Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 108.8KB
Xaridlar 9
Yuklab olingan sana 30 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlang‘ıch sınf grammatık va ımlo darslarıda qızıqarlı o‘yınlardan foydalanısh

Sotib olish
O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI
OLIY   TA’LIM   FAN   VA   INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
URGANCH   INNOVATSION   UNIVERSITETI
IJTIMOIY-GUMANITAR FANLAR VA PEDAGOGIKA FAKULTETI 
BOSHLANG‘ICH   SINF   GRAMMATIK   VA   IMLO   DARSLARIDA
QIZIQARLI  O‘YINLARDAN   FOYDALANISH
mavzusida   yozgan
KURS   ISHI MUNDARIJA:
KIRISH ........................................................................ ..................................... 3
I   BOB.GRAMMATIKA   VA IMLO   DARSLARIDA O‘YIN   USULLARINING
AHAMIYATI
1.1. O‘yin usullarining   nazariy   asoslari   va ularning   o‘quv jarayonidagi  o‘rni .......7
1.2. Grammatika va imlo   qoidalarini   o‘rgatishda o‘yin usullarining  samaradorligi..15
II   BOB.   GRAMMATIKA VA IMLO   DARSLARIDA QIZIQARLI   O‘YINLARNI
QO‘LLASH   METODIKASI
2.1. ................................................................ Grammatika darslarida 
qo‘llaniladigan o‘yin turlari va ularning  xususiyatlari.....20
2.2. Imlo   darslarida   o‘yin   metodlarini   qo‘llash va   ularning   natijadorligi ................... 25
XULOSA ...................................................................... .................................. 27
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR ................................ ......................... 30                                                                  KIRISH
Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llash
dolzarb   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf o‘quvchilari   uchun
grammatika   va   imlo   darslarida   qiziqarli   o‘yinlardan   foydalanish orqali o‘quvchilarni
mavzuga qiziqtirish,   bilimlarni mustahkamlash   va   dars   jarayonini   yanada   qiziqarli   va
samarali   qilish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mavzuga   oid   o‘yinlar   o‘quvchilarning
faol   ishtirokini   ta’minlab,   bilim   olish   jarayonida   muloqot   qilish,   fikrlash   va   ijodiy
yondashuvlarini   rivojlantiradi.
Mavzuning dolzarbligi:   Boshlang‘ich sinfda o‘quvchilarga grammatika va   imlo
qoidalarini  o‘rgatish jarayoni  ularning kelgusidagi  ta’lim  bosqichlarida   muvaffaqiyatli
o‘qishlarida   asosiy   rol   o‘ynaydi.   O‘yin   texnologiyalari   esa   bolalarning   yosh
xususiyatlariga   mos   bo‘lib,   ularning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   bilan   birga,
darslarni   yanada   samarali   o‘tkazish   imkonini   beradi.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   ta’limni   rivojlantirishga   qaratilgan   islohotlari
o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   bilimlarini   mustahkamlashda   o‘yin
texnologiyalarining   ahamiyatini   ta’kidlaydi.   Masalan,   Mirziyoyevning   “Ta’lim   –
kelajagimizni   belgilovchi   omil”   asarida   ta’lim   jarayonida   innovatsion
yondashuvlarning   zarurligini   ko‘rsatadi[1].Shuningdek,   ta’lim   tizimidagi   yangiliklar
o‘quvchilarning   intellektual   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qilishi
kerakligi hamda ta’lim jarayonining sifatini oshirish uchun muhim  ahamiyatga ega [2].
Bundan   tashqari,   qiziqarli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan
qiziqishi   ortadi   va ularning o‘z-o‘zini   rivojlantirish imkoniyatlari   kengayadi.
O‘yinlar,   ayniqsa,   yosh   o‘quvchilar   uchun   o‘rganish   jarayonini   osonlashtirib,
murakkab   mavzularni   qiziqarli   va   oson   anglashga   yordam   beradi.   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sohasini   rivojlantirishga   doir  qator
muhim   fikrlarni   ilgari   surgan.   U   o‘quvchilarni   faol   ishtirokini ta’minlaydigan   yangi   pedagogik   yondashuvlarni   joriy   etish   zarurligini
ta’kidlaydi   [3].   Bu,   shuningdek,   o‘quvchilarda   jamoaviy   ishlash,   muloqot   va  tanqidiy
fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega   [4].
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   Ushbu   kurs   ishi   grammatika   va   imlo
darslarida qiziqarli o‘yinlardan foydalanishning ta’lim jarayonidagi samaradorligini
tahlil   qilish   va   bu   borada   eng   samarali   usullarni   aniqlashga   qaratilgan.   Asosiy
vazifalar:
● Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   darsga   qiziqishini   oshirishda
o‘yinlardan   foydalanishning   ilmiy-nazariy asoslarini   o‘rganish.
● Grammatika   va   imlo   darslari   uchun   qiziqarli   o‘yinlar   yaratish   va   ularning
natijalarini   o‘quvchilarda   kuzatish.
Predmet   va   obyekti:   Tadqiqotning   predmeti   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarga
grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘rgatish   jarayoni   bo‘lsa,   obyekti   esa   darslarda   o‘yin
usullaridan foydalanish natijasidagi ta’lim samaradorligi hisoblanadi.
Kurs   ishining   hajmi:   Ushbu kurs   ishi   30   betdan iborat bo‘lib,   unda boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   grammatika   va   imlo   darslarida   qiziqarli   o‘yinlardan   foydalanish
jarayonidagi   samaradorlik   tahlil   qilinadi   va   ushbu   jarayonni   yaxshilashga   qaratilgan
takliflar   kiritiladi
. I   BOB.GRAMMATIKA   VA   IMLO   DARSLARIDA   O‘YIN   USULLARINING 
AHAMIYATI
1.1. O‘yin   usullarining   nazariy   asoslari   va   ularning   o‘quv   jarayonidagi   o‘rni
Pedagogik   amaliyotda   o‘yin   texnologiyalaridan   foydalanish   o‘quv  jarayonida muhim o‘rin
egallaydi.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   o‘yin   usullaridan   foydalanish
ularning   yosh   xususiyatlariga   mos   keladi.   O‘yin   jarayonida   bolalar   bilim   olish,   muloqot
qilish,   musobaqalashish imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar,   bu   esa   ularning   darslarga   qiziqishini
oshiradi   va  bilimlarini   mustahkamlaydi   [1.35-bet].
Nazariy   jihatdan   o‘yin   ta’lim   vositasi   sifatida   o‘quvchilarning   rivojlanishiga   katta
hissa   qo‘shadi.   Pedagogik   psixologiyaga   ko‘ra,   o‘yin   orqali   bolalar   faqat   mavzuni
tushunibgina   qolmay,   balki   uni   amaliyotda   qo‘llashni   ham   o‘rganadilar.   Bu   ularning
mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   bilan   birga,   ta’lim   jarayonini   qiziqarli   qiladi.
Grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘rgatishda   o‘yin   usullari   nafaqat   ta’limning
samaradorligini   oshiradi,   balki o‘quvchilarning e’tiborini jalb qilib,   bilimlarini amaliyot bilan
mustahkamlaydi   [2.112-bet].   Boshlang‘ich   sinflarda   o‘yin   usullaridan   foydalanish   ta’lim
jarayonining   samaradorligini   oshiradi.   Yosh   bolalar   uchun   o‘qish   va   yozishni   o‘rganish
jarayoni   faqat   mantiqiy   asoslangan   ma’lumotlarni   olish   bilan   cheklanmaydi,   ular   dars
jarayonida   qiziqarli   faoliyatlarda   qatnashishni   ham xohlaydilar.   O‘yin   metodlari   ana   shu
qiziqishni   ta’minlaydi   va   bolalarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   shakllantiradi   [3.40-
bet].
O‘yin   texnologiyalarining   nazariy   asosi   pedagogik   psixologiyada   keng o‘rganilgan.
O‘yinlar   bolalarning   faolligini   oshirib,   ularning   ijtimoiy moslashuviga   ham   yordam   beradi.
Shuningdek, bolalar   o‘yin   jarayonida   o‘z tengdoshlari   bilan   fikr   almashish   orqali   ko‘proq
o‘rganish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar. O‘yinlardan   foydalanish,   o‘quvchilar   bilimini   faqat
ma’lumot   olish   bilan   cheklamay,   amaliyotda   mustahkamlash   imkoniyatini   ham   beradi
[4.55-   bet].   O‘yin   texnologiyalari   turli   metodik   vositalar   bilan   qo‘llanilishi   mumkin:
raqobat,   hamkorlik,   bahsli   o‘yinlar   va  rolli   o‘yinlar   bolalar   orasida  qiziqish   uyg‘otadi   va bilim   olish   jarayonini   tezlashtiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘yin   texnologiyalari   bolalarning
xotira, mantiqiy fikrlash, diqqat   va   ijodiy   yondashuvlarini rivojlantirishda asosiy vositadir
[5.88-bet].   Misol   uchun,   grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘rgatishda   rolli   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilar   bir-  biriga savollar berish orqali qoidalarni mustahkamlaydilar.   Bunday   jarayonlar
o‘quvchilarning   mustaqil   va   ijodiy   fikrlashini   rivojlantiradi.
Grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘qitish   ko‘pincha   zerikarli   va   murakkab   jarayon
hisoblanadi.   Ammo   o‘yin   usullarini   darsga   kiritish   orqali   ushbu  murakkablikni   kamaytirish
va   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   mumkin.   Bu   o‘quvchilarda   qoidalarni   mustahkam
o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Masalan,   “So‘z   yasalishi   o‘yini”   orqali   o‘quvchilar   yangi
so‘zlar   yaratadi   va   so‘z   tarkibini   mustahkamlaydi.   Bu   o‘yin   bolalarda   so‘zlar   tuzilishini
to‘g‘ri   tushunish,   yasalishini   anglash   va   yangi   so‘zlarni   hosil   qilish   qobiliyatini
shakllantiradi.
Shuningdek,   interaktiv o‘yinlardan foydalanish o‘quvchilarning bilimlarini  amaliyotda
qo‘llash   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Misol   uchun,   “Grammatik   domino”   o‘yini   orqali
o‘quvchilar grammatik qoidalarni o‘zaro   bog‘lashni va mantiqiy fikrlashni   o‘rganadilar. Bu
usul   yordamida o‘quvchilarda diqqatni   jamlash va grammatik   tuzilmalarga   bo‘lgan   qiziqish
kuchayadi.   Bu   o‘yinlar   dars   jarayonini   jonlantirib,   o‘quvchilarning   bilim   olish
motivatsiyasini   oshiradi   va   ularda   jamoaviy   ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.
Grammatika   va   imlo   darslarida   qiziqarli   o‘yinlar   bilan   bir   qatorda,   raqamli
texnologiyalardan   foydalanish ham muhimdir. Bugungi   kunda ko‘plab   onlayn o‘yinlar va
ta’limiy   ilovalar   mavjud   bo‘lib,   ularning   yordamida   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini
mustahkamlay   oladilar.   Masalan,   grammatika   qoidalarini   o‘rgatuvchi   ilovalar   orqali
o‘quvchilar   interaktiv   mashqlar   bajarib,   qoidalarning   to‘g‘ri   qo‘llanilishini   o‘rganadilar.
O‘yin   usullari   o‘quvchilarning   psixologik   rivojlanishiga ham katta ta’sir ko‘rsatadi. O‘yinlar
orqali   o‘quvchilarda   bilim   olish   jarayonida   qiziqish   va   ichki   motivatsiya   hosil   bo‘ladi.
Psixologik   jihatdan,   bolalar   o‘yin   jarayonida   o‘zlarini   erkin   his   qilib,   o‘z   qobiliyatlarini
namoyish etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar   [7.124-bet].   Bu   usul   ularning   intellektual   va
hissiy  rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   qiladi. Shuningdek,   o‘yin   texnologiyalari   orqali   o‘quvchilarning   o‘zaro   munosabatlarini
shakllantirish,   ularning   jamoaviy   ishlash   va   raqobatga   bo‘lgan   munosabatlarini   o‘rganish
imkoniyatini   beradi.   Masalan,   o‘yin   jarayonida   o‘quvchilar bir-birlariga yordam   berish va
fikr almashish orqali   yangi   bilimlarni tezroq   o‘zlashtiradilar. O‘yinlar orqali   o‘quvchilarning
xotira,   diqqat,   ijodiy   fikrlash   va   muammolarni   hal   qilish   qobiliyati   rivojlanadi   [8.132-
bet].O‘yin   usullaridan   foydalanish   nafaqat   o‘quvchilarning   bilimlarini   mustahkamlashga,
balki   ularning   dars   jarayonidagi   faolligini   oshirishga   ham   yordam   beradi.
Tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘yin   texnologiyalarini   qo‘llagan   o‘quvchilar   dars
jarayonida   yanada   faol   ishtirok   etishadi,   savollar   bilan   faol   qatnashadi   va   bilimlarni
yanada   mustahkamroq   o‘zlashtiradilar.Faollikning   oshishi   esa   o‘quvchining   mustaqil
ravishda o‘rganishiga,   ijodiy fikrlashiga va xotirasini  yaxshilashga   hissa   qo‘shadi.
Interaktiv   o‘yinlar,   masalan,   “Grammatik   krossvordlar”   yoki   “Imlo   bo‘yicha
interaktiv   viktorinalar”   orqali   o‘quvchilar   bir-biri   bilan   musobaqalashadi   va   bilimlarini
mustahkamlashadi.   Ushbu   o‘yin   usullari   dars   jarayonini   yanada   jonlantirib,
o‘quvchilarning   darsga bo‘lgan qiziqishini   oshiradi   [2,56-bet].
Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘yin   jarayonida   o‘z   qobiliyatlarini   sinab   ko‘rish   orqali,
o‘zlarida ishonch hosil   qiladilar va bilimlarini   ko‘rsata olish qobiliyatiga ega  bo‘ladilar.
O‘yin   texnologiyalaridan   foydalanish   jarayonida   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan
motivatsiyasi   ham   kuchayadi.  Chunki   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarning natijalarini darhol
ko‘rish   va   baholash   imkoniyati   mavjud   bo‘ladi.   Masalan,   “So‘z   topish”   yoki   “Juftlikda
ishlash”   kabi   o‘yinlarda  o‘quvchilar   o‘z   bilimlari   darajasini   anglab,   tezkor   javob   berishga
harakat   qiladilar.   Bu esa ularning bilimlarni mustahkamroq o‘zlashtirishiga yordam   beradi
[3.73-bet].
O‘yin   texnologiyalari   o‘quvchilar   bilan   individual   yondashuvni   shakllantirishga
ham   katta   hissa   qo‘shadi.   Chunki   har   bir   o‘quvchining   qobiliyati   va   o‘rganish   sur’ati
turlicha   bo‘lgani   uchun,   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarga   alohida   yondashish   imkoniyati
yaratiladi.   Masalan,   “So‘z   shakllantirish   o‘yini”   yoki   “Rolli   o‘yinlar”   orqali   har   bir o‘quvchi   o‘z   qobiliyatiga   qarab   topshiriqlarni   bajaradi   va   bilimlarini   mustahkamlaydi
[4.60-bet].Bundan   tashqari,   o‘yin   texnologiyalari   orqali   o‘quvchilarning   o‘z-o‘ziga
bo‘lgan   ishonchi  oshadi.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   qobiliyatiga   mos   tarzda   darsda   qatnashib,
qiyin masalalarni   yechishga   harakat   qiladi.   Bu   usul   bilan   o‘quvchilar   mantiqiy  fikrlashni
o‘rganadilar va mustaqil qaror qabul qilish qobiliyatiga ega bo‘ladilar [5.89-bet].Individual
yondashuvni   shakllantirishda   qiziqarli   o‘yinlardan   foydalanish   dars   jarayonini   nafaqat
jonlantirib,   balki   o‘quvchilarning   qobiliyatlarini   to‘liq   ochib   berishga yordam   beradi.   Bu
usul   orqali   bolalarning   o‘z-   o‘zini   baholash   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularning   fikrlash
qobiliyati   kuchayadi.
Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   o‘yin   jarayonida   bir-birlari   bilan   tajriba   almashish
imkoniyatiga ega bo‘ladilar va jamoaviy   ishlash ko‘nikmalarini rivojlantiradilar  [6.102-bet].
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   ta’lim-tarbiya   berishdagi   muhum   vazifalarning
asosiy   qismi   ona tili   va o’qish darslarida amalga oshiriladi.   O‘qish  va   nutq   o‘stirish   darslari
jarayonida   dasturda   belgilangan   mavzular   asosida o‘quvchilarga   muayyan   bilim   beriladi.
O‘qish   ko‘nikmalarini   takomillashtira   borish   bilan   bir   qatorda   o‘quvchilarni   ma’naviy
barkamol inson   ruhida   tarbiyalash   vazifasi   ham   diqqat   markazida   bo‘ladi.   Boshlang‘ich
ta’limda  o‘qish  va  nutq o‘stirish  dasturining maqsad   va vazifalariga  ko‘ra   o‘qish   darslari
orqali   o‘quvchilar   to‘g‘ri,   ongli,   ravon,   tez   va   ifodali   o‘qishga   o‘rgatiladi.   Mazkur
jarayonning   sifatli   va   samarali   amalga   oshirilishi   bevosita   boshlang’ich   sinf   ona   tili
darslarini   tashkil   etishning   zamonaviy   o’qitish   texnologiyalardan   samarali   foydalanishga
bog’liqdir.   Ona tili   darslarida   o‘quvchilarning   o‘quv-biluv  faoliyatini faollashtirishga xizmat
qiladigan   nostandart   o‘quv   topshiriqlarining   bir   turi   grammatik   o‘yin-topshiriqlardir.
Topshiriqning   bu   turi   o‘quvchidan   izlanishni,   bilimdonlikni,   topshiriqni   va   tezkorlikni
talab   qiladi.   O‘yin-topshiriqlar   ona   tili   darsining   qiziqarli   o‘tishini   ta’minlaydi.
Boshlang'ich sinflarda ona tili ta’limining samaradorligi `oqitish metodini to‘g‘ri tanlash,
“Ona tili”   fanining  amaliy   yo‘nalishidan   kelib   chiqib,   ta’lim   jarayonida ko‘proq   o‘quvchini
o‘ylashga,   fikrlashga   undovchi,   o‘quv   topshiriqlarini   ishga   solish,   o‘quvchilarda   bilish   - o‘rganish   ehtiyojini   yuzaga   keltiradigan   dars   shakllaridan   foydalanish   singarilar   bilan
bog‘liq.   Ona   tilidan   tashkil   etiladigan   ta’limiy   o‘yinlar   oldin   egallangan   bilimlarni faqat
xotirada   tiklashni   va  uni   takrorlashni,   shu  egallangan   bilimlarni   qisman   yangi   sharoitda
(notanish   sharoitda)   qo‘llashni   va   tomomila   yangi   sharoitda   qo‘llashni   talab   etishi
mumkin.   Dars   mashg‘ulotlarida   faqat   bir   xildagi   o‘yin   -   topshiriqlar   bilan   cheklanib
qolmay,   balki   ko‘proq   ijodiylikka undovchi o‘yin – topshiriqlarga e`tiborni kuchaytirishga
to‘g‘ri keladi.
Zero,   o‘quvchilarni   fikrlashga,   o‘ylashga, matn   yaratishga o‘rgatmasak,  hozirgi 
zamon darsiga qo‘yilgan muhim talab shaxsning rivojlanishiga erishib  bo‘lmaydi.   “Tez top”  
o‘yini. O‘qituvchi o‘quvchilarga xalq   maqollaridan  namunalar   aytadi. O‘quvchilar   esa 
bunday maqollar   qatorini   davom   ettiradi.
Ulardan   sanoq   sonlarni   aniqlaydilar   hamda   shu   maqollarning   ma’nolari ustida   ish
olib   boradilar.   Sonlarni   o‘z   ichiga   olgan   maqollarni   belgilangan   miqdorga   yetkazib,
ularning   ma’nosini   tushungan   va   izohlab   bera   olgan   o‘quvchilar   o‘qituvchi   tomonidan
rag‘batlantiriladi.   Namuna:   “Bir   bolaga   etti   mahalla   ota-ona”,   “Sanamay   sakkiz   dema”,
“Bir   yil   tut   ekkan   kishi,   yuz   yil   gavhar   teradi”,   “Bir   kalla   -   kalla,   ikki   kalla   tilla”.
O‘quvchilarning   imlo   savodxonligini   oshirish   maqsadida   “To‘g‘ri   yozgan   g‘olib   bo‘lar,
yaxshi   ilmu   tolib bo‘lar”   o‘yin   –   topshirig‘idan   foydalansa   bo‘ladi.   Bu   o‘yinda   o‘qituvchi
ma’lum   bir  sonlarni   raqam   bilan   taxtaga   yozadi   va   ularni   imlo   qoidasiga   muvofiq   yozishni
talab   etadi.   Masalan,   1-2,   3-4,   5,   10   ta,   15   ta,   40,   55,   60   ta,   70-80   ta,   90,   100,   va  hokazi
raqamlar   bilan   ifodalangan   sonlarni   so‘zlar   orqali   to‘g‘ri   yozgan   o‘quvchilar o‘yin sharti
asosida   g‘oliblikni   qo‘lga kiritishlari   mumkin. “Nima yaxshi-yu,   nima   yomon”   o‘yini. Bu
o‘yin   talabiga   ko‘ra   o‘quvchilar   o‘z   tengdoshlaridagi   yaxshi   va   yomon   xususiyatlarini
aniqlashlari,   qanday   o‘quvchilar   odobli,   qanday   o‘quvchilar   odobsiz   ekanliklarini   aytish
topshiriladi.
Namuna:   yaxshi   xuxusiyatlar–   aqlli,   odobli,   zehnli,   shirinsuxan   ,   xushmuomala,   bilimli,
bilimdon,   dono,   kamtar,   farosatli. Yomon   xususiyatlar:   aqlsiz,   beodob,   yolg‘onchi,   aldoqchi,   dangasa,   yalqov,
ishyoqmas,   berahm. “Juftini   tanlang”   o‘yini. Bu o‘yinda o‘qituvchi   juft  sifatlarning   birinchi
qismini   aytib   boraveradi,   o‘quvchilar   esa   uning   har   ikkala   qismini   daftarlariga   yozib
boradi.   Berilgan   sifatlarning   juftini   to‘g‘ri   yozgan   o‘quvchilar   o‘yin   g‘olibi   sanaladilar.
Namuna:   mayda   -   chuyda,   yaxshi   -   yomon, past   –   baland,   uzoq   -   yaqin,   shirin   -   achchiq,
oq-qora,   v.h.   “Men   boshlayman,   sen   davom   ettir”   o‘yini.Bu   o‘yin   partadoshlar   orasida
ham   o‘tkazilishi   mumkin.   Ish  -   harakatni   predmetning   nomini,   belgi   va  son   –   sanog‘ini
bildiruvchi   so‘zlar  yuzasidan   tashkil   etiladigan   ta’limiy   o‘yinlar.   “Bor   ekanda   yo‘q   ekan
Och   ekanda  to‘q   ekan”   o‘yini.   Bu   o‘yinda   sinf   ikki   guruhga   ajratiladi   va   har   bir  guruhdan
bittadan   o‘quvchi   tanlab   olinib,   ish-harakatni   bildiruvchi   o‘nta   so‘z   yozish   topshiriladi.
Belgilangan   vaqtda   topshiriqni   to‘g‘ri   bajargan   guruh   ertak   aytish   huquqini   (yoki
o‘qituvchidan   eshitishni)   qo‘lga   kiritadi.   Miriqib   ertak   eshitiladi   va   matndagi   ish   –
harakatni   bildiruvchi   so‘zlar   topiladi   va   ularning   ma’nosi   izohlanadi.   “Shart   qo‘yildi
so‘zning   podshosi”   o‘yinida   ertaklardagi   shohlar   yoki   malikalar   biror   ishlarni   amalga
oshirish uchun shartlar qo‘yishi haqida o‘quvchilardan   so‘raydi. Ma’lumki,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   ertaklarni   o‘qishga   qiziqishadi.   Shundan   keyin   o‘quvchilarga   matndagi   ish   -
harakatni   bildiruvchi   so‘zlarni   topish,   ish–harakatni   bajarilayotganligi   yoki
bajarilmayotganligini   aniqlash,   so‘z   podshosining   shartlarini   belgilangan   vaqtda bajargan
o‘quvchilar o‘yinda g‘olib   bo‘lishadi   va so‘z   podshosidan  sovg‘alarini   olishadi.   “Bir   so‘zdan
ikki   ism”   o‘yini.   Sinf   o‘quvchilari   uch   guruhga  ajratiladi   va ularga gulning   nomlari,   mehnat
qurollari   hamda hayvonlarning  nomlarini   yozish   va   shularga   atab   qo‘yilgan   kishi   ismlarini
yozish   topshiriladi.
O‘quvchilar yozadilar:   1.   rayhon - Rayhon,   Chinigul   – Chinigul,   lola – Lola,  nilufar   -
Nilufar. 2. bola   –   Boltaboy,   tesha   –   Teshaboy   o‘roq   –   O‘roqboy 3. bo‘ri –   Bo‘riboy,   qo‘zi
–   Qoziboy   olmaxon   –   Olmaxon,   tulki   –   Tulkiboy.   “Egizaklar”   o‘yini.   O‘quvchilarga
so‘zlar   tarkibida   qo‘sh   undoshlar   kelishini   izohlashgach,   ularni   egizaklarga   o‘xshatish
mumkinmi   deyiladi.   Bolalar   uchun   bu   esda   qoladigan,   o‘yin   bo‘la   oladi.   Agar   bir   xil
undosh   bo‘lsa,   Hasan   –   Husan, ikki   xil  undosh   q`osh   kelsa   (nsh,   st,   nd)   Hasan-Zuxra   kabi obrazli   o‘xshatishlar   aytilsa, o‘quvchilar   darrov shunday so‘zlarni   izlashadi,   o‘yin   qiziqarli
bo‘ladi. Namuna:  Hamma, amma, pilla, Международный   научный   журнал   №   5   (100),
часть   1
«Научный   импульс»   Январь, 2023   1272   tilla, issiq, hassa. Ganch, do‘st, go‘sht,   qand,
vaqt,   baxt   Egizaklarni   joylashtiring.   1.   ga   ...   (ganch)   2.   ga   ...   ar
(gavhar)   ti   ...   (tinch   )   se   ...   ar   (sehrgar)   ga   ...   (gancha   )   ra   ...   (rahm)   shu   ...
(shuncha)   za   ...   (zargar)   O‘quvchilardan   qaysi   biri   topshiriqni   to‘g‘ri   bajarsa,  o‘yin   g‘olibi
hisoblanadi.   “Bir   onaning   bolalari”   o‘yini.   Bu   o‘yinda   o‘quvchilarga   ish   –   harakatni,
predmetning   nomini,   son-sanog‘ini,   belgisini   bildiruvchi   so‘zlar   ro‘yxatini   tuzish
topshiriladi. Vazifani   tez va to‘g‘ri   bajargan o‘quvchi “besh”   baho   bilan   taqdirlanadi   va
o‘yin   g‘olibi   hisoblanadi.   “Nazoratchi   harf”   o‘yini.
O‘qituvchi   belgilangan   harf   asosida   o‘quvchilarga   so‘z   yozishni   taklif   etadi.   Masalan,
o‘qituvchi shu harfning so‘z boshida kelishiga namunalar yozing deb  aytadi. Ishni   bajarish
uchun   aniq   2-3   minut   vaqt   belgilanadi.
O‘quvchilar   yozadilar:   shodlik,   shahar,   shovqin,   shalola,   sharshara,   sharafli,   shar,
sher,   v.h. Belgilangan   vaqtda ko‘p   so‘z yozgan o‘quvchi birinchilikni   oladi. Boshlang‘ich
sinf   ona   tili   darslarini   noan'anaviy   usullardan,   didaktik   o‘yinlardan   foydalangan   holda
tashkil etish o‘quvchilarning jajji  qalblarida   milliy   iftixor   va   milliy   g‘ururni   shakllantirish
bilan   birga   kamtarlik,   rostgo‘ylik,   hushmuomalalik,   mehnatsevarlik   kabi   fazilatlarini
rivojlantirish hamda   komil   inson   bo‘lib   yetishishlarida   katta   yordam   beradi.   Boshlang‘ich
sinflarning,   nafaqat   ona   tili   darslarida   balki   boshqa   har   qanday   dars   turlari   davomida
zamonaviy ta’lim   texnologiyalarini   qo‘llash   ta’lim-tarbiya   jarayoniga yangicha   yondashish
juda   ham   katta   samarali   natijalar   berishiga   ishonch   hosil  qildik.
1.2. Grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘rgatishda   o‘yin   usullarining
samaradorligi   Boshlang‘ich   sinflarda   dars   o‘tish   jarayonida   o‘yin   usullari   o‘qituvchining
pedagogik   mahoratini   oshirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘yin   texnologiyalari
orqali   o‘qituvchi   har bir o‘quvchiga individual   yondashuvni   ta’minlay oladi, shuningdek, o‘quvchilarning umumiy saviyasini oshirishga ko‘mak beradi.
Pedagogik jarayonda o‘yinlardan foydalanishning o‘ziga xos xususiyatlari shundaki,
o‘yinlar   o‘quvchilarning   darsga   nisbatan   ijobiy   munosabatini   shakllantiradi   va   ularni
darsda   faolroq   ishtirok   etishga   undaydi   [5.110-   bet].Bundan   tashqari,   o‘yin
texnologiyalarining   pedagogik   xususiyatlari   qatoriga   o‘quvchilarning   amaliy
ko‘nikmalarini mustahkamlash kiradi.   Masalan,  o‘quvchilarga o‘yin orqali   yangi   qoidalarni
tushuntirish   jarayonida   ularga   bunday   bilimlarni   turli   amaliy   holatlarda   qanday   qo‘llash
mumkinligini   o‘rgatish   muhimdir.   Bu   esa   o‘quvchilarning   real   hayotga   tayyorlanishiga
yordam   beradi  [6. 122-bet]. Shuningdek,   o‘yin usullari orqali ta’lim jarayonini jonlantirish,
o‘quvchilarni   ko‘proq   amaliy   faoliyatga   jalb   qilish,   ularga   real   hayotdagi   turli holatlarni
modellashtirish   imkonini   beradi.   Bu   pedagogik   yondashuv   o‘quvchilarning   fikrlash
qobiliyatini   rivojlantiradi,   ularda   mantiqiy   bog‘lanishlarni   topish   va   qaror   qabul   qilish
ko‘nikmalarini   shakllantiradi   [3.98-bet].
O‘yin   texnologiyalari   boshqa   ta’lim   metodlari   bilan   integratsiyalashgan   holda
samarali qo‘llanilishi mumkin. Masalan,   ko‘rgazmali darslar va amaliy topshiriqlarni   o‘yin
usullari   bilan uyg‘unlashtirish orqali   o‘quvchilar nafaqat  nazariy   bilimlarni   o‘zlashtiradilar,
balki   ularni   real   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatiga   ham   ega   bo‘ladilar.   Bunday
integratsiyalashgan   yondashuv   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va
ularning   bilimlarni  mustahkamroq   o‘zlashtirishiga yordam beradi.
Masalan,   “Rolli   o‘yinlar”   orqali   grammatika   qoidalarini   amaliy   holatlar   bilan
bog‘lash o‘quvchilarning darsda ishtirokini faolroq   qilishga yordam beradi.  Bunda o‘qituvchi
qoidalarni tushuntirayotganda o‘quvchilardan turli vaziyatlar  uchun   rollar   taqsimlash   orqali
ulardan   to‘g‘ri   foydalanish   talab   etiladi.   Bu   usul   o‘quvchilarning   ijodkorliklarini
rivojlantiradi   va bilim   olish jarayoniga qiziqish   uyg‘otadi   [5.101-bet].Integratsiyalashgan
ta’lim   metodlari   o‘quvchilarning   bilimlarini   kengaytirib,   ularda   turli   fanlar   bo‘yicha
bog‘liqliklarni tushunish qobiliyatini shakllantiradi. Bu usul orqali o‘quvchilar faqat bir fan
doirasida   emas,   balki   boshqa   fanlar   bilan   bog‘langan   bilimlarni   ham   o‘zlashtiradilar,   bu esa   ularning   umumiy   ta’lim   darajasini   oshiradi   [6.119-bet].   Boshlang‘ich   ta’limda   o‘yin
usullari   faqat bilim olish bilan cheklanmay,   o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmalarini   ham
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   O‘yinlar   o‘quvchilarda   jamoada   ishlash   ko‘nikmasini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Misol   uchun,   “Jamoaviy   so‘z   topish”   o‘yini   orqali
o‘quvchilar   o‘zaro   hamkorlik   qilishni   o‘rganadilar   va   bir-birlari   bilan   fikr   almashadilar
[7.145-bet]. O‘quvchilar   o‘yin jarayonida jamoaviy masalalarni   yechish,   o‘z tengdoshlari
bilan muloqot qilish   va   fikrlarni   erkin   ifoda   etish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   usul
ularning   kommunikativ   qobiliyatlarini   rivojlantiradi,   o‘z   fikrini   to‘g‘ri   tushuntirish   va
boshqa   o‘quvchilarning   fikrini   eshitish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,
o‘yinlar  o‘quvchilarning psixologik moslashuv  jarayonini   ham   yengillashtiradi   [8,   153-
bet].
Ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirishda   rolli   o‘yinlar   katta   ahamiyatga   ega.
Masalan,   “Oila   a’zolari”   mavzusidagi   rolli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   bir-biriga
savollar   berishadi   va   javoblar   orqali   grammatik   qoidalarni   mustahkamlaydilar.   Bu
jarayon   o‘quvchilarning   darsdagi   ishtirokini   jonlantiradi   va   ularni   faol   tinglovchi   hamda
faol   so‘zlovchiga   aylantiradi   [9,   160-bet].   Grammatika   va   imlo   qoidalarini   o‘rganish
ko‘pincha   o‘quvchilarga   qiyin   va   zerikarli   bo‘lib   tuyuladi.   Shuning   uchun   qiziqarli
o‘yinlardan foydalanish o‘quvchilarning bilim  olish jarayonini osonlashtiradi. O‘yin usullari
darslarni   qiziqarli   va   interaktiv   qilishga   xizmat   qiladi.   Masalan,   “So‘z   yasalishi   o‘yini”
orqali   o‘quvchilar   yangi   so‘zlar   yasash   va   so‘zning   morfologik   tuzilishini   o‘rganish
imkoniyatiga ega bo‘ladilar [9.58-bet]. O‘quvchilarning qoidalarni mustahkamlashi uchun
“Grammatik   domino”   kabi   o‘yinlar   juda   samarali   hisoblanadi.   Ushbu   o‘yinlar
o‘quvchilarda grammatik tushunchalarni amaliy   qo‘llashga imkon yaratadi,   bu  esa ularning
grammatik savodxonligini oshiradi va darsga bo‘lgan qiziqishini  kuchaytiradi   [4,   90-bet]. II   BOB.   GRAMMATIKA   VA   IMLO   DARSLARIDA   QIZIQARLI   O‘YINLARNI
QO‘LLASH   METODIKASI
2.1. Grammatika   darslarida   qo‘llaniladigan   o‘yin   turlari   va   ularning   xususiyatlari
Grammatika   darslarida   turli   xil   qiziqarli   o‘yin   turlari   mavjud.   “So‘z   yasalishi
o‘yini”,   “Grammatika   bo‘yicha   krossvordlar”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarning   o‘qishga
qiziqishini   oshirib,   dars   jarayonini   yanada   jonlantiradi.   Masalan,   krossvordlar
o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   va   so‘z   boyligini   oshirishga   undaydi.   Bu   orqali
o‘quvchilar   grammatik   qoidalarni   tezroq   va  qiziqarli   shaklda o‘zlashtiradilar   [5.45-bet].
O‘yin   jarayonida o‘quvchilar   o‘z bilimlarini   tekshirib   ko‘rish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Shunday o‘yinlar orasida   “Grammatik domino” alohida o‘rin tutadi,   bunda o‘quvchilar
grammatik qoidalar  asosida so‘zlarni birlashtirib,   bilimlarini mustahkamlab boradilar. Bu
usul   o‘quvchilarning   nafaqat   xotirasini,   balki   grammatik   qoidalarni   tushunish
darajasini   ham   oshiradi   [6,.63-bet].
Grammatikani   o‘rgatishda o‘yin   texnologiyalarini   qo‘llash o‘quvchilarning  darsga
bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi   va   ularni   grammatik   qoidalarga   tezroq   o‘rgatishga
yordam beradi. O‘yin usullari o‘quvchilarning xotirasini  mustahkamlab, ularga   ko‘proq
mantiqiy   va   ijodiy   fikrlash   imkonini   beradi.
Masalan,   “So‘z   o‘yini”   va “Grammatik   domino”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarga so‘z  tarkibini
tushuntirishda   samarali   bo‘ladi   [10.68-bet].   Grammatika   darslarida   o‘yinlardan
foydalanish,   ayniqsa,   qiyin   grammatik   qoidalarni   o‘rgatishda   ko‘mak   beradi.   O‘yin
texnologiyalari   orqali   darslar   o‘quvchilarga   qiyinchiliksiz   va   qiziqarli   bo‘lishi   mumkin.
Masalan,   o‘yin   orqali   o‘quvchilar   so‘z   turlari,   ot   va   fe’lning   shakllarini   o‘rganadilar.
“So‘zlarni   birlashtir”   o‘yini   o‘quvchilarning  grammatik   bilimlarini   mustahkamlab,   ularga
to‘g‘ri   gap   tuzishni   o‘rgatadi  [11.74-bet].
Shuningdek,   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   qoidalarga   nisbatan   ijodiy   yondashuvni
shakllantiradilar.   Masalan,  “Juftini top”   o‘yinida o‘quvchilar  fe’l va   ot   shakllarini   to‘g‘ri bog‘lash   orqali   grammatik   tuzilmalarga   yanada   qiziqib kirishadilar.   Bu   usul   grammatik
bilimlarning   faqat   kitoblarda   qolib ketmasligi, balki   real   hayotda   qo‘llanilishiga   yordam
beradi   [3.87-bet]. Imlo qoidalarini   o‘rgatishda   ham   o‘yin   texnologiyalari   juda   samarali
hisoblanadi.   Darslarda   “Imlo   krossvordlari”   yoki   “So‘z   shakllantirish”   o‘yinlari   orqali
o‘quvchilar   turli   imlo   qoidalarini   o‘rganib,   ularni   dars   jarayonida   mustahkamlaydilar.
Masalan,   “To‘g‘ri   yozish   o‘yini”   o‘quvchilarning   harflar   va   qo‘shimchalarni   to‘g‘ri
yozishlariga   yordam   beradi   [4.58-bet].   Imlo   darslarida   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar
qoidalarning   tuzilishini   va   qo‘llanilish   mexanizmini   yaxshiroq   anglaydilar.   “Imlo
olimpiadasi”   kabi   o‘yinlarda   o‘quvchilar   bir-birlariga   qoidalarni   tushuntirib,   musobaqa
shaklida   bilimlarini   oshiradilar.   Bu   o‘yinlar   faqat   qiziqish   tug‘dirmasdan,   balki
o‘quvchilarning   xatolarini   aniqlash   va   tuzatishlariga   ham   yordam   beradi   [5.   90-bet].
Bundan   tashqari,   imlo   darslarida   “   Juft   so‘zlar”   o‘yini   kabi   interaktiv   usullardan
foydalanish   o‘quvchilarning   lug‘aviy boyligini   oshiradi.   Bu   o‘yin   o‘quvchilarning   har   bir
so‘zning   to‘g‘ri   yozilishiga   e’tibor   berishlariga   yordam   beradi. Shu   bilan   birga, ularning
xatolarni   tuzatish  qobiliyatlarini rivojlantiradi va ularni imlo   qoidalariga bo‘lgan qiziqishni
oshiradi  [6.102-bet].
Rolli   o‘yinlar   grammatika   va   imlo   darslarida   samarali   vosita   hisoblanadi.   Rolli
o‘yinlar  orqali  o‘quvchilar  so‘zlarning turli  grammatik shakllarini  amaliyotda   qo‘llaydilar.
Masalan,   “O‘yinli   so‘z   topish”   yoki   “Tayyor   gapni   davom   ettirish”   kabi   o‘yinlar
o‘quvchilarga   fe’l   va   ot   shakllarini   o‘rgatishda   yordam   beradi   [7.73- bet]. Rolli   o‘yinlarda
o‘quvchilar   bir-birlariga   savollar   berishadi   va   grammatik   qoidalar   asosida   gaplarni
shakllantiradilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini   amalda   sinab   ko‘rish
imkonini   beradi   va   ularda   qoidalarning   amaliy   qo‘llanilishi   haqida   tushunchani   yanada
chuqurlashtiradi.   Masalan,   “Fe’lli ertak”   o‘yini   o‘quvchilarni   fe’l   shakllari   bilan   ishlashga
undaydi   va   ularning   ijodkorligini   rivojlantiradi   [8.109-bet].   Rolli   o‘yinlarda   o‘quvchilar
turli   vaziyatlar   uchun   rollarni   o‘ynab,   ularning   lug‘aviy   zaxiralarini   kengaytiradilar.   Bu
usul   orqali ularning   so‘z   boyligi   oshadi   va   yangi   qoidalarga   tez   moslashish   imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   Shu   bilan   birga,   bu   o‘yinlar   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini   ham rivojlantiradi   [9.117-bet].   O‘yinlardan   foydalanish   natijasida   o‘quvchilar   nafaqat
grammatik   va   imlo   qoidalarini   tezroq   o‘rganadilar,   balki   ularning   o‘quv   faoliyatiga
bo‘lgan   qiziqishlari   ham   ortadi.   O‘quvchilarning   bilim   olish   jarayonini   jonlantirish   va
qiziqarli   qilib   tashkil   etish   dars   natijalarini   sezilarli   darajada  yaxshilaydi   [10.95-bet].
Darslarda   o‘yinlardan   foydalanishning   natijalaridan   biri   bu   o‘quvchilarning
bilimlarni   ongli   ravishda   o‘zlashtirishidir.   Masalan,   qiziqarli   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar
o‘zlari   sezmagan   holda   qoidalarga   mos   harakat   qiladilar   va   o‘rganilgan   bilimlarini
mustahkamlashadi.   Shuningdek,   bunday  usullar orqali darslar doimiy ravishda yangilanib,
o‘quvchilarni   monoton   jarayondan   uzoqlashtiradi   [11.122-bet].Qiziqarli   o‘yinlar
yordamida   o‘quvchilarda   nafaqat   intellektual,   balki   psixologik   ko‘nikmalar   ham
rivojlanadi. Dars   jarayonida faollik oshadi va o‘quvchilarning darsga bo‘lgan munosabati
sezilarli   darajada   yaxshilanadi.   Bu   natija   esa   kelgusida   ularning   o‘quv yutuqlariga   ijobiy
ta’sir   ko‘rsatadi   [12.128-bet].
Boshqa   metodlardan   farqli   ravishda,   o‘yinlar   o‘quvchilarning   muloqot   qilish
ko‘nikmalarini   ham   rivojlantiradi.   Masalan,   rolli   o‘yinlar   va   interaktiv   musobaqalar
o‘quvchilarni   guruhda ishlashga,   bir-birlarini   tushunishga va   fikrlarini   ravon   ifodalashga
o‘rgatadi.   Bu   o‘quvchilarning   nafaqat   grammatik   qoidalarga,   balki   o‘zaro   muloqot
qobiliyatlariga   ham   ta’sir   qiladi.   Masalan,   “So‘z   tuzish   poygasi”   kabi   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilar   so‘zlar   tuzilishini   tezda   anglaydilar   va   ularni   to‘g‘ri   qo‘llashga   o‘rganadilar
Bundan   tashqari,   bunday   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlash, tezkorlik   bilan   qaror
qabul   qilish   va   xatolarini   tezda   tuzatish   qobiliyatlarini   shakllantiradi.   Ayniqsa,
“Qoidalarga rioya qil”   o‘yini orqali o‘quvchilar grammatik  qoidalarga diqqatni   jalb   qilishga
va ularni   qo‘llashga o‘rganadilar. Ushbu usul orqali o‘quvchilarda dars   jarayonida mustaqil
fikrlash   ko‘nikmasi   shakllanadi   [14.139-bet].   Darslarda   qiziqarli   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilarda   qoidalarga   nisbatan   ijodiy   va   ongli   yondashuv   shakllanadi.   O‘yinlarning
bunday   turlari o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi   va   ularga   grammatik   va
imlo qoidalarini   mustahkam   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Masalan, “Eng   yaxshi   qoida
yodlovchi”   o‘yini orqali o‘quvchilar qoidalarni eslab qolishga va tezda   amaliyotga tatbiq etishga muvaffaq   bo‘ladilar [15.145-bet]. O‘yin   texnologiyalari o‘quvchilarning darslarga
bo‘lgan   munosabatini   ham   ijobiy   tomonga   o‘zgartiradi.   Bu   usullar   orqali   o‘quvchilar
nafaqat   bilim   olish   jarayonidan   zavq   olishadi,   balki   ularda   yangi   bilimlarga   bo‘lgan
qiziqish   ham   ortadi.   Shu   bilan   birga,   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   darslarni   tezroq   va
samaraliroq   o‘zlashtirish   imkoniga   ega   bo‘ladilar   [16.150-bet].   O‘yin   texnologiyalaridan
foydalanish   boshlang‘ich   sinfda   grammatik   va   imlo   qoidalarini   o‘rgatishda   katta
ahamiyat   kasb   etadi.   O‘quvchilarning   o‘quv   jarayoniga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   va
bilimlarni   ongli   ravishda  mustahkamlashda o‘yinlar muhim   rol   o‘ynaydi.
O‘yinlarning   ta’siri   o‘quv   jarayonida   juda   keng   tarqalgan.   O‘quvchilarning
motivatsiyasini   oshirish   bilan   birga,   o‘yinlar   o‘quvchilarda ijodiy fikrlash   va   muammoni
hal   qilish   qobiliyatlarini   ham   rivojlantiradi. Masalan,   “Grammatik  burchak”   o‘yini orqali
o‘quvchilar ma’lum grammatik qoidalar asosida masalalarni   hal   qilishga intilishadi,   bu   esa
ularning   analitik   fikrlash   qobiliyatini   oshiradi   [17,   158-bet].   O‘yinlar   yordamida
o‘quvchilar   guruh   bo‘lib   ishlashga   o‘rganadilar.   Bu   jarayon   ularni   bir-biriga
yaqinlashtiradi,   do‘stona   muhit   yaratadi   va   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   rivojlantiradi.   O‘yin
davomida o‘quvchilar   bir-   birlariga   yordam   berish,   o‘zaro   fikr   almashish   va   birgalikda
ishlash   qobiliyatlarini   sinab   ko‘radilar   [18.164-bet].   Shuningdek,   o‘yinlar   o‘quvchilarga
o‘zlarining   bilimlarini   amalda   qo‘llash   imkonini   beradi.   Masalan,   “Gap   tuzish
musobaqasi”  orqali o‘quvchilar  grammatik qoidalarni  amaliyotda qo‘llashni  o‘rganadilar.
Bu   o‘yin   o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   yanada   mustahkamlash   va   takomillashtirishga
yordam   beradi   [19.   172-bet].   Yuqori   sifatli   ta’lim   berishda   o‘yinlarning   o‘rni   muhim
ahamiyatga   ega. O‘yinlar   orqali   o‘quvchilar   o‘z-o‘zini anglash va baholash imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   O‘quv   jarayonida   qiziqarli   o‘yinlar   yordamida   ta’lim   jarayonida
qiyinliklarni   engib   o‘tish,   har   bir  o‘quvchining   individual   xususiyatlarini   hisobga olish   va
har   bir   o‘quvchiga individual   yondashish muhimdir [20.178-bet]. O‘yinlar o‘quvchilarga
o‘rganish   jarayonida muhim qoidalarni yodlash va o‘zlashtirishda yordam beradi.   O‘yinlar
orqali   o‘quvchilar   o‘zlari   o‘rganayotgan   grammatik   qoidalarni   amaliyotda   qo‘llashni
o‘rganadilar,   bu   esa   ularning   bilimlarini   mustahkamlaydi   va   uzoq muddatli   eslab   qolish imkoniyatini   oshiradi   [21.186-bet].
O‘yinlar ta’lim   jarayonida bevosita sifatni   oshirish bilan birga,   o‘quvchilar orasida
raqobatni   ham   rivojlantiradi.   O‘quvchilar   o‘yinlar   orqali   o‘z   bilimlarini   baholashga
intilishadi   va   bu   jarayon   orqali   o‘zlariga   nisbatan   talablarni   oshiradilar   [22.193-bet].
Biroq,   o‘yinlardan   foydalanishda   muammolar   ham   yuzaga   kelishi   mumkin.   Ba’zan
o‘quvchilarning   qiziqishi   pasayadi   yoki   o‘yinlar   dars   maqsadlariga   mos   kelmaydi.
Bunday   vaziyatlarda   darslarni   rejalashtirish   va   o‘yinlarni   tanlashda   ehtiyotkorlik   talab
etiladi.   O‘yinlarni   o‘qituvchi   tomonidan   to‘g‘ri   tanlash   va   muvofiqlashtirish   o‘quv
jarayonining muvaffaqiyati  uchun   muhimdir   [23.   200-bet].
Shuningdek,   o‘yinlarning   samaradorligini   oshirish   uchun   o‘quvchilarni
motivatsiya   qilish   va   ularni   faol   ishtirok   etishga   undash   zarur.   O‘quvchilar   o‘yin
jarayonida   o‘zlarini   faol   his   qilishlari   uchun   dars   davomida   ularni   ma’qullash,
rag‘batlantirish   va   ijodkorlikka   chaqirish   muhimdir.   Buning   uchun   o‘yinlar   nafaqat
qiziqarli,   balki   o‘quvchilarning   bilimlarini   oshirishga qaratilgan bo‘lishi  kerak   [24.   208-
bet].   O‘yinlardan   foydalanish   boshlang‘ich   sinf   grammatika   va   imlo   darslarida   ta’lim
jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilishda   muhim   rol o‘ynaydi. O‘quvchilar o‘z
bilimlarini   amaliyotda   qo‘llash   va   qoidalarni   tezda   o‘zlashtirish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar.Boshlang‘ich   sinf   darslarida   o‘yinlardan   foydalanish,   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olishga   imkon   yaratadi.   O‘quvchilarning
qobiliyatlari,   qiziqishlari   va   motivatsiyalari   har   xil   bo‘lishi   sababli,   o‘yinlar   orqali
differensial   yondashuvni   amalga   oshirish   muhimdir.   Masalan,   “Grammatik   o‘yinda”
o‘quvchilar   o‘z   bilim   darajasiga   qarab   turli   darajadagi   savollarga   javob   berishlari
mumkin.   Bu   o‘yin   yordamida   kuchli   o‘quvchilar   qiyinroq   vazifalarni,   zaifroq
o‘quvchilar   esa   osonroq   vazifalarni bajarishlari   mumkin,   bu   esa   har   bir   o‘quvchining
shaxsiy   rivojlanishini   ta’minlaydi   [25.215-bet].   O‘yinlar   yordamida   o‘quvchilarga
individual   vazifalar   berish   va   ularni   o‘z   vaqtida   bajarish   imkoniyatini   yaratish,
ularning   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashlariga   yordam   beradi.   Masalan,   “O‘z bilimlaringni   tekshir”   o‘yini   orqali   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   baholash   imkoniga   ega
bo‘ladilar,   bu   esa   ularni   mustaqil   fikrlashga   undaydi   [26.220-bet]. O‘yinlar   darslarda
baholash   jarayonini   ham   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilishda   muhim ahamiyatga   ega.
Baholash   jarayonida   o‘yinlardan   foydalanish,   o‘quvchilarga  o‘z bilimlarini amaliyotda
ko‘rsatish imkoniyatini beradi. Masalan,   “O‘yinchoq dastur”   o‘yini  orqali o‘quvchilar
grammatik qoidalarni hayotiy misollarda qo‘llashadi   va bu jarayonda o‘zaro   baholash
imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Bunday   baholash   jarayoni   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlariga   bo‘lgan   ishonchini
oshiradi   va   o‘zaro   raqobat   muhitini   yaratadi   [27.   228-bet].
Baholash   jarayonida   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   jalb   qilishga   yordam
beradi.   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   qiziqarli   shaklda   namoyish   etishga tayyor   bo‘lishadi,
bu   esa   darslarda   faol   qatnashishga   rag‘batlantiradi.   “Grammatika sarguzashtlari” o‘yini
o‘quvchilarga   o‘z   bilimlarini   ko‘rsatish   va   bir-   birlarining   muvaffaqiyatlarini   qadrlash
imkoniyatini   beradi   [28.235-bet].
O‘yinlardan   foydalanish   o‘qituvchilar   uchun   ham   ko‘plab   foydalar   keltiradi.
O‘qituvchilar   o‘yinlarni   rejalashtirish   va   o‘tkazish   jarayonida   o‘z   uslublarini
rivojlantiradilar.   O‘yinlar   darslarni   rejalashtirishda   ijodkorlikni   talab   qiladi   va
o‘qituvchilarni yangi metodlarni qidirishga undaydi. Masalan,   “O‘yin va ta’lim”   kurslari
o‘qituvchilarga   o‘yinlar   yordamida   ta’lim   berish   metodlarini takomillashtirishda   yordam
beradi   [29.   240-bet].   O‘yinlardan   foydalanish   o‘qituvchilarning   o‘quvchilar   bilan
aloqalarini   mustahkamlaydi.   O‘qituvchilar   va   o‘quchilar   o‘yin   jarayonida   bir-birlarini
yaqindan   tanishadi,   bu   esa   darslarda   ijtimoiy   muhitni   yaxshilaydi.   O‘qituvchilar
o‘quvchilarning qiziqishlarini   va   motivatsiyalarini   aniqlab,   ularni   ta’lim   jarayoniga   jalb
qilish   imkoniyatiga   ega  bo‘ladilar   [30.248-bet].
O‘yinlardan foydalanish boshlang‘ich sinf   grammatika va imlo   darslarida nafaqat
ta’lim   jarayonini   qiziqarli   qiladi,   balki   o‘quvchilar   o‘rtasida   ijodiy fikrlash   va mustaqil
yondashuvni   rivojlantirishga   ham   xizmat   qiladi.   O‘qituvchilar   uchun   o‘yinlar   ijodiy
metodlarni   qo‘llash   va   o‘quvchilar   bilan   munosabatlarni   mustahkamlash   imkonini
beradi.
Imlo   darslarida   o‘yin   metodlarini   qo‘llash va   ularning   natijadorligi
Imlo   darslarida ham o‘yin usullari   samarali   qo‘llaniladi. Masalan, “To‘g‘ri yozish
musobaqasi”   o‘quvchilarning imlo   savodxonligini   oshirishda yordam   beradi.   Musobaqa
orqali   o‘quvchilar   berilgan   so‘zlarni   to‘g‘ri   yozish   orqali   o‘zaro   raqobatlashib,   imlo
qoidalarini mustahkamlaydilar. Bu usul o‘quvchilarning motivatsiyasini   oshiradi   va imlo qoidalarini   tezroq   o‘zlashtirishga imkon   beradi [7,   70-bet].   “Yozish   bo‘yicha   estafeta”
o‘yini   jamoaviy   ishni   rivojlantiradi   va   imlo  qoidalarini   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatini
yaratadi.   O‘yin   davomida   o‘quvchilar   jamoaviy   ishlashni   o‘rganib,   so‘zlarni   to‘g‘ri
yozishga   harakat qiladilar. Bu usul o‘quvchilarning e’tiborini mustahkamlaydi va ularning
savodxonligini   oshirishga   xizmat   qiladi   [8.82-bet].   O‘yinlar   yordamida   til
ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   o‘quvchilarning   ma’no   tushunish   qobiliyatini   oshirishga
yordam   beradi.   Chet   el   adabiyotlarida,   masalan,   Gentry   va   Gentry  (2018) o‘yinlarning
o‘quvchilarda   til   ko‘nikmalarini   rivojlantirishdagi   muhim   o‘rni   haqida   ta’kidlaydilar.
Ularning fikricha,   o‘yinlar til   o‘rganishda interaktiv va qiziqarli   muhit   yaratadi,   bu   esa
o‘quvchilarning   tilga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   [16.12-bet].   O‘yinlar   yordamida
o‘quvchilar   so‘z   boyligini,   grammatik   qoidalarni   va   to‘g‘ri   talaffuzni   mustahkamlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   O‘yinlar,   shuningdek,   o‘quvchilarning   ijtimoiy
ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilar   o‘yin
jarayonida   bir-biri   bilan   muloqot   qilishadi,   bu  esa   ularning   kommunikativ   qobiliyatlarini
oshiradi   va   o‘yinlar   orqali   o‘quvchilarning   ijtimoiy   ko‘nikmalari   va   jamoaviy   ishlash
qobiliyatlari   yanada   rivojlanishini   ko‘rsatgan   [32.45-bet].   Bu   jarayonda   o‘quvchilar
guruhda   ishlash,   o‘zaro   fikr   almashish   va   muammolarni   birgalikda   hal   qilishga
o‘rganadilar.
Bugungi   kunda   texnologiyalar   ta’lim   jarayonida   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘yinlarni   raqamli
platformalarda   amalga   oshirish, masalan, online   o‘yinlar   yoki   mobil ilovalar   orqali   ta’lim
jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilish   mumkin.
O‘zbek   olimlari   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   texnologiyalar
yordamida   o‘yinlarni   o‘tkazish   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llash   va
yangicha fikrlash qobiliyatlarini   rivojlantirishda yordam   beradi   [33.32-bet].   Masalan, online
grammatik   o‘yinlar   o‘quvchilarga   real   vaqtda   javob   berish   imkonini   beradi,   bu   esa
o‘qituvchilarning   darsni   qiziqarli   va  interaktiv   qilishiga   yordam   beradi.
O‘yinlardan   foydalanish   orqali   o‘quvchilarning   bilimlarini   baholash   va   monitoring
qilish   jarayonini   amalga   oshirish   mumkin.   O‘yinlar,   o‘quvchilarning   o‘z   bilimlarini mustahkamlash   bilan   birga,   o‘qituvchilarga   ham   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatlarini
kuzatishga imkon yaratadi. O‘yinlarni   baholashda  o‘qituvchilar o‘quvchilarning faoliyatlarini
baholash,   ularning   qobiliyatlarini   aniqlash   va   kerakli   yordam   ko‘rsatish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar [34,   56-bet]. O‘quv   jarayonida   o‘yinlarni   monitoring   qilish   orqali   o‘qituvchilar   o‘z
metodlarini takomillashtirish va o‘quvchilar bilan aloqalarni   mustahkamlash imkoniyatiga ega
bo‘ladilar.   O‘yinlardan   foydalanish   nafaqat   til   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   balki
o‘quvchilarning ijtimoiy,   kommunikativ va texnologik ko‘nikmalarini ham  oshirishga xizmat
qiladi.   Bu o‘quv jarayonini yanada samarali va qiziqarli qiladi . XULOSA
Boshlang‘ich   sinf   grammatika   va   imlo   darslarida   qiziqarli   o‘yinlardan
foydalanish,   nafaqat   ta’lim   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilish,   balki
o‘quvchilarning   til   ko‘nikmalarini,   ijtimoiy   va   kommunikativ   qobiliyatlarini
rivojlantirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘yinlar   o‘quvchilarning   qiziqishini
oshiradi,   ularning   bilimlarini   amaliyotda   qo‘llash   imkoniyatini   yaratadi   va   o‘zaro
muloqotda   bo‘lishni   rag‘batlantiradi.   Chet   el   tadqiqotlari shuni   ko‘rsatadiki,   o‘yinlar
ta’lim   jarayonini   interaktiv   va   qiziqarli   qiladi,   bu   esa   o‘quvchilarning o‘z bilimlarini
mustahkamlashlariga,   yangi   ko‘nikmalarni   egallashlariga   va   ijodiy   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirishlariga   yordam   beradi.   O‘quvchilar o‘yinlar orqali   individual
va jamoaviy   yondashuvlarni   o‘zlashtiradilar,  bu   esa   ularda   rahbarlik,   muloqot   qilish   va
muammolarni   birgalikda   hal   qilish   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Bundan   tashqari,
o‘yinlarni   raqamli   platformalarda amalga   oshirish, ta’lim   jarayonini   yanada   qiziqarli
va   zamonaviy   qilish   imkoniyatini   beradi.   O‘qituvchilar   o‘yinlarni   o‘tkazish   orqali
o‘quvchilarning  bilimlarini   baholash, monitoring   qilish   va   ularning   muvaffaqiyatlarini
kuzatish  imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.
Shunday   qilib,   boshlang‘ich   sinf   grammatika   va   imlo   darslarida   o‘yinlardan
foydalanish,   ta’lim   jarayonini   yanada   samarasiz   qilish   bilan   birga,   o‘quvchilarning
ko‘nikmalarini   va   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   O‘quvchilarning   o‘z
bilimlariga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   ularni   mustaqil   fikrlashga,   ijodiy
yondashuvga   va   kelajakda   muvaffaqiyatli   hayotga   tayyorlaydi.   O‘yinlarni   dars
jarayonida   keng   qamrovli   qo‘llash,   ta’lim   sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   shaxsiy
rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shadi.
Xulosa   davomida,   shuningdek,   o‘yinlarning   o‘qituvchilar   uchun   ham   bir   qator
foydalari   mavjud.   O‘qituvchilar   o‘yinlarni   rejalashtirish   jarayonida   o‘z   pedagogik
yondashuvlarini   rivojlantirib,   yangi   metodlarni   izlashga   undaydilar.   Bu   ijodkorlik   va
yangilikni   qidirish   o‘qituvchilarning   o‘z   ishlariga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va
darslarni   yanada   jonlantiradi.O‘yinlardan   foydalanish   o‘qituvchilar   va   o‘quvchilar o‘rtasidagi   munosabatlarni   mustahkamlashga   ham   yordam   beradi.   O‘quvchilar   o‘yin
jarayonida o‘zaro   hamkorlik   qilib,   bir-birlariga  yordam   berishadi.   Bu   esa   jamoaviy   ish
ko‘nikmalarini   rivojlantirib,   o‘quvchilarning   bir-biriga   nisbatan   hurmatini   oshiradi.
O‘qituvchilar   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   e’tiborga   olib,   har   bir
o‘quvchining o‘ziga xos   yondashuvini qo‘llash imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
O‘yinlar   yordamida   ta’lim   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilish,
o‘quvchilarning   qobiliyatlarini   rivojlantirish,   ularni   yanada   faollashtirish   va   o‘z
bilimlariga   bo‘lgan   ishonchlarini   oshirish   muhim   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchilarning   o‘quv   jarayonida   o‘yinlarni   qo‘llashlari,   ta’lim   sifatini
oshirish   va   o‘quvchilarning   shaxsiy   rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shadi.   Kelajakda,
ta’lim   jarayonida o‘yinlarni kengaytirilgan foydalanish,   o‘quvchilarning bilim darajasini
oshirish,   ijodiy   fikrlashini   rivojlantirish   va   o‘zaro   muloqot   qobiliyatlarini
kuchaytirishga   yordam   beruvchi   samarali   usul   sifatida   xizmat   qiladi. Shuning  uchun,
o‘qituvchilar o‘z darslarida o‘yinlarni  doimiy   ravishda  qo‘llashga harakat   qilishlari   va
ularni   darslarning   ajralmas   qismi   sifatida ko‘rishlari   zarur. Bu,   o‘z   navbatida,   ta’lim
jarayonini   yangi   bosqichga   olib   chiqadi   va   o‘quvchilarni zamonaviy, raqobatbardosh
hayotga   tayyorlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.
Yana bir muhim  jihat,   o‘yinlarning o‘quvchilar  o‘rtasidagi   ijtimoiy   munosabatlarni
yanada   kuchaytirishi,   ularning   jamoaviy   ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishidir.   O‘yinlar
orqali   o‘quvchilar   bir-birlarining   qobiliyatlarini   qadrlashni,   yordam   berishni   va   jamoada
ishlashni   o‘rganadilar.   Shu tariqa,   o‘yinlar   boshlang‘ich   ta’lim   jarayonida   nafaqat   bilim
berish,   balki   shaxslararo   munosabatlarni   ham   rivojlantiradi.   Xulosa   qilib   aytganda,
boshlang‘ich   sinf   grammatika   va   imlo   darslarida   qiziqarli   o‘yinlardan foydalanish,   ta’lim
jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qilish   bilan   birga,   o‘quvchilarning   ko‘nikmalarini
rivojlantirishda  muhim   rol   o‘ynaydi.  Ta’lim  jarayonini   o‘zgartirishga  va  yangilanishlarga
ochiq   bo‘lgan   o‘qituvchilar,  o‘quvchilarning muvaffaqiyatiga hissa qo‘shib,   ularni kelajakda
raqobatbardosh   va   ijodkor   shaxslar   sifatida   tarbiyalashda   o‘z   vazifalarini   muvaffaqiyatli
bajara  olishadi FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI
1. Mirziyoyev,   Sh.   “Yurtimizni yanada rivojlantirish bo‘yicha takliflar.” 
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Asarlari,   2017.
2. Mirziyoyev,   Sh.   “Kamalak   ko‘zlarida   mustaqil   O‘zbekiston.”   O‘zbekiston 
Respublikasi   Prezidenti   Asarlari,   2018.
3. Mirziyoyev,   Sh.   “Ta’lim   –   kelajagimizni   belgilovchi   omil.”   O‘zbekiston 
Respublikasi   Prezidenti   Asarlari,   2019.
4. Mirziyoyev,   Sh.   “Innovatsiyalar   va   raqamli   iqtisodiyot.”   O‘zbekiston 
Respublikasi   Prezidenti   Asarlari,   2020.
5. Abdurahmonova,   M.   “Grammatikani   o‘qitishda   interaktiv 
usullar”   (2021)
6. Anvarov,   A.   “O'qitishda   o'yinlarning   roli”   (2019)
7. Bahodirov,   R.   “Boshlang‘ich   sinflarda   o‘yinlar   va   metodikalar”   (2020)
8. G'ulomova,   S.   “Grammatika   va   imlo   darslarida   o'yinlardan 
foydalanish”   (2022)
9. Jumaev,   M.   “Qiziqarli   o‘yinlar   va   ta’lim”   (2018)
10. Karimova,   N.   “Boshlang‘ich   ta’limda innovatsion   usullar”   (2020)
11. Murodov,   S.   “O'yin   orqali   o'qitish   metodikasi”   (2021)
12. Nabiev,   A.   “O'qitish   jarayonida   o'yinlarning   samaradorligi”   (2019) 13. Rashidova,   D.   “O‘yinlar   va   bolalar   psixologiyasi”   (2020)
14. Shukurova,   L.   “Boshlang‘ich   sinfda   grammatik   o‘yinlar”   (2021)
15. Tohirova,   G.   “Imlo   va   grammatika   darslarini   qiziqarli   qilish”   (2022)
16. Xudoyberganov,   T.   “O‘yinlar   orqali   grammatika   o‘rganish”   (2020)
17. Yusupov,   B.   “O‘yinli   o'qitish:   tajribalar   va   natijalar”   (2021)
18. Abdullayeva,   F.   “Interaktiv   darslar: o'yinlar   va   metodlar”   (2018)
19. Mustaqimova,   A.   “Qiziqarli   darslar:   o'yinlardan foydalanish”   (2021)
20. Xolmirzaev,   D.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o'yinlar”   (2019)
21. Otaeva,   S.   “Grammatik   o'qitish   va   o'yinlar”   (2020)
22. Shodmonova,   L.   “Boshlang‘ich   sinfda   o'qitish   metodikasi”   (2022)
23. Mamatqulov,   R.   “O'qitishda   o'yinlar:   nazariya   va   amaliyot”   (2021)
24. Qodirova,   F.   “Grammatik   va   imlo   darslarida   o‘yinlar”   (2019)
25. Asqarova,   N.   “Bolalar   ta’limida   interaktiv   usullar”   (2020)
26. Tursunova,   R.   “Grammatika   o‘rganish   va   qiziqarli   o‘yinlar”   (2021)
27. Yusupova,   M.   “O'yin   orqali   bilimlarni   mustahkamlash”   (2022)
28. Abdurahmonov,   E.   “Imlo   darslarida   o'yinlar”   (2021)
29. Mustafoyev,   K.   “O‘qitishda   o'yinlardan   foydalanish”   (2019)
30. Mirzaeva,   D.   “O'yinlar:   pedagogik   yondashuvlar”   (2020)
31. Anorov,   R.   “Qiziqarli   darslar:   o‘yin metodlari”   (2021)
32. Xudoyberganova,   S. “O‘yinlar va o‘qituvchilar uchun 
qo'llanma”   (2022)
33. Bayramov,   S.   “O'qitishda   innovatsion   o'yinlar”   (2018)
34. Abdullaeva, M. “Grammatik   va   imlo   o‘rganishda   o'yinlarning 
ahamiyati”   (2021)

Boshlang‘ıch sınf grammatık va ımlo darslarıda qızıqarlı o‘yınlardan foydalanısh

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский