Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 79.9KB
Xaridlar 11
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatish metodikasi.

Sotib olish
Мавзу: Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatish
metodikasi.
Reja:
Kirish
1.Asosiy qism. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatish
metodikasi
1.1 Jismning massasi va uni o‘lchash
1.2. Miqdorlarni o’rganish bo’yicha darslarni tashkil etish rejasi 
2.  Boshlang’ich  sinf   o’quvchilariga  og’irlik  o’lchovlarini  o’rgatishda    amaliy
ishlardan foydalanish 
2.1 Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatishda  amaliy
ishlardan foydalanish 
2.2 Massani o’lchashni o’rgatishda amaliy ishlar 
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Albbatta, ta’lim  -  tarbiya  -  ong mahsuli,  lekin  ayni  vaqtda  ong  darajasi  va
uning   rivojini   ham   belgilaydigan,   ya’ni   xalq   ma’naviyatini   shakllantiradigan   va
boyitadigan eng muhim omildir. Binobarin, ta’lim - tarbiya tizimini va shu asosda
ongni o’zgartirmasdan turib, ma’naviyatni rivojlantirib bo’lmaydi.
Shu   bois   bu   sohada   yuzaki,   rasmiy   yondashuvlarga,   puxta   o’ylanmagan
ishlarga   mutloqo   yo’l   qo’yib   bo’lmaydi.   Maktab   ta’lim   -   tarbiya   masalasi   davlat
va   jamiyat   nazoratida   bo’lishi   asosiy   qonunimizda   belgilab   qo’yilgan.   Shu   bilan
birga,   bu   keng   jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab   -
quvvatlashishini talab qiladigan umummilliy masaladir.
Yosh   avlodni   hozirgi   zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy
jihatdan   maksimal   darajada   rivojlanishlariga   erishish   umumta’lim   -   tayanch
maktablar   oldida   turgan   eng   muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   vazifani   hal   etishda
sinfdan tashqari ishlarning o’rni benihoya katta.
Matematikadan   o’tkaziladigan   sinfdan   tashqari   ishlarning   mazmuni   dars
mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
qaratilgan   bo’lishi   kerak.   Shundagina   sinfdan   tashqari   mashg’ulotlar   dars
mashg’ulotlarining mantiqiy davomi bo’lib xizmat qila oladi.
Sinfdan   tashqari   mashg’ulotlar   deganda   ko’pincha   yuqori   sinflar   nazarda
tutiladi.   Lekin   ilg’or   tajribalarning   tasdiqlashicha,   boshlang’ich   sinflarda   ham
sinfdan tashqari  turli  -  tuman  formalarda mashg’ulotlar  olib  borishning  potensial
imkoniyatlari mavjud. Bu imkoniyatlardan foydalanish o’qitishda boshlang’ich va
yuqori   sinflar   uzviyligini   ta’minlaydi.   Boshlang’ich   sinflarda   sinfdan   tashqari
ishlarni olib borishda o’quvchilarning nutq madaniyatini va matematik tafakkurini
shakllantirishga kompleks holda yondashish talab qilinadi.
2 1.Asosiy qisim. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini
o’rgatish metodikasi.
1.1.Jismning massasi va uni o‘lchash.
Massa-asosiy fizik kattaliklardan biridir. Jismning massasi tushunchasi 
og‘irlik-kuch tushunchasi bilan chambarchas bog‘langan.
Og‘irlik   kuchi   ta’sirida   jism   Erga   tortiladi.   Jismning   og‘irligi   jismning
o‘zigagina   bog‘liq   emas.   Shuning   uchun   u   turli   kengliklarda   turlicha:   masalan,
qutbda   jism   ekvatordagiga   qaraganda   0,5%   og‘ir.   Og‘irlik   kuchi   bunday
o‘zgaruvchanligiga qaramay quyidagi xususiyatga ega: har qanday sharoitda ham
ikki jism og‘irligining nisbati bir xildir. Jismning og‘irligini boshqa jism og‘irligi
bilan   taqqoslab   o‘lchashda   jismning   yangi   xossasi   kelib   chiqadi,bu   xossa   massa
deb ataladi.
Faraz qilaylik, richagli tarozining bir pallasiga birorta a jism, ikkinchi 
pallasiga b jism qo‘yilgan bo‘lsin. Bunda quyidagi hollar bo‘lishi mumkin:
1) tarozining   ikkinchi   pallasi   tushib,   birinchisi   shunday   ko‘tariladiki,   ular
barobar   bo‘lib   qoladilar,   bu   holda   tarozi   muvozanatda,   a   va   b   jismlar   bir   xil
massaga ega deyiladi:
2) tarozining ikkinchi pallasi birinchi pallasidan balandligicha qoladi: bu holda
a jismning massasi  b  jismning massasidan katta deyiladi:
3) tarozining   ikkinchi   pallasi   tushdi,   birinchi   pallasi   ko‘tarildi   va   ikkinchidan
baland   bo‘ladi:   bu   holda   a   jismning   massasi   b   jismning   massasidan   kichik
deyiladi. Shuni eslatamizki, agar jism ekvatorda richagli tarozida o‘lchansa, keyin
jism   va   tarozi   toshlari   qutbga   olib   borib   o‘lchansa,   o‘sha   natijani   beradi,   chunki
jism ham,
tarozi toshlari ham o‘z og‘irliklarini bir xil o‘zgartiradi. Shunday qilib, jismning 
massasi o‘zgarmaydi, u qayerda bo‘lmasin,uning massasi doim bir xil bo‘ladi. 
Matematik nuqtai nazardan massa-quyidagi xossalarga ega bo‘lgan musbat 
miqdor:
1) tarozida bir-birini muvozanatlovchi jismlarning massasi bir xil;
2) jismlar bir-birlari bilan birlashtirilsa, massalar qo‘shiladi: birgalikda olingan bir 
3 nechta jismning massasi ular massalarining yigindisiga teng.
Bu ta’rifni uzunlik va yuz uchun berilgan ta’riflar bilan solishtirsak, massa
ham   uzunlik   va   yuz   ega   bo‘lgan   xossalarga   ega   bo‘lishini,   biroq   u   fizik   jismlar
to‘plamida   berilganligini   ko‘ramiz.   Massalar   tarozilar   yordamida   quyidagicha
o‘lchanadi:   massasi   birlik   sifatida   qabul   qilinadigan   e   jism   tanlab   olinadi   (bunda
massaning   ulushlarini   ham   olish   mumkin).   Tarozining   bir   pallasiga   massasi
o‘lchanayotgan   jism   qo‘yiladi,   ikkinchi   pallasiga   massa   birligi   qilib   olingan
jismlar,   ya’ni   tarozi   toshlari   qo‘yiladi.   Bu   toshlar   tarozi   pallalari   muvozanatga
kelguncha   qo‘yiladi.   O‘lchash   natijasida   berilgan   jismning   massasining   qabul
qilingan   birligidagi   son   qiymatini   jism   massasining   taqribiy   qiymati   deb   qarash
kerak (masalan, 3kg 125 g bo‘lsa, 3125 soni).
Uzunlikdagiga o‘xshash  massalarni  taqqoslash,  ular  ustida amallar  bajarish
massalarning   son   qiymatlarini   taqqoslashga   va   ular   ustida   amallar   bajarishga
keltiriladi.
Massaning asosiy birligi-kilogramm. Bu asosiy birlikdan massaning boshqa
birliklari: gramm, tonna va boshqalar hosil bo‘ladi. Ushbu bobda biz boshlang’ich
matematika   kursida   miqdor   tushunchasi   va   uni   o‘lchash,   massa   tushunchasini
o’rganishni bayon etdik.Ta’rifga ko’ra, agar  a  miqdor berilgan va e miqdor birligi
tanlab   olingan   bo‘lsa,   u   holda   a   miqdorni   o‘lchash   natijasida   shunday   x   haqiqiy
son   topildiki,   uning   uchun   a   =xe   bo‘ladi.   Bu   x   soni   a   miqdorning   e   miqdor
birligida sonli qiymati deyilar ekan. ( x= m
e (  a ))
Massa-asosiy   fizik   kattaliklardan   biri   ekan.   Jismning   massasi   tushunchasi
og‘irlik-kuch tushunchasi bilan chambarchas bog‘langan.
Massa-quyidagi xossalarga ega bo‘lgan musbat miqdor ekan.
- tarozida bir-birini muvozanatlovchi jismlarning massasi bir xil;
- jismlar   bir-birlari   bilan   birlashtirilsa,   massalar   qo‘shiladi:   birgalikda
olingan bir nechta jismning massasi ular massalarining yigindisiga teng.
Uzunlikdagiga o‘xshash massalarni taqqoslash, ular ustida amallar bajarish
massalarning   son   qiymatlarini   taqqoslashga   va   ular   ustida   amallar   bajarishga
4 keltirilar   ekan.   Massaning   asosiy   birligi-kilogramm.   Bu   asosiy   birlikdan
massaning boshqa birliklari: gramm, tonna va boshqalar ekan.
1.2.Miqdorlarni o’rganish bo’yicha darslarni tashkil etish rejasi
Miqdorlarni o’rganish bo’yicha darsni tashkil etish rejasi taxminan bunday:
I bosqich.   Narsaning   ko’plab   xossalari   orasidan   o’rganilayotgan   xossani
aniqlash.   Bu   bosqichda   o’rganilayotgan   xossalarni   taqqoslash   usulidan
foydalaniladi.   Har   bir   narsa   yakkalab   qo’yilmasdan,   balki   boshqa   narsalar   bilan
taqqoslagan holda beriladi.
Dastlab   taqqoslanayotgan   xossalar   orasidagi   farq   keskin   bo’lishi   lozim.
Bolalar   belgilar   orasidagi   farqni   tushunib   olganlaridan   so’ng,   farq   kamaytirilishi
mumkin. Masalan, bunday taqqoslaymiz: kitoblar solingan portfel og’irroqmi yoki
daftarmi, dars uzunroqmi yoki tanaffusmi, sinf xonasi ko’p joyni egallaganmi yoki
sport zalimi?
II bosqich.   Bir   jinsli   xossalarni   taqqoslashni   turli   usullar   bilan   o’tkazish
mu mkin : ko’z bilan ko’rib, hissiy yo’l bilan, ustiga qo’yish bilan, turli o’lchovlar
yordamida. O’lchovlar yordamida taqqoslash miqdorni beradi.
III bosqich. Atamani kiritish va miqdorning o’lchov birligi bilan tanishtirish.
IV bosqich.   O’lchov   asbobi   bilan   va   unda   foydalanish   qoidalari   bilan
tanishtirish.
Har bir miqdor ustida olib boriladigan ishni tahlil etamiz.
Uzunlik   o’lchovlarini   o’rganish.   Bolalar   uzunlik   jismning   davomiyligini,
narsaning   o’lchamlarini   tavsiflaydigan   xossasi   ekanligi   haqidagi   tasavvurlarni
maktabgacha bo’lgan davrdayoq hosil qilganlar. Bolalar. uzunroq-qisqaroq, keng-
tor,   baland-past,   yo’g’on-ingichka   munosabatlarini   to’g’ri   aniqlay   oladilar.
O’qitishning   navbatdagi   vazifasi—o’lchash   ishining   moxiyatini   ochib   berish,
uzunlikning   turli   o’lchov   birliklarining   ahamiyatini   ko’rsatish   va   o’lchov
asboblaridan foydalanishga o’rgatishdan iborat. Tayyorgarlik bosqichining birinchi
darslaridayoq   o’qituvchi   «miqdor»   tushunchasini   rivojlantirish   imkoniyatiga   ega.
«Miqdor»   so’zining   o’zi   ko’pchilik   bolalarga   tushunarli   emas,   chunki   bu   so’zni
5 ular   kam   eshitadilar.   O’qituvchining   vazifasi   narsalarning   xossasi
taqqoslanayotganda   bu   taqqoslashni   miqdor   jihatdan   ifodalash   mumkinligini,
Miqdor haqida so’zlash mumkinligini har doim ko’rsatib borishdan iborat.
«Uzun. Qisqa» mavzusi bo’yicha dars parchasini keltiramiz.
Darsning   maqsadi.   Uzunlik   tushunchasini   jismning   o’lchamlarini
tavsiflaydigan xossasi sifatida shakllantirish.
Ish   narsalarning   uzunliklarini   ko’z   bilan   chamalab   va   ustiga   qo’yish   usuli
bilan taqqoslashdan boshlanadi.
2. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatishda
amaliy ishlardan foydalanish .
2.1 Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatishda
amaliy ishlardan foydalanish .
Gorizontal tortilgan ipga eni bir xil, lekin rangi va uzunligi turlicha bo’lgan
lentalar ilingan. Bolalar qaysi lenta uzunroqligini, qisqaroqligini, bir xil uzunlikda
ekanligini   ko’z   bilan   aniqlaydilar.   Lentalarni   ip   ustida   siljitib,   o’qituvchi   ularni
ustma-ust   tushiradi.   Bolalarning   e’tiborini   shunga   qaratadi:   lentalarning   uchlari
ustma-ust   tushgan   bo’lsa,   endi   ularning   oxirlariga   qaraymiz   va   qaysi   holda
«uzunroq»,   «qisqaroq»,   «bir   xil   uzunlikda»   deb   aytishimizni   aniqlab   olamiz.
Mustahkamlash uchun frontal amaliy ish o’tkaziladi.
Bolalarga uchtadan qog’oz tasmalar  (polrskalar) tarqatiladi (ikkitasi bir xil,
uchinchi   tasma   esa   uzunligi   bo’yicha   bu   ikkitasiga   teng   emas).   Bu   qog’oz
tasmalarni uzunligi bo’yicha qanday taqqoslash mumkin?
Tasmalarni   bir-birining   ustiga   shunday   qo’yingki,   qaysi   tasmalar   bir   xil,
qaysi   tasma   esa   uzunroq   ekani   ko’rinib   tursin.   Keyin   tasmalarni   ustma-ust
tushirish   mumkin   bo’lmagan   holat   yaratiladi.   Buning   uchun   uzunligi   turlicha
bo’lgan   ikkita   tasma   doskaning   turli   qismlarida   turli   balandliklarda   o’rnatiladi.
Uchinchi  tasmani  o’qituvchi  qo’lida ushlab turadi. Qaysi  tasma uzunroq? Bolalar
bilan   birgalikda   o’qituvchi   bunday   xulosaga   keladi:   uchinchi   tasmani   birinchi
tasmaning   ustiga   qo’yish   kerak,   ular   ustma-ust   tushdi,   demak,   bu   tasmalar   teng.
Keyin uchinchi tasmani ikkinchi tasmaning ustiga qo’yiladi, u uchinchi tasmadan
6 uzunroq ekan. Qaysi tasma uzunroq, ikkinchi tasmami yoki birinchi tasmami?
Bunday   xulosa   chiqariladi:   agar   birinchi   tasmaning   uzunligi   uchinchi
tasmaning   uzunligiga   teng   bo’lsa,   ikkinchi   tasmaning   uzunligi   esa   uchinchi
tasmaning   uzunligidan   katta   bo’lsa,   u   holda   birinchi   tasmaning   uzunligi   ikkinchi
tasmaning   uzunligidan   kichikdir.   Shunga   o’xshash   ish   va   xulosani   uzunligi
bo’yicha bir hil, biroq rangi bo’yicha turlicha uchta cho’p ustida ham bajaramiz.
So’ngra frontal ish o’tkaziladi. Bolalarga bir nechta bir xil kanop kesmalari
tarqatiladi (I variant —3 ta kesma, II variant—4 ta kesma). Bolalar kesmalarning
uzunliklari   bir   xil   ekaniga   ishonch   hosil   qiladilar.   Keyin   kesmalar   tugun   qilib
bog’lanadi.   Bolalar   hosil   bo’lgan   kesmaning   uzunligi   bog’langan   kesmalar
uzunliklari yig’indisiga teng ekanligini, II variantdagi kesma esa uzunroq ekanini
payqaydilar,   chunki   bunda   kalta   kesmalar   ko’proq   edi.   I   va   II   variantdagi
kesmalarni ustma-ust qo’yib, bu xulosa tekshiriladi.
Bolalar darslikdagi vagonlar ulangan poezd tasvirlangan mashq ustida ishlab
shunga   o’xshash   xulosaga   keldilar.   O’qituvchi   bolalarning   e’tiborini   vagonchalar
bir   xilligiga   qaratadi.   Shuning   uchun   vagonchalarni   sanash   va   qaysi   poezd
uzunroqligini aytish kifoya.
Bu   uquvlar   sekin   mustahkamlashishi   sababli   bunga   o’xshash   mashqlarni
keyingi  darslarga  muntazam   kiritib borish  kerak. Masalan,  keyingi   darsda   frontal
amaliy   ish   o’tkaziladi.   Bolalar   ichiga   turli   uzunlikdagi   5—6   ta   qog’oz   tasma
(cho’plar, lentalar) solingan konvertlar oladilar.
Topshiriq:  eng uzun tasmani, keyin qisqaroq tasmani  va eng qisqa tasmani
toping.
Navbatdagi   darslarda   «uzunlik»   tushunchasi   kengaytiriladi.   Bo’yi,   eni,
qalinligi, balandligi so’zlari kiritiladi.
O’qituvchi:   Sinfimizdagi   doskaga   qarang.   Bu   doskaning   (uzunligi)   bo’yi
(qo’li bilan chapdan o’ngga tomon ko’rsatadi). Doskaning o’lchamini yana qanday
ko’rsatish   mumkin?   (Yuqoridan   pastga.)   Demak,   doskaning   o’lchamlarini   ikki
yo’nalishda   ko’rsatish   mumkin.   Ularni   chalkashtirmaslik   uchun   doskaning   eni
(kengligi) deb gapiriladi.
7 O’z   ish   o’rningizga   qarang.   Qo’lingiz   bilan   partaning   uzunligini   (bo’yini),
partaning enini ko’rsating. Darslikning bo’yini, enini ko’rsating. Darslikning yana
qanday o’lchamini ko’rsatish mumkin? O’qituvchi darslikni ikkita barmog’i bilan
ushlab ko’tarib ko’rsatadi (qalinligini). Daftar va darsligingizni solishtiring. Qaysi
biri qalin? Qaysi biri yupka?
Xulosa:   narsalarning   o’lchamlari   haqida   gapirilayotganda   bu   o’lchamlarni
turli   yo’nalishlarda   ko’rsatish   mumkin.   Turli   yo’nalishlardagi   uzunlik   turlicha
ataladi:   bo’yi,   eni,   balandligi,   qalinligi.   Bu   so’zlar   uchun   qarama-qarshi   ma’noli
so’zlar   bormi?   «Teskarisiga»   o’yinini   o’ynaymiz.   Men   rasmlarni   ko’rsataman   va
narsalarni   bir   so’z   bilan   taqqoslayman,   siz   esa   bu   taqqoslashni   qarama-qarshi
ma’noli so’z bilan aytasiz.
1. Qizil qalam ko’k qalamdan uzun (narsalar ko’rsatiladi).
2. Qayrag’och archadan baland
3. Sharf kamardan keng (narsalar ko’rsatiladi).
4. Kundalik daftar darslikdan yupqa (narsalar ko’rsatiladi).
5. Daryo irmoqlardan keng.
6. Yo ’ l   so ’ qmoqdan   uzun   va   hokazo .
Darslik   bo’yicha   ishlash   bu   tushunchalarni   mustahkamlaydi.   Atrofingizga
qarang   va   xossalarini   yangi   so’zlar   bilan   taqqoslash   mumkin   bo’lgan   narsalarni
8 ayting.
Yakunlab, o’qituvchi bunday deydi: «Biz bugun yangi tushuncha — miqdor
bilan tanishdik. Narsalarning xossasini  taqqoslash  mumkin bo’lgan holda miqdor
haqida   gapiriladi.   Narsalarning   o’lchamlari   haqida   gapirilganda   miqdorni   turli
so’zlar:   bo’yi,   eni,   balandligi,   qalinligi   deb   aytiladi.   Agar   narsaning   bir
yo’nalishdagi   o’lchami   haqida   gapiriladigan   bo’lsa,   ko’pincha   «bo’yi»,   uzunligi
so’zini aytadilar.
Yosh   pedagoglar   miqdor   so’zini   kam   ishlatib,   undan   ko’ra   «bir   xil»,
o’shanday»   so’zlarini   afzal   ko’radilar,   lekin   bu   so’zlar   ko’p   ma’nolidir   (rangi,
shakli,   o’lchamlari   bo’yicha   o’shanday).   Shu   sababli   ularni   narsalarni
taqqoslanayotgan belgini aniqlaydigan so’z bilan to’ldirish lozim (miqdori: bo’yi,
eni,   balandligi   va   hokazo   bo’yicha   o’shanday   narsani   top).   Navbatdagi   darslarda
og’zaki   sanoq   ishiga   miqdorlarni   taqqoslashga   doir   topshiriqlarni   muntazam
kiritish kerak. Ustiga qo’yishning amaliy usullari tartiblangan qatorni tuzish uchun
qo’llaniladi.   Narsalarni   bo’yi,   eni,   balandligi   ortib   yoki   kamayib   borish   tartibida
joylashtirilib,   bolalar   buni   nutqlarida   ham   aks   ettiradilar:   eng   yo’g’on,   ingichka,
yana ham ingachkaroq, eng ingachkasi. Bu ishda didaktik o’yinlar: «munchoqlarni
o’tkaz»   (turli   o’lchamlardagi   sharchalarni),   «Piramida   tuz»,   «Matryoshkalarni
tYerib   chiq»,   «Zinacha»,   «Juftini   top»,   «Qaysi   karvon   uzunroq»   va   hokazo.   Bu
topshiriqlar   ko’z   bilan   chamalashni,   kuzatuvchanlikni   rivojlantiradi.   Birinchi
sinfning   ikkinchi   choragida   «Narsaning   uzunligini   shartli   o’lchov   yordamida
o’lchash»   darsida   o’lchov   tushunchasi   kiritiladi.   O’qituvchi   doskaning   turli
qismlarida   bir-biridan   uzoqlikda   uzunligi   bo’yicha   kam   farq   qiladigan   ikkita
kesma chizadi.
Qaysi   kesma   uzunligini   qanday   aniqlash   mumkin?   Kesmalarni   biz   bir-
birining ustiga qo’ya olmaymiz. Hosil bo’lgan muammo ko’chirib yurish mumkin
bo’lgan uchinchi kesmani kiritish bilan hal bo’ladi. O’lchovning zarurligi shunday
9 kiritiladi. O’lchov — bu o’lchov vositasi sifatida kiritiladigan kesmadir, o’ziga xos
o’lchov   qurolidir.   Qog’oz   tasmalarni   o’lchovlar   yordamida   taqqoslashga   doir
mashqlar darslikda bor. Turli rangli qogoz tasmalar bir xil to’g’ri to’rtburchaklarga
bo’lingan. Qaysi tasma uzunroq?
O’lchovlarni   sanash   sonlarni   beradi,   biroq   bu   sonlar   tasmalarning
uzunliklarini   taqqoslashga   yordam   beradi.   Bu   sonlar   miqdorlardir.   O’lchovlar
bilan yana bajariladigan amaliy ishlar ushbu xulosaga olib kelishi kerak:
1. Kesmalarni   turli   o’lchovlar   bilan   o’lchash   mumkin,   bunda   har   bir   hol
uchun qaysi o’lchov qulay ekanligini aniqlab olish kerak.
2. Ikkita   kesmaning   uzunliklarini   taqqoslash   uchun   ularni   bitta   o’lchov
bilan o’lchash lozim.
3. Barcha uchun bir xil o’lchovga ega bo’lish zarur.
Bu   masalalarni   ochib   berishga   alohida   darslar   ajratilmaydi,   shu   sababli
og’zaki sanoqqa qog’oz tasmalar va o’lchovlar bilan ishlashni muntazam ravishda
kiritib borish kerak.
1- ish (namoyish qilish).
Jihoz :  Uzunligi  90  sm   va  120  sm   bo ’ lgan   qog ’ oz   tasmalar .
O’lchovlar:   qizil   tasma   30   sm,   ko’k   tasma   15   sm,   yashil   tasma   7,5   sm.
Tasmalar flanelegrafga ilib qo’yiladi. Ishning maqsadi: O’lchovlardan foydalanish
va kesmalarni o’lchash bilan taqqoslashga o’rgatish.
O’qituvchi: qaysi tasma uzunroq ekanligani aniqlash kerak. Biroq tasmalar
mahkamlab qo’yilgani  uchun ularni ustma-ust  qo’yib bo’lmaydi. Javobni  qanday
topamiz?
O’quvchi : tasmalarni uchinchi tasma bilan o’lchaymiz.
O’qituvchi:   «Uchinchi   kesma   —   bu   o’lchovdir.   O’lchovdan   foydalanish
qoidasini eslab qolamiz. (O’qituvchi qoidani aytadi va bir vaqtda 90 sm li tasmani
30 sm li tasma bilan o’lchaydi.)
1. Narsaning   uzunligini   uning   boshidan   boshlab   o’lchash   kerak   (sanoq
boshini to’g’ri aniqlash kerak).
2. O’lchovning   oxiri   to’g’ri   kelgan   joyda   qalam   yoki   bo’r   bilan   belgi
10 qo’yish kerak.
3. O’lchovni chapdan o’ngga yoki yuqoridan pastga surish kerak.
4. O’lchovni   surayotganda   uni   oxirgi   o’lchangan   qismni   belgilaydigan
belgiga aniq qo’yish kerak.
5. O’lchovlarni sanash kerak.
6. O’lchashni   tugatgandan   so’ng   nima   bilan   o’lchanganligini   va   natija
qanday bo’lganligini aytish kerak!
120   sm   li   tasmani   o’lchab,   qoidani   mustahkamlaydilar.   O’lchashlarni
bajarib   bunday   xulosa   qilamiz:   «Birinchi   tasmada   3   ta   qizil   tasma,   ikkinchi
tasmada   esa   4   ta   qizil   tasma   joylashdi,   demak,   3<4.   Demak,   birinchi   tasma
ikkinchisidan qisqa yoki ikkinchi tasma birinchi tasmadan uzun.
2- ish (jihozlar o’shaning o’zi). O’quvchilar tasmalarni ko’k tasma (15
sm   li)   bilan   o’lchaydilar.   Bunday   xulosaga   keladilar:   «Birinchi   tasma   ikkinchi
tasmadan qisqa, chunki 6<8.
Nega   har   xil   tengsizliklar   oldik?   (O’lchovlar   har   xil   edi.)   Nega   bir   xil
javobni   hosil   qildik?   ( Kesmalarning   uzunliklarini   taqqoslash   uchun   istalgan
o ’ lchovdan   foydalanish   mu mk in .)
3- ish ( Holat   o ’ shaning   o ’ zi .)  Birinchi   kesmani   ko ’ k   o ’ lchov   bilan  (15
sm   li ),   ikkinchi   kesmani   qizil   o ’ lchov   (30   sm   li )   bilan   o ’ lchaymiz .   Birinchi
kesmada   6   ta   ko ’ k   o ’ lchov ,   ikkinchi   kesmada   esa   4   ta   qizil   o ’ lchov   bor .   Birinchi
kesma   ikkinchisidan   uzun   bo ’ lib   chiqdi .  Haqiqatan   ham   shundaymi ?  Nega   xatolik
yuz   berdi ?
Xulosa :   ikkita   kesmaning   uzunliklarini   taqqoslash   uchun   ularni   bir   xil
o ’ lchov   bilan   o ’ lchash   kerak .
4- ish. 90 sm li tasma turli o’lchovlar bilan o’lchanadi.
O’qituvchi.   Nechta   ko’k   o’lchov   bo’ldi?   (6).   Nechta   qizil   o’lchov   bo’ldi?
(3). Nechta yashil o’lchov bo’ldi? (12). Nega bitta tasmaning uzunligini o’lchagan
bo’lsak   ham,   uzunlik   miqdori   har   xil   bo’ldi?   (Chunki   o’lchovlar   har   xil   edi.)
O’lchovlar soni o’lchov uzunligiga qanday bog’liq? (O’lchov qancha uzun bo’lsa,
o’lchovlar soni shuncha kichik bo’ladi, u kesmada shuncha marta kam joylashadi.)
11 Bu   o’lchovlardan   qaysi   biri   eng   qulay.   (Qizil   o’lchov.)   Nega?   (Uni   bor-yo’g’i   2
marta qo’ydik va o’lchashni tezroq bajardik.)
Ko’rsatmali   bajarilgan   bu   ishlarni   navbatdagi   darslarda,   yakka   tartibda
kichik   o’lchamli   qog’oz   tasmalar   va   o’lchovlar   bilan   takrorlash   mu mk in.   Bu
«Santimetr»   mavzusiga   tayyorgarlik   bo’ladi.   Sinfdan   tashqari   o’qishda   turli
xalqlarda uzunlikni qanday o’lchaganliklarini hikoya qilib berish mumkin.
Santimetr.   «Santimetr»   mavzusini   tushuntirish   amaliy   ishdan   boshlanadi.
Bolalarga uzunligi bir xil bo’lgan (8 sm dan) qog’oz tasmalar tarqatiladi, o’lchovni
esa   bolalarning   o’zlari   katak   qog’ozdan   tayyorlaydilar.   I   variantni   2   katakli
o’lchov bilan, ikkinchi variantni esa 4 katakli o’lchov bilan o’lchaymiz. Natijalarni
taqqoslaymiz.   II   variantda   tasmalarning   uzunliklari   qancha?   (8   ta   o’lchov),
ikkinchi   variantda-chi?   (4   o’lchov).   Demak,   qaysi   variantda   tasma   uzun   (I
variantda.)   Xulosangizni   tasmalarni   bir-birining   ustiga   qo’yish   bilan   tekshiring.
Tasmalar bir xil. Nega biz miqdorlarni taqqoslab, noto’g’ri javob oldik? (Bizning
o’lchovlarimiz   har   xil   edi.)   Qani,   bir   o’ylab   ko’ring-chi,   bolalar,   har   bir
fabrikaning,   har   bir   zavodning,   sexning   o’z   o’lchovi   bo’lsa,   nima   bo’lar   edi.
Masalan,   poyabzal   fabrikasida   botinkalarning   poshnasini   tayyorlash   uchun   bitta
o’lchov,   uning   qo’njini   tayyorlash   uchun   boshqa   o’lchov   olishsa,   nima   bo’lar
ekan! U holda fabrika mahsulot ishlab chiqara oladimi? Mana shuning uchun ham
hammaga   bitta   o’lchov   kerak   va   odamlar   kesmalarning   uzunliklarini   qanday
o’lchovlar   bilan   o’lchashni   o’zaro   kelishib   olganlar.   Bunday   o’lchov   bilan   biz
bugun tanishdik. Mana o’sha o’lchov. U uncha katta emas. Uni ushlab turish qulay
bo’lishi uchun ingichka simga mahkamlangan.
1  sm
Bu santimetr. (Yangi so’z yozilgan kartochka qo’yiladi.)
Daftaringizda ikkita katakli kesma chizing — bu santimetr. Katakli  qog’oz
tasmada   1   santimetrli   o’lchovni—   1   sm   ni   belgilang.   Daftaringizda   18   katakli
kesma   chizing.   Unda   necha   santimetr   bor?   10   katakda-chi?   6   katakda-chi?   va
hokazo.
12 Amaliy   ish.   Sanoq   cho’pining   uzunligini   yangi   o’lchov   —   sant im etr   bilan
o’lchash.   U   bilan   ishlash   qanchalik   qiyin-a,   u   kichkina,   belgilar   aralashib
ketmoqda.   Bugun   Siz   bilan   bolalar,   birinchi   o’lchov   asbobi   —   chizg’ich
tayyorlaymiz.   Bu   ish   uchun   oldindan   yog’och   chizg’ich   tayyorlab   qo’yish   kerak.
Biroq   uning   shkalasini   oq   qog’oz   tasma   bilan,   orqa   tomonini   esa   katak   qog’oz
bilan yopishtirib qo’yish kerak.
Bu ishni bolalar bilan birgalikda mehnat darsida bajarish mumkin.
O’qituvchi.   Endi   yog’och   chizg’ichni   oling   va   oq   qog’ozli   tomo nini
yuqoriga   qaratib   qo’ying.   Chap   uchidan   bir   oz   joy   tashlab,   nuqta   yoki   chiziqcha
qo’ying.   O’lchov   santimetrni   qo’ying.   O’lchovning   oxirini   belgilang.   O’lchovni
chapdan   o’ngga   suring.   O’lchovning   boshini   ikkinchi   belgi   bilan   ustma-ust
tushiring.   Shu   ishni   yana   8   marta   takrorlang.   Chizg’ichda   bir   xil   o’lchovlar
qo’yilganligini   tekshiring.   Agar   kimda   yaxshi   chiqmagan   bo’lsa,   chizg’ichning
katakli   tomonini   ag’daring.   O’lchov-santimetr   bilan   qilingan   ishni   katakchalar
yordamida   takrorlang.   Kelgusida   bolalar   bu   chizg’ichlardan   foydalanib,
tasmalarni,   arqonchalarni   o’lchaydilar,   toza   qog’oz   kesmalar   chizadilar,
chizg’ichda   berilgan   uzunlikdagi   kesmalarni   ko’rsatadilar.   Bunda   bolalar   har   gal
santimetrlarni sanaydilar (qalam bilan «yurib»).
Qo’lbola   chizg’ich   bilan   yetarlicha   mashqlar   bajarilgandan   so’ng,   u
nomerlanadi va bolalar odatdagi masshtabli chizg’ichga o’tadilar.
Masshtabli   chizg’ich   bilan   ishlaganda   bolalarni   berilgan   kesmalarni
o’lchashga va berilgan uzunlikdagi kesmalarni chizishga o’rgatish kerak. Bu ishlar
jarayonida ushbu eng sodda algoritm hosil bo’ladi.
Berilgan kesmani o’lchash uchun:
1. Kesmaning boshini chizg’ichdagi 0 bilan ustma-ust tushirish kerak.
2. Chizg’ichni kesma bo’ylab joylashtirish lo zim .
3. Kesmaning oxirini chizg’ichda belgilash va kesmaning uzunligini o’qish
lozim.
Berilgan uzunlikdagi kesmani yasash uchun:
1. Qog’ozda nuqta qo’yilishi kerak.
13 2. Bu nuqtani chizg’ichdagi 0 bilan ustma-ust tushirish kerak.
3. Chizg’ichni kerakli yo’nalishda joylashtirish lozim.
4. Kesmaning   uzunligini   chizg’ich   yordamida   qog’ozda   nuqta   bilan
belgilash kerak.
5. Bu nuqtalarni tutashtirish lozim.
O’lchash   malakalarini   mustahkamlash   turli-tuman   mashqlarni   bajarish
jarayonida amalga oshiriladi. Bular bir kesma ikkinchi kesmadan necha santimetr
uzun (qisqa) degan savolni berish uchun kesmalarni taqqoslash, kesmani bir necha
santimetr   uzaytirish   (qisqartirish),   uzunligi   berilgan   kesmalarning   uzunliklari
yig’indisiga   (ayirmasiga)   teng   bo’lgan   kesmalarni   chizishga   doir   mashqlardir.
Bolalarni o’lchash natijalarini yaxlitlashga o’rgatish lozim: agar santimetr 4 marta
joylashib,   santimetrning   yarmidan   kam   kesma   qolsa,   u   holda   uni   tashlab
yuboriladi va uzunlikni bunday aytiladi: «4 sm dan sal uzun, 4 sm atrofida», agar
santimetrning   yarmiga   teng   yoki   undan   kattaroq   kesma   ortib   qolgan   bo’lsa,   u
holda bunday o’qiladi: «5 sm dan sal kam», «taxminan 5 sm».
Ko’z   bilan   chamalashni   rivojlantirish   va   o’quvchilarni   faollashtirish
maqsadida o’qituvchi turli o’yinlarni tanlaydi: «O’zi o’ziga o’lchov».
Ko’pincha   «besh   qo’limdek   bilaman»,   deb   gapirishadi.   Har   bir   kishi
o’zining   besh   barmog’ini   juda   yaxshi   bilaman   deb   hisoblaydi.   Aslida   ham
shundaymikan?
Aytinglarchi,   bolalar,   murojaat   qiladi   o’qituvchi   bolalarga,—bosh
barmog’ingiz   bilan   kichik   barmog’ingiz   orasidagi   eng   katta   masofa   qancha?   Siz
bolalar, «Bu nega kerak», deb so’raysizmi.  Bu juda kerak-da. Buni  bilgan holda,
Siz bolalar, u yoki bu narsaning bo’yini yoki enini oson aniqlay olasiz, u masalan,
eshikdan sig’adimi, qancha joy egallaydi va hokazolarni bila olasiz. Shu maqsadda
har bir kishi o’z bo’yini, tirsagidan o’rta barmog’ining uchigacha uzunligani bilishi
kerak, bu esa unga kerak bo’lganda, o’lchashlar uchun foydalanishda zarurdir.
Bunday   ma’lumotlar   ham   kerak   bo’lib   qolishi   mu mkin :   bir,   uch,   besh
tiyinlik tangalarning diametrlari, gugurt qutisining bo’yi va eni.
Mana yana bir o’yin. Stol atrofiga bir necha bolalarni o’tqazing va har biriga
14 uncha   katta   bo’lmagan   cho’p   bering.   O’yinchilarning   ko’zlari   bog’lanadi   va   har
birining qarshisiga biror narsa: ko’zacha, choynak, konsYerva bankasi, quticha va
hokazolar   qo’yiladi.   O’yinchilarning   vazifasi   o’zining   oldida   qanday   narsa
turganligini, u qanday materialdan qilinganligini va uning uzunligini sm  hisobida
taxminan baholashdir.
Detsimetr.   Yangi   o’lchov   birligi   —   detsimetr   bilan   tanishishga   o’tishdan
oldin   yangi   o’lchovning   zarurligiga   asoslanadigan   muammoli   holatni   yaratish
lozim.   Tushuntirishni   yana   amaliy   ishdan   boshlash   mumkin:   40   sm   va   60   sm
uzunlikdagi qog’oz tasmalarni, bu uzunliklarni aytmasdan, taqqoslashni taklif etish
mumkin. O’lchov sifatida uzunligi 1 sm va 10 sm bo’lgan tasmalarni uzunliklarni
aytmasdan   taklif   qilamiz.   Bu   kesmalarning   uzunliklarini   taqqoslashda   qaysi
tasmadan   foydalanish   qulayroq   bo’ladi?   Kesmalarni   amalda   o’lchab,   bolalar
yaxshisi katta o’lchovni tanlash kerak, degan xulosaga keladilar, chunki bu holda
qo’yilgan   savolga   tez   javob   beriladi.   Birinchi   o’lchovni   tekshirib   ko’ramiz,   u
santimetr,   santimetr   ikkinchi   o’lchovda   necha   marta   joylashishini   aniqlaymiz   va
uni   detsimetr   deb   ataymiz:   1   dm=10   sm.   Detsimetr   o’lchovi   kartondan
tayyorlanadi,   uning   bir   tomoni   bir   rangli   bo’lib,   ikkinchi   tomoni   santimetrlarga
bo’linadi va ingichka simga maxkamlanadi.
Bolalar   daftarlarida   1   sm   li   va   10   sm   li   qesmalar   chizadilar   va   ularni
taqqoslaydilar. Amaliy ishda o’quvchilar o’lchovlar tayyorlaydilar.
Jihozlar: sm modeli, turli rangli 3 ta qog’oz tasma, qaychi.
Ishning borishi: 1. Oq qog’oz tasmadan 1 sm li kesma o’lchang va uni qiyib
oling.
2. Shu   tasmadan   yana   10   sm   li   kesma   o’lchang.   Uni   qiyib   oling.   Birinchi
kesma 1 sm ning modeli, ikkinchi kesma 1 dm ning modeli. Ularni taqqoslang. 1
sm   ning   modeli   1   dm   modelida   necha   marta   joylashishini   sanang.   Xulosani
yozamiz: 1 dm=10 sm.
3. Detsimetr   modeli   bilan   ikkinchi   tasmani   o’lchang   (3   dm),   uchinchi
15 tasmani o’lchang (4 dm).
Ko’z bilan chamalashni rivojlantirishni davom ettirib, topshiriq beramiz.
4. Matematika   darsligining   uzunligi   nimaga   tengligini   ko’zingizda
chamalang.  O’lchash bilan tekshirib ko’ring.
5. Doskada   kesma   chizilgan.   Uning   uzunligi   qanchaligani   ko’zingiz   bilan
chamalang.   Bir   necha   o’quvchilarning   javoblari   doskaga   yoziladi.   Keyin   kesma
uzunligi detsimetrlarga bo’lingan chizg’ich bilan o’lchanadi.
6. Daftaringizga uzunligi 12 sm bo’lgan kesma chizing. Bu necha detsimetr
va necha santimetr?
Mustahkamlash   maqsadida   narsalarning   uzunliklarini   taqqoslashga   doir
sodda masalalar yechiladi. Pirovardida birgalikda ushbu jadval o’qiladi:
Uzunlik o’lchovlari: 
santimetr (sm) 
detsimetr (dm)
1 dm=10 sm 
1 dm>1 sm
Keyingi darslarda material berilgan uzunlikdagi kesmalarni chizish, berilgan
kesmadan   uzunroq   yoki   qisqaroq   kesmani   chizish   ushbu   ko’rinishdagi   sonlarni
taqqoslash va almashtirish yo’li bilan mustahkamlanadi.
1 dm 5 sm= .. sm 35 sm= .. dm ... sm
4 dm= ... sm 18 sm= ... dm ... sm
2 dm 15 sm= ... sm 30 sm= ... dm ... sm
Shu   bosqichning   o’zida   ushbu   topshiriqlarni   kiritili-shi   lozim:   katta
o’lchovlarni   kichik   o’lchovlarga   o’tkazish   va,   aksincha,   kichik   o’lchovlarni   katta
o’lchovlarga   o’tkazish.   Buning   uchun   katta   o’lchovda   qancha   kichik   o’lchov
borligini   bilish   kerak.   Shundan   so’ng,   aniq   o’lchovlarga   o’tiladi:   1   dm=10   sm,
demak, 3 dm=30 sm, 3 dm 15 sm (30+15) sm=45 sm, 28 sm=... dm. 1 dm=10 sm.
28 da 2 ta o’nlik bor, demak, 28 sm da 2 dm va yana 8 sm bor. 28 sm=2 dm 8 sm.
Metr.   Kilometr.   Millimetr.   Navbatdagi   uzunlik
o’lchovlari   santimetrga   o’xshash   kiritiladi.   O’quvchilarga
16 ma’lum o’lchov birliklarini, ularning munosabatlarini takrorlash va yangi o’lchov
birligini   kiritilishi   zarur   bo’lgan   holatni   yaratish   kerak.   Amaliy   masalani
yechayotib,   masalan,   sinfning   bo’yini   va   enini   o’lchayotib,   bunday   savol
qo’yamiz: «Sinfning bo’yini santimetr, detsimetr yordamida o’lchash mumkinmi?
Ko’pchilik o’quvchilar:
«Yo’q, mumkin emas», deb qat’iy javob berishadi. Lekin bunday javob beradigan
bolalar   ham   topiladi:   «Mumkin,   lekin   qulay   emas,   chunki   o’lchovlarimiz
kichkina», O’qituvchi yangi o’lchov birligi — metrni kiritadi. Metr modeli mehnat
darsida' turli rangli 11 sm li tasmalardan elimlab yopishtiriladi. (1 sm yelimlashga
ketadi.) Metr modelini 80—
90 sm li yog’och taxtachalardan ochilgan sirkul shaklida yasash mumkin.
Bunday   sirkul   bilan   koridorning   (sinfning)   bo’iitsi   o’lchash,   maydonchada
60   m   li   va   100   m   li   yugurish   yo’lkalarini   belgalash   qulaydir.   Amaliy
topshiriqlardan   o’rganilgan   materialni   takrorlash   va   mustahkamlashda
foydalaniladi.
I sinf
1. Ikkita   kesma   chizing.   Birinchi   kesmaning   uzunligi   9   sm,   ikkinchisiniki
esa undan 6 sm qisqa bo’lsin.
2. Daftarning bo’yidan 8 sm qisqa bo’lgan kesma chizing.
3. Ikkita kesma berilgan. Qaysi  kesma uzunligini ko’zingiz bilan chamalab
aniqlang.   O’lchab   tekshiring.   Chizg’ich   bo’lmasa,   kesmalarni   qanday   o’lchash
mu mkin ?
4. 7 sm  uzunlikdagi  kesmani  chamalib chizing. Chizgach  bilan tekshyring,
qanchaga yanglishibsiz.
5. Santimetr   bilan   barmog’ingiz   yo’g’onligini,   tirnog’ingaz   uzunligani
taqqoslang.
6. Har   bir   barmog’ingiz   uzunligini,   kaftingizning   enini,   gugurt   qutisining
bo’yini,   enini,   balandligini,   stakanning   balandligini,   likobchaning   kengligini
o’lchang.
7. Detsimetrda   o’lchov   bilan   kanopning,   lentaning,   qog’oz   tasmaning
17 uzunligini o’lchang.
8. Sinfdagi qaysi narsalarning bo’yi, eni, balandligi 1 metr ekanini chamalab
aniqlang.
9. Metrli chizg’ich yordamida 4 m kanop o’lchab oling.
10. O’z   bo’yingizni   metr   bilan   taqqoslang.   Metrni   yon   tomonga   uzatilgan
chap   qo’lingizning   barmoqlari   uchiga   qo’ying.   Chizg’ich   gorizontal   joylashsin.
Chizg’ichning ikkinchi  uchi  qayerda joylashganligini  eslab  qoling. Katta odamda
metr chap qo’l barmoq uchlaridan o’ng yelkagacha joylashadi.
11. O’z bo’yingni metr bilan solishtir.
12. O’z   qadamingning   uzunligini   o’lcha.   Buning   uchun   uzunligi   5   m
bo’lgan   yo’lka   o’lcha.   Uni   bosib   o’t   va   qadamlaring   sonini   sana.   Metrlarni
santimetrlarga aylantir. Santimetrlar sonini qadamlar soniga bo’l.
13. Qadamingning   uzunligini   bilgan   holda   maktabdan   uyinggacha   bo’lgan
masofani aniqla.
14. Masala.   Umarning   bo’yi   Temirning   bo’yidan   baland   emas,   Temir   esa
Tohirdan baland emas. Tohirning bo’yi qancha bo’lishi mumkin?
IV   sinfda   yangi   o’lchov   birliklari   —   millimetr   va   kilometr   kiritiladi.
QaYerda   millimetrgacha   aniqlikda   o’lchanishini   bolalarning   o’zlari   topadilar.
Deyarli har kuni chizg’ichdan foydalanib, bolalar 1  mm  uzunlikdagi kesmani eslab
qolganlar.   O’qituvchining   vazifasi   endi   mm   gacha   aniqlikdagi   o’lchashlarga   oid
topshiriqlarni muntazam berib borishdan iborat.
Kilometr bilan tanishtirishda bolalar 1 km yo’l bosib o’tishlari uchun albatta
sayohat   uyushtirish   lozim.   Jismoniy   tarbiya   darslarida   bolalarni   bir   maromda
yurish   va   qadamlarini   sanashga   o’rgatish   lozim.   Keyin   bolalar   qadamlari
uzunligini   hisoblaydilar.   5   m   masofani   belgilab,   qadamlari   sonini   sanaydilar   va
qadamlari   uzunligini   hisoblaydilar.   Keyin   1   km   yo’l   bosib   o’tish   uchun   necha
qadam yurishlari kerakligini hisoblaydilar. Bolalar 1 km ni yakka-yakka bo’lib va
guruh   bo’lib   o’tadilar.   1   km   yo’l   yurishga   sarflangan   vaqtni   hisoblaydilar.
Bolalarni ma’lum ikki manzil orasidagi masofani ko’z bilan chamalab aniqlashga
o’rgatish   kerak.   Tarbiyaviy   suhbatda   qaysi   kasblar   uchun   ko’z   bilan   chamalash
18 zarurligini ta’kidlash kerak.
Hajmni   o’rganish.   Miqdor   haqidagi   tasavvurlarni   rivojlantirishda   hajm   va
massa   bilan   tavsiflanadigan   xossalari   bilan   tanishtirish   yordam   beradi.
«Idishlarning sig’imi» va «litr» tushunchalarining kiritilishi narsalarning xossalari
haqida fazoviy tasavvurlarning rivojlanishiga yordam beradi.
«Litr» darsiga tayyorgarlik davrida bolalarda narsalarning hajmiy xossalari
haqidagi   tasavvurlarning   shakllanishiga   yordam   beradigan   mashklarni   kiritish
lo zim :
1. Qaysi shar (kub) katta.
2. Bolalar   qumli   maydonchada   o ’ ynashmoqda .   Qoliplardan   figuralar
yasashmokda  ( qoliplarni   ko ’ rsatadi ).  Qaysi qolipga ko’p qum sig’adi?
3. Choy   va   osh   qoshiqlarda   bir   stakan   qum   o’lchab   ol.   Nega   bir   xil
miqdordagi qum turli sonlar bilan ifodalandi? O’lchovlar soni o’lchovning o’ziga
qanday bog’liq? va hokazo.
«Litr» mavzusi bo’yicha dars parchasini ko’rib chiqamiz.
O’qituvchi:   «oldingi   darslarda   biz   sochiluvchan   narsalarni   o’lchagan   edik.
Shunday   o’lchovlarning   o’zidan   suyuqliklarni   o’lchashda   ham   foydalanish
mumkin. Siz qanday suyuqliklarni bilasiz?
O’quvchilar: suv, sut, sho’rva, qatiq, kompot, paxta yog’i, benzin, ...
O’qituvchining   stolida   ikkita   menzurka   bor.   Biri   keng,   ikkinchisi   tor.
Ikkalasida ham suv sathi bir xil. Ikkita o’lchov stakanchalar ham bor, ular 1 va 2
bilan nomerlangan.
O’qituvchi: qaysi idishda suv ko’pligini qanday isbotlash mumkin?
O’quvchilar: ikkinchi idish kengroq, unda suv ko’p.
O’qituvchi shakli har xil ikkita idish qo’yadi, ulardagi suyuqlik sathi har xil.
O’qituvchi: endi esa qaysi idishda suv ko’p?
O’quvchilar   chamalay   boshlaydilar,   o’qituvchi   ularni   o’lchov   stakanchani
olib, o’lchash kerak, degan xulosaga olib keladi.
Bir idishda 5 ta o’lchov, ikkinchi idishda esa shunday 3 ta o’lchov borligini
aniqlaymiz, 5>3. Xulosa qilinadi.
19 Keyin o’lchashlar ikkinchi o’lchov bilan takrorlanadi. 10>6. Xulosa qilinadi.
Keyin   o’lchashlar   ikkita   o’lchov   bilan   o’tkaziladi.   Birinchi   idishdagi   suv
miqdori   katta   o’lchov   bilan,   ikkinchi   idishdagi   suv   miqdori   esa   kichik   o’lchov
bilan   o’lchanadi.   O’lchash   natijalari   qarama-qarshi   xulosaga   olib   keldi.   Buni
muhokama   etib,   bolalar   idishlaridagi   suyuqliklarning   miqdorini   o’lchash   uchun
bitta o’lchovdan foydalanish kerak, degan xulosaga keladilar.
O’qituvchi 1 litr yozuvli metall krujkani ko’rsatadi va umumqabul qilingan
o’lchovning   nomini   aytadi.   Suyuqliklar   yoki   sochiluvchan   jismlar   sig’imini
o’lchash   zarur   bo’lgan   holatlar   sig’imlarni   o’lchash   yoki   hajmlarni   o’lchash   deb
ataladi.   So’ngra   suv   o’lchovdan   bir   litrli   shisha   bankaga   qo’yiladi.   Nima   uchun
banka   bir   litrli   deb   atalishini   aniqlaymiz.   Krujka   yoki   bir   litrli   banka   bilan
ballonlarga suv quyamiz. Ikki litrli va uch litrli ballonlar bilan tanishamiz.
Bolalar uylarida limonad va kefir shishalarini ko’p ko’rganliklari uchun 1   l
suv ikkita limonad yoki kefir shishalariga sig’ishini ko’rsatish foydalidir.
Do’konda ba’zi narsalar litrlab sotiladi. Do’kon o’yinini o’ynash foydalidir.
Sotuvchi   xaridorlarga   sutni   (bo’yalgan   suvni)   butilkalarda,   kastryulkalarda,
chelaklarda «sotadi».
Ko’z   bilan   chamalashni   rivojlantiradigan   mashqlar   foydalidir   (oldin   hajm
ko’z bilan chamalanadi, keyin esa o’lchanadi). Ikkita idishga suyuqlik miqdorlarini
baravarlashtirishga oid mashqlar bolalarda qiziqish uyg’otadi:
1. Bir idishda 3 litr suv, ikkinchi idishda 2 litr suv bor. Ikkala idishdagi suv
bir xil bo’lishi uchun nima qilish kerak? (Ikki litrga 1 l quyosh yoki 3  l  dan 1  l  ni
olish kerak. Ishni ikkita bir xil idishda suv olib, amaliy bajarish kerak).
2. Bir   idishda   3   l   suv,   ikkinchi   idishda   undan   2   l   ko’p   suv   bor.   Ikkinchi
idishdagi   suv   1   l   ko’p   bo’lishi   uchun   nima   qilish   kerak?   Bu   masalaning   turli
yechilish usullarini ko’rib chiqish foydali bo’ladi:
a) O’quvchilar  1   l   idishga 1   l   suv quyishni  taklif  etishadi.  Bu usul  amalda
tekshiriladi.  O’lchash   natijasida   birinchi   idishda   4   l   suv,   ikkinchi   idishda   5   l   suv
bor ekan. 5>4.
b) Birinchi   idishga   2   l,   ikkinchi   idishga   1   l   suv   quyiladi.   5<6.   Bunday
20 masalalarni   yechish   jarayonida   sig’imlarni   o’lchash   bo’yicha   zaruriy   uquvlar
shakllanadi va mulohaza yuritish uquvi rivojlanadi. [28]
2.2 Massani o’lchashni o’rgatishda amaliy ishlar
Uzunlik,   hajm   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirayotganda   biz   asosan
ko’rish   hissiga   tayanamiz.   Massa   tushunchasini   shakllantirishda   «barik»   xisga
(grekcha   «baros»   —   og’irlik)   tayaniladi.   Istalgan   jism   Yerga   tortilishi   natijasida
tayanchga bosim beradi yoki osilgan ipni tarangdaydi. Kaftga, gavdaga boriladigan
bunday bosim ana shu «barik» hisni beradi. Barik bosim miqdori massaga to’g’ri
proportsional.   Jism   massasi   qancha   katta   bo’lsa,   og’irlik   hissi   shuncha   katga
bo’ladi.   Og’irlik   kuchining   massaga   proportsionalligi   sababli,   ko’pincha   bu   ikki
tushuncha:   massa   va   og’irlik   chalkashtirib   yuriladi.   O’quvchilar   ko’pincha
«massa»  atamasi  o’rniga «og’irlik» atamasini  ishlatadilar. Bu fizikada ikkita turli
tushunchalardir.
Og’irlik   —   vektor   miqdor.   Og’irlik   —   bu   jism   tayanchga   bosadigan   yoki
ilmoqni   tortadigan   kuchdir.   Og’irlik   tayanchning   holatiga   bog’liq.   Agar   tayanch
vertikal   yo’nalishda   tezlanish   bilan   harakatlansa,   u   holda   jism   zo’riqish   yoki
vaznsizlik   holatida   bo’lishi   mu mk in.   Og’irlik   tayanchning   holatiga   bog’liq.
Og’irlik   prujinali   dinamometr   bilan   o’lchanadi.   Og’irlikning   o’lchov   birligi   —
nyuton.
Massa — skalyar miqdor. Fizika qonunlari massani energiyaning o’zgarish
o’lchovi   sifatida   ochib   beradi.   Massa   richagli   tarozilarda   o’lchanadi.   Massaning
o’lchov birligi kilogrammdir.
Massani   Yerga   tortilish   qobiliyati   bo’yicha   qabul   qilish   o’rganishga   eng
osondir.
Boshlang’ich   maktabda   faqat   jismning   massasi   o’rganiladi,   shu   sababli
«og’irlik»,   og’irligini   «tortish»,   «og’irlik   toshlari»,   «og’irligini   tenglashtirish»
so’zlarini   iloji   boricha   ishlatmay,   «massa»,   jismlarning   massasini   o’lchash»,
«massani   o’lchash   uchun   asbob»,   «massa   o’lchagich»   so’zlaridan   foydalanish
kerak.
21 Narsalarni massasi bo’yicha farqlay olish qobiliyati, turli massali narsalarni
«og’ir»,   «yengil»   so’zlari   bilan   belgilash   qobiliyati   bolalarda   amaliy   turmush
asosida   bu  vaqtga   kelib  paydo   bo’lgan.   Bundan   buyon   bu  mavzuni   o’rganishdan
maqsad massa haqida aniq tasavvurni shakllantirish, bolalarni massa birliklari (kg,
g, ts, t) bilan tanishtirishdan iborat.
«Kilogramm» mavzusi bo’yicha dars parchasi bilan tanishaylik.
I. Tayyorgarlik  ishi.  O’qituvchi   stolida  turli  rangli   va  o’lchamli   ikkita   kub
qo’yilgan.   Suhbat   asosida:   rang,   shakli,   o’lchamlari   tushunchalari   yodga
tushiriladi, jismlarning qaysi xossalarini taqqoslash mumkinligi aniqlanadi.
O’qituvchi:   Bu   kub.   U   qanday?   (Qizil.)   Bu   kub-chi?   (Sariq.)   «Qizil»u
«Sariq» so’zlari bilan biz qanday xossani atagan edik? (Rangni.) Bu kublar haqida
yana   nimani   so’rash   mumkin?   (Qaysi   biri   katta,   qaysinisi   kichiq?)   «Katta»,
«kichik»   so’zlari   bilan   biz   qaysi   xossani   so’ramoqdamiz?   (Hajmni.)   Kublarning
rangini bunday savol qo’yib solishtirish mumkinmi: «qaysi kub qizilroq, qaysinisi
sariqroq»? (Bolalar kulishadi (yo’q).)
O’qituvchi:   bu   kvadrat,   bu   esa   doira.   Ularning   rangi   qanaqa?   (Bir   xil.)
Ularning   shakli   qanaqa?   (Har   xil).   Narsaning   shaklini   taqqoslash   mumkinmi?
(Yo’q, biz shaklni faqat ataymiz.)
Shunday   qilib,   biz   faqat   ataydigan   xossalar   bor,   bu   shakl   va   rangdir.
Taqqoslash   mumkin   bo’lgan   xossalar   bor,   bu   o’lchamlardir.   Agar   xossalarni
taqqoslash mumkin bo’lsa, demak, ularni o’lchash mumkin, ya’ni miqdori haqida
gapirish   mu mkin .   Narsalarning   o’lchamlarini   o’lchaydigan   qaysi   miqdorlarni   Siz
bilasiz? (bo’yi, eni, yo’g’onligi va hokazo)
II. «Massa»  so’zini kiritish. O’qituvchi. Mana bu kubchalarga qarang, ular
qanaqa?   (Bir   xil.)   Bir   xil   xossalarini   aytib   bering   (ularning   shakli   bir   xil,
o’lchamlari   bir   xil,   ranglari   bir   xil).   To’g’ri,   qani   eshitaylik-chi,   mana   bu
kubchalarni Diloram bir xil deb aytarmikan? (O’quvchi qo’liga kubchalarni oladi
va bunday deydi: ular har xil, biri ikkinchisidan og’ir».)
O’qituvchi.   Demak,   biz   ko’ra   olmaydigan   xossa   ham   bor   ekan,   uni   faqat
sezish,  xis qilish mumkin. Lekin buni men Sizlar ko’ra oladigan qilishga xarakat
22 qilaman. Biz hozir ko’radigan qurilma nimaga o’xshash? (O’qituvchi uncha keng
bo’lmagan narsaga—taglikka chizg’ich qo’yadi va uni muvozanatlashtiradi.
Bolalar : « bu   innana ».
O ’ qituvchi :   innananing   oxirlariga   kubchalar   qo ’ yamiz   ( Yoqlari   1   va   2
raqamlari   bilan   belgilangan   kubchalarni   qo ’ yadi .)  Siz nimani ko’rdingiz?
Bolalar: «birinchi kubcha ikkinchi kubchani bosib ketdi».
O’qituvchi: yana avvalgidek, kubchalar bir xil deb aytaveramizmi?
Bolalar: Yo’q.
O’qituvchi: Yangi xossani berishda qaysi so’zlar yordam beradi»? 
Bolalar: «Og’irroq, yengilroq».
O’qituvchi: Kublarning bu xossalarini «og’irroq» so’zi bilan solishtiramiz.
Bolalar:   «birinchi   kubcha   ikkinchi   kubchadan   og’irroq,   ikkinchi   kubcha
birinchi kubchadan yengilroq».
O’qituvchi: «Bir qo’lingizga kitob, ikkinchi qo’lingizga daftar oling. Qaysi
biri og’irroq, qaysi biri yengilroq?»
So’ngra   o’qituvchi   «innanaga»   turli   o’yinchoqlarni:   qo’g’irchoq   va
qo’ychani,   ayiqcha   va   yo’lbarschani   va   hokazolarni   o’tkazadi   va   qaysi   biri
og’irroq ekanligani aniqlaydi.
Doskaga   «og’irroq»,   «engilroq»,   «massa»   kartochkalarini   qo’yadi   va
bunday   xulosa   qiladi:   Biz   narsaning   xossasi   haqida   so’z   yuritib,   «og’irroq»,
«engilroq» so’zlarini ishlatganimizda biz «massa» haqida gapiramiz.
Massa   bu  miqdor,  massani  taqqoslash  mumkin.  «Birinchi  kubning  massasi
ikkinchi   kubchaning   massasidan   Ortiq»   deb   aytishadi.   «Massa»   so’zidan
foydalanib, ayiqchaning va quyonchaning massalarini solishtiring va hokazo.
23 Massani   o’lchash   uchun   bizning   innanaga   o’xshagan   asbob   xizmat   qiladi.
Uni   bunday   ataymiz:   «massani   o’lchash   uchun   asbob,   yoki   massa   o’lchagach».
Uning tuzilishi bilan tanishaylik. U bizning innanaga o’xshash: unda ham yog’och
taxtacha, faqat bunda ikkita palla (kosacha) mahkamlangan, bu narsalar qo’yilishi
uchun qulaydir. «O’rdakcha-strelkalar» esa ular bir xil satxda turganda asbob ishga
tayyorligini ko’rsatadi.
24 XULOSA
Yosh   avlodni   hozirgi   zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy
jihatdan   maksimal   darajada   rivojlanishlariga   erishish   umumta’lim   -   tayanch
maktablar oldida turgan eng muhim vazifalardan biri ekan, bu vazifani hal etishda
boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarning   ahamiyati
kattadir.   Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   o’tkaziladigan   sinfdan   tashqari
ishlarning   mazmuni   dars   mashg’ulotlarida   egallangan   bilimlarni   kengaytirish   va
chuqurlashtirishda qaratilgan ekan. Boshlang’ich sinflarda matematikadan sinfdan
tashqari mashg’ulotlar dars mashg’ulotlarining mantiqiy davomi hisoblanar ekan.
Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarni   olib
borishda   o’quvchilarning   nutq   madaniyatini   va   matematik   tafakkurini
shakllantirishga zamonaviy holda yondashish kerak deb hisoblaymiz.
- boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   sinfdan   tashqari   ishlarni   turlarini
o’rgandik;
- boshlang’ich   sinfda   matematikadan   qiziqarli   matematika,   ajib   hisob,
sonlar olami to’garagini tashkil etish bo’yicha tavsiyalar ishlab chiqib, amaliyotga
tadbiq etdik va yaxshi natijalarga erishdik.
Xulosa   qilib   aytganda,   umumta’lim   maktablarining   boshlang’ich   sinflarida
matematikadan   to’garaklarni   muntazam   ravishda   olib   boorish   zarur   deb
hisoblaymiz   va   bitiruv   malakaviy   ishida   ishlab   chiqilgan   metodik   tavsiyalardan
bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilari foydalanishlari mumkin.
25 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi“ Toshkent.: Fan va texnologiya, 2005, 312 bet.
2. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish
nazariyasi.-T.: ”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
3. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
4. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
5. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
6. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
7. Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda fakultativ darslarni tashkil etish.-   T.:
2005, 68- bet.
8. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon Print, 2007, 100 bet.
9. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
10. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
11. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
12. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
26 Annotatsiya:
Ushbu   malaka   ishida :   Maktab   ta’lim   -   tarbiya   masalasi   davlat   va
jamiyat   nazoratida   bo’lishi   asosiy   qonunimizda   belgilab   qo’yilgan.   Shu   bilan
birga,   bu   keng   jamoatchilik,   butun   xalqimizning   ishtiroki   va   qo’llab   -
quvvatlashishini talab qiladigan umummilliy masaladir.
Yosh   avlodni   hozirgi   zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy
jihatdan   maksimal   darajada   rivojlanishlariga   erishish   umumta’lim   -   tayanch
maktablar oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir.
Tayanch   so’zlar :   Og‘irlik   kuchi,   Uzunlikdagiga   o‘xshash   massalarni
taqqoslash, Miqdorlarni o’rganish bo’yicha darsni tashkil etish rejasi taxminan
bunday:
27

Boshlang’ich sinf o’quvchilariga og’irlik o’lchovlarini o’rgatish metodikasi.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский