Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 84.2KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l ustida ishlash

Sotib olish
Mavzu:Boshlang’ich  sinf  ona tili darslarida fe’l ustida ishlash
              
                                   Reja:
 Kirish
 Asosiy qism 
1.Fe’l haqida umumiy ma’lumot
2.Fe’l so’z turkumini o’rgatish metodikasi
3.Boshlang’ich sinflarda fe’l so’z turkumi o’rganish tizimi
Foydalanilgan adabiyotlar   ro’yxati
Xulosa 
     
                          
                              
1 Kirish
                               Mustaqil  O‘zbekiston Respublikasida  shakllanayotgan milliy istiqlol
g‘oyasi   Respublika   Konstitutsiyasida   e’tirof   etilgan   insonparvar,   demokratik,
huquqiy   davlat   va   jamiyatini   barpo   etish,   shuningdek,   ijtimoiy-iqtisodiy   hamda
madaniy rivojlanishning yuqori bosqishlariga ko‘tarish, jahon hamjamiyati safidan
munosib   o‘rin   egallashga   yo‘naltirilgan   ezgu   maqsadlarni   amalga   oshirishga
xizmat qiladi. Ushbu maqsadlarning ijobiy natijaga ega bo‘lishi, eng avvalo, yosh
avlodga ilmiy bilimlar asoslarini puxta o‘rgatish, ularda keng dunyoqarash hamda
tafakkur   ko‘lamini   hosil   qilish,   ma’naviy-axloqiy   sifatlarni   shakllantirish
borasidagi ta’limiy-tarbiyaviy ishlarni samarali tashkil etish bilan bog‘liqdir. Zero,
yurtning   porloq   istiqbolini   yaratish,   uning   nomini   jahonga   keng   yoyish,   ulug‘
ajdodlar   tomonidan  yaratilgan  milliy-madaniy   merosni   jamiyatga  namoyish  etish,
ularni   boyitish   mustaqil   O‘zbekiston   Respublikasining   rivojlangan   mamlakatlar
qatoridan   joy   egallashini   ta’minlash   yosh   avlodni   komil   inson   hamda   malakali
mutaxassis   qilib   tarbiyalashga   bog‘liqdir.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy
Majlisining IX sessiyasi  (1997 yil 29 - avgust)  da qabul  qilingan hamda bugungi
kunda   g‘oyalari   amaliyotga   keng   ko‘lamda   muvaffaqiyatli   tatbiq   etilayotgan
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   mazmunida     barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxassisni
tarbiyalab voyaga yetkazish jarayonining mohiyatini to‘laqonli ochib berilgandir .
Malakali  kadrlar tayyorlash jarayonining har bir  bosqichi  o‘zida ta’lim jarayonini
samarali   tashkil   etish,   uni   yuqori   bosqichlarga   ko‘tarish,   shu   bilan   birga   jahon
ta’limi   darajasiga   yetkazish   borasida   muayyan   vazifalarni   amalga   oshirishi
lozim.Bugungi   kungakelib,zamon   shiddat   bilan   o’zgarmoqda.Ayniqsa   fan
sohasidagi   erishilayotgan   yutuqlarni   ko’rib   kishi   quvonadi.Hozir   biz     yoshlarga
berilayotgan   imkoniyatlar   juda   beqiyosdir.Bizning     javobimiz   esa   bunday   katta
imkoniyatdan   foydalanmog’imiz   zarur   va   shartdir.Bo’lajak   pedagog   dars
jarayonida   turli   xil   metodlardan   foydalanib   darsni   yanada   qiziqarli   tarzda   o’tib
bermog’I   lozim.Ushbu   “Ta’lim   metodlari”   bo’limi   ta’lim   tizimida   zamonaviy
ta’lim   metodlaridan   foydalanish   ,o’quv   jarayonida   treninglar,yakka
tartibda ,juftlikda,kichik guruhlar va jamoada ishlashni  tashkil qilgan holda ilg’or
ta’lim   metodlarini   amaliyotga   joriy   qilish   hamda   pedagogik   jarayonga   yangicha
yondashuv     masalalariga   bag’ishlangan.”Ta’lim   va   tarbiya   tizimining   barcha
bo’g’inlarini   zamon   talablari   asosida   takomillashtirish     birinchi   darajali
vazifamiz”SHavkat Miromonovich Mirziyoyev.
      Kurs  ishining  maqsadi:
            O’quvchilarning     fe’l     so’z     turkumi       haqidagi     bilimini
shakllantirish,  ongini  yuksaltirish, mustaqil   fikrlashga  o’rgatish.  
       Kurs   ishining   vazifalari:
2        Mavzuga  oid  manba  topish,rejani  boyitish  va  uni   shakllantirish.
              O’quvchilarning     bilimini     oshirish       va     ular     bilan     ishlash     jarayonini
yoritish.
              O’quvchilarni     mustaqil     fikrlashga     o’rgatishda,     turli     xil     o’yinlardan
samarali        foydalanish.
       O’qituvchi  iqtidorli  talabalar  bilan  ishlash  jarayonini  yoritish.
       O’rganilgan fikr,ma’lumotlar  asosida  xulosalar  chiqarish
       Kurs  ishini  jihozlash,  himoyaga tayyorlash.
       Kurs  ishi  dolzarbligi:
              Fe’l   so’z   turkumi   mavzusini   o’rganish   jarayonida   o’quvchilar     fe’l
mavzusini  tushunishlari, qanday  vazifani  bajarishi  haqida  bilishlari kerak.
                                    
3 Fe’l haqida nazariy ma’lumot
                Fe’llar   harakat   ma’nosini   bildiruvchi   so’zlardir.   Grammatikada   harakat
tushunchasi juda keng bo’lib, uxlamoq, yotmoq, turmoq kabi fe’llari ifodalaydigan
holatlarni,   qo’rqmoq,   cho’chimoq,   zavqlanmoq,   qahrlanmoq   kabi   fe’llari
ifodalaydigan   psixik   o’zgarishlarni,   gullamoq,   o’smoq,   kabi   fe’llari   bildiradigan
biologik   prodesslarni     va   shu   kabi     hodisalarni   o’z   ichiga   oladi.   Bulardan   har
birining o’ziga xos xususiy tomonlari bo’lishi bilan birga ularning hammasi uchun
umumiy   bo’lgan   tomoni   ham   bor,ya’ni   bularning   hammasi   zamon   bilan   bog’liq
holda   yuz   beruvchi   hodisa   hisoblanadi.   SHuning   uchun   harakat-hodisalarni
bildiruvchi  so’zlarning hammasi  “nima qilmoq”? so’rog’iga javob bo’ladi. Ularni
bir gruppaga kiritish va “fe’l” deb atashda ham xuddi ana shu umumiy xususiyati
asosga   olinadi.   O’zbek   tilidagi   fe’llar   Grammatik   xususiyatlariga   ko’ra   ikki
guruhga bo’linadi. 1)Mustaqil fe’llar  2)Yordamchi fe’llar.
     Mustaqil fe’llar quyidagi xususiyatlarga ega: 1)harakat bildiradi (ya’ni mustaqil
ma’noga   ega   bo’ladi)   va   gapda   biror   gap   bo’lagi   vazifasida   kela   oladi:   ekinni
sug’ormoq,   dalaga   chiqmoq   kabi;   harakatning   ob’ektga   bo’lgan   munosabatiga
qarab   mustaqil   fe’llar   ikki   guruppaga   bo’linadi.   a)   ob’ektli   fe’llar   b)   ob’ektsiz
fe’llar deyiladi. Ob’ektli fe’llar  bildirgan  harakat  ob’ekt tushunchasi bilan bog’liq
bo’ladi   va   bunday   fe’llar   tushum   kelishigidagi   so’zni   boshqaradi.   Qolgan   fe’llar
bunday   xususiyatga   ega   bo’lmaydi.   Qiyoslang:   ol,     so’ra,hayda-ob’ektli   fe’l;   kel,
uxla,   qiziq   ob’ektsiz   fe’l;   4)fe’l   bildirgan   ob’ektiv   harakatning   tildagi   ifodasi.
Lekin   u   ob’ektiv   harakatning   aynan   kopiyasi   bo’lmay,   kishi   ongida   aks   etgan
harakat-hodisa,   holat   kabilar   haqidagi   abstrak   tushunchadir.Demak,   fe’l   bildirgan
harakatning   ob’ektiv   voqelikka   munosabati   ifodasida   bevosita     inson,   aniqrog’I,
so’zlovchi       qatnashadi.         Harakatning ob’ektiv voqelikka so’zlovchi tomonidan
belgilanadigan   munosabati   ham   tilda   o’z   aksini   topadi.   Bunday   munosabat   fe’l
mayli   deb   ataladi   va   shunday   munosabatni   ifodalovchi     formalar   mayl   formalari
deyiladi. Mayl ma’nosiga egalik fe’lning asosiy xususiyatlaridan hisoblanadi: bor,
buyruq   mayli,borsa-shart   mayli,5)SHunga   ko’ra   harakat     zamon   ma’nosi   bilan
bog’langan   bo’ladi   va   fe’llar   zamon   ma’nosini   ifodalovchi   formalarga   ham   ega
bo’ladi:   bordi-o’tgan   zamon   formasi,   boryapti,   hozirgi   zamon   formasi;   6)
harakatning   bajaruvchi   shaxsi   bilan   bog’langanini   ko’rdik.Harakatning   voqelikka
munosabati   esa   bevosita   so’zlovchi   orqali   reallashadi.   So’zlovchi   bor   ekan,   o’z-
o’zidan,   tinglovchi   ham   bo’ladi.   Bundan   tashqari,   so’zlovchi   va   tinglovchidan
chetdagi   (o’zga)   shaxs   (shaxslarning)   bo’lishi   ham   tabiiy   .Harakat   sub’ekti     ana
shu   shaxslarning   biri   (so’zlovchi,tinglovchi   yoki   o’zga   shaxs)bo’ladi.Harakatning
ana   shu   shaxslarga   bo’lgan   munosabati   shaxs-son   kategoriyasi   deyiladi   va   bu
munosabatni ifodalovchi formalar   shaxs-son formalari deyiladi: bordim, bording,
bordik kabi; mustaqil  fe’llarning ot, sifat, ravish turkumlari ga xos xususiyatlarga
ega   bo’lgan   harakat   nomi   ,sifatdosh,ravishdosh   formalari   ham   bor:   ishlash
(foydali), ishlagan(odam), ishlab(charchadi) kabi.
4             Yordamchi   fe’llar   harakat   bildirmaydi.   (mustaqil   ma’no   ifodalamaydi).Ular
turli   Grammatik   ma’no   ifdalash   uchun   yoki   boshqa   vazifada   qo’llanadi.
Yordamchi  fe’llarning asosiy  xususiyatlariga qarab uch guruhga bo’lish mumkin:
1)so’z yasash uchun xizmat qiluvchi  va bog’lama vazifasini bajaruvchi yordamchi
fe’llar,   bo’l,   qil,fe’llari   ;2)fe’llarga   birikib   turli   qo’shimcha   ma’no   ifodalovchi
yordamchi   fe’llar   :boshla(yoza   boshladi),chiq(o’qib   chiqdi)   kabi.Bularni,boshqa
yordamchi     fe’llardan   saqlagan   holda   “ko’makchi   fe’llar   “deb   atash
mumkin.3)Fe’llar   shuningdek,otlar   bilan   qo’llanib   ,turli   ma’no   ifodalovchi   va
yordamchi   vazifalarda   qo’llanuvchi   yordamchi   fe’l.Bu   fe’l   lingvistika
adabiyotlarda “to’liqsiz fe’l” deb ataluvchi fe’ldir: edi,ekan.O’zbek tilidagi yasama
fe’llarning    ko’pchiligi   ikki   asosiy  usul  :1)affiksatsiya   2)kompozitsiya  usuli  bilan
yasalgan fe’llardir.
                                                       Affiksatsiya usuli
       O’zbek tilida fe’l yasovchi affikslar juda ham ko’p emas.Lekin oz miqdordagi
affikslar juda ko’p miqdordagi fe’llar yasaladi. Yasama fe’llarning asosiy qismini
affiksatsiya     usuli   bilan   yasalgan   fe’llar   tashkil   etiladi.   Bu   jihatdan     fe’l
yasalishining   bu   usuli   eng   mahsuldor   usuli   hisoblanadi.   Affiksatsiya   usuli   bilan
o’zbek     tilida     fe’l   bo’lmagan   so’zlardangina   fe’l   yasaladi:   ish-ishla,kuch-
kuchay,kabi.
                                                        Kompozitsiya usuli
Bu   usul   bilan   qo’shma   fe’llar   yasaladi:javob   bermoq,olib   kelmoq,   kabi     O’zbek
tilida   butunlay   ko’makchi   fe’lga   aylangan   (mustaqil   ma’nosini   yo’qotib,   faqat
ko’makchi fe’l sifatida qo’llanadigan) birorta ham fe’l yo’q. Ayrim mustaqil fe’llar
ko’makchi   fe’l   vazifasida   ham   qo’llanadi   va   turli   –tuman     ma’nolarni   ifodalash
uchun xizmat qiladi. Ular quyidagilar: boshla, yot, tur, ol, ber, bor, kel, ket, yubor,
tashla,   sol,o’l   et,   ko’r,kabi.Bu   ko’makchi   fe’llarning   har   biri   o’ziga   xos
xususiyatlarga   egaligi   bilan   birga   ular   uchun   umumiy   bo’lgan   xususiyatlari   ham
bor.Fe’l so’z turkumi boshqa so’z turkumlariga nisbatan boy,murakkab Grammatik
kategoriyalar   sistemasi   bilan   ajralib   turadi.   Hozirgi   o’zbek   tilida   fe’lga   xos
grammatik   kategoriyalar   quyidagilar:     1)daraja   2)   bo’lishli-bo’lishsizlik,   3)mayl
4)zamon  5)shaxs-son.
    Daraja   kategoriyasi.Harakatning   sub’ekt   va   ob’ektga   bo’lgan   munosabatini
ko’rsatadi.Bu munosabat maxsus fe’l formalari orqali ifodalanadi. Masalan:kitobni
o’qidi-gapning   egasi     harakatni   bevosita   bajaruvchisidir;   kitobni   o’qitdi-(kitob
o’qishni   bevosita   bajaruvchi   boshqa   bir   shaxs   (kitobni   ukasiga   o’qitdi),   kitob
o’qildi-harakatning bajaruvchisi  noaniq.Demak, fe’lning daraja formasi o’zgarishi
bilan harakatning sub’ekt va ob’ektga bo’lgan munosabati ham o’zgaradi. O’zbek
tilida   fe’lning   besh   xil   daraja   formasi   bor:   bosh   daraja,   o’zlik,   orttirma,   birgalik,
majhul.
5 Bo’lishli-bo’lishsizlik   kategoriyasi:   bo’lishli   yoki   bo’lishsiz   formada   bo’lishli
fe’lga   xos   asosiy   xususiyatlardan   hisoblanadi.   Har   qanday   fe’l   bo’lishli   yoki
bo’lishsiz   formada   bo’ladi.   Bo’lishli   fe’l   harakatning   tasdig’ini,   bo’lishsiz   fe’l
inkorini   bildiradi.   M:   yozdi-yozmadi.Zamon   kategoriyasi:   Fe’l   bildirgan
harakatning   bajarilishi   ,albatta   ma’lum   bir   vaqtda   bo’ladi.Demak,   harakat,
(vaqt,zamon   )tushunchasi   bilan   aloqador   bo’ladi.   Fe’lning   zamon   formalari   uch
asosiy   gruppaga   bo’linadi.   1)o’tgan   zamon   formalari(bordi,   borgan,   boribdi,
borgan   edi)   2)   hozirgi   zamon   formalari   (boryapti,   bormoqda,   borib
turibdi)3)hozirgi-kelasi   zamon   formasi   (boradi,   ishlaydi   kabi)   SHaxs-son
kategoriyasi.   SHaxs-son   ma’nolari   fe’lga   xos   Grammatik     ma’nolar   bo’lib,   bu
ma’nolar   bir-biriga   qisman   olinishi   mumkin   bo’lgan   bir   necha   formalar   orqali
ifodalanadi.   M:keldim-birinchi   shaxs,   kelding-ikkinchi   shaxs   kabi.Tuslanishli
formada   harakatning   bajaruvchisi     (bajaruvchi   shaxs)ham   ko’rsatiladi.Harakat
bajaruvchisi  so’zlovchi,tinglovchi  yoki  o’zga shaxs  bo’lishi  mumkin.Bu ma’nolar
maxsus formalar yordamida ifodalanadi.SHaxs bildiruvchi formantlar ayni vaqtda
bajaruvchining   son-miqdorini   ham   ko’rsatadi.Bajaruvchining   birdan   ortiqligini
bildiruvchi   forma   shu   shaxsning   ko’plik   formasi     bo’ladi:bor-dik---birinchi
shaxs,ko’plik   formasi.   Birinchi   shaxs   birlik   formasi   harakat   bajaruvchisi
so’zlovchining   o’zi   ekanini   bildiradi:   bordim,   kelganman   kabi.Uning   ko’pligi
esharakatning   so’zlovchiga   mansub   bo’lgan   kollektivga   oidligini   bildiradi:
bordik   ,borganmiz,   boramiz   kabi.   Ikkinchi   shaxsning   birligi   harakatning
bajaruvchisi   tinglovchi ekanini, ko’pligi esa tinglovchi mansub bo’lgan kollektiv
ekanini   bildiradi.M:bording,   borasan,   bordingi,   borasiz   kabi.Uchinchi   shaxs
formasi     so’zlovchi   va   tinglovchidan   boshqa   shaxs(birlik)yoki   shaxslar   (ko’plik)
harakat   bajaruvchisi   ekanini   bildiradi.Ko’plikma’nosining   ifodalanishida   –lar
affiksi   hamqatnashadi:boradi,boradilar   kabi.   Bundan   tashqari,   fe’llarning   –
harakatnomi, sifatdosh, ravishdosh kabi shakllari ham mavjud.
Boshlang’ich sinf ona tili darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatish  metodikasi.
                Fe’l   ustida   ishlashda   izchillik,   bo’limlar   orasidagi   bog’lanish,   dastur
materialining   hajmi,   uni   har   bir   sinfda   o’rganish   usullari   va   vositalari   shu   so’z
turkumini   o’rganish   vazifasi,   uning   lingvistik   xususiyatlari   va   kichik   yoshdagi
o’quvchilarning   bilish   imkoniyatlariga   qiziqishlariga,tasavvuriga   qarab
belgilanadi.,,Fe’l"   mavzusini   o’rganishda   asosiy   vazifalar:   so’z   turkumi   sifatida
fe’l   haqida   dastlabki   tushunchani   shakllantirish,   o’quvchilar   nutqini   fe’llar   bilan
boyitish hamda og’zaki va yozma nutqda fe’ldan to’g’ri foydalanish ko’nikmasini
o’stirish,   o’quvchilarning   aqliy   faoliyatini   rivojlantirish,   grammatik   mavzu   bilan
bog’liq   holda   ayrim   imloviy   qoidalarni   o’zlashtirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalar
birbiri   bilan   bog’liq   holda   hal   etiladi.   Fe’lning   lingvistik   xususiyatlari   xiyla
murakkab,   shuning   uchun   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   faqat   lining   muhim
6 nazariyalari bilan tanishtiriladi  Material tanlashda shu materialning nutq va imloga
oid vazifalarni hal qilishda qanchalik zarurligi hisobga  olinadi.
      Fe’lni o’rganishda izchillik.  1-sinfda fe’l ustida ishlash.  Fe’l ustida ishlashga
tayyorgarlik   savodga   o’rgatish   davrida   boshlanadi.   Bu   davrda
o’quvchilarning   diqqati   fe’lning   leksik   ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   tichun   tipik
hisoblangan   leksik   ma’nosiga   qaratiladi;   fe’l   uchun   tipik   hisoblangan
leksikgrammatik ma’noni, ya’ni predmetning harakatini bildirishni umumlashtirish
imkonini   beradigan   aniq   material   yig’iladi.   Fe’l   ustida   ishlash   mashqlarini
,,Alifbe"dagi   so’z   va   mashqlarni   o’qish,   rasmga   qarab   gap   tuzish   bilan   bog’lab
o’tkaziladi.   Bunda   o’qituvchi   o’quvchilar   gap   tuzishda   mazmunga   mos   fe’lni
topishga,   so’z   nimani   bildirishini   va   qanday   so’roqqa   javob  bo’lishini   aniqlashga
yordam beradigan sharoit yaratadi. Masalan, bolalar kuzda meva va sabzavotlarni, 
daraxtlarni   kuzatib   yoki   rasmlarni   ko’rib,   gapni   mazmunga   mos   so’zlar   bilan
to’ldiradilar:   Kuzda   mevalarmma   qiladi?...   (pishadi),   sabzavotlar   nima   qiladi?...
(yetiladi),   daraxl barglari   nima qiladi?... (sarg’ayadi).   Bolalar   nima qilyaptilar?...
(dam   olyaptilar),   ...(o’ynayaptilar),   (ishlayaptilar).   Fe’lni   o’rganishda   maqsadga
qaratilgan ishlar harakatni bildirgan so’zlarmavzusini o’rganishdan boshlanadi (1-
sinf o’quv yilining 2-yarmi).  Fe’l leksik (nima qilyapti?)  yugurayapti, arralayapti,
sakrayapti,   (nima   qildi?)   yugurdi,   arraladi,   sakradi,   (nima   qiiadi?)   yuguradi,
arralaydi,   sakraydi   kabi   misollardan   foydalanish   bilan,   o’quvchilar   o’zlari
bajargan harakatlarni aytishni so’rab, ular bergan javobini (fe’lni) so’roqlari bilan
xattaxtaga yozib, suhbat o’tkazish bilan tushuntiriladi. O’quvchilarni so’roq berish
bilan   holat   bildiradigan   uxlayapti,   o’ynayapti,   faxrlanadi   kabi   fe’llarni   ham
tanlashga   o’rgatib   borish   muhim   ahamiyatga   ega.Bunday   mashqlar   o’quvchilarda
predmet   harakatini   keng   ma’noda   tushunish   ko’nikmasining   shakllana   borishiga
yordam   beradi.   Dastur   o’quvchilarda   so’zlarga   so’roq   berib,   ularni   bir-biridan
farqlash   ko’nikmasini   shakllantirishni   talab   etadi.   Buning   uchun   o’qituvchi
fe’lning     har   xil   shakllaridan   foydalanib,   maxsus   mashqlar   o’tkazadi.   Narsa
so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’z   bilan   nima   qildi?   (nima   qilyapti?,   nima   qiladi?)
so’rog’iga   javob   bo’lgan   so’zlar   taqqoslanadi:   nima?   so’rog’iga   javob   bo’lgan
so’zlar guruhi predmetni bildirishi, nima qildi? so’rog’iga javob bo’lgan so’zlar esa
predmet   harakatini   bildirishi   aniqlanadi.   Taqqoslash   ot   va   fe’lni   ajratishga
o’rgatadi, ularning nutqda bir-biriga ta’sir etishini aniqlashga imkon beradi.Fe’lga
so’roq   berishga   o’rgatish   yuzaki   bo’lmasligi,   o’quvchilar   harakat   bir   kishi
tomonidan bajarilsa,  nima qildi?, nima qilyapti?, nima   qilmoqchi?so’roqg’iga  ikki
va undan  ortiq kishi   tomonidan bajarilsa,   nima   qildilar?,  nima  qilyaptilar?,  nima
qilmoqchilar?   so’roqlarini   berishni   bilishlari   zarur.   Bunday   so’roqlarga   javob
berishga   o’rgatish   o’z   navbatida,   fe’l   zamonlarini   o’rganishga   tayyorlash
demakdir.   1-sinfda morfologik so’roq so’z nimani bildirishini aniqlash maqsadida
beriladi. O’quvchilarni so’zga so’roq berishga, o’qituvchi bergan so’rog’iga javob 
7 bo’ladigan   so’zlarni   tanlashga,   so’zni   so’roqlarga     mos   ravishda   o’zgartirishga
(nima   qildi?   —   o’qidi,   nima   qilamiz?   o’qiymiz,   nima   qilmoqchi?   o’qimoqchi
kabi)o’rgatiladi.
          2-3-sinflarda   fe’lni   o’rganish.   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   Fe’l   -
so’z   turkumi   degan   tushunchani   shakllantirish,   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarning
ma’nosi   va   shakliga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   hosil   qilish,   bo’lishsizlik
qo’shimchasi   (-ma)   ning   talaffuzi   va   imlosini   o’rgatish   hisoblanadi.
Fe’lning   harakat   bildirishi   yuzasidan   o’quvchilarda   aniq   tasavvur   hosil   qilish
uchun   o’qituvchi   ularga   shu   darsdagi   mehnat   jarayonini   tasvirlashni,   ya’ni
o’quvchilarning   o’zlari   bajarayotgan   ish-harakatni   aytishni   so’raydi,   suhbat
o’tkazadi.   Suhbatda   ,,O’qituvchi   nima   qildi?   O’quvchilar   nima   qildilar?   Hozir
o’qituvchi   nima   qilyapti?   O’quvchilar   nima   qilyaptilar?   Endi   o’quvchilar   nima
qiladilar?   O’qituvchi   nima   qiladi?"   kabi   savollardan   ham   foydalanadi.   Suhbat
jarayonida   o’quvchilar   o’qituvchi   rahbarligida   fe’llarni   so’rog’i   bilan   yozib
boradilar. Masalan,   nima qildi? -  so’zladi, tushuntirdi;   nima qildilar? -   tingladilar,
yozdilar;  nima qilyapti? -  tushuntirayapti, so’rayapti, tinglayapti;  nima qilyaptilar?
-   •   javob   berayaptilar,   yozayaptilar,   tinglayaptilar;   nima   qiladi?   -   tekshiradi,
ko’radi;   nima   qiladilar?   ishlaydilar,   bajaradilar,   yozadilar.
Suhbatdagi   yoki   o’quvchilar   aytgan   gaplardan   birini   gap   bo’lagi   jihatdan   tahlil
qilish   asosida   xulosa   chiqariladi:   nima   qildi?   nima   qilyapti?   nima   qiladi?   kabi
so’roqlarga   javob   bo’lib,   predmet   harakatini   bildirgan   so’zlar   fe’l   deyiladi.   Fe’l
gapda   kesim   vazifasida   keladi.Mavzu   yuzasidan   o’quvchilarda   ko’nikma   hosil
qilish   uchun   so’roq   berib   fe’lni   aniqlash,     gap   mazmuniga   mos   fe’lni   tanlab
qo’yish,   aralash   berilgan   so’zlardan,   shuningdek,   rasmga   qarab   gap   tuzish   kabi
mashqlardan   foydalaniladi.Dasturga   ko’ra   3-sinfda   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llar
o’rganiladi. 
Mavzu suhbat asosida tushuntiriladi. Suhbat uchun ,,O’qish darsida kimlar o’qidi?
Shokir   ham   o’qidimi?   Kim   so’zladi?   Alisher   so’zladimi?   Barno   kutubxonaga
boradimi?     Abdulla-chi?, U qachon bormoqchi? Hozir kim tushuntirayapti? Hozir
Tohir gapiryaptimi?" kabi savollardan ham foydalaniladi. O’quvchilar so’roq berib
fe’llarni   topadilar,   ma’nosini   qiyoslaydilar   va   o’qituvchi   rahbarligida
tushuntiradilar.   Xulosa   chiqariladi:   fe’l   harakatning   yuzaga   chiqqanini,   ya’ni
bajarilganligini   (o’qidi,   so’zladi),   hozir   bajarilayotganini   (tushuntiryapti),   endi
bajarilishini  (boradi, o ‘qiydi)  bildiradi. Bu fe’llar  bo’lishli fe’llar  deyiladi. Ayrim
fe’llar   harakatning   bajarilmaganligini   (o’qimadi,   so’zlamadi),   hozir
bajarilmayotganini   (o’qimayapti),   keyin   ham   bajarilmasligini   (bormaydi)
bildiradi.Bunday   fe’llar   bo’lishsiz   fe’llar   deyiladi.O’quvchilar   bo’lishli   va
bo’lishsiz   fe’llarni   so’roqlari   bilan   ikki   ustun   shaklida   yozadilar   va   so’roqlarini
bo’lishsiz fe’l qanday hosil bo’lganini aytadilar. O’quvchilar bilimi mashqlar bilan
mustahkam-lanadi,   bo’lishsizlik   qo’shimchasi   -ma   -mi   shaklida   talaffuz   qilinsa
ham, doim aslicha  -ma  shaklida yozilishi tushuntiriladi. O’quvchilarda bo’lishli va
8 bo’lishsiz   fe’llarni   ma’nolariga   qarab   farqlash   ko’nikmasini   o’stirish   uchun
bo’lishli   fe’ldan   bo’lishsiz   fe’l   hosil   qilish,   bo’lishsiz   fe’llarning   talaffuzi   va
yozilishini qiyoslash, bo’lishsiz fe’llar bilan tuzish mashqlaridan foydalaniladi.
          4-sinfda   fe’lni   o’rganish.   Bu   sinfda   fe’lni   o’rganishning   vazifalari
                                                                                                                                  quyidagilar:
1.   Fe’lning   shaxs-son   qo’shimchalari   bilan   tuslanishi,   zamon
qo’shimchasi  bilan o’zgarishi haqidagi tushunchani  berish va dast-labki ko’nikma
hosil   qilish;   fe’lning   leksik   ma’nolari,   bo’lishli   va   bo’lishsizligi,   gapdagi   vazifasi
haqidagi  bilimni  chuqurlashtirish.  2. Nutqda fe’ldan ongli  foydalanish malakasini
rivojlantirish.   Shu   maqsadda   nutqda   ma’nodosh   va   zid   ma’noli   fe’llardan   matn
bilan   bog’liq   holda   o’z   va   ko’chma   ma’noda   ishlatilgan   fe’llar   bilan   tanishtirib
borishga   qaratilgan   mashqlardan   foydalanish.3.   Zamon   qo’shimchalarining
talaffuzi   va   yozilishi   haqidagi   ko’nik-manihosil   qilish.   4.   Qo’shma   fe’llar   va
ularning   doim   alohida   yozilishi   haqidagi   tushunchani   berish   va   dastlabki
ko’nikmani   hosil   qilish   hisoblanadi.Fe’l   zamoni   shaklining   mohiyati   ish-harakat
qachon   bajarilishini,   ya’ni   ish-harakatning   nutq   so’zlanib   turgan   paytda,   undan
oldin   va   keyin   bajarilishini   taqqoslash   asosida   ochiladi.   O’quvchilar   o’zlari   ba-
jargan   yoki   bajarayotgan   harakatlarini   kuzatadilar,   shuningdek,   keyin   nima
qilishlarini muhokama qiladilar. 
Xuddi   shunga   o’xshash   kuzatishni   tabiatda   bo’layotgan   o’zgarishlar   yuzasidan
ham o’tkazadilar. Bu mavzu bahorda o’tiladi. Shuning uchun o’quvchilar kuzatish
asosida   ,,Bahor   keldi.  O’rik,  olcha  gulladi.  Gullar  ochilyapti.  Endi   gilos  pishadi.
Bahordan   so   ‘ng   yoz   keladi.   Yozda   bolalar   oromgohga   bormoqchi"   kabi   gaplar
tuzadilar.   Gapdagi   fe’llarga   so’roq   berib,   ish-harakatning   bajarish   payti,   ya’ni
ish-harakat   bajarilayotganini   (nima   qilyapti?   - o’qiyapti,   ochilyapti),   oldin
bajarilganini   (nima   qildi?   ~   o’qidi,   keldi,   gulladi)   va   keyin   bajarilishi   (nima
qilmoqchi?—   yodlamoqchi,   bormoqchi)   aniqlanadi.   Aniq   kuzatish   asosida
yig’ilgan bu leksik materiallar  o’qituvchi rahbarligida umumlashtiriladi va xulosa
chiqariladi:
1.   Fe’llar   zamon   bilan   o’zgaradi.   Fe’l   uch   zamonni   bildiradi:   hozirgi   zamon,
o’tgan zamon, kelasi zamon.
2.   Hozirgi   zamon   fe’llari   nima   qilyapti?   so’rog’iga   javob.   bo’ladi,   hozirning
o’zida, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtda bajarilayotgan harakatni bildiradi
.3.   O’tgan   zamon   fe’li   nima   qildi?   so’rog’iga   javob   bo’ladi,   harakatning
oldin,   ya’ni   nutq   so’zlanayotgan   vaqtdan   oldin   bajarilganini   bildiradi.
4.   Kelasi   zamon   fe’li   nima   qilmoqchi?   so’rog’iga   javob   bo’ladi,
harakatning keyin, ya’ni nutq so’zlanayotgan vaqtdan keyin bajarilishini bildiradi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   fe’l   zamonlarini   unga   beriladigan   savoldan   bilib
oladilar.   So’roqdan   uning   leksik   ma’nosi   ham   bilinib   turadi.
Fe’lning   zamon   shaklini   yasash   va   bilib   olish   uchun   o’quvchilarni
9 so’roqlardan to’g’ri foydalanishga o’rgatish muhim ahamiyatga ega. Bu maqsadga
erishish   uchun   avval   jamoaviy   ravishda   ishlanadi   va   o’quvchilar   e’tibori   so’roq
bilan   fe’l   zamonining   bog’lanishini   aniqlashga   qaratiladi.   Zamon   shaklini   hosil  
qilish   uchun   fe’lning   II   shaxs   birlik   shakli   asos   qilib   olinadi   (Boshlang’ich
sinflarda   fe’lning   bosh   shakli   o’rganilmaydi).   Fe’lga   so’roq   berish   bilan   fe’l
zamoni hosil qilinadi.Bir fe’ldan uch zamonni hosil qilib, ularni taqqoslash mashqi
fe’lning   zamon   kategoriyasining   mohiyatini   tushunishga   yordam   beradi.   Shuning
uchun   ,,Fe’l"mavzusini   o’rganish   jarayonida   fe’lni   zamon   qo’shimchasi   bilan
o’zgartirish   mashqi   muntazam   o’tkazib   boriladi.O’quvchilarni   fe’l   zamonlarini
ongli   qo’llashga   o’rgatish   maqsadida   matnlardan   foydalaniladi.   Bunda   fe’l
zamonini aniqlash va biror fe’l shaklidan foydalanishni asoslash, shuningdek, fe’l
zamonini   o’zgartirish,   fe’llarni   muayyan       bir   zamonda   ishlatib   hikoya   tuzish
topshiriladi.
Dasturga   ko’ra,   bu   sinfda   fe’llarda   shaxs-son   haqida   tushuncha   beriladi.
O’quvchilarda   o’zbek   tilida   III   shaxs:   so’zlovchi   (I   shaxs),   tinglovchi   (II   shaxs),
o’zga   (III   shaxs)   mavjudligi   haqidagi   dastlabki   ko’nikma   ,,Otlarning   egalik
qo’shimchalari   bilan   o’zgarishi"   va   ,,Kishilik   olmoshlari"   mavzulari
o’rganilayotganda   hosil   qilingan.   „Fe’llarda   shaxs-son"   mavzusi   shu   ko’nikmaga
asoslangan   holda   tushuntiriladi.   Suhbat   asosida   kishilik   olmoshlari   III   shaxsni,
birlik va ko’plikni bildirishi eslatilgach, o’quvchilarga men olmoshini qatnashtirib
gap tuzish topshiriladi. Ular tuzgan gap o’qituvchi rahbarligida tahlil qilinadi 
O’quvchilar   men   I   shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshi   ekanini   aytadilar;   o’qidim
fe’lini   so’z   tarkibiga   ko’ra   tahlil   qilib,   o’qi   —   o’zak,   -di   —   o’tgan   zamon
qo’shimchasi,   -m   ham   qo’shimcha   ekanini   aniqlaydilar.   O’qituvchi   quyidagi
mazmunda   tushuntiradi:   ish-harakat   so’zlovchi   (I   shaxs),   tinglovchi   (II   shaxs),
o’zga   (III   shaxs)   tomonidan   bajarilishi   mumkin;   ikkinchidan,   ish-harakat   yakka
(bir) yoki bir necha shaxs tomonidan bajarilishi ham mumkin. Fe’llarga qo’shilib,
ish-harakatni   bajargan   shaxsni   va   sonni   (ko’plik   va   birlikni)   ham   bildiradigan
qo’shimchalar   bor.   Masalan,   o’qidim   fe’lidagi   -m   qo’shimchasi   shunday   ma’noni
bildiradi,   u   shaxs-son   qo’shimchasidir.   Chunki   -m   o’qish   harakatini   bajargan
shaxsni (I shaxsni) va sonini (bir kishi bajarganini) bildiryapti, ya’ni ham shaxsni
ham   sonni   ifodalayapti.   O’qituvchi   (xattaxtaga   yozilgan   gaplarni   ko’rsatib)
,,Nuqtalar   o’rniga   gapning   mazmuniga   mos   bo’lgan   fe’llarning   shaxs-son
qo’shimchasini  topib qo’yib, gaplarni o’qish" vazifasini beradi. Mashq o’qituvchi
rahbarligida birgalikda bajariladi.Suhbat  asosida xulosa chiqariladi: Fe’llar shaxs-
son   qo’shimchalari   bilan   o’zgaradi.   Shaxs-son   qo’shimchalari   zamon
qo’shimchalaridan   keyin   qo’shiladi.Fe’llarda   shaxs-son   haqidagi   ko’nikmani
shakllantirish uchun mazmunga mos shaxs-son qo’shimchalarini qo’yish, berilgan
fe’llarni   hozirgi,   o’tgan,   kelasi   zamonda   shaxs-son   qo’shimchasi   bilan   tuslash,
fe’llarni   so’z   turkumi   jihatdan   tahlil   qilish   mashqlaridan   foydalaniladi.
          Bu   sinfda   fe’llarning   yozilishi   haqida   ham   ko’nikma   hosil   qilinadi.   Mavzuni
10 tushuntirish   uchun   fe’llar   ko’proq   bo’lgan   matn   tanlanib,   matnni   o’qish,   so’roq
berib   fe’llarni   topish   va   qanday   yozilganini   aytish   topshiriladi.   O’quvchilar
o’qituvchi rahbarligida vazifani bajaradilar.  
      Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda
      texnologik     yondashuv. Boshlang’ich   ta’lim   juda   murakkab   jarayon   bo’lib,   bu
davrda bola bevosita o’yin faoliyatidan ta’limiy faoliyatga kirishadi. Bu jarayonni
hozirgi   kun   davr   talabi   asosida   tashkil   etish,   ya’ni   uzluksiz   ta’lim   tizimida
uzviylikni   ta’minlash   boshlang’ich   sinf   o’qituvchisidan   katta   mas’uliyat,   bilim,
mahoratni talab etadi. 
          Bugungi   kun   o’qituvchisi   o’quvchilarini   chuqur   bilimli,   zukko   va   mustaqil
fikr   egasi   etib   tarbiyalashi   uchun   pedagogik   texnologiya   asoslari,   o’qitishning
zamonaviy   va   interfaol   usullaridan   unumli   foydalanmog’i   lozim.
Yuqorida   keltirilgan   muammolarning   echimi   respublika   DTSlari
talablaridan   kelib   chiqib,   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturini   amalga   oshirish
maqsadida   ta’lim   jarayonida   turli   interfaol   usullarni   qo’llagan   holda   ish   olib
borishni   taqozo   etmoqda.Quyida   biz   o’z   pedagogik   faoliyatimizda   fe’l   so’z
turkumini pedagogik texnologiya elementlari asosida tashkil etib ta’limda samarali
bo’lib   kelgan   o’qitish   metodlaridan   namunalar   keltiramiz.   Bu   usullaridan
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   o’z   ish   faoliyatlarida   foydalanishlari   mumkin.
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida,   xususan,   boshlang’ich   ta’limda   samarali
o’qitish   usullari   asosida   o’tiladigan   darslarda   har   bir   o’quvchi   o’zining   ichki
imkoniyati,   qobiliyatini   namoyon   qiladi.Maktab   ostonasiga   ilk   qadam   qo’yib
boshlang’ich   sinfga   qabul   qilingan   bolaning   faoliyatida   o’yin   asosiy   o’rinni
egallaydi.   O’yin   ularning   eng   sevimli   mashg’uloti   bo’lib,   ular   har   qanday
mashg’ulotni   o’yin   bilan   uyg’unlashtirishga   harakat   qiladilar.Shunday   ekan,
o’qituvchi   o’quvchi   faoliyatidan   ularning   sevimli   mashg’uloti   -   o’yinni   siqib
chiqarmasdan,   undan   maqsadga   muvofiq   foydalanish   bilan   talim   jarayonining
samaradorligini oshirishga imkon beradi.Talim jarayonida qo’llaniladigan o’qitish
usullarini   biz   mazmuniga   va   amalga   oshirish   shakliga   ko’ra   ikki   xil   tasnif
qilamiz:1.   Mazmuniga   ko’ra.2.   Amalga   oshirish   shakliga   ko’ra.1.   Mazmuniga
ko’ra o’qitish usullari quyidagi turlarga bo’linadi: -Tinch o’yinli usullar;- Harakatli
o’yinli   usullar     turdagi   o’yinli   usullar.2.  Shakliga   ko’ra   o’qitish   usullari   quyidagi
turlarga   bo’linadi.Musobaqa   shaklidagi   usullar;-Sahna   o’yini   shaklidagi
usullar.Shuni eslatib o’tish joizki, ona tili   darslarida fe’l so’z turkumini o’rgatish
uchun   tavsiya   qilinayotgan   o’qitish   usullaridan   foydalanishda   qa’tiy   chegara
mavjud   bo’lmay,   boshqa   yuqori   sinflarga   ham   moslashtirib   foydalanish
mumkin.Tinch   o’yinlarga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:   ”O’zim
tekshiraman”,”Hikoya,”   «U   kim,   bu   nima?”,   ”Topag’on”,   ”Noto’g’ri   jumla”,
”Bo’lishi   mumkin   emas”,   “Harflarni   top”,   ”O’qib   ko’r-chi”,   ”Davom   ettir”,
”Safar”,   ”Sirli   so’z”,   ”Zanjir”,   ”O’yin-topishmoq”,   ”Bu   meniki”,   ”Tez   javob”,
”Rebus”,   ”Krossvord».   Pedagogik   amaliyot   jarayonida   qo’llanilgan   ushbu
11 o’yinlarning   ayrimlaridan   misollar   keltiramiz.“Hikoya”   o’yinida,   o’qituvchi
doskaga   fe’l   so’z   turkumi   ifodalagan   bir   nechta   so’z   yozib   qo’yadi.(Masalan,
yozdi-yozib,   keldi-kelib,   uchdi-uchib,sarg’aydi-sarg’ayib   kabi).   O’quvchilar
mustaqil   ravishda   shu   so’zlar   ishtirokida   gap   yoki   hikoya   tuzadilar.   Tuzilgan
matndan   fe’l   izohlangan   so’zlarni   topib,   tahlil   qilishadi.   Qanday   harakatdagi   fe’l
(bo’lishli   yoki   bo’lishsiz),   u   gapning   ichida
qaysi   so’zga   bog’lanib   kelgan,   qaysi   qo’shimchalar   bilan   tuslangan,   qaysi
zamondagi   fe’l   kabi   savollarga   javob   topishadi.   Masalan:   Biz   mustaqil   yurt
ulg’aymoqdamiz. Bizning vatanda iste’dodli, iqtidorli yoshlar juda ko’p o’qishadi,
intilishadi. Biz ularga qiziqamiz, ulardan o’rnak olamiz.Matnda ko’plikdagi fe’llar
ishtirok   etib,   ular   gapning   kesimi,   hozirgi   zamon   fe’llari   vazifalarida   kelgan.
Matnning   ega   va   kesimi   shaxs-sonda   moslashgan.   (ulg’aymoqdamiz,   o’qishadi,
intilishadi,   qiziqamiz,   o’rnak   olamiz).Hikoya   yoki   matn   tuzish   jarayonida
o’quvchilarning   lug’at   boyligi   ortishi   bilan   birgalikda,   gaplarni   to’g’ri   tuzish,
tovushlarni   to’g’ri   tashkil   qilish   va   mustaqil   fikrlash   malakasi   shakllanadi.
O’quvchilarning   vaqt-vaqti   bilan   rag’batlantirish   ularning   o’ziga   bo’lgan
ishonchini   orttiradi.   Bu   o’yindan   ona   tili   darslarida   yoki   darsdan   tashqari
mashg’ulotlarda,   to’garaklarda   foydalanish   mumkin.“U   kim,   bu   nima?”   o’yinida,
stol   ustiga   bir   qancha   predmetlar   terib   qo’yiladi.   O’qituvchi   shu   predmetlardan
birortasini   tariflaydi.   O’quvchilar   shu   belgilar   asosida   gap   nima   haqida
borayotganligini   topadilar.Bu   metodning   afzallik   tomoni   shundaki,   undan   dars
davomida   o’quvchilar   diqqatini   jamlash,   qo’llarga   dam   berish   maqsadida   yoki
yangi   tovushlar   bilan   tanishtirish,   yangi   mavzuni   bayon   qilish   jarayonida   ham
foydalanish mumkin.Bu metod o’quvchilarda, ziyraklik, sinchikovlik sifatlarini va
mustaqil fikrlash malakalarini shakllantirishga yordam beradi. Bundan tashqari, bu
o’yindan   dam   olish   daqiqalarida   ham   unumli   foydalanish   mumkin.   Bu   metod
shakli fe’l so’z turkumini o’rganishda quyidagicha bo’lishi mumkin. O’quvchidan
so’ralishi   mumkin   bo’lgan   savol-topshiriqlarda   fe’l   so’z   turkumi   ifodalangan
bo’ladi.
Masalan:
1-variant:   Bo’lishli   harakatni   ifodalab   gap   tuzing?   (4-sinflar   uchun).   U
bugun maktabga bordi. Ukam xatini chiroyli yozdi. Akram uyga berilgan hikoyani
o’qidi.
2-variant:   Bo’lishsiz   harakatni   ifodalab   gap   tuzing?   U   bugun   maktabga
bormadi. Ukam xatini chiroyli yozmadi. Akram uyga berilgan hikoyani o’qimadi.
Shu   tarzda   4-sinflarda   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llar   izohlab,   tushuntiriladi.
O’quvchilarga   fe’lning   bo’lishsiz   shakli   –   ma   orqali   hosil   bo’lishi   aytib   o’tiladi.
“Davom   ettir”   o’yinida,   o’qituvchi   hikoyani   boshlab   beradi.   O’quvchilar
yangi   mavzuga   moslab   uni   davom   ettiradilar.   Bunda   o’quvchilarda   ijodkorlik
qobiliyati   rivojlanib,   bayon   yoki   insho   kabi   ijodiy   ishlar   yozish   malakasi
rivojlanadi va so’z boyligi ortadi. Bundan tashqari, ularda mustaqillik, o’z kuchiga
ishonch hissi  rivojlanadi.“Davom ettir” o’yinida ona tili va o’qish darslarida yoki
12 darsdan   tashqari   mashg’ulotlarda   hamfoydalanish   mumkin.   Bunda   yangi   mavzu
bo’yicha   fe’l   ishtirok   etgan   gaplarni   hosil   qiladi.   Qolganlari   ham   shu   tartibda
davom   ettiriladi.1-variant:   “U   barvaqt   maktabga   kelayotganida   yo’lda...”.
2-variant:   “Men   havo   ilib,   qorlar   erib   boshlaganda   tug’ilganman...”.
3-variant:   “Biz   sinfimizdagi   barcha   o’quvchilar,   hayvonot   bog’iga   bordik...”.
Harakatli   metodlarga   quyidagilar   kiradi:   “U   nima   qilyapti?”,   ”Jonli   hikoya”
va   “Quruvchi”.“U   nima   qilyapti”   o’yinida,   o’quvchilardan   biri   bolalar   oldiga
chiqib   harakat   qiladi.O’quvchilar   jamoasi   birgalikda   uning   harakatlarini   izohlab
berishlari   lozim.Bunday   o’yin   ona   tili   darslarida   o’quvchilar   nutqini   o’stirish,
ziyraklik   va   zeriktirmaslik   uchun   o’tkaziladi. “Jonli   hikoya”   usulida,   o’qituvchi
so’zlar   yozilgan   qog’ozlarni   o’quvchilarga   tarqatib   beradi.   Shundan   so’ng
o’qituvchi   o’quvchilarga   hikoya   qilib   beradi.   (Qog’ozlarda   yozilgan   so’zlar
birgalikda   shu   hikoyani   hosil   qiladi.)   Hosil   qilingan   hikoyalarida   yangi   mavzu
bo’yicha   fe’l   ishtirok   etishi   lozim.   O’qituvchi   hikoyani   ikkinchi   marta   o’qib
berganda   o’quvchilar   qo’llaridagi   qog’ozlarni   shunday   ketma-ketlikda
joylashtirishlari   kerakki,   qog’ozlarga   yozilgan   so’zlar   bir   butun   hikoyani   hosil
qilishi   lozim.   Bu   usulni   qo’llashda   darslikdagi   mashqlar   yoki   darslikdan   tashqari
hikoya va ertaklardan foydalanishlari mumkin.
1-variant:   Bahor   kelishi   bilan   havo   iliy   boshlaydi.   Biz   ekkan   daraxtlar   gullab ,
maysalar   ko’kara   boshlaydi. 2-variant:   Olimjon   ko’chada   yig’layotgan   bolani
ko’rib qoldi. U koptogini ariqqa  tushirib yuboribdi .Olimjon uning koptogini  olib
berdi.
3-variant:   O’rmon   shohi   sher   yig’in   o’tkazdi. Ular   tulkixonning   ishlarini
muhokama   qildilar .Tulkixon   aybini   bo’yniga   oldi.   O’yin   so’ngida   o’quvchilar
hosil   qilgan   hikoyalarida   fe’lga   xos   so’zlarni   topib,   uni   tahlil   qilib   beradi.   Hosil
qilgan   hikoyalarida   fe’l   so’z   turkumiga   oid   so’z   qatnashib,   ular   fe’lning   vazifa
shakllari   bilan   izohlanib   kelayotganligini   aytishadi.Shu   o’rinda   boshlang’ich   sinf
(4-sinf)   o’quvchilariga   sof   fe’llar   bilan   birgalikda   fe’lning   vazifa   shakllari   bir
butunlikda   fe’llarning   tarkibiy   qismini   tashkil   etayotganligini   uqtirib   o’tishadi.
“Quruvchi”   usuli   o’quvchilarni   guruhlarga   bo’lib,   darsda   o’tilgan   mavzuni
yoki   yangi   mavzuni   mustahkamlash   qismida   yoki   darsdan   tashqari   vaqtda
o’tkazilishi   mumkin.   O’qituvchi   avvaldan   darsga   tayyorgarlik   ko’rib,   qog’ozdan
yoki   penoplast   bo’lakchalaridan   “g’ishtchalar”   yasaydi   va   bu   “g’ishtchalarga”
savol yozilgan qog’ozchalarni yopishtirib chiqadi. “G’ishtchalar” soni o’quvchilar
soniga teng yoki ko’p bo’lishi kerak, guruhlarga “minora” yoki “devor” qurishlari
uchun joy ajratiladi. Har bir guruhdan bittadan bola chiqadi va “g’ishtcha” ni olib
savolni   o’qiydi.   Agar   savolga   bolalar   to’g’ri   javob   topsalar   o’zlarining
“maydoncha” lariga “g’isht” ni teradilar. Agar noto’g’ri javob bersalar, o’qituvchi
“g’ishtcha”ni   olib   qo’yadi.   O’yin   shu   tahlidda   barcha   o’quvchilar   bittadan
“g’ishtcha”  olib  bo’lgunlarga   qadar  davom   etadi.  “Qurilish   maydonchasi”   da  eng
ko’p   g’isht   tergan   o’quvchilar   guruhi   g’olib   hisoblanadi.  
13 Aralash   tipdagi   o’qitish   usullariga   quyidagilar   kiradi:   ”Nima   yo’qolib
qoldi”,   ”Pochtachi”,   ”Kun   va   tun”,   ”Qarmoq”,   ”Meni   tushun”,   “Iztopar”,   ”So’z
o’yini”, ”Xat kimniki”, ”Izma-iz”.
  “Qarmoq”   metodi:   Bu   o’yindan   barcha   darslarda   qo’shimcha   savollar   berish
yoki   turli   matn   va   mashqlarda   foydalanish   mumkin.   Baliqchalar   shaklidagi
qog’ozchalarga   savollar   yoziladi   va   bir   chetiga   temir   qistirg’ichlar
qistiriladi.Qarmoq   shaklidagi   tayoqchalarning   uchiga   ip   va   ipning   uchiga   magnit
bo’lakchasi   bog’lab   qo’yiladi.   O’quvchilar   bu   “qarmoqlar”   vositasida
“baliqchalar”   dan   birini   tutib   olishlari   va   undagi   savolga   javob   berishlari   lozim
bo’ladi.
        So’z   o’yini   metodi:   o’quvchilar   guruhlarga   yoki   qatorlarga   ajratiladi.   Har
bir   guruh   boshidagi   o’quvchiga   har   xil   harf   yozilgan   qog’oz   tarqatiladi.   Bunda
guruh   ishtirokchilari   qog’ozga   qanday   harf   yozilganligini   ko’rmasliklari   lozim.
O’qituvchi buyruq berishi bilanoq, boshlovchi o’quvchilar qog’ozni o’nglab qarab,
unda yozilgan harfni ko’radilar va shu harf bilan boshlanadigan so’z topib turgan
o’quvchiga   uzatadilar.   Guruh   yoki   qator   oxiridagi   o’quvchi   oxiri   tugagach,
qog’ozni   o’qituvchiga   keltirib   topshiradi.   O’yinni   birinchi   bo’lib   tugatgan   va
so’zlarni   to’g’ri   yozgan   o’quvchilar   guruhi   g’olib   sanaladi.
Bu   metoddan   dars   jarayonida   yoki   darsdan   tashqari   mashg’ulotlarda
foydalanish.
      Boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatishda
interfaol usullardan foydalanish   . Jamiyatimiz hayotini jahon talablari darajasiga
olib   chiqish   uchun   barcha   sohalarda   –   iqtisodiy,   siyosiy   sohalarda,   jumladan,
ta’lim   tizimida   ham   islohatlar   amalga   oshirilib   tubdan   o’zgartirilmoqda,   ta’lim
berishning   zamonaviy   va   yangicha   usullari   joriy   etilmoqda.   Agar   ta’lim   tizimi
islohatlarini kengroq yoritadigan bo’lsak, ta’limni yangicha isloh qilish maqsadida
Kadrlar  tayyorlash  milliy darsturi, «Ta’lim to’g’risida»gi  qonun qabul  qilindi, bir
necha qaror va farmoyishlar, nizomlar kuchga kirmoqda. Bularning barchasi ta’lim
tizimini   rivojlantirish   maqsadida   amalga   oshirilayotgan   ishlardir.   (1,   2,   3,   4)
Ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   asosiy   maqsadi   bugungi   kunda   o’sib
kelayotgan   yosh   avlodni   komil   inson   etib   tarkib   toptirishdi.
Bizga   ma’lumki,   ta’lim   berish   orqali   tarbiya   va   tarbiyalash   orqali   ta’lim
beriladi.   Ya’ni,   ta’lim   berishning   asosiy   qismi   o’quvchilarni   har   tomonlama
komillikka   yetaklashdir.Ta’limning   yangi   mazmuni   boshlang’ich   sinf
o’quvchilarini   ona   tili   darslarida   savodxon,   bilimli,   nazariyani   amaliy   ishlarda
tushuntira oladigan, o’quvchi o’z ehtiyoji talab qilgan darajadagi o’quv materialini
o’zlashtiradigan   darajada   tarbiyalab   berishni   nazarda   tutmoqda.   O’quvchilarni
faollikka   undashda   darsda   interfaol   usullardan   samarali   foydalanish   yaxshi   natija
beradi.
O’qituvchi   nuqtai-nazardan   turib   yondashish   o’quvchilarda   o’quv-biluv
faoliyati mustaqilligini ta’minlashga xizmat qiladi.O’quvchilar boshlang’ich 
14 sinflarda o’zlashtirgan bilim, ko’nikmalardan amaliy faoliyatlarida foydalanadilar.
Mashqlarni   aniq   bajarish   usulari   va   texnikalarning   chuqurroq   o’zlashtirish
imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.O’quvchilar   bilan   o’qituvchi   o’rtasida   yo’l   qo’yilishi
lozim bo’lgan amaliy mashq usullaridan bir bu yozma bahs usulidir.Bunday usulda
muloqat o’rnatish natijasida o’quvchilarning erkin tarzda mustaqil fikrni ifodalash
imkoniyati kengayadi, yozma nutqi rivojlanadi. Og’zaki muloqat jarayonida bayon
qila   olmagan   fikrlar   bemalol   yozma   shaklda   bildirish   uchun   sharoit   yaratiladi.
Ona   tili   darslarida   fe’l   so’z   turkumlarini   chuqur   o’zlashtirishda
hamkorlikda   o’qitish   usullari   bizga   yaqindan   yordam   beradi.  
O’qituvchi   o’quv   dasturidan   o’rin   olgan   «Fe’l»   so’z   turkumini   o’tishda
o’quvchilar   guruhi   uchun   materialini   mustaqil   ishlab   o’rganishlariga   imkon
beradigan o’quv topshiriqlarini tuzadi.“Fe’l” so’z turkumi mavzusini  boshlashdan
oldin   o’quvchilarni   bir   necha   guruhga   ajratib,   mavzu   bo’yicha   tuzilgan   o’quv
topshiriqlari   asosida   ularning   mustaqil   va   ijodiy   ishlarini   tashkil   qilish   mumkin.
Har   bir   topshiriq   bo’yicha   savol   -javob   o’tkazilib,   o’quvchilarning   javoblari
tegishli ballar bilan baholab boriladi.  «Klaster» usuli  .Bu usulda biror mavzu yoki
matn   tanlanib,   o’quvchining   diqqati   aynan   shu   mavzuga   qaratish   yuzasidan
markazga yoziladi. O’quvchilar mavzuga oid barcha fikrlarini markazning atrofiga
joylashtirib   yozadilar.   Fikrlar   bayon   etilgandan   so’ng   har   bir   fikr   yoki   so’zni
toifalarga ajratib chiqadilar. Usulning maqsadi: o’quvchilar so’z boyligini oshirish
yozma nutqni takomillashtirish fikrlash qobiliyatini shakllantirish; toifalarga ajrata
olish   qobiliyatini   rivojlantirish.   «Klaster»   usuli-bu   pedagogik   strategiya   bo’lib,
o’quvchilarning   u   yoki   bu   mavzu   bo’yicha   erkin   va   bemalol   o’ylashga   yordam
beradi.   U   faqat   g’oyalar   orasidagi   bog’lanishlarni   fikrlashni   ta’minlash
imkoniyatini   beradigan   tuzilmani   aniqlab   olishni   talab   qiladi.   «Klaster»   usulidan
axborotlarni chorlash bosqichida ham, fikrlash bosqichida ham foydalaniladi. 
U   muayyan   mavzu   sinchiklab   o’rganilguncha   fikrlash   faoliyatini   ta’minlashda
foydalanish   mumkin.   Boshlang’ich   sinflarda   ona   tilini   ’qitishning   maqsad   va
vazifalari.
O’zbek   tili   mustaqil   O’zbekiston   Respuplikasining   davlat   tili   bo’lib,
uning   umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   o’qitilishi   davlat   ahamiyatiga
ega.   Yoshlarda   ijodiy   tafakkur,   ijodiy   izlanish,   mavjud   imkoniyatlardan
eng   maqbulini   tanlash,tilimizning   eng   boy   imkoniyatlaridan   nutq
sharoitiga   ko’ra   to’g’ri,   o’rinli   va   samarali   foydalanish   malaka   va
ko’nikmalarni   singdirish,   ularni   milliy   qadriyatlarimiz,   udum   va   an’analarimiz
ruhida   tarbiyalashda   maktab,   ona   tili   kursining   tutgan   o’rni   va   imkoniyatlari
benihoya   kattadir.   Ayniqsa,mustaqil   Respublikamiz   uchun   tadbirkor   va   ijodkor
insonni tayyorlash masalasi o’ta muhim ahamiyat kasb etadi.
          Maktabda   ”ona   tilini”   o’quv   fani   sifatida   o’qitishning   ijtimoiy   ahamiyati
shundaki,   jamiyatimiz,   xalqimiz,   millatimiz   ravnaqining   kelajagi   uning   gullab
yashnashi bugun maktab partasida o’tirgan yoshlarning mustaqil turmushga, nutqiy
faoliyatga,yuksak madaniyat bilan so’zlasha olishiga qay darajada tayyorlanganiga
bog’liq.   Chunki   so’z   qudrati   insoniyat   tarixida   hamma   vaqt   yuksak   qudratga   ega
15 bo’lgan.Jamiyat rivojlangan sari xalqning madaniyat darajasi ortib boradi.Madaniy
hayotning   rivoji   avvalo   jamiyat   a’zolarining   madaniy   so’zlashuviga   bo’lgan
ehtiyojining   ortib   borishi   bilan   belgilanadi.
              1.2.   boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarining   qurilishi   va   ularda
qo’llaniladigan,metodlar.
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab
jamiyatni   isloh   qilish   siyosatini   kun   tartibiga   qo’ydi.   Barcha
sohalardagi   kabi   ta’lim   sohasini   isloh   qilish   siyosati   ham   izchillik   bilan
amalga   oshirila   boshlandi.Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   Yangi   tahrirdagi   Davlat
ta’lim   standarti   ham   mustaqillik   davridagi   tajribalar   sifatida   maydonga   keldi.
U   boshlang’ich   ta’lim   darsliklari   va   metodik   qo’llanmalarining   yangi
avlodini   yaratishda   dasturamal   vazifasini   o’tamoqda.Boshlang’ich   ta’lim   Davlat
ta’lim   standartining   “   Kirish”   qismida   “Boshlang’ich   ta’lim   jarayoni   bolaning
mantiqiy   tafakkur   qila   olish   lohiyati,aqliyrivojlanishi,dunyoqarashi,kommunikativ
savodxonligi va o’z-o’zini anglash salohiyatini shakllantirishga, jismonan sog’lom
bo’lishga   ,   moddiy   borliq   go’zalliklarini   his   eta   olishga,   go’zallik   va
nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy   urf-odatlarni   o’zida   singdirish   va
ardoqlash,ularga   rioya   qilishga   o’rgatadi”,-   deb   alohida   ta’kidlangan.
Boshlang’ich   ta’lim   oldiga   qo’yilgan   bu   kabi   talablarni   namalga
oshirish   ta’lim   mazmunini   aniq   belgilab   olishni,   o’qitishga   yangicha
yondashuvni taqozo etadi
       
16Harakatni bildiruvchi so’zlar
ketadiYig’ladi
tanladi     keladi     ko’rdi
beradi     «Klaster»   usuli   Stilning   ta’biricha,   bu   juda   moslashuvchan   strategiyadir.Uni
individual   tarzda   ham   guruhda   qo’llash   mumkin.Guruh   faoliyatida   u   guruh
g’oyalarining   tirgovichi   sifatida   xizmat   qiladi.   Boshlang’ich   sinf   darsliklaridan
foydalanib,   fe’l   so’z   turkumi   qoidalariga   mos   keladigan   mashq   va   topshiriqlar
bo’yicha   bir   necha   vosita   va   usullarni   ishlab   chiqdik:   2-“A”sinfda   37   nafar
o’quvchi 5 ta guruhlarga bo’lindi. 1- guruh «Bahor»,2- guruh «Quyosh», 3-guruh
«Sevinch»,   4-guruh   «Lochin»,   5-guruh   «Gulrux»   so’ngra   guruh   sardorlari
saylandi.   Har   bir   guruh   sardoriga   2   tadan   savol   qo’yildi.O’quvchilar   erkin   bahs-
munozaraga   kirishdi.     Shu   bilan   birgalikda   og’zaki   va   yozma   mashqlar   bajarildi.
Tadqiqot   davomida   didaktik   o’yinlar,   sirli   so’z   o’yinlari,   katakchani   to’ldir
kabi   o’yinlar   o’quvchilarning   fe’l   so’z   turkumi   qoidalarini   tez   va   oson
o’zlashtirishiga   yordamlashdi.O’quvchilar   fe’l   mavzusi,   fe’lning   ma’no   turlari,
fe’lning zamon hosil qiluvchi qo’shimchalari, bo’lishli va bo’lishsiz fe’llarga doir
mashqlarni   bajarishdi.Grammatik   o’yinlarda   faol   ishtirok   etishdi.
Rebus,   krossvord   o’yinlari   o’takazildi.1.   Nuqtalar   o’rniga   mos   keladigan   fe’l
so’zlarni topish. Berilgan fe’llarning grammatik va lug’aviy ma’nosini izohlash.   2.
Nuqtalar   o’rniga   mos   keladigan   fe’lning   ma’no   (aqliy,   nutq,   holat,   jismoniy)
turlarini   topish.   Berilganso’zlarning   lug’aviy   ma’nosini   izohlash.3.   Nuqtalar
o’rniga   mos   keladigan   zamon   qo’shimchalarini   qo’yish.4.   Nuqtalar   o’rniga   mos
keladigan   bo’lishli   va   bo’lishsiz   fe’llarini   qo’yish.5.Didaktik   o’yinlar   o’tkazish.6.
Kompyuterda so’z turkumiga oid o’yinlarni tashkil etish.
                                           Darslik bilan ishlash.
     2-sinfda”Narsa va shaxs harakatini bildirgan   so’zlar” mavzusini o’rganish.
Boshlang’ich  sinflarda   fe’lni   o’rganishda  izchillik .2-sinfda   o’quvchilarni   shaxs
va   narsalarning   harakatini   bildirgan   so’zlar   bilan   tanishtirish,   ularda   bunday
so’zlarni   shaxs   va   narsalar   nomini   va   belgisini   bildirgan   so’zlardan   farqlash
ko’nikmasini   o’stirish   vazifasi   qo’yiladi.   Bu     “Narsa   va   shaxs
harakatini   bildirgan   so’zlar”   mavzusiga   12   soat   ajratilgan.O’quvchilarda   harakat
bildirgan   so’zlarga   nima   qildi?,   nima   qiladilar?   Nima   qilyaptilar?,   nima   qiladi?,
so’roqlariga   javob   bo’lishini   va   bera   olish   ko’nikmasi   shakllantiriladi.
So’zga   so’roqni   to’g’ri   berish   ko’nikmasi   o’quvchilarni   keying   sinflarda   fe’lning
zamon,shaxs-son   shakllarini   bilib   olishga   tayyorlashni   ko’zda   tutadi.
Bulardan   tashqari,   o’quvchilar   savollar   yordamida   so’zlar   shaxs
va   narsalarning   nomini,   harakatini,   belgisini   ifodalashini   bilib
oladilar   .O’quvchilar   harakat   bildiruvchi   so’zning   (fe’lning)   umumiy
leksik-grammatik   ma’nosini   tushunishga   o’rgatiladi.   Ma’lumki,   fe’l
shaxs va narsalarning harakatini bildiradi: yozdi,o’qidi,uxladi,tinchlandi,shodlandi
kabi.Fe’l   ustida   ishlashda   izchillik,   bo’limlar   orasidagi   bog’lanish,
dastur   materialining   hajmi,   uni   har   bir   sinfda   o’rganish   usullari
va   vositalari   shu   so’z   turkumini   o’rganish   vazifasi,   uning
lingvistik   xususiyatlari   va   kichik   yoshdagi   o’quvchilarning   bilish
imkoniyatlariga qarab belgilanadi.“ Fe’l” mavzusini o’rganishda asosiy vazifalari:
so’z   turkumi   sifatida   fe’l   haqida   dastlabki   tushunchani   shakllantirish
,o’quvchilar nutqini fe’llar bilan boyitish hamda og’zaki va yozma nutqda fe’ldan
17 to’g’ri foydalanish ko’nikmasini o’stirish,aqliy faoliyatini rivojlantirish, grammatik
mavzu   bilan   bog’liq   holda   ayrim   imlo   qoidalarni   o’zlashtirish
hisoblanadi.Fe’lning   lingvistik   xususiyatlari   xiyla   murakkab,   shuning
uchun   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   faqat   uning   muhim
nazariyalari   bilan   tanishtiriladi.   Material   tanlashda   shu
materialning   aniq   nutq   va   imloga   oid   vazifalarni   hal   qilishda
qanchalik zarurligi hisobga olinadi
                    
                                           3-sinf darsligidan namunalar
282-mashq. O‘qing.
Shifokor   bemorni   (   n   i   m   a   q   i   l   d   i   ?   )   davoladi.Qor   tinmay   (nima   qilyapti?)
yog‘yapti.Qushlar don (nima qiladi?) izlaydi.
284-mashq. O‘qing.Ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarga so‘roq bering.
Inson ajoyib texnika yaratdi. Qudratli texnika uni koinotga ko‘tardi. Odam texnika
tufayli   dengiz   tubiga   ham   tushdi.   Texnika   kishilar   yumushini   yengillashtirdi.
Qaysi   so‘zlar   shaxs   va   narsaning   harakatini   bildiryapti?Matnni   yozing.   Fe’lning   tagiga
ikki   chiziq,chizing.
285-mashq. O‘qing.Fe’llarga   so‘roq   bering. 1.   Shamol   yaproqlarni   (…)   silkitdi.   2.
Tikuvchi   kiyim   (…)   tikyapti.   3.   Mexanizator   paxta   (…)   teradi.
4.   Ahmad   rubob   (…)   chalyapti.   5.   Qushlar   in   (…)quradi.   6.   Yomg‘irdan   so‘ng
osmonda   kamalak   (…)ko‘rindi. Qavs   ichiga   fe’llarga   beriladigan   so‘roqlarni   qo‘yib
 ko’chiring.  
289-mashq. Gapning   mazmuniga   mos   so‘zlar   tanlab,
matnni,ko‘chiring. Baxtiyorning   otasi   Safar   aka   cho‘lda   baxtini   topgan
insondir.Qo‘riq yerga paxta …, bog‘-rog‘bunyod … . Uning mehnatidan el-yurt …
.Safar aka oilasini cho‘lga olib ketish uchun mashinada … . Baxtiyor otasi oldiga
yugurib, ….Otasi uni … . F o y d a l a n i s h u c h u n so’ z l a r   : qildi, ekdi, keldi,
erkaladi, bordi, bahra oladi.  
291-mashq. O‘qing.Berilgan   fe’llarga   yaqin   ma’noli   fe’llar   tanlang   va   ularni   birgalikda
yozing.N   a   m   u   n   a   :   sevinmoq   —   quvonmoq. Sevinmoq,   sog‘aymoq,   tugatmoq,
asramoq, yugurmoq, yig‘moq. F  o y  d a l  a n  i s h  u c h  u n  s o ‘  z l  a r  : tuzalmoq,
quvonmoq, bitirmoq, chopmoq, saqlamoq, to‘plamoq
Javob:sog’aymoq-tuzalmoq,tugatmoq-bitirmoq,asramoq-saqlamoq,yugurmoq-
chopmoq,yig’moq-to’plamoq.
294-mashq. Berilgan   so‘zlardan   gaplar   tuzing,   tuzgan   gaplaringizni   yozing.   Fe’llarga
so‘roqbering.
keldi,bahor,o‘lkamizga
olamni,quyosh,isitdi
eridi,qor,oppoq,yerdagi
maysabilan,ko‘m-ko‘k,qoplandi,qir-adirlar
chiqdi,yer,haydagani,traktor,dalaga
18 Javob:O’lkamizga   bahor   keldi.Quyosh   olamni   isitdi.Yerdagi   oppoq   qor   eridi.Qir-
adirlar   ko’m-ko’k   maysa   bilan   qoplandi.Traktor   yer   haydagani   dalaga   chiqdi.
3-sinf darsligi.394-mashqqacha ya’ni (146-bet) fe’l mavzusiga bag’ishlangan..
                                            4-sinf darsligi bilan ishlash.
368-mashq(154-bet).Matnni   o‘qing.   Ajratilgan   so‘zlarga   so‘roq   bering   va   ularni
ko‘chiring. Qavs ichida har birining so‘rog‘ini yozing. Ota etik, ona etik va bola etik
poygakda   ahil
yashashardi.Bir   kuni   bola   etik   yig‘ladi:—   Hamma   yog‘im   og‘riyapti.
Beshafqat bola men bilan suv kechdi. Katta-kichik toshlarni tepdi.Etik bilan
ona   etik   bola   etikka   achinishdi.O‘yinqaroq   bola   bemor   etikchani   yana
qiynayverdi.Qish kunlarining birida bola etikning jag‘i yirtildi.Yomon bolani
bilib, etiklar uy egalaridan qochishdi...
(Nima   qilishardi?,nima   qildi?,nima   qilyapti?,nima   qiladi?,nima   qildi?,nima
qilishdi? Va h.k)
  374-mashq.O‘qing.Ko‘chiring.So‘roqlaryordamida,fe’llarni,toping. 1.Maktabimiz
badiiy   havaskorlari   tuman   ko‘rigida   birinchi   o‘rinni   egalladi.   2.   Dehqonlar
ariqlarni   tozalayaptilar.   3.   Sayyora   kelajakda   shifokorlik   kasbini
egallamoqchi. Fe’llardan   anglashilgan   harakatning   bajarilish   paytini   aniqlang.   Vaqt
so‘ziga ma’nodosh so‘zlar toping.
Fe’lda   uchta   zamon   bor:   1)   o‘tgan   zamon;2)   hozirgi   zamon;   3)   kelasi
zamon.Fe’l   zamonlari   nutq   so‘zlab   turgan   vaqt         (payt)ga   nisbatan
belgilanadi-di,   -gan,   -yap,   -moqda,   -moqchi   —   zamon   bildiruvchi
qo‘shimchalardir.
378-mashq.(158-bet) O‘qing. Chiziqlar o‘rniga berilgan fe’llardan mosini qo‘yib yozing.
Mart oylarida ko‘kda qora bulutlar.. .Yomg‘ir .Bahor . Quyosh iliq nurlarini .
— Salom, Quyosh bobo! — dedi Qor va sevinganidan . Soylar uni bag‘riga  .
Q o ‘ y i s h  u c h u n  f e ’ l l a r : oldi, yog‘a boshladi, quyuqlashdi, sochdi, erib ketdi,
keldi.
394-mashq.(165-bet)O‘qing.Ko‘chiring.
Bahor.Quyosh   charaqlab   nurini   sochmoqda.Uning   nuri   shunday   yoqimliki,
undan dov-daraxtlar yayramoqda. Daraxtlar qizg‘ish tusga kiryapti. Maysalar
nish   uryapti.   Hamma   yoqqa   o‘t-o‘lanlarning   yoqimli   hidi   taralmoqda.
Osmonda   yakka-yakka   oppoq   bulutlar   quvlashmachoq   o‘ynashmoqda.  
Fe’llarni topib, hozirgi zamon qo‘shimchasining tagiga chizing
                                    4-sinfda   Fe’l   mavzusi   154-betdan   180-betgacha   yoritilgan.368-437
mashqlarni o’z ichiga olgan.
19                                           
XULOSA
                           Maktabda o’quv predmeti sifatida tilni o’rganish tizimi  tilning barcha
tomonlarini,   ya’ni   fonetikasi,   leksikasi,   so’z   yasalishi   va
grammatikasining   o’zaro   ichki   bog’lanishlariga   asoslanadi.
Tilning   barcha   tomonlari   o’zaro   bog’lanishining   ko’p   qirraliligi,
avvalo,   uning   aloqa   vositasidagi   vazifasida   namoyon   bo’lad.   aloqa
vositaligi   tilning   muhim   xususiyati,   asosidir.   Bu   vazifani   tilning   har
bir   qismi   boshqa   qismi   bilan   o’zaro   bog’lanishda   bajaradi.   Har   bir
so’zga   xos   bo’lgan   tovush   shakli   kishilarga   aloqa   uchun   imkoniyat
yaratadi.Ammo   so’zning   tovush   qurulishi,   shakli   mazmuni,aqlga   to’g’ri
kelmaganidek,   o’zicha   yashamaydi.   Istalgan   tovushlar   yig’indisi
emas,   balki   ma’lum   ma’no   bildiradigan   tovushlar   yig’indisigina
aloqa   maqsadiga   xizmat   qilishi   mumkin.Fe’lning   mavzusini   o’rganishga
tayyorgarlik   1-sinfdan   boshlanadi.   O’quvchilar   nima   qildi?,   nima   qiladi?   nima
qilyapti?   so’roqlariga   javob   bo’lgan   so’zlarni   o’rganadilar.Fe’l   shaxs   va
narsalarning harakatini bildiradi. Harakat keng ma’noda tushuniladi. masalan, holat
((o’tiribdi,   uxlayapti),   belgining   o’zgarishi,   ya’ni   boshqa   bir   belgiga   kirish
(   qizardi,   ko’kardi),   kishi   yoki   narsaga   munosabat   (   Hurmatlaydi,   sevadi)   kabilar
ham   harakat   tushunchasiga   kiradi.Harakat   bundan   keng   ma’noda   tushunilishi
boshlang’ich   sinfo’quvchilariga   qiyinlik   qilishi   tabiiy,   chunki   ular   harakatni   tor
ma’noda,   ya’ni   harakatning   o’zini   tushunadilar.O’quvchilarda   fe’l   haqidagi
tushunchani tushunishlari shakllanishi uchun ularga ”harakat ” tushunchasini keng
ma’noda     anglatish   darslik   turli   leksik   ma’no   bildiradigan   fe’llardan   foydalanish,
fe’lga   nima   qildi?   nima   qildilar?   nima   qilyapti?   nima   qiladi?   kabi   savollarga
so’roqni   to’g’ri   bera  olishga   o’rgatish   lozim.2-sinfda   ”  Narsa   va   shaxs   harakatini
bildirgan   so’zlar   ”   mavzuini   o’rganish   uchun   12   soat   ajratilgan.
O’quvchilar   savollar   yordamida   so’zlar   shaxs   va   narsalarningnomini   harakatini,
belgisini   ifodalashini   bilib   oladilar.So’zlarniso’roqlar   yordamida   farqlashga
o’rgatish   so’z   turkumlarini   o’rganishda   boshlang’ich   bosqich   hisoblanadi.
                2-sinfda   bu   mavzularni   o’rganish   bilan   o’quvchilar   lug’atini
yangi   fe’llar   bilan   boyitish,   fikrni   ifodalash   uchun   eng   muvofiq   fe’ldan
foydalanishga   aytiladi.   3-4-sinfda   esa   fe’l   mavzusi   turkum   sifatida   o’tiladi.   Unga
doir   mashqlar   ishlanadi.     Xullas   o’quvchilarning     bilimini   oshirishda   o’qituvchi
mavzularni   to’laqonli   ravishda   tushuntirishlari,qiziqarli   o’yinlar   tashkil   qilmog’I
maqsadgamuvofiqdir.  
                                              
                                           
20 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR RO’YXATI.
 1.SH. M. Mirziyoyev “Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib 
yangi bosqichga ko’taramiz. ” 2016-yil
2. ”Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” 
3.”Davlat ta’lim standarti”
4.Umumiy   o’rta   ta’limning   davlat   ta’lim   standartlari   va   o’quv
dasturi   ”   O’zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining
axborotnomasi, 7-maxsus son. –T.: ” Sharq”, 1999
5.Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   Yangi   tahrirdagi   davlat   ta’lim
standarti. ” Boshlang’ich ta’lim” jurnali. – Toshkent,2005.
6. Boshlang’ich ta’lim bo’yicha Yangi tahrirdagi o’quv dasturi. 
  7. Qosimova   K   “Ona   tili   o’qitish   metodikasi”   Toshkent   “NOSHIR”   nashriyoti
2009
8.  Ona tili o’qitish metodikasi amaliy mashg’ulot 2019
9.T.G’afforova,   E   Shodmonov,X.G’ulomova   1-sinf   ona   tili   darsligi   Toshkent   -
2012
10.S.Fuzailov,A.Ne’matova,K.Qosimova   2-sinf   ona   tili   darsligi     “Cho’lpon
“nashriyoti-2018
11.   S.Fuzailov,   M.   Xudayberganova   va   SH.   Yo’ldosheva   3-sinf   ona   tili   darsligi
Toshkent 2016
12.R.Ikromova, X.SHodmonqulova, SH Yo’ldosheva, G’ulomova     4-sinf ona tili
darsligi Toshkent 2017
13.Azizxo’jayeva   N.N.   Pedagogik   texnalogiya   va   pedagogik   mahorat-   Toshkent,
2003-176- bet
14.Azizxo’jayeva   N.N.   Pedagogik   texnalogiya   va   pedagogik   mahorat:   o’quv
qo’llanma- Toshkent: Adabiyot amg’armasi, 2006
15.Ashurmatova   D.   Sinfdan   tashqari   ishlarda   o’quvchilar   faolligini
oshirish//Boshlang’ich ta’lim, 2016-№2-B 14-15
Internet materiallari
1. WWW nam su uz.
2. WWW refarat.uz
3. WWW rambler.literature.ru
4. WWW ziyo.uz
5. Ziyonet.uz
21                                         Dars  ishlanma.(4-sinf)
Dars mavzusi:Fe’l ustida ishlash.
Darsning maqsadlari:
Ta’limiy   maqsad:O’quvchilarning   bilimini   oshirish,fe’l   haqida   tushuncha
berish,ularda tasavvur uyg’otish.
Tarbiyaviy   maqsad:O’quvchilarni   mehnatsevarlik,sharqona   odob-axloq
qoidalari ruhida tarbiyalash.
Rivojlantiruvchi:   O’quvchilarning   ongini   yuksaltirish,mustaqil   fikrlashga
o’rgatish.
Dars turi:Yangi bilim beruvchi
Dars metodi:Suhbat,ta’limiy o’yin
Dars jihozi:Darslik,ko’rgazmalar
Darsga oid kompetensiya:
Axborot   bilan   ishlash   kompetensiyasi:Kun   yangiliklari,darsga   doir   yangi
ma’lumotlar berish.
Darsning borishi:
1.Tashkiliy qism.
a)salomlashish
b)navbatchi orqali davomatni aniqlash,xonaning tozaligini nazorat qilish.
2.O’tilgan   mavzuni     baholash(uy   vazifasini   tekshirish)Uyga   vazifa   savollar
orqali mustahkamlanadi,aylanma daftarlar tarqatiladi.
3.Yangi mavzu bayoni.
1-   mashq.   O‘qing.   Matn   nima   haqida   ekanini   ayting.
O‘zbekiston taraqqiyot yo‘liga chiqdi. U o‘z bayrog‘iga ega bo‘ldi. O‘z tug‘rosini
tasdiqladi.   Birinchi   Bosh   qonunini   yaratdi.   Birlashgan   MillatlarTashkiloti
peshtoqida   mustaqil   davlatlar   qatoriuning   bayrog‘i   ham   hilpiradi.   Osmon
darvozalaridan,   temiryo‘l   qopqalaridan   yetti   iqlim   elchilari   yurtimizga   kirib
kelmoqda.O‘zbekiston   qadimiy   va   hamisha   navqiron   diyordir.  
Matnda   nechta   gap   bor?   Har   bir   gap   qanday   ohangbilan   o‘qiladi?
                                    
 Lug’at ishi
Tug’ro-gerb
22 Qopqa-darvoza
3-mashq.   Matnni   o‘qing   va   gaplarning   chegarasini
aniqlang.   Tinish   belgisini   qo‘yib,   matnni   ko‘chiring.Fe’llarni   aniqlang.
        Kuz   erta   tushdi   qovun   palagi   qurimasdan   havoda   mezon   uchdi   kechalari
osmonda   turnalarning     horg‘in   nolasi   eshitildi   bu   yil   qish   qattiq   keladiganga
o‘xshaydi teraklar bargini erta to‘kdi Gaplar qanday mazmun bildiryapti? Horg‘in
so‘ziga       ma’nodosh   so‘z   topib   ayting.Gaplarning   oxiriga   qanday   tinish   belgilari
qo‘yiladi? Gapni qanday harf bilan boshlaysiz?
                                    Lug’at ishi.
Mezon-havoda uchib yuradigan to’rsimon ip.
4.Yangi mavzuni mustahkamlash.Bunda “Bumerang” metodidan foydalanaman.Bu
metod   o’quvchilarning   bilimini   oshirishga   xizmat   qiladi,fikrlashga   undaydi.Bu
quyidagicha:
                                   “Bumerang metodi”
5.Darsni   yakunlash   va   baholash.Uyga   vazifa   4-mashq.Bunda   o’quvchilar
“Tinchlik” mavusida berilgan she’rni ifodali o’qib,matnni yozadilar.
231.Ochiq savollar.
Qopqa,mezon
so’zlarning
ma’nosi? 2.Yopiq savollar.
Gerb so’zining
ma’nosini
anglatuvchi
so’z…? 3.Natijalarni
baholash va
rag’batlantirish.

Boshlang’ich  sinf  ona tili darslarida fe’l ustida ishlash

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский