Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 336.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Апрель 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Joninek

Дата регистрации 29 Май 2024

20 Продаж

Bolalar sporti mashg’ulotlarining uslubiy asoslari

Купить
O‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA О ‘ RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
CHIRCHIQ  DAVLAT PEDAGOGIKA  UNIVERSITETI
“  Sportni boshqarish va turizim  ” fakulteti
“ Gemnastika   ”  yо‘nalishi
GM52 / 20 -guruh talabasi
Xusanov Jamshid ning
“Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati”  fanidan
MAVZU: “ BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING USLUBIY
ASOSLARI ”
KURS ISHI
                                                     Bolalar sporti mashg’ulotlarining uslubiy asoslari   
     
Ilmiy rahbar: _______  Davlarov Davlat Nig‘matullayevich
  «____» ________2022 y.                     
 
          
CHIRCHIQ  –  2022
1 MAVZU:  BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING USLUBIY
ASOSLARI.
Reja:
KIRISH
ASOSIY QISIM.
I.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING USLUBIY ASOSLARI.
1.1.   Mamlakatimizda b olalar va o’smirlar sporti  rivojlanishiga qaratilayotgan e’tibor
1.2. Salomatlikni saqlashda jismoniy tarbiyaning vazifalari.
II.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING ASOSIY XOSSALARI
2.1. Harakatfaolligining tavsifi. Gipikineziya va uning salomatlikka ta’siri.
2.2. Ishchanlik va mehnat qobiliyati-bu salomatlik sifatining mahsulidir.
XULOSA.
FOUYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.
2 MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………….…………..4
ASOSIY QISIM ………………………………………………….………………5
I.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING USLUBIY 
ASOSLARI ……………………………………………………………………….8
1.1.   Mamlakatimizda b olalar va o’smirlar sporti  rivojlanishiga qaratilayotgan 
e’tibor.........................................................................................................................................9
1.2. Salomatlikni saqlashda jismoniy tarbiyaning vazifalari…………..………….12
II.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING ASOSIY 
XOSSALARI ……………………………………………………………………16
2.1. Harakatfaolligining tavsifi. Gipikineziya va uning salomatlikka ta’siri……...17
2.2. Ishchanlik va mehnat qobiliyati-bu salomatlik sifatining mahsulidir…...……25
XULOSA ................................................................................................................27
FOUYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI …………………….....32
3 KIRISH
Maktab   yoshidagi   bolalar   bilan   sport   mashg’ulotlari   jarayonida   quyidagi
vazifalar   muvaffaqiyatli   hal   etiladi:   sog’liqni   mustahkamlash,   maktab
o`quvchilarining   hamma   tomonlama   va   barqaror   barkamol   rivojlanishi,   ularning
jismoniy   mukamallikka   erishishi,   uyda   mehnat   faoliyatida   va   kundalik   hayotida
zaruriy   bo`lgan   jismoniy   sifat   va   hislatlarni   tarbiyalash,   harakat   ko`nikma   va
malakalarini shakllantirish; g’oyaviy mustahkamlikni shakllantirish vatanparvarlik
va   milliylik   ruhida   tarbiyalash   jamoa   bilan   birgalikda   hamnafas   bo`lishni
tarbiyalash   mamlakat   terma   jamoalarining   sport   zaxiralarini   tayyorlash.
Umumta’lim   maktab   va   turli   maktabdan   tashqari   sport   to`garaklarining   faoliyati
mazkur vazifalarni muvaffaqiyatli echilishiga qaratilgan. 1
 
Mustaqilligimizning   dastlabki   yillaridan   boshlab,   birinchilardan   bo`lib
O`zbekiston   mustaqillikka   erishgan   yillaridanoq   yosh   avlodni   jismoniy   taraflama
tarbiyalashda juda katta muvaffaqiyatlarga erishildi. O`zbekiston Respublikasining
birinchi   prezidenti   I.A.   Karimovning   jismoniy   tarbiya   va   sport   rivojlantirishga
uchun   qabul   qilingan   farmon   va   qarorlari,   buning   yaqqol   isbotidir.   Bularning
barchasi   xalqimizning   moddiy   va   ma’naviy   darajasini   yanada   oshirishga
qaratilgan.
Tizimli   ravishda   2   mln  ziyoddan   shug’ullanayotganlarni   qamrab   olgan  sport
maktablarining   xilma-xil   turlari   tarmog’i   kengaymoqda.   Xususan
respublikamizning   birinchi   prizidenti   I.A.   Karimovni   tashabbuslari   bilan   tashkil
etilgan   uch   bosqichli   tizim   ya’ni   “Umid   nihollari”,   “Barkamol   avlod”   va
“Universiada”   kabi   sport   musobaqalarini   o`tkazib   kelinmoqda.   Oxirgi   yillarda
bolalar   va   o`smirlar   sportini   rivojlantirishda   maktab   hamda   o`quvchilarining
“Umid   niholllari”   “Barkamol   avlod”   kabi   musobaqalariing   roli   ayniqsa   oshdi.
Xilma-xil   turdagi   sport   maktablar   mamlakatimiz   terma   guruhlari   zaxiralarini
tayyorlashga   o`z   ahamiyatli   ulushlarini   qo`shdilar.   Bolalar   va   o`smirlar   sport
tayyorgarligi   tizimini   takomillashtirishda   ilmiy   tadqiqotlar   katta   ro’lni   o’ynaydi.
Jismoniy   tarbiya   yo’nalishidagi   ilmiy   tadqiqot   va   o’quv   institutlari,   Pedagogika
1
 Altuxov Yu.P. Ginetichiskiye protsessi v populyatsiyax.  M., “Nauka ”
4 institut va universitetlarida, mamlakatimiz Jismoniy tarbiya va sport kafedralarida
ko’plab tadqiqiy ishlar amalga oshirilgan. Bularning barchasi bolalar va o’smirlar
sporti nazariyasi amaliyoti juda ham  ahamiyatli dir.
Ko’p sonli tadqiqotlar materiallari asosida yangi ilmiy va o’quv fani vujudga
keldi,   bu   intizom   jismoniy   tarbiya   nazariya   va   uslubiyatining   bo’limi   bo’lgan
bolalar   va   o’smirlar   sporti   nazariyasidir.   Bu   fanda   bolalar   va   o’smirlar,   bolalarni
sport tayyorgarligini tuzish va shartlari va maz m uni haqidagi bilimlar majmuasidir.
Bu   y erda   mazkur   pedagogik   jarayonlarning   eng   ahamiyatli   qonunlari   haqida   fikr
yuritiladi. Bu qonunlar sportning xilma-xil turlariga umumiydir. 
Bolalar   va   o`smirlar   sportining   pedagogik   va   tibbiy-biologik   asoslari
P.F.Lesgaft,   N.A.Semashko,   V.V.Gorinevskiy,   ularning   hamkasabalari   ham
izdoshlari   tomonidan   yaratilgan.   Bolalar   va   o`smirlar   sportini   muammolarini   hal
qilishga   ayniqsa,   yirik   ulushni   A.D.Novikov,   A.N.   Krestovnikov,   I.M.
Yablonovskiy, V.V. Belinovich, R.E. Mltilyanskiy, V.G. Yakovleva, N.G.Ozolina,
A.A.Markosyan,   V.S.Farfel,   N.V.Zimkina,   A.B.Gandelьsman,   K.M.Smirnov,
A.V.Korobkova, S.I.Galperin, Z.I.Kuznetsovoy kabilarning ilmiy asarlari qo`shdi.
Ularning ishlarida sport da   o’sib kelayotgan avlodning jismoniy tarbiyasidagi katta
roli   ko’rsatilgan.   Bolalar   va   o’smirlar   sport   tayyorgarligining   vosita   va   uslub
shakllari asoslab berilgan. 2
Bolalar   va   o’smirlar   sporti   sohasida   ishlayotgan   mutaxassislar   uchun   katta
voqea   bu   birinchilardan   bo`lib,   1992   yil   14-yanvarda   “Jimoniy   tarbiya   va   sport
to`g’risi”dagi   qonunning   qabul   qilinganligidir.   Bolalar   va   o’smirlar   sporti
muammolari   bo’yicha   Respublikamizning   etakchi   jismoniy   tarbiya   va   sport
sohasidagi   etuk   olimlarining   ilmiy-nazariy   va   ilmiy   ishlarida   mazkur   masala
pedagogik   va   tibbiy-biologik   tadqiqotlar   borasida   yosh   sportilarni   mashg’ulot
qilishning   turli   jabhalari   o`rganib   chiqilgan,   maktab   yoshidagi   bolalarni   jismoniy
va sport tayyorgarligi tizimini yanada takomillashtirishning yo`llari belgilangan.
2
 Altuxov Yu.P. Ginetichiskiye protsessi v populyatsiyax.  M., “Nauka ”
5 ASOSIY QISIM
Bolalar   va   o’smirlar   sporti   sohasida   ishlayotgan   mutaxassislar   uchun   katta
voqea bu 1962 yilda o’tkazilgan Bolalar va o’smirlar sporti muammolari bo’yicha I
Butun   jahon  ilmiy-amaliy   anjumani   bo’lib   o’tdi.   Unda  yetakchi   dunyoning   yetuk
olimlarining   ma’ruzalarida   mazkur   pedagogik   va   tibbiy-biologik   tadqiqotlar
borasida yosh sportchilarni mashg’lot qilishning turli jabhalari o’rganib chiqilgan,
maktab   yoshidagi   bolalarni   sport   tayyorgarligi   tizimini   yanada
takomillashtirishning yo’llari belgilangan.
Bolalar va o’smirlar sportining muammolari bo’yicha II Butun jahon ilmiy-
amaliy   anjumani   1968   yilda   bo’lib   o’t gan .   Bu   anjumanda   yosh   sportchilarni
tayyorlash   tizimining   muhim   masalalari   o’rganib   chiqildi,   ya’ni   sportchilarning
ko’p   yillik   mashg’ulotining   ratsional   tuzilishi,   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish
dinamikasi va sport-texnik mahoratini shakllantirish, tanlash va sport turiga qarab
yo’naltirish, yosh sportchilar bilan tarbiyaviy metodikasi.
1973   yilda   esa   yoshlar   sportining   muammolari   bo’yicha   III   Butun   jahon
ilmiy-amaliy anjumani bo’lib o’tdi. Olimlar sportchilarni ko’p yillik tayyorgarligi
jarayonida   sport   mashg’ulotining   vosita,   uslub   va   shakllarini   asoslab   berishga
qaratilgan   tadqiqot   natijalarini   taqdim   etdilar.   Bu   yerda   mashg’ulot   va   musobaqa
yuklamalarining   taqsimlash   tamoyillari   shakllandi,   bolalar   va   o’smirlar   sport
maktabiga saralash mezonlari belgilandi va asoslandi. 
Bolalar va o’smirlar sportini ilmiy asoslarini keyingi takomillashtirish uchun
1974   yilda   Moskvada   bo’lib   o’tgan   “Zamonaviy   jamiyatda   sport”   nomli   Butun
jahon   ilmiy-amaliy   anjumani   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   “Bolalar   sporti”
to’garaklarining ishida Rossiya, Germaniya, Belgiya, Buyuk Britaniya, Yaponiya,
Kanada   va   boshqa   mamlakatlardan   kelgan   mutaxassislarning   30dan   ortiq
ma’ruzalari taqdim etilgan.
Anjuman   ishtirokchilari   shaxsni   shakllantirishning   muhim   ijtimoiy   omili
sifatida   yoshlar   sportini   tobora   rivojlantirish   milliy   terma   jamoalarning   sport
zaxiralarini   tayyorlash   va   sportmashg’ulotni   tashkil   qilish   asoslari   haqida   fikr
almashdilar. 
6 1977 yilda bo’lib o’tgan yoshlar sportining dolzarb muammolari bo’yicha IV
Butun jahon ittifoq ilmiy anjumanida yosh sportchilar mashg’ulotining boshqaruv
tizimini   optimallashtirish   sport   bilan   shug’ullanayotganlarni   tayyorgarlik   darajasi
ustidan   kompleks   nazorat,  tanlash   va   sport   turlariga  yo’naltirish,   yosh   sportchilar
bilan tarbiyaviy ish uslubiyati borasidagi tadqiqotlar natijasi muhokama qilindi.
Bolalar   va   o’smirlar   sportining   nazariy   asos lari ning   muhim   masalalarini
ishlab chiqish, ijodiy anglash va ilmiy asoslab berish imkoniyatini belgilab berdi.
Zamonaviy   bosqichda   bu   o’quv-ilmiy   fan   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanmoqda.
Doimiy   ravishda   mazkur   fan   yangi   ma’lumotlar   bilan   to’ldirilmoqda   va   tobora
katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lmoqda.   Shu   bilan   birga,   o’sib   kelayotgan
avlodlarni   sport   tayyorgarligi   haqidagi   fan   oldiga   tobora   mas’uliyatli   vazifalar
yuklatilmoqda,   ulardan   asosiylari   sport   zaxiralarini,   uning   barcha   yoshiga   oid
bosqichlarida   tayyorlash   tizimining   tashkiliy-uslubiy   asoslarini
takomillashtirishdir;   sport   maktablari   va   jismoniy   tarbiya   sektsiyalarida
shug’ullanadigan yuzlab, minglab yosh sportchilarni tayyorlashning vosita, uslub,
va tashkiliy shakllarini yanada yangi samaraliroqlarini ishlab chiqishdir.
O’zbekistonda bolalar va o’smirlar sportini tashkil qilish xususiyatlari
7 I.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING USLUBIY ASOSLARI.
1.1.   Mamlakatimizda b olalar va o’smirlar sporti  rivojlanishiga qaratilayotgan
e’tibor
Bizning   mamlakatimizda   ommaviy   miqiyosida   xilma-xil   turdagi
muassasalarda sport ommaviy tadbirlari olib boriladi. Umumta’lim maktablarida u
pedagogik  jamoa, ota-onalar  ishtirokida  amalga oshiriladi,  bunda  o’quvchilarning
jismoniy tarbiya va sportda faol bo’lgan qismiga hamda BO’SM ga  tayangan holda
ishlar olib boriladi. Sinfdan tashqari ishni tashkil qilishning asosiy shakli jismoniy
tarbiya   jamoasidir,   bu   jamoa   o’z   faoliyatini   jismoniy   tarbiya   (sport   klub)   maktab
jamoasi nizomiga asoslangan holda o’z faoliyatini yuritadi.
Jamoa   a’zolari   faoliyatining   asosiy   sohasi   bu   sport   sektsiya   va   umumiy
jismoniy   tayyorgarlik   sektsiyalarida   mashg’ulotlarni   olib   borish.   Mazkur
mashg’ulotlarning   maqsadlaridan   biri   maktab   direktori   tomonidan   tasdiqlangan
reja   asosida   sport   musobaqalariga   tayyorlashdir.   Musobaqalarda   ishtirok   etish
uchun 1 sinfdan boshlab, maktab o’quvchilari taklif qilinadi. Musobaqa dasturlari
jismoniy tarbiya darslarida o’rganiladigan o’quv materialiga yaqindir, musobaqalar
sinflar   o’rtasida,   parallel   sinflar   hamda   sinflar   guruhlari   o’rtasida   maktab
birinchiligi miqyosida o’tkazilishi mumkin. 
Jismoniy   tarbiya   maktab   jamoasining   muhim   bo’limlaridan   biri   bu
tashviqot-targ’ibot   faoliyatidir,   u   o’z   ichiga   Vatanparvarlik   tushunchasini
tushuntirish   va   targ’ib   qilishni   devoriy   nashrlarda   jismoniy   tarbiya   va   sport
masalalarini yoritish va ko’rgazmali ommaviy chiqishlardir. Maktabning jismoniy
tarbiya   jamoasi   (sport   klubi)   sport   bo’yicha   yosh   yo’riqchi   va   hakamlarni
tayyorlash bo’yicha muntazam ravishda yoki doimiy amalda bo’lgan seminarlarni
tashkil qiladi. 
Maktab   yoshidagi   bolalarni   maktabdan   tashqari   sharoitlardagi   jismoniy
tarbiyasi  xalq ta’limi  organlari,   O’zbekiston  Respublikasi  yoshlar  ittifoqi , Kasaba
uyushmasi   va   sport   tashkilotlari   organlari,   keng   jamoatchilik   va   jismoniy   tarbiya
yoshlarining   faollarini   jalb   etgan   holda   tashkil   qilinadi.   Mazkur   ishni   tashkil
qilinishi quyidagi holatlar asosida amalga oshiriladi.
8 1.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   tizimining   maqsad,   vazifasi   va   tamoyillariga
muvofiq;   “Vatanparvar”   va   “Alpomish   va   Barchinoy”   maxsus   test   me’yorlarini
topshirishga tayyorgarlik ko’rishni tashkil qilish. Respublikada yagona sport tasnifi
bolalar va o’smirlar me’yorlarini bajarishga tayyorgarlik ko’rishni tashkil qilish.
2. Muassasa, tashkilot, jamoat, maha lla   va oila o’rtasida uzviy hamkorlikka
rioya qilish;
3. Jismoniy tarbiya maktab tizimidagi izchillik maktabga o’quvchi yoshlarni
jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida   bilim,   mahorat   va   ko’nikmalarini
mustahkamlash,   chuqurlashtirish,   kengaytirishda   har   tomonlama   yordam   va
ko’mak berish sog’lom hordiq chiqarishni tashkil qilish;
4. Ishning xilma-xil tashkiliy shakllaridan foydalanish;
5. Ongli tashabbus hamda bolalar va o’smir yoshlardagi bo’lajak sportchilar
faol qiziqishiga tayanish.
Jismoniy   tarbiya   bo yicha   maktabdan   tashqari   ishlar,   sport   maktablari,ʻ
ixtiyoriy   sport   jamoalari   tizimi,   xalq   ta’limi   organlari,   O’zbekiston   Respublikasi
jismoniy tarbiya va sport vazirligi, sport federatsiyalari tizimidagi turli to’garaklar
hamda yirik sport sayyohlik bazalari, jamoa jismoniy tarbiya faollari va shtatdagi
hodimlar   hamda   boshqa   bir   qator   muassasa   va   tashkilotlar   amalga   oshirishadi.
Mamlakatimizda sport maktablarining 3 turi faoliyat yuritadi: bolalar va o’smirlar
sport   maktablari   (BO’SM),   Olimpia   zaxiralariga   ixtisoslashtirilgan   bolalar
o’smirlar   sport   maktabi   (OZIBO’SM),   Oliy   sport   mahorati   maktablari   (OSMM).
Respublika,   shaxar,   viloyat,   tumanlarda   sportchilarni   tayyorgarligini   amalga
oshiradi.   Ularning   ishining   assoiy   ko’rsatkichi   chuqurlashtirilgan   sport
ixtisoslashuvi   bosqichida   o’quvchilarning   tayyorgarlik   darajasidir;   oliy   sport
mahorati   maktabalarida   o’qishni   davom   ettiradigan   o’quvchilar   soni,   mamlakat
terma yosh va o’mirlar guruhlarini tayyorgarligiga o’z ulushini qo’shishdir.
Olimpia   zaxirasining   ixtisoslashgan   sportchilari   mavjud   bo’lgan   sport
maktablari   asosida   tashkillashtiriladi,   bu   sport   maktablarda   yuqori   malakali
sportchilarni   tayyorlash   bo’yicha   ishlarni   yuqori   darajasiga   erishgan,   sport   bazasi
bilan   ta’minlangan   hamda   yuqori   malakali   murabbiy-o’qituvchilarga   ega   bo’lishi
9 lozim. Olimpia zaxirasiga ixtisoslashgan bolalar va o’smirlar sport maktabi oldida
muayyan   maqsad   qo’yilgan   –   mamlakat   terma   guruhlari   uchun   oliy   darajadagi
sportchilarni tayyorlash, bu esa ular faoliyatining asosiy ko’rsatkichidir.
Oliy   sport   mahorati   maktablari   O’zbekiston   Respublikasi   terma   jamoasiga
a’zo   va   nomzodlarni,   xalqaro   toifadagi   sport   ustalari   va   O’zbekiston   sport
ustalarini tayyorgarligini amalga oshiradilar.
Vazirlar   mahkamasi,   O’zbekiston   Respublikasi   jismoniy   tarbiya   va   sport
vazirligi   va   sport   maktablari   tomonidan   tasdiqlangan   Nizom   asosida   faoliyat
yuritadi.
Sport maktabi quyidagi vazifalarni hal qilishga qaratilgan bo’lishi lozim:
- hamma tomonlama rivojlangan oliy malakali yosh sportchilarni tayyorlash,
ularning   sog’lig’ini   mustahkamlanish   hamda   xar   tomonlama   jismoniy
rivojlanishini ta’minlash;
-   shug’ullanayotganlar   qatoridan   uslubchi-yo’riqchi   va   sport   hakamlarini
tayyorgarligini amalga oshirish;
-   uslubiy   markaz   bo’lib,   umumta’lim   maktablarga   sinfdan   tashqari   sport
ommaviy tadbirlarini tashkil qilishda yordam ko’rsatish.
Sport   maktabi   sportga   eng   layoqatli   bo’lgan   umumta’lim   maktab,   maktab-
internat,   kasbiy-texnik   ta’lim   muassasalari,   o’rta   maxsus   kasb-hunar   ta’limi
muassasalari   hamda   ishlab   chiqarishda   ishlayotgan   yoshlar   qatoridan   jamlanadi.
Sport maktabiga kirayotganlarning yoshi 1-jadvalda keltirilgan talablarga muvofiq
bo’lishi lozim.
Sport maktabining bo’limlari boshlang’ich tayyorgarlik va o’quv mashg’ulot
guruhlarida shakllantiriladi. Sport ishining yuqori ko’rsatkichlari va zaruriy shart-
sharoitlar   mavjudligida   sport   maktablarida   sport   takomillashuv   guruhlari   ham
yaratilishi, tashkil qilinishi mumkin.
Salomatlik   ko’rsatkichlariga   ta’sir   etuvchi   turmush   tarzi   omillariga   bugungi
kunda   asosan,   xulq-atvor   omillari,   ularga   ovqatlanish   tartibi,   odatlar,   jismoniy
faollik,   reproduktiv   atvor,   medikamentlarni   qo’llash,   bo’sh   vaqtni   o’kazish   va
hokazolar   kiradi.   Shu   yerda   sotsial   iqtisodiy   tavsifga   ega   ta’lim   darajasi,
10 urbanizatsiya,   iqtisodiy   ahvolning   yuqoriligi,   mehnat   sharoiti,   yashash   sharoiti,
atrof-muhitning   holati,   shuningdek,   tibbiy-sanitar   yordam   holatining
ko’rsatkichlari   kiradi.   Ma’lum   bo’lgan   aholining   salomatlik   ko’rsatkichlariga
qo’shimcha   bo’lib,   quyidagi   ijobiy   tavsifga   ega   ma’daniy   hordiq,   turizm,   dam
olish, yuqori sifatli oziq-ovqat mahsulotlari, turmush jihozlari, salomatlikni tiklash
uchun mashqlarga vaqt ajratish va hokazolar kiradi.
Sog’lom   turmush   tarzining   ko’rsatkichlaridan   asosiy   va   ikkilamchilarini
ajratish   qiyin,   chunki   ular   jamlangan   holatdagina   kerakli   sog’lomlashtirish
ta’siriga   ega-inson   salomatligini   shakllantiradi   va   rivojlantiradi.   Shunga
qaramasdan   bizning   turmush   tarzimizdan   shunday   omillarni   ajratib   bo’lmaydiki,
bu   omillar   inson   harakat   faolligining   asosidir,   uning   odatiy   harakat   tartibi
salomatligi,   ayniqsa   jismoniy   rivojlanish   darajasi,   organizmning   funksional
holatiga qarab esa insonning ruhiy chidamlilik darajasi haqida fikrlash mumkin. 
Marksizm mumtozlari inson tabiatini tarixiy mahsulot sifatida baholashgan.
Tashqu   muhitning   inson   mehnat   jarayonida   o’zgarishi   uning   shaxsiy   tabiatini
o’zgartiradi,   lekin   odam   shaxs   sifatida   inson   darajasiga   yetishishiga   nafaqat
mehnat   qurollarining,   balki   o’z   organizmining   doimiy  takomillashuvi   ham   sabab
bo’lgan. Bunda ov qilish mehnat turining bir sifatida va unga tayyorgarlik jarayoni
(kuchda,   tezlikda,   chaqqonlik   va   chidamlilikda   har   xil   turdagi   hayvonlar   bilan
“musobaqa”) asosiy ahamiyatga ega edi.
Harakat   faolligi  sifatiga  har  tomonlama  va  izchil  analiz   qilishni   o’z  oldiga
maqsad   qilib   qo’ymasdan,   individning   shakllanishida   salomatlikni   saqlash   va
mukammallashtirish   ham   katta   ahamiyatga   egadir.   Individning   umumiy   biologik
va sotsial ahamiyatga ega bo’lgan ba’zi bir ma’lumotlarni   keltiramiz. Odamning
faol   harakatida   individ   va   jamiyatning   shakllanishida   katta   ahamiyatga   ega
bo’lgan   jismoniy   xususiyatlar   mobilizatsiyasi   va   katta   imkoniyatlar   yashiringan.
Bu   borada   jismoniy   tarbiyaning   hamma   vositalari,   tibbiyot   bilimlari   va   sog’lom
turmush   tarzi   tamioyillarini   faollashtirish   aktualligi   ortadi.   Individual   rivojlanish
jarayonida, shunday tashqi ta’surotlarni takomillashtirish kerak-ki, ular insonning
11 jismoniy   mukammalshuvi   jarayonida   tabiat   tomonidan   berilgan   sharoitlardan
maksimal darajada foydalanishiga sabab bo’lsin.
BDSST   (VOZ)   materiallarida   qayt   qilinishicha,   har   biri   odamning
salomatligiga yaxshi ta’sir etuvchi kundalik hayotdagi jismoniy tarbiya mashqlari
hayot   sifatini   oshiruvchi   omil   hisoblanadi.   Yoshlikda   orttirilgan   va   keyingi
hayotdagi   shug’ullanib   turilgan   jismoniy   odat   organizmni   sog’lom   va   yaxshi
faoliyatda   bo’lishida   zarur  sharoit  yaratadi.  Ko’rsatilgan   omillar  doimiy  ravishda
qilingan jismoniy mashqlar yuqori jismoniy tayyorgarlik darajasiga olib keladi, bu
holat esa turli kasalliklar profilaktikasi va reabilitatsiyasiga sabab bo’ladi. 
Jismoniy tarbiya tarixini tahlil  qilib, shuni  ta’kidlash mumkin-ki, quldorlik
jamiyatida   jismoniy   tarbiyaning   ahamiyati,   hukmdorlikni   ushlab   qolish   va   zabt
etishga   loyq   harbiy   jismoniy   tayyorgarlik   inson   tipini   tarbiyalashdan   iborat   edi.
Birlamchi   jamiyatdagi   asosiy   unsurlar,   harakat   shakllaridan,   insoniyat   yuqori
darajadagi   jismoniy   va   sport   faoliyatida,   insonni,   tabiatni   zabt   etishga   qaratilgan
unsurlar   yashiringan.   Jismoniy   tarbiya   va   sport   insonni   jismoniy   va   ruhiy
rivojlanishiga   ta’sir   etuvchi   kuchli   omildir.     “Jismoniy   tarbiya   tamoyili”
tushunchasi   uning   insonlarni   jismoniy   tayyorgarligini   rivojlantirish   natijalari
tushuniladi.   Jismoniy   tarbiyaning   asosiy   natijalari   sifatida   salomatlik,   tashqi
muhitning   salbiy   ta’sirlariga   organizmning   chidamlilik   darajasi,   tana   tuzilishi,
ma’lum   jismoniy   rivojlanish   darajasi   sifatlari,   harakat   malakalari     va   mahoratini
ta’minlovchi   fiziologik   funksiyaning   holati   shu   bilan   birga   harakatchanlik   –
insonning   jismoniy   holati   deyiladi.   Jismoniy   tarbiyaning   asosiy   ijtimoiy
xususiyatlari   bo’lib,uning   jamiyatda   ishlab   chiqaruvchidan   bog’liqligi,   qayta
ishlashdagi,   mehnatni   tashkillashtirish   tizimida   o’rni   va   ahamiyati   hisoblanadi.
Jismoniy   tarbiya   jismoniy   mehnat   ta’siri   ostida   paydo   bo’lib,   insonnnig   mehnat
faoliyatiga tayyorgarligini o’z ichiga oladi. 
2.1.Salomatlikni ta’minlashda jismoniy tarbiyaning vazifasi.
Erkak   va   ayollar   organizmining   jismoniy   imkoniyatlari   bir   xil   emas.
Erkaklar   kuchli   jismoniy   zo’riqishlarni   yengil   bajaradilar,   ular   katta   kuchga
harakatlar   aplitudasiga   ega.   Ayollar   chidamli   bo’lib,   uzoq   muddatli   monotonli
12 ishlarni yaxshi bajaradilar. Shuning uchun o’g’il bola bilan qiz bolalarni jismoniy
tarbiyalash   usullari   birmuncha   farq   qiladi.   Chidamlilikni,   tezlikni   rivojlantirish
mashqlari,   harakatlar   aniqligi,   o’quvchilarning   har   ikkala   jinsi   uchun   bir   xil
foydali,   lekin   o’g’il   bolalarga   kuchli   rivojlantirish   uchun,   qiz   bolalarga   esa
elastiklikni   rivojlantirish   uchun   qo’shimcha   mashqlar   zarur.   Ko’pchilik   o’smir
qizlar   va   voyaga   yetgan   qizlar   jismoniy   mashqlarning   qadriga   yetmaydilar.   Ular
jismoniy   jihatdan   yetarli   aktiv   emas,   10-12   yoshdagi   qizlarning   jismoniy
imkoniyatlari 16-17yoshdagi qizlarga qaraganda goho yuqori bo’lishi bejiz emas,
bu ayollar organizmining shakllanishiga salbiy ta’sir etadi.
O’g’il bolalar, o’smirlar va o’spirinlar o’zlarining jismoniy imkoniyatlariga
ortiqcha   baho   berish   xususiyatlariga   ega   bo’ladilar.   Ular   ko’pincha   jismoniy
kuchlarga   ortiqcha   baho   beradilar,   kam   namoish   qilinadigan,   ammo   hayotiy
birmuncha   muhim   xusususiyatlarni   mensimaydilar,   ayniqsa   chidamlilik   qadriga
yetmaydilar. Xususan o’smirlar   va o’spirinlar birinchi navbatda shuni esda tutish
kerakki, atrofdagilar hurmatiga, jismoniy xususiyatlarni namoish qilib emas, balki
faqat foydali ishlar bilangina sazovor bo’lish mumkin.
Jismoniy   tarbiya   organizmga   rivojlantiruvchi,   takomillashtiruvchi   va
tuzatuvchi   ta’sir   etadi.   U   qaddi-qomatdagi   nuqsonlarni-umurtqa   pog’onasining
qiyshayganligini   ,   bukchayganlikni   yo’q   qiladi;   jismoniy   mashqlar   yordamida
qomatdagi   ayrim   kamchiliklarni,   ya’ni   ko’krak   botiqligi,   yelka   kichikligi   va
muskullar  yaxshi  rivojlanmaganligini  ham   to’g’rilashi  mumkin.  Erkak va  ayollar
uchun   maxsus   mashqlar     kompleksi   mavjud,   ularda   organizmning   xususiyatlari,
erkak va ayolar qomatiga bo’lgan estetik talablar hisobga olinadi. Bundan tashqari
jismoniy     mashqlar   odamning     psixik   holatini,   tashqi   ko’rinishini   va   kayfiyatini
yaxshilaydi, umumiy hayotiy tonusni oshiradi.     
Jismoniy   tarbiya   o’z   ichida   2   ta   asosiy   vazifani:   turli   toifadagi   aholining
salomatligini   mustahkamlash,     ularning   jamiyatdagi   ishlab   chiqarish   har
tomonlama   qatnashuvi   uchun   gipokineziya   va   gipodinamiya   kategoriyasidagi
odamlarni faol harakatga boshlashdir. Jismoniy mashqlar insonni nafaqat jismoniy
holatiga ta’sir qiladi, balki uning yanada ruhiy xususiyatlarni mukammallashtiradi,
13 ruhiy  jarayonlarni   boshqarishni  yaxshilaydi,   insonni  xarakterini   mustahkamlaydi.
Bu   mashqlar   jismoniy   va   ruhiy   faoliyatni   yakkakurashning   bir   holatini   namoyon
etadi. Jismoniy mashqlarni bajarish vaqtida insonlar o’z tabiatini “o’zlashtiradi”.
Jismoniy   tarbiyada   ijtimoiy   va   biologik   omillar   o’zaro   aloqada   bo’ladi.   U
jismoniy   sifatlarni   takomillashtirish   bilan   chegaralanmay,   balki   dunyoqarashni,
inson   sinfiy   ongini   shakllantiradi.   Jismoniy   tarbiyaning   vazifasi   reja   bilan
tashkillashtirilgan   boshqaruvni   biologik   va   ijtimoiy   dialektik   o’zaro   bog’liqlikni
shaxsning   hamma   tomonlama   rivojlanishiga   ta’sir   etishdir.   Muntazam   sport
faoliyatida   intilish,   obyektib   ijtimoiy   zaruriyat   va   alohida   talabning   yaqqol
namoyon   bo’lgan   yakkakurashidir,   lekin   sport   faoliyatiga   talab,   biologik   emas,
balki ijtimoiy zaruriyatga asoslangan. 
Jismoniy   tarbiyaning   kelib   chiqishi,   pedagogik   yo’nalishga   asoslanib,
insonlarni   mehnatga   va   kiyinchalik   harbiy   faoliyatga   tayyorlash   talabi   bilan
bog’liq.   Jismoniy   tarbiyaning   pedagogik   asosi,   umumiy   ko’rinishi   pedagogik
ta’sirni   mazmunini   aholining   turli   kontingenti,   shu   jumladan   o’quvchi   va
talabalarni shakl,vosita, usullar, optimizatsiyasi bilan namoyon etiladi. Ko’p sonli
tekshiruv   natijalari   shuni   ko’rsatadiki,   jismoniy   tarbiya   bilan   muntazam
shug’ullanish birinchi navbatda qon aylanish a’zolarida yaxshi ta’sir qiladi, lekin
yoshga bog’liq o’zgarishlarni tormozlaydi. Jismoniy faollik organizmdan yog’ va
uglevodlarni   uzilizatsiyasiga   sabab   bo’ladi,   bunda   ATF   sintezda   qatnashuvchi
energiya ajralib chiqadi  (enrgiya saqlashni  qonuni  realizatsiysi). Tirik sistema-bu
o’z tuzilishi va faoliyatini ta’minlash uchun oziq-yoqilg’i ishlatiladigan energetik
mashinadir.   Tirik   tizimni   farqlovchi   asosiy   belgilardan   –ko’payish,   moslashuv
(adaptatsiya)   va   energiya   oqimini   yoki   modda   almashinuvini   regulyatsiyalash-
energetik tizimning faoliyati (modda almashinuvi)ga bog’liq.
Jismoniy   yuklamalarda   kuzatilgan   a’zolar   giperfunksiyasi,   shu   a’zolar
hujayralarida   nuklein   kislotalar   va   oqsillarning     sintezi   aktivlashadi.   Muntazam
mashqlar   sharoitida,   hujayra   ginetik   apparatining   funksional   holati   oshishi-
organizmning   fiziologikfunksiyalari   plastik   mutanosiblikni   amalga   oshirish   ro’y
beradi.   Muskul   faoliyatiga   shunchalik   chuqur   ta’sir   etishi   mumkin-ki,   bunda
14 genetik   apparat   va   oqsil   biosintezi   faoliyatini   o’zgartirishi   mumkin.Bunday
xulosalarga   asos   bo’lib,   tibbiy   genetika   sohasidagi   tekshiruvlarning
natijalarixizmat   qiladi,   ularda   genetik   “yuk”   muammolari   bilan   birga   genetik
dasturning yanada muhim tomoni-odam sog’lig’ini yuqori darajasini ta’minlovchi
normal allellarnnig to’liq ta’siri aniqlanadi. 
Hozirgi   zamonda   bolalar   va   o’smirlar   rivojlanishining     muhim
xususiyatlaridan   biri,   organizmning   tashqi   omillariga   nisbatan   yuqori
ta’sirchanligi   va   moslanuvchanligi   bo’lib,   bular   natijasida   qulay   tashqi   shart-
sharoitda hamda har tomonlama oqilona majmuali ta’lim tarbiya olib borilganda,
umumiy   jismoniy   rivojlanish   va   salomatlikning   yaxshilanishi,   ruxiy   (psixik)
takomillashuvi yuz beradi. Ko’pgina biologik xususiyatlarning yuksak darajadagi
uyg’unlikda   rivojlanishiga   erishish   uchun   yordam   beradigan   omillar   orasida
jismoniy   tarbiyaning,   har   bir   yosh   bosqichga,   ayniqsa,   kasb   taqozo   etadigan
gipodinamiya   va   gipokineziya   sharoitida   muvofiq   bo’lgan   mushaklar   faoliyatini
kuchaytirishning ahamiyati juda katta. 
 
15 II.BOB. BOLALAR SPORTI MASHG‘ULOTINING ASOSIY XOSSALARI
2.1.Harakatfaolligining tavsifi. Gipikineziya va uning salomatlikka ta’siri.
Jismoniy   (yoki   harakatlanish   bilan   bog’liq)   faollik-   bu   inson   hatti-
harakatlarining   ajralmas   va   murakkab   majmuasi   bo’lib,   u   biologik   hamda   tashqi
omillarga   bog’liq.   Zamonaviy   turmush   tarzining   ilg’or   (progressiv)   tendensiyaga
ega bo’lgan o’ziga xos xususiyatlaridan biri harakat faolligi hajmining kamayishi
(gipokineziya), mushk kuchi sarfining ruhiy-asab zo’riqishlari bilan uyg’unlikdagi
pasayishi hisoblanadi. Harakat- hayotning eng muhim xususiyati. Bugungi kunda
inson   organizmi   turli   tizimlarini   qo’zg’atishning   mushak   faoliyatidan   ham
kuchliroq fiziologik usuli  ma’lum  emas. Ular  har  xil  a’zo  va tizimlar  faoliyatini,
shuningdek   umuman   inson   ongi   darajasini   tiklashga   yo’naltirilgan   boshqaruv
mexanizmlarni   muntazam   ravishda   mashq   qildirib,   takomillashtirib   beradi.   Ayni
vaqtda   ishlab   chiqarish     va   turmushda   jismoniy   yuklamalarning   hissasi   ma’lum
darajada kamayib ketyapti. Hatto harakatlanishining tabiiy va sun’iy usuli bo’lgan
yurish   va   transportning   ,   kommunal   xizmat   turining   rivojlanishi   tufayli   o’z
ahamiyatini yo’qotib bormoqda. Aholining barcha qatlamlari, jumladan, bolalar va
gipokineziyaga   mahkum,   aslida   ularning   mutanosib   rivojlanishi   uchun   harakat
faolligi,   mushak   kuchi   sarfining   maqbul   darajasi   juda   zarur.   Yaqindagina
quvvatning deyari yagona manbai sanalgan mushaklarning bugungi kunda quvvat
generatori   sifatidagi   faoliyati   nihoyatda   cheklangan.   Harakat   faolligi   biologik
tabiatga   ega.   Hayvonlarni   oyoqlari   “boqadi”,   ibtidoiy   odamni   ham   oyoqlari
“boqqan”. Tarqqiyot shunga olib kelyaptiki, insonni aql-idroki “boqadigan” bo’lib
,u   harakatning   hayot   uchun   zarur   bo’lgan,   tarixan   yuzaga   kelgan   biologik
vazifasidan voz kechyapti. Hozirgi vaqtda harakat faolligi hajmiinng kamayishi va
mushak   kuchi   sarfining   pasayishini   “gipokineziya”   yoki   “gipodinamiya”
atamalaridan   biri   ostida   birlashtirishga   urinilyapti.   Garchi   “gipokeneziya”
tushunchasi   ancha keng bo’lsa ham, gipodinamiya o’ziga xos xususiyatlarga ega
bo’lib,   ularga   jismoniy   tarbiya   jarayonida   ayrim   kasalliklarning   oldini   olishda
e’tiborni   qaratish   lozim   (mushaklarnnig   statik   zo’riqishi,   izometrik   mashqlar).
16 Shuning   uchun   bizningcha   harakat   faoliyatining   turli   jihatlariga   skelet
mushaklarning   jismoniy   rivojlanish   darajasining   pasayishi   natijasiga
salomatlikning  putur   yetishiga   olib  keladigan o’zgarishlarga  diqqat  qilish  uchun
har ikkala tushunchani saqlab qolish kerak. 
Taqqiqotchilarda   ma’lum   bo’lishicha,   miyada   ikkita   vaqti-vaqti   bilan
faoliyat   ko’rsatuvchi   tizim   mavjud:   motorikaning   faollashuvi   va   sustlashuvi.
Ikkinchisi   o’z   ichida   uyqu,   dam   olish,   harakat   faoliyatining   sustlashuvi   kabi
holatlarni  oladi.   Faollashish  tizimiga faqat  skelet  mushaklari  faoliyatigina  emas,
bir qator vegetativ faoliyatlar-moddalar almashinuvi, nafas olish, qon aylanishi  ter
ajralishi ham kiradi. Faollashuv va sustlashuv orasida resinrok munosabat mavjud.
Masalan ozuqa ishlashga undovchi ochlik instinkti faollashuv tizimiga, to’yingan
holat esa sustlashuvga olib keladi. Harakat omilining ta’siri ham turlicha: issiqlik
sustlashish   tizimini   qo’zg’atsa,   sovuqlik   faollashuv   tizimini   qo’zg’atadi.
Giperglikemiya sustlashuvga  (u ham markaziy asab tizimi  orqali), gipoglikemiya
esa faollashuvga yordam beradi. Sustlashuv holatida ko’proq ovqat hazm qilish va
ekstretsiya   a’zolari   amal   qiladi.   Gipoksiya   vaqtida   motorikaning   sustlashuvi
vegetativ   markazlarningyuksal   qo’zg’luvchanligi   bilan   keskin   kontrast   hosil
qiladi.   Faollashuv   tizimining   rag’batlantirishning   kuchli   omillaridan   biri
propreoretseptiv   (harakatlar   motorekasi)   sanaladi.   Bunda   motorekani   hayotning
asosi   (yoki   organizmning   yuki)   sifatidagi   Sechenovga   tushunishga   rioya   qilinadi
hamda  mazkur   muammoni  ishlab  chiqishning  katta  kelajagi   bor   deb hisoblanadi.
U   umumiy   biologiya   sohasi     -faol   harakatchanlik   konsepsiyasini,   fiziologiya
sohasida-motor-vistseral   reflekslarnazariyasini,   tibbiyot   nuqtaiy   nazaridan   esa
himoyalovchi qo’zg’alish tamoyillarini shakllantirib bergan.
Faol   harakatchanlik   konsepsiyasi   insonda   mavjud   bo’lgan   harakatlarga
tug’ma, tabiiy, biologik ehtiyojga, hayvonlardagi xuddi shunga o’xshashehtiyojga
asoslanadi.  Harakat  faolligi   darajasi  irsiy  jihatdan  shartlangan  miqdor   bo’lib,  har
bir   biologik   turda   o’ziga   xos,   yangi   tug’ilgan   go’daklar   hayotining   dastlabki
yillarida   bu   miqdor   eng   yuqori   bo’ladi,   bu   oranizmning   o’sishi   va   rivojlanishi
sharoitlarini   ta’minlashda,   gomeostazning     shakllanishida   skelet   mushaklarining
17 qatlashish   ehtiyoji   organizm   rivojlangani   sayin   pasayib   borishi   mumkin:   bunga
tarbiya xususiyatlari  va turmush tarzi ham katta ta’sir ko’rsatadi; kasallikda bunga
ehtiyoj   juda   past.   Harakat   ehtiyojining   pasayishi   bilan   bir   vaqtda   ontogenezda
organizmning   qarish   belgilari   ko’payib   borayotgani   kuzatiladi,   bunga   quyodagi
bog’liqlik   aniqlangan:   individning     harakat   faolligi   nechog’li   past   bo’lsa,   uning
hajmida   qisqarish   qanchalik   erta   kuzatilsa,   evolyutsiya   jarayonlari   organizmning
funksional   imkoniyatlari,   ijtimoiy   faolligi   torayishi   shunchalik   namoyon   bo’ladi.
Jismoniy   mashg’ulotlarga   bo’lgan   ehtiyojni   kuchaytirish,   harakatlar   hajmini
boshqarish   ITI   davrdagi   dolzarb   ijtimoiy   vazifa   bo’libgina   qolmay,   asosli
umumbiologik muammo hisoblanadi. 
Organizm uchun harakat faolligi darajalarining muayyan oraligi  mos bo’lib,
uning   o’rtasi   salomatlikni   rivojlantirish   uchun   eng   maqbul   sanaladi,   uning
chegaralari   esa   bunday   emas.   Harakat   ehtiyoji   eng   maqbulini   ko’zdda   tutadi,
faollikni   shunchaki   oshirishga   intilish   organizm   uchun   haddan   ortiq   bo’lishi
mumkin. Hozirgi zamon sharoitida turmush tarzining o’zgarishi natijasida harakat
faolligi   pasayishining   ikki   jihati   mavjud.   Gap   harakatlarning   umumiy
chegaralanishi,   quvvat   sarflash   darajasining   pasayishi,   harakatlanish   tufayli
yuzaga   keladigan   afferentatsiyaning   kamayishi   va   natijada   faoliyat   darajasining
nihoyatda   pasayib,   atrofik   o'’garishlarning   yuzaga   kelishi   xususida   ketyapti.   Shu
bilan birga umumiy cheklashda katta mushaklardan, ayniqsa yelka, qo’l panjalari
hamda nuta mushaklaridan muntazam, ancha shiddatli tarzda foydalaniladi, bunda
inson   mehnati   qanchalik   chuqur   ixtisoslashgan,   turmushi   mexanizatsiyalashgan
bo’lsa, u shunchalik kam harakatlanadi. Organizmdagi har qanday tizim harakatsiz
qolishi   bilan   uning   to’laqonligi   pasayadi,   bu   biologiyaning   umumiy   qonunidir.
Moslashuvchanlikni   saqlab   turuvchi   va   rivojlantiruvchi   harakat   faolligi
chegaralanganda,   odam   tashqi   muhitning   k’oplab   o’zgaruvchan   omillari   oldida
nisbatan himoyasiz bo’lib qoaldi. Insoniyat  taraqqiyotida yetakchi  ahamiyat kasb
etgan   jismoniy   faollik   hozirgi   vaqtda   biologik   hamda   ijtimoiy   jihatdan   dolzarb
bo’lib bormoqda.
18   Jismoniy   faolligi   va   umrini   davomiyligi   jihatidan   bir-biridan   farq
qiluvchi   o’zaro   yaqin   qarindosh   turlarning   (uy-quyoni-yovvoyi   quyon,   sigir-ot,
kalamush-olmaxon) ayrim fiziologik hamda morfolik ko’rsatkichlarni   taqqoslash
bilan   bog’liq   tadqiqotlardan   shu   narsa   ma’lum   bo’ldiki,   jismoniy   faollikning,
ayniqsa   mushak   yuklamalari   dinamik   tarkibiy   qismini   ortishi   umrni   jiddiy
darajada uzaytiruvchi vositasi ekan. Shuningdek maqbul jismoniy yuklama asosiy
almashinuvning   pasayishiga,   shuningdek,   organizmnnig   to’g’ri   faoliyat
ko’rsatishida   muhim   bo’lgan   ATF,   oqsil   miqdori   va   boshqa   ko’rsatkichlarning
ortishiga olib kelishi aniqlandi. 
Uzoq   umr   ko’rish   sabablarini   o’rganishda   jismoniy   faollikning   shaxsiy
xususiyatlar   bilan     uyg’unligi   e’tiborni   tortadi.   Uzoq   umr   ko’rish   fenomenini
o’rganishga   majmuali   yondashuvda   ruhiy   omillarining   jiddiy   ta’siri   aniqlandi.
Uzoq   umr   ko’ruvchilar   shaxsiy   ruhiyat   xususiyatlari,   hayotga   nisbatan   uning
o’ziga xos optimistik bo’yoqlari   bilan ruhiy egiluvchanligi blian tavsuflanadilar,
hayotning   turli     vaziyatlariga   oson   moslashadilar,   stresslarga     bardosh   bera
oladilar.   Buning   irsiy   tabiati   mavjud   bo’lishi   mumkin-   ko’pgina     ruhiy-dinamik
xususiyatlar irsiy yo’l bilan o’tadi, ehtimol, ruhiy xususiyatlar ham shunday o’tishi
mumkin.   Uzoq   umr   ko’rishga   yordam   beradigan   ijtimoiy-psixologik   vaziyat,
qiyinchiliklarni,   ziddiyatlarni,   strasslarni   yumshatuvchi   o’ziga   xos   hayot   tarzi,
keksa   kishi   bilan   uning   atrofidagi   odamlar   mavjud   mustahkam   aloqa   ham
muayyan ahamiyatga ega. 
Bugungi   kundagihayotiy   sharoitlar   vegetativ   asab   tizimiga   yuqori   talablar
qo’yadi.   Shuni   hisobga   olish   kerakki,   agar   filogenezda     vegetativ   faoliyatlar
(jumladan,   yurak-qon   tomir   tizimi)   qayta   mushak   yuklamalariga   muvofiq
rivojlanib,   boshqarilgan   bo’lsa,   hozirgi   vaqtda   boshqarish   jiddiy   ruhiy   zo’riqish
fonida   ularning   surunkali     yetishmovchiligi   ostida   amalga   oshiriladi.   Ma’lumki
vegetativ   asab   tizimi,   birinchi   navbatda,   umumiy   trofik   moslashuv   faoliyatini
vujudga   keltiradi.   Bu   asab   tizimining   eng   qadimiy   faoliyati   bo’lib,   filogenez
jarayonida   u   animalga   nisbatan     kamroq   o’zgarishlarga   uchragan,   morfolik
jihatdan   u   ancha   sodda;   eng   qadimgi   ajdodlarning     vegetativ   asab   tizimiga     xos
19 bo’lgan   munosabatlar   saqlanib   qolgan.   Filogenezda   qolgan   faoliyatlar   (masalan,
gaz almashinuvi)lekomotsiya bilan ta’minlangan, keyinchalik esa ichki muhitning
paydo   bo’lishi   hamda   ko’chib   yuruvchi   asab   tomiri   ko’rinishidagi   markaziy
boshqaruv   apparatining   asta-sekin   shakllanishi   bilan   muvofiqlashuviga   ehtiyoj
paydo   bo’ldi.   Vegetativ   asab   tizimining   qdimiyligi   hamda   barqarorligi,   uning
skelet   mushaklari     bog’liqligi   natijhasida   jismoniy   tarbiya   ontogenezning   barcha
bosqichlarida   motor   va   vegetativ   faolioyatlarning     reflektor   asosidagi
onformatsiyasi muammosini hal etishi kerak. 
Bugungi   kunda   jahon   adabiyotida   gipokeneziya   va   gipodinamiya,   faol
harakatchanlik,   visseral-motor,   reflekslarning   nazariy   asoslari   chuqur   yoritilgan.
Ma’lumki,   harakat   faolligi   visseral-mator   reflekslar   tipi   bo’yicha   vegetativ
sohasiga keng ta’sir zonasiga ega bo’lgan butun   proprisevtiv afferentitatsiyaning
bosh manbai sanaladi. Har qandayafferent tizimdan (ekstroseptiv va propriseptiv)
impluslarning   tanqisligi   inson   yoki   hayvon   organizmi     butun   hayot   faoliyatining
keskin   susayishiga   olib   keladi,   u   potologik   susayish   holati   bilan
tavsiflanib   ,tanglik   omili   sifatida   baholanishi   mumkin.   Ayni   vaqtda   “vegetativ
istil”   hamda   hissiyotlarning   yo’qligi     ham   organizmning   maqbul   holati
hisoblanmaydi. Asab trofikasi vegetativ asab tizimi tonusi saqlangan joyda amalga
oshadi.   Aynan   faol   harakat   rejimi   va   ijobiy   hissiyotlar   organizm   hayot
faoliyatining   barcha   bosqichlarida-   hatti   harakatlardan   tortib   hujayralar
miqiyosigacha, me’yordan ham, potologik holatdan ham o’z-o’zini himoya qilish
uchun quvvat manbai sanaladi. 
Inson salomatligini zamonaviy tarzda yaxlit baholashda jismoniy rivojlanish
darajasi hamda uyg’unligi katta ahamiyat kasb etadi. Ta’kidlash zarurki, bugungi
adabiyotlarda   “jismoniy   rivojlanish”   tushunchasida   bu   xil   ta’rif   uchramaydi.
Zamonaviy   antropologiya     va   jismoniy   tarbiya   nazariyasida   insonning   “jismoniy
rivojlanish”   mashg’uloti   markaziy   hisoblanib,   turlicha   organizmga   ega,   negaki
mazkur   a’zolar   inson   organizmining   turli   jismoniy   xususiyatlari   hamda   sifatlari
majmualarini   tadqiq   etadi.   Hozirgi   vaqtgacha   jismoniy   rivojlanish     va
salomatlikning   nisbati   xususida   yagona   fikrga   kelinmagan.   Masalan,   “jimoniy
20 rivojlanish”,   “salomatlik”   tushunchlarini   tenglashtirishga     urinishlar   mavjud,
chunki   jismoniy   rivojlanish   darajasining   pastligi   va   surunkali   kasalliklar   birligi,
ayniqsa   bolalarda   tez-tez   uchrab   turadi.   Jismoniy   bo’sh,   nimjon   bollalarning
yuqumli   kasalliklarga,   jumladan   sil   kasalligiga     moyilligi   ilgaridan   ma’lum.
Haddan   ziyod   to’lalik,   semizliknig   yurak   qon-tomir   tizimi   kasalliklari,   jumladan
ishemiya   bilan   yonma-yon   kelishi   to’g’risidagi   ma’lumotlar   ham   o’sha
qonuniyatning   yana   bir   tasdig’idir.   Ayni   vaqtda   katta   odamlarda   jismoniy
rivojlanish   darajasi   salomatlik   orasidagi   aloqadorlikni     aniqlaydigan   xolis
(obyektiv)   ma’lumotlar,   olimlarning   fikricha   yo’q   jismoniy   rivojlanishning
salomatlikka   va   aksincha,   salomatliknnig   jismoniy   rivojlanishga   ta’siri
aniqlanmagan, mualliflar nazarida, ular baravar ravishda rivojlanadi. Biz bu fikrni
qo’llab-quvvatlaymiz   va   muammoning   shunday   qo’yililshi   sababli   bugungi
kungacha   aholining   salomatligi   muammolarini   nazariy   jihatdan   hal   etishda,
jumladan   dispanserizatsiya   vaqtida   insonning   jismoniy   rivojlanishiga   yetarlicha
e’tibor berilmaydi. 
Insonning   salomatligi   va   jismoniy   rivojlanishi     birligiga   har   tomonlama
baho   berish   uchun   “jismoniy   holat”   tushunchasini   qo’llash   hamda   jismoniy
rivojlanishning   salomatlik   bilan   aloqadorligi   xususiyatini   qo’zg’alishi   muhim
amaliy   vazifa   bo’lib,   u   faqat   bemorlarni   emas,   sog’lom   kishilarni   ham   keng
tekshirish   yo’li   bilan   hal   etishni   talab   qiladi.   Mazkur   masal   bo’yicha   bizning
nuqtaiy   nazarimiz   yuqorida   ko’rsatilgandek,   Jismoniy   rivojlanish,   inson
salomatligini yaxlit baholanganda, uning ko’rsatkichlaridan biridir. 
“Jismoniy rivojlanish” tushunchasining mazmunini organizmning mexanik-
tuzilish   xususiyatlari   nuqtaiy   nazaridan   izohlash   yetarli   bo’lmaydi,   jismoniy
tarbiya   nazariyasida   uning   harakat   apparati   va   umuman   organizm   rivojlanishinig
haqiqiy   tavsifi   bilan   bog’lanish   lozim.     Hozirgi   vaqtda   shunday   fikrlar
ustunvorligi, ularga ko’ra alohida bir belgi emas, balki tana uzunligining turlicha
varizantlarida   uchraydigan   nisbati   insonning   jismoniy   rivojlanishini   tavsiflaydi.
Tana   o’lchamlarining   kattalashishi   har   doim   jisoniy   rivojlanishning
yaxshilanishiga   muvofiq   keladi;   buni   “jismoniy   anglash   indekslari”   parallel
21 ravishda   ortganidagina     ta’kidlash   mumkin.   Bolalar   va   o’smirlar   jismoniy
rivojlanishini o’rgangan mamlakatimizdagi va chet ellik mualliflarning  ko’p sonli
tadqiqotlarida   ko’rsatilishicha,   jismoniy   rivojlanishning   yo’nalishi   va   darajasi
biologik   omillardan   (irsiyat   va   h.k)   tashqari   ijtimoiy   va   ekologiya   shart-
sharoitlariga     (jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasi,   maishiy   va
gigiyenik   ko’nikmalar     jismoniy   tarbiyani     tashkil   etish,   tabiiiy   sharoit,   turmush
tarzi   va   boshqalar).   Inson   salomatligi   ko’rsatkichlaridan   biri   bo’lgan   jismoniy
rivojlanishga   munosabat   uning   ilmiy   va   amaliyot   ahamiyatini   oshiradi   hamda
rivojlanish   darajasi   va   uyg’unligiga   bog’liqligini     o’rganish   vazifasini   birinchi
darajali   masalar   qatoriga   qo’yadi.   Chunki   jismoniy   rivojlanishning     bir   xil
ko’rsatkichlari   namoyon bo’lish darajasiga qarab ijobiy, salomatlikning umumiy
bahosi uchun   qulay yoki uning yomonlashuvining xavfli omiliga aylanib, u yoki
bu   kasallikning   yuzaga   kelishiga   sharoit   yaratishi   mumkin.   Jismoniy
rivojlanishning mohiyatini bunday tushuntirish   insonning kelajagi uchun foydali,
uning   o’z-o’zini   jismoniy   takomillashtirish   bo’yicha   faoliyatlarini     kuchaytiradi.
Jismoniy   rivojlanish   darajasi   va   munosibligi   har   qanday   yoshda   organizm   bilan
muhit   orasidagi   o’zaro   munosabatning   dialektikasini   ochib   beradi,   organizmdagi
metabolik   jarayonlarini,   endokrin   tizimi   muvozanatini,   jismoniy   tarbiyaning
adekvatligini tavsiflaydi. 
Insonning   jismoniy   rivojlanishi   organizmning   funksional   holati-
salomatlikning     boshqa   tarkibiy   qismi   bilan     chambarchas   bog’liq;   bular   alohida
rivojlanish   jarayonida   o’zaro   aloqaga   kirishib,   bir-birini   taqozo   etadigan
holatlardir.   Morfolik   holda   funksional   ko’rsatkichlarning     birligini,   unnig
ahamiyatini   biologiyaning   asosiy     tamoyillaridan   biri-tuzilish   va   vazifa   birligi
nuqtaiy nazaridan tekshirish lozim. Funksionalko’rsatkichlariga tana tuzilishidagi
tarkibiy   qismlarida   hayot   faoliyatining     namoyon   bo’lishi   sifatida   qaraladi.
Tuzilmalar   va   uning   bajaradigan   vazifalari   bir-biridan   ayri   holda   mavjud
bo’lmaydi, balki dialektik birlikda yashaydi. Biroq tuzilmalar hamda vazifalarning
tashqi   ta’sirlarga   beriluvhanligi   turlicha:   bulardan   birinchisi   ancha   barqaror.
Funksiya   u   yoki   bu   biologik   tuzilmada   hayotning   namoyon   bo’lishi   (moddalar
22 almashinuvi),   har   qanday   funksiya   va   uning   o’zgarishlarini   har   doim   tegishli
tuzilma   o’zgarishlari   taqozo   etadi,   ular   tegishli   tuzilma   o’rganishlari   bilan   uzviy
bog’liq.   Ontogenez   jarayonida   jismoniy   tarbiyalash,   uning   bosqichlariga   xos
xususiyatlarni   e’tiborga   olish   mazkur   biologik   imkoniyatlar   va   qonuniyatlarni
amalga   oshirish,   insonning   hayot   faoliyati   jarayonida     morfofunksional
rivojlanishning   maqbul   darajasini   saqlab   qolish   uchun   sharoit   yaratadi.   Bunda
jismoniy   rivojlanish   ko’rsatkichlarini     o’lchash   organizmdagi   evolyutsiya   yoki
involyutsiya   jarayonlarining   nazorati   bo’lib   xizmat   qilishi   mumkin;   u   sog’lom
turmush   tarzi,   jismoniy   tarbiya   omillaridan   salomatlikni   saqlash,   rivojlantirish
hamda tahrir qilishda maqsdli foydalanish imkonini beradi. 
So’ngi yillarda ilmiy texnik revolyutsiyaning davom etishi hamda ekologik
ahvolning   keskinlashuvi   tufayli   inson   dalomatligiga     talablar   o’sib   bormoqda.
Insonning   biologik   ishonchliligini,   organizmning   tibbiy   imkoniyatlarini   oshirish
masalasi   ko’tarilyapti.   Shuning   uchun   bir   tomondan,   gap   zamonaviy   inson
shaxsini   har   tomonlama   samarali   rivojlantirish,   uning   tabiiy   qobiliyatlaridan
oqilona foydalanish darajasini oshrish , ularni o’zgartirib turgan hayot atrof-muhit,
shartlari bilan maqbul sharoitlar yaratish zarurati ustida borsa, ikkinchi tomondan,
insonning   o’z   sog’lig’ini   mustahkamlash,   funksional   holatini   yaxshilash,
organizmning   zahiradagi   imkoniyatlarini   kengaytirish,   va   shu   tarzda   hayotning
murakkabliklari,   o’zgarishlariga   qarshi     tura   olish   qobiliyatini     rivojlantirish
bo’yicha   masuiyatini  oshirish  zarur.  Organizmning  fiziologik  zahiralari   so’rovini
kengaytirish vositasi  va usullarini izlab topish bosh vazifalardan biri  sifatida kun
tartibiga quyilmoqda. Faqat shu yo’l bilan insonning kasbiy yuklamalar va tanglik
omilariga   chidamliligini   kuchaytirish   mumkin.   Bunga   erishish   uchun
organizmning   umumiy   va   maxsus   jismoniy   mashg’ulotlar,   noqulay   omillarga
qarshi maxsus mashqlar, formokologik vositalar yordamida chiniqtirish lozim.
Inson   organizmining   funksional   holati   uning   asosiy   tizimlarida
zahiralarning   mavjudligi   bilan   belgilanadi,   asosiy   funksional   tizimlarning
“zahiradagi   quvvati   yig’indisi”     faqat   salomatlik   holatinigina   tavsiflab   qolmay,
insoning   kasallikka     munosabatini   ham   belgilaydi.   Organizmning   zahiradagi
23 imkoniyatlari   salomatlikning   ko’rsatkichlaridan   biri   hisoblanib,   insoning   yashash
qobiliyatini   ham   ko’rsatadi.   Ularning   ahamiyati   ayniqsa,   tashqi   muhitdagi
o’zgarishlar   vaqtida,   tanglik   va   tanglikka   yaqin   vaziyatlarda,   u   yoki   bu
kasallikning   rivojlanishi   vaqtida,   keksayish   jarayoni   ortadi.   Insoning   zahiradagi
imkoniyatlari   konseptsiyasi   organizmga   tarixan   ato   etilgan   obyektiv
imkoniyatlarga   tayanadi.   Mazkur   muammonnig   yechimi   imsonning
imkoniyatlarini baholashga yangicha yondashish uchun sharoit yaratadi, kishilarni
bolaligidan   va   butun   ongli   hayoti   davomida   ta’lim-tarbiya   berish   jarayonlari
samaradorligini oshirishga olib keladi.
Organizmning   fiziologik   zahiralari   mutlaqo   aniq   anatomik-fiziologik,
funksional  imkoniyatlariga ega. Kompensatsiya-  moslashuv jarayonlarini  moddiy
ta’minlashning   hammabop   tamoyili   shakllangan   bo’lib,   bunday   ta’minlashning
yo’li   har   doim   va   har   yerda   hujayralarning   ichki   tuzilishini     giperplaziyasi
sanaladi.   Sog’lom   kishi   katta   hajmli   jismoniy     ish   bajarish   bilan   bog’liq   hayot
faoliyati  jarayonida   tabiiy zahira hisobiga    funksiyalarnnig yanada  yaxshilanishi
yuz beradi. Bu   zahira organizmning genometining   tarkibiy qismi bo’ladi hamda
inson   organizmining   ichki   va   tashqi   muhit   omillariga     moslashuvi   tushunchasi
mazmunini   tashkil  etadigan ko’pdan-ko’p jarayonlariga erishiladi  va tadqiqotchi
insonning     moslashish   materialini   –uning   umumiy   moslashish   zahirasini   hamda
yuklamaga moslashish zahirasini to’g’ridan-to’g’ri o’lchash imkoniga ega. 
O’z   hayot   faoliyati   davomida   inson   o’z   imkoniyatlari   chegarasida
ishlamaydi,   ya’ni   zahiradan   yuqori   tarzda   foydalanmaydi.   Organizmning
zahiradagi imkoniyatlari   ortishi butun organizm manfaatlari yo’lida alohida a’zo
va   tizimlarning     muvofiqligi,   yuksak   biologik   zaruriyatning     safarbarligiga
asoslangan. Har turli “zahiralar”ning  mavjudligi to’g’ri rivojlanishning  eng oddiy
va samarali    himoya vositsi  hisoblanadi;    zahira tizimlarining mavjudligi  alohida
ahamiyatga   ega.   Boshqaruv   mexanizmlari   shunday   zahira   tizimini   ta’minlovchi
tomonlardan   birini   tashkil   etadi.   Aynan   boshqaruv   mexanizmlari   holati,   ularning
mukammalligiga   organizmning   zahiradagi   imkoniyatlari   bilan   bog’liq   bo’lib,   bu
faqat   maishiy   hamda   ishlab   chiqarish   sharoitdagi   moslashuv   jarayonlardagina
24 emas,     kasallik   chog’ida   ham   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Organizmda     paydo
bo’ladigan     izdan   chiqarishlar   evalyutsiya   (taraqqiyot)   jarayonida   yuzaga
keladigan   boshqaruv   mexanizmlzri   tomonidan   yo’lga   solinadi.   Organizmning
to’g’ri   reaktivligi   doirasi   qanchalik   keng   bo’lsa,   u   xavfli   omillar   ta’siridan
shunchalik ishonchli muhofazalangan bo’ladi. 
2.2.Ishchanlik qobiliyatini va mehnatga layoqat 
salomatlik va shaxsiy sifatlar natijasi
Hozirgi   vaqtda   organizmning   funksional   holatini   baholashda,   uning
zahiralari,   turli   omillarga   moslashishi   darajasini   aniqalashda,   yurak   qon-tomir
tizimi   tadqiqotlariga   asosiy   e’tibor   qaratilmoqda.   Murakkab   tashkil   etilgan
biologik tizimlarning turli-tuman reaksiyalarida qon aylanish tizimining ahamiyati
juda   katta.     Qon   harakatlanishining   umumiy   yoki   cheklangan   mexanizmlari
buzilishi,   odatda,   deyarli   har   qanday   potologik   holatlarda,   agar   sabab   sifatida
bo’lmasa,   natija   sifatida   kuzatiladi.     Qon   aylanish   tizimini   organizmning   boshqa
tizimlari   bilan   shunday   mustahkam   aloqadaki,   u   turli   izdan   chiqishlarning
uneversal indikatorlari  sifatida tekshiriladi. 
Inson organizmining fiziologik zahiralari miqyosini aniqlash shiddatli, qisqa
muddatli,     qatiy   o’lchab   beriladigan   jismoniy   yoki   aqliy   yuklamalar,   ya’ni
funksional   sinovlarning     qo’llanishi   bilan   amalga   oshadi.   Jismoniy   yuklama
universal     testlash   vositasi   hisoblab,   uning   yordamida   organizmning   funksional
imkoniyatlari,   uning   yashirin   zahiralari   baholanishi   mumkin.   O’lchab   berilgan
jismoniy   yuklama   organizmning   asosiy   funksional   tizimlari,   eng   avvalo,   qon
aylanish   tizimining   quvvat   zahirasini   o’lchash   etaloni   sanaladi.   Organizmning
funksional   zahiralariga   xos   miqdoriy   xususiyatlar   usullaridan     kiyingi   yillarda
ko’pchilikka   ma’qul   bo’lgani     insoningjismoniy   ishchanlik     qobiliyati
tadqiqotlaridir   (RWC
170 testi).   “Jismoniy   ishchanlik   qobiliyati”   (phicycal   work
cfpfcity) atamasi orqali insonning statik (turg’un), dinamik (harakat) yoki aralash
ishda   maksimum   jismoniy   kuchlanishni   namoyon   etishga   mavjud   qobiliyati
ifodalanadi.   Ma’lumki   jismoniy   ishchanlik   qobiliyati   organizmdagi     turli
25 tizimlarning   morfologik   va   funksional   qobiliyatiga   bog’liq.   Jismoniy   ishchanlik
qobiliyati   ustidagi   tadqiqotlarning   ahamiyati     sog’liqni   tashxislash   hamda
kasalliklarning   oldini   olish   faliyati   kuchayishi   qobiliyatini   o’rganishda   a’zo   va
tizimlarning jismoniy faoliyatning moslashish holatini aniqlash muhim vazifa. 
Bugungi   kunda   jismoniy   ishchanlik   qobiliyatini     tadqiq   etish   faqat   sport
amaliyotida   emas,   kasalxonalarda,   fiziologiyada,   mehnat   gigiyenasida   keng
qo’llanilmoqda.   Gigiyenik   tadqiqot   chog’ida   jismoniy   ishchanlik   qobiliyatini
aniqlashning   ko’rsatishicha,   RWC
170   ma’lumotlari   asosi   jismoniy   ishchanlik
qobiliyatini   paytida   tavsiflash   bilan   organizmning   faoliyat   ko’rsatishi   ishonchli
ekanligi,   kislorod   yetkazib   beruvchi   eng   muhim   fiziologik   tizimlarning   holati
to’g’risida   tasavvur   hosil   qilish   muhim.   Usulning   qimmati   shundaki,   u   integral
shakldagi   organizm   faoliyatidagi   nomuvofiqlikning   solishtirma   siljishlarini     aks
ettirradi. Mazkur sinov (proba) yordamida belgi egalarida mavjud bo’lgan yurak-
qon   tomir,   hamda   nafas   olish   tizimlaridagi   funksional   cheklanishlarni   aniqlash
mumkin. 
Biz   taklif   etgan   konseptsiyaga   muvofiq   30-40   yoshli   ishchi-
xizmatchilarning     (1000dan   ortiq   kishi)   sog’lig’ini   tadqiq   etish   ishchanlik
qobiliyatining   pasayishiga   ,   kun   davomida   toliqish   hissini   oshirishga   va   nihoyat,
vaqtincha   mehnat   qobiliyatini   yo’qotishga   olib   keladigan   jihatlarini   topish
imkonini beradi. Eng avvalo yosh ortgani sayin yurak-qon tomir tizimi zahiradagi
imkoniyatlari   miqyosining   torayib   borishi,   standart   jismoniy   yuklamani
bajarishning   tejamkorligi   hamda     jismoniy   ishchanlik   qobiliyati   (RWC
170 )
ko’rsatkichining   pasayishi,   qon   aylanishni   boshqarish   mexanizmlarining
bo’shashishi   diqqatni   tortadi.   Bundan   tashqari,   ko’pincha   ayollarda   tana
og’irligining     haddan   ortiq   ko’payishi   (yog’   qatlamining   qalinlashuvi)   hamda
organizmning   funksional   holatini   saqlab   turishda   katta   ahamiyatga   ega   bo’lgan
skelet   mushaklarining     yetarlicha   rivojlanganligi   tufayli     jismoniy   rivojlanish
mutanosibligining   buzilishi  kuzatiladi. Tekshiriluvchilarning uchdan bir  qismida
shamollash   kasalliklariga   moyillik   seziladi.   Sog’liqdagi   oz   o’zgarishlar   o’zi,o’z
sog’ligi   to’g’risida   o’ylab   ko’rmaydigan,   faol   harakat   rejimi   va   ovqatlanish
26 tartibiga   rioya   qilmaydigan   shaxslar   ko’p   uchraydi.     Salomatlikdagi   aniqlangan
xususiyatlarni     inobatga   olgan   holda     ommaviy   jismoniy   tarbiyani   har   bir   ishlab
chiqarish jamoasi, o’quv muassasasi, har bir oila va har bir inson turmushiga  joriy
qilish hamda targ’ib etish o’zini oqlaydi va ilmiy jihatdan asoslangan hisoblanadi.
Bunda vaziyat shundan iboratki, har bir kishining o’z salomatlik darajasidagi xos
jismoniy mashqlar  jamlamasi va sport turini  tanlanishi lozim. 
 . 
Shuningdek,   salomatlik   uchun   jismoniy   sifatlar   orasidan   chidamkorlik   eng
muhim   ahamiyatga   ega   ekanligi   aniqlanadi.   Mualliflar   fikricha,   chidamkorlik
mashqlari salomatlikni yaxshilaydi, ishchanlik qobiliyatini oshiradi. Germaniyada
o’tkazilgan   tadqiqotlar   natijalari   sog’liq   va   jismoniy   ishchanlik   qobilyati
(RWC
170 ),   shuningdek,   chidamkorlik   orasida   mustahkam   aloqa   mavjudligi
aniqlandi. Salomatlik va jismoniy ishchanlik qobiliyati bir-biriga bog’liq, turmush
tarzi  ham birgalikda bir xil yo’nalishda ta’sir ko’rsatadi. Chidamkorlikni mashqlar
yordamida   rivojlantirish   bilan   birglikda   kuch   sifatini   rivojlantiruvchi   mashqlar
tavsiya etish ham lozim.
Uzoq   muddatli   gipokineziya   sharoitida   organizmning   nafaqat   tayanch
harakat   apparatida,   balki   barcha   morfofunksional   tizimlarda   salbiy   o’zgarishlar
birin-ketin   rivojlanadi.   Natijada   organizmnnig   muhim   himoyalovchi   ahamiyatga
ega bo’lgan immun tizimining   barqarorligi buziladi va organizmni   kasalliklarga
chalinish   darajasi   oshadi.   Ma’lumotlarga   ko’ra,   harakat   faolligi   yetishmovchiligi
(gipokeneziyani)   bir   qancha   modellashtirilgan   tadqiqotlarga   tajribaviy
hayvonlarda   o’tkazilgan.   Eksperimental     kalamushlar   maxsus   penallarda
(kataklarda)   harakatsiz   uzoq   vaqt   saqlanib,   so’ng   organizmda   ro’y   bergan
struktura va funksional  o’zgarislar aniqlangan. 
Organizning yurak-qon tomir tizimining funksional holatini  saqlab turishda
mushaklar   tizimining   ahamiyatini,   shuningdek   harakat   faolligining   ontogenezda
inson   salomatligi   uchun   ahamiyatini     fiziologik   asoslab   berish   uchun     ko’pgina
tadqiqot   ishlari,   xususan   ularda   shakllangan   “skelet   mushaklarining   quvvat
qoidasi”   yaratilgan.     Bu   qoidannig   mohiyati     quyidagilardan   iborat:   skelet
27 mushaklarining   faolligi   darajasi     qanchalik   yuqori   bo’lsa,   (bunda   faollikning
maqbul shakllari nazarda tutiladi), tinchlik holati ham shunchalik yuqori darajada
tashkil etiladi. 
Odamning individual taraqqiyot  davrining birinchi  bosqichlaridan –harakat
faolligi,   zigotadan   boshlanib,     keyingi   bosqichlarda     u   ovqatlanish   ehtiyojini
qoldirish   zaruriyati   bilan   bog’liq     bo’ladi.   Harakat   faolligi   nafaqat,   ovqatlanish
jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lib   qolmay,   tana   o’sishini   ham   ifodalaydi.   Bunda
rivojlanish jarayoni   vaqtincha to’xtalib qolishiga yoki hatto butunlay to’xtashiga
ham   olib   kelishi   mumkin.   Harakat   faolligi   bilan   bog’liq   holda   amalga
oshiriladigan   haddan   ziyot   anabolizmda     ikki   bosqich   mavjudligi   aniqlanadi.
Birinchisi og’irlikni haddan ortiq ifodalanishi, bo’y o’sishi jarayonida hamda ichki
quvvatning oshishini keltirib chiqartiradi. Bunda skelet-mushak tizimining o’sishi
hujayra   elementlarining     giperplaziya   hisobiga   emas,   ularning   gipertrofiyasi
hisobiga   amalga   oshiriladi.   Ikkinchi   bosqichda   quvvat   imkoniyatlarining   haddan
oshiq   to’planishida   ifodalanib,   ular   ontogenezda   og’irlikni   emas,   balki   erkin
quvvatni oshiradi.      
Harakat   faolligi   jarayonida   organizmning   me’yorda   o’sishi   va   rivojlanishi
uchungina   emas,   balki   teskari   kodlash   hamda   zigota   genomlariga   kodlangan
alohida   rivojlanish   dasturlarini   amalga   oshirish     omillari   sifatida   zarur   bo’lgan
metabolitlar  yuzaga keladi.   Boshqacha  qilib aytganda, harakat  faolligining zarur
hajmsiz   yetilmay   tuzilgan   homila   shakllanishining   (musobaqasining)   barcha
kerakli bosqichlaridan o’ta olmaydi, katta odam esa me’yoridagi hayot faoliyatini
yuritish   hamda   stresslarga   qarshi   turish   uchun   zarur   tuzilish   quvvatini   to’play
olmaydi.  Shunday qilib, so’z skelet mushaklarining  funksiomal faolligi va quvvat
zahiralarini   to’plash   uchun     sharoit   yaratadigan     samarali   anabolik   jarayonlarni
ta’minlovchi   tinchlik   shakli   ustida   ketyapti.   Yuqori   samaradorlikka   ega   bo’lgan
anabolizmga   faoliyat   tufayli   erishiladi   va   aksincha,   past   samarali   anabolizm
harakat faoliyati cheklangan organizmlarda qayt etildi. 
Afsuski,   mazkur   muhim   xulosalar   profilaktik   tibbiyotda     yurak-qon   tomir
tizimi kasalliklari rivojlanishini  bashorat  qilishda, inson salomatligini baholashda
28 o’z   munosib   ,o’rnini   topmadi,   vaholanki   maliy   faoliyatda   ayrim   potologik
holatlarning, bizningcha, birinchi sababi hisoblangan mushak tizimi sustligini qayt
etishga to’g’ri keladi. 
Shunday   qilib,   mazkur   bobda   inson   salomatligining     uning   uchun   odatiy
bo’lgan harakat (jismoniy) faollik xususiyatlari bilan o’zro aloqasini  ko’rsatishga
urindik.   Bunda biz   o’z oldimizga muayyan tavsiyalar berishnigina maqsad qilib
qo’ymay,   balki   inson   salomatligi,   uning   biologik   ishchanligini   oshirishnnig
maqbul variantlarini izlash bo’yicha ilmiy tadqiqotlar hamda amaliy tadbiq etishni
qanday yo’nalishlarda davom ettirish lozimligini ko’rsatdik,  bunga hozirgi vaqtda
maliy sog’liqni saqlash uchun ijtimoiy buyurtma sifatida qaraladi. Salomatlikning
organizmning   jismoniy   rivojlanishi   va   funksional   holatining   morfofunksional
ko’rsatkichlarini     tadqiq   etish,     zahiradagi   imkoniyatlarni     aniqlash   profilaktik
tibbiy   ko’riklar,     dispanserizatsiyaning     majburiy   atributi   bo’lishi   kerak,     chunki
faqat shu shart bilan kasalliklar oldini olish, sog’liqni mustahkamlas masalalarini
hal qilish mumkin. Organizmning dastlabki funksional  holatini, faoliyatdan keyin
funksiyani   tiklash   darajasini   aniqlash   insonning   ishchanlik   qobiliyatini
rivojlantirish   vasog’liqni     mustahkamlash   maqsadida     umumiy   harakat   faolligini
ilmiy   asoslangan     holda   o’lchab   berish   muammosini   hal   etish,   shuningdek,
subektral   ta’sirlarda   (funksional   sinovlar)   paydo   bo’ladigan   juda   kichik
o’zgarishlarni   aniqlash     imkonini   beradi.   Bunday   yondashuv   umumiy   ahvolning
yomonlashganligini   (jumladan,     toliqish   va   o’ta   toliqish   natijasida)   ancha   erta
payqash,     pasayishi   patalogiyaning     rivojlanishiga   olib,   keladigan   minemal
me’yorni   belgilash   uchun  sharoit   yaratadi.  Bunday  me’yorni  belgilash    muayyan
profilaktik     tadbirlarni   o’tkazishda     asos   bo’lib   xizmat   qiladi.   Organizmning
zahiradagi   imkoniyatlarini   bilish   aholini     dispanserizatsiyadan   o’tkazish
jarayonida     yashash   qobiliyati   kuchli   kishilarni     aniqlash,   bu   holatni   bashorat
qilish  va rivojlantirish imkoniyatlarini o’rganishga yo’l ochadi.    
29 XULOSA
Xulosa   qilib   shuni   aytamankiy   Bolalar   va   o’smirlar   sporti   sohasida
ishlayotgan mutaxassislar uchun katta voqea bu 1962 yilda o’tkazilgan Bolalar va
o’smirlar sporti muammolari bo’yicha I  Butun jahon ilmiy-amaliy anjumani  bo’lib
o’tdi.   Unda   yetakchi   dunyoning   yetuk   olimlarining   ma’ruzalarida   mazkur
pedagogik   va   tibbiy-biologik   tadqiqotlar   borasida   yosh   sportchilarni   mashg’lot
qilishning   turli   jabhalari   o’rganib   chiqilgan,   maktab   yoshidagi   bolalarni   sport
tayyorgarligi tizimini yanada takomillashtirishning yo’llari belgilangan.
Bolalar   va   o’smirlar   sportining   muammolari   bo’yicha   II   Butun   jahon   ilmiy-
amaliy   anjumani   1968   yilda   bo’lib   o’t gan .   Bu   anjumanda   yosh   sportchilarni
tayyorlash   tizimining   muhim   masalalari   o’rganib   chiqildi,   ya’ni   sportchilarning
ko’p   yillik   mashg’ulotining   ratsional   tuzilishi,   jismoniy   sifatlarni   rivojlantirish
dinamikasi va sport-texnik mahoratini shakllantirish, tanlash va sport turiga qarab
yo’naltirish, yosh sportchilar bilan tarbiyaviy metodikasi.
1973   yilda   esa   yoshlar   sportining   muammolari   bo’yicha   III   Butun   jahon
ilmiy-amaliy anjumani bo’lib o’tdi. Olimlar sportchilarni ko’p yillik tayyorgarligi
jarayonida   sport   mashg’ulotining   vosita,   uslub   va   shakllarini   asoslab   berishga
qaratilgan   tadqiqot   natijalarini   taqdim   etdilar.   Bu   yerda   mashg’ulot   va   musobaqa
yuklamalarining   taqsimlash   tamoyillari   shakllandi,   bolalar   va   o’smirlar   sport
maktabiga saralash mezonlari belgilandi va asoslandi. 
Bolalar va o’smirlar sportini ilmiy asoslarini keyingi takomillashtirish uchun
1974   yilda   Moskvada   bo’lib   o’tgan   “Zamonaviy   jamiyatda   sport”   nomli   Butun
jahon   ilmiy-amaliy   anjumani   muhim   ahamiyatga   ega   bo’ldi.   “Bolalar   sporti”
to’garaklarining ishida Rossiya, Germaniya, Belgiya, Buyuk Britaniya, Yaponiya,
Kanada   va   boshqa   mamlakatlardan   kelgan   mutaxassislarning   30dan   ortiq
ma’ruzalari taqdim etilgan.
Anjuman   ishtirokchilari   shaxsni   shakllantirishning   muhim   ijtimoiy   omili
sifatida   yoshlar   sportini   tobora   rivojlantirish   milliy   terma   jamoalarning   sport
zaxiralarini   tayyorlash   va   sportmashg’ulotni   tashkil   qilish   asoslari   haqida   fikr
almashdilar. 
30 1977 yilda bo’lib o’tgan yoshlar sportining dolzarb muammolari bo’yicha IV
Butun jahon ittifoq ilmiy anjumanida yosh sportchilar mashg’ulotining boshqaruv
tizimini   optimallashtirish   sport   bilan   shug’ullanayotganlarni   tayyorgarlik   darajasi
ustidan   kompleks   nazorat,  tanlash   va   sport   turlariga  yo’naltirish,   yosh   sportchilar
bilan tarbiyaviy ish uslubiyati borasidagi tadqiqotlar natijasi muhokama qilindi.
Bolalar   va   o’smirlar   sportining   nazariy   asos lari ning   muhim   masalalarini
ishlab chiqish, ijodiy anglash va ilmiy asoslab berish imkoniyatini belgilab berdi.
Zamonaviy   bosqichda   bu   o’quv-ilmiy   fan   jadal   sur’atlar   bilan   rivojlanmoqda.
Doimiy   ravishda   mazkur   fan   yangi   ma’lumotlar   bilan   to’ldirilmoqda   va   tobora
katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lmoqda.   Shu   bilan   birga,   o’sib   kelayotgan
avlodlarni   sport   tayyorgarligi   haqidagi   fan   oldiga   tobora   mas’uliyatli   vazifalar
yuklatilmoqda,   ulardan   asosiylari   sport   zaxiralarini,   uning   barcha   yoshiga   oid
bosqichlarida   tayyorlash   tizimining   tashkiliy-uslubiy   asoslarini
takomillashtirishdir;   sport   maktablari   va   jismoniy   tarbiya   sektsiyalarida
shug’ullanadigan yuzlab, minglab yosh sportchilarni tayyorlashning vosita, uslub,
va tashkiliy shakllarini yanada yangi samaraliroqlarini ishlab chiqishdir.
31 ASOSIY ADABIYOTLAR
1. Aliev A. O`qituvchining  ijodkorlik qobiliyati.-T., “O`qituvchi”.1991 y
2.Azimov N.G`., Hamroqulov A.K. Sobitov Sh.S. Umumiy va sport 
fiziologiyasidan amaliy mashg`ulotlar. T., «O`qituvchi» 1992.
3.Ataev A.K.Kurash.O`quv qo`llanma.-T., 1987 y
4.Azimov N.G`., Sobitov Sh.S. «Fiziologiya» Jismoniy tarbiya institutlari uchun 
o`quv qo`llanma.T., «O`ZDJTI» nashriyot bo`limi, 1996.
5. Abdumalikov R., Jismoniy tarbiya  va  sportni boshqarishning nazariy asoslari.  
O`quv qo`llanma,  -T., O`zDJTI nashriyoti. 1996 y
6.Azimov N.G`., Sobitov Sh.S. «Sport fiziologiyasi»., T., «O`ZDJTI» nashriyot 
bo`limi, 1
QO‘SHIMCHA ADABIYOTLAR.
1.Altuxov Yu.P. Ginetichiskiye protsessi v populyatsiyax. M., “Nauka ” 1983.
Gulyamov N.G., Safarova D.D. Valeologiya faniga kirish so’zi.T. “Fan sportga”, 
2005, № 1 str. 41-42
2.Nishonboyev K.N., Xamroyev F.A., Eshonqulov O.E., Tibbiyot ginetikasi. T., 
3.Abu Ali Ibn  Sino nashriyoti 2000.
4.Richkov Yu.G. Sistema drevnix izolyatov cheloveka v Severnoy Azii v sveta  
problem stabilnosti i evolyutsii populyatsiy. Vipr. Antropologii, 1973m bip 44.
5.Tegako L., Kmetinskiy E. Antropologiya M., “Novoye znanie”, 2004
6.Xem A., Kormak D., Gistologiya M., “Mir” 1983.
32

Kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili-o’qish savodxonligi va uni o’qitish metodikasi
  • Ona tili va o’qish savodxonligi darslarida kasbim faxrim mavzusini o‘rganish
  • Boshlangʻich sinflarda ifoda tushunchasini oʻrganish kurs ishi
  • Toʻplamlar birlashmasini oʻrgatish metodikasi, 3-sinf 2-qism
  • Interfaol metodlar orqali samarali ta’lim tashkil etish kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha