Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 159.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 17 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Surayyo Qurbondurdiyeva

Дата регистрации 04 Февраль 2025

9 Продаж

Boshlangʻich sinflarda "Gap"mavzusini oʻrganish

Купить
MUNDARIJA:
Kirish… ………………………………………………………………………….3
I   BOB   BOSHLANG`ICH   SINFLARDA   “GAP   VA   UNING   TURLARINI”
MAVZUSINI O`QITISH METODIKASI NING NAZ A RIY ASOSLARI
1.1.  “Gap” haqida umumiy ma`lumot……………………………………… 5
1.2. „ Gap bo`laklari“ va ularni o`rganish usullari………………………… .8
II   BOB.   BOSHLANG`ICH   SINFLARDA   „GAP“   MAVZUSINI   O`QITISH
METODIKASI .
2.1. 1-2-sinfda gap bo`laklarini o`rganish………………………………… 16
                2.2.   Boshlang`ich   sinflarda   „Gap   va   uning   turlari“   mavzusini   o`qitish
metodikasi …………................................................................................................ 20
XULOSA…………………………………………………………… .. ………… 23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………… …25
2 Kirish
Mavzuning dolzarbligi.   O'zbekiston Respublikasining "Ta'lim to'g'risida"gi
qonuni   hamda   "Kadrlar   tayorlash   milliy   dasturi"   talablari   asosida   ta'limning
maqsadi,   vazifalari,   mazmuni,   shakli,   vositalari   hamda   prinsiplari   tanlanishi
birinchi darajali ehtiyojga aylandi.
O`rta   maktab   ona   tili   dasturiga   taalluqli   ko`pgina   masalalar   boshlang`ich
sinflardayoq shu darajada mustahkam o`zlashtirilishi  kerak. Bunda o`zlashtirilgan
bilimlar   o`quvchilar   ongida   butun   umr   saqlanib   qolishi   va   boshqa   masalalar   esa
o`qitishning   bosqichida   keyingi   sinflarda   mufassal   qarab   chiqishga   tayyorgarlik
ko`rish maqsadidagina kiritiladi yoki biror malaka va ko`nikmalarni shakllantirish
jarayonida   fikrlash   qobiliyati   darajasini   oshirish   imkoniyatiga   ega   bo`lish   uchun
kiritiladi.
Bu   degani   -   mamlakatimizning   "ta'lim   to'g'risida"   gi   qonuni,   "Kadrlar
tayorlash   milliy   dasturi",   "Maktab   ta'limini   rivojlantirish   davlat   umummilliy
dasturi"ning   besh   tamoyili   asosida   o'quvchilarga   ta'lim   berish,   ko'nikma   hosil
qilish,   ularning   malakalarini   oshirish,   huddi   buyuk   ajdodlarimiz   singari   o'zbek
nomini dunyoga doston qiluvchi asl o'g'il-qizlar qilib kamolga yetkazishdir.
Bu   borada   prezidentimiz   Sh.   M.   Mirziyoyevning:   “Ilm-fan   va
texnologiyalarning jadal rivojlanishi, global dunyoda raqobatning ortishi sharoitida
har   bir   davlat   va   jamiyatning   bu   jarayonda   raqobatbardoshligi   yoshlarning
intellektual   rivoji   hamda   ularning   iste`dodi   va   qobiliyatlarini   to'liq   amalga
oshirishga e`tibor berishga bog'liq bo'ladi.
Yurtimizdan   dunyo   ilm-fani   taraqqiyotiga   beqiyos   hissa   qo‘shgan   buyuk
mutafakkirlar   yetishib   chiqqan.   Yoshlarimizni   ularga   munosib   ma’rifatli,   ilmli
qilib tarbiyalashimiz lozim. Bunda maktab tarbiyasi  alohida o‘rin tutadi” – degan
so’zlari ham barchamiz uchun muhim dasturulamal bo’lishi lozim.
"Bizni   hamisha   o‘ylantirib   keladigan   yana   bir   muhim   masala   –   bu
yoshlarimizning odob-axloqi, yurish-turishi, bir so‘z bilan aytganda, dunyoqarashi
bilan   bog‘liq.   Bugun   zamon   shiddat   bilan   o‘zgaryapti.   Bu   o‘zgarishlarni
hammadan ham ko‘proq his etadigan kim – yoshlar. Mayli, yoshlar o‘z davrining
3 talablari   bilan   uyg‘un   bo‘lsin.   Lekin   ayni   paytda   o‘zligini   ham   unutmasin.   Biz
kimmiz, qanday ulug‘  zotlarning avlodimiz, degan da’vat  ularning qalbida doimo
aks-sado   berib,  o‘zligiga   sodiq  qolishga   undab   tursin.   Bunga   nimaning   hisobidan
erishamiz?   Tarbiya,   tarbiya   va   faqat   tarbiya   hisobidan",   deya   ta’kidladi
Prezidentimiz Sh.Mirziyoyev.
O`rta   maktab   matematika   dasturiga   taalluqli   ko`pgina   masalalar
boshlang`ich   sinflardayoq   shu   darajada   mustahkam   o`zlashtirilishi   kerak.   Bunda
o`zlashtirilgan   bilimlar   o`quvchilar   ongida   butun   umr   saqlanib   qolishi   va   boshqa
masalalar   esa   o`qitishning   bosqichida   keyingi   sinflarda   mufassal   qarab   chiqishga
tayyorgarlik   ko`rish   maqsadidagina   kiritiladi   yoki   biror   malaka   va   ko`nikmalarni
shakllantirish   jarayonida   fikrlash   qobiliyati   darajasini   oshirish   imkoniyatiga   ega
bo`lish uchun kiritiladi.
Biz farzandlarimizning nafaqat jismoniy va ma`naviy sog`lom o`sishi, balki
ularning   eng   zamonaviy   int е l е ktual   bilimlarga   ega   bo`lgan,   uyg`un   rivojlangan
insonlar   bo`lib,   XXI   asr   talablariga   to`liq   javob   b е radigan   barkamol   avlod   bo`lib
voyaga y е tishi uchun zarur barcha imkoniyat samaralarini yaratishni o`z oldimizga
maqsad qilib qo`yganmiz.
Boshlang`ich   ona   tili   kursining   vazifasi   maktab   oldiga   qo`yilgan
"o`quvchilarga   fan   asoslaridan   puxta   bilim   berishda   yangi   texnologiyadan
foydalanish, ularga hozirgi zamon ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni berish, turmushga,
kasb-hunarga yo`naltirish, kasblarni ongli tanlashga o`rgatish   kabi vazifalarni hal
qilishda yordam berishdan iborat.
Kurs   ishining   maqsadi:     Boshlang`ich sinflarda „Gap“ mavzusini o`qitish
metodikasi ni o‘quv jarayoniga tatbiq etish.
Kurs  ishining vazifalari:
1.     Boshlang`ich   sinflarda   „Gap“   mavzusini   o`qitish   metodikasi ni
shakllantirish;
2.     Boshlang`ich   sinflarda   „Gap“   mavzusini   o`qitish   metodikasi ni     ishlab
chiqish;
3.   Boshlang`ich sinflarda „Gap“ mavzusini o`qitish metodikasi ni o’rgatish;
4 I   BOB   BOSHLANG`ICH   SINFLARDA   GAP   MAVZUSINI   O`QITISH
METODIKASI NING NAZRIY ASOSLARI.
1.1.  “Gap” haqida umumiy ma`lumot.
             Sintaksisda     o’rganiladigan     asosiy     sintaktik     birlik     gap     hisoblanadi.     Gap    
-   kishilar     nutqining     kichik     birligi     bo'lib,     u     grammatik     jihatdan     tashkil     qilingan
,   mazmun     va     intonatsiya     jihatdan     nisbiy     tugallikka     ega     bo'lgan     so’zlar     bog'la
masi   yoki     yakka     so'zdir.     Aloqa     birligi     bo'lmish     gap     fikmi     ifodalash     va     shakll
antirish   birligi     hamdir.     Shunga     ko'ra     gap     kommunikativ     (aloqa     qilish)     va     kog
nitv     (fikr   ifodalash)     vazifalarni     bajaradigan     nutq     birligi     sanaladi.  
            Gapning     mazkur   xususiyatlari   uni   so'zdan   va   so'z
birikmasidan   farqlaydi.   Gapning   quyidagi   asosiy   belgilari   mavjud:
          Gapning   ko'pgina   turlari   mantiqiy   hukm   bilan   chambarchas   bog'liq.   Hukmda  
esa   biror   narsa   haqida   nimadir   tasdiqlanadi   yoki   inkor   etiladi   va   aynan   ana   shunda  
predikativlik     o'z     ifodasini     topadi.     Demak,     gapning     muhim     belgilaridan     biri  
predikativlikdir.     Predikativlik     gap     mazmunining     obyektiv     borliqqa     bo'lgan  
munosabatini     ifodalaydi.     Predikativlik     ifodalovchi     grammatik     vositalar     mavjud  
bo'lib,   ular mayl,   zamon,   shaxs-son   kategoriyalaridir.  
            Predikativlik   odatda   so'zlaming   predikativ   aloqaga   kirishuvi   bilan,     ya'ni   ega-
kesim   aloqasi   bilan   ifodalanadi.   Masalan:   Bolalar   keldi.   Bolalar   xursand.  
Ayrim   hollarda   predikativlik   bir   bosh   bo'lak   bilan   ham   ifodalanishi   mumkin.  
Masalan:   Tinchlik   uchun   kurashaylik.   Gapda   bayon   qilinayotgan   fikrga   so'zlovchin
ing   munosabati   ham   ifodalanadi.  
     Bunday     munosabat     modallik     deb     yuritiladi.     Anglashiladiki,     gapning     asosiy  
belgilaridan     biri     modallik     hisoblanadi.     Modallik     (tasdiq,     inkor,     gumon,     shuba  
kabilar)     mayl     kategoriyasi,     modal     so'zlar,     yuklamalar     kabi     vositalar     orqali  
ifolanadi.  
         Gap     intonatsiya     (ohang)     jihatdan     tugallikka     ega     bo'ladi.     Intonatsiya     ham    
predikativlik,     modallik     belgilari     singari     gapni     so'z     birikmasidan     chegaralashga    
xizmat     qiladi.     Intonatsiya,     birinchidan,     so'zlar     bog'lanmasi     yoki     yakka     so'z     ga
pni   shakllantirganini     ko'rsatsa,     ikkinchidan,     gapning     tugallanganligini     ifodalab,    
5 uni   boshqa     gapdan     ajratib     turadi.     Intonatsiyaning     xabar,     so'roq,     buyruq     va     bos
hqa    turlari   farqlanadi.  
         Gap   mazmun   jihatdan   ham   nisbiy   tugal   bo'ladi.   Uning   tugal   fikmi   ifodalashi  
ma’lum   sharoit   bilan   bog'liqdir.   Shunday     qilib,     predikativlik     (gap     mazmunining    
borliqqa     munosabati).   modallik   (so'zlovchining   aytilayotgan   fikrga   munosabati),   i
ntonatsiya   shakllanganlik   va   mazmunan   nisbiy   tugallik   gapning   asosiy   xususiyatlar
i,   belgilari   sanaladi.  
       O'zbek   tilida gaplar turli   nuqtayi   nazardan   tasnif qilinadi:  
1.Ifoda maqsadiga   ko‘ra.  
2.Emotsionalikka   ko'ra.  
3.Tuzilishiga ko'ra.  
       Ifoda   maqsadiga   ko'ra   va   bu   maqsad   bilan   bog'liq   bo'lgan   intonatsiyaga   ko'ra  
gaplar   darak,   so'roq,   buyruq   gaplarga
ajratiladi.   Emotsionalikka     ko ' ra     gaplar     ikki     turga     bo ' linadi :     emotsional     gaplar    
yoki   undov   gaplar   va   emotsional   bo ' lmagan   gaplar .   Darak,   so'roq,   buyruq   gaplar   da
rak,   so'roq,     buyruq     ohangi     bilan     aytilsa,     emotsional     bo'lmagan     gaplar     deb     yur
itiladi.  
Yuqorida   sanab   o'tilgan     gaplar     kuchli     hishayajonga     ega   bo'lishi   bilan     emot
siona   gapga aylanadi.   Emotsional   gaplar undov   gaplar deb   ataladi.    
Tuzilishiga     ko'ra     gaplar     sodda     va     qo'shma     bo'ladi.     Gaplarning     bunday  
bo'linishi     ulaming     tarkibidagi     predikativlik     birliklaming     soniga,     miqdoriga   asos
lanadi.  
  Gaplar ifoda maqsadiga ko'ra   quyidagi   turlarga ajratiladi:  
1)darak   gap;
  2)   so'roq   gap;  
3) buyruq   gap.  
       Borliq   hodisalarini   tasdiq   yoki   inkor   yo'li   bilan   xabar   qiluvchi   gap   darak   gap  
deyiladi.   Darak   gap   nutqda gapning   boshqa turlariga   qaraganda   ko'p   qo'llanadi.  
Darak     gap     mazmunan     va     tuzilishi     jihatdan     rang-barang     bo'ladi.     Darak     gap    
darak     intonatsiyasi     bilan     aytiladi.     Bunda     gapning     birinchi     qismida     ohang   ko'ta
6 riladi,     ikkinchi     qismida     esa     pasayadi.     Masalan:     Yoz     kechasining     yoqimli   salqi
ni.   Ko'kda,   daraxtlar   ustida     g'ij-g'ij     yulduzlar     yonadi.   Chirildoqlarning     mayin  
musiqasi   hamma   yoqni   to'ldirgan,   go'yo   kechaning   о   ‘zi   kuylaydi.   Darak     gapning    
kesimi     ko'pincha     aniqlik     (xabar)     maylidagi     fe'l     bilan     yoki   fe'ldan   boshqa so'z 
turkumlari   bilan   ifodalanadi.  
Darak   gap   oxiriga nuqta   qo'yiladi.   So'zlovchiga     noma'lum     bo'lgan     voqea-
hodisa,     harakat-holat     haqida     ma'lumotberish   ko'zda  
tutiladigan   gap   so'roq   g ар   deyiladi.   So'roq     gaplar     ko'proq     dialogik     nutqda     qo'lla
nadi.     Bunday     gaplar     alohida   intonatsiya 
bilan   aytiladi.   So'roq   gaplarni   quyidagi   vositalar shakllantiradi:  
So'roq     yuklamalari     (-mi,     -chi,     -a,     -ya).     Masalan:     Chindan     qo'rqqaningmi     bu,  
Robiya?     (P.O.).     Ammo     Naziraning     o'rniga     o'zimni     qo'yib     k о ’rsam-chi?  
(O'.Usmonov).    
So'roq     olmoshlari     (kim,     nima,     qanday,     qaysi,     qachon,     qayerda,     nega     va  
boshqalar).   Masalan:   Akmalxon,   nega   bizga   qatnamay   qo’ydingiz?   (F.Musajonov).  
        Nega o'rtoqlaringizga   qaramaysizlar?   Bu   qanaqa tartibsizlik?   (O.Usmonov).  
         So'roq     intonatsiyasi.     Bunda     savol     mazmuni     bilan     bog'liq     bo'lgan     so'zda  
intonatsiya     (ohang)     ko'tariladi.     Masalan:     Soyliqqa     borasiz?     -     deb     so’radi.     (O'.  
Usmonov).   Juda   kamnamolar Akmalxon?   (F.Musajonov).  
So'roq     gaplar     so'roqning     xususiyatiga     ko'ra     uch     turga     bo'linadi:     sof     so'roq  
gaplar,   ritorik   so'roq   gaplar,   so'roq   buyruq   gaplar.  
Sof     so'roq     gaplar     tinglovchidan     so'roqqa     javobni     talab     qiladi.     Masalan:  
Kechagi     maqola     nima     bo'ldi.     Rahim     aka?     (F.Musajonov).     Qishloq     xojalik  
bo'limi   shumi?   (F.Musajonov)  
Ritorik     so'roq     gaplarda     so'roq     ichida     uning     javobi     ham     anglashilib     turadi.  
Masalan:     Dunyoda   sizga     ishongan,     sizni     jonidan     aziz   ko'radigan     kishining     yuzi
ga   oyoq   bosishdan   og'ir jinoyat   bormni?   (A.Muhiddin).  
So'roq-buyruq     gaplar     so'roq     orqali     buyruq     vazifasini     o'z     ichiga     oladi.  
Masalan:     Aka,     nega     indamaysiz?     (P.Qodirov).     Uka,     Murtazobekning     o'zi  
qayerdaligini   aytib   berolmaysizmi?   (O   '.   Usmonov).  
7 So'zlovchining   biror   narsaga   buyurish-xohishini   bildiradigan   gap   buyruq   gap  
deyiladi.   Buyruq   gapda quyidagilar   ifodalanadi:  
Buyruq,     do'q-po'pisa.     Masalan:     Taqsir,     ...     bitta     surat     chizib     bering.  
(P.Qodirov).   Bolalar   tezroq   olib   chiqilsin!..   (P.Qodirov).   Professor   Jamolov   senga  
ham     ota,     ham     ustozlik     qiladi,     o'g'lim...     Gapidan     chiqma.     (J.Abdullaxonov     ).    
Sen   darsingga   o'tir,   qizim,   -   buyruq   qildi     Yulduzga.  
  Iltimos,   yalinish,   istak.   Masalan:   Oshiqmang,   bo'ladi, faqat   iltimos   qilamanki.  
bo'tam,     buni     hozircha     zinhor-bazinhor     sir     tuting.     Zero,     nifoq     solguvchilar     pay
do  
bo’lib,   biror   ishkallikni   o’ylab   topmasinlar.   Institutimiz   rahnamolari   bu   maqsadga  
uncha ro'yixushlik   bermayotganlarini   unutmang.   (J.Abdullaxonov).  
Maslahat.     Masalan:     Fanda     kashf     qilishdan     buyuk     narsa     yo'q,     toylog'im.-     deb  
qoldi     professor.     -     siz     ham     faoliyatingizni     kashf     qilishdan     boshlang  
(J.Abdullaxonov).     Keling.     institutda     olgan     nazariy     bilimingizni     amaliyot     bilan  
bog'lash   imkoniga ega bo'ling   avval.   (J.Abdullaxonov).  
     Buyruq   gapning   ko’pgina ma’nolari   intonatsiya orqali   anglashiladi.  
     Buyruq     gapni     shakllantirishda     quyidagi     vositalar     xizmat     qiladi:    
1)     buyruq   intonatsiyasi.    
2)     ko'pincha     buyruq     maylidagi     fe’l     bilan     ifodalangan     kesimi.                                  
3)     gapga     buyruq     ohangni     qo’shadigan     maxsus     so'zlar     (keling,     kel,     yaxshisi,
  iloji   bo’lsa va boshqalar).   Buyruq   gap   kesimning   ifodalanish   usuliga   ko'ra 
1.2. „ Gap bo`laklari“ va ularni o`rganish usullari .
              Tilshunoslikda gap nutq birligidir. Shuning uchun, uning sintaktik tahlili
nutq   lingvistikasi   qonun   –   qoidalari   bo‘yicha   amalga   oshirilishi   kerak   bo‘ladi.
Nutq   lingvistikasi   qonun-qoidalari   esa   endigina   ilmiy   asoslana   boshladi.   Shu
sababli   ular   orqali   sintaktik   tahlilda   o‘z   aksini   topishi   lozim   bo‘lgan   gapning
struktur   butunligini   tashkil   etayotgan   bevosita   ishtirokchi   elementlarning   tildan
nutqqa   ko‘chirilishi   va   bu   jarayonda   ularning   qay   tarzda   sintaktik   faollik   olishi,
sintagmatik zanjirning voqelanishidagi ulushi masalalarini izohlab bo‘lmaydi.
8                  Gap bo‘laklari nazariyasiga asoslanuvchi an‘anaviy sintaktik tahlilning zaif
tomonlari   haqida   ba‘zi   tilshunoslar   o‘z   fikr   va   mulohazalarini   bildirishgan
bo‘lishiga qaramay, bu sohada hali keskin o‘zgarishlar sodir etilganicha yo‘q. Rus
tilshunosi   Z.D.Popova   mazkur   masala   bobida   quyidagilarni   yozadi:
« Традиционное   учение   о   членах   предложения   содержало   в   себе   такие
противоречия ,   которые   постоянно   побуждали   синтаксистов   к   его
пересмотру »   [1-c.69.].   Z.D.   Popova   gap   bo‘laklari   tushunchasiga   yangicha
yondashib,   ularning   gapda   bajaradigan   vazifalarini   birmuncha   mukammalroq   va
aniqroq izohlashga harakat qiladi.
           Olima G.A.Zolotova qo‘llagan ―subyektiv  va ―predikativ  terminlaridan‖ ‖
foydalanib,   gap   bo‘laklarini   ularning   vazifalariga   ko‘ra   quyidagicha   tasnif   etadi.
Gapning   struktur   sxemasiga   kiruvchi   gap   bo‘laklari.   Bunga   subyektivlar   (ega,
dativ subyektiv, genitiv subyektiv, instrumentativ subyekt va h.k.lar); predikativlar
(kesim,   predikativ   ravish,   infinitiv   va   h.k.)   kiradi.   Gapning   struktur   sxemasiga
kirmaydigan   gap   bo‘laklari.   Bu   bo‘laklar,   o‘z   navbatida,   ikkiga   bo‘linadi:   1.
Gapning   pozitsion   sxemasiga   kiruvchi   ikkinchi   darajali   bo‘laklar   (to‘ldiruvchi,
hol).   2.   Gapning   pozitsion   sxemasiga   kirmaydigan   ikkinchi   darajali   bo‘laklar
(aniqlovchi)   [   2-c.   72.].   Tilshunoslarning   gapning   ikkinchi   darajali   bo‘laklari
haqida   ham   bildirishayotgan   salbiy   mulohazalarini   kuzatamiz.   Bu   xususda
gapirganda   akademik   V.   V.   Vinogradov   gapning   ikkinchi   darajali   bo‘laklari
masalasini   tubdan   qayta   ko‘rib   chiqish   kerakligini,   ular   grammatik   tamoyillarga
izchil   asoslanmaganligi   tufayli   gap   strukturasida   sodir   bo‘ladigan   jonli   sintaktik
aloqalarni mutlaqo sun‘iy ifodalashini alohida ta‘kidlagan edi [3-c. 282.]. Bunday
fikr   Ya.   I.   Rosloves   tadqiqotlarida   ham   ko‘zga   tashlanadi.   Uning   «Вопросы
языкознания»   jurnalida   e‘lon   qilingan   maqolasida   quyidagilarni   o‘qiymiz:
«Традиционное учение о второстепенных членах предложения… переживает
своеобразный   и   противоречивый   кризис»[4-c.74].   Olim   masalaning   bunday
holatga   kelib   qolishining   asosiy   sababi   mantiqiy   va   sintaktik   kategoriyalarning,
gap   va   hukmning,   gap   bo‘laklari   va   mantiqiy   hukm   bo‘laklarining   bir-biridan
keskin farqlanmayotganligida deb biladi.
9               Tilshunoslik adabiyotlarida gap bo‘laklari va ularning talabga javob bera
olmayotgani   haqida   aytilgan   fikr   va   mulohazalar   anchagina   bo‘lishiga   qaramay,
hozirgacha bu xususda sof lingvistik qonunqoidalarga izchil asoslanuvchi biror bir
konkret   taklif   kun   tartibiga   qo‘yilgani   yo‘q.   Bizningcha,   buning   amalga   oshishi
nutq lingvistikasining to‘liq ilmiy asoslanishi bilan bevosita bog‘liqdir.  Boshqacha
aytganda, gap nutq birligidir va shu bois uning sintaktik tahlili muammolarini ham
nutqdan ayri holda hal etish mushkuldir.
                      Ma‘lumki,   har   bir   til   tizimining   sintaktik   qatlamini   o‘rganishda   gaplar
struktura   jihatdan   kommunikativ   yo‘nalishiga   hamda   tarkibiga   ko‘ra   tasniflanadi.
Ammo   gapdagi   so‘zlar   o‘zaro   bog‘langan   bo‘lib,   ularning   har   biri   gap   tarkibida
biror   grammatik   vazifani   bajaradi.   Gap   strukturasini   tahlil   qilishda   undagi   gap
bo‘laklari   sintaktik   kategoriya   hisoblanadi.   Mazkur   kategoriyalar   gap   tarkibidagi
elementlarning   o‘zaro   munosabatini,   bu   munosabatning   harakterini,   gapning
grammatik   jihatdan   qanday   bo‘laklarga   ajralishini,   so‘zning   gapdagi   rolini
ko‘rsatadi.   Har   bir   gap   ma‘lum   obyektiv   mazmun   va   substant   material,   ya‘ni
so‘zlar   yordamida   ifodalanadi.   Gapning   substantsional   tomoni   uning   sintaktik
strukturasi   hisoblanadi.   Sintaktik   strukturani   tashkil   etgan   elementlar
tilshunoslikda   turlicha,   ya‘ni   "gap   bo‘laklari",   "sintaksema"[5-c.23.],   "sintaktik
shakl"   kabi26   nomlanib   kelinmoqda.   Sintaktik   elementlarni,   shuningdek,   aktant
nomi   bilan   ham   atashadi.   Avvalo   shuni   aytish   lozimki,   «aktant»   termini
tilshunoslikka   taniqli   fransuz   olimi   Lyus‘en   Ten‘yer   tomonidan   kiritilgan   edi.   U
aktant   deganda,   fe‘l   bajarayotgan   ish-harakati   ijrosida   faol   qatnashayotgan   leksik
birliklarni   tushunadi.   Aktantlar,   boshqacha   aytganda,   harakat   ijrochisi   va   uning
iste‘molchilaridir. 
                    Ularning   ishtirokisiz   fe‘lning   sintaktik   vazifalari   xususida   hamda   uning
jumla   tarkibida   voqyelanayotgan   faolligi   xususida   mukammal   ma‘lumotga   ega
bo‘lish qiyin.  Aktant gap sathida ot turkumidagi so‘z yoki mazkur so‘zning o‘rnida
qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan   olmosh,   otlashgan   biror   so‘z   orqali   ifodalanadi.
L.Ten‘yer   aktantlarni   harakat   ijrosidagi   darajasiga   qarab   uch   turga   bo‘lib   talqin
etadi   va   ularni   1-darajali,   2-   darajali,   3-   darajali   aktantlar   deb   nomlaydi[6-   c.23-
10 28.].  L.Ten‘yerning  aktantlar   nazariyasi  mantiq  iskanjasida  bo‘lgan  tilshunoslikni
sezilarli darajada undan tozalash uchun xizmat qilishi shubhasizdir, zotan, mazkur
nazariyada   an‘anaviy   sintaktik   tahlilda   qo‘llaniladigan   ega,   kesim,   aniqlovchi   va
h.k.   tushunchalaridan   foydalanilmaydi.   Ma‘lumki,   an‘anaviy   tilshunoslikda
gapning sintaktik talqini xususida so‘z yuritilganda gapni bo‘laklarga ajratib tahlil
qilish   tushuniladi.   Gap   bo‘laklarining   bunday   tavsifi   tilshunoslikda   XX   asrning
o‘rtalariga   qadar   sintaktik   tahlil   jarayonida   yetakchi   rol   o‘ynadi.   Shunday
bo‘lishiga   qaramasdan,   til   birliklariga,   shu   jumladan,   sintaksemalarga   muayyan
ichki strukturaga ega bo‘lgan murakkab sistema sifatida yondashuv, tilning boshqa
sathlarida   bo‘lgani   kabi   sintaktik   sathda   ham   turli   yangicha   tahlil   mezonlarini
ishlab   chiqish   uchun   asos   bo‘ldi   Xususan,   A.   Nurmonovning   fikricha,   sistem
tilshunoslikda gapning struktur elementlari gap bo‘laklari yoki sintaktik pozitsiya,
propozitiv   struktura   elementlari   esa   obyektiv   reallik   strukturasiga   nisbatan
izomorflik,   kommunikativ   (aktual)   struktura   tema   (ma‘lum)   va   rematik   (yangi),
modal   struktura   obyektiv   va   subyektiv   munosabatlar   nuqtayi   nazaridan
o‘rganilad] . 
                           Darhaqiqat, har bir strukturaning o‘ziga xos elementlari mavjud bo‘lib,
ular   faqat   shu   struktura   darajasidagina   o‘zaro   assotsiativ   va   sintagmatik   aloqada
bo‘ladi.   Shu   jihatdan   qaralganda,   an‘anaviy   tilshunoslikdagi   ayrim
muammolarning   sababi   oydinlashadi.   Xususan,   an‘anaviy   tilshunoslikda   gapning
sintaktik   tahlili   uni   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo‘laklarga   ajratish   bilan
chegaralanadi.   Bunday   tahlil   gapning   shakliy   tomonini   tekshirish   hisoblanadi.
Mantiq   tilshunoslari   esa   gap   elementlarini   ega   o‘rnida   «subyekt»,   kesim   o‘rnida
«predikat» kabi lisoniy atamalar yordamida tahlil qiladi.
                      Lekin   bu   borada   ega   bilan   subyekt,   kesim   bilan   predikat   o‘rtasidagi
o‘xshashlik tomonlar hamda ularning bir-biridan farq qilish muammosi anchagina
bahslarga   yo‘l   ochib   berishi   e‘tibordan   chetda   qoladi.   Masalan,   rus   mantiqiy
tilshunosi   F.I.   Buslayev,   «...tilda   egaga   bosh   kelishikda   kelgan   ot   mos   keladi...
ba‘zan   ega   va   kesim   boshqa   so‘z   turkumlari   bilan   ifodalanadi,   lekin   har   holda
egani anglatgan so‘z ot ma‘nosini, kesimni anglatgan so‘z esa fe‘l ma‘nosini oladi»
11 Gap   ustida   ishlash   Gap   ustida   ishlash   o‘quvchilarning   nutqini   o‘stirishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Gap   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarai
sintaktik   jihatdan   to‘g‘ri   va   aniq   gap   tuzib,   tugallangan   fikr   bildirishga   o‘rgatish
hisoblanadi. Gap (grammatik jihatdan o‘zaro bog‘lan gan, tugallangan mazmun va
tugallangan intonatsiyaga ega bo‘lgan) nutq birligi bo‘lib, aloqa maqsadiga xizmat
qiladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun muhimi, birinchidan, gap nutq birligi
ekanligidir.   Shunday   ekan,   nutqqa   oid   mashqlarga   qo‘yilgan   talablar   gap   ustida
ishlash   mashqlariga   ham   taalluqlidir;   ikkinchidan,   gap-grammatik   tomondan
to‘g‘ri   tuzilgan   birlik,   shunday   ekan,   gap   ustida   ishlash   grammatika   bilan
chambarchas   bog‘liq   bo‘lib,   bu   jarayonda   gap   qurilishi,   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishi va gapning turlari ustida ishlash juda muhimdir; uchinchidan, gap nutq
va til birligi bo‘lib, tugallangan mazmunni bildiradi. Binobarin, gapning mazmuniy
asosi,   mazmun   ottenkalari   ustida   ishlash   va   ularning   gap   tuzilishiga   bog‘liqligi
ustida ishlash ham zarur; to‘rtinchidan, gapning intonatsiyasi katta ahamiyatga ega,
shuning   uchun   intonatsiya   ustida   ishlash,   intonatsiyaning   mazmun   bilan
bog‘liqligini   tushuntirish   kerak.   Boshlang‘ich   sinflar   dasturining   „Grammatika,
imlo   va   nutq   o‘stirish“   bo‘limida   sintaksisdan   beriladigan   bilimlar   aniq
ko‘rsatilgan. Bola boshlang‘ich sinflarda beriladigan sintaktik materiallar hajmida
faqat   ona   tili   darslaridagina   emas,   balki   boshqa   darslarda   va   maktabdagi   barcha
mashg‘ulotlar   jarayonida   gap   tuzish,   uni   tahlil   qilish   va   qayta   tuzishga   o‘rgatib
boriladi.
Gap ustida  ishlash  mashqlarining turlari  Gap ustida ishlashga  oid mashqlar
juda   xilma-xil   bo‘lib,   analiz   va   sintezning   ustunligiga   hamda   o‘quvchilarning
mustaqillik   darajasiga   ko‘ra   tasnif   qilinadi.   Analiz   yoki   sintezning   ustunligiga
nisbatan gap ustida ishlash mashqlari  ikkiga bo‘linadi: - analitik mashqlar, ya ’ni
tuzilgan   tayyor   matndan   olingan   gapni   tahlil   qilish;   -   sintetik   mashqlar,   ya   ’ni
mustaqil  gap tuzishga qaratilgan mashqlar. Analitik mashqlar  sintetik mashqlarga
zamin hozirlaydi, ular parallel holda yoki sintetik mashqdan so‘ng analitik mashq
o‘tkaziladi.   O‘quvchilarning   mustaqilligi   va   bilish   jarayonining   faollik   darajasiga
ko‘ra gap ustida ishlash mashqlari uchga bo‘linadi: 1) namuna asosidagi mashqlar;
12 2)konstruktiv mashqlar;  3)ijodiy mashqlar. Namuna asosidagi  mashq  aniq, to‘g‘ri
tuzilgan sintaktik qurilmalarni amaliy o‘zlashtirishni, ularning ichki bog‘lanishini,
mazmunini   tushunishni   ko‘zda   tutadi.   Bunday   mashqlar   ichida   analitik
mashqlarga,   shuningdek,   gapni   kuzatish   va   eshitish,   uni   o‘qishga   muhim   o‘rin
beriladi. Namuna asosidagi mashqlarga quyidagilar kiradi:
Gap ustida ishlashning eng oddiy, boshlang‘ich, shu bilan birga, eng zaruriy
shakli   namunani   o‘qish   (yozish),   intonatsiyasi,   ifodaliligi   ustida   ishlash,   gapning
asosini   va   mazmunini   tushuntirish,   ba’zan   esa   gapni   yodda   saqlash,   yodlash
hisoblanadi.   Gapni   o‘qish   va   kuzatish   nutq   o‘stirishga   katta   yordam   beradi.   Gap
intonatsiyasi   ustida   ishlash   gap   mazmunini   va   bog‘lanishini   tushunishga,
namunaga   qarab,   uni   o‘zlashtirish   va   yodda   saqlashga,   gap   qurilishini   yaxshi
tushunishga   yordam   beradi.   Bu   jarayonda   nutqdan   gapni   intonatsiyaga   qarab
ajratishga,   intonatsion   tugallanganlikni   ifodalashga,   darak,   so‘roq   va   his-hayajon
gaplarning   intonatsiyasiga,   uyushiq   bo‘lakli   gaplar   va   bog‘lovchisiz   qo‘shma
gaplardagi   sanash   ohanggiga,   bog‘langan   qo‘shma   gap   intonatsiyasiga   e’tibor
berish kerak. 2.Savol asosida gap tuzish. Bunda berilgan savol  javob (gap tuzish)
uchun   asos   bo‘ladi   va   ,,namuna“   vazifasini   bajaradi.   Savolda   uning   asosiy
mazmunigina  emas,   balki   barcha   so‘zlari   va  sintaktik  qurilishining   chizmasi   ham
beriladi.   Masalan:   Bolalar   bog‘da   nima   terdilar?   (Bolalar   bog‘da   olma   terdilar).
Savollar asta-sekin murakkablashtirib boriladi: bolalar oldin so‘roq so‘z o‘rniga bir
so‘z   qo‘shib   gap   tuzgan   bo‘lsalar,   keyinroq   o‘z   so‘zlarini   ko‘proq   qo‘shishga
majbur   bo‘ladilar:   Bolalar   bog‘da   nima   qildilar?   (Bolalar   bog‘da   olma   terdilar.
Bolalar   bog‘da   olma   terdilar   va   uni   savatlarga   soldilar).   Yoki   „Bolalar   qayerda
bo‘ldilar?   Ular   nima   qildilar?“   (Bolalar   bog‘da   bo‘ldilar.   Ular   olma   terdilar   va
savatlarga soldilar,). Sen tipratikan haqida nimalarni bilasan? Nega qushlar uyasini
buzish   mumkin   emas?   kabi.   Konstruktiv   mashqlarga   gap   tuzish   va   uni   qayta
tuzishga   qaratilgan   mashqlar   kiradi.   Bunday   mashqlar   grammatik   tushuncha   va
qoidaga asoslanadi. Konstruktiv mashqlarning turlari quyidagilar:
1.Aralash   berilgan   so‘zlardan   gap   tuzish   yoki   tartibsiz   berilgan   gaplardan   matn
tuzish.   Bunda   so‘zlar   grammatik   materialning   o‘rganilishiga   qarab   uch   variantda
13 berilishi   mumkin:   a)   so‘zlar   tayyor   ishlatiladigan   shaklda   beriladi:   meva,  bog‘da,
bog‘banlar, terdilar (Bog‘bonlar bog ‘da meva terdilar), b) o‘rganilgan grammatik
materialni   hisobga   olib,   ayrim   so‘zlar   bosh   shaklda,   boshqalari   tayyor   shaklda
beriladi.   Masalan,   „Otlarda   birlik   va   ko‘plik“   mavzusi   o‘tilgach,   paxta,   dalada,
bola,   terdilar   shaklida   berilishi   mumkin;   v)   barcha   so‘zlar   bosh   shaklda   beriladi:
koptok, hovli, bola, o‘ynamoq.
2.Nuqtalar   qo‘yilmagan,   bosh   harf   yozilmagan   matndan   gaplarning   chegarasini
ajratish. Bu mashq bolalarni o‘z nutqlarida gaplarning chegarasini ajratishga, gapni
to‘g‘ri o‘qish va yozishga o‘rgatadi.
3.Berilgan   sodda   gapni   so‘roqlar   yordamida   bosqichli   yoyish   mashqi.   Masalan:
Qushlar uchib keldi. Qayerdan uchib keldi? Qushlar sovuq mamlakatlardan uchib
keldi.   Qayerga   uchib   keldi?   Qushlar   sovuq   mamlakatlardan   о‘z   uyalariga   uchib
keldi.
4.Berilgan   sintaktik   chizma   asosida   gap   tuzish.   Ega_______kesim
Ega________________kesim   /   \   /   \   /   \   /   \   II   d.   b.   II   d.   b   II   d.   b.   II   d.b.   II   d.b.
Chaqqon bolalar olma terdilar. Ishchan bolalar chiroyli gullami zavqlanib terdilar.
5.Berilgan  gapga   o‘xshash,   masalan,   uyushiq   egali   yoki   kesimli   sodda   yoyiq  gap
tuzish. Bunda o‘quvchilarga Quyosh yoritadi va isitadi kabi gap beriladi, o‘quvchi
esa „Ravshan o‘qidi va ishladi“ kabi gap tuzadi.
6.Ikki-uch   sodda   gapdan   bitta   uyushiq   bo   ‘lakli   sodda   gap   tuzish.   Masalan,
„Bahorda   qaldirg‘ochlar   issiq   mamlakatlarga   uchib   ketadi“,   „Bahorda   laylaklar
ham   uchib   ketadi“   gaplaridan   uyushiq   bo‘lakli   „Bahorda   qaldirg‘ochlar   va
laylaklar   issiq   mamlakatlarga   uchib   ketadi   “   gapi   tuziladi.   Ijodiy   mashqlarda
o‘quvchilar   o‘zlari   erkin   ravishda   gap   tuzadilar.   Boshlang‘ich   sinflarda   ijodiy
mashqlarning quyidagi turlaridan foydalaniladi:
1.Gap   tuzish   uchun   mavzu   beriladi,   o‘quvchilar   shu   mavzuga   mos   gap   tuzadilar:
„Quyoshli kunda”, „ Bizning uy” yoki „ Quyon va tipratikan“ kabi.
2.Narsa   rasmi   yoki   sujetli   rasm   beriladi,   o‘quvchilar   rasm   asosida   bir   yoki   bir
necha   gap   tuzadilar.   Ikki-uchta   ,,tayanch“   so‘z   beriladi,   o‘quvchilar   shu   so‘zlami
14 qatnashtirib   gap   tuzadilar.   Tayanch   so‘z   sifatida   bolalarning   faol   lug‘atiga
aylantirish zarur bo‘lgan so‘zlar olinad
Tilda leksik (so‘z), sintaktik (so‘z birikmasi va gap) va bog‘lanishli nutq saviyalari
ajratiladi.   Shu   mazmunda   so‘z   birikmasiga   leksik   saviyadan   sintaktik   saviyaga
o‘tish   halqasi   sifatida   qaraladi.   So‘z   birikmasi   leksik-grammatik   birlik   bo‘lib,
tugallangan fikr ifodalamaydi va bu bilan gapdan farqlanadi. So‘z birikmasi nutqda
gap   ichida   ishlatiladi.   Bolalarga   so‘z   birikmasini   o‘rgatish   fikr   elementi   ustida
ishlash   hisoblanadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   so‘z   birikmasi   ustida   ishlashda
quyidagi   mashq   turlaridan   foydalaniladi:   1.Bosh   so‘zdan   ergash   so   ‘zga   so‘roq
berish,   so‘zlaming   о‘zaro   bog‘lanishini   aniqlash.   Masalan,   Anvarjon   yaxshi   о
‘qiydi.   Kim   (o‘qiydi)?   -   Anvarjon.   (Anvarjon)   nima   qiladi?   —   о‘qiydi.   Qanday
(o‘qiydi)? — yaxshi. Yaxshi о‘qiydi — so‘z birikmasi. 2.Gapda so‘zlaming o‘zaro
bog‘lanishini   chizmada   ко‘rsatish.   Bu   o‘quvchilarni   asta-sekin   murakkab
qurilmalarni   tuzishga   o‘rgatadi.   Masalan:   Terimchi   terdi   gullar   ochildi   paxtani
mashinada   har   xil   gulzorda   Terimchi   paxtani   mashinada   terdi.   Gulzorda   har   xil
gullar ochildi. 3. Matnda uchragan so ‘z birikmasining mа ’nosini tushuntirish. 1.
Matnda   yoki   faoliyat   jarayonida   uchragan   yangi   so‘z   bilan   so‘z   birikmasi   tuzish.
Mashqning bu turi so‘zning ma’nosini chuqur tu- shunishga va undan o‘z nutqida
foydalanishga   yordam   beradi.   2.   So‘z   turkumlarini   o‘rganish   bilan   bog‘liq   holda
so‘z   birikmasi   tuzdirish.   Ot   so‘z   turkumi   o‘tilganda,   ot   va   sifat   bilan   (jonajon
Vatanim),   ot   va   boshqa   ot   bilan   (maktab   bog‘i);   fe’l   o‘tilganda,   ot   va   fe’l   bilan
(kinoga   bordi,   maktabda   bo‘ldi,   uydan   keldi,   kitobni   o‘qidi)   so‘z   birikmalari
tuzdiriladi.   So‘z   birikmasi   tuzishda   yo‘l   qo‘yilgan   xato   gap   tuzishda   ham   xatoga
olib   keladi,   shuning   uchun   uning   oldini   olish   kerak.   Masalan:   O‘quvchi   nutqida
uchraydi:   To‘g‘risi:   maktabga   bo‘ldim   maktabda   bo‘ldim   maktabni   bog‘i
maktabning bog‘i Bolalar ko‘proq xatoga yo‘l qo‘yadigan so‘z birikmalarini yig‘ib
borish xatoning oldini olishga qaratilgan mashqlar tuzishga imkon yaratadi. 
15 II BOB. ONA TILI O‘QITISH METODIKASINING TEKSHIRISH
METODLARI
2.1. Ona tili o‘qitish metodikasining tamoyillari.
                    Ona   tili   o‘qitish   metodikasining   tamoyillari   O'quvchilarga   ona   tilini
o'rgatish,   ularni   tarbiyalash   va   har   tomonlama   rivojlantirish   vazifasidan   kelib
chiqib, bilish nazariyas asoslanib, barcha yaqin, o'zaro bog'liq fanlar tavsiyalariga
asoslanib,   ona   tili   o'qitish   metodikasi   o'z   tamoyillarini   ishlab   chiqadi.   Bu
tamoyillar um umdidaktik tamoyillardan o'zgacha bo'lib, o'qituvchi bilan o'quvchi
o'rtasidagi o'quv m ehnatining yo'nalishlarini belgilab beradi.
           Ona tili o'qitish tamoyillari quyidagilar. 
1.   Til   materialiga,   nutq   organlarining   o‘sishiga,   nutq   malakalarining   to‘g‘ri
rivojlanishiga   e’tibor   berish   tamoyili.   N   utq,   til   qonuniyatlariga,   oz   bo'lsa-da,   e
’tibor   bermaslik   amaliy   nutq   faoliyatini   egallashga   salbiy   ta   ’sir   ko'rsatadi.
Masalan,   fonetik   ko'nikmalarga   yetarli   e   ’tibor   berilmasa,   imloviy   savodxonlikka
putur yetadi. Bu ta ’lim tamoyili tildan olib boriladigan m ashg'ulotlarda eshituv va
ko'ruv   ko'rsatmaliligini   ta   ’minlashni   va   nutq   organlarini   m   ashq   qildirishni
(gapirib berish, ifodali o ‘qishni, ichida gapirishni) talab etadi. 
2. Til ma’nolarini (leksik, gram m atik, morfemik, sintaktik m a’nolarini) tushunish
tamoyili. So‘zni, m orfemani, so‘z birikmasini, gapni tushunish borliqdagi m a’lum
voqea-hodisalar   o'rtasidagi   bog‘lanishni   aniqlash   demakdir.   Til   m   a’nolarini
tushunish tamoyiliga amal qilishning sharti tilning ham m a tom onlarini, tilga oid
barcha   fanlar   (grammatika,   leksika,   fonetika,   orfografiya,   uslubiyat)ni   o   ‘zaro
bog'langan   holda   o'rganish   hisoblanadi.   Masalan,   morfologiyani   sintaksisga
tayangan   holdagina   o'rganish,   o'zlashtirish   mumkin.   Sintaksisni   o'rganishda   esa
morfologiyaga   suyaniladi,   orfografiya   fonetika,   grammatika,   so'z   yasalishiga
suyanadi   va   hokazo.   So'zni   morfemik   tahlil   qilish   uning   m   a’nosini   tushunishga
yordam beradi.
              Tilning   ham   m   a   tomonlari   birbiri   bilan   o'zaro   bog'langan   bo'lib,   o'qitishda
buni albatta hisobga olish kerak. 
16 3.   Tilga   sezgirlikni   o'stirish   tamoyili.   Til   —   juda   murakkab   hodisa,   uning
tuzilishini, izchil tizimini fahmlab olmay turib, sal bo'lsa-da, uning qonuniyatlarini,
o'xshashliklarini o'zlashtirm ay turib, uni yodda saqlab bo'lmaydi. Bola gaplashish,
o'qish,   eshitish   bilan   til   materiallarini   yig'adi,   uning   qonunlarini   o'zlashtiradi.
Natijada kishida tilga sezgirlik (til hodisalarini tushunish) xususiyati shakllanadi.
 4. Nutqning ifodaliligiga baho berish tamoyili.
                          Bu   tamoyil   til   hodisalarini   tushunm   ay   turib   savodli   yozish,   nutq
madaniyati vositalarining xabar berish vazifasini tushunish bilan bir qatorda, uning
ifodaliligini   (uslubga   oid)   tushunishni,   m   azm   uninigina   emas,   balki   so'z   va   nutq
birliklarining,   tilning   boshqa   badiiy-tasviriy   vositalarining   hissiy   bo'yoqdorligini
ham tushunishni ko'zda tutadi. Bu tamoyilga amal qilish uchun, birinchi navbatda,
badiiy   adabiyotlardan,   shuningdek,   tilning   uslubiy   xususiyatlari   aniq   ifodalangan
boshqa matnlardan foydalanish talab etiladi. 
          Bu   esa   m   atn   m   azm   uni   va   uning   o'ziga   xos   ,,noziklik“larini   ham   anglab
yetishga yordam beradi. 
5. Og'zaki nutqni yozma nutqdan oldin o'zlashtirish tamoyili. Bu tamoyil ham kishi
nutqining   rivojlanishiga   ta   ’sir   etadi   va   til   o'qitish   metodikasini   tuzishda   xizmat
qiladi.   M   etodika   tamoyillari,   didaktika   tamoyillari   kabi,   o'qituvchi   bilan
o'quvchining   maqsadga   muvofiq   faoliyatini   belgilashga,   ularning   birgalikdagi
ishlarida   qulay   yo'nalishni   tanlashga   yordam   beradi,   metodikaning   fan   sifatida
nazariy asoslash elementlaridan biri bo'lib xizmat qiladi.
Amaliy   fanlar   uchun   amaliyot   m   uhim   rol   o'ynaydi.   Ona   tili   o'qitish   metodikasi
ham   amaliy  fanlar  sirasiga  kiradi.  Har   qanday  amaliy  xulosalar  ishonarli  bo'lishi,
yuqori   ilmiy   darajada,   ya’ni   puxta   va   asosli   bo'lishi   lozim.   M   etodika
tavsiyalarining   ilmiy   darajasi,   nazariy   tasdiqlanishi   yuqori   saviyada   bo'lishi
tekshirish metodlarining puxtaligiga ham bog'liq. Tekshirish m etodlari 2 xil: 
1.   Nazariy   tekshirish   metodlari.   U   quyidagi   hollarda   tatbiq   etiladi:   a)   biror
hodisaning   m   etodik   asosini,   unga   bog'liq   boshqa   fanlarni   o'rganish,   qo'yilgan
gipotezani asoslash, izlanishning asosiy yo'nalishini belgilashda; 
17 b)   masala   tarixi,   xorijiy   m   aktab   tajribalari   va   mavzuga   doir   adabiyotlarni
o'rganish,   tajribani   tahlil   qilish,   m   asalaning   isbotlanmagan   va   hal   qilinm   agan   o
'rinlarini   aniqlash,   ilgarigi   tajriba   bilan   hozirgi   ahvolni   taqqoslash,   hozirgi   kun
talabi   bilan   baholashda;   d)   bir-biriga   yaqin   fanlar   (psixologiya,   lingvistika,
sotsiologiya)   ning   tekshirish   metodlarini,   olimlarning   tekshirish   ishlari   tajribasini
o'rganish,   qulay   metodlarni   tanlash,   o'zining   yangi   eksperimental   metodikasini
yaratish, materiallarni tayyorlash maqsadida; e) empirik tajriba yo'li bilan olingan
materiallarni   tahlil   qilish   va   umumlashtirish,   o'qituvchilarning   ish   tajribasini
o'rganish,   eksperim   ent   natijasini   tahlil   qilish,   amaliy   tavsiyanomalarni
shakllantirishda.
2.1.   1-2-sinfda gap bo`laklarini o`rganish.
                           Boshlang’ich sinflarda sintaksis  yuzasidan beriladigan bilimlar amaliy
o’rganiladigan   nazariy   o’rganiladigan   bilimlarga   bo’linadi.   Sintaksisga   oid
bilimlarni amaliy o’rgatish savod o’rgatish davridayoq boshlanadi va 4-sinfda ham
davom ettiriladi. Boshlang’ich sinfda “Gap”, “Darak gap”, “So’roq gap”, “Buyruq
gap”,   “His-hayajon   gap”,   “Sodda   gap”,   “Gap   bo’laklari”,   “Gapning   uyushiq
bo’laklari”, “Undalmali gaplar” mavzulari nazariy o’rganiladi. 
                      Bu   mavzular   yuzasidan   turli   mashqlar   bajariladi.
Boshlang’ich   sinflarda   ona   tili   darslarining   muhim   vazifalaridan   biri   fikrni
ifodalashda   gapdan   ongli   foydalanish   ko’nikmasini   shakllantirish   hisoblanadi.
Morfologiya   va   leksika,   fonetika   va   orfografiya   sintaksis   asosida
o’zlashtirilgani uchun tilni o’rganishda gap ustida ishlash markaziy o’rin egallaydi.
Gap   nutqning   asosiy   birligi   bo’lib,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   ot,   sifat,   son,
olmosh,   fe’l   va   ularning   muhim   kategoriyalarining   tilimizdagi   rolini   gap   asosida
bilib   oladilar.   O’quvchilar   ona   tili   leksikasini   ona   tili   leksikasi   negizida
egallaydilar. 
                      So’zning   leksik   ma’nosi   va   unung   qo’llanish   xususiyatlari   so’z
birikmasi   yoki   gapda   ma’lum   bo’ladi.   So’z   gapda   bir   ma’noli   bo’ladi   (gapdan
tashqarida bir necha ma’no ifodalashi mumkin).
           
18   Metodist olima T.G.Ramzayeva boshlang’ich sinflarda gap ustida ishlashni
shartli ravishda besh yo’nalishga bo’ladi:
  Gap haqidagi grammatik tushunchani shakllantirish (til birligi
bo’lgan gapning muhim belgilarini o’rgatish).
  Gap qurilishini o’rgatish (so’z birikmasida so’zlarning bog’lanishi
ustida ishlash, gapning grammatik asosini, bosh va ikkinchi
darajali bo’laklarning xususiyatlari, yoyiq va yig’iq gaplar ustida
ishlash).
  O’quvchilarning nutqida gapning ifoda maqsadiga va ohagga ko’ra
turlaridan foydalanish ko’nikmasini shakllantirish.
  Gapda so’zlarni aniq qo’llash ko’nikmasini o’stirish.
  Yozma nutqda gapni to’g’ri tuzib yozish (uni bosh harf bilan
boshlash, tinish belgilarini qo’yish) ko’nikmasini shakllantirish.
              Ishning bu besh yo’nalishi bir-biriga o’zaro ta’sir   etadi va gapning ayrim
tomonlarini   o’rganish   maqsadidagina   ularning   har   biri   mustaqil   muhokama
qilinadi. Gapni o’rganish va nutqda undan foydalanish ko’nikmasini shakllantirish
o’quvchilarning   aniq   bilimlarini   doimiy   kengaytirib,   boyitib   borishga   asoslanadi.
O’quvchi   qanday   yangilikni   bilsa,   unda   bu   yangilik   haqida   xabar   berish   ehtiyoji
tug’iladi.   U   o’z   fikrini   ifodalash   uchun   qulayroq   shakl   qidiradi.   Demak,   aloqa
qilish   talabidan   gapni   mukammalroq   egallsh   zaruriyati   kelib   chiqadi.
                       “Gap” mavzusi  barcha sinflarda o’rganiladi. Gapning belgilari haqidagi
bilimlar   chuqurlashtirilib   boriladi.   O’quvchilar   fikr   ifodalovchi   nutq   birligi   –gap
haqidagi   elementlar   tasavvurdan   gapning   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklari,
gapda so’zlarning bog’lanishi, gapning uyushiq bo’laklarini o’rganishga o’tadilar.
Gap   ustida   ishlashning   bosshlang’ich   bosqichi   savod   o’rgatish   davriga
to’g’ri keladi. Bu davrda o’quvchilar gapning muhim xususiyatlari (fekr ifodalashi,
tugallangan   ohang   bilan   aytilishi)   bilan   tanishadilar.   Gapning   bu   xususiyatlarini
bilmasdan   turib,   so’zlardan   gap   tuzib   bo’lmaydi.   Agar   o’quvchilar   gapning   bosh
bo’laklarini   ajrata   olmasalar,   gap   nutqning   yaxlit   birligi   ekanini   bilmaydilar.   Ega
19 bilan   kesim   gapning   qurilishi   va   mazmunining   asosini   tashkil   etadi.   Shuning
uchun   ham   savod   o’rgatish   davrida   gapning   bosh   bo’laklari   ustida   kuzatish
o’tkazganma’qul.
                       Gapning bosh bo’laklarini kuzatish bilan o’quvchilar o’z fikrlarini aniq
ifodalashga   o’rganadilar,   ularda   nutqdan   gapni   ajratish   ko’nikmasi   shakllanadi.
Gapni o’rganish me’yoriga qarab uning tarkibiy qismlari, xususan, so’z   birikmasi
haqidagi tasavvur aniqlanadi.
              Boshlang’ich sinflarda o’rganiladigan sintaktik material kam bo’lsa ham,
butun o’quv yili davomida, boshqa mavzularga singdirilgan   holda gap ustida ishlab
boriladi.
              Dasturga ko’ra, 1-sinfda o’quvchilarga gap haqida elementer tushunchalar
beriladi.   Gap   tugallangan   fikr   bildirishi,   gap   so’zlardan   tashkil   topishi,   uning
oxiriga ma’lum tinish belgilarining qo’yilishi haqida amaliy ma’lumotlar beriladi.
2-sinfda   esa   o’quvchilar   gap   haqida   nazariy   tushunchjalar   oladilar.   Ular
gapdan   shu   gap   kim   yoki   nima   haqida   aytilganini   va   u   haqda   nima   deyilganini
bildirgan so’zni ajratishga o’rganadilar. 
               Aslida gapning grammatik asosi ustida ishlash mana shundan boshlanadi
va   bu   bosh   bo’laklarni   o’rganishga   muqaddima  
bo’ladi.   3-sinf   gap   ustida   ishlashda   yangi   bosqichdir.   O’quvchilar   gapni   amaliy
o’rganishdan   tushuncha   sifatida   o’rganishga   o’tadilar.   Ular   gapning   muhim
belgilarini   bilib   oladilar.   Bu   bosqichda   bosh   va   ikkincji   darajali   bo’laklarning
ta’rifi, ega va kesim atamalari kiritiladi. 
2.2.  Boshlang`ich sinflarda „Gap“ mavzusini o`qitish metodikasi.
             Bu sinfda gapda so’zlarning bog’lanishiga katta e’tibir beriladi. O’quvchilar
gapning   asosi   (ega   va   kesim)ni   ajratadilar ,     ikkinchi   darajali   bo’laklarni
farqlaydilar   va   gapdagi   ikki   so’z   (hokim   va   tobe   so’z)ni,   so’zlarning   grammatik
jihatdan, ya’ni qo’shimchalar  orqali  bog’lanishini bilib oladilar.n4-sinfda gapning
uyushiq bo’laklarini o’rganish bilan gap bo’laklari haqidagi bilim kengaytiriladi.
                      Shunday qilib, o’quvchilarda gap bo’laklari haqidagi  tasavvurni o’stirish
gapni   o’zlashtirishda   etekchi   hisoblanadi.   Birinchidan,   boshlang’ich   sinf
20 o’quvchilari   gap   bolaklarini   ikki   guruhga   (bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarga)
bo’linishini o’lashtiriladilar. 
                        Bu   sinflarda   ikkinchi   darajali   bolaklar   turlarga
ajratilmaydi.   Gapni   o’zlashtirish   uchun   bosh   va   ikkichi   darajali   bo’laklarning
mohiyati   ochiladi:   bosh   bo’laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil   qiladi,   fikr,
asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi; ikkinchi darajali bo’laklar esa
bosh   bo’laklarni   aniqlovchilik   va   to’ldiruvchilik   vazifasini   bajaradi.
                Ikkinchi darajali bo’lakalrning mohiyatini ochish uchun o’quvchilar gapni
tahlil   qiladilar   va   ular   qaysi   gap   bo’lagiga   bog’lanib,   uni   izohlab   kelayotganini
aniqlaydilar.   Ikkinchi   darajali   bo’alklarning   xususiyatlari   gapni   yoyish   (yig’iq
gapni   yoyiq  gapga  aylantirish)   jarayonida   yaqqol   ko’rinadi.  Masalan,  o’quvchilar
“Qaldirg’ochlar uchib keldi” gapini yozadilar. Fikrni to’liq ifodalash uchun gapga
qayerga? Va qachon? So’roqlariga javob bo’luvchi so’zlarni qo’yishni talab qiladi.
                          O’quvchilar   bu   vazifani   bajarib ,   qaysi   gap   bo’lagi   (ikkinchi   darajali
bo’lak)   fikrni   yana   aniqroq   ifodalaganiga   ishonch   hosil   qiladilar.
O’quvchilarda   gapda   so’zlarning   bog’lanishini   aniqlash   ko’nikmasini
shakllantirish muhim sintaktik va nutqiy ko’nik,alar qatoriga kiradi. So’z birikmasi
gap  qismi  sifatida  ajratiladi  va  boshlan-ich  sinflarda  uning  muhim   bеlgilari   idrok
qilinadi.   «So`z   birikmasi»   atamasi   darsliklarga   kiritilmagan,   ta'rifi   bеrilmaydi.
Ammo kichik yoshdagi o`quvchilar uning quyidagi muhim bеlgilarini amaliy bilib
olishlari zarur:
                       So`z birikmasi  grammatik va mazmun tomonidan bog`langan ikki qism
bo`ladi.   Masalan,  «dunyo xalqlari tinchlik uchun kurashadilar» gapida ikkita so`z
birikmasi bor: 
1) dunyo xalqlari; 
2) tinchlik uchun kurashadilar.
So`z   birikmasida   bir   hokim   so`zga   ikkinchi   bir   so`z   tob е   bo`ladi.   Hokim
so`zdan tobе so`zga  so`roq bеriladi, tobе so`z shu  so`roqqa javob bеrgan so`zdir.
21 Maslan, (qanday?) iqtidorli o`quvchilar (nimaga) to`garakka a'zo bo`ldilar.   Ega va
kеsim so`z birikmasini emas, gapni tashkil etadi.
Gap tarkibidagi so`z birikmalarini ajratish ko`nikmasi uzoq mashq davomida
shakllantirib   boriladi.   Buning   uchun   o`quvchilarning   so`z   birikmasidan   bir
so`zning   boshqa   so`zga   tobеligini   tushunishga   qaratilgan   mashqlar   tizimidan
foydalaniladi:
           Gaplarni yoyish. Buning uchun gapning qaysi bo`lagi yoyishni talab qilishi
aniqlanadi.     Masalan, «daraxtlar gullaydi» gapini tahlil qilish uchun bеrilgan ega
va kеsim (gapning asosi) ajratiladi.
-daraxtlar qachon gullashini aytish uchun gapga qaysi so`zni qo`shish k е rak?
-Qachon gullaydi?  (bahorda gullaydi)
-Bu so`z gapning qaysi bo`lagi bo`ladi. (ikkinchi darajali bo`lagi).
-U gapning qaysi bo`lagiga bog`lanadi, ya'ni tobеlanadi?  (k е simga
bog`lanadi).
-gapga egani izohlaydigan yana bitta so`z qo`shing. Qanday gap hosil
bo`ldi?(M е vali daraxtlar bahorda gullaydi).
             So`zlari aralash b е rilgan gapni qayta tiklash. Avval gapning asoslarini (ega
va   k е sim)   tiklanadi   (aniqlanadi),   so`ng   so`roqlar   yordamida   ikkinchi   darajali
bo`laklar   (so`z   birikmalari)   «topiladi»,   tiklanadi.   Masalan,     Mashinada ,   t е radi,
t е rimchi,paxtani.
-Gap kim haqida aytilgan? (t е rimchi haqida, kim?-t е rimchi)
-U haqda nima d е yilgan? (T е radi. T е rimchi t е radi-bosh bo`laklar).
-So`roqlar yordamida so`z birikmasini toping. Nimani t е radi? (Paxtani
t е radi), nimada? T е radi (Mashinada t е radi). K е yin gapda so`zlarning qulay tartibi
aniqlanadi (T е rimchi paxtani mashinada t е radi). Gap ohanggi ustida ishlanadi.
Uzluksiz (tinish b е lgilarisiz) matndan gaplarni ajratish. Mashqning bu turi
ongli bo`lishi uchun har bir gapning bosh bo`laklarini va so`z birikmalarini ajratish
lozim.
        
22 Xulosa
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sohasini   isloh   qilish,   kasb-hunar
ta’limi tizimini yanada rivojlantirish va oliy ta’limning bakalavr yo‘nalishiga qabul
bo‘yicha   test   sinovlarini   takomillashtirish   masalalari   yuzasidan   yig‘ilish   o‘tkazdi.
Unda   O ‘ zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri ,   tegishli   vazirlik   va   tashkilotlar
rahbarlari   ishtirok   etdi .
Mamlakatimizda   istiqlolning   dastlabki   yillaridan   boshlab   ta ’ lim - tarbiya
tizimini   rivojlantirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko ‘ tarilib ,  farzandlarimizning   jahon
andozalariga   mos   sharoitlarda   zamonaviy   bilim   va   kasb - hunarlarni   egallashlari ,
jismoniy   va   ma ’ naviy   jihatdan   yetuk   insonlar   bo ‘ lib   voyaga   yetishlarini   ta ’ minlash ,
ularning   qobiliyat   va   iste ’ dodi ,   intellektual   salohiyatini   ro ‘ yobga   chiqarish ,
yoshlarimiz   qalbida   ona   yurtga   sadoqat   va   fidoyilik   tuyg ‘ ularini   kamol   toptirish
borasida   ulkan   ishlar   amalga   oshirilmoqda .
Prezidentimizning  2017  yil  7  fevraldagi  " O ‘ zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo ‘ yicha   Harakatlar   strategiyasi   to ‘ g ‘ risida " gi   farmonida   ijtimoiy
soha ,   xususan ,   ta ’ lim   va   ilm - fan   sohalarini   rivojlantirish   borasida   bir   qator
vazifalar   belgilangan .
Hujjatda   ta ’ lim   muassasalarining   moddiy - texnik   bazasini   mustahkamlash ,
yangi   ta ’ lim   muassasalarini   qurish ,   ta ’ mirlash   va   kapital   ta ’ mirlash   barobarida
ularni   zamonaviy   o ‘ quv   va   laboratoriya   jihozlari ,   kompyuter   texnikasi   va   o ‘ quv -
metodik   qo ‘ llanmalar   bilan   ta ’ minlash   nazarda   tutilgan .
2017-2021   yillarda   oliy   ta ’ lim   tizimini   tubdan   takomillashtirish   dasturini
ishlab   chiqish ,   o ‘ quv   dasturlarini   yanada   takomillashtirish ,   pullik   xizmatlar
ko ‘ rsatish   va   moliyalashtirishning   qo ‘ shimcha   manbalarini   izlashda   oliy   o ‘ quv
yurtlarining   vakolatlarini   kengaytirish   yo ‘ li   bilan   ularning   mustaqilligi   bosqichma -
bosqich   rivojlantirilib   boriladi .
1.   Butun   nomanfiy   sonlar   mavzusini   o’qitishda   tеstlardan   foydalanish   bilan
bog’liq   asosiy   yo’nalishlari   aniqlandi,   bu   muammoni   maktab     o’quvchilari
matеmatik tayyorgarligiga nisbatan qo’llash shart-sharoitlari bеlgilandi. 
23 2.   Butun   nomanfiy   sonlar   mavzusini   o’qitishda   tеstlardan   foydalanish ning
asosiy   yo’nalishi   sifatida     mashg’ulotlar     o’tkazish   jarayonida   psixologik
jarayonlarni faollashtirish (qabul qilish, diqqat va hokazo) asos qilib olindi; 
3.   Butun   nomanfiy   sonlar   mavzusini   o’qitishda   tеstlardan   foydalanish
bosqichlarida mahorat, bilimni egallashda ijodiy xususiyat hosil bo’ladi.  
4.   Butun   nomanfiy   sonlar   mavzusini   o’qitishda   tеstlardan   foydalanish   orqali
matеmatik   bilimlarni   mustahkamlashga   yondoshishni   amalga   oshirishning   taklif
etilayotgan   uslublari,   yo’llari,   shakli   va   vositalari   dastur   matеriallarini   chuqur,
mustahkam o’zlashtirishni ta'minlaydi.  
5.   Butun   nomanfiy   sonlar   mavzusini   o’qitishda   tеstlardan   foydalanish
bilimlarni   o’zlashtirish   va   mahorat   shakllanishining   turli   bosqichlarida       maktab
matеmatika dasturiga mos mantiqiy masalalar  va darsda ularni qo’llashni    tashkil
etishda    qo’shimcha o’quv vaqtini talab qilmaydi. 
24 FOYDALANILGAN    ADABIYOTLAR   RO‘YXATI
          1.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni.   T
“O‘zbekiston” 2020 106-bet
            2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi.   Toshkent,   “O‘zbekiston”
nashriyoti, 2017 yil
              3.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   T
“O‘zbekiston” 2018 106-bet
              4.   “2017-2021-yillarda   O‘zbekiston   Respublikasining   beshta   ustivor
yo‘nalishlari   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasini   kelgusida   amalga   oshirish   chora
tadbirlari to‘g‘risida” PF 2017-yil 15-avgust
              5. “O‘zbekiston Respublikasining yoshlarga oid davlat siyosati to‘g‘risida”gi
qonuni. 2016-y Xalq so‘zi gazetasi №6617
              6.   SH.M.Mrziyoyev   “Erkin   va   faravon     demakratik   O’zbekistin   davlatini
birgalikda barpo etamiz”     “Toshkent”2016-yil
          7. Mirziyoyev Sh.M. - Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash –
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligi garovi mavzusidagi  O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimdagi ma’ruzasi. – T.: - O‘zbekiston, 2016.–48 b. 
              8.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   –   T.:   -
O‘zbekiston. – 2017.– 102b. 
                9. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan
birga quramiz. – T.: -O‘zbekiston , 2017. – 488 b. ‖
                10.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Oliy   Majlisga   qilgan
murojaatnomasi Xalq so‘zi, 2017 yil 23 dekabr.
                  11.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   2017-yil   15-
iyundagi   “Ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlash,   muqaddas   dinimiz   sofligini   asrash
davr talabi” mavzusidagi ma’ruzasi. Xalq so‘zi gazetasi 2017-yil 16- iyun №119.
                  12.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   Birlashgan
Millatlar Tashkilotining 72-sessiyasida so‘zlagan nutqi
25        
26

27

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha