Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 40000UZS
Hajmi 76.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Telzor Uchun

Ro'yxatga olish sanasi 21 Aprel 2025

9 Sotish

Bolalarning qobiliyati va iste’dodlarini ro’yobga chiqarishda maktabning ro‘li

Sotib olish
MAVZU:  BOLALARNING QOBILIYATI VA ISTE’DODLARINI
RO‘YOBGA CHIQARISHDA MAKTABNING RO‘LI
MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………… 3
I BOB. BOLALARNING QOBILIYATI VA ISTE’DODLARINI 
RO‘YOBGA CHIQARISHDA MAKTABNING RO‘LI
1.1  Bolalarning iste’dodlarini ro‘yobga chiqarishning psixologik asoslari …………
7
1.2  Bolalarning qobiliyatlarini rivojlantirish ………………………………………9
1.3   Bolalar   o‘rtasida   musobaqa   o‘tkazishning
ahamiyati ………………………….13
I Bobning xulosasi ………………………………………………………………...16
II BOB. BOLALARDA ILMIY DUNYO QARASHINING
SHAKLLANISHI
2.1   Iste’dodli   bolalarda   mantiqiy   fikrlash   tafakkurini   o‘stirish ……………………
21
2.2   Bolalarda   ijodkorlik   va   tasavvur   qobiliyatlarini   rivojlantirish …………………
26
XULOSA………………………………………………………………………….30
FOYDALANILGAN
ADABIYOTLAR………………………………………...31
2  
  KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi:   Prezidentimizning 2022 yil 11 maydagi “2022-
2026   yillarda   xalq   ta limi   o qishini   rivojlantirish   bo yicha   milliy   dasturniʼ ʻ ʻ
tasdiqlash  to g risida”gi  Farmoni  shuningdek, “Xalq o qishini  rivojlantirishga  oid	
ʻ ʻ ʻ
qo shimcha   chora-tadbirlar   to g risida”gi   qarori   ham   ana   shunday   sa’y	
ʻ ʻ ʻ
harakatining   mantiqiy   davomi   hisoblanadi.   [12.105-bet]   Ayonki   har   qanday
taraqqiyotning   asosiy   kaliti   ilm   fandir.   Ilmsiz   innovatsiyasiz   hech   bir   sohada
taraqqiyotga   erishib   bo lmaydi.   Shu   bois   mamlakatimizda   o qish   infratuzilmasini	
ʻ ʻ
yaxshilash   sohadagi   halqaro   hamkorlikni   yanada   kengaytirish   tarbiya   o qitish	
ʻ
usullari   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   hamda   xorijiy   tillarni   puxta
o zlashtirilgan,   o qish   jarayonida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo llash	
ʻ ʻ ʻ
ko nikmalariga   ega   professional   pedagogik   kadrlarni   tayyorlash,   ushbu   kasbga
ʻ
qiziqishi yuqori bo lgan yoshlarni aniqlash hamda ularni maqsadli tayyorlashning	
ʻ
uzluksiz   tizimini   joriy   qilish   davr   talabidir.   Bu   borada   yoshlarni   iste’dodli   bo lib	
ʻ
tarbiyalashga e’tibor qaratish kerak.
Kurs   ishining   maqsadi:   Maktab   o‘quvchilarning   qobiliyatlarini   ro‘yobga
chiqarishda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   pedagogik   prinsiplar   va   usullarni
o‘rgatish va amalga oshirishdir. [12.105-bet]
Kurs ishining vazifasi:  
1. Bolalarning iste’dodlarini ro‘yobga chiqarishning psixologik asoslari
2. Bolalarning qobiliyatlarini rivojlantirish
3. Bolalar o‘rtasida musobaqa o‘tkazishning ahamiyati
4. Iste’dodli bolalarda mantiqiy fikrlash tafakkurini o‘stirish
5. Bolalarda ijodkorlik va tasavvur qobiliyatlarini rivojlantirish
Kurs   ishining   ob’ekti:   O‘qituvchilarga   pedagogik   bilimlarni   o‘rgatish,
o‘quvchilarning qobiliyatlarini va iste’dodlarini aniqlash, individual o‘quv rejalari
tuzish,   motivatsiyani   oshirish,   hamkorlik   va   jamoatchilikni   rivojlantirish,   va
mustaqil o‘rganishni rag‘batlantirishdir. 
3  
  Kurs   ishining   tuzilishi:   kirish   ikkita   bob,   har   bobda   ikkitadan   rejalar,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar.  
4  
  I BOB. BOLALARNING QOBILIYATI VA ISTE’DODLARINI
RO‘YOBGA CHIQARISHDA MAKTABNING RO‘LI.
1.1 Bolalarning iste’dodlarini ro‘yobga chiqarishning psixologik asoslari.
Mustaqillik   yillarida   respublikamizda   ta’lim   tarbiya   sohasida   amalga
oshirilgan islohatlar va bu borada yaratilayotgan imkoniyatlar nihoyatda kengayib
bugungi   kunda   davlatimiz   siyosatining   muhim   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga
aylanib   bormoqda.   Jumladan,   uzluksiz   ta’limning   dastlabki   bo‘g‘ini   hisoblangan
maktabgacha ta’lim  sohasining ayni  paytdagi  rivojlanishi  buning yorqin isbotidir.
Maktabgacha   ta’limning   bosh   maqsadi   bolalarni   maktabdagi   o‘qishga   tayyorlash,
ularni   sog‘lom   har   tomonlama   rivojlangan   mustaqil   shaxs   bo‘lib   shakllantirish,
milliy va umumbashariy qadriyatlar ruhida tarbiyalangan barkamol shaxsni voyaga
yetkazishdan   iboratdir.   Shu   boisdan   ham   maktabgacha   ta’lim   bola   hayotining
muhim   davrlaridan   biri   hisoblanadi.   Ayni   davrdagi   maktabgacha   ta’lim
muassasalari   avvalgisidan   butkul   farq   qiladi.   Agar   bolalar   uchun   ota-onalar
ko‘proq   ijodiy   xususiyatlarga   ega   bo‘lgan   "ideal   qahramon"   bo‘lsa,   ayniqsa
samarali bo‘ladi. Aslini olganda “Ijodkorlik” - bu har xil turdagi ijodiy faoliyatning
muvaffaqiyatini   belgilaydigan   shaxsning   individual   fazilatlari.   Maktabgacha
yoshdagi   bolalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bo‘yicha   mashg‘ulotlar
bolaning   shaxsini   shakllantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   sohada
olimlar va psixologlar tomonidan olib borilgan barcha tadqiqotlar, ijod qobiliyatiga
ega   bo‘lgan   bolalarning   yanada   barqaror   ruhga   ega   ekanligi,   ular   bilan   muloqot
qilish va do‘stona munosabatda  bo‘lishlarini isbotlaydi. Kichik yoshda, kompleks
rivojlanishga,   ya'ni   maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   adabiy,   badiiy   va   musiqiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   alohida   e’tibor   berish   tavsiya   etiladi.   Ijodkorlik
ko‘plab   fazilatlarning   birlashuvidir.   Qobiliyatlarni   shakllantirish   haqida
gapirganda,   bolalarning  ijodiy  qobiliyatlarini   qaysi  yoshda   rivojlantirish  kerakligi
masalasiga   to‘xtalib   o‘tish   kerak.     Bu   kamolot,   ya'ni   miya   hujayralari   sonining
o‘sishi va ular orasidagi anatomik bog‘lanishlar mavjud tuzilmalar ishining xilma-
xilligi   va   intensivligiga   ham,   yangilarining   shakllanishiga   atrof-muhit   tomonidan
5  
  qanchalik   rag‘batlantirilishiga   bog‘liq.   [13.22-bet]   Psixologik   nuqtai   nazardan,
maktabgacha yoshdagi bolalik ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish uchun qulay davr
hisoblanadi,  chunki  bu  yoshda  bolalar   o‘ta   izlanuvchan,  ularda  atrofdagi  dunyoni
o‘rganishga   intilish   kata   bo‘ladi.   Bolalar   ijodiy   qobiliyatini   rivojlantirish   uchun
asos   -   bu   birinchi   navbatda   erkinlikdir.     Ota-onalar   bolani   majburlamasliklari
kerak.   Bu   borada   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   sabr-toqat   va   muayyan   taktika
talab   etiladi   -   ota-ona   bolaning   fikrini   tinglashi,   har   qanday   ijodiy   faoliyatga
bo‘lgan   qiziqishini   rag‘batlantirishi   kerak.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar
qiziquvchanlikni   rag‘batlantirish,   ularga   bilim   berish,   turli   tadbirlarga   jalb   qilish
orqali   bolalar   tajribasini   kengaytirishga   hissa   qo‘shadilar.   Tajriba   va   bilimlarni
to‘plash   kelajakdagi   ijodiy   faoliyat   uchun   zaruriy   shartdir.   Bundan   tashqari,
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   fikrlashlari   katta   yoshdagi   bolalarnikiga
qaraganda ancha erkindir. Bolalar ijodkorlikni namoyon qilishi uchun ularga ushbu
xususiyatlarning   barchasi   birlashtirilishi   kerak.   Bizga   ma’lumki   maktabgacha
ta’lim   tashkilotlarida   bolalar   ijodkorligini   rivojlantirish   bo‘yicha   turli
mashg‘ulotlar tashkil qilinib bolalar ijodiy fikrlashga yo‘naltiriladi. Ushbu berilgan
bilimlar   asosida   katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   quyidagi   ko‘nikmalarga   ega
bo‘lishlari   lozim.   Bolaning   ijodkorligini   nafaqat   maxsus   darslarda   rivojlantirish
mumkin. Balki bolalarning tasavvurini rivojlantirish uchun maktabgacha yoshdagi
bolalarning asosiy faoliyati bo‘lgan o‘yin ham katta ahamiyatga ega. O‘yin orqali
ijodiy   qobiliyatlarni   rivojlantirish   eng   yaxshisidir.   Aynan   o‘yinda   bola   ijodiy
faoliyatning   birinchi   qadamlarini   qo‘yadi.   Kattalar   nafaqat   bolalar   o‘yinini
tomosha   qilishlari,   balki   uning   rivojlanishini   boshqarishlari,   boyitishlari,   o‘yinga
ijodiy   elementlarni   kiritishlari   kerak.   Bundan   tashqari,   ijodiy   qobiliyatlarni
rivojlantirish uchun bolalar bilan bo‘sh vaqtlarida o‘ynash mumkin bo‘lgan maxsus
o‘yinlar mavjud. B.N. Bola fantaziyasini uning ijodiy fikrlashini rivojlantirishning
yana   bir   yorqin   manbai   ertakdir.   Bolalarning   tasavvurini   rivojlantirish   uchun
pedagoglar   foydalanishi   mumkin   bo‘lgan   ko‘plab   ertak   usullari   mavjud.   Ular
orasida:   ertakni   «buzib   ko‘rsatish»,   teskari   yo‘nalishda   ertak   o‘ylab   topish,
6  
  ertakning   davomini   o‘ylab   topish,   ertakning   oxirini   o‘zgartirish.   Siz   bolalar   bilan
ertak   yozishingiz   mumkin.   Hozirgi   globallashuv   davrida   innovatsiyon   texnika   va
texnologiyalar   rivojlangan   davrda   bolalarning   fikrlash   doirasi   hamda   ularning
ijodiy   qobiliyatlari   ham   kengayib   bormoqda.   Bolalarning   ijodiy   qobiliyatlari   va
fikrlashlarini   rivojlantiruvchi   bir   qator   yangi   dasturlar   joriy   etilmoqda.  Jumladan:
Mental   arifmetika   san'at   va   aql   idrokni   rivojlantiruvchi   dasturdir.   Ushbu   dastur
yordamida   bolalar   nafaqat   o‘qishda   muavaffaqiyatga   erishadilar,   balki   hayot
motivatsiyasiga   ega   bo‘lib,   ijodiy   qobiliyatlari   kengaymoqda.   Mnemonika   usuli
ham tezkor xotira va ijodiy fikrlash tezligini rivojlantiruvchi dasturdir.  Zamonaviy
ota-onalar   va   o‘qituvchilar   o‘zlariga   birinchi   navbatda   bolani   ijodiy   rivojlantirish
vazifasini   qo‘ydilar.   Bunday   qobiliyatlarni   rivojlantirishga   katta   e’tibor   beriladi.
Shu   sababli,   ko‘pincha   o‘quv   dasturlarida   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun
TRIZ  dan  foydalanish  va shu  jarayonga  asoslangan   mashg‘ulotlarni   tashkil   qilish
muhim   bir   jarayon   bo‘lib   hisoblanmoqda.   Ushbu   tizimga   asoslangan   o‘yinlar   va
vazifalar faol ijodiy fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi, shuningdek, bolalar
va kattalar   uchun ijodiy  shaxsni  shakllantirish  jarayonini  yanada  hayajonli  qiladi.
Yuqorida   aytilganlarning   barchasidan   xulosa   qilishimiz   mumkinki,   maktabgacha
yosh ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish uchun ajoyib imkoniyatlar yaratadi. Ijodiy
qobiliyatlarning   tarkibiy   qismlari   masalasi   bo‘yicha   turli   nuqtai   nazarlarni   tahlil
qilgandan   so‘ng,   xulosa   qilishimiz   mumkinki,   ularni   aniqlashga   bo‘lgan
yondashuvlar farqiga qaramay, tadqiqotchilar bir ovozdan ijodiy tasavvur va ijodiy
fikrlash   sifatini   ijodiy   qobiliyatlarning   muhim   tarkibiy   qismlari   sifatida   ajratib
ko‘rsatishadi.    [13.5-bet]
  Ta’lim-tarbiya   ishlarini   takomillashtirish,   uni   jahon   andazalari   darajasiga
ko‘tarish,   fan   sohasidagi   yangiliklarni   amaliy   hayotga   tatbiq   etish   muhim
masalalardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.   Ayniqsa   yosh   avlodga   ta’lim-tarbiya   berish,
ularda   fan   asoslariga   nisbatan   bilim,   ko‘nikma,   malakalarni   shakllantirish   davlat
siyosatining   ustuvor   vazifalaridan   hisoblanadi.   Psixologiya   fanini   o‘qitishning
asosiy   maqsadi   o‘quvchilarni   psixologiya   fanining   asoslari,   tarixiy   taraqqiyoti,
7  
  hozirgi   zamon   psixologlarining   ilmiy   yondashishlari   bilan,   shuningdek,   turli
yoshdagi   insonlarda   o‘qish   jarayonida   shaxs   fazilatlarini   shakllantirish
qonuniyatlari   va   kasbiy   malakalarni   egallash   xususiyatlari   bilan   tanishtirishdir.
Hozirgi   zamon   tarbiyachisi   ijtimoiy-kasbiy   vazifalarini   bajarish   uchun   yuksak
ma’naviy xislatlarga ega bo‘lishi, umumiy va kasb madaniyati, ziyoliligi, axloqiy
pokligi,   faolligi,   shaxsiy   hissiyotlarga   berilmasligi,   ijodiy   tasavvur   egasi,   psixik
jihatdan   sog‘lom,   davlatimiz   fuqarosi   sifatida   mas’uliyatni   his   eta   bilishi   lozim.
Tarbiyachilik   kasbiga   xos   psixik   holatlar   va   xarakter   maktabgacha   yoshdagi
bolalar   psixikasining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   tarbiyalashning   psixik   asoslari   va
qonuniyatlari   haqida   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   berishdan   va   ularni   kasbiy
faoliyatga tatbiq etishdan iborat. Pedagogika yo‘nalishidagi kasb-hunar kollejlarida
psixologiya   fanining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarni   barcha   psixik   jarayonlar   va
hodisalarning mohiyatini hamda maktabgacha yoshda shaxsning shakllanishi bilan
bog‘liq   holda   shu   jarayon   va   hodisalarning   rivojlanishini   ilmiy   jihatdan   to‘g‘ri
tushuntirib   berishga   o‘rgatishdir.   O‘quvchilar   psixologiyani   o‘rganish   natijasida
bolalarning   psixik   xususiyatlarini   tushuntirib   bera   oladigan   tarbiyachi   bo‘libgina
qolmay,   balki   shaxsning   voyaga   yetishida   mas’ul   o‘rin   egallaydilar.   O‘quv
qo‘llanma  umumiy psixologiya  va  bolalar  psixologiyasi  asoslaridan   iborat   bo‘lib,
10 bobdan iborat. Har bir bob o‘zining mazmuniga asosan yoritilgan bo‘lib mavzu
oxirida   mustahkamlash   uchun   nazorat   savollari   berilgan.   Psixologiyani   o‘rganish
jarayonida   o‘quvchilar   o‘z-o‘zini   tarbiyalash,   kasbiy   xislatlar:   diqqatlilik,
kuzatuvchanlik,   esda   qoldira   olish,   oqilona   ishlash   xislatlarini   o‘stirish   bilan
shug‘ullanishi,   o‘z   xayoli,   ijodiy   mustaqil   fikrlashi,   o‘z   hislarini   boshqara   olishi,
qobiliyatini   o‘stirish   zarurligi   masalasi   qo‘yiladi   va   rivojlantiriladi.   Barcha   fanlar
kabi   psixologiya   fanining   ham   o‘ziga   xos   predmeti   bor.   Masalan,   fizika   fani
harakatdagi   materiyaning   fizik   xossalarini,   kimyo   fani   kimyoviy   xossalarni,
biologiya   biologik   xossalarni   o‘rganadi.   Psixologiya   o‘rganadigan   hodisalarning
o‘ziga   xos   xususiyatlarini   aniqlash   murakkabroqdir.   Bu   hodisalarni   tushunish
psixologiya   fanini   o‘rganishni   o‘z   oldiga   maqsad   qilib   qo‘ygan   odamning
8  
  dunyoqarashi   va   qiziqishiga   bog‘liqdir.     Psixologiya   insoniyatga   tanish   bo‘lgan
eng   murakkab   ilm   haqidagi   fandir.   Psixologiya   bo‘yicha   adabiyotlarda   uning
predmetini   qisqacha   qilib   psixika   deb   ta’rif   berishadi.   Psixika   –   bu   inson
ruhiyatining   shunday   holati-ki   u   tashqi   olamni   (ichki   ruhiy   olamni   ham)   ongli
tarzda   aks   ettirishimizni,   ya’ni   bilishimiz,   anglashimizni   ta’minlaydi.
Psixologiyaning   vazifalari   boshqa   fan   vazifalaridan   ancha   murakkabroq,   chunki
psixologiyada bilishning ob’yekti va sub’yekti o‘zaro birbiriga bog‘liq bo‘ladi. Har
bir odam tevarak-atrofdagi narsalarni sezish va idrok qilish qobiliyatiga ega. Odam
osmonning moviyligini, daraxt barglarining yashilligini ko‘radi, ko‘cha tomondan
quloqqa   chalinuvchi   har   xil   tovushlarni   eshitadi,   ba’zi   narsalarning   sovuqligini,
boshqalarining   issiqligini   sezadi.   Odam   o‘ylaydi   va   gaplashadi,   ya’ni   u   tafakkur
hamda nutqqa egadir. Biz ilgari bo‘lib o‘tgan narsa va hodisalarni xotira va xayol
tufayli   esda   saqlaymiz   va   kelajak   haqida   orzu   qilamiz.   Bizning   sezgilarimiz,
idrokimiz,   xotiramiz,   tafakkurimiz,   nutqimiz,   xayolimiz   psixik   jarayonlar   deb
ataladi.  [15.85-bet]
9  
  1.2 Bolalarning qobiliyatlarini rivojlantirish
Ko‘pgina   voqealar   odamni   to‘lqinlantiradi,   quvontiradi   yoki   uning
g‘azabini   qo‘zg‘atadi,   ya’ni   odamda   ma’lum   his-tuyg‘ular   uyg‘otadi.   Odam
nimagadir   intiladi,   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadlariga   erishish   yo‘lida   sabot   va
matonat   ko‘rsatadi,   irodasini   ishga   soladi.   Ba’zi   hollarda   psixik   jarayonlar   ancha
murakkab   va   barqaror   ko‘rinishga   ega   bo‘ladi,   ularning   aktivligi   kuchaygan   yoki
susaygan   holda   namoyon   bo‘ladi,   ma’lum   kechinmalarni   maydonga   keltiradi.
Bular   psixik   holatlar   deb   ataladi.   Bunga   darsga   o‘quvchining   diqqat-e’tiborlilik
yoki   parishonlik   holati,   odamlarda   sodir   bo‘lib   turuvchi   quvnoqlik   yoki
achchiqlanish   va   shu   kabi   psixik   holatlar   misol   bo‘la   oladi.   Har   bir   odam
boshqalardan   o‘zining   ayrim   shaxsiy   barqaror   xususiyatlari,   ma’lum   darajadagi
barqaror   psixik   sifatlari   bilan   ajralib   turadi.   Ba’zi   odamlarda   qiziqishlar   kuchli
bo‘lsa,   boshqa   bir   odam   ulkan   qobiliyatlari   (matematika   yoki   musiqaga)   bilan
undan   farq   qiladi.   Ba’zi   bir   odam   qiziqqonroq   bo‘ladi,   bunday   odamni   jo‘shqin
temperamentli odam deyiladi, boshqa odam haqida og‘ir, vazmin, yaxshi xarakterli
odam   deb   o‘ylaymiz   va   hokazo.   Qobiliyatlar,   temperament,   xarakter   odamning
psixik xususiyatlaridir. 
Psixik jarayonlar, psixik holatlar va psixik xususiyatlar birbiri bilan o‘zaro
bog‘liq   hodisalar   bo‘lib,   ularning   barchasi   birgalikda   psixika   hisoblanadi.
Psixologiya   fani   psixik   jarayonlar,   holatlar   va   shaxs   xususiyatlarini   faqat
tasvirlabgina   qolmay   balki   ularning   yuzaga   kelish   sabablarini   ham   tushuntiradi.
Psixika  nima?  Olamning  taraqqiyoti   tarixida  psixika  va  ong bo‘lmagan davr   ham
bo‘lgan.   Jonsiz   tabiat   va   o‘simliklar   dunyosi   hech   qanday   psixik   hayotga   ega
bo‘lmagan, chunki ularda sezish, fikrlash va his qilish qobiliyati yo‘q edi.  Yuksak
taraqqiyot   darajasiga   erishgan   hayvonlar   va   odamda   psixikaning   taraqqiyoti   bosh
miya katta yarimsharlari po‘stlog‘ining rivojlanishi bilan uzviy bog‘langan. Psixik
jarayonlar,   holatlar   va   xususiyatlar   o‘zgarmas   hodisalar   emas,   ular   odamning
hayoti   va   faoliyati   davomida   rivojlanadi   hamda   o‘zgarib   boradi.   Bu   o‘zgarishlar
tabiat va jamiyatdagi barcha o‘zgarishlar singari muayyan qonunlarga bo‘ysunadi.
10  
  Tashqi   olam,   tevarak-atrofdagi   narsa   va   hodisalar   odamga   ta’sir   ko‘rsatadi.
Ob’yektiv   voqelikdagi   narsa   va   hodisalar   odamning   sezgi   a’zolariga,   nerv
sistemasiga  ta’sir  etar   ekan,    ular   miyada  aks   ettiriladi.  Psixik  jarayonlar   –  sezgi,
idrok,   xotira,   tafakkur,   xayol   –   mana   shular   aks   ettirish   shakllaridir.     Odamning
ob’yektiv   voqelikdagi   narsa   va   hodisalarni   aks   ettirishi   shu   voqelikni   bilishi
demakdir. Tashqi muhitning miyaga ta’siri orqali narsalarning shakli, rangi, hajmi
kabilarni bilib oladi.  Voqelikni aks ettirish jarayoni natijasida odamning sezgilari,
uning   intilishlari,   ish-harakatlari,   odam   shaxsining   sifatlari,   ehtiyoji,   qiziqish   va
havaslari,   qobiliyatlari   va   xarakteri   vujudga   keladi,   uning   turmush   tajribasi   hosil
bo‘ladi.   [13.11-b]   Demak, barcha psixik jarayonlar, barcha aks ettirish jarayonlari
odam   bilan   tashqi   olamning   bir-biriga   aktiv   ta’siri   tufayli   yuzaga   keladi.   Odam
psixikasini   ijtimoiy   hayot   sharoitlari   belgilaydi.   Odam   amaliy   faoliyatda,   ya’ni
o‘yin,   ta’lim,   mehnat   jarayonida   aks   ettirishning   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligini
tekshirib  boradi  va   shu  yo‘sinda  ob’yektiv  haqiqatni   bilishga  erishadi.   Odamning
aks   ettiruvchanlik   faoliyati   ob’yektiv   va   sub’yektiv   birlikdan   iboratdir.
Birinchidan,   aks   ettirish   o‘z   mazmuni   jihatidan   ob’yektiv,   chunki   bu   tashqi   olam
to‘g‘risida   odamga   to‘g‘ri   tasavvur   va   bilimlar   beradi.   Ikkinchidan,   aks   ettirish
nerv-fiziologik jarayondan iborat bo‘lib, odam faoliyatining xilma-xil ko‘rinishida
ifodalanadi.   Aks   ettirishning   sub’yektiv   tomoni   shundan   iboratki,   konkret   odam
o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lgan shaxsni  aks ettiradi. Shaxsning aks ettirishi
uning   oldiga   qo‘ygan   maqsadi   va   vazifasiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Ikkinchidan   odam
atrofdagi   voqelikni   bilib   borar   ekan   narsa   va   hodisalarga   nisbatan   ma’lum
munosabatini   ifodalaydi.   Shuning   uchun   ham   ob’yektiv   olamdagi   narsalarni
miyamizda aks etishi ob’yektiv olamning sub’yektiv obrazi bo‘lib qoladi. 
Sport   musobaqalari   sportchilarning   malakalarini   oshirishda   katta
ahamiyatga   ega.   Ular   jismoniy,   texnik,   taktik,   ruhiy,   funksional   tayyorgarliklarni
aniqlashga   va   takomillashtirishga   yordam   beradi   hamda   qilinayotgan   mehnatni
natijasini   ko‘rsatadi.   To‘g‘ri   va   yaxshi   tashkil   qilingan   musobaqalar   katta
tarbiyaviy   ahamiyatga   ega,   chunki   musobaqalar   faqat   jismoniy   sifatlargagina
11  
  (kuchlilik,   chidamlilik,   tezkorlik   va   egiluvchanlik)   emas,   balki   ruhiy-psixologik
sifatlarga   ham   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   Musobaqa   davrida   sportchilarning
tashkilotchilik, o‘zini tuta bilishlik, jamoa maqsadini o‘z maqsadidan yuqori qo‘ya
olishlik   kabi   yana   bir   qancha   sifatlari   ham   takomillashadi.   Musobaqalarda
qatnashuvchilar   avvalombor,   tajriba   almashadilar,   trenerlar   esa   yangi   trenirovka
usullarini   sinovdan   o‘tkazish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.     Shuningdek,   sport
musobaqalari   sport   turlarini   targ‘ib   qilishning   eng   yaxshi   va   hammabop
shakllaridan   hisoblanadi.   Mamlakatimizda   musobaqalar   o‘tkazilishi   tufayligina
sport   o‘yinlaridan   basketbol,   voleybol,   futbol,   gandbol,     yengil   atletika,     va
boshqalar ommaviylashdi. Demak, musobaqasiz sportning bo‘lishi mumkin emas.
Musobaqalar   qo‘yilgan   vazifalargagina   qarab:   birinchiliklar   yoki   chempionatlar,
kubok musobaqalari, qisqartirilgan, baravarlash-tirilgan, klassifikatsiya va saralash
musobaqalari,   match   va   o‘rtoqlik   uchrashuvlar   kabi   turlarga   bo‘linadi.
Birinchiliklar   yoki   chempionatlar   eng   katta   musobaqalardan   bo‘lib,   ularda
kollektiv,  tuman,   shahar,   respublika   chempioni   degan   faxriy  unvon   beriladi.  Ular
yilda bir marta o‘tkaziladi. Birinchilik g‘oliblari oltin, kumush va bronza medallari
bilan mukofotlanadilar. Kubok musobaqalari “yutqazgan chiqib ketish” prinsipida
o‘tkaziladi.   Bu   musobaqalar   ko‘p   vaqt   talab   qilmaydi   va   ko‘p   qatnashuvchilarni
jalb   qilish   imkonini   beradi.   Qatnashuvchilarning   tayyorgarligi   har   xil   bo‘lganligi
uchun   kuchlirok   jamoalarning   uchrashuvlarini   oxirgi   bosqichlarga   mo‘ljallash
kerak.    Qisqartirilgan   musobaqalar   (blitsturnirlar)da   ko‘p   jamoalar   qatnashganlari
holda bir kunda o‘tkaziladi. Buning uchun o‘yin vaqti 30 minutgacha qisqartiriladi.
Bunday   musobaqalar   mavsumning   ochilishiga   yoki   bayramlarga   bag‘ishlab
o‘tkaziladi. Baravarlashtirilgan musobaqalar tayyorgarligi har xil bo‘lgan jamoalar
orasida   o‘tkaziladi.   Jamoalarning   qiziqishini   saqlab   qolish   uchun   kuchsizrok
jamoaga   oldindan   yoki   uchrashuv   tamom   bo‘lgandan   so‘ng   qo‘shimcha   ochkolar
beriladi.   Klassifikatsiya   musobaqalari   jamoalarning   (o‘yinchilarning)
tayyorgarligini   aniqlash,   sport   klassifikatsiyasining   razryad   talablarini   bajarish
maqsadida o‘tkaziladi. Saralash musobaqalari tayyorgarligi eng yaxshi  jamoalarni
12  
  (o‘yinchilarni)   aniqlab,   keyingi   yirik   musobaqalarda   qatnashtirish   uchun
o‘tkaziladi.   Match   uchrashuvlari   musobaqalar   kalendarida   ko‘zda   tutilgan   va
an’anaviy   hisoblanadi.   Uchrashuvlarda   ikki   va   undan   ortiq   jamoalar   qatnashishi
mumkin. Musobaqalarning bunday turlari alohida shaharlar, viloyatlar hamda chet
davlatlar   orasida   do‘stlik   munosabatlarining   rivojlanishiga   yordam   beradi.
O‘rtoqlik uchrashuvlari bo‘lajak musobaqalarga va sport trenirovkasining ba’zi bir
bo‘limlari   bo‘yicha   tayyorgarlikni   aniqlash   maqsadida   ayrim   jamoalar   o‘rtasida
o‘tkaziladi.   [13.54-b]
   
13  
  1.3 Bolalar o‘rtasida musobaqa o‘tkazishning ahamiyati 
Sport   musobaqalari   o‘ziga   xos   faoliyat   bo‘lib   raqiblarning   harakatini
tartibga   solishda   katta   rol   o‘ynaydi,   ularning   ayrim   qobiliyatlarini   ob’ektiv
ravishda   solishtirib   ko‘rishga   va   jismoniy   sifatlarni   maksimal   darajada   namoyon
bo‘lishini   musobaqa   davomida   harakatlanishni   maksimal   darajada   ta’minlashga
imkoniyat   yaratadi.   Bolalar   bog‘chasidagi   bolaning   hayotini   qiziqarli   o‘yin-
kulgilar,   qiziqarli   o‘yinlarsiz   tasavvur   qilib   bo‘lmaydi.   Ba'zilarda   zukkolik,
boshqalarda   -   tasavvur   va   ijodkorlik   rivojlanadi,   lekin   ularni   umumiy   vazifa
birlashtiradi. Bolaning harakatga bo‘lgan ehtiyojini va hayotni hissiy idrok etishni
tarbiyalash.  Harakatlanayotganda,  bola dunyoni  va o‘zini  o‘rganadi, unda harakat
qilishni va maqsadli harakat qilishni o‘rganadi. Sport bayramlarini o‘tkazish, bo‘sh
vaqtni o‘tkazish, ko‘ngilochar tadbirlarni tashkil qilishda bolalar faolroq, mustaqil
va tashabbuskor bo‘lish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.  
Bu   tarbiyaning   yana   bir   muhim   jihatini   ochadi:   bolalarga   vaqtinchalik   va
fazoviy   mos   yozuvlar   ko‘rsatishning   hojati   yo‘q,   chunki   bolalar   o‘z   vazifalarini
tinch   va   ishonchli   bajaradilar.   Jismoniy   madaniyat   –   jamiyat   umumiy
madaniyatining  tarkibiy  qismi,   ijtimoiy  faoliyatning  bo‘g‘ini   sifatida  salomatlikni
mustahkamlash   hamda   inson   jismoniy   qobiliytalarini   takomillashtirishga
qaratilgan,   moddiy   hamda   ma’naviy   qadriyatlarni   o‘zida   mujassamlashtiradigan,
insonning   jamiyatda   faol   faoliyat   olib   borishi,   sog‘lom   turmush   tarziga   ega
bo‘lishi,   jismonan   barkamol   bo‘lib   voyaga   yetishi   uchun   zarur   bo‘ladigan
madaniyat ko‘rinishi hisoblanadi. 
Jismoniy   tarbiya   –   jismoniy   barkamolikka   erishish   maqsadida   harakat
ko‘nikmalari   hamda   ruhiy-jismoniy   xususiyatlarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan
pedagogik   faoliyatdir.   Jismoniy   tarbiya   bolaning   jismoniy   madaniyatini
shakllantirishda   asosiy   ahamiyat   kasb   etishi   bilan   bir   qatorda   unga   umuminsoniy
hamda   milliy   madaniy   qadriyatlarni   berish   vositasi   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Shuningdek,   maktabgacha   tarbiya   yoshidagi   bolalar   orasidagi   o‘zaro   ijtimoiy
munosabatlar,   do‘stlik,   mehribonlik,   insonparvarlik,   oqibat,   saxovat   kabi
14  
  xususiyatlarni   yanada   mustahkamlaydi.   Maqsadi   har   tomonlama   yetuk,   barkamol
yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlashga   ko‘maklashish.   Buning   uchun
quyidagi vazifalar hal etiladi:
 o‘quvchilarda yuqori axloqiy, irodaviy, jismoniy fazilatlar tarbiyalanadi; 
o‘quvchi   yoshlar   sog‘lig‘ini   saqlash   va   mustahkamlash   amalga   oshiriladi;
o‘quvchilarning   bo‘lajak   kasbiy   faoliyatini   hisobga   olgan   holda   jismoniy   tarbiya
tashkil etiladi; 
o‘quvchilarga jismoniy tarbiya nazariyasi, metodikasi, amaliyoti bo‘yicha bilimlar
bazasi   shakllantiriladi.   Bolalarda   jismoniy   madaniyat   bilan   shug‘ullanish
organizmning   funksional   imkoniyatlarini,   aqliy   va   jismoniy   ishlash   qobiliyatini,
o‘quv mehnatining unumini oshiradi.  Jismoniy tarbiya vositalaridan mohirlik bilan
foydalanish,   amaliy   va   boshqa   maxsus   intellectual   sifatlarning   rivojlanishiga
yordam beradi. Shuni ta’kidlab o‘tish joizki, harakatlanayotganda, bola dunyoni va
o‘zini   o‘rganadi,   unda   harakat   qilishni   va   maqsadli   harakat   qilishni   o‘rganadi.
Sport bayramlari va musobaqalarini o‘tkazish, bo‘sh vaqtni o‘tkazish, ko‘ngilochar
tadbirlarni   tashkil   qilishda   bolalar   faolroq,   mustaqil   va   tashabbuskor   bo‘lish
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   [5.80-b]   Bu   tarbiyaning   yana   bir   muhim   jihatini
ochadi; bolalarga vaqtinchalik va fazoviy mos yozuvlar ko‘rsatishning hojati yo‘q,
chunki bolalar o‘z vazifalarini tinch va ishonchli bajaradilar. Bolalar estafeta kabi
musobaqali   o‘yinlarni   yaxshi   ko‘radilar.   Bu   esa   o‘z   navbatida   ulardagi   jismoniy
mashqlarga bo‘lgan qiziqishlari yanada rivojlantiradi. Shuningdek, ular jamoalarga
bo‘linishi, kapitanni tanlashi, o‘z jamoasining nomi va shiorini o‘ylab topish kerak.
Bunday   o‘yinlar   ulardan   ko‘proq   epchillik,   jasorat,   mahorat   talab   qiladi.
Musobaqalar   bolalar   tomonidan   yaxshi   ko‘rilganiga   qaramay,   ular   kam
harakatchanlik   o‘yinlari,   havaskor   chiqishlar,   ritmik   raqslar,   krossvordlar   va
rebuslar bilan almashtirilishi kerak.  Sport bayramlari va musobaqalarning bunday
qurilishi bolalardagi stressni yengillashtiradi. Sport musoboqalari bola shaxsiyatini
shakllanishiga   samarali   ta’sir   ko‘rsatadi.   Birgalikda   faoliyat,   jamoaning   yaxshi
natijalarga   erishishi,   qiyinchiliklarni   yengish   jamoani   birlashtiradi,   ma’suliyat
15  
  hissini   (individual   va   jamoaviy)   keltirib   chiqaradi.   Bolalar   o‘rtoqlarining
muvaffaqiyatlari   va   muvaffaqiyatsizliklariga   hamdard   bo‘lishni,   ularning
yutuqlaridan   xursand   bo‘lishni,   yaxshilik,   do‘stona   munosabatda   bo‘lishni
o‘rganadilar.   Ular   nafaqat   individual,   balki   jamoaviy   muvaffaqiyatga   erishish
istagini tarbiyalaydi. Shu bilan birga, o‘yindagi sheriklarga, raqib jamoaga hurmat
rivojlanadi.   Musobaqalardagi   o‘yinlar   va   mashqlarning   raqobatbardoshligi
maqsadga   muvofiqlik,   qat’iyatlilik   va   topqirlik,   mardlik,   qat’iyat   va   boshqa
axloqiy   va   irodaviy   fazilatlarni   tarbiyalashga   yordam   beradi.   Jismoniy   tarbiya
bayramlarida   qatnashish   bolalarning   harakatlarida   tizimli   mashqlarning
ahamiyatini   chuqurroq   anglash,   kerakli   natijalarga   erishishga   yordam   beradi,
jismoniy   tarbiya   bilan   muntazam   shug‘ullanishga   qiziqish   uyg‘otadi.   O‘yinlar,
musobaqalar,   estafeta   poygalari,   bolalarning   jamoaviy   chiqishlari,   ular   qanchalik
kuchli va tezkor bo‘lganliklarini namoyish etadilar.  [5.136-b]
Bolalarda   quvnoq   kayfiyatni   yaratish,   sport   mashg‘ulotlarini   o‘tkazishda
sport maydonchasi yoki xonani tashkil qilish maqsadga muvofiqdir. Bu ko‘p vaqt
talab   qilmaydi.   Xulosa   o‘rnida   shuni   ta’kidalb   o‘tish   joizki,   sport   bo‘sh   vaqtlari,
agar iloji bo‘lsa, kutilmagan daqiqalar bilan tugaydi: sovg‘alar yoki nishonlar bilan
taqdirlash   mashg‘ulot   va   musobaqalarning   asosini   tashkil   etadigan   jarayon
hisoblanadi.   Bolalarning   jismoniy   tarbiyaga   bo‘lgan   qiziqishini   qo‘llab   –
quvvatlash uchu biz ular bilan o‘tgan bayram haqida suhbatlashishimiz, ularga eng
yoqqan   narsalarni   chizishni   taklif   qilish,   keyingi   yurishlarda   katta   qiziqish
uyg‘otgan o‘yinlar va diqqatga sazovor joylarni o‘ynash lozimdir. 
16  
  I Bobning xulosasi
Maktabga   borish   bolalarning   hayotida   juda   katta   voqeadir.   Maktab   hayoti
bolalarga   yangi   bir   dunyoni   ochib   beradi,   maktab   davrida   bolalarning   asosiy
faoliyatlari   o‘zgaradi.  Maktab  yoshidan  boshlab  bolalarning asosiy   faoliyatlari   va
vazifalari   o‘qish,   fan   asoslarini   puxta   o‘zlashtirish   bo‘lib   qoladi.   Yetti   yoshli
bolalar   uchun   yangi   faoliyat   bo‘lgan   o‘qish   ulardan   yangi   sifat,   yangi
xususiyatlarga   ega   bo‘lishlarini   talab   qiladi.   O‘qish   faoliyati   uchun   bolalarda
barqaror   diqqat,   o‘tkir   zehn,   mustahkam   xotira,   tafakkur,   yaxshi   nutq,   iroda   va
shuning   bilan   birga   mustaqillik,   ishchanlik,   tartiblilik   hislari   bo‘lishi   kerak.
Bolalarning   maktabga   o‘tishlari   ularning   ilk   yoshdan   bog‘chaga   o‘tishlariga
qaraganda   murakkab   bosqichdir.   Bolalar   maktabga   o‘tishlari   natijasida   ularning
ijtimoiy holatlarida ham o‘zgarish yuz beradi. Masalan, yetti yoshga yaqinlashgan
bolalar bog‘chada «katta», ya’ni, katta guruh bolalari deb hisoblanar edi. Maktabga
o‘tishlari bilan yana «eng kichkinalar» qatoriga tushib qoladilar.  
Yetti yoshdagi bolalarning maktabga o‘tishlari bilan yuzaga keladigan ana
shunday   jiddiy   o‘zgarishlarni   nazarda   tutib,   ularni   maktabdagi   yangi   hayotga   har
tomonlama tayyorlash kerak. Ma’lumki, bolalar bog‘chasining asosiy vazifalaridan
biri   bolalarga   har   tomonlama   tarbiya   berib,   ularning   taraqqiyot   darajalarini
maktabda   o‘qiy   oladigan   qilishdan   iboratdir.   Bu   esa,   o‘z   navbatida   maktabdagi
o‘qish  bilan bog‘chadagi  ta’lim-tarbiya  o‘rtasida ma’lum  izchillik bo‘lishini  talab
qiladi.   Bog‘chada   bolalarning   jismoniy   o‘sishlariga   qanchalik   e’tibor   berilsa,
ularning aqliy va axloqiy o‘sishlariga ham shunchalik e’tibor beriladi. Bolalarning
maktabga   chiqishlari   doimo   nazarda   tutilib   ular   bilan   o‘tkaziladigan   ta’limiy
mashg‘ulotlarda   bolalarning   idroki,   diqqati,   tasavvur   va   xotiralari,   xayol   hamda
tafakkurlari,   irodaviy   sifatlari   izchil   ravishda   taraqqiy   ettirib   boriladi.   Bolalarni
maktabdagi   o‘qish   jarayoniga   tayyorlashda   ularning   nutqini   o‘stirish   juda   zaruriy
shartlardandir.   K.D.Ushinskiyning   ko‘rsatishicha,   bolalarning   nutqni   egallashlari
ularning   maktabdagi   o‘qishga   tayyor   ekanliklarini   ko‘rsatuvchi   eng   ishonchli
dalildir.   [5.87-b]  
17  
  II BOB. BOLALARDA ILMIY DUNYO QARASHINING
SHAKLLANISHI
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   o‘zlarining   faoliyatlari   uchun   qandaydir
ahamiyatga   ega   bo‘lgan,   ularda   kuchli   taassurot   qoldirgan   va   ularni   qiziqtirgan
narsalarni   beixtiyor   eslarida   olib   qolaveradilar.   Ular   biror   narsani   eslarida   olib
qolishni   o‘z   oldilariga   maqsad   qilib   qo‘ymaydilar   va   hali   maqsad   qo‘yishni
uddasidan   ham   chiqa   olmaydilar.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   asosan
ixtiyorsiz   esda   olib   qolishning   hukmron   bo‘lishi   tasodifiy   hol   emas.   Buning   o‘z
sabablari   bor.   Har   bir   tarbiyachi   pedagog   bolalar   xotirasiga   doir   xususiyatlarni
yaxshi   bilishi   kerak.   Ana   shunda   bolalar   xotirasini   to‘g‘ri   rivojlantirish   mumkin.
Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   xotirasining   katta   odamlar   xotirasidan   keskin   farqi,
avvalo  ular   oliy  nerv  faoliyatining  o‘ziga   xos  xususiyatlari   bilan  bog‘liqligidadir.
Bir   qator   rus   psixologlari   tomonidan   o‘tkazilgan   ilmiy   tekshirish   ishlari
natijalarining ko‘rsatishicha, bog‘cha yoshidagi bolalar oliy nerv faoliyati quyidagi
maxsus xususiyatlarga ega.  
Birinchidan,   bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   nerv   sistemasi   xuddi   ilk
yoshdagi bolalar nerv sistemasi kabi juda plastik xarakterga egadir, ya’ni ularning
nerv   sistemalari   haddan   tashqari   egiluvchan,   ta’sirotga   beriluvchandir.   Shuning
uchun   ham   bu   yoshdagi   bolalarda   vaqtli   bog‘lanishlar   (assotsiatsiyalar)   juda
yengillik   bilan   hosil   bo‘ladi.   Bolalar   nerv   sistemasining   xususiyati   ularning   esda
olib   qolish   qobiliyatlariga   ham   ta’sir   etmay   qolmaydi.   Shu   sababli   maktabgacha
yoshdagi bolalar qo‘shiq, ritmli she’r, qiziqarli va chuqur ta’sir etadigan narsalarni
beixtiyor   hamda   juda   tez   eslarida   olib   qolaveradilar.   Ikkinchidan,   bog‘cha
yoshidagi bolalar nerv sistemasi yengil qo‘zg‘aluvchan bo‘lishi bilan birga yuzaga
keladigan   vaqtli   bog‘lanishlar   (assotsiatsiyalar)   juda   beqaror   bo‘ladi,   ya’ni
mustahkam   bo‘lmaydi.     Ko‘pincha   narsa   va   hodisalarning   bog‘cha   yoshidagi
bolalar xotiralarida mustahkam saqlanib qolishi shu narsa va hodisalarning bolaga
qanchalik   emotsional   ta’sir   qilishiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Uchinchidan,   bog‘cha
yoshidagi   bolalar   nerv   sistemasida   qo‘zg‘alish   jarayoniga   nisbatan   tormozlanish
18  
  jarayoni   ancha   sust   bo‘lganligi   tufayli   ular   o‘xshash   va   birdaniga,   ya’ni   bir
vaqtning   o‘zida   juda   ko‘p   idrok   qilingan   narsalarning   farqini   yaxshi   ajrata
olmaydilar. Shuning uchun ular birdaniga idrok qilgan juda ko‘p narsalarni bir-biri
bilan   aralashtirib   yuboradilar.   Agar   bog‘cha   yoshidagi   boladan   kechagi   bayram
kuni   bo‘lgan,   ya’ni   idrok   qilgan   narsalarini   bir   boshidan   so‘zlab   berish   iltimos
qilinsa,   u   ma’noli   va   izchil   qilib   so‘zlab   berolmaydi.   Bola   bunday   holda   gapni
tasodifiy   esiga   tushib   qolgan   narsalardan   boshlab   ketaveradi.   Chunki   birdaniga
ko‘rgan   juda   ko‘p   narsalarini   bola   tamoman   aralashtirib   yuborgan   bo‘ladi.   Bola
esida olib qolgan narsalarida hali izchillik yo‘q.  [7.97-b]
Agar bog‘cha yoshidagi bolalarga bir vaqtning o‘zida haddan tashqari ko‘p
narsalar ko‘rsatilsa, ular hamma narsalarni bir-biri bilan aralashtirib yuboradilar va
birontasini   ham   puxtaroq   esda   olib   qololmaydilar.   O‘tkazilgan   tajribalarning
ko‘rsatishicha, kichik bog‘cha yoshidagi bolalarga nisbatan o‘rta va katta yoshdagi
bog‘cha   bolalarida   ixtiyorsiz   va   mexanik   ravishda   esda   olib   qolish   hamda   esga
tushirish qobiliyati biroz susayadi. Ammo bundan, bolalar ulg‘aygani sari ularning
xotirasi   kuchsizlanadi,   degan   xulosa   kelib   chiqmaydi.   Bu   yerda   gap   shundaki,
bolalar o‘sib, turmush tajribasi ortgan va nutqi o‘sgan sari ular narsa va hodisalarni
surunkasiga, ya’ni to‘g‘ri kelganicha emas, balki tanlab, ya’ni o‘zlariga kerakligini
esda olib qoladigan bo‘la boshlaydilar. So‘nggi yillarda o‘tkazilgan eksperimental
tekshirishlar   natijalarining   ko‘rsatishicha,   bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   ham   narsa
va so‘zlarning ma’nosiga tushunib esda qoldirish samarali ekani aniqlangan. Lekin
bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   mantiqiy   esda   qoldirishlari   ularga   to‘la
tushuniladigan ma’lumotlar berilganda ochiq ko‘rinadi.  
Kichik   bog‘cha   yoshidagi   bolalarda   ko‘proq   obrazli   xotira   rivojlangan
bo‘ladi.   Shuning   uchun   ular   eshitgan   narsalariga   nisbatan   ko‘rgan   narsalarini
yaxshi   eslarida   olib   qoladilar.   Buning   asosiy   sababi,   birinchidan,   kichik   bog‘cha
yoshidagi   bolalarning   idroklari   aniq   obrazli   xarakterga   ega,   ikkinchidan,   ularda
hali   nutq   to‘lato‘kis   shakllanmagan.   Bolalar   yuqori   guruhlarda   nutqni   anchagina
egallab olganlaridan keyingina so‘z orqali ifodalangan narsalarni esda yaxshi olib
19  
  qoladigan   bo‘ladilar.   Bolalar   juda   ko‘p   narsalarni   asosan   turli   o‘yin   faoliyatlari
davomida   eslarida   olib   qoladilar.   Shuning   uchun   ularning   esda   olib   qolishlari
ko‘pincha epizodik va tasodifiy xarakterga ega bo‘ladi. Bu esa eslarida olib qolgan
narsalarni   ma’lum   bir   sistemaga   solishni   qiyinlashtiradi.   Shu   tufayli   bolalarning
xotiralaridagi narsalar tartibsiz, bir-biri bilan aralashib ketadi.  
Natijada   biron   narsani   esga   tushirishlari   qiyin   bo‘ladi.   Bog‘cha   yoshidagi
bolalar   xotirasiga   xos   bo‘lgan   tartibsizlikni   yo‘qotish   va   xotirasini   o‘stirish   juda
ko‘p   jihatdan   tarbiyachilarga   bog‘liqdir.   Tarbiyachi   bolalarni   esda   olib   qolishlari
lozim   bo‘lgan   ma’lumotlarni   ularning   yosh   xususiyatlariga   mos   qilib   tanlashi
kerak.  Bolalar   xotirasini   mashq   qildirishda   turli   mazmunli   o‘yinlardan,   mashq   va
treninglardan   foydalanish   maqsadga   muvofiqdir.   Masalan,   «Magazin-magazin»
o‘yini,   har   turli   loto   o‘yinlari,   topishmoqli   o‘yinlar,   didaktik   va   maxsus   xotira
o‘yinlari  shular  jumlasidandir. Umuman, bolaning ma’lumotni  esda  olib qolishini
va   qayta   esga   tushirishini   tarbiyachi   doimo   boshqarib   borishi   zarur.   Chunki
bog‘cha   yoshida   xotiraning   hamma   tiplari   o‘sa   boshlaydi.   Biroq   shu   narsa
xarakterliki, xotiraning asosiy turlari orasida (masalan, obrazli, mexanik, mantiqiy
kabi)   harakat   xotirasi   nisbatan   kuchliroq   rivojlanadi.   Shuning   uchun   ham   turli
harakatlarni   hamda   musiqa   ostida   o‘ynashni   bu   yoshdagi   bolalar   osonlik   bilan
o‘zlashtiradilar.  Mexanik  tarzda  o‘zlashtiriladigan  nutq  ma’lumotlari   ham   qisman
harakat   xotirasiga   kiradi.       Bekinmachoq   o‘yinining   «sanash»larida   hech   qanday
ma’no   yo‘q,   lekin   juda   ifodali,   jarangli   ritmika   bor.   Bog‘cha   yoshidagi   bolalarda
emotsional   xotira   yaxshi   bo‘lsa   ham,   lekin   xotiraning   bu   turi   bolalarga   nisbatan
katta   odamlarda   kuchliroq   bo‘ladi.   Katta   odamlar   kuchli   emotsional   ta’sir   qilgan
ba’zi narsa va hodisalarni hech vaqt  eslaridan chiqarmaydilar. Bog‘cha yoshidagi
bolalar esa kuchli emotsional ta’sir qilgan narsalarni ham ba’zan eslaridan chiqarib
qo‘yishlari   mumkin.   Bolalar   xotirasini   o‘stirishda   tarbiyachi   va   ota-onalarning
nutqi   ham   nihoyatda   katta   rol   o‘ynaydi.     Bola   bilan   gaplashilganda   nutq   sodda,
talaffuz aniq va tushunarli bo‘lishi kerak. Xotiraning taraqqiyoti bolaning bog‘cha
yoshidagi   davrida   tugallanmay   bolaning   bundan   keyingi   taraqqiyotida,   ya’ni
20  
  ta’limtarbiya va turmush tarziga qarab o‘zgarib, o‘sib boradi. Shuni ham qayd qilib
o‘tish   kerakki,   ma’lumotni   idrok   qilishda   sezgi   organlari   qanchalik   ko‘p   ishtirok
etsa,   ma’lumot   shunchalik   tez   va   puxta   esda   qoladi.   Bu   haqda   mashhur   rus
pedagoglaridan   K.D.Ushinskiyning   quyidagi   gaplari   juda   ham   o‘rinlidir.
«Bolaning   esida   biror   narsaning   mahkam   o‘rnashib   qolishini   xohlovchi   pedagog,
bola  sezgi   organlarining  mumkin  qadar   ko‘prog‘ini  ko‘zi,  qulog‘i,  tovush   organi,
muskul   sezgisi   va   hatto,   agar   iloji   bo‘lsa,   hidlash   va   ta’m   bilish   organlarini   esda
tutib qolish jarayonida qatnashtirishga harakat qilishi kerak». Demak bola xotirasi
ustida qancha ko‘p va puxta ishlansa bolaning maktab ta’limini o‘zlashtirishi ham
shunchalik oson kechadi.  [7.24-b]
21  
  2.1 Iste’dodli bolalarda mantiqiy fikrlash tafakkurini o‘stirish
Jamiyat   taraqqiyotining   barcha   bosqichlarida   inson   qalbini   kichiklikdan
boshlab yaxshilik, oliyjanoblik, insonparvarlik, odamgarchilik, aql-idrokli bo‘lish,
odob-axloqlilik,   mehnatsevarlik,   vatanparvarlik,   halollik,   poklik,   so‘zamollik,
xushso‘zlilik, ilmli bo‘lish kabi xislatlar bilan boyitish inson kamolotining me’yori
bo‘lib   kelgan.   Chunki   komil   insonning   ma’naviyati   yuksak   bo‘ladi   Yuksak
ma’naviyatga ega bo‘lgan kishi esa o‘z xalqining tarixi, urf-odati, qadriyati hamda
an’analari, madaniyatini chuqur biladi va unga rioya qiladi. 
O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning 2017-yil
30-sentabrdagi   “Maktabgacha   ta’lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   farmoni   hamda   “O‘zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   qaroriga
muvofiq  bu  sohada  yangi  tizim   yaratildi.  Ushbu  tizim   oldiga  maktabgacha   ta’lim
sohasida yagona davlat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish, maktabgacha
ta’lim   muassasalari   davlat   va   nodavlat   tarmog‘ini   kengaytirish   hamda   moddiy-
texnik bazasini  mustahkamlash, ularni malakali  pedagog kadrlar bilan ta’minlash,
maktabgacha   ta’lim   muassasalariga   bolalarni   qamrab   olishni   keskin   oshirish,
ta’lim-tarbiya jarayonlariga zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini tatbiq
etish   orqali   bolalarni   har   tomonlama   intellektual,   ma’naviy-estetik,   jismoniy
rivojlantirish,   ularni   maktabga   tayyorlash   sifatini   tubdan   yaxshilash   vazifalari
qo‘yildi.Maktabgacha   davr   bolaning   o‘sish,   rivojlanish,   o‘zini   namoyon   etishga
intilish,   o‘rganish,   bilishga   ishtiyoqi   kuchli   bo‘lgan   davridir.     Aynan   shu   davrda
bolaning insoniy sifatlari va aqliy salohiyati rivojlanishi uchun poydevor yaratiladi.
Maktabgacha yoshdagi bola bilan ta’lim-tarbiya qanchalik erta boshlansa, samarasi
shunchalik   barvaqt   namoyon   bo‘ladi   va   bolaning   butun   hayotiga   ijobiy   ta’sir
qiladi.   Shunday   ekan,   bolalar   tafakkurini   rivojlantirish   asosiy   vazifalardan   biriga
aylanadi.   Barmoqlar   orqali   inson   axborot   oladi.   Bolalarning   mayda   motorikasi
uning nutqi, mantiqiy tafakkurini shakllantirishga ta’sir etadi. Bolalarning qo‘l va
bilak   motorikasi   to‘g‘ri   rivojlantirilsa,   miya   faoliyati   shunchalik   yaxshi   taraqqiy
22  
  etadi.Qo‘l   barmoqchalari   motorikasining   rivojlanishi   quyidagi   holatlarni   yuzaga
keltiradi:   Tasavvur   etish,   tafakkurning   rivojlanishidir.   Maktabgacha   yoshdagi
bolalar   mashg‘ulotlaridagi   asosiy   vazifalardan   biri   –   bola   miyasida   buyum   va
hodisalar haqidagi axborotni tasavvur ettirish. Masalan, rasm chizish, turli o‘yinlar,
kubiklardan   biron-bir   narsa   yasash   orqali   bola   ana   shu   axborotni   tafakkurida
rivojlantiradi.   Ushbu   tafakkur   turi   boshqa   tafakkur   turlariga   asos   bo‘lib,   so‘z
boyligi,   mantiqiy   tafakkurning   shakllanishi,   kelajakdagi   maktab   darslarini   a’lo
darajada   o‘zlashtirishda   ko‘maklashadi.   Bolalar   o‘z   tabiatlariga   ko‘ra   haddan
tashqari  qiziquvchan bo‘ladi. Ular  hamma narsani  bilishi  juda zarur: ta’mini tatib
ko‘rishi,   ushlab   ko‘rishi,   tushunarsiz   va   yangi   bo‘lgan   narsalarga   o‘z
tushuntirishlarini   o‘ylab   topishi,   tajriba   o‘tkazib   ko‘rishi   va   o‘z   farazlarini
tekshirishi.   Har   bir   ota-ona   o‘z   farzandiga   uni   o‘rab   turgan   olamni   tanishiga
yordam   berishi   zarur.Bola   3   yoshigacha   asosan   predmet   va   harakatlarning
nomlarini o‘zlashtiradi. Nomlar asosan uning vazifasini anglatib, bu predmet yoki
harakatning   tashqi   ko‘rinishi   o‘zgarsa   ham   uning   nomi   o‘zgarmaydi.   Shuning
uchun ham bola predmetlarning nomlari ishlatilishini vazifalariga bog‘lagan holda
tez   o‘zlashtiradi.   Maktabgacha   tarbiya   yoshida   bolaning   analizatorli   idrok   etish
jarayoni   ham   yanada   takomillasha   boradi.   Bola   hayotining   3-yoshida   beixtiyor
idrok maktabgacha tarbiya yoshidagi katta bolada ma’lum bir maqsadga qaratilgan,
tanlangan   idrokka   aylanadi,   kuzatuvchanlik   tarkib   topadi.   Idrok   etishda   so‘zning
roli osha boradi, endi bola narsalarning belgilab qo‘ygan sifatlari va xususiyatlarini
aytib  ko‘rsatadi.   Idrok  jarayoni   bolaning   tafakkurini   o‘stiradi   hamda   o‘z   faoliyati
davomida   va   tafakkur   jarayonida   tobora   takomillashadi.   Maktabgacha   tarbiya
yoshidagi   bola   tasavvurlari   doirasi   kengayishi   va   bilimning   oshishi   uning   aqliy
faoliyatining xarakterini o‘zgartiradi.   [5.213-b]
    Nutqning   o‘sish   faoliyatining   kengayishi   yangi   tafakkur   shakllari   uchun
sharoit   yaratadi.   5–6   yashar   bola   tasvirlaydi,   keyin   esa   muhokama   qiladi,
umumlashtiradi.   Shu   yoshdagi   bolaning   tafakkuri   aniq   obrazli   emotsional   va
yaqqol tafakkur  hisoblanadi. Muhokama bevosita narsa, buyum bilan bog‘langan.
23  
  Bola   umumlashtirilgan   tushunchalarni   o‘zlashtiradi,   fikr   yuritish   operatsiyalari
faqat   idrok   etishgagina   emas,   balki   xayolga   ham   asoslanadi.   Dastlabki   (garchi
mukammal   bo‘lmasa   ham)   hukmlardan   xulosa   chiqarish   va   yakun   yasash   paydo
bo‘ladi. Bu yoshdagi bolaning xotirasi yangi faoliyatlar va uning oldiga qo‘yilgan
yangi   talablar   asosida   takomillasha   boradi.   Bog‘cha   yoshidagi   bolalar   o‘zlarining
faoliyatlari   uchun   qandaydir   ahamiyatga   ega   bo‘lgan,   ularda   kuchli   taassurotlar
qoldirgan   va   ularni   qiziqtirgan   narsalarni   beixtiyor   esida   saqlab   qoladi.     Ushbu
yoshdagi   bolalar   tafakkuri   va   uning   o‘sishi   o‘ziga   xos   xususiyatga   ega.
Maktabgacha   yoshda   bolaning   tafakkuri   juda   tez   rivojlana   boshlaydi.   Buning
sababi, 
birinchidan, ularda turmush tajribasining nisbatan ko‘payishi,
 ikkinchidan, nutqining yaxshi o‘sgan bo‘lishi,
  uchinchidan,   esa   bog‘cha   yoshidagi   bolalarning   juda   ko‘p   erkin,   mustaqil
harakatlar qilish imkoniyatiga ega bo‘lishlaridir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarda har sohaga doir savollarning tug‘ilishi ular
tafakkurining   faollashayotganidan   darak   beradi.   Bola   o‘z   savoliga   javob   topa
olmasa   yoki   kattalar   uning   savoliga   ahamiyat   bermasa,   undagi   qiziquvchanlik
susaya   boshlaydi.   Bolaga   ta’limni   erta,   kech   ham   emas,   balki   o‘z   vaqtida   berish
lozim.   Bolaning   yoshiga   muvofiq   ravishda   shunday   ta’lim   berish   kerakki,   bunda
uning   barcha   hissiyot   a’zolari   jalb   etilgan   bo‘lsin.   Ya’ni,   bola   rivojlanish
jarayonida   mustaqil   ravishda   o‘zi   teginish,   ko‘rish,   eshitish,   hidlash   va   mazasini
bilish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishini   ta’minlash   zarur.Bolaga   kichikligidan   axloqni
o‘rgatish miya rivojlanishida katta ahamiyatga ega. Kattalarni hurmat qilish, salom
berish,   yo‘l   harakati   qoidalariga   amal   qilish   va   boshqa   shu   kabilarni   o‘rganib
borgan bola hayoti davomida qiynalmaydi va kam xato qiladi.   [22.11-84-b]
Natijada bolada har xil kasalliklar yuzaga kelishi mumkin. Bola bilimni o‘z
xohishi   bilan   o‘zlashtirishi   kerak.   Agar   istamayotgan   bo‘lsa,   demak,   ota-ona   uni
qiziqtirish   yo‘llarini   topa   olmayapti.   Shuning   uchun   ota-onalar   bolaning
rivojlanishi uchun aynan uning kichikligidan sharoit yaratib, atrof-muhitni yanada
24  
  qiziqarli   qilib   ko‘rsatishlari   kerak.   Bola   chizish,   o‘qish,   yasash,   o‘ynash,   qurish,
yozish   va   boshqa   faoliyatlarning   barchasi   farzand   uchun   qiziqarli   bo‘lishi   ota-
onaga   bog‘liq.   Bola   kichikligidan   qanchalik   qiziquvchan,   savollari   ko‘p   bo‘lsa,
shunchalik   rivojlanib   o‘sadi.   Bolaning   rivojlanishida   maktabgacha   bo‘lgan   davri
juda   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   davrda   bolaning   jismoniy,   axloqiy,   psixologik
salomatligi   shakllanadi   va   aqliy   rivojlanish   qobiliyatlari   takomillashadi.   Bolani
kelajakda   omadli,   aqlli   hamda   iste’dodli   bo‘lishini   istagan   ota-ona   uning
rivojlanishiga   aynan   shu   davrdan   boshlab   ahamiyat   bermog‘i   lozim.   Bolaning
ijodiy   va   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantirishda   quyidagi   yo‘llarni   amalga   oshirish
mumkin: 
Kitob   o‘qish.   Bola   bilan   birga   kitob   rasmlarini   tahlil   qilib   o‘qish,   undagi
ertakning   mazmunini   bolaga   o‘yin   tarzida   qayta   so‘zlatish,   o‘yinchoqlariga   kitob
mazmunini ayttirish juda foydali va qiziqarli mashg‘ulot sanaladi.
  Ertak eshitish jarayonida bola ertak qahramonlarini kimgadir o‘xshatishga
harakat   qiladi,   u   o‘zi   ertak   yoki   hikoyalarni   mustaqil   to‘qiy   olishi   ham   mumkin.
Bolalar   odatda   chizishni   juda   yaxshi   ko‘rishadi.   Lekin   uddalay   olishmasa,   xafa
bo‘lib   chizmay   qo‘yishi   ham   mumkin.   Bolaga   qalamning   o‘rniga   qo‘llarida
chizishni  (faqat  maxsus bo‘yoqlar bilan) taklif qilib ko‘ring.   Bo‘yoqqa qo‘llarini
botirib,   istagan   narsani   chizayotgan   bola   juda   zavqlanadi   (hamma   yoq   bo‘yoq
bo‘lib ketishini inobatga oling). Yoki chala chizish mashg‘ulotini qo‘llang. Bunda
siz bolaga biron-bir narsani oxiriga yetkazmasdan chizib berasiz. Bola esa o‘zi uni
tugatib  qo‘yishi   kerak.   Masalan,   siz   aylana  chizib,  boladan  uni  tugatib  qo‘yishini
so‘rang. Shunda bola aylanadan nima chizish mumkinligi haqida fikr yuritadi. Bola
rasm   solar   ekan,   rasmni   so‘zlar   bilan   to‘ldirib,   faollik   bilan   harakat   qiladi,   u   o‘z
tasavvurlari   asosida   keyinchalik   katta   yoshdagi   odamlarning   so‘ziga   binoan
rasmlar   yaratishi   mumkin,   unda   ayrim   narsalarning   obrazlari   vujudga   keladi.
Rasm   solish   bilan   loy   va   plastilinlardan   shakllar   yasaydi.   Natijada,   bola
analizatorlarini   rivojlantirishda   moslashgan   va   differensiyallashgan   harakatning
tarkib   topishidan   tashqari,   uning   narsa   shakli,   hajmi,   bir   o‘lchovda   bo‘lishi   va
25  
  munosabatini idrok etish takomillasha boradi. Chizishni un va qumda ham amalga
oshirish mumkin.
Grafik   diktant.   Bunda   tarbiyachi   bolalarga   geometrik   shakllar,   narsa-
buyumlarni aytib turadi. Bolalar chizadi. Masalan, uchburchak, qush va boshqalar.
3–4   yashar   bola   narsalar   o‘rtasidagi   bog‘lanishni   farqlab   oladi   va   o‘z   faoliyatini
rejalashtiradi. Bu faoliyat asta-sekin ijodiy faoliyatga aylanadi.
Bo‘yash.   Ayrim   bolalar   yaxshi   chiza   olmaydi,   ammo   chizishni   xohlaydi.
Bunday   bolalarga   tayyor   rasmlarni   bo‘yash   vazifasini   topshirish   mumkin.   Ular
rasmlarni   bo‘yar   ekan,   ertak   qahramonlari   bilan   tanishadi.   Ularning   kiyimlari,
qiyofalari,   atrof-muhiti   haqidagi   tasavvurlarga   ega   bo‘ladi.   Shu   bilan   birga,   qo‘l
harakati motorikasi, ijodiy tafakkuri ham rivojlanadi.
Pazl.   Pazl   yasash   bola   xotirasini   rivojlantiruvchi   juda   foydali   mashg‘ulot.
Bola   yaxshi   ko‘rgan   rasmlardan   unga   pazl   olib   bering   yoki   o‘zingiz   yasab
bering.Bolalar   dominosi.   Ertaklar   qahramoni   aks   ettirilgan   dominolarni   bolangiz
bilan birga o‘ynab, ba’zida unga yutqazib tursangiz, bola juda zavq bilan o‘ynaydi.
O‘yin davomida esa u aqlan rivojlanadi.
  Bolalar   dominosini   o‘zingiz   ham   yasasangiz   bo‘ladi.   O‘yin   jarayonida   3
yashar  bolada dastlabki  umumlashtirish yuzaga keladiki, bu narsa bolaning oddiy
masalalarni yechishida yordam beradi.
She’r   yodlash.   Bolaning   xotirasini   rivojlantirish   maqsadida   har   kuni   bitta
kichik   she’r   yodlating.   Ertasi   kuni   kechagisini   eslatib,   yangisini   yodlatsangiz
maqsadga muvofiq.
Origami   (yaponcha,   “qog‘ozni   yig‘ish”).   Yaponlarning   qalbini   aks
ettiruvchi,   to‘rtburchak   qog‘ozdan   shakllar   yasash   san’atidir.   Origami   nafaqat
Yaponiyada,   balki   butun   dunyoda   odamlarning   sevimli   hordiq   chiqarish
mashg‘ulotlariga   aylangan.   Origami   san’atini   o‘rgatish   bolalarda   tasavvur   qilish,
fikrlash qobiliyati va barmoqlar motorikasini rivojlantirishga yordam beradi.
Kusudami   (yaponcha,   “dori”,   “shar”).   Yaponlarning   qog‘ozdan   yumaloq
shakllar yasash san’ati.   [22.14-b]
26  
  27  
  2.2 Bolalarda ijodkorlik va tasavvur qobiliyatlarini rivojlantirish
Ijodkorlik - bu yangi, o‘ziga xos narsalarni  yaratish jarayoni. Pedagogika-
ning muhim vazifalaridan biri ijodiy shaxsni shakllantirishdir. Zamonaviy jamiyat
ijodiy   faoliyatga   qodir   bo‘lgan   nostandart   diversifikatsiyalangan   shaxslarga
muhtoj. Ijodiy qobiliyatlarga quyidagilar kiradi: tasavvur, fantaziya, sezgi, xayoliy
fikrlash, qiziquvchanlik, tashabbuskorlik va nazariy bilimlarni amaliyotda qo‘llash
qobiliyati.   Ijodiy   qobiliyatlar   muhim,   shuning   uchun   ularni   erta   bolalikdan
shakllantirish   lozim.   Ko‘pincha   ota-onalar   bolaning   aql-zakovati,   mantiqiyligi   va
xotirasini rivojlantirishga ustunlik berishadi, lekin ijodkorlik haqida unutishadi. Bu
katta   xato.     Ijodiy   va   mantiqiy   fikrlash   bir-biriga   qarama-qarshi   emas,   balki   bir-
birini to‘ldiradi. Bunday bilimlar bolaga murakkab ta’sir ko‘rsatadi. Ular kuzatish,
tasavvur, fikrlash, xotira, hissiy intellektni rivojlantirishga hissa qo‘shadilar. Agar
siz   ijodkorlikni   qo‘llasangiz,   maktabda   o‘qish   jarayoni   ancha   samarali   bo‘ladi.
Shuning   uchun   ijodiy   rivojlanish   intellektual   va   jismoniydan   kam   emas.
Ko‘pincha,   ko‘plab   ota-onalar   farzandini   ijodiy   shaxs   sifatida   ko‘rishni   orzu
qiladilar,   lekin   shu   bilan   birga   ular   o‘zlari   ham   hech   narsani   o‘zgartirishga
intilmaydilar. Va agar otaonalar ma’lum ijodiy qobiliyatlarga ega bo‘lsa, unda bu
juda   zo‘r   -   siz   ajoyib   oilaviy   ijodiy   tandemni   olishingiz   mumkin.   Xo‘sh,   agar
taqdirning irodasiga ko‘ra, ijodkorlik sizning kuchingizdan uzoqda bo‘lsa, unda bu
muhim emas va bu holatda xafa bo‘lmaslik kerak. Siz hali ham sevimli bolangizga
yordam   berishingiz   mumkin.   Asosiysi,   bu   masala   bo‘yicha   katta   istak   va   tegishli
bilimga   ega   bo‘lish.Kichkina   ixtirochining   mutlaqo   beg‘ubor   fantaziyalarini
ibtidoiy   narsa   sifatida   qabul   qilmang,   bolaning   har   qanday   fantaziyasi
ijodkorlikning   yashirin   donasi   ekanligini   unutmang.   Shuningdek,   bolalar
ertaklariga   kulmaslik   kerak.   Chunki   ijodkor   bola   oddiy   narsalarni   boshqa
tomondan   ko‘ra   oladi.     Xafa   bo‘lmang   va   agar   u   rasmda   aytaylik,   baliq   ko‘rinib
turganini aytsa, uni qoralashga va jazolashga urinmaslik lozim: choynak, stol emas,
balki   sakkizoyoq   va   hokazo.   Tabiiyki,   kichkintoy   stol   va   choynak   qanday
ko‘rinishini va ular rasmda qanday ko‘rsatilganligini juda yaxshi tasavvur qildi, u
28  
  shunchaki   orzu   qilmoqchi   edi.   Shuni   unutmangki,   bu   yoshdagi   chaqaloq
narsalarning   umumiy   qabul   qilingan   tushunchasini   idrok   qilishni   xohlamaydi,
aksincha,   tasavvurga   erkinlik   berishni   xohlaydi   Yanush   Korchak   Ijodkorlik   -   bu
yangi,   o‘ziga   xos   narsalarni   yaratish   jarayoni.   Pedagogikaning   muhim
vazifalaridan   biri   ijodiy   shaxsni   shakllantirishdir.   Zamonaviy   jamiyat   ijodiy
faoliyatga   qodir   bo‘lgan   nostandart   diversifikatsiyalangan   shaxslarga   muhtoj.
Ijodiy qobiliyatlarga quyidagilar kiradi: tasavvur, fantaziya, sezgi, xayoliy fikrlash,
qiziquvchanlik,   tashabbuskorlik   va   nazariy   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llash
qobiliyati.   Ijodiy   qobiliyatlar   muhim,   shuning   uchun   ularni   erta   bolalikdan
shakllantirish   lozim.   Ko‘pincha   ota-onalar   bolaning   aql-zakovati,   mantiqiyligi   va
xotirasini rivojlantirishga ustunlik berishadi, lekin ijodkorlik haqida unutishadi. Bu
katta   xato.   Ijodiy   va   mantiqiy   fikrlash   bir-biriga   qarama-qarshi   emas,   balki   bir-
birini to‘ldiradi. Bunday bilimlar bolaga murakkab ta’sir ko‘rsatadi. Ular kuzatish,
tasavvur, fikrlash, xotira, hissiy intellektni rivojlantirishga hissa qo‘shadilar. Agar
siz   ijodkorlikni   qo‘llasangiz,   maktabda   o‘qish   jarayoni   ancha   samarali   bo‘ladi.
Shuning   uchun   ijodiy   rivojlanish   intellektual   va   jismoniydan   kam   emas.
Ko‘pincha,   ko‘plab   ota-onalar   farzandini   ijodiy   shaxs   sifatida   ko‘rishni   orzu
qiladilar,   lekin   shu   bilan   birga   ular   o‘zlari   ham   hech   narsani   o‘zgartirishga
intilmaydilar. Va agar ota-onalar ma’lum ijodiy qobiliyatlarga ega bo‘lsa, unda bu
juda   zo‘r   -   siz   ajoyib   oilaviy   ijodiy   tandemni   olishingiz   mumkin.   Xo‘sh,   agar
taqdirning irodasiga ko‘ra, ijodkorlik sizning kuchingizdan uzoqda bo‘lsa, unda bu
muhim emas va bu holatda xafa bo‘lmaslik kerak. Siz hali ham sevimli bolangizga
yordam   berishingiz   mumkin.   Asosiysi,   bu   masala   bo‘yicha   katta   istak   va   tegishli
bilimga   ega   bo‘lish.Kichkina   ixtirochining   mutlaqo   beg‘ubor   fantaziyalarini
ibtidoiy   narsa   sifatida   qabul   qilmang,   bolaning   har   qanday   fantaziyasi
ijodkorlikning yashirin donasi ekanligini unutmang. [24.61-b]
Shuningdek, bolalar ertaklariga kulmaslik kerak.  Chunki ijodkor bola oddiy
narsalarni boshqa tomondan ko‘ra oladi. Xafa bo‘lmang va agar u rasmda aytaylik,
baliq   ko‘rinib   turganini   aytsa,   uni   qoralashga   va   jazolashga   urinmaslik   lozim:
29  
  choynak,   stol   emas,   balki   sakkizoyoq   va   hokazo.   Tabiiyki,   kichkintoy   stol   va
choynak qanday ko‘rinishini va ular rasmda qanday ko‘rsatilganligini juda yaxshi
tasavvur   qildi,   u   shunchaki   orzu   qilmoqchi   edi.   Shuni   unutmangki,   bu   yoshdagi
chaqaloq   narsalarning   umumiy   qabul   qilingan   tushunchasini   idrok   qilishni
xohlamaydi,   aksincha,   tasavvurga   erkinlik   berishni   xohlaydi   Yanush   Korchak
intilish,   tabiiy   qiziqish   va   sinab   ko‘rish   istagi   mavjud.   Ammo   ba’zida   kattalar,
maktab va atrof-muhit uni kurtakda o‘ldiradi.   Keraksiz tanqidlardan saqlaning va
bolaga ijodiy erkinlik bering: qizil fil chizadi - ajoyib, rang berish maydonlaridan
tashqariga  chiqadi  -  yaxshi,   tushunarsiz   narsalarni  haykaltaroshlik  qilsin  -  sog‘liq
uchun, qonunga ko‘ra emas - bundan ham yaxshiroq. - Jadvalingizga ijodkorlikni
qo‘shisg   kerak.   Ijodkorlikni   rivojlantirishga   odat   sifatida   yondashing   -   buning
uchun   aniq   va   muntazam   vaqt   ajrating.   Masalan,   har   kuni   soat   15:30   dan   16:00
gacha   ijodiy   soat.   Agar   bolaning   ijodkorlik   uchun   o‘z   burchagi   bo‘lsa,   bu   juda
yaxshi:   alohida   xonada   yoki   umumiy   xonada.   U   erda   uyda   topishingiz   mumkin
bo‘lgan   barcha   kerakli   materiallarni   joylashtiring   -   plastilin,   kollajlar   uchun
chiqindi   qog‘oz,   bo‘yoqlar,   dizaynerlar,   boncuklar.   Misol   keltiring   -   birgalikda
o‘tirishni   va   Internetdagi   darsliklarga   muvofiq   biror   narsa   qilishni   taklif   qiling.   -
Ijodkorlik   mashqlarini   bajaring.   Mana   misollar:   mavjud   bo‘lmagan   hayvonni
chizdiring va unga nom ham bering, ikkita tasodifiy so‘z asosida syujet bilan izchil
hikoya   tuzdiring.   Muqobil   o‘qitish   variantlarini   ko‘rib   chiqishimiz   lozim.
An’anaviy maktabda ijodkorlikka juda kam vaqt beriladi. Hatto insho va insholar
ham   qat’iy   shablonga   muvofiq   yozilishi   talab   qilinadi.   Qabul   qilingan   chiziqdan
chetga chiqsangiz, yomon baho va tanbeh olasiz.  Muqobil maktablarda, aksincha,
ijodkorlik   bolaning   shaxsiyatini   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Waldorf
boshlang‘ich maktablarida siz qalam o‘rniga qalam bilan daftarlarga yozishingiz va
yozuvlarni   chizishingiz   mumkin.   Montessori   maktablarida   bolalar   doimo   nozik
vosita   mahoratini   rivojlantiradilar:   ular   haykaltaroshlik,   rejalashtirish,
hunarmandchilik va chizish. O‘qituvchilar va talabalar o‘rtasida hamkorlik bo‘lishi
kerak.   Kattalar   va   bola   ta’lim   jarayonining   teng   huquqli   ishtirok-
30  
  chilaridir.Yuqoridagi   barcha   olimlarimiz   bolalarni   ijodiy   qobilyatlarini
rivojlantirishda   o‘zlarini   jida   katta   hissalarini   qo‘shganlar.   Ilhom   izlashda   –   bola
dizayner bilan chizish yoki o‘ynash uchun o‘tirdi. Barcha ijodiy faoliyatlar orasida
bolaning   ko‘z   o‘ngida   uchqun   paydo   bo‘ladigan   narsani   paydo   qilishdir.   Ijodiy
burchak   hosil   qilish   –   bunda   manba   tayyor   va   biz   bola   uchun   kerak   bo‘ladigan
sharoitlar yaratamiz.  
Bola   tashqi   dunyodan   chalg‘itib,   chalkashlik   yoki   shikastlangan   narsalar
uchun jazolanishdan qo‘rqmasdan sevimli mashg‘uloti bilan band bo‘lsin. Har kun
hayol qilish – bunda bola har kuni tevarak- atrofdagi ko‘zga ko‘rinmas va kattalar
anglamas   darajadagi   narsalardan   hayolan  ijodkorlik  bilan  o‘z  tasavvuri  mahsulinj
yaratadi.  Atrofdagi   dunyoni   kuzatish   –  bunda   bola  ota-onasi   bilan   sayrga  chiqish
mobaynidagi   turli   narsalardan   :   osmon,bulutlar,maysa   va   hakozo   narsalardan
foydalanib,   o‘z   tasavvuridagi   aurani   hosil   qilishi   mumkin.   Ijodkorlik-   ijodiy
fikrlashni   o‘rganish   amaliyotni   talab   qiladi.   Ijodkorlikning   afzalligi   shundaki,   u
arzon   va   xatto   bepul   bo‘lishi   mumkin.   Natija-   bunda   bola   o‘zi   xohlagan   va   o‘z
tasavvuridagi   narsalarni   erkin   holatda   hosil   qiladi   .   Natijadan   esa   o‘zi   mamnun
bo‘ladi.   Xulosa   qilib   aytganda   Ijodkorlik   insonning   juda   oddiy   vaziyatlar   uchun
nostandart   yechimlarni   topa   oladigan   ko‘p   qirrali   fikrlash   qobiliyatini   anglatadi.
Ko‘pincha bunday qobiliyatlar tug‘ma emas va ularning rivojlanishi uchun maxsus
shart-sharoitlarni talab qiladi.  [21.99-b]
   
31  
  XULOSA  
Qobiliyatlarni   shakllantirish   haqida   gapirganda,   bolalarning   ijodiy
qobiliyatlarini   qaysi   yoshda   rivojlantirish   kerakligi   masalasiga   to‘xtalib   o‘tish
kerak.  Psixologlarda   ijodiy   qobiliyatlarni   juda  erta   yoshdan   boshlab   rivojlantirish
kerak   degan   faraz   mavjud.   Bu   gipoteza   fiziologiyada   o‘z   tasdig‘ini   topadi.
Bolaning   miyasi   ayniqsa   tez   o‘sadi   va   hayotining   birinchi   yillarida   "pishadi".   Bu
kamolot,   ya'ni   miya   hujayralari   sonining   o‘sishi   va   ular   orasidagi   anatomik
bog‘lanishlar   mavjud   tuzilmalar   ishining   xilma-xilligi   va   intensivligiga   ham,
yangilarining  shakllanishiga   atrof-muhit   tomonidan  qanchalik  rag‘batlantirilishiga
bog‘liq.   Psixologik   nuqtai   nazardan,   maktabgacha   yoshdagi   bolalik   ijodiy
qobiliyatlarni   rivojlantirish   uchun   qulay   davr   hisoblanadi,   chunki   bu   yoshda
bolalar   o‘ta   izlanuvchan,   ularda   atrofdagi   dunyoni   o‘rganishga   intilish   katta
bo‘ladi. Bolalar ijodiy qobiliyatini rivojlantirish uchun asos - bu birinchi navbatda
erkinlikdir. Ota-onalar bolani majburlamasliklari kerak.  
Bu   borada   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   sabr-toqat   va   muayyan   taktika
talab   etiladi.   Ota-ona   bolaning   fikrini   tinglashi,   har   qanday   ijodiy   faoliyatga
bo‘lgan   qiziqishini   rag‘batlantirishi   kerak.   Ota-onalar   va   o‘qituvchilar
qiziquvchanlikni   rag‘batlantirish,   ularga   bilim   berish,   turli   tadbirlarga   jalb   qilish
orqali   bolalar   tajribasini   kengaytirishga   hissa   qo‘shadilar.   Tajriba   va   bilimlarni
to‘plash   kelajakdagi   ijodiy   faoliyat   uchun   zaruriy   shartdir.   Bundan   tashqari,
maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   fikrlashlari   katta   yoshdagi   bolalarnikiga
qaraganda ancha erkindir. Bolalar ijodkorlikni namoyon qilishi uchun ularga ushbu
xususiyatlarning   barchasi   birlashtirilishi   kerak.   Bizga   ma’lumki   maktabgacha
ta’lim   tashkilotlarida   bolalar   ijodkorligini   rivojlantirish   bo‘yicha   turli
mashg‘ulotlar tashkil qilinib bolalar ijodiy fikrlashga yo‘naltiriladi. 
   
32  
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
 
1.Ataev A.K. Kurash.  O‘quv qo‘llanma. - T., 1987. 
2.Adullaeva M. (ma’sul muxarrir), Jalolov A., Nazarov Q., Nosirov R.,  
3.Djuraev R.X., Tolipov O‘.Q, Safarova R.F., To‘raqulov X.O., Inoyatova M.E., 4 
4.Divanova M.S. Pedagogik atamalar lug‘ati. –T.: “Fan” nashriyoti, 2008-yil. 
5.Freyd A. Detskiy psixoanaliz. – SPb.: Piter, 2003. – 477 s. 
6.Fridman L. M. Psixopedagogika obshego obrazovaniya: posobiye dlya studentov
7.Fuzailov S., Xudoyberganova M., Yo‘ldosheva Sh. Ona tili (umumiy o‘rta  
8.G‘oziyev E. G‘. Psixologiya. –T.: “O‘qituvchi” nashriyoti. 2008 y. 352 b. 
9.G‘oziyev E. O‘quvchilarning o‘quv faoliyatini boshqarish. – Toshkent:  
10.G‘oziyev E. Psixologiya (Yosh davrlari psixologiyasi): PedG‘oziyev E. 
11.Psixologiya: (Yosh davrlari psixologiyasi): Ped. In-tlari va un-tlarning talabalari
12.G‘oziyev E.G‘. Umumiy psixologiya. 1-2-kitob. T.: 2002 y. 
13.Hasanboev   J.,   To‘raqulov   X.,   Haydarov   M.,   Hasanboeva   O.,   Pedagogika
fanidan izohli lug‘at. –T.: “Fan va texnologiya” nashriyoti, 2008-yil. 480-bet. 
14.Hasanboeva O., Hasanboev J., Hamidov H. Pedagogika tarixi. –T.:  
15.Haydarov   F.I.,   Xalilov   N.I.   Psixologiya   fanlarini   o‘qitish   metodikasi   (o‘quv
qo‘llanma). –T.: “Mehnat” nashriyoti, 2007-yil, 178 b. 
16.Haydarov F.I., Xalilova N.I., Umumiy psixologiya. –T.: 2010-yil. 
17.Hoshimov   K.,   Nishonova   S.,   Inomova   M.   va   boshqalar.   Pedagogika   tarixi:
(pedagogika oliy o‘quv yurtlari va dorilfunun talabalari uchun o‘quv qo‘llanma.). –
18.Hoshimov K., Ochil S. O‘zbek pedagogikasi antologiyasi. 1-jild, -T.: 
“Oqituvchi” nashriyoti, 1995-yil, 461 b. 
19.Hoshimov   K.,   Ochil   S.   O‘zbek   pedagogikasi   antologiyasi.   –T.:   “O‘qituvchi”
nashriyoti, 2010-yil. 424 b. 
20.Igumenov V.M. Organizatsiya i provedenie sorevnovaniy po klassicheskoy 
21.Ionov S.F., Sipurskiy I.L. Organizatsiya i sudeystvo sorevnovaniy po borbe 
33  
  22.Jalilova   S.X.   va   boshqalar.   Shaxsning   psixik   taraqqiyoti    diagnostikasi.  –
23.javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.– T.:  
24.Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
25.Mirziyoyevning Sh.M. “2017-2021-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori. T.:-2016y. 29dekabr. 
26.O‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   4   tom.   Toshkent.:   “O‘zbekiston   milliy
ensiklopediyasi” davlat ilmiy nashriyoti. 2002-yil. 704 
27.Qiyomiddin   Nazirov   (tuzuvchi).   Falsafa   qomusiy   lug‘at.   –T:   “Sharq”
nashriyoti. 2004-yil, 496 bet. 
28.Qosimova K., Matchanov S., G‘ulomova X., Yo‘ldosheva Sh., Sariyev Sh Ona
tili o‘qitish metodikasi. –T: “Nosir” 2009 yil. 352 bet. 
29.Rasulova   M.,     Abdullayeva   D.,   .   Oxunjonova   S.     Bolalarning   maktabga
psixologik tayyorligi. – Toshkent. – 2003 
30.Rosenfeld G. Theoriye and praxis der lernmotivation.- Berlin, 1973. 
31.S., Ochildiev A., Ro‘ziev R (rahbar), Sharipov A., Shermuhamedov S., Haitov 
32.Sh., Hoshimova I. Falsafa: ensiklopedik lug‘at. T.: “O‘zbekiston milliy 
33.ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti, 2010-yil, 344 b. 
sambo. - M., 1983. 
34.Shatskiy S.T. Izb.  Pedagogika. Soch. –M.: 1962 g. 
35.Shukina G.I. Problema poznavatelnogo interesa v pedagogika. –M.: 1971 g. 
36.Sportivnaya   borba.   Uchebnik   dlya   IFK   Pod.red.   A.P.Kupsova,   1978.   ta'lim
maktablarining 3-sinfi uchun darslik). Qayta ishlangan 12-nashri. 
37.“O‘qituvchi” nashriyot-matbaa ijodiy uyi. –T.: 2012 yil. 144 bet. 
38.To‘rayeva   O.,   Xoliqberdiyev   K.,   Pedagogika   (darslik)   –T:   “O‘qituvchi”
nashriyot-matbaa ijodiy uyi. 2008 yil. 469 bet. 
39.Tojiyev  Z.G.,  Jumayev   M.E.,  Djavliyeva  G.R.,  Xoliqova   Z.  Boshlang‘ich   sinf
matematika ta’limi samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish. –
T: “Jahon-Print” 2007 yil. 100 bet. 
34  
  40.Tokareva   V.A.   Voprosi   psixologii   formirovaniya   vernosti   obshestvennomu
dolgu u mladshix podrostkov: Dis. kand. Ped. Nauk. – Tashkent, 1968. – 236 s. 
41..Toxtaxodjayeva M. X., Nishonova S., Hasanboev J., Usmonboeva M., 
42.Madiyarova S., Qoldibekova A., Nishonova N., Saidahmedov N. Pedagogika 
( pedagogika nazariyasi va tarixi) : darslik. –T., “O‘zbekiston faylasuflari milliy 
jamiyati” nashriyoti, 2010y. 340b. 
43.Turg‘unov Q., Ruscha-o‘zbekcha psixologiya terminlarining izohli lug‘ati. –T.: 
“O‘qituvchi” nashriyoti, 1975-yil, 195 b. 
44.Umarova   M.,   Hamraqulova   X.,   Tojiboeva   R.   O‘qish   kitobi   (3-sinf   uchun
darslik). –Toshkent: “O‘qituvchi” NMIU, 2012. 224 b. 
45.Usmanova   E.Z.   Motivatsionnaya   emotsionalnaya   regulyatsiya   mishleniya   v
usloviyax intellektualnogo konflikta. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 1993. – 104 s. 
46.Fayzullayev A.A. Motivatsionnaya samoregulyatsiya lichnosti. – Tashkent: 
Fan, 1987. – 136 s. 
47.Xekxauzen X. Motivatsiya i deatelnost: V 2 t. –M.: 1986 g. 
48.Xekxauzen X. Motivatsiya i deyatelnost: V 2t. T.2; Per. S nem. /Pod red. 
49.B.M.Velichkovskogo;   Predisloviye   L.I.Ansiferovoy,   B.M.Velichkovskogo.   –
M.: Pedagogika, 1986. -392 s. 
35

Bolalarning qobiliyati va iste’dodlarini ro’yobgachiqarishda maktabning ro‘li

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский