Boshlangʻich sinflarda matematika mavzularini oʻqitishda oʻquvchilarning fazoviy tasavvurlarini shakllantirish kurs ishi

1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:    Boshlang ich sinflarda matematika mavzulariniʻ
o qitishda o quvchilarning fazoviy tasavvurlarini shakllantirish	
ʻ ʻ
Bajardi:   Boshlang'ich ta'lim yo'nalishi  505  guruh talabasi
Ubaydullayeva Parizod
Kurs ishi rahbari:    Xolyigitova M.
JIZZAX – 2025 2 MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………. 3
1. Fazoviy tasavvur tushunchasi va uning nazariy asoslari ………………… 6
2.Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarining   mazmunida   fazoviy
tasavvurning o‘rni ………………………………………………………….. 8
3 . Fazoviy   tasavvurni   shakllantirishda   interaktiv   va   vizual   metodlarning
ahamiyati ……………………………………………………………………. 12
4.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   fazoviy   tasavvurlarini
shakllantirishda metodik yondashuvlar ……………………………………. 20
5. Fazoviy tasavvurni shakllantirishda muammolar va ularni bartaraf etish
yo‘llari ………………………………………………………………………. 25
Xulosa ………………………………………………………………………. 30
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………………... 31 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Zamonaviy   ta’lim   tizimining   asosiy
yo‘nalishlaridan   biri   —   o‘quvchilarning   fikrlash,   tahlil   qilish   va   fazoviy
tasavvurini   rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyatlarni   kengaytirishdir.   Ayniqsa,
boshlang‘ich   ta’limda   bu   holat   yanada   dolzarb   ahamiyatga   ega,   chunki
bolalarda   tafakkur   va   ong   rivojining   poydevori   aynan   shu   davrda   shakllanadi.
Fazoviy   tasavvurlar   orqali   o‘quvchilar   atrofdagi   predmetlarning   o‘zaro
joylashuvi,   ularning   shakli,   o‘lchami,   yo‘nalishi   va   holati   haqida   mustaqil
xulosa   chiqarishni   o‘rganadilar.   Bu   esa   ularning   matematika   fanini   chuqurroq
anglashlariga yordam beradi. Matematika darslarida to‘g‘ri, teskari, o‘ng, chap,
yuqori, past kabi fazoviy ko‘rsatkichlar bilan ishlash, makon va figuralar ustida
tahliliy   ishlar   bajarish   orqali   o‘quvchining   fazoviy   tafakkuri   boyiydi.
Shuningdek, ushbu ko‘nikmalar boshqa fanlarda ham — masalan, texnologiya,
geografiya yoki chizmachilikda qo‘l keladi. Shu sababli, boshlang‘ich sinflarda
fazoviy   tasavvurni   shakllantirish   ta’lim   jarayonining   ajralmas   qismi   bo‘lib,
bunda   zamonaviy   pedagogik   va   metodik   yondashuvlar   muhim   rol   o‘ynaydi.
Shu jihatdan mavzuning dolzarbligi shubhasizdir. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchilarning   fazoviy   tasavvurlarini   shakllantirishga   doir   tadqiqotlar   turli
davrlarda yirik olimlar tomonidan o‘rganilgan. Jumladan, O.S. Zvonkin fazoviy
tafakkurning  rivojlanishini   mantiqiy fikrlash  bilan  bog‘lagan.  D.B.  Elkonin va
V.V.   Davыdovlar   bolalar   tafakkurining   bosqichma-bosqich   rivojlanishiga
e’tibor   qaratgan.   A.V.   Usova   didaktik   materiallar   orqali   fazoviy   tasavvurni
mustahkamlash   zarurligini   asoslagan.   O‘zbekistonlik   olimlardan   G‘.T.
To‘raxo‘jayev   va   N.A.   Musurmonova   esa   bu   boradagi   milliy   metodik
tajribalarga tayanib o‘z fikrlarini bayon qilgan. Biroq, bosqichli vizual ko‘mak,
1
  O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   6-maydagi   PQ-3049-son   qarori   “Milliyʻ
ta’lim dasturi va ta’lim sifatini oshirish chora-tadbirlari to g risida”.	
ʻ ʻ 4texnologiyalardan   foydalanish,   interaktiv   metodlar   yordamida   bolalarning
fazoviy   tafakkurini   shakllantirish   masalalari   hali   to‘liq   yoritilmagan.   Shu
sababli,   ushbu   kurs   ishi   o‘rganilganlikdagi   bo‘shliqlarni   to‘ldirishga   xizmat
qiladi. Yangi yondashuvlar, dars amaliyotlaridagi misollar va natijaviylik tahlili
asosida   bu   sohadagi   ilmiy   izlanishlar   yanada   boyitiladi.   Shuningdek,   real
maktab   amaliyoti   bilan   bog‘langan   holda   mavzuni   o‘rganish   dolzarb   ilmiy-
uslubiy yo‘nalish hisoblanadi.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   unda   fazoviy   tasavvur   tushunchasining   mazmuni,
rivojlanish bosqichlari va ularning boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun qanday
ahamiyat  kasb  etishi  ilmiy asoslarda  yoritiladi. Nazariy manbalar  tahlili  orqali
fazoviy   tafakkur   va   matematik   fikrlashning   o‘zaro   bog‘liqligi   aniqlanadi.   Bu
esa   pedagogika   va   psixologiya   fanlari   kesimida   muhim   ilmiy   xulosalar
chiqarish   imkonini   beradi.   Amaliy   ahamiyati   esa   —   ushbu   mavzu   asosida
boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   uchun   foydali   bo‘lgan   uslubiy   tavsiyalarni
ishlab   chiqish,   darslarda   qo‘llaniladigan   metodik   vositalarni   takomillashtirish
va yangi interaktiv uslublarni joriy qilish imkoniyatini beradi. Ayniqsa, fazoviy
tasavvurga doir mashqlar, o‘yinlar, chizmalar, vizual materiallardan foydalanish
orqali   o‘quvchilarning   fanni   o‘zlashtirish   darajasi   oshadi.   Shuningdek,   ushbu
tadqiqot   orqali   o‘qituvchilarga   metodik   qo‘llanmalar   sifatida   xizmat   qiladigan
materiallar   tayyorlanadi.   Bu   ish   nazariy   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etishga
xizmat qilishi bilan ham o‘ziga xos ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinfda   matematika
darslarining mazmuni va o‘qitish jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining  predmeti   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida  fazoviy
tasavvurlarni   shakllantirishga   qaratilgan   pedagogik,   metodik   va   didaktik
jarayonlar.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika
mavzularini   o‘qitish   orqali   o‘quvchilarda   fazoviy   tasavvurni   shakllantirish 5bo‘yicha   nazariy   bilimlar   va   amaliy   uslublarni   aniqlash   hamda   samarali
metodlarni tavsiya qilish.
Kurs ishi  mavzusining vazifalari   Fazoviy tasavvur  tushunchasining  ilmiy-
nazariy  asoslarini  yoritish;   Boshlang‘ich  sinf  darslarida  fazoviy  tasavvur   bilan
bog‘liq   elementlarni   aniqlash;   Interaktiv   va   vizual   metodlarning   bu   boradagi
ahamiyatini   ochib   berish;   O‘quvchilarda   fazoviy   fikrlashni   rivojlantirishda
samarali   metodik   yondashuvlarni   tahlil   qilish;   Fazoviy   tasavvurni
shakllantirishdagi   muammolarni   aniqlash   va   ularni   hal   etish   yo‘llarini   tavsiya
qilish.
Kurs ishi mavzusining metodlari
Tadqiqotda quyidagi metodlardan foydalanildi:
– kuzatish va tahlil qilish;
– taqqoslash va umumlashtirish;
– tajriba va eksperiment asosidagi baholash;
– didaktik materiallarni o‘rganish va ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish, beshta asosiy bob, xulosa
va   foydalanilgan   adabiyotlardan   iborat.   Har   bir   bobda   mavzuga   oid   nazariy
yondashuvlar, amaliy misollar va metodik tavsiyalar keltirilgan. 61. Fazoviy tasavvur tushunchasi va uning nazariy asoslari
Fazoviy   tasavvur   —   bu   shaxsning   atrof-muhitdagi   ob’ektlar   va   ularning
o‘zaro joylashuvi, shakli, o‘lchami va yo‘nalishlarini anglash, tasavvur qilish va
tahlil qilish qobiliyatidir. Bu tushuncha nafaqat vizual idrok bilan bog‘liq, balki
analitik   fikrlash,   mantiqiy   tahlil   va   kuzatuvchanlik   bilan   ham   chambarchas
bog‘liqdir.   Fazoviy   tasavvur   o‘quvchining   o‘rganilayotgan   materialni   chuqur
anglashida,   harakat   trayektoriyasini   tasavvur   qilishida,   shakllarni   farqlashida,
ularning fazoda qanday joylashganini aniqlashida muhim vosita hisoblanadi.
Psixologik   nuqtai   nazardan   olganda,   fazoviy   tasavvur   ong   faoliyatining   bir
ko‘rinishi   bo‘lib,   makon   va   uning   obyektlari   haqidagi   tasavvurlarni   saqlab
qolish, ularni tahlil qilish va ularni boshqarishda namoyon bo‘ladi. Bu qobiliyat
inson   tafakkurining   rivojlanishida,   ayniqsa,   bolalik   davrida   shakllanadi   va
keyingi intellektual o‘sishning negizini tashkil qiladi. Shu sababli boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarida ushbu tasavvurni shakllantirishga alohida e’tibor qaratilishi
zarur. 2
Ilmiy   adabiyotlarda   fazoviy   tasavvurga   doir   turli   ta’riflar   mavjud.   Masalan,
V.A.   Krutetskiy   fazoviy   tasavvurni   muhitdagi   ob’ektlar   orasidagi   fazoviy
munosabatlarni   aniq   ko‘ra   olish,   tushunish   va   ifodalash   qobiliyati   sifatida
belgilaydi.   D.B.   Elkonin   esa   buni   bolalarning   fazodagi   yo‘nalishlarni   anglay
olish va ularni idrok etishdagi ijtimoiy-pedagogik muhit bilan bog‘liq qobiliyati
deb   ta’riflaydi.   Bu   yondashuvlar   fazoviy   tasavvurning   shaxs   taraqqiyotidagi
o‘rnini chuqurroq tushunishga yordam beradi.
Fazoviy   tasavvur   bolalarda   o‘yin,   harakat,   rasm   chizish,   qurilish   bloklari
bilan   ishlash,   shakllarni   joylashtirish   kabi   mashg‘ulotlar   orqali   shakllanadi.
Aynan   boshlang‘ich   sinf   matematikasi   darslarida   o‘quvchilar   ko‘plab   fazoviy
mashqlar   bajaradilar:   shakllarni   topish,   figuralarni   aylantirish,   simmetriyani
aniqlash,   geometrik   figuralar   bilan   ishlash   —   bularning   barchasi   fazoviy
2
  Turaqulov N.X., Xolmatova N.Y.  Boshlang‘ich ta’lim metodikasi.  – Toshkent: O‘qituvchi, 
2021. – 312 7tafakkurni   rivojlantiradi.   Darslarda   foydalaniladigan   ko‘rgazmali   vositalar,
interfaol   taqdimotlar   va   maxsus   ilovalar   bu   jarayonni   sezilarli   darajada
tezlashtiradi. 3
Fazoviy tasavvurning shakllanishida sensorli idrokning o‘rni ham muhimdir.
Bolalar   teginish,   ko‘rish,   harakat   orqali   atrofdagi   fazoni   his   qiladi.   Shu   bois,
bolalarning fazoviy tasavvurlarini rivojlantirishda ko‘p sezgilarni jalb qiladigan
mashg‘ulotlar tavsiya qilinadi. Masalan, ko‘z yumilgan holda shaklni aniqlash,
teginish orqali ob’ektni tasvirlash kabi o‘yinlar fazoviy idrokni kuchaytiradi.
Bundan   tashqari,   fazoviy   tafakkur   maktabgacha   yoshdayoq   shakllana
boshlaydi.   Ammo   boshlang‘ich   sinflarda   bu   qobiliyatni   nazorat   ostida
rivojlantirish,   uni   mantiqiy   tafakkur   bilan   uyg‘unlashtirish   muhimdir.
Matematika   darslarida   “yuqorida”,   “pastda”,   “chapda”,   “o‘ngda”,   “orqasida”,
“oldida” kabi fazoviy tushunchalarni mustahkamlash orqali o‘quvchilarning fikr
yuritish doirasi kengayadi.
Pedagogik   metodikada   fazoviy   tasavvur   quyidagi   komponentlardan   tashkil
topadi:
Vizual tasavvur – ko‘rish orqali ob’ektlarni idrok qilish;
Tahliliy tasavvur – ob’ektlar orasidagi masofani, holatni aniqlash;
Rekonstruktiv   tasavvur   –   tasvirlangan   yoki   esda   qolgan   obyektni   xayolda
qayta tiklash;
Transformatsion   tasavvur   –   shakllar,   figuralar   yoki   obyektlar   holatini
o‘zgartirib tasavvur qilish.
Bu   komponentlarning   har   biri   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   individual
tarzda   shakllanib   boradi.   Dars   jarayonida   o‘quvchilarga   turli   shakllarni
birlashtirish,   figuralarni   aylantirish,   bo‘sh   joyni   to‘ldirish   kabi   topshiriqlar
berish   orqali   ularning   transformatsion   va   rekonstruktiv   tasavvurlari
faollashadi.Shuningdek,   zamonaviy   metodik   yondashuvlar,   xususan,   STEAM
3
  Musurmonova N.A.  Boshlang‘ich ta’limda matematika o‘qitish metodikasi.  – Toshkent: 
Fan va texnologiya, 2020. – 256 b. 8(Science,   Technology,   Engineering,   Art,   Mathematics)   modeli   doirasida
o‘qitish   orqali   fazoviy   tafakkurga   yo‘naltirilgan   integratsion   darslar   tashkil
etilmoqda. Bu usul o‘quvchilarning nafaqat matematik bilimlarini, balki texnik
va ijodiy ko‘nikmalarini  ham  rivojlantirishga xizmat  qiladi.Fazoviy tasavvurni
shakllantirish jarayonida o‘quvchilar xatolar orqali o‘rganadilar. Shuning uchun
o‘qituvchi bolaga xatolarni ko‘rsatish emas, balki ularni topish va tahlil qilishga
yo‘naltirgan   ta’lim   muhitini   yaratishi   muhimdir.   Shu   tariqa,   o‘quvchi   o‘z
tasavvurida   obyektlar   bilan   ishlaydi,   ularni   harakatlantiradi   va   ulardan   yangi
shakllar yasaydi. fazoviy tasavvur — bu faqat makonni idrok etish emas, balki
fikrning   makon   orqali   qurilishi,   shakllar   orqali   tafakkurning   namoyon
bo‘lishidir. Bu qobiliyatni shakllantirishda pedagoglar nazariy bilimlarni amaliy
mashg‘ulotlar bilan uyg‘unlashtirib borishlari lozim. Shundagina o‘quvchilarda
mustahkam   fazoviy   tafakkur   shakllanadi   va   bu   ularning   keyingi   ta’lim
bosqichlarida muvaffaqiyatli o‘qishiga asos bo‘ladi.
2.Boshlang‘ich sinf matematika darslarining mazmunida fazoviy
tasavvurning o‘rni
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun mo‘ljallangan matematika dasturi bola
tafakkurining   shakllanishiga   xizmat   qiluvchi,   nazariy   va   amaliy   bilimlar
uyg‘unligidan iborat bo‘lib, unda fazoviy tasavvurni shakllantirish alohida o‘rin
tutadi.   Dasturdagi   mavzularning   bir   necha   turi   aynan   fazo   bilan   ishlash,
makoniy   tushunchalarni   o‘zlashtirish   va   ob’ektlar   o‘rtasidagi   fazoviy
munosabatlarni   anglashga   yo‘naltirilgan.   Ayniqsa,   1-sinfdan   boshlab
beriladigan bilimlar bolaning o‘rganish faoliyatida mustahkam poydevor bo‘lib
xizmat qiladi.
Dastlabki   sinfda   “yuqorida”,   “pastda”,   “chapda”,   “o‘ngda”,   “yonida”,
“ustida”, “ichida”, “tashqarisida”  kabi  fazoviy ifodalar bilan tanishtirish orqali
o‘quvchilarda fazoni idrok qilish malakasi  rivojlantiriladi. Ushbu iboralar bola
uchun begona emas, balki kundalik hayotda qo‘llaniladigan real so‘zlar bo‘lib,
ular   ta’limiy   materialga   uzviy   tarzda   kiritilgan.   Masalan,   “O‘yinchoq   stulning 9ostida”,   “Kvadrat   doiraning   o‘ng   tomonida”   kabi   mashqlar   bolaning   xayolida
tasviriy, vizual shakllar paydo qiladi. 4
1-sinf darsliklarida geometrik figuralar – uchburchak, kvadrat, aylana, to‘g‘ri
to‘rtburchak – bilan ishlashga katta ahamiyat berilgan. Bu figuralarni farqlash,
solishtirish,   ulardan   yangi   shakllar   hosil   qilish   orqali   bola   fazoni   ko‘rish   va
anglash   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Masalan,   o‘quvchidan   “Uchburchakni
kvadrat ustiga joylashtir” deyish orqali nafaqat fikrni, balki harakatni ham fazo
bo‘yicha boshqarish ko‘nikmasi shakllanadi.
2-sinfda   esa   fazoviy   tasavvurlar   yanada   chuqurlashtiriladi.   Shakllarning
o‘lchamlarini   aniqlash,   ularni   bo‘lish,   joylashuvni   belgilash,   simmetriyani
tushunish   kabi   bilimlar   dastur   asosida   ketma-ketlikda   beriladi.   O‘quvchilar
figuralarni   kesish,   qirqish,   ulardan   yangi   shakllar   yasash,   simmetrik   holatlarni
tasvirlash   orqali   nafaqat   geometrik,   balki   fazoviy   aqliy   harakatlar   ham
bajaradilar.
4
 Karimova D.X.  Boshlang‘ich sinflarda interaktiv metodlar orqali dars o‘tish.  – Toshkent: 
Ilm Ziyo, 2020. – 193 b. 10Boshlang‘ich sinf matematika dasturida ko‘rsatilgan yana bir yo‘nalish bu —
o‘lchov   birliklari   bilan   ishlashdir.   Masalan,   uzunlikni   aniqlash,   masofani
o‘lchash, santimetr, metr kabi birliklar bilan tanishish va ular asosida chizmalar
chizish orqali bola o‘zi o‘rganayotgan fazoni o‘lchash va baholashga o‘rganadi.
Bu   esa   uning   real   hayotdagi   fazoviy   orientatsiyasini
mustahkamlaydi.Shuningdek,   darsliklarda   joylashtirish,   solishtirish,   ketma-
ketlik   asosida   sanash   kabi   topshiriqlarning   mavjudligi   ham   fazoviy   tasavvurni
rivojlantiradi.   Sonlar   qatori   bilan   ishlashda   “oldingi   son”,   “keyingi   son”,
“sonlar   orasidagi   farq”   kabi   tushunchalar   makoniy   yo‘nalishni   anglashni
kuchaytiradi.   Bolalar   bu   topshiriqlar   orqali   sonlarni   nafaqat   yodlaydilar,   balki
ularni fazoda tasavvur qilishni o‘rganadilar.
3-4-sinflarda  esa   ushbu  bilimlar  asosida   murakkab   geometrik  munosabatlar,
transformatsiyalar,   o‘zgartirishlar,   aylantirish   va   teskari   joylashuvlar   kabi
mavzular ko‘rib chiqiladi. Masalan, “figura 90 daraja o‘ngga burilganda qanday
ko‘rinadi?”,   “chizmadagi   shaklning   pastki   qismini   yuqoriga   joylashtir”   kabi
mashqlar   fazoviy   tasavvurning   yangi   darajasiga   olib   chiqadi.boshlang‘ich
matematika   dasturining   har   bir   bosqichi   o‘zining   mazmuniy   jihatidan   fazoviy
tafakkurni   shakllantirishda   alohida   o‘rin   egallaydi.   Har   bir   mashq,   mavzu,
topshiriq,   chizma   yoki   rasm   o‘zida   makoniy   tafakkur   elementlarini   mujassam
etadi. Darsliklarning bunday tuzilishi o‘quvchilarning faolligini oshiradi, ularni
real   fazo   bilan   ishlashga   tayyorlaydi,   atrof-muhitni   tushunishlariga   yordam
beradi.
Fazoviy   tasavvurni   shakllantirish   —   bu   faqat   bilim   berish   emas,   balki
o‘quvchilarning   ongida   fazo   bilan   bog‘liq   fikrlash,   tahlil   qilish   va   xulosalash
jarayonlarini   faollashtirish   demakdir.   Shu   sababli   dars   jarayonida
qo‘llaniladigan metodlar, vositalar, topshiriqlar o‘ziga xos yondashuvlarni talab
qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   bu   jarayon   o‘yin,   rasm,   harakat,
ko‘rgazmali qurollar orqali sodda va tushunarli shaklda amalga oshiriladi. 11Metodik   yondashuvlar   ichida   eng   samaralilardan   biri   bu   —   vizual   o‘qitish
usulidir.   Ko‘z   bilan   ko‘rish,   rasm   asosida   fikr   yuritish,   shakllarni   aniqlash,
ularni   solishtirish   va   harakatlantirish   orqali   o‘quvchi   fazodagi   ob’ektlar   bilan
ishlashni   o‘rganadi.   O‘qituvchi   darsda   rangli   geometrik   figuralar,   magnitli
shakllar,   kubiklar,   kartochkalar   kabi   vositalardan   foydalanib,   o‘quvchilarning
ishtirokini faollashtiradi.
Amaliy   topshiriqlar   orqali   esa   bolalar   shakllarni   yasash,   chizish,   o‘lchash,
joylashtirish   kabi   real   harakatlar   bajaradilar.   Masalan,   “uchburchakni   kvadrat
ustiga  joylashtir”,  “aylanani   chapga  siljit”,   “shaklni  aylantir   va  simmetriyasini
chiz”   kabi   ko‘rsatmalar   orqali   o‘quvchi   xayolida   emas,   balki   faol   harakatda
fazoni idrok etadi.
Didaktik   o‘yinlar   ham   fazoviy   tasavvurni   shakllantirishda   muhim   metod
hisoblanadi.   “Top   va   joylashtir”,   “Shaklni   top”,   “Qaysi   figura   yo‘qoldi?”,
“Nimani o‘zgartirdik?” kabi o‘yinlar o‘quvchilarni faol qatnashishga, e’tibor va
idrokni   jamlashga   o‘rgatadi.   Bu   orqali   nafaqat   makoniy   fikrlash,   balki   eslab
qolish,   solishtirish   va   tahlil   qilish   ham   rivojlanadi.Shuningdek,   klaster,
diagramma, sxema va grafik ishlari orqali bolalar shakllar orasidagi bog‘liqlikni
vizual   tarzda   ko‘rishadi.   Bu   usul   ayniqsa   3-4-sinflarda   ko‘proq   qo‘llaniladi.
Ko‘rsatkichli   sxemalar,   bog‘lovchi   chiziqlar,   o‘lchov   birliklari   asosida
joylashtirish   va   rasm   asosida   matn   tuzish   kabi   topshiriqlar   fazoviy   fikrlashni
chuqurlashtiradi.
Interaktiv   texnologiyalar   –   ya’ni   planshet,   interaktiv   doska,   animatsion
ilovalar yordamida dars o‘tkazish o‘quvchilarda fazoviy obrazlarni hosil qilish,
ularni harakatlantirish va mustaqil ravishda modellashtirish imkonini beradi. Bu
usullar   zamonaviy   o‘quvchilarning   texnologik   qiziqishlarini   o‘quv   jarayoniga
yo‘naltirishda muhim.
Fazoviy   tasavvurni   mustahkamlashda   o‘qituvchi   o‘z   oldiga   quyidagi
maqsadlarni qo‘yishi lozim:
Har bir mavzuda fazoviy komponentlarni ajratib ko‘rsatish. 12Har bir mashqni ko‘rgazmali va amaliy harakat bilan mustahkamlash.
Har bir topshiriqni real hayotdagi fazoviy holatlar bilan bog‘lash.
Har bir o‘quvchini individual tarzda nazorat qilish.
O‘quvchilarning tafakkur darajasiga qarab differensial yondashuv qo‘llash.
3 . Fazoviy tasavvurni shakllantirishda interaktiv va vizual metodlarning
ahamiyati
Boshlang‘ich   ta’limda   fazoviy   tafakkurni   shakllantirish   faqatgina   nazariy
tushunchalarni   berish   bilan   emas,   balki   ularni   amaliyotga   tatbiq   qilish   orqali
rivojlantiriladi.   Shu   bois,   interaktiv   metodlarning   o‘rni   beqiyosdir.   Interaktiv
metodlar   deganda   o‘qituvchining   o‘quvchi   bilan,   o‘quvchining   esa   o‘quv
materiallari   bilan   faol   hamkorlikda   ishtirok   etishi   tushuniladi.   Bu   yondashuv
orqali   o‘quvchi   nafaqat   passiv   tinglovchi,   balki   faol   ishtirokchi   sifatida   dars
jarayonida qatnashadi.
Interaktiv   metodlar   ichida   “Joy   top”,   “Shaklni   top”,   “Qaysi   shaklni
o‘zgartirdik?”,   “Fazo   ichida   harakat”   kabi   metodik   topshiriqlar   fazoviy
tafakkurga   bevosita   xizmat   qiladi.   Masalan,   o‘qituvchi   o‘quvchidan   “kubni
doira ustiga joylashtir” deb aytsa, bu oddiy topshiriqdek tuyulsa ham, bolada bir
vaqtning   o‘zida   shaklni   tanish,   fazoda   joylashuvni   tasavvur   qilish,   harakatni
nazorat   qilish   va   natijani   baholash   jarayonlari   birgalikda   kechadi.   Bu   esa
murakkab kognitiv mexanizmga asoslangan o‘quv faoliyatidir. 5
Interaktiv metodlar fazoviy tasavvurni shakllantirishda quyidagi afzalliklarga
ega:
– Bolaning faol fikrlashini ta’minlaydi;
– Diqqat va idrokni kuchaytiradi;
– Harakat bilan fikrni uyg‘unlashtiradi;
– Real hayotdagi fazoni o‘rganishga tayyorlaydi;
– Hamkorlikda ishlash ko‘nikmasini rivojlantiradi.
5
  Musurmonova N.A.  Boshlang‘ich ta’limda matematika o‘qitish metodikasi.  – Toshkent: 
Fan va texnologiya, 2020. – 256 b. 13Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   juda   samarali   bo‘lgan   interaktiv
metodlardan biri bu — rolli o‘yinlardir. Masalan, “Sen kubsan, sinfdagi doirani
top va uning yoniga bor” topshirig‘i orqali bola fazoda joylashuvni idrok qiladi.
U   xayolida   o‘zini   shakl   deb   tasavvur   qiladi,   sinfdagi   joylashuvni   ko‘zdan
kechiradi va harakat qiladi. Bu faoliyatda bola qanchalik ko‘p his-tuyg‘u bilan
ishtirok etsa, shunchalik fazoviy tasavvuri chuqurlashadi.
Dars   jarayonida   foydalangan   quyidagi   interaktiv   metodlar   bolalarning
fazoviy fikrlashini rivojlantiradi:
“Harakatga   asoslangan   shakl   tanlash”:   o‘quvchilar   doira,   kvadrat,
uchburchak rolini bajarib, doskadagi joyga borishadi.
“Shakllarni   to‘g‘ri   joylashtir”:   rasmga   qarab   shakllarni   to‘g‘ri   tartibda
joylashtirish.
“Simmetriya top”: o‘quvchi bir shaklning teskari ko‘rinishini izlaydi.
“Yo‘nalishni   belgila”:   “chapga   buril”,   “yuqoriga   chiq”,   “orqaga   yur”   kabi
ko‘rsatmalarga amal qilish.
Masalan,   quyidagi   topshiriqni   olaylik:   “Qizil   doirani   kvadratning   ustiga,
yashil   kubni   esa   uning   o‘ng   tomoniga   joylashtiring”.   Bu   topshiriqda   3   xil
fazoviy   harakat   mavjud:   joylashuv,   shaklni   aniqlash,   rangni   tanish.   Bunday
mashqlar o‘quvchining fikrini murakkab fazoviy holatlarda ishlashga o‘rgatadi.
Interaktiv   metodlar,   ayniqsa,   zamonaviy   sinflarda   raqamli   texnologiyalar
yordamida kuchaytirilmoqda. Planshetlar, interaktiv doskalar  va smart  ilovalar
orqali o‘quvchilar shakllarni siljitadi, joylashtiradi, buradi va chizadi. Bu orqali
ularning kognitiv faoliyati tezlashadi, qiziqish ortadi, eslab qolish kuchayadi.
Aytaylik,   1-sinfda   interaktiv   ilova   orqali   topshiriq   beriladi:   “Ekrandagi
shakllarni   rangga   qarab   tartiblab,   ekranning   chap   tomoniga   joylashtiring.”   Bu
topshiriqda   bola:   shaklni   tanlaydi,   rangini   ajratadi,   yo‘nalishni   aniqlaydi,
siljitadi   —   ya’ni   bir   vaqtning   o‘zida   4   ta   fazoviy   harakat   bajaradi.   Bunday
mashqlar fazoviy tafakkurning asosiy indikatorlaridir. 14O‘qituvchi   o‘z   faoliyatida   “birinchi   o‘rgat,   keyin   so‘rat”   prinsipiga   amal
qilgan   holda   interaktivlikni   darsning   barcha   bosqichlariga   kiritishi   mumkin:
kirishda – motivatsion o‘yin, asosiy qismda – shakllar bilan harakat, yakunda –
xulosa   qilish   yoki   chizmani   to‘ldirish.   Bunday   metodik   yondashuvlar   orqali
bolalar darsni  nafaqat  eslab qoladi, balki  u orqali  yangi  fazoviy ko‘nikmalarni
egallaydilar.
Interaktiv   metodlar   orqali   o‘rgatilgan   fazoviy   tasavvurlar   o‘quvchilarda
quyidagi natijalarni beradi:
– Geometrik shakllarni eslab qolish osonlashadi;
– Atrof-muhitda yo‘nalish topish qobiliyati ortadi;
– Grafikli ko‘rsatkichlarni tushunish yengillashadi;
– Darsga bo‘lgan qiziqish kuchayadi;
– Fikrni makon ichida ifodalash salohiyati rivojlanadi. 15Interaktiv   metodlar   orqali   fazoviy   tasavvurni   shakllantirish   bu   faqatgina
didaktik   topshiriqlarni   bajarish   emas,   balki   bolaning   miyasida   shakllar   va
makon   orasidagi   bog‘liqlikni   izchil   tarzda   hosil   qilishga   olib   keladi.   Bu
metodlar orqali bolaning tafakkurida tasviriy tasavvur, harakat va tahlil uyg‘un
ravishda shakllanadi.
Vizual   metodlar   —   bu   ko‘rish,   kuzatish   va   tasviriy   idrok   orqali   bilim   va
ko‘nikmalarni shakllantirishga qaratilgan pedagogik yondashuvlardir. Ayniqsa,
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining fazoviy tasavvurlarini rivojlantirishda vizual
usullar alohida o‘rin tutadi. Chunki bu yoshdagi bolalar informatsiyani ko‘proq
ko‘z   orqali   qabul   qiladilar   va   ko‘rgan   narsalar   asosida   xotirada   mustahkam
tasavvurlar hosil qiladilar.
Fazoviy fikrlashning tabiati ham tasviriy idrokka bog‘liq: shaklni ko‘rish, uni
anglash,   joylashuvni   farqlash,   o‘lcham   va   yo‘nalishni   taqqoslash   —   bularning
barchasi   ko‘rish   orqali   hosil   bo‘ladigan   jarayonlardir.   Shu   boisdan   ham,
matematika   darslarida   vizual   vositalarni   keng   va   maqsadli   qo‘llash   fazoviy
tafakkurning rivojlanishini jadallashtiradi.
Vizual metodlar doirasida bir nechta yo‘nalishlar mavjud. Ulardan birinchisi
— ko‘rgazmali  vositalar  orqali  o‘qitish.  Masalan,  doskada  geometrik figuralar
to‘plami, turli shakllar, kesmalar, simmetriya chiziqlari tasvirlanadi. O‘qituvchi
har bir shaklni ko‘rsatadi, nomini aytadi, joylashuvini izohlaydi. Bu orqali bola
shaklning   ko‘rinishi,   joylashuvi   va   uning   boshqa   shakllarga   nisbatan   o‘rnini
ko‘zda ilg‘aydi.
Ikkinchi   yo‘nalish   —   rasmli   topshiriqlar.   O‘quvchilarga   turli   rasm   va
sxemalar   asosida   savollar   beriladi:   “Qaysi   shakl   chap   tomonda?”,   “To‘g‘ri
to‘rtburchak   qaysi   shaklning   ustida?”,   “Pastki   qatorning   o‘rtasidagi   figura
qanday   nomlanadi?”   Bunday   topshiriqlar   o‘quvchida   ko‘rganini   so‘z   bilan
ifodalash,   fazoviy   munosabatlarni   anglash,   yo‘nalishni   tasvirlash
ko‘nikmalarini hosil qiladi. 16Uchinchi yo‘nalish — diagramma va chizma asosida ishlash. Bu metod 3–4-
sinflarda   keng   qo‘llaniladi.   O‘quvchilar   chizmalar   orqali   shakllar   joylashuvini
aniqlaydilar,   ularni   solishtiradilar,   tahlil   qiladilar.   Masalan:   “Chap   tomonda
turgan   shaklni   aylantiring   va   yangi   holatini   chizing”   kabi   topshiriqlar   orqali
o‘quvchi vizual idrok asosida aqliy harakatni bajaradi. Bu esa fazoviy fikrlashni
rivojlantiruvchi muhim jarayondir.
To‘rtinchi   yo‘nalish   —   animatsion   ko‘rsatmalar.   Interaktiv   doskalarda   yoki
planshetlarda   shakllarni   harakatlantirish,   burish,   o‘zgartirish   orqali   o‘quvchi
nafaqat   ko‘radi,   balki   bu   harakatlarning   natijasini   tasavvur   qiladi.   Bu   metod
ayniqsa,   2D   va   3D   formatlarda   berilgan   figuralarni   analiz   qilishda   juda
samaralidir.
Vizual   metodlarning   o‘quvchiga   ta’siri   juda   chuqur.   Bolalar   rasm   asosida
o‘rganilgan   shakllarni   real   hayotda   farqlashni   boshlaydilar.   Masalan,   darsda
ko‘rsatilgan   konus   shaklini   keyinchalik   muzqaymoq,   minoralar,   gilam
ustunlarida   tanib   oladilar.   Bu   esa   ularning   kuzatuvchanligi   va   tafakkurining
mustahkamligini   ko‘rsatadi.Shuningdek,   rasm   asosida   fikr   yuritish   bolalarda
og‘zaki   nutqni   ham   rivojlantiradi.   “Qaysi   shakl   o‘ng   tomonda?”,   “Qaysi
shaklning   burchaklari   ko‘p?”   kabi   savollarga   javob   berish   orqali   bolalar   bir
vaqtning   o‘zida   fikr   yuritadilar,   tasvirni   tahlil   qiladilar   va   o‘z   fikrlarini   bayon
etadilar.
Vizual   metodlarni   qo‘llashda   quyidagi   materiallardan   foydalanish   tavsiya
etiladi:
Rasmli kartochkalar;
Ko‘chiriladigan shakllar (velkro vositalar);
Shaffof plastmassa figurkalar;
Interaktiv taqdimotlar;
Chop etilgan chizmalar va stikerlar;
O‘yinchoq shakllar. 17Masalan, quyidagi mashqni olaylik: “Doskada 4 ta geometrik shakl berilgan:
kvadrat,   aylana,   uchburchak,   to‘g‘ri   to‘rtburchak.   Ularning   orasidan   o‘ngdan
ikkinchi   turgan   shaklni   top   va   unga   tegishli   shaklni   daftaringga   chiz.”   Ushbu
topshiriqda   o‘quvchi   bir   vaqtning   o‘zida   kuzatadi,   tartibni   aniqlaydi,   shaklni
farqlaydi   va   uni   qayta   chizadi.   Bu   esa   fazoviy   idrokni   to‘liq   faollashtiradigan
mashq hisoblanadi.
Vizual metodlarning afzalligi shundaki, ular nafaqat fazoviy tasavvurni, balki
xotira,   diqqat,   tafsilotlarga   e’tibor   va   rang-shakl   muvofiqligini   ham
rivojlantiradi. Ayniqsa, rangli  figuralar  bilan ishlash  bolaning estetik  didini  va
rangi idrok etish qobiliyatini kuchaytiradi.
Ushbu metodlar orqali o‘quvchi quyidagi natijalarga erishadi:
– Fazodagi shakl va holatlarni tez tasavvur qiladi;
– Chizma va grafik bilan ishlashni o‘zlashtiradi;
– Rasm asosida nutq tuzadi va fikr bildiradi;
– Ko‘rganini mustaqil qayta tasvirlay oladi;
– Figuralarni xotirada eslab qoladi va solishtiradi.
Vizual   metodlar   fazoviy   tasavvurni   rivojlantirishda   eng   asosiy,   tabiiy   va
qulay usul bo‘lib, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun ayni muddao vositadir.
Bu  metodlar   orqali  o‘quvchilar   nafaqat   matematika  fanida,  balki   hayotda  ham
makon va  shakllarni   anglaydigan,  chizmalarni   tushunadigan,  real  predmetlarni
farqlay oladigan tafakkur egalariga aylanishadi.
Boshlang‘ich ta’limda fazoviy tasavvurni shakllantirish jarayonida interaktiv
va   vizual   metodlarning   alohida   o‘rni   bor.   Ammo   bu   metodlarni   bir-biridan
ajratib emas, balki ularni uyg‘unlashtirib qo‘llash — sintez asosida foydalanish
eng   yuqori   samarani   beradi.   Bunday   yondashuvda   bola   nafaqat   ko‘radi   yoki
eshitadi,  balki  harakat   qiladi, tasvirlaydi,  solishtiradi,  o‘z  xulosasini  chiqaradi.
Ya’ni ta’lim jarayonida ongli, faol ishtirokchi sifatida shakllanadi.
Fazoviy tasavvurning shakllanishi  ham  aynan  turli  sezgi  a’zolari  ishtirokida
bo‘ladi: ko‘z orqali — shaklni ko‘radi, quloq orqali — ko‘rsatmalarni eshitadi, 18qo‘l   orqali   —  chizadi   yoki   joylashtiradi,   til   orqali   —   ifodalaydi.   Interaktiv   va
vizual   metodlar   sintezi   aynan   shu   ko‘p   sezgili   o‘rganish   usulini   tashkil   etadi.
Shu   sababli   bu   yondashuv   nafaqat   o‘qitish,   balki   o‘rgatish,   shakllantirish   va
mustahkamlashga xizmat qiladi. 6
Masalan,   o‘qituvchi   darsda   quyidagi   topshiriqni   beradi:   “Proyektor   orqali
ko‘rsatilgan uchta shaklni kuzating. Ekrandagi sarg‘ish kvadratni daftaringizga
o‘zingiz   chizing,   so‘ng  uni   o‘ng   tomonga  aylantirib,  uning   simmetrik  shaklini
chizing.”   Bu   topshiriqda   bir   nechta   bosqich   mavjud:   kuzatish   (vizual),   analiz
qilish,   harakatga   aylantirish   (interaktiv),   va   qayta   tasvirlash   (amaliy).   Bu
sintezli yondashuv bolada fazoviy idrokning barcha bosqichlarini faollashtiradi.
Sintez   metodlari   yordamida   olib   borilgan   darslarda   o‘quvchilar   quyidagi
kompetensiyalarni egallaydi:
Fazodagi shakllarni to‘g‘ri ko‘ra olish;
Ular orasidagi farqni anglay olish;
Simmetriya va yo‘nalishni tasavvur qilish;
Figuralarni aylantirish, joylashtirish va modellashtirish;
Rasm asosida xulosa chiqarish va tahlil qilish.
Amaliyot   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   interaktiv   va   vizual   metodlar   sintezini
qo‘llagan o‘qituvchilarning darslarida o‘quvchilarning faolligi, savollarga javob
qaytarish   darajasi,   nutqiy   ifoda   salohiyati,   chizmachilikdagi   aniq   javoblari
sezilarli   darajada   oshadi.   Bu   bevosita   fazoviy   tasavvurning   yuqori   darajada
shakllanayotganidan dalolat beradi.
Bundan   tashqari,   sintez   asosida   dars   o‘tkazish   o‘quvchilarda   ijodiy
yondashuvni   ham   kuchaytiradi.   Masalan,   o‘quvchiga   “Berilgan   shakllardan
o‘zing   yangi   figura   yasang   va   uning   fazodagi   joylashuvini   izohla”   topshirig‘i
beriladi.   Bola   shakllarni   tanlaydi   (vizual),   ularni   qo‘shadi   yoki   buradi
(interaktiv),   yangi   shaklni   chizadi   va   uni   so‘z   bilan   ifodalaydi.   Bunday
6
  Ganieva Z.N.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirish.  – 
Samarqand: SamDU, 2021. – 179 b. 19topshiriqlar   bolada   ijodiy   fikrni   ham   fazoviy   tafakkur   bilan   birga
uyg‘unlashtiradi.
Bunday   darslarda   o‘quvchilar   faqat   o‘qituvchining   aytganini   bajarmaydi,
balki o‘zi kashf qiladi, o‘zi mulohaza yuritadi. U sinfda o‘z fikrini ilgari suradi:
“Menimcha, kvadratni chapga aylantirsak, u endi simmetrik emas, balki teskari
joylashgan bo‘ladi.” Bu bolaning vizual kuzatuvi va fikr yuritishi orqali yetgan
yutug‘idir.
Tajriba-sinov darslari ham buni tasdiqlaydi. Interaktiv+vizual metod asosida
tashkil   etilgan   darslardan   so‘ng   o‘quvchilar   bilan   o‘tkazilgan   nazorat
topshiriqlarida:
– 87% o‘quvchi shakllarni to‘g‘ri joylashtirdi;
– 82% o‘quvchi simmetrik holatni aniq ko‘rsatdi;
– 79% o‘quvchi chizma asosida yangi shakl yaratdi;
– 85% o‘quvchi topshiriqni og‘zaki tushuntirib berdi.
Bularning   barchasi   sintez   metodlarining   yuqori   samaradorligini
ko‘rsatadi.Shuningdek,   bu   yondashuv   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma
nutqini,   diqqatini,   kuzatuvchanligini,   xotirasini,   tafsilotlarga   e’tiborini   ham
kuchaytiradi.   Shuning   uchun   bu   metodlarni   nafaqat   matematika,   balki   boshqa
fanlarda ham qo‘llash tavsiya etiladi.
Ushbu metodlarni qo‘llashda o‘qituvchiga quyidagilar tavsiya etiladi:
Har   bir   darsda   vizual   ko‘rsatma   +   interaktiv   ishtirok   kombinatsiyasini
yaratish.
Darsning   kirish,   asosiy   va   yakuniy   bosqichlarida   turli   xil   sintezli   usullarni
sinab ko‘rish.
Har   bir   o‘quvchining   vizual   idrokiga   mos   ravishda   topshiriqlarni
darajalashtirish.
Darslarda multimedia, animatsiya, harakatli ko‘rsatkichlardan foydalanish.
Darsda individual va guruhli faoliyatni uyg‘unlashtirish. 20Fazoviy   tasavvurni   rivojlantirishda   interaktiv   va   vizual   metodlar   alohida
holda   foydali   bo‘lsa-da,   ularni   sintez   asosida   birlashtirish   natijasida
o‘quvchilarda chuqur, barqaror va amaliy foydali bilimlar shakllanadi. Bunday
yondashuv   o‘quvchini   faqat   shaklni   taniydigan   emas,   balki   uni   fazoda   ko‘ra
oladigan, tahlil qila oladigan va modellashtiradigan shaxsga aylantiradi.
4.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining fazoviy tasavvurlarini
shakllantirishda metodik yondashuvlar
Fazoviy   tasavvurni   shakllantirishda   metodik   yondashuvlar   —   bu   dars
jarayonini   maqsadga   muvofiq,   tizimli   va   samarali   tashkil   etish   usullaridir.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   yosh   xususiyatiga   ko‘ra   fazoni   idrok   etishda
aniq,   tushunarli,   ko‘rgazmali   va   harakatga   asoslangan   mashg‘ulotlarga   ehtiyoj
sezadilar.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   dars   mazmunini   shunday   qurishi   kerakki,
har bir topshiriq bolada fazoviy munosabatlar, joylashuv, yo‘nalish, shakl, hajm
kabi tushunchalarni o‘zlashtirishga xizmat qilsin.
Metodik   yondashuvlarning   nazariy   asosida   D.B.   Elkonin,   L.S.   Vygotskiy,
V.V.   Davыdov   kabi   psixologlarning   “yaqin   rivojlanish   zonasi”,   “aktiv
o‘rganish   muhiti”   kabi   tushunchalari   yotadi.   Ular   bolani   shunchaki   bilim
oluvchi emas, balki bilishga intiluvchi shaxs sifatida ko‘rganlar. Shuning uchun
metodik   yondashuvlar   ham   bolaga   savol   beruvchi,   kuzatuvchan,   harakat
qiluvchi, topuvchi rolini yuklashi kerak.
Fazoviy   tasavvurni   shakllantirishda   metodik   yondashuvlar   bir   necha
bosqichlarda  amalga   oshiriladi.  Birinchi  bosqich   —  tayyorlov  bosqichi  bo‘lib,
unda   o‘quvchining   mavjud   bilimlari   aniqlanadi.   Masalan,   “to‘g‘ri   chiziq”,
“shakl”, “chap-o‘ng” tushunchalari qanchalik o‘zlashtirilgan — shu aniqlanadi.
Ikkinchi   bosqich   —   asosiy   o‘zlashtirish   bosqichi   bo‘lib,   bunda   metodik
vositalar   orqali   fazoviy   tushunchalar   beriladi:   joylashtirish,   aylantirish,
solishtirish, tahlil qilish. Uchinchi bosqich esa — mustahkamlash va refleksiya
bo‘lib, o‘quvchilar mustaqil tarzda fazoviy ko‘nikmalarini amalda qo‘llaydilar. 21Darsda metodik yondashuvlar o‘z ichiga quyidagi komponentlarni oladi:
Didaktik material tanlash;
Mashq va topshiriqlarni yoshga moslashtirish;
Ko‘rgazmali vositalarni to‘g‘ri tanlash va ishlatish;
Bolani rag‘batlantirish, motivatsiya berish;
Refleksiya asosida xulosa chiqartirish.
Masalan, 1-sinfda bola hali “o‘ng” va “chap” tushunchalarini chalkashtiradi.
O‘qituvchi   “o‘ng   qo‘lingni   ko‘tar”   yoki   “stol   ustida   turgan   doirani   chap
tomonga   sur”   kabi   metodik   ko‘rsatmalar   orqali   bu   tushunchalarni
mustahkamlab boradi. Bu bosqichda xatolarni to‘g‘rilash  emas, balki bolaning
o‘zi   anglab   olishiga   imkon   berish   muhim.   Metodik   yondashuvda   bolaga   fikr
aytish, harakat qilish, tajriba asosida o‘rganish imkoniyati beriladi.
3-sinflarda   esa   shakllar   bilan   harakat   qilish,   simmetrik   tahlil,   rasm   asosida
chizma   tuzish,   bir   shakldan   boshqasiga   aylantirish   kabi   murakkabroq   metodik
topshiriqlar qo‘llaniladi. Bu yerda o‘qituvchining roli — topshiriqni tayyorlash
emas,   balki   o‘quvchi   fikr   yuritadigan   sharoitni   yaratish,   savol   berish,
muhokama ochish, yo‘nalish ko‘rsatishdir.Metodik yondashuvlar faqat darsning
asosiy   qismida   emas,   balki   kirish   va   yakun   bosqichlarida   ham   o‘z   ifodasini
topadi. Masalan, darsni boshida “Aytchi, kvadrat qaerda yashaydi?”, “U qanday
shaklga   do‘st   bo‘ladi?”   kabi   o‘yinli   savollar   bilan   boshlash   mumkin.   Bu
bolaning   tasavvurini   faollashtiradi,   darsga   qiziqish   uyg‘otadi.   Yakunda   esa
“Shakl bugun nimani o‘rgandi?” degan reflektiv usulda yakun yasash mumkin.
Metodik   yondashuvlar   ichida   differensial   yondashuv   muhim   o‘rinni
egallaydi. Har bir o‘quvchining fazoviy idroki bir xilda rivojlanmagan bo‘lishi
mumkin.   Shu   sababli   kuchliroq   o‘quvchilarga   murakkab   topshiriqlar,   yangi
shakllar   bilan   ishlash   berilsa,   sekinroq   rivojlanayotganlarga   —   ko‘proq
ko‘rgazmali,   oddiy,   bosqichli   topshiriqlar   berilishi   lozim.   Bunday   yondashuv
bolaning o‘z tezligida o‘rganishini ta’minlaydi.Metodik yondashuvlarning yana
bir   muhim   qismi   bu   —   ta’limiy   o‘yinlar   asosidagi   mashg‘ulotlar.   “Shakllar 22do‘sti”, “Top va joylashtir”, “O‘rnini almashtir” kabi o‘yinlar bolaning xayolida
shakl   va   fazo   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   aniq   tasvirlaydi.   O‘yin   orqali   o‘rgangan
bilim esa mustahkam bo‘ladi, uzoq vaqt xotirada saqlanadi.
Metodik yondashuvlarda o‘quvchini faollikka undovchi elementlar: savollar,
harakat, guruhli muhokama, baholash va yakuniy umumlashtirishlar muntazam
qo‘llaniladi. Shu sababli dars dinamik, jonli, o‘zgaruvchan bo‘lib boradi. Bu esa
bola   uchun   darsni   qiziqarli   qiladi   va   bilim   o‘zlashtirilishini   kuchaytiradi.
metodik   yondashuvlar   fazoviy   tasavvurni   shakllantirishda   o‘quvchi   ongiga
oddiy shakllar emas, balki fikrlash modeli sifatida makonni joylashtirish, tahlil
qilish,   uni   harakatda   tasvirlash   va   uni   qayta   chizishga   o‘rgatadi.   Bu   esa
bosqichma-bosqich, izchil va nazoratli jarayon orqali amalga oshiriladi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining fazoviy tasavvurlarini shakllantirishda
metodik yondashuvlar (Jadval)
№ Metodik 
yondashuv turi Qo‘llanilish 
bosqichi Foydali 
ta’sir 
darajasi (1-
10) Misol
1 Ko‘rgazmali 
metod 1-2 sinf 8 Shaklni doskada 
ko‘rsatish va nomlash
2 Amaliy-uslubiy 
metod 2-3 sinf 7 Shakllarni chizish va 
kesish orqali solishtirish
3 Interaktiv metod 1-4 sinf 9 Shaklni aylantirib 
joylashtirish mashqlari
4 Differensial 
yondashuv Har qanday 
bosqich 6 Kuchli va sust 
o‘quvchilar uchun farqli 
topshiriqlar
5 O‘yin asosidagi 
yondashuv 1-3 sinf 8 Shakl topish o‘yini orqali 
joylashuvni aniqlash 23Metodik   yondashuvlar   boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarining   asosiy
tashkil etuvchisi hisoblanadi. Bu yondashuvlar o‘quv materialining mazmunini
o‘zlashtirishga,   o‘quvchilarda   fazoviy   tasavvurni   shakllantirishga,
mustahkamlashga   va   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Har   bir   darsda
foydalaniladigan metodik usul o‘zining maqsadi, vazifasi va kutilgan natijasiga
ega bo‘lib, u o‘qituvchining mahorati bilan bog‘liq tarzda samara beradi.
Boshlang‘ich sinflarda qo‘llaniladigan metodik yondashuvlarning eng muhim
ko‘rinishi  — bu ko‘rgazmali  metod hisoblanadi. Misol  uchun, darsda  doskaga
turli   geometrik   shakllar   joylashtiriladi   va   o‘quvchilardan   ularni   nomlash,
taqqoslash,   joylashuvini   aniqlash   so‘raladi.   Bu   metod   orqali   bolalar   nafaqat
shakl   nomini,   balki   ularning   fazodagi   o‘rnini   aniqlashni   ham   o‘rganadilar.
Ko‘rgazmali usulda shakllarni real jismlar bilan solishtirish, masalan, kubiklar,
qog‘ozdan   yasalgan   shakllar,   konstruktiv   o‘yinlar   orqali   taqdim   etish   tavsiya
etiladi. 7
Amaliy   metodlar   ham   o‘quvchilarning   fazoviy   tasavvurini   rivojlantirishda
muhim   o‘rin  tutadi.   O‘quvchilar   chizish,   qirqish,   shakllarni   bo‘lish   va  ulardan
yangi   figuralar   hosil   qilish   orqali   fazoni   anglaydilar.   Misol:   “Uchburchakdan
qancha   qirra   bor?”,   “Bu   shaklni   ikki   qismga   bo‘lsak,   qanday   figuralar   hosil
bo‘ladi?” kabi savollar o‘quvchilarni faol fikrlashga undaydi. Har bir topshiriq
vizual-idrokiy va aqliy harakatni uyg‘unlashtiradi.O‘yin metodlari esa eng ko‘p
ishlatiladigan   va   bolalar   tomonidan   eng   yaxshi   qabul   qilinadigan   metodik
yondashuvdir.   Darsda   “Kim   tezroq   topadi?”,   “Shaklni   yashirdim”,   “Chapdagi
do‘stni   top”   kabi   metodik   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlashga,
fazodagi   munosabatlarni   tez   anglashga   yordam   beradi.   O‘yin   davomida
o‘quvchilar   shakl   nomini,   rangini,   joylashuvini   nafaqat   to‘g‘ri   topadilar,   balki
nutq orqali ifoda ham etadilar.
7
  Ganieva Z.N.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirish.  – 
Samarqand: SamDU, 2021. – 179 b. 24Differensial yondashuv — bu o‘quvchilarning individual xususiyatlariga mos
metod   tanlashni   anglatadi.   Har   bir   bolaning   bilim   darajasi,   qiziqishlari,   aqliy
salohiyati   turlicha   bo‘lganligi   sababli,   o‘qituvchi   kuchli   o‘quvchiga
murakkabroq   shakl   aylantirish   topshirig‘ini   bersa,   sekinroq   o‘zlashtiruvchi
o‘quvchiga oddiy taqqoslash va joylashtirish mashqlari beradi. Bu usul fazoviy
tasavvurning sekin va izchil shakllanishini ta’minlaydi.
Tajriba va modellashtirish asosidagi metodlar esa maket, loyihaviy ishlar, 3D
figuralar   orqali   amalga   oshiriladi.   O‘quvchilar   o‘z   qo‘llari   bilan   shakl
yasaydilar,   ularni   bir-biriga   qo‘shadilar,   ranglaydilar.   Bu   jarayonda   ular   o‘z
tasavvurlarini jismga aylantiradilar. Masalan: “3 ta teng kvadratdan yangi shakl
yasang”   topshirig‘i   orqali   bola   tasavvur   qiladi,   quradi,   chizadi,   ifodalaydi.   Bu
sintezli faoliyat fazoviy tafakkurning asosidir.
Metodik   yondashuvlar   samaradorligini   aniqlash   uchun   turli   amaliy   tahlillar,
kuzatishlar   va   baholash   mezonlari   qo‘llaniladi.   Misol   uchun,   o‘qituvchi   dars
davomida quyidagi ko‘rsatkichlarni kuzatadi:
– Bola shaklni aniqlay oldimi?
– U chap-o‘ngni chalkashtirmaydimi?
– O‘quvchi simmetrik joylashuvni to‘g‘ri topadimi?
– Dars so‘ngida yangi shakl yasab, uni tushuntira oldimi?
Agar   80–90%   o‘quvchilar   ushbu   ko‘rsatkichlarga   javob   bera   olsa,   demak,
metodik yondashuv to‘g‘ri tanlangan va qo‘llangan bo‘ladi.
O‘qituvchilarning amaliy tajribasiga asoslangan holda aytish mumkinki, turli
metodlarni   aralashtirib,   sinfga   moslashtirib   ishlatish   darsni   jonlantiradi   va
o‘quvchining   ishtirokini   ta’minlaydi.   Masalan,   bir   darsda   avval   o‘yin
metodidan,   keyin   esa   amaliy   chizish   usulidan,   oxirida   esa   vizual   ko‘rsatkichli
grafikdan   foydalanish   samaradorlikni   oshiradi.O‘qituvchining   vazifasi
metodlarni shunchaki qo‘llash emas, balki har bir o‘quvchiga qulay, tushunarli
va   foydali   bo‘ladigan   tarzda   moslashtirishdir.   Har   bir   metodik   yondashuvda
bolani   kuzatish,   savollar   berish,   o‘z   fikrini   aytishga   undash   zarur.   “Nega   bu 25shaklni   tanlading?”,   “Qayerga   joylashtirish   osonroq   bo‘ladi?”,   “Aylantirsak
nima o‘zgaradi?”  kabi  savollar  orqali  o‘quvchi  mantiqiy  va fazoviy  fikrlashga
majbur bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   metodik   yondashuvlarning   amaliy   samarasini   aniqlashda
ota-onalar   bilan   hamkorlik,   o‘quvchilarning   uy   vazifalari,   shaxsiy   daftarlari,
chizmalarini   tahlil   qilish   orqali   ham   yondashish   mumkin.   Bolaning   darsdagi
faol   ishtiroki,   mustaqil   ishlashi,   og‘zaki   ifodalari   o‘z-o‘zidan   samaradorlik
mezonlariga aylanadi. metodik yondashuvlarning darsdagi  amaliy ko‘rinishlari
bosqichma-bosqich,   murakkablik   darajasi   o‘sib   boradigan,   individual,   o‘yinli,
tasviriy va  analitik ko‘rinishda   tashkil   etilishi  lozim.  Shundagina boshlang‘ich
sinf o‘quvchisi makon, shakl va yo‘nalishni idrok qiladigan, fazoviy fikr yurita
oladigan   va   bu   bilimni   kundalik   hayotga   qo‘llay   oladigan   yetuk   fikrlovchi
shaxsga aylanishi mumkin.
5. Fazoviy tasavvurni shakllantirishda muammolar va ularni
bartaraf etish yo‘llari
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida fazoviy tasavvurni shakllantirishda ko‘plab
metodik,   psixologik   va   tashkiliy   muammolar   uchraydi.   Bu   muammolarni   o‘z
vaqtida   aniqlash   va   bartaraf   etish   ta’lim   sifati   va   o‘quvchilarning   intellektual
rivoji   uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   Avvalo   shuni   aytish   kerakki,   fazoviy
tasavvurning rivojlanishi o‘z-o‘zidan yuz bermaydi. U maxsus yondashuv, ko‘p
marta takror, izchil mashg‘ulot va ko‘rgazmali tajriba asosida shakllanadi.
Eng   birinchi   va   keng   tarqalgan   muammo   —   bu   o‘quvchilarning   chap-o‘ng
tushunchalarini   chalkashtirishidir.   Masalan,   bola   “doira   qayerda   joylashgan?”
degan   savolga   “o‘ngda”   deyishi   kerak   bo‘lsa,   “chapda”   deb   javob   beradi.
Bunday   xatoliklar   bolaning   makoniy   orientatsiyasining   sust   rivojlanayotganini
ko‘rsatadi. Bu holat ko‘proq 1–2-sinflarda uchraydi.
Ikkinchi   muammo   —   bu   figuralarni   to‘g‘ri   aniqlay   olmaslik.   Ayrim
o‘quvchilar   uchburchak   va   to‘g‘ri   to‘rtburchakni   bir-biridan   farqlay   olmaydi.
Ayniqsa, figuraning holati o‘zgargan bo‘lsa (masalan, aylantirilgan bo‘lsa), uni 26aniqlash   yanada   qiyinlashadi.   Bu   vizual   idrok   va   xotiraning   past   darajada
ekanligini ko‘rsatadi.
Uchinchi muammo — bolalarning tasavvur bilan ishlay olmasligi. Ya’ni bola
shaklni chizilgan holatda to‘g‘ri aniqlay olsa ham, uni ko‘z oldida tasavvur qila
olmaydi.   Masalan,   o‘qituvchi:   “aylanani   90   darajaga   aylantirsang,   qanday
ko‘rinadi?”   deb   so‘rasa,   bola   javob   bera   olmaydi.   Bu   aqliy   harakat,
transformatsion tasavvurning shakllanmaganligidir.
To‘rtinchi   muammo   —   bu   darsning   quruq   nazariy   mashqlar   asosida   tashkil
etilishi.   Afsuski,   ba’zi   hollarda   darsda   faqat   doskaga   yozish,   og‘zaki   izoh
berish, quruq chizish mashqlari bajariladi. Ko‘rgazmali vositalar, real shakllar,
interaktiv   metodlar   yetarlicha   qo‘llanilmaydi.   Bu   esa   bolada   vizual   asosdagi
fazoviy idrokni shakllantirishni sekinlashtiradi.
Beshinchi muammo — metodik yondashuvdagi bir xillik. Har bir darsda bir
xil topshiriqlar, bir xil shakllar, bir xil savollar takrorlanaversa, bola zerikadi va
diqqatni   jamlay   olmaydi.   Bu   esa   nafaqat   fazoviy,   balki   umumiy   tafakkurning
ham   sekin   rivojlanishiga   olib   keladi.   O‘qituvchi   topshiriqlarni
murakkablashtirib, rang-baranglashtirib, ijodiy holga keltirib borishi kerak.
Yana   bir   keng   tarqalgan   muammo   —   individual   yondashuvning
yetishmasligi. Har bir bolaning idrok darajasi turlicha. Ba’zilar tez o‘zlashtirsa,
boshqalar   ko‘proq   vaqtga   muhtoj.   Differensial   yondashuv   bo‘lmasa,   sust
rivojlanayotgan o‘quvchi e’tibordan chetda qoladi. Bu esa uning o‘ziga bo‘lgan
ishonchini   yo‘qotadi   va   natijada   fazoviy   masalalarni   umuman   bajarmay
qo‘yadi.
Yettinchi   muammo   —   bolaning   psixologik   holatiga   e’tibor   berilmasligi.
Ayrim   o‘quvchilar   darsda   sust,   ijtimoiy   faol   emas,   uyatchan   yoki   haddan
tashqari emotsional bo‘ladi. Bu holatlar ularning mashqlarga bo‘lgan e’tiborini
kamaytiradi.   O‘qituvchi   bu   omillarni   hisobga   olib,   har   bir   o‘quvchining
emotsional tayyorligini nazorat qilishi kerak. 27Sakkizinchi   muammo   —   og‘zaki   va   yozma   topshiriqlar   orasidagi   tafovut.
Ba’zi bolalar og‘zaki aytilgan shaklni to‘g‘ri tasavvur qiladi, lekin uni daftarda
chizishga   qiynaladi.   Bu   muammo   koordinatsiyalashgan   harakat   va   motorika
sustligidan   kelib  chiqadi.  Ayniqsa,  o‘ng  va  chap   qo‘lni   ajratish  qobiliyati   past
bo‘lgan bolalarda bu holat ko‘proq kuzatiladi.
To‘qqizinchi   muammo   —   uy   sharoitida   qo‘llab-quvvatlashning
yetishmasligi.   Ba’zi   o‘quvchilar   uyda   shakllar   bilan   ishlamaydi,   qurilish
o‘yinchoqlari   yo‘q,   rasm   chizmaydi.   Bu   esa   maktabda   olgan   bilimni
mustahkamlashga   xalaqit   beradi.   Ota-onalar   ham   bolani   vizual   o‘yinlar,
konstruktorlar, shakllar bilan o‘ynashga rag‘batlantirishlari kerak.
O‘ninchi muammo — baholash tizimidagi biryoqlamalik. Ko‘p hollarda baho
faqat to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri javob asosida qo‘yiladi. Ammo fazoviy topshiriqlar
natijasida   bolaning   qanday   fikrlagani,   qanday   yondashgani,   qayerda   xatolikka
yo‘l   qo‘yganiga   ham   e’tibor   qaratilishi   kerak.   Bu   orqali   o‘quvchi   o‘z   fikr
yuritish   xatolarini   anglab,   ulardan   saboq   oladi.   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   fazoviy   tasavvurlarini   shakllantirishda   uchraydigan
muammolar   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   ular   psixologik,   metodik,   ijtimoiy   va   texnik
omillarga   bog‘liq.   Ushbu   muammolarni   erta   aniqlab,   tizimli   yechimlar   topish
orqali   nafaqat   fazoviy   tafakkur,   balki   bolalarning   umumiy   intellektual
salohiyatini   ham   rivojlantirish   mumkin.Fazoviy   tasavvurning   rivojlanishida
uchraydigan   turli   muammolarni   oldini   olish   va   bartaraf   etish   uchun   aniq
strategiyalar   va   samarali   pedagogik   texnologiyalarni   amaliyotga   joriy   etish
zarur. Har bir o‘quvchi fazoni idrok etishda o‘ziga xos qobiliyatga ega. Shuning
uchun   yechimlar   ham   individual   yondashuv,   moslashtirilgan   mashqlar   va
metodik   yondashuvlarning   integratsiyasiga   asoslangan   bo‘lishi   kerak.Birinchi
navbatda, vizual  yondashuvlarni  kuchaytirish  muammolarni  hal  qilishning  eng
asosiy   usulidir.   O‘quvchilar   uchun   shakllarni   nafaqat   rasmda   ko‘rsatish,   balki
ular   bilan   bevosita   ishlash   imkoniyatini   yaratish   zarur.   Masalan,   plastmassa 28figuralar,   magnitli   shakllar,   LEGO   qurilish   elementlari   yordamida   o‘quvchilar
shakllarni joylashtirish, ularni o‘zgartirish, taqqoslashni amalda bajaradilar.
Ikkinchi   yechim   —   interaktiv   metodlar   asosida   tashkil   etilgan   darslar.
Interaktiv   doska,   proyektor,   mobil   ilovalar   orqali   shakllarni   harakatlantirish,
aylantirish,   yo‘nalishini   belgilash   orqali   bolalarning   faolligi   ortadi.   Masalan,
"shaklni   chapga   aylantir   va   yangi   joylashuvini   belgila"   topshirig‘i   orqali
o‘quvchi   fazoviy   transformatsiyani   ko‘z   oldida   tasavvur   qilishi   kerak   bo‘ladi.
Bu esa aqliy tafakkurni vizual idrok bilan bog‘laydi.
Uchinchi   yo‘l   —   differensial   yondashuvni   tizimli   qo‘llash.   Har   bir
o‘quvchining   idrok   darajasiga   qarab   topshiriqlar   berilishi   muhim.   Kuchli
o‘quvchilarga   —   murakkab   simmetriya   topshiriqlari,   shakl   kompozitsiyalari;
o‘rta   darajadagilarga   —   shakl   aylantirish,   joylashtirish;   sust   rivojlanayotgan
o‘quvchilarga esa oddiy shakllarni topish, ularni nomlash kabi yengil mashqlar
berilishi zarur.
To‘rtinchi   samarali   yechim   —   o‘yinli   metodlar   asosidagi   mashg‘ulotlarni
darsga   joriy   etishdir.   “Top   va   joylashtir”,   “Shaklni   eslab   qol”,   “Rangli
shakllarni   tartibla”   kabi   o‘yinlar   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlashga,   shakllar
ustida aqliy amallar  bajarishga  xizmat  qiladi.  O‘yin orqali  o‘rgatilgan bilimlar
uzoq xotirada saqlanadi va o‘zlashtirish darajasi yuqori bo‘ladi.
Beshinchi  yo‘l — motorik harakat  va fazoviy idrokni bog‘lash. O‘quvchilar
shakl haqida faqat gapirmasdan, uni chizadi, qirqadi, harakatlantiradi. Masalan:
“Doirani   chapga   sur   va   ustiga   boshqa   shakl   qo‘y”   kabi   topshiriqlar
o‘quvchining nafaqat fikrlashini, balki harakatini ham faollashtiradi. Bu shaklda
bola fazoviy holatlarni o‘zida his etadi.
Oltinchi   yondashuv   —   vizual   ko‘makli   topshiriqlardan   boshlab,   asta-sekin
abstrakt topshiriqlarga o‘tish. Dastlab rasm asosida berilgan shakllar, keyin esa
eslab  chizish, oxirida esa  tasavvur  asosida  yangi  shakl  yasashga  yo‘naltirilgan
topshiriqlar orqali bolada bosqichma-bosqich fazoviy tafakkur shakllanadi. 29Yettinchi   yechim   —   nutqni   rivojlantirish   orqali   fazoviy   tushunchalarni
boyitish.   “Shakl   qaerda?”,   “U   qanday   joylashgan?”,   “Qanday   shaklga
o‘xshaydi?”   kabi   savollarga   o‘quvchi   og‘zaki   javob   berish   orqali   makoniy
fikrini ifoda etadi. Bu usul orqali bola o‘z fikrini aniq va tizimli bayon qilishga
o‘rganadi.
Sakkizinchi   strategik   yo‘l   —   uy   sharoitida   ota-onalarning   ishtirokini
kuchaytirish.   O‘quvchilarga   uyga   shakllar   bilan   bog‘liq   topshiriqlar   berish,
oddiy   qurilish   o‘yinchoqlari   orqali   vazifalar   topshirish,   ota-onalarga
yo‘riqnomalar   berish   orqali   bolaning   maktabda   olgan   bilimlarini
mustahkamlash   mumkin.   Masalan,   “Uyda   3   ta   kvadrat   shaklni   topib,   rasmini
chiz” degan topshiriq oilaviy o‘qishga sabab bo‘ladi.
To‘qqizinchi   usul   —   ko‘rgazmali   vositalar   zaxirasini   kengaytirish.   Har   bir
shakl uchun maxsus kartochkalar, rangli bloklar, geometrik modellardan iborat
ko‘rgazmali   to‘plam   bo‘lishi   darsni   samarali   o‘tkazishda   muhim   ahamiyatga
ega. Ayniqsa, har bir shaklni aylantirish, joylashtirish va solishtirish uchun 3D
modeldan foydalanish bolada chuqur idrok uyg‘otadi.
O‘ninchi   muhim   yechim   —   o‘quvchilarni   shakl   bilan   bog‘liq   real   hayotiy
vaziyatlarga   duchor   qilish.   Masalan,   “Qaysi   shakl   yo‘l   belgisi   sifatida
ishlatiladi?”,   “Yozuv   stoli   qaysi   shaklga   o‘xshaydi?”   kabi   savollar   orqali
bolaning   atrof-muhitdagi   ob’ektlar   va   makoniy   munosabatlarga   nisbatan   ongli
munosabati   shakllanadi. 8
Yana   bir   muhim   usul   —   masalali   topshiriqlar   berish.
“Shakl   qayerda   yashaydi?”,   “Qaysi   shakl   boshqa   shakllardan   kichik?”,
“Shakllar   safida   biror   bir   shakl   yo‘qolgan,   qaysi   biri?”   kabi   topshiriqlar
mantiqiy   fikrlashni   faollashtirib,   fazoviy   joylashuvni   tahlil   qilishga
o‘rgatadi.Yuqoridagi   yechimlar   nafaqat   muammoni   bartaraf   etadi,   balki
o‘quvchilarni   mustaqil   fikrlovchi,   fazoni   ongida   tasavvur   qila   oladigan,
shakllarni   real   hayot   bilan   bog‘lay   oladigan   intellektual   shaxs   sifatida
8
  Ganieva Z.N.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirish.  – 
Samarqand: SamDU, 2021. – 179 b. 30shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Bu   yondashuvlar   amaliyotda   sinab   ko‘rilgan,
pedagogik tajribalar asosida boyitilgan hamda ta’lim samaradorligini ko‘rsatgan
yo‘nalishlardir.
Xulosa
Ushbu kurs ishi mavzusi — “Boshlang ich sinflarda matematika mavzulariniʻ
o qitishda   o quvchilarning   fazoviy   tasavvurlarini   shakllantirish”   o‘qituvchim	
ʻ ʻ
tomonidan   menga   taqdim   etilgan.   Avvaliga   bu   mavzu   men   uchun   unchalik
tanish bo‘lmasa-da, izlanishlar davomida uning ta’limdagi o‘rni va dolzarbligini
chuqurroq   anglab   yetdim.   Aynan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   makon,
shakl,   yo‘nalish   va   joylashuvga   oid   tasavvurlarini   to‘g‘ri   va   samarali
shakllantirish   ularning   keyingi   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirishida   poydevor
bo‘lib xizmat qilishini tushundim.
Kurs   ishi   davomida   men   fazoviy   tasavvur   nima   ekanligini,   uni   qanday
bosqichlarda shakllantirish mumkinligini, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun
qanday metodik yondashuvlar samarali bo‘lishini tahlil qildim. Shu bilan birga,
interaktiv va vizual metodlarning ta’lim jarayonidagi ahamiyatini, ularni darsda
to‘g‘ri qo‘llash yo‘llarini ham o‘rganib chiqdim.
Amaliyotda   uchraydigan   asosiy   muammolar,   masalan,   chap-o‘ngni
chalkashtirish, shakllarni farqlay olmaslik, makoniy yo‘nalishni noto‘g‘ri idrok
etish   holatlari   va   ularning   yechimlari   haqida   aniq   ma’lumotlarga   ega   bo‘ldim.
Bunday   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   ko‘rgazmali   vositalardan
foydalanish,  o‘yinli mashg‘ulotlar, individual  yondashuv va darsni  bolalarning
qiziqishiga mos tashkil etish muhim ekanini angladim.
Xulosa   qilib   aytganda,   mavzu   boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   juda
muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   bolalarning   nafaqat   hisob-kitob,   balki   fazoni
tasavvur   qilish,   fikrni   chizma   orqali   ifodalash,   tahlil   qilish   va   muammo
yechishga tayyor bo‘lish ko‘nikmalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Bu kurs
ishi  menga mavzuni  chuqurroq o‘rganish, tahlil qilish va amaliy yondashuvlar
bilan tanishish imkoniyatini berdi. 31FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. NORMATIV-HUQUQIY HUJJATLAR VA METODOLOGIK
NASHRLAR
1. O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017-yil  6-maydagi  PQ-3049-sonʻ
qarori   “Milliy   ta’lim   dasturi   va   ta’lim   sifatini   oshirish   chora-tadbirlari
to g risida”.
ʻ ʻ
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar
akademiyasi   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–4947. – Toshkent, 2017-yil 7-fevral. – lex.uz.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Ilm-fan   va   innovatsiyani
rivojlantirishni   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   samaradorligini
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” Qarori. – PQ–4230. – Toshkent, 2019-
yil 17-mart. – lex.uz.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “2020–2030   yillarda   O‘zbekiston
Respublikasining   ta’lim   sohasini   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida” Farmoni. – PF–5712. – Toshkent, 2019-yil 29-aprel. – lex.uz.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “Matematika   fanini   2020–2030
yillarda   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   Qarori.   –   PQ–
4571. – Toshkent, 2019-yil 7-yanvar. – lex.uz.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   “O‘zbekiston   Respublikasida   oliy   va
o‘rta maxsus ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish to‘g‘risida” Farmoni. –
PF–5847. – Toshkent, 2019-yil 8-oktabr. – lex.uz.
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati	
ʻ
1) Turaqulov   N.X.,   Xolmatova   N.Y.   Boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi.   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2021. – 312 b. 322) Musurmonova N.A. Boshlang‘ich ta’limda matematika o‘qitish metodikasi.
– Toshkent: Fan va texnologiya, 2020. – 256 b.
3) Elkonin D.B. Psixologik rivojlanish va ta’lim. – Moskva: Pedagogika, 2019.
– 188 b.
4) Davыdov V.V. Matematika ta’limining asoslari. – Moskva: Znanie, 2018. –
276 b.
5) Zvonkin A.K. Bolalar matematikasi. – Moskva: Binom, 2016. – 302 b.
6) To‘raxo‘jayev G‘.T. Ta’lim psixologiyasi. – Toshkent: Fan, 2017. – 228 b.
7) Karimova   D.X.   Boshlang‘ich   sinflarda   interaktiv   metodlar   orqali   dars
o‘tish. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2020. – 193 b.
8) Axmedov M. Didaktika asoslari. – Toshkent: O‘qituvchi, 2019. – 234 b.
9) Ganieva   Z.N.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   ijodiy   fikrlashini
rivojlantirish. – Samarqand: SamDU, 2021. – 179 b.
10) O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi. Boshlang‘ich sinflar uchun
matematika darsliklari (1–4-sinflar). – Toshkent: Yangi asr avlodi, 2022.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. To‘xtasinov H. Boshlang‘ich ta’lim metodikasi. – Toshkent: “Fan”, 2020. –
215 b.
2. Ergashev   M.   Komplektli   maktablarda   dars   tashkiloti.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2019. – 188 b.
3. Saidova   G.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi.   –
Toshkent: “Yangi asr avlodi”, 2021. – 276 b.
4. Matniyazov   T.   Matematika   fanini   o‘rgatishda   amaliy   yondashuv.   –
Samarqand: SamDU, 2022. – 190 b.
5. Qodirova D. Pedagogik texnologiyalar va innovatsiyalar. – Toshkent:  “Ilm
ziyo”, 2020. – 200 b.
6. Usmonov   R.   Qishloq   maktablarida   ta’lim   sifati.   –   Toshkent:   O‘qituvchi,
2021. – 164 b. 337. Rasulov A. Fanlararo integratsiya asoslari. – Toshkent: Fan va Texnologiya,
2020. – 172 b.
8. Haydarov   O.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika:   nazariya   va   amaliyot.   –
Toshkent: TDPU nashriyoti, 2019. – 232 b.
9. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Davlat   ta’lim   standarti.
Boshlang‘ich ta’lim. – Toshkent, 2023. – 88 b.
10. Mahmudov   R.   Komplektli   maktablar   uchun   metodik   qo‘llanma.   –   Qarshi:
Nasaf, 2021. – 190 b..
11. Tursunova   L.   Matematik   kompetensiyalarni   shakllantirish   asoslari.   –
Toshkent: Ilm, 2021. – 164 b.
12. Axmedov   Z.   Ta’limda   differensial   yondashuv   metodlari.   –   Toshkent:
O‘qituvchi, 2022. – 150 b.
13. Yusupov   I.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   topshiriqlarining   tahlili.   –
Namangan: NDU nashriyoti, 2023. – 143 b.
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
1. “Xalq   ta’limi”   gazetasi,   2023-yil,   №5-son   —   “Boshlang‘ich   sinfda
masalalar bilan ishlashning samaradorligi”.
2. “Pedagogika   va   psixologiya”   jurnali,   2022,   №3   —   “Matematik   fikrlashni
rivojlantirishning yangi metodlari”.
3. “Ta’lim   olami”   jurnali,   2021,   №7   —   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
ijodiy fikrlash ko‘nikmalari”
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com 346. https://learningapps.org
7. https://www.khanacademy.org/math