Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 57.3KB
Покупки 5
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Bolalarda xalq o’yinlari orqali jismoniy barkamolikni tarbiyalash

Купить
 O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O‘RTA 
MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI  
TERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
MAKTABGACHA TA’LIM FAKULTETI
MAKTABGACHA TA’LIM YO‘NALISHI
MAKTABGACHA PEDAGOGIKA
FANIDAN TAYYORLAGAN
Himoyaga tavsiya  
etaman fakultet dekani 
____________N.Ikromov
“___ ”_______________
KURS ISHI
MAVZU :  BOLALARDA XALQ O’YINLARI ORQALI JISMONIY
BARKAMOLIKNI TARBIYALASH : 
Talaba:  1 -kurs 2 20 -guruh talabasi  
Nuriddinova Sevara
Ilmiy rahbar:  
_________________________
Himoyaga  tavsiya etiladi
“Maktabgacha ta’lim metodikasi” kafedrasi
Mudiri Norbo   sheva M.O. _______________
“ ____ ” _____________________
Termiz 2021 Mundarija:
KIRISH 3
I.BOB.  Maktabgacha ta`lim yoshidagi bolalarni jismoniy tarbiyalash 7
1.1.  Ilk yoshli bolalarni   jismoniy tarbiyash 7
1.2.  Ilk yoshli bolalar    jismoniy tarbiyasining ijtimoiy ruhiy asoslari 9
II. BOB.O‘YIN – BOLALARNING ETAKCHI FAOLIYATI 
EKANLIGI 11
2.1. O‘yin bola tarbiyasining muhim vositasi 11
2.2. O‘yin nazariyasining asosiy masalalari 14
XULOSA  VA TAVSIYALAR 23
FOYDALANILGAN  ADABIYOLAR 26
                                           
Kirish                                                 "Biz ta‘lim jarayonidagi barcha  bo‘g‘inlari
                                                 faoliyatini bugungi zamon  talablari
                                                 asosida takomillashtirishni o‘zimizning
                                                  birinchi darajali vazifamiz deb bilamiz"
 
SH.M.MIRZIYOYEV
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyayev   rahbarligida   2017-
yil   16   avgust   kuni   bo'lib   o'tgan   yig'ilishda   maktabgacha   ta'lim   tizimini   tarkibiy
jihatdan   tubdan   isloh   qilish,   mazkur   muassasalarga   bolalarni   to'la   qamrab   olish
bo'yicha muhim vazifalar qo'yildi. Bu boradagi tahlillar natijasida qisqa vaqtda uch
yirik hujjat, O'zbekiston Respublikasi  Prezidentining 9-sentabrdagi "Maktabgacha
ta'lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlar to'g'risida" gi PQ-3261 sonli
Qarori.   30-sentabrdagi   "   Maktabgacha   ta'lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"   gi   PF-5198   sonli   Farmoni   hamda
"O'zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta'lim   vazirligi-   faoliyatini   tashkil   etish
to'g'risida "gi PQ- 3305 Qarori qabul qilindi.
Yuqorida keltirilgan qaror va farmonlarni joriy qilinishdan maqsad, kelajak
avlodni   yetuk   shaxs   bo'lib   yetishishi   uchun   unung   sog'lom   bo'lishiga   zamin
yaratishdir.   Sog'lom   avlod   -   sog'lom   yurt   demakdir,   sog'lom   avlodni   tarbiyalash
vazifasi esa birinchi navbatda maktabgacha tarbiya muassasalari zimmasidadir.
Maktabgacha   tarbiyani   insonparvarlashtirish   uni   yangilash   jarayonining
asosi   hisoblanadi.   Olimlar,   amaliyotchi   mutaxassislarning   tobora   ko'proq   qismi
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   jismoniy   tarbiyalash   tizimi   shaxsga   majmuali,
insoniy ta'sir o'tkazishi, har bir bolaning muntazam va imkon qadar to'la jismoniy
rivojlanish   huquqi   amalga   oshirilishini   ta'minlashi   kerak,   degan   xulosaga
kelmoqdalar.   Bolalarni   o'rab   turgan   muhit   o'zgarib   bormoqda.   Oddiy,   sodda
o'yinlar  o'rniga  kompyuter   o'yinlari   kirib  keldi. Bolani  aqliy,  estetik  rivojlantirish
ustuvorlik kasb  etmoqda.  Ularni  ahamiyatini   inkor   etmagan  holda  aytish  kerakki,
harakatli   o'yinlar,   sayrlar,   tengdoshlari   bilan   muloqot   qilishga   bolaning   vaqti
tobora kamayib ketyapti. O'yin bilan bola faoliyatining boshqa turlari, o'yinlarning har xil turlari  orasidagi  muvozanatning buzilishi  (harakatli va o'tirib o'ynaydigan,
alohida va birgalikdagi) maktabgacha yoshdagi bolalar salomatligida ham, harakat
qobiliyatlarining rivojlanish darajasida ham o'z salbiy aksini topadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy rivojlantirish muammolarini hal
etishning   yangi   yo'llarini   izlash,   birinchidan,   ko'rsatilgan   ziddiyatlarni   hal   etish
zarurati bilan, ikkinchidan, o'sib kelayotgan yosh avlodning jismoniy tayyorgarligi
rivoji   jarayonini   takomillashtirish   qonuniyatlarini,   metodologik   va   usuliy
sharoitlarini   o'rganish   zarurati   bilan   bog'liq.   Ilk   go'daklikning   jiddiy   xususiyati
bolaning   salomatligi,   jismoniy   rivojlanish   holatining   o'zaro   aloqasi   va   bir-biriga
bog'liqligidir.   Shunga   ko'ra,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   jismonan
sog'lomlashtirish,   bolaning   harakat   sohasini   rivojlantirish,   chaqqon,   kuchli,   jasur
bo'lishdek hayotiy ehtiyojlar asosida harakatga bo'lgan qiziqishini kuchaytirishning
samarali   vositalarini   izlab   topish   va   asoslab   berish   dolzarb   masala   hisoblanadi.
Mazkur muammoning yechimi, bizningcha, yaxlit tarbiya jarayonini, bolaning har
tomonlama   mutanosib,   jumladan,   jismoniy   va   shaxsiy   rivojini   ta'minlovchi
ijtimoiy-pedagogik   sharoitlar   birligini   yaratishdadir   desak   mubalag'a   bo'lmaydi.
Bunda bolalarning harakat faoliyatini tashkil etishning o'yin shakllari eng qimmatli
sanaladi.   Biroq   harakatli   o'yinlar   asosida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
jismoniy sifatlari va psixik jarayonlarini maqsadli  rivojlantirish masalasi  xususida
ayrim   ishlarda   to'xtalib   o'tilgan   bo'lsa   ham,   batafsil   so'z   yuritilmagan.   Shuning
uchun   bu   mavzu   yuzasidan   ish   olib   borishdan   maqsad   jismoniy   tarbiya   vositasi
sifatida   harakatli   o'yinlardan   foydalanish   asosida   maktabgacha   tarbiya
muassasalari   sharoitida   bolalarning   harakat   faoliyatini   rivojlantirish
texnologiyasining   nazariy   asoslari   va   usuliy   yo'llarini   aniqlashdan   iboratdir.
Maqsadga   erishish   jarayonida   maktabgacha   tarbiya   muassasalari   sharoitida
bolalarning   harakat   faoliyatini   rivojlantirish   uchun   olib   borilayotgan   jismoniy
tarbiya va ommaviy sog'lomlashtirish tadbirlari tashkillashtirib tadqiqot olib borish
yuqorida keltirilgan muommoni yechishiga zamin yaratadi.
Maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida bolalarning harakat faoliyatini
rivojlantirish   texnologiyasini   yaratishning   nazariy   asoslari   mazmuni,   shakli, vositalari hamda usuliyatini yangilash ishning predmeti hisobida amalga oshiriladi.
Shu   predmetni   qo'lash   jarayonida   quyidagi   farazni   ilgari   surish   maqsadga
muvofiqdir, jumladan maktabgacha tarbiya muassasalari sharoitida bolalar harakat
faoliyatini   rivojlantirish   jarayonini   nazariy   asoslash   haqidagi   taxminlarga
asoslanadi.   Shuningdek,   bolalar   jismoniy   tarbiyasidagi   bu   yo'nalishni   amalga
oshirish   an'anaviy   vositalar,   xususan,   harakatli   o'yinlardan   ham   bolalar   harakat
faoliyatini   rivojlantirish   maqsadida   foydalanish   ta'sirini   jiddiy   yaxshilashga
yordam berishi mumkin.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   jismoniy   tayyorgarligini
takomillashtirishning yosh xususiyatlari belgilab berildi, ularni maktabgacha ta'lim
muassasasi   sharoitida   rivojlantirish   nazariy   hamda   tajriba   yo'li   bilan   asoslab
beriladi, buning uchun quyidagilar aniqlandi:
1.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   jismoniy   tarbiyasida   harakatli   o'yinlarni
qo'llash asosida jismoniy sifatlar jarayonlarni rivojlantirishning yosh xususiyatlari;
2.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   asosiy   jismoniy   sifatlari   orasidagi
o'zaro bog'liqligiga doir qonuniyatlar;
3.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   jismoniy   sifatlari   va   rivojiga   ta'sir
o'tkazish tamoyili bo'yicha vosita hamda uslublari.
Ishni amaliy va nazariy ahamiyati shundan iboratki, tadqiqotlar jarayonida
qo'lga   kiritilgan   ilmiy   ma'lumotlar   maktabgacha   tarbiya   muassasalari   sharoitida
o'quv   jarayonini   takomillashtirish   muammolariga   ta'lluqli   jismoniy   tarbiya
nazariyasi   va   usuliyatining   qonuniyatlarini   oydinlashtiradi.   Maktabgacha   tarbiya
muassasalari   sharoitida   bolalarning   harakat   faoliyatini   rivojlantirish   texnologiyasi
ishlab   chiqiladi   va   nazariy   jihatdan   asoslandi.Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda
jismoniy   sifatlarni   tarbiyalash   xususiyatlari   asosan   bolaga   tug'ilganidayoq,   uning
qoniga   alohida   rivojlanishning   irsiy   dasturlari   tomonidan   joylashtirilgan   jismoniy
imkoniyatlarning   tegishli   yig'indisi   ato   etilgan   bo'ladi.   Organlar,   organizm
tuzilmalarining   biologik   yetilishi   davomida   shaxsiy   imkoniyatlar   rivojlanib,
insonning   har-xil   jismoniy   xususiyatlarini   belgilaydi.   E.A   Pimonova,   L.V
Karmanova   va   boshqalar   bergan   ma'lumotlarga   ko'ra,   so'nggi   20   yil   mobaynida bolalarning   jismoniy   rivojlanishida   qayd   etilgan   umumiy   ijobiy   yo'nalishlari
(gavdaning   barcha   o'lchamlari   kattalashuvi)   ularning   harakat   tayyorgarligida
sezilarsiz   o'sish   kuzatiladi,   bir   qator   ko'rsatkichlar   esa   (tezkorlik,   tezlik-kuch
imkoniyatlari) ancha pasayadi.  Shunga qaramay, mutaxassislar  jismoniy sifatlarni
tarbiyalash   aynan   maktabgacha   davrda   boshlanishi   kerak,   deb   hisoblaydilar.
Bolalar   va   o'smirlar   harakat   faolligi   sifat   jihatlarini   rivojlantirishning   fiziologik
omillari   mushaklar   hamda   vegetativ   organlar   faoliyatining   boshqarilishini
takomillashtirishda   namoyon   bo'ladi.   Qisqa   muddatli,   tezkorlik   va   kuch
harakatlarida   asab-mushak   tizimi   faoliyati   boshqaruvini   yaxshilashga   ko'proq
ahamiyat   beriladi.   Birmuncha   uzoq   muddatli   faoliyatda   harakat   funktsiyalarini
takomillashtirish bilan birga vegetativ funktsiyalarni muvofiqlashtirish ham jiddiy
ahamiyat   kasb   etadi.   Biroq   bolalar   va   o'smirlar   organizmining   kuch,   tezlik   va
chidamlilik   ko'rsatkichlari   yaxshilanishini   belgilaydigan   funktsiyalarining
fiziologik   boshqarilishini   yaxshilashda   eng   muhim   o'rinni   asab   tizimi,   ayniqsa,
mushak   zo'riqishlarida   organizmning   funktsiyalari   yaxshilanishini   ta'minlovchi
aloqalarning shakllanishi  egallaydi. Shunday qilib, bolalik davrida kuch, tezlik va
chidamlilikning   o'zaro   bog'liqligiga   oid   turli-tuman   shakllarni   belgilovchi
fiziologik   mexanizmlar   ham   xilma-xildir.   Shartli-reflektor   omillar   muhim
ahamiyatga ega. 
 Kurs ishining maqsadi:  Bolalarda  xalq o`yinlari orqali jismoniy 
barkamollikni  tarbiyalashga    yordam beruvchi omillar  va turli hil metodlardan 
foydalangan holda mavzuni ochib berish.  
Kurs ishining vazifalari. 
Mavzuga oid turli hil qiziqarli  metodlarni o`rganish, tahlil qilish va 
umumlashtirish.  
Xalq o`yinlari bola faoliyatining  asosiy turi ekanligini va uning o`ziga 
hos hususiyatlatini o`rganish.
Xalq o`yinlari turlarini o`rganish.
Kurs ishi materiallari doirasida tavsiyalar ishlab chiqish. Kurs   ishining   obyekti:   Xalq   o`yinlari   va   uning   turlari,   o`yinlardan
na`munalar,  Maktabga ta`lim tashkiloti.
Kurs ishining predmeti:  Bolalarda  xalq o`yinlari orqali jismoniy 
barkamollikni  tarbiyalashni   shakllantirishga  yordam beruvchi shart-sharoitlar. 
Kurs ishining metadalogik asosi:   O`zbekiston Respublikasi 
Prezidentining soxaga oid qarorlari “Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar 
rivojlanishiga qo`yiladigan davlat talablari”, “ilk qadam”  o`quv dasturi. 
Kurs ishining metodlari:   Mazmunan ko’proq didaktik o’yinchoqlar, 
stol ustida o’ynaladigan stol-bosma o’yinlari, syujetli-rolli o’yinlarni o’ynash.
Kurs ishining tuzilishi va hajmi:  kurs ishi kirish, ikki bob, beshta 
paragraph, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat. I. BOB. Maktabgacha ta`lim yoshidagi bolalarni jismoniy
tarbiyalash.
1.1.  Ilk yoshdagi bolalarni   jismoniy tarbiyash
 3 yoshli bolalar esa ovqatlarni mustaqil va tartibli eyishga o‘rgatib boriladi. Ilk 
yoshdagi bolalarda madaniy-gigienik ko‘nikmalarni tarbiyalash. Ilk yoshdagi 
bolalarda kiyinishga, yuvinishga, ovqatlanishga ijobiy munosabatlarni yaratish, 
o‘ziga-o‘zi xizmat qilish ko‘nikmalarini mustaqil harakatlarni shakllantirishga 
tayyorgarlik bo‘lib xizmat qiladi.
1,5-2  yoshli   bola deyarli   hamma kiyimlarini   o‘zi  echa  oladi,  taxlab qo‘yadi  va
kiyimlarini   ayrimlarini   kiya   oladi.   Bu   yoshdagi   bolalar   o‘zlari   yuvinadilar   va
artinadilar. 2-3 yoshli bolalar mustaqil ovqat eyishga kiyimlarini kiyib echishga
o‘rganadilar.   Ilk   yoshda   jismoniy   mashqlar   va   uqalash.   Bola   hayotining
dastlabki yilida uqalash va gimnastika har kuni yakka tartibda o‘tkaziladi.
2 yoshga qadam qo‘ygan bolalar bilan mashg‘ulotlar o‘tkazayotganda yurishni,
arqonga chiqishni, sakrashni, buyumni uloqtirishni, muvozanatni rivojlantirishga
alohida   e’tibor   beriladi.3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarni   jismoniy
tarbiyalashning   yosh   tavsifi   va   vazifalari.   Bu   yosh   davrida   bola   organizmida
kata o‘zgarishlar  sodir bo‘ladi. 7 yoshga borganda bolaning bo‘yi  o‘rtacha 120
sm   gacha   o‘sadi.   Organ   va   tizimlarda   morfologik   va   funksional   o‘zgarishlar
bo‘ladi.   Umurtqaning   egiluvchanligi   ortadi,   muskullarning   kuch   darajasi
kuchayadi,   o‘pkaning   xajmi   o‘sadi.   Nafas   olish   chuqurroq   va   uzoqroq   bo‘ladi.
Ovqat xazm qilish apparati barqaror ishlaydi.
Bolalarning   shu   davrdagi   jismoni   va   ruhiy   rivojlanishi   xususiyatlari
munosabati bilan quyidagi o‘ziga xos vazifalar o‘rtaga qo‘yiladi:
1. to‘laqonli   uyg‘un   jismoniy   rivojlanishi   yurak   tomir   va   nafas   olish
tizimini mashq qildirish qaddi qomat va oyoqni shakllantirish;
2. organizimni chiniqtirish;
3. barcha   asosiy   harakatlarni,   sport   mashqlarini   bajarish
ko‘nikmalarini tarbiyalash; 4. jismoniy qobiliyatlar, sifatlarni rivojlantirish;
5. ozodalik, tartiblilik odatlarini tarbiyalash.
Turli   vositalardan   kompleks   foydalanganda   bu   vazifalarning   barchasi
muvaffaqiyatli amalga oshiriladi.
3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   rejimi.   (Kun   tartibi)   3
yoshdan   5   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   uyqusi   12-13   soat   (shundan   1,5-2
soati   kunduzgi),   5   1shdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarda   11-12   soat   davom
etadi.
O‘yinlar  uchun salkam  4 soat, harakat  faoliyati  uchun (turli  shakllarda)
qariyb 5 soat, kunduzgi uyquga 1 soatu 5 minutgacha ajratish zarur.
Bolalarning   aktiv   faoliyati   –   o‘yin,   o‘quv,   mehnat   va   turmush   faoliyati
kun mobaynida bir necha bor o‘zgaradi.
1.2. 3 yoshdan 7 yoshgacha bo‘lgan bolalarni jismoniy tarbiyalash
metodikasi
Kichik   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   8   minutga   yaqin   aqlli   faoliyat
bilan   faol   shug‘ullanishlari   mumkin,   katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   esa
anna   shunday   faoliyat   bilan   12-14   minut   shug‘ullana   oladilar.   SHundan   keyin
ularning diqqati susayadi. Agar mashg‘ulotlar orasida va mashg‘ulotning o‘zida
harakatli mashqlar (jismoniy tarbiya daqiqalari, jismoniy tarbiya tanaffuslaridan)
foydalanilsa, bolalarning imkoniyatlari birmuncha ko‘payadi.
Bolalar   bog‘chasi   kun   tartibida   xilma-xil   o‘yinlarga   alohida   o‘rin   beriladi.
Vaqtdan to‘laqonli foydalanish uchun tarbiyachi o‘yinchoqlar va qo‘llanmalarni
oldindan tanlab qo‘yishi, bolalarni bajarish ko‘nikmalarini tarbiyalashi zarur.
Sayr  qilish  har  tomonlama tarbiyaviy ishlar  uchun kengsh  imkoniyatlar  beradi.
Sayr   chog‘ida,   tabiat   va   ijtimoiy   hodisalar   kuzatiladi ,   bolalarning   mehnat   va
o‘yin faoliyati, sport mashqlari uyushtiriladi.
3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   ovqatlanishi.   Maktabgacha   ta’lim
muassasalarida butun ovqatlanishni tashkil etish bolalarda taomni eyishga ijobiy
munosabatni   yaratishga   qaratilgan   bo‘lishi   kerak.   Muayyan   vaqtda,   3,5-4   soat oralig‘ida bolalarga mazali tayyorlangan, chiroyli tashqi ko‘rinishga ega bo‘lgan
taomlar   beriladi.   Ovqatlanish   uchun   zarur   bo‘lgan   hamma   narsa   oldindan
tayyorlab   qo‘yiladi,   chunki   kutish   ishtahani   pasaytiradi,   asab   tizimini
qo‘zg‘atadi. Stolni enaganning o‘zi bezaydi, o‘rta guruhdan boshlab esa bu ishda
navbatchi   bolalar   faol   ishtirok   etadilar.   Navbatchilikning   tartibi   va
harakatlarning   xususiyatlari   tarbiyachi   tomonidan   puxta   o‘ylanadi   va   bolalar
aniq ketma-ketlikda tushuntiriladi. Normal ovqatlanish jarayoni uchun osoyishta
vaziyat kata ahamiyatga ega.
3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarda   madaniy-gigienik
ko‘nikmalarni   tarbiyalash.   Butun   maktabgacha   yosh   davomida   madaniy-
gigienik   ko‘nikmalarni   shakllantirish   yuzasidan   kata   ishlar   olib   boriladi.
Harakatlar   muvofiqligini   rivojlantirishdagi,   fikrlashdagi   ro‘y   bergan   kata
siljishlar bolalarning o‘ziga-o‘zi xizmat qilishi, navbatchilik, jamoadagi muloqot
davrida zarur bo‘lgan xilma-xil harakatlarni uddalashi uchun imkon beradi.
4 yoshga qadam qo‘ygan bolalar qo‘llarini to‘g‘ri yuvishni (qo‘llarni bir-
biriga ishqab sovun surish, sovunni yuvib tashlash va har bir barmoqni artish) ni,
tish   yuvishni   (dastlab   oddiy   xo‘l   cho‘tka   bilan,   4   yoshdan   boshlab   poroshok
bilan), ovqatdan keyin og‘izni chayqashni, dastro‘molchadan foydalanishni, stol
atrofida  o‘zini   madaniy  tutish  qoidalariga  rioya   etishni  (qoshiqdan,  sanchqidan
foydalanishni,   ovqatni   to‘kmaslikni)   bilishi   kerak.   Bolalar   o‘yinchoqlarga
ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda   bo‘lishni,   ozodalik   va   tartib   saqlashni
o‘rganadilar.
5   yoshga   qadam   qo‘ygan   bolalar   ancha   mustaqil   bo‘lib   qoladilar,   ular
endi sovun bilan yuzlarini, bo‘yinlarini, quloqlarini yuva oladilar, ancha puxtalik
bilan kiyina oladilar, har bir harakatni bajarish tartibini biladilar, bir-birlarining
tashqi ko‘rinishlaridagi yoki atrofdagi nuqsonlarni seza boshlaydilar.
6-7   yoshli   bolalar   o‘ziga   o‘zi   xizmat   ko‘rsatishga   doir   barcha
harakatlarni ancha tezroq va aniqroq bajara oladilar. Ular tez, toza, kiyimlarini,
polni   ho‘l   qilmasdan   yuvina   olishlari,   puxta   va   tez   kiyina   olishlari,   o‘z   tashqi
ko‘rinishlarini   kuzatib   borishlari   kerak.   Ovqatlanish   ko‘nikmalariga   katta talablar   qo‘yiladi:   bolalar   sanchqi,   pichoqdan   to‘g‘ri   foydalanadilar ,   tartibli
ovqat   eydilar.   O‘yin   burchaklarini   yig‘ishtirish,   navbatchilik   turlari
majburiyatlari   va   ko‘nikmalari   doirasi   kengayadi,   navbatchilarning   vazifalari
murakkablashadi.
Madaniy gigienik ko‘nikmalarni muntazam mustahkamlab borish kerak.
Tarbiyaviy   ishlar   tizimining   o‘zgarishi,   malakalarni   shakllantirish   va   ulardan
foydalanishga   e’tiborning   yo‘qligi   ularning   tezda   yo‘qolishiga   olib   kelishi
mumkin.
3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalar   uchun   jismoniy   mashqlar.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bilan   ish   olib   borishda   jismoniy   mashqlar   katta
o‘rin   tutadi.   3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   davrda   bolalar   tarbiyachi
rahbarligida   va   mustaqil   ravishda   asosiy   harakatlarni,   sport   mashqlarni
egallagan,   xilma-xil   harakatli   o‘yinlarni   o‘ynashni   o‘rgangan   bo‘lishlari   kerak.
Bu   keng   dastur   ishning   xilma-xil   vositalari   va   shakllaridan   foydalangandagina
bajarilishi mumkin.
Har   kuni   bolalar   bir   necha   bor   jismoniy   mashqlarni   bajaradilar:   ertalab
gigienik   gimnastika   shaklida;   haftasiga   ikki   marta   jismoniy   tarbiya
mashg‘ulotlari   tarzida   bajaradilar,   ularga   turli   xildagi   saf   tortishlar,   umumiy
rivojlantiruvchi   mashqlar,   asosiy   harakatlar,   harakatli   o‘yinlar   kiradi.   O‘rta   va
katta   yoshdagi   bolalar   bilan   o‘tirib   bajariladigan   mashqlardan   jismoniy   tarbiya
daqiqalari,  mashg‘ulotlar  orasida   jismoniy   tarbiya   tanaffuslari  o‘tkaziladi.  Sayr
chog‘ida   sport   mashqlari,   harakatli   o‘yinlar   uyushtiriladi,   bolalarning   kichik
guruhlari   bilan   ish   olib   boriladi.   Kunduzgi   uyqudan   keyin   saf   tortishlar,   qayta
saf   tortishlar,   raqs   harakatlari,   maroqli   mashqlar   bajarilib,   ular   chiniqtirish
tadbirlari   bilan   qo‘shib   o‘tkaziladi.   Sayr   chog‘ida   va   xonada   bolalarning   turli
qo‘llanmalar va motorli o‘inchoqlar bilan mustaqil o‘yinlari uyushtiriladi.
Maktabgacha   ta’lim   bolalar   muassasalarida   jismoniy   tarbiyaning
quyidagi o‘ziga xos vositalaridan foydalaniladi: 
1) harakatli o‘yinlar o‘tkazilib, ularga eng ko‘p o‘rin beriladi;  2)   asosiy   gimnastika   (asosiy   harakatlar,   umum   rivojlantiruvchi   va   saf
tortish mashqlari);
 3) sport mashqlari (konkida uchish, chang‘ida yurish, suzish, velosipeda
uchish);
 4) bolalar turizmi.
Ko‘rsatilgan vositalardan uyg‘un birlikda foydalanish har tomonlama 
jismoniy rivojlanishni ta’minlaydi.
Nazorat uchun savollar
1. Jismoniy tarbiyaning mazmuni.
2. Jismoniy   tarbiyadagi   asosiy   tushunchalarning   «jismoniy   tarbiya»,
«jismoniy   barkamollik»,   «badantarbiya»,   «jismoniy   rivojlanish»   mazmunini
ochib bering.
3. Ilk yoshdagi bolalar jismoniy tarbiyasining vazifalari.
4. 3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarning   jismoniy
tarbiyalashning mazmunini ochib bering.
5. Rejim (kun tartibini) tashkil etish.
6. Turli yosh guruhlarida bolalarning ovqatlanishini tashkil etish.
7. Ilk yoshdagi bolalarda madaniy-gigienik ko‘nikmalarni tarbiyalash.
8. 3   yoshdan   7   yoshgacha   bo‘lgan   bolalarda   madaniy-gigienik
ko‘nikmalarni tarbiyalash.
9. Jismoniy tarbiya vositalari.
10. Chiniqtirishning mohiyati va uni o‘tkazish metodikasi. II. BOB.O‘YIN – BOLALARNING ETAKCHI FAOLIYATI
EKANLIGI
2.1. O‘yin bola tarbiyasining muhim vositasi.
Jamiyatning   ma’naviy   takomili   unda   amalga   oshiriladigan   ta’lim   -
tarbiya ishlarining mazmuni , shakl va mohiyatiga bog‘liqdir. SHu boisdan ham
ta’limdagi   yangilanishni,   respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   bosqichma   -
bosqich   ta’lim   tizimini   pedagogik   talqin   qilish,   bu   jarayonni   samaradorli
kechishini ta’minlash zaruriyati yuzaga keladi.
Ma’lumki,   bolalarning   asosiy   vaqti   o‘yin   bilan   o‘tadi.O‘yin   -
maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   har   tomonlama   rivojlanishining   muhim
vositasi,   ularning   asosiy   faoliyati   bo‘lib   hisoblanadi.O‘yin   jarayonida   bola
shaxsi faoliyat sub’ekti sifatida shakllana boshlaydi.O‘yin uzoq davrlardan beri
mashhur   olimlar,   pedagog-psixologlar,   faylasuflar,   sotsiologlar,   etnograflar   va
madaniyat arboblari diqqatini o‘ziga qaratib kelgan.
¤rta   Osiyo   madaniyati   tarixida   oilada   farzand   tarbiyasiga   juda   katta
e’tibor qaratilganligi, mashhur allomalardan Abu Nasr al Forobiy, Abu Rayhon
Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Yusuf xos Xojib Axmad Yugnakiylar o‘z asarlarida
xalqimizga xos bo‘lgan farzand tarbiyasi muhim omillari ustida fikr yuritganlar.
Xalq   pedagogikasini   o‘rganish   davomida   olimlarning   farzand   ta’lim   -
tarbiyasi   va   odob   –   axloqqa   oid   asarlarida,   bolalarni   tarbiyalashda   tarbiyaviy
ishning   eng   ta’sirchan   uslubi   -   o‘yin   shaklidan   juda   keng   foydalanganligini
ko‘ramiz.O‘tmish   pedagog   olimlaridan   P.F.Lesgaft,   K.D.Ushinskiy   tomonidan
o‘yin   nazariyasi   ishlab   chiqilgan.O‘yinning   mehnat   jarayoni   asosida   paydo
bo‘lganligi va uning yosh avlodni mehnat faoliyatiga tayyorlashdagi  roli, o‘yin
mazmunining   bola   shaxsini   shakllantirishdagi   ahamiyatini   K.D.Ushinskiy
asoslab berdi.
V.G.Plexanov   san’atning   kelib   chiqishini   tadqiq   qilayotganda   bolalar
o‘yinlariga   e’tibor   qiladi.   Uning   fikricha,   kishilik   tarixida   o‘yinlar   san’at   kabi
mehnat paydo bo‘lgandan so‘ng va uning asosida vujudga kelgan. U,- “O‘yinda kattalarning   mehnat   faoliyati   o‘z   aksini   topadi,   o‘yin   mehnat   farzandi,   u
mehnatdan oldin paydo bo‘lgan ?odisadir”,- deb yozgan edi.
Jamiyat   hayotida   mehnat   jarayonida   bolalar   kattalar   mehnatiga   taqlid
qilish   orqali   o‘ynaydilar,   xuddi   shu   o‘yin   keyinchalik   bolalarni   mehnat
faoliyatiga   tayyorlashda   muhim   bosqich   bo‘lib   hisoblanishini   asoslab,   o‘yinni
obrazli, hayotni haqqoniy aks ettiruvchi jarayondir, degan edi V.G.Plexanov.
P.F.Lesgaft   “Bolaning   dastlabki   o‘yini   tevarak   –   atrofdagi   voqea   -
hodisalarga   taqlid   qiladi,   o‘yin   ijtimoiy   voqelikni   aks   ettiradi”,-   deb   izohlagan
edi.
Buyuk   psixolog   D.V.Elkonin   o‘yinning   kelib   chiqishida   yangi   Qoyani
ilgari suradi jamiyatning dastlabki taraqqiyotidayoq bolaning kattalar hayoti va
mehnatida   ishtirok   etishi   bolalarning   mehnat   qilishlari   uchun   qulay   o‘yinchoq
mehnat   qurollari   ishlab   chiqilgan.O‘yinchoq   qurollar   paydo   bo‘lishi   natijasida
rolli o‘yinlar paydo bo‘ladi. D.V.Elkonin kattalar mehnatida ishtirok etish or?ali
bolada   mehnat   qilishga   intilish   hissini   uyg‘otish   zarurligi   Qoyasini   isbotlab
bergan.
Maktabgacha pedagogikada o‘yin nazariyasi ijtimoiy faoliyat hisoblanib,
mehnatning tarixiy rivojlanish jarayonida paydo bo‘ladi. O‘yin doimo hayotni 
aks ettiradi. SHuning uchun uning mazmuni ijtimoiy voqelikda o‘zgarib 
turadi.O‘yin – maqsadga qaratilgan o‘ylangan jarayondir.O‘yin jarayoni asosida 
uquv faoliyati rivojlanadi. Bola yoshligida qancha ko‘p o‘ynasa, maktabda 
yaxshi o‘qishiga va keyinchalik mehnat faoliyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
2.2. O‘yin nazariyasining asosiy masalalari.
O‘yin nazariyasining asosiy masalalari ?uyidagilardan iborat:
1. O‘yinning mohiyati va o‘ziga xos xususiyatlari;
2. O‘yinning bola hayoti va tarbiyasidagi o‘rni.
O‘yinning mohiyati va o‘ziga xos xususiyatlari.
O‘yin   -   buyumli-predmetli   va   ijtimoiy   voqelikda   harakat   qilish   va   uni
anglashga yo‘naltirilgan jarayondir. U o‘zining kelib chiqishi ko‘ra, yo‘nalish va mazmuniga   ko‘ra   ijtimoiy   voqelik   hisoblanadi.O‘yin,   bu   bola   faoliyatining
yorqin   turi.   Unda   maqsadning   mavjudligi ,   sabablar,   amalga   oshirish
vositalarining   rejali   harakatlari   natijaning   mavjudligi   uning   o‘ziga   xosligidir.
Xususiyatlarning   orasida   sabablarning   o‘ziga   xosligi   asosiy   hisoblanadi.O‘yin
jarayonida   bolaning   psixik   bilish   jarayoni,   irodasi,   ?issiyoti,   ehtiyoji   va
qiziqishlari, ta’sirchanligi – uning butun shaxsiyati shakllanadi.
Bola   o‘yinda   amaliy   ehtiyojlarga   qaram   bo‘lmaydi.   Bunda   u   o‘zining
bevosita ehtiyoj va qiziqishlaridan kelib chiqadi. Bolalarning o‘yinlari o‘zining
rang   –   barangligi   bilan   ajralib   turadi.O‘yin   o‘z   mazmuni   va   tashkil   etilishiga
ko‘ra,   bolalarga   ta’sir   ko‘rsatish   darajasi,   buyumlarning   turlari   va   kelib
chiqishiga ko‘ra ijodiy va qoidali o‘yinlarga bo‘linadi.
Ijodiy   o‘yinlar   bu   bolalarning   mustaqil   ijodiy,   o‘zlari   o‘ylab   chiqqan
o‘yin majmuidir. Bunda bolalar o‘z taassurotlari, borliq hayotdagi tushunchalari
va   unga   bo‘lgan   o‘z   munosabatlarini   aks   ettiradilar.   Ijodiy   o‘yinlar   quyidagi
turkumlarga bo‘linadi:
- syujetli-rolli;
- dramalashtirilgan;
- qurilish;
- tabiat materiallari bilan o‘ynaladigan o‘yinlar.
Ijodiy o‘yinlar va ularga rahbarlik. Ijodiy o‘yinlar boshqa tur o‘yinlardan
quyidagi xususiyatlari bilan ajralib turadi:
1. O‘yin mazmunining o‘ziga xosligi.
2. Rollarning mavjudligi.
3. Xayoliy vaziyatning mavjudligi.
O‘yin   mazmunining   o‘ziga   xosligi   uning   eng   muhim   xususiyatlaridan
biridir. Pedagog va psixologlarning tadqiqotlari  shuni  ko‘rsatadiki, kattalarning
ijtimoiy   hayoti   o‘zining   rang-barang   ko‘rinishlari   bilan   syujetli-rolli
o‘yinlarning   mazmuni   bo‘lib   xizmat   qilar   ekan.   Ular   bolalar   kattalar   ijtimoiy
hayotining   namunasini   oladigan   faoliyat   turi   o‘yin   ekanligini   asoslab   berdilar.
Ijodiy   o‘yinlar   syujetlari   va   mazmunining   rang-barangligi,   ularni   tavsiflash zaruratini   keltirib   chiqaradi.   Syujet   o‘yin   faoliyati   tizimida   asosiy   komponent
sifatida   o‘z   ichiga   personajni,   hayotiy   vaziyatni,   harakat   va   personajlar
munosabatini   oladi.   Ijodiy   o‘yinlarda   xayoliy   vaziyatning   mavjud   bo‘lishi
bolaning tafakkurini o‘stirib syujet va rollar o‘yin mazmunini takomillashtiradi.
Ijodiy   syujetli-rolli   o‘yinlarning   o‘ziga   xos   sabablari   mavjuddir.   Buning   eng
asosiy   sababi   –  bolalarning  kattalar  bilan  birgalikda  ijtimoiy  xayot  kechirishga
intilishidir.   Bu   sabablar   bolaning   yoshiga   qarab,   o‘yin   mazmuniga   qarab
o‘zgarib   boradi.   Kichik   yoshdagi   bolalarda   asosiy   sabab   buyumlar   bilan
bajariladigan   qiziqarli   harakatlar   bo‘lsa,   bola   katta   bo‘lgan   sari   o‘yindagi
kattalar   harakatlarini   va   munosabatlarini   qayta   aks   ettirish   asosiy   sabab   bo‘lib
xizmat   qiladi.   SHunga   ko‘ra,   o‘yinlarni   syujeti,   mazmuniga   ko‘ra   3   guruhga
bo‘lish mumkin.
1.   Maishiy   o‘yinlar   (oila,   bolalar   bog‘chasi   va   boshqa   voqelikni   aks
ettiradigan).
2. Mehnat mavzuidagi o‘yinlar (oila va kattalar mehnatida ishtirok etish,
o‘z-o‘ziga xizmat va boshq.).
3. Ijtimoiy mavzudagi o‘yinlar.
Bolalar   rollarni   tanlab   o‘ynaydilar.   Syujetli-rolli   o‘yinlarda   xatti-
harakatlarni,   qoidalarni   egallash   asosida,   rolda   mujassamlashtirilgan   axloqiy
qoidalar   ham   o‘zlashtiriladi.O‘yinda  kishilar  turmushiga,  ishlariga,  jamiyatdagi
xulq-atvor   me’yor   va   qoidalariga   ijobiy   munosabat   shakllantiriladi.   Xuddi   shu
jarayonda   o‘yin   muomala   madaniyatini   shakllantirish   vositasi   sifatida   ham
yuzaga   keladi.   Aqliy   tarbiyaning   asosiy   vositalaridan   biri   bu   syujetli   o‘yin
hisoblanib, unda bola atrof-muhitdagi voqea va hodisalarni aks ettirib, xayolan
ularni   qayta   tiklaydi.O‘yinning   xayoliy   vaziyati   bolaning   aqliy   faoliyatining
rivojlanishiga doimo ta’sir ko‘rsatadi.
D.B.Elkonin   syujetli-rolli   o‘yinni   birgalikda   o‘ynaladigan   o‘yinda
tasvirlanayotgan   voqealarga,   harakatlarga ,   buyumlarga   nisbatan   o‘z   nuqtai
nazarini   boshqalar   nuqtai   nazari   bilan   jamlash   masalasi   shakllanishi   natijasida yalpi   tafakkur   bosqichiga   o‘tishga   imkon   beruvchi   bilishga   oid   jarayon   yuz
berishini ta’kidlab o‘tgan.
O‘yinning   san’atga   yaqinligi   syujetli-rolli   o‘yinlardan   estetik   tarbiyada
foydalanish  imkonini yaratadi. Bola o‘yinidagi ijodkorlik bilan bog‘liq bo‘lgan
tuyQular estetik tuyQularga yaqin turadi.O‘yinda bolaning katta harakat tajribasi
shakllanadi.   Turli   harakatlarni   rivojlantirish   va   takomillashtirish   uchun   qulay
sharoit   yaratiladi,   bola   rolga   kiradi,   o‘z   roliga   oid   xatti-harakatlarni   amalga
oshirish   uchun   tasvirlayotgan   rollarning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   ongli
ravishda ifodalaydi.
Ikki   yoshdagi   bolalar   hayotida   syujetli   o‘yinchoqlar   bilan   juda   oddiy
o‘yinlar   o‘tkaziladi.   Bolalar   bu   o‘yinchoqlarni   qo‘lda   ushlab   yuradilar,   siqib
ko‘radilar,   erga   tashlab   ko‘radilar,   o‘yinchoqlarni   Qildiratadilar,   o‘yinchoqda
nima   tasvirlanganligiga   e’tibor   bermaydilar.   Bu   yoshda   kundalik   hayotda
tevarak   –   atrofdagi   katta   kishilar   va   bolalar   harakatini   kuzatib   borishni,   bu
harakatlarni   o‘z   o‘yinlarida   aks   ettirishni   o‘rgatish   lozim:   qo‘Qirchoqni
ovqatlantirish, uyquga yotqizish va boshq.
Bu yoshda buyumli o‘yin bir necha bosqichda amalga oshiriladi:
1 bosqichida.  bolalar o‘yinchoqlar bilan kattalar harakatlariga taqlid qiladilar.
2 bosqichda.    o‘zlashtirgan harakatlarni mustaqil bajara boshlaydilar, so‘ngra bu 
harakatlarni boshqa buyumlarga ko‘chiradilar.
3 bosqichda   tasviriy o‘yin vujudga keladi, uning mazmunini shartli qurollar 
bilan bajariladigan harakatlar tashkil qiladi.
Bola   kundalik   hayotda   kuzatgan   buyumlar   bilan   bajariladigan
harakatlarga   taqlid   qiladi   (gazeta   o‘qiydi,   er   chopadi,   kir   yuvadi),   bularning
hammasi syujetli – rolli o‘yin uchun sharoit yaratadi.
Uch   yoshga   qadam   qo‘ygan   bolalar   bilan   suhbatlar,   kuzatishlar
o‘tkazish,   hikoya   va   ertaklar   o‘qib   berish,   maslahat   berish   va   o‘yinlarga
qiziqtirish   kerak.   O‘yinda   bolalarni   katta   ish-harakatining   faqat   tashqi
tomonigagina   taqlid   qildirmay,   balki   ularni   odamlarga,   mehnatga   bo‘lgan
munosabatlariga   ham   taqlid   qildirish,   bolalarda   ahillik   bilan   o‘ynay   olish, rollarni   taqsimlay   bilish,   ko‘zlangan   maqsadga   erisha   olish,   tortinchoq   va
uyatchan   bolalarga   loyiq   rollarni   taklif   qilib,   ularning   o‘yinga   qo‘shilishiga
yordam   berish   kerak.   Bolalarda   xayol   tasavvurlarini   o‘stirish   ularda   mustaqil
biron   yangi   o‘yinni   ijod   etish,   bu   o‘yinga   kerakli   narsalarni   tanlash,   binolar
qurish ,   ba’zi   o‘yinchoqlarni   o‘z   qo‘li   bilan   yasash,   badiiy   mashg‘ulotlarda
orttirgan  malakalarini   o‘yinda  qo‘llash,  qo‘shiqlar  aytish,   she’r  o‘qish,  chizgan
rasmlardan va yasagan narsalardan foydalanish istagini uyg‘otadi.
Jamoa   o‘yinining   paydo   bo‘lishi   uning   mavzui   va   mazmunini   ham,
tuzilishini   ham   tez   rivojlantirish   va   o‘zlashtirish   imkonini   yaratadi.   Bolalar
o‘yinlari mavzuining o‘zgarishida maishiy o‘yinlardan mehnat, ishlab chiqarish
syujetiga ega bo‘lgan o‘yinlarga, so‘ng turli  ijtimoiy hayot voqea va hodisalari
aks ettiriladigan o‘yinlarga o‘tiladi.O‘yinning mazmuni ham rivojlanadi.
Katta   yoshli   bolalar   hayotida   harakatlar   qatorida   xilma   -   xil   ijtimoiy
munosabatlar,   xatti-harakatlar   ham   aks   eta   boshlaydi.O‘yinlar   mavzui
doirasining   kengayishi,   ular   mazmunining   teranlashuvi,   o‘yin   shakli   va
tuzilishining o‘zgarishiga olib keladi.
2.3.O‘yinning mazmun va mohiyati va unga rahbarlik.
Tayyorgarlik   davri,   o‘yinga   kirishish,   o‘yindagi   harakatlarni   muhokama   qilish,
asosiylarini   belgilab   olish   jarayonlariga   bo‘linadi.   Bu   jarayonlar   o‘yin
mazmunini   to‘laroq   ifoda   eta   olishga,   o‘zaro   iliq   munosabatlarini   o‘rnatishda
kelishib   olishga   yordam   beradi.O‘yinni   rivojlantirish   uchun   o‘yinga
qo‘yiladigan   talablar   mazmunini   o‘zgartirish   kerak.O‘yin   vaziyatini   tanlash
o‘yinga rahbarlik qilayotgan pedagogning mahoratiga, qiziqishiga bog‘liq.
Syujetli-rolli   o‘yinlar   mazmunining   o‘ziga   xosligi   uning   eng   muhim
xususiyatlaridan hisoblanadi. Mashhur pedagog va psixologlardan D.B.Elkonin,
D.V.   Mendjeritskiy,   P.E.Samorukova   va   boshqalarning   fikricha,   syujetli–rolli
o‘yinlar   kattalarning   ijtimoiy   hayotidagi   rang-barang   xatti-harakatlari,
ko‘rinishlari – bolalar o‘yinlarining asosiy mazmuni bo‘lib xizmat qilib, kattalar
ijtimoiy hayotining namunasini oladigan faoliyat turidir. Syujet   o‘yin  faoliyatida  asosiy   komponent   bo‘lib,  u  personajni,   hayotiy
vaziyatni,   harakat   va   personajlar   munosabatini   o‘z   ichiga   oladi.   Syujetli-rolli
o‘yinlar   o‘z   mazmun   va   mohiyatiga   ko‘ra   jamoa   o‘yini   bo‘lib   hisoblansada,
yakka   holda   o‘ynalmaydi,   degan   fikrni   keltirib   chiqarmasligi   kerak.   Syujetli-
rolli o‘yinlar bolaning aqliy, axloqiy, jismoniy rivojlanishlarida muhim ahamiyat
kasb etib, bunda bola ehtiyoji va malakasi tarbiyalanib, shakllanib boradi.
Syujetli-rolli   o‘yinlarga   rahbarlik   qilish   quyidagi   asosiy   bosqichlarda
amalga oshiriladi.
1   -   bosqich.   Bolalarning   qiziqishlarini,   ulardagi   syujetli   o‘yinlar
rivojlanishi darajasini o‘rganishning asosiy vositasi quyidagilar:
- bolalar o‘yinlarini kuzatish,
-   o‘yin   rivojining   asosiy   yo‘nalishlari,   o‘yin   mavzusi,   o‘yin   mazmuni,
bola   o‘yin   faoliyatining   rivoji ,   o‘yinda   o‘zaro   munosabatlarning   rivojlanishi
bo‘yicha tavsifnoma tuzish;
- o‘yinga rahbarlik maqsadini aniqlash.
2 – bosqich.   Kattalarning o‘yin mavzui va mazmuniga ta’sir etishi:
- o‘yin mavzui bo‘yicha sayohat va maqsadli sayrlar;
- suhbatlar;
- badiiy asarlar va hikoyalar o‘qib berish;
- illyustrativ rasmlar ko‘rsatish;
- mavzu bo‘yicha turli mashg‘ulotlar;
- tasviriy faoliyat mashg‘ulotlari.
3 – bosqich. O‘yinga tayyorgarlik (o‘yin o‘ynash uchun maxsus joy, 
o‘yinchoqlar va o‘yin materiallari):
- tayyor o‘yinchoqlarni tanlash;
- qo‘lda yasalgan o‘yinchoqlar. Bunda bolalarning mustaqil 
shug`ullanishlari uchun o‘yin zonasini tashkil etish. 4 – bosqich.   Bolalarni o‘ynashga o‘rgatish (o‘yin jarayoni va boshqa narsalarni 
o‘yinda aks ettirish):
- o‘yinchoq va uning o‘rnini bosuvchi buyumlar ta’sirini o‘rganish;
- o‘yinda xayoliy tasavvurlarni aks ettirishga o‘rgatish;
- o‘yinda so‘zlardan foydalanishga o‘rgatish;
- o‘yinda harakatlarni hisobga olish malakalarini shakllantirish;
- so‘z va harakat;
- harakat va o‘yin materiali,
- so‘z, harakat va o‘yin materiali o‘yinning tili hisoblanadi.
5 – bosqich. O‘yinda axloqiy munosabatlarga ta’sir etish, bolalar jamoasi,
xulq-atvor, madaniyat, o‘yin faoliyatida o‘yin madaniyatini shakllantirish:
- ma’lum o‘yin mavzuiga nisbatan bolalarning his-tuyQularini uyg‘otish;
- bolalarga o‘yinni avvaldan rejalashtirish elementlarini o‘rgatish;
- o‘yinda rol va o‘yinchoqlarni oqilona taqsimlashga o‘rgatish;
- tengdoshlari bilan ahil o‘ynay olish madaniyatini tarbiyalash;
-   ahil   jamoani   shakllantirish:   mustaqil   o‘ynash   va   o‘yinni   oxiriga
etkazish,   o‘yin   jarayonidagi   kelishmovchilik,   bahslarni   oqilona   hal   eta   olish
malakalarini tarbiyalash;
-   kattalarning   o‘yinga   ta’sir   etishi   –   maslahat   berishi,   tushunchalarini
to‘ldirish, o‘yinga to‘laqonli yordam berish;
- bolalarning o‘yin faoliyatlarini, axloqiy munosabatlarni baholash.
Sahnalashtirish   o‘yinlarining   o‘ziga   xos   xususiyatlari.   Sahnalashtirish
o‘yinlari,   bu   bolalarning   mustaqil   ijodiy   o‘yin   turi   bo‘lib,   unda   badiiy   asar   va
hikoyalar   bolalar   tomonidan   rollarga   bo‘lib   ijro   etiladi.   Bu   o‘yinlar   bolalarda
iroda,   intizom   va   o‘z   xatti-harakatlarini   boshqara   olish,   boshqalarning
harakatlari bilan hisoblashish kabi ijobiy ma’naviy xislatlarni shakllantiradi.
Sahnalashtirish   o‘yinlarida   bolalar   o‘yin   jarayoniga   kirib   boradilar,
voqea   va   ertak   qahramonlarining   ichki   hayotiga   bevosita   aloqador   bo‘lgan
qahramonlik,   jasurlik,   mehribonlik ,   jonbozlik,   jonkuyarlik   kabi   ijobiy fazilatlarni   o‘zlarida   yaqqol   namoyon   qiladilar.   Bu   jarayonda   bolalarning   nutq
faolligi, luQat boyligi, dunyoqarashi kengayib boradi.
Sahnalashtirish  uchun   badiiy  asar,  ertaklar  tanlash  katta  yoshdagilardan
bolalarning   yosh   xususiyatlari,   qiziqishlari,   istaklarini   hisobga   olishni   talab
etadi.
Adabiy asarlarni tanlashda quyidagi talablar qo‘yiladi:
1. Asar mazmunining Qoyaviy-ma’naviy barkamolligi.
2. Asarning badiiy jihatdan mazmundorligi.
3.   Asardagi   qatnashchi   va   rollarning   soni   (qancha   ko‘p   bo‘lsa,   asar
shuncha ahamiyatlidir).
4.   Asarda   mazmun   yaxshi   bo‘lishi   bilan   birga,   harakatlarning   turi   ham
ko‘p bo‘lishi.
5. Asar ifodali o‘qishga mos bo‘lishi.
6. Asar mazmuni qiziqarli, hayot bilan boQlangan bo‘lmoQi.
Bolalar   xalq   ertaklarini   sahnalashtirishni   yaxshi   ko‘radilar.   Masalan,
“Sholg`om”, “Zumrad va Qimmat”, “Bo‘g`irsoq” va boshqalar. Bolalar  boshqa
xalq   ertaklarini   ham   turli   usullarda   qo‘g`irchoq,   soya,   stol   teatri   orqali
sahnalashtirishga ehtiyoj sezadilar.
Badiiy   asarni   eslab   qolishlari   uchun   uni   qayta   o‘qib   berish,   sahna
ko‘rsatish, rasmlar namoyish etish, didaktik o‘yinlardan foydalaniladi.
Sahnalashtirish   o‘yinlari   qiziqarli   o‘tishi   va   uzoq   vaqt   davom   etishi
uchun   kerakli   jihozlar   tayyorlanishi   va   unga   to‘g‘ri   rahbarlik   qilinishi   kerak.
Kattalar o‘yin rejissyori rolini amalga oshira borib, bolalarning xatti-harakatlari,
qobiliyatlari,   intilishlarini   hisobga   olib   boradilar.O‘yinda   faol   ishtirok   etgan
bolalarni   alohida   rag‘batlantirilib,   kelgusida   qaysi   asarlarni   sahnalashtirish
kerakligini aniqlaydilar.
Bolalarni   ijodiy   qobiliyatlarini   yanada   takomillashtirishda   qurilish
materiallari bilan o‘tkaziladigan o‘yinlarning roli kattadir.
Pedagoglardan   Z.V.Lishtvan,   V.G.Nechaeva   o‘z   tadqiqotlarida   qurish-
yasash o‘yinlarining o‘ziga xos tomonlari va ahamiyatini yoritib berganlar. Qurish–yasash   o‘yinlari   bolada   buyum   obrazini   fazoviy   ifodada   tasvirlashni
talab   qiladi.O‘yin   jarayonida   biror   bir   material   yoki   buyumning   xajmi,   katta-
kichikligi,   bir-biriga   mosligi,   fazoviy   mo‘ljallay   olish   ko‘nikmasi   shakllanadi,
rivojlanadi.   Qurish–yasash   o‘yinlari   bolalarda   kuzatuvchanlikni   shakllantiradi,
buyumlarni fazoviy joylashtira olishga o‘rgatadi.
Bu o‘yinlarni o‘tkazish quyidagi bosqichlarda o‘tkaziladi.
  1   -   bosqich.   Bolalarning   qurish-yasash   qobiliyatlari   ko‘nikma-malakalarini,
qiziqishlari   darajasini   o‘rganish.   Qurilish   o‘yinlariga   rahbarlik   maqsadini
aniqlash.
2 – bosqich.   Qurilish inshoot va binolariga sayohat, ekskursiya, maqsadli sayrlar
tashkil etish. Turli suratlar, rasmlar, badiiy asarlar, suhbat orqali katta   shahar va
poytaxtdagi   binolar ,   quruvchilar   mehnati   bilan   yaqindan   tanishtirish.
3   –   bosqich.   1.   Bolalar   o‘yinlari   uchun   sharoit   yaratish.   Qurilish   materiallarini
etarli tarzda tayyorlash (guruh va yakka-yakka shuQullanishlari uchun).
2. Qurilish materiallari turli hajm va katta-kichiklikda bo‘lishi mumkin.
3.   Guruhda   va   er   maydonchasida   qurilish   materiallari   hamda   ish   qurollarning
saqlanishi.
4. Qurilish materiallarining to‘g‘ri va qulay saqlanishi.
5. Qurilish burchagidagi o‘yinchoqlar va materiallarning joylanishi.
6. Tashlandiq materiallardan qo‘lbola o‘yinchoqlarning mavjudligi.
7.O‘lkamiz va uning poytaxti, turli transportlar aks ettirilgan albomlar.
8. Bino va inshootlarning qurilishini bolalar bilan kuzatish.
4 –  bosqich.   Bolalarni  qurish-yasashga   o‘rgatish  va  malakalarini  shakllantirish.
Bunda quyidagi usullardan foydalaniladi:
1. Kattalarning tushuntirib, ko‘rsatib berishi.
2.   Kattalarning   biror-bir   qurilishni   qurib   ko‘rsatishi,   har   bir   qismni   tahlil   qilib
berishi.
3. Namuna sifatida tayyor qurilish inshootini ko‘rsatish.
4.   Qurilishning   ayrim   muhim   qismlari   va   ularning   xususiyatlari   bilan
tanishtirish. 5. Tugallanmagan qurilish ob’ektini davom ettirishga jalb etish.
6. Berilgan mavzu asosida binolarni mustaqil qurish-yasashlari.
7. Bolalarning ijodiy-ixtiyoriy qurish-yasashlari.
8. Tayyor qurilishni tahlil qilish.
5–bosqich.   Bolalarning   ijodiy   qurilish   o‘yinlarini   tashkil   etish.O‘yin
jarayonida   o‘zaro  munosabatlarda   axloqiy   sifatlarni,   o‘ynay   olish   madaniyatini
shakllantirish,   shuningdek,   yoz   oyida   qum,   suv,   qish   oyida   esa   qor   bilan
o‘ynashga rahbarlik qilish.
Qum bilan o‘ynash.   Qum bolalarning o‘ynashlari uchun eng qulay o‘yin
vositasi  bo‘lib hisoblanadi. Qumlar maxsus yashiklarda nam holatda saqlanadi.
Qumni saqlashga gigienik talablar qo‘yiladi:
 a) qum turli xil tosh, shishalardan tozalangan bo‘lishi; 
b) qum faqat namroq holda saqlanishi;
 d) bolalarning salomatligiga xavf solmasligi kerak.
Kichik   yoshdagi   bolalarni   qum   bilan   o‘ynashlari   uchun   bayroqchalar,
o‘yinchoqlar tayyorlab qo‘yilishi kerak.
Suv   bilan   o‘ynaladigan   o‘yinlar.   Bu   o‘yinlar   bilan   kichik   yoshdan
boshlab shuQullanish mumkin. Suvda qo‘Qirchoqni cho‘miltirish, o‘yinchoqlar
bilan   suvda   o‘ynash,   katta   yoshdagi   bolalar   esa   suvda   cho‘milishlari   mumkin.
Qor  bilan o‘ynaladigan o‘yinlar   bolalarda quvnoq kayfiyatni  uyg‘otadi. Buning
uchun   bolalarga   yoQoch   belkurakcha,   qorni   tashish   uchun   yashikcha   ortilgan
chana bo‘lishi shart. Kattalar yordamida qor uyumlaridan turli shakllar, qorbobo,
qorqiz, hayvonlarning qiyofasini yasaydilar. Xulosa
Pedagogika   amaliyotida   predmetlar   bilan   sujetli,   harakatli   va   didaktik
o'yinlar   farqlanadi.   Bolalar   jismoniy   tarbiyasida   harakatli   o'yinlar   juda   katta
ahamiyatga ega, harakatli o'yinlar kichik, o'rta va katta harakatchanlik darajasiga
ega   bo'lishi   mumkin.   Kichik   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   tabiiy   harakatlarni
o'yinlar   yordamida   o'zlashtiradilar   (qadamlab   yurish,   yugurish,   sakrash,
uloqtirish,   tirmashish).   Harakatli   o'yinlar   bolalarni   jismonan   tarbiyalashning
asosiy   vositalaridan   biri.   Ularni   ikki   yoshdan   boshlab   qo'llash   mumkin.   Bu
davrda bolalar yugurish, sakrash, uloqtirish, tirmashib chiqish kabi hayot uchun
zarur harakat ko'nikmalarini o'zlashtira boshlaydilar.
Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   kuch   (qo'llarda   tortilish),   tezkorlik
(qisqa   masofaga   yugurish,   mokisimon   yugurish)   va   boshqa   sifatlar   bobida
musobaqalashar   ekanlar,   o'z   harakat   va   imkoniyatlarini   baholashga   qodir
bo'ladilar.   Jismoniy   rivojlanishdan   tashqari,   harakatli   o'yinlar   bolalarda   iroda,
mardlik,   qat'iyatlilik,   chidamlilik,   jur'at   kabi   xislatlarni   tarbiyalashga   yordam
beradi. Bolalar o'zlarining harakatiga bo'lgan ulkan ehtiyojlarini, odatda, o'yinlar
vositasida qondirishga urinadilar. Ular uchun o'yin - birinchi navbatda, faoliyat,
harakat.   Harakatli   o'yinlar   chog'ida   bolalarning   harakatlari   takomillashadi,
tashabbuskorlik va mustaqillik, ishonch va qat'iyat kabi sifatlari rivojlanadi. Ular
o'z   harakatlarini   muvofiqlashtirish,   hatto   ayrim   qoidalarga   rioya   qilishni
(dastlab,   albatta,   sodda   shaklda)   o'rganadilar.   Uch   yoshgacha   bo'lgan   bolalar,
odatda, juda ta'sirchan, emotsional, holatlari noturg'un, ular serharakat bo'ladilar,
lekin   bir   turli   harakatlardan   tez   charchaydilar,   tanaffussiz   uzoq   vaqt   yura
(yugura)   olmaydilar.   Shuning   uchun   o'ta   faol   bolalarni   nazorat   qilib   turish:
qo'llarida   osilishga,   katta   balandlikdan   sakrashga   ruxsat   bermaslik,   ularning
e'tiborlarini   birmuncha   sust   sur'atli   o'yinlarga   tortish   kerak.   Asta-sekin
o'yinlarning   mazmuni   ham   o'zgarib   boradi.   Bolalar   dastlab   kattalarning
ko'rsatmalari   bilan   harakatlarni   bajaradilar:   masalan,   tovuq   yoki   qushchani
tasvirlaydilar   -   "don   cho'qiydilar",  "uchadilar"   Uch   yoshda   bolalar   kattalarning
harakatlariga   taqlid   qilishdan   turli   "tasviriy"   yoki   rollar   bo'yicha   bo'ladigan o'yinlarga   o'tadilar.   Ular   rolli   yoki   obrazli   o'yinlarni   o'ynaydilar,   shifokor,
sotuvchi,   haydovchi,   oshpaz   va   boshqalarni   tasvirlaydilar.   Bolalar   o'zlariga
tanish
harakatlarnigina   emas,   ko'rganlarini   faol   ravishda   takrorlaydilar.   O'yin
uzoqroq   davom   etadi,   uning   sujeti   xilma-xil   va   tushunarliroq   bo'lib   boradi.
Keyinroq o'yin yanada murakkablashadi. Unda uchta rol paydo bo'ladi, masalan,
bir bola qo'yni, ikkinchisi - bo'rini, uchinchisi - cho'ponni tasvirlaydi .
Har xil o'yinchoqlar bilan o'tkaziladigan mustaqil harakatli o'yinlar juda
foydali.   Bolalarni   ikkita,   uchtadan   guruhlash   mumkin.   Bolaning   harakatlari
odatda o'yinchoq turlari bilan belgilanadi, masalan, bayroqchalar, halqalar bilan
yugurish, mashinalarni yurgizish, koptoklarni dumalatish, otish, ilib olish kerak.
Bolalar   bunday   o'yinchoqlar   bilan   qiziqib   shug'ullanadilar.   Biror
mustaqil   o'yinlarda   bolalar   darhol   faollik   va   tashabbuskorlikni   namoyon   eta
olmaydilar,   ularning   harakatlari   bir   xil   va   cheklangan.   Lekin   kattalarning
topshirig'ini   bajarish   bilan   bog'liq   o'yinlarda   bolalarning   harakatlari   aniq
maqsadga yo'naltirilgan bo'ladi, ular harakatlarni bir necha bor takrorlab, harakat
ko'nikmalarini   mustahkamlaydilar,   chaqqonlik,   epchillikni   rivojlantiradilar.
Bolalar hatto o'zlari o'yin bilan mashg'ul bo'lgan vaqtlarida ham ularga rahbarlik
qilib   turish   juda   muhim.   Ulardan   ayrimlarining   o'yinini   murakkablashtirish,
boshqalariga   boshlagan   ishini   oxiriga   etkazishini   o'rgatish,   uchinchisi   agar
jimgina   o'ynayotgan   bo'lsa,   gaplashib   turish   maqsadga   muvofiq.   Ko'pincha
mustaqil o'yinlarda bolalar noto'g'ri va hatto xavfli harakatlarni ham bajaradilar.
Stul   yoki   xoda   ustidan   butun   oyoq   kaftiga   tayangan   holda   deyarli   to'g'ri   oyoq
bilan   sakrab   tushadilar;   yerdan   butun   oyoq   kafti   bilan   itarilib   yuguradilar.
Bunday   hollarda   har   xil   yo'llardan   foydalaniladi.   Katta   odam   o'zi   o'yinga
kirishadi,   bolalarga   ular   taqlid   qila   oladigan   biror   tanish   va   yaqin   obrazni
eslatadi   (mushuk   qanday   yumshoq   sakrashini,   qushchalar   qanday   shovqinsiz
uchishlarini).   Bolalarga   o'rgatilishi   kerak   bo'lgan   dastlabki   o'yinlar   muayyan
sujet  va qoidalarga ega bo'lmaydi. Bola oddiy, qiziqarli  topshiriqlarni  bajaradi,
kelib  o'yinchoqni  qo'liga  oladi,  kattalar  oldiga  yugurib  borib,  ular   qo'lida  nima yashirilganligini   ko'radi.   "Bayroqchani   ol",   "Mening   yonimga   yugur",
"Bayroqchani   top"   o'yinlari   bunga   misol   bo'la   oladi.   O'yinlarni   o'rgatishda
muayyan   izchillikka   rioya   qilish   kerak.   Masalan,   "Meni   tutib   ol"   o'yini   "Seni
tutib  olaman"   o'yiniga   qaraganda   soddaroq.   Birinchi   holatda   bola   o'zidan   katta
kishini tutib olishi lozim, ikkinchi o'yinda tutilish xavfi yuzaga keladi, shuning
uchun   bola   ko'proq   jismoniy   kuch   sarflashiga   to'g'ri   keladi.   O'yinlar   tobora
mazmunan   xilma-   xil   bo'lib   borishi,   yanada   murakkabroq   topshiriqlarni   o'z
ichiga   olishi   zarur.   Agar   bola   dastlab   o'yinchoqni   olish   uchun   o'zi   istagan
sur'atda   yugurgan   bo'lsa,   o'yin   yaxshi   o'zlashtirilib   olinganidan   so'ng   yugurish
sur'atini kattalar belgilashi kerak.
Tavsiyalar
1.Maktabgacha ta’lim yoshdagi bolalarni qoidali o’yinlarga jalb qilish ularni aqliy 
faoliyatni o’stiradi .Tarbiyachilar ularga alohida etibor berishlari kerak
2.Yoshligidan qoidali o’yinlarni o’ynab katta bo’lgan bola aqliy jihatdan sog’lom 
bo’ladi 
3.Harakatli o’yinlar  bollarni jismoniy sog’lom o’sishiga yordam beradi shuning 
uchun ham tarbiyachilar bolalarni sog’lom o’sishlari uchun harakat qilishlari kerak FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1 .   Mirziyoyev Sh.M. “Qonun   ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
–   yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligi   garovi”   mavzusidagi   O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan
tantanali marosimdagi ma’ruzasi. – T.: “O‘zbekiston”, 2017. – 48 b.
2.   Sh.M.   Mirziyoyev   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –T.:
“O‘zbekiston”. – 2017.– 102b.
3. Sh.M. Mirziyoyev Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan
birga quramiz. – T.: “O‘zbekiston”, 2017. – 488 b.
4.   Sh.   M.   Mirziyoyev   7   fevral   2017   yil   kuni   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar
strategiyasi to‘g‘risida”gi   PF-4947 sonli  farmonni
5.   Sh.M.   Mirziyoyevning   “2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini
yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   qarori.   T.:-2016y.   29-
dekabr
6 .   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini
boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”giqarori 01.10.2018yil
7 .   O’zbekiston   Respublikasi   vazirlar   mahkamasining   “Maktabgacha   ta’lim
tashkilotlari   faoliyatini   yanada   takomillashtirish   chora-   tadbirlari   to’g’risida”gi
qarori 391- son 13-may 2019-yil.
   8.   O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2017yil 7 fevral PF-4947sonli
“O’zbekiston Respublikasini  yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi
to’g’risida”gi farmoni//lex.uz
9 . O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019- yil 9-sentabrdagi PQ-3261
sonli   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
tog’risida”gi qarori //lex.uz
10.“Ilk qadam” o’quv dasturi. Toshkent.:  201 8  yil.
11 .  “Nutqni o’stirish nazariyasi va metodikasi” S.Babayeva 2018 yil. 12.   “Maktabgacha   Pedagogika”   darslik   F.   Qodirova,   Sh   Toshpo’latova,   N.
Qayumova,   M.A’zamova   “Tafakkur”   nashriyoti   Zangota   tumani   Toshkent   2019
yil.
13.   Xasanboyeva.O.U.va   boshq..   “Maktabgacha   ta’lim   pedagogikasi”.   T.:
Ilm ziyo. 2006 yil.
14 .   Sh.A.Sodiqova   “Maktabgacha   pedagogika”   “Tafakkur   sarchashmalari”
T.: 2013.
15. N.M.Qayumova. “Maktabgacha pedagogika” TDPUnashriyoti -T.: 2013
y.
Internet saytlari
16.  www. tdpu. uz
17. www. pedagog. Uz .
18.  www. Ziyonet. uz
19.  www. edu. uz
20.  tdpu-Intranet. Ped

BOLALARDA XALQ O’YINLARI ORQALI JISMONIY BARKAMOLIKNI TARBIYALASH

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha