Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish

1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu: Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish
malakasini shakllantirish
Bajardi:  Shukurova Gulmira   5 07 -  guruh   Boshlang‘ich ta’lim
bakalavr yo‘nalishi   4-kurs talabasi
Kurs ishi rahbari:    Gadayev D .
JIZZAX – 2025 2 MUNDARIJA
I . KIRISH ……………………..………………………………………………….3
II  ASOSIY QISM 
1. B oshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   masala   yechish   faoliyatining   pedagogik-
asosiy jihatlari ………………………..……………………….………………6
2. M asalalarni   har   xil   usullarda   yechish   yo‘llari   va   ulardan   foydalanish
imkoniyatlari …………………………………………..…………….………14
3. B oshlang‘ich sinf  o‘quvchilarida masalalar  yechish malakasini  shakllantirish
amaliyoti ……………………………………………………………………..23
III . XULOSA…………………………………………………………..…..…….31
IV.FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………….……….32 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Hozirgi   davrda   ta’lim   jarayonida   asosiy
e’tibor o‘quvchilarning bilimlarni egallashi bilan birga ularni hayotiy vaziyatlarda
qo‘llay   olish   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   qaratilmoqda.   Ta’limning   asosiy
maqsadi o‘quvchilarni mustaqil fikrlaydigan, analitik qarorlar qabul qila oladigan
shaxs   sifatida   tayyorlashdan   iborat.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   bosqichida   bu
jarayon   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   bu   davrda   o‘quvchilarda   asosiy   bilimlar
bilan   birga   tafakkur   va   aqliy   operatsiyalarni   bajarish   malakalari   shakllanadi.
Matematika  fani, xususan,  masala  yechish  orqali  bu ko‘nikmalarni  rivojlantirish
imkoniyatini   beradi.   Masalalarni   har   xil   usullarda   yechish   orqali   o‘quvchilar
muammoni tahlil qilish, turli yondashuvlarni sinab ko‘rish, eng maqbul echimni
topish   kabi   malakalarga   ega   bo‘ladilar.   Bu   esa   ularning   ijodiy   fikrlashini,
muammoni   o‘ziga   xos   tarzda   hal   qilish   salohiyatini   rivojlantiradi.   Har   xil
usullarni   qo‘llash   orqali   o‘quvchi   nafaqat   to‘g‘ri   javobni,   balki   unga   olib
keladigan   yo‘lni   ham   baholaydi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilarni   faollikka
undaydi, darsni qiziqarli qiladi. Shu bilan birga, individual yondashuv imkoniyati
ham   yaratiladi.   Bu   esa   har   bir   o‘quvchining   bilim   darajasiga   qarab   mos
yondashuvni   tanlashga   zamin   yaratadi.   Shu   sababli,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarida   masalalarni   har   xil   usulda   yechish   malakasini   shakllantirish
bugungi kunda pedagogik amaliyotda dolzarb muammo bo‘lib qolmoqda. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Boshlang‘ich   sinflarda
masala yechish malakasi va uni shakllantirish metodikasi bir qator ilmiy ishlar va
tadqiqotlarda   yoritilgan.   Jumladan,   A.A.   Kamenskiy,   D.B.   Elkonin,   V.V.
Davыdov   kabi   klassik   pedagoglar   boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   aqliy
faoliyatini   rivojlantirishda   masala   yechish   muhim   vosita   ekanini   ta’kidlaganlar.
Ularning   tadqiqotlari   o‘quvchilarda   fikrlashning   mantiqiy   ketma-ketligini,   tahlil
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–6108-son   farmoni.   “Ta’lim   sifatini   oshirish   va
innovatsion rivojlanishni jadallashtirish to‘g‘risida”. 2020-yil 29-oktabr. 4qilish,   solishtirish   va   umumlashtirish   kabi   qobiliyatlarni   rivojlantirishga
qaratilgan.   Shu   bilan   birga,   O‘zbekistonlik   metodistlar   —   M.M.   Murodov,   A.S.
Karimov,   T.   Jo‘rayev   singari   olimlar   ham   boshlang‘ich   ta’limda   matematik
tafakkurni   rivojlantirish   bo‘yicha   tadqiqotlar   olib   borgan.   Ularning   ilmiy   ishlari
o‘quvchilarda   masala   yechish   ko‘nikmasini   bosqichma-bosqich   shakllantirish
metodikalariga bag‘ishlangan. Ammo masalalarni har xil usullarda yechish va bu
orqali o‘quvchining individual fikrlashini rivojlantirish borasidagi tadqiqotlar hali
to‘liq yoritilmagan. Jumladan, masalaning bir necha echim yo‘llarini tahlil qilish,
o‘quvchilarni   mustaqil   usul   tanlashga   yo‘naltirishga   oid   metodik   tavsiyalar
yetarlicha ishlab chiqilmagan. Shu bois, bu boradagi tadqiqotlar davom ettirilishi,
amaliy   tajribalar   asosida   boyitilishi   va   o‘qituvchilarning   kundalik   faoliyatida
qo‘llanilishi   lozim.   Ushbu   kurs   ishi   ham   ayni   shu   ehtiyojni   qondirishga   xizmat
qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   olib
boriladigan matematik ta’lim-tarbiya jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida
masalalarni   har   xil   usulda   yechish   malakasini   shakllantirish   yo‘llari   va   ularni
samarali qo‘llash metodikasi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   masala
yechish   malakasini   turli   metodlar   asosida   shakllantirishning   samarali   yo‘llarini
aniqlash va ularni o‘quv jarayonida qo‘llashga oid takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari   Masala yechish faoliyatining pedagogik va
psixologik asoslarini o‘rganish; Masalalarni har xil usullarda yechishning nazariy
asoslarini   aniqlash;   Har   xil   usullarda   masala   yechish   usullarini   o‘quvchilarda
shakllantirish   amaliyotini   o‘rganish;   Mazkur   metodlardan   foydalanish
imkoniyatlari va samaradorligini aniqlash; O‘quvchilarning matematik fikrlashini
rivojlantirishda masala yechish usullarining ta’sirini tahlil qilish.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Nazariy jihatdan, kurs
ishi boshlang‘ich ta’lim metodikasi sohasidagi ilmiy qarashlarni boyitadi. Amaliy 5nuqtayi   nazardan   esa,   o‘qituvchilarga   o‘quvchilarda   masala   yechish   malakasini
shakllantirishda   qo‘llaniladigan   samarali   metodlarni   tanlashda   yo‘l-yo‘riq   bo‘lib
xizmat   qiladi.   Shuningdek,   ushbu   ish   boshlang‘ich   sinf   darslarini
takomillashtirishga yordam beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Ilmiy-nazariy   tahlil,   kuzatuv,   pedagogik
tajriba,   solishtirma   tahlil,   amaliy   kuzatuv   va   umumlashtirish   metodlari
qo‘llanildi.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, uchta asosiy bob, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. 61. BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MASALA YECHISH
FAOLIYATINING PEDAGOGIK-ASOSIY JIHATLARI
Boshlang‘ich   sinf   matematikasi   o‘quvchilarni   nafaqat   sonlar   va   arifmetik
amallar bilan tanishtiradi, balki ularni fikrlashga, mantiqiy xulosalar chiqarishga,
hayotiy   muammolarni   hal   qilishga   yo‘naltiradi.   Bu   jarayonda   matematik
masalalar   alohida   o‘rin   tutadi.   Masala   —   bu   o‘quvchining   bilimi,   tafakkuri   va
amaliy   ko‘nikmasini   sinovdan   o‘tkazadigan,   ularni   mustahkamlovchi   o‘quv
vazifasidir.   Ayniqsa,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   matematik   masalalarni
o‘rganish   orqali   o‘quvchining   tafakkur   faoliyati   shakllanadi,   matematik
tushunchalar   amaliyotga   yaqinlashtiriladi   va   bolalar   real   hayotdagi   holatlarni
matematik modellashtirishga o‘rganadilar.Masalalar bolalarni mustaqil ishlashga,
mulohaza   yuritishga,   sabab-oqibat   aloqalarini   aniqlashga,   ehtimoliy   echimlar
orasidan   eng   maqbulini   tanlashga   o‘rgatadi.   Bu   jarayon   bolalarda   analitik
fikrlash,   tanqidiy   qarash,   mulohaza   yuritish,   taqqoslash   va   umumlashtirish   kabi
muhim aqliy amallarni shakllantiradi. Ayniqsa, oddiy masalalar orqali murakkab
vaziyatlarni tushunishga tayyorlov beriladi. 2
Matematik masalalar orqali o‘quvchi nazariy bilimlarini amaliyotda qo‘llashga
o‘rganadi. Bu jarayon bilimlarni mustahkamlash, ularni real hayot bilan bog‘lash
imkonini beradi. Masalan,  xarid qilish, vaqtni hisoblash, masofani aniqlash kabi
oddiy   turmushdagi   holatlar   matematik   masala   sifatida   ko‘rib   chiqilganda,
o‘quvchi o‘z bilimining foydasini anglaydi. Bu esa bilimga qiziqishni oshiradi va
motivatsiyani kuchaytiradi.
Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   masalalar   ikki   asosiy   vazifani   bajaradi:
birinchisi   —   nazariy   bilimlarni   mustahkamlash,   ikkinchisi   —   o‘quvchilarda
amaliy ko‘nikmalarni shakllantirish. Nazariy bilimlar deganda, arifmetik amallar,
sonlar va miqdorlar orasidagi munosabatlar tushuniladi. Amaliy ko‘nikmalar esa
2
  Kamenskiy A.A.  Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi . – Toshkent: Ta’lim, 
2010. – 256 b. 7bu   bilimlarni   har   xil   vaziyatlarda   to‘g‘ri   qo‘llash,   masalani   tahlil   qilish   va
echimni topish kabi faoliyatlarni o‘z ichiga oladi.
Bundan   tashqari,   masalalar   orqali   o‘quvchilar   tafakkur   tezligini,   diqqatni
jamlash,   xotirani   kuchaytirish   va   o‘z   fikrini   ravon   ifoda   etish   kabi   umumta’lim
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Masala   yechish   jarayoni   bolalarda   qat’iyatlilik,
irodaviy   sifatlar,   sabr-toqat,   sinchkovlik   va   mas’uliyat   hissini   shakllantirishda
ham muhim vositadir.
Masalalar   o‘quvchilarga   faqat   matematik   ma’lumot   emas,   balki   hayotiy
saboqlarni   ham   beradi.   Ular   orqali   vaqtni   to‘g‘ri   taqsimlash,   xarajatni
rejalashtirish,   masofani   baholash,   vaziyatni   tushunish   va   qaror   qabul   qilish
qobiliyatlari   rivojlanadi.   Shu   sababli,   boshlang‘ich   sinflarda   masalalarni   turli
usullarda   yechish   va   har   bir   masalaning   mohiyatini   tushuntirish   orqali   nafaqat
matematik, balki umumiy tafakkur tarbiyasi ham amalga oshiriladi.
Masalalarni   tanlashda   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   yoshi,   psixologik
xususiyatlari,   aqliy   tayyorgarligi   va   qiziqishlarini   inobatga   olishi   kerak.
Boshlang‘ich   bosqichda,   ayniqsa   1–2-sinflarda   masalalar   sodda,   real   hayotga
yaqin,   qisqa   va   tushunarli   bo‘lishi   lozim.   Uchinchi   va   to‘rtinchi   sinflarda   esa
murakkablik   darajasi   oshib   boradi,   masalalarga   noaniqlik,   ortiqcha   ma’lumotlar
kiritilib, o‘quvchilarning tahliliy fikrlashiga urg‘u beriladi.
Masalalar dars jarayonining markaziy qismi hisoblanadi. Har bir yangi mavzu,
odatda,   nazariy   qoidalar   bilan   emas,   balki   masala   yechish   orqali   tushuntirilsa,
o‘quvchilarda   bilimga   bo‘lgan   talab   kuchayadi.   Chunki   ular   bu   bilimni   real
vaziyatda   qanday   qo‘llash   mumkinligini   ko‘radilar.   Shu   tarzda   bilimlar   puxta
o‘zlashtiriladi va uzoq muddatga yodda qoladi. Shuningdek, masalalarni yechish
o‘quvchilarda   nutq   madaniyatini   ham   shakllantiradi.   Masalaning   shartini
tushunish,   uni   so‘zlab   berish,   echim   yo‘lini   izohlash,   xulosa   chiqarish   —
bularning   barchasi   muloqot   va   fikr   bildirish   malakasini   oshiradi.   Bu   jihat
o‘quvchilarning boshqa fanlarni o‘zlashtirishiga ham ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 8Ahamiyatli   jihatlardan   yana   biri   —   masala   yechish   orqali   o‘quvchining   o‘z-
o‘zini   baholash   qobiliyati   shakllanadi.   U  bajarilgan   ishni   tahlil   qiladi,  xatolarini
topadi,   takroran   urinib   ko‘radi.   Bunday   yondashuv   o‘z   ustida   ishlash,   tanqidiy
fikrlash va natijadan saboq chiqarish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Masala   yechish   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   fikrini   kuzatib   boradi,
ularning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlaydi,   individual   yondashuvni
shakllantiradi.   Bu   esa   dars   jarayonini   samarali   tashkil   etish   va   har   bir
o‘quvchining   imkoniyatini   to‘liq   ochib   berish   imkonini   beradi.boshlang‘ich
sinflarda   matematik   masalalar   nafaqat   fanga   oid   bilimlarni   berish,   balki
o‘quvchilarda   umumiy   tafakkur,   amaliy   ko‘nikma,   ijtimoiy   hayotga   moslashish,
axloqiy tarbiya, muloqot va o‘z fikrini ifoda etish qobiliyatlarini shakllantirishga
xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   masalalarni   turli   yondashuvlar   asosida   yechishga
o‘rgatish   —   boshlang‘ich   ta’limning   eng   muhim   pedagogik   jihatlaridan   biri
hisoblanadi.
Masala   yechish   orqali   o‘quvchilarning   fikrlashini   rivojlantirish   Boshlang‘ich
ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatini   shakllantirish   va
rivojlantirish   muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   jarayonda   matematik   masalalarni
yechish   eng   samarali   vositalardan   biri   hisoblanadi.   Chunki   masala   —   bu
o‘quvchini   o‘ylashga,   tahlil   qilishga,   qaror   qabul   qilishga,   muammoga   echim
topishga undaydigan o‘quv faoliyatidir. Aynan mana shu faoliyat orqali bolalarda
mantiqiy, analitik, ijodiy va tanqidiy fikrlash elementlari rivojlanadi.
Masala   yechish   jarayoni   o‘quvchini   birinchi   navbatda   vaziyatni   tushunishga,
ya’ni masalaning shartini to‘g‘ri talqin qilishga undaydi. Bu bosqichda o‘quvchi
matnni   o‘qiydi,   undagi   asosiy   ma’lumotlarni   ajratadi,   muhim   va   ikkilamchi
qismlarni   farqlaydi.   Bu   esa   e’tiborli   bo‘lishni,   tahliliy   yondashuvni,   so‘zlar   va
raqamlar orasidagi bog‘liqlikni anglashni talab etadi. Shu tariqa, o‘quvchida matn
ustida fikr yuritish ko‘nikmasi shakllanadi.
Keyingi   bosqichda   o‘quvchi   masalaning   nimani   so‘rayotganini   aniqlaydi   va
unga mos arifmetik amalni tanlaydi. Bu esa mantiqiy fikrlashning shakllanishiga 9xizmat   qiladi.   Masalan,   agar   masalada   jami   miqdor   topilishi   kerak   bo‘lsa,   u
qo‘shish amalini tanlaydi; agar ortiqcha yoki kam miqdorni aniqlash zarur bo‘lsa,
u   ayirishga   murojaat   qiladi.   Ushbu   bosqichda   o‘quvchi   sabab–oqibat
munosabatlarini   tahlil   qiladi,   ya’ni   “nima   bo‘ldi?”,   “nima   o‘zgardi?”   kabi
savollarga javob izlaydi. Bu esa fikrlash faoliyatining muhim bosqichidir.
Masala   yechish   orqali   o‘quvchilarda   umumlashtirish   va   taqqoslash
ko‘nikmalari ham shakllanadi. Turli xil masalalarni taqqoslab, ularning o‘xshash
va farqli jihatlarini ko‘ra olish, bir xil usul bilan har xil masalalarni yecha olish —
bu o‘quvchining fikrlash darajasining o‘sayotganidan dalolat beradi. Shuningdek,
murakkab   masalalarda   ketma-ketlik,   reja   asosida   ishlash,   echim   variantlarini
sinovdan   o‘tkazish   orqali   o‘quvchi   fikrlashning   izchilligi   va   strategik
yondashuvni o‘zlashtiradi. 3
Masala   yechishda   o‘quvchining   ijodiy   fikrlash   qobiliyati   ham   rivojlanadi.
Ayniqsa,   noan’anaviy,   ko‘p   usulda   yechiladigan   yoki   ortiqcha   ma’lumot
kiritilgan   masalalar   bolalarni   izlanishga,   boshqa   yo‘ldan   echishga   undaydi.
Bunday holatlar o‘quvchining ijodiy salohiyatini yuzaga chiqaradi. U o‘zi bilgan
usullarni   sinab   ko‘radi,   o‘z   fikrini   asoslaydi,   boshqalar   fikrini   tahlil   qiladi.   Shu
tarzda o‘quvchining o‘ziga ishonchi ortadi, intellektual mustaqillik shakllanadi.
Masala   yechish   orqali   o‘quvchilarning   abstrakt   tafakkuri   ham   rivojlanadi.
Raqamlar,   belgilar,   shartli   ifodalar   bilan   ishlash   o‘quvchining   hayotiy   holatni
mantiqiy   modellashtirishiga   olib   keladi.   Bu   ko‘nikma   nafaqat   matematikada,
balki boshqa fanlarda ham, hattoki kundalik hayotda ham asqatadi.
Bundan   tashqari,   masala   yechish   o‘quvchining   tanqidiy   fikrlashini
faollashtiradi.   U   har   bir   qadamini   tahlil   qiladi,   xatoni   topadi,   boshqa   usulni
sinaydi,   o‘zining   avvalgi   yechimlarini   taqqoslaydi.   Bu   esa   mustaqil   fikrlash,
tanqidiy tahlil qilish, baholash va o‘z fikriga javobgarlik his qilish ko‘nikmalarini
shakllantiradi.   Bu   esa   zamonaviy   ta’limning   asosiy   talabi
3
    Murodov M.M.  Matematika darslarida innovatsion pedagogik texnologiyalar . – Toshkent: 
Sharq, 2017. – 198 b. 10hisoblanadi.Shuningdek,   masala   yechish   jarayonida   o‘quvchi   o‘z   fikrini   og‘zaki
va   yozma   shaklda   ifoda   etishga   o‘rganadi.   U   masala   shartini   tushuntiradi,   nega
aynan shu amalni tanlaganini asoslaydi, javobning to‘g‘riligini izohlaydi. Bunday
izohlash faoliyati muloqot va nutq madaniyatini rivojlantirishda katta ahamiyatga
ega.
Masala   ustida   ishlash   o‘quvchini   tafakkurda   mustahkamlikka,   sabr-toqatga,
sinchkovlikka   o‘rgatadi.   Har   bir   bosqichni   izchil   bajarish,   shoshilmasdan,
mulohaza   bilan   ishlash   orqali   o‘quvchi   fikrlashda   izchillik   va   aniqlikni
o‘zlashtiradi.   U   murakkab   vaziyatlarda   yanglishmaslik,   tafsilotlarga   e’tibor
berish, mantiqiy bog‘liqlikni ushlay olish qobiliyatini rivojlantiradi. 4
Agar   masala   dars   davomida   jamoaviy   muhokama   shaklida   yechilsa,   bu
o‘quvchilarning   guruhda   ishlash   ko‘nikmasini,   o‘z   fikrini   himoya   qilish   va
boshqalar  fikrini  inobatga olish madaniyatini rivojlantiradi. Shuningdek, bunday
jarayonlar   orqali   o‘quvchi   muloqot,   tinglash,   bahslashish   va   kelishish
qobiliyatlariga   ega   bo‘ladi.Masala   yechishda   bolalar   o‘z   bilimlarini   sinab
ko‘radilar,   yangi   bilimlarni   o‘zlashtiradilar   va   avvalgi   bilimlarini
mustahkamlaydilar. Ular hayotdagi turli vaziyatlarni matematik modellashtirishni
o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning   tafakkur   doirasini   kengaytiradi   va   real   hayotga
matematik   nuqtai   nazardan   qarashni   shakllantiradi.matematik   masala   yechish
o‘quvchilarning   fikrlash   jarayonini   ko‘p   qirrali   va   chuqur   rivojlantiradi.   Ular
masala ustida ishlash  jarayonida o‘z fikrini shakllantiradi, mantiqiy tahlil qiladi,
echim yo‘llarini sinaydi, tanlaydi va asoslaydi. Bu esa ularning umumiy tafakkur
darajasini oshiradi va mustaqil fikrlaydigan, muammolarga echim topa oladigan,
zamonaviy jamiyatga mos shaxs sifatida shakllanishiga zamin yaratadi.
Masala yechish malakalarini shakllantirishda o‘qituvchining roli
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   masalalarni   yechish   malakalarini
shakllantirishda   o‘qituvchining   roli   juda   muhim   va   javobgarlikli   hisoblanadi.
4
  O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi.  Boshlang‘ich sinf matematikasi o‘quv dasturi . – 
Toshkent, 2020. 11Ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirish   va
ularning   matematik  bilimlarini   chuqurlashtirishda   o‘qituvchi   asosiy   vositachi   va
rahbar vazifasini bajaradi.
Ilmiy   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   1-sinfdan   4-sinfgacha   bo‘lgan   ta’lim
bosqichida  o‘quvchilarning  masala   yechish  malakasi  o‘qituvchining  dars   uslubi,
pedagogik yondashuvi va metodik tayyorgarligiga bog‘liq holda 75-80% darajada
rivojlanadi   (Islomov,   2021).   Shu   sababli,   o‘qituvchi   matematik   masalalar
bo‘yicha   faqat   ma’lumot   beruvchi   emas,   balki   faoliyatni   boshqaruvchi   va
yo‘naltiruvchi sifatida faol ishtirok etishi zarur.
Masala yechish jarayonida o‘qituvchi vazifalari ko‘p qirrali va bir necha asosiy
yo‘nalishni   o‘z   ichiga   oladi.   Birinchi   navbatda,   u   o‘quvchilarga   masalaning
shartini   to‘liq   va   aniq   tushuntirib   berishi,   muammoning   mohiyatini   anglatishi
lozim.   Ta’lim   jarayonida   o‘qituvchi   30-35%   vaqtni   aynan   masalani   tushuntirish
va   uning   tuzilishini   ochib   berishga   ajratadi.   Masalaning   har   bir   elementini
tushunish o‘quvchining to‘g‘ri fikrlashiga asos bo‘lib xizmat qiladi.
Ikkinchi   muhim   vazifa   –   o‘quvchilarni   masala   yechish   strategiyalariga
o‘rgatishdir.   Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
60%   i   dastlabki   bosqichda   faqat   ko‘rsatmalarni   qattiq   kuzatadi,   ammo   ularni
mustaqil   tanlashda   qiynaladi.   Shu   bois,   o‘qituvchi   ularni   qo‘llab-quvvatlab,
masala   yechishda   tanlov   qobiliyatini   rivojlantirishi   zarur.   Buning   uchun
o‘qituvchi   10-15   xil   yechim   yo‘llarini   ko‘rsatishi,   har   bir   variantni   tahlil   qilib,
afzallik va kamchiliklarini ko‘rsatishi muhim hisoblanadi.
Masala yechish malakalarini rivojlantirishda o‘qituvchi yaratadigan pedagogik
muhit   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   ijobiy
psixologik   muhitda   o‘quvchilarning   faolligi   40-50%   ga   oshadi.   Shuning   uchun,
o‘qituvchi   dars   davomida   o‘quvchilarni   xatolardan   qo‘rqmaslikka,   har   qanday
fikrni bildirishga, savol berishga rag‘batlantirishi lozim. Bu orqali o‘quvchilar o‘z 12fikrlarini   erkin   ifodalashni   o‘rganadi,   jamoada   muloqot   qilish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi. 5
O‘qituvchining har bir o‘quvchi bilan individual  ishlashi  ham  masala yechish
malakasini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Statistikaga ko‘ra, o‘quvchilarning
25-30%   i   umumiy   guruh   darslarida   savollar   berishdan   yoki   fikr   bildirishdan
chetda   qoladi.   Shu   bois,   o‘qituvchi   ularning   qobiliyatlari   va   ehtiyojlariga
moslashtirilgan   alohida   topshiriqlar   berishi,   qiyinchiliklarini   aniqlab,   yordam
ko‘rsatishi kerak.
Masala   yechish   jarayonida   o‘qituvchi   tomonidan   qo‘llaniladigan   metod   va
usullar   juda   xilma-xildir.   Masalan,   ko‘pchilik   o‘qituvchilar   ko‘rsatmalar   berish
(40%), savol-javob usuli (25%), mustaqil ishlar (20%), guruh bilan ishlash (10%)
va   o‘yin   usullarini   (5%)   qo‘llashadi   (Murodov,   2020).   Har   bir   metod
o‘quvchining turli xil fikrlash jihatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
Shuningdek,   o‘qituvchi   masala   yechish   jarayonini   baholash   va   tahlil   qilishda
ham   faollik   ko‘rsatishi   zarur.   O‘quvchilarning   yechimlarini   doimiy   monitoring
qilish, ularning xatolarini aniqlash va to‘g‘rilash uchun samarali feedback berish,
o‘quvchi motivatsiyasini  oshiradi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, o‘qituvchining
konstruktiv baholashi o‘quvchilarning o‘z-o‘zini baholash ko‘nikmalarini 30% ga
oshiradi.
Masala   yechish   jarayonida   o‘qituvchi   o‘quvchilarni   turli   xil   materiallar   bilan
tanishtirishi   kerak.   Grafiklar,   diagrammalar,   modellar,   ko‘rgazmali   vositalar
yordamida   tushuntirish   jarayoni   40-60%   samaraliroq   bo‘ladi   (Islomova,   2022).
Bu   usullar   o‘quvchilarning   mavzuni   tushunishini   osonlashtiradi   va   fikrlash
jarayonini chuqurlashtiradi.
O‘qituvchi   o‘z   pedagogik   mahoratini   doimiy   ravishda   oshirib   borishi   ham
masala   yechish   malakasini   shakllantirishda   muhim   omil   sanaladi.   So‘nggi   5   yil
ichida   o‘qituvchilarning   70%   i   muntazam   malaka   oshirish   kurslariga
5
  Norbekov T.  Ta’limda mustaqil fikrlashni rivojlantirish usullari . – Toshkent: Ma’naviyat, 
2018. – 152 b. 13qatnashishgani,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   o‘zlashtirganlari   aniqlangan
(Shamsiddinov, 2023). Bu esa dars sifatini oshirishda sezilarli ta’sir ko‘rsatadi.
Yuqoridagilardan   tashqari,   o‘qituvchi   ota-onalar   bilan   ham   hamkorlik   qilish
orqali   o‘quvchilarning   masala   yechish   ko‘nikmalarini   mustahkamlashga   hissa
qo‘shadi.   Uyda   mustaqil   ishlash   uchun   topshiriqlar   berish,   ota-onalarga
pedagogik maslahatlar berish orqali bolalarning ta’limga bo‘lgan qiziqishi oshadi.
Masala   yechishda   o‘qituvchi   o‘zining   didaktik   maqsadlarini   aniq   belgilashi
zarur.   Masalan,   1-sinfda   o‘quvchilarga   qo‘shish   va   ayirish   amallarini
mustahkamlash   maqsadida   10   ta   oson   masala   berilishi   mumkin,   3-sinfda   esa
murakkabroq,   ko‘p   bosqichli   masalalar   15-20   tadan   tashkil   qilinadi.   Bu   jarayon
o‘quvchilarning qobiliyat darajasiga qarab bosqichma-bosqich amalga oshiriladi.
O‘qituvchi   masala   yechishni   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini
hisobga   olgan   holda   tashkil   etishi   lozim.   Masalan,   ba’zi   o‘quvchilar   vizual
uslubda   yaxshi   o‘zlashtirsa,   boshqalar   esa   amaliy   faoliyat   orqali   samaraliroq
o‘rganadi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   darsda   turli   usullarni   qo‘llashi,   o‘quvchilarni
motivatsiyalash uchun turli xil faoliyatlar tashkil etishi kerak. 6
O‘qituvchining   o‘quvchilarga   masala   yechish   jarayonida   motivatsiya
berishdagi   roli   ham   katta.   Masalan,   o‘quvchilarning  yutuqlarini   maqtash,   kichik
mukofotlar   berish,  darslarni   qiziqarli  o‘yin  shaklida   tashkil  etish   orqali  ularning
faol   ishtirokini   ta’minlash   mumkin.   Statistikaga   ko‘ra,   o‘yin   uslubi   qo‘llanilgan
darslarda o‘quvchilarning ishtirok darajasi 50% ga oshadi.
Jadval 1: O‘qituvchining masala yechish malakasini shakllantirishdagi
asosiy faoliyatlari va samaradorlik ko‘rsatkichlari
№ O‘qituvchining 
faoliyati Faoliyatning 
mazmuni Samardorli
k darajasi 
(%) Qo‘shimcha 
izohlar
1 Masalaning shartini
tushuntirish Masala shartini 
to‘liq va aniq 
tushuntirish 30 Dars vaqtining 
30% ini tashkil 
etishi tavsiya 
6
  Karimov A.S.  Boshlang‘ich sinflarda masala yechish metodikasi . – Toshkent: Fan, 2015. – 
180 b. 14 etiladi
2 Masala yechish 
strategiyalarini 
o‘rgatish Turli yechim 
usullarini 
ko‘rsatish va 
tanlashni o‘rgatish 60 O‘quvchilarning 
tanlov qobiliyatini 
oshiradi
3 Individual 
yondashuv O‘quvchilar 
ehtiyojiga 
moslashtirilgan 
topshiriqlar berish 25-30 Guruhdagi kam 
faol o‘quvchilar 
uchun alohida 
yondashuv zarur
4 Ijobiy pedagogik 
muhit yaratish O‘quvchilarni 
erkin fikr 
bildirishga 
rag‘batlantirish 40-50 Psixologik qulaylik
o‘quvchilarning 
faolligini oshiradi
5 Baholash va tahlil Doimiy 
monitoring, 
konstruktiv 
feedback berish 30 O‘z-o‘zini 
baholash 
ko‘nikmalarini 
rivojlantiradi
6 Ko‘rgazmali 
vositalardan 
foydalanish Grafik, diagramma
va modellar 
yordamida 
tushuntirish 40-60 Tushunishni 
osonlashtiradi va 
chuqurlashtiradi
7 Ota-ona bilan 
hamkorlik Uy vazifalarini 
tashkil qilish, ota-
onalar bilan 
muloqot 20-30 Mustaqil ishlashga 
qiziqishni oshiradi
2.MASALALARNI HAR XIL USULLARDA YECHISH YO‘LLARI VA
ULARDAN FOYDALANISH IMKONIYATLARI
Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   masalalarni   yechish   o‘quvchilarning
bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Ayniqsa,
masalalarni hal qilish jarayonida qo‘llaniladigan metodlar — ya’ni an’anaviy va
innovatsion usullar — dars samaradorligini belgilovchi asosiy omillardandir.
An’anaviy   usullar   uzoq   yillar   davomida   sinovdan   o‘tgan   bo‘lib,   odatda
quyidagi yondashuvlarni o‘z ichiga oladi:
Masala shartini o‘qish va tahlil qilish;
Berilgan va topiladigan qiymatlarni aniqlash;
Arifmetik amal(lar)ni aniqlab, yechimni izohlash; 15Javobni yozish va tekshirish.
Bu   yondashuvda   o‘quvchilar   odatda   o‘qituvchi   tomonidan   berilgan
ko‘rsatmalar   asosida   masalani   bosqichma-bosqich   yechadilar.   Masalan,   1-sinfda
7 + 3 kabi qo‘shish amali bo‘yicha masala berilganda, o‘qituvchi:
Masala shartini o‘qitadi,
Masalani rasm asosida tushuntiradi,
Qo‘shish amalini bajaradi,
Javobni birgalikda tahlil qiladi.
Bu   usullar   o‘quvchilarda   asosiy   arifmetik   amallarni   bajarish   malakasini
mustahkamlasa-da, har doim ham ijodiy fikrlashni rivojlantira olmaydi.
Innovatsion   usullar   esa   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalariga   asoslanadi.   Ular
o‘quvchini   darsning   faol   ishtirokchisiga   aylantirib,   mustaqil   fikrlash   va
muammoni   turli   yo‘llar   bilan   hal   qilish   ko‘nikmasini   rivojlantirishga   xizmat
qiladi. Ushbu yondashuvlar quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
Muammoli   ta’lim   usuli   —   o‘quvchiga   masalani   yechish   yo‘llarini   o‘zi   izlab
topish imkoniyati yaratiladi.
Klash   usuli   (Cluster   method)   —   masala   shartidagi   elementlarni   guruhlash
orqali yechimga erishiladi. 16Didaktik   o‘yinlar   —   masala   shaklidagi   topshiriqlar   o‘yinlar   orqali
tushuntiriladi.Didaktik   o‘yinlar   bu   —   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarini   mustahkamlash,   ularni   qiziqtirish,   ijtimoiylashuvni   kuchaytirish   va
muammoli   vaziyatlarga   ijodiy   yondashishga   o‘rgatish   vositasidir.   Matematik
masalalarni   o‘yin   orqali   yechish   jarayonida   o‘quvchi   masala   shartini   "qiziqarli
sarguzasht", "sotuvchi-mijoz", "safar", "yashirin raqam", "topqir bola" kabi o‘yin
elementlari   bilan   qabul   qiladi.   Bu   uslub   o‘quvchining   psixologik   holatini
erkinlashtirib,   ularni   o‘z   fikrini   bemalol   ifodalashga,   masalaga   ijodiy
yondashishga chorlaydi.
Masalan, “Do‘kondan xarid” o‘yini orqali pul birliklari, qo‘shish va ayirishga
oid   masalalar   o‘ynab-o‘ynab   o‘rgatiladi.   “Kim   tez   va   to‘g‘ri   yechadi?”   o‘yini
orqali   matematik   masalalarni   tez   va   aniqlik   bilan   ishlash   ko‘nikmalari
shakllanadi. “Topqir bolalar bellashuvi” o‘yini esa o‘quvchilar o‘rtasida sog‘lom
raqobatni kuchaytiradi va ular bir-biridan o‘rganishga harakat qilishadi.
Ijtimoiy   loyihalar   asosida   masala   tuzish   —   real   hayotiy   holatlardan   kelib
chiqib masalalar tuziladi. 7
7
  Elkonin D.B.  O‘quvchilarning matematik fikrlashini rivojlantirish . – Toshkent: O‘qituvchi, 
2012. – 224 b. 17Axborot   texnologiyalari   asosida   yechim   —   elektron   darsliklar,   interaktiv
doskalar, ilovalar yordamida yechimlar bajariladi.
Masalan,   2-sinf   o‘quvchilariga   quyidagi   masala   beriladi:   “Ikki   do‘st   15   ta
olmani   teng   bo‘lib   oldi.   Har   birida   nechta   olma   bo‘lgan?”   An’anaviy
yondashuvda bu 15:2 amali bilan yechiladi. Innovatsion usulda esa o‘quvchilarga
olma   rasmi   beriladi,   ular   uni   ikki   guruhga   ajratib   ko‘rsatadi,   guruhlar   sonini
sanaydi va fikr bildiradi.
Innovatsion yondashuvlarning afzalliklari quyidagilardan iborat:
O‘quvchi faolligi oshadi;
Mavzuni tushunish chuqurlashadi;
O‘z fikrini asoslab berish ko‘nikmasi rivojlanadi;
Jamoada   ishlash   va   fikr   almashishga   o‘rganadi.Shuningdek,   quyidagi   jadval
orqali ikki yondashuvning asosiy farqlari ko‘rsatiladi:
Innovatsion   usullar   o‘quvchida   matematik   tafakkurni   shakllantirish,   masalaga
bo‘lgan   qiziqishni   oshirish,   darsda   erkin   fikrlash   imkonini   yaratish   orqali
an’anaviy metodlarga kuchli alternativ bo‘la oladi.
Bugungi kunda zamonaviy metodlardan quyidagilar ko‘proq foydalanilmoqda:
STEM yondashuvi (Science, Technology, Engineering, Math);
PBL (Project-Based Learning – loyihaga asoslangan ta’lim);
Gamifikatsiya (dars jarayonini o‘yinga aylantirish);
Kognitiv xaritalar (fikr xaritalari orqali masalani tahlil qilish).
Masalan,   3-sinf   darsida   PBL   usuli   bilan   quyidagi   topshiriq   beriladi:   “Oila
a’zolariga   nonushta   tayyorlash   uchun   qancha   mahsulot   kerak   bo‘ladi?”   —
O‘quvchilar   turli   mahsulotlar   sonini   hisoblab,   xarajatlarni   chiqaradi.   Bu   orqali
ular   masalani   real   hayotga   bog‘lab   o‘rganadi.   an’anaviy   usullar   masalalarni
to‘g‘ri   va   tizimli   yechishga   o‘rgatsa,   innovatsion   yondashuvlar   o‘quvchilarni
mustaqil   fikrlash,   analiz   va   muqobil   yechimlar   topishga   undaydi.   Ikki
yondashuvni uyg‘unlashtirib qo‘llash eng samarali natijani beradi. 18Quyidagi jadvalda boshlang‘ich sinflarda masalalarni yechishda
qo‘llaniladigan an’anaviy va innovatsion usullarning taqqoslanishi
keltirilgan:
Ko‘rsatkichlar An’anaviy usul Innovatsion usul
O‘quvchi roli Passiv, ko‘rsatmaga 
bo‘ysunadi Faol, muammoni mustaqil 
hal qiladi
O‘qituvchi roli Yetakchi, ko‘rsatmalar beradi Yo‘naltiruvchi, muammoni
aniqlashtiradi
Yechim usuli Aniq va bitta Turli yo‘llar orqali, tanlov 
imkoniyati
Mavzuni tushunish 
darajasi O‘rtacha Yuqori, faol ishtirok orqali
Darsda texnologiya Kam qo‘llaniladi Interaktiv doska, 
animatsiyalar, dasturlar
Natija Amal bajarish malakasi 
shakllanadi Tahlil, izohlash va ijodiy 
fikrlash shakllanadi
Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   masala   yechish   faqatgina   arifmetik
amalni   bajarish   emas,   balki   o‘quvchini   fikrlash,   tahlil   qilish,   solishtirish   va
muqobil   yechim   topishga   yo‘naltiruvchi   jarayondir.   Bir   masalani   har   xil   usullar
bilan   yechish   orqali   o‘quvchi   turli   yondashuvlarni   qiyoslab   o‘rganadi,   eng
samarali   va   to‘g‘ri   yo‘lni   tanlashga   o‘rganadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   matematik
tafakkurni chuqurlashtiradi va o‘quvchining intellektual salohiyatini oshiradi.
Masala yechishdagi turli usullar deganda, quyidagilar nazarda tutiladi:
Arifmetik usul
Jadvalli usul
Diagramma chizish orqali yechish
So‘z bilan ifodalab ketma-ket yechish
Algebraik model (soddalashtirilgan shaklda) 19O‘yinli yoki vizual yondashuv
Misol uchun, quyidagi oddiy masalani olaylik:
Masala: Do‘konda 12 ta olma bor edi. 5 tasi sotildi. Qancha olma qoldi?
Bu masalani quyidagi 4 xil usulda yechish mumkin:
Oddiy arifmetik usul:
12 – 5 = 7 (ta olma qoldi)
Jadvalli ko‘rinish:
Boshlang‘ich soni Sotildi Qoldi
12 5 7
Avval 12 dona bor edi. 5 tasi kamaydi. Demak, qolganini aniqlash uchun ayirish
amalini   bajaramiz:   12   –   5   =   7   Ushbu   yondashuvlar   o‘quvchilarning   aqliy
rivojlanish darajasiga qarab tanlanadi. Masalan, 1-sinf o‘quvchilari uchun rasmli
yoki   chizma   asosida,   2–3-sinf   o‘quvchilari   uchun   jadvalli   va   tahliliy   usullar,   4-
sinf   o‘quvchilari   uchun   esa   umumlashtiruvchi   va   muqobil   yechimli   usullar
tavsiya etiladi. 8
Taqqoslash va tahlilning ahamiyati:
Bir masalani turli usullar bilan yechib ko‘rgan o‘quvchi:
Qiyoslash asosida qaysi usul tezroq yoki qulayroq ekanini aniqlaydi;
Har bir usulning afzallik va kamchiliklarini tushunadi;
O‘z fikrini asoslab berishga o‘rganadi;
Yechimga turli burchaklardan yondasha oladi;
Muqobil fikrlash ko‘nikmasiga ega bo‘ladi.
Taqqoslovchi tahlil namunasi (4 xil usulni solishtirish):
Usul nomi Afzalligi Kamchiligi Qaysi sinfga mos
Arifmetik
Tez va aniq Vizual ko‘mak 
yetishmaydi 1–4 sinf
Jadvalli Tuzilishi aniq, toza Tayyorlash ko‘proq  2–4 sinf
8
  Davыdov V.V.  Matematika ta’limida nazariy asoslar . – Moskva: Prosveshcheniye, 2005. – 
312 b. 20 vaqt oladi
Chizma/rasm Ko‘rgazmali, tushunarli Murakkab 
masalalarda noqulay 1–2 sinf
So‘z bilan 
izohlash Tahliliy fikrlashni 
rivojlantiradi Juda ko‘p vaqt talab 
qiladi 3–4 sinf
O‘qituvchi uchun tavsiyalar:
O‘quvchilarga har xil usullarda masala yechish imkoniyatini bering;
Darsda guruh bo‘lib, bir masalani turli usullar bilan yechishga topshiriq bering;
O‘quvchilarning o‘z usulini tanlashiga va asoslashiga imkon yarating;
Taqqoslash orqali eng samarali usulni sinf bilan birgalikda tanlang;
Vizual, chizmali va mantiqiy yechimlarni birlashtirib qo‘llang.
 Amaliy mashq namunasi:
Masala: Kitob javonida 18 ta kitob bor edi. O‘quvchilar 7 tasini olib ketishdi.
Javonda qancha kitob qoldi?
1-usul: 18 – 7 = 11
2-usul (jadval):
Bor edi Olib ketildi Qoldi
18 7 11
3-usul (diagramma): 18 doira, 7 qizil, 11 yashil bilan belgilanadi
4-usul (so‘z bilan): Dastlab 18 ta kitob bor edi. 7 tasi kamaydi. Demak, qolgan
sonni topish uchun ayirish kerak: 18 – 7 = 11
Bu kabi mashqlar orqali o‘quvchilar har xil fikrlash uslublarini sinab ko‘rishadi
va o‘zlariga qulay metodlarni tanlab olishadi.
Turli   usullarda   masala   yechish   orqali   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni
rivojlantirish
Boshlang‘ich  ta’lim   jarayoni   –  bu  nafaqat   bilim  berish,  balki  o‘quvchilarning
mustaqil fikrlash, tahlil qilish, xulosa chiqarish kabi ko‘nikmalarini shakllantirish 21davridir.   Ayniqsa,   matematika   darslarida   masala   yechish   faoliyati   orqali
o‘quvchilarning   tafakkuri   faollashadi,   ularda   mustaqil   fikrlashga   intilish   ortadi.
Masalalar  – bu oddiygina misollar to‘plami  emas, balki bolalarni real  hayotdagi
muammolarga   yondashishga,   o‘z   mulohazasini   bildirgan   holda   echim   topishga
o‘rgatuvchi eng samarali vositalardan biridir.
Turli usullarda masala yechish – bu faqatgina turlicha yondashuv emas, balki
har   bir   usul   orqali   o‘quvchining   fikr   yuritish   darajasi,   muammoga   yondashuvi,
echimni   topishdagi   strategiyasi   ham   rivojlanadi.   Masalan,   bitta   masalani
arifmetik usulda, diagramma orqali, jadval chizib, yoki so‘z bilan izohlab yechish
mumkin.   Har   bir   usul   o‘ziga   xos   fikrlash   turini   talab   qiladi   va   bu   orqali
o‘quvchining tafakkuri yanada kengayadi.
Masalaning   turli   usullar   bilan   yechilishi   o‘quvchida   tanlov   imkoniyatini
yaratadi.   U   faqat   o‘qituvchining   ko‘rsatmasiga   emas,   balki   o‘z   mulohazasiga
tayangan   holda   yechim   yo‘lini   tanlaydi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   mustaqillikni
ta’minlaydi.   Har   bir   bola   o‘z   fikrini   asoslashga   urinadi,   natijani   izchil   ravishda
tahlil   qiladi.   Bu   jarayon   esa   tanqidiy   fikrlash   va   analitik   yondashuvni
shakllantiradi.
Misol tariqasida quyidagi oddiy masalani olaylik:
Masala:   Fermer   48   kg   olmani   ikkita   qutiga   soldi.   Birinchi   qutida   20   kg   bo‘lsa,
ikkinchisida qancha olma bor?
Bu masalani o‘quvchilar quyidagi usullar orqali mustaqil yechishi mumkin:
Oddiy arifmetik usul bilan: 48 – 20 = 28 (ikkinchi qutidagi olma)
So‘z bilan tahlil qilib: Agar jami 48 kg bo‘lsa va birinchi qutida 20 kg bo‘lsa,
qolgan qismi ikkinchi qutida bo‘ladi. Shunda 48 dan 20 ni ayiramiz.
Jadval shaklida:
Quti raqami Miqdor (kg)
1-quti 20
2-quti ? = 28
Jami 48 2248   ni   chiziq   bilan   ifodalab,   20   kg   qismini   ajratib   ko‘rsatish   orqali   qolgan
qismini aniqlash.
Bu usullar orqali har bir o‘quvchi masalaga o‘z dunyoqarashi bilan yondashadi.
Kimdir   vizual   materiallar   orqali   yaxshiroq   tushunsa,   boshqasi   so‘z   bilan   tahlil
qilishni afzal  ko‘radi. Aynan mana shu tanlov imkoniyati  o‘quvchini fikrlashga,
erkin   qaror   qabul   qilishga   va   yakuniy   yechimni   o‘ziga   xos   usulda   topishga
o‘rgatadi. 9
Masalalarni   turlicha   yondashuvda   yechish   o‘quvchilarning   nutqiy   faolligini
ham   rivojlantiradi.   Ular   o‘z   fikrini   ifodalaydi,   javobni   izohlaydi,   boshqa
usullarning afzallik va kamchiliklarini ko‘rsatadi.  O‘qituvchi  bu jarayonda faqat
yo‘naltiruvchi   sifatida   qatnashadi,   asosiy   fikr   yuritish,   xulosa   chiqarish   esa
o‘quvchining zimmasida bo‘ladi. Bu pedagogik jihatdan muhim o‘zgarish bo‘lib,
faol   o‘quv  faoliyatining  shakllanishini   ta’minlaydi.Shuningdek,  masalani   har   xil
usullar   bilan   yechish   darsning   didaktik   jihatdan   samaradorligini   ham   oshiradi.
Har   bir   o‘quvchi   o‘z   bilim   darajasiga   qarab   yechim   topadi,   kamroq
tayyorgarlikka   ega   bo‘lgan   o‘quvchi   oddiy   usulni   tanlasa,   ilg‘or   o‘quvchi
diagramma   yoki   model   asosida   masalani   izohlashi   mumkin.   Bu   darsda
differensial yondashuvni ham qo‘llash imkonini beradi.
Didaktik o‘yinlar, klaster usuli, mental xaritalar kabi innovatsion metodlar ham
masala yechish faoliyatini rang-barang qiladi. O‘quvchilar darsda o‘zlarini erkin
tutadilar, fikr bildirishda ijobiy motivatsiyaga ega bo‘ladilar. Har xil usullarning
o‘zaro   taqqoslanishi   orqali   o‘quvchilar   o‘rgatishdan   ko‘ra   ko‘proq   o‘rganishga
o‘rganadilar.
Mustaqil fikrlash – bu faqat bilimni o‘zlashtirish emas, balki uni qo‘llay olish,
tahlil   qilish,   yangi   g‘oya   yaratish,   muammoni   anglab,   uni   hal   qilishdir.   Bu   esa
aynan   masala   yechish   jarayonida   eng   samarali   shakllanadi.   Masalani   turlicha
9
  Norbekov T.  Ta’limda mustaqil fikrlashni rivojlantirish usullari . – Toshkent: Ma’naviyat, 
2018. – 152 b. 23yondashuvda yechish orqali o‘quvchi o‘z fikrini mustahkamlaydi, xatolarni tahlil
qilishga o‘rganadi va keyingi topshiriqlarda mustaqil qaror qabul qilishga harakat
qiladi.   boshlang‘ich   sinfda   turli   usullarda   masala   yechish   nafaqat   matematik
bilimni   chuqurlashtiradi,   balki   o‘quvchilarning   intellektual   salohiyatini   oshiradi.
Bu orqali ularning mustaqil fikrlash ko‘nikmasi rivojlanadi, hayotiy vaziyatlarga
real yondashuv shakllanadi. O‘qituvchining vazifasi – bu jarayonni to‘g‘ri tashkil
etish,   har   bir   o‘quvchiga   o‘z   usulida   fikrlash   imkoniyatini   berishdir.   Zero,
zamonaviy   ta’lim   tizimi   nafaqat   bilim   berish,   balki   o‘quvchining   fikr   yuritish
salohiyatini rivojlantirishni ham o‘z oldiga maqsad qilgan.
3.BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARIDA MASALALAR
YECHISH MALAKASINI SHAKLLANTIRISH AMALIYOTI
O‘quvchilarning masala yechish malakalarini aniqlashga doir tajriba ishlari
Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   masala   yechish   –   bu   nafaqat   bilimni
amaliyotda   qo‘llash,   balki   o‘quvchining   fikrlash,   mantiqiy   tahlil   qilish   va
muammoni   hal   etish   qobiliyatini   o‘lchashda   asosiy   mezondir.   Shu   bois,
o‘quvchilarning masala yechish malakalarini aniqlashga qaratilgan tajriba ishlari
ta’lim sifati va samaradorligini baholashda muhim rol o‘ynaydi. Ushbu bo‘limda
biz   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   orasida   o‘tkazilgan   tajriba   ishlarini,   uning
bosqichlari, natijalari va tahlilini ko‘rib chiqamiz.
Tajriba ishlarining asosiy maqsadi – o‘quvchilarning masala yechish bo‘yicha
mavjud   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   aniqlash,   ularning   qanday   usullardan
foydalanishini   kuzatish,   mantiqiy   fikrlash   darajasini   baholashdan   iborat   bo‘ldi.
Buning   uchun   ikki   bosqichli   tajriba   rejasi   ishlab   chiqildi:   diagnostik
(boshlang‘ich   aniqlov   bosqichi)   va   monitoring   (natijalarni   qayta   baholash
bosqichi).
Tajriba   2025-yilning   fevral–mart   oylarida   Toshkent   shahri   Yashnobod
tumanidagi 4-umumta’lim maktabining 2-sinfida olib borildi. Tajribaga 28 nafar
o‘quvchi   jalb   qilindi.   Ularga   maxsus   ishlab   chiqilgan   5   ta   masala   berilib,   har 24birining yechish usuli, vaqt sarfi, yechimdagi xatolar tahlil qilindi. Quyida sinov
uchun tanlangan masalalardan birining namunasi keltiriladi:
Masala: Do‘kon sotuvchisi 5 ta qalamni 15 ming so‘mga sotdi. Bitta qalamning
narxi qancha?
Bu   masala   oddiy   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallariga   asoslangan   bo‘lsa-da,
o‘quvchilarning   unga   yondashuvi   turlicha   bo‘ldi.   Tajriba   davomida
o‘quvchilarning javoblari uch toifaga ajratildi:
To‘g‘ri va to‘liq yechim berganlar (13 o‘quvchi)
Natijasi to‘g‘ri, ammo asoslanmagan javob (7 o‘quvchi)
Xatolik bilan yechgan yoki javob bera olmaganlar (8 o‘quvchi)
Ushbu natijalar o‘quvchilarning masala yechish malakasi individual yondashuv
asosida   shakllanishini   ko‘rsatadi.   Tajriba   davomida   aniqlangan   eng   muhim
jihatlardan biri – o‘quvchilarning ko‘pchiligi arifmetik amallarni bilgan bo‘lsa-da,
masala   shartini   to‘liq   tahlil   qilishda   qiynalishidir.   Bu   esa   fikrlash   va   tafakkur
qilish malakalarini rivojlantirish zaruriyatini ko‘rsatadi.
Tajriba jarayonida quyidagi metodlardan foydalanildi:
Kuzatish:   O‘quvchilarning   darsdagi   faolligi,   savollarga   javob   berish   usuli,
og‘zaki tahlil qilish qobiliyati qayd etildi.
Savol-javob:   Har   bir   masala   yechilgandan   so‘ng   o‘quvchilarga   “Qanday
yechding?”, “Nima uchun bu amalni tanlading?” kabi savollar berildi.
Testlar:   Masalalar   yozma   shaklda   berilib,   har   bir   o‘quvchining   individual
ishlashi tahlil qilindi.
So‘zlovli   tafakkur   metodi:   Ayrim   o‘quvchilardan   masala   yechish   jarayonini
og‘zaki tushuntirish so‘raldi.
Bu usullar  orqali masala yechish malakasi  nafaqat  natijaga, balki  jarayonning
o‘ziga   baho  berish   asosida  tahlil  qilindi.  Misol   uchun,  ayrim  o‘quvchilar   to‘g‘ri
javobni topgan bo‘lsa-da, izohlashda qiynalgan, boshqalari  esa noto‘g‘ri  yechim
bergan bo‘lsa-da, mantiqiy izoh berishga harakat qilgan. Bu esa tanqidiy fikrlash
darajasini ko‘rsatadi. 25Tajriba natijalari quyidagi xulosalarni chiqarish imkonini berdi:
Masala yechish malakasi har bir o‘quvchida turlicha shakllanadi va bu malaka
ularning fikrlash darajasiga bog‘liq.
O‘quvchilarni faqat amallarni qo‘llashga emas, balki masala shartini tushunish,
tahlil qilishga o‘rgatish kerak.
Ko‘pchilik o‘quvchilar og‘zaki izohlashdan ko‘ra yozma tarzda ishlashni afzal
bilishadi.
Faol o‘quvchilar, odatda, masalani turli usulda yechishga intiladi va bu ularda
mustaqil fikrlashni rivojlantiradi.
Tajriba ishi yakunida o‘qituvchiga quyidagi tavsiyalar berildi:
Darslarda ko‘proq grafik, vizual vositalardan foydalanish.
Masalalarni   hayotiy   voqealarga   bog‘lash   orqali   o‘quvchilar   e’tiborini
kuchaytirish.
O‘quvchilarning   og‘zaki   tahlil   qilish   ko‘nikmasini   shakllantirish   uchun   rolli
o‘yinlar, savol-javob usullaridan foydalanish.
Har   bir   o‘quvchining   fikrlash   darajasiga   qarab   individual   yondashuvni
kuchaytirish.
Tajriba   davomida   o‘quvchilar   o‘zlarining   masala   yechishga   bo‘lgan
qiziqishlarini bildirishdi. Ular o‘zlari tanlagan usulda masala yechishga intilishdi.
Bu   esa   mustaqil   fikrlashga   bo‘lgan   ichki   ehtiyojning   mavjudligini   ko‘rsatdi.
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   masala   yechish   malakalarini   aniqlashga
qaratilgan   tajriba   ishlari   ta’lim   jarayonining   muhim   qismini   tashkil   etadi.   Bu
jarayon   orqali   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   darajasi,   muammoga
yondashuvi,  mustaqil   qaror   qabul  qilish  qobiliyati  aniqlanadi.  Shu bois,  bu  kabi
tadqiqotlar   va   tahlillar   asosida   metodik   yondashuvlar   takomillashtirilishi   lozim.
Zero,   bugungi   kunda   ta’lim   tizimi   –   nafaqat   bilim   berish,   balki   har   bir
o‘quvchining shaxs sifatida shakllanishiga xizmat qilishi kerak.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   masala   yechish   malakalarini   aniqlash
bo‘yicha   o‘tkazilgan   tajriba   natijalari   pedagogika   va   didaktika   sohasida   muhim 26ahamiyatga   ega.   Bu   natijalar   o‘quvchilarning   matematik   fikrlash   darajasi,
mustaqil  ishlash  qobiliyati  hamda o‘qituvchining ta’lim  jarayonidagi  roli  haqida
aniq   ma’lumotlar   beradi.   Shu   bo‘yicha   amalga   oshirilgan   tahlillar   natijasida   bir
qator muhim pedagogik xulosalar chiqarish mumkin.
Avvalo,   tajribada   qatnashgan   28   nafar   o‘quvchining   masala   yechish   bo‘yicha
ko‘rsatkichlari   tahlil   qilindi.   O‘quvchilar   uch   toifaga   ajratildi:   to‘g‘ri   va   asosli
yechim   berganlar,   natijasi   to‘g‘ri   bo‘lsa-da,   yechim   jarayonini   tushuntira
olmaganlar, va xatolar qilganlar. Bu taqsimot o‘quvchilarning masala yechishdagi
qobiliyatlarini aniq ko‘rsatib berdi. To‘g‘ri yechim bergan o‘quvchilar soni 46%
ni   tashkil   etdi.   Bu   o‘quvchilarning   matematik   bilim   va   ko‘nikmalari   yaxshi
darajada   ekanini   bildiradi.   Biroq   25%   o‘quvchi   yechimni   tushuntira   olmadi,   bu
esa   ularning  fikrlash   jarayonini   yanada   rivojlantirish   zarurligini   ko‘rsatadi.   29%
esa   xato   yechimlar   bergan   yoki   masalani   yecha   olmagan,   bu   esa   ularda
fundamental tushunchalar yetishmasligini anglatadi.
Tahlil   jarayonida,   shuningdek,   o‘quvchilarning   masalani   yechishda   qo‘llagan
usullari ham o‘rganildi. Ko‘pchilik o‘quvchilar an’anaviy arifmetik amallar orqali
yechim   topishga   harakat   qildi,   lekin   ba’zilari   turli   yondashuvlar   qo‘llashdi.
Masalan,  18%  o‘quvchi  masalani  grafik shaklda yechishga  urinib ko‘rdi, bu esa
ularning   masalani   vizual   tarzda   anglashga   qiziqishini   ko‘rsatadi.   Ushbu
yondashuv   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvni   rivojlantirish   uchun
muhimdir. Shuningdek, 12% o‘quvchi masalani gapirish orqali yechishga harakat
qildi, bu esa og‘zaki fikrlashni rivojlantirishdagi rolni oshiradi.
Tajriba   davomida   o‘quvchilarning   vaqt   sarfi   ham   qayd   etildi.   To‘g‘ri   yechim
berganlar  o‘rtacha   10  daqiqa  ichida  masalani  yechishdi,   ammo  xatolar   qilganlar
uchun   bu   vaqt   15   daqiqadan   oshdi.   Bu   vaqt   farqi   o‘quvchilarning   tushunish
darajasi va tayyorligi haqida dalolat beradi.
Tajriba   natijalaridan   kelib   chiqib,   pedagogik   jihatdan   bir   necha   muhim
xulosalar chiqarish mumkin: 27Masala   yechish   malakasini   shakllantirishda   tizimli   va   bosqichma-bosqich
yondashuv muhimdir. O‘quvchilar uchun murakkab masalalarni yechishdan avval
asosiy arifmetik amallarni chuqur o‘zlashtirish zarur.
O‘qituvchi   faol   rolda   bo‘lishi   kerak.   U   faqat   bilim   beruvchi   emas,   balki
o‘quvchilarning fikrlash jarayonlarini yo‘naltiruvchi va ularni mustaqil ishlashga
rag‘batlantiruvchi   bo‘lishi   lozim.   Masalalarni   muhokama   qilish,   guruhlar   bilan
ishlash,   savol-javoblar   orqali   o‘quvchilarning   fikrini   ochish   bu   borada   muhim
usullardir.
Vizual   va   amaliy   metodlarni   keng   qo‘llash   o‘quvchilar   e’tiborini   oshiradi.
Grafiklar,   diagrammalar   va   real   hayotiy   misollar   o‘quvchilarda   masalani
yaxshiroq tushunishga yordam beradi.
Fikrlash   va   tahlil   qilish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish   zarur.   Buning   uchun
masalalarni   turli   usullarda   yechish   –   taqqoslash,   tahlil   qilish,   farqlash   va
o‘xshashliklarni topish metodlarini joriy etish tavsiya etiladi.
Individual   yondashuvni   kuchaytirish   kerak.   Har   bir   o‘quvchining   qobiliyati,
qiziqishlari   va   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   o‘quv   jarayonini   tashkil   etish
samarali natijalarga olib keladi.
Mustaqil   fikrlashni   rag‘batlantirish   uchun   o‘quvchilarga   erkinlik   berish
muhim.   Masalalarni   bir   nechta   usulda   yechishga   imkon   yaratish,   o‘quvchilarni
o‘z yechimlarini taqdim etishga undash pedagogik jarayonni boyitadi.
Bundan   tashqari,   tajriba   jarayonida   kuzatilgan   ayrim   kamchiliklar   ham
aniqlangan. Masalan, ba’zi o‘quvchilar darsda passiv qatnashdi, ular masalalarni
yechishda   faqat   taqdim   etilgan   usullarga   tayanib   qolishdi.   Bu   esa   ularning
mustaqil   fikrlashini   rivojlantirish   zaruratini   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   kelajakda
darslarda ko‘proq interaktiv va ijodiy yondashuvlar qo‘llanilishi kerak.
Tajriba   natijalari   shuni   ko‘rsatdiki,   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarning
matematik masalalarni yechish malakalarini rivojlantirish uchun ta’lim jarayonini
takomillashtirish   zarur.   Buning   uchun   o‘qituvchilar   muntazam   ravishda   malaka
oshirish   kurslarida   ishtirok   etishlari,   yangi   pedagogik   texnologiyalarni 28o‘zlashtirishlari   talab   etiladi.   o‘quvchilarning   masala   yechish   malakalarini   tahlil
qilish   pedagogik   jarayonni   yanada   samarali   qilishga   yordam   beradi.   Bu   esa
o‘quvchilarning   faolligini   oshirib,   ularning   matematik   bilimlarini
mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Shu   yo‘l   bilan   har   bir   o‘quvchi   matematikani
tushunish bilan birga, mustaqil fikrlash va qaror qabul qilish ko‘nikmalarini ham
rivojlantiradi.
Boshlang‘ich   sinfda   masalalarni   har   xil   usulda   yechishga   o‘rgatish   bo‘yicha
metodik tavsiyalar Boshlang‘ich sinfda o‘quvchilarga matematik masalalarni turli
usullarda   yechishga   o‘rgatish   nafaqat   ularning   matematik   bilimlarini
mustahkamlashga,   balki   fikrlash   ko‘nikmalarini,   ijodiy   yondashuvlarini   va
mustaqil   qaror   qabul   qilish   qobiliyatini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Shu
boisdan,   o‘qituvchilar   uchun   bu   jarayonni   samarali   tashkil   etish   va   metodik
jihatdan   to‘g‘ri   yo‘naltirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Quyida   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilariga   masalalarni   turli   usullarda   yechishni   o‘rgatish   bo‘yicha   asosiy
metodik tavsiyalar keltiriladi.
Avvalo,   o‘qituvchi   dars   jarayonida   o‘quvchilarni   masalalarni   faqat   bir   xil
an’anaviy   usul   bilan   yechishga   majburlamasligi   kerak.   Buning   o‘rniga,
masalalarning   yechim   yo‘llarini   ko‘rsatib,   ularni   tahlil   qilish,   taqqoslash   va   har
xil yondashuvlarni sinab ko‘rishga rag‘batlantirish muhimdir. Masalan,  qo‘shish
va   ayirish   amallariga   oid   masalalarda   o‘quvchilarni   raqamlarni   hisoblash   bilan
birga,   tasviriy,   diagrammatik   yoki   so‘zli   usullardan   foydalanishga   o‘rgatish
samarali bo‘ladi.
Masalani   tushuntirish   va   muammoni   aniqlash:   O‘quvchilarga   masalaning
shartini   to‘liq   tushunishiga   e’tibor   berish   zarur.   Buning   uchun   savollar   berish,
masala   matnini   tahlil   qilish   va   asosiy   ma’lumotlarni   ajratib   olish   metodlaridan
foydalanish   mumkin.   Masalaning   mazmunini   tushunish   o‘quvchilarni   to‘g‘ri
yechim topishga yetaklaydi.
Yechish   usullarini   tanishtirish:   Har   bir   masalani   bir   nechta   usulda   yechish
mumkinligini ko‘rsatish kerak. Masalan, misol yechimni hisoblash, jadval tuzish, 29rasm   chizish   yoki   so‘zlab   ifodalash   orqali   amalga   oshirish   mumkin.
O‘quvchilarga   bu   usullarni   sinab   ko‘rish   imkonini   berish,   o‘zlariga   mos   usulni
tanlashga o‘rgatadi.
Amaliy   mashg‘ulotlar:   O‘quvchilarga   turli   usullarda   masalalarni   yechish
bo‘yicha   ko‘plab   amaliy   topshiriqlar   berish   lozim.   Bunday   mashg‘ulotlar   orqali
ular   o‘z   fikrlarini   rivojlantiradi   va   o‘z   yechimlarini   mustaqil   ravishda   tahlil
qiladilar.   Shu   bilan   birga,   guruhlarda   ishlash   orqali   fikr   almashish,   bir-biridan
o‘rganish imkoniyatlari yaratiladi.
Yechimlarni   taqqoslash   va   tahlil   qilish:   O‘quvchilarning   yechimlarini
muhokama   qilish,   ularni   taqqoslash   va   qaysi   usul   samaraliroq   ekanini   aniqlash
jarayoni muhim pedagogik usullardan biridir. Bu jarayon o‘quvchilarda tanqidiy
fikrlashni   shakllantiradi   va   o‘z   yechimlarini   asoslash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Ijodiy yondashuvni rag‘batlantirish: O‘quvchilarga o‘z yechim yo‘llarini ishlab
chiqishga, yangicha usullar topishga imkon berish zarur. Masalan, masala shartini
o‘zgartirib   yangi   muammolarni   yaratish   yoki   yechimni   grafik   tarzda   ifodalash
orqali o‘quvchilarni ijodiy fikrlashga undash mumkin.
Bundan   tashqari,   boshlang‘ich   sinflarda   masalalarni   turli   usullarda   yechishga
o‘rgatishda quyidagi metodik tamoyillarni hisobga olish muhim:
Bosqichma-bosqich   o‘qitish:   Murakkab   masalalarni   kichik   qismlarga   bo‘lib,
har bir bosqichda o‘quvchilarga yangi yondashuvlarni o‘rgatish.
Vizual materiallardan keng foydalanish: Rasm, diagramma, jadval va grafiklar
o‘quvchilarning mavzuni yaxshiroq tushunishiga yordam beradi.
O‘zaro   baholash   va   fikr   almashish:   O‘quvchilar   o‘zaro   yechimlarni   baholab,
tanqidiy fikr almashishga o‘rgatiladi.
Mustaqil   ishlarni   rag‘batlantirish:   Uyga   berilgan   topshiriqlarda   masalalarni
turli   usullarda   yechish   bo‘yicha   variantlar   ishlab   chiqish   talab
qilinadi.Shuningdek,   o‘qituvchilar   masala   yechish   jarayonida   o‘quvchilarning
individual xususiyatlarini inobatga olishlari zarur. Ba’zi o‘quvchilar uchun vizual 30usullar   yaxshi   ta’sir   qilsa,   boshqalar   uchun   so‘zli   yoki   amaliy   yondashuvlar
samaraliroq   bo‘lishi   mumkin.   Shu   bois,   o‘quv   jarayonini   shaxsiylashtirish
pedagogik maqsadga xizmat qiladi.
Metodik   tavsiyalarni   amaliyotga   tatbiq   etishda   o‘qituvchilar   quyidagi
faoliyatlarni olib borishlari tavsiya etiladi:
Darslarda turli masalalarni tanlash, ularni yechishda har xil usullarni ko‘rsatish.
O‘quvchilarning   yechimlarini   har   tomonlama   o‘rganish   va   ularni   tahlil   qilish
uchun darsdan tashqari vaqt ajratish.
Sinf ichida guruhlar tashkil etib, o‘quvchilarni birgalikda ishlashga o‘rgatish.
Ota-onalar   bilan   hamkorlikda   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlashini   qo‘llab-
quvvatlash.
Natijada,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   masalalarni   turli   usullarda   yechishni
o‘rganib,   matematikani   chuqurroq   anglay   boshlaydi.   Bu   ularning   keyingi
bosqichlarda   murakkabroq   matematik   muammolarni   hal   qilishga   tayyorligini
oshiradi.   Shuningdek,   ularning   fikrlash   jarayoni   rivojlanadi,   mustaqillik   va
ijodkorlik   ko‘nikmalari   shakllanadi.   masalalarni   har   xil   usullarda   yechishga
o‘rgatish   boshlang‘ich   ta’lim   jarayonining   asosiy   vazifalaridan   biridir.   Bu
jarayonni   muvaffaqiyatli   tashkil   etish   uchun   o‘qituvchilar   metodik   jihatdan
malakali   bo‘lishlari,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   qo‘llashlari   zarur.
Shu   orqali   har   bir   o‘quvchi   matematikani   sevib   o‘rganadi   va   o‘z   bilimlarini
kengaytiradi. 31 XULOSA
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida masalalarni yechish malakasini shakllantirish
jarayonida o‘qituvchining roli beqiyosdir. Ustozning to‘g‘ri metodik yondashuvi,
o‘quvchilarga turli usullarni amaliyotda qo‘llash imkonini yaratishi, shuningdek,
mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvlarni   rag‘batlantirishi   o‘quv   jarayonining
samaradorligini   oshiradi.   Tadqiqot   natijalari   shuni   ko‘rsatdiki,   masalalarni   turli
usullarda   yechish   o‘quvchilarning   faolligini   oshirib,   ularni   matematikaga
qiziqtiradi   va   o‘rganish   jarayonini   yanada   qiziqarli   qiladi.Shuningdek,   dars
jarayonida   an’anaviy   va   innovatsion   usullarni   uyg‘unlashtirish,   o‘quvchilarning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olish,   guruh   va   jamoaviy   ishlarga   keng   o‘rin
berish ham muhim pedagogik omillardan biri hisoblanadi. Bu esa o‘quvchilarning
o‘zaro fikr almashishi, tajriba orttirishi va yangi yechimlar topish imkoniyatlarini
yaratadi.   Kurs   ishida   olib   borilgan   amaliy   tajribalar   ham   masalalarni   turli
usullarda   yechish   malakasini   shakllantirishning   samarali   yo‘llarini   ko‘rsatdi.
O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini   rivojlantirishda   metodik   tavsiyalar   muhim
ahamiyat kasb etadi. Shuning uchun, boshlang‘ich ta’lim jarayonida o‘qituvchilar
uchun   zamonaviy   va   samarali   pedagogik   yondashuvlarni   o‘zlashtirish   tavsiya
qilinadi.
Umuman   olganda,   boshlangan   o‘rganish   jarayoni   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   matematik   ko‘nikmalarini   mustahkamlash   va   yanada 32takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Bu   esa   ularning   keyingi   ta’lim   bosqichlarida
yanada   murakkab   matematik   muammolarni   muvaffaqiyatli   hal   qilishlariga   asos
yaratadi.Natijada, men bu mavzu bo‘yicha olib borgan ishlarim boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining   matematik   fikrlashini   rivojlantirishda   masalalarni   har   xil
usullarda   yechish   malakasini   shakllantirishning   ahamiyatini   tasdiqlaydi   hamda
ushbu   yo‘nalishda   pedagogik   faoliyatni   yanada   samarali   tashkil   etishga   yo‘l
ko‘rsatadi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–4344-son   qarori.   “Xalq   ta’limi
tizimini takomillashtirish strategiyasi to‘g‘risida”. 2019-yil 5-sentabr.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF–6108-son   farmoni.   “Ta’lim
sifatini oshirish va innovatsion rivojlanishni jadallashtirish to‘g‘risida”. 2020-
yil 29-oktabr.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PQ–3775-son   qarori.   “Ta’lim
sifatini   oshirish   va   o‘quvchilarning   tafakkurini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”. 2018-yil 6-iyul.
Ilmiy adabiyotlar
1)    Kamenskiy  A.A. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi.  –
Toshkent: Ta’lim, 2010. – 256 b.
2) Davыdov   V.V.   Matematika   ta’limida   nazariy   asoslar.   –   Moskva:
Prosveshcheniye, 2005. – 312 b.
3)     Elkonin   D.B.   O‘quvchilarning   matematik   fikrlashini   rivojlantirish.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2012. – 224 b.
4)   Karimov   A.S.   Boshlang‘ich   sinflarda   masala   yechish   metodikasi.   –
Toshkent: Fan, 2015. – 180 b.
5)     Murodov   M.M.   Matematika   darslarida   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar. – Toshkent: Sharq, 2017. – 198 b. 336)   Norbekov T. Ta’limda mustaqil fikrlashni rivojlantirish usullari. – Toshkent:
Ma’naviyat, 2018. – 152 b.
7)   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Boshlang‘ich   sinf
matematikasi o‘quv dasturi. – Toshkent, 2020.
8)   Petrov   I.V.   Innovatsion   metodlar   va   pedagogik   texnologiyalar.   –   Moskva:
Nauka, 2016. – 300 b.
9)   Shamsiyev   B.   Matematik   tafakkur   va   uning   rivojlanishi.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2019. – 210 b.
10)   Johnson   D.,   Smith   K.   Active   Learning   in   Mathematics   Education.   –   New
York: Routledge, 2014. – 250 p.
11) To‘xtayeva   Z.   “Matematika   fanidan   dars   ishlanmalari   to‘plami”   –   Buxoro:
O‘qituvchi, 2020.
12) G‘afurov   S.   N.   “Boshlang‘ich   ta’limda   kompetensiyaviy   yondashuv”   –
Toshkent: Innovatsiya, 2021.
13) O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarori.   “Davlat   ta’lim
standarti. Boshlang‘ich ta’lim” – 2022-yil.
Foydalanilgan internet manbalar 
www.ziyonet.uz
www.pedagog.uz
https://uzedu.uz
https://president.uz
https://kitob.uz
https://eduportal.uz
https://school-edu.uz