Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning sotsiologik tahlili

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
SOTSIOLOGIYA FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: BOQIMANDALIKNI SHAKLLANTIRUVCHI
OMILLARNING SOTSIOLOGIK TAHLILI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5 MUNDARIJA
Kirish ……………………… ……… ……………………………………………… 3
I-BOB :   BOQIMANDALIKNI   SHAKLLANTIRUVCHI   OMILLARNI
TADQIQ ETISHNING NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI
1.1. Boqimandalik tushunchasining mazmun mohiyati va uning turlari…………7
1.2. Boqimandalikni   shakllantiruvchi   omillarning   nazariy
yondashuvlari……...17
I-bob   bo’yicha
xulosa……………………………………………………………...26
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YHATI ……………………
…….27
2 KIRIS H
Magistrlik kurs ishi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi .  
So’nggi   yillarda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini   takomillashtirish,
ijtimoiy   himoya   sohasiga   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetidan
ajratiladigan   mablag’lar   miqdorini   oshirish   va   qo’shimcha   resurslarni   jalb   qilish,
ijtimoiy   himoya   dasturlari   qamrovini   kengaytirish   va   oilalarni   og’ir   hayotiy
holatlardan   olib   chiqishga   qaratilgan   qo’shimcha   mexanizmlarni   joriy   etish
yo’nalishlarida   izchil   islohotlar   amalga   oshirilmoqda 1
.   Darhaqiqat   “Ijtimoiy
himoya   milliy   agentligi”   tuzilganligi,   og’ir   ijtimoiy   holatga   tushgan   va   tushish
xavfi bo’lgan aholiga xizmat ko’rsatib kelayotgani bunga yaqqol misol bo’la oladi.
O’zbekistonda   ijtimoiy   dasturlarni   moliyalashtirish   xarajatlari   YaIM   (yalpi
ichki   mahsulot)ga   nisbatan   2   baravarga   oshib,   kam   ta’minlangan   nafaqa   oluvchi
oilalar   qamrovi   5   barobarga   ko’paydi   hamda   nogironligi   bo’lgan   shaxslar   va
nogironligi   bo’lgan   bolalarning   parvarishi   bilan   band   bo’lganlar   uchun   yangi
nafaqa   turlari   joriy   etildi.   Bularning   natijasida   2,3   mln   dan   ortiqroq   kam
ta’minlangan oilalar uchun bolalar nafaqasi va moddiy yordam to’lanmoqda. 2023
yilda   ushbu   to’lovlar   uchun   12,2   trln   so’m   yo’naltiriladi.   Shundan   1,8   trln   so’mi
qo’shimcha ajratiladi.
Davlat tomonidan sarflanayotgan ushbu mablag’lar aslida kam ta’minlangan
va   og’ir   ahvolga   tushib   qolgan   shaxslarning   hayotiy   ehtiyojlarini   qoplashga
qaratilgan.   Ammo   so’nggi   yillarda   ba’zi   bir   o’ziga   to’q   fuqarolar   ijtimoiy   zaif
qatlamlarga   mo’ljallangan   nafaqadan   foydalanish   holatlari   uchrab   turibdi.   Misol
uchun   nafaqa   olayotgan   shahslar   tomonidan   mulk   ( x onadonlar,   avtotransport   va
boshqalar)   harid   qilish   holatlari   kuzatilmoqda.   Bundan   tashqari,   mablag’larga
erishish uchun bir qator shaxslar mol mulkini qarindoshlari nomiga o’tkazib o’zini
sun’iy ravishda kambag’allik kriteriyasiga olib kelib nafaqalardan foydalanayotgan
holatlar   ko’zga   tashlanib   turibti.   Vaxolanki,   ular   chinakam   muhtojlarga
yo’naltirilishi kerak bo’lgan mablag’laridan foydalanyaptilar.
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 25.07.2022 yildagi PF-175-son
3 Jahon   bankining   tadqiqotiga   ko’ra,   O’zbekistonda   2022   yilda   ijtimoiy
himoya dasturlari doirasida nafaqa olganlarning 5,6 foizi o’ziga to’q va 12,5 foizi
o’rta   ahvoldagi   oilalar   ekanligi   anqlangan.   Shundan   kelib   chiqib   2022   yilda   jami
nafaqa   oluvchi   oilalarning   18,1   foizi   haqiqatda   ijtimoiy   yordamga   muhtoj
bo’lmagan oilalar hisoblanadi 2
.  Bu fakt bizning tadqiqotimiz muammosining ilmiy
dolzarbligini belgilaydi.
Tadqiqot obyekti.  Boqimandalik ni shakllantiruvchi omillar.
Tadqiqot   predmeti.   Boqimandalikning   jamiyat   hayotidagi   ko’rinishlari,
shakllari, sabablari, oqibatlari hamda boshqa ijtimoiy jarayonlar bilan aloqasi.
Tadqiqot   maqsadi .   Boqimandalik   tushunchasining   mazmun   mohiyati,
uning   turlari   va   boqimandalikni   shakllantiruvchi   omillarning   nazariy
yondashuvlarini   va ulardan maqbul foydalanish  bo’yicha tavsiyalarni  aniqlashdan
iborat.
Tadqiqotning vazifalari:
- Boqimandalik tushunchasining mazmun mohiyati va uning turlarini  o’rganish.  
- Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning nazariy yondashuvlarini   yoritish .
Tadqiqot   mavzusi   bo’yicha   adabiyotlar   sharhi   (tahlili).   Boqimandalik
ko’plab   omillar   ta’sirida   shakllanadigan   murakkab   jaroyan   bo’lishiga   qaramay
sotsiologlar, psixologlar, iqdisodiyotchilar, antrapologlar va siyosiyatshunoslarning
qarashlarining   plyuralizmi   bu   muammoni   har   tomonlama   ko’rib   chiqishga   imkon
berdi.
O‘zbekistonda   boqimandalik   va   ijtimoiy   himoyaga   muxtoj   aholi   bandligini
ta’minlashning   milliy   va   mintaqaviy   xususiyatlari   X.T.Xusanova,   Ganiyeva.M.X,
Karamyan   M.X,   Latipova   N.M.,   A.A.Abduxalilov.,   E.X.Zaitov.,   S . To‘ychiyeva .,
A . Sh .   Norbekov .,   Ziyayev   T . M .,   Abdurahmonov   Q.X.,   Abduramonov   X.X.,
Sharifullina   T . A .,   Abulqosimov   X . P .,   Aliqoriyev   N . S .,   Saidov   K . S .,   Seytmuratov
R . A .,   Aslanova   D . X .,   O‘lmasov   A .,   A . Vaxabov .,   Xolmurodov   S . E .,   Shoyusupova
N . T .,   Akbarova   Z . R .,   Bakiyeva   I . A .,   Xolmurodov   S . E .,   Ishmuxamedov   A . E .,
2
  https://daryo.uz/k/2023/10/25/2022-yilda-ozbekistonda-nafaqa-olgan-oilalarning-181-ijtimoiy-yordamga-muhtoj-
bolmagani-aniqlangan
4 Sunnatov   M .,   Eshov   M . P .,   M . Q . Pardayev ,   D . H . Aslanova ,   S . Isoqova   kabi
olimlarimiz   tomonidan   tadqiq   qilingan 3
.
Sotsiologlardan   Jeyms   Kolins   Ijtimoiy   tuzilmalar   va   ularning   resurslardan
foydalanishga   ta’sirini   o’rganish   orqali   tengsizlikning   boqimandalikning
shakllanishiga ta’sirini o’rganib chiqdi. Emil Dyurkgeymning ijtimoiy integratsiya
nazariyasi zaif ijtimoiy aloqalar va ijtimoiy nazoratning etishmasligi  qanday qilib
boqimandalikka   olib   kelishini   ko’rsatadi.   Maks   Veber   din   va   madaniy
qadriyatlarning   boqimandalikning   shakllanishiga   ta’sirini   o’rgangan,
jamiyatlarning turli turlarini tahlil qilgan.
Iqtisodchilarchilardan   Milton   Fridman   hukumat   siyosatining,   xususan,
ijtimoiy   ta’minotning   boqimandalikni   rivojlantirish   yoki   pasaytirishini   o’rgangan.
Jon   Meynard   Keyns   nazariyasi   hukumatning   iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   ish
o’rinlarini   yaratishdagi   rolini   ta’kidlaydi,   bu   esa   boqimandalikni   kamaytirishi
mumkin.   Adam   Smitning   “ko’rinmas   qo’l”     nazariyasi   mehnat   faolligini
rag’batlantirish   va   boqimandalikning   oldini   olishda   erkin   bozorlar   va   raqobat
muhimligini ta’kidlaydi.
Psixologlardan   Alfred   Adler   individual   psixologiya   nazariyasi
boqimandalikning shakllanishiga o’zini past baholash, o’ziga ishonchsizlik ta’sirini
qayd   etadi.   Karl   Rojersning   gumanistik   psixologiyasi   boqimandalikni   oldini
oluvchi   o’z-o’zini   anglash,   avtonomiya   va   ichki   motivatsiya   muhimligini
3
 М.Х Ганиева. Основы социальной работы. Учебное пособие. Ташкент 2009. ;  
Ганиева.М.Х,   Карамян   М.Х,   Латипова   Н.М.   Ижтимоий   иш   асослари\\Ўқув-   услубий   қўлланма.   Т.:   Жаҳон
Принт   2012.;   “Ijtimoiy   siyosat”.   O‘quv   qo‘llanma   (PhD).,   dost.   A.A.Abduxalilov.,   dost.   E.X.Zaitov   –   Toshkent:
VNESHINVESTPROM, 2021. – B.  335.;
С.Тўйчиева А.Ш. Норбеков. Ижтимоий сиёсат – Ўқув қўлланма– Ташкент, 2010.;
Зияев Т.М. Ишчи кучи ва бандлик назарияси: Ўқув қўлланма. –Т.: ТДИУ, 2009.;  
Абдураҳмонов   Қ.Х.,   Абдурамонов   Х.Х.   “Аҳолини   ижтимоий   муҳофаза   қилиш”   Ўқув   қўлланма.Тошкент:.
2010.;
Абдурахманов   К.Х.,   Шарифуллина   Т.А.   Экономика   и   социология   труда.   Учеб.   пособие.   –   М.:   Рос.   экон.
акад., 2002.;
Абулқосимов   Х.П.   Шаклланаётган   бозор   иқтисодиётида   инсон   омили   ва   уни   фаоллаштириш   йўллари.   –
Тошкент: Молия, 2005.;
Алиқориев Н.С. ва бошқалар. Социология. – Тошкент, 2002.;
Саидов К.С., Сейтмуратов Р.А., Асланова Д.Х. Социал иқтисодиёт.  Ўқув қўлланма.  – Тошкент: Шарқ, 2006.;
Ўлмасов А., А.Вахабов. Иқтисодиёт назарияси. –Тошкент: «Шарқ», 2008.;
Холмуродов С.Э., Шоюсупова Н.Т. Иқтисодий социология. Ўқув қўлланма. – Тошкент: ТДИУ, 2006.;
Акбарова З.Р. Меҳнат статистикаси. Ўқув қўлланма. – Тошкент: ТДИУ, 2006. ;
Бакиева И.А., Холмуродов С.Э. Инсон ресурслари иқтисодиёти. Ўқув қўлланма. – Тошкент: ТДИУ, 2006.;
М.Қ.Пардаев, Д.Ҳ.Асланова, С.Исоқова. Ёшларнинг бандлик даражаси ва уларнинг омилли таҳлили. Рисола.
Самарқанд, СамИСИ, 2008.
5 ta’kidlaydi.   Avraam   Maslouning   ehtiyojlar   ierarxiyasi   nazariyasi   qondirilmagan
asosiy ehtiyojlarning boqimandalikning shakllanishiga ta’sirini qayd etadi.
Antropolog F.Boas turli jamiyatlar va ularning an’analarini tahlil qilish orqali
boqimandalikni   shakllantiradigan   madaniy   omillarni   o’rgangan.   Siyosatshunos
H.D.Lasswell   ijtimoiy   xavfsizlik   tizimlari,   soliq   tizimlari   va   qonunchilikni   tahlil
qilish   orqali   davlat   siyosatining   boqimandalikning   shakllanishiga   ta’sirini
o’rgangan.
Tadqiqotda qo’llanilgan metodikaning tasnifi.  Ma’lumotlarning tizimli va
qiyosiy tahlili, kuzatish usuli, hujjatlarni tahlil qilish usuli.
Tadqiqot natijalarining nazariy va amaliy ahamiyati.  Tadqiqot davomida
olingan   ma’lumotlar   tashkilotda   qo’llash   uchun   tavsiya   etilishi   va   ijtimoiy-
madaniy   sohaning   boshqa   sohalarida   ham   qo’llanilishi   mumkin.   Tadqiqot
jarayonida   ishlab   chiqilgan   xulosa   va   takliflar   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
ta’lim,   fan   va   innovatsiyalar   vazirligi ning   oliy   o’quv   yurtlari   tomonidan
sotsiologiya   sohasida   tayyorlanayotgan   kadrlarning   o’quv   jarayonida
foydalanishga   tavsiya   etsa   bo’ladi.   Dissertatsiyaning   materiallari   Mirzo   Ulug’bek
nomidagi   O’zbekiston   Milliy   universiteti   “Sotsilogiya”   kafedrasi da   “ Mehnat   va
bandlik   sotsiologiyasi ”,   “ Oila   va   gender   sotsiologiyasi”   va   “Ijtimoiy   siyosat”
fanlari o’quv dasturini takomillashtirish va o’qitishda foydalanilsa bo’ladi.
Ish tuzilmasining tavsifi.  Kirish, bitta  bob, ikki paragraf, I bob bo’yicha xulosa
hamda Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
6 I-BOB : BOQIMANDALIKNI SHAKLLANTIRUVCHI OMILLARNI
TADQIQ ETISHNING NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI
1.1.  Boqimandalik tushunchasining mazmun mohiyati va uning turlari
Ijtimoiy adolat tamoyiliga muvofiq, davlat barcha fuqarolar uchun munosib
turmush darajasini ta’minlash, qiyin hayotiy vaziyatlarga tushib qolgan odamlarga
yordam   berish,   shuningdek,   jamiyatdagi   ijtimoiy   keskinlikni   kamaytirish   uchun
moddiy boyliklarni qayta taqsimlashni  o’z ichiga oladi. Fuqoralar yoshi, sog’lig’i
va   boshqa   sabablarga   ko’ra   o’zini   mustaqil   ravishda   ta’minlay   olmagan
taqdirdagina   jamiyat   tomonidan   yaratilgan   ne’matlarga   da’vo   qilishi   mumkin.
Davlat   ijtimoiy   siyosati   aholini   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlashni   kuchaytirishga,
barcha   muhtojlarga   qo’llab-quvvatlashning   minimal   ijtimoiy   standartlarini
kafolatlashga   harakat  qilmoqda.   Ijtimoiy  yordam  -  davlat   va  jamiyatning  qariligi,
sog lig i, ijtimoiy ahvoli, tirikchilik uchun vositalar bilan yetarli ta minlanmaganiʻ ʻ ʼ
tufayli yordamga muhtoj fuqarolar haqida g amxo rlikdir.	
ʻ ʻ
2015   yilda   BMTning   “Barqaror   taraqqiyot   sohasidagi   Maqsadlar”   qabul
qilindi. Ushbu deklaratsiya BMTga a’zo barcha davlatlar tomonidan qabul qilindi.
Ushbu   Deklaratsiyaning   17   maqsadlari   ichida   ustuvorlari   2030   yilgacha
“qashshoqlikning   barcha   ko‘rinishlarini   sekin-asta   bartaraf   qilib   borish”   bo‘ldi   .
2020   yilgacha   esa   noqobil   va   iqtisodiy   qoloq   aholi   punktlarida   yashayotgan   100
milliondan   ortiq   kishilar   hayotini   sezilarli   tarzda   yaxshilash   choralariga   start
berildi Shu asosda rivojlangan davlatlar har yili nisbatan kambag‘al davlatlarga 15
milliard   AQSH   dollari   hajmida   pul   ajratib   borishiga   kelishildi.   Ushbu   mablag‘
bazaviy   ahamiyat   kasb   etuvchi   ijtimoiy   xizmatlar   ko‘rsatilishi,   mahsulot
bozorlarida  narxlarning  meyorda  ushlab  turilishi   uchun  sarflanishini  nazorat  qilib
borishga   sarflanadi.   Dunyo   davlatlari   iqtisodiy   o‘sish   tempi   bilan   bir   paytda
kambag‘allikni bartaraf qilish va shu bilan bog‘liq holda ta’lim, sog‘liqni saqlash,
ijtimoiy   himoya   va   bandlik   sohasida   harakatlarni   jadallashtirish   zaruriyati
ko‘rsatildi.   Bugungi   kunda   ushbu   maqsadlar   Butunjahon   banki   tomonidan
moliyalanmoqda.  Dunyo davlatlarining kambag‘alikka qarshi kurash dasturlari turlicha bo‘lib,
ularning   asosida   kuchli   va   maqsadli   ijtimoiy   himoya   bilan   ta’minlash   yotadi.
Kambag‘allikka   qarshi   kurashning   Yevropa   modeli   asosida   majburiy   sug‘urta
tizimi   yotadi.   Ushbu  tizimga  ko‘ra,  kishi   qanchalik  uzoq  yillar   davomida  mehnat
qilib   kelgan   bo‘lsa,   uning   ijtimoiy   himoyalanganlik   darajasi   shunchalik   oshib
boradi.   Bunda   ko‘p   sonli   imtiyozlar   va   yordam   pullarining   yuqori   stavkalari
amalga   oshiriladi.   Ushbu   model   Yevropaning   rivojlangan   davlatlari   Germaniya,
Niderlandiya,   Fransiyada   keng   qo‘llaniladi.   Yevropa   Ittifoqi   statistik
ma’lumotlariga  ko‘ra,  o‘rtacha   oylik   maoshining   60%dan   kam   daromad   topuvchi
kishilar kam ta’minlangan va ijtimoiy himoyaga muhtojlar safiga kiritiladi . Ushbu
qatlamga   yolg‘iz   onalar,   ma’lumoti   bo‘lmagan   shaxslar,   pensionerlar,   migrantlar
va   ishsizlar   kiritiladi.   Kambag‘allikni   iqtisodiy   o‘sish   va   ijtimoiy   taraqqiyotga
to‘siq   sifatida   biluvchi   Yevropa   Ittifoqi   turmush   darajasi   past   bo‘lgan   kishilar
ulushini   20   millionga   qisqartirish   ustida   ish   yuritmoqda.   Ushbu   maqsadda
fuqarolarni   ijtimoiy   himoyalash   bo‘yicha   milliy   dasturlar   ishlamoqda.   Ijtimoiy
himoya   dasturlari   asosan   budjet   mablag‘lari,   shuningdek   ish   beruvchilar   va   soliq
to‘lovchilar hisobidan qoplanadi.
Yalpi   ichki   mahsuloti   o‘sishi   yuqori   bo‘lgan   davlatlar   kambag‘allikni
kamaytirishda katta yutuqlarga erishmoqda. Biroq bunga teskari misollar ham bor.
Masalan,   ba’zi   mamlakatlar   (Kolumbiya   va   Marokash)da   iqtisodiy   o‘sishga
parallel   ravishda   oshib   borayotgan   daromadlar   tengsizligi   ushbu   vaziyatni   asl
sababi   bo‘lishi   mumkin.   Boshqa   mamlakatlarda   esa   davlat   muassasalarining   ish
sifati pastligi va boshqa institutsional omillar ta’siri yuqori. Misol uchun Filippinda
davlat   muassasalarining   ish   sifati   1998   yildagi   3,3   darajadan   2006   yilda   2,5
darajagacha   pasaygan.   Qishloq   xo‘jaligi   uchun   zarur   infratuzilmani   rivojlantirish
ham kambag‘allikni qisqartirishga xizmat qiladi.
Ijtimoiy   yordam   surunkali   kambag’al   odamlar   boshdan   kechiradigan
ishonchsizlik   va   zaiflikka   qarshi   turish   uchun   juda   muhim   va   odamlarning
qashshoqlikka   tushib   qolishining   oldini   olish   bilan   birga   inson   rivojlanishini
qo’llab-quvvatlaydi,   odamlarga   qashshoqlikdan   chiqish   imkoniyatlaridan
8 foydalanishga   yordam   beradi   va   qashshoqlikning   avlodlarga   o’tishini   to’xtatadi.
Shu   maqsadda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   “Ijtimoiy   himoya
milliy   agentligi”   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2023-yil   1-iyundagi
“Aholiga   sifatli   ijtimoiy   xizmat   va   yordam   ko’rsatish   hamda   uning   samarali
nazorat   tizimini   yo’lga   qo’yish   bo’yicha   kompleks   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi
Farmoni bilan tashkil etilgan.
Agentlik vazifalari:
  -  Og’ir   hayotiy  vaziyatga  tushgan   aholi   bilan   manzilli   ishlash   va  ularga   ijtimoiy
xizmat   va   yordam   ko’rsatish,   jamiyatga   ijtimoiylashuvini   ta’minlash   orqali
ijtimoiy himoyaga muhtoj aholi sonini kamaytirish;
  - Og’ir hayotiy vaziyatga tushish xavfi ostida bo’lgan ijtimoiy xizmat va ijtimoiy
yordamni   mahalla   darajasida   tashkil   etish   orqali   aholini   o’zi   yashayotgan
muhitidan ajratmaslik;
  -   Ijtimoiy   xizmat   va   ijtimoiy   yordamning   barqaror   bo’lishini   ta’minlash   orqali
ularning huquqlarini doimiy kafolatlash;
  -   Ijtimoiy   xizmat   va   ijtimoiy   yordam   ko’rsatishning   barcha   bosqichlarida
shaffoflikni   ta’minlash   orqali   ijtimoiy   himoya   siyosatini   shakllantirishda
ishtirokini oshirish;
  -   Ijtimoiy   xizmatlarni   shakllantirishda   aholining   talab   va   ehtiyojlarini   inobatga
olish orqali xizmatlar manzilliligini va samaradorligini oshirish.
Biroq,   davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   amaliy   faoliyatni   nazorat
qilish   uchun   barcha   mexanizmlari   samarali   emas.   Fuqarolarni   mustaqil   hayotga
rag’batlantirish   va   moslashtirishning   ko’plab   davlat   usullari   amalda   ishlamaydi.
Ushbu jarayonlarning oqibati “Boqimandalik” kabi hodisadir.
Ijtimoiy   yordam   bo’yicha   taraqqiyot   yo’lidagi   to’siq   -   boqimandalik
kayfiyati   atrofidagi   bahslarni   o’z   ichiga   oladi.   Yordam   oluvchilarning   bepul
hizmatlarga   ga   doimiy   boqimanda   bo’lib   qolishi   va   buning   natijasida   o’z
sharoitlarini yaxshilashga moyilligini yo’qotishi mumkin. Shu bilan bog’liq taxmin
shundan   iboratki,   agar   kambag’allarga   ijtimoiy   yordam   berilsa,   ular   muqarrar
ravishda   uni   konstruktiv   tarzda   ishlatishdan   farqli   ravishda   salbiy   xaridlarga
9 (masalan,   alkogolga)   isrof   qiladilar 4
.   Ya’ni   osonlikcha   kelgan   pulni   osonlikcha
asosiy   ehtiyojlaridan   boshqa   narsaga   ishlatishi   mumkin.   Shu   bilan   birga,
Boqimandalikning   mavjudligi,   asosan,   davlatning   ijtimoiy   siyosatining   salbiy
oqibati   sifatida   qaraladi,   bu   odatda   kambag’allik   bilan   va   davlat   tomonidan
ijtimoiy nafaqalarni bir tomonlama ta’minlash bilan bog’liq 5
. Boqimandalik ancha
noaniq   hodisadir,   chunki   aholining   umumiy   resurslarni   foydalanishga   majbur
bo’lgan   qismi   va   boqimandalikni   ataylab   yaratuvchi   aholi   bor.   Tadqiqot   aniq   va
obyektiv bo’lishi uchun “Boqimandalik” tushunchasini izohlash kerak.
Turli   mualliflar   tomonidan   berilgan   “boqimandalik”   tushunchasiga
ta’riflarni   umumlashtirib,   biz   buni   shaxsning   hamma   narsada   o’z   kuchiga   emas,
balki jamiyatning boshqa iqtisodiy subyektlari yordamiga tayanishga doimiy istagi
sifatida   tasavvur   qilishimiz   mumkin.   Bu   “parazit”   ongli   ravishda   o’sha   jamiyat
hisobiga jamiyatda maqbul turmush darajasini ta’minlashga intiladigan o’ziga xos
turmush   tarzi   sifatida   talqin   etiladi.   Iqtisodiy   nuqtai   nazardan,   Boqimandalikni
“parazitizm,   ya’ni   umumiy   manfaatlardan   shaxsiy   manfaatlar   yo’lida   jamoat
manfaatlariga zarar yetkazish yo’lida foydalanishni o’z ichiga olgan parazitlik” deb
qarash   mumkin 6
.   Ya’ni   boqimandalikni   parazitlik   atamasi   bilan   taqqoslashini
sababi, ikkalasiham  ijtimoiy xatti-harakatlarning shakli bo’lib, unda shaxslar  yoki
guruhlar   ijtimoiy   faoliyatda   to’g’ri   ishtirok   etmasdan   yoki   ekvivalent   foydani
qaytarmasdan jamiyatdan moddiy yoki boshqa turdagi yordam oladilar. Shu bilan
birga   kimnidir   qo’llab-quvvatlash,   o’zini   ta’minlashni   istamagan   odamga   yordam
berish majburiyatini yuklash pozitsiyasidir
Rossiyalik   tadqiqotchilar   I.S.   Karpikova   va   E.V.   Zimin   “boqimandalik”ni
quyidagicha ta’riflaydi: bu “individning hayotga bo’lgan iste’molchi munosabatiga
yo’naltiruvchi   va   hayotni   ta’minlash   bo’yicha   qarorlar   qabul   qilish   mas’uliyatini
4
  Social   Assistance   and   the   'Dependency   Syndrome'//Andrew   Shepherd,   Dhana   Wadugodapitiya,   Alice   Evans
Chronic Poverty Research Centre Policy Brief No. 22 Posted: 21 Feb 2011 
5
  Жмакина   М.О.   Социальное   иждивенчество   как   результат   политики   социального   государства   в
современном российском обществе / М.О. Жмакина // Социология в современном мире: наука, образование,
творчество. - 2014. - № 6. - С. 402
6
  Мосейко   В.В.   Социальное   государство   vs   социальное   иждивенчество   /   В.В.   Мосейко,   Е.А.   Фролова   //
Вестник Томского государственного педагогического та. – 2014. – № 8 (149). – С. 103
10 jamiyatga   o’tkazishga   yo’naltiruvchi   hayotiy   munosabatlar   tizimi”   7
.
Boqimandalik,   qoida   tariqasida,   o’zaro   yordam,   homiylik   va   oddiygina
g’amxo’rlik   va   yordam   shiori   ostida   yashiringan.   Ijtimoiy   psixologiyada
boqimandalik   tushunchasi   bu   fazilat   bolalikda,   masalan,   uy   vazifasini   yoki   testni
nusxalashda yoki boshqa odamlarning narsalariga tajovuz qilishda o’zini namoyon
qiladi. Bu sifat o’g’irlik, hasad va boshqa illatlarni qo’zg’atadi.
Sotsiologiya   fanlari   doktori   professor   M.B.Bekmurodov:   “Ekzistensiya   –
yashashni,   ayni   vaqtda   yashayotganlikni   anglash,   o‘zgarayotgan   va   o‘tayotgan
zamonni o‘z ruhiyati va vujudida doimiy his etib yashashni anglatadi.  Ekzistensiya
shaxsni o‘z-o‘ziga beradigan bahosi, o‘zini o‘zi baholash darajasi hamdir. Demak,
shaxsning o‘zini  o‘zi  baholash darajasi  qancha past  bo‘lsa, uning ijtimoiy foydali
bo‘lmagan holatlarga, jamoatlarga integratsiya  bo‘lishi  shuncha yuqori bo‘ladi” –
deb   tavsiflaydilar   .   Nochorlik   insonda   umidsizlik,   qo‘rquv   va   azob-uqubatlarga
sabab   bo‘ladi.   Inson   hayotida   barqarorlikni   tutib   turish   esa   g‘amxo‘rlik,   mehr   va
e’tiborga   bo‘lgan   ehtiyojda   namoyon   bo‘ladi.   M.B.Bekmurodov   taraqqiyot
natijasida yuzaga  kelgan yana  bir  ijtimoiy illat  – prokrastinatsiya  hodisasi  haqida
to‘htalib,   “prokrastinatsiya   fenomeni   insonni   bunyodkorlik   xususiyatini
susaytiruvchi, uning yalqovlik va befarqlik jihatlarini kuchaytiruvchi omil sifatida
inson   taraqqiyotini   sustlashtirish   bilan   jiddiy   xavf   tug‘diradi”   –   deydi   .   Demak,
ekzistensializmga muvofiq umidsizlik, qo‘rquv hissi kishining ijtimoiy nochorlikka
duchor qilsa, prokrastinatsiya holati bir tomonidan, insonning o‘z ijtimoiy holatini
yaxshilash   yo‘lida   harakatlarini   falajlovchi   ichki   kechinmalar   bois,   shaxsning
o‘zini   o‘zi  boshqara  olish  kuchini  zaiflashtiradi,  undagi  qat’iy ishonch  va  g‘ayrat
hissini   pasaytiradi,   o‘zi   tushib   qolgan   murakkab   ijtimoiy   vaziyatdan   chiqib   olish
choralarini   qidirishda   paysalga   solishni   odat   tusiga   aylantiradi.   Natijada,   ijtimoiy
himoya chora-tadbirlarini murakkablashtiruvchi illat – boqimandalikni avj oldiradi.
  Sotsiologiya   fanlari   doktori,   professor   T.B.   Matibayev   fikriga   muvofiq:
“Boqimadalik   o‘z   qobiliyati   va   jamiyatdagi   o‘rnini   topa   olmaslik   o‘zini   o‘zi
7
  Карпикова   И.С.   Особенности   теоретической   интерпретации   феномена   социального   иждивенчества   в
условиях российского социума [Электронный ресурс] / И.С. Карпикова // Baikal   Research   Journal . Т . 8, № 4.
2017 URL: http://brj-bguep.ru/reader/article.aspx?id»21897.
11 baholay   olmaslik   oqibatida   yuzaga   keladi”   .   Buni   sotsiologiya   fanlari   doktori,
professor   A.Umarov   o‘z   hayoti   mazmunini   boyitishga   intilmagan   insonning
yashashi   maqsadsizlikka   olib   keladi,   deb   tavsiflaydilar   .   Zero,   inson   o‘z   hayotini
ma’nodor   qilishga   intilar   ekan,   butun   hayotini   o‘zgartirishga,   uni   yanada
boyitishga   xizmat   qiladi   va   shaxsiy   o‘zligi   doirasidan   chiqib,   jamiyat   g‘oyalarini
tashuvchisiga aylanadi.
Boqimandalik   -   bu   shaxs   yoki   odamlar   guruhi   qasddan   yoki   ixtiyorsiz
ravishda   davlat   yoki   jamoat   yordamiga,   jumladan,   ijtimoiy   nafaqalarga   tayanib,
o zini-o zi ta minlash va davlat  ishlariga hissa  qo shish istagida bo lmagan holat.ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
Yani   bu   jamiyatdagi   munosabatlar   va   o'zaro   ta'sirlar   bilan   bog'liq   hodisa   bo'lib,
unda ma'lum guruhlar yoki shaxslar  o'zaro manfaat yoki o'zaro ta'sirsiz boshqalar
hisobidan   foyda   ko'radi.   Ijtimoiy   boqima nda   bo’lganlar,   qoida   tariqasida,   davlat
yoki   jamiyatning   doimiy   yordamiga   boqimanda   va   ular   mustaqil   ravishda
moslashish va o’zlarini ta’minlash uchun harakat qilmaydi. Bu deviant xulq-atvor
shakli bo’lib, unda shaxslar ijtimoiy hayotga tegishli hissa qo’shmasdan yoki oddiy
ijtimoiy   majburiyatlarni   bajarmasdan   davlat   yoki   davlat   resurslaridan
foydalanadilar.   Ijtimoiy   boqimandalar   tizimni   aldash   yoki   resurslardan
foydalanishni   suiiste’mol   qilish   orqali   foyda   yoki   moddiy   daromad   olish   uchun
turli mexanizmlardan foydalanishi mumkin. Bu tushuncha ijtimoiy adolat, resurslar
taqsimoti   va   ijtimoiy   barqarorlikka   ta’sir   ko’rsatadigan   o’rnatilgan   ijtimoiy
me’yorlar   va   qadriyatlardan   chetlanishni   aks   ettiradi.   Boqimandalikga   qarshi
kurash   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash,   ta’lim   dasturlari,  suiiste’mollik   uchun  nazorat
va   jazo   va   ijtimoiy   reabilitatsiya   mexanizmlarini   o’z   ichiga   olgan   kompleks
yondashuvni talab qiladi.
“Boqimandalik” tushunchasining  tahlilini  umumlashtirib, shunday xulosaga
kelishimiz   mumkinki,   boqimandalikni   oddiy   ijtimoiy   hodisa   deb   hisoblash
mumkin   emas,   chunki   bu   me’yordan   chetga   chiqish,   ya’ni   o’ziga   xos   og’ishdir .
Boqimandalik deviant xulq-atvor shakli sifatida murakkab va ko’p qirrali muammo
bo’lib,   diqqat   bilan   o’rganishga   loyiqdir.   Boqimandalik   kabi   deviant   xatti-
harakatlar   umume’tirof   etilgan   ijtimoiy   me’yorlarning   buzilishi   bo’lib,   butun
12 jamiyat uchun jiddiy oqibatlarga olib kelishi  mumkin. Boqimandalik tushunchasi,
uning   sabablari   va   rivojlanish   mexanizmlari,   zamonaviy   jamiyatda   namoyon
bo’lish   yo’llari,   shuningdek,   ushbu   hodisani   bartaraf   etishning   mumkin   bo’lgan
yondashuvlari ko’rib chiqiladi.
Yuqorida   aytib   o’tganimizdek,   ijtimoiy   siyosatning   o’zi   boqimandalikni
keltirib   chiqarmaydi.   Bu   salbiy   ijtimoiy   hodisa   murakkab   xarakterga   ega   bo’lib,
ijtimoiy   hodisalarning   ko’p   omilliligi   ta’sirida   shakllanadi.   Boqimandalik
fenomeni   mahalliy   adabiyotda   kam   o’rganilganiga   qaramay,   hozirgi   kunga   qadar
boqimandalikni kamaytirishga yordam beradigan ko’plab texnika va usullar ishlab
chiqilgan   va   joriy   qilingan.   Ushbu   usullarning   barchasini   taxminan   ikkita   katta
guruhga bo’lish mumkin: Miqdoriy va sifatli 
1.   Miqdoriy   usullar   asosan   davlat   nazorati   mexanizmlarida   qo’llaniladi   va
miqdoriy   ko’rsatkichlarning   o’zgarishiga   asoslanadi,   masalan,   turmush
darajasining   o’zgarishi,   subsidiyalar,   ijtimoiy   to’lovlar,   nafaqalar,
kompensatsiyalarning qisqarishi, moddiy yordamning (oziq-ovqat) ustunligi, o’tin,
kiyim-kechak   va   boshqalar),   ajratilgan   mablag’larning   maqsadli   ishlatilishini
nazorat qilish va boshqalar.
2. Boqimandalikni optimallashtirishning sifatli usullari masalaning iqtisodiy
tomonidan   uzoqlashishni,   “och   odamga   baliqni   emas   qarmoqni   berish”   fikrini
ta’minlovchi   modelga   o’tishni   o’z   ichiga   oladi.   Bunday   usullar   endi   mehnat
sohasida   tobora   ko’proq   joriy   etilmoqda.   Masalan,   bunday   usullar   quyidagilar
bo’lishi mumkin: qayta tayyorlash kurslari, malaka oshirish, mehnat yarmarkalari,
jamoat   ishlari,   ko’ngillilar   harakati   va   boshqalar 8
.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,
zamonaviy   ijtimoiy   siyosat   birinchi   navbatda,   boqimandalikni
optimallashtirishning sifatli usullariga asoslanadi.
Rossiyalik   “Tyumen   davlat   neft   va   gaz   universiteti”   aspiranti   I.S.
Kuznetsovning   ta’kidlashicha,   “boqimandalikga  qarshi  kurashda   eng  ishonchli  va
8
  Тарабан  О.В. Содержание и функции  процесса  внутрифирменной  мобильности /О.В. Тарабан  // Известия
ИГЭА. - 2006. - № 5 (50). – С. 91.
13 zarur   vosita   bu   ta’lim   va   tarbiyadir”   9
  .   Shuningdek,   uzoq   vaqt   davomida
davlatning   ijtimoiy   siyosati   toifalarga   bo’linish   printsipi   asosida   qurilganligi   va
jamoaviy   ehtiyojlarni   qondirishga   qaratilganligi   sababli,   bularning   barchasi
individual   mas’uliyatning   pasayishiga   va   aholining   o’z   manfaatlarini
shakllantirishdagi motivlarini o’zgartirishga sabab bo’ldi.
Boqimandalikni   o’rganishning   asosiy   sabablaridan   biri   uning   jamiyatga
ta’siridir.   Boqimandalik   xulq-atvori   resurslarni   taqsimlashda   nomutanosiblik,
ijtimoiy   farovonlikka   tahdid   va   jamiyat   a’zolari   o’rtasida   ishonchni   yo’qotishiga
olib kelishi mumkin.
Boqimandalik faoliyati bo’yicha:
1.   Passiv   boqimandalik:   Bu   inson   davlat   yoki   boshqa   odamlarning
yordamiga tayanib ishlashdan bosh tortgan klassik misoldir.
2. Faol boqimandalik: Bu holatda, odam ishlayotgan bo’lishi  mumkin, lekin
soliq to’lashdan qochishi yoki firibgarlik yo’li bilan nafaqa olishi mumkin.
Boqimandalik nafaqat iqtisodiy jihatni, balki ijtimoiy-madaniy va psixologik
omillarni   ham   o'z   ichiga   oladi.   U   turli   shakllarda,   jumladan,   siyosiy,   iqtisodiy,
intellektual, hissiy boqimandalik va boshqa shakllarda  namoyon bo'lishi mumkin.
Ushbu shakllarning har biri o'ziga xos xususiyatlarga ega va butun jamiyatga ta'sir
qiladi.
Boqimandalik   turlarini   o'rganish   uning   faoliyat   ko'rsatish   mexanizmlarini
tushunish   imkoniyatini   ochib   beradi   va   ushbu   salbiy   hodisaga   qarshi   kurashish
strategiyasini ishlab chiqish uchun asos yaratadi.
1. Iqtisodiy   boqimandalik   -   bunda   ma'lum   guruhlar   yoki   shaxslar   jamiyatning
rivojlanishiga hissa qo'shmasdan, jamiyat hisobidan foyda ko'radilar.
2. Siyosiy   boqimandalik   -   davlat   tuzilmalari   yoki   rahbarlar   o‘z   mansablaridan
jamiyat manfaatlarini e’tiborsiz qoldirib, shaxsiy boyish uchun foydalanadi.
9
  Кузнецов   И.С.   К   вопросу   о   преодолении   социального   иждивенчества   в   современном   обществе   /И.С.
Кузнецов   //   Проблемы   устойчивого   развития   российских   регионов:   Мат-лы.   Всерос.   науч.-практ.   конф.,   г.
Тюмень, 14 мая 2015 г. – С. 204.
14 3. I ntellektual   boqimandalik   -   boshqa   odamlarning   bilim   va   resurslaridan
ularning roziligisiz yoki xabarisiz foydalanishdir.
4. Hissiy   boqimandalik   -   o'zaro   yordam   bermasdan,   qo'llab-quvvatlash,   e'tibor
yoki ishonchni hissiy so'rash orqali manipulyatsiya shaklidir.
Boqimandalikning   mohiyati   va   turlarini   o'rganish,   ayniqsa,   salbiy
ko'rinishlarni  samarali boshqarish va oldini olish zarurati tobora muhim ahamiyat
kasb   etayotgan   zamonaviy   jamiyat   sharoitida   dolzarbdir.   Boqimandalikning
mexanizmlari, strategiyalari va oqibatlarini tushunish jamiyatni yanada adolatli va
to’g’ri   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Boqimandalikning   iqtisodiy,   siyosiy,
intellektual va emotsional kabi har xil turlari aniqlandi, ularning har biri o‘ziga xos
xususiyat   va   oqibatlarga   ega.   Boqimandalikning   tabiati   va   turlarini   tushunish
ushbu hodisaga qarshi samarali kurashish va yanada adolatli va barqaror jamiyatni
yaratish uchun muhimdir.
Boqimandalik   muammosi   zamonaviy   jamiyatda   dolzarb   bo'lib,   ushbu
hodisaning oldini olish va uni bartaraf etishda kompleks yondashuvni talab qiladi,
har   xil   turlarini   o'rganish   uning   paydo   bo'lish   sabablarini,   faoliyat   ko'rsatish
mexanizmlarini   va   unga   qarshi   kurashish   usullarini   yaxshiroq   tushunishga   imkon
beradi.
Boqimandalik   oqibatlari   jamiyat,   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   munosabatlarga
jiddiy ta’sir ko’rsatadi:
1. Jamiyat va siyosat:
  -   Ijtimoiy   tuzilmaning   tanazzulga   uchrashi:   Boqimandalik   qadriyatlarning
yemirilishiga,   jamiyatda   ishonch   va   hamjihatlikning   yo’qolishiga   olib   kelishi
mumkin.
-   Ijtimoiy   tengsizlikning   kuchayishi:   Resurslarni   ijtimoiy   boqimandalar   va
boqimandalar   foydasiga   taqsimlash   jamiyatning   boy   va   kambag’al   a’zolari
o’rtasidagi tafovutni oshirishi mumkin.
-   Populistik  harakatlarning  paydo   bo’lishi:   Ommaviy   boqimandalik  fuqarolarning
noroziligining   kuchayishiga   va   muammoni   hal   qilishga   va’da   beradigan   siyosiy
harakatlarning paydo bo’lishiga olib kelishi mumkin.
15 -   Hukumat   nazoratining   kuchayishi:   Hukumat   resurslarning   samarali
taqsimlanishini   ta’minlash   uchun   aholi   ustidan   nazoratni   kuchaytirishga   harakat
qilishi mumkin.
2. Iqtisodiyot:
  -   Hosildorlikning   pasayishi:   Ijtimoiy   boqimanda   va   boqimandalarni   davlat
mablag’lari   bilan   qo’llab-quvvatlash   umumiy   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   va
iqtisodiyotga yo’qotishlarga olib kelishi mumkin.
  -   Soliq   to’lovchilar   uchun   yukning   ortishi:   To’g’ri   qoplanmagan   holda   nafaqa
oluvchilar   sonining   ko’payishi   aholiga   soliq   yukini   oshirishni   talab   qiladi   va
davlatning moliyaviy barqarorligini zaiflashtiradi.
  -   Hukumat   byudjeti   taqchilligi:   Hukumat   moliyalashtirish   muammolariga   duch
kelishi mumkin, chunki qaram parvarishlash xarajatlari soliq tushumlaridan oshib
ketadi.
 - Investitsiyalarning kamayishi: investorlar yuqori darajadagi boqimandalikka ega
bo’lgan iqtisodiyotga sarmoya kiritishdan manfaatdor bo’lmasligi mumkin.
  -   Qashshoqlik   darajasining   oshishi:   ishlayotganlar   qaramog’idagilarni   qo’llab-
quvvatlash yukini ko’tarishga majbur bo’ladilar, bu ularning turmush darajasining
pasayishiga va qashshoqlikning oshishiga olib kelishi mumkin.
3. Ijtimoiy munosabatlar:
  -   Qadriyatlarni   buzish:   boqimandalik   targ’iboti   axloqiy   me’yor   va   qadriyatlarga
ta’sir   ko’rsatishi,   jamiyatda   axloqning   rivojlanishiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatishi
mumkin.
  - Boshqa  guruhlar huquqlarining buzilishi:  boqimanda shaxslarning ustuvorligini
ta’minlash   jamiyatning   mehnatga   layoqatli   a’zolarining   huquq   va   manfaatlarini
buzilishiga olib kelishi mumkin.
 - Ijtimoiy mavqeini yo’qotish: qaram bo’lganlar o’zlarini istalmagan his qilishlari
va   mustaqillikni   yo’qotishlari   mumkin,   bu   esa   ruhiy   tushkunlik   va   ijtimoiy
izolyatsiyaga olib kelishi mumkin.
  -   Ijtimoiy   keskinlikning   kuchayishi:   Jamiyat   ishlayotganlar   va   ijtimoiy   nafaqaga
yashaydiganlar o’rtasida ko’proq bo’linishi mumkin. 
16   -   Mas’uliyat   hissini   yo’qotish:   odamlarda   ishlamasa   ham   hukumat   ularni
ta’minlaydi degan tuyg’u paydo bo’lishi mumkin.
  -   Oilaviy   qadriyatlarni   yo’q   qilish:   boqimandalik   o’zi   va   yaqinlari   uchun
mas’uliyatni yo’qotishiga yordam beradi.
  - Jinoyatchilikning ko’payishi: ish topa olmagan va tirikchilik vositasi bo’lmagan
odamlar jinoiy harakatlarga moyil bo’lishi mumkin.
Boqimandalik   jamiyatga   jiddiy   muammolarni   keltirib   chiqaradi,   uning
tuzilishi,   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   munosabatlariga   ta’sir   qiladi.   Bu   hodisalarga
qarshi   samarasiz   choralar   aholining   turli   qatlamlari   o’rtasidagi   tafovutni
kuchaytirib, jamiyatning beqarorlashishiga olib kelishi mumkin.
Umuman olganda, boqimandalikning mohiyati va turlarini o‘rganish nafaqat
ijtimoiy   hodisalar   haqidagi   tushunchalarni   kengaytirishga   imkon   beradi,   balki
ijtimoiy nazorat mexanizmlarini, samarali boshqaruvni va ushbu salbiy hodisaning
oldini   olish   strategiyasini   ishlab   chiqishga   yordam   beradi.   Boqimandalikni
tushunish ustida ishlash jamiyatning har bir a'zosi  o'z hissasini  qo'shadigan va o'z
sa'y-harakatlari uchun munosib e'tirof va mukofot oladigan adolatli va teng huquqli
jamiyatni yaratishda muhim qadamdir.
1.2. Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning nazariy yondashuvlari
Boqimandalikni   shakllantiruvchi   omillarni   o’rganish   ushbu   hodisani
yaxshiroq   tushunishga   va   uni   bartaraf   etish   uchun   samarali   choralarni   ishlab
chiqishga   yordam   beradi.   Boqimandalik   murakkab   ijtimoiy   hodisa   bo’lib,   turli
tomonlardan o’rganiladi. Uni shakllantiruvchi omillarga nisbatan bir necha nazariy
yondashuvlar:
1. Sotsiologik yondashuv:
Obyekt:   Ijtimoiy   tuzilmalar,   institutlar   va   jarayonlarning   boqimandalikning
shakllanishiga ta’siri.
Vakillar: sotsiologlar, antropologlar.
Asosiy fikrlar:
17   -   Boqimandalik   nazariyasi:   Boqimandalik   ayrim   ijtimoiy   guruhlarning
boshqalarga   qaramligi   tufayli   yuzaga   keladi.   Masalan,   kambag’al   odamlar
boylarga, ishchilar ish beruvchilarga qaram bo’lishi mumkin.
  -   Tengsizlik   nazariyasi:   Ijtimoiy   tengsizlik,   resurslardan   foydalanishning
etishmasligi, ta’lim, ishsizlik.
  -   Ijtimoiy   kapital   nazariyasi:   Ijtimoiy   aloqalar   va   yordamning   etishmasligi
boqimandalikka olib kelishi mumkin.
- Jamiyat yoki oila boqimandalikni qo’llab-quvvatlashi yoki bostirishi mumkin.
2. Iqtisodiy yondashuv:
Obyekt: Iqtisodiy omillarning boqimandalikka ta’siri.
Vakillar: iqtisodchilar, sotsiologlar.
Asosiy fikrlar:
  -   Talab   va   taklif   nazariyasi:   Ishchi   kuchiga   past   talab,   ish   o’rinlarining
etishmasligi, boqimandalikka olib keladi. 
  -   Ta’minot   nazariyasi:   ta’minot   tizimlari   kambag’allikni   oldini   olishi   va   shu
navbatta boqimandalikni keltirib chiqarishi mumkin.
  -   Moliyaviy   xulq-atvor   nazariyasi:   Irratsional   moliyaviy   xatti-harakatlar,
daromadlar  kamligi  va rejalashtirishning etishmasligi  boqimandalikka olib kelishi
mumkin.
3. Psixologik yondashuv:
Obyekt: shaxs, aqliy jarayonlar, motivatsiyaning boqimandalikka ta’siri.
Vakillar: Psixologlar, o’qituvchilar.
Asosiy fikrlar:
  -   Shaxsiyat   nazariyasi:   O’z-o’zini   past   baholash   va   o’ziga   ishonchsizlik
boqimandalikni keltirib chiqarishi mumkin.
  -   Motivatsiya   nazariyasi:   Mustaqil   yashash   uchun   ichki   motivatsiyaning
etishmasligi,   tashqi   mukofotlarga   boqimandalik,   hayot   murakkabliklari   oldida
ojizlik   hissi,   muvaffaqiyatsizlikdan   qo’rqish   mustaqil   rivojlanishga   urinishlardan
ko’ra  b oqimandalik sharoitlarini afzal ko’rishga olib keladi.
18   -   O’rganish   nazariyasi:   Ta’lim   va   ko’nikmalarning   etishmasligi   boqimandalik
xavfini oshirishi mumkin.
- Ta’lim kasbiy ko’nikmalarni va mustaqil yashash qobiliyatini rivojlantirish orqali
boqimandalik xavfini kamaytirishi mumkin.
4. Madaniy yondashuv:
Obyekt: Madaniy qadriyatlar, me’yorlar, an’analarning boqimandalikka ta’siri.
Vakillar: antropologlar, sotsiologlar.
Asosiy fikrlar:
 - Madaniy stereotiplar nazariyasi: “ishlash uyat”, “ayol turmushga chiqishi kerak”,
“davlat   fuqarolarga   g’amxo’rlik   qilishi   kerak”   degan   stereotiplar   boqimandalikka
hissa qo’shishi mumkin.
  -   Ijtimoiy   nazorat   nazariyasi:   zaif   ijtimoiy   nazorat,   boqimandalikka   qarshi
sanktsiyalarning yo’qligi uning tarqalishiga olib kelishi mumkin.
5. Siyosiy omillar:
Obyekt: ijtimoiy siyosat va boshqaruvning boqimandalikka ta’siri.
Vakillar: siyosatshunoslar, sotsiologlar.
Asosiy fikrlar:
-   Rag’banlantirish   nazariyasi:   m ustaqillikni   va   jamiyat   hayotida   faol   ishtirokini
rag’batlantirish choralarining yo’qligi
  -   Ijtimoiy   dasturlarning   nomukammalligi   yoki   haddan   tashqari   imtiyozliligi
boqimandalikning asosiy sabablari bo’lishi mumkin.
-   Davlat   siyosati   boqimandalikning   rivojlanishiga   yordam   berishi   yoki   to’sqinlik
qilishi mumkin.
Yuqoridagi   barcha   yondashuvlar   bir-birini   istisno   qilmaydi.   Boqimandalik
ko’plab omillar ta’sirida shakllanadigan murakkab hodisadir.
Global miqyosda boqimandalikni keltirib chiqaradigan sabablar:
1. Ijtimoiy-iqtisodiy omillar:
19   -   Past   turmush   darajasi   va   qashshoqlik 10
:   turmush   darajasi   past   va   qashshoqlik
yuqori bo’lgan mamlakatlarda odamlar o’zlarini va yaqinlarini ta’minlay olmasligi
mumkin, bu esa boqimandalikka olib kelishi mumkin.
  -   Daromadlar   tengsizligi 11
:   boylar   va   kambag’allar   o’rtasidagi   katta   daromad
nomutanosibligi kambag’allar o’rtasida boqimandalikka olib kelishi mumkin.
  -   Sifatli   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   xizmatidan   foydalanish   imkoniyatining
yo’qligi 12
: Ta’lim va malakaning yo’qligi bandlik imkoniyatlarini cheklab qo’yishi
va odamlarni ijtimoiy imtiyozlarga tayanishga majbur qilishi mumkin. 
  -   Mehnat   bozorining   beqarorligi 13
:   yuqori   ishsizlik,   ayniqsa   yoshlar   o’rtasida,
boqimandalikka olib kelishi mumkin.
2. Siyosiy omillar:
  -   Samarasiz   ijtimoiy   siyosat 14
:   Haddan   tashqari   saxovatli   ijtimoiy   imtiyozlar
boqimandalikni rag’batlantirishi mumkin.
  -   Korruptsiya 15
:   Davlat   sektoridagi   korruptsiya   ijtimoiy   nafaqalar   muhtojlarga
yetib bormasligi, balki shaxsiy manfaatlar uchun ishlatilishini anglatishi mumkin.
  -   Qonunlarning   zaif   ijro   etilishi 16
:   zaif   huquqni   qo’llash   ijtimoiy   tizimni
suiiste’mol   qilishga   yo’l   qo’yishi   mumkin,   bu   esa   boqimandalikka   olib   kelishi
mumkin.
3. Madaniy omillar:
  -   Mehnat   madaniyatining   yo’qligi 17
:   Ba’zi   jamiyatlarda   ishlash   sharmandali
narsadir, degan umumiy fikr mavjud bo’lishi mumkin.
-   An’anaviy   oila   namunalari 18
:   keksa   odamlar   o’z   farzandlariga   qaram   bo’lishi
kutilgan ba’zi madaniyatlarda boqimandalik odatiy hol bo’lishi mumkin.
10
  World   Bank .   Poverty and Inequality. https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview (accessed March 10,
2023).
11
  Piketty, T. (2014). Capital in the Twenty-First Century. Belknap Press.
12
  UNICEF. Education. https://www.unicef.org/education/ (accessed March 10, 2023).
13
International   Labour   Organization.   World   Employment   and   Social   Outlook.
https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/lang--en/index.htm (accessed March 10, 2023).
14
 OECD. Social Policy. https://www.oecd.org/social/ (accessed March 10, 2023).
15
Transparency   International.   Corruption   Perceptions   Index.   https://www.transparency.org/en/cpi   (accessed   March
10, 2023).
16
  World Justice Project. Rule of Law Index. https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index (accessed  March 10,
2023).
17
  Hofstede, G. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind. McGraw-Hill Education.
18
  United Nations. Population Division. https://population.un.org/ (accessed March 10, 2023).
20 4. Demografik omillar:
- Aholining qarishi 19
: Qariyalar soni ko’p bo’lgan mamlakatlarda qaramog’idagilar
soni ko’payadi, chunki keksa odamlar ko’pincha ishlay olmaydi.
- Yuqori tug’ilish 20
: tug’ilish darajasi yuqori bo’lgan mamlakatlarda ko’proq qaram
bolalar bo’lishi mumkin.
O’zbekistonda   boqimandalik   turli   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarning   uyg’unligi
natijasida   yuzaga   kelgan   murakkab   muammodir.   So’nggi   yillarda   ijobiy
o’zgarishlarga   qaramay,   bu   muammo   dolzarbligicha   qolmoqda.   Quyidagilar
boqimandalikni keltirib chiqaradigan asosiy omillar:
-   Past   turmush   darajasi   va   qashshoqlik:   Jahon   banki   ma lumotlariga   ko ra,   2021ʼ ʻ
yilda   O zbekistonda   qashshoqlik   darajasi   10,7%   ni   tashkil   etgan	
ʻ 21
.   Daromadning
pastligi   va   resurslardan   foydalanishning   cheklanganligi   oilalar   o’z   a’zolarining
asosiy ehtiyojlarini, jumladan, oziq-ovqat, uy-joy va ta’limni ta’minlay olmasligini
anglatishi mumkin. 
-   An’anaviy   qadriyatlar:   O’zbek   madaniyatida   oilaviy   qadriyatlar   va   o’zaro
yordamga   katta   e’tibor   qaratilgan.   Katta   avlod   an’anaviy   ravishda   yoshlardan
qo’llab-quvvatlashni kutadi, bu esa boqimandalikni oshirishi mumkin.
- Sifatli ta’limning etishmasligi:  sifatli ta’lim olish imkoniyati cheklangan, bu esa
muvaffaqiyatli   ishlash   va   mustaqil   hayot   uchun   zarur   bo’lgan   ko’nikma   va
bilimlarning etishmasligiga olib kelishi mumkin. 
- Arzon tibbiy xizmatning yo’qligi: tibbiy xizmatdan yetarlicha foydalanish imkoni
uchun   odamlar   kasallik   holatida   qarindoshlari   yoki   hukumat   yordamiga   qaram
bo’lishiga olib kelishi mumkin. 
-  Hukumat  siyosatining   samarasizligi:  ish  o’rinlarini  yaratish  va mustaqil  hayotni
rag’batlantirishga   qaratilgan,   boqimandalikka   qarshi   kurash   bo’yicha   aniq   davlat
siyosatining yo’qligi boqimandalikning rivojlanishiga yordam berishi mumkin. 
19
  United Nations. Department of Economic and Social Affairs. https://www.un.org/en/development/desa/index.html
(accessed March 10, 2023).
20
  World Population Review. https://worldpopulationreview.com/ (accessed March 10, 2023).
21
 https://www.worldbank.org/en/country/uzbekistan/overview
21 -   Korruptsiya:   Ijtimoiy   yordam   tizimlaridagi   korruptsiya   yordamga   muhtoj
bo’lganlardan hukumat amaldorlari bilan aloqasi bo’lganlarga yo’naltirilishiga olib
kelishi mumkin.
- O’zini past baho: Ba’zi odamlar, ayniqsa kam ta’minlangan odamlar, o’zini past
baholaydi va mustaqil yashash qobiliyatiga ishonmaydi. 
-   Motivatsiya   etishmasligi:   Ba’zi   odamlar   oddiygina   ishlashni   xohlamasligi   va
boshqalardan yordam olishni afzal ko’rishlari mumkin.
-   Yuqori   ishsizlik:   O zbekiston   Davlat   statistika   qo mitasi   ma lumotlariga   ko ra,ʻ ʻ ʼ ʻ
2022 yilda ishsizlik darajasi  4,3% ni tashkil qildi 22
. Ish o’rinlarining etishmasligi,
ayniqsa   yoshlar   bandlik   bilan   ta’minlanmaganligi,   bu   esa   odamlarni
boqimandalikka undashi mumkin.
-   Kam   ish   haqi:   O zbekistonda   o rtacha   ish   haqi   mintaqadagi   boshqa	
ʻ ʻ
mamlakatlarga   nisbatan   pastligicha   qolmoqda,   bu   ko pchilik   odamlarning   asosiy	
ʻ
ehtiyojlarini qondirishga to sqinlik qiladi va ularni qarindoshlari yoki hukumatdan	
ʻ
qo shimcha yordam so rashga majbur qilishi mumkin.	
ʻ ʻ
  -   Barcha   ijtimoiy   himoya   turlarining   yig‘indisi   shaxsiy   daromadlarni   hisobga
olgan   holda   rasmiy   belgilangan   tirikchilik   qilish   uchun   zarur   minimumdan   oshib
ham   ketmasligi,   kam   ham   bo‘lmasligi   kerak 23
.   Bu   shartga   rioya   qilmaslik
boqimandalikning   avj   olishi   yoki   ijtimoiy   muxofaza   tushunchasini   kamsitishga
olib keladi.
Olimlarning fikriga ko‘ra, zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy boqimandalik avj
olib,   dunyo   davlatlarining   ijtimoiy   himoya   tizimi   zahiralarini   qayta   taqsimlanish
muammolarini kuchaytirib yubormoqda. Ikkinchidan, ushbu holat ijtimoiy himoya
chora   tadbirlari   samaradorligini   0   ga   tenglashtiruvchi   ijtimoiy   illatga   aylanib
ulgurdi   (O.G.Sedix.,   I.S.Karpikov,   YE.V.Zimina,   A.A.Solomein   ).   Bizningcha
boqimandalikni ommalashib ketishida quyidagi omillar sabab bo‘ldi;
Birinchidan,   ijtimoiy   farovonlikni   ta’minlashda   utopik   ta’limotlarning
ommalashuvi   (T.Mor,   K.Marks,   Beveridj   va   boshqalar)   fonida   barcha   uchun
tenglik   o‘rnatilgan   ideal   jamiyatlar   g‘oyasi,   zamonaviy   bosqichda   esa   g‘arb
22
 https://stat.uz/uz/press-center/news/uzbekistan-da-ishsizlik-darajasi-2022-yilda-4-3-ga
23
  Raupov S.S. Ijtmoiy siyosat darslik/Buxoro-2022
22 davlatlarida   ommalashgan   “umumfarovonlik   davlati”   ta’limot   ushbu   davlatlarda
fuqarolar   farovonligini   ta’minlash   mas’uliyatini   to‘liq   davlat   zimmasiga
yuklatilishi salbiy ta’sir qildi.  Bu kishilarda o‘zining ijtimoiy moddiy holati uchun
shaxsiy   mas’uliyat   hissini   susaytirdi.   Ijtimoiy   nochorlikka,   kambag‘allik   yoki
ijtimoiy   tahlikaning   boshqa   turlaridan   aziyat   chekkanlarda   shakllangan   vaziyatda
birinchidan   davlatni   ayblash   bo‘lsa,   ikkinchidan,   murakkab   sharoitda   “qo‘l
qovushtirib” davlatning tayyor yordamini kutib o‘tirishga odatlanish bo‘ldi.
Ikkinchidan,   jamiyatda   meyoridan   ortiq   iste’molchilik   kayfiyatini   oshib
ketishi.   Natijada,   boqimandalik   mehnat   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan   insonni   o‘z
mehnati   hisobidan   emas,   o‘zgalar   mehnati   evaziga   yashash   istagi,   har   qanday
vaziyatda   o‘z   kuchiga   ishonib   harakatlanishdan   ko‘ra,   o‘zgalar   ko‘magini   kutib
o‘tirish,   boshqalar   tomonidan   tayyor   shart   sharoitlarni   suiste’mol   qilib   yashash
hoxish istagiga bo‘ysudirilgan illatli hulq atvordir. Boqimandalikni biz sotsiologik
nuqtai nazardan sof iste’molchilik ehtiyojiga ko‘r ko‘rona bo‘ysundirilgan ijtimoiy
zararkunanda   hulq   atvor   shakli   sifatida   baholaymiz.   Kambag‘allikning   subyektiv
omillari   boqimandalikni   shakllantiruvchi   ijtimoiy   ozuqa   vazifasini   o‘taydi.
Insonning   mehnatga   layoqatli   ekanligi   uning   ilmsizligi,   mehnat   qilib   kun   ko‘rish
to‘g‘risidagi   tasavvurlarning   yetarlicha   shakllanmaganligi,   sobiq   ittifoq   davridan
o‘tib   kelayotgan   “davlat   boqishi   kerak”   ustanovkasi   boqimanda   shaxsiyatiga   xos
sayoz va tor dunyoqarashni ifodalaydi. Boqimandalik avj olish ehtimolini bartaraf
qilishda   ijtimoiy   himoyaning   haddan   ziyod   saxiylikka   yo‘l   qo‘ymaslik,   ijtimoiy
himoyada   moddiy   to‘lov   shaklidan   chekinib,   ijtimoiy   shartnoma   asosida   manzilli
ko‘mak va bandlikni ta’minlash orqali  boqimadalarda shaxsiy  ijtimoiy mas’uliyat
hissini   shakllantirish   va   keng   jamoatchilikda   ijtimoiy   andisha   fenomenini
ommalashtirish lozim. Boqimadalikka moyil kishilarga qarshi ijtimoiy tarmoqlarda
ommaviy   qarshilik   kayfiyatini   shakllantirish   va   ichki   subyektiv   zahiralarni
faollashtirishga   undash   orqali   davlatning   yordamiga   passiv   da’vogarlik
kayfiyatidan   chiqarish   va   muhtojlikdan   chiqib   olishga   undash   ishlarini
jadallashtirish talab etiladi. 
23 Ijtimoiy   iste’molchilik”   -   boshqalar   qilgan   narsadan   foydalanishi,   o’zini   ish
bilan   band   qilishni   xoxlamasligi,   ijodiy   ishlarga   layoqatsizman   deb   hisoblashi,
samarali   faoliyat   bilan   shug’ullanishga   imkoni   bor   bo’lsada   shug’ullanmasligidir.
“Ijtimoiy   parazitizm”   –   ham   “Ijtimoiy   iste’molchi”   iborasiga   sinonim   bo’lib
boshqalar  hisobiga  yashash  degan ma’noni  anglatadi. K.A.Albuxanova-Slavskaya
o’zining   “Hayot   strategiyasi”   24
  kitobida   buni   ijtimoiy-iqtisodiy   moslashuvning
salbiy   shakli   deb   hisoblaydi.   Bu   fikrni   davom   ettirgan   holda   E.S.   Balabanova
o’zining   “Ijtimoiy-iqtisodiy   boqimandalik   va   ijtimoiy   parazitizm:   strategiyalari”
asarida.   Insonnning   hayotga   “salbiy   moslashuv”   degan   ta’rifni   beradi 25
.   M.
Klimanskaya o’zining “Boqimandalikning psixologik omillari” kitobida o’z hayoti
uchun javobgar bo’lmagan odam sifatida ta’rif beradi 26
. Ijtimoiy “ boqimandalik”
ni   tuzatishda   samarali   usul   -   bu   insoning   ruhiy   xususyatlarini   o’rgangan   holda
layoqatli soxasiga jalb qilish va fikrlariga qarshi imunetet hosil qilishdir.
Ijtimoiy   moslashuv   muammosini   o’rgangan   olim   J.   Piaje   insonga   atrof-
muhitning   ta’siri   katta   ekanligini   aytadi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   qaram   shaxslarga
majburiy   motivatsiya   muhitiga   jalb   qilish   lozimligini   takidlaydi 27
.   A.Maslou
o’zining   “Motivatsiya   va   shaxsiyat” 28
  kitobida   boqimanda   odamlarning   faoliyati
asosan   quyi   darajadagi   ehtiyojlariga   yo’naltiriladi   deb   takidlab   o’tgan.
“Boqimandalik”   o’z   ehtiyojlarini   ta’minlash   bilan   cheklanadi   va   ular   buni
boshqalar   hisobidan   qilishni   afzal   ko’radilar.   Shaxsiyatida   boqimandalikka,
moyiligi   bor   insonlarni   yo’naltirishda   ichki   va   tashqi   motivatsiyani   to’g’ri,
maqsadli   qo’llashni   talab   qiladi.   Сhunki   bunday   insonlar   ma’sulyatni
yoqtirishmaydi va psixologik yosh bola   hisoblanishadi.
Tadqiqotchi   Kirill   Skladanov,   psixoterapevt,   Alter   psixologlarini   tanlash
xizmati   mutaxassisi   o’z   tadqiqotlarida   quydagi   fikrlarni   keltirib   o’tadi.
24
 Альбуханова-Славская К. А. Стратегия жизни.– М., 1991.
25
  Балабанова Е. С. Социально-экономическая зависимость и социальный паразитизм: стратегии "негативной
адаптации" // Социологические исследования. 1999. – №4. – С. 46-57.
26
  Климанская   М.   Психологические   факторы   социального   иждивенчества   //Проблемы   общей   и
педагогической психологии.–  2003. –  Т . 5. –  Ч .
27
  5.   –   С.   152-156.   3.   Buber   M.   I   and   Thou.   URL:   http://docslide.net/   docum   ents/i-and-thou-martin-b   uber-wal
terkaufmann.html
28
  Abdusamatov,   H.,   &   QURBANOVA,   M.   (2022).   Some   social   and   psychological   advice   for   families   who   have
been destroyed. In Conference Zone (pp. 22-24).
24 Boqimandalikka   o’rganib   qolish-bu   odamni   o’zini   nochor,ichonchsiz   his   qilishi
natijasida kelib chiqadi. Fikirlashi va dunyoqarashi ham shu holatga moyil bo’lib,
hatto imkoni bo’lgan taqdirda ham harakat qilib hayotini yaxshilashga urinmaydi.
Ko’proq   atrofdan   kutishadi.   Bu   hodisa   1967   yilda   amerikalik   psixolog   Martin
Seligman   tomonidan   kashf   etilgan.   U   itlar   ustida   tajriba   o’tkazdi   va   keyinchalik
natijalar odamlar ishtirokidagi tadqiqotlarda tasdiqlandi. Martin Seligman tadqiqot
natijasida   shunday   xulosaga   keldi.   Boqimandalik   kasallik   emas,   bu   insonning
psixologik holati.   Hissiy holati bilan bog’liq jarayon. Shu sababli aniq diognostika
mezonlari yo’q. Ammo boqimandalikni belgilari mavjud.
Boqimandalikni   nochorlikdan   farqi   shundaki   boqimanda   inson   yashash
sharoiti   yomon   holatda   yashamoqda   ammo   o’zgartirishga   imkoni   bo’lsa   ham
o’zgartirmaydi.   Masalan   sog’ligi   yaxshi,   kasb   o’rganishi   yaxshiroq   ishda   ishlashi
mumkin   ammo   u   xoxlamaydi.   Nochor   insonda   esa   xoxish   bo’lsa   ham   imkonyat
yuq bo’lishi mumkin. Demak boqimandalik ruhiy holat ekanini yaqqol ko’rishimiz
mumkin.   Boqimanda   insonda   o’zini   shu   holatini   salbiy   fikirlar   bilan   oqlashga
harakat qilish mavjud bo’ladi.
25 I-bob bo’yicha xulosa
Boqimandalikni   shakllantiruvchi   omillarning   nazariy   metodologik   asoslarni
o’rganish natijasida quyidagi xulosalarga keldik;
Birinchidan,   b oqimandalikni   o’rganishning   asosiy   sabablaridan   biri   uning
jamiyatga   ta’siridir.   Boqimandalik   xulq-atvori   resurslarni   taqsimlashda
nomutanosiblik,   ijtimoiy   farovonlikka   tahdid   va   jamiyat   a’zolari   o’rtasida
ishonchni yo’qotishiga olib kelishi mumkin.
Ikkinchidan, boqimandalik jamiyatda jiddiy muammolarni keltirib chiqaradi,
uning   tuzilishi,   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   munosabatlariga   ta’sir   qiladi.   Bu
hodisalarga   qarshi   samarasiz   choralar   aholining   turli   qatlamlari   o’rtasidagi
tafovutni kuchaytirib, jamiyatning beqarorlashishiga olib kelishi mumkin.
Uchinchidan,   O’zbekistonda   boqimandalik   turli   ijtimoiy-iqtisodiy
omillarning   uyg’unligi   natijasida   yuzaga   kelgan   murakkab   muammodir.   So’nggi
yillarda ijobiy o’zgarishlarga qaramay, bu muammo dolzarbligicha qolmoqda.
To’rtinchidan,   barcha   ijtimoiy   himoya   turlarining   yig‘indisi   shaxsiy
daromadlarni hisobga olgan holda rasmiy belgilangan tirikchilik qilish uchun zarur
minimumdan oshib ham ketmasligi, kam ham bo‘lmasligi kerak. Bu shartga rioya
qilmaslik   boqimandalikning   avj   olishi   yoki   ijtimoiy   muxofaza   tushunchasini
kamsitishga olib keladi.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   boqimandalik   ko’p   qirrali   yondashuvni   talab
qiladigan   murakkab   masala.   Bu   chora-tadbirlarning   barchasini   qo’llash   nafaqat
boqimandalik   darajasini   pasaytiradi,   balki   jamiyatning   yanada   adolatli   va   teng
rivojlanishiga xizmat qiladi. Jamiyat, davlat  va alohida fuqarolarning birgalikdagi
sa’y-harakatlarigina   boqimandalikdan   xoli   kuchli   va   barqaror   jamiyatni   yaratadi.
Resurslarni   adolatli   taqsimlashga   intilish,   shaxsiy   mehnatga   hurmat   va   faol
fuqarolik   jamiyatning   har   bir   a’zosi   umumiy   manfaatlarga   hissa   qo’shadigan
sog’lom jamiyatni shakllantirishga yordam beradi.
26 F O Y D A L A N I L G A N   A DA B I YO T L A R   RO’ Y X A T I
I . O’zb e k is t o n   R e s p u b l ik a s i   q o n u n l ar i .
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi.  [Matn] Rasmiy nashr.  – Toshkent: 
“O’zbekiston” nashriyoti, 2023.
2. O‘zbekiston Respublikasining Fuqarolik kodeksi. – Toshkent: “Adolat”, 1995.
3. O‘zbekiston Respublikasining Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi 
kodeksi . Toshkent: “Adolat”, 1995.
4. O‘zbekiston Respublikasining “Fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti 
to‘g‘risida”gi Qonuni. – Toshkent: “Adolat”. Qonunlar to‘plami. 1993.
5. O‘zbekiston Respublikasining  “ Aholi bandligi to‘g‘risida ” gi Qonuni, 
20.10.2020 yildagi O‘RQ-642-son
II.O’ z b e k i st o n   R e s p ub l i k a s i   P r e z id e n t i   f a r m o n la r i   v a   q a ro r lari ,  V a z i r l a r
M a hk a m a s i n in g   q ar o r l a r i .
6. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   “O‘zbekiston   respublikasi
aholisini ijtimoiy himoya qilish strategiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-175-
son. 25.07.2022
7. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   “Aholiga   sifatli   ijtimoiy
xizmat   va   yordam   ko‘rsatish   hamda   uning   samarali   nazorat   tizimini   yo‘lga
qo‘yish   bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-82-son.
01.06.2023
8. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni   “Jamiyatda   ijtimoiy-
ma’naviy   muhitni   sog‘lomlashtirish,   mahalla   institutini   yanada   qo‘llab-
quvvatlash hamda oila va xotin-qizlar bilan ishlash tizimini yangi darajaga olib
chiqish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi PF- 5938-son. 18.02.2020.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021   yil   11   avgustda   “Kam
ta’minlangan   oilalarga   moddiy   yordam   ko‘rsatish   hamda   kambag‘allik   bilan
kurashish   ko‘lamini   yanada   kengaytirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   6277-
sonli Farmoni.  
10. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   28   yanvarda   “2022   –   2026
yillarga   mo‘ljallangan   yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi
27 to‘g‘risida” gi PF-60-son li  Farmoni
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 4 avgustdagi “Aholiga davlat
ijtimoiy xizmatlari va yordam taqdim etish tartib-taomillarini avtomatlashtirish
bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-4797-sonli Qarori.
12. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Aholini   ijtimoiy   qo‘llab-quvvatlashga
qaratilgan qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi  2020 yil 26 avgust, PQ-4815-
son   Qarori.   Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   27.08.2020   y.,
07/20/4815/1222-son.
13. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2019   yil   13   apreldagi
“Aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   tizimini   idoralararo   elektron   o‘zaro
hamkorlikni qo‘llagan holda takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 308-
son. 13.04.2019
III. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari.
14. Mirziyoyev   Sh.M.   Yangi   O’zbekiston   taraqqiyot   strategiyasi.-Toshkent.
“O’zbekiston”-2022. 194-195-b
15. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz. – Toshkent. O’zbekiston, 2017. 488-b.
16. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. Toshkent. – O’zbekiston, 2017
17. Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   manfaatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent. O‘zbekiston, 2017. 
18. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –   Toshkent.
O‘zbekiston, 2017.
I V . D a r s l i k   v a   o’ q u v   q o’ ll a n m a la r :
19. Sodiqova Sh. Boshqaruv sotsiologiyasi. O’quv qo’llanma. - T., 2012.
20. Vaxabov   .A,V.   Zaxidova   Sh.   Sh.,   Baxtiyorov   B.   B.   “   Ijtimoiy   ish   va   ijtimoiy
ta’minotga kirish”. Darslik . - Toshkent:  “ Innovatsiya-Ziyo ”  , 2020.
21. Yusupxodjayeva G.B Iqtisodiy sotsiologiya. Darslik – T.:2023- 108-b
22. N.   Ismoilova,   D.   Abdullayeva;   Ijtimoiy   psixologiya:   o’quv   qo’llanma.-
28 Toshkent: O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashriyoti, 2013.
23. Raupov S.S. Ijtmoiy siyosat: darslik.Buxoro-2022
24. “Ijtimoiy   siyosat”.   O‘quv   qo‘llanma   (PhD).,   dost.   A.A.Abduxalilov.,   dost.
E.X.Zaitov  – Toshkent: VNESHINVESTPROM, 2021. – B.  335.
25.   Абдурахманов  К.Х.,   Шарифуллина   Т.А.  Экономика  и  социология   труда.
Учеб. пособие. – М.: Рос. экон. акад., 2002.
26.   Абулқосимов  Х.П. Шаклланаётган  бозор  иқтисодиётида   инсон  омили  ва
уни фаоллаштириш йўллари. –Тошкент: Молия, 2005.
27. Саидов   К.С.,   Сейтмуратов   Р.А.,   Асланова   Д.Х.   Социал   иқтисодиёт.   –
Тошкент: Шарқ, 2006.
28.   Самуэлсон П. Экономика. Т.2. –M.: 1992.
29.   Тощенко   Ж.Т.   Социология   труда:   опыт   нового   прочтения   –   М.:   Мысл,
2005.
V. Davriy nashrlar, statistik to’plamlar va hisobotlar
30. Альбуханова-Славская К. А. Стратегия жизни.– М., 1991.
31. Балабанова   Е.   С.   Социально-экономическая   зависимость   и   социальный
паразитизм:   стратегии   “негативной   адаптации”   //   Социологические
исследования. 1999. – №4. – С. 46-57.
32. Климанская   М.   Психологические   факторы   социального   иждивенчества
//Проблемы общей и педагогической психологии.– 2003. – Т. 5. – Ч.
33. 5.   –   С.   152-156.   3.   Buber   M.   I   and   Thou.   URL:   http://docslide.net/   docum
ents/i-and-thou-martin-b uber-wal terkaufmann.html
34.   Abdusamatov,   H.,   &   QURBANOVA,   M.   (2022).   Some   social   and
psychological   advice   for   families   who   have   been   destroyed.   In   Conference
Zone (pp. 22-24).
35. Social  Assistance   and the  ‘Dependency  Syndrome’//Andrew  Shepherd, Dhana
Wadugodapitiya,   Alice   Evans   Chronic   Poverty   Research   Centre   Policy   Brief
No. 22 Posted: 21 Feb 2011 [electron]
36. Жмакина   М.О.   Социальное   иждивенчество   как   результат   политики
социального   государства   в   современном   российском   обществе   /   М.О.
29 Жмакина   //   Социология   в   современном   мире:   наука,   образование,
творчество. - 2014. - № 6. - С. 402
37. Мосейко   В.В.   Социальное   государство   vs   социальное   иждивенчество   /
В.В.   Мосейко,   Е.А.   Фролова   //   Вестник   Томского   государственного
педагогического та. - 2014. - № 8 (149). - С. 103
38. Карпикова   И.С.   Особенности   теоретической   интерпретации   феномена
социального   иждивенчества   в   условиях   российского   социума
[Электронный ресурс]  / И.С. Карпикова // Baikal   Research   Journal . Т . 8, №
4. 2017.
39. Тарабан   О.В.   Содержание   и   функции   процесса   внутрифирменной
мобильности /О.В. Тарабан // Известия ИГЭА. - 2006. - № 5 (50). - С. 91
40.   Кузнецов   И.С.   К   вопросу   о   преодолении   социального   иждивенчества   в
современном обществе /И.С. Кузнецов // Проблемы устойчивого развития
российских   регионов:   Мат-лы.   Всерос.   науч.-практ.   конф.,   г.   Тюмень,   14
мая 2015 г. - С. 204
41.   Berger,   P.   L.,   &   Luckmann,   T.   (1966).   The   social   construction   of   reality:   A
treatise in the sociology of knowledge.  Garden City, NY: Doubleday.
42.   Collins,   R.   (2000).   Sociological   insights:   An   introduction   to   sociology.   New
York: Oxford University Press.
43.  Durkheim, E. (1897). Suicide: A study in sociology.  New York: Free Press.
44.   Weber,   M.   (1905).   The   Protestant   ethic   and   the   spirit   of   capitalism.   London:
Allen & Unwin.
45. Friedman, M. (1962). Capitalism and freedom. Chicago: University of Chicago
Press.
46.   Keynes, J. M. (1936). The general theory of employment, interest and money.
London: Macmillan.
47. Smith, A. (1776). The wealth of nations. London: W. Strahan and T. Cadell.
48. Adler, A. (1927). The practice and theory of individual psychology.  New York:
Harcourt, Brace & Co.
30 49. Rogers,   C.   R.   (1961).   On   becoming   a   person:   A   therapist’s   view   of
psychotherapy.  Boston: Houghton Mifflin.
50. Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation.   Psychological  Review,
50(4), 370-396.
51. Boas, F. (1911). The mind of primitive man.  New York: Macmillan.
52. Lasswell,   H.   D.   (1936).   Politics:   Who   gets   what,   when,   how.   New   York:
McGraw-Hill.
53. Hepworth,  D.   H.,  Rooney,   R.   H.,   &   Strom-Gottfried,   K.  (2010).  Direct   social
work practice: Theory and skills. Belmont, CA: Brooks/Cole.
54. World   Bank.   Poverty   and   Inequality.
https://www.worldbank.org/en/topic/poverty/overview   (accessed   March   10,
2023).
55. Piketty, T. (2014). Capital in the Twenty-First Century. Belknap Press.
56. UNICEF.   Education.   https://www.unicef.org/education/   (accessed   March   10,
2023).
57. International   Labour   Organization.   World   Employment   and   Social   Outlook.
https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/lang--en/index.htm
(accessed March 10, 2023).
58. OECD. Social Policy. https://www.oecd.org/social/ (accessed March 10, 2023).
59. Transparency   International.   Corruption   Perceptions   Index.
https://www.transparency.org/en/cpi (accessed March 10, 2023).
60. World  Justice   Project.  Rule  of   Law  Index. https://worldjusticeproject.org/rule-
of-law-index (accessed March 10, 2023).
61. Hofstede,   G.   (2010).   Cultures   and   Organizations:   Software   of   the   Mind.
McGraw-Hill Education.
62. United   Nations.   Population   Division.   https://population.un.org/   (accessed
March 10, 2023).
63. World   Population   Review.   https://worldpopulationreview.com/   (accessed
March 10, 2023).
VI. Internet saytlari:
31 64. https://stat.uz/uz/   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo‘mitasini ng
rasmiy sayti. 
65.   https://uza.uz/uz   – O‘zbekiston Respublikasi  Milliy Axborot Agentligi rasmiy
sayti.
66.   www.lex.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   milliy   qonunlar   bazasi,   Adliya
vazirligi sayti.
67.   www.mehnat.uz   –   Kambag’allikni   qisqartirish   va   bandlik   vazirligi   rasmiy
sayti.
68.  https://moiti.uz/ru.  –  “ Xotin-qizlar va oila”   ilmiy-tadqiqot instituti  rasmiy sayti.
69. http://lex.uz//docs/-6445145   
70. https://daryo.uz/k/2023/10/25/2022-yilda-ozbekistonda-nafaqa-olgan-   
oilalarning-181-ijtimoiy-yordamga-muhtoj-bolmagani-aniqlangan
71. https://www.worldbank.org/en/country/uzbekistan/overview   
72. https://stat.uz/uz/press-center/news/uzbekistan-da-ishsizlik-darajasi-2022-yilda-   
4-3-ga
32

Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning sotsiologik tahlili

Kirish………………………………………………………………………………3

I-BOB: BOQIMANDALIKNI SHAKLLANTIRUVCHI OMILLARNI TADQIQ ETISHNING NAZARIY METODOLOGIK ASOSLARI

  1. Boqimandalik tushunchasining mazmun mohiyati va uning turlari…………7
  2. Boqimandalikni shakllantiruvchi omillarning nazariy yondashuvlari……...17

I-bob bo’yicha xulosa……………………………………………………………...26

Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati…………………… …….27