rganishda   I.P.Pavlov   ta’biri   bilan   aytganda     analizator apparati tashkil etadi.
                      Analizator   –   tashqi   va   ichki   muhitdan   keladigan   ta’sirotlarni   qabul   qilib
olib,   fiziologik   jarayon   bo‘lgan   qo‘zg‘alishni   psixik   jarayonga,   ya’ni   sezgilarga
aylantiruvchi   nerv   mexanizmlari   tizimi.   Analizator   apparati   3   qismdan   tashkil
topgan bo‘lib, ular quyidagilardan iborat:
Ø   periferik   (retseptor)   –   tashqi   quvvatni   nerv   jarayoniga   o‘tkazadigan   maxsus
transformator qismi;
Ø   analizatorning   per i ferik   bo‘limining   markaziy   analizator   bilan   bog‘laydigan
yo‘llarni   ochadigan   afferent   (markazga   intiluvchi)   va   efferent   (markazdan
qochuvchi) nervlar;
Ø   analizatorning   periferik   bo‘limlaridan   keladigan   nerv   signallarining   qayta
ishlanishi sodir bo‘ladigan qobiq osti va qobiq bo‘limlari.
    A nalizatorning   qobiq   bo‘limida   retseptor   hujayralarining   asosiy   qismi
jamlangan   o‘zak,   ya’ni   markaziy   qism   va   qobiqning   turli   joylarida   ma’lum
miqdorda mavjud tarqoq hujayra qismlaridan tarkib topgan tashqi qism bo‘ladi.
Analizatorning   o‘zak   qismida   retseptordan   markazga   intiluvchi   nervlar
joylashgan bo‘lib, ko‘plab hujayralardan iborat. mazkur analizatorning periferik,
ya’ni  tarqalib ketgan qismlari boshqa analizatorlarning o‘zaklari  bilan yondosh
sohalariga   kiradi   va   alohida   narsalarni   izlash   jarayonida   butun   bosh   miya
qobig‘ining katta qismi ishtirok etishiga erishiladi. analizatorning o‘zagi     analiz
va sintez qilish funksiyasini bajaradi,   masalan ,   tovushlarning balandligi.
                      Tarqoq   qismlar   dag‘al   analiz   funksiyalarni,   masalan   musiqiy   ohang   va
tovushlarni farqlash bilan bog‘liq bo‘ladi.
                      Analizator   nerv   jarayonlarining   yoxud   reflektor   yoyining   butun   yo‘li
manbasi va eng muhim qismini tashkil etadi. Reflektor yoyi retseptordan ta’sirotni
miyaga olib boruvchi nerv yo‘llari va effektordan tarkib topgandir. Reflektor yoyi
elementlarning   o‘zaro   munosabati   murakkab   organizmning   tevarak–atrofdagi
olamda   to‘g‘ri   mo‘ljal   olishning   organizmning   yashash   sharoitlariga   muvofiq
tarzdagi faoliyatining negizini ta’minlaydi.
        Bog’cha   bolalarining   barcha   sezgi   organlarini   yuksak   darajada   rivojlantirish uchun   juda   qulay   joydir,   chunki   bog’chada   buning   uchun   barcha   sharoit
mavjud.Shuningdek,   bolalar   sezgi   organlarining   sezgirlik   darajasi   bog’chada
o’tkazilayotgan   ta’lim   –   tarbiya   metodlariga   hamda   vositalariga   bevosita
bog’liqdir.  
                          1.2. Bolalar bilish jarayonida idrokning o’rni
      Idrok   -   bu   narsa   va   hodisalarning   shaxs   ongida   yaxlit   aks   etishi,   uning   sezgi
a’zolariga bevosita ta’sir ko‘rsatadi, sezgi kabi ularning individual xususiyatlarini
emas.   Idrok   murakkab   qo'zg'atuvchining   aksidir.   Pertseptiv   harakatning   to'rtta
darajasi mavjud: aniqlash, kamsitish, aniqlash va tan olish. Birinchi ikkitasi idrok
etish,   oxirgisi   kognitiv   harakatlar   bilan   bog'liq.   Aniqlash -   har   qanday   hissiy
jarayon   rivojlanishining   boshlang'ich   bosqichi.   Ushbu   bosqichda   sub'ekt   faqat
qo'zg'atuvchining   mavjudligi   haqidagi   oddiy   savolga   javob   berishi   mumkin.
Idrokning   keyingi   operatsiyasi   aql-idrok ,   yoki   idrokning   o'zi.   Uning   yakuniy
natijasi standartning pertseptiv obrazini shakllantirishdir. Bunday holda, pertseptiv
harakatning   rivojlanishi   taqdim   etilgan   materialning   xususiyatlariga   va   sub'ekt
oldida   turgan   vazifaga   muvofiq   o'ziga   xos   hissiy   tarkibni   taqsimlash   chizig'i
bo'ylab davom  etadi. Pertseptiv obraz shakllanganda  aniqlovchi  harakatni  amalga
oshirish   mumkin.   Identifikatsiya   qilish   uchun   taqqoslash   va   identifikatsiya   qilish
kerak.   Identifikatsiya   to'g'ridan-to'g'ri   idrok   qilinadigan   ob'ektni   xotirada
saqlangan   tasvir   bilan   identifikatsiya   qilish   yoki   bir   vaqtning   o'zida   idrok
qilinadigan ikkita ob'ektni aniqlashdir. Tanib olish shuningdek, turkumlashtirishni
(obyektni   ilgari   qabul   qilingan   ob'ektlarning   ma'lum   bir   sinfiga   belgilash)   va
tegishli standartni xotiradan olishni o'z ichiga oladi.
   Idrok - sezgi harakatlari tizimi. Idrok beixtiyor (ixtiyorsiz) va qasddan (ixtiyoriy)
bo'linadi.   Noto'g'ri idrok   atrofdagi ob'ektlarning o'ziga xos xususiyatlari (ularning
yorqinligi,   g'ayrioddiyligi)   bilan   ham,   bu   ob'ektlarning   shaxs   manfaatlariga   mos
kelishi   bilan   ham   yuzaga   kelishi   mumkin.   Qasddan   bo'lmagan   idrokda   oldindan
belgilangan   maqsad   yo'q.   Unda   ixtiyoriy   faoliyat   ham   yo'q,   shuning   uchun   uni
ixtiyoriy   deyiladi.   Masalan,   ko'chada   yurib,   mashinalar   shovqinini,   odamlarning
gaplashayotganini   eshitamiz,   do'kon   oynalarini   ko'ramiz   va   turli   xil   hidlarni sezamiz.   Qasddan   idrok   etish   boshidanoq   vazifa   bilan   tartibga   solinadi   -   u   yoki
bu   narsa   yoki   hodisani   idrok   etish.   Qasddan   idrok   o'rganilayotgan   mashinaning
elektr   zanjirini   ko'rib   chiqish,   hisobotni   tinglash,   tematik   ko'rgazmani   ko'rish
bo'ladi. U har  qanday faoliyatga kiritilishi  mumkin (mehnat  operatsiyasida,  o'quv
vazifasini   bajarishda),   u   mustaqil   faoliyat   sifatida   harakat   qilishi   mumkin
-   kuzatuv - Bu ixtiyoriy tizimli idrok bo`lib, ixtiyoriy diqqat yordamida aniq, ongli
maqsad   bilan   amalga   oshiriladi.   Kuzatuvchi   vazifasining   aniqligi   va   rejali   va
tizimli   o'tkazish.   Odamlar   bir   xil   ma'lumotni   o'zlarining   qiziqishlari,   ehtiyojlari,
qobiliyatlariga   qarab,   sub'ektiv   ravishda   turlicha   qabul   qiladilar.   Idrokning   inson
ruhiy   hayotining   mazmuniga,   uning   shaxsiy   xususiyatlariga
bog'liqligi   appersepsiya   nomi .   Idrok   xususiyatlari :   Butunlik ,   ya'ni.   idrok   har
doim   ob'ektning   ajralmas   tasviridir.   idrok   amaliyot   jarayonida
shakllanadi.   Doimiylik   idrok   -   uning   yordamida   biz   atrofdagi   narsalarni   shakli,
rangi,   o'lchami   bo'yicha   nisbatan   doimiy   ravishda   idrok
qilamiz.   Strukturaviylik   Sezgilar   -   idrok   sezgilarning   oddiy   yig'indisi   emas.
musiqa   tinglab,  biz   alohida  tovushlarni   emas,   balki   ohangni   idrok  qilamiz   va  uni
taniymiz   Idrokning   mazmunliligi -   idrok   tafakkur   bilan,   predmetlarning
mohiyatini anglash bilan chambarchas bog'liq.   Selektivlik   idrok - ba'zi ob'ektlarni
boshqalarga   nisbatan   ustun   tanlashda   namoyon   bo'ladi.   Hislar ...   Ajratish:
ob'ektlarni  idrok etish,  vaqt, munosabatlarni  idrok etish, harakatlar, makon, inson
idroki.   Pertseptiv   buzilish.   Idrok   patologiyasi   turli   sabablarga   ko'ra   idrokning
sub'ektiv   tasvirini   idrok   etilayotgan   tasvir   bilan   identifikatsiyalash   buzilganida
yuzaga   keladi   va   turli   xil   psixik   jarayonlarning   avtomatlashtirilishining   buzilishi
fonida   davom   etadi.   Illuziyalar   -   real   hodisalar   yoki   ob'ektlar   shaxs   tomonidan
o'zgartirilgan,   noto'g'ri   shaklda   idrok   etilishining   buzilishi.   Affektiv   illyuziyalar   -
dahshatga   tushgan   yoki   haddan   tashqari   asabiy   taranglik   holatida   kuchli   his-
tuyg'ular   ta'sirida   paydo   bo'ladi,   derazadan   tashqaridagi   daraxt   shoxini
chayqalayotgan   skelet   sifatida   noto'g'ri   qabul   qiladi.   Og'zaki   illyuziyalar   -
so'zlarning   ma'nosini,   boshqalarning   nutqini   noto'g'ri   idrok   etish;   neytral   nutq
o'rniga   bemor   boshqa   mazmundagi   nutqni   eshitadi   (odatda   tahdidlar,   la'natlar, ayblovlar).   Illuziyalarning   paydo   bo'lish   sabablari:   1.   fiziologik.   2.   diqqatni
jamlashdan   (bir   joyga   jamlagan   holda   kutishdan).   Diqqat   tanish   narsalarga
qaratiladi.   3.   his-tuyg'ularning   keskinligidan.   Hissiy   illyuziyalar   4.   xayol
illyuziyalari.   Idrok   qilingan   narsa   giperbollashganda   (taassurot   tasavvur   ta'sirida
birlashadi).   Gallyutsinatsiyalar   -   bu   inson   haqiqatda   mavjud   bo'lmagan   narsani
ko'rgan,   eshitadigan,   his   qiladigan   idrok   etishning   buzilishi,   ya'ni.   bu   hissiz
idrokdir.   Sezgi   organlariga   ko'ra   gallyutsinatsiyalar   quyidagilarga   bo'linadi:
eshitish   (so'zlarni,   suhbatlarni,   alohida   tovushlarni   yoki   shovqinlarni   patologik
idrok   etish.   Bemor   uni   chaqirayotganini   eshitadi).   Vizual   (yoki   elementar   -
zigzaglar,   uchqunlar,   olov;   yoki   ob'ektiv,   bemorlarning   ko'zlari   oldida   rasmlar
paydo   bo'lganda:   g'ayrioddiy   hayvonlar,   qo'rqinchli   raqamlar   yoki   narsalar).
Xushbo'y   (bemor   yoqimsiz   hidlarni,   chirigan   go'shtni,   yonishni,   chirishni   his
qiladi.   Ular   zaharli   yoki   buzilgan   ovqat   bilan   oziqlanayotganiga   aminlar).   Taktil
(tanaga   teginish,   yonish   yoki   sovuqlik   hissi,   bemor   ba'zan   uni   tishlash   yoki
tirnalganini his qiladi). Visseral (o'z tanasida narsalar, hayvonlar, qurtlar borligini
his   qilish).   Derealizatsiya   (idrok   etishning   buzilishi,   bunda   bemor,   odamlar,
hayvonlar   atrofidagi   ob'ektlarning   o'zgarganligi   seziladi,   bu   ularning
begonalashuvi   va   haqiqiy   emasligi   hissi   bilan   birga   keladi;   masalan,   atrofdagi
hamma narsa tirik emas).
II BOB. Bolalik davrida bilish jarayonlarining namoyon bo’lishi
2.1. Bolada atrof-muhitni idrok etishining namoyon bo’lishi       Bilish   muammosi   qadim   zamonlardan   beri   kishilik   dunyosini   qiziqtirib
keladi,ammo   u   bugungi   kunda   fan   va   texnikaning   rivojlanishi   tufayli   yanada
dolzarb   masalaga   aylanib   qoldi.   Shu   boisdan,   bilish   nazariyasi   falsafa,   tarix,
filologiya,   kibernetika,   pedagogika,   psixologiya   kabi   fanlarning   tadqiqot
predmetiga   aylanib.   Ularning   har   qaysisi   o’zining   mohiyatidan   kelib   chiqib,
uning u yoki bu jabhalarini o’rganadi.
     Boshqa fanlardan farqli o’laroq, psixologiya fani insonning onto – genezida
bilishning   vujudga   kelishi,   uning   o’ziga   xos   psixologik   mexanizmlari,   unda
ehtiyoj,   motiv,   emotsiya   va   irodaning   o’rni,   tanishish   zarurat   hisoblangan
ob’ektning notanishligi, ko’rinishi hamda materiallar mazmunining ahamiyatini
tekshiradi.
      Bizningcha,   ob’ektiv  dunyo  to’g’risidagi  ma’lumotlar,  fan  asoslari   bo’yicha
axborotlar, ijtimoiy va individual tajribalar, shaxslararo munosabat va muomala
o’rnatish,   muayyan   faoliyatni   tashkil   qilish   va   uni   boshqarish   o’zini   o’zi
anglashga   taalluqli   tarkibiy   qismlar   bilan   qurollanishga,   ijod   va   yangilik
yaratishga   qaratilgan   murakkab,   iyerarxik   hamda   integral   xususiyatli,   faqat
insoniyatgagina   xos   bo’lga,   aqliy   va   jismoniy   negizga   quriluvchi   intilish   va
faollikning majmuasi bilish deb ataladi.
      Bilishning   psixologik   bosqichlari,   darajalari,   ko’lami,   kengligi,   chuqurligi,
to’liqligi,   aniqligi,   yaqqolligi,   ifodalanish   shakllari   va   vositalari,   barqarorligi,
mustaqilligi va uning ijtimoiy psixologik mexanizmlari to’g’risida ma’lumotlar
sharhlanadi.
      Bizni   qurshab   turgan   ob’ektiv   borliqni   bilish   xususiyatiga   oid   jahon
psixologiyasi   fanida   ko’plab   ilmiy   nazariyalar,   mustaqil   konsepsiyalar,
o’xshash qarashlar, puxta pozitsiyalar, xilma – xil yondashishlar mavjud, ammo
shunga   qaramasdan,   bu   asnoda   bilishning   filogenetik   qonuniyatlari,   taraqqiyot
bosqichlari, ularning bunyodkor mexanizmlari, muayyan o’ziga xoslik, ulardagi
barqarorlikni ta’minlovchi shart sharoitlar, harakatlantiruvchi kuchlar, ob’ektiv
va   sub’ektiv   omillarning   ta’sirchanlik   imkoniyati   rang   –   barangligi   tufayli onitogenetik   davrning   xususiyatlari   to’g’risida   mulohaza   yuritishning   o’zi
yetarli.
     Inson shaaxs bo’lib shakllanishida va rivojlanishida bilish jarayonlari asosiy
funksiyani   bajaradi.Bilish   jarayonlari   qadim   zamonlardan   beri   olimlarning
diqqat markazida bo’lgan muammolaridan biri bo’lib kelgan.
    Biz bilamizki, asosiy bilish ( psixik ) jarayonlarga diqqat, sezgi, xotira, idrok
va tafakkur kiradi. 
      Bog’cha   yoshida   bolaning   sezgi   organlari   tuzilish   jihatidan   to’la   rivojlangan
bo’ladi.Lekin   bundan   bolaning   sezgi   organlari   keying   davrlardan   ortiq
rivojlanmaydi   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi,   albatta.Bog’cha   yoshidagi
bolalarning   sezgi   organlari   (   analizatorlari   )   narsalarning   turli   –   tuman
xususiyatlarini   aks   ettira   olsalar   ham,   hali   ko’p   jihatdan   kattalar   sezgi
organlarining   yuksak   takomili   darajasida   emas.U   hali   rivojlanishda   davom
etadi.Bolalar   narsalarning   farqini   tez   ajrata   olmasliklari   tufayli   ularning   har   bir
narsani   bevosita   ushlab,   timirskilab   ko’rishga   bo’lgan   intilishi   bog’cha   yoshdagi
davrda ham saqlanib qoladi.Keyinchalik turmush tajribasining ortishi bilan ko’rish
va eshitish sezgilari teri, muskul va harakat sezgilaridan ( ya’ni narsalarni bevosita
timirskilab   ko’rishdan)   ustunlik   darajasiga   ko’tariladi.   Natijada   bolalar   narsalarni
ushlamasalar   ham,   ko’rish   va   eshitish   bilan   qanoatlanadigan   bo’ladi.   Bolalarning
aqliy   o’sishida   ko’rish   sezgisining   roli   g’oyat   kattadir.Bolaning   ko’zi   bog’cha
yoshigacha bo’lgan ranglarning farqini  yaxshi  ajrata olsalar  ham, ba’zi  murakkab
ranglarning nomini bilmaydilar.
      Ma’lumki  bizni  o‘rab turgan tashqi  olamdagi  narsa  va hodisalarning juda ko‘p
belgi va xususiyatlari mavjud.   Masalan,   narsalarning rangi, ta’mi, hidi, qattiq yoki
yumshoqligi,   g‘adir-budur   yoki   tekisligi,   harorat   va   boshqalar.   Ana   shu   narsa   va
hodisalarning   turli   xil   belgi,   xususiyatlarini   biz   ham   turlicha   sezgi   a’zolarimiz
orqali ongimizda aks ettiramiz.
Tashqi   olamdan   bizni   tana m iz ga   milliard   qo‘zg‘ovchilar   hujum   qiladi.    
Bizning   qorong‘i   ichki   dunyoimizda   esa   sirli   miyamiz   ishlaydi.   Bu   fakt   esa
psixologiyaning   yuqori   ming   yildan   ortiq   fundamental   muammosini   ko‘taradi. Masalani  echishda bundan yuz yil avval psixologiya fan sifatida rivojlandi: Atrof
muxitimizni o‘rab turgan siymolar miyamizga tushadi?
Zamonaviy   tilda   esa   uni   quyidagicha   talqin   qilsa   bo‘ladi:   tashqi   olam
xaqidagi   tasavvurlarimizni   qanday   tuzishimiz;   lagerdagi   gulxanni   yonishidan
chiqayotgan  tutunining  aktiv neyron  zanjirlariga  aylanishi?  Qanday  qilib  biz  tirik
neyroximiyadan   olovnito‘lqinini,   temperaturasini   hamda   olovni   tutunini   hidini
anglaymiz?   Miyamizda   dunyoni   rasmini   aks   ettirishimiz   uchun,   tashqi   dunyoni
fizikaviy energiyasini  bilishimiz va uni nerv signallari shaklida     kodlashiiz, va bu
jarayon an’anaviy   sezgi   deyiladi. 
Sezgi jarayonining buzilishi xar erda bo‘lishi mumkin bu sensor retseptordan
boshlab   to   perseptiv   interpretatsiyada   tugaydi.   Masalan,   inson   ko‘zida   katarakta
bilan   tug‘ilsa   uni   ko‘zlari   yorug‘likni   ko‘rmaydi,   bu   jarayonda   eng   murakkab
mexanizm   ishlasa   xam   ko‘rish   ma’lumotlarini   bilolmaydi.   Miyasi   shikastlangan
bemorlarda   ham   qandaydir   sezgi   va   idrok   zanjirlari   bor.   Miya   po‘stlog‘ining
chakka   qismi   buzilganda,   inson   yuzini   tanish   javobgarligi   yo‘qoladi   va   bu
kasallik   prosopagnoziya   deb   nomlanadi.   Unda   sezgilari   normal,   lekin   idroki
normal   emas.   U   ma’lumotlarni   ko‘rib   qabul   qila   oladi   va   insonni   yuz   tuzilishini
xarakterlab   bera   oladi,   lekin   uni   taniy   olmaydi.   Unga   notanish   chexrani
ko‘rsatishganda   u   bunga   e’tibor   beraydi.   Unga   tanish   chexrani   ko‘rsatishganda,
avtonom   nerv   sistemasi   reaksiyasi   shuni   ko‘rsatadiki   u   xavotirlanadi   va   terlashni
boshlaydi, lekin bu inson kimligini aytib bera olmaydi. U o‘z chexrasini ko‘zguda
ko‘rganda,   yana   shu   chalkashlikga   keladi.   Miyani   buzilganligi   sababli,   u
ma’lumotlarni   sxema   bo‘yicha   tepadan   pastga   qrab   ishlolmaydi   –   to‘plangan
bilimlarni sensor ma’lumotlar bilan bog‘lay olmaydi.    
                      Tevarak-atrofimizdagi   narsa   va   hodisalarning   turli   xil   belgi   hamda
xususiyatlari har doim ham bizning sezgi a’zolarimizga ta’sir etib turadi. Natijada
bizda   turli   sezgilar   hosil   bo‘ladi.   CHunonchi,   nurlarning   ko‘zimizga   ta’sir   qilishi
natijasida   ko‘rish   sezgisi,   har   xil   tezlik   va   kuchlanishdagi   havo   to‘lqinlarining
qulog‘imizga ta’sir etishi natijasida eshitish sezgisi, nafas olish paytida havo bilan
birga   burun   bo‘shlig‘iga   kirgan   har   turli   modda   zarrachalarining   ta’siri   natijasida hid sezgisi, biror narsani qo‘limiz yoki badanimizga tegib ta’sir etish natijasida teri
(taktil – biror narsaning terimizga tegishi) yoki bosim sezgisi va shu kabi sezgilar
har doim hosil bo‘ladi.
                     Demak,   sezgi   deb, atrofimizdagi narsa va hodisalarning sezgi a’zolarimizga
bevosita ta’sir etishi  natijasida ularning ayrim belgi va xususiyatlarini miyamizda
aks ettirilishini aytamiz.
                      Sezgi   bilish   jarayonlari   ichida   oddiy   psixologik   jarayon   bo‘lib,   tashqi
olamdagi   narsa   va   hodisalarni   aks   ettiradi.   Tashqi   olamdan   kelayotgan
qo‘zg‘atuvchilarning   muayyan   retseptorlarga   bevosita   ta’sir   etish   orqali   ayrim
belgi va xususiyatlarni va organizm ichki holatini aks ettiradi. Ma’lumki, insondan
sezishning   dastlabki   bosqichi   hissiy   bilishdan   boshlanib,   keyinchalik   u   mantiqiy
bilishga   o‘tadi.   Sezgi   ham   oddiy   psixologik   jarayon   bo‘lgani   bilan   uning   yuzaga
kelishi o‘z-o‘zidan hosil bo‘lmaydi. Ular jumlasiga quyidagilar kiradi:
                     Sezgi a’zolariga ta’sir etadigan narsa va hodisaning bo‘lishi.
                      Sezuvchi  apparat, ya’ni  analizatorning mavjud bo‘lishi.   Masalan,   havoning
sovuqligini, temirning qattiqligini, qorning yumshoqligi va boshqalarni sezamiz.
                      Sezgi   idrok   bilan   bog‘liq   bo‘ladi,   lekin   narsa   va   hodisani   idrok   qilishdan
oldin   uni   sezish   lozim,   shu   bois   sezgilar   materiyaning   sezgi   a’zolarimizga   ta’siri
natijasidir.   Sezgi   axborotlarini   qabul   qilib,   tanlab,   to‘plab,   har   bir   sekundda
axborotlar   oqimini   qabul   qilib   va   qayta   ishlab   miyaga   etkazib   beradi.   Natijada
tevarak - atrofdagi tashqi olamni va organizm o‘z ichki holatini adekvat “mos” aks
ettirishi  hosil bo‘ladi. Sezgi a’zolari tashqi olamning     inson ongiga olib kiradigan
yo‘llaridan biridir.
      Ma’lumki,   sezgilar   faqatgina   tashqi   ta’sirlar   natijasida   hosil   bo‘lmay,   balki
organizmning   ichki   holatida   ham   amalga  oshiriladi.   Sezgi   nerv   tizimining   u  yoki
bu qo‘zg‘atuvchidan ta’sirlanuvchi reaksiyalari tarzida hosil bo‘ladi va har qanday
psixik hodisa  kabi  reflektorlik xususiyatiga  egadir. Sezgilarning nerv – fiziologik
asosini   qo‘zg‘atuvchining   o‘ziga   aynan   o‘xshaydigan   analizatorga   ta’siri
natijasida     hosil bo‘ladigan nerv jarayoni tashkil qiladi. SHuningdek,     sezgilarning
nerv   fiziologik   asosini   o‘rganishda   I.P.Pavlov   ta’biri   bilan   aytganda     analizator apparati tashkil etadi.
                      Analizator   –   tashqi   va   ichki   muhitdan   keladigan   ta’sirotlarni   qabul   qilib
olib,   fiziologik   jarayon   bo‘lgan   qo‘zg‘alishni   psixik   jarayonga,   ya’ni   sezgilarga
aylantiruvchi   nerv   mexanizmlari   tizimi.   Analizator   apparati   3   qismdan   tashkil
topgan bo‘lib, ular quyidagilardan iborat:
Ø   periferik   (retseptor)   –   tashqi   quvvatni   nerv   jarayoniga   o‘tkazadigan   maxsus
transformator qismi;
Ø   analizatorning   per i ferik   bo‘limining   markaziy   analizator   bilan   bog‘laydigan
yo‘llarni   ochadigan   afferent   (markazga   intiluvchi)   va   efferent   (markazdan
qochuvchi) nervlar;
Ø   analizatorning   periferik   bo‘limlaridan   keladigan   nerv   signallarining   qayta
ishlanishi sodir bo‘ladigan qobiq osti va qobiq bo‘limlari.
    A nalizatorning   qobiq   bo‘limida   retseptor   hujayralarining   asosiy   qismi
jamlangan   o‘zak,   ya’ni   markaziy   qism   va   qobiqning   turli   joylarida   ma’lum
miqdorda mavjud tarqoq hujayra qismlaridan tarkib topgan tashqi qism bo‘ladi.
Analizatorning   o‘zak   qismida   retseptordan   markazga   intiluvchi   nervlar
joylashgan bo‘lib, ko‘plab hujayralardan iborat. mazkur analizatorning periferik,
ya’ni  tarqalib ketgan qismlari boshqa analizatorlarning o‘zaklari  bilan yondosh
sohalariga   kiradi   va   alohida   narsalarni   izlash   jarayonida   butun   bosh   miya
qobig‘ining katta qismi ishtirok etishiga erishiladi. analizatorning o‘zagi     analiz
va sintez qilish funksiyasini bajaradi,   masalan ,   tovushlarning balandligi.
                      Tarqoq   qismlar   dag‘al   analiz   funksiyalarni,   masalan   musiqiy   ohang   va
tovushlarni farqlash bilan bog‘liq bo‘ladi.
                      Analizator   nerv   jarayonlarining   yoxud   reflektor   yoyining   butun   yo‘li
manbasi va eng muhim qismini tashkil etadi. Reflektor yoyi retseptordan ta’sirotni
miyaga olib boruvchi nerv yo‘llari va effektordan tarkib topgandir. Reflektor yoyi
elementlarning   o‘zaro   munosabati   murakkab   organizmning   tevarak–atrofdagi
olamda   to‘g‘ri   mo‘ljal   olishning   organizmning   yashash   sharoitlariga   muvofiq
tarzdagi faoliyatining negizini ta’minlaydi.
        Bog’cha   bolalarining   barcha   sezgi   organlarini   yuksak   darajada   rivojlantirish uchun   juda   qulay   joydir,   chunki   bog’chada   buning   uchun   barcha   sharoit
mavjud.Shuningdek,   bolalar   sezgi   organlarining   sezgirlik   darajasi   bog’chada
o’tkazilayotgan   ta’lim   –   tarbiya   metodlariga   hamda   vositalariga   bevosita
bog’liqdir.
      Idrok   -   bu   narsa   va   hodisalarning   his   a'zolariga   bevosita   ta'siri   bilan   ularning
xossalari   va   qismlari   yig'indisida   aks   etishidir.   U   shaxsning   g‘oyalar   va   bilim
ko‘rinishidagi o‘tmish tajribasini o‘z ichiga oladi.
      A.V   ta'kidlaganidek.   Petrovskiy,   idrok   o'ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo'lgan
hissiy bilishning sifat jihatidan yangi darajasidir.
     Idrok - bu atrofdagi dunyoning ob'ektlari, hodisalari yoki jarayonlarini bevosita
aks   ettirish.   Bu   analizator   yoki   analizatorlar   tizimiga   bevosita   ta'sir   ko'rsatadigan
ob'ekt, jarayon yoki hodisaning sub'ektiv tasviridir. Ba'zan idrok atamasi sezgilarga
qaratilgan  harakatlar  tizimini, ya'ni  kuzatishning  sensorli  tadqiqot  faoliyatini  ham
bildiradi.
      Sezgi   a'zolarimizga   ta'sir   etuvchi   tashqi   hodisalar   sub'ektning   idrok   etilgan
ta'sirga nisbatan hech qanday qarama-qarshi faolligisiz sezgilar  shaklida sub'ektiv
ta'sir ko'rsatadi.
      Sezgilardan   farqli   o'laroq,   idrok   har   doim   bizdan   tashqarida   mavjud   bo'lgan,
ob'ektlar   shaklida   tuzilgan   voqelik   bilan   sub'ektiv   bog'liq   bo'lib   ko'rinadi.
Sensatsiyalar   o'zimizda,   ob'ektlarning   idrok   etilgan   xususiyatlari,   ularning
tasvirlari   kosmosda   lokalizatsiya   qilinadi.   Sezgilardan   ajralib   turadigan   idrokga
xos   bo'lgan   bu   jarayon   ob'ektivlashtirish   deb   ataladi.   Rivojlangan   shakllardagi
idrokning   sezgilardan   yana   bir   farqi   shundaki,   sezgi   paydo   bo lishi   natijasiʻ
qandaydir   tuyg u   (masalan,   yorug lik,   hajm,   muvozanat,   shirinlik   va   boshqalar),	
ʻ ʻ
idrok   natijasida   esa   obrazdir.   inson   ongi   tomonidan   biror   narsaga,   hodisaga,
jarayonga   tegishli   bo lgan  o zaro  bog langan   turli   sezgilar   majmuasini   o z   ichiga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
olgan shakllanadi. Muayyan ob'ektni idrok etish uchun unga nisbatan uni o'rganish,
qurish   va   tasvirni   yaxshilashga   qaratilgan   qandaydir   qarama-qarshi   faoliyatni
amalga   oshirish   kerak.   Individual   tuyg'ular,   go'yo   o'ziga   xos   analizatorlarga
"bog'langan"   va   sezgi   paydo   bo'lishi   uchun   qo'zg'atuvchining   ularning   periferik a'zolari   -   retseptorlariga   ta'sir   qilishi   kifoya.   Idrok   etish   jarayoni   natijasida   hosil
bo'lgan   tasvir   o'zaro   ta'sirni,   bir   vaqtning   o'zida   bir   nechta   analizatorlarning
muvofiqlashtirilgan ishini nazarda tutadi.
      Sezgi   tasviri   sezgilarning   sintezi   natijasida   paydo   bo'ladi,   buning   imkoniyati,
A.N.   Leont'ev   filogenezda   tirik   mavjudotlarning   bir   hil,   ob'ektiv   shakllanmagan
muhitdan   ob'ektiv   shakllangan   muhitga   o'tishi   bilan   bog'liq   holda   paydo   bo'lgan.
Idrok   qilinayotgan   ob'ektdagi   biologik   ahamiyatiga   qarab,   u   yoki   boshqa   sifat
etakchi bo'lib chiqishi mumkin, bu esa qaysi analizatorning ustuvorligi sifatida tan
olinishiga bog'liq.
      Idrok   etish   jarayoni   natijasida   hosil   bo'lgan   tasvir   o'zaro   ta'sirni,   bir   vaqtning
o'zida   bir   nechta   analizatorlarning   muvofiqlashtirilgan   ishini   nazarda   tutadi.
Ularning   qaysi   biri   faolroq   ishlashiga   qarab,   ko'proq   ma'lumotni   qayta   ishlaydi,
idrok   etilayotgan   ob'ektning   xususiyatlarini   ko'rsatadigan   eng   muhim   belgilarni
oladi   va   idrok   turlarini   ajratadi.   Shunga   ko'ra,   taktil,   ko'rish   va   eshitish   sezgilari
farqlanadi.   Bunday   holda,   idrokning   barcha   turlarida   sub'ektning   ob'ekt   bilan
haqiqiy   munosabatini   qayta   aloqa   printsipiga   ko'ra   tartibga   soluvchi   vosita   yoki
kinestetik   sezgilar   ayniqsa   muhim   rol   o'ynaydi.   Xususan,   vizual   idrok   etishda
haqiqiy   ko'rish   sezgilari   (rang,   yorug'lik)   bilan   birga   ko'z   harakatlariga   hamroh
bo'lgan   kinestetik   sezgilar   (akkomodatsiya,   konvergentsiya   va   divergentsiya,
kuzatish) ham birlashtirilgan.
     Idrok nafaqat harakat, faoliyat bilan bog'liq, balki  uning o'zi  ham  unda yuzaga
keladigan   ob'ektning   hissiy   fazilatlarini   o'zaro   bog'laydigan   o'ziga   xos   kognitiv
faoliyatdir.   Idrok   voqelikni   bilish   shaklidir.   Idrok   etish   jarayoni   hozirgi   vaqtda
ta'sir   etuvchi   tashqi   stimullar   ta'siri   ostida   bizning   hislarimiz   tomonidan   etkazib
beriladigan   kognitiv   faoliyat,   "tekshiruv",   tekshirishni   o'z   ichiga   oladi.   Idrokni
sezgidan ajratishga urinish shubhasizdir. Ammo shu bilan birga, idrok sezgilarning
oddiy   yig'indisiga   kamaymaydi.   U   har   doim   ko'proq   yoki   kamroq   murakkab   bir
butun   bo'lib,   uning   bir   qismi   bo'lgan   elementar   sezgilardan   sifat   jihatidan   farq
qiladi.   Har   bir   idrok   o'tmishda   takrorlangan   tajribani   ham,   idrok   etuvchining
fikrlashini   ham, ma'lum  ma'noda  his-tuyg'ularni  va  his-tuyg'ularni  ham   o'z  ichiga oladi.   Idrok   oddiy   mexanik   yig`indiga   yoki   sezgilar   yig`indisiga   aylanmagani
uchun   idrokning   tuzilishi,   ya`ni   uning   qismlarining   parchalanishi   va   o`ziga   xos
o`zaro   bog`lanishi   masalasi   ma`lum   bir   ahamiyat   kasb   etadi.   Idrok   etilayotgan
qismlarning ana shunday bo‘linishi  va o‘ziga xos o‘zaro bog‘lanishi  tufayli u o‘z
mazmuni bilan bog‘liq bo‘lgan, lekin undan farqli  shaklga ega bo‘ladi. Idrokdagi
shakl mazmundan ma'lum nisbiy mustaqillikka ega.
2.2. Bola atrof-muhitni idrok etishini rivojlantiruvchi omillar
      Har   bir   yosh   bosqichida   bola   ma'lum   ta'sirlarga   eng   sezgir   bo'lib   chiqadi.   Shu
munosabat   bilan   har   bir   yosh   bosqichi   chaqaloqning   yanada   har   tomonlama
rivojlanishi   uchun   qulay   bo'ladi.   Bola   qanchalik   kichik   bo'lsa,   uning   hayotida
hissiy tajriba shunchalik muhim bo'ladi.
      Atrofdagi   dunyoni   bilish   hissiyotlar   va   idrok   orqali   sodir   bo'ladi,   ular   fikrlash
jarayonlari uchun material bo'ladi.
     Idrok erta yoshda eng  intensiv  rivojlanadi.  Idrok bola ongining markazi  bo'lib,
bolaning atrofdagi dunyoga yo'nalishini ta'minlaydigan asosiy funktsiyadir.
     Tug'ilgan paytdan boshlab bola ba'zi tashqi ta'sirlarni ajrata oladi. U yorug'likni
zulmatdan,   tovushni   sukunatdan   ajratadi.   Hayotning   ikkinchi   oyida   chaqaloqning
rangi   farqlanishi   o'rnatildi   va   ob'ektlarning   shakli   bo'yicha   farqlanishi   hayotning
uchinchi yoki to'rtinchi oylarida etarlicha ishonchlilik bilan o'rnatildi. Juda erta, bir
yarim oydan ikki oygacha, shuningdek, inson nutqining tovushlari va boshqa kelib
chiqishi tovushlari o'rtasida farq bor.
     Dastlabki  ikki-uch  oy ichida  bola allaqachon  kattalar   manipulyatsiya  qiladigan
o'yinchoqlarni   kuzatishi   mumkin.   Bola   yorqin   o'yinchoqqa   qaraydi,   uning   o'ziga
xos   tovushlarini   eshitadi   (chaqiriq   -   jiringlaydi,   qo'ng'iroq   -   jiringlaydi)   va   unga
egilgan   kattalardan   ijobiy   his-tuyg'ularni   oladi.   Ikki   oydan   uch   oygacha   bo'lgan
davrda   bola   kattalar   tufayli   manipulyatsiya   qilishni   o'rganadi,   bu   esa   etakchi
faoliyatga aylanadi.
      O'yinchoqlar   uchun   barcha   ko'plab   variantlar   insoniyat   tomonidan   ishlab
chiqilgan mos yozuvlar shakllari va ranglarini o'z ichiga oladi. Sensor me'yorlarini ongsiz   chaqaloq   darajasida   idrok   etish   idrokning   operativ   birliklarining   keyingi
assimilyatsiyasini tayyorlaydi.
   Hayotning birinchi yilidagi bolaning ob'ektlarni idrok eta olishi tanish odamlarni,
o'yinchoqlarni, narsalarni erta tanib olish faktlari bilan tasdiqlanadi.
      Maxsus   tadqiqotlar   M.I.   Lisina   shuni   ko'rsatdiki,   ikki   yarim   oydan   keyin   bola
boshlang'ich kognitiv faoliyatni amalga oshiradi.
     Dastlab, u nisbatan doimiy tuzilishga ega emas va bolaning tartibsiz harakatlari
bilan bog'liq bo'lgan ob'ektga konsentratsiyasining bir turida ifodalanadi. 3 oydan
keyin harakatlar boshqacha bo'ladi: bola yangi o'yinchoqni "tekshiradi". Bolaning
harakatlarida bir vaqtning o'zida bir nechta analizatorlar ishtirok etadi. Eng qizg'in
va   tez   reaktsiyalar   ko'z   tomonidan   amalga   oshiriladi,   so'ngra   qo'l   harakatlari.
Og'izning   palpatsiya   harakatlari   eng   kam   rol   o'ynaydi.   Ko'z   ob'ektni   bilishning
asosiy   funktsiyasini   bajaradi,   qo'l   uni   ushlash   va   ushlab   turish   uchun   ishlatiladi,
og'izning   harakatlari   o'yinchoqqa   faol   teginishning   qo'shimcha   vositasi   bo'lib
xizmat qiladi.
      Yoshi   bilan   chaqaloqning   kognitiv   reaktsiyalarining   davomiyligi   sezilarli
darajada oshadi. Shu bilan birga, xaotik impulsiv reaktsiyalar soni kamayadi, faol
va maqsadli harakatlar soni ortadi.
   4 oyligida bola nafaqat ko'radi va eshitadi, balki allaqachon qaraydi va tinglaydi,
ya'ni   u   ob'ektlarning   ko'plab   parametrlarida   o'zini   yo'naltirib,   faol   reaksiyaga
kirishadi.   Chaqaloqlar   yorqin   ranglarga,   harakatlanuvchi   narsalarga,   yangi
o'yinchoqlarga   jalb   qilinadi.   Shuning   uchun   bolaning   yangi   tajribaga   bo'lgan
ehtiyojini qondirish juda muhimdir.
      6   oydan   so'ng   bola   idrok   ob'ektlarini   aniqlay   oladi:   ona,   enaga,   shitirlash.
Shunday   qilib,   7-9   oylik   bola   rangli   tepaga   etib   boradi,   yorqin   o'yinchoqni
ushlaydi. U boshini onasiga qaratadi: "Onam qayerda?"
      Biroq,   L.A.   Venger,   7-8   oygacha   bola   unga   tanish   bo'lgan   murakkab   stimulni
emas,   balki   ob'ektni   idrok   etadi,   deb   aytishga   hech   qanday   asos   yo'q.   8-9   oylik
chaqaloq onasini  tanimaydi, agar u unga g'ayrioddiy tarzda yaqinlashsa, masalan,
keng   qirrali   shlyapa.   Agar   u   yorqin   kostyum   va   yangi   shlyapa   kiygan   bo'lsa,   u sevgilining   qo'liga   ayiqni   olmaydi.   Kichkina   bolaning   idroki   situatsion,   yaxlit   va
globaldir. Biroq, idrok etishning bu sifatlari bola hal qiladigan pertseptiv vazifaga
qarab juda boshqacha namoyon bo'ladi.
      Ob'ektni   bilish   uchun   -   uni   rasm   sifatida   ajratib   ko'rsatish   -   quyidagi   shartlar
muhimdir:
   1. turli ob'ektlarga odatiy farqlovchi refleksning rivojlanishi (masalan, o'yinchoq
mushukni   idrok   qilish   uning   yumshoq   mo'ynasini   his   qilish   bilan
mustahkamlanadi,   tsellyuloid   quyonni   idrok   etish   bunday   mustahkamlashni
olmaydi);
   2. narsaning boshqa harakatsiz narsalar fonida harakati;
      3.   bolaning   qo'lini   ob'ektda   harakatlantirish,   uni   his   qilish,   u   bilan   turli   xil
manipulyatsiya harakatlari;
   4. mavzu nomi.
      Chaqaloqlar   uchun   bu  shartlar   orasida   narsalar   bilan   amaliy  harakatlar   alohida
ahamiyatga   ega.   Tadqiqotlar   (A.V.Zaporojets,   P.Ya.Galperin,   T.V.Endovitskaya)
bolaning   ob'ektni   hissiy   idrok   etishida   harakatlarning   hal   qiluvchi   rol   o'ynashiga
ishonch hosil qiladi.
     Rivojlanish  jarayonida chaqaloq  narsa va hodisalarning  turli  xil  xususiyatlarini
samarali   tarzda   o'rganadi:   bo'shashgan   qum,   yorqin   gullar,   quruq   barglar   oyoq
ostida   shitirlaydi,   qor   g'ijirlatadi,   daraxt   yaqinidagi   tikanli   novdalar,
mushukchaning   mo'ynasi   silliq   va   yumshoq.   Turli   xil   o'quv   o'yinchoqlari   bilan
o'ynab,   bolalar   ob'ektlarning   sifatlarini   (ularning   shakli,   o'lchami,   rangi)
solishtirish va farqlashni o'rganadilar.
     Ob'ektning shaklini uning asosiy identifikatsiya qiluvchi belgisi sifatida ajratish
chaqaloqning idrokini rivojlantirishda katta ahamiyatga ega. Erta yoshda bolalarni
to'p,   kub   shaklini   ko'rishga,   qarama-qarshi   va   o'xshash   shakldagi   narsalarni
solishtirishga, namuna uchun bir xil shakldagi ob'ektni tanlashga o'rgatish kerak.
    Juda erta bolalar o'lchamni ajratib ko'rsatishadi, bu ular uchun asosiy farqlovchi
xususiyatdir.   Bola   o'zining   narsalarini   va   kattalarnikini   erta   farqlaydi:   kichkina
poyabzal, shlyapa va boshqalar.       1   yosh   3   oyligida   bolalar   turli   xil   o'yinchoqlar   (Seguin   taxtalari,   Montessori
insertlari, mantiqiy kub va boshqalar) bilan o'ynab, ikkita kontrast qiymatni ajratib
turadilar   va   1   yosh   9   oyda   -   3-4,   keyinroq,   oxirigacha.   ikkinchi   yarim   yil,   -   va
yaqinroq  qiymatlar.  1  yosh   9  oy  -  2  yoshda   bolalar   kattalarning  naqsh   va  so'ziga
o'xshash   rangdagi   narsalarni   tanlaydilar.   Bu   erda   kattalarning   vazifasi   bolaga
tushunarli bo'lishi juda muhim, shuning uchun aniq tuzilgan va maqsadga muvofiq
bo'lishi kerak, masalan, bu paypoqlar uchun bir xil qo'lqoplarni tanlash (qizil) (turli
rangdagi qo'lqoplar orasidan tanlang).
      Shunday   qilib,   3   yoshgacha   bo'lgan   bolalarni   idrok   etishning   o'ziga   xos
xususiyatlari quyidagilardan iborat:
   1. Hayotning uchinchi yilidagi bolalar tanish narsalarni rangsiz va hatto konturni
idrok   etishlari   mumkin.   Agar   chizmalar   etarlicha   aniq   bo'lsa,   bolalar   oddiy
ob'ektlarni   va   ularning   tasvirlarini   to'g'ri   idrok   etadilar:   lotoda   to'g'ri   juftlikni
tanlaydilar   ("Bir   xil   narsani   bering").   Bolalar   notanish   narsalarni   noto'g'ri   idrok
etadilar, ba'zan ularga tanish bo'lib tuyulgan narsaga yoki ikkinchi darajali belgiga,
jumladan rangi, o'lchami, tuzilishiga tayanadilar.
      2.   1   yil   2   oydan   keyin.   -   1   yil   8   oy   bolalar   so'z   bilan   ob'ektni   to'g'ri   topadilar
("Menga  ayiq bering"), agar   ular   allaqachon  so'z  va  ushbu  ob'ekt   o'rtasida  kuchli
aloqa   o'rnatgan   bo'lsa.   Bola   qanchalik   katta   bo'lsa,   so'z   tezroq   umumlashtiruvchi
ma'noga   ega   bo'ladi.   Bunga   so'zni   bitta   ob'ektga   emas,   balki   ahamiyatsiz
xususiyatlari o'zgaruvchan (turli o'lchamdagi, ranglar, to'qimalarning fillar, turli xil
pozitsiyalarda)   bir   nechta   bir   hil   bo'lganlarga   belgilash   yordam   beradi.   Bunday
hollarda,   bolalar   umumlashtirish   va   chalg'itish   asosida   ular   uchun   yangi
o'yinchoqni   (yoki   ob'ektning   tasvirini)   osongina   taniy   oladilar   (ular   bir   xil
o'lchamdagi   oq   cho'chqani   emas,   balki   jigarrang   kichkina   o'tirgan   filni   katta   oq
filga ko'taradilar. ).
      3.   Hayotning   ikkinchi   yilining   oxiridan   boshlab,   bolalar   odatda   "Bu   nima?"
Degan savolga javoban idrok etilgan tanish ob'ektni to'g'ri nomlay oladilar. Biroq,
odatda,   faqat   ba'zi   belgilarni   ta'kidlab,   individual   tafsilotlarni   ko'rmasdan,   bola
ko'pincha   xato   qiladi,   masalan,   cho'pon   itni   bo'ri,   yo'lbars   bolasini   mushuk   deb ataydi   va   turli   xil   narsalarni   tasodifiy   belgilar   bilan   umumlashtiradi   (masalan,
muff, soch, mushuk, u bir xil so'zni belgilaydi).
      4.   Hayotning   uchinchi   yilida   oddiy   syujetli   rasmni   idrok   etgan   bola,   har   bir
tasvirlangan   ob'ektni   alohida   nomlaydi:   "Qiz,   mushuk"   yoki   "Bola,   ot,   daraxt".
Faqat   maktabgacha   yoshning   oxiriga   kelib,   mashqlar   natijasida   bolalar
tasvirlangan   ob'ektlar   orasidagi   mavjud   aloqalarni   ko'ra   boshlaydilar.   Odatda   bu
funksional bog'lanishlar - shaxs va u bajaradigan harakat: "Qiz mushukni boqadi",
"O'g'il ot minadi".
    Formativ eksperiment
   Idrokni rivojlantirishda o'yinlar, xususan, didaktik o'yinlar katta ahamiyatga ega.
Qiziqarli  o'yin   ob'ektlarning  u  yoki  boshqa  xususiyatlari   bilan  e'tiborni  tortadi   va
bolani ularni yanada aniqroq, ongli ravishda idrok etishga majbur qiladi.
   Yosh bolalarning idrok etishini rivojlantirish uchun eshitish, ko'rish, taktil va hid
bilishni rivojlantirishga qaratilgan maxsus  o'yinlar  va mashqlarni  o'z ichiga olgan
texnika ishlab chiqildi.
     Vizual idrokni rivojlantirish uchun quyidagi didaktik o'yinlardan foydalanilgan:
"Akvariumdagi   baliqlarni   toping",   "Eshaklarni   toping",   "Rezavor   mevalarni
yig'ing". Keling, ulardan ba'zilarini ko'rib chiqaylik.
     "Eshaklarni   toping" o'yini.  Bolalarga  eshaklar   yashiringan ochiq  joyning surati
ko'rsatiladi. Bolalar barcha eshaklarni topishlari kerak .
   “Akvariumdagi baliqni top” o‘yini ham xuddi shunday o‘tkaziladi.
  "Rezavor mevalarni yig'ish" o'yini.
     Uskunalar: qizil va ko'k rangdagi ikkita savat. Rezavorlar qizil (malina) va ko'k
(qora mevalar).
      O'yinning   borishi.   Bolalarga   rezavorlar   rangiga   mos   keladigan   ikkita   savatda
rezavor mevalarni yig'ish taklif etiladi.
      Vazifani   murakkablashtirish.   Ko'katlar   rezavorlarga   qo'shiladi.   Bolalar   yashil
rangdan tashqari, ko'k va qizil mevalarni tanlashga da'vat etiladi.
Tadqiqotimiz   davomida   biz   uch   yoshli   bolalar   odatda   bir   vaqtning   o'zida   ikkala
qo'l va ko'z bilan narsalarga qarashlarini payqadik. Muayyan masofada joylashgan ob'ektlar, eng yaxshi holatda, ular tomonidan qandaydir yorqin belgilar bilan eslab
qoladi.   Bu   fakt   kichik   bolaning   vizual   idrokini   maqsadli   rivojlantirishga
muhtojligidan aniq dalolat beradi. Uni rivojlantirish usullaridan biri quyidagi o'yin
vazifasi bo'lishi mumkin.
      U   ob'ektlarning   shakli   yoki   rangini   vizual   idrok   etishni   rivojlantirishga
qaratilgan.   Buning   uchun   bir   xil   shakldagi   yoki   rangdagi   5-6   juft   rangli   tasvirlar
tanlanadi.   Biz   bir   juft   gulni   bolaning   oldidagi   gilamga   qo'ydik,   qolgan   gullarni
o'zimiz bilan qoldirdik.
      Siz   bolaga   bu   vazifani   quyidagicha   taqdim   etishingiz   mumkin:   "Sizdan   oldin
gullar o'sadigan bir glade. Ularning har birining singlisi bor - bir xil rangdagi (yoki
shakldagi   gul).   Keling,   ularga   bir-birini   topishga   yordam   beraylik,  biz   tanlaymiz.
ularning har biri uchun bir juft" .
      Shundan   so'ng,   biz   bolaga   qolgan   gullardan   birini   sovg'a   qildik,   unga   juft
topishni taklif qildik.
        Idrokni   rivojlantirishda   vizual   faoliyat   muhim   rol   o'ynaydi.   Shunday   qilib,
chizish, modellashtirish va qurish bolani tasvirlangan narsalarni diqqat bilan ko'rib
chiqishga,   ularni   diqqat   bilan   o'rganishga   o'rgatadi.   Idrokning   to'g'riligi   doimo
vizual faoliyatdagi muvaffaqiyatlar va muvaffaqiyatsizliklar bilan tekshiriladi.
      Bolalar   bog'chasida   o'tkaziladigan   tizimli   mashg'ulotlar,   rasmlar   bo'yicha
suhbatlar,   kitoblardagi   rasmlarni   ko'rish   maktabgacha   yoshdagi   bolani   asta-sekin
hatto nisbatan murakkab tasvirlarni to'g'ri idrok etishga olib keladi.
   Vizual bilan bir vaqtda ular idrokning boshqa turlarini ham rivojlantiradilar, ular
orasida birinchi navbatda taktil va eshitishni ta'kidlash kerak.
XULOSA
   Ishni o’rganib chiqishda quyidagicha xulosaga kelindi:
      Birinchidan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   bilish   jarayonlari   va   ularning turlari   haqida   umumiy   tushuncha   ega   bo’lishlik.Bilish   jarayonlarining
maktabgacha yoshdagi bolalarda nechog’lik ahamiyati va roli katta ekanligi.
      Ikkinchidan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda  bilish   jarayonlari   qay   tarzda   aks
etishi, namoyon bo’lishi haqidagi qarashlar.
      Uchinchidan,   maktabgacha   yosh   bolalarda   idrok   tushunchasi   va   ularning   qay
tarzda namoyon bo’lishi.
      To’rtinchidan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   atrof-muhitni   qay   tarzda   idrok
etishini kuzatish.
      Beshinchidan   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   atrof-muhitni   idrok   etishni
rivojlantiruvchi omillar va yo’llarni tadqiq qilish va yaratish.
        Bilamizki,   tug'ilishdan   boshlab   asab   tizimiga   ega   bo'lgan   barcha   tirik
mavjudotlarga   his   qilish   qobiliyati   beriladi.   Dunyoni   tasvir   shaklida   idrok   etish
qobiliyati   faqat   inson   va   yuqori   hayvonlarda   mavjud   bo'lib,   ularning   hayotiy
tajribasida rivojlanadi va yaxshilanadi.
     Idrok - bu ma'lum tamoyillar asosida tuzilgan va o'rganilayotgan elementlardan
biri   sifatida   kuzatuvchining   o'zini   o'z   ichiga   olgan   hissiy   tasvirni   yaratishga   olib
keladigan aqliy jarayon. maktabgacha yoshdagi aqliy idrok
Maktabgacha yoshdagi idrokni rivojlantirishning ahamiyati ayniqsa katta. Bolalik -
bu ajoyib kashfiyotlar davri. Dunyo shakllar, ranglar, hidlar, ta'mlar, tovushlarning
jozibali   xilma-xilligi   sifatida   namoyon   bo'ladi.   Atrof-muhit   bola   kashf   qilishni
o'rganadigan ko'plab aniq va yashirin xususiyatlarga ega.
      Atrofimizdagi   dunyoda   to'g'ri   harakat   qilish   uchun   nafaqat   har   bir   alohida
ob'ektni  (stol, gul, kamalak), balki vaziyatni, ba'zi  ob'ektlar majmuasini  bir  butun
sifatida   (o'yin   xonasi,   rasm,   ovozli   ohang)   idrok   etish   muhimdir.   .   Idrok
ob'ektlarning   individual   xususiyatlarini   o'zida   mujassamlashtirib,   yaxlit   tasvirni
yaratishga   yordam   beradi   -   insonning   atrofdagi   olam   ob'ektlari   va   hodisalarini
bevosita sezgi organlari ta'sirida aks ettirish jarayoni. Hatto ba'zi oddiy ob'ektlarni
idrok   etish   juda   murakkab   jarayon   bo'lib,   u   hissiy   (sezgi),   harakat   va   nutq
mexanizmlarining ishini o'z ichiga oladi.                FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.  Абрамова   Г . С .  Возрастная   психология   М .: 2001
2.   Davletshin   M . G .   va   boshqalar   “ Yosh   davrlar   va   pedagogik   psixologiya ”. T .:
TDPU  2004 
3.   Dusrmixamedova   SH . A .,   Nishanova   Z . T .,   Jalilova   S . X .,   Karimova   SH . T .,
Alimbaeva   SH . T .   Yosh   davrlaii   va   pedagogik   psixologiya .-   T.;   Рал
vatexnologiyamarkazining bosmoxcnasi.-2013. -344 b. 
4.   Кайл   P .   Детская   психология;   Тайны   психики   ребенка.   -СПб.:   прайм   -
ЕВРОЗНАК.2002.-416с.
 5. Лесгафт П.Ф. “Во:*растная и педагогическая психология” М.: 1991
  6.   Немов   Р.С.   Псш:ология..-М.:   ВЛАДОС.   Кн.2.   Психология   образования,
2003. -(508 с.
  7.   Nishonova   Z . T .,   .\ limova   G . K .   “ Bolalar   psixologiyasi   va   uni   o ‘ qitish
metodikasi ”. Т.: 2005 
8. Соколова У.Э. “Псгосология развития человека” М.:2001
 9. Шаграева О.А. Детская психология.: Теоретический и 1фактический курс.
--М.: ВЛАДОС.  2001.-368 с. 
10. Goziev E.G “Ontogenez psixologiyasi”. Т.: Ноши]р. 2010 
    INTERNET SAYTLARI
www.ziyonet.uz
www.arxiv.uz
www.aim.uz
www.google.com

Bola atrof-muhitni idrok etishi haqida tushuncha

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский