Boshlang’ich sinf o'quvchilarini matematikadan Davlat ta’lim standarti malaka talablari asosida o’qitish

Mavzu:   Boshlang’ich sinf o'quvchilarini matematikadan Davlat ta’lim
standarti malaka talablari asosida o’qitish
Reja:
I.Kirish
I.BOB Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha 
mazmuni
1.1 Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha 
mazmuni
1.2 Boshlang’ich sinf M at e matika dan  fanidan o‘quv   dasturi
II.BOB.Asosiyq qism Matematika fanidan davlat ta’lim standarti
2.1Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining maqsad va vazifalari
2.2  Boshlang‘ich maktab  bitiruvchisining matematik tayyorgarligiga 
qo‘yiladigan minimal talablar
II.Xulosa
III.Foydalanilgan adabiyotlar
1 Mundarija:
I.Kirish……………………………………………………………………..3
I.BOB Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha 
mazmuni…………………………………………………………………….5
1.1 Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha 
mazmuni…………………………………………………………………….5
1.2 Boshlang’ich sinf M at e matika dan  fanidan o‘quv   dasturi………..19
II.BOB.Asosiyq qism Matematika fanidan davlat ta’lim standarti……26
2.1Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining maqsad va vazifalari…26
2.2  Boshlang‘ich maktab  bitiruvchisining matematik tayyorgarligiga 
qo‘yiladigan minimal talablar …………………………………………….28
II.Xulosa……………………………………………………………..…….30
III.Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………….31
2 Kirish
Barkamol   avlod   yili”   Davlat   dasturi   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Davlat   maslahatchisi  xizmati   va  Vazirlar   Mahkamasi   Ta’lim, sog‘liqni
saqlash,   ijtimoiy   muhofaza,   axborot   tizimlari   va   telekommunikatsiyalar
kompleksining   2010   yil   17   martdagi   qo‘shma   yig‘ilish   bayonida   belgilangan
vazifalar   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   Oliy   va   o‘rta   maxsus   va   Xalq   ta’limi
vazirliklarining   134-   va   62-sonli   qo‘shma   buyruqlariga   asosan   umumta’lim
fanlarining barcha yo‘nalishlari bo‘yicha umumta’lim maktablari, akademik litsey
va   kasb-hunar   kollejlari   hamda   oliy   ta’lim   muassasalarining   yuqori   pedagogik
mahorat   va   tajribaga   ega   amaliyotchi   o‘qituvchilari,   yetakchi   olim,   metodist   va
mutaxassislarni jalb etgan holda 31 ta ishchi guruhlari tuzildi.
Mazkur   ishchi   guruhlar   tomonidan   umumiy   o‘rta,   o‘rta   maxsus   kasb-hunar
ta’limining Davlat ta’lim standartlarining sharhlari, o‘quv dasturlari va darsliklari
uzviylik,   uzluksizlik   hamda   o‘quvchilarning   yoshi   va   psixofiziologik
xususiyatlariga   mosligi   jihatidan   tahlil   qilinib,   tegishli   xulosa   va   takliflar
tayyorlandi. 
Tahlillar   asosida   o‘quvchilarning   yoshi   imkoniyatlari   va   psixofiziologik
xususiyatlariga   asoslanmasdan   umumta’lim   fanlari   o‘quv   dasturlariga   kiritilgan
yoki   12   yillik   majburiy   ta’limga   o‘tish   davrida   quyi   bosqichlarga   o‘tkazilgan,
sinflar,   ta’lim   bosqichlari   (umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus   kasb   hunar   ta’limi)
mazmunida   takrorlangan,   izchilligi   ta’minlanmagan   jami   813   soat   hajmdagi
mavzular aniqlanib, optimallashtirildi.
Shundan,   247   soat   hajmdagi   mavzular   umumiy   o‘rta   ta’lim   o‘quv
dasturlaridan   chiqarilib,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limiga,   327   soat   hajmdagi
mavzular   esa   sinfdan-sinfga   o‘tkazildi,   239   soat   hajmdagi   mavzular   sinflarda
takrorlanganligi uchun qisqartirilib, maqbullashtirildi. 
O`quvchiga   bilim   berish,   har   bir   dars   mazmunini   boyitish,   qiziqarli
mashg`ulotlarni   dars   jarayoniga     singdirishni     talab     qiladi.     Psixologlarning
aniqlashicha     bolalar     o`qituvchining     oddiy   tushuntirishi     orqali     egallab     olgan
3 ma`lumotlarga   qaraganda   turli   xil   ruhiy   kec hinmalar   orqali o`zlari mulohaza
yuritib   mustaqil   bajargan   ishlari   vositasida   o`zlashtirilgan   bilimlarini   uzoq   esda
saqlab   qoladilar.   Chunki   o`quvchi   mustaqil   mashqlarni   bajarishda   faoliyat
ko`rsatib, ilgari olgan bilimlariga   tayangan  holda    ko`plab   o`quv  materiallarini
hayolidan     o`tkazadi.     O`xshash   hodisalarni   taqqoslaydi.   O`zicha     mulohaza
yuritib   mustaqil     hukm   chiqaradi.   O`qituvchilarning   tayyor     holda     bergan
ma`lumotida   esa  o`quvchi   fikrlash   faoliyati  to`la  ishga  kirishmasdan to`g`ri
javobni  o`zlashtirib  oladi.  O`xshash  hodisalarga  duch  kelishi  bilan  o`qituvchi
bergan bilimni  amaliyotga taqbiq qilishda  qiynalib qoladi. Davlat  ta`lim  standarti
va   amaldagi   maktab   dasturlarida   o`quvchi   egallashi   lozim   bo`lgan   materiallar
ancha   murakkab   bo`lib,   bolalarning   bu   bilimlarni   bosqichma-bosqich   egallab
olishlarini, kengaytirib va rivojlantirib borishlarini taqozo etadi. 
Bugungi    Davlat    ta`lim    standarti    va   ta`lim    tizimi    o`qituvchilar    oldiga
o`ta   mas`uliyatli vazifalar   yuklamoqda.   Muallim   har   bir   o`tilayotgan   darsga
ijodiy     yondashishi,     mashg`ulotlarni   ilg`or   pedagogik   texnologiyalar   asosida
qurishi,   darsning   har   bir   minutidan   unumli   foydalanishi   zarur.     Mashg`ulotlarni
shunday  tashkil  etish  kerakki,  o`quvchi  har  bir  dars  davomida  egallashi lozim
bo`lgan bilimlar  hajmini, o`zida hosil qiladigan ko`nikma va malakalarni oldindan
belgilab   olishi     lozim.     Bu     o`z     navbatida     o`quvchining     mashg`ulotlarga     aniq
maqsad   bilan   qatnashishini  taqozo   qiladi.   Chunki    o`quvchi   darsning   oxirida
belgilangan  maqsadga  erishganligini  bilish imkoniyatiga ega bo`lishi zarur. 
4 I.Bob Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha
mazmuni
1.1 Boshlang‘ich ta’lim davlat talim standartining sinflar bo‘yicha mazmuni
1- sinfda matematikadan o‘qitilishi lozim bo‘lgan ta’lim mazmunining
majburiy minimumi
O‘quv yili yakuniga kelib mazkur mazvularni o‘zlashtirish 1-sinf 
bitiruvchisiga quyidagi imkoniyatlarni beradi:
      Umumiy tushunchalar:
- Narsalarning   xossalari:   rangi,   shakli,   o‘lchamlari,   nimaga   mo‘ljallanganligi,
nimadan yasalganligi, umumiy nomlanishi;
- Narsalar   guruhidan   berilgan   xossaga   egalarini   ajratish   va   o‘zaro   taqqoslash.
Narsalarni   berilgan   xossani   qanoatlantiruvchi   guruhlarga   (sinflarga)
taqsimlash.
Sonlar va hisoblashlar:
- Sonlarning   sanash   va   o‘lchash   natijasida   hosil   bo‘lganligi.   1   dan   10   gacha
bo‘lgan sonlar. 
- Songa   1   ni   qo‘shish   natijasida   sondan   oldin   keluvchi   sonning,   1   ni   ayirish
natijasida sondan keyin keluvchi sonning hosil bo‘lishi;
- Arab raqamlari. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlarni raqamlash, ularning o‘qilishi,
yozilishi va hosil qilinishi;
- Birliklar va o‘nliklar xonasi va ularning o‘rni;
- 0 sonining mohiyati va uning kiritilishi;
- Rim raqamlari. 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlarning yozilishi. 
- Narsalar   guruhlarini   biror   xususiyatlariga   qarab   birlashtirish   (qo‘shish   amali).
Qo‘shish   amali   belgisi.   Birlashtirilgan   narsalar   orasidan   biror   xususiyatiga
ko‘ra narsalar guruhini ajratish (ayirish amali).  Ayirish amali belgisi.
- 1 dan 20 gacha bo‘lgan sonlar. 1 dan 20 gacha bo‘lgan sonlarning yozilishi va
o‘qilishi.  1 dan 20 gacha bo‘lgan sonlarni qo‘shish va ayirish. 
5 - Qo‘shish   amalining   tashkil   etuvchilari   (komponentlari),   natijasi   va   ularning
mos   ravishda   nomlanishi:   birinchi   qo‘shiluvchi,   ikkinchi   qo‘shiluvchi   va
yig‘indi.
- Ayirish amalining tashkil etuvchilari (komponentlari), natijasi va ularning mos
ravishda nomlanishi: kamayuvchi, ayriluvchi, ayirma;
- 1   dan   20   gacha   bo‘lgan   sonlarni   o‘zaro   taqqoslash   va   ular   orasidagi
munosabatlarining yozilishi;
- O‘nliklar xonasi. O‘nliklar bilan hisoblashlar. 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar,
ularning yozilishi va o‘qilishi.
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlarni qo‘shish va ayirish. 
- Qo‘shish va ayirish amallari o‘rtasidagi o‘zaro bog‘lanishlar;
- Qo‘shishning o‘rin almashtirish xossasi. Sonlarni qo‘shish va ayirish usullari;
- Bir xonali sonlarni qo‘shish jadvali;
- “...ta orttirish”, “...ta kamaytirish”, “...ta ko‘p”, “...ta kam” tushunchalari;
- Tenglik va tengsizlik. «=», «<»,  «>» ishoralari. Sonli ifodalar. Sonli ifodalarni
o‘qish, yozish va ularning qiymatini topish. Ikki amalli ifodalarda amallarni
bajarish tartibi.
Kattaliklar va ularni o‘lchash:
- Uzunlik, massa, sig‘im kattaliklari  va ularni o‘lchash;
- Kattaliklarning   o‘lchov   birliklari:   santimetr,   ditsemetr,   kilogramm,   litr.   Bir   xil
kattaliklarni qo‘shish va ayirish;
- Masala va uning tuzilishi. Sodda matnli masalalar. Qo‘shish va ayirish amallari
mohiyatini   ochuvchi   matnli   masalalar.   “...ta   ortiq”   va   “...ta   kam”
tushunchalariga doir masalalar.
Geometriya elementlari.
- Tekislik va fazoda o‘rin aniqlash (orientatsiya): “ustida”, “tagida”, “yuqorida”,
“pastda”, “o‘ngda”, “chapda”, “o‘rtasida” va hokazo. 
6 - Nuqta.   Chiziqlar:   to‘g‘ri   chiziq,   egri   chiziq.   Aylana.   Kesma.   Siniq   chiziq.
Burchak. To‘g‘ri  burchak. Uchburchak. To‘rtburchak. To‘g‘ri  to‘rtburchak.
Kvadrat.
- Siniq   chiziq   uzunligi   uni   tashkil   qiluvchi   qismlari   yig‘indisi   sifatida.   To‘g‘ri
to‘rtburchak va kvadrat tomonlari yig‘indisini topish.
Qiziqarli va nostandart masalalar 
- Sonli   boshqotirmalar   va   arifmetik   rebuslar.   Umumiy   qonuniyatni   topishga   va
tasniflashga (guruhlarga ajratish) doir mantiqiy masalalar. 
- Qirqishga   doir   masalalar.   Qirqimlardan   shakl   tuzish.   Sanoq   cho‘plariga   doir
masalalar.
1-sinf o‘quvchisining matematik tayyorgarligiga qo‘yiladigan minimal
talablar
      O‘quv yili oxiriga kelib  1- sinf o‘quvchisi quyidagi bilim va ko‘nikmalarga 
ega bo‘lishi kerak: 
Sonlar va hisoblashlar bo‘yicha:
Bilim:
-   1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ketma-ketligi va ularning nomlanishi bilish; 
- Sonlar  ustida qo‘shish va ayirish amallarining nomlari va belgilari bilish;
- Bir xonali sonlarni qo‘shish va mos ayirish jadvallarini yoddan bilish;
- Uzunlik,   massa   va   sig‘im   o‘lchov   birliklari:   santimetr,   ditsemetr,   litr   va
kilogrammni bilish.
Ko‘nikmalar:
- Narsalarni   xossalari:   rangi,   shakli,   o‘lchamlari,   nimaga   mo‘ljallanganligi,
nimadan yasalganligiga qarab guruhlarga ajrata olish;
- Bir xonali sonlarni og‘zaki qo‘shish va ayirish;
- 0 dan 100 gacha sonlarni o‘qish, yozish va taqqoslay olish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida qo‘shish va ayirish amallarini bajarish;
7 - Qo‘shish   va   ayirish   amali   qatnashgan   (qavsli   va   qavssiz)   sonli   ifodalar
qiymatini hisoblash;
- Qo‘shish va ayirish amallari mohiyatini ochuvchi sodda masalalarni yechish;
- “...ta ortiq” va “...ta kam” tushunchalariga doir masalalarni yechish;
- Sodda   geometrik   shakllar:   nuqta,   kesma,   to‘g‘ri   chiziq,   egri   chiziq,   aylana,
kesma, siniq chiziq, burchak, uchburchak, to‘g‘ri  to‘rtburchak va kvadratni
taniy olish;
- Kesma uzunligini chizg‘ich yordamida o‘lchay olish;
- Bir xil o‘lchamli kattaliklarni qo‘shish va ayirish;
2- sinfda matematikadan o‘qitilishi lozim bo‘lgan ta’lim mazmunining
majburiy minimumi
O‘quv yili yakunida mazkur mazvularni o‘zlashtirish 2-sinf o‘quvchisiga 
quyidagi imkoniyatlarni beradi:
Sonlar va hisoblashlar:
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar qatorining tuzilishi;
- 20 ichida sonlarni qo‘shish va ayirish usullari;
- 100   ichida   o‘nlikdan   o‘tmasdan   sonlarni   og‘zaki   qo‘shish   va   ayirish
usullari;
- Birliklar va o‘nliklar xonasi va ularda raqamlarning o‘rni va qiymati;
- 1   dan   100   gacha   bo‘lgan   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   usullari   hamda
algoritmi.  Sonlarni qulay usulda qo‘shish va ayirish. 
- 1   dan   100   gacha   bo‘lgan   sonlarni   o‘zaro   taqqoslash   va   ular   orasidagi
munosabatlarining yozilishi;
- Qo‘shish va ayirish amallari o‘rtasidagi  o‘zaro bog‘lanishlar. Qo‘shish va
ayirish amallarining to‘g‘ri bajarilganligini tekshirish;
- ikki amalli sonli ifodalarning qiymatini topish;
- ikki xonali sonlarni qo‘shish va ayirishni yozma hisoblash;
8 - Bir   nechta   bir   xil   qo‘shiluvchilar   yig‘indisini   topish.   Sonni   bir   xil
qo‘shiluvchilar   yig‘indisi   sifatida   ifodalash.   Ko‘paytirish   amali.
Ko‘paytirishning o‘rin almashtirish xossasi;
- Bo‘lish amali. Ko‘paytirish va bo‘lish amallarining o‘zaro bog‘liqligi. 
- Jadvalli ko‘paytirish va bo‘lish. Bir xonali sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish
jadvallari.
- Sonlarni   0   va   1   ga   ko‘paytirish   va   bo‘lish.   0   ga   bo‘lishning   mumkin
emasligi.
- “...marta orttirish”, “...marta kamaytirish”, “...marta ko‘p”, “...marta kam”
tushunchalari;
- Sonlarni 10 ga ko‘paytirish va bo‘lish.
-   1   dan   100   gacha   bo‘lgan   sonlar   ustida   ko‘paytirish   va   bo‘lish   usullari
hamda va algoritmlari; 
- amallardan   biri   ko‘paytirish   yoki   bo‘lish   bo‘lgan   ikki   amalli   masalalarni
yechish;
- sonli  ifoda va harfiy ifoda tushunchalari;
- eng sodda sonli ifodalarning qiymatlarini topish;
- tenglama tushunchasi va    x + 3 = 9,   6 – x = 2,    x – 5 = 4,    x •   6 = 42,
12  :  x = 4,   x : 2 = 6     tenglamalarga o‘xshash eng sodda tenglamalarni
yechish;
- sonli eng sodda tengsizliklar;
- Butun va ulushlar. Yarim va chorak tushunchalari.  Sonning qismi;
- 1 – 2 amalli matnli masalalarni yechish;
Kattaliklar va ularni o‘lchash:
- Uzunlik   o‘lchov   birligi   –   metr.   Uzunlik   o‘lchov   birliklari   orasidagi
munosabatlar. Bir o‘lchov birligidan ikkinchi o‘lchov birligiga o‘tkazish;
- Aralash  o‘lchov  birliklarida  berilgan  kattaliklarni  bir   xil   o‘lchov  birligiga
keltirish.
- Kattaliklarni   qo‘shish,   ayirish   va   taqqoslash.   Kattaliklarni   songa
ko‘paytirish va bo‘lish;
9 - Tovarning narxi, miqdori va umumiy bahosi. 
- Vaqt. Vaqt o‘lchov birligi – soat.
- Sodda matnli masalalar. Qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish va bo‘lish amallari
mohiyatini   ochuvchi   matnli   masalalar.   “...ta   ortiq”   ,  “...ta   kam”,   “...marta
ortiq”, “...marta kam” tushunchalariga doir masalalar.
- Turli xil o‘lchov birliklarida berilgan kattaliklarni qo‘shish va ayirish;
- uzunlik o‘lchov birligi – metr va millim e tr;
- yuz o‘lchov birligi – kvadrat santimetr;
Geometriya elementlari.
- Geometrik shakllar – tevarak -  atrofdagi narsalarining tasviri sifatida;
- Tekislik.   Yassi   shakllar.   Fazoviy   jismlar.   Geometrik   shakllarni   harflar
bilan belgilash.
- Geometrik     shakllar:   burchak,   o‘tkir   va   o‘tmas   burchaklar,   to‘g‘ri
to‘rtburchak, aylana, doira va ularning  ba’zi xossalari;
- To‘g‘ri to‘rtburchak perimetri. Kvadrat va to‘g‘ri to‘rtburchak perimetrini
hisoblash;
- Geometrik shaklning yuzi haqida tushuncha. 
- Aylana va doira. sirkul yordamida aylana chizish. Aylana radiusi. Doirani
qismlarga bo‘lish.
- Yassi   shakllarni   ularning   qismlaridan   foydalanib   tiklash.   Yassi   shakllarni
qismlarga bo‘lish.
Qiziqarli va nostandart masalalar 
- Sonli boshqotirmalar va arifmetik rebuslar. Umumiy qonuniyatni topishga
va tasniflashga (guruhlarga ajratish) doir mantiqiy masalalar. 
- Qirqishga   doir   masalalar.   Qirqimlardan   shakl   tuzish.   Sanoq   cho‘plariga
doir masalalar.
2-sinf o‘quvchisining matematik tayyorgarligiga qo‘yiladigan minimal
talablar
10          O‘quv yili oxiriga kelib  2- sinf o‘quvchisi quyidagi bilim va ko‘nikmalarga 
ega bo‘lishi kerak: 
Sonlar va hisoblashlar bo‘yicha:
      Bilim:
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida qo‘shish va ayirishni bilish; 
- Bir xonali sonlarni qo‘shish va mos ayirish jadvallarini yoddan bilish;
- Ko‘paytirish amali, uning komponentlari va natijasi, belgilari va asosiy xossalarini
bilish;
- Bo‘lish   amali,   uning   komponentlari   va   natijasi,   belgilari   va   asosiy   xossalarini
bilish;
- arifmetik amallar orasidagi o‘zaro bog‘lanish haqida tassavvurga ega bo‘lish;
- Ko‘paytirish va mos bo‘lish jadvallarini yoddan bilish;
- sonli va harfiy ifodalarni bilish va ular orasidagi farqlarni ajrata olish;
- Eng sodda tenglama va uni yechish haqida tushunchaga ega bo‘lish;
- butun   va   ulushlar:   yarim,   chorak   va   sonning   qismlari   haqida   tushunchaga   ega
bo‘lish;
- Uzunlik yangi  o‘lchov birliklari: metr va millimetrni bilish.
  Ko‘nikmalar:
- 100   ichida   o‘rganilgan   usullar   asosida   sonlarni   og‘zaki   qo‘shish   va   ayirish
amallarini bajara olish;
- 100 ichida sonlarni ustun shaklidagi qo‘shish va ayirishni amalga oshira  bilish;
- ko‘paytirishning asosiy xossasini hisoblashlarda qo‘llay olish;
- a + 5   ,     a – 6   ,     4 – s   ,       4   .
  a     ,     a : 3,   8 : s   kabi   harfli ifoda qiymatini
harfning berilgan qiymatlarida hisoblay olish;
- sodda   tenglamalarni   noma’lumning   berilgan   qiymatlari   orasidan   tanlash   yo‘li
bilan yechish;
11 - sodda tenglamalarni qo‘shish va ayirish hamda ko‘paytirish va bo‘lish amallari
orasidagi o‘zaro bog‘lanishlar yordamida yechish; 
- qo‘shish,   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallari   mohiyatini   ochuvchi   matnli
masalalar.   “...ta   ortiq”   ,   “...ta   kam”,   “...marta   ortiq”,   “...marta   kam”
tushunchalariga doir sodda 1 yoki 2 amalli  masalalarni yechish;
- Berilgan sonning yarmi, choragini va qismini topa olish;
- Uzunlik  o‘lchov   birliklari:  metr,  santimetr,  ditsemetr  va  millimetr  bilan  ishlay
olish.
- Turli o‘lchov birliklarida berilgan kattaliklarni qo‘shish va ayirish;
- Hisoblashlarda qo‘shish va mos ayirish jadvallarini yoddan qo‘llay bilish;
- Hisoblashlarda ko‘paytirish va mos bo‘lish jadvallarini yoddan qo‘llay bilish;
- Tovarning narxi, miqdori va umumiy bahosiga doir masalalarni yechish; 
- Vaqtni soatga qarab chamalab aniqlash;
     
3- sinfda matematikadan o‘qitilishi lozim bo‘lgan ta’lim mazmunining
majburiy minimumi
Mazkur mazvularni o‘zlashtirish 3-sinf bitiruvchisiga quyidagi 
imkoniyatlarni beradi:
Sonl    a   r v    a    hisobl    a   shl    a   r:   
- 1 dan 1000  gacha bo‘lgan sonlar qatori;
- 1   dan   1000     gacha   bo‘lgan   sonlarning   o‘nli   sanoq   sistemasida   yozish
qoidalari;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlarni rim raqamlari bilan raqamlash;
- 1   dan   1000     gacha   bo‘lgan   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishning   yozma   (xona
birliklaridan chiqadigan hollarda) va og‘zaki  usullari;
- 1   dan   1000     gacha   bo‘lgan   sonlarni   bir   xonali   sonlarga   ko‘paytirish   va
bo‘lish   usullari.   Ko‘paytirish   va   bo‘lishning   to‘g‘ri   bajarilganligini
tekshirish usullari.
- Sonni ko‘paytmaga bo‘lish. Yig‘indini songa ko‘paytirish. Sonni yig‘indiga
ko‘paytirish.   Y ig‘indini songa bo‘lish.
12 - Nol bilan tugaydigan sonlarni bir xonali sonlarga, o‘nliklarga  va yuzliklarga
ko‘paytirish va bo‘lish usullari;
- Sonlarni qoldiqli bo‘lish;
- Sonning ulushlarini va ulushlari bo‘yicha sonni o‘zini topish usullari;
-   2   –   3   amalni   o‘z   ichiga   olgan   (qavsli   va   qavssiz)   ifodalarda   amallarning
bajarilish tartibi;
- x + 123 = 140   ,    x – 436 = 152,       x • 4 = 140,       x : 9 = 810 ,      630 :
x = 70,   810 – x=135  kabi tenglamalarni arifmetik amallar orasidagi o‘zaro
bog‘lanishlar asosida yechish;
- 1–3 amalli matnli masalalarni  arifmetik, tenglama tuzish, ifoda tuzish usuli
bilan yechish;
- Massa birliklari: tonna,  sentner, kilogramm, gramm orasidagi munosabatlar;
- Vaqt   birliklari:   soat,   minut,   sutka,   yil,   oy,   hafta,   sekund,   asr   orasidagi
munosabatlar;  
Fazoviy     munosabatlar.   Geometrik    shakllar. Kattaliklar:
- Atrof-borliq tasviri bo‘lgan yangi geometrik shakllar;
- Uzunlik o‘lchovi birligi kilometr va uning belgilanishi;
- uzunlik   o‘lchovi   birliklari:   kilometr,   metr,   de t simetr,   santimetr   va
millimetrlar orasidagi munosabatlar;
- Massa   o‘lchov   birliklari:   kilogramm,   gramm,   tonna   va   sentner,   ularning
belgilanishi hamda ular orasidagi munosabatlar;
- Vaqt o‘lchov birliklari: sutka, hafta, oy, yil va ular orasidagi munosabatlar;
- Yuz o‘lchovi birligi kvadrat de t simetr va uning belgilanishi;
- P aletka bilan ishlash;
- Sh akllarning   perimetrlari   va   yuzlarini   o‘lchashlar,   k ataklarni   sanash   va
paletka yordamida hisoblash u sullar i;
3-sinf o‘quvchisining matematik tayyorgarligiga qo‘yiladigan minimal
talablar
13          3-sinf yakunida matematikani o‘rganish natijasida har bir o‘quvchi 
quyidagilarni 
bilishi va tushunishi zarur:
- 1 dan 1   000 gacha bo‘lgan ketma-ket kelgan sonlar qatori;
- 1 dan 1   000 gacha bo‘lgan sonlarni qo‘shish va ayirish;
- sonlarni bir xonali sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish;
- sonli ifodalarda amallarni ketma-ket bajarish qoidalarini bilish;
- uzunlik   o‘lchovi   birligi   kilometr   va   uning   belgilanishi   (km)   haqida
tasavvurga ega bo‘lish; 
- uzunlik o‘lchovi birliklari orasidagi munosabatlar;
- yuz  o‘lchovi  birligi kvadrat de t simetr va uning belgilanish (kv. dm) haqida
tasavvurga ega bo‘lish;
Bajara olishi zarur:  
- 1 dan 1   000 gacha bo‘lgan sonlarni o‘qish, yozish va taqqoslash,
- Sonni xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisi ko‘rinishida ifodalash;
- O‘rganilgan matematik atamalardan o‘rnida to‘g‘ri foydalanish;
- 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida amallarni og‘zaki bajarish;
- 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida qoldiqli bo‘lishni bajarish;
- 1   dan   1   000   gacha   bo‘lgan   sonlarni   yozma   qo‘shish   va   ayirish   va   natijani
tekshirish;
- 3 xonali sonlarni bir xonali songa yozma ko‘paytirish va bo‘lish va natijani
tekshirish;
- 1   000   gacha   bo‘lgan   sonlarni   bir   xonali   songa   yozma   bo‘lish   va   natijani
tekshirish;
- Sonni   ko‘paytmaga   bo‘lish,   yig‘indini   songa   ko‘paytirish   va   sonni
yig‘indiga ko‘paytirish hamda yig‘indini songa bo‘lish usullarini bilish;
- Nol bilan hisoblashlarni bajarish;
- 2-3 amalli sonli (qavsli va qavssiz) ifodalarning qiymatini topish;
- Bajarilgan hisoblashlar to‘g‘riligi ni  tekshirish;
- Matnli   (ikkitadan   ko‘p   bo‘lmagan   amallarni   bajarish   bilan   yechiladigan)
14 masalalarni yechish;
- O‘rganilgan geometrik shakllarni tanish va ularni (chizg‘ich yordamida yoki
qo‘lda) katakli qog‘ozga chizish;
- Kattaliklarni   ularning   son   qiymatlariga   ko‘ra   taqqoslash   va   ularni   turli
o‘lchov birliklarida ifodalash;
- 1–2   amalli   masalalarni   (shakllar   bo‘yicha,   reja   bo‘yicha,   ifoda   tuzib)
yechish.
Orttirilgan   bilim  va   ko‘nikmalardan   amaliy  faoliyatda   va  kundalik   turmushda
(quyidagi holatlarda) foydalana olishi zarur:
- o‘rab turgan atrof muhitida mo‘ljal olish (manzilga yetib borish marshrutini
rejalashtirish, harakatlanish yo‘lini tanlash va hokazo);
- narsalarning   turli   xususiyatlari:   uzunligi,   yuzi,   massasi,   sig‘imi   bo‘yicha
taqqoslash va tartibga solish: 
- soat yordamida vaqtni aniqlash (soat va minutlarda); 
- kundalik   turmush   vaziyatlari   (xarid,   o‘lchash,   og‘irliklarni   tortish   va
hokazo)ga oid masalalarni yechish;
- buyumlarning o‘lchamlarini ko‘z bilan “chamalab” baholash;
- o‘rganilgan geometrik shakllardan foydalanib mustaqil kichik konstruktorlik
faoliyati elementlarini bajarish.                 
4- sinfda matematikadan o‘qitilishi lozim bo‘lgan ta’lim mazmunining
majburiy minimumi
4-sinf yakunida mazkur mazvularni o‘zlashtirish o‘quvchilarga quyidagi 
imkoniyatlarni beradi:
Sonl    a   r v    a    hisobl    a   shl    a   r:   
- 1   dan   1   000   000   gacha   ketma-ket   kelgan   sonlar   qatori,   ularning   nomi   va
yozilishi. birlar va minglar sinfi va ularning xona birliklari.
- sonlarni xona birliklari yig‘indisi shaklida yozish; 
- 1 dan 1   000 000 gacha bo‘lgan sonlarni ustun shaklida qo‘shish va ayirish;
- bir necha sonni ustun usulida qo‘shish; 
15 - sonlarni 10, 100 marta orttirish va kamaytirish;
- sonlarni ustun shaklida bir va ikki xonali songa ko‘paytirish va bo‘lish.
- sonli   ifodalarda   amallarni   bajarish   tartibi.   qavs   qatnashgan   va   qavs
qatnashmagan sonli ifodalarning qiymatini topish;
- qo‘shishda   qo‘shiluvchilar   o‘rnini   almashtirish   qoidasi.   ko‘paytirishda
ko‘paytuvchilar o‘rnini almashtirish qoidasi;
- Qo‘shishda   qo‘shiluvchilarni   guruhlash   qoidasi.   Ko‘paytirishda
ko‘paytuvchilarni   guruhlash   qoidasi.   Yig‘indini   songa   va   sonni   yig‘indiga
ko‘paytirish. yig‘indini songa bo‘lish.
- sonlar   ustida   og‘zaki   va   yozma   hisoblashlar.   hisoblashlarni   bajarishda
arifmetik   amallarning   xossalaridan   foydalanish.   arifmetik   amallarning
noma’lum  ikkinchi  komponenti  (tashkil  etuvchisi)ni  topish.   H isoblashlarning
to‘g‘riligini tekshirish;
- sodda tenglamalar va ularning yechimi. tenglamalarni yechish;
- uzunlik o‘lchov birliklari (millimetr, santimetr, d e ts i metr, metr, kilometr);
- massa  o‘lchov  birliklari   (gramm,  kilogramm,  sentner,   tonna).  sig‘im  o‘lchov
birligi (litr). vaqt o‘lchov birliklari (sekund, minut, soat, hafta, oy, yil, asr);
- harakat   (bosib   o‘tilgan   yo‘l,   vaqt,   tezlik);   ish   (butun   ishning   hajmi,   vaqt,
mehnat     unumdorligi);   savdo-sotiq   (tovar   miqdori,   uning   narxi   va   umumiy
qiymati) jarayonlarini aniqlaydigan kattaliklar orasidagi bog‘lanishlar; 
- “…va…”, “... yoki...”, “agar… bo‘lsa, u holda … bo‘ladi” ko‘rinishidagi eng
sodda mantiqiy ifodalar;
- turli sxemalar, jadvallar, qisqa yozuvlar va boshqa modellar asosida  berilgan
matnli masalalarni arifmetik usul bilan echish;
  G eometrik shaklllar
- geometrik   shakllar:   nuqta,   to‘g‘ri   chiziq,   kesma,   burchak,   ko‘pburchaklar,
uchburchak,   to‘g‘ri     to‘rtburchaklar,   aylana   va   doira,   kub   va   shar,   kesma
uzunligini o‘lchash va berilgan uzunlikdagi kesmani yasash.
- ko‘pburchak   perimetrini   hisoblash.   geometrik   shakl   yuzi,   yuz   o‘lchov
birliklari (santimetr, kvadrat, detsimetr, kvadrat, metr kvadrat,)
16 Boshlang‘ich maktab  4-sinf bitiruvchisining matematik tayyorgarligiga
qo‘yiladigan minimal talablar
          4-sinf yakunida matematikani o‘rganish natijasida har bir o‘quvchi 
quyidagilarni 
         bilishi va tushunishi zarur:
- 1   dan   1   000   000   gacha   bo‘lgan   ketma-ket   kelgan   sonlar   qatori   haqida
tasavvurga ega bo‘lish; 
- bir xonali sonlarni qo‘shish va mos ayirish jadvallarini yoddan bilish;
- bir xonali sonlarni ko‘paytirish va mos bo‘lish jadvallarini yoddan bilish;
- sonli ifodalarda amallarni ketma-ket bajarish qoidalarini bilish;
- sonlarni xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisi shaklida yozish; 
     B ajara olishi zarur:  
- 1   dan   1   000   000   gacha   bo‘lgan   sonlarni   va   nol   sonini   o‘qish,   yozish   va
taqqoslash,
- sonni xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisi ko‘rinishida ifodalash;
- o‘rganilgan matematik atamalardan o‘rnida foydalanish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida amallarni og‘zaki bajarish;
- 1   dan   100   gacha   bo‘lgan   sonlar   ustida   amallarni   bajarishga   keltiriladigan
ko‘p xonali sonlar ustida amallarni og‘zaki bajarish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida qoldiqli bo‘lishni bajarish;
- 100 gacha bo‘lgan sonlarni ustun shaklida yozma qo‘shish va ayirish;
- nol bilan tugaydigan songa ko‘paytirish va bo‘lish;
- 100 gacha bo‘lgan sonlarni  ustun shaklida  ikki va uch xonali  songa yozma
ko‘paytirish va bo‘lish;
- 2-3 amalli sonli (qavsli va qavssiz) ifodalarning qiymatini topish;
- bajarilgan hisoblashlar to‘g‘riligi ni  tekshirish;
- sonli   ifodalarda   amallarni   bajarish   tartibiga   ko‘ra   qavs   qatnashgan   va   qavs
qatnashmagan sonli ifodalarning qiymatini topish;
- sodda tenglamalar: noma’lum qo‘shiluvchi, noma’lum ayriluvchi, noma’lum
17 kamayuvchi,   noma’lum   ko‘paytuvchi,   noma’lum   bo‘linuvchi   va   noma’lum
bo‘luvchini topishga doir tenglamalarni yechish;
- matnli   (ikkitadan   ko‘p   bo‘lmagan   amallarni   bajarish   bilan   yechiladigan)
masalalarni yechish;
- o‘rganilgan geometrik shakllarni tanish va ularni (chizg‘ich yordamida yoki
qo‘lda) katakli qog‘ozga chizish;
- to‘g‘ri to‘rtburchak va kvadratning perimetrini hisoblash;
- kattaliklarni   ularning   son   qiymatlariga   ko‘ra   taqqoslash   va   ularni   turli
o‘lchov birliklarida ifodalash;
- aralash o‘lchov birliklarida berilgan kattaliklarni qo‘shish va ayirish hamda
ularni songa ko‘paytirish va bo‘lish;
- “…va…”,   “...   yoki...”,   “agar…   bo‘lsa,   u   holda   …   bo‘ladi”   ko‘rinishidagi
eng sodda mantiqiy ifodalarni to‘g‘ri tuza olish;
O rttirilgan bilim va ko‘nikmalardan amaliy faoliyatda va kundalik turmushda
(quyidagi holatlarda) foydalanishi zarur:
- o‘rab   turgan   atrof   muhitida   mo‘ljal   (ori y entr)   olish   (manzilga   yetib   borish
marshrutini rejalashtirish, harakatlanish yo‘lini tanlash va hokazo);
- narsalarni   turli   xususiyatlari:   uzunligi,   yuzi,   massasi,   sig‘imi   bo‘yicha
taqqoslash va tartibga solish: 
- soat yordamida vaqtni aniqlash (soat va minutlarda); 
- kundalik   turmush   vaziyatlari   (xarid,   uzunliklarni   o‘lchash,   massani   tortish   va
hokazo)ga oid masalalarni yechishda o‘zlashtirilgan bilimlarni qo‘llash;
- harakat   (bosib   o‘tilgan   yo‘l,   vaqt,   tezlik);   ish   (butun   ishning   hajmi,   vaqt,
mehnat     unumdorligi);   savdo-sotiq   (tovar   miqdori,   uning   narxi   va   umumiy
qiymati)   jarayonlarini   aniqlaydigan   kattaliklar   orasidagi   bog‘lanishlarga   doir
masalalarni yechish; 
- buyumlarning o‘lchamlarini ko‘z bilan “chamalab” baholash;
- turli   geometrik   shakllardan   foydalanib   mustaqil   kichik   konstruktorlik   faoliyati
elementlarini bajarish.        
18 1.2 Boshlang’ich sinf M at e matika dan  fanidan o‘quv   dasturi
Dastur   matnida   keltirilgan   misollardan   bunday   topshiriqlarning
murakkablik   darajasi   juda     ehtiyotlik   bilan   orttirilishi   ko‘rinib   turibdi.   Ikki
ifodaning teng bo‘lishi hollari bilan bir qatorda tengsizlik hollari ham   kiritiladi.
Tengsizlik   hollari   mashqlar   tizimiga   har   xillilik   kiritibgina   qolmay,   balki   shu   bilan
birga   bolalarni   ular   uchun   yangi   bo‘lgan   hol,   ya’ni   harf l ar ni ng   qo‘ yi l gan
shar t ni   qanoat l ant i r uvchi   m a’ l um   sondagi   qiymatlarigina   mavjudligi   holi
bilan   tanishtiradi   (masalan,   a   harfining   a   +   4   <   8   yozuv   to‘g‘ri   bo‘ladigan
qiymatlarini aniqlab, bolalar o‘zlariga  tanish sonlar sohasida mazkur shartni 0, 1,
2,   3   sonlarigina   qanoat lantirishiga   ishonch   hosil   qiladilar.   Sonlarning   berilgan
sohasidagi   mumkin   bo‘lgan   birorta   son   qiymati   qo‘yilgan   shartlarning
birortasini   ham   qanoatlantirmaydigan   hol   bilan   o‘quvchilarni   tanishtirish
foydali   (masalan,   quyidagi   kabi   misollarda:   «Harflarning   a   +   2 < 2 ,   b : b > 2
yozuvlari to‘g‘ri bo‘ladigan qiymatlarini toping»).
3-sinfda   x   •   3   =   76   -   58,   x   :   5   =   30   :   6   ko‘rinishidagi   murakkabroq
tenglamalar   ham   kiritiladi.   Bunday   mashqlar,   asosan,   amal   tarkibiy   qismlari   va
natijalari orasidagi bog‘lanishlarni bilish asosida  yechiladi.
Bunday ishlar 4-sinfda davom ettiriladi.
Boshlang‘ich sinflarda   arifmetik masalalar matematika kursining eng   katta
va   muhim   tarkibiy   qismidir.   Ularda   butun   kursning   asosiy   mazmuni   va   shu   bilan
birga   arifmetik   tushunchalarning   mazmuni   ochib   beriladi.   Masalalar     yechish
jarayonida   o‘quvchilar   har   bir   amal   ma’nosini   va   ularni   qo‘llashning   asosiy
hollarini   o‘zlashtiradilar:   og‘zaki   va   yozma   hisoblash   malakalari   qo‘llaniladi
va   mustahkamlanadi,   masalalar   ye chishga   o‘rgatish   o‘quvchilarning   mustaqil
faoliyatlarini rivojlantirish   uchun,   ularda   faollik   va   tashabbuskorlikni   oshirish
uchun keng  imkoniyatlar yaratadi.
Arifmetik   amallarning   mazmunini   ochish   sodda   masalalarni   (ya’ni,   bir
arifmetik   amal   bilan     yechiladigan   masalalarni)     yechish   bilan   bog‘liq.   Shuning
19 uchun, har bir  o‘quv yili dasturida sodda masalalarning barcha   mumkin   bo‘lgan
hollari beriladi.
Masalalarni tanlash va ularni vaqt bo‘yicha joylashtirish tizimi shunday   hisob
bilan   tuziladiki,   bu   biror   jihatdan   o‘xshash   bo‘lgan   (shuning   uchun   bolalar
aralashtirib   yuboradigan)   masalalarni,   o‘zaro   teskari   masalalarni   taqqoslash,
qarshi  qo‘yish uchun sharoit  yaratib beradi. Bunda   o‘quvchilarning   turli   masalalar
bilan uchrashishlari  nazarda tutilgan. Bu  e sa, masalalar    yechishda zararli bo‘lgan
va   qotib   qolgan   fikrlarning   paydo   bo‘lishining   oldini   oladi:   bolalar   boshidan
boshlaboq   masalani     yechish   uchun u  yoki   bu  amalni   tanlashdan   oldin uni   asosli
tahlil qilishga majbur  bo‘ladilar.
O‘quvchilarda   masalalarni     yechish   ko‘nikmasi   to‘rt   yil   mobaynida   asta-
sekin   rivojlanib   boradi.   Maqsad   o‘quvchilarning   o‘zlari     yechishga   kuchlari
yeta   oladigan     arifmetik   masalalarni     yechish   yo‘llarini   mustaqil   topa olishlariga
erishishdir.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   dasturining   asosiy   talablari   o‘quvchilar
tomonidan   to‘rt     arifmetik   amalga   oid   sodda   matnli   masalalarni   yechish
ko‘nikmasini egallashni nazarda tutadi. Bu quyidagi ko‘rinishdagi  masalalardir:
1. har   bir   amal   mazmunini   ochib   beruvchi   (ikki   qo‘shiluvchining
yig‘indisi,   ayirma,   ko‘paytmani   topish;   teng   qismlarga   bo‘lish   yoki
mazmuniga ko‘ra bo‘lishga oid);
2. berilgan   sondan   bir   necha   birlik   (yoki   bir   necha   marta)   katta
(kichik)   bo‘lgan   sonni   topish   talab   etilgan   masalalar   hamda   ayirish   va
bo‘lish   yordamida   sonlarni   taqqoslashga   (ayirmali   va   karrali   taqqoslashga)
doir;
3. amal tarkibiy qismlaridan birini topishga doir;
4. sonning ulushini va ulushga ko‘ra sonni topishga doir.
4-sinfda   o‘quvchilar   uchun   yangi   bo‘lgan,   yuqorida   keltirilgan
guruhchalardan   ikkinchisiga   oid   turli   ko‘rinishdagi   masalalar   kiritiladi.   Bundan
20 tashqari,   bolalarga   ko‘rinishi   avvaldan   tanish   bo‘lgan,   lekin   ular   uchun   yangi
bo‘lgan   kattaliklar   orasidagi   o‘zaro   bog‘lanishlarni   tushunib   yechish   asosida
tuzilgan masalalarni yechishga alohida e’tibor  beriladi.
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   ko‘rinishlardagi   masalalarni     yechish   uchun
amallarni tanlay ola bilish malakasi avtomatizm darajasiga yetkazilishi  kerak. Shu
bilan   birga   bu   malaka   anglab     yetilgan   bo‘lishi,   ya’ni   o‘quvchi   doimo   mantiqiy
fikr-mulohazalar   yordamida   hamda   zarur   hollarda   sxematik   ko‘rgazmalardan
(qisqa   yozuv,   sxematik   chizma   va   h.k.)   foydalanib,   tanlangan   amalning
to‘g‘riligini   asoslab   bera   olishi   kerak.   Butun   o‘quv   yili   mobaynida   mos
ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish   uchun   darsdan-darsga   qadar
o‘quvchilarga   turli   ko‘rinishdagi   sodda   masalalarni   og‘zaki   mashqlarga,   yozma
mustaqil   ishlarga,   uy   vazifalariga   qo‘shib   yechishni   mashq   qildirish   lozim.   Dars
materialini   tanlaganda   o‘quvchilar   tomonidan   tez-tez   chalkashtirib   yuboruvchi
masalalarni,   masalan,   sonni   bir   necha   marta   va   bir   necha   birlikka   orttirish
(kamaytirish)ga,   ayirmali   va   karrali   taqqoslashga   doir   masalalarni   bir- biriga
qarama-qarshi   qo‘yish,   taqqoslash   zarurligini   unutmasligi   lozim.   Buning   uchun
mos   ravishdagi   masalalar   juftligini   berish   va   o‘quvchilardan   ularning   shartlarini,
yechimlarini taqqoslashni, shartlarini o‘zgartirishni   va shartlarning o‘zgarishi bilan
yechim   ham   o‘zgarishini   tushuntira   olishni,   masala   tuzish   va   uni     yechishni,
berilgan   ifoda   bo‘yicha   masala   tuzishni   hamda   masala     yechish   bilan   bog‘liq
bo‘lgan     boshqa   ijodiy   tavsifdagi   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarga   ma’lum   bo‘lgan
topshiriq turlarini qo‘llashni  talab etish kerak.
Darsda  yechilishi lozim bo‘lgan sodda masalalarning sonini orttirish  uchun
5-6 ta sodda masalani o‘z ichiga olgan matematik diktantlarni  o‘tkazish mumkin.
Bunda   faqat   javoblarini   yozish   yoki   masalani     yechish   uchun   tanlangan   amal
belgisini ko‘rsatish kifoya qiladi. Darslikdagi masala   matnini   bolalar   o‘qishlari   va
uni og‘zaki  yechishlari ham maqsadga  muvofiqdir.
O‘quvchilarning   masalani   bir   marta   o‘qib,   sodda   masaladan   tarkibli
(murakkab)   masalani   ajratib   olishlari   uchun   bunday   masalalar   yozma   mustaqil
21 ishlar va nazorat ishlariga kiritilishi lozim. Sodda masalalarni   yechish malakasini
hosil   qilish   —   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   asosiy
yo‘nalishlaridan biri.
Bolalarni   masalalar   yechishga   o‘rgatishga   ularga   masalalar   yechishga
yondashishning   ba’zi   umumiy   usullarini   o‘rgatish   muhim   hisoblanadi.
Chunonchi, bolalar o‘qituvchi boshchiligida masalani qisqa va tushunarli  yozishni,
masala shartini rasm va chizmalar bilan namoyish qila olishni   o‘rganib olishlari,
shu   bilan   masala     yechish   yo‘llarini   o‘zlari   uchun     yengillashtirishlari,   aniq   bir
masala   shartini   mavhumlashtirishni   (masalan,   «baho»,   «miqdor»,   «qancha
turishi» kabi  mavhum  atamalardan   foydalanib) va masalada berilgan miqdorlar
bilan   izlanayotgan   miqdor   orasidagi   bog‘lanishni   ochishga   yordam   beruvchi
usullarni o‘rganib  olishlari kerak.
O‘quvchilarning fikrlash faoliyatlarini va nutqlarini rivojlantirish uchun  ularni
masalani va uning  yechilishini tahlil qilishlariga, masalani   yechishdagi har bir
amalni   asoslab   berishga   o‘rgatish   muhimdir.   Ular   yechilayotgan   masalada   nima
berilgan,   nima   izlanayotganligi   (noma’ lumligini),   masalaning   savolidan   nima
kelib chiqishini, masala savoliga javob topish qanday  arifmetik amallar yordamida
amalga   oshirilishini   va   ularni   qanday   tartibda   bajarish   kerakligini   tushunib
yetishlari,   shuning dek,   har   bir   tanlangan   amalni   asoslay   olishlari   va   topilgan
natijalarni tushuntirib bera olishlari, berilgan masala bo‘yicha ifoda tuza olishlari
(barcha   zarur   tushuntirishlari   bilan),   masalani   yecha   olishlari   va   yechimining
to‘g‘riligini   tekshira   olishlari   lozim.   Shuningdek,   o‘quvchilarda   masalani   turli
usullar   bilan   yecha   olish   malakasini   shakllantirish   ham   katta   ahamiyatga     ega.
O‘quvchilar     arifmetik   amallar   xossalariga   oid   olgan   bilimlarini   masalalarni
yechishda   qo‘llashni   o‘rganib   olishlari   kerak.   Ular   ba’zi   masalalarni   bir   necha
usul   bilan   ye chish   mumkinligini   va   o‘zlariga   tanish   usullardan   eng   maqbulini
tushunib   tanlashlari   borasida   o‘zlariga   hisob   bera   oladigan   bo‘lishlariga   harakat
qilish lozim.
22 T ay yo r   m as al al ar ni   ye ch i s h   b i l an   bi r   qa t or da   o‘ qu vc hi l ar ni
o‘qituvchining   turli   topshiriqlari   bo‘yicha   masalalar   tuzishga   mashq   qildirish
foydali. O‘quvchilar masalalar tuzish uchun sonli va sistemali  materiallarni atrof-
borliqdan   olishlari   kerak.   Bunday   masalalarni   tuzish   va     yechish   har   xil   turdagi
masalalarning   tuzilishi   va     yechilishining   o‘ziga   xos   xususiyatlarini   chuqur
tushunish   imkonini   beribgina   qolmay,   balki,   bolalarning   ijodiy     tasavvur   qila
olishlarini,   ularning   bilim   doiralarini   kengaytiradi,   ta’limning   turmush   bilan
bog‘lanishini   mustahkamlashga   imkon   beradi.   Dasturda   har   xil   kattalikni
(qancha   turishi,   miqdori,   bahosi;   narsalarning   umumiy   massasi,   narsalar
miqdori   (soni),   bitta   narsaning   massasi   va   hokazo)     arifmetika   bilan   uzviy
bog‘liqlikda   o‘rganishga   katta   o‘rin   berilgan.   Kattaliklarni   o‘rganishda   ularni
o‘lchash   usullari,   eng   sodda   qoidalar   yordamida   ifodalanuvchi   bog‘lanishlar
qaraladi   (masalan,   «Hamma   sotib   olingan   narsa   qancha   turishini   bilish   uchun
narsaning  bahosini  narsalar   soniga   ko‘paytirish   kerak»     ekanligini  bolalar   og‘zaki
tushuntiradilar.).   Shu   bois,   masalalarni   tanlashda   bu   bog‘lanishlar ning   ma’nosini
ochib beruvchi masalalarga alohida e’tibor berish kerak.
O‘quvchilarni   tarkibli   masalalarni     yechishga   o‘rgatish   kursning   asosiy
vazifalaridan biridir. 1-sinfda bu uncha murakkab bo‘lmagan, asosan yig‘indi va
ayirmaning qaralayotgan xossalarini tushuntirishga, bitta  amalning o‘zini turlicha
qo‘llanilishini   taqqoslashga,   turli   amallarni   qo‘llashni   talab   qiluvchi   holatlarni
qiyoslashga   qaratilgan   uncha   murakkab   bo‘lmagan   masalalardir.   2-sinfda
qaraladigan bunday masalalar biroz  murakkablashadi.
Bolalar   matematika   bilan   shug‘ullanib,   sinfda   avval   qarab   chiqilgan
masalalar   murakkabligidagi   masalaning   yechish   yo‘llarini   mustaqil   topa   olishga
o‘rganishlari   kerak.   Bunda   amallar   soniga   nisbatan   cheklanish   bo‘lmaydi,   ya’ni
(4-sinfda   o‘quvchi   nafaqat   ikkita,   balki,   uchta   va   to‘rtta   ko‘paytmalarning
yig‘indisini   topish   talab   etilgan,   hayotda   tez-tez   uchraydigan)   masala   hisob-
kitoblarni yecha olishi kerak. Tarkibli  masalalarda  avval ko‘rib chiqilgan sodda
masalalarning   barcha   turlari,   jumladan,   bolalar   uchun   yangi   tartibda   tuzilgan
sodda masala turlari uchrashi mumkin.
23 Dasturda   masala   shartini   tahlil   qilishga,   berilganlar   bilan   izlana yotganlar
orasida   bog‘lanish   o‘rnata   olish   ko‘nikmasiga   nisbatan   ancha   yuqori   talab
qo‘yiluvchi bir qator yangi masalalar beriladi.
Yangi   ko‘rinishdagi   masalani   ko‘rib   chiqish   uchun   doimo   yangi   dars
ajratiladi.   Bunda   ish   dastlab   o‘qituvchi   rahbarligida   to‘liq   tushuntirishlar   bilan
olib boriladi, so‘ngra bu masala o‘quvchilarning o‘zlari mustaqil  o‘ylab topishlari
va     yechishlari   uchun   tavsiya   qilinishi   mumkin.   Bu   quyidagi   ko‘rinishdagi
masalalardir:   turli  ko‘rinishlardagi  proporsional   bo‘lishga   doir; qarama-qarshi va
bir-biriga   hamohang   yo‘nalishdagi   harakatga   doir;   munosabatlar   usuli   orqali
yechilishga doir; hamkorlikda ishlashga doir.
Tarkibli   masalani   yechishda   o‘qituvchi   rahbarligida   ishning   asosiy
bosqichlarini   aks   ettirish   muhimdir:   1)   masalani   o‘qiyman;   2)   nima   noma’lum,
nima   ma’lumligini   aytaman,   agar   kerak   bo‘lsa,   rasm,   chizma,   sxema,   jadval
yordamida   uning   qisqa   bayonini   yozaman;   3)   yechish   r e j a s i n i   t u z a m a n ;   4 )
y e c h i s h n i   b a j a r a m a n ;   5 )   j a v o b i n i   a y t a m a n ;   6) natijani tekshiraman.
Masala tuzish uchun sonli va rasmli material o‘quvchilar tomonidan  tevarak-
atrofdan   olinishi   kerak.   Bunday   turdagi   masalalarni   tuzish   va   ye chish
o‘quvchilarga   turli   ko‘rinishdagi   masalalarning   tuzilishi   va     yechish   yo‘llarining
o‘ziga   xos   xususiyatlarini   to‘liq   anglatishga   imkon   beribgina   qolmay,   ularning
ijobiy tasavvurlarini rivojlantirishga, dunyoqarash- larining   kengayishiga,   olgan
bilimlarini hayot bilan bog‘lashni  mustahkamlashga ham xizmat qiladi.
Dastur   bolalarda   fazoviy     tasavvurlarni   o‘stirish   uchun   geometrik
ma’lumotlarga hamda mashqlarga ham kerakli e’tibor qaratadi.
Boshlang‘ich sinflarda geometrik materiallar bilan ishlashdan asosiy   maqsad
o‘quvchilarga   to‘g‘ri   chiziq   kesmasi,   burchaklar,   shakllar   (uchburchak,
to‘rtburchak,   ko‘pburchak)ning   aniq   ko‘rsatmali   tasvirini   berish,   shakllarning
ba’zi xossalarini ko‘rib chiqish va bu bilimlardan bolalarning uzunlik va yuzlarini
o‘lchay olish malakalarini  egallashda  foydalana olishini ta’minlashdan iboratdir.
24 Geometrik materialni o‘zlashtirish jarayoni boshidan oxirigacha faol,   aniq  va
ko‘rgazmali   bo‘lishi,   amaliy   mashqlardan   keng   foydalanilishi   kerak.   Bunda
o‘quvchilar   tayyor   geometrik   shakllar   bilan   ish   olib   bormay,   balki   qirqish,
yelimlash,   cho‘plar   bilan   ishlash,   modellashtirish,   chizmachilik,   qog‘oz
varag‘ini   buklash   orqali   shakllar   hosil   qilish   kabilardan   foydalangan   holda
o‘zlari   ham   shakllarni   chizmalardan   (xususan,   qachonki  tanish  shakl   murakkab
shaklning     elementlaridan   biri   bo‘lsa)   va   atrof-borliqdan   taniy   olishlari,   yasay
bilishlari   ham   kerak.   Geometrik   material   ko‘pincha   qaralayotgan     arifmetik
qonuniyatlar,   bog‘lanish   va   aloqalarning   aniq   ko‘rgazmali   illyustratsiyasi   bo‘lib
xizmat   qiladi   (masalan,   to‘g‘ri   to‘rtburchakning   teng   qismlarga   bo‘lingan
ko‘rgazmali   tasviri   ko‘paytirishning   o‘rin   almashtirish   qonunini   namoyish   qilish
uchun   qo‘llaniladi   va   hokazo).   Biroq   bu,     arifmetik   material   bilan   bevosita
bog‘lanmaydigan geometrik mashqlarni bajarishni inkor etmaydi.
  Taqdim etilayotgan dastur bo‘yicha ishlashda shuni nazarda tutish   kerakki,
dasturda   berilishi   mumkin   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar,   asosan,   darsda
o‘qituvchi   yordamida     egallanishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   matematikani   o‘qitish
bolalarning   muntazam   ravishda   uy   vazifalarini   bajarishlarini   talab   qiladi.   Uy
vazifalari   2-o‘quv   yilidan   boshlab   beriladi   hamda   bu   vazifalarning   hajmi   va
xususiyatlari   shunday   bo‘lishi   kerakki,   ularni   o‘quvchilar   o‘zgalarning
yordamisiz mustaqil bajara oladigan  bo‘lishsin.
25 II.BOB Matematika fanidan davlat ta’lim standarti
1.1 Boshlang‘ich ta’limda matematika fanining maqsad va vazifalari
Boshlang‘ich maktabda matematika ta’limi o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash
qobiliyatlarini   shakllantirish  va rivojlantirishga,  o‘z  fikrlarini   mustaqil  bayon  qila
olish,   egallagan   bilimlarini   ijtimoiy   faoliyatlarida   qo‘llash   hamda   ta’limning
ikkinchi   bosqichida   o‘qishni   davom   ettirish   uchun   matematik   tayyorgarlikni
ta’minlashga xizmat qiladi. 
Matematika bo‘yicha standart ko‘rsatkichlari o‘quvchilardaa 1   000 000 gacha
bo‘lgan   sonlar   qatori   va   nol   soni   to‘g‘risida   tasavvurni   shakllantirish,   puxta
hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish, amaliy masalalarni yechishda natural sonlar
va   ular   ustida   arifmetik   amallarni   qo‘llay   olishga   o‘rgatish,   eng   sodda   geometrik
shakllar,   ularni   tekislikda   tasvirlash   xususiyatlari   haqida   tasavvurga   ega   bo‘lish
hamda og‘zaki hisoblash va matematik munosabatlar  belgilaridan foydalana olish
malakasini hosil qilish nuqtai nazaridan izohlanadi.
2. B oshlang‘ich ta’limda matematikadan o‘qitilishi lozim bo‘lgan ta’lim
mazmunining majburiy minimumi
Mazkur mazvularni o‘zlashtirish boshlang‘ich ta’lim bitiruvchisiga 
quyidagi imkoniyatlarni beradi:
Sonl    a   r v    a    hisobl    a   shl    a   r:   
- Narsalarni   sanash.   1   dan  1   000  000   gacha   ketma-ket   kelgan   sonlar   qatori   va
nol soni, ularning nomi va yozilishi. Sinflar va xona birliklari. 
- Sonlar     uchun   “teng”   ,   “katta”   va   “kichik”   munosabatlari   va   ularning   mos
belgilar bilan yozilishi;
- Sonlarni qo‘shish va ayirish amallari va ularga mos belgilar;
- Qo‘shish jadvali, “... Ta ortiq”, “... Ta kam” munosabatlari; 
- Sonlarni ko‘paytirish va bo‘lish amali hamda ularga mos belgilar. 
- Ko‘paytirish   (karra)   jadvali.   “...   Marta   ortiq”   va   “...   Marta   kam”.   Qoldiqli
bo‘lish;
26 - Nol ustida amallar;
- Sonli   ifodalarda   amallarni   bajarish   tartibi.   Qavs   qatnashgan   va   qavs
qatnashmagan sonli ifodalarning qiymatini topish;
- Qo‘shishda   qo‘shiluvchilar   o‘rnini   almashtirish.   Ko‘paytirishda
ko‘paytuvchilar o‘rnini almashtirish;
- Qo‘shishda   qo‘shiluvchilarni   guruhlash.   Ko‘paytirishda   ko‘paytuvchilarni
guruhlash.   Yig‘indini   songa   va   sonni   yig‘indiga   ko‘paytirish.   Yig‘indini
songa bo‘lish.
- Sonlar   ustida   og‘zaki   va   yozma   hisoblashlar.   Hisoblashlarni   bajarishda
arifmetik   amallarning   xossalaridan   foydalanish.   Arifmetik   amallarning
noma’lum  ikkinchi  komponenti  (tashkil  etuvchisi)ni  topish. Hisoblashlarning
to‘g‘riligini tekshirish;
- Sodda tenglamalar va ularning yechimi. Tenglamalarni yechish;
- Uzunlik, massa va sig‘im kabi xususiyatlariga ko‘ra narsalarni   taqqoslash va
tartibga   solish;   uzunlik   o‘lchov   birliklari   (millimetr,   santimetr,   ditsemetr,
metr, kilometr). Massa o‘lchov   birliklari (gramm, kilogramm, sentner, tonna).
Sig‘im o‘lchov birligi (litr). Vaqt o‘lchov birliklari (sekund, minut, soat, hafta,
oy, yil, asr);
- Harakat   (bosib   o‘tilgan   yo‘l,   vaqt,   tezlik);   ish   (butun   ishning   hajmi,   vaqt,
mehnat     unumdorligi);   savdo-sotiq   (tovar   miqdori,   uning   narxi   va   umumiy
qiymati) jarayonlarini aniqlaydigan kattaliklar orasidagi bog‘lanishlar; 
- “…va…”, “... Yoki...”, “agar… bo‘lsa, u holda … bo‘ladi” ko‘rinishidagi eng
sodda mantiqiy ifodalar;
- Turli sxemalar, jadvallar, qisqa yozuvlar va boshqa modellar asosida berilgan
matnli masalalarni arifmetik usul bilan echish;
Fazoviy joylashishga doir munosabatlar .
- yuqori – past, chap – o‘ng, usti – osti, yaqin – uzoq, oldida – orqasida, oldin-
keyin, orasida va h.k. fazoviy munosabatlar;
G eometrik shaklllar
27 - geometrik   shakllar:   nuqta,   to‘g‘ri   chiziq,   kesma,   burchak,   ko‘pburchaklar,
uchburchak,   to‘g‘ri     to‘rtburchaklar.   aylana   va   doira,   kub   va   shar.   kesma
uzunligini o‘lchash va berilgan uzunlikdagi kesmani yasash.
- ko‘pburchak   perimetrini   hisoblash.   geometrik   shakl   yuzi.   yuz   o‘lchov
birliklari   (santimetr   kvadrat,   ditsemetr   kvadrat,   metr   kvadrat).   to‘g‘ri
to‘rtburchak yuzini hisoblash.
2.2  Boshlang‘ich maktab  bitiruvchisining matematik tayyorgarligiga
qo‘yiladigan minimal talablar
   Matematikani o‘rganish natijasida har bir o‘quvchi quyidagilarni 
bilishi va tushunishi zarur:
- 1   dan   1   000   000   gacha   bo‘lgan   ketma-ket   kelgan   sonlar   qatori   haqida
tasavvurga ega bo‘lish; 
- bir xonali sonlarni qo‘shish va mos ayirish jadvallarini yoddan bilish;
- bir xonali sonlarni ko‘paytirish va mos bo‘lish jadvallarini yoddan bilish;
- sonli ifodalarda amallarni ketma-ket bajarish qoidalarini bilish;
Bajara olishi zarur:  
- 1   dan   1   000   000   gacha   bo‘lgan   sonlarni   va   nol   sonini   o‘qish,   yozish   va
taqqoslash ;
- sonni xona qo‘shiluvchilarining yig‘indisi ko‘rinishida ifodalash;
- o‘rganilgan matematik atamalardan o‘rnida foydalanish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida amallarni og‘zaki bajarish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida amallarni bajarishga keltiriladigan ko‘p
xonali sonlar ustida amallarni og‘zaki bajarish;
- 1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar ustida qoldiqli bo‘lishni bajarish ;
- ko‘p xonali sonlarni yozma qo‘shish va ayirish;
- ko‘p xonali sonlarni bir va ikki xonali songa yozma ko‘paytirish va bo‘lish;
- nol bilan hisoblashlarni bajarish;
- 2-3 amalli sonli (qavsli va qavssiz) ifodalarning qiymatini topish;
- bajarilgan hisoblashlar to‘g‘riligini tekshira olish;
28 - sodda tenglamalarni yechish;
- matnli   (ikkitadan   ko‘p   bo‘lmagan   amallarni   bajarish   bilan   yechiladigan)
masalalarni yechish;
- berilgan uzunlikka ega bo‘lgan kesmani  chizg‘ich yordamida chizish, berilgan
kesma uzunligini o‘lchash; 
- o‘rganilgan   geometrik   shakllarni   tanish   va   ularni   (chizg‘ich   yordamida   yoki
qo‘lda) katakli qog‘ozga chizish;
- to‘g‘ri to‘rtburchak va kvadratning perimetrini hisoblash;
- kattaliklarni   ularning  son  qiymatlariga  ko‘ra  taqqoslash   va ularni  turli  o‘lchov
birliklarida ifodalash;
Orttirilgan   bilim   va   ko‘nikmalardan   amaliy   faoliyatda   va   kundalik   turmushda
(quyidagi holatlarda) foydalanishi zarur:
- o‘rab   turgan   atrof   muhitida   mo‘ljal   (orientr)   olish   (manzilga   yetib   borish
marshrutini rejalashtirish, harakatlanish yo‘lini tanlash va hokazo);
- narsalarni   turli   xususiyatlari:   uzunligi,   yuzi,   massasi,   sig‘imi   bo‘yicha
taqqoslash va tartibga solish: 
- soat yordamida vaqtni aniqlash (soat va minutlarda); 
- kundalik   turmush   vaziyatlari   (xarid,   uzunliklarni   o‘lchash,   massani   tortish   va
hokazo)ga oid masalalarni yechish;
- buyumlarning o‘lchamlarini ko‘z bilan “chamalab” baholash;
- turli   geometrik   shakllardan   foydalanib   mustaqil   kichik   konstruktorlik   faoliyati
elementlarini bajarish.        
29 Xulosa
O‘qituvchilar   darsda   ham,   uyda   bajarishga   vazifa   berishda   ham
o‘quvchilarni   o‘quv   materiali   bilan   ortiqcha   zeriktirib   qo‘yishlari   kerak   emas.
Har   bir   darsda   o‘quvchilar   faoliyatini   samarali   ravishda   tashkil   e tish   haqida
g‘amxo‘rlik qilish, ularning charchoqlarini yo‘qotish va darsga yanada faolroq jalb
etish maqsadida bir-ikkita fizminutlar o‘tkazish kerak.   Bunda   darsda,   ayniqsa   1—
2-sinflarda,   amaliy   va   rivojlantiruvchi   xarakterdagi   topshiriqlar   va   mashqlarni,
turli didaktik o‘yinlarni qo‘llab, o‘quvchilarning o‘yin, amaliy va rivojlantiruvchi
faoliyatlarini   turli   xil   ko‘rinishda   tashkil   etish   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.
Bunday   mashqlar,   topshiriqlar   va   o‘yinlar   soni,   ularning   mazmuni,   o‘tkazish
vaqti va   metodikasi har bir dars  mavzusining asosiy o‘quv-tarbiyaviy maqsadlariga
muvofiq   ravishda   belgilanishi   kerak.   Ta’kidlab   o‘tilgan   amaliy   topshiriqlar,
rivojlantiruvchi   mashqlar   va   didaktik   o‘yinlar   dastur   materialini
o‘zlashtirishga imkon berishi lozim. Bu o‘rinda shuni nazarda tutish kerakki,   ulardan
ba’zilari keyinroq, kuni uzaytirilgan guruhlarda va darsdan tashqari   mashg‘ulotlarda
qo‘llanilishi mumkin.
Dasturda   alohida   mavzularga   dars   soatlarining   taqsimlanishi   taxminiydir.
O‘quvchilarning   bilim   darajalariga   va   o‘qitish   jarayonida   uchraydigan
qiyinchiliklarga   qarab,   o‘qituvchi   ba’zi     mavzularga   ajratilgan   vaqtni
ko‘paytirishi   yoki   kamaytirishi   mumkin.   Bunda   u   o‘quv   yili   davomida   dasturda
berilgan   materiallarning   barchasi   ongli   va   puxta   o‘zlashtirilishi   shart     ekanini
hisobga olishi kerak.
Dasturda   har   bir   o‘quv   yili   oxirida   matematikadan   o‘quvchilarning   bilim,
ko‘nikma   va   malakalariga   qo‘yiladigan   talablar,   4-sinfda   esa   5-sinf   matematika
kursi   bilan   uzviyilikni   ta’minlash   uchun   zarur   bo‘lgan   bilim,   ko‘nikma   va
malakalari darajasi belgilab berilgan.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim to’g’risidagi qonun” // Barkamol avlod -
O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-29 bet.
2. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida” gi
qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-   Toshkent.:
Sharq, 1997, 31-61 bet.
3. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
4. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
5. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
6. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
7. Sh.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
8. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini
ta'minlash - yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
9. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun 
darslik. Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
12. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik.  Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
13. Jumayev   M.E.   Bolalarda  matematika   tushunchalarni   shakllantirish   nazariyasi.-T.:
”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
14. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
15. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
31 16. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   -
Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
17. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish 
metodikasi.  Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
18. Mardonova G’.I. „Matematikadan test topshiriqlari 1-sinf”- Toshkent.: O’qituvchi,
2007, 48 bet.
19. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
20. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
21. Stoylova   L.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   matematika   kursi   asoslari“   -
Toshkent.: O’qituvchi, 1991, 336 bet.
22. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinf   matematika   darslarida   tarixiy
materiallardan foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
23. Tadjiyeva  Z.G’.  Boshlang’ich  sinflarda fakultativ darslarni   tashkil   etish.-
T.: 2005, 68- bet.  
24. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini   oshirishda   tarixiy   materiallardan   foydalanish“-Toshkent.:
Jahon
25.    Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy 
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
Internet saytlari
1. http://fayllar.org/   
2. http://arxiv.uz/   
3. http://ziyonet.uz/ru   
4. http://referat.arxiv.uz/   
5. http://aim.uz/   
32