Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 44.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Shavkat

Ro'yxatga olish sanasi 04 Aprel 2024

69 Sotish

Bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashda maktabgacha ta'lim tashkilotining o'rni

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
I-BOB. VATANPARVARLIK TUSHUNCHASINING MOHIYATI
1.1.   Vatanparvarlik va baynalmilallik tarbiyasi..................................................... 5
1.2.   Bolalarda   vatanparvarlikni
tarbiyalash……………………………………… 9
II-BOB.   MAKTABGACHA   YOSHDAGI   BOLALARNI   VATAN-
PARVARLIK RUHIDA TARBIYALASH
2.1.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   vatanparvarlik   bilan   tarbiyalashda
maktabgacha   ta’lim   tashkilotining   o‘rni   va
ro‘li………………………………… 19
2 .2.  Vatanparvarlik tarbiyasida tarbiyachilarning o‘rni ………………………… 21
XULOSA…………...…………………………………………………………... 32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 33
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi : Vatanga muhabbat eng chuqur ijtimoiy hislardan
biridir.   Bizning   davlatimizda   Vatanga   muhabbat   hissi   baynalmilalchilik   bilan
uyg‘unlashib   ketadi.   Vatanga   muhabbat   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarda
kattalar   tomonidan   bolalarning   ruhiy   rivojlanishini   va   ular   tafakkurining   aniq
hamda obrazliligini e’tiborga olgan holda ma’lum izchillik bilan tarbiyalab borila-
di.   Shuning   uchun   bu   yoshdagi   bolalarda   Vatanga   muhabbatni,   ularga   yaqin   va
tanish   bо’lgan   aniq   fakt-lar,   yorqin   misollar   orqali   tarbiyalab   boriladi.   Tar-
biyachilar bolalarda о’z oilasiga, uyiga, bog‘chasiga va ularni о’rab turgan tevarak-
atrofga muhabbat hamda ularga sodiq bо’lishni tarbiyalayotib eng muhim ijti moiy
tuyg‘u   Vatanga   muhabbatni   tarbiyalab   boradi.   Kichik   bog‘cha   yoshidagi   bolalar
tevarak-atrofdagi voqea, hodisalarning faqat tashqi belgilarini anglab oladilar. Ular
hayit, Navrо’z bayramini  hamma kishilar  ku-tib olishlarini  kuzatadi, bundan juda
zavqlanadi,   am-mo   buning   sababi   va   natijalarini   bilmaydilar.   Ular ga
bayramlarning   mohiyatini   tushuntirish   bilan   ham   vatanparvarlik   tarbiyasi   amalga
oshiriladi.   Bizning   kurs   ishimizning   dolzarb   masalalariham   aynan   shu   davrdsgi
bolalarga vatanning asl mohiyatini tushuntirishdan yo‘llarini urganishdan iborat. 
Kurs ishining maqsadi:  Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanga muhabbat
ruhida tarbiyalashfa, maktabgacha ta’lim tashkiloti, tarbiyachi va ota onaning ro‘li
haqida nazariy tushuncha berish, bolani axloqiy jixatdan kamol  topishida muhum
omil   bo‘lib   hizmat   qiladigan   vatan   tuyg‘usini   shakillantirishdagi   axamiyati   qay
darajada ekanligini tushunturib xulosalar berish olingan xulosalar asosida  ish olib
borishdan iborat. 
Kurs   ishining   ob`ekti.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   va   maktabgacha
ta’lim tashkiloti 
Kurs   ishining   predmeti.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   bolalarini
vatanparvarlik ruxida tarbiyalashning muhim omillarini shakillantirish. 
Kurs   ishining   metodologik   asoslari   Maktabgacha   ta’lim   sohasini   2030-
yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasi   O‘zbekiston   respublikasining   ta’lim
3 to‘g‘risidagi   Qonuni,   “O‘zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   tarbiya
Kontseptsiyasi”, O‘zbekiston Respublikasining Prezidentin nutq va ma’ruzalari. 
Kurs   ishning   metodlari   :   Qiyosiy   tahlil,   kuzatish,   suhbat,   anketa,   savol-
javob, 
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi   Kirish,   2   bob,   4   paragraf,   xulosalar,
tavsiyalar va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati. 
4 I- BOB VATANPARVARLIK TUSHUNCHASINING MOHIYATI
1 .1. Vatanparvarlik va baynalmilallik tarbiyasi
Har bir ekskursiyadan so‘ng, bolalar rasmlarda o‘z taassurotlarini etkazishdi.
Barcha   ishlar   G‘alaba   kuniga   bag‘ishlangan   ko‘rgazmada   namoyish   etildi.  
Maktabgacha   tarbiyachilar   o‘z   vatanlari   va   oilalari   tarixiga   tabiiy   qiziqish   bilan
qarashadi.   Bolalar   mustaqil   ravishda   dasturning   uchinchi   bosqichini   boshladilar   -
ota-onalarning urush va urushayotgan qarindoshlarining taqdiri to‘g‘risida so‘rov.
Har   bir   inson,   oila   a’zolarining   Rossiyani   dushmandan   ozod   qilishda   ishtiroki
haqida ko‘proq bilishni xohladi. 
Ota-onalar   bilan   yaqin   hamkorlikda   oilaviy   doirada   qidiruv   ishlari   olib
borildi.   Ota-onalar   va   bobo-buvilar   bilan   suhbatdan   so‘ng,   bolalar
mamlakatimizning ozod bo‘lishida ishtirok etgan yaqinlarining fotosuratlarini olib
kelishdi.   Bolalar   bog‘chasiga   kelgan   bolalar,   bilib   olganlarini   bir-birlari   bilan
bo‘lishishdi,   guruhga   ota-onalar   tomonidan   yozilgan   fotosuratlarni,   bolalarning
so‘zlaridan   olib   kelishdi.  
Loyihaning   natijasi   “O‘lmas   Polk”   mini-muzeyini   yaratish   edi,   o‘qituvchilar
imkon   qadar   yaratilish   jarayoniga   jalb   qilingan   bolalarni   jalb   qilish   va   ijodiy
korxona   rahbari   emas,   balki   maslahatchi   lavozimini   egallashga   harakat   qilishdi.
Yigitlar   qilayotgan   ishlari   uchun   javobgarlikni   his   qilishdi   va   bundan   mamnun
bo‘lishdi.  
Mini-muzeyni   yaratish   jarayonida   yigitlar   nafaqat   urush   haqida   olingan
bilimlardan   foydalanibgina   qolmay,   balki   ularning   estetik   didini,   qaychi,   elim   va
boshqalar bilan ishlash ko‘nikmalarini rivojlantirdilar. Bu ish qanday g‘ayrat bilan
olib   borilganligi,   bolalar   o‘z   ishlarining   qadrini   anglashlari   va   Buyukning
ahamiyatini anglashlari aniq edi. Ikkinchi Jahon urushi. 
“O‘lmas   polk”   ijodiy   loyihasi.   Vatandoshlarning   yaqin   atrof-muhit   va
jangovar   urf-odatlari   bilan   tanishish   asosida   vatanparvarlik   tuyg‘ularini
shakllantirish; yurtimizning qahramonona tarixining individual sahifalari haqidagi
bilimlarni   to‘ldirish;   urush   qahramonlari   nomi   berilgan   yodgorliklar   va   ko‘chalar
5 bilan tanishish;  erning qahramonona o‘tmishiga nisbatan  hissiy  jihatdan qimmatli
munosabatni, qahramonlar - vatandoshlarda g‘ururlanish tuyg‘usini uyg‘otadi. 
Ushbu maqsadga erishish uchun aniq vazifalar belgilandi: 
 o‘z tug‘ilgan shahri tarixiga qiziqishni uyg‘otadi; 
 yaqin atrof-muhitga, tarixiy va unutilmas joylarga samarali munosabatni,
ularni saqlash istagini shakllantirish; 
 taassurotlaringizni  turli tadbirlarda aks  ettirish qobiliyatini rivojlantirish
(modellashtirish, yig‘ish, vizual faoliyat va boshqalar); 
 ota-ona-bola  loyihalarini   ishlab  chiqish  va birgalikda  ma’lumot   qidirish
orqali ota-onalarni bolalar bilan ta’limiy muloqotga jalb qilish; 
 ota-onalarni   Buyuk   Vatan   urushi   mavzusida   ko‘rgazmali   va   didaktik
materiallar yaratishda ishtirok etishga jalb qilish. 
Loyiha   mo‘ljallangan   bolalarning   yoshi:   o‘rta   guruh   (hayotning   4   va   5-
yillari). 
Loyihaning   ishtirokchilari:   bolalar,   guruh   o‘qituvchilari,   musiqa   direktori,
ota-onalar. 
Ishtirokchilar soni bo‘yicha: jamoaviy. 
Shakl: to‘g‘ridan-to‘g‘ri o‘quv faoliyati, ekskursiyalar, bolalarning mustaqil
faoliyati, musiqiy ma’rifiy tadbirlar, ota-onalar bilan ishlash. 
Kutilayotgan natijalar: 
Vatan tarixi haqida mavjud bilimlarni o‘zlashtirish. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   kattalar   bilan   ijtimoiy   muloqot
ko‘nikmalarini egallashi. 
Faxriylarga, keksalarga hurmat va ehtirom ko‘rsatish, ularga har tomonlama
yordam berish. 
Vatan   insonning   kindik   qoni   tо’kilgan   tuproq,   uni   kamol   toptiradigan,
hayotiga   mazmun   baxsh   etadigan   ta-barruk   maskandir.   U   avlodlardan   avlodlarga
qoladigan buyuk meros, eng aziz xotira. Vatan ota-bobolarimiz-ning hoki  poklari
jo   bо’lgan,   vaqgi   soati   yetib   har   bi-rimiz   bosh   qо’yadigan   muqaddas   zamindir.  
Vatani   bor   odamning   g‘ururi,   iftixori   yuksak,   maqsad-muddaolari   aniq   bо’ladi.
6 Tog‘dek   tayangan   Vatani   borligini   his   etgan   inson   hayotning   har   qanday
sinovlariga doimo tayyor turadi. 
Vatanparvarlik   esa,   eng   avvalo,   kindik   qoni   tо’kilgan   joyga   qarindosh   -
urug‘   va   mahalla-kо’yga,   el-yurt,   ona   zaminga   bо’lgan   hurmat-e’tibor,   mehr-
muhabbatdan   boshlanadi.   Vatanparvarlik   yjtimoiy,   ta-rixiy   va   axloqiy   his-tuyg‘u
sifatida   insonlar   jamiya-tining   yjtimoiy   tarakdiyoti   davomida   paydo   bо’ladi.  
Buyuk uzbek mutafakkirlarining fikricha, biz tug‘ilgan yurtimizdan uzoq bо’lsak,
bizni   tortib   kela-digan   quvvat   о’z   vatanimizning,   ona   tuproqning   mehru  
muhabbatidir. 
Shu   о’rinda   savol   tug‘ilishi   mumkin,   vatanparvarlik   о’zi   nima?   U   qanday
maqsadga xizmat qiladi. Milliy vatanparvarlik, avvalo, о’z xalqining Qoniga singib
ketgan   imon   va   insof,   mexr-muhabbat,   oqibat,   shafqat,   vijdon   va   andisha,   or-
nomus, ona yurtga, о’z millatiga sadoqat kabi azaliy axloqiy-ma’naviy qadriyatlar
haqidagi   g‘oyalar,   qarashlar   yig‘indisidir.   Bugungi   kun   milliy   vatanparvarlik
mafkurasining tarkibiy qismlari quyvdagilar: 
o mustaqillik tuyg‘usi va uni tо’la idrok etish; 
o uzbek milliy mafqurasi; 
o kо’p millatli О’zbekiston xalqining vatanparvar-ligi. 
Vatanparvarlik   jamiyatdagi   barcha   kishilarni,   mil-lat   va   elatlarni   ijtimoiy-
siyosiy   kuch   va   guruhlarni   birlashtiruvchi   muhim   omil   ekanligini   doimo   diqqat
markazida saqlash lozim. 
Vatanparvarlik   tuyg‘usi,   tarbiyachi   va   ota-onaga,   о’z   mahallasi,   qishlog‘i,
tumani, shahri viloyatiga bо’lgan cheksiz muhabbatdan, uning tarixi, madaniyatiga
hurmat   va   sadoqatdan   boshlanadi.   Vatan   tuyg‘usi   kichkina   odam   kо’z   о’ngida
kо’rayotgan  narsadan   qoyil   qolishdan,  uni  hayratlantiradigan   va  qalbida  aks   sado
beradigan nar-salardan boshlanadi. 
Kattalarning   vazifasi   —   bola   oladigan   kо’plab   taas-surotlardan   unga   eng
tushunarli   bо’lganlarini,   eng   yaqin   kishilari,   jonajon   о’lka,   uning   tabiati   va
hayvonot dunyosi, xalq farovonligi, Vatanning gullab yashnashi yо’lidagi mehnati,
о’rtokdik, о’zaro yordam va boshqalarni tanlab berishdan iborat. 
7 Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolaning tushunchasiga nima kо’proq moye
keladi va nima uni qiziqgirishi, hayajonlantirishi mumkin? 
Dastavval,   u   tug‘ilgan   va   yashayotgan   joylar.   Jonajan   ona   tabiat   Vatanga
muhabbatni   tarbiyalashning   kuchli   omillaridan   hisoblanadi.   Uning   gо’zalligidan
zavq-lanish,   tabiatiga   ehtiyotkorona   munosabatda   bо’lish,   in-son   mehnatining
tabiatdagi   о’zgartiruvchanlik   rolini   tushunish   —   bularning   hammasi   jonajon
о’lkaga muhabbatni shakllantirish manbalaridir. 
Odam   Vatanga   bо’lgan   muhabbatini   о’zi   tutilib   о’sgan   oilasi,   bol   al   ar
bog‘chasi va maktabi, bol al ar bilan о’ynagan о’yinlari va joylari bilan bog‘laydi.
Vatanga   muhabbat   eng   chuqur   ijtimoiy   hislardan   biridir.   Bizning   davlatimizda
Vatanga   muhabbat   hissi   baynalmilalchilik   bilan   uyg‘unlashib   ketadi.   Vatanga
muhabbat maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda kattalar tomonidan bolalarning
ruhiy rivojlanishini va ular tafakkurining aniq hamda obrazliligini e’tiborga olgan
holda   ma’lum   izchillik   bilan   tarbiyalab   borila-di.   Shuning   uchun   bu   yoshdagi
bolalarda Vatanga muhabbatni, ularga yaqin va tanish bо’lgan aniq fakt-lar, yorqin
misollar   orqali   tarbiyalab   boriladi.   Tar-biyachilar   bolalarda   о’z   oilasiga,   uyiga,
bog‘chasiga   va  ularni   о’rab  turgan   tevarak-atrofga   muhabbat   hamda  ularga   sodiq
bо’lishni tarbiyalayotib eng muhim ijti moiy tuyg‘u Vatanga muhabbatni tarbiyalab
boradi.   Kichik   bog‘cha   yoshidagi   bolalar   tevarak-atrofdagi   voqea,   hodisalarning
faqat   tashqi   belgilarini   anglab   oladilar.   Ular   hayit,   Navrо’z   bayramini   hamma
kishilar ku-tib olishlarini kuzatadi, bundan juda zavqlanadi, am-mo buning sababi
va   natijalarini   bilmaydilar.   Ular ga   bayramlarning   mohiyatini   tushuntirish   bilan
ham vatanparvarlik tarbiyasi amalga oshiriladi. 
О’zbekiston   xalqining   vatanparvarlik   tarbiyasi   baynalmilallik   tushuncha
bilan   yо’g‘rilib   ketganki,   har   bir   fuqaro   О’zbekistonda   istiqomat   qilayotgan   turli
millat va elat vakillarini hurmat qiladi. Baynalmilal tarbiya Vatan ravnaqi yо’lida
xalqlar   dо’stligi,   birdamligi,   hamkorligi,   hamfikrligi,   hurmat   kabi   tushunchalarni
tarbiyalashdir.   Mamlakati-miz   kо’p   millatli   maskan   bо’lib,   unda   130   dan   ortiq
millat   vakillari   istiqomat   qiladilar.   Maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalarni
8 baynalmilalchilik   ruhida   tarbiyalash   asosida   boshqa   millat   xalqlariga   ijobiy
munosabat va dо’stona his-tuyg‘ular uyg‘otish maqsadi yotadi. 
1 .2. Bolalarda vatanparvarlikni tarbiyalash
Siz   fuqarolik   fazilatlarini   shakllantirmasdan   to‘la   huquqli   shaxsni
rivojlantira   olmaysiz.   Vatanparvarlik   tarbiyasi   juda   erta   boshlanadi   -   bola
bog‘chasida,   kichik   Vatanga   bo‘lgan   muhabbat   -   inson   tug‘ilib   tug‘ilgan   joy.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   vatanparvarlik   tarbiyasi   keng   ko‘lamli
vazifalarni hal qilishga qaratilgan: oila va ona yurtiga muhabbat, mehnatni hurmat
qilish, mehnat, tarix va Vatan himoyachilarini hurmat qilish; milliy ramzlar, milliy
bayramlar va an’analar bilan tanishish. 
Bolalarning   mehnat   faoliyatlarini   o‘zida   qampagan   mashg‘ulotlar   asosan
bog‘cha   yoshidagi   davrdan   boshlanadi.   Bu   yoshda   bolalarning   mehnatlari   juda
sodda   va   elementar   bo‘lsa   ham   ularning   psixik   taraqqiyotlarida   juda   katta
ahamiyatga egadir. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   bilan   o‘tkaziladigan   cifatlar   natijasida   bolalarda
mehnatga   nisbatan   ijobiy   munosabat,   mehnat   qilish   ishtiyoqi   tug‘iladi.
Kattalarning   mehnat   faoliyatlariga   taqlid   qilish   dastavval   bolalarning   o‘yinlarida
namoyon bo‘ladi. Bolalar kattalarning mehnat faoliyatlarini o‘zlarining o‘yinlarida
taqlidan   takrorlash   bilan   cheklanib   qolmay,   balki   kattalar   mehnatida   bevosita
qatnashish   uchun   xapakat   qila   boshladilar.   Masalan.:   qiz   bolalar   onalari   kir
yuvayotganda   ayrim   kichikroq   narsalarni   (dastrumolchalarni)   chayishda
qatnashadilar.   Uy   va   xovlilarni   yig‘ishtirib   supurishga,   o‘g‘il   bolalar   esa   otasi
bajarayotgan ishda qatnashishga intila boshlaydilar. 
Bu   yoshdagi   bolalarni   mehnatining   natijasiga   qarab   emas,   balki   mehnat
jarayonining  o‘ziga  qiziqishi   psixologik  jihatdan  xarakterlidir.  Bog‘cha  yoshidagi
bolalarning ishiga baho berib borish ularda mehnatga nisbatan ijobiy munosabatni
tarbiyalashda   katta   rol   o‘ynaydi.   Bolalar   kuchlari   yetadigan   ishlarni
9 bajarayotganlarida   ko‘p   xatolarga   yo‘l   qo‘yishlari   turgan   gap.   Lekin   bunda
bolalarni   mexnatga   jalb   qilmaslik   kerak,   bolalarning   bajaradigan   ishlarini
kattalarning o‘zlari bir pasda qilib qo‘yishlari mumkin degan ma’no kelib chiqadi.
Sharq   xalqida   bir   maqol   bor:   “Bolaga   ish   buyur,   ketidan   o‘zing   yugur”.   Bu   juda
to‘g‘ri,   hayotiy   gap.   Bolalarga   biron   yumush   buyurilganda,   uni   qanday
bajarayotganliklaridan ko‘z-quloq bo‘lib turish kerak, degan ma’noni bildiradi. 
Bolalarda   xususan,   kichik   yoshdagi   bog‘cha   bolalarida   hali   mehnat
malakalari yo‘q, qo‘l muskullari yaxshi rivojlanmagan bo‘ladi. Ana shuning uchun
bolalar   qasddan   yoki   anqovliklaridan   -   emas   balki   eplay   olmasliklaridan   biron
narsani  tushirib sindirib yuborishlari  mumkin. Ana shunday  “falokat” yuz bergan
paytda bolani “anqov, ko‘zingga qapacang bo‘lmaydimi” deb urishish yoki koyish
yaramaydi. Buning o‘rniga bolaga shu mehnatni  qanday qilib bajarishni  ko‘rsatib
berish lozim. 
Bog‘cha yoshidagi bolalarni mehnatsevarlik ruxida tarbiyalashda ularni inoq
jamoaga   uyushtirish   katta   ahamiyatga   egadir.   Jamoa   bo‘lib   mehnat   qilishda
tarbiyachi hap bir bolaga ma’lum bir mehnatni bajarishni buyuradi. Ana shu tariqa
bolalar   jips   jamoa   bo‘lib   mehnat   faoliyati   bilan   shug‘ullanadilar.  
Masalan,   katta  guruh  bolalari   jamoa  bo‘lib  navbatchilik   qiladilar.   Bunda   bir   bola
stolga   dasturxon   yozib   chiqsa,   ikkinchisi   qoshiq   va   vilkalarni   qo‘yib   chiqadi,
uchinchi bola esa stulchalarni qo‘yib chiqsa, to‘rtinchi bola stolga nonlarni qo‘yib
chiqishi   mumkin.   Bog‘chada   navbatchilikka   o‘rgangan   bolalar   oilada   ham
yordamlashadigan bo‘ladilar. 
Umuman,   o‘rta   va   katta   yoshdagi   bog‘cha   bolalariga   oilada   kuchlari
yetadigan   mehnat   topshiriqlarini   berish   kerak.   Bu   ularni   mehnatsevarlikka
tarbiyalashda   va   ularda   ayrim   mehnat   malakalari   hosil   bo‘lishi   uchun   juda   katta
imkoniyatlar   yaratadi.   Ijtimoiy   foydali   mehnatda   ishtirok   etmagan   bolani
keyinchalik   mehnatga   jalb   qilish   juda   qiyin   bo‘ladi.   Bog‘chada   bolalar   jalb
qilinadigan   mehnat   faoliyatining   turi   juda   xilma-xildir.   Masalan,   tabiat
burchagidagi jonivor yoki o‘simliklarni parvarish qilish, bog‘cha hovlisida ishlash,
oshxonada   va   guruhda   navbatchilik   qilish,   kichkintoylarni   kiyintirishga   yordam
10 berish   va   boshqalar.   Shuni   ham   aytib   o‘tish   kerakki,   kichik   yoshdagi   bog‘cha
bolalari   o‘zlarining   mehnat   faoliyatlarini   hali   yo‘lga   qo‘ya   olmaydilar.   Shuning
uchun   ular   mehnatning   juda   sodda   turlari   bilan,   ya’ni   o‘simliklarga   suv   qo‘yish,
baliqlarga ovqat berish, hovliga suv sepish va shu kabilar bilan shug‘ullanadilar. 
O‘rta   va   katta   guruh   bolalari   mehnat   faoliyatini   o‘yindan   batamom   farqlab
unga   nisbatan   jiddiy   munosabatda   bo‘la   boshlaydilar.   Ular   mehnatdan   kelib
chiqadigan natijani, ya’ni mehnatning ijtimoiy mohiyatini, kim uchun, nima uchun
mehnat   qilish   lozimligini   tushunadilar.   Ular   kattalarning   oiladagi   uy-ro‘zgor
ishlariga   zo‘r   ishtiyoq   bilan   yondashadilar,   kichkintoylar   uchun   qog‘ozdan,
kartondan,   faner   va   plastilindan   turli   o‘yinchoqlar   yasaydilar.   Pedagogik   jihatdan
to‘g‘ri   tashkil   qilingan   mehnat   faoliyati   bolalarning   har   tomonlama   ya’ni   ham
jismoniy,   ham   psixik,   ham   estetik,   ham   axloqiy   tomondan   barkamol
rivojlanishlariga juda katta ta’sir qiladi. 
Bog‘cha bolalari biron o‘yin, ta’lim yoki mehnat faoliyatlari bilan mashg‘ul
bo‘lar ekanlar, ular harakatlarining asosida ma’lum motivlar, ya’ni ularni harakatga
soluvchi   mayllar   yotadi.   Kichik   bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   xattiharakatlari
ko‘proq shu xatti-harakatlar amalga oshirilayotgan sharoitga bog‘liq bo‘ladi. Ular
xatti-harakat   motivlarini   anglab   ham   yetmaydilar.   Shuning   uchun   ko‘pincha
o‘zlariga mutlaqo hisobot  bermay ma’lum bir vaziyatda u yoki bu xatti-harakatni
amalga oshira boshlaydilar. 
Bolalar   mehnatining   muhim   belgisi   uning   ma’lum   maqsadga
qaratilganligidir.   Kichik   bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   mehnati   biror   jarayonga
oid harakat bo‘lib, u faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga oshirilishi
mumkin. Maktabgacha tarbiya yoshi davrining o‘ziga xos tomonlaridan biri bolalar
mehnatining o‘yin bilan bog‘liqligidir. 
O‘yin   jarayonidagi   biror   harakat   doimo   biror   mehnat   jarayonini   aks
ettirishga  yo‘naltirilgan  bo‘ladi.  Ikkinchi  tomondan,  mehnat  jarayonini  bajarishda
uni   o‘yin   shakliga   aylantirishadi.   Shu   bilan   birga   o‘zining   xususiyati,   mazmuni,
yuzaga   kelish   sababiga   ko‘ra   mehnat   va   o‘yin   bir-biridan   farq   qiladi.   Mehnatda
maqsad   qo‘yiladi,   uni   amalga   oshirish,   natijaga   erishish   uchun   shart-sharoit
11 yaratiladi,   vositalar   izlab   topiladi.   O‘yinda   esa   bolalar   kattalarning   mehnat
faoliyatiga taqlid qiladi. O‘yinda esa bolalar kattalarning mehnat faoliyatiga taqlid
qiladi.   O‘yinda   mehnat   singari   biror   aniq   natijaga   eriilmaydi,   ammo   u   mehnat
singari   bolalarga   quvonch   bag‘ishlaydi,   ular   o‘zlarida   qonoqish   hissini   sezadilar.
Kichik bog‘cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o‘z-o‘ziga xizmatdir. Bu
kichik bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi bolalarni
mehnatning   bu   turiga   o‘rgatishda   ko‘pincha   o‘yin   vaziyatlaridan   foydalaniladi.
Avvaliga   bolalar   o‘yin   obrazi   orqali   mehnatga   o‘rgatiladi.   Shu   orqali   bolalar
ishonch bilan harakat qilishni o‘rganadilar. Asta-sekin bu yoshdagi bolalarda o‘z-
o‘ziga xizmat qilish ko‘nikma, malakalari shakllanib boradi. 
Mehnat   faoliyatining   bola   ruhiy   rivojlanishiga   ta’siri .   Ijtimoiy-tarixiy
tajribani   o‘zlashtirish   faol   ish   jarayonida   yuz   beradi.   Faollik   bolaga   xos
xususiyatdir. Ta’lim-tarbiya jarayonidagi faollik asosida faoliyatning har xil turlari
shakllanadi.   Ulardan   asosiylari:   munosabatda   bo‘lish   faoliyati,   bilish,   buyumlar
bilan bo‘ladigan faoliyat, o‘yin, mehnat va o‘quv faoliyatlaridir. 
Faoliyat   turlarining   o‘zi   ijtimoiy-tarixiy   tajribaning   bo‘lagidir.   U   yoki   bu
faoliyatni o‘zlashtirayotib bola faollik ko‘rsatadi, shu bilan bir vaqtda shu faoliyat
bilan   bog‘liq   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma,   malakalarni   egallab   oladi.   Buning   asosida
bolada   har   xil   shaxsiy   qobiliyat   va   xususiyatlar   shakllanib   boradi.   Ta’lim   va
tarbiya   orqali   amalga   oshiriladigan   faoliyatlarni   bolalar   birdaniga   o‘zlashtirib
olmaydilar, ularni bolalar tarbiyachi rahbarligida asta-sekin egallab boradilar. 
Bolalarning   har   xil   faoliyatlarni   muvaffaqiyatli   egallab   olishlari   asosan
oilada,   bolalar   bog‘chasida   ta’lim-tarbiya   ishining   qay   darajada   tashkil   etilishiga
bog‘liqdir.  
Inson   hayotining   birinchi   yilidanoq   faoliyatning   eng   oddiy   turlari   undagi   shaxsiy
qobiliyatlar,   xususiyatlar,   tevarak-atrofga   ma’lum   bir   munosabatning
shakllanishida   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Masalan,   kattalarning   bola   bilan
bo‘ladigan   hissiy,   hissiy-predmetli   munosabatlaridayoq   bolada   dastlabki   ijtimoiy
talabni   vujudga   keltiradi,   dastlabki   harakat   va   tasavvurlar,   taassurotlar   shakllana
boshlaydi. 
12 Harakat   usullarini   egallab   borish   orqali   bolada   faollik   rivojlanadi.   Ammo
faollikning   qay   darajada   rivojlanib   borishi   irsiyatga   hamda   taqlidchanlik
qobiliyatiga   ham   bog‘liq.   Bola   hayotining   dastlabki   yillarida   kattalar   bilan
bo‘ladigan   munosabati   va   narsa-buyumlar   bilan   bajargan   harakati   asosiy   faoliyat
turi   hisoblanadi.bola   bilan   muomala   qilish   orqali   kattalar   ularni   sekin-asta
buyumlar   olamiga   olib   kiradilar.   Mana   shu   yo‘l   bilan   bola   buyumlar   bilan
bo‘ladigan   faoliyatning   o‘ziga   xos   tomonlarini   egallab   boradi.   Bu   vaqtda
munosabatning o‘zi narsa va buyumlar bilan bo‘ladigan faoliyatga aylanib qoladi. 
Bolaning narsa va buyumlar bilan bo‘ladigan faoliyatini tashkil etish bolaga
dastlabki  yoshidan  boshlab  oilada  va maktabgacha  tarbiya muassasalarida  tarbiya
va   ta’lim   berishning   asosiy   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bunday   faoliyatlarda
bolalar   tarbiyachi   rahbarligida   narsa   va   buyumlarning   xususiyatlari   to‘g‘risidagi
dastlabki bilimlarni, ular bilan bo‘ladigan harakatlar, tahlil, sintez, umumlashtirish,
abstraksiyalash   kabi   eng   oddiy   jarayonlarni   egallab   oladilar.   2,5   yoshdan   keyin
buyumlar   bilan   bo‘ladigan   faoliyatda   bolalar   ancha   yuqori   ko‘rsatkichlarga
erishadilar   va   ularning   o‘yin   hamda   tasviriy   faoliyatga   o‘tishlari   uchun   asos
yaratiladi.   Kattalar   tomonidan   tashkil   etilgan   muomala   munosabatlarida,
faoliyatlarda   o‘z-o‘zini   anglab   olishning   dastlabki   shakllari   shakllanadi.  
Bola   jamoada   o‘zini   shaxs   sifatida   anglay   boshlaydi.   Bola   taraqqiyotining   mana
shu   bosqichida   ular   kattalarning   ko‘rsatmasisiz,   mustaqil   harakat   qilishini
xohlaydilar.   Bolada   xulq-atvor   sababining   paydo   bo‘lishi   va   uni   o‘z   xohishiga
bo‘ysundira olishi unda ongning shakllanganligidan dalolat beradi. 
Agar   boladagi   faollik   va   mustaqillik   kattalar   ta’sirida   uyg‘otilgan   bo‘lsa,   u
holda   4-6   yoshli   bolalar   ancha   mustaqil   bo‘lib   qoladilar   va   har   xil   faoliyatlarga
tezda kirishib keta oladilar. Bunda bolalar ongliligining roli ortadi, u ba’zan hatto
ijodiy xususiyat kasb etadi. 
Bu davrdagi bolaning asosiy faoliyati bo‘lgan o‘yinda bolalar tarbiyachining
rahbarligida   har   xil   harakat   usullarini,  narsa   va   buyumlar   to‘g‘risidagi   bilimlarni,
ularning   sifat   va   xususiyatlarini   bilib   oladilar.   Bolalar,   shuningdek   fazoviy,   vaqt
munosabatlarini,   o‘xshashlik,   tenglik   kabi   tushunchalarni   ham   egallab   boradilar.
13 Birgalikda   bajariladigan   harakatli   o‘yinlar   orqali   bolalar   kishilar   hayotidagi,   ular
o‘rtasidagi   munosabatlarni,   kelishib   harakat   qilishni   bilib   oladilar,   ularning
tevarak-atrof   to‘g‘risidagi   tasavvurlari   kengayadi.   Bu   yoshdagi   bolalarda   o‘yin
faoliyati   bilan   bir   qatorda   faoliyatning   amaliy   shakllari   ham   rivojlana   boshlaydi:
rasm   yopishtirish,   narsalar   yasash   va   hokazo.   Bular   bolalarda   xayolni,   amaliy
tafakkurni,   badiiy   qobiliyatni,   ijodkorlikni   rivojlantirishda   manba   bo‘lib   xizmat
qiladi.
Muntazam ravishda berib boriladigan mehnat topshiriqlari bolalar faoliyatini
ijtimoiy   manfaatlarga   bo‘ysundirishga,   ijtimoiy   foydali   faoliyat   bilan
shug‘ullanishiga,   mehnatdan   kelgan   umumiy   natijadan   quvonish   kabi   sifatlarni
tarbiyalashga olib keladi. 
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   shaxsining   shakllanishiga   ko‘ra   bu   davrni   uch
qismga   ajratish   mumkin:   Birinchi   davr–bu   3–4   yosh   oralig‘ida   bo‘lib,   bola
emotsional jihatdan o‘z–o‘zini boshqarishning mustahkamlanishi  bilan bog‘liqdir.
Ikkinchi davr–bu 4–5 yoshni tashkil qilib axloqiy o‘z – o‘zini boshqarish. Uchinchi
davr   esa   shaxsiy   ishchanlik   va   tadbirkorlik   xususiyatining   shakllanishi   bilan
xarakterlanadi. 
Axloqiy   tushunchalar   manbai   bo‘lib   ularning   ta’lim   –   tarbiyasi   bilan
shug‘ullanayotgan   kattalar,   shuningdek,   tengdoshlari   ham   bo‘lishi   mumkin.
Axloqiy   tajribalar   asosan   muloqot,   kuzatish,   taqlid   qilish   jarayonida,   shu   bilan
birga   kattalarning,   ayniqsa   onalarning   maqtovi   va   tanqidlari   orqali   o‘tadi   va
mustahkamlanadi.   Bola   doimo   baho,   ayniqsa   maqtov   olishga   harakat   qiladi.   Bu
baho   va   maqtovlarning   bola   shaxsidagi   muvaffakiyatga   erishishga   harakat
xususiyatining   rivojlanishida,   shuningdek,   uning   shaxsiy   hayoti,   hamda   kasb
tanlashida ahamiyati juda katta. 
Bog‘cha   yoshidagi   davrda   bolalarda   muloqotning   yangi   motivlari   yuzaga
keladi. U shaxsiy  va ishbilarmonlik motivlaridir. Shaxsiy muloqot  motivlari  bu –
bolaning   tashvishga   solayotgan   ichki   muammolari   bilan   bog‘liq,   ishbilarmonlik
motivlari   esa   u   yoki   bu   ishni   bajarish   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   motivlardir.   Bu
motivlarga   asta   –   sekinlik   bilan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   egalash   bilan
14 bog‘liq   bo‘lgan   o‘qish   motivlari   qo‘yiladi.   Bu   motivlar   ilk   bolalik   davrdan
boshlanib   yuzaga   keladigan   bolalarning   tabiiy   qiziquvchanligi   o‘rnida   paydo
bo‘ladi.   O‘zini   ko‘rsatish   motivlari   ham   bu   yoshda   yaqqol   namoyon   bo‘ladi.   Bu
motiv   asosan   bolalarning   syujetli   –   rolli   o‘yinlarda   asosiy   rolni   egallashga
boshqalar ustidan rahbarlik qilishga, musobaqaga kirishishga qo‘rqmasligida, nima
bo‘lganida   ham   yutishga   harakat   qilishlarida   ko‘rinadi.   Maktabgacha   yosh   davri
bolalari  uchun   kattalar  beradigan  baholari  juda  muhim.  Bolalar  birinchi   navbatda
maishiy axloq norma va qoidalarni, o‘z majburiyatlariga munosabat, kun tartibiga
rioya   etish,   hayvon   va   narsalar   bilan   muomala   qilish   normalarini   egallaydilar.
Bunday   normallarni   egallash   bu   yoshdagi   bolalar   uchun   qiyin   hisoblanib,   ularni
yaxshi   o‘zlashtirish   uchun   syujetli   –   rolli   o‘yinlar   yordam   berishi   mumkin.
Bog‘cha yoshining oxirlariga kelib, ko‘pchilik bolalarda aniq bir axloqiy qarashlar
tarkib   topadi,   shuningdek,   odamlarga   munosabat   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   shaxsiy
sifatlar   ham   shakllanadi.   Kishilarga   nisbatan   diqqatli,   mehribon   bo‘lish
xususiyatidir. 
Katta   yoshdagi   bolalar   ko‘p   hollarda   o‘z   xatti   –   harakatlari   sababini
tushuntirib   bera   oladilar   3–3,5   yosh   oraligida   o‘zlarining   muvaffaqiyat   va
muvaffaqiyatsizliklariga o‘z munosabatlarini bildiradilar va bu munosabat, asosan
ularning   o‘zlariga   beradigan   baholari   asosida   bo‘ladi.   4   yoshli   bolalar   esa   o‘z
imkoniyatlarini   real   baholay   oladilar.   Lekin   4   –5   yoshli   bolalar   hali   shaxsiy
xususiyatlarini   idrok   etishga   va   baholashga   qodir   emaslar,   shuningdek   o‘zlari
haqida   ma’lum   bir   xulosani   bera   olmaydilar.   O‘z   –o‘zini   anglash   layoqati   katta
bog‘cha   yoshidan   boshlab   rivojlanib   avval   u   qanday   bo‘lganini   va   kelajakda
qanday bo‘lishini fikrlab ko‘rishga harakat qiladi. Bu esa bolalar beradigan “Men
kichkina   paytimda   qanday   bo‘lgan   edim?”,   “Men   katta   bo‘lganimda   qanday
bo‘laman?”   singari   savollarida   ko‘rinadi.   Kelajak   haqida   fikr   yuritib,   bolalar
kelgusida   kuchli,  jasur,   aqlli   va  boshqa   shu   singari   qimmatli   insoniy   fazilatlariga
ega bo‘lishiga harakat qiladilar. 
Kichik   va   o‘rta   bog‘cha   yoshida   bola   xarakterining   shakllanishi   davom
etadi.  U   asosan   bolalarning  kattalar   xarakterini   kuzatishlari   asosida   tarkib   topadi.
15 Shu   yillardan   boshlab   bolada   ahamiyatli   hisoblangan   –   iroda,   mustaqillik   va
tashabbuskorlik   kabi   ahamiyatli   shaxsiy   xususiyatlar   rivojlana   boshlaydi.   Katta
bog‘cha   yoshida   bola   atrofdagi   odamlar   bilan   turli   faoliyatlarda   muloqot   va
munosabatlarga   kirishishga   o‘rgana   boshlaydi.   Bu   esa   unga   kelajakda   odamlar
bilan   til   topishishda,   ish   bo‘yicha   va   shaxsiy   munosabatlarni   normal   ravishda
o‘rnata   olishida   foyda   keltiradi.   Bu   yoshdagi   bolalar   shaxsining   shakllanishida
ularning   ota-onalari   haqidagi   fikrlari   va   ularga   beradigan   baholari   nihoyatda
ahamiyatlidir. 
Muloqot – bu ikki yoki undan ortiq odamlar orasidagi axborot almashinuvi
jarayoni   bo‘lib,   bunda   o‘zaro   munosabatlar   shakllanishi,   ro‘yobga   chiqarilishi   va
namoyon   bo‘lishi   ifodalanadi.   Bola   shaxsining   shakllanishida   muloqotning   roli
benihoya kattadir. 
Muloqot   jarayonida   muayyan   shaxsiy   munosabatlar   shakllanadi.   Bolada
qanday   shaxsiy   sifatlarning   tarkib   tapishi   ko‘p   jihatdan   uning   atrofdagilar   bilan
bo‘lgan o‘zaro munosabati xarakteriga bog‘liqdir. Bolaning kattalarga munosabati
ishonchli   yoki   ishonchsiz,   yokimli   yoki   yoqimsiz   va   hokazo   bo‘lishi   mumkin.
Xo‘sh,   bolalarning   kattalarga   bo‘lgan   munosabati   nima   bilan   belgilanadi?   Bu
munosabat   asosida   nimalar   yotadi?   Bunday   masalalar   hozircha   kam   tadqiq
qilingan.   Ularga   nisbatan   yondashuvlar   mavjud.   M.I.Lisina   boshchiligidagi
eksperimental   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatdiki,   inson   ehtiyojining   dastlabki   yetti   yili
davomida   bolalar   va   kattalar   o‘ptasidagi   muloqotning   bir   necha   shakli   ketma-ket
paydo bo‘ladi hamda birbirining o‘rnini almashtiradi. 
Muloqot   shakllarining   asosiylari   quyidagilardir:   bevosita   emotsional
muloqot, biror bir ish yuzasidan vujudga keluvchi muloqot (ishchan muloqot), ayni
paytdagi   vaziyatga   bog‘liq   bo‘lmagan   va   bilishga   yunaltirilgan   muloqot   (bilish
muloqot),   odam   bilan   bog‘liq   masalalar   yuzasidan   bo‘ladigan   muloqot   (shaxsiy
muloqot). 
Dastlab,   bevosita   -   emotsional   muloqot   paydo   bo‘ladi.   Muloqotning   bu
shakli   asosida   bolaning   unga   nisbatan   diqqat   e’tiborli   va   mehribon   bo‘lishlariga
ehtiyoj   his   etishi   yotadi.   Keyinchalik   muloqotdagi   tashabbusni   bola   o‘z   qo‘liga
16 oladi.  
Yilning   ikkinchi   yarmidan   boshlab,   nafaqat   mehribonlikka   ehtiyoj,   balki   kattalar
bilan   hamkorlik   qilishga   bo‘lgan   ehtiyoj   ham   kiritiladi.   Bunday   ehtiyoj   ishchan
muloqot   davomida   qondiriladi.   Bola   ishchan   muloqotga   kirishganda,   kattalardan
yordam   so‘rashi,   ularni   ma’lum   bir   faoliyat   bilan   shug‘ullanishga   taklif   etishi   va
boshqalarni amalga oshirishi mumkin. 
Bilish   muloqotida   bola   kattalar   bilan   atrof   olamdagi   narsa   va   hodisalarni
muhokama   qiladi.   Bunda   bola   biror   bir   narsa   haqida   aytib   berishi,   savollar   bilan
murojaat qilishi, kattalardan biror narsa aytib berishlarini iltimos qilishi mumkin.  
Bunday   turdagi   muloqotga   kirishishdan   maqsad   kattalardan   zarur   bo‘lgan
axborotni  olishdan iborat, shaxsiy  muloqotda esa  bola kattalar  bilan odam  xaqida
suhbatlashadi,   bunda   u   o‘zining   emotsional   holatini   tariflab   berishi,   kattalarni
o‘zlari   haqida   gapirib   berishlariga   undashi   mumkin.   Bolaning   emotsional   qo‘llab
quvvatlashiga   bo‘lgan   ehtiyoji   atrof   olamga   bo‘lgan   munosabati   va   unga
berayotgan   bahosi   kattalarning   munosabat   va   bahosiga   mos   kelishiga   intilishi
shaxsiy   muloqotning   asosini   tashkil   etadi.   M.I.Lisinaning   fikricha,   aynan   shu
narsalar   bolaning   ijtimoiy   ehtiyojlari   tarkibida   markaziy   o‘rinni   egallaydi.  
Bir   qator   ob’ektiv   va   sub’ektiv   sharoitlar   tufayli   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
orasida   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirish   ikkinchi   o‘rinni   egalladi.   80-90-
yillarda   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   pedagogik   jarayonni
“siyosiylashtirmaslik”   kerak,   ayniqsa,   ko‘pgina   tarixiy   voqealar   shu   qadar   aniq
emas.
Bu   munosabat   ma’naviyat   va   mehribonlikning   yo‘qligi,   Vatanga   muhabbat
etishmasligidir.   Hozirgi   vaqtda   maktabgacha   tarbiya   jarayonida   ma’naviy   va
vatanparvarlik   tarbiyasi   masalalari   ustuvor   hisoblanadi,   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirish   milliy   madaniyatga   va
avlodlarning   uzluksizligiga   asoslangan.   Bundan   tashqari,   yosh   avlodni   huquqiy
taraqqiyot va ijtimoiylashtirish muammolariga ham katta e’tibor qaratilmoqda. 
17 Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   vatanparvarlik   tarbiyalash   usullari .
DOW   da   to‘la   vatanparvarlik   tarbiyasi   uchun   bolalarning   yoshlik   hisini   hisobga
olgan holda turli xil usullar va ish shakllari qo‘llaniladi: 
 ekskursiyalar  va  maqsadli  yurishlar.  Bu  mahalliy  muzeyga,   harbiy  shon-
sharaflar yodgorligiga va boshqalarga sayohat qilish; 
 o‘qituvchining hikoyasi; 
 Aholi   punktining   ko‘rinishidagi,   bolalar   bog‘chasida   va   shahardagi
odamlarning mehnatlari uchun o‘zgarishlarni kuzatish; 
 ona shahar, mamlakat, uning tarixi haqida suhbatlar; 
 suratlar, filmlar, slaydlarni namoyish etish; 
 audio   yozuvlarni   tinglash.   Masalan,   mamlakatning   madhiyasi,   rus
o‘rmonining qush ovozi va h.k. 
 folklor   asarlaridan   foydalanish   (maqollar,   so‘zlar,   ertaklar,   o‘quv
qo‘shiqlari, o‘yinlar); 
 xalq   amaliy   san’ati   mahsulotlari   (rasm,   kashta   va   boshqalar)   bilan
tanishish; 
 mashhur shoirlar, rassomlar, bastakorlar va boshqalar bilan tanishish; 
 mavzuli ko‘rgazmalar tashkil etish; 
 jamoat va taqvim bayramlarida ishtirok etish; 
 Bolalarni ijtimoiy foydali ishda ishtirok etish. 
Eng   yaxshi   maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   tajribasi   shuni
ko‘rsatadiki,   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   vatanparvarlik   tarbiyasi
vositalaridan   foydalangan   holda   axloqiy   va   vatanparvarlikning   shakllanishi
jarayonlari samarali bo‘ladi: folklor, folklor, bolalar adabiyoti, musiqa, o‘yinlar va
boshqalar.
Maktabgacha   tarbiyachilarni   vatanparvarlik   tarbiyasida   o‘yinlar .
Axloqiy   va   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirishda   maktabgacha   yoshdagi
bolaga   ta’sir   ko‘rsatishning   eng   muhim   vositalaridan   biri   o‘ynaydi.   Bolalarning
jismoniy,   aqliy,   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradigan
18 folklor o‘yinlari bilan bir qatorda, maktabgacha ta’lim muassasalarida ham ta’lim
dasturlari muhim rol o‘ynaydi. 
“Shahar qurollari” didaktik o‘yini :  
1. Materiallar:   shahar   gerbining   fragmentlari   (qo‘shimcha   elementlar
bo‘lishi kerak), shaharning yalpi qo‘lyozmasi tasvirlangan karta. 
2. O‘yin:   o‘yinchoq   bolalar   o‘z   shaharlarining   qo‘llarini   yig‘ib,   bu   yoki
nimani anglatishini tushuntiradilar. Natijada, ular namunali karta bilan ishlashning
to‘g‘riligini tekshirishadi. 
Didaktik o‘yin “Shahar orqali sayohat”  
Materiallar:   shaharning   diqqatga   sazovor   joylarini   tasvirlaydigan
fotosuratlar (postcards). 
O‘yin   jarayoni:   o‘qituvchi   fotosuratlarni   bolalarga   ko‘rsatadi,   bolalar
tasvirlangan narsani chaqiradilar. 
II-BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI
VATANPARVARLIK RUHIDA TARBIYALASH.
2.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni vatanparvarlik bilan tarbiyalashda
Maktabgacha ta’lim tashkilotining o‘rni va ro‘li
“Ulug‘   Vatan   urushi   misolida   keksa   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning
axloqiy   va   vatanparvarlik   tarbiyasi”   Yosh   avlodga   vatanparvarlik   ruhida
tarbiyalash   hozirgi   zamonning   eng   dolzarb   vazifalaridan   biridir.   Vatanparvarlik   -
bu   o‘z   vataniga   va   o‘z   xalqiga   muhabbat.   Afsuski,   zamonaviy   bolalar
mamlakatimizning   tarixiy   o‘tmishi   voqealari   haqida   yuzaki   tushunchaga   ega.
Ushbu   muammoni   hal   qilishda   maktabgacha   ta’lim   katta   rol   o‘ynaydi,   chunki
maktabgacha   yoshda   bolaning   axloqiy   fazilatlari   asoslari   qo‘yilgan.   Shu
munosabat   bilan,   maktabgacha   tarbiya   muassasasi   o‘qituvchilari   jamoasi   oldida
optimal   pedagogik   tizimni   qurish   orqali   bolalarning   fuqaroligini,   o‘z   vataniga
muhabbat va g‘urur tuyg‘ularini shakllantirish vazifasi turibdi. 
19 Ulug‘  sana - Ulug‘ Vatan urushidagi  G‘alabaning 70 yilligini  nishonlashga
tayyorgarlik   ko‘rish   jarayonida   bolalarda   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   tarbiyalash
alohida   ahamiyatga   ega.   Xalqimizning   ozodligi   va   mustaqilligini   himoya
qilganlarni   unutmasligimiz   kerak   va   “qarindoshlikni   eslamaydigan   Ivanes”   ga
aylanamiz.   Buyuk   Vatan   urushi,   shubhasiz,   rus   xalqining   qahramonligi   va
vatanparvarligining eng yorqin namunasidir. 
“Rossiya   Federatsiyasida   Ta’limning   Milliy   Doktrinasi”   loyihasida
ta’kidlanganidek,   “ta’lim   tizimi   ta’minlash   uchun   mo‘ljallangan   rus
vatanparvarlari,   huquqiy   demokratik,   ijtimoiy   davlat   fuqarolari,   shaxsning
huquqlari   va   erkinliklarini   hurmat   qiladigan,   yuksak   axloqiy   me’yorlarga   ega   va
milliy va diniy bag‘rikenglikni namoyish etadigan tarbiya.” 
Bolani o‘z xalqining madaniyati bilan tanishtirishning ahamiyati haqida ko‘p
narsa   yozilgan,   chunki   otalik   merosiga   murojaat   qilish   siz   yashayotgan   zaminda
hurmat   va   faxrlanishni   kuchaytiradi.   Shuning   uchun   bolalar   ota-bobolarining
madaniyatini   bilishlari   va   o‘rganishlari   kerak.   Bu   kelajakda   boshqa   xalqlarning
madaniy   an’analariga   hurmat   va   qiziqish   bilan   qarashga   yordam   beradigan
xalqlarning   tarixi,   ularning   madaniyatini   bilishga   qaratilgan   urg‘u.  
Shunday  qilib,   bolalarni   axloqiy  va   vatanparvarlik   bilan  tarbiyalash   maktabgacha
ta’lim muassasasining asosiy vazifalaridan biridir. 
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   hozirgi   paytda   ushbu   mavzu   bo‘yicha   uslubiy
adabiyotlar   juda   ko‘p.   Ko‘pincha,   u   muayyan   tadbirlarda   bolalarni   axloqiy   va
vatanparvarlik   bilan   tarbiyalashning   faqat   ba’zi   jihatlarini   ta’kidlaydi   va   bu
masalaning   to‘liqligini   aks   ettiradigan   uyg‘un   tizim   yo‘q.   Ko‘rinishidan,   bu
tabiiydir,   chunki   vatanparvarlik   hissi   tarkibda   ko‘p   qirrali.   Bu   o‘z   ona   yurtlariga
bo‘lgan   muhabbat   va   o‘z   xalqi   bilan   faxrlanish,   ularning   atrofdagi   dunyo   bilan
ajralmasligini   anglash   va   o‘z   mamlakatining   boyligini   saqlash   va   ko‘paytirish
istagi.  
Shundan kelib chiqib, ushbu ish bir qator vazifalarni o‘z ichiga oladi: 
- bolaning oilasiga, uyiga, bolalar bog‘chasiga, ko‘chaga, shaharga bo‘lgan
muhabbat va mehrini tarbiyalash; 
20 -   tabiatga   va   barcha   tirik   mavjudotlarga   ehtiyotkorlik   bilan   munosabatda
bo‘lish; 
- mehnatga hurmatni tarbiyalash; 
- rus an’analari va hunarmandchiligiga qiziqishni rivojlantirish; 
- inson huquqlari to‘g‘risidagi asosiy bilimlarni shakllantirish; 
- Rossiya shaharlari haqidagi g‘oyalarni kengaytirish; 
- bolalarni davlat ramzlari (gerb, bayroq, madhiya) bilan tanishtirish; 
- mas’uliyat va mamlakat yutuqlaridan g‘ururlanish hissini rivojlantirish; 
-   bag‘rikenglik,   boshqa   xalqlarga,   ularning   urf-odatlariga   hurmat   hissini
shakllantirish. 
2 .2. Vatanparvarlik tarbiyasida tarbiyachilarning o‘rni  
Bolani   axloqiy   va   vatanparvarlik   bilan   tarbiyalash   murakkab   pedagogik
jarayondir.   Bu   axloqiy   tuyg‘ularni   rivojlantirishga   asoslangan.   Vatan   tuyg‘usi   ...
Bu   bolada   oilaga,   eng   yaqin   odamlarga   -   onaga,   otaga,   buviga,   boboga   bo‘lgan
munosabatdan   boshlanadi.   Bular   uni   ona   vatani   va   yaqin   atrofini   bog‘laydigan
ildizlardir. 2015 yilda Rossiya Ikkinchi Jahon urushi tugaganidan beri 70 yilligini
nishonlaydi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   axloqiy   va   vatanparvarlik
tarbiyasining   old   shartlarini   shakllantirishning   doimo   dolzarb   masalasi   ushbu
muhim voqeani kutish jarayonida alohida ahamiyatga ega. 
O‘sha   dahshatli   kunlarning   yosh   guvohlari   yosh   avlodga   rus   xalqining   o‘z
vatanini ozod qilish uchun olib borgan ulkan jangi voqealari, jangchilar  va oddiy
fuqarolarning   jabhalarida   va   orqalarida   qilgan   ekspluatatsiyalari   haqida   gapirib
bera   oladiganlar   kam.   Voyaga   etganlarning   bevosita   vazifasi   tariximizning
qahramon   haqiqatlari   xotirasini   saqlashga   yordam   berish,   kichik
21 vatandoshlarimizga   o‘z   vatanlari   uchun   g‘urur   uyg‘otishdir.   Axir,   xotira   yoshi
yo‘q,   va   fuqarolik   va   o‘z   mamlakatiga   muhabbat   to‘satdan,   hech   qaerda   paydo
bo‘lmaydi. 
Ulug‘   Vatan   urushi   mamlakatimiz   hayotidagi   muhim   voqea.   Bolalarni   o‘z
Vatanini   himoya   qilgan,   sovet   askarlari   va   ofitserlarining   jasorati,   qahramonligi,
qat’iyatliligi,   front   fronti   ishchilari   -   ayollar,   qariyalar   va   bolalarning   fidoyiligi
bilan   faxrlanadigan   Vatan   himoyachilarini   eslashga   qanday   o‘rgatish   kerak?   Bu
bilimlarni   bolalarga   etkazish   uchun   qaerdan   olish   kerak?   Manba,   shubhasiz,
odamning   o‘zi.   Ammo   vaqt   Ulug‘   Vatan   urushi   voqealarini   tobora
uzoqlashtirmoqda va afsuski, uning faxriylari yil  sayin  kamayib bormoqda. Inson
hayotining   odatlari   shundayki,   ular   tez   orada   umuman   qolmaydi.   Hozirgi   davrda
xalqimizning   o‘sha   yillardagi   qahramonliklari   xotirasini   jonli   ravishda   o‘chirib
tashlamaslik,   bobolarimiz   xotirasi   va   maktabgacha   yoshdagi   jasoratlarini
tarbiyalash   juda   muhimdir.   Bizning   ishimizning   maqsadi:   bolalarda   Ulug‘   Vatan
urushida   qahramonlik   ko‘rsatganligi   natijasida   G‘alaba   kuniga   ongli
munosabatni shakllantirish.  
Vazifalar:   Bolalarga   g‘alaba   nimaga   sarflanganligini   va   unga   qo‘yilgan
qadamlar   qanchalik   qiyinligini   ko‘rsatish.   Bolalarni   Ulug‘   Vatan   urushi   davrida
mamlakat   tarixidagi   asosiy   voqealar   va   unutilmas   sanalar   bilan   tanishtirish,
“G‘alaba   bayrog‘i”   tushunchasi   bilan   tanishtirish;   Bolalarni   Leningrad   aholisi
Ikkinchi Jahon urushi dalalarida jang qilgani va G‘alaba yaqinlashgani, Leningrad
aholisi   shahar   blokadasidan   qanday   omon   qolganliklari   bilan   tanishtirish.   G‘olib
jangchilar   sharafiga   o‘rnatilgan   yodgorliklar   haqida   tushuncha   bering.   Bolalarni
Ulug‘   Vatan   urushi   mavzusiga   bag‘ishlangan   san’at   asarlari,   himoyachilar,   tirik
ishchilar va urush bolalari bilan tanishtirish. Urush davridagi bolalar hayoti haqida
gapirib   berish;   Ulug   ‘Vatan   urushi   faxriylariga   hurmatni   rivojlantirish.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   vatanparvarlik   va   yuksak   axloqiy   fazilatlarni
tarbiyalash, o‘z vatanlarini himoya qilish va dunyoni himoya qilish istagi. G‘alaba
kuniga   bag‘ishlangan   bayramni   faxriylar,   bolalarning   qarindoshlari   taklifi   bilan
o‘tkazish. 
22 Ushbu ish natijasida:   Katta maktabgacha yoshdagi bolalar G‘alaba kuniga
ongli   munosabatni   shakllantiradilar.   Ular   ushbu   kunga   bag‘ishlangan   barcha
bayram   tadbirlarida   ishtirok   etishni   juda   xohlashadi.   Ular   hurmat   va
minnatdorchilik bilan faxriylarga murojaat qilishadi. 
Foydalanish   axborot-kommunikatsiya texnologiyalari   bolalar bilan ishlashda
ularni   shahrimizning   istalgan   qismida   joylashgan   Ikkinchi   Jahon   urushi
yodgorliklari bilan tanishtirish imkoniyati mavjud. 
Ushbu   yodgorliklarga   sayohatlar   va   sayohatlar   bolalarga   o‘z   Vatanlarini
himoya qilishda ko‘rsatgan qahramonliklarini namoyish etish imkoniyatini beradi. 
Vatanparvarlik   tarbiyasida   va   tarixiy   ongni   shakllantirishda   katta   ahamiyatga
ega   fantastika   .   Yaxshi   tanlangan   hikoyalar   va   hikoyalar   katta   maktabgacha
yoshdan boshlab, Vatanni himoya qilish uchun olib borilgan janglarda ko‘rsatilgan
jasorat   faqat   yuqori   burchli   insonlarga,   vatanparvarlarga   xosdir.   Yuqori   axloqiy
ideallar Ulug ‘Vatan urushi haqidagi asarlarda aks ettirilgan, unda inson hayotining
ma’nosi   odamlarga   va   Vatanga   xizmat   qilish   sifatida   qaraladi.   Asarlardan
parchalarni tinglash, bolalar belgilar bilan tushunish, tashvishlanish; birinchi marta
ular   oddiy   odamlarga   qarshi   shafqatsizlik   va   shafqatsiz   urushni   anglaydilar,   ular
fashizmga,   tinch   aholiga   hujum   qilmoqdalar,   barcha   irq   va   millatlarning   tengligi
to‘g‘risida   birinchi   bilimga   ega   bo‘lmoqdalar.   She’rlar   ulug‘   Vatan   urushi   haqida
vatanparvarlik   ta’limining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Ular   o‘z   erlarini
himoya qilgan, kurashda o‘zlarini ayamagan askarlarning jasoratlari va jasoratlari
haqida   gapirishadi   -   ular   ta’limning   yuqori   badiiy   vositasidir.   Ritmik   poetik
so‘zning kuchi bolalarning ilhomlantiruvchi ongiga ta’sir qiladi. 
Ota-onalarning teng darajada muhim shakli   vatanparvar qo‘shiq . Ma’naviy-
vatanparvarlik   tarbiyasida   alohida   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   mavzular   “Vatan
himoyachilari”.   Ushbu   mavzuni   bolalar   juda   yaxshi   ko‘rishadi,   ayniqsa
o‘quvchilarimizning asosiy qismi o‘g‘il bolalardir. Ushbu mavzudagi qo‘shiqlarni
yigitlar   osongina   eslashadi.   Ayniqsa,   ular   orasida   mashhur   “Jasur   askarlar”
musiqasi.   Filippenko   va   “Biz   armiyada   xizmat   qilamiz”,   musiqa.   Yu.Chichkova.
Ular   marshrut   tezligida   yozilgan,   ularning   mazmuni   yigitlarning   Vatanimiz
23 himoyachilari   sifatida   kuchli   va   jasoratli   bo‘lish   istagi   bilan   uyg‘undir.   Musiqa
bolaning   his-tuyg‘ulari   va   kayfiyatiga   ta’sir   qilishi,   uning   axloqiy   va   ma’naviy
dunyosini   o‘zgartira   oladigan   darajada.   Buyuk   G‘alaba   “G‘alaba   kuni”
mavzusidagi   qo‘shiqlar   bilan   uchrashuvda,   D.   Tuxmanov   musiqasi.   Keyingi   V.
Xaritonova, “O‘rningdan tur, mamlakat ulkan” musiqasi  va V. Lebedev-Kumach,
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   so‘zlari   Sovet   askarining   qahramonligining
ulug‘vorligini   ochib   berdi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   musiqiy
taassurotlari   sinflarda   olingan   bilimlarga,   atrof-muhit   bilan   tanishishga,   halok
bo‘lgan askarlarning yodgorliklariga ekskursiyalar taassurotlariga tayanadi. 
Bayram   kunlari   bo‘yicha   tartibga   solinadi   badiiy   ko‘rgazmalar   Harbiy
mavzularda:   “Vatan   nimadan   boshlanadi”,   “G‘alaba   salomi”,   “Mening   bobom   -
Ulug‘   Vatan   urushi   faxriysi”,   “G‘oliblarga   gullar”,   “Biz   tinchlik   tarafdorimiz”.
Chizmalarda   Ulug‘   Vatan   urushi   davrida   shahrimiz   va   mamlakatimizning   tarixiy
o‘tmishi bilan tanishish jarayonida olingan bolalarning barcha bilimlari aks etgan. 
O‘z   ona   shahri,   mamlakati   tarixini   bilish   o‘sib   ulg‘aygan   kishining   fuqarolik
pozitsiyasini   shakllantirish,   “kichkina”   Vatan   va   Vatanga   muhabbatni
rivojlantirish,   Rossiyada   ish   va   iqtidorlari   ulug‘vor   bo‘lgan   odamlarda
g‘ururlanish, o‘z xalqining o‘tmishiga, hozirgi va kelajagiga daxldorlik hissi uchun
zarurdir.   Maktabgacha   ta’lim   muassasasi,   ta’lim   tizimining   boshlang‘ich   bo‘g‘ini
bo‘lib,   bolalar   atrofidagi   dunyoni,   ularning   o‘z   tabiatiga,   kichik   vataniga   va   o‘z
vataniga   bo‘lgan   munosabati   to‘g‘risida   birinchi   tasavvurni   shakllantirishga
chaqiriladi. 
Ikkinchi   jahon   urushi   voqealari   misolida   maktabgacha   yoshdagi   bolalarni
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash   maqsadida   bolalarda   axloqiy   va   vatanparvarlik
tuyg‘ularini   rivojlantirish   mumkin   ”Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   Ulug‘
Vatan   urushi   va   frontda   va   orqada   g‘olib   bo‘lganlari   haqidagi   g‘oyalarni
shakllantirishga asoslangan axloqiy-vatanparvarlik tarbiyasi” loyihasi.  
Ushbu maqsadlarga asoslanib, quyidagi vazifalarni qo‘ying: 
- O‘z   mamlakatlari   tarixiga,   o‘tgan   yillar   voqealariga   qiziqishni
rivojlantirish; 
24 - Bolalarning   Ulug‘   Vatan   urushi   haqidagi   bilimlarini   umumlashtirish   va
tizimlashtirish; 
- Ulug‘   Vatan   urushi   qatnashchilariga   Vatan   himoyachilari   sifatida
hurmatni shakllantirish; 
- Ulug‘ Vatan urushi  voqealari bilan bog‘liq yodgorliklar va yodgorliklar
bilan tanishish; 
- Bolalarga   harbiy   kasblar,   harbiy   sohalar,   harbiy   texnika   haqida   gapirib
bering.  
Loyiha   ishtirokchilari   -   bolalar,   ularning   ota-onalari,   o‘qituvchilar,   musiqa
direktori, jismoniy tarbiya o‘qituvchisi. 
Loyihaning   turini   axborot-amaliy   -   yo‘naltirilgan   deb   ta’riflash   mumkin.
Ya’ni,   Rossiya   tarixidagi   hujjatli   va   tarixiy   voqealar   bilan   tanishish   jarayonida
bolalar tomonidan olingan ma’lumotlar va taassurotlar turli xil bolalar faoliyatida -
o‘yin,   tasviriy   va   badiiy   ijodda,   to‘plamlar,   mini-muzeylar,   ko‘rgazmalar   va
ekspozitsiyalarni   yaratishda   faol   ishtirok   etadi.   o‘qituvchilar   va   ota-onalar.  
Maktabgacha yoshdagi bolalarda Ulug‘ Vatan urushi haqida vakillar yaratish juda
qiyin   va   mashaqqatli   ish.   U   aytadi   ongli   kattalarning   yordami   bilan   va   uning
rahbarligi ostida bola tomonidan o‘tgan yillardagi voqealarni tushunish. Quyidagi
taklif etiladi   o‘quv majmuasining modeli: 
- Bolalarning   Ikkinchi   Jahon   urushi   voqealariga   qiziqishini   uyg‘otadigan
maxsus sinflar; 
- Guruhda mavzuni rivojlantirish muhiti yaratish; 
- Bolalarning  Ikkinchi  Jahon  urushi  haqidagi  bilimlarini  mustahkamlashga
qaratilgan turli xil o‘yinlar; 
- Ikkinchi   Jahon   urushi   qahramonlari   nomi   bilan   ataladigan   unutilmas
joylar va ko‘chalarga ekskursiyalar tashkil etish; 
- Bolalarning   Ikkinchi   Jahon   urushi   haqidagi   bilimlarini   badiiy   adabiyot
orqali boyitish; 
- Vatanga   muhabbat   va   unda   g‘ururlanish   tuyg‘usini   rivojlantirishga   hissa
qo‘shadigan bayramlar, hordiq chiqarish, sport tadbirlari; 
25 - Oila bilan o‘zaro munosabat;
Har xil faoliyat turlariga va kundalik ishlarga Ikkinchi Jahon urushi haqidagi
g‘oyalarni   shakllantirish   bo‘yicha   ishlarni   kiritish.   Yaratishga   alohida   e’tibor
berish   kerak   mini   muzeylar   guruhda   va   DOWda.   Mini   muzey   quyidagilarni   o‘z
ichiga olishi mumkin   ko‘rgazma bo‘limlari:  
- Harbiy mavzudagi bolalar uchun badiiy adabiyot; 
- Albomlar:   “Harbiy   texnika”,   “Jangovar   transport   vositalari”,   “Jasurlar
uchun   osmon”,   “Sovet   Ittifoqi   Qahramonlari”,   “Ulug‘   Vatan   urushi   ordenlari   va
medallari”; 
- Ulug‘ Vatan urushi mavzusidagi rasmlar; 
- Mukofotlar to‘plami; 
- O‘yinchoq harbiy jihozlari va qurollari to‘plami. 
- DOW-da   siz   yaratishingiz   mumkin   harbiy   shon-sharaf   muzeyi,   “Hech
kim va hech narsa unutilmaydi” xotira burchagi.  
Guruhdagi   ota-onalarning   yordami   bilan   siz   yaratishingiz
mumkin   ”Bolalarga   urush   to‘g‘risida”,   “Bolalarga   she’rlar”   tematik
kutubxonalari,   bir-birini   almashtirishni   tashkil   qiling   rasmlar   reproduktsiyalari
ekspozitsiyalari   sovet   rassomlari   K.   Vasilev,   M.   Samsonov,   K.   Yuon,   S.
Gerasimov,   A.   Deyneka   “Har   kungi   hayot”,   “Biz   qahramonlarni   eslaymiz”,
“Hammasi   front   uchun,   hammasi   g‘alaba   uchun”   (frontdagi   ishchilar   haqida).
Ba’zi   oilalar   urush   yillari   qo‘shiqlari,   buvilarning   buvilarining   eski   fotosuratlari,
harbiy   kiyimlar   va   askarlarning   kundalik   hayoti,   harbiy   bezaklar   bilan   fonograf
yozuvlarini   saqlab   qolishgan.   Bularning   barchasi   Xotira   va   mini-muzey
burchaklarini yaratishda ishlatilishi mumkin. 
Mini muzeyni yaratish jarayonida quyidagilarni e’tiborga oling   tamoyillari : 
 integratsiya   -mini-muzeylar   tarkibni   hisobga   olishlari   kerak
maktabgacha  ta’lim   muassasasining   o‘quv  dasturi  va  uning umumiy  vazifalari   va
individual ta’lim yo‘nalishlarida, xususan, “Ijtimoiy va kommunikativ rivojlanish”,
bolalarni   vatanparvarlik   tuyg‘ularida   tarbiyalashga   yordam   berish;   faoliyat   va
interaktivlik   mini-muzeylar   o‘quvchilarga   bolalarning   turli   xil   faoliyatlarida
26 o‘zlarini  namoyon  etishlari  uchun  imkoniyat  yaratishi  kerak  (eksponatlardan  rolli
o‘yinlarda   foydalanish,   hunarmandchilik   buyumlarini   yaratish   va   ularni   umumiy
ekspozitsiyaga kiritish va hk); 
 tabiatning muvofiqligi-mini muzeyini hisobga olgan holda yaratish kerak
har xil yoshdagi bolalarning psixofiziologik xususiyatlari va har bir bolaning ijodiy
salohiyatini ochib berish uchun sharoit yaratadi; 
 fan-Ko‘rgazma   eksponatlari   mini-muzey   mavzusini   ishonchli   aks
ettirishi,  tanlangan  mavzu  doirasidagi  turli  jarayonlar  va  hodisalarni   ilmiy  va shu
bilan birga bolalar uchun tushunarli tilda tushuntirishi kerak; 
 “kattalar-bola”,   “bola-bola”   tizimidagi   subyekt-munosabatlar
munosabatlari   doirasida   uning   tashabbuskorligi,   ijodiy   faolligini
rag‘batlantiradigan bolaning har tomonlama rivojlanishi uchun; 
 madaniy   muvofiqlikMini-muzey   muzey   maydonida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
ta’lim   faoliyati   davomida   bolalarni   dunyo   madaniyati,   umuminsoniy   qadriyatlar
bilan tanishtirishga yo‘naltirilishi kerak; 
 xilma-xillik   -   mini-muzeyi   dunyoning  tarixiy,  tabiiy   va  madaniy   xilma-
xilligini   aks   ettiruvchi   turli   xil   shakllar,   tarkib,   o‘lchamdagi   eksponatlar   bilan
to‘ldirish; 
 mintaqaviy   tarkibiy   qism   -   mini-muzey   o‘z   ichiga   olishi   kerak  
bardoshlilikni   rivojlantirish   va   vatanparvarlik   tuyg‘usini   shakllantirishga   hissa
qo‘shadigan   mintaqaning   madaniy   merosi,   shuningdek   boshqa   xalqlarning
madaniyati bilan tanishtirish uchun bolalar bilan ishlarni tashkil etish.
Vatanparvarlik   tarbiyasida   tarbiyachilarning   o‘rni.   O‘qituvchilar
kelajak   vatan   himoyachilarini   tayyorlash   yuqori   malakani   talab   qiladigan
murakkab   va   ko‘p   qirrali   vazifa   ekanligini   yaxshi   bilishadi.   Shu   sababli,   o‘z
mahoratingizni   doimiy   ravishda   oshirib   borish,   kontseptual   apparatni   yangi
bilimlar bilan to‘ldirish va eng muhimi, bolalarni inson, fuqaro kabi zarur fazilatlar
bilan   tarbiyalash   kerak.  
Harbiy-vatanparvarlik tarbiyasi masalalarida maktab muzeylarining tashkil etilishi
va faoliyatiga alohida o‘rin beriladi. Axir, katta kichikdan boshlanadi. O‘quvchilar
27 ma’lumot, materiallar to‘plash, ekspozitsiya yaratish, qo‘llanma sifatida ishlashga
jalb   qilinishi   mumkin.   Bunday   tadbirda   bolalar   o‘zlarining   ahamiyatini,
foydaliligini   his   etadilar,   o‘zlarining   maktablari   va   mintaqalari   tarixlarini
qalblaridan   o‘tkazadilar.   Bu   qiziqish   va   tashvish   keyinchalik   mamlakatga,
jamiyatga va davlatga bo‘lgan muhabbatga aylanadi. 
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   vatanparvarlik   tarbiyasi   mamlakat
kelajagining   muhim   qismidir.   Oldingi   tezislar   asosida   biz   bir   qator   xulosalar
chiqaramiz: 
 vatanparvarlik   tarbiyasining   natijasi   vatanni   ehtiros   bilan   sevadigan
fuqaroni tarbiyalash bo‘lishi kerak; 
 yosh   avlodni   tarbiyalashda   faqat   oila,   o‘qituvchilar   va   davlatning
birgalikdagi   sa’y-harakatlari   aniq   fuqarolik   pozitsiyasiga   ega   shaxsning   har
tomonlama rivojlanishini ta’minlashi mumkin; 
 yangi   Rossiyaning   avlodlarini   mamlakatimiz   tarixining,   milliy   urf-
odatlarimizning,   rus   xalqining   madaniy   va   tarixiy   qadriyatlarining   qahramonona
namunalari bilan tanishtirish. 
Vatanparvarlik tarbiyasida asosiy narsa - bu kattalar davlat fuqarolarining
shaxsiy namunasidir, chunki bolalar kundalik hayotda kattalar o‘rtoqlarining o‘z
ona   tabiatiga,   erga,   qo‘shnilariga,   o‘z   vatanlariga   ehtiyotkorlik   bilan
munosabatda bo‘lishlarining ijobiy tomonlarini doimo ko‘rishadi.  
Bolaga   ta’sir   ko‘rsatishda   emas,   balki   faqat   kattalar   bilan   bolalarning
hamkorligida   haqiqiy   vatanparvar   fuqaroni   tarbiyalash   mumkin.   Vatanparvarlik
tarbiyasi   bu   shaxsni   shakllantirishning   umumiy   ta’lim   jarayonining   murakkab   va
eng muhimi, eng muhim tarkibiy qismi. Maktabgacha ta’lim muassasasidagi mini-
muzeyning   muhim   xususiyati   bu   uni   yaratishda   bolalar   va   ota-onalarning
ishtirokidir.   Maktabgacha   tarbiyachilar   o‘zlarining   umumiy   ishda   ishtirok
etishlarini   his   qilishadi.   Haqiqiy   muzeylarda   siz   hech   narsaga   tegmaysiz,   ammo
mini-muzeyda bu nafaqat mumkin, balki zarurdir. Har kuni tashrif buyurish qulay,
siz   uni   mustaqil   ravishda   o‘zgartirishingiz,   eksponatlarni   qayta   tartiblashingiz,
saralashingiz   va   tekshirishingiz   mumkin.   Oddiy   muzeyda   bola   faqat   passiv
28 fikrlovchi   bo‘lib,   bu   erda   u   hammuallif,   ekspozitsiyani   yaratuvchisi.   Va   nafaqat
o‘zi,   balki   otasi,   onasi,   buvisi   va   bobosi.   Mini-muzey   -   bu   muloqot,   o‘qituvchi,
bolalar va ularning oilalarining birgalikdagi faoliyati natijasidir. 
Axloqiy   va   vatanparvarlik   tarbiyasida   kattalar,   ayniqsa   yaqin   odamlarning
o‘rnagi   katta   ahamiyatga   ega.   Aniq   dalillar   to‘g‘risida   keksa   oila   a’zolarining
hayoti   (buvilar,   buvilar,   Ulug‘   Vatan   urushi   qatnashchilari,   front   va   mehnat
ekspluatatsiyalari)   zarur   bolalarda   “Vatan   oldidagi   burch”,   “Vatanga   muhabbat”,
“dushmanga nafrat”, “mehnatsevarlik hissi” kabi muhim tushunchalarni singdirish.
Biz   o‘z   ona   Vatanimizni   sevganimiz   uchun   yutganimizni   anglashimiz   muhimdir.
Vatan   insonlarning   baxti   uchun   jonini   fido   qilgan   qahramonlarini   ulug‘laydi.
Ularning   nomlari   shahar,   ko‘chalar,   maydonlar   nomlariga   abadiylashtirilgan,
ularning sharafiga yodgorliklar bunyod etilgan. 
Siz   bolalarning   turli   xil   faoliyat   turlaridan,   shuningdek   bolalar   bilan
ishlashning turli shakllaridan foydalanishingiz mumkin. 
1.   “Bolalar   -   Ulug‘   Vatan   urushi   qahramonlari”,   “Urush   bu   nima?”
Mavzularida birlashtirilgan darslar. 
2. “Ulug‘ Vatan urushi” va “Bizning faxriylar” mavzusidagi suhbatlar.  
3. Bolalar asarlari ko‘rgazmasini tashkil qiling 
4. Mustaqil san’at asari: 9 may uchun rasmlar va bayram kartalari 
5. Ota-onalar uchun “Bolalarga Ulug‘ Vatan urushi haqida qanday gapirish
kerak?” Ma’lumotlari tayyorlanadi. “ 
6.   Ulug   ‘Vatan   urushi   haqidagi   kitoblar   uchun   rasmlarni,   urush   yillari
“Vatan chaqirmoqda” plakatining nusxalarini ko‘rib chiqish 
Harbiy-vatanparvarlik mavzusidagi qo‘shiqlarni tinglash va o‘rganish: 
- “Katyusha” musiqasi. M. Blanter; 
- “Rossiya” G. Struvega ishonadi; 
- “G‘alaba kuni” kutmoqda. D.Tuxmanova. 
8.   Vatan   haqida,   askarlarning   burchlari   haqida   maqol   va   masallarni
o‘rganish. 
9. Ushbu mavzu bo‘yicha asarlar bilan kitob burchagini yaratish. 
29 10. Badiiy va urush she’rlarini o‘qish: 
- “G‘alaba kuni” she’rlari T. Belozerova; 
- “Urush g‘alaba bilan yakunlandi” S. Mixalkov; 
- “Shunday bo‘lgan taqdirda ham biz dunyoda emas edik” M. Vladimov;
- S. Alekseevning “Birinchi kecha ramzi” qissasini o‘qish. 
11. Dam olish uchun dizayn guruhlari va koridor bolalar bog‘chasi 
12.   “Chegara   xizmati”,   “Favqulodda   vaziyatlar   vazirligi”   syujetli   va   rolli
o‘yinlarini tashkil qilish. 
13. O‘yinlarni o‘tkazish - “Yaradorlarni bandaj qilish” va boshqalar. 
14. “Harbiy sir haqidagi ertak, Malysh Kibalchish va uning qattiq so‘zlari”
multfilmini jamoaviy ko‘rish. 
15.   Jismoniy   tarbiya   o‘qituvchisi   G‘alaba   kuniga   bag‘ishlangan   sport   va
o‘yinlar festivalini o‘tkazadi 
16. Faxriylar - mehnat fronti xodimlari uchun bayram kontserti. 
Ish   jarayonida   katta   qiyinchiliklarga   duch   kelishga   qaramay,   bolalarni
nafaqat Ulug‘ Vatan urushi voqealari bilan tanishtirish, balki bolalar bog‘chasidan
boshlash kerak. Va shaxsning  axloqiy asoslarini  va faol fuqarolikni shakllantirish
bo‘yicha   ishlarni   imkon   qadar   erta   boshlash   kerak,   shunda   bir   necha   yillardan
keyin   bizning   o‘quvchilarimiz   haqida   hech   kim:   “Bu   yo‘qolgan   avlod”,   deb
aytmaydi.  
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   vatanparvarlik   bilan   tarbiyalash   zamonaviy
Rossiyada   dolzarb   muammo   hisoblanadi.   Nafaqat   hayot   o‘zgardi,   balki   o‘zimiz
ham.   Biz   o‘zimiz   va   mamlakatimiz   haqida   avvalgidan   ko‘proq   narsani   bilamiz,
ko‘proq ko‘rish, ko‘proq o‘ylash. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   vatanparvarlik   tarbiyasining   mazmuni,
maqsadi va vazifalarini tubdan qayta ko‘rib chiqishning asosiy sababi shu bo‘lishi
mumkin. Vatanga muhabbat tuyg‘usi eng kuchli hissiyotlardan biri bo‘lib, u holda
inson   kamchiliklarga   ega,   uning   ildizlarini   sezmaydi.   Biror   kishi   o‘z   ona   yurtiga
sodiqlikni   his   qiladimi   yoki   undan   uzoqlashadimi,   bu   allaqachon   hayot   va   ta’lim
30 sharoitlariga bog‘liq. Shu sababli, bola allaqachon maktabgacha yoshda o‘z vatani
va uning kelajagi uchun shaxsiy javobgarlikni his qilishi muhimdir. 
Maktabgacha   yoshdagi   bolada   vatanparvarlik   tuyg‘ularini   shakllantirish
birgalikdagi faoliyat jarayonida ro‘y beradigan psixologiya va pedagogikaning eng
muhim   pozitsiyasiga   asoslanib,   bu   ularga   yangi   bilimlarni   olish   imkoniyatini
beradi,   axloqiy   va   vatanparvarlik   tarbiyasining   eng   samarali   vositasi   loyiha   usuli
hisoblanadi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   o‘qitish   va   tarbiyalashga   shaxsan
yo‘naltirilgan yondashuvga asoslanib, u turli xil bilim sohalariga qiziquvchanlikni
rivojlantiradi,   hamkorlik   ko‘nikmalarini   shakllantiradi;   maktabgacha   yoshdagi
bolalar,   o‘qituvchilar,   ota-onalarning   birgalikdagi   qidiruv   tadbirlarini   tashkil
qilishda katta imkoniyatlar ochadi. 
Yillar   davomida   bolalar   bog‘chasida   yosh   avlodni   vatanparvarlik   bilan
tarbiyalash   vazifalari   bajarildi.   Bu   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’lim   faoliyati   jarayonida
ham,   bolalar   faoliyatining   boshqa   turlarida   ham   (badiiy   adabiyot   o‘qish,
videofilmlarni   tomosha   qilish,   qiziqarli   odamlar   bilan   uchrashish,   shahar
ko‘rgazma   zaliga   ekskursiyalar,   kutubxona,   tarix-muzey,   didaktik   va   mavzu-rol
o‘yinlari, viktorinalar va hk.) Turli xil shakllar, usullar va texnikalar qo‘llaniladi. 
Bolalar   uchun   loyihalar   tashkilotchisi   va   rahbari   -   bu   bola   uchun   nafaqat
ma’lumot   manbai,   maslahatchi   va   mutaxassis,   balki   uning   o‘zini   rivojlantirishida
sherik va yordamchi bo‘lgan o‘qituvchi. 
Kelajakdagi   loyihalar   uchun   mavzularni   tanlashga   qanday   murojaat   qildik?
Loyiha   mavzulari   turlicha   edi.   Ularning   asosiy   sharti   -   bu   bolalarning
muvaffaqiyatli   o‘qishi   uchun   motivatsiyani   ta’minlaganligi,   shuningdek
maktabgacha   yoshdagi   bolalarga   Tataristonning   tarixiy   merosi   haqida   tasavvurni
shakllantirishga imkon beradigan tegishli materiallarni tanlash. 
Ulug‘   Vatan   urushi   mavzusi   zamonaviy   jamiyatda   juda   dolzarb   bo‘lib,
xalqimizning   birlashishi   va   birlashishiga   yordam   beradi.   Ammo   shu   bilan   birga,
Ulug‘   Vatan   urushi   bizning   bolalarimiz   uchun   uzoq   tarixdir.   Agar   biz,
jangchilarning   nabiralari   va   nabiralari,   bolalarimizga   bobolarimiz   va   buvilarimiz
omon   qolganligining   isboti   sifatida   vaqtlarimizga,   oilaviy   iplar   uzilib   ketishiga
31 dalil   sifatida   bermasak.   Farzandlarimiz   his   qilishlari   uchun   bu   aloqani   tiklashga
harakat qilish kerak: bilvosita bo‘lsa ham, uzoqdagi harbiy voqealarga aloqasi bor.
Buni   iloji   boricha   tezroq   boshlashingiz   kerak,   bola   hali   ham   dunyoda   sodir
bo‘ladigan   barcha   narsalarga   tabiiy   qiziqishni   tugatmagan.   To‘g‘ri,   deyilgan:
“O‘tmishni unutgan - kelajakni yo‘qotgan”. 
Katta   yoshdagi   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   Ulug‘   Vatan   urushi
paytida   keksa   oila   a’zolarining   ishtiroki   to‘g‘risida   ma’lumot   etishmasligidan
aziyat   chekayotganlariga   e’tibor   qaratish   bilan   “O‘lmas   polk”   loyihasi   ishlab
chiqilgan.  
O‘qituvchilar   Ulug‘   Vatan   urushi   tarixini   rus   askarlarining   ekspluatatsiyalari
haqida   hikoyalar   va   asarlar   orqali   tanishtirishdi.   O‘lkashunoslik   muzeyiga
ekskursiya   juda   hayajonli   bo‘ldi,   unda   ishchilar   vatandoshlarimizning   ishlari
haqida gapirib berishdi. O‘quvchilarda yodgorliklarni ziyorat qilish va Ulug‘ Vatan
urushi   paytida   halok   bo‘lgan   qahramonlarga   gul   qo‘yish   to‘g‘risidagi   taassurot
uyg‘otdi. 
XULOSA
Hozirgi vaqtda loyiha dolzarb va ayniqsa qiyin, u juda ko‘p xushmuomalalik
va   sabr-toqatni   talab   qiladi,   chunki   yosh   zamonaviy   oilalarda   vatanparvarlikni
tarbiyalash   masalalari   muhim   va   ahamiyatli   hisoblanmaydi   va   ko‘pincha   faqat
hayratga   soladi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   ma’naviy-axloqiy   an’analar
asosida   axloqiy   va   vatanparvarlik   tarbiyasi   loyihasini   joriy   qilishda   ota-onalar
uning   ishtirokchisi   bo‘lishni   xohlamasligi   muammosi   paydo   bo‘lishi   mumkin,
shuning   uchun   loyihaning   asosiy   sharti   ixtiyoriy   ishtirok   etishdir,   lekin   u
o‘qituvchining   malakasi   bo‘lishi   kerakligini   ham   unutmaslik   kerak   eng   yuqori
daraja   loyihani   amalga   oshirish   jarayonida   va   uning   barcha   rejalashtirilgan
shaxslarining ishtirokida. Bolalarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalashga oilani jalb
32 etish   tarbiyachidan   har   bir   bolaga   alohida   xushmuomalalik,   e’tibor   va   sezgirlikni
talab   qiladi.   Vatanparvarlik   tarbiyasi   kelajakdagi   shaxsda   boshqa   odamlarga
bo‘lgan   muhabbatni   shakllantiradi,   odamlarga   yordam   berishga   o‘rgatadi   va
insonda   olijanoblikni   tarbiyalaydi.   Binobarin,   bugungi   kunda   bolalarni   o‘z
Vataniga, o‘z shahriga, oilasi va do‘stlariga muhabbatli qilib tarbiyalash, bir-biriga
yordam   berishga   o‘rgatish,   umuman   olganda,   haqiqiy   munosib   inson   –   fuqaroni
tarbiyalash barcha o‘qituvchi va ota-onalarning birlamchi vazifasidir. 
Rossiya   Federatsiyasi...   Aynan   maktabgacha   yosh   tarbiyalashning   qulay
davri:   vatanparvarlik,   kichik   Vatanga   muhabbat,   shunday   axloqiy   fazilatlarni
tarbiyalash   maktabgacha   yoshdagi   bolani   shaxs   -   o‘z   mamlakati   fuqarosi,
qadrlashni   biladigan   vatanparvar   bo‘lib   ulg‘ayishiga   imkon   beradi.   va   rus
xalqining   tarixiy   va   madaniy   merosini   saqlash.   Vatanparvarlik   tarbiyasining
yechimlaridan   biri   bu   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   va   oilada   qo‘llab-
quvvatlanadigan   o‘quvchilar   uchun   yagona   ta’lim   va   tarbiya   maydonini   tashkil
etishdir. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Asosiy adabiyotlar
1. Ilk qadam davlat o‘quv dasturi 
2. Qodirova   F.R.,   Qodirova   R.M.   Maktabgacha   ta’lim   kon-   sepsiyasi.   Т.,
Fan va texnologiya, 2011. 
3. Qodirova,   F.,   Toshpulatova   Sh.,   A’zamova   M.   Maktabga cha
pedagogika. O‘quv qo‘llanma Т.: Ma’naviyat, 2013. 
4. Qodirova F.R., Tashpulatova  Sh.K. Bolalar  bog‘chasida metodik ishlar.
Darslik Т.: Voris, 2012. 
33 5. Qodirova F.R., Qodirova R.M. Bolalar nutqini rivojlanti- rish nazariyasi
va metodikasi. Darslik Т.: Istiqlol, 2006. 
Qo‘shimcha adabiyotlar
1. Burmistrova I. K., Evdokimova E. S. “Kichik fuqaroni tarbiyalash”
2. Vinogradova N. F., Jukovskaya R. I. “Vatan” 
3. Vinogradova N. F. “Rossiya mamlakati” 
4. Kondrykinskaya L. A. “Vatanparvarlik tarbiyasi bo‘yicha darslar   bolalar
bog‘chasi” 
5. Kazakov A. P., Shorygina T. A. “Bolalar Buyuk G‘alaba haqida” 
6. “Mening   ona   uyim”   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   axloqiy   va
vatanparvarlik tarbiyasi dasturi. 
7. Novitskaya M. Yu.”Meros. Bolalar bog‘chasida vatanparvarlik tarbiyasi
“
8. Pozdnyakova E. A. “   Fuqarolik ta’limi   maktabgacha ta’lim etakchiligida:
rejalashtirish, sinflar va tadbirlarni rivojlantirish “ 
Internet-resurs:
6. www.arxiv.uz     
7. www.fayllar.org     
8. www.vatanparvar.uz     
34
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский