Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 181.3KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 30 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinflarda grammatik tahlilni o’tkazish metodikasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
URGANCH  INNOVATSION  UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar fakulteti 
 Boshlangich ta’lim yo’nalishi
K URS ISHI
M avzu:  Boshlang’ich sinflarda grammatik
tahlilni o’tkazish metodikasi MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I BOB. SAVOD O’RGATISHNING AHAMIYATI SAVOD 
O’RGATISHNING TA’LIM TIZIMIDAGI O’RNI 
1.1 Savod o’rgatish davrida o’quvchilarning nutqini 
o’stirish……………………………………………………………………………5
1.2  O’qitish jarayonida ilg’or pedagogik metodlardan foydalanish………….
………………………………………………………..……9
II   BOB.   SAVOD   O’RGATISH   DARSLARINING   TURLARI   VA
ULARNING XUSUSIYATLARI 
2.1   Boshlang’ich   savod   o’rgatish   darslari,   turlari,   xususiyatlari   va
maqsadlari…………………………… ……………………………………………13
2.2  O’quvchilarning boshlang’ich savodxonligini shakllantirish va  murakkab savod
o’rgatish darslari ni tashkil etish………………………………………………….18
2.3 O’qish va yozish ko’nikmalarini rivojlantirish usul va metodlari……………21
XULOSA................................................................................................................
26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR..............................................................27
ILOVALAR………………………………………………………………………29 KIRISH
 
Mavzuning   dolzarbligi.   O’qish   va   yozish   kishining   nutq   fa о liyati   turi
bo’lib,   o’quv   va   yozuv   malakasi   ham   nutq   fa о liyatining   b о shqa   turlari   bo’lgan
о g’zaki hik о ya qilish, b о shqalar nutqini eshitib idr о k etish, ichki nutq bilan uzviy
b о g’liq h о lda shakllanadi malakaning shakllanishi uchun ma’lum bir fa о liyati ko’p
marta   takr о rlanishi   talab   etiladi.   Shunday   ekan,   sav о d   o’rgatish   jarayonida   b о la
juda ko’p o’qishi va yozishi zarur. Bizning yozuvimiz t о vush yozuvi   х is о blanadi,
o’qishda   grafik   b е lgilar   ( х arflar)ni   t о vushga   maylantirish   b о sqishi,   yozuvda   esa
aksincha,   t о vushning   х arfga   aylantirish   b о sqishi   bo’lib,   bu   o’qish   va   yozishni
ancha   qiyinlashtiradi,   so’zni   t о vush- х arf   t о m о nidan   ta х lil   qilish   zaruriyatini
k е ltirib   chiqaradi.Sav о d   o’rgatish   m е t о dikasi   o’quvchilarga   t о vushlar   haqida
ma’lum о t b е rishda, o’zb е k tilining f о n е tik tizimi  х ususiyatlarini his о bga  о ladi. 
Sav о d   o’rgatish   ushun   so’z   ma’n о larini   farqlashga   х izmat   qiladigan
t о vushlarni,   ya’ni   f о n е malarni   bilishi   zarur.   Maktabda   sav о d   analitik-sint е tik
t о vush   m е t о di   bilan   o’rgatiladi.   O’quvchilar   so’zni   analiz   qilish   bilan   k е rakli
t о vushni   ajratadilar,   ularni   ta х lil   qiladilar,   sint е zlaydilar,   shu   as о sda   х arfni   va
bo’g’inlab   o’qish   jarayonini   o’zlashtiradilar.   Bunda   til   grafik   sist е masini,
t о vushlarni   yozuvda   b е lgilash   х ususiyatlarini   х is о bga о lish   zarur.   Sav о d
o’rgatishda   bo’g’inlab   o’qitish   tam о yili   qabul   qilingan.Shuning   uchun   o’qishga
o’rgatishning   birinchi   kunlaridayoq   o’quvchilarni   bo’g’inlab   o’qish   mo’ljallab
o’qishga   o’rgatiladi.   Sav о d   o’rgatishda   o’zb е k   alfavitidagi   х arflar   to’rt   variantda
(b о sma   va   yozma,   b о sh   va   kishik   х arflar)   ishlatishini   h am   х is о bga   о lish   zarur.
O’qish yozish murakkab psi хо -fizi о l о gik jarayon his о blanadi.
  O’qish va yozishni endigina urayotgan b о la barsga el е m е ntlar harakatlarini
ya х lit bir   х arakatga aylantira  о lmaydi b о la ushun har bir el е m е nt mustaqil harakat
ba’zan   juda   qiyin   psi хо l о gik   jarayon   bulib   ir о dani,   diqattni   aqlnigina   emas   balki
jism о niy   harakatni   talab   qiladi.   O’qishga   o’rgatishda   t о vushlarni   qo’shish   qiyin
harakat   his о blanadi .   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   ona   tili   va   o’qish savodxonligi darslarida grammatikaga oid tushunchalarni shakllantirishda ta’limiy
o’yinlar,   ulardan   kichik   maktab   yoshidagi   bolalarning   o’qish   faoliyatida
foydalanish   metodikasi   haqida   hamda   bir   nechta   ta’limiy   o’yinlardan   misollar
keltirilgan.  
Kurs   ishning   maqsadi.   Bolalarni   savod   o’rgatishga   tayyorlashning   maqsad,
mazmuni va mohiyati to’g’risida bilimlarni hamda to’liq tasavvurni shakllantirish. 
Kurs ishning vazifalari:
– Bolalarda o’qish va yozishga bo’lgan qiziqishini uyg’otish
– Bolalarni yozish, o’qish ko’nikmalarini shakllantirishni ifodalash.
– Mashhulotlar jarayonida bolalarni savodga o’rgatish
Kurs ishining ob’ekti:  Boshlang’ich sinflarda 1-4-sinf ona tili darsliklari.
Kurs ishning predmedi:  Boshlang’ich sinf o’quvchilarida savod
o’rgatish jarayonida tayyorlov darslarini tashkil qilish jarayoni.
Kurs   ishi   tuzilishi :   Kirish,   ikkita   bob,   rejalar,   xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxati va ilovadan iborat. I BOB SAVOD O’RGATISHNING AHAMIYATI SAVOD
O’RGATISHNING TA’LIM TIZIMIDAGI O’RNI
1.1 Savod o’rgatish davrida o’quvchilarning nutqini o’stirish
  Sav о d   o’rgatishda   bo’g’inlab   o’qitish   tam о yili   qabul   qilingan.   Shuning   uchun
o’qishga o’rgatishning birinchi kunlaridayoq o’quvchilarni bo’g’inlab o’qish mo’ljallab
o’qishga o’rgatiladi. Sav о d o’rgatishda o’zb е k alfavitidagi  х arflar to’rt variantda (b о sma
va   yozma,   b о sh   va   kishik   х arflar)   ishlatishini   х am   х is о bga   о lish   zarur.   O’qish   yozish
murakkab psi хо -fizi о l о gik jarayon his о blanadi. O’qish va yozishni  endigina urayotgan
b о la   barsga   el е m е ntlar   harakatlarini   ya х lit   bir   х arakatga   aylantira   о lmaydi   b о la   ushun
har   bir   el е m е nt   mustaqil   harakat   ba’zan   juda   qiyin   psi хо l о gik   jarayon   bulib   ir о dani.
diqattni   aqlnigina   emas   balki   jism о niy   harakatni   talab   qiladi.   O’qishga   o’rgatishda
t о vushlarni   qo’shish   qiyin   harakat   his о blanadi.   Ko’p   o’quvchilar   t о vushlarni   al ох ida
talaffuz qiladilar amm о  bo’g’in h о sil qila о lmaydilar [1]. Bu qiyinchilikni bartaraf qilish
ushun nutq  о rganlarining riv о jlanish  х ususiyatlariga e’tib о r b е rish zarur dastlabki yozuv
jarayonida   ko’pgina   mustaqil   fa о liyatni   bajaradilar   ruchkani   to’g’ri   ushlash   daftarni
to’g’ri   qo’yish.   harfni   yozishga   o’rganish   bilan   uning   shaklini,   el е m е ntlarini,
chiziqlarini   his о bga   о lib   daftar   qat о riga   singdirishni   qat о r   bo’ylab   ruchkani   qanday
harakat   qildirishni   esda   saqlashni:   So’zni   yozganda   harfni   harfga   qanday   qo’shishni
bilishi   va   so’zning   bir   qat о rga   sig’ish   sig’ishmasligini   his о blashi   ko’zni   daftarga
yaqinlashtirmasdan   to’g’ri   o’tirishni   esda   tutishil о zimdir.   Eski   maktabda   o’qish   bilan
yozish  bir   vaqtda  o’rganilmagan   avval   faqat   o’qish   o’rgatilgan.  O’qish   hatt о   (bo’g’in)
usuli   bilan   yozish   bir   vaqtda   o’rganilmagan.   O’qishga   o’rgatishning   « х ijj о i   qadimiy»
d е b   atalgan.   Bu   usuli   asrlar   dav о mida   h е sh   qanday   o’zgarishsiz   dav о m   etib   klgan.
Turkist о nda   о chilgan  rus  -tuz е m   maktablari  sav о d  o’rgatishda   ma’lum  darajada  ij о biy
r о l   o’ynadi.   Rustuz е m   maktablarining   o’zb е k   sinflarida   o’zb е kcha   х at-sav о d   o’rgatish
m е t о di 1900-yildan b о shlab asta-s е kin i sl о h qilindi:   х   ij о   m е t о didan t о vush m е t о diga
o’tildi.   1900-yillardan   rus-tuz е m   maktabi   o’zb е kcha   snflarning   muallimlari   t о vush
m е t о di as о sida tuzilgan tatarsha alifb е dan f о ydalanganlar. Bu kit о bning tili va mazmuni
o’zb е k   sinflariga   m о s   k е lmasdi.   1902-yilda   Saidrasul   Saidaziz о vning   t о vush   m е t о di talabiga   muv о fiq   tuzilgan   о na   tili   alifb е si   “Ust о di   avval”   nashr   etildi.   “Ust о di   avval”
nashr qilingandan k е yin o’zb е kcha  х at-sav о d o’rgatishda yangi davr b о shlandi. T о vush
m е t о di   sav о d  o’rgatishning   eski   usulidan   tam о mila  farq  qilib,  o’qitishni   о s о nlashtirdi,
ta‘limni   b о la   tushunadigan,   anglaydigan   ta’limga,   aktiv   ta   ‘limga   aylantirdi.   “Ust о di
avval” uch bo’limdan ib о rat: 
birinchi bo’lim h о zirgi t е rmin bilan aytganimizda, alifb е   davridir. Avt о r bu
bo’limda   arab   alfavitidagi   harflarni   alfavit   tartibida   emas,   balki   harf   о rqali
if о dalangan   t о vushning   talaffuzi   о s о nqiyinligini,   harflarning   yozilishi   s о dda   yoki
murakkabligini  e’tib о rga   о lgan. Avt о r bu harfning yozuvda bir  n е cha   х il shakllar
k е lishi   х at-sav о d   o’rgatishni   qiyinlashtirishini   his о bga   о lgan:   alifb е   davrining
b о shida   d е yarli   har   d о im   bir   hil   shaklda   qo’llanadigan   harflarni   b е rgan,   shakli
yozilish o’rniga qarab turlicha bo’ladigan harflarning so’z b о shida, so’z o’rtasida,
so’z   ох irida   va   nih о yat,   al о hida   yozilish   shaklini   b е rib,   ularga   m о s   mis о llar
k е ltirilgan.   Masalan,   q   harfini   tanitish   ushun   q о r,   uyqu,   о q   so’zlarini,   g’harfini
tanishtirish   ushun   g’ о r,   t о g’,   so’zlarini   tanlagan.   Muallif   s о ddadan   murakkabga
tamoiliga   ri о ya   qilib,   alifb е   davrini   s е kin   murakkablashtira   b о rgan.   Kit о bning
alifb е   qismiga,   as о san   o’zb е k   tilining   lug’at   s о stavidagi   so’zlardan   tanlab   о lgan.
Yozishni   o’rgatishda   va   х usni   х at   malakalarining   хо sil   qilinishida   “Murad о d”
kit о bidan   f о ydalanilgan.   Bu   kit о bchada   х ar   uchala   mashq   turi,   ba’zi   nashrlarda
insh о   namunalari   b е rilgan.   Rus   tuz е m   maktablarida   o’qish   va   yozishni
o’rgatish, о datda bir bir vaqtda b о shlanib, bir-biriga b о g’lab  о lib b о rilgan; har kuni
avval   o’qish,   k е yin   yozuv   darsi   bo’lgan.   O’qish   yozish   о nglilik   tamoili   as о sida
o’rgatilgan,   b о lalar   kaysi   t о vush,   bo’g’in,   so’z   yoki   gapni   o’qiyotgan   yoki
yozayotganini   aniq   tasavvur   qilgan.   Ma’n о siga   tushingan,   arabcha   х arflarning
yolg’iz   shaklini,   so’zda   qo’llanish   o’rniga   qarab   shaklini   yo х ud   bir о r   х arfning
el е m е ntini   yozayotganini   о ngli   ravshda   bilgan.   [1]   Sav о d   o’rgatishda   analitik-
sint е tik   t о vush   m е t о diga   K.D.   Ush е nskiy   as о s   s о lgan   va   russiya   maktablarining
b о shlang’ish sinflariga j о riy etib riv о jlantirilgan. Bu m е t о d asrimiz ning b о shlarida
rus-tuz е m maktablari  о rqali 
Turkist о nda   yangi   о ch ilgan   maktablarga   kirib   k е la   b о shlagan.   Shu   m е t о d as о sida r е ja va dasturlar, darslik va qo’llanmalar nashr etilib b о lalarning  х at-sav о di
chiqarila b о shlagan. Bu m е t о dning an’anaviy tamoillari quyidagilardan ib о rat: 
1)   Sav о d   o’rgatishda   analitik-   si   nt е tik   t о vush   m е t о di   sha х sni
shakllantirish   maqsadiga   ko’ra,   ta’limiy   va   riv о jlantiruvchi   х arakt е rda
bo’ladi,   u   analitik-sint е tik   mashqlar   sist е masi   о rqali,   nutqiy   mashqlar   о rqali
aqlning   o’sishini   ta’minlaydi   o’quvshilarning   yosh   х ususiyatlarini
his о bga о ladi . 
  2)Analitik-sint е tik   tovush   m е t о di   tashkiliy   t о m о ndan   birinchidan,
alifb о gacha   bo’lgan   (tayyorl о v)   davr,   alifb е   davri   va   alifb е dan   so’nggi   davrga
bo’linadi; 
ikkinchidan, yozuvga o’rgatish o’qishga o’rgatish bilan bir vaqtda – paral е l
h о lda b о radi:
3). Analitik – sint е tik t о vush m е t о di psi хо l о g – linvistik nuqtai – nazardan:
birinchidan   sav о d   o’rgatish   b о lalarning   j о nli   kuzatuvidan   aktiv   egallagan   nutq
malakasiga   as о slanadi:   ikkinchidan,   sav о d   o’rgatish   t о vush   as о s   qilib   о li   nadi,
bunda   t о vushni   ajratishga,   uni   analiz   va   sint е z   qilishga,   t о vushlar
artikulyatsiyasiga, b о lalarning f о n е matik eshitishini riv о jlantirishga kata ahamiyat
b е riladi,  uchinchidan  o’qish  birligi   sifatida  bo’g’in   о linadi  ;   bunda bo’g’in  ustida
ishlash (bo’g’in, bo’g’inlar jadvalini o’qish) ga katta e’tib о r b е riladi. 
Sav о d o’rgatishda dastlabki suhbat mashqlari quyidagi tartibda  о lib b о riladi:
 1. Rasm ustida su х bat. 
2. Su х batdan analizga m о s gap ajratib о lish. 
3. Gapni so’zlarga ajratish. 
4. So’zni bo’g’inlarga ajratish.
 5. Bo’g’indan t о vushni ajratish.
 6. T о vush talaffuzini tushuntirish. 
7. O’rganilgan t о vushni turli so’zlardan t о ptirish.
 8. O’rganilgan yangi t о vush shakli -harf bilan tanishtirish. 
9. K е sma  х arflardan bo’g’in va so’z tuzdirish. 
Prezidentimiz Shavkat  Mirziyoyev 2022 -yil  11 maydagi  “2022-2026- yillarda   xalq   ta’limini   rivojlantirish   bo’yicha   milliy   dasturni   tasdiqlash
to’g’risida”gi   PF-   134-son,   2022   yil   28   yanvardagi   “2022-   2026-yillarga
mo’ljallangan   Yangi   O’zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to’g’risida”gi
PF-60-son,   2020-yil   6-   noyabrdagi   “Ta’lim-tarbiya   tizimini   yanada
takomillashtirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlarni   to’g’risida”   PQ-4884-
sonli  qarori, 2021-yil  26-martdagi  “Ma’naviy-ma’rifiy ishlar  tizimini  tubdan
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-5040-sonli   qarori,
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “O’quvchilarni
psixologik-pedagogik   qo’llab-quvvatlash   ishlarini   yanada   takomillashtirish
to’g’risidagi”   577-son   qarorini   amalga   tadbiq   qiluvchi   “Umumiy   o’rta   va
o’rta   maxsus   davlat   ta’lim   muassasalarida   psixologik   xizmat   faoliyatini
tashkil   etish   to’g’risidagi   Nizom”ning   ishlab   chiqilishi   va   Хalq   ta’limi
vazirligi   tomonidan   tasdiqlanishi   mazkur   sohaga   tegishli   boshqa   me’yoriy-
xuquqiy   hujjatlarda   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirishda   mazkur
tadqiqot ishi muayyan darajada xizmat qiladi.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   bu   haqda   quyidagi   fikrlarni
bayon   etganlar:   ”Yoshlarimiz   haqli   ravishda   Vatanimiz   kelajagi   uchun
javobgarlikni   zimmasiga   olishga   qodir   bo’lgan,   bugungi   va   ertangi
kunimizning   hal   etuvchi   kuchiga   aylanib   borayotgani   g’urur   va   iftixor
bag’ishlaydi”[1.12bet].   Bu   g’ururni   tarbiyalashda   boshlang’ich   ta’limning
o’rni   beqiyosdir.   O’quvchilarni   maktab   ostonasiga   kelishlari   bilan   bu
faoliyat   boshlanadi,   deyishimiz   mumkin,   chunki   savod   o’rgatish   davridan
boshlab o’quvchilar ta’lim-tarbiya birligi asosida o’qitiladi. 1.2  O’qitish jarayonida ilg’or pedagogik metodlardan foydalanish
Hozirgi   kunda   yangi   pedagogik   texnologiyalarning   200   ga   yaqin   turi
mavjud.   O’qituvchi   ana   shu   texnologiyalardan   o’z   darsida   qanday
foydalanishni to’g’ri tanlay bilishi kerak. Bugungi kunda ilm-fan taraqqiyoti
natijasida   zamonaviy   texnika   vositalari   kirib   kelmoqda.   An’anaviy   o’qitish
tizimi,   aytish   mumkinki,   yozma   va   o’g’zaki   so’zlarga   tayanib   ish   ko’rishi
tufayli   “axborotli   o’qitish”   sifatida   tafsiflanadi,   chunki   o’qituvchi   faoliyati
birgina o’quv jarayonining tashkilotchisi sifatida emas, balki nufuzli bilimlar
manbaiga   aylanib   borayotganligini   ta’kidlagan   holda   baholanmoqda.
Bugunning   har   bir   pedagogi   har   tomonlama   rivojlangan,   yetuk,   barkamol
avlodni tarbiyalab, davlatimizga munosib mutaxassis yetkazishni o’z oldiga
asosiy   maqsad   qilib   qo’yishi   lozim.   Shunday   ekan,   u   pedagogik
texnologiyalar   asosida   darsni   tashkil   etish   va   ta’lim   sifati,   samaradorligini
oshirishda   o’z   hissasini   qo’shish   zimmasidagi   asosiy   vazifalardan   biri
ekanligini   unutmasligi   lozim.   Pedagogik   texnologiyalar   ta’lim   jarayonining
unumdorligini   oshiradi,   o’quvchilarni   mustaqil   fikrlash   jarayonini
shakllantiradi,   o’quvchilarda   bilimga   ishtiyoq   va   qiziqishni   oshiradi,
bilimlarni mustahkam o’zlashtirish va ulardan amaliyotda erkin foydalanish
ko’nikma va malakalarini shakllantiradi. 
«Texnologiya»   tushunchasi   texnikaviy   taraqqiyot   bilan   bog’liq   holda
fanga 1872-yilda kirib keldi va yunoncha ikki so’zdan texnos- san’at, hunar
va   logos-fan,   ta’limot   so’zlaridan   tashkil   topib,   “hunar   fani”   ma’nosini
anglatadi. Pedagogik texnologiya - bu o’qituvchining o’quvchilarga o’qitish
vositalari   yordamida   muayyan   sharoitlarda   ta’sir   ko’rsatishi   va   bu   faoliyat
mahsuli   sifatida   ularda   oldindan   belgilangan   shaxs   sifatlarini   intensiv
shakllantirish   jarayonidir.   Pedagogik   texnologiya   -   o’quv   jarayonini texnologiyalashtirishni butunligicha aniqlovchi tizimli kategoriya.
 Ilm-fan va ta’lim sohasining rivojlanishida eng muhim rol o’ynaydigan
insonlar   bu   pedagoglardir.   Darhaqiqat,   oddiy   o’qituvchidan   tortib   to
professor  ustozgacha  hammasi  pedagogdir. Pedagog buyetaklovchi, demak,
biz   pedagoglarning   vazifamiz   o’z   o’quvchilarimizni,   talabalarimizni   ilmfan
so’qmoqlaridan   asta-sekin,   bosqichma-bosqich   yetaklab,   ularni   ilm-fan
cho’qqilarini   zabt   etishlariga   ko’maklashishdir.   Pedagogik   texnologiyalar
ta’lim-tarbiya   jarayonini   ilg’or   vositalari,   metodlar,   texnik   vositalar,
usullariga   tayanib   takomillashtirish   tizimi   hisoblanadi.   Bu   tizim   o’qituvchi
tomonidan   yaratiladi,   ta’lim-tarbiya   bosqichlarini   o’zaro   bog’lashga   xizmat
qiladi. Uning mazmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim
tarbiyaning   shakllari   va   vositalarini   tayyorlash,   o’quvchida   shakllantirish
ko’zda   tutilgan   ma’naviy   sifatlarni   o’zlashtirishga   yo’naltirilgan   darslarni
rejalashtirish   kabilarni   o’z   ichiga   oladi.   O’quvchilarni   zamon   talablari
asosida tarbiyalash bugungi kunning eng muhim vazifalaridan biridir. Bu esa
o’qituvchilar zimmasiga ulkan vazifalar yuklaydi. 
O’qituvchi   o’z   sohasining   mohir   bilimdoni,   muammolarning   oqilona
yechimlarini   topa   oladigan,   o’z   ustida   doimiy   ijodiy   ishlab,   yangiliklar
yarata   oladigan,   o’quvchilari   qalbidan   munosib   o’rin   egallagan   bo’lishi
lozim.   Yosh   avlodga   zamon   talablari   asosida   bilim   berish   uchun   pedagog
o’zining   prosessional   kompetentligiga   ega   bo’lishi   kerak.   Bu   pedagogik
faoliyatni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun   zarur   bo’lgan,   kasbiy   va   shaxsiy
sifatlar   yig’indisidir.   Pedagogik   faoliyatini,   pedagogik   muloqotni   yuqori
darajada   amalga   oshiradigan,   o’quvchilarning   ta’lim-tarbiyasi   sohasida
yuqori darajadagi stabil natijalarga erisha oladigan o’qituvchini professional
kompetentli   o’qituvchi   deyish   mumkin.   Hozirgi   kunda   mamlakatimizda
barcha jabhalar qatori ta’lim sohasida ham juda katta o’zgarishlar, islohotlar
amalga   oshirilmoqda.   Jumladan,   maktablarda   moddiy-texnik   baza
mustahkamlandi, darsliklar takomillashtirildi. 
Hozirda   darslarni   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalarsiz   olib borishni  tasavvur qilish qiyin. Yangi pedagogik texnologiyalar asosida  dars
o’tilishi   ta’lim   sifati   va   samaradorligini   oshirishga   asos   yaratmoqda.
O’qituvchi   mehnatining   samarasi   shogirdlarining   nafaqat   yurtimizda,   balki
xalqaro   miqyosdagi   fan   olimpiadalarda,   ko’rik-tanlovlarda   qo’lga   kiritgan
yutuqlarida namoyon bo’ladi. Vatanimizdagi ta’lim sohasi rivojlanishida biz
albatta rivojlangan xorijiy davlatlar tajribalaridan keng foydalanishga e’tibor
bermoqdamiz.   Bunday   usullardan   biri   interfaol   usullardir.   Interfaol   usullar
har bir o’quvchining faolligiga, erkin va mustaqil fikr yuritishiga asoslanadi
hamda   o’quvchilar   o’qituvchi   yordamida   va   hamkorligida   mustaqil   ishlash
ko’nikma va malakalariga ega bo’lishadi.
  Pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’tkazilgan   mashg’ulotlar,   o’quvchi
talabalarni fikrlashga, o’z nuqtai nazarini asoslashga imkon yaratadi. Ilm-fan
va ta’limni rivojlantiruvchi omillardan yana bir eng muhimi shuki, bu AKT
dan   foydalanish.   Chunki   hozirgi   zamon   o’qitish   metodlarini   AKT   siz
tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Axborotlarning   animatsiyalar   orqali   uzatilishi
o’quvchilarni   darsga   bo’lgan   qiziqishini   oshiradi.   Kompyuter   dasturlari
yordamida   ko’rgazmalar   tayyorlash,   taqdimotlar   va   videoroliklar   yaratish
yangi   mavzuni   tushuntirishda   katta   samara   beradi.   Boshlang’ich   sinf
texnologiya   darslarida   rangli   qog’ozdan   turli   gullar,   maketlar,   parranda   va
jonzotlar   shakllarini   yasash,   gazlamalardan   buyumlar   yasash   usullari
o’rgatiladi.   Plastilindan   buyumlar   yasash,   hayvonlar   shaklini   yasash   va
applikatsiya, mozaika usulida ishlash kabi jarayonlar ham amalga oshiriladi. 
Shuningdek,   texnologiya   darslarida   berilgan   amaliy   ishlarni   bosqichli
bajarish   bilan   birga   mavzuga   oid   savol-topshiriqlarga   javob   berishi,   ishni   sifatli
bajarishi hamda xavfsizlik qoidalariga rioya qilishi zarur. Bu vazifalarni bajarishda
boshlang’ich   sinf   o’qituvchisi   yangi   axborot   texnologiyalaridan   foydalanishi
ko’zlangan   maqsadga   erishishda   muhim   omil   bo’ladi.   Shuni   ham   aytib   o’tish
joizki, agar o’qituvchi texnologiya darslarida qo’llaniladigan xavfsizlik qoidalarini
taqdimot   ko’rinishida   tayyorlab   o’quvchilarga   har   darsda   namoyish   etsa,   yanada
maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Chunki   o’quvchilar   har   darsda   shu   taqdimotni ko’rganlaridan keyin albatta eslarida qoladi, shunga amal qilishadi va natijada turli
ko’ngilsiz   hodisalarning   oldi   olinadi.   Turli   kasb   egalari   va   kasb-hunarga   oid
ma’lumotlarni   kengroq   yoritishda   axborot   texnologiyalaridan   unumli   foydalanish
yuqori samara beradi.   Ta’lim   jarayoni   va   uning   rivojlanishi   uchun   so’nggi
yillarda juda katta e’tibor qaratilayotganligi barchamizga ayon.  Davlatimiz rahbari
tomonidan   olib   borilayotgan   islohotlardan   ham   buni   anglash   qiyin   emas.   Har   bir
millat  o’z tili, o’z madaniyatiga chuqur  hurmatda  bo’lishi, uni  kelajak  avlodlarga
boyitib,   meros   qilib   qoldirishi   lozim.   O’z   ona   tilida   fikrini   erkin   bayon   qilib,   til
boyliklaridan unumli foydalangan holda grammatik tushunchalarni ham o’rgangan
o’quvchi boshqa tillarni ham tez va oson o’rganadi. 
      Ta’lim   tarbiya   tizimining  bugungi  kundagi  vazifasi   o’sib-ulg’ayib  kelayotgan
yoshlarni vatanparvar, zamonaviy bilim, ko’nikma va malakalarini  o’zlashtirgan
kelajakda   jamiyatda   o’z   o’rnini   egalashga   erishgan-komillikka   intiladigan
barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishdir.   Mamlakatimizda   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan   islohatlarda   umumta’lim   maktablari   hal   qilivchi   kuchga   aylangani
ayni haqiqatdir. Maktablarda kelajak avlod vorislarini tarbiyalashga yo’naltirilgan
imkoniyatlar   o’z   navbatida,   pedagog   xodimlardan   sifatli   ta’lim-tarbiya   berishni,
o’quvchi yoshlardan esa puxta bilim olishni talab etadi. Bu o’z navbatida har bir
o’qituvchi   zimmasiga   yanada   yuksak   mas’uliyat   va   vazifalarni   yuklaydi.
bosqichlarida hech qiynalmasdan yanada yuksak natijalarga erisha oladi. 
  II BOB SAVOD O’RGATISH DARSLARINING TURLARI VA ULARNING
XUSUSIYATLARI
2.1 Boshlang’ich savod o’rgatish darslari, turlari, xususiyatlari va maqsadlari
Malakaning   shakllanishi   uchun   bir   faoliyat   bir   necha   bora   takrorlanishi
lozim.   Yozish   malakasiga   o’quvchi   ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish
haqida o’ylab o’tirmay, so’z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak o’qish va yozish
malakasi   harakatning   o’ylab   o’tirmay   amalga   oshirilishi   jarayonidir.   Malaka
o’qitishning   keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib   avtomatlashish   darajasiga
yetkaziladi.O’qish   va   yozish   kishi   nutq   faoliyatini   turi   bo’lib,   u   nutqqa   oid
malakadir.O’qish   malakasini   ham   nutq   faoliyatining   boshqa   turlari   bilan,   ya’ni
og’zaki   hikoya   qilish,   o’zgalar   nutqini   eshitish   orqali   anglash,   ichki   nutq   bilan
uzviy bog’liq holda shakllanadi. 
Maktabda   o’qitishning   muvaffaqiyati   savod   o’rgatishning   qanday   tashkil
etilganligiga   bog’liq.   O’quvchini   savod   o’rgatish   jarayonida   elementar   o’qish   va
yozishga   o’rgatishda   o’quvchilarning   faoliyat   ko’rsatishi   va   nutq   faoliyatiga
kirishishlari uchun talab bo’lishi, o’z fikrini og’zaki yoki yozma ifodalashi uchun
zaruriyat   va   ehtiyojni   yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O’qish   va
yozish   malakasi   biri   ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalgam   oshuvini
ta’minlaydi.Shuning uchun ham o’qishga o’rgatish bilan yozuvga o’rgatish parallel
olib   boriladi   va   bu   faoliyat   muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   Shunday   ekan,
savod o’rgatish jarayonida bola juda ko’p o’qishi yozishi zarur. O’qish uchun ham,
yozish uchun ham yangi matn olinadi, chunki bir matnni bir necha bor qayta o’qish
bilan   maqsadga   erishish   qiyin.   Bu   ko’pincha   o’qilgan   matnni   yuzaki   yodlab
olishga to’g’ri keladi. 
O’qishda  grafik  shakllar   tovushga  aylantirilsa,  yozuvda   aksincha,   tovushlar
harflarga aylantiriladi. Bu o’qish va yozish faoliyatida o’quvchi uchun qiyinchilik
tug’dirgandek   tuyulsa   –   da,   aslida   o’qish   va   yozish   jarayonini   soddalashtiradi, chunki   tizimdagi   tovushni   ifodalovchi   harflar   soni   uncha   ko’p   emas.   O’qish   va
yozishni   o’zlashtirish   uchun   tovush   va   harflarning   o’zaro   munosabatiga   oid
qoidalarni o’zlashtirish kifoya. Savod o’rgatish metodikasida o’zbek tili tovushlar
va harflar tizimining o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. 
O’qish   darslari   davomida   o’quvchilar   so’zdagi   harflarni   bir-biriga   bog’lab
yozish.   So’z   va   gaplarni   kichik   hamda   bosh   harflarni   alifbe   kitobida   berilgan
tartibda yozishga  o’rgatiladi. Savod o’rgatish ishlarini  to’g’ri  tashkil  qilish uchun
quyidagilarga e’tibor berish lozim. 
1.   Ta’limning   didaktik   jihatlariga   e’tibor   berib   uni   so’nggi   yutuqlar   bilan
to’ldirib borish. 
2. O’quvchilarning yosh va fiziologik jihatlariga e’tibor berish. 
3. Ularda mustaqil faoliyatni rivojlantirish usullarini keng qo’llash.
 4. O’qish va yozishning uzvuyligiga e’tibor berish. 
5.   alifbo   va   unga   qo’shimcha   materiallardan   ijobiy   foydalanish.   Savod
o’rgatishning har bir bosqichi o’zining muhim pedagodogik didaktik qirralari bilan
ajralib turadi. Masalan alifbogacha bo’lgan davr turli xil rasmlardan, chizmalardan,
nuqtalardan,   va   boshqa   vositalardan   keng   foydalanadi.   Shuningdek   bolalar
O’qituvchining   savollariga   javob   berishga   rasmlarga   qarab   fikrlashga   va   o’zlari
ko’rgan,   eshitgan   narsalar   voqealar   haqida   erkin   so’zlashga   odatlana   boradilar.
Savod o’rgatishda ta’lim  – tarbiyaning zamonaviy tamoillariga xalq pedagogikasi
an’analariga   milliy   qadriyat   va   ahloqning   odob   mezonlariga   qat’iy   rioya   qilish
o’quvchilarning ruhiy holatlari va o’qish o’rganishga qiziqish darajalarini hisobga
olish yozuvga o’rgatishda ularning tovush – harflarni  aniq farqlay olishga e’tibor
beriladi.   Savod   ta’limidagi   asosiy   maqsad   va   vazifa   bolalarga   yozish   va   o’qishni
o’rganishga ishonchhosil qilishdan iborat. 
Ma’lumki,   savod   o’rgatish   jaroyonidagi   o’qish   darslarining   asosiy   vazifasi
o’quvchilarga   tovush   va   harfni   tushuntirish,   ularning   to’g’ri   tallaffuzini   o’rgatish
orqali   bolalarda   to’g’ri,   ongli,   ifodali   o’qish   ko’nikmalarini   shakillantirishdan
iborat. Shuningdek oquvchilar lug’atini boyitish tafakkurini shakllantirish, eshitish,
qabul   qilish   sezgisini   o’stirishda   ham   bu   davr   mas’uliyatliligi   bilan   muhim   o’rin tutadi  . Tayyorgarlik davri  o’qishga o’rgatish uchun zamin hozirlaydi. Bu davrda
bolalarda ozgalar nutqini eshitish diqqatni to’plash, til birliklarini (tovush bo’g’in
so’z, gap) farqlash, ajratish, ularning vazifalarini anglash kabi vazifalar ini anglash
kabi   xususiyatlar   shakllantiradi.   Bular   o’quvchilarning   o’qishini   muvaffaqiyatli
egallashlariga yordam beradi. O’qishga o’rgatish uchun, avvlo, o’quvchi tovush va
harf   bilan   tanishtirilishi   lozim.   Tovush   va   harf   bilan   tanishtirishda   bo’g’indan
tovushni   Ajratiish   tamoyiliga   amal   qilionadi.   Harf   bilan   tanishtirish   quyidagi
yo’nalishlarda amalga oshirilishi mumkin:
1. Mazmunli   rasm   yuzasidan   savol-javob   usuli   bilan   bog’lanishli   hikoya
tuzdiriladi.   Undan   kerakli   gap,   so’ng   so’z   ustida   yuqoridagi   kabi   tahlil   ishlari
uyushtiriladi.
2. So`z   asos   qilinib,   analitik   mashqlar   yordamida   o’rganiladigan   tovush   ajratib
olinadi.   Masalan:   oy.   O’qituvchi   oy   rasmini   ko’rsatadi,   o’quvchilar   uning
nomini  ayadi.  O’quvchi  o  tovushini  cho’zib  (o-o-o-y)  aytadi   va qaysi  tovushni
cho’zib aytayotganini o’quvchilardan so’raydi. O’quvchilar o tovushini aytgach,
uning xususiyatlari haqida savoljavob o’tkaziladi.
3.   O’rganilgan   harflar   ichiga   bugun   o’rganiladigan   harf   arashlashtirib   qo’yiladi,
bolalar   uning   ichidan   notanish   harfni   ajratadilar,   so’ng   o’qituvchi   bu   harf
ifodlaydigan   tovushni   aytadi.   O’quvchilar   tovushning   xususiyatlrini   aytadilar.
Shu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib,   kitob   sahifasidan,   rasmli   alifbodan
ko’rsatadilar   shu   tariqa   tovush-harf   bilan   tanishtirilgach,   o’qishga   o’rgatish
ustida ishlanadi. 
        O’qishga   o’rgatishda   bo’g’in   asos   qilinib   olinadi.   Buning   uchun   o’qituvchida
bo’g’in jadvali bo’lishi kerak. Bo’g’in jadvali asosida o’qish namunasi ko’rsatiladi,
ya’ni   harflab   emas   ichida,   birinchi   harfni   ko’z   bilan   ko’rib   uning   nomini   dilda
saqlab,   ikkinchi   harfni   ko’rish   va   ikkalasini   bog’lab   unlini   mo’ljallab   ulab   aytish
tushuntiriladi.   Bo’gin   o’qish   oqituvchining   namunasi   asosida   doimiy   izchil   olib
boriladi. Bunda quyidagi kabi chizmalardan foydalanish mumkin: bunda “Alifbe”
sahifalaridagi   so’zlarni   oldin   bo’ginlarga   bo’lish,   so’ng   o’qishni   mashqqilish
yaxshi   samara   beradi.   O’qituvchining   namunali   o’qishidan   so’ng   birlikda   ovoz chiqarib   o’qish,   yakka-yakka   oqish,   shivirlab   o’qishdan   foydalaniladi.   Ayniqsa,
sekin   o’qiydigan   o’quvchilar   bolgan   sinflarda   xor   bilan   o’qitish   o’qishni
tezlshtiriladi.  Sinf  o’quvchilarining  o’qish  ko’nikmalaridan   kelib  chiqib  matndagi
so’zlarni   xttaxtada   bo’g’inlarga   bo’lib   yoish   o’rganilgan   harflarni   hisobga   olgan
holda   qo’shimcha   so’z   birikmalari,   gaplar   tuzib   yozish   va   o’qitish   usulidan   ham
foydalaniladi.   Ma’lumki   “Alifbe”   sahifalarida   bogin   tuzilishi   murakkablashib
boradi.   Shuning   uchun   o’qituvchi   har   bir   bo’gin   tuzilishining   murakkabligiga
qarab   ish   usullarini   belgilab   olishi   zarur.   Masalan   uch   tovushdan   tuzilgan,   to’rt
tovushdan  tuzilgan  bo’g’inlarni  o’qishga  o’rgatish   ham  oziga  xos   qiyinchiliklarni
keltirib   chiqaradi.   bunda   o-lov,   Man-non   tipidagi   bo’g’inlarda   o-lov,   Man-non
tarzidagi qo’shimcha chiziqlardan, bodring do’sttipidagi bo’ginlarda bod-ring, to’rt
tarzidagi   qo’shimcha   chiziqlardan   foydalniladi.   So’zlarni   o’qishga   o’rgatishda
bo’lib o’qitishdan tashqari jadvallar ham yaxshi samara beradi. Umuman olganda,
har  bir  o’qish darsida, albatta  bo’g’in tuzilishi  murakkab  bo’lgan so’zlarni  o’qish
mashqi   o’tkazilishi   lozim.   Bu   usul   o’qituvchilarda   o’qish   malakasining
takomillashuviga yordam beradi.
Har bir piredmetda bo’lgani kabi o’qish darslarida ham talim tarbiya birligiga
e’tibor   beriladi.   O’qish   darslarida   tarbiya   o’qilgan   matinning   ongli
o’zlashtirilishiga   bog’liq.   Birinchidan,   o’quvchi   matnda   fikr   nima   haqda
borayotganini   anglasagina,   o’zida   shunday   sifatlarni   shakllantirishga   harakat
qiladi. 
Ikkinchidan,   yaxshi   inson   bo’lish   uchun   o’qishning   zarurligini   anglaydi.
Ongli   o’qishni   taminlashda   matn   bilan   unga   ishlangan   mazmunlui   rasmlar
o’rtasidagi   bog’lanishlarni   aniqlashtirishga,   matn   yuzasidan   savollar   berishga
diqqatini   qaratish   lozim.   bunda   quyidagicha   savol   va   topshiriqlardan   foydalanish
mumkin: 
1. Rasmni kuzating matnda nima haqida gap boradi? 
2. Rasmda nima tasvirlangan? 
3. Rasm bilan matn norasida bo’g’lanish bormi?  4. Matn mazmunini  rasmga qarab so’zlb bering. Demak o’qish o’qilganlarni
o’zlashtirishga yo’naltirilgan bo’lishi lozim, shundagina matndagi asosiy fikr, ilgri
surilayotgan   g’oya   o’quvchilar   tomonidan   o’zlashtiriladi.   Savod   o’rgatishning
birinchi   kunidayoq   o’qish   ongli   bo’lishi,   bolalarni   ongli   o’qishga   o’rgatish   juda
muhim. 
So’roqlar   yordamida   o’qilganlarni   bola   qandy   tushingani   aniqlanadi,
tekshiriladi.   Sharoitga   qarab   muammoli   holatni   yaratish   zarur.   Bunday   holatda
“Alifbe”   dan   yoki   harf   terish   matosidan,   o’qiladigan   topishmoqdan   yoki
muammmoli   savolni   keltirib   chiqardigan   taxminiy   suhbat   yordamida   hosil   qilish
mumkin.   Masalan:   Qishda   qushlar   qyerga   uchib   ketadi?   Ongli   o’qishni   ifodali
o’qishdan   ajrtib  bo’lmaydi.  Ammo   analitik  o’qishning   birinchi   bosqichida   ifodali
o’qish   mumkin   emas,   chunki   bolalar   so’zda   urg’uli   bo’g’inni   ajrata   olmaydilar,
tugallangan   intonatsiyani,   so’roq   ohgangini   hatto,   orfaepik   to’g’ri   o’qishni   hm
bilmaydilar. shuning uchun analitik o’qish bosqichida so’zni yaxlit, orfoepik qayta
o’qish   tavsiya   qilinadi.   Bunday   qayta   o’qish   to’g’ri   intonatsiyaga,   ifodalilikka
o’rgatadi, o’qishning ongli bo’lishiga yordam  beradi. Savod o’rgatish jarayonidagi
o’qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o’quvchilarga   tovush   va   harfni   tanishtirish,
ularning   to’g’ri   talaffuzini   o’rgatish   orqali   bolalarda   to’g’ri,   ongli,   ifodali   o’qish
ko’nikmalarini   shakllantirishdan   iborat.   SHuningdek,   o’quvchilar   lug’atini
boyitish, bog’lanishli nutqini o’stirish, bilimini boyitish, tafakkurini shakllantirish,
eshitish,   qabul   qilish   sezgisini   o’stirishda   ham   bu   davr   mas’uliyatliligi   bilan
alohida o’rin tutadi.Tayyorgarlik davri o’qishga o’rgatish uchun zamin hozirlaydi.
Bu   davrda   bolalarda   o’zgalar   nutqini   eshitish,   diqqatni   to’plash,   til   birliklarini
(tovush,   bo’g’in,   so’z,   gap)   farqlash,   ajratish,   ularning   vazifalarini   anglash   kabi
xususiyatlar   shakllantiriladi.   Bular   o’quvchilarning   o’qishni   muvaffaqiyatli
egallashlariga   yordam   beradi.     Savodga   tayyorlash   bo’yicha   o’tkaziladigan
mashg’ulotlarda savodga o’rgatish ikki davrga ajratiladi.
1. Tayyorgarlik davri
2. Asosiy davr (Savodga tayyorlash)   Tayyorlov   guruhlarida   yil   davomida   o’tkaziladigan   mashg’ulotlar bolalar yoshiga
mos bo’lishi va ketma—ketlikda olib borilishi kerak.
    
2.2   O’quvchilarning boshlang’ich savodxonligini shakllantirish va
murakkab savod o’rgatish darslarini tashkil etish
Ma’lumki,   savod   o’rgatish   jarayonidagi   o’qish   darslarining   asosiy
vazifasi   o’quvchilarga   tovush   va   harfni   tanishtirish,   ularning   to’g’ri   talaffuzini
o’rgatish   orqali   bolalarda   to’g’ri,   ongli,   ifodali   o’qish   ko’nikmalarini
shakllantirishdan iborat. SHuningdek, o’quvchilar lug’atini boyitish, bog’lanishli
nutqini   o’stirish,   bilimini   boyitish,   mantiqiy   tafakkurini   shakllantirish,   eshitish,
qabul qilish sezgisini o’stirishda ham bu davr mas’uliyatliligi bilan alohida o’rin
tutadi. Savodo’rgatish tayyorlov davri o’qishga o’rgatish uchun zamin hozirlaydi.
Bu   davrda   bolalarda   o’zgalar   nutqini   eshitish,   diqqatni   to’plash,   til   birliklarini
(tovush,   bo’g’in,   so’z,   gap)   farqlash,   ajratish,   ularning   vazifalarini   anglash   kabi
xususiyatlar   shakllantiriladi.   Bular   o’quvchilarning   o’qishni   muvaffaqiyatli
egallashlariga yordam beradi. O’qishga o’rgatish uchun, avvalo, o’quvchi tovush
va   harf   bilan   yaxshi   tanishtirilishi   lozim.   Tovush   va   harf   bilan   tanishtirishda
bo’g’indan tovushni  ajratish tamoyiliga rioya qilinadi. Harf  bilan tanishtirish bir
necha xil yo’nalishda amalga oshirilishi mumkin:
1.   Mazmunli   rasm   yuzasidan   savol-javob   usuli   bilan   bog’lanishli
hikoya tuzdiriladi. Undan kerakli  gap, so’ng kerakli  so’z ajratib olinadi, so’ngra
so’z ustida yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiriladi.
 2. So’z asos qilinib, analitik mashqlar yordamida o’rganiladigan tovush
ajratib olinadi. Masalan:  oy. O’qituvchi oy rasmini ko’rsatadi, o’quvchilar uning nomini  - so’zni  aytadi. O’qituvchi  o tovushini  cho’zib (o-o-o-y)  aytadi  va qaysi
tovushni cho’zib aytayotganini o’quvchilardan so’raydi. O’quvchilar o tovushini
aytgach,   uning   xususiyalari   haqida   savol-javob   o’tkaziladi.   O   tovushli   so’zlar
o’ylab   toptiriladi.   SHundan   so’ng   o   harfi   kesma   harfdan   yoki   rasmli   alifbodan
ko’rsatiladi.   Bunda   o   harfining   shaklini   esda   olib   qolishlariga   alohida   e’tibor
qaratiladi.
  3.   O’rganilgan   harflar   ichiga   bugun   o’rganiladigan   harf   aralashtirib
qo’yiladi,   bolalar   uning   ichidan   notanish   harfni   ajratadilar,   so’ng   o’qituvchi   bu
harf   ifodalaydigan   tovushni   aytadi.   O’quvchilar   tovushning   xususiyatlarini
aytadilar. 
SHu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib,   kitob   sahifasidan,   rasmli
alifbodan   ko’rsatadilar.   SHu   tariqa   tovush-harf   bilan   tanishtirilgach,   o’qishga
o’rgatish ustida ishlanadi. O’qishga o’rgatishda bo’g’in asos qilib olinadi. Buning
uchun o’qituvchida bo’g’in jadvali bo’lishi lozim. Bo’g’in jadvali asosida o’qish
namunasi   ko’rsatiladi,   ya’ni   harflab   emas,   ichida,   birinchi   harfni   ko’z   bilan
ko’rib,   uning   nomini   dilda   saqlab,   ikkinchi   harfni   ko’rish   va   ikkalasini   bog’lab,
unlini mo’ljallab ulab aytish tushuntiriladi. 
Bo’g’in   o’qish   o’qituvchining   namunasi   asosida   doimiy   ravishda   har
bir darsda izchil olib boriladi. Bunda chizmalar asosida bo’g`inlabo’qitish, kesma
bo`g`inlar asosidao’qitish, kesma bo`g`inlarni boshqasi  bilan almashtiribo’qitish,
bo`g`indagi bir tovushni almashtiribo’qitish (“Kun va tun” o’yinidan foydalanib:
bol   /   xal   –   ta)   usullaridan   foydalanish   mumkin.   Uch   tovushdan   tuzilgan
bo`g`inlarning oxirgi tovushini punktirlar (nuqtalar) bilan ajratibo’qitish (til, non,
lab,   choy),   o’qishni   yengillashtirish   usullari   orqalio’qishni   mashq   qildirish
samarali natija beradi. Shuningdek, alifbe multimediasi asosida tovush-harf bilan
tanishtirish,   harflarni,   bo’g’inlarni   qo’shib   o’qishni   mashq   qildirish
o’quvchilarning   o’qishni   o’rganishlarini   tezlashtiradi.   Multimedia   orqali   bola
o’ynab   turib   o’qishni   mashq   qiladi.   Uning   ko’z   o’ngida   jonli   jarayon   namoyon
bo’ladi.   Mavhum   narsalar   uning   ko’z   o’ngida   aniq   gavdalanadi.   Multimedia
qahramonlariga   ergashib,   o’qishni   mashq   qiladi,   fikrlashi   tezlashadi.   Bunda “Alifbe”   sahifalaridagi   so’zlarning   oldin   bo’g’in   tarkibini   o’qish,   so’ng   so’zni
yaxlit o’qishlari o’qish sifati samaradorligini oshiradi. 
O’qituvchining   namunali   o’qishidan   so’ng   birgalikda   ovoz   chiqarib
o’qitish, yakka-yakka o’qitish, shivirlab o’qitishdan foydalaniladi. Ayniqsa, sekin
o’qiydigan   o’quvchilar   bo’lgan   sinflarda   xor   bilan   o’qitish   o’qishni
tezlashtirishga yordam beradi. Sinf o’quvchilarining o’qish ko’nikmalaridan kelib
chiqib,   matndagi   so’zlarni   xattaxtada   bo’g’inlarga   bo’lib   yozish,   o’rganilgan
harflarni hisobga olgan holda qo’shimcha so’z birikmalari, gaplar tuzib yozish va
o’qitish   usuli   o’quvchilarning   tushunib   o’qishlarini   ta’minlaydi.   Tilning
grammatik va sintaktik tuzilmalari kognitiv qobiliyatlarni rivojlantirishda muhim
omil bo’lib xizmat qiladi. Bunda quyidagi jihatlar muhim ahamiyatga ega: 
 1. Sintaktik tuzilmalarning ta'siri. Sintaks — bu jumla tuzish qoidalari va unga
amal   qilish   jarayonidir.   Uzun   va   murakkab   tuzilmali   jumla   tuzishga   urinish
o’quvchidan fikrlash qobiliyatini talab qiladi. Masalan, murrakab jumla tuzilishi
va   uni   tushunish   kognitiv   jarayonlarni   kuchaytiradi,   chunki   o’quvchi   jumla
qismlari   o’rtasidagi   mantiqiy   bog’liqlikni   tushunishi   kerak   bo’ladi.   Sintaktik
tuzilmalarning   o’quvchilarning   fikrlash   va   tushunish   qobiliyatlariga   ijobiy
ta’siri   bor.   Murakkab   va   uzun   jumlalar   o’quvchilarning   fikr   yurg’izish
jarayonini rivojlantirib, ularning kognitiv malakalarini mustahkamlaydi. Ta’lim
jarayonida   sintaksning   bu   xususiyatlaridan   samarali   foydalanish   o’quvchilarga
nafaqat   til   qoidalarini   o’zlashtirish,   balki   mustaqil   fikr   yuritish   va   mantiqiy
bog’liqlarni   chuqur   tushunish   imkonini   beradi.   Murakkab   va   uzun   jumlalarni
tuzishga   urinish   o’quvchining   mulohaza   qilish   qobiliyatini   faollashtiradi.   Bu
kabi   jumlalar   mazmunini   tushunish   o’quvchidan   jumla   qismlari   orasidagi
mantiqiy bog’liqlikni anglashni talab qiladi. 
        Misol   uchun,   jumladagi   bo’laklarning   bir-biri   bilan   aloqasini   tushunish   orqali
o’quvchi   ma’noni   to’g’ri   anglaydi.   Bu   jarayon   o’quvchilarning   sinchkovlik   bilan
fikrlash, tahlil qilish va ma’lumotlarni boshqarish qobiliyatini kuchaytiradi.
  2.   Grammatik   qoidalarning   kognitiv   ta'siri.   Grammatika   qoidalari,   jumladan,
zamonlar,   bosh   va   yordamchi   fe'llar,   hollar   o’rtasidagi   bog’liqliklarni   tushunish o’quvchilarda   ma'lumotni   mantiqiy   tarzda   ishlashga   yordam   beradi.   Grammatika
bilimlari   orqali   o’quvchilar   turli   kontekstlarda   so’z   va   jumla   tuzilishini
o’zgartirishni   tushunishga   erishadilar,   bu   esa   ularning   kognitiv   qobiliyatlarini
kuchaytiradi. 
Zamonlar,   bosh   va   yordamchi   fe’llar   kabi   grammatika   qoidalarining
o’rganilishi   orqali   o’quvchilar   mantiqiy   bog’liqliklarni   chuqur   tushunishga
erishadilar.   Masalan,   zamonlar   orasidagi   farqlarni   anglash   o’quvchiga   jumlada
sodir   bo’layotgan   harakatning   vaqtini   aniqlash   imkonini   beradi.   Bu   esa   ularning
o’qiyotgan   matn   yoki   gapni   to’g’ri   anglashiga,   har   bir   so’z   va   fe’lning   vaqt
doirasini aniqlashga yordam beradi. 
2.3 O’qish va yozish ko’nikmalarini rivojlantirish usul va metodlari
O’qish va yozish nutq faoliyatining turi. Maktabda o’qitish elementar o’qish
va   yozishga   o’rgatishdan   boshlanadi.   “Alifbe”ga   asoslangan   holda   qisqa   vaqt
ichida   o’quvchilar   o’qish   va   yozishga   o’rgatiladi,   ya’ni   o’qish   va   yozish
ko’nikmasini   egallaydilar.   Savod   o’rgatish   davrida   o’qish   va   yozish   harakatini
maqsadga muvofiq ravishda bajara olish o’qish va yozish ko’nikmasi deyiladi. Bu
ko’nikma   bilimni   talab   qiladi,   chunki   har   qanday   ko’nikma   bilimsiz
shakllanmaydi.   Bilim   ko’nikmaga   aylanmagan   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   bola   v
harfining elementlarini, yozuv chiziqlari orasiga qanday joylashtirilishini bilib, uni
daftarda   yoza   olmasligi   yoki   o’quvchi   harflarni   tanib,   ularni   o’qiy   olmasligi
mumkin.   Yozish   ko’nikmasini   hosil   qilish   uchun   boshqa   faoliyat   turlari,   ya’ni
yozish   jarayonida   partada   to’g’ri   o’tirish,   ruchkani   barmoqlar   orasida   tutish,
daftarni   qiyalikda   qo’yish   kabilar   ham   o’rgatiladi.   O’qish   va   yozish   ko’nikmasi
takomillashtirila  borib, malakaga  aylantiriladi. Malakaning  shakllanishi  uchun bir
faoliyat bir necha bora takrorlanishi lozim. 
Yozish   malakasida   o’quvchi   ruchkani   qanday   ushlash,   qanday   yurgizish
haqida o’ylab o’tirmay, so’z va gaplarni yoza boshlaydi. Demak, o’qish va yozish
malakasi   harakatning   o’ylab   o’tirmay   amalga   oshirilish   jarayonidir.   Malaka
o’qitishning   keyingi   bosqichlarida   mustahkamlanib,   avtomatlashish   darajasiga yetkaziladi.   O’qish   va   yozish   kishi   nutq   faoliyatining   turi   bo’lib,   u   nutqqa   oid
malakadir.   O’qish   malakasi   ham,   yozish   malakasi   ham   nutq   faoliyatining   boshqa
turlari   bilan,   ya’ni   og’zaki   hikoya   qilish,   o’zgalar   nutqini   eshitish   orqali   anglash,
ichki   nutq   bilan   uzviy   bog’liq   holda   shakllanadi.   Maktabda   o’qitishning
muvaffaqiyati savod o’rgatishning qanday tashkil etilganligiga bog’liq[5.33bet].
O’quvchini   savod   o’rgatish   jarayonida   elementar   o’qish   va   yozishga
o’rgatishda   o’quvchilarning   faoliyat   ko’rsatishi   va   nutq   faoliyatiga   kirishishlari
uchun talab bo’lishi, o’z fikrini og’zaki yoki yozma ifodalashi uchun zaruriyat va
ehtiyojni   yuzaga   keltiruvchi   vaziyat   yaratilishi   lozim.   O’qish   va   yozish   malakasi
biri   ikkinchisining   muvaffaqiyatli   amalga   oshuvini   ta’minlaydi.   Shuning   uchun
ham o’qishga o’rgatish bilan yozuvga o’rgatish parallel olib boriladi va bu faoliyat
muntazam   ravishda   mashq   qildiriladi.   Shunday   ekan,   savod   o’rgatish   jarayonida
bola   juda   ko’p   o’qishi   va   yozishi   zarur.   O’qish   uchun   ham,   yozish   uchun   ham
yangi matn olinadi, chunki bir matnni bir necha bor qayta o’qish bilan maqsadga
erishish   qiyin.   Bu   ko’pincha   o’qilgan   matnni   yuzaki   yodlab   olishga   olib   keladi.
Takroriy   faoliyatda   vaziyat   va   mazmunning   almashinishi   malakani
mustahkamlashga   yordam   beradi,   qobiliyatni   o’stiradi.   O’quvchi   oldida   uzoq
muddatda amalga  oshadigan   maqsad  o’qish  va  yozishni   o’rganish  hamda  hozirda
bajarishi   shart   bo’lgan   kundalik   maqsad   topishmoqni   o’qish   va   javobini   topish,
so’z   va   gaplarni   o’qish,   rasm   asosida   so’zlab   berish   kabilar   turadi.   O’zbek   tili
yozuvi   tovush   yozuvi,   ya’ni   fonematik   yozuvdir.   Har   bir   tovush   uchun,   har   bir
fonema uchun maxsus grafik shakl (harf) olingan.
  O’qishda grafik shakllar tovushga aylantirilsa, yozuvda aksincha, tovushlar
harflarga aylantiriladi. Bu o’qish va yozish faoliyatida o’quvchi uchun qiyinchilik
tug’dirgandek   tuyulsa-da,   aslida   o’qish   va   yozish   jarayonini   soddalashtiradi,
chunki   tilimizdagi   tovushni   ifodalovchi   harflar   soni   uncha   ko’p   emas.   O’qish   va
yozishni   o’zlashtirish   uchun   tovush   va   harflarning   o’zaro   munosabatiga   oid
qoidalarni o’zlashtirish kifoya. Savod o’rgatish metodikasida o’zbek tili tovushlar
va harflar tizimining o’ziga xos xususiyatlarini hisobga olish talab etiladi. O’zbek
tilining tovush tizimi va yozuvi. O’zbek tili yozuvi fonematik yozuv hisoblanadi.  1993-yildan   boshlab   o’zbek   tili   yozuvi   uchun   lotin   grafikasi   asos   qilib
olindi.   Nutqning   har   bir   tovushi   uchun   unga   mos   grafik   shakl   qabul   qilindi.
O’qituvchi   savod   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilarni   tovush   va   harflar   bilan
tanishtirishda,   ularni   sintezlab   o’qishga   o’rgatishda   o’zbek   tilining   fonetik
xususiyatlarini hisobga olishi zarur. 
Savod o’rgatish analitik-sintetik tovush metodiga asosan  olib boriladi. So’z
bo’g’inga   bo’linadi,   bo’g’indan   kerakli   o’rganilayotgan   tovush   ajratilib   olinadi,
tahlil   qilinadi,   o’rganiladigan   harf   bilan   sintezlanadi,   shu   asosda   harf   va   butun
o’qish jarayoni o’zlashtiriladi. Bunda o’zbek tili grafik tizimi, tovushlarni yozuvda
belgilash xususiyatlari hisobga olinadi.
Kichik yoshdagi o’quvchini o’qishga o’rgatishda quyidagilar kuzatiladi: 
1.  Bola   o’qish   paytida  bitta   harfni   ko’radi,  uni   bilish   uchun  rasmlarni   ko’z
oldiga   keltiradi,   rasmlarni   yoki   boshqa   harflarni   eslaydi,   esga   tushirgach,   uni
aytishga   oshiqadi,   biroq   o’qituvchi   aytishga   yo’l   qo’ymaydi,   undan   bo’g’inni
aytishni   talab   qiladi.   O’quvchi   ikkinchi   harfni   eslab   olguncha,   birinchisi   esdan
chiqib qoladi yoki ularni qo’shib bo’g’in, bo’g’indan so’z hosil qilguncha, o’qish
jarayoni sustlashadi.
  2.   Ko’pincha   bola   o’qiyotgan   qatorni   yo’qotib   qo’yadi,   harfni,   bo’g’inni,
so’zni qayta o’qishiga to’g’ri keladi. O’quvchining diqqati kengaygan sari bo’g’in
va so’zni butunligicha idrok eta boshlaydi.
  3.   O’qishni   endi   o’rganayotgan   bola   o’qiyotgan   matn   mazmunini
o’zlashtirmaydi,   chunki   u   so’zni   qanday   o’qishga   ko’p   kuch   beradi.   Darslikdagi
rasmlar,   o’qituvchining   savollari,   ko’rgazmali   qurollar   ularning   ongli   o’qishlarini
ta’minlaydi.
  4.  Tajribasiz   kitobxon  so’zni   birinchi  bo’g’iniga  yoki  rasmga   qarab  topadi.
Bu xato o’qishga olib keladi. Bunday xatoning oldini olish uchun so’z bo’g’inlab
o’qitiladi,   so’zni   bo’g’in-tovush   tomondan   tahlil   qilishga,   tovush-harf   tomondan
analiz va sintez qilishga diqqat qaratiladi.  Tilni o’rganish jarayonida o’quvchilarda
boshqa   ko’pgina   o’quv   predmetlari   uchun   umumiy   bo’lgan   ko’nikmalar
(predmetlararo ko’nikmalar)ni hosil qilish ustida ham ish olib boriladi.  Pedagogikada   bunday   predmetlararo   ko’nikmalarga   analiz,   sintez,
abstraktlashtirish (til hodisalarini fikran tasavvur etish), umumlashtirish, guruhlash,
taqqoslash kabilar kiradi. Ushbu ko’nikmalarni o’quvchilarda shakllantirish ustida
maqsadga   muvofiq   ishlash   ularning   o’quv   faoliyatini   faollashtirishga,   bilimlarini
muvaffaqiyatli   egallashlariga   imkoniyat   yaratadi.   Ona   tili   kursidan   hosil
qilinadigan   maxsus   ko’nikmalar   bilan   predmetlararo   ko’nikmalar,   bir-biridan
ajratilmagan   holda   o’quv-tarbiyaviy   jarayonda   shakllantiriladi.   Maktablarda   ona
tili   o’rgatishning   mazmuni   jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida
davlatimizning   maktab   oldiga   qo’ygan   vazifasiga   moslangan.   Bu   vazifalar   qo’p
qirrali   bo’lib,   ularni   bajarish   o’quvchilar   ongini   o’stirishga,   ularga   g’oyaviy-
siyosiy,   axloqiy,   estetik   va   mehnat   tarbiyasini   berishga   yo’naltirilgan.   Ona   tilini
o’rgatish   natijasida   o’quvchilarda   o’z   fikrini   grammatik   to’g’ri,   uslubiy   aniq,
mazmunli, ohangga rioya qilib ifodalay olish 
  Kompyuter   esa   bu   kamchiliklardan   xolidir.   Agar   shu   jarayonda   elektron
darslik   yaratilsa,   har   bir   harfning   boshlang’ich   yozish   elementlaridan   boshlab
yozishni   qayerdan   boshlab   qayerga   tugatishni,   ovozlar   talaffuzini   bola   katta
ekranda standart holda ko’rsa va eshitsa bu til va millat uchun katta muvaffaqiyat
bo’ladi.   Chunki   endi   butun   respublikamiz   maktablarida   savod   o’rgatish   davrida
bolalar bir xil standart harflarni yozish va talaffuz qilishni o’rganadilar. O’qituvchi
esa ortiqcha harakat va vaqt sarflashdan ozod bo’lib bolalarni faol nazorat qilib har
bir   o’quvchi   bilan   yakkama-yakka   ishlay   oladi.   Hozirgi   kunda   respublikamizda
ta’limni   kompyuterlashtirishga   qancha   e’tibor   berilsa,   ta’limning   samarasi
muvaffaqiyatli   bo’ladi.   Boshlang’ich   sinflarda   kompyuter   texnologiyasi   asosida
tashkil etish mumkin bo’lgan dars namunalari pastda keltirilgan. 
Kompyuter   yordamida   “Yashiringan   harfni   top”   o’yini   O’yinning   borishi:
ma’lum bir so’z berilgan bo’lib ulardan ayrim harflari yashirib qo’yilgan. masalan,
“kitob”   so’zi   olsak   “k   tob”   yozilib   “i”   harfi   yashirib   qo’yilgan   bo’lib,
o’quvchilardan   yashiringan   harfni   topib   so’zni   o’qish   talab   qilinadi.   Bu   o’yinni
kompyuter   yordamida   tashkil   etish   ko’pgina   afzallik   va   qulayliklar   yaratadi.
O’quvchilarning   o’z   ustiga   mustaqil   ishlashni   o’rganishi,   mustaqil   fikrlashlari   va ishining   natijasi   ya’ni   xotosini   tahlil   etib   kompyuter   baholashi   yangi   avlodning
zamonaviy tafakkurini boyitishga katta zamin bo’lib xizmat qiladi.
  “O’z-o’rningni   top”   o’yini[7.133bet]   O’yinning   borishi:   O’qituvchi   bolalarga
xohlagan bir so’zni yo gapni aytadi, masalan, “Vatan” so’zi aytilib kompyuterlarga
kiritiladi. O’quvchilar har bir harfni ekranga chiqarish uchun bir amalni bajarishlari
lozim bo’ladi. Masalan, “V” harfini chiqarish uchun qanday amal bajarishdan qatiy
nazar natijasi 21 chiqishi lozim. Chunki “V” harfi alfavitda 21- o’rinda joylashgan.
Shunday   qilib,   o’quvchi   “Vatan”   so’zini   ekranga   chiqarish   uchun   beshta   amal
bajaradilar. Qaysi o’quvchi tez va to’g’ri bajarsa, kompyuterda ma’lum bir kuy bilan
o’quvchi   taqdirlanadi   va   o’qituvchi   qaysi   o’quvchi   topshiriqni   birinchi   bo’lib
bajarganini aniqlaydi. O’yin davomida yo’l qo’yilgan xatoliklarni kompyuter tahlil
etadi. XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   tilning   grammatik   va   sintaktik   xususiyatlarini
chuqurroq   o’rganish   o’quvchilarning   kognitiv   qobiliyatlarini   rivojlantirishga
sezilarli   darajada   yordam   beradi.   Grammatik   va   sintaktik   qoidalarni   to’g’ri
tushunish   orqali   o’quvchilar   nafaqat   tilda,   balki   hayotiy   jarayonlarda   ham
muammolarni   mantiqiy   yechish   va   ma'lumotni   to’g’ri   qayta   ishlash   kabi
ko’nikmalarni   rivojlantiradilar.   Bunda   pedagogik   yondashuvlarning   to’g’ri
tanlanganligi   muhim   bo’lib,   ushbu   jarayonda   interaktiv   usullardan   foydalanish
o’quv jarayoni samaradorligini oshiradi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   savod   o’rgatishda   o’qituvchi   e'tiborli
bo’lishi   lozim.   Chunki   boshlang’ich   sinflarda   olingan   bilimlari   bilan   o’quvchi
shakllanadi.       Tayyorlov   darslari   bolalarning   o’quv   jarayoniga   moslashishiga,
o’qish   va   yozishga   oid   boshlang’ich   bilim   va   ko’nikmalarni   shakllantirishga
xizmat   qiladi.   Bu   bosqichda   to’g’ri   metodlar   va   interaktiv   usullar   qo’llanilganda,
o’quvchilarning qiziqishi ortadi va o’zlashtirish darajasi oshadi.O’qitishning uslub
va   metodlari:   Savod   o’rgatishda   qo’llanilgan   o’yinli   mashg’ulotlar,   vizual
materiallar   va   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   o’quvchilarda   o’qish   va
yozishga   nisbatan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi.   Bu   esa   ularning   mustaqil
o’qish va yozishni o’rganish jarayonini tezlashtiradi.Tajriba va kuzatishlar natijasi:
O’tkazilgan   tajriba   va   kuzatishlar   orqali   tayyorlov   darslari   samaradorligini o’lchash   imkoniyati   yuzaga   keladi.   Natijalar   shuni   ko’rsatadiki,   tayyorlov
bosqichida   o’quvchilar   bilan   muloqotga   kirishish,   ularning   yosh   va   psixologik
xususiyatlarini hisobga olish jarayonni yengillashtiradi va yaxshilaydi.
Tavsiyalar: Savod o’rgatish tayyorlov darslarini tashkil etishda o’qituvchilar
uchun   samarali   metod   va   usullarni   tanlash   tavsiya   etiladi.   Shuningdek,   darslarni
qiziqarli va o’yinli tarzda tashkil etish orqali o’quvchilarni faol ishtirok etishga jalb
qilish lozim.  Xulosa sifatida aytish mumkinki, savod o’rgatish tayyorlov darslarini
tashkil etish, to’g’ri yondashuv va usullardan foydalangan holda amalga oshirilsa,
bolalarda o’qish va yozish ko’nikmalari shakllanishi samarali kechadi. 
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati:
1. Mirziyoyev   Sh.M   “Qonun   ustuvorligi-inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi” “O’zbekiston”. 2017 
2. Mirziyoyev Sh.M. Tanqid tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik har
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil   istiqbollariga
bag’ishllangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   Xalq   so’zi
gazetasi.2017 yil yanvar; 11-son. 
3. Mirziyoyev Sh.M. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik -
har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016   yil   yakunlari   va   2017   yil
istiqbollariga   bag’ishlangan   majlisidagi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
nutqi. // Xalq so’zi gazetasi, 2017.16 yanvar, №11
4. Mirziyoyev   Sh.M.Buyuk   kelajgimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz “O’zbekiston” 2017 
5. Mirziyoyev Sh.M. Erkin va faravon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda
barpo   etamiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezident   lavozmiga   kirishish   tantanali
marosimiga  bag’ishlangan  Oliy Majlis  palatalarining  qo’shma  majlisidagi  nutqi.
– T.: O’zbekiston, 2016  6.  Kenjayeva M.A. O.Qurbonova. Ona tili o’qitish metodikasi. O’quv qo’llanma. –
ISBN 978 -9943-7649-3-4. Toshkent.“Iqtisod-moliya” 2021. – 220b3. 
7. K. Qosimova, S.M atchonov, X. G'ulomova, Sh. Yo’ldosheva, Sh. Sariyev. Ona
tili o’qitish metodikasi (Boshlang'ich ta’lim fakulteti talabalari uchun darslik):  Т .:
«NOSHIR», - 2009. 352 b. 
8.  Ashrapova T. va b. Ona tili o’qitish metodikasi. T. «O’qituvchi», 1984-yil.  102-
103- betlar.
9. O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   ta'lim   standartlari.   O’zbekiston   Respublikasi
uzluksiz ta'lim standartlarining davlat tizimi. Oliy ta'lim. 5141600 - Boshlang’ich
ta'lim va sport-tarbiyaviy ish yunalishi. - Toshkent: 2006 
10.   Babayeva   Xulkaroy   Usmonning   Qizi   (2023).   O'QUVCHILARDA   KOGNITIV
KOMPETENTSIYALARNI SHAKLLANTIRISH. Science and innovation, 2 (Special
Issue 4), 278-281. doi: 10.5281/zenodo.7930867 
11. Даниленко   В . П .   Русская   терминология :   Опыт   лингвистического
описания . –  М .:  Наука , 1977. – c. 246; Espersen O.A. Modern English Grammar.
– London, – p. IV.
12. Uzviylashtirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   vao’quv   dasturi   –T.:   Yangiyo’l
poligraf service, 2017. –1-160. b.
13.  "O'qish madaniyatini oshirish" ilmiy-amaliy seminari materiallari. 2018 
14. Ona   tili   va   o'qish   savodxonligi.   1-qism   [Matn]:   darslik   2-sinf   uchun   /K.
Mavlonova [va boshq.]. -Toshkent: Respublika ta'lim markazi, 2021. 
15. Nodira Egamberdiyeva "Ijtimoiy pedagogika" F. Qodirova, Sh. Toshpo latova,ʻ
M. A’zamova "Maktabgacha pedagogika"
16. .Azimov   Y.   Y.,   Qo’ldoshevR.   A.   Husnixatga   o’rgatishning   amaliy   asos-lari
(metodik qo’llanma). Buxoro, 2020.-130bet.
17. Safarova R.,Inoyatova M., Shokirova M., Shermamatova L. Alifbekitobi (1-sinf
uchun darslik). –T.:O’qituvchi, 2024. –80 b.
18. .Sh., Sariyev Sh. Ona tili o’qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b.
19. Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G’ulomova   X.,   Yo’ldosheva   Sh.,   Sariyev   Sh.   Ona
tili o’qitish metodikasi. –T.: Noshir, 2009. –163 b. 20. Qo’ldoshev   R.   К макиӯ   педагог	ӣ   ба   к дакони	ӯ   чапдаст   дар   соли   якуми
хониш . –GlobeEdit, 2020.
Internet saytlar
  www.ziyouz.com   .
www.tdpu.uz . 
ILOVA

Boshlang’ich sinflarda grammatik tahlilni o’tkazish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский